In Indonesië is men met steeds meer loon steeds armer Eiland wint de strijd tegen zandduinen Nationaal Automobiel Museum opent zijn deuren Labour wil een debat over de toelating van China tot V.N. Scheepvaart in Indonesië onderwerp van vijfjarenplan Nederlandse scheepsbouw wordt ingeschakeld Europese ketting van koelvraehtauto's Belgische industrie vraagt export bevorderende maatregelen Aandacht voor handel met Oost-Europa Instituut voor de Autohandel kalefatert oude wagens bedrijfsklaar op Automobielen, postzegels. films en nummerborden Bij Ned.-Amerikaanse Fittingfabriek thans evenwichtstoestand bereikt SCHEEPSTIJDINGEN Synode Geref. Gemeenten Loonvoorstel werkgevers beroepsvervoer Lucht-volkswagen Stijging van werkloosheid in de diamantindustrie De duurste stad is Palembang Ontstellende armoede in Italië Geert prijsbeheersing Proefnemingen op Cyprus tegen geringe kosten Ballonsport in Augustus E' Zaken met China Mussolini's bevrijder in de Congo Grottenonderzoekers herdenken omgekomen collega Bespreking over nieuw televisiebestel Arrestaties op Cuba Stuurman schuldig geacht Franse wijnboeren versperden wegen Burgemeesters contra politie TWEEDE BLAD - PAGINA 2 GOUDSCHE COURANT DONDERDAG 30 JULI 1953 (Van een medewerker) Het heeft er van wee. dat de Indonesische autoriteiten, belast met de ontwikkeling van de scheepvaart sinds korte tijd een Juister oordeel sjjn gaan vormen over de mogelijk heden van de Nederlandse scheepvaart en scheepsbouw en in dat verband niet langer het standpunt innemen van een sekere dis- crimatie van hetgeen Nederlands is. Mr Pardi, het hoofd van de Indonesische scheepvaartdiensten, verklaarde dezer da gen, dat binnen het kader van het vijfjaren plan voor de ontwikkeling van de scheep vaart in (ndonesie 100 kustvaartuigen zul len worden besteld met een tonnage van 200—1500 b.r.t. en in 1953 54 reeds 25'/. van dit aantal in bouw zal worden verleend. Hiertoe zijn offertes gevraagd van bekende scheepswerven in Nederland, Frankrijk. West-Duitsland, Italië en Zweden, waaruit bleek, dat de Nederlandse scheepsbouw scherp concurrerend kon offreren en uitne mende technische garanties kon bieden voor degelijke en tijdige oplevering. Bovendien is het betalingsverkeer tussen Indonesië en Nederland dusdanig geregeld, dat ook ten aanzien daarvan Nederlandse werven de voorkeur verdienen. Ten slotte is een aan tal Indonesische en Nederlandse stuurlie den en machinisten in Amsterdam, Rotter dam, Vlissingen en Groningen (Delfzijl) in opleiding en kunnen reeds voorjaar 1954 aan het stafpersoneel der Indonesische kustvaart worden toegevoegd. Het vijfjarenplan voor de Indonesische scheepvaart zal lopen tot 1956'1957 en wor den gefinancierd door de Indonesische re gering. met inschakeling van credieten en in vesteringen aan de betrokken scheepvaart maatschappijen onder regeringsgaranties, door de Indonesische Bank (vroeger: Java- Bank). De nieuwe schepen zullen niet alleen in gebruik worden genomen voor de kust vaart, doch eveneens in time-charters wor den verhuurd en ook worden gebruikt voor overheidstransporten van voedingsmiddelen, grondstoffen, machines en installaties, be nodigd voor de industrialisatie van Indone sië enz. Regelmatiger eilandenverkeer In het bijzonder wordt een regelmatiger scheepvaartverkeer tussen de eilanden be oogd, zulks ter bevordering van een krach tiger heropbouw van handel en nijverheid in Indonesië. Hierbij worden plannen uitge werkt voor regelmatige lijndiensten naar en van de Soenda-eilanden. de Molukken, de Riouw-eilandengroep, Zuid-Celebes en West-Sumatra. Als charterschepen zijn thans de „Deka Kembar" en „Bimasakie" in dienst genomen, die in Surabaja hun ba ses hebben. Voorts is een nieuw schip, de „Mengkara" in dienst genomen met Tand jong Priok als basis. Ook zal nog een aantal lichte tank schepen door het gouvernement in de vaart worden genomen. Havenverbetering urgent Al deze maatregelen maken uitbreiding van de bestaande havens en aanleg van nieuwe havens en kaden noodzakelijk. In dit verband heeft de directeur van de afd. Havenwerken van het ministerie van Verkeer. Van Banchet. medegedeeld, dat de outillage van de Indonesische havens zich dient aan te passen aan de moderne eisen van een sterk toenemend scheep vaartverkeer en verdere ontwikkeling van handel en nijverheid. Vooral wordt thans het plan tot uitbrei ding van de haven van Tandjong Priok in studie genomen. Tot dusver werd Tandjong Priok voornamelijk benut voor aankomst en afvaart van de mailschepen der grote lijndiensten, alsmede voor de KPM-schepen, welke de eilanden-routes onderhouden, doch sinds 1948 is de haven van Tandjong Priok eveneens in sterk toenemende mate van betekenis geworden voor de kustvaart, alsmede voor de schepen van maatschap pijen. welke sinds enkele Jaren regelmatige diensten tussen de Ver. Staten, Engeland, Canada en Australië enerzijds en Indonesië anderzijds onderhouden. De haven van Tandjong Priok zal thans wörden uitgebreid met nieuwe kaden, met moderne haveninstallaties en opslagvemen en loodsen. Voorts zullen installaties wor den geplaatst voor overslag van goederen. In verband met de houtuitvoer aal voorts een houthaven worden aangelegd, met daar toe behorende houtvemen. Houtexport firma's hebben daartoe medewerking toe gezegd om Tandjong Priok te maken tot centrale houthaven voor lava. De bestaande havens zullen worden uitge baggerd en geschikt gemaakt worden voor aanleg van schepen met grote diepgang, ter wijl met kracht wordt doorgewerkt aan het verwijderen Van gezonken schepen, waar van de wrakdelen nog steeds een belemme ring en gevaar voor een normaal Scheep vaartverkeer vormen. Gedurende 1951 en 1952 werden de be schikbare vemen en opslagruimten uitge breid tot 14.000 m2, terwijl tot ultimo 1954 nog 8 000 m2 aan deze ruimte zal worden toegevoegd. Petroleumhaven In samenwerking met de olie-maatschap pijen zal voorts een petroleumhaven worden gebouwd, waartoe de toestemming reeds is verkregen. De voor dit doel benodigde bag- gerwerken worden reeds uitgevoerd. Soortgelijke plsmnen voor havenwerken zijn nog uitgewerkt voor Kemajoran. Bela- wan. Teloek Bajoer en Padang. Ook in Bitoeng (Minahassa) worden havenwerken uitgevoerd, waarvoor een bedrag van 45 millioen roepia's is uitgetrokken. In Soerabaya en Makassar zijn thans ook havenwerken op beperkter schaal gaande, zulks in het bijzonder ook voor de verlading van plantage-producten. Het voorbeeld van de Westeuropese spoor wegmaatschappijen op hei gebied van de internationale samenwerking stipuleert het wegvervoer kennelijk tot navolging. Een ln< terossant plan is In dit verband om tot sa menwerking te komen met betrekking tot koelwagens. Een en ander geschiedt ln het verband van de International Road Trans port Union en men is reeds zo ver, dat een beginselplan gereed ligt voor de samen werking van eigenaars van koelvraehtauto's In Denemarken. Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Zwitserland. De bedoeling is een nauw contact tussen de betrokkenen, hetgeen kan lelden tot een economische samenwerking, tot een geza menlijke research, tot normalisatie van het materieel en». Boven alles stelt men zich ten doel voor de Europese verladers op het gebied van koelvraehtauto's een apparaat in het leven te roepen, dat als een sluitend geheel kan worden beschouwd. Begonnen wordt met een inventarisering van wat er op het gebied van koelwagens in de betrokken landen bestaat. Het streven is er op gericht daarna een internationale be langengemeenschap in het leven te roepen. Vooruitlopend daarop zal een internationaal informatiecentrum worden gevormd ter ver zameling en verwerking vah de gegevens, die thans op nationaal niveau worden bij eengebracht. Uit de naam, die aan dit inter nationale informatiecentrum wordt gegeven, Bureau d'information de la Chaine du froid routier, blijkt, dat de opzet is om een West europese ketting van koelwagens in het le ven te roepen. Het gaat hier uiteraard om een zeer ge specialiseerde vorm van goederenvervoer over de weg. Mogelijk maakt die speciali satie het wat gemakkelijker om tot een in ternationale samenwerking te komen, die als symptoom en als voorbeeld ongetwijfeld ten zeerste zou moeten worden toegejuicht. De verdere ontwikkeling van deze plannen mag daarom met grote belangstelling wor den afgewacht In een memorandum aan de Belgische regering betoogt het Verbond der Belgische Nijverheid, dat Europa Is Ingesloten tus sen de economische gebieden van de Ver. Staten en de Sowjet-Unie, die zich nipt alleen met ben opmerkelijk elan hebben ontwikkeld, maar in die richting doorgaan dank zij hun uitgestrekte binnenlandse markten. Het Is dus van belang, aldus het memorandum, dat er een einde komt aan de economische verdeeldheid van Europa, dat er een grote consumptiemarkt komt, waarop een groeiende productie haar be steming kan vinden, en dat men gaat be grijpen dat de integratie van Europa een levensnoodzaak is. In afwachting daarvan moet België, zonder verwijl, de uitbreiding van zijn afzetmarkten voorbereiden. Als maatregelen daartoe worden vooral aanbevolen vrijstelling van fiscale en sociale lasten voor de uitvoerproductcn en de invoering van wisselfaciliteiten (bonificaties). Daarbij wordt betoogd, dat de Belgische industrie dergelijke maat regelen in beginsel schadelijk acht en ze heeft bestreden in de raad van de natio nale industiele organisaties van Europa. Als zij ze nu toch bepleit, is dat omdat ze een einde wil maken aan wat zij noemt een flagrante ongelijkheid in de*£oncur- rentieposities. Zij wenst ze alleen toege past te zien. zolang ze ook in het buiten land worden gehanteerd. Zaterdagmiddag om drie uur zal het Na tionaal Automobiel-Museum te Driebergen door de burgemeester vpn die gemeente. W. H. Baron Taets van Amerongen van Renswoude geopend worden. Een groot nieuw gebouw is verrezen, waarin de museum-stukken zijn onderge bracht. Daarmee is het plan van de heer G. Riemer, directeur van het bij 't museum, gelegen instituut voor de autohandel, wer kelijkheid geworden In feite is het hele museum aan hem te danken. Op zekere dag immers zag