1,1 Eerst Ankor, de geheimzinnige ruïneus tad Edgar Wallacede vondeling, werd schatrijk door fantasie Met Pasen Dolen in de Krypten Holland Festival- nieuws Voor Indonesië bestemde tentoonstelling Kunstschilders voelen zich veronachtzaamd Joegoslavische film over Stepinac Libanon legt beslag op Israëlisch tankschip De kroningsplechtigheid op het televisiescherm Op de1 L UITKIJK De Radioprogramma's met de Paasdagen I Slotaccoord Resten van een oude beschaving sluimeren in de jungle van Achter-lndië Steenkolossen, lachende Boeddha's en vleermuizen Ochtend te Angkor Hoe is het ontstaan? t f GROSSIERS IN MOORD EN DOODSLAG (I) Diepe armoede prikkelde soldaat tot inzet van al zijn talenten De vleermuizen Volgende week.... Soldaat Wallace TERDAG 4 APRIL 1953 Voor de Paasdagen geven wU onze puzze laars weer eens een kryptogram. 'lij is niet gemakkelijk, maar velen zullen de oplossing wel weer vinden. Horizontaal: 1. Voor de feestdagen geeft vader een stichtelijk woord. 8 Met een paar van deze kan je in het land van Tito lets kopen. 9. De mus, die overal tegen aan vliegt. 10. Het dienstmeisje van De Vries en Te Winkel gooide dit op de gladde Straat. 13. Heel veel haringen worden hier mede gevangen. 16. Wat moet dat kippen- koek midden in het strijdperk? 17. De Ja vaanse edelman, die men in de hooggele gen horst terugvindt. 18. De a s. echtgenoot is in diest bij de gemeente. 19. 'n Halfgod heeft geen nationaliteitsbord in de renstal. 20. Vijfhonderd in een klevwige stof gegooid is liefelijk. 21. De eer van de oudste doet hem in een glazen huis wonen. £4. Ter herinne ring aan een voormiddag in een moskee. 27. Leo de smulpaap maakt er korte metten mee. 28. Je zat in eigen persoon in het handige auto'tje. 29. De Transvaalse voor trekkers vooral aten dit voor vegetariërs verboden gerecht. Verticaal: 2. Het Slotwoord van elk exa men. 3". Financieel nadeel schuilt met de nacht in een giftige plant. 4. De Spaanse rivier loopt op Oosterlengte onder de grond. 5. Het leed bleef deze man van adel niet bespaard. 6. Waar 's avonds nog de vreugdevuren brandden, danst op Paas- morgen de jeugd. 7. De staanplaatsen van de heer ds Kat (anagram). 11. Het krijgt met Pasen een kleur. 12. „Leen me dat riep hij in het voorjaar hijgend uit (ana gram). 13. Wat een koe maar één jaar is. 14. Vijftig uit de Friese havenstad geeft een draagbaar waiervat. 15. Met suiker er bij moet men haar in ere houden. 22. De straat jongen vond het leuk. 23. Hij ging aan de rol in Drente. 25. Als de list mislukt, kan men bejer niets zeggen* 26. Op de anker plaats sprak de kapitein zijn mannen toe. OPLOSSING VAN ONZE VORIGE WEEK-END PUZZLE Oplossing Kruiswoordpuzzie.. Horizontaal: 1. Sop. 4. Keppler. 6. Isa. 7. Pen 8. Hm. 11, Ath. 13. Stade. 15. Ols. 17. Alp. 19. Zeven componisten schrijven voor het Holland Festival De Nederlandse componisten Jurriaan Andriessen, Sem Dresden. Marius Flothuis. Cor de Groot. Anton van der Horst. Karei Mengelberg en Herman Strategier hebben een uitnodiging van de Nederlandse Radio- Unie aanvaard, om elk een variatie te schrijven op het Vlaamse volksliedje: „Des winters als het regent". De zeven variaties voor orkest en koor ad libitum zullen voor het eerst worden uitgevoerd op een concert van het Radio-Philharmonisch Orkest onder leiding van Eduard Flipse in het Holland Festival. I Ens. 21. Agame. 23. Aba. 25. Asdod. 28. Ria 29. Sirokko. 30. Ata. 31. Melts. 33. Mis. 34. Ma rt)». 36. Den. 38. Hil. 39. Spa. 40. Omaha. 43. Kaf. 44. Blij. 45. Elf. 47. Tor. 49 Trepaan. 50. Rat. Verticaal: 1. Spint. 2. Ops. 3. Plaid. 4 Kip. S. Rum 8. Esp. 10. Lee. 11 Algiers. 12. Ham. 14. Amboina. 15. Oss. 16. Snotolf. 18. Lesse. 20. Naomi. 21. Arm. 22 Aal 23 Arm. 24. Aks. 26. Dar. 27. Das. 32. Ida. 35. Alk 37. Nol. 38. Hal. 41. Mijter. 42. Herat. 44. Bot. 46. Fin. 48. Opa. Voor De Falla's „La Vida Breve" heeft de Nederlandse Opera ,een Spaanse dans groep geëngageerd, namelijk de groep van Manolita et Salvador Vargas, die beiden al in Spanje aan voorstellingen van „La vida breve" hebben meegewerkt. Zij zijn leer lingen van Escudero. Gehoopt wordt, dat het ensemble tijdens zijn verblijf in Neder land ook enkele eigen avonden, gewijd aan de Spaanse dans, *zal geven. De Zweedse tenor Set Svanholm zal me dewerking verlenen aan de uitvoering van Kodaly's „Psalmus Hungaricus" door het Residentie-orkest onder leiding van Antal Dorati. In hetzelfde programma wordt Bartók'e „Bluebeards Castle" uitgevoerd met mede werking van de Amerikaanse mezzo-sopraan Martha Lipton en de bas Norman Scott. De uitvoering van „Bluebeards Castle" in het Holland Festival 1952 behoorde tot de hoogtepunten en van talrijke bezoekers van dit concert werden brieven ontvangen, waarin om herhaling van deze uitvoering werd gevraagd. Het nieuwe ballet „Piège de Lumière" muziek van Jean—Michel Damase en Cho reographic van John Taras dat tijdens het optreden van het „Grand Ballet du Marquis de Cuevas" in het Théètre de I'Empire te Parijs een hoogtepunt vormde, zal ook in Nederland worden «Uitgevoerd in hei kader van het Holland Festival. Op de sterfdag van Henriëtte Bosmans 2 Juli zal als onderdeel der Amsterdamse ochtendconcerten éen programma bestaande uit composities van de overleden kunstena res, worden uitgevoerd. De Oostenrijkse violist Wolfgang Schnei- derhan, die op het eerste Festival-concert van het Residentie-orkest onder leiding van Willem van Otterloo het Vioolconcert in A van Mozart zal spelen, heeft aan de leiding van het Holland Festival verzocht, zijn ho norarium af te dragen aan het Rampen fonds De Haagse muziekrecensent A. B. M. Brans zal op 16 April in de Nederlandse ambassade te Parijs een causerie houden over het Holland Festival. (Advertentie) Vroeger leidden de slagers hun feestelijk versierde paasossen door de straten der stad. om aan de mensen te laten zien, welk prachtig vee zij voor de Paasdagen zouden slachten. Dit gebruik is echter nagenoeg verdwenen. Toch maken de slagers nog hun etalages zo aantrekkelijk mogelijk. Opgemaakte schotels, sierlijk versierde hammen e.d. lokken de koper?. Twee sla gers betrapte onze fotograaf, terwijl zij bezig waren voorbereidselen te treffen voor de Paasetalage. Links wordt een ham bewerkt, rechts is de man bezig een ossehaas te larderen. „Geen representatie van het beste. maar een demonstratie van het goede. Geen con ventionele collectie voor het buitenland, maar een zorgvuldig verdeelde weerspiege ling van jonge Nederlandse schilderkunst, die nu ook eerst in Amsterdam wordt ge- exposeerdaldus kenschetste de heer C. Doelman, lid van de commissie van samen stelling. de expositie, die hij Donderdag middag in het StedMijk Museum te Amster