GOUD5CUE COUBANT t met Kijker WEÈPBE&KHT FPAGEN Na ’58 geen stoomlocomotieven meer ME KT ER Regering-Pjnay f afgetreden De gestrande, Champollion in twee smukken gebroken a? Is en tuitlampen EH- I In Nederland was g*4*n deskundige' 71 5 Meningsverschil met M.R.P. maakte zijn positie onhoudbaar Weer een aanval op Anibarawa VfX)L__„ Nieuwe dieseltreinen Prins Faroek wordt t statenlqoS Verrhssend besluit Eerste vijfjarenplan afgesloten Brits-Amerikaans voprstel verwacht In 1955 dubbel spoor op de Moerdijkbrug Autobus in Oostenrijk door lawine nieegesleurd: 23 doden Ook vier Nederlandse - kinderen omgekomen Waarschuwing voor werkgevers W.-Europa geteisterd door sneeuw en regen Nederlands meisje aan boord Tl Kerstgedachten •- Conferentie over vervoer in Europa 1 1 >2 DECEMBER 1952 Dfaadag SB Dee. 1952 Prij« 10 cent per nummer Chef-Exploitatle: D. DE KLERK Directeur-Chefredacteur: H. VAN DEB KRAAK 81st* Jaargang No 13775 ‘nstemmh kelen. bereik van velen. ;unn< de ing van district ■e w hebl an ten rvaf.xln KTJKER. inter Hei voornaamste inschakelen Albat Hull. 1 N F I? A 4 Telefoon 2748 ftwoe lijnen) Postrekening 48400 brood - de Ju» ite - het gebak Vsrschijnt dagelijks Bureaux: Zeugstraat 7B-72 - rf Planbureau Surinairfe verklaart: HET .CEBUCO URANTENPUBL iCITElT komt water trste I De i voor i trog wi COURANT idvertentla* zonder opgaaf i ikeflfis skozen Tcschtp «.lifers Uit l dal Frai Cairó is ex-k* Igens Itoffers anaa.^..v thans v igboten in elingen te gooien. testdagen mijn klein* n moet ik iets lekkers )aarom maak ik voor de klaar met roomboter, •roeven I goede raad geven? 4 jakje extra Amerikaanse ’-straaljagei epijl". de •oefvllicht los van San Diegn deze sooi n jachtvliet rhterstuk. tale vinflp* l. in dr.„ ege ■k om ivenl De •etalen wel. -t bezit z kjeg voor fde-1- eerst zee- 'De „Zeepijl tijdens een pro* in de bagi van L vliegtuig van „Zeepijl" een horizontaal ach met een vertikt vleugels. „/der van 11 :id va: ïlmotor irf* Nedei I heeft de dagblad- grote rol gespeeld Inj ie ontwikkeling. leidt, ook op dit gebied: ■mid- toe- Khïel de in- iwami were r77’7ïï<l^S •idene der om het leven ..1 de stoffe- door het feit, jorten in hun men naar huis, ar, om ruim is vliegen De heer W. Rog per van de Sche uit een grooj «ft. als schipper va- i red- •nnen. zou- dan i de belet. icning ee helf- Jgen. In lijke water- -w j VJ sries Mari- VQOr <je ongedeerde mann >men met de KA..M *t varen helpen. Vandaag g: m geen ti^d teven advertenties is het m herplaatsing zonder Het worden tngewtUigd door onafgebroken re- idernamen de gloeilam- ibreiding op uitbreiding, en het electrisch licht is •ichten uit Genève maken meldh in net Zuid-Zwitserse :ende eens een gewei* g op fakkels, pitjes en het petroleumtijdperk gas de overwinning be* ■disons gloeilamp een inluidde. De gloeilamp, Hen gemaakt, Was des* er dan Haarlem en Lei- iwe, voor streek- Jectrische motor- za« een expéri- •udige eenheid, deze rij* n in com- zo nodig bij baanvakkwi V ad astba ewisty? is. Door een overstromihg van Charente is een laaggelegen deel van de stad Cognac onder water komen te staan. Hoge waterstand op de West-Europese rivieren Zondagavond is de stad Ambarawa in Hidden-Java Voor de tweede maal het doel geweest van e* rampokaanval. Een bende van naar schatting 100 leden, voorzien van automatische wapenen, roofde in een drie tal grote winkels in de stad. Leger en po litie begonnen direct ,een tegenaanval, waar op 'een vuurgevecht in verschillende delen avan de