't Affélkuken
Bijbelse oudheden in Gouda
samengebrachte
Morgen Kerstdag
Duitse schoolopziener tegen
het „Stille Nacht"
VERDACHTE KERSTENGELTJES
(Dollar)kerstbomen pronken
met (Sowjet)sterren
Mr Opticien J. GRIT j
Kerstwijdingsbijeenkomsten
van Ned. Herv. Gemeente
Kibofa van Waddinxveen naar
Zevenaar overgeplaatst
Raad van Ouderkerk vraagt de
bouw van een badhuis
Café-Rest. „Ter Gouw"
reman beet tegenstander
stuk Mt de neus
TENTOONSTELLING IN KERSTTIJD
Beeld van cultuur ^van Oude Oosten
Verrijking van de
Bijbelse kennis
AMOR GLASBRIL
GOUDA
Ds Koning sprak
bij diorama's
Bedrijf verliet de Goudse streek
Nieuwe fabriek m
gebruik genomen
Namen aan straten
gegeven
Belvedère nog steeds
aan de kop
Predikbeurten
politierechter
Allerkinderen
door
Jenny Kin)
Couperus
Dure en plechtstatige pakjesavond
DRIE KOOPZONDAGEN
Achter het net
En toch....
Dure plichten
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
GOUDSCHE COURANT
WOENSDAG 24 DECEMBER 1852
Jerreweg
Ga» thuis"
meeste tijdelijke tentoonstellingen, die in het museum Jiet Catharina
werden ingericht, brachten uitingen van beeldende kunst onder de aan-
daeht van het publiek en moegen dus in de allereerste plaat, om toetsing aan een
arttstieke norm. Nu zpn er op de expositie won Bybeisc Oudheden, die thans in hel
museum te zien ia. zeer zeker genoeg voorwerpen die ook als kunst van betekenis zijn
doch het zou de opzet van deze tentoonstelling weinig recht doen wedervaren Indien
men al te zeer op de kunstzinnige kwaliteiten inging. De verschillende objecten af
komstig uit het Bybels Museum te Amsterdam en het Rijksmuseum van Oudsher te
Leiden, werden hier namelijk bijeengebracht met een duidelijk didactisch doel: de
kennis te verrijken van ieder, die belang stelt in de inhoud van de Bijbel en alles
wat daarmede samenhangt En dat laatste omvat niet zo weinig. De geschiedenis van
het Joodse volk speelt zich niet geheel af binnen de grenzen van Palestina, de Bijbel
verhaalt ook van Egypte en Babylonië.
De cultuur van elk dezer landen heeft
op de Joodse een ^grote invloed gehad en
wie meer wil weten van de levensomstan
digheden en levensgewoonten der Joden,
zal bij herhaling zijn blik op het Nijlgebied
of het Tweestromenland moeten richten.
Het hele Oude Oosten wordt dan zijn stu
dieterrein, een onafzienbaar gebied inder
daad. Het is niet de geringste verdienste
van deze tentoonstelling, dat zij enige be
langrijke uitingen van de culturen van
Israel, Egypte en Mesopotamia op over
zichtelijke wijze in een klein bestek bijeen
brengt en aldus die studie helpt vergemak
kelijken.
De zwijgende voorwerpen kunnen wel
sprekender zijn dan ellenlange beschrij
vingen, we kunnen onze blik richten op
achtergronden die ons ten enenmale ont
gaan waren, ze kunnen verwijzen en
hoe suggestief soms naar de levensom
standigheden van de mensen die hen een
maal hanteerden. In bijzondere mate Is dat
hier het geval bij de Israëlietische oud
heden.
Zo'n handkorenmolentje, niets meer dan
twee ruwe basaltstenen, de ene met een
tap passend in een holte van de- andere,
op de wrijvlngsvlakken volkomen glad ge
polijst, roept onmiddellijk een beeld op
van de moeizame arbeid, die het malen
geweest moet zijn. Bij enkele korrels tege
lijk werd het koren tussen de onderste
steen, die stillag en de bovenste, die met
de hand werd rondgedraaid, langzaam fijn
gewreven.
Al even primitief is zo'n te Sichem op
gegraven olielampje, een simpel bakje van
aardewerk met een even tuitende rand
waarin de pit gelegd werd, terwijl de bij
behorende oliekruikjes, die met hun pun
tige voet hier niet zouden kunnen staan,
als ze niet in een houdertje gezet waren,
ons onmiddellijk duidelijk maken, dat ze
gewoon in de lemen vloer werden gezet.
Hier wordt een éaeeld gewekt van eenvou
dig. landelijk leven, onmisbare achtergrond
eigenlijk van menig Bijbels verhaal. Een
reukaltaar, een schaal voor plengoffers,
een slinger zoals de herders die gebruik
ten, een wijnzak, dingen, die herhaaldelijk
in de Bijbel genoemd worden en waarvan
men zich doorgaans nauwelijks een voor
stelling vormt, zijn hier aanwezig.
Natuurlijk zijn er ook voorwerpen, die
een blik gunnen op de meer officiële
historie van Israël Zo vinden we hier een
repliek van de beroemde steen, waarin
koning Mesa omsft-eeks 860 Chr. van zijn
overwinning op koning Orari gewaagt.
Of die andere steen (eveneens een afgiet
sel) waarvan de tekst verhaalt hoe onder
koning Hizkia het kanaal tot stand kwam.
dat de bron Gihon, buiten de stadsmuur
van Jeruzalem gelegen, verbond met een
vijver in de stad.
Bijzonder interessant is dan verder ook
het afgietsel in gips van een Grieks op
schrift opeëen steen uit de voorhof der
heidenen van Herodes' tempel. Het „ver
boden toegang" werd de ongelovige wel op
drastische wijze kenbaar gemaakt, de tekst
luidt immers iri vertaling:
„Geen vreemdeling kome door de tem
pelomheining, wie daarop betrapt wordt,
heeft het zichzelf te wijten als hij met de
dood wordt gestraft."
Maquettes van Tempelberg
en Jeruzalem
En hiermede wordt onze aandacht dan
reeds gericht op de Tempelberg te Jeruza
lem. waarvan een groot model ons de
tegenwoordige situatie duidelijk maakt,
Een wijd, trapeziumvormig terrein, om
muurd en verdedigbaar als een vesting,
met iets uit het midden, alweer door mu
ren omgeven, de Omar-moskee, op de
plaats waar vroeger de Joodse Tempel
heeft gestaan Belangrijker nog. mooier
ook van uitvoering, is een maquette van
Jeruzalem ten tijde van Jezus. Het ge
accidenteerde terrein, waarop de stad ge
bouwd was, de heuvels en de dalen Hin-
nom en Kedron zijn zeer goed waarneem
baar terwijl het nu ook duidelijk wordt,
hoe de Tempel, het paleis van de hoge
priester Kajafas. en dat van Herodes. de
hof Gethsémané en Golgotha ten opzichte
van elkaar gelegen waren. Een reconstruc
tie die uiteraard wel niet tot in de details
Juist zal zijn, maar die niettemin zeer ver-
Vele bezoekers zullen het belang van een
maquette als deze onmiddellijk inzien,
doch er bestaat een kans, dat men tegen
over de hier tentoongestelde Egyptische
oudheden enige bevreemding zal gevoelen
en zich zal afvragen welk verband met de
Bijbel hier nu eigenlijk aanwezig is. Men
weet allicht, dat de Egyptische godsdien
st ïae opvattingen ten nauwste samenhingen
met een dodencultus, die neigens ter
wereld zo Intens bedreven werd. Maar was
het daarom nodig hier twee gemummifi
ceerde handen te laten zien U hier «iog
wel een betrekking tot de Bijbel te vin
den? Maar lezen we niet in Gem 50 .2
En Jozef gebood zijnen knechten den
medicijnmeesters dat zij zijnen v*6er bal
semen zouden en later in vr. 28: „En
Jozef stierf, honderd en tien jaren oüq
zijnde; en zij balsemden hem, en men lel
de hem in eene kist in Egypte".
Hier ligt een aanknopingspunt, ue wijze
waarop de Egyptenaren de lichamen van
de gestorvenen wisten te conserveren, is
dus zeker - zij het dan tijdelijk voor.de
Israëlieten van belang geweest. Maar met
deze erkenning komt dan ook de Egypti
sche dodencultus binnen het veld vgri de
Bijbelse belangstelling. Vandaar dan op
deze tentoonstelling al deze voorwerpen,
die daarop betrekking hebben: de lijkbeeld-
jes in mummiegedaante, dienaren voor da j
afgestorvene, de grafstenen in de vorm
van een schijndeur met een voorstelling
van het aanbieden der offergaven in schil
derwerk of reliëf. Vandaar ook zo'n beeld
je van Osiris, heerset over de onderwe
reld en dat van zijn gemalin Isia, die het
Horus-kind op de arm draagt.
Zelfs dat prachtige reHëf van een ezel
kudde, ogenschijnlijk een werelds motief,
behoort in deze sfeer. De grafkamers der
Pharao's kregen Immers grote reliëfs,
waarop de oogst, de visvangst, het berei
den der spijzen, in alle uitvoerigheid wer
den voorgesteld. Niet ter versiering, voor
de gestorven Pharao moest evengoed nog
gewerkt worden als eens voor de levende,
ook nu nog had hij behoefte aan spijs en
drank en het teken, het beeld, verschafte
hem die op magische wijze. Ook zo'n reliëf
van een ezelkudde had eens een plaats
aan de wand van een grafkamer.
