COUD5CUË COURANT
weepbéiJcnt
®J.
DE KLIPFONTEIN
GEZONKEN
I
Q
Alle opvarenden gered
Kassier
boerenleenbank
van
te Blaricum overvallen
zagen
o
Passagiers op de Willem Ruys
de aanvaring aankomen
Vrifrfag9J»n.l9SS
naar
Op klip of wrak gestoten
Bloedige rel in Karatsji
Met een buit van f 17.000
vandoor
er
over
van
>U NSE LI E
'NIEUWE FRANSE REGERING
GEVORMD
u
Dr Drees sprak over het probleem
der Indische Nederlanders
Scheepsrad» bij kust
Columbia
‘BITS
f
Belangrijke daling van
de eierprijs
Bidault opvolger van Schuman
„Wij zijn verantwoordelijk”
Vijf schepen in nood op Stille Oceaan
Italiaans schip in tweeën
gebroken: 8 doden
Motorschip op Ijsselmeer
in moeilijkheden
Churchill sprak met
president Truman
Het schip zwenkte
de Oranje
I
I
3 JANUARI 1953
Prijs abonnement: per week 0.45
Vorechijnt dagelijks
Bureaux: Zeagstraat 70—U
Telefoon 1745 (twee Mjnen)
Dtreeteer-Chefredaeteer: 8. H. TAN DEK KBAATB
91ste Jaargang No 23787
Chcf-ExploiUtle: D. DE
Eeleden.
Ing. Med.: 24 c. per mm. contr. 20 e. MAAKT MAOTT
Postrekening 48400
4
é'S
\BONS
Imvoorstelliii'
UW GUINE
KIJKER.
bij niesbuien”
per maand 1.95, p. kwartaal f. 8.80
Advert: 12 c. p. mm. bij contr. 10 e.
Bootdienst Enkhuizen
Slaveren gestaakt
Gevaarlijk wrak buiten
de driemijlszone
De geleidelijke daling van de elerprjjs
aette zich Donderdag op de mankt te Bar
neveld voort met een sprong van ruim drie
cent per el. Was vorige week Donderdag de
algemene prijs nog 17.10 per 108 stuks,
deze week was hjj 13.80.
Prif« 10 cent per nummer
de
een
ver-
de oorl
zich i
Louis
ond<
‘F
eens
*rne f
elke
250 gram1
ensdag 14 Jan.
CH RETTY
film
JTO
kilometer
imese
storm
ton
tnd.
van
enige al-
Eén der
Jong. fel.
jendemeni
t hij geen
"W Euro-
toe. Er
IlUo»
radic.): t
sonservï
(rsf i
vang 8.15 uui
EKMAN
erk
JE
(espreek tijdig.
Lichte dooi
Karatsji
“vonder
■n om
met radar
jedreven
j is de
•pvaart
ca Lijn
“angezien
••ken. rif
toet geb«
erstaat
■miilszr
eerst na aflooj
lip njet de gen
■rwacht.
>p 5 Dec<
Southai
a naar
op d<
>p van
redden
woedde, heeft
ie veroorzaakt,
een telefoon-
t is een ernsti-
electriciteite-
-rschillende
Hen voortaan des Za-
r gesloten zijn,
dagen v
k schade
ter is
istrecht
in de
Ijk zijn vers
Voor zover het oog reikt is de Gouwzee
weer een ijsvlakte. Bij Monnikendam is
men druk aan het ijszeilen. hoewel de
tramboot naar Marken nog vaart.
De directie van de Holland Oost-Afrikalijn heeft van Lloyd’s te Londen
vernomen, dat het Nederlandse motorschip Klipfontein (10.544 ton) ter
•>oogte van Mozambique is gezonken. Het schip, dat in 1939 op de werf
van P. Smit te Rotterdam is gebouwd, was Woensdagnacht van Lorenco
Marques naar Beira vertrokken, met aan boord een bemanning van 117
koppen. Het schip heeft accommodatie voor 199 passagiers. Alle opvaren
den zijn door het Britse m.s. Bloemfontein Castle gered.
