Nare dagen Met een vliegende vrachtautónaar Zeeland üste Kïïs.-aj» 'ixzr -« Overal Wordt de K.L.M. overstelpt met goederen voor de getroffenen Bijna geheel Goeree en Overflakkee is thans ontruimd Eerste lijst va toffers Bij Wissekerke werden zandzakken gedropt Kapitein van „Faustus" heeft volkomen fout genavigeerd Vakbeweging en bedrijfsleven op de bres voor getroffenen Na tienmaal cirkelen was de lading los Merkteken op een weiland KrjJ* V*" "e Herstel waterkering Schouwen Duiveland Hulp komt van heinde en verre Het boek over de ramp Staat begint proces om de Faustus Peseta's, dollars en schillings Vletten van Tak redden honderden van daken Relaas van zeeloodsen In dc Antillen is al ruim 1 millioen bijeen Prins Bernhard hielp bij redden van mensen Over een week uitmaling van Alblasserwaard Dirkslaml „bruggenhoofd" bij landherovering d r Herhalingsoefeningen in Maart afgelast Minstens 1 millioen uit bouwbedrijf Goede gaven uit Indonesië Verstrekt door liet Rode Kruis De film van de watersnood gaat naar alle werelddelen VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 TWEEDE BLAD - PAGINA' TWEEDE BLAD - PAGINA 2 VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 (Van een omer speciale verslaggever») Eerste luitenant Gentry, uit Oakland-City, in Californië klikt h.«» v even voordat hij met aijn Fairchild In de wandeling flvlnV u «ende ...chtaulo" - «enumd. wil op.Ul„„ ~v "Vlle' Zakken, schreeuwt iemand, die buiten staat. aansiaan. Dan taxied de sware, ietwat logge C-119 naar de atarth.<.M W"r M',M „dr.pt .uilen JStTUS-'SS •Indi Maunde«morren erliwel aan «én .tuk n™ EÜ.W*merlk»n«». «inds Maand.«morren vrijwel aan «én ituk door vluchten hebben rem..ki k ven het ramp«ebled. Ot >e nu wel eten ol ilapen op t«d "nil? KTÏ altemaal niet «-helen. Hootdiaak 1. voor hen, dat er «oveel motelljk «e™ol£ïlï Op het signeal van de verkeerstoren schiet de „vliegende vrachtauto" Io6. Naast de Amerikaanse vliegers zit de adelborst lste klasse Overmeire, uit Amsterdam, van de marine-vliegdienst. Hij is als medenavi gator aan de bemanning van dit toestel toe gewezen. Als het voor mij al moeilijk is de weg te vinden, zo zegt hij, dan l« dat zeker het geval voor de Amerikanen, die hier heg noch steg weten. Het navigeren met vliegtuigen boven het rampgebied valt helemaal niet mee. Wegen, dijken, spoorbanen zijn onder water ver dwenen en kunnen dus niet meer als oriën- teringapunten dienst doen. We hebben nu Zierikzee als herken ningspunt, zegt de adelborst, en vandaar ko men wij wel verder. Wissekerke heeft vanochtend dringend om veel zandzakken gevraagd.' bestemd voor Coltjnsplaat. Eerst was men van plan op de bedreigde plaats zelf te droppen, do'ch dat bleek niet mogelijk. Op een droog wei land t< Wissekerke, zo is zo net nog tele fonisch doorgekomen, heelt de bevolking eenvoudige merktfkens aangebracht op de plaats, waar de zandzakken uit de „vliegen- de vrachtauto" gegooid moeten worden. Naar de droppingplaats Luitenant Gentry zet koers naar de kust. Eenmaal hier, vliegen wij laags Schevenin- gen. Kijkduin en Hoek va# Holland. De .vliegende vrachtauto" vliegt op 500 voet hoogte, met'een shelheid van ongeveer 200 knopen per uur. Na tien minuten zijn we al bij Rozenburg, waarvan de kop droog is. Een ogenblikje later volgt Goeree. Zo ver als Met oog reikt is er één water vlakte. Vele vluchten hebben deze wakkere Amerikanen al gemaakt boven de over- at room de gebieden, maar telkens als zij er weer boven zijn, worden zij opnieuw ge grepen. De kop van Schouwen glijdt dan onder ons door. Overal hetzelfde beeld van ellende: huizen tot aan het dak in het water, koeien opeengehoopt op droge plekjes land. Een beeld van troosteloze triestheid. Adelborst Overmeire loodst de Amerika nen netjes recht op Zierikzee aan. Laag glijdt het zware vrachtvliegtuig over dit zo zwaar getroffen stadje. Wat safnengehoopte mensen kijken omhoog. Zou uit dit toestel waV^Arheo'komen? Maai; neen, het vliegt door, met daverende motoren. Klaar voor actie Achter in het laadgedeelte zijn vijf Ame rikaanse soldaten op hun hoede. Zij weten, dat ais zo meteen de bel gaat. zij zich schrap moeten zetten om de zandzakken er uit te gooien. De achterkant van de ..flying box-car" wordt geopend en de wind giert door het vliegtuig. Het is een gure, koude wind. Om te voorkomen, dat de mannen door de zui ging naar buiten worden gesleurd, hebben zij zich met grote banden aan de wand van het toestel vastgebonden. Ook langs de ge hele achteropening, tussen de beide mach tige staarten van het toestel in. is een touw gegpannen, ter voorkoming van ongelukken. Vier Amerikanen stapelen de lege zakken op.to 4e »Kla«r voor sclle!" roepen ze. ."K vlak bi) Wl,- 5' P 1S? voet h°ogte vliegend, het weiland gevonden. Een paar witte strenpn oincr"r daï,hier de Plaats van de „drop ping is. Een doordringende bel rinkelt en jllei» het toettel door on dan SlLt „.li *end,;« van do ton zand- zakken naar beneden. Gespannen kitkt de ,Bdin8 inderdaad op de ten we da? h-™1 E?'ge 8eco"den later we ten we, dat de eerste „dropping" ten dele naast hetgdoel terechtkwam. De „vliegende stmrnn n„ a kefrt,teruf In Wissekerke zelf 'i.''" op de 8t"ten dg, mensen samenge- groept naar omhoog* U* kijken. Zij zwaaien met zakdoeken en wjtte lappen. h JT,?AnilwderU«ndM Jr»liH»r«n hebben op het weiland post gevavfen geven met vlag gen signalen naar ons. Maar we weten al, dat we nu goed zijn, en dat de tweede drop ping beter zal zijn. Inderdaad ia de tweede lading zandzakken precies op de aangeduide plaats terechtge komen. Drie kwartier, met in totaal tien rondvluchten, zijn nodig, om de 20.QOO zand zakken uit bet toestel te krijgen. Terug voor nieuwe lading Iedereen in het toestel, behalve de piloot en de