UIT DE OMGEVING
DE WINTER:
Gladde wegen en dreigende ravijnen
Van klei-tafeltje tot
luchtpostbrief
Kwaliteit van Reeuwijkse kaas
i en vet aanmerkelijk hoger
Cheltenham maakte het G.Z.C.
maar verloor
erg lastig,
POSTWEZEN IN VOGELVLUCHT
Een groot aantal
prijswinnaars
Loop der bevolking
Onze bioscopen
Belgen willen onze
textiel weren
Geen verhaal voor
seizoenh unrders
Vijf goals voor
v. d. Tooren
Australië remt tijdelijk
immigratie af
Motie van vertrouwen voor
Griekse regering
Raad herdacht de
heer Van Herk
Moerkapelle
Ned. Herv. Gemeente krijgt
nieuwe predikant
Jungle-drama f
Op de Pyhm-pas kwam de sneeuwstorm 1
Dl
Lange Tochten.
fö'!
Kwaad Tra/eet.
Romeinen kenden een
goede postdienst
De koeriers van Lyon
De eerste luchtpostdienst
TWEEDE BLAD - PAGINA 3
GOUDSCHE COUBANT
ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1952
(V*n een onzer verslaggever*).
REEUWIJK. - D« boerpn die lieleren nel hun rundvee en keu eur Reen» lik
letrokken voor de keuringen, die elk Jeer op de tweede dee ven het driedeaeee feest
p het progremme steen, sün opgewekt neer huts gegaen Went behelve
er uiteraard niet voor ellen wu, hadden s|| een mededeling ven de Jnrv's ln bun se
fmb di e °lf "C>" *°'U" D' veestend In het Reeuwijkse land Is te
v.rh.odin, vort. Jeer fttnk voorulWuun", wm de „ettlg. «tïpra.k v,n een
*"de™ >w'. motieven voor de boer om de Reeuwijkse boerendeg
"E h" feestterrein een de Nteuwdorperwfg, des middags b« een gym-
Bistlrkfecil en des avonds b(J een filmvoorstelling.
Eduard van O v. d. Heuvel kreeg een twee
de prijs en Ceezet 52 van B Breedijk uit
Waddinxveen de derde Klasse 4 stieren
in 1952 geboren h»d een derde prijswin
naar. Dirkje Nelson van P Bongers uit Stein
en een eervolle vermelding voor Nelis van
J v. d. Bunt.
In een aparte tent waren op drie tafels
de kazen geëtaleerd, die aan het scherpe
oog en de uiterst gevoelige smaak van de
keurmeesters werden onderworpen Voor het
eerst werden de kwalificaties niet gegeven
volgens het puntenstelsel, omdat dit teveel
een wedstrijdkarakter geeft. Er was alleen
volstaan met de vermelding „eerste, tweede
of derde soort." Wel gaven de keurmeesters
„binnenskamers" punten om tot de indel
ln soorten te komen Maar de Reeuwijkse
boer zegt een uitdrukking als eerste of twee
de soort nog niet zoveel en daarom was voor
deze keer een uitzondering gemaakt voor de
boeren, die een kaas van eerste soort inle
verden. Zij hoorden wé} het aantal punten,
dat zij hadden behaald. Voor de rest was de
keuring gelijk aan die van andere jaren. De
kazen werden bekeken op model. korst,
geur en smaak, boor en doorsnede. De keur
meesters. de heren ir A. Schrooder rijks-
zuivelconsulent te Gouda. W van Baaren.
kaashandelaar uit Woerden. G. Elings van
het zuivelconsulentschap en de heer J. Heij-
menberg. kaashandelaar te Gouda hebben
veel werk verzet, voordat alle 64 ingezon
den kazen een beurt hadden gehad Maar
toen de eerste boeren naar het feestterrein
kwamen, stonden de kwalificaties keurig op
de kaarten bij de kazen en konden de boeren
en boerinnen zien wat er nog aan hun
product mankeerde. Dan waren de heren
van het zuivelconsulentschap bij de hand om
adviezen te geven en te vertellen, waarom
de ene kaas gped en de andere iets minder
van kwaliteit was
Dat de kwaliteit van de kaas goed vooruit
ls gegaan blijkt wel uit het aantal kazen,
dat in de eerste soort werd geplaatst. Van
de 64 stuks er waren 80 aanmeldingen
haalden er 31 de eerste soort. 26 de tweede
en zeven de derde soort.
Lepeltje gekregen
De boeren, die een eerste kwaliteit leve
ren. kregen allen een herinneringslepeltje.
Het zijn M. Brak uit Reeuwijk (97 punten),
P Verduijn uit Boskoop (96). L. Vergeer uit
Waddinxveen (95)., Jac. v. d Bunt uit Reeu
wijk (94). J. Verboom uit Zwammerdam
(94). G. v. d Heuvel en G. Kwakernaak uit
Reeuwijk (94), wed. A Stolwijk uit Zwam
merdam (93). C. Röling uit Reeuwijk (93),
A. G. yan Leeuwen. P Bongers en K van
Zoest uit Reeuwijk (92). B de Vos uit Wad
dinxveen (91). L. van Leeuwen en T. Slap-
pendel. beiden uit Reeuwijk (91). J de
Bruin uit Boskoop (90). A. Moons uit Wad
dinxveen (90). T. Burger uit Zwammerdam
(89). J. C. M. Hagen uit Reeuwijk (89). Joh.
Boere uit Waddinxveen (88). L. A. Mourik
uit Reeuwijk (88), C van Dijk. J Verkaik
en Adr. de Jong. uit Reeuwijk (87). M. N
Boer uit Waddinxveen (86), B Ruitenhurg
uit Zwammerdam (86). L. van Eijk uit Reeu
wijk (86) en J. v. d. Werf uit Middelburg
(86)
Ook voor de veekeuring bestond grote be
langstelling. Vijf-en-tachtig dieren stonden
op het weiland langs de lijn. te wachten op
hun beurt, om in de ring te verschijnen. De
juryleden, de heren .1 Vonk Noordergraaf
uit Ouderkerk a d IJssel. J. C. Wesseling
uit Hazerswoude en S. de Jong uit Den
Haag. hebben de runderen een voor een als
„mannequins" langs zich laten defileren en
daarna bepaald, wie de eerste prijs kregen.
Over het algemeen is in de veefokkerij
in de Reeuwijkse streek een goede vooruit
gang te bespeuren, was het oordeel van de
juryleden
In de klasse twee-jarige stieren behaalde
Betje Tan 5 van T Burger een eerste prijs en
Peter van B Ruitenberg een tweede Bij de
één-jarige stieren was er geen. die voor een
eerste prijs in aanmerking kwam. Mientjes
Ingekomen: G. Romeijn van Krimpen a.d.
IJssel naar Robaarsteeg 13. J Wolters van
Den Haag naar Goeianverwellediik 30; J
C. Muller van Moordrecht naar Korte
Dwarsstraat 5. M v Grieken van Waddinx
veen naar Herenstraat 173: H. de Jong-
Verdoold van Moordrecht naar Onder de
Boompies 49. M A. Boef-^-Sluijs van Pols
broek naar Ridder van Catsweg 59a H J
A de Wit van Kerkrade naar Tollensstraat
102: C. Bijkerk van Rotterdam naar Walvis
straat 46; A H Reiimer van Schiedam naar
Varkenmarkt 27: W Rabouw -Terlouw var
Gouderak naar Burgemeester Gaarlandsin-
gel 129; Wed. Koelemij -De Man van H T
Ambarht naar Oosthaven 56; Wed. A M
Tak—De Man van H I Ambacht naar Oost
haven 56; C Breeman (3 pers) v. Ouderkerk
a. d IJssel naar Burgemeester Gaarlandsin
gel 136. H M. v. d. Pa)s van Rucphen naar
Westhaven 25.
Vertrokken: M. Anders van I.Tssellaan 108
naar Oud-Beilerland. Oostdiik 65: A. Visser
van Walvisstraat 94 naar Winsum. Schillig-
hamsterweg 10; G T. A Maarschalkerweerd
van Westhaven 25 naar Breda. Haagwcg 21;
C- A J Veraart van Westhaven 25 naar
Breda. Ornnjehoomstrgat 198. M. C. v.
Rooij van Westhaven 25 naar Oudenbosch,
Markt 61; L. T M. Veraart van Graaf Flo-
risweg 77 n. Utrecht. Majellapark 39; D A
Schaap (4 persvan Baerlestraat 33 naar
Breukelen. Zandpad 60: W v. d- Laan van
j. van Lennepkade 11 n. Zwijndrecht. Bur
gemeester Doornlaan 23: j. C M_ Houdijk
van Krueerlaan 177 naar Amsterdam. Slo-
terweg 136: J H. Goldbeld van Bergen Yzen-
doornpark 9 F n. Rheden. Pj-ismetslaan 5;
J. G Bannink van Burgemeester Martens-
singel 22 naar Amsterdam. Rooseveltlaan
119 1; A W v. Straaten van Bqe!lekaide 1129
paar Den Bommel. Wilhelminastraat 158 a,
M. A. v Blokland van Picrsonweg 4 naar
Ossendrecht: A. J Vergeer van To lstraat
102 naar Nieuwe N:edorp. Provincialeweg
A 1: H. Roelofs (7 pers.) De Lange van Wijn
gaardenstraat 8 naar Rotterdam. Kleiweg
57; J. G. C Woudstra—Nienhuis van Fluwe-
lenmngel 104 naar Groningen. Gorechtkade
135 b; G. Koning (3 pers.) van Sint Anthonle-
straat 8 naar Den Haag. Gouverneurlaan
387. J. C. v. Hesse (3 pers.) van Bosweg 71
naar Den Haag. Maartendijklaan 241 I.
