UIT DE OMGEVING DE WINTER: Gladde wegen en dreigende ravijnen Van klei-tafeltje tot luchtpostbrief Kwaliteit van Reeuwijkse kaas i en vet aanmerkelijk hoger Cheltenham maakte het G.Z.C. maar verloor erg lastig, POSTWEZEN IN VOGELVLUCHT Een groot aantal prijswinnaars Loop der bevolking Onze bioscopen Belgen willen onze textiel weren Geen verhaal voor seizoenh unrders Vijf goals voor v. d. Tooren Australië remt tijdelijk immigratie af Motie van vertrouwen voor Griekse regering Raad herdacht de heer Van Herk Moerkapelle Ned. Herv. Gemeente krijgt nieuwe predikant Jungle-drama f Op de Pyhm-pas kwam de sneeuwstorm 1 Dl Lange Tochten. fö'! Kwaad Tra/eet. Romeinen kenden een goede postdienst De koeriers van Lyon De eerste luchtpostdienst TWEEDE BLAD - PAGINA 3 GOUDSCHE COUBANT ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1952 (V*n een onzer verslaggever*). REEUWIJK. - D« boerpn die lieleren nel hun rundvee en keu eur Reen» lik letrokken voor de keuringen, die elk Jeer op de tweede dee ven het driedeaeee feest p het progremme steen, sün opgewekt neer huts gegaen Went behelve er uiteraard niet voor ellen wu, hadden s|| een mededeling ven de Jnrv's ln bun se fmb di e °lf "C>" *°'U" D' veestend In het Reeuwijkse land Is te v.rh.odin, vort. Jeer fttnk voorulWuun", wm de „ettlg. «tïpra.k v,n een *"de™ >w'. motieven voor de boer om de Reeuwijkse boerendeg "E h" feestterrein een de Nteuwdorperwfg, des middags b« een gym- Bistlrkfecil en des avonds b(J een filmvoorstelling. Eduard van O v. d. Heuvel kreeg een twee de prijs en Ceezet 52 van B Breedijk uit Waddinxveen de derde Klasse 4 stieren in 1952 geboren h»d een derde prijswin naar. Dirkje Nelson van P Bongers uit Stein en een eervolle vermelding voor Nelis van J v. d. Bunt. In een aparte tent waren op drie tafels de kazen geëtaleerd, die aan het scherpe oog en de uiterst gevoelige smaak van de keurmeesters werden onderworpen Voor het eerst werden de kwalificaties niet gegeven volgens het puntenstelsel, omdat dit teveel een wedstrijdkarakter geeft. Er was alleen volstaan met de vermelding „eerste, tweede of derde soort." Wel gaven de keurmeesters „binnenskamers" punten om tot de indel ln soorten te komen Maar de Reeuwijkse boer zegt een uitdrukking als eerste of twee de soort nog niet zoveel en daarom was voor deze keer een uitzondering gemaakt voor de boeren, die een kaas van eerste soort inle verden. Zij hoorden wé} het aantal punten, dat zij hadden behaald. Voor de rest was de keuring gelijk aan die van andere jaren. De kazen werden bekeken op model. korst, geur en smaak, boor en doorsnede. De keur meesters. de heren ir A. Schrooder rijks- zuivelconsulent te Gouda. W van Baaren. kaashandelaar uit Woerden. G. Elings van het zuivelconsulentschap en de heer J. Heij- menberg. kaashandelaar te Gouda hebben veel werk verzet, voordat alle 64 ingezon den kazen een beurt hadden gehad Maar toen de eerste boeren naar het feestterrein kwamen, stonden de kwalificaties keurig op de kaarten bij de kazen en konden de boeren en boerinnen zien wat er nog aan hun product mankeerde. Dan waren de heren van het zuivelconsulentschap bij de hand om adviezen te geven en te vertellen, waarom de ene kaas gped en de andere iets minder van kwaliteit was Dat de kwaliteit van de kaas goed vooruit ls gegaan blijkt wel uit het aantal kazen, dat in de eerste soort werd geplaatst. Van de 64 stuks er waren 80 aanmeldingen haalden er 31 de eerste soort. 26 de tweede en zeven de derde soort. Lepeltje gekregen De boeren, die een eerste kwaliteit leve ren. kregen allen een herinneringslepeltje. Het zijn M. Brak uit Reeuwijk (97 punten), P Verduijn uit Boskoop (96). L. Vergeer uit Waddinxveen (95)., Jac. v. d Bunt uit Reeu wijk (94). J. Verboom uit Zwammerdam (94). G. v. d Heuvel en G. Kwakernaak uit Reeuwijk (94), wed. A Stolwijk uit Zwam merdam (93). C. Röling uit Reeuwijk (93), A. G. yan Leeuwen. P Bongers en K van Zoest uit Reeuwijk (92). B de Vos uit Wad dinxveen (91). L. van Leeuwen en T. Slap- pendel. beiden uit Reeuwijk (91). J de Bruin uit Boskoop (90). A. Moons uit Wad dinxveen (90). T. Burger uit Zwammerdam (89). J. C. M. Hagen uit Reeuwijk (89). Joh. Boere uit Waddinxveen (88). L. A. Mourik uit Reeuwijk (88), C van Dijk. J Verkaik en Adr. de Jong. uit Reeuwijk (87). M. N Boer uit Waddinxveen (86), B Ruitenhurg uit Zwammerdam (86). L. van Eijk uit Reeu wijk (86) en J. v. d. Werf uit Middelburg (86) Ook voor de veekeuring bestond grote be langstelling. Vijf-en-tachtig dieren stonden op het weiland langs de lijn. te wachten op hun beurt, om in de ring te verschijnen. De juryleden, de heren .1 Vonk Noordergraaf uit Ouderkerk a d IJssel. J. C. Wesseling uit Hazerswoude en S. de Jong uit Den Haag. hebben de runderen een voor een als „mannequins" langs zich laten defileren en daarna bepaald, wie de eerste prijs kregen. Over het algemeen is in de veefokkerij in de Reeuwijkse streek een goede vooruit gang te bespeuren, was het oordeel van de juryleden In de klasse twee-jarige stieren behaalde Betje Tan 5 van T Burger een eerste prijs en Peter van B Ruitenberg een tweede Bij de één-jarige stieren was er geen. die voor een eerste prijs in aanmerking kwam. Mientjes Ingekomen: G. Romeijn van Krimpen a.d. IJssel naar Robaarsteeg 13. J Wolters van Den Haag naar Goeianverwellediik 30; J C. Muller van Moordrecht naar Korte Dwarsstraat 5. M v Grieken van Waddinx veen naar Herenstraat 173: H. de Jong- Verdoold van Moordrecht naar Onder de Boompies 49. M A. Boef-^-Sluijs van Pols broek naar Ridder van Catsweg 59a H J A de Wit van Kerkrade naar Tollensstraat 102: C. Bijkerk van Rotterdam naar Walvis straat 46; A H Reiimer van Schiedam naar Varkenmarkt 27: W Rabouw -Terlouw var Gouderak naar Burgemeester Gaarlandsin- gel 129; Wed. Koelemij -De Man van H T Ambarht naar Oosthaven 56; Wed. A M Tak—De Man van H I Ambacht naar Oost haven 56; C Breeman (3 pers) v. Ouderkerk a. d IJssel naar Burgemeester Gaarlandsin gel 136. H M. v. d. Pa)s van Rucphen naar Westhaven 25. Vertrokken: M. Anders van I.Tssellaan 108 naar Oud-Beilerland. Oostdiik 65: A. Visser van Walvisstraat 94 naar Winsum. Schillig- hamsterweg 10; G T. A Maarschalkerweerd van Westhaven 25 naar Breda. Haagwcg 21; C- A J Veraart van Westhaven 25 naar Breda. Ornnjehoomstrgat 198. M. C. v. Rooij van Westhaven 25 naar Oudenbosch, Markt 61; L. T M. Veraart van Graaf Flo- risweg 77 n. Utrecht. Majellapark 39; D A Schaap (4 persvan Baerlestraat 33 naar Breukelen. Zandpad 60: W v. d- Laan van j. van Lennepkade 11 n. Zwijndrecht. Bur gemeester Doornlaan 23: j. C M_ Houdijk van Krueerlaan 177 naar Amsterdam. Slo- terweg 136: J H. Goldbeld van Bergen Yzen- doornpark 9 F n. Rheden. Pj-ismetslaan 5; J. G Bannink van Burgemeester Martens- singel 22 naar Amsterdam. Rooseveltlaan 119 1; A W v. Straaten van Bqe!lekaide 1129 paar Den Bommel. Wilhelminastraat 158 a, M. A. v Blokland van Picrsonweg 4 naar Ossendrecht: A. J Vergeer van To lstraat 102 naar Nieuwe N:edorp. Provincialeweg A 1: H. Roelofs (7 pers.) De Lange van Wijn gaardenstraat 8 naar Rotterdam. Kleiweg 57; J. G. C Woudstra—Nienhuis van Fluwe- lenmngel 104 naar Groningen. Gorechtkade 135 b; G. Koning (3 pers.) van Sint Anthonle- straat 8 naar Den Haag. Gouverneurlaan 387. J. C. v. Hesse (3 pers.) van Bosweg 71 naar Den Haag. Maartendijklaan 241 I. W. Spoel van Gouwe 47 naar Driebergen. Boschstraat 32; J. M. G. Thorborg van Graaf Florisweg 14 naar Amsterdam, van Ostadestraat 364": M Terlouw van De la Reij- laan 40 naar Waddinxveen. Meidoornstraat 50; V. Abbee van Winterdijk 17 naar Alphen a d- Rijn. Emmalaan 58; G- Koemans van P. C. Bothstraat 96 naar Bodegraven. Ko- I •hingsstraat 19: J. J- S. v. Riel—Molegraaf van Wglvisstraat 70 naar Eindhoven, Beet- bovenlaan 125: T v. Kampen van Baanstraat 46 naar Leusden, Trekerweg 10; A. Brom— Kwakkel (4 pers.) van Busken Huetstraat 17 naar Hilversum. Réaumurlaan 13 Bij de melkkoeien Bij de melkkoeien, geboren voor 1 Septem ber 1948, klasse 5, gingen de prijzen naar: 1 a Ellie van J. van Rijn, 1 b Corrie 3 van H. T. Baars. 