dam heeft geopend. Zij omvat een collectie van werk van 10 kunstenaars, welke In op dracht van de Sticusa (Stichting voor de culturele samenwerking) is bijeengebracht om naar Indonesië te worden gezonden. In het Stedelijk -Museum te Amsterdam is zij tot 13 April te zien. In een brief aan de directeur van het Haagse Gemeentemuseum, mr L. F. J. Wij- senbeek. protesteert de 450 leden tellende Nederlandse Vereniging van Kunstschilders aangesloten bil de Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van Kunstenaars ernstig tegen het feit. dat de kunstenaars volledig buiten de herdenking van Van Gogh zijn gehouden. Bij de opening van re grote Van Gogh-tentoonstelling kregen de kunstenaars ook geen toestemming loten voor het Rampenfonds te verkopen. Naar A.N.P. van de directeur van het Haagse Gemeentemuseum verneemt, heeft deze de protestbrief ter beantwoording doorgezonden aan het ministerie van OK. en W.. waarvan de invitaties zijn uitgegaan. „De misdadige kardinaal" ''Te Zagreb is de laatste hand gelegd aan een documentaire film over kardinaal Ste pinac, welke binnenkort in de Joegoslavi sche bioscopen te zien zal zijn onder de titel „De misdadige kardinaal". De film beoogt een overzicht te geven van het optreden van de kardinaal tijdens Öe oorlog, in het bijzonder onder de regering van Pawelitsj, het hoofd van de indertijd met Duitsland verbonden „onafhankelijke staat Kroatië". Men ziet de aartsbisschop van Zagreb herhaaldelijk in gezelschao van Pawelitsj, o.m. ter gelegenheid van het ze genen van diens troepen. Verder worden beelden gegeven van wreedheden, die door de Oestadjis. de aanhangers van Pawelitsj, begaan zouden zijn tegen de Orthodoxe be volking» die weigerde tot het Rooms-Katho- licisme over te gaan. Tenslotte willen de makers van de film aantonen, dat de aarts bisschop tot het einde van de oorlog met Pawelitsj heeft samengewerkt, door diens archief en vermogen in de kelders van zijn residentie te verbergen. De havenautoriteiten vart Tripoli (Liba non) hebben beslag gelegd op de Israëlische tankboot „Astasmout, die op sleeptouw was genomen door een Grieks schip, nadat zij averij had opgelopen en voor anker was gegaan in de Libanese territoriale wateren, De tanker was op weg naar Londen teen zij door een storm werd overvallen en ern stige schade opliep. De Libanese autoriteiten stellen een on derzoek in. BLAD - PAGINA (Advertentie) Met de traditionele pracht en praal zal Koningin Eliza beth II op Dinsdag 2 Juni in de aloude Westminster Abdij wor den gekroond. Al maanden ge leden is de BBC begonnen met de voorbereidingen voor de radio- en televisie-uitzendingen op de kroningsdag. Verwacht wordt, dat ongeveer 250 radio- reporters die dag in touw zuUen zijn. Zij zullen langs de gehele route van het Buckingham Palace naar de Westminster Abdy en (langs een andere weg) terug zijn opgesteld en zij zullen millioenen luisteraars van mi nuut tot minuut verslag doen van deze voor de Britten zo uitermate belangrijke gebeurte nis. Beroemde stemmen uit de laatste oorlog, zoals van John Snagge. die D-Day, V-E Day en V-J Day aankondigde, zal men weer kunnen horen. Behalve de uitzendingen in de Engelse taal zal de BBC nog in 41 andere ta len reportages verzorgen, terwijl vele landen hun eigen omroe per? zullen zenden. Hoe indrukwekkend de radio uitzendingen echter ook mo gen zijn, men is er bij grote ge beurtenissen aan gewend ge raakt en men kan het eigenlijk nauwelijks nog als iets bijzon ders ervaren. Met de televisie is dat niet het geval. Als de plan nen naar wens verlopen, staan misschien nu al aan de voor avond van een groot en uitge strekt internationaal televisie net. Maar zover is het nog niet. Voorlopig zijn de voorbereidin gen voor het tijdelijke net van linkzenders nog in volle gang. Ook Nederland speelt daar een belangrijke rol in. In het Philips Natuurkundig Laboratorium is een zogenaamde vertaler in aan* bouw, die er voor zal zorgen dat het Engelse beeldsysteem van 405 lijnen zal worden omgezet in het door de C.C.IM. aangenomen stelsel van 625 lijnen. Het zal overigens niet de eerste maal zijn, dat de kroning van een Engelse vorst door de televisie zal worden uitgezonden. In 1937 was de kroning van George VI voor een gedeelte ook al op de kathodestraalbulzen te zien. Op 2 Juni a s. eohter zal de uitzending op veel groter schaal plaatsvinden. Zestien of zeven tien televisie-camera's zullen in bedrijf zijn en de zenders zullen vrijwel de gehele dag en avond in de lucht zijn. Ook zullen spe ciale televisie-films worden ver vaardigd, die binnen enkele uren voor verzending naar Europa en Amerika gereed zijn. Het belangrijkste aspect van de televisie-uitzendingen is evenwel, dat behalve in Enge land ook kijkers in Frankrijk, België, Nederland en Duitsland tegelijkertijd de gebeurtenissen op het scherm v?n de televisie- ontvangers zulleiy kunhen vol gen. Daartoe wordt het Engelse beeldsignaal uit Londen via Do ver naar Calais op het vasteland van Europa gebracht, van waar uit het een ingewikkelde reis* route volgt. Van Calais gaat het namelijk naar Cassel. waar een tak naar Parijs vertrekt en vanwaar een andere tak over Li/Ie, Brussel en Antwerpen naar Breda gaat. In. Parijs wordt het Engelse beeld vertaald in het Franse systeem van 819 lijnen. Di» beeld wordt naar de zender in Lil'.e gedirigeerd, die Noord-rank ijk voor zijn rekening, neemt. In Breda wordt het Engii&e beeld vervolgens in 625 lijnen vertaald, zodat in deze plaats de door Phi lips vervaardigde v.vcaler wordt gehuisvest. In Breda vindt dan weer een splitsing plaats. Eqn ik gaat naar Lopik, waar de Neder landse televisie-zender tin van de einden van dit interna" iona)e net vormt. Een andere Lak gaat van Breda via Eindhoven, Hele- naveen en Suchtejcn naai Keu len. Van deze stad wordt het beeld dan v.a acht linkzenders naar Hartiourg gebracht, 'erwijl vanuit Keulen vermoedelijk ook nog een tak naar Frankfurt wordt geleld. TT et op deze wijze ontstane net -U- van minstens 24 straai- of linkzenders heeft een lengie van ongeveer 1500 km. Op zichzelf is deze lengte met deze hulpmid delen wel te overbruggen, maar de moeilijkheid schuilt in het feit dat het oorspronkelijke beeld van 405 lijnen moet wor den omgezet in een andere defi nitie. Bovendien moet men in het oog houden, dat de omstan digheden tijdens de kroning voor televisie verre van ideaal zijn en ten slotte kan het weer nog als spelbreker optreden. Interessant is in dit verband ook, dat de kijkers in Frankrijk. Nederland en Duitsland het bij de beelden uitgesproken com mentaar. in hun eigen taal kun nen beluisteren. Daartoe wordt gebruik gemaakt van twee ge luidskanalen. één voor hst En gels