Zwitsaletten
I
ASUNCION, een hoofdstad zonder
waterleiding en riolering
De Oder-Neisse-linie, de grens tussen
Polen en Oost Duitsland
Op het Welsh behoeft men zijn
tong niet te breken
7
NIEUW ZEELAND WIL VEILIGE
WEGEN HEBBEN
I
Gematigde resolutie van Latijns-
Amerikaanse landen
Neus-
Catarrh
De triganieri en hun oneerlijk
duivenspel
Duitse boeren krijgen grond in
Nederland niet terug
Langzame stijging van
de temperatuur
ffïïSSL,? J*in 288 8aan zijn sch,p
ZEESCHIP RAMT VOOR DE WAL
LIGGENDE LICHTER
Elf opvarenden op het nippertje gered
Redding door roeiboot
De tuinbouw klaagt over
invoerbelemmeringen
van België
KOU, GRIEP, KOORTS
TUNESISCHE KWESTIE IN DE V.N.
V.S. tegen ingrijpen
door Ver. Naties
vi«lts VA TRO NOL
Mond- en klauwzeer
Uw avontuur in Parijs
Moeder en dochter zakten
door wegdek in Den Haag
De Hudson verloor
baggermolen
Zij werkten met goed
Eric dacht zo:
Schaatsmakkers, staakt toch
uw wild geraas
Lasterpraatjes over de „berooide kas"
van de K.N.S.B.
afgerichte lokvogels
Voor schadevergoeding moeten zij bij hun
eigen regering aankloppen
Familiebanden in
grensgebied
N\
Garantieprijs suiker
verhoogd
Economie en Financiën
Hoe is het ontstaan?
j Dit woord: GRIF 3
Indische Nederlanders
nogmaals voor de keus?
Weinig comfort
Soms valt iemand dood
Per ezel of per hoofd
Verboden geldhandel
Geen vriend van Israël
Een vernedering voor de W.-Duitsers
Dichterlijke namen
Dank zij veilig verkeer-actie minder
dodelijke ongelukken
Toch nog te veel slacht
offers voor dun bevolkt
gebied
K-i&Jmïls
Gestegen eierenexport
Amerikaanse geheime
dienst beschuldigd
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
DINSDAG 9 DECEMBER 195Z
Het gebied met hoge barometerstanden,
dat enkele dagen het weer in grote delen
van West-Europa beheerste en vergezeld
ging van veel mist, neemt nu in betekenis
af en koerst naar het Zuid-Oosten.
Oceaandepressies beginnen zich langzaam
over de Britse eilanden en het Noordzeege
bied in Oostelijke richting uit te breiden.
Hierbij wordt zachtere lucht van oceanische
oorsprong in Noordoostelijke richting ge
transporteerd.
Onder invloed van het opdringen van deze
zachtere lucht kwam in Engeland afgelopen
nacht nog slechts op enkele plaatsen vorst
voor. Een regenzone veroorzaakte er boven
dien op verschillende plaatsen regen. Het is
te verwachten, dat de invloed van deze
oceaandepressie zich komende 36 uur ook
steeds meer over onze omgeving zal uit
breiden. Dit zal tot gevolg hebben, aldus het
K.N.M.I., dat de temperatuur een langzame
stijging ondergaat, waarbij de vorst geleide
lijk naar het Zuid-Oosten zal worden terug
gedrongen. In Limburg en Oostelijk Noord-
Brabant zal deze zich in ons land het langst
nog weten te handhaven.
Een frontensysteem van de oceaandepres
sie. dat nu over Engeland nadert, zal later
enige neerslag kunnen veroorzaken. De
wind zal daarbij wat aanwakkeren uit rich
tingen tussen Zuid en West. Aangezien op
de oceaan nog meer depressies in aantocht
zijn en de algemene luchtdrukverdeling niet
duidt op een spoedige aanvoer van nieuwe
koude luchtmassa's naar West-Europa kan
de dooi, wanneer deze eenmaal is ingeval
len. tenminste enkele dagen aanhouden.
was ^eer ove«tuur en was als
een dode zo bleek van de schrik. De schip-
erriev^ndVh»HHlf8P,.ekend bllj> dat allen het
2 hadden afgebracht, doch vond hel
een hard gelag, dat hij daar zo al zijn be-
k verzekerd, maar al zijn andere
bezittingen is hij toch kwijt.
Met een geleende mantel voor de vrouw
en geleende kleertjes en schoentjes voor de
kinderen heeft schipper Schellaars zijn ge
zin in de loop van de middag naar familie
in de stad gebracht.
Op het wrak van de Risico is een waar
schuwingsteken aangebracht. De Ayre heeft
Been schade belopen.
(Van onze Rotterdamse correspondent)
Benauwde ogenblikken hebben vanmorgen schipper Schellaars nw
en acht havenarbeiders meegemaakt, toen de lichter Risico in iSr S|zin
door een Engels stoomschip werd geramd S iS" f™? Merwehafo
schien is het wel aan het gillen vah de vrouw van de "Pt
zag aankomen, te danken, dat allen aan boord snel weSen i ageluk
juist op thd een goed heenkomen konden zoeken. gealarmeerd en nog
Het Engelse s.s. Ayre van de Humber
Lijn was vanmorgen om 8 uur voor de mond
van de Merwehaven aangekomen. Daar er
geen sleepboot was en ook de havenloods
.ontbrak, ging het schip voor anker. Kort
daarop ontstond door het wisselen van het
tij gevaar, dat de Ayre aan de grond
zou raken. De zeeloods adviseerde de haven
op radar aan te lopen en binnen te gaan.
Dit geschiedde om kwart voor 9 Hoe het
ongeluk gebeurde is nog niet precies na te
gaan. De Apre liep de haven binnen en
kwam plotseling voor de loswal tussen de
eerste en tweede invaart opdagen. Voor de
wal lag de lichter Risico. De schipper de
35-jarige A. J. Schellaars. was met acht
havenarbeiders in het ruim aan het werk
In de roef waren de drie kinderen van de
familie van 1, 3 en 4 'j&ar. De vrouw van
de schipper stond aan dek. Zij zag het schip
plotseling uit de mist opdoemen, recht op de
Risico aan. Zij begon te gillen en daardoor
werden de mensen in het ruim gewaar
schuwd. Direct daarop ramde de Ayre de
Risico, die snel begon te zinken. Zeven ha
venarbeiders zagen nog kans pp de wal te
springen. De schipper kon de roeiboot be
reiken en zag kans dg overgebleven haven
arbeider, zijn vrouw en de drie kinderen
aan boord te nemen Kort daarop was de ri
sico geheel onder water verdwenen.
Het was voor vrouw Schellaars de schrik
van haar leven, toen zij daar het grote zee
schip recht op zich af zag komen. Haar ont
zettende angst uitte zich in een doordrin
gend gegil, waardoor de negen mannen in
het ruim op het naderend gevaar attent
werden gemaakt. Hoe snel alles in z'n werk
is gegaan kan eigenlijk niemand navertel
len. Vrouw Schellaars had de tegenwoordig
heid van geest onmiddellijk de roef in te
snellen waar haar drie kinderen, twee meis
jes van drie en vier en een jongentje van
een jaar op blote voetjes liepen te spelen
Het was een groot geluk, dat de lichter fciet
ter hoogte van de roef werd getroffen, doch
in het midden van het schip, zodat de vrouw
met haar drie kinderen in haar armen nog
bijtijds in een langszij gevaren roeiboot koD
stappen,' waarin ook één \^n de bootwer-
kers was opgenomen. Schipper Schellaars en
de acht mannen waren inmiddels snel uit
het ruim geklommen en op de wal gestapt
De Risico werd in het midden zo zwaar ge
kraakt. dat het schip, dat met 80 balen rijst
was geladen, in twee minuten was gezon
ken. Geen stukje goed, noch enig geld heeft
de familie Schellaars kunnen redden
Op het motorschip Anna van schipper
Tammee, dat in de Merwehaven ligt is 't ge
zin daarna wat op verhaal gebracht. Vrouw
De Stichting voor de Landbouw heeft op
voorstel van de hoqddafdeling Tuinbouw in
een brief aan de minister van Landbouw,
Visserij en Voedselvoorziening, haar ern
stige ongerustheid tot uitdrukking gebracht
over de wijze waarop van Belgische zijde
de bepalingen van het landbouwprotocol
ten aanzien van tuinbouwproducten wor
den toegepast.
De Stichting heeft er hierbij de aandacht
of) gevestigd, dat het optreden van Bel
gische zijde geheel indruist tegen de geest
van het protocol, daar vaak minimum prij
zen worden vastgesteld, welke ver liggen
boven de Belgische kostprijzen van het
desbetreffende product. Daarnaast heeft de
Stichting ernstige bezwaren geuit tegen de
wijze waarop van Belgische zijde import
van tuinbouwproducten in verscheidene ge
vallen is stopgezet. De Stichting heeft aan
de minister gevraagd bij alle voorkomende
gelegenheden in het belang van de Neder
landse tuinbouw krachtig tb protesteren
tegen de onredelijke Belgische maatrege
len, alsmede al het mogelijke te doen ten
einde tot een meer bevredigende regeling
met betrekking tot de uitvoer van tuin
bouwproducten naar België te geraken.
Advertentie)
zijn $n»l «n afdoend bestrijdan mat:
...n Z \A/f TSAL preparaat.
