f 1 0UIL station gaat verdwijnen auPUBLIÜS De Britten hebben een verkeersvliegtuig nieuwzuinig „De Ramp" Merkwaardig postvervoer in de VERENIGDE STATEN Buffalo Bill: Eerste vluchtigeindrukken van het land Groot werk tussen Rotterdam en Gouda komt gereed Havank leurde met spookverhaal, dat hem beroemd zou maken... over de eindstreep vliegt.... Gecombineerde schroef-straalmotor DE PONY-EXPRESS één der koenste postrijders MET EMIGRANTEN NAAR ZUID-AFRIKA (II) Geen vergelijking met Nederland Sowjets zijn sterker dan NAVO-landèn f EVEN NADENKEN Kort Journaal Ons Land en de Wereld in 2 MINUTEN Plan-1945 kwam niet in bureaula terecht GROSSIERS IN MOORD EN DOODSLAG (4) N° In October heeft het Maasstation afgedaan BEWOGEN LEVEN ZATERDAG 25 APRIL 1953 (Van onze correspondent te Londen) Dezer dagen heeft de Britee luchtvaart; welke teen gebrek toont aan roemrijke daden, opnieuw historie gemaakt. De British European Airways (B.E.A.). welke alle lij nen in Engeland en die op het vasteland bevliegt de British Overseas Airways Corporation sorgt voor de rest van de aard bol heeft toen namelijk de eerste vier van de Z€ door haar bestelde Vlckers' Vis counts in gebruik genomen voor de verbin ding Londen—Rome—Athene—Istanboul. Deze machines, die behoren tot de z.g. „discovery"-klasse en de namen zullen dragen van Britse ontdekkingsreizigers, zijn de eerste toestellen met „turbo-props" (een combinatie van schroef- en gasturbine), welke ter beschikking komen voor de ge wone passagiersdiensten. De reusachtige Bristol-Britannia's, welke op hetzelfde principe berusten, zullen, slechts voor experimentele doeleinden worden gebruikt. Na zes jaar voorbereiding is de Viscount de belangrijkste ontwikkeling sinds de door de Havilkmdfabriek voortgebrachte Cornet, zoals men weet: een zuiver straaltoestel. Volgens deskundigen is dit toestel de wer kelijke toekomst en dient het schroefvlieg- tuig reeds nu als verouderd te worden be schouwd. De moeilijkheid is echter, dat voorlopig de Cornet op korte afstanden te duur is wegens het hoge brandstofverbruik. Alleen op de wereldroutes, waar op grote hoogte gevlogen kan worden, is het straal vliegtuig rendabel. Vandaar dat de Britse luchtvaart, welke zich de voorsprong van de straalmotor niet wil laten bntgaan Amerika ligt vijf jaar achter, maar spant alle krachten in om dit in te halen zich thans werpt op de tus- ednvorm ❖oor de kortere afstanden, waar bij bij wijze van uitzondering nu eens niet het principe van meer snelheid op de voor grond staat, maar van goedkoper brand stofverbruik. Met de Viscounts in dienst hoopt de B.E.A. de tarieven belangrijk te kunnen verminderen. Misschien lukt dat nog niet met de eerste z.g. 700-serie, maar met de 800-serie is de kans daarop groter. T rillingvrij Het is volgens de experts, die 250 uur met de Viscount hebben proef gevlogen, een on vergetelijke ervaring om b.v op 7000 meter boven slecht weer trillingvry zonder bum ping en zo goed als geluidloos voort te sui zen. Piloten, die met de Viscount hebben gevlogen, verklaarden niet meer naar de zuigermotoren terug te willen. De Viscount is vooral een triomf voor de technische samenwerking tussen Vickers— Armstrong en de opdrachtgevers. In En geland hebben de luchtvaartmaatschap pijen het voordeel dat zij kunnen steunen op de Britse vliegtuigindustrie niet alleen, maar bovendien dat deze door de regering wordt geholpen. Het systeem is. dat de re gering het schatten kostende prototype fi nanciert en dan later een zeker percentage aan de rechten uit de verkoop terugont vangt. De diverse fabrieken werken ook aamen. zodat een gezonde arbeidsverdeling is ontstaan. Vickers—Armstrong kon op deze manier prbfiteren van de ervaringen, welke door De Havilland met de Cornet zijn opgedaan. Het voordeel van de samenwerking tussen luchtvaart-maatschappij en vliegtuigindus trie Is eveneens, dat zoveel mogelijk met de wensen van de opdrachtgever kan worden rekening gehouden. De Viscount is dan ook geleverd als een aangemeten costuum, niet alleen naar vorm, maar ook wat het Inte rieur aangaat. Zo werd er ó.a. voor gezorgd, dat de passagiersruimte wijder lijkt dan deze In werkelijkheid is doordat het kokerachtige er van doop vernuftige wandindeling en plafondtekening werd opgeheven. De inrichting in grijs en rood de B.E.A - kleuren) werd in overleg met een aantal dames ontworpen zodat men gelooft, dat de huiselijke sfeer aanzienlijk is verbeterd. Iets bijzonders zijn wel de grote ovale ra men van tegen druk bestand plagtic, die een ongeëvenaard uitzicht bieden. Deze ro men dienen tevens als nooduitgang. Een ander nieuwtje, tenminste voor vliegtuigen, waarin de luchtdruk geregeld wordt, is het apparaat met behulp waarvan eike pas sagier frisse lucht kan binnen laten. Ook voor de rekken voor handbagage is iets nieuws ontworpen en nieuw materiaal ge kozen. M De zetel van de piloot is ij^ar achteren verschuifbaar, waardoor hij jfln werk be ter kan doen. Er zijn twee ovale deuren voor de passagiers namelijk aan de beide uiteinden van de cabine. De bagageruim ten zijn groter dan in enig ander toestel Van deze afmeting. Goedkoper dan spoorkaartje derde klasse De B.E.A. beschikt met deze Viscount voor de eerste maal over een machine aan welker schepping zij van de eerste dag af heeft meegewerkt. Reeds vijf jaar vóórdat de order geplaatst werd, was de B.E.A. er bij betrokken. De Viscount van de 700-serie biedt plaats aan 48 tot 62 passagiers en heeft vier Rolls Royce-dartmotoren van 1400 pk. met een extra streal-opduwing. De kruissnelheid bedraagt 480 km per uur. Air France heeft ook dezer dagen de eerste Viscount ontvangen, waarvan ze er twaalf heeft besteld. Verder zijn in aan bouw voor Air Lingus (Ierland) vier. Ca- Parelanthraciet is kleiner geworden éMtrn nieuwst» Conwaymotor van Rolls Royce. Deze motor, een tussenvorm tussen de „turbo-prop" en de straalmotor, combi neert snelheid met zuinig brandstofgebruik. De Fransen beschikken el over de Turbo- meca Aspin-motor, welke al ervaring in de lucht heeft opgedaan en minder dan de helft van de brandstof nodig heeft van de oorspronkelijke turbinemotor. De Conway motor, welke veel groter is dan de Aspin, zal voor Edwards allernieuwste lijntoestel worden gebruikt. De turboprop is thans economisch het voordeligst, maar pioniers