GOUD5CUE COUBANT
t met
Kijker
WEÈPBE&KHT
FPAGEN
Na ’58 geen stoomlocomotieven meer
ME
KT ER
Regering-Pjnay f afgetreden
De gestrande, Champollion in
twee smukken gebroken
a?
Is en tuitlampen
EH-
I
In Nederland
was
g*4*n deskundige'
71
5
Meningsverschil met M.R.P. maakte
zijn positie onhoudbaar
Weer een aanval op
Anibarawa
VfX)L__„
Nieuwe dieseltreinen
Prins Faroek wordt
t statenlqoS
Verrhssend besluit
Eerste vijfjarenplan
afgesloten
Brits-Amerikaans voprstel verwacht
In 1955 dubbel spoor op de
Moerdijkbrug
Autobus in Oostenrijk door lawine
nieegesleurd: 23 doden
Ook vier Nederlandse
- kinderen omgekomen
Waarschuwing voor
werkgevers
W.-Europa geteisterd
door sneeuw en regen
Nederlands meisje
aan boord
Tl
Kerstgedachten
•- Conferentie over vervoer
in Europa
1
1
>2 DECEMBER 1952
Dfaadag SB Dee. 1952
Prij« 10 cent per nummer
Chef-Exploitatle: D. DE KLERK
Directeur-Chefredacteur: H. VAN DEB KRAAK
81st* Jaargang No 13775
‘nstemmh
kelen.
bereik van velen.
;unn<
de
ing van
district
■e w
hebl
an ten
rvaf.xln
KTJKER.
inter
Hei
voornaamste
inschakelen
Albat
Hull.
1
N
F
I?
A
4
Telefoon 2748 ftwoe lijnen)
Postrekening 48400
brood - de Ju»
ite - het gebak
Vsrschijnt dagelijks
Bureaux: Zeugstraat 7B-72
- rf
Planbureau Surinairfe verklaart:
HET .CEBUCO
URANTENPUBL iCITElT
komt
water
trste
I De
i voor i
trog wi
COURANT
idvertentla* zonder opgaaf
i
ikeflfis
skozen
Tcschtp
«.lifers
Uit l
dal
Frai
Cairó is
ex-k*
Igens
Itoffers
anaa.^..v
thans v
igboten in
elingen te gooien.
testdagen mijn klein*
n moet ik iets lekkers
)aarom maak ik voor de
klaar met roomboter,
•roeven I
goede raad geven?
4
jakje extra
Amerikaanse
’-straaljagei
epijl". de
•oefvllicht los van
San Diegn
deze sooi
n jachtvliet
rhterstuk.
tale vinflp*
l. in dr.„
ege
■k om
ivenl
De
•etalen wel.
-t bezit z
kjeg voor
fde-1-
eerst zee-
'De „Zeepijl
tijdens een pro*
in de bagi van L
vliegtuig van
„Zeepijl" een
horizontaal ach
met een vertikt
vleugels.
„/der
van 11
:id va:
ïlmotor
irf* Nedei
I heeft de dagblad-
grote rol gespeeld Inj
ie ontwikkeling.
leidt, ook op dit gebied:
■mid-
toe-
Khïel
de in-
iwami
were
r77’7ïï<l^S
•idene der
om het leven
..1 de stoffe-
door het feit,
jorten in hun
men
naar huis,
ar, om
ruim is
vliegen
De heer W. Rog
per van de Sche
uit een grooj «ft.
als schipper va-
i red-
•nnen.
zou-
dan
i de
belet.
icning
ee helf-
Jgen. In
lijke water- -w j VJ
sries Mari- VQOr <je
ongedeerde mann
>men met de KA..M
*t varen
helpen.
Vandaag g:
m geen ti^d
teven advertenties is het
m herplaatsing zonder
Het worden tngewtUigd
door onafgebroken re-
idernamen de gloeilam-
ibreiding op uitbreiding,
en het electrisch licht is
•ichten uit Genève maken meldh
in net Zuid-Zwitserse
:ende eens een gewei*
g op fakkels, pitjes en
het petroleumtijdperk
gas de overwinning be*
■disons gloeilamp een
inluidde. De gloeilamp,
Hen gemaakt, Was des*
er dan
Haarlem en Lei-
iwe, voor streek-
Jectrische motor-
za« een expéri-
•udige eenheid,
deze rij*
n in com-
zo nodig bij
baanvakkwi
V
ad astba
ewisty? is. Door een overstromihg van
Charente is een laaggelegen deel van de
stad Cognac onder water komen te staan.