W. Spoel van Gouwe 47 naar Driebergen.
Boschstraat 32; J. M. G. Thorborg van
Graaf Florisweg 14 naar Amsterdam, van
Ostadestraat 364": M Terlouw van De la Reij-
laan 40 naar Waddinxveen. Meidoornstraat
50; V. Abbee van Winterdijk 17 naar Alphen
a d- Rijn. Emmalaan 58; G- Koemans van
P. C. Bothstraat 96 naar Bodegraven. Ko- I
•hingsstraat 19: J. J- S. v. Riel—Molegraaf
van Wglvisstraat 70 naar Eindhoven, Beet-
bovenlaan 125: T v. Kampen van Baanstraat
46 naar Leusden, Trekerweg 10; A. Brom—
Kwakkel (4 pers.) van Busken Huetstraat
17 naar Hilversum. Réaumurlaan 13
Bij de melkkoeien
Bij de melkkoeien, geboren voor 1 Septem
ber 1948, klasse 5, gingen de prijzen naar:
1 a Ellie van J. van Rijn, 1 b Corrie 3 van
H. T. Baars. 1 c Dora 5 van P Bongers uit
Stein. 2 a Nellie 2 van P Baars te Waddinx
veen. 2 b Jantje 21 van J. van Rijn. 2 c Hen-
ny van T Burger. 2 d Tonia 3 van H. T.
Baars. 2 e Elisabeth 19 van T. Burger. 3 a
Juliana 5 van P. Bongers uit Stein. 3 b een
koe van Jac. van Zcest en 3 c Bertha 3 van
C Verwaal.
In klasse 6 melkschotten waren vijf
prijswinnaars: 2 a Nellie 5 van P. Baars le
Waddinxveen. 2 b Gerda van B. Bunnink. 3
a Doliks Mientje van C. Verwaal, 3 b Pietje
van D van Rijn en 3 c Mipza van B Ruiten
burg. Ook in klasse 7 melkvaarsen vijf
bekroonde: 1 Miep 16 van B. Ruitenburg, 2 a
Jantje 4 van C. Verwaal, 3 a Corrie van W.
Bunnik. 3 b Willie 3 v»n P Baars te Wad
dinxveen en een eervolle vermelding voor
een koe van Jac. van Zoest
Martha 2 behaald» een eerste prijs in klas
se 8. eenjarige pinken. Martha 2 is van P
Bongers uit Stein. die ook de eigenaar is van
Margriet 3. die ook een eerste prijs kreeg
Toos van H. Korpershoek kreeg de derde
eerste prijs. Reina. van dezelfde eigen»ar.
werd 2 a. 2 b Miep 5 van T Burger. 2 c Ellle
2 van H. T Baars. 3 a Sjoukjes Bertha van
C. Verwaal 3 -b Petronella 3 van J. Ver
boom en 3 c Mareike 2 van J. v. d. Heuvel.
Twee pinken van S. Nederend kregen een
eervolle vermelding.
In klasse 9 a kwamen de kalveren geboren
voor 1 Maart 1952 in de ring. Hiske 42 van
P Bongers uit Stein wérd la. 1 b werd Wil
lie van KI. van Eijk, Twee kalveren van S.
Nederend kregen een tweede prijs en Annie
12 van P. Bongers uit Stein werd 3 a, 3 b
werd Jaan 5 van T Burger. Eervolle ver
meldingen kregen Nellie 2 van J. v. d. Heu
vel en Jannie van KI vao Eijk.
In klasse 9 b, kalveren geboren na 1
Maart 1952. was Puck 5 van L. van Eijk uit
Oukoop de beste. 2 a is Martha 27 van P.
Bongers. 2 b Nellie 8 van P Baars te Wad
dinxveen. 2 c Jaantje 2 van J. v. d. Heuvel,
Ta Martha 28 en 3 b Dirkje 12. belde van P
Bongers. 3 c Beatrix 3 van KI. van Blois. In
;se 10 groepen van drie kalveren
kregen prijzen kalveren van P. Bongers uit
Stein (2 tweede prijzen) en P Baars uit
Waddinxveen en L. van Eijk uit Oukoop. een
derde prijs.
De eerste prijs in klasse II drie koeien
- was voor dieren van T. Burger, de tweede
oor dieren van P. Bongers en de derde voor
leren van P. Baars. In de productie klasse
kregen een prijs; la Juliana van H. Korpers
hoek. Beatrix van P. Bongerë. 2 a Ademt
Mientje van C. Verwaal. 2 b Annie van D.
van Rijn en 3 Clara van H Korpershoek.
In de middaguren hebben leden van
gymnastiekverenigingen uit omliggende ge
meenten voor een aantrekkelijk programma
gezorgd onder leiding van de heer Jac. van
Welzenes uit Gouda Des avonds was er een
filmvoorstelling ip de open lucht.
Hoe ouder hoe jonger
Schouwburg Bioscoop. Het is Clifton
Webb, die hior achter steekt. Hij reist 'het
land af met een serie voordrachten. Een er
van behandelt het probleem van de ouder
dom. In een oude-lieden-tehuis gaat hij zijn
stellingen ln practijk brengen en hij doet
dat als de zeven en zeventig-jarige mr Oli
ver Erwenter. Dan is het al mr Belvedere,
wat de klok slaat, voortvarend en arrogant,
maar toch sympathiek en met een dosis
kostelijke droge humor gaat hij te werk.
De uitgebluste bewoners van het huis weet
hij weer belangstelling voor het leven bij
te brengen, hij helpt Amor een handje,
verlost dominee Watpon van zijn zwaar
wichtigheid en zelfs als zijn bedrog uit
komt. weet hij middelen te vinden om zijn
doel te bereiken; de oudjes voelen zich niet
langer uitgerangeerd op een dood zijlijntje,
maar boordevol energie organiseren ze een
bazar voor hun tehuis. Een film zonder da
verende dingen, maar vol aardige momen
ten.
Wegpiraat ISo. 1
Tbaüa Theater. Deze film vertelt uit
de luierjaren van de auto. Men ziet zelfs 'n
auto met veel moeite en tegenslagen wor
den geboren. ..Gasmobile" heette dat voor
historische vervoermiddel, dat met angst
en wantrouwen bekeken, en door de men
sen. die het op paarden houden, vijandig
bejegend wordt
Naar de film voorgeeft krijgt tezelfder
tijd ook de jazz bekendheid en zij geniet,
althans van de zijde der ouderen, al net
zo'n onvriendelijke ontvangst Maar deze
combinatie geeft de toeschouwer behalve
de gelegenheid om te lachen om de spot
ternijen met de auto-baby. ook te genieten
van kostelijke shows, balletten en uitste
kend gebrachte song? Daartussendoor ver
wijlen verscheidene hoofdpersonen in het
vrolijke verhaal zo nu en dan met hun ge
dachten in de toekomst. Die toekomst-fan-
tasieén, in beeld gebracht, zijn heel bij
zonder. Het slot brengt een sensationele
race lussen deze omstreeks 20 km per uur
rijdende „snelheidsmonsters". Red Skelton
is de voornaamste komiek in dit leuke, af
wisselende geval, maar Sally Forrest. Mo
nica Lewis en Macdonald Carey blazen
daarbij een behoorlijk partijtje mee.
Spanning bij dr Satan
Verassing dr Mispelblom Beyer
Onder zeer grote belangstelling alom uit
den lande werd gisteren op Westerveld
verast het stoffelijk overschot van dr H.
J Mispelblom Beyer, directeur van het
C. F. Oolgaardt Huis en predikant met bij
zondere opdracht voor maatschappelijk
jeugdwerk bij ,de Remonstrantse Broeder
schap Deze was vertegenwoordigd door dr
W. R. M Noordhoff, de heer J. O. Staab
en de predikant in algemene dienst, ds F.
Klevn. Voorts waren verscheidene Remon
strantse predikanten aanwezig, alsmede
vele vertegenwoordigers uit kringen, die
zich bezighouden met jeugdopvoeding en
sociale arbeid Ook waren er vertegenwoor
digers van de gemeenten, die dr Mispelblom
Beyer vroeger als predikant had gediend.
Het woord werd gevoerd door professor dr
H M J Oldewelt. die een levensbeeld van
de overledene tekende en duidelijk de lijn
aangaf, die door dit rjjke leven liep Daar
na las ds J Nienhuis. Remonstrants predi
kant te Arnhem, enkele gedeelten uit hi
boek Job voor. alsmede Paulus' getuigen!
vnn de overwinning op de dood. Ten slott
ging hij voor ln gebed.
F.en zoon van de overledene dankte de
vele aanwezigen voor hun belangstelling.
