Ridderkerk in duizend vrezen
innenstromend water greep kind
met bed-en-al
Deel van Rotterdam-Z. ondergelopen
I
Water spoelde over de Ringdijk
>rgen van menselijk leed in de
Ahoy-hal geconcentreerd
Met kleine boot jes werden 400 mensen
uit huizen gehaald
De alarmklokken luidden
Marinevliegdienst
j wierp rubberboten
omlaag
MET EEN VLIEGTUIG BOVEN
GETEISTERD GEBIED
Gebrek aan zoeklichten
en motorboten
Luchtvaartdiensten
tijdelijk lam gelegd
Veel vee verdronken
KETENSE DIJK WAS TE LAAG!
Half Zuid-Holland liep gevaar
Dijkleger naar drie
bedreigde punten
HOOGVLIET: WATER. WATER
Hele boerderij werd meegesleurd
Huis 'ondermijnd en
ingestort
De Alblasserwaard een binnenzee
Delflandse Hoofden
bleken hard
In 1916 was de nood het hoogst in het
gebied rond de Zuiderzee
Nog onberekenbare
schade van tientallen
millioenen
Ernstige toestand
op Texel
Was er een vloedgolf
in het spel
Op de vlucht
Dwars over wrak van
de Faustus
Maashaven spuwde Putselaan en
Bloemhof vol
Voetgangers zakten
weg in de modder
Wonderbaarlijke binnenkomst van
strandend schip
Nadat reddingboot bemanning had overgenomen
Noodtoestand op
Goeree-Overflakkee
Nog meer hulp uit
het buitenland
SCHEEPSTIJDINGEN
■R^'SKF- «f'vïs
russen.xjs&
s^Sf'f'A.tesa.
süvSrizk. Pr:
K5S' ÈS&JKSi ^±55;
i'siï'ïF SR tKb
sr*
'VK.vw.b<r*
sa.™
n
ar.
."7US5.
TWEEDE BLAD - PAGINA 4
MAANDAG 2 FEBHUAM 1953
(Van onze speciale verslaggever)
De 21.000 inwoners van de eemeente Ridderkerk, waartoe Bolnes. Slikkerveer
Rijsoord en Oostendam behoren en die zich uitstrekt over een gebied van 2500
hectaren, hebben in deze fatale nacht zeer erotc angaten uitgestaan, want zo de
15 kilometer lange dijk langs de Maas en de Noord het zou hebben begeven, dan
zou de ramp voor dit gebied niet te overzien zijn geweest en het gehele eiland
IJsselmonde zijn overstroomd. Gode zij dank heeft de dijk de kracht van het wild
opstuwende water doorstaan, hoewel het er over vrijwel de gehele lengte overheen
is gespoeld en er op talrijke plaatsen flinke stukken van de dijk zijn weggeslagen.
Met man en macht is er de gehele nacht gewerkt om met zandzakken de ergste
breuken te dichten, llit de vele buitendijks gelegen huizen, die tot aan het dak
toe m het water stonden, werden in de zwarte nacht, terwijl de storm het water
hoog opzweepte, met alle beschikbare bootjes en zelfs kano's ongeveer 400 men
sen geëvacueerd. Eenmaal sloeg een zwaar beladen bootje om, doch gelukkig
heeft men de inzittenden kunnen redden. In dit gebied zijn ook verder geen slacht
offers te betreuren; alleen is er veel vee verdronken.
Om twaalf uur vannacht, juist toen de
meeste mensen ter ruste waren gegaan,
werd de toestand al uiterst ernstig inge
zien. De burgemeester, de heer A. M. Nieu-
wenhuisen en de politie, bestaande uit 25
man van de vaste kern en 29 man van de
reserve, hielden zich gereed. Om kwart
voor drie kwam de melding binnen dat het
water 1 meter onder de kruin van de dijk
stond. Het steeg toen met een snelheid
van 1# centimeter per kwartier. Tegen drie
uur achtte de burgemeester het ogenblik
gekomen om de gehele bevolking te alar
meren. Met kerkklokken, fabrieks- en
brandweersirenes en alles wat maar flink
geluid kon geven werd de alarmtoestand
ingeluid en op de mannelijke bevolking
een beroep gedaan om zich ter bescher
ming van de dijk gereed te houden.
Terwijl op vele plaatsen de boeren in de
laaggelegen polders hun gezin en hun vee
in veiligheid trachtten te brengen, werden
elders honderden zandzakken gevuld en
naar de bedreigde plaatsen vervoerd.
Intussen kwamen op het politiebureau van
alle kanten meldingen binnen van hoogst
kritieke situaties. Om halfvier werd uit
IJsselmonde gemeld, dat het water gelUk
stond met de kruin van de dijk. Tal van
straten waren daar ondergelopen. De post
Bolnes meldde om kwart vóór vier, dat aan
de Brnrdendijk. tussen deChristelijke
school en de boerderU van Bol de weg van
de dijk was opengebarsten en het water door
de dijk heen spoelde. Even later sloeg ook
de dijk bij het Lekveer in Bolnes stuk.
Met zo'n enorme snelheid was het Water
gestegen, dat er van enige redding van
goederen in de ondergestroomde huizen
bulten de dijk geen sprake meer kon zijn.
De bewWiers van die huizen konden er
slechts op bedacht zijn het vege lijf te red
den. Met van alle kanten gerequireerde
roeibootjes en andere vaartuigen werden
de huisgezinnen, die in grote angst de zol
der waren opgevlucht, uit de woningen ge
haald. In de pikzwarte duisternis en op de
kokende golven werden daarbij vele ang
stige ogenblikken uitgestaan. Een klein
bootje, beladen met een tiental mensen,
waarbij vrouwen en kinderen, sloeg om,
doch de inzittenden konden gelukkig allen
worden gered. In totaal werden ongeveer
400 mensen op deze wijze uit hun woningen
gehaald, die in scholen, in de pastorie of bij
familie werden ondergebracht.
Het evacueren van een achttiental oude
mannen en vrouwen uit het gemeentelijk
oudeliedentehuis aan de Havenstraat ging
eveneens met grote moeilijkheden gepaard,
aangezien er enkele bedlegerige oudjes bij
waren. Zij werden naar het café St. Jons
overgebracht en door leden der hulpcolonne
van het Roode Kruis verzorgd. Bij Munter
aap de Ringdijk 108 moest ook nog een oude
zieke vrouw uit haar woning worden ge
haald. Burgemeester Nieuwenhuisen, die
met de corpschef, inspecteur M. C. Fortuin,
gedurende de nacht verscheidene malen de
toestand van de dijk inspecteerde, bracht
in de ochtenduren een bezoek aan de geëva-
cueerden om zich persoonlijk Van hun toe
stand op de hoogte te stellen.
Het water over de dijk
Om halfvijf was het water zó hoog ge- i
stegen, dat het, opgezweept door de felle
stormwind, vrijWel overal over de Ringdijk
en de Molendijk heenspoelde. Door het uit
vreten van de dijk was om 5.20 uur de toe
stand in Bolnes uiterst precair. Op dat
moment brak ook brand uit in het elec-
trische pompstation aan de Havenkant, dat
onder water stond. De vlammen sloegen
boven het water uit. Ook uit de wijk Tien-
plagen werd een brand gemeld. De brand
weer, die onmiddellijk uitrukte, had het
vuur evenwel spoedig bedwongen. Een
brandje, dat om 8 uur bij Neef aan de
Lagendijk uitbrak was eveneens snel ge
blust.
Van de wakei* van de werf Schram kwam
om 5.50 uur het alarmerend bericht binnen,
dat het akntal vaten met carbid, die daar
lagen opgeslagen, en door het water werden
overspoeld, aan het werken waren gegaan.
Vermoedelijk heeft men het gevaar bijtijds
kunnen stuiten, want er kwamen geen
nadere meldingen over binnen. Op dezelfde
werf was ook nog een ter reparatie liggend
schip losgeslagen. Het gezin van vijf per
sonen is met een bootje van boord gehaald.
Doordat de reservoirs waren volgelopen,
Viel om 8 10 uur de waterleiding uit. De
electrische stroom, die om 8.50 was uitge
vallen, was om half elf weer aanwezig.
Zandzakken tekort
Om het behoud van de dijk, waarvan
Immers zo ontzettend veel afhing, is door
de mannelijke bevolking en de politie van
Ridderkerk en- de andere gemeenten een
heroïsche strijd geleverd. Honderden en
nog eens honderden zandzakken werden op,
van vele zijden gerequireerde voertuigen
naar de vele bedreigde plaatsen gebracht.
Toen op een gegeven moment de voorraad
zakken was uitgeput, heeft men in allerijl
«en nieuwe voorraad van 1000 zandzakken
uit Rotterdam laten komen.
Deze waren meer dan nodig, want op
tientallen plaatsen spoelde het water door
bressen in de dijk. Het kon door de achter
de dijken gelegen sloten en rioleringen vol
doende worden opgevangen, maar het Ver
oorzaakte aan de binnenkant van de dijken
gevaarlijke gaten, die met de zandzakken
moesten worden gedicht BU Slikkerveer
was de nieuwe tegenglooiing op verschei
dene plaatsen kapot.
Om 7.40 uur brak by de Oude
Molen een oude duiker en sloeg er een
wilde stroom water de polder in. In de
polder Woudestein stond het modderige wa
ter tegen de huizen. Uit de Ambacht-Veer-
weg werd om half zes gemeld, dat er vier
huizen waren ingestort. Het zal niet ver
wonderen als nog vele buitendijks gelegen
huizen, door de ondermijning van het water
dit lot zullen delen.
