r
0
1
HAAR EIGEN
Parijs draagt op oudejaarsavondwol
ïuder worden en
Gelukkig zijn
De enige rolschaatsende clown
in de dierenwereld
Poppenmoedertje Jolan brengt
haar kinderen naar bed
EEN MODERNE MEDICIJNMAN
Verrassende prestaties van
m
Hóe is het ontstaan?
Parisienne kleedt zich warm en practisch
Grote keuze
De eetiw der bejaarden
Snoevende oude heertjes
Vergeten traditie 1 KASTANJES behoren bij Oude Jaar
kan herleven
Gekookte kastanjes
D
Gepofte kastanjes
DE CARRIÈRE VAN CHIMPY CHAMP
De stad der weggelopen dieren
Trucjes
De klos
Hoe oud?
Zo oud!
1
2
4
8
3
3
5
9
5
6
6
10
7
7
7
11
9
10
12
12
11
11
13
13
13
14
14
14
15
15
15
15
Ffffffft weg
op
5?^ voor
verkoudheid
Rotterdammer maakt oude meesters jong
DUIZENDEN ZIEKTEN.
VEEL KWAKZALVERS
Geheime recepten
Meesterwerken in
een gootsteen
Artistiek inzicht
SCHAAKRUBRIEK
Wie praat daar over ondefiniëerbare
schaakpsychologie??.
Monnikenwerk
Het onmogelijke slaagde
Passagieren in
Amerika
Dit woord: MADELIEF,)t
l H
VERHUIZER OVERLEED DOOR
NONCHALANCE VAN AANNEMER
Een maand geëist
Twee schepen in de
storm vergaan
Franse spaarders vrezen
waardevermindering
van de franc
DUIZEND EN EEN
ZATERDAG 27 DECEMBER 1952
T>éV£ILLOW.f Wekenlang hebben de ge-
dachten van de Parisienne» en Pari
etent (maar vermoedelijk toch nog het
meest van de Pariziennes) gedraaid om het
naderende Réveillon, beter de naderende
Réveiltons. want Parvj» kent twee Réveil-
Ioiu: één op de avond van 24 December
en één op die van 31 December. Zulke
festijnen viert men niet thuis als men een
rechtgeaard Parijzenaar is. Het is waar,
vele vreugden welke de Lichtstad biedt,
zijn vrijwel uitsluitend weggelegd voor
vreemdelingen, die de Franse hoofdstad
bezoeken, maar een of tweemaal in het
jaar willen de Parijzenaar wel eens mee
doen, de bloemetjes eens buiten zetten en
althans in een restaurant gaan dineren en
souperen.
Hierbij behoort natuur
lijk een passend toilet. De
Parijzenaar wil heus niet.
dat zijn dame, wat kledij
betreft, ongunstig afsteekt
bij de Amerikaanse en
Britse dames, die „Christ
mas by candlelight"' vie
ren in de hoofdstad des
lands, die voor ieder mens
ter wereld het tweede va
derland is. Dat zijn dame
ongunstig zal afsteken
daarvoor behoeft de Parij
zenaar eigenlijk niet te
vrezen, want zij heeft im
mers van nature „chic"
en met heel weinig mid
delen ziet zij kans een
uitermate gedistingeerde
indruk te maken. En
practisch is zij ook! De
Parisienne die over een
beperkte beurs beschikt,
zal niet bezwijken voorde
verleiding zich iets aan
te schaffen „voor een sp*
ciale gelegenheid waaraan
zij later niets meer nee».
zij koopt iets waarvan
zij, lang en bij vele ge
legenheden plezier kan be
leven. En zo heeft zij dit
jaar haar keuze laten
vallen op wol #1 vele
dames, die de ayond en
nacht voor Kerstmis bij
uitzondering aan het
•vond- en nachtleven deel
namen, kon men gekleed
zien in keurige, elegante
wollen toiletjes, die voor
allerlei doeleinden ge
schikt zijn. Ongetwijfeld
hebben ze geen moeite gehad zo iets
practisch te bemachtigen, want de meeste
Modehuizen hebben wollen tailleurs ver
vaardigd. welke bijna als ideaal zijn te
beschouwen. Zulke tailleurs hebben een
jasje, dat tot de hals is dichtgeknoopt.
Doet men het jasje uit, dan- komt een
schouderloos en soms met glinsterende
borduursels getooid lijfje vbor de dag,
waarin men zich gerust aan het schit
terendste diner in het modainst# restau
rant kan vertonen. En dit deden de Pari-
siennes dan ook tijdens het Réveillon op
24 December en ongetwijfeld zullen ze dit
weer doen tijdens het Réveillon op Oude
jaarsavond.
Voor de hier bedoelde tailleurs werd
vroeger een zware zijdesoort gebruikt
dit seizoen evenwel hebben vele couturiers
de voorkeur gegeven aan wol. En het
merkwaardige is, dat hiervoor tegen
woordig veel ruige, harige weefsels wor
den gebruikt en bouclésoorten, die vroeger
alleen voor mantels dienden. Dior b.v.
schiep verschillende modellen van dit type,
o-a. een japon zonder mouwen, met vier
kante halsuitsnijding, waarbij een kleer
makersjasje wordt gedragen.
Om u enig denkbeeld te geven van
hetgeen de grote Parijse couturiers hebben
uitgedacht, laten wij hier een overzicht
volgen van de nieuwste modellen, welke
in de jongste collecties van de grote
Parijse modehuizen vielen te bewonderen.
RIFFE maakte een nauwsluitende jurk
x^van ruige zwarte bouclé, zeer diep ge-
décollecteerd. met een bijbehorend tomaat-
kleurig jasje met een grote zwarte kraag,
afgezet met franje
Balenciaga ontwierp een namiddag
ensemble van vlokkige zwarte wol. met
een blouse van tere, doorschijnende zwarte
zijde.
Dior werkte met verrassende combi
naties van contrasterende stoffen, o.a. zag
men van hem een drie-kwart jas van wit
en grijs tweed met een blouse van zwart
satijn.
Afgezien van deze bjjzonder dikke en
zware stoffen wordt er ook veel zwarte
wollen crêpe gebruikt voor deux-pièces,
namiddagjaponnen en cocktailjaponnen
décolleté van voren, of op de rug. korte
of helemaal geen mouwen en velerlei gar
nering van satijn, moiré of fluweel.
Zwarte wollen kant is hét materiaal voor
de cocktail-japon: Balenciaga. Balmain en
Givenchy geven het een ereplaats in hun
collectie.
Givenchy brengt een schouderloze
■japon met bijbehorende spencer van de
zelfde kant. De spencer heeft lange mou
wen en wordt tot de hals dichtgeknoopt.
Hij is gevoerd met turkois mousseline: de
japon wordt gedragen op een zwart fond.
B a 1 ma i n heeft een heel wijde kanten
japon met korte mouwtjes qn een groot
décolleté; er wordt een sjerp van smaragd-'
groene taft bij gedragen. De zwart kanten
sweater-deux-pièces van Balenciaga vor-
■fcn een markant voorbeeld van zijn
j^pele lijn zonder taille, die men door heel
zijn collectie terugvindt.
Naast zijn aesthetische kwaliteiten heeft
wollen kant nog deze goede eigenschappen,
dat het niet kreukt en heel weinig ruimte
in beslag neemt in een koffer.
