COUD5CUË COURANT weepbéiJcnt ®J. DE KLIPFONTEIN GEZONKEN I Q Alle opvarenden gered Kassier boerenleenbank van te Blaricum overvallen zagen o Passagiers op de Willem Ruys de aanvaring aankomen Vrifrfag9J»n.l9SS naar Op klip of wrak gestoten Bloedige rel in Karatsji Met een buit van f 17.000 vandoor er over van >U NSE LI E 'NIEUWE FRANSE REGERING GEVORMD u Dr Drees sprak over het probleem der Indische Nederlanders Scheepsrad» bij kust Columbia ‘BITS f Belangrijke daling van de eierprijs Bidault opvolger van Schuman „Wij zijn verantwoordelijk” Vijf schepen in nood op Stille Oceaan Italiaans schip in tweeën gebroken: 8 doden Motorschip op Ijsselmeer in moeilijkheden Churchill sprak met president Truman Het schip zwenkte de Oranje I I 3 JANUARI 1953 Prijs abonnement: per week 0.45 Vorechijnt dagelijks Bureaux: Zeagstraat 70—U Telefoon 1745 (twee Mjnen) Dtreeteer-Chefredaeteer: 8. H. TAN DEK KBAATB 91ste Jaargang No 23787 Chcf-ExploiUtle: D. DE Eeleden. Ing. Med.: 24 c. per mm. contr. 20 e. MAAKT MAOTT Postrekening 48400 4 é'S \BONS Imvoorstelliii' UW GUINE KIJKER. bij niesbuien” per maand 1.95, p. kwartaal f. 8.80 Advert: 12 c. p. mm. bij contr. 10 e. Bootdienst Enkhuizen Slaveren gestaakt Gevaarlijk wrak buiten de driemijlszone De geleidelijke daling van de elerprjjs aette zich Donderdag op de mankt te Bar neveld voort met een sprong van ruim drie cent per el. Was vorige week Donderdag de algemene prijs nog 17.10 per 108 stuks, deze week was hjj 13.80. Prif« 10 cent per nummer de een ver- de oorl zich i Louis ond< ‘F eens *rne f elke 250 gram1 ensdag 14 Jan. CH RETTY film JTO kilometer imese storm ton tnd. van enige al- Eén der Jong. fel. jendemeni t hij geen "W Euro- toe. Er IlUo» radic.): t sonservï (rsf i vang 8.15 uui EKMAN erk JE (espreek tijdig. Lichte dooi Karatsji “vonder ■n om met radar jedreven j is de •pvaart ca Lijn “angezien ••ken. rif toet geb« erstaat ■miilszr eerst na aflooj lip njet de gen ■rwacht. >p 5 Dec< Southai a naar op d< >p van redden woedde, heeft ie veroorzaakt, een telefoon- t is een ernsti- electriciteite- -rschillende Hen voortaan des Za- r gesloten zijn, dagen v k schade ter is istrecht in de Ijk zijn vers Voor zover het oog reikt is de Gouwzee weer een ijsvlakte. Bij Monnikendam is men druk aan het ijszeilen. hoewel de tramboot naar Marken nog vaart. De directie van de Holland Oost-Afrikalijn heeft van Lloyd’s te Londen vernomen, dat het Nederlandse motorschip Klipfontein (10.544 ton) ter •>oogte van Mozambique is gezonken. Het schip, dat in 1939 op de werf van P. Smit te Rotterdam is gebouwd, was Woensdagnacht van Lorenco Marques naar Beira vertrokken, met aan boord een bemanning van 117 koppen. Het schip heeft accommodatie voor 199 passagiers. Alle opvaren den zijn door het Britse m.s. Bloemfontein Castle gered. De Klipfontein was eigendom van de N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij in Den Haag. aangename taak. Er komen van 161.47 brood, spek, vlees, Zeer behoeftige ge- zijn verblijd met >rzicl...