De Klipfontein was eigendom van de N.V. Vereenigde Nederlandsche
Scheepvaartmaatschappij in Den Haag.
aangename taak. Er
komen van 161.47
brood, spek, vlees,
Zeer behoeftige ge-
zijn verblijd met
>rzicl...„.
ordt een
Eerste
Euro-
van de
zich te
kansen
andere
uitgezet en
passagiers en luflMMIngsleden werd,
geheel ongedeercKAaln boord van
dende schip gebracWSc Zelfs de sebe
werd meegenomen. Later is in d«
van de Bloemfontein Casth
gehouden.
Schepen i
schuwd vooi
lichter, die
schip op drii
PEB ASPER&
AD ASTBA
?uwe i
fat pan.
gekozen, zint
munisten in
schuwt hij. I-
een Vlaming.
Gemeenschap
Jndig op de
—~t was met
moest zijn voor
Zo praat men.
de situatie is soms eei
doet denken
college van
leden thuis. Men
doende weren v°
men echter vooi
heer thuis een
gang is. Vands
telkens en
klinkt....
Een
rlijk
Europa en
>e te werken. De visa
enheid in de posttarii
>n hij wil in deze
met moderne mi<
het algemeen
3k de Nederlands
fs onze g
aanj
door
in de nabijheid z:i
>r zes lege reddingslo
ten Zuiden van h<
ift zijn geraakt
Autobestuurder maakt stuk,
ken door hoestbui.
Krantenbericht
stukken. Een Fransmai
Hij spreekt over de k,c
echt parlement
Kamer, rechtstreeks
peanen, een
de parlement
zijn precies 8'
Kamer zou 261 leden tellen,
de Senaat) 87 leden. Een flink
dus. En geen vetorecht! Een pree
ser spreekt over het Eurc~-
Justitie. dat vóór alles rech,
geen politiek dienen. Ten slotl
Duitser en een Belg hun
de betrekkingen tus
meenschap, de Raad
dere staten en internat
Wanneer deze regels
Kijkers lezers komen.
zijn gewaar-
^loepen en een
net gezonken
I Premier René Mayer heeft heden meegedeeld, dat het nieuwe Franse kabinet ia samen-
1 gesteld. Behalve door de benoeming van Georges Bidault (M.R'.P.) tot minister van buiten
landse zaken, als opvolger van zijn partijgenoot Robert Schuman, wordt de nieuwe
regering gekenmerkt door de benoeming» van de volksrepublikeinse oud-minister Paul
Coste-Floret tot minister van staat, spectral belast met de voorbereiding van grondwets
wijzigingen. Deze benoemingen worden gezien als de prjjs. die Mayer heeft moeten
betalen voor het verkrijgen van de steun der Gaullisten voor zijn investituur.
i De nieuwe” regering, de 18de sinds de
1 oorlog, telt de volgende ministers:
Premier René Mayer (radicaal):
landse zaken: Georges Bidault (MRP).
fensie: René Pleven (links radicaal); minis
ters van staat: Henrl Queuille (radicaal).
Paul Coste Floret (MRP) en Edouard Bonne-
fous (links radicaal).
Verbonden Indo-Chinese staten: Jean
Letourneau (MRP); financiën. Maurice Bour-
_ss-Maunory (radic.): begroting: Jean Mo-
reau (gematigd conservatief), justitie: Leon
Martinaud-Deplat (ral caal); binnenlandse
Brisbane is per vliegtuig
vertrokken. Men zal tracht
eigen kracht vlot te krijgen,
bank was met een lading vet
Australië.
Midden in
ten Noorden van Midwaj
vrachtschip Sandapesto
onklaar geraakt. Het sc
meet, was op weg van J
Op 480 kilometer te-
Honoloeloe drijft hti.
Edgar (7.074 ton) stuui
trachten Honoloeloe
weer voldoende opgt
tijdelijke voorzieninge
gelijk te maken.
Bij de kust van Oregon heeft de Ameri
kaanse schoener Cynthia Olson zijn dek-
lading hout verloren. Het schip is op weg „ÜG OUU(' maakt alleen stUKKCH fiei
bij niesbuien"
De minister-president dr W. JJrees heeft
gisteravond voor de radio een rede uitge
sproken. waaraan wij het volgende o,nt-
Op de Stille Oceaan zijn gisteren vijf
schepen in nood komen te verkeren. Hei
10.000 ton metende Zweedse vrachtschip
Avanti Is ten Zuiden van Japan in tweeën
gebroken. Elf leden van de bemanning be
vonden zich op het drijvende achterschip.
