Nare dagen
Met een vliegende vrachtautónaar Zeeland
üste Kïïs.-aj» 'ixzr -«
Overal Wordt de K.L.M. overstelpt
met goederen voor de getroffenen
Bijna geheel Goeree en Overflakkee
is thans ontruimd
Eerste lijst va
toffers
Bij Wissekerke werden zandzakken gedropt
Kapitein van „Faustus" heeft
volkomen fout genavigeerd
Vakbeweging en bedrijfsleven
op de bres voor getroffenen
Na tienmaal cirkelen was de lading los
Merkteken op een
weiland
KrjJ* V*" "e
Herstel waterkering
Schouwen Duiveland
Hulp komt van heinde en verre
Het boek over de ramp
Staat begint proces
om de Faustus
Peseta's, dollars
en schillings
Vletten van Tak redden
honderden van daken
Relaas van zeeloodsen
In dc Antillen is al
ruim 1 millioen bijeen
Prins Bernhard hielp
bij redden van mensen
Over een week uitmaling
van Alblasserwaard
Dirkslaml „bruggenhoofd"
bij landherovering
d r
Herhalingsoefeningen
in Maart afgelast
Minstens 1 millioen
uit bouwbedrijf
Goede gaven uit
Indonesië
Verstrekt door liet Rode Kruis
De film van de watersnood
gaat naar alle werelddelen
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 TWEEDE BLAD - PAGINA'
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953
(Van een omer speciale verslaggever»)
Eerste luitenant Gentry, uit Oakland-City, in Californië klikt h.«» v
even voordat hij met aijn Fairchild In de wandeling flvlnV u
«ende ...chtaulo" - «enumd. wil op.Ul„„ ~v "Vlle'
Zakken, schreeuwt iemand, die buiten staat. aansiaan.
Dan taxied de sware, ietwat logge C-119 naar de atarth.<.M
W"r M',M „dr.pt .uilen JStTUS-'SS
•Indi Maunde«morren erliwel aan «én .tuk n™ EÜ.W*merlk»n«».
«inds Maand.«morren vrijwel aan «én ituk door vluchten hebben rem..ki k
ven het ramp«ebled. Ot >e nu wel eten ol ilapen op t«d "nil? KTÏ
altemaal niet «-helen. Hootdiaak 1. voor hen, dat er «oveel motelljk «e™ol£ïlï
Op het signeal van de verkeerstoren
schiet de „vliegende vrachtauto" Io6. Naast
de Amerikaanse vliegers zit de adelborst
lste klasse Overmeire, uit Amsterdam, van
de marine-vliegdienst. Hij is als medenavi
gator aan de bemanning van dit toestel toe
gewezen.
Als het voor mij al moeilijk is de weg
te vinden, zo zegt hij, dan l« dat zeker het
geval voor de Amerikanen, die hier heg
noch steg weten.
Het navigeren met vliegtuigen boven het
rampgebied valt helemaal niet mee. Wegen,
dijken, spoorbanen zijn onder water ver
dwenen en kunnen dus niet meer als oriën-
teringapunten dienst doen.
We hebben nu Zierikzee als herken
ningspunt, zegt de adelborst, en vandaar ko
men wij wel verder.
Wissekerke heeft vanochtend dringend
om veel zandzakken gevraagd.' bestemd
voor Coltjnsplaat. Eerst was men van plan
op de bedreigde plaats zelf te droppen, do'ch
dat bleek niet mogelijk. Op een droog wei
land t< Wissekerke, zo is zo net nog tele
fonisch doorgekomen, heelt de bevolking
eenvoudige merktfkens aangebracht op de
plaats, waar de zandzakken uit de „vliegen-
de vrachtauto" gegooid moeten worden.
Naar de droppingplaats
Luitenant Gentry zet koers naar de kust.
Eenmaal hier, vliegen wij laags Schevenin-
gen. Kijkduin en Hoek va# Holland.
De .vliegende vrachtauto" vliegt op 500
voet hoogte, met'een shelheid van ongeveer
200 knopen per uur. Na tien minuten zijn
we al bij Rozenburg, waarvan de kop
droog is. Een ogenblikje later volgt Goeree.
Zo ver als Met oog reikt is er één water
vlakte. Vele vluchten hebben deze wakkere
Amerikanen al gemaakt boven de over-
at room de gebieden, maar telkens als zij er
weer boven zijn, worden zij opnieuw ge
grepen.
De kop van Schouwen glijdt dan onder
ons door. Overal hetzelfde beeld van ellende:
huizen tot aan het dak in het water, koeien
opeengehoopt op droge plekjes land.
Een beeld van troosteloze triestheid.
Adelborst Overmeire loodst de Amerika
nen netjes recht op Zierikzee aan. Laag
glijdt het zware vrachtvliegtuig over dit zo
zwaar getroffen stadje. Wat safnengehoopte
mensen kijken omhoog.
Zou uit dit toestel waV^Arheo'komen?
Maai; neen, het vliegt door, met daverende
motoren.
Klaar voor actie
Achter in het laadgedeelte zijn vijf Ame
rikaanse soldaten op hun hoede. Zij weten,
dat ais zo meteen de bel gaat. zij zich schrap
moeten zetten om de zandzakken er uit te
gooien.
De achterkant van de ..flying box-car"
wordt geopend en de wind giert door het
vliegtuig. Het is een gure, koude wind. Om
te voorkomen, dat de mannen door de zui
ging naar buiten worden gesleurd, hebben
zij zich met grote banden aan de wand van
het toestel vastgebonden. Ook langs de ge
hele achteropening, tussen de beide mach
tige staarten van het toestel in. is een touw
gegpannen, ter voorkoming van ongelukken.
Vier Amerikanen stapelen de lege zakken
op.to 4e »Kla«r voor sclle!"
roepen ze.
."K vlak bi) Wl,-
5' P 1S? voet h°ogte vliegend, het
weiland gevonden. Een paar witte strenpn
oincr"r daï,hier de Plaats van de „drop
ping is. Een doordringende bel rinkelt en
jllei» het toettel door on dan
SlLt „.li *end,;« van do ton zand-
zakken naar beneden. Gespannen kitkt
de ,Bdin8 inderdaad op de
ten we da? h-™1 E?'ge 8eco"den later we
ten we, dat de eerste „dropping" ten dele
naast hetgdoel terechtkwam. De „vliegende
stmrnn n„ a kefrt,teruf In Wissekerke zelf
'i.''" op de 8t"ten dg, mensen samenge-
groept naar omhoog* U* kijken. Zij zwaaien
met zakdoeken en wjtte lappen.
h JT,?AnilwderU«ndM Jr»liH»r«n hebben op
het weiland post gevavfen geven met vlag
gen signalen naar ons. Maar we weten al,
dat we nu goed zijn, en dat de tweede drop
ping beter zal zijn.
Inderdaad ia de tweede lading zandzakken
precies op de aangeduide plaats terechtge
komen. Drie kwartier, met in totaal tien
rondvluchten, zijn nodig, om de 20.QOO zand
zakken uit bet toestel te krijgen.