en de ander v jor de overige talen. De buitenlandse commen tators zullen zich te voren in Londen oriënteren en op de kro ningsdag zullen zij vanuit hun éigen land het commentaar ver- zorgen. Het gehele probleem is van tevoren bekeken, teneinde alle risico te vermijden. Bovendien gaat men nog proefdraaien en wel vermoedelijk In de week tussen 20 en 26 April. Dan zullen dus de Nederlandse toesielbeeit- ters voor de eerste maal een En gels televisieprogramma In hun huiskamer kunnen aanschouwen. De mogelijkheden, die de tele visie nog in petto heeft,-en die wellicht al in de naaste toekomst ontsloten zullen worden, begin nen zich in elk geval reads dui delijk af te tekenen. Zoals grote broer het doet, moet ik het toch ook kunnen nog even de finishing touch aanbrengen en is het resultaat niet verbluffend? Advertentie SPROETEN m koenen vroeg m t voorjaar Koop tijdig SPRUTOL Mb ZONDAG 5 APRIL 1953. Hilversum I, 402 meter. (N.C.R.V.) 7.00 Paaszangdienst; 8.00 Nieuws; 8.15 Gr.pl.: 8.30 Morgenwijding; 9.15 Koorzang: (K.R.O.) 9.30 Nieuws en waterstanden; 9.45 Ge wijde mui.; 9.55 Plechtige Hoogmis; 1130 Gr.- pl.; 11.40 Cembalogezelschap en bariton; 12 15 Apologie- 12.35 Orgelconcert; 12 45 Toespraak van Z.H. Paus Plus XII; 13.00 Nieuws: 13.10 AmusementsmUz.; 13 40 Boekbespreking: 13.55 Gr.pl.; 14.00 Voor de Jeugd; 14.30 Kamerkoor; 15.00 Hoorspel; 15.40 Pianorecital; 16.10 Katho liek Thuisfront overal; 18.15 Gr.pl.16.20 Paas- jubel en kerkzang, toespraak; 18.30 Vespers; (I.K.O.R.) 17.00 Jeugddienst; 18.QO Koorzang; 18.45 Causerie; (N.C.R.V.) 19.00 Samenzang; 19.30 Causerie; (K.R.O.) 19 43 Nieuws; 20.00 Gr.- pl 20.25 De gewone man; 20.30 Oratorium (in de pauze: voordracht); 22.45 Avondgebed: 23.00 Nieuws; 23.15 Gramofoonplaten. Hilversum II, 298 meter. (I.K.O.R.) 7 00 Paasvroegdienst; (V.A.R.A.) 00 Nieuws; 8.18 Torenmuz.; 8 30 Voordracht ^.i muz.; 8 50 Orgelconcert: 9 25 Voor de Kleu ters; 9.45 Causyrie (V P R O 10 00 Paasdieftstje voor de kinderen: (I.K.O.R.) 10.30 Kerkdienst; (A.V.R.O) 12 00 Amusementsmuz.; 12.35 Even frekenen. heren: 12.45 Belaardconcert; 13.00 Nieuws. 13.10 Gevar. amateurprogr.; 14.00 Boekbespreking: 14.20 Klein koor; 14.50 Toneel beschouwing 15.05 Omroepork.; 16.10 Nederl. muz.: 16.30 Sportrevue; (V.P.R.O.) 17.00 Ge sprekken met luisteraars; 17.20 Van het Kerke lijk Erf- (V.A.R.A.) 17.30 Tante Pos op haar vrije dag 18 10 Nieuws; 18.20 Radio Philh. ork.; 18 50 Blijspel; (A.V.R.O 20 00 Nieuws; 20.05 Gevar. muz.; 21.05 Mededelingen 21.10 Hoor spel: 22.00 Hammondorkest. 22.25 Cabaret; 23.00 Nieuws 23.15 Reportages of gr.pl.; 23.25 Gr.pl. Engeland. B.B.C. Home Service. 330 meter. 12.15 Causerie; 12 30 Muz causerie met gr.pl.; 13.10 Crltieken: 13.55 Weerberichten; 14.00 Nieuws. 14.10 Country Questions; 14.40 Opera- muz 15.00 Wenken voor de tuin; 15.30 Viool spel; 15.45 Hoorspel; 17.00 Concertork.; 17.43 Boekbespreking; 18.00 Voor de kinderen; 18.5S" Weerberichten; 19.00 Nieuws; 19.15 Verslag Ver. Naties; 19 30 Symphonic ork 20 45 Paasdlenst: 21 25 Liefdadigheidsoproep; 21.30 Hoorspel; 22.00 Nieuws; 22.15 Klankbeeld- 23.15 Viool en plano; 23.52 Epiloog; 24.00 Nieuws. Engeland, B.B.C. Light Programme, 1500 en 247 meter. 12 00 Can I come InT; 12.30 Kerkdienst; 18.00 Verzoekprogr.; 14.15 Gevar. progr.; 16 00 Inter- viéws en gr.pl.; 17.00 Variété ork 17.30 Gevar. progr.18.00 Round Britain Quiz; 18.30 Film- progr.- 19.00 Gevar. progr.; 19 30 Hoorspel met muz.; 20.00 Nieuws en radiojournaal; 20.30 Gevar muz.; 21-30 Community hymn singing; 57.00 Gevar. progr 23 00 Nieuws; 23 13 Piano spel- 23 30 Muzikale causerie; 23.45 Orgelspel; 0.15 Gr.pl.; 0*56 Nieuws. Engeland, B.B.C. European Service. Uitzendingen voor Nederland. 0—8.15 Engelse les voor beginnelingen (deel 3) (op 464. 49, 42 en 31 m 17.00-17.15 Engelse les voor beginnelingen (deel 6) (op 224, 49. 42 en 31 m.) 22.0022.3<KNieuws; Paasprogramma (op 224. 49 en 42 m). Nordwestdeutscher Runriftgnk. 30» meter. 00 Lichte muz.; 13.00 Nieuws; 13.20 Gevar. muz.- 14.45 Pianomuz.; 15.15 Hoorspel; 15.45 Symhponie ork.. 19.00 Nieuws; 19.30 Amuse mentsmuz.; 21.45 Nieuws: 22.15 Gevar. muz.; 23 00 Dans- en amusfementsork.24.00 Nieuws; 0.15 Dansmuz.2.15 Muziek tot morgen vroeg. FrankrUk. Nationaal Programma, 347 meter. 12 00 Hoorspel; 13.00 Nieuws: 13.15 Hoorspel met muz.. 15.35 Opera; 17.15 Hoorspel; 17.50 Concert; 19.30 Gr.pl.; 20 02 Gevar. muz.; 20.32 Paas-oratorlum (gr.pl.); 21.12 Gr.pl.; 21.15 Voor dracht met muz-, 22.15 Kamermuz.; 23 46 Nieuws. Brussel Vlaams, 324 meter. 12.00 Gr.pl.; 12.30 Weerberichten; 12.34 Gr.pl.; 13.00 Nieuws; 13.15 Gr.pl.; 13.30 Voor de solda ten; 14.00 Opera (gr.pl 18 00 Klankbeeld; 18 15 Paasgezangen; 18.45 Gr.pl.; pl.m. 17.00 Sport; 17.00 Lichte muz.; 17.45 Sportuitslagen; 17.50 Gr.pl.; 18.30 Causerie; 19.00 Nieuws; 19.30 Gr.- pl 2000 Hoorspel. 20 4# Gr.pl.; 21.00 Sympho- nle ork.; 21.50 Gr.pl.; 22.00 Nieuws; 28.15 Ver zoekprogr.; 23.00 Nieuwa; 23.05 Gr.pl. Brussel Frans, 4#4 meter. Pl.m. 12.10 Omroepor.; 13.00 Nieuws; 13.10 Ver zoekprogr.. 14 00 Gr.pl.; 14.30 Koorzang; 1500 Gr.pl.: 17.00 Nieuws; 17.10 Gr.pl.; 19.00 Gods dienstige uitzending: 19.30 Gr.pl.-, 19-45 Nieuws; 20.00 Oratorium; 21.00 Gr.pl.; 22.00 Nieuws;, 22.10 Amusementsmuz.; 22.50 Nieuws: 23.00 Gr.pl.; 23.55 Nieuws. Luxemburg II, 208 meter, l'itrendlngen voor Nederland. 7.00 Verzoekprogr.; 7.15 Een praatje over de schutting; 7.22 Verzoekprogr.; 7.45 Nieuws; 7.56 Liedjes en dansen; 9.00 Flitsen uit het wereld gebeuren; 9.01 Reportage; 9.30 Disconieuws; 9.45 Operettemuz.- 10 00 Flitsen uit het wereld gebeuren; 10 01 Sterren stellen zich voor; 10.15 Solistenparade: 10 30 Gr.pl.; 1100 Flitsen uit het wereldgebeuren; 11.01 Schorsing van de uitzending; 12,00 Met muz. door het leven; 12.20 Hoor de muziekanten; 12.50 Nieuws; 13.05 Het cabaret van A tot Z; 13.15 Gr.pl.13.45 Een praatje over de schutting; 14.00 Flitsen uit het wereldgebeuren; 14.01 Einde van de uitzending. MAANDAG 6 APRIL 1953 Hilversum I, 402 meter. (KRO.) 9.00 Nieuws; 8.15 Gr.pl.; 8.25 Hoog mis; (N.C.R.V.) 9.30 NleuWs en waterstanden; 9.45 Gewijde muz.; 10 00 Chr. Geref. kerkdienst; 11.30 Gr.pl.; 1145 Orgel en blokfluit; 12.15 Engeland, B.B.C. European Service, uitzendingen voor Nederland. 8.00—8 15 Engelse les voor begirtnelingen (deel 3) (op 464, 49, 42 en 31 m.); 22.00—22 30 Nieuws: Engelse les voor gevorderden door Hendrik Koolhoven: shove, jostle, hustle (op 224, 49 en 42 m.). Nordwestdeutscher Rundfunk, 309 meter. 12.00 Omroepork.; 13.00 Nieuws; 13.20 Volks- muz.; 14.30 Verzoekprogr.; 16.30 Gr.pl.: 18 30 Symphonie ork.- 19 00 Nieuws; 26.00 Operette; 21.45 Nieuws; 22.15 Gr.pl.; 23.15 Dansmuz.; 24.00 Nieuws; 0.15 Symphonie ork.; 1.15 Muziek tot morgen vroeg. Frankrijk, Nationaal Programma. 