Acht man bevonden zich op het losgeslagen
voorschip en 21 man dreven in een sloep
rond. De Avanti behoort aan de ..Reder!
a/b Fraternitas” te Gothenburg. 32 Van
schipbreukelingen zjjn later door
Brits schip gered. Acht man zijn
dronken.
Bij het eiland Ocean, 3200 kilometer ten
Noord-Oosten van Australië, is het Britse
vrachtschip Kelvinbank gestrand. Uit
sterdam krijgt hiervan
de reis opgave. Het schi.
werd vandaag in Beira vei
Het m.s. Klipfontein vertrok op 5 December
j.l. uit Amsterdam, ging via Southampton
langs de Westkust van Afrika naar Kaap
stad en was vandaar via Suez op de terugr passagiert
het omstreeks sirene te
als het weer
vliegtuig een
IJsselmeer te
Een
ta-
die
e tech-
te stoel
tribunes be-
met kop-
in de taal zijner
i kan volgen. Et
s en heren, is
“voeringen op
1. In theorie is
aardig. Doch als Kijker
;emt met die vertalii
it er tussen de
wel een kloofj
vertalingen is,
zeer verschillend Als .zo’n lts
zen zijner welsprekendheid opet
woorden uit zijn mond stromei
vaart van een woeste
nige vertaler te veel ei
bedroefd beetje
echter ook respect
vertaling geleverd
Maar men
werkt! Eigenai
moderne hulpmi
inleving een waardevolle plaats in, leld-
_.:i een volkomen zelfstandig bestaan en
wisten hun weg in het leven zeer wel te
vinden. Zij waren trouwe onderdanen van
het Koninkrijk der Nederlanden, hebben
tijdens de oorlog met Japan hun leven in
gezet voor de goede zaak, na de capitulatie
van het voormalige Nederlands-Indië het
zwaar te verduren gehad en ook na de be-
vrijding van de Japans'fe overheersing zeer
moeilijke tijden beleefd. Zij hadden voor
een groot deel have en goed verloren en
TMkten soms ook hun bestaan kwijt,
Deze Indische Nederlanders moeten in
onze samenleving worden opgenbmen. Zij
hebben recht op een plaats, die in leder
geval enigszins benadert de positie, die zij
voorheen iq Indonesië innamen Zij moeten
ervaren, dat zij hier welkom zijn, dat ze
hier weer een harmonisch gezinsverband
kunnen opbouwen en versterken
Het streven van de regering en v°r
Nederlandse gemeenschap behoort ziel
richten op het scheppen van gelijke kaï
voor de gerepatrieerden als voor
Nederlanders
daarvan uitbrengen, doch slechts i
gemene indrukken weergeven. I
eerste sprekers is een Gaullist. J
agressief Zelf heeft hij een ame
ingediend. Van de ontwerpen laat
stuk heel. Wat wüt gij toch met uw
pese natie, roepfwij de vergadering t
bestaat immers geen Europese natie! Euro
pa is niet te vergelijken met de Verenigde
Staten of Zwitserland. Een Duitser houdt
daarop weer een waarlijk hartstochtelijk
pleidooi vóór Europa en bezweert vooral
de Fransen mee te werken. De visa moeten
weg, hij wil eenheid in de posttarieven en
in het leger en hij wil in deze twintigste
eeuw die eenheid met moderne middelen
doordrijven. Over het algemeen is men
vóór. Natuurlijk. Ook de Nederlandse spre
ker. Wij willen zelfs onze grondwet aan
ielicate vraag- de nieuwe toestand aanpassen, zegt hij.