Terug voor nieuwe lading
Iedereen in het toestel, behalve de piloot
en de navigator, hygt van de inspannende
arbeid, om telkenmale tussen 2 overvlieg-
perioden in, de samengebundelde zakken op
tijd voor de opening te krijgen. De bel, ten
teken, dat er weer een lading overboord
moet, kent geen pardon Men heeft maar te
zorgen, dat alles op tijd klaar is. En als alles
er dan uit is. gaan de duimen omhoog en
krijgt de piloot het teken, dat er terugge
vlogen kan worden naar Valkenburg.
Via Dulveland en Overflakkee bereiken
wij Valkenburg. Hét werk had twee uur ge
duurd.
Nauwelijks zijn we geland, of eén nieuwe
vrachtwagen met zandzakken wordt voor de
opening van het vliegveld gereden
Dan gaan we maar dadelijk, zegt lui
tenant Gentry.
Hij vertelt dan nog even, hoe hij Woens
dagavond om 10 uur er nog op uit is gegaan
met zijn jongens naar Scharrendijke, waar
de toestand toen kritiek was.
In de duister hebben we toen zandzak
ken gedropt. En vanmorgen had je moeten
zien hoe we enige tonnen hooi voor de uit
gehongerde koeien neergooiden. Ze vlogen
er op at, als kinderen naar een zak suiker
goed.
Zo gaat het op Valkenburg: opstijgen,
droppen, terug. Laden, en weer weg.
Onvermoeid en onverpoosd, totdat het te
ken zal komen, dat de eerste en meest drin
gende nood gelenigd is.
Zal ïele maanden vergen
Het herstel van de waterkering van
gehouwen Dulveland wordt het moeilijkste
va» do problemen geacht, welke er thans
doer de overstroming In Zeeland geachapen
sUn Misschien wel het moeilijkste van alle
problemrn bU het dichten van de dijkbreu
ken en het gehele herstel van de waterke
ring, so deelde Ir Marls, hoofdingenieur van
de Rijkswaterstaat, mee.
De terugkeer van de bevolking naar het
eiland zal eerst mogelijk «IJn als de gehele
waterkering is hersteld. Dat herstel tal van
lange duur zijn en vele maanden vergen. De
heer Marls tel. dat we gelukkig zullen tiJn.
als sulks voor het volgend winterseizoen het
geval zal zijn.
Gisteren zijn nog verkenningen boven
Schouwen Duiveland uitgevoerd Men kan
daarvan op het ogenblik nog geen details
geven. Kleinere gaten zijn reeds onder han
den genomen. Er zijn echter vele zeer grote
en moeilijke gaten, voor het dichten waar
van de aannemers zullen worden ingescha
keld. De Zonnemaire-polder ls vandaag
eveneens ingelopen, zodat gezegd kan wor
den. dat negen tiende deel van dit eiland
onder water staat.
Het zal niet mogelijk rijn het werk m ge
deelten uit te voeren. De waterkering van
Schouwen Dulveland moet in één keer wor
den hersteld. Eerst daarna kan men de be
volking laten terugkomen.
Tlto naar TurkUe. President Tito van Joego
slavië zal een bezoek aan Turkije brengen als
de omstandigheden hem zulks veroorloven,
zo is te Belgrado meegedeeld.
Toen bekend werd, dat de K.L.M. gratis vervoersruimte beschikbaar zou stellen
over naar gehele luchtnet voor het vervoer van goederen naar ons land. bestemd
voor de noodgebieden, werden de K.L.M.-vertegenwoordigers over de gehele
wereld overstelpt met aanbiedingen om van deze gelegenheid gebruik te maken.
In enkele steden, onder meer te New York, Curasao en Londen, schiet de vervoers
capaciteit te kort om het aanbod te verwerken. Langs het gehele luchtnet van de
K.L.M. heerst een enorme activiteit en vliegtuigen onder meer uit Curasao. Frank
fort. Kopenhagen. Londen. Miami. New York, Milaan. Montreal. Rome, Singapore.
Stockholm. Wenen. Zurich en Paramaribo hebben alle beschikbare ruimte benut en
brengen goederen voor de getroffen gebieden mee naar ons land. Prioriteit krijgen
verlichtinfesapparatuur, rubberboten, jute zandzakken, lakens en dekens.
Vljftigdüizend exemplaren zal de eerste
oplaag zijn van het boek „De Ramp", dat
ten bate van het Nationaal Rampenfonds
binnenkort verschijnt. Het boek zal 96
pagina's met weinig tekst, en ca 100 foto's
bevatten. De bandomslag zal bestaan uit
een grote foto. Deze omslag zal worden ge-
plaeticeerd door een fabriek te Rotterdam,
die nu nog onder water ataat. Voorts zal een
in zeskleurendruk uitgevoerde kaart In het
boek worden opgenomen, waarop alle offi
ciële gegevens over de ramp worden weer
gegeven. Reeds zijn uit het buitenland aan
vragen ontvangen.
Nota aan de Tweede Kamer
over de watersnood
De minlster-preaident beert aan de voor-
zitter der Tweede Kamer meegedeeld, dat
hij voornemens is een nota met betrekking
tot de watersnood aan de Kamer te doen
toekomen. Deze nota zal Maandag. 9 Fe
bruari aan de leden worden toegezon-
"nu de in de vergadering van Dinadag.
8 Februari J.I.. toegezegde nadere medede
lingen op deze wijze aan de Kamer
zullen worden gedaan, zal de voorzitter in
de vergadering van Dinsdag 10 Februari
a.s.. voorstellen deze nots onmiddellijk na
de bij de aanvang dier vergadering olaata
hebende verkiezing aan da orde te atellen.
De Staat der Nederlanden zal dezer dagen
de Panamese rederij dagvaarden, die eige
nares is van de Faustus, die in de nacht
van op 7 November ].l. i« vergaan. Deze
rederij bezat behalve de Faustus een schip
dat In Januari j.1. is verkocht.
De Staat vordert nader vast te «tellen
schadevergoeding wegens het stuk varen
van het Noorderhoofd en het wegwerken
van het wrak.
Verzending van zeepost
Mét de volgende schepen kan zeepost wor
den verzonden. De data, waarop de corres
pondentie uiterlijk ter post moet zijn be
zorgd, etaan, tussen haakjes, achter de naam
van het schip vermeld:
Indonesië: m a. Talisse. 1» Februari; Nw.
Guinea: ma. Langkoeas. 13 Febr.. Ned. An
tillen m.a. Willemstad. 17 Febr.; Suriname:
a-a. CotUca, 18 Febr.; Unie v. Zuid-Afrika
«n Z W. Afrika: m.s. Oranjefontein. 10 Febr.;
Canada: ee. Rijndam. 13 Febr.; Australië en
Nw. Zeeland: m s. Fairaea, 12 Febr.. Argen
tinië. Bolivia. Chili, Paraguay. Uruguay,
Brazilië: a).a. Alhcna, 11 Februari.
De kleine Nederlandse gemeenschap in
Lissabon heeft een bedrag bijeengebracht
van 15.000. in Venezuela is een comité ge
vormd door de Nederlandse gemeenschap.
