COUD5CUE COUQANT LKflP F. GEVANGENE WAARSCHUWDE BEWAKER Katwijkse logger ramde kustvaarder Frederik bij IJmuiden Door misverstand werden minuten voorsprong van uren ïe5 F enige i Ontvluchting uit Breda lang voorbereid De juiste toedracht Met trailers van de Gelderse Tram vervoerd Prof. Zuckermann, Joods communist vlucht uit Oost-Duitsland Mislukte revolutie Zeven geredden in Rotterdam binnengebracht Drie en zestig ton gestolen rails verhandeld Antisemitisme als onder Hitler 385 28s3 435 58- 435 385 4285 1185 735 7*5 293 4 1465 Twee ruimen van de Wm Ruys maken water Overwegwacliter vergat zijn taak Het vluchtelingenprobleem in Duitsland Ir» Duits complot in het spel Het blijft koud S JANUARI 1953 Prijs 10 cent per nummer Woemriig 7 Jm.1953 V»r«chijnt dagelijlu Bureaux: Zeugatraat 70—72 Advert.: 12 c. p. mm. bij contt. 10 a Telefoon 2743 (twaa lijnen) Dlrecteur-Chefredacteur-. g. H. VAN DER KXAATS Chef-Exploitxtie: D. DE KLERK 01ste Jaargang No 23785 Ing. Med.: 24 c. per mm, contr. 20 e. Poatrekenlng 48400 meet 21.119 BRT. de Oranje Eerste Kamer lokkussen Onbegrijpelijke navigatie tien hoof tgd. Kwestie van minuten verlaat het Duitse iii Bolivia AFNEMENDE VORST I Januari 1 Prijs abonnement; per week 0.45 per maand 1.95, p. kwartaal 5.80 Ganglantaarn, npl. m. montage lukentrappen, jren, 6 treden latkrukkan, leuken gelekt Strijktafels, en. met treefje PED ASPERA AD ASTDA .,lyk i het 1 zich r idt en die de t de ider jrna De R. n ,ater bleek <1: maken schuk Deze te Di< 'eer ter- HU w EENDRACHT MAAKT MACHT sr wollen Dekens iverse kleuren er$. 2-pers. ;oed -en was. in en wijst, d inge- a Bruil in 150 gulden x170 ■85 «240 i scherp left oqk voprziec mogetffl ihinist jn hut nog e te De Boliviaanse regei -- zij grot gemerkt gegaan. I zou h< iker )p dt t over Bred! 'ertslang gekre gevlu: zij i e bt ipping de ven De geredde bemanning schip. WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN. Hedenmorgen om 8.40 uur werden te Rotter dam de volgende weerkundige waarnemingen gedaan: Barometer: Wind: Temperatuur: Maximum temperatuur 14.40 uur: Minimum temperatuur 7 uur: Weersgesteldheid okmatrassen, et stevige tijk, ipl m/kapokkussen 2-per». rlijnse sc lijven in htelingei het jgenomer t van dt luitse regering iclé Karpetten, x280 220x310 i beperkt aantal. reed in cte over is. Het evens te schade al Blokmatten, ijzersterk, 140x180 19Ï5 200x300 39*’ in van een orgc t soort van zakei uitgesloti hun verbi tensoro zei, door „reac- revolution- bij een staats- icht kwam. De i plan de minister :hin, de minister van en de minister van af te zetten, die zij munistlsche sym- >e bt 759.7 mm. Noord Oost 4 3.8 gr. C. 2.1 gr. C. 4.0 gr. C. betrokken. bril c ïrgrond lelderse Tram h: «evoerd met „een lollen Slaap- imerktoedjes, in 2 kanten te gebruiken, g85 ass kapok Weerverwachting. meegedeeld door het K.N.M.I. in De Bilt., geldig van Woensdag avond tot Donderdagavond. Zwaar bewolkt met enkele verspreide op klaringen en voornamelijk in het Oosten van het land kans op enige sneeuw. Over wegend matige Noordelijke wind. Lichte vorst tot temperaturen om het vriespunt. rails als iemand, die ziet, dat dit g int verklaarde. Amsterdam in beslat had ze daar verkor (Van onze parlementaire redacteur) Onder gretige belangstelling van de stampvolle tribunes heeft de minister van Justitie, mr L. A. Donker, gisteren in de Eerste Kamer een volledige uiteen zetting gegeven van de feiten en omstandigheden bij de ontvluchting van de zeven misdadigers uit de gevangenis te Breda. Hij hield de hand boven het hoofd van de directeur van de gevangenis, hij uitte zijn waardering voor hoofdinspecteur Vossenaar van de Bredase recherche „die zeer actief is geweest”, maar hij ge waagde ook van fouten en tekortkomingen, die achteraf echter slechts bijzaken zijn gebleken. Minister Donker