Ridderkerk in duizend vrezen innenstromend water greep kind met bed-en-al Deel van Rotterdam-Z. ondergelopen I Water spoelde over de Ringdijk >rgen van menselijk leed in de Ahoy-hal geconcentreerd Met kleine boot jes werden 400 mensen uit huizen gehaald De alarmklokken luidden Marinevliegdienst j wierp rubberboten omlaag MET EEN VLIEGTUIG BOVEN GETEISTERD GEBIED Gebrek aan zoeklichten en motorboten Luchtvaartdiensten tijdelijk lam gelegd Veel vee verdronken KETENSE DIJK WAS TE LAAG! Half Zuid-Holland liep gevaar Dijkleger naar drie bedreigde punten HOOGVLIET: WATER. WATER Hele boerderij werd meegesleurd Huis 'ondermijnd en ingestort De Alblasserwaard een binnenzee Delflandse Hoofden bleken hard In 1916 was de nood het hoogst in het gebied rond de Zuiderzee Nog onberekenbare schade van tientallen millioenen Ernstige toestand op Texel Was er een vloedgolf in het spel Op de vlucht Dwars over wrak van de Faustus Maashaven spuwde Putselaan en Bloemhof vol Voetgangers zakten weg in de modder Wonderbaarlijke binnenkomst van strandend schip Nadat reddingboot bemanning had overgenomen Noodtoestand op Goeree-Overflakkee Nog meer hulp uit het buitenland SCHEEPSTIJDINGEN ■R^'SKF- «f'vïs russen.xjs& s^Sf'f'A.tesa. süvSrizk. Pr: K5S' ÈS&JKSi ^±55; i'siï'ïF SR tKb sr* 'VK.vw.b<r* sa.™ n ar. ."7US5. TWEEDE BLAD - PAGINA 4 MAANDAG 2 FEBHUAM 1953 (Van onze speciale verslaggever) De 21.000 inwoners van de eemeente Ridderkerk, waartoe Bolnes. Slikkerveer Rijsoord en Oostendam behoren en die zich uitstrekt over een gebied van 2500 hectaren, hebben in deze fatale nacht zeer erotc angaten uitgestaan, want zo de 15 kilometer lange dijk langs de Maas en de Noord het zou hebben begeven, dan zou de ramp voor dit gebied niet te overzien zijn geweest en het gehele eiland IJsselmonde zijn overstroomd. Gode zij dank heeft de dijk de kracht van het wild opstuwende water doorstaan, hoewel het er over vrijwel de gehele lengte overheen is gespoeld en er op talrijke plaatsen flinke stukken van de dijk zijn weggeslagen. Met man en macht is er de gehele nacht gewerkt om met zandzakken de ergste breuken te dichten, llit de vele buitendijks gelegen huizen, die tot aan het dak toe m het water stonden, werden in de zwarte nacht, terwijl de storm het water hoog opzweepte, met alle beschikbare bootjes en zelfs kano's ongeveer 400 men sen geëvacueerd. Eenmaal sloeg een zwaar beladen bootje om, doch gelukkig heeft men de inzittenden kunnen redden. In dit gebied zijn ook verder geen slacht offers te betreuren; alleen is er veel vee verdronken. Om twaalf uur vannacht, juist toen de meeste mensen ter ruste waren gegaan, werd de toestand al uiterst ernstig inge zien. De burgemeester, de heer A. M. Nieu- wenhuisen en de politie, bestaande uit 25 man van de vaste kern en 29 man van de reserve, hielden zich gereed. Om kwart voor drie kwam de melding binnen dat het water 1 meter onder de kruin van de dijk stond. Het steeg toen met een snelheid van 1# centimeter per kwartier. Tegen drie uur achtte de burgemeester het ogenblik gekomen om de gehele bevolking te alar meren. Met kerkklokken, fabrieks- en brandweersirenes en alles wat maar flink geluid kon geven werd de alarmtoestand ingeluid en op de mannelijke bevolking een beroep gedaan om zich ter bescher ming van de dijk gereed te houden. Terwijl op vele plaatsen de boeren in de laaggelegen polders hun gezin en hun vee in veiligheid trachtten te brengen, werden elders honderden zandzakken gevuld en naar de bedreigde plaatsen vervoerd. Intussen kwamen op het politiebureau van alle kanten meldingen binnen van hoogst kritieke situaties. Om halfvier werd uit IJsselmonde gemeld, dat het water gelUk stond met de kruin van de dijk. Tal van straten waren daar ondergelopen. De post Bolnes meldde om kwart vóór vier, dat aan de Brnrdendijk. tussen deChristelijke school en de boerderU van Bol de weg van de dijk was opengebarsten en het water door de dijk heen spoelde. Even later sloeg ook de dijk bij het Lekveer in Bolnes stuk. Met zo'n enorme snelheid was het Water gestegen, dat er van enige redding van goederen in de ondergestroomde huizen bulten de dijk geen sprake meer kon zijn. De bewWiers van die huizen konden er slechts op bedacht zijn het vege lijf te red den. Met van alle kanten gerequireerde roeibootjes en andere vaartuigen werden de huisgezinnen, die in grote angst de zol der waren opgevlucht, uit de woningen ge haald. In de pikzwarte duisternis en op de kokende golven werden daarbij vele ang stige ogenblikken uitgestaan. Een klein bootje, beladen met een tiental mensen, waarbij vrouwen en kinderen, sloeg om, doch de inzittenden konden gelukkig allen worden gered. In totaal werden ongeveer 400 mensen op deze wijze uit hun woningen gehaald, die in scholen, in de pastorie of bij familie werden ondergebracht. Het evacueren van een achttiental oude mannen en vrouwen uit het gemeentelijk oudeliedentehuis aan de Havenstraat ging eveneens met grote moeilijkheden gepaard, aangezien er enkele bedlegerige oudjes bij waren. Zij werden naar het café St. Jons overgebracht en door leden der hulpcolonne van het Roode Kruis verzorgd. Bij Munter aap de Ringdijk 108 moest ook nog een oude zieke vrouw uit haar woning worden ge haald. Burgemeester Nieuwenhuisen, die met de corpschef, inspecteur M. C. Fortuin, gedurende de nacht verscheidene malen de toestand van de dijk inspecteerde, bracht in de ochtenduren een bezoek aan de geëva- cueerden om zich persoonlijk Van hun toe stand op de hoogte te stellen. Het water over de dijk Om halfvijf was het water zó hoog ge- i stegen, dat het, opgezweept door de felle stormwind, vrijWel overal over de Ringdijk en de Molendijk heenspoelde. Door het uit vreten van de dijk was om 5.20 uur de toe stand in Bolnes uiterst precair. Op dat moment brak ook brand uit in het elec- trische pompstation aan de Havenkant, dat onder water stond. De vlammen sloegen boven het water uit. Ook uit de wijk Tien- plagen werd een brand gemeld. De brand weer, die onmiddellijk uitrukte, had het vuur evenwel spoedig bedwongen. Een brandje, dat om 8 uur bij Neef aan de Lagendijk uitbrak was eveneens snel ge blust. Van de wakei* van de werf Schram kwam om 5.50 uur het alarmerend bericht binnen, dat het akntal vaten met carbid, die daar lagen opgeslagen, en door het water werden overspoeld, aan het werken waren gegaan. Vermoedelijk heeft men het gevaar bijtijds kunnen stuiten, want er kwamen geen nadere meldingen over binnen. Op dezelfde werf was ook nog een ter reparatie liggend schip losgeslagen. Het gezin van vijf per sonen is met een bootje van boord gehaald. Doordat de reservoirs waren volgelopen, Viel om 8 10 uur de waterleiding uit. De electrische stroom, die om 8.50 was uitge vallen, was om half elf weer aanwezig. Zandzakken tekort Om het behoud van de dijk, waarvan Immers zo ontzettend veel afhing, is door de mannelijke bevolking en de politie van Ridderkerk en- de andere gemeenten een heroïsche strijd geleverd. Honderden en nog eens honderden zandzakken werden op, van vele zijden gerequireerde voertuigen naar de vele bedreigde plaatsen gebracht. Toen op een gegeven moment de voorraad zakken was uitgeput, heeft men in allerijl «en nieuwe voorraad van 1000 zandzakken uit Rotterdam laten komen. Deze waren meer dan nodig, want op tientallen plaatsen spoelde het water door bressen in de dijk. Het kon door de achter de dijken gelegen sloten en