COUD5CUE COUQANT
LKflP
F.
GEVANGENE WAARSCHUWDE BEWAKER
Katwijkse logger ramde kustvaarder
Frederik bij IJmuiden
Door misverstand werden
minuten voorsprong van uren
ïe5
F
enige
i
Ontvluchting uit Breda lang voorbereid
De juiste toedracht
Met trailers van de Gelderse
Tram vervoerd
Prof. Zuckermann, Joods communist
vlucht uit Oost-Duitsland
Mislukte revolutie
Zeven geredden in Rotterdam
binnengebracht
Drie en zestig ton gestolen rails
verhandeld
Antisemitisme als
onder Hitler
385 28s3
435
58-
435
385 4285
1185
735
7*5
293 4
1465
Twee ruimen van de
Wm Ruys maken water
Overwegwacliter vergat
zijn taak
Het vluchtelingenprobleem
in Duitsland
Ir»
Duits complot
in het spel
Het blijft koud
S JANUARI 1953
Prijs 10 cent per nummer
Woemriig 7 Jm.1953
V»r«chijnt dagelijlu
Bureaux: Zeugatraat 70—72
Advert.: 12 c. p. mm. bij contt. 10 a
Telefoon 2743 (twaa lijnen)
Dlrecteur-Chefredacteur-. g. H. VAN DER KXAATS
Chef-Exploitxtie: D. DE KLERK
01ste Jaargang No 23785
Ing. Med.: 24 c. per mm, contr. 20 e.
Poatrekenlng 48400
meet 21.119 BRT. de Oranje
Eerste
Kamer
lokkussen
Onbegrijpelijke navigatie
tien
hoof
tgd.
Kwestie van minuten
verlaat het Duitse
iii Bolivia
AFNEMENDE VORST
I Januari
1
Prijs abonnement; per week 0.45
per maand 1.95, p. kwartaal 5.80
Ganglantaarn,
npl. m. montage
lukentrappen,
jren, 6 treden
latkrukkan,
leuken gelekt
Strijktafels,
en. met treefje
PED ASPERA
AD ASTDA
.,lyk
i het 1
zich r
idt en
die
de
t de
ider
jrna De R. n
,ater bleek <1:
maken
schuk
Deze
te Di<
'eer
ter-
HU
w
EENDRACHT
MAAKT MACHT
sr wollen Dekens
iverse kleuren
er$. 2-pers.
;oed
-en
was.
in en
wijst,
d inge-
a Bruil in
150 gulden
x170
■85
«240
i scherp
left oqk
voprziec
mogetffl
ihinist
jn hut
nog
e te
De Boliviaanse regei
-- zij
grot
gemerkt
gegaan. I
zou h<
iker
)p dt
t over
Bred!
'ertslang
gekre
gevlu:
zij i
e bt
ipping
de ven
De geredde bemanning
schip.
WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN.
Hedenmorgen om 8.40 uur werden te Rotter
dam de volgende weerkundige waarnemingen
gedaan:
Barometer:
Wind:
Temperatuur:
Maximum temperatuur 14.40 uur:
Minimum temperatuur 7 uur:
Weersgesteldheid
okmatrassen,
et stevige tijk,
ipl m/kapokkussen
2-per».
rlijnse sc
lijven in
htelingei
het
jgenomer
t van dt
luitse regering
iclé Karpetten,
x280 220x310
i beperkt aantal.
reed in
cte over
is. Het
evens te
schade
al Blokmatten,
ijzersterk,
140x180
19Ï5
200x300
39*’
in van een orgc
t soort van zakei
uitgesloti
hun verbi
tensoro zei,
door „reac-
revolution-
bij een staats-
icht kwam. De
i plan de minister
:hin, de minister van
en de minister van
af te zetten, die zij
munistlsche sym-
>e bt
759.7 mm.
Noord Oost 4
3.8 gr. C.
2.1 gr. C.
4.0 gr. C.
betrokken.
bril c
ïrgrond
lelderse Tram h:
«evoerd met „een
lollen Slaap-
imerktoedjes,
in 2 kanten te
gebruiken,
g85
ass kapok
Weerverwachting. meegedeeld door het
K.N.M.I. in De Bilt., geldig van Woensdag
avond tot Donderdagavond.
Zwaar bewolkt met enkele verspreide op
klaringen en voornamelijk in het Oosten
van het land kans op enige sneeuw. Over
wegend matige Noordelijke wind. Lichte
vorst tot temperaturen om het vriespunt.
rails als
iemand, die
ziet, dat dit g
int verklaarde.