navigator, hygt van de inspannende arbeid, om telkenmale tussen 2 overvlieg- perioden in, de samengebundelde zakken op tijd voor de opening te krijgen. De bel, ten teken, dat er weer een lading overboord moet, kent geen pardon Men heeft maar te zorgen, dat alles op tijd klaar is. En als alles er dan uit is. gaan de duimen omhoog en krijgt de piloot het teken, dat er terugge vlogen kan worden naar Valkenburg. Via Dulveland en Overflakkee bereiken wij Valkenburg. Hét werk had twee uur ge duurd. Nauwelijks zijn we geland, of eén nieuwe vrachtwagen met zandzakken wordt voor de opening van het vliegveld gereden Dan gaan we maar dadelijk, zegt lui tenant Gentry. Hij vertelt dan nog even, hoe hij Woens dagavond om 10 uur er nog op uit is gegaan met zijn jongens naar Scharrendijke, waar de toestand toen kritiek was. In de duister hebben we toen zandzak ken gedropt. En vanmorgen had je moeten zien hoe we enige tonnen hooi voor de uit gehongerde koeien neergooiden. Ze vlogen er op at, als kinderen naar een zak suiker goed. Zo gaat het op Valkenburg: opstijgen, droppen, terug. Laden, en weer weg. Onvermoeid en onverpoosd, totdat het te ken zal komen, dat de eerste en meest drin gende nood gelenigd is. Zal ïele maanden vergen Het herstel van de waterkering van gehouwen Dulveland wordt het moeilijkste va» do problemen geacht, welke er thans doer de overstroming In Zeeland geachapen sUn Misschien wel het moeilijkste van alle problemrn bU het dichten van de dijkbreu ken en het gehele herstel van de waterke ring, so deelde Ir Marls, hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat, mee. De terugkeer van de bevolking naar het eiland zal eerst mogelijk «IJn als de gehele waterkering is hersteld. Dat herstel tal van lange duur zijn en vele maanden vergen. De heer Marls tel. dat we gelukkig zullen tiJn. als sulks voor het volgend winterseizoen het geval zal zijn. Gisteren zijn nog verkenningen boven Schouwen Duiveland uitgevoerd Men kan daarvan op het ogenblik nog geen details geven. Kleinere gaten zijn reeds onder han den genomen. Er zijn echter vele zeer grote en moeilijke gaten, voor het dichten waar van de aannemers zullen worden ingescha keld. De Zonnemaire-polder ls vandaag eveneens ingelopen, zodat gezegd kan wor den. dat negen tiende deel van dit eiland onder water staat. Het zal niet mogelijk rijn het werk m ge deelten uit te voeren. De waterkering van Schouwen Dulveland moet in één keer wor den hersteld. Eerst daarna kan men de be volking laten terugkomen. Tlto naar TurkUe. President Tito van Joego slavië zal een bezoek aan Turkije brengen als de omstandigheden hem zulks veroorloven, zo is te Belgrado meegedeeld. Toen bekend werd, dat de K.L.M. gratis vervoersruimte beschikbaar zou stellen over naar gehele luchtnet voor het vervoer van goederen naar ons land. bestemd voor de noodgebieden, werden de K.L.M.-vertegenwoordigers over de gehele wereld overstelpt met aanbiedingen om van deze gelegenheid gebruik te maken. In enkele steden, onder meer te New York, Curasao en Londen, schiet de vervoers capaciteit te kort om het aanbod te verwerken. Langs het gehele luchtnet van de K.L.M. heerst een enorme activiteit en vliegtuigen onder meer uit Curasao. Frank fort. Kopenhagen. Londen. Miami. New York, Milaan. Montreal. Rome, Singapore. Stockholm. Wenen. Zurich en Paramaribo hebben alle beschikbare ruimte benut en brengen goederen voor de getroffen gebieden mee naar ons land. Prioriteit krijgen verlichtinfesapparatuur, rubberboten, jute zandzakken, lakens en dekens. Vljftigdüizend exemplaren zal de eerste oplaag zijn van het boek „De Ramp", dat ten bate van het Nationaal Rampenfonds binnenkort verschijnt. Het boek zal 96 pagina's met weinig tekst, en ca 100 foto's bevatten. De bandomslag zal bestaan uit een grote foto. Deze omslag zal worden ge- plaeticeerd door een fabriek te Rotterdam, die nu nog onder water ataat. Voorts zal een in zeskleurendruk uitgevoerde kaart In het boek worden opgenomen, waarop alle offi ciële gegevens over de ramp worden weer gegeven. Reeds zijn uit het buitenland aan vragen ontvangen. Nota aan de Tweede Kamer over de watersnood De minlster-preaident beert aan de voor- zitter der Tweede Kamer meegedeeld, dat hij voornemens is een nota met betrekking tot de watersnood aan de Kamer te doen toekomen. Deze nota zal Maandag. 9 Fe bruari aan de leden worden toegezon- "nu de in de vergadering van Dinadag. 8 Februari J.I.. toegezegde nadere medede lingen op deze wijze aan de Kamer zullen worden gedaan, zal de voorzitter in de vergadering van Dinsdag 10 Februari a.s.. voorstellen deze nots onmiddellijk na de bij de aanvang dier vergadering olaata hebende verkiezing aan da orde te atellen. De Staat der Nederlanden zal dezer dagen de Panamese rederij dagvaarden, die eige nares is van de Faustus, die in de nacht van op 7 November ].l. i« vergaan. Deze rederij bezat behalve de Faustus een schip dat In Januari j.1. is verkocht. De Staat vordert nader vast te «tellen schadevergoeding wegens het stuk varen van het Noorderhoofd en het wegwerken van het wrak. Verzending van zeepost Mét de volgende schepen kan zeepost wor den verzonden. De data, waarop de corres pondentie uiterlijk ter post moet zijn be zorgd, etaan, tussen haakjes, achter de naam van het schip vermeld: Indonesië: m a. Talisse. 1» Februari; Nw. Guinea: ma. Langkoeas. 13 Febr.. Ned. An tillen m.a. Willemstad. 17 Febr.; Suriname: a-a. CotUca, 18 Febr.; Unie v. Zuid-Afrika «n Z W. Afrika: m.s. Oranjefontein. 10 Febr.; Canada: ee. Rijndam. 