Beroemde schilderijen bruikleen aan Gouda Van Heutz-monument wordt gesloopt SPORTPRAET van ERIC P Werf Jan Smit Czn onderging een ware metamorphose Milva's zullen belangrijk werk verrichten Eisenhower in het Witte Huis sgjasgs. VOORBEELD van industrialisatie Te Alblasserdam werd een mooi stuk scheepsbouwgeschiedenis geschreven Ondernemingsgeest van SUHEEPVAARTNIEUWS grote allure Geldomzetten detailhandel in Nov. niet onverdeeld gunstig Lagere prijzen duurzame Hl Uitbreiding museum zal spoedig nodig zijn verbruiksgoederen „Verkeersrecht" licht voor omtrent recht en wegverkeer Juridisch maandblad van de A.N.W.B. O.R.E.: research voor de spoorwegen in Europees verband ssï?,ïvDasss' 5CHE Japanners begonnen met afbraak Zonder gekheid.... Eric bij de Rally t IN HET HOLST VAN DE NACHT BIJ DE RIJDERS IN AMSTERDAM Afleé gaat beter H" Uitstel in proces Van Beuningen Verkoopactie volgens het systeem van kettingbrieven in het geding Boete geëist Scherpe Wind VICKS bSnIons DE VROUW IN DE LUCHTMACHT Belangrijke belastingverlaging in West-Duitsland Prestaties worden weer beloond IN HET BRANDPUNT Veel kippen in Zeeland lijden aan t.b.c Egbert Wagenborg 20 v Montrose n Algiers Eraergo 20 v Renders te Karlshamn Erebus 20 n Goole Fedala 21 te Avonmouth Feted* 21 v Swansea n Bayonne Flducia 21 te Boston verwacht Fivel 20 v Stettin n Yarmouth Frem 21 p Brunsbuttel Frema 20 te Londen v Lelth Frlsla 21 v Tanger te Berre Gaasterland 21 te Goole Geert Bodcwes p 21 Ouessant Gerd 18 v Exeter n Blidport Gruno 20 v Brunsbuttel Harm 20 te Duinkerken v Hamburg llartel 21 v Hamburg te Antw. verw. Hast 3 20 v Hull n Parijs Havik 21 v Grena Hebe Nobel 20 v Londen n Brussel Helvetia 19 v Par n Gluckstad Henry Denny p 18 Lizard n Londen Hertha 21 te Antwerpen Hinde 20 te Immlngham Hofluan 20 v Swansea te Brest Hondsbosch 19 v Zaandam te Londen Hoogeland 20 te Malmo Hoogezand 20 v Calais n Goole Hoop op Zegen 20 v Aarhus p Hol- tenau Horst 30 v Hamburg te Hull Ida Jacoba 20 v Boston n Sunderland Import p 20 Ouessant n Lissabon Ingeborg 20 te Frederikstad Irene S 21 te Grangemouth Iris 20 v Aberdeen n Belfast Jaga Oderute-HuU p 21 Kiel Jan 21 v Gent te Nykoblng Java 20 v Helden n Porsgruni» Johnny 21 v Rouaan te Preston verW Josien 20 v Amsterdam te Gdynia Jutland 20 v Le Legue n Bilbao Kemphaan 21 v Londen n Rotterdam Kenltra 20 v Bilbao te Fedala Kitty 20 v ZwUndrecht te Stralsund Koningshaven p 20 Finisterre Lacra 20 v Yarmouth n Kings Lynn Leemans p 21 Terschelling Lsny 20 v St. Nazalre te Hull Leuvehsven 20 te Gothenburg Llbelle 21 v Mtddlesbro te Aberdeen Lies 20 v Rouaan n Gars ton Lmlfjord 20 te Svendborg Looiersgracht 19 v Gent n Caen Lugano 18 v Liverpool te Belfast Lydla 20 v Swansea n Sables d Olonne Lynbaansgrscht 21 v Mantyluoto n Rotterdam Marcella 21 te Grangemouth nciKVR *k w run «u Hera 21 v Balboa te Buena Ventura Hercules 20 v Heraklion n Malta Hermes 20 op 220 m NW Finisterre Hestia 20 op 230 m ONO Azoren Hydra 20 v C TruJUlO n Guanta Ilias p 20 Gibraltar Ilos 20 dw. San Salvador n Cap Hal- tien Japara (KPM). 21 to Cape Sint Jaques Kallanget 18 v Penang n Singapore Kertoseno 21 v Madras te Chains Kleldrecht 22 te Aden v Suez n Aden Lekkerkerk 21 v KaradU n Bombay Limburg 21 v New York te Port Said Llndekerk 21 nog te Basrah Loosdrecht 21 v Rott te Hamburg Maas 21 178 m W Kp Matapan van R'dam n Piraeus Madoera 21 930 m ZtO Kp Guardafui v Colombo n Port Said Manto 20 v Lismassol n Famagusta Meerkerk p 20 Minikoy uitreis Mentor p 20 Kaap St Vincent Mertvede 20 op 860 m WZW Azoren Mlnjak 22 te Soerabaja v Poaao n Su- Molenkerk 20 45 m NW K. Colombino Nero Qporto-Antw p 21 Ouesiant Nigerstfoom 21 v Rott te Hamburg Noord wyk 20 v New Orleans n Santa Lucia O-eron 20 op 1120 m WZW Azoren Oranjefontein 21 geankerd rede Vlls- singen voor mist Overyssel 21 te Rotterdam verw. Polydorus p 20 Kaap Tenez Poseidon 21 te Curacao v New York Prins Alexander 20 345 m N Azoren Prins Fred. Willem 21 v Burriana n Prin" Willem 2. 21 330 m ZO K. Race Pygmalion 20 65 m ZW Santiago de Cuba Radja 21 v Tg Priok n Cheribon Kaki 21 v Dammam n Bahrein Reynlersz 21 v Dongala te Kwandang Rita 21 te Bangkok Rocbiah 20 in Str. Makassar n Sema- Roepat 21 170 m N Azoren v Pert Said n Halifax Mltra 21 v Singapore te Wellington Murena 20 v Balik Papan n Pladju Omala 21 te Chittagong Ondina 21 90 m WtN Lister v Pernis n Solvaer en Hammerfest Ovula 21 500 m WZW Casablanca van Curacao n Casablanca Perna 17 v Pladju te Singapore Bafaela 21 v Pladju te Tjilatjap Rotula 20 op 270 m ZW Bermuda Scherpendrecht 20 op 360 m Z Bahia Slicdrecht 21 te Buenos Aires Stanvac Benakat 20 v Sungei Gerong n Tandjong Uban Stanvac Talimg Akar 21 to Uban v Sungei Gerong n Uban Thalatta 20 in G. v. Oman n Suez Tibia 20 op 150 m ZO K Paderan Wield recht p 21 Gibraltar n Port Said ZEESLEEPVAART. Hudson 20 op 160 m O Sicilië Loire 30 v Hamburg n Rotterdam Oceaaus 20 v Port Bald n Koweit Thames 20 v Suez n Aden Tyae p 20 Kaap Leeuwin KLEINE VAART. Abel Tasman 30 te Leith Adm. de Rayter 21 v Liverpool n Aegi'r 21 te ZwUndrecht Albergen 20 v Calais n Rouaan Amasone 21 v Antwerpen te Goole GROTE VAART. Aagtekerk 21 v Hamburg te Bremen Aalsdyk 21 op 270 m ZO New York Aalsum 21 te Krlbl Abbekerk 20 v Marseille n Antw. Agamemnon 20 v P Plata n New York Alamak 21 v Suez n Aden Aldabi p 20 Lissabon n Las Palmas Alhena 23 te Antwerpen verwacht Alloth 21 te Ilheus v Victoria Almkerk 21 te Sydney Aiphacca p 20 Barbados n New York Alpherat 21 te Santos Altair 20 op 650 m ZW v Las Palmas Aludra 20 v Genua n Valencia Amerskerk 20 te Colombo Ampenan 20 nog steeds te Damman Amsteldyk 20 op 780 m ONO Bermuda Amstelkroon 20 op 440 m Z Suez Amstelland 20 op 120 m ZO Bahia Amstelpark 20 op 600 m W K Vilano Amstelstad 20 op 330 m OZO Bermuda Amstelvaart 21 165 m W Bizerte v Amsterdam n Port Said Amstelveen 20 op 260 m OZO Acapulco Arendsdyk 20 v Santos n B. Aires Ariadne 20 v Fort Libarte n New York Averdyk p 20 Bahama n Havre Axeldyk 19 v N. Orleans n Houston Bennekom 20 v Callao n Mollendo Bllliton 21 v Colombo te Penana Bintang 21 650 m WtN Guam v Sian n Honolulu Blltar Sydney-Rott 21 te Genua Boreas 20 v Tarragona te Cartagena Breda 21 v Bremen n Antwerpen Calllsto 20 op 280 m NO Brisbane Camphuys p 21 Singapore n Belawan Celebes 21 op rede Port Swettenham Ceram 20 dw. Sukra baai n Muscat Diemcrdyk 20 op 470 m OZO Acapulco Domburgh p 21 Ouessant uitreis Dulvendyk 5o op 340 m ZW Azoren Eemdyk 20 op 570 m WZW Azoren Eendracht 22 vm te Istanbul verwacht Elmina 20 v AntW. te Bordeaux Eos p 20 Dungeneas n Tanger Falrsea 20 op 640 m WZW Coops eil. Farmsum 20 op 440 m NNW Azoren Flevo 20 v Gdynia n Kopenhagen Friesland 21 540 m NNW Perlm v P. Said n Aden Ganymedes 20 op 370 m ZZW Ber- Gordias 19 v Tanger n Oran Gouwe verm 22 v Swansea n Dakar Graveland 20 v Recife to Bahia Hathor 20 v Palermo n Valencia Haulerwyk 21 te Pjeddah Hector p 20 Oran n Algler» bao. Golden Gate, Gothenburg; Pro teus. Bremerhavcn; Avala. Ostende: Tilly Russ. Alexandrië. Annelieso Gleue, Algiers; Velietla. Mena el Ah- madl; Kollbjorg. Palermo; Condor. Middiesbro Reuben Tipton. Bremen; Werna. Hull; Camarque. proeftocht: Lemsterkerk, Basrah: North Queen. Charleston; OUvla. Gdynia, Theano, proeftocht Spika. Tanger: Barrington Court. Galveston; Ootmarsum. Bre men; Eva. Stockholm; Solstad. Shell' haven; Frank Dolman. Adam; Oktant Kjoge. Stravos Coumantaros. Hamp ton Roads. Svealand. Narvik: Tero. Philadelphia; Dortbe Oldendorff. Hull; Sparta. Nykjobing. Torafire. Oslo: Loppersum. Genua: Desmoulea. Punta Cardon. Panama. Kopenhagen: Purfina Tunisle. Port Jerome; Turgait Bremen Hudson Firth. Licata. Ge- ziena Henderlka. Stockholm; Tlmo. Londen; Sprlngcrag. Londen; Arms- nistan. Londen; Gudrun. Antwerpen. Mont Alta. New York; Duivendreeht. New York: Tcrnate. Antwerpen. Mad- Joc 2. Hull Gunda. Londen. Lake. Michigan. Halifax, Beta. Gent; Kota Agoeng. Hamburg Jumieges. Rouaan: Martha Hendrik Flsser. Narvik. SLUISKIL. VERTROKKEN 20 JAN.: Vlggen. Bandholm. cokes. TEBNEUZZN. N. GENT 21 JAN.: Wilhelmus. R'dam; Backen. Antwer pen Wlema. Antwerpen. VAN GENT 20 JAN Heilbron. Son- derburg; Hertha Johanna HI. Stock- *"21" JAN.: Karesuando, Gothenburg. AANGEK. 