hoorde van de ontvluchting, toevallig, pas een dag later van buitenstaanders en nadat hij het nieuws verder uit de kranten had vernomen, is hij naar Breda gegaan waar hij maatregelen heeft bevorderd, die nog niet waren genomen, zoals het uitloven van een beloning, het uitzenden van een opsporingsbericht per radio en het waarschuwen van de politik in West- Duitsland, België en Frankrijk. Al had de minister met zijn verdediging niet direct alle ongerustheid bij de Kamerleden weggenomen, door zijn volledige opening van zaken, was zijn betoog toch vertrouwenwekkend geweest en een communis tische motie, waarin werd aangedrongen op zijn aftreden, werd met gelach ont vangen en met 28 tegen 2 stemmen (van de communisten) verworpen. Ne- stadje woont, c edenk. Kapitei per Plug steven in ders zou loggerschi; echter ziei slotte allee denl llerkussent, enen moquette, ’erzische dessins Het scheepje de Frederik roer om vrij deze schroot ’werden geen verstand geen schroot is. e, dat 3975 kilo slag waren geno- »cht voor 20 cents >r te r zag 1 en 1« Zoals wij de ochtend 1 nabij loute >^m de tenlastelegging tegen den van diefstal van de rails iandhaafde de opzettelijke 'angenisstraf. J-ze, een goe< :ier, moetei schroot per kilo ii it er op lage prijs had de firma en. Eis 75 mde Matrassen (interieur) trokken m/damast ers. 2-pers. |85 7285 ging toe. gen de logger zette het schil het gisteravo, boord krees van de Fre Na de Frederik zag echtei r®" gen mee te nemen. f!e j had kans gezien <le te halen mr even zijn h< nemen. Laatst* kwartier Zon op 8 49. ortder 16 46 Maan op L61, onder 11.37 singel gek >'s ston< heeft niets met het auto's zijn gezien film, en een spei geraakt op de pla auto's had zien aanges: van de de geacht, dat de verkocht. Zelfs van ijzer heeft, De verbalisan rails te Amr*'“ men. M. haó per kilo. De officier n^i De R. ten aanzie terug, maar handhaafde heling. Eis vier maanden gev< Wat verdachte M. betreft, deze technicus, had volgens de officii zien, dat hier geen sprake van sc Hij kocht tegen acht cents verkocht tegen 20 cents, wat dat hij teg: kocht. Hij sprake van j verbinding als onder- fnma Bruil rkopen. Hij liet deze de per trailers vervoeren naar ze verkocht. 33 ton, waarna De R. met --- 1e. Later bleek deze kendgemaakt, dat zij een opstandige s o te maken te, ging, die beoogde linksgeoriënteerde voor j eerd. Geen redden aan van buiten. Bij de ge- zitten vele gedetineer- t is mogelijk geweest iken. Nagegaan is wie tad en dezelfde nacht zijn ontvluchten bezocht, veraf is gebleken, dat de agfc s 's nachts omstreeks half ving van Groesbeek in jekomen. de gevi in was 5 me men de rubb isen en daarlangs z(jn itsnapt. De laatste heeft rubberslang opgehaald ie van de muur neergele» cant was dus niets van Kapitein Maarten Timmerman, een derlander die in het Belgische s Tamines in de buurt van Charleroi u vaart al van vóór de oorlog op de Fret In 1947 heeft een brand het scheepje, toen in de Waalhaven lag. vrijwel gehtc. verwoest. Het werd echter weer een zee waardig schip gemaakt en het zwiert weer over de West-Europese zeeën. Nu was het met een lading gerst op weg van Rudlöbing in Denemarken naar Antwerpen en weinig konden de opvarenden gistermiddag, toen zij over een kalme zee met helder zicht langs de Hollandse kust voeren, vermoeden dat zij de bestemmingshaven niet zouden bereiken. Want om 17 uur 10 gebeurde het ongeluk dat het eind van de Frederik be tekende im en kok fzijl. En daar ver' zich had afgespee hem er van had waren. Want lag te kooi toen het ver had de wacht. Ie mijnenvrije get >nd, ongeveer 5 mijl t De zee was kalm maar er li< Zuidwestelijke deining Het Smyrna afeikleedjes, ?0, buitengewoon tssanfe aanbieding mensen stoelen weet dat de toilette de verwarmingski De ontvluchtini Het was ie kolen rooster ?n bew i 4 Lizard n Worklsgton 5 Oucssant n Bordeaux raden 2 te Berwick t p 5 Finisterre n Rott te Ronne v Ttignmouth na p 5 Wight n Breme 5 te Dundalk verwachl 4 p Holtenau Antwerpen te Gdynia i 3 Havre n Nantes I 3 v Moss n Liverpool te Par v Boston n Hamburg Stettin te Grangemouth i 1. 