Givenchy trok sterk de aandacht met
twee namiddagmodellen, waarvan het ene
bestond uit een nauwe rok en een jasje
zonder kraag, het andere uit een eenvou
dige driekwartjas over een effen rok. Voor
deze modellen gebruikte hij een volkomen
nieuwe stof: heel grote rose rozen, ruim ge
spreid over een zwarte ondergrond, spre
kend gèlijkend op tapisserie. Het is met
de eerste maal. dat tapisseriewerk gebruikt
wordt in de haute couture en vooral in de
haute mode.
Voor een intiem diner, voor theater-
bezoekbezoek en voor alle andere gelegen
heden waarbij' Monsieur zijn smoking aan
trekt. hult madame zich in wol.
De avondmantels zijn óf van bont, óf van
wol gemaakt.
Ook op het punt van de voering worden
zijde en bont vaak vervangen door wol.
Begrijpelijk: een wollen voering is war
mer dan zijde en goedkoper dan bont.
Er zijn veel driekwart-jassen dit seizoen.
Vaak zijn ze gevoerd met bont Meestal zijn
ze gemaakt van tweed of van een effen
stof. al dan niet met een kraag, iets ruim
uitlopend. Dior brengt er één van vol
komen mannelijke coupe, in een zwart-
met-grijze visgraat.
Aangezien de driekwart-jas bijzonder
practisch en gemakkelijk is voor de auto
rijdende Vrouw, kan men verwachten, dat
dit model grote opgang zal maken.
JE MOET MAAR BOFFEN!
Omstreeks het jaar 1900 tot
een paar decennia later iRratc
men van ..de eeuw van het kind"
en nu heeft het er werkelijk veel
van, dat wij „de eeuw van de
ouderdom" gaan beleven. Dit be
tekent, dat de jeugd van 1900,
die verwend, vertroeteld en naar
de ogen gekeken is, omdat alles
toen om het kind draaide en die
zo langzamerhand tot de
ouderdom gaat behoren, weer zal
worden verwend, vertroeteld en
naar de ogen gekeken omdat de
belangstelling zich' thans op de
ouden van dagen concentreert.
Zoals vijftig jaar geleden kin
derartsen en consultatiebureaux
r zuigelingen in opkomst
waren, zo spreekt men nu over
.gerontologie (geneeskunde spe-
al de oudere mens betreffend)
over woonoorden, tehuizen en
dergelijke voor bejaarden. Hele
congressen zijn er gehoudén over
het Oudeliedenvraagstuk en het
behoeft niet te verwonderen, dat
dit onderwerp doordringt tot de
drukpers. De arts A. J van Leu-
sen, geen onbekende voor de
genen, die nog wel eens naar de
radio luisteren, heeft een boek
geschreven, waarin hij het oude
liedenvraagstuk van alle kannen
bekijkt en dat als wegwijzer
dient om de ouder wordende
mens te helpen gelukkig 1 te
zijn....
De moeilijkheid voor de oud|er
wordende mens, maar voorial
voor de ouder wordende man |s,
dat hij. door pensionnering, door
het zich terugtrekken uit zaken
enz., „uit zijn gewone doen" ge
raakt en dan soms moeilijk zijn
draai kan vinden. Dit nu geldt
in veel mindere mate voor qe
ouder wordende vrouw. De gé-
huwde vrouw blijft haar huis
houdentje doen zolang zij dit kah
en de ex-„werkende vrouw'*
heeft alle jaren van haar be
roepsarbeid lang zoveel dingeii,
welke zij graag zou willeb
doen. niet kunnen doen, dét
zij gewoonlijk een hele achter*,
stand moet inhalen Eindelijk bijl-
voorbeeld kan zij ook eens knui
in haar eigen huishoudinkje
boelo van de arts Van Leuaeü
heel joed af. Hij wijst er op, dat
de vrouw gemiddeld ouder wordt
dan de man. waarvoor de weten
schap nog geen afdoende verkla
ring heeft gevonden. „De meer
ongeregelde levenswijze van het
sterke geslacht, geeft misschien
een gedeeltelijke verklaring van
dit verschijnsel", zegt hij.
Het feit dat oudere mannen
meer geneigd zijn dan vrouwen
om te snoeven op hun lichaams
kracht en hun grootspraak ook
metterdaad willen tonen, draagt
misschien ook een steentje bij
tot de oplossing van dit raadsel
Want het elkaar overtroeven in
schone handwerken en in de
snelheid van breien stelt minder
hoge eisen aan de lichamelijke
krachten die dat moeten
oudere mensen heel goed onthou
den hoogstens nog groot kun
nen schynen. maar het zeker
niet meer zijn.
Nu ia, dit boek handelt me^r
over oude mannen dan over oude
vrouwen: (een vraag: wordt een
vrouw ooit oud? is hier mis
schien op haar plaats), maar
per slot zijn het vrouwen, die
met de oude mannetjes moeten
optrekken, hetzij hun eigen echt
genote. hun dochter, verpleeg
ster, huishoudster of wie ook,
altijd zijn het vrouwen, die moe
ten trachten de levensavond van
een man zo licht mogelijk te
maken. En daarom is dit een
speciaal vqor vrouwen, aan wie
het trouwens ook heel goed is
toevertrouwd er af en toe een
passend zinnetje uit aan te halen
tegenover het heertje over wiens
wel en wee zij waakt. Het be
handelt het lichamelijk welzijn
van oudelieden zowel als hun
geestelijk heil, het gaat over.
ouderdomsgebreken en over
hechte vriendschapsbanden tus
sen héél oude en héél jonge men
sen, over ouder worden en blij
ven groeien en over de naderen
de dood. Het geeft niet alleen
wenken voor de ouder wordende
mens zelf, maar gunl ook een
blik in zijn zieleleven. zodat men
hem beter leert begrijpen. Het
boek is zeer onderhoude'nd ge
schreven, zodat men het met ge
noegen leest, zelfs al heeft men
geen enkel oudje om te ver
zorgen. Maar per slot.. eens
zullen we. menselijker wijze ge
sproken, allemaal oud zijn en
het kan helemaal geen kwaad,
zelfs niet Voor een vrouw, zich
daarop nu reeds voor te berei
den!
Het boek is verschenen bij G.
J. A. Ruys te Amsterdam.
Nu wordt het winter!" zeggen de Fransen,
de Zwitsers en de Italianen, wanneer
op verschillende punten van de stad de kas
tanjetentjes verrijzen en de voorbijgangers
die trek in een voedzame versnapering heb
ben daar even aanlopen om zich te goed
te doen aan een portie van die gloeiende
heerlijkheden. Zoals bij ons de haring
kraampjes bij een bepaalde jaarperiode be
horen. zo vormen de kastanjekraampjes in
bovengenoemde landen een onverbrekelijk
onderdeel van het stadsbeeld in de winter.