De Braziliaanse afgevaardigde. De Souza.
heeft gisteren in de politieke commissie bij
het debat over de kwestie-Tunesië, samen
met andere Latijns-Amerikaanse landen,
een ontwerpresolutie ingediend waarin op
Fransen en Tunesiërs een beroep wordt
gedaan om de onderhandelingen te hervat- kennen. Het doel van de besprekingen van
ten. In deze ontwerpresolutie wordt de hoop je Verenigde Naties moet zijn de taak van
iiitgesproken dat beide partijen de onder- i Frankrijk het leiden van het volk naar
handelingen zullen voortzetten met het doel I democratisch bestuur in eigen aangelegen-
Over de vraag of de Verenigde Naties be
voegd zijn het probleem te behandelen
Frankrijk en Groot-Brittannië zijn van oor
deel alat dit niet het geval is zei Jessup
dat een ..bezadigd oordeel" de hoofdperso
nen in het geschil misgchien tot de con
clusie zou brengen, dat de een of andere
actie juridisch mogelijk maar politiek <5n-
verstandlg zou zijn. sg.
De Verenigde Staten blij velt de bestaande
verdragen tussen Frankrijk en Tunis er
om tot zelfregering voor
komen.
Volgende
de Tunesiërs te
nse vertegenwoordl-
die zich voor de Braziliaan
se resolutie uitsprak moeten Frankrijk en
Tunesië onder elkaar het lot van het Noord-
afrikaanse gebied bepaleiV Hij zei dat de
Verenigde Staten de geleidelijke ontwikke
ling in de betrekkingen tussen Frankrijk en
Tunesië ondersteunen zoals die werd vast
gesteld in de verdragen van Le Bardo en$
La Marsa. Hij gaf als mening van de Ver
enigde Staten dat al wat deze ontwikke
lingsgang onderbreekt onjuist is.
(Advertentie)
Zodra U een paar druppels
Va tro-noi in ieder neusgat doet.
vnek U een heerlijke opluchting.
Het verzacht snel de prikkeling,
maakt het (lijm los en vermindert
de zwelling der slijmvliezen I
neusdruppels
Om de Europese verliezen aan ve« ten
gevolge van mond- en klauwzeer onge
veer^ twee milliard gulden in de afgelopen
achttien maanden te beperken heeft de
internationale voedsel- en landbouw orga
nisatie een soort „verzekering" voorgesteld,
welke de deelnemende landen minder dan
twee en een halve cent per dier en per jaar
zal kosten.
Evenals dit in 1952 het geval was, zal
l'Acceutl de Paris in 1953 ook weer een
wedstrijd organiseren. De mededingers
moeten daartoe in het Frans in enkele re
gels een door hen zelf beleefd avontuur
vertellen, hetzij op het gebied van kunst,
het toerisme, enz., zich afspelende in Parijs.
Aan de prijswinnaar of prijswinnares van
de „Histoires sur Paris" wordt aangeboden,
een dag door te brengen in Ile-de-France.
heden te vergemakkelijken.
De resolutie van Souza werd ingediend
doó'r Brazilië, Costa Rica, Cuba. Uruguay.
Peru, Ecuador, Venezuela, Panama, Nicara
gua. Honduras en Paraguay.
Moeilijkheden bij brandweer
te Alkjnaar
Elf leden van de Alkmaarse brandweer en
4 hoofdlieden, o.w. met meer dan 25 dienst
jaren, hebben hun ontslag aangeboden aan
Burgero. en Weth. van Alkmaar. Zij wensen
niet langer deel uit te maken van de Alk
maarse vrijwillige brandweer nu B. en W
een' adjunctbrandmeester hebben benoemd,
niettegenstaande hun tijdig kenbaar ge
maakte bezwaren en protesten. Op een eer
vol ontslag aldus hun schrijven stellen
zij geen prijs
Het algemeen belang willen zij niet de
dupe van deze kwestie laten worden Bij
brandalarm zullen zij zich nog naar de
Zaterdag deed een heer aan de politie
post Gevers Deijnootweg te 's Gravenhage
aangifte, dat hij met zijn fiets in de Van
Alkemadelaan, ter hoogte van de Pomp-
stationsweg. in een groot gat was gereden
Men vermoedde, dat dit gat was ontstaan
door een lek in de leiding van bet duin-
waterbedrijf Gemeentewerken ene het
duinwaterbedrijf hebben dit gat toen on
middellijk gedicht
Toen Zondagmorgen een 77-jarige me
vrouw en haar 46-jarige dochter over de
bewuste plek wandelden, zakten zij plotse
ling in een gat van twee bij twee meter,
dat bijna twee meter diep was en vol water,
stond De slachtoffers werden uit haar be
narde positie bevrijd door een hoofdagent
van politie, bijgestaan door een voorbij
ganger, die bij deze redding een pijnlijk
ifphterdijbeen opliep. De oude mevrouw
kreeg een buil op het hoofd en. een bloed
uitstorting Haar dochter bekwam schaaf
wonden aan beide benen De kleren van
moeder en dochter werden ernstig be
schadigd Het gat is wederom gedicht.
Twee runners gered; een
verdronken
De zeesleepboot Hudson van L. Smit en
Co's Internationale Sleepdienst heeft Don
derdag j.l. op 150 mijl ten Zuiden van
Lorenzo Marquez, aan de Oostkust van
Zuid Afrika, een hachelijk avontuur be
leefd. De boot was met een baggermolen
en een bak op sleeptouw op weg van Beira,
via Kaapstad, naar Songuldak tn Turkije,
maar geraakte in een orkaan. Tot grote
s hrik van de bemanning zagen zij plotse
ling de baggermolen omslaan, waarbij
twee Nederlandse runners en een Engelse
runner overboord sloegen. Onmiddellijk
werden pogingen in het werk gesteld de
mannen te redden. Dit gelukte met de
twee Nederlanders, maar de Engelsman,
die in dienst stond van de Ned. Maatschap
pij van Havenwerken te Amsterdam,
kwam om het leven De baggermolen ver
dween spoedig in de diepte. De Hudson
heeft de steven gewend en vaart met de
bak naar Beira terug.
„Grote Prijs" voor vrachtauto®*
Tsjecho-Slowakije is met een nieuwtje
gekomen op het gebied van „Grote prij-
Dit land heeft namelijk een Grand
Prix uitgeschreven voor vrachtauto's, tij
dens welke de chauffeur en de mede
passagier stenen zullen moeten op- en af
laden. De eqiupe, die het min6te brandstof
brandweerkazerne begeven en daar even- verbruikt en het kleinste aantal stenen
tueel orders atwachten. I gebroken heeft, wordt eerste geklasseerd-
DUIVEN KRONIEK
GEZOND MAAR ARM
"PVat het in het wereldje van de
U schaatsenrijders geen pais en
vree is, hebt u waarschijnlijk reeds
uit enkele van onze pubiicaties begre
pen. V/e hébben weinig ijsdagen, maar
des te meer organisaties, die elkaar op
het leven af bevechten. De K.N.S.B.
die ondanks z'n praedicaat van
„koninklijke" bij lange na niet de
macht bezit van andere koninklijken
in den lande heeft zich blijkens
een publicatie ilia het A.N.P. ge
noodzaakt gepien zich tegen laster
praatjes over z'n berooide kasmidde
len" te verdedigen. Er schijnt zelfs
hier en daar en niet door de eerste
de beste, want waarom zou tie
KN S B het zich anders aantrekken
verteld te zijn, dat genoemde orga
nisatie op de rand van het faillisse
ment leeft. Dit nu wordt door de
K.N.S.B. hardnekkig ontkend.
„We hebben het niet rijk", is hun
verweer. „maar onze financiën zijn
gezond."
Met andere woorden: gezond maar
arm. Wel, dat is geen schande. Een
sportbond behoeft niet noodzakelijk
rijk le zijn. Wij komen bijna in de
verleiding om te zeggen: integendeel,
want geld maakt zelfs in de sport ntet
altijd gelukkig. Wat wij echter onze
schaatsmakkers. met het feest van de
Sint nog vers in het geheugen, zouden
willen zeggen is: staakt toch uw wild
geraas. Ge maakt een drukte of we
hier in Nederland ik-weet-niet-wat
voor ijswinters hebben en of er ten
ik-weet-niet-wat-voor-een-vette buit
aan wedstrijden te verdelen valt. Voor
zover ik het kan zien kost die sport
alleen maar geld geld voor centrale
training, geld voor uitzending naar de
echte ijslanden en dat is eerder een
reden om de handen ineen te slaan
dan elkaar met stukken tfs om de
oren te gooien. Us
maar ijs t
Was het nog
(Van een speciale medewerker).
EEN JAAR of twaalf geleden, schreef
Werner Möbes in het „Zeitschrift flir
Brieftaubenkunde" interessante artikelen
over hoogvliegers en tuimelaars. De inzen
der illustreerde zijn publicaties met afbeel
dingen die hij had aangetroffen in het
beroemde standaardwerk van Ulysses Aldro-
vandi „Ornithologia". uitgegeven te Bonn
in de jaren 1559—1603. en dat van Albin:
„Naturgeschichte der Vogel" (ap. 1734). Ver-
meyen van ,.De Duif" tekende erbij aan, dat
deze koppen „sprekende gelijkenis vertonen
met menige goede, hedendaagse postduif"
en kwam tot het besluit: „Vgor honderd jaar
had men niet een zwalper met een smierel
te kruisen en er dan nog een carrier bij te
brengen om "met de duiven te spelen. De
vüegduif was er reeds sinds onheuglijke
tijden. Zij mgest enkel maar uitgezift wor
den door voortdurende selectie, want in de
loop der tijden Was zij met van alles ge
kruist: ontaard". In de Italiaanse stad
Modena, waar de laatste Duiven-Olympiade
werd gehouden de eerstvolgende is i:t
.Januari 1953 in Kopenhagen bestaat reeds
meer dan tweeduizend jaar liefhebberij voor
één enkel, zeer merkwaardig ras van vlieg-
duivën. De fokkers van, tevens spelers met
deze duiven 2ijn de Zg. triganieri. Prof.
