i
Meunier winnaar van
de tweede Alpenetappe
UIT DE OMGEVING
De Theems is een zijrivier
van de Duitse Rijn
Het Nederland van de toeristen is
een duur land geworden
VELO-MIJ
JAC. MUL
VERKERK
FLINKE JONGEDAME
Majoor Breunese over
brandende kwesties
Rivaliteit leidde tot kleine ruzie
in Nederlandse ploeg
Stofzuiger
Wasmachines
VeloWasmachines
Ali Steur
DE DOLLE MUSKETIERS
f EEN GOED HORLOGE
S PONTIAC, INDUS, CERIINA
I FA R. M. VAN DETH
WAT HET MUSEUM TE KOBLENZ TOONT
Vee/ Nederlanders
Hotels in de grote steden te duur
Onaangenaam gebedel
om fooien
De secretaris
vogel
iiuiniiiiiiinigiiunuuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiH
Goudse
Verfhandel
vrl. Aankomende
Kantoorbedienden
prima fruit
Voor de Vacantie
DE J PI NG
LAAT U DEZE KANS NIET
VOORBIJ GAAN
VERKERK
iiinniniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiitt!
Vertegenwoordiger
(m
Nederlanders bleven in het peloton
De klassementen in de Tour
Vierdaagse is geen hardloopwedstrijd
Praatje om de haard"
Eén klap kostte tweemaal 500
franc boete wegens wangedrag
Luchtmachtoefening
„Coronet" begonnen
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
GOUDSCHE COURANT
VRIJDAG 24 JULI 1853
Ammeisto 1
Geslaagd. Voor het middenstandsdiplo
ma is in Gouda geslaagd mevr. N. de Joog-
Kool.
De Reisduif. De Reisduif hield een wed
vlucht uit Maastricht, 133 km. Los 10.15 uur.
eerste duif 12.29.23, snelheid 99912 m per mi
nuut. Uitslag: 1 10 14 T. de Man. 2 5 6 7 15
16 W. de Jong; 3 8 17 18 G. J. Brand; 4 19 20
J. F. van Buren, 9 13 P. Looren de Jong,
11 A. Dubbeldam; 12 21 D. v. d. Berg.
Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk, 10 u.
ds J. B. Th Hugenholtz (Doopsbediening);
Ned. Herv. Evangelisatie, 9 30 en 6.30 uur
de heer L. van Herk te Gouderak.
Boskoop
Ouden van dagen hadden
een mooie dag
Door de spontane medewerking van de
Ingezetenen, zijn de Boskoopse ouden van
dagep gisteren een dagje uit geweest. De
stoet bestond uit ruipi veertig auto's. Het
gezelschap reed allereerst naar Drieber
gen, waar koffie werd gedronken. Over
Rhenen. Wageningen en Oosterbeek ging
het naar Arnhem. Hier wachtte een uit
stekend diner.
Na de maaltijd werd, een bezoek gebracht
aan het openluchtmuséum, hierna reden de
auto's via Ede en Veenendaal weer naar
Driebergen. Daar werd een broodmaaltijd
gebruikt, waarna de terugreis naar Bos
koop werd aanvaard. Hier werd het gezel
schap met muziek ingehaald. Het is een
fijne dag geweest.
Benoeming. Tot opzichter bij gemeente
werken alhier is benoemd de heer J. Wil
schut te Gorinchem.
Bodegraven
Jubilaris werd Koninklijk
onderscheiden
Gistermiddag werd in het feestelijk inge
richte kantoorlokaal de heer W. v. d. Lage-
maat In tegenwoordigheid van het gehele
personeel gehuldigd ter gelegenheid van zijn
40-jarig jubileum bij de N V Turkenburg s
Koninklijke Zaadhandek In een hartelijke
toespraak roemde een der directeuren de
heer P Turkenburg. de trouw en eerlijk
heid van de heer Van den Lagemaat. In de
eerste jaren van zijn diensttijd heeft de ju
bilaris de zakjes voor de zpden nog met de
hand gevouwen en gevuld. Voorts was hij
gedurende vele jaren werkzaam op de
proeftuinen De laatste jaren heeft hij het
beheer over de afdeling export. Dat deze
afdeling bij hem In goede handen is bewees
wel het feit dat nog nimmer een order uit
het buitenland terugkwam die onder zijn
leiding in het bedrijf is gereedgemaakt.
Ook de bedrijfsleider, de heer J. Martens,
prees de jubilaris als een trouw en oprecht
medewerker, die gedurende ëe afgelopen 40
jaren nimmer wegens ziekte behoefde te
verzuimen.
De heer v. d. Lagemaat its toegekend de
eremedaille verbonden aan de Orde van
Oranje Nassau in brons. Van de directie
ontving hij een geschenk onder couvert. Het
personeel betoonde 2ijn waardering door het
aanbieden van een tafelkleed en een wand
kleed.
Geslaagd. De heer D. H. Quist. leraar
aan de Chr. Industrie- en Huishoudschool
slaagde te Rotterdam voor de bevoegdheid
tot het geven van godsdienstonderwijs op
nijverheidsscholen.
Nieuw kerkgebouw. Zaterdagavond zal
In een plechtige dienst het onlangs gereed
gekomen nieuwe kerkgebouw van de Vrije
Evangelische Gemeente in gebruik worden
genomen. Burgemeester mr J. J. Croles zal
de opening verrichten.
Bergambacht
Middenstandsexamen. Voor het mid
denstandsdiploma zijn te Gouda geslaagd
onze stadgenoten C. v d. Berg Az., D. Blan
ken, C. Bos. C. v. Eijk en A. Prins.
Eerste prtfs. De gem. zangvereniging
Nut en Genoegen, directeur de heer P.
Kroon te Stolwijk, behaalde op het te Kier
den gehouden concours een eerste prijs in
de superieure afdeling met 324 punten.
Gevonden voorwerpen. Bruine porte-
monnaie met inhoud, bruine dameshand
schoen, bril in etui en korte gummi werk
mansregenjas.
Haastrecht
Woonhuis verkocht. Notaris K. Zeevat
heeft in ..Huis den Hoek" publiek verkocht
hét woonhuis met erf Hoogstraat 105. Ko-
per werd de heer P. Laan te Reeuwijk voor
4570.
Moerkapelle
Burgerlijke Stand. Getrouwd: Aalbert
Vente. 29 _en Leentje Maria Knop, 25 j.
Overleden: Janny Tuttel, 5 weken.
Draverijen te Hilversum
Zaterdagavond, aanvang 7 uur.
Westertoren-prijs. afstand 1940—1980 meter
Queen Daria heeft een goede winkans. doch
dit paard treft dikwijls bij de eindpaal een
tegenstander voor zich. 't Entr. W H. Geersen
heeft in M Vergay een pikeur, die de belan
gen van de stal weet te verdedigen
Munt-priJs. afst. 1880-,1920 m (■feriedraverlj).
Quick Star. Nora Belwin. Octavia en Neme-
tor B kunnen zich In de series plaatsen. In
de finale komen wellicht Qui Hollandia G.
