Beroemde schilderijen
bruikleen aan Gouda
Van Heutz-monument wordt gesloopt
SPORTPRAET van ERIC
P
Werf Jan Smit Czn onderging
een ware metamorphose
Milva's zullen belangrijk werk
verrichten
Eisenhower in het Witte Huis
sgjasgs.
VOORBEELD van industrialisatie
Te Alblasserdam werd een mooi stuk
scheepsbouwgeschiedenis geschreven
Ondernemingsgeest van
SUHEEPVAARTNIEUWS
grote allure
Geldomzetten detailhandel in Nov.
niet onverdeeld gunstig
Lagere prijzen duurzame
Hl
Uitbreiding museum
zal spoedig nodig zijn
verbruiksgoederen
„Verkeersrecht" licht voor omtrent
recht en wegverkeer
Juridisch maandblad
van de A.N.W.B.
O.R.E.: research voor de spoorwegen
in Europees verband
ssï?,ïvDasss'
5CHE
Japanners begonnen met afbraak
Zonder gekheid....
Eric bij de Rally t
IN HET HOLST VAN DE NACHT
BIJ DE RIJDERS IN AMSTERDAM
Afleé gaat beter
H"
Uitstel in proces
Van Beuningen
Verkoopactie volgens het systeem
van kettingbrieven in het geding
Boete geëist
Scherpe Wind
VICKS bSnIons
DE VROUW IN DE LUCHTMACHT
Belangrijke belastingverlaging
in West-Duitsland
Prestaties worden
weer beloond
IN HET BRANDPUNT
Veel kippen in Zeeland
lijden aan t.b.c
Egbert Wagenborg 20 v Montrose n
Algiers
Eraergo 20 v Renders te Karlshamn
Erebus 20 n Goole
Fedala 21 te Avonmouth
Feted* 21 v Swansea n Bayonne
Flducia 21 te Boston verwacht
Fivel 20 v Stettin n Yarmouth
Frem 21 p Brunsbuttel
Frema 20 te Londen v Lelth
Frlsla 21 v Tanger te Berre
Gaasterland 21 te Goole
Geert Bodcwes p 21 Ouessant
Gerd 18 v Exeter n Blidport
Gruno 20 v Brunsbuttel
Harm 20 te Duinkerken v Hamburg
llartel 21 v Hamburg te Antw. verw.
Hast 3 20 v Hull n Parijs
Havik 21 v Grena
Hebe Nobel 20 v Londen n Brussel
Helvetia 19 v Par n Gluckstad
Henry Denny p 18 Lizard n Londen
Hertha 21 te Antwerpen
Hinde 20 te Immlngham
Hofluan 20 v Swansea te Brest
Hondsbosch 19 v Zaandam te Londen
Hoogeland 20 te Malmo
Hoogezand 20 v Calais n Goole
Hoop op Zegen 20 v Aarhus p Hol-
tenau
Horst 30 v Hamburg te Hull
Ida Jacoba 20 v Boston n Sunderland
Import p 20 Ouessant n Lissabon
Ingeborg 20 te Frederikstad
Irene S 21 te Grangemouth
Iris 20 v Aberdeen n Belfast
Jaga Oderute-HuU p 21 Kiel
Jan 21 v Gent te Nykoblng
Java 20 v Helden n Porsgruni»
Johnny 21 v Rouaan te Preston verW
Josien 20 v Amsterdam te Gdynia
Jutland 20 v Le Legue n Bilbao
Kemphaan 21 v Londen n Rotterdam
Kenltra 20 v Bilbao te Fedala
Kitty 20 v ZwUndrecht te Stralsund
Koningshaven p 20 Finisterre
Lacra 20 v Yarmouth n Kings Lynn
Leemans p 21 Terschelling
Lsny 20 v St. Nazalre te Hull
Leuvehsven 20 te Gothenburg
Llbelle 21 v Mtddlesbro te Aberdeen
Lies 20 v Rouaan n Gars ton
Lmlfjord 20 te Svendborg
Looiersgracht 19 v Gent n Caen
Lugano 18 v Liverpool te Belfast
Lydla 20 v Swansea n Sables d Olonne
Lynbaansgrscht 21 v Mantyluoto n
Rotterdam
Marcella 21 te Grangemouth
nciKVR *k w run «u
Hera 21 v Balboa te Buena Ventura
Hercules 20 v Heraklion n Malta
Hermes 20 op 220 m NW Finisterre
Hestia 20 op 230 m ONO Azoren
Hydra 20 v C TruJUlO n Guanta
Ilias p 20 Gibraltar
Ilos 20 dw. San Salvador n Cap Hal-
tien
Japara (KPM). 21 to Cape Sint
Jaques
Kallanget 18 v Penang n Singapore
Kertoseno 21 v Madras te Chains
Kleldrecht 22 te Aden v Suez n Aden
Lekkerkerk 21 v KaradU n Bombay
Limburg 21 v New York te Port Said
Llndekerk 21 nog te Basrah
Loosdrecht 21 v Rott te Hamburg
Maas 21 178 m W Kp Matapan van
R'dam n Piraeus
Madoera 21 930 m ZtO Kp Guardafui
v Colombo n Port Said
Manto 20 v Lismassol n Famagusta
Meerkerk p 20 Minikoy uitreis
Mentor p 20 Kaap St Vincent
Mertvede 20 op 860 m WZW Azoren
Mlnjak 22 te Soerabaja v Poaao n Su-
Molenkerk 20 45 m NW K. Colombino
Nero Qporto-Antw p 21 Ouesiant
Nigerstfoom 21 v Rott te Hamburg
Noord wyk 20 v New Orleans n Santa
Lucia
O-eron 20 op 1120 m WZW Azoren
Oranjefontein 21 geankerd rede Vlls-
singen voor mist
Overyssel 21 te Rotterdam verw.
Polydorus p 20 Kaap Tenez
Poseidon 21 te Curacao v New York
Prins Alexander 20 345 m N Azoren
Prins Fred. Willem 21 v Burriana n
Prin" Willem 2. 21 330 m ZO K. Race
Pygmalion 20 65 m ZW Santiago de
Cuba
Radja 21 v Tg Priok n Cheribon
Kaki 21 v Dammam n Bahrein
Reynlersz 21 v Dongala te Kwandang
Rita 21 te Bangkok
Rocbiah 20 in Str. Makassar n Sema-
Roepat 21 170 m N Azoren v Pert Said
n Halifax
Mltra 21 v Singapore te Wellington
Murena 20 v Balik Papan n Pladju
Omala 21 te Chittagong
Ondina 21 90 m WtN Lister v Pernis
n Solvaer en Hammerfest
Ovula 21 500 m WZW Casablanca van
Curacao n Casablanca
Perna 17 v Pladju te Singapore
Bafaela 21 v Pladju te Tjilatjap
Rotula 20 op 270 m ZW Bermuda
Scherpendrecht 20 op 360 m Z Bahia
Slicdrecht 21 te Buenos Aires
Stanvac Benakat 20 v Sungei Gerong
n Tandjong Uban
Stanvac Talimg Akar 21 to Uban v
Sungei Gerong n Uban
Thalatta 20 in G. v. Oman n Suez
Tibia 20 op 150 m ZO K Paderan
Wield recht p 21 Gibraltar n Port Said
ZEESLEEPVAART.
Hudson 20 op 160 m O Sicilië
Loire 30 v Hamburg n Rotterdam
Oceaaus 20 v Port Bald n Koweit
Thames 20 v Suez n Aden
Tyae p 20 Kaap Leeuwin
KLEINE VAART.
Abel Tasman 30 te Leith
Adm. de Rayter 21 v Liverpool n
Aegi'r 21 te ZwUndrecht
Albergen 20 v Calais n Rouaan
Amasone 21 v Antwerpen te Goole
GROTE VAART.
Aagtekerk 21 v Hamburg te Bremen
Aalsdyk 21 op 270 m ZO New York
Aalsum 21 te Krlbl
Abbekerk 20 v Marseille n Antw.
Agamemnon 20 v P Plata n New York
Alamak 21 v Suez n Aden
Aldabi p 20 Lissabon n Las Palmas
Alhena 23 te Antwerpen verwacht
Alloth 21 te Ilheus v Victoria
Almkerk 21 te Sydney
Aiphacca p 20 Barbados n New York
Alpherat 21 te Santos
Altair 20 op 650 m ZW v Las Palmas
Aludra 20 v Genua n Valencia
Amerskerk 20 te Colombo
Ampenan 20 nog steeds te Damman
Amsteldyk 20 op 780 m ONO Bermuda
Amstelkroon 20 op 440 m Z Suez
Amstelland 20 op 120 m ZO Bahia
Amstelpark 20 op 600 m W K Vilano
Amstelstad 20 op 330 m OZO Bermuda
Amstelvaart 21 165 m W Bizerte v
Amsterdam n Port Said
Amstelveen 20 op 260 m OZO Acapulco
Arendsdyk 20 v Santos n B. Aires
Ariadne 20 v Fort Libarte n New York
Averdyk p 20 Bahama n Havre
Axeldyk 19 v N. Orleans n Houston
Bennekom 20 v Callao n Mollendo
Bllliton 21 v Colombo te Penana
Bintang 21 650 m WtN Guam v Sian
n Honolulu
Blltar Sydney-Rott 21 te Genua
Boreas 20 v Tarragona te Cartagena
Breda 21 v Bremen n Antwerpen
Calllsto 20 op 280 m NO Brisbane
Camphuys p 21 Singapore n Belawan
Celebes 21 op rede Port Swettenham
Ceram 20 dw. Sukra baai n Muscat
Diemcrdyk 20 op 470 m OZO Acapulco
Domburgh p 21 Ouessant uitreis
Dulvendyk 5o op 340 m ZW Azoren
Eemdyk 20 op 570 m WZW Azoren
Eendracht 22 vm te Istanbul verwacht
Elmina 20 v AntW. te Bordeaux
Eos p 20 Dungeneas n Tanger
Falrsea 20 op 640 m WZW Coops eil.
Farmsum 20 op 440 m NNW Azoren
Flevo 20 v Gdynia n Kopenhagen
Friesland 21 540 m NNW Perlm v P.
Said n Aden
Ganymedes 20 op 370 m ZZW Ber-
Gordias 19 v Tanger n Oran
Gouwe verm 22 v Swansea n Dakar
Graveland 20 v Recife to Bahia
Hathor 20 v Palermo n Valencia
Haulerwyk 21 te Pjeddah
Hector p 20 Oran n Algler»
bao. Golden Gate, Gothenburg; Pro
teus. Bremerhavcn; Avala. Ostende:
Tilly Russ. Alexandrië. Annelieso
Gleue, Algiers; Velietla. Mena el Ah-
madl; Kollbjorg. Palermo; Condor.
