Zwitsaletten I ASUNCION, een hoofdstad zonder waterleiding en riolering De Oder-Neisse-linie, de grens tussen Polen en Oost Duitsland Op het Welsh behoeft men zijn tong niet te breken 7 NIEUW ZEELAND WIL VEILIGE WEGEN HEBBEN I Gematigde resolutie van Latijns- Amerikaanse landen Neus- Catarrh De triganieri en hun oneerlijk duivenspel Duitse boeren krijgen grond in Nederland niet terug Langzame stijging van de temperatuur ffïïSSL,? J*in 288 8aan zijn sch,p ZEESCHIP RAMT VOOR DE WAL LIGGENDE LICHTER Elf opvarenden op het nippertje gered Redding door roeiboot De tuinbouw klaagt over invoerbelemmeringen van België KOU, GRIEP, KOORTS TUNESISCHE KWESTIE IN DE V.N. V.S. tegen ingrijpen door Ver. Naties vi«lts VA TRO NOL Mond- en klauwzeer Uw avontuur in Parijs Moeder en dochter zakten door wegdek in Den Haag De Hudson verloor baggermolen Zij werkten met goed Eric dacht zo: Schaatsmakkers, staakt toch uw wild geraas Lasterpraatjes over de „berooide kas" van de K.N.S.B. afgerichte lokvogels Voor schadevergoeding moeten zij bij hun eigen regering aankloppen Familiebanden in grensgebied N\ Garantieprijs suiker verhoogd Economie en Financiën Hoe is het ontstaan? j Dit woord: GRIF 3 Indische Nederlanders nogmaals voor de keus? Weinig comfort Soms valt iemand dood Per ezel of per hoofd Verboden geldhandel Geen vriend van Israël Een vernedering voor de W.-Duitsers Dichterlijke namen Dank zij veilig verkeer-actie minder dodelijke ongelukken Toch nog te veel slacht offers voor dun bevolkt gebied K-i&Jmïls Gestegen eierenexport Amerikaanse geheime dienst beschuldigd TWEEDE BLAD - PAGINA 2 DINSDAG 9 DECEMBER 195Z Het gebied met hoge barometerstanden, dat enkele dagen het weer in grote delen van West-Europa beheerste en vergezeld ging van veel mist, neemt nu in betekenis af en koerst naar het Zuid-Oosten. Oceaandepressies beginnen zich langzaam over de Britse eilanden en het Noordzeege bied in Oostelijke richting uit te breiden. Hierbij wordt zachtere lucht van oceanische oorsprong in Noordoostelijke richting ge transporteerd. Onder invloed van het opdringen van deze zachtere lucht kwam in Engeland afgelopen nacht nog slechts op enkele plaatsen vorst voor. Een regenzone veroorzaakte er boven dien op verschillende plaatsen regen. Het is te verwachten, dat de invloed van deze oceaandepressie zich komende 36 uur ook steeds meer over onze omgeving zal uit breiden. Dit zal tot gevolg hebben, aldus het K.N.M.I., dat de temperatuur een langzame stijging ondergaat, waarbij de vorst geleide lijk naar het Zuid-Oosten zal worden terug gedrongen. In Limburg en Oostelijk Noord- Brabant zal deze zich in ons land het langst nog weten te handhaven. Een frontensysteem van de oceaandepres sie. dat nu over Engeland nadert, zal later enige neerslag kunnen veroorzaken. De wind zal daarbij wat aanwakkeren uit rich tingen tussen Zuid en West. Aangezien op de oceaan nog meer depressies in aantocht zijn en de algemene luchtdrukverdeling niet duidt op een spoedige aanvoer van nieuwe koude luchtmassa's naar West-Europa kan de dooi, wanneer deze eenmaal is ingeval len. tenminste enkele dagen aanhouden. was ^eer ove«tuur en was als een dode zo bleek van de schrik. De schip- erriev^ndVh»HHlf8P,.ekend bllj> dat allen het 2 hadden afgebracht, doch vond hel een hard gelag, dat hij daar zo al zijn be- k verzekerd, maar al zijn andere bezittingen is hij toch kwijt. Met een geleende mantel voor de vrouw en geleende kleertjes en schoentjes voor de kinderen heeft schipper Schellaars zijn ge zin in de loop van de middag naar familie in de stad gebracht. Op het wrak van de Risico is een waar schuwingsteken aangebracht. De Ayre heeft Been schade belopen. (Van onze Rotterdamse correspondent) Benauwde ogenblikken hebben vanmorgen schipper Schellaars nw en acht havenarbeiders meegemaakt, toen de lichter Risico in iSr S|zin door een Engels stoomschip werd geramd S iS" f™? Merwehafo schien is het wel aan het gillen vah de vrouw van de "Pt zag aankomen, te danken, dat allen aan boord snel weSen i ageluk juist op thd een goed heenkomen konden zoeken. gealarmeerd en nog Het Engelse s.s. Ayre van de Humber Lijn was vanmorgen om 8 uur voor de mond van de Merwehaven aangekomen. Daar er geen sleepboot was en ook de havenloods .ontbrak, ging het schip voor anker. Kort daarop ontstond door het wisselen van het tij gevaar, dat de Ayre aan de grond zou raken. De zeeloods adviseerde de haven op radar aan te lopen en binnen te gaan. Dit geschiedde om kwart voor 9 Hoe het ongeluk gebeurde is nog niet precies na te gaan. De Apre liep de haven binnen en kwam plotseling voor de loswal tussen de eerste en tweede invaart opdagen. Voor de wal lag de lichter Risico. De schipper de 35-jarige A. J. Schellaars. was met acht havenarbeiders in het ruim aan het werk In de roef waren de drie kinderen van de familie van 1, 3 en 4 'j&ar. De vrouw van de schipper stond aan dek. Zij zag het schip plotseling uit de mist opdoemen, recht op de Risico aan. Zij begon te gillen en daardoor werden de mensen in het ruim gewaar schuwd. Direct daarop ramde de Ayre de Risico, die snel begon te zinken. Zeven ha venarbeiders zagen nog kans pp de wal te springen. De schipper kon de roeiboot be reiken en zag kans dg overgebleven haven arbeider, zijn vrouw en de drie kinderen aan boord te nemen Kort daarop was de ri sico geheel onder water verdwenen. Het was voor vrouw Schellaars de schrik van haar leven, toen zij daar het grote zee schip recht op zich af zag komen. Haar ont zettende angst uitte zich in een doordrin gend gegil, waardoor de negen mannen in het ruim op het naderend gevaar attent werden gemaakt. Hoe snel alles in z'n werk is gegaan kan eigenlijk niemand navertel len. Vrouw Schellaars had de tegenwoordig heid van geest onmiddellijk de roef in te snellen waar haar drie kinderen, twee meis jes van drie en vier en een jongentje van een jaar op blote voetjes liepen te spelen Het was een groot geluk, dat de lichter fciet ter hoogte van de roef werd getroffen, doch in het midden van het schip, zodat de vrouw met haar drie kinderen in haar armen nog bijtijds in een langszij gevaren roeiboot koD stappen,' waarin ook één \^n de bootwer- kers was opgenomen. Schipper Schellaars en de acht mannen waren inmiddels snel uit het ruim geklommen en op de wal gestapt De Risico werd in het midden zo zwaar ge kraakt. dat het schip, dat met 80 balen rijst was geladen, in twee minuten was gezon ken. Geen stukje goed, noch enig geld heeft de familie Schellaars kunnen redden Op het motorschip Anna van schipper Tammee, dat in de Merwehaven ligt is 't ge zin daarna wat op verhaal gebracht. Vrouw De Stichting voor de Landbouw heeft op voorstel van de hoqddafdeling Tuinbouw in een brief aan de minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, haar ern stige ongerustheid tot uitdrukking gebracht over de wijze waarop van Belgische zijde de bepalingen van het landbouwprotocol ten aanzien van tuinbouwproducten wor den toegepast. De Stichting heeft er hierbij de aandacht of) gevestigd, dat het optreden van Bel gische zijde geheel indruist tegen de geest van het protocol, daar vaak minimum prij zen worden vastgesteld, welke ver liggen boven de Belgische kostprijzen van het desbetreffende product. Daarnaast heeft de Stichting ernstige bezwaren geuit tegen de wijze waarop van Belgische zijde import van tuinbouwproducten in verscheidene ge vallen is stopgezet. De Stichting heeft aan de minister gevraagd bij alle voorkomende gelegenheden in het belang van de Neder landse tuinbouw krachtig tb protesteren tegen de onredelijke Belgische maatrege len, alsmede al het mogelijke te doen ten einde tot een meer bevredigende regeling met betrekking tot de uitvoer van tuin bouwproducten naar België te geraken. Advertentie) zijn $n»l «n afdoend bestrijdan mat: ...n Z \A/f TSAL preparaat. De Braziliaanse afgevaardigde. De Souza. heeft gisteren in de politieke commissie bij het debat over de kwestie-Tunesië, samen met andere Latijns-Amerikaanse landen, een ontwerpresolutie ingediend waarin op Fransen en Tunesiërs een