i Meunier winnaar van de tweede Alpenetappe UIT DE OMGEVING De Theems is een zijrivier van de Duitse Rijn Het Nederland van de toeristen is een duur land geworden VELO-MIJ JAC. MUL VERKERK FLINKE JONGEDAME Majoor Breunese over brandende kwesties Rivaliteit leidde tot kleine ruzie in Nederlandse ploeg Stofzuiger Wasmachines VeloWasmachines Ali Steur DE DOLLE MUSKETIERS f EEN GOED HORLOGE S PONTIAC, INDUS, CERIINA I FA R. M. VAN DETH WAT HET MUSEUM TE KOBLENZ TOONT Vee/ Nederlanders Hotels in de grote steden te duur Onaangenaam gebedel om fooien De secretaris vogel iiuiniiiiiiinigiiunuuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiH Goudse Verfhandel vrl. Aankomende Kantoorbedienden prima fruit Voor de Vacantie DE J PI NG LAAT U DEZE KANS NIET VOORBIJ GAAN VERKERK iiinniniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiitt! Vertegenwoordiger (m Nederlanders bleven in het peloton De klassementen in de Tour Vierdaagse is geen hardloopwedstrijd Praatje om de haard" Eén klap kostte tweemaal 500 franc boete wegens wangedrag Luchtmachtoefening „Coronet" begonnen TWEEDE BLAD - PAGINA 2 GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 24 JULI 1853 Ammeisto 1 Geslaagd. Voor het middenstandsdiplo ma is in Gouda geslaagd mevr. N. de Joog- Kool. De Reisduif. De Reisduif hield een wed vlucht uit Maastricht, 133 km. Los 10.15 uur. eerste duif 12.29.23, snelheid 99912 m per mi nuut. Uitslag: 1 10 14 T. de Man. 2 5 6 7 15 16 W. de Jong; 3 8 17 18 G. J. Brand; 4 19 20 J. F. van Buren, 9 13 P. Looren de Jong, 11 A. Dubbeldam; 12 21 D. v. d. Berg. Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk, 10 u. ds J. B. Th Hugenholtz (Doopsbediening); Ned. Herv. Evangelisatie, 9 30 en 6.30 uur de heer L. van Herk te Gouderak. Boskoop Ouden van dagen hadden een mooie dag Door de spontane medewerking van de Ingezetenen, zijn de Boskoopse ouden van dagep gisteren een dagje uit geweest. De stoet bestond uit ruipi veertig auto's. Het gezelschap reed allereerst naar Drieber gen, waar koffie werd gedronken. Over Rhenen. Wageningen en Oosterbeek ging het naar Arnhem. Hier wachtte een uit stekend diner. Na de maaltijd werd, een bezoek gebracht aan het openluchtmuséum, hierna reden de auto's via Ede en Veenendaal weer naar Driebergen. Daar werd een broodmaaltijd gebruikt, waarna de terugreis naar Bos koop werd aanvaard. Hier werd het gezel schap met muziek ingehaald. Het is een fijne dag geweest. Benoeming. Tot opzichter bij gemeente werken alhier is benoemd de heer J. Wil schut te Gorinchem. Bodegraven Jubilaris werd Koninklijk onderscheiden Gistermiddag werd in het feestelijk inge richte kantoorlokaal de heer W. v. d. Lage- maat In tegenwoordigheid van het gehele personeel gehuldigd ter gelegenheid van zijn 40-jarig jubileum bij de N V Turkenburg s Koninklijke Zaadhandek In een hartelijke toespraak roemde een der directeuren de heer P Turkenburg. de trouw en eerlijk heid van de heer Van den Lagemaat. In de eerste jaren van zijn diensttijd heeft de ju bilaris de zakjes voor de zpden nog met de hand gevouwen en gevuld. Voorts was hij gedurende vele jaren werkzaam op de proeftuinen De laatste jaren heeft hij het beheer over de afdeling export. Dat deze afdeling bij hem In goede handen is bewees wel het feit dat nog nimmer een order uit het buitenland terugkwam die onder zijn leiding in het bedrijf is gereedgemaakt. Ook de bedrijfsleider, de heer J. Martens, prees de jubilaris als een trouw en oprecht medewerker, die gedurende ëe afgelopen 40 jaren nimmer wegens ziekte behoefde te verzuimen. De heer v. d. Lagemaat its toegekend de eremedaille verbonden aan de Orde van Oranje Nassau in brons. Van de directie ontving hij een geschenk onder couvert. Het personeel betoonde 2ijn waardering door het aanbieden van een tafelkleed en een wand kleed. Geslaagd. De heer D. H. Quist. leraar aan de Chr. Industrie- en Huishoudschool slaagde te Rotterdam voor de bevoegdheid tot het geven van godsdienstonderwijs op nijverheidsscholen. Nieuw kerkgebouw. Zaterdagavond zal In een plechtige dienst het onlangs gereed gekomen nieuwe kerkgebouw van de Vrije Evangelische Gemeente in gebruik worden genomen. Burgemeester mr J. J. Croles zal de opening verrichten. Bergambacht Middenstandsexamen. Voor het mid denstandsdiploma zijn te Gouda geslaagd onze stadgenoten C. v d. Berg Az., D. Blan ken, C. Bos. C. v. Eijk en A. Prins. Eerste prtfs. De gem. zangvereniging Nut en Genoegen, directeur de heer P. Kroon te Stolwijk, behaalde op het te Kier den gehouden concours een eerste prijs in de superieure afdeling met 324 punten. Gevonden voorwerpen. Bruine porte- monnaie met inhoud, bruine dameshand schoen, bril in etui en korte gummi werk mansregenjas. Haastrecht Woonhuis verkocht. Notaris K. Zeevat heeft in ..Huis den Hoek" publiek verkocht hét woonhuis met erf Hoogstraat 105. Ko- per werd de heer P. Laan te Reeuwijk voor 4570. Moerkapelle Burgerlijke Stand. Getrouwd: Aalbert Vente. 29 _en Leentje Maria Knop, 25 j. Overleden: Janny Tuttel, 5 weken. Draverijen te Hilversum Zaterdagavond, aanvang 7 uur. Westertoren-prijs. afstand 1940—1980 meter Queen Daria heeft een goede winkans. doch dit paard treft dikwijls bij de eindpaal een tegenstander voor zich. 