rioleringen vol doende worden opgevangen, maar het Ver oorzaakte aan de binnenkant van de dijken gevaarlijke gaten, die met de zandzakken moesten worden gedicht BU Slikkerveer was de nieuwe tegenglooiing op verschei dene plaatsen kapot. Om 7.40 uur brak by de Oude Molen een oude duiker en sloeg er een wilde stroom water de polder in. In de polder Woudestein stond het modderige wa ter tegen de huizen. Uit de Ambacht-Veer- weg werd om half zes gemeld, dat er vier huizen waren ingestort. Het zal niet ver wonderen als nog vele buitendijks gelegen huizen, door de ondermijning van het water dit lot zullen delen. De dag preekt aan Men'kan er zich moeilijk een voorstelling van maken hoeveel angsten er in deze ver schrikkelijke nacht in, het gebied van Rid derkerk zijn uitgestaan. Er moet dan ook een zucht van verlichting zijn geslaakt, toen omstreeks acht uur Zondagmorgen het water ging zakken en de zekerheid bestond, dat tot dusver de dijk behouden was ge bleven. Het was toen ook mogelijk een al geheel overzicht van de toestand te ver krijgen Burgemeester Nieuwenhuisen. die wij op het Gemeentehuis opzochten, was zo bereidwillig ons in zijn wagen mee te ne men op een inspectietocht langs het zo zeer bedreigde gebied, dat sinds 1916 niet meer go angstige nacht had doorgemaakt. De adem stokte ons in de keel, bU de aanblik van die ontzettende massa vuil bruin water, die met woest geweld de sich langs de Noord en de Maas slingerende dijk beukte. Troosteloos staken op vele plaat sen de awarte daken van de huizen en de boomkruinen boveiw^^ golven uit. Overal dreven stukken Wjpt van kapotgeslagen schuren en de resten van boerenkarren rond. Takken en stukken hout, die met het over spoelende water waren meegevoerd, lagen bezaaid over de dUk, die op talrijke plaat sen. vooral in de bochten, lelijke knauwen had opgeiopen. De zwakkere dijken van de uiterwaarden hadden het geheel begeven en vertoonden op vele plaatsen grote gaten. De Staal- en Machinefabriek van de fa Bakker, die bui tendijks ligt. stond geheel blank, evenals de talrijke langs de dijk van Ridderkerk tot IJsselmonde gelegen scheeps- en reparatie- werven. Een triest aanblik leverden de cadavers van verscheidene varkens, die de verdrinkingsdood hadden gevonden. Burgemeester Nieuwenhuisen. die bij de organisatie van de hulpkrachten de leiding had en bij de grote nood. waarin zijn ge meente verkeerde, een grote kalmte en zelf beheersing aan de dag legde, was vol lof over het vele opofferende werk dat door zijn inwoners, de politie en de hulpcolonne van het Roode Kruis gedurende de gehele nacht en de dag daarop was verricht. In de middaguren van Zondag, toen het ergste gevaar geweken was. hebben de meeste mensen zich enige rust mogen gun nen, maar van slapen zou het vooreerst niet komen. Vol zorg werd Zondagavond omstreeks zeven uur het tweede hoge getij tegemoet gezien. De gehele Zondag is de toestand ln Rid derkerk nog kritiek geweest, doch tegen de avond, na het tweede hoge tij, was het water weer zo laag gezakt, dat het ergste gevaar geweken was De in de Ringdijk bij Bolnes en Slikkerveer ontstane zwakke plekken werden in de loop van de dag met vele zandzakken versterkt en ook de Molendijk, die het meeste gevaar voor doorbreken op leverde kon dank zij het feit, dat er met 1000 man aan is gewerkt, behouden blijven. Zondagmiddag is op verzoek van de s burgemeester van Middelhamis een I Mitchell-vliegtuig van de Marlne- Inchtvaartdiensent opgestegen om in de J buurt van Nieuwe-Tonge rubberboten 5 uit te werpen bij de door de overstro- ming geïsoleerde boerderijen. Naar de viiegtuigbestuurder rappor- S teerde is dit goed gelukt. Er werden i drie rubberboten uitgeworpen, twee J kwamen selfs tegen de boerderijen J aan. De bestuurder heeft niet kunnen waarnemen of er door de bewonen gebruik van werd gemaakt. Een andere Mitchell vloog met rub- i berboten boven Battenoord en Her- kingen. Door het invallen van de 5 duisternis konden de boten niet meer j worden uitgeworpen. Wel werden liebtjes waargenomen, maar doeftref- 5 fende hulpverlening was niet meer mogelijk. De kans bestaat, dat Maandag op 5 5 ruimere schaal getracht zal worden J door het uitwerpen van rubberboten S hulp aan geïsoleerde boerderijen in overstroomde polders te bieden. s Spoedig nadat Zondagochtend ulo 'de radio was bekendgemaakt, dat de chef van de Generale Staf al het in werkelijke dienst zijnde beroeps-, reserve- en dienstplichtig personeel gelastte onmiddellijk naar de garnizoenen terug te keren, kon men op de stations vele aan dit bevel gehoorpevende soldaten en matrozen zien, al of niet uitgeleide gedaan door hun meisje of gchtgenote. Zondagmiddag heeft een Beechcraft- iflachine van Gilze-Rjjen een vlucht gemaakt boven de geteisterde delen van ons land. Het weer was zeer slecht met sterke ruk winden. Van het vliegveld Woensdrecht ontvin gen wij de volgende gegevens, verkregen door telegrammen uit radiocontact met het vliegtuig. De toestand te 15.06 te Kruiningen: geheel onder water. 15.00 uur: Middelburg geheel droog. Ge bied ten Oosten Kanaal van Walcheren stond één tot twee meter onder water. De dijken ten Zuiden van West-Kapelle zijn in orde. Bij Domburg wordt aan dijken gewerkt. Hier en daar is alles afgevreten. Stavenisse geïsoleerd. Vele bewoners zijn nog aanwezig. Om 15.50 uur: Bij Oudendijk mensen op ineenstortende huizen. Dijken en wegen op vele plaatsen gebroken en overstroomd. Noodhulp dringend nodig. Gebied ten Westen en ten Noorden van de lijn Melissant—Middelhamis volkomen on der water. Geen straat te ontwaren. Stellendam geïsoleerd en bijna geheel onder water. Mensen op geïsoleerde droge plekken. Havenhoofd Goederede overstroomd. Men sen kunnen de duinen bereiken. Redding boot in Stellendam aanwezig. Gebied ten Noordoosten van Middelhamis quiég?' «-"TC Allen werken aan de dijk bij Ridderkerk. Onze Mariniers in actie De mariniers van de kazerne aan het Toepad waren reeds 's nachts om vier uur, met ongeveer honderd man. in actie om in Ouderkerk a. d IJssel en langs de dijk tot Capelle met het dijkleger te strijden tegen het water. Daarbij bevonden zich óók Ma riniers, die vandaag zouden vertrekken naar Curagao en juist van verlof waren teruggekomen. De storm heeft het luchtverkeer boven Europa danig dwars gezeten. Diverse diensten moesten worden ge annuleerd. zo<H$ van Schiphol de dien sten naar Parijs en Frankfort-Mtinchen. Het toestel op de lijn Hamburg- Amsterdam—Londen vloog over de Amsterdamse luchthaven heen en ging direct naar de Engelse hoofdstad door De Zondagochtenddienst van de K.L.M. naar Londen werd niet ge vlogen. Zondagmorgen is het K.L.M. toestel uil New York nog binnen geloodst. maar dat was dan ook alles. Op de luchthaven zelf heeft de storm geen schade kunnen aanrichten. Zondagmiddag zijn alle diensten normaal hervat. n. uwimo* koitte vele etuke vee het leven. Eén van de vele «lachteffen van het 4 hoge water, bij de Moetdijkbrug. Jui»t dit voorjaar roll de Ketense d(jk. eeo aedeelte van Schielands Ho,e Zeedijk onder Capelle a d IJssel, bij het veer naar Krimpen, verhootd worden, aoals dit indertijd ook geschiedde na de overstrominaen van 1916. Tóen stond het wster tot een hoogte van 3 35 plus Nieuw Amsterdams peil en de dijk is daarne gebracht ep een hoogte van 3.65 plus. Men meende, dat dit een veilige boogie was. msar dit weekend is het water tot 3.8! plus gestegen, een voor dese streken ongekende