de heer Riemer bij een bezoek aan Den Haag in een wat wankele schuur een merkwaardige collectie auto's van „prae-historische" datum staan. Het was een tamelijk troosteloze verzameling „old ti mers'. die toebehoorde aan de A.N.W.B. Plundering door dé bezetters en verniel zucht van omwoffènden waren oorzaak, dat deze „old timers" de indruk maakten, dat ze nu toch de langste tijd geleefd hadden. De A.N.W.B. bleek niet ongenegen de wa gentjes af te staan, als ze ergens anders be ter onder dak konden komen. Spijkers Zo kon het gebeuren, dat er voor het zes cylinder Spijkertje, nog uit de glorietijd van de rit Peking—Parijs, een waardiger ver blijfplaats werd gebouwd. Daarin staan nu ook het driewielig autotje van Léon Bollé (1896). daarnaast de solide constructie van Benz, die waarschijnlijk nog ouder is; de F.N. met zijn vigelante-kap, zijn houten spatborden en zijn wonderlijke stuur, dat aan een Vliegende Hollander doet denken. Dertien van dergelijke wagens zijn er nu in het museum aanwezig. Een van de reuzen -s een antieke Londense dubbeldekbus, die tij dens zijn rit door Nederland naar het mu seum het verkeer af en toe niet weinig in de war bracht. Drie andere exemplaren zijn al aangekocht en krijgen ook hun plekje. In de werkplaatsen van het Instituut voor de Autohandel zijn al die antieke wagens ge heel in oorspronkelijke toestand hersteld en selfs zou er met de hele stoet weer een ritje gemaakt kunnen worden. Voor en door verzamelaars Er zijn vele mensen, die zich hebben toe gelegd op het verzamelen van nummerbor den De heer Stoel uit Utrecht, die van deze internationale vereniging van verzamelaars president is, heeft ruim 900 nummerborden voor het museum beschikbaar gesteld. Men vindt er b.v. de nummerborden van Presi dent Roosevelt tussen. Uitgebreid is ook het aantal foto s en do cumenten over de voornaamste autocon structeurs. Op een andere plaats in het mu seum ziet men de eerste banden, nog half massief, en verder alle soorten tot het nieuwste op dit gebied, een band zonder binnenband, toe. Dat er „niets nieuws onder de zon" is, wordt ook hier weer bewezen. De „White Side-Tire", nu een van de laat ste snufjes, vindt men ook bij de oude Spij ker. Voor philatelisten is er een kostelijke collectie postzegels over de auto. In een speciale filmzaal worden populaire opna men vertoond, o.m. over de 24-uursrit in Le Mans. Ter gelegenheid van de opening is er voor de modelbouwers een wedstrijd, waarvan n zesdaagse trip naar Parijs de inzet vormt. Het museum zal van omstreeks April tot October elk jaar geopend zijn. Nebroe stelde Pakistan» premier teleur De premier van Pakistan, Mohammed Ali heeft verklaard, dat de vorderingen bij zijn besprekingen met de Indische premier Nehroe niet zo groot waren als hij verwacht had. Hij is enigszins teleurgesteld. De premiers hebben onlangs gedurende drie dagen van gedachten gewisseld over hangende kwesties, o.m. Kasjmir. Handel met Oott-Europa De heer De Staercke heeft regering zakenwereld ook aangespoord aandacht te wijden aan de Oost-Europese markten. Het buitenland, zo zel^hij. sluit handels overeenkomsten met de landen achter het ijzeren gordijn, en wij moeten daarbij niet achteraan komen. Wij moeten voorzichtig te werk gaan, omdat hier factoren van politieke en militaire veiligheid een rol spelen, maar België kan zich niet geheel onthouden van handelsbetrekkingen met het Oosten. Het merendeel van de Belgische bladen is De Staercke in dit opzicht bijgevallen. „La Métropole" onderstreepte nog eens extra, dat een uitbreiding van de handëls- relatie» met het Oosten niet mag worden uitgelegd als een verslapping van de waakzaamheid op politiek terrein. Eerlijke handelsrelaties met het Oosten, zo be toogde. het blad. kunnen slechts bijdragen tot een vermindering van de internaionale spanning. Dit alles illustreert, hoezeer het Bel gische bedrijfsleven de behoefte aan uit breiding van zijn afzetgebied gevoelt. Veemarkt te 's Hertogenbosch Op de markt van Woensdag werden aange voerd 4430 stuks vee. zijnde: 1712 runderen. 90 lopers, 432 vette kalveren, 1374 biggen. 382 nuchtere kalveren, 121 schapen. 89 fokzeugen, 175 lammeren 258 slachtzeugen en 17 geiten. Prijzen: melk- en kalfkoeien 8001100; guste koeien 575—/ 820; kalfvaarzen 750— 1050; klamvaarzen 875725; guste vaar zen 563—870; pinken 375— 465; graskal veren 225—290; fokkalveren 95—f 155; nuchtere slachtkalveren ƒ50—ƒ55, zware soorten 72.50—92.50; drachtige zeugen 250 315; lopers 50— 75; biggen 33-/ 50; schapen 00—10; vette schapen tot 100; wei-lammeren 35—50; vette lammeren 60 70. aües per stuk. Aanvoer van slachtvee: 706 stuks. Prijzen: extra kwaliteiten tot 3.00, le kwal. 1.75— 2.05. 3e kwal. 2.45—2.60. 3e kwal. 2.23— 2.35: vette stieren 2.502.55; worstkoeien 2.152.25, alles per kg geslacht gewicht. Vette kalveren, zware 2.55—2.75. midden klasse 2.25—2.45, lichte soorten 2 00— 2.15; nuchtere slachtkalveren 1.47'/»1.00. zware soorten 1.65— 1-95. alles per kg levend gewicht: slachtzeugen 1.5l.SI per kg le vend gewicht met 4 kg tarra. De aanvoer van rundvee was kleiner dan de vorige week. Melk- en kalfkoeien: flauwe han del prijzen moeilijk te handhaven. Kleine aan voer van guste koelen en weide-vee. kalme handel met iets lagere prijzen Voor Jongvee weinig kooplust en trage handel. Vette kalve ren tn het begin vlotte handel met staande prijzen, afloop handel trager met lagere prij zen. Kleine aanvoer van nuchtere slachtkalve ren. handel flauw met wat lagere prijzen, in schapen en vette lammeren geen handel voor export, waardoor stugge handel en zakkende prijzen. Minder aanvoer van lopers en biggen, flauwe handel met staande prijzen. Kleinere aanvoer van slachtvee, handel Iets williger met flauw-oplopende prijzen, vooral ln de goede kwaliteiten. Minder aanvoer van slachtzeugeh, ln het begin vlotte handel met staande prijzen, afloop iets zakkend. Een Russische soldaat heeft Dinsdag bij de Britse autoriteiten om asyl verzocht. Dit ls hem verleend. Verdere bijzonderheden zijn niet bekendgemaakt. Na een dag koorts heeft een Italiaanse Jon gen van zeven jaar plotseling een diepe stem gekregen en baardgroei. Medici bestuderen zijn toestand. Oeneraal Nagulb heeft verklaard dat hij bereid is. met Sir WMnston Churchill bespre kingen te voeren over de kwestie Inzake de Kanaalzone. GROTE CONCURRENTIE VAN JAPAN OP WERELDMARKT In de Woensdag gehouden algemene ver gadering van de Nederlands-Agierikaanse Fittingfabriek te Deventer heeft de voorzit ter, lr F. Q. den Hollander, meegedeeld, dat het bedrijf zich, in het eerate half jaar 1993 zelf heeft kunnen bedruipen. De afschrijvin gen en de rente zijn weliswaar niet goedge maakt, maar men kan op het tegenwoordige poll blijven doordraaien. Boekhoudkundig gezien, hebben de eerste zes maanden van dit jaar een verlies opgeleverd. Het bedrijf werk thans op een niveau, dat als een evenwichtstoestand kan worden ge zien. Het aantal werknemer» beloopt circa 300. Uit de productie wordt datgene afgezet, wat men heeft gedacht in Nederland te kun nen afzetten. Daarenboven wordt er naar ge streefd zich geleidelijk aan boven de pro ductie van de voorraad te ontdoen. Deze voorraad betekent Immers een schuld en de rentelast hierop drukt zwaar. Aanleiding om op de voorraad af te achrijven bestaat er Men zal zich met alle kracht, eldus de voorzitter, aan de zaak blijven wijden, daar bij gesteund door de eigen mensen in De venter. Voorstellen, als bijv. een afschrijving op het kapitaal, heeft men niet ln het hoofd. Ten aanzien van de gevolgde afschrijvlnp- politlek werd verklaard, dat de afschrijvin gen zijn gewikt en gewogen. Het bestuur is van oordeel de juiste hoogte met betrekking tot de afschrijvingen te hebben gebezigd. Op de oprichtings-, voorbereidings- en aan loop kosten ad 2.7 mlllioan is sinds de oprichting ruim 1 afgeschreven. De ver snelde afschrijving hierop ln 1992, ter groot te van 200.000, acht het bestuur ook In het belang van aandeelhouders. Immers getracht moet worden van deze kosten ln de komen de jaren af te komen. Dit zal voor aandeel houders een offer betekenen, doordat gelden in het bedrijf worden gehouden. De intrin sieke positie van het bedrijf zal hierdoor echter sterker worden. Een van de moeilijke punten In het af gelopen jaar is geweest de sterke import op het moment, dat het bedrijf ln volle pro ductie was. Daarenboven werd de buiten landse markt moeilijker. Aan de kwaliteit en de kostprijs van het product heeft het niet gelegen. Wel aan de positie, waarin men is geraakt door het wegvallen van de vraag. De moeilijkheden van de NAF gelden echter ook voor de andere flttingfabrleken in de wereld. Dese Industrietak werkt nu beneden de helft van de capaciteit. Er bestaat echter een neiging de productie te vergroten. Op de wereldmarkt wordt momenteel ook de Japanse concurrentie ondervonden, o.a. in India, het Midden-Oosten en zelfs ln Zutd- Amerlka, zo verklaarde de voorzitter. De uitgebrachte jaarcijfers werden ten slotte goedgekeurd. Scheepvaartbeweging Binnenlandse havens CCM; Serula. Eng Rotterdam, at* J.k., v. Ia Sc v. Ommeren. 28 JULI: Hlroadelle. Eng.. Londen, ledig ADM Gen. Steam. Keelt. Ned.. Bordeaux, atg Lev kade KNSM; Wormo, Zw Malmo. atg.. Zeeb kade. VCK; Argo. Fin., Abo. «tg.. Zeeb kade. VCK: Trude K. Ned.. Zaandam ledig. St. Hoofd. Wagenborg; Ruhr, DU. Rhelnhauaen. Ijzer. St. Hfd wagen borg. utklarenWeaterdok. Ned.. Londen, agtSt. Hfd.. Kampman; Kurgan. Rus Kaliningrad, ledig. Ver- achuren SÉheuer. Ardennta. Huil. atg. Zeeb.kadeC VCK; Leda. Tin.. Londen, ledig. FoafaatfabrVlnke: Jan. Weat Hartlepool, ledig. RletlWagenborg. VERTROKKEN 2» JULI Bigel. Mlatley veevoer; Bouca. Antwerpen, reet: Grebbeatreom. Londen, atg.; Madjoe II. Surte. zand; Ardetta. Rot terdam. reet: Catchlaa. Rotterdam, le- d29 JULI Unden. Gothenburg, cokes; Rokln. Sodetalje. cokea; Gouwe Ant werpen. ledig: Calla. Rotterdam, ledig. Panormua, Antwerpen ledig: Ruhr. Malmo, uitgeklaard: Irene S. Botter- Yarmouth." hout. Loch Meddy.. Axelosund ledig Hektor Rouaan, rest; Rlka. Hamburg, atg.; Dltter Waltraut. Hamburg stg Ulyaaea. Londen, rest; Phoenix. Rotterdam, le dig; Theano. Dublin, stg Deo Fa- veate. Bordeaux stg Yatroom. Bristol atg Hecrengracht. Rotterdam, ledig; Norluda. West Indlë. atg. DELFZIJL. AANGEK 28 JULI: Orlon (Ri. Ned Emden. cokea. Wijnne Sc Barenda. bill.; Soil Deo Gloria. Ned Skarrehage. «tenen. Wagenborg, doorv Curacao. Ned. Londen, ledig. Van Dijk, 2» JULI: Margreth. DU. Neuatadt. Second, melk. Wagenborg doorv.; apella. Ned Abo. gez hout. WUnne Sc Barenda VERTROKKEN 28 JULI: Neerlandia. Statenzljl. gez hout bijl Conflanee, Goole. atg Hllde Torm, Rostock, le dig: Ellie Schaa. Frederlksvaerk. tlzer. doorv Prleda. Dts, Hamburg, cokes, doorv Vorwkrts. Bremen, sleepboot HARLINGEN. AANGEK 27 JULI: Laurta. Dta. «teenkool. Duiaburg. bU- Fortuna. Ned..