De Westhoek zwaar geteisterd Tientallen doden op Noord-Beveland Katwijk en Noordwijk verloren groot deel van hun duinen AAN BEREIDHEID TOT HELPEN ONTBRAK HET NIET Wat het water ons in vijf eeuwen aandeed Woeste golven braken door dijken en overvielen bewoners in hun slaap Hulpacties verrichtten kranig werk De Koningin bezocht geteisterde plaatsen IN OOST-ENGELAND MAAKTE MEN HETZELFDE DOOR ALS HIER Tol dusver 80 doden gemeld Vier personen van vlot op Oosterschelde verdronken Huis ingestort met 20 mensen er in Ook in Bergen op Zoom is de schade groot Vele schepen verkeerden in nood Waarschijnlijk zes runners verdronken Veranderingen in de treinenloop Afsluitdijk hield zich goed Nieuw restaurant vernietigd Wind loopt naar het Noord-Oosten Vorst op komst De doden op Texel Kinderen verdwenen in de golven Het water stroomt over Voorne-Putten Laatste vaste verbinding W alcheren-Zuid-Beveland verbroken Stremming verkeer in de watersnoodgebieden Hachelijke redding uit Wieldrecht AANGEBODEN DIENSTEN Berde blad - pagina 2G0UDSCHE C0URANT maandag 2 februari 1953 (Van onze speciale verslaggevers.) De verschrikkelijke stormramp heeft de Westhoek van Brabant en het gebied tussen Lage Zwaluwe en Geertruidenberg getroffen, doordat de woeste golven in enkele uren tijds bijna alle polders in dit gebied over stroomden. Deze ramp is Zaterdagnacht één uur ingezet bij Willemstad, waar de dijk van het Hollands Diep bij de Parade zich begaf. Willem stad was al spoedig van de buitenwereld afgesloten. Het water joeg voort en teisterde vele stadjes en dorpen in dit vruchtbare gebied. Voor dat de inwoners zich het dreigende onheil bewust waren, stond het water reeds rond de huizen. Velen konden zich nog redden, maar anderen, vooral de bewoners van de ver uit elkaar verspreid staande boerderijen, moesten hun toevlucht zoeken op de bovenverdieping van hun woning en zelfs op het dak. Zij konden niet meer vluchten en moesten wachten tot er hulp kwam. Die hulp werd van alle zijden geboden, maar het reddings werk vergde veel tijd, omdat men niet direct de beschikking had over het benodigde materieel en vooral vaartuigen miste. Er zijn helaas talrijke slachtoffers te betreuren: in Heiningen, voor zover nu bekend, zelfs achttien. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat dit aantal nog aan merkelijk zal stijgen. Door het ontbreken van telefoonverbindingen kon geen contact opgenomen worden met de geïsoleerde gebieden. Er ver dronk veel vee, talrijke huizen stortten in en de schade aan de gewassen is zeer groot, De spoorbaan bij het station Lage Zwaluwe was voor een groot gedeelte overstroomd. Het water sloeg zelfs een gat in de spoordijk. groot gat in de spoordijk en dit verergerde de situatie nog. Het is met geen pen te beschrijven. 7.0 7.ei hij, welke ellende wij en énderen heb ben doorgemaakt, en dan te weten, dat er zoveel mensen nog in hun huizen zitten en nergens meer heen kunnen. Zo was het ook te Rode Vaart Daar vroegen vijftig mensen dringend om ver voerd te worden. Er waren drie gaten ge slagen in de binnendijk en daardoor stroomde het water met grote snelheid binnen. Een sleepboot, welke mensen van de bovenverdieping wilde halen, liep vast. Er was geen beweging meer in te krijgen. Alleen de hoger gelegen wegen waren nog berijdbaar en daarom moesten we via Zevenbergen naar Klundert. In Zevenber gen heerste een nerveuze drukte. Daar wa ren veel vluchtelingen aangekomen, die in het gebouw ,.De Eendracht" en in St. Joan met warme koffie enigszins op hun verhaal werden gebracht. Het gemeentehuis was ingericht als hulp post. De telefoontjes, welke daar binnen kwamen met verzoeken om hulp waren niet te tellen. Gelukkig had men de volle medewerking van de militairen uit Bre- e nog heel wat hebben kunnen red den. Pontonniers helpen Klundert is ook zwaar getroffen. Het oude stadje staat b|Jna gehdel onder wa ter. Fontonniers waren er bezig om de In woners met boten uit de huizen te halen. Het viel niet mee om met de door de gol ven teruggedrongen lichte vaartuigen vooruit te komen. Burgemeester C. Drayer was met zijn staf druk in de weer. Toch had hij nog ge legenheid om enkele woorden met ons te wisselen. Hij vertelde, dat hij van 's nachts één uur af telefonisch contact had gehad met zijn collega v. d. Hooft uit •Willem stad Toén was de toestand daar reeds ern stig.' In de dijk bij Fort „De Hel" te Wil lemstad was een gat geslagen van onge veer driehonderd meter. De eigenlijke doorbraak begon omstreeks één uur op de Parade van het reeds z» dikwijls geteister de Willemstad. Met man en macht heeft men toen getracht een ramp te voorkomen, maar de kracht van het water was groter dan die van mensenhanden. Spoedig was de oude vesting aan het Hollands Diep ge- isoleerd van de buitenwereld. Alleen boten zouden nog hulp kunnen bieden, vandaar dat alles van die aard geéequireerd werd. Achttien doden Op onze tocht door het geteisterde ge bied was zoveel ellende te zien, dat men niet bepaald weekhartig behoefde te zijn, om diep te worden ontroerd. Overal op de bovenverdiepingen van de verspreid staande boerderijen en wonin gen in dit wijde polderland stonden men sen om hulp te roepen. Ér waren er zelfs, die op de daken geklommen waren. Het alles verslindende water stroomde kol kend rond de huizen en in dat water deed het vee verwoede pogingen om een droog plekje te vinden. De mensen konden hun woningen niet meer verlaten. Zij waren in hun slaap verrast door het water en toen zij beseften hoe kritiek de toestand was, zagen zij geen kans meer om te ontvluch ten. Zo was het niet alleen in Moerdijk en Lage Zwaluwe. maar ook in Willem stad. Meiningen. Rode Vaart. Klundert. Zwingelspaan en Halsteren. Dat hulpgeroep ging iedereen door merg en been, maar niemand was bij machte te helpen, want op vele plaatsen stond drie vier meter water en waar de toestand nog niet zo kri tiek was. waadden bewoners tot aan de borst door het zoute nat, kleine kinderen boven zich houdend. Niel ver van Breda Dit ia het beeld, dat we overal zagen toen we van Breda uit West-Brabant door kruisten. Heel ver was het water niet van Breda af. Het begon al bU Zevenbergse- hoek. waar morgens om negen uur reeds voorbereidingen werden getroffen voor de evacuatie. Moerdijk en Lage Zwaluwe wa ren toen niet meer bereikbaar, ook niet via de Rijksweg. Overal zag men mensen lopen met kleine pakjes; het enige wat zij in hun overhaaste vlucht nog hadden kunnen redden. Alles, alles hadden zij moeten achterlaten. Maar hulp werd er geboden. De B.