Hoge waterstand op de
West-Europese rivieren
Zondagavond is de stad Ambarawa in
Hidden-Java Voor de tweede maal het doel
geweest van e* rampokaanval. Een bende
van naar schatting 100 leden, voorzien van
automatische wapenen, roofde in een drie
tal grote winkels in de stad. Leger en po
litie begonnen direct ,een tegenaanval, waar
op 'een vuurgevecht in verschillende delen
avan de stad ontstond, dat tot ongeveer mid
dernacht voortduurde. Daarna verdween de
bende, die in Oc/telijke/Wing achtervolgd
werd door onderdeel van de gewapende
macht- j Y
- Het Tielse veer. Tengevolge vgn de stelke
was van.de rivier dd Waal, moest de nacht
dienst van het Tielsettyeer met tftgang van
Maandagnacht wordemkjdtopgezet. Het veer
blijft voorlopig van s morgens 5 tot 3 avonds
12 uur voor alle verkeer geopend.
Bijna honderd mensen
Amerika' De mensheid ’■’1
«omber bij zo'n ramp. Eén
luk» met de Nederlandse
boot..., Een zeldzaam g*
vliegongeval. in aanmerking
«ch| inzittenden gespaard biet
kota van de Syrische luchtvaartmai
pil verongelukt, doordat de ber
heeft» gezocht naar de vefmii'
De dagen vóór Kerjtmis doei
tatie van somberheid alle eer aan
deze slachtoffers brengt men In gedScl
een eerbiedige groet, hetzij omdat rij
len in uniform, hetzij omdat zij uitginj
wel bijzonder veeleisend
eind.
Maar de
Catalirw 'komc
Vroeger ging het
om anderen te h
dat het moest,
door. Wij hebbei
uit Scheveningen, schip-
hev. 9- '„Prinses Marijk
aarttal sollicitanten gek
tan het hospitaal-kerki
„De Hoop”
Marine heeft thans de
its in gebruik genamen,
nieuwe XF2Y-1
het
rgo. Het is het eer
oort ter werelw
’.gtuig heeft geen
doch ts uitper-wt
i^en roer, evenals ^«e
Iriehoeksvorm.
drag van 1.1„
taald met de J
v®n schadevergoedii
de eigen middelen
18 taalsuitbreidinj
ider voldoening op. dat dit bedrag
reel mogelijk in Nederland werd be-
..Het is nu eenmaal zo. dat men niet
is. wet de spoorwegen behoeven in Ne-
land kan kopen. Spoorstaven, dwaralig-
s. koper, lood en andere nonferror
worden
ftaard aar
daartet
i kon worden
t technische
poorwegen. aan
rerd opgedrr-*
dat
milM
deze
'»kl btschi
gehele
laten vei
rapport
den. of
nitgevoyd.
van# Amerikaanse olier
legen is *n het feit, dat
er In is geslaagd het
Perzische olieproducten
productie elders te dek!
:hts behang heeft bjj
i zeer gering gedeelte
_r af genomen product
ievelden.
Een nieuwe dlesekalectrische locomotlèf zoud
de eerste van zes in de serie genummerd pari*
vermogen van 1300 pk, en een
van 100, km per uur. rijdt
op de spoorlijnen rondom
onderhoud met presi-
•rslaggevers:
tnijA be
llet gere-
mig
Van* gezaghebbende zijd,e te
Maandagavond verbomen, di
Faroek krach
corruptie zijn Egyi
verliezen. Hij zal bij
wegens „misl
rogatieven” -
regering van generaal Naguib
tegen corruptie Maandagavond aangenomen
In regeringskringen ./erd Faroek ..de
wortel van het kwaad in Egypte" genoemd
"Hij is er voorts van beschuldigd een ver
mogen uit Egypte te hebben gesmokkeld met
behulp verscheidene leden van a
.koninKMBifckliek" en-rhet fhedeweten t
niet zonde
voor zovt._
steed. ..Het is nu eenmaal
alles, wet de spoorwegen
derland kan kopen. Spoorstaven, dwarslig
gers. koper, lood en andere nonferrometalen
moeten uit het buitenland worden betrok-
_1-waren uiteraard aanzienlij-
kapitalen nodig. Maar daartegenover
staat, dat wat hier te lende kon worden ge
maakt. overeenkomstig de technische en
tijd-eisen der jNederl. Spoorwegen, aan de
Nederlandse industrie werd opgedragen"
Jr Den Hollander schat, dat van die 1.150
ioen gulden ruim 800 milMoen in Neder
land werden besteed en dat de*buiten)andse
industrie’ orders kreeg voor ongeveer 340
millioen gulden.