beroep wordt gedaan om de onderhandelingen te hervat- kennen. Het doel van de besprekingen van ten. In deze ontwerpresolutie wordt de hoop je Verenigde Naties moet zijn de taak van iiitgesproken dat beide partijen de onder- i Frankrijk het leiden van het volk naar handelingen zullen voortzetten met het doel I democratisch bestuur in eigen aangelegen- Over de vraag of de Verenigde Naties be voegd zijn het probleem te behandelen Frankrijk en Groot-Brittannië zijn van oor deel alat dit niet het geval is zei Jessup dat een ..bezadigd oordeel" de hoofdperso nen in het geschil misgchien tot de con clusie zou brengen, dat de een of andere actie juridisch mogelijk maar politiek <5n- verstandlg zou zijn. sg. De Verenigde Staten blij velt de bestaande verdragen tussen Frankrijk en Tunis er om tot zelfregering voor komen. Volgende de Tunesiërs te nse vertegenwoordl- die zich voor de Braziliaan se resolutie uitsprak moeten Frankrijk en Tunesië onder elkaar het lot van het Noord- afrikaanse gebied bepaleiV Hij zei dat de Verenigde Staten de geleidelijke ontwikke ling in de betrekkingen tussen Frankrijk en Tunesië ondersteunen zoals die werd vast gesteld in de verdragen van Le Bardo en$ La Marsa. Hij gaf als mening van de Ver enigde Staten dat al wat deze ontwikke lingsgang onderbreekt onjuist is. (Advertentie) Zodra U een paar druppels Va tro-noi in ieder neusgat doet. vnek U een heerlijke opluchting. Het verzacht snel de prikkeling, maakt het (lijm los en vermindert de zwelling der slijmvliezen I neusdruppels Om de Europese verliezen aan ve« ten gevolge van mond- en klauwzeer onge veer^ twee milliard gulden in de afgelopen achttien maanden te beperken heeft de internationale voedsel- en landbouw orga nisatie een soort „verzekering" voorgesteld, welke de deelnemende landen minder dan twee en een halve cent per dier en per jaar zal kosten. Evenals dit in 1952 het geval was, zal l'Acceutl de Paris in 1953 ook weer een wedstrijd organiseren. De mededingers moeten daartoe in het Frans in enkele re gels een door hen zelf beleefd avontuur vertellen, hetzij op het gebied van kunst, het toerisme, enz., zich afspelende in Parijs. Aan de prijswinnaar of prijswinnares van de „Histoires sur Paris" wordt aangeboden, een dag door te brengen in Ile-de-France. heden te vergemakkelijken. De resolutie van Souza werd ingediend doó'r Brazilië, Costa Rica, Cuba. Uruguay. Peru, Ecuador, Venezuela, Panama, Nicara gua. Honduras en Paraguay. Moeilijkheden bij brandweer te Alkjnaar Elf leden van de Alkmaarse brandweer en 4 hoofdlieden, o.w. met meer dan 25 dienst jaren, hebben hun ontslag aangeboden aan Burgero. en Weth. van Alkmaar. Zij wensen niet langer deel uit te maken van de Alk maarse vrijwillige brandweer nu B. en W een' adjunctbrandmeester hebben benoemd, niettegenstaande hun tijdig kenbaar ge maakte bezwaren en protesten. Op een eer vol ontslag aldus hun schrijven stellen zij geen prijs Het algemeen belang willen zij niet de dupe van deze kwestie laten worden Bij brandalarm zullen zij zich nog naar de Zaterdag deed een heer aan de politie post Gevers Deijnootweg te 's Gravenhage aangifte, dat hij met zijn fiets in de Van Alkemadelaan, ter hoogte van de Pomp- stationsweg. in een groot gat was gereden Men vermoedde, dat dit gat was ontstaan door een lek in de leiding van bet duin- waterbedrijf Gemeentewerken ene het duinwaterbedrijf hebben dit gat toen on middellijk gedicht Toen Zondagmorgen een 77-jarige me vrouw en haar 46-jarige dochter over de bewuste plek wandelden, zakten zij plotse ling in een gat van twee bij twee meter, dat bijna twee meter diep was en vol water, stond De slachtoffers werden uit haar be narde positie bevrijd door een hoofdagent van politie, bijgestaan door een voorbij ganger, die bij deze redding een pijnlijk ifphterdijbeen opliep. De oude mevrouw kreeg een buil op het hoofd en. een bloed uitstorting Haar dochter bekwam schaaf wonden aan beide benen De kleren van moeder en dochter werden ernstig be schadigd Het gat is wederom gedicht. Twee runners gered; een verdronken De zeesleepboot Hudson van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst heeft Don derdag j.l. op 150 mijl ten Zuiden van Lorenzo Marquez, aan de Oostkust van Zuid Afrika, een hachelijk avontuur be leefd. De boot was met een baggermolen en een bak op sleeptouw op weg van Beira, via Kaapstad, naar Songuldak tn Turkije, maar geraakte in een orkaan. Tot grote s hrik van de bemanning zagen zij plotse ling de baggermolen omslaan, waarbij twee Nederlandse runners en een Engelse runner overboord sloegen. Onmiddellijk werden pogingen in het werk gesteld de mannen te redden. Dit gelukte met de twee Nederlanders, maar de Engelsman, die in dienst stond van de Ned. Maatschap pij van Havenwerken te Amsterdam, kwam om het leven De baggermolen ver dween spoedig in de diepte. De Hudson heeft de steven gewend en vaart met de bak naar Beira terug. „Grote Prijs" voor vrachtauto®* Tsjecho-Slowakije is met een nieuwtje gekomen op het gebied van „Grote prij- Dit land heeft namelijk een Grand Prix uitgeschreven voor vrachtauto's, tij dens welke de chauffeur en de mede passagier stenen zullen moeten op- en af laden. De eqiupe, die het min6te brandstof brandweerkazerne begeven en daar even- verbruikt en het kleinste aantal stenen tueel orders atwachten. I gebroken heeft, wordt eerste geklasseerd- DUIVEN KRONIEK GEZOND MAAR ARM "PVat het in het wereldje van de U schaatsenrijders geen pais en vree is, hebt u waarschijnlijk reeds uit enkele van onze pubiicaties begre pen. V/e hébben weinig ijsdagen, maar des te meer organisaties, die elkaar op het leven af bevechten. De K.N.S.B. die ondanks z'n praedicaat van „koninklijke" bij lange na niet de macht bezit van andere koninklijken in den lande heeft zich blijkens een publicatie ilia het A.N.P. ge noodzaakt gepien zich tegen laster praatjes over z'n berooide kasmidde len" te verdedigen. Er schijnt zelfs hier en daar en niet door de eerste de beste, want waarom zou tie KN S B het zich anders aantrekken verteld te zijn, dat genoemde orga nisatie op de rand van het faillisse ment leeft. Dit nu wordt door de K.N.S.B. hardnekkig ontkend. „We hebben het niet rijk", is hun verweer. „maar onze financiën zijn gezond." Met andere woorden: gezond maar arm. Wel, dat is geen schande. Een sportbond behoeft niet noodzakelijk rijk le zijn. Wij komen bijna in de verleiding om te zeggen: integendeel, want geld maakt zelfs in de sport ntet altijd gelukkig. Wat wij echter onze schaatsmakkers. met het feest van de Sint nog vers in het geheugen, zouden willen zeggen is: staakt toch uw wild geraas. Ge maakt een drukte of we hier in Nederland ik-weet-niet-wat voor ijswinters hebben en of er ten ik-weet-niet-wat-voor-een-vette buit aan wedstrijden te verdelen valt. Voor zover ik het kan zien kost die sport alleen maar geld geld voor centrale training, geld voor uitzending naar de echte ijslanden en dat is eerder een reden om de handen ineen te slaan dan elkaar met stukken tfs om de oren te gooien. Us maar ijs t Was het nog (Van een speciale medewerker). EEN JAAR of twaalf geleden, schreef Werner Möbes in het „Zeitschrift flir Brieftaubenkunde" interessante artikelen over hoogvliegers en tuimelaars. De inzen der illustreerde zijn publicaties met afbeel dingen die hij had aangetroffen in het beroemde standaardwerk van Ulysses Aldro- vandi „Ornithologia". uitgegeven te Bonn in de jaren 1559—1603. en dat van Albin: „Naturgeschichte der Vogel" (ap. 1734). Ver- meyen van ,.De Duif" tekende erbij aan, dat deze koppen „sprekende gelijkenis vertonen met menige goede, hedendaagse postduif" en kwam tot het besluit: „Vgor honderd jaar had men niet een zwalper met een smierel te kruisen en er dan nog een carrier bij te brengen om "met de duiven te spelen. De vüegduif was er reeds sinds onheuglijke tijden. Zij mgest enkel maar uitgezift wor den door voortdurende selectie, want in de loop der tijden Was zij met van alles ge kruist: ontaard". In de Italiaanse stad Modena, waar de laatste Duiven-Olympiade werd gehouden de