r 0 1 HAAR EIGEN Parijs draagt op oudejaarsavondwol ïuder worden en Gelukkig zijn De enige rolschaatsende clown in de dierenwereld Poppenmoedertje Jolan brengt haar kinderen naar bed EEN MODERNE MEDICIJNMAN Verrassende prestaties van m Hóe is het ontstaan? Parisienne kleedt zich warm en practisch Grote keuze De eetiw der bejaarden Snoevende oude heertjes Vergeten traditie 1 KASTANJES behoren bij Oude Jaar kan herleven Gekookte kastanjes D Gepofte kastanjes DE CARRIÈRE VAN CHIMPY CHAMP De stad der weggelopen dieren Trucjes De klos Hoe oud? Zo oud! 1 2 4 8 3 3 5 9 5 6 6 10 7 7 7 11 9 10 12 12 11 11 13 13 13 14 14 14 15 15 15 15 Ffffffft weg op 5?^ voor verkoudheid Rotterdammer maakt oude meesters jong DUIZENDEN ZIEKTEN. VEEL KWAKZALVERS Geheime recepten Meesterwerken in een gootsteen Artistiek inzicht SCHAAKRUBRIEK Wie praat daar over ondefiniëerbare schaakpsychologie??. Monnikenwerk Het onmogelijke slaagde Passagieren in Amerika Dit woord: MADELIEF,)t l H VERHUIZER OVERLEED DOOR NONCHALANCE VAN AANNEMER Een maand geëist Twee schepen in de storm vergaan Franse spaarders vrezen waardevermindering van de franc DUIZEND EN EEN ZATERDAG 27 DECEMBER 1952 T>éV£ILLOW.f Wekenlang hebben de ge- dachten van de Parisienne» en Pari etent (maar vermoedelijk toch nog het meest van de Pariziennes) gedraaid om het naderende Réveillon, beter de naderende Réveiltons. want Parvj» kent twee Réveil- Ioiu: één op de avond van 24 December en één op die van 31 December. Zulke festijnen viert men niet thuis als men een rechtgeaard Parijzenaar is. Het is waar, vele vreugden welke de Lichtstad biedt, zijn vrijwel uitsluitend weggelegd voor vreemdelingen, die de Franse hoofdstad bezoeken, maar een of tweemaal in het jaar willen de Parijzenaar wel eens mee doen, de bloemetjes eens buiten zetten en althans in een restaurant gaan dineren en souperen. Hierbij behoort natuur lijk een passend toilet. De Parijzenaar wil heus niet. dat zijn dame, wat kledij betreft, ongunstig afsteekt bij de Amerikaanse en Britse dames, die „Christ mas by candlelight"' vie ren in de hoofdstad des lands, die voor ieder mens ter wereld het tweede va derland is. Dat zijn dame ongunstig zal afsteken daarvoor behoeft de Parij zenaar eigenlijk niet te vrezen, want zij heeft im mers van nature „chic" en met heel weinig mid delen ziet zij kans een uitermate gedistingeerde indruk te maken. En practisch is zij ook! De Parisienne die over een beperkte beurs beschikt, zal niet bezwijken voorde verleiding zich iets aan te schaffen „voor een sp* ciale gelegenheid waaraan zij later niets meer nee». zij koopt iets waarvan zij, lang en bij vele ge legenheden plezier kan be leven. En zo heeft zij dit jaar haar keuze laten vallen op wol #1 vele dames, die de ayond en nacht voor Kerstmis bij uitzondering aan het •vond- en nachtleven deel namen, kon men gekleed zien in keurige, elegante wollen toiletjes, die voor allerlei doeleinden ge schikt zijn. Ongetwijfeld hebben ze geen moeite gehad zo iets practisch te bemachtigen, want de meeste Modehuizen hebben wollen tailleurs ver vaardigd. welke bijna als ideaal zijn te beschouwen. Zulke tailleurs hebben een jasje, dat tot de hals is dichtgeknoopt. Doet men het jasje uit, dan- komt een schouderloos en soms met glinsterende borduursels getooid lijfje vbor de dag, waarin men zich gerust aan het schit terendste diner in het modainst# restau rant kan vertonen. En dit deden de Pari- siennes dan ook tijdens het Réveillon op 24 December en ongetwijfeld zullen ze dit weer doen tijdens het Réveillon op Oude jaarsavond. Voor de hier bedoelde tailleurs werd vroeger een zware zijdesoort gebruikt dit seizoen evenwel hebben vele couturiers de voorkeur gegeven aan wol. En het merkwaardige is, dat hiervoor tegen woordig veel ruige, harige weefsels wor den gebruikt en bouclésoorten, die vroeger alleen voor mantels dienden. Dior b.v. schiep verschillende modellen van dit type, o-a. een japon zonder mouwen, met vier kante halsuitsnijding, waarbij een kleer makersjasje wordt gedragen. Om u enig denkbeeld te geven van hetgeen de grote Parijse couturiers hebben uitgedacht, laten wij hier een overzicht volgen van de nieuwste modellen, welke in de jongste collecties van de grote Parijse modehuizen vielen te bewonderen. RIFFE maakte een nauwsluitende jurk x^van ruige zwarte bouclé, zeer diep ge- décollecteerd. met een bijbehorend tomaat- kleurig jasje met een grote zwarte kraag, afgezet met franje Balenciaga ontwierp een namiddag ensemble van vlokkige zwarte wol. met een blouse van tere, doorschijnende zwarte zijde. Dior werkte met verrassende combi naties van contrasterende stoffen, o.a. zag men van hem een drie-kwart jas van wit en grijs tweed met een blouse van zwart satijn. Afgezien van deze bjjzonder dikke en zware stoffen wordt er ook veel zwarte wollen crêpe gebruikt voor deux-pièces, namiddagjaponnen en cocktailjaponnen décolleté van voren, of op de rug. korte of helemaal geen mouwen en velerlei gar nering van satijn, moiré of fluweel. Zwarte wollen kant is hét materiaal voor de cocktail-japon: Balenciaga. Balmain en Givenchy geven het een ereplaats in hun collectie. Givenchy brengt een schouderloze ■japon met bijbehorende spencer van de zelfde kant. De spencer heeft lange mou wen en wordt tot de hals dichtgeknoopt. Hij is gevoerd met turkois mousseline: de japon wordt gedragen op een zwart fond. B a 1 ma i n heeft een heel wijde kanten japon met korte mouwtjes qn een groot décolleté; er wordt een sjerp van smaragd-' groene taft bij gedragen. De zwart kanten sweater-deux-pièces van Balenciaga vor- ■fcn een markant voorbeeld van zijn j^pele lijn zonder taille, die men door heel zijn collectie terugvindt. Naast zijn aesthetische kwaliteiten heeft wollen kant nog deze goede eigenschappen, dat het niet kreukt en heel weinig ruimte in beslag neemt in een koffer. Givenchy trok sterk de aandacht met twee namiddagmodellen, waarvan het ene bestond uit een nauwe rok en een jasje zonder