Men heeft reeds 3000 dollars overgemaakt op
het Nationaal Rampenfonds. Uit Spanje
komt het bericht, dat reeds 100.000 peseta's
in de kas van het Nationaal Rampenfonds
zijn gestort, terwijl 10.000 direct kon wor
den overgemaakt. De elfhonderd leden tel
lende Nederlandse gemeenschap te Singa
pore heeft als eerste bijdrage 50,000 Straits-
dollar, d i. 62.500 gulden, voor de Neder
landse overstromingsslachtoffers bijeenge
bracht.
De president van Finland. Juho Paasikivi,
heeft 50.000 (ongeveer 750) mark ter be
schikking van de Nederlandse overstro
mingsslachtoffers gesteld.
lilt Saarbriicken ls een trein met onge
veer 70# ton' kolen op weg. terwijl voorts
se« vrachtauto's met kleding, schoeisel en
levensmiddelen sjjn vertrokken. De Saar-
tandse politie heeft een afdeling genie en
twee veldkeukens gezonden, terwijl ook twee
speciaal uitgeruste auto's van de brandweer
alsmede een motorboot en een rubberboot
onderweg sijn.
De Oostenrijkse zaakgelastigde heeft aan
het ministerie van Buitenlandse Zaken mee
gedeeld, dat onmiddellijke hulp in de vorm
van dekens en matrassen zal worden toege
zonden.
De vereniging van banken in Oostenrijk
schonk Donderdag 100.000 schilling. De bio
scopen zullen hun ontvangsten van Dinsdag
a.s. ter beschikking stellen. Ook de Joodse
gemeenschap te Wenen schonk een belang
rijk bedrag. De vereniging van katholieke
jongeren, die millioenen leden telt, ver
zocht haar leden, het loon van een uur te
schenken. Het Oostenrijkse Rode Kruis
werkt koortsachtig om een speciale trein
gereed te maken voor \tgptrek. Vele dokters
hebben zich aangemeld om met deze trein
naar Nederland te reizen.
Te Madrid blijven de gaven voor de Ne
derlandse overstromingsslachtoffers bij de
Nederlandse ambassade en op het kantoor
van de K L M. binnenstromen. Te Barcelona
hebben Nederlandse damès een comité voor
hulpverlening gevormd. Het officiële dag
blad der Spaanse falanglsten, A r r 1 b a.
wijdde Donderdag een hoofdartikel, getiteld
„Draagt het lijden verenigd" aan de over
stromingen in Nederland.
Geen deviezengrens
Voor de hulp aan Nederland heeft de
Zuid-Afrikaanse regering opdracht gegeven,
dat alle deviezenbepalingen komen te ver
vallen. De Nederlands Hervormde Ge
meente te Kaapstad heeft onmiddellijk een
eerste bijdrage van vijf duizend gulden ge
schonken. De grootste hulpverleningsco-
mité's voor Nederland zijn in Kaapstad en
Pretoria met man en macht aan het werk
om gelden in te zamelen. De Zuid-Afri
kaanse regering zal 50.000 pond sterling
(ruim 500.000 gulden) storten voor de slacht
offers in Nederland en Engeland.
Premier Bené Mayer heeft via de radio het
Franse volk opgewekt, met gulle hand te
geven voor de hulpverlening. Per auto,
vliegtuig en treiter worden goede gaven
naar Nederland, gezonden. De Franse lucht
vaartmaatschappij Air France helpt de
K.L.M. gratis met bet vervoer van de in
Frankrijk bijeengebrachte voor Nederland
bestemde goederen. Alleen al in ParUs ligt
25 ton.
De waarnemend grootmeester van de
souvereine orde van Malta te Rome stelde
5000 dollar beschikbaar. Uit Parma (Italië)
is een colonne vrachtauto's met keuken en
160 bedden naar Nederland vertrokken.
Het Zwitserse kettingfonds bereikte Don
derdagavond anderhalf millioen Zwitserse
francs. Het fonds wordt gevornyl door tele
foonabonnee, die. een speciaal nummer
draaien en vragen, hun bijdrage op hun
maandelijkse telefoonrekening te plaatsen.
De Zwitserse regering heeft 100.000 francs
geschonken en vandaag zijn 8 wagens van
het Zwitserse Rode Kruis met dekens en
medicamenten aangekomen.
(Advertentie)
Verdrijf de periodieke pijnen
ren dat lome, lusteloze gevoel
^direct en afdoend meteenpaar
De evacuatie van Zierikzee is in volle gang.
Behoedzaam helpen de redders een oud
moedertje aan boord van het
reddingsvaartuig.
nen i
'OChd
aai'M
i
De bister Meermin van Y»n den Tak's
Bergingsbedrijf is gisteren uit Zeeland In
Maassluis teruggekeerd. Het schip bracht
goed nieuws mee. Met de vlet werden 200
mensen van de daken rond Drelschor ge
haald en In veiligheid gebracht. De Walrus
redde er Maandag reeds 130. Hoeveel er
daarna nog zijn gered is momenteel niet
bekend. Tezamen hebben de vletten van Van
den Tak naar schatting wel 600 mensen ge
red.
De bemanning van de Meermin was uitge
put. Dag en nacht zijn zij met de vlet in de
overstroomde poldert aan het reddert ge
weest. De meeste mensen werden van de
daken gehaald. Op het ogenblik zijn de bla
zers Walrus. Bruinvis. Schollevaar en Otter
nog bij Schouwen aan hel redden.
RAAD VOOR DE SCHEEPVAART
(Van een onzer redacteuren.)
Terwijl Nederland leeft in de werkelijkheid van watersnood heeft de
Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam de herinnering aan een andere
stormramp opgeroepen: het vergaan van de Panamese „Faustus" voor de
Nieuwe Waterweg in de nacht van 5 op 6 November. Voor het begin van
de zitting heeft president, prof. Offerhaus, uitdrukking gegeven aan de
deernis waarmede de Raad, die zozeer het water als vriend en vijand
kent, vervuld is voor de slachtoffers van de huidige nood en toen her
leefde voor de geest uit de getuigenissen van de beide zeeloodsen Bos
en Den Hartog die in deze nacht aan boord waren van de beide loods
boten „Procyon" en de „Rigel" en uit die van de lichtwachtcr Ackerman,
die dienst had op de seinpost bij De Hoek en van de zeeloods Smit, die
in de ochtend van de 6de November als eerste man aan boord kwam van
de verongelukte „Faustus", het gebeuren in die stormnacht.
ging door in dezelfde koers. Om 4.30
|lur zag de lichtwachter een grote zee over
de brug van het schip gaan. waaruit hij
opmaakte, dat het schip vast zat. Dat was
op ongeveer 300 m. benoorden de noorder-
pier.
Zeeloods Smit was in de ochtend van de
6de November om kwart over 9 met de
reddingboot naar de Faustus gegaan en
had aan boord de kapitein gesproken. De
loods de toestand toen zeer ernstig in;
het schip lag voor 2 ankers met de kop
naar de noorderpler. De luiken 1. 3 en 5
waren geopend.