„. ordt een Eerste Euro- van de zich te kansen andere uitgezet en passagiers en luflMMIngsleden werd, geheel ongedeercKAaln boord van dende schip gebracWSc Zelfs de sebe werd meegenomen. Later is in d« van de Bloemfontein Casth gehouden. Schepen i schuwd vooi lichter, die schip op drii PEB ASPER& AD ASTBA ?uwe i fat pan. gekozen, zint munisten in schuwt hij. I- een Vlaming. Gemeenschap Jndig op de —~t was met moest zijn voor Zo praat men. de situatie is soms eei doet denken college van leden thuis. Men doende weren v° men echter vooi heer thuis een gang is. Vands telkens en klinkt.... Een rlijk Europa en >e te werken. De visa enheid in de posttarii >n hij wil in deze met moderne mi< het algemeen 3k de Nederlands fs onze g aanj door in de nabijheid z:i >r zes lege reddingslo ten Zuiden van h< ift zijn geraakt Autobestuurder maakt stuk, ken door hoestbui. Krantenbericht stukken. Een Fransmai Hij spreekt over de k,c echt parlement Kamer, rechtstreeks peanen, een de parlement zijn precies 8' Kamer zou 261 leden tellen, de Senaat) 87 leden. Een flink dus. En geen vetorecht! Een pree ser spreekt over het Eurc~- Justitie. dat vóór alles rech, geen politiek dienen. Ten slotl Duitser en een Belg hun de betrekkingen tus meenschap, de Raad dere staten en internat Wanneer deze regels Kijkers lezers komen. zijn gewaar- ^loepen en een net gezonken I Premier René Mayer heeft heden meegedeeld, dat het nieuwe Franse kabinet ia samen- 1 gesteld. Behalve door de benoeming van Georges Bidault (M.R'.P.) tot minister van buiten landse zaken, als opvolger van zijn partijgenoot Robert Schuman, wordt de nieuwe regering gekenmerkt door de benoeming» van de volksrepublikeinse oud-minister Paul Coste-Floret tot minister van staat, spectral belast met de voorbereiding van grondwets wijzigingen. Deze benoemingen worden gezien als de prjjs. die Mayer heeft moeten betalen voor het verkrijgen van de steun der Gaullisten voor zijn investituur. i De nieuwe” regering, de 18de sinds de 1 oorlog, telt de volgende ministers: Premier René Mayer (radicaal): landse zaken: Georges Bidault (MRP). fensie: René Pleven (links radicaal); minis ters van staat: Henrl Queuille (radicaal). Paul Coste Floret (MRP) en Edouard Bonne- fous (links radicaal). Verbonden Indo-Chinese staten: Jean Letourneau (MRP); financiën. Maurice Bour- _ss-Maunory (radic.): begroting: Jean Mo- reau (gematigd conservatief), justitie: Leon Martinaud-Deplat (ral caal); binnenlandse Brisbane is per vliegtuig vertrokken. Men zal tracht eigen kracht vlot te krijgen, bank was met een lading vet Australië. Midden in ten Noorden van Midwaj vrachtschip Sandapesto onklaar geraakt. Het sc meet, was op weg van J Op 480 kilometer te- Honoloeloe drijft hti. Edgar (7.074 ton) stuui trachten Honoloeloe weer voldoende opgt tijdelijke voorzieninge gelijk te maken. Bij de kust van Oregon heeft de Ameri kaanse schoener Cynthia Olson zijn dek- lading hout verloren. Het schip is op weg „ÜG OUU(' maakt alleen stUKKCH fiei bij niesbuien" De minister-president dr W. JJrees heeft gisteravond voor de radio een rede uitge sproken. waaraan wij het volgende o,nt- Op de Stille Oceaan zijn gisteren vijf schepen in nood komen te verkeren. Hei 10.000 ton metende Zweedse vrachtschip Avanti Is ten Zuiden van Japan in tweeën gebroken. Elf leden van de bemanning be vonden zich op het drijvende achterschip. Acht man bevonden zich op het losgeslagen voorschip en 21 man dreven in een sloep rond. De Avanti behoort aan de ..Reder! a/b Fraternitas” te Gothenburg. 