Geen wonder de kastanje is smakelijk en
voedzaam en de tamme kastanje groeit
%o komt in die landen tot rijpheid en ze
Zijn er dus betrekkelijk goedkoop. Wij moe
ten het met import doen en déérom zal do
kastanje bij ons nooit het burgerrecht krij
gen. Jat zij ginder heeft. Wij doen het mot
haring en patates.. Toch. ook wij be
schouwden vroeger de kastanjes als een
winterse versnapering, die we eigenlijk tij
dens de oorlog hebben vergeten. Maar nu
zijn ze er weer en nu kan dus het oude ge
bruik in ere worden hersteld, het gebruik,
dat voorschrijft met Qudejaar gekookte of
gepofte kastanjes te «ten. Daar de meeste
jonge huisvrouwtjes zé misschien nog noqjt
hebben bereid, is het Wellicht dienstig hier
een paar recepten te laten volgen.
De KASTANJES wassen en met een zeer
scherp mes de schil aan de brede kaht
inkruisen. Daarna zet men ze te vuur in een
flinke hoeveelheid kqkend water en een
weinig zout en kookt ze gaar (ongeveer drie
kwartier of een uur). Om te controleren of
de vrucht gaar is, haalt men er een uit het
water en maakt ze open. het bruine binnen-
velletje moet gemakkelijk loslaten. Ze af
gieten en ze boven het vuur laten drogen.
Men dient de gekookte kastanjes hier te
lande op met boter of margarine. Heel sma
kelijk is echter er confituren, gebraden ap
pels of appelmoes bij te gebruiken. Even
tueel kan men de kastanjes pellen en ze
door een zeef tot purée wrijven, een sier
lijke schotel opmaken met de kastanjepurée
in het midden en de appels, appelmoes of
confituren fer in een rand omheen.
Gekookte kastanjes zijn ook heel smake
lijk wanneer zij worden gegeten bij spruitjes.
iEZE kunnen op verschillende manuren
worden bereid.- Wil men een tamelijk
grote hoeveelheid bereiden, dan kan men
dat doen in een pot met stevige bodem, bijv.
in een ijzeren vleespan Men kruist de kas
tanjes als boven is aangegeven, doet ze in
de pot, zet deze gedurende een paar minuten
op een zeer heet vuur en laat ze vervol
gens op een kleine vlam gaar worden. Ze
een beetje in beweging houden tijdens dit
pcfproces kan geen kwaad! De gepofte kas
tanjes kunnen eveneens met boter worden
geserveerd
Zn een klein gezelschap kan men anders
11 werk gaan. n.l. kastanjes poffen in de
gloeiende asla van de kachel. Men begraaft
ze eenvoudig onder de as. wacht enkele
minuten, diept ze op als ze gaar zijn. tracht
ze zo gloeiend mogelijk te pellen en eet
ze meteen op.
Het is echt een knusse bezigheid zo. met
z'n tweeën of in elk geval in zeer beperkt
gezelschap om de loc hel te zyn geschaard
en kastanjes te pof/en
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllKHHinillll
TVjatuurlljk was Chimpy gevangen.
a-A Zo begint het altijd, als apen
iets anders doen dan naar eigen
verkiezing in het vrije oerwoud yan
tak naar tak slingeren. Hij was nog
tamelijk jong. toen het gebeurde
Gelukkig maar, want dadrom be-
aefte hij het nog niet goed. Hij
werd meegenomen door, een ma
troos, maar toen die ham aan zijn
meisje wilde geven, moest zij er
niets van hebben. Dusjwerd Chim
py verkocht. O. en dfet gebeurde
nog wel eens. Ook werd hij een
«eer zo maar weggegeven Ten slotte
belandde hij bij een jongetje, dat
hem gekregen had voor zijn ver
jaardag. tegelijk met een paar rol
schaatsen. Maar het was een ver
wend jongetje. Van rolschaatsen
had hij al gauw genoeg, omdat hij
het niet zo goed kon als zijn vriend
jes en omdat hij te lui was om veel
te oefenen In een onverschillige
bui gaf hij de schaatsen aan het
aapje.
Hier, speel jij er maar mee,
zei hij.
Nu, dat deed het aapje. Hij speel
de er mee. draaide aan de wieltjes
en had plezier.
Op een dag stond de voordeur
van het huis open. Het aapje be
sloot een eindje te gaan wandelen.
Zijn schaatsen nam hij mee. Maar
het aapje wist de weg niet meer
terug. Niet dat hij er nu eigenlijk
naar zocht, och, het beviel hem
best zo. Hij was nu weer vrij. Al
leen had hij honger en was het een
beetje koud. Dagen en dagen liep
het aapje of slingerde het zich in
de bomen, die langs de wegen
«tonden. Hier en daar vond hij iets
eetbaars. Een keer had hij zich
verstopt in een goederenwagen van
een trein. Die bracht hem helemaal
ver weg. Nog weken zwierf het
aapje rond. Toen kwam hij in een
gebied, waar helemaal geen men
sen waren, wel veel dieren. Er was
iets ongewoons aan deze plaats.
Dat was wel in de eerste plaats de
verzameling dieren: poezen, konij
nen. kippen, een paar hanen, een
kalfje, een vosje, twee schaapjes,
een eekhoorn-familie en nog an
dere dieren, zoals een ezeltje, een
veulen en een tamme kraai. Toen
Chimpy daar wat rondliep, kwam
er een witte muis naar hem toe.
U bent vreemdeling in deze
gemeente, sprak de muis. Als u
bier wilt blijven, moeten we u in
schrijven en tot lid benoemen. U
moet dan zelf voor de kost zorgen
door te werken, want aan slam
pampers hebben we niets. Hoe Is
uw naam?
Het aapje was erg Verbaasd dit
alles te horen. De- muis zag het.
We leven hier met bijna alle
maal dieren, die om de een of an
dere reden van de mensen zijn
weggelopen. Ben je ook wegge
lopen?
Ik, hakkelde Chimpy, ik ben
gaan wandelen, al aen hele tijd
geleden en dat doe ik nu nog.
Wil je hier blijven en wer
ken? vroeg de muis.
Ja. antwoordde Chimpy.
Goed, dan zal ik je naar de
burgemeester brengen. Hoe heet je?
Chimpy. antwoordde Chimpy.
Maar wie bent u?
Wij muizen vormen de politie.
Het is reuze practisch, omdat wij
ons zo snel kunnen verplaatsen en
gezag hebben we ook, al zijn we
klein. Geloof dat maar.
Chimpy geloofde het graag. Hij
was echt een beetje onder de in
druk van het optreden van de muis.
Zo gingen ze samen naar de bur
gemeester, een dikke, grijze kater.
Chimpy vroeg zich al niet eens
De burgemeester achtte het on
derhoud afgelopen en Chimpy kon
gaan
Zoek zelf maar èen woning.
Huizen hebben we hier genoeg,
riep de burgemeester nog. Als je
het zelf onderhoudt, is het vrij van
huur.
Chimpy ging eerst maar naar de
meer af, waarom de kater de mui
zen niet opat.
De burgemeester schreef hem in
als inwoner van „de stad der weg
gelopen dieren Daarna vroeg hij
welk vak Chimpy had geleerd.
Ik heb niets geleerd, ant
woordde de aap bedremmeld.
Wat heb je daar dan bij je,
vroeg de kater
Daar speel ik mee, sprak de
aap.
Spelen doe je in je vrije tijd,
berispte de burgemeester. Ik zal
nagaan of je werk kunt krijgen in
het circus. Een rolschaatsende aap
is iets geweldigs.
