Sportpraet
van Eric
Het MAAS-STATION ten afscheid
West-Duitsland danst in
het parlementsgebouw
Indonesië heeft een groot
tekort aan rechters
Duitsland bouwt zijn
handelsvloot weer op
Sterrenregen in Augustus
Een romantisch volk windt zich op
(ogenschijnlijk) over de hadpak-lijn
rrrT - 7 ztnsa ■ur
Het huis van de nieuwe democratie
VERMAAKCENTRUM
Noord-Korea dankt
Moskou voor hulp
DE ONSCHULDIGE HEEFT GEDULD NODIG!
Afgestudeerden uit Djokja kunnen
de wetboeken niet lezen
Ruim 40 strafzaken per dag
Prins Bernh
de Nederl,
hard,
Anti,
naar
ntillen
Naar een Westeuropees
televisienet
Olympische teams
naar Nijmegen
Plannen voor zes passagiers- en
vrachtschepen
Concours
hippique
-sustostom
Cherchez la femme
In werkelijkheid slechts aandacht
voor „gestroomlijnde" productie
Krijgt Portugal een Taag-tunnel?
Plannen voor verbinding
van de Taag-oevers
Courses op Duindigt
TWEEDE BLAD - PAGINA 4
GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 31 JULI 198$
f
t
Hoe mooi is de rivier in de bocht en hoe
lelijk is het barakkendorp langs de spoor
rail s, dat 'met Maasstation wordt aange
duid. Als het na 3 October wordt afgebro
ken. zullen we er geen traan om laten.
Zal de oever van de Maasbocht eens be
bouwd zijn met hoge woonflats langs een
brede boulevard, die zich uitstrekt van
aan de Leuvesluis?!
Het was vóór de oorlog reeds veranderd,
maar het leek met zijn twee hoge over
kappingen tenminste op een stationsge
bouw En zowel Koningen en Keizers als
doodarme emigranten hebben zijn perrons
betreden in een tijd, toen de spoortrein nog
geen concurrentie had van auto en van
vliegmachien.
(Van onze Rotterdamse correspondent)
„TT"IJK Jantje, hier stond nu vroeger het
Maasstation. Dat kun jij je niet meer
herinneren want je was nog maar een baby
toen je met moeder en mij hier in de trein
■tapte om naar Amersfoort te gaan, naar je
oma".
„Gek is dat, vader! Lagen hier toen rails
waar nu die hoge huizen staan langs de
jWaasboulevard? Ik kan het me haast niet
voorstellen!"
„Toch was het zo", zei de vader en hij
dacht terug aan het jaar 1953 toen Rotter
dam voorgoed afscheid nam van het Maas
station met zijn bijna 100-jarige historie. En
hij herinnerde zich ook het chaotische beeld
uit de Meidagen van 1940, van het branden
de en in flarden geschoten stationsgebouw
en zijn twee forse overkappingen.
Een puinhoop bleef over en daarop was
„Maas" herrezen als een brokkelig, nood
druftig complex van stenen en houten ba
rakken. Maar goed, het was weer een sta
tion en als voorheen kwamen en gingen er
de treinen, want het leven moest verder,
gaan
Station Maas: op de 3e Oct. van dit
jaar zal je ophouden te bestaan; zal je naam
niet langer voorkomen in de Officiële Reis
gids en evenmin op de spoorkaartjes. Gron
diger dan de oorlog het deed. zul je door
■lopershanden van de Maasoever worden
weggevaagd tot er alleen nog een herinne
ring zal overblijven.
En met jou zullen de taxi's verdwijnen en
de trams van lijn 4 en de haringverkoper en
de man met de ijsjes en al die anderen, die
zich dan eensklaps van je zullen afwenden,
nadat ze zich zovele jaren met je levens-
tappen hebben gevoed.
JE naderende einde is je echter nog niet
aan te zien; je hartslag is zelfs krachti
ger, nu, in de drukke vacantietijd.
Aanschouw het gedrang »op je perrons bij
van de 44 treint
■ommige van de 44 treinen, die er dagelijks
vertrekken naar „vacantieland".
En er schijnt geen einde te komen aan de
toevloed van fietsen, die tien, twintig rijen
dik met aan de sturen wapperende labels,
wachten op hun transport met speciale rij-
wieltreinen.
15 a 1600 Fietsen op één dag zijn geen zeld
zaamheid.
Het is. Maasstation, alsof je met al die be
wijzen van vitaliteit en activiteit zeggen
wilt: zie je nu wel; wat praat men over mijn
spoedig einde. Ik voel me gezonder en
krachtiger dan ooit!
Maar ze weten het allemaal van die derde
October
De kruier knikte een paar maal met zijn
roodverbrande hoofd. Hij verschikte zijn
pruim om iets te zeggen, maar hij bleef
zwijgen en hij staarde over de blikkerende
rails waarover een trein langzaam naderde.
De man bij het restauratiewagentje demp
te zijn monotone roepstem toen hij ons
deelgenoot maakte van zijn lichte bezorgd
heid omtrent zijn naaste toekomst. Naar D.P.
heeft voor hem geen zin; daar zijn er al
drie van zijn branche en vele varkens
De kranten- en tijdschriftenverkoper
dacht er precies zo over. Maar het zijn voor
al de taxi-chauffeurs, die een zwaar hoofd
hebben in de opheffing van het Maasstation
en de concentratie van het reizigersvervoer
op het station D.P.
Nogal logisch!", zei de chauffeur, die de
blokjes-band op zijn taxi zorgvuldig een
nieuw verfje gaf: „bij D.P. „raast' het van
de tram- en buslijnen nagr alle kanten en bo
vendien ligt D.P. centraler dan Maas. Nee,
voor ons is de verdwijning van Maas rond
uit een strop!"
En voor het 110 man vaste personeel van
het station?
„Een groot deel zal wel op andere stations
in Rotterdam te werk kunnen worden ge
steld en de overigen zullen op stations el
ders in Nederland worden geplaatst Zo
zei ons de stationschef, de heer Th. H.
Weijers die even tijd vond voor een praatje.