't Entr. W H. Geersen heeft in M Vergay een pikeur, die de belan gen van de stal weet te verdedigen Munt-priJs. afst. 1880-,1920 m (■feriedraverlj). Quick Star. Nora Belwin. Octavia en Neme- tor B kunnen zich In de series plaatsen. In de finale komen wellicht Qui Hollandia G. Nico the Saint en de pikeur J. v Leeuwen Jr het eerst voorbij de eindpaal. Outsider: Oda. ook voor een seiie. Bchreierstorcn-prtjs, etst. 1940—2000 meter Roellna heeft een prima kans. Quo Vadls Duluth Z kan ook een prijs bemachtigen. RUksmuseum-prUs. afst. 1960-2000 m Otto H en Orkaan O mogen ln staat worden geacht de eerste plaatsen bij aankomst te bezetten Outsider: Redloff W B. Beurs-prUs, afstand 1980-2020 meter. Is Pi.ette wetr fit is zij een geducht concurrente, zeker voor de plaats. Komt trainer B. U. de Jong met Queeny Dillon In haar plaats, is dit een aanwijzing. Qulchotte zal wel trachten de plaats te lopen. Het duurt maar een ogenblik, je moet toeten ik heb al een paar honderd harten gesneden. MARKTBERICHTEN ZUIVELBEURS LEEUWARDEN. 24 Juli. Gouda Volvet 1.901.91, Edam mer 40 pi. 1-72—1.73. Broodkaas 40 pl. 1.72—1.73 per kg. Stemming goed. Oudewafer NieiAve R.K. meisjesschool geopend Gisteren is de nieuwe R.K. Meisjesschool aan de Nieirwstraat plechtig ingezegend. Det geschiedde door pestoor B ven Genuch- ten met assistentie van de kapelaans. Na een bezichtiging van het gebouw sprak de pastoor, die de verschillende instanties be dankte voor de medewerking aan de tot standkoming van de school. Naar een naam voor deze school, aldus spreker is niet lang gezocht, deze school is genoemd de Marift- Burgemeester Arke sprak waarderende woorden aan het adres van de bouwer»van deze eenvoudig opgezette school, die toch rijk zal worden aan cultureel loven. Ook de heer Van Oerie. architect, sprak woorden van waardering voor de spontane medewer king van het gemeentebestuur ontvangen. de heer Den Boer. De algemene overste der zusters sprak haar blijdschap over de tot standkoming van de school uit. zangkoor onder leiding van de heer W. de Groot heeft op het nationaal zangconcours te Hierden in de superieure afdeling ©en le prijs behaald met 352 punten De leden van het koor hebben een prettige dag gehad op hun reis over de Veluwe. Advertenties koopt men bij de vakman. 1 Wij bieden U een uitgebfeide sor- T tering ia de bekende merken: en andere 15-steens Ancre-horloges. 9 Alles met schriftelijke garantie, i Het van ouds bekende adres: f Groenendaal 19 Tel. 4919 - Gouda Reeuwijk Aan de Middelbaar Techni sche School te Rotterdam is geslaagd voo.r het eindexamen, afdeling weg- en water bouwkunde, de heer W. J. Smit. Waddinxveen Veertig Jaar btf de Spoorwegen. De heer F. v. d. Klauw heeft zijn veertig jarig jubileum bij de N V. Nederlandse Spoorwegen gevierd. Al zes en dertig Jaar is hij ploegbaas en als zodanig kwam hij in 1934, bij de opening van de lijn Gouda— Alphen a. d. Rijn naar Waddinxveen. De opzichter van weg en werken uit Den Haag kwam namens de directie de jubilaris ge lukwensen en bood als blijk van waardering een geschenk onder couvert aan. Ook het personeel van de ploeg en de vrienden van de jubilaris hebben van hun sympathie doen blijken. (Yan onze correspondent te Bonn) Aan de Rijn gaat het in deze zomer- maafiden bont toeEindeloze rijen van auto's doen hun best voorwaarts te komen, op de terrassen van „Vater Rhein", „Eurpaischer Hof' of „Hof van Holland" is het zeer internationaal en in de zijstraten van liefelijk gelegen oever, stadjes klinkt, meestal wat schor. Het lied van de wijn, nu en dan afgewisseld door gezangen, die er op duiden, dat men zich hier als Nederlander zeker niet eenzaam behoeft te voelen. Zo is de Rijn voor honderdduizenden weer het be grip van vacantie-vreugde geworden. Op de rivier zélf bewegen zich statige salonboten, volgepakt met wuivende men sen. Meestal zijn het nog de gezéllige ouder wetse raderboten, waarop ook onze voor ouders de Rijn beleefden. De bekendste maatschappij, de „Köln-DÜsseldorfer". viert dit jaar zijn 100-jarig bestaan met hetzelfde type, dat in 1853 modem was, en floreert nog altijd. Men zegt, dat door deze maat schappij elk jaar millioenen passagiers langs de Rijn worden gevaren. Ook Nederlandse boten komen vaak voor bij Men moet ten slotte niet vergeten, dat bet vooral de Nederlanders zijn geweest, die de stoot tot deze soort van Rijn-toerisme hebben gegeven. Reeds in 1825 nog vóórdat er Duitse maatschappijen bestonden, voer een Nederlandse raderstoomboot met de Pruisische ifcnlng aan boord de Rijn af. Het volgend jaar werd in Keulen de eerste Duitse stoombootmaatschappij opgericht. Daarmee was het laatste uur van de trek schuiten geslagen, die ook de Rijn eens heeft gekend. Tien jaar later wilde een Dusseldorfse maatschappij de Keulse con currentie gaan aandoen. Beide leden daar onder en vonden het daarom beter, de han den ineen te slaan. Zo ontstond in 1853 de „Köln-DÜsseldorfer" die altijd min of meer een monopolie-positie is blijven innemen. Ne de oorlog was er van het schepenpark niet veel meer ovgr, maar nu laat deze maatschappij weer 21 boten varen. De groot ste, de „Mainz", kan bijna 3000 personen vervoeren. Tegen de stroom op hebben zij een snelheid van plusminus 15 km per uur, met de stroom mee gaat het veel vlugger: ruim 26 km per uur. Schipbreuk is nooit voorgekomen, maar als herinnering aan de tijd toen het varen op de Rijn nog niet geheel ongevaarlijk was en menig zeilscheepje verging, nemen de kapiteins nog altijd vroom hun pet af, wan neer de vaart begint en zeggen zij: in Gods naam Dei klinkt nu als een anachronisme, maar wil men de Rijn ook eens in zijn vroe gere gedaante leren kennen, dan moet men in Koblenz het Rijn-museum bezoeken. Het is het enige museum op de wereld, dat lou ter en alleen uit liefde voor een rivier is opgericht en verdient reeds daarom de aan dacht. Woeste bergstroom Amper een eeuw geleden was de Rijn nog bijna onbevaarbaar. Ook zijn romantiek was toen van geheel andere aard dan nu: niet de romantiek van een risicoloze sentimentali teit, maar die van het onberekenbare water, dat oevers en mensen verzwolg. Men zou het