- Wie van spanning
houdt komt bij dn Satan volop aan zijn
trek. Want elke mejter van deze film is be
klemmend, met robots, een brandende
autoweg, een jacht, dat op het critieke
moment ln de lucht vliegt, een vliegtuig,
dat zonder piloot gaat vliegen, maar be
stuurd wordt door een electrische cel. Het
laatste, de cel. daarom draait het bij dr
Satan. Hij heeft eën robot, waarvoor hij
alleen die cel nodig heeft om zich geluk
kig te voelen. Maar zover is hij nog lang
niet, want professor Scott, de bezitter van
zo'n apparaat geeft zich voor zo'n afschu
welijk denkbeeld niet gewonnen. Hij wordt
gevangen genomen en zijn dochter gegij
zeld. De bezoeker wacht verder in span
ning of „het koperen hoofd de bestrijder
van het onrecht, op tijd zfl komen om de
dochter te redden van de dood Natuur
lijk komt hij op tijd. Hoe... Dat kunt
u Dinsdag gaan zien. want dan draait het
tweede deel van dit verhaal met Robert
Wilcox en Eduard Cianelli in de hoofdrol
len. „Het koperen hoofd" heeft dan nog
precies twee minuten de tijd om toe te
ZontUgadirnst artaen
Van Zaterdagmiddag 2 tot Maandagmor
gen 8 uur zijn aanwezig de doktoren:
Krimpenerwaard: H. F. Adam te Stolwijk
(telefoon K 1824—327). J. N B. v. d- Grient
te Bergambacht (telefoon K 1825—216). J.
K. Hoogenboezem te Lekkerkerk (telefoon
K 1805—303). A M. Visser te Krimpen a. d.
IJ6sel (telefoon K 1895307).
Bodegraven: C. G. A. van Beek (telefoon
168) en wijkzuster Beerepoot (Kerkstr. 85).
Boakoop: J. P de Wilde (telefoon 40).
Haastrecht. Oudewater en Polsbroek: K.
J. Muhring te Polsbroek (telefoon K 1822—
203).
Moordrecht en Niouwerkerk a. IJssel:
J. H. van Westendorp te Moordrecht (tele
foon K 1827-315).
Reeuwt!k: J P. Hoeneveld (telefoon K
1829—227).
Waddinxveen: J. W. H. Helleman, tele
foon fc 1828-379.
Zevenhuizen en Blelsw«k: J. van Tol te
Bleiswijk (telefoon K 1892—500).
Ammerstol
Predikbeurten. Ned. Herv Kerk 10 uur ds
J. B. Th. Hugenholtz; Ned. Herv Evangeli
satie 9.30 en 6 30 uur de heer Joh. Schaap
te Huieen.
Berkenwoude
Kaasdag stond op hoog peil.
De Landbouw Jongerengroep heeft alhier
een kaasdag gehouden. De keurmeesters wa
ren ir A. Schrooder. rijkszuiveleoneulent. ir
P Tiersma. adjunct rijkszuivelconsulent en
de heer J Broere. kaashandelaar te Lekker
kerk. Er werden 32 kazen ingezonden. Hier
van kregen vijftien het predikaat eerste
soort, negen tweede soort en acht derde
soort.
Burgemeester M. C. Gautier heeft aan alle
prijswinnaars een verzilverd herinnerings
lepeltje uitgereikt. De prijswinnaars zijn:
T de Jong, A. v. d. Velden. J. Rehorst. Gebr
de Jong. A. Scheer. G. A. Bol, Jac. Bos, A.
Dekker en Zonen. Joh. de Jong. Joh. Schep,
Jac. Slingerland. P- Sprang. W. Sjuijker en
B. v. Kiel.
Eerste prtJs. De muziekvereniging D.H.T.
S.G behaalde onder leiding van de heer C.
Korevaar op een concours te Putten een
eerste prijs met 332 punten. Aan deze reis
werd een pleziertocht geknoopt Er werd
een bezoek gebracht aan de Hoge Veluwe en
openlucht-cabaretvoorstelling in de
Kuil te Ede.
Bodegraven
Beroep ontvangen naar Leeuwarden.
Ds J. J. F. Herrmann. Evang. Luthers pre
dikant. alhier heeft een beroep ontvangen
naar Leeuwarden.
Kerkelijke benoeming. De bisschop van
Haarlem heeft benoemd tot pastoor te De
Meije en Zegveld A. J. A. Schulte. kapelaan
te 's-Gravenhage.
Predikbeurten. - Ne<J. Herv. Kerk 10 uui
i H. Roelofsen te Zeist. 6.30 uur ds Jac.
Vermaas. Geref. Kerk 10 en 6 uur ds
G. P Hartvelt. Geref. Kerk (art. 31 K O.)
10 en 5 30 uur ds J. F. Wijnhoud te Haar
lemmermeer (Rijk). Geref. Gem. 10 en
6 uur leesdienst. Ev. Luth. Kerk 10 uur
ds J. J F. Herrmann. Vrij Evang. Gem.
10 en 7 uur de heer Jb. Klein Haneveld.
Boskoop
Burgemeester herbenoemd
Bij Koninklijk Besluit is met ingang van
1 September mr dr E. P. Verkerk herbe
noemd tot burgemeester van Boskoop.
Jongetje in Gouwe verdronken
Gistermorgen is het ongeveer zesjarig
zoontje van de familie Verbeek uit de Burg
Colijnstraat onder het spelen met een paar
vriendjes op een stoep aan de Gouwe, in
het water geraakt. Reddingspogingen door
te hulp geschoten Boskopers hadden geen
resultaat. Na een half uur werd het knaapje
met een dreg opgehaald Kunstmatige
ademhaling mocht niet meer baten.
Bestuurdersbond „Boskoop huldigde
zilveren Jubilaris.
Onder voorzitterschap van de heer J. van
Helden kwam in ..Ons Huis"'de N.V.V. Be
stuurdersbond „Boskoop" bijeen. Er werd
besloten ln het winterseizoen weer vier cur-
houden en een culturele avond ln
a. d. Rijn bij te wonen. Als afge-
In Belgische textielkrlngen wordt gea
geerd voor maatregelen tegen een ..ondra
gelijke" Nederlandse concurrentie. In ver
band hiermede wijst het bureau der Vereni
ging van Tricot- en Kousenfabrikanten te
Utrecht er op. dat de Belgen dankzij de
voorunie ruimschoots hebben kunnen profi
teren van de gunstige na-oorlogse markt in
Nederland en van de bijzondere opleving
in verband met de gevaarlijke toestand door
het conflict ln Korea. De marktverslechte-
ring, welke nu aan Nederlandse concur
rentie wordt geweten, is volgens het bureau
aan een algemene achteruitgang van de
conjunctuur te wijten. Het zou volgens de
Nederlandse textielindustrie onbillijk zijn.
de tijdelijke moeilijkheden het hoofd te bie
den door maatregelen, welke tegen de geest
van de Benelux indruisen.
In verscheidene gevallen is ongenoegen
ontstaan tussen verhuurders van aparte-
menten die ingingen op advertenties waarin
honderden guldens per maand werd geboden
voor de huur van enkele kamers met mo
dern comfort, en de huurders. Sommige
huurders lieten de overeenkomst door een
huur-adviescommissie beoordelen en maak
ten achteraf bezwaar tegen door henzelf
bepaalde huursommén. Deze prijzen zijn
vaak inderdaad buitensporig, maar daar
staat tegenover, dat de verhuurders door
deze aanbiedingen tot grote uitgayen ter
verbetering van hun apartementen zijn
verlokt.
Van bevoegde zijde wordt thans meege
deeld dat huuradviescommissies niet kun-
bemiddelen indien de huurovereenkomst
voor een bepaalde, korte periode is aange
gaan. bijvoorbeeld voor niet langer dan een
half jaar. Huurovereenkomsten, welke voor
een langere tijd bedoeld zijn. vallen onder
de huurwet en bij zulke overeenkomsten ts
beroep op een huuradviescommissie moge-
I lijk.
De G.Z.C.-heren zijn gisteren in Chelten
ham geweest, waar zij op een fantastische
wijze zijn ontvangen. Zij hebben er ge
noten van de schitterende natuur van de
Cottswold Hills, waartussen Cheltenham Is
gelegen 's Avonds was er natuurlijk een
zwemgala. waarvan de waterpolowedstrijd
tegen Cheltenham het hoogtepunt was. Een
Hollandse scheidsrechter met Hollandse
spelopvattingen leidde de wedstrijd. Chel
tenham- bood zo goed tegenstand, dat de
G.Z.C.'ers dikwijls dachten, dat zij tegen
H.Z.P.C. of Haarlem in hel water lagen
Het was een prachtige wedstrijd, waarin
G.Z.C. niet vrij uit durfde spelen, maar
toch door zijn routine een 7—3 overwin
ning behaalde, waarbij het geluk een flink
woordje meesprak Van de Toorn, de man
met vijf doelpunten, was bijzonder in vorm
en oogstte met zijn listigheidjes tal van
open doekjes.
In het begin ging het spel snel op
neer, waarbij Jan Weck veel werk kreeg
en in menige gevaarlijke situatie redding
moest brengen, Cheltenham kwam in die
periode op 1—8, nadat Weck een schot uit
zijn doel had gekeerd, maar Jones was er
snel bij om hard in te schieten. Vrij
dig hierna was het 1—1, toen Beijderwêllen
van ver inschoot en v. d. Toom de bal van
richting veranderde In die periode kwam
G.Z.C. wat los. Het ging ondanks felle te
genstand van de Engelsen in de aanval en
kwam. zij het mei geluk, tot doelpunten.
Van de Toorn maakte er heel listig 2—1
van en Wim den Boer had even later met
een handig schot ook aucces 1—3. Op dit
moment moest Hans den Boer wegens
kramp uitvallen. Slobbe verving hem. Van
De Australiache minister van Arbeid en
Immigratie, de heer Harold Holt. verklaar
de gisteren tijdens een persconferentie ln
Den Haag. dat Australië van plan is in
1953- slechts 80.000 immigranten op te ne
men. in plaats van 150.000. In hoeverre deze
inkrimping effect zal hebben op het totaal
der toe te laten Nederlanders kon hij nog
niet zeggen.