Bonizzi heeft over de Modenezer duiven een
uitvoerig werk geschreven. Hieruit blijkt,
dat het doel van het eigenlijke duivenspel
is, door zijn eigen klad duiven, de vogels
an andere duivenhouders te lokken en te
vangen. Dit spel wordt ook in België en
Nederland door nog te veel oneerlijke lief
hebbers in praktijk gebracht. In Modena
echter behoort het duivenvangen tot de
spelregels. De duiven worden afgericht om
tussen andere koppels duiven te gaan
vliegen. Op een teken van hun meester
verlaten zij de groep onmiddellijk, waarbij
zij trachten enkele der minder goed gedres
seerde vogels uit deze groep, toebehorende
aan de tegenpartij, met zich mee te nemen.
De dressuur vindt plaats in op het dak ge
bouwde duiventorens, waar de duiven
schraal worden gevoederd en aldus geoefend
in het snel binnengaan. De eigenaar past
daarbij allerlei ook bij ons bekende middel
tjes toe, zoals rammelen met de voederbu6.
fluiten enz. Is de wedstrijd aan de gang, dan
hoort men het geroep van de verschillende
spelers tot hun duiven, die zich in grote
groepen aaneensluiten of zich daaruit los-,
maken, al naar het hun gegeven teken Deze
Modenezer duiven zijn uitermate intelligent.
Goed geoefende vogels, die het klappen van
de zweep kennen, vliegen altijd boven de
stad en zijn steeds in de weer om minder
hokvaste broeders mee te lokken. Het moet
een interessant schouwspel zijn, overal de
triganieri op hun stellages te zien staan,
met de vlag zwaaiend om eventueel te vroeg
of „zonder buit" terugkerende duiven we
der op te jagen en de bewegingen van hun
vlucht te leiden. De Modenezer duif en het
spel dat er mee gespeeld wordt dagtekenen
reeds uit de tijd van de Romeinen. Pllnius
zegt van de Modenezers dat zij „als dol zün
torens voor hun duiven op de huizen bou
wen en van sommige duiven zelfs stam
bomen aanleggen". Malmusi heeft het
archief Van de stad Modena teruggaande
tot het jaar 1327 kunnen onderzoeken. In dat
jaar werd zelfs een wet uitgevaardigd
waarbij het verboden werd van andere
partijen gevangen duiven te doden. Een"
authentieke mededeling over de grote bloei
van dit duivenspel vinden wij in de eerste
helft van de 18e eeuw bij de Modenezer
dichter Alessandro Tassoni, die er weinig
over gesticht is en de triganieri „een bende
dagdieven noemt, verslaafd aan het spel cn
het laten vliegen van duiven".
In hoeverre on* hedendaags postduiven-
ras nog inslag heeft van deze slimme lok
vogels uit Noord-Italië zal moeilijk uit te
maken zijn. In het'begin van de 19e eeuw
maakte het persbureau Reuter voor het
overbrengen van telegrammen gebruik van
een soort kleine kropperduiven. Deze zg.
„smijters" waren toentertijd in de Zuide
lijke Nederlanden overal verbreid. Bankiers
en speculanten van de Koffiebeurs te
Brussel. Antwerpen, Parijs, Londen en
Frankfort (Rotschild) kochten de beste vlie
gers op en trachtten daarmee hun concur
renten, die voor het wereldnieuws, de prij
zen en de noteringen nog waren aange
wezen op koeriers en postkoetsen in Hol
land bovendien op Hildebrands ..snelvaren
de trekschuiten" - de loef af te steken. Het
bericht van Napoleons nederlaag bij Water
loo tegen de verbonden legers onder Wel
lington. de Prins van Oranje en ijlucher.
werd aan het filiaal van het Huis Rotschild
te Londen, door koerierduiven overgebracht.
Onmiddellijk lieten de financiers tot aan
koop op grote schaal van de op dat ogen
blik slecht genoteerd staande Engelse staats
papieren overgaan, aan welke transactie het
Huis fabelachtige sommen moet hebben ver
diend. Het (Antwerpse! Handelsblad was de
eerste courant, die (in 1848) postduiven voor
de berichtgeving in gebruik nam. De aldus
overgebrachte berichten, welke onder dc
rubriek „Duivenpost" werden gepubliceerd,
betroffen in de eerste plaats financieel
nieuws, dat door middel van duiven uit
Londen, Parijs, Frankfort en zelfs Madrid
(per estafette) de redactie bereikte. De fok
kerij van duiven voor de wedstrijdsport zo
als wij die kennen, dateert van de eerste
jaren der 19e eeuw. In den beginne werd
zij slechts beoefend door de beter gesitu
eerden. Later, na de toepassing van James
Watts beroemde uitvinding, de stoom
machine in 't snelverkeer locomotiefwerd
de aantrekkingskracht van de liefhebberij
zeer groot. Vanwege de verlaagde kosten
van verzending immers, kon ook de gewone
man er aan te pas komen Gaandeweg Is de
duivenliefhebberü daarna de „volkssport"
van het legioen der vijfmaal honderdduizend
geworden!
(Van onze correspondent te Enschede)
De minister van Landbouw, Visserij en
Voedselvoorziening heeft de garantieprijs
voor de suiker van de oogst 1952 verhoogd
met een bedrag, dat overeenstemt met de
gemiddelde kostenstijging in de suikerbie
tenteelt Als gevolg hiervan zal de gega
randeerde suikerprijs voor de producent
van 48 per 100 kg met 45 cent worden
verhoogd, hetgeen een dienovereenkomstige
verhoging van de sulkerbietenprija moge
lijk maakt. Deze prijsverhoging heeft geen
betrekking op de prijs van de suiker voor
de consument.
Paardenmarkt te Utrecht
Op de Utrechtse paardenmarkt werden
Maandag aangevoerd: 255 paarden. Prijzen:
luxe paarden 850—1100; werkpaarden 800
1000: oude paarden 575-/ 150: paarden
boven 3 jaar 700—1000. paarden beneden 3
jaar 500—/ 850: veulens 300-/ 500 *n hitten
400—725. De handel was matig.
a de oorlog ia het gehele Duitae vermo
gen hier te lande, waaronder vele dui
zenden hectare landerijen in belag genomen.
Dit taatate geschiedde voor een gedeelte
langs onze Ooatgrenz. Deze gronden werden
toevertrouwd aan het Nederlandse Beheers
instituut dat deze bezittingen op een ge
ring percentage na successievelijk verkocht
aan Nederlanders. Op deze wijze heeft ons
land zich voor een. overigens zeer gering,
deel schadeloos gesteld voor de enorme
schade, welke Duitsland ons land heeft be
rokkend.
Het gaat hierbij uiteraard niet om een
daad jegens individuele boeren.. Deze die
nen hun schade te verhalen op de Duitse
Staat.
Er ls in de afgelopen jaren nogal eens
alarm geslagen over deze kwestie in het
Duitse grensgebied, waarbij er op werd ge
wezen, dat het in volkenrechtelijk opzicht
onjuist is om deze schade op Duitse indivi-
duelen te verhalen. Wat Twente betreft, ook
daar hoort men, in tegenstelling met andere
grensgebieden bezwaren tegen deze ver
koop van Duitse landerijen. Voornamelijk
in de buurtschap Breklenkamp worden af
wijzende meningen gehoord. Deze pro
testantse enclave in het overwegend R K.
Denekamp, heeft sedert oudsher nauwe re
laties onderhouden met de overwegend pro
testantse bevolking aan de overzijde van
de grens. Het gevolg van deze verhouding
is geweest, dat de bewoners over en weer
zijn getrouwd, zodat er familiebanden zijn
ontstaan en in ieder geval vele verhoudin
gen van goede nabuurschap.
Hier was begrijpelijkerwijze bij de Neder
landse boeren veel aarzeling te bespeuren
om tot aankoop van Duitse gronden over te
gaan. Wanneer we de specifieke bezwaren
van de Breklenkampse boeren even buiten
beschouwig laten en het licht laten vallen
op de juridische motivering van deze in be
slagneming, kan het volgende worden opge
merkt ten aanzien van de rechtmatigheid en
billijkheid van het Besluit Vijandelijk Ver
mogen en de toepassing daarvan door het
Ned. Beheersinstituut:
Juridische motivering
Het li niet in strijd met het volkenrecht,
dat onderdanen van een vijandelijke
staat met hun vermogen verantwoordelijk
zijn gesteld voor de door die Staat te be
talen vergoeding van oorlogsschade Deze
wijze van oorlogsliquidatie is na de eerste
wereldoorlog toegepast bij het Verdrag van
Verèailles en heeft na de tweede wereldoor
log haar sanctie gevonden in de onvoor
waardelijke overgave van Duitsland met de
daarop gevolgde overneming van de „op
perste autoriteit" door de bezettende mo
gendheden. Zij kan dus worden beschouwd
ls een uiting van thans geldende volken-
rechterlijke beginselen ter afwikkeling van
de totale oorlog.