13 Febr.; Australië en Nw. Zeeland: m s. Fairaea, 12 Febr.. Argen tinië. Bolivia. Chili, Paraguay. Uruguay, Brazilië: a).a. Alhcna, 11 Februari. De kleine Nederlandse gemeenschap in Lissabon heeft een bedrag bijeengebracht van 15.000. in Venezuela is een comité ge vormd door de Nederlandse gemeenschap. Men heeft reeds 3000 dollars overgemaakt op het Nationaal Rampenfonds. Uit Spanje komt het bericht, dat reeds 100.000 peseta's in de kas van het Nationaal Rampenfonds zijn gestort, terwijl 10.000 direct kon wor den overgemaakt. De elfhonderd leden tel lende Nederlandse gemeenschap te Singa pore heeft als eerste bijdrage 50,000 Straits- dollar, d i. 62.500 gulden, voor de Neder landse overstromingsslachtoffers bijeenge bracht. De president van Finland. Juho Paasikivi, heeft 50.000 (ongeveer 750) mark ter be schikking van de Nederlandse overstro mingsslachtoffers gesteld. lilt Saarbriicken ls een trein met onge veer 70# ton' kolen op weg. terwijl voorts se« vrachtauto's met kleding, schoeisel en levensmiddelen sjjn vertrokken. De Saar- tandse politie heeft een afdeling genie en twee veldkeukens gezonden, terwijl ook twee speciaal uitgeruste auto's van de brandweer alsmede een motorboot en een rubberboot onderweg sijn. De Oostenrijkse zaakgelastigde heeft aan het ministerie van Buitenlandse Zaken mee gedeeld, dat onmiddellijke hulp in de vorm van dekens en matrassen zal worden toege zonden. De vereniging van banken in Oostenrijk schonk Donderdag 100.000 schilling. De bio scopen zullen hun ontvangsten van Dinsdag a.s. ter beschikking stellen. Ook de Joodse gemeenschap te Wenen schonk een belang rijk bedrag. De vereniging van katholieke jongeren, die millioenen leden telt, ver zocht haar leden, het loon van een uur te schenken. Het Oostenrijkse Rode Kruis werkt koortsachtig om een speciale trein gereed te maken voor \tgptrek. Vele dokters hebben zich aangemeld om met deze trein naar Nederland te reizen. Te Madrid blijven de gaven voor de Ne derlandse overstromingsslachtoffers bij de Nederlandse ambassade en op het kantoor van de K L M. binnenstromen. Te Barcelona hebben Nederlandse damès een comité voor hulpverlening gevormd. Het officiële dag blad der Spaanse falanglsten, A r r 1 b a. wijdde Donderdag een hoofdartikel, getiteld „Draagt het lijden verenigd" aan de over stromingen in Nederland. Geen deviezengrens Voor de hulp aan Nederland heeft de Zuid-Afrikaanse regering opdracht gegeven, dat alle deviezenbepalingen komen te ver vallen. De Nederlands Hervormde Ge meente te Kaapstad heeft onmiddellijk een eerste bijdrage van vijf duizend gulden ge schonken. De grootste hulpverleningsco- mité's voor Nederland zijn in Kaapstad en Pretoria met man en macht aan het werk om gelden in te zamelen. De Zuid-Afri kaanse regering zal 50.000 pond sterling (ruim 500.000 gulden) storten voor de slacht offers in Nederland en Engeland. Premier Bené Mayer heeft via de radio het Franse volk opgewekt, met gulle hand te geven voor de hulpverlening. Per auto, vliegtuig en treiter worden goede gaven naar Nederland, gezonden. De Franse lucht vaartmaatschappij Air France helpt de K.L.M. gratis met bet vervoer van de in Frankrijk bijeengebrachte voor Nederland bestemde goederen. Alleen al in ParUs ligt 25 ton. De waarnemend grootmeester van de souvereine orde van Malta te Rome stelde 5000 dollar beschikbaar. Uit Parma (Italië) is een colonne vrachtauto's met keuken en 160 bedden naar Nederland vertrokken. Het Zwitserse kettingfonds bereikte Don derdagavond anderhalf millioen Zwitserse francs. Het fonds wordt gevornyl door tele foonabonnee, die. een speciaal nummer draaien en vragen, hun bijdrage op hun maandelijkse telefoonrekening te plaatsen. De Zwitserse regering heeft 100.000 francs geschonken en vandaag zijn 8 wagens van het Zwitserse Rode Kruis met dekens en medicamenten aangekomen. (Advertentie) Verdrijf de periodieke pijnen ren dat lome, lusteloze gevoel ^direct en afdoend meteenpaar De evacuatie van Zierikzee is in volle gang. Behoedzaam helpen de redders een oud moedertje aan boord van het reddingsvaartuig. nen i 'OChd aai'M i De bister Meermin van Y»n den Tak's Bergingsbedrijf is gisteren uit Zeeland In Maassluis teruggekeerd. Het schip bracht goed nieuws mee. Met de vlet werden 200 mensen van de daken rond Drelschor ge haald en In veiligheid gebracht. De Walrus redde er Maandag reeds 130. Hoeveel er daarna nog zijn gered is momenteel niet bekend. Tezamen hebben de vletten van Van den Tak naar schatting wel 600 mensen ge red. De bemanning van de Meermin was uitge put. Dag en nacht zijn zij met de vlet in de overstroomde poldert aan het reddert ge weest. De meeste mensen werden van de daken gehaald. Op het ogenblik zijn de bla zers Walrus. Bruinvis. Schollevaar en Otter nog bij Schouwen aan hel redden. RAAD VOOR DE SCHEEPVAART (Van een onzer redacteuren.) Terwijl Nederland leeft in de werkelijkheid van watersnood heeft de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam de herinnering aan een andere stormramp opgeroepen: het vergaan van de Panamese „Faustus" voor de Nieuwe Waterweg in de nacht van 5 op 6 November. Voor het begin van de zitting heeft president, prof. Offerhaus, uitdrukking gegeven aan de deernis waarmede de Raad, die zozeer het water als vriend en vijand kent, vervuld is voor de slachtoffers van de huidige nood en toen her leefde voor de geest uit de getuigenissen van de beide zeeloodsen Bos en Den Hartog die in deze nacht aan boord waren van de beide loods boten „Procyon" en de „Rigel" en uit die van de lichtwachtcr Ackerman, die dienst had op de seinpost bij De Hoek en van de zeeloods Smit, die in de ochtend van de 6de November als eerste man aan boord kwam van de verongelukte „Faustus", het gebeuren in die stormnacht. ging door in dezelfde koers. Om 4.30 |lur zag de lichtwachter een grote zee over de brug van het schip gaan. waaruit hij opmaakte, dat het schip vast zat. Dat was op ongeveer 300 m. benoorden de noorder- pier. Zeeloods Smit was in de ochtend van de 6de November om kwart over 9 met de reddingboot naar de Faustus gegaan en had aan boord de kapitein gesproken. De loods de toestand toen zeer ernstig in; het schip lag voor 2 ankers met de kop naar de noorderpler. De luiken 1. 