eerstvolgende is i:t .Januari 1953 in Kopenhagen bestaat reeds meer dan tweeduizend jaar liefhebberij voor één enkel, zeer merkwaardig ras van vlieg- duivën. De fokkers van, tevens spelers met deze duiven 2ijn de Zg. triganieri. Prof. Bonizzi heeft over de Modenezer duiven een uitvoerig werk geschreven. Hieruit blijkt, dat het doel van het eigenlijke duivenspel is, door zijn eigen klad duiven, de vogels an andere duivenhouders te lokken en te vangen. Dit spel wordt ook in België en Nederland door nog te veel oneerlijke lief hebbers in praktijk gebracht. In Modena echter behoort het duivenvangen tot de spelregels. De duiven worden afgericht om tussen andere koppels duiven te gaan vliegen. Op een teken van hun meester verlaten zij de groep onmiddellijk, waarbij zij trachten enkele der minder goed gedres seerde vogels uit deze groep, toebehorende aan de tegenpartij, met zich mee te nemen. De dressuur vindt plaats in op het dak ge bouwde duiventorens, waar de duiven schraal worden gevoederd en aldus geoefend in het snel binnengaan. De eigenaar past daarbij allerlei ook bij ons bekende middel tjes toe, zoals rammelen met de voederbu6. fluiten enz. Is de wedstrijd aan de gang, dan hoort men het geroep van de verschillende spelers tot hun duiven, die zich in grote groepen aaneensluiten of zich daaruit los-, maken, al naar het hun gegeven teken Deze Modenezer duiven zijn uitermate intelligent. Goed geoefende vogels, die het klappen van de zweep kennen, vliegen altijd boven de stad en zijn steeds in de weer om minder hokvaste broeders mee te lokken. Het moet een interessant schouwspel zijn, overal de triganieri op hun stellages te zien staan, met de vlag zwaaiend om eventueel te vroeg of „zonder buit" terugkerende duiven we der op te jagen en de bewegingen van hun vlucht te leiden. De Modenezer duif en het spel dat er mee gespeeld wordt dagtekenen reeds uit de tijd van de Romeinen. Pllnius zegt van de Modenezers dat zij „als dol zün torens voor hun duiven op de huizen bou wen en van sommige duiven zelfs stam bomen aanleggen". Malmusi heeft het archief Van de stad Modena teruggaande tot het jaar 1327 kunnen onderzoeken. In dat jaar werd zelfs een wet uitgevaardigd waarbij het verboden werd van andere partijen gevangen duiven te doden. Een" authentieke mededeling over de grote bloei van dit duivenspel vinden wij in de eerste helft van de 18e eeuw bij de Modenezer dichter Alessandro Tassoni, die er weinig over gesticht is en de triganieri „een bende dagdieven noemt, verslaafd aan het spel cn het laten vliegen van duiven". In hoeverre on* hedendaags postduiven- ras nog inslag heeft van deze slimme lok vogels uit Noord-Italië zal moeilijk uit te maken zijn. In het'begin van de 19e eeuw maakte het persbureau Reuter voor het overbrengen van telegrammen gebruik van een soort kleine kropperduiven. Deze zg. „smijters" waren toentertijd in de Zuide lijke Nederlanden overal verbreid. Bankiers en speculanten van de Koffiebeurs te Brussel. Antwerpen, Parijs, Londen en Frankfort (Rotschild) kochten de beste vlie gers op en trachtten daarmee hun concur renten, die voor het wereldnieuws, de prij zen en de noteringen nog waren aange wezen op koeriers en postkoetsen in Hol land bovendien op Hildebrands ..snelvaren de trekschuiten" - de loef af te steken. Het bericht van Napoleons nederlaag bij Water loo tegen de verbonden legers onder Wel lington. de Prins van Oranje en ijlucher. werd aan het filiaal van het Huis Rotschild te Londen, door koerierduiven overgebracht. Onmiddellijk lieten de financiers tot aan koop op grote schaal van de op dat ogen blik slecht genoteerd staande Engelse staats papieren overgaan, aan welke transactie het Huis fabelachtige sommen moet hebben ver diend. Het (Antwerpse! Handelsblad was de eerste courant, die (in 1848) postduiven voor de berichtgeving in gebruik nam. De aldus overgebrachte berichten, welke onder dc rubriek „Duivenpost" werden gepubliceerd, betroffen in de eerste plaats financieel nieuws, dat door middel van duiven uit Londen, Parijs, Frankfort en zelfs Madrid (per estafette) de redactie bereikte. De fok kerij van duiven voor de wedstrijdsport zo als wij die kennen, dateert van de eerste jaren der 19e eeuw. In den beginne werd zij slechts beoefend door de beter gesitu eerden. Later, na de toepassing van James Watts beroemde uitvinding, de stoom machine in 't snelverkeer locomotiefwerd de aantrekkingskracht van de liefhebberij zeer groot. Vanwege de verlaagde kosten van verzending immers, kon ook de gewone man er aan te pas komen Gaandeweg Is de duivenliefhebberü daarna de „volkssport" van het legioen der vijfmaal honderdduizend geworden! (Van onze correspondent te Enschede) De minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft de garantieprijs voor de suiker van de oogst 1952 verhoogd met een bedrag, dat overeenstemt met de gemiddelde kostenstijging in de suikerbie tenteelt Als gevolg hiervan zal de gega randeerde suikerprijs voor de producent van 48 per 100 kg met 45 cent worden verhoogd, hetgeen een dienovereenkomstige verhoging van de sulkerbietenprija moge lijk maakt. Deze prijsverhoging heeft geen betrekking op de prijs van de suiker voor de consument. Paardenmarkt te Utrecht Op de Utrechtse paardenmarkt werden Maandag aangevoerd: 255 paarden. Prijzen: luxe paarden 850—1100; werkpaarden 800 1000: oude paarden 575-/ 150: paarden boven 3 jaar 700—1000. paarden beneden 3 jaar 500—/ 850: veulens 300-/ 500 *n hitten 400—725. De handel was matig. a de oorlog ia het gehele Duitae vermo gen hier te lande, waaronder vele dui zenden hectare landerijen in belag genomen. Dit taatate geschiedde voor een gedeelte langs onze Ooatgrenz. Deze gronden werden toevertrouwd aan het Nederlandse Beheers instituut dat deze bezittingen op een ge ring percentage na successievelijk verkocht aan Nederlanders. Op deze wijze heeft ons land zich voor een. overigens zeer gering, deel schadeloos gesteld voor de enorme schade, welke Duitsland ons land heeft be rokkend. Het gaat hierbij uiteraard niet om een daad jegens individuele boeren.. Deze die nen hun schade te verhalen op de Duitse Staat. Er ls in de afgelopen jaren nogal eens alarm geslagen over deze kwestie in het Duitse grensgebied, waarbij er op werd ge wezen, dat het in volkenrechtelijk opzicht onjuist is om deze schade op Duitse indivi- duelen te verhalen. Wat Twente betreft, ook daar hoort men, in tegenstelling met andere grensgebieden bezwaren tegen deze ver koop van Duitse landerijen. Voornamelijk in de buurtschap Breklenkamp worden af wijzende meningen gehoord. Deze pro testantse enclave in het overwegend R K. Denekamp, heeft sedert oudsher nauwe re laties onderhouden met de overwegend pro testantse bevolking aan de overzijde van de grens. Het gevolg van deze verhouding is geweest, dat de bewoners over en weer zijn getrouwd, zodat er familiebanden zijn ontstaan en in ieder geval vele verhoudin gen van goede nabuurschap. Hier was begrijpelijkerwijze bij de Neder landse boeren veel aarzeling te bespeuren om tot aankoop van Duitse gronden over te gaan. Wanneer we de specifieke bezwaren van de Breklenkampse boeren even buiten beschouwig laten en het licht laten vallen op de juridische motivering van deze in be slagneming, kan het volgende worden opge merkt ten aanzien van de rechtmatigheid en billijkheid van het Besluit Vijandelijk Ver mogen en de toepassing daarvan door het Ned. Beheersinstituut: Juridische motivering Het li niet in strijd met het volkenrecht, dat onderdanen van een vijandelijke staat met hun vermogen verantwoordelijk zijn gesteld voor de door die Staat te be talen vergoeding van oorlogsschade Deze wijze van oorlogsliquidatie is na de eerste wereldoorlog toegepast bij het Verdrag van Verèailles en heeft na de tweede wereldoor log haar sanctie gevonden in de onvoor waardelijke overgave van Duitsland met de daarop gevolgde overneming van de „op perste autoriteit" door de bezettende mo gendheden. Zij kan dus worden beschouwd ls een uiting van thans geldende volken- rechterlijke beginselen ter afwikkeling van de