Onovertroffen stijlgevoel
Hier, zo goed als bij de meer hiëratisch-
strenge beeldjes wordt het duidelijk wat
de voortbrengselen van de Egyptische
beeldhouwkunst zo onvergelijkelijk maakt:
een onovertroffen stijlgevoel, dat zich uit
spreekt in groot gehouden en volmaakt
zuivere vormen, zonder dat fijnheid en ge
voeligheid in de bewerking worden opge
offerd aan het streven naar grootse samen
vatting. Bij alle geslotenheid en strengheid
hebben vooral de kleinere beelden en de
reliëfs een verholen lieflijkheid, die men
zeker niet zo gemakkelijk in het Babyloni
sche beeldhouwwerk ontdekken zal. Wat
daarvan op deze tentoonstelling te zien
is enige reliëfs in afgietsel met jacht
taferelen en een origineel met de voorstel
ling van een zittende koning munt uit
door een ongelooflijke drastische karakte
ristiek, maar dit werk ia ontegenzeglijk
uit een andere geest geboren. Hier leven
de felle accenten van kracht en strijd; er
was hoge moed, maar zeker ook wreedheid
in de zielen van deza Babyloniërs. Maar
hoezeer de stijl i van deze reliëfs ook van
die der Egyptische verschilt, enige dingen
hebben ze gemeen: gevoeligheid in de be
werking, evenwichtigheid, maat
Trouwens, de laatste eigenschappen la
ten zich ook bewonderen in de heldere,
evenwichtige en boeiende figuurtjes van
het spijkerschrift in een cylindervormtge
steen uit de tijd van Nebukadnezar II;
nauwkeurigheid en gevoel \oor rhythme
gingen bij de „schrijver" die deze teken
tjes grifte, hand aan hand. Men voelt het;
schrijven was evenals het beeldhouwen een
sacrale handeling, wie omging met teken
en beeM, moest een gewijde zijn. Hij had
een andere bedoeling dan die van het prac
tise!» en meestal kortstondig nut: hü had
het gevoel, te werken voor de eeuwigheid,
r.n mj^chien dat Juist in dit besef de ge
weldige cultuurscheppende kracht van het
j6ude Oosten gelegen was. In leder geval
zijn er ook op deze tentoonstelling genoeg
aanwijzingen te vindon, die deze Veron
derstelling schijnen te wettigen.
R.
Prof. Edelkoort leidde de
tentoonstelling in
De tentoonstelling is gistermiddag in het
museum ..Het Catharina Gasthuis" door
burgemeester James geopend.
Prof. dr A. H. Edelkoort. hoogleraar te
Utrecht, leidde de expositie bij de talrijke
genodigden in. HU vestigde in de eerste
plaats de aandacht op het feit. dat de Bijbel
een Oosters boek is. dat spreekt uit 'n andere
cultuursfeer en in een andere taal dan de
onze. Het is niet gemakkelijk ons te ver
plaatsen in deze vreemde cultuurwereld,
die bovendien enige duizenden Jaren gele
den bestond. Daarom is het zo'n verheugend
feit, dat er verzamelingen zijn. die een beeld
van de cultuur van het oude Oosten kunnen
geven. Zulk een collectie is die van het
Bijbels Museum te Amsterdam, waarvan
men hier een gedeelte kan aanschouwen,
een gedeelte, dat echter aangevuld werd
met wat het Rijksmuseum van Oudheden
te Leiden voor deze expositie afstond.
Oorspronkelijk, aldus spreker, heeft de
Oud-Testamentische wetenschap zich al te
zeer geconcentreerd op Israël, thans ziet
men echter in. dat Israël herhaaldelijk ele
menten van zijn cultuur en cultus aan
Mesopotamië en Egypte ontleend heeft-
Vandaar dat hier ook Egyptische en Baby
lonische oudheden getoond worden, al
wordt de kern van deze tentoonstelling ge
vormd door de maquettes van Jeruzalem en
de Tempelberg.
Prof. Edelkoort behandelde vervolgens de
centrale plaats, die Jeruzalem en de Tempel
in het Israëlische volksleven innamen.
Herhaaldelijk werd de stad in de loop der
eeuwen verwoest, steeds weer wist zij zich
te herstellen, zodat men inderdaad kan
spreken van een stad met een blijvende
jeugd, een eeuwige stad.
Toch ligt ook Jeruzalem voor velen nog
(Advertentie)
«pil
Heett V onze nieuwe
al gezien?
Geen rammelende glazen meer. daar a
deze glazen niet geschroefd, doch -rl
electrisch in het montuur gelaal jy
worden.
Daar wij onze werkplaatsinstallatie i§
ook met dit nieuwe lasapparaat uit- m
gerust hebben, zijn eventuele glas- if
reparaties ook weer in de kortst U
mogelijk tijd gereed.
K. TIENDEWEG 22
^l>ll'ul'"mlJI'ïïll'n'liii^nTMiiiir'"iirTiiiiiiiuiiii8iiBMi^
Sport op Kerstdagen
Voètbal: Tweedé- Kerstdag: O.S.V.-
straat, aanvang 2.30 uur.
Apothekersdienst
cepten) Apotheek Oren|el. alleen 1
Hendrikstraat ISc en J. Rond. Kleiweg 78.
Dokterstelefoon: 4020
Doktersdieiwt
Kettler. Gouwe tM
dag: C.
en H. A, M Eijkman, Westhaven 63 (telefoon
2882).
Tweede Kerstdag:
(telefoon 33M) en H. nccmju. v,i«uïhi»m«»i
(telefoon S*J2).
Tandartsen. Eerste Kerstdag van 11.18—12
uur: R. A. van Wingerden. Kattenatngel 44c
(telefoon 4020, dokterstelefoon).
Tweede Kerstdag van 11.20—12 uur: N. Be-
zemer. Van Itersoplaan 2 (telefoon 4020, dok
terstelefoon).
MARKTBERICHTEN GOUDA.
Veemarkt 1 slachtvarken, geert*notering;
7 nuchtere kalveren 40—46. Handel vlug.
KAASMARKT GOUDA.
Aangevoerd 32 partijen I 2.34—2.37; 2e
kwaliteit 2.30—2.33. Handel flauw.
Zo langzamerhand Is het een traditie ge
worden, zei ds J. J. Koning in zijn inleidend
woord op de Kerstwijding van de wijk-
gemeente binnenstad van de Ned. Herv. Ge
meente gisteravond In het Veemarktrestau
rant. dat we ons samen op het Kerstfeest
voorbereiden. Wij zijn niet samengekomen
voor elkaar, maar voor een wonderlijke
gebeurtenis. Ik heb uit het Oude Testament
gelezen dit waren enkele gedeelten uit
Jesaja en ik heb het met opzet gedaan,
want het Kerstfeest is al eeuwen geleden
voorbereid. Het Kerstgebeuren kon alleen
plaatsgrijpen in Israël, omdat dit volk ver
wachtte. Veel mensen geloven, aldus de
predikant, dat aan het einde der wereld de
aarde één grote begraafplaats zal zijn. We
moeten echter verwachten, zoals de Joden
verwachtten.
Het Kerstfeest is geen feest, dat we kun
nen begrijpen, maar dat we moeten beleven.
We kunnen niet meer tot innerlijke rust
komen, we vervallen tot sleur door het ge
jacht van deze tijd. We komen niet meer tot
persoonlijke omgang met God. Dit veer-
spiegelt zich in de tegenwoordige jeugd
de ongrijpbare jeugd. Ze kent geen rust en
heeft nergens belangstelling voor. Deze
jeugd zal de binding van God zelf moeten
ontvangen.
Ds Koning heeft zich afgevraagd, hoe hij
het evangelie aan deze jonge mensen kan
doorgeven. Hij heeft gedacht aan de film,
maar deze vindt hij te onrustig en te vluch
tig. Het stilstaand beeld heeft het voordeel,
dat er fantasie nodig is en men zich het
beeld zp eigen kan maken.
In beeld gebracht
Met dit doel voor ogen i« ds Koning
gekomen tot het maken van bijbelse diora
ma's. Het is een werk van ongeveer een
jaar geweest. Het taferee] doet denken aan
de flanelborden, die tegenwoordig op Zon-
dassscholen worden gebruikt, maar het dtn-
roma heeft het grote voordeel, dat er diepte
in het beeld zit.
De aanwezigen hebben deze diorama's ge
zien. Bij elk van de zes taferelen las ds Ko
ning het toepasselijke schriftgedeelte en
sprak een korte meditatie uit. Het beeld
geeft het feit zonder afleidende bijzaken en
door het gesproken woord kreeg het voor
de toeschouwers diepere'betekenis.
Zo werd een diorama vertoond, waarop
men ziet. hoe Jozef aan de gesloten deuten
van Bethlehem klopt.
U denkt, zei ds Koning, natuurlijk aan
Marfa en hebt medelijden met haar door de
toestand waarin ze verkeert. Maar dit doet
u, omdat u aan uzelf denkt. Jezus klopt aan
de deur van ons hart en hoort dan: het s'-«m
me zeer. maar er is geen plaats. Soms zelfs:
het spiit me wel. maar ik ben alEh«-t«f*n*k
Jezus gaat ook vanavond langs de deur van
ons hart en hij klopt. Alleen wanneer we
stil zijh, kunnen we zijn kloppen horen We
zullen moetef» belijden dat we hoide-HPn
keren hebben opengedaan, maar niet bin
nengelaten.