Nico the Saint en de pikeur J. v Leeuwen Jr
het eerst voorbij de eindpaal. Outsider: Oda.
ook voor een seiie.
Bchreierstorcn-prtjs, etst. 1940—2000 meter
Roellna heeft een prima kans. Quo Vadls
Duluth Z kan ook een prijs bemachtigen.
RUksmuseum-prUs. afst. 1960-2000 m Otto H
en Orkaan O mogen ln staat worden geacht
de eerste plaatsen bij aankomst te bezetten
Outsider: Redloff W B.
Beurs-prUs, afstand 1980-2020 meter. Is Pi.ette
wetr fit is zij een geducht concurrente, zeker
voor de plaats. Komt trainer B. U. de Jong
met Queeny Dillon In haar plaats, is dit een
aanwijzing. Qulchotte zal wel trachten de
plaats te lopen.
Het duurt maar een ogenblik, je moet
toeten ik heb al een paar honderd harten
gesneden.
MARKTBERICHTEN
ZUIVELBEURS LEEUWARDEN.
24 Juli. Gouda Volvet 1.901.91, Edam
mer 40 pi. 1-72—1.73. Broodkaas 40 pl.
1.72—1.73 per kg. Stemming goed.
Oudewafer
NieiAve R.K. meisjesschool
geopend
Gisteren is de nieuwe R.K. Meisjesschool
aan de Nieirwstraat plechtig ingezegend.
Det geschiedde door pestoor B ven Genuch-
ten met assistentie van de kapelaans. Na
een bezichtiging van het gebouw sprak de
pastoor, die de verschillende instanties be
dankte voor de medewerking aan de tot
standkoming van de school. Naar een naam
voor deze school, aldus spreker is niet lang
gezocht, deze school is genoemd de Marift-
Burgemeester Arke sprak waarderende
woorden aan het adres van de bouwer»van
deze eenvoudig opgezette school, die toch
rijk zal worden aan cultureel loven. Ook de
heer Van Oerie. architect, sprak woorden
van waardering voor de spontane medewer
king van het gemeentebestuur ontvangen.
de heer Den Boer. De algemene overste der
zusters sprak haar blijdschap over de tot
standkoming van de school uit.
zangkoor onder leiding van de heer W. de
Groot heeft op het nationaal zangconcours
te Hierden in de superieure afdeling ©en le
prijs behaald met 352 punten De leden van
het koor hebben een prettige dag gehad op
hun reis over de Veluwe.
Advertenties
koopt men bij de vakman. 1
Wij bieden U een uitgebfeide sor-
T tering ia de bekende merken:
en andere 15-steens Ancre-horloges.
9 Alles met schriftelijke garantie,
i Het van ouds bekende adres:
f Groenendaal 19 Tel. 4919 - Gouda
Reeuwijk
Aan de Middelbaar Techni
sche School te Rotterdam is geslaagd voo.r
het eindexamen, afdeling weg- en water
bouwkunde, de heer W. J. Smit.
Waddinxveen
Veertig Jaar btf de Spoorwegen.
De heer F. v. d. Klauw heeft zijn veertig
jarig jubileum bij de N V. Nederlandse
Spoorwegen gevierd. Al zes en dertig Jaar is
hij ploegbaas en als zodanig kwam hij in
1934, bij de opening van de lijn Gouda—
Alphen a. d. Rijn naar Waddinxveen. De
opzichter van weg en werken uit Den Haag
kwam namens de directie de jubilaris ge
lukwensen en bood als blijk van waardering
een geschenk onder couvert aan. Ook het
personeel van de ploeg en de vrienden van
de jubilaris hebben van hun sympathie doen
blijken.
(Yan onze correspondent te Bonn)
Aan de Rijn gaat het in deze zomer-
maafiden bont toeEindeloze rijen
van auto's doen hun best voorwaarts
te komen, op de terrassen van „Vater
Rhein", „Eurpaischer Hof' of „Hof van
Holland" is het zeer internationaal en in
de zijstraten van liefelijk gelegen oever,
stadjes klinkt, meestal wat schor. Het
lied van de wijn, nu en dan afgewisseld
door gezangen, die er op duiden, dat men
zich hier als Nederlander zeker niet
eenzaam behoeft te voelen. Zo is de Rijn
voor honderdduizenden weer het be
grip van vacantie-vreugde geworden.
Op de rivier zélf bewegen zich statige
salonboten, volgepakt met wuivende men
sen. Meestal zijn het nog de gezéllige ouder
wetse raderboten, waarop ook onze voor
ouders de Rijn beleefden. De bekendste
maatschappij, de „Köln-DÜsseldorfer". viert
dit jaar zijn 100-jarig bestaan met hetzelfde
type, dat in 1853 modem was, en floreert
nog altijd. Men zegt, dat door deze maat
schappij elk jaar millioenen passagiers langs
de Rijn worden gevaren.
Ook Nederlandse boten komen vaak voor
bij Men moet ten slotte niet vergeten, dat
bet vooral de Nederlanders zijn geweest, die
de stoot tot deze soort van Rijn-toerisme
hebben gegeven. Reeds in 1825 nog vóórdat
er Duitse maatschappijen bestonden, voer
een Nederlandse raderstoomboot met de
Pruisische ifcnlng aan boord de Rijn af. Het
volgend jaar werd in Keulen de eerste
Duitse stoombootmaatschappij opgericht.
Daarmee was het laatste uur van de trek
schuiten geslagen, die ook de Rijn eens
heeft gekend. Tien jaar later wilde een
Dusseldorfse maatschappij de Keulse con
currentie gaan aandoen. Beide leden daar
onder en vonden het daarom beter, de han
den ineen te slaan. Zo ontstond in 1853 de
„Köln-DÜsseldorfer" die altijd min of meer
een monopolie-positie is blijven innemen.
Ne de oorlog was er van het schepenpark
niet veel meer ovgr, maar nu laat deze
maatschappij weer 21 boten varen. De groot
ste, de „Mainz", kan bijna 3000 personen
vervoeren. Tegen de stroom op hebben zij
een snelheid van plusminus 15 km per uur,
met de stroom mee gaat het veel vlugger:
ruim 26 km per uur.
Schipbreuk is nooit voorgekomen, maar
als herinnering aan de tijd toen het varen
op de Rijn nog niet geheel ongevaarlijk was
en menig zeilscheepje verging, nemen de
kapiteins nog altijd vroom hun pet af, wan
neer de vaart begint en zeggen zij: in Gods
naam Dei klinkt nu als een anachronisme,
maar wil men de Rijn ook eens in zijn vroe
gere gedaante leren kennen, dan moet men
in Koblenz het Rijn-museum bezoeken. Het
is het enige museum op de wereld, dat lou
ter en alleen uit liefde voor een rivier is
opgericht en verdient reeds daarom de aan
dacht.