347 meter. 11.00 Opera; 13.00 Nieuws; 13.20 Gevar. muz.; 14 30 Hoorspel; 18 00 Kamermuz: 17.00 Semi- klassleke muz.- 17.50 Gr.pl.; 17.55 Gevar. muz 18.30 Amerikaanse uitzending; 19 01 Concert; 20.02 Symphonie ork.; 21.45 Hoorspel, 23.20 Gr - pl.; 23.43 Nieuws. Brussel Vlaams. 324 meter. 12 00 Gr.pl.: 12.30 Weerberichten; 12.34 Voor de landbouwers; 12.42 Gr.pl.; 13 00 Nieuws; 13.15 Gr.pl.. 13.30 Voor de soldaten; 14 00 Gr.pl.; 14.30 Koorzang; 14 50 Gr.pl.; 14 55 Koorzang; 15.15 Semi-klassleke muz.: 18 00 Gr.pl.; 17 00 Nieuws; 17.10 Lichte muz.; 18.00 Gr.pl.; 19 00 rika; 14.30 Klarinet en piano; 15.00 Gr.pl.; 18.15 Voor de vrouw; 15.43 Gr.pl.; 16.30 Voor de Jeugd. 17 30 Amusementsmuz.; 17 50 Militaire causerie: 18 00 Nieuws; 18.15 Pianospel; 18 30 Gr.pl.; 18 55 Reportage of gr.pl 19.00 Harmonie orkest; 19 25 Paris vous pgrle; 19 30 Pianotrio; 20.00 Nieuws; 20.05 Gevar. progr 20.45 Hoorspe' met muz,; 21.50 Dansmuz 22 20 Mededelingen-, 22 25 Reportage 22 30 Lichte muz.; 22.45 Buiten lands overzicht; 23 00 Nieuws; 23.15 New York calling; 23.20 Gramofoonplaten. TELEVISIE-PROGRAMMA. (A.V.R.O.) 20.15—21.45: Actualiteiten en weerpraatje. Hierna: „De Bezoeker", to neelspel. Engeland. B.B.C. 12 00 Klass. m Orgelspel 13.25 Voor de arbeiders; 13 55 Weer- Servlce. 330 meter. 12.45 Klankbeeld; 13.00 Gr.pl.- 12.30 Land- en tuinbouw; 12.33 Strijk- sextet; 12.59 Klokgelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Mi litaire kapel; 14.00 Voor de Jeugd: 15.00 Paas- zang; 15.30 Voordracht en muz.; 16.00 Kamer muz.- 16 30 Gr.pl.; 17.00 Kamer ork.; 17 45 Re geringsuitzending; 18.00 Vocaal dames ensem ble 18.20 Sport; 18.35 Gevar muz.; 19.00 Nieuws; 19.10 Blaastrio; 19 30 Causerie4 19.45 Gr.pl.: 20 00 Radiokrant; 20 20 Bondsdag v. d Chr zartg en orator..ver. in de Westerkerk te Amsterdam; 21.20 Paasoverdenking 21.50 Paas. oratorium: 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws; 23.15 Gramofoonplaten. Hilversum II, 29# meter. (A.V.R.O.) 8.00 Nieuws; 8.15 Gr.pl.; 9.00 Mor genwijding; 9.15 Liederen. 9.30 Orgelconcert: (V.P.R.O.) 10.00 Fragm. De Dag des Heeren. Paasspel: 10.30 Kerkdienst- 11.55 Korte Paas- groet: (A.V.R.O.) 12.00 Gevar. muz.; 12.30 Land en tuinbouw; 12.33 In "t spionnetje: 12.38 Oos terse muz.- 13.00 Nieuws; 13.20 Dansmuziek; 14.00 Causerie; 14.20 Radio Philh. ork 15.05 Muzikale causerie- 15.50 Voor de kleuters; 18.20 Voor de padvinders; 16.30 Gr.pl.; 17.00 SRprt- revue; 17.30 Dansmuz.; 18.00 Nieuws, 18.15 Gr.- pl.- 18.30 Accordeonork.; 19 00 Muzikale cause rie'; 19.15 Reportage of gr.pl 19.25 Cabaret; 19.45 Gr.pl 20 00 Nieuws; 20.05 Kamer ork.; 21 10 Mededelingen; 21.15 Volksmelodieën: 22.15 Hoorspel: 22.30 Muzlekshow; 23.00 Nieuws; 23.15 Muziekshow; 23.40 Gramofoonplaten. Engeland. R.B.C. Home Service. 330 meter. 12.00 Klassieke muz.: 12.45 Klankbeeld; 13.00 Gr.pl.; 13.25 Gevar. progr.; 13.55 Weerberichten; 14 00 Nieuws; 14.10 Gevar. progr.; 14.30 BBC Northern Orch.; 15.50 Sport; 18.05 Hoorspel; 17.05 Gevar. muz.; 18.00 Voor de kinderen, 18.55 Weerberichten; 19.00 Nieuws; 19.15 Sport; 19.30 Symphonie ork.; 20.25 Klankbeeld; 20.45 Gevar. progr.; 21.15 Twintig vragen; 21.45 Amerikaans commentaar; 22.00 Nieuws; 22.15 Hoorspel; 23.45 Cello en plano; 24.00 Nieuws. Engeland. B.B.C. Light Programme, 1500 en 247 meter. 12.00 Verzoekpfogr.; 12.30 Dansmuz.; 1300 Sportparade: 13.15 Serenade ork.; 13.45 Schots ork-; 14.45 Voor de kleuters; 15.00 Voor de vrouw; 18.00 Viool, cello, plano en tenor-, 18.30 Orgelspel; 17.00 Sport; 18.25 Gr.pl.: 18 30 Sport uitslagen; 19.00 Fllmprogr.- 19.45 Hoorspel; 20 00 Nieuws en radiojournaal: 20.25 Sport; 20.30 Ge varieerd progr.; 21.00 Romantisch progr.; 21.30 Hoorspel; 22.00 Discussie; 22.30 Gevar. progr.; 23.00 Nieuws; 23.15 Dansmuz.; 0 05 Voordracht; 9.20 Lichte muziek; 0.56. Nieuws. Nieuws; 19.40 Gr.pl.; 20.00 Kamerork. en koor; 21.00 Verzoekprogr.; 22.00 Nieuws; 22.15 Piano recital; 22.55 Nieuws; 23 00 Gr.pl. Brussel Frans, 484 meter. 12.10 Omroepork.; 13.00 Nieuws: lllO Verzoek progr.) 14 00 Opera (gr.pl.). 15.00 Oratorium: 16.00 Gr.pl 17.00 Nieuws; 17.15 Gr pl.; 19.45 Nieuws; 20.00 Omroepork 21.00 Kamermuz.; 22.00 Nieuws; 22.10 Amusementsmuz.; 22.50 Nieuws; 23.00 Gr.pl.; 23.55 Nieuws. Luxemburg II, 208 meter. I itzendtngen voor Nederland. 6.30 Marsen en walsen: 6.45 Nieuws; 6.50 Verzoekprogr.; 7.14 Weerverwachting; 7.15 Een praatje over de schutting; 7.22 Verzoekprogr.; 7.45 Nieuws; 7 36 Liedjes en dansen; 8 30 Muz. bij het huishouden; 9.00 en 10.00 Flitsen uit het wereldgebeuren- 10.01 Verzoekprogr: 1100 Flitsen uit het wereldgebeuren; 11.01 Schorsing van de uitzending; 12.00 Verzoekprogr.; 12.50 Nieuws; 13.00 Verzoekprogr.; 14.00 Flitsen uit het wereldgebeuren; 14.01 Einde van de uit zending. DINSDAG 7 APRIL 1953 Hilversum I, 402 meter. (K.R.O.) 7.00 Nieuws; 7 10 Gr.pl.; 7.45 Morgen gebed; 8.00 Nieuws; 8.15 Franse chansons; 8.45 Vrouwenkoor en orgel; 9.00 Voor de vrouw; 9.35 Waterstanden; 9.40 Causerie; 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Gr.pl.; 11.00 Voor de vrouw; 11.30 Strijkkwartet; 12.00 Angelus. 12.03 Gr.pl 12.30 Land. en tuinbouw; 12.33 Gr.pl.; 12.55 Zonne wijzer; 13.00 Nieuws; 13.20 Actualiteiten; 13.25 Amusementsmuz.; 14.00 Opera; 15.15 Pianospel;- 15.30 Ben je zestig; 18.00 Voor de zieken; 1B.3Ó Ziekenlof; 17.00 Voor de Jeugd; 17.15 Felicita ties voor de Jeugd; 17.45 Regeringsuitzending; 18 00 Lichte muz.; 18.20 Sportpraatje. 18.30 R.V.tl.19.00 Nieuws; 19.10 Actualiteiten; 18.15 Uit het Boek der Boeken; 19.30 Gr.p).: 20.25 De gewone man; 20.30 Uitwtsseltngsprogr. met de BBC: 21.00 Klankbeeld; 21.45 De Radiodokter; 22.00 Radio Philharm. ork.- 22.30 Gr.pl.; 22.45 Avondgebed; 23.00 Nieuws; 23.15 Gramofoonpl. Hilversum II, 298 meter. (A.V.R.O.) 7.00 Nieuws; 7.10 Gr.pl.; 7.15 Och- tendgymn.; 7.30 Gr.pl.; (V.P.R.O.) 7 50 Dag opening; (A.V.R.O) 8.00 Nieuws: 8.13 Qr.pl.: 9.00 Morgenwijding: 9.15 Liederen; 9.25 Voor de huisvrouw; 9.30 Qr.pl.; 10.50 Voor de kleu ters: 1100 R.vu.; 11.30 Voor de zieken; 12-. 00 Lichte muz.; 12.30 Land-en tuinbouw: 12.33 Voor ons platteland; 12.40 Pianoduo, 13.00 Nieuws; 11.20 Metropole ork.; 14-00 Zeg eenaAns ichten. 14.Q0 Nieuws; 14 10 Discussie over aciuele vraagstukken; 14155 BBC Midland Light Orch 18 00 Vespers; IQ.45.Causerie; 17 00 Gr.pl 17.15 Filmprogr.; 18.00 Voor de kinde ren; 18.55 Weerberichten; 19.00 Nleuwfi; 19.15 Sport. 19.20 Muziek en anecdotes; 20.00 Gevar. progr 20 30 Is there anything in it?; 21 15 Klankbeeld. 22.00 Nieuws- 22.15 Wereldbeschou wing; 22.30 Gevar progr.; 23 00 Causerie; 23.15 Pianorecital; 23.40 Humoristen van de 20ste eeuw; 24.00 Nieuws. Engeland, B.B.C. Light Programme, 1500 en 247 meter. 