Sportpraet van Eric Het MAAS-STATION ten afscheid West-Duitsland danst in het parlementsgebouw Indonesië heeft een groot tekort aan rechters Duitsland bouwt zijn handelsvloot weer op Sterrenregen in Augustus Een romantisch volk windt zich op (ogenschijnlijk) over de hadpak-lijn rrrT - 7 ztnsa ■ur Het huis van de nieuwe democratie VERMAAKCENTRUM Noord-Korea dankt Moskou voor hulp DE ONSCHULDIGE HEEFT GEDULD NODIG! Afgestudeerden uit Djokja kunnen de wetboeken niet lezen Ruim 40 strafzaken per dag Prins Bernh de Nederl, hard, Anti, naar ntillen Naar een Westeuropees televisienet Olympische teams naar Nijmegen Plannen voor zes passagiers- en vrachtschepen Concours hippique -sustostom Cherchez la femme In werkelijkheid slechts aandacht voor „gestroomlijnde" productie Krijgt Portugal een Taag-tunnel? Plannen voor verbinding van de Taag-oevers Courses op Duindigt TWEEDE BLAD - PAGINA 4 GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 31 JULI 198$ f t Hoe mooi is de rivier in de bocht en hoe lelijk is het barakkendorp langs de spoor rail s, dat 'met Maasstation wordt aange duid. Als het na 3 October wordt afgebro ken. zullen we er geen traan om laten. Zal de oever van de Maasbocht eens be bouwd zijn met hoge woonflats langs een brede boulevard, die zich uitstrekt van aan de Leuvesluis?! Het was vóór de oorlog reeds veranderd, maar het leek met zijn twee hoge over kappingen tenminste op een stationsge bouw En zowel Koningen en Keizers als doodarme emigranten hebben zijn perrons betreden in een tijd, toen de spoortrein nog geen concurrentie had van auto en van vliegmachien. (Van onze Rotterdamse correspondent) „TT"IJK Jantje, hier stond nu vroeger het Maasstation. Dat kun jij je niet meer herinneren want je was nog maar een baby toen je met moeder en mij hier in de trein ■tapte om naar Amersfoort te gaan, naar je oma". „Gek is dat, vader! Lagen hier toen rails waar nu die hoge huizen staan langs de jWaasboulevard? Ik kan het me haast niet voorstellen!" „Toch was het zo", zei de vader en hij dacht terug aan het jaar 1953 toen Rotter dam voorgoed afscheid nam van het Maas station met zijn bijna 100-jarige historie. En hij herinnerde zich ook het chaotische beeld uit de Meidagen van 1940, van het branden de en in flarden geschoten stationsgebouw en zijn twee forse overkappingen. Een puinhoop bleef over en daarop was „Maas" herrezen als een brokkelig, nood druftig complex van stenen en houten ba rakken. Maar goed, het was weer een sta tion en als voorheen kwamen en gingen er de treinen, want het leven moest verder, gaan Station Maas: op de 3e Oct. van dit jaar zal je ophouden te bestaan; zal je naam niet langer voorkomen in de Officiële Reis gids en evenmin op de spoorkaartjes. Gron diger dan de oorlog het deed. zul je door ■lopershanden van de Maasoever worden weggevaagd tot er alleen nog een herinne ring zal overblijven. En met jou zullen de taxi's verdwijnen en de trams van lijn 4 en de haringverkoper en de man met de ijsjes en al die anderen, die zich dan eensklaps van je zullen afwenden, nadat ze zich zovele jaren met je levens- tappen hebben gevoed. JE naderende einde is je echter nog niet aan te zien; je hartslag is zelfs krachti ger, nu, in de drukke vacantietijd. Aanschouw het gedrang »op je perrons bij van de 44 treint ■ommige van de 44 treinen, die er dagelijks vertrekken naar „vacantieland". En er schijnt geen einde te komen aan de toevloed van fietsen, die tien, twintig rijen dik met aan de sturen wapperende labels, wachten op hun transport met speciale rij- wieltreinen. 15 a 1600 Fietsen op één dag zijn geen zeld zaamheid. Het is. Maasstation, alsof je met al die be wijzen van vitaliteit en activiteit zeggen wilt: zie je nu wel; wat praat men over mijn spoedig einde. Ik voel me gezonder en krachtiger dan ooit! Maar ze weten het allemaal van die derde October De kruier knikte een paar maal met zijn roodverbrande hoofd. Hij verschikte zijn pruim om iets te zeggen, maar hij bleef zwijgen en hij staarde over de blikkerende rails waarover een trein langzaam naderde. De man bij het restauratiewagentje demp te zijn monotone roepstem toen hij ons deelgenoot maakte van zijn lichte bezorgd heid omtrent zijn naaste toekomst. Naar D.P. heeft voor hem geen zin; daar zijn er al drie van zijn branche en vele varkens De kranten- en tijdschriftenverkoper dacht er precies zo over. Maar het zijn voor al de taxi-chauffeurs, die een zwaar hoofd hebben in de opheffing van het Maasstation en de concentratie van het reizigersvervoer op het station D.P. Nogal logisch!", zei de chauffeur, die de blokjes-band op zijn taxi zorgvuldig een nieuw verfje gaf: „bij D.P. „raast' het van de tram- en buslijnen nagr alle kanten en bo vendien ligt D.P. centraler dan Maas. Nee, voor ons is de verdwijning van Maas rond uit een strop!" En voor het 110 man vaste personeel van het station? „Een groot deel zal wel op andere stations in Rotterdam te werk kunnen worden ge steld en de overigen zullen op stations el ders in Nederland worden geplaatst Zo zei ons de