Woeste bergstroom
Amper een eeuw geleden was de Rijn nog
bijna onbevaarbaar. Ook zijn romantiek was
toen van geheel andere aard dan nu: niet de
romantiek van een risicoloze sentimentali
teit, maar die van het onberekenbare water,
dat oevers en mensen verzwolg. Men zou
het de huidige Rijn niet meer aanzien, maar
er is een tijd geweest, dat plaatsen, die op
de linkeroever van de Rijn lagen, plotseling
op de rechteroever kwamen te liggen en
omgekeerd. En dan konden zij nog van ge
luk spreken, want het gebeurde ook, dat zij
óf nergens meer lagen óf, diep landinwaarts
verplaatst, met de nadelen ook de voor
delen van de Rijn kwijt raakten- Met andere
woorden: de Rijn had de neiging, van tijd
tot tijd volledig van bedding te veranderen.
Vooral aan zijn benedenloop, waar hij de
tegenwoordige Nederlandse grens naderde.
De steden Wesel en Ree» bijvoorbeeld heb
ben meermalen ernstig gevaar gelopen
Pas de systematische regulatie van de Rijn
omstreeks het midden van de vorige eeuw
heeft de Rijn definitief getemd en voor de
scheepvaart geschikt gemaakt, met het re
sultaat, dat de Rijnscheepvaart, die ln 1870
nog slechts 3 millioen ton a«n vracht ver
voerde. nu het 30-voudlge daarvan voor zijn
rekening neemt. Zo kan men in het Rijn-
museum van Koblenz 100 jaar teruggaan.
Men kan er echter ook millioenen, Jaren
teruggaan. Vóór on»e Blfn is er een andere
geweest, die niet ln Zwitserland, maar er
gens in midden-DuitsIand ontsprong. Deze
oer-RUn" stroomde ongeveer in dezelfde
richting als de latere, bereikte echter pas
de zee, nadat hfj ook Engeland was gepas
seerd, toen dat nog niet door Het Kanaal
Gouderak
Gouderaks Dameskoor bad veel «acces.
Het Gouderaks dameskoor onder leiding
van Hans van Collum nam deel aan het
concours te Leidschendam en behaalde een
eerste prijs in de afdeling uitmuntendheid
met 352 punten. Bovendien werden gewon
nen een directeursprijs. een extra prijs voor
het hoogst .aantal punten en een ereprijs in
de avondwedstrijden.
Meisje aangereden. Gistermorgen werd
het 6-jarig dochtertje van de heer P. Mudde
aan de oprit van de Goudscheweg. toen het
met een kinderfietsje reed. door een jeep
aangereden. Het kind kreeg een diepe snij-
wond in het achterhoofdje en werd naar
het Goudse Ziekenhui» vervoerd. De toe
stand valt echter mee.
van het vasteland was gescheiden-. Van deze
RUn was de Theems een «U-rivier.
Verder is de Rijn, zoais wij die kennen,
eens omzoomd geweest door vulkanen. Vele
van de bergen, die nu tussen Bonn en Bin-
gen zo romantisch aandoen, wanneer we er
met de boot langs varen, hebben nog in het
jongste diluvium vuur gespuwd. En dat de
oevers van de Rijn ook aan het begin van
onze jaartelling nog verre van liefelijk aan
deden, bewijst een regel ven de Romeinse
geschiedschrijver Tacitus in zijn geschrift
„Over Germanië", waarin hij de Rijnstreek,
die nu de toeristen zo vermaakt, een „terra
in universum aut silvis horrida aut palu-
dibus foeda" noemt („een gebied, geken
merkt door gruwelijke wouden en stinkende
moerassen").
Het Rijn-museum werd tijdens de oorlog
totaal verwoest. De inhoud, voordien naar
elders overgebracht, ging door roof bijna
geheel verloren. Dat er niettemin in Ko
blenz weer een Rijn-museum is, stemt tot
grote voldoening. Onder degenen, die zich
na de oorlog voor de wederopbouw ver
dienstelijk hebben gemaakt, bevinden zich
ook Rijn-lievende Nederlanders.
(Van onze correspondent in Den Haag)
Voor korte tijd bevinden zich in Den Haag enkele buitenlandse agenten van
de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, de ANVV.
Zij hebben besprekingen gevoerd met Nederlandse reisbureaux, hotelliers en
met de directie van de ANVV. Uit de uitlatingen van deze ANVV-agenten is
gebleken, dat de toeristen uit West-Europa, die voor een korter of langer verblijf
in ons land vertoeven, de laatste tijd niet meer de indruk hebben dat Nederland,
zoals dat altijd gepropageerd werd, een eiland van goedkoopte is. Speciaal is
gebleken dat de prijzen in de hotels in de grote steden van ons land, met name
werden Amsterdam en Den Haag genoemd, schrikbarend in prijs zijn gestegen,
in sommige hotels de laatste jaren wel 50 tot 100 procent! Hierbij moet in aan
merking genomen worden, dat Den Haag en Amsterdam samen ongeveer 70
pet van de buitenlandse overnachtingen hebben.
Ook het fooienstelsel vinden de toeristen
zo langzamerhand in ons land niet plezierig
meer. Men wist dat 15 pet als unilorm stelsel
is aangenomen, maar er komt zoveel aan
fooien bij. dat men wat schrikachtig is ge
worden. Buitenlandse gasten hebben er be
zwaar tegen, dat zij behalve de 15 pet ook
nog moeten betalen, als er bijvoorbeeld eni
ge postzegels geleverd worden in een hotel,
of als bijvoorbeeld koffers van de balie van
het hotel naar de uitgang gedragen worden.
Zij vinden dat er soms op onaangename
wijze om fooien „gebedeld" wordt De
ANVV-agenten zeiden, dat als de prijzen in
bepaalde hotels in de grote steden zouden
blijven stijgen, het we] eens kon gebeuren,
dat het bezoek uit bepaalde landen zou kun
nen verminderen.
Als sterk voorbeeld, dat Nederland niet
meer tot de goedkope toeristische landen be
hoort, werd de uitspraak van de Tourlngclub
de France, te Parijs, aangehaald, die zegt.
dat Nederland direct op Zwitserland, dat
algemeen geldt als het duurste land van
Europa, volgt. In België vindt raen het stij
gen van de hotelprijzen zelfs onrustbarend
en ook hier werden weer Amsterdam en Den
Haag genoemd. Verscheidene landen be
treurden het, dat het ouderwetse ontbijt in
enkele hotels verdwenen Is. Men krijgt nu
een schriel ontbijt, met een vliesje kaas en
een kloddertje jam op een schoteltje, waar
voor veel geld betaald moet worden. Wil
men een uitgebreid Engels ontbijt, dan
wordt er extra-berekend boven de over-
nachtingsprijs.
De ANVV-agenten, die dagelijks met de
buitenlandse toeristen in aanraking komen,
zijn van mening, dat de prijzen voor de toe
risten in Duitsland en België veel lager lig
gen en dat deze landen op de duur ons grote
concurrentie kunnen gaan aandoen. Vooral
West-Duitsland gaat zich de laatste tijd, wat
toeristische aantrekkelijkheid voor het bui
tenland betreft, geducht weren en het zal
dienstig zijn, dat ons land daarmee rekening
gaat houden. De pensionprijzen in onze pro-
FrankrUk
tverplichtin
vincies zijn van een dusdanige redelijkheid,
dat men in het buitenland meer daarheen
zal gaan trekken.