kraag, het andere uit een eenvou dige driekwartjas over een effen rok. Voor deze modellen gebruikte hij een volkomen nieuwe stof: heel grote rose rozen, ruim ge spreid over een zwarte ondergrond, spre kend gèlijkend op tapisserie. Het is met de eerste maal. dat tapisseriewerk gebruikt wordt in de haute couture en vooral in de haute mode. Voor een intiem diner, voor theater- bezoekbezoek en voor alle andere gelegen heden waarbij' Monsieur zijn smoking aan trekt. hult madame zich in wol. De avondmantels zijn óf van bont, óf van wol gemaakt. Ook op het punt van de voering worden zijde en bont vaak vervangen door wol. Begrijpelijk: een wollen voering is war mer dan zijde en goedkoper dan bont. Er zijn veel driekwart-jassen dit seizoen. Vaak zijn ze gevoerd met bont Meestal zijn ze gemaakt van tweed of van een effen stof. al dan niet met een kraag, iets ruim uitlopend. Dior brengt er één van vol komen mannelijke coupe, in een zwart- met-grijze visgraat. Aangezien de driekwart-jas bijzonder practisch en gemakkelijk is voor de auto rijdende Vrouw, kan men verwachten, dat dit model grote opgang zal maken. JE MOET MAAR BOFFEN! Omstreeks het jaar 1900 tot een paar decennia later iRratc men van ..de eeuw van het kind" en nu heeft het er werkelijk veel van, dat wij „de eeuw van de ouderdom" gaan beleven. Dit be tekent, dat de jeugd van 1900, die verwend, vertroeteld en naar de ogen gekeken is, omdat alles toen om het kind draaide en die zo langzamerhand tot de ouderdom gaat behoren, weer zal worden verwend, vertroeteld en naar de ogen gekeken omdat de belangstelling zich' thans op de ouden van dagen concentreert. Zoals vijftig jaar geleden kin derartsen en consultatiebureaux r zuigelingen in opkomst waren, zo spreekt men nu over .gerontologie (geneeskunde spe- al de oudere mens betreffend) over woonoorden, tehuizen en dergelijke voor bejaarden. Hele congressen zijn er gehoudén over het Oudeliedenvraagstuk en het behoeft niet te verwonderen, dat dit onderwerp doordringt tot de drukpers. De arts A. J van Leu- sen, geen onbekende voor de genen, die nog wel eens naar de radio luisteren, heeft een boek geschreven, waarin hij het oude liedenvraagstuk van alle kannen bekijkt en dat als wegwijzer dient om de ouder wordende mens te helpen gelukkig 1 te zijn.... De moeilijkheid voor de oud|er wordende mens, maar voorial voor de ouder wordende man |s, dat hij. door pensionnering, door het zich terugtrekken uit zaken enz., „uit zijn gewone doen" ge raakt en dan soms moeilijk zijn draai kan vinden. Dit nu geldt in veel mindere mate voor qe ouder wordende vrouw. De gé- huwde vrouw blijft haar huis houdentje doen zolang zij dit kah en de ex-„werkende vrouw'* heeft alle jaren van haar be roepsarbeid lang zoveel dingeii, welke zij graag zou willeb doen. niet kunnen doen, dét zij gewoonlijk een hele achter*, stand moet inhalen Eindelijk bijl- voorbeeld kan zij ook eens knui in haar eigen huishoudinkje boelo van de arts Van Leuaeü heel joed af. Hij wijst er op, dat de vrouw gemiddeld ouder wordt dan de man. waarvoor de weten schap nog geen afdoende verkla ring heeft gevonden. „De meer ongeregelde levenswijze van het sterke geslacht, geeft misschien een gedeeltelijke verklaring van dit verschijnsel", zegt hij. Het feit dat oudere mannen meer geneigd zijn dan vrouwen om te snoeven op hun lichaams kracht en hun grootspraak ook metterdaad willen tonen, draagt misschien ook een steentje bij tot de oplossing van dit raadsel Want het elkaar overtroeven in schone handwerken en in de snelheid van breien stelt minder hoge eisen aan de lichamelijke krachten die dat moeten oudere mensen heel goed onthou den hoogstens nog groot kun nen schynen. maar het zeker niet meer zijn. Nu ia, dit boek handelt me^r over oude mannen dan over oude vrouwen: (een vraag: wordt een vrouw ooit oud? is hier mis schien op haar plaats), maar per slot zijn het vrouwen, die met de oude mannetjes moeten optrekken, hetzij hun eigen echt genote. hun dochter, verpleeg ster, huishoudster of wie ook, altijd zijn het vrouwen, die moe ten trachten de levensavond van een man zo licht mogelijk te maken. En daarom is dit een speciaal vqor vrouwen, aan wie het trouwens ook heel goed is toevertrouwd er af en toe een passend zinnetje uit aan te halen tegenover het heertje over wiens wel en wee zij waakt. Het be handelt het lichamelijk welzijn van oudelieden zowel als hun geestelijk heil, het gaat over. ouderdomsgebreken en over hechte vriendschapsbanden tus sen héél oude en héél jonge men sen, over ouder worden en blij ven groeien en over de naderen de dood. Het geeft niet alleen wenken voor de ouder wordende mens zelf, maar gunl ook een blik in zijn zieleleven. zodat men hem beter leert begrijpen. Het boek is zeer onderhoude'nd ge schreven, zodat men het met ge noegen leest, zelfs al heeft men geen enkel oudje om te ver zorgen. Maar per slot.. eens zullen we. menselijker wijze ge sproken, allemaal oud zijn en het kan helemaal geen kwaad, zelfs niet Voor een vrouw, zich daarop nu reeds voor te berei den! Het boek is verschenen bij G. J. A. Ruys te Amsterdam. Nu wordt het winter!" zeggen de Fransen, de Zwitsers en de Italianen, wanneer op verschillende punten van de stad de kas tanjetentjes verrijzen en de voorbijgangers die trek in een voedzame versnapering heb ben daar even aanlopen om zich te goed te doen aan een portie van die gloeiende heerlijkheden. Zoals bij ons de haring kraampjes bij een bepaalde jaarperiode be horen. zo vormen de kastanjekraampjes in bovengenoemde landen een onverbrekelijk onderdeel van het stadsbeeld in de winter. Geen wonder de kastanje is smakelijk en voedzaam en de tamme kastanje groeit %o komt in die landen tot rijpheid en ze Zijn er dus betrekkelijk goedkoop. Wij moe ten het met import doen en déérom zal do kastanje bij ons nooit het burgerrecht krij gen. Jat zij ginder heeft. Wij doen het mot haring en patates.. Toch. ook wij be schouwden vroeger de kastanjes als een winterse