Dit jaar" is voor de K.L.M. niet al
te gunstig begonnen
Marine heeft documenten in de zaak
Fonteijn vernietigd
Een kilometer nieuwe dijk per wéék
Joseph Laniel, de man
van het compromis
.ts
WERELDHANDEL IN OLIëN EN
VETTEN NOG ONVOLDOENDE
ll
Vrouw te Enschede door een
spook uit wonipg gejaagd
Nieuwe voorstellen aan De West
Alle vervoer is gestegen alleen
bijzondere vluchten gedaald
In de toekomst sterke
stijging van vervoer
Russische ambassadeurs in
Engeland en V.S.
naar Moskou
Minister Mansholt opent het wereldcongres
van oliefabrieken te Scheveningen
NIEUWE WENDINC IN OUDE ZAAK
Papieren waren 15 jaar oud, dus...
Eerst was het brand
Aansprakelijkheidsprobleem inzake
personenvervoer te water
Zonnige vergadering op
het water 1
Toenemende spanning
in Cambodja
Het geschil om de
Zuidpool-eilanden
Spreiding van distributie
noodzakelijk,
FLAKKEE MOET VOOR OCTOBER VEILIG (II)
Aanvoer was probleem op zichzelf
Walter Ulbricïit
},held van de arbeid"
Duitse subsidie op bunkerprijzen
voor de zeevisserij
•Mie ."a- ï*u\
s i
'JuSr
fi
H
B
B
Waarschijnlijk revisie
van de zaak-Evans
FRANKRIJKS NIEUWE PREMIER
Een humaan en populair kapitalist
Politicus uit de
oude school
„TIEN MENSEN- DANSEN OP ZOLf)ER"
Géén grapje meer, maar ernstig gevaar
voor de gezondheid i-
Huisvestingskwestie?
Herstel van tweede helft' kon achterstand
van eerste niet meer inhalen
De Breedband N.V. in 1952
Grondwetwijziging
zal noodzakelijk zijn
Nederlajidsche Handel-Maatschappij in 1952
Lagere baten, hogere kosten
Belgische socialisten
stichten „vre(^ésbe»veging,,
Ulbrichts positie
ongeschokt?
Spanning in Cambodja
POST2EGELNIEUWS
Hangen en wurgen
;n uitgaven g
jecten Europa4verenigde Staten
45 procent toegenomen. Het is gebleken, dat
het aantal passkgiers, dat van de standaard-
klasse gebruik maakte, is verminderd en
dat het totaal (standaard en toeristen) is toe
genomen. Toch is er in beide klassjfn nog
een overschot apn? beschikbare ruimte ge-
Van elke uitgegeven gulden worden be
steed: 33 cent aan salarissen en sociale las
ten; '17 cent aan benzine en olie; 5.3 cent
aan materiaalverbruik en onderhoud van
de vloot; 12.1 cent, aan affechrijvingenf 30.4
cent overige kosten. De rest: 2.2 cent is
winst. Elke ontvangen gulden is samenge
steld uit: 70 cent van passagiers en bagage;
13.8 cent uit vracht; 10.1 cent uit post; 5
cent uit bijzondere vluchten en 1.1 cent uit
overige inkomsten. f
Het „Air Transport Research Bureau"
te Brussel heeft becijferd, dat de toene
ming van het luchtverkeer in Europa over
dc periode 1952—1960 gemiddeld voor alle
maatschappijen tezamen 313 procent zal be
dragen. De K.L.M., de Sabena en de
Swissair tullen, naar verwacht wordt, een
toeneming hebben van 258 procent; Enge
land 228 procent; Scandinavië 304 procent;
Wat de nieuwe vloot aangaat, die dn
Jaar ontstaat, deze Is nog niet go modern*
als ze zou kunnen zijn. Toch wil men bij
de K.L.M. even wachten met Com'ets. Het
probleem van de nieuwere vliegtuigen ver
eist veel aandacht.
Atlanticen helicopter
Onlangs zijn bijzonderheden bekend ge
maakt over de AVRO ..Atlantic", die in
1957 van Londen naar New York zal
nen vliegen'in'vijf zes uur
kun-
die dan
dezêlfde d^g terug kan zijn. „Pat begint er
:fen", aldus dr Plesman. '„Als
wat op te lijkën".
het waar is
over dat togstel wordt
gezegd, dan zouden de vliegkosten slechts
drie cé/it per kilometer bedragen." Het
tarief zou dan natuqrlijk ook lager kun
nen zijn dan thans.
De Sëbena gaat. in overleg met K.L.M..
die in Nederland de belangen der Belgische
maatschappij behartigt, binnenkort een in
ternationale^ hellcppterdienst vpor passa
giersvervoer openen* metWestfand Sikor
sky's 55 hefschroefwliegtuigen. De K.L.M.
gal de Sabena daarbij in elk offcicht ter
zijde staa'n en steun vérlenen. De S 55 is
echter nog een zeer onrendabel toestel en
het kan nog wel tdt 195T. 1958 duren, voor
dat een rendabel heffichroefvliegtuig ter be
schikking staat.
Al dez% factoren tezameh maken, dat de
K.L.M. zich al geruintè tijd bezighoudt met
de vlie
Duitsland 613 procent (want daar Is nu nog
geen Dultae luchtvaartmaatschappij); Frank
rijk 281 procent;
procent; Ita
453 procent.
procent: Italië 527 procent; Ntabttaoi.'
1 r. I nrnonnt
Tweede blad - pagina z
K.L.M. WERKTE IN 1952 NOC MET WINST
De K.L.M. heeft in 1952, na reservering van de voor belastingen benodig
de bedragen, een winst gemaakt van 5.700.000. De resultaten van 1952
Z1Jn enkele factoren ongunstig beïnvloed en ook de eerste maanden
van 1953 waren voor de K.L.M. niet al te best. Volgens dr Plesman is het
niet onmogelijk, dat de maatschappij in 1953 met verlies afsluit doch is
het eveninin onmogelijk, dat in dit jdar winst wordt gemaakt Het blijft
de bedoeling, door betere vliegtuigen en door het vasthouden 'van de
kosten de verhouding tussen inkomsten en uitgavan gunstig te houden.
De maanden Januari en Februari van elk
,fjaar plegen verliesgevend te zijn. Maart
brengt meestal winst. Dat was In 1952 ook
zo, <joch In 1953 is deze ontwikkeling min
der gunstig geweest. Op dit ogenblik is de
K.L.M. zeven en een half millioen gulden
ten achter ten opzichte van het jaar 1952
zelfde tijd. De eerste helft van 1953 is in
financieel opzicht, niet bepaald gunstig ge-
K.L.M. en anderen
Het is zeer goed mogelijk, dat de Luft
hansa bij de K.L.M. steun zal zoeken; he%
8v ZH? ?at zlj by de Nederlandse maat
schappij haar vliegtuigen wil laten onder
houden. Dr Plesman vermoedt, dat de Luft
hansa nog onvoldoende vliegers zal hebben
en ipisachien de K.L.M. een deel der vlie
ger» wil laten opleiden; maar over dit alle»
is geen woord gesproken.
Indonesië heeft de wen» te
geven, het door de K.L.M. in dè Garuda
/nd
doaeslan Airways gestoken kapitaal terug
te geven, pe K.L.M. heeft jn deze onder
neming 15 millioen .geïnvesteerd. De Ga
ruda zou in 1960 de K.L.M. kunnen naas
ten. maar zij schijnt nt) eerder het geld te
willen afstoten. Met het oog op de daar
over sinds enige tijd aan de
onderhandelingen, wenste jgr Pl<
mededelingen te doen.
Vrachtprijzen en I.A.T.A.
de
aartconferentie
mbeï ae. zullei
Op de luchtvi
I.A.T.A. van Nov<
vaartmaatachappijen trachten de vracht
tarieven veranderd te krijgen, nu vracht
vliegtuigen een dergelijke verandering wet
tigen.
'„Het is zeeV gevaarlijk om in deze we
reld met ultimata te werken", aldus dr
Plesman, dparbij doelende op de wens van
de Paöam de vrachttarieven te verlagen.
De moeilijkheid is. dat het grootste aeel
der luchtvaartmaatschappijen met geregelde
lijndiensten verenigd zijn in de I.A.T.A.. die
is opgericht om chacte te voorkomen, maar
wel eeiy» een blok aan het been is door de
ind^nde besluiten, die de luchtvaartonder
nemers in dë I.AT-A- nemen. Zo is het opk
gegaan met de vrachttarieven, die bij meer
derheid vah stemmen zijn vastgesteld, zoals
e nu zijn. De verlaging, die men nu wil, wil
de K.L.M. ook. De K.L.M.. zal op dfe vol-
gehde vergadering in November trachten
De Sowjet-Russische ambassadeur In de
Verenigde Staten. Georgi Zarubin. is gis
teren per vliegtuig van New York naar
Moskou vertrokken. Zarubin verklaafde
tegenover verslaggevers, dat hij naar Mos
kou gaat voorbesprekingen met zijn minis
terie.
Zarubin verklaarde, dat hij o.m. bespre
kingen met de Sowjet-Russische minister
van buitenlandse zaken. Molotof, zou voe
ren. Het besluit om naar Moskou te reizen
was niet plotseling, genomen.
Later veVklaarde de ambassadeur nog. dat
hij spoedig naar dp Verenigde Staten zal
terugkeren.
Ook de Sowjet-Russische ambassadeur te
Londen. Jacob Malik, is gistermiddag on
verwachts per vliegtuig naar Moskou ver
trokken, naar men aanneemt voor overleg
met zijn regering.