De spoorweg-presi&ent wees er verder
op. dat de stoomenergie thans, op grote
schaal vervangen is door krachtbronnen met
een nuttiger effect, n.l. door elektrische trac
tie. waarvoor de energie deels geleverd
wordt door de centrale bedrijven en deels
door de dieselmotor, waarvan het thermisch
effect nogNvat nuttiger is. Dit heeft tot ge
volg» dat de stoomlocomotieven zo zoetjes-'
aan gepensionneerd' kunnen worden, het
geen betekent dat ze naar de sloper gaan.
Dit zal tot gevolg hebben, dat na 1958 de
stoomlocomotieven practisch bij de Ned<
Spoorwegen verdwenen zullen zijn. Na
zullen ze geheel uit de’reizigersdienst zijn
geëlimineerd.
Op de hoofdlijnen. dus in de sneldienst, is
het houten materieel reeds verdwenen.
De nieuwe Moerdijkbrug
In beginsel staan de plannen voor de dnb-
belsporige nieuwe Moerdijkbrug wei bijna
vaat, zei de heer Den Hollander. Vraagstuk
Pinay verklaarde: ^jk hej nota genomen
58 de van het jn ggbseke blijven van een deel der
regeiingsmeWdlgheid (de M.R.P.). Zonder'
het resultaat van de stemming af te wach
ten nodig ik mijn ministers uit mij naar de
president te vergezellen"
Hij verliet vervolgons met zijn ministers
de Kamer.
De volksrepublikeinen (de katholieke
M.R.P.) hadden eerder verklaard zich bij de
vertrouwensstemming ,te onthouden, waar
door de positie van Pinay critiek werd
Kort voor zijn aftreden leek 't alsof Pinay
de afgevaardigden, die bezwaren maakten,
de hand toestak. Hij zei dat de clausule
waarover gestemd .zou^worden misschien
later lp gematigder vorm In nieuwe sociale
plannen zou worden vervat. Deze plannen
luden door de regering vóór 31 Jan. aan het
r—lement worden éangeboden. Waarnemers
in de wandelgangefi wareji Vgp oordeel dat
Prijs abonnement; per week 0 45
per maand 1.95, p. kwartaal S.N
Advert: 15 e. p. mm. bij ootó. 10 EENDeAnrr
Ing. Med.t 34 c. per mm, contr. 28 e. MAAK! MACHT
;waar beledigd heeft
bevel van de koning.
leste hij buiten zich-
ieges zich natuurlijk
mijn goede naam te
ian komen!"
der Ebculapus in de
rijn kamerjas achter
gde hij voortdurend.
ïmaatschappijen ge- 1
t de „A»glo-Iranian"«
verlgren gaan der
door verhoogde
:ken, zodat zij'jaog
het- uttvoeren van
der Vroegere door
ctïe der Perzische
De president-directeur der Nederlandse moeten ujt het bu
Spoorwegen wees er in een persgesprek nog k p hi-rvonr
op. dat eind December de periode 1948-1952
wordt afgesloten, over welke, periode zich at* w"t
het eerslè vijfjarenplan uitstrekt. Daaraan
vooraf ging de tijdruimte 19451947. die
meer in het bijzonder was gew|jd aan hét
herstel en weer op gang brengen van het jr pe
zo zwaar getroffen spoorwegbedrijf. Welnu,
sinds de bevrijding hebben de Nederl. w’
Spoorwegen een bedrag van’ 1.150 millioen
gulden in het bédrijf geïnvesteerd.