Ï3.A. zette al haar materieel in om de mensen te vervoeren, vrijwilligers waren bezig met het verstevigen van dijken en ande ren hielpen ouden van dagen en kinderen door hen naar een rustiger plaats te bren gen. Eergt de mengen De heer N. van der Made uit Moerdijk, die juist het niet ondergelopen land had weten te bereiken, vertelde ons. dat de buitendijk bi) Willemstad btJ Rode Vaart en in de omgeving van Klundert op enkele plaatsen was doorgebroken. Om half vijf was h|j gewekt en toen is men met man en macht aan het werk getogen om te red den wat er te redden viel: eerst de men sen en toen het vee. Bij Lage Zwaluwe sloeg de vloed een Vergezeld van Prinses Beatrix heeft H.1VI de Koningin Zondag middag een bezoek gebracht aan de omgeving van de Krimpenerwaard. De komst van H.M. was de autori teiten in die streek niet bekend. Zij reed eerst tot aan Ouderkerk, welke plaats zelf onbereikbaar was, zodat de koninklijke auto slechts tot de grens van het ondergelopen land kon rijden. Vervolgens werden Lek- kerkerk. Krimpen aan de IJssel en Krimpen aan de Lek bezocht. De burgemeester van Krimpen aan de IJssel was toevallig ter plaatse aanwezig, waar de konink lijke auto stilhield. Met hem had H.M. een onderhoud. Het lag In het voornemen te pogen, Zeeland te bereiken. Dit bleek echter onmogelijk door het passeren op de wegen van grote hoe veelheden in veiligheid gebracht vee. In de richting Vianen reed H.M. terug naar Soestdijk, toen het te laat was geworden nog andere oorden te bezoeken. De omstreken van F|)naart waren even eens ernstig getroffen. Het ergste was wel Heiningen er aan toe. Men kon het niet meer bereiken, zodat de ontboden hulp colonnes van het Rode Kruis, dé militairen en andere vrijwilligers werkloos moesten toezien. Het enig* wat zij konden doen waa het bergen van de lijken, die aan spoelden. Het waa een aangrijpend moment deze ontzielde lichamen van vrouwen, kin deren en mannen te zien verzamelen, 's Middags had men er reeds achttien ge borgen. die werden overgebracht naar het siekenjiuia Charitas in Roosendaal. Men vermoedde, dat het aantal slachtoffers nog groter zou zijn. Ook was er een groot aantal gewonden. Zij werden op brancards in autobussen naar het ziekenhuis vervoerd of in de hulppost te Fijnaart verbonden door dok ters, die uit de niet-getroffen gebieden naar de plaats van de ramp waren geko men. Droevige taferelen Een moeder stond voor het gemeentehuis te hullen, omdat zjj haar kind verloren had en in een bakkerij bij de Hervormde kerk zat een vader te treuren om zijn vrouw en vier kinderen, die hij voor zfln ogen had zien verdrinken, zonder dat hij hulp kon bieden. Dit zijn maar enkele van de droevige taferelen, welke zich afspeelden. In Fijnaart vertelde men. bericht te heb ben ontvangen', dat in Willemstad 1200 men6en van de buitenwereld afgesloten waren. Zij hielden zich op de bovenverdie ping van hun huizen op en zagen reikhal zend uit naar hulp. Ook in de omgeving van Steenbergen ei Dinteloord was de toestand ernstig. Hal steren was geheel geïsoleerd. Daar ston den de bewoners op de daken van de hui zen en zaten ze zelfs in de bomen. Men deed ook daar alle mogelijke moeite om de helpende hand te bieden. Bergen op Zoom had grote waterschade. In het lage gedeelte van de binnenstad stond het water anderhalve meter hoog in de straten. In het gebied tussen Lage Zwaluwe en Geertruidenberg was de situatie bedroe vend. Men kon het niet meer bereiken. Plaatsen als Drimmelen, Geertruidenberg. Sleewijk en Nieuwendijk, waren volkomen van de buitenwereld afgesloten. Tot aan de grens van Oosterhout stroomde het water en grote gedeelten van de rijksweg ston den blank. Met zeer veel moeite kon men in Raams- donksveer kdmen. Daar stond ongeveer ze ventig centimeter water. In de geteisterde gebieden waren vele huizen ingestort door het geweld van de stroming. Niet alleen in Zevenbergsehoek. Fijnaart, Halsteren en Heiningen, maar ook in Raamsdonksveer en Geertruidenberg. Ontelbaar veel vee is ook verdronken. Koeten, paarden en varkens Hepen door het water en konden zich nauwelijks boven houden. Heel veel dieren zagen we voor onze ogen verdrinken. Het was voor velen beklemmend om machteloos b|j deze dood strijd te moeten toezien. De hulpacties Spontaan bood men uit alle omliggende plaatsen hulp aan. De B B A. zette al haar materieel in. vrachtondernemingen stelden hun auto's ter beschikking om mensen en vee naar veiliger oorden te brengen, en dokters en verpleegsters boden de gewon den de helpende hand. De grote moeilijk heid, welke 7.ich voordeed, was het gebrek aan vaartuigen. Met roeiboten en pontons zagen de militairen geen kans om de geïso leerde huizen te bereiken. Gelukkig kreeg men 's middags de beschikking over mo torboten en froen was men in staat om vele bewoners uit hun benarcie positie te ver lossen. Overal in het getroffen gebied waren mi litairen en burgers bezig om de dijken te verstevigen. Duizenden en nog eens duizen den zandzakken werden op de zwakke plaatsen gelegd. Daardoor kon men daar het water keren. In het water dreven tafels, stoelen, bedden en ander meubilair. Het was een troosteloos gezicht. De schade De schade, welke door de overstroming is aangericht, is niet te schattqn. Het oopt in de millioenen. Niet alleen zijn vele vwo-1 ningen onbewoonbaar en ging veel huis raad verloren, maar ook de veestapel kreeg een geduchte klap en de op het land staande wintertarwe en -gerst kan niet meer tot groei komen, nu het zoute nat de lande rijen heeft overstroomd. Eerst als men het water uit de polders verdreven zal hebben, kan men de balans opmaken Het zal een sombfre balans zijn. want men verwacht, dat er ook nog vele doden geborgen zullen moeten worden. De Westhoek heeft een dure tol betaald aan de niets ontziende elementen, die in ai hun hevigheid deze vruchtbare contreien hebben geteisterd. (Van onze correspondent te Londen) Ook aan de andere kant van de Noordzee heeft de orkaan op vreselijke wijze hun* gehouden. De Engelse Oostkust werd ernstig geteisterd. Vooral het gedeelte dat precies tegenover de Nederlandse kust is gelegen en dat een landschap vertoont, dat zoveel met het