versnapering, die we eigenlijk tij dens de oorlog hebben vergeten. Maar nu zijn ze er weer en nu kan dus het oude ge bruik in ere worden hersteld, het gebruik, dat voorschrijft met Qudejaar gekookte of gepofte kastanjes te «ten. Daar de meeste jonge huisvrouwtjes zé misschien nog noqjt hebben bereid, is het Wellicht dienstig hier een paar recepten te laten volgen. De KASTANJES wassen en met een zeer scherp mes de schil aan de brede kaht inkruisen. Daarna zet men ze te vuur in een flinke hoeveelheid kqkend water en een weinig zout en kookt ze gaar (ongeveer drie kwartier of een uur). Om te controleren of de vrucht gaar is, haalt men er een uit het water en maakt ze open. het bruine binnen- velletje moet gemakkelijk loslaten. Ze af gieten en ze boven het vuur laten drogen. Men dient de gekookte kastanjes hier te lande op met boter of margarine. Heel sma kelijk is echter er confituren, gebraden ap pels of appelmoes bij te gebruiken. Even tueel kan men de kastanjes pellen en ze door een zeef tot purée wrijven, een sier lijke schotel opmaken met de kastanjepurée in het midden en de appels, appelmoes of confituren fer in een rand omheen. Gekookte kastanjes zijn ook heel smake lijk wanneer zij worden gegeten bij spruitjes. iEZE kunnen op verschillende manuren worden bereid.- Wil men een tamelijk grote hoeveelheid bereiden, dan kan men dat doen in een pot met stevige bodem, bijv. in een ijzeren vleespan Men kruist de kas tanjes als boven is aangegeven, doet ze in de pot, zet deze gedurende een paar minuten op een zeer heet vuur en laat ze vervol gens op een kleine vlam gaar worden. Ze een beetje in beweging houden tijdens dit pcfproces kan geen kwaad! De gepofte kas tanjes kunnen eveneens met boter worden geserveerd Zn een klein gezelschap kan men anders 11 werk gaan. n.l. kastanjes poffen in de gloeiende asla van de kachel. Men begraaft ze eenvoudig onder de as. wacht enkele minuten, diept ze op als ze gaar zijn. tracht ze zo gloeiend mogelijk te pellen en eet ze meteen op. Het is echt een knusse bezigheid zo. met z'n tweeën of in elk geval in zeer beperkt gezelschap om de loc hel te zyn geschaard en kastanjes te pof/en lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllKHHinillll TVjatuurlljk was Chimpy gevangen. a-A Zo begint het altijd, als apen iets anders doen dan naar eigen verkiezing in het vrije oerwoud yan tak naar tak slingeren. Hij was nog tamelijk jong. toen het gebeurde Gelukkig maar, want dadrom be- aefte hij het nog niet goed. Hij werd meegenomen door, een ma troos, maar toen die ham aan zijn meisje wilde geven, moest zij er niets van hebben. Dusjwerd Chim py verkocht. O. en dfet gebeurde nog wel eens. Ook werd hij een «eer zo maar weggegeven Ten slotte belandde hij bij een jongetje, dat hem gekregen had voor zijn ver jaardag. tegelijk met een paar rol schaatsen. Maar het was een ver wend jongetje. Van rolschaatsen had hij al gauw genoeg, omdat hij het niet zo goed kon als zijn vriend jes en omdat hij te lui was om veel te oefenen In een onverschillige bui gaf hij de schaatsen aan het aapje. Hier, speel jij er maar mee, zei hij. Nu, dat deed het aapje. Hij speel de er mee. draaide aan de wieltjes en had plezier. Op een dag stond de voordeur van het huis open. Het aapje be sloot een eindje te gaan wandelen. Zijn schaatsen nam hij mee. Maar het aapje wist de weg niet meer terug. Niet dat hij er nu eigenlijk naar zocht, och, het beviel hem best zo. Hij was nu weer vrij. Al leen had hij honger en was het een beetje koud. Dagen en dagen liep het aapje of slingerde het zich in de bomen, die langs de wegen «tonden. Hier en daar vond hij iets eetbaars. Een keer had hij zich verstopt in een goederenwagen van een trein. Die bracht hem helemaal ver weg. Nog weken zwierf het aapje rond. Toen kwam hij in een gebied, waar helemaal geen men sen waren, wel veel dieren. Er was iets ongewoons aan deze plaats. Dat was wel in de eerste plaats de verzameling dieren: poezen, konij nen. kippen, een paar hanen, een kalfje, een vosje, twee schaapjes, een eekhoorn-familie en nog an dere dieren, zoals een ezeltje, een veulen en een tamme kraai. Toen Chimpy daar wat rondliep, kwam er een witte muis naar hem toe. U bent vreemdeling in deze gemeente, sprak de muis. Als u bier wilt blijven, moeten we u in schrijven en tot lid benoemen. U moet dan zelf voor de kost zorgen door te werken, want aan slam pampers hebben we niets. Hoe Is uw naam? Het aapje was erg Verbaasd dit alles te horen. De- muis zag het. We leven hier met bijna alle maal dieren, die om de een of an dere reden van de mensen zijn weggelopen. Ben je ook wegge lopen? Ik, hakkelde Chimpy, ik ben gaan wandelen, al aen hele tijd geleden en dat doe ik nu nog. Wil je hier blijven en wer ken? vroeg de muis. Ja. antwoordde Chimpy. Goed, dan zal ik je naar de burgemeester brengen. Hoe heet je? Chimpy. antwoordde Chimpy. Maar wie bent u? Wij muizen vormen de politie. Het is reuze practisch, omdat wij ons zo snel kunnen verplaatsen en gezag hebben we ook, al zijn we klein. Geloof dat maar. Chimpy geloofde het graag. Hij was echt een beetje onder de in druk van het optreden van de muis. Zo gingen ze samen naar de bur gemeester, een dikke, grijze kater. Chimpy vroeg zich al niet eens De burgemeester achtte het on derhoud afgelopen en Chimpy kon gaan Zoek zelf maar èen woning. Huizen hebben we hier genoeg, riep de burgemeester nog. Als je het zelf onderhoudt, is het vrij van huur. Chimpy ging eerst maar naar de meer af, waarom de kater de mui zen niet opat. De burgemeester schreef hem in als inwoner van „de stad der weg gelopen dieren Daarna vroeg hij welk vak Chimpy had geleerd. Ik heb niets geleerd, ant woordde de aap bedremmeld. Wat heb je daar dan bij je, vroeg de kater Daar speel ik mee, sprak de aap. Spelen doe je in je vrije tijd, berispte de burgemeester. Ik zal nagaan of je werk kunt krijgen in het circus. Een rolschaatsende aap is iets geweldigs. Rolschaatsen? Wat is dat? vroeg Chimpy, Rijden, op