Amsterdam in beslat
had ze daar verkor
(Van onze parlementaire redacteur)
Onder gretige belangstelling van de stampvolle tribunes heeft de minister van
Justitie, mr L. A. Donker, gisteren in de Eerste Kamer een volledige uiteen
zetting gegeven van de feiten en omstandigheden bij de ontvluchting van de
zeven misdadigers uit de gevangenis te Breda. Hij hield de hand boven het hoofd
van de directeur van de gevangenis, hij uitte zijn waardering voor hoofdinspecteur
Vossenaar van de Bredase recherche „die zeer actief is geweest”, maar hij ge
waagde ook van fouten en tekortkomingen, die achteraf echter slechts bijzaken
zijn gebleken. Minister Donker hoorde van de ontvluchting, toevallig, pas een
dag later van buitenstaanders en nadat hij het nieuws verder uit de kranten had
vernomen, is hij naar Breda gegaan waar hij maatregelen heeft bevorderd, die
nog niet waren genomen, zoals het uitloven van een beloning, het uitzenden
van een opsporingsbericht per radio en het waarschuwen van de politik in West-
Duitsland, België en Frankrijk. Al had de minister met zijn verdediging niet direct
alle ongerustheid bij de Kamerleden weggenomen, door zijn volledige opening
van zaken, was zijn betoog toch vertrouwenwekkend geweest en een communis
tische motie, waarin werd aangedrongen op zijn aftreden, werd met gelach ont
vangen en met 28 tegen 2 stemmen (van de communisten) verworpen.
Ne-
stadje
woont, c
edenk.
Kapitei
per Plug
steven in
ders zou
loggerschi;
echter ziei
slotte allee
denl
llerkussent,
enen moquette,
’erzische dessins
Het scheepje
de Frederik
roer om vrij
deze
schroot ’werden
geen verstand
geen schroot is.
e, dat 3975 kilo
slag waren geno-
»cht voor 20 cents
>r te r
zag
1 en 1«
Zoals wij
de ochtend 1
nabij
loute
>^m de tenlastelegging tegen
den van diefstal van de rails
iandhaafde de opzettelijke
'angenisstraf.
J-ze, een goe<
:ier, moetei
schroot
per kilo ii
it er op
lage prijs had
de firma
en. Eis 75
mde Matrassen
(interieur)
trokken m/damast
ers. 2-pers.
|85 7285
ging
toe.
gen
de logger
zette het schil
het gisteravo,
boord krees
van de Fre
Na de
Frederik
zag echtei
r®" gen mee te nemen.
f!e j had kans gezien
<le te halen mr
even zijn h<
nemen.
Laatst* kwartier
Zon op 8 49. ortder 16 46
Maan op L61, onder 11.37
singel gek
>'s ston<
heeft niets met het
auto's zijn gezien
film, en een spei
geraakt op de pla
auto's had zien
aanges:
van de
de
geacht, dat de
verkocht. Zelfs
van ijzer heeft,
De verbalisan
rails te Amr*'“
men. M. haó
per kilo.
De officier n^i
De R. ten aanzie
terug, maar handhaafde
heling. Eis vier maanden gev<
Wat verdachte M. betreft, deze
technicus, had volgens de officii
zien, dat hier geen sprake van sc
Hij kocht tegen acht cents
verkocht tegen 20 cents, wat
dat hij teg:
kocht. Hij
sprake van j verbinding
als onder-
fnma Bruil
rkopen. Hij
liet deze de
per trailers
vervoeren naar
ze verkocht. 33 ton,
waarna De R. met ---
1e. Later bleek deze kendgemaakt, dat zij een opstandige
s o te maken te, ging, die beoogde linksgeoriënteerde
voor j
eerd.
Geen redden aan
van buiten. Bij de ge-
zitten vele gedetineer-
t is mogelijk geweest
iken. Nagegaan is wie
tad en dezelfde nacht zijn
ontvluchten bezocht,
veraf is gebleken, dat de agfc
s 's nachts omstreeks half
ving van Groesbeek in
jekomen.
de gevi
in was 5 me
men de rubb
isen en daarlangs z(jn
itsnapt. De laatste heeft
rubberslang opgehaald
ie van de muur neergele»
cant was dus niets van
Kapitein Maarten Timmerman, een
derlander die in het Belgische s
Tamines in de buurt van Charleroi u
vaart al van vóór de oorlog op de Fret
In 1947 heeft een brand het scheepje,
toen in de Waalhaven lag. vrijwel gehtc.
verwoest. Het werd echter weer een zee
waardig schip gemaakt en het zwiert weer
over de West-Europese zeeën. Nu was het
met een lading gerst op weg van Rudlöbing
in Denemarken naar Antwerpen en weinig
konden de opvarenden gistermiddag, toen
zij over een kalme zee met helder zicht
langs de Hollandse kust voeren, vermoeden
dat zij de bestemmingshaven niet zouden
bereiken. Want om 17 uur 10 gebeurde het
ongeluk dat het eind van de Frederik be
tekende
im en kok
fzijl. En daar ver'
zich had afgespee
hem er van had
waren. Want
lag te kooi toen het
ver had de wacht.