25 December is het Kerstfeest Dat wordt
het vanzelf. In ons hart wordt het alleen
Kerstfeest, als we zeggen. Heer. kom in ons
hart.
Op de aanwezigen heeft deze bijzondere,
drukbezochte avond zeker indruk gemaakt
en niet in de laatste plaats door de af en
toe bijna dichterlijke stijl van het gesproken
woord.
Een strijkje zorgde voor muzikale omlijs
ting en begeleidde de samenzang.
In de Westerkerk
In de Westerkerk werd glsteravondi ter
voorbereiding van het Kerstfeest een wij
dingsbijeenkomst gehouden van de Ned.
Herv Wijkgemeente II.
De goed bezette kerk was «temraii yer-
tféraf en daarom besloot de inleider met de
wens, dat deze tentoonstelling naderbij mag
brengen wat véraf ligt.
„Niet alleen het verstandelijk weten, ook
het diepere geestelijke beztt rpoge hier ver
rijkt worden", aldus besloot prof. Edelkoort
zijn inleiding.
Burgemeester James wekte predikanten,
leraren en onderwijzers op. toch vooral met
hun leerlingen deze tentoonstelling te bezoe
ken. Ook voflr de jeugd is hier heel wat te
leren.
sierd en verlicht en een grote kerstboom op
het podium wekte de bewondering van d«
vele aanwezige kinderen.
Uit de schat van Kerstliederen zongen een
kinderkoor en de aanwezigen het Kerst
evangelie uit Lucas werd gelezen en de he
ren W. A. P. Smit, J. v. Doorne en H. de
Bruin declameerden.
Ds H v. d. Akker hield een korte Kerst
overdenking. waarin hij zei. dat wij, ons
klaarmakend voor Kerstmis, niet moeten
denken, dat wij Kerstfeest kunnen méken'
Kerstviering keert leder Jaar terug en wordt
eigenlijk zo gewoon voor ons.
Is het echter zo vanzelfsprekend, dat
Jezus geboren is? Het was niet 's mensen
verdienste, dat Gods Zoon op aarde kwam,
de aarde, welke in die dagen in Israël een
sombere aanblik bood Want van het eer
tijds grootse en machtige Joodse volk en
zijn glorieus Davidshuls was een geknecht
volk overgebleven, dat zich met angst en
beven afvroeg wat toch de volkstelling van
keizer Augustus te betekenen had.
Maar God vertrouwde Zijn Zoon toch toe
aan Israël, ondanks de ongunstige omstan
digheden van menselijk standpunt uit be
zien.
Zo kunnen wij ons Ook wel voor Kerst
mis voorbereiden, doch geen Kerstfeest ma
ken. dat kan alleen Hij, ook In onze dagen.
Mogen we ons zo op het Kerstfeest voor
bereiden, uitziende naar Jezus en Zijn
komst, aldu^ besloot ds v. d. Akker.
i
(Van onze speciale verslaggever)
Goedkoper bouw lager grondprijs
er behoefde niet geheld te worden, de fa
briek is *o op de stevige kiel neergezet
gelegenheid tot altbreidlng, betere moge
lijkheden voor de personeelsvoorziening, dst
s(Jn zo met enige gunstig geschte mogelijk
heden de redenen, waarom de kinderstoe
len- en bowmfabriek, de Klbefa, vsn de
firms Gebr. Plomp hst oude nest Waddinx
veen. waar het bedrijf sinds sjjn oprtehtlng
In 1999 wss gevestigd, heeft verlaten om
uit te zwermen naar Zevenaar, waar de
nieuwe fabriek gistermiddag is geopend en
als een welkome aanwinst van het Indus
trieel potentieel is ingehaald.
Vier en veertig jarten is de Kibofa in een
voormalig schoolgebouw aan de Zuidkade
In Waddinxveen gevestigd geweest, tot in
1943 het fabriekspand met zoveel woningen
in zijn omgeving op laat van de Duitsers,
die een schootsveld op de rijksweg wilden
hebben, is afgebroken. Het bedrijf heeft
toen onderdak gevonden aan de andere
zijde van de Gouwe in een bestaand hou
ten gebouw aan de Henegouwerweg. Het
floreerde en juist die bloei is oorzaak ge
worden van het vertrek. De ruimte werd
allengs te klein, de conditie van het nood-
verblijf was niet al te best en al die om
standigheden brachten het zaad van een
gedachte tot nieuwbouw tot ontkieming,
zoals de directeur, de heer N. T. P^Plomp.
zeide, toen hij bij de ingebruikneming van
het nieuwe pand zijn talrijke gasten een
overzicht gaf van de geschiedenis van zijn
bedrijf. „Wij hadden een nieuw pand nodig
en dat hebben we nu als een vrucht van
taaie volharding," constateerde hij met
grote voldoening.
Driemaal zo groot
De keus is gevallen op Zevenaar en hier
heett de Kibofa op het gemeentelijk in
dustrieterrein achter het station een mooie
nieuwe fabriek laten bouwen, die wel een
zeer grote vooruitgang is ten opzichte van
de oude toestand. Had de onderneming in
Waddinxveen een ruimte van 400 m2. in
Zevenaar beslaat zU 1300 m2 en zij omvat
daar een kantoor en vier flinke, moderne
fabriekshallen, alles vlakbouw. Bovendien
vormt een ruim terrein een reserve voor
uitbreiding.
In Waddinxveen waren er twintig man
personeel. In Zevenaar zal met een iets
groter aantal worden gestart en de grote
ordervoorraad geeft hoop, dat het aantal
verdubbeld zal worden. De nieuwe fabriek
heeft een capaciteit voor tachtig man. maar
dat is uiteraard tqfkomstmuziek. Het Is een
(Van onze correspondent)
De raad van Ouderkerk a.d. IJssel kwtm
onder voorzitterschap van burgemeester
Neet in vergadering bijeen.
Op voorstel van B. en W. besloot de raad
medewerking te verlenen aan het verzoek
van het bestuur van de Vereniging tot
stichting en Instandhouding van scholen
met den Bijbel alhier, om medewerking
voor de aanschaffing van twee nieuwe
bordstellingen ter vervanging van de nu
aanwezige, die verouderd en versleten zijn.
Besloten werd ook tot toelating van de
heer C. Trouwborst als raadslid.
Met de N V. Bank voor Ned. Gemeenten
werd een viertal vaste geldleningen aange
gaan, te weten een van 88.000 en een van
212.000 voor het bouwen van 30 woningen,
een van 58.210 voor de consolidatie van
vlottende schuld aangegaan voor de aan
koop van een autobrandspuit, het aanleggen
van het plantsoen en de verbouw van de
bijz. lagere school en een van 56.720 voor
de consolidatie van de vlottende schuld,
aangegaan voor het bouwen van vier du-
plexwoningen.
De raad voorzag in twee vacatures in de
commissies tot wering van schoolverzuim
door de benoeming van de heer W v. d.
Haar en de heer P. A. de Graag.
Bij de behandeling van de gemeentebe
groting 1953 drohg de heer Demper er op
de vermakelijkheidsbelasting af te
(Advert entte)
Met Kerstmis
naar Ter Gouw
Beide dagen van 4 uur af muziek
GEZELLIGE SFEER
Vergaderzalen Prima keuken
Gedeelte van de maquette wan Jeruzalem ten tijde van Jezus. In het midden, voor de
binnenste stadsmuur, de drie kruisen van Golgotha daarvoor de hof i>an Jozef van
Artmathea. Op de achtergrond in het midden de Tempel (grote rechthoek), links
daarnaast het Rechtsgebouw.
In afd. A van de competitie der verenig
de biljartverenigingen „Gouda en Omstrtj
ken" haalde koploper Belvédère alle pu
I ten binnen Het stuurde DONK 2 met
handen terug. J Kerrebijn won in 20 b<
ten van H. Naderend en W. v Oudsh(
'in 19 beurten, moy. 4.36 van H
Viersprong—VOG werd een ove
voor de thuisclub. G Luijtjes gaf
burg geen kans en won in 14 beurl
5.28. Belvédère 2 an Sportief deel
lange partijen de punten, evenals
en DONK 3. Alleen G. de Bruin* (D)
uit zijn slof. Hij beëindigde zijn
13 beurten, moy. 8J)7.
In afdeling B nam VOG bij Sportief de
meeste punten mee naar huis. A. v. Zwie-
nen (V) maakte zijn partij in 16 beurten
uit. moy. 3.37. Belvedère leed in eigen huis
een nederlaag tegen DONK 2. A. de Boer
D) won in 16 beurten, moy. 8.50. J. de
Kamper redde voor Belvédère de eer in
beurten.
De uitslagen zijn:
Afdeling A: Belvédère—DONK 2 8—0.
V.ersprongVOG 62, Moordrecht—'t Wa
pen van Góuderdk 2—8, Belvédère 2—Spor
tief 4-4. DONK 1DONK 3 4—4
Afdeling B: Sportief—VOG 2-8. Belvé-
dèreDONK 2 2-6. DONK 1—DONK 3
0—8, 't Wapen van Gouderak—DOS n,b.
schaffen of in elk geval de verordening zo
te herzien, dat alleen ondernemingen, die
winst beogen, eg onder vallen
De voorzitter beloofde dat B. en W In
de volgende vergadering met een voorstel
zullen komen.