Om ei
vindt de
r(jk en Nederland onplezierig
men, zo vragen de Fransen zich af. op de
identiteitskaart wél reizen naar België en
Luxemburg en heeft men voor Nederland
een paspoort nodig. Triptiekkaarten voor
genoemde beide landen zijn ook voor ona
land geldig, maar als men geen paspoort
heeft wordt de Fraqse automobilist aan onze
grens teruggestuurd. Op It Mel J.l. bijvoor
beeld werden ruim 100 Franse automobilis
ten teruggestuurd, omdat s(J wèl een geldig
greosdocument voor hun wagen hadden,
maar geen paspoort.
Zo gauw als Nederland deze verplichting
laat vallen, zal Frankrijk binnen 24 uur
volgen. Deze maatregel zou zeer ten goede
komen aan onze zuidelijke provincies. De
Noord-Fransen maken graag week-eindtrlps
en België en Luxemburg kennen zij nu al
zo'n beetje. Zij willen nu graag eens uitstap
jes maken naar ons land. Toch zijn de
Fransen over het algemeen enthousiast over
on» land, maar de hoge prijzen blijven hin
deren.
Meer propaganda,
minder fooien
De Westduitse vertegenwoordiger vertel
de, dat Frankrijk, België. Zwitserland, Italië
en vooral ook Spanje de Duitser» overstro
men met propagandamateriaal en dat on»
land wat dat betreft op zijn qui vlve moet
zijn. Over het algemeen worden de Duitse
toeristen in ons land goed ontvangen en
wanklanken doen zich uiterst zelden voor.
De Zweed vindt ons land over het algemeen
ook te duur; dikwijls moet hij méér betalen
dan op de officiële hotellijst staat aange
geven In Zweden kent men het fooienstel
sel niet en in ons land kijkt men daarvan
op. De Zweedse toerist vertoeft graag aan de
kust en hij is opgetogen over onze proper
heid.
Wat Engeland betreft: nu het is toegestaan
om 40 pond mee te nemen, I» men ietwat
bevreesd, dat de Brit het in Europa verder
zal ggan zoeken dan alLeen maar in ons land,
waar hij vroeger met 25 pond toch zeker een
dag of tien toe kon. De reputatie, ^at „Hol
land" goedkoop was, is aan het slinken.
Thans heeft Spanje deze reputatie. Verwacht
wordt dat de limiet van 40 pond weer ver
hoogd zal worden tot 100 pond en wellicht
zullen dan Engelsen in onze luxe-hotels ko
men.
Zeer te spreken zijn de Engelsen over
onze spoorwegen, die zo punctueel rijden,
maar de tfams in Den Haag vindt men te
langzaam en met te weinig frequentie rij
den. De maaltijden vindt men niet aan de
{oedkope kant, maar het voedsel dat men
rijgt wordt zeer geapprecieerd. De dran
ken daarentegen vindt men weer wél goed
koop. Voor een borrel betaalt men in En
geland viermaal zoveel als hier. Momenteel
gaat men graag naar Gelderland. Brabant.
Zuid-Limburg en de Friese meren.
Aan amusement is er wel genoeg ln ona
land, maar waarom moeten de winkels al om
6 uur dicht, zo vragen vooral de Belgen en
Fransen zich af. En een speelgeiegenheid ln
een van onze badplaatsen, zou zeer op.pr(js
gesteld worden. Tenslotte vermelden wij,
dat de Duitse toerist het verplichte Neder
landse visum moeilijk te verkrijgen vindt.
Vereenvoudiging ware aan te raden.
„Venetiaanse meesters" in een
koelwagen
Zeventig schilderijen voor de grote zo-
mertentoonstellihg „De Venetiaanse Mees
ters", die in het Rijksmuseum te Amster
dam zal worden gehouden, zijn aangekomen.
Een deel werd vervoerd in een koelwagen,
waarin de temperatuur onder de 73 graden
Fahrenheit werd gehouden. Voor de grote
stukken (er was er één bij van 3 bij 4 meter,
verpakt in een met ijzer beslagen kist, met
een totaal gewicht van 500 kilo), was een
speciale wagen nodig geweest, waarvan de
voor- en achterwand geheel geopend kon
den worden.
Van de aankomst, het transport en het
uitladen bij het museum, werd voor een
Amerikaans televisieprogramma een film
gemaakt. Onder escorte van motorpolitie
ging de zendihg per auto naar het museum,
waarin de voor het verkeer afesloten on
derdoorgang, de doeken dóór twee Deense
en twee Italiaanse deskundigen, die de schil,
derijen ook hadden ingepakt en het trans
part hadden begeleid, werden uitgepakt.
De „Flora" van Titiaan zal vanavond in
Amb6terdam arriveren.
George Stam zal Roeske opvolgen
George Stam is op verzoek van het be
stuur van de Koninklijke Mannenzangver-
eniging „Apollo" te Amsterdam in beginsel
bereid gevonden, met ingang van Septemb-
Fred. Roeske als dirigent op te volgen.
Zoals bekend Is de heer Stam met ingang
van September benoemd tot directeur van
het Conservatorium te Amsterdam. Als di
recteur van het Utrechts Conservatorium
is hij tot voor kort ook dirigent geweest
van de Koninklijke Utrechtse Mannenzang-
vereniglng.
leeft op kleine voet....
Inderdaad doet deze statige
roofvogel door de bepluim-
de kop denken aan een
vroegere, eerzame secretan»,
de ganzenveer achter 't oor
gestoken. Doch dat is de
enige overeenkomst. Want
de secretarisvogel, die wel
wat op een kraanvogel lijkt,
is een eerste klas rover
Meterslange slangen vermor
zelt en verorbert hij in enkele
minuten
Hij leeft op kleine voet -
z n klauwen zijn althans ver
wonderlijk klem. Z n onver
zadigbare vraatlust zegt ech
ter het tegenovergestelde
TELKENS WEER ZIET tl MEER IR
VOLWASSENEN 1.25
KINDEREN 3 T/M 14 JAAR SO
Ook de
die 17 prefereert, vindt U
stellig in onze bijzonder uit
gebreide sortering, van uit
sluitend betere soorten en
nieuwste modellen.
Eveneens hebben wij in
een zeer grote verscheiden
heid in prijzen voor elke
beurs. En U weet
zijn de beste.
Ons betalingssysteem, geen
afbetaling, maar rente
systeem, maakt het aan
schaffen van onze artikelen
vcor iedereen mogelijk. Blijf'
U niet onnodig vermoeien,
ga eens praten bij de
Lange Tiendeweg 58, Gouda.
lakken
Vernijsen
Chemicaliën
Glei
Kwasten
Penselen
Schoonmaakart.
DETAIL en ENGROS
v.h- J. Vanderland.
Markt 2. Tel. 2913, Gouda
De GOUDSCHE VERZEKERING MIJ N V.
heeft op diverse afdelingen plaats voor
Bezit van diploma H.B.S., U.L.O. of Gem.
Handelsavondschool vereist.
Schriftelijke sollicitaties te richten aan de
afd. Personeelszaken.