12.00 Mrs Dale's dagboek; 12.15 Dansmuziek; 13.00 Lichte muz.; 13.45 BBC Welsh Orch.; 14.45 Voor de kleuters. 15 00 Voor de vrouw; 16.00 Amusementsmuz.; 18.45 Licpte muz.; 17.15 Mrs Dale's dagboek; 17.30 Orgelspel; I8.00 Arbei- dersork.; 18.30 Verzoekprogr.; 18.15 Voor de jeugd; 19.45 Hoorspel; 20.00 Nieuws en radio journaal; 20.25 Sport: 20.30 Hoorspel 2100 Gevar. progr 22.00 Hoorspel en operettemuz.; 23 00 Nieuws; 23.15 Actualiteiten; 23.20 Amuse mentsmuz.! 0.05 Voordracht; 0.20 Salonork 0.56 Nieuws. Engeland. fl.B.C. European Service. Uitzendingen voor Nederland. 22.00*—22.30 Nieuws; Vraaggesprek met onze luisteraars- Boeken en schrijvers (op 224, 49 en 42 m.). Nordwestdeutscher Rundfunk, 309 meter. 12.00 Omroepork.; 13.00 Nieuws; 13.20 Omroep. ork.; 14.15 Gevar. muz.; 15.00 Lichte muz..; 15.50 Pianospel; 16.10 Fluit en piano's; 17.00 Nieuws; 17.45 Lichte muz.; 19.00 Nieuws; 20.05 Hoorspel; 21.05 Lichte muz.; 21.45 Nieuws. 22.10 Jazzmuz.; 23.00 Gr.pl,; 24 00 Nieuws; 0.30 Vlooi en Piano. FrankrUk, Nationaal Programma, 347 meter. 12.30 Orkestconc.; 13.00 Nieuws: 13.55 Gr.pl.; 14*05 Zangrecltèl; 18.30 Amerikaanse uitzending; 19.01 Qr.pl.; 20 02 Kamermuz.; 22.20 Hoorspel; 22.50 Klankbeeld; 23.20 Or.pl.; 23.45 Nieuws. Brussel Vlaams, 324 meter. 11.45 Grpl.- 12.30 Weerberichten; 12.34 Qr.pl.; 13 00 Nieuws; 13.15 Pianospel (13.30 gr.pl.); 14.00 Grpl.: 17.15 Voor de kleuters; 17.30 Causerie; 17.40 Qr.pl.; 17.50 Boekbespreking; 18.00 Voor de Jeugd; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws- 19.40 Gr.pl.; 19.50 Causerie; 20.00 Strijkkwartet; 21.15 Gr.pl.; 21.30 Omroepork.; 22.00 Nieuws; 22.15 Napolitaariï Festival; 22.35 Gr.pl.. 22.55 Nieuws. Brussel Frans, 484 meter. 12 10 Omroepork.; 13.00 Nieuws; 13.10 Gr.pl.; 16.00 Amusementsmuz.: 17.00 Nieuws; 17.15 Gr.- pl.; 17.30 Pianorecital; 18.30 Gr.pl.: 18.45 Nieuws- 20.00 Opera; 22.00 Nieuws; 22.10 Instru mentaal kwintet; 22 50 Nieuws. Luxemburg II, 20s meter Uitzendingen voor Nederland. 30 Marsen en walsen; 8 45 Nieuws; 6.60 V* zoekprogr 7.14 Weervorwachtlng; 7.15 praatje over de schutting; 7.22 Verzoekpi 1 7.45 Nieuws; 7.58 Liedjes en dansen. 8.30 M iz bij het huishouden; 9 00 en 10.00 Flitsen uit nei wereldgebeuren; 10.01 Verzoekprogr.; 11 00 Fl.t- sen ui» het wereldgebeuren; U.oi Schor .ng van de uitzending: 12.00 Verzoekprogr 12 50 Nieuws; 13.00 Verzoekprogr., 14.00 Flitsen uit het wereldgebeurèn; 14.01-Einde van Be uit zending. Anruit heerst in Achter-lndië Indo- china is een strijdtoneel. Het was j dit ook eeuwen geleden, toen een j j machtig rijk en een bloeiende bescha- ving ten onder gingen. Hoofdstad van dat rijk was Angkor, „De Stad" f zoals deze naam in Nederlandse ver- taling luidt. En inderdaad was vele eeuwen geleden Angkor „de sta d" par excellence voor grote delen van Zuid-Oost-Azië: Bestuurscentrum, f godsdienstig centrum, brandpunt van beschaving. Thans is Angkor epn ver- zameling brokstukken, half overwoe- kerd door het oerbos. Een toonbeeld f. van verval. Een sprekend bewijs van f de vergankelijkheid van aardse glorie. zenden dier schemerdieren dansten hun vampierdans achte muggen en kevers. Mil lioenen vonden de dood tussen vleermuizen- TfROEG in de ochtend vertrok het boemeltreintje van Bangkok naar Aran- Pratet, het Siamees-Indochinese grensstation. Traag kroop het voort door een land, dat in de zengende zonnebrand leeg en verlaten leek. Slechts groepjes Klapperbomen en hier en daar een troepje karbouwen met grote witte vogels op hun brede, logge ruggen en begeleid door lome bruine kwajongens braken de e.n 8po°ka(5htig-klam over mij heen eentonigheid van het landschap. Met Oosterse gelatenheid kwam de trein twee slreek' Tienduizenden en nog eens tiendui- uur te laat te Aran-Pratet aan. Nog scheidden mij zowat 130 km van het doel van mijn tocht: Angkor, de geheimzinnige ruïnenstad in het oerwoud. Een koele dronk. Toen reed ik weg, in snelle vaart, de onmetelijke vlakte van Indochina in. De avond was gevallen. Boven mij de schitterendste sterrenpracht, die men zich denken kan. Om mij heen heerste onbeperkt de zwoele, geladen stilte van de tropennacht. In majeur klonk boven de geheimzinnige geluiden der vlakte het geronk van de iW)tor. Onweerstaanbaar is de bekoring van het Oosten bij nacht. Wie haar heeft orfljer- gaan, weet zich voor immer gevangen in de tropenban. f Laat in de avond bereikte ik het plaatsje Siem-réap. Nog enige kilometers, toen stopte ik voor het hotel Angkor-les-Ruïnes. De directeur verwelkomde mij hof felijk. Toen hij zag, dat ik mij de ogen wreef, bracht hij me naar mijn kamer. Doodmoe tolde ik in bed. Van de geheimzinnige, monumentale bouwvallen van Wat overbleef van een der grote tempels, fjet was donker geworden. Even nog gloei- den Angkors statige torena na in de laatste stralen der ondergaande zon. Toen ontkleurden zij zich snel en werden met de overige bouwvallen gewikkeld in het ge vaarlijk-beschermende kleed van de tro pische nacht. Ik praatte nog even na met een oudere dame, een Franeaise. Ieder jaar vertelde zij reisde zij van Europa naar Angkor om de rust der zonsondergang- momenten over zich te laten komen. Zij was een dame van de oude stempel, geestig en beschaafd. '..En u. monsieur, wat voerde u hierheen? vroeg zij mij. Ik vertelde haar van mijn reislust en van mijn studie Ze glimlachte, keek mij guitig aan en zeide: „Maar wilt mij beloven, nooit man te schrijven.... romans, geloof mij, moet u alleen maar beleven Samen wandelden wij terug naar het hotel. -Een groepje mensen van de streek liep achter ons. De nacht had Angkor in armen genomen en slechts de idioot kaken. Zij zwermden uit. onberekenbaar, was op de ruïnes gebleven. Een gevoel van maar toch onfeilbaar zich bewegend achter "^klemming kwam over mij. hun prooi, die onuitputtelijk is. Zijn de Op het hotelterras was het roezemoezig, vleermuizen verzadigd, vol-gevreten. dan Dratende en gebarende Fransen, enige keren zij terug naar hun nissen en gewei- jn zonderlinge tropenuitrustingen gestoken ven. waar zij opnieuw klitten-trossen vor- toeristen. Uit een der kamers schalde gra- men en blijven hangen, slapende hangen, mofoonmuziek. Na het diner werd het stil- tot een nieuwe zonsondergang hen tot nieuw 'er- De plechtige, dwingende rust van de leven wekt en zij opnieuw uitzwermen, in tropennacht maakte zich, onweerstaanbaar. jacht. ook van de blanken meester. Maanlicht speelde over de sombere contouren der ruïnes, die zich vaag aftekenden tegen de Angkor- klonk klagende, monotone, opzwepende muziek, met fel-scherpe tonen, grijpen de wortels van de vijgeboom zich jichte hemel hossen