totale oorlog. Duitsland heeft aan ons Koninkrijk, en de Nederlanders onnoemelijk veel leed en enorm grote schade toegebracht door een oorlog, waartoe het gehele Duitse volk als regel in mindere of meerdere mate heeft ingezet of althana laten inzetten en waarbij de begrippen „slaat" en „volk" onscheidbaar versmolten werden tot een begrip voor de Nederlanders het begrip van „vijand" De opbrengst van het Duits vijandelijk vermo gen wordt bestemd tot bestrijding van de uitgaven, verbonden aan de vergoeding van de oorlogsschade. Dat vijandelijk vermogen zal dus uiteindelijk ten goede komen aan Ne derlanders. die ten slotte allen op de een of andere wijze in mindere of meerdere mate door Duitsland zjjn getroffen. Overigens ligt het in de bedoeling, een regeling te treffen krachtens welke de Duitse regering die Duitsers, die vermogen in het buitenland hebben verloren scha deloos zal stellen." Verkocht blijft verkocht Op grond van bdvengenoemde gedragslijn is tot de inbeslagneming, gevolgd door verkoop der landerijen overgegaan. Niette min heeft de Nederlandse regering zich In principe bereid verklaard een bepaalde hoe veelheid grond die nog beschikbaar was toen de Westduitse bondsregering zich ter zake van de traVtaatlanderijen tot Den Haag wendde, te verxopen aan de Duitse regering en niet aan Nederlandse landbouwers. Deze a s. verkoop ls in een vrij vergevorderd sta dium van voorbereiding. Ten aanzien van de verkochte landerijen stelt het Ned. Beheer instituut zich op het standpunt, dat datgene wat verkocht is ver kocht blijft. Een boer die grond heeft ge kocht kan practisch zeker zijn van zijn be zit. Als gevqlg van deze verkoop van Duitse landerijen konden honderden landbouwbe drijven een redelijker bestaan vinden. Ten slotte moge nog gewezen worden op de Duitse opvatting volgens welke deze landerijen niet onder de geallieerde bepa lingen welke in 1944 zijn vastgesteld kunnen vallen. Daarbij wordt gewezen op de grens- tractaten welke in 1816 en 1824 zijn geslo ten tussen Nederland en Pruisen., Deze tractaten hadden tot doel een af bakening te bewerkstelligen der grenzen. Hierbij kon niet voorkomen worden dat Ne- derldhdse landerijen in Duitsland kwamen te liggen en omgekeerd. Deze tractaten De Franse franc staat zwak Volgens de F i n a n c I a I T l m s zal mis schien de druk op de reserves van de bank van Frankrijk spoedig niet langer te drager, afmetingen aannemen Er zijn de laatste tijd aanwijzingen, dat In Frankrijk meer steun ge vonden wordt voor de reefis lang uitgesproken gedachte, dat een oplossing voor het nadelige saldo op de Franse betalingsbalans uiteindelijk gevonden zal moeten worden In een nieuwe devaluatie van de franc. De Eerste Nederlandsche Verzekering- Maatschappij op het Leven en tegen Invalidi teit N V te Den Haag gaat over tot de uit gifte van nom f 2 500 000 aandelen op naam, In stukken van f 500. waarop verplicht te storten 20'/«. tegen 100*De Inschrijving staat open tot 17 December. De nieuwe aandelen ten volle ln de winst over 1952 en vol gende Jaren. Aan de tegenwoordige aandeel houders wordt een voorkeursrecht verleend Een oud aandeel van 500 geeft recht op toe wijzing van een nieuw aandeel. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt 7 500.000, waarvan thans uitgegeven 2.500 000 De gang van zaken wettigt de ver wachting, aldus het prsspectus. dat over het vergrote kapitaal over 1952, incl. de aan aan deelhouders toekomende rente over het zekerheidsfonds, over de verplichte stortin gen eenzelfde bedrag kan worden ultgekeeM als In 1831. n 1. 24 per aandeel De dlreotle acht het gewenst, dat. naarmate de varplfch- tingen der vennootschap toenemen, ook aan het kapitaal van Ujd tot tijd uitbreiding wordt gegeven. hielden allerlei faciliteiten ln voor de boeren wier grond aan de overzijde der grens kwam te liggen. Ware dit niet het ge val geweest, dan zouden van weerszijden al lerlei in- en uitvoerrechten betaald dienen te worden. BU hun poglilgen om de verkoop der lan derijen te verhinderen hebben de Duitaera gepoogd de bepalingen van deze verdragen zodanig uit te leggen dat daarin de eigen dom van deze landerijen te allen tijde zou worden gegarandeerd. Dit is echter niet mo gelijk gebleken. Binnenkort kan een uit spraak van de afdeling Rechtspraak van de Raad voor het Rechtsherstel en de Voorzit ter van deze Raad worden tegemoet gezien, waarin deze tractaten in beschouwing wor den genomen. g*- Tiet woord grif vindt men tn een Ij aantal tamelijk vaste uitdrukkin- P pen: de party goederen ging grif van de hand, vond grif een koper en der- g gelijke. De betekenis is: vlot. gemak- jf f! keliik. Minder bekend en tamelijk ver- g ouderd is een zegswijze als: hij is grif fj met de pen.- Familie van het woord grif is het J werkwoord gerieven dat in deftige f taal nog wel gebezigd wordt en dat ft men ook nog wel eens hooit in de ff vraag: kan ik u gerieven met een kop- i je theeDe betekenis is; van dienst f zyn. Gerief is dus: uiat men voor zijn gemak nodig heeft, het tegengestelde f van ongerief. Het bijvoeglijk naam woord gerieflijk voor: van allerlei ge- makken voorzien, is nog zeer alge- k meen. Van gerjef is grif dus een verre p nicht. Dat er vroeger een e in het f woord heeft gestaan die er in de uit- spraak uit is verdwenen, bewijzen f dialectische vormen waarin die e nog f voorkomt. De betekenis is in verschei- I dene streektalen verschillend. Zo zegt men in het Gronings: mien hallozie aaait grif, in de zin van: nauwkeurig Blijkens een bericht van het Jndo Een heids Verbond zijn In Indonesië in de eerste helft van 1953 nieuwe nationaliteits- en naturalisatiewettep te verwachten De in In donesië geboren vreemdeling zou op gemak kelijke wijze alsnog Indonesisch staatsbur ger kunnen worden. Het hoofdbestuur van het I.E V. voegt hieraan toe, dat er ernstig naar wordt ge- steeft om. de hier geborenen, die thans in den vreemde, bijv. in Nederland verblijven, dezelfde kans te geven. Slachtoffer van bokswedstrijd Precies een maand, nadat de Fran--e vlieggewicht Honore Pratesi aan de gevol gen van tijdens een bokswedstrijd opge lopen verwondingen bezweek, heeft te Lon den opnieuw een bokser kort na een wed strijd het leven gelaten De 30-)arige Leq- nrrd Davidsoó, die Donderdag j 1 na af loop van een amateurwedstrijd naar het ziekenhuis moest worden overgebracht, is Maandagmorgen overleden Sinds het einde van de tweede wereld oorlog zijn 14 boksers, onder wie 8 ama teurs. kort r\a in Engeland in de ring te hebben gestaan, gektorven HANDELSBERICHTEN Barendrecht. 8. December. Prijzen van groen ten en fruit: Andijvie 47—61 per kg; Kroten 6—14 per kg; Piel 17—24 per kg; Boerenkool 14—18 per kg; Rodekool 5—14 per kg. Gele kool 6—13 per kg; Groene kool 6 50—13 00 pei 100 kg; Winterpeen 10—14 per kg; Spruiten Al 34—42 per kg. Idem All 19—28 per kg. Aanvoer sprui ten 1 55 000 kg. Witlof 52—73 per kg; Knolsel derij 12—17 per kg; Doyenné du Cornice Stan daard A 66—70 per kg. Idem B 68 per kg, Huis houd 56 per kg; Comtesse de Paris Huishoud 27—30 per kg-, Laxtoh's Superbé Standaard A 33—37 per kg. idem Huishoud 26—31 per kg; Cox's Orange Pippin Standaard A 61—74 per kg; Huishoud 49—55 per kg. Bericht: Er wordt voorlopig alleen velling gehouden op Maandag. Woensdag en Vrijdag. VEEMARKT ROTTERDAM Maandag 8 Dec. 1852 Aanvoer tn totaal 1423 dieren, waarvan 795 vette koeien en ossen. 535 varkens en 93 lammeren De prijzen waren- vette koelen, le kwaliteit 2 75— 2.90. 2e kwal 2.80—2.70. 3e kwal 2.10 2 30. varkens (levend gewicht) 2.—. 1 95 en t 90, alles per kg; lammeren 90 75 en 60 per stuk. Aanvoer vette koelen; korter; handel- leven dig: Iets hoger ln prijs, enkele prima's boven notering Aanvoer varkens tlevend gewicht); Iets minder; handel: stroef; gemiddeld lager In prijs, enige boven notering Aanvoer lam meren; matig- handel: vlug. goed prijshou dend MARKTBERICHT VLAS. .Rotterdam. 