De dag preekt aan
Men'kan er zich moeilijk een voorstelling
van maken hoeveel angsten er in deze ver
schrikkelijke nacht in, het gebied van Rid
derkerk zijn uitgestaan. Er moet dan ook
een zucht van verlichting zijn geslaakt, toen
omstreeks acht uur Zondagmorgen het
water ging zakken en de zekerheid bestond,
dat tot dusver de dijk behouden was ge
bleven. Het was toen ook mogelijk een al
geheel overzicht van de toestand te ver
krijgen Burgemeester Nieuwenhuisen. die
wij op het Gemeentehuis opzochten, was zo
bereidwillig ons in zijn wagen mee te ne
men op een inspectietocht langs het zo zeer
bedreigde gebied, dat sinds 1916 niet meer
go angstige nacht had doorgemaakt.
De adem stokte ons in de keel, bU de
aanblik van die ontzettende massa vuil
bruin water, die met woest geweld de sich
langs de Noord en de Maas slingerende dijk
beukte. Troosteloos staken op vele plaat
sen de awarte daken van de huizen en de
boomkruinen boveiw^^ golven uit. Overal
dreven stukken Wjpt van kapotgeslagen
schuren en de resten van boerenkarren rond.
Takken en stukken hout, die met het over
spoelende water waren meegevoerd, lagen
bezaaid over de dUk, die op talrijke plaat
sen. vooral in de bochten, lelijke knauwen
had opgeiopen.
De zwakkere dijken van de uiterwaarden
hadden het geheel begeven en vertoonden
op vele plaatsen grote gaten. De Staal- en
Machinefabriek van de fa Bakker, die bui
tendijks ligt. stond geheel blank, evenals de
talrijke langs de dijk van Ridderkerk tot
IJsselmonde gelegen scheeps- en reparatie-
werven. Een triest aanblik leverden de
cadavers van verscheidene varkens, die de
verdrinkingsdood hadden gevonden.
Burgemeester Nieuwenhuisen. die bij de
organisatie van de hulpkrachten de leiding
had en bij de grote nood. waarin zijn ge
meente verkeerde, een grote kalmte en zelf
beheersing aan de dag legde, was vol lof
over het vele opofferende werk dat door
zijn inwoners, de politie en de hulpcolonne
van het Roode Kruis gedurende de gehele
nacht en de dag daarop was verricht.
In de middaguren van Zondag, toen het
ergste gevaar geweken was. hebben de
meeste mensen zich enige rust mogen gun
nen, maar van slapen zou het vooreerst
niet komen. Vol zorg werd Zondagavond
omstreeks zeven uur het tweede hoge getij
tegemoet gezien.
De gehele Zondag is de toestand ln Rid
derkerk nog kritiek geweest, doch tegen de
avond, na het tweede hoge tij, was het water
weer zo laag gezakt, dat het ergste gevaar
geweken was De in de Ringdijk bij Bolnes
en Slikkerveer ontstane zwakke plekken
werden in de loop van de dag met vele
zandzakken versterkt en ook de Molendijk,
die het meeste gevaar voor doorbreken op
leverde kon dank zij het feit, dat er met
1000 man aan is gewerkt, behouden blijven.
Zondagmiddag is op verzoek van de
s burgemeester van Middelhamis een
I Mitchell-vliegtuig van de Marlne-
Inchtvaartdiensent opgestegen om in de
J buurt van Nieuwe-Tonge rubberboten
5 uit te werpen bij de door de overstro-
ming geïsoleerde boerderijen.
Naar de viiegtuigbestuurder rappor-
S teerde is dit goed gelukt. Er werden
i drie rubberboten uitgeworpen, twee
J kwamen selfs tegen de boerderijen
J aan. De bestuurder heeft niet kunnen
waarnemen of er door de bewonen
gebruik van werd gemaakt.
Een andere Mitchell vloog met rub-
i berboten boven Battenoord en Her-
kingen. Door het invallen van de
5 duisternis konden de boten niet meer j
worden uitgeworpen. Wel werden
liebtjes waargenomen, maar doeftref- 5
fende hulpverlening was niet meer
mogelijk.
De kans bestaat, dat Maandag op 5
5 ruimere schaal getracht zal worden
J door het uitwerpen van rubberboten S
hulp aan geïsoleerde boerderijen in
overstroomde polders te bieden. s
Spoedig nadat Zondagochtend ulo 'de radio was bekendgemaakt, dat de chef van de
Generale Staf al het in werkelijke dienst zijnde beroeps-, reserve- en dienstplichtig
personeel gelastte onmiddellijk naar de garnizoenen terug te keren, kon men op de
stations vele aan dit bevel gehoorpevende soldaten en matrozen zien, al of niet uitgeleide
gedaan door hun meisje of gchtgenote.
Zondagmiddag heeft een Beechcraft-
iflachine van Gilze-Rjjen een vlucht gemaakt
boven de geteisterde delen van ons land.
Het weer was zeer slecht met sterke ruk
winden.
Van het vliegveld Woensdrecht ontvin
gen wij de volgende gegevens, verkregen
door telegrammen uit radiocontact met het
vliegtuig.
De toestand te 15.06 te Kruiningen: geheel
onder water.
15.00 uur: Middelburg geheel droog. Ge
bied ten Oosten Kanaal van Walcheren
stond één tot twee meter onder water.
De dijken ten Zuiden van West-Kapelle
zijn in orde.
Bij Domburg wordt aan dijken gewerkt.
Hier en daar is alles afgevreten.
Stavenisse geïsoleerd. Vele bewoners zijn
nog aanwezig.
Om 15.50 uur: Bij Oudendijk mensen op
ineenstortende huizen. Dijken en wegen op
vele plaatsen gebroken en overstroomd.
Noodhulp dringend nodig.
Gebied ten Westen en ten Noorden van de
lijn Melissant—Middelhamis volkomen on
der water. Geen straat te ontwaren.
Stellendam geïsoleerd en bijna geheel
onder water. Mensen op geïsoleerde droge
plekken.
Havenhoofd Goederede overstroomd. Men
sen kunnen de duinen bereiken. Redding
boot in Stellendam aanwezig.
Gebied ten Noordoosten van Middelhamis
quiég?'
«-"TC
Allen werken aan de dijk bij Ridderkerk.
Onze Mariniers in actie
De mariniers van de kazerne aan het
Toepad waren reeds 's nachts om vier uur,
met ongeveer honderd man. in actie om in
Ouderkerk a. d IJssel en langs de dijk tot
Capelle met het dijkleger te strijden tegen
het water. Daarbij bevonden zich óók Ma
riniers, die vandaag zouden vertrekken
naar Curagao en juist van verlof waren
teruggekomen.
De storm heeft het luchtverkeer
boven Europa danig dwars gezeten.
Diverse diensten moesten worden ge
annuleerd. zo<H$ van Schiphol de dien
sten naar Parijs en Frankfort-Mtinchen.
Het toestel op de lijn Hamburg-
Amsterdam—Londen vloog over de
Amsterdamse luchthaven heen en ging
direct naar de Engelse hoofdstad door
De Zondagochtenddienst van de
K.L.M. naar Londen werd niet ge
vlogen. Zondagmorgen is het K.L.M.
toestel uil New York nog binnen
geloodst. maar dat was dan ook alles.
Op de luchthaven zelf heeft de storm
geen schade kunnen aanrichten.
Zondagmiddag zijn alle diensten
normaal hervat.
n. uwimo* koitte vele etuke vee het leven. Eén van de vele «lachteffen van het
4 hoge water, bij de Moetdijkbrug.
Jui»t dit voorjaar roll de Ketense d(jk. eeo aedeelte van Schielands Ho,e Zeedijk onder
Capelle a d IJssel, bij het veer naar Krimpen, verhootd worden, aoals dit indertijd ook
geschiedde na de overstrominaen van 1916. Tóen stond het wster tot een hoogte van
3 35 plus Nieuw Amsterdams peil en de dijk is daarne gebracht ep een hoogte van 3.65 plus.
Men meende, dat dit een veilige boogie was. msar dit weekend is het water tot 3.8! plus
gestegen, een voor dese streken ongekende hoogte. Het water, dat over de Ketense dijk
sloeg brokkelde een gedeelte van de achtersöde van de dtik af. Wanneer dit gedeelte van
de dijk doorgebroken was, so deelde men ons bil het Hoogheemraadschap Schieland mee,
had een groot gedeelte van Zuid-Holland onder water kunnen lopen!
Er waren drie punten in het Rotterdamse
poldergebied, die bijzonder veel zorgen wek
ten: bij Snellesluis, onder Nieuwerkerk, bij
de Ketense dijk en bij de Groene Dijk, in
de nabijheid van het gehucht Hitland,
eveneens onder Nieu—erkerk.
Zaterdagavond al kwam het dijkleger in
actie, later aangevuld met burgers, die door
de burgemeester bevolen waren bij de
werkzaamheden aan de dijk te gaan helpen.
Dertig vrachtauto's met zand reden af en
aan om het gat in de dijk te dichten. Op
andere zwakke plekken van de dijk welkten
mannen, in de snijdende wind en doorweekt
van het water, dat over hen heen sloeg,
urenlang met zakken zand, die aangevoerd
werden met tientallen gecharterde wagens.
Schielands Hoge Zeedijk zal nu zeer
waarschijnlijk, op grond van de ervaringen
van dit weekend, over zijn gehele lengte
verhoogd moeten worden. Wel was men bij
het Hoogheemraadschap van mening, dat
de toevloed van water zeer exceptioneel en
zelfs uit een combinatie van springtij ei^
Noordwesterstorm moeilijk te verklaren was.