en van de opsnerpend in de nacht* De bewoners van de streek bij Angkor zijn ter ruïne vast in de ruïne van wat eens een tempel Eentonige muziek klonk op klagend en getogen, dacht ik en viel in slaap. Diep en droomloos. Nacht te Angkor. was. f -<- - In de stralen der opgaande zon, even ge troffen door de eerste boden van de nieuwe dag. rezen statig en trots de grote torens van het hoqfdcomplex op, massaal en gebiedend, in plechtige eenvoud van lijn. Als roerloze reuzen stonden zij tegen het zonlicht. De met varens begroeide grond en de brede stenen opgang tot de torens lagen nog in de vale ochtendschemering, evenals 48 de grote vijvers ter weerszijden van de stenen weg. Het vreemde, geheimzinnige Angkor bleek werkelijkheid en dook op uit de duisternis van de nacht als een manifes tatie uit lang vervlogen tijden. Eeuwen lang had Angkor gesluimerd in het oerbos, dat de eens zo machtige stad als een lijkwade omhulde, toen Franse handen voorzichtig, stukje voor stukje, het doods kleed begonnen op te lichten en Angkor ontrukten aan absolute vergetelheid. De zonen des lands hadden „De Stad" reeds als verloren prijsgegeven. Toch resten nog grote, grijze, deels misvormde steenklompen van die prachtige stad, die vijf eeuwen ge leden „uitgespeeld" was. De peschieden's van Angkor's opkomst en verval ls nooit nog ten volle beschreven. Cambodsja is een overblijfsel, een rompstaat van de grote mogendheid, die eens Angkor iot hoofdstad had. Eeuwen lang beschutten en bewaarden de trooische regenwouden het geheim van Angkors bestaan en zeker zouden zij het nooit hebben prijsgegeven, als niet Westerse nacht. Slot- s'epend, soms snerpend door de Avond te Angkor. Beklemming, accoord. Dit woord: HANSOP Tfc wind het altijd jammer zulke ge- zellige woorden uit de taalschat te zien verdwijnen. Laatst noemde ik: boezelaar, thans: hansop. Sinds wij nachthemden en daarna pyjama's zjjn gaan dragen, dreigt het nachtkleding stuk voor kinderen dat wij hansop plachten te noemen in onbruik te ge raken. En dan is het woord natuurlijk ook ten dode opgeschreven. Wat is nu een hansop of zoals wij eigenlijk moesten schrijven hans sop? Niet anders dan het wijde, slobbe rig zittende gewaad van Hans Sop, een komische toneelfiguur, die zijn naam ontleende aan de Franse Jean Potage. Zo heeft het Italiaanse theater zijn Pantalone. Een dergelijke figuur is Hans Worst, eveneens een potsenma ker. Het typerende kledingstuk van Hans Sop kreeg nu de naam van de drager. moeten we naar de reurwilgen kijken! Niet vanwege de treurigheid, maar omdat juist aan deze prachtige bomen het voorjaar zich zo duidelijk vertoont. Op ieder ogenblik van de dag zijh deze treurbomen mooi 's morgens in de grijze mist; donkere boomgevaarten, zwaar geplant aan een vijver rand in een stadspark en 's avonds, als zij overgloeid worden door de brand van de ondergaande zon. Het mooi ste zijn ze, als de heesters en struiken aan hun voet begin nen uit te botten en ook de grasbermen hun best gaan doen. Want is het zo ver, dan worden de lange takkenslier- ten, die van de wilgenhoof- den als golvend haar neer hangen, overwaasd door een prachtig geelgroen, het lichte groen van de kleine blad knoppen, die aangeraakt zijn door de koesterende voor jaarszon. Zo kennen wij ze, de wachters langs de brede vaarten der moderne grote stadswijken. zo zien wij ze uit het raampje van een I voortjagende trein als de be kroning van een boeren- behuizing aan de oevers van i donker water, waarin de j groengesluierde pracht van de stille bomen zich weer- 1 spiegelt. Zo ontmoeten wij ze vooral op onze dagelijkse ,/f r' V'f 4' kunnen zien, want ieder UiC ot vrienden. Want het zijn zulke fijne, tere kleine lichtpunten nodig In de gewone gang bloempakjes, dat men ze liet beste kan alen der dagelijkse dingen. Ieder kan zich die wat «'gesneden takjes, In een vaasje in lichtpunten zelf versehaften. als hij zijn de «f '«'«J- ogen maar niet in de zak heeft. Als "et ln Maart nu een lekker zonnige De meeste mensen k«ke„ helaas hij voor- keur naar hun tenen. Nu is het waar, dat er sorns WPi mpt u' rHo. SewThêeT w.Tvl.T,' te atlü" bliV°°r- -oege^lS 'E'Sekt^ nill beeld, al heel wat valt te genieten. moeilijk te raden. Of zouden er nog veel Uw crocussen staan toch zeker al mensen zijn, die niet weten, waarvoor al dat prachtig in uw grasveldje? Of liggen ze, de gewandel van insecten over de bloeiende gele vooral, ondersteboven? Dan hebben de ssen dat op hun geweten, want die schij- bijzonder ie zijn gesteld op de frisse sappige crocushartjes. Daar is veelal weinig aan te doen. staat er nog wat meer in steeds getuigen van de kunstzinnigheid en het vakmanschap der beeldhouwers en handwerkslieden, die ze gewrocht hebben. Die bas-reliëfs, vaak met fantastische dansmotieven versierd, waren oorspronke- aansmoueven versieru, which uurapiuime- geest en Westerse techniek het drbos deze veeiai jn kleuren uitgevoerd. Nu zijn schone prooi hadden ontroofd. - i ze door de tropisch-klamme warmte egaal Mct veel piëteit en zin voor historische den Hler"en daSr hadden devote han. weerden heeft de Europeaen getracht van u s,ukj ïoudblad aangebracht. d e oude glorie te redden wat er e redden Doch ver,lelen 8oddhrocaal der mlddel- viel Povere resten van een waarlijk gulden eauwen la>, zlch „Iet oplappe„, zelfs niet, als de Voorindische heldendichten Ma- Moelzaam was de strijd, die gevoerd moest habharata en Ramayana veel de kunste- worden om Angkor uit de dodelijke n8ars inspireerden bij het maken der bas- omarming te bevrijden. Steen voor steen reliëfs. moest op het oerwoud heroverd worden, ik maakte een rondgang over enige ter- blok voor blok, beeld voor beeld moest wor- rassen en kwam bij een stenen poort. Een den ontrukt aan de alles overwoekerende bruine, idiote knaap vroeg om een aalmoes, plantengroei. Blijvende bescherming was Door een half-duistere gang kwam ik in nodig tegen die overdaverende groeiweelde het hart van een tempel. Een open ruimte, en welhaast onstuitbare kracht der tropen- omgeven door een gaanderij, die beladen gewassen. Pierre Loti, de bekende Franse was met Boeddhabeeldjes, gemaakt van schrijver, noemde de vijgeboom „Heer en steen en hout. De tand des tijds knaagde Meester der Ruïnes". En dat is hij. Alom er aan. Houtwormen en andere insecten in de zwart-groene bossen liggen de brok- hadden aan dit knaagwerk deelgenomen stukken der bouwwerken. Bomen en strui- Het waren louter resten van vroegere ken op de altaren en op de trappen naar heerlijkheid, die ik ontwaarde. Rode, zwarte, de tempelterrassen. Als een heirleger po- gouden en grauwe restanten van vergane liepen, met ontelbare vangarmen, vielen de macht en pracht. En