Nee. óver de toestand van vóór de oorlog
kon hij niet meepraten want hij zat pas drie
jaar op „Maas". Maar in die betrekkelijk
korte tijd is er toch wel het een en ander
In vacantietijd krioelt het op sommige da
gen van de fietsen op het Maasstation, het
begin- en eindpunt van veler „vlucht uit
de stad" naar bos en heide In lange rijen
wachten de karretjes op het transport met
speciale rijwiellreinen.
veranderd op het station. Zo werd vorig
jaar Mei het grootste gedeelte van het druk
ke goederenvervoer verplaatst naar het em
placement aan de Westzeedijk. Die verplaat
sing betekende een tegenvaller voor de bij
het Maasstation gevestigde kolenhandela
ren. die er hun kolenop-
slagplaatsen hadden. En ook
de veehandel werd er door
getroffen.
WAT denkt u van de
verplaatsing van het
reizigersvervoer naar het
D.P.-station?" vroegen wij.
„U kunt zelf beoordelen",
meende de heer Weijers,
„dat een uitbreiding van 't
reizigersverkeer op D.P. met
44 vertrekkende en 43 aan
komende treinen per dag
plus nog enkele militaire
treinen, zwaardere eisen zal
stellen aan de stations
accommodatie.
Het is heus geen luxe, dat
deze op D.P.-Noord wordt
uitgebreid met enkele lo
ketten en aan de Stations
pleinzijde met een aantal
tourniquets.
Het Maasstation
De toestand zal stellig verbeteren, wan
neer ook het perron-gedeelte aan de oostzij
de van de luchtbrug zal zijn voltooid".
De chef van „Maas" kon nog niet zeggen
welke zijn nieuwe standplaats zal worden
na de opheffing van het station op 3 Octo
ber. Hij heeft er prettig gewerkt en met
een tikje weemoed in het hart zal hij de
laatste trein op 2 October 's avonds, zien
vertrekken.
„We moesten die allerlaatste trein met
een muziekkorps uitluiden", vond de heer
Weijers en wij sluiten ons graag aan bij zijn
suggestie.
De taxi-chauffeurs bij het Maasstation heb
ben over gebrek aan klanten niet te kla
gen. En geen wonder, want die epe tram
lijn doet hun niet veel concurrentie aan
„Jammer", zeggen zij, „dat „Maas" wordt
opgeheven. Want bij DP wordt het je
geel voor de ogen van de trams en bussen!"
Is het niet rijp voor de sloper, dit schamele
houten geval, dat 13 jaren heeft dienst ge
daan als hoofduitgang van 't Maasstation en
als een toegangspoort tot Rotterdam?
BONN, eind Juli.
IJet Westduitse Parlementsgebouwdat thans geen afgevaardigden, secretarissen,
1-L ambtenaren e.d. herbergt, is iets geworden, dat men volgens de reisgidsen voor
het Rijnland gezien moet hebben.
Op het ogenblik, dat de toegangsdeuren na de laatste zitting van het Parlement
werden gesloten, werd het gebouw opengesteld voor onstuimiger scharen.
Het Bundeshaus, waar het eerste democratische Duitse Parlement onderdak vond
sinds twintig jaar geleden Hitier aan het bewind kwam, moest meer dan andere
Westerse parlementsgebouwen populair worden. Het is niet slechts een gebouw,
waar ernstig debatterende afgevaardigden vergaderen, maar het is ook een op
vallend mooi vermaakcentrum met een billijk café en restaurant, het trefpunt van
talloze wielrijders- en bierclubs, alsmede van naaikransjes en een gezochte plaats
voor bals en carnavalsvieringen.
Meer dan een milüoen bezoekers hebben
gedurende de eerste vier jaar van zijn be
staan er deelgenomen aan de rondwande
lingen onder geleide en naar schatting
evenveel toeristen hebbejwr gegeten, ge
dronken en gedanst op hèmerras. dat uit
zicht geeft op de Rtfn. of lm het restaurant
met zijn brede vensters.
Bondsdagautoriteiten erkennen met een
zucht, dat de democratische ijver om het
Parlement bezig te zien waarschijnlijk wel
de laatste zal zijn van de motieven, die de
bezoekers als reden voor hun bezoek opge
ven.
Nu de komkommertijd in de politiek is
aangebroken staan het parlementsgebouw,
zijn terras, zijn restaurant en de wandel
gangen in het middelpunt van de belangstel
ling der touristen, die in dichte drommen
van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zich
er verdringen.
Met busladingen vol komen zij uit alle
delen van West-Duitsland, maar ook uit
Nederland. België en de Scandinavische
landen'.
In groten getale komen zij ook per motor
of rijwiel.
Jongelui van beiderlei kunne en in de kortst
mogelijke shorts en singlets, soms in re-
genboogkleurige blouses of overhemden, de
laatste meestal los over de pantalon gedra
gen, ziet men er bij honderdtallen. Bijna
alle touristen, die het Rijnland bezoeken,
dragen een klein veelkleurig kapje op het
hoofd, met souvenirs behangen als een
Kerstboom.
ledereen heeft toegang tot het gebouw
Dit heeft de oudere generatie aangemoedigd
het voorbeeld der jongeren te volgen. Oude
de mannen en vrouwen bekronen hun zo
merse kleding met papieren petten of car-
navaishoeden in felle kleuren. „De" mode
schijnt deze zomer te zijn een hoed van
imitatie stro met knalrode linten.
Het bezoek aan het Bundeshaus begon
heel kalm, toen schoolkinderen uit het Rijn
land onder leiding van hun onderwijzers het
gebouw bezochten en door een glazen wand
een blik mochten werpen op de vergade
rende Bondsdag, waarna de kinderen werd
verteld over de democratie.
Eerst later werd het gebouw het doel van
vele touristen, toen het restaurant en het
terras voor het publiek toegankelijk wer
den gesteld, wanneer het parlement niet
vergaderde. Daar zij vond. dat het Par-
Stationschef Weijers op het perron van
„Maas" in gesprek met de wagenvoerder
van een juist uit Gouda aangekomen trein:
„zouden we muziek en toespraken krijgen
b\j 't vertrek van de laatste trein op 2
October?"
lement te vaak vergaderde om de exploitatie
lonend te maken, trachtte de directie van
het restaurant bezoekers te trekken, die er
na de gewone sluitingstijd zich wensten te
vermaken. Het gevolg was een eindeloze
reeks feestelijkheden. De sobere eetgele
genheid voor de afgevaardigden werd meer
en meer veranderd in een danspaleis en
trefplaats voor verenigingen. Vooral in de
zomer weergalmen de muren van Rijnland
se drinkliederen, van luidruchtige redevoe
ringen van carnavalvierders, van zaken- en
handelsmensen of van dansmelodieën
Moeilijkheden doen zich voor op dagen,
waarop de Bondsdag niet in volledige zit
ting bijeen is, maar het parlementair werk
in vele vertrekken wordt gedaan door
commissies. Dan vinden de afgevaardigden
en hun staf gewoonweg geen plaats in het
restaurant en kunnen zij beter elders in
de stad gaan eten.
