Dit jaar" is voor de K.L.M. niet al te gunstig begonnen Marine heeft documenten in de zaak Fonteijn vernietigd Een kilometer nieuwe dijk per wéék Joseph Laniel, de man van het compromis .ts WERELDHANDEL IN OLIëN EN VETTEN NOG ONVOLDOENDE ll Vrouw te Enschede door een spook uit wonipg gejaagd Nieuwe voorstellen aan De West Alle vervoer is gestegen alleen bijzondere vluchten gedaald In de toekomst sterke stijging van vervoer Russische ambassadeurs in Engeland en V.S. naar Moskou Minister Mansholt opent het wereldcongres van oliefabrieken te Scheveningen NIEUWE WENDINC IN OUDE ZAAK Papieren waren 15 jaar oud, dus... Eerst was het brand Aansprakelijkheidsprobleem inzake personenvervoer te water Zonnige vergadering op het water 1 Toenemende spanning in Cambodja Het geschil om de Zuidpool-eilanden Spreiding van distributie noodzakelijk, FLAKKEE MOET VOOR OCTOBER VEILIG (II) Aanvoer was probleem op zichzelf Walter Ulbricïit },held van de arbeid" Duitse subsidie op bunkerprijzen voor de zeevisserij •Mie ."a- ï*u\ s i 'JuSr fi H B B Waarschijnlijk revisie van de zaak-Evans FRANKRIJKS NIEUWE PREMIER Een humaan en populair kapitalist Politicus uit de oude school „TIEN MENSEN- DANSEN OP ZOLf)ER" Géén grapje meer, maar ernstig gevaar voor de gezondheid i- Huisvestingskwestie? Herstel van tweede helft' kon achterstand van eerste niet meer inhalen De Breedband N.V. in 1952 Grondwetwijziging zal noodzakelijk zijn Nederlajidsche Handel-Maatschappij in 1952 Lagere baten, hogere kosten Belgische socialisten stichten „vre(^ésbe»veging,, Ulbrichts positie ongeschokt? Spanning in Cambodja POST2EGELNIEUWS Hangen en wurgen ;n uitgaven g jecten Europa4verenigde Staten 45 procent toegenomen. Het is gebleken, dat het aantal passkgiers, dat van de standaard- klasse gebruik maakte, is verminderd en dat het totaal (standaard en toeristen) is toe genomen. Toch is er in beide klassjfn nog een overschot apn? beschikbare ruimte ge- Van elke uitgegeven gulden worden be steed: 33 cent aan salarissen en sociale las ten; '17 cent aan benzine en olie; 5.3 cent aan materiaalverbruik en onderhoud van de vloot; 12.1 cent, aan affechrijvingenf 30.4 cent overige kosten. De rest: 2.2 cent is winst. Elke ontvangen gulden is samenge steld uit: 70 cent van passagiers en bagage; 13.8 cent uit vracht; 10.1 cent uit post; 5 cent uit bijzondere vluchten en 1.1 cent uit overige inkomsten. f Het „Air Transport Research Bureau" te Brussel heeft becijferd, dat de toene ming van het luchtverkeer in Europa over dc periode 1952—1960 gemiddeld voor alle maatschappijen tezamen 313 procent zal be dragen. De K.L.M., de Sabena en de Swissair tullen, naar verwacht wordt, een toeneming hebben van 258 procent; Enge land 228 procent; Scandinavië 304 procent; Wat de nieuwe vloot aangaat, die dn Jaar ontstaat, deze Is nog niet go modern* als ze zou kunnen zijn. Toch wil men bij de K.L.M. even wachten met Com'ets. Het probleem van de nieuwere vliegtuigen ver eist veel aandacht. Atlanticen helicopter Onlangs zijn bijzonderheden bekend ge maakt over de AVRO ..Atlantic", die in 1957 van Londen naar New York zal nen vliegen'in'vijf zes uur kun- die dan dezêlfde d^g terug kan zijn. „Pat begint er :fen", aldus dr Plesman. '„Als wat op te lijkën". het waar is over dat togstel wordt gezegd, dan zouden de vliegkosten slechts drie cé/it per kilometer bedragen." Het tarief zou dan natuqrlijk ook lager kun nen zijn dan thans. De Sëbena gaat. in overleg met K.L.M.. die in Nederland de belangen der Belgische maatschappij behartigt, binnenkort een in ternationale^ hellcppterdienst vpor passa giersvervoer openen* metWestfand Sikor sky's 55 hefschroefwliegtuigen. De K.L.M. gal de Sabena daarbij in elk offcicht ter zijde staa'n en steun vérlenen. De S 55 is echter nog een zeer onrendabel toestel en het kan nog wel tdt 195T. 1958 duren, voor dat een rendabel heffichroefvliegtuig ter be schikking staat. Al dez% factoren tezameh maken, dat de K.L.M. zich al geruintè tijd bezighoudt met de vlie Duitsland 613 procent (want daar Is nu nog geen Dultae luchtvaartmaatschappij); Frank rijk 281 procent; procent; Ita 453 procent. procent: Italië 527 procent; Ntabttaoi.' 1 r. I nrnonnt Tweede blad - pagina z K.L.M. WERKTE IN 1952 NOC MET WINST De K.L.M. heeft in 1952, na reservering van de voor belastingen benodig de bedragen, een winst gemaakt van 5.700.000. De resultaten van 1952 Z1Jn enkele factoren ongunstig beïnvloed en ook de eerste maanden van 1953 waren voor de K.L.M. niet al te best. Volgens dr Plesman is het niet onmogelijk, dat de maatschappij in 1953 met verlies afsluit doch is het eveninin onmogelijk, dat in dit jdar winst wordt gemaakt Het blijft de bedoeling, door betere vliegtuigen en door het vasthouden 'van de kosten de verhouding tussen inkomsten en uitgavan gunstig te houden. De maanden Januari en Februari van elk ,fjaar plegen verliesgevend te zijn. Maart brengt meestal winst. Dat was In 1952 ook zo, <joch In 1953 is deze ontwikkeling min der gunstig geweest. Op dit ogenblik is de K.L.M. zeven en een half millioen gulden ten achter ten opzichte van het jaar 1952 zelfde tijd. De eerste helft van 1953 is in financieel opzicht, niet bepaald gunstig ge- K.L.M. en anderen Het is zeer goed mogelijk, dat de Luft hansa bij de K.L.M. steun zal zoeken; he% 8v ZH? ?at zlj by de Nederlandse maat schappij haar vliegtuigen wil laten onder houden. Dr Plesman vermoedt, dat de Luft hansa nog onvoldoende vliegers zal hebben en ipisachien de K.L.M. een deel der vlie ger» wil laten opleiden; maar over dit alle» is geen woord gesproken. Indonesië heeft de wen» te geven, het door de K.L.M. in dè Garuda /nd doaeslan Airways gestoken kapitaal terug te geven, pe K.L.M. heeft jn deze onder neming 15 millioen .geïnvesteerd. De Ga ruda zou in 1960 de K.L.M. kunnen naas ten. maar zij schijnt nt) eerder het geld te willen afstoten. Met het oog op de daar over sinds enige tijd aan de onderhandelingen, wenste jgr Pl< mededelingen te doen. Vrachtprijzen en I.A.T.A. de aartconferentie mbeï ae. zullei Op de luchtvi I.A.T.A. van Nov< vaartmaatachappijen trachten de vracht tarieven veranderd te krijgen, nu vracht vliegtuigen een dergelijke verandering wet tigen. '„Het is zeeV gevaarlijk om in deze we reld met ultimata te werken", aldus dr Plesman, dparbij doelende op de wens van de Paöam de vrachttarieven te verlagen. De moeilijkheid is. dat het grootste aeel der luchtvaartmaatschappijen met geregelde lijndiensten verenigd zijn in de I.A.T.A.. die is opgericht om chacte te voorkomen, maar wel eeiy» een blok aan het been is door de ind^nde besluiten, die de luchtvaartonder nemers in dë I.AT-A- nemen. Zo is het opk gegaan met de vrachttarieven, die bij meer derheid vah stemmen zijn vastgesteld, zoals e nu zijn. De verlaging, die men nu wil, wil de K.L.M. ook. De K.L.M.. zal op dfe vol- gehde vergadering in November trachten De Sowjet-Russische ambassadeur In de Verenigde Staten. Georgi Zarubin. is gis teren per vliegtuig van New York naar Moskou vertrokken. Zarubin verklaafde tegenover verslaggevers, dat hij naar Mos kou gaat voorbesprekingen met zijn minis terie. Zarubin verklaarde, dat hij o.m. bespre kingen met de Sowjet-Russische minister van buitenlandse zaken. Molotof, zou voe ren. Het besluit om naar Moskou te reizen was niet plotseling, genomen. Later veVklaarde de ambassadeur nog. dat hij spoedig naar dp Verenigde Staten zal terugkeren. Ook de Sowjet-Russische ambassadeur te Londen. Jacob Malik, is gistermiddag on verwachts per vliegtuig naar Moskou ver trokken, naar men aanneemt voor overleg met zijn regering. Trage uitreiking van nieuwe autonummers Het lid van de Tweede Kamer, de heer De Ruiter, heeft aan de minister van Ver keer en Waterstaat de volgende vragen schriftelijk gesteld: Is het de minister bekend, dat het zeer lang duurt, soms enige ma«nden, voordat motorrijtuignummers worden gegeven aan kopers van nieuwe motorrijtuigen; dat