4 op 100 m W v int v Kotka n Garstoi racht 3 te Antwe v Nakskov n Hair 5 te Bordeaux Londen te Bostoi te Rostock I te Grangemouth «tine 3 v Delfzijl te Ipswich resia 3 v Liverpool n Dun- la 3 te Odense v Esbjerg te Brussel 5 Brunsbuttel n Hamburg Mantyluoto te Grimsby I v Grangemouth te Abt H de Burling* »er 2 te Londen p 4 Finisterre n Rouaan v Sonderborg n Rotterdam p 4 Gotland n Penrynn enden 3 te Terneuzen I nm te Grangemouth verw. 5 v Rouaan te Bordeaux te Kopenhagen Norwich n Gent Aalborg te Blyth e Uddevalla 5 Kiel-Holtenau Port Talbot Antwerpen n WUmar IJmuiden n Halmstad Londen n Billingham te Port Talbot louaan n Rotterdam Newburgh n Londaa i Noort 4 te Calata Het dig schip gem de West-Eur< een lading gerst op weg lemarken naar Antwerpet. i de opvarenden gistermiddag, een kalme zee met helder z Hollandse kust voeren, vermot ie bestemmingshaven en. Want om 17 uur 10 ik dat het eind van de ergenomen, ‘bureau be- maatregelen te -1ant .^..jpolitle ge- s in te lichten opgesteld dat :n) is uitgezon- i gewaarschuwd Amsterdam en leden van de vluch- locialistische senator .1 West-Berlijn onge in uit Oost-Duitsland, Westelijke deel van »n. Bach eiste, dat leze vluchtelingen zal worden >in Timmerman schreeuwde schip- I van de K.W 76 toe met de voor- i het aanvaringsgat te blijven An- de Frederik direct zinken. De lipper deed dit. De Frederik zonk ienderógen en de kapitein, die ten- ...een aan boord was, moest ook gaan .iken aan zijn veiligheid. Van de brug van de Frederik af kon hij niet op de logger overspringen Hij schreeuwde om een lijn en men gooide hem er een toe. Die bleek echter verteerd te zijn. Daar hij van de brug niet op de logger kon komen, ging kapi tein Timmerman aan dek. maar hij kon er zich moeilijk staande houden. De luiken waren glad van overgekomen en bevroren water. Hij gleed ia het gangboord en toen de logger achteruitstoomde en langszij vari de Frederik kon komen, gooide men dé kapitein weer een lijn toe. Hij bond deze rond zijn middel en waagde toen de sprong. Tot zijn knieën kwam hij in het water maar men haalde hem snel aan boord van de logger. lachte M. beti had volgens üer geen spn :ht tegen acht tegen 20 cents, jen abnormaal 1? i had zich met v».K„.™.ng moeten stellet boete of drie maanden. >e ont beurd. F over d< en het was geei ten bintT In de van één stijr was terrein, lingen met i kaar gebonc lange rubbei ren samen 4 muur hoog. 4 slang L._ vluchtelini ladder me aan de buitenz Aan de binnei ontvluchting te zien. Over een smal stuk grond zijn de vlu telingen naar de singel gelopen waar 50 r ter verder drie auto's stonden. Een auto met een dame er in heeft niets met het geval te maken gehad. De auto's zijn gezien door de operateur van de film, en een speurhond is het spoor bijster geraakt op de plaats waar de operateur de auto's had zien staan Volgens de Otto Ba< veer 225. die ni' Duitsl. ongevt door op(’“*1' Just kern vai Va geit nis 1 gezocht, ook te de ladder getroffen. Te kwart voor twaalf is de gedetineerde verhoord, die de tip had gegeven. Deze ver telde reeds sedert twee weken uit gesprek ken te hebben opgemaakt dat er een ont vluchting werd beraamd. Er was ook over auto's gesproken. Toen hij enige mannen zich zag afzonderen in de richting van de verwarmingskelder heeft hij een bewaker gewaarschuwd. Er is hulp geweest i bruikelijke bezoeken z den bij elkaar en het dan afspraken te mal bezoek heeft gahi familieleden vaSi de ook in Breda. Achtei vluchtelingen reeds twaalf in de omgevi- Duitsland zijn aange» >epjes moeten de vluchtelingen