COUD5CUE COURANT
F
Lijker
Wh
WEEPBEDKHT
over afwijkende standpunten
Bevreemding in officiële kring
van
:ten!
Conflict tussen ziekenfondsen
specialisten
en
th
Handlangers van ontsnapten
zijn opgespoord
„Europa nog altijd voornaamste
toneel van de koude oorlog”
DE UIT BREDA ONTSNAPTE GEVANGENEN
e
WILLEM RUYS
EN ORANJE IN
AANVARING
maar
Henk Pellikaan en
1
Meine Pot en Colson
CHURCHILL IN AMERIKA AANGEKOMEN
S1
TER
betreuren zijn”
voor
100 gram)
Vrij ernstig beschadigd
in de Rode Zee
Eén dode bij ongeluk
in kaarsenfabriek
Vliegramp in Ierland
eist 27 mensenlevens
Zij bekenden,
zijn niet strafbaar
LK
RTIKEL
KWARTJE
„Uitbreiding oorlog in
Korea zou zeer te
Bedri j f spensioenf onds
bakker sbedr ij f
Mnl.)
Geen kinderverlamming
in vrijheid gesteld
Onderzoek naar vliegramp
leverde niets op
MA’S
Zal Duitsland van uitwijzing een
„principiële zaak” maken
Tijdelijk strengere
bewaking te Norg
Harrv Denis in TC
Prijs 10 cent per nummer
Dinsdag 6 Jan. 1953
5 JANUARI 1953
Verschijnt dagelijks
bureaux: Zeugstraat 70—72
Advert.: 12 c. p. mm. bij contr. 10 c.
Telefoon 2745 (twee lijnen)
Directeur-Chefredacteur: S. H. VAN DER KRAATS
91ste Jaargang No 23784
Chef-Exploitatie: D. DE KLERK
Postrekening 48400
eel
grijk
unie
geef de
en
Januari
ig.
HOOGSTRAAT 14
uit
lig
Telefoon 413».
KIJKER.
t kreeg longza-
ipelde hij. „dln-
zullen eens een
en niet ouder zijn dan
Prijs abonnement: per week 0.45
per maand 1.93, p. kwartaal S.80
aS (diverse kleuren)
voor de gootsteen)
rozijnen
en
men
genten
SS (Maggi ol Oio)
4DEL
IJK Wzn
ida.
ence
ampapier
spier
sep
•oo
toiletzeep
p ..Hollands Glorie"
tudzeep (3 stuk)
trof of fijn)
iuurpoeder
EER DAN
0 ARTIKELEN
ismeel (500 gram)
»lli (M ol F)
i (Va kg. M ol F)
i (74 kg. gesneden)
caroni (’/4 kg)
(7a kg)
de w<
dig in
met
•raat
van
alin.
op
it is
i over
ing
i de vuurtorenwach-
'olf Rock vuurtoren
dan nor-
tiende ma-
verlaagde prezen Uw
sakken2.50
.zolen en hakken 2.30
ƒ0.90
1.30
ƒ1.95
door de hele stad.
giste-
n het
lat op
’lukte,
j twee
...ra nog
elijke hou-
zullen in-
jn gearres.
igen
(Van onze correspondent.)
Haagse
is de
ibassad)
een krat
sen niet op
Wij willen
1 zelf
onbe-
J. A.
vuur-
V
PEP ASPERA
AD ASTTBA
'SI
EENDRACHT
lange tijd wordt in
gemaakt van ge
urig.
“■indoen,
uujn na
sneltreim
t ze een
it liep
In c
Góudi
ong<
leve
W(
de
met
.J-jarl
overschreden
»ighe<
in tot
gezeten.
via een
krijgen.
iet touw
insport” van de toren naar
ie motorboot.
«reikt of
i 64 jaar.
je a
ir- leven kri
idrea dezer
,ns opgenomen en nogal
.en, zette zij zich maar
je kan er zo heerlijk
g-dromen
tot leden
Uv nv«SK.v«.u.»issie benoemd de heren
boom als Voorzitter, ir Denis en Van Es
leden, waarmede het bestuur van de
volkomen accoord heeft ver-
•h’’
De I
ipenwet ren uitspraak ge
taanden K.L.M -vliegtuig
22 J.'"
Ven
ovei
D<
de kapper, er
stoel opduikt.
reeg de Fran-
dagen, maai
Op verzoek van de in hef georganiseerde
overleg in het bakkersbedrijf samenwerken
de organisaties van werkgevers en werkne
mers heeft de staatssecretaris van sociale
zaken met ingang van 1 Januari j.l. d<
neming In het bedrijfspensioenfonds
het bakkersbedrijf verplicht gesteld v
Hierbij zal er naar worden gestreefd de
belangen der verzekerden veilig te «tellen.