die dingen. Je bindt ze gewoon onder je voeten en dan ga je lopen. Dat is alles. Ik weet hoe het hoort. Ik heb het mensenkinderen wel eens zien doen. Als je goed oefent, kun je binnen een paar weken beginnen. Ik zal de directeur van het circus, het veulen, vragen je voorschot tè geven. circusdirecteur De tamme kraal was zijn assistent en die leerde hem hoe de rolschaatsen onder té binden. Toen Chimpy zich even bewoog, zat hij meteen op zijn zit vlak. Hij bond de schaatsen maar weer af en besloot een huis te gaan zoeken. En eten wilde hij ook wel iets. Dat kon in de lunchroom van de eekhoorns. Hier hoorde hij^ook, dat naast de eik een geschikt huis was. Bij de timmerlieden, de bevers, dje hier al heel lang woon den, bestelde hij wat etoelén en een tafel. En toen ging hij oefenen. Dag in, dag uit, want het beviel hem hest in de stad van de weggelopen die ren. Eindelijk was hij zo ver, dat hij een eindje zonder vallen kon rijden, maar het ging allemaal nog erg voorzichtig. Hij begreep, dat hij kunstjes moest maken op de rolschaatsen, dat zou pas aantrek kelijk worden. Daarom oefende hij de hele dag. Hij rustte alleen om te eten. Ten slotte was hij zo ver. dat hij beentje over kon rijden, op zijn hurken zittend kon rijden en Een sterk.... HfET een wan je vuisten boven op de andere. Vertel nu aan je vriendje, dat je zo sterk bent, dat hu de twee vuisten niet kan schei den. Hu probeert het dan natuurlek en werkelijk, hij kan het niet. Weet je hoe dat komt? Zonder dat je vriendje het gezien heeft, houdl je met je bovenste hand de duim van je onderste duist vast. STOP zonder dat iemand het merkt een klos garen tn je zak. De draad steek je onder je trui door. Het eindje steek je erdoor heen. Het is nu alsof je zo maar een draadje op je trui hebt. dat er niet hoort. Als moeder hel ziet. zal zij het er af willen halen. Zij trekt, maar de draad wordt steeds langer Want zij tvindt het klosje in je broekzak af. ook kon hU al schaatsende een poot achteruit strekken. De volgende dag ging hij naar het circus en die avond zou hij op treden. Het veulen vond zijn num mer goed en dus kwam hij pas na de pauze. Vóór hem waren een hond. die door een ring sprong, een kalfje, dat kon touwtje sprin gen. en twee eekhoorn-acrobaten, de zoons van de eigenaar van de lunchroom. Dan was er nog een papegaai, die koorddanste en steeds net deed alsof hij er af viel, waarom de dieren toeschouwers *hard moesten lachen. Chimpy had al gezien, dat de grond in het circus tamelijk gelijk en hard was, gelukkig maar, an ders zou het veel moeilijker gaan. Chimpy voelde zich niet helemaal op zijn gemak. Eerst reed hij een rondje gewoon, tóen beentje over. Hij kreeg een reuze vaart. Het ging goed Het publiek klapte al Chim py kreeg er plezier in. Hij deed nu ook de twee moeilijke toeren en toen *vas het applaus helemaal groot. De dieren klapten zo lang, dat het veulen Chimpy beduidde, dat hij het nog een keer moest doen. Chimpy's succes als rolschaat sende aap was Verzekerd. Op een avond had Chimpy een gesprek met de poedel, die vroeger bij mensen in een circus gewerkt had. Hij was weggelopen, omdat hij slecht behandeld werd. Deze poedel vertelde Chimpy wat een clown was. Hij legde uit, hoe die de mensen aan het lachen maakte en hij vond, dat Chimpy dat ook best'zou kunnen, als hij eenmaal zo goed kon rolschaatsen, dat hij malle capriolen kon maken. Chimpy dacht er over na en be sloot nog meer te gaan oefenen. En zo werd Chimpy de beroemdste rolschaatsende apenclown. *7olang een vriendje onder de lt is. kun je hem vertellen, hoe oud hij is. als h(j de verticale rijen cijfers aanwijst, waarin ijjn leef tijd voorkomt. Als hij bijvoorbeeld zeven jaar is. zal hij de drie rijen het een zeven aanwijzen. Ailea wat jij nu te doen hebt. is de bo venste cijfers van die drie rijen op te tellen. In dit geval krUg je dan 1, Z en 4. Totaal 7. Stel. je vriend je heeft aangewezen de eerste, de derde en de vierde rij. Tel op 1, 4 en 8. Hjj waa dua 13 jaar. VOOR dit trucje heb je drie pa piertjes nodig, ongeveer zo groot als een postzegel Leg ze al le drie op de rug van je hand en probeer Je vriendje er van te over tuigen. dat je er twee kunt weg blazen. terwyl de derde blijft lig gen. Hij denkt als jij dat kan. kan ik het ook. Maar als hij het pro beert. blaast hjj /alle drie de stuk jes weg. Dan doe jij het. Lel op. Je vraagt hem, welk papiertje moet blijven liggen. Als hu er een aan' wijst, leg je er gauw je vinger op en vraagt Dit? Vlug blaas je dan de andere twee weg. Op dB tekening zie je pop penmoedertje Jolan. Zij zorgt goed voor haar twee kinde ren. Als het bedtijd is, stopt zij Susie en haar neger popje lekker onder de wol. Maar Jolan zou het o zo pret tig vinden als er ook voor haar gezorgd werd. Zie je, ze kan zich no(i niet zo goed aankleden Daarom moet jij haar helpen, zoals jouw moe der jou helpt. Vergeet met de kleertjes te kleuren, voor je ze uitknipt. TWEEDE BLAD - PAGINA S EEN UITERST NAUWKEURIG onderzoek, met de modernste middelen uitgevoerd door deskundigen van liet bekende Vezelinstituut T.N.G. te Delït heeft thans onomstotelijk aangetoond, dat een Rotterdamse ge meente-ambtenaar in een stil atelier met enkele flesjes, veel slapeloze nachten en een vonk genie resultaten heeft bereikt, die tot dusver door de geleerden voor onmogelijk werden gehouden. Hij verlengt met eeuwen de levensduur van manuscripten, onvervangbare meesterwerken en an dere papieren kostbaarheden, welker onafwendbaar geachte verganke lijkheid tot nu toe verzamelaars en museumdirecties in en buiten Neder land, met grote zorg vervulde. Dit doet hij, de heer J. A. van Harskamp, in het Maritiem Museum Prins Hendrik volgens methoden, Welke hij zelf ontwikkelt en waarvan alleen hjj het geheim bezit. steen, lagen daar ln 'n heldere vloeistof oude en zeer kostbare tekeningen, welke hij han teerde met een chirurgische vaardigheid. „Mijn vader werkte met regenwater", ver telde hij. Zijn vader, die chef was van de