on- naar de verwarmingskelder zijn Indien men het wel had opgemerkt iet geen argwaan hebben gewekt, want voor de stoken; Is het normaal. De vier an deren zijn onopgemerkt gebleven, hetgeen begrijpelijk is als men bedenkt dat 180 op het vlak heen en weer liepen om uit de cellen te halen en als men stten dicht bij de gang naar celder zijn gelegen, ig is in een ommezien ge- ao gemakkelijk in de kelder naar het stortgat te kruipen op te tillen. Buiten de koepel Q ïwaking, omdat alle delinquen- men waren. kelder waren twee ladders, waar- er altjjd was en de andëre afkom- i uit de werkplaats op het binnen- Deze ladders hebben de vluchte- touw uit de werkplaats aan iden en aan het boveneind Erslang bevestigd. De ladders 4.60 meter lang; de gevange om het binnenterrein was 5 m* Over de muur heeft i laten hangen en da: ngen ont iet de iz(jd< enka De stemming is uitstekend Volgens een nader ontvangen telegram van kapitein C. C. Goedewaagen, de gezag voerder van de Willem Ruys, is het voor-* schip boven de waterlijn aan stuurboord zijde niet onaanzienlijk beschadigd; het achterschip liep slechts lichte averij op. De Willem Ruys heeft intussen op weg naar Suez de aanvankelijk gemelde snelheid van 15' mijl reeds weer opgevoerd tot 18 mijl. Ruim één en vijf maken een weinig water, dat echter, volgens het telegram van de gezagvoerder, door de pompen gemakke- lijk kan worden bijgehouden. De stemming onder de ongeveer 600 passagiers, aldus ka pitein Goedewaagen, is uitstekend. Twee technische deskundigen van de Ko ninklijke Rotterdamsche Lloyd zijn per vliegtuig naar Port Said vertrokken om de schade op te nemen en te beslissen, wat er verder moet worden gedaan. Een eventuele noodreparatie zal waarschijnlijk in Port Said geschieden. De Ruys 20.166 BRT. l gisteren hebben gemeld een trein bij een bewaakt weg nabij Zwolle tegen een autobus was louter toeval, dat geen mensenlev betreuren zijn en d^it de materiële a gering was. Zuckermann wordt er van beschuldigd te zamen met Merker gewerkt tg hebben voor ..Zionistische agentschappen'' Hij vertoefde gedurende het Hitlerregiem in Frankrijk en later in Mexico. Een Westberlijnse Joodse woordvoerder heeft verklaard, dat de Oostduitse aanval len gericht waren tegen alle Joden en niet slechts tegen Zionisten of „nationalistische Joden". Het betrof hier een anti-semietische actie in de gëest van Hitlers optreden. „Onze Joodse organisatie in West-Berlijn 'rtild"'werkte hH is «ereed om de toevloed van Joodse vluch- armgen van dere landen nagr het Weslen organiseren ‘in. "De Oostberlijnse en Oostduitse takken van genoemde organisaties, zo ,zei hij, hadden alle pogingen, om hun werk te blijven doen, "“■jegeven. De toestand begon drie maan- jeleden moeilijk te worden. Thans staat het werk stil en ik zal niet meer naar Oost- Berlijn gaan, zo zei genoemde woordvoer der. die verzocht zijn naam niet te noemen Reuter tekent hierbij aan, dat de Joodse Gemeenschap hulpwerk deed voor Joden in Ooet-Berlijn en Oost-Duitsland. t kwa- tegen kwart over zeven uit de recreatiezaal die buiten het gebouw <s gelegen, de koepel binnen voor het bijwonen van de filmvertoning. Het is ge woon dat er buiten geen posten staan wanneer alle gedetineerden in de koepel zijn. Dat was bij de film het ge- In deze zaak was voortdurend een „onbekende", die voorgaf i aannemer te handelen van de f te Ede, die de rails wilde ver! kwam in contact met De R. en 1 rails uit Didaiq weghalen cn f van de Gelderse Tramwegen M. te Eist. Daar werden voor acht $ent per kilo, de „onbekende" afrekende, met de firma Bruil niets hebbe'n. Aanvankelijk werd De R. aangezien vn''1' de man. die deze diefstal had georganiseerd. Aangenomen werd, dat de „onbekende" alleen in zijn verbeelding bestond. Maar I werk norm: Vervoerders van de rails en andere getuigen Naar