‘gt. dat et een
idemiel! Er zijn
jn gewikkeld!!”
te?! Vreemd.
.-Use
't bezoel
ort voor
:est.
757.3 mm.
Zuid 4
2.8 gr. C.
?.4 gr. O.
3.2 gr. C.
betrokken.
Afnemende maan
Zon op 8.49; onder 18.44
Maan op onder 11.18
een baken van
vervolgens
igiers wer-
:en van het
jebied ver-
:ing was
ast Op het
>ard. Het
«rden te Rotter-
waarnemlngen
d 24 a 25 jaar.
rat aanbeveling.
ijk.
De Britse premier. Winston Churchill, is te New York aangekomen. Hjj werd be
groet door zijn New Yorkse gastheer, de bejaarde Amerikaanse staatsman Bernard
Baruch. Churchill legde een lange verklaring af voor een groot aantal journalisten, die
zich aan boord van het passagiersschip verdrongen.
Volgens Churchill was niet Korea, doch Europa het centrum van de huidige wereld-
spanning. Sprekend over de Britse atoombom, in vergelijking met die der Verenigde
Staten, zei Churchill: „President Roosevelt heeft mjj indertijd toegezegd, dat de Ver
enigde Staten mij zo volledig mogelijk over hun kennis der atoomwapens zouden
inlichten. Dit is echter niet geschied”.
1.8. zal, naar reeds is gemeld, de
Technische Commissie in zijn nieuwe samen
stelling bijeenkomen, waarbij de leden zul
len worden geïnstalleerd door de voorzitter
van de K.N.V.B., de heer K. J. J. Lotsy.
93 Gevallen van roodvonk
In de week van 21 tot en met 27 Decem
ber zijn, blijkens een opgave in de Staats
courant van gisteren, 93 gevallen van rood
vonk aangegeven, waarvan in Groningen 2,
Friesland 1, Drenthe 2, Overijsel 7, Gel
derland 7, Utrecht 3, Noord-Holland 25,
Zuid-Holland 34, Zeeland 1. Noord-Brabant 8.
Limburg 3. Er yerden 55 gevallen van
diphtherie aangegeven, waarvan in: Over
ijsel 2. Gelderland 2, Utrecht 1. Noord-Hol-
land 12, Zuid-Holland 21, Noord-Brabant 1,
op de rem- Limburg 16.
>ok de draai- Voor het eerst sinds lar.
deze opgave geen melding
vallen van kinderverlammi
gev<
dat
opgei
dienen.
Ten aanzien van de ontsnapping zelve
vernamen wjj nog. dat een vreuweljjke
relatie van een der ontsnapten bij de voor
bereidingen een zeer werkzaam aandeel
heeft gehad. Deze vrouw van Duitse natio-
nationaliteit behoorde tot de vaste bezoekers
van de Bredase gevangenis. Kort voor de
Kerstdagen is zjj er weer gewet».
i afsluiter tegen het Uchaar..
jk gewond. Hij is '6 middags i
tersonziekenhuis overleden. Zij
collega C. Lekkerkerk uit de
traat kreeg lichte verwondingei
'elfde ziekenhuis gebracht o
verbonden.
rngeluk is niet te wijten aan een
ctiefout in de installatie, noch aan
leidsfout. De Arbeidsinspectie heeft
installatie daarom des middags weer
vrijgegeven.
tbank heeft uitspraak
op Hemelvaartsdag 195?
militaire attaché 1
i gepleegde aans'-
rd wegens mishan
jaar met aftrek
i de vuurwapenwet
Bovendien werd i
gelast
rustig onder de kap ZU I
plotseling een auto naast
Die schrik-van-h,aai
gaise Irma d'And
toen de schade was c
bleek mee te vallen,
weer onder de kap:
rustig zitten dag-
Het heeft in officiële Haagse kringen de aandacht getrokken,
dat de officier van justitie van het gerechtshof Rijnland-West-
falen zou hebben bekendgemaakt het nog niet zeker te achten,
dat de uit de gevangenis van Breda ontsnapten na hun arrestatie ter
beschikking van de Nederlandse autoriteiten zullen worden gesteld.