>k voorzichtig- Maar dat parlement, door het volk zo maar
t hem niet. Dan komen er com-
en die bederven de boel, waar-
Interessant was nog een Belg,
die de Hoge Autoriteit van de
j voor Kolen en Staal hard-
vingers tikte, omdat zij te
haar verslag, dat grondslag
de komende besprekingen.
i. Op Franse bodem. Maar
- m beetje vreemd. Het
aan een vergadering van een
brandweerlieden bij één dér
i beraadslaagt over het af-
van brand. Onderwijl merkt
lortdurend. dat er bij de gast-
i flink binnenbrandje aan de
„Jaar dat woord delicaat, dat
telkens in Straatsburg weer-
Het verloop van de ramp
Uit radioboodschappen, die in Beira zijn
opgevangen, blijkt het gehele verloop van
de ramp.
In de eerste, een noodsein van de kapi
tein van de Klipfontein, de heer J. Ooster-
huis, werd verklaard dat het schip lek was,
de positie werd opgegeven en er werd om
hulp gevraagd.
De tweede kwam van de Bloemfontein
Castle, die verklaarde, dat bij in de nabij
heid was en passagiers en bemannig zou
opnemen.
Daarna kwam een bericht van de kapi
tein van de Klipfontein meldend dat het
schip was gezonken, maar dat alle opva
renden gered waren.
Het aantal passagiers bedroeg naar
schatting van de directie omstreeks dertig.
Volgens Reuter zouden zich echter 103
passagiers a»n boord bevonden hebben.
Een ander persbureau noemt zelfs een aari-
tal van 116 passagiers naast 118 beman
ningsleden. Het is zeef goed mogelijk, dat
passagiers
»r in Am-
geven en de passagiers werden, zonder dat
paniek ontstond, op <je bovendekken ver
zameld bij de reddingboten. Men had de
kinderen die aan boord van de Oranje
sliepen, moeten wekken. De Willem Ruye
maakte water aan de voorsteven. Men «loot
de waterdichte schotten en Port Soedan
werd per radio gealarmeerd. Op de kalme
zee en in de heldere nacht bevonden zich
vele vaartuigen in de nabijheid.
De kaoiteins van beide schepen bonden
thans de strijd aan. de een tegen een uitge
broken brand, de andere tegen het water.
Van onmiddellijk gevaar scheen evenwel
geen sprake te zijn. In de ochtend van de
vijfde Januari zette de Oranje koers naar
Aden en voer de Willem Ruys met vermin
derde snelheid naar Suez. Met 12 uur ver
traging kwam het vlaggeschip van de Lloyd
daar aan.
Zoals Wij reeds hebben gemeld, Is de Willem Ruys na de aanvaring doorgevaren naar
Suez. Met een aan de stuurboordzijde gehavende voorsteven kwam het Rotterdamse
schip daar gistermorgen aan. Het bood tijdens de nachtelijke tocht door het Suezkanaal
voor toeschouwers een vreemde aanblik, doordat de interieurverlichting door drie gaten
in de scheepswand naar buiten scheen! Er is één gat op de plaats, waar de naam van
het schip was aapgebracht, één onder het anker en' één van achttien duim vlak boven
de waterlijn. Kapi’teih noch bemanning lieten zich te Suez over het ongeval uit, maar
passagiers gaven tegenover de correspondent van het Franse persbureau A.F.P. de
volgende lezing van de toedracht:
van 116 passagiers nai
igsleden. Het is zeef go<
de verschillende tussenhavens j
Jben bijgeboekt. Het kantooi
zaken: Charles Brune (radicaal), overzeese
gebiedsdelen: Louis Jacquinot (gematigd
rei' (radicaal); bulten- conservatief), onderwijs:: André Marie (ra-
js Bidault (MRP). de- dicaal); Landbouw: Camille Laurens (gema
tigd conservatief); Industrie: Jean Marie
Lopvei (MRP);; posterijen: Roger Duchet
(gematigd conservatief), volksgezondheid
André Boutemy (gematigd conservatief),
arbeid: Paul Bacon (MRP): wederopbouw
Pierre Courant (gemitlgd conservatief);
openbaie werken en vervoer André Mortce
(radicaal); economische zaken: Robert Èu-
ron (MRP).
Ten gevolge ven de ijsgang op het IJssel
meer is de bootdienst ven de Nederlandse
Spoorwegen tussen Enkhuizen en Staveren
met ingang ven vandaag gestaakt tot nader
order.