8 Dec. Waterrootvlas. lage soorten l 60—1.80, middensoorten tot 2 40. best vlas tot 2.90. Dauwrootvlas. lage soqrten 1.00—/ 1 40. middensoorten tot 1 98, best vlas tot 2.40 Afvallen, gezwlngede Takken 0.30-0 95 Markt kalmer. Voor lage vlassen en midden soorten blijft voldoende vraag ofschoon de prijzen iets lager zijn. Betere soorten zijn zeer moeilijk te verkopen, zodat er bij de vlassers hier en daar voorraden komen Het prijsverschil tussen lage en middensoorten Ha geringer geworden Best vlas blijft vast. de productie is geringer, terwijl voor uitgelezen partijen boven de notering wordt besleed. Af vallen kalmer Zaallijnzaad blijft flauwer mat dalende prijzen. GRAANBEURS ROTTERDAM. ROTTERDAM. S December. Binnenlandse gra nen (offleuze noteringen per 100 kg franco Rotterdam) Tarwe zonder vochtcondttte 25.50— f 28.8S. op vochtcondttte tot f 28.78. Voedergranen zeer flauw t.v.m. de aan gekondigde prijsverlaging van verschillende dlstributiegranen Zomergerst f 32— f 33: wtntergerst f 31— 31.75: haver 2550-/ 26.50: rogge f 25.75- 26.25: mals geschoond tot f 36 75 Peutvruchten kalm erwten 45— 95; schokkers 45 59; bruine bonen tot 76 AARDAPPELBEUBS ROTTERDAM. ROTTERDAM 6 Dec. Kiel aardappelen 35 mm opwaarts Eigenheimers 11—11.50; Bintjes f 11; Bevelanders 11; IJaaelster 9; Alpha s Zand aardappelen 35 mm opwaarts Noorde ling f 9 56; Voran f 7 50: Record 7.50; In dustrie f 7.50; Eigenheimers 7.50. V o e r aardappelen 3.75 prijzen berekend per ïoo kg. PtrteDAG 9 DÉCEMBER 1952 EERSTE BLAD - PAGINA S (door mr J. KLEIJN, burgemeester van Meppel) DE omstandigheden, waaronder de bevolking van Paraguay moet leven, zijn benard, in een te groot land voor de even meer dan een millioen inwoners, paar komt nog een andere moeilijkheid bij: al heeft een land maar een gering aantal inwoners, het is toch een souvereine staat en heeft als zodanig een leger od de been te houden en zich in het buitenland te doen vertegenwoordigen. Naar mate het inwonertal kleiner is, drukken de kosten voor het leger en deze buiten- landse vertegenwoordiging relatief zwaarder, cn deze lasten vormen nog eens weer een extra aderlating voor de toch al zo berooide schatkist. achtergrond van benarde de harde noodzaak Tegen deze cmstandighedL.. «tand op tc houden, voltrekt zich het leven in dit land en in het bijzonder in de hoofd stad Asyclén. Een zekere mate van ver- gUHet stadsbestuur van Asuncion doet zijn uiterste best, maar heeft het moeilijk. De ja8rijjkse begroting van inkomsten en uit- flflven sluit met een bedrag, dat zo ongeveer overenkomt met het eindbedrag van Mtppela gemeentebegroting en dat tervral Asuncion ongeveer 250 000 Inwoners ten tenen Meppol 18 000 Binnen deze enge financiële grenzén bestaan weinig moge lijkheden en de bevolking van Asunción moet het met heel wat minder comfort ellen dan de bevolking van wqlke Neder- landse stad van enige omvang ook maar. Stelt u zich een stad als Utrecht voor zon- 1 -onder een centrale wa- Paraguay's hoofdstad Wie in i waterleiding wil hebben, hij dient zich terleiding-^ voor zover "deze tenminste te krijgen •en eigen pomp-tnstallatie aan te schaffen. Dat er bij de geldende levensstandaard plet velen iltn. die zich deze weelde kun- ren veroorloven, spreekt vanzelf en het straatbeeld met de vele waterdragende vrouwen is het sprekendste bewijs Want velen missen In of bij hpn huls zelfs een welput of een regenbak van voldoende ca paciteit Ze zijn aangewezen op enkele publieke putten en kranen, waar ze voor een luttel bedrag blikken water kunnen htHet ls eigenlijk verwonderlijk, dat het ontbreken van een behoorlijke riolering riet tot ernstiger gevolgen leidt Vermoe delijk is de zon, die meestentijds met animo schijnt, in hygiënisch opzicht de reddende engel Zij droogt snel en ruimt de ziekte kiemen op Hoe sterk de grond overigens verontreinigd is, kan men ruiken na iedere regenbui, wanneer de zon begint de pas gevallen'1 regen te verdampen. Op vele plaatsen gaat dit gepaard met weinig sma kelijke geuren. Eén van de ernstigste ongemakken van een ontbrekende riolering ln een stad. die op enkele heuvels ls gebouwd, doet zich gevoelen tijdens en na de vaak heftlRe regenbuien. Deze veranderen de straten in complete kolkende rivieren van troebel terra-cotta-kleurig water. Die bijzondere rood-hruine kleur is hier n.l. de nomale aardkleur. Met het regenwater mee spoelen steeds grote hoeveelheden leem en zand omlaag naar de rivier. Maar lang niet al két zand haalt de rivier Op sommige straathoeken hoopt het zich op en vormen zich echte zandbanken. Dit zou nog niet zo erg zijn, wanneer er geen stadstram was. Helaas vormen ver schillende zandbanken zich steeds juist over de tramrails, zodat, als het hard be- gint te regenen, in een minimum van tijd de tram als vervoermiddel is uitgescha keld. Pas als de regen is opgehouden, al het gevallen regenwater ls weggestroomd cn de'mensen van de tram dq. rails Weer van zand hebben ontdaan, kan het tramver keer zijn loop weer hebben. Een andere bijkomstigheid van de regen ls. dat na enige tijd ook de telefoon zijn diensten weigert. Het net is qud en de kabels zijn slecht. Hun isolatie is vergaan en wanneer de kabels vochtig worden, is het met telefoneren gedaan. Overvallen door een regenbui van het bekende tropi sche type kan men dus niet langer'van de tram gebruik maken, noch per telefoon een taxi bestellen Gelukkig zijn er ook nog autobussen, die dapper volhouden, tot er él te veel water in de straten sjaat. Is dat het geval, dan moet men te voet verder. De keus is dan: pootjebaden of schoenen be derven. Ook die vor- zichzelf. Het merendeel zijn kleine aftandse busjes met een helJmaal open houten carrosserie. Ze mogen dan aftands zijn, sterk zijn ze nog wel. Meestal zijn deze busjes niet alleen maar vol, ze barsten bijna van de passagiers. Evenals trouwens bij de tram hangen de passagiers er in trossen buiten- aan. Van tijd tot tijd valt er eens zo'n hangpassagier dood of wordt met zijn hoofd tegen een lantaarnpaal geslagen. Dan her innert de politie zich een dag lang, dat het hangen aan trams en bussen tot de verbo den handelingen behoort. Maar na een dag herstelt zich deze reeds lang ingeburger de gewoopte. Dat de busjes helemaal open zijn. is in dit klimaat niet anders dan aan genaam. Er is jüist een tiental prachtige nieuwe bussen geïmporteerd, maar die zijn helaas niet open genoeg en daardoor om te besterven van de hitte. Het stadsverkeer draagt een bijzonder karakter. Naast vele prachtige Ameri kaanse sleeën rijden nog veel wagens uit de oer-tijd rond, allereerste Fordjes en zo. Het verkeer is meestal niet snel, omdat het plaveisel, voor zover niet van asfalt, be staat uit ronde en puntige gladde, zware veldkeien van zeer verschillend formaat. Het ls zo hobbelig, dat de auto's in deze straten gebruik plegen te maken van de tramrails, omdat ze op het plaveisel zelf uit elkaar rammelen. In de minder drukke straten groeit het gras weiig tussen deze keien, voor een hoofdstad een aangenaam landelijk gezicht. Zelfs een enkele een zame, grazende koe ontbreekt hier niet. Het stadsverkeer heeft trouwens veel landelijke elementen behouden. Zoals Den Haag „het grootste dorp van Europa", kan men Asunción gevoeglijk „het grootste dorp van Zuid-Amerika" heten. En dan is Asunción ongetwijfeld nog vee) landelijker dan ons deftige 's-Gravenhage. A LS in Spanje zijn hier de ezeltjes n.l. zeer in trek. Vele boerinnen rijden 's morgens op haar ezeltjes naar de markt, aan weerszij van het zadel twee grote leren tassen met koopwaar. Op vele plaatsen van de stad zijn markten en marktjes. waar de koopvrouwen, dikwijls met een dikke zwarte sigaar in haar mond, achter haar waren zitten op de grond: bananen, sinaas appelen linnen zakken, zelf gebakken broodjes en gebak, groente, zelfgerolde donkere sigaren, allerlei kramerijen als kammen, spiegeltjes, zeep, flesjes reukwa ter Komen de boerenvrouwen met haar ezeltjes op de markt aan, dan worden d« waren op de grond uitgestald en de ezel krijgt vrijaf en gaat in x'n eentje de atraat op, op zoek naar wat eetbaars. Andere boerenvrouwen, die zich de weel de van een ezeltje niet kunnen veroorlo ven een heel bescheiden weelde overi gens, want zo'n dier kost nog geen tientje voeren haar koopwaar aan in