COUD5CUE COURANT Kjjlcer leren TWEE DODEN EN DERTIG GEWONDEN BIJ TREINBOTSING AAN WAALHAVEN De Faustus verspert de Waterweg rr >1 en 1 Vorstelijke verloving ONSOEP Radarscherm van op... van De zware tocht een TER WEERRERICHT I Amerikaans luclit- Oude, houten wagons schoven krakend in elkaar r> per week vooruitbetaling. itraat 51 Verkeerde wisselstand gebroken koppeling het„h°i c5 1 i o wagon naar binr dé oorzaak Gezonken schip belemmert de scheepvaart Russen brengen Deense vissersboot op schip verongelukt Prinses Josephine Charlotte verloofd met prins Jan van Luxemburg BEGROTING rOVEMBKR 1»5I Zaterdag 8 Nov. 1952 Verachijnt dagelijks Prijs abonnement: per week 0.45 Bureaux: Zeugstraat 70—72 Telefoon 2745 (twee lijnen) Advert.: 12*c. p. mm bij contr. 10 c. Dlreeieur-Chefredacteur: 8. H. VAN DER KRAAT8 91ste Jaargang No 23737 Chcf-Exploitatie: D. DE KLERK Jag. Med.:’ 24 Postrekening 48400 per mm, contr. 20 c. veld- I left de kip! De oorzaak X PRODUCT Sfra/enc/g luxif >1 485. i content. Hoe het gebeurde •rkrljgbaar venal leii V fles 1 1.20 onderzoekend /erachil tussen KIJKER. 4 MB g 54 2110 Gouda vragen luxueus uit- iet een warme, diepe kAKARTIKELEN schoonmaakartikelen. □egonnen lan stter- ingen weegs, dat me i de i.. ihtllr- ttlKOMS RELASFI Rol- ingen- ein. het >t Presi- tijd ;cies raart- Telefoon 3234 aan te lopen, g. mijnheer." u aan te zien, •k. Dat ia niet e wel iets van En hij kookte urde: „Bent u srijs het tnoop winter ver- '.end nel- uw thuiskomt, kkcr gloeiende en versterkt. en. Uw gasten j Kippensoep. V PEP ASPERK AD ASTPA urg. ver zijn atu- wereld- i 18 jaar titel van - 1gesmeten en we 755.5 m.m. Noord-O6st, 4. 6.2 gr. G. 10.0 gr. C. 5.2 gr. C. bewolkt. kwartier ver- passage inde 'roep t cij- ■epje tun- i g-- dan i enige :ers en >r de leren het van van mid- lijker uit te rwijl doorgaans de pi ■mate de tong bij naam meer in de ki ndefnie, die in de wi geteisterd. •honderdduize Neemt men per mt.- een week, dan werk- cengeld ruwe De in- gulden contant voor sociaal Zij brengt vacan- □ont talrijke uivoeringen srt>p de namen ining voorkome ’□epte de Det. haven. Deense “rjet-autoriteiien i toegezon- leilijkheden zo on- tijdstip len wij de (Van onze Rotterdamse correspondent) Gisteravond tegen zes uur zijn twee treinen, waarmee dagelijks een groot aantal arbeiders van de BPM te Pernis naar en van hun werk wordt vervoerd, aan de Waalhaven Oostzijde op elkaar gebotst, doordat de tweede trein in volle vaart op de eerste liep, die een half uur vertraging had. De gevolgen waren ontstellend. De twee achterste (oude, houten) wagons van de eerste trein schoven onder luid gekraak van versplin terend hout en glasgerinkel over een afstand van wel tien meter in elkaar, waardoor twee der passagiers onmiddellijk Werden gedood en een dertig tal meer of minder ernstig gewond naar het Zuiderziekenhuis moest wor den vervoerd of ter plaatse werd verbonden. Nog geen kwartier na de ramp waren politie, brandweer en Geneeskundige Dienst met groot materiaal aanwezig en kon het reddingswerk in het grillig licht van schijnwerpers en autolampen onder storm- en regenvlagen een aanvang nemen. hij het trein «nel r bovènop. zijn kame- rij door de .ut een g« 'aart. Op voer de sleej het schip Ui, inpost voci □rek met •van evei .uenza behoeft i de Marihall- st bij zijn dok- sa kan het s gaan be- >p de duur r de knie, dan raken wij in >mat waarschijnlijk een dure was er voor«.^ te verlaten lot in veilighei vliegtuigen en om de luchtscl* □peratuur, 12.10 uur: iperatuur. 