3 en 5 waren geopend. De Inspecteur-Generaal voor de Scheep vaart. de heer C. Moolenburgh heeft na het getuigenverhoor een recapitulatie gegeven van hetgeen er In deze stormnacht van de ..Faustus" gebeurd is. Tegenover de ver klaring van de kapitein van de ..Faustus*' dat hij aangezien zijn olie door zeewater onbruikbaar was geworden, wel in Rotter dam moest binnenvallen merkte de inspec teur op. dat dit schip bij de laatste ver bouwing van aftapkranen was voorzien, zo dat men het zeewater gemakkelijk had kunnen aflaten. Opgevallen is. dat de sein post reeds een kwartier voor de ramp de loodsdienst en de wal heeft gewaarschuwd dat er een schipbreuk zou komen. Het reddingwezen dat binnen een half uur ter plaatse was verdient alle lof. De „Faustus" van het Westen komende, naderde de „Procyon" op het ogenblik, dat de loodsdienst gestaakt werd. De „Faustus" koerste toen naar het Noordoosten, dwars voorbij de Waterweg en kwam bij de ..Rigel" toen ook deze het beloodsen had stopgezet De stuurman-zeeloods aan boord van de „Procyon" had de hondenwacht; het schip lag een kleine 4 mijl buitengaats, de tweede loodsboot lag ruim 4 mijl noordelijker. Om ongeveer 3 uur zag de loods van de „Procyon" de „Faustus" tenminste de twee toplichten van een schip: de „Procyon" had een Frans en een Duits schip beloodst, een Engelsman ging langs zonder loods en voer op eigen gelegenheid naar binnen. Óm 5 minuten over half' 4 heeft men de loodslichten gedoofd en het beloodsen op gegeven; dit werd aan de kust en per tele foon aan de „Rigel" medegedeeld. Het schip dat men voor de „Fautus" aanzag, heeft niet bij de „Procyon" stilge legen maar het voer. tussen „procyon" en kust door naar het noordoosten, zodat men de indruk kreeg, dat het niet voor Rotter dam bestemd was. De zeeloods heeft buiten bakboord van de „Faustus" geen 'licht bij de loodstrap gezien en evenmin andere seinen om een loods. De „Faustus" ging op ongeveer een halve mijl voorbij en het laatste wat men zag was het heklicht van het naar het noorden stomende schip. Om kwart over drie was de „Rigel" bezig met pogingen om een Duitse sleepboot die met een lichter in de buurt was te belood sen. De „Rigel" lag toen 4'/« mijl benoorden de noorderpier en 2'/» mijl uit de kust. He» beloodsen van de Duitse sleepboot die later zee koos en de volgende ochtend veilig binnenkwam was niet mogelijk ge weest en om ongeveer 4 uur staakte ook de „Rigel" het beloodsen. Van schepen die In de buurt van de „Rigel" waren heeft men geen enkel sein om een loods gezien. De lichtwachter van de seinpost heeft reeds om ongeveer 2 uur een schip uit het westen zien aankomen. Toen de ..Procyon" het beloodsen staakte. was\dit schip de „Faustus" nog niet voorbij de noorder pier. In de buurt van de „Rigel" heeft de „Faustus" toen een rondtorn gemaakt en is in zuidoostelijke richting op de kust af teruggevaren. Om ongeveer 4.20 uur zag men van de seinpost dat het «chip zo de Waterweg niet zou kunnen bereiken en in gevaar dreigde te komen en 7 minuten lang heeft men met de lamp het sein U gegeven maar de „Faus- De kapitein van de „Faustus". aldus de inspecteur, heeft volkomen fout genavigeerd Toen het schip vastzat en op het strand beukte, heeft hfl er niet eens aan gedacht bet schip Ie verzwaren door water In de dubbele bodem te laten. Toen kapitein en bemanning van het schip gehaald werden heeft verder niemand er aan gedacht de scheepspapieren mee te nemen. Het is wel tragisch dat zulke perionen belast worden met het bevel over zeesche pen en sodoende een gevaar vormen voor de scheepvaart. Deze zelfde kapitein kan In de toekomst nog eens op eigen gelegenheid proberen in Rotterdam binnen te lopen, met wellicht dezelfde gevolgen. De Raad zal later uitspraak doen. |»e Drie Gebroeders is op Renesse ge weest en heeft daar de burgemeester ge sproken betreffende de dijkdoorbraak te Renesse. Er Is daar niets aan de hand en volgens de burgemeester van Renesse moet dat bericht op een misverstand berusten. Volgens de Maybe was dit bericht over een doorbraak afkomstig van politiepost Vlaar- dingen. „Ik durf nietwaren de enige woorden, die dit angstige knaapje sprak, toen hij over de loopplank moest om veilig aan de wal in Dordrecht te komen. Vastgehouden door z\)n redders liep hij aarzelend naar de veiligheid van de vaste wal. In de Nederlandse Antillen was tot gis termiddag al meer dan een millioen gulden (Nederlandse courant) bijeengebracht, onder de leuzen „Gooi geld In dat water" en „Ne derland Is overstroomd door water, laat ons het overstromen met giften". De indruk, welke de berichten hier heb ben gemaakt, is kortweg verpletterend ge weest Zondagmorgen om negen uur hoor den de Antillen voor het eerst, dat In som mige streken van Nederland de noodtoe stand was afgeroepen Op dat uur kwam namelijk de Curom, de Curapaose Radio Omroep fn de lucht. Van dat tijdstip tot diep in de nacht is de zender niet gesloten geweest m tegenstelling tot normaal wont op Zon dag is de Curom slechts enkele uren ties morgens, des middags en des avonds in de lucht. Duizenden vergaten, dot het Zondag was. Zij bleven de gehele dag naast het ra diotoestel of de telefoon om tot tn alle de tails op de hoogte te blijven van de zware strijd, die duizenden en duizenden in Nederl. tegen het water vochten Om zeven uur des avonds waren de kerken van alle gezindten ol. omdat speciale diensten werden genmi- den. Het Antilliaanse volk verenigde zich in één