arbeid kan nooit op dit principe gebaseerd zijn. Nu de straalmotor bestaat is de pro peller gedoemd te verdwijnen en wel voor elk vliegtuigtype Daarop sturen de Britse technici onweerstaanbaar aan. Au*tralië vier en Brits-Weat- Indië drie toestellen. De B.E.A. is reeds proefvluchten begonnen op de Scandina vische route. Op 1 Juni komt de Viscount waarschijnlijk in gebruik op de Londen— Zwitserland-lijn. De Viscount van de 800-serie, welke ook spoedig zijn opwachting zal maken, krijgt een cabine, die ruim vier meter langer is dan die van de Viscount-700. Deze machines KiiiJam nn Vnnmc wnrrit plaats biedend aan 88 tot 82 passagiers, **-18td«m op VooniC wordt dient het massa-vervoer té bevorderen! maar de snelheid zal iets geringer zijn dan die van de Viscount-700. De B.E.A. zal deze grotere Viscounts, waarvan er twaalf be steld zijn, op elf der drukste Europese luchtlijnen gebruiken, o.a. in de dienst Lon den—Schiphol. Het zal eventueel mogelijk zijn, met dit toestel naar Schotland te vlie gen tegen een tarief, lager dan dat van de derde klasse trein ,is volgens deskundigen geen twijfel aan dat deze „turbo-props" voor de naaste toekomst het ideale toestel zijn uit een oogpunt van commerciële exploitatie. Toch gaan er stemmen op die liever zou den willen, dat Engeland zich concentreert op de vervolmaking van de Cornet In plaats van energie te verspillen aan een toestel al* de Viscount, dat over tien of vijftien jaar verouderd zal zijn en dat bovendien gevaar loopt binnenkort door Amerika te worden verdrongen. Er worden op het ogenblik drie Viscounts per maand afgeleverd, maar van eind 1853 af zullen er jaarlijks honderd uit de fa briek komen. Deze bestseller kan Engeland, dat zoveel weerstand op zijn exportmarkten ondervindt, thans uitstekend gebruiken. 18.000 Tekeningen Dezer dagen zijn wij in de gelegenheid gesteld, een blik achter de schermen te werpen in een van de fabrieken van Vickers—Armstrong, welker militaire pro ductie o.a. de Vaillant bommenwerper en de jagers Supermarine Swift en Attacker omvat. Wij zagen, de werkplaatsen en montage hallen ln het door bossen omgeven Wey- bridge (Surrey), waar eens bet allereerste passagiersvliegtuig opsteeg. In een vlieg tuigfabriek is iedereen zich meer dan elders van zijn verantwoordelijkheid' bewust. Er gebeurt niets overhaast, op precisie komt het aan. De fabrieksruimten zijn licht en helder. Het werk, dat hier door vierduizend man gedaan wordt, lijkt op een gigantisch mecanospel. Imposant Is de enorme hal met 658 te kentafels. Voor elk vliestuig worden 18.000 tekeningen gemaakt. Elk onderdeel reist door de kilometers lange gebouwen, voor zien van een iabel. waarop de loop van het bewerkingsproces staat aangegeven. In het centrale archief kan eik foutje worden op gespoord. De metallurgie wordt op de mo dernste wijze beoefend. De vele gloed nieuwe Amerikaanse werkbanken geven een beeld van wat de Marshallhulp In de practyk betekent. Wij verdwenen in de enorme stratosfeer-» kamer, waar tefnperatuur- en luchtdruk- proeven worden genomen*. Op de er bij be horende enorme koelmachines zet zich een laag „sneeuw" af. Men neemt geen enkel risico. Een nieuwe vleugel wordt zes weken lang dag en nachdiftiet een stamper beklopt, ingedeukt en doorgebogen en op deze ma nier aan druk blootgesteld, sterker dan in de lucht het geval zal zijn. Wij zien ook nog isolatieband en luchtbuizen van gewe ven glas. vermengd met hars, uiterst licht zoals al het andere materiaal. Weer een nieuw type De luchtvaart is nooit tevreden en daar om nauwelijks in staat, zich over een nieuwe fase te verheugen. George Edwards, de ontwerper van de Viscount, bereidt thans een nieuw toestel voor dat noch op de „turbo-prop-motor", noch op de zuivere gasturbine is gebaseerd, maar op de afgebroken De na de ramp met spoed gemaakte kist dam langs de Westelijke zijde van het Voornsche kanaal, over een lengte van on geveer 10 km wordt afgebroken. Deze dam was aangebracht met het oog op de be veiliging van Voorne. Het materiaal, zoals parkoenpalen en planken, wordt naar Schouwen en Duivelend vervoerd, teneinde daar dienst te doen bij de strijd tegen het water„ Aan de nieuwe baan bv Nieuwerkerk, die de hoofdschotel vormt van de verbetering van het spoorwegnet in en om Rotterdam, wordt momenteel de laatste hand gelegd aan baan en bovenleiding. Met ingang van de zomerdienst zullen goederentreinen en de internationale treinen van en naar Hoek van Holland over deze baan gaan rijden. Het Nationale Plaatwerk Dezer dagen zijn door de Vereniging ter bevordering van de belangen des boekhandels in Amsterdam de eer ste exemplaren van bet nationale plaatwerk „De Rampdat ons voor altijd zal blijven herinneren aan de verschrikkelijke gebeurtenissen van de le Februari en volgende dagen in 1953, in omloop gebracht. De totale oplaag bedraagt met de Engelse uitgave en Franse en Duitse bijlage 675 000 stuks, zodat de aflevering vanzelfsprekend nog geruime tijd in bislag zal nemen. Het indrukwekkende fotomateriaal, plm. 120 cliché's. is op circa 50 blad zijden ondergebracht en wordt ver bonden door een sóbere. waardige tekst, welke geheel aansluit pp het voorwoord van H. M. de Koningin, die daarin de hoop uitspreekt dat de uitgave een klein monument moge worden vopr het saamhorigheidsgevoel van ons volk. In 1858 kwam Senator Gwyn van Califor- nië op het Idee, de mail te laten ver voeren met behulp van snel dravende po- nies. Gwyn was van mening, dat de Oceaan- kust een betere verbinding verdiende dan die met de postwagen en hij ging naar de hoofdstad Washington om daar zijn denk beeld uiteen te zetten. Daar lachte men hem echter uit; een geregelde postdienst van slechts één man sterk, dwars door het Rotsgebergte, Colorado, Newada en Utah was iets onmogelijks! Senator Gwyn wist echter vele hooggeplaatste personen voor zijn plan te winnen, waardoor dit toch door* gang kon vinden. In 1859 was de voorbereiding beëindigd; St. Joseph aan de Missouri was het Weste lijkste punt4van de spoorweg en daar ^ou Jou ik nog eens achter die eierkool Moeken 7" IJET was een gebeurtenis op zichzelf toen in de morgen van 13 Maart h<)t silhouet van de Tafelberg uit de nevelen opdoemde. Aan de vroet van dit mooie plateau ligt de moederstad van de Unie. Capetown (Kaap stad). In 1652 