grote platte manden, die ze op haar hoofd dragen. In het dragen op het hoofd hebben de Para- guayse vrouwen «en verbazende handig heid. Eerst leggen ze een tot «en kransje opgerolde doek op het hoofd en daar wordt dan de last opgezet Ze zijn daarbij niet voor een klein geruchtje vervaard. Grote vierkante blikken, waar dan een emmer water ingaat; grote bossen eigengemaakte bezems, die voor de verkoop bestemd zijn, trossen bananen, manden vol sinaasappe len; de marktinkopen voor vandaag en morgen: alles balanceert op het hoofd. Dikwijls hebben de vrouwen daarbij ook nog een kind op de arm en een sigaar in de mond. Voor de houding schijnt dit dra gen op het hoofd zeer bevorderlijk. Men loopt geurig rechtop, zó rechtop, dat men niet vlak voor de voeten kan kijken en met de tenen er wordt veel op blote voelen gelopen zijn weg moet zoeken tussen de gaten van Het trottoir en het straatpia- veisel. Een werkelijk gezellige «tad ls Asunción niet. Als in Italië en Spanje zijn de hui zen erg „In zichzelf gekeerd", hoofdzake lijk georiënteerd op de binnenplaats. Bijna overal is vrij gesloten laagbouw. In de echte winkelstraten is het gewoonweg luguber, wanneer de winkels niet open zijn. Moderne winkelpuien ziet men hier evenmin als lichtreclames. De winkels worden geheel met rolluiken tot aan de grond afgesloten. De hele straat is dan vol ledig op revolutie ingesteld, één ongenaak bare vesting. De baaa van café BU Sjefke. aan de Bel gische kant van de grens bU Vroenhoven, kan voortaan beter aan die kant blijven HU is gisteren namelUk bij verstek veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf. Zijn vrouwsi8 door de Maastrichter rechtbank eenzelfde straf toegedacht. Een Maastricht se kastelein kreeg drie maanden voorwaar delijk en 500 boete. „BU Sjefke" heeft namelijk tussen Maart en October als illegaal wisselkantoor ge fungeerd. Via de Maastrichtse kastelein la er voor ongeveer f 320.000 aan deviezen ver handeld. De vrouw "an de Belg bracht ge regeld geld van Maastricht naar België en omgekeerd. Zulks in overtreding van het Deviezenbesluit 1945. DE K.L.M. TIJDENS DE KOMENDE FEESTDAGEN In de periode van 22 December tot en met 3 Januari a s. zal ter gelegenheid van het Kerstfeest en Nieuwjaar de K L.M.-dienst- regeling enigszins worden gewijzigd. Ener zijds komt een aantal diensten te vervallen, anderzijds zal voor en na de feestdagen een aantal extra vluchten worden uitge voerd Op 25 December zullen in Europa al le diensten worden stilgelegd Van de inter continentale diensten zullen op die dag alleen die naar Zuid-Amerika. Zuid-Afrlka. Tel Aviv en het Verre Oosten worden gevlogen. Op Nieuwjaarsdag zullen slechts enkele vluchten niet worden uitgevoerd. Dr Mozes Rosen, opperrabUn van Roe menië, heeft Maandagavond Zionisten er van beschuldigd met de „fascistische Brits- Amerikaanse imperialisten samen te zweren om de grote leugen te verspreiden, dat de litiek voeren. Dr Rosen beschuldigde de volksdemocratieën een.antl-semietische po- ^ascistische kliek van Ben Goerlon'' er van, samen te gaan met de „Duitse Hitlerianen en hen te helpen hun aanval op de Sow- jet-Unie en de volksdemocratieën te her nieuwen". Ben Goerion ls minister-presi dent van Israël. BERLIJN, November Toen Oost-Duitsland en Polen na veel gepraat de Oder-Neisse-linie erkenden als hun nieuwe gemeenschappelijke grens, verzegelden zij daarmee een politiek pakket, dat een van de ernstigste geschilpunten uit de koude oorlog bevatte. De grens loopt van de Oostzee dwars door een van de rijkste landbouwgebieden van Centraal-Europa naar de Tsjechi sche grens over een afstand van ruim 180 km. Stalin streed ln de bijeenkomsten van de Grote Vier in de jaren 1943. 1944 en 1945 voor deze grenslijn en wist gedaan te krij gen, dat men ze als voorlopige grens er kende. Maar de Westerse leiders. Enge land en de Verenigde Staten vertegenwoor- VII pr zijn maar weinig dingen in Groot-Brittannië waarover zoveel flauwe grapjes u gemaakt zijn als de taal van Wales. Zoals in ons land de dikke dame op het strand een bron van inspiratie voor de fabrikanten van grappige prentbriefkaarten is, zo ziet ge in E^eland een man met zün kaak in het verband. En het onder schrift luidt dan: heb geprobeerd een plaatsnaam in Wales uit te spreken". Het zyn inderdaadffooral de Engelsen, tot wier goede eigenschappen het spreken van vreemde taleif nauwelijks gerekend kan worden, die zich vrolyk maken over de onuitspreekbare woorden van een kleine zestig letters. Lijkt u dat wat over dreven? Dan moet ge maar eens naar het eiland Anglesey gaan, waar ge het plaatsje vindt, dat luistert naar de naam: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrn- drobwllllandysiliogogogoch". In de wandeling heet het Llanfair P. G., maar de complete naam staat voluit PP het stationnetje op een bord, dat net zo lang is als de treinen, die er stoppen. TK noemde de autobussen, men weer een hoofdstuk op Die zo op hel oog wat lachwekkende naam herbergt overigens een zeer poëtische schoonheid, want zij betekent: „Het kerkje van de heilige Maria in het valleitje van de witte hazelaar vlak bij de snelle kolk en de kerk van de heilige Tysilio en de rode grot". Het aardige is. dat bijna alle plaats namen in Wales zulke omschrijvende plaats aanduidingen inhouden en aangezien het land zo mooi en zo poëtisch is, zijn die na men dat voor de Welshman ook. Dus vindt hij het allerminst aardig, wanneer gij er om lacht. Ge kunt overigens zijn hart stelen door te proberen de wat kortere namen correct uit te spreken, iets dat geen enkele Engels man ooit lukt. Die naam Llanfair bijvoor beeld spreekt een Engelsman uit als Len- fèr. In werkelijkheid klinkt die dubbele 1 heel anders en de a spreekt ge op z'n Hol lands uit. Dan wordt het zoiets als Gjlanfèr een beetje slissend uitgesproken En de veel voorkomende naam Llewellyn luidt niet Loewellin, maar Gjloewegjlin. Het Welsh is ln feite helemaal geen ton- genmoorder. maar een plezierige, zangerige taal. waar ge overigens geen woord van verstaat. Dat zult go gauw genoeg merken, wanneer ge ergens op het platteland in een pub terechtkomt (bijvoorbeeld in het berg land om S«owdon) waag de boeren hun glaasje bier komen drinken. Die boeren praten hun moedertaal, het Welsh, en wat u betreft zou het net zo goed Russisch kunnen wezén. Al heeft het daar uiteraard net zo weinig mee te maken als met hel Engels. Want het Welsh is een "oude Kel tische taal. die door de eeuwen heen alle aanslagen op zjjn bestaan heeft doorstaan. Het is een levende taal én allerminst een die door nationalisten met kunst en vlieg werk in het leven is gehouden. Ge zult dat gauw genoeg merken, wan neer die boeren uit beleefdheid Engels tegen- u gaan spreken. Dat is namelijk voor hen een vreemde taal. die ze soms helemaal niet zo makkelijk hanteren. Ge hoeft nochtans helemaal geen zorgen te maken over onverstaanbaarheid, want het Engels zeals dat in Wales wordt gesproken, ver staat ge veel gemakkelijker dan het bin nensmonds gemompelde, door accenten ver basterde taaltje, dat in vele streken van Engeland voor „The King's English" wordt versleten. De mensen in Wales spreken het bedachtzaam uit, articuleren iedere let tergreep en laten het Engels bovendien zo plezierig zingen, dat het werkelijk past bij hun bloemrijke manier van spreken. Levende erfenis Misschien zijn er op het ogenblik maar 25o Welshmen die hun taal werkelijk de hele dag spreken. Er zijn er echter veel meer, die haar redelijk beheersen etr nu het niet meer zoals vroeger ln de „betere kringen" als onbeschaafd wordt beschouwd om Welsh te spreken, zien wij in tegen stelling tot sommige onheilsprofeten eer zeer behoorlijke kans, dat deze taal niet verloren zal gaan. Dat zou zonde zijn. even als het zonde zou zün, waaneer het Fries of het Iers teloor zou gaan. Wat er het nut van zou zijn, om mensen, die twee talen zouden kunnen spreken, er toe te brgengen zich tot één te beperken, is iets, dat mij geheel en al ontgaat. Het lijkt mij echter toe, dat de Welsh helemaal niet van zins zijn hup nationale cultuur in een hoekje