Ie mijnenvrije get
>nd, ongeveer 5 mijl t
De zee was kalm maar er li<
Zuidwestelijke deining Het
Smyrna
afeikleedjes,
?0, buitengewoon
tssanfe aanbieding
mensen
stoelen
weet dat de toilette
de verwarmingski
De ontvluchtini
Het was
ie kolen
rooster
?n bew
i 4 Lizard n Worklsgton
5 Oucssant n Bordeaux
raden 2 te Berwick
t p 5 Finisterre n Rott
te Ronne v Ttignmouth
na p 5 Wight n Breme
5 te Dundalk verwachl
4 p Holtenau
Antwerpen te Gdynia
i 3 Havre n Nantes
I 3 v Moss n Liverpool
te Par
v Boston n Hamburg
Stettin te Grangemouth
i 1. 4 op 100 m W v
int
v Kotka n Garstoi
racht 3 te Antwe
v Nakskov n Hair
5 te Bordeaux
Londen te Bostoi
te Rostock
I te Grangemouth
«tine 3 v Delfzijl te Ipswich
resia 3 v Liverpool n Dun-
la 3 te Odense
v Esbjerg te Brussel
5 Brunsbuttel n Hamburg
Mantyluoto te Grimsby
I v Grangemouth te Abt
H de Burling*
»er 2 te Londen
p 4 Finisterre n Rouaan
v Sonderborg n Rotterdam
p 4 Gotland n Penrynn
enden 3 te Terneuzen
I nm te Grangemouth verw.
5 v Rouaan te Bordeaux
te Kopenhagen
Norwich n Gent
Aalborg
te Blyth
e Uddevalla
5 Kiel-Holtenau
Port Talbot
Antwerpen n WUmar
IJmuiden n Halmstad
Londen n Billingham
te Port Talbot
louaan n Rotterdam
Newburgh n Londaa
i Noort 4 te Calata
Het
dig schip gem
de West-Eur<
een lading gerst op weg
lemarken naar Antwerpet.
i de opvarenden gistermiddag,
een kalme zee met helder z
Hollandse kust voeren, vermot
ie bestemmingshaven
en. Want om 17 uur 10
ik dat het eind van de
ergenomen,
‘bureau be-
maatregelen te
-1ant
.^..jpolitle ge-
s in te lichten
opgesteld dat
:n) is uitgezon-
i gewaarschuwd
Amsterdam en
leden van de vluch-
locialistische senator
.1 West-Berlijn onge
in uit Oost-Duitsland,
Westelijke deel van
»n. Bach eiste, dat
leze vluchtelingen
zal worden
>in Timmerman schreeuwde schip-
I van de K.W 76 toe met de voor-
i het aanvaringsgat te blijven An-
de Frederik direct zinken. De
lipper deed dit. De Frederik zonk
ienderógen en de kapitein, die ten-
...een aan boord was, moest ook gaan
.iken aan zijn veiligheid. Van de brug van
de Frederik af kon hij niet op de logger
overspringen Hij schreeuwde om een lijn
en men gooide hem er een toe. Die bleek
echter verteerd te zijn. Daar hij van de brug
niet op de logger kon komen, ging kapi
tein Timmerman aan dek. maar hij kon er
zich moeilijk staande houden. De luiken
waren glad van overgekomen en bevroren
water. Hij gleed ia het gangboord en toen
de logger achteruitstoomde en langszij vari
de Frederik kon komen, gooide men dé
kapitein weer een lijn toe. Hij bond deze
rond zijn middel en waagde toen de sprong.
Tot zijn knieën kwam hij in het water maar
men haalde hem snel aan boord van de
logger.
lachte M. beti
had volgens
üer geen spn
:ht tegen acht
tegen 20 cents,
jen abnormaal 1?
i had zich met
v».K„.™.ng moeten stellet
boete of drie maanden.
>e ont
beurd. F
over d<
en het
was geei
ten bintT
In de
van één
stijr was
terrein,
lingen met i
kaar gebonc
lange rubbei
ren samen 4
muur
hoog. 4
slang L._
vluchtelini
ladder me
aan de buitenz
Aan de binnei
ontvluchting te zien.
Over een smal stuk grond zijn de vlu
telingen naar de singel gelopen waar 50 r
ter verder drie auto's stonden. Een auto met
een dame er in heeft niets met het geval te
maken gehad. De auto's zijn gezien door de
operateur van de film, en een speurhond is
het spoor bijster geraakt op de plaats waar
de operateur de auto's had zien staan
Volgens de
Otto Ba<
veer 225.
die ni'
Duitsl.
ongevt
door
op(’“*1'
Just
kern
vai
Va
geit
nis 1
gezocht, ook
te de ladder
getroffen.