onze gemeen heeft, namelijk de graaf schappen Suffolk. Norfolk en Lincolshire. dat een distriet heeft, dat niet voor niets ..Holland" heet. Onze voorvaderen hielpen het droogmaken. Overal worden thans dijk breuken en overstromingen gemeld. Tussen de 70 en 80 personen zijn om het leven gekomen. Velen hiervan stierven door verdrinking in hun woningen. De spoorwegen en het verkeer op de weg zijn in een deel van Oost-Engeland on'- wricht. Duizenden telefoonpalen zijn afge knapt waardoor het thans nog moeilijk is een volledig beeld van de toestand te krijgen. In Sheerness. de marinehaven in Kent. aan de monding van de Theems, zonk ee;. onderzeeër en kapseisde een fregat. Een eiland in de Theemsmonding liep ge heel onder. De bevolking is naar Londen overgebracht. In Clacton. een bekende badplaats, kwa men vijf personen om. In Klngslynn ver dronken 13 mensen in hun huizen. Great Yarmouth, de bekende badplaats en vissers haven. welke recht tegenover IJmuiden ligt, zag 100 huizen zwaar beschadigd De halve stad staat onder water. De vissersvloot werd ernstig geteisterd, doordat 37 drifters zwaar werden beschadigd of geheel werden stuk geslagen. Het water stond twee meter hoog in Lowestoft, in Norfolk, waardoor de stad in tweeën werd gesplitst. Honderden personen werden geïsoleerd. Roeiboten varen door de hoofdstraten om de mensen uit huizen en hotels te halen. Vele auto's, op weg naar Londen en andere steden, werden door het water verrast en moesten door de inzittenden worden ver laten. De nachtbootverbinding tussen Harwich en Hoek van Holland is tot nader order op geheven. De laatste nachtboot kwam Zater. dagochtend binnen. Zondag is de Arnhem van Harwich naar de Hoek vertrokken, na dat Zaterdagnacht de dienst was stopgezet. De D u k e 0 f Y o r k zou Maandag, na Let aanbreken van de dag. zo mogelijk uit Hoek van Holland vertrekken. Aangezien een deel van de spoorlijn naar Harwich is ondergelopen, beginnen en ein digen de boottreinen naar en van Londen in het plaatsje Wrabness. in Essex, vanwaar passagiers met autobuseen naar an van Har. wich worden vervoerd. De B B C. gaf Zondag een uitvoerig over zicht van de situatie in ons land en van de genomen noodmaatregelen. Pontonniers zijn in Klundert met boten bezig om de bewoners uit hun huizen te halen. Vanmorgen eindelijk kwamen de eerste berichten over Noord-Beveland, waarover men reeds lang in grote ongerustheid verkeerde. Bijna het ge hele eiland staat onder water. Er zijn tientallen slachtoffers. Alleen al in Kortgene zijn er naar schatting ongeveer 35 doden. In Ierseke is vannacht een vlot aangespoeld met drie mensen van Schouwen-Duive- land. Zij vertelden, dat vier anderen op de Oosterschelde van het vlot waren geslagen en verdronken. In Raamsdonksveer zijn een baby van zes weken en een man verdronken. Met de bovenstaande slacht-, offers was het aantal doden gestegen tot 180, doch gevreesd moet wor den, dat het aantal nog zal toenemen, want vanmorgen was het nog op geen enkele manier mogelijk gebleken met Schouwe n-Duive- 1 a n d contact te krijgen en wie weet wat daar is gebeurd. De drie men sen van het vlot konden alleen vertellen, dat hun eigen polder geheel was overspoeld. De omvang van de ramp was vanmorgen nog steeds niet te overzien. Ieder uur in de nacht werd de ramp nog verschrikkelijker. Tegen de morgen kwam het ontzettende bericht, dat in 's-Graven- d e e 1 in totaal reeds meer dan 50 slachtoffers te betreuren zijn. In 's-Gravendecl Is een huls Ingestort waarin 20 mensen een toevlucht hadden ge zocht. Allen werden door het water mee gesleurd. Ongeveer 600 mensen zijn bijeengebracht op de bovenverdieping van de lagere school, Het gat in de spoorweg RotterdamDordt bij Zwijndrecht Acht galen in dijk van Tholen Tijdens springvloeden en stormen is de Tholense dijk overstroomd, waarna er in de dijk acht gaten ontstonden. De Auvergse- polder en de Theodoruspolder liepen geheel onder, terwijl de spoorlijn tussen Bergen- op-Zoom en Vlissingen verzakte. De polders ten Zuiden van Ossendrecht en ten Westen van Ossendrecht en Woensdrecht zijn vrij wel alle ondergelopen. Deze koe was de verdrinkingsdood nabij. Gelukkig kwam er Juist op lijd hulp. In Bergen op Zoom stond omstreeks halfdrie in de cngeluksnacht het water aan de dijken vrijwel gelijk met de kruin en werd groot alarm geslagen. De bewoners van de Haven, die toch al niet naar bed waren gegaan, brachten hun huisraad in veiligheid. Omstreeks drie uur kwam het water over de dijken en stroomde de Geertruidapoider vol. Daarbij kwamen de Machinefabriek N V. Holland en tal van andere bedrijven onder water te staan. Het water kon toen ook niet meer door de schutplanken bij de Bonte Brug tegen gehouden worden en toen deze doorbraken liep de gehele Gedempte Haven onder, tot ver in de Rijkebuurtstraat. Ook aan de andere zijden stroomde het water door. Zo stond het bij de kazerne Groot Arsenaal bijnd twee meter hoog, een peil, dat nog nooit werd bereikt. Overal hoorde men de mensen om hulp roepen. De schade is enorm. Niet alleen, dat het water over de dijk van de Geertruidapoider was gekomen, ook over de dijken van de Augusta- en Theo doruspolder. Daardoor stond het water tot over de spoorlijn Roosendaal—Zeeland. De weg naar Tholen was niet te bereiken. De montagewoningen moesten het weer ontgelden. Van tal van woningen werd de dakbedekking afgerukt. Ramen gingen aan scherven. Noodvoorzieningen moesten van gemeentewege worden getroffen om dé mensen voorlopig te helpen. Öp het Bolwerk viel een grote boom dwars over de weg. Op de Antwerpsestraat viel een boom vlak voor een auto. waar van de bestuurder niet meer kon stoppen. De wagen werd vernield en de inzittenden raakten gewond. waar zij op elkaar gepakt het Zakken van het water afwachten. Er stond vanmorgen ruim anderhalve meter water in de school Vannacht omstreeks één uur zijn te 's-Gra- vendeel wederom twee dijken doorgebro ken. De Pontonniers doen wat zij kunnen in 's-Gravendeel, maar verscheldenen van hen zijn reeds bewusteloos geraakt door de koude. Toestand in de Hoekscheivaard hoogst ernstig In de Hoekschewaard is het eerst de dilk van de Torensteepolder van de embachts- heerliikheid Cromstrijen onder water gelo pen. Deze polder ligt aart het Hollandsch Diep. Gevreesd wordt dat hier minstens zeven personen het leven hebben verloren. Toen deze