1 c Dora 5 van P Bongers uit Stein. 2 a Nellie 2 van P Baars te Waddinx veen. 2 b Jantje 21 van J. van Rijn. 2 c Hen- ny van T Burger. 2 d Tonia 3 van H. T. Baars. 2 e Elisabeth 19 van T. Burger. 3 a Juliana 5 van P. Bongers uit Stein. 3 b een koe van Jac. van Zcest en 3 c Bertha 3 van C Verwaal. In klasse 6 melkschotten waren vijf prijswinnaars: 2 a Nellie 5 van P. Baars le Waddinxveen. 2 b Gerda van B. Bunnink. 3 a Doliks Mientje van C. Verwaal, 3 b Pietje van D van Rijn en 3 c Mipza van B Ruiten burg. Ook in klasse 7 melkvaarsen vijf bekroonde: 1 Miep 16 van B. Ruitenburg, 2 a Jantje 4 van C. Verwaal, 3 a Corrie van W. Bunnik. 3 b Willie 3 v»n P Baars te Wad dinxveen en een eervolle vermelding voor een koe van Jac. van Zoest Martha 2 behaald» een eerste prijs in klas se 8. eenjarige pinken. Martha 2 is van P Bongers uit Stein. die ook de eigenaar is van Margriet 3. die ook een eerste prijs kreeg Toos van H. Korpershoek kreeg de derde eerste prijs. Reina. van dezelfde eigen»ar. werd 2 a. 2 b Miep 5 van T Burger. 2 c Ellle 2 van H. T Baars. 3 a Sjoukjes Bertha van C. Verwaal 3 -b Petronella 3 van J. Ver boom en 3 c Mareike 2 van J. v. d. Heuvel. Twee pinken van S. Nederend kregen een eervolle vermelding. In klasse 9 a kwamen de kalveren geboren voor 1 Maart 1952 in de ring. Hiske 42 van P Bongers uit Stein wérd la. 1 b werd Wil lie van KI. van Eijk, Twee kalveren van S. Nederend kregen een tweede prijs en Annie 12 van P. Bongers uit Stein werd 3 a, 3 b werd Jaan 5 van T Burger. Eervolle ver meldingen kregen Nellie 2 van J. v. d. Heu vel en Jannie van KI vao Eijk. In klasse 9 b, kalveren geboren na 1 Maart 1952. was Puck 5 van L. van Eijk uit Oukoop de beste. 2 a is Martha 27 van P. Bongers. 2 b Nellie 8 van P Baars te Wad dinxveen. 2 c Jaantje 2 van J. v. d. Heuvel, Ta Martha 28 en 3 b Dirkje 12. belde van P Bongers. 3 c Beatrix 3 van KI. van Blois. In ;se 10 groepen van drie kalveren kregen prijzen kalveren van P. Bongers uit Stein (2 tweede prijzen) en P Baars uit Waddinxveen en L. van Eijk uit Oukoop. een derde prijs. De eerste prijs in klasse II drie koeien - was voor dieren van T. Burger, de tweede oor dieren van P. Bongers en de derde voor leren van P. Baars. In de productie klasse kregen een prijs; la Juliana van H. Korpers hoek. Beatrix van P. Bongerë. 2 a Ademt Mientje van C. Verwaal. 2 b Annie van D. van Rijn en 3 Clara van H Korpershoek. In de middaguren hebben leden van gymnastiekverenigingen uit omliggende ge meenten voor een aantrekkelijk programma gezorgd onder leiding van de heer Jac. van Welzenes uit Gouda Des avonds was er een filmvoorstelling ip de open lucht. Hoe ouder hoe jonger Schouwburg Bioscoop. Het is Clifton Webb, die hior achter steekt. Hij reist 'het land af met een serie voordrachten. Een er van behandelt het probleem van de ouder dom. In een oude-lieden-tehuis gaat hij zijn stellingen ln practijk brengen en hij doet dat als de zeven en zeventig-jarige mr Oli ver Erwenter. Dan is het al mr Belvedere, wat de klok slaat, voortvarend en arrogant, maar toch sympathiek en met een dosis kostelijke droge humor gaat hij te werk. De uitgebluste bewoners van het huis weet hij weer belangstelling voor het leven bij te brengen, hij helpt Amor een handje, verlost dominee Watpon van zijn zwaar wichtigheid en zelfs als zijn bedrog uit komt. weet hij middelen te vinden om zijn doel te bereiken; de oudjes voelen zich niet langer uitgerangeerd op een dood zijlijntje, maar boordevol energie organiseren ze een bazar voor hun tehuis. Een film zonder da verende dingen, maar vol aardige momen ten. Wegpiraat ISo. 1 Tbaüa Theater. Deze film vertelt uit de luierjaren van de auto. Men ziet zelfs 'n auto met veel moeite en tegenslagen wor den geboren. ..Gasmobile" heette dat voor historische vervoermiddel, dat met angst en wantrouwen bekeken, en door de men sen. die het op paarden houden, vijandig bejegend wordt Naar de film voorgeeft krijgt tezelfder tijd ook de jazz bekendheid en zij geniet, althans van de zijde der ouderen, al net zo'n onvriendelijke ontvangst Maar deze combinatie geeft de toeschouwer behalve de gelegenheid om te lachen om de spot ternijen met de auto-baby. ook te genieten van kostelijke shows, balletten en uitste kend gebrachte song? Daartussendoor ver wijlen verscheidene hoofdpersonen in het vrolijke verhaal zo nu en dan met hun ge dachten in de toekomst. Die toekomst-fan- tasieén, in beeld gebracht, zijn heel bij zonder. Het slot brengt een sensationele race lussen deze omstreeks 20 km per uur rijdende „snelheidsmonsters". Red Skelton is de voornaamste komiek in dit leuke, af wisselende geval, maar Sally Forrest. Mo nica Lewis en Macdonald Carey blazen daarbij een behoorlijk partijtje mee. Spanning bij dr Satan Verassing dr Mispelblom Beyer Onder zeer grote belangstelling alom uit den lande werd gisteren op Westerveld verast het stoffelijk overschot van dr H. J Mispelblom Beyer, directeur van het C. F. Oolgaardt Huis en predikant met bij zondere opdracht voor maatschappelijk jeugdwerk bij ,de Remonstrantse Broeder schap Deze was vertegenwoordigd door dr W. R. M Noordhoff, de heer J. O. Staab en de predikant in algemene dienst, ds F. Klevn. Voorts waren verscheidene Remon strantse predikanten aanwezig, alsmede vele vertegenwoordigers uit kringen, die zich bezighouden met jeugdopvoeding en sociale arbeid Ook waren er vertegenwoor digers van de gemeenten, die dr Mispelblom Beyer vroeger als predikant had gediend. Het woord werd gevoerd door professor dr H M J Oldewelt. die een levensbeeld van de overledene tekende en duidelijk de lijn aangaf, die door dit rjjke leven liep Daar na las ds J Nienhuis. Remonstrants predi kant te Arnhem, enkele gedeelten uit hi boek Job voor. alsmede Paulus' getuigen! vnn de overwinning op de dood. Ten slott ging hij voor ln gebed. F.en zoon van de overledene dankte de vele aanwezigen voor hun belangstelling. - Wie van spanning houdt komt bij dn Satan volop aan zijn trek. Want elke mejter van deze film is be klemmend, met robots, een brandende autoweg, een jacht, dat op het critieke moment ln de lucht vliegt, een vliegtuig, dat zonder piloot gaat vliegen, maar be stuurd wordt door een electrische cel. Het laatste, de cel. daarom draait het bij dr Satan. Hij heeft eën robot, waarvoor hij alleen die cel nodig heeft om zich geluk kig te voelen. Maar zover is hij nog lang niet, want professor Scott, de bezitter van zo'n apparaat geeft zich voor zo'n afschu welijk denkbeeld niet gewonnen. Hij wordt gevangen genomen en zijn dochter gegij zeld. De bezoeker wacht verder in span ning of „het koperen hoofd de bestrijder van het onrecht, op tijd zfl komen om de dochter te redden van de dood Natuur lijk komt hij op tijd. Hoe... Dat kunt u Dinsdag gaan zien. want dan draait het tweede deel van dit verhaal met Robert Wilcox en Eduard Cianelli in de hoofdrol len. „Het koperen hoofd" heeft dan nog precies twee minuten de tijd om toe te ZontUgadirnst artaen Van Zaterdagmiddag 2 tot Maandagmor gen 8 uur zijn aanwezig de doktoren: Krimpenerwaard: H. F. Adam te Stolwijk (telefoon K 1824—327). J. N B. v. d- Grient te Bergambacht (telefoon K 1825—216). J. K. Hoogenboezem te Lekkerkerk (telefoon K 1805—303). A M. Visser te Krimpen a. d. IJ6sel (telefoon K 1895307). Bodegraven: C. G. A. van Beek (telefoon 168) en wijkzuster Beerepoot (Kerkstr. 