stationschef, de heer Th. H. Weijers die even tijd vond voor een praatje. Nee. óver de toestand van vóór de oorlog kon hij niet meepraten want hij zat pas drie jaar op „Maas". Maar in die betrekkelijk korte tijd is er toch wel het een en ander In vacantietijd krioelt het op sommige da gen van de fietsen op het Maasstation, het begin- en eindpunt van veler „vlucht uit de stad" naar bos en heide In lange rijen wachten de karretjes op het transport met speciale rijwiellreinen. veranderd op het station. Zo werd vorig jaar Mei het grootste gedeelte van het druk ke goederenvervoer verplaatst naar het em placement aan de Westzeedijk. Die verplaat sing betekende een tegenvaller voor de bij het Maasstation gevestigde kolenhandela ren. die er hun kolenop- slagplaatsen hadden. En ook de veehandel werd er door getroffen. WAT denkt u van de verplaatsing van het reizigersvervoer naar het D.P.-station?" vroegen wij. „U kunt zelf beoordelen", meende de heer Weijers, „dat een uitbreiding van 't reizigersverkeer op D.P. met 44 vertrekkende en 43 aan komende treinen per dag plus nog enkele militaire treinen, zwaardere eisen zal stellen aan de stations accommodatie. Het is heus geen luxe, dat deze op D.P.-Noord wordt uitgebreid met enkele lo ketten en aan de Stations pleinzijde met een aantal tourniquets. Het Maasstation De toestand zal stellig verbeteren, wan neer ook het perron-gedeelte aan de oostzij de van de luchtbrug zal zijn voltooid". De chef van „Maas" kon nog niet zeggen welke zijn nieuwe standplaats zal worden na de opheffing van het station op 3 Octo ber. Hij heeft er prettig gewerkt en met een tikje weemoed in het hart zal hij de laatste trein op 2 October 's avonds, zien vertrekken. „We moesten die allerlaatste trein met een muziekkorps uitluiden", vond de heer Weijers en wij sluiten ons graag aan bij zijn suggestie. De taxi-chauffeurs bij het Maasstation heb ben over gebrek aan klanten niet te kla gen. En geen wonder, want die epe tram lijn doet hun niet veel concurrentie aan „Jammer", zeggen zij, „dat „Maas" wordt opgeheven. Want bij DP wordt het je geel voor de ogen van de trams en bussen!" Is het niet rijp voor de sloper, dit schamele houten geval, dat 13 jaren heeft dienst ge daan als hoofduitgang van 't Maasstation en als een toegangspoort tot Rotterdam? BONN, eind Juli. IJet Westduitse Parlementsgebouwdat thans geen afgevaardigden, secretarissen, 1-L ambtenaren e.d. herbergt, is iets geworden, dat men volgens de reisgidsen voor het Rijnland gezien moet hebben. Op het ogenblik, dat de toegangsdeuren na de laatste zitting van het Parlement werden gesloten, werd het gebouw opengesteld voor onstuimiger scharen. Het Bundeshaus, waar het eerste democratische Duitse Parlement onderdak vond sinds twintig jaar geleden Hitier aan het bewind kwam, moest meer dan andere Westerse parlementsgebouwen populair worden. Het is niet slechts een gebouw, waar ernstig debatterende afgevaardigden vergaderen, maar het is ook een op vallend mooi vermaakcentrum met een billijk café en restaurant, het trefpunt van talloze wielrijders- en bierclubs, alsmede van naaikransjes en een gezochte plaats voor bals en carnavalsvieringen. Meer dan een milüoen bezoekers hebben gedurende de eerste vier jaar van zijn be staan er deelgenomen aan de rondwande lingen onder geleide en naar schatting evenveel toeristen hebbejwr gegeten, ge dronken en gedanst op hèmerras. dat uit zicht geeft op de Rtfn. of lm het restaurant met zijn brede vensters. Bondsdagautoriteiten erkennen met een zucht, dat de democratische ijver om het Parlement bezig te zien waarschijnlijk wel de laatste zal zijn van de motieven, die de bezoekers als reden voor hun bezoek opge ven. Nu de komkommertijd in de politiek is aangebroken staan het parlementsgebouw, zijn terras, zijn restaurant en de wandel gangen in het middelpunt van de belangstel ling der touristen, die in dichte drommen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zich er verdringen. Met busladingen vol komen zij uit alle delen van West-Duitsland, maar ook uit Nederland. België en de Scandinavische landen'. In groten getale komen zij ook per motor of rijwiel. Jongelui van beiderlei kunne en in de kortst mogelijke shorts en singlets, soms in re- genboogkleurige blouses of overhemden, de laatste meestal los over de pantalon gedra gen, ziet men er bij honderdtallen. Bijna alle touristen, die het Rijnland bezoeken, dragen een klein veelkleurig kapje op het hoofd, met souvenirs behangen als een Kerstboom. ledereen heeft toegang tot het gebouw Dit heeft de oudere generatie aangemoedigd het voorbeeld der jongeren te volgen. Oude de mannen en vrouwen bekronen hun zo merse kleding met papieren petten of car- navaishoeden in felle kleuren. „De" mode schijnt deze zomer te zijn een hoed van imitatie stro met knalrode linten. Het bezoek aan het Bundeshaus begon heel kalm, toen schoolkinderen uit het Rijn land onder leiding van hun onderwijzers het gebouw bezochten en door een glazen wand een blik mochten werpen op de vergade rende Bondsdag, waarna de