(Van één onzer verslaggevers)
Zondag in de voornacht weerklonken alarmerende kreten in het randgebied
Hoogvliet. Bewoners snelden naar buiten en zagen vlak voor zich een enorme,
kolkende massa water. Een panische schrik greep velen van hen aan. Onmiddel
lijk trad de politie in actie, maar zelfs in het bureau kwam het water wel een
halve meter hoog. Daar bekommerden de politiemannen zich echter niet om. Zij
gingen eerst hulp aan anderen verlenen. En die was hard nodig, want de toestand
was uiterst kritiek. Niet zozeer in de bebouwde kom zelf, dan wel op de boerde
rijen in de verschillende polders in de omgeving. Het water had zo'n enorme
kracht, dat veel vee werd meegesleurd om jammerlijk in de golven van het door
de orkaanachtige wihd opgezwiepte water te verdrinken.
water meegesleurd. Van de grote bedrijven,
zoals de B.F.M. en de Superfosfaatfabriek.
werd zo goed en zo kwaad als dat ging het
personeel gemobiliseerd om hulp te bieden.
In de Heersdijk zaten grote gaten, die met
zakken zand en klei zo goed mogelijk wer
den opgevuld.
Toen wij Zondagmiddag een bezoekt
brachten aan Hoogvliet, zagen wU. zo ver
als ons oog reikte, één grote watermassa
onder een grauwe hemel, die weinig goeds
beloofde voor de komende nacht. De Dijk
graaf had daarom uitgebreide vqorzorgs-
maatregeien genomen. Op de dijken ston
den vrachtauto's gereed met klei en zand
om, indien het in de nacht van Zondag op
Maandag weer zou gaan stormen en
daardoor het water opnieuw vrij spel zou
krijgen, direct tegenmaatregelen te kunnen
nemen.
De politiemannen hadden hun bureau zo
goed mogelijk watervrij gemaakt, maar de
natte plekken op de muren lieten zien. hoe
hoog het water was gekomen. De politie
mannen met bebaggerde laarzen en bemod-
derde uniformen, verzekerden dat zij, on
danks de vermoeidheid, die duidelijk op
hun gezichten was te lezen, van geen wijken
Bewoners van vele boerderijen
zich nog maar nauwelijks in veiligheid te
stellen. Eén van deze boerderijen werd kort
nadat zij was verlaten door het woedende
16.29 uur: Tiengemeten geheel onder wa
ter Mensen op droge plekken bij de boer
derijen.
16.40 uur: Opltgensplaat geheel onder
water. Vee en mensen op droge stukken
aanwezig.
Alles wcydt op de vliegbasis Woensdrecht
in het werk gesteld om zoveel mpgelijk
hulp te verlenen. Er is groot gebrek aan
zoeklichten en boten met krachtige motoren
met niet al te veel diepgang.
Bij Halsteren is dringend hulp nodig.
Vooral heeft men behoefte aan zoeklichten.
Bij Ossendrecht verkeert men in dezelfde
omstandigheden evenals te Rilland-Bath.
In de Damespolder bij Ossendrecht heeft
men ook dringend zoeklichten nodig.
Waarschijnlijk zeven slacht
offers te Poortugaal
Naar gevreesd wordt heeft de overstro
ming bij Poortugaal zeven slachtoffers ge-
eist, nml. twee arbeidersgezinnen, die on.
de Zalmplaat wonen en twee personen^
die hulp wilden verlenen.
In dit huisje woonde het echtpaar J. V.,
dat een getrouwde dochter met haar man
en een zoontje van drie jaar bij zich had
inwonen.
Alle vijf personen waren tengevolge van
het wassende Water naar de bovenverdie
ping van het huis gevlucht. Waarschijnlijk
is toen het huis door de stuwing van het
water ingestort en zijn de zeven personen
daarbij om het leven gekomen.
Een andere zoon van V.. die met een tot
dusverre onbekend gebleven man hulp was
komen bieden heeft men niet meer terug
gezien. Het lijk van de schoonzoon is tot
nu toe aangespoeld en'geborgen.
(Van onze speciale verslaggever)
De Alblasserwaard is herschapen in
een groot meer. De getroffen gebieden
zijn stroomloos, waardoor ook telefoon
verkeer onmogelijk is. De bevolking van
Hendrik Ido Ambacht is naar noodonder-
komens geëvacueerd en van alle kanten
stroomt hulp toe. Ook: Alblasserdam is
grotendeels ontruimd. De meeste huizen
zijn ondergelopen en de verslagenheid
onder de bevolking is groot. Langs de
wegen stonden vluchtelingen te liften,
sommigen met een enkel koffertje en
een paar dekens, anderen nog slechts be
schikkend over de kleding die zij droe
gen.
Met alle beschikbare middelen werden de
slachtoffers naar schoolgebouwen in veili
ger streken overgebracht. Militairen van het
Rode Kruis en pontonniers trachtten inge-
slotenen met vletten uit hun isolement te
verlossen. Het reddingswerk wordt bemoei
lijkt doordat alle toegangswegen door het
water zijn afgesloten en doordat vrijwel
ge^n bruikbare vaartuigen bij de hand zijn.
Met kleine, open vaartuigen kan men zich
niet op de woedende watervlakten wagen.
Gistermiddag bereidde men zich in de pol
ders, grenzende aan de ondergelopen polders
rond Dordrecht, op de noodzaak van een
evacuatie voor. Men kan er niet op rekenen,
dat de binnendijken tegen de enorme wa
terdruk bestand zullen blijken. Op onze
tocht door deze gebieden vonden wij buiten
Dordrecht Rijksweg 16 afgesloten ln de
verte zagen wij een vlammenzee: de bran
dende vlasfabriek te 's Gravendeel. Wij na
men de oude weg en stonden weldra voor
de ondergelopen oude en nieuwe Beerpol-
der.
Gevaar voor Wcstland
geweken
De betrekkelijk smalle kuststrook by
's-Gravenzande heeft ernstig onder de or
kaan geleden.
Over de gehele lengte zUn daar de
duinen voor de helft en op sommige plaat
sen voor twee derden weggespoeld. Daarby
werden de bunkers uit de oorlogstyd geheel
ondermynd. Vele van deze betonnen blok
ken werden in puin veranderd. Anderen
leverden gevaar voor instorting op.
Op enkele plaatsen waren de duinen zo
danig geteisterd, dat de toestand kritiek
zou worden by het opkomen van de vloed.
Honderden vrywilligers hebben drie uur
Ingespannen gewerkt. Zondagmiddag om vyf
uur was het gevaar voor het gehele West-
land bezworen.
Enkele tydig ontkomen vluchtelingen had
den een tijdeiyk onderkomen gevonden in
het telegraafagentschap op de hoek. Levende
have en goed hebben zy moeten prijsgeven.
Maar erger nog moesten verscheidene
andere gezinnen er aan toe zyn, die dopr
het water werden verrast en op de zolders
van hun boerderyen waren ingesloten. WU
vervolgden onze weg en zagen temidden
van als wrakhout meegesleurde werktuigen
en planken, een dode koe, over de dUk ge
spoeld.
Omstreeks half vijf in de ochtend was de
polder volgelopen. In de tijd van een half
uur was het water t$t aan de dijkkruin van
de binnenpolders gestegen. Het vee kwant
in het water om en enkele gezinnen brach
ten er niet meer dan het leven af. Ve# uit
de aangrenzende polders zagen wij in kud
den over de dijk naar veiliger streken af
gevoerd worden.
zouden weten en weer de gehele nacht op
hun post zouden blijven.
Voorbij Hoogvliet is het ook een en al
water. De chef van het politiebureau zei.
dat tussen Hoogvliet en de kust zeker bijna
geen droog stuk weiland zou zijn te vinden.
De Januarlvloed van 1916: duizenden
landgenoten herinneren sich nog deze natio
nale ramp. waarbij 16 mensen om het leven
kwamen. In de middaguren van de der
tiende Januari stak een zware Noord wes
terstorm op. die het zeewater opwaarts
stuwde het land in. Vooral in de Nieuwe
Waterweg werd het water buitengewoon
hoog opgejaagd. Van Rotterdam tot Schoon
hoven kwamen standen voor, hoger dan men
by mensenheugenis ooit had. Hetzelfde was
het geval langs de Brielse Maas. de Oude
Maas, Noord. Merwede, Dordtsche Kil, Hol
lands Diep en de Amer. In het algemeen
hebben eehter de dUken zich hier toen uit
stekend geweerd, zodat rampen uitbleven
en hoegenaamd geen schade werd aange-
richt.
Het ergst heeft van deze vloed te lijden
gehad het gebied rondom de Zuiderzee. Ten
Zuiden van Monnikendam bijvoorbeeld wer
den tien gaten geslagen van 40 tot 60 m^ter.
waardoor het water met kracht de latjgger
legen polders binnenstroomde. Alles moest
vluchten, er was geen houden aan. Aan alle
kanten sloeg» men alarm; Edam en Volen-
dam verkeerden in gevaar, de Westfriese
zeedijk werd bedreigd, de dijk van de Anna
Paulownapolder bij de Ewijcksluis bezweek,
de zeer grote polder Waterland was een
onafzienbare watervlakte.
Van Muiden was het grootste gedeelte
overstroomd. Bij Baarn brak de Eemdyk
door, ten gevolge waarvan Bunschoten en
Spakenburg onder water kwamen te staan,
ten Noordwesten van de lijn Baarn—Amers
foort— Nijkerk—Harderwijk stond alles
blank, van Kampen liepen de lager gelegen
straten onder. Om de stad was alles een
watermassa; de omstreken van Meppel ston
den blank,, van Urk liep viervijfde deel
onder water, en zou er nog veel meer te
noemen zijn.
Het allerergste was de toestand op het
eiland Marken, waar zich ontzettende
tonelen afspeelden. Hier lieten 16 mensen het
leven.
Geruime tijd heeft het geduurd,i eer het
water weer was teruggedrongen. Later zijn
de dijken verzwaard om te voorkomen, dat
andermaal zulk een ramp ons volk zou
treffen.