de huidige Rijn niet meer aanzien, maar er is een tijd geweest, dat plaatsen, die op de linkeroever van de Rijn lagen, plotseling op de rechteroever kwamen te liggen en omgekeerd. En dan konden zij nog van ge luk spreken, want het gebeurde ook, dat zij óf nergens meer lagen óf, diep landinwaarts verplaatst, met de nadelen ook de voor delen van de Rijn kwijt raakten- Met andere woorden: de Rijn had de neiging, van tijd tot tijd volledig van bedding te veranderen. Vooral aan zijn benedenloop, waar hij de tegenwoordige Nederlandse grens naderde. De steden Wesel en Ree» bijvoorbeeld heb ben meermalen ernstig gevaar gelopen Pas de systematische regulatie van de Rijn omstreeks het midden van de vorige eeuw heeft de Rijn definitief getemd en voor de scheepvaart geschikt gemaakt, met het re sultaat, dat de Rijnscheepvaart, die ln 1870 nog slechts 3 millioen ton a«n vracht ver voerde. nu het 30-voudlge daarvan voor zijn rekening neemt. Zo kan men in het Rijn- museum van Koblenz 100 jaar teruggaan. Men kan er echter ook millioenen, Jaren teruggaan. Vóór on»e Blfn is er een andere geweest, die niet ln Zwitserland, maar er gens in midden-DuitsIand ontsprong. Deze oer-RUn" stroomde ongeveer in dezelfde richting als de latere, bereikte echter pas de zee, nadat hfj ook Engeland was gepas seerd, toen dat nog niet door Het Kanaal Gouderak Gouderaks Dameskoor bad veel «acces. Het Gouderaks dameskoor onder leiding van Hans van Collum nam deel aan het concours te Leidschendam en behaalde een eerste prijs in de afdeling uitmuntendheid met 352 punten. Bovendien werden gewon nen een directeursprijs. een extra prijs voor het hoogst .aantal punten en een ereprijs in de avondwedstrijden. Meisje aangereden. Gistermorgen werd het 6-jarig dochtertje van de heer P. Mudde aan de oprit van de Goudscheweg. toen het met een kinderfietsje reed. door een jeep aangereden. Het kind kreeg een diepe snij- wond in het achterhoofdje en werd naar het Goudse Ziekenhui» vervoerd. De toe stand valt echter mee. van het vasteland was gescheiden-. Van deze RUn was de Theems een «U-rivier. Verder is de Rijn, zoais wij die kennen, eens omzoomd geweest door vulkanen. Vele van de bergen, die nu tussen Bonn en Bin- gen zo romantisch aandoen, wanneer we er met de boot langs varen, hebben nog in het jongste diluvium vuur gespuwd. En dat de oevers van de Rijn ook aan het begin van onze jaartelling nog verre van liefelijk aan deden, bewijst een regel ven de Romeinse geschiedschrijver Tacitus in zijn geschrift „Over Germanië", waarin hij de Rijnstreek, die nu de toeristen zo vermaakt, een „terra in universum aut silvis horrida aut palu- dibus foeda" noemt („een gebied, geken merkt door gruwelijke wouden en stinkende moerassen"). Het Rijn-museum werd tijdens de oorlog totaal verwoest. De inhoud, voordien naar elders overgebracht, ging door roof bijna geheel verloren. Dat er niettemin in Ko blenz weer een Rijn-museum is, stemt tot grote voldoening. Onder degenen, die zich na de oorlog voor de wederopbouw ver dienstelijk hebben gemaakt, bevinden zich ook Rijn-lievende Nederlanders. (Van onze correspondent in Den Haag) Voor korte tijd bevinden zich in Den Haag enkele buitenlandse agenten van de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, de ANVV. Zij hebben besprekingen gevoerd met Nederlandse reisbureaux, hotelliers en met de directie van de ANVV. Uit de uitlatingen van deze ANVV-agenten is gebleken, dat de toeristen uit West-Europa, die voor een korter of langer verblijf in ons land vertoeven, de laatste tijd niet meer de indruk hebben dat Nederland, zoals dat altijd gepropageerd werd, een eiland van goedkoopte is. Speciaal is gebleken dat de prijzen in de hotels in de grote steden van ons land, met name werden Amsterdam en Den Haag genoemd, schrikbarend in prijs zijn gestegen, in sommige hotels de laatste jaren wel 50 tot 100 procent! Hierbij moet in aan merking genomen worden, dat Den Haag en Amsterdam samen ongeveer 70 pet van de buitenlandse overnachtingen hebben. Ook het fooienstelsel vinden de toeristen zo langzamerhand in ons land niet plezierig meer. Men wist dat 15 pet als unilorm stelsel is aangenomen, maar er komt zoveel aan fooien bij. dat men wat schrikachtig is ge worden. Buitenlandse gasten hebben er be zwaar tegen, dat zij behalve de 15 pet ook nog moeten betalen, als er bijvoorbeeld eni ge postzegels geleverd worden in een hotel, of als bijvoorbeeld koffers van de balie van het hotel naar de uitgang gedragen worden. Zij vinden dat er soms op onaangename wijze om fooien „gebedeld" wordt De ANVV-agenten zeiden, dat als de prijzen in bepaalde hotels in de grote steden zouden blijven stijgen, het we] eens kon gebeuren, dat het bezoek uit bepaalde landen zou kun nen verminderen. Als sterk voorbeeld, dat Nederland niet meer tot de goedkope toeristische landen be hoort, werd de uitspraak van de Tourlngclub de France, te Parijs, aangehaald, die zegt. dat Nederland direct op Zwitserland, dat algemeen geldt als het duurste land van Europa, volgt. In België vindt raen het stij gen van de hotelprijzen zelfs onrustbarend en ook hier werden weer Amsterdam en Den Haag genoemd. Verscheidene landen be treurden het, dat het ouderwetse ontbijt in enkele hotels verdwenen Is. Men krijgt nu een schriel ontbijt, met een vliesje kaas en een kloddertje jam op een schoteltje, waar voor veel geld betaald moet worden. Wil men een uitgebreid Engels ontbijt, dan wordt er extra-berekend boven de over- nachtingsprijs. De ANVV-agenten, die dagelijks met de buitenlandse toeristen in aanraking komen, zijn van mening, dat de prijzen voor de toe risten in Duitsland en België veel lager lig gen en dat deze landen