Trage uitreiking van nieuwe
autonummers
Het lid van de Tweede Kamer, de heer
De Ruiter, heeft aan de minister van Ver
keer en Waterstaat de volgende vragen
schriftelijk gesteld:
Is het de minister bekend, dat het zeer
lang duurt, soms enige ma«nden, voordat
motorrijtuignummers worden gegeven aan
kopers van nieuwe motorrijtuigen; dat deze
mensen meestal gebruik maken van hun
oude nummers; dat berijders vart,deze mo
torrijtuigen echter met hun motorrijtuigen
met deze oude nummers de grenzen niet
kunnen passeren; dat telefoneren met de
hierbij betrokken instanties, die d/ num
mers moeten uitreiken, geen resultaten
hééft: dat velen, die naar het buitenland
moeten, hierdóhr in moeilijkheden verkeren
gedurende de maanden, die liggen tussen
hun aanvrage en hun toewijzing?
in de minister bevorderen, dat deze toe-
Wijzingen sneller afkomen?
In aanwezigheid van Prins Bernhard heeft de minister van Landbouw
Voedselvoorziening en Visserij, de heer S. L. Mansholt, in de Schevèiingsé
Kurzaal het wereldcongres van het internationale verbond van oliefabrl,
kanten geopend. Na een inleiding van de verbondsvoorzitter, de h«*r G.
Chipperfield uit Engeland, sprak minister Mansholt een rede uit.'
Hij zeide hierin onder meer, dat boter en margarine een gezamenlijk doel
hebben, namelijk behoorlijke voeding van de mens. Het belangrijkste
daarbij is, dpt door he)gro}e verschil in prijs, het ene product het andere
niet behoeft tg overvleugelen. Zij kunnen samengaan.
het prijspeil vaak te hoog is. hetgeen voor
de importerende landen een aanleiding fot
tegenmaatregelen, neutraliserend# kunst
matige belemmeringen, kan zijn.
Het la voor de Westeuropese landen na
de oorlog steeds moeilijker geworden vol
doende oliehoudende zaden op concurreren
de basis te kopen. De handel ln sojabonen
liep bijvoorbeeld terug van 2.2 millioen tot
1.2 millioen ton, de handel ln grondnoten
van 1.8 tot 0.6 millioen ton. van IHntuil
Molukken verboden.
nt-kolonel Soekawati irv de
üegtuigen. die in
mgqtschappij in dienst
het vraagatuk van
1058 of 1959 bij deze mgqtschappi
W moeten zijn. Dan zal over veel geld moqtej.
kunnen worden beschikt. De moeilijkheid
ls, dat een order op nieuwe vliagtuigen fn
het algemeen twee iaar td voren moet wor
den opgegeven, zodat in 1956, 1957 moet
worden begonnen met heg „aanbetalen" op
de nieuwe vliegtuigen.
Dr Plesman acht het zeer gewenst* dat de
K-L.M. mettertijd overgaat tot een nieuwe
Uitgifte van aandelen^ <Jfrle van particuliere
zijde wordt -opgenomen.
Resultaten in cijfers
i 1952 heeft de K.L.M. 517075 passagiers
-voerd, 14.5 nrïllioen kg vracht en 2 mil-
liben kg post. In dat jaar is Voor het'eerst
eén saldo aati dollars gekweekt. De vpr-
roersinkomsjen waren In 1952 en 1951: pas
sagiers 181.014.000 (155.053.000). een staging
van 17 procent; vraofct S5.gM.009
(28.931.000). een staging Vkn ,23 procent;
post 25.995.0000 (21.845.000). aan vooruitgang
van 19 procent; bijzondere vluchten
12.fc85.000 (24.861.000), een daling van 4,8
procent. De omzet steeg van 234 millioen
ln 1951 tot 259 ihillioen. De productie ls ln
1952 met zeveh, prooent gestegen. Het
vrachtvervoer breidde rich flink ult.o er
Werd 12 procent meer vfervoerd dan in 19?1.
Tengevolge van de invoering van de toer»
ristenklasse over de Noordatlan4v?che Rou
tes is het vervoer van passagiers ®p dfe tra- I bepaling, dat Fonteijn moest worden loege-
De al jaren voortslepende „zaak Fonteijn" heeft een opzienbarende wen
ding genomen door het verzoek van de Cx-sergeant-konStabel van de
Koninklijke Marine, de 53-jarige A. H. F. Fonteijn uit Amsterdam, om
een onderzoek te gelaston naar het verdwijnen van documenten bij het
Departement van Marine. Dit departement heeft in een telefonisch
gesprek met de rechter-commissaris, mr Winkel te Amsterdam, toege
geven, dat personeel van het departement vorig jaar officiële stukken
heeft vernietigd, die betrekking hadden op de „za&k Fonteijn" en in, het
dossier aanwezig moesten zijn. Als verklaring wordt er bij verteld, dat
de stukken al vijftien jaar oud waren.
I^Jgens Fonteijn zijn de vernietigde stuk
ken van het grootste belajig voor zijn
zaak? een beschuldiging wegens smaad
schrift. Fonteijn schreef in een pamflet, dat
maripp-artsen vijftien jaar geleden Wis
heid jn geschrifte haddên gepleegd, door
hem ten onrechte wegens asthma af te keu
ren. Dit zou gebeurd zijn1 na strubbeling
met zijn superieuren na de muiterij op de
„Zeven Provinciën" in 193? Fonteijn werd
daarbij ten oprechte to>t de,muiters gere-
kendAen dit gaf aanleidjng tot .een reeks on
verkwikkelijke incidenten.
Enkele jaren daarna keerde Hfj terug naar
Den Helder, waar hij afgekeurd werd we-
gefts bronchhüe' asthma, ten onrechte, naar
Fonteiin beweert. In 1949 gaf hij het pam
flet uit, dat een strafzaak ten gëvolle had.
"'e Hoge Raad Wees de zaak terug met de
Marine bevestigde, dat de stukken vernie
tigd waren.
Op het IJ voor»Amsterdam voer de ;,öël-
derland" met de leden van de sectie per'
sonenvervoer te water van het Nederlands
Binnenvaartbureau aan boord. dwars voor
H. Af. Tromp.Een, najir buitengaande Rus,
een Engel» tóurlstenvaartulg aan de wal.
dekschuiten, een sleeptiein van da Ballast
Mij, directieboten. en een mahonie B.M.
completeerden het beeld van toaterb'edrijvlg-
heid.
Voor de gasten aan boord yvas dit een
volmaakte „BusinessffiantB Holiday" de
mensen van het vervoer te 'water werdfe|) nu
zelf eens als d%gjesmensen rondgev'aren.
Midden op het EJsseJtneer, oncjer de Pam-
peswal, begon de algemene vergadering
met een uiteenzetting over de houding van
Verkeer en Waterstaat-tegenover de ver-
voerscondities van het Binnenvaartbureau.
Van departementale zijde wilde men aan
vankelijk, dat het personenvervoer te water
gelijke voorwaarden zou scheppen #1» het
weg- en spoorwegvervoer-s- wat echtêr ver-
gunningsbedrijven zijn.
Na veel (onderhandelingen stelde de bin
nenvaart voor bepalingen over de aanspra
kelijkheid alt het nieuwe binnenvaartrecht
wordt dan wel uitgebreid, maar zfl zal ln
hoogte begrensd wérden. In deze richting
ala basis te nemen. De aansprakelijkheid
worden nn verder besprekingen gevoerd.
V eiligheidsivet
Er ls voort» een nog niet bekendge
maakt ontwerp vdor een speciale veilig
heidswet voor de binnenscheepvaart, waar
aan een algemene maatregel van bestuur
vast zit. De binnenvaart hoopf nu maar", 'dat
met haar speciale wensen rekening is ge
houden. Een voordeel van zulk een wet zal
zijn, dat „beunhazerij" en bet tijdelijk ge
bruiken van vrachtschepen voor personen
vervoer, onmogelijk zal worden.
Na enige discussie over de veertarieven in
Zuid-Holland (over het algemeen was men
over de houding van de overheid tevreden)
kwam er nog een oude koe uit de sloot. De
binnenvaart meent nog een goede 250.000
gulden te kunnen vorderen voor het vervoer
van Duitse militairen. Of er van deze vor
dering veel terecht zal komen, meende men
te moeten betwijfelen. Maar het wegvervoer
heeft nog iets groter» belangen; de NVTO
heeft een soortgelijke vordering van 8
millioen!
Terwijl de motor weer begon te draaien
werden bij acclamatie alle bestuursleden
herkozen en werd de beer P. J. A. Voor
winde weer tot vporzitter benoemd. Toen
begon in de felle zomerzon, de vaart langs
de romantische Vecht, met al» enig pro
bleem: „Jasjes uit of jasjes aan".
Itaan tot het bewijs vpn zijn beweringen.
Het Haagse Hof wees 4® gehele zaak terug
naar de Pechter-conunissaris te Amsterdam.
B'U de opbouw van ztfn bewijs OÉrgochi
Fonteijn de rechter-commissaris een Urief
te zenden naar de Centrale Raad van be
roep te (Jtreeht. omdat daar steeds be
langrijke stukken in zijn zaak aanwezig
waren geweest. De Raad antwoordde mr
Winkel, dat dé' dossiers in 1951 en 1952 ter
vernietiging aan de instanties in Den Hkïg
waren opgezonden, daar zij meer dan vijf
tien Jaar oud waren. Het ministerie van
Een woordvoerder van de regering van
Cambodja heeft te Bèngkok veiklaard. dat
de toestand in zijn land zich tengeVolge Van
(je Franse troepenbewegingen en de Cam
bodjaanse tegenmaatregelen ontwikkeld
heeft tot een koude oorlög. Indien de Fjran-
kan het tot eeto werkelijke oorlog komen,»
sen hun troepenbewegingen niet slaken,
aldus de woordvoerder.
Het feit, dat de Firpnsen strategische pun
ten in het land hebben bezet, noemde hij;
een tweede» schending. Van het tussen
Frankrijk en Cambodja bestaande actoord.
Ook de devaluatie van de piaster betekent,
volgens de woordvoerder, een; inbrelk op
deze overeenkomst, aangezien de regering
van Cambodja niet van tevoren mver deze
maatregel was geraadpleegd.
Argentinië zal binnenkort een nieuwe ba
sis in het Zuidpoolgebied vestigen, aldus is
Dinsdag te Buenos Aiyes bekendgemaakt.