eigenlijk gaf bornen en gewassen op Angkor aan. Zonder het mij een gevoel van bevrijding, te Westerse tussenkomst zou die aanval tot zien. hoe al die onwezenlijk glimlachende volkomen vernietiging van die eens gestalten omgetuimeld waren, ter aarde ge- trotse stad hebben geleld. Toen ik er toefde, stort, en hoe achter hun glimlach nog waren de meeste complexen „schoonge- slechts machteloosheid schuilging. B o e d- maakt" en bereikbaar. Alom in het bos dha's ondergang? lagen ze verspreid. Grauwe steenklompen, vaak versnoerd met beelden en bas-reliëfs, men dit zo duidelijk, zo schrijnend ook, «ls leven bloeit op de ruines, dit Goetbeaanse I„ AnvW woord schoot mij te binnen. Nog deed de i. I bevolking zijn best de gevallen godheidjes Rnpr/r/nrr nhmInrht te troosten en naar vermogen te eren. Of- DOeuana yimuucm feranden. wierookstaafjes en schaaltjes met Door het bos voerden smalle, uitgekapte etenswaren stonden aan hun voeten. Daar- paden. De zon steeg, de atmospheer boven hingen de vleermuizen, werd drukkender. Fel-gekleurde bloemen Het was inmiddels laat in de middag ge en vlinders braken de somberheid van het worden. Ik verlangde naar de koele avond woud. Apen vluchtten ruisend weg door stonde. Ik kwam langs diepe, geheimzinnige het gebladerte. Altijd zal die schaduw om nissen. Bizarre, fantastische schaduwen slo- de ruïnes blijven hangen en de triestheid pen door de gangen. Zij rekten zich en kron- der dode stad, als in nevelen gehuld, be- keiden in de nissen en hoeken, als maakten waren. Als een herinnering aan eesi groots zij zich gereed voor hun nachtelijk bedrijf, verleden schreed loom en vorstelijk een Soezend en zacht voor zich heen pratend tamme olifant langs het bospad. Het dier zat de Idioot bil de tempelpoort. Hij was gaf voedsel aan de indruk van gevallen het enige menselijke wezen, dat er niet aan grootheid, die Angkor heet. dacht de ruïnes tegen de avond te verlaten. Op een plek in het bos. waar de boom- Traag tfltentelden een paar in fel-geel op groei iets ijler was. bleef Ik staan. Het zon- perkleed gehulde priesters over de stenen licht drong er door. Voor mij stond een hoofdopgang heen en weer. kolossaal Boeddhabeeld, fors van afmetin- Een gevoel van gewijde rust maakte zich gen, indrukwekkend van schoonheid. Het van mij meester. Eerbied voor het grootse leek te zijn opgeschrikt uit zijn verveeld- bouwwerk Angkor vervulde, beter: ove held, uit zijn „ennui" door mijn komst. De v i e 1 mij. Daagse critiek werd gesmoord blanke her-ontdekkers van Angkor hadden avondlijk duister. Machtig lagen de massale deze Boeddha overeind gezet. Door de torens voor mij. De zon neeg ter kimme, eeuwen heen was hij blijven glimlachen, Een vlinder, even fel van kleur als de pries- een onverstoorbare glimlach. Geluk, gela- ters, fladderde weg. tenheld of gelukspoee? Rustig staan die Bij het vallen van de avond breekt te glimlachende Boeddha's, eens neergeknup- Angkor het uur der vleermuizen aan. Als peld door de veroveraars van Angkor, in dichte rookwolken uit de torens, van alle die broeikas-vochtig-warme bossen. Zij vier windstreken ^kwamen zij. Een grauwe, staan temidden van steenklompen, met hon- suizende en piepende massa, die zich als derden meters lange bas-reliëfs, die nog een sluier tussen aarde en hemel uitspreid- KRANTENJONGEN, soldaat, journalist, auteur.... bont en boeiend als de avonturen van zijn boekenhelden is het leven geweest van Edgar Wallace, de wereldberoemde schrijver van detectiveverhalen. Zijn levens geschiedenis is een fascinerend verhaal geworden van strijd, armoede en succes: de carrière van een vondeling, de aangenomen zoon van een In later ^aren vond h,y een methode om het J 1. nieuws van een aanslag op koning Alphons Sjouwer op de Vismarkt. van Spanje, tijdens diens rijtoer door Madrid TVTEGEN dagen oud werd het jongetje, ingepakt had en daarom gooide bij ze ter vaneen Engelse 'kran/door 'te seinen^hoe- L' wiens naam later op honderden boe- hoogte van zijn borst in zijn uniform. De wel alle telegraafverkeer was stopgezet HU ken, op de affiches van schouwburgen en kolonel tikte er tegen met zijn stok. legde namefijk zijn kopij in een bakje de lichtreclames van bioscopen zou prijken. -Wat heb je daar?", vroeg de officier met voor regeringstelegremmen die wél ver- geadopteerd door het echtpaar Freeman, opgetrokken wenkbrauwen. Het antwoord zonden werden brave mensen, die het niet breed hadden kwam snel „Hart, longen en kleine bloeds- Canadai Marokko. Noorwegen, de Congo, wier eigen »on„ ,n de gevangen!, goede omloop, „«edpnlë ..dearmejongen van vroefe) struiken dient en al hun ijverig gepeuter en gesnuffel tussen de fijngeknopte meel draden? ALLES goed en wel", zegt er Iemand, „maar ik heb geen verstand van bloe- men en Ut heb geen tuin. En om in een park mooi bijv. doet het b e r e n - faa" wandelen, ik heb er geen tijd voor." oor het, een forse plant met ronde dikke Zondags ook niet? „Nee, want dan moet bladeren en een kortgesteelde tros van J}aar de voetbalwedstrijd", bleekrose bloemen. Het moet daftr dicht bij T).a dan wordt de zaak moeilijker, de aarde bepaald een beetje warmer zijn dan To^h z°u 51« zeggen, dat het geen tijd kost op de hoogte van onze oren, want ik vind onder het fietsen of wandelen naar en van het daar nog maar knap guur, ondanks het uw werk eens te kijken naar de bomen langs Maartzonnetje, dat in de luwte al heel aan- "w We2- of de boomgroepen van een park, genaam kan zijn. Zo aangenaam, dat een da^. u Paaseert. Wie in een stad woont waar van onze vroegste struiken de duidelijkste oude Srachten zijn met iepen langs de bewijzen levert, dat hij het voorjaar in 't wallekant, die moet over enige tijd bepaald hoofd heeft. toch missen de prachtige aanblik van deze bomen, als ze in bloei staan. Een gracht Wie even de moeite neemt, een rondje *s hiervoor niet bepaald nodig. Overal "vaar door een park te maken (iedere stad heeft *ePen staan, kan men zonder tijdverlies wel een of meer van zulke „gemeente- dagelijks even genieten van hun kronen, longen") die moet vast en zeker ergens wèl hedekt met millioenen kleine paarsbruine die struik vinden, boordevol met kleine vier- bloempjes met witte meeldraadjes. Vooral puntige sterretjes. Het is de g e 1 e k o r - aIs de zon er aan te pas komt met een over- n o e 1 j e. Uit die geeigroenige sterretjes daad van vloeiend goud en brons, komen tientallen fijne stipjes te voorschijn, Nu ls het waar, dat verscheidene echte na- de meeldraden. Om die goed te bekijken, tuurliefhebbers, die goed op de hoogte zijn moet men zo'n kornoeljestruik echter in van vo£els en viervoeters, voor de bomen eigen tuin hebben of in die van kennissen '°'aa' Keen