Over het algemeen gesproken zullen in
de naaste toekomst metaalbewerkers en ge
schoolde landarbëiders de beste kahsen
hebben om ln Australië te worden toege
laten.
De inkrimping van het aantal immigran
ten is een tijdelijke maatregel.
De Griekse volksvertegenwoordiging heeft
gisteravond met 127 tegen 118 stemmen een
motie van vertrouwen in de regerings-
politiek aangenomen. De stemming kwam
na een vijfdaags debat, waarin de oppositie
partij der Griekse Volksconcentratie, onder
leiding van veldmaarschalk Papagos. de
jolitiek der tien maanden oude progresslef-
Iberale coalitie, onder premier generaal
Piastiras, had aangevallen. De Griekse
Volksconcentratie heeft de regering er van
beschuldigd 's lands economi? „aan de rand
van de afgrond" te hebben gebracht en de
nationale veiligheid te hebben ondermiind
door verzoenmgswetten en het op vrije
voeten stellen yen verbannen en gevangen
gezette communisten.
de Toorn zorgde er voor, dat de rust met
1—4 Inging.
In de tweede helft kwamen de Chelten-
hammers weer gevaarlijk opzetten. Het
werd 24, doch v. d. Toom zag even later
kans de keeper op e^n spectaculaire wijze
te verrassen en zelfs G.Z.C. aan een 2—6
voorsprong te helpen. Het werd nog 3—6,
voordat Wim den Boer aan alle, in span
ning gevoelde, onzekerheid een einde
maakte en voor een Goudse 7—3 overwin
ning zorgde.
De uitslagen van de zwemwedstrijden
waren:
400 vards borstcrawl: 1 Tailor 5.12.2; 2.
Van Vliet 5.14.4.
100 yards rugslag: 1. Balles 1.8.4. 2. De
Wilde 1.12.2.
220 yards borstcrawl: 1. Tailor 2.24.1; 2.
Beijderwellen 2.26 1
100 yards schoolslag: 1. Slobbe 1.91 2.
Aukridge 1.13.1.
100 yards borstcrawl: 1. Tailor 58, 2. N.N.
58 3 en 3 Hans den Boer 60 sec
4 x 66 yards borstcrawl estafette: 1. Chel
tenham 2 11.2; 2. G.Z.C. 2.12
4 x 60 yards wisselslag: 1. Cheltenham
2.21; 2. G.Z.C. 2.23 3.
GELIJK GI5P1ELD
Om het kampioenschap heren in de kring
Gouda werd gisteravond gespeeld BZC 3
BZPC 2—2. De returnwfdstrnd wordt van
avond gespeeld.
Vriendschappelijk: BZC—NZSC (heren)
Egyptische klaagmuur
Gedurende de afgelopen week zijn op het
hoofdkwartier van generaal Naguib ruim
25 000 klachten ontvangen van leden van de
strijdkrachten, van de politie en uit alle
lagen van de bevolking. Premier Maher ont
ving in de afgelopen tien dagen 12.000 klach
ten en verzoeken van het publiek. Premier
Maher heeft opdracht gegeven de klachten
snel te onderzoeken.
De „opperste gids" van de machtige Mo
hammedaanse broederschap. Moersjid. heeft
er ln een officiële nota aan premier Maher
op aangedrongen bars. cabarets en danszalen
te sluiten en het bezoek aan filmvoorstel
lingen te Inperken wegens de ..slechte in
vloed" van deze soorten van vermaak op da
Egyptische jeugd.
Bemanning gered van voor
Terschel! ingerbank
gezonken schip
Vanmorgen om kwart over 5 liep het schip
Peto uit Groningen ten Noorden van het
lichtschip Terschellingerbank op een mijn
en zonk. De bemanning van elf koppen ls
gered door het m.s. Fairhead. Dit schip was.
toen de Peto met een brandende ton nood
seinen gaf. met de sleepboot Holland en de
reddingboot Brandaris. ter assistentie uit
gevaren.
De Peto. die 420 ton mat. is in 1951 ge
bouwd bij de scheepswerf Worst en Dutner
te Meppel. Eigenaar-kapitein is de heer E.
Mooy uit Groningen. Het schip was met
kolen op weg van Engeland naar Zweden.
De Brandaris heeft zeven opvarenden van
de P§to van het Engelse schip overgenomen
De namen van de zeven bemanningsleden
zijn H. Haan, stuurman (Valthermond), S.
Smid, eerste' machinist (Koudem), P. J. A.
van Kampenhonk, tweede machinist (Ter-
munten). J. Bode. lichtmatroos (Groningen),
J Leutscher, lichtmatroos (Haarem. J Pijp-
stra, matroos (Groningen) en W. Beekman,
kok (Leeuwarden).
vaardigde naar het congres te Scheveningen
werd gekozen de heer J. C. van der Heiden.
De heer Stuifzand uit Alphen a. d. Rijn zal
over enige tijd trachten in Boskoop een af
deling van ..Jonge Strijd" op te richten.
Een onderwerp van bespreking vormde de
2 pet vecantietoeslag. die in Boakoop spo
radisch wordt uitbetaald. Het bestuur
blijft op deze zaak attent. Hierna richtte de
heer Van Helden het woord tol de heer J.
C. v. d. Heiden, die 25 jaar zijn krachten
aan de Bond heeft gegeven, de laatste jaren
als penningmeester van de Boakoopae Be
stuurder* Bond. Het is iet* bijzonder*, aldu*
spreker dBt iemahd 25 jaar achtereen wils
kracht heeft voor de organisatiebelangen
op te komen. Al* er één lid was die het kan.
dan is het „Kees", de man van weinig
woorden, maar daden, zo zeide de voorzit
ter. Een actetas was het geschenk. Mevr.
Van der Heiden werd een plant aangeboden.
De N.V.V. diatrictsbeatuurder. de heer A. J.
van Hagen en de heer W. Beekhuizen, na
mens de A.B.V.A. spraken de jubilaris toe.
De A.B.V.A. zorgde voor een rokertje.
In Verband met het vertrek van de heer
Van Helden naar Gouda werd als voorzitter
gekozen de heer K. Stikkelorum. Aan het
het slot van de avond richtten de heren
Van Hagen en Noest, waarderende woorden
lot de scheidende voorzitter. 41* herinne
ring aan zijn werk in Boskoop werd hem
een boekwerk aangeboden.
Bloemveiling. Coöperatieve Ver
eniging De Boskoopse Veiling. 22 Augustus.
Grootbl. rozen per bos van 20 stuks- But
terfly 80—1.20; Roselandia 60—1.10; Cath.
Pech told 70—1.30; Duisburg 1.00—1.60; Bet-
Ier Times 1.20-1.40; Dame With Helen 40
—70: Hadley 1.80—2.60; Parel van Aalsmeer
30—50; Vlerlanden 1.80—2.60; Gemengde
grootbl. 40—60. Polyantha rozen' per 10
stuks: Juweeltje* 55—1.10; Sweetheart 58—
80: Ingard Ohlaon 28—52; Ellen Poulsen 24
-48; Pinochio 55—90; Else Poulsen 20—40;
Wolf» Glorie 60—80. Gloria Mundi 52—85;
Byou 60—95; Poulsen's Pink 15—35. Diversen
per bos van 10 stuks: Clematis Prins Hen
drik 1.80. Clem mevr. le Coultre 1 70. Clem.
Durandiï 75—95: Chrvsanten kleinbl. 45—65;
Sneeuwbes 45: Viburnumtakken met bes 1.30
—1.80: Zinnia s 15: Gladiolen 24. Glad. Nw
Europa 34: Achillea 15; Gipskruid 20—23;
Aster* 9—15; Helianthus 75: Liatris 10:
Goudb. Ligustrumtakken +0. Asparagus 46.
Phloxen 16: Montbretia15: Vuurpijlen
27—40. A»clep.as 28. Edelweisz 13—15;
Dahlia's 20—28. Geraniumbloemen 20; Vi
burnumtakken met bes per lak 25—36; Eri
ca's per 6tuk 14.
Tredikbenrten. Ned. Herv Uerk 9 en
10.30 uur ds G C. Tromp 6.30 uur ds Joh.
Poort te Koudekerk. Geref. Kérk 9.30 en
5 uur ds J. A. Kwast te Zwaagwesteinde.
Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 uur ds P J.
de Bruyn. Ver. v. Vrijz. Herv. (jn Re-
monstr. kerk) 10 uur de heer P. J. van
Ouwerkerk. Geref. Gem. 9.30 en 6 uur
leesdienst.
Gouderak
Woningbouw wacht op
vergunning
In de vergadering van de gemeenteraad,
d.e Donderdagavond onder voorzitterschap
van burgemeester H. Bergman werd ge
houden. is met enkele minuten stilte het
overlijden van het raadslid, de heer M
Herk. herdacht.
Onder de ingekomen stukken was een
schrijven van Gedeputeerde Staten waarin
toestemming wordt verleend over te gaan
tot een geldlening van 75.000 van de
Coöperatieve Boerenleenbank, ten behoeve
van de woningbouw aan de Karei Door
manlaan. Er kan echter nog niet direct met
de bouw worden begonnen, zo zeide de
burgemeester, daar er nog geen bouwver
gunning is. Vervolgens besloot de raad een
geldlening van f 100.000 aan te gaan voor
de lijd van dertig jaar.
Direct na de bevrijding heeft de bevol
king van- Gouderak de burgerij van het
zwaar geteisterde plaatsje Heusden geadop
teerd. Uit dankbaarheid heeft nu het ge
meentebestuur van Heusden de gemeente
Gouderak een gedenksteen aangeboden, die
een plaats heeft gekregen in de hal van het
raadhuis. Heusden herrees, mede door de
hulp. die gij bewees" staat er op de ge
denksteen.