landde hier Jan van Riebeeck na 23 weken zeereis. Nu doet een vliegtuig er 23 uur over. WU voeren 16 dagen. Er komt een merkwaardige nerveuze stemming onder de passagiers. Na 13 dagen niets dan lucht en water te hebben gezien, ligt nu het land van de toekomst voor hen. Bij de debarkatie neem ik afscheid van velen. We hebben 16 doget^ een aparte ge meenschap gevormd. We zien elkaar waar schijnlijk nooit weer. Enigeb blijven in Kaapstad. De meesten gaan verderPre toria, Johannesburg, Potcbefströom, Stellen- bos en zelf Rhodesia, het land van de nog ongekende mogelijkheden. In Kaapstad komt een vriend mij afhalen en hü laat mij de prachtige omgeving van de stad zien. Ik stel voorop, dat ik» geen kenner van het land ben. Ik kan slechts vluchtige indrukken geven. Maar direct valt op dat men in een geheel ander.e samenleving is ge komen. die in geen enkel opzicht te verge lijken is met de onze. Emigranten zullen een groot aanpassings vermogen moeten hebben. Niet alleen het klimaat maar ook de taal en vele gewoon ten zijn geheel anders. De levensstandaard in Zuid-Afrika verschilt, voor zover ik kon opmerken, niet zoveel met #e in Nederland. Hij is dus hoog. De belastingen echter zijn aanmerkelijk lager. Bij een verdienste van 300 pond 3000) een aagslag van 18. Bij een inkomen van 840 pond 8400) is de aan slag 500. Kinderaftrek is hierin niet be grepen. De woningnood doet zich ook bier ge voelen; in Kaapstad misschien wel het sterkst. Toch kan men er kleine flats huren, maar die zijn zeer prijzig 180 per maand). De lonen voor vakmensen liggen hoog. Ik hoorde bedragen noemen van 6000 tot j 7000 per Jaar. Een steno-typiste, die beide ♦alen spreekt, heeft een aanvangssalaris van ƒ3600 per jaar. De sociale voorzienin gen hebben nog niet een hoogte bereikt aio bij ons. maar de omstandigheden zijn veel gecompliceerder en moeilijker. De Ongevallenwet dateert er van 1841, de Wet op de Vakleerlingen v*n 1944. De rege ring subsidieert 4e woningbouw. Zuid- Afrika kent zijn „Gezondheidsdienste Typhus, pest en melaatsheid komen alleen nog voor bij de naturellen (kleurlingen), die in de buitenste districten wonen. De tuber culose wordt krachtig bestreden. ook de malaria die tot voor een tien jaar grote vruchtbare streken onbewoonbaar maakte. In Johannesburg, de stad van het goud, neemt men een ongekend materialisme waar. *- Zuid-Afrika wacht op emigranten, vootal uit Nederland. Maar niemand denke dat hij in een soort luilekkerland komt. Het is een land met grote, perspectieven, waar voor harde werkers een plaats is en waar men vopr hen ook goed zorgt. TkE Unie van Zuid-Afrika kent het fassen- probleem. Men moet echter lang in Zuid-Afrika wonen en de situatie terdege bestuderen vóór men een oordeel kan vel len. Het eerste verwijt dat men de vreem deling, die critiek hierop uitoefent, maakt is: Je moet hier eerst maar eens een tijdje komen wonen. In de totale bevolking van 12'/» millioen zijn alle kleurschakeringen waar te nemen, van het wit der blanken tot het gitzwart van de Bantoestammen- Men treft er de hoogste ontwikkeling en het meest primi tieve aan. Ook vindt men er alle mogelijke vormen van godsdienst. Zuid-Afrika kent het Christendom, het Joodse geloof, het Mohammedanisme, het Hindoeïsme en het meeat primitieve geestengeloof. Europeanen worden allen blanken ge noemd. Meeg dan de helft is van Neder landse afkomst. Het grootste deel van de rest is'ven Engelse originé. Voorts vindt men er Duitsers, Portugezen en Italianen» Onder naturellen verstaat men de inheemse bewoners. Zil geven er de voorkeur aan Afrikaan genoemd te worden. De gekleurde rassen in Zuid-Afrika zijn merendeels van'gemengd bloed. Eén ding valt direct op, n.l. dat de kleurling zoal niet gehaat, dan toch als een soort minderwaar- weinig oponthoud gepaard. De rijder stiet op een halve mijl van het station de be kende „coyote-roep" uit en de postmeester, deze horend, bracht het gereedstaande verse paard naar buiten. In een oogwenk was het vaJ^®n* zadel op het nieuwe paard gelegd en dan ging het weer verder. Generaal Grünther, stafchef op het geal lieerde hoofdkwartier te Parijs, heeft ver klaard. dat de NAVO-strijdkrachten een planffiebben om aan een eventuele onver hoedse Sowjet-aanval het Hoofd te kunnen bieden. Dit betekent echter niet. dat dè NAVO over voldoende strijdkrachten be schikt om een aanval met goed gevolg te kunnen afslaan. In feite geloven wij, aldus Grünther, dat wij dat niét kunnen, maar men vecht met wat men heeft en men doet. wat in zijn vermogen ligt. De generaal legde deze verklaring af op 1 Apri] voor de Amerikaanse Senaatsoom- missie voor buitenlandse betrekkingen. Zij is Donderdag gepubliceerd. Rijkspersoneel geen vrije halve dag op 5 Mei De minister van Binnenlandse Zaken heeft aan de colleges van Burgemeester en Wethouders der gemeenten in Nederland meegedeeld, dat de raad van ministers in zijn vergadering van 80 Maart ^eeft beslo ten. het accent van de viering van de na tionale bevrijding te verplaatsen van 5 Mei naar de Koninginnedag 30 April en o.m. dientengevolge de vrije halve dag op 5 Mei voor het rijkspersoneel te doen ver- Postrijder een gevaarlijk beroep De minister verzoekt de colleges, van B. en W met het vorenstaande rekening te houden. T^én der Interessantste verschijningen te riüdden van de vele vervoermiddelen, zoals diligence, trein, achip en vliegmachine, die de frost van de ene uithoek der wereld naar de andere hebben gebracht, is wel de pony-express-ruiter, de man, die bijna een eeuw geleden het woeste Westen van Noord-Amerika doorkruiste met de brieven, die de bewoners van dit grote land hem ter hand stelden. De pony-express-ruiter was op zijn manier de voorloper der beschaving: had eerst de ossewagen de verbinding tussen de Californische kust en de Missouri onderhouden in een reis van vele maanden, was daarna de postwagen gekomen, die de reis in 25 dagen deed; nu kwam de onverschrokken ruiter, die in 10 dagen dwars door een met vijandige Indianen en blanke rovers bevolkte landstreek de post overgebracht. Zijn route werd ie weg, waarlangs de beschaving dit veelbelovende land veroverde; hij was het eerste symptoom, dat wees op het einde van de Indianenheerschappij in deze prairelanden. de route aanvangen, die ter lengte van tweeduizend mijlen, dwars