stad ontstond, dat tot ongeveer mid dernacht voortduurde. Daarna verdween de bende, die in Oc/telijke/Wing achtervolgd werd door onderdeel van de gewapende macht- j Y - Het Tielse veer. Tengevolge vgn de stelke was van.de rivier dd Waal, moest de nacht dienst van het Tielsettyeer met tftgang van Maandagnacht wordemkjdtopgezet. Het veer blijft voorlopig van s morgens 5 tot 3 avonds 12 uur voor alle verkeer geopend. Bijna honderd mensen Amerika' De mensheid ’■’1 «omber bij zo'n ramp. Eén luk» met de Nederlandse boot..., Een zeldzaam g* vliegongeval. in aanmerking «ch| inzittenden gespaard biet kota van de Syrische luchtvaartmai pil verongelukt, doordat de ber heeft» gezocht naar de vefmii' De dagen vóór Kerjtmis doei tatie van somberheid alle eer aan deze slachtoffers brengt men In gedScl een eerbiedige groet, hetzij omdat rij len in uniform, hetzij omdat zij uitginj wel bijzonder veeleisend eind. Maar de Catalirw 'komc Vroeger ging het om anderen te h dat het moest, door. Wij hebbei uit Scheveningen, schip- hev. 9- '„Prinses Marijk aarttal sollicitanten gek tan het hospitaal-kerki „De Hoop” Marine heeft thans de its in gebruik genamen, nieuwe XF2Y-1 het rgo. Het is het eer oort ter werelw ’.gtuig heeft geen doch ts uitper-wt i^en roer, evenals ^«e Iriehoeksvorm. drag van 1.1„ taald met de J v®n schadevergoedii de eigen middelen 18 taalsuitbreidinj ider voldoening op. dat dit bedrag reel mogelijk in Nederland werd be- ..Het is nu eenmaal zo. dat men niet is. wet de spoorwegen behoeven in Ne- land kan kopen. Spoorstaven, dwaralig- s. koper, lood en andere nonferror worden ftaard aar daartet i kon worden t technische poorwegen. aan rerd opgedrr-* dat milM deze '»kl btschi gehele laten vei rapport den. of nitgevoyd. van# Amerikaanse olier legen is *n het feit, dat er In is geslaagd het Perzische olieproducten productie elders te dek! :hts behang heeft bjj i zeer gering gedeelte _r af genomen product ievelden. Een nieuwe dlesekalectrische locomotlèf zoud de eerste van zes in de serie genummerd pari* vermogen van 1300 pk, en een van 100, km per uur. rijdt op de spoorlijnen rondom onderhoud met presi- •rslaggevers: tnijA be llet gere- mig Van* gezaghebbende zijd,e te Maandagavond verbomen, di Faroek krach corruptie zijn Egyi verliezen. Hij zal bij wegens „misl rogatieven” - regering van generaal Naguib tegen corruptie Maandagavond aangenomen In regeringskringen ./erd Faroek ..de wortel van het kwaad in Egypte" genoemd "Hij is er voorts van beschuldigd een ver mogen uit Egypte te hebben gesmokkeld met behulp verscheidene leden van a .koninKMBifckliek" en-rhet fhedeweten t niet zonde voor zovt._ steed. ..Het is nu eenmaal alles, wet de spoorwegen derland kan kopen. Spoorstaven, dwarslig gers. koper, lood en andere nonferrometalen moeten uit het buitenland worden betrok- _1-waren uiteraard aanzienlij- kapitalen nodig. Maar daartegenover staat, dat wat hier te lende kon worden ge maakt. overeenkomstig de technische en tijd-eisen der jNederl. Spoorwegen, aan de Nederlandse industrie werd opgedragen" Jr Den Hollander schat, dat van die 1.150 ioen gulden ruim 800 milMoen in Neder land werden besteed en dat de*buiten)andse industrie’ orders kreeg voor ongeveer 340 millioen gulden. De spoorweg-presi&ent wees er verder op. dat de stoomenergie thans, op grote schaal vervangen is door krachtbronnen met een nuttiger effect, n.l. door elektrische trac tie. waarvoor de energie deels geleverd wordt door de centrale bedrijven en