De basis zal door de Argentijnse luchtmêcht
op het eiland Dundee, dat onder Brits be
heer staat, worden gevestigd
Dundee beHbort tot de groep der Falk-
landrellanden. Argentinië en Chili maken
beiden aanspraak op een gedeelte dezer on
der Bm.se souverelditelt staan de eilanden.
Twee maajaden géleden hebben dë Brit
ten twee Argentijnen uit het dlland Decep
tion. dat behoort tdt de Zuidelijker gblegen
groep der evenefns onder Brits beheer
staande Shetland-eilanden. gebannéh.
Voorts braken zij lnie$ door Chili en Ar-
gehttrjië gebouwde barakken fef. Argentinië
en Chili betwisten evdneens de Britse «sou-
vereiniteit oyet; de Shetlfcnd-eilanden.
Maar enkele jaren geleden stuurde
de Marine het dossier-FonteUn op met
de opmerking, dat het niet volledjg was.
Oorzaak zou zijn <*en brand, ontstaan
na een bombardement in de oorlog.
Fonteijn wees er toen al op. dat de an
dere stukken geen spoor van brand ver
toonden en bleé'f op het standpunt
staan, dat de stukken opzettelijk ver
nietigd waren,
D» stukken waarover het hier gaat -
Fonteijn heeft afschriften, die echter niet
alle officieel gewaarmerkt zijn bestaan
uit medische rapporten uit Soerabaja. waar
uit blijkt, dat Fonteijn %an nervositeit, maar
niet aan asthma'leed; rapporten dat enkele
(beledigde) artsen wèl in één keuringscom
missie hebben gezeten de artsen ont
kenden dit onder ede ep uitspraken van
de Centrale Raad van Beroep, bij wie Fon
teijn nam zijn ontslag protesteerde, omdat
hij meéhde niet aan asthma te lijden.
De ex-konstaber vraagt nu de opdracht
gever voor de vernietiging te doen vervol
gen. omdat tjaar zijn irfening vernietiging
van documenten, welke voor een strafzaak
van belang zijn. niet moet geschieden,
terwijl deze zaak in behandeling is. óók al
tijn de stukken meer dan «15 jaar oud.
Pe voeding in West-Europa, aldus mi
nister Mansholt. bestaat, afhankelijk van
noordelijke of zuidelijke streken, voor 40
tot 20 procent uit vetten, waarvan driekwart
plantaardige en een kwart dierlijke vetten.
In de laatste jaren is de margarineconsump
tie opgelopen, in Engeland bijvooiheeld van
4 5 tot 8.3 kilogram per hoofd van de be
volking per jaar. in West-Duitaland van 6
tot 10 kilogram, in de Verenigde Staten van
1.3 kg tot 3 kg en in Nederland van 6 5 tot
18 kilogram." Deze toenemfng van het mar-
garineverbruik is hoofdzakelijk een gevolg
van de prijs van margarine. Spreker gelooft
niet in een aanzienlijke daling van dit ge
bruik.
De totale productie van eetbare vetten en
olieën neemt toe. De teelt van sojabonen in
de Verenigde Staten bijvoorbeeld steeg van
1.2 tot 8.000.000 ton. De Philippijnen ver
tonen een verhoogde copraproductie van
een half tot een millioen ton en Afrika teelt
60 grondnoten meer dan voorheen.
tn enkele streken van de wereld ver
minderde de verbouw van oliezaden, doch
de totale productie ateeg met 10 van 10.9
tot 12.3 millioen ton.
Werelduitvoer minder
Ondanks dri; verminderde de wereldult-
voer va» olleBHudende zaden van 6.1 tot 5.6
millioen ton. Dit deze cijfers kan worden
geconcludeerd, aldus minister Mansholt.
dat in de oliesaden-produceremde landen
de consumptie en de bereiding van de eet
bare vetten toeneemt. Voorts kan men con
cluderen. dat geen aanwijsbaar gevaar voor
overproductie bestaat en dat er zelfs aan
wijzingen zijn voor de tegengestelde op
vatting. Dit blijkt mede uit het feit. dat de
productie sinds 1945 10 toenam en de we
reldbevolking met IS*/».
Het vettefcort. dat voor de oorlog in som
mige deïen van de wereld bestond, is nog
niet voldoende aangevuld.
Een goede oplossing van moeilijkheden
in het op de markt brengen van vetten en
oliegrondstoffen, moet dan ook niet in pro
ductievermindering, maar in een verbete
ring van de wereldhandel, du» v«q de sprei
ding van de distributie worden gezocht. Dit
is ons aller verantwoordelijkheid en ik hoop.
aldus (ie heer Mansholt. dat deze kwestie
op dit congres tot volle gelding zal komen.
Spreker vond het noodzakefijk, dat men
neiging om oliehoudende zaden tot olie en
veekoeken ln het land van productie te ver
werken. zou respecteren, zolang deze pro
ductie niet op kunstmatige, niet-economi-
sche basis geschiedt.
WOENSDAG 1 JULI 1953
EERSTE BLAD - PAGINA 3
an 1.8 tot 0.6 millioen ton, van lijnzaad
van 1.7 tot 0.4 millioen ton. hetgeen een to
tale vermindering van 42 beduidt. Hier
uit kan voor de wereldhandel geen werke-
l(jk voordeel vloeien.
Goede productie en verwerking zijn
slechts mogelijk op basis van een vrij»
handel, dus met een minimum aan kunst
matig ingrijpen. Een gespecialiseerde taak
verdeling is onvermijdelijk. Sommige landen
immers zijn geschikt voor productie, an
dere voor verwerking.
Ik ben er van overtuigd, aldu» minister
Mansholt. dat deze vraagstukken in de ko
mende jaren, waarin ernstig naar verho
ging van de welvaart zal moeten worden
gestreefd, veel aandacht zullen vragen.
Het congres, .waaraan gedelegeerden uit
zestien landen deelnemen, ia nadien met de
behandeling van de rapporten over olie-
fabriepge begonnen.
Prijtpeil Ie hoop
Het effect hiervan is echter, dat de voor
dc wereldhandel beschikbare hoeveelheden
oliezaden aanzienijjk beneden die van voor
de fweede wereldoorlog gedaald is, zodat
•n\J
en V
JAARVERGADERING TIELEMAN EN DRO»
Dinsdagochtend werd te Leiden de jaai
lijkse aandeelhoudersvergèdering gehouden*
van de C.V. Tleleman en Dros. Er werden
langdurige debatten gehouden over de oor
zaken van de ernstige verliezen van de firma
in 1952. de meer dan zeven en een halve ton
bedroegen
Het bestuur zette Irt een toelichting op de
situatie uiteen, hoe de conjunctuur-gevoelig
heid van het bedrijf, gepaard gaande met
tijdelijke omstandigheden en een zeer moei
lijke liquiditeitspositie, tot deze gevolgen
hebben geleid. BThans echter zien de zaken
er Iets beter uit- De binnenlandse verkoop
is stijgende en een belangrijke exportpositie
werd veroverd. Spreker betreurde, dat de
regering onvoldoende steun verleent aan ge-
zdhde doch financieel zwakstaande onder
nemingen De verlichting van op de onder
neming drukkende belastingen komt te laat
om een groot succes te sorteren, terwijl een
dreigende nieuwe loonrondè ook deze verlich
tende maatregelen weer teniet zou dóen.
De eerste vier maanden van het lopende
jaar geven een iptnder ongunstig beeld tfen
aanzien van de bedrijfsresultaten dan de
overeenkomstige periode van vorig Jaar.
namelijk een verlies van f 60 OM tegenover"
f700 000 ln l#5ï
VEREENIGDE TOUWFABRIEKEN
In de algemene, vergadering van aandeel
houder! van de N V. Vereenigde Touwfabrie-
ken te Rotterdam werden de Jaarstukken
goedgekeurd en het dividend vastgesteld op
acht procent. De heer H. Bodde Bouman uit
Oegstgeest werd tot commissaris herkozen.
AMSTERDAMSE WISSELMARKT
Londen contant 10.M' '«-lo.M'u, New-York
contant ï.79,^—3 79fj. Parijs contant 1.0770—
1.0790, Brussel contant 7.56—7.57. rrankfurt
contant 90 44*-90.54. ZUrich contant 8643-SO M.
Stockholm cor\Jant 72 9»-72 96. Kopenhagen
contant 54.69—54 79. Braz dollar s so>/*
(^an onze speciale verslaggever).
Drie en twintig kilometer zware zeedijk voor October tussen het eeuwig eulzTfee
wster en de polders leggen, voor het in Zqmerse rust slapende water ontwaakt én zich
laat voortjagen door de storm Een opgave die de onflstandighéden de mens op
drongen. En die men aanvaardde, grimmig en vastbesloten om naar tot een goed eind
te brengen De werkers op Flakkee hebben geen keus. Per week moet een kilometer
dijk kaht en klaar gereed komen, anders halen zij de streefdatum niet. Maar de grote
organisatie draait op volle toeren. Zolang het dag is werkt het leger De zandzuigers,
rusten geen moment, de kleine kittige sleepbootjes zeulen met aken en bakken, de zand-
euto's rijden bij hbndërden over de wegen, de perszuigers stuwen de vloeibare dtjkspecie
in een onafgebroken stroom waar hij moet zijn. De nieuwe dijken groeien.
dit gigantische werk op gang kon water en zand tussen de aangelegde penï-
kaden van de nieuwe dijk. Daar stpan de
polderwerkers in /ié vloeiende zandslroom
met de houten borden, die voor een goede
erdeling zorgen van h,ef zandlichkam. Bak
na bak wordt leeggezogen en, het zand dat
Voor di
komen, moesten heel wat moetlijkhe-
den worden overwonnen en voorbereidin-
gen worden getroffen Daar om de Noord
f tussen Middelharnis-Haven en ,J|tad aaq 'f
Haringvliet ging het wel met de aanvoei
Ivan i
voor
De p
GROTE VAAR».