32 Van schipbreukelingen zjjn later door Brits schip gered. Acht man zijn dronken. Bij het eiland Ocean, 3200 kilometer ten Noord-Oosten van Australië, is het Britse vrachtschip Kelvinbank gestrand. Uit sterdam krijgt hiervan de reis opgave. Het schi. werd vandaag in Beira vei Het m.s. Klipfontein vertrok op 5 December j.l. uit Amsterdam, ging via Southampton langs de Westkust van Afrika naar Kaap stad en was vandaar via Suez op de terugr passagiert het omstreeks sirene te als het weer vliegtuig een IJsselmeer te Een ta- die e tech- te stoel tribunes be- met kop- in de taal zijner i kan volgen. Et s en heren, is “voeringen op 1. In theorie is aardig. Doch als Kijker ;emt met die vertalii it er tussen de wel een kloofj vertalingen is, zeer verschillend Als .zo’n lts zen zijner welsprekendheid opet woorden uit zijn mond stromei vaart van een woeste nige vertaler te veel ei bedroefd beetje echter ook respect vertaling geleverd Maar men werkt! Eigenai moderne hulpmi inleving een waardevolle plaats in, leld- _.:i een volkomen zelfstandig bestaan en wisten hun weg in het leven zeer wel te vinden. Zij waren trouwe onderdanen van het Koninkrijk der Nederlanden, hebben tijdens de oorlog met Japan hun leven in gezet voor de goede zaak, na de capitulatie van het voormalige Nederlands-Indië het zwaar te verduren gehad en ook na de be- vrijding van de Japans'fe overheersing zeer moeilijke tijden beleefd. Zij hadden voor een groot deel have en goed verloren en TMkten soms ook hun bestaan kwijt, Deze Indische Nederlanders moeten in onze samenleving worden opgenbmen. Zij hebben recht op een plaats, die in leder geval enigszins benadert de positie, die zij voorheen iq Indonesië innamen Zij moeten ervaren, dat zij hier welkom zijn, dat ze hier weer een harmonisch gezinsverband kunnen opbouwen en versterken Het streven van de regering en v°r Nederlandse gemeenschap behoort ziel richten op het scheppen van gelijke kaï voor de gerepatrieerden als voor Nederlanders daarvan uitbrengen, doch slechts i gemene indrukken weergeven. I eerste sprekers is een Gaullist. J agressief Zelf heeft hij een ame ingediend. Van de ontwerpen laat stuk heel. Wat wüt gij toch met uw pese natie, roepfwij de vergadering t bestaat immers geen Europese natie! Euro pa is niet te vergelijken met de Verenigde Staten of Zwitserland. Een Duitser houdt daarop weer een waarlijk hartstochtelijk pleidooi vóór Europa en bezweert vooral de Fransen mee te werken. De visa moeten weg, hij wil eenheid in de posttarieven en in het leger en hij wil in deze twintigste eeuw die eenheid met moderne middelen doordrijven. Over het algemeen is men vóór. Natuurlijk. Ook de Nederlandse spre ker. Wij willen zelfs onze grondwet aan ielicate vraag- de nieuwe toestand aanpassen, zegt hij. >k voorzichtig- Maar dat parlement, door het volk zo maar t hem niet. Dan komen er com- en die bederven de boel, waar- Interessant was nog een Belg, die de Hoge Autoriteit van de j voor Kolen en Staal hard- vingers tikte, omdat zij te haar verslag, dat grondslag de komende besprekingen. i. Op Franse bodem. Maar - m beetje vreemd. Het aan een vergadering van een brandweerlieden bij één dér i beraadslaagt over het af- van brand. Onderwijl merkt lortdurend. dat er bij de gast- i flink binnenbrandje aan de „Jaar dat woord delicaat, dat telkens in Straatsburg weer- Het verloop van de ramp Uit radioboodschappen, die in Beira zijn opgevangen, blijkt het gehele verloop van de ramp. In de eerste, een noodsein van de kapi tein van de Klipfontein, de heer J. Ooster- huis, werd verklaard dat het schip lek was, de positie werd opgegeven en er werd om hulp gevraagd. De