85). Boakoop: J. P de Wilde (telefoon 40). Haastrecht. Oudewater en Polsbroek: K. J. Muhring te Polsbroek (telefoon K 1822— 203). Moordrecht en Niouwerkerk a. IJssel: J. H. van Westendorp te Moordrecht (tele foon K 1827-315). Reeuwt!k: J P. Hoeneveld (telefoon K 1829—227). Waddinxveen: J. W. H. Helleman, tele foon fc 1828-379. Zevenhuizen en Blelsw«k: J. van Tol te Bleiswijk (telefoon K 1892—500). Ammerstol Predikbeurten. Ned. Herv Kerk 10 uur ds J. B. Th. Hugenholtz; Ned. Herv Evangeli satie 9.30 en 6 30 uur de heer Joh. Schaap te Huieen. Berkenwoude Kaasdag stond op hoog peil. De Landbouw Jongerengroep heeft alhier een kaasdag gehouden. De keurmeesters wa ren ir A. Schrooder. rijkszuiveleoneulent. ir P Tiersma. adjunct rijkszuivelconsulent en de heer J Broere. kaashandelaar te Lekker kerk. Er werden 32 kazen ingezonden. Hier van kregen vijftien het predikaat eerste soort, negen tweede soort en acht derde soort. Burgemeester M. C. Gautier heeft aan alle prijswinnaars een verzilverd herinnerings lepeltje uitgereikt. De prijswinnaars zijn: T de Jong, A. v. d. Velden. J. Rehorst. Gebr de Jong. A. Scheer. G. A. Bol, Jac. Bos, A. Dekker en Zonen. Joh. de Jong. Joh. Schep, Jac. Slingerland. P- Sprang. W. Sjuijker en B. v. Kiel. Eerste prtJs. De muziekvereniging D.H.T. S.G behaalde onder leiding van de heer C. Korevaar op een concours te Putten een eerste prijs met 332 punten. Aan deze reis werd een pleziertocht geknoopt Er werd een bezoek gebracht aan de Hoge Veluwe en openlucht-cabaretvoorstelling in de Kuil te Ede. Bodegraven Beroep ontvangen naar Leeuwarden. Ds J. J. F. Herrmann. Evang. Luthers pre dikant. alhier heeft een beroep ontvangen naar Leeuwarden. Kerkelijke benoeming. De bisschop van Haarlem heeft benoemd tot pastoor te De Meije en Zegveld A. J. A. Schulte. kapelaan te 's-Gravenhage. Predikbeurten. - Ne<J. Herv. Kerk 10 uui i H. Roelofsen te Zeist. 6.30 uur ds Jac. Vermaas. Geref. Kerk 10 en 6 uur ds G. P Hartvelt. Geref. Kerk (art. 31 K O.) 10 en 5 30 uur ds J. F. Wijnhoud te Haar lemmermeer (Rijk). Geref. Gem. 10 en 6 uur leesdienst. Ev. Luth. Kerk 10 uur ds J. J F. Herrmann. Vrij Evang. Gem. 10 en 7 uur de heer Jb. Klein Haneveld. Boskoop Burgemeester herbenoemd Bij Koninklijk Besluit is met ingang van 1 September mr dr E. P. Verkerk herbe noemd tot burgemeester van Boskoop. Jongetje in Gouwe verdronken Gistermorgen is het ongeveer zesjarig zoontje van de familie Verbeek uit de Burg Colijnstraat onder het spelen met een paar vriendjes op een stoep aan de Gouwe, in het water geraakt. Reddingspogingen door te hulp geschoten Boskopers hadden geen resultaat. Na een half uur werd het knaapje met een dreg opgehaald Kunstmatige ademhaling mocht niet meer baten. Bestuurdersbond „Boskoop huldigde zilveren Jubilaris. Onder voorzitterschap van de heer J. van Helden kwam in ..Ons Huis"'de N.V.V. Be stuurdersbond „Boskoop" bijeen. Er werd besloten ln het winterseizoen weer vier cur- houden en een culturele avond ln a. d. Rijn bij te wonen. Als afge- In Belgische textielkrlngen wordt gea geerd voor maatregelen tegen een ..ondra gelijke" Nederlandse concurrentie. In ver band hiermede wijst het bureau der Vereni ging van Tricot- en Kousenfabrikanten te Utrecht er op. dat de Belgen dankzij de voorunie ruimschoots hebben kunnen profi teren van de gunstige na-oorlogse markt in Nederland en van de bijzondere opleving in verband met de gevaarlijke toestand door het conflict ln Korea. De marktverslechte- ring, welke nu aan Nederlandse concur rentie wordt geweten, is volgens het bureau aan een algemene achteruitgang van de conjunctuur te wijten. Het zou volgens de Nederlandse textielindustrie onbillijk zijn. de tijdelijke moeilijkheden het hoofd te bie den door maatregelen, welke tegen de geest van de Benelux indruisen. In verscheidene gevallen is ongenoegen ontstaan tussen verhuurders van aparte- menten die ingingen op advertenties waarin honderden guldens per maand werd geboden voor de huur van enkele kamers met mo dern comfort, en de huurders. Sommige huurders lieten de overeenkomst door een huur-adviescommissie beoordelen en maak ten achteraf bezwaar tegen door henzelf bepaalde huursommén. Deze prijzen zijn vaak inderdaad buitensporig, maar daar staat tegenover, dat de verhuurders door deze aanbiedingen tot grote uitgayen ter verbetering van hun apartementen zijn verlokt. Van bevoegde zijde wordt thans meege deeld dat huuradviescommissies niet kun- bemiddelen indien de huurovereenkomst voor een bepaalde, korte periode is aange gaan. bijvoorbeeld voor niet langer dan een half jaar. Huurovereenkomsten, welke voor een langere tijd bedoeld zijn. vallen onder de huurwet en bij zulke overeenkomsten ts beroep op een huuradviescommissie moge- I lijk. De G.Z.C.-heren zijn gisteren in Chelten ham geweest, waar zij op een fantastische wijze zijn ontvangen. Zij hebben er ge noten van de schitterende natuur van de Cottswold Hills, waartussen Cheltenham Is gelegen 's Avonds was er natuurlijk een zwemgala. waarvan de waterpolowedstrijd tegen Cheltenham het hoogtepunt was. Een Hollandse scheidsrechter met Hollandse spelopvattingen leidde de wedstrijd. Chel tenham- bood zo goed tegenstand, dat de G.Z.C.'ers dikwijls dachten, dat zij tegen H.Z.P.C. of Haarlem in hel water lagen Het was een prachtige wedstrijd, waarin G.Z.C. niet vrij uit durfde spelen, maar toch door zijn routine een 7—3 overwin ning behaalde, waarbij het geluk een flink woordje meesprak Van de Toorn, de man met vijf doelpunten, was bijzonder in vorm en oogstte met zijn listigheidjes tal van open doekjes. In het begin ging het spel snel op neer, waarbij Jan Weck veel werk kreeg en in menige gevaarlijke situatie redding moest brengen, Cheltenham kwam in die periode op 1—8, nadat Weck een schot uit zijn doel had gekeerd, maar Jones was er snel bij om hard in te schieten. Vrij dig hierna was het 1—1, toen Beijderwêllen van ver inschoot en v. d. Toom de bal van richting veranderde In die periode kwam G.Z.C. wat los. Het ging ondanks felle te genstand van de Engelsen in de aanval en kwam. zij het mei geluk, tot doelpunten. Van de Toorn maakte er heel listig 2—1 van en Wim den Boer had even later met een handig schot ook aucces 1—3. Op dit moment moest Hans den Boer wegens kramp uitvallen. Slobbe verving hem. Van De Australiache minister van Arbeid en Immigratie, de heer Harold Holt. verklaar de gisteren tijdens een persconferentie ln Den Haag. dat Australië van plan is in 1953- slechts 80.000 immigranten op te ne men. in plaats van 150.000. In hoeverre deze inkrimping effect zal hebben op het totaal der toe te laten Nederlanders kon hij nog niet zeggen. Over het algemeen gesproken zullen in de naaste toekomst metaalbewerkers en ge schoolde landarbëiders de beste kahsen hebben om ln Australië te worden toege laten. De inkrimping van het aantal immigran ten is een tijdelijke maatregel. De Griekse volksvertegenwoordiging heeft gisteravond met 127 tegen 118 stemmen een motie van vertrouwen in de regerings- politiek aangenomen. De stemming kwam na een vijfdaags debat, waarin de oppositie partij der Griekse Volksconcentratie, onder leiding van veldmaarschalk Papagos. de jolitiek der tien maanden oude progresslef- Iberale coalitie, onder premier generaal Piastiras, had aangevallen. De Griekse Volksconcentratie heeft de regering er van beschuldigd 's lands economi? „aan de rand van de afgrond" te hebben gebracht en de nationale veiligheid te hebben ondermiind door verzoenmgswetten en het op vrije voeten stellen yen verbannen en gevangen gezette communisten. de Toorn zorgde er voor, dat de rust met 1—4 Inging. In de tweede helft kwamen de Chelten- hammers weer gevaarlijk opzetten. Het werd 24, doch v. d. Toom zag even later kans de keeper op e^n spectaculaire wijze te verrassen en zelfs G.Z.C. aan een 2—6 voorsprong te helpen. Het werd nog 3—6, voordat Wim den Boer aan alle, in span ning gevoelde, onzekerheid een einde maakte en voor een Goudse 7—3 overwin ning zorgde. De uitslagen van de zwemwedstrijden waren: 400 vards borstcrawl: 1 Tailor 5.12.2; 2. Van Vliet 5.14.4. 