* hout. Heem- graameel. legget «tede bijlegger; Arbo. Ned. Bant bijlegger. 28 JULI: Birmingham. Ned., ledig. Rotterdam. SSM: Aleuette. Eng atg Dordrecht. Gen. St. Tr. Co: AoUres. Ned hout, Ahua doorv Amaaua Fluvius. Ned., celluloae. Hernosand doorv.; Alex, Dts. toonaarde. Koblenz, bijlegger Rea Nova. Ned., zout. Hen gelo. bijlegger; Zwartewater, Ned., hout. Otterbacken, blT II. DU. hout Kejle. VERTROKKEN 27 JuCl Laurta. steenkool. Hamburg. Fortune hout. Hamburg; Arbo. graamegl. Eabjerg. 28 JULI. Antares. hout, QrOuw: Amasua Pluvlua. celluloae. Leeuwar den: Rea Nova. zput. Stockholm; Zwartewater. hout. Leerdam; Cremona II. hout, Cappela. Egbert Wagenberg, ledig Hamlna. ROTTERDAM. AANGEK. 28 JULIt Koaigsbarg. DU. Londen, atg.. Wam- berrie n Dultal Kemphaan. Ned. Hull ledig Vola Tranap.. Parkkade: Clm- brla. Dta. Halmatad. erta. SEAM Dordrecht: Kouder. Dt». Kotka. atg. Burger. Lekh Ol, Spet. Ned. Am sterdam. ledig, Wagenborg. tFanlh. NZ Niagara. Ned.. Hernoaand. hout. Wagenborg, 2e Kath. VKM. Kaap Falga. Ned. Zaandam, ledig. Wagen borg. Maaaaluli: Taager. DU. Bremen, atgWamberale. Schieh MalUrd. Eng Londen, «tg Mauritz. Dordrecht: Ansgarltor. Dta. Narvik, erta. Hudlg Sc Veder. Waaih. F.S Mado. Ned. Londen suiker. Lijnzaad. 2e Kat.h. Velt Lisa Essberger. DU. Londen, v Ommeren Schiedam Schieveen. Santa Lucia. Ned.. Hamlna. hout. Vln ke 2e Kat.h Velt Harold. Ned Brake ledig AVK Vlaardingen NM; Draco, Ned Hamburg, stg Hudlg Se Veder. Lckh. OZ: Hay Ling. Eng.. Redhamdock. ledig RKC. Waalh. 28: Graugetoft. Eng.. Shoreham. ledig. RKC Waalh. 28. 2# JULI Martha Peters. Dts. Hamino hout. H. Stinnea. Rijnh ZZ; Morsum. DU. Eleusis Bay. beauxiet. H. Stin nea. RUnh OZ; Duchess of Sparta, Eng. Snellhaven. v Ommeren Vlaar dingen NM Marianne. Du. OSlebs- hausen ledig v Ommeren Vlaardin gen NM Wota. Ned.. Amsterdam, le dig. Wagenborg, n Willemstad. Circe. Fr. IJmuiden. ledig. Rotrama. Waalh. nuvi. riiiwueipuic. fciK i-iev Goudr. Lckh. THB; Llaaekerk, Ned Basrah stg HPGL. RUnh NZ: Cetene Fr.. Havre olie. v Ommeren. Vlaar dingen NM; Morblhan. Fr.. Hambuig. Hudlg Sc Pleters. Maash THB: Ned. Antwerpen, atg Ntev. Lekh. THB: flduck. Ned., ledig Ripmeeater Maassluis: In. Ned., Basrah, stg.. HPGL. RUnh NZ: Edltha W Gleue. DU.. Casablanca stg. Eurovracht 2e Kat.- haven OZ; Wleka. Ned.. Colchester, ledig Wagenborg n DuitslandDivona Rouaan. ledig. Worms. sik., nuuic Tv», Ned Goudr.. Leii Boston ledl Alderamin. SHV: Gatrhina. Rus Amsterdam. dig. v Uden Waalh 72: Ardetta. Eng Manchester «tg. v. Es. Merweh. KV: Sheringham. Eng. Harwich stg. Hudlg Sc Pleters Merweh. WZ; Prins Frederik Hendrik. Ned Chicago, stg Anth. Veder. IJselh Munsterland. Dts, Krlitinehamn, hout. Nubel. Mer weh QD Tanga, Dts, Z -Afrika, stg.. Muller. Merweh M; Luise Brrgmann. Dts, Hamburg, stg.. P. A. v. Es. Park haven: Ulmbrueder 8. Du. Kopenha gen, hout. Rott. RiJnv. Bedrnaar Duitsland; Olie. Ned Hamburg, ledig. Muller Co. Jobsh Flat. Ned. Londen, atg.. Invotra. Blnnenh.; Mar- cella. Ned.. Gonfreville. olie, v Om meren, Pemla PM: laera. Fr.. Tri poli, olie. v. Ommeren. Pemla BPM; Veslefjell. Noor. Chicago, stg.. Van Wankum. Rijnh. OZ; Aikepot. Noor. Montreal, stg. Van Wankum Mer weh 2e gat. Ilclga Schroeder. DU. La Paluoto hout. Nubel. Merweh. QD; Chiter. Pan.. Norfolk, kolen, H Stinnea. Waalh 99: Stad Maastricht. Ned Lulea erts. Oudkerk Waalh C S Steils. Dts. Londen, gasaarde. Oudkerk 2e Kat.h VKM; Calla, Zw IJmuiden ledig. Worms. Waalh. 13: Surolt. Fr Port Jerome, olie Vola. Pernis 2e Petr h.; La Salie. Am, Mobile fosfaat Rundman. Waalh FS: Pauvette Eng.. Bremen Stg.. Gen Steam. Parkh.; Jura. Zwita.. Londen stg, KoudljS. Merweh. 2e gat; Bernd Leonhardt. Dts Meillla erts. SEAM. Waalh. THB: Tldau, Zw.. Ga- fervik graan. Vulcaan. Maash. ZZ: Aldebarair Ned Londen, ledig. Nlev Goudr Persoonsh Ostmark Dts, Wilhelmshaven. olie. v Ommeren. Duitsland Eben Haezer. Ned, Lon den suiker Furness Blnnenh Lieu tenant Laneelet. Fr Flexborough. ledig Rotrama. Waalh. 30. Faeroahell. Deen Rudkoblng. ledig, v Ommeren. Pemi» BPM: Henry Boge. Dta Vasa. hout Nearlandia, Merweh. VERTROKKEN 28 JULI Valiant. Amsterdam: Cerealo. Antwerpen; Arundo. Port Churchill: Sylvia, Brake: Arktos. Bremen; Adele. Leith; Wea. Stockholm: Navigator. Antwerpen: Walcheren. Rostock; Serula. Manches ter; Nora. Port Jerome, Themlsto, Port Churchill; Columbus. Domsjo: Arawak. Bremerhaven: Medee Caen: Singapore, Yokohama. Herbrand Pa lermo Caprl. Engeland; RoraanUa. Ryeka; Bimlnl. Takoradl st«deland. Hamburg; Kungtholm. Vlissingen: steinhoft. Hamburg. Maanry, Gdynia: Ftiyo Mam Yokohama; Vllnus Le ningrad: Elsenburgh Caaablanca: 'Akka Lulea: Corsica. Antwerpen: Osteruek. Karlahamn; Vezl*. Hull, Melrose Ab bey. Hull; Aconcagua. Valparaiao: Ton S. Gent: Netherlands Coast. New castle; Tarfala. Narvik: Bamse. Rou aan; Diamant. Antwerpen: Mlnervn. DelfzUl: Adm. de Ruyter. Newcastle; Blrknack Alexandria; Nanny. Moas: Batavier 3. Londen Candettte. Boa- ton: Feehenhelm Narvik Brandaris. Poole; Bree Helle. Londen: Hilda. Barking; Midsland. Leith 29 JULI: Vrouwepolder Lissabon: Willem. Norresundbv: Wotanda. Widd- leabro; Porjus. Narvik; Ebrenteld. Trelleborg Erria, Bangkok; Eachers- helm. Thamahavn: Cagltari. Antwer pen; Meratus. Sorong; IJsél. Brua- •el; Wllhelmlna W, M'bro: Julia 'Marv Rouaan Dagenham. Dagenham: Glashaven. Antwerpen; Champagne. Banlaa: Rise, Istanbul: Cetene. Port .Terome: Leuvehaven. Antwerpen: Loch Avon. Londen: Fldiicla. Boston; Sukhona. savona: Crerkdawa. Londen: Express. Antwerpen: Netta. Casabian- TKRNELZEN. GEPASSEERD NAAR GIINT 28 JULI; Ellewoutidyk. Ant werpen; Cremona. Wemeldinge: Trlan- Humber Adalbert. Tilbury; Ton Rotterdam. 29 JULI; Holdernap. London: Bar bara, Narvik, Kvlkkkjokk. Narvik. GEPASSEEhD VAN GENT 28 JULI: Lao. Stettin; Horaura. Archangel: Al- rala. Norrkoplng: Ella Paldmann, Son- derborg- Cremona. Kopenhagen: Lu- •rne. Kopenhagen: Mereadal. Bor- eaux Haifa, Duinkerken. AANGEKOMEN 28 JULI Petrel. Gent ledig Noord dok. De Mever: 29 JULI Plexlty Telgnmouth. pijp- VLISSINGEN. AANGEK 38 JUU: August Schulte. Antwerpen. JUU: Royal Star. Antwerpen. VERTROKKEN 28 JUU: Dnvlaa Geakeen. Bremen Uoruuut. Keret. GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN 28 JULI: Triton, Duinkerken: Ge- «lens Ipswich: Cereslo Rotterdam. Mbvlgator. Rotterdam; westerschclde. Dover Singapore. Rotterdam Vllnus. Botterdam. Romania. Rotterdam: Caprl Rotterdam. 29 JULI: Mazury. Rotterdam; Acon cagua. Rotterdam: Aalsdyk. Galveston; Corsica. Rotterdam: Hornsund. Bre men Jupiter. Haukklpudas Dragon. Umden: Diamant. Dts. Rotterdam. Poelau Lant, Amsterdam: Diamant. Belg. Tilbury; Dunajec. Londen; Un dine. Veatervlk; Bcauvals. Duinker ken: Vlggen Gruvon; Bouca. Amster dam. Konsul Sartori. Quebec. Timor. Londen; Start. Londen; Vlod. Mtddles- bro; Willemstad. Dover: Atlantic Tra veler. Aruba: Ttmnaren. Gothenburg. Aura, Archangel: Laurits Swenson, Narvik. Marsworth. Leith: Electro. Londen; Dewsbury. Harwich: Granborne. Lon den- Wllke, Archangel; Lolde Bolivia. Hamburg; Black Ten». Rotterdam: Al deramin Rotterdam: Morblhan. Rot terdam: Edltha W Gleue. Rotterdam. Kohlfleet. Malmo: Violette Erica. Ca sablanca- Vlier. Lissabon: Tara. Rot terdam: Volharding. Waterford: Uh- lenhorat. Wismar: Purple Emperor. 29 JULI: City at Londen v Brusaal n Londen: Korsholm. Kopenhagen; Magnhlld. Chicago; Tyrlfjord. Duin kerken: Haifa. Manchester: Port Vln- dex. zee: St. Thomas. Buenos Aires: Trlanca. La Rochelle: Capltalne Cos- fermans. Belra. IJMUIDEN. AANGEK. 28 JULI: Valiant. Noor. Rotterdam Binnenha ven Hoogovens, ledtg. VSA: Pauline Frledrlch. Dts. Bremen. Bultcnhaver Hoogovens, erts VSA: Joma. Ned Kotka. IJmuiden. bijlegger. VSA: Phryne. Fr, Caen. Buitenhaven Hoog ovens. erts. VSA; Cramplan Coast. Eng. Rotterdam ledig VSA 29 JULI Lorre Ottens. Eng, Kosko. Velsen. props. NBK; Bolhec. Eng. Londen Binnenhaven Hoogovens, le dig VSA. VERTROKKEN 2* JUU: circe, Rotterdam ledig. ZAANDAM. AANGEK. Ransel. Gefle. hout Oude Haven Tavenier: Pavo, Vasteras. hout. Oude Haven. Tavenier; Rebecka E. Antwerpen le dig Koog SHV VERTROKKEN Madloe II. Amster dam. ledtg. Kaap Falga. Maasalula. ledig: Erkalin. Boston, zemelen. Nederlandse schepen in het buitenland GROTE VAART Aagtekerk p 28 Majorca n Genua Aalsdyk 29 v Galveston te Antw Aardyk 28 v Antw. n New Orleans Akkrumdyk 28 op 140 m ZO Kreta Ala mak 29 v Karachi n Bombay Alchiba 28 op 170 m ZZO Bahla NW Sombrero Santos Atndra 29 70 m ZO v Suez Atwsk! 