kinderen werd verteld over de democratie. Eerst later werd het gebouw het doel van vele touristen, toen het restaurant en het terras voor het publiek toegankelijk wer den gesteld, wanneer het parlement niet vergaderde. Daar zij vond. dat het Par- Stationschef Weijers op het perron van „Maas" in gesprek met de wagenvoerder van een juist uit Gouda aangekomen trein: „zouden we muziek en toespraken krijgen b\j 't vertrek van de laatste trein op 2 October?" lement te vaak vergaderde om de exploitatie lonend te maken, trachtte de directie van het restaurant bezoekers te trekken, die er na de gewone sluitingstijd zich wensten te vermaken. Het gevolg was een eindeloze reeks feestelijkheden. De sobere eetgele genheid voor de afgevaardigden werd meer en meer veranderd in een danspaleis en trefplaats voor verenigingen. Vooral in de zomer weergalmen de muren van Rijnland se drinkliederen, van luidruchtige redevoe ringen van carnavalvierders, van zaken- en handelsmensen of van dansmelodieën Moeilijkheden doen zich voor op dagen, waarop de Bondsdag niet in volledige zit ting bijeen is, maar het parlementair werk in vele vertrekken wordt gedaan door commissies. Dan vinden de afgevaardigden en hun staf gewoonweg geen plaats in het restaurant en kunnen zij beter elders in de stad gaan eten. Toen onlangs een herenmodeshow in het gebouw werd gehouden, zag het er uit all een kermisterrein. Parlementsleden, ambte naren en journalisten hadden moeite om het gebouw te betreden zonder eerst een toegangskaart voor de show te kopen. De Duitse kranten spraken <?r schande van en de volgende dag werd de order gegeven voortaan geen shows meer in het gebouw te organiseren. Waarschijnlijk zal het wel niet gelukken te verbieden, dat er carnavalsvieringen worden gehouden, hoewel deze de waardig heid van het Bundeshaus schaden, want carnaval houden is }?ts, dat de Rijnlander» zo na aan het hart ligt, dat zij dit nooit zouden willen laten ter wille van de waar digheid van een gebouw! Nieuwe beschuldigingen De ontruiming van de gedemilitariseerde zone in Korea is blijkens de berichten door de troepen van de V.N. en door de Chinese en Koreèanse troepen zonder incidenten geschied. De eerste groep afgevaardigden uit Polen en Tsjecho-Slowakije is in Korea aangekomen. Irj de vier kilometer brede ge demilitariseerde zone zien gemengde groe pen waarnemers toe op de naleving van het bestand. De premier en opperbevelhebber van Noord-Korea, maarschalk Kim 11 Soeng, heeft de Russische eerste minister, Malen kof, dank gezegd voor de Russische hulp in de Koreaanse oorlog, meldt radio-Moskou. Deze hulp noemt de premier één van de be langrijkste factoren van onze overwinning. De Poolse regering heeft besloten, Noord- Korea onverwijld te helpen. Polen zal ma chines, uitrustingsstukken en materiaal, no dig voor de wederopbouw, naar Noord-Ko rea zenden. De Amerikaanse Senaat heeft Donderdag een bedrag van 20 millioen goedgekeurd voor hulpverlening en herstel in de republiek Korea. De communisten hebben Vrijdag op een vergadering van de militaire bestandscom missie te Pan Moeng Djom de Verenigde Na ties opnieuw van twee schendingen van het wapenstilstandsverdrag beschuldigd. In to taal zouden de geallieerden nu twaalfmaal het bestand hebben geschonden. Volgens de beschuldigingen van Vrijdag hebben geallieerde verkenningsvliegtuigen boven de gedemilitariseerde zone gevlogen. Geen stierengevechten meer in Algiers Het ia de Wereldfederatie voor Dieren bescherming mogen gelukken, de stierenge vechten in Algiers afgeschaft te krijgen. Nadat de federatie reeds eerder had ge protesteerd tegen deze vertoningen te Al giers. werd na eten nieuw telegrafisch pro test, gericht aan de resident en de autori teiten van Algiers, bericht ontvangen, dat in deze plaats geen stierengevechten meer gehouden zullen worden. [VRIJDAG 31 JULI 1953 EERSTE BLAD - PAGINA (Van onze correspondent te Soerabaja.) hadden «loh voor de rechter te Soerabaja enkele personeelsleden van de nn.t Jiva Stoomtram te verantwoorden, weieni het laten drukken en het verkopen -in valie tramkaartjes. Onder de verdach- t,n bevonden sich zes hoofdconducteuren. In 1951 werden zU gearresteerd en nu, na laar in voorarrest te hebben geseten, w»rden dese zes hoofdconducteuren vröge- ke„ ZU bleken niets met het geval te mlken ie hebben! Zulke eindeloze preven- Uef«tellingen, als In het geval van dese zes hoofdconducteuren, zijn in Indonesië geen leldissniheid. Oorzaken van deze moeilijkheid zijn de totale ontwrichting en de grote overbelas ting van het rechterlijk apparaat in Indo nesië In de periode tussen het einde van de oorlog en de overdracht van de souve- reiniteit had men hier reeds te kampen met een te kort aan rechters en lager perso- neel De souvereiniteitsoverdracht maakte het de Nederlandse rechters hier te lande onmogelijk, verder te werken. ZU gingen heen en de enorme taak van de reohtsple- ging ln dit land met zijn 70 millioen in- wonera kwam te rusten op de schouders van een zeer gering aantal Indonesische rechters. Vele