100 yards rugslag: 1. Balles 1.8.4. 2. De Wilde 1.12.2. 220 yards borstcrawl: 1. Tailor 2.24.1; 2. Beijderwellen 2.26 1 100 yards schoolslag: 1. Slobbe 1.91 2. Aukridge 1.13.1. 100 yards borstcrawl: 1. Tailor 58, 2. N.N. 58 3 en 3 Hans den Boer 60 sec 4 x 66 yards borstcrawl estafette: 1. Chel tenham 2 11.2; 2. G.Z.C. 2.12 4 x 60 yards wisselslag: 1. Cheltenham 2.21; 2. G.Z.C. 2.23 3. GELIJK GI5P1ELD Om het kampioenschap heren in de kring Gouda werd gisteravond gespeeld BZC 3 BZPC 2—2. De returnwfdstrnd wordt van avond gespeeld. Vriendschappelijk: BZC—NZSC (heren) Egyptische klaagmuur Gedurende de afgelopen week zijn op het hoofdkwartier van generaal Naguib ruim 25 000 klachten ontvangen van leden van de strijdkrachten, van de politie en uit alle lagen van de bevolking. Premier Maher ont ving in de afgelopen tien dagen 12.000 klach ten en verzoeken van het publiek. Premier Maher heeft opdracht gegeven de klachten snel te onderzoeken. De „opperste gids" van de machtige Mo hammedaanse broederschap. Moersjid. heeft er ln een officiële nota aan premier Maher op aangedrongen bars. cabarets en danszalen te sluiten en het bezoek aan filmvoorstel lingen te Inperken wegens de ..slechte in vloed" van deze soorten van vermaak op da Egyptische jeugd. Bemanning gered van voor Terschel! ingerbank gezonken schip Vanmorgen om kwart over 5 liep het schip Peto uit Groningen ten Noorden van het lichtschip Terschellingerbank op een mijn en zonk. De bemanning van elf koppen ls gered door het m.s. Fairhead. Dit schip was. toen de Peto met een brandende ton nood seinen gaf. met de sleepboot Holland en de reddingboot Brandaris. ter assistentie uit gevaren. De Peto. die 420 ton mat. is in 1951 ge bouwd bij de scheepswerf Worst en Dutner te Meppel. Eigenaar-kapitein is de heer E. Mooy uit Groningen. Het schip was met kolen op weg van Engeland naar Zweden. De Brandaris heeft zeven opvarenden van de P§to van het Engelse schip overgenomen De namen van de zeven bemanningsleden zijn H. Haan, stuurman (Valthermond), S. Smid, eerste' machinist (Koudem), P. J. A. van Kampenhonk, tweede machinist (Ter- munten). J. Bode. lichtmatroos (Groningen), J Leutscher, lichtmatroos (Haarem. J Pijp- stra, matroos (Groningen) en W. Beekman, kok (Leeuwarden). vaardigde naar het congres te Scheveningen werd gekozen de heer J. C. van der Heiden. De heer Stuifzand uit Alphen a. d. Rijn zal over enige tijd trachten in Boskoop een af deling van ..Jonge Strijd" op te richten. Een onderwerp van bespreking vormde de 2 pet vecantietoeslag. die in Boakoop spo radisch wordt uitbetaald. Het bestuur blijft op deze zaak attent. Hierna richtte de heer Van Helden het woord tol de heer J. C. v. d. Heiden, die 25 jaar zijn krachten aan de Bond heeft gegeven, de laatste jaren als penningmeester van de Boakoopae Be stuurder* Bond. Het is iet* bijzonder*, aldu* spreker dBt iemahd 25 jaar achtereen wils kracht heeft voor de organisatiebelangen op te komen. Al* er één lid was die het kan. dan is het „Kees", de man van weinig woorden, maar daden, zo zeide de voorzit ter. Een actetas was het geschenk. Mevr. Van der Heiden werd een plant aangeboden. De N.V.V. diatrictsbeatuurder. de heer A. J. van Hagen en de heer W. Beekhuizen, na mens de A.B.V.A. spraken de jubilaris toe. De A.B.V.A. zorgde voor een rokertje. In Verband met het vertrek van de heer Van Helden naar Gouda werd als voorzitter gekozen de heer K. Stikkelorum. Aan het het slot van de avond richtten de heren Van Hagen en Noest, waarderende woorden lot de scheidende voorzitter. 41* herinne ring aan zijn werk in Boskoop werd hem een boekwerk aangeboden. Bloemveiling. Coöperatieve Ver eniging De Boskoopse Veiling. 22 Augustus. Grootbl. rozen per bos van 20 stuks- But terfly 80—1.20; Roselandia 60—1.10; Cath. Pech told 70—1.30; Duisburg 1.00—1.60; Bet- Ier Times 1.20-1.40; Dame With Helen 40 —70: Hadley 1.80—2.60; Parel van Aalsmeer 30—50; Vlerlanden 1.80—2.60; Gemengde grootbl. 40—60. Polyantha rozen' per 10 stuks: Juweeltje* 55—1.10; Sweetheart 58— 80: Ingard Ohlaon 28—52; Ellen Poulsen 24 -48; Pinochio 55—90; Else Poulsen 20—40; Wolf» Glorie 60—80. Gloria Mundi 52—85; Byou 60—95; Poulsen's Pink 15—35. Diversen per bos van 10 stuks: Clematis Prins Hen drik 1.80. Clem mevr. le Coultre 1 70. Clem. Durandiï 75—95: Chrvsanten kleinbl. 45—65; Sneeuwbes 45: Viburnumtakken met bes 1.30 —1.80: Zinnia s 15: Gladiolen 24. Glad. Nw Europa 34: Achillea 15; Gipskruid 20—23; Aster* 9—15; Helianthus 75: Liatris 10: Goudb. Ligustrumtakken +0. Asparagus 46. Phloxen 16: Montbretia15: Vuurpijlen 27—40. A»clep.as 28. Edelweisz 13—15; Dahlia's 20—28. Geraniumbloemen 20; Vi burnumtakken met bes per lak 25—36; Eri ca's per 6tuk 14. Tredikbenrten. Ned. Herv Uerk 9 en 10.30 uur ds G C. Tromp 6.30 uur ds Joh. Poort te Koudekerk. Geref. Kérk 9.30 en 5 uur ds J. A. Kwast te Zwaagwesteinde. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 uur ds P J. de Bruyn. Ver. v. Vrijz. Herv. (jn Re- monstr. kerk) 10 uur de heer P. J. van Ouwerkerk. Geref. Gem. 9.30 en 6 uur leesdienst. Gouderak Woningbouw wacht op vergunning In de vergadering van de gemeenteraad, d.e Donderdagavond onder voorzitterschap van burgemeester H. Bergman werd ge houden. is met enkele minuten stilte het overlijden van het raadslid, de heer M Herk. herdacht. Onder de ingekomen stukken was een schrijven van Gedeputeerde Staten waarin toestemming wordt verleend over te gaan tot een geldlening van 75.000 van de Coöperatieve Boerenleenbank, ten behoeve van de woningbouw aan de Karei Door manlaan. Er kan echter nog niet direct met de bouw worden begonnen, zo zeide de burgemeester, daar er nog geen bouwver gunning is. Vervolgens besloot de raad een geldlening van f 100.000 aan te gaan voor de lijd van dertig jaar. Direct na de bevrijding heeft de bevol king van- Gouderak de burgerij van het zwaar geteisterde plaatsje Heusden geadop teerd. Uit dankbaarheid heeft nu het ge meentebestuur van Heusden de gemeente Gouderak een gedenksteen aangeboden, die een plaats heeft gekregen in de hal van het raadhuis. Heusden herrees, mede door de hulp. die gij bewees" staat er op de ge denksteen. De directie van de autobusonderneming ..De IJssel" heeft medegedeeld, dat zij tot een bedrag van f 500 wil bijdragen in de bouw van een wachtlokaaltje bij de bus halte in het dorp. Voorts werd een aantal subsidies verleend. De uitkering per leer ling aan de bijzondere school is nader be paald op 27.50. Ten bate van een naaicur sus werd f 45 subsidie verleend als bijdrage in de zaalhuur. „Beter zou het zijn als wij éen lokaal konden aanbieden", zo zeiden enkele raadsleden, die nogmaals wezen op het belang van een verenigingslokaal. Aan de 1 undveefokvereniglng „Stolwijk" werd 10 subsidie verleend. Een verzoek van de Goudse vee- en kaastentoonstelling om een bijdrage van twee cent per inwoner werd afgewezen. In plaats hiervan zal een me daille beschikbaar worden gesteld. Zonder hoofdelijke stemming besloot de raad tot aanschaffing van een droogmast voor brand weerslangen waarvoor 530 werd uitge trokken. Tredikbeurten. Ned. Herv. Kerk 9.30 en 8.30 uur ds H.'Talsma te Den Haag. Haastrecht Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur ds' W. de Voogd van der Straaten. Ned. Herv. Evangelisatie 9.30 en 6.30 uur de heer A. Terlouw te Giessendam. Geref. Kerk 10 en 6.30 uur ds A- Mout te Kollum. Nadat de Ned. Herv. Gemeente te Moer kapelle sedert October 1951 na het ver-» trek van ds P. Zijlstra naar Vlaardingen zonder predikant is geweest en er verschei dene malen 'zij het zonder succes, een ba- roep op een predikant is uitgebracht, heeft het beroepingswerk thans resultaat gehad. Candidaat De Ruijke. hulpprediker van de Ned. Herv. Gemeente te Renkum. heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 9.M uur ds G. Huls te Gouda 6.30 uur ds W, Bloemendaal te Zevenhuizen. Geref! Gemeente 9.30. 