De heer Demper bracht ook de huisnum
mering ter sprake. De voorzitter zei, dat,
zodra de straatgeving beslist is. daarmee
zal worden begonnen. Na enige discussie
besloot de raad de navolgende namen vast
te stellen: Schaapjeazijde, IJsseldijk-Noord.
Lage weg. IJsae liaan, Oostksde, Dorpsstraat
Steiger, Kalverstraat. Kerkweg, Oudeland-
seweg, Tiendweg-Oost, Tiendweg-Wert,
Wilhelminastraat, Burg. Neetstraat, Ju-
lianastraat. Dekkerstraat, Tuindorp, lJssel-
dijk-West De huisnummering zal na de
raadsverkiezing worden uitgevoerd. De
heer Heuvelman vroeg de post voor de huur
van de zolder aan het Groene Kruis van
50 terug te brengen op 5. B. en W. voel
den hiervoor niet en stelden voor de post
subsidie Groene Kruis met 50 te verho
gen. waartoe de raad besloot:#
De heer Heuvelman had alle lof voor de
manier waarop de gladheid in de gemeente
bestreden wordt. Hij vrt>eg echter of het
geen aanbeveling verdient bij het aanwezig
zijn van een ijsdek pekel te strooien. De be
groting werd daarna zonder verdere wij
ziging vastgesteld Daarna kregen de
raadsleden gelegenheid de tekeningen van
de te bouwen woningen te bekijken. Er zul
len 4 grotere woningen worden gebouwd en
26 kleine.
De heer Heuvelman sprak tenslotte de
hoop uit dat in 1953 nog eens aandacht
wordt geschonken aan de bouw van een
badhuis en het aanleggen van een schip-
pershaven.
De voorzitter antwoordde, dat het aan
leggen van een schippershaven nog in be
spreking is. Het Groene Kruis heeft ge
dacht aan de bouw van een badhui* naast
het te bouwen Groene Kruitgebouw. De fi
nanciën laten het eehterntaLJtoe.
Aangezien alle itfadsleden herbouwen van
een badhuis gewenst achten. zullen\B en
W. zich beraden over de mogelijkheden^,..
bedrijf, dat tljn afset in eigen land vindt,
van de eigen producten en van de grossier-
derij In aanverwante artikelen Vijf man,
die al In Waddinxveen aan het bedrijf wa
ren verbonden, zijn medegegaan en hun ge
zinnen. o.a. één uit Gouda, hebben in Zeve
naar een woning Ui de nieuwbouw gevon
den. De overige arbeiders hebben in an
dere bedrijven in de eigen streek werk ge
kregen, hun plaatsen zullen in Zevenaar
worden ingenomen door werkkrachten uit
die gemeente en omgeving
Met vreugde begroet
Ais een welkome versterking van de
werkgelegenheid In de Lijmers, die een be
trekkelijk grote werkloosheid kent, be
groette dr J. A. Nillesen. de directeur van
het Economisch Technologisch Instituut te
Arnhem, bij de met het aanzetten van de
fabriekssirene ingeluide opening de vesti
ging in Zevenaar. bok de burgemeester van
Zevenaar. de heer F. van Gent, sprak zijn
grote vreugde uit over de komst naar zijn
gemeente alt een mogelijkheid tot vergro
ting van de plaatselijke welvaart en dat
deed ook de heer B. J Joosten, de direc
teur van een Instituut, dat Zevenaar rijk is
en die er haar werk van maakt de indus
trialisatie aan te moedigen, de N V. tot be
vordering van industrievestiging te Zeve
naar. de I.V.Z Tot de vele sprekers zij
allen spraken de beste wensen voor succes
uit behoorde de heer A. C. van Eek
hout, de bedriifsleider van de Kibofa. wie
de directeur in het bijzonder waardering
had betuigd voor zijn grote steun en die
op zijn beurt namens het personeel een
bank aanbood.
Een Waddinxveense stem klonk bij mon
de van de heer A Noorlander. die als
familielid zijn gelukwensen aanbood en als
raadslid van Waddinxveen er zijn spijt over
uitsprak, dat dit bloeiend bedrijf voor zijn
gemeente is verloren gegaan
Op een receptie in een der fabriekshal
len. waar vele bloemstukken en geschenken
spraken van de sympathie en het mede
leven uit ruime kring. hebben velen de
heer en mevr. Plomp—Noorlander geluk
gewenst en de felicitaties gingen ook uit
naar mevr J. Plomp—Bos. de echtgenote
van de grondlegger van het bedrijf, de heer
B Plomp, die zelf wegens ziekte niet aan
wezig kon zijn.
Eerste Kerstdag
Ned. Herv. Gemeente Sint Janskerk
(Achter de Kerk 5) 9 en 10.30 uur dr Gerh.
Huls. 5 uur ds G. Boer. Hedenavond 1030
uur Kerstwijding; sprekers dr G. Huls en
ds H v. d. Akker Westerkerk (Errtnnstraat
33) 9 en 10.30 uur ds H M Cn ossen (Jeugd
diensten), 5 uur ds J. J. Koning.
Ver. van Vrljz Ned. Hervormden (Pe
perstraat 128) 10.30 uur ds J Verdonk.
Remonstr. Geref Gemeente (Keizer
straat 2) 11 uur ds H. J. de Wijs.
Evantr Lutherse Kerk (Gouwe 134) 10
uur ds W F. Schroder Hedenavond 23 uur
Kerstwlidlng met medewerking Kerkkoor.
Oud-Ksth Kerk (Gouwe 107) 10.30 uur
Hoogmis. 7 uur Vespers. Hedenavond 23.30
uur Kerstnachtmis
Geref. Kerk (Turfmarkt) 10 uur ds A.
Nljhuis. 5 uur de W. van DUk.
Geref. Kerk art 31 (Turfmarkt 54a) 9.45
en 4.30 uur ds G Koenekoop
Geref. Gemeente (Rtattonsplein 15) 10
en 5 uur dr C. Steenblok
Chr. Geref Kerk (Gouwe 141) 10 en 5 uur
prof J. Hovius. Apeldoorn
Nederd Gerat Gemeente (Turfmarkt 23
achter) 9 30 en 4.30 uur ds Joh. van Weizen.
Vrije Evpng Gemeente (Turfmarkt 23)
6. 10 en 5 uur ds J, I. van Wijck.
Vrtje Geref Gemeente (Zeugstraat 38)
10 uur ds H. J Grisnigt
Leger des Heils (Turfmarkt 111) 6 uur
Kerstbidstond, 10.30 uur Heiliglngsdienst.
3 30 uur Kerstdemonstratie. 8.30 uur open-
luchtsamenkom«t Markt. 7i30 Kerstjubel;
leiders majoor en mevr. S Barteling.
Kerk van Christus en de Heiligen van
de Laatste Dagen (Spieringstrsat 49) 5 uur
dienst.
Goudse Stadsevangelisatie (Spieringstraat
2a) 8 uur Kerstwtjding. 10 30 en 7.30 uur de
heer W. F. Kloos
Tweede Kerstdag
Ned. Herv. Gemeente. Sint Janskerk
(Achter de Kerk) 5) 10 uur ds G. Boer;
Westerkerk (Emmluitraat 33) 10 uur ds H.
v. d. Akker
Evang. Lutherse Kerk Trouwe 134) 4 uur
Kerstfeest Zondagsschool
Oud-Kath Kerk (Gouwe linü 9 uur Hoog-
Di
Geref Kerk (Turfmarkt 60) iq uur Kerst-
zon gdi ens t
Geref Gemeente (Stationsplein 15) 10
uur dr C. Steenblok.
Chr. Geref Kerk (Oouaée 141) 10
prof J. Hovius. Apeldoorn/
Nederd. Geref Gemeen» (Turfmarkt 23
achter) 9.30 uur ds J^h. van Weizen
(doopdienst).
Vrije Evang Gemeen*® (Turfmarkt 23)
10 uur ds J. I van Wijt
Leger des Heils (lurfmarkt 111) 7 30 uur
Familie-Kerstfeest/leiders kolonel en me
vrouw Huijg.
galijn (Turfmarkt 142) 7 uur da R. Kok.
ivends ve
'ooral Zaterdags- en Zondagsavonds var- Nieuwerkerk a. d. IJssel, heeft zich voor de
irzaken opgeschoten dorps jongens in Lek- politierechter te verantwoorden gehad een
ierkerk en omliggende dorpen allerlei 46-jarige bedrijfsleider, thans chauffeur,
chandaligheden. waaraan de rusügafcbe- aldaar woonachtig.
woners zich steeds meer ergeren. Zo was Verdachte gaf de verduistering toe. Het
op Zondagavond 19 October j-1- een 24-jarlge bleek, dat hij vroeger een kolenhandel had
ikwerker uit Ouderkerk e. d. Uasel ver- geëxploiteérd. die later in een N V. werd
te Lekkerkerk. waar hij omgezet met als directeur Iemand, die vroe-
U«k trkwgad kreeg met ger In de kolenbranche vertegenwoordiger
ie Jongemanheq kregen geweest was. Verd die toen ondergeschikte
scholden elkander uit was geworden in de zaak die eerst zijn
gevolg was éen vecht- eigendom was. had node berust in deze po-
over de straat rolden. I sitie. Men zou hem allerlei gungtige voor-
aarbij een stuk uit de waarden gesteld hebben, waarvan echter
zijn woedende tegeöstan-
'bij de politierechter te Rot-
t. Het bleek dezelfde jongen
onlangs werd veroordeeld wegens
stelen van chocolade uit een automaat en
vernieling van een waterleidingkraan.