Middiesbro Reuben Tipton. Bremen;
Werna. Hull; Camarque. proeftocht:
Lemsterkerk, Basrah: North Queen.
Charleston; OUvla. Gdynia, Theano,
proeftocht Spika. Tanger: Barrington
Court. Galveston; Ootmarsum. Bre
men; Eva. Stockholm; Solstad. Shell'
haven; Frank Dolman. Adam; Oktant
Kjoge. Stravos Coumantaros. Hamp
ton Roads. Svealand. Narvik: Tero.
Philadelphia; Dortbe Oldendorff.
Hull; Sparta. Nykjobing. Torafire.
Oslo: Loppersum. Genua: Desmoulea.
Punta Cardon. Panama. Kopenhagen:
Purfina Tunisle. Port Jerome; Turgait
Bremen Hudson Firth. Licata. Ge-
ziena Henderlka. Stockholm; Tlmo.
Londen; Sprlngcrag. Londen; Arms-
nistan. Londen; Gudrun. Antwerpen.
Mont Alta. New York; Duivendreeht.
New York: Tcrnate. Antwerpen. Mad-
Joc 2. Hull Gunda. Londen. Lake.
Michigan. Halifax, Beta. Gent; Kota
Agoeng. Hamburg Jumieges. Rouaan:
Martha Hendrik Flsser. Narvik.
SLUISKIL. VERTROKKEN 20 JAN.:
Vlggen. Bandholm. cokes.
TEBNEUZZN. N. GENT 21 JAN.:
Wilhelmus. R'dam; Backen. Antwer
pen Wlema. Antwerpen.
VAN GENT 20 JAN Heilbron. Son-
derburg; Hertha Johanna HI. Stock-
*"21" JAN.: Karesuando, Gothenburg.
AANGEK. 21 JAN.: Mutua Fides.
Ned Par. pijpaarde. Z. Dok. De
MV|ÏSSINGEN. GEPASS N ANT
WERPEN 20 JAN_ Sigvard. Gothen
burg; Marguerite. Hamburg. Port Wll-
lington. Hamburg. Westpolder. Opor
toHertoHaalaKorsholm. Kopen
hagen; Oranje, zee. Rothersand. zee.
Lafayette. R'dam. Momola. R dam.
Ornef jell. Duinkerken; VanoHus,
Manchester: Tone Gama Maru. Pulo
Bukom St. Marcouf. Casablanca;
Hjortholm. Lissabon: Otto Porr. Ham
burg. Algarve. A dam; Splca. R dam.
Genevieve Peterkin. Bremen. Alkald,
Hamburg: Innaren. Narvik; San
Miguel. Hamburg: Ary Scheller. Rot
terdam; Montaigne. La Havre; E. en
Ryndam 20 op 280 m ZW VA
Rynkerk 20 op 350 m NO M
Saparoea 21 te Port Ambom
Sibajak 21 v Curacao te
Stad Alkmaar 20 op 530 m
Stad Breda 20 op 90 m Z
Stad Maassluis 21 120 m
Klrkeness n R'dam
Stad Maastricht 21 180 m
Vtllano v R'dam n Gib
Stad 8chiedam p 20 de 1
Straat Makassar 21 825 m
v Mauritius n Penang
Straat Soenda 20 v Belra n Dar
Strabo,n21 v Messina te Palermo
Tamo 19 v Philadelphia n H. Rot
Tara 21 v Bremen n Hamburg
Themisto 20 op 210 m WZW Lands*
Tlba 22 te St. Vincent KV verw.
Tjlbantjet 22 te Hongkong
Tjlbodas 20 v Panarukan n Makasi
TJtkampek 20 v Yokohama te Nagc
TUluwaH 22 te Djakarta verwacht
Tjitjalengka 21 te Hongkong
Triton p 21 Ouessant n Antwerpei
Trompenberg 20 270 m NW Key W
Van Heutsz 20 v Belawan n Singap<
Waterman 20 v Balboa n Honolulu
Wonosarl 22 te Manila v Slngapt
Yssel 21 v Amsterdam te Hambi
Zuiderkruis 20 op 340 m ONO St. h
lena
NEDERLAND—INDONESIA
NNO Cabo
AANGEK, 20 JAN.:
98, Mauritz. Dordt;
Hull, ledig, Muller.
Dts, Gothenburg,
Schleh Luise WeT-
Arctlc 21 te Antwerpen verwacht
Arcturus p 20 Kaap Mondego
Arton 21 v Carrygart
Arnoudspolder 21 nra te Antw. verw.
Atlantis 21 te Abenraa verwacht
Bareudsa 20 v Kjobing n Karlskrona
Barracuda 19 v Goole n Boston
Batavier 20 v Skien
Bebox 20 v Corsica te Newport
Beekbergen 20 v Requejada n Calais
Bernlsse p 20 Ouessant
Betty 20 v Brest n Bordeaux
Blerum 21 te Londen verwacht
Bonaire 20 te Tunis v Bordeaux
Borculo 20 v Barcelona n Cork
Brem 20 v Lissabon te Oporto
Canada p 20 Gibraltar n Tunis
Capells 21 v Nakskov n Malmo
Capri 20 v Blyth n Pads tow
Carlbla 20 te Ronneby
Casablanca 20 te Casablanca
Casana 21 te Antwerpen verwacht
Castor 20 te Gravellnes
Cateli 20 v Quimper
Citadel 20 v Stettin te Boston t
Clothilda M 20 v Boston te Grimsby
Continental 20 v Londen n Ipswich
Crescendo 20 v Portsmouth n Roscoff
Curacao 20 te Fowey
Davina Goekoop 20 v Lorlent n Ros
ininer-
Norfolk.
Spet 22 vm v Rott te Kopenl
verwacht
Spurt 21 v Maassluis te Algiers
Start 20 te Antwerpen
Strype 21 v Amst te Hamburg
St. Walburg 21 dw. Ouessant
Teun 19 v Antwerpen n Newcast
Denl 20 v Hayle te Dublin
Deo Duce p 20 Hanstholm
Depa 20 v Grenaa n Gothenburg
DUa 20 v Rouen
Dlllgentla 31 v Cardiff te Fawley
Dlna 20 v Middiesbro
Drie Gebroeders 21 te Gefle
Drlttura 19 v Kalundborg te Horaens
Duurswold 18 v Dublin te Swansea
TWEEDE BLAD - PAGINA 4
GOUDSCHE COURANT
DONDERDAG 22 JANUARI 1953'
Als vandaag op de Werf Jan Smit Czn te
Alblasserdam het 6400 ton metende Finse
motorvracht- en passagiersschip „Finn-
pulp" door de echtgenote van de Finse mi
nister-president. mevrouw Kekkonen ge
doopt. te water zal giyden. betekent dit dat
een nieuw bedrijf in de geschiedenis van de
Nederlandse scheepsbouwnUverheid. offi-
O ""-.aanvanK hebben genomen.
Het officiële karakter is hierin gelegen, dat
by deze gelegenheid een jong en levens
krachtig bedrijf, dat sinds de oorlog is ont
staan. naar buiten is getreden in het licht
van de schynwcrpers van de publieke opi
nie. Het kan niet anders oFde critische blik
van het Nederlandse pubftek zal by het
optrekken van het gordijn iets ontwaren pm
dankbaar voor te zyn. terwyi de onderne
mingszin en bekwaamheid, waarmee dit be-
dryf is opgebouwd, de Nederlander alle
hoop zal geven, dat het streven naar in
dustrialisatie voorzover het althans de
ondernemer betreft de beste resultaten
zal opleveren.
Het bedrijf, waarop wij hier het oog heb-
®en is de N.V. Scheepsinstallatiebedrijf
„Nederland'' te IJsselmonde, van welke de
directeur, de heer C. Verolme. de oprichter
en enige eigenaar is. Zoals bekend vs heeft
de heer Verolme ook de werf Jan Smit Czn
in eigendom verworven en in de 2"* jaar
sinds 1 Juli 1950 dat hij over dit bedfijf
de scepter zwaait, zijn er ontzaglijke ver
anderingen gekomen, die zowel voor het
bedrijf als voor de gemeente Alblasserdam
van aanzienlijke betekenis zijn. De werf is
geheel gemoderniseerd en opnieuw uitge
rust, en wel zodanig, dat van de oude werf
maar heel weinig is overgebleven. Het aan
tal arbeiders is toegenomen van een kleine
honderd tot ongeveer 340, een aantal dat
nog wekelijks groeit. Niet alleen neemt het
bedrijf thans arbeiders op uit de streken,
waar de werkloosheid groot is. maar ook
komen degenen, die uit Alblasserdam waren
weggetrokken terug naar hun geboorte
plaats. omdat er weer werk is. Het woning
probleem is daarom een van de moeilijk
heden waarvoor het bedrijf zich geplaatst
ziet. maar men hoopt dit door middel van
toewijzingen onder de bestaande regelin-
- Ajunnen overwinnen. Trouwens, de
«ster van Alblasserdam. de heer L.
•Irleent hierbij alle medewerking.
Voor sloop
Dit alias is verkregen uit een bedrijf, dat
aanvankelijk slechts voor de sloop bestemd
scheen. Wel was de Werf Jan Smit Czn te
goeder nëam en faam bekend het bedrijf
bestaat alNsinds eind 1812. dus dezer dagen
Juist 140 jaar maar de kracht was er uit.
De tegenwoordige directeur, de heer Poul
Benzon, die al bijna vijftig jaar aan het
bedrijf verboèden was. heeft vele malen
plannen tot uitbreiding van het bedrijf ge
had. maar hij heeft ze nu pas, onder de
nieuwe leiding, in vervulling zien gaan.
Toen de heer Jan Smit Czn op 8 October
1948 stierf, gingen er dan ook geruchten, dat
bij ontstentenis van rechtstreekse erfgena
men. het bedrijf door een combinatie zou
worden gekocht om te worden gesloopt.
Voor het echter zo ver was, werd de heer
Verolme in staat gesteld in te grijpen, daar
men in hem dezelfde dynamische onderne
merseigenschappen onderkende, die de op
richter van de werf, Comelis Smit, had ge
had.
De metamorphose van het bedryf is na
die tyd vrywel compleet geworden: hellin
gen en oude loodsen zyn gesloopt en ver
vangen door nieuwe en grotere hellingen en
moderne gebouwen. De in 1951 gebouwde
helling werd later nog eens gesloopt en
vervangen door een nog in aanbouw zynde
helling van 180 m lengte, waarop tan
kers tot 24.000 ton kunnen worden gebouwd.
De oppervlakte van het terrein werd uitge
breid van 27.000 tot 48.000 m2. waarvan nu
17.000 m2 bebouwd is tegen 3000 m2 in't ver
leden. De hyscapaciteit is uitgebreid met
nieuwe kranen. Er zyn er nu vyf, terwijl
een kraan van 30 ton nog aan de outillage
zal worden toegevoegd. Dit is belangryk.
daar men in toenemende mate wil over
gaan tot pre-fabricatie en sectiebouw. Het
volgende schip wordt reeds voor in sec
tiebouw uitgevoerd en by het daaropvol
gende wordt geheel sectiebouw toegepast.