deskundigen onder het lager perso neel vloeiden af, omdat zij buitenlanden waren of omdat zij met de Nederlandera hadden samengewerkt. De opengevallen plaatsen werden ingenomen door een veel voud van nieuwe ambtenaren, wier enige verdienste hun houding in de vrijheidsstrijd was. Men heeft het corps van rechters zoveel mogelijk trachten uit te breiden door het benoemen van lieden, die geen rechten heb ben gestudeerd. Het zijn ln de meeste ge vallen oud-griffiers en voormalige ambte naren van het binnenlands bestuur. Maar ook met deze hulp heeft men het tot nu toe voor geheel Indonesië niet verder kunnen brengen dan. 100 rechters, terwijl er vóór de oorlog, toen de criminaliteit veel geringer was, in het gehele land 300 waren. Dat waren er te weinig, beweerde men destijds! Soerabaja, een «tad mét meer dan één millioen inwoners, moet het thans stellen met vier rechters en Djakarta, waar naar men zegt twee en een/half millioen mensen wonen niemand wjeet het-op een paar honderdduizend na vheeft er tien. In Soe rabaja waren vóór de oorlog 16 rechters. Door de golf van misdaad, die ln de na oorlogse jaren over Indonesië is gegaan, if het werk van de rechtbanken enorm toe genomen. Bovendien heeft het landgerecht, alsof het aan de burgers niet de handen meer dan vol had, er na de overdracht van de souvereinlteit ook nog de krijgsraad zaken ln eerste aanleg bijgekregen. Om enig Idee te krijgen van de stapels werk waar de rechters zich door moeten worste len. zijn hier enkele cijfers van Soerabaja. In 1952 werden aanhangig gemaakt: 15.804 strafzaken, waarvan 2.498 misdrijfzaken. Verder 2.735 eiviele zaken. Het aantal pre ventieven bedroeg 1.905 burgerverdachten en 85 militaire verdachten. Is het wonder, dat er op 31 December nog zo het een en ander niet was afgedaan Een grote moeilijkheid voor de rechtere ls ook, dat zij in vele gevallen geen na slagwerken hebben, omdat ln de oorlog vele boeken verloren zijn gegaan. Alleen in Djakarta en Soerabaja is thans nog een Juridische bibliotheek, maar de meeste boeken, die men daarin vindt, zijn sterk ver ouderd. Een eigen bibliotheek opbouwen ls de meeste rechters onmogelijk. In Indo nesië zijn de boekenprijzen immers zo ab normaal hoog, dat het kopen van een boek meer dan een luxe is geworden. Alle wetboeken en alle andere werken op Juridisch gebied z|jn in het Nederlands ge steld en het zal nog zeer vele Jaren duren voor men van de zeer uitgebreide juridische lectuur vertalingen heeft. Men la zelfs nog niet met het vertalen begonnen. Dit is een enorm probleem, niet voor de oudere rech ten. die allen Nederlands spreken, maar voor de paa afgestudeerde juristen, die de met werk overstelpte rechters zoveel arbeid uit handen zouden kunnen nemen, als x|] Nederlands konden lezen. Vele hunner kan nen dit echter niet. En enige Jonge Juriiten. pas van de universiteit ln Djoeja. die men ter beschikking heeft gesteld van de recht bank te Soerabaja, zitten daar nu duimen te draaien en doen werk waarvoor helemaal geen juridische scholing vereist is. De weinige rechters in Indonesië gaan niet alleen gebogen onder altijd nog maar toe nemende hoeveelheden werk, zij worden bo vendien doorlopend van alle kanten aange vallen. Daar zorgen degenen voor, die me nen, dat vrijheid bandeloosheid betekent. Hun aantal is niet gering. Zij zijn het, die de rechters voortdurend anonieme brieven sturen met de meest gruwelijke bedreigin gen. Vooral ln het binnenland heeft dit soms funeste gevolgen. Zo is onlangs een onder dreigbrieven bedolven rechter op een klein plaatsje met de noorderzon vertrok ken. Het werd hem te gevaarlijk om het recht te hanteren! Een officier van Justitie in Soerabaja, eveneens het mikpunt van schrijvers van dreigbrieven, vond op een goede dag een handgranaat vlak voor zijn huis. Het ding was gelukkig niet afgegaan. In Makassar ging een veroordeelde in de rechtszaal de rechter met een stoel te lijf. In Mod joker to ondernam een beklaagde dezer dagen een bijna geslaagde* poging om de rechter met stoef en tafel ondersteboven te gooien. En zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, die stuk voor stuk een bewijs vor men voor de moeilijkheden van de Indone sische rechter en de onmogelijke taak. waar voor de rechterlijke macht in Indonesië zich gesteld ziet. Ais men dit alles nagaat, is het eigenlijk helemaal niet zo vreemd, dat het wel eens een paar jaar duurt vóór een zaak op dl rol komt. Goad beschouwd is het veel won derlijker, dat iedereen, het zij vroeg of laat, toch nog een beurt krijgt. Prins Bernhard zal 2 Augustus in zijn kwaliteit van inspecteur generaal der Ko ninklijke Marine zijn reis daar de Neder landse Antillen aanvangen. De heenreis wordt over de Verenigde Staten gemaakt, waar de Prins in Cape Cod twee dagen bij de daar logerende prinsessen zal doorbren gen. 5 Augustus reist de Prins naar Curasao, waar hij de zesde vroeg zal arriveren. Die morgen is er in Willemstad een ontvangst van vooraanstaande ingezetenen, waarna een rondrit door de stad zal worden ge maakt. 