2 en 6.30 uur ds W de Wit. Moordrecht Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 848 uur ds D. Los te Delft. Geref. Kerk 10 en 6.30 uur ds D. P. Kalkman. Oud-Geref. Gemeente 10 en 4 uur leesdienst. Ned. Herv. Evangelisatie 10 en 6.30 uur de heer H. Ockerse. Nieuwerkerk a. ti. IJssel Geval van kinderverlampiing Ook in deze gemeente is een geval van kinderverlamming geconstateerd. De kleine, een meisje van veertien maanden, is direct naar ëen Rotterdams ziekenhuis vervoerd. Na»r de instructie terug5 Voor de politierechter te Rotterdam was een inwoner uit deze gemeente gedag vaard. ervan verdacht in Augustus 1951, als onder-aannemer belast met het aan leggen van waterleiding, hier 15 m koperen pijp ten nadele der gemeente te hebben ontvreemd. De zaak werd echter geschorst en naar de instructie terug verwezen voor nader onderzoek, omdat de verdachte als bewijs van zijn onschqld aanvoerde, dat hij de koperen buis ten geschenke had gekregen van de uitvoerder en de opzichter. Ter gelegener tijd zal deze zaak door „de meervoudige kamer" worden behandeld. Gevonden voorwerpen: Kruiwagen. wind- Jack. hamer, dekzeil, parapluiezakje en windjack. Burgerlijke Stand. Geboren: Gerardu» Johannes, z. van A. Kool en A Segers; Gerarda Petronella. d. van G P Steen bergen en C. Verhoeve. Jan Arie, z. van J. A. Slagt en S P. de Wit. Ondertrouwd: J. Jongeneel, 24 jaar. te Capelle a. d. IJssel. en A. H. Terdu. 19 jaar; H. Augustijn, 59 jaar en H. C. van Wilgen, 55 jaar. Overleden: J. Hordijk, 53 Jaar. echtg. van T. Boer. Ouderkerk a d. IJssel Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 930 uur ds A. J. Timmer. 6.30 uur de heer J. de Groot te Nw.-Lekkerland. Wijkiebouw Lageweg 9.30 en 6.30 uur de heer A. de Rede! leweg 9.30 lelijkheid. Reeuwijk Predikbeurten. - Ned Herv. Kerk 930 uur ds J. Kool te Woerden 6.30 uur de heer D. G. van Hoeven te Waddinxveen. Ned Herv. Kerk Sluipwijk 9.30 en 6 30 uur ds A. Baars te Mastenbroek. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds J. Kapteijn. Zevenhuizen Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur ds W. Bloemendaal (H Avondmaal). Kapel a. d. Rotte 10 uur ds G. Samsom te Rot terdam Geref Kerk 9.3p en 6.30 uur ds A. P- Heiner. Remonstr. Kerk 3 uur ds J. E.kema te Stolwijk. Stolwijk Op heterdaad betrapt Conform de eis en bij verstek heeft de politierechter te Rotterdam de 53-jar)ge tuinder J van D.. die ervan beschuldigd werd. op 5 Juli gepoogd te hebben uit een of meer bussen staande in perceel Bene- denkerksew 98. carbolineum te 9telen. waar bij hij op heterdaad werd betrapt, veroor deeld tot een week onvoorwaardelijke ge vangenisstraf. Predikbeurten. Ned Herv. Kerk 10 uur de heer Werner te Amsterdam. Ned Herv Evangelisatie 9.30 en 7 uur de heer J. van Woerden. Geref. Gemeente 9 30 Hekendorp Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk 10 uur de heer H. Groenendijk te Scheveningen, 6.30 uur de heer L. van Herk te Gouderak. MARKTBERICHTEN KAASMARKT GROOT-AMMERS 23 Augustus. Aangevoerd 17 partijen, zijnde 448 stuks, wegende 3136 kg; le kwa liteit f 2.34— 2.38, 2e kwaliteit f 2.30— ƒ2.33. extra tot ƒ2.41 per kg. Handel matig. Waddinxveen Onverdachte vrijspraak Voor de politierechter te Rotterdam heeft zich te verantwoorden gehad de 31-jarige Waddinxveense huisvrouw, die ervan werd verdacht de huisvrouw C Noorlander— v. d Dool op de openbare weg le hebben aangevallen, waarbij zij haar in het gelaat zou hebben geslagen Verd. ontkende de vrouw geslagen te heb ben, doch haar slechts licht beet gepakt te hebben onder de woorden: „ik moet nog mpt je afrekenenMevrouw Noorlander. die op de fiets was. w.as daarop niet haar kind komen te vallen. Mevr. Noorlander, die een civiele vorde ring indiende van 5.70 wegens reparatie van haar bij de val gebroken bril, had haar 73-jarige schoonvader als getuige meege bracht om te verklaren wat hij gezien had. Deze getuige verklaarde echter, dat hij van zijn woning uit niet gezien had. dat verd zijn schoondochter sloeg, doch wel dat zij met haar kind onder de fiets op de weg lag. waarna hij hulp had gebqden. Bij de politie had deze ge«tuige echter verklaard wel ge zien te hebben dat verdachte zijn schoon dochter sloeg. Het O.M. achtte bewijs niet geleverd en vroeg vrijspraak. Ook de rechter sprak verdachte vrij. Predikbeurten. Ned Hërv Kerk 8.45 uur de heer D. G. van Hoeven. 10 30 uur ds J J. Moll. 6 30 uur candidaat C. Graaf land te Gouda. Geref Kerk 10 en 6 30 uur ds J. Snoey. Remonstr. Kerk 10 uur ds G. Ch. Duinker. Chr. Afgesch Ge meente 9.30 en 5 uur leesdienst - Ver. ..Wet en Evangelie" (in Remonstr. kerk) 3.30 uur ds J. A Engel te Rotterdam. Inboorlingen van Nyasaland (Z. Afr I die op weg waren naar hun werk, H zagen hoe een leeuw en een luipaard g beide op lopxnelheid in de richting van een reebok renden. De leeuw was er het eerste, doodde de bok en begon aan zijn laatste ontbijt. Want het lui' 4 paard, dat slechts enkele seconden rj later kwam. wierp zich meteen op de' a niets vefmoedende leeuw, doodde deze |g met ién diepe beet in de nek en vol- 1 tooide vervolgens het ontbijt van de 1 gedode koning der dieren. Prins Bernhard is met zijn eigen vliegtuig naar Le Zoute in België gevlogen, in gezel schap van zijn moeder Hij zal aan het con cours hippique aldaar deelnemën Zes van de IS naar Argentinië geëmigreerde Urker vissers zijn Inmiddels naar Urk terug gekeerd. De anderen proberen het nu me* riviervisvangst Het IJ-tunnelcomltë te Amsterdam (Noord) heeft een algemene vergadering uitgeschreven voor Donderdagss ond as. In Krssnapolsky- tijdens welke vergadering verscheidene auto riteiten het'woord zullen voeren De opleiding van Duitse piloten voor d« luchtstrijdkrachten van het Europese leger zal het onderwerp uitmaken van besprekingen der militaire deskundigen te Parijs Naar te Bonn verluidt zal vooral de kwestie der op leiding van piloten voor straaljagers en an dere moderne vliegtuigen moeten worden g«- S HET IS NOG AUGUSTUS. Maar over een goede drie maanden zal de 1 kalender in de werkplaatsen van een grote internationale wegtransport onderneming te Innsbruck December aanwijzen. En het is niet voor niets dat de chauffeurs met een beetje zorg al weer aan die maand, de moei lijkste in hun werk. gaan denken. Een t^hter. die net is ingezet. Verse sneeuw op de bergpassen, strenge vorst. Neen, van December zijn ze, eerlijk gesproken, een beetje bang, al zullen zij dat grote woord nooit uitspreken. Zoals het in deze werkplaatsen is, zo is het bij alle grote internationale wegtransportondernemingen in Oostenrijk. Want zij allen hebben op hun grote winterreizen de moeilijkheden van de dichtge- sneeuwde passen te overwinnen. Welke richting zij ook heengaan, Italië. Zwitserland, Duitsland en ook als zij binnen de eigen landsgrenzen blij ven, zij moeten over die bergketens, die hun land als omsloten houden, heen. De wegen zijn dan moeilijk en gevaarlijk. En wagens en lading zijn kostbaar. H. van Stephan. Benjamin Franklin. VAN NINEVé VERTROKKEN KARAVAAN is te Ur aangekomen. De koopman Ardisapal heeft daar zo juist twee gebakken kleitafeltjes ont vangen, die hij vol aandacht leest. Zijn vertegenwoordiger te Ninevé. Baalid, legt hem verantwoording af van de gelden, die hem de verkoop van de handelswaren, welke Ardisapal hem had doen toekomen, hebben opgebracht. Dit is in wezen het eerste optreden van de postdienst, welke ontstond in dezelfde tijd dat de internationale handel begon, in het allereerste begin van de geschiedenis der beschaving, in het jaar 2500 vóór Christus geboorte. 