op de duur ons grote concurrentie kunnen gaan aandoen. Vooral West-Duitsland gaat zich de laatste tijd, wat toeristische aantrekkelijkheid voor het bui tenland betreft, geducht weren en het zal dienstig zijn, dat ons land daarmee rekening gaat houden. De pensionprijzen in onze pro- FrankrUk tverplichtin vincies zijn van een dusdanige redelijkheid, dat men in het buitenland meer daarheen zal gaan trekken. Om ei vindt de r(jk en Nederland onplezierig men, zo vragen de Fransen zich af. op de identiteitskaart wél reizen naar België en Luxemburg en heeft men voor Nederland een paspoort nodig. Triptiekkaarten voor genoemde beide landen zijn ook voor ona land geldig, maar als men geen paspoort heeft wordt de Fraqse automobilist aan onze grens teruggestuurd. Op It Mel J.l. bijvoor beeld werden ruim 100 Franse automobilis ten teruggestuurd, omdat s(J wèl een geldig greosdocument voor hun wagen hadden, maar geen paspoort. Zo gauw als Nederland deze verplichting laat vallen, zal Frankrijk binnen 24 uur volgen. Deze maatregel zou zeer ten goede komen aan onze zuidelijke provincies. De Noord-Fransen maken graag week-eindtrlps en België en Luxemburg kennen zij nu al zo'n beetje. Zij willen nu graag eens uitstap jes maken naar ons land. Toch zijn de Fransen over het algemeen enthousiast over on» land, maar de hoge prijzen blijven hin deren. Meer propaganda, minder fooien De Westduitse vertegenwoordiger vertel de, dat Frankrijk, België. Zwitserland, Italië en vooral ook Spanje de Duitser» overstro men met propagandamateriaal en dat on» land wat dat betreft op zijn qui vlve moet zijn. Over het algemeen worden de Duitse toeristen in ons land goed ontvangen en wanklanken doen zich uiterst zelden voor. De Zweed vindt ons land over het algemeen ook te duur; dikwijls moet hij méér betalen dan op de officiële hotellijst staat aange geven In Zweden kent men het fooienstel sel niet en in ons land kijkt men daarvan op. De Zweedse toerist vertoeft graag aan de kust en hij is opgetogen over onze proper heid. Wat Engeland betreft: nu het is toegestaan om 40 pond mee te nemen, I» men ietwat bevreesd, dat de Brit het in Europa verder zal ggan zoeken dan alLeen maar in ons land, waar hij vroeger met 25 pond toch zeker een dag of tien toe kon. De reputatie, ^at „Hol land" goedkoop was, is aan het slinken. Thans heeft Spanje deze reputatie. Verwacht wordt dat de limiet van 40 pond weer ver hoogd zal worden tot 100 pond en wellicht zullen dan Engelsen in onze luxe-hotels ko men. Zeer te spreken zijn de Engelsen over onze spoorwegen, die zo punctueel rijden, maar de tfams in Den Haag vindt men te langzaam en met te weinig frequentie rij den. De maaltijden vindt men niet aan de {oedkope kant, maar het voedsel dat men rijgt wordt zeer geapprecieerd. De dran ken daarentegen vindt men weer wél goed koop. Voor een borrel betaalt men in En geland viermaal zoveel als hier. Momenteel gaat men graag naar Gelderland. Brabant. Zuid-Limburg en de Friese meren. Aan amusement is er wel genoeg ln ona land, maar waarom moeten de winkels al om 6 uur dicht, zo vragen vooral de Belgen en Fransen zich af. En een speelgeiegenheid ln een van onze badplaatsen, zou zeer op.pr(js gesteld worden. Tenslotte vermelden wij, dat de Duitse toerist het verplichte Neder landse visum moeilijk te verkrijgen vindt. Vereenvoudiging ware aan te raden. „Venetiaanse meesters" in een koelwagen Zeventig schilderijen voor de grote zo- mertentoonstellihg „De Venetiaanse Mees ters", die in het Rijksmuseum te Amster dam zal worden gehouden, zijn aangekomen. Een deel werd vervoerd in een koelwagen, waarin de temperatuur onder de 73 graden Fahrenheit werd gehouden. Voor de grote stukken (er was er één bij van 3 bij 4 meter, verpakt in een met ijzer beslagen kist, met een totaal gewicht van 500 kilo), was een speciale wagen nodig geweest, waarvan de voor- en achterwand geheel geopend kon den worden. Van de aankomst, het transport en het uitladen bij het museum, werd voor een Amerikaans televisieprogramma een film gemaakt. Onder escorte van motorpolitie ging de zendihg per auto naar het museum, waarin de voor het verkeer afesloten on derdoorgang, de doeken dóór twee Deense en twee Italiaanse deskundigen, die de schil, derijen ook hadden ingepakt en het trans part hadden begeleid, werden uitgepakt. De „Flora" van Titiaan zal vanavond in Amb6terdam arriveren. George Stam zal Roeske opvolgen George Stam is op verzoek van het be stuur van de Koninklijke Mannenzangver- eniging „Apollo" te Amsterdam in beginsel bereid gevonden, met ingang van Septemb- Fred. Roeske als dirigent op te volgen. Zoals bekend Is de heer Stam met ingang van September benoemd tot directeur van het Conservatorium te Amsterdam. Als di recteur van het Utrechts Conservatorium is hij tot voor kort ook dirigent geweest van de Koninklijke Utrechtse Mannenzang- vereniglng. leeft op kleine voet.... Inderdaad doet deze statige roofvogel door de bepluim- de kop denken aan een vroegere, eerzame secretan», de ganzenveer achter 't oor gestoken. Doch dat is de enige overeenkomst. Want de secretarisvogel, die wel wat op een kraanvogel lijkt, is een eerste klas rover Meterslange slangen vermor zelt en verorbert hij in enkele minuten Hij leeft op kleine voet - z n klauwen zijn althans ver wonderlijk klem. Z n onver zadigbare vraatlust zegt ech ter het tegenovergestelde TELKENS WEER ZIET tl MEER IR VOLWASSENEN 1.25 KINDEREN 3 T/M 14 JAAR SO Ook de die 17 prefereert, vindt U stellig in onze bijzonder uit gebreide sortering, van uit sluitend betere soorten en nieuwste modellen. Eveneens hebben wij in een zeer grote verscheiden heid in prijzen voor elke beurs. En U weet zijn de