PEGGY SAGE
Nagellak
KITIEN
lippenstiften
WILLIAMS
AQUA VELVA
Kapsalon - Parfumerie
Korte TiendeWeg 23. T. 3557
VREDEBEST 14
Grote aanvoer van
Speciaal aanbevolen:
RIJPE OOMSKINDEREN
PRJMA HANDAPPELEN
RODE BES8EN
HEERLIJKE PRUIMEN
RIJPE TOMATEN
tegen de laagste prijzen.
Ruime sortering
HANDKOFFERS
REISTASSEN
BAGAGETASSEN
Alle reis'oenodigdheden
enz., enz.
SPORTARTIKELEN
SPORTKLEDING
Speciaal in
KOFFERS voor emigratie
Kleiwegstraat 6—8, Goud»
Telefoon 2166
Reparatie-inrichting voor
tassen en koffers
BUITENGEWONE
FEESTWEEKAANBIEDING
Orote keuze pracht -colliers 0.18
CoUltrs tn alle kleuren. 0.90
Colliers, in diverse kleuren O.so
De allernieuwste broches, zwart
op goud. oorknoppon en Cor
sages, uiterst voordelig. Zwarte
oorknoppen 7» en SO cant.
Profiteer er van I
H«renkapsalon B. v. d. HEIJ
Lange Tiendeweg 104
Steeds meer vraagt men
naar onze heerlijke BONBON ROMAIN u cent per stuk
Prtma OEBAKSOOBTEN, BOTERPONTJES. GEMBER
PUNTJES.
BANKETBAKKERIJ Ta T. ZAAI
MARKT 32
Ook vindt U bij ons een prima sortering KOEKJES
voor «5 cent per 250 gram.
MIDDENSTANDSOPLEIDING
Dagelijks inschrijving voor de nieuwe cursussen,
die September aanvangen. Examen 19541955.
WESTHAVEN 64 - GOUDA - TELEFOON 4061
Vraag vrijblijvend studie-advies
Voor de laatsté maal gaat er nogmaals een bus naar het
getroffen gebied. Ouderkerk en Nieuwerkerk op Schouwen
en Duiveland.
Inlichtingen en opgaven voor 1 Augustus aan:
VAN BUREN. Stolwijk. Sigarenwinkel. TELEFOON 259
DE LANGE. BERGAMBACHT TELEFOON 377.
Is Uw dochter of
zoon geslaagd?
-of verhoogd 7
Geef een nieuwe fas.
maar dan een tas van
VERKERK. Grote sort.
School-, Acten-, College-
en Muziekta«sen.
Scherp concurrerende
prijzen.
Meeat bekende zaak van
Gouda
Klciwegstraat 6—8,
Telefoon 2166
Reparatie-inrichting voor
tassen en koffers.
Laat U ona in de vacantietjjd
eena voor de traotatlc zorgen;
het geeft niet wat U bij ons
haalt. U kunt er van op aan:
het ia
lekker en van
prima kwaliteit
Of dat U 't meeneemt als U
uitgaat. Bijvoorbeeld onze
gekookte worst blijft lang fris
en lekker Onze BERLINER
is ook erg lekker.
Aanbevelend
Slagerij C. KAABS
Westhaven 30. Telefoon 2912
Fa J. VAN ZWET ZONEN, KAAS-EXPORT.
Vest 6062, Gouda
vraagt per 1 September of eerder
ca 17118 jaar
voor export-administratie. Typen vereiet; enige
kennis moderne talen gewenst. Uitv. schriftelijke
soliicitaties aan bovengenoemd adres.
Vast salaris leeftijd niet onder 25 jaar.
Handelsonderneming P. BEZEMER, Peperstraat 130
WISKH in
SUSKE en
Mooie lui,dit vrienden van
mó'l Pff'. Ze laten m-j opge
scheept zitten met die aap-
ntns, terwifaj er uitmuiten
(68)
Ilc ben de man met het 'Jztren
Masker' Ik bracht Uw vrien-\
den in veiligheid in het bos j
Ze zón nog betvus- r~
1 teloor!}rJ
^xlrTzt Tóhun posïht vtn komenver^
trek je naar '/kasteel van iombrecoin.lk
zal er ook zün, want ik mierde hertog
Wacht hier
paarden
\kop nu denkt, dat ik m'/n
\jchabolhkt
an opm
zo maar
'flUfJS-FINISH
«ONtlUtON -
32» m
NEGENTIENDE ETAPPE
Brlaneon—Lyon (227 km)
L Mounter, Fr NOC 0.11.1»
3. Frankrijk. Fr. NOC. 7..t.
Lansarica. Sp Z.t.
4. Lorono. Bp., o.SO.JI
Couvreur. Belde. S 28.25
Maant. Hal». 6.2114
7. Audalre. Fr. Wait. z.t.
5. Corrlert. Itall». z.t.
Schaer Zwltr. z.t.
19. Impanta. Ba id*. z.t.
11. Tonellk lie de Fr.. z.t.
IS. ex ague het «rote peloton
Ml.SSSsUOsM, Mt
*aT- "Tli i*-
r. Verder maakten
In het beste huishouden komen wel eens
moeilijkheden voor. De geest in de Neder
landse ploeg is, van Straatsburg af, altijd
buitengewoon goed geweest. Kees Pelle-
naars waakte er angstwekkend voor. dat
de onderlinge verstandhouding prima bleef.
want hij beschouwde dat als een eerste
voorwaarde voor succes. Welnu, die suc
cessen zijn gekomen, in velerlei vornr
vaak voor de buitenstaanders op verras
sende wijze. Zelfa de directeur van de Tour
de France, Jacques Goddet, heeft zijn
bazing geuit over de voortreffelijke resul
taten. welke hij toeschreef aan de handige
tactiek, de uitstekende ploeggeest en het
hoge gemiddelde, waartoe de Nederlandse
renners komen als men heen beoordeelt oo
zuiver wielertechnische capaciteiten. Dezer
dagen nog schreef Goddet, dat 'het langza
merhand tijd werd om een speciale brigade
aan de rondekaravaan toe te voegen. <jie de
Nederlandse ploeg zou moeten bewaken.
teneinde te voorkomen, dat de mannen van
Pellenaars alle prijzen mee naar huls zou
den nemen
Rivaliteit
Maar als men dieper schouwde bleek er
wel degelijk rivaliteit te heersen tussen
enkele renners van onze ploeg. Geaonde
rivaliteit kan overigens geen kwaad, inte
gendeel. mede daardoor kan elke renner tot
betere verrichtingen komen. Maar niettts
min sluimerde er al lang een minder go-
zonde rivaliteit tussen Hein van Breenen
enerzijds en Jos Suykerbuyk en Thys Roks
anderzijds. Een Amsterdammer tegenover
twee Brabanders, zouden wij wiilen zeggen.
Alle drie vol vitaliteit, energie en eerzucht,
magr toch karakters, welke zeer ver uiteen
lopen.