Toen onlangs een herenmodeshow in het
gebouw werd gehouden, zag het er uit all
een kermisterrein. Parlementsleden, ambte
naren en journalisten hadden moeite om
het gebouw te betreden zonder eerst een
toegangskaart voor de show te kopen. De
Duitse kranten spraken <?r schande van en
de volgende dag werd de order gegeven
voortaan geen shows meer in het gebouw te
organiseren.
Waarschijnlijk zal het wel niet gelukken
te verbieden, dat er carnavalsvieringen
worden gehouden, hoewel deze de waardig
heid van het Bundeshaus schaden, want
carnaval houden is }?ts, dat de Rijnlander»
zo na aan het hart ligt, dat zij dit nooit
zouden willen laten ter wille van de waar
digheid van een gebouw!
Nieuwe beschuldigingen
De ontruiming van de gedemilitariseerde
zone in Korea is blijkens de berichten door
de troepen van de V.N. en door de Chinese
en Koreèanse troepen zonder incidenten
geschied. De eerste groep afgevaardigden
uit Polen en Tsjecho-Slowakije is in Korea
aangekomen. Irj de vier kilometer brede ge
demilitariseerde zone zien gemengde groe
pen waarnemers toe op de naleving van het
bestand.
De premier en opperbevelhebber van
Noord-Korea, maarschalk Kim 11 Soeng,
heeft de Russische eerste minister, Malen
kof, dank gezegd voor de Russische hulp in
de Koreaanse oorlog, meldt radio-Moskou.
Deze hulp noemt de premier één van de be
langrijkste factoren van onze overwinning.
De Poolse regering heeft besloten, Noord-
Korea onverwijld te helpen. Polen zal ma
chines, uitrustingsstukken en materiaal, no
dig voor de wederopbouw, naar Noord-Ko
rea zenden.
De Amerikaanse Senaat heeft Donderdag
een bedrag van 20 millioen goedgekeurd voor
hulpverlening en herstel in de republiek
Korea.
De communisten hebben Vrijdag op een
vergadering van de militaire bestandscom
missie te Pan Moeng Djom de Verenigde Na
ties opnieuw van twee schendingen van het
wapenstilstandsverdrag beschuldigd. In to
taal zouden de geallieerden nu twaalfmaal
het bestand hebben geschonden.
Volgens de beschuldigingen van Vrijdag
hebben geallieerde verkenningsvliegtuigen
boven de gedemilitariseerde zone gevlogen.
Geen stierengevechten meer
in Algiers
Het ia de Wereldfederatie voor Dieren
bescherming mogen gelukken, de stierenge
vechten in Algiers afgeschaft te krijgen.
Nadat de federatie reeds eerder had ge
protesteerd tegen deze vertoningen te Al
giers. werd na eten nieuw telegrafisch pro
test, gericht aan de resident en de autori
teiten van Algiers, bericht ontvangen, dat
in deze plaats geen stierengevechten meer
gehouden zullen worden.
[VRIJDAG 31 JULI 1953
EERSTE BLAD - PAGINA
(Van onze correspondent te Soerabaja.)
hadden «loh voor de rechter te
Soerabaja enkele personeelsleden van de
nn.t Jiva Stoomtram te verantwoorden,
weieni het laten drukken en het verkopen
-in valie tramkaartjes. Onder de verdach-
t,n bevonden sich zes hoofdconducteuren.
In 1951 werden zU gearresteerd en nu, na
laar in voorarrest te hebben geseten,
w»rden dese zes hoofdconducteuren vröge-
ke„ ZU bleken niets met het geval te
mlken ie hebben! Zulke eindeloze preven-
Uef«tellingen, als In het geval van dese zes
hoofdconducteuren, zijn in Indonesië geen
leldissniheid.
Oorzaken van deze moeilijkheid zijn de
totale ontwrichting en de grote overbelas
ting van het rechterlijk apparaat in Indo
nesië In de periode tussen het einde van
de oorlog en de overdracht van de souve-
reiniteit had men hier reeds te kampen met
een te kort aan rechters en lager perso-
neel De souvereiniteitsoverdracht maakte
het de Nederlandse rechters hier te lande
onmogelijk, verder te werken. ZU gingen
heen en de enorme taak van de reohtsple-
ging ln dit land met zijn 70 millioen in-
wonera kwam te rusten op de schouders
van een zeer gering aantal Indonesische
rechters.
Vele deskundigen onder het lager perso
neel vloeiden af, omdat zij buitenlanden
waren of omdat zij met de Nederlandera
hadden samengewerkt. De opengevallen
plaatsen werden ingenomen door een veel
voud van nieuwe ambtenaren, wier enige
verdienste hun houding in de vrijheidsstrijd
was. Men heeft het corps van rechters zoveel
mogelijk trachten uit te breiden door het
benoemen van lieden, die geen rechten heb
ben gestudeerd. Het zijn ln de meeste ge
vallen oud-griffiers en voormalige ambte
naren van het binnenlands bestuur.
Maar ook met deze hulp heeft men het tot
nu toe voor geheel Indonesië niet verder
kunnen brengen dan. 100 rechters, terwijl er
vóór de oorlog, toen de criminaliteit veel
geringer was, in het gehele land 300 waren.
Dat waren er te weinig, beweerde men
destijds!
Soerabaja, een «tad mét meer dan één
millioen inwoners, moet het thans stellen
met vier rechters en Djakarta, waar naar
men zegt twee en een/half millioen mensen
wonen niemand wjeet het-op een paar
honderdduizend na vheeft er tien. In Soe
rabaja waren vóór de oorlog 16 rechters.