21 JAN.: Mutua Fides. Ned Par. pijpaarde. Z. Dok. De MV|ÏSSINGEN. GEPASS N ANT WERPEN 20 JAN_ Sigvard. Gothen burg; Marguerite. Hamburg. Port Wll- lington. Hamburg. Westpolder. Opor toHertoHaalaKorsholm. Kopen hagen; Oranje, zee. Rothersand. zee. Lafayette. R'dam. Momola. R dam. Ornef jell. Duinkerken; VanoHus, Manchester: Tone Gama Maru. Pulo Bukom St. Marcouf. Casablanca; Hjortholm. Lissabon: Otto Porr. Ham burg. Algarve. A dam; Splca. R dam. Genevieve Peterkin. Bremen. Alkald, Hamburg: Innaren. Narvik; San Miguel. Hamburg: Ary Scheller. Rot terdam; Montaigne. La Havre; E. en Ryndam 20 op 280 m ZW VA Rynkerk 20 op 350 m NO M Saparoea 21 te Port Ambom Sibajak 21 v Curacao te Stad Alkmaar 20 op 530 m Stad Breda 20 op 90 m Z Stad Maassluis 21 120 m Klrkeness n R'dam Stad Maastricht 21 180 m Vtllano v R'dam n Gib Stad 8chiedam p 20 de 1 Straat Makassar 21 825 m v Mauritius n Penang Straat Soenda 20 v Belra n Dar Strabo,n21 v Messina te Palermo Tamo 19 v Philadelphia n H. Rot Tara 21 v Bremen n Hamburg Themisto 20 op 210 m WZW Lands* Tlba 22 te St. Vincent KV verw. Tjlbantjet 22 te Hongkong Tjlbodas 20 v Panarukan n Makasi TJtkampek 20 v Yokohama te Nagc TUluwaH 22 te Djakarta verwacht Tjitjalengka 21 te Hongkong Triton p 21 Ouessant n Antwerpei Trompenberg 20 270 m NW Key W Van Heutsz 20 v Belawan n Singap< Waterman 20 v Balboa n Honolulu Wonosarl 22 te Manila v Slngapt Yssel 21 v Amsterdam te Hambi Zuiderkruis 20 op 340 m ONO St. h lena NEDERLAND—INDONESIA NNO Cabo AANGEK, 20 JAN.: 98, Mauritz. Dordt; Hull, ledig, Muller. Dts, Gothenburg, Schleh Luise WeT- Arctlc 21 te Antwerpen verwacht Arcturus p 20 Kaap Mondego Arton 21 v Carrygart Arnoudspolder 21 nra te Antw. verw. Atlantis 21 te Abenraa verwacht Bareudsa 20 v Kjobing n Karlskrona Barracuda 19 v Goole n Boston Batavier 20 v Skien Bebox 20 v Corsica te Newport Beekbergen 20 v Requejada n Calais Bernlsse p 20 Ouessant Betty 20 v Brest n Bordeaux Blerum 21 te Londen verwacht Bonaire 20 te Tunis v Bordeaux Borculo 20 v Barcelona n Cork Brem 20 v Lissabon te Oporto Canada p 20 Gibraltar n Tunis Capells 21 v Nakskov n Malmo Capri 20 v Blyth n Pads tow Carlbla 20 te Ronneby Casablanca 20 te Casablanca Casana 21 te Antwerpen verwacht Castor 20 te Gravellnes Cateli 20 v Quimper Citadel 20 v Stettin te Boston t Clothilda M 20 v Boston te Grimsby Continental 20 v Londen n Ipswich Crescendo 20 v Portsmouth n Roscoff Curacao 20 te Fowey Davina Goekoop 20 v Lorlent n Ros ininer- Norfolk. Spet 22 vm v Rott te Kopenl verwacht Spurt 21 v Maassluis te Algiers Start 20 te Antwerpen Strype 21 v Amst te Hamburg St. Walburg 21 dw. Ouessant Teun 19 v Antwerpen n Newcast Denl 20 v Hayle te Dublin Deo Duce p 20 Hanstholm Depa 20 v Grenaa n Gothenburg DUa 20 v Rouen Dlllgentla 31 v Cardiff te Fawley Dlna 20 v Middiesbro Drie Gebroeders 21 te Gefle Drlttura 19 v Kalundborg te Horaens Duurswold 18 v Dublin te Swansea TWEEDE BLAD - PAGINA 4 GOUDSCHE COURANT DONDERDAG 22 JANUARI 1953' Als vandaag op de Werf Jan Smit Czn te Alblasserdam het 6400 ton metende Finse motorvracht- en passagiersschip „Finn- pulp" door de echtgenote van de Finse mi nister-president. mevrouw Kekkonen ge doopt. te water zal giyden. betekent dit dat een nieuw bedrijf in de geschiedenis van de Nederlandse scheepsbouwnUverheid. offi- O ""-.aanvanK hebben genomen. Het officiële karakter is hierin gelegen, dat by deze gelegenheid een jong en levens krachtig bedrijf, dat sinds de oorlog is ont staan. naar buiten is getreden in het licht van de schynwcrpers van de publieke opi nie. Het kan niet anders oFde critische blik van het Nederlandse pubftek zal by het optrekken van het gordijn iets ontwaren pm dankbaar voor te zyn. terwyi de onderne mingszin en bekwaamheid, waarmee dit be- dryf is opgebouwd, de Nederlander alle hoop zal geven, dat het streven naar in dustrialisatie voorzover het althans de ondernemer betreft de beste resultaten zal opleveren. Het bedrijf, waarop wij hier het oog heb- ®en is de N.V. Scheepsinstallatiebedrijf „Nederland'' te IJsselmonde, van welke de directeur, de heer C. Verolme. de oprichter en enige eigenaar is. Zoals bekend vs heeft de heer Verolme ook de werf Jan Smit Czn in eigendom verworven en in de 2"* jaar sinds 1 Juli 1950 dat hij over dit bedfijf de scepter zwaait, zijn er ontzaglijke ver anderingen gekomen, die zowel voor het bedrijf als voor de gemeente Alblasserdam van aanzienlijke betekenis zijn. De werf is geheel gemoderniseerd en opnieuw uitge rust, en wel zodanig, dat van de oude werf maar heel weinig is overgebleven. Het aan tal arbeiders is toegenomen van een kleine honderd tot ongeveer 340, een aantal dat nog wekelijks groeit. Niet alleen neemt het bedrijf thans arbeiders op uit de streken, waar de werkloosheid groot is. maar ook komen degenen, die uit Alblasserdam waren weggetrokken terug naar hun geboorte plaats. omdat er weer werk is. Het woning probleem is daarom een van de moeilijk heden waarvoor het bedrijf zich geplaatst ziet. maar men hoopt dit door middel van toewijzingen onder de bestaande regelin- - Ajunnen overwinnen. Trouwens, de «ster van Alblasserdam. de heer L. •Irleent hierbij alle medewerking. Voor sloop Dit alias is verkregen uit een bedrijf, dat aanvankelijk slechts voor de sloop bestemd scheen. Wel was de Werf Jan Smit Czn te goeder nëam en faam bekend het bedrijf bestaat alNsinds eind 1812. dus dezer dagen Juist 140 jaar maar de kracht was er uit. De tegenwoordige directeur, de heer Poul Benzon, die al bijna vijftig jaar aan het bedrijf verboèden was. heeft vele malen plannen tot uitbreiding van het bedrijf ge had. maar hij heeft ze nu pas, onder de nieuwe leiding, in vervulling zien gaan. Toen de heer Jan Smit Czn op 8 October 1948 stierf, gingen er dan ook geruchten, dat bij ontstentenis van rechtstreekse erfgena men. het bedrijf door een combinatie zou worden gekocht om te worden gesloopt. Voor het echter zo ver was, werd de heer Verolme in staat gesteld in te grijpen, daar men in hem dezelfde dynamische onderne merseigenschappen onderkende, die de op richter van de werf, Comelis Smit, had ge had. De metamorphose van het bedryf is na die tyd vrywel compleet geworden: hellin gen en oude loodsen zyn gesloopt en ver vangen door nieuwe en grotere hellingen en moderne gebouwen. De in 1951 gebouwde helling werd later nog eens gesloopt en vervangen door een nog in aanbouw zynde helling van 180 m lengte, waarop tan kers tot 24.000 ton kunnen worden gebouwd. De oppervlakte van het terrein werd uitge breid van 27.000 tot 48.000 m2. waarvan nu 17.000 m2 bebouwd is tegen 3000 m2 in't ver leden. De hyscapaciteit is uitgebreid met nieuwe kranen. Er zyn er nu vyf, terwijl een kraan van 30 ton nog aan de outillage zal worden toegevoegd. Dit is belangryk. daar men in toenemende mate wil over gaan tot pre-fabricatie en sectiebouw. Het volgende schip wordt reeds voor in sec tiebouw uitgevoerd en by het daaropvol gende wordt geheel sectiebouw toegepast. De werf werkt op het ogenblik veel voor Finland. Na het aflopen van de „Finnpulp" wordt de kiel gelegd voor een tanker van 16.500 ton d.w., die ook weer voor Finse rekening zal zyn. Veel, zo niet alles, van het pittoreske wqrfja. is verdwenen. De oude houtzaag molen. die een „landmark" was in deze omgeving, en die van 1842 al tot 1950 toe dienst heeft gedaan, is met de oude kastan jebomen verdwenen. Dit moge in zeker op zicht betreurenswaardig zijn. maar men .dient te bedenken, dat hiervoor in de plaats een ander, groter goed is teruggekomen: meer werkgelegenheid voor onze Neder landse bevolking. Te oordelen naar de vaart en bekwaamheid, waarmee dit bedrijf werkt, is het te verwachten, dat Nederland bij al deze veranderingen slechts wel kan varen. De Avala in Rotterdam Voor het eerst is in Rotterdam het Joego slavische ra's. Avala aangekomen, het eerste schip, dat na de oorlog geheel in Joego-Slavië gebouwd is. De rederij, de Ju- goslavenska Linijska Plovidba. heeft eerder zeven schepen in Nederland laten bouwen en naar wij vernemen zullen nog meer or ders voor Joego-Slavische schepen in ons land geplaatst worden. De Avala is een hoogst modern schip, uitgerust met Engelse rookverklikkers. Joegoslavische scheepstele- grafen, Zwitserse en Nederlandse moto-en Agent is de firma Kuyper, Van Dam en Smeer. Van kolen- tot olïestoker Gistermiddag is het s.s. Zaan. dat in 1921 is gebouwd en 1299 brt meet. naar Vlaar- dingen gevaren om daar te worden ver bouwd van kolen- tot oliestoker. Dit is het laatste schip van de rpderij Houtvaart te Rotterdam, dat nog met kplen werd ge stookt. De Brazilië overgenomen Na een geslaagde proeftocht is Dinsdag ^dens ten