De officier wenste een voorbeeld te stel
len aan de vechtlustige dorpsjeugd en eiste
behalve een onvoorwaardelijke boete van
50. subaidalr 20 dagen hechtenis, een week
voorwaardelijk met een Jaar proeftijd.
Daar de b«trokkene het plan heeft als
landbouwer naar Amerka te emigreren
heeft de rechtbr hem dit niet willen belem
meren door oj legging van een voorwaarde
lijke vrijheidsstraf. Hij veroordeelde tot dd
gevraagde boe
Verdacht in
duiaterd ven
Knecht in eigen zaak
totaal 2000 ta hebben ver
een brandatoffenhandel ta
nooit IeU gekomen is. Verd. was er toen
toe overgegaan geldbedragen, düe hij aan de
N.V. moest afrekene» voor zichzelf te ge
bruiken. Tot op heden had hij ftleta terugbe
taald, doch hö verwacht hulp van enige
vrienden.
De officier achtta het feit ernstig genoeg
om een geheel onvoorwaardelijke straf te
eisen. Hij wilde dat echter niet doen en vor
derde 100 boete, subsidiair 50 dagen hech
tenis, plus vier maanden voorwaardelijk met
S Jaren proeftijd.
De raadsman, mr De Heer. zag in deze
zaak een tragtach element, omdat zijn cliënt
ale ondergeschikte in zijn vroegere zaak had
gewerkt ale een paard, waarbij bet hem
steeds tegen zat. Zijn administratie geraakte
In het ongerede en door allerlei andere om
standigheden vergreep hij zich ten slotte aan
da geldsbedragen, die aan de N.V. toebe
hoorden. PI. vroeg strafvermindering
Het vonnis luidde conform de «Ie.
WOENSDAG 24 DECEMBER 1952
Zeven jaar geleden had Japke, op aandringen van
Omke SJoerd, moeders oudste broer de betrek
king aangenomen als eerste meid op de .Renaka
Hotv%". Japka was een Twentse boerendochter. Haar
vsder had maar een klein gemengd bedrijf, sodyt
haar moeder, die zelf van een grote Frieac boerderij
afkomstig was. het werk beat alleen af kon vooral
omdat Japke's Jongere zuator ook al aardig de han
den uit de mouwen begon te steken.
Toen Omke Sjoerd dan ook schreef: Laat Japke
Jiierheen komen, want op een van de boerderijen
hier in de buurt U een plaats vacant ais eerste meid,
«n het is een mooi bedrijf, waar ze doodverlegen
pitten om een paar flinke vrouwenhanden had
Japke daar dan ook wel oren naar. Zo kwam za dus
terecht op de ..Renske Hoeve".
De boer en de boerin hadden haar direct ila
eigen kind aangenomen in hun gezin. Zelf hadden
te vijf kinderen. Twee flinke Jongens en twee even
flinke meisjes tussen acht en veertien jaar Maar
dan was er ook nog een Jongetje van vier. Een klem
kereltje met dunne beentjes en een veel te groot
hoofd. Hij kon nog niet lopen en ook niet praten en
het had zo goed als geen haar.
„'t Affelkuken" had Japke hem dadelijk in ge
dachten genoemd. Een onvolgroeid kuiken, dat te
vroeg uit het ei gekropen was.
Het eerste jaar van Japke's verblijf op de .Renske
Hoeve" ging alles naar wens Wel moest ze flink
pootaan spelen, maar ze was gezond en sterk en ze
hield van het boerenwerk vooral, op deze grote
boerderij. Toen echter kwam het beruchte jaar van
de Spaanse griep. Dat vreselijke jaar. waarin de
gevreesde ziekte als de zogenaamde longenpest op
een schrikbarende wijze huishield onder de bevol
king. Ook de „Renske Hoeve" werd niet gesi&ard
en iedereen werd ziek. behalve Japke. Ondgnks haar
grote toewijding, haar dag en nacht ln de weer zijn
met de verpleging en verzorging van mens en dier, f
Stierven de boer en zijn vrouw op dezelfde dag en
Japke bleef zitten met de zorg voor het grote bedrijf
en de vijf jonge kinderen. De boer en zijn vrouw
hadden geen naaste familie, zodat er niemand was
die deze zorg van haar kon over nemen en Japke'
voelde zich dus verplicht op haar post te blijven.
In het eerst had ze wat moeilijkheden met het
andere personeel dat haar maar niet voetstoots van
de ene dag op de andere als principaal>wilde be
schouwen. maar gelukkig was de boer vóqr hij stierf
nog m staat geweest, de notaris te laten rbepen en
ZhJto rif, te.k<inen' uat Japke rechtszekerheid ver-
(„L i e" h?ar ei«en- gedecideerde, ont-
a.k i houding, maakten .dat de [anderen
zich ai spoedig aan haar leiding overeaten. Het
duurde bovendien -niet zo lang of de oudste]
hel met"ëërfmp"(Hflink meA 'odatuJaPke Fenzaam. zo onuitsprekelijk eenzaam voel-
SS «1 kon bofw™ke„" SStaJES"£,,d h '«Pk» P"otS.ling haar
de hooD en He wens van L !L zelfbeheersing kwül raakte en met het hoofd
«eweest He LZ „Ji "uder,s was| voorover op tafel in snikken uitbarstte,
laten leren. Due eodr. Jepke «Se d h<3 J0'!'' dr0«« Jfkken Ze hoorde niet hoe
dat de kinderen over goede heriem beschT ft ft",' """"ft* en ?let
ten w»rlrt» n„a Isne, u a l J r.oe het Affelkuken beschroomd de keuken
stndieseld voor h*n »«n H bmnenkwam. Ontsteld bleef hij op een af-
Hrt AffSkuken hWf £hwSS*") Bland naar haar elaan ki*en -Kerstavond.
'ZkTTZ.S'SuZiïZ elr^eTd Klevend de .tapke tussen h.a,
(28 December)
Allerkinderen vertoont een Christelijk
karakter en herinnert aan het ver
moorden der „Onnozele kinderen" te
Bethlehem. Die dag 29 December
viert men feest in de weeshuizen. In de'
families zijn de kinderen baas, of eigenlijk
het jongste kind, dat dan mag zeggén, wat
die dag gegeten wordt. De, kinderen vo#i-
ren het huiscommando, zegt prof. dr Jo».
Schrijnen in zijn „Nederlandsche Volks
kunde".
In Zuid-Nederland, Noord-Brabant en
Limburg leeft nog spaarzaam het gebruillk
dat de kinderen op die dag. in het pak
hunner ouders gestoken als vader en
moeder over straat lopen en zich bij
hun familieleden laten zien.
Plaatselijk is dit gebruik ontaard in een
bedelpartij, zo bijv. in het Land van Waas.
waar men zingt:
't ls vandaag Onnozele-Kinderdag.
Geeft de moerkens en de vaarkens wat!
Geeft wat. houdt wat.
't Naaste jaar nog wat!
Ik weet daar nog een goede vrouw,
Die mij zo geern wat geven zou.
Zi) zal mij wel wat geven.
Hoe lang mag zij leven7
Honderd jaar en enen dag.
Zo lang als ze kaas en brookes mag.
bevangt haar als ze'bedenkt. dat hU deze
richting volgende, onherroepelijk bij het
moeras moet zijn uitgekomen
„O God", bidt ze hardop, „laat hem niet
verongelukken. Laat Bern als 't U blieft niet
verongelukken".
zijn zesde jaar begon hij een beetje te loper
en te praten. HU bleef een zwak kereltje
snikken door.
Voorzichtig, voetje voor voetje, kwam hef
stakkerige jongske dichter bij en legde dan
"on. dsn h„r in de weg .opé^ "'."elenï a,f ftm''Kr,!rtem,tre0n0!,,eegna llJn
magere handje op haar arm.
Geschrokken tilde Japke haar hoofd op
en woedend omdat iemand haar in zó n
zwak moment had betrapt, schudde ze het
handje van zich af en snauwde: „Ga weg!
Laat me met rust! Jullie laten me toch alle-
méél alleen? Ga JU nu ook maar. Japke komt
er immers niets op aan! Die is alleen maar
goed genoeg om voor jullie te werken en
voor jullie te. zorgen. Japke heeft geen
Kerstmis te vi*en! Ga wèg zeg ik je, Affel-
kuken!" Als een schimpscheut kwam de bU-
lorgde als de andere kinderen, misachièn naam thans over haar lippen en ze liep vlug
zelfs wat beter, had zij toch nooit een vricfn- de keuken uit. de jongen op zij duwende,
Japke's van nature stugge, weinig
•chiettelUke aard. werd door de zwaï
taak die op haar schouders rustte met
jaren niét soepeler ZU wist dat zelf wel
daarom verwonderde zij er zich wel
over, dat 't Affelkuken er maar In ble4t
volharden haar alle stappen achterna
lopen. Want hoewel ze hem evengoed v(
delUk woord voor hem. Zelfs voor hèm
En de bijnaam Affelkuken kwam bUna all
op een ongeduldige, geïrriteerde toon oyer
hoar lippen.