De Inspecteur-Generaal voor de Scheep
vaart. de heer C. Moolenburgh heeft na het
getuigenverhoor een recapitulatie gegeven
van hetgeen er In deze stormnacht van de
..Faustus" gebeurd is. Tegenover de ver
klaring van de kapitein van de ..Faustus*'
dat hij aangezien zijn olie door zeewater
onbruikbaar was geworden, wel in Rotter
dam moest binnenvallen merkte de inspec
teur op. dat dit schip bij de laatste ver
bouwing van aftapkranen was voorzien, zo
dat men het zeewater gemakkelijk had
kunnen aflaten. Opgevallen is. dat de sein
post reeds een kwartier voor de ramp de
loodsdienst en de wal heeft gewaarschuwd
dat er een schipbreuk zou komen.
Het reddingwezen dat binnen een half uur
ter plaatse was verdient alle lof.
De „Faustus" van het Westen komende,
naderde de „Procyon" op het ogenblik, dat
de loodsdienst gestaakt werd. De „Faustus"
koerste toen naar het Noordoosten, dwars
voorbij de Waterweg en kwam bij de ..Rigel"
toen ook deze het beloodsen had stopgezet
De stuurman-zeeloods aan boord van de
„Procyon" had de hondenwacht; het schip
lag een kleine 4 mijl buitengaats, de tweede
loodsboot lag ruim 4 mijl noordelijker.
Om ongeveer 3 uur zag de loods van de
„Procyon" de „Faustus" tenminste de twee
toplichten van een schip: de „Procyon" had
een Frans en een Duits schip beloodst, een
Engelsman ging langs zonder loods en
voer op eigen gelegenheid naar binnen.
Óm 5 minuten over half' 4 heeft men de
loodslichten gedoofd en het beloodsen op
gegeven; dit werd aan de kust en per tele
foon aan de „Rigel" medegedeeld.
Het schip dat men voor de „Fautus"
aanzag, heeft niet bij de „Procyon" stilge
legen maar het voer. tussen „procyon" en
kust door naar het noordoosten, zodat men
de indruk kreeg, dat het niet voor Rotter
dam bestemd was. De zeeloods heeft buiten
bakboord van de „Faustus" geen 'licht bij
de loodstrap gezien en evenmin andere
seinen om een loods.
De „Faustus" ging op ongeveer een halve
mijl voorbij en het laatste wat men zag
was het heklicht van het naar het noorden
stomende schip.
Om kwart over drie was de „Rigel" bezig
met pogingen om een Duitse sleepboot die
met een lichter in de buurt was te belood
sen. De „Rigel" lag toen 4'/« mijl benoorden
de noorderpier en 2'/» mijl uit de kust.
He» beloodsen van de Duitse sleepboot
die later zee koos en de volgende ochtend
veilig binnenkwam was niet mogelijk ge
weest en om ongeveer 4 uur staakte ook de
„Rigel" het beloodsen.
Van schepen die In de buurt van de
„Rigel" waren heeft men geen enkel sein
om een loods gezien.
De lichtwachter van de seinpost heeft
reeds om ongeveer 2 uur een schip uit het
westen zien aankomen. Toen de ..Procyon"
het beloodsen staakte. was\dit schip de
„Faustus" nog niet voorbij de noorder
pier. In de buurt van de „Rigel" heeft de
„Faustus" toen een rondtorn gemaakt en
is in zuidoostelijke richting op de kust af
teruggevaren.
Om ongeveer 4.20 uur zag men van de
seinpost dat het «chip zo de Waterweg niet
zou kunnen bereiken en in gevaar dreigde
te komen en 7 minuten lang heeft men met
de lamp het sein U gegeven maar de „Faus-
De kapitein van de „Faustus". aldus de
inspecteur, heeft volkomen fout genavigeerd
Toen het schip vastzat en op het strand
beukte, heeft hfl er niet eens aan gedacht
bet schip Ie verzwaren door water In de
dubbele bodem te laten.
Toen kapitein en bemanning van het schip
gehaald werden heeft verder niemand er
aan gedacht de scheepspapieren mee te
nemen.
Het is wel tragisch dat zulke perionen
belast worden met het bevel over zeesche
pen en sodoende een gevaar vormen voor de
scheepvaart.
Deze zelfde kapitein kan In de toekomst
nog eens op eigen gelegenheid proberen in
Rotterdam binnen te lopen, met wellicht
dezelfde gevolgen.
De Raad zal later uitspraak doen.
|»e Drie Gebroeders is op Renesse ge
weest en heeft daar de burgemeester ge
sproken betreffende de dijkdoorbraak te
Renesse. Er Is daar niets aan de hand en
volgens de burgemeester van Renesse moet
dat bericht op een misverstand berusten.
Volgens de Maybe was dit bericht over een
doorbraak afkomstig van politiepost Vlaar-
dingen.
„Ik durf nietwaren de enige woorden,
die dit angstige knaapje sprak, toen hij
over de loopplank moest om veilig aan de
wal in Dordrecht te komen. Vastgehouden
door z\)n redders liep hij aarzelend naar de
veiligheid van de vaste wal.
In de Nederlandse Antillen was tot gis
termiddag al meer dan een millioen gulden
(Nederlandse courant) bijeengebracht, onder
de leuzen „Gooi geld In dat water" en „Ne
derland Is overstroomd door water, laat ons
het overstromen met giften".
De indruk, welke de berichten hier heb
ben gemaakt, is kortweg verpletterend ge
weest Zondagmorgen om negen uur hoor
den de Antillen voor het eerst, dat In som
mige streken van Nederland de noodtoe
stand was afgeroepen Op dat uur kwam
namelijk de Curom, de Curapaose Radio
Omroep fn de lucht. Van dat tijdstip tot diep
in de nacht is de zender niet gesloten geweest
m tegenstelling tot normaal wont op Zon
dag is de Curom slechts enkele uren ties
morgens, des middags en des avonds in de
lucht. Duizenden vergaten, dot het Zondag
was. Zij bleven de gehele dag naast het ra
diotoestel of de telefoon om tot tn alle de
tails op de hoogte te blijven van de zware
strijd, die duizenden en duizenden in Nederl.
tegen het water vochten Om zeven uur des
avonds waren de kerken van alle gezindten
ol. omdat speciale diensten werden genmi-
den. Het Antilliaanse volk verenigde zich in
één vrome bede om hulp voor het moeder
land.
Practische geesten zaten inmiddels r.iet
.11. Nog dezelfde avond werd ten huize van
kapitein-adjudant R. v. d Beek door ver
tegenwoordigers van handel, nijverheid,
overheid kerken en verenigingsleven het
comité ..Fonds Overstromingsramp Neder
land 1953" opgericht en de volgende dag,
Maandag, kwam het comité volledig in actie
Hoe offervaardig de Antillianen zijn, moge
blijken uit enkele zo maar willekeurig tello
zen voorbeelden. Het personeel van de olie-
gemeenschap. dat zijn dus de Curagaose Pe
troleum Industrie Maatschappij en de Cu-
,ragaosche Scheepvaart Maatschappij, toonde
zich in groten getale bereid om I procent
van het jaarsalaris af te staan twaalf
procent van het maandsalaris over Februari
dus. De leden van de bond van overheids
personeel bepaalden een bedrag, dat zij ge
durende zes maanden iedere maand van hun
salaris beschikbaar wilden stellen. Een „la-
kenactie" werd een groot succes.