De werf werkt op het ogenblik veel voor
Finland. Na het aflopen van de „Finnpulp"
wordt de kiel gelegd voor een tanker van
16.500 ton d.w., die ook weer voor Finse
rekening zal zyn.
Veel, zo niet alles, van het pittoreske
wqrfja. is verdwenen. De oude houtzaag
molen. die een „landmark" was in deze
omgeving, en die van 1842 al tot 1950 toe
dienst heeft gedaan, is met de oude kastan
jebomen verdwenen. Dit moge in zeker op
zicht betreurenswaardig zijn. maar men
.dient te bedenken, dat hiervoor in de plaats
een ander, groter goed is teruggekomen:
meer werkgelegenheid voor onze Neder
landse bevolking. Te oordelen naar de vaart
en bekwaamheid, waarmee dit bedrijf
werkt, is het te verwachten, dat Nederland
bij al deze veranderingen slechts wel kan
varen.
De Avala in Rotterdam
Voor het eerst is in Rotterdam het Joego
slavische ra's. Avala aangekomen, het
eerste schip, dat na de oorlog geheel in
Joego-Slavië gebouwd is. De rederij, de Ju-
goslavenska Linijska Plovidba. heeft eerder
zeven schepen in Nederland laten bouwen
en naar wij vernemen zullen nog meer or
ders voor Joego-Slavische schepen in ons
land geplaatst worden. De Avala is een
hoogst modern schip, uitgerust met Engelse
rookverklikkers. Joegoslavische scheepstele-
grafen, Zwitserse en Nederlandse moto-en
Agent is de firma Kuyper, Van Dam en
Smeer.
Van kolen- tot olïestoker
Gistermiddag is het s.s. Zaan. dat in 1921
is gebouwd en 1299 brt meet. naar Vlaar-
dingen gevaren om daar te worden ver
bouwd van kolen- tot oliestoker. Dit is het
laatste schip van de rpderij Houtvaart te
Rotterdam, dat nog met kplen werd ge
stookt.
De Brazilië overgenomen
Na een geslaagde proeftocht is Dinsdag
^dens ten intieme plechtigheid de -nieuwe
vensleepboot Brazilië doOr de Ned
Stoomsleepdienst V.h. Van P Smit Jr. over
genomen van de bouwers, de N.V. Scheeps
werven v.h. H. H. Bodewes te Millingtn De
Brazilië die gisteren zijn entrée op de rivier
maakte, is een zusterschip van de Amerika,
die in September in dienst werd gesteld Dit
type havensleepboot heeft reeds veel waar
dering geoogst. Binnenkort zal een derde
schip in deze klasse, de Chili, te water wor
den gelaten. En een vierde schip is reeds in
bestelling gegeven. De sleepboot is uitgerust
met een bergingspomp.
De Algarve heeft schade
De kustvaarder Algarve van de Rotter
damse Kustvaart Centrale heeft bij een aan
varing op de Westerschelde een gat van
een halve meter doorsnede boven de water
lijn opgelopen. Het stuurhuis is in elkaar ge
drukt. Het schip zal binnendoor naar Rotter
dam komen.
Wanneer de gemeenteraad zich Maandag
met de voorwaarden zal kunnen verenigen,
zal het museum Het Catharina Gasthuis een
rijke kunstverzameling van 45 schilderijen
in tijdelijke bruikleen krijgen. Het betreft
het grootste gedeelte van de welbekende
collectie Del Monte, bestaande uit 44 pane
len en doeken en 1 tekening uit de 15e tot
de 18e eeuw. De eigenaren dezer collectie,
dr J. C. Hooykaas te Den Haag en kinderen
en de heer F. Del Monte te Brumtnen, heb
ben zich bereid verklaard deze collectie in
het museum te herbergen voor een tijdsduur
en onder voorwaarden, die naar de mening
van B. en W. redelijk zijn.
In de collectie bevinden zich werken van
Van Beijeren, Adriaan Brouwer, Chardin,
Lucas. Cranach. Albert Cuyp, Gerard David.
Van Dijck, Fabritius, Goya, El Greco. Hob-
bema. Mor. Rembrandt, Rubens. Jacob van
Ruisdael, Salomon van Ruysdael. Jan Steen
en Rogier van der Weyden. Om deze schil
derwerken tot hun recht te doen komen, zal
het noodzakelijk zijn. dat het museum wordt
uitgebreid, zo schreven B. en W. in hun
voorstel aan de raad. Gedacht wordt aan de
uitbreiding van het achtergebouw, waar
voorshands slechts 1 of 2 vrij grote zalen
zullen worden gereed gemaakt.
Ook is het de bedoeling, dat op de ver
dieping boven de stijlzelen drie zalen zul
len worden ingericht, die in het bijzonder
voor de tijdelijke tentoonstelling zullen kun
nen dienen. De aula. waar thans deze ten
toonstellingen worden gehouden, zal dan
vrij komen voor het plaatsen van grote
schilderijen uit het nieuwe bruikleen. Vooj:
deze verbouwing is echter noodzakelijk,
dat de keldergewelven. die in het achterge
bouw de begane grond uitmalken. worden
verfeterkt. De versterking van deze gewelven
heeft echter nog een ander doel dan alleen
de uitbreiding van het museum. Door
restauratie van de gewelven zal een echuil-
gelegenheid in tijden van oorlog worden
verkregen. Bij de voorbereiding van de
Bescherming BevolMng is n.l. de mogelijk
heid opengelaten om met financiële steun
van het Rijk schuilgelegenheden in te rich
ten. De kosten van de uitbreiding en de be.
veiliging van het museum (er zal o.a. een
tweede suppoost moeten komen) worden
geraamd op ƒ35.000. die van de inrichting
van de schuilgelegenheid voor wat het aan
deel der gemeente betreft op 19X100.
Door het Economisch Instituut voor den
Middenstand zyn gegevens gepubliceerd met
betrekking tot het omzetverloop in het
klein- en middenbedryf gedurende Novem
ber 1952. Vit dit cyfermateriaal bljjkt. dat de
in deze maand behaalde geldomzetten in de
verschillende branches niet onverdeeld gun
stig konden worden genoemd. Vergeleken
met de overeenkomstige maand in 1951 werd
namelijk in tal van winkels in duurzame
consumptiegoederen alsmede in die in genot
middelen omzetdaling geboekt, zulks on
danks het feit. dat in November 1952 vyf
Zaterdagen voorkwamen tegen vier in No-
ember 1951. Slechts in enkele tot deze sec
toren behorende branches (o.a. in de detail
handel in schoeisel, het rywielbedryf en de
boekhandel) waren de geldomzetten hoger
dan die in November 1951. De pryzrn van
een aantal duurzame consumptiegoederen
waren in Nov. 1952 lager dan in de corres
ponderende mand van 1951, 'tgeen mede tot
een vermindering van de geldomzet heeft
geleid.
De hoeveelheidsomzetten in de detail
handel in textiel en die in de detailhandel in
schoeisel waren in November j.l. hoger dan
die in November 1951. In de detailhandel in
meubelen en aanverwante artikelen bereik
ten de hoeveelheidsomzetten daarentegen
niet het niveap van laatstgenoemde maand.
De in het voorgaande reeds genoemde prijs
dalingen blijken uit het feit, dat het verloop
van de hoeveelheidsomzetten in alle ver
melde branches gunstiger was dan dat van
de geldomzetten
Wat de voedingsmiddelenbranches betreft,
waren de geldomzetten in de detailhandel in
aardappelen, groenten en fruit en die in de
detailhandel in vis in November 1952 2*/»
lager dap die in November 1951. Daaren
tegen werd tengevolge van de gestegen
brood- en vleesprijzen in het bakkersbedrijf
en in het slagersbedrijf een toeneming van
de geldomzet genoteerd van resp. 11*/» en
10*/i. Voor het kruideniersbedrijf en de de-
T Het kantoor van de Contactcommissaris
N.P.R.C. en het Bureau Afwikkeling Res
titutie Binnenschepen, zal met ingang van
1 Februari 1953 zijn gevestigd op het adres:
Directoraat-Generaal van Scheepvaart, Van
Alkemadelaan 400, 's-Gravenhage. Tele
foon: K 1700 nr. 777840.
tailhandel in zuivelproducten bedroeg deze
omzetvermeerdering 4' en 2* «-
Ook in de detailhandel in schoeisel en in
het rijwielbedrijf waren de in November j.l.
behaalde omzetten bevredigend te noemen,
getuige de stijging met resp. 18®,« en 10"/«. In
de overige vermelde branches, behorende
tot deze sector, waren de November-
omzetten in 1952 lager dan die in 1951 De
grootste teruggang van de omzet werd ge
noteerd in de kantoorboekhandel (11® De
omzetten in de detailhandel in textiel ver
toonden een daling met ca. 1*1*.
Over het geheel genomen was het omzet
verloop In genotmiddelen niet bevredigend.
Met name in het chocolateriebedrijf gaven
de omzetten t.o.v. November 1951 een aan
zienlijke teruggang te zien t w. van
Van geringere omvang was de omzetdaling
in de detailhandel in parfumerieën, cosme
tische en toiletartikelen (7#/o), de detail
handel in tabaksfabrikaten (5en het ban
ketbakkersbedrijf {1*1*). Alleen in de detail
handel in alcoholhoudende cn alcoholvrije
dranken werden de omzetten van November
1951 met enige procenten overtroffen.
Meer kansen in 1953 voor het
houwen van scholen
Nu de regering het mogelijk heeft geacht,
het aantal van de in 1953 te bouwen wonin
gen van 55.000 tot 65.000 op te vderen. is er
alle kans op. dat een evenredig deel van het
uit te voeren bouwvolume zal worden be
stemd voor de bouw van nieuwe scholen in
ons land.
Dit is Woensdagmiddag'meegedeeld door
de raadsadviseur in algemene dienst van
het ministerie van Onderwijs. Kunsten en
Wetenschappen, dr P. Wesselings. in een
toespraak, gehouden ter gelegenheid van
de officiële ingebruikstelling van twee
Boterexport naar België
voor één dag stopgezet
Het bedrijfschap voor Zuivel heeft, op
aanwijzing van de minister «oor landbouw,
Visserij en Voelselvoorziemng, uitsluitend
voor vandaag, Woensdag 21 Januari, de
afgifte van uitvoermachtigingen voor ex
port van boter naar België stopgezet. Prijs-
schommelingen van de boter op de Neder
landse markt maken deze k9rtstondige on
derbreking van de export naar België van
boter noodzakelijk, in verband met de voor
België geldende regeling van de export
prijs.