Door de golf van misdaad, die ln de na
oorlogse jaren over Indonesië is gegaan, if
het werk van de rechtbanken enorm toe
genomen. Bovendien heeft het landgerecht,
alsof het aan de burgers niet de handen
meer dan vol had, er na de overdracht van
de souvereinlteit ook nog de krijgsraad
zaken ln eerste aanleg bijgekregen. Om
enig Idee te krijgen van de stapels werk
waar de rechters zich door moeten worste
len. zijn hier enkele cijfers van Soerabaja.
In 1952 werden aanhangig gemaakt: 15.804
strafzaken, waarvan 2.498 misdrijfzaken.
Verder 2.735 eiviele zaken. Het aantal pre
ventieven bedroeg 1.905 burgerverdachten
en 85 militaire verdachten. Is het wonder,
dat er op 31 December nog zo het een en
ander niet was afgedaan
Een grote moeilijkheid voor de rechtere
ls ook, dat zij in vele gevallen geen na
slagwerken hebben, omdat ln de oorlog
vele boeken verloren zijn gegaan. Alleen in
Djakarta en Soerabaja is thans nog een
Juridische bibliotheek, maar de meeste
boeken, die men daarin vindt, zijn sterk ver
ouderd. Een eigen bibliotheek opbouwen
ls de meeste rechters onmogelijk. In Indo
nesië zijn de boekenprijzen immers zo ab
normaal hoog, dat het kopen van een boek
meer dan een luxe is geworden.
Alle wetboeken en alle andere werken op
Juridisch gebied z|jn in het Nederlands ge
steld en het zal nog zeer vele Jaren duren
voor men van de zeer uitgebreide juridische
lectuur vertalingen heeft. Men la zelfs nog
niet met het vertalen begonnen. Dit is een
enorm probleem, niet voor de oudere rech
ten. die allen Nederlands spreken, maar
voor de paa afgestudeerde juristen, die de
met werk overstelpte rechters zoveel arbeid
uit handen zouden kunnen nemen, als x|]
Nederlands konden lezen. Vele hunner kan
nen dit echter niet. En enige Jonge Juriiten.
pas van de universiteit ln Djoeja. die men
ter beschikking heeft gesteld van de recht
bank te Soerabaja, zitten daar nu duimen
te draaien en doen werk waarvoor helemaal
geen juridische scholing vereist is.
De weinige rechters in Indonesië gaan niet
alleen gebogen onder altijd nog maar toe
nemende hoeveelheden werk, zij worden bo
vendien doorlopend van alle kanten aange
vallen. Daar zorgen degenen voor, die me
nen, dat vrijheid bandeloosheid betekent.
Hun aantal is niet gering. Zij zijn het, die
de rechters voortdurend anonieme brieven
sturen met de meest gruwelijke bedreigin
gen. Vooral ln het binnenland heeft dit
soms funeste gevolgen. Zo is onlangs een
onder dreigbrieven bedolven rechter op een
klein plaatsje met de noorderzon vertrok
ken. Het werd hem te gevaarlijk om het
recht te hanteren!
Een officier van Justitie in Soerabaja,
eveneens het mikpunt van schrijvers van
dreigbrieven, vond op een goede dag een
handgranaat vlak voor zijn huis. Het ding
was gelukkig niet afgegaan. In Makassar
ging een veroordeelde in de rechtszaal de
rechter met een stoel te lijf. In Mod joker to
ondernam een beklaagde dezer dagen een
bijna geslaagde* poging om de rechter met
stoef en tafel ondersteboven te gooien. En
zijn er nog veel meer voorbeelden te
noemen, die stuk voor stuk een bewijs vor
men voor de moeilijkheden van de Indone
sische rechter en de onmogelijke taak. waar
voor de rechterlijke macht in Indonesië
zich gesteld ziet.
Ais men dit alles nagaat, is het eigenlijk
helemaal niet zo vreemd, dat het wel eens
een paar jaar duurt vóór een zaak op dl
rol komt. Goad beschouwd is het veel won
derlijker, dat iedereen, het zij vroeg of laat,
toch nog een beurt krijgt.
Prins Bernhard zal 2 Augustus in zijn
kwaliteit van inspecteur generaal der Ko
ninklijke Marine zijn reis daar de Neder
landse Antillen aanvangen. De heenreis
wordt over de Verenigde Staten gemaakt,
waar de Prins in Cape Cod twee dagen bij
de daar logerende prinsessen zal doorbren
gen. 5 Augustus reist de Prins naar Curasao,
waar hij de zesde vroeg zal arriveren. Die
morgen is er in Willemstad een ontvangst
van vooraanstaande ingezetenen, waarna
een rondrit door de stad zal worden ge
maakt. 's Avonds wordt er een receptie door
de gouverneur aangeboden. De zevende
Augustus wordt de marinebasis bezocht en
'8 middags zal het monument, aangeboden
door het Nederlandse volk aan de bevol
king der Antillen, als dank voor de ln de
oorlog verleende hulp, door de Prins wor
den onthuld.
's Avonds zal de Prins het bestuur van
het onlangs gestichte Prins Bemhardfonds-
Nederlands® Antillen installeren. 8 Augus
tus wordt een kort bezoek aan Aruba ge
bracht, waarna 's avonds per K.L.M. de te
rugreis naar Nederland wordt aanvaard,
waar de Prins Maandagmorgen 10 Augustus
hoopt te arriveren.
Vertegenwoordigers van Belgische, Franse,
Westduitse, Nederlandse en Britse
omroeporganisaties hebben op een conferen
tie van drie dagen te Londen gesproken
over de technische kanten van een uit
wisseling van televisiieprogramma's in
West-Europa. De B B C. deelde mede, dat
er reeds plannen besproken zijn om tegen
het einde van het jaar een televisienet,
dat Frankrijk, België en Nederland,
verbindt, tot stand te brengen, waarbij
West-Duitsland zich binnen niet al te lange
tijd kan aansluiten. Ook is het totstand-
brengen van een permanente televisiever
binding tussen het Europese vasteland en
Groot-BriWannië bestudeerd. Men kwam
tot de slotsom dat zulk een verbinding
zeer gewenst ls, doch dat zij afhankelijk is
van economische factoren, welke door de
betrokken regeringen moeten worden be
sproken.
Al staat alles nog niet zwart op wit.
toch moren we er wel op rekenen, dat
Hongarije. Znld-Slavië. België. Italië.