intieme plechtigheid de -nieuwe vensleepboot Brazilië doOr de Ned Stoomsleepdienst V.h. Van P Smit Jr. over genomen van de bouwers, de N.V. Scheeps werven v.h. H. H. Bodewes te Millingtn De Brazilië die gisteren zijn entrée op de rivier maakte, is een zusterschip van de Amerika, die in September in dienst werd gesteld Dit type havensleepboot heeft reeds veel waar dering geoogst. Binnenkort zal een derde schip in deze klasse, de Chili, te water wor den gelaten. En een vierde schip is reeds in bestelling gegeven. De sleepboot is uitgerust met een bergingspomp. De Algarve heeft schade De kustvaarder Algarve van de Rotter damse Kustvaart Centrale heeft bij een aan varing op de Westerschelde een gat van een halve meter doorsnede boven de water lijn opgelopen. Het stuurhuis is in elkaar ge drukt. Het schip zal binnendoor naar Rotter dam komen. Wanneer de gemeenteraad zich Maandag met de voorwaarden zal kunnen verenigen, zal het museum Het Catharina Gasthuis een rijke kunstverzameling van 45 schilderijen in tijdelijke bruikleen krijgen. Het betreft het grootste gedeelte van de welbekende collectie Del Monte, bestaande uit 44 pane len en doeken en 1 tekening uit de 15e tot de 18e eeuw. De eigenaren dezer collectie, dr J. C. Hooykaas te Den Haag en kinderen en de heer F. Del Monte te Brumtnen, heb ben zich bereid verklaard deze collectie in het museum te herbergen voor een tijdsduur en onder voorwaarden, die naar de mening van B. en W. redelijk zijn. In de collectie bevinden zich werken van Van Beijeren, Adriaan Brouwer, Chardin, Lucas. Cranach. Albert Cuyp, Gerard David. Van Dijck, Fabritius, Goya, El Greco. Hob- bema. Mor. Rembrandt, Rubens. Jacob van Ruisdael, Salomon van Ruysdael. Jan Steen en Rogier van der Weyden. Om deze schil derwerken tot hun recht te doen komen, zal het noodzakelijk zijn. dat het museum wordt uitgebreid, zo schreven B. en W. in hun voorstel aan de raad. Gedacht wordt aan de uitbreiding van het achtergebouw, waar voorshands slechts 1 of 2 vrij grote zalen zullen worden gereed gemaakt. Ook is het de bedoeling, dat op de ver dieping boven de stijlzelen drie zalen zul len worden ingericht, die in het bijzonder voor de tijdelijke tentoonstelling zullen kun nen dienen. De aula. waar thans deze ten toonstellingen worden gehouden, zal dan vrij komen voor het plaatsen van grote schilderijen uit het nieuwe bruikleen. Vooj: deze verbouwing is echter noodzakelijk, dat de keldergewelven. die in het achterge bouw de begane grond uitmalken. worden verfeterkt. De versterking van deze gewelven heeft echter nog een ander doel dan alleen de uitbreiding van het museum. Door restauratie van de gewelven zal een echuil- gelegenheid in tijden van oorlog worden verkregen. Bij de voorbereiding van de Bescherming BevolMng is n.l. de mogelijk heid opengelaten om met financiële steun van het Rijk schuilgelegenheden in te rich ten. De kosten van de uitbreiding en de be. veiliging van het museum (er zal o.a. een tweede suppoost moeten komen) worden geraamd op ƒ35.000. die van de inrichting van de schuilgelegenheid voor wat het aan deel der gemeente betreft op 19X100. Door het Economisch Instituut voor den Middenstand zyn gegevens gepubliceerd met betrekking tot het omzetverloop in het klein- en middenbedryf gedurende Novem ber 1952. Vit dit cyfermateriaal bljjkt. dat de in deze maand behaalde geldomzetten in de verschillende branches niet onverdeeld gun stig konden worden genoemd. Vergeleken met de overeenkomstige maand in 1951 werd namelijk in tal van winkels in duurzame consumptiegoederen alsmede in die in genot middelen omzetdaling geboekt, zulks on danks het feit. dat in November 1952 vyf Zaterdagen voorkwamen tegen vier in No- ember 1951. Slechts in enkele tot deze sec toren behorende branches (o.a. in de detail handel in schoeisel, het rywielbedryf en de boekhandel) waren de geldomzetten hoger dan die in November 1951. De pryzrn van een aantal duurzame consumptiegoederen waren in Nov. 1952 lager dan in de corres ponderende mand van 1951, 'tgeen mede tot een vermindering van de geldomzet heeft geleid. De hoeveelheidsomzetten in de detail handel in textiel en die in de detailhandel in schoeisel waren in November j.l. hoger dan die in November 1951. In de detailhandel in meubelen en aanverwante artikelen bereik ten de hoeveelheidsomzetten daarentegen niet het niveap van laatstgenoemde maand. De in het voorgaande reeds genoemde prijs dalingen blijken uit het feit, dat het verloop van de hoeveelheidsomzetten in alle ver melde branches gunstiger was dan dat van de geldomzetten Wat de voedingsmiddelenbranches betreft, waren de geldomzetten in de detailhandel in aardappelen, groenten en fruit en die in de detailhandel in vis in November 1952 2*/» lager dap die in November 1951. Daaren tegen werd tengevolge van de gestegen brood- en vleesprijzen in het bakkersbedrijf en in het slagersbedrijf een toeneming van de geldomzet genoteerd van resp. 11*/» en 10*/i. Voor het kruideniersbedrijf en de de- T Het kantoor van de Contactcommissaris N.P.R.C. en het Bureau Afwikkeling Res titutie Binnenschepen, zal met ingang van 1 Februari 1953 zijn gevestigd op het adres: Directoraat-Generaal van Scheepvaart, Van Alkemadelaan 400, 's-Gravenhage. Tele foon: K 1700 nr. 777840. tailhandel in zuivelproducten bedroeg deze omzetvermeerdering 4' en 2* «- Ook in de detailhandel in schoeisel en in het rijwielbedrijf waren de in November j.l. behaalde omzetten bevredigend te noemen, getuige de stijging met resp. 18®,« en 10"/«. In de overige vermelde branches, behorende tot deze sector, waren de November- omzetten in 1952 lager dan die in 1951 De grootste teruggang van de omzet werd ge noteerd in de kantoorboekhandel (11® De omzetten in de detailhandel in textiel ver toonden een daling met ca. 1*1*. Over het geheel genomen was het omzet verloop In genotmiddelen niet bevredigend. Met name in het chocolateriebedrijf gaven de omzetten t.o.v. November 1951 een aan zienlijke teruggang te zien t w. van Van geringere omvang was de omzetdaling in de detailhandel in parfumerieën, cosme tische en toiletartikelen (7#/o), de detail handel in tabaksfabrikaten (5en het ban ketbakkersbedrijf {1*1*). Alleen in de detail handel in alcoholhoudende cn alcoholvrije dranken werden de omzetten van November 1951 met enige procenten overtroffen. Meer kansen in 1953 voor het houwen van scholen Nu de regering het mogelijk heeft geacht, het aantal van de in 1953 te bouwen wonin gen van 55.000 tot 65.000 op te vderen. is er alle kans op. dat een evenredig deel van het uit te voeren bouwvolume zal worden be stemd voor de bouw van nieuwe scholen in ons land. Dit is Woensdagmiddag'meegedeeld door de raadsadviseur in algemene dienst van het ministerie van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen, dr P. Wesselings. in een toespraak, gehouden ter gelegenheid van de officiële ingebruikstelling van twee Boterexport naar België voor één dag stopgezet Het bedrijfschap voor Zuivel heeft, op aanwijzing van de minister «oor landbouw, Visserij en Voelselvoorziemng, uitsluitend voor vandaag, Woensdag 21 Januari, de afgifte van uitvoermachtigingen voor ex port van boter naar België stopgezet. Prijs- schommelingen van de boter op de Neder landse markt maken deze k9rtstondige on derbreking van de export naar België van boter noodzakelijk, in verband met de voor België geldende regeling van de export prijs. „Verkeersrecht", juridisch maandblad be treffende het wegverkeer, uitgave van de A.N.W.B.. start wel op een bijzonder ge lukkige manier. Indien men op het ogen blik van verschijnen van dit blad critiek zou willen uitoefenen, dan kan men alleen zeggen, dat het wel eerder had kunnen komen, doch niet later. Wetgeving en ju risprudentie mogen dan op menig gebied op enige afstand van de practijk volgen, op het gebied van het verkeer heeft men toch wel sterk de indruk, dat die afstand zeer groot dreigt te worden. Dat er behoefte aan een dergeiyk blad bestond biykt o.a. uit de woorden „Ten Ge leide" die een ernstiger klank hebben dan de meeste van dergeiyke inleidingen. Zo schryft de minister van Justitie. L. A. Don ker. letteriyk: „Wanneer ik de cjjfers van de criminele politiële statistiek byvoorbeeld over het jaar 1951 bezie, dan biyken in dat jaar door de Ryks- en Gemeentepolitie te- ten in totaal ter zake van overtredingen De abnormaal grote investeringen, die na de oorlog wegens de vernielingen