hoogte. Het water, dat over de Ketense dijk sloeg brokkelde een gedeelte van de achtersöde van de dtik af. Wanneer dit gedeelte van de dijk doorgebroken was, so deelde men ons bil het Hoogheemraadschap Schieland mee, had een groot gedeelte van Zuid-Holland onder water kunnen lopen! Er waren drie punten in het Rotterdamse poldergebied, die bijzonder veel zorgen wek ten: bij Snellesluis, onder Nieuwerkerk, bij de Ketense dijk en bij de Groene Dijk, in de nabijheid van het gehucht Hitland, eveneens onder Nieu—erkerk. Zaterdagavond al kwam het dijkleger in actie, later aangevuld met burgers, die door de burgemeester bevolen waren bij de werkzaamheden aan de dijk te gaan helpen. Dertig vrachtauto's met zand reden af en aan om het gat in de dijk te dichten. Op andere zwakke plekken van de dijk welkten mannen, in de snijdende wind en doorweekt van het water, dat over hen heen sloeg, urenlang met zakken zand, die aangevoerd werden met tientallen gecharterde wagens. Schielands Hoge Zeedijk zal nu zeer waarschijnlijk, op grond van de ervaringen van dit weekend, over zijn gehele lengte verhoogd moeten worden. Wel was men bij het Hoogheemraadschap van mening, dat de toevloed van water zeer exceptioneel en zelfs uit een combinatie van springtij ei^ Noordwesterstorm moeilijk te verklaren was. (Van één onzer verslaggevers) Zondag in de voornacht weerklonken alarmerende kreten in het randgebied Hoogvliet. Bewoners snelden naar buiten en zagen vlak voor zich een enorme, kolkende massa water. Een panische schrik greep velen van hen aan. Onmiddel lijk trad de politie in actie, maar zelfs in het bureau kwam het water wel een halve meter hoog. Daar bekommerden de politiemannen zich echter niet om. Zij gingen eerst hulp aan anderen verlenen. En die was hard nodig, want de toestand was uiterst kritiek. Niet zozeer in de bebouwde kom zelf, dan wel op de boerde rijen in de verschillende polders in de omgeving. Het water had zo'n enorme kracht, dat veel vee werd meegesleurd om jammerlijk in de golven van het door de orkaanachtige wihd opgezwiepte water te verdrinken. water meegesleurd. Van de grote bedrijven, zoals de B.F.M. en de Superfosfaatfabriek. werd zo goed en zo kwaad als dat ging het personeel gemobiliseerd om hulp te bieden. In de Heersdijk zaten grote gaten, die met zakken zand en klei zo goed mogelijk wer den opgevuld. Toen wij Zondagmiddag een bezoekt brachten aan Hoogvliet, zagen wU. zo ver als ons oog reikte, één grote watermassa onder een grauwe hemel, die weinig goeds beloofde voor de komende nacht. De Dijk graaf had daarom uitgebreide vqorzorgs- maatregeien genomen. Op de dijken ston den vrachtauto's gereed met klei en zand om, indien het in de nacht van Zondag op Maandag weer zou gaan stormen en daardoor het water opnieuw vrij spel zou krijgen, direct tegenmaatregelen te kunnen nemen. De politiemannen hadden hun bureau zo goed mogelijk watervrij gemaakt, maar de natte plekken op de muren lieten zien. hoe hoog het water was gekomen. De politie mannen met bebaggerde laarzen en bemod- derde uniformen, verzekerden dat zij, on danks de vermoeidheid, die duidelijk op hun gezichten was te lezen, van geen wijken Bewoners van vele boerderijen zich nog maar nauwelijks in veiligheid te stellen. Eén van deze boerderijen werd kort nadat zij was verlaten door het woedende 16.29 uur: Tiengemeten geheel onder wa ter Mensen op droge plekken bij de boer derijen. 16.40 uur: Opltgensplaat geheel onder water. Vee en mensen op droge stukken aanwezig. Alles wcydt op de vliegbasis Woensdrecht in het werk gesteld om zoveel mpgelijk hulp te verlenen. Er is groot gebrek aan zoeklichten en boten met krachtige motoren met niet al te veel diepgang. Bij Halsteren is dringend hulp nodig. Vooral heeft men behoefte aan zoeklichten. Bij Ossendrecht verkeert men in dezelfde omstandigheden evenals te Rilland-Bath. In de Damespolder bij Ossendrecht heeft men ook dringend zoeklichten nodig. Waarschijnlijk zeven slacht offers te Poortugaal Naar gevreesd wordt heeft de overstro ming bij Poortugaal zeven slachtoffers ge- eist, nml. twee arbeidersgezinnen, die on. de Zalmplaat wonen en twee personen^ die hulp wilden verlenen. In dit huisje woonde het echtpaar J. V., dat een getrouwde dochter met haar man en een zoontje van drie jaar bij zich had inwonen. Alle vijf personen waren tengevolge van het wassende Water naar de bovenverdie ping van het huis gevlucht. Waarschijnlijk is toen het huis door de stuwing van het water ingestort en zijn de zeven personen daarbij om het leven gekomen. Een andere zoon van V.. die met een tot dusverre onbekend gebleven man hulp was komen bieden heeft men niet meer terug gezien. Het lijk van de schoonzoon is tot nu toe aangespoeld en'geborgen. (Van onze speciale verslaggever) De Alblasserwaard is herschapen in een groot meer. De getroffen gebieden zijn stroomloos, waardoor ook telefoon verkeer onmogelijk is. De bevolking van Hendrik Ido Ambacht is naar noodonder- komens geëvacueerd en van alle kanten stroomt hulp toe. Ook: Alblasserdam is grotendeels ontruimd. De meeste huizen zijn ondergelopen en de verslagenheid onder de bevolking is groot. Langs de wegen stonden vluchtelingen te liften, sommigen met een enkel koffertje en een paar dekens, anderen nog slechts be schikkend over de kleding die zij droe gen. Met alle beschikbare middelen werden de slachtoffers naar schoolgebouwen in veili ger streken overgebracht. Militairen van het Rode Kruis en pontonniers trachtten inge- slotenen met vletten uit hun isolement te verlossen. Het reddingswerk wordt bemoei lijkt doordat alle toegangswegen door het water zijn afgesloten en doordat vrijwel ge^n bruikbare vaartuigen bij de hand zijn. Met kleine, open vaartuigen kan men zich niet op de woedende watervlakten wagen. Gistermiddag bereidde men zich in de pol ders, grenzende aan de ondergelopen polders rond Dordrecht, op de noodzaak van een evacuatie voor. Men kan er niet op rekenen, dat de binnendijken tegen de enorme wa terdruk bestand zullen blijken. Op onze tocht door deze gebieden vonden wij buiten Dordrecht Rijksweg 16 afgesloten ln de verte zagen wij een vlammenzee: de bran dende vlasfabriek te 's Gravendeel. Wij na men de oude weg en stonden weldra voor de ondergelopen oude en nieuwe Beerpol- der. Gevaar voor Wcstland geweken De betrekkelijk smalle kuststrook by 's-Gravenzande heeft ernstig onder de or kaan geleden. Over de gehele lengte zUn daar de duinen voor de helft en op sommige plaat sen voor twee derden weggespoeld. Daarby werden de bunkers uit de oorlogstyd geheel ondermynd. Vele van deze betonnen blok ken werden in puin veranderd. Anderen leverden gevaar voor instorting op. Op enkele plaatsen waren de duinen zo danig geteisterd, dat de toestand kritiek zou worden by het opkomen van de vloed. Honderden vrywilligers hebben drie uur Ingespannen gewerkt. Zondagmiddag om vyf uur was het gevaar voor het gehele West- land bezworen. Enkele tydig ontkomen vluchtelingen had den een tijdeiyk onderkomen gevonden in het telegraafagentschap op de hoek. Levende have en goed hebben zy moeten prijsgeven. Maar erger nog moesten verscheidene andere gezinnen er aan toe zyn, die dopr het water werden verrast en op de zolders van hun boerderyen waren ingesloten. WU vervolgden onze weg en zagen temidden van als wrakhout meegesleurde werktuigen en planken, een dode koe, over de dUk ge spoeld. Omstreeks half vijf in