aandacht hebben. Een boom is een boom, nou ja, wat is er aan een boom te beleven! Dat kon anders best meevallen, als ze er eerst maar eens op gelet hebben. A LS onder die struik of in die boom een alleraardigst heggemusje rond scharrelt of zit te zingen, wat in deze voor- jaarsweken herhaaldelijk voorkomt, dan geeft het bijzondere van de omgeving, name lijk de rijke bloei van een kornoelje of de tere sluiers van een treurwilg, aan dat vo geltje zo'n speciale bekoring. U kent het heggemusje niet? Ziet u dan nooit een bruinachtig grauw vogeltje rondschar relen in de bladaarde van een tuin, een onopvallend diertje, dat van dichtbij gezien echter fijne streepjes op kop en rug blijkt te hebben? Het heeft wel iets van een mus, maar er is toch verschil. Kijkt u maar naar de fijne insectensnavel, heel wat anders dan de kegelvorm van de dikke mussenbek. Het is trouwens helemaal een fijner type, dat zo rustig dribbelend zijn gang gaat en zo aardig en opgewekt kan zitten zingen. Een liedje van weinig betekenis, maar vro lijk en monter. U moet eens op dit voorjaarszangertje letten. Maar vergeet vooral de kornoelje en de treurwilgen niet! En mocht er in de wedstrijd eens erg ge klungeld worden met de bal, zo erg, dat u zich staat te vervelen, kijk dan van de hoge tribune af maar eens over de prachtige bomen van het omringende park. Misschien ziet u dan toch nog iets wat de gang naar het sportveld waard was. S. VAN DER ZEE. MAX BRAND, synoniem voor donde rende paardenhoeven en vuur-spatten- de revolvers! Weinigen weten .dat deze auteur schreef onder twintig verschil lende namen. Nog minder is bekend, dat al die ruige verhalen van wijde vlakten en groots avontuur geschreven werden door een man, die als invalide aan zijn rolstoel was gekluisterd Daarover de volgende week. Macedonië >v. reisde als verslaggever door de wereld. Maar hij wilde meer. Hij bundelde een serie 1 en door drank vroegtijdig stieryen. Hun genegenheid richtte zich, op dichten korte verhalen schetsjea en liy ÜUlluCiue een sene song, getiteld. „A Sort of a Kind of verhalen onder de verzamelnaam Smithy welke hij in overmoed aan de toen be- en zocht PPn iiltoovfr Tn»n k/* ben Dit 'betekende in'dit geval, dat hij niet roemde zanger Arthur Roberts zond. Hij waagstuk aandurfde gaf 1KS ze op zijn tiende jaar al van school af moest kreetr viit nnnrf vnnr »Hn mwit» »n au in» t de kleine „Dick Freeman" en zij meenden, dat hij een „goede opvoeding" moest heb- i Dit betekende in dit geval, dat hij niet o- zijn tiende jaar al van school af moest.kreeg vijf pond voor zijn moeite en 96 uur Uit ën 30.000 exemplaren "vondën'hün weg In deze tijd was het. dat de jongen voor dwangarbeid van zijn commandant, om&lt „aar de lezers. Daarna schreef hij zijn eerste het eerst die speurdersmentaliteit aan de "U zonder verlof was weggebleven, toen de boek. een uitwerking van een kort verhaal dag legde, die hem later in zijn boeken song in een theater gezongen zou worden. dat hij ook nergens geplaatst had kunnen te stade zou komen. Een vriendelijke man «et deed hem verder geen kwaad en het krijgen: „The Four Just Men" (De Vier gaf hem zilvergeld en verzocht hem in stond zijn uitzending naar Zuid-Afrika niet Rechtvaardige Mannen) en ook hiervan ver- verschillénde winkels sigaretten te gaan 'n de weg. kopen. Vijfmaal voldeed de jongen aan het verzoekmet het zesde geldstuk stapte hij rechtstreeks naar een politieman met Eerst daar ontplooide zich ztyn talent. In de Cape Times las hy. dat de beroemde schrfyver Kipling zou komen en geheel in kocht hij 38.000 exemplaren. Hij hafl er ech ter zoveel (dure) reclame voor gemaakt, dat hij f 14.000 verloor! Om de strop enigs zins te dekken verkocht hij zijn rechten aan f 720. Deze de beleefde vraag: „Meneer, is dit geld de atyi van Kipling schreef Wallace een de uitgever George Newnes niet vals?" Het was vals en de oplichter „Welkom", dat door de krant geplaatst verkocht er honderdduizenden exemplaren werd gegrepen. Voor de eerste maal stond werd. Later schreef Kipling hem een vrlen- van en de schrijver kreeg geen cent Arm de naam van de jongen in alle kranten. Tegen de zin van zijn „moeder" in begon de jongen kranten te verkopen; het geld besteedde hij aan toegangskaartjes voor de deltyke brief met de raad zich in de jour nalistiek te bekwamen. HU kreeg zUn kans, toen een nieuw blad werd opgezet en sa men met een ander werkte hU de kolom schouwburg. Nadien rolde hij van het ene men vol. Iiy viel iedereen aan, ió gedurfd. baantje in het andere: „papiertiller" - - als vroeger was de grote schrijver weer. Op grond van een verkeerde berichtge ving, die de krant een proces kostte, werd Wallace ontslagen, maar zijn naam was nu reeds bekend genoeg. Hij schreef: honder drukkerij. hulpje in e,en lederwarenfabriek, bloemenbinder, scheepsjongen hij droste van h#t schip en tijdschrijver.. u 'aÜ meeuMkrel* bü miHU,re den korte verhalên^honderdé'n boeken^dlê autoriteiten. Maar hU achreef door, voor bij honderdduizenden verkocht werden. Zijn - Engelse bladen, proza en poëzie, en hy stu- Afrlka-avonturen verwerkte^ Ml "ln"*7" «Tan* knecht van de melkman deerde alles, wat hem maar enigszins inte- dersreeks", superieur werk van goed'litte- ITTfï ïe? 8,,°k® hö "?veei rair gehalte. Van zijn avonturenverhalen *S' d,tde ko'onel hem de "®h,te wenk Het Spook van de Opera, King-Kong. De p?ézlêr'°U B®ul Van Londen en vele andere werken plesier verleend worden. werden films gemaakt. Hij had geluk. In het rumoerige Zuid- Succes en geld kreeg hij In overvloed. Afrika, waar allerlei meningen botsten, maar steeds gaf Wallace er door woord en daad blijk van de armoede niet vergeten te v„ -- Wallace werd zijn. De grootste voldoening was hem. dat den. „We leerden er veel schreef hij zelf oorlogscorrespondent. Dat waren de dagen, hij moeder Freeman een onbezorgde oude „en wét we leerden zat er muurvast bij ons waarin zijn strijdvaardige geest in vroe- dag kon bezorgen, toen zij weduwe was ge in. Het gebeurde eens, dat een soldaat tij- ger jaren door armoede geschept de we- worden. D* schrijver zelf stierf op 56-jarige dens een inspectie zijn schoenborstels niet gen vond om de censuur te slim af te zijn. leeftijd, in 1932. ^OALS zovelen in armoedige omstandig- heden tekende Edgar Wallace voor ze- mau, waar aueriei i ven jaar als militair en hij slaagde et in bij was kopij in overvloed, de geneeskundige troepen geplaatst te wor- De Boerenoorlog kwam: Gibb McLaughlin, de filmacteur, als mr J. G. Reeder, één van de figuren uit de boeken uan Edgar Wallace, die op het witte doek de faam van hun schepper over de gehele wereld verspreidden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4