A#*t»djk 30 te Trinidad
Ungïton n Guanta ,8«IUn,d 29 v St
Sa"- e
Albiasicrdyk 2» op 150 m ONÖ Azoran
Alrhiba 30 v Bremen Hamburg
Alcyone 29 op 540 m ZW Tcneriffe
Alderamin p 30 Straat Messina
Almdyk p 29 Oufessant uitreis
an N st Pauls Rtujk,
De secretaris-generaal van de S.tdJ. en
vice-premier van rfpost-DultslaÊd. Walter
leg'
is ter gelegenhsiri van zijn 60ste
helt"
Ulbricht,
verjaardag tot „held van dë arbeid" ver
klaard. In de bekendmaking van het ka
binet van president Pieck wordt gezegd,
dat aan Ulbricht deze titel verleend is op
grond van kijn' .„uitotekende verdiensten-
in' het belang van ae Oostduitse „vredes
economie" en een „verenigd, democratisch
Duitsland".
Alnati
Alphacra 29 op SBC m NO Belem
Altair 29 v Vietoria n Bahia
Alwakl 30 te ParanaguA
Amerskerk 2» op 550 m NW* Mlhlkoy
Amor 30 v Rotterdam te Lissabon
Amrtelkrooa 29 op 125 m ZW Colombo
Amiielland 30 430 m 2W Xeneriffa n
Amsterdam o
AmsteHtad 30 v Pladju te iBrlsbane
Amslelvtart 29 op ISO m NO K? Rat*
r Aadyk 27 v Houaton n Galveston
Applagedyk 30 «e Antwerpen
Arnedyk 29 v Norfolk n New York
Axetflyk p 29 Scllly n NeW York
Baarn 29 op 550 m W v Oucssant
Ball "30 v P Swettenham te Pcnang
Baud 30 v Ambon te Sorong
Hrnnekom 29 v Antofagasta n Pleco
million .29 v Penartg n Singapore
Bin tang 30 240 m West Sabang v
lombo n Penang
Bona),r<< 29 op 350 m NO Azoren
"rrda 2e op 1150 m NO Pat*hj*ribë
Brits» 28 op 450 m NW Tvfrésstrsat
CfiNlito 29 300 -
Castor 29 o(p 550
Cottiea 29 v Barb...
Dalardyk IB v Cristo
Danae 29 v -Hall
Oldo p 29 Kaap
Dombursh p 30 I
Eendracht 30 bit
burg
Elsjnburgh 30 te RAtiaan
Eos i» v Aarhuus fe Kopenhagen
Gaas tewerk 30 v Gfebu n Manilla
Gaasterland»30 v^lhebs te Bahia
Gard las 29 v Gibraltar n Antwerpen
Gouwe 30 v Amsterdam te Raumo
Port Elisabeth n
Prln» Willem 4. 30 v Hamburg n
terdam
Rempang 30 v Buer te Bahrein
Klauw 29 nog te Koweit
Roebiah 29 op 720 m NO V Guam
Rondo 30 120 nï NWtN Messina n Port
Said
Rotll 9 v Casablanca n Beyrouth
Riiy. 29 op 375 m NW v Kaapstad
Salawati 29 v Freetown n Havre
Vincent KV n Santoa
Duvrswold 30 y Antw te Westarvïk Rial so v Umuiden te Londen
■dyk p
lak 30
t Bangkok
nm Terierlffe n Dakar
i Portland* n San Fran-
Rotterdam I
Malta n Halifax
Prlok n Aden
v Terhate n Galela
j Ampenan n Makassar
29 't^arthagena n Livorno
HOGE AUTORITEIT ZEGT
KADER ONDERZOEK TOE
,Qp "Vragen van "de heer'G. M. Nederhors^
na«r aanleiding van het feit, dat de sub
sidiëring van de Duitse fcu»kerkoien voor
de zeevisserij ten bedrage van 15 D M. per
ion grote moeilijkheden veroorzaakt in de
zeevisserij, van *de afïd«re landen yan de
Gemeenschap voor Kolenen Staai, met
name in Nederftnd en België, heeft .de
Hoge Autoriteit than» in haar antwoord
de feitelijke situatie uiteengezet.
In haar reglementering van de kolen-
prijzen. van kracht" sinds Juli 1951, heeft
dë Duitse Bondsregering aan de Duitse
zeevisserij een hevbörrechting toegestaan,
in deze zin, dat de op dat moment geldende
Pfijzert voor deze groep van verbuikera
gehandhaafd zijn, ondanks de inmiddels
opgetreden prijsstijgingen. DCprijsvfl-lagiffg
van 15 DM per ton ten gunste van de Duitse
zeevisserij, betekent een extra l&it voorde
Duitse mijnindustrie,, Met verwijzing* naar
paragraaf II van de @vereenkom»tbetiïf-
fende de overgangsbepalingen, heeft de
Hoge Autoriteit de voorlopige handhevii
van deze extra last goedgekeurd. Zij hi
daarbü echter rekening gehouden met
MeJL dat een groot aantal van de ondux
(nemingen der Duitse zeevisserij aai^vluch^
telingen behoorde, die zich in moeilijke
economische situatie beVInden
De regeringen van de landen, welker
visserij benadeeld waren door de onluiste
concurrentieverhoudingen, die door deze
Dultae ipnatregel zijn geschapen, hadden,
m? ?°*e Autoriteit, de ^volledige
vrijheid ^gehad een rectificatie van de
prijzen ten gunate van hUu zeevisserij te
bewerkstelligen. De beslissing van de
H°gB, *ut?ritelt heeft d« concurrentie
mogelijkheden niet bemoeilijkt.
De Hoge Autoriteit'heeft zich echter be
reid verklaard, het vraagstuk van de
latere handhaving der bijzondere lasten
ten gunste van de Duitse zeevisserij in
November nogmaals ln behandeling te
nemen. Op dit tijdstip zal zij een onder
zoek doen naar de ontwikkeling van de
concurrentiemogelijkheden tussen de Dultae
en Nederlandse zeevisserij. j
Haarlc
olerwy
Z.W Landaend
ZW Scllly
■ara te Malta
29 op TOO m NO Bermuda
10 360 m ZZCTSue* v Adan
30 ta Baltimore
op 460 m O Bermuda
l Juli ta Kingat on verwacht
10 v Curgcao ta Araba^M
■Éttzmirl
Malaga
Bahrein ta Haa Tanura
Maaa 30 10 m NO C Malea v Kavalla
Tunia
ladam 29 v Rott ta New York
■■haven 29 op 330 m W Landaend
Maasband 30 v Bahia te Rio Janeiro
Muidarkerk 30 v Cochin ta Colombo
Neitor p 29 Oueeaant n Madeira
M v Penang ta Qala-
Slogkep
Soestdyk 29 op
Stad Breda 29 op 280 m W LandSend
Stad Rotterdam 30 85 m Nrd Malin
Head n Newport Mon
Stad Vlaardingen 29 op 600 m W v
Fastnct
Stentor 30 v Gi%nada n Ameterdam
Sumatra 30 190 m O P. de GaUe ni
Singapore
Tarit p 30 St. Paul» Rock
Tasman 30 v Hongkong te Singapore
Ta wall 29 v Pladju n bjakarfa
Telamon 29 v C. TruJUio n Pto Plata
Tifaiatta 90'paae. Ba bang n Mena al
Ahmadi
Themisto 29 op JM m NO Belle tale
Ti ba 30 nm ta Necochea verwacht
Tltua 30 v Curaeao ta BarranquUla
TJIbantJet 29 250 m O K, Paderan
«JiUiwah 30 v Makaeaar' n Priok
Tjlphsa. 30 v TJlrebon te Makaaaar
Tilsadan^M op 250 m NW Fremantle
Trajanus INJuli te Maracaibo verw
Triton 29 v Ck-JilijUra-TW» Caballo.
Ven [.Inschoten 29 te Accr^^.
Van Outihoorn 30 te Palembang
Van Spilbergen 20 v Lagos n' Cotonou
Waikelo 29 v Belawdn n Djakarta
Weiterdam 29 op 200 m ZO Sable all.
Wlnterawyk 29 oh 490 m NW Azoren
Zijpenberg 30 14^m W Burling» n Rot-
Fban 20 n Kalmar
E'jn 29 .opm W Barra Head
Emke 27 v- Rouaan n Liverpool
6» m NW ArOren
iw^Antwbrjjen
Evertién
Eerocla 30
Ftve,l 27 te Kopenhagen
Flavo 29 te Bremen
Follonlea 29 v Havre n Antwerpen
Frieda 30 te SAnderland
Fris.» 26 v Dundalk ta Liverpool
Gaaellc 30 te Delfjljl verwacht
Geert 29 v Goolc n Frederlkivaerk
Gesiena Hendrik* 30 v Bljrth
Tonsberg
Globe 29 te Karlshamn
\!J»»§o v Rotterdam te Dublin
DdeAae te Londen ver
Quiïnper n Traport
Vv OwmKy ta Londen
Havik 30 vNBIrkenhead
Heemskerk pNm Brunab n Garston
l>nrica B 30 Jb ^iorialx verwacht
find» 29 v Kaynar n Amsterdam
Hoop p 29 Brunabutte) n Hul]
Hoop ep Zegen ll Ae Laith
Hortxon 29 v yarUkrona t
Horst 27
Ingeborg 29
!n*p. Mallen
Jacoba Catf
Jacob OorH
Jan 29
Kampen
rg 27 t
KLEINE VAART.