polder volgelopen was brak de dijk naar de Numanspolder door. waarin Numansdorp ligt. Het opdringende water brak daarna door de d{jk vart de Nieuw Cromstrijense Polder onder de gemeente Klaaswaal Laatstgenoemde plaats bleef droog, maar het water in de polder rijst 'nog steeds Onder de gemeente Heinenoord heeft de buitendijk van de Zomerlandse Polder, ter hoogte van de Bgrendrechtse brug het be geven. Voor zover bekend, hebben de in woners van Heinenoord zich op de dijken voorlopig in veiligheid kunnen stellen. Het water is vervolgens over de Blaaksedtjk ge lopen en heeft de Mijnsherenlandpolder drassig gemaakt Het dorp Mijnsheerenland loopt geen gevaar. De verbindingen van de Hoekschewaard met de buitenwereld zijn verbroken. Onze zegsman* deelde nog mee, dat irf Klaaswaal eeen gebrek aan voedsel, maar wel aan drinkwater bestaat. Men hoopte boten te krijgen om het ccr.tact met de bui tenwereld weer op te kunnen nemen. De dorpen Oud- en Nieuw-Beijerland. Mimsheerenland en Westmaas, gedegen ten Noorden van Klaaswaal, worden no-? niet bedreigd. Aan de dijk wordt gewerkt en men verwacht dat deze h-t zal houden. De eteiiriache stroom is ijwleze plaatsen uit gevallen. De watervoornfcning levert nog geen moeilijkheden op. VVravendeel U tele fonisch niet bereikbaar. Omgekomen hij het vervoer van varkens rndwijk wordt gemeld die in de nacht van dat twee personen, die in de nacht van Zondag op Maandag met een vrachtauto varkens trachtten te vervoeren uit de ondergelopen gebieden, door het stromende water zijn meegesleurd en verdronken. Er waren reeds twee vrachten varkens door hen vervoerd, doch tijdens het transport van de derde vracht kwam het water opzetten met bo venvermelde noodlottinge gevalgen De toestand in Brandwijk'1s ernstig. Ook in het nabij gelegen dorpje Molenaarsgroef stroomt reeds het water 'door de straten in de richting van Ottoland. Verscheidene Nederlandse en buitenland se schepen, die zich voor de Nederlandse kust bevonden, hebben op de noodgolven verbinding gcxocht met de vaste wal. Dwars voor Texel verloor een Duitse sleepboot zijn sleep, een tanklichter. Men vreest voor het leven van Je zes runners, die zich aan boord bevinden. De redding boot Prins Hendrik heeft tevergeefs naar de lichter gezocht. de IJmuldense haven verkeerde de Poolse trailer Korab 2 in zinkende toestand. Toen het water zakte, werd het gevaar voor het schip minder. De Duitse tankboot Julius Ruthers (800 ton) werd bij Zandvoort op het strand ge worpen. Het schip ligt zeer ongunstig. Drie van de 15 opvarenden zijn aan boord ge bleven. De anderen zijn van boord gehaald Het Indiase s.s. Jala Ketu (7180 ton) dreef _p 80 mijl ten Zuiden van Terschelling rond met een defecte stuurinrichting; iet anker was weggeslagen. Zondagmiddag seinde het schip, dat de schade voorlopig was gerepa reerd. Het schip Btoomde toen op naar de Maasstad. Het Franse s s Carthage (2709 ton) geraakte drie mijl uit de kust ter hoogte van Noordwijk stuurloos. Het schip heeft zijn anker uitgeworpen. De reddingboot Neeltje Jacoba is in de nabijheid Het Duitse s.s. Industria (3.353 ton) be vond zich Zondagmiddag voor Hoek van Holland in moeilijkheden. De ankers wa ren losgeslagen. Het schip verzocht drin gend om assistentie. Het Deense s.s. Anne Thron (1661 ton) bevond zich Zondagmiddag op 120 mijl ten Noorden van IJmuiden in moeilijkhec'en. Het Nederlandse s.s. Kota-Agoeng is het Deense scheepje hulp gaan bieden. Doordat de lading van de Nederlandse kustvaarder Franka II (487 ton) was gaan schuiven, had het schip noodseinen uitge zonden. Het bevond zich toen bij de Ter- schellingerbank. Het werd bijna als verlo ren beschouwd. Waarschijnlijk heeft de be manning de toestand kunnen klaren, want in de loop van Zontfcigmiddag seinde het schip, dat het geen assistentie meer nodig had. De Panamese tanker Barbara Ann (8718 ton) heeft Westelijk van Hoek van Holland een lek opgelopen. De tapker voer naar Hoek van Holland, waar het schip voor an ker zou gaan om beter weer af te wachten; een Engels stoomschip bleef enige tijd In de nabijheid om eventueel hulp te verlenen. Ter hoogte van West-Schouwen verkeer de het Finse schip Bore VI in nood. Het Britse schip Selby (1.039 ton) verkeer de 32 mijl van IJmuiden in moeilijkheden De lading van het schip is gaan schuiven. Het schip is in de buitenhaven van IJmui- 1 den voor anker gegaarr. Het Belgische schip Luxembourg (7000 ton) is bij Vlissingen aan de grond gelopen Het schip is op eigen kracht vlot gekomen Het Zweedse s.s. Virgo, dat bij Vlieland aan de grond was gelopen, kwam op eigen kracht vlot. De reddingboot Prins Hendrik uit Den Helder bleef enige tijd in de nabil heid om eventueel hulp te verlenen. Het Russische s.s. Enisel seinde, dat het zich op 30 mijl van Den Helder in nood be vond. Het lichtschip Goeree is enkele mijlen af gedreven. Er is grote schade aan boord. Onder andere is de stuurhut Ingedrukt Het Nederlandse tankvaartuig Tiba (5239 ton) heeft ten Westen van Breskens zijn roerquadrant gebroken. Het schip hoopte toch Antwerpen te kunnen bereiken. Bij Texel zit een vissersvaartuig aan de gfond. De motorreddingboot Joan Hudson uit Cocksdorp zou pogen assistentie te ver lenen. Het nEgelse s s. Seabrook heeft gemeld, dat het zich 30 graden N.W. van Hoek van Holland in nood bevindt. Het schip maakt water. Op de rede van Vlissingen liggen diverse soljepen voor anker, waaronder de Capl- taine Paret. die zijn stuurboord-anker heeft verloren en om een sleepboot heeft ver zocht. De reddingboot Prins H,endrik van Den Helder is zestien uur lang op zee geweest. Verscheidene andere schepen, waarvan de namen nog ontbreken, hebben Zondag in de loop van de avond noodseinen uitgezonden. Iets kouder Weersverwachting, meegedeeld door het KNiHK in De Bilt. geldig van Maandagavond tot T5insdngavond. Veranderlijke bewolking met enkele ver spreid optredende sneeuwbuien. Krachtige tot matige, maar voornamelijk langs de Waddenkust harde wind tussen Noord en Noordoost. Iets kouder met plaatselijk lich te vorst in de nacht en ochtend. WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN. Hedenmorgen om I uur werden op het vlieg veld Gilze-Rijen de volgende waarnemingen gedaan: Barometer: 761 3 mm- Wind. Noord 23 km per <»rf Temperatuur: 2 5 gr C. Maximum temperatuur: 5 gr. C. Minimum temperatuur: 2 gr C. 3 Februari Afnemend» Zon op 08 30- ondei 17 28 Maan op 22 47; onder M.M MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 GOUDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAGINA I Betreffende de treinenloop kan wor- f den meegedeeld, dat het spoorwegver keer gestremd is op de baanvakken SchiedamHoek van Holland, Rotter dam MaasGouda, ZwijndrechtDor drecht, Dordrecht—Giessendam, Slle- drechtGiessendam, .DordrechtLage Zwaluwe, Lage ZwaluweBreda, Ber gen op Zoom—Vlissingen. Er zijn de volgende maatregelen genomen betreffende het reizigersvervoer. De vier D*treinen welke normaal rijden om 8.00. 