deels door de dieselmotor, waarvan het thermisch effect nogNvat nuttiger is. Dit heeft tot ge volg» dat de stoomlocomotieven zo zoetjes-' aan gepensionneerd' kunnen worden, het geen betekent dat ze naar de sloper gaan. Dit zal tot gevolg hebben, dat na 1958 de stoomlocomotieven practisch bij de Ned< Spoorwegen verdwenen zullen zijn. Na zullen ze geheel uit de’reizigersdienst zijn geëlimineerd. Op de hoofdlijnen. dus in de sneldienst, is het houten materieel reeds verdwenen. De nieuwe Moerdijkbrug In beginsel staan de plannen voor de dnb- belsporige nieuwe Moerdijkbrug wei bijna vaat, zei de heer Den Hollander. Vraagstuk Pinay verklaarde: ^jk hej nota genomen 58 de van het jn ggbseke blijven van een deel der regeiingsmeWdlgheid (de M.R.P.). Zonder' het resultaat van de stemming af te wach ten nodig ik mijn ministers uit mij naar de president te vergezellen" Hij verliet vervolgons met zijn ministers de Kamer. De volksrepublikeinen (de katholieke M.R.P.) hadden eerder verklaard zich bij de vertrouwensstemming ,te onthouden, waar door de positie van Pinay critiek werd Kort voor zijn aftreden leek 't alsof Pinay de afgevaardigden, die bezwaren maakten, de hand toestak. Hij zei dat de clausule waarover gestemd .zou^worden misschien later lp gematigder vorm In nieuwe sociale plannen zou worden vervat. Deze plannen luden door de regering vóór 31 Jan. aan het r—lement worden éangeboden. Waarnemers in de wandelgangefi wareji Vgp oordeel dat Prijs abonnement; per week 0 45 per maand 1.95, p. kwartaal S.N Advert: 15 e. p. mm. bij ootó. 10 EENDeAnrr Ing. Med.t 34 c. per mm, contr. 28 e. MAAK! MACHT ;waar beledigd heeft bevel van de koning. leste hij buiten zich- ieges zich natuurlijk mijn goede naam te ian komen!" der Ebculapus in de rijn kamerjas achter gde hij voortdurend. ïmaatschappijen ge- 1 t de „A»glo-Iranian"« verlgren gaan der door verhoogde :ken, zodat zij'jaog het- uttvoeren van der Vroegere door ctïe der Perzische De president-directeur der Nederlandse moeten ujt het bu Spoorwegen wees er in een persgesprek nog k p hi-rvonr op. dat eind December de periode 1948-1952 wordt afgesloten, over welke, periode zich at* w"t het eerslè vijfjarenplan uitstrekt. Daaraan vooraf ging de tijdruimte 19451947. die meer in het bijzonder was gew|jd aan hét herstel en weer op gang brengen van het jr pe zo zwaar getroffen spoorwegbedrijf. Welnu, sinds de bevrijding hebben de Nederl. w’ Spoorwegen een bedrag van’ 1.150 millioen gulden in het bédrijf geïnvesteerd. dan N3 van de huidige re- van het bedrijf, die op 3 lenrkan worden gesteld. Dit be- 1.150 millioen gulden werd be- 380 millioen gulden oorlogs- ling, met 480 millioen gulden n en 290 millioen gulden kapi- ig. Ir Den Hollander wees er HET PERZISCH OLIEGESCHIL f I e Washlpgtonse bladen meldden gisteren, ’gt de Amerikaanse ambassadeur te Tehe- Loy Henderson, binnenkort naar Per- -sifc zal teriigkeren om te bogen een einde voornaamste weg naar de plaats is over een te maken aan h'et Perzische miegeschil afstand van bijna een kilometer door de Henderson heeft In het afgelopen week- ^lecl sneeuwmassa’s bedekt. In de Ardennen en einde besprekingen gevoerd met minister een in’ de dakfu van de bóven-Seine en de be- Acheson. 