deze mensen meestal gebruik maken van hun oude nummers; dat berijders vart,deze mo torrijtuigen echter met hun motorrijtuigen met deze oude nummers de grenzen niet kunnen passeren; dat telefoneren met de hierbij betrokken instanties, die d/ num mers moeten uitreiken, geen resultaten hééft: dat velen, die naar het buitenland moeten, hierdóhr in moeilijkheden verkeren gedurende de maanden, die liggen tussen hun aanvrage en hun toewijzing? in de minister bevorderen, dat deze toe- Wijzingen sneller afkomen? In aanwezigheid van Prins Bernhard heeft de minister van Landbouw Voedselvoorziening en Visserij, de heer S. L. Mansholt, in de Schevèiingsé Kurzaal het wereldcongres van het internationale verbond van oliefabrl, kanten geopend. Na een inleiding van de verbondsvoorzitter, de h«*r G. Chipperfield uit Engeland, sprak minister Mansholt een rede uit.' Hij zeide hierin onder meer, dat boter en margarine een gezamenlijk doel hebben, namelijk behoorlijke voeding van de mens. Het belangrijkste daarbij is, dpt door he)gro}e verschil in prijs, het ene product het andere niet behoeft tg overvleugelen. Zij kunnen samengaan. het prijspeil vaak te hoog is. hetgeen voor de importerende landen een aanleiding fot tegenmaatregelen, neutraliserend# kunst matige belemmeringen, kan zijn. Het la voor de Westeuropese landen na de oorlog steeds moeilijker geworden vol doende oliehoudende zaden op concurreren de basis te kopen. De handel ln sojabonen liep bijvoorbeeld terug van 2.2 millioen tot 1.2 millioen ton, de handel ln grondnoten van 1.8 tot 0.6 millioen ton. van IHntuil Molukken verboden. nt-kolonel Soekawati irv de üegtuigen. die in mgqtschappij in dienst het vraagatuk van 1058 of 1959 bij deze mgqtschappi W moeten zijn. Dan zal over veel geld moqtej. kunnen worden beschikt. De moeilijkheid ls, dat een order op nieuwe vliagtuigen fn het algemeen twee iaar td voren moet wor den opgegeven, zodat in 1956, 1957 moet worden begonnen met heg „aanbetalen" op de nieuwe vliegtuigen. Dr Plesman acht het zeer gewenst* dat de K-L.M. mettertijd overgaat tot een nieuwe Uitgifte van aandelen^ <Jfrle van particuliere zijde wordt -opgenomen. Resultaten in cijfers i 1952 heeft de K.L.M. 517075 passagiers -voerd, 14.5 nrïllioen kg vracht en 2 mil- liben kg post. In dat jaar is Voor het'eerst eén saldo aati dollars gekweekt. De vpr- roersinkomsjen waren In 1952 en 1951: pas sagiers 181.014.000 (155.053.000). een staging van 17 procent; vraofct S5.gM.009 (28.931.000). een staging Vkn ,23 procent; post 25.995.0000 (21.845.000). aan vooruitgang van 19 procent; bijzondere vluchten 12.fc85.000 (24.861.000), een daling van 4,8 procent. De omzet steeg van 234 millioen ln 1951 tot 259 ihillioen. De productie ls ln 1952 met zeveh, prooent gestegen. Het vrachtvervoer breidde rich flink ult.o er Werd 12 procent meer vfervoerd dan in 19?1. Tengevolge van de invoering van de toer» ristenklasse over de Noordatlan4v?che Rou tes is het vervoer van passagiers ®p dfe tra- I bepaling, dat Fonteijn moest worden loege- De al jaren voortslepende „zaak Fonteijn" heeft een opzienbarende wen ding genomen door het verzoek van de Cx-sergeant-konStabel van de Koninklijke Marine, de 53-jarige A. H. F. Fonteijn uit Amsterdam, om een onderzoek te gelaston naar het verdwijnen van documenten bij het Departement van Marine. Dit departement heeft in een telefonisch gesprek met de rechter-commissaris, mr Winkel te Amsterdam, toege geven, dat personeel van het departement vorig jaar officiële stukken heeft vernietigd, die betrekking hadden op de „za&k Fonteijn" en in, het dossier aanwezig moesten zijn. Als verklaring wordt er bij verteld, dat de stukken al vijftien jaar oud waren. I^Jgens Fonteijn zijn de vernietigde stuk ken van het grootste belajig voor zijn zaak? een beschuldiging wegens smaad schrift. Fonteijn schreef in een pamflet, dat maripp-artsen vijftien jaar geleden Wis heid jn geschrifte haddên gepleegd, door hem ten onrechte wegens asthma af te keu ren. Dit zou gebeurd zijn1 na strubbeling met zijn superieuren na de muiterij op de „Zeven Provinciën" in 193? Fonteijn werd daarbij ten oprechte to>t de,muiters gere- kendAen dit gaf aanleidjng tot .een reeks on verkwikkelijke incidenten. Enkele jaren daarna keerde Hfj terug naar Den Helder, waar hij afgekeurd werd we- gefts bronchhüe' asthma, ten onrechte, naar Fonteiin beweert. In 1949 gaf hij het pam flet uit, dat een strafzaak ten gëvolle had. "'e Hoge Raad Wees de zaak terug met de Marine bevestigde, dat de stukken vernie tigd waren. Op het IJ voor»Amsterdam voer de ;,öël- derland" met de leden van de sectie per' sonenvervoer te water van het Nederlands Binnenvaartbureau aan boord. dwars voor H. Af. Tromp.Een, najir buitengaande Rus, een Engel» tóurlstenvaartulg aan de wal. dekschuiten, een sleeptiein van da Ballast Mij, directieboten. en een mahonie B.M. completeerden het beeld van toaterb'edrijvlg- heid. Voor de gasten aan boord yvas dit een volmaakte „BusinessffiantB Holiday" de mensen van het vervoer te 'water werdfe|) nu zelf eens als d%gjesmensen rondgev'aren. Midden op het EJsseJtneer, oncjer de Pam- peswal, begon de algemene vergadering met een uiteenzetting over de houding van Verkeer en Waterstaat-tegenover de ver- voerscondities van het Binnenvaartbureau. Van departementale zijde wilde men aan vankelijk, dat het personenvervoer te water gelijke voorwaarden zou scheppen #1» het weg- en spoorwegvervoer-s- wat echtêr ver- gunningsbedrijven zijn. Na veel (onderhandelingen stelde de bin nenvaart voor bepalingen over de aanspra kelijkheid alt het nieuwe binnenvaartrecht wordt dan wel uitgebreid, maar zfl zal ln hoogte begrensd wérden. In deze richting ala basis te nemen. De aansprakelijkheid worden nn verder besprekingen gevoerd. V eiligheidsivet Er ls voort» een nog niet bekendge maakt ontwerp vdor een speciale veilig heidswet voor de binnenscheepvaart, waar aan een algemene maatregel van bestuur vast zit. De binnenvaart hoopf nu maar", 'dat met haar speciale wensen rekening is ge houden. Een voordeel van zulk een wet zal zijn, dat „beunhazerij" en bet tijdelijk ge bruiken van vrachtschepen voor personen vervoer, onmogelijk zal worden. Na enige discussie over de veertarieven in Zuid-Holland (over het algemeen was men over de houding van de overheid tevreden) kwam er nog een oude koe uit de sloot. De binnenvaart meent nog een goede 250.000 gulden te kunnen vorderen voor het vervoer van Duitse militairen. Of er van deze vor dering veel terecht zal komen, meende men te moeten betwijfelen. Maar het wegvervoer heeft nog iets groter» belangen; de NVTO heeft een soortgelijke vordering van 8 millioen! Terwijl de motor weer begon te draaien werden bij acclamatie alle bestuursleden herkozen en werd de beer P. J. A. Voor winde weer tot vporzitter benoemd. Toen begon in de felle zomerzon, de vaart langs de romantische Vecht, met al» enig pro bleem: „Jasjes uit of jasjes aan". Itaan tot het bewijs vpn zijn beweringen. Het Haagse Hof wees 4® gehele zaak terug naar de Pechter-conunissaris te Amsterdam. B'U de opbouw van ztfn bewijs OÉrgochi Fonteijn de rechter-commissaris een Urief te zenden naar de Centrale Raad van be roep te (Jtreeht. omdat daar steeds be langrijke stukken in zijn zaak aanwezig waren geweest. De Raad antwoordde mr Winkel, dat dé' dossiers in 1951 en 1952 ter vernietiging aan de instanties in Den Hkïg waren opgezonden, daar zij meer dan vijf tien Jaar oud waren. Het ministerie van Een woordvoerder van de regering van Cambodja heeft te Bèngkok veiklaard. dat de toestand in zijn land zich tengeVolge Van (je Franse troepenbewegingen en de Cam bodjaanse tegenmaatregelen ontwikkeld heeft tot een koude oorlög. Indien de Fjran- kan het tot eeto werkelijke oorlog komen,» sen hun troepenbewegingen niet slaken, aldus de woordvoerder. Het feit, dat de Firpnsen strategische pun ten in het land hebben bezet, noemde hij; een