dan N3 van de huidige re-
van het bedrijf, die op 3
lenrkan worden gesteld. Dit be-
1.150 millioen gulden werd be-
380 millioen gulden oorlogs-
ling, met 480 millioen gulden
n en 290 millioen gulden kapi-
ig. Ir Den Hollander wees er
HET PERZISCH OLIEGESCHIL
f I e
Washlpgtonse bladen meldden gisteren,
’gt de Amerikaanse ambassadeur te Tehe-
Loy Henderson, binnenkort naar Per-
-sifc zal teriigkeren om te bogen een einde
voornaamste weg naar de plaats is over een te maken aan h'et Perzische miegeschil
afstand van bijna een kilometer door de Henderson heeft In het afgelopen week- ^lecl
sneeuwmassa’s bedekt. In de Ardennen en einde besprekingen gevoerd met minister een
in’ de dakfu van de bóven-Seine en de be- Acheson. 5 haar
neden-TOire zijn door overstromingen We- volgens deze persberichten is van Ame- "Hev
gen afgesneden. De burgemeester va* Bor- ^„nse officiële zijde vernomen, dat de
deaux verklaarde gfrteren, dat de toestand Peril8che regering een nieuw voorstel zal -
ennstig is. Door een overstromihg van de wprden><edaan. inhoudend dat Amerikaan-
se oliemaatschappijen en de „Anglo-Iranian,
Oil Company" de van Perzische olievelden
afkomstige olieproducten zullen vervoeren
en verkopen. GrooJ-Brittannië zou met dit
voorstel-hebben ingestemd.
Vernomen wordt.'dat de
reden voor het voorgenomen
Kort geleden hebben de Nederlandse Spoorwegen een order geplaatst bij
Heemaf te Hengelo (als hoofdaanneemster) voob de bouw van 100 diesel - elee -
trische locomotieven. Met deze order is een bedrag gemoeid van ongeveer 50
millioen gulden. De locomotieven krijgen een 900 pk dieselmotor en het dienst-
gewicht zal 72 ton bedragen.,In overeenstemming met de id" Nederland geldende
asdruk van ISton krijgt deze locomotief derhalve twee twee-assige draaistellen.
Het is de bedoeling, dat deze D.E.-locomotleven in hoofdzaak zullen wordei
gebruikt in de goederendienst op de niet-geëlectriflceerde baanvakken. De i
levering van de locomotieven zal in totaal vijf jaar duren met dien verstande
dat de eerste loe’s 1 December 1954 afgeleverd moeten zijn.
De thans bij de N.V. Allan te Rotterdam in bestelling zijnde diesel-electrische
40 tweewagen- en 22 eenwagen-stellen moeten 1 Mei 1954 zijn afgeleverd.
BerL-
fa wines
Valais.
In de bus reisde ook hel N ed e r lan die
echtpaar C. Clasie uit Amstelveen met twee
kinderen, en de twee kinderen van de
familie P. Bl|d uit HilveAum. Alle vier de
kinderen z(jn bij het ongeluk omgekomen
De voontjes van de familie Blad. 4-esp. 12 en
14 jaar, waren de enige kinderen van dit
men <ex*n- Mevrouw Clasie heeft een bekken-
rden frac(uur gekregen. Ook haar echtgenkgt
werd gewo'nd, maèr beider toestand ia rede
lijk.
Op de Arlberg in Oostenrijk is gistel
i autobus met 35 buitenlands*
door een lawine van een brirj
sleurd. De bus* stortte in een niet
;en*rivier. Drie-en-twintig van
«»w»den, merendeels Engelsen. k’i
om het leven, vier passagiers
zwaar en zeven licht gewond.
Volgens de politie zijn verschel
slachtoffers door vfei'drfnklng on
gekomen. De identificatie van
»n wordt bemoeilijkt
dat vele passagiers hun paspo*
koffers hadden.
"74 Parijs woedt gemeld, dat lawines het
van de Isfere. wintersportcentrum in de
mse Alpen, hebben geïsoleerd. t
weg. per rail en te
betekenis voos het j
economische doeleynden,
iden zich gemeenschappe-
teld. De raad^van'de O E E S. I
jesloten, een qpnferentie on- 1
spiciën van de organisatie bijeen te j
die de huidige organisatie van het 1
>dse vervoer in Europa zal bestu-
to nodij/ een onderzoek zal instel- i
naar middelen om te komen tot een be-
benutting van het bestaande net van
•gen voor het vervoer over de Weg,
te Water en een rationele dnt-
te verzekeren.
)e conferentie zal. aldds een bericht van
de Organisatie voor Europese Economische
Samenwerking, op 18 Maart 1953 te Parijs
Op verzoek van de voorzitter van de Zie
kenfondsraad wordtliet volgende medege
deeld.
Werkgevers, die nog )n het bezit zijn van
schutbladen van couponboekjes voor zieken
fondspremie. aan de voorzijde- voorzien van
de letters A tot en met K, dienen deze
schutbladen uiterlijk 31 December 1952 te
hebben ingeleverd bij de Raad van Arbeid
of de bedrijfsvereniging, waarbij zij zijn
Itengesloten.