's Avonds wordt er een receptie door de gouverneur aangeboden. De zevende Augustus wordt de marinebasis bezocht en '8 middags zal het monument, aangeboden door het Nederlandse volk aan de bevol king der Antillen, als dank voor de ln de oorlog verleende hulp, door de Prins wor den onthuld. 's Avonds zal de Prins het bestuur van het onlangs gestichte Prins Bemhardfonds- Nederlands® Antillen installeren. 8 Augus tus wordt een kort bezoek aan Aruba ge bracht, waarna 's avonds per K.L.M. de te rugreis naar Nederland wordt aanvaard, waar de Prins Maandagmorgen 10 Augustus hoopt te arriveren. Vertegenwoordigers van Belgische, Franse, Westduitse, Nederlandse en Britse omroeporganisaties hebben op een conferen tie van drie dagen te Londen gesproken over de technische kanten van een uit wisseling van televisiieprogramma's in West-Europa. De B B C. deelde mede, dat er reeds plannen besproken zijn om tegen het einde van het jaar een televisienet, dat Frankrijk, België en Nederland, verbindt, tot stand te brengen, waarbij West-Duitsland zich binnen niet al te lange tijd kan aansluiten. Ook is het totstand- brengen van een permanente televisiever binding tussen het Europese vasteland en Groot-BriWannië bestudeerd. Men kwam tot de slotsom dat zulk een verbinding zeer gewenst ls, doch dat zij afhankelijk is van economische factoren, welke door de betrokken regeringen moeten worden be sproken. Al staat alles nog niet zwart op wit. toch moren we er wel op rekenen, dat Hongarije. Znld-Slavië. België. Italië. Spanje en Nederland zo ongeveer hun Olympische teams naar het waterpolo- tournooi om de Trofeo Italia, dat van 17 t.m. 22 Augustus ln Nijmegen wordt gehouden, zullen sturen. Zoals n weet. moet Nederland het doen zonder Cor Braasem, die echter wel komt. maar als coach van het Spaanse zevental. Luchs en Slevers x|j« belden candldaat voor do „vaeatnre", maar ook de naam van Hennle Keetelaar wordt genoemd. Zondag speelt het Oranjeteam in Zaan dam een nuttige oefenwedstrijd tegen de Belgen. Wereldkampioenschap schaatsen in Japan TJet zal hier en daar wel enige verwonde- ring wekken, dat de wereldkampioen schappen schaatsenrijden voor het volgend jaar aan Japan zijn gegeven en op 16 en 17 Januari, vóór de Europese kampioenschap pen, in Sapporo worden gehouden. De kos ten om in Japan te komen zijn wel erg hoog en de heer Weaseloo, de »ecretarle van de K.N.SB. heeft nu al medegeedeld, dat als de Japanners hierin niet tegemoet komen, de Nederlanders en de Noren wel verstek zullen laten gaan. Bovendien zijn de data wel erg vroeg in het seizoen. De Europeee kampioenschappen zijn voor Davos, op 6 en 7 Februari 1954. De wereld kampioenschappen kunstrijden komen van 14 tot 20 Februari in Oslo en de Europese van 28 tot 31 Januari in Bolzano. BONN, eind Juli West-Duitsland ls begonnen weer een vloot van passagiersschepen, die met nadruk wordt er op gewezen een tweeledig doel hebben, n.l. ook als vrachtschepen kun nen worden gebruikt. Het eerste van deze schepen een „passagiersschip met vracht accommodatie" 9000 ton metend, is thans in aanbouw op een Noordduitse werf. Het schip zal plaats bieden aan 80 passagiers en een snelheid hebben van 17.5 knoop. Het zal ca 16 millioen mark kosten 13 millioen). In het laatst van 1954 zullen nog vijf dergelijke schepen worden gebouwd, die, geëxploi teerd door de Roland en Hamburg—Amerika lijnen, aan de passagiers het allermodernste comfort zullen bieden, zoals een bibliotheek, een zwembad, een winteruin, een bar, enz Ter viering van het 100-jarig bestaan van dé Permanente Commissie werd Woensdag in hetSternse Slotland een grote kaatswedstrijd gespeeld. Tot koning van de kaatsers werd uitgeroepen R. Kuiper uit Makkum. W/AT het concours hip- pique ln Rotterdam la. behoef lk u niet meer te vertellen. Dat is met de jaren na de oorlog een be grip geworden, een gebeur tenis die je moet zien, al ga je het hele jaar nooit naar een paard kijken. Met het „concours hip pique" gaat Rotterdam aan de spits. Dat mogen we zonder chauvinisme gerust vaststellen. De heren De Monchy. Dura, Klebe, Van Schaardenburg en Hooge- wegen hebben in de Kra- llngse manege een mooi stuk propaganda voor de ruitersport opgebouwd. Maar daarvoor komen ook ieder Jaarde beate paarden en ruiters naar Rotterdam. Met heimwee denken we terug asn de Spaanse ruiterechool uit Wenen twee jaar geleden - en de Franse zwarte ruiters van vorig jaar. Grote ruiterscholen zijn in Europa niet zo dik ge?aaid, dat men daaruit naar believen kan putten, maar toch is men er voor dit jaar weer in geslaagd een bU- zondere attractie naar de manege te halen, een équipe uit de militaire rijschool te Bern, die onder commando van majoor Frank de „achoolquadrllle" in historische coatuums zal rijden. Dit nummer staat iedere dag dat het concours hippique duurt (van 3 t.m. 6 September) op het programma. Ruiters uit vele landen "f TOORTS komen weer, zoals altijd, ruiters uit vele landen naar Rotterdam: Belgen, Fransen, Italianen. Spanjaarden, Engelsen en, voor het eerst na de oorlog, ook Duitsera. De Nederlanders