door woeste ge bieden, met oorlogszuchtige Indianen be volkt naar de Gouden Poort'van San Fran cisco zou voeren. De route liep als volgt: van St. Joseph naar Fort Kearny, langs de Platte tot Julesborg, dan naar Fort Lamarie en Fort Bridget, dan over Salt Lake City naar Camfr Floyd, over Ruby Valley, de Humboldt, Carson City. Placerville en Fol- som naar San Francisco per boot. De maatschappijen die deze dienst orga niseerden. n.l. de „Central Overland" en ..Pike's Peak Express Company" namen alleen brieven ten vervoer aan tot een maximum van 10 pond per reis. De brieven werdep geschrevan op velletjes dun zijde papier en gewikkeld in oliedoek om ze 'egen regen en water te beschermen, want de postrijder moest herhaaldelijk met zijn paard riviertjes overzwemmen. De brieven werden geborgen in vier zakken in de „mochila". een lederen dek over het zadel, zoals men in Spanje en Mexico gebruikt. De „mochila" werd van het éhe paard op het andere overgebracht en mocht uitsluitend door de postautoriteiten geopend worden. Het gehele systeem werd uiterst nauw keurig uitgewerkt. Langs de route werden stations op gemiddeld 23 mijlen onderlinge afstand gevestigd, elke ruiter legde gemid deld 75 mijlen per dag af. De gehele dienst omvatte 190 stations, 200 postmeesters en evenveel assistenten. Van Saint Joseph tot de Gouden Poort duurde de reis 10 dagen; per uur werd 10 mijl afgelegd. De afstand van St. Joseph naar de verschillende etappe-stations was: naar Fort Kearny 34 u., Salt Lake City 124 u. Placerville 226 uur. Sacramento 234 uur en naar San Francisco 240 uur. De firma Russel. Major Waddell had tevoren een dienst tussen New York en St. Joseph onderhouden, die er vier dagei^. over deed. De nieuwe onderneming vormde daarmede dus een veertiendaagse verbin ding van de Atlantische, naar de Pacific- kust. In dringende gevallen kon men van New York naar St. Joseph telegraferen en het bericht dan verder per express-rijder meegeven. kend zijn; angst mochten zij niet ken nen, tegen een rit door de bergen en woes tijnen, door sneeuw en ijs. regen en storm. in brandende zonneschijn of aardedonkere nacht mochten zij geen bezwaar hebben Uit de paarden moest gehaald worden wat er uit te halen was. zonder ze af te matten en alleen ervaren ruiters en paardenken ners waren hiertoe in staat. Nu en dan slaagden de Indianen er in, een postrijder onderweg te vermoorden; kwam hij niet op tijd aan het station, waar zijn opvolger wachtte, dan vertrok deze zonder de mail. De postrijder b.v., die op 28 Mei te St. Joseph moest arriveren, kwam daar pas op 30 Mei aan en bracht een brief mede van Salt Lake City, luidende: „De express-rijder is juist aangekomen; «Je In dianen hebben alle stations tussen Diamond Springs en Camp Valley verwoest en dekruiswoord-puzzle. postmeesters vermoord, ook de postrijder en Horizontaal: l Soort graan; s. Voorzetsel; de post zijn verlorenLofzang. 10. Lus. strik: 14. Vreemde munt; 15. In I860 werd President Buchanan's laat- I Lidwoord (Fr.); 17 Lof 19Voegwoord. 20. ste boodschap in acht dagen en zeven uur SchoorsteenyuiL 28. Vlaggetje; 25. Riv,eI 1 naar San Francisco overgebracht; President °"n»Sl*ad:<s Lincoln's openingsrede kwam in zeven da- dig schepsel wordt beschouwd. Ik las in het boekje „Blanket Boy's Moon" de volgende zinsnede: Zij zeggen dat voor God alle mensen gelijk zijn. Maar zij verbiedèn ons toch nieWalleen hun kerken binnen te gaan maar staah ons ook niet toe naast hen te zitten in hun huizen, bussen of bioscopen. Zulk een uitlating spreekt eèn duidelijke taal. De politiek van de regering van Zuid- Afrika zal dit probleem zeker niet oplossen, alleen maar verscherpen. Er is een ontwa ken van het zwarte ras te bespeuren en het is zeker niet denkbeeldig dat het rumoer elders in de Engelse koloniën, zich over ge heel Afrika zal verspreiden. Een grote dag voor Amerika's posterijen TVnsdag 3 April 1860 was een grote dag Voor St. Joseph. Ongeveer te 7 uur 30 werd de mail. bestaande uit nieuwsberichten voor de „Union" te Sacramento en de „Bul letin" te San Francisco, alsmede 49 brieven en 5 telegrammen door de burgemeester der stad aan de express-rijde^ overhandigd on der het gejuich dér menigte. Even later verdwenen paard en ruiter in eetvwolk van .stof en daarmede was een der merkwaar digste ondernemingen in de geschiedenis van de Unie aangevangen De ruiter verliet Saint Joseph in een ra zende galop en hield dit tempo gedurende de gehele tocht van tweeduizend mijlen vol -Natuurlijk dwong de bodemgesteld heid hier en daar wel eens tot vaart min deren. maar die schade haalde hij op vlakke wegen weer in. Langs de weg stonden de settlers, de een zame pioniers en juichten de postrijder toe. Te Placerville werd gespeecht en werden vreugdeschoten gelost, te Sacramento werd de gemeenteraad verdaagd, huizen en win kels vlagden en de bevolking vulde de stra ten in afwachting van de bode uit het Oosten. De 13de April, om 9ijf uur 's avonds, arriveerde hij, begeleid door ruiters,die hem tegemoet waren gegaan. Weer ging de reis verder, nu per boot en in San Fran cisco haalde de gewapende -macht hem met een fakkeloptocht teeestelijk in. De eerste reis naar het Oosten werd even feestelijk begonnen. Op 3 April vertrok de postrijder per boot van San Francisco en kwam op 13 April te St. Joseph aan. De stad was geïllumineerd, vuurwerk en mu ziek luisterden de aankomst van de postrij- p. die de laatste honderd mijl in acht tad afgelegd, wisselen van de paarden ging met gen en zeventien uur naar de Pacific-kust De pony-express heeft meer dan twee jaren dienst gedaan; toen had een onderne mende Amerikaan. Erward Creighton. een telegraaflijn dwars over het vasteland vol tooid en moest de snelle pony het veld rui men voor de electriciteit. Eén der beroemdste peny-express-ryders is W. F. Cody geweest, bekend als Buffalo Bill (deze bijnaam kreeg hl), doordat hij van 1867 belast was met de vleesvoorziening van de beambten der „Kansas Railway Cle"). Zijn route voerde door de Zwarte Bergen, een der moeilijkste gedeelten. Eén keer ver nam hjj aan het einde van zijn route, dal degene, die de post van hem moest overnemen, door de Indianen was gedood, waarop hl) de plaats van de dode innam en dna een traject van 384 mijl sonder rust af legde. Deze historische tocht maakte hjj in 24 uur en verwisaelde 38 keer van paard! Orgaan; Ï7 Water in N-Bra bant; 29 Soort verlichting; II Bergplaat»; II. Voorzetsel; 34 Bij woord; 36 Tijdperk 38. Deel van voet; 40 Pausennaam; 4t Slang; 43. Schoeisel Verticaal: 1. Speelgoed; 2. Bloedhuis; I. Zangnoot; 4 Verlaagde toon; 5- Voorzetsel I. Zangnoot 7 Loven; 8 Deel van kippenhok; 11 Voorzetsel; 12 Elasticiteit; 13 Goud (Fr); 16 Oorzaak: 18 Kleinood- 31 Familielid; 23. Voorzetsel; 23. Voorzetsel; 24 Vervoerbedrijf; 27 Karakter; 28 Oezet; 30. Naar beneden; 11. Bijbelse naam; 32. verenigde Naties iafk 33. Voorzetsel35 Paard; 37 De somma van; II Daar: 39. Laatstleden; 40. Zangnoot. V Oplossing puzzle van gisteren: Horizontaal: 1 Lap; 4. Ida. 5 Rap. 7 Non; 10 ES; 12. Po; 13 Pi; 14. Lijm- 15 Ra. 17 One; 19 Aar; 20. Ik: 21. Steel. 