tweede» schending. Van het tussen Frankrijk en Cambodja bestaande actoord. Ook de devaluatie van de piaster betekent, volgens de woordvoerder, een; inbrelk op deze overeenkomst, aangezien de regering van Cambodja niet van tevoren mver deze maatregel was geraadpleegd. Argentinië zal binnenkort een nieuwe ba sis in het Zuidpoolgebied vestigen, aldus is Dinsdag te Buenos Aiyes bekendgemaakt. De basis zal door de Argentijnse luchtmêcht op het eiland Dundee, dat onder Brits be heer staat, worden gevestigd Dundee beHbort tot de groep der Falk- landrellanden. Argentinië en Chili maken beiden aanspraak op een gedeelte dezer on der Bm.se souverelditelt staan de eilanden. Twee maajaden géleden hebben dë Brit ten twee Argentijnen uit het dlland Decep tion. dat behoort tdt de Zuidelijker gblegen groep der evenefns onder Brits beheer staande Shetland-eilanden. gebannéh. Voorts braken zij lnie$ door Chili en Ar- gehttrjië gebouwde barakken fef. Argentinië en Chili betwisten evdneens de Britse «sou- vereiniteit oyet; de Shetlfcnd-eilanden. Maar enkele jaren geleden stuurde de Marine het dossier-FonteUn op met de opmerking, dat het niet volledjg was. Oorzaak zou zijn <*en brand, ontstaan na een bombardement in de oorlog. Fonteijn wees er toen al op. dat de an dere stukken geen spoor van brand ver toonden en bleé'f op het standpunt staan, dat de stukken opzettelijk ver nietigd waren, D» stukken waarover het hier gaat - Fonteijn heeft afschriften, die echter niet alle officieel gewaarmerkt zijn bestaan uit medische rapporten uit Soerabaja. waar uit blijkt, dat Fonteijn %an nervositeit, maar niet aan asthma'leed; rapporten dat enkele (beledigde) artsen wèl in één keuringscom missie hebben gezeten de artsen ont kenden dit onder ede ep uitspraken van de Centrale Raad van Beroep, bij wie Fon teijn nam zijn ontslag protesteerde, omdat hij meéhde niet aan asthma te lijden. De ex-konstaber vraagt nu de opdracht gever voor de vernietiging te doen vervol gen. omdat tjaar zijn irfening vernietiging van documenten, welke voor een strafzaak van belang zijn. niet moet geschieden, terwijl deze zaak in behandeling is. óók al tijn de stukken meer dan «15 jaar oud. Pe voeding in West-Europa, aldus mi nister Mansholt. bestaat, afhankelijk van noordelijke of zuidelijke streken, voor 40 tot 20 procent uit vetten, waarvan driekwart plantaardige en een kwart dierlijke vetten. In de laatste jaren is de margarineconsump tie opgelopen, in Engeland bijvooiheeld van 4 5 tot 8.3 kilogram per hoofd van de be volking per jaar. in West-Duitaland van 6 tot 10 kilogram, in de Verenigde Staten van 1.3 kg tot 3 kg en in Nederland van 6 5 tot 18 kilogram." Deze toenemfng van het mar- garineverbruik is hoofdzakelijk een gevolg van de prijs van margarine. Spreker gelooft niet in een aanzienlijke daling van dit ge bruik. De totale productie van eetbare vetten en olieën neemt toe. De teelt van sojabonen in de Verenigde Staten bijvoorbeeld steeg van 1.2 tot 8.000.000 ton. De Philippijnen ver tonen een verhoogde copraproductie van een half tot een millioen ton en Afrika teelt 60 grondnoten meer dan voorheen. tn enkele streken van de wereld ver minderde de verbouw van oliezaden, doch de totale productie ateeg met 10 van 10.9 tot 12.3 millioen ton. Werelduitvoer minder Ondanks dri; verminderde de wereldult- voer va» olleBHudende zaden van 6.1 tot 5.6 millioen ton. Dit deze cijfers kan worden geconcludeerd, aldus minister Mansholt. dat in de oliesaden-produceremde landen de consumptie en de bereiding van de eet bare vetten toeneemt. Voorts kan men con cluderen. dat geen aanwijsbaar gevaar voor overproductie bestaat en dat er zelfs aan wijzingen zijn voor de tegengestelde op vatting. Dit blijkt mede uit het feit. dat de productie sinds 1945 10 toenam en de we reldbevolking met IS*/». Het vettefcort. dat voor de oorlog in som mige deïen van de wereld bestond, is nog niet voldoende aangevuld. Een goede oplossing van moeilijkheden in het op de markt brengen van vetten en oliegrondstoffen, moet dan ook niet in pro ductievermindering, maar in een verbete ring van de wereldhandel, du» v«q de sprei ding van de distributie worden gezocht. Dit is ons aller verantwoordelijkheid en ik hoop. aldus (ie heer Mansholt. dat deze kwestie op dit congres tot volle gelding zal komen. Spreker vond het noodzakefijk, dat men neiging om oliehoudende zaden tot olie en veekoeken ln het land van productie te ver werken. zou respecteren, zolang deze pro ductie niet op kunstmatige, niet-economi- sche basis geschiedt. WOENSDAG 1 JULI 1953 EERSTE BLAD - PAGINA 3 an 1.8 tot 0.6 millioen ton, van lijnzaad van 1.7 tot 0.4 millioen ton. hetgeen een to tale vermindering van 42 beduidt. Hier uit kan voor de wereldhandel geen werke- l(jk voordeel vloeien. Goede productie en verwerking zijn slechts mogelijk op basis van een vrij» handel, dus met een minimum aan kunst matig ingrijpen. Een gespecialiseerde taak verdeling is onvermijdelijk. Sommige landen immers zijn geschikt voor productie, an dere voor verwerking. Ik ben er van overtuigd, aldu» minister Mansholt. dat deze vraagstukken in de ko mende jaren, waarin ernstig naar verho ging van de welvaart zal moeten worden gestreefd, veel aandacht zullen vragen. Het congres, .waaraan gedelegeerden uit zestien landen deelnemen, ia nadien met de behandeling van de rapporten over olie- fabriepge begonnen. Prijtpeil Ie hoop Het effect hiervan is echter, dat de voor dc wereldhandel beschikbare hoeveelheden oliezaden aanzienijjk beneden die van voor de fweede wereldoorlog gedaald is, zodat •n\J en V JAARVERGADERING TIELEMAN EN DRO» Dinsdagochtend werd te Leiden de jaai lijkse aandeelhoudersvergèdering gehouden* van de C.V. Tleleman en Dros. Er werden langdurige debatten gehouden over de oor zaken van de ernstige verliezen van de firma in 1952. de meer dan zeven en een halve ton bedroegen Het bestuur zette Irt een toelichting op de situatie uiteen, hoe de conjunctuur-gevoelig heid van het bedrijf, gepaard gaande met tijdelijke omstandigheden en een zeer moei lijke liquiditeitspositie, tot deze gevolgen hebben geleid. BThans echter zien de zaken er Iets beter uit- De binnenlandse verkoop is stijgende en een belangrijke exportpositie werd veroverd. Spreker betreurde, dat de regering onvoldoende steun verleent aan ge- zdhde doch financieel zwakstaande onder nemingen De verlichting van op de onder neming drukkende belastingen komt te laat om een groot succes te sorteren, terwijl een dreigende nieuwe loonrondè ook deze verlich tende maatregelen weer teniet zou dóen. De eerste vier maanden van het lopende jaar geven een iptnder ongunstig beeld tfen aanzien van de bedrijfsresultaten dan de overeenkomstige periode van vorig Jaar. namelijk een verlies van f 60 OM tegenover" f700 000 ln l#5ï VEREENIGDE TOUWFABRIEKEN In de algemene, vergadering van aandeel houder! van de N V. Vereenigde Touwfabrie- ken te Rotterdam werden de Jaarstukken goedgekeurd en het dividend vastgesteld op acht procent. De heer H. Bodde Bouman uit Oegstgeest werd tot commissaris herkozen. AMSTERDAMSE WISSELMARKT Londen contant 10.M' '«-lo.M'u, New-York contant ï.79,^—3 79fj. Parijs contant 1.0770— 1.0790, Brussel contant 7.56—7.57. rrankfurt contant 90 44*-90.54. ZUrich contant 8643-SO M. Stockholm cor\Jant 72 9»-72 96. Kopenhagen contant 54.69—54 79. Braz dollar s so>/* (^an onze speciale verslaggever). Drie en twintig kilometer zware zeedijk voor October tussen het eeuwig eulzTfee wster en de polders leggen, voor het in Zqmerse rust slapende water ontwaakt én zich laat voortjagen door de storm Een opgave die de onflstandighéden de mens op drongen. En die men aanvaardde, grimmig en vastbesloten om naar tot een goed eind te brengen De werkers op Flakkee hebben geen keus. Per week moet een kilometer dijk kaht en klaar gereed komen, anders halen zij de streefdatum niet. Maar de grote organisatie draait op volle toeren. Zolang het dag