bleken contact te hebben gehad met iemand was de Inet een kaal hoofd en een donkere bril op, tionnair Klaarblijkelijk „de-man-op-de- achtergrond".nalre b< An het kantoor van de Gelderse Tram had j- men telefoongesprekken gevoerd met „een onder-aannemer van Bruil”. Een deskundige verklaarde, dat de rails nog in prima staat waren, met weinig roest. VDe inkoopsprijs kan worden geschat op *22—26 cents en de verkoopprijs op 30—32 cents. Een vertegenwoordiger van de firma Heijmans. de eigenaresse van de rails, zei, dat de rails waren gebruikt bij de aanleg van de rijksweg 12 te Didam. De kwaliteit was prima; het moet uitgesloten worden (Van onze speciale verslaggever) Het waren zeven van alles beroofde zeelieden, die de Duitse kustvaarder Libelie vannacht om half twee in de Lekhaven te Rotterdam aanbracht. Z(j hadden alleen i wat zjj aan kleren aan het lijf hadden kunnen redden toen hun scheepje, de kust- I vaarder Frederik van de rederjj G. Reumer te Kampen, gistermiddag om tien minuten Kwa over v(jf op de Noordzee bij IJmuiden werd aangevaren door de Katwjjkse logger I -£;m Excelsior III K.W. 76 en binnen een kwartier zonk. Ternauwernood hadden zy het zyn vege Hjf kunnen redden. Zij sprongen over pn de lorger en toen deze ook in gevaar I kwam begon te verkeren, gingen zij over op de Duitse Kustvaarder, die vlak achter hen kelingt.. had gevaren toen het ongeluk gebeurde. De logger wist zich mei grote moeite dravend Duitse schi te houden en liep om 7 uur de haven van IJmuiden binnen. De Libelie, op weg van Bremen naar Rotterdam, zette de reis naar de Waterweg voort en landde de schipbreukelingen in Rotterdam. Miwnnnv.-.nvninv,wwxw. Men zal mij niet tegenspreken, dat achter de ontvluchting uit de gevange nis in Breda hersens hebben gezeten, aldus minister Donker gisteren in de Eerste Kamer. Bij de ontvluchten en hun helpers waren die hersenen slechts matig aanwezig. Ik houd daarom per soonlijk rekening met de mogelijkheid van het bestaan van een organisatie, die zich met dit soort van zaken bezig houdt en dat het niet uitgesloten is, dat zulke organisaties hun verbinding hebben met Duitsland. Het verhaal in sommige bladen, dat het de bedoeling was twee Duitsers uit Breda te ontvoeren en dat men ten slotte zeven Nederlanders heeft helpen ontvluchten, verwees de minister ech ter naar het rijk der fabelen. Maar de gedachte, dat er intellectuele daders achter de schermen zitten, verwierp hjj niet. Qok de organisaties van oud- N.S.B.’ers hebben zijn speciale aan dacht. Op 2 October heeft hij zijn collega van Binnenlandse Zaken al verzocht deze organisaties scherp in het oog te houden en hij heeft oqk laten nagaan welke wettelijke voorzieningen tegen deze orpanisaHes mogetijk zou den zijn. heeft de persoonsgegevens ovei waarna hy zich naar het politieb gaf om van daar de npdige nemen. Hjj heeft de divisie-commanda van de Marechaussee en de Rijkspolitie 1 waarschuwd en om de politie vervolgens een telex-bericht om 22.55 uur (Vijf voor elvei den. Hij heeft ook de politie van enkele gemeenten (zoals Oldenzaal) waar familieleden telingen wonen. Omstreeks 22.55 uur is de Officier van itltie te Breda van de ontvluchting in inis gesteld. Deze heeft zich naar dé ge- ’angenis begeven en aan hoofdinspecteur /ossenaar opdracht gegeven met zoveel mo- jelijk rechercheurs weer naar de gevange ns te komen. Het terrein is daarna weer af- ’°’.ocht, ook buiten de muren, waar tenslot- .c óe loóó^r en de rubberslang werden aan- betekenls werd de niet waargenomen. is het K N.M.I. een >t vlak bij ons land aggebied bleef voor >k vannacht weer in :hting wel. Een ander ival bevond zich vanmor en bewoog zich lang- van ons land. Hoewel er op wijzen, dat de le komende dagen be- il ondergaan, is het niet in zicht. lucht aangevoerd, warme water van '■'-stzee enigszins is