17.35 uur: □eid: Licht Laatste op 7.51; onder 16.57 op 23.40; onder 14 08 Afnemende maan r II.M !F 14.20 uk geschiedde negentig mijl uit tanae kust. hele scl saris verzoet poolshoogte cies lag, mat gevaarlijk. Daaroj dent Jan Leis ui kon worden ge in de lichtlijn verkeer naar wal worden ingeënt tegen influ» het overigens niet alleen van dollars te hebben. Hij kan het ter eens proberen. Voor de massi experiment echter miMchien iets tekenen. Krijgen wij de griep 01 werkelijk onder de knie, dan 1 een verre toekor lastpost kwijt. Voorlopig passen wij allen nog wat op voor influenza: type A en B. Maar deze winter gaan wij onder toezicht van Leiden Inenten en keurig tellen. Prij» 10 Cfnl per nummer Hel bij Hóek van Holland gestrande Panamese schip Faustus is gisteravond 10 uur gezonken. Het «rak ligt precies voor de ingang van de Nieuwe Waterweg waardoor hel scheepvaartverkeer naar Rotterdam totaal gestremd is. Te Kopenhagen werd vernomen, dat een Russisch schip de Deense vissersboot Rota met een bemanning van vier koppen heeft opgebracht. Dit nieuws is overgebracht door een Deense vrachtboot, die Bornholm aandeed. Het Deense vaartuig werd door Russen in de Oostzee aangehouden en men eiste dat de papieren werdén getbond. Krachtens de Deense wet behoeft het vaartuig geen papieren te hebben, waarop de namen van de leden ,van de bemanning voorkomen. Het Sowjet-vaartuig sleepte de Deense boot naar een Oostduitse T- autoriteiten hebben de Sowjt.--. de papieren van de opvarenden den, in de hoop dat verdere mo» voorkomen kunnen worden. maken en na- en zo ernstig >elen. van ons nog alle geweld ime Marie Ro- Marc d'Aviano. >urg. prins van s 5 Januari 1921 De schroef van een luchtschip der Ame rikaanse marine raakte, toen het gevaarte zich boven de Atlantische Oceaan bevond, een openstaand luikje, waardoor een gat in het met gas gevulde omhulsel werd ge slagen Het luchtschip begon aanstonds hoogte te verliezen en ging uiteindelijk in de Atlantische Oceaan onder Doch de be manning was er voordien in geslaagd het luchtschip te verlaten en zich op een reddingsvlot in veiligheid te stellen. Een duikboot, vliegtuigen en schepen zijn thans onderweg om de luchtschipbreukelingen op te pikken Het ongelul de Amerikaa influe De de □cht ergens een i kan men deze /olledige ven— iet meer zo gemal veroveren. Men weet ook, van een epidemie voorkomt. Die valt woonlijk in de maanden Januari bruari. Verder kan men precies l met welk type virus men bij een geval een epidemie te maken heeft. Deze winter nu begint,men te onzent met injectienaald en ^datistisch contröleformu- lier een fikse aanval op de influenza. Op allerlei bedrijven, die daartoe hun-mede werking hebben toegezegd, zal men nog deze maand groepen van het ^personeel gaan in enten. Dat gebeurt geheel op basis van vrij willigheid Niemand moet. Er is geen sprake van directe of indirecte dwang. Naar ver wachting zullen enige tienduizenden per- «unen worden ingeënt, met allerlei soorten vaccins, enkelvoudig werkende en tegen meer typen virus werkende entstoffen. De bedrijven, die aan de proef meewerken, zijn over het gehele land verspreid. Het grote belang van deze uitgebrelde proefneming, waarbij dus voor een aardig kapitaaltje *an vaccins wordt verbruikt, schuilt nu_ in de veel nauwkeuriger statistische contróle, die men ditmaal zal toepassen Men zal oojp mensen uit groepen, die met de proef mee doen niet inenten. Zo krijgt men een beter overzicht over de