Rolschaatsen? Wat is dat?
vroeg Chimpy,
Rijden, op die dingen. Je
bindt ze gewoon onder je voeten
en dan ga je lopen. Dat is alles. Ik
weet hoe het hoort. Ik heb het
mensenkinderen wel eens zien
doen. Als je goed oefent, kun je
binnen een paar weken beginnen.
Ik zal de directeur van het circus,
het veulen, vragen je voorschot tè
geven.
circusdirecteur De tamme kraal
was zijn assistent en die leerde
hem hoe de rolschaatsen onder té
binden. Toen Chimpy zich even
bewoog, zat hij meteen op zijn zit
vlak. Hij bond de schaatsen maar
weer af en besloot een huis te gaan
zoeken. En eten wilde hij ook wel
iets. Dat kon in de lunchroom van
de eekhoorns. Hier hoorde hij^ook,
dat naast de eik een geschikt huis
was. Bij de timmerlieden, de
bevers, dje hier al heel lang woon
den, bestelde hij wat etoelén en
een tafel.
En toen ging hij oefenen. Dag in,
dag uit, want het beviel hem hest
in de stad van de weggelopen die
ren. Eindelijk was hij zo ver, dat
hij een eindje zonder vallen kon
rijden, maar het ging allemaal nog
erg voorzichtig. Hij begreep, dat
hij kunstjes moest maken op de
rolschaatsen, dat zou pas aantrek
kelijk worden. Daarom oefende hij
de hele dag. Hij rustte alleen om
te eten. Ten slotte was hij zo ver.
dat hij beentje over kon rijden, op
zijn hurken zittend kon rijden en
Een sterk....
HfET een wan je vuisten boven op
de andere. Vertel nu aan je
vriendje, dat je zo sterk bent, dat
hu de twee vuisten niet kan schei
den. Hu probeert het dan natuurlek
en werkelijk, hij kan het niet.
Weet je hoe dat komt? Zonder dat
je vriendje het gezien heeft, houdl
je met je bovenste hand de duim
van je onderste duist vast.
STOP zonder dat iemand het
merkt een klos garen tn je zak.
De draad steek je onder je trui
door. Het eindje steek je erdoor
heen. Het is nu alsof je zo
maar een draadje op je trui hebt.
dat er niet hoort. Als moeder hel
ziet. zal zij het er af willen halen.
Zij trekt, maar de draad wordt
steeds langer Want zij tvindt het
klosje in je broekzak af.
ook kon hU al schaatsende een
poot achteruit strekken.
De volgende dag ging hij naar
het circus en die avond zou hij op
treden. Het veulen vond zijn num
mer goed en dus kwam hij pas na
de pauze. Vóór hem waren een
hond. die door een ring sprong,
een kalfje, dat kon touwtje sprin
gen. en twee eekhoorn-acrobaten,
de zoons van de eigenaar van de
lunchroom. Dan was er nog een
papegaai, die koorddanste en
steeds net deed alsof hij er af viel,
waarom de dieren toeschouwers
*hard moesten lachen.
Chimpy had al gezien, dat de
grond in het circus tamelijk gelijk
en hard was, gelukkig maar, an
ders zou het veel moeilijker gaan.
Chimpy voelde zich niet helemaal
op zijn gemak. Eerst reed hij een
rondje gewoon, tóen beentje over.
Hij kreeg een reuze vaart. Het ging
goed Het publiek klapte al Chim
py kreeg er plezier in. Hij deed
nu ook de twee moeilijke toeren
en toen *vas het applaus helemaal
groot. De dieren klapten zo lang,
dat het veulen Chimpy beduidde,
dat hij het nog een keer moest
doen.
Chimpy's succes als rolschaat
sende aap was Verzekerd.
Op een avond had Chimpy een
gesprek met de poedel, die vroeger
bij mensen in een circus gewerkt
had. Hij was weggelopen, omdat
hij slecht behandeld werd. Deze
poedel vertelde Chimpy wat een
clown was. Hij legde uit, hoe die
de mensen aan het lachen maakte
en hij vond, dat Chimpy dat ook
best'zou kunnen, als hij eenmaal
zo goed kon rolschaatsen, dat hij
malle capriolen kon maken.
Chimpy dacht er over na en be
sloot nog meer te gaan oefenen. En
zo werd Chimpy de beroemdste
rolschaatsende apenclown.
*7olang een vriendje onder de lt
is. kun je hem vertellen, hoe
oud hij is. als h(j de verticale rijen
cijfers aanwijst, waarin ijjn leef
tijd voorkomt. Als hij bijvoorbeeld
zeven jaar is. zal hij de drie rijen
het een zeven aanwijzen. Ailea
wat jij nu te doen hebt. is de bo
venste cijfers van die drie rijen op
te tellen. In dit geval krUg je dan
1, Z en 4. Totaal 7. Stel. je vriend
je heeft aangewezen de eerste, de
derde en de vierde rij. Tel op
1, 4 en 8. Hjj waa dua 13 jaar.
VOOR dit trucje heb je drie pa
piertjes nodig, ongeveer zo
groot als een postzegel Leg ze al
le drie op de rug van je hand en
probeer Je vriendje er van te over
tuigen. dat je er twee kunt weg
blazen. terwyl de derde blijft lig
gen. Hij denkt als jij dat kan. kan
ik het ook. Maar als hij het pro
beert. blaast hjj /alle drie de stuk
jes weg. Dan doe jij het. Lel op.
Je vraagt hem, welk papiertje moet
blijven liggen. Als hu er een aan'
wijst, leg je er gauw je vinger op
en vraagt Dit? Vlug blaas je
dan de andere twee weg.
Op dB tekening zie je pop
penmoedertje Jolan. Zij zorgt
goed voor haar twee kinde
ren. Als het bedtijd is, stopt
zij Susie en haar neger
popje lekker onder de wol.
Maar Jolan zou het o zo pret
tig vinden als er ook voor
haar gezorgd werd. Zie je,
ze kan zich no(i niet zo goed
aankleden Daarom moet jij
haar helpen, zoals jouw moe
der jou helpt. Vergeet met
de kleertjes te kleuren, voor
je ze uitknipt.
TWEEDE BLAD - PAGINA S
EEN UITERST NAUWKEURIG onderzoek, met de modernste middelen
uitgevoerd door deskundigen van liet bekende Vezelinstituut T.N.G. te
Delït heeft thans onomstotelijk aangetoond, dat een Rotterdamse ge
meente-ambtenaar in een stil atelier met enkele flesjes, veel slapeloze
nachten en een vonk genie resultaten heeft bereikt, die tot dusver door
de geleerden voor onmogelijk werden gehouden. Hij verlengt met eeuwen
de levensduur van manuscripten, onvervangbare meesterwerken en an
dere papieren kostbaarheden, welker onafwendbaar geachte verganke
lijkheid tot nu toe verzamelaars en museumdirecties in en buiten Neder
land, met grote zorg vervulde. Dit doet hij, de heer J. A. van Harskamp,
in het Maritiem Museum Prins Hendrik volgens methoden, Welke hij
zelf ontwikkelt en waarvan alleen hjj het geheim bezit.
steen, lagen daar ln 'n heldere vloeistof oude
en zeer kostbare tekeningen, welke hij han
teerde met een chirurgische vaardigheid.