Duitsland heeft aan ons Koninkrijk, en de
Nederlanders onnoemelijk veel leed en
enorm grote schade toegebracht door een
oorlog, waartoe het gehele Duitse volk als
regel in mindere of meerdere mate heeft
ingezet of althana laten inzetten en waarbij
de begrippen „slaat" en „volk" onscheidbaar
versmolten werden tot een begrip voor de
Nederlanders het begrip van „vijand" De
opbrengst van het Duits vijandelijk vermo
gen wordt bestemd tot bestrijding van de
uitgaven, verbonden aan de vergoeding van
de oorlogsschade. Dat vijandelijk vermogen
zal dus uiteindelijk ten goede komen aan Ne
derlanders. die ten slotte allen op de een
of andere wijze in mindere of meerdere
mate door Duitsland zjjn getroffen.
Overigens ligt het in de bedoeling, een
regeling te treffen krachtens welke de
Duitse regering die Duitsers, die vermogen
in het buitenland hebben verloren scha
deloos zal stellen."
Verkocht blijft verkocht
Op grond van bdvengenoemde gedragslijn
is tot de inbeslagneming, gevolgd door
verkoop der landerijen overgegaan. Niette
min heeft de Nederlandse regering zich In
principe bereid verklaard een bepaalde hoe
veelheid grond die nog beschikbaar was
toen de Westduitse bondsregering zich ter
zake van de traVtaatlanderijen tot Den Haag
wendde, te verxopen aan de Duitse regering
en niet aan Nederlandse landbouwers. Deze
a s. verkoop ls in een vrij vergevorderd sta
dium van voorbereiding.
Ten aanzien van de verkochte landerijen
stelt het Ned. Beheer instituut zich op het
standpunt, dat datgene wat verkocht is ver
kocht blijft. Een boer die grond heeft ge
kocht kan practisch zeker zijn van zijn be
zit. Als gevqlg van deze verkoop van Duitse
landerijen konden honderden landbouwbe
drijven een redelijker bestaan vinden.
Ten slotte moge nog gewezen worden op
de Duitse opvatting volgens welke deze
landerijen niet onder de geallieerde bepa
lingen welke in 1944 zijn vastgesteld kunnen
vallen. Daarbij wordt gewezen op de grens-
tractaten welke in 1816 en 1824 zijn geslo
ten tussen Nederland en Pruisen., Deze
tractaten hadden tot doel een af
bakening te bewerkstelligen der grenzen.
Hierbij kon niet voorkomen worden dat Ne-
derldhdse landerijen in Duitsland kwamen
te liggen en omgekeerd. Deze tractaten
De Franse franc staat zwak
Volgens de F i n a n c I a I T l m s zal mis
schien de druk op de reserves van de bank
van Frankrijk spoedig niet langer te drager,
afmetingen aannemen Er zijn de laatste tijd
aanwijzingen, dat In Frankrijk meer steun ge
vonden wordt voor de reefis lang uitgesproken
gedachte, dat een oplossing voor het nadelige
saldo op de Franse betalingsbalans uiteindelijk
gevonden zal moeten worden In een nieuwe
devaluatie van de franc.
De Eerste Nederlandsche Verzekering-
Maatschappij op het Leven en tegen Invalidi
teit N V te Den Haag gaat over tot de uit
gifte van nom f 2 500 000 aandelen op naam,
In stukken van f 500. waarop verplicht te
storten 20'/«. tegen 100*De Inschrijving staat
open tot 17 December. De nieuwe aandelen
ten volle ln de winst over 1952 en vol
gende Jaren. Aan de tegenwoordige aandeel
houders wordt een voorkeursrecht verleend
Een oud aandeel van 500 geeft recht op toe
wijzing van een nieuw aandeel.
Het maatschappelijk kapitaal bedraagt
7 500.000, waarvan thans uitgegeven
2.500 000 De gang van zaken wettigt de ver
wachting, aldus het prsspectus. dat over het
vergrote kapitaal over 1952, incl. de aan aan
deelhouders toekomende rente over het
zekerheidsfonds, over de verplichte stortin
gen eenzelfde bedrag kan worden ultgekeeM
als In 1831. n 1. 24 per aandeel De dlreotle
acht het gewenst, dat. naarmate de varplfch-
tingen der vennootschap toenemen, ook aan
het kapitaal van Ujd tot tijd uitbreiding wordt
gegeven.
hielden allerlei faciliteiten ln voor
de boeren wier grond aan de overzijde der
grens kwam te liggen. Ware dit niet het ge
val geweest, dan zouden van weerszijden al
lerlei in- en uitvoerrechten betaald dienen
te worden.
BU hun poglilgen om de verkoop der lan
derijen te verhinderen hebben de Duitaera
gepoogd de bepalingen van deze verdragen
zodanig uit te leggen dat daarin de eigen
dom van deze landerijen te allen tijde zou
worden gegarandeerd. Dit is echter niet mo
gelijk gebleken. Binnenkort kan een uit
spraak van de afdeling Rechtspraak van de
Raad voor het Rechtsherstel en de Voorzit
ter van deze Raad worden tegemoet gezien,
waarin deze tractaten in beschouwing wor
den genomen.
g*- Tiet woord grif vindt men tn een Ij
aantal tamelijk vaste uitdrukkin- P
pen: de party goederen ging grif van
de hand, vond grif een koper en der- g
gelijke. De betekenis is: vlot. gemak- jf
f! keliik. Minder bekend en tamelijk ver- g
ouderd is een zegswijze als: hij is grif fj
met de pen.-
Familie van het woord grif is het J
werkwoord gerieven dat in deftige f
taal nog wel gebezigd wordt en dat ft
men ook nog wel eens hooit in de ff
vraag: kan ik u gerieven met een kop- i
je theeDe betekenis is; van dienst f
zyn. Gerief is dus: uiat men voor zijn
gemak nodig heeft, het tegengestelde f
van ongerief. Het bijvoeglijk naam
woord gerieflijk voor: van allerlei ge-
makken voorzien, is nog zeer alge- k
meen. Van gerjef is grif dus een verre
p nicht. Dat er vroeger een e in het f
woord heeft gestaan die er in de uit-
spraak uit is verdwenen, bewijzen f
dialectische vormen waarin die e nog f
voorkomt. De betekenis is in verschei- I
dene streektalen verschillend. Zo zegt
men in het Gronings: mien hallozie
aaait grif, in de zin van: nauwkeurig
Blijkens een bericht van het Jndo Een
heids Verbond zijn In Indonesië in de eerste
helft van 1953 nieuwe nationaliteits- en
naturalisatiewettep te verwachten De in In
donesië geboren vreemdeling zou op gemak
kelijke wijze alsnog Indonesisch staatsbur
ger kunnen worden.
Het hoofdbestuur van het I.E V. voegt
hieraan toe, dat er ernstig naar wordt ge-
steeft om. de hier geborenen, die thans in
den vreemde, bijv. in Nederland verblijven,
dezelfde kans te geven.
Slachtoffer van bokswedstrijd
Precies een maand, nadat de Fran--e
vlieggewicht Honore Pratesi aan de gevol
gen van tijdens een bokswedstrijd opge
lopen verwondingen bezweek, heeft te Lon
den opnieuw een bokser kort na een wed
strijd het leven gelaten De 30-)arige Leq-
nrrd Davidsoó, die Donderdag j 1 na af
loop van een amateurwedstrijd naar het
ziekenhuis moest worden overgebracht, is
Maandagmorgen overleden
Sinds het einde van de tweede wereld
oorlog zijn 14 boksers, onder wie 8 ama
teurs. kort r\a in Engeland in de ring te
hebben gestaan, gektorven
HANDELSBERICHTEN
Barendrecht. 8. December. Prijzen van groen
ten en fruit: Andijvie 47—61 per kg; Kroten
6—14 per kg; Piel 17—24 per kg; Boerenkool
14—18 per kg; Rodekool 5—14 per kg. Gele kool
6—13 per kg; Groene kool 6 50—13 00 pei 100 kg;
Winterpeen 10—14 per kg; Spruiten Al 34—42
per kg. Idem All 19—28 per kg. Aanvoer sprui
ten 1 55 000 kg. Witlof 52—73 per kg; Knolsel
derij 12—17 per kg; Doyenné du Cornice Stan
daard A 66—70 per kg. Idem B 68 per kg, Huis
houd 56 per kg; Comtesse de Paris Huishoud
27—30 per kg-, Laxtoh's Superbé Standaard A
33—37 per kg. idem Huishoud 26—31 per kg;
Cox's Orange Pippin Standaard A 61—74 per
kg; Huishoud 49—55 per kg.
Bericht: Er wordt voorlopig alleen velling
gehouden op Maandag. Woensdag en Vrijdag.
VEEMARKT ROTTERDAM
Maandag 8 Dec. 1852 Aanvoer tn totaal 1423
dieren, waarvan 795 vette koeien en ossen. 535
varkens en 93 lammeren
De prijzen waren- vette koelen, le kwaliteit
2 75— 2.90. 2e kwal 2.80—2.70. 3e kwal 2.10
2 30. varkens (levend gewicht) 2.—. 1 95 en t 90,
alles per kg; lammeren 90 75 en 60 per
stuk.
Aanvoer vette koelen; korter; handel- leven
dig: Iets hoger ln prijs, enkele prima's boven
notering Aanvoer varkens tlevend gewicht);
Iets minder; handel: stroef; gemiddeld lager
In prijs, enige boven notering Aanvoer lam
meren; matig- handel: vlug. goed prijshou
dend
MARKTBERICHT VLAS.