tweede kwam van de Bloemfontein Castle, die verklaarde, dat bij in de nabij heid was en passagiers en bemannig zou opnemen. Daarna kwam een bericht van de kapi tein van de Klipfontein meldend dat het schip was gezonken, maar dat alle opva renden gered waren. Het aantal passagiers bedroeg naar schatting van de directie omstreeks dertig. Volgens Reuter zouden zich echter 103 passagiers a»n boord bevonden hebben. Een ander persbureau noemt zelfs een aari- tal van 116 passagiers naast 118 beman ningsleden. Het is zeef goed mogelijk, dat passagiers »r in Am- geven en de passagiers werden, zonder dat paniek ontstond, op <je bovendekken ver zameld bij de reddingboten. Men had de kinderen die aan boord van de Oranje sliepen, moeten wekken. De Willem Ruye maakte water aan de voorsteven. Men «loot de waterdichte schotten en Port Soedan werd per radio gealarmeerd. Op de kalme zee en in de heldere nacht bevonden zich vele vaartuigen in de nabijheid. De kaoiteins van beide schepen bonden thans de strijd aan. de een tegen een uitge broken brand, de andere tegen het water. Van onmiddellijk gevaar scheen evenwel geen sprake te zijn. In de ochtend van de vijfde Januari zette de Oranje koers naar Aden en voer de Willem Ruys met vermin derde snelheid naar Suez. Met 12 uur ver traging kwam het vlaggeschip van de Lloyd daar aan. Zoals Wij reeds hebben gemeld, Is de Willem Ruys na de aanvaring doorgevaren naar Suez. Met een aan de stuurboordzijde gehavende voorsteven kwam het Rotterdamse schip daar gistermorgen aan. Het bood tijdens de nachtelijke tocht door het Suezkanaal voor toeschouwers een vreemde aanblik, doordat de interieurverlichting door drie gaten in de scheepswand naar buiten scheen! Er is één gat op de plaats, waar de naam van het schip was aapgebracht, één onder het anker en' één van achttien duim vlak boven de waterlijn. Kapi’teih noch bemanning lieten zich te Suez over het ongeval uit, maar passagiers gaven tegenover de correspondent van het Franse persbureau A.F.P. de volgende lezing van de toedracht: van 116 passagiers nai igsleden. Het is zeef go< de verschillende tussenhavens j Jben bijgeboekt. Het kantooi zaken: Charles Brune (radicaal), overzeese gebiedsdelen: Louis Jacquinot (gematigd rei' (radicaal); bulten- conservatief), onderwijs:: André Marie (ra- js Bidault (MRP). de- dicaal); Landbouw: Camille Laurens (gema tigd conservatief); Industrie: Jean Marie Lopvei (MRP);; posterijen: Roger Duchet (gematigd conservatief), volksgezondheid André Boutemy (gematigd conservatief), arbeid: Paul Bacon (MRP): wederopbouw Pierre Courant (gemitlgd conservatief); openbaie werken en vervoer André Mortce (radicaal); economische zaken: Robert Èu- ron (MRP). Ten gevolge ven de ijsgang op het IJssel meer is de bootdienst ven de Nederlandse Spoorwegen tussen Enkhuizen en Staveren met ingang ven vandaag gestaakt tot nader order. Te Karatsji hebben wanordelijkheden plaatsgevonden, waarbij tenminste zeven personen om het leven zijn gekomen en circa 80 mensen gewond werden. De politie maakte gebruik van de vuurwapenen, toen zij door de demonstranten met knuppels werd aangevallen. De wanordelijkheden begonnen, toen de politie optrad tegen studenten, die protes teerden tegen het optreden van de politie op Woensdag, toen zij studenten, die demon streerden voor lagere collegegelden en tegemoet komlng in de kosten van het onderwijs met behulp van