1952: F.en Londense brievenbesteller stelt mijnheer Smith een brief ter hand. welke zestien dagen tevoren in Engeland is ge post. Deze brief heeft een reis om de wereld gemaakt, op zoek naBr de geadres seerde, hij ls hem gevolgd van Sydney naar New York en ten slotte naar Londen. Een modern wonder de brieven hebben even snelle vleugels als de god Mercurlus. vleugels, die voorheen voor de postdien sten een symbool waren. En de landen, verenigd ln de Internationale Post Unie. hebben van de postdienst een bijna vol maakt Instrument gemaakt, dat een voor name rol speelt, door het vrije verkeer van woord en beeld te begunstigen. KARL GEISLER is nog jong in dit ener verende vak. Maar Je hebt er geen laren voor nodig om er de benauwende avonturen in te beleven, die er onverbre kelijk aan verbonden zijn. Hij komt uit Mayerhofen, een idyllisch plaatsje tn het schone Zillertahl. kent de bergen. En de gevaren. De oorlog gooide zijn plannen in duigen. Wetktulgkundlge niet ge worflen ging Hij'mocht al blij zijn, dat hij het vak van motormonteur nog mocht leren. Hij leerde ook rijden. De grote Dieselwagen werd ztjn ideaal. Met die bakbeesten door het land, de grenzen qver, de vreemde in. Tussen die bergen werd het hem te benauwd. Hij wilde kijken wat er aan de andere kant was. Hij reed op korte passagiersdienstjes ln de da len. Werk, waar hij wat van opstak. Maar hij werd er ook slaperig van. Elke dag de zelfde huisjes, dezelfde bochten, dezelfde ien. Toch kreeg hij zijn zin De talrijke s doorstond hij best. Een goed chauffeur en eeh goed monteur zijn is niet voldoende. Voortvarendheid, voorzichtigheid, doorzet tingsvermogen, karakter Voor dit werk komt wat meer kijken dan het besturën van een vrachtauto alleen. En de leiding wil weten of al die goede eigenschappen in de nieuwe chauffeur fitten. Eerst dan zeggen ze. terwijl ze de cabinedeur openhouden: Stap maar ln jongen. Blijf wakker, houd Je hoofd koel. Engoeie reis. Verantwoordelijkheidsbesef moet ook één van hun goede eigenschappen zijn. Want zo'n 17-tons Diesel, of die nu het merk Saurer, Tatra, Steier, Fiat, Kraeftenstift of wat ook draagt, vertegenwoordigt een kapitaal. Met zo n 16-tons aanhangwagen er achter een dubbel kapitaal Om nog niet te spi eken van s lading: kostbare machine-onderdelen, le vensmiddelen. suiker, hout, fruit, wat de maar te vervoeren geven in de uitwisseling van "producten tussen de Europese landen. Hij heeft er de hardheid van het winterse klimaat, dat hem toch niet onbekend was, beter leren kennen. Krijg maar eens een motorpanne op een bergpas in een snijdende vrieswind. Ga Je ver warmde cabine maar uit. kletsnat van het transpireren als gevolg van het zware werk aan het stuurwiel en doe ook die grotfe le- X ren handschoenen maar uit. Want met die dingen aan je handen kan Je niet dat mo toronderdeeltje bereiken, dat de oorzaak van de panne in zich bergt. De scherpe vrieswind verkleumt je door en door. De vingers verstijven, zwellen op en worden gevoelloos. Oppassen voor bevriezen, want dan ben je verder van huis. Alles goed en wel, maar die motor moet weer op gang komen. Je kunt niet tot de lente op deze bergpas blijven staan. De ontvangers willen hun goed hebben en nog wel op de tijd die hun, ijs en weder dienende, in het vooruit zicht is gesteld. Als dan, soms na uren martelen, de mo tor weer start, als ze even gespannen luis teren naar het geluld en ze kunnen zeggen dat de zaak in orde is, kruipen ze weer ach ter het wiel in de cabine, gaan ze de don kere nacht weer in, uren voorzichtig klim mend over die smalle besneeuwde weg met die afgrond naast zich, de wind huilend ^>j de rimen en de sneeuw verblindend jagend er tegen aan, zodat de ruitenwissers het bijna niet aankunnen. Klimmen maar. Die hoge verse sneeuw is hun vijand. Maar de sneeuwkettingen om de wielerf pakken er in. Weer een curve. Altijd de wielen draaiend houden is de grote ongeschreven wet in de sneeuw op de passen. Nooit men, dan wordt het afglijden. Voor dit rutschen hebben ze een heilig respect. Al tijd draaiende wielen, in de tweede of in de eerste versnelling, die geven de grootste veiligheid. En als dat het ook laat afweten, «ooi dan de deur maar open en maak de •Prong in het ongewisse. Tien tegen één dat je nog op de weg staat en je achter je in een stuivende witte sneeuwwolk je mooie wagen met de aanhanger er achter van de helling ziet duikelen, de peilloze diepte in. pat is meer dan eens gebeurd, al blijven het gelukkig zeldzaamheden. Maar zulk een drama zit ln het spel. En dat moet worden gespeeld met tegenover de eeuwige dreiging van afglijden en in een ravijn storten, de routine van de chauffeur, het goede mate riaal en. het beetje geluk, dat nu een- i*dereen moet hebben. JlET ZIJN IN DE WINTER korte dagen en lange nachten. Het betekent koude ELKE DAG in winter of zomer en ook de nachten door. rijden op de wegen van Europa de zware vracht auto's al of niet met aanhangwagen Het is een vervoer, dat na de oorlog sterk is toegenomen. In West-Duilsland komt men vele van deze vrachtkarava- nen tegen, zware Dieselwagens, in de cabine twee mannen, twee vrachtrij- f ders van Europa. Maar ook in Frank- 0 rijk, Belgie. Zwitserland, Oostenrijk en 5, Italië zijn zij een vertrouwd beeld ge- worden op de grote weg. Les Routiers f Européëns noemen zij zich. En hun g wapen ftrijkt op menig rustpunt langs de weg, een klein café. een ouderwetse herberg, even zovele pleisterplaatsen, die dag en nacht geopend zijn om de vrachtrijders van Europa een moment gelegenheid te geven de inwendige mens te versterken en de geest wat af - te leiden van het inspannende werk. het rijden op trajecten van honderden r kilometers lengte Zwaar werk. zelfs j op de vlakke grote wegen. Maar voor- f al in de bergen Hierbij gaat het verhaal van een van f die vrachtrijders, de nog jonge Oos- tenrijker Karl Geisler uit Innsbruck, 3 s een van de velen, die ln de winter d*- genlange ritten maken, worstelend t< gen koude, vermoeidheid, sneeuw 13 stormen en smalle, steile bergpassei Een glad wegdek en het dreigende ra U vijn dat zijn hun grootste vijanden. I iw- f ien. i en ontbering en 16 tot 17 uur per etmaal in touw ztjn. Goed. het is gewoonte in de wa gen, dat ieder vier uur aan het stuur zit en het stuurrad dan aan zijn maat over geeft Achter de stuurcabine is een ver warmde slaapcabine met een zeker com fort Zij zijn meestal zo vermoeid door het inspannende werk, dat zij direct op-het hot sende bed en onder de regelmatige grom van de Diesel in hun oren. in slaap vallen. Maar op de mqeilijke trajecten denken ze cr niet gauw aan hun slaapuurtjes te pakken. Dan zitten ze beiden in de cabine tot het gevaar voorbij is. de weg weer door het dal gaat "met niets dan bijzondere oplettend heid vraagt. Rijden zij met losse wagen, dan hebben zij het heel wat gemakkelijker. Maar met die drie-assige aanhanger er ach ter wordt het zwaar Dan moeten ze hun gevoel voor lengte inschakelen. Dan is hun trein zestien meter lang en wordt het rij den op de centimeter als ze de scherpe cur ven van de pasSen doorslieren. Als ze naar Merano of Venetie moeten, is die Brenner-pas een peulsrhilletje^ Zes of zeven uur1 haar Merano. Lossen en laden op dë hoofdcentrales. En niet altijd hebben ze retourvracht. Een rit voor het Franse consulaat naar Parijs, dwars door Zwitser land, met passen aan