.Rotterdam. 8 Dec. Waterrootvlas. lage soorten
l 60—1.80, middensoorten tot 2 40. best
vlas tot 2.90. Dauwrootvlas. lage soqrten
1.00—/ 1 40. middensoorten tot 1 98, best
vlas tot 2.40 Afvallen, gezwlngede Takken
0.30-0 95
Markt kalmer. Voor lage vlassen en midden
soorten blijft voldoende vraag ofschoon de
prijzen iets lager zijn. Betere soorten zijn
zeer moeilijk te verkopen, zodat er bij de
vlassers hier en daar voorraden komen Het
prijsverschil tussen lage en middensoorten Ha
geringer geworden Best vlas blijft vast. de
productie is geringer, terwijl voor uitgelezen
partijen boven de notering wordt besleed. Af
vallen kalmer Zaallijnzaad blijft flauwer mat
dalende prijzen.
GRAANBEURS ROTTERDAM.
ROTTERDAM. S December. Binnenlandse gra
nen (offleuze noteringen per 100 kg franco
Rotterdam)
Tarwe zonder vochtcondttte 25.50—
f 28.8S. op vochtcondttte tot f 28.78.
Voedergranen zeer flauw t.v.m. de aan
gekondigde prijsverlaging van verschillende
dlstributiegranen
Zomergerst f 32— f 33: wtntergerst f 31—
31.75: haver 2550-/ 26.50: rogge f 25.75-
26.25: mals geschoond tot f 36 75
Peutvruchten kalm erwten 45— 95;
schokkers 45 59; bruine bonen tot 76
AARDAPPELBEUBS ROTTERDAM.
ROTTERDAM 6 Dec. Kiel aardappelen 35 mm
opwaarts Eigenheimers 11—11.50; Bintjes
f 11; Bevelanders 11; IJaaelster 9; Alpha s
Zand aardappelen 35 mm opwaarts Noorde
ling f 9 56; Voran f 7 50: Record 7.50; In
dustrie f 7.50; Eigenheimers 7.50.
V o e r aardappelen 3.75 prijzen berekend
per ïoo kg.
PtrteDAG 9 DÉCEMBER 1952
EERSTE BLAD - PAGINA S
(door mr J. KLEIJN, burgemeester van Meppel)
DE omstandigheden, waaronder de bevolking van Paraguay moet leven, zijn
benard, in een te groot land voor de even meer dan een millioen inwoners,
paar komt nog een andere moeilijkheid bij: al heeft een land maar een gering
aantal inwoners, het is toch een souvereine staat en heeft als zodanig een leger
od de been te houden en zich in het buitenland te doen vertegenwoordigen. Naar
mate het inwonertal kleiner is, drukken de kosten voor het leger en deze buiten-
landse vertegenwoordiging relatief zwaarder, cn deze lasten vormen nog eens
weer een extra aderlating voor de toch al zo berooide schatkist.
achtergrond van benarde
de harde noodzaak
Tegen deze
cmstandighedL..
«tand op tc houden, voltrekt zich het leven
in dit land en in het bijzonder in de hoofd
stad Asyclén. Een zekere mate van ver-
gUHet stadsbestuur van Asuncion doet zijn
uiterste best, maar heeft het moeilijk. De
ja8rijjkse begroting van inkomsten en uit-
flflven sluit met een bedrag, dat zo ongeveer
overenkomt met het eindbedrag van
Mtppela gemeentebegroting en dat tervral
Asuncion ongeveer 250 000 Inwoners ten
tenen Meppol 18 000 Binnen deze enge
financiële grenzén bestaan weinig moge
lijkheden en de bevolking van Asunción
moet het met heel wat minder comfort
ellen dan de bevolking van wqlke Neder-
landse stad van enige omvang ook maar.
Stelt u zich een stad als Utrecht voor zon-
1 -onder een centrale wa-
Paraguay's hoofdstad
Wie in
i waterleiding wil hebben, hij dient zich
terleiding-^
voor zover "deze tenminste te krijgen
•en eigen pomp-tnstallatie aan te schaffen.
Dat er bij de geldende levensstandaard
plet velen iltn. die zich deze weelde kun-
ren veroorloven, spreekt vanzelf en het
straatbeeld met de vele waterdragende
vrouwen is het sprekendste bewijs Want
velen missen In of bij hpn huls zelfs een
welput of een regenbak van voldoende ca
paciteit Ze zijn aangewezen op enkele
publieke putten en kranen, waar ze voor
een luttel bedrag blikken water kunnen
htHet ls eigenlijk verwonderlijk, dat het
ontbreken van een behoorlijke riolering
riet tot ernstiger gevolgen leidt Vermoe
delijk is de zon, die meestentijds met animo
schijnt, in hygiënisch opzicht de reddende
engel Zij droogt snel en ruimt de ziekte
kiemen op Hoe sterk de grond overigens
verontreinigd is, kan men ruiken na iedere
regenbui, wanneer de zon begint de pas
gevallen'1 regen te verdampen. Op vele
plaatsen gaat dit gepaard met weinig sma
kelijke geuren.
Eén van de ernstigste ongemakken van
een ontbrekende riolering ln een stad. die
op enkele heuvels ls gebouwd, doet zich
gevoelen tijdens en na de vaak heftlRe
regenbuien. Deze veranderen de straten in
complete kolkende rivieren van troebel
terra-cotta-kleurig water. Die bijzondere
rood-hruine kleur is hier n.l. de nomale
aardkleur. Met het regenwater mee spoelen
steeds grote hoeveelheden leem en zand
omlaag naar de rivier. Maar lang niet al
két zand haalt de rivier Op sommige
straathoeken hoopt het zich op en vormen
zich echte zandbanken.
Dit zou nog niet zo erg zijn, wanneer er
geen stadstram was. Helaas vormen ver
schillende zandbanken zich steeds juist
over de tramrails, zodat, als het hard be-
gint te regenen, in een minimum van tijd
de tram als vervoermiddel is uitgescha
keld. Pas als de regen is opgehouden, al
het gevallen regenwater ls weggestroomd
cn de'mensen van de tram dq. rails Weer
van zand hebben ontdaan, kan het tramver
keer zijn loop weer hebben.
Een andere bijkomstigheid van de regen
ls. dat na enige tijd ook de telefoon zijn
diensten weigert. Het net is qud en de
kabels zijn slecht. Hun isolatie is vergaan
en wanneer de kabels vochtig worden, is
het met telefoneren gedaan. Overvallen
door een regenbui van het bekende tropi
sche type kan men dus niet langer'van de
tram gebruik maken, noch per telefoon een
taxi bestellen Gelukkig zijn er ook nog
autobussen, die dapper volhouden, tot er él
te veel water in de straten sjaat. Is dat het
geval, dan moet men te voet verder. De
keus is dan: pootjebaden of schoenen be
derven.
Ook die vor-
zichzelf.
Het merendeel zijn kleine aftandse busjes
met een helJmaal open houten carrosserie.
Ze mogen dan aftands zijn, sterk zijn ze
nog wel. Meestal zijn deze busjes niet
alleen maar vol, ze barsten bijna van de
passagiers. Evenals trouwens bij de tram
hangen de passagiers er in trossen buiten-
aan. Van tijd tot tijd valt er eens zo'n
hangpassagier dood of wordt met zijn hoofd
tegen een lantaarnpaal geslagen. Dan her
innert de politie zich een dag lang, dat het
hangen aan trams en bussen tot de verbo
den handelingen behoort. Maar na een dag
herstelt zich deze reeds lang ingeburger
de gewoopte. Dat de busjes helemaal open
zijn. is in dit klimaat niet anders dan aan
genaam. Er is jüist een tiental prachtige
nieuwe bussen geïmporteerd, maar die zijn
helaas niet open genoeg en daardoor om te
besterven van de hitte.
Het stadsverkeer draagt een bijzonder
karakter. Naast vele prachtige Ameri
kaanse sleeën rijden nog veel wagens uit
de oer-tijd rond, allereerste Fordjes en zo.
Het verkeer is meestal niet snel, omdat het
plaveisel, voor zover niet van asfalt, be
staat uit ronde en puntige gladde, zware
veldkeien van zeer verschillend formaat.
Het ls zo hobbelig, dat de auto's in deze
straten gebruik plegen te maken van de
tramrails, omdat ze op het plaveisel zelf
uit elkaar rammelen. In de minder drukke
straten groeit het gras weiig tussen deze
keien, voor een hoofdstad een aangenaam
landelijk gezicht. Zelfs een enkele een
zame, grazende koe ontbreekt hier niet.
Het stadsverkeer heeft trouwens veel
landelijke elementen behouden. Zoals Den
Haag „het grootste dorp van Europa", kan
men Asunción gevoeglijk „het grootste
dorp van Zuid-Amerika" heten. En dan is
Asunción ongetwijfeld nog vee) landelijker
dan ons deftige 's-Gravenhage.
A LS in Spanje zijn hier de ezeltjes n.l.
zeer in trek. Vele boerinnen rijden
's morgens op haar ezeltjes naar de markt,
aan weerszij van het zadel twee grote leren
tassen met koopwaar. Op vele plaatsen van
de stad zijn markten en marktjes. waar de
koopvrouwen, dikwijls met een dikke
zwarte sigaar in haar mond, achter haar
waren zitten op de grond: bananen, sinaas
appelen linnen zakken, zelf gebakken
broodjes en gebak, groente, zelfgerolde
donkere sigaren, allerlei kramerijen als
kammen, spiegeltjes, zeep, flesjes reukwa
ter Komen de boerenvrouwen met haar
ezeltjes op de markt aan, dan worden d«
waren op de grond uitgestald en de ezel
krijgt vrijaf en gaat in x'n eentje de atraat
op, op zoek naar wat eetbaars.