Na genoemde datum kunnen die schut
bladen niet meer voor premiebetaling in
aanmerking worden gebracht
Betere beveiliging bij overwegen
Ter bestrijding vanongelukken^J^ter-
w«gen. zullen de spoorwegen er toe over-
de bomen en schrikhekken pog boeter
Achtbaar en opvallender te maken.
1953 zullen de afsluitbomen Van 500
wefwegen worden voorzien van het drie-
hoekige verkeersbord ..opgelet" (wit veld
zwarte verticale streep in rode drie-
De schrikhekken van 1000 onbewaakte
y**rwegen zullen worden geOrerkeerd door
«cht reflecterende plaatjes van 12 X 12 cm;
san de rechterzijde van de over-
*e< komen drie rode plaatjes,
‘•h de linkerzijde drie witte plaatjes. BÜ
*®*r drukke overwegen wordt nog een gro-
b7tcJ’ntal van deïlelüke plt*tj«» aange-
Aan boord van de gestrande Champollion bevonden^zich, naar de Franse
staatsrederij nader meldt, niet 1500, maar* 500 opvarenden. Het schip i^
Maandagavond in twee stukken gebroken. Er waren toen nog tachtig
personen aan boord. Sommige passagiers hadden de ktist bereikt en waren
in veiligheid te Beiroet of Jeruzalem, andere schipbreukelingen dobbèr-
den in reddingboten van het senip. met groot gevaar om op klippen te
stoten en weinig kans om de kust te bereiken.
heeft gepoogd uit de lucht' een khbel neer
te laten, om zodoende verbinding tussen
de Champollion en de kust teweeg te bren
gen. zijA poging, als gevolg van de slechte,
weersomstandigheden heeft moetejf opge
ven Later op de dag zouden nieuwe po-
gipgen borden ondernomen.
Vliegtuigen, afkomstig van de BritM
luchtmachtbasis Valetta op het eiland
ta, die Maandagmiddag van bases in <ïe
Suezkanaal-zone naar Beiroet zijn gebogen?
pogen thans volledig uitgeruste rubber-
reddingboten in het bereik van de schip-
breukel
AANHOUDEND ZACHT.
Weerverl/achting, meeg«(deeld door het
KNMI, in de Bilt, geldig van Dinsdag
avond tot Woensdagavond.
Aanvankelijk nog overwegend zwaar be
wolkt met HJdelUke.regen, later wisselende
bewolking met enkele verspreide buien. Ma
tige tot'krachtige Zuidwestelijke wind. Wei
nig verandering in temperatuur.
WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN.
Hedenmorgen om (.40 uur werden t« Rotter*
dam de volgende weerkundige,waarnemingen
M.xlmum"l«^P«,tuur. S uUr: o gr
.aru6r'M uor
t1 December - Wassende maan
Zon op 5$; Obdier 1( 30
Maan op 12.11; ondef 1.N
is echter nog de w|jze, waarop de bruggen
gemonteerd moeten worden, met het oog op
de geringst mogeifjke kosten en het minste
risico. Ten slotte hebben w|j maar drie over-
gangen over de grote rivieren en vormt de
Moerdfjkbrug daarvan een der belangrijkste
schakels. Het verkeer mag hier dus niet ge
stremd worden. Maar de heer Den Hollan
der vertrouwt, dat. als alles meeloopt, de
brug in 1955 gereed zal afjn. Zoals bekend
S|S1 sjj op de oude pijlers worden gelegd.
Is de huidige Moerdijkbrug met haar enkel
spoor een der bottlenecks van het Neder-
jen’ landse spoorwegwezen, het verlangen bestaat
ook een ander knelpunt te elimineren O»
n(1‘ dat is de situatie te Schiedam. Er zal hier
een volledige scheiding dienen te komen
tussen de lijnen Schiedam—Delft en Schie
dam—Hoek van Holland. Een derde knelpunt
zal zo aanstonds verdwijnen: dat is de situa
tie te Leiden, terwijl gewerkt wordt aan de
verdwijning van de vierde bottleneck, dat
is de situatie te Haarlem, waar het aantal
perrons wordt uitgebreid.