beste. Ons betalingssysteem, geen afbetaling, maar rente systeem, maakt het aan schaffen van onze artikelen vcor iedereen mogelijk. Blijf' U niet onnodig vermoeien, ga eens praten bij de Lange Tiendeweg 58, Gouda. lakken Vernijsen Chemicaliën Glei Kwasten Penselen Schoonmaakart. DETAIL en ENGROS v.h- J. Vanderland. Markt 2. Tel. 2913, Gouda De GOUDSCHE VERZEKERING MIJ N V. heeft op diverse afdelingen plaats voor Bezit van diploma H.B.S., U.L.O. of Gem. Handelsavondschool vereist. Schriftelijke sollicitaties te richten aan de afd. Personeelszaken. PEGGY SAGE Nagellak KITIEN lippenstiften WILLIAMS AQUA VELVA Kapsalon - Parfumerie Korte TiendeWeg 23. T. 3557 VREDEBEST 14 Grote aanvoer van Speciaal aanbevolen: RIJPE OOMSKINDEREN PRJMA HANDAPPELEN RODE BES8EN HEERLIJKE PRUIMEN RIJPE TOMATEN tegen de laagste prijzen. Ruime sortering HANDKOFFERS REISTASSEN BAGAGETASSEN Alle reis'oenodigdheden enz., enz. SPORTARTIKELEN SPORTKLEDING Speciaal in KOFFERS voor emigratie Kleiwegstraat 6—8, Goud» Telefoon 2166 Reparatie-inrichting voor tassen en koffers BUITENGEWONE FEESTWEEKAANBIEDING Orote keuze pracht -colliers 0.18 CoUltrs tn alle kleuren. 0.90 Colliers, in diverse kleuren O.so De allernieuwste broches, zwart op goud. oorknoppon en Cor sages, uiterst voordelig. Zwarte oorknoppen 7» en SO cant. Profiteer er van I H«renkapsalon B. v. d. HEIJ Lange Tiendeweg 104 Steeds meer vraagt men naar onze heerlijke BONBON ROMAIN u cent per stuk Prtma OEBAKSOOBTEN, BOTERPONTJES. GEMBER PUNTJES. BANKETBAKKERIJ Ta T. ZAAI MARKT 32 Ook vindt U bij ons een prima sortering KOEKJES voor «5 cent per 250 gram. MIDDENSTANDSOPLEIDING Dagelijks inschrijving voor de nieuwe cursussen, die September aanvangen. Examen 19541955. WESTHAVEN 64 - GOUDA - TELEFOON 4061 Vraag vrijblijvend studie-advies Voor de laatsté maal gaat er nogmaals een bus naar het getroffen gebied. Ouderkerk en Nieuwerkerk op Schouwen en Duiveland. Inlichtingen en opgaven voor 1 Augustus aan: VAN BUREN. Stolwijk. Sigarenwinkel. TELEFOON 259 DE LANGE. BERGAMBACHT TELEFOON 377. Is Uw dochter of zoon geslaagd? -of verhoogd 7 Geef een nieuwe fas. maar dan een tas van VERKERK. Grote sort. School-, Acten-, College- en Muziekta«sen. Scherp concurrerende prijzen. Meeat bekende zaak van Gouda Klciwegstraat 6—8, Telefoon 2166 Reparatie-inrichting voor tassen en koffers. Laat U ona in de vacantietjjd eena voor de traotatlc zorgen; het geeft niet wat U bij ons haalt. U kunt er van op aan: het ia lekker en van prima kwaliteit Of dat U 't meeneemt als U uitgaat. Bijvoorbeeld onze gekookte worst blijft lang fris en lekker Onze BERLINER is ook erg lekker. Aanbevelend Slagerij C. KAABS Westhaven 30. Telefoon 2912 Fa J. VAN ZWET ZONEN, KAAS-EXPORT. Vest 6062, Gouda vraagt per 1 September of eerder ca 17118 jaar voor export-administratie. Typen vereiet; enige kennis moderne talen gewenst. Uitv. schriftelijke soliicitaties aan bovengenoemd adres. Vast salaris leeftijd niet onder 25 jaar. Handelsonderneming P. BEZEMER, Peperstraat 130 WISKH in SUSKE en Mooie lui,dit vrienden van mó'l Pff'. Ze laten m-j opge scheept zitten met die aap- ntns, terwifaj er uitmuiten (68) Ilc ben de man met het 'Jztren Masker' Ik bracht Uw vrien-\ den in veiligheid in het bos j Ze zón nog betvus- r~ 1 teloor!}rJ ^xlrTzt Tóhun posïht vtn komenver^ trek je naar '/kasteel van iombrecoin.lk zal er ook zün, want ik mierde hertog Wacht hier paarden \kop nu denkt, dat ik m'/n \jchabolhkt an opm zo maar 'flUfJS-FINISH «ONtlUtON - 32» m NEGENTIENDE ETAPPE Brlaneon—Lyon (227 km) L Mounter, Fr NOC 0.11.1» 3. Frankrijk. Fr. NOC. 7..t. Lansarica. Sp Z.t. 4. Lorono. Bp., o.SO.JI Couvreur. Belde. S 28.25 Maant. Hal». 6.2114 7. Audalre. Fr. Wait. z.t. 5. Corrlert. Itall». z.t. Schaer Zwltr. z.t. 19. Impanta. Ba id*. z.t. 11. Tonellk lie de Fr.. z.t. IS. ex ague het «rote peloton Ml.SSSsUOsM, Mt *aT- "Tli i*- r. Verder maakten In het beste huishouden komen wel eens moeilijkheden voor. De geest in de Neder landse ploeg is, van Straatsburg af, altijd buitengewoon goed geweest. Kees Pelle- naars waakte er angstwekkend voor. dat de onderlinge verstandhouding prima bleef. want hij beschouwde dat als een eerste voorwaarde voor succes. Welnu, die suc cessen zijn gekomen, in velerlei vornr vaak voor de buitenstaanders op verras sende wijze. Zelfa de directeur van de Tour de France, Jacques Goddet, heeft zijn bazing geuit over de voortreffelijke resul taten. welke hij toeschreef aan de handige tactiek, de uitstekende ploeggeest en het hoge gemiddelde, waartoe de Nederlandse renners komen als men heen beoordeelt oo zuiver wielertechnische capaciteiten. Dezer dagen nog schreef Goddet, dat 'het langza merhand tijd werd om een speciale brigade aan de rondekaravaan toe te voegen. <jie de Nederlandse ploeg zou moeten bewaken. teneinde te voorkomen, dat de mannen van Pellenaars alle prijzen mee naar huls zou den nemen Rivaliteit Maar als men dieper schouwde bleek er wel degelijk rivaliteit te heersen tussen enkele renners van onze ploeg. Geaonde rivaliteit kan overigens geen kwaad, inte gendeel. mede daardoor kan elke renner tot betere verrichtingen komen. Maar niettts min sluimerde er al lang een minder go- zonde rivaliteit tussen Hein van Breenen enerzijds en Jos Suykerbuyk en Thys Roks anderzijds. Een Amsterdammer tegenover twee Brabanders, zouden wij wiilen zeggen. Alle drie vol vitaliteit, energie en eerzucht, magr toch karakters, welke zeer ver uiteen lopen. Alle drie zijn „knechtjes" van Wagtmanft Van Est. Nolten en Vflorttng, een rol. welke goed moet worden vervuld, wil de ploeg kans van slagen hebben bij het winnen van een algemeen landenklassement. Boven dien hebben de „knechtjes" eteun te ver lenen, Indien één van de vier „kopmannen" pech heeft. Die rol is niet altijd even dank baar en alleen het feit. dat de rollen zo gespeeld moeten worden ten gunste van allen, zeer zeker ook voor hen zelf. houdt de rust, de samenwerking en de eenheid in de ploeg. De Alpenetapoes zijn zeer ver moeiend geweest. Jos Suykerbuyk heeft vooral ln de zware rit tussen Gap en Brian- on schitterend gereden. Het doorzetten na zijn val. waarbij hij verwondingen opliep, werd algemeen geprezen. In de rit naar Lyon kwam daar een reactie op.'Volkomen verklaarbaar overigens, want dergelijke in zinkingen treden bii de meeste renners op na een geforceerde prestatie. Bovendien had hij plin. bleek zeer nerveus te ziin omdat hij bevreesd was. dat zün conditie niet zodanig was, dat hij de rit naar Lyon binnen de vastgestelde tijd zou kunnerr uitrijden. In de ochtenduren had hij zijn stuur gebroken en toen waren Van Breenen en Roks bij hem gebleven. Maar bij het be klimmen van een lastige kleine col. de Moirans. na 137 km moest hij lossen. En Van Breenen was toen ln geen velden of wegen te bekennen. Ruzie Wat was er inmiddels gebeurd Het stuur van Suykerbuyk was gebroken bij het be klimmen van de Lautaret. Toen Suyker buyk, Roks en Van Breenen op de top door kwamen, lagen zij 7 min. op de leiders ach ter. Het is bekend, dat Van Broenen een uitstekende daler is. Minder prettige op merkingen werden tussen het drietal ge- wisseld. omdat Roks en Suykerbuyk de Amsterdammer niet konden bijhouden. Toen brak Van Breenen een pedaal, maar de beide Brabanders wensten niet op hem te wachten. Op de fleis kwam het tot een woorden wisseling, waarbjj Van Breenen een klap in het gezicht van Suykerbuyk gaf. een dwaze fout van de Amsterdammer, omdat de buitenlandse persvertegenwoordigers er ais de kippen bif waren om te signaleren: er Is ruzie In de Nederlandse ploeg Suykerbuyk moest dus. zoals wij schre ven. lossen op de Moirans en hij heeft veel moeten „afzien" om de finish te Lyon op tijd te halen. Hij kwam met een aanzien lijke achterstand, ruim 20 min. op de win naar Meunier. de baan te Lyon op Het eerste wat hij vroeg was: „Ben ik te laat? Pellenaars kon hem een geruststellend ant woord geven, stuurde Suykerbuyk naar het hotel et» verliet met een eomber gezicht de baan. Hij had de taak om Van Breenen tot de orde te roepen na dit incident, wat op zichzelf niet zo bijzonder belangrijk was. maar onmiddellijk moest worden opgelost, een taak. welke Pellenastig zeer zeker was toevertrouwd. En een uur Ba de aankomst zaten Van Breenen en Suykerbuyk tegen over elkaar aan tafel. De wedstrijdleiding had zich inmiddels met het incident be moeid, beide renners kregen 500 franc boete wegens wangedrag tijdens de wedstrijd. Bloedig99 avontuur Wout Wagtmans bracht er bij de beklim ming van de toch heus niet moeilijke Lau taret weinig van terecht. Het gevolg was, dat hü met 4 min. achterstand op de leiders over de top kwam. Wat er precies met hem aan de hand Was, wist hijzelf niet. maar op een gegeven ogenblik kreeg hij een zeer zware bloedneus. En toen die bedwongen was, ging het opeens veel beter, het was net, zo vertelde hij, alsof hij van een zware last was bevrijd. In het verdere gedeelte van de rit bleef hij tussen de wielen van het peloton hangen en draaide uitstekend mee. Men weet het: Coppi en Bartali, dat bete kent water en vuur. Coppi besloot dan oolc, dat wanneer zijn riuaal zou meerjjden in de Tour de France, hij zich zou terugtrek ken. Coppi nam vacantie en de oude vecht jas Bartali trok zijn rennersschoentjes weer aan en treedt op als leider van de Italiaan se ploeg. Hier zijn v.l.n.r.c Milono, Fausto Coppi en Carrea, ergens in Frankrijk, <tan de kant van de weg, terwijl de renners aan hen voorbijtrekken. Ne*,. 10. Mahe, Fr W it. Bartali. Italië 12. Mlrando Fr ZW. 13. Serra. SoonlB 14 Magni, IS. Van Éit. Ne*. IE Gerrlt Veorttn*. 17. Noltan. Ned.. 1». Erneor. Lux.. 1» Bauvln. Fr. NOC. 20. Lazarides. Fr. ZO 2t. Kok*. Ned.. 35. Saykertiuyk. Ned.. 3». Van Breenen. Ned.. FLOEGENKLASSEMENT 1 Frankrijk NOC. Meunter, foreitier A mile 19.0314 2 Spanje Lan»arlca. Lorono, Gelabert 10.07.20 3. België. Couvreur, Jmpenlj Adrlaenacena 18 2183 4 Italië Magnl Corrlert. Aa- trua. 19 24 42 Frankrijk Weet. Audalre, Eanault. Mahe a.t. Zwitserland Schaer Lafran- cht. Huber t.t. Ue de Franc*. Tonello. Qucn- 2 Frankrijk 3 Frankrijk NOC. 4 België 5 Frankrijk West 8 Italië 7 Spanje 8. fie de France 333 59 03 334 08 31 334 33 33 334.60.84 334 19 13 336 37 30 33*07 39 9. Frankrijk Zuid OO ft 39S.09.43 )0. Zwitserland 338 39 19 tl. Luxemburg 338 0* 38 BtBO KLASSEMENT S5S. 1. Lorono. t Bobet Fr 3. Mlrando. Fr. ZO. 4. Le Gutlly Fr.. 5 Schaer. Zwtta Aitrua Italië. 7. Serra. Sp.. 5. Bauvln. Fr NOC. 9. Nollen. Ned.. pnt, 24 pnt 23 pnt. 20 pnt 19 pnt. 19 pnt. 14 pnt. 14 pnt IT. Wa»tmani. 29. Van Eit JVBlLBUMKbAasSMSHT tin. Frank ril k Zuid Ooet Lazari- daa, Blanchi, Mlrando. Nederland. Nr""" Nelten, Boki. Breenen. Frankrijk Gemlnlanl Luxemburg. Schmidt ».w t)e France Zuid We«t ploeg, waarvan *l«eht 2 renner» binnen kwamen werd niet meer ln het klaasement opgenomen ALG. PI.OEOENKLA8SKMENT 1, Nederland 333,99.69 1 Schaer. Zwlte.. 2 Magnl. Italië, 3. Qemlnlanl. Fr.. 4 Rolland Fr. S. Wim van E»t I. Oerrlt Vaortlag. 7. Aatrua. It 8 Bartali. Itali». 