Spanje en Nederland zo ongeveer hun
Olympische teams naar het waterpolo-
tournooi om de Trofeo Italia, dat van
17 t.m. 22 Augustus ln Nijmegen wordt
gehouden, zullen sturen. Zoals n weet.
moet Nederland het doen zonder Cor
Braasem, die echter wel komt. maar
als coach van het Spaanse zevental.
Luchs en Slevers x|j« belden candldaat
voor do „vaeatnre", maar ook de naam
van Hennle Keetelaar wordt genoemd.
Zondag speelt het Oranjeteam in Zaan
dam een nuttige oefenwedstrijd tegen
de Belgen.
Wereldkampioenschap schaatsen
in Japan
TJet zal hier en daar wel enige verwonde-
ring wekken, dat de wereldkampioen
schappen schaatsenrijden voor het volgend
jaar aan Japan zijn gegeven en op 16 en 17
Januari, vóór de Europese kampioenschap
pen, in Sapporo worden gehouden. De kos
ten om in Japan te komen zijn wel erg
hoog en de heer Weaseloo, de »ecretarle
van de K.N.SB. heeft nu al medegeedeld,
dat als de Japanners hierin niet tegemoet
komen, de Nederlanders en de Noren wel
verstek zullen laten gaan. Bovendien zijn
de data wel erg vroeg in het seizoen. De
Europeee kampioenschappen zijn voor
Davos, op 6 en 7 Februari 1954. De wereld
kampioenschappen kunstrijden komen van
14 tot 20 Februari in Oslo en de Europese
van 28 tot 31 Januari in Bolzano.
BONN, eind Juli
West-Duitsland ls begonnen weer een vloot van passagiersschepen, die met nadruk
wordt er op gewezen een tweeledig doel hebben, n.l. ook als vrachtschepen kun
nen worden gebruikt. Het eerste van deze schepen een „passagiersschip met vracht
accommodatie" 9000 ton metend, is thans in aanbouw op een Noordduitse werf. Het
schip zal plaats bieden aan 80 passagiers en een snelheid hebben van 17.5 knoop. Het
zal ca 16 millioen mark kosten 13 millioen).
In het laatst van 1954 zullen nog vijf dergelijke schepen worden gebouwd, die, geëxploi
teerd door de Roland en Hamburg—Amerika lijnen, aan de passagiers het allermodernste
comfort zullen bieden, zoals een bibliotheek, een zwembad, een winteruin, een bar, enz
Ter viering van het 100-jarig bestaan van dé
Permanente Commissie werd Woensdag in
hetSternse Slotland een grote kaatswedstrijd
gespeeld. Tot koning van de kaatsers werd
uitgeroepen R. Kuiper uit Makkum.
W/AT het concours hip-
pique ln Rotterdam la.
behoef lk u niet meer te
vertellen. Dat is met de
jaren na de oorlog een be
grip geworden, een gebeur
tenis die je moet zien, al ga
je het hele jaar nooit naar
een paard kijken.
Met het „concours hip
pique" gaat Rotterdam aan
de spits. Dat mogen we
zonder chauvinisme gerust
vaststellen. De heren De
Monchy. Dura, Klebe, Van
Schaardenburg en Hooge-
wegen hebben in de Kra-
llngse manege een mooi
stuk propaganda voor de
ruitersport opgebouwd.
Maar daarvoor komen ook ieder Jaarde
beate paarden en ruiters naar Rotterdam.
Met heimwee denken we terug asn de
Spaanse ruiterechool uit Wenen twee jaar
geleden - en de Franse zwarte ruiters van
vorig jaar. Grote ruiterscholen zijn in
Europa niet zo dik ge?aaid, dat men daaruit
naar believen kan putten, maar toch is men
er voor dit jaar weer in geslaagd een bU-
zondere attractie naar de manege te halen,
een équipe uit de militaire rijschool te Bern,
die onder commando van majoor Frank de
„achoolquadrllle" in historische coatuums
zal rijden. Dit nummer staat iedere dag dat
het concours hippique duurt (van 3 t.m. 6
September) op het programma.
Ruiters uit vele landen
"f TOORTS komen weer, zoals altijd, ruiters
uit vele landen naar Rotterdam: Belgen,
Fransen, Italianen. Spanjaarden, Engelsen
en, voor het eerst na de oorlog, ook Duitsera.
De Nederlanders hebben al aan verschillen
de ruiterfeesten in Duitsland meegedaan en
nu ls het een kwestie van beleefdheid, dat
ze worden teruggevraagd. Waarschijnlijk zal
men nu Thiedemann een van de beste
springruiters kunnen zien. En dan hoopt
heel Kralingen vurig op de komst van Fox-
hunter van col. Llewellyn. In Londen is deze
beroemde combinatie een week lang Iedere
dag opgetreden zonder één tout te ma ken
De Italianen zijn beroemd met Plero en
Raimondo d'Inzeo en hun paarden Merano en
MM*
Gaat u ook naar het Concours Hippique
Hoewel deze schepen het begin vormeh
van een nieuwe Duitse passagiersschepen-
vloot, zal het nog vele jaren duren eer Duits
land er aan zal kunnen denken te concurre
ren tegen Engeland en de Ver. Staten, Ja
zelfs tegen Italië, welk land juist een dezer
dagen zijn twaalfde passagiersschip na de
oorlog in gebruik heeft genomen, of tegen
Japan, welks groeiende vloot door de Duitse
scheepvaartondernemers met afgunst wordt
gadegeslagen.
De Westduitse minister van Transport
wezen, Hans Christoph Seebohm. zei on
langs: „Al wat overbleef na de oorlog van
onze 4 millioen ton metende koopvaardij
vloot was een vlootje van 120.006 ton! De
beperkende bepalingen ons wat het boawen
van nieuwe schepen opgelegd, werden
slechts langzaam aan opgeheven. Pas tegen
bet einde van 1049 werd ons toegestaan
schepen te bouwen tot een maximum ton
nage van 7200 en tot een maximum snelheid
van 12 knopen. Eerst sinds April 1951 kon
den w|j grotere en snellere schepen bou
wen.
Aan de Italiaanse handelsvloot werden
na de oorlog geen beperkingen opgelegd en
zU kreeg belangrUke steun volgens het
Marshall-plan. terwUl bovendien de eigen
regering hulp verleende b|j de bouw van
nieuwe schepen. In Japan werden de be
perkende bepalingen veel eerder opgeheven
dan in Duitsland."