„Mijn vader werkte met regenwater", ver
telde hij. Zijn vader, die chef was van de
boekbinderij van de Gemeentebibliotheek,
verrichtte destijds restauratics voor de
Stichting Atlas van Stolk en van hem
leerde de heer Van Harskamp als jongen
de beginselen van het vak.
Als bibliotheekbediende besteedde hij zijn
vrije avonden aan het restaureren van oude
boekbanden en het schoonmaken van pren
ten en door pn vél essen deed hij de nodige
scheikundige kennis op. Toen vertrouwde
ook hem de Atlas van Stolk oude tekenin
gen toe en proefondervindelijk ontwikkelde
hij nieuwe methoden van restauratie.
Na de oorlog kwam hfy als kantoorbe
diende bfl het Maritiem Museum, dat toen
nog in het gebouw aan de IVillemskade was
ondergebracht. Hier werd h(j eigenlijk pas
„ontdekt". Op een goede dag in 1M7 nam
prof. dr S. Hofstra hem mee om eens een
kijkje te nemen in het nieuwe gebouw van
het Maritiem Museum aan het Burgemees
ter s' Jacobpleln en vroeg zijn advies voor
het eventuele inrichten van een restauratie
atelier Bij de bouw van het museum was
daar niet in voorzien. Een gedeelte van de
expositieruimte werd afgeschoten en Inge
richt. Daar vonden wjj dezer dagen de heer
Van Harskamp, thans restaurateur en hoofd
commies, temidden van oude folianten en
tekeningen, aan a(ln microscoop
"pAPIER leeft en gaat dood, vroeger of
later, zoals alles wat leeft. Het papier
van deze krant heeft maar een korte le
vensduur. Wie een krantenknipsel na
enkele jaren weer in handen krijgt, ziet.
dat het papier vergeeld is en voelt, dat het
bros is geworden en zwak. Het is ziek, of
al bijna dood. Bijna elk papier draagt
de kiemen van bederf in zich; vocht, bacil
len en schimmets bedreigen het van buiten
af en soms vreet zich zelfs de inkt door
het papier dat hem draagt. Wie zal zich
Om dat alles bekommeren, als het om een
krant gaaf Elke dag heeft zijn eigen krant
Maar anders wordt het. als een brief van
Johan de Witt of een tekening van Rem
brandt langzaam maar zeker ligt te ster
ven, te vergaan. Specialisten overal ter
wereld hebben zich het hoofd gebroken
over dit probleem.
Middelen om vlrgeeld papier weer hei-
ter te maken en vochtplekken en roestvlek-
ton te verwijderen zijn wel bekend, maar
Juist de gewetensvolste restaurateurs moes
ten tot dusver dikwijls erkennen, dat zij
minder konden bereiken dan van hen werd
verwacht Helaas waren er ook wel kwak
zalvers, die het papier keurig bleekten met
middelen, welke het papierweefsel aantas
ten, zodat de schade later groter bleek dan
vóór de behandeling. Met chloor en zuren
in verbindingen met allerlei mooie namen
ii veel onherstelbare schade aangericht.
Restaurateurs met verantwoordelijkheidsge
voel bleven zoeken en ook de heer Van
Harskamp, die gevonden heeft, zal met zijn
onderzoek altijd voortgaan, want het gaat
niet om middelen tegen enkele kwalen, maar
tegen wel duizenden ziekten van een grote
verscheidenheid van papiersoorten.
"MUSEUMDIRECTEUREN zijn zéér be-
dachtzaam. Dr C. Nooteboom begreep
onze belangstelling, maar hij heeft toch wel
even geaarzeld, voor hij ons toestemming
gif tot een bezoek aan de prbpere kleine
werkplaats in het Maritiem Museum, waar
zijn moderne medicijnman dat wonderlijke
werk verricht. En mej. dra J. B v. Over-
eem, eerste conservatrice van het museum
zei ons onomwonden ..WIJ zijn helemaal
niet zo gebrand op publiciteit". Niet. dat
men het licht van de heer Van Harskamp
onder de korenmaat wil stellen; de dank
bare brieven die men van grote musea en
bekende verzamelaars heeft ontvangen
spreken allemaal van de hoogste waarde
ring voor deze bescheiden werker. Maar in
museumkringen stemt alles wat op dit ge
bied op propaganda lijkt tót behoedzaam
heid, want men heeft met sommige aanbe
volen methoden slechte ervaringen opge
daan.
*Oe talrjjke proeven, die het crltizche
Vezelinstituut met door de heer Van Hars
kamp bewerkt papier heeft genomen, zijn
echter volkomen overtuigend. Men heeft
dat papier langdurig blootgesteld aan een
temperatuur van 100 graden om het kunst
matig te verouderen en het doorstond deze
awzre proef In leder opzicht béter In plaatz
van slechter dan nietbehandeld papier. Dit
resultaat is sensationeel, aangezien bjj alle
andere tot nu toe bekende restauratiemetho-
d«n het papier In meerdere of mindere
mate te lijden had. Chemische proeven
Wezen uit, dat de behandeling aan het pa-
Pier geen schadelijke bestanddelen had toe
gevoegd. maar iiategendeel kiemen van be
derf had verwijderd of gedood. Uit dubbel-
vouwproeven bleek, dat het papier door een
leheimsinnlg bad verjongd was. De elastici
teit was toegenomen en bovendien was de
■leur in zijn oorspronkelijke frisheid her-
«eld. Voor het eerst hebben na deze proeven
restauratlemethoden de officiële zegen van
een wetenschappelijk instituut gekregen, na
■■Ike grondige proefnemingen.
De heer Nooteboom heeft ons toegezegd
dat wij tot in bijzonderheden kennis zul-
«n mogen nemen van de door het Instituut
"«gebrachte rapporten, maar wat wij er
in ronde woorden van vernomen
Mbben spraekt voor ons een duidelijker
V »lwdan techniache détails en bovendien
■ebben wij de prachtige resultaten gezien,
•L "telier e" in Museum Boymans Het
«eneim van zijn methoden staat ook in
r* rapporten niet, dat berust uitsluitend
mJ de heer Van Harskamp. Hoe hij het
Precie, doet, weet men zelfs ln Delft niet!
is ook méér dan een kwestie van re
cepten
D»t begrepen wij, toen wij de restaura-
li*. °Pl0Chten in zijn laboratorium. Ifl
•"fwerpige spoelbakken, een soort loot-
een moeilijk materiaal Van ouderdom wordt
Het hard en onhandelbaar als een vergeten
oude schoen. Het kan geweekt worden,
maar dan wordt het slap ais zeemleer. Elke
Oteuwe taak, waar de restaurateur aan De
fiat, heeft tets van een avontuur. En dit
avontuur had wel een heel onaangename
verrassing voor hem in petto. Toen hjj het
glas van de portretten verwijderde, bleek
het kryt so los op het perkament te liggen,
dat het opstoof door zijn ademhaling De
tekening was zo weg te blazen!
Het perkament is op linnen geplakt
met lijm zonder schadelijke bestanddelen
en strak gespannen als een trommel, zon
der dat aan de voorkant van de tekening
druk is uitgeoefend. En bovendien heeft
zich nu het krijt steviger gehecht, zodat de
portretten weer veilig zijn. De heer Van
Harskamp lijkt in zijn witte laborantenjas
op een arts, als hij ons droogjes verslag
doet van deze prachtige operatie, maar voor
ons leken heeft zijn werk iets van magie
In alle grote Europese musea probeert men
tevergeefs dergelijke dingen te doen. Zelfs
wat men in het berqemde Britse Museum op
dit gebied presteert héêlt. naar men zalf
erkent, niet bij de resultaten, waar het mur
seum in Rotterdam zich op kan beroemen
In Amerika zou men deze kunst ook graag
leren.