vrome bede om hulp voor het moeder land. Practische geesten zaten inmiddels r.iet .11. Nog dezelfde avond werd ten huize van kapitein-adjudant R. v. d Beek door ver tegenwoordigers van handel, nijverheid, overheid kerken en verenigingsleven het comité ..Fonds Overstromingsramp Neder land 1953" opgericht en de volgende dag, Maandag, kwam het comité volledig in actie Hoe offervaardig de Antillianen zijn, moge blijken uit enkele zo maar willekeurig tello zen voorbeelden. Het personeel van de olie- gemeenschap. dat zijn dus de Curagaose Pe troleum Industrie Maatschappij en de Cu- ,ragaosche Scheepvaart Maatschappij, toonde zich in groten getale bereid om I procent van het jaarsalaris af te staan twaalf procent van het maandsalaris over Februari dus. De leden van de bond van overheids personeel bepaalden een bedrag, dat zij ge durende zes maanden iedere maand van hun salaris beschikbaar wilden stellen. Een „la- kenactie" werd een groot succes. Na een bespreking met de burgemeester van Middelharnfs en een onderhoud met enkele getroffenen maakte Prins Bernhsrd gistermiddag een vlucht per helicopter naar het ondergelopen land. Daar was hij onder •meer behulpzaam, zo meldt het A.N.P.. !>B het ophalen van enkele geïsoleerde perso nen uit Nieuwe Tonge. In de Ringdijk van de Alblasserwaard zijn vele gaten. Dat by Slledrrcht Is gedicht. Het gat by Papendrerht zal waarschijnlijk deze week worden gesloten. Men kan dan onmiddellijk met de uitmaling beginnen. Dit is van zeer groot belang voor de Al blasserwaard en ook voor de spoorlijn Rot terdam—Dordrecht—Gorinchem. Deze laatste zal dan het thans zware tra ject Rotterdam—Gouda—Utrecht kunnen ontlasten, zolang de verbinding Rotterdam- Moprdiik nog onbruikbaar is, aldus heeft Ir Maris meegedeeld. Voor de directeur-generaal van de Rijks waterstaat vormt het herstel van de water kering van Goeree en Overflakkee. na dat van Schouwen-Duiveland het moeilijkst# probleem. Men Is reeds bezig met het dich ten van het gat In de dyk aan het West- einde. nabij Ouddorp. Er zijn vele en grote gaten (n de dijken van dit eiland geslagen Voor dat herste» wordt een drietal aannemers ingeschakeld. Bij Dirksland bevindt zich op dit eiland een droog gedeelte. Dit en de droge duin top zal men kunnen gebruiken als een soort bruggenhoofd, om het eiland te heroveren. De aannemers kunnen van daaruit met hun machines en materialen opereren. PRINSES WILHEI.MJNA SCHENKT ƒ25.000 Prinses Wllhelmlna heeft aan hel Natio naal Rampenfonds een gift van f 25WO schonken voor de getroffenen In de getet terde gebieden. T- A lml.ai.lr K ,11,1 lll«tfl Uil «tU Noordhollandse botters met een rubber boot, waarin enige geredden, op sleep touw tn het Hellegat, het water ten Noorden van Overflakkee I In de Eerste Kaïner heeft minister Staf gisteren meegedeeld, dat de In Maart te houden herhalingsoefeningen van het 44ste regiment gevechtstroepen zfln afgelast. In verband met beschikbaarstelling van kazer nes en legergebouwen In West-Brabant ten behoeve van de evacué's. Leycnde have voor getroffen boeren De boeren van Lekkerkerk hebben, voor zover het vee niet geëvacueerd is geweest, een krachtige actie ingezet om de getroffen gebieden de helpende hand te bieden. Een eerste rondgang leverde 35 koeien. 28 pin ken en 8 kalveren op. Ruw geschat verte genwoordigd dit nu een bedrag van 33.500. Het ligt in de bedoeling, dit vee. 71 stuks, na overleg met het Nationaal Rampenfonds voor een speciale gemeente met veel kleine getroffen boeren te bestemmen. Faciliteiten aan getroffen adspirant-eniigranlen Het Commissariaat voor Emigratie deeit mee, dat, als onderdeel van de hulpverle ning, aan adspirant-emigranten, die getrof fen zijn door de overstromingsrampen en in wier voornemen tot emigratie geen wij ziging is gekomen, zoveel mogelijk facili teiten-zullen worden verleend ten behoeve van hun vertrek. De mate van urgentie van ieder afzonderlijk geval zal hierbij de doorslag geven. Deze adspirant-emigranten kunnen zich in verbinding stellen met een van de aan meldingskantoren der gewestelijke arbeids- bureaux of van de particuliere emigratie organisaties in of nabij de plaats, waar zij zich bevinden. Indien dit niet mogelijk is. kunnen zij zich telefonisch in verbinding stellen met de stichting Landverhuizing Ne derland in Den Haag, tel. K 1700-392380. toestel 55. Inzamelingen Ier zee Ook bij de Nederlandse koopvaardij is het medeleven met de overstromingsramp algemeen. Zo kwamen bij de Mij Neder land van de volgende schenen telegrammen binnen om aanzienlijke bedragen aan het Nationaal Rampenfonds over te maken: Singkep. Rempang. Enggano, Poelau Laut, F.lmina, Madoera. Rondo. Celebes en Tara- kan. Ook in de Zuidelijke IJszee heeft de nationale ramp een diepe indruk gemaakt Men leeft op de Willem Barendsz en de vangachepen ten volle mee. Reeds is een geldinzameling gehouden, waarbij het ge zamenlijk personeel een bedrag van 14 385 heeft bijeengebracht. In de Hoekschewaard en op Voorne- Putten is de toestand stabiel. In Rorkanje is men gerust. Het contact over land met Goudswaard is hersteld. Vla Piershil kun nen auto's dit dorp bereiken. Er bestaat geen gevaar voor de achtergebleven in woners van Zuidland. Er cal niet tot evacuatie behoeven te worden overgegaan. Abbenbroek is ontruimd. Ongeveer dui zend mensen zijn hier afgevoerd. Ook Numansdorp is thans geheel geëvacueerd. In de afgelopen dagen zijn ongeveer 3500 inwoners naar veiliger oorden vervoerd. Een klein aantal mensen ls achtergebleven. Het water in het dorp staat nog één tot anderhalve meter hoog. Met man en macht wordt gewerkt aan het herstel en de ver steviging van de dijken. Met uitzondering van een aantal perso pen, wier aanwezigheid ter plaatse gewenst en noodzakelijk