9 Bobet. Fr. Bobet. Deledda. r.t. Emzer. Kemp. 243 pnt. 294 pnt 303.8 Stt, 373 pnt MT pnt. SÜt pnt. 469 pnt. *94 pnt 623 pnt. 931 pnt. 997.3 pal. Weij vervangt Bouwens In het Nederlands Bonds Honkbalteam, dat Zaterdagmiddag ln het Sparta-Stadion legen de Lakenheath Pirates" uitkomt, is Bouwens (ABC) door Weij (OWO) vervangen. Hout kamp (RCH) zal nu als links- en Weu als mid- velder spelen. De N.B.V.L.O. (de Nedcrlandsche Bond voor Licha- De4-d.QQ.QSe melijke Opvoeding) heeft de laatste maanden in verband met de Vierdaagse in het middelpunt van tTLC van de belangstelling gestaan en het is dus we interessant van de heer Breunese te vernemen, hoe hij nu over een en ander denkt. Wel, over het conflict met de N.W.B. (Nederlandse Wandelsportbond) heeft hij niet veel te zeggen. Is het wel waar aldus stelt de heer reunese het ln vragende vorm wat er •n paar maanden geleden in de kranten heeft gestaan? De mensen zijn allemaal even opgewekt, alles lacht en is blij en van animositeit onder de wandelaars is geen sprake." Naar onze mening is hiermee het pro- leem namelijk de medezeggenschap van een toch grote bond als de N.W.B. in een belangrijke gebeurtenis als de Vierdaag- wei wat erg simplistisch gesteld, doch >r de wandelaars is het te hopen, dat het conflict op een even simplistische manier de wereld wordt geholpen. Inderdaad één grote familie we de wandelaars gisteren weer nge gesloten colonnes door Groes- beek het centrum van de derde etappe zagen marcheren- burgers tussen militairen, „indivïduelen" tussen de groepen, was het inderdaad één grote familie. En ik geloof ook onmiddellijk, dat de ierdaagse nog steeds een gebeurtenis is. die onder alle lagen van de bevolking leeft. Daar marcheert inderdaad nog jong en oud. arm en rijk in mee en zo'n brief van kolo nel Reed uit Korea van „in gedacht co ben r/OALS 'J in lai Ik bij de Vierdaagse vast voor volgend jaar" en noteer mij maar moet de heer Breu- En toch: die leeftijd K heb aan de heer Breunese gevraagd, wat hij dacht van de vele wandelaars boven de zeventig jaar, die hier meelopen en of hij dat wel verantwoord vindt. Tus sen haakjes: de oudste Vierdaagse loper, de heer Bulley uit 's Hertogenbosch, is na de eerste dag reeds uit Nijmegen vertrokken. (Advertentie) - Het zou voor deze mensen, zei de heer Breunese. een te grote teleurstelling zijn van ons' te vernemen, dat zij niet meer mo gen meedoen. „Vindt u een afstand van dertig kilometer dan niet te groot?" „Nee", zei de heer Breunese, „dat is niet te lang. Ze mogen er elf uur over doen en waar ze toch gemiddeld vijf kilometer per uur wandelen, blijven er vele uren over om onderweg te rusten". In theorie is dit inderdaad mogetijk, maar in werkelijkheid gebeurt het zo niet en ko men ook de „ouwetjes" met zoveel later binnen als de jonéeren. Wij blijven voor stander van een leeftijdsgrens, zowel voor de oudsten als de jongsten. Hier en daar ontdekt men in de troep kinderen, die met de ouders meelopen en beslist nog niet te gen de vermoeienissen zjjn opgewassen. Hard gaat-ie En dan zijn er naar onze smaak nog sti veel te veel, die alleen maar uit Nij megen weggaan om daarin weer zo spoedig mogelijk terug te keren, die er een soort hardloopwedstrijd van maken. Zo zagen we gisteren een troepje En gelsen. die er een belachelijke snelwandel- wedstrijd van maakten. Met oververhitte en van vermoeidheid verwron*en gezich ten raceten ze iedereen voorbij. Dit probleem leeft trouwens ook bij de leiding van de N V V.L O Het was opval lend. dal er bijvoorbeeld in Eist en Wycheri plaatsjes, die andere jaren grote verza melplaatsen waren van wandelaars, vee' mmder stemming heerste. Men bleef niet meer „plakkenmaar probeerde er zo snol mogelijk doorheen te jassen. Rusten, wat drinken en eten doen ze ook veel liever buitenaf Militairen en politie hebben alle maal hun eigen ravitaillenngsauto's bij zich en achter menige groep ziet men een ver zorger op een fiets met een aanhangkarre- tje, waarin de proviand is geborgen. De bla-ritis T\e „blaren" konden ook niet onbesproken met de heer Breunese blijven. Wat be treft het meningsverschil tussen het Rode Kruis en dr Avenarius. zei hij: Ik stel mij voor honderd procent achter Huldiging van dc Nederlandse ffJOrploeg Nauwelijks 24 uur, nadat zij in Parijs zijn aangekomen, zullen de Nederlandse deelne mers aan de Ronde van Frankrijk ook de uitvallers in het Olympisch Stadion te Amsterdam gehuldigd worden. Voorts zul len alle Nederlandse toerrenners starten ln een criterium achter handelsmotoren tegen een „Amsterdamse" ploeg, waarin o m. uit komen: Kunst, Wierstra, Lakeman. Faanhof, Stakenburg, de jonge prof Ab Donker en de Utrechter Noppie Koch, de 50 km kam pioen der amateurs, die in deze wedstrij den zijn debuut als professional maakt. Ér wörden twee series van elk 25 km gereden, gevolgd door een „kleine" en een „grote" finale, eveneens elk over 25 km. W aterpolowedstri jden voor de televisie Op Zaterdag 22 Augustus zal de Neder landse Televisiestichting de vacantie be ëindigen en de uitzendingenreeks hervatten, met een extra reportage, die des middags van halfvier tot halfzes zal worden gegeven vanuit het Goffert Zwemstadion in Nijme gen. waar de laatste wedstrijden worden ge speeld in het waterpolotournooi om de Trofeo Italia. Robben-dames voor de achtste maal kampioen Voor de achtste maal in successie heeft het dameszevental van de Robben beslag gelegd op het kampioenschap van Nederland. De te Amsterdam gespeelde eerste klasse wed strijd tegen de Hollandse Dames Zwemclub (A dam) is in een 11—0 overwinning voor de Hilversumse dames geëindigd. De Robben zijn dit jaar ongeslagen kampioen. VRIJDAG 24 JULI 1953BLAD - PAGINA 3 De tweede Alpenetappe van Briancon naar Lyon over 227 km is in de sprint gewonnen door Meunier van de Franse Noord Oost ploeg, vóór zijn teamgenoot Forestier. Reeds vlak na de start sprong Forestier uit het peloton weg, onmiddellijk gevolgd door Mcunier, de Fransman Le Guilly en de Spanjaarden Lorono en Langarica. De vluchtelingen liepen steeds verder uit op