Andere boerenvrouwen, die zich de weel
de van een ezeltje niet kunnen veroorlo
ven een heel bescheiden weelde overi
gens, want zo'n dier kost nog geen tientje
voeren haar koopwaar aan in grote platte
manden, die ze op haar hoofd dragen. In
het dragen op het hoofd hebben de Para-
guayse vrouwen «en verbazende handig
heid. Eerst leggen ze een tot «en kransje
opgerolde doek op het hoofd en daar wordt
dan de last opgezet Ze zijn daarbij niet
voor een klein geruchtje vervaard. Grote
vierkante blikken, waar dan een emmer
water ingaat; grote bossen eigengemaakte
bezems, die voor de verkoop bestemd zijn,
trossen bananen, manden vol sinaasappe
len; de marktinkopen voor vandaag en
morgen: alles balanceert op het hoofd.
Dikwijls hebben de vrouwen daarbij ook
nog een kind op de arm en een sigaar in
de mond. Voor de houding schijnt dit dra
gen op het hoofd zeer bevorderlijk. Men
loopt geurig rechtop, zó rechtop, dat men
niet vlak voor de voeten kan kijken en met
de tenen er wordt veel op blote voelen
gelopen zijn weg moet zoeken tussen de
gaten van Het trottoir en het straatpia-
veisel.
Een werkelijk gezellige «tad ls Asunción
niet. Als in Italië en Spanje zijn de hui
zen erg „In zichzelf gekeerd", hoofdzake
lijk georiënteerd op de binnenplaats. Bijna
overal is vrij gesloten laagbouw. In de
echte winkelstraten is het gewoonweg
luguber, wanneer de winkels niet open
zijn. Moderne winkelpuien ziet men hier
evenmin als lichtreclames. De winkels
worden geheel met rolluiken tot aan de
grond afgesloten. De hele straat is dan vol
ledig op revolutie ingesteld, één ongenaak
bare vesting.
De baaa van café BU Sjefke. aan de Bel
gische kant van de grens bU Vroenhoven,
kan voortaan beter aan die kant blijven HU
is gisteren namelUk bij verstek veroordeeld
tot drie maanden gevangenisstraf. Zijn
vrouwsi8 door de Maastrichter rechtbank
eenzelfde straf toegedacht. Een Maastricht
se kastelein kreeg drie maanden voorwaar
delijk en 500 boete.
„BU Sjefke" heeft namelijk tussen Maart
en October als illegaal wisselkantoor ge
fungeerd. Via de Maastrichtse kastelein la
er voor ongeveer f 320.000 aan deviezen ver
handeld. De vrouw "an de Belg bracht ge
regeld geld van Maastricht naar België en
omgekeerd. Zulks in overtreding van het
Deviezenbesluit 1945.
DE K.L.M. TIJDENS DE
KOMENDE FEESTDAGEN
In de periode van 22 December tot en met
3 Januari a s. zal ter gelegenheid van het
Kerstfeest en Nieuwjaar de K L.M.-dienst-
regeling enigszins worden gewijzigd. Ener
zijds komt een aantal diensten te vervallen,
anderzijds zal voor en na de feestdagen
een aantal extra vluchten worden uitge
voerd Op 25 December zullen in Europa al
le diensten worden stilgelegd Van de inter
continentale diensten zullen op die dag alleen
die naar Zuid-Amerika. Zuid-Afrlka. Tel
Aviv en het Verre Oosten worden gevlogen.
Op Nieuwjaarsdag zullen slechts enkele
vluchten niet worden uitgevoerd.
Dr Mozes Rosen, opperrabUn van Roe
menië, heeft Maandagavond Zionisten er
van beschuldigd met de „fascistische Brits-
Amerikaanse imperialisten samen te zweren
om de grote leugen te verspreiden, dat de
litiek voeren. Dr Rosen beschuldigde de
volksdemocratieën een.antl-semietische po-
^ascistische kliek van Ben Goerlon'' er van,
samen te gaan met de „Duitse Hitlerianen
en hen te helpen hun aanval op de Sow-
jet-Unie en de volksdemocratieën te her
nieuwen". Ben Goerion ls minister-presi
dent van Israël.
BERLIJN, November
Toen Oost-Duitsland en Polen na veel gepraat de Oder-Neisse-linie
erkenden als hun nieuwe gemeenschappelijke grens, verzegelden zij
daarmee een politiek pakket, dat een van de ernstigste geschilpunten uit
de koude oorlog bevatte. De grens loopt van de Oostzee dwars door een
van de rijkste landbouwgebieden van Centraal-Europa naar de Tsjechi
sche grens over een afstand van ruim 180 km.
Stalin streed ln de bijeenkomsten van de
Grote Vier in de jaren 1943. 1944 en 1945
voor deze grenslijn en wist gedaan te krij
gen, dat men ze als voorlopige grens er
kende. Maar de Westerse leiders. Enge
land en de Verenigde Staten vertegenwoor-
VII
pr zijn maar weinig dingen in Groot-Brittannië waarover zoveel flauwe grapjes
u gemaakt zijn als de taal van Wales. Zoals in ons land de dikke dame op het
strand een bron van inspiratie voor de fabrikanten van grappige prentbriefkaarten
is, zo ziet ge in E^eland een man met zün kaak in het verband. En het onder
schrift luidt dan: heb geprobeerd een plaatsnaam in Wales uit te spreken".
Het zyn inderdaadffooral de Engelsen, tot wier goede eigenschappen het spreken
van vreemde taleif nauwelijks gerekend kan worden, die zich vrolyk maken over
de onuitspreekbare woorden van een kleine zestig letters. Lijkt u dat wat over
dreven? Dan moet ge maar eens naar het eiland Anglesey gaan, waar ge het
plaatsje vindt, dat luistert naar de naam: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrn-
drobwllllandysiliogogogoch". In de wandeling heet het Llanfair P. G., maar de
complete naam staat voluit PP het stationnetje op een bord, dat net zo lang is als
de treinen, die er stoppen.
TK noemde de autobussen,
men weer een hoofdstuk op
Die zo op hel oog wat lachwekkende
naam herbergt overigens een zeer poëtische
schoonheid, want zij betekent: „Het kerkje
van de heilige Maria in het valleitje van
de witte hazelaar vlak bij de snelle kolk en
de kerk van de heilige Tysilio en de rode
grot". Het aardige is. dat bijna alle plaats
namen in Wales zulke omschrijvende plaats
aanduidingen inhouden en aangezien het
land zo mooi en zo poëtisch is, zijn die na
men dat voor de Welshman ook. Dus vindt
hij het allerminst aardig, wanneer gij er om
lacht.
Ge kunt overigens zijn hart stelen door
te proberen de wat kortere namen correct
uit te spreken, iets dat geen enkele Engels
man ooit lukt. Die naam Llanfair bijvoor
beeld spreekt een Engelsman uit als Len-
fèr. In werkelijkheid klinkt die dubbele 1
heel anders en de a spreekt ge op z'n Hol
lands uit. Dan wordt het zoiets als Gjlanfèr
een beetje slissend uitgesproken En de
veel voorkomende naam Llewellyn luidt
niet Loewellin, maar Gjloewegjlin.
Het Welsh is ln feite helemaal geen ton-
genmoorder. maar een plezierige, zangerige
taal. waar ge overigens geen woord van
verstaat. Dat zult go gauw genoeg merken,
wanneer ge ergens op het platteland in een
pub terechtkomt (bijvoorbeeld in het berg
land om S«owdon) waag de boeren hun
glaasje bier komen drinken. Die boeren
praten hun moedertaal, het Welsh, en wat
u betreft zou het net zo goed Russisch
kunnen wezén. Al heeft het daar uiteraard
net zo weinig mee te maken als met hel
Engels. Want het Welsh is een "oude Kel
tische taal. die door de eeuwen heen alle
aanslagen op zjjn bestaan heeft doorstaan.
Het is een levende taal én allerminst een
die door nationalisten met kunst en vlieg
werk in het leven is gehouden.
Ge zult dat gauw genoeg merken, wan
neer die boeren uit beleefdheid Engels
tegen- u gaan spreken. Dat is namelijk voor
hen een vreemde taal. die ze soms helemaal
niet zo makkelijk hanteren. Ge hoeft
nochtans helemaal geen zorgen te maken
over onverstaanbaarheid, want het Engels
zeals dat in Wales wordt gesproken, ver
staat ge veel gemakkelijker dan het bin
nensmonds gemompelde, door accenten ver
basterde taaltje, dat in vele streken van
Engeland voor „The King's English" wordt
versleten. De mensen in Wales spreken
het bedachtzaam uit, articuleren iedere let
tergreep en laten het Engels bovendien zo
plezierig zingen, dat het werkelijk past bij
hun bloemrijke manier van spreken.
Levende erfenis
Misschien zijn er op het ogenblik maar
25o Welshmen die hun taal werkelijk de
hele dag spreken. Er zijn er echter veel
meer, die haar redelijk beheersen etr nu
het niet meer zoals vroeger ln de „betere
kringen" als onbeschaafd wordt beschouwd
om Welsh te spreken, zien wij in tegen
stelling tot sommige onheilsprofeten eer
zeer behoorlijke kans, dat deze taal niet
verloren zal gaan. Dat zou zonde zijn. even
als het zonde zou zün, waaneer het Fries
of het Iers teloor zou gaan. Wat er het nut
van zou zijn, om mensen, die twee
talen zouden kunnen spreken, er toe te
brgengen zich tot één te beperken, is iets,
dat mij geheel en al ontgaat.