Het was vannacht nog volstrekt onmoge-
iyk een denkbeeld te krygen van de om
vang van de financiële schade, die volgens
het ministerie van Verkeer en Waterstaat
zeker in de tientallen millioenen zal lopen.
Men heeft echter nog geen overzicht van de
enorme schade, die aan dyken en andere
kustverdedigingswerken is aangericht. En
men heeft ok nog geen flauw idee van de
schade die particulieren hebben geleden.
Alleen al in de electromotorenfabriek van
Smit te Slikkerveer wordt de schade op een
millioen geraamd. De schade aan de kunst-
mestfabriek te Vlaardingen wordt eveneens
op ongeveer een millioen ?ulden geschat.
Uiteraard zal zo spoedig mogelijk met het
herstel van de vernielde dyken en wegen
worden begonnen. Indien met man en
macht aan de stukgeslagen dyken wordt ge
werkt. zal het allerergste in enige maan
den hersteld kunnen zijn. Polderbesturen
en waterschapsbesturen zijn uiteraard de
aangewezen instanties om dyken en wegen
weer in goede staat te brengen, maar aan
genomen wordt dat een beroep moet wor-
den gedaan op de rijksoverheid.
De situatie op het eiland Texel was Zon
dagavond nog steeds ernstig. De polder De
Eendracht moet als verloren worden be
schouwd. Kritieke punten zijn nu nog bij
de Schans bij Oudeschild en twee plaatsen
meer naar het noorden. Het is nog niet te
overzien hoeveel slachtoffers de ramp on
het eiland heeft geëist. Een colonne van
circa 60 man is naar de bedreigde punten
ten noorden van Oudeschild gezonden. Er
is ook medewerking gekregen van 58 mili
tairen van het vliegkamp De Mok. 21 bur
gers uit Sneek en een Rodè Kruis colonne
uit die plaats.
Gemiddeld twaalf centimeter meer dan de
hoogste stand werd Zondagochtend, toen de
vloed tot stilstand kwam, gemeten. In Hoek
van Holland waar men met palmen (deci
meters) meet, werd Zondagmorgen bij hoog
water als hoogste stand genoteerd 142 palm.
Normaal hoogwater varieert van 115 tot 122
palm. De stormvloed liep dus niet minder
dan ruim twee meter hoger op dan normaal.
Noodlottig is het samengaan geweest van
springtij (een bijzonder hoog tij twee dagen
rond Nieuwe Maan en Volle Maan) en een
storm met orkaankracht uit richtingen tus
sen Noordwest en Noord. Dan worden
enorme hoeveelheden zeewater de Zuide
lijke Noordzee ingestuwd, die door het Nauwm
van Calais niet zo snel verder kunnen en
dus opstuwing van het zeewater tengevolge
hebben.
Het feit echter, dat ln Rotterdam in de
nacht van Zaterdag op Zondag tussen 3 en
4 uur het water uiterst snel opliep om
daarna weer tot 5 uur langzamer te stijgen,
heeft bij deskundigen de mening doen post
vatten. dat we hier wellicht te doen hebben
gehad met een z.g. vloedgolf, een plotseling
als gevolg van de orkaan optreden van een
werveling, die het water razend snel en
zeer hoog opjaagt.
H.iVNDAG 2 FEBRUARI 1953
EERSTE BLAD - PAGINA I
(Van onze Rotterdamse correspondent).
«IN KLEINE DUIZEND troosteloze mensen, mannen, vrouwen en kinderen,
-J tmffen wij gisteravond aan in de Ahoy' hal, waar zij verloren gingen in de
tnrliike ruimte. Geslagen, nög maar half beseffend, wat er gebeurd was, zaten
00 aan de tafels te wachten op nadere berichten. Zaterdag nog woonden zij in
•Latend. Alblasserdam of 's Gravendeel in hun Woningen Zondag waren zij
kwiit En ieder had zijn eigen verhaal van angst, vlucht en ontreddering.
Jlles kwijt. En ieder
h»i eezin Both uit Alblasserdam vluchtte
.en personenwagen, toen het water
«»t aeweld de woning binnendrong. Bijzon-
ïora eiste daarbij de jonge Tony, die
lit zware griep te bed lag. De wagen kon
2 «ïïdig met verder en het gezin zocht
«wterdak in een bakkerij. Zodra men daar
Sïer met de werkzaamheden begon, moest
|a,in weer voort, naar kennissen, waar
Mk niet blijven kon. naar het Feljen-
SSadion en ten slotte naar de Ahoy-hal.
waitr de zieke Tony op een baar tot rust
kon komen.
De heer J. Kraayeveld, van de Korte
Feflenoorddyk, was met vrouw en vier
UBderen variërend van enkele maanden
tot seven Jaar ln de hal terechtgekomen,
wur soep, warme melk en brood hen weer
vtf op verhaal brachten. Eén van de kin
deren, een meisje, zat wat schuw rond te
kïken: nóg drukte haar de angst voor het
wtkt, dat haar uit bed had opgetild en weg
doen drijven, voordat de vader haar greep.
L De tachtigjarige opa Van Rij en zijn vrouw
^uit ZuMland. die vrijwel niets konden red
den- de jonge boerenarbeider, die in Zuid-
land rijn tchoonouders zou waarschuwen
en er alleen een kolkende zee van water
vond met hier en daar een dak. waarop
Dierenbescherming heeft de namen opge
nomen van Geertje 'Weeda en Piet Jongejan
i uit Zuidland. die bij alle angsten van de
I ducht hun hond en hun kat niet vergaten
I en mét hun dieren in de Ahoy'-hal terecht
kwamen. Hun komt de daarvoor bestemde
bHH medaille zeker
radeloze mensen om hulp schreeuwden. Op
zijn terugweg trachtte een boerendochter
gillend de aandacht te trekken: in de stal
stonden ruim zestig koeien en vijf paarden
en bij haar poging de dieren te redden,
was zij door de stroom meegesleurd en
kopje onder gegaan. De jongeman kon drie
paarden redden, maar alle andere dieren
verdronken. De boer. die op bezoek was bij
zijn zoon in de Wieringermeerpolder, zal
zijn trots, het prachtige vee,-niet meer terug
zien.
Later vertelden anderen een nóg ver-
schrikkeiyker verhaal van een moeder, die
met haar kinderen naar het dak vluchtte en
haar zoon door een stormvlaag in het water
zag sleuren. Niemand kon vertellen, of de
jongen er het leven had afgebracht.
Piet Jongejan uit Zuidland. die alléén
maar dacht aan zijn poesje Pukkie en Geer-
tie Weeda uit Zuidland. die de zware hond
Robbie droeg, ornaat zij bang was hem
kwijt te raken.
Verheffend medeleven
Het deed goed ln deze uren het medeleven
van anderen te ervaren. Fabrieken, die
spontaan levensmiddelen, dekens en
ter beschikking stelden; comité s uit
sterdam, die kleding stuurden voor he:
niets meer hsdden; particulieren, die
te in hun woning afstonden a
die de eigen woning door het water ver-
swolgen sagen. Sociale Zaken registreerde
alle vluchtelingen, dié vervolgens door pad
vinders. U.V.V.-sters. Bode Kruis-helpera,
en -helpsters op hun gemak gebracht en
venorgd werden.
Met hoogrode koortswangen van de griep
komt Tony Both uit Alblasserdam wat op
zign verhaal op een baar in de Ahoy'-hal.
Eén van de honderden grote en kleine men
selijke drama's, welke door de ramp van
dit weekend veroorzaakt werden.
Zonder twijfel zei men dit gebeuren nog
jaren het wonder van Hoek van Holland
noemen. De Annam, een Deens motorschip
van 6726 brt. van de East Asiatic Company
Ltd te Kopenhagen, op weg met een lading
stukgoederen van Hamburg naar Antwer
pen, verkeerde reeds sinds de morgenuren
in nood. Het schip kon in de uiterst ruwe
(Van onze Rotterdamse correspondent).
TT ET was Zondagnacht nog wel mogelijk met een auto door de Maastunnel van
de Rechter naar de Linker Maasoever te gaan. Ver kwam men echter niet.
want bij de Wolphaertsbocht waren de wegen totaal overstroomd. Automobilisten,
die het toch waagden door te rijden, moesten dit in vele gevallen met het afslaan
van de motor bezuren. Verder gaan te voet was practisch niet mogelijk, zodat zij
bij bewoners in de omgeving of in portieken bescherming tegen de enorme ruk
winden moesten zoeken. In vele gevallen spoelden hun wagen het trottoir op en
zakte weg in het zand. Uit de Maashaven is een enorme massa water gestuwd,
waardoor de Putselaan en wijde omgeving, zoals het Bloemhof, een ontzaglijke
waterlast kreeg te verwerken. Bewoners van de Linker Maasoever, die nog hun
huis wilden bereiken, slaagden daarin meestal niet. Een gemakkelijke prooi had
het water ook aan het middenterrein van de Putselaan, waarover de stoomtram en
de electrische tram rtfden. In ijltempo werd het zand onder de rails „wegge-
knaagd".
bsar door het water De tunnel op het
kruispunt SandelingpleinBree stond totaal^
blank.
Iedereen, die een pomp kon bemachtigen,
deed dit om zijn kelder of zelfs zijn woon
kamer leeg te pompen. De meesten echter
moesten met emmers en dweilen werken. In
enige huisjes aan de Stadionweg was het
water tot boven de zittingen van de stoelen
gekomen.
Een oud moedertje huilde, want zij Is niet
verzekerd en zij vreest, dat de meubeltjes,
waaraan zij zo was gehecht, zijn bedorven.
Buren troostten haar en hielpen hozen
Sommige voetgangers, die het waagden
over te steken, zakten weg in de modder.