werkelijke resul taten. Nederland trekt dus deze winter ten ■trijde itgen een dure, vervelende ziekte, die onz< productiviteit al even weinig goed doet als ons humeur en onze zakdoeken- voorraad. Wij krijgen zo maar twee ton voor het ppul. Wij mogen hét doen, omdat wij zelf zo knap zijn, dat wij met behulp van eiereq, vaccins weten te r tuurlijk omdat wij zo aardig «et statistiek jes kunnen spe Van de winter zullen velen griepje krijgen. Wie met i ouders In bal- ikrijk, daarna in En- irtugal. De leden van begaven zich e Staten, waar lent Roosevelt. Canada om er )42 keerde hij j dienst nam deel uit van bevrijdden, ijlings naar Met snijbrander* baan^Het Tode^acht! trein werd doop de Chaotisch en schokkend was de aanblik >ep verwekkers van de in elkaar geschoven wagons, waarin ^helding de B- onder het felle lichr van schijnwerpers en autolampen met snijbranders, zagen en hou welen met man en macht werd gewerkt om de tussen de brokstukken bekneld geraakte ’'»»»»«iers te bevrijden. Men wist niet hoe st er waren, die onder die wirwar van ven versplinterd hout en verbogen staal be- het kl^md lagen Nadat een zijwand was ver wijderd kon het deerlijk verminkte lichaam van éen der slachtoffers geborgfn worden. Korte tijd later werd een tweede passagier bevrijd, maar ook bij deze was het leven reeds geweken. De beide slachtoffers zijn de 58-jarige C Sparreboom van de Katen- dreehtselagedijk en de 53-jange W. van der Schulp uit de Jasmijnstraat, te Rotterdam. Een politie-radioauto riep het verzoek om aan de nog op het terrein van de ramp aan wezige passagiers, zich naar de verkeers weg te begeven, waar vele vrouwen in grote ongerustheid over het lot van hun familie leden zich verzameld hadden. Daaraan is nog wel het een en ander vooraf gegaan. Het schip lag ongeveer anderhalve kilometer op de pier, maar door de golfslag werd het de Noord-Westelifke< richting uitgeslagen, naar het Noorderhoofd toe» Het schip kwam even benoorden de lichtlijn, de rechte lijn, die loopt via de vuurtoren en het licht van het kleine toren tje bij de Berghaven. Bij slecht weer kun nen schepen zich daarop oriënteren. De lig ging op 50 a 100 meter van het Nooider- hoofd maakt de Faustus tot een gevaarlijk obstakel vöor de scheepvaart. Op verzoek van tic loodscommissaris voer de sleepboot Humber uit om te proberen het schip uit de per vaargeul te trekken. Via de seinpost voerde i de de loodscommissaris een gesprek met de i van de botsing waarschijnlijk nog Humber naar aanleiding waarvan eveneens istiger zijn geweest. Hulpdiensten de sleepboot Blankenburg uitvoer. Deze had N.S. zijn inmiddels begonnen met 0 a een deel van de bemanning van de Faustus aan boord. Intussen kwam van de loodsboot het alarmerende bericht binnen, dat men op het radarscherm de Faustus langzaam zag zinken. Omstreeks 10 uur werd gemeld,- dat het ling voelden we een ontzettende schok; we grepen elkander vast, werden door elkaar -schreeuwden ven schrik □ut en ijzer van de andere wagon naar binnen "zagen dringen. Alles gebeurde natuurlijk in een flits, mq^r.ik zie nog mijn overbuurman de glasscherven uit zijn bloedend voorhoofd trekken en een an der. een man al op leeftijd, stil en met wij<£ open ogen voor zich uit staren. Ikzelf ben eraf gekomen met een bonk van mijn hoofd tegen ern schot, waarvan ik nu nog een berstende hoofdpijn neb Het gekerm van de gewonden was verschrikkelijk. We sloe- n de ruiten van da wagon wat er ...j van over was stuk, om eerder buiten te zijn. De fitter