Te Karatsji hebben wanordelijkheden
plaatsgevonden, waarbij tenminste zeven
personen om het leven zijn gekomen en
circa 80 mensen gewond werden. De politie
maakte gebruik van de vuurwapenen, toen
zij door de demonstranten met knuppels
werd aangevallen.
De wanordelijkheden begonnen, toen de
politie optrad tegen studenten, die protes
teerden tegen het optreden van de politie
op Woensdag, toen zij studenten, die demon
streerden voor lagere collegegelden en
tegemoet komlng in de kosten van het
onderwijs met behulp van traangasbommen
en gummiknuppels verspreidde.
Het stadsbestuur van karatsji heeft een
onmiddellijk ingaand verbod op het dragen
van wapens uitgevaardigd en samenscholin
gen van meer dan vijf person én In de stad
verboden. Het is van mening, dat de wan
ordelijkheden door communisten op touw
zijn gezet. Studentenleiders hebben via een
politiemicrofoon omgeroepen, dat zij niets
te maken hebben met het uitbreken der
wanordelijkheden.
In Uitdam (N. Holl.) werden gistermiddag
en -avond herhaaldeiijk fluitsignalen ge
hoord. waarschijnlijk afkomstig van een
schip det zich op het IJsselmeer in moeilijk
heden bevindt. Men vermoedde, dat; deze
signalen afkomstig waren van het vfacht-
motorschip „Nijverheid 2” dat Woensdag
van Urk naar Amsterdam is vertrokken.
Een sleepboot van de rederij Goedkoop
heeft Donderdagavond van zes tot elf uur
op het IJsselmeer tevergeefs gezocht naar
het schip.
De reder was van plan om.
het heden zou toelaten, een
verkenningsvlucht boven het
laten maken.
de Stille Oceaan, 970
ly, is het Panam*
in zware stu.
schip, dat 7.189 t
en Japan naar Portlai
ten Noord-Oosten v
iet Britse schip Ki
irloos rond. Het
te bereiken als het
geklaard zal zijn om
(en aan het roer mo-
een deskundige
iten het schip op
De Kelvin-
op weg naar
VVjj moeten ons bewust zijn van de aan
spraken. die de uit Indonesië gekomen Ne
derlanders kunnen doen gelden en van de
plicht, die tegenover hen op ons rust. Ne
derland draagt verantwoordelijkheid ten
aanzien van hetgeen Jn Indonesië is ge
beurd. Wij weten, dat er meningsverschil
len zijn en zullen blijven over de vraag of
de Juiste weg is gevolgd, of nog geruime
tijd het Nederlandse gezag had kunnen en
moeten worden gehandhaafd dan wel of
de ontwikkeling in Indonesië en in de we
reld ten slotte de souvereiniteitsoverdracht
noodzakelijk maakte. Voor onze plicht
tegenover clëgenen. die uit Indonesië tot
ons zjjn gekomen, maakt dat geen verschil
i Het zijn deze Nederlanders, die door het
geen geschied is in de moeilijkste omstan
digheden zijn komen te verkeren. Zij na
men in de vooroorlogse Indonesische sa-
u
QTRAATSBURG heeft een dom. Het U een
beroemde kerk en de burgers van
Straatsburg zijn er trots op. Gelijk al die
zeer oude kerken is hij buitengewoon kun
stig gebouwd, maar er is iets eigenaardigs
aan deze dom: men heeft hem nooit kunnen
voltooien. Het had een kathedraal met twee
torenspitsen moeten worden, doch slechts
één spits is af. Een zeer hoge spits welis
waar. die tot 142 m reikt, maar hij heeft het
wat eenzaam boven Straatsburg.
Vandaag bouwt de stad aan iets anders.
Straatsburg bouwt aan Europa's eenwor
ding. De hoofdsteden van Europa doen aan
stuivertje wisselen. Het trotse gebral om
de as Berlijn—Rome, waarom zelfs tien jaar
geleden nog spektakel werd gemaakt, om
van 15 jaar geleden nog maar niet te spre
ken. doet ons nu nog glimlachen. Berlijn is
bergplaats voor vluchtelingen Rome is be
zienswaardigheid. als Kijker zjch bij de
politiek houdt. Parijs is een plaats van
veel huiselijke twisten geworden. Bonn
komt even snel op als de Westduitse bonds-
staat. En Straatsburg dingt naar de positie
van Europa's hoofdstad. Er is een wakker
„syndicat d’initiative". Zeer wakker zelfs.