traangasbommen en gummiknuppels verspreidde. Het stadsbestuur van karatsji heeft een onmiddellijk ingaand verbod op het dragen van wapens uitgevaardigd en samenscholin gen van meer dan vijf person én In de stad verboden. Het is van mening, dat de wan ordelijkheden door communisten op touw zijn gezet. Studentenleiders hebben via een politiemicrofoon omgeroepen, dat zij niets te maken hebben met het uitbreken der wanordelijkheden. In Uitdam (N. Holl.) werden gistermiddag en -avond herhaaldeiijk fluitsignalen ge hoord. waarschijnlijk afkomstig van een schip det zich op het IJsselmeer in moeilijk heden bevindt. Men vermoedde, dat; deze signalen afkomstig waren van het vfacht- motorschip „Nijverheid 2” dat Woensdag van Urk naar Amsterdam is vertrokken. Een sleepboot van de rederij Goedkoop heeft Donderdagavond van zes tot elf uur op het IJsselmeer tevergeefs gezocht naar het schip. De reder was van plan om. het heden zou toelaten, een verkenningsvlucht boven het laten maken. de Stille Oceaan, 970 ly, is het Panam* in zware stu. schip, dat 7.189 t en Japan naar Portlai ten Noord-Oosten v iet Britse schip Ki irloos rond. Het te bereiken als het geklaard zal zijn om (en aan het roer mo- een deskundige iten het schip op De Kelvin- op weg naar VVjj moeten ons bewust zijn van de aan spraken. die de uit Indonesië gekomen Ne derlanders kunnen doen gelden en van de plicht, die tegenover hen op ons rust. Ne derland draagt verantwoordelijkheid ten aanzien van hetgeen Jn Indonesië is ge beurd. Wij weten, dat er meningsverschil len zijn en zullen blijven over de vraag of de Juiste weg is gevolgd, of nog geruime tijd het Nederlandse gezag had kunnen en moeten worden gehandhaafd dan wel of de ontwikkeling in Indonesië en in de we reld ten slotte de souvereiniteitsoverdracht noodzakelijk maakte. Voor onze plicht tegenover clëgenen. die uit Indonesië tot ons zjjn gekomen, maakt dat geen verschil i Het zijn deze Nederlanders, die door het geen geschied is in de moeilijkste omstan digheden zijn komen te verkeren. Zij na men in de vooroorlogse Indonesische sa- u QTRAATSBURG heeft een dom. Het U een beroemde kerk en de burgers van Straatsburg zijn er trots op. Gelijk al die zeer oude kerken is hij buitengewoon kun stig gebouwd, maar er is iets eigenaardigs aan deze dom: men heeft hem nooit kunnen voltooien. Het had een kathedraal met twee torenspitsen moeten worden, doch slechts één spits is af. Een zeer hoge spits welis waar. die tot 142 m reikt, maar hij heeft het wat eenzaam boven Straatsburg. Vandaag bouwt de stad aan iets anders. Straatsburg bouwt aan Europa's eenwor ding. De hoofdsteden van Europa doen aan stuivertje wisselen. Het trotse gebral om de as Berlijn—Rome, waarom zelfs tien jaar geleden nog spektakel werd gemaakt, om van 15 jaar geleden nog maar niet te spre ken. doet ons nu nog glimlachen. Berlijn is bergplaats voor vluchtelingen Rome is be zienswaardigheid. als Kijker zjch bij de politiek houdt. Parijs is een plaats van veel huiselijke twisten geworden. Bonn komt even snel op als de Westduitse bonds- staat. En Straatsburg dingt naar de positie van Europa's hoofdstad. Er is een wakker „syndicat d’initiative". Zeer wakker zelfs. Het bouwen van die eenheid is een avon tuur. Misschien is het moeilijker dan het afbouwen van de kerk. Niettemin wordt het geprobeerd, te Straatsburg. De stad heeft er in zeker opzicht misschien de mogelijkheid