Roelof P. Biersma uit Utrecht had in de tweede trein gezeten. Hij hing uit het portierraam toen rode achterlicht van de eerste t zag naderen. ..’Jongens, hij gaat er in spring er uit!” schreeuwde hij tot zie raden mear even later werden zij botsing wild doorelkaar geworpen. Koude nacht Weerverwachting, meegedeelfl door het K.N.M.I. in De Bilt, geldig van^eterdag- avond tot Zondagavond. Aanvankelijk flinke opklaringen met nog slechts enkele verspreid optredende buitjes, verder afnemende wind uit Noordelijke richtingen en in de nacht plaatseRjk lichte vorst. Later toenemende bewolking met enige regen, matige tot krachtige Zuidelijke tot Zjiidwesteltjke wind en ongeveer dezelf de temperaturen als vandaag. WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN. Hedenmorgen om 8.40 uur werden te Rot dam de volgende weerkundige waarnenür gedaan: Barometer: Wind: Temperatuur- Maxnnum temi Minimum temt Weersgesteldhi 9 November Zon Maan 10 November Zon op 7 52; onder Maan op onder De eerste trein was ormaal om kwart voor vijf van het terrein van de BPM te Pernis vertrokken in de richting terdam. Ter hoogte van de Vondelii ilaat brak een haak van de koppeling van ui derde wagon. Nadat deze wagon was ge rangeerd. werd ze achter «en de trein ge koppeld Toen de trein weer verder kon. moest de machinist stoppen voor een ver keerde wisselstand (de wissels worden op dit traject niet automatisch bediend). Al met al was er een klein half uur vertfajfing ontstaan De machinist van de tweede trein kon niet meer tijdig w.prden gewaarschuwd, --biokposten zijn op aezé terlicht van de eerste’ trein werd door de leerUng-machinist Van de tweede trein op het laatste moment op gemerkt. Hij waarschuwde de „meester” die nog remde maar toen was het reeds te laat. Gelukkig was de snelheid 30 km. uur niet groot, want anders zouden gevolgen van de botsing waarschijnlijk i veel erns’ de N.S. zijn inmiddels b vrijmaken van de spoorba: fTWEE TÓN krijgt Nederland uit die be- roemde tegenwaarderekenmg van het Marshallfonds cadeau om wat te doen aan de influejizabestrijding door inenting. Het kan een goede zaak worden voor onze productiviteit en een slechte voor die nare allerkleinste wezens, die de wereld op ge zette tijden griep op het dak sturen. Alle ziekten plegen duur te zijn vooi gemeenschap. Zij kosten geld, verhindt normale productie en bevorderen in algemeen slechts de werkzaamheid geneesheren en van fabrikanten delen met hoe langer hoe moeilijl spieken namen, terwijl doorgai 4» hoger wordt, naarmate de tc uitspreken van de-- komt. De griepepidemie, di. van 1948-’49 ons volk heeft oorzaakte een royale tweel extra ziekmeldingen. Neemt men per ding een gemiddelde van een week, verspeelt men meer dan een millioen dagen. De extra betalingen aan ziek< beliepen bovendien naar een zeer schatting omstreeks 8 millioen. fluenza wordt duur betaald. In Nederland wordt nu een klein tocht)>lan tegen de griep opgemaakt. Het geschiedt enigszins naar Amerikaans voor beeld en wordt feitelijk met dollars gefinan cierd. iets wat tegenwoordig bij veldtocht- plannen wel meer schijnt voor te komen Het bijzondere hier is, dat Nederland juist ce enige staat in Europa is. waar op deze schaal tegen de influenza wordt gestreden. Dat komt omdat alleen hier in Nederland tot dusverre een industrie bestaat, die via *Jaar de kippeneieren heAvaccin bereidt. Zo P°r« heel achterlijk zijn 'W nog niet. hielden Er wondt over de waarde van de vaccina- tie tegen influenza door