nodig waren en enerzijds vrijwel alle Europese spoorwegmaatschappijen in een ernstige verliesgevende toestand brachten, doch an derzijds een mogelijkheid schiepen tot mo dernisering in een onverwacht snel tempo, brachten de directies er al spoedig toe samenwerking op het gebied der research te zoeken en te bevorderen. Het ging er om, door internationale ordening van het tech nisch wetenschappelijk ontwikkelingswerk der bestaande researchinstituten sneller en goedkoper tot resultaten te komen en deze resultaten ook meer uniform voor alle maat- schappijen tegelijk te verkrijgen. Deze over wegingen leidden tot de oprichting bin nen de organisatie van de Internationale Unie van Spoorwegen van het Office de Recherches et d' Essais (O.R.E.) (bureau voor onderzoek en beproeving). De leiding werd opgedragen aan de Nederlandse Spoorwegen en het bureau werd eind 1950 te Utrecht ge vestigd. Lid van de O.R.E. zijn zestien ver schillende Europese spoorwegmaatschap pijen. Het O.R.E. wordt beheerd door een directiecomité, bestaande uit hoge vertegen woordigers der maatschappijen onder voor zitterschap van ir F. Q. den Hollander. Het dagelijks werk wordt verricht door een in ternationaal samengestelde staf van* inge nieurs met researchervaring. In 1951 waren dat een Engelsman, een Fransman en een Nederlander; in 1952 zijn er een Duitser en een Zweed bijgekomen. Op dit mojnent is men bezig, de staf uit te breiden met zes assistenten ingenieurs van diverse nationali teiten. Aan het O.R.E. is thans een twintig tal onderwerpen in behandeling gegeven. Deze liggen op de gebieden van bovenbouw, van bovenleidingsconstructies, seinwezen, tractiemiddelen, stroomafnemersconstructie, rijtuig- en wagenbouw en materiaalkeuring. Voor sommige dezer onderwerpen zorgt het O.R.E. Voor andere onderwerpen is het doelmatiger, de vakdeskundigen der diverse lenden zo nu en dan bijeen te roepen ter vorming van een comité van deskundigen. te zUn opgemaakt 810.252 procesien-verbaal.. Het leeuwenaandeel hiervan. n.l. 574.388, betreft overtredingen van Wegenverkeers wet- en reglement." De minister releveert in zUn inleiding het gemis aan algeibene bekendheid met de belangrijke procedures, die herhaaldelijk uit vrij eenvoudige overtredingen voortspruiten en hij ziet in „Verkeersrecht" een middel om deze leemte aan te vullen. De minister van Verkeer en Waterstaat spreekt „op zicht" een waarderend oordeel uit en in een ten dele geestig gesteld artikel bespreekt de secretaris-generaal van Verkeer en Water staat, mr D. G. W. Spitzen, verkeersrecht en spraakverwarring. De verdere inhoud van nummer 1 van de eerste jaargang bestaat uit, behalve de „ge- leidewoorden". een beschouwing van mr N J. Polak over het verdrag van Genève van 1949. een rubriek korte mededelingen, een rubriek rechtsvragen en een uitgebreide rubriek jurisprudentie met uitspraken van Hof, kantonrechter, rechtbank. Hoge Raad De redactie van „Verkeersrecht" wordt gevoerd door een redactie-commissie, waar in zitting hebben: mr B. J. Besier, advo caat-generaal rf)ij het Gerechtshof te Leeu warden; mr J. J. Bredius, ambtenaar van het openbaar ministerie bij de kantonge rechten in hete arrondissement Utrecht; mi J. M. Harmsen, juridisch adviseur van de A.N.W.B.; mr N. J. Polak, advocaat en pro cureur te Groningen; mr L. E H Rutten. raadsheer in het gerechtshof te 's Herto genbosch. Bovendien is pr een commissie van bijstand, waarvan o.a. deel uitmaken mr D. G. W Spitzen en mr' H. R. de Zaaijer. In een uiteenzetting van de doelstelling van het blad zegt de redactie, dat het niet in de bedoeling ligt. het gehele verkeer in de beschouwingen te betrekken. Niet ter sprake zal komen het recht betreffende de luchtvaart, de scheepvaart en het railver- voer, noch die administratiefrechtelijke kwesties, die betrekking hebben op het ver gunningenstelsel voor het vervoer van per sonen of goederen. Gedacht is aan di$ ci viele en strafrechterlijke kwesties, die rij- zen bij het gewone dagelijkss verkeer op de weg. Men wil de voorlichting geven met artikelen de redactie wekt al dadelijk op tot inzending daarvan! berichten over de rechtspraak, eventueel van annotaties voorzien, het beantwoorden van rechts vragen en het brengen van korte weten schappelijke, practische en actuele berich ten. P Maria 20 n Berwick on Tweed Mary Werd 20 v Holtenau Matthew 21 te Aberdeen Metrepole 21 v Guem Mld.land 20 v Grangemouth n Rott Mlea 23 te Galway verwacht Mirach N 20 v SaHI te Fedala Misionrl p 20 Terschelling n Assen* Myfem 20 v Temeuzen te Gent Nsrwsl 21 te Perth Nsutllna 20 v Waterford Nlsfsra 20 te Kopenhagen Nlenwehsven 20 v Hull n Duinkerken Nimrod 21 pass. Brunsbuttel Nosch p 21 K. St. Vincent n Bizerta Noord 20 v BUlingham n SheUhaven Noordstad 20 v Stettin te Grimsby Ocessn 19 te Antwerpen (repsratie) Olivier van Noort 20 te Cardiff Ooitereema 20 v Gothenburg n Har- Ungen Oranje 20 te Antwerpen Paima 20 te Brunsbuttel Pamlr 18 te Grangemouth Paramount 20 te Newcastle Pavonls 21 p Holtenau Pelikaan 21 te Lysekll Peter 20 v Granville n Bayonne Ponza 21 v d Tyne te Bilbao verw. Poortvliet 23 te Liverpool verwacht Prlnaes Wilhelmina p 18 Gibraltar Prior 19 v Par n Avonmouth Refuse 1. 19 v Londen n Goole Rema 21 v Southampton n Roscoff Renovatie 21 v Brugge n Goole Rika 21 v Londen n Rotterdam Rita p 21 Harlingen Robert f Rnja 90 -- r Ipswich n Wisbech rm v Rott te Kopenhagen Trompenbursh 20 te Oscarshamn Trudo K 17 te Coleraine Tuko 21 te immlngham Twee Gebroeders 21 te Nantes ver Van Brakel 20 te Newcastle Vecht 19 v Hamburg te Plymouth Venus 20 v Middiesbro n Norwich Vers 20 v Oslo te Harlingen Victory 20 n Hamburg Viking 20 v Gothenburg n Holyhead Vindicat Atque Polit 21 te Hartlepool verwacht Vlrgo 21 v Roscoff n Portsmouth Vivo 20 v Middiesbro n Ncwburgh Vlier 20 v Oporto te Lissabon Vrede 20 v Caen te Goole Vrouwepolder p 20 Ouessant Walcheren 20 te Antwerpen Walenburgh 22 te Casablanca vcrw Westermarkt p 20 de Casquets Westropa 20 v Strood n Londen Williclmine 20 v Brugge n Gebt Wllly 19 te Nantes v Preston Wolanda 20 v Heroen te Nystad Zeehond 20 v Duinkerken te Gent Zwaantiena 20 v Chatam n Bowcreek Zwartewater 20 v Kopenhagen n Kal- Rijnvaart LOBITH. 20 Jan. Gepass. met be stemming naai-; Rotterdam: H. Neuenburg 5, lenberger. H Neuenburg 18. Orth; Corry. De VrU, Alvracht 6. Kregtlng; M. Stlnnea 17, Laier. Bou< Ier. Hoo- gendoom: Wilhelm Tromberend. Meijer, Sibila, Hoenderop. Sancte Biting; Marm- ïomptoli Winschermann 53. Sehoffi Kroos. Alvracht 11. Welttai helm 198, Bussemer; Comp., Hammert Helena. Dg Graaf; W. v. Driel 72. Verweij. Westschiffahrt 8. Mullenholz. Vulcaan 72. Baak, Rhenus 90. Ex Ier: Ravonla, Vonk. Wilhelm Elise, Losken; Onderneming. Klos; Njord. Blom; Odin. Donkersloot; Arn hem, Moonen. En Avant, De Groot; Klalultja. Snijder; Urdard. Spiering. Shaekespeare. Van Scholl Baden 50. Nussbaum. Margriet. De Boom; Elnl. Lonsdorfer; Blfderdtjk. Van Scholl; Kundry. Ros; Madenaar, Scheuders, Velasquez, Bartels Amsterdam: Wijkdienst 31. De Boer Beeek en Bonk: Natrix. Bunnink Grauw: Corjo. Zimmerman Zaadam: Isata 5. Bokslag. Lobith Nelly. Eiko- lenstam Gravenhage: Jeane Schou ten. Amsterdam: Peko, Peters. Briel- le: Morgenster, Van Driek Amster dam: Wiljo. De Jong. Dordrecht: Val- bella. Rapin. Geldermalsen: Emanuel. Hazejager Venlo: Stientje. Dijkman Leerdam: Edelweiss 1. Melsen Lo bith: Sal land1. Van Veen Dordrecht: Lobith: Jan. Van Veen. Dordrecht: Neeltje, Ruitenberg Amsterdam: StomwUk.v Bennekom; Wijkdienst 6. Mouthaan Randwijk. Strijp. Case. Veenma; Wijkdienst 21..BuUs. WUk- dlenst 11. Bosman. Alphen a. d. Rijn: Arbeco. Smits. Delft: Juliana. Blauw Mllllngen: Nagold, De Geer. Wapenveld: Spera, Snijder. België: Mont Bazlllac. De RUk; Stella 1. De Koning; Express 47. v. d. Vlies; Vertrouwen. Wennekes; Brln- ners, De Gier; Shamrock. Minneboom. Fluviale II Bedet. Jacoba. v. d. Molen: Spes Salutes, v. d. Molen; Spes Salutes, v. d Molen;SHRDLUU Gerplo. Larqoij; Laufenburg. Schol ten; André: Koning de Gans: Arte misia, Schwarz; Safl. Jansen; Barres. Ostertag; Marig, Vranken, Theodorus Johan. Vos. Frontighac. Weiss, Fidu cie. v. d Veer: Risico. Dekker; Ever Ready. IJmker; Notre Dame Des Dunnes, Venneman; Nova Cura. Koning de Gans; Entreprise. Fokken*. Baden 339. Bochshow, Rheinfahrt 142. Greser; Variatie. Mannak; Rafale. De Kimpe; Llnge. Theenaert: AnnU, Thijsaen; St. Estephe. Haubrich. Oslo: Wlttektnd. Schonig Reglna Harpen 5 arz:^_Orar Nelly. EUkelenstam- Marthc. v d Heuvel. Marijke. Gcrrlts Onderne ming. Gerrits, Aurira Klop Dirk. Meiners. Leonardine IJzendoorn; Bruges Dooms; Meteore Buschgens Tramar. Spruyt. Palmyra. Fischer; Batavier De Korte, En Avant 17 v d Berg Honlel Kurler T Wickert. Thohaii Van Alen S G D 8 Klos- tef: Res Nova. v. d Wouden Anna. Bosman Mare. Henaan Grande Fa- mlle. .Kestermond, Thunngia, Maas- se n Cobag 13. Vlts. Sanar 105 Nuss baum Nledm-saksen 7. Knupper. Leuehtenburg 4. Urban Nussla I. Schwelkert. Johanna Cornelia. Meeuw sen WIvina Staes. M. Stinncs 102, Busch; Pirat. Helnrich. Wietze. Moh- ler Avontuur Ter Wee Gaillac De Boon T R.G 4 Heinz; Esso Dussel- dorf Wartenberg Vulcaan 43. Van Meggelen Vulcaan 23 Van Eljmeren; Kenia Van Ooijen Fanto 31. Taege; Esso Hannover. Flelje, Rheinpreusen 7 Erbar. Helnrich. Schepers Irma Marie. Bartels; Kathe, v d Wisl: Damco 96 Olieslagers. Westschiffahrt 20 Wenzel Augusta. Lang_ Moldau. Verschoof, H Stinncs 17 Schreuber; Michael Adolf Van Ooijen Liberty. Tillema Schouwen, v d Vlag. Rijns burg v d Schaft: Succes, Schuur; Res Nova. Zijlstra: Energie. Hart- mans; Rodort I Van 't Hoog Malta. Krijgsman; Overijsel De Boer. Zuid- Holland.