Alle drie zijn „knechtjes" van Wagtmanft
Van Est. Nolten en Vflorttng, een rol. welke
goed moet worden vervuld, wil de ploeg
kans van slagen hebben bij het winnen van
een algemeen landenklassement. Boven
dien hebben de „knechtjes" eteun te ver
lenen, Indien één van de vier „kopmannen"
pech heeft. Die rol is niet altijd even dank
baar en alleen het feit. dat de rollen zo
gespeeld moeten worden ten gunste van
allen, zeer zeker ook voor hen zelf. houdt
de rust, de samenwerking en de eenheid
in de ploeg. De Alpenetapoes zijn zeer ver
moeiend geweest. Jos Suykerbuyk heeft
vooral ln de zware rit tussen Gap en Brian-
on schitterend gereden. Het doorzetten na
zijn val. waarbij hij verwondingen opliep,
werd algemeen geprezen. In de rit naar
Lyon kwam daar een reactie op.'Volkomen
verklaarbaar overigens, want dergelijke in
zinkingen treden bii de meeste renners op
na een geforceerde prestatie. Bovendien
had hij plin. bleek zeer nerveus te ziin
omdat hij bevreesd was. dat zün conditie
niet zodanig was, dat hij de rit naar Lyon
binnen de vastgestelde tijd zou kunnerr
uitrijden. In de ochtenduren had hij zijn
stuur gebroken en toen waren Van Breenen
en Roks bij hem gebleven. Maar bij het be
klimmen van een lastige kleine col. de
Moirans. na 137 km moest hij lossen. En
Van Breenen was toen ln geen velden of
wegen te bekennen.
Ruzie
Wat was er inmiddels gebeurd Het stuur
van Suykerbuyk was gebroken bij het be
klimmen van de Lautaret. Toen Suyker
buyk, Roks en Van Breenen op de top door
kwamen, lagen zij 7 min. op de leiders ach
ter. Het is bekend, dat Van Broenen een
uitstekende daler is. Minder prettige op
merkingen werden tussen het drietal ge-
wisseld. omdat Roks en Suykerbuyk de
Amsterdammer niet konden bijhouden.
Toen brak Van Breenen een pedaal, maar
de beide Brabanders wensten niet op hem
te wachten.
Op de fleis kwam het tot een woorden
wisseling, waarbjj Van Breenen een klap
in het gezicht van Suykerbuyk gaf. een
dwaze fout van de Amsterdammer, omdat
de buitenlandse persvertegenwoordigers er
ais de kippen bif waren om te signaleren:
er Is ruzie In de Nederlandse ploeg
Suykerbuyk moest dus. zoals wij schre
ven. lossen op de Moirans en hij heeft veel
moeten „afzien" om de finish te Lyon op
tijd te halen. Hij kwam met een aanzien
lijke achterstand, ruim 20 min. op de win
naar Meunier. de baan te Lyon op Het
eerste wat hij vroeg was: „Ben ik te laat?
Pellenaars kon hem een geruststellend ant
woord geven, stuurde Suykerbuyk naar het
hotel et» verliet met een eomber gezicht de
baan. Hij had de taak om Van Breenen tot
de orde te roepen na dit incident, wat op
zichzelf niet zo bijzonder belangrijk was.
maar onmiddellijk moest worden opgelost,
een taak. welke Pellenastig zeer zeker was
toevertrouwd. En een uur Ba de aankomst
zaten Van Breenen en Suykerbuyk tegen
over elkaar aan tafel. De wedstrijdleiding
had zich inmiddels met het incident be
moeid, beide renners kregen 500 franc boete
wegens wangedrag tijdens de wedstrijd.
Bloedig99 avontuur
Wout Wagtmans bracht er bij de beklim
ming van de toch heus niet moeilijke Lau
taret weinig van terecht. Het gevolg was,
dat hü met 4 min. achterstand op de leiders
over de top kwam. Wat er precies met hem
aan de hand Was, wist hijzelf niet. maar op
een gegeven ogenblik kreeg hij een zeer
zware bloedneus. En toen die bedwongen
was, ging het opeens veel beter, het was
net, zo vertelde hij, alsof hij van een zware
last was bevrijd. In het verdere gedeelte
van de rit bleef hij tussen de wielen van
het peloton hangen en draaide uitstekend
mee.
Men weet het: Coppi en Bartali, dat bete
kent water en vuur. Coppi besloot dan oolc,
dat wanneer zijn riuaal zou meerjjden in
de Tour de France, hij zich zou terugtrek
ken. Coppi nam vacantie en de oude vecht
jas Bartali trok zijn rennersschoentjes weer
aan en treedt op als leider van de Italiaan
se ploeg. Hier zijn v.l.n.r.c Milono, Fausto
Coppi en Carrea, ergens in Frankrijk, <tan
de kant van de weg, terwijl de renners aan
hen voorbijtrekken.
Ne*,.
10. Mahe, Fr W
it. Bartali. Italië
12. Mlrando Fr ZW.
13. Serra. SoonlB
14 Magni,
IS. Van Éit. Ne*.
IE Gerrlt Veorttn*.
17. Noltan. Ned..
1». Erneor. Lux..
1» Bauvln. Fr. NOC.
20. Lazarides. Fr. ZO
2t. Kok*. Ned..
35. Saykertiuyk. Ned..
3». Van Breenen. Ned..
FLOEGENKLASSEMENT
1 Frankrijk NOC. Meunter,
foreitier A mile 19.0314
2 Spanje Lan»arlca. Lorono,
Gelabert 10.07.20
3. België. Couvreur, Jmpenlj
Adrlaenacena 18 2183
4 Italië Magnl Corrlert. Aa-
trua. 19 24 42
Frankrijk Weet. Audalre,
Eanault. Mahe a.t.
Zwitserland Schaer Lafran-
cht. Huber t.t.
Ue de Franc*. Tonello. Qucn-
2 Frankrijk
3 Frankrijk NOC.
4 België
5 Frankrijk West
8 Italië
7 Spanje
8. fie de France
333 59 03
334 08 31
334 33 33
334.60.84
334 19 13
336 37 30
33*07 39
9. Frankrijk Zuid OO ft 39S.09.43
)0. Zwitserland 338 39 19
tl. Luxemburg 338 0* 38
BtBO KLASSEMENT
S5S.
1. Lorono.
t Bobet Fr
3. Mlrando. Fr. ZO.
4. Le Gutlly Fr..
5 Schaer. Zwtta
Aitrua Italië.
7. Serra. Sp..
5. Bauvln. Fr NOC.
9. Nollen. Ned..
pnt,
24 pnt
23 pnt.
20 pnt
19 pnt.
19 pnt.
14 pnt.
14 pnt
IT. Wa»tmani.
29. Van Eit
JVBlLBUMKbAasSMSHT
tin.
Frank ril k Zuid Ooet Lazari-
daa, Blanchi, Mlrando.
Nederland. Nr"""
Nelten, Boki.
Breenen.
Frankrijk
Gemlnlanl
Luxemburg.
Schmidt ».w
t)e France Zuid We«t ploeg,
waarvan *l«eht 2 renner» binnen
kwamen werd niet meer ln het
klaasement opgenomen
ALG. PI.OEOENKLA8SKMENT
1, Nederland 333,99.69
1 Schaer. Zwlte..
2 Magnl. Italië,
3. Qemlnlanl. Fr..
4 Rolland Fr.
S. Wim van E»t
I. Oerrlt Vaortlag.
7. Aatrua. It
8 Bartali. Itali».
9 Bobet. Fr.
Bobet. Deledda.
r.t.