22. en 22. Elp; 25 Aan. 27 Re; 28 Kil- 29. Na; 30. El; 12. On; 31. Das; 33. K.BO.- 38 Oma; 38 Kim. Verticaal: 1. tip; 2. Ad, 3. Pan; 5. Rein; 8. As Op; 9 Nora 11. Tijgerin; 13 Poker: 18. Arena; 18. Esp; 18. Ala. 24. Leed; 28 Anno; 11. La; 32 Or- 14 Sok; 15- Kam; 17. Ml. Binnenland Fins hout voor watersnoodgebteden. De ge meenteraad van Helsinki heeft besloten N e- d e r 1 a n «1 100 standaards hout te zenden, ter waarde van ongeveer 5 millioen mark, ten behoeve van de slachtoffers van de waters nood. Monument voor gevallen radio-amateurs. Op 5 Mei a.s. zal de directeur-generaal der p T.T., de heer L. Neher. op net terrein van Kootwijk-Radio een gedenkteken onthullen ter nagedachtenis van ln de bezettingsjaren gevallen radio-amateurs. Het gedenkteken ls. onder auspiciën van de Vereniging voor Ex perimenteel Radio-onderzoek ln Nederland, vervaardigd door de beeldhouwer H. J. J- Dannenburg. Inbraak bj) wethouder te Emmen. Bij de wethouder van sociale zaken van de ge meente Emmen, die een kruidenierswinkel heeft, Is ingebroken. De winkellade werd opengebroken en de spaarpotten van de kin deren werden geleegd. Gouden sieraden, waaronder een gouden oorijzer, zijn meege nomen. De bult aan geld bedraagt zeker 3.000. De Franse brief aan BelglO. Ook het Eerste Kamerlid, dé heer Molenaar (V.V O.) heeft aan de regering enige vragen gesteld over de ln het Frans gestelde brief van de Neder landse minister van Oorlog aan België Het Rampenfonds had tot gistermiddag 107.5 millioen ontvangen. Een pettenfabriek te Tilburg heeft van het Nederlandse leger een order ontvangen voor baretten ter waarde van een half millioen gulden. Vit eea school te Emmen Is gisternacht een bedrag van ongeveer 200 gestolen, dat door de kinderen was gespaard voor het komende Koninginnefeest. De werkloosheid ln Noord-Limburg ls dankzij de opleving van de werkgelegenheid ln het voorjaar gedaald van 3.308 tot 2.089. De dames Rldgway en Wilson (echtgenote van de Amerikaanse minister van defensie) hebben gisteren een bezoek gebracht aan de Keukenhof en de Flora. ZIJ werden ontvangen door de dames Staf en Kranenburg. Sergeant Arle Blever uit Den Haag. die door de Noordelijken ln Korea ls vrijgelaten, maakt het goed en zal zo spoedig mogelijk naar Nederland worden gestuurd. Buitenland Hoessein Ala, de Perzische minister van hofzaken, is afgetreden. Nadere bijzonder heden zijn npg niet bekend. Amerikaanse officieren zullen ln Duitsland voor Europese stafofficieren een dfarsus van tien dagen geven betreffende het gebruik van atoomwapenen. Aan de grens tussen Zuid-Dultsland en Tsjecho-SlowakUe en Oost-Duitsiand heerst de laatste dagen feen geheel andere sfeer dan vroeger: de grenswachten op Communistisch gebied zijn pjptsellng vriendelijk geworden, op bevel van «Te regering, naar zij zelf zeggen. Zij spreken vrij over de toestanden en toon den zich verbaasd te vernemen, dat ln West- Duitsland de rantsoenering allang is afge schaft -- Vl)f Amerikanen zijn in de Argentijns» provincie Presidente Perón gearresteerd. In Eva Perón zijn veertig communisten aanfé- houden. Chemnitz zal na l Mel door de Oostduitssri Kan Marxstadt moéten worden genoemd- FUrstenberg aan de Oder wordt met de nas» Stalinstadt geëerd. De man voor wie bijna heel Hongarije sid derde. de 44-Jarlge Peter Gabor. leider van de Hongaarse politieke politie, heeft het MJ het Kremlin verkorven en is thans zelf ln arrest. Joego-SlaviB protesteert. Joego-Slavje heeft bij Hongarije geprotesteerd tegen tt* grensincidenten, dte. aldus een nota. in Maori met opzet door Hongarije zijn uitgelokt. De Amerikaanse raad van de Internationale Kamer van Koophandfel heeft Donderdag een plan voorgesteld, dat beoogt verbetering brengen in de „tragtsch-absurde toestand. waarin de buitenlandse handel van de ver' enlgde Staten is geraakt". Het plan beoogt, de Invoerbeperkingen drastisch te vermm- deren. De raad acht het besluit van ^residem Eisenhower, om het Congres te vérzoeken o* wet, pie voorziet ln het verlenen van tariei- concessles op basis van wederkerigheid. een jaar te verlengen, onvoldoende Doodstraffen in Kenya. Het oppergerecnw hof te Nakoeroe in Kenya heeft zeven Ain kanen ter dood veroordeeld wegens mooru op de Britse boer Ruck op 24 Januari )-'■ Drie beklaagden leregen gevangenlsstrtnen voor onbepaalde tijd. („Zolang het de gou verneur behaagt"). Men gelooft, dat aett drie op het tijdstip van de moord nog ge*n achttien jaar oud waren Arrestaties ln Argentinië. Zeventien Bui tenlandse zakenlieden ln Buenos Aires *0" veroordeeld tot drie maanden gevangenis^ straf en een boete van ln totaal een mlUW" pesos (ongeveer 280.000 gulden) wegens pnjs- opdrijving.