Het bouwen van die eenheid is een avon
tuur. Misschien is het moeilijker dan het
afbouwen van de kerk. Niettemin wordt het
geprobeerd, te Straatsburg. De stad heeft er
in zeker opzicht misschien de mogelijkheid
toe. Immers, wat is een der moeilijkste
drempels waarover het oude Europa heeft
té stappen om door de poort naar de sa
menbundeling te gaan? Het is de verhou
ding Frankrijk—Duitsland Straatsburg kin
een verbindende schakel zijn. De stad heet
Frans, maar als Kijker in de tram van
Straatsburg zit. hoort hij daar, een Duits
dialect Straatsburg is tweetalig. Het kan
Frankrijk en Duitsland begrijpen. Het kan
met beide praten.
Bij die eenwording van Europa is het
taalverschil al één der hinderpalen in de
practijk. Op het ogenblik wordt er in
Straatsburg vergaderd. Het gebouw van de
Raad van Europa, dat de Fransen enkele
jaren geleden met veel flair uit de grond
hebben gestampt, gonst van activiteit. In
drukwekkende bewakers staan overal op
gesteld. De organisatie is af. Er is één zeer
tekenend en ook wel veelbelovend detail:
de boden van dit parlement-in-wordirtg
zijn afkomstig uit de klassieke parlemen
ten der deelnemende landen. Twee Ita
liaanse boden lopen er met hun sjieke,
smalle vergulde ambtsketenen. Andere
landen hebben niet minder indrukwekkend
uitgedoste figuren. Ook twee Nederlandse
hpden, zo maar van het Binnenhof wegge
stapt. zijn er gedetacheerd, onberispelijk in
rok. met het embleem van hun waardig
heid en het rozet van de Raad van Europa.
De samenwerking der boden is er al! Kijker
wil het waarlijk niet onderschatten.
Ruim anderhalve week wordt er verga
derd. Eerst zal de voorlopige vergadering
zich beraden over het ontwerpvei J
een Europese Politieke Gemeens»
fn de afgelopen maanden door een speciale
commissie is opgesteld. Dan wordt er en
kele dagen vergaderd over de Europese Ge
meenschap voor Kolen én Staal ei
slotte gaat de Raad van Europa het oi
werp van de grondwet wegen, dat bij
voorlopige vergadering uit de bus i
komen.
Er zijn Fransen. Duitsers. Italianen, Bel
gen. Luxemburgers en Nederlanders
half dozijn landen, vier talen. Ja. die
len Smeedt daarmee maar
Europese eenheid! Doch de model
niek helpt een flink handje. Aan t
In de vergaderzaal en op de
vindt zich zo’n kleine Installatie r
telefoon, waarmee men in de tai
keuze de redevoeringen
hele staf tolken, dames
de weer om de redev:
voet volgend te vertalen
ér zo al heel aardig. Doel
steekproeven net
merkt hij, dat ei
practijk nog wt
kwaliteit der vt
verschillenc
zijner welsj
Het stoomschip Santander (nationaliteit
niet genoemd) is in een zware storm voor de
kust van Columbia vergaan. Twintig perso
nen zijn verdronken. Verscheidene overle
venden zijn opgepikt door een vrachtschio.
Rose Marie genoemd, dat de noodseinen
van de Santander had opgevangen.
Het wrak; van de Dinsdagavond voer
IJmuiden gezonken kustvaarder Frederik is
voorzien van een gasboei. Het wrak ligt in
de vaargeul op 52 graden 25 minuten Noor
derbreedte en 9 graden 29 minuten Ooster
lengte. Het schip levert daar gevaar op
voor de scheepvaart, maar aangezien het
buiten de 3-mi.jlszone is gezonken, rijst de
vraag, wat er met het wrak moet gebeuren,
de bemoeiing van Rijkswaterstaat strekt
zich niet verder uit dan deze 3-mülszone en
ook de commandant van de Mijnendienst in
Den Helder kon geen antwoord geven op de
vraag, wie verantwoordelijk is voor de op
ruiming van de Fredérik.