deskundigen zeer verschillend gedacht. Kijker zou willen zeggen: natuurlijk. Het is een oud voorrecht van alle deskundigen over bijna alles met elkaar van mening te verschillen en dit voorrecht zal wel ten eeuwigen dage jong, oftewel fris en krachtig levend blijven. De proeven, die men tot dusver met inenting van tegen influenza heeft genomen, hebben scha zeer uiteenlopende resultaten opgeleverd Nu eens bespeurde men beslist gunstige volgen bïrde inenting van groepen. weer merkte men geen schijn van angst bij de kleine griepverwekke gingen zij huns weegs. Een wonder is dat niet. Eerst in 1933 werd de verwekker van de influenza ontdekt. Dit virus bleek verschillende typen te omvat ten en werd betiteld %ls A-groep, tot men jaren later een nieuwe groep verwekker- Vond, die men ter onderscheiding d«. «- groep noemde. Misschien kom? men het hele alphabet nog wel eens rond, geen on gewoon verschijnsel bij de indeling van nieuwe wetenschappelijke artikelen, onvt schillig of het stralen of ziekteverwekkende virus-families zijn. Van de A- en B-gi bestaan allerlei typen, die men b v. met fers kan aanduiden Men kan dus 'n griej koesteren van het type A2 of B4. Wij kt nen dus op verrassend veel manieren aan influenza doen. Als men nu is ingeënt met een vaccin, dat het virus A2 onschadelijk maakt, kan men het echter heel goed te kwaad krijgen met dat verre familielid B4. JDe variaties zijn groot. Men kan wel een Samengesteld virus bereid» dig deel van de virus-type ook bij deze dingen moet of uit de breedte koi typen een vaccin bestri is de werking van Een ander bezwaar, nu toe uitgevoerde openbaard, w bescherming, vriendelijk der opgaaf van groep van komst aan te koi met de bestrijdii richting zijn. Het iets van een bijzo te verwachten lat de wen de gri ?n, toen wij •pidemie ehad. - Prinses Josephine Charlotte kwam d<? eerste maal voor een kort verblijf naar Bel gië terug op 11 April 1949, zij werd overal geestdriftig ontvangen. Op 10 Maart 1950 keerde zij definitief naar haar land terug en sedertdien ziet men haar geregeld in het publiek verschijnen. Zij toont veel belangstelling v werk en voor de muziekkunst, vaak bezoeken aan kindertuinen en tietehuj^en voor kinderen en woo kunstmanifestaties en muziekuil bij. Prins Jean Benoi4 Guillaui bert Louis Antoine Adolphe, I I erfgroothertog van Luxembt I Nassau en Bourbon-Parma is op het kasteel te Berg géboren. Hij studeerde eerst te Luxembui volgens infEngeland en voltooide z diën in Canada tijdens de tweedè oorlog. Op-5 Januari 1939. toen hij oud grerd, ontving hij officieel de t erfgroothertog. 10 Mei 1940 volgde bU zijn lingschap. eerst in Frankrijk, geland, via Spanje en Portugu de groothertogelijke familie vervolgens naar de Verenigde zij de gasten waren van preside Vandaar ging prins Jean naar C; zijn studiën te beëihdigen. In 194 naar Engeland terug, «waar hij bij de Irish Guards. Hij maakte de troepen, die in 1944 België 10 September 1944 begaf hij zich het pas bevrijde Luxemburg. Prins Jan. die staathuishoudkunde, rech-- ten en wijsbegeerte heeft gestudeerd, ie lid van de groothertogelijke Raad van State, waarvan hij de vergaderingen ijverig volgt. Hij is kolonel en adjunct-inspecteur van het. Luxemburgse leger. Allen, die de erfgroot hertog kennen, beschrijven hem als een ernstig en ijverig prins, met een zeer be minnelijk karakter. Hij heeft vier zusters en één broeder. Zoals bekend, is prinses Alix gehuwd met prins Antoinede Ligne en prinses Marie Gabrielle met de