- Cornet: Henje, Koopmans; Lek. Van Oosten Jupiter. Mucke; Oranje Nassau. Oudakker; Rhenus 88. Schonig: Spera Ter Wee. Lina. Jis- koot: Stad Weene Carpqntler; Ger- dlna I. Langenslag; Leja Pik; Deus Gerbernator De Boer; Roelie. Win kel- IJssel 6 Bijlandt; Luctor. Feenstra: Neska I. Rense; Farnsburg. Hartman; Rhenus 148 Tritsler: Arag 15 Blum. Straatsburg: Mare. Henzen: Tank- kahn 6. Fehrmann. Cassis Kuljpers. Scheldevaart HAN8WEERT. 20 Jan. voor 4 uur Gepasseerd met bestemming naar: Rotterdam: Nussla 3 Fabri: West- Friesland Lindhout: Internationaal. Veldman. Columbia, Maehielsen. Ri val Kamphuizen. Valkyrie Waarden- berg Animo. Foekens fiarma D® Bruyn: Famllietrouw Den Outer; Nema Hoogendoora m: Stad abu. Du....w»; Akkermans; Rival. Van Kaam Andel: Vertrouwen Kwantus. En schede: De Tijd zal 't Leren, Oomens. Hoek van Holland: Louise Van Peit- Schledam: Aletta. De Vrij Straatsburg: Chateau Lafite Senger. ""agher; Savg^ co 135 De Rooij; Damco 36. Van xel: Bourguignon. Baars. Internos. Pols: Festa. Lubbelinkhof: Dakota. Schot: C.FR. 523. Retbel; Glorlnde! Lotz: Hanseat 3. Morder^ Haringvliet, Keijzer.Drelmar v d. Bossche Jo hanna. Drost: Cecilia, v. d. Voorde; Couperin, Bruyn; Chateau Margaux. HOOG WATER 23 JANUARI Antwerpen Vlissingen Temeuzen Wemeldlnge Hansweert Zierikzee Brouwershaven Willemstad Hellevoetaluis Dordrecht Rotterdam Hoek van Holland Scheventngen IJmuiden Den Helder Kornwerderzand Harlingen Terschelling Zoutkamp Delfzijl ua.14 ii-w WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN De minste vaarwaterdiepten op da Gelderse IJssel zijn als volgt: Heveadorp-Amsterdam-RUnkaal 8 40; Amsterdam-RIjnkanaal-VreeswUk 2 70. De waterstanden zijn Rhelnfelden 2 06 1; Brelsach 150 -2 Straatsburg 2.10 +tf; Maxau 3.89 -1- Mannheim -4: Mainz 2 86 -8- Blngen 178 Caub 1.88 -11: Koblenz 2.08 -0: l 180 -8- Keulen 1 87 -4: Düssel- Huhrort 4 04 Wesel "21 f 1158 +15. Grave 5 02 +-14: 071 +7; Llth 005 +14. AMSTERDAM. AANGEK 20 JAN.: Radaunc. Dts. Hamburg, olie. St.h.. Gruno; Geschwlster Licbe. Dts. Duis burg, stg R.k Wagenborg; Prin- sengracht. Ned.. Mantyluoto. hout. Houtv., SpllethoffTim. Dts. Ham burg. schrpot, St.h.. Wambersie 21 JAN Plato. Ned Kopenhagen, «tg Ley.k VCK. Reg I. Dts, Emdcn. ledig Ertsk De Rietl Julia. Ned Velzen. Uzer, Zeeb k.. VCK. Oscar Borjesson. Zw Mclilla, erts, Coenh Muller; Lemsterkerk. Ned. R'dam. bijladen. Sum k„ Holl.-Afrika LUn; Frank Delmas. Fr.. W - Afrika, stg Coenh-, Nieuwe Rijnvaart Mij, Wes terdok. Ned.. Londen, stg.. St.h.. VERTROKKEN 20 JAN Memel. Dusseldorf. ingekl D. Slemerlng Dus- seldorf. ingekl Radaune. Monheim. olie; Gechwlster Liebe. Hamburg, stg. Ellinor. R'dam, rest Bittern. R dam. rest, Marshall, Hamburg, rest.. Ber- kelstroom. Huil. slg.; Amstelstroom, Londen, stukg 21 JAN Tim. Duisburg, schroot. Marlekerk. Hamburg, restant; In- grld. Mctzendorff Antwerpen, gerepa reerd Jelö. IJmuiden. stg.; Zaan. Rotterdam, ledig Ronnskar. Malmo. •tg'; Julia. Malmo. stg Bosehfon- teln. Z.-Afrika, stg. A churl. Bilbao. DELFZIJL. AANGEK. 19 JAN.: Vor- warts. (slbt). Dts. Cuxhaven, Wagen borg. 20 JAN Flora. Ned., Nakskov. Sirta, Wijnne en Barends. doorv.. arkab. Ned R dam. ledig. Wagen borg VERTROKKEN 20 JAN.; Banka. Gent. ledig. Geja, Stege, superfos faat. doorv Vorwarts. Brunsbul Koog. H Thyra. Deen. West Hartle- lencia. fruit, Koudijs, IJselh Ókca- noporos. Lib Rio Janeiro, erts. Hudig Veder Waalh F S Olympic Thun der. Hond Mena el Ahmadi, Vinke. Pernis BPM 11: Wearfield. Eng.. Swansea ledig. Hudig Sc Veder boel 7: Polluen Fin., Mantyluoto stg.. Bur ger. Lekh„ Taria. Ned Norrkoping. ledig, v Ommeren, boei 8; Gabian, Fr Goinfrevllle. Worms. Vlaardin- gen N M; Raunala. Zw, Narvik, erts. Rujs, Waalh. 96: Ostpreusen. Dts, Narvik, erts. Hudig en Veder, Waalh. Fr. Sw Renata. Dts. Naks kov. graan. Maurits. Dordrecht; Sc- gundo. Eng Huil. trailers. Braak man. Pr. Hendrikkade; Asynetl. Pan. Curacao, olie. Ruys. Pernis boeien: La Place. Eng., Norfolk, kolen. Invn- tra, Waalh. Fr. Sw Peter M., Eni. Stanlow. Olie, v Ommeren. Pernis BPM; Alfred. Dts. Hamburg, olie. Pakh. m.; Pemls boei R; Branden- steln. Dts. New York. stg., Wamber sie. Maash THB; Caltex Bangkok. Pan.. Sldon. olie, Pakh.m 2e Petr.. Pernis. Theano. Ned., terug v. proef tocht. Gusto. Schiedam: Olympic Star. Hond Mena el Ahmadi. olie. Vmke, Pemis BPM: Camarque, Ned., terug v. proeftocht. Wilton. Schiedam; Amrum. Dts. Hamburg. Pakh.ih.. Per nis boel S. R'DAM. VERTROKKEN 20 JAN.: Mlzar N Hamburg; Hidalgo. Hampton Roads; Tortugas, Oslo; Bree Helle. Jen; Melrose Abbey, Hull, Ehren- Bremen; Umatilla. Tripoii; Bata vier 1. Londen; Yngen. Norresundby. 21 JAN Marie Fr Yoerk. Zecbrug- ge: Acheres. Algiers, Veenenburgh. Middiesbro; Frisian Coast. Newcastle; Lavilla. Methil: Martini Newcastle; Nleuwland. Leith; Kebecka E. Ham burg Ida Pleter. WismaiKnudsho- ved Kopenhagen; Chlo^ Havre; Ve- DONDERDAG 52 JANUARI 195Ï GOUDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAGINA 3 (Van onze correspondent te Djakarta.) TJET LAATSTE MONUMENT, dat in Djakarta herinnert aan de koloniale geschiedenis. is bezig te verdwijnen. Het js het Van Heutz-monument, opgericht ter herinnering aan de pacificator van Atjeh, op het naar hem genoemde plein in Djakarta, dat nu Ta- man TJoet Moetla heet. Arbeiders van de dienst van openbare werken der gemeente Djakarta drijven thans de koevoeten in het hechte en massieve bouwwerk, dat dit gedenk teken vormt en dat ainds 23 Augustus 1932 het ganse plein domineert. Dr H. P. Berlage getuigde, toen hU in 1928 in het gemeentemuseum van Den Haag de maquette er van aanschouwde, dat „in heel Europa niet zo'n mooi monument staat". De beeltenis van Van Heut^ was reeds eerder van het monument verWljderd. Dat gebeurde tydens de Japanse bezetting van Indonesië, toen oqk andere beelden, aan het Nederlandse bestuur herinnerende, afge broken werden, zoals: het monument voor Jan Pieterszoon Coen (dat voor het depar tement van financiën stond), de steen voor Pleter Elberveldt (aan de Jacatraweg). en de Nederlandse leeuw (die zich op het Waterlooplein bevond). Geen dezer beel den is ooit teruggevonden. Het verhaal wil. dat zij ergens op de bodem van de Javazee li8Na"de «ouvereiniteitsoverdracht. toen vrij wel alle wegen en itraten nteuwe namen kregen li de. bU alle oud-Batavianen be kende Amsterdamse poort In de benedenstad om t wals het heette - verkeerstech- nischè redenen gesloopt. Thans valt dus ook het Van Heutzmonument (dat de Japanse bezetting overleefde, vermoedelijk omdat het zo hecht en solide was. dat aioping te veel zou kosten), aan de mokeF van de slo pers ten offer. Wy vernamen echter, dat men iml trach ten. de drie beeldengroepen in reliëf van de beeldhouwer H. A. van Eysden. die het t monument In samenwerking met architect Dudok van Heel echiep. In tact te houden. Het son de bedoeling zyn. deze In een mu seum te plaatsen als representanten uit een voorbye periode van Indonesië'! geschie denis. Het voormalige Van Heutzplein. waar nu de deserteur Prinsen, die over de toelating of uitwijking van zijn vroegere wapen broeders moet adviseren, van zijn bureau op, uitkijkt, zal straks een geheel ander aanzien hebben als het monument is ver dwenen en in plaats