hebben al aan verschillen de ruiterfeesten in Duitsland meegedaan en nu ls het een kwestie van beleefdheid, dat ze worden teruggevraagd. Waarschijnlijk zal men nu Thiedemann een van de beste springruiters kunnen zien. En dan hoopt heel Kralingen vurig op de komst van Fox- hunter van col. Llewellyn. In Londen is deze beroemde combinatie een week lang Iedere dag opgetreden zonder één tout te ma ken De Italianen zijn beroemd met Plero en Raimondo d'Inzeo en hun paarden Merano en MM* Gaat u ook naar het Concours Hippique Hoewel deze schepen het begin vormeh van een nieuwe Duitse passagiersschepen- vloot, zal het nog vele jaren duren eer Duits land er aan zal kunnen denken te concurre ren tegen Engeland en de Ver. Staten, Ja zelfs tegen Italië, welk land juist een dezer dagen zijn twaalfde passagiersschip na de oorlog in gebruik heeft genomen, of tegen Japan, welks groeiende vloot door de Duitse scheepvaartondernemers met afgunst wordt gadegeslagen. De Westduitse minister van Transport wezen, Hans Christoph Seebohm. zei on langs: „Al wat overbleef na de oorlog van onze 4 millioen ton metende koopvaardij vloot was een vlootje van 120.006 ton! De beperkende bepalingen ons wat het boawen van nieuwe schepen opgelegd, werden slechts langzaam aan opgeheven. Pas tegen bet einde van 1049 werd ons toegestaan schepen te bouwen tot een maximum ton nage van 7200 en tot een maximum snelheid van 12 knopen. Eerst sinds April 1951 kon den w|j grotere en snellere schepen bou wen. Aan de Italiaanse handelsvloot werden na de oorlog geen beperkingen opgelegd en zU kreeg belangrUke steun volgens het Marshall-plan. terwUl bovendien de eigen regering hulp verleende b|j de bouw van nieuwe schepen. In Japan werden de be perkende bepalingen veel eerder opgeheven dan in Duitsland." Voor de oorlog voeren de Duitse passa giersschepen op de Verenigde Staten, West- Indtë, de Oost- en Westkust van Zuid- Amerika, Afrika en het Verre Oosten. Op het ogenblik kunnen reizigera, die ge bruik maken van Duitse schepen, de meeste van deze gebtéden bereiken met een van de 139 vrachtschepen, die gezamenlijk echter slechts plaats bieden aan 1225 passagiers Van deze schepen kunnen er 56 elk 6 pas sagiers meenemen, 73 van 7 tot 12 passa giers, 10 tussen 24 en 28 passagiers. Geoefende bemanningen voor de gecom bineerde passagiers- en vrachtschepen kun nen worden gevormd uit de gelederen van hen, die voor de oorlog dienst deden op de Duitse lijnboten, maar de directies van de bovengenoemde lijnen zijn voornemens jonge mensen op te leiden voor de nieuwe schepen. De Westduitse werven werken op volle capaciteit. Zij bouwden in de eerste vier maanden van dit jaar 54 schepen totaal tonnage van 123.581 ton voor Duitse re ders en 17 schepen (69 674 ton totaal) voor buitenlandse reders. Op 30 April waren 270 schepen (985 856 ton) in aanbouw, waar van 85 voor buitenlandse rekening Op de Westduitse werven werken thans ca 77.000 arbeiders. De meeeten van u zullen wel weten, dat „vallende sterren" helemaal geen ster ren zijn, maar meteoren. Sterren zijn volle zustere van onze zon; meteoren zijn (ver moedelijk een aoort verdwaalde achternich ten van onze aarde. Hoe die familie-verhou ding precies ligt, daarover zijn de aterren- (oftewel: meteoor)-kundigen het nog niet eens. Sommigen beweren, dat de meteoren heel fijne splintertjes zijn van een planeet een zus dus van onze aarde die op een kwade dag uit elkaar is gespat. Anderen menen, dat ze resten zijn van kometen, de Dat is geen kleinigheid De Gymnaestrada heeft hier en daar het geweten wakker geschud, doch wtj weten niet zeker of het daaraan te danken ls, dat de gemeente Arnhem niet minder dan 800.000 gulden wil uitgeven voor de bouw van gymnastieklokalen. In ieder ge val is het geen kleinigheid. Uruguay, de Spanjaard Goyoaga heeft nog onlangs in Parijs het wereldkampioenschap springen gewonnen. De dressuur, hoewel minder spectaculair voor het publiek, brengt beroemde combi naties, zoals de Zweedse majoor St. Cyr met zijn paard Juli naar Rotterdam. De tribunes zijn weer uitgebreid, zodat dit jaar een maximum aantal toeschouwers kan worden verwacht. Het programma verschilt weinig van andere jaren. Het ls jammer, dat de „prix des nations", het grote nummer van de laat ste dag, niet in het Spartaetadion of Feijenoordstadlon kan worden verreden, waar het ongetwijfeld duizenden bezoekers meer zou trekken. En misschien kan men er ook eens aan danken de dressuur, die nu in het Krallngse bot wordt gereden, volgend jaar eens in de Ahoy'-hal te houden, zodat het publiek in de gelegenheid wordt gestald (liefst met korte explicatie) hiervan kennis te nemen. Joop de Mos doel het uitstekend De Haagse tennisleraar Joop de Mos heeft de kwar-finalea van het proftournooi in Scarborough bereikt. De anderen van da laatste acht zijn: Sedgman, Mc Qregor. Cawthom en Palis (Austr.), Hounder (Zwlts), Segura (Ecuador) en Moas (Gr.