boekbinderij van de Gemeentebibliotheek, verrichtte destijds restauratics voor de Stichting Atlas van Stolk en van hem leerde de heer Van Harskamp als jongen de beginselen van het vak. Als bibliotheekbediende besteedde hij zijn vrije avonden aan het restaureren van oude boekbanden en het schoonmaken van pren ten en door pn vél essen deed hij de nodige scheikundige kennis op. Toen vertrouwde ook hem de Atlas van Stolk oude tekenin gen toe en proefondervindelijk ontwikkelde hij nieuwe methoden van restauratie. Na de oorlog kwam hfy als kantoorbe diende bfl het Maritiem Museum, dat toen nog in het gebouw aan de IVillemskade was ondergebracht. Hier werd h(j eigenlijk pas „ontdekt". Op een goede dag in 1M7 nam prof. dr S. Hofstra hem mee om eens een kijkje te nemen in het nieuwe gebouw van het Maritiem Museum aan het Burgemees ter s' Jacobpleln en vroeg zijn advies voor het eventuele inrichten van een restauratie atelier Bij de bouw van het museum was daar niet in voorzien. Een gedeelte van de expositieruimte werd afgeschoten en Inge richt. Daar vonden wjj dezer dagen de heer Van Harskamp, thans restaurateur en hoofd commies, temidden van oude folianten en tekeningen, aan a(ln microscoop "pAPIER leeft en gaat dood, vroeger of later, zoals alles wat leeft. Het papier van deze krant heeft maar een korte le vensduur. Wie een krantenknipsel na enkele jaren weer in handen krijgt, ziet. dat het papier vergeeld is en voelt, dat het bros is geworden en zwak. Het is ziek, of al bijna dood. Bijna elk papier draagt de kiemen van bederf in zich; vocht, bacil len en schimmets bedreigen het van buiten af en soms vreet zich zelfs de inkt door het papier dat hem draagt. Wie zal zich Om dat alles bekommeren, als het om een krant gaaf Elke dag heeft zijn eigen krant Maar anders wordt het. als een brief van Johan de Witt of een tekening van Rem brandt langzaam maar zeker ligt te ster ven, te vergaan. Specialisten overal ter wereld hebben zich het hoofd gebroken over dit probleem. Middelen om vlrgeeld papier weer hei- ter te maken en vochtplekken en roestvlek- ton te verwijderen zijn wel bekend, maar Juist de gewetensvolste restaurateurs moes ten tot dusver dikwijls erkennen, dat zij minder konden bereiken dan van hen werd verwacht Helaas waren er ook wel kwak zalvers, die het papier keurig bleekten met middelen, welke het papierweefsel aantas ten, zodat de schade later groter bleek dan vóór de behandeling. Met chloor en zuren in verbindingen met allerlei mooie namen ii veel onherstelbare schade aangericht. Restaurateurs met verantwoordelijkheidsge voel bleven zoeken en ook de heer Van Harskamp, die gevonden heeft, zal met zijn onderzoek altijd voortgaan, want het gaat niet om middelen tegen enkele kwalen, maar tegen wel duizenden ziekten van een grote verscheidenheid van papiersoorten. "MUSEUMDIRECTEUREN zijn zéér be- dachtzaam. Dr C. Nooteboom begreep onze belangstelling, maar hij heeft toch wel even geaarzeld, voor hij ons toestemming gif tot een bezoek aan de prbpere kleine werkplaats in het Maritiem Museum, waar zijn moderne medicijnman dat wonderlijke werk verricht. En mej. dra J. B v. Over- eem, eerste conservatrice van het museum zei ons onomwonden ..WIJ zijn helemaal niet zo gebrand op publiciteit". Niet. dat men het licht van de heer Van Harskamp onder de korenmaat wil stellen; de dank bare brieven die men van grote musea en bekende verzamelaars heeft ontvangen spreken allemaal van de hoogste waarde ring voor deze bescheiden werker. Maar in museumkringen stemt alles wat op dit ge bied op propaganda lijkt tót behoedzaam heid, want men heeft met sommige aanbe volen methoden slechte ervaringen opge daan. *Oe talrjjke proeven, die het crltizche Vezelinstituut met door de heer Van Hars kamp bewerkt papier heeft genomen, zijn echter volkomen overtuigend. Men heeft dat papier langdurig blootgesteld aan een temperatuur van 100 graden om het kunst matig te verouderen en het doorstond deze awzre proef In leder opzicht béter In plaatz van slechter dan nietbehandeld papier. Dit resultaat is sensationeel, aangezien bjj alle andere tot nu toe bekende restauratiemetho- d«n het papier In meerdere of mindere mate te lijden had. Chemische proeven Wezen uit, dat de behandeling aan het pa- Pier geen schadelijke bestanddelen had toe gevoegd. maar iiategendeel kiemen van be derf had verwijderd of gedood. Uit dubbel- vouwproeven bleek, dat het papier door een leheimsinnlg bad verjongd was. De elastici teit was toegenomen en bovendien was de ■leur in zijn oorspronkelijke frisheid her- «eld. Voor het eerst hebben na deze proeven restauratlemethoden de officiële zegen van een wetenschappelijk instituut gekregen, na ■■Ike grondige proefnemingen. De heer Nooteboom heeft ons toegezegd dat wij tot in bijzonderheden kennis zul- «n mogen nemen van de door het Instituut "«gebrachte rapporten, maar wat wij er in ronde woorden van vernomen Mbben spraekt voor ons een duidelijker V »lwdan techniache détails en bovendien ■ebben wij de prachtige resultaten gezien, •L "telier e" in Museum Boymans Het «eneim van zijn methoden staat ook in r* rapporten niet, dat berust uitsluitend mJ de heer Van Harskamp. Hoe hij het Precie, doet, weet men zelfs ln Delft niet! is ook méér dan een kwestie van re cepten D»t begrepen wij, toen wij de restaura- li*. °Pl0Chten in zijn laboratorium. Ifl •"fwerpige spoelbakken, een soort loot- een moeilijk materiaal Van ouderdom wordt Het hard en onhandelbaar als een vergeten oude schoen. Het kan geweekt worden, maar dan wordt het slap ais zeemleer. Elke Oteuwe taak, waar de restaurateur aan De fiat, heeft tets van een avontuur. En dit avontuur had wel een heel onaangename verrassing voor hem in petto. Toen hjj het glas van de portretten verwijderde, bleek het kryt so los op het perkament te liggen, dat het opstoof door zijn ademhaling De tekening was zo weg te blazen! Het perkament is op linnen geplakt met lijm zonder schadelijke bestanddelen en strak gespannen