Bewoners renden op de jammerkreten naar
buiten, maar konden in het aardedonker
niet veel uitrichten. Gelukkig echter konden
zy. die door de zulglng van het water waren
verrast, door zich aan de rails vast te klam
pen. zich in veiligheid brengen. Kruipende
over de staven bereikten zy een plaats,
waar het water nog niet zo had ingevreten.
Bloemhof bleef lange tijd een prooi van
het water; groot waren ook daar de gaten in
het wegdek. Takelwagens trokken auto's uit
putten, wat dikwijls met zeer veel moeite
gepaard ging. De rails van de tram in de
Putselaan, zowel van de electrische als van
de Btoomtram, waren op sommige plaatsen
totaal opzij geperst. Hohderden begaven
zich reeds vroeg op straat om de ravage te
zien.
Oranjeboomstraat, Rosestraat, Stadionweg
SdIHlelingplein en nog tal van andere straten
ln deze omgeving, waren totaal onbegaan-
VOORZORG TEGEN BEDROG
BIJ INZAMELINGEN
Voorziende, dat sommige individuen mis
schien zullen pogen misbruik te maken van
de algemene deernis voor de getroffenen en
van de gemakkelijke gelegenheid zullen
trachten te profiteren door te eigen bate in
zamelingen te houden, heeft het gemeente
bestuur van Amsterdam hei inzamelen door
particulieren, zonder dat dezen daartoe door
een organisatie zijn gemachtigd, is ten
strengste verboden. Iedere collectant moet
zich kunnen legitimeren.
(Van onze speciale verslaggever)
Bij alle sombere berichten over watersnood en scheepsrampen kon gisteravond
omstreeks halfzes gen zeer verheugend bericht worden gevoegd. Het in stran
dingsgevaar en ondergang verkerende Deense motorschip Annam gaf vlak voor
de dreigende stranding op het Noorderhoofd van Hoek van Holland znn beman
ning aan de reddingboot Pres. T. Leis over. Toen difwas geschied, werd het schip
door een grondzee gegrepen en in de mond van de Waterweg gedrongen. De
gezagvoerder, die nog op de brug was met zijn officieren, terwijl de machinisten
in de machinekamer waren, zag zijn kans en commandeerde „Volle kracht voor
uit". En de verbaasde ogen van honderden toeschouwers zagen het ten dode
gewaande schip de Waterweg binnenstomen, voorafgegaan door de reddingboot,
die de geredde opvarenden aan boord had.
zee geen koers meer houden en werd naar
de monding van de Waterweg gedreven.
Toen stranding onvermijdelijk scheen, gaf
de gezagvoerder het noodsein en verzocht
hij om de reddingboot. De Pres. J. Leis
voer onmiddellijk uit en ontmoette de An
nam ongeveer 1' mijl buiten het Noorder
hoofd. Het schip trachtte rtiet alle macht
vrij te blijven van de kust, maar het kwam
steeds nader. Het lag dwars in de zee en
sloeg volle kracht achteruit teneinde vrij
te blijven van het gevaarlijk naderbij
komende Noorderhoofd.
In de uiterst woelige zee stuurde schip
per Willem van Seters zijn reddingboot
onder lij van de Annam. Van het dek af
sprongen telkens leden van de bemanning
in het vangnet, waarna zij door de beman
ning van de reddingooot naar het voor
onder werden geleid. Schipper Van Setera
vertelde ons later, dat deze redding moei
lijk was. veel jnoeilijker dan bij de Faustus.
Toen 21 mannen en 3 vrouwen zonder onge
lukken aan boord van de reddingboot wa
ren gekomen zei de kapitein van de Annam,
aat de boot kon terugkeren omdat hij en
zijn officieren aan boord wensten te blijven.
De reddingboot, die bij het langszij liggen
bij de Annam zijn roer zwaar beschadigd
had. wist. moeilijk sturend, de mond van
de Waterweg te bereiken en naar de Berg-
haven op té varen.
Kort daarop, toen iedereen dacht dat de
Annam op het Nqorderhoofd zou verdagen,
zag men het schip plotseling ln de zee
draalen en de Waterweg binnenkomen.
Later bleek, dat een grondzee de Annam
juist langs het Noorderhoofd had gesleurd
en slaags in de Waterwegmonding had ge
bracht. De kapitein gaf toen „Volle kracht
vooruit" en het «chip voer de Waterweg
binnen, dwara over het wrak vaA de Faus
tus heen. Het is opgeStoomd naar Rotter-
'dam, terwijl de reddingboot de bemanning
in de Bejghaven te Hoek van Holland aan
wal zette.
De President J. Leis is zodanig beschadigd
dat de boot voor reparatie naar de werf
moet. De reddingboot van Breakens Presi
dent J. V. Wiersma, schipper J. Slis, isinsar
Hoek van Holland op weg om de Leis te ver-
vapgen.
Jgadiö-kr^el: S,Q,S.
De reddingboot van Stellendam heeft vla
Scheveningen Radio het ministerie van
Verkeer en Waterstaat om ónmiddeliykc
maatregelen verzocht. Er heerst een nood
toestand op het eiland Goeree-Overflakkee.
In het radiografische contact Is verzocht een
groot schip te zenden om de bevolking te
evacueren. Zou zulks niet gebeuren, dan
zouden nog meer dan 40 doden zyn te be
treuren.
Het Ministerie heeft toegezegd, dat In
overleg met de Marine alle ihogeiyke hulp
zal worden geboden.
Volgens de laatste berichten van van
morgen zijn in Middelhamis 10 personen
verdronken. In Melissant zijn vier lijken
aangespoeld van inwoners uit Stellendam.
Herkingen Is in de afgelopen nacht geheel
geëvacueerd. Dlrksland is nog droog
Zowel Oude-Tonge als Nieuwe Tonge
staan onder water. Ook Stad aan 't Haring
vliet is blank, doch er zijn geen slachtoffers
te betreuren.
De Britse admiraliteit zond gistermorgen
tien hefschroefvliegtuigen ter hulpverlening
aan de getroffen gebieden. De Franse rege
ring heeft de Nederlandse autoriteiten de
hulp vin twee Franse bataljons genietroe
pen aangeboden voor dringende werkzaam
heden. Uit Heidelberg zijn experta van de
Amerikaanse genietroepen naar Nederland
vertrokken om de Nederlandse genie assis
tentie te verlenen.
Vele vertegenwoordigers van buitenlandse
regeringen hebben de Nederlandse regering
van hun medeleven doen blijken. De Ame
rikaanse staatssecretaris, John Foeter Dul
les, heeft gisteravond ln een persoonlijke
telegrafische boodschap uitdrukking gegeven
aan zijn verslagenheid over de ramp.
Een compleet ravijn maakte het water aan
de Bovensiraat onder IJsselmonde. Met de
grote hap uit de dijk beschadigde het water
ook kabels en leidingen, sleepte een lan
taren mee en maakte ie woningen aan de
voorzijde onbereikbaar.
to
Scheepvaartbeweging
Binnenlandse havens
VHtTROlöËsN 31
IMAImo. its., doorv.
J HAELINGEN AANGEK 29 JAN.
1 Weiterdok. Ned., ledig, Amiterdem.
|g Werf; Bnmdirls. Dti. «tgDuisburg.
Cum Deo. Dis., «tg..
Hlrondelle, Eng., ledig.
Oen. St. Tr. Co; Hasker-
Mua, NedT ledig. Rotterdam. SSM.
VERTRokKEN 29 JAN fcrandarli.
•tg. Malmo; Cum Deo. atgKopen
hagen.
«OTTERDAM. AANGEK 30 JAN
BPuttlaa tunUie, Fr Port Jerome.
JJuyt. Pernla boel; Marne. Ned Stoek-
I fetal, «tg-, Muller, Parkh.; ëoasehl.
i« Du Hamburg, atgJamea Smith.
I W"Ih. THB. Velutlna. Eng Mena
K SJUUWKU. olie. v. Ommeren Pernis
I IP* hail, Ned BUUngham. ledig.
Furnea» SllkkerveeiElsenburah.
K Nad,. Caaablanca atg Muller, Mer-
I S,h' u Teal, Éng Hamburg, atg.,
Gen. Steam iierwefi KV: Colombo
I ,Uul|erJ, Ned., proeftocht. Werf Gua-
11?; ?*W». Ned.. Huil, legergoed. Rljn-
Uoyd. Merweh. QD; Sylvia, Dta Fre-
oerlketad^ olie, Alg. vr. Kant Vlaar- I
"en NM. Flevo. Ned Bremen, le-
PB Soetermeer Fekkea, Kral veer.
E Ned Goole, kolen. Damco,
I Waelh. TrfB; Sladertand. bta, Aar-
h""'. ledig Mauritz. fc wijndrecht
M». Zw Omakjoldsvik. atg v.
peren. Scïileh.: Ceendert B. Ned
mhaaen. ledig. Furness, Caltex
pi»; Creacendo. Ned.. Portamouth.
—•I Hotacher Parkkade, Darbu,
fan.. Nan tea, erta, Mauritz. Dordrecht:
Iflfjfa. NecL wlsbeck. pek. Invotra.
dracht; Git mark, bta. hamburg.
Y- Ommeren. Dultaland; Emden.
I R'f rrederlcia erts. SEAM. Waaih
!.f Timrail. EngLonden, atg v.
Fyden. Blnnenh. OZ; Meeuw. Ned
1 -tdt zee. Holacher bijl. Rotter-
8 jjam. lreee 8. Ned.. Hull, apoorwlelen.
**«han, a, kat h. OZ; Olympic Flame
52S-- «I Ahmadi olie, Vinke.
Ifania BPM 2; Areat M. Ned.. Basse
^a tin. jamei, Rljnh Fenlx
„n JAN. AtlantU Ned Antwerpen.
Bgr NTB. Blnnenh.; Arlaona. Deen, I
de Janeiro, erta. Vulcaan. Waalh.