IITaar een kunst kan men zich niet door
11A leren alléén eigen maken. De heer Van
Harskamp heeft heel wat moeten blokken,
ook thuis, hij in de ene kamer, zijn zoon
met zijn huiswerk in de andere Hij heeft
moeten leren, een ontmoedigende verschel-
denheid van papiersoorten en schimmels
te herkennen
„Neem bijvoorbeeld een krant" zegt hij en
uit een flesje laat hij een druppel vallen op
de krant die voor ons ligt en
Neem
ster
Neem tijdig
sterk desinfecterend
N.V. PHIUPt-ROXANl
PHarm.-Cham. Irtd. "Duphar"
Amsterdam Olst - Waasp
Londense koorknapen hadden het grootste
plezier, toen de kok, die een groot kerst
diner in de Engelse hoofdstad moest ver
zorgen. waarbij zij moesten zingen, hun de
fraai versierde kop t>an een everzwijn
toonde, dat een ereplaats op de kerstdis
zou krijgen.
gint de Zweed zijn spaarzame -
natiepijlen of te schieten
combi-
ae Krant aie voor ons ngt en ook op een i »""»"-®-M«rti1en bevaiten i
5tukJ« „Oudhollands- papier. Op de kram merkbaar ivureende still
h ara kal eeknln. ka.
XJij wees ons op een kolossaal oud boek
AAin een prachtige leren band. dat een
grote waarde vertetfenwoordigt. Zulke erfe
nissen uit vroeger eeuwen zijn licht bescha-
digbaar en zij worden niet altijd met de
nodige zorg behandeld Hef boek had op een
vochtige plaats gelegen en waterschade op
gelopen. Tot wanhoop van de eigenaar wa
ren de met monnikengeduld met de hand
gekleurde platen overgedrukt op de tegen
overliggende bladzijden en ieder blad waa
ontsierd door grote, bruine vochtvlekken
vaak dwars over de tere platen heen. Op
enkele pagina's was het nog te zien, maar
de meeste van de honderden boekbladen
waren alweer in hun oude luister hersteld
Met hetzelfde monnikengeduld dat de
verluchter rtfioet hebben bezeten heeft de
restaurateur blad voor blad vijftien maal
behandeld, zonder het uit de band te
nemen. Wij zouden graag het gezicht van
de gelukkige eigenaar zien, als hij het
straks terugkrijgt.
Tot de patiënten van de heer Van Hars
kamp behoren niet alleen oude tekeningen
en boeken. Hij heeft ^waaiers gerestaureerd
waarvan het ivoor was gebroken en het pa
pier was gescheurd Nauwelijks meer lees
bare globes heeft hij als nieuw gemaakt
een bijzonder moeilijke taak. Oude brieven
die een laatste herinnering waren aan ver
van huis gestorvenen, heeft hij voor ver
gaan behoed en in foto's heeft hij de schade
hersteld, die veroorzaakt was door de zuren
in het karton van de passepartouts Maar
nu hem de laatste jaren grote kostbaarheden
worden toevertrouwd, die voor heel de be
schaafde wereld van waarde zijn, zoals
etsen van Rembrandt, tekeningen van Van
Gogh e.a kan hij zijn tijd niet meer geven
aan dingen, die maar voor enkele mensen
van waarde zijn.
ontstaat een diep purperen vlek. op het
dndere papier een gele Het is de houtstof
ln het krantenpapier die purper kleurt. Zo
heeft hij ook inktsoorten en de eigenschap
pen van alle mogelijke kleurstoffen moeten
bestuderen en het effect van zijn methoden
Wie dat alles onder de knie heeft, ts nog
niet verder dan de technische kant van de
zaak. Niemand kan hem vertéllen, hoe ver
hij moet gaan met het lichter maken van
het papier van een tekening. Niemand kan
hem het eindeloze geduld geven en de
sterke zenuwen, die onmisbaar zijn bij dit
avontuurlijke precisiewerk. Dit is heel an
der werk dan bijvoorbeeld het massaal
ontwikkelen van fotonegatieven. Er is arti
stieke zin voor nodig werklust en uithou
dingsvermogen. Dikwijls mag de heer Vao,
Harskamp pas na zeven uren ophouden als
hij aan een bewerking is begonnen, ook al
is het dan allang nacht zou hij het halver
wege lpten liegen dan zou het kostbare
stuk reddeloos verloren zijn. En dit soms
zenuwslopende werk moet hij doen in een
geïmproviseerd atelier waar vaak de lucht
bedorven Is door de giftige chemicaliën die
hij gebruikt.
Als wij r(jn atelier verlaten, neemt hjj
een kostbaar boek ter hand. dat door wor
men geperforeerd is. Blad voor blad zal
hU de gaatjes bUgieten met een papierpap,
die hl] heeft bereid uit hetzelfde «rven-
tlende een wie' papier' als 'dat. waarvan hef]
boek Is gemaakt: tot dat het weer gaaf la
Zo heeft hQ zeldzame postzegels wel schoon
gemaakt en er ontbrekende tandjes aan
bijgegoten. De mogelijkheden, die zijn vin
dingen bieden. z(|n nog maar nauwelijks te
overzien. WIJ kunnen er als Nederlanders
trots op zijn, dat dit werk In ons land voor
het eerst wordt gedaan door een Rotter
damse gemeente-ambtenaar, die ondanks
zijn sucees een sympathieke, eenvoudige
man ia gebleven.
Vnnr* et sneeuwt*e locn de
tekenaar (vermoedelijk Pie.
ter Saenredam) in 1662 deze binnen
plaats in Aken in frisse' kleuren op het
blanke papier zette. Maar de tijd vrat
het papier aan. Het vergeelde en kwam
vol „roest"-vlekken.
Onvervangbare meesterwerken en docu-
menten behoren niet zoals gewone ge
bruiksvoorwerpen alleen aan hun eigenaar,
ook al heeft deze zich een groot financieel
offer getroost om zijn schilderij of tekening
te verwerven. Mét de eigendom neemt hij
een grote morele verantwoordelijkheid
op zich tegenover geheel de culturele we
reld. Een eigenaar, die zich daarvan bewust
is zal zijn kunstschatten niet lichtvaardig
uit handen geven. Toen professor dr Vore-
kamp van het Oudheidkundig Museum te
Groningen enkele jaren geleden dan ook
van het werk van de heer Van Harskamp
hoorde, stelde hij hem voor een krachtproef
Hij gaf hem een opdracht, waar hij zelf niet
aan geloofde: een tekening waarvan op het
totaal verbruinde en beschimmelde papier
weinig meer te onderscheiden viel. De
tekening kwam terug als een waardig ten
toonstel! ingsstuk en de sportieve professor
hing er een foto naast, die de toestand van
„vóór het gebruik" toonde. Da pers in het
Noorden was enthousiast.