als een trommel, zon der dat aan de voorkant van de tekening druk is uitgeoefend. En bovendien heeft zich nu het krijt steviger gehecht, zodat de portretten weer veilig zijn. De heer Van Harskamp lijkt in zijn witte laborantenjas op een arts, als hij ons droogjes verslag doet van deze prachtige operatie, maar voor ons leken heeft zijn werk iets van magie In alle grote Europese musea probeert men tevergeefs dergelijke dingen te doen. Zelfs wat men in het berqemde Britse Museum op dit gebied presteert héêlt. naar men zalf erkent, niet bij de resultaten, waar het mur seum in Rotterdam zich op kan beroemen In Amerika zou men deze kunst ook graag leren. IITaar een kunst kan men zich niet door 11A leren alléén eigen maken. De heer Van Harskamp heeft heel wat moeten blokken, ook thuis, hij in de ene kamer, zijn zoon met zijn huiswerk in de andere Hij heeft moeten leren, een ontmoedigende verschel- denheid van papiersoorten en schimmels te herkennen „Neem bijvoorbeeld een krant" zegt hij en uit een flesje laat hij een druppel vallen op de krant die voor ons ligt en Neem ster Neem tijdig sterk desinfecterend N.V. PHIUPt-ROXANl PHarm.-Cham. Irtd. "Duphar" Amsterdam Olst - Waasp Londense koorknapen hadden het grootste plezier, toen de kok, die een groot kerst diner in de Engelse hoofdstad moest ver zorgen. waarbij zij moesten zingen, hun de fraai versierde kop t>an een everzwijn toonde, dat een ereplaats op de kerstdis zou krijgen. gint de Zweed zijn spaarzame - natiepijlen of te schieten combi- ae Krant aie voor ons ngt en ook op een i »""»"-®-M«rti1en bevaiten i 5tukJ« „Oudhollands- papier. Op de kram merkbaar ivureende still h ara kal eeknln. ka. XJij wees ons op een kolossaal oud boek AAin een prachtige leren band. dat een grote waarde vertetfenwoordigt. Zulke erfe nissen uit vroeger eeuwen zijn licht bescha- digbaar en zij worden niet altijd met de nodige zorg behandeld Hef boek had op een vochtige plaats gelegen en waterschade op gelopen. Tot wanhoop van de eigenaar wa ren de met monnikengeduld met de hand gekleurde platen overgedrukt op de tegen overliggende bladzijden en ieder blad waa ontsierd door grote, bruine vochtvlekken vaak dwars over de tere platen heen. Op enkele pagina's was het nog te zien, maar de meeste van de honderden boekbladen waren alweer in hun oude luister hersteld Met hetzelfde monnikengeduld dat de verluchter rtfioet hebben bezeten heeft de restaurateur blad voor blad vijftien maal behandeld, zonder het uit de band te nemen. Wij zouden graag het gezicht van de gelukkige eigenaar zien, als hij het straks terugkrijgt. Tot de patiënten van de heer Van Hars kamp behoren niet alleen oude tekeningen en boeken. Hij heeft ^waaiers gerestaureerd waarvan het ivoor was gebroken en het pa pier was gescheurd Nauwelijks meer lees bare globes heeft hij als nieuw gemaakt een bijzonder moeilijke taak. Oude brieven die een laatste herinnering waren aan ver van huis gestorvenen, heeft hij voor ver gaan behoed en in foto's heeft hij de schade hersteld, die veroorzaakt was door de zuren in het karton van de passepartouts Maar nu hem de laatste jaren grote kostbaarheden worden toevertrouwd, die voor heel de be schaafde wereld van waarde zijn, zoals etsen van Rembrandt, tekeningen van Van Gogh e.a kan hij zijn tijd niet meer geven aan dingen, die maar voor enkele mensen van waarde zijn. ontstaat een diep purperen vlek. op het dndere papier een gele Het is de houtstof ln het krantenpapier die purper kleurt. Zo heeft hij ook inktsoorten en de eigenschap pen van alle mogelijke kleurstoffen moeten bestuderen en het effect van zijn methoden Wie dat alles onder de knie heeft, ts nog niet verder dan de technische kant van de zaak. Niemand kan hem vertéllen, hoe ver hij moet gaan met het lichter maken van het papier van een tekening. Niemand kan hem het eindeloze geduld geven en de sterke zenuwen, die onmisbaar zijn bij dit avontuurlijke precisiewerk. Dit is heel an der werk dan bijvoorbeeld het massaal ontwikkelen van fotonegatieven. Er is arti stieke zin voor nodig werklust en uithou dingsvermogen. Dikwijls mag de heer Vao, Harskamp pas na zeven uren ophouden als hij aan een bewerking is begonnen, ook al is het dan allang nacht zou hij het halver wege lpten liegen dan zou het kostbare stuk reddeloos verloren zijn. En dit soms zenuwslopende werk moet hij doen in een geïmproviseerd atelier waar vaak de lucht bedorven Is door de giftige chemicaliën die hij gebruikt. Als wij r(jn atelier verlaten, neemt hjj een kostbaar boek ter hand. dat door wor men geperforeerd is. Blad voor blad zal hU de gaatjes bUgieten met een papierpap, die hl] heeft bereid uit hetzelfde «rven- tlende een wie' papier' als 'dat. waarvan hef] boek Is gemaakt: tot dat het weer gaaf la Zo heeft hQ zeldzame postzegels wel schoon gemaakt en er ontbrekende tandjes aan bijgegoten. De mogelijkheden, die zijn vin dingen bieden. z(|n nog maar nauwelijks te overzien. WIJ kunnen er als Nederlanders trots op zijn, dat dit werk In ons land voor het eerst wordt gedaan door een Rotter damse gemeente-ambtenaar, die ondanks zijn sucees een sympathieke, eenvoudige man ia gebleven. Vnnr* et sneeuwt*e locn de tekenaar (vermoedelijk Pie. ter Saenredam) in 1662 deze binnen plaats in Aken in frisse' kleuren op het blanke papier zette. Maar de tijd vrat het papier aan. Het vergeelde en kwam vol „roest"-vlekken. Onvervangbare meesterwerken en docu- menten behoren niet zoals gewone ge bruiksvoorwerpen alleen aan hun eigenaar, ook al heeft deze zich een groot financieel offer getroost om zijn schilderij of tekening te verwerven. Mét de eigendom neemt hij een grote morele verantwoordelijkheid op zich tegenover geheel de culturele we reld. Een eigenaar, die zich daarvan bewust is zal zijn kunstschatten niet lichtvaardig uit handen geven. Toen professor dr Vore- kamp van het Oudheidkundig Museum te Groningen enkele jaren geleden dan ook van het werk van de heer Van Harskamp hoorde, stelde hij hem voor