toe. Immers, wat is een der moeilijkste drempels waarover het oude Europa heeft té stappen om door de poort naar de sa menbundeling te gaan? Het is de verhou ding Frankrijk—Duitsland Straatsburg kin een verbindende schakel zijn. De stad heet Frans, maar als Kijker in de tram van Straatsburg zit. hoort hij daar, een Duits dialect Straatsburg is tweetalig. Het kan Frankrijk en Duitsland begrijpen. Het kan met beide praten. Bij die eenwording van Europa is het taalverschil al één der hinderpalen in de practijk. Op het ogenblik wordt er in Straatsburg vergaderd. Het gebouw van de Raad van Europa, dat de Fransen enkele jaren geleden met veel flair uit de grond hebben gestampt, gonst van activiteit. In drukwekkende bewakers staan overal op gesteld. De organisatie is af. Er is één zeer tekenend en ook wel veelbelovend detail: de boden van dit parlement-in-wordirtg zijn afkomstig uit de klassieke parlemen ten der deelnemende landen. Twee Ita liaanse boden lopen er met hun sjieke, smalle vergulde ambtsketenen. Andere landen hebben niet minder indrukwekkend uitgedoste figuren. Ook twee Nederlandse hpden, zo maar van het Binnenhof wegge stapt. zijn er gedetacheerd, onberispelijk in rok. met het embleem van hun waardig heid en het rozet van de Raad van Europa. De samenwerking der boden is er al! Kijker wil het waarlijk niet onderschatten. Ruim anderhalve week wordt er verga derd. Eerst zal de voorlopige vergadering zich beraden over het ontwerpvei J een Europese Politieke Gemeens» fn de afgelopen maanden door een speciale commissie is opgesteld. Dan wordt er en kele dagen vergaderd over de Europese Ge meenschap voor Kolen én Staal ei slotte gaat de Raad van Europa het oi werp van de grondwet wegen, dat bij voorlopige vergadering uit de bus i komen. Er zijn Fransen. Duitsers. Italianen, Bel gen. Luxemburgers en Nederlanders half dozijn landen, vier talen. Ja. die len Smeedt daarmee maar Europese eenheid! Doch de model niek helpt een flink handje. Aan t In de vergaderzaal en op de vindt zich zo’n kleine Installatie r telefoon, waarmee men in de tai keuze de redevoeringen hele staf tolken, dames de weer om de redev: voet volgend te vertalen ér zo al heel aardig. Doel steekproeven net merkt hij, dat ei practijk nog wt kwaliteit der vt verschillenc zijner welsj Het stoomschip Santander (nationaliteit niet genoemd) is in een zware storm voor de kust van Columbia vergaan. Twintig perso nen zijn verdronken. Verscheidene overle venden zijn opgepikt door een vrachtschio. Rose Marie genoemd, dat de noodseinen van de Santander had opgevangen. Het wrak; van de Dinsdagavond voer IJmuiden gezonken kustvaarder Frederik is voorzien van een gasboei. Het wrak ligt in de vaargeul op 52 graden 25 minuten Noor derbreedte en 9 graden 29 minuten Ooster lengte. Het schip levert daar gevaar op voor de scheepvaart, maar aangezien het buiten de 3-mi.jlszone is gezonken, rijst de vraag, wat er met het wrak moet gebeuren, de bemoeiing van Rijkswaterstaat strekt zich niet verder uit dan deze 3-mülszone en ook de commandant van de Mijnendienst in Den Helder kon geen antwoord geven op de vraag, wie verantwoordelijk is voor de op ruiming van de Fredérik. De Britse eerste minister. Churchill. i« g^teren te Washington aangekomen. Hij zal besprekingen voeren met president Truman. Op het vliegveld werd hij verwelkomd door de minister van buitenlandse zaken. Acheson