Hopeloze (•▼allen waren ook enkele bö-
sonder mooie 18de eeuwse paatelportretten
van artistieke an historische waarde. Het
materiaal was kryt op perkament en het
perkament was gebarsten. Nu gold het wel
haast als een axioma, dat perkament niet
op wat dan ook kan worden geplakt. Bet la
berg het geheim bez t
De sterkste schaakspeler ven Hongarije is
Laslq Szabo een beweegliike. geest!ge per-
soonüikhe d en ln overeenstemming daar
mede het typische voorbeeld van de enm-
binatie-spe'er tegen wi] en denk De mee>t
kleurloze «tellingen weet deze Hongaar te
larderen met combinatolre motleven gees
tige intermezzi of piinliike op toevallig
heden berustende tussenzettes. Een partii-
verzame'.ing van Szabo zou een staalkaart
van alle mogelijk voorkomende combinaties
kunnen zün
In het landentournooi ven Helsinki 19S2
trok de partij tussen beide meester# u.ter-
anrd grote belangstelling In de eerste plaats
houdt eén strlid tussen de twee sterkste
spelers van een land altlid een belofte in.
doch vooral warneer zoals hier - het een
botsing sis tussen twee eterk uiteenlopende
persoonlükhed'en met totaal verschillende
spelopvattingen.
De partii :s inderdaad een\
ste van hej gehele tournooi^
laden met combinetoire ideeVi doch deze
waren u:ts!uitend eeestesprodilBen von
Stahlberg. de positiespeler bfyltstek!!
Wit Stahlberg Zwart" Szabo
Half-klaasiek Damegambiet
Gideon Stahlberg bovendien een ta
feltennisser en bridgespeler van internatio
nale klasse' een rustige, bedaarde ge-
ilijke verschijning en. in overeenstem- Maakt met één slag alle positionele zorgen
ming daarmede, een van werelds beste i om het veld c4 waardeloos De zet moge-
iespelers Als er eenmaal een partij- Hik op grond van de geestige wvrding
verzameling van deze Zweed ze! worden 17. Lvdl. IR Ï.Vh7t' KhB (Op 18
uitgegeven zal het voor het grootste ae- I Kxh7 volgt 19 Dd3t met Damewlnst) 19
deelte fijnzinnige, uiterst subtiel behandelde j TXd1 D >4 20 Ld.l Dc6 21 Pg5" en de
dreiging Dh!5f is dode'Hk (21 LXg5
22 Dhüt Lh6. 23. Dvh6t! en mat)
17Dd.ï ^d7
18. Tdld2 Pa 5c6
Reorganisatie van dp nu slecht staande
troepen op du Damevleugel maar het
is reeds tc laat Stahlberg gaat nu echt de
smaak van combineren krijgen'
19. d4—d5! Pc6*e5
20. P(3Xe5 Dd7dö
21. c-4—c8'!
Een geniale Inval, waarvan de pointe zo
dade'.iik-büjkt.
2t&6-"c5
Aangezien 21D 'c5 (resp Dd8) op 22.
De4' met ver;.es van l.a4 fea'l en 2)
D*d5 door 22. L h7t de Dame kost. ;s dc
tekstzet vrijwel gedwongen
22. Pe5Xf7'i
Hier was het om begonnen! Op 22
Interessant- Kyf7 volet 23 dvefit en nu faalt f.3
leworden. ge- Dxe6 op 24 Lc4! (do pointe van c4— c5" de
pion moest weg om veld c4 toeganke'ük
voor de Loper te maken') Na 23Kv8
o! 23Ke8 gaat met Lxh7t of Lg8* de
Dame verloren En na 23 Kf6 kan
wit op verschillende manieren winnen o a.
met 24 De4 of 24 LXh7. D e6. 25. Dh5' enz.
Zwart is dus gedwongen op f7 met de
To'fen te nemen.
Hollantl-Amerikalijn nam
maatregelen
Woensdag gignen de nieuwe bepalingen van
de Amerikaanse immigratiew et in. die ook
invloed zullen hebben op de opvarenden
van de buitenlandse schepen in Ameri
kaanse havens. Zij toch zullen door ambte
naren worden ondetvraagd over hun poli
tieke gezindheid en ais zij communist zijn,
of van communistische sympathieën worden
\erdacht. zullen z(j geen toestemming krij
gen aan wal te gaan. Voor hen zal dua
geen passagieren bestaan.
Bij dé" Holland Amerika Lijn wacht men
af w.at deze nieuwe maatregel tot gevolg
zal hebben. De schepen, die onderweg naar
de Verenigde Staten zijn, hebben de for
mulieren reeds aai boórd. zodat deze te
voren kunnen worden ingevuld er. het „ver
hoor" in de haven van aankomst op vlotte
wijze kan geschieden Op het ogenblik ligt
dc Maasdam tc New York en de Rijndam
is op weg naar Amerika Er zijn nog geen
berichten binnengekomen over moeilijk
beden, zoals men die verwacht in verband
met het Franse mailschip Libcrté. waarvan
de bemanning voornemens is geen antwoord
op de vragen van de immigratie-ambtenaren
geven. £oals bekend krijgen de grote
sc hepen reeds in het buitenland een Ame-
kaans ambtenaar aan boord, die tijdens°de
lis het onderzoek uitvoert Van de Holland
Amerika Lijn valt alleen de Nieuw Am
sterdam hieronder, die thansx'eêï cruise
:aakt door de Wsstindische /rémpel en in
San Juan een ambtenaar aanboord zal
krijgen, die gedurende de reisf'nbar New
York de politieke entecedenten vanlde leden
de bemanning zal onderzoeken
Pgl-
c2c4
Pbl c3
d2—d4
Pg8—ffi
e7-e6
d7d5
c4Xdö .Ffe^d5
Deze voortzetting Wordt bH voorkeur toe
gepast door Botwinnik om de p'atg"treden
paden ven het Orthodox Damegambiet te
vermijden De waarde er van staat overi
gens nog niet vast.
6. e2—e3!
Dit schijnt wel het beste te zijn Het meer
agressieve 6 e4 pxr3 7 bXc.3, c"-d4 8
c 'd4 Lb4t. Ld2 L d2t 10 D - d2 0-41
ieidt tot te grote vereenvoudigingen waarbij
wits aanvalskansen te loor gaan
Tf8 T7t
23. d5 "'e6
Door de duobe!e dreiging L>'h7t en eXf7t
gaat m rvstens een Toren verloren.
2 3Kg8— f8
24 e6Xf7 Ta8d8
Pent Ld3 en belet daardoor 24 Lxh7 enz
25 Tbl—el!
Dreigt toch 26. L*h7,
d2. 27 Dve7 mat
Td8d7
Met aanval op Le4 en pion h7
27. Td2b2!
In de partii Botwinn k--Sz«bo Groningen
46 gesohiedde 11. Ld3 b6. 12. Dc2. g6 13
Lh6, Te8. 14 Lb5. Lb7 15. c4. e6' en zwart
verkreeg uitstekend spel.
11b7b6
12. Tfl-dl Pc6a5'
De combinetiespeler Szabo gaat de pertij
positioneel opzetten door zich bez:g te hou
den met de zwakte van het veld c4 Sterker
was de normale ontwikkeling 12
Lb7 en 13 Tac8. enz
13. Lc4d3 Lc8--b7
14 Lel—f4 Dd8d5
Eveneens gericht tegen c4. met als pointe
15. c4. Dh5' en door de dreiging LXf3 komt
wit in moeilijkheden.