De directie van de autobusonderneming
..De IJssel" heeft medegedeeld, dat zij tot
een bedrag van f 500 wil bijdragen in de
bouw van een wachtlokaaltje bij de bus
halte in het dorp. Voorts werd een aantal
subsidies verleend. De uitkering per leer
ling aan de bijzondere school is nader be
paald op 27.50. Ten bate van een naaicur
sus werd f 45 subsidie verleend als bijdrage
in de zaalhuur. „Beter zou het zijn als wij
éen lokaal konden aanbieden", zo zeiden
enkele raadsleden, die nogmaals wezen op
het belang van een verenigingslokaal. Aan
de 1 undveefokvereniglng „Stolwijk" werd
10 subsidie verleend. Een verzoek van de
Goudse vee- en kaastentoonstelling om een
bijdrage van twee cent per inwoner werd
afgewezen. In plaats hiervan zal een me
daille beschikbaar worden gesteld. Zonder
hoofdelijke stemming besloot de raad tot
aanschaffing van een droogmast voor brand
weerslangen waarvoor 530 werd uitge
trokken.
Tredikbeurten. Ned. Herv. Kerk 9.30
en 8.30 uur ds H.'Talsma te Den Haag.
Haastrecht
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur
ds' W. de Voogd van der Straaten. Ned.
Herv. Evangelisatie 9.30 en 6.30 uur de heer
A. Terlouw te Giessendam. Geref. Kerk
10 en 6.30 uur ds A- Mout te Kollum.
Nadat de Ned. Herv. Gemeente te Moer
kapelle sedert October 1951 na het ver-»
trek van ds P. Zijlstra naar Vlaardingen
zonder predikant is geweest en er verschei
dene malen 'zij het zonder succes, een ba-
roep op een predikant is uitgebracht, heeft
het beroepingswerk thans resultaat gehad.
Candidaat De Ruijke. hulpprediker van de
Ned. Herv. Gemeente te Renkum. heeft het
op hem uitgebrachte beroep aangenomen.
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 9.M
uur ds G. Huls te Gouda 6.30 uur ds W,
Bloemendaal te Zevenhuizen. Geref!
Gemeente 9.30. 2 en 6.30 uur ds W de Wit.
Moordrecht
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 848
uur ds D. Los te Delft. Geref. Kerk 10
en 6.30 uur ds D. P. Kalkman. Oud-Geref.
Gemeente 10 en 4 uur leesdienst. Ned.
Herv. Evangelisatie 10 en 6.30 uur de heer
H. Ockerse.
Nieuwerkerk a. ti. IJssel
Geval van kinderverlampiing
Ook in deze gemeente is een geval van
kinderverlamming geconstateerd. De kleine,
een meisje van veertien maanden, is direct
naar ëen Rotterdams ziekenhuis vervoerd.
Na»r de instructie terug5
Voor de politierechter te Rotterdam was
een inwoner uit deze gemeente gedag
vaard. ervan verdacht in Augustus 1951,
als onder-aannemer belast met het aan
leggen van waterleiding, hier 15 m koperen
pijp ten nadele der gemeente te hebben
ontvreemd.
De zaak werd echter geschorst en naar
de instructie terug verwezen voor nader
onderzoek, omdat de verdachte als bewijs
van zijn onschqld aanvoerde, dat hij de
koperen buis ten geschenke had gekregen
van de uitvoerder en de opzichter.
Ter gelegener tijd zal deze zaak door „de
meervoudige kamer" worden behandeld.
Gevonden voorwerpen: Kruiwagen. wind-
Jack. hamer, dekzeil, parapluiezakje en
windjack.
Burgerlijke Stand. Geboren: Gerardu»
Johannes, z. van A. Kool en A Segers;
Gerarda Petronella. d. van G P Steen
bergen en C. Verhoeve. Jan Arie, z. van J.
A. Slagt en S P. de Wit.
Ondertrouwd: J. Jongeneel, 24 jaar. te
Capelle a. d. IJssel. en A. H. Terdu. 19 jaar;
H. Augustijn, 59 jaar en H. C. van Wilgen,
55 jaar.
Overleden: J. Hordijk, 53 Jaar. echtg.
van T. Boer.
Ouderkerk a d. IJssel
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 930
uur ds A. J. Timmer. 6.30 uur de heer J.
de Groot te Nw.-Lekkerland. Wijkiebouw
Lageweg 9.30 en 6.30 uur de heer A. de
Rede!
leweg 9.30
lelijkheid.
Reeuwijk
Predikbeurten. - Ned Herv. Kerk 930
uur ds J. Kool te Woerden 6.30 uur de heer
D. G. van Hoeven te Waddinxveen. Ned
Herv. Kerk Sluipwijk 9.30 en 6 30 uur ds
A. Baars te Mastenbroek. Geref. Kerk 10
en 5 uur ds J. Kapteijn.
Zevenhuizen
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur
ds W. Bloemendaal (H Avondmaal). Kapel
a. d. Rotte 10 uur ds G. Samsom te Rot
terdam Geref Kerk 9.3p en 6.30 uur ds
A. P- Heiner. Remonstr. Kerk 3 uur ds
J. E.kema te Stolwijk.
Stolwijk
Op heterdaad betrapt
Conform de eis en bij verstek heeft de
politierechter te Rotterdam de 53-jar)ge
tuinder J van D.. die ervan beschuldigd
werd. op 5 Juli gepoogd te hebben uit een
of meer bussen staande in perceel Bene-
denkerksew 98. carbolineum te 9telen. waar
bij hij op heterdaad werd betrapt, veroor
deeld tot een week onvoorwaardelijke ge
vangenisstraf.
Predikbeurten. Ned Herv. Kerk 10 uur
de heer Werner te Amsterdam. Ned
Herv Evangelisatie 9.30 en 7 uur de heer
J. van Woerden. Geref. Gemeente 9 30
Hekendorp
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur
de heer H. Groenendijk te Scheveningen,
6.30 uur de heer L. van Herk te Gouderak.
MARKTBERICHTEN
KAASMARKT GROOT-AMMERS
23 Augustus. Aangevoerd 17 partijen,
zijnde 448 stuks, wegende 3136 kg; le kwa
liteit f 2.34— 2.38, 2e kwaliteit f 2.30—
ƒ2.33. extra tot ƒ2.41 per kg. Handel
matig.
Waddinxveen
Onverdachte vrijspraak
Voor de politierechter te Rotterdam heeft
zich te verantwoorden gehad de 31-jarige
Waddinxveense huisvrouw, die ervan werd
verdacht de huisvrouw C Noorlander—
v. d Dool op de openbare weg le hebben
aangevallen, waarbij zij haar in het gelaat
zou hebben geslagen
Verd. ontkende de vrouw geslagen te heb
ben, doch haar slechts licht beet gepakt te
hebben onder de woorden: „ik moet nog
mpt je afrekenenMevrouw Noorlander.
die op de fiets was. w.as daarop niet haar
kind komen te vallen.
Mevr. Noorlander, die een civiele vorde
ring indiende van 5.70 wegens reparatie
van haar bij de val gebroken bril, had haar
73-jarige schoonvader als getuige meege
bracht om te verklaren wat hij gezien had.
Deze getuige verklaarde echter, dat hij van
zijn woning uit niet gezien had. dat verd
zijn schoondochter sloeg, doch wel dat zij
met haar kind onder de fiets op de weg lag.
waarna hij hulp had gebqden. Bij de politie
had deze ge«tuige echter verklaard wel ge
zien te hebben dat verdachte zijn schoon
dochter sloeg.
Het O.M. achtte bewijs niet geleverd en
vroeg vrijspraak.
Ook de rechter sprak verdachte vrij.
Predikbeurten. Ned Hërv Kerk 8.45
uur de heer D. G. van Hoeven. 10 30 uur
ds J J. Moll. 6 30 uur candidaat C. Graaf
land te Gouda. Geref Kerk 10 en 6 30
uur ds J. Snoey. Remonstr. Kerk 10 uur
ds G. Ch. Duinker. Chr. Afgesch Ge
meente 9.30 en 5 uur leesdienst - Ver.
..Wet en Evangelie" (in Remonstr. kerk)
3.30 uur ds J. A Engel te Rotterdam.
Inboorlingen van Nyasaland (Z. Afr
I die op weg waren naar hun werk,
H zagen hoe een leeuw en een luipaard
g beide op lopxnelheid in de richting
van een reebok renden. De leeuw was
er het eerste, doodde de bok en begon
aan zijn laatste ontbijt. Want het lui'
4 paard, dat slechts enkele seconden
rj later kwam. wierp zich meteen op de'
a niets vefmoedende leeuw, doodde deze
|g met ién diepe beet in de nek en vol-
1 tooide vervolgens het ontbijt van de
1 gedode koning der dieren.