de lopende band. heeft eens een week gekost. Dan zijn ze blij, als ze in de verte Innsbruck weer zien ver schijnen. Daar wachten drie dagen rust, terwijl de monteurs in de werkplaatsen de afgebeulde, maar IJzersterke wagen aan een grondige revisie onderwerpen. Hoe het altijd op die grote zware tochten ook ls. welk een haast de verladers ook hebben, het is de ongeschreven wet van de weg, dat de collega, die in moeilijkheden zit, die op het punt staat zijn afgegleden aanhangwagen, die boven het ravijn hangt, te verliezen, wordt geholpen, al zou het da gen kosten. Je kunt zelf in die omstandig heden komen en dan ben je ook graag ge holpen. Dan kijken ze niet, of die collega- komen en dan ben je ook in-nood van een concurrerende onderne ming is. Les Routiers Européëns. Eén grote gemeenschap. Dit rijden vergt veel van de mens. Ze houden het tien of twaalf jaar vol. Het zijn sterke kerels. Tot ze zelf voelen, dat moeilijker gaat, dat de vermoeidheid zich eer dan voorheen laat gelden, dat de slaap eer komt en teren teg genomen maag gaat protes- gens langs de weg Itijden met veel koffie, worst en umu tijn ze, hoe jong en sterk ze ook nog zijn, voor dit werk al te oud. te versleteA. Ze schrikken eer dan voorheen als de wagen gaat glijden. Ze gaan naar de baaa en ze zeggen het eerlijk. Ze stappen van de wagen. Een jongere komt op hun plaata. Ze gaan het wat kalmer aan doen. In de werkplaatsen ia werk genoeg. Ook zo nu en dan nog eens op de korte trajecten zonder de enerverende strijd op bergpassen. a de winterse i\A Toch is het nog slechts honderd en vijftig jaar geleden dat de postdienst 2ich heeft uitgebreid tot de grote massa der mens heid. Voor die tijd was deze dienst door gaans een privilege van het hof. van de adel en van de staatsfunetionarissen De eerste bekende postdienst werd ca 500 jaar voor Christus' geboorte gesticht door Darius I. koning der Perzen, die gebruik maakte van koeriers te paard om berichten te verzenden door «ljn reusachtige konink rijk, dat zich van Indië uitstrekte tot aan West-F.gypte Zijn voorbeeld werd gevolgd de koningen van Macedonië, van AAR WENEN IS EEN KWAAIE TOCHT, „jhonderd kilometer. Maar dat is het ergste niet. De Pyhm-pas in Stiermarken ligt er in. Een moeilijke weg. Ook een steile weg Negen en twintig procent hel ling op verscheidene punten. Als ze dit ob stakel in de winter in drie uur klimmen en dalen klein krijgen, wrijven zi> zich ver genoegd in de verkleumde handen. Dan heeft het niet tegengezeten. Het kan ook wel eens langer duren, veel langer zelfs, zoals tn de afgelopen winter. Toen heeft het een halve etmaal geduurd voor ze aan de andere kant stonden en er met 70 tot 80 km per uur de sokken weer konden inzetten, koers op Wenen. Een steenkoude Decembermorgen. De sneeuw ligt al hoog. Innsbruck is nog in duister gehuld. De stad slaapt nog. Maar de zware Diesel met aanhangwagen voor de dienst Wenen, start. De lucht is bedekt. Dat ruikt naar sneeuw en dat is nu juist het enige, dat zij niet kunnen gebruiken. Als ze door het Inn-dal razen, wordt het daglicht. Er is niets in de weg. Geisler en zijn maat sturen om beur ten. Als de een vrij is, gaat hij wat in de slaapcabine rusten. Van slapen komt nu niet veel. Zij hebben er pas een paar dagen verlof op zitten. Ze voelen zich fit. Salz burg, Bad Ischl, ze gaan er voorbij. Want de hele lading ls voor Wenen bestemd. Kilo meter na kilometer rollen de besneeuwde wegen onder de wielen door. Ze vorderen goed. Gaat het niet sneeuwen, dan zal het wel loslopen. Als het weer duister wordt, 3taan zij aan de voet van de Pyhrn-pas. Het is dan 5 uur ln de namiddag. Tien uur zijn zij onderweg. De klim begint. Langzaam naar boven. Elke curve kennen zij. Ze zitten-beiden in de cabine. De een stuurt, de ander stuurt in gedachten mee. De sneeuw is vast. Het vriest niet hard, dus blijft de weg wat rul. Uiterst langzaam is de klim. Op de stukken, waar elke honderd meter vorderen 29 meter klimmen betekent, zeult de motor grom mend in de eerste versnelling die vracht van tientallen tonnen gewicht tegen de hel ling op. Vijf kilometer per uur ls de snel heid. De schemering heeft spoedig plaats gemaakt voor duisternis. Er ls geen maan en de lucht is zo dik. dat er geen ster te zien is. Het sneeuwdek maakt de nacht wat minder donker, maar de felle koplam pen moeten het doen. Zij spelen aan de ene kant tegen steile barrière van de berg; aan de andere kant, de ravijnzijde, dansen de bundels in het niet. Zo verkruipen de minuten tot een uur. twee uur. Dan, als ze weer door een bocht schuiven, gespannen op elke verdachte bewe- ng. welke de wagen mocht maken, vallen s lichten op een obstakel, dat hen even doet huiveren. Enkele tientallen naar boven ln het volgende rechte stuk. staat een zware Dieselwagen bijna dwars over de weg. De aanhanger is blijkbaar weg gegleden en hangt half over de afgrond. De koppeling is niet gebroken. De chauffeur heeft de wagen op de remmen gezet en Up de bovenste joto: Het landschap, dat voor de vrachtrijders van Europa niet het gemakkelijkste is: bergen, wolken, mist en moeilijke pas wegen. In de winter komen daar nog vorst, sneeuw en gladheid bij. Hierboven: Door een dichte sneeuwjacht naar het einddoel. hebben het gehouden. Maar het geheel be vindt zich in een precaire situatie. Ze brengen de wagen langzaam tot stil stand. Remmen vast. Geen beweging er meer in. Dat is dus in orde. Dan de cabine uit. De collega-in-nood vertelt hoe het ge gaan is. Hij bemerkte, na de curve te heb ben genomen, dat zijn aanhangwagen be gon te glijden. Hij heeft toen de remmen er op gegooid en het lukte. De zaak raakte niet van de weg af. Sneeuwstorm. TTET IS MOEILIJK om iets te beginnen. Er zal hulp van beneden moeten komen. En net als ze bezig zijn om de zaak nog eens te verkennen in het licht van de koplam pen, dwarrelen de eerste sneeuwvlokken door de lichtbundels. Tien minuten later jaagt de wind hun in het gezicht en zijn zij verblind door de jachtsneeuw. Sneeuwstorm! Hoe lang zal die duren? Ze zoeken een schuilplaats in de cabine en daar wordt het afwachten maar. Ze drinken wat hele koffie uit de thermosfles sen. ze horen de wind rond de cabine hui len en verder ls alles duisternis en leeg heid. Tegen middernacht zien zij een vaag licht tegen de pas opkruipen. Een uur latei- weten ze het. Het is de sneeuwploeg, die de weg van de ergste overlast zal bevrij den. Maar dat is ook de helper uit de nood. Ze zwoegen een knap uurtje met z'n allen om een goede verbinding te krijgen en dan staat wonder boven wonder de aanhang wagen weer netjes op de weg. Een paar uur verloren. Die moeten worden ingehaald als het kan. Ze starten de motor weer. Dë klinj wordt voortgezet. Maar wilder huilt de storm. De sneeuw vlokken slaan tegen de voorruit. De ruiten wissers gaan trager werken. Op het laatst geen uftzlch meer.. Zet de wagen maar stil, want zonder zicht kan men niets doen. Weer zetten zij langzaam de remmen aan. De wagens staan beweging loos. Het wordt koud in de cabine. Als de wind even wat gaat liggen, de sneeuw min der jaagt en ijler wordt, proberen ze het weer. De ruitenwissers kunnen het weer aan. Maar de weg is moeilijker geworden. De wielen malen zwaar door het dikke pak losse sneeuw. De motor huilt en gièrt en werkt op uiterste kracht. Of er nooit een eind aan die nacht komt. Meermalen voelen zij. dat de wagen wil wegglijden. Hij shim mied over de weg en telkens moeten ze op gevoel tegenstuur geven, vooral niet rem men. De wielen draaiende houden. Het is een enerverend gevecht met de gladheid door keizers van China een zeer ingewikkeld svsteem voor het overbrengen van brieven toegepast, dat eeuwen later Marco Polo heeft beschreven gedurende zijn verblijf aan