Men acht deze plotseling opduikende opvatting in flagrante strijd met
het standpunt dat een week geleden officieel is bekendgemaakt en waar
bij de minister van binnenlandse zaken van de Westduitse Bondsrepu
bliek meedeelde de uitgebroken gevangenen als criminele delinquenten
te beschouwen, die „over de Nederlandse grens zouden worden geleid”
-reeg wegens overtreding
inwet, tweemaal gepleegd,
raoete, of twee maal tien
De rechtbank achtte zijn
aan de aanslag niet be-
van het Ministerie van gezondheid heeft hiervan met grote be-
i Volksgezondheid deelt het zorgdheid kennis genomen, aangezien door
dit optreden de belangen der verzekerden
bij de algemene ziekenfondsen in ernstige
mate zouden kunnen worden geschaad. Dit
spreekt te meer, daar de algemene zieken
fondsen alles in het werk hebben gesteld
teneinde ook met deze specialisten in over
eenstemming te komen en de regering van
mening is. dat een herziening van het hono
rarium, zoals de betrokken specialisten dit
wensen, onder Me bestaande omstandigheden
niet verantwoord zou zijn. De regering (die
gezien ook de houding van de meerder
heid der specialisten tot het laatste ogen
blik mocht veronderstellen, dat alsnog over-
tming zou worden bereikt, kan In
uv» u^,ang van de volksgezondheid niet
nalaten met grote spoed maatregelen voor
te bereiden, welke nodig zullen zijn om
aan de bestaande situatie het hoofd te bie
den.
Bij Belfast (Ierland) is gisteravond een
passagiersvliegtuig van de British European
Airways verongelukt, als gevolg waarvan 27
personen omkwamen en 8 zwaargewond
werden. Er waren 31 passagiers en een be
manning van vier aan boord.
Het toestel vloog tegen
het vliegveld Nuits Corner en i
tegen de controletoren. De passaj
den er uit geslingerd. Wrakstukke
toestel liggen over een groot ge
spreid. Het vliegtuig een Viki
op weg van Londen naar Belfast,
ogenblik van de ramp regende het hi
wolkendek hing laag.
Raad voor de Luchtvaart heeft
iltspraak gedaan in de zaak van
.L.M.-vliegtuig Koningin Juliana, da
Maart 1952 bij Frankfurt verongel
an de 47 inzittenden waren slechts
■erlevenden.
De raad is
gende verkL..
den is. De Raai
den van elk
het ongeval
de Oranje, vlagge-
Kon. Rotterdamsche
lart Mij Nederland, zfln
varing geweest in de
Jgte van Port Soedan. De
tsing. die in de afgelopen nacht geschied-
had tot gevolg dAt beide schepen, vol
gens de eerste berichten, vrij ernstige
schade opliepen. Persoonlijke ongelukken
kwamen gelukkig niet voor. Na de aanva
ring hebben beide schepen met verminder
de snelheid de reis voortgezet, de Willem
Ruys naar Nederland de Oranje naar In
donesië. De Willem Ruys Wordt Donderdag
morgen om 4 uur te Suez verwacht.
De gewijzigde inzichten met betrekki
tot de contróle tijdens de bezoeküri
welke voor alle Nederlandse strafgesticht
allerminst streng zijn te noemen vee
vinden de bezoeken plaats in de recreati
zalen, waar de gevangenen bij groep
tegelijk hun verwanten aan tafeltjes gei
ten kunnen spreken, weliswaar onder tc
zicht van een bewaker is het gemakkeli
onopgemerkt zaken te bespreken, welke t
daglicht niet velen kunnen. Zorgvuldig
het plan door haar besproken.
De vrouw, die in Duitsland woont, ma
ook in Nederland een vast adres had, plee
de overleg met Duitse organisaties, wel
wij berichtten het reeds eerder
dergelijke ontvluchtingen al meer de hai
hebben gehad.
De zeven gevangenen genoten wegens hi
„goed gedrag” binnen de gevangenismurc
een zekere vrijheid, welke tot uiting kwam
in de functies die zij bekleedden. Onderling
hebben zij het plan de campagne tot in
details kunnen bespreken.
De naam en het signalement van deze
vrouw zijn bekend. Zij zelf is evenwel on
vindbaar en aangenomen wordt dat ook zij
in Wesl-Duitsland is ondergedoken.