de ochtend was de polder volgelopen. In de tijd van een half uur was het water t$t aan de dijkkruin van de binnenpolders gestegen. Het vee kwant in het water om en enkele gezinnen brach ten er niet meer dan het leven af. Ve# uit de aangrenzende polders zagen wij in kud den over de dijk naar veiliger streken af gevoerd worden. zouden weten en weer de gehele nacht op hun post zouden blijven. Voorbij Hoogvliet is het ook een en al water. De chef van het politiebureau zei. dat tussen Hoogvliet en de kust zeker bijna geen droog stuk weiland zou zijn te vinden. De Januarlvloed van 1916: duizenden landgenoten herinneren sich nog deze natio nale ramp. waarbij 16 mensen om het leven kwamen. In de middaguren van de der tiende Januari stak een zware Noord wes terstorm op. die het zeewater opwaarts stuwde het land in. Vooral in de Nieuwe Waterweg werd het water buitengewoon hoog opgejaagd. Van Rotterdam tot Schoon hoven kwamen standen voor, hoger dan men by mensenheugenis ooit had. Hetzelfde was het geval langs de Brielse Maas. de Oude Maas, Noord. Merwede, Dordtsche Kil, Hol lands Diep en de Amer. In het algemeen hebben eehter de dUken zich hier toen uit stekend geweerd, zodat rampen uitbleven en hoegenaamd geen schade werd aange- richt. Het ergst heeft van deze vloed te lijden gehad het gebied rondom de Zuiderzee. Ten Zuiden van Monnikendam bijvoorbeeld wer den tien gaten geslagen van 40 tot 60 m^ter. waardoor het water met kracht de latjgger legen polders binnenstroomde. Alles moest vluchten, er was geen houden aan. Aan alle kanten sloeg» men alarm; Edam en Volen- dam verkeerden in gevaar, de Westfriese zeedijk werd bedreigd, de dijk van de Anna Paulownapolder bij de Ewijcksluis bezweek, de zeer grote polder Waterland was een onafzienbare watervlakte. Van Muiden was het grootste gedeelte overstroomd. Bij Baarn brak de Eemdyk door, ten gevolge waarvan Bunschoten en Spakenburg onder water kwamen te staan, ten Noordwesten van de lijn Baarn—Amers foort— Nijkerk—Harderwijk stond alles blank, van Kampen liepen de lager gelegen straten onder. Om de stad was alles een watermassa; de omstreken van Meppel ston den blank,, van Urk liep viervijfde deel onder water, en zou er nog veel meer te noemen zijn. Het allerergste was de toestand op het eiland Marken, waar zich ontzettende tonelen afspeelden. Hier lieten 16 mensen het leven. Geruime tijd heeft het geduurd,i eer het water weer was teruggedrongen. Later zijn de dijken verzwaard om te voorkomen, dat andermaal zulk een ramp ons volk zou treffen. Het was vannacht nog volstrekt onmoge- iyk een denkbeeld te krygen van de om vang van de financiële schade, die volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat zeker in de tientallen millioenen zal lopen. Men heeft echter nog geen overzicht van de enorme schade, die aan dyken en andere kustverdedigingswerken is aangericht. En men heeft ok nog geen flauw idee van de schade die particulieren hebben geleden. Alleen al in de electromotorenfabriek van Smit te Slikkerveer wordt de schade op een millioen geraamd. De schade aan de kunst- mestfabriek te Vlaardingen wordt eveneens op ongeveer een millioen ?ulden geschat. Uiteraard zal zo spoedig mogelijk met het herstel van de vernielde dyken en wegen worden begonnen. Indien met man en macht aan de stukgeslagen dyken wordt ge werkt. zal het allerergste in enige maan den hersteld kunnen zijn. Polderbesturen en waterschapsbesturen zijn uiteraard de aangewezen instanties om dyken en wegen weer in goede staat te brengen, maar aan genomen wordt dat een beroep moet wor- den gedaan op de rijksoverheid. De situatie op het eiland Texel was Zon dagavond nog steeds ernstig. De polder De Eendracht moet als verloren worden be schouwd. Kritieke punten zijn nu nog bij de Schans bij Oudeschild en twee plaatsen meer naar het noorden. Het is nog niet te overzien hoeveel slachtoffers de ramp on het eiland heeft geëist. Een colonne van circa 60 man is naar de bedreigde punten ten noorden van Oudeschild gezonden. Er is ook medewerking gekregen van 58 mili tairen van het vliegkamp De Mok. 21 bur gers uit Sneek en een Rodè Kruis colonne uit die plaats. Gemiddeld twaalf centimeter meer dan de hoogste stand werd Zondagochtend, toen de vloed tot stilstand kwam, gemeten. In Hoek van Holland waar men met palmen (deci meters) meet, werd Zondagmorgen bij hoog water als hoogste stand genoteerd 142 palm. Normaal hoogwater varieert van 115 tot 122 palm. De stormvloed liep dus niet minder dan ruim twee meter hoger op dan normaal. Noodlottig is het samengaan geweest van springtij (een bijzonder hoog tij twee dagen rond Nieuwe Maan en Volle Maan) en een storm met orkaankracht uit richtingen tus sen Noordwest en Noord. Dan worden enorme hoeveelheden zeewater de Zuide lijke Noordzee ingestuwd, die door het Nauwm van Calais niet zo snel verder kunnen en dus opstuwing van het zeewater tengevolge hebben. Het feit echter, dat ln Rotterdam in de nacht van Zaterdag op Zondag tussen 3 en 4 uur het water uiterst snel opliep om daarna weer tot 5 uur langzamer te stijgen, heeft bij deskundigen de mening doen post vatten. dat we hier wellicht te doen hebben gehad met een z.g. vloedgolf, een plotseling als gevolg van de orkaan optreden van een werveling, die het water razend snel en zeer hoog opjaagt. H.iVNDAG 2 FEBRUARI 1953 EERSTE BLAD - PAGINA I (Van onze Rotterdamse correspondent). «IN KLEINE DUIZEND troosteloze mensen, mannen, vrouwen en kinderen, -J tmffen wij gisteravond aan in de Ahoy' hal, waar zij verloren gingen in de tnrliike ruimte. Geslagen, nög maar half beseffend, wat er gebeurd was, zaten 00 aan de tafels te wachten op nadere berichten. Zaterdag nog woonden zij in •Latend. Alblasserdam of 's Gravendeel in hun Woningen Zondag waren zij kwiit En ieder had zijn eigen verhaal van angst, vlucht en ontreddering. Jlles kwijt. En ieder h»i eezin Both uit Alblasserdam vluchtte .en personenwagen, toen het water «»t aeweld de woning binnendrong. Bijzon- ïora eiste daarbij de jonge Tony, die lit zware griep te bed lag. De wagen kon 2 «ïïdig met verder en het gezin zocht «wterdak in een bakkerij. Zodra men daar Sïer met de werkzaamheden begon, moest |a,in weer voort, naar kennissen, waar Mk niet blijven kon. naar het Feljen- SSadion en ten slotte naar de Ahoy-hal. waitr de zieke Tony op een baar tot rust kon komen. De heer J. Kraayeveld, van de Korte Feflenoorddyk, was met vrouw en vier UBderen variërend van enkele maanden tot seven Jaar ln de hal terechtgekomen, wur soep, warme melk en brood hen weer vtf op verhaal brachten. Eén van de kin deren, een meisje, zat wat schuw rond te kïken: nóg drukte haar de angst voor het wtkt, dat haar uit bed had opgetild en weg doen drijven, voordat de vader haar greep. L De tachtigjarige opa Van Rij en zijn vrouw ^uit ZuMland. die vrijwel niets konden red den- de jonge boerenarbeider, die in Zuid- land rijn tchoonouders zou waarschuwen en er alleen een kolkende zee van water vond met hier en daar een dak. waarop Dierenbescherming heeft de namen opge nomen van Geertje 'Weeda en Piet Jongejan i uit Zuidland. die bij alle angsten van de I ducht hun hond en hun kat niet vergaten I en mét hun dieren in de Ahoy'-hal terecht kwamen. Hun komt de daarvoor bestemde bHH medaille zeker radeloze mensen om hulp schreeuwden. Op zijn terugweg trachtte een boerendochter gillend de aandacht te trekken: in de stal stonden ruim zestig koeien