te laten dringen Een van de beste bewijzen daarvoor is wel het Eisteddfod, dat uit het grijs verleden da terend zang-, muziek- en dichtconcours, dat zich in een steeds stijgende populariteit mag verheugen. Men mag dit vooral ook weer niet zien als zo'n kunstmatig tot leven gewekt „stuk folklore", waarbij een nantal in vreemde, van pilo of andere ongebruikelijke-stof ver vaardigde costuums gestoken jongelieden, zwetend heen en weer springen in het obli gate nummertje volksdansen. Dat Royal National Eisteddfod (het woord, dat niets anders betekent dan zit ting, wordt zo ongeveer uitgesproken als „estèhfed") is misschien wel het grootste iaarlijkse evenement van Wales Het duurt steeple-chi I -A a Kai.pI it, MnnrH* I forn'HI hG' menselijk zware financiële en organisato rische lasten op zich nemen om voor de 15.000 toeschouwers en deelnemers te zor gen. die het festijn omvat. Het feest gaat gepaard met allerlei kleu rig ceremonieel vol symbolische handelin gen. waarvan er een paar - het zij in alle eerlijkheid gezegd vervalst 2ljn. Maar dat doet niets aan de indrukwekkendheid af van een ceremonie als het ..chairing t f the Bard", de man. die de wedstrijd heeft gewonnen in het dichten op een vijf eeuwen oude versvoet «*n als vroeger zijn plaats als Bard in het hof van de Prinsen van Wales heeft verkregen. En dan is daar het plech tig verenigen van de twee zwaardhelften, eén uit het broederland Bretagne en één uit Wales. Maar bovenal Zijn het die wedstrijden in dichten, declameren, koor- en solozang, die het Eisteddfod zijn glans -erlenen. Wedstrij den. waaraan mensen uit alle lagen van hel volk deelnemen. Daar zult ge een beroemde Bard zien. die met tranen van ontroering in zijn ogen luistert naar 'n boerenjongen- er gens uit de bergen, die volgens de oude bar- dlsche tradities de verzen zegt, die hij in 'n jaar van eenzaamheid heeft gemaakt. Daar zult ge in de muziekent duizenden geduldig en geboeid horen luisteren, terwijl koor na koor hetzelfde verplichte lied zingt. En uren daarna wordt t gediscussieerd over de uitgebreide argumentaties, die de jury aan haar uitsprak en verbindt digend. hebben steeds met nadruk er op gewezen, dat deze grens slechts als een voorlopige" was erkend en hebben steeds beweerd, dat zij onder een ln de toekomst met Duitsland te sluiten vredesverdrag zeer goed zou kunnen worden gewijzigd. De leiders In Oost-Duitsland hebben de laatste drie jaar steeds verklaard voor deze grens te zijn. hoewel ze hun land een enorm grote oppervlakte aan land: rijke landbouw gronden en een stuk van het Silezischc In dustriegebied ontneemt. Voor wat het Oost-Europa en andere satellietstaten be treft is met de ondertekening van de over eenkomst de zaak echter afgedaan. Wat zijn de plannen van Stalin? In het Westen is dit echter niet het geval, daar rijzen allerlei belangrijke vragen, waarvan de drie voornaamste zijn: Meent Stalin het Inderdaad ernstig met de Oder-Neisse-linie of zal hij te gelegener- tijd gebiedsdelen verkopen aan Duitsland ten koste van Polen? Drukkersstaklng In West-Duitsland Trots van Wales Kijk. dit is een cultuur-erfenis waar de Welsh terecht zéér trots op zijn en niet zo zeer vanwege het schouwspel zelf. dat zo n Eisteddfod biedt, als wel omdat het de uit eindelijke expressie is van de geestelijke rijkdom van het héle volk Het is wei indrukwekkend, dat een volk zó kan opgaan m en zó in vervoering kan raken door muziek en poezie. En het is wel grappig. iemand zegt; „He is a wi en bedoelt. :n in Engeland van nnér of the Natlo- dat zijn paard de grote in Liverpool heeft gewonnen, betekent, dat hij een mitst: eveucuiciiu va" r.T .Ti iir week en wordt om de beurt in Noord- terwijl het in Wales Zuid-Wales gehouden, soms in de klein- eerste prijs op het Eisteddfod heeft gekre plaatsjes, die met liefde de vrijwel on- Igen. En men zegt iet met zeer veel eerbied IhjÊW&M De krant kun je niet missen r, -*,«».* v* WELLINGTON, December. De verwoede campagne tegen roekeloos rijdende automobilisten schijnt in Nieuw- Zeeland vruchten af te werpen, maar toch is de tol. die de weg opeist, nog veel te hoog. Nieuw Zeeland betaalt, als zovele andere, doorgaans veel grotere landen, duur mei heel wat levens, verwondingen en schade aan eigendommen voor het wilde rijden en de slechte tnanieren van weggebruikers. Hoewel het aantal dodelijke slachtoffers per 10.000 wagens op de weg niet bijzonder hoog is, vergeleken bij wat het elders in de wereld bedraagt, is men het er algemeen over eens, dat het nog veel te hoog is voor een zo dun bevolkt land, dat maar net twee millioen inwoners heeft- Deskundigen op het gebied van het ver keerswezen. hoewel verheugd over het feit. dst de veilig-verkeersactie het aantal ver keersongelukken, dat steeds maar toenam, heeft teruggebracht, zijn eensteifmiig van oordeel, dat nog heel wat noodlottige en kostbare ongelukken zouden kunnen worden vermeden, wanneer een krachtiger contróle op het verkeer zou worden uitgeoefend en zwaardere straffen zouden worden opgelegd aan hen, die de verkeersregels overtreden. In de eerste tién maanden van 1952 wer den 222 personen op de wegen gedood, tn dezelfde periode van 1951 was dit aantal Een indrukwekkend besluit van het Eisteddfod in Mountain Ash: de toenmali ge Prinses Elizabeth werd als erelid gewijd van de kring dér Barden Zij wordt hier geïnstalleerd doof de Aarts-Druid hel hoofd van deze Kring in de magische ste nencirkel, waarin de Druids, de wijze man nen uit een grijs verleden, altijd hun sa menkomsten hebben gehouden. Hei, is 'en kleurig ceremonieel want de gewaden zyn groen Ivoor de nieuwelingen), blauw (voor de Barden) ,en wit (voor de Druids). 244. Deze kleine daling kwam tot stand ln een tijd, waarin het aantal auto's gestadig toeneemt. Had men 31 December 1951 483 342 auto's, in Juni 1952 waren er reeds 528.568 In 1951 had Nieuw Zeeland op de weg 6.7 doden per 10.000 wagens, voor de Ver. Stalen was het aantal doden per 10.00f) wagens toen 7.3 en in Australië 11.6, in Nieuw-Zuid- Wales 12.7. In 1950 was dit cijfer voor En geland 13.1. TRlrljke organisaties, waaronder het mi nisterie van Transportwezen, de Automo bilisten Verenigingen en andere groepen van weggebruikers hebben al hun kracht in gezet in de strijd tegen de „wegduivels" en tegen alle weggebruikers automo bilisten. motorrijders en voetgahgers die spelen met hun eigen leven of met dat van anderen. De voorstellen, om te komen tot veiliger rijden, gedaan door het Nieuwzee- landse Verkeersinstituut. houden o.a. in: Een aanbeveling dat het VerKeersdepar- tement volledige publiciteit geeft aan alle ongelukken op de weg en daarbij de namen van de betrokkenen voluit noemt. Zwaardere straffen voor jonge mensen, die de vcrkeersvWrschriften overtreden. (Onlangs kwam een jongmens, dat te snel had gereden er ai met een berisping van een vrederechter bij het Kindergerecht) .Jongens zullen jongens blijven, maar jon gens kunnen ook moordenaars worden, als bedienen van gevaarlijke machines. Wij moeten er een einde aan maken, dat zij levens en eigendommen van anderen in ge vaar brengen", zei de hoofdinspecteur van het verkeerswezen te Wellington. Een andere vooraanstaande verkeersdeS- kundige noemde fietsen „de gevaarlijkste dingen op de weg", wanneer zij een over steekplaats voor voetgangers naderen. „Ik ben banger voor fietsen dan voor welk an der vervoermiddel' verklaarde hij. De regering heeft thans bepaald, dat ln de toekom»! vanzonsondergang tot zons opgang de fietsen van een rood licht moeten zijn voorzien. Tot nu toe wgs een rode re flector voldoende, In het afgelopen Jaar betroffen 16.7 pet van de 1064 ongelukken aan wielrijders overkomen, gevallen, waarin de fiets in de duisternis van achteren werd aangereden. Het stijgen van het aantal ongelukken be tekent een hogere verzekeringspremie voor autobezitters. Daalt het aantal ongelukken en worden de reparatiekosten lager dan zullen de verzekeringsmaatschappijen wel dra hun tarieven dienen te verlagen. Toen de bladen de voorgestelde maatrege len en de meningen van verschillende leden van het