is, ls thans practisch geheel Goeree-Overflakkee geëvacueerd. Alleen de bevolkingen van Dirksland en Melissant zijn achtergebleven. Evacuatie van deze ge meenten is minder noodzakelijk. Indien de omstandighedi-n ;ulks noodzakelijk maken, zal ook in Dirksland en Melissant tot eva cuatie van de burgerbevolking worden overgegaan. Stavenisse is zwaar getroffen. Het aantal doden wordt op 300 geschat. Bij de dijk doorbraak stortte een vloedgolf zich recht op de twee voornaamste straten van het dorp. Slachtoffers in andere gemeenten zijn In het bouwbedryf Is een actie begonnen tot steun aan het Nationaal Rampenfonds. De werknemers zullen acht uur loon be schikbaar stellen. De werkgevers sullen een gelijk bedrag er aan toe voegen. De geza menlijke organisaties van werkgevers en werknemers in het bouwbedrijf hebben verklaard, dat deze actie tenminste een millioen gulden zal opbrengen. De Rotterdamse bouwvakarbeiders, aan gesloten bij alle vakverenigingen in Rotter dam. hebben'♦wee vacantièbons (voor één snipperdag) beschikbaar gesteld voor de ge troffen gebieden, daar bouwvakarbeiders niet kunnen overwerken. Het N V.V. en de daarbij aangesloten organisaties zullen het bedrag van 100.000. het Nationaal Rampenfonds, verhogen tot dat ter beschikking zal worden gesteld van f 250 000. Het verbondsbestisur heeft het Troelstra-oord in Beekbergen ter beschik king gesteld voor het onderbrengen van évacué's. De algemene bond van ambtena ren heeft voor hetzelfde doel zijn vacantie- oorden in Uddel en in Ellecom aangeboden en de algemene bond Mercurius heeft het vacantle-oord in Lunteren beschikbaar ge steld. Het verbondsbestuur heeft de hoofdbe- sturen van de aangesloten organisaties ver zocht, hun leden op te wekken gevolg te geven aan de oproep van de Stichting van de Arbe d Verwacht mag worden, dat, in dien alle werkgevers en werknemers aan de oproep gevolg geven, een bedrag van onge veer 50 millioen voor het Nationaal Ram penfonds zal kunnen worden bijeengebracht. De gezameniyke centrales van overheids personeel bevelen met instemming van de minister van binnenlandse zaken bet gehele personeel met grote klem aan. één gedrags* lijn te volgen door te beginnen met op basis van vrijwilligheid één procent van het maandsalaris over Februari of 1 pet van het salaris over 4 weken at te staan. Over de wijze, waarop hieraan met medewerking van overheidsorganen uitvoering kan wor den gegeven, wordt overleg gepleegd. In de landbouw een vacant iedag Het dageli.jks bestuur van de Stichting Voor, de Landbouw heeft zich beraden over de wijze, waarop op korte termijn in het agrarisch bedrijfsleven de door de Stichting de Arbeid voorgestelde maatregelen ter voorziening in de ontstane nood kunnen worden verwezenlijkt. Het verrichten van overwerk is in deze tijd van het jaar niet mogelijk. De gedachten gaan uit naar een oproep tot het ter beschikking stellen van de waarde van één vacantledag. Het Nederlandse Rode Kruis deelt mede, dat de grzameniyke Nèderlandse sigaretten industrie een hoeveelheid van 3.05#.OM siga^ retten aan het Rode Kruis beschikbaar heeft geteld ten behouve van de slachtoffers. De K.L.M.-toeatellen, die vanochtend uit Djakarta zijn vertrokken hebben in totaal 4' ton goederen voor de slachtoffers van de watersnood in Nederland meegenomen. Deze goederen waren met grote snelheid door de huisvrouwenvereniging in Djakarta en een aantal zaken in Djakarta bijeenge bracht. De lading omvat wollen dekens, wollen goederen, ondergoed, handdoeken, een ton rijst en een hoeveelheid thee. Het personeel van de K.L.M. en de Ga- roeda Indonesian Airways zorgde, dat de goederen zo snel mogelijk werden inge pakt. zodat in enkele uren tijds de toestel len gevuld waren. De Indonesische douane verleende hierbij de grootst mogelijke medewerking. Intussen wordt nu voorna melijk dekens en geld ingezameld. De directies van het Indonesische dag blad Pedoman en van het weekblad S i a s a t hebben aan het comité Waters nood Nederland 1953 belangrijke bijdragen doen toekomen. Voorstel toeslag militairen te geven aan Ham pen fonds De leerlingen van de school voor reserve- officieren van de Genie te Soestefberg héb ben voorgesteld, dat de militairen, werk zaam in het rampgebied en die per dag een gulden extra krijgen, dit bedrag afslaan aan het Rampenfonds. Negentig jaar is dit oude vrouwtje utt Oude Tonge. dat huis en haard overijld moest veriaten. Tezamen met haar dochter vond zij een liefderijke verpleging in de Rotter damse Ahoy'-hal. waar enige militairen zich over haar ontfermden. vrijwel uitsluitend te zoeken in de polders. Van Tholen uit zijn over de dijken te be reiken: Oud-Vossemeer en St Annaland en St Maartensdijk Het Westelijk deel van het eiland heeU veel van het water te lijden: het Oostelijk deel (waarin Tholen en Oud-Vossemee'veel minder. De dijk aan die kant werd gered doordat Zondagochtend de dijk aan de Brabantse zijde polder Halsteren net 't eerst begaf en het water uit de Eendracht die polder binnenstroomde. Het stadje Tholen heeft geen watersnood. Het ontvangt evacués uit Stavenisse. Zwaar-gewonJen en ernstig sieken z(fn in amphiblcvocrtulgen naar Bergen op Zoom gebracht. In Oud-Vossemeer staat nage noeg geen water. Van St Annaland is het raadhuis beschadigd._Verder is daar weinig overlast van water. g dr haven sli hoog water. Het Poortvliet staat gedeeltelük onder water. iga. veraer is u*»r wcim« er. Te St Maartensdijk bij i twee huizen weg tijdens t dorp Is thans droog Hoe oud zal dit meisje zijn? Vijf of zes? Hoe is haar naam en waar komt zij vandaan? Geheel alleen kiCam zij, met andere evacué's in de Ahoy'-hal Men weet niet, of haar ouders :i)n omgekomen, of nog leven ei* 0/ zij nop familieleden heeft, men weet