en vijf paarden en bij haar poging de dieren te redden, was zij door de stroom meegesleurd en kopje onder gegaan. De jongeman kon drie paarden redden, maar alle andere dieren verdronken. De boer. die op bezoek was bij zijn zoon in de Wieringermeerpolder, zal zijn trots, het prachtige vee,-niet meer terug zien. Later vertelden anderen een nóg ver- schrikkeiyker verhaal van een moeder, die met haar kinderen naar het dak vluchtte en haar zoon door een stormvlaag in het water zag sleuren. Niemand kon vertellen, of de jongen er het leven had afgebracht. Piet Jongejan uit Zuidland. die alléén maar dacht aan zijn poesje Pukkie en Geer- tie Weeda uit Zuidland. die de zware hond Robbie droeg, ornaat zij bang was hem kwijt te raken. Verheffend medeleven Het deed goed ln deze uren het medeleven van anderen te ervaren. Fabrieken, die spontaan levensmiddelen, dekens en ter beschikking stelden; comité s uit sterdam, die kleding stuurden voor he: niets meer hsdden; particulieren, die te in hun woning afstonden a die de eigen woning door het water ver- swolgen sagen. Sociale Zaken registreerde alle vluchtelingen, dié vervolgens door pad vinders. U.V.V.-sters. Bode Kruis-helpera, en -helpsters op hun gemak gebracht en venorgd werden. Met hoogrode koortswangen van de griep komt Tony Both uit Alblasserdam wat op zign verhaal op een baar in de Ahoy'-hal. Eén van de honderden grote en kleine men selijke drama's, welke door de ramp van dit weekend veroorzaakt werden. Zonder twijfel zei men dit gebeuren nog jaren het wonder van Hoek van Holland noemen. De Annam, een Deens motorschip van 6726 brt. van de East Asiatic Company Ltd te Kopenhagen, op weg met een lading stukgoederen van Hamburg naar Antwer pen, verkeerde reeds sinds de morgenuren in nood. Het schip kon in de uiterst ruwe (Van onze Rotterdamse correspondent). TT ET was Zondagnacht nog wel mogelijk met een auto door de Maastunnel van de Rechter naar de Linker Maasoever te gaan. Ver kwam men echter niet. want bij de Wolphaertsbocht waren de wegen totaal overstroomd. Automobilisten, die het toch waagden door te rijden, moesten dit in vele gevallen met het afslaan van de motor bezuren. Verder gaan te voet was practisch niet mogelijk, zodat zij bij bewoners in de omgeving of in portieken bescherming tegen de enorme ruk winden moesten zoeken. In vele gevallen spoelden hun wagen het trottoir op en zakte weg in het zand. Uit de Maashaven is een enorme massa water gestuwd, waardoor de Putselaan en wijde omgeving, zoals het Bloemhof, een ontzaglijke waterlast kreeg te verwerken. Bewoners van de Linker Maasoever, die nog hun huis wilden bereiken, slaagden daarin meestal niet. Een gemakkelijke prooi had het water ook aan het middenterrein van de Putselaan, waarover de stoomtram en de electrische tram rtfden. In ijltempo werd het zand onder de rails „wegge- knaagd". bsar door het water De tunnel op het kruispunt SandelingpleinBree stond totaal^ blank. Iedereen, die een pomp kon bemachtigen, deed dit om zijn kelder of zelfs zijn woon kamer leeg te pompen. De meesten echter moesten met emmers en dweilen werken. In enige huisjes aan de Stadionweg was het water tot boven de zittingen van de stoelen gekomen. Een oud moedertje huilde, want zij Is niet verzekerd en zij vreest, dat de meubeltjes, waaraan zij zo was gehecht, zijn bedorven. Buren troostten haar en hielpen hozen Sommige voetgangers, die het waagden over te steken, zakten weg in de modder. Bewoners renden op de jammerkreten naar buiten, maar konden in het aardedonker niet veel uitrichten. Gelukkig echter konden zy. die door de zulglng van het water waren verrast, door zich aan de rails vast te klam pen. zich in veiligheid brengen. Kruipende over de staven bereikten zy een plaats, waar het water nog niet zo had ingevreten. Bloemhof bleef lange tijd een prooi van het water; groot waren ook daar de gaten in het wegdek. Takelwagens trokken auto's uit putten, wat dikwijls met zeer veel moeite gepaard ging. De rails van de tram in de Putselaan, zowel van de electrische als van de Btoomtram, waren op sommige plaatsen totaal opzij geperst. Hohderden begaven zich reeds vroeg op straat om de ravage te zien. Oranjeboomstraat, Rosestraat, Stadionweg SdIHlelingplein en nog tal van andere straten ln deze omgeving, waren totaal onbegaan- VOORZORG TEGEN BEDROG BIJ INZAMELINGEN Voorziende, dat sommige individuen mis schien zullen pogen misbruik te maken van de algemene deernis voor de getroffenen en van de gemakkelijke gelegenheid zullen trachten te profiteren door te eigen bate in zamelingen te houden, heeft het gemeente bestuur van Amsterdam hei inzamelen door particulieren, zonder dat dezen daartoe door een organisatie zijn gemachtigd, is ten strengste verboden. Iedere collectant moet zich kunnen legitimeren. (Van onze speciale verslaggever) Bij alle sombere berichten over watersnood en scheepsrampen kon gisteravond omstreeks halfzes gen zeer verheugend bericht worden gevoegd. Het in stran dingsgevaar en ondergang verkerende Deense motorschip Annam gaf vlak voor de dreigende stranding op het Noorderhoofd van Hoek van Holland znn beman ning aan de reddingboot Pres. T. Leis over. Toen difwas geschied, werd het schip door een grondzee gegrepen en in de mond van de Waterweg gedrongen. De gezagvoerder, die nog op de brug was met zijn officieren, terwijl de machinisten in de machinekamer waren, zag zijn kans en commandeerde „Volle kracht voor uit". En de verbaasde ogen van honderden toeschouwers zagen het ten dode gewaande schip de Waterweg binnenstomen, voorafgegaan door de reddingboot, die de geredde opvarenden aan boord had. zee geen koers meer houden en werd naar de monding van de Waterweg gedreven. Toen stranding onvermijdelijk scheen, gaf de gezagvoerder het noodsein en verzocht hij om de reddingboot. De Pres. J. Leis voer onmiddellijk uit en ontmoette de An nam ongeveer 1' mijl buiten het Noorder hoofd. Het schip trachtte rtiet alle macht vrij te blijven van de kust, maar het kwam steeds nader. Het lag dwars in de zee en sloeg volle kracht achteruit teneinde vrij te blijven van het gevaarlijk naderbij komende Noorderhoofd. In de uiterst woelige zee stuurde schip per Willem van Seters zijn reddingboot onder lij van de Annam. Van het dek af sprongen telkens leden van de bemanning in het vangnet, waarna zij door de beman ning van de reddingooot naar het voor onder werden geleid. Schipper Van Setera vertelde ons later, dat deze redding moei lijk was. veel jnoeilijker dan bij de Faustus. Toen 21 mannen en 3 vrouwen zonder onge lukken aan boord van de reddingboot wa ren gekomen zei de kapitein van de Annam, aat de boot kon terugkeren omdat hij en zijn officieren aan boord wensten te blijven. De reddingboot, die bij het langszij liggen bij de Annam zijn roer zwaar beschadigd had. wist. moeilijk sturend, de mond van de Waterweg te bereiken en naar de Berg- haven op té varen. Kort daarop, toen iedereen dacht dat de Annam op het Nqorderhoofd zou verdagen, zag men het schip plotseling ln de zee draalen en de Waterweg binnenkomen. Later bleek, dat een grondzee de Annam juist langs het Noorderhoofd had gesleurd en slaags in de Waterwegmonding had ge bracht. De kapitein gaf toen „Volle kracht vooruit" en het «chip voer de Waterweg binnen, dwara over het wrak vaA de Faus tus heen. Het is opgeStoomd naar Rotter- 'dam, terwijl de reddingboot de bemanning in de Bejghaven te Hoek van