Te kwart voor twaalf is de gedetineerde
verhoord, die de tip had gegeven. Deze ver
telde reeds sedert twee weken uit gesprek
ken te hebben opgemaakt dat er een ont
vluchting werd beraamd. Er was ook over
auto's gesproken. Toen hij enige mannen
zich zag afzonderen in de richting van de
verwarmingskelder heeft hij een bewaker
gewaarschuwd.
Er is hulp geweest i
bruikelijke bezoeken z
den bij elkaar en het
dan afspraken te mal
bezoek heeft gahi
familieleden vaSi de
ook in Breda. Achtei
vluchtelingen reeds
twaalf in de omgevi-
Duitsland zijn aange»
>epjes moeten de vluchtelingen on-
naar de verwarmingskelder zijn
Indien men het wel had opgemerkt
iet geen argwaan hebben gewekt, want
voor de stoken; Is het normaal. De vier an
deren zijn onopgemerkt gebleven, hetgeen
begrijpelijk is als men bedenkt dat 180
op het vlak heen en weer liepen om
uit de cellen te halen en als men
stten dicht bij de gang naar
celder zijn gelegen,
ig is in een ommezien ge-
ao gemakkelijk in de kelder
naar het stortgat te kruipen
op te tillen. Buiten de koepel Q
ïwaking, omdat alle delinquen-
men waren.
kelder waren twee ladders, waar-
er altjjd was en de andëre afkom-
i uit de werkplaats op het binnen-
Deze ladders hebben de vluchte-
touw uit de werkplaats aan
iden en aan het boveneind
Erslang bevestigd. De ladders
4.60 meter lang; de gevange
om het binnenterrein was 5 m*
Over de muur heeft i
laten hangen en da:
ngen ont
iet de
iz(jd<
enka
De stemming is uitstekend
Volgens een nader ontvangen telegram
van kapitein C. C. Goedewaagen, de gezag
voerder van de Willem Ruys, is het voor-*
schip boven de waterlijn aan stuurboord
zijde niet onaanzienlijk beschadigd; het
achterschip liep slechts lichte averij op.
De Willem Ruys heeft intussen op weg
naar Suez de aanvankelijk gemelde snelheid
van 15' mijl reeds weer opgevoerd tot 18
mijl. Ruim één en vijf maken een weinig
water, dat echter, volgens het telegram van
de gezagvoerder, door de pompen gemakke-
lijk kan worden bijgehouden. De stemming
onder de ongeveer 600 passagiers, aldus ka
pitein Goedewaagen, is uitstekend.
Twee technische deskundigen van de Ko
ninklijke Rotterdamsche Lloyd zijn per
vliegtuig naar Port Said vertrokken om de
schade op te nemen en te beslissen, wat er
verder moet worden gedaan. Een eventuele
noodreparatie zal waarschijnlijk in Port Said
geschieden.
De Ruys
20.166 BRT.
l gisteren hebben gemeld
een trein bij een bewaakt
weg nabij Zwolle tegen een autobus
was louter toeval, dat geen mensenlev
betreuren zijn en d^it de materiële a
gering was.
Zuckermann wordt er van beschuldigd te
zamen met Merker gewerkt tg hebben voor
..Zionistische agentschappen''
Hij vertoefde gedurende het Hitlerregiem
in Frankrijk en later in Mexico.
Een Westberlijnse Joodse woordvoerder
heeft verklaard, dat de Oostduitse aanval
len gericht waren tegen alle Joden en niet
slechts tegen Zionisten of „nationalistische
Joden". Het betrof hier een anti-semietische
actie in de gëest van Hitlers optreden.
„Onze Joodse organisatie in West-Berlijn
'rtild"'werkte hH is «ereed om de toevloed van Joodse vluch-
armgen van dere landen nagr het Weslen organiseren
‘in. "De Oostberlijnse en Oostduitse takken van
genoemde organisaties, zo ,zei hij, hadden
alle pogingen, om hun werk te blijven doen,
"“■jegeven. De toestand begon drie maan-
jeleden moeilijk te worden. Thans staat
het werk stil en ik zal niet meer naar Oost-
Berlijn gaan, zo zei genoemde woordvoer
der. die verzocht zijn naam niet te noemen
Reuter tekent hierbij aan, dat de Joodse
Gemeenschap hulpwerk deed voor Joden in
Ooet-Berlijn en Oost-Duitsland.
t
kwa-
tegen kwart over
zeven uit de recreatiezaal
die buiten het gebouw <s
gelegen, de koepel binnen
voor het bijwonen van de
filmvertoning. Het is ge
woon dat er buiten geen
posten staan wanneer alle gedetineerden in
de koepel zijn. Dat was bij de film het ge-
In deze zaak was voortdurend
een „onbekende", die voorgaf i
aannemer te handelen van de f
te Ede, die de rails wilde ver!
kwam in contact met De R. en 1
rails uit Didaiq weghalen cn f
van de Gelderse Tramwegen
M. te Eist. Daar werden
voor acht $ent per kilo,
de „onbekende" afrekende,
met de firma Bruil niets
hebbe'n.