daarvan een grasgazon Is gekomen. Van een plan van het gemeen tebestuur om op deze plaats een Indonesisch monument op te richten, heeft men afge zien. Intussen zal menigeen de verdwijning van het gedenkteken met een traan in het oog aanschouwen, de een omdat zijn cul tuur-technisch hart er door getroffen wordt, vele tientallen anderen, namelijk een grote groep dakloze bedelaars, omdat zij in' de schaduw van het machtige steencomplex hun bivak hadden opgeslagen, beschut te gen zon en regen! Ettelijke keren heeft de politie hen er vandaan gejaagd, maar even zovele malen kwamen zij weer terug, want velen hadden er zelfs hun permanent ver blijf idgericht, onder de rook zogezegd van het bureau voor huisvesting. Het Van Heutzmonument. het laatste ge denkteken In Djakarta, dat herinnert aan het Nederlandse bestuur, is onder slopers handen gekomen. WAARDE I. Eisenhower is president en de firma, die destijds het meubilair heeft verhuurd aan zijn ver kiezing shoofd- ktoartier (Hotel 'Commodore), is bezig* dit meubilair, als aandenken aan de ver kiezingsstrijd, tegen fancy-prijzen van de hand te doen. Een reclamebureau heeft voor het bureau, waaraan Eisenhower heeft gezeten, f 1200 betaald. Het is een gewoon houten tweedehands bureau. WAARDE II. Truman is president-d/ en een boekhandelaar te Washington heeft het over hem handelende boek „Mister President" op-de-dag-zelf afgeprijsd van vijf tot twee dollar. Het is nag altijd het zelfde boek over dezelfde man, die een grote rol in de geschiedenis van onze dagen heeft gespeeld. WAARDE III. En een oud dametfe uit een dorp in het Zuiden, dat weken van tevoren een hotelkamer in een Washing- tons hotel had besproken, omdat zij voor ze dood ging toch wilde gezien hebben hoe Eisenhower werd geïnstal leerd, protesteerde heftig toen de huis knecht van het hotel haar met haar koffers een klein vertrekje binnenlood ste, „Wat?!" riep ze, „moet ik zes dollar betalen voor zo'n hokje met een opklap- bed?" „Pardon mevrouw", zei de huisknecht, „dit is de lift." SLECHT KLIMAAT. Sinds 1948 heeft de Russische pers (zonder veel verhelde rend commentaar) de dood bekendge maakt van minstens 34 maarschalken en generaals en van vijf admiraals. Zij wa ren allemaal omstreeks vijftig jaar of jonger één was er bij van 36 jaar. De vrede schijnt in Rusland voor militairen een slecht klimaat te zijn. O MACARONI. Twee duizend jaar geleden vervaardigden de Chinezen ai macaroni. Zeelui namen het recept mee naar Europa en bij de Italianen sloeg het het meest in. In de 14de eeuw maakten zij al een macaroni, die in de hete be schaafde wereld beroemd toas. In Frank rijk was macaroni in de lSde eeuw een deftige mode. En Tass heeft thans be kendgemaakt. dat de Russen de maca roni het eerst hebben uitgedacht en ge proefd. Een nieuwe triomf toegevoegd aan de uitvinding vat^ de penicilline/ SUCCJES. Er is gefloten in het Thé&tre de I'Empire te Parijs, waar het London Festival Ballet optreedt. Dat gefluit gold een reclameplaatje, dat in de pauze werd vertêond met: „Te huur appartementen met één of twee slaapkamers van 700.000 francs per maand af." FAMILIE. In Avignon werd een landlo per ingerekend, die voor het proces verbaal opgaf te zijn: Amordios van Bourbon, prins van Castilië. Toen de gendarme met de ogen khipperde. zei hij er ter verduidelijking bij: „Neef van de Mountbattens en dus van de Engelse koningin. Maar" voegde hij er beschei den aan toe, „van haar dus maar een aangetrouwde neef". De papieren, die hij liet zien, zijn naar Parijs opgezonden. De man is tegen het eind van de oorlog in Italië uit een gebombardeerd huis gered en daarna aan het zwerven gesla gen. VLUG, VEILIG. GOEDKOOP. In het Engelse Bath arriveerde Dinsdag een zwaan op het dak van de trein Bristol— Weymouth. Hij stapte af en vestigde zich in het riviertje de Avon, achter het station. "Ï7reemde nacht meegemaakt. Op het uur van de dag ja. eerlijk, het was nog dag dat ik anders de stappertjes uittrek, stapte ik het Pavilloen van de Apollohal in Amsterdam bjpnen. Zaten enige heren aan een lange tafel, die mij ongeïnteresseerd aankeken je ziet er uit als oen rallyrij der of niet en kwam een ober langzaam naar me toe. die vroeg: „En meneer..^..?" Zo echt op de toon van „man. wat k»om je hier in vredesnaam doen, als je in een stad ala Amsterdam bent, waarenfin." Geef me maar een kopje koffie, zei Ik Hij knikte Dat ken-u krijge, meneer. Hij draaide zich om, wilde weglopen, maar aan de ma nier waarmee zag ik, dat hij dacht: „sal lk het hem maar segge. het is ten slotte ook een mins En hij deed het ook. Assik u frage mag, meneer, kom u voor de rellie Een tamelijk vreemde vraag aan iemand die er helemaal voor naar Amsterdam ge komen Is, op het uur van de dag. dat hij graag z'n stappertjes uittrekt. Maar goed, het was een vraag en ik antwoordde: Ja. Hoezo Dan ben u rijkelijk froeg. meneer, zei de ober. „De eerste worde hier pas om één uur ferwacht O." zei ik, al was dat dan ook niet ori gineel. Engels flegma ZO begon het en het was eerlijk geen opwekkend begin. Ik troostte me nog met de gedachte van ..nou ja, d'r zal er wel één eerder binnenkomen, bijvoorbeeld me neer VerikammenVerkeulen, die er graag een paar strafpunten voor over heeft om als eerste rallyrijder In Amsterdam door de journalisten geïnterviewd te worden want de eersten krijgen altijd de mooiste stukjes in de krant maar wie er binnen kwam. geen meneer Verkammen—Verkeu len. Wel een lieve zus. die pakjes chocolade ging klaarleggen voor de rallyrijders en officials van de KNAC met oranje sjerpen om de arm. maar die konden me niets ver tellen. Om kwart over twaalf een sidde ring door het Paviljoen, toen twee heren binnenschoven met houtje-touwtje jassen, stoppelbaarden en een diepe slaap in d'r ogen. We maakten ons blij met een dode mus. went deze heren kwamen wel uit een auto. doch waren Engelse collega's, die het rallyleger vooruit waren gereden. Pas om tien minuten voor één stapte mister Walton met z'n co-équipier binnen om als eerste rallyrijder het bewijs te tonen dat de rally niet als de voetbalcompetitie van jongstle den Zondag was gesneuveld. Hij was de eerste Engelsman, die z'n handtekening zette en aan de verzamelde wereldpers, die hem en z'n co-équipier bestormde, vertelde dat hij niets had meegemaakt. Er zouden nog vele. vele pngelsen volgen Engelsen met en zonder snorren. Engelaen met Mon- tyjassen en vreemde wollen petjes op het hoofd en Engelsen met overalls en vuile handen, die zo uit een autofabriek konden zijn weggelopen, maar allemaal met de ge zonde blos op de wangen van mensen, die een prettige autorit achter de rug hadden. Ham and eggs en erwtensoep en biefstuk ken met brood, die door de kellners met gezwinde spoed uit de keuken werden ge toverd. maar geen verhalen. De intocht van het Glasgowleger. waaraan maar geen einde scheen te komen, dreigde een beetje eentonig te verlopen, toen drie vlotte jongedames In het blauw picturaal althans voor wat afwisseling zorgden. De „blauw- vosjes" brachten ook wel geen story binnen, maar zij gaven de langzaam maar zéker wanhopig wordende fotografen althans de kans om met een lief plaatje thuis te komen. De journalisten gingen uit balorig heid ook maar aan de ham and egge en de biefstukken. (Advertentie) f als Uw stofwisseling in I ordeV' Niets beter dan] XA tic as anders dan anders. Het zal «ta- tlstisch wel te verdedigen zijn dat er anderhalf uur lang alleen maar Glasgow- rijders mochten binnenkomen, wij hebben het Apollo paviljoen anders meegemaakt. Wij verlangdep naar Greetje Molander, naar onze eigen Maus, in de wandeling „Gatje" genoemd, wij wilden wel eens met onze eigen ogen zien hoe Comte Einsledel en Prinz von Preussen waren wij wilden uit de mond van de Amsterdamse taxi chauffeur Hans de Rijk horen, waarom Hapnie Termeulen niet met hem mee was gereden en wat er eigenlijk in Zwitserland was gebeurd, waar hij na een aanrijding zou zijn doorgereden en slechts door 'n borgstel ling uit handen van de politie, die hem later had achterhaald, was gered. We hebben het tot vier uur kunnen rekken, omdat we tenminste één Nederlander, de heer Proos Hoogendijk uit Amsterdam, die In Stock holm was gestart, wilden horen vertellen, dat hij de eerste vier honderd kilometer door Zweden had geschaatst. Op Greetje Molander behoefden we niet te wachten, want haar auto was in Hengelo in de soep gedraaid en voordat Maus binnenkwam, zouden de hanen wel kraaien. Om van de Prinz von Preussen maar niet te spreken. Een vreemde hqcht. Coremans stelt voorwarden De achtste kamer van de civiele recht bank te Brussel heeft besloten, het proces Van Beuningen—prof. dr Coremans uit te stellen en te behandelen op 20. 