Holland aan wal zette. De President J. Leis is zodanig beschadigd dat de boot voor reparatie naar de werf moet. De reddingboot van Breakens Presi dent J. V. Wiersma, schipper J. Slis, isinsar Hoek van Holland op weg om de Leis te ver- vapgen. Jgadiö-kr^el: S,Q,S. De reddingboot van Stellendam heeft vla Scheveningen Radio het ministerie van Verkeer en Waterstaat om ónmiddeliykc maatregelen verzocht. Er heerst een nood toestand op het eiland Goeree-Overflakkee. In het radiografische contact Is verzocht een groot schip te zenden om de bevolking te evacueren. Zou zulks niet gebeuren, dan zouden nog meer dan 40 doden zyn te be treuren. Het Ministerie heeft toegezegd, dat In overleg met de Marine alle ihogeiyke hulp zal worden geboden. Volgens de laatste berichten van van morgen zijn in Middelhamis 10 personen verdronken. In Melissant zijn vier lijken aangespoeld van inwoners uit Stellendam. Herkingen Is in de afgelopen nacht geheel geëvacueerd. Dlrksland is nog droog Zowel Oude-Tonge als Nieuwe Tonge staan onder water. Ook Stad aan 't Haring vliet is blank, doch er zijn geen slachtoffers te betreuren. De Britse admiraliteit zond gistermorgen tien hefschroefvliegtuigen ter hulpverlening aan de getroffen gebieden. De Franse rege ring heeft de Nederlandse autoriteiten de hulp vin twee Franse bataljons genietroe pen aangeboden voor dringende werkzaam heden. Uit Heidelberg zijn experta van de Amerikaanse genietroepen naar Nederland vertrokken om de Nederlandse genie assis tentie te verlenen. Vele vertegenwoordigers van buitenlandse regeringen hebben de Nederlandse regering van hun medeleven doen blijken. De Ame rikaanse staatssecretaris, John Foeter Dul les, heeft gisteravond ln een persoonlijke telegrafische boodschap uitdrukking gegeven aan zijn verslagenheid over de ramp. Een compleet ravijn maakte het water aan de Bovensiraat onder IJsselmonde. Met de grote hap uit de dijk beschadigde het water ook kabels en leidingen, sleepte een lan taren mee en maakte ie woningen aan de voorzijde onbereikbaar. to Scheepvaartbeweging Binnenlandse havens VHtTROlöËsN 31 IMAImo. its., doorv. J HAELINGEN AANGEK 29 JAN. 1 Weiterdok. Ned., ledig, Amiterdem. |g Werf; Bnmdirls. Dti. «tgDuisburg. Cum Deo. Dis., «tg.. Hlrondelle, Eng., ledig. Oen. St. Tr. Co; Hasker- Mua, NedT ledig. Rotterdam. SSM. VERTRokKEN 29 JAN fcrandarli. •tg. Malmo; Cum Deo. atgKopen hagen. «OTTERDAM. AANGEK 30 JAN BPuttlaa tunUie, Fr Port Jerome. JJuyt. Pernla boel; Marne. Ned Stoek- I fetal, «tg-, Muller, Parkh.; ëoasehl. i« Du Hamburg, atgJamea Smith. I W"Ih. THB. Velutlna. Eng Mena K SJUUWKU. olie. v. Ommeren Pernis I IP* hail, Ned BUUngham. ledig. Furnea» SllkkerveeiElsenburah. K Nad,. Caaablanca atg Muller, Mer- I S,h' u Teal, Éng Hamburg, atg., Gen. Steam iierwefi KV: Colombo I ,Uul|erJ, Ned., proeftocht. Werf Gua- 11?; ?*W». Ned.. Huil, legergoed. Rljn- Uoyd. Merweh. QD; Sylvia, Dta Fre- oerlketad^ olie, Alg. vr. Kant Vlaar- I "en NM. Flevo. Ned Bremen, le- PB Soetermeer Fekkea, Kral veer. E Ned Goole, kolen. Damco, I Waelh. TrfB; Sladertand. bta, Aar- h""'. ledig Mauritz. fc wijndrecht M». Zw Omakjoldsvik. atg v. peren. Scïileh.: Ceendert B. Ned mhaaen. ledig. Furness, Caltex pi»; Creacendo. Ned.. Portamouth. —•I Hotacher Parkkade, Darbu, fan.. Nan tea, erta, Mauritz. Dordrecht: Iflfjfa. NecL wlsbeck. pek. Invotra. dracht; Git mark, bta. hamburg. Y- Ommeren. Dultaland; Emden. I R'f rrederlcia erts. SEAM. Waaih !.f Timrail. EngLonden, atg v. Fyden. Blnnenh. OZ; Meeuw. Ned 1 -tdt zee. Holacher bijl. Rotter- 8 jjam. lreee 8. Ned.. Hull, apoorwlelen. **«han, a, kat h. OZ; Olympic Flame 52S-- «I Ahmadi olie, Vinke. Ifania BPM 2; Areat M. Ned.. Basse ^a tin. jamei, Rljnh Fenlx „n JAN. AtlantU Ned Antwerpen. Bgr NTB. Blnnenh.; Arlaona. Deen, I de Janeiro, erta. Vulcaan. Waalh. I: Teuraal. Moor. Oalo. atg.. Cor- Maaah THÉ Vulkan Dta - a.vLXP,k- *tS- Wambersle. Schteh.; R "w"ibr,."U VlaardTngen e«t, Fr.. Duinkerken, olie. -» atg Hudlg St Platers. K-- Avon Venturer, EngHamburg. .J v. Ommeren. Vlaardingen NM. F*l Aadresdts Ör.. Bidon. otte. d. Pemta NM; »uaa. Zw..l L RRV. Waalh. ÓD. KstetaL Dta elite. Buenoa Aires; Trewldden. Fal- .outh. Palma. Drogheda; Egret, Manchester. Meeuw. Aberdeen; Lacra ri pen. Wlnterswyk, Havana, nouand. Naeatved; AilielvUcount, Palermo; Mohammed!, Newcastle; Mal lard. Antwerpen; Auatanger Trtpoli, Eberhart Essberger. Wilhelmhaven; Mary. Hamburg. Theano, Dublin. Tara. Santo». Vaaalaa« Stockholm; Holland!». Gothenburg, Prim Fred. Willem, deuta. BLieka. Rijeka. Neuten. Oxeloaund. Baden, Oalo; Hoe Vince». Aalborg; Arundo. Basrah. Arlm» Ma re, Antwerpen. Chloe. Caen Kltly. Kopenhagen: Iniaroe. Gothenburg. Mariner New York. Am. Jurist. New York Wormo, Stockholm Hercules. West'Afrika: Htorblh.n. Port Soudan. 31 JAN Jaralaw Dabrowskl Gdynia. Acuity. Southampton; Purflna Tunis- Gonfreville; Ivan Gorthon. I Nad. Tr. B 1-3- - H6U D6>UI 'ad. Tr. Bur., Parkkade. OKKEN 30 JAN Jan Kreu- >eig. Olav Bak- Dublin Tournal. Tonsbci g. Olav Bak- ke. Hamburg, Tamerlane, Duuikeiken. Chateau Palmar. Le Havre Bra un I el» Rotterdam, Conflanee. Rotterdam Mathura. Rotterdam, Rene Pa\il. Dor drecht. Gulonga, Rotteidam Flrenae. Emden, Norma. PerziC, Blylh. Goole, Enid irfariv Swanaea; Éew.bury Hv Wich Auidra, Valencia; Bcrend N, Rotterdam. Etro* Rotterdam Clan Maclennan. Londen Na"J"v,ï?e hope. Barcelona Ny»a, Stettin Boston Trader, Yarmouth. Hoegh Flore. Aar- hus tfeablue. Londen Mindoro Go- - abuen. Bergen; Boreali». W..V9, —ark. Bremen, Herme», Amsterdam Beaverlake. St. Jonn Chile Las Palmas; Atlantic Trader. Aruba: Tricolor Marsc.lle DanV Bryn. Londen; Lech. Gdynta Harpa ton. Rotteidam Fronsax. Bremen In dia Oslo Llbelle. Bremen; llmzlnto. Mlddlesbr'oMetrople. R°"erd«>" |n- dian Pioneer Liverpool Mortaln. Duinkerken; #lvel. Dover. Wendover. St John Niger»troom Amsterdam Birk. New York; Bubis. 31 JAN Caatlllo Bellver, Rotterdam Temsralra, Calcutta Har- tel. Hamburg; Llsefott# Kssberaer. "alPASSEIBD VAN ANTOniM»; Radius. Glasgow; Jason, Casablani a Glanbeg Hamburg, Hlnde. Aalborg Dlnkel. Londen- Auterdamm Oian Olivian Coa.t. BottertUm. Belo. St John. Tlclno. Genua, «etna Le Ha vre Rodder Goole. Brem, Rotterdam. Seahorse, tonden Tomsk Aarhus Oberan. Amsterdam; Granefors, der. Lisboa. Ceuta. Barracuda. uJMtB. Bretagne Las PatmaS: Lark Bohus. IV--"- B||XlJ| Kinas- mnunt. Londen Oberan. Amsterdam; VlcL oremen ...the Marie Hamburg; Neuenfelde Denemarken, Belgian Pride. Puerto l* Cruz. Nokel. Grangemouth; Hdegh Bay. Ras Ta- Singapore. Londen. Atlantis. m British Progress. Bahrein. j Le Havre Ootmarsum. La PaHice" Prins Willem 5. Rotterdam Grlbojedov. Riga Vulkan. Rotterdam: Viler. Rotterdam; Guyaaa Curacao. Tamerlane Bergen; Tournal. Rotter dam Clan' Maekendrlek Dundee: Wil ly, Örest; Hellenes Londen Dewsbury Harwich. Brabant Oslo; naba. Har wich Monlaue Srhlsfflno Duinker ken. Wsllonla Gothenburg. Antilope, MalmoNautilus, Immlnghaffl. SI JAN.: Mathura, Londen: Draco. Bergen. Kllatholm. Kopenhagen, Ol- Londen; Prins Alexander, Hamburg; Estetal. Rostock: Sappho. Rotterdam. Antonietta Bozzo, Savona: Hellas. PI- AANGÉftOMEN REDE JAN.; Con- fiance. Antwerpen 31 JAN Morbian, Amsterdam. VERTROKKEN REDE 31 JAN Con- fiance, Lelth AANGEKOMEN Gudrun Torm. Temeuzen DelfslJI. Antwerpen VERTROKKEN Gudrun Torm. zee; Delfzijl. Lelth. later door do slb Maas vanuit het Oostgat ln de haven ge- bacht wegens