11.00, 19.47 en 21.00 uur uit Den Haag over Rotterdam naar Parijs, vertrekken nu uit Utrecht over Den Bosch en Roosendaal naar Parijs. De vertrekuren te Utrecht zijn 7.50, 10.49. 15.32 en 20 49 uur. De buitenlandse trein van Den Haag over Luxemburg naar Bazel, die normaal ver trekt om 9.00 uur uit Den Haag, begint nu in Roosendaal om 10.32 uur. Deze trein rijdt dus wèl, in tegenstelling met eerdere berich ten. volgens welke deze trein niet zou rijf den. De dagboottreinen rijden slechts tot Den Haag. De reizigers worden uit Den Haag met bussen naar Hoek van Holland gevoerd. De nachttrein naar Hamburg, die normaal te 19.49 tiur van Schiedam zou vertrekken, vertrekt morgen om 20 u. uit Den Haag S S Ook de nachttrein naar Keulen, die normaal om 20.16 uur van Rotterdam D.P. zou ver trekken gaat nu om 20.00 uur uit Den Haag S-S. Beide treinen vertrekken dus als één trein, die In Utrecht gesplitst wordt. De Scandinavië Express, die normaal ver trekt uit Schiedam om 7 16 uur. gaat nu om 7.30 uur uit Den Haag S.S. De Rheingold- Express. die normaal om 7.03 uur uit Rotter dam vertrekt, gaat nu om 6-39 uur uit Den Haag. Tussen Rotterdam D.P. en Dordrecht wordt een tien-minuten dienst met bussen gereden. Er gaat ook een busdienst tussen Schiedam en Hoek van Holland en tussen Rotterdam D.P. en Gouda. Meneen van de Zuiderzeewerken ver klaarden one, dat de Afsluitdijk zich buitengewoon gopd heeft gehouden. Er is op drie plaatsen enige schade, die geen gevaar oplevert: schade bij de Vlieter en echade 5 km van Den Oever en tussen de kilometerpalen 17 tot 21. Deze schade is toegebracht aan de steenglooiing. De dijk heeft het „maximum" te verwerken ge- had% waarvoor hij berekend is. Dat ia drie meter vijf en zeventig plus (boven Normaal Amsterdéme Peil). De Zuiderzeewerken zelf hebben zich buitengewoon goed gehouden. Aan de Noord-Oostpolderdijk is zeer geringe schade geconstateerd. De werken van de Ooeterpolder hebben ook enige geringe schade opgelopen, maar zich verder goed gehouden. Het hoge water in de Alblasserwaard zette de Kabelfabriek te Alblasserdam blank. (Van een onzer verslaggevers) Zeer aware, ten dele voor tientallen jaren onherstelbare schade heeft het nood weer aangericht in de badplaatsen lanfs de Noordzeekust, die het zwaarste I«- weld van de Noordwester moesten opvangen. Langs de gehele kust werden de duinen over tientallen meters diepte weggeslagen, waardoor de glooiende hel lingen naar het brede strand veranderden in aangevreten, style zandwallen, die vrijwel loodrecht in zee of op een smal strandje neervallen. Hoe ernstig deze (Dinafslag in het algemeen ook zijn mag hier en daar ontstonden selfs critieke situaties voor het achterland het ergste doen deze gevolgen van de storm zich gevoelen in de badplaatsen, die tendele gebouwd zijn op deze duinstrook langs de zee en voor wie dit voorste duinterrein met boulevards, wandelwegen, bad- gelegenheden, andere seizoen-outtllage en wat niet meer zij, *1» het ware een levensslagader is. Eén blik op de kaart toont, dat in deze gordel van badplaatsen Katwijk en Noord wijk het zwaarste geweld van een zuivere Noordwester te verduren hebben, en de schade, in de vissersbadplaats en de bloe- menbadplaats aangericht, betekent dan ook een zeer zware slag, waarvan zij zich ze ker niet voor het komend seizoen kunnen herstellen en bovendien nog tientallen ja ren de naweeën zullen gevoelen. In Katwijk werd de hoogste waterstand genoteerd, die ooit weird geregistreerd, na melijk ongeveer 4' meter boven N.A.P. De Voor velen in de overstroomde gebieden was de aanwezigheid van vaar tuigen een kwestie van leven of dood. Een beroep op sleepbootkapiteins in de haven van Maasbracht had tot resultaat, dat gisteravond een dertig tal sleepboten uit deze haven naar de getroffen gebieden vertrok. De gemeente Den Ha$g zond tien motorvletten naar Rotterdam en tien naar Voorne-Putten. Den Bosch zond zes boten naar Dinteloord en uit Doesburg vertrok gisteravond een trailer, beladen met drie motorvletten en bemanning, naar Bergen op Zoom. De directie van de Visserijen van het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft de reders van de vissersvloot dringend verzocht, hun sloepen beschikbaar te stellen voor hulpverlening. Pe bevelhebber van de derde militaire afde ling verzocht elke particulier, die beschikt over gemotoriseerde vaar tuigen in de provincie Noord-Brabant, ten Westen van Breda en in de provincie Zeeland, zich te melden op telefoon 5741 of 5742, kengetal K 4100, 's-Hertogenbosch. In de provincie Zuid-Holland staat het reddingswerk onder leiding van de waar nemende Commissaris van de Koningin, mr R. Schmal»,aangezien mr Kesper met vacantie in Zweden is. Sinds Zaterdag te middernacht is ten kantore van de provin ciale griffie onafgebroken gewerkt. Gistpren zijn alle E.H.B.O -helpers en helpsters opge roepen. Het hoofdbestuur van het Neder landse Rode Kruis heeft Zondagmorgen reeds uit alle lagen der bevolking aanbie dingen ontvangen voor hulp in allerlei vormen, van dijkwerkers, lieden die met vee kunnen omgaan, doktoren en oud-verpleeg sters. padvinders en burgers, die woon ruimte aanboden. Ook de D.U.W. heeft hulp aangeboden. Uit Heemstede vertrok Zondagmiddag een gezelschap van zestig vrijwilligers, bestaan de uit advocaten. M.T.S.