(Van een speciale verslaggever)
In de zaak van de ontvluchte politieke
delinquenten heeft de centrale recherche te
Amsterdam Vrijdagnacht twee mannen en
een vrouw aangehouden en naar het hoofd
bureau van politie overgebracht. Het waren
F. de Jong, mevrouw E. F. van der Neut en
een zekere Adfema, van wie wjj verder geen
gegevens konden krijgen. Zij zijn vervolgens
Zaterdag naar de officier van justitie te Bre
da gebracht en na een zeer uitvoerig verhoor
Zondag weer vrijgelaten. Naar wjj van poli-
De Willem Ruys en
schepen resp. van dp
Lloyd en de Stoomvas-
met elkaar in aanvt
Rode Zee ter hooi
bots
de.
klaarde hieromtrent: „Wij wense
Amerikaanse kosten te leven. Wij w
de kosten v(an ons levensonderhoud
verdienen.”
Een Britse verslaggever herinnerde de
minister-president er aan dat de nieuwe
Amerikaanse immigratiewet een onder
vraging vergt van alle bezoekers aan de
Verenigde Staten, om hun politieke ante
cedenten te kunnen beoordelen. Hij vroeg:
„hebben ze u ook gevraagd of u soms com
munistische, atheïstische of in de richting
van veelwijverij gaande neigingen hebt?
Churchill nam deel aan het algemene
gelach, dat op deze woorden volgde. Na
enig nadenken zei hij tenslotte grinnekend:
„Ze hebben gezegd, dat het met mij wel In
orde was".
UARI 8 UUR
ekkers
lELLA'S
PAUL OSTRA
RREN PARADE.
JWE TIJD”
LENDE VROLIJKHEID.
Dinsdag, van 11-12 uur
r een uur voor aanvang
ragen.
Gasmengsel in schoorsteen
kwam tot ontploffing
de Verenigde Stearine Kaarsenfabriek
ia—Apollo is gistermorgen een ernstig
"geluk gebeurd, dat aan een arbeider het
;ven heeft gekost, terwijl een tweede licht
zerd gewond.
Het ongeluk gebeurde in het kleine ketel
huis Enige arbeiders waren bezig de ovens
te stoken, die gedurende de feestdagen niet
hadden gebrand. Door onbekende oorzaak 18
er in de schoorsteen een stofexploisie ont-
isterdamse politie staan, met het gevolg, dat de mandekoel en
uiteraard geloof- de stenen afsluiter van de schoorsteen
werden afgerukt en door het ketelhuis vlo
gen. De 58-jarige ongehuwde schilder W.
L Gelderblom uit de Groeneweg, die er
voor het Goudse schilderbedrijf Gebr.
Prevoo werkzaamheden verrichtte, kreeg de
stenen afsluiter tegen het lichaam en werd
dodelijk gewond. Hij is ’s middags in het
Van Itersonziekenhuis overleden. Zijn 31-
jarige collega C. Lekkerkerk uit de Eras-
musstraat kreeg lichte verwondingen. Hij is
naar hetzelfde ziekenhuis gebracht om er te
worden v<
Het or°
construct»
1 een bele!
de
Een woeste zee dwong
ter Newbie van de Wc
op Lands End, 26 dagen langer
maal op z’n post te zijn. Verschill
len probeerde men hem in de boot te
krijgen, die hem naar de vaste wal zou
brengen, maar de weersomstandigheden
maakten dit onmogelijk. Nadat hij in totaal
94 dagen op de vuurtoren had
slaagde men er eindelijk in, hem 1
touw van de toren in de boot te i
Hier hangt de torenwachter aan ht
tijdens het „trai
di
Aanhoudende vorst
Weerverwachting, medegedeeld door het
K.N.M.l. in De Bilt, geldig van Dinsdag
avond tot Woensdagavond.
Veranderlijke bewolking met plaatsel(jk
enige sneeuw, voornamelijk in het Westen
van het land. Meest matige wind tussen
Zuid en Oost. Overwegend lichte vorst.
WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN.
Hedenmorgen om 8.40 uur werden te Rottei
dam de volgende weerkundige waarneminge
gedaan:
Barometer:
Wind:
Temperatuur:
Maximum temperatuur 7 uur:
Minimum temperatuur 24 uur:
Weersgesteldheid
7 Januari
een bevredigend antwoord te geven op de
vragen, welke beiden in interpellatie in de
Eerste Kamer worden gesteld, zomede op
die. welke hen schriftelijk hebben bereikt.