is werkt het leger De zandzuigers, rusten geen moment, de kleine kittige sleepbootjes zeulen met aken en bakken, de zand- euto's rijden bij hbndërden over de wegen, de perszuigers stuwen de vloeibare dtjkspecie in een onafgebroken stroom waar hij moet zijn. De nieuwe dijken groeien. dit gigantische werk op gang kon water en zand tussen de aangelegde penï- kaden van de nieuwe dijk. Daar stpan de polderwerkers in /ié vloeiende zandslroom met de houten borden, die voor een goede erdeling zorgen van h,ef zandlichkam. Bak na bak wordt leeggezogen en, het zand dat Voor di komen, moesten heel wat moetlijkhe- den worden overwonnen en voorbereidin- gen worden getroffen Daar om de Noord f tussen Middelharnis-Haven en ,J|tad aaq 'f Haringvliet ging het wel met de aanvoei Ivan i voor De p GROTE VAAR». A#*t»djk 30 te Trinidad Ungïton n Guanta ,8«IUn,d 29 v St Sa"- e Albiasicrdyk 2» op 150 m ONÖ Azoran Alrhiba 30 v Bremen Hamburg Alcyone 29 op 540 m ZW Tcneriffe Alderamin p 30 Straat Messina Almdyk p 29 Oufessant uitreis an N st Pauls Rtujk, De secretaris-generaal van de S.tdJ. en vice-premier van rfpost-DultslaÊd. Walter leg' is ter gelegenhsiri van zijn 60ste helt" Ulbricht, verjaardag tot „held van dë arbeid" ver klaard. In de bekendmaking van het ka binet van president Pieck wordt gezegd, dat aan Ulbricht deze titel verleend is op grond van kijn' .„uitotekende verdiensten- in' het belang van ae Oostduitse „vredes economie" en een „verenigd, democratisch Duitsland". Alnati Alphacra 29 op SBC m NO Belem Altair 29 v Vietoria n Bahia Alwakl 30 te ParanaguA Amerskerk 2» op 550 m NW* Mlhlkoy Amor 30 v Rotterdam te Lissabon Amrtelkrooa 29 op 125 m ZW Colombo Amiielland 30 430 m 2W Xeneriffa n Amsterdam o AmsteHtad 30 v Pladju te iBrlsbane Amslelvtart 29 op ISO m NO K? Rat* r Aadyk 27 v Houaton n Galveston Applagedyk 30 «e Antwerpen Arnedyk 29 v Norfolk n New York Axetflyk p 29 Scllly n NeW York Baarn 29 op 550 m W v Oucssant Ball "30 v P Swettenham te Pcnang Baud 30 v Ambon te Sorong Hrnnekom 29 v Antofagasta n Pleco million .29 v Penartg n Singapore Bin tang 30 240 m West Sabang v lombo n Penang Bona),r<< 29 op 350 m NO Azoren "rrda 2e op 1150 m NO Pat*hj*ribë Brits» 28 op 450 m NW Tvfrésstrsat CfiNlito 29 300 - Castor 29 o(p 550 Cottiea 29 v Barb... Dalardyk IB v Cristo Danae 29 v -Hall Oldo p 29 Kaap Dombursh p 30 I Eendracht 30 bit burg Elsjnburgh 30 te RAtiaan Eos i» v Aarhuus fe Kopenhagen Gaas tewerk 30 v Gfebu n Manilla Gaasterland»30 v^lhebs te Bahia Gard las 29 v Gibraltar n Antwerpen Gouwe 30 v Amsterdam te Raumo Port Elisabeth n Prln» Willem 4. 30 v Hamburg n terdam Rempang 30 v Buer te Bahrein Klauw 29 nog te Koweit Roebiah 29 op 720 m NO V Guam Rondo 30 120 nï NWtN Messina n Port Said Rotll 9 v Casablanca n Beyrouth Riiy. 29 op 375 m NW v Kaapstad Salawati 29 v Freetown n Havre Vincent KV n Santoa Duvrswold 30 y Antw te Westarvïk Rial so v Umuiden te Londen ■dyk p lak 30 t Bangkok nm Terierlffe n Dakar i Portland* n San Fran- Rotterdam I Malta n Halifax Prlok n Aden v Terhate n Galela j Ampenan n Makassar 29 't^arthagena n Livorno HOGE AUTORITEIT ZEGT KADER ONDERZOEK TOE ,Qp "Vragen van "de heer'G. M. Nederhors^ na«r aanleiding van het feit, dat de sub sidiëring van de Duitse fcu»kerkoien voor de zeevisserij ten bedrage van 15 D M. per ion grote moeilijkheden veroorzaakt in de zeevisserij, van *de afïd«re landen yan de Gemeenschap voor Kolenen Staai, met name in Nederftnd en België, heeft .de Hoge Autoriteit than» in haar antwoord de feitelijke situatie uiteengezet. In haar reglementering van de kolen- prijzen. van kracht" sinds Juli 1951, heeft dë Duitse Bondsregering aan de Duitse zeevisserij een hevbörrechting toegestaan, in deze zin, dat de op dat moment geldende Pfijzert voor deze groep van verbuikera gehandhaafd zijn, ondanks de inmiddels opgetreden prijsstijgingen. DCprijsvfl-lagiffg van 15 DM per ton ten gunste van de Duitse zeevisserij, betekent een extra l&it voorde Duitse mijnindustrie,, Met verwijzing* naar paragraaf II van de @vereenkom»tbetiïf- fende de overgangsbepalingen, heeft de Hoge Autoriteit de voorlopige handhevii van deze extra last goedgekeurd. Zij hi daarbü echter rekening gehouden met MeJL dat een groot aantal van de ondux (nemingen der Duitse zeevisserij aai^vluch^ telingen behoorde, die zich in moeilijke economische situatie beVInden De regeringen van de landen, welker visserij benadeeld waren door de onluiste concurrentieverhoudingen, die door deze Dultae ipnatregel zijn geschapen, hadden, m? ?°*e Autoriteit, de ^volledige vrijheid ^gehad een rectificatie van de prijzen ten gunate van hUu zeevisserij te bewerkstelligen. De beslissing van de H°gB, *ut?ritelt heeft d« concurrentie mogelijkheden niet bemoeilijkt. De Hoge Autoriteit'heeft zich echter be reid verklaard, het vraagstuk van de latere handhaving der bijzondere lasten ten gunste van de Duitse zeevisserij in November nogmaals ln behandeling te nemen. Op dit tijdstip zal zij een onder zoek doen naar de ontwikkeling van de concurrentiemogelijkheden tussen de Dultae en Nederlandse zeevisserij. j Haarlc olerwy Z.W Landaend ZW Scllly ■ara te Malta 29 op TOO m NO Bermuda 10 360 m ZZCTSue* v Adan 30 ta Baltimore op 460 m O Bermuda l Juli ta Kingat on verwacht 10 v Curgcao ta Araba^M ■Éttzmirl Malaga Bahrein ta Haa Tanura Maaa 30 10 m NO C Malea v Kavalla Tunia ladam 29 v Rott ta New York ■■haven 29 op 330 m W Landaend Maasband 30 v Bahia te Rio Janeiro Muidarkerk 30 v Cochin ta Colombo Neitor p 29 Oueeaant n Madeira M v Penang ta Qala- Slogkep Soestdyk 29 op Stad Breda 29 op 280 m W LandSend Stad Rotterdam 30 85 m Nrd Malin Head n Newport Mon Stad Vlaardingen 29 op 600 m W v Fastnct Stentor 30 v Gi%nada n Ameterdam Sumatra 30 190 m O P. de GaUe ni Singapore Tarit p 30 St. Paul» Rock Tasman 30 v Hongkong te Singapore Ta wall 29 v Pladju n bjakarfa Telamon 29 v C. TruJUio n Pto Plata Tifaiatta 90'paae. Ba bang n Mena al Ahmadi Themisto 29 op JM m NO Belle tale Ti ba 30 nm ta Necochea verwacht Tltua 30 v Curaeao ta BarranquUla TJIbantJet 29 250 m O K, Paderan «JiUiwah 30 v Makaeaar' n Priok Tjlphsa. 30 v TJlrebon te Makaaaar Tilsadan^M op 250 m NW Fremantle Trajanus INJuli te Maracaibo verw Triton 29 v Ck-JilijUra-TW» Caballo. Ven [.Inschoten 29 te Accr^^. Van Outihoorn 30 te Palembang Van Spilbergen 20 v Lagos n' Cotonou Waikelo 29 v Belawdn n Djakarta Weiterdam 29 op 200 m ZO Sable all. Wlnterawyk 29 oh 490 m NW Azoren Zijpenberg 30 14^m W Burling» n Rot- Fban 20 n Kalmar E'jn 29 .opm W Barra Head Emke 27 v- Rouaan n Liverpool 6» m NW ArOren iw^Antwbrjjen Evertién Eerocla 30 Ftve,l 27 te Kopenhagen Flavo 29 te Bremen Follonlea 29 v Havre n Antwerpen Frieda 30 te SAnderland Fris.» 26 v Dundalk ta Liverpool Gaaellc 30 te Delfjljl verwacht Geert 29 v Goolc n Frederlkivaerk Gesiena Hendrik* 30 v Bljrth Tonsberg Globe 29 te Karlshamn \!J»»§o v Rotterdam te Dublin DdeAae te Londen ver Quiïnper n Traport Vv OwmKy ta Londen Havik 30 vNBIrkenhead Heemskerk pNm Brunab n Garston l>nrica B 30 Jb ^iorialx verwacht find» 29 v Kaynar n Amsterdam Hoop p 29 Brunabutte) n Hul] Hoop ep Zegen ll Ae Laith Hortxon 29 v yarUkrona t Horst 27 Ingeborg 29 !n*p. Mallen Jacoba Catf Jacob OorH Jan 29 Kampen rg 27 t KLEINE VAART. Nleiiw Halland 2 Noordaa» 2» op 360 m ZW Scllly Otatron 30 v Amat ta Madeira Ophlr 30 v Djakarta te Belawan OranJefbatetn 30 v Kaapstad te Tana- Oranjestad* 30 te Antwerpen Foelau Leut 30 paaa. Kp Flniaterra n Amsterdam Foaetdon p 39 nm Kaap Enggano Prtna Alaxgnder 26 ta Montreal Erin» Frederlk Willem 10 op 630 m NO - Balie lala -.