Nleiiw Halland 2
Noordaa» 2» op 360 m ZW Scllly
Otatron 30 v Amat ta Madeira
Ophlr 30 v Djakarta te Belawan
OranJefbatetn 30 v Kaapstad te Tana-
Oranjestad* 30 te Antwerpen
Foelau Leut 30 paaa. Kp Flniaterra
n Amsterdam
Foaetdon p 39 nm Kaap Enggano
Prtna Alaxgnder 26 ta Montreal
Erin» Frederlk Willem 10 op 630 m NO
- Balie lala
-.-J i W. Frlao
rrtae Vhlt
Havre
Erin» Willem I Juli
verwacht
Delfaijl n Goöla
Cork'
Schevepingen
I AfleiA v Karlahamn n Stocke
Agle^a 37 te Londen
Albergen p 29 de Caaquatg
Aldebaran 28 paai Brunabuttel
Allda 28 te Uddevalla
AU 8 96 Garaten
Alja 39 v Antwerpen
Alpha 37 n Wisbech
Amasoae d 29 Sandhammem n Alphen
a. d. Rtfn
Araeland 28 v Rott te Delfgljl
Amstelatroom 28 v Amat te Brtatol
ppantv-lAnna Sylvia 1 JaiM te Genua verw
taï„„ êhi!""l' T,*"~*
Antilope 27 v Rotterdam te Dublin
Arak p 30 Oueeaant n Rotterdam
Arbo p 30 Kfal n Stockholm
Arctic 30 v Kotka fi Brldgewater
Arcturu* p 29 de Burllngs
Arga p 39 Brunabuttel nf^uthampton
Arnoudspoidrr 30 te Óparto
Arran 26 paaa Holtenau
Aruba 1 Juli v d Tyne te Antw verw
Arnaa p 29 Brunabuttel n Veateraa
AtlantU p 30 Brunab n Liverpool
Bankt 29 te Mlddleabro
Batavier 30 ta SkuWkar
Batavier 1. 30 te Caaablanc» verw.
Jiatrix 39 ta Hambtfrg
rend N 27 v Plymouth n Cardiff
Bsrniaae p 30 de Burlinga
•Bèta 28 te Weetport
Blue,, Boy 30 v Maaaalul» te Boaton
Borculo p 29 Bornholm n Londen
Sonaty 39 v Bruaeel
Bretsand 33 v Bordeaux n ltartt».
wil,5 t
Calaad 29 v Genf ta RtoefcMolIkl
Canada 31 v Caaablanca n Mazagaa
Capella 29 v Porragrunn n Abo
Carpe Dlem 29 ta Portreath
Castor 3» te Kopenhagen
CateH 20 te Bristol
KK"
Citadel 1 JuU te Antwerpen verwacht
Cornelia B-2. 20 v Antw. n Uiland
Corsica 37 v Londen te Middelburg
Curacae 2a v Cardiff te Antwerpen
Deal 30 v Fleetwood n Ellesmere Port
Dee Gloria 29 v Goole te Gefit
Dlna 29 v tJmulden
Dflttnra 30 v Trolhaftan te Amal
Jan Kreumer 30 te Colcheater
Mlddleabro te Hamlna
v Kotka n Sharpness
v IJmuMen n Dronthelm
I te Shoreham
mad p 39 Kaap Race n Detroit
J 30- v Mantyluottf te Wata
1 29 te Oslo
verm 30 v Klei n Gdynia
M"J.3a,ï, p Lvautey n Rott.
I 29 te Warnamunde
Kemphaan 29 v Gdynia te Huil
v Brunabuttel n Billlngham
Llballa 20 v Spesshult ta Delfiiil
Liberty 29 n Dufelln
LlngesSroom 28 Je Manchester
Linthorst Homan 27 te Mantylupto
Lukaa M If v Teignimouth B Atógt
Lydta. 30 p Thvboron
Major! 29 n Wisbech
Makkum 21 p Gothenburg
"port"* L*nd*nd n E»«vn«r*
Maria Tfesresla 28 te Limerick
Marie Christina' Juli ta Brlatol verw
Marietja Böhmer 29 te Dakar
Maris Stella 27 te Gothenburg
MaVla 20 paaa Brunabuttal
Mar» 27 v Gothenburg te Halmstad
Martha 29 v Helsingborg te Abo
Mary Ward 29 v Glasgow
•Megres N p 30 Ouemant n Rouaan
Meteoor 29 v Antwerpen
Melropole 29 v Duinkerken
Mlea 29 v Cuxhaven te Helsinki
Missouri 39 te Allccmereport
Moby Dick 27 v SwaQaea
Monica 30 v Irvine te Belfast
Muphrtd N 30 v Antw. n Hamburg
Mutatla p 30 Brunab. r> Brldgewater
Nanny «30 V Westervik
Nautlc 33 v Kalmar te Londen
Navis 27 v Rotterdam te Strood
Nederland 20 te Kalmar
Neeltje 29 Par n Genua
NeBtpnua 29 v .Hamburg n Bonts»
Nefll» p 29 Oporto n f
Nettle p 29 Bfunsbuttel
Niagara 29 te Sharpneaa
Nieuwland 29 te Grangemouth
Nimrod 28 te Kopenhagen
Njord 29 v Karlstad
No®eh 29 v Yslend to Piraeus
Nomadisch 27 v Gr. Yarmouth te Ca en
Noord 30 v LondeH n RlIHnghai
Noorderhaven p 2* Oland n 'Lond
Naerdster 39 p Boltena,u n Harllngen
Nottingham 30 v Leitn te Grange
mouth
RretMr* - -
OJdamb
Oléuhë 39 v Londen te Mlddlcgbra
O'"' R» Londen ta Antwerpen
Orion 23 p Gothenburg n Doesfiurg
Orion (VI 37 V r -- a
Orion (R) p 30 1
Rlvai 30 v Karlstad te Oirachot
noefcet 27 v Londen te Hartlepool
Rubicon 3* te Stockholm
Saba 27 v Rafao ta Londen
Sandettla p 29 Brunsb. n Malmo
Schok laad p 29 Brunsb n Utrecht
8ilvaplana p SS d* Pltboel
Spurt 30 v Antw te Avonmouth
Tyne JuU v B«rvrlc>c n d4
Surte 29 te M'tfo
Suse 27 te Antwerpen
Tagipa 29 te JakobsUd
Trtanra 29 Ve Lowestoft
Triton 27 n Lowestoft
Trudo K p st K|yl n Stockholm
Twin 27 to Southend
Union 28 te Londen
Yl'.1" "J9. BSLn,h n Siodtholm
I r»oil, 29 te Oscarahamn
Victory 29 to Middlesbgo
Viking p 28 Brunsb n Duinkerken
viil0. v ®°ttSfë*m te Brussel
Vlier 29 v Lissabon te Oporto
wee 30 v Goole te Kopenhagen
w^f." 27 aNewburgh te Landen
Wsstvalk p 29 Brunsb n Leerdam
Westward Ho 29 te Whitehaven
Wlebotd Bóbmer 1 Juli ta Dulnkerfcat
verwacht
«.'At p Brunab n Lochem
WlJhelmlna W 29 p Brunabuttel
Wolanda p 38 Holtenau n Wlsmar
Wota p 28 Kiel n Bodertelje
Wublana p 38 Kiel n Karlatad
W y Bordeaux n Dublin
Zwerver
Zeeland SSM 30
Zaamsauw 30
Zeevaart 39 v
Zwaantlena
Bordeaux r.
Blyth r.
v Abo
Norrkoplng
r Hubert 3C
nburg
Bnnfaetm
3» v Cork te Londen
WK,
Rageja te*PaF
Remmert 29 v St. Nazalre n Requejada
NEDERLAND—INDONgM,
Celebes 30 v SursbaJ» ta Makaaaar
Si**!* "P 800 m ZO v Soeotre
Friesland 30 v Algiers ta Port Said
Kedoe 30 v Surabaia te Djakarta
Kota Btaroe 39" v tfassawah te Sue»
Laerte* 30 v Surabaja te Makaaaar
Madoera 30 v Panaqg ta Belawan
Maaoeran 30 v Southampton n Genua
Oranje 29 v Belawan Colombo
foelau Laul p 29 Kaap St Vincent
28 v Genua n Port Said
Sibajik 30 te Djakarte. thuisreis
Tabiaa 29 v Port Said n Amsterdam
T°™lnl 28 v Sorong n Steenkool
WUlem Ruya p 99 Halte uitredt
Woaeaart 30 v Penang te Belawaa
TA NKV A ABT.
Adiada p 39 8tr Soenda n T) 11atja»
Aldegoada 30 v Bangkok te Pladju
Celtex Delft 30 pass. Kp de Oata 9
Rotterdam
Celtex Lelden 30 48 m N Burltngl a
Pernls
Celtex Nederland p 30 Malta
Caltax The Haras 30 te Slden
JIOOO WATER 3 JUU
Antwerpen 07.30
07.33
06 60
07 07
00 31
0714
1110
Haringvliet ging het wel met de aanvoer
alles wat nodig was om de nieuwe dijjc
de Van Pallandtpolder aan te leggen..
De perszulgers konden dicht onder de wal
komen eft men lag vlak bij een van de
heeste aanvoerhavens Middelharnis-
Haven.
Maar daar ln het Zuiden, waar niet min
der dan 18 kilometer nieuwe dijk moest
worden aangelegd omdat de hoofdwaterke
ring tusen Herkingen-Battenoord en Sluis-
haven. dicht bij Ooltgensplaat, bijna volle
dig was geruïneerd door de waterwolf, die-
zijn tanden op tientallen plaatsen in de
eeuwenoude zware zeedijk had gezet, waren
de moeilijkheden vele Aanvoer over land
moest van grote afstand geschieden.
Achttien kilometer'dijk ln enkele maan
den uit de grond omhoog halen betekende
dat men op grootscheepse wijze moest gaan
werken. Daar konden de honderdduizenden
kubieke meters zand veor het grote dijk-
lichaaih niet met auto'sVorden aangevoerd
Hier moesten de machtige perszulgers, die
in korte tijd grote zandbakken leegslurpen
aan te pas komen. Dan eerst zou men de
tijd kunnen voorblijven.
Maar daar in het Zuiden van Flakkee
Jtijn de gonzen en slikken voor de dijken
%reed. De perszuigers, die in vrij* diep wa
ter moeten liggen, konclen de dijk slechts
op grote afstand benaderen, een afstand die
het onmogelijk maakte öe persleidingen
goed te laten functionneren. Maar zij kwa.
men er. dicht bij de dijk en in voldoende'
water drijvend.
Hinderende ondiepten
TI-fET man en mach\ begon men werkter
-*-**• relden in te richten, steigers te bou
wen en. wat belangrijker is. geulen door d(
buitendijkse gronden te graven om de zui
gers en de backen van diep water tot voor
de dijk te kunnen .vhren. Een groot en kost
baar werk op zichzelf,mtiar broodnodig. Er
toen die geulen er egnmaal waren en d«
vlbot het land kon naderen, kon de dijk-
bouw beginnen.