Voor alsnog zullen de bewindslieden zich
met betrekking tot het uitwijzen uitsluitend
kunnen houden aan de uitspraak van hun
Duitse collega van binnenlandse' zaken.
Alhoewel onze zegsman hierover geen
oordeel wilde uilspreken. konden wjj ons
niet aan de indruk onttrekken, dat men in
Den Haag niet bijster enthousiast is o ver de
houding der Duitse instanties in deze voor
ons land zo onaangename affaire. Nog be
schikt men niet over volledige in rapporten
te verwerken gegevens met betrekking tot
de wijze waarop het opsporingswerk wordt
geleid. Mochten deze rapporten tot de con
clusie leiden, dat de naspeuringen niet met
de nodige voortvarendheid zyn of worden
zoerd, dan is de verwachting gewettigd,
onze ambassade in Bonn zal worden
üdragen een krachtig protest in te
De Haagse rechtl
daan inzake de op Hemelvaartsdag 1952 op
de Indonesische militaire attaché luitenant-
kolonel Harjono gepleegde aanslag.
Meine Pot werd wegens mishandeling ver
oordeeld tot één jaar met aftrek en wegens
overtreding van de vuurwapenwet tot één
week hechtenis. Bovendien werd zijn on-
midjdelljjke invrijheidstelling gelast.
De rechtbank achtte geen termen aanwe
zig om Pot de rest van de gevangenisstraf,
waartoe hij veroordeeld is. onmiddell|jk te
doen uitzitten.
Colson werd wegens overtreding van de
vuurwapenwet veroordeeld tot één week
hechtenis. Van de andere hem ten laste
gelegde feiten werd hij vrijgesproken. Ook
Colson werd onmiddellijk in vrijheid ge
steld. Zowel tegen Pot als tegen Colson had
de officier van justitie negen jaar gevange
nisstraf geëist.
C. A. van D. krei
van de vuurwapen
tweemaal 25 b<
dagen hechtenis. 1
medeplichtigheid
wezen.
W. J. S. kreeg wegens overtreding van de
vuurwapenwet 50 boete of twintig dagen
hechtenis. Ook zijn medeplichtigheid werd
niet bewezen geacht.
Ten slotte achtte de rechtbank zich
voegd kennis te nemen van de aan L.
ten laste gelegde overtreding van de
wapenwet.
De officier had tegen Van D. één jaar met
aftrek geëist, twee maanden hechtenis
wegens overtreding van de vuurwaj
en tegen A. één jaar. waarvan vier mi
voorwaardelijk en twee maanden wegens
overtreding van de vuurwapenwet.
Bovendien gelastte de rechtbank dat pis
tolen en munitie vernietigd moesten worden.
is van oordeel, dat een bevredi-
:laring voor de ramp niet te vin-
"taad heeft zich dan ook onthou-
oordeel omtrent de oorzaak van
de *Nejierlandse autoriteiten
inis zijn van de werkelijke
de Duitse Instanties z
eer de. ontsnapten zijl
het in bevoegde kringen een
opgave geacht voor de minis-
itie en van Buitenlandse Zaken
Een verslaggever herinnerde Churchill er
-- J hij een jaar geleden had gezegd
•n Uirnrhföö de vooruitzichten voor vrede „zeer
hii van die Koed" waren en hij vroeg hem wat hij in
ook wat de dit opzicht van 1953 dacht. „Zeker niet
ch bij som- m^der bemoedigend dan het vorige jaar",
antwoordde de premier.
Churchill wilde zich niet uitlaten
mogelijkheid van een ontmoeth
maarschalk Stalin.
In antwoord op een vraag of Groot-
Brittannië gekant is tegen een uitbreiding
van de Koreaanse oorlog, antwoordje Chur
chill: „Het zou zeer te betreuren zijn, in
dien Amerikaanse of andere legers der Ver
enigde Naties omzwervingen door het on
metelijke China zouden beginnen. Het
zwaartepunt van '6 werelds moeilijkheden
ligt niet in China”.