het hoofdpeloton, dat geleid werd door de gele trui-drager Bobet en bij Grenoble bedroeg de voor sprong reeds 13 minuten. De etappe bevatte 2 cols, één van de tweede en één van de derde categorie. De eerste, de Lautaret werd het eerste gepasseerd door Le Guilly, daarna volgden Lorono, Langarica, Meunier, Forestier en de Belg Couvreur, die eveneens ontsnapt was uit de hoofdgroep. De top van de Moi rans werd het eerst door Lorono genomen, die tevens winnaar van het bergklassement werd. Er gebeurde verder niet veel bijzonders in deze 19e etappe en de vluchtelingen kwamen dan ook een tiental minuten eerder dan het hoofdpeloton over de eindstreep in Lyon. De Nederlanders kwamen allen ex aequo met het grote peloton binnen, behalve Suykerbuyk, die als 75ste werd geklasseerd. Fraai overzicht van een oase voor vier- daagse-tippelaars in de nabijheid uan het gehucht piasmolen. dr Avenarius. Bovendien: er wordt gespro ken over twee methoden, ik durf te zeggen, dat er wel twintig verschillende methoden zijn". Eén generaal in Groesbeek FVe derde dag is altijd de dag van de gene- raals in de Vierdaagse. De belangstel ling van de hoge militaire autoriteiten blijft ditmaal beperkt tot generaal Opzomer, com mandant van de troepen te velde. Hij deed dit heel charmant door af en toe een klein eindje met een troep op te lopen en de manschappen te vragen, hoe het ging. Vrij dag. de laatste dag, werden er meer ver wacht en.... gefluisterd werd, dat nu ook Prins Bernhard, voor de eerste keer na de oorlog zal komen kijken. Doch deze fluister campagne horen we niet voor het eerst en of de Prins komt, hangt af van zoveel factoren, dat men er pas zeker van is, wan neer hij in Nijmegen is. En dat hoop ik u dan in m'n laatste verhaal over de Vier daagse te kunnen vertellen. Gistermorgen om zes uur Is de grote lucht machtoefening „Coronet" boven We»t-Eu- ropa begonnen. Belde parken hebben op dracht gegeven tot luchtverkenningen. ten einde de posities van de „vijand" te weten te komen, nu de oorlog onvermijdelijk is tussen Westonla. omvattende België. Ne derland cn de Britse zone van Duitsland, en Fantasia, omvallende de V.S.- en de Franse zone van Duitsland en een gedeelte van Oost Frankrijk. Betrekkingen tussen de twee landen zijn voor enige tijd opgeschort en de smadelijke aanslag op leden van Fantasia, toen ze een politieke conferentie in Westonia verlieten, laat geen twijfel aan de veronderstelling, dat Westonia op de hoogte is gekomen van uranium-geheimen van Fantasia en een blauwdruk voor de vervaardiging van een atoombom ontdekt heeft. Deze omstandig heid is aanleiding tot militaire maatrege len in beide landen, en men verwacht, dat legereenheden van Westonia nog binnen 24 uur de grens van Fantasia zullen over schrijden. Franconia (het Franse luchtverdedigings- gebied) blijft neutraal en is met de bellige- renten overeengekomen, om wederzijdse Inlichtingen te verstrekken betreffende vij andelijke vliegtuigacties. Intussen heeft Wessex (afie in Engeland gestationneerde aanvalsvliegtkiigen de machtigste bij deze oefening belfokken partij in West-Europa) een ultimatum gestuurd, aan de twee oor logvoerende Janden, met de mededeling, dat. wanneer de vijandelijkheden niet vóór 25 Juli middernacht, ophouden, de krijgs macht' van beide landen zal worden „ver nietigd". Bij de oefening „Coronet" zijn in totaal 1800 vliegtuigen ingeschakeld uit negen landen. Onregelmatig verloop op de theeveiling te Amsterdam Op de Donderdag gehouden theeveiling te Amsterdam is hoofdzakelijk gekocht voor de binnenlandse consumptie. Vraag voor export was niet aanwezig. Het aanbod om- - atte 3519 hele en 78 halve kisten Java-thee n 1278 hele en 39 halve kisten Sumatra- thee De Sumatra-thee kwam in het begin aan bod. Deze kwaliteiten trokken behoor lijke belangstelling en waren dan ook goed prijshoudend Voor de Java-thee heerste minder animo en deze kwamen op een iets Jager niveau, waardoor de veiling een enigs zins onregelmatig aanzien kreeg Dat er geen belangstelling voor export bestaat wijt men in makelaarskringen aan de lagere prijzen op de buitenlandse markten, waarbij de Java- en. Sumatra-soorten reeds vrij hoog in de markt liggen ten opzichte van Indiase en Ceylon-thee. In de middaguren wijzigde het beeld zich niet. Enkele soorten noteerden weliswaar een kleinigheid lager, doch in het algemeen prijsniveau kwam zo goed als geen veran dering Ordinaire soorten noteerden 180— 190 cents per halve kg. middenkwaliteiten 190—210 en Superieure thee 210—224. alles onveranderd. Voor de z.g. tipped teas bestond weinig interesse. De eerstvolgende veiling na de vacantieperlode wordt gehouden op 27 Augustus a.s. Het aanbod is nog niet be kend. Voor de tweede oeriode van 1953 zijn de veilingen vastgesteld op 17 September, 8 October. 5 November. 26 November en 17 December. Inkrimping hyacinthemcelt in voorbereiding De minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening kan zich niet verenigen met het voorstel van het Bedrijfschap voor Sierteeltproducten tot inkrimping van het hyaclnthenareaal met 20"/». Het voorstel ts teruggezonden naar het Bedrijfschap met het verzoek een nieuw te ontwerpen, dat meer tot tevredenheid van de kleine hya- cinthenkwe$:ers zal zijn. De scheepsbouw ln West-Duitsland. Op 30 Juni bevonden zich op Duitse werven 167 sche pen met een totaal van 543.319 brt tn aan bouw Hoewel dit een kleine teruggang tegen- «y?,r.h®,1 «rste kwartaal van het Jaar betekent blijft West-Duitsland na Engeland en de V«r- entgae Staten de derde plaats als scheepsbou wende natie Innemen Nederland volgt n» Duitsland met 450.883 brt in Aanbouw.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 3