5 haar neden-TOire zijn door overstromingen We- volgens deze persberichten is van Ame- "Hev gen afgesneden. De burgemeester va* Bor- ^„nse officiële zijde vernomen, dat de deaux verklaarde gfrteren, dat de toestand Peril8che regering een nieuw voorstel zal - ennstig is. Door een overstromihg van de wprden><edaan. inhoudend dat Amerikaan- se oliemaatschappijen en de „Anglo-Iranian, Oil Company" de van Perzische olievelden afkomstige olieproducten zullen vervoeren en verkopen. GrooJ-Brittannië zou met dit voorstel-hebben ingestemd. Vernomen wordt.'dat de reden voor het voorgenomen Kort geleden hebben de Nederlandse Spoorwegen een order geplaatst bij Heemaf te Hengelo (als hoofdaanneemster) voob de bouw van 100 diesel - elee - trische locomotieven. Met deze order is een bedrag gemoeid van ongeveer 50 millioen gulden. De locomotieven krijgen een 900 pk dieselmotor en het dienst- gewicht zal 72 ton bedragen.,In overeenstemming met de id" Nederland geldende asdruk van ISton krijgt deze locomotief derhalve twee twee-assige draaistellen. Het is de bedoeling, dat deze D.E.-locomotleven in hoofdzaak zullen wordei gebruikt in de goederendienst op de niet-geëlectriflceerde baanvakken. De i levering van de locomotieven zal in totaal vijf jaar duren met dien verstande dat de eerste loe’s 1 December 1954 afgeleverd moeten zijn. De thans bij de N.V. Allan te Rotterdam in bestelling zijnde diesel-electrische 40 tweewagen- en 22 eenwagen-stellen moeten 1 Mei 1954 zijn afgeleverd. BerL- fa wines Valais. In de bus reisde ook hel N ed e r lan die echtpaar C. Clasie uit Amstelveen met twee kinderen, en de twee kinderen van de familie P. Bl|d uit HilveAum. Alle vier de kinderen z(jn bij het ongeluk omgekomen De voontjes van de familie Blad. 4-esp. 12 en 14 jaar, waren de enige kinderen van dit men <ex*n- Mevrouw Clasie heeft een bekken- rden frac(uur gekregen. Ook haar echtgenkgt werd gewo'nd, maèr beider toestand ia rede lijk. Op de Arlberg in Oostenrijk is gistel i autobus met 35 buitenlands* door een lawine van een brirj sleurd. De bus* stortte in een niet ;en*rivier. Drie-en-twintig van «»w»den, merendeels Engelsen. k’i om het leven, vier passagiers zwaar en zeven licht gewond. Volgens de politie zijn verschel slachtoffers door vfei'drfnklng on gekomen. De identificatie van »n wordt bemoeilijkt dat vele passagiers hun paspo* koffers hadden. "74 Parijs woedt gemeld, dat lawines het van de Isfere. wintersportcentrum in de mse Alpen, hebben geïsoleerd. t weg. per rail en te betekenis voos het j economische doeleynden, iden zich gemeenschappe- teld. De raad^van'de O E E S. I jesloten, een qpnferentie on- 1 spiciën van de organisatie bijeen te j die de huidige organisatie van het 1 >dse vervoer in Europa zal bestu- to nodij/ een onderzoek zal instel- i naar middelen om te komen tot een be- benutting van het bestaande net van •gen voor het vervoer over de Weg, te Water en een rationele dnt- te verzekeren. )e conferentie zal. aldds een bericht van de Organisatie voor Europese Economische Samenwerking, op 18 Maart 1953 te Parijs Op verzoek van de voorzitter van de Zie kenfondsraad wordtliet volgende medege deeld. Werkgevers, die nog )n het bezit zijn van schutbladen van couponboekjes voor zieken fondspremie. aan de voorzijde- voorzien van de letters A tot en met K, dienen deze schutbladen uiterlijk 31 December 1952 te hebben ingeleverd bij de Raad van Arbeid of de bedrijfsvereniging, waarbij zij zijn Itengesloten. Na genoemde datum kunnen die schut bladen niet meer voor premiebetaling in aanmerking worden gebracht Betere beveiliging bij overwegen Ter bestrijding vanongelukken^J^ter- w«gen. zullen de spoorwegen er toe over- de bomen en schrikhekken pog boeter Achtbaar en opvallender te maken. 