Aanvankelijk werd De R. aangezien vn''1'
de man. die deze diefstal had georganiseerd.
Aangenomen werd, dat de „onbekende"
alleen in zijn verbeelding bestond. Maar I werk norm:
Vervoerders van de rails en andere getuigen Naar
bleken contact te hebben gehad met iemand was de
Inet een kaal hoofd en een donkere bril op, tionnair
Klaarblijkelijk „de-man-op-de- achtergrond".nalre b<
An het kantoor van de Gelderse Tram had j-
men telefoongesprekken gevoerd met „een
onder-aannemer van Bruil”.
Een deskundige verklaarde, dat de rails
nog in prima staat waren, met weinig roest.
VDe inkoopsprijs kan worden geschat op
*22—26 cents en de verkoopprijs op 30—32
cents.
Een vertegenwoordiger van de firma
Heijmans. de eigenaresse van de rails, zei,
dat de rails waren gebruikt bij de aanleg
van de rijksweg 12 te Didam. De kwaliteit
was prima; het moet uitgesloten worden
(Van onze speciale verslaggever)
Het waren zeven van alles beroofde zeelieden, die de Duitse kustvaarder Libelie
vannacht om half twee in de Lekhaven te Rotterdam aanbracht. Z(j hadden alleen i
wat zjj aan kleren aan het lijf hadden kunnen redden toen hun scheepje, de kust- I
vaarder Frederik van de rederjj G. Reumer te Kampen, gistermiddag om tien minuten Kwa
over v(jf op de Noordzee bij IJmuiden werd aangevaren door de Katwjjkse logger I -£;m
Excelsior III K.W. 76 en binnen een kwartier zonk. Ternauwernood hadden zy het zyn
vege Hjf kunnen redden. Zij sprongen over pn de lorger en toen deze ook in gevaar I kwam
begon te verkeren, gingen zij over op de Duitse Kustvaarder, die vlak achter hen kelingt..
had gevaren toen het ongeluk gebeurde. De logger wist zich mei grote moeite dravend Duitse schi
te houden en liep om 7 uur de haven van IJmuiden binnen. De Libelie, op weg
van Bremen naar Rotterdam, zette de reis naar de Waterweg voort en landde de
schipbreukelingen in Rotterdam.
Miwnnnv.-.nvninv,wwxw.
Men zal mij niet tegenspreken, dat
achter de ontvluchting uit de gevange
nis in Breda hersens hebben gezeten,
aldus minister Donker gisteren in de
Eerste Kamer. Bij de ontvluchten en
hun helpers waren die hersenen slechts
matig aanwezig. Ik houd daarom per
soonlijk rekening met de mogelijkheid
van het bestaan van een organisatie,
die zich met dit soort van zaken bezig
houdt en dat het niet uitgesloten is,
dat zulke organisaties hun verbinding
hebben met Duitsland.
Het verhaal in sommige bladen, dat
het de bedoeling was twee Duitsers uit
Breda te ontvoeren en dat men ten
slotte zeven Nederlanders heeft helpen
ontvluchten, verwees de minister ech
ter naar het rijk der fabelen. Maar de
gedachte, dat er intellectuele daders
achter de schermen zitten, verwierp hjj
niet. Qok de organisaties van oud-
N.S.B.’ers hebben zijn speciale aan
dacht. Op 2 October heeft hij zijn
collega van Binnenlandse Zaken al
verzocht deze organisaties scherp in het
oog te houden en hij heeft oqk laten
nagaan welke wettelijke voorzieningen
tegen deze orpanisaHes mogetijk zou
den zijn.
heeft de persoonsgegevens ovei
waarna hy zich naar het politieb
gaf om van daar de npdige
nemen. Hjj heeft de divisie-commanda
van de Marechaussee en de Rijkspolitie 1
waarschuwd en om de politie
vervolgens een telex-bericht
om 22.55 uur (Vijf voor elvei
den. Hij heeft ook de politie
van enkele gemeenten (zoals
Oldenzaal) waar familieleden
telingen wonen.