-ers en andere bur gers uit Haarlem en Heemstede om hulp te bieden in de bedreigde Zeeuwse gebieden. De Nederlandse Jeugdherbergcentrale heeft alle Jeugdherbergen beschikbaar ge steld voor dakloos geworden personen. De Nederlandse bond van kermisexploi tanten heeft kermisgasten opgeroepen om zoveel mogelijk woonwagens ter beschik king te stellen voor gezinnen, die door de overstromingen dakloos z|jn geworden. De burgemeesters der getroffen Zuid hollandse gemeenten kunnen zich voor hulp in geld of goederen, voor onderdak, enz. wenden tot de Vrouwelijke Hulpver lening in Zuid-Holland, pa. Provinciale Griffie, Korte Voorhout 1, Den Haag. tel. 18005Ö. De Vrouwelijke Hulpverlening staat in voortdurend contact met het Na tionaal Rampenionds en het Rode Kruis De hoofdcommissarissen en presidenten van de vereniging „De Nederlandse padvin ders", de verkenners van de Katholieke jeugdbeweging, het Nederlandse Padvind- 7° l»ng Nederland bestaat, heeft het een strijd op leven en dood moeten voeren tegen het water: zijn beste vriend en teven» zijn ergste vijand. Door het water is ons land groot en rijk geworden. Maar het is verraderlijker dan een vulkaan. Op 18 November 1421 richtte de St. Eli- zabethsvloed verwoestingen aan in tal van plaatsen en deed de Biesbosch ontstaan. Op 16 October 1502 teisterde een grote vloed de dijken bij Medemblik, Muiden. Amsterdam en Spaamdam. Op 16 October 1508 had Noord-Holland sterk te lijden: overal breken dijken door. Op Palmzondag 1509 braken de dijken bij Schardam door. Op 24 September 1.509 brak de dijk tussen het IJ en de Haarlemmermeer door. Op 29 of 30 September 1514 richtte een hoge vloed in Noord-Holland zware schade aan. Bij Hoorn en Spaamdam braken de dijken door. Op 5 November 1530 braken de dijken bij Hoorn en Enkhulzen door. Op 1 November 1570 teisterde een der grootste overstromingen West-Europa van het Kanaal tot aan Jutland. Bij deze aller heiligenvloed. die vier dagen duurde, liep het water in Noord-Holland een halve meter over de dijken, die op vele plaatsen doorbraken. Een groot gedeelte van Gro ningen. Friesland en bijna alle Zuidholland se en Zeeuwse eilanden liepen onder water. Enkele stukfken land gingen voorgoed verlo ren. zoals delen van verscheidene dorpen langs de Hollandse kust. de Broodeloos- polder bij Tholen en het eiland Wulpen bij Cadzand. Op 15 Augustus 1597 liep Waterland ge heel onder ten gevolge van een hoge spring vloed bij Noord-Westerstorm. In November 1601 joeg een storm uit het Noordwesten het water in Noord-Holland tot zulk een hoogte op, dat de dijken op vele plaatsen bezweken. Op 22 en 23 Januari 1609 steeg het water van de Zuiderzee zo hoog, dat een gedeelte van Amsterdam onder kwam te staan. Bij de storm van 23 Januari 1610 stond het watgr zelfs van Amsterdam tot Leiden. De pas drooggemaakte Beemster liep onder water. Op Nieuwjaarsdag van 1616 braken de dö- ktn van het IJ op drie plaatsen door. In September 1621 spoelde een water vloed de Velzerdijk geheel weg. Ook stond het water tot in Amsterdam. In Februari 1625 werden Amsterdam, Haarlem en Monnikendam zwaar geteisterd. De pas drooggemalen Purmer liep weer onder water. De St. Petrivloed op 22 Februari 1651 deed het IJ voor Amsterdam nog hoger stijgen dan bij de Allerheiligenvloed van 1570. De Watergraafsmeer liep onder. Rondom Haar lem leek het een zee en de omgeving van Hoorn stond eveneens blank. Op Sint Nicolaasavond in 1665 bezweek de IJdijk en Waterland werd In een wezenlijk waterland herschapen. Op 4 en 5 November 1675 moest Neder land een zware stormvloed uit het Noord westen doorstaan. Noord-Holland, 't Gooi en Utrecht hadden het zwaar te verduren. Vele plaatsen kwamen onder water. Nadat op 5 April 1702 de dijk bij Muiden was doorgebroken, was het land van Amersfoort en Utrecht tot aan Haarlem her schapen in een binnenzee. Bij de Kerstvloed van 1717 braken de Assendelver- en Uitgeesterdijken op acht plaatsen door. In Mei 1773 werd de Zuiderzee zo hoog opgestuwd, dat het water over de slaperdijk bij Spaamdart golfde. Onberekenbaar was de schade en boven alle beschrijving de ellende in Holland, ten gevolge van de overstromingen op 14 en 15 November 1775. Er was nauwelijks een stad, die van het water verschoond bleef. De eilanden Wleringen, Marken, Ürk en Schokland werden geheel overspoeld. In November 1776 Hepen bij Haarlem de polders onder water. Op 1, 2 en 3 Februari 1791 werd het ge bied rondom het IJ zwaar geteisterd. Op 15 Januari 1808 werden alle huizen op Marken vernield door de storm en het water. De Zuiderzeedijk brak op verschei dene plaatsen door. Bij de Noordwesterstorm begin Februari 1825 ontstond zulk een overstroming, dat 800 personen en 46.000 stuks vee om het leven kwamen. De schade, die deze ramp aan Nederland bracht bedroeg acht millioen gulden. Toen kwam de ramp van 1916, die door deze nieuwe ramp ia overtroffen, stersgilde en de Nederlandse Gidsenbewe- ging gaven voor alie padvinders en pad- vindsters in de geteisterde gebieden het motto: ..Geen werk is te groot, geen werk is te klein". Voorts werd op alle padvinders en padvindsters in het gehele land een be roep gedaan, zich ter beschikking te stellen voor de nationale inzameling. Zondagochtend werd via de radio bekend gemaakt. dat de chef van de Generale Staf al het in werkelijke dienst zijnde beroep»*, reserve- en dienstplichtig personeel gelast te, onmiddellijk naar de garnizoenen terug te keren. De chef van de Luchtmachtstaf liet eveneens het luchtmachtpersoneel te rugroepen. De in de kazernes aanwezige militairen werden geconsigneerd. Het Di rectoraat Gebouwen, Werken en Terreinen van de landmacht riep ook het burgerper soneel op. De colonnes van het Rode Kruis in Zuid-Holland, Zeeland, Utrecht' en N. Brabant moesten zich gereed houden. Zondagochtend hebben zich de minister president. dr W. Drees, de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J Algera en ir A. G Maris, directeur-generaal van de I Rijkswaterstaat naar Dordrecht begeven om I zich van de toestand op de hoogte te stel len. De leden van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, de heren Wittenberg en Jan sen Maneschijn bezochten gisteren de meest getroffen gebieden. Mr L, A. Kesper, de Commissaris der Koningin in Zuid-Holland, heeft op zijn vacantie-adres in Zweden be richt ontvangen van de ramp. De Nationale Commissie voor Vluchtelin genhulp doet, mrde namens het Nationaal Rampenfonds, een dringend beroep op al haar plaatselijke afdelingen om. zo mogelijk nog in deze week en anders in de volgende week. in hun gemeente een extra bUs- en l|jstencoilecte te organiseren ten bate van de door dc watersnoodramp getroffe nen. en zich hier met kracht achter te stellen. De Nationale Commissie voor Vluchtelingenhulp heeft hiervoor haar