28 v Portland n Philadelphia Amertkerk 29 te Taku Bar Amor 29 170 m NO Villano Ampenan 30 vm te Bahrein verwacht Amsteldyk 29 390 m O Guardafut Amstelkreon 30 te Mauritlua verw Amstelpark 28 op 600 m WNW Scllly Amstelstad 29 te Djakarta Aadyk 29 v Londen te Bremen Appingedyk 28 op 230 m W Lissabon Arendsdyk 28 op 340 m NW Fortaleza A rend «kerk 28 te Penang Argus 28 v Herakllon n Catania trkeldyk 28 v Baltimore te Norfolk Arncdyk 29 op 340 m ZW Valentie Averdyk 28 op 470 m NW Azoren Baarn 28 op 500 m NO Azoren Bacchus 28 op 750 m W Landsend Ball 29 te Suez Batoela 28 te Pangkal Pinang Bennekom 28 op 230 m W v Oueasant Billttoa 29 te Loa Angelea verwacht Btntana 28 op 340 m NW v Honolulu Blaenifontein 28 te East Londen Blydendyk 28 op 250 m ZO K Race Boreas p 29 Ouetsant n Amsterdam Boachfonteta 28 v Marseille n Sout hampton Congostroom 28 v P Noire n Duala Dalerdyk 29 v Hamburg te Bremen Danae 28 v Halmstad te Gothenourg Delfland p 28 Wight n Las Palmas Did o p 29 Finlsterre n Lissabon lomburgh 28 te Bordeaux Dongedyk 28 v Cartagena n Cristobal Douro 26 v Bilbao n Oporto Draco 28 v Hamburg te Rotterdam Rdam 28 op 200 m O Ambroses Eendracht 29 te Lattakla Elmina 29 v Bordeaux te Dakar Eos 29 te Tel Aviv Fleve 28 v Oran n Lissabon Friesland 29 v TJerlbon n Semarang Ganymede» 29 te Paramaribo Haarlem 28 op 970 m O Bermuda elL Hector 29 p Caaqueta n Oram Hecuba 28 op 480 m O Bermuda Heldar 28 v Hamburg te Antwerpen lier» 28 op 220 m ZW Sombrero Hersllta 28 op 250 m ZZW Bermuda Hestla 28 op 480 m NNW Azoren Hoogkerk 29 v Colombo n Singapore Ilydra p 28 El Salvador n P au Prince Jagersfontein 29 te Tenerlffe Japara KPM 27 te Menado Japara KRL 18 op «O m W Bombay Johan van Oldenbarnevelt 29 280 m NW v Fremantle Kalabahl 28 v Tobelo n Ternate Kallanget 28 v Olehleh n Belawan Kalimantan 29 te Surabaja Kedoe 39 p Kp Gunrdafu! n DJeddah Kertosono 29 rede Baarah Kota Inten 28 te New York I.aagkerk 28 op 120 m NO Massawah I.angkoeas 29 p Gibraltar n Rotterdam I.arenbrrg p 28 Algiers n Rotterdam Leersum 28 op 160 m W Oucssant Lekhaven p 28 Kreta n Genua Lemsterkerk 28 op 100 m OZO Malta Leopoldskerk 29 v Bahrein n Suez Leuvekerk 29 p St Vincent n Genua Loenerkerk p 28 Kaap Tenez n Rott Lombok 29 v Portland te San Fran cisco Loosdrecht 29 p Gavdo n Port Said Lnna 28 v Gibraltar n Patras Lutterkerk 28 nog te Basrah Maas p 28 nm Dover n Bananqullla Maasdam 29 te Bermuda Maashaven 28 op 160 m W Valentla Maruba 29 v Tarakan n Singapore Marlckerk 28 op 100 m NW Kreta Marpessa 29 v Ballk Papan n Slnga- MeHskerk 29 te Caaablanca Mentor 28 v Yecaktrd n Theaaaloniki Merwede 21 v Mobile n New Orleans Mtdns 28 v Napels n Amsterdam ModJokerto 29 300 m W Messluf Molenkerk 29 v Cochin n Bvnbay Nieuw Amsterdam 30 te Southampton verwacht Nlgerstroom 29 v Havre n Duinkerken Noord am 28 op 550 m NNO v d Azoren Oberon 28 v C Trujlllo te Philadelphia Poelau Laut 29 4 Polyphemus 29 Print Alexander foundland Prins J. W Fris# 29 135 Antwerpen Pygmalion 28 op 300 m NO Barbados Radja 28 v Sungei Gerong n Singapore Reael p 28 Lombok n Labuan Ridderkerk 28 270 m Z Kaap Palmas Rionw 28 op 170 m O Maladivan Rottl 28 te Bandar Shapur Rynkerk 28 v Havre n Maraeille Rynland p 28 Abrolhos n Montevideo Bamarlnda 28 op 170 m N Fernando Noronha Schiedyk 29 v N Orleans te Galveston Slngkrp 29 v DJeddah te Belawan Stad Alkmaar 28 op 720 m W Scllly Stad Maassluis 29 te Narvik verw Stad Rotterdam 39 100 m NW Lands end n Wabana Stad Vlaardingen 29 v Wabana tl Rott Stentor 28 op 240 m NO Flnlaterre Straat Banks 28 op 180 m W Pontlanak Tablan p 28 Beachy Head n Houston Tabinta 29 v Hamburg te Bremen Taliste 29 p Gibraltar n Genua Tasman 29 v Bnrabaja te Semarang Tegelberg 29 v Mauritius te Singapore Teliamon p 28 Cap Haltlen n F. U- berté Teucer 29 v Semarang n Djakarta Thedens 29 v Slnekewsnc te Djakarta Themlsto 29 te Baachy Head Tlba 29 p Finlsterre n Rotterdam Tilbodas p 28 Eneano Tilkampek 28 v Hongkong Tjltjaleagka 28 v Kaapstad neiro Utrecht 28 op 680 m O v Luzon Van Llnschotea 28 v Port Harcourt n Lagos Van Splibergea 28 te Hamburg Veendam 30 te Southampton verw. Vryburgh 28 v Rouaan n Londen Waal 29 v Curacao te Barranqullla Walkelo 28 v Belawan n Djakarta Walweraag 28 v Surabaja te Benos Waterland p 28 Flnlaterre n Amst: Waterman 26 op 355 m W Scllly Wrstardam 28 op 320 m ZO Kaap Race Willemstad 29 te Antwerpen Wilna 27 Sund-rland te stuasund Wlnterswyk 28 290 m NW Flnlaterra Zeeland 31 te Priok verwacht Zuiderkruis 2 i 360 i KLEINE VAART Aaltje 27 te Londen Abel Tasman 28 te Stockholm Admlralengracht 28 V Hamlna n Grimsby Aflena p 29 Hrunsbuttel n Rott Albert D 28 v Rott ts Boaton Aide 29 V Bristol n Antwerpen Algarve 28 V Lissabon n L«i*oea All 28 v Sundsvall n DeUzHl Allee p 27 Prawle Point n Toronto Alida p 28 Gothenburg Amaaua Fluvius 29 te Leeuwarden Amazene 29 v Gothenburg ta Man- c he «ter 1 AmrteUlreoM 26 v Amst te Londen Antares 28 v Ahus te Harlingen Appiagedam 28 te DJidJell A returns p 29 Gibraltar n Genua Argo 29 v Londen te Velaen Ariel 28 te Verberg Aruba 28 v Port Lyautey Ary Scheffer 28 v Wiabech b Huil Asuncion P 29 Wight n Aaunclon Atlantic 27 v Newburgh te Londen Att S 29 v Garaton n Swansea \udarla 28 te Belfast (bunkeren) Baltic 29 v Londen te Rouaan Darracuda 28 v Eastend te Hansweert Batavier 1 p 29 Kaap St. Vincent Bellatrlx 28 v Inverness te Boston Betty Anne S p 28 Wight n Garston Blanca 29 v Kalmar te Huil Bill S 29 v Antwerpen te Garston Bonaire 28 p Bonaire n Abo Borculo p 28 Brunsbuttel n Huil Borelll. 29 v Venlo n Rotterdam Borneo 26 v Antw to Hartlepool Bounty 28 te Londen Brreiand 29 te Liverpool verwacht Srem 28 v Lissabon n Oporto Brlnda p 28 Brunsbuttel n Nakskov Brinio 29 te Lopden Caprl 29 te Antwerpen Cargo 28 v Rotterdam te Droghoda Casana 28 v Malmo n Karlskrona Castor 28 n Karlskrona CatHarina F. 28 v Vejle n Yxpila Citadel 19 v Heroen n Ornakoldsvlk Claes Compaen 28 te Haukipudas Coeta 26 v Newburgh n Londen Condor 25 v Londen te Grimsby Coothaven 28 180 m ZW Oueasant Corsica 29 v Rott te Antwerpen Curacao 29 te Delfzijl Delfzijl 29 te Gruvon Deneb 29 v Southend n Antwerpen Deo Duce p 28 Brunsb n Malmo Deo Gloria 28 v Tees te Helsinki Depa 29 v Sunderland n Rotterdam Doklaan 28 v Amst te Waterford Drittura 28 v Kopenhagen n Hudiksvall Eben Haezcr 28 v Londen n Rott Eemshorn 29 v Goole n Rotterdam Eemztroom 28 v Leith n Amsterdam Eemsstroom 29 te Kaako Egbert Wagenborg p 28 Brunsbuttel n Hamlna Ellsa 28 v Caaablanca te Marseille Europa 28 v Swansea n Waterford Fiona 28 v Pataholm Flvel 28 te Sundsvall Flevo 28 n Londen Fortuna 28 v Heemstede te Hamburg Franka 29 v Trelleborg te Antw Franks 2. 28 v Huelva n Lalnja Franz 28 v Oslo n Newcastle Frledi 28 v Karlskrona n Grangemouth r.aazterland 28 v Grangemouth Rott Gazelle 28 p Holtenau n Helmond Oeja 28 v Karlskrona Gerry S 28 v Guernsey n Bordeaux Geziens 29 v Londen te Antwerpen llaskerland 28 v Goole n Kings tynn Hast 3. 28 v Rouaan n Parijs Helios 28 te Varberg Helvetia 29 v Mtddlesbro n Belfast Henrlca B p 28 Beachy Head n Brest Hinde 28 v Skoghall te Poole Hoflaan 27 v Genua n Ajecdo Holland 29 te Kalmar verwacht Hondsrug 28 v Cork n Gweek Hoop 28 V Goole n de Tyne Hoop op Zegen 27 v Norresundby Hunze I, 28 v Hamburg n Groningen Ida Jacoba p 29 Bergen n Norre sundby Ida Plater p 38 Flnlaterre n Londen In Spe 28 n de Tees Iri» 26 v Delfzijl te Exeter Jaga 29 v Perth n Holding Jan 28 v Hartlepool n Amsterdam Jo 29 v Boston n Maassluis Johannes 29 v Garaton n Barry Jokprma n 29 Kiel n Kopmansholmen Jonex I 27 te Londen lorina 29 v Bowcreek te Mtddlesbro Jo$ef Swenden 26 te Kotka Jozlen p 28 Kaap Skagen n Garston Julia 26 v Antw te Liverpool Jupiter 26 v Rouaan te Huil Karei 28 n Sundsvall Keizersgracht 28 v Londen n Abo KnAlahorl 28 n Sunderland Leendcrt B p 29 Finlsterre Lelie 29 p Brunsbuttel n Karlshamn Lucas Bols 2. p 29 Kaap Blanco r Casablanca Lurano p 28 Wight n Zeebrugge Madzy 29 te Mtddlesbro Matle Christine 27 v Roecolt n Glas gedam Maria 28 te Kalmar Marae 28 v Norrkoplng n Stocknoiu. Mars p 28 Brunsbuttel n Groningen Martien p 38 Bronab. n Kopenhagen Matthew 27 v Leith n Yarrow Maymcre 38 te Thorahavn Maystar 28 v Algiers n Mostaganem Mees Cremer 29 te Huil verwuent Menkar N 28 v Genua n Marseille Merak 29 v Bremen te Hartlepool Mercator 29 v Fur n Colchester Meteoor 29 ten anker Gravesend Metropole 28 v Portsmouth Mlrfak N 29 te Bordeaux Mirzam N 28 te Casablanca Missouri 28 v Arendal te Cardiff Mudo 28 te Halmstad Muphrld N 28 v Hamlna n DubUn Myfeaa 28 v Rouaan n Partje Nanjo 29 v Londen n Rotterdam Necton 29 jt Gothenburg Nederland 28 n Solvesborg Naptunus 28 v Middleabro n Rott. Neto p 29 Brunsbuttel n Gefle Nimrod 28 n Ronne Noord 28 v Blllingham n Shellhaven Noorderlicht 30 vm te Helsinki verw Noordland 27 v Renders te Martestad Oldambt 27 v Kopenhagen Oleum 2* te Rochester Pavnnls 28 v Gefle Ploaier 27 v Glasgow te Schuil Har- bouw Ponte 28 v Antwerpen te Kopenhagen Poaza 28 v Ostrand te Marleberg Poortvliet 29 dw Oporto n Agadir Prima p 28 Yarmouth n Alloa Prins Bernhard 28 v Londen n Ws terford Qutrlna 29 v Amst te Norrkoplng Ïvo Vadls 27 te Mtddlesbro citable 28 v Hamburg n Goole Bex 27 v Guernsey te Belfast Bin I 28 v Londen n Nieuwpoort Rn«e Marie 28 te Landskrona Huja 28 p Gothenburg Rynborg p 28 Brunsbuttel n Wisbech .Santa Margherita 28 p Ceuta n Genua Schokland p 28 Brunsb n Utrecht Sllvretta 25 v Kings Lynn n Yarmouth Sormba 30 vm te Bristol verwacht Spolands 28 v Yarmouth te Bordeaux Spora 38 v Nantes n Loctudy Spurt p 26 Kaap Mondego n Bristol Start 28 v Londen Sumatra 38 v Antwerpen n Londen Swallow 28 v Bavonne n Londen Taormlna 25 v Extere te Topsham Teun 25 V Hirsthals n Hamlna Theodora 30 te Blllingham verwacht Timor 29 v Londen te Antwerpen Ton S 29 v Rotterdam te Gent Trlanca 29 v Gent n La Rochelle Trio 25 te West Hartlepool Tuko 28 v Krimpen a d Lek te Kam pen Twee Gebroeders 28 te Kopenhager Tyro 28 v Amsterdam n Caen Unl S 28 n Domsjo Uranus 28 v Honficur n Boston Urmajo 28 v Londen n Rouaan Vesta 28 n Hull Victory 28 te Helsinki Vlda 28 v Kopenhagen n Fur Vlod 29 v Mtddlesbro te Antwerpen Vlelette Erica 28 v Antwerpen n Ca sablanca Vitesse 21 v Lorlent Vivo 30 vm te Vlissingen verwacht Viler 28 v Antwerpen n Lissabon Volharding 38 v Antw n Waterford Wea 28 v Capelle n Stockholm Weltevreden 7. 