Na een bespreking met de burgemeester
van Middelharnfs en een onderhoud met
enkele getroffenen maakte Prins Bernhsrd
gistermiddag een vlucht per helicopter naar
het ondergelopen land. Daar was hij onder
•meer behulpzaam, zo meldt het A.N.P.. !>B
het ophalen van enkele geïsoleerde perso
nen uit Nieuwe Tonge.
In de Ringdijk van de Alblasserwaard
zijn vele gaten. Dat by Slledrrcht Is gedicht.
Het gat by Papendrerht zal waarschijnlijk
deze week worden gesloten. Men kan dan
onmiddellijk met de uitmaling beginnen.
Dit is van zeer groot belang voor de Al
blasserwaard en ook voor de spoorlijn Rot
terdam—Dordrecht—Gorinchem.
Deze laatste zal dan het thans zware tra
ject Rotterdam—Gouda—Utrecht kunnen
ontlasten, zolang de verbinding Rotterdam-
Moprdiik nog onbruikbaar is, aldus heeft
Ir Maris meegedeeld.
Voor de directeur-generaal van de Rijks
waterstaat vormt het herstel van de water
kering van Goeree en Overflakkee. na dat
van Schouwen-Duiveland het moeilijkst#
probleem. Men Is reeds bezig met het dich
ten van het gat In de dyk aan het West-
einde. nabij Ouddorp.
Er zijn vele en grote gaten (n de dijken
van dit eiland geslagen Voor dat herste»
wordt een drietal aannemers ingeschakeld.
Bij Dirksland bevindt zich op dit eiland
een droog gedeelte. Dit en de droge duin
top zal men kunnen gebruiken als een soort
bruggenhoofd, om het eiland te heroveren.
De aannemers kunnen van daaruit met hun
machines en materialen opereren.
PRINSES WILHEI.MJNA
SCHENKT ƒ25.000
Prinses Wllhelmlna heeft aan hel Natio
naal Rampenfonds een gift van f 25WO
schonken voor de getroffenen In de getet
terde gebieden.
T- A lml.ai.lr K ,11,1 lll«tfl Uil «tU
Noordhollandse botters met een rubber
boot, waarin enige geredden, op sleep
touw tn het Hellegat, het water ten
Noorden van Overflakkee
I In de Eerste Kaïner heeft minister Staf
gisteren meegedeeld, dat de In Maart te
houden herhalingsoefeningen van het 44ste
regiment gevechtstroepen zfln afgelast. In
verband met beschikbaarstelling van kazer
nes en legergebouwen In West-Brabant ten
behoeve van de evacué's.
Leycnde have voor getroffen
boeren
De boeren van Lekkerkerk hebben, voor
zover het vee niet geëvacueerd is geweest,
een krachtige actie ingezet om de getroffen
gebieden de helpende hand te bieden. Een
eerste rondgang leverde 35 koeien. 28 pin
ken en 8 kalveren op. Ruw geschat verte
genwoordigd dit nu een bedrag van 33.500.
Het ligt in de bedoeling, dit vee. 71 stuks,
na overleg met het Nationaal Rampenfonds
voor een speciale gemeente met veel kleine
getroffen boeren te bestemmen.
Faciliteiten aan getroffen
adspirant-eniigranlen
Het Commissariaat voor Emigratie deeit
mee, dat, als onderdeel van de hulpverle
ning, aan adspirant-emigranten, die getrof
fen zijn door de overstromingsrampen en
in wier voornemen tot emigratie geen wij
ziging is gekomen, zoveel mogelijk facili
teiten-zullen worden verleend ten behoeve
van hun vertrek. De mate van urgentie
van ieder afzonderlijk geval zal hierbij de
doorslag geven.
Deze adspirant-emigranten kunnen zich in
verbinding stellen met een van de aan
meldingskantoren der gewestelijke arbeids-
bureaux of van de particuliere emigratie
organisaties in of nabij de plaats, waar zij
zich bevinden. Indien dit niet mogelijk is.
kunnen zij zich telefonisch in verbinding
stellen met de stichting Landverhuizing Ne
derland in Den Haag, tel. K 1700-392380.
toestel 55.
Inzamelingen Ier zee
Ook bij de Nederlandse koopvaardij is
het medeleven met de overstromingsramp
algemeen. Zo kwamen bij de Mij Neder
land van de volgende schenen telegrammen
binnen om aanzienlijke bedragen aan het
Nationaal Rampenfonds over te maken:
Singkep. Rempang. Enggano, Poelau Laut,
F.lmina, Madoera. Rondo. Celebes en Tara-
kan. Ook in de Zuidelijke IJszee heeft de
nationale ramp een diepe indruk gemaakt
Men leeft op de Willem Barendsz en de
vangachepen ten volle mee. Reeds is een
geldinzameling gehouden, waarbij het ge
zamenlijk personeel een bedrag van 14 385
heeft bijeengebracht.
In de Hoekschewaard en op Voorne-
Putten is de toestand stabiel. In Rorkanje
is men gerust. Het contact over land met
Goudswaard is hersteld. Vla Piershil kun
nen auto's dit dorp bereiken. Er bestaat
geen gevaar voor de achtergebleven in
woners van Zuidland. Er cal niet tot
evacuatie behoeven te worden overgegaan.
Abbenbroek is ontruimd. Ongeveer dui
zend mensen zijn hier afgevoerd. Ook
Numansdorp is thans geheel geëvacueerd.
In de afgelopen dagen zijn ongeveer 3500
inwoners naar veiliger oorden vervoerd.
Een klein aantal mensen ls achtergebleven.
Het water in het dorp staat nog één tot
anderhalve meter hoog. Met man en macht
wordt gewerkt aan het herstel en de ver
steviging van de dijken.
Met uitzondering van een aantal perso
pen, wier aanwezigheid ter plaatse gewenst
en noodzakelijk is, ls thans practisch geheel
Goeree-Overflakkee geëvacueerd. Alleen
de bevolkingen van Dirksland en Melissant
zijn achtergebleven. Evacuatie van deze ge
meenten is minder noodzakelijk. Indien de
omstandighedi-n ;ulks noodzakelijk maken,
zal ook in Dirksland en Melissant tot eva
cuatie van de burgerbevolking worden
overgegaan.
Stavenisse is zwaar getroffen. Het aantal
doden wordt op 300 geschat. Bij de dijk
doorbraak stortte een vloedgolf zich recht
op de twee voornaamste straten van het
dorp. Slachtoffers in andere gemeenten zijn
In het bouwbedryf Is een actie begonnen
tot steun aan het Nationaal Rampenfonds.
De werknemers zullen acht uur loon be
schikbaar stellen. De werkgevers sullen een
gelijk bedrag er aan toe voegen. De geza
menlijke organisaties van werkgevers en
werknemers in het bouwbedrijf hebben
verklaard, dat deze actie tenminste een
millioen gulden zal opbrengen.