In Belgii en Luxemburg hebben sich ver
scheidene overstromiidfen voorgedaan ten
gevolge van xware regens en sneeuwval.\ïn
het tien kilometer lange dal van Beaumont
bij de Franse grens staan alle bruggen on
der water. In Mlxemburg z|jn verscheidene
wegen afgèsneden door overstroming van
de Moezel en andere rivieren. In Duitsland*
zijn dertig plaatsen langs de Moezel gedeel
telijk overstroomd. DiiXschade js zeer groot.
Reddingsploegen hebben gisteren het
zoeken naar vijf vermisten op de Zu^spitze
in Zuld-Duitsland. die Zfterdag door een
lawine werden bedolven, moeten opgeven.
Er staat een zware srf&euwstofm bn de tem
peratuur is zeventien grJden onder nul.
Men neemt aan, dat. de Ivermisten orft het
leven zijn gekomen.
Het Franse wintarsportcentrum Val dgt
d’Isère (in de Fraftse Alpen) is uoor lawines ran,
geheel van de buitenwereld afgesloten. De
voornaamste weg naar de plaats -
Jhr 'De Ranitz van het Nederlandse ge
zantschap te Cairo, die in verband met het
vergngelukken van de Nederlandse Catalina
naar Libanon was gegaan, heeft telegra
fisch gJmeld. dat aan boord van* de Cham-
polliorr een Nederlands meisje is, mejuf
frouw C. W. J. A. Hulsman, secretaresse
bij het departement van buitenlandse zaken,
die op weg was naar Bagdad. Of onder de
tachtig nog aan boord zijnde passagiers nog
meer Nederlanders zijn is niet bekend.
Iq Libanon heeft men gei modern
HingynrféfTèffFfry-eutpri**»iten ontker
dat Israëlische slee^botetirte»- redding
den uijn gekomen. Wareft zij gekomen,
zou men hun reddingswerk volgens
Libanese autoriteiten niet hebben
Sommige deskundigen gaven als hun meni
te kennen, dat het schip thans In twe<
te'n, stabieler op het Water zou *liggi
1936 is het herbouwd tot afzonderlijke
•I dichte afdelingen. De Messagerie
times, de maatschsfppij die. het schip ge-
bruikt ontkende dat het schip in twééën zou
zijn gebroken. De kapitein zei echter, dat
alle nog aan boord aanwezigen ten dode
zijn opgeschreven als niet onmiddellijk hulp
wordt geboden.
Duizenden toeschouwers aan de kust zagen
een van het schip naar het land overge
brachte kabel. waarmee men passagiers
hoopte^ over te brengen, breken. Volgens
een geredde heerste ^een paniek aan tfjord
Tegen het vaHen^van de nacht moesten de
reddingspogingen tijdelijk worden gestaf1’*
Uit IsnXailia, in de Suezkahaal-zone, woi
gemeld-dat een Brit»^ oorlogsvllegtuig, dat
Admiraal Lord Ltsuis Mouhtbalten, de pas
benoemde opperbevelhebber 9an de ge
allieerde strijdkr&chten in de^Middellandse
Zee. met Generaal Ridpway. de opperbe
velhebber vanAfe geallieerde legers in
Europa vóór Paljii^ Chaillot te Par^S
J. van AJtena overleden. OMM-Jarïge leel
tijd is overleden de héér jan van Altena Czn. I
die zich met velerlrt verenigingswerk heeft be- J
last en leidende ijeties heeft bekleed on het
terrein van» wkbcwegjng, coöperatie, politiek.
vnjEGONGELUKKEN zijn voorgekomen
V sinds de mensheid de fantasie van
ütarus wtat te verwezenlijken. Het eerste
vliegongeluk kostte slechts één mens het
teven. Meer konden de eerste primitieve
aeroplanes niet dragen. De jongste vlieg
ramp heeft, volgens de laatste berichten,
26 mensen het leven gekost. Het had 115
penonen aan boord. Eigenlijk ia het een
wonder, dat er nog zoveel mensen gespaard
rijn gebleven. In de- regel zijn vliegrampen
xeer onbarmhartig. De men» i« technisch
in nauwelijks een halve eeuw een ontzag
lijk eind vooruitgegaan. I
De grootste scheepsramp in de burger
lijke sector dateert van vóór de eerste
wereldoorlog, toen de Titanic op de eerste
reis, met 2200 mensen aan boord, in 1912
ten onder ging.
Bij die ramp kwamen 1500 mensen om
het leven, omdat dank zij de draadloze
telegrafie nog 700 mensen werden gered.