Voor de oorlog voeren de Duitse passa
giersschepen op de Verenigde Staten, West-
Indtë, de Oost- en Westkust van Zuid-
Amerika, Afrika en het Verre Oosten.
Op het ogenblik kunnen reizigera, die ge
bruik maken van Duitse schepen, de meeste
van deze gebtéden bereiken met een van
de 139 vrachtschepen, die gezamenlijk echter
slechts plaats bieden aan 1225 passagiers
Van deze schepen kunnen er 56 elk 6 pas
sagiers meenemen, 73 van 7 tot 12 passa
giers, 10 tussen 24 en 28 passagiers.
Geoefende bemanningen voor de gecom
bineerde passagiers- en vrachtschepen kun
nen worden gevormd uit de gelederen van
hen, die voor de oorlog dienst deden op de
Duitse lijnboten, maar de directies van de
bovengenoemde lijnen zijn voornemens
jonge mensen op te leiden voor de nieuwe
schepen.
De Westduitse werven werken op volle
capaciteit. Zij bouwden in de eerste vier
maanden van dit jaar 54 schepen totaal
tonnage van 123.581 ton voor Duitse re
ders en 17 schepen (69 674 ton totaal) voor
buitenlandse reders. Op 30 April waren
270 schepen (985 856 ton) in aanbouw, waar
van 85 voor buitenlandse rekening Op de
Westduitse werven werken thans ca 77.000
arbeiders.
De meeeten van u zullen wel weten, dat
„vallende sterren" helemaal geen ster
ren zijn, maar meteoren. Sterren zijn volle
zustere van onze zon; meteoren zijn (ver
moedelijk een aoort verdwaalde achternich
ten van onze aarde. Hoe die familie-verhou
ding precies ligt, daarover zijn de aterren-
(oftewel: meteoor)-kundigen het nog niet
eens. Sommigen beweren, dat de meteoren
heel fijne splintertjes zijn van een planeet
een zus dus van onze aarde die op een
kwade dag uit elkaar is gespat. Anderen
menen, dat ze resten zijn van kometen, de
Dat is geen kleinigheid
De Gymnaestrada heeft hier en daar het
geweten wakker geschud, doch wtj
weten niet zeker of het daaraan te danken
ls, dat de gemeente Arnhem niet minder
dan 800.000 gulden wil uitgeven voor de
bouw van gymnastieklokalen. In ieder ge
val is het geen kleinigheid.
Uruguay, de Spanjaard Goyoaga heeft nog
onlangs in Parijs het wereldkampioenschap
springen gewonnen.
De dressuur, hoewel minder spectaculair
voor het publiek, brengt beroemde combi
naties, zoals de Zweedse majoor St. Cyr met
zijn paard Juli naar Rotterdam.
De tribunes zijn weer uitgebreid, zodat dit
jaar een maximum aantal toeschouwers kan
worden verwacht.
Het programma verschilt weinig van
andere jaren. Het ls jammer, dat de „prix
des nations", het grote nummer van de laat
ste dag, niet in het Spartaetadion of
Feijenoordstadlon kan worden verreden,
waar het ongetwijfeld duizenden bezoekers
meer zou trekken. En misschien kan men er
ook eens aan danken de dressuur, die nu in
het Krallngse bot wordt gereden, volgend
jaar eens in de Ahoy'-hal te houden, zodat
het publiek in de gelegenheid wordt gestald
(liefst met korte explicatie) hiervan kennis
te nemen.
Joop de Mos doel het
uitstekend
De Haagse tennisleraar Joop de Mos heeft
de kwar-finalea van het proftournooi in
Scarborough bereikt. De anderen van da
laatste acht zijn: Sedgman, Mc Qregor.
Cawthom en Palis (Austr.), Hounder
(Zwlts), Segura (Ecuador) en Moas (Gr.-
Br.) Nog even en Joop de Mos krijgt een
aanbieding voor het „clrbus" van Jack
Kramer.
Fanny won tweemaal
in Keulen
Wat Fanny Blankers—Koen geruime tijd
niet meer gedaan heeft: zij liep weer eens
de 100 meter mee. in Keulen, en <!at zij het
nog kan. bewees zij door ln de tijd van
12.1 sec. de Duitse rivale Maria Sander te
verslaan. Fanny won (natuurlijk) ook de
80 meter horden van Maria. De Amerikaan
Whitfield kwam tot een verbluffende pres
tatie door de 400 meter in 46.2 sec. te lopen,
de beste tijd dit seizoen waar ook ter
wereld gemaakt.
Het mysterie om de verdwenen zwem
mer Jean Boiteux t» al opgelost, vol
gens het bekende Franse recept
„cherchez la femme". Jean is oer lief d
op de 19-jarige Franse zwemster Moni
que Poirot, mocht oan z*n vader die
hem nog veel te jong vond niet met
haar trouwen en (Ie rest laat zich raden.
Nu heeft Jean met de grote ernst, de
jeugd eigen, de wereld laten weten dat
hff de zwemsport er voorlopig aan
geeft om te gaan werken en geld te
«paren voor het huwelijk. En daar hon
den we het dan voorlopig maar op.
SAN SEBASTIAAN. JULI
CL ANKE MEISJES ln badpakjes, die al
heel weinig overeenkomst vertoonden
met de badcostumes uit de Victoriaanse
t(jd waren aan het baden of lagen t« zon
nen ln het gouden zand van het golvende
strand van „Concha" van het beroemde zo
merverblijf San Sebastiaan zonder dat
iemand er zich blUkb&ar druk om maakte
of zorgde, dat de jongste bevelen van ge
neraal Rafael Hierro, het hoofd van de
Spaanse politie, werden nageleefd Krachtens
dit bavel moeten dames bfl het baden een
badpak dragen, overeenkomstig hst model
neitefsel, die eena in 'de zoveel jaar als
kleurige vuurpijlen langs de hemel flaneren.
Maar wij haddep het over meteoren.
Waarom? Wel, omdat u van hun inderdaad
schitterend schouwspel in Augustus bijzon
der kunt genieten. En vooral in de nacht
van 11 op 12 Augustus, want dan kruist de
aarde een stoet van steentjes, welke door
ons zonnestelsel dwalen. Die steentjes de
meeste zo klein als zandkorrels, enkele iets
groter vliegen met enorme snelheid (tien-
vallen kilometers per seconde!) onze damp
kring binnen. Daar ondervinden ze van de
m lucht zoveel weerstand, dat zij gaan gloeien
endus zichtbaar worden. Daar z'in ze
dan, onze „vallende sterren".