Omstreeks 22.55 uur is de Officier van
itltie te Breda van de ontvluchting in
inis gesteld. Deze heeft zich naar dé ge-
’angenis begeven en aan hoofdinspecteur
/ossenaar opdracht gegeven met zoveel mo-
jelijk rechercheurs weer naar de gevange
ns te komen. Het terrein is daarna weer af-
’°’.ocht, ook buiten de muren, waar tenslot-
.c óe loóó^r en de rubberslang werden aan-
betekenls werd de
niet waargenomen.
is het K N.M.I. een
>t vlak bij ons land
aggebied bleef voor
>k vannacht weer in
:hting wel. Een ander
ival bevond zich vanmor
en bewoog zich lang-
van ons land. Hoewel
er op wijzen, dat de
le komende dagen be-
il ondergaan, is het
niet in zicht.
lucht aangevoerd,
warme water van
'■'-stzee enigszins is verwarmd, zodat het
Komende nacht waarschijnlijk wat mint
zal vriezen, terwijl overdag de tempera
turen, vooral langs de waddenkust, tot even
boven bet vriespunt kunnen oplopen.
Schipper Plug van de K.W. 76 heeft gis-
ravond in IJmuiden geweigerd iets over
t gebeurde los te laten. Kapitein Maar
ten Timmerman was vannacht in hotel
Cosmo, waar wij hem spraken, mededeel
zamer over de ramp, die hem zijn schip
kostte En ook zijn persoonlijke bezittingen
die enkele duizenden guldens waard wa
ren, omdat hij zelden thuiskomt in het
verre Tamines en dus alles aan boord
heeft. Hij zat daar met zijn bemanning, uit
gezonderd stuurman B. Brouwer, die naar
huis was gegaan. Het waren le machinist
J. Hoving uit Hoogezand, 2e machinist G.
Tamerus uit Dordrecht, de matrozen R.
Boersma uit Herkensklooster in Friesland
en J. G. Tolk uit Rotterdam en kok J. E.
Bonnema uit Delfzijl. En daar vertelde hij
hoe de aanvaring zich had afgespeeld, naar
wat de stuurman hem er van had verteld,
toen zij al gered waren. Want kapitein
Timmerman lag te kooi toen het gebeurde.
Stuurman Brouwer had de wacht. De Fre-
derik voer in de mijnenvrije geul in c
buurt van Egmond, ongeveer 5 mijl uit Oc
kust. De zee was kalm maar er liep een
lichte Zuidwestelijke deining. Het was I
reeds schemer maar de navigatielichten I
waren ontstoken. Stuurman Bröuwer zag
voor zicv
licht too.,
een mijl afstand voor
er was dus niets in' d
merkte de stuurman,
'b kapitein, c
>gger doorki
lijkbaö
gaf
te
PNKELE MINUTEN nadat te kwart over
zeven de film wu begonnen, waar
schuwde een gevangene een bewaker, dat
hü vermoedde dat er een ontvluchtingspo-
g zou worden gedaan. De bewaker heeft
adjunct-directeiir ingelicht, die vier be
kers aan de gevangenismuren heeft op
gesteld. Toen dit gebeurde moeten de vluch
telingen reeds over de muur zyn geweest.
Het is een kwestie geweest van enkele mi
nuten 4ant omstreek» kwart over zeven wa
ren alle gedetineerden met de bewakers
naar binnen gegaan en enkele minuten later
heeft de adjunct-directeur de buitenposten
weer opgesteld.
op vorming van tienduizend
lor vluchtelingen, omdat de
rcov-Berlijn overvol zijn.
J- nadruk op, dat het pro-
in geen geval
-“an van de bondsrepubliek
dleen dient te worden op-
internationaal plan
nu toe staan de
leze kwestie nog alleen, aldus
Professor Zuckermann, de vroegere lei-
van de kanselarij van de Oostduitse
president, is voor drie*weken met z(jn gezin
r West-Berlijn uitgeweken, zo verneemt
Westduitse persbureau DPA. Ongevi
e jaar geleden trad professor Zucki
nn onverwacht af als kanselarjjchef. I
s lid van de SED. Indertijd, werkte
mee aan de opstelling van s
en volkenrechtelijke verklaringen van
■■volksraad". Deze raad nam het initial.
tot vorming van een Oogtdultse regering.
Zuckermann is Jood.
v Na geruime tijd in ongenade geweest te opgegeven.
zijn hervatte hij zijn openbare activiteit; hij den gelede
werd in November van het vorige jaar be
noemd tot directeur van het instituut voor
rechtswetenschappen in Potsdam-Babels-
berg. Zijn naam kwam voor in de recente
aankóndiging van de zuivering van het cen
tral* comité van de SED.
nijnenvrije
ongeveer
talm maar
deining,
de nav:
ontstoken. Stuurman Bröuwer zag
ich een logge-, die zijn groene boord-
oonde. Het scheepje liep op ongeveer
afstand voor de Frederik over en
ius niets in' de weg. Even later be-
L aldus het verhaal van
de kapitein, dat het rode boordlicht van de
logger doorkwam. Het scheepje wilde dus
blijkbaar weer voor de Frederik overlopen.