- Br.) Nog even en Joop de Mos krijgt een aanbieding voor het „clrbus" van Jack Kramer. Fanny won tweemaal in Keulen Wat Fanny Blankers—Koen geruime tijd niet meer gedaan heeft: zij liep weer eens de 100 meter mee. in Keulen, en <!at zij het nog kan. bewees zij door ln de tijd van 12.1 sec. de Duitse rivale Maria Sander te verslaan. Fanny won (natuurlijk) ook de 80 meter horden van Maria. De Amerikaan Whitfield kwam tot een verbluffende pres tatie door de 400 meter in 46.2 sec. te lopen, de beste tijd dit seizoen waar ook ter wereld gemaakt. Het mysterie om de verdwenen zwem mer Jean Boiteux t» al opgelost, vol gens het bekende Franse recept „cherchez la femme". Jean is oer lief d op de 19-jarige Franse zwemster Moni que Poirot, mocht oan z*n vader die hem nog veel te jong vond niet met haar trouwen en (Ie rest laat zich raden. Nu heeft Jean met de grote ernst, de jeugd eigen, de wereld laten weten dat hff de zwemsport er voorlopig aan geeft om te gaan werken en geld te «paren voor het huwelijk. En daar hon den we het dan voorlopig maar op. SAN SEBASTIAAN. JULI CL ANKE MEISJES ln badpakjes, die al heel weinig overeenkomst vertoonden met de badcostumes uit de Victoriaanse t(jd waren aan het baden of lagen t« zon nen ln het gouden zand van het golvende strand van „Concha" van het beroemde zo merverblijf San Sebastiaan zonder dat iemand er zich blUkb&ar druk om maakte of zorgde, dat de jongste bevelen van ge neraal Rafael Hierro, het hoofd van de Spaanse politie, werden nageleefd Krachtens dit bavel moeten dames bfl het baden een badpak dragen, overeenkomstig hst model neitefsel, die eena in 'de zoveel jaar als kleurige vuurpijlen langs de hemel flaneren. Maar wij haddep het over meteoren. Waarom? Wel, omdat u van hun inderdaad schitterend schouwspel in Augustus bijzon der kunt genieten. En vooral in de nacht van 11 op 12 Augustus, want dan kruist de aarde een stoet van steentjes, welke door ons zonnestelsel dwalen. Die steentjes de meeste zo klein als zandkorrels, enkele iets groter vliegen met enorme snelheid (tien- vallen kilometers per seconde!) onze damp kring binnen. Daar ondervinden ze van de m lucht zoveel weerstand, dat zij gaan gloeien endus zichtbaar worden. Daar z'in ze dan, onze „vallende sterren". Maakt u geen zorgen, dat ze u zullen tref fen, want vrijwel al die lichtflitsende steen tjes „verdampen" tientallen kilometers Do ven uw hoofd. Een héél enkele, iets grotere, komt wel eena op aarde neef, maar u, noch wij zullen er waarschijnlijk ooit een zien. Behalve in musea, waar men die stukjes planeet- of komeetmaterie zuinig bewaart. En de zware brokken, die eens hl een eeuw op aarde terechtkomen, zijn ware beroemd heden door hun zeldzaamheid. Op het kaartje hierbij kunt u zien, waar aan de hemel u ln Augustus die meteoren-' zwerm kunt waarnemen. U^richt uw blik ken naar het Noorden en ziet «aar het ster renbeeld „De grote beer", dat ïWereen wel kent. Rechts daarvan loopt die grijze ster rensluier. welke „De melkweg" heet (hij bestaat uit millioenen en nog eens millioe- nen sterren!) en ln die Melkweg is duidelijk waarneembaar een ander bekend sterren beeld, Perseus". De „hoogste" ster van Perseu. lijkt in Augustus wel het gaatje in de hemel, waaruit vonken naar de aarde schieten. Dte „vonken" nu zijn de meteoren, welke van Perseus „uitgaan". Daarom noemt men hun zwerm dan ook de Per- seïden. Er zal die nacht van de 11de op de 12de ;ustus geen naam zijn, zodat u de Per- per rr'— bui... de hemel bedekken. selSen soms eenpaar*pér minuut! - hul goed zult kunnen zien alsgeejj wolken LISSABON, Jnll. T Issabon sou gaarne net zo'n tannel onder de Taag willen hebben als Rotterdam er een onder de Maas heeft, ora daardoor een oplossing te krijgen voor het probleem van de verbindingswegen, zowel voor het trein- als voor het gewone wegverkeer. tusSen de Portugese hoofdstad en de delen van het laad. gelegen op de andere Taag- oever. De Taag mondt via een der grootste delta's van Europa In de zee nit en reedt lange tUd stelt men de vraag: Wat ls beter, een brug over de rivier of een tunnel er onder door 7 Toen de regering onlangs de instelling van een commissie, bestaande uit ter zake zeer kundige ingenieurs, aankondigde, welke commissie de weg- en treinverbinding tus sen Lissabon en de Zuidelijke Taagoever zou moeten bestuderen, viel het op dat hierbij niet ward gesproken over een brug verbinding, welke in het verleden als enige oplossing werd beschouwd. Men wees er op dat de commissie de vrijheid had ook over de mogelijkheid van een tunnel te spreken. Een der eerste deskundigen, die men aan zocht was Senhor de Sousa Coutinho, een zeer bekende ingenieur, die in een artikel ln de Dlarlo Popular (Volksdagblad) een lans had gebroken ten gunste van een tun- nelplan. Hij vergeleek ln dit artikel het geval van Lissabon met dat van Liverpool en Birken head, welke steden door een tunnel onder de Mersey werden verbonden. Liverpool heeft als Lissabon 850.000 inwoners. De Mersey is 34 meter diep, de Taag tussen de 40 en 50 meter. De Mersey is 1200 meter breed, de Taag op haar smalst bij Lissabon meet 1700 meter. De tunnel onder deMer- sey heeft 567 millioen escudos (ƒ76.006.600) gekost. Senhor