en Sir Roger Makings, de nieuwe Britse ambassadeur. Bij het informele onderhoud tussen Chur chill en Truman waren o.a. aanwezig: de ministers Acheson. Snyder (financiën) en Lovette (defensie) en voorts Sir Roger Mi- kins Weerverwachting. meegedeeld door het K.N.M.I. in De Bilt, geldig van Vrijdag avond tot Zaterdagavond Vee! bewolking met tjjdeljik enige regen en in de nacht en achtend plaatselük miat. Overwegend matige Westeltfke wind. Van nacht temperaturen om het vriespunt, mor gen overdag lichte dooi. WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN. Hedenmorgen om 8,«o uur werden te Rotter dam de volgende weerkundige waarnemingen gedaan: Barometer: 762.6 mm. Wind: west Zuid W«t 4 Temperatuur: 1.4 gr C. Maximum temperatuur 14 uur: 3«4 gr C. Minimum temperatuur 19 40 uur: 1.4 gr C. Weersgesteldheid: lichte motregen. 10 Januari Afnemende maag Zon op onder 16.40 Maan op 8.33: onder 1381 Sen in de men eens ingen, theorie en de fje gaapt. De zacht gezegd, ...o y.o’n Italiaan de slui- rekendheid openzet en de mond stromen met de bergbeek, is het me- »n komt er slechts een van terecht. Er worden -rfabele staaltjes van snelle ;fd. vergadert. Het systeem lardig: dit kan pas met de -liddelen. Als het met de Europese eenheid wat wordt, zal de latere geschiedschrijver boekstaven, dat deze zo veelste poging eindelijk kon gelukken, om- *dat de techniek der electronica het mogelijk had gemaakt. Eerst hebben de rapporteurs over de nieuwe grondwet hun rapporten toegelicht. Een geestdriftig Italiaan, met een roffel van woorden en een arsenaal van gebaren Hij was. als goed parlementariër, zeer voorzichtig. Er zijn zoveel d< ikken. Egn Fransman. Ooi j spreekt over de kieswet. Er woi. it parlement voorgesteld, een -gekozen door de Tweede Kamer, gekozen door iten der volkeren. (De namen andersom als bij ons). De Eerste hanc 261 leden tellen, de Tweede (of laat 87 leden. Een flink parlement m vetorecht! Een precieze Duit- 1 over het Europese Hof van vóór alle£ recht moet doen en tte lichten een rapport toe over issen de Europese Ge- 1 van Europa en de an-' “nationale organisaties, ‘s onder de ogen van Kijkers lezers komen, zijn de beraadsla gingen waarschijnlijk reeds zo goed als be ëindigd. Kijker wil zijn lezers geen verslag Donderdagavond om kwart over negen hebben twee mannen een overval gepleegd op de Coöperatieve Boerenleenbank te Bla- ticum. De mannen kwamen het kantoor, dat ook in de avonduren voor het publiek is geopend, binnen en een van hen hield de kassier, de heer Beks een revolver voor, waardoor deze geen gelegenheid meer had de alarminstallatie in werking te stellen. De andere man drong het kantoor binnen en nam 17 000 aan bankpapier mee. Voor het loket stond de Blaricumse bloe- mengrossier, de heer H. Lamphen. Toen de twee rovers voor het loket kwamen, trokken ze plotseling een masker voor hun ogen en een hunner richtte een revolver op de kassier en de heer Lamphen. De andere Het scfiip bevond zich op de ongeluksnacht ter hoogte van Port Soedan. De zee was kalm. Ondanks het late uur bevonden zich tairijke passagiers nog aan <Jek. Het verkeer in dit gedeelte van de Rode Zee was druk. De Willem Ruys bevond zich temidden van een aantal olieschepen, die naar Suez gingen en op enkele honderden meters af stand twinkelden de lichten van de Oranje, die men voorbij wilde varen. Plotseling draaide de Willem Ruys zich uit de