28 v Frederlksvaerk Weiteree ma 29 te Kotka Westerschelde 39 v Dover te Antw Wleka 2* v Colchester n Rotterdam Wlema 28 p Gothenburg Zeevaart 28 v Southampton Zwartewater 20 te Leeuwarden NEDERLAND—INDONESIë* Bantam 29 v Belawan te Colombo Borneo 28 op 150 m ZW Sabang Celebes 28 v Colombo n Suez Friesland 29 v Djakarta te TJIrebon Karimata 28 op 330 m ZO Socotra Meralus 29 v Rotterdam n Sorong ModJokerto 28 v Genua n Port Said Oranjo p 28 Algiers n Port Said Slamat 29 op 380 m W Sabang Sumatra 28 v Sorong n 8teenk0ol Tarakan p 28 Djeddah n Colombo Tomlnl p 28 Z. Celebes n Probollngi Tomorl p 28 Sabang n Aden Willem Buys 29 880 m Z Guardaful Wanosarl 28 v Genua te Marseille TANKVAART Aletta 30 te Telok Anion Caltex Delft 29 96 m NNO VUMno Caltex Leiden p 29 Algiers Caltex Nederland 29 60 m O v Gnvdo Caltex Feral* p 28 Dungcnesa Caltex The Hague 29 dw Burling* n Pemla Caltex Utrecht 2* p K Bougaronl n Pemla Ceronla 21 op 480 m W Azoren Chama 28 op 220 m ZO Port SudHn Cistula 38 dw. Mlri n Cebu Clavelta 29 op 330 m W Freetown Esso Den Heeg 31 te Pemla verw Ezto Rotterdam 29 v Fawley n Saltend of Hull Eire ma 29 10» m Z P. dc dalle Fellpes 30 te Pladju verwacht Gndlla 28 v Cairns n Ballk Papan Hilversum 28 Op 130 m ZW R«s Fart. Luctta 18 v Stanlow te Llverooni Mlrza 29 v Mlri te Kawasaki Mltra 21 op 890 m NO Azoren Nurena 31 te Mena el Ahmadi verw. Myoala 28 v Berre n Llvorno Omnia 29 160 m W Napels n Istanbul Ovula 28 op 180 m N Fortaleza Papend recht 28 op 225 m ZZO Suez Kodas 29 te Trinidad Rotula 28 op 980 m ZW Azoren Scherpendrecht p 28 Recife n Santos Stnnvac DJlrak 28 v Sungei Gerong p Musi Sunetta 30 te Ballk Papan verwacht Tankhaven 2. 28 v 8ungei Gerong n Djakarta Tankhaven 3. 28 v Bangkok n Singa pore Thalatta p 29 Gibraltar n Rotterdam Tibia 28 op 120 m NW Menado ZEESLEEPYAAART Ebro 28 v Portland n Zterlkzee Hudson 28 op 235 m W v Krota Noordzee 29 op 50 m O Gibraltar Oceaan 28 v Portland n Zlerlktea Poolsee 28 op 200 m ZO Recife Rijnvaart LOB1TII. Rotterdam Drlel 54 De ring; Catharina. m Juli voor [•h-beatemmlni Vol. M )e Jbng. Fort' rina. Maas: Wi Ge- itemming Meijer; W. v. jrtuna, Welke- Wlbina. Belsel; Maria Judith 2 Jansen; Dibeno Hoff, Lloyd 6 v. Dam: Rhenua 146, Ertcl. Frauenburg Hog Gebr. Stumm 7, Gesthuizen, Puccini. Meijer. R Kér- cher 80 Keller; Lady Eileen. Gran- well: Mousguet Ponaen, Deimos. Faro. Fuatel de Coulanges. Boning. Adonis. Hammei Uanlel Kuiler 9. Jurich: Hendrik Bora J es. Arbaco Erkelens. Borussla. De Jong; JCxprese 32 Burgl. Ptlatus. Beek, Rhclntank 15. Kopp, Mannheim 195 Specht; De Hoop v. d. Heuvel- Prtna Bernftard MullwUk; Bizet. Ulrloh; H. Kurier 37. Gundltch; Ilse. Heunen: Volharding. Wemmeho- ven Poisaaln Basllaanse Rodoif Gelpke Hommerlch Albania. Bosman; Garmanla. Harreman. Hernia, v. d. Wal; Lean 2 v. Laar. Etna. v. Ingen. Matta Broekema dependent. Kerk hof: Scaldis 1. Boaae.1i; Zurich. Stur- zeneggerMurillo StoutjesdljK. Datn- co 99. Geutjes; San Antonio, Jansen; Al vracht 5 Helmstra; Mai-lane, Weber, Presto Neijenstkkens: Hydra. Penraad: Tempo, v. d. Sluizen Flrmlni, Robben: Laga Relnharz; R Karchcr 9 Rube- nach: Seam 8 De Jonge; Mosel 65. v. Beuren Vla Media. Schebach: TRG 8. Ballcrstedt. Atla. Janssen Zwartsluis: Rival 3. Drenth Geat: St Antonlus. De Better Geldermal- Vertrouwen Koeter Arnhem: Anna, v Gent. Alphen a. 6. Maas-. Vertrou wen Leensen. Zutpbeu: Disponibel. Duizendstra Groningen: Alise. Hut Eefde: Verandering. Measendorp Hen gelo: Wlanco. v Laack Zwolle: Ja cobus. Gouverneur Steenwljk: Onder neming. Oerrlta. Zaltbommel: Back- huyzen. RIJckers. De Steeg: Sema v. Keulen. Zype: Elrado. Poas: Neutraal. Borger Den Haag: Johanna, v. Gen nep: Risico Heuvelman Utrecht: Eli sabeth Jeurtssen; Lujo. Lenten. Marlg Stella, v Rossum Vegbeni: Elisabeth. Brlalre. Breukelen: Vlos, Liet IJssel- llnden: Actief Figge Doesburg: Flat. De Vroome Geertrulda. Witjes Dor drecht: Antoon Gerritsen. Deventer: Result. Boontjes Zuldbroek: Ambu lant Zoutman. Zutphen: Spera. Rik sten Risico Duizendstra Schiedam: Lady Adrlana Meijer Nijmegen: Ruhr Schepers Emma Oltmann. Nagel. Veendam: 2 Gebroeders. Ymker Maastricht: W v Drie! v. Steenho ven Lahn. Woitsrhatzky Ongczche Vee: Johanna Theodora, v wyek. Drachten: Nova Cura Vrieswijk Ap piagedam: Soil Deo Gloria. Venlnga; 2 Gebroeders Kankema Haarlem: Leonidas 9 Broeke Schelphock Dam. co 38. v d Westen Lemmer: Hobbe- ma. Ten Haaf. Amsterdam: Damco 22. Wanders: Damco 202 Stoop; Joja. Po- let. Damco 32 Nouwen Ccm 2 Jocle IJmuiden: Maseagnl. Verschuren; TUd Is Geld Ruytenberg. Utrecht: Maja v, d Hooff Anthema Valkenburg Om men: Atrlks. Faber NUkerk: Marga- retha Helena Boeree TerheUden: Vrede. Zljlmans Vlaardingen: Vul caan 48 De Reuver ruttershoek: Jen. neke. Korporaal Den Helder Spes, Straatman. Druten: Westerwald Tlll- rann. Roermond: Oranje, v. Tlcl. België- Leonle Verhaegen Valbella Rapin Rheinfahrt 146 Brttder Dla- volezza Elgemann Human!te De Wil de Jacobus De Meulenaar H. Ku rier 9 Schramm- Meropa Verwijs: der; Maria Therctla De Wit: Neska 8. Rhenu* 125 Schneider. Antonia. San- Blom Antwerp!* 3 v Win wen H. Kurler 32. Blttel: Jawl Schuitenma ker: Moeruacrt Govaert: Corto. Breeveld Lcomar Schuddink: Cobak 10 Francois Iberty rrancot*: Her man Yzerlooy Bizet Ulrlch: H Ku rler 37 Gundltch' Ilse Heunen: Ma- ehlenateen 17 Doom» Llena Kamerlk: Cr sail. Pan wel*- Cesall 2 Poppcller Mla Stoffels Margaretha De Wij» Hogst v Eersel Rijn Schelde 19 Ver- «auwen Reine Veulemans Main 73. Halm: Floro Ulterllnden- Ranet» Ma ria Coiirtois; Favoriet Sleeuwaert: Maria Wllhelmlna Knaape WTAG 119 Flsehbach Oberhavel. Blankenburg Tarnhelm Huyzen Duitsland: Foucoult, Sehurrmann; Corina. Buisman. Onderneming. Vla- sereman, Ando Bos: Eldl Smita; Express 102. Schwelkart: Zaanhnig. Blaauw: Rirtco. Furman: Rien Sans Dleu. Schullenburg. Adrianus. Doo- denwaard Leer Meijer Jafe I. De Witt: Hoop op Zegen. Timmer: Ma- rflke. Gerrlts; SHV 8. Vermouten; RHV 72. Hofman Maria. Veldman: Ziet op U Zelf. Koena: Annle. Thllaaen: Pittsburg. Polfllet' Greta, Walhout: Hanseat. Roekling: F.spe- rance. Berkens. Baudouin. Huys- mans- Rlo. Pols: 2 Gebr v d Hsm: Volharding. Pruissen: Linquenda. Bakker; Maaike Maria. Veerman: Nova Cura. Koning Gans: Damide. Laroov Dsmlde Larooy. Klara De Backer: Wilhelnslna Marcus Pan- ta Rhei. Cazemler; Spea. Cazenmler: Thema. Danse: Niedcrsachsen 4. Wteaelman: Elizabeth. Teuben: Ideaal. De .Tager CEM 6. Leetiwen- stein; CEM 7. Zaal Eben Haezer. Jager: Elziena. Kok Elbe 9. Rothe: Maria. Kok; Pelikaan. De Jonge: Modi. Schoonewlll Roemer Visser; ten Parsifal. Den Breeven; Bavaria. Busker Llndavla. v Deurzen: El- stna. De Groot; Fanto 31. Faege; Alcfda Catharlna. Zwlers: In Spe. Zwlers: Lorrain. Meppert: Alaaclen. Visser; Wilhelm Tromberend. Felr- llnek: Gerardus Matella. De Heer; Comoran. Wendel: Baroma 3. Brlal re; Johan Heinrich. Egberts; Aga. 18. Tack: Fldutle, v. d Veer: Ar- beco. Smits Willem Adri. Jlskoot: RUan. De Ble: Remmerta. Vollenho ven Rafale, Dc Klmpe; Catharlna. v. Bon, Stelvlo. Mertens: Beril!. Bosman Union, Hulsman: Cbf. Hell- boer. Monique. Ruytenberg; Helena. De Kok: Klompje. Breltensteln Hol land. Eclenbach, Vertrouwen, Spek snijder: Migna. Zuiderhoek: Nauti lus 41. Stoop; Stroomvaart H. Van Poelje; Spes. Vo«: Niba. v. Duynen: Venus, v d. Heidt; Animo. Langen; Rhein. Rass: St Theresia, Engelaar: Oermalne. Overeem: HeUma, v d. Werf; Leoeiidas 7. Deelen, Leonidas I. De Lange; Leonidas 4, v. Dijk; Martha 3. Nout: Morgenster. De Waardt; Adstadt 3. Verhagen. Nrd - Holland. Wanders; Haanswfjk. Kleln- haus: Rfjnschelde 16. De RoecK: Hein rich, Blsha Steam II. Koekoek: Ag- nard. De Bruyn: Turgota. Jonfcaweel; SHV 2 v. Wessem; SHV 65. v RU- ken: SHV 77, Kanters: Tenlers, Wes terhout: Volker. De Jong: Arenaria. Szerblnski. Bazel: Caucasia. Korenman; Alpl- na 3. Kleeb; Albert Schreur. Wllbert; Daumlr. De Bruyn; Nigrltella. Bau- wens; Gungner. Zeeman; Spenjaars- diep. Koers: Express 59. Verdu.vn; Hermann Ruckloh. Hclbach; H. Ku rier 33. Bosch Wanderer, Kikkert: Hoeve; Terborgh. Lieshout; Alpha. De Vriea; Mevo. Mooy; Goeland. Cornet Straatsburg: Naptha 10. Kientz. Scheldevaart HANSWEERT. 28 Jul! voor 4 uur. Gepaaaeerd met bestemming naar: Rotterdam: Pleternella Maria De Wachter; Betsy. Hulsman; Memel. Berger Wanne Klick^ Bremen. Rauert; Wogllnde, v. d. Panne: Har- ma. De Bruyn; Butanla 2. Klaronaar; Tunisia Vcrwljmeren: Clterna 22 De Roeck; Onyx Van Laar Fuvka Reytt- ""Amsterdam: Dalmatia Wilting- Azol- la De Leeuw van Wenen. Velsen: Helache Maljers: Truro. Hartigh. Der»recht: Adrianus. Van Dith: Ni- Ssr Ruger Leona Schot- St. Odile. usch; Oran. Ahsx. Beverwijk: Dankbaarheid. De Graaf. Leeuwarden: Hendrika. v. d. Adel. Héogkerk: Mutatlo. Leininga. Vlaar dingen: Lie. Kranenburg. Kerkd rleI Scheldezonen De Koning. Utrecht: Belgenland. bung. Delft: Truus Be velander Zleriksee: Fourage 3 Kop pelaar Enschede: Paty. Leeuwensteln. Sassenhelm: Nletiwe Zorg. Hooren- doom. Cuyk: Vertrouwen Vlsaer. Goes: 2 Gebroeders Koopman. Zle riksee: Reveil. Nauwelaart*. ZUpe: Mon Reve. Nauwelaarts fcWedarei Au Revolr. Oen Breejen. DONDERDAG 30 JULI 1953 GOUDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 3 (Van onze correspondent te Londen). In Londen ia een storm opgestoken over de scherpe contraaten tuasen de Britae en Amerikaanse standpunten Inzake Rusland en de politiek in het Verre Oosten. De Labour- fractie in het Lagerhuis zou vandaag pro beren. een onmiddellUk debat uit te lokken over de brandende kwestie van China's toelating tot de Verenigde Naties. Er ont stond gisteren beroering toen de kanselier van de schatkist. Richard Butler, als woord voerder van de regering een uitwekend antwoord hierover gaf. In diplomatiek^ kringen wordt opgemerkt, dat Engeland en de Verenigde Staten het fundamenteel er over eens zijn, dat de her eniging van Korea op grondslag van vrij heid de enige duurzame oplossing vormt, hoewel waarschijnlijk dit doel niet ineens zal kunnen worden bereikt. Het verschil van inzicht tussen Amerika en Engeland over welke landen wel of niet zullen moe ten worden vertegenwoordigd op de komen de politieke conferentie inzake Korea, is niet onoverkomelijk. In het Hogerhuis kreeg Lord Salisbury, de plaatsvervangend minister van buiten landse zaken, het gisteren hard te verduren toen hij zich verdedigde tegen de besc diging dat hij in Washington voor de Arrie- rikanen en Fransen gezwicht zou zijn. H'j gaf toe. dat hij de verwezenlijking van Chur- chills denkbeeld, een top-conferentie tussen de Grote Vier, waarvan ook hijzèlf een vurig voorstander is, niet heeft bereikt, maar ook Churchill is van mening, dat het genomen besluit voor hervatting van de besprekingen met de Russen het beste is dat op het ogenblik bereikt kon worden. Er klonken toejuichingen op de conserva tieve banken toen Lord Salisbury meedeel- Uitgetredenen