-J i W. Frlao rrtae Vhlt Havre Erin» Willem I Juli verwacht Delfaijl n Goöla Cork' Schevepingen I AfleiA v Karlahamn n Stocke Agle^a 37 te Londen Albergen p 29 de Caaquatg Aldebaran 28 paai Brunabuttel Allda 28 te Uddevalla AU 8 96 Garaten Alja 39 v Antwerpen Alpha 37 n Wisbech Amasoae d 29 Sandhammem n Alphen a. d. Rtfn Araeland 28 v Rott te Delfgljl Amstelatroom 28 v Amat te Brtatol ppantv-lAnna Sylvia 1 JaiM te Genua verw taï„„ êhi!""l' T,*"~* Antilope 27 v Rotterdam te Dublin Arak p 30 Oueeaant n Rotterdam Arbo p 30 Kfal n Stockholm Arctic 30 v Kotka fi Brldgewater Arcturu* p 29 de Burllngs Arga p 39 Brunabuttel nf^uthampton Arnoudspoidrr 30 te Óparto Arran 26 paaa Holtenau Aruba 1 Juli v d Tyne te Antw verw Arnaa p 29 Brunabuttel n Veateraa AtlantU p 30 Brunab n Liverpool Bankt 29 te Mlddleabro Batavier 30 ta SkuWkar Batavier 1. 30 te Caaablanc» verw. Jiatrix 39 ta Hambtfrg rend N 27 v Plymouth n Cardiff Bsrniaae p 30 de Burlinga •Bèta 28 te Weetport Blue,, Boy 30 v Maaaalul» te Boaton Borculo p 29 Bornholm n Londen Sonaty 39 v Bruaeel Bretsand 33 v Bordeaux n ltartt». wil,5 t Calaad 29 v Genf ta RtoefcMolIkl Canada 31 v Caaablanca n Mazagaa Capella 29 v Porragrunn n Abo Carpe Dlem 29 ta Portreath Castor 3» te Kopenhagen CateH 20 te Bristol KK" Citadel 1 JuU te Antwerpen verwacht Cornelia B-2. 20 v Antw. n Uiland Corsica 37 v Londen te Middelburg Curacae 2a v Cardiff te Antwerpen Deal 30 v Fleetwood n Ellesmere Port Dee Gloria 29 v Goole te Gefit Dlna 29 v tJmulden Dflttnra 30 v Trolhaftan te Amal Jan Kreumer 30 te Colcheater Mlddleabro te Hamlna v Kotka n Sharpness v IJmuMen n Dronthelm I te Shoreham mad p 39 Kaap Race n Detroit J 30- v Mantyluottf te Wata 1 29 te Oslo verm 30 v Klei n Gdynia M"J.3a,ï, p Lvautey n Rott. I 29 te Warnamunde Kemphaan 29 v Gdynia te Huil v Brunabuttel n Billlngham Llballa 20 v Spesshult ta Delfiiil Liberty 29 n Dufelln LlngesSroom 28 Je Manchester Linthorst Homan 27 te Mantylupto Lukaa M If v Teignimouth B Atógt Lydta. 30 p Thvboron Major! 29 n Wisbech Makkum 21 p Gothenburg "port"* L*nd*nd n E»«vn«r* Maria Tfesresla 28 te Limerick Marie Christina' Juli ta Brlatol verw Marietja Böhmer 29 te Dakar Maris Stella 27 te Gothenburg MaVla 20 paaa Brunabuttal Mar» 27 v Gothenburg te Halmstad Martha 29 v Helsingborg te Abo Mary Ward 29 v Glasgow •Megres N p 30 Ouemant n Rouaan Meteoor 29 v Antwerpen Melropole 29 v Duinkerken Mlea 29 v Cuxhaven te Helsinki Missouri 39 te Allccmereport Moby Dick 27 v SwaQaea Monica 30 v Irvine te Belfast Muphrtd N 30 v Antw. n Hamburg Mutatla p 30 Brunab. r> Brldgewater Nanny «30 V Westervik Nautlc 33 v Kalmar te Londen Navis 27 v Rotterdam te Strood Nederland 20 te Kalmar Neeltje 29 Par n Genua NeBtpnua 29 v .Hamburg n Bonts» Nefll» p 29 Oporto n f Nettle p 29 Bfunsbuttel Niagara 29 te Sharpneaa Nieuwland 29 te Grangemouth Nimrod 28 te Kopenhagen Njord 29 v Karlstad No®eh 29 v Yslend to Piraeus Nomadisch 27 v Gr. Yarmouth te Ca en Noord 30 v LondeH n RlIHnghai Noorderhaven p 2* Oland n 'Lond Naerdster 39 p Boltena,u n Harllngen Nottingham 30 v Leitn te Grange mouth RretMr* - - OJdamb Oléuhë 39 v Londen te Mlddlcgbra O'"' R» Londen ta Antwerpen Orion 23 p Gothenburg n Doesfiurg Orion (VI 37 V r -- a Orion (R) p 30 1 Rlvai 30 v Karlstad te Oirachot noefcet 27 v Londen te Hartlepool Rubicon 3* te Stockholm Saba 27 v Rafao ta Londen Sandettla p 29 Brunsb. n Malmo Schok laad p 29 Brunsb n Utrecht 8ilvaplana p SS d* Pltboel Spurt 30 v Antw te Avonmouth Tyne JuU v B«rvrlc>c n d4 Surte 29 te M'tfo Suse 27 te Antwerpen Tagipa 29 te JakobsUd Trtanra 29 Ve Lowestoft Triton 27 n Lowestoft Trudo K p st K|yl n Stockholm Twin 27 to Southend Union 28 te Londen Yl'.1" "J9. BSLn,h n Siodtholm I r»oil, 29 te Oscarahamn Victory 29 to Middlesbgo Viking p 28 Brunsb n Duinkerken viil0. v ®°ttSfë*m te Brussel Vlier 29 v Lissabon te Oporto wee 30 v Goole te Kopenhagen w^f." 27 aNewburgh te Landen Wsstvalk p 29 Brunsb n Leerdam Westward Ho 29 te Whitehaven Wlebotd Bóbmer 1 Juli ta Dulnkerfcat verwacht «.'At p Brunab n Lochem WlJhelmlna W 29 p Brunabuttel Wolanda p 38 Holtenau n Wlsmar Wota p 28 Kiel n Bodertelje Wublana p 38 Kiel n Karlatad W y Bordeaux n Dublin Zwerver Zeeland SSM 30 Zaamsauw 30 Zeevaart 39 v Zwaantlena Bordeaux r. Blyth r. v Abo Norrkoplng r Hubert 3C nburg Bnnfaetm 3» v Cork te Londen WK, Rageja te*PaF Remmert 29 v St. Nazalre n Requejada NEDERLAND—INDONgM, Celebes 30 v SursbaJ» ta Makaaaar Si**!* "P 800 m ZO v Soeotre Friesland 30 v Algiers ta Port Said Kedoe 30 v Surabaia te Djakarta Kota Btaroe 39" v tfassawah te Sue» Laerte* 30 v Surabaja te Makaaaar Madoera 30 v Panaqg ta Belawan Maaoeran 30 v Southampton n Genua Oranje 29 v Belawan Colombo foelau Laul p 29 Kaap St Vincent 28 v Genua n Port Said Sibajik 30 te Djakarte. thuisreis Tabiaa 29 v Port Said n Amsterdam T°™lnl 28 v Sorong n Steenkool WUlem Ruya p 99 Halte uitredt Woaeaart 30 v Penang te Belawaa TA NKV A ABT. Adiada p 39 8tr Soenda n T) 11atja» Aldegoada 30 v Bangkok te Pladju Celtex Delft 30 pass. Kp de Oata 9 Rotterdam Celtex Lelden 30 48 m N Burltngl a Pernls Celtex Nederland p 30 Malta Caltax The Haras 30 te Slden JIOOO WATER 3 JUU Antwerpen 07.30 07.33 06 60 07 07 00 31 0714 1110 Haringvliet ging het wel met de aanvoer alles wat nodig was om de nieuwe dijjc de Van Pallandtpolder aan te leggen.. De perszulgers konden dicht onder de wal komen eft men lag vlak bij een van de heeste aanvoerhavens Middelharnis- Haven. Maar daar ln het Zuiden, waar niet min der dan 18 kilometer nieuwe dijk moest worden aangelegd omdat de hoofdwaterke ring tusen Herkingen-Battenoord en Sluis- haven. dicht bij Ooltgensplaat, bijna volle dig was geruïneerd door de waterwolf, die- zijn tanden op tientallen plaatsen in de eeuwenoude zware zeedijk had gezet, waren de moeilijkheden vele Aanvoer over land moest van grote afstand geschieden. Achttien kilometer'dijk ln enkele maan den uit de grond omhoog halen betekende dat men op grootscheepse wijze moest gaan werken. Daar konden de honderdduizenden kubieke meters zand veor het grote dijk- lichaaih niet met auto'sVorden aangevoerd Hier moesten de machtige perszulgers, die in korte tijd grote zandbakken leegslurpen aan te pas komen. Dan eerst zou men de tijd kunnen voorblijven. Maar daar in het Zuiden van Flakkee Jtijn de gonzen en slikken voor de dijken %reed. De perszuigers, die in vrij* diep wa ter moeten liggen, konclen de dijk slechts op grote afstand benaderen, een afstand die het onmogelijk maakte öe persleidingen goed te laten functionneren. Maar zij kwa. men er. dicht bij de dijk en in voldoende' water drijvend. Hinderende ondiepten TI-fET man en mach\ begon men werkter -*-**• relden in te richten, steigers te bou wen en. wat belangrijker is. geulen door d( buitendijkse gronden te graven om de zui gers en de backen van diep water tot voor de dijk te kunnen .vhren. Een groot en kost baar werk op zichzelf,mtiar broodnodig. Er toen die geulen er egnmaal waren en d« vlbot het land kon naderen, kon de dijk- bouw beginnen. Wie op dié Zuidkust langs de scheidings lijn van land en water trekt, treft daar in het Oosten het werkterrein bij Sluishaven aan. Maar dan halfweg, in de richting Her- kingen. ligt het tweede grote concentratie punt van dijkbouw Hoek van St. Jacob. En op die grote afstand van meer dan 18 kilometer tussen Herkingen en Sluishaven groeit met de dag een reusachtige slang, diè resoluut tussen de polders en de gorzen wordt getrokken, de nieuwe dijk. Buiten liggen de pers^uigers. Sleepbootjes brengi de volle bakken af en aan en uit de lange persleidingen die naar de dijk lopen, opuit een bijna nimmer ophoudende stroom van s morsens nog rustig op de bodem van de Grevelingen lag, is^voor de avond al door de Ahoy, die daar al,s een zilveren gevaar- glinsterende watervlakte van de Grevelingen ligt, opgehaald, in «Je bakken itort en naar de dijk gevaren waar de perszuigers korte rrletfèn maken. De nieuwe dijk gfoeit. Maar 18 kilometer is een grote afstand en October is niet zo •er meer weg. Er wordt gezwoegTd onder de zomerzon, die d^ar aan en op hgt water nog harder brandt dan elders. Flakkee moet veilig voor October. De dagen zijn lang en het werk is zwaar. Voor deze hon- formaat gewordep. In een