or ganisatie en apparaat t(jdel|jk in dienst ge steld van het Rampenfonds en veraoekt haar plaatselijke commissies zich ad hoe te beschouwen als plaatselijke commissies van het Nationaal Rampenfonds. De Stichting 1940—1945 doet gelijktijdig een beroep op al haar plaatselijke commis sies ten bate van deze inzameling. De plaat selijke afdelingen van de Nationale Com missie voor Vluchtelingenhulp en van de Stichting 19401945 wordt verzocht, onder ling contact te willen opnemen en plaatse lijk deze actie gezamenlijk te voeren. I Het Nederlandse Rode Kruis, dat deze op- Voep mede ondersteunt, zal via haar afde lingen een goedereninzameling voor de door de watersnood getroffenen organiseren. De Nationale Commissie en de Stichting 1940—1845 verzoeken haar afdelingen ook hieraan alle medewerking te willen geven en zich hiervoor in verbinding willen stellen met de plaatselijke afdelingen van het Nederlandse Rode Kruis. Voorzover geen plaatselijke afdeling van het Neder landse Rode Kruis in een gemeente aan wezig is, kunnen de goederen rechtstreeka gezonden worden naar de intendance vu,, het Nederlandse Rode Kruis, Fluwe'a* Burgwal 19, 's Grovenhage. De genoemde organisaties doen een be roep op allen, om niet zelittandig activi teiten te ontwikkelen, maar .deze langs de plaatselijke vertegenwoordigflfen van ge noemde organisaties te leiden, opdat een zo effectief mogelijke bundeling van alle krachten wordt verkregen. Ieder, die dus wil meewerken aan deze actie, wo.rdt ver zocht zich in verbinding te stellen met deze vertegenwoofdigingen, welker adressen In het algemeen op de gemeentehulzen bekend zijn. Zij, die rechtstreeks gelden willen storten, kunnen dit doen op giro no 9575, ten name van het Nationaal Rampenfonds Den Haag. De invloed van het depressieRebied. dat in ons land en het schele Noordzeegebied zware stormen veroorzaakte, op het weer in West-Europa vermindert steeds verder, naarmate de kern in de richting van Zuid oost-Europa wegtrekt en opvult. Een hogedrukgebied. dat op de oceaan in aantocht was. breidt sich over het Noord zeegebied. het zeegebied ten Westen van Noorwegen en 8candlnavië uit. Ook in Noord-Hcandinavië en Noord-Rusland kwa men krachtige luchtdr|jkstt)gingen voor. waardoor een verbinding tot stand komt tussen het van de oceaan afkomstige hoge drukgebied en een seer groot hogedrukge bied. dat sich reeds geruime l|jd boven Noordweat-ftiberlë handhaaft. Dese ont wikkeling en de luchtdrukverdeling bete kent. dat in het Noordzeegebied. Zuid-Scan- dinavlë. in onze omgeving en Noordwest- Duitsland de winden geleidelijk naar Noord oost gaan ruimen. Dit betekent een einde van de hoogwaterperiode. De Noordoostelijke winden zullen komen de dagen geleidelijk koudere lucht uit 8candinavië aanvoeren. Een langzame da ling van temperatuur In ons land moet worden verwarht. waarbjj reeds komende nacht plaatselijk lichte vorst sal optreden. '.ondagavc ?estigd. d autobus r ivond laat werd op Texel officieel bevestigd, dat vier van de inzittenden van de autobus met werklieden, die op weg naar de bedreigde plaatsen op het eiland door het water was overweldigd, de dood hebben gevonden. Over een vijfde inzittende van autobus verkeert men nog in onzeker heid. Aangenomen wordt echter, dat ook hij het leven heeft verloren. Lichters werden opgetild als notedopjas en vlak bti de huizen „neergezet". uitwatering werd dichtgedreven met het zand, dat elders met tonnen tegelijk van de duinen werd geslagen. Het tientallen me ters brede duinterrein ypor de boulevard, waardoorheen zich de wandelweg kronkelt, sloeg met grote stukken tegelijk weg, zodat binnen korte tijd de zee knabbelde aan de boulevard, voor zover die niet door een lage muur naar het voorterrein beschermd werd. Zondagochtend was zo goed als het gehele voorterrein van de boulevard verdwenen, wandelweg incluis. Het café-restaurant Nieuw Brittenburg stond eertijds aan de landzijde van de bou levard. Het werd in de oorlog tegelijk met de gehele bouievardbebouwing door de Duitsers gesloopt om schootsveld te verkrij gen voor dé versterkingen in de Atlantik Wall. en werd na de oorlog ais een der eer ste bouwwerken in de afbraakstrook her bouwd. ten dienste van het vreemdelingen verkeer in het badseizoen. Water en wind hebben in enkele uren dit bouwwerk ge sloopt. Zondagochtend stond nog slechts de helft aan landzijde overeind, gevaarlijk ba lancerend op de afgebrokkelde duinrand, geteisterd en in flarden gerukt door de aan- gierende storm. Tientallen jaren zullen nodig zijn. om de zee weer voldoende zand te laten aanvoeren voor een royaal front van de vissersbad plaats. die het voorlopig zal moeten stellen Hlét een smalle boulevard, waarlangs een atijle glooiing naar het strand voert. „Atlantik Wall" voorkwam erger Te Noordwijk verdween het Zuiderbad voor hotel Seinpost volkomen, de badkoet- sen dreven weg en werden te pletter ge slagen. de houten gebouwen werden neer geveld door water en wind. Van het nieuwe hotel Zeelust werd een deel van het dak opgelicht en verwoeat. Ook de in Noordwijk aangerichte schade wordt door deskundigen voor een deel onherstelbaar genoemd. Het duin gaat thans verticaal van de rijweg van de boulevard naar beneden naar het strand. Zowel in Katwijk als in Noordwijk heeft de voormalige Atlantik Wall van de Duitee bezetters een nuttige functie vervuld. De betonnen wal en bijbehorende kazematten wei-den door ondergraving en kantelen in dertijd in het duinterrein voor de boulevard begraven. Thans zijn die betonnen gevaar ten door het geweld van de zee blootge woeld. maar niet gebroken, waardoor zij ala golfbrekers op het smalle strand hebben gefungeerd. Waren die betonnen gevaarten er niet geweest, dan waa de zee ongetwij feld verder doorgebroken. Op twee plaatsen tegelijk brak in de rampnacht de woeste watermassa door de dijk van de Kruispolder bij Duivenshoek (Hontenisse). In deze polder werden door de vloedgolf twee huizen letterlijk wegge slagen en hierbij verdronken acht meneen, onder wie vier kinderen. Vooral het gezin Smit werd zwaar getroffen en telt vier slachtoffers. Ook van het gezin Daalman vonden een vrouw en een kind de dood in de kokende golven. Vader Daaiman slaag de er slechts met veel moeite in zijn zoon te redden, nadat deze twee uur met een gebroken been in een boom had gehangen- Moeder Vossaart uit