In antwoord op de vraag waar dan wel
het centrum der internationale moeilijk
heden lag, antwoordde Churchill: „Volgens
mij is dat langs de grens van het „ijzeren
ben1?!? we" vOTrlh^nomen”'1183’7 m*S het'bakkersbedrijf verplicht gesteld voor de
In de loop van de persconferentie kwa- mannelijke werknemers in deze bedrijfstak,
men ook de Brlts-Amerikaanse economische die de 19-jarige leeftijd hebben bereikt of
betrekkingen ter «prake. Churchill ver-
Recente uitlatingen uit Duitsland maken
de indruk, dat bepaalde kringen van een
eventuele uitwijzing der voortvluchtigen
als zij gevat zullen zijn een „principiële
zaak" Willen maken. Dat wil zeggen een
uitspraak uit te lokken of' delicten, begaan
in oorlogstijd door lieden, die de nationaal-
socialistische ideologieën beleden, in een tijd
waarin de Duitsers zoals het nog bij zeer
velen in Duitslands heet op leven en dood
gewikkeld waren in een strijd, die zich in
hoofdzaak richtte tegen het communisme.
In dit licht, zo werd ons Zaterdagavond
*- -‘ian gegeven, moeten de afwijkende
raten van de officier van justitie van
het gerechtshof RijnlandWestfalen en de
minister van binnenlandse zaken worden
bezien.
Zolang
niet in kenr
ding, welke
nemen, wannet
teerd, wordt h
Te I e San Peu.o In Noord-Italië heeft
etn politieman een bijeenkomst van t .n jon
gens beneden negen jaar ontdekt, die zich
„de Mau Mau van Ponte San Pedro" noem-
dén. De politie-agent hoorde juist dat een
nieuw lid de eed aflegde, waarbij hij be-
I loofde, zoveel mogelijk ruiten te zullen
breken.
Voor het controleren van het verkeer op
de wegen van en naar de terreinen van de
strafgestichten Norg, zal te Veenhuizen
tijdelijk een detachement Rijkspolitie, ter
sterkte van 25 man, worden gelegerd.
tie-z(jde vernemen zouden genoemde drie
bekend hebben, behulpzaam te zijn geweest
bij de ontvluchting uit de Bredase straf
gevangenis.
Zij hebben daartoe twee auto’s, namelijk
de wagens GZ 38908 en G 90024 gebruikt.
Deze wagens hadden zij bij de firma Univer
seel. een van de grootste Amsterdamse, zo
genaamde luxe verhuurinrichtingen (zonder
chauffeur) gehuurd. Het was naar aanlei
ding van een signalement op deze wagens,
dat de politie de zaak heeft kunnen naspeu
ren en op de handlangers de hand heeft
kunnen leggen.
Dat men deze mehsen niet langer in ar
rest heeft gehouden, ligt aan de bepalingen
van het wetboek van strafrecht, die geen
voorlopige hechtenis kennen in verband met
het helpen van ontvluchte gevangenen. Wél
is tegen hen proces-verfoaal opgemaalot en
zij zullen te zijner tijd voor de rechtbank
te Amsterdam moeten verschijnen. De di
recteur van het automobielverhuurbedrijf
was in de oorlog een bekend N.S.B.'er in
het Gooi, waar hij thans nog woont.
Inzake De Jong vernamen wij van de po
litie, dat deze zijn straf als politiek delin
quent heeft uitgezeten, maar verder nog een
zeer lang strafblad heeft en derhalve een
goede bekende van de politieis. oqk op
crimineel gebied. De betrokkenen zélf (De
Jong woont aan de Leliegracht in de Jor-
daan) beweerden tegenover de pers, dat zij
er niets mee te maken hebben, maar de in
lichtingen. welke de Amsterdai
ons verstrekte, klinken uL-
waardiger.
De persdienst
Sociale Zaken en
volgende mee:
In enkele delen van het land weigeren
specialisten sedert 1 Januari 1953 om zieken-
fonds-patiënten te behandelen tegen de
tarieven, welke in overleg tussen de alge
mene ziekenfondsen en de meerderheid der
specialisten zijn vastgesteld en door de zie
kenfondsraad goedgekeurd.
Onderhandelingen over de vernieuwing
van deze overeenkomst zijn lopende De
algemene ziekenfondsen hebben met de
grote meerderheid der specialisten, ver
enigd in de landelijke specialisten Cereni-
ging, voorlopig overeenstemming bereikt ten eenstemn
aanzien van de na 1 Januari 1953 geldende hef beiai
van sociale tarieven. Een klein deel der specialisten
j.l. de deel- echter, dat in het afgelopen jaar de lande-
's voor lijke specialisten, vereniging heeft verla-
"r de ten, brengt thans voor de behandeling van
ziekenfondspatiënten een afwijkend en
hoger tarief in rekening.