Wie op dié Zuidkust langs de scheidings
lijn van land en water trekt, treft daar in
het Oosten het werkterrein bij Sluishaven
aan. Maar dan halfweg, in de richting Her-
kingen. ligt het tweede grote concentratie
punt van dijkbouw Hoek van St. Jacob.
En op die grote afstand van meer dan 18
kilometer tussen Herkingen en Sluishaven
groeit met de dag een reusachtige slang,
diè resoluut tussen de polders en de gorzen
wordt getrokken, de nieuwe dijk. Buiten
liggen de pers^uigers. Sleepbootjes brengi
de volle bakken af en aan en uit de lange
persleidingen die naar de dijk lopen, opuit
een bijna nimmer ophoudende stroom van
s morsens nog rustig op de bodem van de
Grevelingen lag, is^voor de avond al door
de Ahoy, die daar al,s een zilveren gevaar-
glinsterende watervlakte van de
Grevelingen ligt, opgehaald, in «Je bakken
itort en naar de dijk gevaren waar de
perszuigers korte rrletfèn maken.
De nieuwe dijk gfoeit. Maar 18 kilometer
is een grote afstand en October is niet zo
•er meer weg. Er wordt gezwoegTd onder
de zomerzon, die d^ar aan en op hgt water
nog harder brandt dan elders. Flakkee
moet veilig voor October. De dagen zijn
lang en het werk is zwaar. Voor deze hon-
formaat gewordep. In een lange rij staan
daar de dii e'ctieketen van de aannemers.
Wat verderop staan twee Rijdende asfalt-
ftibiiekjes te walmen en te stonfen. Tussen,
de tramhaven en monding van het ka
naal riisteloos een grote drijvende kraan
ujt de Rotterdamse haven grijpers vol zand
ujt het ruim van een van onz» grootste zond
agen, de Gobi. Auto'* staan'gereed om dit
zand direct over te nemen en alle richtin
gen uit over het' eiland te vervoeren voor
het herstel van de binnendijken. Die
vrachtauto's komen ui-t alle streken vgn
ons land. Schepen ,vol stortsteen worden
gelost en op een zolderschuit wordt een
partij rijshout geladen. Van de asfaltfa-,
brifekje^ rijden tjaqtors met aanhangwagens
ln bijna eentonige regelmaat naar.de dicht-
oijgelegen dijk van de Van Pallandtpolder.
die de eer'geniet als eerste op dit „eiland
van een bitumen bovenlaag té worden
voorzien. Over een maand kan, déze vijf
kilometer nieuwe dijk gfreed zijn. De
- ^oordkust van Flakkee liggt dgn weer volle
dig beschermd voor hoge v4o^fcn-
Zond. hef hoofdbestanddeel van de nieuwe
dykeh. De Gobi voert n één Yeis niet
minder dan 3000 ton aan.
Nasleep van proces-Christie
(Van onze Londenae correspondeni).
Het Lagerhuis zal deze week in beweging
komen wegens het door het proces-Christie
geschokte vertrouwen ln de juistheid, vdn
de terechtstelling van Evans ln Maart 1950.
Tijdens het proces tegen ri'?ze laatste, een
buUrman van Christie, sprak de verdediging
de overtuiging uit dat Christié de moorde
naar was van mevrouw Evans en het kindje
van 18 maanden, van het echtpaar Evans
Evans wik na de dood vtyi zijn vrouw bij
een tante gaan wonen en had zijn dochtertje
aan Christie toevertrouwd Later stierf ook
het kind.Christie, zou Evans met «de dood
bedreigd hebber* wanneer hij zop spreken.
Dit deed hij toen het te laat w%s, op de
avond vóór zij» executie. In zijh cel. Hij
vertelde toen 'da! btf niets had durven zeg-
'gen. maar dut Christie zijn vrouw en zijn
kind had vermoord. Het is zo goed als zeker
dat Sir David Maxwell Fyffe. de minister
van binnenlandse zaken, zelf een der groot
ste Engelse juristen, een nieuw onderzoek
naar de zaak Evans uil dóen instellen. Sinds
1864 zijn vijf maal onsehuldigen ter dood
gebracht, de laatste keer ih 1922 tden me
vrouw Edith Thompson half bewusteloos
naar de galg werd gesleept, volgens vele
deskundigen ten oprechte veroordeeld we
gens moord op haar mg/).
O,, zijn tromt dag verongelukt
De 37-jarige .tuinbouwer P K. pit Haren-
kaspel heeft Dinsdagmorgen bij een botsing
het leven verloren De man was per motor
op ^eg naar Noórdscharwoude Vóór hem
op de provinciale weg reed met matige snel-
ïpdd een vrachtauto. Deze sloeg linksaf en
daarop was K. niet verdacht. In volle vaart
reed hij tegen de vrachtauto op Met zware
verwondingen werd de motorrijder per, zie
kenauto naar de ouderlijkei woning Ver
voerd. waar hij bij aankomst bieék te zijn
overleden. Een tragische bijzonctKlSteid is,-
dat K 's middags in het huwelijk gggi tneden.
(Van on»e correspondent tÜ Parijs) j,
JOSEPH LANIEL. de nieuwe 63-jarige
Franse minister-pres|dent. is een poli
ticus uit de oude school. De 4faam Laniel
komt al bijna 60 j»ar Voor op de ledenlijgt
der Franse Kamer. Joseph, de tegenwoordige
premier, volgde In 1832 zijn vader namelijk
als afgevaardigde op die toen vanaf 1892 al
in het Palals Bourbon gezeten had. zoals hij
qp datzelfde moment ook diens plaats in
nam aan het hoofd van de belangrijke
litonenfabriek. een familiebezit der Lanlels
in het Normandlsche departement rond de
stad Lisieux.
Eert broer van de premier is boven
dien nu nog lid van de Franse Senaat, ter
wijl h(| een zoon heeft die burgemeester is
van een plattelandsgemeente.
Voor Joseph Laniel. zoon van een oud
regentengeslacht, is de politiek vooral een
zaak ven vertrotyven. En het valt moeilijk
te ontkeiineft dat» zijn persoonlijkheid dat
vertrouwen duidelijk inspireert Tussen
herp en zijp ruim 300 arbeiders bestaan z,o
nog banden van wederzijds? waardering en
respect, zoals men die tegenwoordig tussen
werkgever en -nemer, vooral in- Frankrijk,
maar wéinig meer.vindt. En hoewel Laniel
als lid ven een der vermèarde 300 Franse
familie* als een der vermogendste afge-
vaardigden in de K<rmor wordt beschouwd.
(Van e«n oni$P vetslaggevers)
Avond a»,n avond staan de laatst» dagen honderden mensen voor pand 214
aan de Hoornweg- te -ïnsehede, luisterend. huivër«hd ep jiisfussiërend. Politie
mannen lopéjh er rond op zoek naar een „klepgeeSt", die al sinds April aan het
werk t». Ondanks dene belangstelling laat de klopgeest zich nog steeds horen en
een jo*ige. aanstaande moedor is door vreemde geluiden en raadselachtige San-
rakingen reetfs zo overstuur geraakt, dat zij midden in de nacht het huis uit
vluchtte en op het trottoir in elkaar zakte.
echter niemand te zien. De gel)|fden hielden
eensklaps op.
Midden in de nacht werden de omwonen
den gewekt door een oorverdovend gegil.
Mevrouw, H.. die over enkele maanden een
babt vëVtyacht. had weer onraad gehoord
In April betrok het jonge echtpaar Van H.
het achterste gedeelte vm de woning. Sinds
die tijd deden zich klppgeluiden voor en
soms voelden de bewoners zich aan de arm
getrokken of op de schouders getikt. Steeds
erger werd het geklop: soms on^er het,bed,
gnfflTin de hoek van de kamer, soms op zol
der. Qp het laatst was het, alsof tien men
sen tegelijk1 over -de zolde» paradeerden,
maar als'men ging kijken, was er niets te
rfien. Geen afdruk in het stof. geen verscho
ven meubilair.... niets!
Nadat een deskundige in dit soort ver
schijnselen-Je hulp was geroepen en ook
géén oplossgig had kunnen vinden, werd in
de nacht van Vrijdag op Zaterdag de politie
in de arm genomen. Deze stelde zich op.
maar er gebeurde niets. Nauwelijks had men
zich om drie uur 's nachts te bed begeven
of het gestommel begon weer. Eergister
avond begaf de bewoners van het, voorste
gedeelte van het pand. de heer S.. die nuch
ter tegenover de gebeurtenissen staat^en
overtuigd is met plagerij te maken te heb
ben. zich met een agent naar de zolder toen
wéér de klopgeest zich liet horen. Er was
dérden dijkenbouwers, dat legioen van
kerels in waterlaarzen, is er slechts werk
en geen vertier, geïsoleerd als hun werk
terrein ligt. Als het avond is trekt dit le
ger naar de barakken voor de avondmaal
tijd en wat uren slaap. En zo nu en dan eeraj
kort verlof van enkele dagen naar huis.
dat dikwijls ver weg ligt. in het hoge Noor
den of het verre Oosten van ons land.
Drukte rond Haven
WIE met de ve«rboot in de haven van
Middelharnis aankomt, kent de om
geving bijna n(êt terug. Deze vooruitgescho
ven post van Flakkee met niet meer dan
een tramperronnelje, e®n wachthuisje en
een Waterstaatswoning, is een gehucht van
GEBR. CERZONMODEMAGAZIJNEN
mi
Brouw«rsh»v«n
Willemstad
)Jell«voot»luU
Dordrecht
Rotterdam
Hoek uen
Scheverilngen
Umuiden
Deh Helder
Korrwerderzand
Hérllngen
Terschelling
Zoutkamp vé.m km
Delfzijl 03 30 18 43
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
30 Joel
RhetnfeMen 4.1l' -*-27? i
—S3. Straatsburg 606
TOO +30; Mannheim 9.TL
helm 0 70 40: Metns 0.30 +13; «»»->
3.00 +llt Caub 403 34: Koblens 4.30
27: Bonn 4 33 +36; Keulen 4.43 +4T,
Duseeldorf 8 41 +44; Ruhrort 0.10
63: Wesel 6.13 +34; Emmerik 6.30
80: Plochingen 9.19.-40; Stelnbech
179 -A»-. •Trier 2.43 43. Lobitb 13.11
+03; Nijmegen III +00; Arnhem 0.»