Ze was 18 geweest, toen ze op de
ln betrekking kwam. Twintig toen
én de boerin stierven en nu was
en twintig. De oudaty kinderen
naar de stallen, waar ze het vee begon te
verzorgen voor de nacht.
Daarna verkleedde ze zich en begaf zich
op weg naar de kerk.
Het sneeuwt al sinds de vroegë morgen
en Japke's veeten zinken bU elke stap diep
in de dikke rulle laag sneeuw, zodat ze
maar langzaam vordert. Het klokgelui, dat
langzamerhand volwassen en zochten meer haar van alle kanten door de heldere vries-
én meer hun eigen weg. Want hoewel lucht tegerpoet komt, verandert haar stem-
Japke s beheer zowel van het bedrijf als jning als b J toverslag. Het gevoel
-i- 1 vMt
Waarom is het kind weggelopen* Waarom?
Is 't omdat ze hem heeft afgesnauwd,
toen hij haar troosten wll<Je in haar ver
driet? Is 't omdat zij hem eenzaam heeft
achtergelaten in de boerderij, toen ze te
veel medelijden had met zichzelf en haar
eigen eenzaamheid om aan 't arme Affel
kuken te denken? O. waarom is ze toch niet
vriendelijker tegen hem geweest, denkt ze
wanhopig! en ze weet zich geen raad als ze
op een gegeven moment het spoor van de
kleine klompen, dat gedurende het laatste
kwartier steeds onduidelijker werd. hele
maal niet meer kan onderscheiden in de
steeds dichter vallende sneeuw. Dan laat
ze zich op de knieën vallen en bidt:
„O God, zeg me wat ik doen moet. Neem
het kind in uw hoede en laat deze Kerst
nacht geen nacht der verschrikking worden.
Wijs mij de weg, ik smeek u, wijs mij de
weg die ik moet gaan".
En dan is 't alsof haar gezegd wordt, dat
z° naar huis moet gaan. Door tranen ver
blind. meer struikelend dan lopend, gaat ze
terug. Op nog tamelijk verre afstand van
de boerderij gekomen, blijft ze opeens staan.
Verbaasd ziet ze. hoe uit alle ruiten licht
naar buiten straalt. Doch wel verre van
daardoor gerustgesteld te worden, denkt ze
in starre ontzetting: „Zouden ze hem ge
vonden hebben? En hem naar huis gebracht?
En wachten ze nu op mijn thuiskomst?"
Hoewel haar henen haar nauwelijks meer
kunnen dragen, wankelt ze tenslotte het eff
op en dan denkt ze te dromen. Zo ver-
Schillend is het beeld dat ze door de ramen
aanschouwd, van hetgeen ze verwacht had.
Op de deel staat een grote, prachtige
Kerstboom en 't Affelkuken Is bezig
samen met Jelle de boom te versieren. De
anders zo doffe, fletse ogen van de jongen
stralen nu terwijl hU Jelle de versierselen
aanreikt en dan.... o verrassing!! ziet ze
hoe een van de meisjes voor het grote for
nuis staat wafelen te bakken en de andere
is bezig koffie en chocolademelk te zetten.
Als. in een bliksemflits neemt Japke dit alles
in zich op en op hetzelfde ogenblik is ze
reeds naar binnen gelopen en sluit het
Affelkuken in haar armen alsof ze hem
nooit weer wil loslaten.
„O, Affelkuken", stamelt ze, „mien lief
Affelkuken. Ik was zo bange dat ie ver-
dweuln was!"
Allen kijken stomverbaasd naar dit tafereel
en de kleine Jongen, die nooit enige teder
heid heeft gekend, slaat wat aarzelend en
onwennig maar toch innig dankbaar het
magere armpje om haar hals, waardoor
Japke's tranen opnieuw over haar gezicht
stromen. Doch dan grijpt Jelle in. Haar bij
de arm vattend en haar oprichtend zegt hij:
„Kom famke nou mat 't mar uut wêze".
En dan vertellen re haar. hoe ze samen een
plan hadden gemaakt om haar te verrassen.
Ze zouden allemaal doen alsof ze uitgingen
en dan zouden, als Japke naar de kerk was,
de beide jongens een boom gaan halen die
ze de vorige week al hadden omgehakt.
Johannes 't Affelkuken zou hem te
gemoet lopen en waarschuwen als Japke
vertrokken was. Jelle zou dan komen om d«
boom te versleren en de beide meisjes zou
den voor het huishoudelijk deel zorgen, zo
dat alles kant en klaar zou zijn, als Japke
uit de kerk kwam.
„Ja, en weet Je nu wie dat plan bedacht
heeft?" vroeg een van de meisjes. Hoewel
Japke niet antwoorddé, keek ze met stra
lende ogen zó veelzeggend naar Jelle, dat
ze allemaal begonnen te lachen, doch
Jelle zei:
„Ik niet alleen hoor! Eigenlijk bracht
kleine Johannes mij op het idee".
,,'t Affelkuken?", vraagt Japke verbaasd.
„Ja, want uit zijn verhalen bleek voort
durend. wat Japke voor dit gezin deed en
dat bracht mij op de gedachte, dat het gezin
dan ook wel eens iets voor héér mocht
doen".
Nu sprongen er opnieuw tranen ln Japke's
ogen, maar nu van geluk en toen ze later
op de avond de kleine jongen naar bed
bracht, fluisterde ze'
„Nou zal Japke nóóit meer Affelkuken
teugen oe zeggn". Maar de kamer uitgaande
en de deur achter zich dichttrekkende zei
ze hartelijk:
..Wel te rusten mien Affelkuken!", waarop
het kind lachte, zoals ze hem nog nooit
had horen lachen.
Zielsgelukkig en dankbaar gaat Japke
terug naar de keuken, waar liefde en ge
negenheid haar uit alle ogen tegemoet
stralen.
door
Prof. drW.C. VAN UNNIK
EENS WAS IK
U herinnert u waarschijnlijk nog wel die
telkens terugkerende reclame met zijn
grappig-getekende koppen. Het kwam al
tijd hierop neer, dat iemand, die eens een
onbetekenend manhetje was geweest, tot
eer en aanzien was gekomen dank zij het
gebruik van een bepaald soort scheerzeep.
En de woorden van de aanhef klinken als
een overwinningakreet.
EENS WAS IK ik hoor die woorden
ook wel eens op een andere toon. Als ik
een verkoping zie. waar allerlei goederen
schots en scheef door elkander staan, is
het me vaak, alsof me ook die woorden
tegenkiinken. Eens waren het mooie, nut
tige voorwerpen, de glorie van hun be
zitter, en nu niet veel meer dan wat
oud roest. Straks ziet men overal de kerst
bomen. die nu de huiskamers opvrolijken,
onttakeld en verfomfaaid staan te wach
ten om door de reinigingsdienst mee geno
men te worden. Eens was het mooi, nu is
het waardeloos.
Zo gaat het in het telkens veranderende
leven. Vriendschappen worden gesloten èn
gaan verloren. Mensen en dingen, die
waarde hadden, verliezen die voor ons;
andere dingen en andere mensen krijgen
betekenis voor ons.
Morgen is het Kerstdag. Weer Kerstdag,
want we hebben dat al vele malen beleefd.
Wat zegt die dag? Is het een waardeloos
prul geworden, dat er nu eenmaal nog ls.
maar zonder dat we ehr wat mee weten te
beginnen, of straalt er lets van uit, dat ook
ons leven verlicht?
Het is een gedenkdag van Christus' ge
boorte. Daarom heet hij Kerst-dag. Maar
ook gedenkdagen kunnen afsterven. Een
eeuw geleden werd in ons vaderland overal
nog „Waterloo-dag" gevierd ter herinne
ring aan de overwinning op Napoleon in
1815, tegenwoordig denkt niemand er meer
aan. Ja zelfs wat dichterbij i«: de bevrijding
ven 1945 heeft, zoel* men omstreek* 5 Mei
wel merkt, voor velen eigenlijk hoege
naamd geen betekenis meer. Gedenkdag
van Christus' geboorte: betekent dat wat
voor u?
Het is morgen eigenlijk de verjaardag
van Jezus Christus. Verjaardagen vieren
we in onze familie- en kennissenkring, van
mensen met wie we wat te maken hebben.
Heeft Jezus wat in uw leven te maken?
Misschien zegt u: ja, eens was die Kerst
dag nog wat voor me, maar tegenwoordig
vind ik er niets meer aan. Hoe komt dat?
Ligt het er soms aan, dat u de band met
die Christus, over Wie het op sKerstdag
gaat, kwijt bent, en vindt u het daarom
vervelend? En toch wil het nfat alleen
zomaar een Kerst-d a g zijn, doch een
Kerst-f eest!
Dat kan het worden! Ala u eens gaat
vragen: wie eigenlijk die Jezus Christus U-
Niet bij mensen, maar in de Bijbel, die ons
vertelt van Jezus' geboorte. Dan zult u
zien, dat het om iets geweldigs gaat. Dat
God aan deze voze, bedorven wereld Zijn
liefde geeft; dat God de mensen komt op
zoeken; dat God vrede wil geven aan men
sen, die er om schreeuwen. Daar schijnt
lichti Hoe langer we in de wereld kijken,
hoe donkerder het wordt: duisternis van
haat. onverschilligheid, wantrouwen, eigen
zinnigheid. ga maar door. Het slaat ons
licht uit. Maar dit licht blijft, omdat het
van God is!