Hij gaf stuurboordsroer om vrij van de log
ger te blijven, maar toen deze reeds aan
de bakboordzijde van de Frederik was ge
komen, draaide de logger plotseling naar
de kustvaarder toe. Stuurman Brouwer liet
de motor stoppen maar er was geen ontko
men aan. De logger, die de K.W. 76 Ex
celsior III bleek te zijn, kort daarvoor uit
IJmuiden vertrokken, .boorde zijn voorste
ven in de bakboordszijde van de kustvaar
der. ongeveer anderhalve meter voor de
brug. De logger maakte een groot gat dat
door het hele gangboord liep tot tegen het
luikhoofd aan. In de machinekamer dach
ten zij dat het schip op een mijn was ge
lopen. zo hevig was de klap. De Frederik
helde direct 30 graden over en begon te
zinken. Kapitein Timmerman was spoedig
aan dek in enkele inderhaast aangescho
ten kleren. Verscheidene leden van de be
manning waren toen reeds op de logger
overgesprongen.
Mr J. P. Hustinx, substituut-officier van
justitie te Breda, en mr E. A. M. Lamers.
directeur-generaal van het gevangenis
wezen en de heer R. B. Broekaart, direc
teur van de gevangenis te Breda op weg
naar de vergaderzaal van de Eerste Kamer
op het Haagse Binnenhof.
‘ring heeft Dinsdag be-
‘7 ndige bewe
ging, die beoogde linksgeoriënteerde minis
ters uit het kabinet te verwijderen, onscha
delijk heeft gemaakt. In een officiële ver
klaring wordt gezegd, dat het „absoluut
rustig" is in het land en dat overal het
werk normaal voortgang vindt.
Naar president Victor Paz Este
was de samenzwering beraamd dc
iren" in zijn „nationale
jeweging", de partij die b(
greep in April j.l. aan de macl,
betrokkenen waren van plan -
van mijnbouw, Juan Lechin, de
landbouw, Nuflo Chavez, en de
arbeid, German Butron. af te zetten,
er van beschuldigen, „communistisch:
pathieën" te koesteren. De beweging was
klaarblijkelijk niet gericht tegen de presi
dent zelf.
Negen legerofficieren, onder wie generaal
Jorge Rodriguez. zijn wegens medeplichtig
heid uit de dienst ontslagen. Voorts zijn
acht burgers aangehouden.
De directeur, die omstreeks half acht arri
veerde. nam aan dat de eventueel ontvluch
ten niet over de muur konden zijn. Hef
stond voor hem niet vast dat er vluchte
lingen waren. Om opschudding te vermij
den heeft men in een opzettelijk ingelaste
pauze tegen half negen op een taptische wij
ze de hoofden geteld, waarbij bleek dat er
zeven ontbraken. Daarna is men er toe
nworgegaan te onderzoeken wié er ontbra-
i en zijn gegevens over hen verzameld.
Op het binnenterrein buiten de koepel werd
niemand aangetroffen
Opsporiiigsmaatregelen
Om 21.50 tien voor tienen) heeft de
directeur de hoofdinspecteur Vossenaar van
Bredase recherche, die thuis was. opge-
d om naar de gevangenis te komen. Deze
Te gevaarlijk
De Frederik zonk inmiddels snel met het
voorschip weg en stond weldra bijna
rechtstandig in zee. Het toplicht was maar
enkele meters boven water. Het schip was
verloren. Maar de legger was er eveneens
slecht aan toe. De voorsteven was ver
nield en men nam waar dat het aanvarings-
schot bol ging tsaan. Dat kon elk ogenblik
bezwijken en dan zou de logger eveneens
zinken. Kapitein Timmerman overwoog
dal het er dan lelijk voor allen zou uit zien.
De twee bemanningen konden onmogelijk
in de kleine sloep van de logger. Achter
hen zagen zij de Duitse kustvaarder Libelie
verschijnen, die eerst dacht dat de Frede
rik vis van de logger lag over te nemen.
Toen men echter het schip zag zinken
kwam de Libelie snel naderbij en kapitein
immerman verzocht de Duitsers hem en
mannen aan boord te nemen. Men
i bij elkaar langszij en de echipbreu-
jen van de Frederik stapten op het
B schip over.
Terug naar IJmuiden
Schipper Plug zette direct koers terug op
IJmuiden en de Libelie volgde het schip.