De minister van Sociale Zaken en Volks-
A AN de weg timmeren schijnt tegenwoor-
dig in de aard van ons nationaal
spoorwegbedrijf te liggen. Nauwelijks is het
oude jaaf ten einde, of de president-direc-
teur der Nederlandse Spoorwegen roept
zijn pers-schaapkens te Utrecht b jeen en
geeft indirect een uitstekend getuigschrift
aan zijn boekhouding: Er is bijna J 350 mil-
lioen over 1952 ontvangen en daar zit een
bescheiden winstje aan, dat tevreden stemt.
Het was voor de N.S. een recordjaar
Dat men die ontvangst heeft behaald
gemiddeld bijna mlllloen per dag -
en dat men zo gauw met een globaal cijfer
over het afgelopen jaar voor de dag kan
komen, wel. Kijker zou er even voor in de
handen willen klappen. Want in andere
landen, lopen spoorwegen, die er soms
peperdure tarieven op na houden en toch
grote verliezen lijden, terwijl ze bovendien
in menig opzicht ouderwets aandoen. De
Nederlandse Spoorwegen hebben na de
oorlog de electrificatie met sneltreinvaart
doorgezet. Achteraf blijkt, dat ze een vier
jarenplan hebben afgewerkt, dat liep vap
1948—1952. Volgens de president-directeur
is dit plan precies op tijd afgewerkt. Aardig,
zo'n plan, waarvan injraet geheel geen ophef
is gemaakt en dat toch geruisloos blijkt te
kunnen werken! Men ziet wel eens anders
Aan de weg zelf is veel gedaan. Die weg
is van ons zelf, merkte de topman van het
bedrijf op. Wij weten precies wat die weg
kost. Op dat thema ging hij speels wat door
borduren. Van de gewone wegen, van de
waterwegen, en ook van de luchtvaart-
wegen kan men dat nooit precies zeggen:
wat zij kosten. Het was een stukje polemiek
over het vervoer, maar zo’n beetje tussen de
regels door. Niettemin, ofschoon de concur
renten de weg enigszins cadeau krijgen (al
betalen ze wel wegenbelasting of sluis- en
bruggelden) zijn de spoorwegen hier dan
toch maar uitgekomen. Ondanks de gewei- te verstaai
dige en altijd ietwat spectaculaire vernieu- standpuntf
wing van een groot deel van het materieel.
Elders in ons blad heeft men kunnen lezen,
hoeveel electrische locomotieven en hoeveel
diesel-e’.ectrische locomotieven en treinstel
len er weer bij komen.
Twee elementen komen bij deze vernieu
wingen naar voren, die beide ook voor een
belangrijk deel op het vlak der nationale --- --
economie liggen. Met het electrisch mate- vrij moeilijke
rieel komen de spoorwegen als onderneming ters van Justil
beter uit Voor het bedrijf is het dus een
zeer aanlokkelijke verandering, deze om
schakeling van stoom op stroom. De stoom
locomotief gaat er finaal uit. Hij was een
kolenvreter. En daarom is de electrificatie
ook een groot nationaal belang: ons kolen
tekort wordt er aanzienlijk door verkleind.
Het is echter wel zo. dat wanneer de
stoomketel van de locomotief wordt afge
schaft. de ketel van de electrische centrale
groter moet worden. Dat eist van de electri-
citeitsbedrijven bijzondere investeringen,
doch de spoorwegen zijn goede stroomver
bruikers gedurende de nacht en over het
geheel gezien betekent de omzetting een
grote besparing op onze energierekening.
Het andere element ligt op het gebied van
de werkverschaffing. De president-directeui
heeft daajvan eigenlijk niet gesproken, i
reden waarschijnlijk, want er zijn nog
wat buitenlandse locomotieven in bestelling.
Maar onze eigen industrie werkt toch ook
aan zulke geweldigq electriache knapen, die
ons gevoel van nationaal technisch zelf
vertrouwen toch wel deugd doen.