„Verkeersrecht", juridisch maandblad be
treffende het wegverkeer, uitgave van de
A.N.W.B.. start wel op een bijzonder ge
lukkige manier. Indien men op het ogen
blik van verschijnen van dit blad critiek
zou willen uitoefenen, dan kan men alleen
zeggen, dat het wel eerder had kunnen
komen, doch niet later. Wetgeving en ju
risprudentie mogen dan op menig gebied op
enige afstand van de practijk volgen, op
het gebied van het verkeer heeft men toch
wel sterk de indruk, dat die afstand zeer
groot dreigt te worden.
Dat er behoefte aan een dergeiyk blad
bestond biykt o.a. uit de woorden „Ten Ge
leide" die een ernstiger klank hebben dan
de meeste van dergeiyke inleidingen. Zo
schryft de minister van Justitie. L. A. Don
ker. letteriyk: „Wanneer ik de cjjfers van
de criminele politiële statistiek byvoorbeeld
over het jaar 1951 bezie, dan biyken in dat
jaar door de Ryks- en Gemeentepolitie te-
ten in totaal ter zake van overtredingen
De abnormaal grote investeringen, die na
de oorlog wegens de vernielingen nodig
waren en enerzijds vrijwel alle Europese
spoorwegmaatschappijen in een ernstige
verliesgevende toestand brachten, doch an
derzijds een mogelijkheid schiepen tot mo
dernisering in een onverwacht snel tempo,
brachten de directies er al spoedig toe
samenwerking op het gebied der research te
zoeken en te bevorderen. Het ging er om,
door internationale ordening van het tech
nisch wetenschappelijk ontwikkelingswerk
der bestaande researchinstituten sneller en
goedkoper tot resultaten te komen en deze
resultaten ook meer uniform voor alle maat-
schappijen tegelijk te verkrijgen. Deze over
wegingen leidden tot de oprichting bin
nen de organisatie van de Internationale
Unie van Spoorwegen van het Office de
Recherches et d' Essais (O.R.E.) (bureau voor
onderzoek en beproeving). De leiding werd
opgedragen aan de Nederlandse Spoorwegen
en het bureau werd eind 1950 te Utrecht ge
vestigd. Lid van de O.R.E. zijn zestien ver
schillende Europese spoorwegmaatschap
pijen.
Het O.R.E. wordt beheerd door een
directiecomité, bestaande uit hoge vertegen
woordigers der maatschappijen onder voor
zitterschap van ir F. Q. den Hollander. Het
dagelijks werk wordt verricht door een in
ternationaal samengestelde staf van* inge
nieurs met researchervaring. In 1951 waren
dat een Engelsman, een Fransman en een
Nederlander; in 1952 zijn er een Duitser en
een Zweed bijgekomen. Op dit mojnent is
men bezig, de staf uit te breiden met zes
assistenten ingenieurs van diverse nationali
teiten. Aan het O.R.E. is thans een twintig
tal onderwerpen in behandeling gegeven.
Deze liggen op de gebieden van bovenbouw,
van bovenleidingsconstructies, seinwezen,
tractiemiddelen, stroomafnemersconstructie,
rijtuig- en wagenbouw en materiaalkeuring.
Voor sommige dezer onderwerpen zorgt het
O.R.E. Voor andere onderwerpen is het
doelmatiger, de vakdeskundigen der diverse
lenden zo nu en dan bijeen te roepen ter
vorming van een comité van deskundigen.
te zUn opgemaakt 810.252 procesien-verbaal..
Het leeuwenaandeel hiervan. n.l. 574.388,
betreft overtredingen van Wegenverkeers
wet- en reglement."
De minister releveert in zUn inleiding het
gemis aan algeibene bekendheid met de
belangrijke procedures, die herhaaldelijk uit
vrij eenvoudige overtredingen voortspruiten
en hij ziet in „Verkeersrecht" een middel
om deze leemte aan te vullen. De minister
van Verkeer en Waterstaat spreekt „op
zicht" een waarderend oordeel uit en in een
ten dele geestig gesteld artikel bespreekt de
secretaris-generaal van Verkeer en Water
staat, mr D. G. W. Spitzen, verkeersrecht en
spraakverwarring.
De verdere inhoud van nummer 1 van de
eerste jaargang bestaat uit, behalve de „ge-
leidewoorden". een beschouwing van mr N
J. Polak over het verdrag van Genève van
1949. een rubriek korte mededelingen, een
rubriek rechtsvragen en een uitgebreide
rubriek jurisprudentie met uitspraken van
Hof, kantonrechter, rechtbank. Hoge Raad
De redactie van „Verkeersrecht" wordt
gevoerd door een redactie-commissie, waar
in zitting hebben: mr B. J. Besier, advo
caat-generaal rf)ij het Gerechtshof te Leeu
warden; mr J. J. Bredius, ambtenaar van
het openbaar ministerie bij de kantonge
rechten in hete arrondissement Utrecht; mi
J. M. Harmsen, juridisch adviseur van de
A.N.W.B.; mr N. J. Polak, advocaat en pro
cureur te Groningen; mr L. E H Rutten.
raadsheer in het gerechtshof te 's Herto
genbosch. Bovendien is pr een commissie
van bijstand, waarvan o.a. deel uitmaken
mr D. G. W Spitzen en mr' H. R. de
Zaaijer.
In een uiteenzetting van de doelstelling
van het blad zegt de redactie, dat het niet
in de bedoeling ligt. het gehele verkeer in
de beschouwingen te betrekken. Niet ter
sprake zal komen het recht betreffende de
luchtvaart, de scheepvaart en het railver-
voer, noch die administratiefrechtelijke
kwesties, die betrekking hebben op het ver
gunningenstelsel voor het vervoer van per
sonen of goederen. Gedacht is aan di$ ci
viele en strafrechterlijke kwesties, die rij-
zen bij het gewone dagelijkss verkeer op
de weg. Men wil de voorlichting geven met
artikelen de redactie wekt al dadelijk op
tot inzending daarvan! berichten over de
rechtspraak, eventueel van annotaties
voorzien, het beantwoorden van rechts
vragen en het brengen van korte weten
schappelijke, practische en actuele berich
ten.
P
Maria 20 n Berwick on Tweed
Mary Werd 20 v Holtenau
Matthew 21 te Aberdeen
Metrepole 21 v Guem
Mld.land 20 v Grangemouth n Rott
Mlea 23 te Galway verwacht
Mirach N 20 v SaHI te Fedala
Misionrl p 20 Terschelling n Assen*
Myfem 20 v Temeuzen te Gent
Nsrwsl 21 te Perth
Nsutllna 20 v Waterford
Nlsfsra 20 te Kopenhagen
Nlenwehsven 20 v Hull n Duinkerken
Nimrod 21 pass. Brunsbuttel
Nosch p 21 K. St. Vincent n Bizerta
Noord 20 v BUlingham n SheUhaven
Noordstad 20 v Stettin te Grimsby
Ocessn 19 te Antwerpen (repsratie)
Olivier van Noort 20 te Cardiff
Ooitereema 20 v Gothenburg n Har-
Ungen
Oranje 20 te Antwerpen
Paima 20 te Brunsbuttel
Pamlr 18 te Grangemouth
Paramount 20 te Newcastle
Pavonls 21 p Holtenau
Pelikaan 21 te Lysekll
Peter 20 v Granville n Bayonne
Ponza 21 v d Tyne te Bilbao verw.
Poortvliet 23 te Liverpool verwacht
Prlnaes Wilhelmina p 18 Gibraltar
Prior 19 v Par n Avonmouth
Refuse 1. 19 v Londen n Goole
Rema 21 v Southampton n Roscoff
Renovatie 21 v Brugge n Goole
Rika 21 v Londen n Rotterdam
Rita p 21 Harlingen
Robert f
Rnja 90
-- r Ipswich n Wisbech
rm v Rott te Kopenhagen
Trompenbursh 20 te Oscarshamn
Trudo K 17 te Coleraine
Tuko 21 te immlngham
Twee Gebroeders 21 te Nantes ver
Van Brakel 20 te Newcastle
Vecht 19 v Hamburg te Plymouth
Venus 20 v Middiesbro n Norwich
Vers 20 v Oslo te Harlingen
Victory 20 n Hamburg
Viking 20 v Gothenburg n Holyhead
Vindicat Atque Polit 21 te Hartlepool
verwacht
Vlrgo 21 v Roscoff n Portsmouth
Vivo 20 v Middiesbro n Ncwburgh
Vlier 20 v Oporto te Lissabon
Vrede 20 v Caen te Goole
Vrouwepolder p 20 Ouessant
Walcheren 20 te Antwerpen
Walenburgh 22 te Casablanca vcrw
Westermarkt p 20 de Casquets
Westropa 20 v Strood n Londen
Williclmine 20 v Brugge n Gebt
Wllly 19 te Nantes v Preston
Wolanda 20 v Heroen te Nystad
Zeehond 20 v Duinkerken te Gent
Zwaantiena 20 v Chatam n Bowcreek
Zwartewater 20 v Kopenhagen n Kal-
Rijnvaart
LOBITH. 20 Jan. Gepass. met be
stemming naai-;
Rotterdam: H. Neuenburg 5,
lenberger. H Neuenburg 18. Orth;
Corry. De VrU, Alvracht 6. Kregtlng;
M. Stlnnea 17, Laier. Bou< Ier. Hoo-
gendoom: Wilhelm Tromberend.
Meijer, Sibila, Hoenderop. Sancte
Biting; Marm-
ïomptoli
Winschermann 53. Sehoffi
Kroos. Alvracht 11. Welttai
helm 198, Bussemer; Comp.,
Hammert Helena. Dg Graaf; W. v.
Driel 72. Verweij. Westschiffahrt 8.
Mullenholz. Vulcaan 72. Baak, Rhenus
90. Ex Ier: Ravonla, Vonk. Wilhelm
Elise, Losken; Onderneming. Klos;
Njord. Blom; Odin. Donkersloot; Arn
hem, Moonen. En Avant, De Groot;
Klalultja. Snijder; Urdard. Spiering.
Shaekespeare. Van Scholl Baden 50.
Nussbaum. Margriet. De Boom; Elnl.
Lonsdorfer; Blfderdtjk. Van Scholl;
Kundry. Ros; Madenaar, Scheuders,
Velasquez, Bartels
Amsterdam: Wijkdienst 31. De Boer
Beeek en Bonk: Natrix. Bunnink
Grauw: Corjo. Zimmerman Zaadam:
Isata 5. Bokslag. Lobith Nelly. Eiko-
lenstam Gravenhage: Jeane Schou
ten. Amsterdam: Peko, Peters. Briel-
le: Morgenster, Van Driek Amster
dam: Wiljo. De Jong. Dordrecht: Val-
bella. Rapin. Geldermalsen: Emanuel.