Het lijkt mij echter toe, dat de Welsh
helemaal niet van zins zijn hup nationale
cultuur in een hoekje te laten dringen Een
van de beste bewijzen daarvoor is wel het
Eisteddfod, dat uit het grijs verleden da
terend zang-, muziek- en dichtconcours, dat
zich in een steeds stijgende populariteit mag
verheugen.
Men mag dit vooral ook weer niet zien
als zo'n kunstmatig tot leven gewekt „stuk
folklore", waarbij een nantal in vreemde,
van pilo of andere ongebruikelijke-stof ver
vaardigde costuums gestoken jongelieden,
zwetend heen en weer springen in het obli
gate nummertje volksdansen.
Dat Royal National Eisteddfod (het
woord, dat niets anders betekent dan zit
ting, wordt zo ongeveer uitgesproken als
„estèhfed") is misschien wel het grootste
iaarlijkse evenement van Wales Het duurt steeple-chi
I -A a Kai.pI it, MnnrH* I forn'HI hG'
menselijk zware financiële en organisato
rische lasten op zich nemen om voor de
15.000 toeschouwers en deelnemers te zor
gen. die het festijn omvat.
Het feest gaat gepaard met allerlei kleu
rig ceremonieel vol symbolische handelin
gen. waarvan er een paar - het zij in alle
eerlijkheid gezegd vervalst 2ljn. Maar
dat doet niets aan de indrukwekkendheid
af van een ceremonie als het ..chairing t f
the Bard", de man. die de wedstrijd heeft
gewonnen in het dichten op een vijf eeuwen
oude versvoet «*n als vroeger zijn plaats als
Bard in het hof van de Prinsen van Wales
heeft verkregen. En dan is daar het plech
tig verenigen van de twee zwaardhelften,
eén uit het broederland Bretagne en één
uit Wales.
Maar bovenal Zijn het die wedstrijden in
dichten, declameren, koor- en solozang, die
het Eisteddfod zijn glans -erlenen. Wedstrij
den. waaraan mensen uit alle lagen van hel
volk deelnemen. Daar zult ge een beroemde
Bard zien. die met tranen van ontroering in
zijn ogen luistert naar 'n boerenjongen- er
gens uit de bergen, die volgens de oude bar-
dlsche tradities de verzen zegt, die hij in 'n
jaar van eenzaamheid heeft gemaakt. Daar
zult ge in de muziekent duizenden geduldig
en geboeid horen luisteren, terwijl koor na
koor hetzelfde verplichte lied zingt. En uren
daarna wordt t gediscussieerd over de
uitgebreide argumentaties, die de jury aan
haar uitsprak en verbindt
digend. hebben steeds met nadruk er op
gewezen, dat deze grens slechts als een
voorlopige" was erkend en hebben steeds
beweerd, dat zij onder een ln de toekomst
met Duitsland te sluiten vredesverdrag zeer
goed zou kunnen worden gewijzigd.
De leiders In Oost-Duitsland hebben de
laatste drie jaar steeds verklaard voor deze
grens te zijn. hoewel ze hun land een enorm
grote oppervlakte aan land: rijke landbouw
gronden en een stuk van het Silezischc In
dustriegebied ontneemt. Voor wat het
Oost-Europa en andere satellietstaten be
treft is met de ondertekening van de over
eenkomst de zaak echter afgedaan.
Wat zijn de plannen
van Stalin?
In het Westen is dit echter niet het geval,
daar rijzen allerlei belangrijke vragen,
waarvan de drie voornaamste zijn:
Meent Stalin het Inderdaad ernstig met de
Oder-Neisse-linie of zal hij te gelegener-
tijd gebiedsdelen verkopen aan Duitsland
ten koste van Polen?
Drukkersstaklng In
West-Duitsland
Trots van Wales
Kijk. dit is een cultuur-erfenis waar de
Welsh terecht zéér trots op zijn en niet zo
zeer vanwege het schouwspel zelf. dat zo n
Eisteddfod biedt, als wel omdat het de uit
eindelijke expressie is van de geestelijke
rijkdom van het héle volk
Het is wei indrukwekkend, dat een volk
zó kan opgaan m en zó in vervoering kan
raken door muziek en poezie. En het is wel
grappig.
iemand zegt; „He is a wi
en bedoelt.
:n in Engeland van
nnér of the Natlo-
dat zijn paard de grote
in Liverpool heeft gewonnen,
betekent, dat hij een
mitst: eveucuiciiu va" r.T .Ti iir
week en wordt om de beurt in Noord- terwijl het in Wales
Zuid-Wales gehouden, soms in de klein- eerste prijs op het Eisteddfod heeft gekre
plaatsjes, die met liefde de vrijwel on- Igen. En men zegt iet met zeer veel eerbied
IhjÊW&M
De krant kun je niet missen
r, -*,«».* v*
WELLINGTON, December.
De verwoede campagne tegen roekeloos
rijdende automobilisten schijnt in Nieuw-
Zeeland vruchten af te werpen, maar toch
is de tol. die de weg opeist, nog veel te hoog.
Nieuw Zeeland betaalt, als zovele andere,
doorgaans veel grotere landen, duur mei
heel wat levens, verwondingen en schade
aan eigendommen voor het wilde rijden
en de slechte tnanieren van weggebruikers.
Hoewel het aantal dodelijke slachtoffers
per 10.000 wagens op de weg niet bijzonder
hoog is, vergeleken bij wat het elders in
de wereld bedraagt, is men het er algemeen
over eens, dat het nog veel te hoog is voor
een zo dun bevolkt land, dat maar net twee
millioen inwoners heeft-
Deskundigen op het gebied van het ver
keerswezen. hoewel verheugd over het feit.
dst de veilig-verkeersactie het aantal ver
keersongelukken, dat steeds maar toenam,
heeft teruggebracht, zijn eensteifmiig van
oordeel, dat nog heel wat noodlottige en
kostbare ongelukken zouden kunnen worden
vermeden, wanneer een krachtiger contróle
op het verkeer zou worden uitgeoefend en
zwaardere straffen zouden worden opgelegd
aan hen, die de verkeersregels overtreden.
In de eerste tién maanden van 1952 wer
den 222 personen op de wegen gedood, tn
dezelfde periode van 1951 was dit aantal
Een indrukwekkend besluit van het
Eisteddfod in Mountain Ash: de toenmali
ge Prinses Elizabeth werd als erelid gewijd
van de kring dér Barden Zij wordt hier
geïnstalleerd doof de Aarts-Druid hel
hoofd van deze Kring in de magische ste
nencirkel, waarin de Druids, de wijze man
nen uit een grijs verleden, altijd hun sa
menkomsten hebben gehouden. Hei, is 'en
kleurig ceremonieel want de gewaden zyn
groen Ivoor de nieuwelingen), blauw (voor
de Barden) ,en wit (voor de Druids).
244. Deze kleine daling kwam tot stand ln
een tijd, waarin het aantal auto's gestadig
toeneemt. Had men 31 December 1951 483 342
auto's, in Juni 1952 waren er reeds 528.568
In 1951 had Nieuw Zeeland op de weg 6.7
doden per 10.000 wagens, voor de Ver. Stalen
was het aantal doden per 10.00f) wagens toen
7.3 en in Australië 11.6, in Nieuw-Zuid-
Wales 12.7. In 1950 was dit cijfer voor En
geland 13.1.
TRlrljke organisaties, waaronder het mi
nisterie van Transportwezen, de Automo
bilisten Verenigingen en andere groepen
van weggebruikers hebben al hun kracht in
gezet in de strijd tegen de „wegduivels"
en tegen alle weggebruikers automo
bilisten. motorrijders en voetgahgers die
spelen met hun eigen leven of met dat van
anderen. De voorstellen, om te komen tot
veiliger rijden, gedaan door het Nieuwzee-
landse Verkeersinstituut. houden o.a. in:
Een aanbeveling dat het VerKeersdepar-
tement volledige publiciteit geeft aan alle
ongelukken op de weg en daarbij de namen
van de betrokkenen voluit noemt.
Zwaardere straffen voor jonge mensen,
die de vcrkeersvWrschriften overtreden.
(Onlangs kwam een jongmens, dat te snel
had gereden er ai met een berisping van
een vrederechter bij het Kindergerecht)
.Jongens zullen jongens blijven, maar jon
gens kunnen ook moordenaars worden, als
bedienen van gevaarlijke machines.
Wij moeten er een einde aan maken, dat zij
levens en eigendommen van anderen in ge
vaar brengen", zei de hoofdinspecteur van
het verkeerswezen te Wellington.
Een andere vooraanstaande verkeersdeS-
kundige noemde fietsen „de gevaarlijkste
dingen op de weg", wanneer zij een over
steekplaats voor voetgangers naderen. „Ik
ben banger voor fietsen dan voor welk an
der vervoermiddel' verklaarde hij.
De regering heeft thans bepaald, dat ln
de toekom»! vanzonsondergang tot zons
opgang de fietsen van een rood licht moeten
zijn voorzien. Tot nu toe wgs een rode re
flector voldoende,
In het afgelopen Jaar betroffen 16.7 pet
van de 1064 ongelukken aan wielrijders
overkomen, gevallen, waarin de fiets in de
duisternis van achteren werd aangereden.
Het stijgen van het aantal ongelukken be
tekent een hogere verzekeringspremie voor
autobezitters. Daalt het aantal ongelukken
en worden de reparatiekosten lager dan
zullen de verzekeringsmaatschappijen wel
dra hun tarieven dienen te verlagen.