lange rij staan daar de dii e'ctieketen van de aannemers. Wat verderop staan twee Rijdende asfalt- ftibiiekjes te walmen en te stonfen. Tussen, de tramhaven en monding van het ka naal riisteloos een grote drijvende kraan ujt de Rotterdamse haven grijpers vol zand ujt het ruim van een van onz» grootste zond agen, de Gobi. Auto'* staan'gereed om dit zand direct over te nemen en alle richtin gen uit over het' eiland te vervoeren voor het herstel van de binnendijken. Die vrachtauto's komen ui-t alle streken vgn ons land. Schepen ,vol stortsteen worden gelost en op een zolderschuit wordt een partij rijshout geladen. Van de asfaltfa-, brifekje^ rijden tjaqtors met aanhangwagens ln bijna eentonige regelmaat naar.de dicht- oijgelegen dijk van de Van Pallandtpolder. die de eer'geniet als eerste op dit „eiland van een bitumen bovenlaag té worden voorzien. Over een maand kan, déze vijf kilometer nieuwe dijk gfreed zijn. De - ^oordkust van Flakkee liggt dgn weer volle dig beschermd voor hoge v4o^fcn- Zond. hef hoofdbestanddeel van de nieuwe dykeh. De Gobi voert n één Yeis niet minder dan 3000 ton aan. Nasleep van proces-Christie (Van onze Londenae correspondeni). Het Lagerhuis zal deze week in beweging komen wegens het door het proces-Christie geschokte vertrouwen ln de juistheid, vdn de terechtstelling van Evans ln Maart 1950. Tijdens het proces tegen ri'?ze laatste, een buUrman van Christie, sprak de verdediging de overtuiging uit dat Christié de moorde naar was van mevrouw Evans en het kindje van 18 maanden, van het echtpaar Evans Evans wik na de dood vtyi zijn vrouw bij een tante gaan wonen en had zijn dochtertje aan Christie toevertrouwd Later stierf ook het kind.Christie, zou Evans met «de dood bedreigd hebber* wanneer hij zop spreken. Dit deed hij toen het te laat w%s, op de avond vóór zij» executie. In zijh cel. Hij vertelde toen 'da! btf niets had durven zeg- 'gen. maar dut Christie zijn vrouw en zijn kind had vermoord. Het is zo goed als zeker dat Sir David Maxwell Fyffe. de minister van binnenlandse zaken, zelf een der groot ste Engelse juristen, een nieuw onderzoek naar de zaak Evans uil dóen instellen. Sinds 1864 zijn vijf maal onsehuldigen ter dood gebracht, de laatste keer ih 1922 tden me vrouw Edith Thompson half bewusteloos naar de galg werd gesleept, volgens vele deskundigen ten oprechte veroordeeld we gens moord op haar mg/). O,, zijn tromt dag verongelukt De 37-jarige .tuinbouwer P K. pit Haren- kaspel heeft Dinsdagmorgen bij een botsing het leven verloren De man was per motor op ^eg naar Noórdscharwoude Vóór hem op de provinciale weg reed met matige snel- ïpdd een vrachtauto. Deze sloeg linksaf en daarop was K. niet verdacht. In volle vaart reed hij tegen de vrachtauto op Met zware verwondingen werd de motorrijder per, zie kenauto naar de ouderlijkei woning Ver voerd. waar hij bij aankomst bieék te zijn overleden. Een tragische bijzonctKlSteid is,- dat K 's middags in het huwelijk gggi tneden. (Van on»e correspondent tÜ Parijs) j, JOSEPH LANIEL. de nieuwe 63-jarige Franse minister-pres|dent. is een poli ticus uit de oude school. De 4faam Laniel komt al bijna 60 j»ar Voor op de ledenlijgt der Franse Kamer. Joseph, de tegenwoordige premier, volgde In 1832 zijn vader namelijk als afgevaardigde op die toen vanaf 1892 al in het Palals Bourbon gezeten had. zoals hij qp datzelfde moment ook diens plaats in nam aan het hoofd van de belangrijke litonenfabriek. een familiebezit der Lanlels in het Normandlsche departement rond de stad Lisieux. Eert broer van de premier is boven dien nu nog lid van de Franse Senaat, ter wijl h(| een zoon heeft die burgemeester is van een plattelandsgemeente. Voor Joseph Laniel. zoon van een oud regentengeslacht, is de politiek vooral een zaak ven vertrotyven. En het valt moeilijk te ontkeiineft dat» zijn persoonlijkheid dat vertrouwen duidelijk inspireert Tussen herp en zijp ruim 300 arbeiders bestaan z,o nog banden van wederzijds? waardering en respect, zoals men die tegenwoordig tussen werkgever en -nemer, vooral in- Frankrijk, maar wéinig meer.vindt. En hoewel Laniel als lid ven een der vermèarde 300 Franse familie* als een der vermogendste afge- vaardigden in de K<rmor wordt beschouwd. (Van e«n oni$P vetslaggevers) Avond a»,n avond staan de laatst» dagen honderden mensen voor pand 214 aan de Hoornweg- te -ïnsehede, luisterend. huivër«hd ep jiisfussiërend. Politie mannen lopéjh er rond op zoek naar een „klepgeeSt", die al sinds April aan het werk t». Ondanks dene belangstelling laat de klopgeest zich nog steeds horen en een jo*ige. aanstaande moedor is door vreemde geluiden en raadselachtige San- rakingen reetfs zo overstuur geraakt, dat zij midden in de nacht het huis uit vluchtte en op het trottoir in elkaar zakte. echter niemand te zien. De gel)|fden hielden eensklaps op. Midden in de nacht werden de omwonen den gewekt door een oorverdovend gegil. Mevrouw, H.. die over enkele maanden een babt vëVtyacht. had weer onraad gehoord In April betrok het jonge echtpaar Van H. het achterste gedeelte vm de woning. Sinds die tijd deden zich klppgeluiden voor en soms voelden de bewoners zich aan de arm getrokken of op de schouders getikt. Steeds erger werd het geklop: soms on^er het,bed, gnfflTin de hoek van de kamer, soms op zol der. Qp het laatst was het, alsof tien men sen tegelijk1 over -de zolde» paradeerden, maar als'men ging kijken, was er niets te rfien. Geen afdruk in het stof. geen verscho ven meubilair.... niets! Nadat een deskundige in dit soort ver schijnselen-Je hulp was geroepen en ook géén oplossgig had kunnen vinden, werd in de nacht van Vrijdag op Zaterdag de politie in de arm genomen. Deze stelde zich op. maar er gebeurde niets. Nauwelijks had men zich om drie uur 's nachts te bed begeven of het gestommel begon weer. Eergister avond begaf de bewoners van het, voorste gedeelte van het pand. de heer S.. die nuch ter tegenover de gebeurtenissen staat^en overtuigd is met plagerij te maken te heb ben. zich met een agent naar de zolder toen wéér de klopgeest zich liet horen. Er was dérden dijkenbouwers, dat legioen van kerels in waterlaarzen, is er slechts werk en geen vertier, geïsoleerd als hun werk terrein ligt. Als het avond is trekt dit le ger naar de barakken voor de avondmaal tijd en wat uren slaap. En zo nu en dan eeraj kort verlof van enkele dagen naar huis. dat dikwijls ver weg ligt. in het hoge Noor den of het verre Oosten van ons land. Drukte rond Haven WIE met de ve«rboot in de haven van Middelharnis aankomt, kent de om geving bijna n(êt terug. Deze vooruitgescho ven post van Flakkee met niet meer dan een tramperronnelje, e®n wachthuisje en een Waterstaatswoning, is een gehucht van GEBR. CERZONMODEMAGAZIJNEN mi Brouw«rsh»v«n Willemstad )Jell«voot»luU Dordrecht Rotterdam Hoek uen Scheverilngen Umuiden Deh Helder Korrwerderzand Hérllngen Terschelling Zoutkamp vé.m km Delfzijl 03 30 18 43 WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN 30 Joel RhetnfeMen 4.1l' -*-27? i —S3. Straatsburg 606 TOO +30; Mannheim 9.TL helm 0 70 40: Metns 0.30 +13; «»»-> 3.00 +llt Caub 403 34: Koblens 4.30 27: Bonn 4 33 +36; Keulen 4.43 +4T, Duseeldorf 8 41 +44; Ruhrort 0.10 63: Wesel 6.13 +34; Emmerik 6.30 80: Plochingen 9.19.