Hazejager Venlo: Stientje. Dijkman
Leerdam: Edelweiss 1. Melsen Lo
bith: Sal land1. Van Veen Dordrecht:
Lobith: Jan. Van Veen. Dordrecht:
Neeltje, Ruitenberg Amsterdam:
StomwUk.v Bennekom; Wijkdienst 6.
Mouthaan Randwijk. Strijp. Case.
Veenma; Wijkdienst 21..BuUs. WUk-
dlenst 11. Bosman. Alphen a. d.
Rijn: Arbeco. Smits. Delft: Juliana.
Blauw Mllllngen: Nagold, De Geer.
Wapenveld: Spera, Snijder.
België: Mont Bazlllac. De RUk;
Stella 1. De Koning; Express 47. v. d.
Vlies; Vertrouwen. Wennekes; Brln-
ners, De Gier; Shamrock. Minneboom.
Fluviale II Bedet. Jacoba. v. d.
Molen: Spes Salutes, v. d. Molen;
Spes Salutes, v. d Molen;SHRDLUU
Gerplo. Larqoij; Laufenburg. Schol
ten; André: Koning de Gans: Arte
misia, Schwarz; Safl. Jansen; Barres.
Ostertag; Marig, Vranken, Theodorus
Johan. Vos. Frontighac. Weiss, Fidu
cie. v. d Veer: Risico. Dekker; Ever
Ready. IJmker; Notre Dame Des
Dunnes, Venneman; Nova Cura.
Koning de Gans; Entreprise. Fokken*.
Baden 339. Bochshow, Rheinfahrt 142.
Greser; Variatie. Mannak; Rafale.
De Kimpe; Llnge. Theenaert: AnnU,
Thijsaen; St. Estephe. Haubrich.
Oslo: Wlttektnd. Schonig
Reglna
Harpen 5
arz:^_Orar
Nelly. EUkelenstam- Marthc. v d
Heuvel. Marijke. Gcrrlts Onderne
ming. Gerrits, Aurira Klop Dirk.
Meiners. Leonardine IJzendoorn;
Bruges Dooms; Meteore Buschgens
Tramar. Spruyt. Palmyra. Fischer;
Batavier De Korte, En Avant 17 v
d Berg Honlel Kurler T Wickert.
Thohaii Van Alen S G D 8 Klos-
tef: Res Nova. v. d Wouden Anna.
Bosman Mare. Henaan Grande Fa-
mlle. .Kestermond, Thunngia, Maas-
se n Cobag 13. Vlts. Sanar 105 Nuss
baum Nledm-saksen 7. Knupper.
Leuehtenburg 4. Urban Nussla I.
Schwelkert. Johanna Cornelia. Meeuw
sen WIvina Staes. M. Stinncs 102,
Busch; Pirat. Helnrich. Wietze. Moh-
ler Avontuur Ter Wee Gaillac De
Boon T R.G 4 Heinz; Esso Dussel-
dorf Wartenberg Vulcaan 43. Van
Meggelen Vulcaan 23 Van Eljmeren;
Kenia Van Ooijen Fanto 31. Taege;
Esso Hannover. Flelje, Rheinpreusen
7 Erbar. Helnrich. Schepers Irma
Marie. Bartels; Kathe, v d Wisl:
Damco 96 Olieslagers. Westschiffahrt
20 Wenzel Augusta. Lang_ Moldau.
Verschoof, H Stinncs 17 Schreuber;
Michael Adolf Van Ooijen Liberty.
Tillema Schouwen, v d Vlag. Rijns
burg v d Schaft: Succes, Schuur;
Res Nova. Zijlstra: Energie. Hart-
mans; Rodort I Van 't Hoog Malta.
Krijgsman; Overijsel De Boer. Zuid-
Holland.- Cornet: Henje, Koopmans;
Lek. Van Oosten Jupiter. Mucke;
Oranje Nassau. Oudakker; Rhenus 88.
Schonig: Spera Ter Wee. Lina. Jis-
koot: Stad Weene Carpqntler; Ger-
dlna I. Langenslag; Leja Pik; Deus
Gerbernator De Boer; Roelie. Win
kel- IJssel 6 Bijlandt; Luctor.
Feenstra: Neska I. Rense; Farnsburg.
Hartman; Rhenus 148 Tritsler: Arag
15 Blum.
Straatsburg: Mare. Henzen: Tank-
kahn 6. Fehrmann. Cassis Kuljpers.
Scheldevaart
HAN8WEERT. 20 Jan. voor 4 uur
Gepasseerd met bestemming naar:
Rotterdam: Nussla 3 Fabri: West-
Friesland Lindhout: Internationaal.
Veldman. Columbia, Maehielsen. Ri
val Kamphuizen. Valkyrie Waarden-
berg Animo. Foekens fiarma D®
Bruyn: Famllietrouw Den Outer;
Nema Hoogendoora
m: Stad
abu. Du....w»;
Akkermans; Rival. Van Kaam
Andel: Vertrouwen Kwantus. En
schede: De Tijd zal 't Leren, Oomens.
Hoek van Holland: Louise Van Peit-
Schledam: Aletta. De Vrij
Straatsburg: Chateau Lafite Senger.
""agher; Savg^
co 135 De Rooij; Damco 36. Van
xel: Bourguignon. Baars. Internos.
Pols: Festa. Lubbelinkhof: Dakota.
Schot: C.FR. 523. Retbel; Glorlnde!
Lotz: Hanseat 3. Morder^ Haringvliet,
Keijzer.Drelmar v d. Bossche Jo
hanna. Drost: Cecilia, v. d. Voorde;
Couperin,
Bruyn; Chateau Margaux.
HOOG WATER 23 JANUARI
Antwerpen
Vlissingen
Temeuzen
Wemeldlnge
Hansweert
Zierikzee
Brouwershaven
Willemstad
Hellevoetaluis
Dordrecht
Rotterdam
Hoek van Holland
Scheventngen
IJmuiden
Den Helder
Kornwerderzand
Harlingen
Terschelling
Zoutkamp
Delfzijl ua.14 ii-w
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
De minste vaarwaterdiepten op da
Gelderse IJssel zijn als volgt:
Heveadorp-Amsterdam-RUnkaal 8 40;
Amsterdam-RIjnkanaal-VreeswUk 2 70.
De waterstanden zijn Rhelnfelden
2 06 1; Brelsach 150 -2 Straatsburg
2.10 +tf; Maxau 3.89 -1- Mannheim
-4: Mainz 2 86 -8- Blngen 178
Caub 1.88 -11: Koblenz 2.08 -0:
l 180 -8- Keulen 1 87 -4: Düssel-
Huhrort 4 04 Wesel
"21 f
1158 +15. Grave 5 02 +-14:
071 +7; Llth 005 +14.
AMSTERDAM. AANGEK 20 JAN.:
Radaunc. Dts. Hamburg, olie. St.h..
Gruno; Geschwlster Licbe. Dts. Duis
burg, stg R.k Wagenborg; Prin-
sengracht. Ned.. Mantyluoto. hout.
Houtv., SpllethoffTim. Dts. Ham
burg. schrpot, St.h.. Wambersie
21 JAN Plato. Ned Kopenhagen,
«tg Ley.k VCK. Reg I. Dts, Emdcn.
ledig Ertsk De Rietl Julia. Ned
Velzen. Uzer, Zeeb k.. VCK. Oscar
Borjesson. Zw Mclilla, erts, Coenh
Muller; Lemsterkerk. Ned. R'dam.
bijladen. Sum k„ Holl.-Afrika LUn;
Frank Delmas. Fr.. W - Afrika, stg
Coenh-, Nieuwe Rijnvaart Mij, Wes
terdok. Ned.. Londen, stg.. St.h..
VERTROKKEN 20 JAN Memel.
Dusseldorf. ingekl D. Slemerlng Dus-
seldorf. ingekl Radaune. Monheim.
olie; Gechwlster Liebe. Hamburg, stg.
Ellinor. R'dam, rest Bittern. R dam.
rest, Marshall, Hamburg, rest.. Ber-
kelstroom. Huil. slg.; Amstelstroom,
Londen, stukg
21 JAN Tim. Duisburg, schroot.
Marlekerk. Hamburg, restant; In-
grld. Mctzendorff Antwerpen, gerepa
reerd Jelö. IJmuiden. stg.; Zaan.
Rotterdam, ledig Ronnskar. Malmo.
•tg'; Julia. Malmo. stg Bosehfon-
teln. Z.-Afrika, stg. A churl. Bilbao.
DELFZIJL. AANGEK. 19 JAN.: Vor-
warts. (slbt). Dts. Cuxhaven, Wagen
borg.
20 JAN Flora. Ned., Nakskov.
Sirta, Wijnne en Barends. doorv..
arkab. Ned R dam. ledig. Wagen
borg
VERTROKKEN 20 JAN.; Banka.
Gent. ledig. Geja, Stege, superfos
faat. doorv Vorwarts. Brunsbul
Koog. H
Thyra. Deen. West Hartle-
lencia. fruit, Koudijs, IJselh Ókca-
noporos. Lib Rio Janeiro, erts. Hudig
Veder Waalh F S Olympic Thun
der. Hond Mena el Ahmadi, Vinke.
Pernis BPM 11: Wearfield. Eng..
Swansea ledig. Hudig Sc Veder boel 7:
Polluen Fin., Mantyluoto stg.. Bur
ger. Lekh„ Taria. Ned Norrkoping.
ledig, v Ommeren, boei 8; Gabian,
Fr Goinfrevllle. Worms. Vlaardin-
gen N M; Raunala. Zw, Narvik,
erts. Rujs, Waalh. 96: Ostpreusen.
Dts, Narvik, erts. Hudig en Veder,
Waalh. Fr. Sw Renata. Dts. Naks
kov. graan. Maurits. Dordrecht; Sc-
gundo. Eng Huil. trailers. Braak
man. Pr. Hendrikkade; Asynetl. Pan.
Curacao, olie. Ruys. Pernis boeien:
La Place. Eng., Norfolk, kolen. Invn-
tra, Waalh. Fr. Sw Peter M., Eni.
Stanlow. Olie, v Ommeren. Pernis
BPM; Alfred. Dts. Hamburg, olie.
Pakh. m.; Pemls boei R; Branden-
steln. Dts. New York. stg., Wamber
sie. Maash THB; Caltex Bangkok.
Pan.. Sldon. olie, Pakh.m 2e Petr..
Pernis. Theano. Ned., terug v. proef
tocht. Gusto. Schiedam: Olympic
Star. Hond Mena el Ahmadi. olie.
Vmke, Pemis BPM: Camarque, Ned.,
terug v. proeftocht. Wilton. Schiedam;
Amrum. Dts. Hamburg. Pakh.ih.. Per
nis boel S.