Maakt u geen zorgen, dat ze u zullen tref
fen, want vrijwel al die lichtflitsende steen
tjes „verdampen" tientallen kilometers Do
ven uw hoofd. Een héél enkele, iets grotere,
komt wel eena op aarde neef, maar u, noch
wij zullen er waarschijnlijk ooit een zien.
Behalve in musea, waar men die stukjes
planeet- of komeetmaterie zuinig bewaart.
En de zware brokken, die eens hl een eeuw
op aarde terechtkomen, zijn ware beroemd
heden door hun zeldzaamheid.
Op het kaartje hierbij kunt u zien, waar
aan de hemel u ln Augustus die meteoren-'
zwerm kunt waarnemen. U^richt uw blik
ken naar het Noorden en ziet «aar het ster
renbeeld „De grote beer", dat ïWereen wel
kent. Rechts daarvan loopt die grijze ster
rensluier. welke „De melkweg" heet (hij
bestaat uit millioenen en nog eens millioe-
nen sterren!) en ln die Melkweg is duidelijk
waarneembaar een ander bekend sterren
beeld, Perseus". De „hoogste" ster van
Perseu. lijkt in Augustus wel het gaatje in
de hemel, waaruit vonken naar de aarde
schieten. Dte „vonken" nu zijn de meteoren,
welke van Perseus „uitgaan". Daarom
noemt men hun zwerm dan ook de Per-
seïden.
Er zal die nacht van de 11de op de 12de
;ustus geen naam zijn, zodat u de Per-
per rr'—
bui...
de hemel bedekken.
selSen soms eenpaar*pér minuut! - hul
goed zult kunnen zien alsgeejj wolken
LISSABON, Jnll.
T Issabon sou gaarne net zo'n tannel onder
de Taag willen hebben als Rotterdam
er een onder de Maas heeft, ora daardoor
een oplossing te krijgen voor het probleem
van de verbindingswegen, zowel voor het
trein- als voor het gewone wegverkeer.
tusSen de Portugese hoofdstad en de delen
van het laad. gelegen op de andere Taag-
oever.
De Taag mondt via een der grootste
delta's van Europa In de zee nit en reedt
lange tUd stelt men de vraag: Wat ls beter,
een brug over de rivier of een tunnel er
onder door 7
Toen de regering onlangs de instelling
van een commissie, bestaande uit ter zake
zeer kundige ingenieurs, aankondigde, welke
commissie de weg- en treinverbinding tus
sen Lissabon en de Zuidelijke Taagoever
zou moeten bestuderen, viel het op dat
hierbij niet ward gesproken over een brug
verbinding, welke in het verleden als enige
oplossing werd beschouwd. Men wees er op
dat de commissie de vrijheid had ook over
de mogelijkheid van een tunnel te spreken.
Een der eerste deskundigen, die men aan
zocht was Senhor de Sousa Coutinho, een
zeer bekende ingenieur, die in een artikel
ln de Dlarlo Popular (Volksdagblad) een
lans had gebroken ten gunste van een tun-
nelplan.
Hij vergeleek ln dit artikel het geval van
Lissabon met dat van Liverpool en Birken
head, welke steden door een tunnel onder
de Mersey werden verbonden. Liverpool
heeft als Lissabon 850.000 inwoners. De
Mersey is 34 meter diep, de Taag tussen de
40 en 50 meter. De Mersey is 1200 meter
breed, de Taag op haar smalst bij Lissabon
meet 1700 meter. De tunnel onder deMer-
sey heeft 567 millioen escudos (ƒ76.006.600)
gekost.
Senhor Coutinho weet met nadruk er op
dat een tannel het voordeel heeft niet het
natuurschoon van de stad en de rivier te
schenden, bovendien Is een tunnel in geval
van oorlog te verkiezen boven een brug.
daar ze minder kwetsbaar ls. terwijl ze bo
vendien veel minder kost dan een brug.
Andera voorstanders van een tunnel wij
zen er op dat de grote schepen, die de Taag
opvaren van een brug slechts last hebben
Wanneer de tunnel er komt ls het de be
doeling ze te gebruiken zowel voor het ge
wone wegverkeer als voor het spoorweg
verkeer.
Een brug over de Taag is op 30 December
1951 te Vila Franco, 20 km stroomopwaarts
van Lissabon gelegen, in gebruik genomen:
de Maarschalk Carmona brug. Het is de
grootste brug ooit in Portugal gebouwd en
zij betekende een belangrijke verbetering
in de verbinding van de Taag-oevers. Ge
durende het eerste Jaar, dat deze brug voor
het verkeer was opengesteld, passeerden
er 138 583 auto's, 116118 vrachtauto's en ca
40 000 personen in bussen, daarnaast legio
voetgangers, door paarden getrokken voer
tuigen. landbouwmachines en vee.
Voordat deze brug was gebouwd, was de
eerste brug op 80 km van Lissabon stroom
opwaarts bij Santarem gelegen. Men zal
wel niet spoedig tot een beslissing /komen
of men een brug dan wel een tunnel zal
kiezen, de Maarschalk Carmona brug heeft
kortgeleden een zeer grote uitgave van
staatsgeld vereist en het beschikbare Por
tugese geld wordt momenteel grotendeels
besteed aan de uitvoering van een zes
jarenplan ter algemene ontwikkeling van de
economie van het land.
De 850.000 Inwoners van Lissabon en ae
150.000 Portugezen, die op de Zuidelijke
Taagoever wonen, verheugen» ztch echter
nu al met het vooruitzicht op een nieuwe
oeververbinding, uitgezonderd dan de eige
naars van veerboten.
Grond en hulzen op de Zuidelijke oever
stijgen reeds belangrijk ln prijs, dat zegt
genoeg 1
van de badoostumes aan het eind van de
vorige eeuw terwijl ze een badmantel aan
moeten hebben, wanneer ze zich niet in
het zilte nat bevinden.