Emzer. Kemp.
243 pnt.
294 pnt
303.8 Stt,
373 pnt
MT pnt.
SÜt pnt.
469 pnt.
*94 pnt
623 pnt.
931 pnt.
997.3 pal.
Weij vervangt Bouwens
In het Nederlands Bonds Honkbalteam, dat
Zaterdagmiddag ln het Sparta-Stadion legen de
Lakenheath Pirates" uitkomt, is Bouwens
(ABC) door Weij (OWO) vervangen. Hout
kamp (RCH) zal nu als links- en Weu als mid-
velder spelen.
De N.B.V.L.O. (de Nedcrlandsche Bond voor Licha-
De4-d.QQ.QSe melijke Opvoeding) heeft de laatste maanden in
verband met de Vierdaagse in het middelpunt
van tTLC van de belangstelling gestaan en het is dus we
interessant van de heer Breunese te vernemen, hoe
hij nu over een en ander denkt. Wel, over het conflict met de N.W.B.
(Nederlandse Wandelsportbond) heeft hij niet veel te zeggen.
Is het wel waar aldus stelt de heer
reunese het ln vragende vorm wat er
•n paar maanden geleden in de kranten
heeft gestaan? De mensen zijn allemaal
even opgewekt, alles lacht en is blij en van
animositeit onder de wandelaars is geen
sprake."
Naar onze mening is hiermee het pro-
leem namelijk de medezeggenschap van
een toch grote bond als de N.W.B. in een
belangrijke gebeurtenis als de Vierdaag-
wei wat erg simplistisch gesteld, doch
>r de wandelaars is het te hopen, dat het
conflict op een even simplistische manier
de wereld wordt geholpen.
Inderdaad één grote familie
we de wandelaars gisteren weer
nge gesloten colonnes door Groes-
beek het centrum van de derde etappe
zagen marcheren- burgers tussen militairen,
„indivïduelen" tussen de groepen, was
het inderdaad één grote familie.
En ik geloof ook onmiddellijk, dat de
ierdaagse nog steeds een gebeurtenis is.
die onder alle lagen van de bevolking leeft.
Daar marcheert inderdaad nog jong en oud.
arm en rijk in mee en zo'n brief van kolo
nel Reed uit Korea van „in gedacht co ben
r/OALS
'J in lai
Ik bij de Vierdaagse
vast voor volgend jaar"
en noteer mij maar
moet de heer Breu-
En toch: die leeftijd
K heb aan de heer Breunese gevraagd,
wat hij dacht van de vele wandelaars
boven de zeventig jaar, die hier meelopen
en of hij dat wel verantwoord vindt. Tus
sen haakjes: de oudste Vierdaagse loper, de
heer Bulley uit 's Hertogenbosch, is na de
eerste dag reeds uit Nijmegen vertrokken.
(Advertentie)
- Het zou voor deze mensen, zei de heer
Breunese. een te grote teleurstelling zijn
van ons' te vernemen, dat zij niet meer mo
gen meedoen.
„Vindt u een afstand van dertig kilometer
dan niet te groot?"
„Nee", zei de heer Breunese, „dat is niet
te lang. Ze mogen er elf uur over doen en
waar ze toch gemiddeld vijf kilometer per
uur wandelen, blijven er vele uren over om
onderweg te rusten".
In theorie is dit inderdaad mogetijk, maar
in werkelijkheid gebeurt het zo niet en ko
men ook de „ouwetjes" met zoveel later
binnen als de jonéeren. Wij blijven voor
stander van een leeftijdsgrens, zowel voor
de oudsten als de jongsten. Hier en daar
ontdekt men in de troep kinderen, die met
de ouders meelopen en beslist nog niet te
gen de vermoeienissen zjjn opgewassen.
Hard gaat-ie
En dan zijn er naar onze smaak nog sti
veel te veel, die alleen maar uit Nij
megen weggaan om daarin weer zo spoedig
mogelijk terug te keren, die er een soort
hardloopwedstrijd van maken.
Zo zagen we gisteren een troepje En
gelsen. die er een belachelijke snelwandel-
wedstrijd van maakten. Met oververhitte
en van vermoeidheid verwron*en gezich
ten raceten ze iedereen voorbij.
Dit probleem leeft trouwens ook bij de
leiding van de N V V.L O Het was opval
lend. dal er bijvoorbeeld in Eist en Wycheri
plaatsjes, die andere jaren grote verza
melplaatsen waren van wandelaars, vee'
mmder stemming heerste. Men bleef niet
meer „plakkenmaar probeerde er zo snol
mogelijk doorheen te jassen. Rusten, wat
drinken en eten doen ze ook veel liever
buitenaf Militairen en politie hebben alle
maal hun eigen ravitaillenngsauto's bij zich
en achter menige groep ziet men een ver
zorger op een fiets met een aanhangkarre-
tje, waarin de proviand is geborgen.
De bla-ritis
T\e „blaren" konden ook niet onbesproken
met de heer Breunese blijven. Wat be
treft het meningsverschil tussen het Rode
Kruis en dr Avenarius. zei hij:
Ik stel mij voor honderd procent achter
Huldiging van dc
Nederlandse ffJOrploeg
Nauwelijks 24 uur, nadat zij in Parijs zijn
aangekomen, zullen de Nederlandse deelne
mers aan de Ronde van Frankrijk ook
de uitvallers in het Olympisch Stadion te
Amsterdam gehuldigd worden. Voorts zul
len alle Nederlandse toerrenners starten ln
een criterium achter handelsmotoren tegen
een „Amsterdamse" ploeg, waarin o m. uit
komen: Kunst, Wierstra, Lakeman. Faanhof,
Stakenburg, de jonge prof Ab Donker en
de Utrechter Noppie Koch, de 50 km kam
pioen der amateurs, die in deze wedstrij
den zijn debuut als professional maakt. Ér
wörden twee series van elk 25 km gereden,
gevolgd door een „kleine" en een „grote"
finale, eveneens elk over 25 km.
W aterpolowedstri jden
voor de televisie
Op Zaterdag 22 Augustus zal de Neder
landse Televisiestichting de vacantie be
ëindigen en de uitzendingenreeks hervatten,
met een extra reportage, die des middags
van halfvier tot halfzes zal worden gegeven
vanuit het Goffert Zwemstadion in Nijme
gen. waar de laatste wedstrijden worden ge
speeld in het waterpolotournooi om de
Trofeo Italia.
Robben-dames voor de achtste
maal kampioen
Voor de achtste maal in successie heeft het
dameszevental van de Robben beslag gelegd
op het kampioenschap van Nederland. De te
Amsterdam gespeelde eerste klasse wed
strijd tegen de Hollandse Dames Zwemclub
(A dam) is in een 11—0 overwinning voor de
Hilversumse dames geëindigd. De Robben
zijn dit jaar ongeslagen kampioen.