R'DAM. VERTROKKEN 20 JAN.:
Mlzar N Hamburg; Hidalgo. Hampton
Roads; Tortugas, Oslo; Bree Helle.
Jen; Melrose Abbey, Hull, Ehren-
Bremen; Umatilla. Tripoii; Bata
vier 1. Londen; Yngen. Norresundby.
21 JAN Marie Fr Yoerk. Zecbrug-
ge: Acheres. Algiers, Veenenburgh.
Middiesbro; Frisian Coast. Newcastle;
Lavilla. Methil: Martini Newcastle;
Nleuwland. Leith; Kebecka E. Ham
burg Ida Pleter. WismaiKnudsho-
ved Kopenhagen; Chlo^ Havre; Ve-
DONDERDAG 52 JANUARI 195Ï
GOUDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAGINA 3
(Van onze correspondent te Djakarta.)
TJET LAATSTE MONUMENT, dat in Djakarta herinnert aan de koloniale geschiedenis.
is bezig te verdwijnen. Het js het Van Heutz-monument, opgericht ter herinnering
aan de pacificator van Atjeh, op het naar hem genoemde plein in Djakarta, dat nu Ta-
man TJoet Moetla heet. Arbeiders van de dienst van openbare werken der gemeente
Djakarta drijven thans de koevoeten in het hechte en massieve bouwwerk, dat dit gedenk
teken vormt en dat ainds 23 Augustus 1932 het ganse plein domineert. Dr H. P. Berlage
getuigde, toen hU in 1928 in het gemeentemuseum van Den Haag de maquette er van
aanschouwde, dat „in heel Europa niet zo'n mooi monument staat".
De beeltenis van Van Heut^ was reeds
eerder van het monument verWljderd. Dat
gebeurde tydens de Japanse bezetting van
Indonesië, toen oqk andere beelden, aan het
Nederlandse bestuur herinnerende, afge
broken werden, zoals: het monument voor
Jan Pieterszoon Coen (dat voor het depar
tement van financiën stond), de steen voor
Pleter Elberveldt (aan de Jacatraweg). en
de Nederlandse leeuw (die zich op het
Waterlooplein bevond). Geen dezer beel
den is ooit teruggevonden. Het verhaal wil.
dat zij ergens op de bodem van de Javazee
li8Na"de «ouvereiniteitsoverdracht. toen vrij
wel alle wegen en itraten nteuwe namen
kregen li de. bU alle oud-Batavianen be
kende Amsterdamse poort In de benedenstad
om t wals het heette - verkeerstech-
nischè redenen gesloopt. Thans valt dus ook
het Van Heutzmonument (dat de Japanse
bezetting overleefde, vermoedelijk omdat
het zo hecht en solide was. dat aioping te
veel zou kosten), aan de mokeF van de slo
pers ten offer.
Wy vernamen echter, dat men iml trach
ten. de drie beeldengroepen in reliëf van
de beeldhouwer H. A. van Eysden. die het
t monument In samenwerking met architect
Dudok van Heel echiep. In tact te houden.
Het son de bedoeling zyn. deze In een mu
seum te plaatsen als representanten uit een
voorbye periode van Indonesië'! geschie
denis.
Het voormalige Van Heutzplein. waar nu
de deserteur Prinsen, die over de toelating
of uitwijking van zijn vroegere wapen
broeders moet adviseren, van zijn bureau
op, uitkijkt, zal straks een geheel ander
aanzien hebben als het monument is ver
dwenen en in plaats daarvan een grasgazon
Is gekomen. Van een plan van het gemeen
tebestuur om op deze plaats een Indonesisch
monument op te richten, heeft men afge
zien.
Intussen zal menigeen de verdwijning
van het gedenkteken met een traan in het
oog aanschouwen, de een omdat zijn cul
tuur-technisch hart er door getroffen wordt,
vele tientallen anderen, namelijk een grote
groep dakloze bedelaars, omdat zij in' de
schaduw van het machtige steencomplex
hun bivak hadden opgeslagen, beschut te
gen zon en regen! Ettelijke keren heeft de
politie hen er vandaan gejaagd, maar even
zovele malen kwamen zij weer terug, want
velen hadden er zelfs hun permanent ver
blijf idgericht, onder de rook zogezegd van
het bureau voor huisvesting.
Het Van Heutzmonument. het laatste ge
denkteken In Djakarta, dat herinnert aan
het Nederlandse bestuur, is onder slopers
handen gekomen.
WAARDE I. Eisenhower is president en
de firma, die destijds het meubilair heeft
verhuurd aan zijn ver kiezing shoofd-
ktoartier (Hotel 'Commodore), is bezig*
dit meubilair, als aandenken aan de ver
kiezingsstrijd, tegen fancy-prijzen van de
hand te doen. Een reclamebureau heeft
voor het bureau, waaraan Eisenhower
heeft gezeten, f 1200 betaald. Het is een
gewoon houten tweedehands bureau.
WAARDE II. Truman is president-d/ en
een boekhandelaar te Washington heeft
het over hem handelende boek „Mister
President" op-de-dag-zelf afgeprijsd van
vijf tot twee dollar. Het is nag altijd het
zelfde boek over dezelfde man, die een
grote rol in de geschiedenis van onze
dagen heeft gespeeld.
WAARDE III. En een oud dametfe uit
een dorp in het Zuiden, dat weken van
tevoren een hotelkamer in een Washing-
tons hotel had besproken, omdat zij
voor ze dood ging toch wilde gezien
hebben hoe Eisenhower werd geïnstal
leerd, protesteerde heftig toen de huis
knecht van het hotel haar met haar
koffers een klein vertrekje binnenlood
ste, „Wat?!" riep ze, „moet ik zes dollar
betalen voor zo'n hokje met een opklap-
bed?"
„Pardon mevrouw", zei de huisknecht,
„dit is de lift."
SLECHT KLIMAAT. Sinds 1948 heeft de
Russische pers (zonder veel verhelde
rend commentaar) de dood bekendge
maakt van minstens 34 maarschalken en
generaals en van vijf admiraals. Zij wa
ren allemaal omstreeks vijftig jaar of
jonger één was er bij van 36 jaar. De
vrede schijnt in Rusland voor militairen
een slecht klimaat te zijn.
O MACARONI. Twee duizend jaar geleden
vervaardigden de Chinezen ai macaroni.
Zeelui namen het recept mee naar
Europa en bij de Italianen sloeg het het
meest in. In de 14de eeuw maakten zij
al een macaroni, die in de hete be
schaafde wereld beroemd toas. In Frank
rijk was macaroni in de lSde eeuw een
deftige mode. En Tass heeft thans be
kendgemaakt. dat de Russen de maca
roni het eerst hebben uitgedacht en ge
proefd. Een nieuwe triomf toegevoegd
aan de uitvinding vat^ de penicilline/
SUCCJES. Er is gefloten in het Thé&tre
de I'Empire te Parijs, waar het London
Festival Ballet optreedt. Dat gefluit gold
een reclameplaatje, dat in de pauze werd
vertêond met: „Te huur appartementen
met één of twee slaapkamers van
700.000 francs per maand af."
FAMILIE. In Avignon werd een landlo
per ingerekend, die voor het proces
verbaal opgaf te zijn: Amordios van
Bourbon, prins van Castilië. Toen de
gendarme met de ogen khipperde. zei
hij er ter verduidelijking bij: „Neef van
de Mountbattens en dus van de Engelse
koningin. Maar" voegde hij er beschei
den aan toe, „van haar dus maar een
aangetrouwde neef". De papieren, die
hij liet zien, zijn naar Parijs opgezonden.
De man is tegen het eind van de oorlog
in Italië uit een gebombardeerd huis
gered en daarna aan het zwerven gesla
gen.
VLUG, VEILIG. GOEDKOOP. In het
Engelse Bath arriveerde Dinsdag een
zwaan op het dak van de trein Bristol—
Weymouth. Hij stapte af en vestigde
zich in het riviertje de Avon, achter het
station.
"Ï7reemde nacht meegemaakt. Op het uur
van de dag ja. eerlijk, het was nog
dag dat ik anders de stappertjes uittrek,
stapte ik het Pavilloen van de Apollohal in
Amsterdam bjpnen. Zaten enige heren aan
een lange tafel, die mij ongeïnteresseerd
aankeken je ziet er uit als oen rallyrij
der of niet en kwam een ober langzaam
naar me toe. die vroeg: „En meneer..^..?"
Zo echt op de toon van „man. wat k»om je
hier in vredesnaam doen, als je in een stad
ala Amsterdam bent, waarenfin."
Geef me maar een kopje koffie, zei Ik
Hij knikte
Dat ken-u krijge, meneer. Hij draaide
zich om, wilde weglopen, maar aan de ma
nier waarmee zag ik, dat hij dacht: „sal
lk het hem maar segge. het is ten slotte ook
een mins En hij deed het ook.
Assik u frage mag, meneer, kom u voor
de rellie
Een tamelijk vreemde vraag aan iemand
die er helemaal voor naar Amsterdam ge
komen Is, op het uur van de dag. dat hij
graag z'n stappertjes uittrekt. Maar goed,
het was een vraag en ik antwoordde:
Ja. Hoezo
Dan ben u rijkelijk froeg. meneer, zei de
ober. „De eerste worde hier pas om één
uur ferwacht
O." zei ik, al was dat dan ook niet ori
gineel.
Engels flegma
ZO begon het en het was eerlijk geen
opwekkend begin. Ik troostte me nog
met de gedachte van ..nou ja, d'r zal er wel
één eerder binnenkomen, bijvoorbeeld me
neer VerikammenVerkeulen, die er graag
een paar strafpunten voor over heeft om
als eerste rallyrijder In Amsterdam door
de journalisten geïnterviewd te worden
want de eersten krijgen altijd de mooiste
stukjes in de krant maar wie er binnen
kwam. geen meneer Verkammen—Verkeu
len. Wel een lieve zus. die pakjes chocolade
ging klaarleggen voor de rallyrijders en
officials van de KNAC met oranje sjerpen
om de arm. maar die konden me niets ver
tellen. Om kwart over twaalf een sidde
ring door het Paviljoen, toen twee heren
binnenschoven met houtje-touwtje jassen,
stoppelbaarden en een diepe slaap in d'r
ogen. We maakten ons blij met een dode
mus. went deze heren kwamen wel uit een
auto. doch waren Engelse collega's, die het
rallyleger vooruit waren gereden. Pas om
tien minuten voor één stapte mister Walton
met z'n co-équipier binnen om als eerste
rallyrijder het bewijs te tonen dat de rally
niet als de voetbalcompetitie van jongstle
den Zondag was gesneuveld. Hij was de
eerste Engelsman, die z'n handtekening
zette en aan de verzamelde wereldpers, die
hem en z'n co-équipier bestormde, vertelde
dat hij niets had meegemaakt. Er zouden
nog vele. vele pngelsen volgen Engelsen
met en zonder snorren. Engelaen met Mon-
tyjassen en vreemde wollen petjes op het
hoofd en Engelsen met overalls en vuile
handen, die zo uit een autofabriek konden
zijn weggelopen, maar allemaal met de ge
zonde blos op de wangen van mensen, die
een prettige autorit achter de rug hadden.