1953 zullen de afsluitbomen Van 500 wefwegen worden voorzien van het drie- hoekige verkeersbord ..opgelet" (wit veld zwarte verticale streep in rode drie- De schrikhekken van 1000 onbewaakte y**rwegen zullen worden geOrerkeerd door «cht reflecterende plaatjes van 12 X 12 cm; san de rechterzijde van de over- *e< komen drie rode plaatjes, ‘•h de linkerzijde drie witte plaatjes. BÜ *®*r drukke overwegen wordt nog een gro- b7tcJ’ntal van deïlelüke plt*tj«» aange- Aan boord van de gestrande Champollion bevonden^zich, naar de Franse staatsrederij nader meldt, niet 1500, maar* 500 opvarenden. Het schip i^ Maandagavond in twee stukken gebroken. Er waren toen nog tachtig personen aan boord. Sommige passagiers hadden de ktist bereikt en waren in veiligheid te Beiroet of Jeruzalem, andere schipbreukelingen dobbèr- den in reddingboten van het senip. met groot gevaar om op klippen te stoten en weinig kans om de kust te bereiken. heeft gepoogd uit de lucht' een khbel neer te laten, om zodoende verbinding tussen de Champollion en de kust teweeg te bren gen. zijA poging, als gevolg van de slechte, weersomstandigheden heeft moetejf opge ven Later op de dag zouden nieuwe po- gipgen borden ondernomen. Vliegtuigen, afkomstig van de BritM luchtmachtbasis Valetta op het eiland ta, die Maandagmiddag van bases in <ïe Suezkanaal-zone naar Beiroet zijn gebogen? pogen thans volledig uitgeruste rubber- reddingboten in het bereik van de schip- breukel AANHOUDEND ZACHT. Weerverl/achting, meeg«(deeld door het KNMI, in de Bilt, geldig van Dinsdag avond tot Woensdagavond. Aanvankelijk nog overwegend zwaar be wolkt met HJdelUke.regen, later wisselende bewolking met enkele verspreide buien. Ma tige tot'krachtige Zuidwestelijke wind. Wei nig verandering in temperatuur. WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN. Hedenmorgen om (.40 uur werden t« Rotter* dam de volgende weerkundige,waarnemingen M.xlmum"l«^P«,tuur. S uUr: o gr .aru6r'M uor t1 December - Wassende maan Zon op 5$; Obdier 1( 30 Maan op 12.11; ondef 1.N is echter nog de w|jze, waarop de bruggen gemonteerd moeten worden, met het oog op de geringst mogeifjke kosten en het minste risico. Ten slotte hebben w|j maar drie over- gangen over de grote rivieren en vormt de Moerdfjkbrug daarvan een der belangrijkste schakels. Het verkeer mag hier dus niet ge stremd worden. Maar de heer Den Hollan der vertrouwt, dat. als alles meeloopt, de brug in 1955 gereed zal afjn. Zoals bekend S|S1 sjj op de oude pijlers worden gelegd. Is de huidige Moerdijkbrug met haar enkel spoor een der bottlenecks van het Neder- jen’ landse spoorwegwezen, het verlangen bestaat ook een ander knelpunt te elimineren O» n(1‘ dat is de situatie te Schiedam. Er zal hier een volledige scheiding dienen te komen tussen de lijnen Schiedam—Delft en Schie dam—Hoek van Holland. Een derde knelpunt zal zo aanstonds verdwijnen: dat is de situa tie te Leiden, terwijl gewerkt wordt aan de verdwijning van de vierde bottleneck, dat is de situatie te Haarlem, waar het aantal perrons wordt uitgebreid. In Belgii en Luxemburg hebben sich ver scheidene overstromiidfen voorgedaan ten gevolge van xware regens en sneeuwval.