^pe politie heeft de zaken vani veroordeeldern gesloten en de regering v®j zocht hen uit te wijzen. Het zijn zeven Span jaarden. zeven Italianen, een Rus, «en Bra ziliaan en een Syriër. De Indische vice-president, dr R«8M- krlsjnan. zal gedurende twee maanden vriendschapsbezoek aan de V.S Canada au West-Europa brengen- Hij zal naar verwach ting ifl Mei vertrekken. Hij gsat eerst n»«r Washington, waarbij de gast van de reg£ ring zal zijn. Hij zal in Juli een bezoek aae Nederland brengen. De viaduct over de verkeersweg GemiÊleld twee boeken per jaar! ^TOEM de naam Hans van der Kallen en het sal slechts enkele honderden mensen iets zeggen. In een Fries dorpje nabij Leeu warden zal men zich herinneren, dat daar ééns een jongetje van die naam gespeeld heefj, aan het Eindhovense gymnasium zal wellicht nog een oudere leraar het hoofd schudden met een bedenkelijk getuite mond en ergens in Zuid-Frankr(jk zuilen eenvou dige dorpsmensjes plezierig knikken: „Ah, oui, Ven deer Kal-lén.'" Maar noem de naam, waaronder deze zelfde mgn 25 boe ken schreef en duizenden en nog eens dui zenden sullen zich meteen de vele aange name uren herinneren, in zijn gezelschap doorgebracht. Havank! De schepper van de Schaduw, van hoofdinspecteur Silvère en van die gemeentaal geworden uitdrukking: „Merkwaardig, om niet te zeggen hóógst- merkwaardig Een héógstmerkwaardige carrière TJET is mode geworden onder de schrijvers A om tijdens een interview te verklaren, dat men reeds van jongs af aan „de roeping voelde" auteur te worden. Bij Havank was dat niet het geval In gijn gymnasiumtijd te Eindhoven schreef hij wel spitse verhaal tjes. waarover de leraren verbaasd de wenk brauwen optrokken, als zij ze in handen kregen, maar voor het overige had hij er geen idee van, dat hij nog eens genoeg aan zijn litteraire activiteit zou verdienen om er een aardig huisje en een rustig bestaan in Zuid-Frankrijk van te kunnen bekosti gen. Frankrijk! Dèt werd het tweede vaderland van de beheerste Nederlander, die naar het uiterlijk het meest op zijn koel-intelligente boekenheld Silvère. maar naar de geest toch ook op die dartele, oubollige Schaduw lijkt. Hij wès er of hij kwam er en hij pakte er van alles aan. In de hoofdstad, la Ville Lu- mière, speurde hij met een vriend, die aan de Parijse Süreté werkte, rond in de achter buurten, in de mondaine clubs, in de Franse sfeer vooral, waarvan deze stad 4oordrenkt is. Door een tip van een journalist Ha vank kent er velen kwam hij op de ge dachte een boek te schrijven over het werk van de Süreté en het werd het vreemde, pakkendè en spannende „Spookslot aah de Loire", waarin voor het eerst hoofdinspec teur Silvère optrad De uitgevers wilden er niet aan. tot ein delijk A W Bruna en Zn te. Utrecht er iets in zag en ln 1935 het boek uitgaf. EN kent het succes. Op alle stations ver- schenen de borden: „Stop! Een Havank!" ëh de verhalen van Hans van der Kaiien gemiddeld twee per jaar nu bereikten oplagen, die in ons land voor dit soort lec tuur nog maar zelden behaald werden. Snel volgde de verhalen elkaar op. Het mysterie van St. Eustache, Polka Mazurka. Vier Vreemde Vrienden. Er klopt ieté niet, Het Probleem van de twee hulzen of. na de oor log, Deurwaardersdelirium, de Weduwe in ée Wilgen en De Versierde Bedstee. plannen te over. Voor zjjn 25ste boek, dat in het circus speelt, vertoefde hy enige tjjd bjj circus Mikkenie, dat een tournee door Frankrijk heeft gemaakt. Toneelstukken, hoorspelen en een reisje naar Amerika s^aan óók op het programma. En wat nu het geheim is van het succes van deze schrijver, die ook in intellectuele kring veel gelezen wordt? „De reële achtergrond van mijn boeken, denk ik", zegt Havank nadenkend, „en het feit, dat zij geheel in het buitenland spelen. Maar de hoofdzaak zal wel zijn, dat de Schaduw door mijn boeken dartelt: hij heeft mijn goeie hoofdinspecteur Silvère totaal verdrongen. Vreemd eigenlijk, als Je be denkt, dat Charles Carlier, oftewel De Schaduw, helemaal afwijkt van het gebrui kelijke epeurderstype. Hij is rolrond, kort ademig, heeft een buikje, een alpino en een onzalig plezier in het plotseling „boe" roe pen achter Iemands rug. Hoe kan je zó'n man nu als speurder nog serieus nemen? Het is merkwaardig, hóógstmerkwaardlg." „En dat", zei de Schaduw, „zou lk óók willen zeggen In de oorlog gchreef Havonk weinig. In 1942 reisde hfl fangs Spanje en Portugal naar Engeland, waar h(j b(j „Vry Nederland" werkte. Na de oorlog woonde hy achter eenvolgens ln Nederland- !n Engeland en natuurlijk weer in Frankryk. aan de zonnige zuidkust. Nu echter heeft hy weer Havank, vergezeld van Sabu, de „Elephant Boy" Volgende week: Honderd verhalen van Sir Arthur Conan Doyle zullen gaan verschijnen, vele jaren na de dood van de schepper van de Sherlock Holmes-verhalen. Nóg steeds kan het werk van de arme scheepsdokter de massa boeien en wat Md hij zelf een hekel aan Hol- Watson! ^AN een leer belangrijk spoorwegwerk wordt momenteel de laatste hand gelegd. En, daarmede komt voorlopig een eind aan de verbetering van de loop der spoorwegen in en om Rotterdam. Vijf en veertig jaar geleden werd jgeds de noodzakelijkheid ingezien van het bijeenbrengen van het reizigersvervoer op één station, het Station D.P. en het ver beteren van het goederenvervoer tussen Oost, West en Zuid. Er kwamen in de loop der jaren heel wat plannen ter taie 1, Uconomische en menselijke factoren hebben een rol gespeeld in het feit, dat het bijna een halve eeuw moest duren voor een oplossing, en dan nog een gedeel telijke, kon worden gevonden en uitge voerd. In een tijd van voorspoed als het bestaande onvoldoende blijkt, komt de drang tot verbetéring naar voren. Voor een plan dan ekhter voor verwezenlijking gereed is en tot uitvoering kan worden gebracht, zijn de magere jaren er weer en komt men. "ook al omdat eert dergelijk plan niet alleen op de bestaande behoefte is gebaseerd, maar aan toekomstige uit breiding moet voldoen, weer op losse schroeven te staan. Zo konf het gebeuren dat niet minder dan zeven plannen werden gemaakt, n.l. ln 1909. 1912, 1921, 1929, 1937, 1939 en 1945 Het eerst, derde en zesde plan beoogden het maken van een rechtstreekse verbinding door middel van een viaduct tussen het Station Maas en het Station Hofplein. Het tweede en laatste plan wilden deze ver binding bewerkstelligen door een lijn van Nieuwerkerk naar het We«tqp. die ten Noorden van de Kralingse Plas zou af hingen en over een viaduct door de stad zou lopen. Het vijfde plan was een lijn van Nieuwerkerk, aansluitend op de be staande Ceintuurbaan, naar het Station D.P. Het vierde plan liet een lijn zien die, van Gouda komende, de Maas bij Capelle zou kruisen en met een grote boog van het Zuiden af op de lijn DordrechtStation D.P. zou komen. Zoals gezegd was het aan verschillende gunstige omstandigheden te danken dat het plan 1945 niet in een bureaulade terecht kwam. zoals het lot van zijn voorgangers is geweest. Drie van die omstandigheden waren, dat men bereid was" het getroffen Rotterdam ter wille te zijn, het feit dat men reeds in de oorlog was begonnen met het aanleggen