een krachtproef Hij gaf hem een opdracht, waar hij zelf niet aan geloofde: een tekening waarvan op het totaal verbruinde en beschimmelde papier weinig meer te onderscheiden viel. De tekening kwam terug als een waardig ten toonstel! ingsstuk en de sportieve professor hing er een foto naast, die de toestand van „vóór het gebruik" toonde. Da pers in het Noorden was enthousiast. Hopeloze (•▼allen waren ook enkele bö- sonder mooie 18de eeuwse paatelportretten van artistieke an historische waarde. Het materiaal was kryt op perkament en het perkament was gebarsten. Nu gold het wel haast als een axioma, dat perkament niet op wat dan ook kan worden geplakt. Bet la berg het geheim bez t De sterkste schaakspeler ven Hongarije is Laslq Szabo een beweegliike. geest!ge per- soonüikhe d en ln overeenstemming daar mede het typische voorbeeld van de enm- binatie-spe'er tegen wi] en denk De mee>t kleurloze «tellingen weet deze Hongaar te larderen met combinatolre motleven gees tige intermezzi of piinliike op toevallig heden berustende tussenzettes. Een partii- verzame'.ing van Szabo zou een staalkaart van alle mogelijk voorkomende combinaties kunnen zün In het landentournooi ven Helsinki 19S2 trok de partij tussen beide meester# u.ter- anrd grote belangstelling In de eerste plaats houdt eén strlid tussen de twee sterkste spelers van een land altlid een belofte in. doch vooral warneer zoals hier - het een botsing sis tussen twee eterk uiteenlopende persoonlükhed'en met totaal verschillende spelopvattingen. De partii :s inderdaad een\ ste van hej gehele tournooi^ laden met combinetoire ideeVi doch deze waren u:ts!uitend eeestesprodilBen von Stahlberg. de positiespeler bfyltstek!! Wit Stahlberg Zwart" Szabo Half-klaasiek Damegambiet Gideon Stahlberg bovendien een ta feltennisser en bridgespeler van internatio nale klasse' een rustige, bedaarde ge- ilijke verschijning en. in overeenstem- Maakt met één slag alle positionele zorgen ming daarmede, een van werelds beste i om het veld c4 waardeloos De zet moge- iespelers Als er eenmaal een partij- Hik op grond van de geestige wvrding verzameling van deze Zweed ze! worden 17. Lvdl. IR Ï.Vh7t' KhB (Op 18 uitgegeven zal het voor het grootste ae- I Kxh7 volgt 19 Dd3t met Damewlnst) 19 deelte fijnzinnige, uiterst subtiel behandelde j TXd1 D >4 20 Ld.l Dc6 21 Pg5" en de dreiging Dh!5f is dode'Hk (21 LXg5 22 Dhüt Lh6. 23. Dvh6t! en mat) 17Dd.ï ^d7 18. Tdld2 Pa 5c6 Reorganisatie van dp nu slecht staande troepen op du Damevleugel maar het is reeds tc laat Stahlberg gaat nu echt de smaak van combineren krijgen' 19. d4—d5! Pc6*e5 20. P(3Xe5 Dd7dö 21. c-4—c8'! Een geniale Inval, waarvan de pointe zo dade'.iik-büjkt. 2t&6-"c5 Aangezien 21D 'c5 (resp Dd8) op 22. De4' met ver;.es van l.a4 fea'l en 2) D*d5 door 22. L h7t de Dame kost. ;s dc tekstzet vrijwel gedwongen 22. Pe5Xf7'i Hier was het om begonnen! Op 22 Interessant- Kyf7 volet 23 dvefit en nu faalt f.3 leworden. ge- Dxe6 op 24 Lc4! (do pointe van c4— c5" de pion moest weg om veld c4 toeganke'ük voor de Loper te maken') Na 23Kv8 o! 23Ke8 gaat met Lxh7t of Lg8* de Dame verloren En na 23 Kf6 kan wit op verschillende manieren winnen o a. met 24 De4 of 24 LXh7. D e6. 25. Dh5' enz. Zwart is dus gedwongen op f7 met de To'fen te nemen. Hollantl-Amerikalijn nam maatregelen Woensdag gignen de nieuwe bepalingen van de Amerikaanse immigratiew et in. die ook invloed zullen hebben op de opvarenden van de buitenlandse schepen in Ameri kaanse havens. Zij toch zullen door ambte naren worden ondetvraagd over hun poli tieke gezindheid en ais zij communist zijn, of van communistische sympathieën worden \erdacht. zullen z(j geen toestemming krij gen aan wal te gaan. Voor hen zal dua geen passagieren bestaan. Bij dé" Holland Amerika Lijn wacht men af w.at deze nieuwe maatregel tot gevolg zal hebben. De schepen, die onderweg naar de Verenigde Staten zijn, hebben de for mulieren reeds aai boórd. zodat deze te voren kunnen worden ingevuld er. het „ver hoor" in de haven van aankomst op vlotte wijze kan geschieden Op het ogenblik ligt dc Maasdam tc New York en de Rijndam is op weg naar Amerika Er zijn nog geen berichten binnengekomen over moeilijk beden, zoals men die verwacht in verband met het Franse mailschip Libcrté. waarvan de bemanning voornemens is geen antwoord op de vragen van de immigratie-ambtenaren geven. £oals bekend krijgen de grote sc hepen reeds in het buitenland een Ame- kaans ambtenaar aan boord, die tijdens°de lis het onderzoek uitvoert Van de Holland Amerika Lijn valt alleen de Nieuw Am sterdam hieronder, die thansx'eêï cruise :aakt door de Wsstindische /rémpel en in San Juan een ambtenaar aanboord zal krijgen, die gedurende de reisf'nbar New York de politieke entecedenten vanlde leden de bemanning zal onderzoeken Pgl- c2c4 Pbl c3 d2—d4 Pg8—ffi e7-e6 d7d5 c4Xdö .Ffe^d5 Deze voortzetting Wordt bH voorkeur toe gepast door Botwinnik om de p'atg"treden paden ven het Orthodox Damegambiet te vermijden De waarde er van staat overi gens nog niet vast. 6. e2—e3! Dit schijnt wel het beste te zijn Het meer agressieve 6 e4 pxr3 7 bXc.3, c"-d4 8 c 'd4 Lb4t. Ld2 L d2t 10 D - d2 0-41 ieidt tot te grote vereenvoudigingen waarbij wits aanvalskansen te loor gaan Tf8 T7t 23. d5 "'e6 Door de duobe!e dreiging L>'h7t en eXf7t gaat m rvstens een Toren verloren. 2 3Kg8— f8 24 e6Xf7 Ta8d8 Pent Ld3 en belet daardoor 24 Lxh7 enz 25 Tbl—el! Dreigt toch 26. L*h7, d2. 27 Dve7 mat Td8d7 Met aanval op Le4 en pion h7 27. Td2b2! In de partii Botwinn k--Sz«bo Groningen 46 gesohiedde 11. Ld3 b6. 12. Dc2. g6 13 Lh6, Te8. 14 Lb5. Lb7 15. c4. e6' en zwart verkreeg uitstekend spel. 11b7b6 12. Tfl-dl Pc6a5' De combinetiespeler Szabo gaat de pertij positioneel opzetten door zich bez:g te hou den met de zwakte van het veld c4 Sterker was de normale ontwikkeling 12 Lb7 en 13 Tac8. enz 13. Lc4d3 Lc8--b7 14 Lel—f4 Dd8d5 Eveneens gericht tegen c4. met als pointe 15. c4. Dh5' en door de dreiging LXf3 komt wit in moeilijkheden. 