Zo kwam het dat de mannen van de
Frederik de ondergang van hun schip niet
hebben gezien. Toen zij in de duisternis het
wrak uit het oog verloren was het vrijwel
geheel onder water. Het kon geen vijf mi
nuten meer blijven drijven. Op 16 tot 17
meter water •moet de Frederik in de ge'
gezonken zijn. Het wrak moet gevaarl
voor de scheepvaart liggen. Inmiddels was
de sleepboot Stentor van IJmuideh vertrok
ken, gevolgd door de reddingboot Neeltje
Jacoba. Schipper Plug nam echter geen
hulp aan. Begeleid door deze schepen en
de Libelie ging het op IJmuiden aan. Toen
het convooi dwars van de haveningang was.
ging de logger in de lichtenlijn op de pieren
De Libelie stopte en bleef gestopt lig-
tot men door de kijker waarnam dat
binnen de pieren was. Toen
lip koers op de Waterweg, waar
,-ond om 11 uur de loods aan
»g en meldde dat het de geredden
.-ederik aan boord had.
aanvaring is er aan boord van de
geen paniek geweest. Niemand
>r kans nog iets van zijn bezittin
gen. Alleen de 2e macl
i zijn zwemvest uit zijl
naar hij dacht er niet aan r
lorloge, dat op tafel lag, mee
Berl
ich, verblij
i.000 vlucht
niet officieel in
Island zijn opj
reet de helft
de Westdi
opgenomen.
Hij drong aan
onderkomens voor vlucht
69 kampen in West-Berlij
Bach legde er de nadruk o
bleem van de vluchtelingen
door de autoriteiten van de
en West-Berlijn alleen dient
gelost. Het moet z.i. op
worden behandeld. Tot
Duitsers in decc k’-veeti:
Bach.
ISRAëL IN GELDNOOD
Zes dagen na het begin van het nieuwe
jaar was de Israëlische regering nog niet
in staat het salaris over December aan
haar ambtenaren te betalen. Daar de schat
kist leeg is, heeft de regering medegedeeld,
de salarissen over December in de loop van
Januari te zullen betalen.
De vakbond van ambtenaren eist echter
onmiddellijke betaling en dreigt met een
Donderdag te houden waarschuwingsstaking
van één uur, indien geen maatregelen wor
den genomen.
Het winterse weer waarmee het nieuwe
Jaar inzette, houdt boven een groot deel
van Europa nog aan. De laagste tempera
turen komen in Scandinavië en in Rusland
voor, waar het plaatselijk 20 tot 30 graden
riest. In onze omgeving kwamen de afge-
jen nachten minima van 5 tot 8 graden
voor evenals in België, Frankrijk en Duits
land.
zeul Sneeuwval van enige I
-ihk ,aatste dagen in ons land
Wel dron2 gisteren, aldus
storing over Engeland tot
door, maar het neerslag”
onze kust liggen en trok
Zuidwestelijke richti’
gebied met sneeuwva,
gen boven Duitsland
zaam in de richting 1
er tekenen zijn, die
luchtdrukverdeling <k
langrijke wijzigingen zal
einde van de vorst nog i
Wel wordt tijdelijk luc
boven hetrelatief
Oost
komende nacht w<
vriezen,
vooral
l>et vriespunt
H.M. de Koningin en haar gezelschap heb
ben eergisteren Lech en Zurs bezocht. Zij
hebben de Kriegerhorn beklommen en zijn
daarna op ski's afgedaald.
Voor de Arnhemse rechtbank stonden
Dinsdag terecht de opkoper in het klein
11. G. de R. uit Babberich cn de opkoper in
het groot J. II. M'. uit Eist. Zij werden be-
huldigd van heling van 33 spoorrails,
lagen opgeslagen sinds de bevrjjding
idam en waren eigendom van de N.V.
Aannemers- en Wegenbouw M(j v.h. J. Hey
mans. die daar in de buurt tijdens de oor
logsjaren had gewerkt. Vóór 1940 waren de
rails in gebruik b(j de stoomtram van Den
Bosch naar Helmond.
Mirfister Donker gaf eerst een verslag
van de feiten. Op de avond van de Tweede
Kerstdag te kwart over zeven zijn de zeven
gedetineerden te Breda ontvlucht. Zij wa
ren allen met levertslang gestraft. Twee van
hen hadden gratie gekregen van de dood
straf. Drie van de gevluchten deden dienst
als stoker, waardoor zij een zekere vrijheid
genoten. Hun positie bracht de mogelijk
heid mee de ontsnapping te organiseren.
Hun werkplaats was de verwarmingskelder
onder de koepel. Van buiten de koepel kun
nen kolen worden gestort irt de kelder. Het
gat is afgesloten met een ijzeren rooster,
dat met een slot is vastgemaakt. Het is mo
gelijk geweest dit slot kapot te maken,
waarna het rooster kan worden opgelicht.
Boven het rooster is een houten luik, waar
door verborgen kon blijven dat het slot was
verbroken.
In de avond van Tweede Kerstdag
men de gedetineerden tegen kwart
recreat
~t gebo
.oepel L
der
nas
het
tw:
m;
w:
de
de
cn