De Rotterdamse bouwvakarbeiders, aan
gesloten bij alle vakverenigingen in Rotter
dam. hebben'♦wee vacantièbons (voor één
snipperdag) beschikbaar gesteld voor de ge
troffen gebieden, daar bouwvakarbeiders
niet kunnen overwerken.
Het N V.V. en de daarbij aangesloten
organisaties zullen het bedrag van 100.000.
het Nationaal Rampenfonds, verhogen tot
dat ter beschikking zal worden gesteld van
f 250 000. Het verbondsbestisur heeft het
Troelstra-oord in Beekbergen ter beschik
king gesteld voor het onderbrengen van
évacué's. De algemene bond van ambtena
ren heeft voor hetzelfde doel zijn vacantie-
oorden in Uddel en in Ellecom aangeboden
en de algemene bond Mercurius heeft het
vacantle-oord in Lunteren beschikbaar ge
steld.
Het verbondsbestuur heeft de hoofdbe-
sturen van de aangesloten organisaties ver
zocht, hun leden op te wekken gevolg te
geven aan de oproep van de Stichting van
de Arbe d Verwacht mag worden, dat, in
dien alle werkgevers en werknemers aan de
oproep gevolg geven, een bedrag van onge
veer 50 millioen voor het Nationaal Ram
penfonds zal kunnen worden bijeengebracht.
De gezameniyke centrales van overheids
personeel bevelen met instemming van de
minister van binnenlandse zaken bet gehele
personeel met grote klem aan. één gedrags*
lijn te volgen door te beginnen met op basis
van vrijwilligheid één procent van het
maandsalaris over Februari of 1 pet van het
salaris over 4 weken at te staan. Over de
wijze, waarop hieraan met medewerking
van overheidsorganen uitvoering kan wor
den gegeven, wordt overleg gepleegd.
In de landbouw een
vacant iedag
Het dageli.jks bestuur van de Stichting
Voor, de Landbouw heeft zich beraden over
de wijze, waarop op korte termijn in het
agrarisch bedrijfsleven de door de Stichting
de Arbeid voorgestelde maatregelen
ter voorziening in de ontstane nood kunnen
worden verwezenlijkt. Het verrichten van
overwerk is in deze tijd van het jaar niet
mogelijk. De gedachten gaan uit naar een
oproep tot het ter beschikking stellen van
de waarde van één vacantledag.
Het Nederlandse Rode Kruis deelt mede,
dat de grzameniyke Nèderlandse sigaretten
industrie een hoeveelheid van 3.05#.OM siga^
retten aan het Rode Kruis beschikbaar heeft
geteld ten behouve van de slachtoffers.
De K.L.M.-toeatellen, die vanochtend uit
Djakarta zijn vertrokken hebben in totaal
4' ton goederen voor de slachtoffers van
de watersnood in Nederland meegenomen.
Deze goederen waren met grote snelheid
door de huisvrouwenvereniging in Djakarta
en een aantal zaken in Djakarta bijeenge
bracht. De lading omvat wollen dekens,
wollen goederen, ondergoed, handdoeken,
een ton rijst en een hoeveelheid thee.
Het personeel van de K.L.M. en de Ga-
roeda Indonesian Airways zorgde, dat de
goederen zo snel mogelijk werden inge
pakt. zodat in enkele uren tijds de toestel
len gevuld waren. De Indonesische douane
verleende hierbij de grootst mogelijke
medewerking. Intussen wordt nu voorna
melijk dekens en geld ingezameld.
De directies van het Indonesische dag
blad Pedoman en van het weekblad
S i a s a t hebben aan het comité Waters
nood Nederland 1953 belangrijke bijdragen
doen toekomen.
Voorstel toeslag militairen te
geven aan Ham pen fonds
De leerlingen van de school voor reserve-
officieren van de Genie te Soestefberg héb
ben voorgesteld, dat de militairen, werk
zaam in het rampgebied en die per dag een
gulden extra krijgen, dit bedrag afslaan aan
het Rampenfonds.
Negentig jaar is dit oude vrouwtje utt Oude
Tonge. dat huis en haard overijld moest
veriaten. Tezamen met haar dochter vond
zij een liefderijke verpleging in de Rotter
damse Ahoy'-hal. waar enige militairen
zich over haar ontfermden.
vrijwel uitsluitend te zoeken in de polders.
Van Tholen uit zijn over de dijken te be
reiken: Oud-Vossemeer en St Annaland en
St Maartensdijk Het Westelijk deel van
het eiland heeU veel van het water te
lijden: het Oostelijk deel (waarin Tholen en
Oud-Vossemee'veel minder. De dijk aan
die kant werd gered doordat Zondagochtend
de dijk aan de Brabantse zijde polder
Halsteren net 't eerst begaf en het water
uit de Eendracht die polder binnenstroomde.
Het stadje Tholen heeft geen watersnood.
Het ontvangt evacués uit Stavenisse.
Zwaar-gewonJen en ernstig sieken z(fn in
amphiblcvocrtulgen naar Bergen op Zoom
gebracht. In Oud-Vossemeer staat nage
noeg geen water. Van St Annaland is het
raadhuis beschadigd._Verder is daar weinig
overlast van water. g
dr haven sli
hoog water. Het
Poortvliet staat gedeeltelük onder water.
iga. veraer is u*»r wcim«
er. Te St Maartensdijk bij
i twee huizen weg tijdens
t dorp Is thans droog
Hoe oud zal dit meisje zijn? Vijf of zes? Hoe
is haar naam en waar komt zij vandaan?
Geheel alleen kiCam zij, met andere
evacué's in de Ahoy'-hal Men weet niet,
of haar ouders :i)n omgekomen, of nog
leven ei* 0/ zij nop familieleden heeft, men
weet slechts, dat zij uit hei overstroomde
pcbied ia gevlucht.
In Almkerk was hedennacht niet# aan de
hand.
Omtrent de situatie In Zeeland vernemen
wij hedenochtend het volgende Schouwen-
Duiveland staat voor 4 5 deel onder water,
Noord-Beveland voor de helft, St Philips-
land geheel, Tholen voor een derde deel
cn Zuid-Beveland ongeveer voor een acht
ste deel. In Zeeuwsch-VJaanderen staat wei
nig water meer; bijna alle gaten in de dijk
zijn gedicht en de Kruispolder is reeda
drooggemalen. Alleen bij Terneuzen. Bres-
kens, Ossenisse, Kruiningen en enkele an
dere plaatsen staan nog gebieden onder
water.
Het ernstigst is de situatie op Schouwen.
De evacuatie van dit eiland ls gisteren
bijna voltooid. Men schat dat ongeveer
15.000 van de ongeveer 20.000 bewoners van
Schouwen-Du.veland zijn geëvacueerd naar
veiliger oorden. Op Duiveland heeft men
gisteren alle boerderen en huizen systema
tisch afgezocht naar achtergebleven perso
nen. Hetzelfde doet men van daag op
Schouwen. Een deel van de bevolking ia
achtergebleven om behulpzaam te zijn bij
de herstelwerkzaamheden, die allerwege
reeds zijn aangevangen.