-40; Stelnbech 179 -A»-. •Trier 2.43 43. Lobitb 13.11 +03; Nijmegen III +00; Arnhem 0.» +43; Eefde 4 31 +33: Deventer 3,90 +31; Monatn M 40 +10: Vteé K -10: Borgharen 40 37 +31; Grave 4.80 —39. ->-27BreUach 4.46 too —67. Xaxau I 0 73 40; kan»' De terugslag, 'die zich gedurende de eerste helft van het boekjaar in de textielsector van het bedrijfsleven voofdeed, had tot gevolg, dat ook onze omzet, zich gedurende deze periode niet kon handhaven op 't zelfde niveau als in hét overeenkomstige tijdvak van het voorafgaande boekjaar, aldus de directie v«n Gebr. Gerzon s Modemagazijnen N V in haar veralag over het boekjaar Vtoat loopt van t Februari 1952 tot 31 JanuarlM953 Hoewel ln de tweede helft van de verslag periode ee» herstel intrad, was dit evenwel niet voldoende om de achterstand uit de eerste helft In te halen, zodat de totale omzet over het gehele boekjaar' bij het vorige Jaar ten •ohter bleef, die zijn fnvloed ook op de bruto winst uitoefende. De Breedband N V. te IJmuiden. ln 1950 op- Eericht en nauw verwant aan de Kon Ned. :oogovens. heeft over 1952 een verslag samen- gesteld. dat ln hoofdzaak nog handelt over de aanloop, t.w de bouw der fabriekshallen en de montage der Installaties. Zowel bouw ais montage werden voltooid, terwijl de warmbandwalserij op I October 1952 met de productie kon beginnen. In 1953 kwamen achtereenvolgens de beit- oerlj. de koudbandwalserU. de gloeiovena en de nawalaen in bedrijf Met het Invt-erklngstellop van het proefbe drijf in de verttnnerlj, dat naar men vertrouwt zeer spoedig een aanvang .zal kunnen nemeR, zal dan de bouwperiode zijneafgesloten Door het vlot op gang komen van de pro ductie konden, naast binnenlandse orders, ook belangrijke exportorders worden geboekt, waarvin één grote order voor Ford. welk», la- tnr door een herhalingsopdracht werd ge volgd. Dé resultaten gaven aanleiding een crediet van f 5 millioen bij de Herstelbank per l Juni 1053 op te zeggen bcdrtji Van Over de bereikte resultaten meent de di rectie niet ontevreden te mogen zijn. De plannen tot wederopbouw van het ln de oorlog verwoeste gejbouw te Nijmegen, hebben vastere vorfhen aangenomen door het ver strekken van een «(pdracht tot herlgpuw Door de import-beperkende bepalingen In Indonesië wordt dé goederenvoorziening va- het filiaalbedrijf aldaar, met de dag moeiln ker en de exploitatie van dit filiaal baart de directie dan ook nob steeds grotere zorgen Na afboeking van] de onkosten ad 6.714.503 (v.j 7 062 644) en afschrijvingen ten bedrage van 782.159 (v.J. 755 008) resteert een saldo winst groot 200 801 (v.J. 199 559) Voorgesteld wordt ej;n oavëranderd dividend van 6° op de 8'duin pref aandelen evgheens onverandflrd dividend van 4' gewone aandelen. Zoals gemeld heeft de Nederlandse rege ring aan de landsregeringen van Suriname en de Nederl Antillen nieflPwe voorstellen inzake de staatkundige verhouding verzon den. Volgens deze voorstellen zou het- principe van het zelfbeschikkingsrecht moeten wor den opgenomen in de preambule van het statuut, dat de staatkundige veThouding zal regelen lussen Nedefland. Suriname en de Nederl. An-tillen. Hiermede is voldaan aaa het ter conferentie zowel door de Suri naamse als door de Antiilaanse delegatie krachtig voorgestane desideratum. Daaruit blijkt, dat de drie landen het statuut vrij willig aanvaarden. Het recht van secessie .s volgens het voorstel in het begrip zelfbe schikkingsrecht niet Inbegrepen. Inzake wijziging van de bestaande ver houding tussen de drie Rijksdelen jvordt h»t volgende voorgestelö: Wijziging van het statuut kofnt tot stand bij Rijkswet, welke door de koning niet wordt goedgekeurd alvorens het voorstel door Suriname en de Nederl. Antillen bij landsverordening is qanvaard. pe beslissing over de rijkswet en de landsverordeningen geschiedt met gewone meerderheid van stemmen, als zij geen afwijking van de grondwet inhoudt. Indien het voorstel tot wijziging van het ,CI1 statuut afwijkt van de grondwet, i». in Ne- de derland het volgen Yan de procedure voor grondwetwijzigang vereist, met dien ver- Het totaal der baten over 1952 van de Neder- landsche Handel-MbatsRhappU N V bedraagt 86 902 052 (v. J. 70 184 8411. De kantooron- kosten waren groot n.i. 35 198 423 (v J 30 867 140) Deze staging is voornamelijk een gevolg van tele kostenelementen.in Indonesië. Met name de hogere kosten van levensonder houd aldaar hebben tot een verhoging van de personeelslasten geleid. Na diverse voorzie ningen resteert een winstsaldo van 8 392 063 9 260.334) Zoals gemeld wofdt een divi dend van to pCt in contanten voorgesteld, (v. J. 12.5 pCt, waarvan 10 pCt in aandelen). vooral de buitenkantoren, waaronder vér- staan wordt de overzeese vesttgingen met uit zondering van die |n Iodonesie en het agent schap te New-York, hebben in mindere mate tot de winst bijgedragen dan in 1951. Het bank- 'drltfsresulLaten der warmband bedrijf in Indonesië handhaafde zijn vooraan- w lserii, lopende van 1 October tof 31 Decern- j l'_a"."flf..7Ll ftnanct'rl-n8 d 11.31 - 1352 na aftrek van de normale afschrij- fn eiLiïVilïZ Vingen"" - groot 518 785 werd 58 337 aange- Le"L rf!rIeTle rt. ren!IU ln lan 7oïï W?nd voor extra afschrijving op fabrieksge- de direfetle de resultaten van 1952 fc-uwen en installaties en het restant -ad bevredigend. 459 448 bestemd voor afschrijving op oprlch- Hët verslag constateert voorts, dat de po- tingskosien. de dienst der leningen en diverse sitie van de gulden aanmerkelijk is voojjuit- - gegaan. Met recht is en wordt aangestuurd kosten tijdens de bouw. en rende Een |)i Wad Rille rvrot lllend de straat op. waar z|j viel. ouw werd zo ontdaan, dat ook door efen medicus behandeld moest wor den. Velen in de omgeving en niet een sp< ant men is Over op dween - die de verschijnselen iet®algemeen overtuigd met een misselijke grap te maken te hebben. Er zijn er, (dié wapens hebben klaargezet om de pers»on een gedt(chte af straffing te geven, wanneer hij gevonden wordt. Mevrouw S. is intussen naar haar moeder vertrokken. Er wordt jge^nompeld. dat hier een huis- vestingskwestié een rdl zou spelen Een klopgeest is dan echter geen oplossing! ziet ziin personeel ln hem toch zeker niet In de eerate plaats de groot-kapitalist, Jpat otaan een klasse-vijand Hij rriofe dan al 6p »d? uiterst rechtse banken "zitten, een reec- tionnair. in de on gun- -- - stige sociale zln>, des woords is Leniel stel- lig niet. Hij moet erin zijn geslaagd door de instelling van zeer vooruitstrevende so ciale piaatregelen in zijn fabriek de ach- ting, van zijn arbeiders^ te winnen en men ver telt dat deze directeur ook in .slappe tijden zijn peraoneel nooit heeft ontslagen. Men heeft hem wel een groot'-industrieel genoemd {lie de werken van de socialistische denker Leon Blum met wie hl) goed bevriend we«, uit het hoofd heeft geleerd dn vele van oljn ver lichte sociale principes in proctijh bracht. Laniel is dus de grdbt-industrieel. die ook de staatszaken met het oog van de „cap- ia.n of industrybekijken wil. Hij ie een geboren onderhandelaar, die weet wat de waarde van goede relities is en hij behoort tot de weinigen in de' Kamer die op alle banken vrienden telt. In tegenstelling met Piney die overal zijn viJenden heeft, vijanden die hem bijvoor beeld zijn gedrag verwijten in de bezet tingstijd toen hij lid was van Pétain fl pseudo-parlement. Op Laniel veU op dat punt zeker nfets aan te nferken Onder de rechtse Franse politici wqs hij een der wei nigen die zich geducht in de ..réstetance" weerden en als zodepig heeft hij deel uitge maakt van de Franse Raad Van Verzet, waarvqn Bidault toen de leidkig voerde. En dat heeft men onder de Geyllisten ert de katholieken en zelfrf onder <ffe »oc(alisten. zeke/ nog niet vergëten. De laatstep weten dat I-aniel een tegenstander ts^ ëfen ver schillende vernieuwingen, vooral de natio nalisatie®. die eind*» de bevrijdiptf «fexden ingevoerd 4 - Maar Laniel bezit waarschijnlijk toch Afrei te vee! staatsmansinstinct om niet t« weten dat irf de politiek gedane zaken zelden keer nemen en ook aan die nationalisatie» zal hij vermoedel(j,k dan ook wel niet willen tornen. Geen brill!ftn|p persoonlijkheid LatHgl ven wie verteld wordt dpt hij een groot jager U. zei men pmellijk een brll- lante en zeer krachtige persoonlijkheid kunnen noemen. Een groot rédenaar of poli tiek denker is hij wel evenmin. Maar dezé uiterst bedaarde man düe het vierkante - hoofd wat laag in dë schouders draagt.