Prins Bernhard is met zijn eigen vliegtuig
naar Le Zoute in België gevlogen, in gezel
schap van zijn moeder Hij zal aan het con
cours hippique aldaar deelnemën
Zes van de IS naar Argentinië geëmigreerde
Urker vissers zijn Inmiddels naar Urk terug
gekeerd. De anderen proberen het nu me*
riviervisvangst
Het IJ-tunnelcomltë te Amsterdam (Noord)
heeft een algemene vergadering uitgeschreven
voor Donderdagss ond as. In Krssnapolsky-
tijdens welke vergadering verscheidene auto
riteiten het'woord zullen voeren
De opleiding van Duitse piloten voor d«
luchtstrijdkrachten van het Europese leger
zal het onderwerp uitmaken van besprekingen
der militaire deskundigen te Parijs Naar te
Bonn verluidt zal vooral de kwestie der op
leiding van piloten voor straaljagers en an
dere moderne vliegtuigen moeten worden g«-
S
HET IS NOG AUGUSTUS. Maar over een goede drie maanden zal de 1
kalender in de werkplaatsen van een grote internationale wegtransport
onderneming te Innsbruck December aanwijzen. En het is niet voor niets
dat de chauffeurs met een beetje zorg al weer aan die maand, de moei
lijkste in hun werk. gaan denken. Een t^hter. die net is ingezet. Verse
sneeuw op de bergpassen, strenge vorst. Neen, van December zijn ze,
eerlijk gesproken, een beetje bang, al zullen zij dat grote woord nooit
uitspreken. Zoals het in deze werkplaatsen is, zo is het bij alle grote
internationale wegtransportondernemingen in Oostenrijk. Want zij allen
hebben op hun grote winterreizen de moeilijkheden van de dichtge-
sneeuwde passen te overwinnen. Welke richting zij ook heengaan, Italië.
Zwitserland, Duitsland en ook als zij binnen de eigen landsgrenzen blij
ven, zij moeten over die bergketens, die hun land als omsloten houden,
heen. De wegen zijn dan moeilijk en gevaarlijk. En wagens en lading
zijn kostbaar.
H. van Stephan. Benjamin Franklin.
VAN NINEVé VERTROKKEN KARAVAAN is te Ur aangekomen.
De koopman Ardisapal heeft daar zo juist twee gebakken kleitafeltjes ont
vangen, die hij vol aandacht leest. Zijn vertegenwoordiger te Ninevé. Baalid, legt
hem verantwoording af van de gelden, die hem de verkoop van de handelswaren,
welke Ardisapal hem had doen toekomen, hebben opgebracht.
Dit is in wezen het eerste optreden van de postdienst, welke ontstond in dezelfde
tijd dat de internationale handel begon, in het allereerste begin van de geschiedenis
der beschaving, in het jaar 2500 vóór Christus geboorte.
1952: F.en Londense brievenbesteller stelt
mijnheer Smith een brief ter hand. welke
zestien dagen tevoren in Engeland is ge
post. Deze brief heeft een reis om de
wereld gemaakt, op zoek naBr de geadres
seerde, hij ls hem gevolgd van Sydney naar
New York en ten slotte naar Londen.
Een modern wonder de brieven hebben
even snelle vleugels als de god Mercurlus.
vleugels, die voorheen voor de postdien
sten een symbool waren. En de landen,
verenigd ln de Internationale Post Unie.
hebben van de postdienst een bijna vol
maakt Instrument gemaakt, dat een voor
name rol speelt, door het vrije verkeer van
woord en beeld te begunstigen.
KARL GEISLER is nog jong in dit ener
verende vak. Maar Je hebt er geen
laren voor nodig om er de benauwende
avonturen in te beleven, die er onverbre
kelijk aan verbonden zijn. Hij komt uit
Mayerhofen, een idyllisch plaatsje tn het
schone Zillertahl. kent de bergen. En de
gevaren.
De oorlog gooide zijn plannen in duigen.
Wetktulgkundlge
niet
ge worflen ging
Hij'mocht al blij zijn, dat hij het vak van
motormonteur nog mocht leren. Hij leerde
ook rijden. De grote Dieselwagen werd ztjn
ideaal. Met die bakbeesten door het land, de
grenzen qver, de vreemde in. Tussen die
bergen werd het hem te benauwd. Hij wilde
kijken wat er aan de andere kant was. Hij
reed op korte passagiersdienstjes ln de da
len. Werk, waar hij wat van opstak. Maar
hij werd er ook slaperig van. Elke dag de
zelfde huisjes, dezelfde bochten, dezelfde
ien. Toch kreeg hij zijn zin De talrijke
s doorstond hij best. Een goed chauffeur
en eeh goed monteur zijn is niet voldoende.
Voortvarendheid, voorzichtigheid, doorzet
tingsvermogen, karakter Voor dit werk
komt wat meer kijken dan het besturën van
een vrachtauto alleen. En de leiding wil
weten of al die goede eigenschappen in de
nieuwe chauffeur fitten. Eerst dan zeggen
ze. terwijl ze de cabinedeur openhouden:
Stap maar ln jongen. Blijf wakker, houd Je
hoofd koel. Engoeie reis.
Verantwoordelijkheidsbesef moet ook één
van hun goede eigenschappen zijn. Want zo'n
17-tons Diesel, of die nu het merk Saurer,
Tatra, Steier, Fiat, Kraeftenstift of wat ook
draagt, vertegenwoordigt een kapitaal. Met
zo n 16-tons aanhangwagen er achter een
dubbel kapitaal Om nog niet te spi eken van
s lading: kostbare machine-onderdelen, le
vensmiddelen. suiker, hout,
fruit, wat de
maar te vervoeren geven
in de uitwisseling van "producten tussen de
Europese landen. Hij heeft er de hardheid
van het winterse klimaat, dat hem toch niet
onbekend was, beter leren kennen. Krijg
maar eens een motorpanne op een bergpas
in een snijdende vrieswind. Ga Je ver
warmde cabine maar uit. kletsnat van het
transpireren als gevolg van het zware werk
aan het stuurwiel en doe ook die grotfe le-
X ren handschoenen maar uit. Want met die
dingen aan je handen kan Je niet dat mo
toronderdeeltje bereiken, dat de oorzaak
van de panne in zich bergt. De scherpe
vrieswind verkleumt je door en door. De
vingers verstijven, zwellen op en worden
gevoelloos. Oppassen voor bevriezen, want
dan ben je verder van huis. Alles goed en
wel, maar die motor moet weer op gang
komen. Je kunt niet tot de lente op deze
bergpas blijven staan. De ontvangers willen
hun goed hebben en nog wel op de tijd die
hun, ijs en weder dienende, in het vooruit
zicht is gesteld.
Als dan, soms na uren martelen, de mo
tor weer start, als ze even gespannen luis
teren naar het geluld en ze kunnen zeggen
dat de zaak in orde is, kruipen ze weer ach
ter het wiel in de cabine, gaan ze de don
kere nacht weer in, uren voorzichtig klim
mend over die smalle besneeuwde weg met
die afgrond naast zich, de wind huilend ^>j
de rimen en de sneeuw verblindend jagend
er tegen aan, zodat de ruitenwissers het
bijna niet aankunnen. Klimmen maar. Die
hoge verse sneeuw is hun vijand. Maar de
sneeuwkettingen om de wielerf pakken er
in. Weer een curve. Altijd de wielen
draaiend houden is de grote ongeschreven
wet in de sneeuw op de passen. Nooit
men, dan wordt het afglijden. Voor dit
rutschen hebben ze een heilig respect. Al
tijd draaiende wielen, in de tweede of in de
eerste versnelling, die geven de grootste
veiligheid. En als dat het ook laat afweten,
«ooi dan de deur maar open en maak de
•Prong in het ongewisse. Tien tegen één
dat je nog op de weg staat en je achter je
in een stuivende witte sneeuwwolk je mooie
wagen met de aanhanger er achter van de
helling ziet duikelen, de peilloze diepte in.
pat is meer dan eens gebeurd, al blijven
het gelukkig zeldzaamheden. Maar zulk een
drama zit ln het spel. En dat moet worden
gespeeld met tegenover de eeuwige dreiging
van afglijden en in een ravijn storten, de
routine van de chauffeur, het goede mate
riaal en. het beetje geluk, dat nu een-
i*dereen moet hebben.
JlET ZIJN IN DE WINTER korte dagen
en lange nachten. Het betekent koude
ELKE DAG in winter of zomer en
ook de nachten door. rijden op de
wegen van Europa de zware vracht
auto's al of niet met aanhangwagen
Het is een vervoer, dat na de oorlog
sterk is toegenomen. In West-Duilsland
komt men vele van deze vrachtkarava-
nen tegen, zware Dieselwagens, in de
cabine twee mannen, twee vrachtrij- f
ders van Europa. Maar ook in Frank- 0
rijk, Belgie. Zwitserland, Oostenrijk en 5,
Italië zijn zij een vertrouwd beeld ge-
worden op de grote weg. Les Routiers f
Européëns noemen zij zich. En hun g
wapen ftrijkt op menig rustpunt langs
de weg, een klein café. een ouderwetse
herberg, even zovele pleisterplaatsen,
die dag en nacht geopend zijn om de
vrachtrijders van Europa een moment
gelegenheid te geven de inwendige
mens te versterken en de geest wat af -
te leiden van het inspannende werk.
het rijden op trajecten van honderden r
kilometers lengte Zwaar werk. zelfs j
op de vlakke grote wegen. Maar voor- f
al in de bergen
Hierbij gaat het verhaal van een van f
die vrachtrijders, de nog jonge Oos-
tenrijker Karl Geisler uit Innsbruck, 3
s een van de velen, die ln de winter d*-
genlange ritten maken, worstelend t<
gen koude, vermoeidheid, sneeuw
13 stormen en smalle, steile bergpassei
Een glad wegdek en het dreigende ra
U vijn dat zijn hun grootste vijanden.
I
iw- f
ien. i
en ontbering en 16 tot 17 uur per etmaal in
touw ztjn. Goed. het is gewoonte in de wa
gen, dat ieder vier uur aan het stuur zit
en het stuurrad dan aan zijn maat over
geeft Achter de stuurcabine is een ver
warmde slaapcabine met een zeker com
fort Zij zijn meestal zo vermoeid door het
inspannende werk, dat zij direct op-het hot
sende bed en onder de regelmatige grom
van de Diesel in hun oren. in slaap vallen.