\ïn het tien kilometer lange dal van Beaumont bij de Franse grens staan alle bruggen on der water. In Mlxemburg z|jn verscheidene wegen afgèsneden door overstroming van de Moezel en andere rivieren. In Duitsland* zijn dertig plaatsen langs de Moezel gedeel telijk overstroomd. DiiXschade js zeer groot. Reddingsploegen hebben gisteren het zoeken naar vijf vermisten op de Zu^spitze in Zuld-Duitsland. die Zfterdag door een lawine werden bedolven, moeten opgeven. Er staat een zware srf&euwstofm bn de tem peratuur is zeventien grJden onder nul. Men neemt aan, dat. de Ivermisten orft het leven zijn gekomen. Het Franse wintarsportcentrum Val dgt d’Isère (in de Fraftse Alpen) is uoor lawines ran, geheel van de buitenwereld afgesloten. De voornaamste weg naar de plaats - Jhr 'De Ranitz van het Nederlandse ge zantschap te Cairo, die in verband met het vergngelukken van de Nederlandse Catalina naar Libanon was gegaan, heeft telegra fisch gJmeld. dat aan boord van* de Cham- polliorr een Nederlands meisje is, mejuf frouw C. W. J. A. Hulsman, secretaresse bij het departement van buitenlandse zaken, die op weg was naar Bagdad. Of onder de tachtig nog aan boord zijnde passagiers nog meer Nederlanders zijn is niet bekend. Iq Libanon heeft men gei modern HingynrféfTèffFfry-eutpri**»iten ontker dat Israëlische slee^botetirte»- redding den uijn gekomen. Wareft zij gekomen, zou men hun reddingswerk volgens Libanese autoriteiten niet hebben Sommige deskundigen gaven als hun meni te kennen, dat het schip thans In twe< te'n, stabieler op het Water zou *liggi 1936 is het herbouwd tot afzonderlijke •I dichte afdelingen. De Messagerie times, de maatschsfppij die. het schip ge- bruikt ontkende dat het schip in twééën zou zijn gebroken. De kapitein zei echter, dat alle nog aan boord aanwezigen ten dode zijn opgeschreven als niet onmiddellijk hulp wordt geboden. Duizenden toeschouwers aan de kust zagen een van het schip naar het land overge brachte kabel. waarmee men passagiers hoopte^ over te brengen, breken. Volgens een geredde heerste ^een paniek aan tfjord Tegen het vaHen^van de nacht moesten de reddingspogingen tijdelijk worden gestaf1’* Uit IsnXailia, in de Suezkahaal-zone, woi gemeld-dat een Brit»^ oorlogsvllegtuig, dat Admiraal Lord Ltsuis Mouhtbalten, de pas benoemde opperbevelhebber 9an de ge allieerde strijdkr&chten in de^Middellandse Zee. met Generaal Ridpway. de opperbe velhebber vanAfe geallieerde legers in Europa vóór Paljii^ Chaillot te Par^S J. van AJtena overleden. OMM-Jarïge leel tijd is overleden de héér jan van Altena Czn. I die zich met velerlrt verenigingswerk heeft be- J last en leidende ijeties heeft bekleed on het terrein van» wkbcwegjng, coöperatie, politiek. vnjEGONGELUKKEN zijn voorgekomen V sinds de mensheid de fantasie van ütarus wtat te verwezenlijken. Het eerste vliegongeluk kostte slechts één mens het teven. Meer konden de eerste primitieve aeroplanes niet dragen. De jongste vlieg ramp heeft, volgens de laatste berichten, 26 mensen het leven gekost. Het had 115 penonen aan boord. Eigenlijk ia het een wonder, dat er nog zoveel mensen gespaard rijn gebleven. In de- regel zijn vliegrampen xeer onbarmhartig. De men» i« technisch in nauwelijks een halve eeuw een ontzag lijk eind vooruitgegaan. I De grootste scheepsramp in de burger lijke sector dateert van vóór de eerste wereldoorlog, toen de Titanic op de eerste reis, met 2200 mensen aan boord, in 1912 ten onder ging. Bij die ramp kwamen 1500 mensen om het leven, omdat dank zij de draadloze telegrafie nog 700 mensen werden gered. Naar.de mens gesproken kan dit de groot ste ramp in de historie van de gewone acheepvaart blijven. Bij de marine heeft men waarschijnlijk nog grotere rampen be leefd, bijv, in de jongste oorlog, toen het Engelse vlaggeschip de Nelson in een