Daarom is het morgen niet Donderdag,
ook niet zomaar een Zondag, omdat het
een vacantiedag is, doch Kerstdag, feest
dag.
Ik hopp, dat u er ook iets van ziet, dat
de Kerstdag, misschien eens waardeloos,
voor u nu vol feest wordt, omdat u iet»
van Christus hoort. Want wie Christu*
kent. deelt in het feest.
(Van onze correspondent te Bonn).
TJTET ZINGEN van oude. bekende kerst-
1A liederen maakt een wezenlijk bestand
deel uit van elke Duitse Kerstviering. Wan
neer de kerstboom eenmaal brandt, wordt
in de Duitse gezinnen het ene lied na het
andere aangeheven, met een gewijd ent
housiasme dat men in vele andere landen
vergeefs zal zoeken. Evenzo is de
..Beschemng". de uitdeling van geschen
ken bij de brandende kerstboom, een bijna
rituele aangelegenheid. Deze ..Beschemng"
is een tegenhanger van onze Sinterklaas
avond, die in Duitsland zo goed als onbe
kend is. Maar verder zijn zü in genen dele
met elkaar te vergelijken Terwijl onze sin
terklaasavond des te beter geslaagd is, naar
mate hij zich meer op Jan Steen oriënteert,
gelden bij de geschenken-uitdeling op
„Heiliger Abend" de strengste regels en
blijft de sfeer altijd serieus. Zelfs het
surprise-element, dat vast bij onze Sinter
klaas hoort, wordt vermeden. Daarvoor
zijn de geschenken, die de Duitsers elkaar
geven, trouwens ook te groot. Wij zijn be
scheidener. zowel wat 1de omvang van de
geschenken als wat de kosten betreft. Aan
de onderlinge „BescheVunp" toorden vaak
immen besteed, die voor Nederland se
erhoudinpen kolossaal aandoen.
De winkels zijn op de drie Zondagen
vóór Kerstmis geopend. Men noemt deze
Zondagen de koperen, de zilveren en de
liet, ontbrak er toch iets op de beerde rij. En selinge vernedering denkt ze aan het Affel-
wel iets heel belangrijke, namelijk »- gezel- kuken. dat'nu alleen in zijn bed ligt-
bgheld. „ik _ga terug", denkt ze, „ik ga hem halen
Japke, die zo ver-
trouwd was met de
grote P van het woord
Plicht, acheen wel
totaal onbekend te zijn
met de kleine „p" van
het woordje „plezier",
met als natuurlijk ge
volg. dat de kinderen,
groter wordend, de ge
zelligheid zochten tn
•ndere gezinnen. In
Japke's binnenste ech
ter had er sinds enige
tijd een verandering
piaata gegrepen, door
dat de liefde, die grote
tovenares, haar zorg
vuldig gepantserde
hart had aangeraakt.
Een zoon van de na
burige boerderij, die
Japke deze zomer bij
het hooien geholpen
had, een gezonde vlij
tige maar ook vrolijke
jongeman, had haar
doen inzien, dat „Plicht" en „plezier1!' ook en dan gaan we samen naar de kerk". Dat
wet hand in hand konden gaan en naarmate kan nog best, want ze is heel vroeg van hui
h ?tnuge'der haar aanl'ep, en zij symen gegaan Ze keert zich om en buiten adei
neel dikwijls uit de kerk komend huiswaarts komt ze weer thuis. Regelrecht loopt/ze
•mgen. waren Japke's gevoelens voor Jelle naar de opkamer, waar de bedstede vyf'het
steeds warmer geworden en dit scheen ,een Affelkuken zich bevindt. T
gunstige invloed te hebben op haar hele Het ls erg donker in het vertrek, wjant de
Wezen. Ze werd ook tegenover haar hvjis- gesloten blinden laten geen enkel straaltje
genoten wat zachter en vriendelijker, ter- maanlicht door Op de tast loopt zi voor-
Wijl ze stilletjes plannen had gemaakt, óm zichtig naar de bedstee en ze verbaast zich
van de komende Kerstdagen nu hens echte als ze merkt, dat de deuren daarvan ge-
ttestdagen te maken voor haar gezinnetje, sloten zijn. Ze voelt zich alweer lichtelijk
Ze hoopte daarbij, dat Jelle ook van de part» geërgerd, omdat ze 't Affelkuken ayzo vaak
"ou als ze hem daartoe uitnodigdei verboden heeft, met gesloten deu^ën te gaan
walapen. Ongeduldig roept ze hem: „Affel-
w«enlang had ze zich op deze dagen ver- kuken! Affelkuken!"
gnuJ waa Keratavond Geen antwoord. „Vreemd", denkt ze, „zou
n nu bleek het, dat geen van de kinderen J>ij al alapen?" Ze doet de deuren open en
van pian was thuis te blijven. Ze hadden zegt: „Wordt eens wakker, Affelkuken!"
allemaal hun afspraken al gemaakt en tegen
echemeravond tokn al het werk gedaan was Weer geen antwoord. En terwijl ze tastend
en zij zich hadden verkleed, gingen ze de htar hand over het bed laat gaan, ontdekt
ft !nd,r he' huU ft"1" 8lle,en <t«t or niemand In ligt en dat het bed
SSti ,ïeit.eAdfoudenk„ec!,u 1~» d*
hadden vrij gevraagd om bij hun familie naar haar keel. „Weg", denkt ze, „hij is j
I ^*r*^d,8en d°°r te brengen, al had de weg!". Haastig stommelt ze door de donkere
mln!!Lr'":Ur",k "S"ebode" om °n d" kamér weer naar de keuken, waar tenminste
weuttijden terug te komen .j
het liöht van een stallantaarn is. Gewapend
nNee", had Japke gesnauwd, „dat kan ik met die lantaarn doorzoekt ze huis en erf,
dan ook nog wel alleen". En daar zat ze totdat i» opeens de afdruk van kleine klom-
dan nu aan tafel ln haar eentja en ze jacht pen ontdekt in de sneeuw. Affelkukens
**b de Kerstdagen in haar ouderlijk huis klompjesSnel besloten volgt ze het
dp de kleine Twentse boerderij. Het hele spoor. Wear zou het kind in hemelsnaam
buis, zaïfg de stallen werden altijd ver- naar toe zijn gegaan, denkt za radeloos als
•lerd met hulst en dennegroen en in de m ziet dat, de kleine voeten zich niet naar
grote woonkeuken prijkte jaar op Jaar een <je kant vai\ het dorp, maar in de tegenover-
Prachtigs Karetboom, terwijl haar moeder gestelde richting hebben begeven- Met stij-
bet middelpunt was van de gezelligheid, gende angst ziet ze dat het spoor leidt naar
ten schrijnend verschil! Moederziel- de wouden. Öe „Renske Hoeve" ligt nog op
«•lig alleen sou Japke dus deza feestdagen de vlakke krpigrond. maar een drie Ulo-
®P 6e grote boerderij moeten door zien te meter verder beginnen reeds de bossen van
beman, omdat alle hulagenoten blijkbaar Friesland. Wat heeft hat kind hier te zoe-
overal elders liever waren dan bij haar! ken?, vraagt zich wanhopig af en buiver
(Van onze correspondent te New York)
DE KERSTSFEER TE NEW YORK begint al in September en October. Wel niet in de
gehele stad, maar dan toch in de zuidpunt van het centrale eiland Manhattan. De
vroege herfst is het mooiste jaargetijde hier en het is dan een beetje van het goede
te vroeg, om, nog zonder jas flanerend over de Bowery, winkels te tien vol met
versierselen voor de Kerstboom, winkels vol kartonnen Kerstmannen. Maar in dat deel
van de stad vindt men nu eenmaal dë groothandel voor deze artikelen en die moest
uiteraard het vroegst gereed zijn. De Amerikaanse fabrikanten van kerstversterselen
waren dit jaar niet zozeer van mening dat er van het goede te vroeg was. als wel van
Ijet goede te véél. Met ^schrik constateerden zij dat er een belangrijke import had plaats
gebonden van kerstversierselen, vervaardigd achter het IJzeren Gordijn. Uit Tajecho-
-«oWakije, Oost-Duitsland en Polen waren namelijk scheepsladingen van glinsterende
ballen, trompetten en sterren gearriveerd, balen vol kerstklokken en kratten vol watten
engelen. Dat was een wat onverwachte lading uit landen, die zich vooral toeleggen
op de export van hamers en sikkels.
Oe Amerikaan heeft graag veel vrienden.
Op sUn cocktail-party moet het vol zijn. Dat
bewtfst *(Jn populariteit Ook zijn kerst-
post moet omvangrijk zijn. Meer en meer
wordt het gewoonte om al die kleurige
kerstkaarten een paar weken lang aan de
muur geprikt te honden en zelfs ken ik
menaen, die een tweede kerstboom kopen
om die vol te hangen met alle keratkaarten,
die ie plegen te ontvangen. Wie een 200
van zulke kaarten verstuurt, betaalt daar al
gauw een 25 dollar voor. Maar dat ls nog
nieta vergeleken met de bedragen, die velen
hier besteden aan kerstcadeaux. En het
geven van snlke cadeau* behoort soms
helaas ook tot de verplichtingen.