I: Teuraal. Moor. Oalo. atg.. Cor-
Maaah THÉ Vulkan Dta
- a.vLXP,k- *tS- Wambersle. Schteh.;
R "w"ibr,."U VlaardTngen
e«t, Fr.. Duinkerken, olie.
-» atg Hudlg St Platers. K--
Avon Venturer, EngHamburg.
.J v. Ommeren. Vlaardingen NM.
F*l Aadresdts Ör.. Bidon. otte.
d. Pemta NM; »uaa. Zw..l
L RRV. Waalh. ÓD. KstetaL Dta
elite. Buenoa Aires; Trewldden. Fal-
.outh. Palma. Drogheda; Egret,
Manchester. Meeuw. Aberdeen; Lacra
ri pen. Wlnterswyk, Havana,
nouand. Naeatved; AilielvUcount,
Palermo; Mohammed!, Newcastle; Mal
lard. Antwerpen; Auatanger Trtpoli,
Eberhart Essberger. Wilhelmhaven;
Mary. Hamburg. Theano, Dublin.
Tara. Santo». Vaaalaa« Stockholm;
Holland!». Gothenburg, Prim Fred.
Willem, deuta. BLieka. Rijeka. Neuten.
Oxeloaund. Baden, Oalo; Hoe Vince».
Aalborg; Arundo. Basrah. Arlm» Ma
re, Antwerpen. Chloe. Caen Kltly.
Kopenhagen: Iniaroe. Gothenburg.
Mariner New York. Am. Jurist. New
York Wormo, Stockholm Hercules.
West'Afrika: Htorblh.n. Port Soudan.
31 JAN Jaralaw Dabrowskl Gdynia.
Acuity. Southampton; Purflna Tunis-
Gonfreville; Ivan Gorthon.
I Nad. Tr. B
1-3- - H6U D6>UI
'ad. Tr. Bur., Parkkade.
OKKEN 30 JAN Jan Kreu-
>eig. Olav Bak-
Dublin Tournal. Tonsbci g. Olav Bak-
ke. Hamburg, Tamerlane, Duuikeiken.
Chateau Palmar. Le Havre Bra un I el»
Rotterdam, Conflanee. Rotterdam
Mathura. Rotterdam, Rene Pa\il. Dor
drecht. Gulonga, Rotteidam Flrenae.
Emden, Norma. PerziC, Blylh. Goole,
Enid irfariv Swanaea; Éew.bury Hv
Wich Auidra, Valencia; Bcrend N,
Rotterdam. Etro* Rotterdam Clan
Maclennan. Londen Na"J"v,ï?e
hope. Barcelona Ny»a, Stettin Boston
Trader, Yarmouth. Hoegh Flore. Aar-
hus tfeablue. Londen Mindoro Go-
- abuen. Bergen; Boreali».
W..V9, —ark. Bremen, Herme»,
Amsterdam Beaverlake. St. Jonn
Chile Las Palmas; Atlantic Trader.
Aruba: Tricolor Marsc.lle DanV
Bryn. Londen; Lech. Gdynta Harpa
ton. Rotteidam Fronsax. Bremen In
dia Oslo Llbelle. Bremen; llmzlnto.
Mlddlesbr'oMetrople. R°"erd«>" |n-
dian Pioneer Liverpool Mortaln.
Duinkerken; #lvel. Dover. Wendover.
St John Niger»troom Amsterdam
Birk. New York; Bubis.
31 JAN
Caatlllo Bellver,
Rotterdam Temsralra, Calcutta Har-
tel. Hamburg; Llsefott# Kssberaer.
"alPASSEIBD VAN ANTOniM»;
Radius. Glasgow; Jason, Casablani a
Glanbeg Hamburg, Hlnde. Aalborg
Dlnkel. Londen- Auterdamm Oian
Olivian Coa.t. BottertUm. Belo. St
John. Tlclno. Genua, «etna Le Ha
vre Rodder Goole. Brem, Rotterdam.
Seahorse, tonden Tomsk Aarhus
Oberan. Amsterdam; Granefors,
der. Lisboa. Ceuta. Barracuda. uJMtB.
Bretagne Las PatmaS:
Lark Bohus. IV--"- B||XlJ| Kinas-
mnunt. Londen
Oberan. Amsterdam;
VlcL
oremen ...the Marie Hamburg;
Neuenfelde Denemarken, Belgian
Pride. Puerto l* Cruz. Nokel.
Grangemouth; Hdegh Bay. Ras Ta-
Singapore. Londen. Atlantis.
m British Progress. Bahrein.
j Le Havre Ootmarsum. La
PaHice" Prins Willem 5. Rotterdam
Grlbojedov. Riga Vulkan. Rotterdam:
Viler. Rotterdam; Guyaaa Curacao.
Tamerlane Bergen; Tournal. Rotter
dam Clan' Maekendrlek Dundee: Wil
ly, Örest; Hellenes Londen Dewsbury
Harwich. Brabant Oslo; naba. Har
wich Monlaue Srhlsfflno Duinker
ken. Wsllonla Gothenburg. Antilope,
MalmoNautilus, Immlnghaffl.
SI JAN.: Mathura, Londen: Draco.
Bergen. Kllatholm. Kopenhagen, Ol-
Londen; Prins Alexander, Hamburg;
Estetal. Rostock: Sappho. Rotterdam.
Antonietta Bozzo, Savona: Hellas. PI-
AANGÉftOMEN REDE JAN.; Con-
fiance. Antwerpen
31 JAN Morbian, Amsterdam.
VERTROKKEN REDE 31 JAN Con-
fiance, Lelth
AANGEKOMEN Gudrun Torm.
Temeuzen DelfslJI. Antwerpen
VERTROKKEN Gudrun Torm. zee;
Delfzijl. Lelth. later door do slb Maas
vanuit het Oostgat ln de haven ge-
bacht wegens machlneschade.
Nederlandse schepen
in het buitenland
GROTE VAART
Aagtedyk 30 te Trinidad
gamemuon 29 v New York n Haiti
..lamak 2 Febr nm te Karachi verw,
A ley ene 31 te Vizagapatam
AldabI 31 v Rotterdam te Bahla
Algenlb 30 op 210 m ZZW Redfe
AHoth 31 op 400 m ZW Las Palmaa
Alkaid p 30 Ftnisterre uitreis
Almdyk 31 v Galveston te Antw.
Almkerk 30 v Brisbane n Sydney
Alpbacca 30 te Philadelphia
Alphard 30 v Bremen n Antwerpen
Amerskerk 30 op 540 m ZO Cocos eil.
Amor 31 v Amsterdam te Algiers
Ampenan 31 in Golf van Oman
Amsteldyk 29 v N Orleans n Houston
Amstelkroon p 30 K. 8t.
OZO K.
Andyk 30 v Rott te Bremen
I Annenkerk p 31 Finistcrre uitreis I
i^rendsdyk 29 v B. Aires n New Yorld
rgos 30 V Chaikls n Lixuri
Arkeidyk 29 te Galveston
IAverdyk 30 v N Orleans te Havre
Bantam 31 v Djakarta te TJirebon
Bennekom 30 te Talcahuano (rede)
miltton so op 170 m ZW Mlri
Blntang 31 te Honolulu verwacht
Bloemfontein 30 op 470 m NNO St.
Helena
Blommersdyk 30 I
Blydendyk 31 op 485 m W Scillyl
Bonaire 30 v Madeira n Barbadoe
Boskoop 30 op 150 m NO Curacao
Camphuys 30 te Tegal I
Ce ram 30 v Bahrein iMMH
Cotttca 30 op 1290 m ZZW
Delfshaven p 30 Ouessantr
Dlemerdyk 30 op «80 m O
Dido 30 v Cadiz n BordeSB^^^™
Domburgh 30 v Caaablanca n Rouaan
Donfedyk 30 v .Rott te Londen
Douro 30 v Amsterdam te Oran
Drente 31 ten anker Bclawan
Enggano p 30 Djeddah n Muscat
Ees 30 v Algiers te Genua
Falrsea p 30 Djeddah n Suez
Farmsum 29 op 370 m Z v Halifax
Flevo 30 v Havre n Bilbao
Gooiland 30 v Hamburg n Amsterdam
Gouwe 30 op 260 m N Kaap Blanco
Groote Bear 20 op 790 m ZW Valencia
Grootckrrk 21 te Lorenzo Marques
Haulprwvk 81 te Genua thuisreis
Hathor p 31 Ouessant n Rotterdam
Hector 30 v Bari n Tritlat
Hecuba 30 op 150 m ZW. Ouessant
Helena 30 op J90 m NO Barbados
Helicon 5 -- -- - - -
v Öran n Algeclras
,?°„v .ASü!_!? WntT
llos 39 v St. Marc te Gonalves
Ino 22 to Port au Prince
Iris 30 v Gothenburg n Amsterdam
Japara KPM p 30 Banks n Djakarta
Jupiter 31 te Catania
Kaslmbar 2 Febr. te Batjan verwacht
Kfeldreeht 30 op 390 m O Ceylon
Kots Atoeag p 81 Brunsbuttel
Kota Gede 29 v N Orleans n N York
Larenberg Rott-Savona P 30 Wight
Lekhaven 30 180 m NW Str. Messina
1 Lemsterkerk p 31 Kaait La Nao
I LeopoldtkeVk Jl^r*ïüihlr nJRotterdhm
Malea 30
Malvina 3u v mgjiia te mir*
Marlis 30 180 m ZW Ouessant
Metula 30 v Singapore n Sydney
Mlraa 30 dw Q. v Maslra
Mil ra 29 op 1210 m ZW Pitcaim eU.