De Britse eerste minister. Churchill. i«
g^teren te Washington aangekomen. Hij zal
besprekingen voeren met president Truman.
Op het vliegveld werd hij verwelkomd
door de minister van buitenlandse zaken.
Acheson en Sir Roger Makings, de nieuwe
Britse ambassadeur.
Bij het informele onderhoud tussen Chur
chill en Truman waren o.a. aanwezig: de
ministers Acheson. Snyder (financiën) en
Lovette (defensie) en voorts Sir Roger Mi-
kins
Weerverwachting. meegedeeld door het
K.N.M.I. in De Bilt, geldig van Vrijdag
avond tot Zaterdagavond
Vee! bewolking met tjjdeljik enige regen
en in de nacht en achtend plaatselük miat.
Overwegend matige Westeltfke wind. Van
nacht temperaturen om het vriespunt, mor
gen overdag lichte dooi.
WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN.
Hedenmorgen om 8,«o uur werden te Rotter
dam de volgende weerkundige waarnemingen
gedaan:
Barometer: 762.6 mm.
Wind: west Zuid W«t 4
Temperatuur: 1.4 gr C.
Maximum temperatuur 14 uur: 3«4 gr C.
Minimum temperatuur 19 40 uur: 1.4 gr C.
Weersgesteldheid: lichte motregen.
10 Januari Afnemende maag
Zon op onder 16.40
Maan op 8.33: onder 1381
Sen
in
de
men
eens
ingen,
theorie en de
fje gaapt. De
zacht gezegd,
...o y.o’n Italiaan de slui-
rekendheid openzet en de
mond stromen met de
bergbeek, is het me-
»n komt er slechts een
van terecht. Er worden
-rfabele staaltjes van snelle
;fd.
vergadert. Het systeem
lardig: dit kan pas met de
-liddelen. Als het met de
Europese eenheid wat wordt, zal de latere
geschiedschrijver boekstaven, dat deze zo
veelste poging eindelijk kon gelukken, om-
*dat de techniek der electronica het mogelijk
had gemaakt.
Eerst hebben de rapporteurs over de
nieuwe grondwet hun rapporten toegelicht.
Een geestdriftig Italiaan, met een roffel
van woorden en een arsenaal van gebaren
Hij was. als goed parlementariër, zeer
voorzichtig. Er zijn zoveel d<
ikken. Egn Fransman. Ooi
j spreekt over de kieswet. Er woi.
it parlement voorgesteld, een
-gekozen door de
Tweede Kamer, gekozen door
iten der volkeren. (De namen
andersom als bij ons). De Eerste hanc
261 leden tellen, de Tweede (of laat
87 leden. Een flink parlement
m vetorecht! Een precieze Duit-
1 over het Europese Hof van
vóór alle£ recht moet doen en
tte lichten een
rapport toe over
issen de Europese Ge-
1 van Europa en de an-'
“nationale organisaties,
‘s onder de ogen van
Kijkers lezers komen, zijn de beraadsla
gingen waarschijnlijk reeds zo goed als be
ëindigd. Kijker wil zijn lezers geen verslag
Donderdagavond om kwart over negen
hebben twee mannen een overval gepleegd
op de Coöperatieve Boerenleenbank te Bla-
ticum. De mannen kwamen het kantoor, dat
ook in de avonduren voor het publiek is
geopend, binnen en een van hen hield de
kassier, de heer Beks een revolver voor,
waardoor deze geen gelegenheid meer had
de alarminstallatie in werking te stellen.
De andere man drong het kantoor binnen
en nam 17 000 aan bankpapier mee.
Voor het loket stond de Blaricumse bloe-
mengrossier, de heer H. Lamphen. Toen
de twee rovers voor het loket kwamen,
trokken ze plotseling een masker voor hun
ogen en een hunner richtte een revolver op
de kassier en de heer Lamphen. De andere
Het scfiip bevond zich op de ongeluksnacht
ter hoogte van Port Soedan. De zee was
kalm. Ondanks het late uur bevonden zich
tairijke passagiers nog aan <Jek. Het
verkeer in dit gedeelte van de Rode Zee was
druk. De Willem Ruys bevond zich temidden
van een aantal olieschepen, die naar Suez
gingen en op enkele honderden meters af
stand twinkelden de lichten van de Oranje,
die men voorbij wilde varen.