21 en 27 Mei. Als motivering voor dit uitstel werd door de rechter opgegeven, dat hyielf en de advocaten van prof. Coremans nog niet het dossier van de heer Van Beuningen hebben ontvangen. Prof. dr Coremans vertrekt op 25 Fe bruari naar de Verenigde Staten, waar hij gedurende een tweetal maanden te New York lezingen zal houden. In tegenstelling tot hetgeen aanvankelijk werd vermeld, zullen tijdens het proces in Mei toch enkele getuigen worden gehoord. Prof. Coremans is. indien de rechter hierom mocht verzoeken, bereid het "Laatste Avondmaal", dat door hem in 1949 te Nice zou zijn gevonden, tér beschikking te stel len om dit te laten vergelijken met het „Laatste Avondmaal", dat in het bezit Is van de heer Van Beuningen. Voorwaarde hier toe is echter, dat het doek van de heer Van Beuningen in de staat wordt terug gebracht, waarin dit verkeerde tijdens het proces-Van Meegeren. Hiervoor zouden dan alle vernissen en overschilderingen van het doek verwijderd moeten worden, die hierop door de Belgische restaurateur Jean Decoen werden aangebracht. Dit zou volgens prof. Coremans in een uur tijds kunnen gebeuren. techniek en Iets minder op zyn vecht lust had vertrouwd, was't Dinsdagavond in de Rlvièra-hal weer een „all out" overwin ning op België geworden. Die bokaers van ons. ze lappen het 'em toch maar. Komt er weer een zending Vlamingen of Walen en dan is er net één. Martina, die een troost- prysje mee terug kr(fgt. En laat die Mar tina nou nog meer Italiaan dan Belg zyn De bokser met de fraaie stijl. Zo herinner den we ons Martina van de Haagse weiter- competitie. Ik weet niet wat ze er in Bel gië mee gedaan hebben, maar er was niet veel meer van over. Hakken, slaan met de „backhand", slaan met de open handschoen zodat de leeuwen er wakker varv schrok ken hij had het alles op z'n programma. Jammer genoeg bokste Frits van Kempen ook niet foutloos. Veel meer dan de ene keer waarvoor Sanders hem heeft ge waarschuwd hebben we z'n handschoe nen in neergaande richting zien gaan. Het is een oude kwaal van Frits, waarin hij steeds als z'n temperament het wint van z'n verstand weer vervalt. Hij heeft er gisteravond de overwinning mee verspeeld. Ik hoorde, dat Frits revanche heeft ge vraagd. Maar dan één die klinkt als een klok. De rest van de stal Hulzenaar Ijeeft het niet moeilijk gehad Ik weet niet precies wat Cyrlel Alex in z'n eigen land waard is, voor Leen Jansen was hij slechte „een densoep". In de tweede ronde hees hij dan Wegens overtreding vsn de Loterywet heeft de officier van Justitie bü de recht bank te Amsterdam, mr G. R. Nube. gis teren tegen de directeur F. W. L. van een confectle-industrie te Amaterdam bevesti ging van het vonnis van de kantonrecnier 100 boete geëist. In Augustus van het vorige jaar hod de directeur een reolame-octie op touw gezet, waarbij men voor vijf gulden een ««enjas kon kopen. HIJ ging als volgt te werk. Er waa een groot aantal waardebonnen van 5 verspreid. De ontvanger ven zo n doti moest 20 op rekening van de N.V_ stor ten en ontving daarvoor vier waardeDon- ne*. die hij aan vier personen moest ver kopen. Elk van dit viertal moest op zijn beurt eveneens 20 storten en zodra dit was geschied ontving de eerste persoon een re genjas. Zo zou dit zyn voortgegaan.( L»e politie greep echter in en de reclame-actie werd stop gezet. De officier zei. dat de deelnemers op ae geboden kansen geen overwegende invloed konden uitoefenen. HU acht overtredtns (Advertentie) maakt Uw keel droog en effent de weg voor verkoudheden. Verzacht en maak Uw keel vochtig met van de Loterijwet bewezen. „Telkens zijn er mensen, die op deze vernuftige wijze trachten aan de kost te konven en het pu bliek loopt er in", aldus de officier in zijn requisitoir. De verdediger, die op juridische grondeéi tot vrijspraak concludeerde, zei. dat in het Zuiden van het land nog steeds een soort- gelijke actie aan de gang is met jenever. Uitspraak op 4 Februari. ook maar wyselijk de witte vlag. Weer een Belgische scalp aan de gordel van Leen. Baby de Voogd had ditmaal de reus van België als tegenstander, want Jules Scohy stak nog een hoofd boven hem uit. De reus plaagde Baby wel met z'n lange armen, maar hy deed hem niet echt pyn. In de tweede ronde gebeurde er iets merkwaar des Een linkse van Baby miste, maar met echte domme reuzenkracht stortte Jules zich op de rechtse van Baby. En daar lag de reus van België. Alice in dromenland.. Zo knock out ate een scholletje. Met de amateurs was het al niet veel beter dan met de profs. René de Groot mocht even in de tweede ronde, toen hy Jo Mohr aantikte de illusie van een over winning hebben gehad, nog geen minuut later was het by het Belgje „hands up" en een nachtmerrie van verschrikkelijk harde klappen. Jan den Haan heeft het met een puntenoverwinning gedaan, maar daar was dan ook geen speld tussen te krygen. (Van één onzer verslaggevers) Onze Luchtmacht is vrouwelijk personeel aan het werven. Wij kennen het reeds bij leger en marine. Sinds Juli hebben vrouwen hun intrede gedaan bij ons derde en zeker niet onbelangrijkste wapen. Vooral de laatste oorlog heeft bewezen, dèt de vrouw in de strijdkrachten, zij het dan op een post voor noncombattanten, zeker niet de mindere van de man behoeft te zijn. zelfs ift bijzondere functies het sterke geslacht overvleugelt. De vrouw heeft bewezen in vele opzichten accurater en vlugger te zijn en meer uithoudingsvermogen te bezitten. Dat weet men zeker bij de luchtmachten van de geallieerden, die daar grote ervaring mee hebben opgedaan. En zo is het dan gekomen tot het besluit, dat ook onze Luchtmacht voor zekere functies vrouwelijk personeel gaat aanwerven en opleiden. Voorlopig zullen 800 vrouwen in vast verband worden opgenomen en 800 in reserveverband. Dat zijn de Milva's. verrichten dan mannen, waarbij ook niet uit het oog mag worden verloren, dat hun werk weer mannen vrymaakte voor andere belangrijke functies. worden ingedeeld by het Commando Luchtverdediging, zo belangrijk voor onze defensie. Zonder een goed functionnerend luchtverdedigingsapparaat zou ons land in tijd vön oorlog weerloos zijn. zouden de burgerbevolking, industriecentra en ver keersknooppunten onbeschermd liggen. Bij de luchtverdedig/ng, kunnen vrouwen niet wérden gemist. In Engeland heeft gedu rende de laatste oorlog het vrouwenhulp corps van de R.A.F., de z.g. ^W.A.A.F., het land onschatbare diensten bewezen. Het is bekend, dat bij het in kaart brengen van de vliegtuigen in het luchtruim boven het land, het z.g. plotten, vrouwen op uiterst rustige en accurate wijze niet minder dan 18 tot 20 plots per minuut konden uitvoeren, tegen mannen slechts 11 plots. Maar ook op de verkeerstoren, aan de radar en by het af weergeschut hebben zy bewezen verschei dene diensten vlugger en beter te kunnen Daar ligt de Belgische reus Jules Scohy De Westduitse minister van financiën, Sehlffer, heeft bekend gemaakt, dat de Bondsregering besloten heeft met ingang van 1 April de loonbelasting en de inkom stenbelasting met 15 pet te verlagen. Dese belastingverlaging betekent, dat de achal- klat der Bondsregering Jaariyks ongeveer 1-2 milliard DM minder sal ontvangen nit hoofde van de loon- en inkomatenbelasting. De regering verwacht echter, dat dese da ling ssl worden geeompenseerd door de ho- gory belastingontvangsten, dio het gevolg sullen tfjn van de atyglng der productie en de toeneming der werkgelegenheid ln Weat- Duitsland. Van het ministerie van financiën werd nog vernomen, dat het nieuwe belastingta rief van dien aard zal zUn, dat de prestatie weer zal worden beloond. De grootste be lastingverlichtingen hebben de middengroe pen te verwachten. Het maximum tarief der inkomstenbelasting zal worden verlaagd van 80 tot 70 pet. De Westduitse regering verwacht, dat de belastingverlichtingen een aanzienhjke toe neming van de bedryvigheid op alle gebie den van het economische leven tot resultaat zullen hebben. In 1955 hoopt de regering de zgn. „grote belastinghervorming", waaraan reeds lange tijd gewerkt wordt, te kunnen verwezenlijken. Die damestassen toch! EISENHOWERS eerste rede als president van de Verenigde Staten heeft eindelijk iets geopenbaard van de