15. Tal—bl!
Dreigt op het geschikte ogenblik met het
tuesenzetje Tb5 enz.
Lb7c6
Lc6a4
Zwart meent „positioneel" zijn doel te heb
ben bereikt: na 17. Td2. Tac8 is de bezetting
van veld c4 een feit.
Hiertegen is geen parade, bij'
Lc6 28 Tb8t KXf7. 29 Lc4+ en het mat-
zetten ven de zwarte Koning is kinderwerk
Zwart geeft op.
CHR VLAGSMA
eenvoudige bloempje, dat overttl
ssen het gras groeit, heeft een
g oneindig aantal namen. Hier noemt
men het metzoetje of meizoentje,
J ginds lief kruid, elders weer madelief
S of meliefke. Madelief stamt van maag-
delief, een naam die dialectisch nog
voorkomt. De afkomst wordt daar-
f door duidelijk het is het bloempje
dat aan de Heilige Maagd ITef Is in
meizoentje is de n later ingevoegd
g blijkbaar meende men dat de Met-
j maand het bloempje wakker kuste
f Maar ook hier moeien tui? teruggaan
S op een vorm maget soef wat aan de
5 H Maagd zoet. aangenaam is. Mapei
s soef icnrdt dan Meisoef De overgang
I g van ege en age tot ei komt heel veel
1 voor. Men denke aan zeil naast DuUs
Segel Ons woord meid is zo uit maget
ontstaan, maar het woord heeft een
I f andere kleur gekregen
JV/ï Bijna drie eeuwen later ruimde
de heer Van Harskamp deze
sneeuw en gaf ons de tekening in oude
glorie terug. Na het schitterende resul
taat van het Delftse onderzoek verleen
de de Rotterdamse gemeenteraad een
extra crediet voor de restauratie van 30
bladen met tekeningen van de zeeschil
ders Van der Velde. Te zijner tijd zal
men op een speciale tentoonstelling het
resultaat kunnen zien.
Op 17 Juli van dit jaar waren twee ver
huizers bezig de Inboedel van de familie
Dam binnen te brengen in een perceel aan
de Middenweg te Amsterdam ZU stonden
I op een 3 meter hoog balkon om een spiraal
matras aan te pakken Toen zU zich voor
overbogen stortte het gietijzeren balkonhek.
dat nog niet vastgemaakt was. naar be
neden. met het gevolg dat beiden van het
balkon vielen. De 55-jarige G. Melchers te I gro°'
Amsterdam kwam daarbij zo ongelukkig I geven
terecht, dat hU een halswervel brak en mPnm
vrijwel op slag overleed. ZUn collega Oord
maar thans be- kwam er zonder verwondingen af.
I Woensdag stond voor de Amsterdamse
rechtbank terecht de 31-Jarlge G. L. te
Diemen. die beschuldigd werd als onder
aannemer van het timmerwerk van het
perceel geen veiligheidsmaatregelen te heb
ben getroffen.
f hebt u dat hek los neer-
Pres.: „Waai
gezet?"
Verd.: „Ik wilde het niet direct vast
zetten. omdat de oren, waarmee het beves
tigd wordt, nog niet gemenied waren
Pres ,,U hebt kennelijk niet gedacht aan
het gevaar dat daaraan verbonden was"
Verd „Dat heb ik inderdaad niet"
De aannemer C. Balken verklaarde als
getuige, dat de heer Dam als bewoner van
het huis er eigenlijk te vroeg ingetrokken
was „Maar dat komt tegenwoordig vaak
voor", aldus get., die voorts zei verwon
derd te zijn, dat de verhuizers niet gezien
hadden, dat het hek loa zat.
Pres.: „Ja, maar u bekijkt deze zaken met
een vakmansoog en zij niet".
Off. van Just. ..Was het noodzakelijk de
hekken los op het balkon te zetten om ze
te meniën?"
Het Panamese schip Virginia van 2041 ton
ia Woensdagnacht aan de Zuidkust van het
eiland Wight aan de grond gelopen Hier
door zij-n lekken ontstaan, die geleidelijk
groter werden, zodat de ketels bulten wer
king gesteld moesten worden. Het schip was
toen een prooi van de woelige zee
Een reddingboot uit Yarmouth heeft de
23 opvarenden van de Virginia van boord
gehaald.
De 480 brt metende Duitse stoomtreller
M. Etoeling uit Bremerhaven ie op 23 De
cember ln het zeegebied ten Westen van
IJsland in een zware etorm vergaan. De
M. EbeHng had een bemanning van 20 kop
pen.
Get Nee, dat kon ook op de grond ge-
beu rep"
Van Bouw- en Woningtoezicht was op het
momen*. dat de heer Dam er in trok. nog
geen bewoonbaarverklaring voor het huis
ontvangen, doch volgens de heer Balken
was er elke dag controle van deze dienst,
zodat de bewoonbaarverklaring in feite een
formaliu-it is.
De Officier van Justitie achtte deze zaak
in zijn requisitoir het zoveelste bewijs van
het feit. dat onvoorzichtigheid leidt tot de
ongelukken. L. heeft blijk ge-
1 grove nonchalance, zo was zijn
mening, doch ook laakte hij de heer Dam,
die sneller in het huis is getrokken dan
strikt noodzakelijk was en daardoor mede
een deel van de morele verantwoordelijk
heid voor dit ongeval droeg
Gezien de ernstige gevolgen eiste hij
tegen L een maand gevangenisstraf.
Mr Grosheide was van mening dat er vele
bijzonderheden zijn die op de mate van
strafbaarheid verlichtend werken Hij ver
zocht de rechtbank zijn cliënt, die zeer veel
spijt van het gebeurde heeft, geen gevan
genisstraf op te leggen.
Uitspraak 7 Januari.
Het aftreden ven het kabiinet-Pinay. dat
2ich tot taak stelde de positie van de franc
te verdedigen heeft onder het Franse pu
bliek ongerustheid verwekt over het lot van
de Franse munt. Velen trachten zich tegen
een mogelijke devaluatie van de franc ender
een nieuwe regering te dekken door goud
te kopen «n als gevolg van de grote vraag
hebben de goudprijzen op de markt te Pa
rijs Dinsdag en Woensdag een scherpe sti1-
ging ondergaan. Om de stijging van de
goudprijs zoveel mogelijk tegen te gaan
verkocht de Banque de France op grote
schaal goudstukken Dinsdag werden
120.000 en Wwtedag 90 000 eouden Napo-
leem verkocht,
Makelaars en bankiers, die zich van hun
verantwoordelijkheid bewust zijn, adviseren
hun cliënten, die zich afvragen, of zij zich
tegen een mogelijke devaluatie moeten dek-
*en- te wachten, totdat de politieke «ituatie
duidelijker zal zijn geworden.
Of de nieuwe regering al dan niet e«n
devaluatie van de franc zal overwegen, kan
uiteraard niet worden voorspeld. De vorige
regering streefde er naar een devaluatie te
voorkomen en is hierin ook geslaagd Er
zitn echter financiële deskundigen, die een
herziening van de wisselkoers, welke than#
350 franca tegen de Amerikaan## dollar bo«
draagt, aanbevelen.
Advertentie)