Muren» 31 v Pladju te Singapora
h.v._ Colombo n Bahrein
Rorvik
Lieve Vronwekerk 31 v Suez n Aden
Lindekerk 31 nog te Khorramshar
Linge 30 op 200 m NO Madeira
Loenerkerk 31 v Aleppey te Cochin
Loosdrecht 31 v Hamburg te Bremen
Luna 31 v Lissabon te Gibraltar
Maasdam 30 v Cristobal n Havana
Maashaven 31 v Rott te Las Palmas
Maaskerk 30 v P Nolre te Loanda
Maasland 30 v Amst n Porto Alegre .Ondina 30 op 140 m
Manoeran 30 v T Pandang n Akyab 'Rafaela 30 te P01
Meliskerk 30 v Colombo n Aden K"" *"--*«•• -
Merwede 30 v Wilmington n Houston
Mldaa 31 v Tanger te Gibraltar
Molenkerk 30 120 m ZW Slera Leone
Mont Clair 27 te St John N B
Muiderkerk p 30 Finisterre uitreis
Nero p 31 Dungeness n Tanger
Nestor 31 v Paramaribo te Demarara
Nieuw Amsterdam 3J te Curasao
Nieuw Holland 31 te Djakarta KLEINE VAART
Nlgerstroom 31 v Amst te Antwerpen
Niobe 30 v Kotka n Rotterdam
Noordam 30 op 600 m W Landsend
Ootmarsum 30 v Antw n La PalUce
Ophir 31 v Buleleng te Surabaja
Oranjestad 30 op 780 m WZW Madeira
Orion 31 v Hamburg te Bramen
Polydorus 31 v P Sudan n Aden
roseldon 31 te Barranquilla
Prins Alexander 30 v Antw n Ham
burg
Prins J. W. Friso 30 v St. John n
Hamburg
Prins Willem 2. 29 v Philadelphia n
Rotterdam
Prins Willem 4, p 30 Lissabon
Beael 30_ v Palembang n Muntok
llv 11 hl
Montevideo n Santos
St vincent KV n Amst
Samartnda 29 140 m WNW K. San
Lucas
Sandenburgh p 31 Oporto uitreis
Sarpedon 31 v Maracalbo n F. Cardon
Saparoea 1 Febr te Lago» verwacht
Schie Tunis-Piraeus p 30 Paaaero
Schiedyk 30 80 m NO Alexandria
Slbajak 29 op 1110 m NO Pltcairn eil.
Slberoet 31 te Djakarta
- - "w te Tjilatjap verwacht
30 de Azoren
_Jbcroet 31
Slblgo 1 Fi
Soestdyk p
SoBMUl
Stad Arnhem p" 30 Ou<
Stad Dardraebt p v-
Stsd Maassluis 3
Straat Soenda 30
ri tlus
Tamo 30 op 400 m N v d Azoren
Tegelberg 29 te Montevideo
Tefamon 31 te Puerto Cabello
Themisto 30 op 690 m NO Bermuda
TI ba 1 Febr. te Antwerpen verwacht
Tttut V Oran n Malta
TÏHuwah 30 v B. Papan n Djakarta
Tlipendok 28 te Djakarta
Tlisadaae 30 op 500 m ZO Recife
Utrecht 31 op 470 m WNW Guam
Vaa Outsbeora 30 v Surabaja n Ka-
Van*ïSemsdyk 30 v Ambon n Mnkag-
Waingapoe p 30 Banka n Surabaja
Walwerang 30 v Proboling© n TJirebon
Waterlaad 30 op 130 m W Oporto
Waterman Rott-Puian 31 te Honolulu
Westerdam 2 Febr te New York JMM|
Zonnewyk 30 01
Zypenberg 31 I
TANKVAART
Aletta 20 Y Pt. Swettenham n Pladju
ssear n Singapore
iu n Lienehing
Autoala 28
Armtll» 30 v
Caltex Delft
Caltex Nedeu-,
Caltex Pernis 3
Q. v Maslra
lüb m ZW 1
Pladju te 81:
V. Colombo
140 m NW Rc.
'Rafaela 89 te Port Swettei
Bita 30 v Pladju n Bangkok
Rotula 30 op 630 m WZW Landsend
Snroena p 30 Natune eft.
Stanvac Bennkat 31 te Haiphong
Stanvac Djlrak 31 te S. Gerong
Stanvac Talang Akar 30 te S Geroni
Wieldrecht 31 te Djeddah
Woensdrecht p 30 Wight uitreis
Abel Tasi
Aeglr 30
llena 30
Aktjo
n 30 te Londonderry
v Hamburg
10 v Amst te Saxkobing
op de Tees
AU 9 30 v Kopenhagen te Hamburg
Angeja 28 v Londen te Cork
Anna Henny 30 v Glasgow n Savona
Sylvia 2 Febr. te IJmuiden
icht
8 81_v Goole n, Huil
jtllope 30 v Antwerpen n Malmo
Appingedam p 30 Lissabon n Huil
29 te Gibraltar
te Par
Oland n Amsterdam
2 Febr. te Lissabon
Att S 31 v Lelxoes n Guernsey
Audacta p 81 Ouessant
Batavier 3. 30 v Stockholm
kalavik
a p 81
Pns-
Amst te Huil
Bernard V 29 v Londen n Hamburg
Bernlste 31 v Gothenburg n Methll
Borneo 28 v Cardiff n Rouaan
Bree Helle 31 v Londen n Rotterdar
Brlnio 30 te Drammen
Brouwersgracht 31 te Helsinki
Canada 30 v Sfax n Cagliarl
C«prl 30 v Rouaan
Casablanca p 31 Finisterre n Nante
Confianre 20 v Antw n Lelth
Coolbaven p 30 de Burlings
Contact 31 v Rouaan n Londen
Cornelia B 2. 31 te Gothenburg
Corn. Houtmap p 30 Lissabon
Corsica 30 v Swansea n Liverpool
Curacao 29 v Gent n Dungarvan
Dale It oh me r 20 v Marseille n Casa
blanca
Da Capo 31 v Wismar n Rotterdam
Denl 1 Febr te Maassluis verwacht
Despatch'^Jl*v YonderT'n "ptttfa
Diana V 31 V Londen n Middlesbro
Diligent!» 31 v Fawley n Cardiff
Dinkel 29 v Antwerpen n Londen
Doklaan 31 v Maltt. te Ponza
Duivelaud 30 v dTyne n Rotterdam
Eemshorn 31 te MallWo
Eemstroom 31 te Plymouth
Corilla 3 Febr. 1
Coryda 30 op 220 m ÏZW Recife
Duivendrecht 30 380 m ZO K. Race
«na p 30 Ras el Hadd n Gibraltar
Euo Botterdam 31 470 m ZW Landl
end
Etrema 31 op «20 m NW Minikoy
Garl 10 op 710 m NO Sombrero
Egbert Wagenborg U te Alglera
Ellewoutsdyk 30 te Roscoff
Rvertsen 39 v Drondhelm n Berg
Flducia 30 v Hanaweert n Londen
Flvel 31 v Dover M Antwerpen
Franka 1, 30 V Hamburg n Antw. 1 pen
Friesland SSM 31 te Aarhuus
Gaasterlaad 30 op de Tyne
Gerd 28 v Newburgh n Londen
Gezlena 31 v Londen te Antwerpen
Gezlena Hendrlka IT v Stockholm n
Antwerpen
Glashaven
Goote p 2.
Grebbcstrooi_
Gruno 30 y Rotterdam te Gent
Harm 31 p Holtenau n Hamburg
Harold 31 te Gdynia verwacht
Hariel 31 v Hamburg te Antwerpen
- - - On..a.a a Waalt
troont 30 v Swanaea r
Antwerpen n Gran-
Hast 3. 30 v Rouaan n Huil
Bast 5 30 v Caetx n Ipswich
Hebe Nobel 30 - -
gemouth
Heemskerk 30 v Antw te Malm
Helen 28 V Rouaan n Caen
Henrico 31 v Gent n Waterford
"ter&rd*"*7 V Avonm<Krth B w*"
Hilda °31 y
Rochefort n Bordeaux
Import 31 v Lelxoes te Dover
Ingeborg 30 v Rouaan n Bergen
Jacoba 31 v Londer! n Rouaan
Jacoba Catherine 31 v La Coruna n
Ayamonte
Jan Kreumer 1 te Esbjerg verwacht
Jason p 31 Ouessant uitreis
Jo 1 te Gothenburg verwacht
Jonex 1. 30 v Portsmouth te Roscoff
Josien 31 v Gothenburg n Kings Lynn
Julin 30 v Bremen n Hull
Jupiter 28 v Hull n Parijs
Jutland 30 v Bordeaux te Sharpness
Keizersgracht 31 te Cardiff
Kemphaan 31 v Waterford n Antw.