15. Tal—bl! Dreigt op het geschikte ogenblik met het tuesenzetje Tb5 enz. Lb7c6 Lc6a4 Zwart meent „positioneel" zijn doel te heb ben bereikt: na 17. Td2. Tac8 is de bezetting van veld c4 een feit. Hiertegen is geen parade, bij' Lc6 28 Tb8t KXf7. 29 Lc4+ en het mat- zetten ven de zwarte Koning is kinderwerk Zwart geeft op. CHR VLAGSMA eenvoudige bloempje, dat overttl ssen het gras groeit, heeft een g oneindig aantal namen. Hier noemt men het metzoetje of meizoentje, J ginds lief kruid, elders weer madelief S of meliefke. Madelief stamt van maag- delief, een naam die dialectisch nog voorkomt. De afkomst wordt daar- f door duidelijk het is het bloempje dat aan de Heilige Maagd ITef Is in meizoentje is de n later ingevoegd g blijkbaar meende men dat de Met- j maand het bloempje wakker kuste f Maar ook hier moeien tui? teruggaan S op een vorm maget soef wat aan de 5 H Maagd zoet. aangenaam is. Mapei s soef icnrdt dan Meisoef De overgang I g van ege en age tot ei komt heel veel 1 voor. Men denke aan zeil naast DuUs Segel Ons woord meid is zo uit maget ontstaan, maar het woord heeft een I f andere kleur gekregen JV/ï Bijna drie eeuwen later ruimde de heer Van Harskamp deze sneeuw en gaf ons de tekening in oude glorie terug. Na het schitterende resul taat van het Delftse onderzoek verleen de de Rotterdamse gemeenteraad een extra crediet voor de restauratie van 30 bladen met tekeningen van de zeeschil ders Van der Velde. Te zijner tijd zal men op een speciale tentoonstelling het resultaat kunnen zien. Op 17 Juli van dit jaar waren twee ver huizers bezig de Inboedel van de familie Dam binnen te brengen in een perceel aan de Middenweg te Amsterdam ZU stonden I op een 3 meter hoog balkon om een spiraal matras aan te pakken Toen zU zich voor overbogen stortte het gietijzeren balkonhek. dat nog niet vastgemaakt was. naar be neden. met het gevolg dat beiden van het balkon vielen. De 55-jarige G. Melchers te I gro°' Amsterdam kwam daarbij zo ongelukkig I geven terecht, dat hU een halswervel brak en mPnm vrijwel op slag overleed. ZUn collega Oord maar thans be- kwam er zonder verwondingen af. I Woensdag stond voor de Amsterdamse rechtbank terecht de 31-Jarlge G. L. te Diemen. die beschuldigd werd als onder aannemer van het timmerwerk van het perceel geen veiligheidsmaatregelen te heb ben getroffen. f hebt u dat hek los neer- Pres.: „Waai gezet?" Verd.: „Ik wilde het niet direct vast zetten. omdat de oren, waarmee het beves tigd wordt, nog niet gemenied waren Pres ,,U hebt kennelijk niet gedacht aan het gevaar dat daaraan verbonden was" Verd „Dat heb ik inderdaad niet" De aannemer C. Balken verklaarde als getuige, dat de heer Dam als bewoner van het huis er eigenlijk te vroeg ingetrokken was „Maar dat komt tegenwoordig vaak voor", aldus get., die voorts zei verwon derd te zijn, dat de verhuizers niet gezien hadden, dat het hek loa zat. Pres.: „Ja, maar u bekijkt deze zaken met een vakmansoog en zij niet". Off. van Just. ..Was het noodzakelijk de hekken los op het balkon te zetten om ze te meniën?" Het Panamese schip Virginia van 2041 ton ia Woensdagnacht aan de Zuidkust van het eiland Wight aan de grond gelopen Hier door zij-n lekken ontstaan, die geleidelijk groter werden, zodat de ketels bulten wer king gesteld moesten worden. Het schip was toen een prooi van de woelige zee Een reddingboot uit Yarmouth heeft de 23 opvarenden van de Virginia van boord gehaald. De 480 brt metende Duitse stoomtreller M. Etoeling uit Bremerhaven ie op 23 De cember ln het zeegebied ten Westen van IJsland in een zware etorm vergaan. De M. EbeHng had een bemanning van 20 kop pen. Get Nee, dat kon ook op de grond ge- beu rep" Van Bouw- en Woningtoezicht was op het momen*. dat de heer Dam er in trok. nog geen bewoonbaarverklaring voor het huis ontvangen, doch volgens de heer Balken was er elke dag controle van deze dienst, zodat de bewoonbaarverklaring in feite een formaliu-it is. De Officier van Justitie achtte deze zaak in zijn requisitoir het zoveelste bewijs van het feit. dat onvoorzichtigheid leidt tot de ongelukken. L. heeft blijk ge- 1 grove nonchalance, zo was zijn mening, doch ook laakte hij de heer Dam, die sneller in het huis is getrokken dan strikt noodzakelijk was en daardoor mede een deel van de morele verantwoordelijk heid voor dit ongeval droeg Gezien de ernstige gevolgen eiste hij tegen L een maand gevangenisstraf. Mr Grosheide was van mening dat er vele bijzonderheden zijn die op de mate van strafbaarheid verlichtend werken Hij ver zocht de rechtbank zijn cliënt, die zeer veel spijt van het gebeurde heeft, geen gevan genisstraf op te leggen. Uitspraak 7 Januari. Het aftreden ven het kabiinet-Pinay. dat 2ich tot taak stelde de positie van de franc te verdedigen heeft onder het Franse pu bliek ongerustheid verwekt over het lot van de Franse munt. Velen trachten zich tegen een mogelijke devaluatie van de franc ender een nieuwe regering te dekken door goud te kopen «n als gevolg van de grote vraag hebben de goudprijzen op de markt te Pa rijs Dinsdag en Woensdag een scherpe sti1- ging ondergaan. Om de stijging van de goudprijs zoveel mogelijk tegen te gaan verkocht de Banque de France op grote schaal goudstukken Dinsdag werden 120.000 en Wwtedag 90 000 eouden Napo- leem verkocht, Makelaars en bankiers, die zich van hun verantwoordelijkheid bewust zijn, adviseren hun cliënten, die zich afvragen, of zij zich tegen een mogelijke devaluatie moeten dek- *en- te wachten, totdat de politieke «ituatie duidelijker zal zijn geworden. Of de nieuwe regering al dan niet e«n devaluatie van de franc zal overwegen, kan uiteraard niet worden voorspeld. De vorige regering streefde er naar een devaluatie te voorkomen en is hierin ook geslaagd Er zitn echter financiële deskundigen, die een herziening van de wisselkoers, welke than# 350 franca tegen de Amerikaan## dollar bo« draagt, aanbevelen. Advertentie)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1952 | | pagina 4