grondbeginselen, die voor de komende vier jaren de politieke koers van de Verenigde Staten zullen be palen. Met groeiend ongeduld heeft de we reld de dag van gisteren verbeid, met on geduld en men mag wel zeggen met een zekere onrust. Want de verandering van regiem in de Verenigde Staten hield onmis kenbaar een afkeuring in van de in de na oorlogse jaren door de regering-Truman gevolgde (buitenlandse) politiek en het ligt dus voor de hand. dat men van de nieuwe republikeinse regering een principiële koerswijziging verwacht. Die afkeuring van het beleid van de democratische regering sproot voornamelijk (en misschien zelfs wel uitsluitead voorts uit f het onloochenbare feit, dat zij er niet in geslaagd is de grote problemen waarmee de wereld in onze da- s gen te worstelen heeft, nader tot hun op lossing te brengen. Of het redeiyk is het voortbestaan van de internationale span ning aan de regering-Trumqji te wyten is een andere zaak! De ontwikkeling van de politieke wereldgeschiedenis wordt niet al leen door Washington bepaald. Wanneer de Russen volharden in hun afwyzende hou ding, zal geen enkele Amerikaanse rege ring. ook niet die van Eisenhower, in staat zyn de wereld de rust te schenken, die zy zo zeer behoeft. Eisenhower echter heeft nu eenmaal zyn verkiezing te danken aan de ontevreden heid van het Amerikaanse volk over de gang van zaken ln de wereld en men ver wacht van hem. dat hy het roer radicaal om zal gooien en spoedig resultaten zal boeken op alle punten waar Truman gefaald heeft, in het byzonder en ln de eerste plaats ten aanzien van de oorlog ln het Verre Oosten. Het lag dus voor de hand te verwachten, dat de Verenigde Staten in de onmiddeliyke toekomst een aanmerkeiyk forser politiek zullen gaan voeren dan in de laatste jaren het geval Is geweest. En een „forser" poli tiek is in deze nerveuze tyd niet van ge vaar ontbloot! Dat had je niet gedacht pappie, dat ik Jiu Jitsu heb geleerd! bükeinen tijdens de verkiezingscampagne werden gebezigd. Is deze rede opmerkelijk gematigd De nieuwe regering wyst de po litiek van „sussen" onherroepelijk af; zy zal geen onterende compromissen aangaan, dus geen politiek van vrede-tot-elke-prlls voeren, zy stelt zich op het standpunt, dat de beste garantie voor de wereldvrede be staat in een onaantastbaar sterk defensie apparaat en een politiek van nauwe mili taire. en economische samenwerking tussen alle vrije landen. Tegeiykertyd echter ver klaarde Eisenhower te allen .tyde bereid te zyn tot onderhandelen met „iedereen" teneinde de spanning in de wereld op te hef fen en een drastische beperking van de be wapening mogelijk te maken Aan de Euro pese landen werd voortzetting van de milll- taire en economische hulp toegezegd en voorts beloofde de president, dat de Ver enigde Staten hun po gingen om de Ver. Naties tot een doelmatig instrument in dienst van de vrede te maken, nooit zullen opgeven. Geen woord in de rede van Elsenhower over eventuele plannen tot het met dras tische militaire middelen forceren van de toestand in het Verre Oosten, geen woord ook over het „politieke offensief" ter be- vryding van de onderdrukte volken achter het ijzeren gordijn, waarop door de nieuwe minister van buitenlandse zaken. Foster Dulles, is gezinspeeld. Mag men de rede van Eisenhower inderdaad als een voorlopige regeringsverklaring beschouwen, dan moet constateren, dat de Verenigde Staten een krachtige houding, wars van compro missen. zullen aannemen tegenover het communisme, maar dat de nieuwe regering geenszins geneigd is tot onbeheerste stap pen en voorts dat zU het isolationisme af- wyst. Alles bijeen genomen, mag men dua verwachten dat de republikeinse regering de buitenlandse politiek van haar voorgang ster voorlopig in grote lynen zal biyven volgen, al moet men er rekening mee hou den dat de ..businessmen", waaruit de nieu we regering is samengesteld, weieens for ser middelen zullen aanwenden om hun denkbeelden door te dryven (ook ten op zichte van de Europese aangelegenheden!) dan hun voorgangers plachten te doen. In het algemeen echter is er. na kennisneming van Eisenhowers rede. geen aanleiding om ln de naaste toekomst grote veranderingen Haar werk Zoals gezegd zullen de Milva's worden in geschakeld by het Commando Lucht verdediging. bij de gevechtsleidingscentri, de navigatiestations en bij het Korps Luchte wachtdienst Een vaste kern (volledige bet trekking) zal men moeten hebben van 800 vrouwen, die een belangryke operationele taak krUgen. Zij toch zullen moeten optre den als officter-gevechtsleider en zeifata ndig de binnengekomen gegevens moeten kunnen sorteren en coördineren zy moeten ook kunnen optreden als hoofd van een mel dingssysteem. Hun werk zal voornamelijk liggen in de operatlonsroom. de rüimte waarin op een grote tafel in beeld wordt gebracht naar aanleiding van de binnenge komen berichten, wat zich op een gegeven moment in het luchtruim afspeelt. Zij zullen op elk moment in kaart brengen waar de binnenvliegende vijandeiyke vliegtuigen zich bevinden, hoe hun koers en wat hun hoogte is. zodat men precies weet waarheen vfrij onze eigen vliegtuigen (de jagers) moeten zenden om de vijand te lijf te gaan. De Reserve-Milva's zullen, zoals gezegd, by het Korps Luchtwachtdienst werken, de obser vatiecentra. die voornBmeiyk de laagvlie- gende vliegtuigen, die niet door de radar kunnen worden waargenomen, zullen rap porteren. (Naast verscheidene officietafunc- ties zullen in de lagere rangen nog functies zyn te vervullen van radarbedierier, telefo niste, telexiste, onderofficier-gevechtsleider, schryver e.d- De opleiding T"\e opleiding voor de Milva's, die In vijf onderafdelingen worden ondergebracht, n.l. luchtmacht, geneeskundige dienst, admi nistratieve dienst, luchtdoelartillerie en ver bindingsdienst. begint met een basisoplei ding voor soldaat van ongeveer zeven weken, gepaard aan een eventuele vakoplei ding. Een verkorte onderofficiersopleiding duurt acht weken, voor radarbediener zes weken, assistent-gevechtsleider vier maan den en sergeant-majoor-administrateur negen maanden. De soldaten verbinden zich voor twee jaar, telkens stilzwijgend verlengd mët een jaar De toelatingseisen zijn- voor radar en functies waaraan geen rang ver bonden is ULO voor onderofficieren MULO of 3 jaar HBS. voor officieren 5 jaar. HBS-A voor het Korps Luchtwachtdienst en 5 jaar HBS-B voor operationele functies (leeftyd van 18 tot 35 jaar) Officieren moeten ten minste 24 Jaar zijn. Vanzelfsprekend ge schiedt de legering volkomen gescheiden van andere onderdelen en wordt voor recreatie en ontspanning gezorgd De Mil va's genieten een salaris naar gelang hun rang en de Reserve-Milva's krygen een ver goeding voor elke oefenavond en oefendag. Kleding wordt van Rykswege verstrekt. WANNEER men de Inaugurele rede van de nieuwe president als een samenvat ting van zyn politieke „vaarplan" mag be schouwen. dan is de eerste reactie die men krygt by kennisneming van dit staatsstuk. een gevoel van opluchting Vergeleken bij in de Amerikaanse politiek ten aanzien van de termen en argumenten, die door de repu- I Europa te verwachte Met grote voldoening kan worden gecon stateerd. zo schryft dr G Wagenaar. direc teur van de provinciale gezondheidsdienst voor dieren in Zeeland. In zyn jaarverslag, dat er dit jaar door de veehouders op volle kracht aan het plan van de tuberculosebe strijding ls gewerkt. Over de gehele Unie is meer bereikt dan volgens het plan kon worden verwacht. Hetfcjantal reageerders gedurende het winteronderzoek. zo vermeldt het jaarver slag. was belangryk minder dan het jaar tevoren Het aantal vrije bedryven was per 1 November gestegen tot bijna 94 Ook te men in het afgelopen boekjaar begonnen met een georganiseerde abortusbestrijding. Een lelijk ding in Zeeland ls de vogel- tuberculose die zo langzamerhand een pro bleem is geworden. Van de 307 kippen die wérden onderzocht bleken er 83 tuberculose te hebben. Het percentage la dus belang rijk hoger dan in welke provincie van ons land ook. Dr Wagenaar komt tot de con clusie. dat het noodzakelijk is dat de vee houders er toe overgaan hun kippen op te hokken. In de zomermaanden zijn dan de weiden voor infecties gevrUwaard en in de wintermaanden is de besmetting van de mangels en het stro uitgesloten Over het algemeen verdient het aanbeveling, dat het kippen hpuden op wat modemei leest wordt geschoeid.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4