slechts, dat zij uit hei overstroomde pcbied ia gevlucht. In Almkerk was hedennacht niet# aan de hand. Omtrent de situatie In Zeeland vernemen wij hedenochtend het volgende Schouwen- Duiveland staat voor 4 5 deel onder water, Noord-Beveland voor de helft, St Philips- land geheel, Tholen voor een derde deel cn Zuid-Beveland ongeveer voor een acht ste deel. In Zeeuwsch-VJaanderen staat wei nig water meer; bijna alle gaten in de dijk zijn gedicht en de Kruispolder is reeda drooggemalen. Alleen bij Terneuzen. Bres- kens, Ossenisse, Kruiningen en enkele an dere plaatsen staan nog gebieden onder water. Het ernstigst is de situatie op Schouwen. De evacuatie van dit eiland ls gisteren bijna voltooid. Men schat dat ongeveer 15.000 van de ongeveer 20.000 bewoners van Schouwen-Du.veland zijn geëvacueerd naar veiliger oorden. Op Duiveland heeft men gisteren alle boerderen en huizen systema tisch afgezocht naar achtergebleven perso nen. Hetzelfde doet men van daag op Schouwen. Een deel van de bevolking ia achtergebleven om behulpzaam te zijn bij de herstelwerkzaamheden, die allerwege reeds zijn aangevangen. In Renesse. Bruinisse en Haamstede fa het grootste deel van de bevolking nog aanwezig. Zienkzee, Brouwershaven en Dreischor zijn ontruimd. De evacuatie ia geschied van Bruinisse en Burgsluis pit Da geevacueerden zijn getransporteerd naar Rotterdam, vanwaar zij via Gorinchem en Utrecht verder zullen worden vervoerd De evacuatie van Schouwen was het sluit stuk van de overbrenging van een groot deel van de bewoners van de Zeeuwse eilanden. Ook enkele plaatsen in Zeeuwsch- Vlaanderen zijn gedeeltelijk geëvacueerd. De meeste slachtoffers In Zeeland sUn vermoedelijk te betreuren In het midden deel van het eiland Schouwen-Duiveland. Het gebied achter de Westciyke duinen- I reeks tot Zonnematte staat geheel blank. Op sommige plaatsen staat het water twee lot twee-en-een halve meter hoog. Hoewel hieromtrent nog geen sekerbeid bestaat, acht men het m aarschijniyk. dat slch In en om de in dit gebied bevindende boer derijen en hulzen honderden doden moeten worden geborgen Men heeft op Schouwen en Duiveland nog geen dijken kunnen dich ten. Door de sierke stromingen wordt he* werk. dat duizenden eilandbewoners en hulpkrachten aan de open geslagen dijken verrichten, scer bemoeilijkt. Alom heerst grote verslagenheid. Men treurt over het verlies van familieleden, buren en vrien den en vele boeren zijn de gehele vee stapel kwijtgeraakt. De verwoesting in Zierikzee is verschrik kelijk. Gehele huizenblokken zijn door de zware golfslag totaal Weggevaagd. De Hoofdpoortstraat, de Nieuwe Boogertstraat en de Venkelstreat bieden de meest troos teloze aanblik. Maar ook elders is hét een chaos. Onder andere is het antieke vrij- poortje en het aangrenzende uit 1753 date- rcéüe pand de „Witte Zwaan" geheal in gestort. (Opgave A.N.P-, onder voorbehoud.) Het Nederlandse Roode Krul« kan In ver band met de omstandigheden, waaronder de gegevens van dese verliesiyst worden ver gameid. niet de volledige garantie geven voor de betrouwbaarheid. Het is dus moge- ïyk dat aen enkele wijziging achteraf nood zakelijk zal blijken. Dintcloord GEÏDENTIFICEERDE SLACHTOFFERS JANSSEN. Martinus, geb. 21.8 1904 te Hal steren. laatste adres: C 57: De VOS, Jsn, geb 1 6.1894 te Fijnaart, laatste adres: C 58. VISSERS. Jaatje. geb. 27.2.1898 te Dintel- oord. laatste adres: C 5#. Fijnaart geïdentificeerde slachtoffers. MEEBERG, Leendert van de, geb. 13.8.1898 te Klundert. laatste adres: D 231: KLOET, Wilhelmina. Andrea, geb. 20.11 1906 te St. Maartensdijk, laatste adres D 231. begraven in DinteloordOPDORP. van Johanna Fran- cisca Maria. geb. 11.12 1944 in Fijnaart. laat ste adres: D 228. SLIKBOER. Adriana Wil helmina. geb 18.11 1904 te Dinteloord. laat ste adres: C 123. POLAK, Adriana. Johanna, geb 22 8 1906 te Willemstad, laatste adres: D 241. HOLLEMANS. Maria. geb. 15.6.1946 te Fijnaart. laatste adres: D 160: HART- VELT. Pieternella Adriana, geb. 15.1.1910 te Fijnaart. laatste adres: D 169: GEUS de, Leendert Machtel. geb 22.4.1936 te Breda, laatste adres D 169 GF.US de. Christlaan. geb 267 1946 te Fijnaart; GF.US de. Jan Dirk. geb 5.1.1948 te Fijnaart, laatste adres: D 169; MOURICK van. Gerrlt Johannes, geb. 13.1.1924 te Willemstad, laatste adres: D 161; HOLLF.MANS. Herma^us Leendert. Reb. 12 5 1943 te Willemstad, laatste adres: D 160; WIT de. Maria, geb 5.10.1926 te Willemstad, laatste adres: D 161; SUYKERBUYK. Anto- ra legt Polygoon-Profilti de nationale ramp op duizenden meters filmband vast. Deze ramp zal in al zyn oneindige droefheid voor het nagezlacht bewaard blijven. Sinds Maan dagmorgen wordt het kantoor In Haarlem overstroomd met tele grammen, waarin filmmaat schappijen uit alle delen van de wereld dringend reportagefllms van de geteisterde gebieden vra gen. Dagelijks worden die films thans per vliegtuig naar alle werelddelen gesonden. Neder lands nationale ramp trekt thans in honderdduisenden bioscopen overal op de wereld als het voornaamste nieuws op het wit te doek aan het publiek voorbij ra te richten op zoveel menselijk leed. Ik heb meself ingeprent: het buitenland moet dit ook we ten. Er moet hulp komen." „Ik heb roeibootjes zien aan leggen. waarin ook honden wa ren meegenomen. Die beesten sprongen er uit, schudden het water uit hun vacht en spron- Gisteren draaide reeds de tweede aflevering van de repor tage, waarin de eerste luchtóp- oracni, is ae nnx - wemmen naar namen .voorkomen. Men ziet er van 7 minuten samengesielid. Op hu.g Qn<jerweg werden ze o.a opnamen in van het zwaar hoogspanning draalen de ma- weer andere bootjes opge- getrotten Halsteren, van Papen- chines bij Polygoon, waarmede herhaalde zich het- drecht, van Gravendeel en afdrukken worden