niet toegelaten De generale synode der Geref. Gemeen ten heeft deze week haar slotzitting te Utrecht gehouden. Aangezien de synode geheel ln comité vergaderde, moesten de talrijke gemeenteleden het kerkgebouw verlaten. De praeses, ds A. Verhagen van Kampen, verwelkomde ter synode ds C. Hegeman van Sioux Center (Iowa). De synode deed tal van agendapunten van interne aard af. Er was een schriftelijk verzoek van ds D. L. Aangeenbrug c.s. ter tafel om alle uitgetredenen tot de synode zitting toe te laten, alsmede een bezwaar schrift van deze groep inzake de leerge- schillen. die er naar hun opvatting zijn. Na brede discussie sprak de synode met 25 tegen 7 stemmen ep 1 blanco stem uit, dat men kon terugkeren tot de gemeen schap der kerk mej, erkenning van 6chuld en van de wettige, door de synode genomen besluiten Na een slotwoord van ds Hege man werd de synode, nadat deze predikant in dankgebed was voorgegaan, definitief gesloten. de, dat Churchill de voorgestelde conferentie waardevol acht voor het contact met de Russen en van mening ls, dat de bijeen komst geenszins de deur sluit voor zijn voorstellen inzake een conferentie op het hoogste niveau. Volgens sommigen is deze verklaring van Churchill slechts een doekje voor het bloe den. Salisbury heeft zijn best gedaan om Churchills plan aanvaard te krijgen, maar de enige keus, zei hij was een conferentie met de Russen over Duitsland of helemaal geen conferentie. Er ging een schok door het Hogerhuis toen Salisbury dit onthulde. Vol gens Salisbury was het voorstel echter reeds een belangrijke slap in de goede richting. Het was het maximum waarover allen het eens konden worden. Van socialistische en liberale zijde werd in het Hogerhuis scherpe critiek uitgeoefend op Dulles omdat hij dit ogenblik had uitge kozen om een starre houding tegenover China aan le nemen. In Engeland heerst sterk de mening, dat een top-conferentie der Grote Vier zónder Churchill op het ogenblik weinig zin zou hebben, omdat het welslagen daarvan zo sterk van diens persoonlijkheid afhangt. Naar wij dezer dagen hebben gemeld, hebben dc werknemers in het beroepsver voer de werkgevers een ultimatum gesteld. De drie werkgevers-organisaties wijzen er in een communiqué op dat de onderhandelin gen over de ioonkwestie een moeizaam karakter hebben. Bij de loonvorming in het vervoer spelen namelijk geheel andere factoren een rol dan bij de samenstelling van het loon in de industrie. De verschillen in de basisionen zijn niet groot maar wel die in de uiteindelijk te ontvangen lonen. De onderhandelingen hebben hun voor lopig einde gevonden in een voorstel van de werknemers en eén van de werkgevers, welke voorstellen beide zouden neerkomen op een verhoging van de inkomens van de werknemers met ongeveer VI-. Het verschil tussen beide voorstellen schuilt ln de tech niek van de loonvorming. De voorstellen zullen aan het college van Rijksbemiddelaars worden voorgelegd en de georganiseerde werkgevers zijn bereid, de door hen voor gestelde loonsverhoging na de uitspraak van dit college bij de eerstvolgende loonbetaling te laten ingaan. Het communiqué is opgesteld naar aan leiding van een gistermiddag in Den Haag gehouden vergadering ter bespreking van het laatste werknemersvoorstel. Dit voor- itel werd afgewezen. De „Turbulent", het kleinste toeristen vliegtuig ter wereld, heeft te Maubeuge (België) met zoveel succes proefgevlogen. dat het in Augustus zal deelnemen aan de stervlucht van Epernay. aldus meldt Belga uit Rijssel. De Turbulent, die een vleugelwijdte van 6.50 meter heeft en wordt aangedreven door een Volkswagenmotor, bereikt een snelheid van 130 km. Hij stijgt 1.000 meter in tien minuten en verbruikt slechts acht liter ben zine per honderd kilometer. Vraaggesprek met Stevenson Vanavond om 19 uur zal over de zender Hilversum II een vraaggesprek worden uit gezonden met de Amerikaanse gouverneur Adlai Stevenson. Bij, oorzaak van auto-ongeluk Een merkwaardig ongeval heeft zich voorgedaan op de weg tussen De Wijk en Veeningen (Zuidwolde) Doordat een bij door het open raampje de cabine van een vrachtauto binnenvloog, verloor de chauf feur de macht over het stuur. Hij maakte namelijk een zeer menselijke reflexbewe ging om het insect te ontwijken. De vrachtauto raakte van de weg en ver dween in het water van de Vceningerwijk. De bestuurder en drie andere inzitten den waaronder twee kinderen konden zich door het open raam van de cabine red den. Zij kwamen er met een nat pak af. De vrachtwagen was beladen met nieuwe hooi- machines. Schiphol beleefde Zaterdag >J.l. een record dag met 2 784 passagiers. In 1923 werden ln het helo jaar 2.509 passagiers verwerkt Op vragen van het Tweede Kamerlid, de heer D. Roemers (P v d A betreffende de erkgölegenheid in de Nederlandse dia mantindustrie, heeft de heer Zijlstra. mi nister van Economische Zaken, schriftelijk geantwoord, dat het hem bekend is. dat se dert Juli 1952 de werkgelegenheid in de Ne derlandse diamantindustrie sterk is afge- ïen. Van de circa 1500 diamantbewer- s waren de volgende aantallen arbeiders werkloos (kwartaal-, c.q. maand-gemiddel- den): 1952 1ste kwartaaM37: 2de kwartaal 173; 3de kwartaal 269; 4de kwartaal 245; 1953 lste kwartaal 271; April 275; Mei 462; Juni e mindering van de werkgelegenheid is naar de mening van de minister in hoofd zaak toe te schrijven aan de sterke con currentie bij de export van geslepen dia- it. Deze concurrentie is oorzaak, dat be lde soorten ruw diamant in Nederland niet lonend verwerkt kunnen worden. Uit dien hoofde wordt een gedeelte van het ruwe diamant onbewerkt geëxporteerd. Door het Rijksbureau voor Diamant wordt er op toegezien, dat geen export in onbeperkte vorm plaats vindt van diamant, dat in Ne derland lonend verwerkt kan worden. De moeilijkheden, waarmede die diamant nijverheid te kampen heeft, zijn voor de mi nister aanleiding geweest, in samenwerking met zijn ambtgenoot van Sociale Zaken en Volksgezondheid, een commissie, bestaande uit werkgevers, werknemers en ambtenaren, in het leven te roepen, die tot taBk kreeg voorstellen te doen met betrekking tot een verbetering van de toestand in d^diamant- ndustrie. De Paryse Haute-Couture zal de eerste win- termodellen tonen aan boord van een nieuwe ..Bateau-mouche". Hogend op de Seine. Het bootje draagt de toepasselijke naam van Le Parisien". Alle krachten worden bij de haute couture ingespannen, om de modellen op tjjd pereed te krijgen, en ook de elegante mannequins hebben daar een werkzaam aandeel in. Zij. die straks de kostbare toiletten aan het pu bliek zullen tonen, hebben zich beschik baar gesteld, de motoren van de „Bateau- mouche" aan een laatste onderzoek te onderwerpen. Pantserauto in Zeeunsch laanderen in beslag genomen In de nacht van Dinsdag op Woensdag is het douaneambtenaren in Zeeuwsch-Vlaan- deren gelukt een grote pantserauto (met 12 mm pantserplaat) in beslag te nemen op het moment, dat de smokkelaars uit een ge reedstaande veeauto 8 koeien wilden over laden. De ambtenaren hadden zich verdekt opge steld bij de gereedstaande veeauto in een zeer afgelegen polder. Door tijdig ingrijpen wisten zij zowel de veeauto met koeien als de pantserauto, elk met twee inzittenden, te overmeesteren. Aangenomen kan worden, dat de organisatoren van een groot pantser- smokkelcomplot. 1 Belg en 3 Nederlanders, zich onder de arrestanten bevinden. Dit is thans de zesde grote gevechtswagen, die in twee jaar tijds door de douane in Zeeuwsch- Vlaanderen is geliquideerd. Veiling Sepler Tiel Veillngbericht van de veiling Septer te Tiel van Woensdag 29 Juli 1953. Appelen: Beauty of Bath 24. 10-12; Early Victoria 15—20, 812; Mr Gladstone 12—16 6—7; Lord Suf field 6—10; Penikrode zomerappel 24 —28. 12—18; Yellow Transparant A 34—45, c en B 26-36. 27-35. 12—21. Peren: Herenperen 10—13, 5—6; Kruidenier A 46 20-44, 9-27; N.-H. Suikerperen 9—13, 4—8; Zwaanhals 4—6. 2—3. Pruimen: Abrikoospruimen 4244 13—15: czar 30-67. 734: Early Laxton 34—71, 12—46; Eldense blauwe 12—22. 5—11; Krozen donker 11 —30; idem licht 16—20; Ontario 55—51. 12—36; Schudkrops 11—14. Bessen: Bramen 96—100 39; Frambozen 1£0— 230: Kruisbessen blond 54. 23—25; Morellert 80; Rode Bessen 42—83. 35-43: Zwarte Besséft *4. Groenten: Augurken 30; Champignon* 100; Prlnsessenbonen 31—52; Snijbonen 414#; Spits kool 8; Tomaten 4044; Wagenaars 1115 Witte kool 7-^-8; Uien 89; Pronkbonen 24—26; Kroten per bos 4. Komkommers per stuk 9—17; Rode kool per stuk 9-10. Aardappelen: Eerstelingen 8—9; Eigenheimers grote 11—14; Drielingen 9—9, alles ln cents per kg. tenzij anders vermeld. (Van onze correspondent te Soerabaja) Nog steeds gaan in Indonesië de kosten van het levensonderhoud met sprongen omhoog. Van maand tot maand wordt het leven duurder en er is geen erjkele aanwijzing, waaruit de hoop kan worden geput dat aan dit fnuikende proces binnen afzienbare tijd een einde zal komen. Wat men op 1 Januari 1950 in Dja karta voor één roepiah kon kopen, daar had men eind Mei 1.1., volgens de laatst beschikbare gegevens, 2.25 roepiah voor nodig, en in Soerabaja 2.37 roepiah Nederlanders, die voor de eerste maal naar Indonesië komen en met de toe standen hier niet bekend zijn, doen er stellig goed aan om bij het sluiten van hun arbeidsovereenkomst met het dure en nog steeds duurder wordende leven in dit land ten volle rekening te houden. Nog altijd komt het voor dat nieuw uitgezonden krachten, kort na hun aankomst in Indonesië, tot de ont dekking komen dat het in roepiahs uitgedrukte salaris, dat in Nederland zo ver leidelijk hoog leek, hier in het geheel niet, of slechts nauwelijks voldoende is om van te leven. 