Deense graaf Knud Holstein Ledreborg. Toch staat de wereld heel wat sterker tegenover de griep dan ruim efertig jaar geleden, toen wij met een in Spanje uitge- broken epidemie het duchtig te kwaad hebben gehad. Ten eerste weet men van de verwekkers veel meer af dan toen. Ten tweede bestaat er een vrij grote regelmaat in het optreden van griep-epidemieën, zo dat men bijna van te voren kan bepalen, wanneer de influenza weer aan de deur gaat kloppen. De wereldgezondheidsorga nisatie houdt de zaak overal duchtig in de |aten en mocht ergens een epidemie uit breken. dan Jean men deze dadelijk signa leren. Bij volledige verrassing kan de in fluenza niet meer zo gemakkelijk de wereld wanneer de top Die valt ge en Fe- bepalen, geval of chip was gezonken De loodscommis- lerzocht de Humber uit te varen <>m te nemen waar het wrak pre lat de ’kapitein achtte dit te •op is de reddingboot litgevaren en. na enige {emeld, dat de Faustus pre» Ligt, zodat alle scheepvi Rotterdam is gestremd den. dat een aar- >en bestrijkt, maar i moet het uit de lengte imen en hoe meer virus- -ijdt, des te zwakker elk deel afzonderlijk. dat zich bij de tot proefnemingen heeft ge was de beperkte duur van de Wanneer de epidemie zou zijn zich nauwkeurig. en type en tijd indigen, zoud» ing een heel stuk in et is echter heel naief zo tonder plaagziek organisme per m«and 1.35, p. kwartaal 5 80 EENDRACHT MAAKT MACHT Prinses Josephine Charlotte van België is verloofd met erfgroothertog Jan van Luxemburg. Prinsts Josephine Charlotte is de oudste dochter van koning Leopold en wijlen koningin Astrid. Zij werd 11 October 1927 te Brussel geboren. x Tijdens de oorlog verbleef zij onder bewaking van de bezetter op het kasteel van Laken tot zij in Juni 1944 met koning Leopold, prinses Liliane, en de prinsen Boudewijn, Albert en Alexander naar Duitsland^ gedeporteerd werd. Na de botsing steeg een hartverscheurend gekerm en geschreeuw op uit de zwaarst getroffen wagons Even was het een wild dooreengeren van ongedeerde, maar hevig geschrokken passagiers langs de in donker tgehulde spoorbaan. Mannen met bebloede gezichten en handen (men had de wagon- 8er> ruiten stukge»lagen) hepen als verdoofd, het nog veld in; een lid van het treinpersoneel werd in het gezicht geslagen door een pas sagier. die leed onder een zware zenuw schok. Maar na de eerste hevige opwinding vermanden men zich tot handelen en hel pen. Enige mannen renden door de weide naar de overkant van de weg. waar zij bij □rtier van een machinefabriek, de po- GG en GD alarmeerden. Anderen hielden op de verkeersweg langs de Waal haven automobilisten aan, met het verzoek met hun koplampen hulp te verlenen. Zon der aarzelen werd hieraan gehoor gegeven. Ook personeel van de nabije Marine-Duik- bootbasis bood onmiddellijk hulp met man schappen en materieel. Nog geen kwartier later arriveerden po- pia litie-jeeps,en radiowagens, zes ambulances de i de Geneeskundige Dienst en gereed- ov.iapswagens van de Brandweer in ’een lange rij en onder geloei van hun sirenes. De eerste hulp gold de gewonden in de trein. Noodverbanden werden aangelegd en wel dra vertrok de ene ziekenauto na de ander- met ernstig en licht gewonden naar h®. Zuiderziekenhuis. Een der passagiert van de verongelukte trein, de lasser Jacob de Graaf deed ons in enkele woorden een sober, maar aangrij pend relaas van het gebeufde. ..ik zat in de laatste wagon van de eerste trein. Plotse- .ROTING

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 1