ge vecht met de Bismarck ten onder ging, doch het aantal slachtoffers stond in die dagen niet met de grootste >koppen in de Maden. In theorie kan men grotere sche pen bouwen, doch de practijk der econo- miache wetten stelt andere eisen Al maant ook de scheepsramp voor de Libanese kust nnf R m p P r d weer tot voorzichtigheid met schattingen, Droducttawaarde gen, dat de mensheid nog vele malen zal worden opgeschrikt door vliegrampen grotere omvang, omdat de grens van omvang der vliegtuigen nog geenszins is bereikt, al zal> ook daarbij de exploitatie mogelijkheid waarschijnlijk de rem van de onbeperkte uitbreiding eerder aantrekken dsn de techniek het doet- Wat men thans al heeft bereikt, is al ver wonderlijk genoeg: het verongelukte toestel kon tot tweehonderd soldaten met hun veMuitrusting medevoeren. Bij de militaire transporten spelen economische factoren niet zo’n gewichtige rol, De Amerikanen kunnen zich deze enorme luchtbussen ver oorloven. Vergeleken bij deze enorme kis ten is de Catalina-vliegboot van de Neder landse marine, die op dezelfde dag bij de Libanon is verongelukt, een kleine ma chine. Dit ongeluk is betrekkelijk zeldzaam goed afgelopen. Hierboven is reeds opge merkt. dat de verhouding tussen overleven den en doden bij een vliegongeluk anders plegen te liggen. Dit is juist het onbarm hartige bij vliegongevallen. Bij de scheep vaart heeft men ontzaglijk veel geleerd van de gegevens, die bij het onderzoek van scheepsrampen ter beschikking kwampn, omdaKf overlevenden waren. Bij de lucht vaart worden na elke ramp wel commissies van onderzoek ing^steld, doch de raai voor de luchtvaart komt zelden tot een^ juist oordeel over hetgeen er is gebeurd, omdat ür geen overlevenden zijn, of omdat de overlevwtaen ztchWan de ramp en de om- tundlgheden daarbij niets kunne* her inneren. terwijl de raad voor de scheep vaart bijna over elke ramp dp zijn gebied tot een rapport komt. s Wat telkens wel gebeurt, is. dat het ver trouwen in bepaalde vliegtuigtypen wordt ondermijnd. als enkele toestellen van het zelfde type kort na elkaar verongelukken. Zoals nu bij de Globemaster. Kijker leest, dat dit transportvliegtuig sinds 194» in ge bruik i» bij de Amerikaanse luchtmacht en dat er drie verlorenkzijn gegaan, waarvan één ongeveer een maand geleden. Nu mag er niet meer met Globemasters worden ge ologen. Tot men in machteloosheid ?na het onderzoek waarschijnlijk weer ongemerkt met Globemasters de lucht ingaat, omdat er weer ergens een stoet militairen gauw met verlof naar huis wil... Net als de honderdvijftien man. die met Kerstmis thuis wilden zijnWant het is opmerke lijk hoe groot net incasseringsvermogen ^ag een van het mensdöm ten opzichte van vlieg- rjSten d< rampen is. In de laatste zes weken zijn bij - de Amerikaanse luchtmacht door vlr^g- bevroje ongevallen in totaal 300 mensen om het leven gekomen. De mannen horen er van, maar stappen graag in een trgnsportkist, «Is zij er èen tijd eerder door thüis zijn Bijna honderd mensen verongalukt m Amerika! De mensheid kijkt toch even gekomen. «omber bij zo’n ramp. Eén man veronge- [«ke rester Catalina-vlieg- ve[e p ?oed afgelopen gendïhen dat •ven. Een Da- •artmaatschap- „emanning riste CatalMia- en hun repu- i. Aan al {ed Schtën vie- igen sek- Gronings kustvaartuig bij Wight aan de grond Het 131 mttende kustvaartuig .Albatros. v«n Meertens uit Groningen. Is Maandag avond in de dichte mist op de Zuidkust van’ het eiland Wight gelopen De utt drie leden bestaande