Maar op de mqeilijke trajecten denken ze
cr niet gauw aan hun slaapuurtjes te pakken.
Dan zitten ze beiden in de cabine tot het
gevaar voorbij is. de weg weer door het dal
gaat "met niets dan bijzondere oplettend
heid vraagt. Rijden zij met losse wagen,
dan hebben zij het heel wat gemakkelijker.
Maar met die drie-assige aanhanger er ach
ter wordt het zwaar Dan moeten ze hun
gevoel voor lengte inschakelen. Dan is hun
trein zestien meter lang en wordt het rij
den op de centimeter als ze de scherpe cur
ven van de pasSen doorslieren.
Als ze naar Merano of Venetie moeten,
is die Brenner-pas een peulsrhilletje^ Zes
of zeven uur1 haar Merano. Lossen en laden
op dë hoofdcentrales. En niet altijd hebben
ze retourvracht. Een rit voor het Franse
consulaat naar Parijs, dwars door Zwitser
land, met passen aan de lopende band. heeft
eens een week gekost. Dan zijn ze blij, als
ze in de verte Innsbruck weer zien ver
schijnen. Daar wachten drie dagen rust,
terwijl de monteurs in de werkplaatsen de
afgebeulde, maar IJzersterke wagen aan een
grondige revisie onderwerpen.
Hoe het altijd op die grote zware tochten
ook ls. welk een haast de verladers ook
hebben, het is de ongeschreven wet van de
weg, dat de collega, die in moeilijkheden
zit, die op het punt staat zijn afgegleden
aanhangwagen, die boven het ravijn hangt,
te verliezen, wordt geholpen, al zou het da
gen kosten. Je kunt zelf in die omstandig
heden komen en dan ben je ook graag ge
holpen. Dan kijken ze niet, of die collega-
komen en dan ben je ook
in-nood van een concurrerende onderne
ming is. Les Routiers Européëns. Eén grote
gemeenschap.
Dit rijden vergt veel van de mens. Ze
houden het tien of twaalf jaar vol. Het zijn
sterke kerels. Tot ze zelf voelen, dat
moeilijker gaat, dat de vermoeidheid
zich eer dan voorheen laat gelden, dat de
slaap eer komt en
teren teg
genomen
maag gaat protes-
gens langs de weg
Itijden met veel koffie, worst
en umu tijn ze, hoe jong en sterk ze
ook nog zijn, voor dit werk al te oud. te
versleteA. Ze schrikken eer dan voorheen
als de wagen gaat glijden. Ze gaan naar de
baaa en ze zeggen het eerlijk. Ze stappen
van de wagen. Een jongere komt op hun
plaata. Ze gaan het wat kalmer aan doen.
In de werkplaatsen ia werk genoeg. Ook
zo nu en dan nog eens op de korte trajecten
zonder de enerverende strijd op
bergpassen.
a de winterse
i\A
Toch is het nog slechts honderd en vijftig
jaar geleden dat de postdienst 2ich heeft
uitgebreid tot de grote massa der mens
heid. Voor die tijd was deze dienst door
gaans een privilege van het hof. van de
adel en van de staatsfunetionarissen
De eerste bekende postdienst werd ca 500
jaar voor Christus' geboorte gesticht door
Darius I. koning der Perzen, die gebruik
maakte van koeriers te paard om berichten
te verzenden door «ljn reusachtige konink
rijk, dat zich van Indië uitstrekte tot aan
West-F.gypte Zijn voorbeeld werd gevolgd
de koningen van Macedonië, van
AAR WENEN IS EEN KWAAIE TOCHT,
„jhonderd kilometer. Maar dat is het
ergste niet. De Pyhm-pas in Stiermarken
ligt er in. Een moeilijke weg. Ook een
steile weg Negen en twintig procent hel
ling op verscheidene punten. Als ze dit ob
stakel in de winter in drie uur klimmen en
dalen klein krijgen, wrijven zi> zich ver
genoegd in de verkleumde handen. Dan
heeft het niet tegengezeten.
Het kan ook wel eens langer duren, veel
langer zelfs, zoals tn de afgelopen winter.
Toen heeft het een halve etmaal geduurd
voor ze aan de andere kant stonden en er
met 70 tot 80 km per uur de sokken weer
konden inzetten, koers op Wenen.
Een steenkoude Decembermorgen. De
sneeuw ligt al hoog. Innsbruck is nog in
duister gehuld. De stad slaapt nog. Maar de
zware Diesel met aanhangwagen voor de
dienst Wenen, start.
De lucht is bedekt. Dat ruikt naar sneeuw
en dat is nu juist het enige, dat zij niet
kunnen gebruiken. Als ze door het Inn-dal
razen, wordt het daglicht. Er is niets in de
weg. Geisler en zijn maat sturen om beur
ten. Als de een vrij is, gaat hij wat in de
slaapcabine rusten. Van slapen komt nu
niet veel. Zij hebben er pas een paar dagen
verlof op zitten. Ze voelen zich fit. Salz
burg, Bad Ischl, ze gaan er voorbij. Want
de hele lading ls voor Wenen bestemd. Kilo
meter na kilometer rollen de besneeuwde
wegen onder de wielen door. Ze vorderen
goed. Gaat het niet sneeuwen, dan zal het
wel loslopen. Als het weer duister wordt,
3taan zij aan de voet van de Pyhrn-pas. Het
is dan 5 uur ln de namiddag. Tien uur zijn
zij onderweg.
De klim begint. Langzaam naar boven.
Elke curve kennen zij. Ze zitten-beiden in
de cabine. De een stuurt, de ander stuurt in
gedachten mee. De sneeuw is vast. Het
vriest niet hard, dus blijft de weg wat rul.
Uiterst langzaam is de klim. Op de stukken,
waar elke honderd meter vorderen 29 meter
klimmen betekent, zeult de motor grom
mend in de eerste versnelling die vracht
van tientallen tonnen gewicht tegen de hel
ling op. Vijf kilometer per uur ls de snel
heid. De schemering heeft spoedig plaats
gemaakt voor duisternis. Er ls geen maan
en de lucht is zo dik. dat er geen ster te
zien is. Het sneeuwdek maakt de nacht
wat minder donker, maar de felle koplam
pen moeten het doen. Zij spelen aan de ene
kant tegen steile barrière van de berg; aan
de andere kant, de ravijnzijde, dansen de
bundels in het niet.
Zo verkruipen de minuten tot een uur.
twee uur. Dan, als ze weer door een bocht
schuiven, gespannen op elke verdachte bewe-
ng. welke de wagen mocht maken, vallen
s lichten op een obstakel, dat hen even
doet huiveren. Enkele tientallen
naar boven ln het volgende rechte stuk.
staat een zware Dieselwagen bijna dwars
over de weg. De aanhanger is blijkbaar weg
gegleden en hangt half over de afgrond. De
koppeling is niet gebroken. De chauffeur
heeft de wagen op de remmen gezet en
Up de bovenste joto:
Het landschap, dat voor de vrachtrijders
van Europa niet het gemakkelijkste is:
bergen, wolken, mist en moeilijke pas
wegen. In de winter komen daar nog
vorst, sneeuw en gladheid bij.
Hierboven:
Door een dichte sneeuwjacht naar
het einddoel.
hebben het gehouden. Maar het geheel be
vindt zich in een precaire situatie.
Ze brengen de wagen langzaam tot stil
stand. Remmen vast. Geen beweging er
meer in. Dat is dus in orde. Dan de cabine
uit. De collega-in-nood vertelt hoe het ge
gaan is. Hij bemerkte, na de curve te heb
ben genomen, dat zijn aanhangwagen be
gon te glijden. Hij heeft toen de remmen er
op gegooid en het lukte. De zaak raakte niet
van de weg af.
Sneeuwstorm.
TTET IS MOEILIJK om iets te beginnen.
Er zal hulp van beneden moeten komen.
En net als ze bezig zijn om de zaak nog eens
te verkennen in het licht van de koplam
pen, dwarrelen de eerste sneeuwvlokken
door de lichtbundels. Tien minuten later
jaagt de wind hun in het gezicht en zijn zij
verblind door de jachtsneeuw.
Sneeuwstorm! Hoe lang zal die duren?
Ze zoeken een schuilplaats in de cabine
en daar wordt het afwachten maar. Ze
drinken wat hele koffie uit de thermosfles
sen. ze horen de wind rond de cabine hui
len en verder ls alles duisternis en leeg
heid. Tegen middernacht zien zij een vaag
licht tegen de pas opkruipen. Een uur latei-
weten ze het. Het is de sneeuwploeg, die
de weg van de ergste overlast zal bevrij
den. Maar dat is ook de helper uit de nood.
Ze zwoegen een knap uurtje met z'n allen
om een goede verbinding te krijgen en dan
staat wonder boven wonder de aanhang
wagen weer netjes op de weg. Een paar
uur verloren. Die moeten worden ingehaald
als het kan. Ze starten de motor weer. Dë
klinj wordt voortgezet.
Maar wilder huilt de storm. De sneeuw
vlokken slaan tegen de voorruit. De ruiten
wissers gaan trager werken. Op het
laatst geen uftzlch meer.. Zet de wagen
maar stil, want zonder zicht kan men
niets doen. Weer zetten zij langzaam de
remmen aan. De wagens staan beweging
loos. Het wordt koud in de cabine. Als de
wind even wat gaat liggen, de sneeuw min
der jaagt en ijler wordt, proberen ze het
weer. De ruitenwissers kunnen het weer
aan. Maar de weg is moeilijker geworden.