verwarmd, zodat het Komende nacht waarschijnlijk wat mint zal vriezen, terwijl overdag de tempera turen, vooral langs de waddenkust, tot even boven bet vriespunt kunnen oplopen. Schipper Plug van de K.W. 76 heeft gis- ravond in IJmuiden geweigerd iets over t gebeurde los te laten. Kapitein Maar ten Timmerman was vannacht in hotel Cosmo, waar wij hem spraken, mededeel zamer over de ramp, die hem zijn schip kostte En ook zijn persoonlijke bezittingen die enkele duizenden guldens waard wa ren, omdat hij zelden thuiskomt in het verre Tamines en dus alles aan boord heeft. Hij zat daar met zijn bemanning, uit gezonderd stuurman B. Brouwer, die naar huis was gegaan. Het waren le machinist J. Hoving uit Hoogezand, 2e machinist G. Tamerus uit Dordrecht, de matrozen R. Boersma uit Herkensklooster in Friesland en J. G. Tolk uit Rotterdam en kok J. E. Bonnema uit Delfzijl. En daar vertelde hij hoe de aanvaring zich had afgespeeld, naar wat de stuurman hem er van had verteld, toen zij al gered waren. Want kapitein Timmerman lag te kooi toen het gebeurde. Stuurman Brouwer had de wacht. De Fre- derik voer in de mijnenvrije geul in c buurt van Egmond, ongeveer 5 mijl uit Oc kust. De zee was kalm maar er liep een lichte Zuidwestelijke deining. Het was I reeds schemer maar de navigatielichten I waren ontstoken. Stuurman Bröuwer zag voor zicv licht too., een mijl afstand voor er was dus niets in' d merkte de stuurman, 'b kapitein, c >gger doorki lijkbaö gaf te PNKELE MINUTEN nadat te kwart over zeven de film wu begonnen, waar schuwde een gevangene een bewaker, dat hü vermoedde dat er een ontvluchtingspo- g zou worden gedaan. De bewaker heeft adjunct-directeiir ingelicht, die vier be kers aan de gevangenismuren heeft op gesteld. Toen dit gebeurde moeten de vluch telingen reeds over de muur zyn geweest. Het is een kwestie geweest van enkele mi nuten 4ant omstreek» kwart over zeven wa ren alle gedetineerden met de bewakers naar binnen gegaan en enkele minuten later heeft de adjunct-directeur de buitenposten weer opgesteld. op vorming van tienduizend lor vluchtelingen, omdat de rcov-Berlijn overvol zijn. J- nadruk op, dat het pro- in geen geval -“an van de bondsrepubliek dleen dient te worden op- internationaal plan nu toe staan de leze kwestie nog alleen, aldus Professor Zuckermann, de vroegere lei- van de kanselarij van de Oostduitse president, is voor drie*weken met z(jn gezin r West-Berlijn uitgeweken, zo verneemt Westduitse persbureau DPA. Ongevi e jaar geleden trad professor Zucki nn onverwacht af als kanselarjjchef. I s lid van de SED. Indertijd, werkte mee aan de opstelling van s en volkenrechtelijke verklaringen van ■■volksraad". Deze raad nam het initial. tot vorming van een Oogtdultse regering. Zuckermann is Jood. v Na geruime tijd in ongenade geweest te opgegeven. zijn hervatte hij zijn openbare activiteit; hij den gelede werd in November van het vorige jaar be noemd tot directeur van het instituut voor rechtswetenschappen in Potsdam-Babels- berg. Zijn naam kwam voor in de recente aankóndiging van de zuivering van het cen tral* comité van de SED. nijnenvrije ongeveer talm maar deining, de nav: ontstoken. Stuurman Bröuwer zag ich een logge-, die zijn groene boord- oonde. Het scheepje liep op ongeveer afstand voor de Frederik over en ius niets in' de weg. Even later be- L aldus het verhaal van de kapitein, dat het rode boordlicht van de logger doorkwam. Het scheepje wilde dus blijkbaar weer voor de Frederik overlopen. Hij gaf stuurboordsroer om vrij van de log ger te blijven, maar toen deze reeds aan de bakboordzijde van de Frederik was ge komen, draaide de logger plotseling naar de kustvaarder toe. Stuurman Brouwer liet de motor stoppen maar er was geen ontko men aan. De logger, die de K.W. 76 Ex celsior III bleek te zijn, kort daarvoor uit