TerwUl uw correspondent zich in de zon
koesterde op het terras van een, hotel met
uitzicht op de lieflijke golf. vrteg hij de
hotelier of het bevel van Hierro nog niet
tot hier was doorgedrongen. Zijn antwoord
1U'Zeker, mijnheer. Op regeringsbevel werd
de" nieuwe verordening goed zichtbaar ge
publiceerd op de voorpagina van alle drie
de plaatselijke bladen. De Spanjaarden zijn
echter romantisch aangelegd Om de indruk
te wekken, dat we moreel op zeldzaam hoog
peil staan, worden dergelijke bevelen Uit
gevaardigd. maar.. ze worden nimmer
doorgedreven. Het gevolg daarvan zou im
mers zijn dat toeristen ons de rug zouden
toekeren en als het puntje bij het paaltje
komt draken de mensen op het strand pre-
cle-s wat en zoveel, d w z. zo weinig, ais ze
willen dragen Het onderwerp van de dag
in bars en café's is werkelijk niet het voor
geschreven model badpak, ma"/ -
•t „stroomlijnen" van de productie. San Se
bastiaan. met zlirt 140.000 inwoners, ls niet
alleen een wereldberoemde badplaats, maar
ook het middelpunt van Spanje's grootste
Industrie-gebied.
M Jongelui uit Oostenrijk zullen op Aug.
aankomen om nabij Woudschoten te Zeist een
door het Oostenrijkse jeugd-Rode Kruis ge
schonken montage-gebouw neer te »tten.
Voorlopig zullen er geëvacueerden uit het
rampgebied ln worden ondergebracht.
Uitslagen van Woensdagmiddag
p.ulu. potur-prtl,: 1. Bin, o.y 1. Bètne
N.iX.'Liï-X" «'.'.Tl. Chêvreull.
Toto w 1 90 Pl f 1 30- 2.SO. CC 3.70. k 3.40.
Niet Belopen: Columbus, Maharadja.
Willem Marls-prljs: t. Oddity 2. Ronald. Toto
w. f 5.10, pl. 2.50, 2.00. CC. 4.30, k 11.90
Nipt Belopen: Nelly Scott.
Jan Steen - pr U1. Kenltra. 2. Boekanier
Toto w f P1 f J10' «•-, f 8 8°'
f 10 Niet gelopen Hespridsel.
jonker-pril*: 1- Spencer Hollandta (ln stal-
yerband met Sunny Boy beide van stal Hol
landta) 2. Sir Messidor. Toto w. 5, pl. 4,
9 to cc f 2-40 k. f 10.20. Alle paarden gelopen.
Joffer-prijs1. Sagne dOr (entr W H
oeersen) 2- Sonja Zora. Toto w. 100, pl
f 1.10 1.20 CC f 210. k. Ï.40. Niet gelopen:
S Rubens-prU«: 1. Manola (in atalverband met
Beau Chef) 2. Morino. Toto w. 1.00, pl. 4.60.
4 40 cc. f 6.80, k. f 33. Niet gelopen Spring
Feeling. Thalia. Phtkita.
vincent v. Qogh-prUs: 1. P Louis II, 2 Oueen
Be«. TOtOW ft .10. pl- 3 60 2.20. cc. 8.10.
k. 14.40. Niet gelopen Olivier
Premiestelsel
N DE GROENE vallei die zich uitstrekt
tot de Pyreneeën krioelt het bij wijze
spreken, van kleine werkplaatsen en
bescheiden fabrieken, waarvan de kleinste
zeker niet meer dan tien en de grootste ten
hoogste honderd man in dienst hebben. In
die kleine fabriekjes worden alle mogelijke
metaalwaren geproduceerd van schroefjes
af tot naaimachines toe. En nu zijn er de
laatste weken in San Sebastiaan lezingen
gehouden over „arbeidsrationaliaering in de
industrie" door twee deskundigen, eeti Ita
liaan en een Amerikaan, waarin die aan
toonden hoe de productie kan worden ver
groot». De mensen in de stad praten nu ner
gens anders meer over.
Het systeem, dat thans als ..het van het"
geldt gaat er v«n uit, det men een vast ba-
alsloon dient te geven voor een basis-pro
ductie en vervolgens premies moet toeken
nen voor alles wat meer wordt verkregen
dan de voorgeschreven minimum-productie.
Sommige arbeiders zien kans ln een nor
male arbeidstijd van acht uur Inderdaad
premies ln de wacht te slepen De arbei
ders verwachten, dat zij bij de nieuwe ge
stroomlijnde productie-methoden meer zul
len kunnen produceren en meer verdienen
den totnogtoe Deze stoere, wat ruwe Bas-
ken, ferme eters en flinke drinkers, maar
ook zeer godsdienstige mensen, zijn gewel
dig harde werkers. Een geschoolde metaal
bewerker verdient vaak 150 peseta's (f 12
ongeveer) Der dag hetgeen twee of drie
maal zoveel ls als ziln collega's in de rest
van fiDanie verdienen. De baas draagt ook
een overall en hij deinst er niet voor terug
zelf de handen uit de mouwen te steken op
de plaatsen waar de arbeid het zwaarst ls
Blaast de fabrieksfhiit ten teken, dat het
twaalf uur is, dan dringen allen, de baas. de
voorman en de arbeiders naar dezelfde
kleine ..taverna" om een glas rode wijn te
genieten voor ze gaan eten.
enK van de merkwaardigheden van het
Baskenland Is het grote aantal „eetclnbi".
Een of twee dozijn mxnnen slaan de handen
fneen en rfrhfen een kfefne flat mef kettken
Twee of driemaal per week kopen ze
hnn etsen voedsel op de markt, waafbfl ze
«eer klesk»uir|* te werk gaap. nemen het
mee naar de elnb. waar ze het zelf koken
en ln een gezellig samenzijn tezamen nutti
gen. Vrouwen worden bH deze maaltijden
gewoonlijk zelfs niet toegelaten.
Hier ln San Sebastiaan hoort men zelden
het Baskisch spreken, een van de oudsta
talen in de gehele wereld, maar bulten, op
het land. spreken vooral de ouderen vrijwel
niets anders. De priesters in de kerken op
bet land preken steeds In het Baskisch. De
tegenwoordige regering staat evenwel niet
toe. dat dagbladen in het Baskisch verschij
nen en ook mo«en er geen redio-ultzendin-
gen ln het Baskisch geschieden. Maar en
kele weken Releden verscheen er plotseling
on Zondae. na de traditionele Mis van 1®
uur aan de voet van het enorme Christus
beeld. dat de baai geheel beheerst, een Bas-
kische vlag op de top van het beeld.