2400. Volgens de vakbonden van arbeiders in de industrie en op de landbouwbedrijven zijn de lonen in deze bedrijven, vergeleken bij 1938. thans ongeveer 17 maal zo hoog. Uit deze cijfers blijkt wel duidelijk dat van enige verhoging van de welvaart gedurende de af gelopen jaren geen sprake is geweest. In- tegéndeel' Maandelijks worden hier Indexcijfer» ge publiceerd van de kosten van het zogenaam de gezin8verbruik voor een op Europese voet levend gezin, dus voor een Nederlands gezin in Indonesië. Men gaat hierbij uit van een gezin van man. vrouw en twee schoolgaan de kinderen. Wanneer wij nu de indexcijfers van de afgelopen jaren bekijken, dan zien we Januari 1950 stellend op 100 dat In de periode Mei 1052—Mei 1953 het index cijfer voor Soerabaja met niet minder dan 21.0 pet is gestegen en dat.voor Djakarta met 17.9 pet. De duurste stad ln Indonesië ls Palem bang met een indexcijfer van 300 en een stij ging van 18 pet in één jaar tijd. Gedurende de eerste vijf maanden van dit jaar steeg het indexcijfer van Djakarta van 201.7 tot 225.2. dat van Soerabaja van 214.2 tot 237.6. van Semarang van 103.8 tot 210. In Bandoeng als enige uitzondering daalde het in dexcijfer in dezelfde periode van 232.9 tot 227.8. Voor de grootste stijging zorgde Band- jermasin, dat met 44.8 punten een sprong maakte van 222.6 tot 267.4. Deze enorme stijgingen van de laatste tijd zijn voor een belangrijk deel te wijten aan de door de regering genomen importmaat regelen, waardoor importgoederen hier vele malen duurder zijn dan in het land van herkomst. Zo steeg bijvoorbeeld een blikje gecondenseerde melk onlangs van 4 tot 7 roepiah. Enkele jaren geleden betaalde men daar nog 60 cent voor. In Februari steeg het Indexcijfer voor kleding en schoeisel ln Soe rabaja met niet minder dan 51 punten. tyaar behalve importartikelen dragen ook allerlei goederen van binnenlandse oor sprong er het hunne toe bij om het leven steeds duurder te maken. De prijs van een kilo margarine bijvoorbeeld steeg van 8 tot 10.75 roepiah. De vleespr'ijs in Soerabaja kwam van 9 op 12 roepiah per kg. Thee g van 6.50 tot 7.50 per pond. In Bandjer- masin ging de prijs van brood per 500 gram plotseling omhoog van 2 tot 3.50 roepiah en die van meel van 5 tot 10 roepiah. En zo zouden wij kunnen doorgaan met een ein deloze lijst van voortdurend maar in prijs stijgende Een ontstellend rapport la te Rome uitgebracht door een parlementaire commU- «ie over de levensomstan digheden van een groot deel van het Italiaanse volk. Met opzet ls een onderzoek naar dit onderwerp gedaan, om aan de sociale politiek in de toekomst een realis tische basis te geven. Deze commissie heeft dan moe ten vaststelten, dat niet minder dan 232.000 gezinnen in kelders, zolderkamera en Vergelijken wonen. Dan zijn er nog 92.000 gezinnen, die leven in bouwvallige hul len of holen Een andere groepering van de cijfers heeft weer aan het licht gebracht, dat 1.078.000 ge zinnen gemiddeld met drie personen in één kamer sa menleven, terwijl een iets groter aantal met tweeen over een kamer beschikt. Er zijn ook ontstellende cijfers over de armoedige levenswijzé van velen aan het licht gekomen. Zo is ge bleken. dat 869.000 gezinnen nooit vlees, suiker of wijn gebruiken en meer dan een millioen gezinnen sights oij hoge uitzondering. Men heeft getracht de sociale po sitie van het Italiaanse volk in beeld te brengen en is dan tot de volgende globale indeling gekomen: Italië telt 11.592.000 gezinnen, als volgt verdeeld: 1.357.000 ge zinnen (11,74/») op zeer lage levensstandaard. 1.345.000 gezinnen ofwel (11.8*/«) le ven op een lage standaard zonder meer. Het gros, 05'/» der bevol king. omvattende 7.616.000 gezinnen, geniet een mati ge levensstandaard, terwijl er dan nog bij 1.274.000 ge zinnen van een goede of hogere levensstandaard kan worden gesproken. De voor naamste conclusie, die uit dit rapport kan worden ge trokken, is, dat er nog heel wat moet worden gedaan om de sociale omstandighe den van het volk te verbe teren. Toch wijdt de rege ring jaarlijks reeds 10 van de begroting aan ver schillende vormen van maatschappelijke hulp ten bedrage van ruim 5 milliard gulden. Van prijsbeheersing komt over het alge meen niets terecht Zo moest men in Mei j.J. in verscheidene steden voor een pakje siga retten met een banderol4epn)s van 2.25 roeDiah gemiddeld 2 99 roepiah betalen Die verkoop tegen een hogere prijs dan op de banderolle is toegestaan, geschiedt overigens in het geheel niet in het geheim. Er is immers toch niemand, die er Iets tegen doet. Dot er tussen de verschillende steden In Indonesië zulke belangrijke verschillen ln prijsniveau bestaan, zoals uit genoemde cijfers blijkt, vindt niet alleen zijn oorzaak tn de grote uitgestrektheid van dit eilan denrijk. maar ook in de vaak onvoldoende verbindingen, de hierdoor tijdelijk optre dende schaarste in bepaalde gebieden en de zeer hoge vervoerskosten Helaas zijn geen indexcijfers voor gezins- kosten van een op Europese voet levend ge zin. uitgaande van een vooroorlogse basis beschikbaar. Volgens de laatste gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek is het indexcijfer van de kosten van levens onderhoud voor Indonesiërs sinds 1938 (1938 is gelijk 100) thans gestegen tot ongeveer Geref. Kerken. Beroepen te Oldemarkt R. J. Kooktra. cand. te Leeuwarden: te Wormer D. N. Habermehl, cand. te Am sterdam. Geref. Gemeenten. Bedankt voor Nleuw- Beijerland L. Kieboom te Waardenburg. O o NICOSIA (Cyprus), eind Juli. pen plan om land te winnen, waardoor een ■»-J kuststrook met een oppervlakte van meer dan 4.047.0M vierkante meter voor de ondergang is gespaard, is juist op Noord West Cyprus ten uitvoer gebracht. Tegen de totale kosten van ca 2W.»0« is een brede strook grond, welke steeds werd ■overstoven door zand, dat de krachtige Westenwind opjoeg, daar thans tegen ge vrijwaard en er groeien nu acacia's en den nen. Het gevaar dat ook de meer in het binnenland gelegen vruchtbare landerijen en bossen door zand werden ondergestoven, is thans afgewend. De strijd tegen het zand werd door het Bosdepartement ongeveer 30 jaar geleden begonnen De deskundigen stonden voor de moeilijkheid het door de wind steeds weer het land ingejaagde zand. dat de gehele kuststrook en de er achter gelegen cultuur gronden dreigde te verwoesten, paal en perk te stellen. De eerst proeven werden genomen bij het kleine dorp Clyta Irini (St Irene) aan de Noordelijke arm van de Mor- phou Baai (N.W Cyprus). Historisch onderzoek en oudheidkundige vondsten in het betrokken gebied bewezen dat dit deel van Cyprus, evenals de meeste andere districten, eens bedekt was met vruchtbare weiden en dichte bossen. In het laatst van de vorige eeuw zijn de bossen rond Clyia Irini vrijwel geheel omgehakt, de weiden volkomen afgegraasd. Kort na de Britse bezetting van Cvprus in 1878. begon men het land weer te bebossen, maar dit bij tere gebied werd er van uitgesloten en het bleef onbeschermd. De dorpelingen eis ten het op als weidegrond en hun eis werd ingewilligd In Augustus zal de ballonsport in Neder land hoogtij vieren Op 4 Augustus zal de grootste lichtgasballon ter wereld in Naald wijk opstijgen en op 15 Augustus zal in Te- gelen om de ..coupe Andries Blitz" worden gestreden. Verder zal de bekende ballon vaarder J. Boesman de volgende maand nog verscheidene vluchten maken. Die grootste lichtgasballon is de Mungg t Zwitserland, genoemd naar een mur- meldier uit de Alpen. Gevuld heeft de bal lon een omvang van 50 en een hoogte van 40 meter. Hij weegt 650 kg en kan 11.000 m hoog komen. Met een vaart van 25 km per kan de Mungg ongeveer 20 uur in de lucht blijven Het duurt 4 uur om de bal lon met gas te vullen. Voorts zullen van Amsterdam, Eenrum en Tegelen uit landingswedstrijden met bal- "onnen worden gehouden. Het gaat er hier bij om. dat de ballonvaarders zoveel mo- elijk tussenlandingen maken en uiteinde lijk hun ballon neerzetten bit een plaats die met de letters A. (Amsterdam). E. (Een rum of T (Tegelen) beeint. Vandaar dat deze wedstrijd de ET A-wedstrijd wordt ge helen. Uit Amsterdam zal opstijgen de Parijs» 79-iariae kleermaker G Cormier, die op het ogenblik in het bezit is van de ..Couoe Andries Blitz" Cormier heeft meer dan 600 vaarten on zijn naam staan en is houder van een record, dat nog niet gebroken is. Mevrouw Boesman zal van Eenrum uit op stijgen. Zaterdag zal een ballonvaart in Dieren worden gehouden en op 9 Augustus een in Meersen. Toen de plantengroei er steeds schameler werd. tengevolge van het voortdurend af grazen, werd het loskomende zand verder het binnenland ingejaagd en jaar na Jaar werden steeds grotere landstroken nodeloos onvruchtbaar gemaakt. Dr A. H. Unwin, regeringshoutvester wijd de in 1024 voor het eerst aandacht aan het probleem van het zich landinwaarts bewe gende zand. Er werd een plan ontworpen om daar een einde aan te maken. Het ge bied werd in drie zones verdeeld, die even wijdig met de kust liepen. Zaailingen van dennen werden in de middelste strook ge poot. Doch, toen in 1028 een kwart van de middenstrook was vol geplant, beleefde het eiland een financiële crisis en bij gebrek de nodige gelden, werd het hele plan niet verder uitgevoerd. Twaalf jaar geleden begon men met een hele serie nieuwe proefnemingen. Het zand toen veel verder het land binnenge- igen. Ditmaal begon men de meest land inwaarts gelegen duinstreek te beplanten. Op kleine stukken plantte men bft- wijze van ïf verschillende boomsoorten. Met uit tering van de Acacia Cyanophylla, een uit Australië ingevoerde boom, stierven alle bomen. Hoewel succesvol, vergde het be planten met deze Australische boomsoort te veel geld. ca 450 per 4000 m2. Men paste goedkopere methoden toe. Eerst in 1949 had men werkelijk succes. Men bedekte de binnenste duinen met tak ken en plantte daartussen acacia zaailingen. De takken voorkwamen zandverstuivingen en de acacia's groeiden welig. In twee jaar tijds was de bewegende dui nenrij vastgelegd en veranderd van een schadelijke zandvlakte in een weelderig op groeiend acaciabos. De kosten hadden f 15 per 4000 m2 bedragen. Terwijl men met deze wijze van beplan ting voortging, werd ook gepoogd te voor komen dat meer zand van het zeestrand het land in stoof. Een strook van ca 3 km leng te werd. daar waar de vloed eindigde, be plant met biezen. De kracht van de wind werd er door gebroken en veel 2and. dat de wind meevoerde, werd er door gedwon gen te vallen. Het resultaat is geworden een kunstmatig tot stand gebrachte duinenrij voor de bie zen beplanting, welke «lk Jaar hoger wordt. Om de twee jaar wordt op de top der dul- nen een nieuwe