IJmuiden vertrokken, .boorde zijn voorste ven in de bakboordszijde van de kustvaar der. ongeveer anderhalve meter voor de brug. De logger maakte een groot gat dat door het hele gangboord liep tot tegen het luikhoofd aan. In de machinekamer dach ten zij dat het schip op een mijn was ge lopen. zo hevig was de klap. De Frederik helde direct 30 graden over en begon te zinken. Kapitein Timmerman was spoedig aan dek in enkele inderhaast aangescho ten kleren. Verscheidene leden van de be manning waren toen reeds op de logger overgesprongen. Mr J. P. Hustinx, substituut-officier van justitie te Breda, en mr E. A. M. Lamers. directeur-generaal van het gevangenis wezen en de heer R. B. Broekaart, direc teur van de gevangenis te Breda op weg naar de vergaderzaal van de Eerste Kamer op het Haagse Binnenhof. ‘ring heeft Dinsdag be- ‘7 ndige bewe ging, die beoogde linksgeoriënteerde minis ters uit het kabinet te verwijderen, onscha delijk heeft gemaakt. In een officiële ver klaring wordt gezegd, dat het „absoluut rustig" is in het land en dat overal het werk normaal voortgang vindt. Naar president Victor Paz Este was de samenzwering beraamd dc iren" in zijn „nationale jeweging", de partij die b( greep in April j.l. aan de macl, betrokkenen waren van plan - van mijnbouw, Juan Lechin, de landbouw, Nuflo Chavez, en de arbeid, German Butron. af te zetten, er van beschuldigen, „communistisch: pathieën" te koesteren. De beweging was klaarblijkelijk niet gericht tegen de presi dent zelf. Negen legerofficieren, onder wie generaal Jorge Rodriguez. zijn wegens medeplichtig heid uit de dienst ontslagen. Voorts zijn acht burgers aangehouden. De directeur, die omstreeks half acht arri veerde. nam aan dat de eventueel ontvluch ten niet over de muur konden zijn. Hef stond voor hem niet vast dat er vluchte lingen waren. Om opschudding te vermij den heeft men in een opzettelijk ingelaste pauze tegen half negen op een taptische wij ze de hoofden geteld, waarbij bleek dat er zeven ontbraken. Daarna is men er toe nworgegaan te onderzoeken wié er ontbra- i en zijn gegevens over hen verzameld. Op het binnenterrein buiten de koepel werd niemand aangetroffen Opsporiiigsmaatregelen Om 21.50 tien voor tienen) heeft de directeur de hoofdinspecteur Vossenaar van Bredase recherche, die thuis was. opge- d om naar de gevangenis te komen. Deze Te gevaarlijk De Frederik zonk inmiddels snel met het voorschip weg en stond weldra bijna rechtstandig in zee. Het toplicht was maar enkele meters boven water. Het schip was verloren. Maar de legger was er eveneens slecht aan toe. De voorsteven was ver nield en men nam waar dat het aanvarings- schot bol ging tsaan. Dat kon elk ogenblik bezwijken en dan zou de logger eveneens zinken. Kapitein Timmerman overwoog dal het er dan lelijk voor allen zou uit zien. De twee bemanningen konden onmogelijk in de kleine sloep van de logger. Achter hen zagen zij de Duitse kustvaarder Libelie verschijnen, die eerst dacht dat de Frede rik vis van de logger lag over te nemen. Toen men echter het schip zag zinken kwam de Libelie snel naderbij en kapitein immerman verzocht de Duitsers hem en mannen aan boord te nemen. Men i bij elkaar langszij en de echipbreu- jen van de Frederik stapten op het B schip over. Terug naar IJmuiden Schipper Plug zette direct koers terug op IJmuiden en de Libelie volgde het schip. Zo kwam het dat de mannen van de Frederik de ondergang van hun schip niet hebben gezien. Toen zij in de duisternis het wrak uit het oog verloren was het vrijwel geheel onder water. Het kon geen vijf mi nuten meer blijven drijven. Op 16 tot 17 meter water •moet de Frederik in de ge' gezonken zijn. Het wrak moet gevaarl voor de scheepvaart liggen. Inmiddels was de sleepboot Stentor van IJmuideh vertrok ken, gevolgd door de reddingboot Neeltje Jacoba. Schipper Plug nam echter geen hulp aan. Begeleid door deze schepen en de Libelie ging het op IJmuiden aan. Toen het convooi dwars van de haveningang was. ging de logger in de lichtenlijn op de pieren De Libelie stopte en bleef gestopt lig- tot men door de kijker waarnam dat binnen de pieren was. Toen lip koers op de Waterweg, waar ,-ond om 11 uur de loods aan »g en meldde dat het de geredden .