het Hof van de grote Khan. Ü.E ROMEINEN hebben hun keizerlijke post zodanig georganiseerd, dat men ze slechts door onbegrensde mogelijkheden van de moderne tijd heeft kunnen over treffen. De brieven welke Julius Caesar van Engeland uit schreef aan Cicero, be reikten binnen 26 dagen Rome. terwijl een brief ln het begin van de 19de eeuw min stens een maand nodig had om deze af stand af te leggen. Het woord „post" ls van Romeinse oor sprong. het komt van het Latijnse woord posita. dat „geplaatst" betekent, omdat de plaatsen, waar van paarden werd gewis seld. op gelijke afstanden waren gelegen om de weg van de berichten zo zeker mo- glijk te doen zijn. Na de val van het Romeinse keizerrijk stortte het postwezen in Europa ineen. In Engeland, Frankrijk. Duitsland en Italië richtten corporaties van kooplieden parti culiere diensten op en van de 18de eeuw tot aan de Franse revolutie onderhield de Parijse Universiteit een Internationale postdienst ten dienste van de professoren en de studenten van velerlei nationaliteit, die er kwamen doceren of studeren. In 1635 organiseerde Thomas Witherings, postmeester van koning Karei I van En geland. een postdienst tussen Londen en Edinburg De tarieven, welke door de ge adresseerde moesten worden betaald, wa ren twee pennies voor een brief, over afstand van minstens 130 km vervoerd en 8 pennies voor een met Schotland als be stemming Met toestemming van de Franse regering organiseerde Thomas Witherings tevens een dienst naar het buitenland via Frankrijk. Renouard de Villayer riep In lf plaatselijke postdienst voor Parijs leven. Deze „kleine post" bestond uit een centraal bureau en in de hoofdstad plaatste men tal van brievenbussen, die meermalen per dag gelicht werden. Het port (eén stuiver) werd betaald door de afzender in de vorm van een biljet waar op stond dat het verschuldigde port w*s be taald en dat bij het te verzenden poststuk moest worden gevoegd. Een voorloper dus van de postzegel. GEREGELDE internationale postdiensten onder staatscontróle begonnen te werken ln 1670, toen Engeland en Frankrijk een verdrag sloten, waarbij een koeriersdienst op Lyon werd ingesteld. Engeland belastte zich met een twee-wekelijkse dienst over het Kanaal, terwijl Frankrijk het vervoer over land tot aan Lyon .yerzorgde. In 1713 legde een nieuwe Frans—Engelse overeen komst de basis voor een transito-dienst, welke vrijwel ongewijzigd gehandhaafd bleef tot in 1870. In Noord-Amerika bracht Benjamin Franklin de interkoloniale postdienst tot ontwikkeling en ln 1755 stelde hij door middel van schepen een postdienst tussen New York en Engeland ln werking. Toen in 1775 de oorlog tussen Engeland en zijn Amerikaanse koloniën uitbrak, stichtte het Continentale Congres een onafhankelijke Amerikaanse postdienst. Van 1790 af bezorgde de Britse post pakkettendienst zes jaar tevoren door William Pitt in het leven geroepen brieven en pakketten voor een veel lager tarief op hun bestemming dan de koerier* deden Tijdens de Napoleontische oorlogen gingen de tarieven, die berekend waren naar de afstanden, belangrijk omhoog. In Frankrijk maakte de Conventie een einde aan het systeem van het verpachten der postdiensten aan particuliere ondernemin gen Napoleon richtte in 1804 een staats- postdienst op. welke onder leiding kwam van een controleur-generaal. Sir Rowland Hill, die voor het berekenen van de tarieven volgens het gewicht en niet volgens de afstand was. stelde een uniform tarief voor van een penny, te be talen door de afzender in de vorm van een postzegel. Deze beide hervormingen wer den van kracht in 1840 en het voorbeeld van Engeland werd weldra gevolgd door de Verenigde Staten. Frankrijk en Duitsland. Engeland was weldra ook het eerste land, dat een verlaagd tarief Instelde voor kranten en boeken. Naar mate de Internationale postdiensten zich ontwikkelden, werden steeds talrijker verdragen gesloten tussen de landen. Maar tengevolge van de grqte verschillen in de tarieven en ln de geldende systemen werd een snelle postdienst vrijwel onmogelijk. Op voorstel van de Verenigde Staten werd in 1863 te Parijs een internationaal congres gehouden, dat een wetsvoorstel aannam, dat beoogde de internationale postverbin dingen te verbeteren en te vereenvoudigen. T\E SUCCESSIE-OORLOG en de Frans— Le Duitse oorlog waren oorzaak dat een en ander niet spoedig werkelijkheid werd. Gedurende de jaren 1870'71 organiseerden de belegerde Parijzenaars een dienst met postduiven en ballons, die poststukken van Parijs naar Tours brachten. Dit was de eerste geregelde luchtpostdienst: 360 duiven brachten berichten in de vorm van micro fotografieën over en ln weerwil van het feit dat de Duitsers ze beschoten, brachten deze „lucht-bestellers" meer dan drie mil- lioen brieven en 91 passagiers in behouden haven. Wonderlijke speling van het lot: Dr Heinrich von Stephan. de Duitse minister van posterijen, werkte in die dagen een «plan uit voor een internationale postunie. In 1874 kwam in de Zwitserse hoofdstad. Bern, een congres bijeen, waarop allé Europese landen, alsmede de Verenigde Staten en Egypte, vertegenwoordigd waren. Dit congres leidde tot de Internationale Postconventie. die voor het eerst orde en eenheid schiep in .de internationale post diensten. Dit verdrag, dat in 1875 van kracht werd, voorzag in uniforme maten voor de cor respondentie. vereenvoudigde de tarief berekeningen en verlaag^x» zekere zin de tarieven, die nu voljfns het gewicht en nie|~vW*éos de afsumd moesten worden beifckend. OT-«sgtfmsatie werd Internatio nal Post Unie gedoopt en in 1948 werd ze een speciaal onderdeel van de Verenigde Naties. Het grondbeginsel van de I.P.U. is dat wat de post betreft alle leden-staten één grondgebied vormen. Elk lid verplicht zich de postzendingen, die hem zijn toever trouwd. met de snelst mogelijke vervoer middelen door zijn eigen postdienst ge bruikt. te vervoeren. De organisatie der I.P.U. ls eenvoudig, maar doeltreffend. De meeste kwesties zijn door de rechtstreeks belanghebbende lan den geregeld. Maar te Bern is eeh bureau gevestigd, dat zaken betreffende leden- landen heeft te regelen en ook de inter nationale afrekeningen moet controleren. Tegenwoordig worden meer dan 60 mil liard poststukken per jaar bezorgd, dank zij de goede zorgen van de leden-staten die dé Unie vormen. Hun vliegtuigen bewegen zich. tonnen aan poststukken vervoerend, in snelle vaart door de lucht. Een ouderwetse postkoets voor het vervoer van post en passagiers. van de weg. Eindelijk, 's nachts om halfdrie, zijn zij op de pashoogte. Nu door de vers gevallen sneeuw naar beneden in het donker met die telkens weg- slippende wagens ze passen er voor. Op een vlak stuk zetten zij hun karavaan langs de kant. Ze dommelen ln, diep ln hun leren jassen gedoken. Maar iets blijft er nog ln hen, dat niet slaapt. Want als een uur later de huilende wind plotseling gaat liggen, als de hemel ineens schoon geveegd lijkt en overal de sterren beginnen te twinkelen, zijn ze klaar wakker. Het is nog donker, maar het zicht is op geklaard. De weg naar beneden ls gevaar lijk met die vers gevallen sneeuw. De sneeuwploeg is nog niet bovengekomen om hen voor te gaan. Dat duurt misschien nog uren. Ze wagen het er maar op. Ze moeten er straks toch doorheen. Kop er bij hou den ende wielen draaiende houden, de wielen draaiende houden. Langzaam dalen. Geisler schakelt in de eerste versnelling. De wagens zetten zich in beweging. Dan begint de afdaling verse sneeuwtelkens wegslippqnde wa gens. Even voor het daglicht gaat gloren zijn zij beneden De vlakke weg ligt weer voor hen. De Pyhrn-pas heeft meer dan halve etmaal gekost. Maar ze hebben hut gewonnen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 3