De wielen malen zwaar door het dikke pak
losse sneeuw. De motor huilt en gièrt en
werkt op uiterste kracht. Of er nooit een
eind aan die nacht komt. Meermalen voelen
zij. dat de wagen wil wegglijden. Hij shim
mied over de weg en telkens moeten ze op
gevoel tegenstuur geven, vooral niet rem
men. De wielen draaiende houden. Het is
een enerverend gevecht met de gladheid
door
keizers van China een zeer ingewikkeld
svsteem voor het overbrengen van brieven
toegepast, dat eeuwen later Marco Polo
heeft beschreven gedurende zijn verblijf
aan het Hof van de grote Khan.
Ü.E ROMEINEN hebben hun keizerlijke
post zodanig georganiseerd, dat men ze
slechts door onbegrensde mogelijkheden
van de moderne tijd heeft kunnen over
treffen. De brieven welke Julius Caesar
van Engeland uit schreef aan Cicero, be
reikten binnen 26 dagen Rome. terwijl een
brief ln het begin van de 19de eeuw min
stens een maand nodig had om deze af
stand af te leggen.
Het woord „post" ls van Romeinse oor
sprong. het komt van het Latijnse woord
posita. dat „geplaatst" betekent, omdat de
plaatsen, waar van paarden werd gewis
seld. op gelijke afstanden waren gelegen
om de weg van de berichten zo zeker mo-
glijk te doen zijn.
Na de val van het Romeinse keizerrijk
stortte het postwezen in Europa ineen. In
Engeland, Frankrijk. Duitsland en Italië
richtten corporaties van kooplieden parti
culiere diensten op en van de 18de eeuw
tot aan de Franse revolutie onderhield de
Parijse Universiteit een Internationale
postdienst ten dienste van de professoren
en de studenten van velerlei nationaliteit,
die er kwamen doceren of studeren.
In 1635 organiseerde Thomas Witherings,
postmeester van koning Karei I van En
geland. een postdienst tussen Londen en
Edinburg De tarieven, welke door de ge
adresseerde moesten worden betaald, wa
ren twee pennies voor een brief, over
afstand van minstens 130 km vervoerd en
8 pennies voor een met Schotland als be
stemming Met toestemming van de Franse
regering organiseerde Thomas Witherings
tevens een dienst naar het buitenland via
Frankrijk.
Renouard de Villayer riep In lf
plaatselijke postdienst voor Parijs
leven. Deze „kleine post" bestond uit een
centraal bureau en in de hoofdstad
plaatste men tal van brievenbussen, die
meermalen per dag gelicht werden. Het
port (eén stuiver) werd betaald door de
afzender in de vorm van een biljet waar
op stond dat het verschuldigde port w*s be
taald en dat bij het te verzenden poststuk
moest worden gevoegd. Een voorloper dus
van de postzegel.
GEREGELDE internationale postdiensten
onder staatscontróle begonnen te werken
ln 1670, toen Engeland en Frankrijk een
verdrag sloten, waarbij een koeriersdienst
op Lyon werd ingesteld. Engeland belastte
zich met een twee-wekelijkse dienst over
het Kanaal, terwijl Frankrijk het vervoer
over land tot aan Lyon .yerzorgde. In 1713
legde een nieuwe Frans—Engelse overeen
komst de basis voor een transito-dienst,
welke vrijwel ongewijzigd gehandhaafd
bleef tot in 1870.
In Noord-Amerika bracht Benjamin
Franklin de interkoloniale postdienst tot
ontwikkeling en ln 1755 stelde hij door
middel van schepen een postdienst tussen
New York en Engeland ln werking. Toen
in 1775 de oorlog tussen Engeland en zijn
Amerikaanse koloniën uitbrak, stichtte het
Continentale Congres een onafhankelijke
Amerikaanse postdienst.
Van 1790 af bezorgde de Britse post
pakkettendienst zes jaar tevoren door
William Pitt in het leven geroepen
brieven en pakketten voor een veel lager
tarief op hun bestemming dan de koerier*
deden Tijdens de Napoleontische oorlogen
gingen de tarieven, die berekend waren
naar de afstanden, belangrijk omhoog. In
Frankrijk maakte de Conventie een einde
aan het systeem van het verpachten der
postdiensten aan particuliere ondernemin
gen Napoleon richtte in 1804 een staats-
postdienst op. welke onder leiding kwam
van een controleur-generaal.
Sir Rowland Hill, die voor het berekenen
van de tarieven volgens het gewicht en
niet volgens de afstand was. stelde een
uniform tarief voor van een penny, te be
talen door de afzender in de vorm van een
postzegel. Deze beide hervormingen wer
den van kracht in 1840 en het voorbeeld
van Engeland werd weldra gevolgd door de
Verenigde Staten. Frankrijk en Duitsland.
Engeland was weldra ook het eerste land,
dat een verlaagd tarief Instelde voor
kranten en boeken.
Naar mate de Internationale postdiensten
zich ontwikkelden, werden steeds talrijker
verdragen gesloten tussen de landen. Maar
tengevolge van de grqte verschillen in de
tarieven en ln de geldende systemen werd
een snelle postdienst vrijwel onmogelijk.
Op voorstel van de Verenigde Staten werd
in 1863 te Parijs een internationaal congres
gehouden, dat een wetsvoorstel aannam,
dat beoogde de internationale postverbin
dingen te verbeteren en te vereenvoudigen.
T\E SUCCESSIE-OORLOG en de Frans—
Le Duitse oorlog waren oorzaak dat een
en ander niet spoedig werkelijkheid werd.
Gedurende de jaren 1870'71 organiseerden
de belegerde Parijzenaars een dienst met
postduiven en ballons, die poststukken van
Parijs naar Tours brachten. Dit was de
eerste geregelde luchtpostdienst: 360 duiven
brachten berichten in de vorm van micro
fotografieën over en ln weerwil van het
feit dat de Duitsers ze beschoten, brachten
deze „lucht-bestellers" meer dan drie mil-
lioen brieven en 91 passagiers in behouden
haven.
Wonderlijke speling van het lot: Dr
Heinrich von Stephan. de Duitse minister
van posterijen, werkte in die dagen een
«plan uit voor een internationale postunie.
In 1874 kwam in de Zwitserse hoofdstad.
Bern, een congres bijeen, waarop allé
Europese landen, alsmede de Verenigde
Staten en Egypte, vertegenwoordigd waren.
Dit congres leidde tot de Internationale
Postconventie. die voor het eerst orde en
eenheid schiep in .de internationale post
diensten.
Dit verdrag, dat in 1875 van kracht werd,
voorzag in uniforme maten voor de cor
respondentie. vereenvoudigde de tarief
berekeningen en verlaag^x» zekere zin de
tarieven, die nu voljfns het gewicht en
nie|~vW*éos de afsumd moesten worden
beifckend. OT-«sgtfmsatie werd Internatio
nal Post Unie gedoopt en in 1948 werd ze
een speciaal onderdeel van de Verenigde
Naties.
Het grondbeginsel van de I.P.U. is dat
wat de post betreft alle leden-staten één
grondgebied vormen. Elk lid verplicht zich
de postzendingen, die hem zijn toever
trouwd. met de snelst mogelijke vervoer
middelen door zijn eigen postdienst ge
bruikt. te vervoeren.
De organisatie der I.P.U. ls eenvoudig,
maar doeltreffend. De meeste kwesties zijn
door de rechtstreeks belanghebbende lan
den geregeld. Maar te Bern is eeh bureau
gevestigd, dat zaken betreffende leden-
landen heeft te regelen en ook de inter
nationale afrekeningen moet controleren.
Tegenwoordig worden meer dan 60 mil
liard poststukken per jaar bezorgd, dank
zij de goede zorgen van de leden-staten die
dé Unie vormen. Hun vliegtuigen bewegen
zich. tonnen aan poststukken vervoerend,
in snelle vaart door de lucht.
Een ouderwetse postkoets voor het vervoer
van post en passagiers.
van de weg. Eindelijk, 's nachts om halfdrie,
zijn zij op de pashoogte.
Nu door de vers gevallen sneeuw naar
beneden in het donker met die telkens weg-
slippende wagens ze passen er voor. Op
een vlak stuk zetten zij hun karavaan langs
de kant. Ze dommelen ln, diep ln hun leren
jassen gedoken. Maar iets blijft er nog ln
hen, dat niet slaapt. Want als een uur later
de huilende wind plotseling gaat liggen, als
de hemel ineens schoon geveegd lijkt en
overal de sterren beginnen te twinkelen,
zijn ze klaar wakker.
Het is nog donker, maar het zicht is op
geklaard. De weg naar beneden ls gevaar
lijk met die vers gevallen sneeuw. De
sneeuwploeg is nog niet bovengekomen om
hen voor te gaan. Dat duurt misschien nog
uren. Ze wagen het er maar op. Ze moeten
er straks toch doorheen. Kop er bij hou
den ende wielen draaiende houden, de
wielen draaiende houden.
Langzaam dalen. Geisler schakelt in de
eerste versnelling. De wagens zetten zich
in beweging. Dan begint de afdaling
verse sneeuwtelkens wegslippqnde wa
gens. Even voor het daglicht gaat gloren
zijn zij beneden De vlakke weg ligt weer
voor hen. De Pyhrn-pas heeft meer dan
halve etmaal gekost. Maar ze hebben hut
gewonnen.