machlneschade. Nederlandse schepen in het buitenland GROTE VAART Aagtedyk 30 te Trinidad gamemuon 29 v New York n Haiti ..lamak 2 Febr nm te Karachi verw, A ley ene 31 te Vizagapatam AldabI 31 v Rotterdam te Bahla Algenlb 30 op 210 m ZZW Redfe AHoth 31 op 400 m ZW Las Palmaa Alkaid p 30 Ftnisterre uitreis Almdyk 31 v Galveston te Antw. Almkerk 30 v Brisbane n Sydney Alpbacca 30 te Philadelphia Alphard 30 v Bremen n Antwerpen Amerskerk 30 op 540 m ZO Cocos eil. Amor 31 v Amsterdam te Algiers Ampenan 31 in Golf van Oman Amsteldyk 29 v N Orleans n Houston Amstelkroon p 30 K. 8t. OZO K. Andyk 30 v Rott te Bremen I Annenkerk p 31 Finistcrre uitreis I i^rendsdyk 29 v B. Aires n New Yorld rgos 30 V Chaikls n Lixuri Arkeidyk 29 te Galveston IAverdyk 30 v N Orleans te Havre Bantam 31 v Djakarta te TJirebon Bennekom 30 te Talcahuano (rede) miltton so op 170 m ZW Mlri Blntang 31 te Honolulu verwacht Bloemfontein 30 op 470 m NNO St. Helena Blommersdyk 30 I Blydendyk 31 op 485 m W Scillyl Bonaire 30 v Madeira n Barbadoe Boskoop 30 op 150 m NO Curacao Camphuys 30 te Tegal I Ce ram 30 v Bahrein iMMH Cotttca 30 op 1290 m ZZW Delfshaven p 30 Ouessantr Dlemerdyk 30 op «80 m O Dido 30 v Cadiz n BordeSB^^^™ Domburgh 30 v Caaablanca n Rouaan Donfedyk 30 v .Rott te Londen Douro 30 v Amsterdam te Oran Drente 31 ten anker Bclawan Enggano p 30 Djeddah n Muscat Ees 30 v Algiers te Genua Falrsea p 30 Djeddah n Suez Farmsum 29 op 370 m Z v Halifax Flevo 30 v Havre n Bilbao Gooiland 30 v Hamburg n Amsterdam Gouwe 30 op 260 m N Kaap Blanco Groote Bear 20 op 790 m ZW Valencia Grootckrrk 21 te Lorenzo Marques Haulprwvk 81 te Genua thuisreis Hathor p 31 Ouessant n Rotterdam Hector 30 v Bari n Tritlat Hecuba 30 op 150 m ZW. Ouessant Helena 30 op J90 m NO Barbados Helicon 5 -- -- - - - v Öran n Algeclras ,?°„v .ASü!_!? WntT llos 39 v St. Marc te Gonalves Ino 22 to Port au Prince Iris 30 v Gothenburg n Amsterdam Japara KPM p 30 Banks n Djakarta Jupiter 31 te Catania Kaslmbar 2 Febr. te Batjan verwacht Kfeldreeht 30 op 390 m O Ceylon Kots Atoeag p 81 Brunsbuttel Kota Gede 29 v N Orleans n N York Larenberg Rott-Savona P 30 Wight Lekhaven 30 180 m NW Str. Messina 1 Lemsterkerk p 31 Kaait La Nao I LeopoldtkeVk Jl^r*ïüihlr nJRotterdhm Malea 30 Malvina 3u v mgjiia te mir* Marlis 30 180 m ZW Ouessant Metula 30 v Singapore n Sydney Mlraa 30 dw Q. v Maslra Mil ra 29 op 1210 m ZW Pitcaim eU. Muren» 31 v Pladju te Singapora h.v._ Colombo n Bahrein Rorvik Lieve Vronwekerk 31 v Suez n Aden Lindekerk 31 nog te Khorramshar Linge 30 op 200 m NO Madeira Loenerkerk 31 v Aleppey te Cochin Loosdrecht 31 v Hamburg te Bremen Luna 31 v Lissabon te Gibraltar Maasdam 30 v Cristobal n Havana Maashaven 31 v Rott te Las Palmas Maaskerk 30 v P Nolre te Loanda Maasland 30 v Amst n Porto Alegre .Ondina 30 op 140 m Manoeran 30 v T Pandang n Akyab 'Rafaela 30 te P01 Meliskerk 30 v Colombo n Aden K"" *"--*«•• - Merwede 30 v Wilmington n Houston Mldaa 31 v Tanger te Gibraltar Molenkerk 30 120 m ZW Slera Leone Mont Clair 27 te St John N B Muiderkerk p 30 Finisterre uitreis Nero p 31 Dungeness n Tanger Nestor 31 v Paramaribo te Demarara Nieuw Amsterdam 3J te Curasao Nieuw Holland 31 te Djakarta KLEINE VAART Nlgerstroom 31 v Amst te Antwerpen Niobe 30 v Kotka n Rotterdam Noordam 30 op 600 m W Landsend Ootmarsum 30 v Antw n La PalUce Ophir 31 v Buleleng te Surabaja Oranjestad 30 op 780 m WZW Madeira Orion 31 v Hamburg te Bramen Polydorus 31 v P Sudan n Aden roseldon 31 te Barranquilla Prins Alexander 30 v Antw n Ham burg Prins J. W. Friso 30 v St. John n Hamburg Prins Willem 2. 29 v Philadelphia n Rotterdam Prins Willem 4, p 30 Lissabon Beael 30_ v Palembang n Muntok llv 11 hl Montevideo n Santos St vincent KV n Amst Samartnda 29 140 m WNW K. San Lucas Sandenburgh p 31 Oporto uitreis Sarpedon 31 v Maracalbo n F. Cardon Saparoea 1 Febr te Lago» verwacht Schie Tunis-Piraeus p 30 Paaaero Schiedyk 30 80 m NO Alexandria Slbajak 29 op 1110 m NO Pltcairn eil. Slberoet 31 te Djakarta - - "w te Tjilatjap verwacht 30 de Azoren _Jbcroet 31 Slblgo 1 Fi Soestdyk p SoBMUl Stad Arnhem p" 30 Ou< Stad Dardraebt p v- Stsd Maassluis 3 Straat Soenda 30 ri tlus Tamo 30 op 400 m N v d Azoren Tegelberg 29 te Montevideo Tefamon 31 te Puerto Cabello Themisto 30 op 690 m NO Bermuda TI ba 1 Febr. te Antwerpen verwacht Tttut V Oran n Malta TÏHuwah 30 v B. Papan n Djakarta Tlipendok 28 te Djakarta Tlisadaae 30 op 500 m ZO Recife Utrecht 31 op 470 m WNW Guam Vaa Outsbeora 30 v Surabaja n Ka- Van*ïSemsdyk 30 v Ambon n Mnkag- Waingapoe p 30 Banka n Surabaja Walwerang 30 v Proboling© n TJirebon Waterlaad 30 op 130 m W Oporto Waterman Rott-Puian 31 te Honolulu Westerdam 2 Febr te New York JMM| Zonnewyk 30 01 Zypenberg 31 I TANKVAART Aletta 20 Y Pt. Swettenham n Pladju ssear n Singapore iu n Lienehing Autoala 28 Armtll» 30 v Caltex Delft Caltex Nedeu-, Caltex Pernis 3 Q. v Maslra lüb m ZW 1 Pladju te 81: V. Colombo 140 m NW Rc. 'Rafaela 89 te Port Swettei Bita 30 v Pladju n Bangkok Rotula 30 op 630 m WZW Landsend Snroena p 30 Natune eft. Stanvac Bennkat 31 te Haiphong Stanvac Djlrak 31 te S. Gerong Stanvac Talang Akar 30 te S Geroni Wieldrecht 31 te Djeddah Woensdrecht p 30 Wight uitreis Abel Tasi Aeglr 30 llena 30 Aktjo n 30 te Londonderry v Hamburg 10 v Amst te Saxkobing op de Tees AU 9 30 v Kopenhagen te Hamburg Angeja 28 v Londen te Cork Anna Henny 30 v Glasgow n Savona Sylvia 2 Febr. te IJmuiden icht 8 81_v Goole n, Huil jtllope 30 v Antwerpen n Malmo Appingedam p 30 Lissabon n Huil 29 te Gibraltar te Par Oland n Amsterdam 2 Febr. te Lissabon Att S 31 v Lelxoes n Guernsey Audacta p 81 Ouessant Batavier 3. 30 v Stockholm kalavik a p 81 Pns- Amst te Huil Bernard V 29 v Londen n Hamburg Bernlste 31 v Gothenburg n Methll Borneo 28 v Cardiff n Rouaan Bree Helle 31 v Londen n Rotterdar Brlnio 30 te Drammen Brouwersgracht 31 te Helsinki Canada 30 v Sfax n Cagliarl C«prl 30 v Rouaan Casablanca p 31 Finisterre n Nante Confianre 20 v Antw n Lelth Coolbaven p 30 de Burlings Contact 31 v Rouaan n Londen Cornelia B 2. 31 te Gothenburg Corn. Houtmap p 30 Lissabon Corsica 30 v Swansea n Liverpool Curacao 29 v Gent n Dungarvan Dale It oh me r 20 v Marseille n Casa blanca Da Capo 31 v Wismar n Rotterdam Denl 1 Febr te Maassluis verwacht Despatch'^Jl*v YonderT'n "ptttfa Diana V 31 V Londen n Middlesbro Diligent!» 31 v Fawley n Cardiff Dinkel 29 v Antwerpen n Londen Doklaan 31 v Maltt. te Ponza Duivelaud 30 v dTyne n Rotterdam Eemshorn 31 te MallWo Eemstroom 31 te Plymouth Corilla 3 Febr. 1 Coryda 30 op 220 m ÏZW Recife Duivendrecht 30 380 m ZO K. Race «na p 30 Ras el Hadd n Gibraltar Euo Botterdam 31 470 m ZW Landl end Etrema 31 op «20 m NW Minikoy Garl 10 op 710 m NO Sombrero Egbert Wagenborg U te Alglera Ellewoutsdyk 30 te Roscoff Rvertsen 39 v Drondhelm n Berg Flducia 30 v Hanaweert n Londen Flvel 31 v Dover M Antwerpen Franka 1, 30 V Hamburg n Antw. 1 pen Friesland SSM 31 te Aarhuus Gaasterlaad 30 op de Tyne Gerd 28 v Newburgh n Londen Gezlena 31 v Londen te Antwerpen Gezlena Hendrlka IT v Stockholm n Antwerpen Glashaven Goote p 2. Grebbcstrooi_ Gruno 30 y Rotterdam te Gent Harm 31 p Holtenau n Hamburg Harold 31 te Gdynia verwacht Hariel 31 v Hamburg te Antwerpen - - - On..a.a a Waalt troont 30 v Swanaea r Antwerpen n Gran- Hast 3. 