Kolga 30 v Ostende te Brugge
Kunlaborl p 31 Hanstholm
Lacra 31 v Rotterdam te Antwerpen
Leny 30 v Aarhus n Middlesbro
Liberty 30 v Gent te Antwerpen
Limfjord 30 p Kiel-Holtenau
Lucas Bols 2. 31 te Calais verwacht
Lyra 29 v Delfzijl te Londen
Maasym N 31 te Wismar
Mado 29 v Newlyn te Londen
Maraat V 29 v Grangemouth te Perth
Londen n Dublin
27 te New Orleans
Maria Theretla 2 Febr. te Gent verw
Mascotte 30 v Hamburg n Rotterdam
ew 31 te Middlesbro
Cremer 31 te Huil
Mcike 31 v Lelxoes te Glasgow
Menkar N p 31 de Burlings
Metropole 31 te Antwerpen
Limerick te Swansea
Cardiff n Rouaan
30 te Pt Lyautey
Muphrld N 31 v Swansea n Rotterdam
Nanjo 30 v Londen te Brussel
Narwal 30 te Aberdeen
Nautilus 30 v Antw. n Immin^ham
te Casablanca
Nleuwland 30 v Grangemouth n Rott
Nomadisch 30 v Aalborg *1 Rotterdam
Nottingham 31 v Rott te Dover
Oilve 29 v Hartlepool te Goole
Omlandla p 30 Sardinië n Liverpool
Oostzee 30 v Bristol
Oranje 30 v Goole n Rotterdam
Pamir 30 v Huil
pelikaan 30 v Hamburg
Ponto 30 v Aberdeen te Grangemouth
Ponza 31 v Bordeaux te Huil
Prins Bernhnrd p 19 Lizard
Prinsengracht 30 te Wismar
Prinses WUhelmlaa 29 v Garston
Friet 30 v Fowey te Clvite Vecchia
Qutrlna 30 v Nantes te Bordeaux
Qua Vadla 28 v Middlesbro n Lopden
Rapid 30 v'Boston n Middlesbro*
Refuge L 28 v Grangemouth n Goole
Rema'll vVPortsmouth te^Roecoff
Rex tl v Huil n Peter Head
It In! 30 r Ouemsey n Londen
Rose Marie p 30 Brunsbuttel
Ïaba 30 v Antwerpen n Berwick
alland 28 v Portsmouth te Par
Sandettle 27 v Odense n Norrko
Santa Margarita 30 v Gdynia n 1
ocx 31 v axive n o.ruer
£k°SlUv ^SjlTe" Londen
Teuna 30 v Cardiff n Caen L
Theodora 29 v Middlesbro te Eltng
Tide 31 v Newcastle n Dublin
Tim 31 v Svendborg n Antwerpen
Timor 31 v Hayle te Cardiff
Tinda 31 p Brunsbuttel n Faxe
Tem van der Helde 31 v Casablanca
n Nante*
Ten S 30 v Nantes n Rotterdam
Tees 31 V Barrow te U muiden
Tubo 28 v Blyth
Tuko 31 v Swansea te Brussel
Twee Gebroeders p 31 K St. Vincent
wente 39 v Arbroath Strood
yro 31 v Swansea rv Rotterdam
'nion 30 v Brest n Cardiff
Jrmajo 30 v Hartlepool n Qulmper
Valhella 28 v Belfast n Swansea
Vecht 30 v Hansweert n Londen
eneuburgh 30 v Middlestwo n Rott.
..od 31 p Antwerpen w
Vivo Londen-Hamburg p 30 Texel
Vrede 29 te Invergordon
Vrouwepolder 1 Febr te Antw verw
Walcheren 30 v Waterford te Barry
Walenburgh 30 te Bordeaux
Wcsterraarkt 29 te Bristol
Westland 29 v Wismar n Kings Lynn
Westlaan 30 v Bremen n Rotterdam
Weslpolder 8 te Oporto verwacht
Westrona 31 v Bordeaux n Esbjerg
Westvalk 30 p Holtenau n Rotterdam
Wiebold Bohmer 30 te Mogador
Wllhelmlna W 30 te Gothenburg
Tja 30 v Londen te Middlesbro
item Barendsa p 30 Start Point
Willy 30 v Antwerpen n Brest
Wlm 30 v Wismar
Wlm (V) 31 v Duinkerken te Gent
Wota 28 v Garston n Letterkenny
Ysel 31 v Rott. te Port Talbot
Zeehond 30 p Brunsbuttel n Gent
Zeeland 30 v Helslngor te Koldlng
Zeeland SSM 30 te Él?
Zwaantlena 88 te »f
Uddlesbro
NEDERLAND—INDONES18
Sout
hampton n Port Said
Mataram 31 ca 22 u te Rott. verwacht
Modjokerte 31 V _Suez
Polyphemus 30 V 81nga|
Rempang 31 v Genua
Slngfcep 30 op ISO m
Tarakan p 30
TernaU 31
Tomlnt 31 t
Weltevreden
.jrt
ipore n Djakarta
te Marseille
NW Perim
ti n Genua
Rotterdam n Djakarta
Banjuwangl te Panarukan
30 v Pladju n TJirebon
ZEESLEEPVAART
Noordzee p 20 Gibraltar n Istanbul
Oceaan 30 op 110 m NW Perim
Oceanus 30 op 180 m NW Perim
Ooataee 30 op 40 m Z C. Clear
Thames 80 Rotterdam te Aden
Seheldevaart
Rotterdam Antwerpen. Devld; Die-
ma*, v. d. Vliet; Italië «mans, ln-
terosratOnaal Verbiarght Vigila Bree-
voortl Fiod Houtman Totier 5 Van
Unterwalden Meng: Teaatn Keek:
Bern. Gausch Johan Hartmans; Tl
clno. Van Roesum, Nestor Lonz Bra
vo, Breed veld Plz Roaeg Friedmann:
Neska 7 Voorschuur.
België
Bonusr.
paert. Koophandel. Dlrkmaat. Hoop
op .Behoud Kapteln Rosa. Leeuwen-
steln Saaie Weaterlinck Brahms.
Platteschorre De Vliet Slagter. Adri.
Van WUk, Shamrock 3. Tllnnebo;
Kembs Mallentjer, Butanla 2, v d.
Heuvel Rijn Schelde 16 De Kleene.
Elisabeth v d. Werf. Cornelia, De
Jong; Avontuur. Koopmans. Colonia.
Derksen Stad Amsterdam 8 Been.
Pierre Curie. Boeien Elder De
Bruyn. Tankmotor 1, Stumpke Can-
tabrla. Geluk. Fiat Kara; Vtod,
Gnoen- Joelle. Van Berchem, Nooit
Volmaakt, v .d. VaarL Pljnacker.
Bultje Bertug Breure stad Brugge.
Mertens; Meeuw. "Logjea, BelgenUnd.
Dung Maria. Van Denderen. Levina.
Sukko Teuna Hortenslua: Ronco,
Bom Hacea Muyshondt Damco 75.
Kunz: Telegraaf 1
9. De Btie. Telegraaf 5.
Staar, Telegraaf 17 Snoek. Telegraaf
11. Huibrechts. Vertrouwen Bergsma.
Jowi De Vries; Gerardua Van Zwol:
Póle. Viveen Stad Arnhem Verdutn: -
Cornelia KorporaalRhelntank 9.
Bansbach Meiberg Behm, Damco 84.
Kaasjager. Rhenus 90. Édler Cha
teau Yquem Bastlaanae Markwart,
De Jong. Vereeeu. Kooy; Les Arden
nes. Beek Hermina. Oldenkamp Kur-
ftlrst Gröcker: Mannheim 189 Belder-
Verandering. Kranenburg, bis.
i; Bremen Rauert- Memel,
'oller 2, Boot Rival Moer-
■Ki anchors
- rger. Tol
id Adriai
Reglna Coeii Hewel; Amatei
Veen Johanna 2. Schipper: Corlo. v.
DUke. Truua Bevelander; De Hoop.
Smit Agathe Adrlaenaen Johanna
Adrians Schot Luetschlne. Ruber;
Hencor Wigman; Messocco Lenssen.
HOOG WATER 3. FEBRUARI
Antwerpen 06.27 18 50
VUssingen 04.23 18 40
Temeuzen 04 sa «7 n
Wemeldinga
Ha na weert
21;
SSÏ
07 04
0« 14
08 10
07 01
05 2 fi
17 88
li 18
17 37
oorti
trotS» Den, Öuter^^5lH^^^^^aS|
Anna, Kieooom, Toller 4 Verhoek
Amsterdam Furka, Reyngoudi. We»,
krndara Neme, Hoogendoorn Onrust.
Schram. Kerkasiel: Vaderland. Csir-
ron; Robert. Mac*. Vlaardingen: Re-
venlr Stoutlesdijk Zaandam: Pieler-
nella. De Haas. Neeltje Ghiiscel»
l Ireehl: Wiljo Avontuur Gennep
Labor Wendt Wormerveer Vertrou
wen. Gombert Gorlnchem: Merlnua
Tarde Wygand NHmegen: Onderne
ming. Versluis Dalfsen- St Antonlua,
Van Glla Gouda: 2 Gebroeders Both
Breskent: Mttropa 8. Bloemen Brou
wershaven: Mitropa 3 Boon.
Robberechf: Salf 2. Jonck Janna Cor
nelia. Schouten: Damco 130 Van Im
merzeel Rhenus 17 Probst: express
71. Uhrig - Ntadergachsen S. Kuhnel:
73 Halm; Werra. F1
irdam
van Holland
Scheveningen
U muiden
Den Heider
Komwerdefzand
Rarltnaen
Terschelling 12 00
Zoutkamp 0104 13.22
Delfzijl 03 1* 14.41
WATERSTANDEN GRÓTE RIVIEREN
De minste vaarwaterdiepten ztJn als
Heveadorp— A datn-KUnkanaai 3.40:
A dam-RIJnkanaal—VreesaHjk 3 50.
IJsselkop—Doesburg 3 75.
De waterstanden zijn Rhelnfelden
198 +1. Breisach 130 +18 Straatsburg
190 -4; Maxau 3 78 -10 Mannheim
2 58 8: Malnz 3 92 40: Blngan 195
88; Caub 2 10 - 30, koblenz 2 30
33, Bonn 2 00 38 keulen 198 *18:
Dtlsseldorf 3.13 +18, Ruhrort 4 18 22:
Wesel 3 94 21; kmmerlk 3 22 18,
Plochinsen 1.50 +1- Stelnbach 2 35
+^83 Trier 1 98 Lobith 10 16 +11;
Nijmegen 7 93 +15 Arnhem 8.08 +19;
Eefde 3 40 - Deventer 2 42 -3 Mom»
sin 86 48 Vlsé 10 88 +1 Borgharoa
49J9 +9. Éelfeld 1119 +11, Grave
8 0S Vraoswljk O M —12; Lith 0.92