bemanning slaagde erin de kust te ïwelken. De drie opvarenden begaven zich ‘Mar de vuurtoren van St Catharine. Sleep boten werden uitgezonden' om te trachten het vaartuig te redden vóór het door de gro te golven zou worden vernield De Albatros vervoerde een lading schroot n««r Huil. 1 De Franse premier. Antoine Pinay. is hedenochtend'kort na middernacht na een re gering van tien maanden afgetreden, vóórdat de Natipnale Vergadering zou overcaan tot «temming over de vertrouwenskwesties, die naar aanleiding vin de begroting voor 1953 warén gesteld. In ifjn rede, aan het einde waarvan h|j zfjn aftreden bekend maaUe. waarschuwde h|j de vergadering, dat een politieke crisis zou kunnen leiden tot devaMïatie van de franc. Pinay’s aftreden, als gevolg van meninggve/schillen tussen* de coalitie partijen in z(jn regering over d,e begroting, is een volkome» verrassing. FUnay bijna zeker de stemming zou hebben verloren. President Auriol heeft,geweigerd het af treden van Pinay te aanvaarden. Na afloop va» zijn dent Auriol zei Pinay tegen vei ..Er is geen sprake van dat ik op sluit terugkom. Frankrijk kan niet gen geerd worden door een reéferin&zonder er.! gezag v d HetX’ervoer over de i water is van zeer grote bere.ken van de c die de Europese lant lijW hebben gestt heeft daarom b( der auspiciën roepen, di binnenlanc daren en 5 1KI1CUUQI1UC <>JUaC vw *-<>*> W - ond veitaomen. dat ex-koning teró benutti «htens Egyptes nieuwe wet op de verbinciingei ijn Egyptische nationaliteit zal per rail en [ij zal bij verstek worden berecht wikkeling t< isbruik van constitutionele pre- De confer en ..politieke corruptie" De de Organisa n generaal Naguib heeft d^ wet Samenwerki ptije Mftndagavond aangenomen aanvangei». Wanbetalers. In de Weense gemeenteraad is verklaard, dat Russische bezetting haar gasr en electriciteltsrekeningen niet betaalt, De zvn schuld if al opgelopen tot bijna dr|e millioen van gulden De andere1 drie bezettende mogend- I héden br*-*— 1 worden aan de adverteer- >ken, circulaires en derge tussenpersonen, hetzeiïde •Ike niet bona fide op de lederen, stukken, die- bc orden na één maand ns igd. Ruim 2 jgar geleden heeft professor ir zan Bïommestéyn een plan afgeleverd .vu, de ontwikkeling van een groot gebied in Suriname door middel van de afdam- ming van de Suriname-rivier nabij Brok<> pondo/ Onlangs werd bekend, dat Franse watertiouwkundtgen op uitnodiging van de Surinaamse regering dit plan nadar, bestu deerd hebben Men heeft zich toen begrij pelijkerwijs afgevraagd, of men de daarvoor vereiste waterbouwkundig^ diensten niei I uit Nederland had kunnen betrekken. <7 Het»planbureau Suriname beantwodrdt li te vraag met de mededeling, dat ;n Neder- geen damgeoloog met grote ervaring •ikbaar was Daarom moest men het onderzoek door een Frans ‘team srrichten. Als eind dezer maand het wordt uitgebracht zal bepaald wor- het werk al dan niet kan worden •J*. eerste 800 met een dien«4snelheld thans proef Utrecht. Zaterdag j.l. heeft tusseff 1 den een van de eerste, niem verkeer bestemde, dieéel-eji rijtuigen wroefgeieden. Dit wi mentale rit mét een enkelvot De maximum dienstanelheid van g tuigen is 120 km per uur. Zij kunnen binatie met meer dieselstellen storing op geëleptrificeerde dienst doen. De kleur is blguw. sen overl w ngeluk is juist het onb allen. Bij de sbl iel geleerd mderzoek •n In omdt >mdat zij geweest, dit we* van de naar gewoon dooi Het luchtn jaat het meer!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 1