+43; Eefde 4 31 +33: Deventer 3,90
+31; Monatn M 40 +10: Vteé K -10:
Borgharen 40 37 +31;
Grave 4.80 —39.
->-27BreUach 4.46
too —67. Xaxau
I 0 73 40; kan»'
De terugslag, 'die zich gedurende de eerste
helft van het boekjaar in de textielsector van
het bedrijfsleven voofdeed, had tot gevolg, dat
ook onze omzet, zich gedurende deze periode
niet kon handhaven op 't zelfde niveau als in hét
overeenkomstige tijdvak van het voorafgaande
boekjaar, aldus de directie v«n Gebr. Gerzon s
Modemagazijnen N V in haar veralag over het
boekjaar Vtoat loopt van t Februari 1952 tot
31 JanuarlM953
Hoewel ln de tweede helft van de verslag
periode ee» herstel intrad, was dit evenwel
niet voldoende om de achterstand uit de eerste
helft In te halen, zodat de totale omzet over
het gehele boekjaar' bij het vorige Jaar ten
•ohter bleef, die zijn fnvloed ook op de bruto
winst uitoefende.
De Breedband N V. te IJmuiden. ln 1950 op-
Eericht en nauw verwant aan de Kon Ned.
:oogovens. heeft over 1952 een verslag samen-
gesteld. dat ln hoofdzaak nog handelt over de
aanloop, t.w de bouw der fabriekshallen en
de montage der Installaties.
Zowel bouw ais montage werden voltooid,
terwijl de warmbandwalserij op I October 1952
met de productie kon beginnen.
In 1953 kwamen achtereenvolgens de beit-
oerlj. de koudbandwalserU. de gloeiovena en
de nawalaen in bedrijf
Met het Invt-erklngstellop van het proefbe
drijf in de verttnnerlj, dat naar men vertrouwt
zeer spoedig een aanvang .zal kunnen nemeR,
zal dan de bouwperiode zijneafgesloten
Door het vlot op gang komen van de pro
ductie konden, naast binnenlandse orders, ook
belangrijke exportorders worden geboekt,
waarvin één grote order voor Ford. welk», la-
tnr door een herhalingsopdracht werd ge
volgd.
Dé resultaten gaven aanleiding een crediet
van f 5 millioen bij de Herstelbank per l Juni
1053 op te zeggen
bcdrtji
Van
Over de bereikte resultaten meent de di
rectie niet ontevreden te mogen zijn.
De plannen tot wederopbouw van het ln de
oorlog verwoeste gejbouw te Nijmegen, hebben
vastere vorfhen aangenomen door het ver
strekken van een «(pdracht tot herlgpuw
Door de import-beperkende bepalingen In
Indonesië wordt dé goederenvoorziening va-
het filiaalbedrijf aldaar, met de dag moeiln
ker en de exploitatie van dit filiaal baart de
directie dan ook nob steeds grotere zorgen
Na afboeking van] de onkosten ad 6.714.503
(v.j 7 062 644) en afschrijvingen ten bedrage
van 782.159 (v.J. 755 008) resteert een saldo
winst groot 200 801 (v.J. 199 559)
Voorgesteld wordt ej;n oavëranderd dividend
van 6° op de 8'duin pref aandelen
evgheens onverandflrd dividend van 4'
gewone aandelen.
Zoals gemeld heeft de Nederlandse rege
ring aan de landsregeringen van Suriname
en de Nederl Antillen nieflPwe voorstellen
inzake de staatkundige verhouding verzon
den.
Volgens deze voorstellen zou het- principe
van het zelfbeschikkingsrecht moeten wor
den opgenomen in de preambule van het
statuut, dat de staatkundige veThouding zal
regelen lussen Nedefland. Suriname en de
Nederl. An-tillen. Hiermede is voldaan aaa
het ter conferentie zowel door de Suri
naamse als door de Antiilaanse delegatie
krachtig voorgestane desideratum. Daaruit
blijkt, dat de drie landen het statuut vrij
willig aanvaarden. Het recht van secessie .s
volgens het voorstel in het begrip zelfbe
schikkingsrecht niet Inbegrepen.
Inzake wijziging van de bestaande ver
houding tussen de drie Rijksdelen jvordt h»t
volgende voorgestelö:
Wijziging van het statuut kofnt tot stand
bij Rijkswet, welke door de koning niet
wordt goedgekeurd alvorens het voorstel
door Suriname en de Nederl. Antillen bij
landsverordening is qanvaard. pe beslissing
over de rijkswet en de landsverordeningen
geschiedt met gewone meerderheid van
stemmen, als zij geen afwijking van de
grondwet inhoudt.
Indien het voorstel tot wijziging van het
,CI1 statuut afwijkt van de grondwet, i». in Ne-
de derland het volgen Yan de procedure voor
grondwetwijzigang vereist, met dien ver-
Het totaal der baten over 1952 van de Neder-
landsche Handel-MbatsRhappU N V bedraagt
86 902 052 (v. J. 70 184 8411. De kantooron-
kosten waren groot n.i. 35 198 423 (v J
30 867 140) Deze staging is voornamelijk een
gevolg van tele kostenelementen.in Indonesië.
Met name de hogere kosten van levensonder
houd aldaar hebben tot een verhoging van de
personeelslasten geleid. Na diverse voorzie
ningen resteert een winstsaldo van 8 392 063
9 260.334) Zoals gemeld wofdt een divi
dend van to pCt in contanten voorgesteld, (v.
J. 12.5 pCt, waarvan 10 pCt in aandelen).
vooral de buitenkantoren, waaronder vér-
staan wordt de overzeese vesttgingen met uit
zondering van die |n Iodonesie en het agent
schap te New-York, hebben in mindere mate
tot de winst bijgedragen dan in 1951. Het bank-
'drltfsresulLaten der warmband bedrijf in Indonesië handhaafde zijn vooraan-
w lserii, lopende van 1 October tof 31 Decern- j l'_a"."flf..7Ll ftnanct'rl-n8
d 11.31 -
1352 na aftrek van de normale afschrij- fn eiLiïVilïZ
Vingen"" - groot 518 785 werd 58 337 aange- Le"L rf!rIeTle rt. ren!IU ln lan 7oïï
W?nd voor extra afschrijving op fabrieksge- de direfetle de resultaten van 1952
fc-uwen en installaties en het restant -ad bevredigend.
459 448 bestemd voor afschrijving op oprlch- Hët verslag constateert voorts, dat de po-
tingskosien. de dienst der leningen en diverse sitie van de gulden aanmerkelijk is voojjuit-
- gegaan. Met recht is en wordt aangestuurd
kosten tijdens de bouw.
en rende
Een |)i
Wad
Rille
rvrot
lllend de straat op. waar z|j viel.
ouw werd zo ontdaan, dat ook
door efen medicus behandeld moest wor
den.
Velen in de omgeving
en niet een sp<
ant men is Over
op dween -
die de verschijnselen
iet®algemeen
overtuigd met een misselijke grap te maken
te hebben. Er zijn er, (dié wapens hebben
klaargezet om de pers»on een gedt(chte af
straffing te geven, wanneer hij gevonden
wordt. Mevrouw S. is intussen naar haar
moeder vertrokken.
Er wordt jge^nompeld. dat hier een huis-
vestingskwestié een rdl zou spelen Een
klopgeest is dan echter geen oplossing!
ziet ziin personeel ln hem toch zeker niet
In de eerate plaats de groot-kapitalist, Jpat
otaan een klasse-vijand Hij rriofe dan al 6p
»d? uiterst rechtse banken "zitten, een reec-
tionnair. in de on gun- -- -
stige sociale zln>, des
woords is Leniel stel-
lig niet. Hij moet erin
zijn geslaagd door de
instelling van zeer
vooruitstrevende so
ciale piaatregelen in
zijn fabriek de ach-
ting, van zijn arbeiders^
te winnen en men ver
telt dat deze directeur
ook in .slappe tijden
zijn peraoneel nooit
heeft ontslagen. Men
heeft hem wel een
groot'-industrieel genoemd {lie de werken
van de socialistische denker Leon Blum
met wie hl) goed bevriend we«, uit het
hoofd heeft geleerd dn vele van oljn ver
lichte sociale principes in proctijh bracht.
Laniel is dus de grdbt-industrieel. die ook
de staatszaken met het oog van de „cap-
ia.n of industrybekijken wil. Hij ie een
geboren onderhandelaar, die weet wat de
waarde van goede relities is en hij behoort
tot de weinigen in de' Kamer die op alle
banken vrienden telt.
In tegenstelling met Piney die overal zijn
viJenden heeft, vijanden die hem bijvoor
beeld zijn gedrag verwijten in de bezet
tingstijd toen hij lid was van Pétain fl
pseudo-parlement. Op Laniel veU op dat
punt zeker nfets aan te nferken Onder de
rechtse Franse politici wqs hij een der wei
nigen die zich geducht in de ..réstetance"
weerden en als zodepig heeft hij deel uitge
maakt van de Franse Raad Van Verzet,
waarvqn Bidault toen de leidkig voerde. En
dat heeft men onder de Geyllisten ert de
katholieken en zelfrf onder <ffe »oc(alisten.
zeke/ nog niet vergëten. De laatstep weten
dat I-aniel een tegenstander ts^ ëfen ver
schillende vernieuwingen, vooral de natio
nalisatie®. die eind*» de bevrijdiptf «fexden
ingevoerd 4 -
Maar Laniel bezit waarschijnlijk toch Afrei
te vee! staatsmansinstinct om niet t« weten
dat irf de politiek gedane zaken zelden keer
nemen en ook aan die nationalisatie» zal
hij vermoedel(j,k dan ook wel niet willen
tornen.