De Amerikaanse reclame voor bontman
tels. voor luxe horloges, voor televisie toe
stellen. enfin noem maar op voor wat ook,
ia overweldigend en psychologisch soms ge
raffineerd. Men kweekt In de massa verlan
gens, die bijkans onweerstaanbaar worden
en Santa Claus kan op de verlanglijsten
duidelijk aflezen welke firma's de meeste
dollars aan hun reclame hebben besteed.
Maar de Amerikaanse fabrikanten ver
heugden zich niet over deze glinsterende
symbolen vpn broze bekering. Integendeel,
zij ontwaarden met schrik dat die kerstpro
ducten van achter het IJzeren Gordijn wel
erg goedkoop waren en dus gevaarlijk ln de
concurrentie. Vandaar dat zij er via de
kranten de aandacht op hebben gevestigd
dat de sowjet-economie. door middel van
kerstexport, aan dollars tracht te komen en
dat. onder meer met behulp van deze
winst, de agressie ln Oost-Azië kan worden
opgevoerd. Een lugubere, maar niet onmo
gelijke veronderstelling. Helaas is de tijd
nog niet gekomen dat zwaarden worden om
gesmeed tot ploegijzers. HelaaB bestaat nog
de kwade kans dat er bommen gemaakt
worden, dank zij de export van kerstklok
jes en engelen.
Het protest van de economisch bewogen
geraakte fabrUginten kon voor dit seizoen
niet veel meer uitwerken. De groothandel
was, zoals gezegd, al heel vroeg welvoor
zien en de kerstvloed had weldra geheel
Manhattan overspoeld. Voor dit jaar is men
daarom te laat geweest om nog tegenmaat
regelen te kunnen nemen tegen het aowjet
rood. dat zo ongfemerkt wist in te dringen
tussen het normale kerstrood. Misschien
hebben trouwens de Ameriktanse fabri
kanten van kerstklokken wei wat overdre
ven luid de alarmklok geluid.
In elk geval, Manhattan, het rotseiland
met de grijze en gele wolkenkrabbers, is
overstroomd door een rode zee. Geen etalage
kunt ge passeren of een rode kerstman, met
sigaren, lingerie, fototoestellen of televisie-
apparaten in zijn armen, lacht u uitbundig
toe. Onze Sinterklaas komt uit Spanje, hij
is minzaam en gedistingeerd. Santa Claus,
zoals de kerstman hier heet. komt van de
Noordpool. Hij is oubollig, jolig en door
gaans nogal corpulent. Frans Hals zou hem
graag als schildermodel hebben genomen.
Dat Santa Claus rode konen heeft, kan men
begrijpen: hij komt in een open slee, ge
trokken door rendieren, helemaal van de
Pool en zelfs wanneer hij de Canadese
whisky onderweg onaangeroerd had gela
ten. dan zou hij nog een rood hoofd hebben
gekregen.
Tal van klaine winkels verkopen in de
weken voor Kerstmis uitsluitend kerstkaar
ten. Wie niet ln dit land woont, kan zich
moeilijk voorstellen wat dat kerstkaarten
sturan hier is gaan betekenen. Vast «taat
wel, dat alwéér de industrie deze gewoonte
krachtig heeft bevorderd. Meer en meer be
hoort het tot de goede manieren om om
streeks Kerstmis je familie, vrienden, za
kenrelaties en zelfs de mensen, die je dage
lijks op je kantoor ziet. een mooie kerst
kaart te sturen met Merry Christmas en
Happy New Year.
Ook in Europa krijgt men die kaarten wel
van zijn Amerikaanse vrienden: het papier
ls weelderig, de kleuren zijn warm en de
enveloppe is groot en eteyig. De musea hjer
doen ook mee en daar kan men bijzonder
mooie reproductie* kopen als kerstkaart
van schilderijen, die dan meestal Keret-
mls of winter uitbeelden.
En toch ook al is Kerstmis voor een
niet onbelangrijk deel „business" gewor
den, toch krijgt de warmte van deze
periode vat op de mens, óók in New York.
Want er zijn tóch altijd wel een 20 4 30
vrienden aan wie men graag iets van zich
laat horen met Kerstmis- Er zijn er toch
wel een paar. voor wie men graag een hele
middag door volle winkels loopt om iets uit
te zoeken, waar zij werkelijk Wij mee zul
len zijn. Cynisch zijn over dit alles is ge
makkelijk en het is natuurlijk wel waar. dat
de kerethartelijkheid zich door een kunst
matige stimulans wat erg ver gaat uit
strekken.
Maar tegenover alle cynici zou ik staande
willen houden dat da kerstman van „busi
ness" toch niet leven kan. Hij zou allang
vermagerd zijn en Verzuurd, wanneer hij
alleen maar reclame-agent was. Dat hij
Joviaal blijft, hartelijk en in wezen gezond,
komt alleen omdat deze donkere weken van
het jaar zulk ean goede tijd zijn om aan
menaen van wie men houdt eena even te
laten merken, dat men aan hen denkt in
warme genegenheid.
De grote kerstbomen op Park Avenue, ln
het hart van Manhattan, stralen van licht.
Honderdduizenden kalkoenen worden ge
roosterd. Da brlevenbezorgera zeulen meer
dan ooit Het ia aan heel gedoe, al die rela
ties. Het la het beste wat er la, vfiendachap
en liefde.
Merry Christmas!
gouden Zondag. Door de geïllumineerde
winkelstraten beweegt zich dan een dichte
menigte en er worden zaken gedaan, waar
bij de door-de-weekse verbleken. Zo op
een afstand doet dit alles lang niet onpret
tig aan. Maar er zijn ook critici, die vin
den dat het met het Duitse Kerstfeest de
verkeerde kant opgaat.
Eerst wat het slnien betreft. Een school-
autoriteit in Sleeswtjk-Holstein heeft een
aanval gewaagd op het meest sacro-sanctn
Duitse kerstlied. ..81111e Nacht Hö heeff
zich een* in de geestelijke waarde daarvan
verdiept en is daarbij tot de conclusie ge
komen dat het nogal wat met „kitsch" ge
meen heeft. Hö heeft daarom de scholen,
die onder hem ressorteren, aanbevalen het
niet meer aan de kinderen te leren. Welis
waar heeft hö het niet verboden, maar ook
do aanbeveling is voldoende geweest om in
Noord-Duitsland een politieke kwestie rond
om „Stille Nacht" te doen ontstaan.
De volumineuze „Bescherungs"-praktlj-
ken hebben weer andere strijders ln actie
gebracht. Dat zijn diegenen, die menen dat
het Duitse Kerstfeest langzaam maar ze
ker door de materialistische geest van de
tijd dreigt te worden opgeslokt, dat er aan
allerlei geschenken veel te veel geld wordt
verkwist en dat er bij die geschenken bo
vendien te weinig aan de armen wordt ge
dacht. Hoe op het ogenblik de toestand is
in de Sowjet-zone, weet men uit de re
cente berichten over de catastrofale voed
seltekorten daar. die door de machtheb
bers in hun cynisme openlijk worden toe
gegeven, zonder dat zij pogingen doen de
omvangrijke transporten van levensmid
delen uit de Sowjet-zone naar de Sowjet-
Unie tegen te gaan.
Maar ook in West-Duitsland wordt bit
tere armoede geleden en wel vooral bij die
categorieën van mensen, die nooit geleerd
hebben hierover hun mond open te doen.
De arbeider verdient in W-Duitsland nu een
goed stuk brood en klaagt betrekkelijk
weinig, hoewel de vakverenigingen het aan
hun positie verplicht menen te zijn van
tijd tot tijd wat demagogie te bedrijven,
en met een stalen gezicht te beweren, dat
West-Duitsland er sedert de geldhervor-
mirig economisch helemaal niet op vooruit
gegaan is.
Er zijn anderen, die het veel slechter dan
de arbeiders hebben, maar omdat zij van
afkomst tot de burger- of ambtenarenklas-
se behoren, hun armoede heroïsch trachten
te verbergen. Meestal zijn dat oudere
vluchtelingen, die de kampen achter zich
hebben kunnen laten, maar toch de aan
sluiting bij het nieuwe Westduitse econo
mische leven niet meer gevonden hebben.
Hun armoede is in zekere zin nog navran
ter dan die in de kampen, want zij wordt
volslagen individueel doorgemaakt Gere
geld brengt de pers dan ook van die veel
zeggende korte berichtjes, waaruit blijkt
dat zo'n oud, berooid echtpaar, dat betere
dagen gekend heeft, ten einde raad de gas
kraan heeft opengezet of vrijwillig een
andere, trieste dood heeft gekozen.
Het is vaak zeer moeilijk deze stille ar
men op het spoor te komen, maar velen,
die in deze dagen voor de hunnen originele
geschenken bedacht hebben, zou men toch
toewensen dat zij ook in dit opzicht wat
meer vindingrijkheid aan de dag zouden
leggen.
De zelfvervaardige versiersels in de Kerst
boom zijn toch. altüd het mooist. Dat uindt
Zioedens kroonprinsje Gustaaf Adolf ook
en daarom zit hö hier met schaar en lijm
pot «linpers en fipuren te fabriceren.