In Renesse. Bruinisse en Haamstede fa
het grootste deel van de bevolking nog
aanwezig. Zienkzee, Brouwershaven en
Dreischor zijn ontruimd. De evacuatie ia
geschied van Bruinisse en Burgsluis pit Da
geevacueerden zijn getransporteerd naar
Rotterdam, vanwaar zij via Gorinchem en
Utrecht verder zullen worden vervoerd De
evacuatie van Schouwen was het sluit
stuk van de overbrenging van een groot
deel van de bewoners van de Zeeuwse
eilanden. Ook enkele plaatsen in Zeeuwsch-
Vlaanderen zijn gedeeltelijk geëvacueerd.
De meeste slachtoffers In Zeeland sUn
vermoedelijk te betreuren In het midden
deel van het eiland Schouwen-Duiveland.
Het gebied achter de Westciyke duinen-
I reeks tot Zonnematte staat geheel blank.
Op sommige plaatsen staat het water twee
lot twee-en-een halve meter hoog. Hoewel
hieromtrent nog geen sekerbeid bestaat,
acht men het m aarschijniyk. dat slch In
en om de in dit gebied bevindende boer
derijen en hulzen honderden doden moeten
worden geborgen Men heeft op Schouwen
en Duiveland nog geen dijken kunnen dich
ten. Door de sierke stromingen wordt he*
werk. dat duizenden eilandbewoners en
hulpkrachten aan de open geslagen dijken
verrichten, scer bemoeilijkt. Alom heerst
grote verslagenheid. Men treurt over het
verlies van familieleden, buren en vrien
den en vele boeren zijn de gehele vee
stapel kwijtgeraakt.
De verwoesting in Zierikzee is verschrik
kelijk. Gehele huizenblokken zijn door de
zware golfslag totaal Weggevaagd. De
Hoofdpoortstraat, de Nieuwe Boogertstraat
en de Venkelstreat bieden de meest troos
teloze aanblik. Maar ook elders is hét een
chaos. Onder andere is het antieke vrij-
poortje en het aangrenzende uit 1753 date-
rcéüe pand de „Witte Zwaan" geheal in
gestort.
(Opgave A.N.P-, onder voorbehoud.)
Het Nederlandse Roode Krul« kan In ver
band met de omstandigheden, waaronder de
gegevens van dese verliesiyst worden ver
gameid. niet de volledige garantie geven
voor de betrouwbaarheid. Het is dus moge-
ïyk dat aen enkele wijziging achteraf nood
zakelijk zal blijken.
Dintcloord
GEÏDENTIFICEERDE SLACHTOFFERS
JANSSEN. Martinus, geb. 21.8 1904 te Hal
steren. laatste adres: C 57: De VOS, Jsn,
geb 1 6.1894 te Fijnaart, laatste adres: C 58.
VISSERS. Jaatje. geb. 27.2.1898 te Dintel-
oord. laatste adres: C 5#.
Fijnaart
geïdentificeerde slachtoffers.
MEEBERG, Leendert van de, geb. 13.8.1898
te Klundert. laatste adres: D 231: KLOET,
Wilhelmina. Andrea, geb. 20.11 1906 te St.
Maartensdijk, laatste adres D 231. begraven
in DinteloordOPDORP. van Johanna Fran-
cisca Maria. geb. 11.12 1944 in Fijnaart. laat
ste adres: D 228. SLIKBOER. Adriana Wil
helmina. geb 18.11 1904 te Dinteloord. laat
ste adres: C 123. POLAK, Adriana. Johanna,
geb 22 8 1906 te Willemstad, laatste adres:
D 241. HOLLEMANS. Maria. geb. 15.6.1946
te Fijnaart. laatste adres: D 160: HART-
VELT. Pieternella Adriana, geb. 15.1.1910 te
Fijnaart. laatste adres: D 169: GEUS de,
Leendert Machtel. geb 22.4.1936 te Breda,
laatste adres D 169 GF.US de. Christlaan.
geb 267 1946 te Fijnaart; GF.US de. Jan
Dirk. geb 5.1.1948 te Fijnaart, laatste adres:
D 169; MOURICK van. Gerrlt Johannes, geb.
13.1.1924 te Willemstad, laatste adres: D 161;
HOLLF.MANS. Herma^us Leendert. Reb.
12 5 1943 te Willemstad, laatste adres: D 160;
WIT de. Maria, geb 5.10.1926 te Willemstad,
laatste adres: D 161; SUYKERBUYK. Anto-
ra legt Polygoon-Profilti de
nationale ramp op duizenden
meters filmband vast. Deze
ramp zal in al zyn oneindige
droefheid voor het nagezlacht
bewaard blijven. Sinds Maan
dagmorgen wordt het kantoor In
Haarlem overstroomd met tele
grammen, waarin filmmaat
schappijen uit alle delen van de
wereld dringend reportagefllms
van de geteisterde gebieden vra
gen. Dagelijks worden die films
thans per vliegtuig naar alle
werelddelen gesonden. Neder
lands nationale ramp trekt thans
in honderdduisenden bioscopen
overal op de wereld als het
voornaamste nieuws op het wit
te doek aan het publiek voorbij
ra te richten op zoveel menselijk
leed. Ik heb meself ingeprent:
het buitenland moet dit ook we
ten. Er moet hulp komen."
„Ik heb roeibootjes zien aan
leggen. waarin ook honden wa
ren meegenomen. Die beesten
sprongen er uit, schudden het
water uit hun vacht en spron-
Gisteren draaide reeds de
tweede aflevering van de repor
tage, waarin de eerste luchtóp- oracni, is ae nnx - wemmen naar
namen .voorkomen. Men ziet er van 7 minuten samengesielid. Op hu.g Qn<jerweg werden ze
o.a opnamen in van het zwaar hoogspanning draalen de ma- weer andere bootjes opge-
getrotten Halsteren, van Papen- chines bij Polygoon, waarmede herhaalde zich het-
drecht, van Gravendeel en afdrukken worden vervaardigd. Pj«jnje
van Zeeuws-Vlaanderen. Men Die afdrukken gaan niet alleen zeIId® «PeJletJ
ziet hoe grote verknochtheid naar alle bioscopen in dé wereld
Piet Buis is gisteren om half-
nia Elisabet. gc-b. 17 7.1876 ie Steenbergen,
laatste adres: D 195; KNOOK. Johanna
Adriana. geb. 26.2.1924 te. Fijnaart, laatste
adres D 183; DRIESPRONG. Jan Olivier,
geb 1.7 1874, laatste adres: C 141; KOET-
SENRUYTER. Petrus Gcrardus Adriana.
geb. 2,4 1950 te Fijnaart. laatste adres: D 248;
KOETSENRl YTER. Lucia Adriana Maria,
geb. 298.1051 te Fijnaart. laatste adres D
248; MACKAY. Peter George, geb. 7.10.1043
te Fijnaart. laatste adres: D 166.
GEBORGEN STOFFELIJKE RESTEN.