Geen brill!ftn|p
persoonlijkheid
LatHgl ven wie verteld wordt dpt hij een
groot jager U. zei men pmellijk een brll-
lante en zeer krachtige persoonlijkheid
kunnen noemen. Een groot rédenaar of poli
tiek denker is hij wel evenmin. Maar dezé
uiterst bedaarde man düe het vierkante -
hoofd wat laag in dë schouders draagt.-zou
toch wel eens de figuifr kunnen blijken, die
FrdnkrtiK op dit moment nu juist zo nodig
had. Wijzigingen m pet politieke bestel mag
m»-n van 'hem niet verwachten. Maar mis-
sihien lou hij wel een verandering van het
qi litieke klimaat teweeg kunnen brengen.
Met zijn aangeboren» Souplesse en voorko
mende manieren gilt» duidelijke afkeer van t
elk autoritair vertodn. weet hij in dé
tegenstander altijd het goede te waarderen
en zo zou hij er wel eens toe kunnen
bijdragen de 'politieke golven die de laatste
weken zo angstwekkend hoog wc
zweept weer in een wat kalmei
terug te voeren. Aan een ander dan
lijk de taak onder rustiger' dknditiek de
nodige hervormingen door te vuereh waar
Het hele politieke leven van* Frankrijk zo
hard om schreeuwt. Laniel is een mao van
het compromis en der wederzijdse conce»-
sies iemand die zeker de moeilijkheden
liever uit de weg gaat dan het risico aan
vaardt zijn hoofd tegen de muur te pletter
te lopen.
stande, dat ln tweede lezing niet twee derde,
maar gewone méerderheid van stemmen
wordt voorgeschreven.
Om de kans op afwijking van de grondwet
verminderen, zegt de regering toe bij de
eerstvolgende voorstellen tot wijziging van
de grondwet na «totstandkoming van het
statuut, te zullen, opnemen een voorstel om
de artikelen 62—64 (welke nog altijd aan de
taatkundige verhouding ten grondslag lig
gen) en-het XIV-de hoofdstuk van de grond
wet (betreffende de overgang naar de
nieuwe verhoudingen) voor wat betreft Su
riname en de Nederl. Antillen te doen ver
vallen.
Te Brussel hebben Belgische socialistische
parlementsleden een „socialistische vredes
beweging opgericht. In een manifest, dat
bij deze gelegenheid werd uitgegeven, wordt
verklaard, dat sedert enige tijd de socialis
tische bijdrage tot de vrede aarzelend, ver
ward en zonder werkelijk effqot blijkt te
zijn.
„Op een ogenblik dat van de zijde der
Sowjet-Unie een poging tot toenadering
wordt gedaan om een einde te maken aan
de koude oorlog, zo leest men verder, hebben
wij de plicht ervoor te waken dat alle mo
gelijkheden om tot een accoord te komen,
worden benut".
De ..socialistische vredesbeweging" is in
dit verband van oordeel dat het verdrag der
Europese Defensiegemeenschap dusdanig
inopportuun zou zijn, dat de Belgische So
cialistische Partij zich hierover opnieuw zou
moeten uitspreken na een partijcongres.
Uit eerf brief, die door het centrale comi
té van de Oostduitse socialistische een
heidspartij aan zijn secretaris-generaal.
Walter Ulbricht ia gezonden, blijkt volgens
waarnemers in WestrBerlijn, dat deze com
munistische functionaris de politieke teugels
in Oost-Duitsland nog vast in handen heeft.
Ulbricht wordt Dinsdag .estig jaar. In de
brief wordt hem hulde gebracht voor het
werk, dat hij heeft verricht.
Er ontstond twijfel over zijn toekomst als
partijfunctionaris, toen de Oostduitse rege
ring vérgaande economische concessies aan
de fc\pvolking deed en daarmee rnecono-
misch program, dat hoofdzakelijk door Ul
bricht was ingevoerd, liet varen Deze on
zekerheid nam toe. '.oen stakers bij de on
geregeldheden op 17 Juni zijn aftreden eis
ten.
De Prawda. het officiële orgaan van de
Russische communistische partij heeft een
boodschap met gelukwensen aan Ulbricht
het bestuur der partij afgedrukt.
JAARVERGADERING H.V.A.
•ns het
•erklng
De Handelsvereeniging Amsterdam" heeft
dezer dagen haar aandeelhoudersvergadering
gehouden tn antwoord op diverse vragen,
deelde het pestuur o.m. mee. dat de ..blister-
blight" (bladschimmel) een permanente plaag
betekent. Deze ziekte kan binnen de perken
gehouden worden, doch dan is een zeer effec-
op een zekere verruiming van het deviezen-
verkeer. Zoals' steeds is gebleken is deze
vrijheid zqlve het beste middel om het ver
trouwen iq, de eigen munt boven twijfel te
stellen
Een meer algemene belastingverlaging acht
de directie zeer gewenst, vooral ter wille
de kapitaalsvorming.
Aangaande 1953 schrijft de directie ds
minder gunstige factoren die ook tijdeni
m"'«eÏÏ«r doen g^vSéfen™*" geb™ «ïvï""»ï«trliai"ni' MMMSMÖé <«l
den ig dit zelfs |n versterkte- mate het géval. ko^.,,1?aa'l ls;u aantasting »p ver-
Daarnaast maakt zij melding van toenemende sct»! 'ende thee-ondernemingen i» zeeii wr-
concurrente ten dele toe te schrijven aan »chm®nd en vooral afhankelijk vani de klima-
het streven van de,„Jonge" landen, om ook tologische omstandigheden. Vochtig, mistig
op het bankterrein aan de belangen van na- weer en weinig zon zijn *eer gunstig voor de
Uonale Instellingen meer aandacht te sohen- j ontwikkeling van deze ziekte.
ken dan aan die van buitenlandse Ook de on- Aangaande de vezelproductie antwoordde de
zekerheid over de economische gevolgen van directie, dat het maximum nog niet is beielkt
eventuele wijzigingen in" de politieke sfeer Er zal meer worden aangeplant en in de loop
geeft allerwege aanleiding toi terughoudend- der* Jaren zNl de productie met verscheidene
Cambodjaanse troepen hebben de rege
ringsgebouwen in de hoofdstad Phnom Penh
In de stad heerst een gespannen rust. Vol
gens berichten uit officiële bron hebben
zich geen botsingen voorgedaan tussen Cam
bodjaanse en Franse troepen.
Bejaarde vrouw bij brand
omgekomen
aandagnöcht oipstreek» 12 uur ls in de
Weperpolder onder Haule (Fr.) een burger
woning afgebrand, waarbij de 81-jarige be
woonster, een weduwe, in de vlammen i»
omgekomen. De weduwe bewoonde het huis
met haar ongeveer 55-jarige zoon. -Omtrent
de oorzaak van. de brand tast men in het
duister.
Nieuwe Hebrtden. Hier zijn twee nieuwe
series te melden, n.l. één met het Engelse
opschrift ..New Hebrides" en ..postage", als
mede rechts de letters „GR" en links „RF".
en één np»t het Franse opschrift ..Nouvelles
Hébrides" en ..postes". alsmede rechts de let
ters „RF" en links „GR".
Op de 5, 10. 15 en 20 goud-centimes ziet
men een inlandse zellkano. op de 25. 30. 40
en 50 goud-centimes een inlander, die een
totempaal bewerkt, tegwijl de 1. 2 en 5 goud-
fiancs de afbeelding van twee zittende in
boorlingen draagt.
De 5. 10. 20. 40 c. en 1 fr. zijn overdrukt,
resp. met het woord postage due" en „ttïn-
bre-taxe". om dienst te doen als portzegels.
De Initialen ..GR" betekenen ..Georgius
Rex". Het is te verwachten, dat deze letters
binnenkort zullen worden vervangen door
„ER" (..Elisabeth Regina").
heid. Men moet dan ook rekening houden mei
de mogelijkheid, dat de winst van een deel
der vestigingen zal achterblijven bij dié van
1952 Nogmaals wordt gewezen op de compen
serende tendentie die In de uitgebreidheid van
het net der kantoren en in hun diversiteit ge
legen is Dejfe geeft grond aan de verwachting,
dat ook 1953 bevredigende resultaten zal af
werpen. I
duizenden tonnen stijgen. In 1953 zal zij echter
waarschijnlijk iets ten achter blijven bij Olie
van 1951 daarna wordt een stijging verwacht
Over de yetllgheld op Java en Sumatra was
hfet bestuur van oordeel, dat déze mets te wen
sen overlafet. Men onthield zich van een me-
BfiiDi <5
EW HCBWIPES
iüiüüS
Verenigde Naties.
Om de wereld er aan
te herinneren. dat
het nog steeds nood
zakelijk ls d» vluch
telingen in rechten te
herstellen, heeft de
postdienst van de
V.N. twee postzegels
In de waarden van 3
cents (kastanjebruin)
en 5 cents (staal
blauw) lm omloop
gebracht.
Op beide zegels zl^t
men een symbolltche
voorstelling vam een vluchteling met zijn
vrouw qp kinderen, het embleem van de
U.N.O. en de naam van de Verenigde Naties
in de frljf officiële Uien.
S. Mathlesen. werkzaam btj het U.N.O.-
OecreUrlaat te New York, is de c
van ae zegels.
Al hetft mevrouw De Vrjes uit Amsterdam
van haar huisarts toestemming gekregen om
haar negen maanden oude dochtertje
Yvonne tijdens fietstochtjes „op z'n In
diaans" te reAtoeren. de politie heelt andere
gedachten ever comfort voor een kind. Een
politieman, wiens vaderlijk hart bewogen
werd door deze wijze van vervoer, maakte
proces-verbaal op om een rechterlijke uit
spraak te krijgen. De rechter zal iiu uit-
maken.of het geoorloofd U een baby In een
oude rugzak te vervoeren, gelijk mevrouw
Winnetoü dat in dc prairie gewend is.