-ederik aan boord had. aanvaring is er aan boord van de geen paniek geweest. Niemand >r kans nog iets van zijn bezittin gen. Alleen de 2e macl i zijn zwemvest uit zijl naar hij dacht er niet aan r lorloge, dat op tafel lag, mee Berl ich, verblij i.000 vlucht niet officieel in Island zijn opj reet de helft de Westdi opgenomen. Hij drong aan onderkomens voor vlucht 69 kampen in West-Berlij Bach legde er de nadruk o bleem van de vluchtelingen door de autoriteiten van de en West-Berlijn alleen dient gelost. Het moet z.i. op worden behandeld. Tot Duitsers in decc k’-veeti: Bach. ISRAëL IN GELDNOOD Zes dagen na het begin van het nieuwe jaar was de Israëlische regering nog niet in staat het salaris over December aan haar ambtenaren te betalen. Daar de schat kist leeg is, heeft de regering medegedeeld, de salarissen over December in de loop van Januari te zullen betalen. De vakbond van ambtenaren eist echter onmiddellijke betaling en dreigt met een Donderdag te houden waarschuwingsstaking van één uur, indien geen maatregelen wor den genomen. Het winterse weer waarmee het nieuwe Jaar inzette, houdt boven een groot deel van Europa nog aan. De laagste tempera turen komen in Scandinavië en in Rusland voor, waar het plaatselijk 20 tot 30 graden riest. In onze omgeving kwamen de afge- jen nachten minima van 5 tot 8 graden voor evenals in België, Frankrijk en Duits land. zeul Sneeuwval van enige I -ihk ,aatste dagen in ons land Wel dron2 gisteren, aldus storing over Engeland tot door, maar het neerslag” onze kust liggen en trok Zuidwestelijke richti’ gebied met sneeuwva, gen boven Duitsland zaam in de richting 1 er tekenen zijn, die luchtdrukverdeling <k langrijke wijzigingen zal einde van de vorst nog i Wel wordt tijdelijk luc boven hetrelatief Oost komende nacht w< vriezen, vooral l>et vriespunt H.M. de Koningin en haar gezelschap heb ben eergisteren Lech en Zurs bezocht. Zij hebben de Kriegerhorn beklommen en zijn daarna op ski's afgedaald. Voor de Arnhemse rechtbank stonden Dinsdag terecht de opkoper in het klein 11. G. de R. uit Babberich cn de opkoper in het groot J. II. M'. uit Eist. Zij werden be- huldigd van heling van 33 spoorrails, lagen opgeslagen sinds de bevrjjding idam en waren eigendom van de N.V. Aannemers- en Wegenbouw M(j v.h. J. Hey mans. die daar in de buurt tijdens de oor logsjaren had gewerkt. Vóór 1940 waren de rails in gebruik b(j de stoomtram van Den Bosch naar Helmond. Mirfister Donker gaf eerst een verslag van de feiten. Op de avond van de Tweede Kerstdag te kwart over zeven zijn de zeven gedetineerden te Breda ontvlucht. Zij wa ren allen met levertslang gestraft. Twee van hen hadden gratie gekregen van de dood straf. Drie van de gevluchten deden dienst als stoker, waardoor zij een zekere vrijheid genoten. Hun positie bracht de mogelijk heid mee de ontsnapping te organiseren. Hun werkplaats was de verwarmingskelder onder de koepel. Van buiten de koepel kun nen kolen worden gestort irt de kelder. Het gat is afgesloten met een ijzeren rooster, dat met een slot is vastgemaakt. Het is mo gelijk geweest dit slot kapot te maken, waarna het rooster kan worden opgelicht. Boven het rooster is een houten luik, waar door verborgen kon blijven dat het slot was verbroken. In de avond van Tweede Kerstdag men de gedetineerden tegen kwart recreat ~t gebo .oepel L der nas het tw: m; w: de de cn

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 1