gevolgde richting en wendde zich in de richting, welke de Oranje moest nemen, aldus geeft de correspondent van bet Franse persbureau A.F.P. de mededelingen van de rs weer. Op beide schepen begon de loeien. Het scheen, dat de Willem Ruys een tankboot had willen ontwijken, die voor hem uitvoer en zonder waarschu wing haar koers gewijzigd had. De twee Nederlandse schepen stelden alles in het werk om el.kaar te ontwijken, maar een botsing kon niet vermeden worden en de Oranje stootte aan stuurboord op de Willem Ruys. De schok was niet hevig, volgens A.F.P. De twee schepen lagen toen naast elkaar en voeren achteruit. Er werd alarm ge- kroop door het loket en eiste van de kassier, dat hij zijn kas zou afgeven. Deze probeer de nog de alarminstallatie, die zich in de vloer bevindt, in werking te stellen, doch de installatie weigerde. De heer Bek werd gedwongen zijn kas uit de safe te halen en de inhoud om te keren in een tas, die de gemaskerde man bij zich had. Vervol gens werd hem bevolen de toegangsdeur van het kantoor naar de hal te openen en werd hem en de heer Lamphen gezegd drie minuten op de plaats te blijven, waar zij stonden en geen alarm te maken. Beide overvallers verdwenen door de buitendeur. Terstond maakten de heren Bek en Lamphen alarm, waarbij het toéval wii- de, dat juist twee politie-agenten het bank gebouw passeerden. Hoewel dus de politie vrijwel ogenblikkelijk na, rfe overval ter plaatse was, is men er niet in geslaagd de mannen te achterhalen. Op welke wijze zij zich uit de voeten hebben gemaakt, kon gisteravond nog niet worden vastgesteld. De politie beschikt slechts over een vaag signalement, dat verspreid is. Ook het zoe ken met speurhonden heeft nog geen re sultaat opgeleverd. De Klipfontein is op vjjf mijl afstand van Kaap Barra, voor de kust van Mozambique, op een klip of een wrak gestoten en begon onmiddellijk te zinken. Daar in de buurt ligt een aantal wrakken van tijdens de twee de wereldoorlog getorpedeerde en gezonken schepen. Het is mogelijk, dat de Klipfontein op een gezonken schip is gestoten, zo werd van nacht in Capetown verklaard. Blijkens of ficiële gegevens is indertijd in deze omge ving een schip getorpedeerd door een Duit se duikboot in betrekkelijk ondiep water. Een dankdienst Na de schok deed zich een ontploffing voor In een olietank van de Klipfontein en de boeg van hjet schip zakte diep In het _.owater. De hutten liepen snel onder en de erdrag van passagiers, die al hun bezittingen verloren, ischap. dat werd bevolen op het dek aan te treden met niets anders dan bun paspoorten en belang rijke jjapleren. Zjj bleven kahn en songen, terwijl zjj wachtten tot de boten waren ge en ten streken. het ont- Een halfuur nadat de boten waren gestre- de ken. verscheen de Bloemfontein Castle ten h zal tonele. Een barkas werd uitgezet en alle neDt “erden het red- leepshond Ie lounge Ie een dankdienst Het j.l. u langs de Westkust van stad en was vandaar reis naar Amsterdam, waar 21 Februari werd verwacht. Tijdens de oorlog in Mei 1940 bevond het schip zich in Oost-Afrika heeft de Klipfontein in de Pacific in Amerikaans verband troepen vervoerd. De Klipfontein was uitgerust en had een dubbele schroef, aangc door twee dieselmotoren. De rederij N.V. Verenigdê Nederlandse Scheef Mij in Den Haag cn de Holland-Afriki in Amsterdam exploiteerde de boot.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 1