VRIJDAG 24 JULI 1953BLAD - PAGINA 3
De tweede Alpenetappe van Briancon naar Lyon over
227 km is in de sprint gewonnen door Meunier van
de Franse Noord Oost ploeg, vóór zijn teamgenoot
Forestier. Reeds vlak na de start sprong Forestier uit
het peloton weg, onmiddellijk gevolgd door Mcunier,
de Fransman Le Guilly en de Spanjaarden Lorono
en Langarica. De vluchtelingen liepen steeds verder
uit op het hoofdpeloton, dat geleid werd door de gele
trui-drager Bobet en bij Grenoble bedroeg de voor
sprong reeds 13 minuten. De etappe bevatte 2 cols,
één van de tweede en één van de derde categorie.
De eerste, de Lautaret werd het eerste gepasseerd
door Le Guilly, daarna volgden Lorono, Langarica,
Meunier, Forestier en de Belg Couvreur, die eveneens
ontsnapt was uit de hoofdgroep. De top van de Moi
rans werd het eerst door Lorono genomen, die tevens
winnaar van het bergklassement werd. Er gebeurde
verder niet veel bijzonders in deze 19e etappe en de
vluchtelingen kwamen dan ook een tiental minuten
eerder dan het hoofdpeloton over de eindstreep in
Lyon. De Nederlanders kwamen allen ex aequo met
het grote peloton binnen, behalve Suykerbuyk, die
als 75ste werd geklasseerd.
Fraai overzicht van een oase voor vier-
daagse-tippelaars in de nabijheid uan het
gehucht piasmolen.
dr Avenarius. Bovendien: er wordt gespro
ken over twee methoden, ik durf te zeggen,
dat er wel twintig verschillende methoden
zijn".
Eén generaal in Groesbeek
FVe derde dag is altijd de dag van de gene-
raals in de Vierdaagse. De belangstel
ling van de hoge militaire autoriteiten blijft
ditmaal beperkt tot generaal Opzomer, com
mandant van de troepen te velde. Hij deed
dit heel charmant door af en toe een klein
eindje met een troep op te lopen en de
manschappen te vragen, hoe het ging. Vrij
dag. de laatste dag, werden er meer ver
wacht en.... gefluisterd werd, dat nu ook
Prins Bernhard, voor de eerste keer na de
oorlog zal komen kijken. Doch deze fluister
campagne horen we niet voor het eerst en
of de Prins komt, hangt af van zoveel
factoren, dat men er pas zeker van is, wan
neer hij in Nijmegen is. En dat hoop ik u
dan in m'n laatste verhaal over de Vier
daagse te kunnen vertellen.
Gistermorgen om zes uur Is de grote lucht
machtoefening „Coronet" boven We»t-Eu-
ropa begonnen. Belde parken hebben op
dracht gegeven tot luchtverkenningen. ten
einde de posities van de „vijand" te weten
te komen, nu de oorlog onvermijdelijk is
tussen Westonla. omvattende België. Ne
derland cn de Britse zone van Duitsland,
en Fantasia, omvallende de V.S.- en de
Franse zone van Duitsland en een gedeelte
van Oost Frankrijk.
Betrekkingen tussen de twee landen zijn
voor enige tijd opgeschort en de smadelijke
aanslag op leden van Fantasia, toen ze een
politieke conferentie in Westonia verlieten,
laat geen twijfel aan de veronderstelling,
dat Westonia op de hoogte is gekomen van
uranium-geheimen van Fantasia en een
blauwdruk voor de vervaardiging van een
atoombom ontdekt heeft. Deze omstandig
heid is aanleiding tot militaire maatrege
len in beide landen, en men verwacht, dat
legereenheden van Westonia nog binnen
24 uur de grens van Fantasia zullen over
schrijden.
Franconia (het Franse luchtverdedigings-
gebied) blijft neutraal en is met de bellige-
renten overeengekomen, om wederzijdse
Inlichtingen te verstrekken betreffende vij
andelijke vliegtuigacties. Intussen heeft
Wessex (afie in Engeland gestationneerde
aanvalsvliegtkiigen de machtigste bij deze
oefening belfokken partij in West-Europa)
een ultimatum gestuurd, aan de twee oor
logvoerende Janden, met de mededeling,
dat. wanneer de vijandelijkheden niet vóór
25 Juli middernacht, ophouden, de krijgs
macht' van beide landen zal worden „ver
nietigd".
Bij de oefening „Coronet" zijn in totaal
1800 vliegtuigen ingeschakeld uit negen
landen.
Onregelmatig verloop op de
theeveiling te Amsterdam
Op de Donderdag gehouden theeveiling te
Amsterdam is hoofdzakelijk gekocht voor
de binnenlandse consumptie. Vraag voor
export was niet aanwezig. Het aanbod om-
- atte 3519 hele en 78 halve kisten Java-thee
n 1278 hele en 39 halve kisten Sumatra-
thee De Sumatra-thee kwam in het begin
aan bod. Deze kwaliteiten trokken behoor
lijke belangstelling en waren dan ook goed
prijshoudend Voor de Java-thee heerste
minder animo en deze kwamen op een iets
Jager niveau, waardoor de veiling een enigs
zins onregelmatig aanzien kreeg Dat er
geen belangstelling voor export bestaat wijt
men in makelaarskringen aan de lagere
prijzen op de buitenlandse markten, waarbij
de Java- en. Sumatra-soorten reeds vrij
hoog in de markt liggen ten opzichte van
Indiase en Ceylon-thee.
In de middaguren wijzigde het beeld zich
niet. Enkele soorten noteerden weliswaar
een kleinigheid lager, doch in het algemeen
prijsniveau kwam zo goed als geen veran
dering Ordinaire soorten noteerden 180—
190 cents per halve kg. middenkwaliteiten
190—210 en Superieure thee 210—224. alles
onveranderd.
Voor de z.g. tipped teas bestond weinig
interesse. De eerstvolgende veiling na de
vacantieperlode wordt gehouden op 27
Augustus a.s. Het aanbod is nog niet be
kend. Voor de tweede oeriode van 1953 zijn
de veilingen vastgesteld op 17 September, 8
October. 5 November. 26 November en 17
December.
Inkrimping hyacinthemcelt
in voorbereiding
De minister van Landbouw, Visserij en
Voedselvoorziening kan zich niet verenigen
met het voorstel van het Bedrijfschap voor
Sierteeltproducten tot inkrimping van het
hyaclnthenareaal met 20"/». Het voorstel ts
teruggezonden naar het Bedrijfschap met
het verzoek een nieuw te ontwerpen, dat
meer tot tevredenheid van de kleine hya-
cinthenkwe$:ers zal zijn.
De scheepsbouw ln West-Duitsland. Op 30
Juni bevonden zich op Duitse werven 167 sche
pen met een totaal van 543.319 brt tn aan
bouw Hoewel dit een kleine teruggang tegen-
«y?,r.h®,1 «rste kwartaal van het Jaar betekent
blijft West-Duitsland na Engeland en de V«r-
entgae Staten de derde plaats als scheepsbou
wende natie Innemen Nederland volgt n»
Duitsland met 450.883 brt in Aanbouw.