Ossennisse, die haar baby in veiligheid had gebracht en tot haar borst door het water moest waden, zag het kind uit haar armen weggerukt. De kleine verdronk voor haar ogen. Ook in de Nieuwe Neuzenpolder bij Terneuzien ia een slachtoffer te betreuren. In een Tvan de huizen sliepen de oudera boven en de baby beneden. Toen het ver raderlijke water met geweld het huis bin nendrong en de ouders haar beneden Stormden om hun kindje te redden, waren zij reeds te laat. De wieg was door da kracht van de vloed omgeworpen en de baby verdronk onder de ogen van de wan hopige oudera. Vanmorgen heeft het water bij Heenvliet zo'n hoge stand bereikt, dat het over dê dijk stroomde in de rond Heenvliet gele gen poldergebieden. Men heeft dit de af gelopen nacht al zien aankomen en de be woners van de poldergebieden en het vee bijtijds geëvacueerd. De plaats Heenvliet blijft volgens de inwoner» droog. Er was De laatste verbinding over het vasteland tussen Walcheren en Zuid-Beveland was vanmorgen verbroken doordat de Nieuw- landpoider bij Krabbendijke is ondergelo pen. Alle polders rond Waspik in de Langstraat zijn overstroomd. De boeren hebben met hun vee kunnen vluchten. Drie huizen zijn ingestort. Het eiland Rozen burg bleek vanmorgen voor 70 pet onder water te staan. In de dijk langs de Nieuwe Waterweg zijn twee gaten geslagen van 60 en 40 meter breed De bevolking van St. Phillpsland en Nieuw-Vossemeer in West- Brabant worden geëvacueerd. In Raams donksveer in Noord-Brabant zijn on geveer 800 bewoners geëvacueerd. Twintig huizen zijn verwoest en het duhbele aantal is onbewoonbaar geworden. Een baby van zes weken en een man zijn verdronken. De gehele vissersvloot van Breskens staat op het punt zich op weg te begeven naar de in nood verkerende bevolking van Stel lendam. die per radio een noodkreet om hulp de aether had Ingezonden Het weer was vannacht nog te slecht om uit te varen. Het ministerie van Verkeer en Water staat maakt hekend, dat de volgende door gaande verbindingen voor bet verkeer ibn gestremd: 1 De weg Rotterdam—Breda en wel van Dordrecht tot Zevenbergschehoek, waarin begrepen de brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk. 2 Het gedeelte van de rijksweg van Rid derkerk naar Gorinchem, en wel van Al blasserdam naar Hardinxveld. 3 De rijksweg Utrecht—Breda, en wel het gedeelte bezuiden Gorinchem tot Ooeter- hout. De rijksweg, lopende door Zuid-Beve land en Walcheren. Voorts zijn alle veerverbindingen over de Wester-Schelde gestremd. In het voorgaande is geen melding ge maakt van de wegen van secudair belang in de geïnundeerde gebieden. vanmorgen nog verbinding vla de provin ciale weg met Rotterdam, maar verwacht wordt, dat deze weg spoedig onder het wa ter zal komen te liggen. De overstromingen op Voorne en Putten breiden zich uit tot een ware ramp. In da vroegee morgen al stroomde het wate» verder het land in en nog steeds blijft dit doorgaan Ook de Groene Kruisweg, de ver bindingsweg van Rotterdam naar Oost- voorne. wordt door het water bedreigd. In- die ook deze weg onderloopt zal de aanvoer van zand en zandzakken voor het dichten van gaten ernstig worden gestagneerd. De mensen uit Oudenhoorn, Abbenbroek. Zuid- land worden met man en macht geëva cueerd In Oudenhoorn en Zuidland bevin den zich nog grote aantallen mensen en vee in de grotendeels In het water staande boerderijen. Dramatische tonelen hebben zich Zon dagmiddag afgespeeld in de overstroomde Doiders ten Zuiden van de Wieldrechtse- zeedijk toen twaalf mannen, vrouwen en kinderen van de zolder» en daken van de verspreide woningen in deze polders wer den gehaald. Twee motorvlgtten van de marine en van de genie waren in het woeste weer uitgevaren om deze reddings poging te ondernemen. Men is er inderdaad in geslaagd om deze in nood verkerende mensen aan boord te krijgen. Maar daarna hééft men hachelijke avonturen beleefd. De woeste golven slot- gen steeds meer water in de vletten, zodat er ten slotte geen hozen meer aan was. Men is er nog net in geslaagd de verwoeete spoorbaan tussen Dordt en Breda te be reiken en men was er amper of de vletten sloegen om /?n zonken. Redders en geredden hebben toen een zware tocht gehad over de bielzen en ds verwrongen en vertrokken rails van de verwoeste spoorbaan. Diepe gaten vol water belemmerde de tocht en van Wiel drecht uit is een hulpcolonne over de spoorbaan de worstelende mensen tege moet gekomen met lijnen en stokken. Ns drie uur worstelen heeft men eindelijk de droge grond bereikt, waarna de uitgeputte redders en geredden liefderijk door om wonenden zijn opgenomen. De meesten sijn nadien naar Dubbeldam gebracht. FRANKRIJK "SLEEF NIET GESPAARD De eerste berichten over stormschade in Frankrijk komen van Duinkerken, nabij de 5 f1^? '"I4, w"r *ên deel d* Ooetelijke zeedijk het begeven heeft Lage gedeelten zijn door het binnenstromende water overstroomd. HPR EFFEN DER dan ooit hebben wU A in de geteisterde gebieden gezien, hoe groot van karakter de gewene mens kan s|jn als h|j sich meet keren tegen een bovenmenselijk geweld. En het heeft ons weer verraat. dat Nederland In sulke omstandigheden btJna nltalnltend goede mensen I|)kt te tellen. Voer wie de nood sag. be stonden overwegingen vsfi eigen belang niet meer. En velen verlieten hun veilige woningen ver van de noodgebleden, om hulp te bieden waar die nodig waa. Niet alt|jd kon die hulp worden aanvaard. Zo spraken wQ een man. die helemaal uit Alkmaar waa ge- kernen toen h|f door de radio hoorde, dat Usselmonde gevaar liep. Toen hij In IJsselmonde kwam. bleek men i|fn diensten niet nodig to hebben. Het Rode Kruis te Rotterdam beeft Eon- dag veel hulpvaardigen onverrlehter- sake moeten laten vertrekken en zo zal het elders stellig ook wel stjn ge weest. Het sneees van de oproepen om hulpverlening was groter dan ver wacht kon worden. Voor degenen, die zich tevergeefs hebben gemeld, waa dit een telenrstelUng. Toch Is hun moeite niet nnttelooa geweest Het had immers evengoed kunnen voorkomen, dat men een te- kert aan helpers had. Z« hebben een reserve gevormd. Dat Is alttjd een on dankbaar en toch onmisbaar werk. Hun komst was b|j het reddingswerk een niet to onderschatten morele steun en ook >Q hebben er toe bUge- dragen. dat w|j met trots kunnen bogen op de hechte burgersin in ons land.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4