Instituut publiceerden, stond er tevens een verslag in van een ongeluk op de weg. dat Nw. Zeeland meer dan welk an der land deed opschrikken: Een trolley-tram botste tegen een personenauto te Dunedin en hoewel er geen mensenlevens bij ver loren gingen, moest van leder van twee meisjes een been worden geamputeerd. Inmiddels doen andere groepen in het land ook voorstellen tot verhoging van de veiligheid. De chauffeursbond te Auckland wil. dat de verkeerspolitie even streng zal optreden tegen te langzame rijders als tegen hen. die te snel rijden: want tal van on gelukken zijn te wijten aan te langzame, aarzelende rijders. De laatste maanden is vooral ook de aan dacht gevestigd op beschonken autobestuur ders. Een overheidspersoon zei: „Men kan geen alcohol mengen met benzine". De rechtbanken in het gehele land hebben deze les ter harte genomen Tot voor enkele maanden kwamen de meeste beschonken autobestuurders er af met een boete. Thans is 7 dagen celstraf de normale straf bij een eerste overtreding, terwijl het rijbewijs van de betrokkene minstens voor een laar wordt ingetrokken Zelfs vrouwen krijgen gevar genlsstraf, wanneer zij aan eenzelfde vei grijp schuldig worden bevonden ln gev van een tweede veroordeling wegens dronkenschap autobesturen. krijgt de be trokkene 3 of meer weken gevangenisstraf, terwijl hem het recht een auto te besturen voor 3 5 4 jaar wordt ontnomen. Zelfs autobestuurders, die op de bank achter in hun auto zitten te slapen na wat te diep in het glaasje te hebben gekeken en dus zo verstandig waren maar niet te gaan rijden, krijgen gevangenisstraf. ln het Jaarbeursgebouw te Utrecht is de 52e jaarvergadering gehouden van de Ne derlandse pluimveefederatie, het leidend or gaan op het gebied van de pluimveehouderij in Nederland. De voorzitter, de heer M. J. Dings uit Roermond, noemde het jaar 1952 in velerlei opzichten bevrellgend voor de pluimvee houderij. Over het geheel zijn de opbreng sten van de pluimveebedrijven in 1952 met 19 gestegen. Öok de export is in 1952 om hoog gegaan en wel tot een aantal van 1.072.000.000 eieren. Duitsland was weer de grootste afnemer met 82 van de totale uitvoer. Daarboven zijn aan het Amerikaan se bezettingsleger nog 28.000.000 eieren gele verd. Wanneer hij dit van plan ls. hoe kunnen die gebiedsdelen van eigenaar veranderen anders dan door een oorlog? Wat zuilen de Westduitsers in deze zaak deen? Voor West-Duitsland ia de grena een na tionale vernedering. Rusland nam in het einde van de oorlog een groot deel van Polen in beslag en stelde Polen daarvoor schadeloos door het- een groot stuk van Oost-Duitsland toe te ken- Ongeveer vijf millioen Duitsers, die ir de vroegere Duitse provincies Pommeren, Silezlë, Oost-Pruisen en in de stad Danzig woonden, werden uit dit gebied gebannen en zochten hun heil in een verslagen en ver schrompeld Duitsland. Alle politieke partijen met uitzondering van de communisten hebben gevraagd de verloren gegane gebieden weer óp te ne- rr.en in een toekomstig verenigd Duitsland. Een twintigtal organisaties van „verdreve nen" genoemd naar de verloren provincies, houden de traditie van hun vroegere woon gebieden in ere. In de jaren, die na de oorlog zijn verlo pen. is er nooit, noch door de Sowjet- regering, noch door andere communistische hoofdkwartieren, gerept over een „uitver koop van Pools gebied", hoewel er te War schau meermalen geruchten daarover de ronde hebben gedaan en de Poolse regering op dit punt zeer gevoelig is. Om deze vrees de kop in te drukken heeft de Oostduitse regering herhaaldelijk alle eisen ten aanzien van de betrokken gebieden afgewezen. De Oostduitse eerste minister, Olto Grotewohl, heeft nog verleden jaar het verzoek van de Westduitse kanselier, dr Konrad Adenauer, deze gebieden in te lijven in een verenigd Duitsland, van de hand ge wezen. Later schreef hij ln een hoofdartikel ln een der bladen: Iedereen, die twijfelt aan de Oder-Neisse-linie, streeft naar oorlog. De regeling van de kwestie ten aanzien van hel Duitse grondgebied op de basis van de over eenkomst van Potsdam is de enig goede." Toen ln de lente van dit jaar de Sowjet- 'Unie zich voor een verenigd Duitsland ver klaarde, heerste er volgens de bladen grote zenuwachtigheid in de diplomatieke kringen te Warschau. Maar Grotewohl zond ogen blikkelijk een geruststellende nota naar Po len, waarin hij verklaarde dat de Oder- Neisse-linie de „eeuwigdurende vreedzame grens tussen onze beide landen" was Vele Düitse politici te Berlijn, die weten 'hoe de Sowjet-regering over de gebeurte nissen in de laatste jaren denkt, zijn over tuigd, dat het Kremlin van plan ls de gren» achteruit te schuiven, zelfs wanneer dit een oplossing van het Duitse en van andere vraagstukken zou vertragen. Een van hen. een vooraanstaand Chris ten Democraat, zei onlangs: „De Sowjet- Unle houdt een vredesverdrag met Duits land op. omdat zij een garantie wil hebben van het Westen in zake de .Oder—Neisse- Unie. Zij zal bereid zijn aan vele verlangens het Westen tegemoet te komen, wanneer zij eenmaal een dergelijke garantie* heeft. Wanneer zij de zekere garantie heeft dat de Oder-Neisse-linie in het vredesverdrag zou worden erkend, zou zij het openstellen van de Sowjetzone voor verkiezingscommissies en de demilitartsatie van Oost-Duitsland, of van geheel Duitsland voor 20 50 jaar Ir. overweging willen nemen." Deze Christen-Democraat veronderstelt zelfs dat aanvaarding van de Oder-Neisse- linie tot resultaat zou hebben, dat allerlei andere belangrijke kwesties, zoals Korea, Oostenrijk, de Maleise staten, Indo-China andere, waar de communisten tegenover het Westen staan, dan geregeld zouden kun nen worden. Maar. zo voor al deze kwesties een oplos sing zou worden bereikt, zou nog geen recht gedaan zijn aan Duitslands gekwetste trots. Er zijn tegenwoordig ln Duitsland politici, die heel wat willen riskeren ais het land maar weer een eenheid wordt. De vraag U s'echts hoe zij dit zouden willen bereiken ten koste van het aanvaarden van de Oder- Neisse-linie. Dit zou de moeilijkste keus zijn. waar voor een politicus zich gesteld kan zien. Hij heeft echter eer» belangrijke troef in de hand De 18 millioen Duitsers, die nu in de Sowjetzone wonen, zouden, naar somm-ge waarnemers hier menen de Oder-Neisse- linie aanvaarden, wanneer dit hun terug keer in de Westerse wereld zou meebren gen. Volgens de Japanse bladen heeft de Amerikaanse geheime dienst de linkse schrijver Wataroe Kfcdji een jaar lang vast gehouden Volgens het zeggen van een kok van de naam Jamada. die vroeger bij de Amerikaanse contra-spionnage-dienst heeft gewerkt, werd Kadjl ruw behandeld. Men hield hem bulten Tokio gevangen. Kadji zou eenmaal hebben getracht, de hand aan zichzelf te slaan Kadii zelf, die inmiddels „boven water" is gekomen, heeft zich volgens de Japanse politie onder te- waking gesteld Zijn advocaat heeft een verklaring van zijn hand. waarin Kadjl zegt, dat de Amerikanen hem er van be schuldigd hadden, dat hij een communis- tische spion was Men had hem willen winnen voor de contraspionnagedlenst De gevangenneming was geschied kort nadat Kadji een operatie wegens tuberculose had ondergaan. Na een poging om zich van het leven te beroven werd. Kadji onder medi sche contróle gesteld. Een links Kamerlid heeft gezegd dat hij de zaak in het parlement zal brengen Mist veroorzaakte vertraging in de treinenloop Tengevolge van de vrij zware mist heb ben de treinreizigers Maandag eens niet te veel op hun spoorboekje kunnen vertrou wen. Vooral na het Invallen van de duister nis heeft öe gehele dienstregeling „een beetje stroef gelopen", zo deelde men ons van de zijde der Nederlandse Spoorwegen mee. evenwel zonder abnormaal grote ver tragingen. Zowel een defect aan een wissel nabii Schiedam, juist op de splitsing van de spoorlijnen naar Den Haag en Hoek van Holland omstreek! zeven uur als de stag natie op de lijn nabij Breda, tengevolge van de treinbotsing van Maandagmorgen droe gen er niet toe bij d stagnatie in de treinen loop le verhinderen. 9

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 3