LIJDEKKER. Martinus. geb. 28.5.1880. laat
ste adres: D 250 DRIESPRONG. Janretje.
geb. 31.1.1906, laatste adres: C 141: KNOOK.
Teuntje. geb. 20 10.1900. laatste odres: D 182;
ELAND, Martha, geb. 9.7.1892, laatste adres:
D 104.
Gravendeel
DEFINITIEF OMGEKOMEN
Heer J. GROOT, laatste adres: Lange-
straat; MeJ. St NIKOLAA8. Gorstdijk 50
en dochter (nog niet gevonden); Meisje
KRANENBURG. 12 jaar, moeder en zusje,
Pr. Bernhardstraat 14; Heer VAN APPEL-
I DOORN. Molendijk 50. Mej. VAN STEEN-
SEL, Renoyshoek 53.
Met grote waarschijnlijkheid omgekomen,
doch stoffelijke overschotten nog niet ge
borgen: Mej. KRUYTHOF. Achterdijk 26;
Wed. v. d. WULP en 3 kinderen. Molen
dijk 20; Mej. AN VERK en 2 of 3 kinde
ren. Molendijk 68; Heer en Mevr. BRAND.
Molendijk 72; Wed. VERDONCK en doch
ter, 3 kleinkinderen, genaamd DE ZEEUW.
Molendijk 70, Mevr. KRAAK. Molendijk
no. 80: kind van C. HEIDEMOLEN, Molen
dijk 51.
Halsteren
Met grote waarschijnlijkheid omgekomen,
doch stoffelijke overschotten nog niet ge
borgen MAAS. Petrus, geb. 23.6.1951 te
Halsteren, zoon van MAAS, Marinus en
van Johanna Raats: TIGGELEN. van Maria
Wilhelmina. geb. 24 4.1919 te Wouw. echt-
gen. Van RAATS. Johannes,- wonende te
Halsteren B308; RAATS. Cornelia Maria
Wilhelmina. geb. 20.1.1950 te Bergen op
Zoom, adres: Halsteren B308; dochter van
RAATS Johannes en van v. TIGGELEN
Maria Wilhelmina: RAATS. Petrus Johan
nes, geb. 7.8.1945 te Bergen op Zoom, zoon
van RrAATS, Johannes en van v. TIGGE
LEN, Maria Wilhelmina: ELZAKKER. van
PHILOMENA. geb. 7.9.1918 te Halsteren,
echtgen. van PAULUS, Marinus, wonende
te Halsteren B 340: SCHÏLLEMANS. Adria
ns Maria. geb. 25.6.1914 te Steenbergen,
echtgen. van Van MEER, Simon, wonende
te Halsteren B337.
Hordekenskerke
Hoedekenakerke, vrouw is op
st. oversch. gevonden; SMIT. Desyre. 68 j.,
st. oversch. nog niet geborgen; MAAS.
Louisa, echtgen. van SMIT. Desyre. 66 jaar,
st. oversch. nog niet geborgen; SMIT. de
René G„ 37 jaar. st. oversch. nog niet» ge
borgen, S$ÏIT, de Agnes Maria, 24 jaar, 6t.
oversch. nog niet geborgen.
Klundert
OVERLEDEN:
RLOMMERS, Johannes Adrianus. geb.
19-12-1900. laatste adres: Krugerstr. 6. Klun
dert (opgegeven door mevr. Scheering, An
na Beynslaan 59, 's-Gravenhage).
Maassluis
2 Februari 1953:
Mej. J. VAN DER END. geb. 14-8-1883,
ongehuwd, laatste adres: Zandpad 6.
Killand Batli
GROFFAU, de J. A., burgemeeater, ver
mist.
Rotterdam
A. v. d. STARRE uit Sliedrecht (ver
dronken).
Veere
LEEMAN, nubregt. geb. 4-5-1874 te Veere;
TIIEUNE. Johanna, echtgen. Leeman, geb.
21-11-1869 te Amemuiden, adres: A 88,
Veere.
Vlissingen
BEERS, van Petrus. Martinus. geb. 23-5-
1883 te Vlissingen, adres: Groenewal 36,
Vlissingen: VERHAGEN. Johann. geb. 15-10-
1910 te Keulen Dtl„ Boul. Bankert 106. Vlie-
singen; JONGE, de Franclacus, geb. 5-3-'04
te Vlissingen. «gehuwd met LORGIER. Cor-
"rtelia.. Catharina, Vrouwenstraat 16, Vlis
singen.
Zaamslag
ALTEN, van Jacobua Jan, geb. 20-2-1949
Othene, gem. Zaamslag, stoffelijk overschot
geborgen.
De Stellendamse schipper Pieter van Es
bracht met zijn botter 23 vluchtelingen,
onder wie zijn moeder, naar Scheveninoen.
Hier brengt hij haar van boord; even later
zal zij met de andere Stellendammers naar
de Haagse Dierentuin worden vervoerd,
waar het Haagse centrum voor
vluchtelingen is gevestigd.
opa en oma aait de reddingboot voor alle Nederlandse ambassa-
af te staan, terwijl alle andere des en gesantschappen.
Reed» Maandagmiddag werd paar vierkante meter drage
ln alle grote tjioscopen van one grond ophun hoevt KhterbltJ^
land de aerste 7 minuten du
rende film over de ramp ver
toond. een extra-editie van Po
lygoon-Profilti. Onmiddellijk na
de vertoning van deze extra-
editie wordt in de bioscopen ge
collecteerd.
aan ëigen have en goed een boe- doch bovendien naar de rege- ejf van het vliegveld Soester-
renfamilie er toe brengt slechts ring. die smalfilms heeft besteld berg opgestegen in de Dakota,
i die Prins Bernhard zelf bestuur
de. Naast de Prins nam majoor-
Gisteren, drie dagen na hun vlUjger Gerben Sonderman
vertrek, zijn de eerst» report»- pi""»-
gewagens even naar Haarlem „De Prins heeft heel Zeeland
teruggekeerd. overgevlogen," vertelt Buis. „Hij
was zichtbaar getroffen en zei
„Ik heb moeten fUmen." «egt zich dit niet te hebben kunn*JJ
familieleden wuivend op de
dror-
ven, hoewel ze volkomen door
het water zijn ingesloten. En
men ziet hoe het verdronken
vee wordt weggesleept, omdat
het In° het 'water rottend" eint de' chef-cameraman Plet Bals, voorstell«l. Op het vliegveld
gevaar voor de volksgezondheid „maar soma was het moeilijk om Valkenbt#g is de
vormt. koelbloedig en nuchter Je came- geland."
LEY8. J.
de hoogte.
Gemeente HOEK
Hoek Nw Neusenpolder
SMALLEGANGE, baby 3 maanden.
Hontenisse
LEERAERT. Maria Isabelle echtgen. van
KINDT. Aloyahis. 65 jaar, lijk gevonden, ge
borgen; MATTHEYSSEN, Agnes Mathilde,
echtgen. van DAAUMAfo. Serule, 33 jaar,
lijk gevonden en geborgen; DAALMAN,
It oca M. 8 jaar. stoffelijk overschot gevon
den; DAALMAN, Theophyi 8. Cf. jaar,