Naar.de mens gesproken kan dit de groot
ste ramp in de historie van de gewone
acheepvaart blijven. Bij de marine heeft
men waarschijnlijk nog grotere rampen be
leefd, bijv, in de jongste oorlog, toen het
Engelse vlaggeschip de Nelson in een ge
vecht met de Bismarck ten onder ging,
doch het aantal slachtoffers stond in die
dagen niet met de grootste >koppen in de
Maden. In theorie kan men grotere sche
pen bouwen, doch de practijk der econo-
miache wetten stelt andere eisen Al maant
ook de scheepsramp voor de Libanese kust nnf R m p P r d
weer tot voorzichtigheid met schattingen, Droducttawaarde
gen, dat de mensheid nog vele malen zal
worden opgeschrikt door vliegrampen
grotere omvang, omdat de grens van
omvang der vliegtuigen nog geenszins is
bereikt, al zal> ook daarbij de exploitatie
mogelijkheid waarschijnlijk de rem van de
onbeperkte uitbreiding eerder aantrekken
dsn de techniek het doet-
Wat men thans al heeft bereikt, is al ver
wonderlijk genoeg: het verongelukte toestel
kon tot tweehonderd soldaten met hun
veMuitrusting medevoeren. Bij de militaire
transporten spelen economische factoren
niet zo’n gewichtige rol, De Amerikanen
kunnen zich deze enorme luchtbussen ver
oorloven. Vergeleken bij deze enorme kis
ten is de Catalina-vliegboot van de Neder
landse marine, die op dezelfde dag bij de
Libanon is verongelukt, een kleine ma
chine. Dit ongeluk is betrekkelijk zeldzaam
goed afgelopen. Hierboven is reeds opge
merkt. dat de verhouding tussen overleven
den en doden bij een vliegongeluk anders
plegen te liggen. Dit is juist het onbarm
hartige bij vliegongevallen. Bij de scheep
vaart heeft men ontzaglijk veel geleerd van
de gegevens, die bij het onderzoek van
scheepsrampen ter beschikking kwampn,
omdaKf overlevenden waren. Bij de lucht
vaart worden na elke ramp wel commissies
van onderzoek ing^steld, doch de raai voor
de luchtvaart komt zelden tot een^ juist
oordeel over hetgeen er is gebeurd, omdat
ür geen overlevenden zijn, of omdat de
overlevwtaen ztchWan de ramp en de om-
tundlgheden daarbij niets kunne* her
inneren. terwijl de raad voor de scheep
vaart bijna over elke ramp dp zijn gebied
tot een rapport komt.
s Wat telkens wel gebeurt, is. dat het ver
trouwen in bepaalde vliegtuigtypen wordt
ondermijnd. als enkele toestellen van het
zelfde type kort na elkaar verongelukken.
Zoals nu bij de Globemaster. Kijker leest,
dat dit transportvliegtuig sinds 194» in ge
bruik i» bij de Amerikaanse luchtmacht en
dat er drie verlorenkzijn gegaan, waarvan
één ongeveer een maand geleden. Nu mag
er niet meer met Globemasters worden ge
ologen. Tot men in machteloosheid ?na het
onderzoek waarschijnlijk weer ongemerkt
met Globemasters de lucht ingaat, omdat
er weer ergens een stoet militairen gauw
met verlof naar huis wil... Net als de
honderdvijftien man. die met Kerstmis
thuis wilden zijnWant het is opmerke
lijk hoe groot net incasseringsvermogen ^ag een
van het mensdöm ten opzichte van vlieg- rjSten d<
rampen is. In de laatste zes weken zijn bij -
de Amerikaanse luchtmacht door vlr^g- bevroje
ongevallen in totaal 300 mensen om het
leven gekomen. De mannen horen er van,
maar stappen graag in een trgnsportkist,
«Is zij er èen tijd eerder door thüis zijn
Bijna honderd mensen verongalukt m
Amerika! De mensheid kijkt toch even gekomen.