In dat opzicht is ook de bestelling van
nieuw diesel-eiectnisch materieel bij een
Rotterdamse firma interessant. Het elec
trisch gedeelte wordt door een fabriek te
Slikkerveer verzorgd De dieselmotoren
zijn van Engels fabrikaat en hebben reeds
jaren, o.a. bij de Londense bussen, hun
deugdelijkheid bewezen. Het zijn platte
motoren met liggende cylinders, die onder
de carosserie of hier onder het rijtuig wor
den aangebracht, wat natuurlijk veel ruimte
spaart. De Rotterdamse fabriek had hier
dus een technisch en ook bedrijfseconomisch
bijzonder gunstig treintype uitgeknobeld
en het aardige is verder, dat bij dit ont
werp gebruik is gemaakt van ervaringen,
die men met hel nieuwe electrisch materieel
voor de R.E.T. heeft opgedaan. Dit betreft
niet alleen het electrisch remmen, dat nu
voor het eerst bij de spoorwegen in Neder
land wordt toegepast, hetgeen op zichzelf
al een aanzienlijke besparing
blokken kan opleveren, maar oc._
stellen zijn verwant aan die van de Rotter
damse electrische trams. Men ontmoet hier
dus de aanlokkelijke figuur, dat een ge
meentelijke opdracht’ aan een in de eigen
stad gelegen bedrijf eigenlijk heeft bijge
dragen tot een vrij opvallend technisch
succes bij het landelijk spoorwegbedrijf,
alle gunstige gevolgen van dien. Het gaat
hier om een vrij groot aantal één- en twee-
wagentfeinstellen. Bevalt dit type in de
practijk, dan komt er vanzelf wel meer
vraag naar.
Deze wagens hebben uiteraard wel een
eigen aandrijving. De N.S. willen echter bij
het gewoon electrisch materieel meer naai
de getrokken trein, de trein met een loco
motief. Dat rijdt rustiger. En inderdaad, er
zijn treinen en baanvakken, die bijzonder
slecht met elkaar kunnen opschieten. Kijker
is langzamerhand een enigszins ervax'en
reiziger geworden. Dat wil aan de ene kant
zeggen, dat hij ook graag van de gelegenheid
gebruik maakt in de trein een kop koffie
te drinken, maar aan dg andere kant laat
hij dat op enkele trajecten wel uit zijn
hoofd, omdat de trein dtfar zo schudt, dat
de kopjes er zeer snel rddicaal leegraken,
maar niet omdat er uft wordt gedronken.
Doch volmaakt is niets op deze wereld, zelfs
het Nederlandse spoorwegbedrijf niet Aan
dat euvel wordt echtër gewerkt'.
Een andere kwestie, die van de ongeluk
ken in het najaar, is nog tersprake geko
men. Er zijn fquten gemaakt, doch over het
geheel genomen was het cijfer der „onregel
matigheden” (dat is een mooi N.S.-woord
voor vervelende dingen) een stuk beneden
dat van 1951 en zeer veel gunstiger dan bij
het vóóroorlogse basisjaar 1935. En nu maar
weer oppassen! - - -
De president-directeur timmert via de ^.ei?
pers flink aan zijn weg. Bij zo’n Utrechtse dat de vooruitzi<
persconferentie blijkt wel, dat hij ant^"
weg zelf verbazend veel af weet, ooi
details aangaat, al hult hij zich bij som
mige punten gaarne in 'n bijzonder diploma
tiek zwijgen, bestaande in het „weinig
zeggen met veel wóórden: Doch met dit
getimmer bezorgt hij het bij uitstek natio
naal bedrijf en een laten wij, critische
Nederlanders, het rustig bekennen uit
stekend bedrijf toch ook een zekere good
will, die zelfs kan leiden tot een tikje natio
nale trots. Juist op dit bedrijf, één der zeer
weinige in zijn genre, dat de eindjes in 1952
oaan elkaar wist te knopen.
Tot leden van de Technische Commissie
van <le K.N.V.B. zijn benoemd de oud-inter-
nationals ir H. L. B. Denis (Den Haag) en
H. A. Pellikaan (Tilburg). Onderhandelin
gen zün nog gaande voor een vertegenwoor
diger uit het Noorden in deze commissie. De
iT.C. is thans als volgt samengesteld: G.
Kruyver, voorzitter; Ir H. L. B. Denis, C.
teur van E8, H’ P‘ Hoolboom. H. A. Pellikaan en
met 1,08 een te benoemen zesde lid.
al De Technische Commissie heeft
line. van de keuzecommissie benoemd
Hoolboom als Voorzitter, ir Denis
als leden, waarmede het best
K.N.V.B. zich
klaard.
Vrijdag a.i
Technische
blje»
•den