Toen de bladen de voorgestelde maatrege
len en de meningen van verschillende leden
van het Instituut publiceerden, stond er
tevens een verslag in van een ongeluk op
de weg. dat Nw. Zeeland meer dan welk an
der land deed opschrikken: Een trolley-tram
botste tegen een personenauto te Dunedin
en hoewel er geen mensenlevens bij ver
loren gingen, moest van leder van twee
meisjes een been worden geamputeerd.
Inmiddels doen andere groepen in het
land ook voorstellen tot verhoging van de
veiligheid. De chauffeursbond te Auckland
wil. dat de verkeerspolitie even streng zal
optreden tegen te langzame rijders als tegen
hen. die te snel rijden: want tal van on
gelukken zijn te wijten aan te langzame,
aarzelende rijders.
De laatste maanden is vooral ook de aan
dacht gevestigd op beschonken autobestuur
ders. Een overheidspersoon zei: „Men kan
geen alcohol mengen met benzine". De
rechtbanken in het gehele land hebben deze
les ter harte genomen Tot voor enkele
maanden kwamen de meeste beschonken
autobestuurders er af met een boete. Thans
is 7 dagen celstraf de normale straf bij een
eerste overtreding, terwijl het rijbewijs van
de betrokkene minstens voor een laar wordt
ingetrokken Zelfs vrouwen krijgen gevar
genlsstraf, wanneer zij aan eenzelfde vei
grijp schuldig worden bevonden ln gev
van een tweede veroordeling wegens
dronkenschap autobesturen. krijgt de be
trokkene 3 of meer weken gevangenisstraf,
terwijl hem het recht een auto te besturen
voor 3 5 4 jaar wordt ontnomen. Zelfs
autobestuurders, die op de bank achter in
hun auto zitten te slapen na wat te diep in
het glaasje te hebben gekeken en dus zo
verstandig waren maar niet te gaan rijden,
krijgen gevangenisstraf.
ln het Jaarbeursgebouw te Utrecht is de
52e jaarvergadering gehouden van de Ne
derlandse pluimveefederatie, het leidend or
gaan op het gebied van de pluimveehouderij
in Nederland.
De voorzitter, de heer M. J. Dings uit
Roermond, noemde het jaar 1952 in velerlei
opzichten bevrellgend voor de pluimvee
houderij. Over het geheel zijn de opbreng
sten van de pluimveebedrijven in 1952 met
19 gestegen. Öok de export is in 1952 om
hoog gegaan en wel tot een aantal van
1.072.000.000 eieren. Duitsland was weer de
grootste afnemer met 82 van de totale
uitvoer. Daarboven zijn aan het Amerikaan
se bezettingsleger nog 28.000.000 eieren gele
verd.
Wanneer hij dit van plan ls. hoe kunnen
die gebiedsdelen van eigenaar veranderen
anders dan door een oorlog?
Wat zuilen de Westduitsers in deze zaak
deen?
Voor West-Duitsland ia de grena een na
tionale vernedering.
Rusland nam in het einde van de oorlog
een groot deel van Polen in beslag en stelde
Polen daarvoor schadeloos door het- een
groot stuk van Oost-Duitsland toe te ken-
Ongeveer vijf millioen Duitsers, die
ir de vroegere Duitse provincies Pommeren,
Silezlë, Oost-Pruisen en in de stad Danzig
woonden, werden uit dit gebied gebannen
en zochten hun heil in een verslagen en ver
schrompeld Duitsland.
Alle politieke partijen met uitzondering
van de communisten hebben gevraagd de
verloren gegane gebieden weer óp te ne-
rr.en in een toekomstig verenigd Duitsland.
Een twintigtal organisaties van „verdreve
nen" genoemd naar de verloren provincies,
houden de traditie van hun vroegere woon
gebieden in ere.
In de jaren, die na de oorlog zijn verlo
pen. is er nooit, noch door de Sowjet-
regering, noch door andere communistische
hoofdkwartieren, gerept over een „uitver
koop van Pools gebied", hoewel er te War
schau meermalen geruchten daarover de
ronde hebben gedaan en de Poolse regering
op dit punt zeer gevoelig is.
Om deze vrees de kop in te drukken heeft
de Oostduitse regering herhaaldelijk alle
eisen ten aanzien van de betrokken gebieden
afgewezen. De Oostduitse eerste minister,
Olto Grotewohl, heeft nog verleden jaar
het verzoek van de Westduitse kanselier, dr
Konrad Adenauer, deze gebieden in te lijven
in een verenigd Duitsland, van de hand ge
wezen.
Later schreef hij ln een hoofdartikel ln
een der bladen: Iedereen, die twijfelt aan de
Oder-Neisse-linie, streeft naar oorlog. De
regeling van de kwestie ten aanzien van hel
Duitse grondgebied op de basis van de over
eenkomst van Potsdam is de enig goede."
Toen ln de lente van dit jaar de Sowjet-
'Unie zich voor een verenigd Duitsland ver
klaarde, heerste er volgens de bladen grote
zenuwachtigheid in de diplomatieke kringen
te Warschau. Maar Grotewohl zond ogen
blikkelijk een geruststellende nota naar Po
len, waarin hij verklaarde dat de Oder-
Neisse-linie de „eeuwigdurende vreedzame
grens tussen onze beide landen" was
Vele Düitse politici te Berlijn, die weten
'hoe de Sowjet-regering over de gebeurte
nissen in de laatste jaren denkt, zijn over
tuigd, dat het Kremlin van plan ls de gren»
achteruit te schuiven, zelfs wanneer dit een
oplossing van het Duitse en van andere
vraagstukken zou vertragen.
Een van hen. een vooraanstaand Chris
ten Democraat, zei onlangs: „De Sowjet-
Unle houdt een vredesverdrag met Duits
land op. omdat zij een garantie wil hebben
van het Westen in zake de .Oder—Neisse-
Unie. Zij zal bereid zijn aan vele verlangens
het Westen tegemoet te komen, wanneer
zij eenmaal een dergelijke garantie* heeft.
Wanneer zij de zekere garantie heeft dat de
Oder-Neisse-linie in het vredesverdrag zou
worden erkend, zou zij het openstellen van
de Sowjetzone voor verkiezingscommissies
en de demilitartsatie van Oost-Duitsland,
of van geheel Duitsland voor 20 50 jaar
Ir. overweging willen nemen."
Deze Christen-Democraat veronderstelt
zelfs dat aanvaarding van de Oder-Neisse-
linie tot resultaat zou hebben, dat allerlei
andere belangrijke kwesties, zoals Korea,
Oostenrijk, de Maleise staten, Indo-China
andere, waar de communisten tegenover
het Westen staan, dan geregeld zouden kun
nen worden.
Maar. zo voor al deze kwesties een oplos
sing zou worden bereikt, zou nog geen recht
gedaan zijn aan Duitslands gekwetste trots.
Er zijn tegenwoordig ln Duitsland politici,
die heel wat willen riskeren ais het land
maar weer een eenheid wordt. De vraag U
s'echts hoe zij dit zouden willen bereiken
ten koste van het aanvaarden van de Oder-
Neisse-linie.
Dit zou de moeilijkste keus zijn. waar
voor een politicus zich gesteld kan zien. Hij
heeft echter eer» belangrijke troef in de
hand De 18 millioen Duitsers, die nu in de
Sowjetzone wonen, zouden, naar somm-ge
waarnemers hier menen de Oder-Neisse-
linie aanvaarden, wanneer dit hun terug
keer in de Westerse wereld zou meebren
gen.
Volgens de Japanse bladen heeft de
Amerikaanse geheime dienst de linkse
schrijver Wataroe Kfcdji een jaar lang vast
gehouden Volgens het zeggen van een
kok van de naam Jamada. die vroeger bij
de Amerikaanse contra-spionnage-dienst
heeft gewerkt, werd Kadjl ruw behandeld.
Men hield hem bulten Tokio gevangen.
Kadji zou eenmaal hebben getracht, de
hand aan zichzelf te slaan Kadii zelf, die
inmiddels „boven water" is gekomen, heeft
zich volgens de Japanse politie onder te-
waking gesteld Zijn advocaat heeft een
verklaring van zijn hand. waarin Kadjl
zegt, dat de Amerikanen hem er van be
schuldigd hadden, dat hij een communis-
tische spion was Men had hem willen
winnen voor de contraspionnagedlenst De
gevangenneming was geschied kort nadat
Kadji een operatie wegens tuberculose had
ondergaan. Na een poging om zich van het
leven te beroven werd. Kadji onder medi
sche contróle gesteld.
Een links Kamerlid heeft gezegd dat hij
de zaak in het parlement zal brengen
Mist veroorzaakte vertraging
in de treinenloop
Tengevolge van de vrij zware mist heb
ben de treinreizigers Maandag eens niet te
veel op hun spoorboekje kunnen vertrou
wen. Vooral na het Invallen van de duister
nis heeft öe gehele dienstregeling „een
beetje stroef gelopen", zo deelde men ons
van de zijde der Nederlandse Spoorwegen
mee. evenwel zonder abnormaal grote ver
tragingen. Zowel een defect aan een wissel
nabii Schiedam, juist op de splitsing van de
spoorlijnen naar Den Haag en Hoek van
Holland omstreek! zeven uur als de stag
natie op de lijn nabij Breda, tengevolge van
de treinbotsing van Maandagmorgen droe
gen er niet toe bij d stagnatie in de treinen
loop le verhinderen.
9