«omber bij zo’n ramp. Eén man veronge- [«ke rester
Catalina-vlieg- ve[e p
?oed afgelopen
gendïhen dat
•ven. Een Da-
•artmaatschap-
„emanning
riste CatalMia-
en hun repu-
i. Aan al
{ed Schtën
vie-
igen
sek-
Gronings kustvaartuig bij
Wight aan de grond
Het 131 mttende kustvaartuig .Albatros.
v«n Meertens uit Groningen. Is Maandag
avond in de dichte mist op de Zuidkust van’
het eiland Wight gelopen De utt drie leden
bestaande bemanning slaagde erin de kust te
ïwelken. De drie opvarenden begaven zich
‘Mar de vuurtoren van St Catharine. Sleep
boten werden uitgezonden' om te trachten
het vaartuig te redden vóór het door de gro
te golven zou worden vernield
De Albatros vervoerde een lading schroot
n««r Huil. 1
De Franse premier. Antoine Pinay. is hedenochtend'kort na middernacht na een re
gering van tien maanden afgetreden, vóórdat de Natipnale Vergadering zou overcaan tot
«temming over de vertrouwenskwesties, die naar aanleiding vin de begroting voor 1953
warén gesteld. In ifjn rede, aan het einde waarvan h|j zfjn aftreden bekend maaUe.
waarschuwde h|j de vergadering, dat een politieke crisis zou kunnen leiden tot devaMïatie
van de franc. Pinay’s aftreden, als gevolg van meninggve/schillen tussen* de coalitie
partijen in z(jn regering over d,e begroting, is een volkome» verrassing.
FUnay bijna zeker de stemming zou hebben
verloren.
President Auriol heeft,geweigerd het af
treden van Pinay te aanvaarden.
Na afloop va» zijn
dent Auriol zei Pinay tegen vei
..Er is geen sprake van dat ik op
sluit terugkom. Frankrijk kan niet gen
geerd worden door een reéferin&zonder er.!
gezag v
d
HetX’ervoer over de i
water is van zeer grote
bere.ken van de c
die de Europese lant
lijW hebben gestt
heeft daarom b(
der auspiciën
roepen, di
binnenlanc
daren en 5
1KI1CUUQI1UC <>JUaC vw *-<>*> W -
ond veitaomen. dat ex-koning teró benutti
«htens Egyptes nieuwe wet op de verbinciingei
ijn Egyptische nationaliteit zal per rail en
[ij zal bij verstek worden berecht wikkeling t<
isbruik van constitutionele pre- De confer
en ..politieke corruptie" De de Organisa
n generaal Naguib heeft d^ wet Samenwerki
ptije Mftndagavond aangenomen aanvangei».
Wanbetalers. In de Weense gemeenteraad is
verklaard, dat Russische bezetting haar gasr
en electriciteltsrekeningen niet betaalt, De
zvn schuld if al opgelopen tot bijna dr|e millioen
van gulden De andere1 drie bezettende mogend- I
héden br*-*— 1
worden aan de adverteer-
>ken, circulaires en derge
tussenpersonen, hetzeiïde
•Ike niet bona fide op de
lederen, stukken, die- bc
orden na één maand ns
igd.
Ruim 2 jgar geleden heeft professor ir
zan Bïommestéyn een plan afgeleverd
.vu, de ontwikkeling van een groot gebied
in Suriname door middel van de afdam-
ming van de Suriname-rivier nabij Brok<>
pondo/ Onlangs werd bekend, dat Franse
watertiouwkundtgen op uitnodiging van de
Surinaamse regering dit plan nadar, bestu
deerd hebben Men heeft zich toen begrij
pelijkerwijs afgevraagd, of men de daarvoor
vereiste waterbouwkundig^ diensten niei I
uit Nederland had kunnen betrekken. <7
Het»planbureau Suriname beantwodrdt li
te vraag met de mededeling, dat ;n Neder-
geen damgeoloog met grote ervaring
•ikbaar was Daarom moest men het
onderzoek door een Frans ‘team
srrichten. Als eind dezer maand het
wordt uitgebracht zal bepaald wor-
het werk al dan niet kan worden
•J*.
eerste
800 met een
dien«4snelheld
thans proef
Utrecht.
Zaterdag j.l. heeft tusseff 1
den een van de eerste, niem
verkeer bestemde, dieéel-eji
rijtuigen wroefgeieden. Dit wi
mentale rit mét een enkelvot
De maximum dienstanelheid van g
tuigen is 120 km per uur. Zij kunnen
binatie met meer dieselstellen
storing op geëleptrificeerde
dienst doen. De kleur is blguw.
sen overl
w ngeluk
is juist het onb
allen. Bij de sbl
iel geleerd
mderzoek
•n In
omdt
>mdat zij
geweest, dit we*
van de
naar
gewoon dooi
Het luchtn
jaat het
meer!