biezenrij geplant. Om een blijvende barricade tegen de met zand be laden winden te vormen, heelt men hon derden tamarisken op de kunstmatige dui den geplant. Tenslotte heeft men dennen geplant in de strook tussen bet strand en de landduinen, die er welig tieren. Men heeft nu geen last meer van zand ln het binnenland Wat twaalf jaar geleden een dorre woestijn was. Is omgetoverd «n een lommerrijk bos. Men is zelfs reeds be gonnen a-acia's te vellen, het hout ervan wordt gebruikt als timmer- en als brand hout. De dennen beloven goede harsleve ranciers te worden. i de komende laren zal men zien dat wat men hier heeft gedaan, nog vele andere voordelen biedt Zo zullen de bomen regen aantrekken en zo zorgen voor de bevloeiing van het land. iets van onschatbare waarde voor de landbouw op Cyprus. Britse zakenlieden hebben bekend gemaakt. dat zij tijdens een onlangs aan communistisch China gebracht bezoek con tracten hebben gesloten ter waarde van 15 millioen pond sterling. De door Engeland uit te voeren goederen omvatten woltops. auto's, wetenschappelijke en medische in stallaties en eiectrische en mechanische artikelen. De Invoer uit China zou bestaan uit oliezaden, oliën, eieren, zijde en mine ralen. Volgens mededeling van de heer Roland Berger van de Britse raad ter bevordering van de internationale harwiel zou de Britse handel met China onmiddellijk tot 50 mil lioen pond sterling per jaar kunnen stijgen indien de beperkingen op deze handel zouden worden verzacht. Verscheidene Belgische bladen tonen zich ongerust naar aanleiding van een bericht volgens hetwelk Otto Skorzeny, oud-kolonel van de Duitse SS, die na de capitulatie van Italië Mussolini bevrijdde, gezien zou zijn op het vliegveld van Stanleystad in de Bel gische Congo. Hij zou daar filmopnamen gemaakt hebben, hoewel dat op de vliegvel- deirVerboden is. Van welingelichte zijde te Brussel ver klaart men niets te weten van oen huldig verblijf van Skorzeny in de Congo. Men heeft echter inlichtingen aan de autoriteiten ter plaatse gevraagd. Skorzeny zou op 7 Juni in Leopoldstad zijn gezien. Hij had een „zakenbezoek" aan Lo- ando gebracht en was op weg naar Kairo. Hij verklaarde toen, dat hij in dienst was van een Amerikaanse handelsfirma. Hij was in het bezit van een paspoort voor staten- lozen. PAU (Z.W. Frankrijk), eind Juli en aantal grotten-onderzoekers hoopt in Augustus samen te komen In de diepe grot van Pierre Saint Martin in de Pyreneeën, waar hun beroemde collega Marcel Lou- bens verleden Jaar is begraven. Ua omgekomen te z(jn tijdens zijn onderzoekingen in die grot. Op 13 Augustus 1952 toch slipte de kabel, waarmede men de 33-jarige Loubens uit de diepte omhoogtrok naar het aardoppervlak, waardoor hij over een afstand van 10 meter omlaag stortte. Vier en twintig uur achtereen was men bezig met pogingen hem omhoog te brengen, doch tevergeefs. En toen hU op de bodem van de grot. 400 meter beneden de oppervlakte der aarde stierf, begroeven zijn collega's hem in de hélle duisternis, een ruwe stapel rots blokken dekte zijn laatste rustplaats. kan laten rusten in het grandioze onder grondse gewelf, welks geheimen hij zo naar stig trachtte uit te vorsen Vóór Loubens' dood had men op de bo dem van de grot een grote rivier ontdekt Groene, fluorescerende kleurstof werd in 't waler geworpen, zodat men dit zelfs des nachts op bepaalde lager gelegen punten op de berg zou kunnen waarnemen. Het duurde ongeveer veertien dagen eer men het gekleurde water terugvond in de berg pas van Kokouetta, op ca 12 km afstand van de grot. Dit lange wegblijven van het water leidde tot de veronderstelling, dat er in de berg zich een uitgestrekt meer zon bevinden, waardoor het water langzaam rondkolkte. Er is een verschil in hoogte van ruim 1006 meter tussen de bodem van de grot en de plaats In de bergpas van Kakouetta. waar de rivier uit de bodem te voorschijn komt. zodat men hier grote mogelijkheden ziet voor een waterkracht station, als men de grillige loop van het water weet te beteu gelen. Robert Lévi en Norbert Casteretes, die ook deelnamen aan Loubens' expeditie, zijn vroeg in de zomer begonnen te zieri of het mogelijk is de bodem van de grot te be reiken zonder gebruik te maken van de ..schoorsteen", welks mond op een hoogte van 1740 meter aan de Frans-Spaanse grens ligt en waardoor een afdaling zo .gevaar- lijk 1». t" Zij hebben verscheidene holen in de berg helling, die is geperforeerd als een Gruyère kaas. onderzocht in de hoop een gang te vinden, die toegang geeft tot het gewelf, waar Loubens rust. Het voorbereidende werk is verricht van Plechtigheid bij graftombe ca 400 m. onder de grond De volgende maand willen drie van di vier mannen, die in 1952 met Loubens samenwerkten, dr André Mairey, Jacques Labeyrie en dr Guiseppe Occhialini. met nog enige andere vrienden een bezoek bren gen aan het graf Of zij zullen pogen het stoffelijk overschot naar boven te brengen, hangt af van de wensen van Loubens' fa milie. Velen, grottenonderzoekers met name, oordelen dat men het best Loubens Gisteren heeft de minister van Onderwijs, Kupsten en Wetenschappen een inleidende bespreking gehad met het bestuur van de Nederlandse Televisiestichting over het nieuwe televisiebestel. De vertegenwoordi gers van de omroepverenigingen (die te zamen de N T S. vormen) zullen zich thans ln eigen kring beraden, waarna het overleg op korte termijn zal worden voortgezet. In Cuba zijn thans alle publicaties van regeringswege onder censuur gesteld „om ophitsing tot opstand te verhinderen aldus is te Havanna bekend gemaakt. Te Santiago zijn Dinsdag zes deelnemers aan de opstand tijdens een achtervolging gedood. De universiteit van Havanna heeft de col leges tot Vrijdag onderbroken om betogin gen door studenten, die de regering vijandig gezind zijn, te voorkomen. De politie heeft het verkeer omgeleid en patrouilleert in de universiteitswijk. In het gehele land worden nog steeds arrestaties verricht en mensen opgespoord, die verdacht worden van revo- lutionnalre activiteit. GROENTEN- EN FRUITVELILÏNG BERGEN OP ZOOM. 29 Juli: Sla per 10 st. 50—115; andijvie 618; bloemkool AA 60; idem A 42—48; idem B 27—32; bospeen 9—19; waspeen 917; rabarber 5; savoye kool 2125; kroten 11—13; stambo(on dubbele prjncessen 3857; staakprincessen 4560;. staaksnij- bonen 4560: snijbonen 2022; huishoud 14—21; tomaten 4785; rode kool 6—8; rode bessen 3865; frambozen 116—150; Laxton 61; kroes 18—23; Czas 36—67; kas- pruimen 7—10; kasperzlken 9—28; ananas meloen 40—86; netmeloen 46—89. Yellow A 29—36; idem B 26-31; idem C 18—26; idem H 1725: Oomskinderen A 33—37; idem B 32—33; Idem H 24-36. De inspecteur voor de Scheepvaart, de heer J Metz, heeft gisteren de Raad voor de Scheepvaart verzocht de stuurman B M uit Groningen van de Prinses Wllhelmlna zifn bevoegdheid voor twee weken te ont nemen De Prinses Wilhelmina kwam ruim een jaar geleden in aanvaring met een Spaanse trawler, welke zonk. De heer Metz is van mening, dat de stuurman verant woordelijk is omdat hij de stuurhut had verlaten Weliswaar was de kapitein in de hut aanwezig, maar de stuurman was de wacht. Uitspraak doende, ontnam de Raad hem zijn bevoegdheid voor de tijd van één week. Dollars voor Wost-Duitzland De Westduitse minister van Financiën, dr Schaffer. die zojuist van een reis naar de Verenigde Staten is teruggekeerd, heeft de Duitse oers doen weten, dat wat de ver strekking van ..off shore"-opdrachten aan de Westduitse industrie betrof, de Ameri kanen zich tegemoetkomend betonen Spoe dig zullen volgens Schaffer alle voorwaar den vervuld zijn. die door de Verenigde Staten zijn gesteld om Duitsland ten volle In het program der leveringen in te scha kelen. Minister Schaffer kondigde voort# aan. dat de Duitse exportindustrie van de wereldbank „vrij waarschijnlijk" spoedig eer. crediet van twintig millioen dollar zal krijgen. een centrum bij de bergpas van Arpidia uit, ca 2 km van de schoorsteenmond, op een hoogte van 1100 meter en ongeveer 40 meter boven de bedding van de ondergrondse ri vier. Sommige spelonken, waar een lucht uit stroomde. die een temperatuur had van 39.2 graden Fahrenheit, dezelfde temperatuur dus, die op de bodem van de grot was ge registreerd, waren veelbelovend. Na de nauwe toegangen met behulp van dynamiet te hebben vergroot, klauterden de onderzoekers naar binnen. Maar telkens weet beletten grote rotsblokken hen verder te gaan. Zij putten zich uit door uren ach tereen in koude en duisternis te pogen de rotsblokken te verwijderen. De luchtstroming werd weliswaar sterker, maar zij moesten naar buiten voordat zij hadden ontdekt wat dieper lag. Deze pogingen zullen, als het weer het toelaat voortduren tot in het begin van Augustus. Wanneer zij niet met succes be kroond worden, zullen de onderzoekers zich genoodzaakt zien opnieuw met behulp van een winch en een kabel door de „schoor steen" in de grot af te dalen. Als eerste stap ln een prijzenoorlog tegen de rege ring hebben de wijnboeren in Z.W.-Frankrijk Dins dag honderden versperrin gen op de wegen aange bracht. Op de meeste we gen in sde departementen Herault. Audé. Gard en Pyrenées Orlentales werd het verkeer van vijf tot negen uur opgehouden. Tot deze stap werd besloten door de vakverenigingen van de wijnboeren in de vier departementen, om hun eis krbcht bij te zetten, dat de regering zuivere al cohol. gedistilleerd van overtollige wijnvoorraden koopt, ten einde de prijs van de wijn op peil te hou- dert. Ofschoon het Franse mi nisterie van binnenlandse zaken Maandagavond had beloofd, de wegen tot elke prijs open te houden, is zij daar niet in geslaagd. Bij Beziers werd bijvoorbeeld tot driemaal toe een ver sperring door de politie op geruimd. maar de vastbe sloten boeren bouwden voor de vierde maal de barricade op. Burgemees ters. priesters en kamerle den hadden tezamen met de boeren bij de wegver sperringen post gevat. Dinsdagmiddag heeft het comité van actie echter be sloten de actie voorlopig te staken. Vandaag zou een delegatie aan premier La- niel een program voor sa nering van de wijnmarkt voorleggen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 3