Plotseling draaide de Willem Ruys zich
uit de gevolgde richting en wendde zich in
de richting, welke de Oranje moest nemen,
aldus geeft de correspondent van bet Franse
persbureau A.F.P. de mededelingen van de
rs weer. Op beide schepen begon de
loeien. Het scheen, dat de Willem
Ruys een tankboot had willen ontwijken,
die voor hem uitvoer en zonder waarschu
wing haar koers gewijzigd had. De twee
Nederlandse schepen stelden alles in het
werk om el.kaar te ontwijken, maar een
botsing kon niet vermeden worden en de
Oranje stootte aan stuurboord op de Willem
Ruys.
De schok was niet hevig, volgens A.F.P.
De twee schepen lagen toen naast elkaar
en voeren achteruit. Er werd alarm ge-
kroop door het loket en eiste van de kassier,
dat hij zijn kas zou afgeven. Deze probeer
de nog de alarminstallatie, die zich in de
vloer bevindt, in werking te stellen, doch
de installatie weigerde. De heer Bek werd
gedwongen zijn kas uit de safe te halen
en de inhoud om te keren in een tas, die
de gemaskerde man bij zich had. Vervol
gens werd hem bevolen de toegangsdeur
van het kantoor naar de hal te openen en
werd hem en de heer Lamphen gezegd drie
minuten op de plaats te blijven, waar zij
stonden en geen alarm te maken.
Beide overvallers verdwenen door de
buitendeur. Terstond maakten de heren Bek
en Lamphen alarm, waarbij het toéval wii-
de, dat juist twee politie-agenten het bank
gebouw passeerden. Hoewel dus de politie
vrijwel ogenblikkelijk na, rfe overval ter
plaatse was, is men er niet in geslaagd de
mannen te achterhalen. Op welke wijze zij
zich uit de voeten hebben gemaakt, kon
gisteravond nog niet worden vastgesteld.
De politie beschikt slechts over een vaag
signalement, dat verspreid is. Ook het zoe
ken met speurhonden heeft nog geen re
sultaat opgeleverd.
De Klipfontein is op vjjf mijl afstand van
Kaap Barra, voor de kust van Mozambique,
op een klip of een wrak gestoten en begon
onmiddellijk te zinken. Daar in de buurt
ligt een aantal wrakken van tijdens de twee
de wereldoorlog getorpedeerde en gezonken
schepen.
Het is mogelijk, dat de Klipfontein op een
gezonken schip is gestoten, zo werd van
nacht in Capetown verklaard. Blijkens of
ficiële gegevens is indertijd in deze omge
ving een schip getorpedeerd door een Duit
se duikboot in betrekkelijk ondiep water.
Een dankdienst
Na de schok deed zich een ontploffing
voor In een olietank van de Klipfontein en
de boeg van hjet schip zakte diep In het
_.owater. De hutten liepen snel onder en de
erdrag van passagiers, die al hun bezittingen verloren,
ischap. dat werd bevolen op het dek aan te treden met
niets anders dan bun paspoorten en belang
rijke jjapleren. Zjj bleven kahn en songen,
terwijl zjj wachtten tot de boten waren ge
en ten streken.
het ont- Een halfuur nadat de boten waren gestre-
de ken. verscheen de Bloemfontein Castle ten h
zal tonele. Een barkas werd uitgezet en alle neDt
“erden
het red-
leepshond
Ie lounge
Ie een dankdienst
Het
j.l. u
langs de Westkust van
stad en was vandaar
reis naar Amsterdam, waar
21 Februari werd verwacht.
Tijdens de oorlog in Mei 1940 bevond
het schip zich in Oost-Afrika heeft de
Klipfontein in de Pacific in Amerikaans
verband troepen vervoerd.
De Klipfontein was uitgerust
en had een dubbele schroef, aangc
door twee dieselmotoren. De rederij
N.V. Verenigdê Nederlandse Scheef
Mij in Den Haag cn de Holland-Afriki
in Amsterdam exploiteerde de boot.