30 v Rouaan n Huil Bast 5 30 v Caetx n Ipswich Hebe Nobel 30 - - gemouth Heemskerk 30 v Antw te Malm Helen 28 V Rouaan n Caen Henrico 31 v Gent n Waterford "ter&rd*"*7 V Avonm<Krth B w*" Hilda °31 y Rochefort n Bordeaux Import 31 v Lelxoes te Dover Ingeborg 30 v Rouaan n Bergen Jacoba 31 v Londer! n Rouaan Jacoba Catherine 31 v La Coruna n Ayamonte Jan Kreumer 1 te Esbjerg verwacht Jason p 31 Ouessant uitreis Jo 1 te Gothenburg verwacht Jonex 1. 30 v Portsmouth te Roscoff Josien 31 v Gothenburg n Kings Lynn Julin 30 v Bremen n Hull Jupiter 28 v Hull n Parijs Jutland 30 v Bordeaux te Sharpness Keizersgracht 31 te Cardiff Kemphaan 31 v Waterford n Antw. Kolga 30 v Ostende te Brugge Kunlaborl p 31 Hanstholm Lacra 31 v Rotterdam te Antwerpen Leny 30 v Aarhus n Middlesbro Liberty 30 v Gent te Antwerpen Limfjord 30 p Kiel-Holtenau Lucas Bols 2. 31 te Calais verwacht Lyra 29 v Delfzijl te Londen Maasym N 31 te Wismar Mado 29 v Newlyn te Londen Maraat V 29 v Grangemouth te Perth Londen n Dublin 27 te New Orleans Maria Theretla 2 Febr. te Gent verw Mascotte 30 v Hamburg n Rotterdam ew 31 te Middlesbro Cremer 31 te Huil Mcike 31 v Lelxoes te Glasgow Menkar N p 31 de Burlings Metropole 31 te Antwerpen Limerick te Swansea Cardiff n Rouaan 30 te Pt Lyautey Muphrld N 31 v Swansea n Rotterdam Nanjo 30 v Londen te Brussel Narwal 30 te Aberdeen Nautilus 30 v Antw. n Immin^ham te Casablanca Nleuwland 30 v Grangemouth n Rott Nomadisch 30 v Aalborg *1 Rotterdam Nottingham 31 v Rott te Dover Oilve 29 v Hartlepool te Goole Omlandla p 30 Sardinië n Liverpool Oostzee 30 v Bristol Oranje 30 v Goole n Rotterdam Pamir 30 v Huil pelikaan 30 v Hamburg Ponto 30 v Aberdeen te Grangemouth Ponza 31 v Bordeaux te Huil Prins Bernhnrd p 19 Lizard Prinsengracht 30 te Wismar Prinses WUhelmlaa 29 v Garston Friet 30 v Fowey te Clvite Vecchia Qutrlna 30 v Nantes te Bordeaux Qua Vadla 28 v Middlesbro n Lopden Rapid 30 v'Boston n Middlesbro* Refuge L 28 v Grangemouth n Goole Rema'll vVPortsmouth te^Roecoff Rex tl v Huil n Peter Head It In! 30 r Ouemsey n Londen Rose Marie p 30 Brunsbuttel Ïaba 30 v Antwerpen n Berwick alland 28 v Portsmouth te Par Sandettle 27 v Odense n Norrko Santa Margarita 30 v Gdynia n 1 ocx 31 v axive n o.ruer £k°SlUv ^SjlTe" Londen Teuna 30 v Cardiff n Caen L Theodora 29 v Middlesbro te Eltng Tide 31 v Newcastle n Dublin Tim 31 v Svendborg n Antwerpen Timor 31 v Hayle te Cardiff Tinda 31 p Brunsbuttel n Faxe Tem van der Helde 31 v Casablanca n Nante* Ten S 30 v Nantes n Rotterdam Tees 31 V Barrow te U muiden Tubo 28 v Blyth Tuko 31 v Swansea te Brussel Twee Gebroeders p 31 K St. Vincent wente 39 v Arbroath Strood yro 31 v Swansea rv Rotterdam 'nion 30 v Brest n Cardiff Jrmajo 30 v Hartlepool n Qulmper Valhella 28 v Belfast n Swansea Vecht 30 v Hansweert n Londen eneuburgh 30 v Middlestwo n Rott. ..od 31 p Antwerpen w Vivo Londen-Hamburg p 30 Texel Vrede 29 te Invergordon Vrouwepolder 1 Febr te Antw verw Walcheren 30 v Waterford te Barry Walenburgh 30 te Bordeaux Wcsterraarkt 29 te Bristol Westland 29 v Wismar n Kings Lynn Westlaan 30 v Bremen n Rotterdam Weslpolder 8 te Oporto verwacht Westrona 31 v Bordeaux n Esbjerg Westvalk 30 p Holtenau n Rotterdam Wiebold Bohmer 30 te Mogador Wllhelmlna W 30 te Gothenburg Tja 30 v Londen te Middlesbro item Barendsa p 30 Start Point Willy 30 v Antwerpen n Brest Wlm 30 v Wismar Wlm (V) 31 v Duinkerken te Gent Wota 28 v Garston n Letterkenny Ysel 31 v Rott. te Port Talbot Zeehond 30 p Brunsbuttel n Gent Zeeland 30 v Helslngor te Koldlng Zeeland SSM 30 te Él? Zwaantlena 88 te »f Uddlesbro NEDERLAND—INDONES18 Sout hampton n Port Said Mataram 31 ca 22 u te Rott. verwacht Modjokerte 31 V _Suez Polyphemus 30 V 81nga| Rempang 31 v Genua Slngfcep 30 op ISO m Tarakan p 30 TernaU 31 Tomlnt 31 t Weltevreden .jrt ipore n Djakarta te Marseille NW Perim ti n Genua Rotterdam n Djakarta Banjuwangl te Panarukan 30 v Pladju n TJirebon ZEESLEEPVAART Noordzee p 20 Gibraltar n Istanbul Oceaan 30 op 110 m NW Perim Oceanus 30 op 180 m NW Perim Ooataee 30 op 40 m Z C. Clear Thames 80 Rotterdam te Aden Seheldevaart Rotterdam Antwerpen. Devld; Die- ma*, v. d. Vliet; Italië «mans, ln- terosratOnaal Verbiarght Vigila Bree- voortl Fiod Houtman Totier 5 Van Unterwalden Meng: Teaatn Keek: Bern. Gausch Johan Hartmans; Tl clno. Van Roesum, Nestor Lonz Bra vo, Breed veld Plz Roaeg Friedmann: Neska 7 Voorschuur. België Bonusr. paert. Koophandel. Dlrkmaat. Hoop op .Behoud Kapteln Rosa. Leeuwen- steln Saaie Weaterlinck Brahms. Platteschorre De Vliet Slagter. Adri. Van WUk, Shamrock 3. Tllnnebo; Kembs Mallentjer, Butanla 2, v d. Heuvel Rijn Schelde 16 De Kleene. Elisabeth v d. Werf. Cornelia, De Jong; Avontuur. Koopmans. Colonia. Derksen Stad Amsterdam 8 Been. Pierre Curie. Boeien Elder De Bruyn. Tankmotor 1, Stumpke Can- tabrla. Geluk. Fiat Kara; Vtod, Gnoen- Joelle. Van Berchem, Nooit Volmaakt, v .d. VaarL Pljnacker. Bultje Bertug Breure stad Brugge. Mertens; Meeuw. "Logjea, BelgenUnd. Dung Maria. Van Denderen. Levina. Sukko Teuna Hortenslua: Ronco, Bom Hacea Muyshondt Damco 75. Kunz: Telegraaf 1 9. De Btie. Telegraaf 5. Staar, Telegraaf 17 Snoek. Telegraaf 11. Huibrechts. Vertrouwen Bergsma. Jowi De Vries; Gerardua Van Zwol: Póle. Viveen Stad Arnhem Verdutn: - Cornelia KorporaalRhelntank 9. Bansbach Meiberg Behm, Damco 84. Kaasjager. Rhenus 90. Édler Cha teau Yquem Bastlaanae Markwart, De Jong. Vereeeu. Kooy; Les Arden nes. Beek Hermina. Oldenkamp Kur- ftlrst Gröcker: Mannheim 189 Belder- Verandering. Kranenburg, bis. i; Bremen Rauert- Memel, 'oller 2, Boot Rival Moer- ■Ki anchors - rger. Tol id Adriai Reglna Coeii Hewel; Amatei Veen Johanna 2. Schipper: Corlo. v. DUke. Truua Bevelander; De Hoop. Smit Agathe Adrlaenaen Johanna Adrians Schot Luetschlne. Ruber; Hencor Wigman; Messocco Lenssen. HOOG WATER 3. FEBRUARI Antwerpen 06.27 18 50 VUssingen 04.23 18 40 Temeuzen 04 sa «7 n Wemeldinga Ha na weert 21; SSÏ 07 04 0« 14 08 10 07 01 05 2 fi 17 88 li 18 17 37 oorti trotS» Den, Öuter^^5lH^^^^^aS| Anna, Kieooom, Toller 4 Verhoek Amsterdam Furka, Reyngoudi. We», krndara Neme, Hoogendoorn Onrust. Schram. Kerkasiel: Vaderland. Csir- ron; Robert. Mac*. Vlaardingen: Re- venlr Stoutlesdijk Zaandam: Pieler- nella. De Haas. Neeltje Ghiiscel» l Ireehl: Wiljo Avontuur Gennep Labor Wendt Wormerveer Vertrou wen. Gombert Gorlnchem: Merlnua Tarde Wygand NHmegen: Onderne ming. Versluis Dalfsen- St Antonlua, Van Glla Gouda: 2 Gebroeders Both Breskent: Mttropa 8. Bloemen Brou wershaven: Mitropa 3 Boon. Robberechf: Salf 2. Jonck Janna Cor nelia. Schouten: Damco 130 Van Im merzeel Rhenus 17 Probst: express 71. Uhrig - Ntadergachsen S. Kuhnel: 73 Halm; Werra. F1 irdam van Holland Scheveningen U muiden Den Heider Komwerdefzand Rarltnaen Terschelling 12 00 Zoutkamp 0104 13.22 Delfzijl 03 1* 14.41 WATERSTANDEN GRÓTE RIVIEREN De minste vaarwaterdiepten ztJn als Heveadorp— A datn-KUnkanaai 3.40: A dam-RIJnkanaal—VreesaHjk 3 50. IJsselkop—Doesburg 3 75. De waterstanden zijn Rhelnfelden 198 +1. Breisach 130 +18 Straatsburg 190 -4; Maxau 3 78 -10 Mannheim 2 58 8: Malnz 3 92 40: Blngan 195 88; Caub 2 10 - 30, koblenz 2 30 33, Bonn 2 00 38 keulen 198 *18: Dtlsseldorf 3.13 +18, Ruhrort 4 18 22: Wesel 3 94 21; kmmerlk 3 22 18, Plochinsen 1.50 +1- Stelnbach 2 35 +^83 Trier 1 98 Lobith 10 16 +11; Nijmegen 7 93 +15 Arnhem 8.08 +19; Eefde 3 40 - Deventer 2 42 -3 Mom» sin 86 48 Vlsé 10 88 +1 Borgharoa 49J9 +9. Éelfeld 1119 +11, Grave 8 0S Vraoswljk O M —12; Lith 0.92

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 7