-zou toch wel eens de figuifr kunnen blijken, die FrdnkrtiK op dit moment nu juist zo nodig had. Wijzigingen m pet politieke bestel mag m»-n van 'hem niet verwachten. Maar mis- sihien lou hij wel een verandering van het qi litieke klimaat teweeg kunnen brengen. Met zijn aangeboren» Souplesse en voorko mende manieren gilt» duidelijke afkeer van t elk autoritair vertodn. weet hij in dé tegenstander altijd het goede te waarderen en zo zou hij er wel eens toe kunnen bijdragen de 'politieke golven die de laatste weken zo angstwekkend hoog wc zweept weer in een wat kalmei terug te voeren. Aan een ander dan lijk de taak onder rustiger' dknditiek de nodige hervormingen door te vuereh waar Het hele politieke leven van* Frankrijk zo hard om schreeuwt. Laniel is een mao van het compromis en der wederzijdse conce»- sies iemand die zeker de moeilijkheden liever uit de weg gaat dan het risico aan vaardt zijn hoofd tegen de muur te pletter te lopen. stande, dat ln tweede lezing niet twee derde, maar gewone méerderheid van stemmen wordt voorgeschreven. Om de kans op afwijking van de grondwet verminderen, zegt de regering toe bij de eerstvolgende voorstellen tot wijziging van de grondwet na «totstandkoming van het statuut, te zullen, opnemen een voorstel om de artikelen 62—64 (welke nog altijd aan de taatkundige verhouding ten grondslag lig gen) en-het XIV-de hoofdstuk van de grond wet (betreffende de overgang naar de nieuwe verhoudingen) voor wat betreft Su riname en de Nederl. Antillen te doen ver vallen. Te Brussel hebben Belgische socialistische parlementsleden een „socialistische vredes beweging opgericht. In een manifest, dat bij deze gelegenheid werd uitgegeven, wordt verklaard, dat sedert enige tijd de socialis tische bijdrage tot de vrede aarzelend, ver ward en zonder werkelijk effqot blijkt te zijn. „Op een ogenblik dat van de zijde der Sowjet-Unie een poging tot toenadering wordt gedaan om een einde te maken aan de koude oorlog, zo leest men verder, hebben wij de plicht ervoor te waken dat alle mo gelijkheden om tot een accoord te komen, worden benut". De ..socialistische vredesbeweging" is in dit verband van oordeel dat het verdrag der Europese Defensiegemeenschap dusdanig inopportuun zou zijn, dat de Belgische So cialistische Partij zich hierover opnieuw zou moeten uitspreken na een partijcongres. Uit eerf brief, die door het centrale comi té van de Oostduitse socialistische een heidspartij aan zijn secretaris-generaal. Walter Ulbricht ia gezonden, blijkt volgens waarnemers in WestrBerlijn, dat deze com munistische functionaris de politieke teugels in Oost-Duitsland nog vast in handen heeft. Ulbricht wordt Dinsdag .estig jaar. In de brief wordt hem hulde gebracht voor het werk, dat hij heeft verricht. Er ontstond twijfel over zijn toekomst als partijfunctionaris, toen de Oostduitse rege ring vérgaande economische concessies aan de fc\pvolking deed en daarmee rnecono- misch program, dat hoofdzakelijk door Ul bricht was ingevoerd, liet varen Deze on zekerheid nam toe. '.oen stakers bij de on geregeldheden op 17 Juni zijn aftreden eis ten. De Prawda. het officiële orgaan van de Russische communistische partij heeft een boodschap met gelukwensen aan Ulbricht het bestuur der partij afgedrukt. JAARVERGADERING H.V.A. •ns het •erklng De Handelsvereeniging Amsterdam" heeft dezer dagen haar aandeelhoudersvergadering gehouden tn antwoord op diverse vragen, deelde het pestuur o.m. mee. dat de ..blister- blight" (bladschimmel) een permanente plaag betekent. Deze ziekte kan binnen de perken gehouden worden, doch dan is een zeer effec- op een zekere verruiming van het deviezen- verkeer. Zoals' steeds is gebleken is deze vrijheid zqlve het beste middel om het ver trouwen iq, de eigen munt boven twijfel te stellen Een meer algemene belastingverlaging acht de directie zeer gewenst, vooral ter wille de kapitaalsvorming. Aangaande 1953 schrijft de directie ds minder gunstige factoren die ook tijdeni m"'«eÏÏ«r doen g^vSéfen™*" geb™ «ïvï""»ï«trliai"ni' MMMSMÖé <«l den ig dit zelfs |n versterkte- mate het géval. ko^.,,1?aa'l ls;u aantasting »p ver- Daarnaast maakt zij melding van toenemende sct»! 'ende thee-ondernemingen i» zeeii wr- concurrente ten dele toe te schrijven aan »chm®nd en vooral afhankelijk vani de klima- het streven van de,„Jonge" landen, om ook tologische omstandigheden. Vochtig, mistig op het bankterrein aan de belangen van na- weer en weinig zon zijn *eer gunstig voor de Uonale Instellingen meer aandacht te sohen- j ontwikkeling van deze ziekte. ken dan aan die van buitenlandse Ook de on- Aangaande de vezelproductie antwoordde de zekerheid over de economische gevolgen van directie, dat het maximum nog niet is beielkt eventuele wijzigingen in" de politieke sfeer Er zal meer worden aangeplant en in de loop geeft allerwege aanleiding toi terughoudend- der* Jaren zNl de productie met verscheidene Cambodjaanse troepen hebben de rege ringsgebouwen in de hoofdstad Phnom Penh In de stad heerst een gespannen rust. Vol gens berichten uit officiële bron hebben zich geen botsingen voorgedaan tussen Cam bodjaanse en Franse troepen. Bejaarde vrouw bij brand omgekomen aandagnöcht oipstreek» 12 uur ls in de Weperpolder onder Haule (Fr.) een burger woning afgebrand, waarbij de 81-jarige be woonster, een weduwe, in de vlammen i» omgekomen. De weduwe bewoonde het huis met haar ongeveer 55-jarige zoon. -Omtrent de oorzaak van. de brand tast men in het duister. Nieuwe Hebrtden. Hier zijn twee nieuwe series te melden, n.l. één met het Engelse opschrift ..New Hebrides" en ..postage", als mede rechts de letters „GR" en links „RF". en één np»t het Franse opschrift ..Nouvelles Hébrides" en ..postes". alsmede rechts de let ters „RF" en links „GR". Op de 5, 10. 15 en 20 goud-centimes ziet men een inlandse zellkano. op de 25. 30. 40 en 50 goud-centimes een inlander, die een totempaal bewerkt, tegwijl de 1. 2 en 5 goud- fiancs de afbeelding van twee zittende in boorlingen draagt. De 5. 10. 20. 40 c. en 1 fr. zijn overdrukt, resp. met het woord postage due" en „ttïn- bre-taxe". om dienst te doen als portzegels. De Initialen ..GR" betekenen ..Georgius Rex". Het is te verwachten, dat deze letters binnenkort zullen worden vervangen door „ER" (..Elisabeth Regina"). heid. Men moet dan ook rekening houden mei de mogelijkheid, dat de winst van een deel der vestigingen zal achterblijven bij dié van 1952 Nogmaals wordt gewezen op de compen serende tendentie die In de uitgebreidheid van het net der kantoren en in hun diversiteit ge legen is Dejfe geeft grond aan de verwachting, dat ook 1953 bevredigende resultaten zal af werpen. I duizenden tonnen stijgen. In 1953 zal zij echter waarschijnlijk iets ten achter blijven bij Olie van 1951 daarna wordt een stijging verwacht Over de yetllgheld op Java en Sumatra was hfet bestuur van oordeel, dat déze mets te wen sen overlafet. Men onthield zich van een me- BfiiDi <5 EW HCBWIPES iüiüüS Verenigde Naties. Om de wereld er aan te herinneren. dat het nog steeds nood zakelijk ls d» vluch telingen in rechten te herstellen, heeft de postdienst van de V.N. twee postzegels In de waarden van 3 cents (kastanjebruin) en 5 cents (staal blauw) lm omloop gebracht. Op beide zegels zl^t men een symbolltche voorstelling vam een vluchteling met zijn vrouw qp kinderen, het embleem van de U.N.O. en de naam van de Verenigde Naties in de frljf officiële Uien. S. Mathlesen. werkzaam btj het U.N.O.- OecreUrlaat te New York, is de c van ae zegels. Al hetft mevrouw De Vrjes uit Amsterdam van haar huisarts toestemming gekregen om haar negen maanden oude dochtertje Yvonne tijdens fietstochtjes „op z'n In diaans" te reAtoeren. de politie heelt andere gedachten ever comfort voor een kind. Een politieman, wiens vaderlijk hart bewogen werd door deze wijze van vervoer, maakte proces-verbaal op om een rechterlijke uit spraak te krijgen. De rechter zal iiu uit- maken.of het geoorloofd U een baby In een oude rugzak te vervoeren, gelijk mevrouw Winnetoü dat in dc prairie gewend is.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 3