Ham and eggs en erwtensoep en biefstuk
ken met brood, die door de kellners met
gezwinde spoed uit de keuken werden ge
toverd. maar geen verhalen. De intocht
van het Glasgowleger. waaraan maar geen
einde scheen te komen, dreigde een beetje
eentonig te verlopen, toen drie vlotte
jongedames In het blauw picturaal althans
voor wat afwisseling zorgden. De „blauw-
vosjes" brachten ook wel geen story binnen,
maar zij gaven de langzaam maar zéker
wanhopig wordende fotografen althans de
kans om met een lief plaatje thuis te
komen. De journalisten gingen uit balorig
heid ook maar aan de ham and egge en de
biefstukken.
(Advertentie)
f als Uw stofwisseling in
I ordeV' Niets beter dan]
XA tic
as anders dan anders. Het zal «ta-
tlstisch wel te verdedigen zijn dat er
anderhalf uur lang alleen maar Glasgow-
rijders mochten binnenkomen, wij hebben
het Apollo paviljoen anders meegemaakt.
Wij verlangdep naar Greetje Molander,
naar onze eigen Maus, in de wandeling
„Gatje" genoemd, wij wilden wel eens met
onze eigen ogen zien hoe Comte Einsledel
en Prinz von Preussen waren wij wilden
uit de mond van de Amsterdamse taxi
chauffeur Hans de Rijk horen, waarom
Hapnie Termeulen niet met hem mee was
gereden en wat er eigenlijk in Zwitserland
was gebeurd, waar hij na een aanrijding zou
zijn doorgereden en slechts door 'n borgstel
ling uit handen van de politie, die hem later
had achterhaald, was gered. We hebben het
tot vier uur kunnen rekken, omdat we
tenminste één Nederlander, de heer Proos
Hoogendijk uit Amsterdam, die In Stock
holm was gestart, wilden horen vertellen,
dat hij de eerste vier honderd kilometer
door Zweden had geschaatst. Op Greetje
Molander behoefden we niet te wachten,
want haar auto was in Hengelo in de soep
gedraaid en voordat Maus binnenkwam,
zouden de hanen wel kraaien. Om van de
Prinz von Preussen maar niet te spreken.
Een vreemde hqcht.
Coremans stelt voorwarden
De achtste kamer van de civiele recht
bank te Brussel heeft besloten, het proces
Van Beuningen—prof. dr Coremans uit te
stellen en te behandelen op 20. 21 en 27 Mei.
Als motivering voor dit uitstel werd door
de rechter opgegeven, dat hyielf en de
advocaten van prof. Coremans nog niet het
dossier van de heer Van Beuningen hebben
ontvangen.
Prof. dr Coremans vertrekt op 25 Fe
bruari naar de Verenigde Staten, waar hij
gedurende een tweetal maanden te New
York lezingen zal houden.
In tegenstelling tot hetgeen aanvankelijk
werd vermeld, zullen tijdens het proces in
Mei toch enkele getuigen worden gehoord.
Prof. Coremans is. indien de rechter hierom
mocht verzoeken, bereid het "Laatste
Avondmaal", dat door hem in 1949 te Nice
zou zijn gevonden, tér beschikking te stel
len om dit te laten vergelijken met het
„Laatste Avondmaal", dat in het bezit Is van
de heer Van Beuningen. Voorwaarde hier
toe is echter, dat het doek van de heer
Van Beuningen in de staat wordt terug
gebracht, waarin dit verkeerde tijdens het
proces-Van Meegeren. Hiervoor zouden dan
alle vernissen en overschilderingen van het
doek verwijderd moeten worden, die hierop
door de Belgische restaurateur Jean Decoen
werden aangebracht. Dit zou volgens prof.
Coremans in een uur tijds kunnen gebeuren.
techniek en Iets minder op zyn vecht
lust had vertrouwd, was't Dinsdagavond in
de Rlvièra-hal weer een „all out" overwin
ning op België geworden. Die bokaers van
ons. ze lappen het 'em toch maar. Komt er
weer een zending Vlamingen of Walen en
dan is er net één. Martina, die een troost-
prysje mee terug kr(fgt. En laat die Mar
tina nou nog meer Italiaan dan Belg zyn
De bokser met de fraaie stijl. Zo herinner
den we ons Martina van de Haagse weiter-
competitie. Ik weet niet wat ze er in Bel
gië mee gedaan hebben, maar er was niet
veel meer van over. Hakken, slaan met de
„backhand", slaan met de open handschoen
zodat de leeuwen er wakker varv schrok
ken hij had het alles op z'n programma.
Jammer genoeg bokste Frits van Kempen
ook niet foutloos. Veel meer dan de ene
keer waarvoor Sanders hem heeft ge
waarschuwd hebben we z'n handschoe
nen in neergaande richting zien gaan. Het
is een oude kwaal van Frits, waarin hij
steeds als z'n temperament het wint van
z'n verstand weer vervalt. Hij heeft er
gisteravond de overwinning mee verspeeld.
Ik hoorde, dat Frits revanche heeft ge
vraagd. Maar dan één die klinkt als een
klok.
De rest van de stal Hulzenaar Ijeeft het
niet moeilijk gehad Ik weet niet precies
wat Cyrlel Alex in z'n eigen land waard
is, voor Leen Jansen was hij slechte „een
densoep". In de tweede ronde hees hij dan
Wegens overtreding vsn de Loterywet
heeft de officier van Justitie bü de recht
bank te Amsterdam, mr G. R. Nube. gis
teren tegen de directeur F. W. L. van een
confectle-industrie te Amaterdam bevesti
ging van het vonnis van de kantonrecnier
100 boete geëist.
In Augustus van het vorige jaar hod de
directeur een reolame-octie op touw gezet,
waarbij men voor vijf gulden een ««enjas
kon kopen. HIJ ging als volgt te werk. Er
waa een groot aantal waardebonnen van
5 verspreid. De ontvanger ven zo n doti
moest 20 op rekening van de N.V_ stor
ten en ontving daarvoor vier waardeDon-
ne*. die hij aan vier personen moest ver
kopen. Elk van dit viertal moest op zijn
beurt eveneens 20 storten en zodra dit was
geschied ontving de eerste persoon een re
genjas. Zo zou dit zyn voortgegaan.( L»e
politie greep echter in en de reclame-actie
werd stop gezet.
De officier zei. dat de deelnemers op ae
geboden kansen geen overwegende invloed
konden uitoefenen. HU acht overtredtns
(Advertentie)
maakt Uw keel droog en effent de
weg voor verkoudheden. Verzacht
en maak Uw keel vochtig met
van de Loterijwet bewezen. „Telkens zijn er
mensen, die op deze vernuftige wijze
trachten aan de kost te konven en het pu
bliek loopt er in", aldus de officier in zijn
requisitoir.
De verdediger, die op juridische grondeéi
tot vrijspraak concludeerde, zei. dat in het
Zuiden van het land nog steeds een soort-
gelijke actie aan de gang is met jenever.
Uitspraak op 4 Februari.
ook maar wyselijk de witte vlag. Weer een
Belgische scalp aan de gordel van Leen.
Baby de Voogd had ditmaal de reus van
België als tegenstander, want Jules Scohy
stak nog een hoofd boven hem uit. De reus
plaagde Baby wel met z'n lange armen,
maar hy deed hem niet echt pyn. In de
tweede ronde gebeurde er iets merkwaar
des Een linkse van Baby miste, maar met
echte domme reuzenkracht stortte Jules
zich op de rechtse van Baby. En daar lag de
reus van België. Alice in dromenland.. Zo
knock out ate een scholletje.
Met de amateurs was het al niet veel
beter dan met de profs. René de Groot
mocht even in de tweede ronde, toen hy
Jo Mohr aantikte de illusie van een over
winning hebben gehad, nog geen minuut
later was het by het Belgje „hands up" en
een nachtmerrie van verschrikkelijk harde
klappen. Jan den Haan heeft het met een
puntenoverwinning gedaan, maar daar was
dan ook geen speld tussen te krygen.
(Van één onzer verslaggevers)
Onze Luchtmacht is vrouwelijk personeel aan het werven. Wij kennen het reeds
bij leger en marine. Sinds Juli hebben vrouwen hun intrede gedaan bij ons derde
en zeker niet onbelangrijkste wapen. Vooral de laatste oorlog heeft bewezen, dèt
de vrouw in de strijdkrachten, zij het dan op een post voor noncombattanten,
zeker niet de mindere van de man behoeft te zijn. zelfs ift bijzondere functies het
sterke geslacht overvleugelt. De vrouw heeft bewezen in vele opzichten accurater
en vlugger te zijn en meer uithoudingsvermogen te bezitten. Dat weet men zeker
bij de luchtmachten van de geallieerden, die daar grote ervaring mee hebben
opgedaan. En zo is het dan gekomen tot het besluit, dat ook onze Luchtmacht voor
zekere functies vrouwelijk personeel gaat aanwerven en opleiden. Voorlopig
zullen 800 vrouwen in vast verband worden opgenomen en 800 in reserveverband.
Dat zijn de Milva's.
verrichten dan mannen, waarbij ook niet
uit het oog mag worden verloren, dat hun
werk weer mannen vrymaakte voor andere
belangrijke functies.
worden ingedeeld by het Commando
Luchtverdediging, zo belangrijk voor onze
defensie. Zonder een goed functionnerend
luchtverdedigingsapparaat zou ons land in
tijd vön oorlog weerloos zijn. zouden de
burgerbevolking, industriecentra en ver
keersknooppunten onbeschermd liggen. Bij
de luchtverdedig/ng, kunnen vrouwen niet
wérden gemist. In Engeland heeft gedu
rende de laatste oorlog het vrouwenhulp
corps van de R.A.F., de z.g. ^W.A.A.F., het
land onschatbare diensten bewezen. Het is
bekend, dat bij het in kaart brengen van de
vliegtuigen in het luchtruim boven het land,
het z.g. plotten, vrouwen op uiterst rustige
en accurate wijze niet minder dan 18 tot
20 plots per minuut konden uitvoeren, tegen
mannen slechts 11 plots. Maar ook op de
verkeerstoren, aan de radar en by het af
weergeschut hebben zy bewezen verschei
dene diensten vlugger en beter te kunnen
Daar ligt de Belgische reus Jules Scohy
De Westduitse minister van financiën,
Sehlffer, heeft bekend gemaakt, dat de
Bondsregering besloten heeft met ingang
van 1 April de loonbelasting en de inkom
stenbelasting met 15 pet te verlagen. Dese
belastingverlaging betekent, dat de achal-
klat der Bondsregering Jaariyks ongeveer
1-2 milliard DM minder sal ontvangen nit
hoofde van de loon- en inkomatenbelasting.