vervaardigd. Pj«jnje van Zeeuws-Vlaanderen. Men Die afdrukken gaan niet alleen zeIId® «PeJletJ ziet hoe grote verknochtheid naar alle bioscopen in dé wereld Piet Buis is gisteren om half- nia Elisabet. gc-b. 17 7.1876 ie Steenbergen, laatste adres: D 195; KNOOK. Johanna Adriana. geb. 26.2.1924 te. Fijnaart, laatste adres D 183; DRIESPRONG. Jan Olivier, geb 1.7 1874, laatste adres: C 141; KOET- SENRUYTER. Petrus Gcrardus Adriana. geb. 2,4 1950 te Fijnaart. laatste adres: D 248; KOETSENRl YTER. Lucia Adriana Maria, geb. 298.1051 te Fijnaart. laatste adres D 248; MACKAY. Peter George, geb. 7.10.1043 te Fijnaart. laatste adres: D 166. GEBORGEN STOFFELIJKE RESTEN. LIJDEKKER. Martinus. geb. 28.5.1880. laat ste adres: D 250 DRIESPRONG. Janretje. geb. 31.1.1906, laatste adres: C 141: KNOOK. Teuntje. geb. 20 10.1900. laatste odres: D 182; ELAND, Martha, geb. 9.7.1892, laatste adres: D 104. Gravendeel DEFINITIEF OMGEKOMEN Heer J. GROOT, laatste adres: Lange- straat; MeJ. St NIKOLAA8. Gorstdijk 50 en dochter (nog niet gevonden); Meisje KRANENBURG. 12 jaar, moeder en zusje, Pr. Bernhardstraat 14; Heer VAN APPEL- I DOORN. Molendijk 50. Mej. VAN STEEN- SEL, Renoyshoek 53. Met grote waarschijnlijkheid omgekomen, doch stoffelijke overschotten nog niet ge borgen: Mej. KRUYTHOF. Achterdijk 26; Wed. v. d. WULP en 3 kinderen. Molen dijk 20; Mej. AN VERK en 2 of 3 kinde ren. Molendijk 68; Heer en Mevr. BRAND. Molendijk 72; Wed. VERDONCK en doch ter, 3 kleinkinderen, genaamd DE ZEEUW. Molendijk 70, Mevr. KRAAK. Molendijk no. 80: kind van C. HEIDEMOLEN, Molen dijk 51. Halsteren Met grote waarschijnlijkheid omgekomen, doch stoffelijke overschotten nog niet ge borgen MAAS. Petrus, geb. 23.6.1951 te Halsteren, zoon van MAAS, Marinus en van Johanna Raats: TIGGELEN. van Maria Wilhelmina. geb. 24 4.1919 te Wouw. echt- gen. Van RAATS. Johannes,- wonende te Halsteren B308; RAATS. Cornelia Maria Wilhelmina. geb. 20.1.1950 te Bergen op Zoom, adres: Halsteren B308; dochter van RAATS Johannes en van v. TIGGELEN Maria Wilhelmina: RAATS. Petrus Johan nes, geb. 7.8.1945 te Bergen op Zoom, zoon van RrAATS, Johannes en van v. TIGGE LEN, Maria Wilhelmina: ELZAKKER. van PHILOMENA. geb. 7.9.1918 te Halsteren, echtgen. van PAULUS, Marinus, wonende te Halsteren B 340: SCHÏLLEMANS. Adria ns Maria. geb. 25.6.1914 te Steenbergen, echtgen. van Van MEER, Simon, wonende te Halsteren B337. Hordekenskerke Hoedekenakerke, vrouw is op st. oversch. gevonden; SMIT. Desyre. 68 j., st. oversch. nog niet geborgen; MAAS. Louisa, echtgen. van SMIT. Desyre. 66 jaar, st. oversch. nog niet geborgen; SMIT. de René G„ 37 jaar. st. oversch. nog niet» ge borgen, S$ÏIT, de Agnes Maria, 24 jaar, 6t. oversch. nog niet geborgen. Klundert OVERLEDEN: RLOMMERS, Johannes Adrianus. geb. 19-12-1900. laatste adres: Krugerstr. 6. Klun dert (opgegeven door mevr. Scheering, An na Beynslaan 59, 's-Gravenhage). Maassluis 2 Februari 1953: Mej. J. VAN DER END. geb. 14-8-1883, ongehuwd, laatste adres: Zandpad 6. Killand Batli GROFFAU, de J. A., burgemeeater, ver mist. Rotterdam A. v. d. STARRE uit Sliedrecht (ver dronken). Veere LEEMAN, nubregt. geb. 4-5-1874 te Veere; TIIEUNE. Johanna, echtgen. Leeman, geb. 21-11-1869 te Amemuiden, adres: A 88, Veere. Vlissingen BEERS, van Petrus. Martinus. geb. 23-5- 1883 te Vlissingen, adres: Groenewal 36, Vlissingen: VERHAGEN. Johann. geb. 15-10- 1910 te Keulen Dtl„ Boul. Bankert 106. Vlie- singen; JONGE, de Franclacus, geb. 5-3-'04 te Vlissingen. «gehuwd met LORGIER. Cor- "rtelia.. Catharina, Vrouwenstraat 16, Vlis singen. Zaamslag ALTEN, van Jacobua Jan, geb. 20-2-1949 Othene, gem. Zaamslag, stoffelijk overschot geborgen. De Stellendamse schipper Pieter van Es bracht met zijn botter 23 vluchtelingen, onder wie zijn moeder, naar Scheveninoen. Hier brengt hij haar van boord; even later zal zij met de andere Stellendammers naar de Haagse Dierentuin worden vervoerd, waar het Haagse centrum voor vluchtelingen is gevestigd. opa en oma aait de reddingboot voor alle Nederlandse ambassa- af te staan, terwijl alle andere des en gesantschappen. Reed» Maandagmiddag werd paar vierkante meter drage ln alle grote tjioscopen van one grond ophun hoevt KhterbltJ^ land de aerste 7 minuten du rende film over de ramp ver toond. een extra-editie van Po lygoon-Profilti. Onmiddellijk na de vertoning van deze extra- editie wordt in de bioscopen ge collecteerd. aan ëigen have en goed een boe- doch bovendien naar de rege- ejf van het vliegveld Soester- renfamilie er toe brengt slechts ring. die smalfilms heeft besteld berg opgestegen in de Dakota, i die Prins Bernhard zelf bestuur de. Naast de Prins nam majoor- Gisteren, drie dagen na hun vlUjger Gerben Sonderman vertrek, zijn de eerst» report»- pi""»- gewagens even naar Haarlem „De Prins heeft heel Zeeland teruggekeerd. overgevlogen," vertelt Buis. „Hij was zichtbaar getroffen en zei „Ik heb moeten fUmen." «egt zich dit niet te hebben kunn*JJ familieleden wuivend op de dror- ven, hoewel ze volkomen door het water zijn ingesloten. En men ziet hoe het verdronken vee wordt weggesleept, omdat het In° het 'water rottend" eint de' chef-cameraman Plet Bals, voorstell«l. Op het vliegveld gevaar voor de volksgezondheid „maar soma was het moeilijk om Valkenbt#g is de vormt. koelbloedig en nuchter Je came- geland." LEY8. J. de hoogte. Gemeente HOEK Hoek Nw Neusenpolder SMALLEGANGE, baby 3 maanden. Hontenisse LEERAERT. Maria Isabelle echtgen. van KINDT. Aloyahis. 65 jaar, lijk gevonden, ge borgen; MATTHEYSSEN, Agnes Mathilde, echtgen. van DAAUMAfo. Serule, 33 jaar, lijk gevonden en geborgen; DAALMAN, It oca M. 8 jaar. stoffelijk overschot gevon den; DAALMAN, Theophyi 8. Cf. jaar,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 3