van de lijn bij Nieuwerkerk, die de verbinding tot stand zou brengen tussen de lijn RotterdamGouda en de Ceintuurbaan rond Rotterdam en de moge- Jijkheid het plan in gedeelten uit te voeren, zpdat telkens kon worden overwogen of het wenselijk was de aanleg voort te zetten ln verband met de vooruitzichten op de naaste toekomst. "LIET plan 1945 omvatte de aanleg van -"een tweebanige apoorbaan van Nieu werkerk af, die bij het bereiken van Rot terdam zou overgaan in een viaduct langs de Rotte tot het Station D P Dan zouden kunnen vervallen het Station Maas. de ge hele Ceintuurbaan en de lijn Rotterdam- De laatste hand aan de bovenleiding. Nieuwerkerk. Voor Wagonladingen en ran geerterreinen was een groot emplacement Hillegersberg ontworpen ter ontlasting van het Station D.P. Deze veranderingen zouden o.a. moeten samengaan met een uitbreiding en vernieuwing van het Station D.P uitbreiding van het aantal^sporen tussen Rotterdam en Schiedam, verhoging van de bruggen over de Schie, de Maas en de Koningshaven, uitbreiding van het aantal sporen tussen Rotterdam en IJssel- monde tot vier, enz. Men liet het viaduct langs de Rotte echter los en nam zich voor de treinen over de nieuwe baan van Nieuwerkerk via de Ceintuurbaan van het Westen uit het Station D.P. binnen te voeren. De hoge kosten voor de aanleg van een viaduct en daarbij behorende onteigeningen kwamen hiermede te vervallen. Voor deze uit voering werd machtiging verkregen en het werk ving aan. tot in 1945 de knoop werd doorgehakt en het toen ontwospen plan, zij het gedeeltelijk, in uitvoering werd genomen. Door deze beslissing, welke te danken is aan verscheidene ge lukkige omstandigheden, zal Rotterdam binnenkort zijn reizigers naar Noord, Oost, West en Zuid van het station D?P. laten vertrekken, waardoor het oude Maasstation kan vervallen en het goederenvervoer op andere en meer ge. schikte plaatsen kan worden geconcentreerd. T'OALS gezegd wordt thans de laatste hand gelegd aan de nieuwe lijn van Nieuwerkerk naar de Ceintuurbaan. Met ingang van de zomerdfenstregeling Zullen de goederentreinen eh de van en naar Hoek van Holland rjjdende internationale treinen van deze nieuwe baan gebruik gaan maken. In October zullen alle voor het Oosten bestemde treinen op het Station D.P worden geconcentreerd en zal het Maasstation worden opgeheven In Mei wordt de Oostelijke tak van de Ceintuur baan overbodig. Dan zal het emplacement Noord, dat jn vroegere plannen Emplace ment Hillegersberg werd genoemd, worden afgewerkt. Voor het etukgoedverkeer ia aan de Westzeedijk een nieuwe loods ge bouwd. In de eerste tijd zal de situatie op het Station D.P. nog wel wat te wensen over laten Het reizigersvervoer voor Utrecht zal verwerkt worden op een zeer lang en hooggelegen perron ten Westen van de bestaande luchtbrug. Maar er U reeds machtiging verleend tot het uitvoeren van de nodige werken, die de slotphase zullen vormen van deze ingrijpende verbetering van de loop der spoorwegen in en om Rot terdam. De viaduct over de verkeersweg Rotterdam—Gouda is gereed, het bouwen *- van de viaduct in de Ceintuurbaan voor de Stadhoudersweg is begonnen, de tunnel* zullen worden verlengd, de sporen rond D.P. zullen worden omhooggebracht en een aanvang zal worden gemaakt met de bouw van het nieuwe stationsgebouw. Voor -het jaar 1953 ten einde is. zal de totstandkoming van deza verbeteringen het station Maaa overbodig hebben ge maakt. Daarmee verdwynt een stukje spoorweghistorie in de Maasstad, de her innering aan een ttyd toén in Nederland verscheidene spoorwegmaatschappijen voor de railverbindingen zorgden. Het Maao- statfon wsa n.l. een station van het Rtyn- spoor. de maatsehappQ, die het Westen van het land met het Oosten verbond. In 1948 lag dit station in de vuurlinie en ging het in vlammen op. Het werd slechts gedeelte lijk weer opgebouwd, ook al omdat men toen reeda kon zeggen dat het in de loop der Jaren zou verdwijnen ala de plannen tot verbetering van de spoorwegverbindin gen by Rotterdata zouden worden ge realiseerd. Nu is het zover dat het mar kante station aan de rivier zijn laatste da gen beleeft. OPWINDING IN JULIUSCAISARS CIRCUS Wanneer wij ons verdiepen in het leven van eeuwen geleden, lijkt alles ons schieten hem voorby. Even geelt hy dé zijne tegelijk zo^verafƒ17 dichtbij. Veraf omdat het kleed van de kijd zo anders was, dichtbij omdat het hart klopte met een bekende slag Het is nu al tweeduizend jaar geleden, dat Julius Caesar het circus van Rpme vergrootte en verfraaide. Hij liet het een oppervlakte beslaan van bijna twee hectare. Arcaden, in drie verdiepingen, sloten de renbaan in. Gelijkvloers waren de zitplaatsen der senatoren en andere hoogwaardigheids- t^omEN de zwarte paarden voor bekleders, daarboven zaten de ridders, en op de derde verdieping waren de man- JN» Ja j Mensen brullen hij laat z nen en vrouwen uit. het volk. Duizenden en nog eens duizenden trokken naar de wagenrennen, zoals wij naar een „interlandwedstrijd". In deze. voor ons gevoel zo donkere tijden, vijlden rijken en armen vele dagen van het jaar met feesten. Zeven keer per jaar was Rome in een feestroes, die al met al zes en $gstig dagen van het jaar in beslag nam. De felle kreet om brood en spelen had niet voor nieta geklonken. Vuistgevechten, wedrennen van ruiters, wedlopen, spiegelgevechten, bloedige gladiatorenspelen. dit alles wat te zien! Eén van de meest geliefde spelen waren de wagenrennen, waarbij vier naast elkaar gespannen paarden in duizelingwekkende vaart over de renbaan stoven, achter zich de wagen, waarop staande, diep voorovergebogen, de wagenrennèr, in zijn tunica zonder mouten, een dolk in de gordel die hij nodig had om zich los' te snijden als het vierspan de kar te pletter reed tegen één der drie kegelvormige zuilen aan het eind, waarom gezwenkt moest worden. Hoevelen stierven, met het mes in de verslapte hand, terwijl ze. in razende vaart W/erden voortgesleept aan de leidsels, die aan hun gordel verbonden waren hij laat ze brul len. Hij weet wat hem te doen staat. Hij heeft de binnenbocht. en hij vertrouwt op Livia. In pijlsnelle vaart gaat het tussen de zuilen door. Livia trekt het span mee naar binnen. Manlius houdt de« buitenbocht. Als zij weer naar de ingang stormen is Manlius achter. Afkeurende kreten. Nu