De regering verwacht echter, dat dese da
ling ssl worden geeompenseerd door de ho-
gory belastingontvangsten, dio het gevolg
sullen tfjn van de atyglng der productie en
de toeneming der werkgelegenheid ln Weat-
Duitsland.
Van het ministerie van financiën werd
nog vernomen, dat het nieuwe belastingta
rief van dien aard zal zUn, dat de prestatie
weer zal worden beloond. De grootste be
lastingverlichtingen hebben de middengroe
pen te verwachten. Het maximum tarief der
inkomstenbelasting zal worden verlaagd
van 80 tot 70 pet.
De Westduitse regering verwacht, dat de
belastingverlichtingen een aanzienhjke toe
neming van de bedryvigheid op alle gebie
den van het economische leven tot resultaat
zullen hebben. In 1955 hoopt de regering de
zgn. „grote belastinghervorming", waaraan
reeds lange tijd gewerkt wordt, te kunnen
verwezenlijken.
Die damestassen toch!
EISENHOWERS eerste rede als president
van de Verenigde Staten heeft eindelijk
iets geopenbaard van de grondbeginselen,
die voor de komende vier jaren de politieke
koers van de Verenigde Staten zullen be
palen. Met groeiend ongeduld heeft de we
reld de dag van gisteren verbeid, met on
geduld en men mag wel zeggen met een
zekere onrust. Want de verandering van
regiem in de Verenigde Staten hield onmis
kenbaar een afkeuring in van de in de na
oorlogse jaren door de regering-Truman
gevolgde (buitenlandse) politiek en het ligt
dus voor de hand. dat men van de nieuwe
republikeinse regering een principiële
koerswijziging verwacht. Die afkeuring van
het beleid van de democratische regering
sproot voornamelijk (en misschien zelfs wel
uitsluitead voorts uit f
het onloochenbare
feit, dat zij er niet in
geslaagd is de grote
problemen waarmee de
wereld in onze da- s
gen te worstelen heeft, nader tot hun op
lossing te brengen. Of het redeiyk is het
voortbestaan van de internationale span
ning aan de regering-Trumqji te wyten is
een andere zaak! De ontwikkeling van de
politieke wereldgeschiedenis wordt niet al
leen door Washington bepaald. Wanneer de
Russen volharden in hun afwyzende hou
ding, zal geen enkele Amerikaanse rege
ring. ook niet die van Eisenhower, in staat
zyn de wereld de rust te schenken, die zy zo
zeer behoeft.
Eisenhower echter heeft nu eenmaal zyn
verkiezing te danken aan de ontevreden
heid van het Amerikaanse volk over de
gang van zaken ln de wereld en men ver
wacht van hem. dat hy het roer radicaal om
zal gooien en spoedig resultaten zal boeken
op alle punten waar Truman gefaald heeft,
in het byzonder en ln de eerste plaats ten
aanzien van de oorlog ln het Verre Oosten.
Het lag dus voor de hand te verwachten, dat
de Verenigde Staten in de onmiddeliyke
toekomst een aanmerkeiyk forser politiek
zullen gaan voeren dan in de laatste jaren
het geval Is geweest. En een „forser" poli
tiek is in deze nerveuze tyd niet van ge
vaar ontbloot!
Dat had je niet gedacht pappie, dat ik
Jiu Jitsu heb geleerd!
bükeinen tijdens de verkiezingscampagne
werden gebezigd. Is deze rede opmerkelijk
gematigd De nieuwe regering wyst de po
litiek van „sussen" onherroepelijk af; zy
zal geen onterende compromissen aangaan,
dus geen politiek van vrede-tot-elke-prlls
voeren, zy stelt zich op het standpunt, dat
de beste garantie voor de wereldvrede be
staat in een onaantastbaar sterk defensie
apparaat en een politiek van nauwe mili
taire. en economische samenwerking tussen
alle vrije landen. Tegeiykertyd echter ver
klaarde Eisenhower te allen .tyde bereid
te zyn tot onderhandelen met „iedereen"
teneinde de spanning in de wereld op te hef
fen en een drastische beperking van de be
wapening mogelijk te maken Aan de Euro
pese landen werd voortzetting van de milll-
taire en economische
hulp toegezegd en
voorts beloofde de
president, dat de Ver
enigde Staten hun po
gingen om de Ver.
Naties tot een doelmatig instrument in
dienst van de vrede te maken, nooit zullen
opgeven.
Geen woord in de rede van Elsenhower
over eventuele plannen tot het met dras
tische militaire middelen forceren van de
toestand in het Verre Oosten, geen woord
ook over het „politieke offensief" ter be-
vryding van de onderdrukte volken achter
het ijzeren gordijn, waarop door de nieuwe
minister van buitenlandse zaken. Foster
Dulles, is gezinspeeld. Mag men de rede van
Eisenhower inderdaad als een voorlopige
regeringsverklaring beschouwen, dan moet
constateren, dat de Verenigde Staten
een krachtige houding, wars van compro
missen. zullen aannemen tegenover het
communisme, maar dat de nieuwe regering
geenszins geneigd is tot onbeheerste stap
pen en voorts dat zU het isolationisme af-
wyst. Alles bijeen genomen, mag men dua
verwachten dat de republikeinse regering
de buitenlandse politiek van haar voorgang
ster voorlopig in grote lynen zal biyven
volgen, al moet men er rekening mee hou
den dat de ..businessmen", waaruit de nieu
we regering is samengesteld, weieens for
ser middelen zullen aanwenden om hun
denkbeelden door te dryven (ook ten op
zichte van de Europese aangelegenheden!)
dan hun voorgangers plachten te doen. In
het algemeen echter is er. na kennisneming
van Eisenhowers rede. geen aanleiding om
ln de naaste toekomst grote veranderingen
Haar werk
Zoals gezegd zullen de Milva's worden in
geschakeld by het Commando Lucht
verdediging. bij de gevechtsleidingscentri,
de navigatiestations en bij het Korps Luchte
wachtdienst Een vaste kern (volledige bet
trekking) zal men moeten hebben van 800
vrouwen, die een belangryke operationele
taak krUgen. Zij toch zullen moeten optre
den als officter-gevechtsleider en zeifata ndig
de binnengekomen gegevens moeten kunnen
sorteren en coördineren zy moeten ook
kunnen optreden als hoofd van een mel
dingssysteem. Hun werk zal voornamelijk
liggen in de operatlonsroom. de rüimte
waarin op een grote tafel in beeld wordt
gebracht naar aanleiding van de binnenge
komen berichten, wat zich op een gegeven
moment in het luchtruim afspeelt. Zij zullen
op elk moment in kaart brengen waar de
binnenvliegende vijandeiyke vliegtuigen zich
bevinden, hoe hun koers en wat hun hoogte
is. zodat men precies weet waarheen vfrij
onze eigen vliegtuigen (de jagers) moeten
zenden om de vijand te lijf te gaan. De
Reserve-Milva's zullen, zoals gezegd, by het
Korps Luchtwachtdienst werken, de obser
vatiecentra. die voornBmeiyk de laagvlie-
gende vliegtuigen, die niet door de radar
kunnen worden waargenomen, zullen rap
porteren. (Naast verscheidene officietafunc-
ties zullen in de lagere rangen nog functies
zyn te vervullen van radarbedierier, telefo
niste, telexiste, onderofficier-gevechtsleider,
schryver e.d-
De opleiding
T"\e opleiding voor de Milva's, die In vijf
onderafdelingen worden ondergebracht,
n.l. luchtmacht, geneeskundige dienst, admi
nistratieve dienst, luchtdoelartillerie en ver
bindingsdienst. begint met een basisoplei
ding voor soldaat van ongeveer zeven
weken, gepaard aan een eventuele vakoplei
ding. Een verkorte onderofficiersopleiding
duurt acht weken, voor radarbediener zes
weken, assistent-gevechtsleider vier maan
den en sergeant-majoor-administrateur
negen maanden. De soldaten verbinden zich
voor twee jaar, telkens stilzwijgend verlengd
mët een jaar De toelatingseisen zijn- voor
radar en functies waaraan geen rang ver
bonden is ULO voor onderofficieren MULO
of 3 jaar HBS. voor officieren 5 jaar. HBS-A
voor het Korps Luchtwachtdienst en 5 jaar
HBS-B voor operationele functies (leeftyd
van 18 tot 35 jaar) Officieren moeten ten
minste 24 Jaar zijn. Vanzelfsprekend ge
schiedt de legering volkomen gescheiden
van andere onderdelen en wordt voor
recreatie en ontspanning gezorgd De Mil
va's genieten een salaris naar gelang hun
rang en de Reserve-Milva's krygen een ver
goeding voor elke oefenavond en oefendag.
Kleding wordt van Rykswege verstrekt.
WANNEER men de Inaugurele rede van
de nieuwe president als een samenvat
ting van zyn politieke „vaarplan" mag be
schouwen. dan is de eerste reactie die men
krygt by kennisneming van dit staatsstuk.
een gevoel van opluchting Vergeleken bij in de Amerikaanse politiek ten aanzien van
de termen en argumenten, die door de repu- I Europa te verwachte
Met grote voldoening kan worden gecon
stateerd. zo schryft dr G Wagenaar. direc
teur van de provinciale gezondheidsdienst
voor dieren in Zeeland. In zyn jaarverslag,
dat er dit jaar door de veehouders op volle
kracht aan het plan van de tuberculosebe
strijding ls gewerkt. Over de gehele Unie
is meer bereikt dan volgens het plan kon
worden verwacht.
Hetfcjantal reageerders gedurende het
winteronderzoek. zo vermeldt het jaarver
slag. was belangryk minder dan het jaar
tevoren Het aantal vrije bedryven was per
1 November gestegen tot bijna 94 Ook te
men in het afgelopen boekjaar begonnen
met een georganiseerde abortusbestrijding.
Een lelijk ding in Zeeland ls de vogel-
tuberculose die zo langzamerhand een pro
bleem is geworden. Van de 307 kippen die
wérden onderzocht bleken er 83 tuberculose
te hebben. Het percentage la dus belang
rijk hoger dan in welke provincie van ons
land ook. Dr Wagenaar komt tot de con
clusie. dat het noodzakelijk is dat de vee
houders er toe overgaan hun kippen op te
hokken. In de zomermaanden zijn dan de
weiden voor infecties gevrUwaard en in de
wintermaanden is de besmetting van de
mangels en het stro uitgesloten Over het
algemeen verdient het aanbeveling, dat het
kippen hpuden op wat modemei leest
wordt geschoeid.