legt Manlius de zweep over de paarden In razende vaart •chleten de zwarten voorwaa.rta met wijd open neusgaten. Voordat zij bij de zuilen z{jn op het andere eind zal h<) vóói moeten zijn om de binnenbocht te kunften krijgen. Als hij vóór is zal Publius verliezen Nooit zal deze hem voorbijkomen. De zweep giert door de lucht. Luid schreeuwend vuurt hij de paarden aan De hoofden schieten langs Publius, »die glimlacht en zijn blik op de baan houdt Publius geeft even een ruk aan de leidsels, doch Manlius geselt dat 4® lucht er van davert. In razende vaart vliegt hij Publiusvoprbij neemt hel eerst de bocht.. (Saraas van de tribunes, de opwinding is groot Niemand zit meer. Aller ogen zijn gericht op de twee voorste vierspannen, die hun.tweede rónde zijn in gegaan. Publius blijft vlak achter de vier zwarte paarden en laat zich meezuigen. Twee ronden, drie ronden, vier zelfs Dan gaat het publiek weer zitten, teleur gesteld Publius heeft de tijd. In de laatste ronde zal hij Manlius breken pLOTSELING, in de vUfde ronde, gebeurt er iets vreseiyks. Manlius. die het ge vaar in zUn rug voeldftwilde op het eind van de baan. In snelle valrt de binnenbocht so krap nemen sis maar enigszin» mogelijk was. Daardoor week hU vlak voor hét eind iets naar buiten. Met een luide schreeuw trekt hy zUn dampende paarden naar bin nen. Te sterk. De wagen botat tegen de suil waaromheen hy draaien moet. De wagen versplintert, de vier paarden vliegen tegen de muur op, die VANDAAG staat Rome ln het teken van de menner Publius. Wat zegt Publius voordat de ren begint Publiu# is een zwijgzaam man. Hij weet alleen dat hij vertrouwen, een gróót ver trouwen heelt in de merrie Livia, die zo nerveus is voordat zij de poort komt ui'- stormen, en zo rustig is op de baan. Livia loopt links. Op die plaats beheerst zij het span. Geroezemoes van meer dan honderddui zend stemmen. Ogen, die dwalen naar de vier gesloten poorten, die open' snilen gaan vlak nadat een witte doek naar beneden zal worden geworpen. Wie zal het winnen? Plotseling verstomt het ramoer. Vlak achter de deuren weerklinkt lawaai, hocf- gestamp, gehinnik, geschreeuw Alleen Publius schreeuwt niet. Zo juist heeft hU het tuig van zjjn vier witte paarden geïnspecteerd. Hy heeft het juk van de mJddeJsten zuiver gelegd en nu neemt hij afscheid van kijn merrie Livia. Dat doet hy voor elke ren. Het nerveuze dier kijkt hem met haar donkere ogen won- deriyk begrüpend aan en hinnikt nadat hU haar over de neus gestreeld heeft. Haar be weeglijke lippen tasten naar «yn schouder als hy haar op de hals klopt. Hy wil baar rustig maken en er haar tevens aan her inneren, dat hun levens op het spel staan. "DUITEN beginnen plotseling duizenden stemmen te schreeuwen. Het is alaóf de 2ee zich verheft,opgestuwd door een hevige wind. De menner Publius weet dat het wëldija komen gaat. Als hij op zijn wa gen staat, is elke vezel van hem gespannen. £ijn oog gaat over zijn vierspan, dat ner veus schraapt met de hoeven. Zijn zachte stem weerklinkt. Zijn rossen spitsen de oren, zij, horen zijn sfem. Opeens wordt het doodstil buiten- Publius weet dat nu het witte doek valt. tjuid zegt hij iets. nu is hij met zijn vier witte dieren verbon den, die reageren op elke beweging van hem. Daar gaan de poorten open Als een pijl uit een boog stormen ze voor waarts. Vier vierspannen vliegen de poor ten uit. Een enthousiaste duizendkoppige menigte verheft zich en moedigt de men ners do'or luide kreten aan. Publius is voor. Men schreeuwt zijn naam. Hij hoort niets. En hij denkt niets. Zijn blik is op de baan gericht, hij is één met zijn voortstormende rossen. Vlak achter hem is Manlius met de vier zwarten, dat voelt hij. Manlius is altijd dicht bij hem. Hijgende paardekoppen de renbaan middendoor deelt, Manilas, die geen vin meer veTroert, meevoerend aan de I teugel. Publius ziet alles vlak voor zijn ogen ge beuren. Snel rukt hij zijn vierspan naar rechts. Is het te laat Zal hij in vliegende vaart op zijn voorman botsen Zijn lievelingspaard begrijpt het. Zij gooit z(ch met al haar kracht tegen het spanden dringt het naar rechts. Het vliegt te ver naar buiten. Publius wankelt, de wageo dreigt om te slaan. Al zijn kunst wendt de wagenmenner aan om een catastrofe te voorkomen. Dit gelukt hem. Doch als hij zijn span weer ln de baan heeft, is de derde menner hem voorbijgesuisd. Die had de bin nenbocht en is nu ver voor De pBarden worden onrustig, nu speelt .Publius met 1a zweep, zijn stem weerklinkt, zijn stem is /veel meer dan een zweepslag. Daar Ijlen de vier witten over de baan. Zij weten alle vier waar het om gaat De toeschouwers hebben zich van hun zitplaatsen verheven. Een gefuld als van een donderende zee ver heft zich. Eij zien het span van Publius in halen. Pijlsnel gaat het. Pijlsnel gaat ook het eerste span. De eerste menner ranselt met de zweep en schreeuwt luw. Hij weet dat hij verloren is als Publius zijn wagen heeft ingehaald voor de laatste ronde. ALS de laatste ronde begint is Publlug zeker twintig meter achter. Er is een deinen, een schreeuwen, een gesticuleren. Men juicht en schreeuwt verwensingen naar hem Velen hebben op hem gewed. Hij haalt het niet I Hij zal verliezen. Zie die bruinen eens lopen. met be ach ulmende borsten I Daar vliegt het span tussen de zullen door. Publius hééft de buitenbocht. Allen weten dat er over de laatste helft van de baan vreselijk gevochten zal worden. Maar niemand weet ook hoe vreemd en sterk zijn macht over deze dieren is. Hij is één met ze. Wat hij voelt weten zij, wat zij voelen voelt hij En zo weet hij precies wat hem te doen staat. Publius buigt sich voor- over* Xijnjgfem rysl, i(Jn stem wordtWeherp en priemend, zyn stem maakt de licha men van zyn dieren zo yi, dat ae de grond bUna niet raken. Daar giert zyn zweep, Geen enkel dier wordt ge raakt. Waar komt opeena die kracht vandaan? Die snelheid ZQ yien het hy- gende span daar voor hen plotseling voorbij Geen zweepslagen op de bruinen helpen meer. Die zyn op eens zo dood-moe. In razen de vaart neemt Publius de kop en als hy over de eind streep vliegt weerklinkt er een geraas op de tribunes dat niets meer geiykt op gelniden, die mensen kun nen mxken. Publius heeft de stryd gewonnen en Manlius Ie dood! REIN BROUWER

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4