Coutinho weet met nadruk er op dat een tannel het voordeel heeft niet het natuurschoon van de stad en de rivier te schenden, bovendien Is een tunnel in geval van oorlog te verkiezen boven een brug. daar ze minder kwetsbaar ls. terwijl ze bo vendien veel minder kost dan een brug. Andera voorstanders van een tunnel wij zen er op dat de grote schepen, die de Taag opvaren van een brug slechts last hebben Wanneer de tunnel er komt ls het de be doeling ze te gebruiken zowel voor het ge wone wegverkeer als voor het spoorweg verkeer. Een brug over de Taag is op 30 December 1951 te Vila Franco, 20 km stroomopwaarts van Lissabon gelegen, in gebruik genomen: de Maarschalk Carmona brug. Het is de grootste brug ooit in Portugal gebouwd en zij betekende een belangrijke verbetering in de verbinding van de Taag-oevers. Ge durende het eerste Jaar, dat deze brug voor het verkeer was opengesteld, passeerden er 138 583 auto's, 116118 vrachtauto's en ca 40 000 personen in bussen, daarnaast legio voetgangers, door paarden getrokken voer tuigen. landbouwmachines en vee. Voordat deze brug was gebouwd, was de eerste brug op 80 km van Lissabon stroom opwaarts bij Santarem gelegen. Men zal wel niet spoedig tot een beslissing /komen of men een brug dan wel een tunnel zal kiezen, de Maarschalk Carmona brug heeft kortgeleden een zeer grote uitgave van staatsgeld vereist en het beschikbare Por tugese geld wordt momenteel grotendeels besteed aan de uitvoering van een zes jarenplan ter algemene ontwikkeling van de economie van het land. De 850.000 Inwoners van Lissabon en ae 150.000 Portugezen, die op de Zuidelijke Taagoever wonen, verheugen» ztch echter nu al met het vooruitzicht op een nieuwe oeververbinding, uitgezonderd dan de eige naars van veerboten. Grond en hulzen op de Zuidelijke oever stijgen reeds belangrijk ln prijs, dat zegt genoeg 1 van de badoostumes aan het eind van de vorige eeuw terwijl ze een badmantel aan moeten hebben, wanneer ze zich niet in het zilte nat bevinden. TerwUl uw correspondent zich in de zon koesterde op het terras van een, hotel met uitzicht op de lieflijke golf. vrteg hij de hotelier of het bevel van Hierro nog niet tot hier was doorgedrongen. Zijn antwoord 1U'Zeker, mijnheer. Op regeringsbevel werd de" nieuwe verordening goed zichtbaar ge publiceerd op de voorpagina van alle drie de plaatselijke bladen. De Spanjaarden zijn echter romantisch aangelegd Om de indruk te wekken, dat we moreel op zeldzaam hoog peil staan, worden dergelijke bevelen Uit gevaardigd. maar.. ze worden nimmer doorgedreven. Het gevolg daarvan zou im mers zijn dat toeristen ons de rug zouden toekeren en als het puntje bij het paaltje komt draken de mensen op het strand pre- cle-s wat en zoveel, d w z. zo weinig, ais ze willen dragen Het onderwerp van de dag in bars en café's is werkelijk niet het voor geschreven model badpak, ma"/ - •t „stroomlijnen" van de productie. San Se bastiaan. met zlirt 140.000 inwoners, ls niet alleen een wereldberoemde badplaats, maar ook het middelpunt van Spanje's grootste Industrie-gebied. M Jongelui uit Oostenrijk zullen op Aug. aankomen om nabij Woudschoten te Zeist een door het Oostenrijkse jeugd-Rode Kruis ge schonken montage-gebouw neer te »tten. Voorlopig zullen er geëvacueerden uit het rampgebied ln worden ondergebracht. Uitslagen van Woensdagmiddag p.ulu. potur-prtl,: 1. Bin, o.y 1. Bètne N.iX.'Liï-X" «'.'.Tl. Chêvreull. Toto w 1 90 Pl f 1 30- 2.SO. CC 3.70. k 3.40. Niet Belopen: Columbus, Maharadja. Willem Marls-prljs: t. Oddity 2. Ronald. Toto w. f 5.10, pl. 2.50, 2.00. CC. 4.30, k 11.90 Nipt Belopen: Nelly Scott. Jan Steen - pr U1. Kenltra. 2. Boekanier Toto w f P1 f J10' «•-, f 8 8°' f 10 Niet gelopen Hespridsel. jonker-pril*: 1- Spencer Hollandta (ln stal- yerband met Sunny Boy beide van stal Hol landta) 2. Sir Messidor. Toto w. 5, pl. 4, 9 to cc f 2-40 k. f 10.20. Alle paarden gelopen. Joffer-prijs1. Sagne dOr (entr W H oeersen) 2- Sonja Zora. Toto w. 100, pl f 1.10 1.20 CC f 210. k. Ï.40. Niet gelopen: S Rubens-prU«: 1. Manola (in atalverband met Beau Chef) 2. Morino. Toto w. 1.00, pl. 4.60. 4 40 cc. f 6.80, k. f 33. Niet gelopen Spring Feeling. Thalia. Phtkita. vincent v. Qogh-prUs: 1. P Louis II, 2 Oueen Be«. TOtOW ft .10. pl- 3 60 2.20. cc. 8.10. k. 14.40. Niet gelopen Olivier Premiestelsel N DE GROENE vallei die zich uitstrekt tot de Pyreneeën krioelt het bij wijze spreken, van kleine werkplaatsen en bescheiden fabrieken, waarvan de kleinste zeker niet meer dan tien en de grootste ten hoogste honderd man in dienst hebben. In die kleine fabriekjes worden alle mogelijke metaalwaren geproduceerd van schroefjes af tot naaimachines toe. En nu zijn er de laatste weken in San Sebastiaan lezingen gehouden over „arbeidsrationaliaering in de industrie" door twee deskundigen, eeti Ita liaan en een Amerikaan, waarin die aan toonden hoe de productie kan worden ver groot». De mensen in de stad praten nu ner gens anders meer over. Het systeem, dat thans als ..het van het" geldt gaat er v«n uit, det men een vast ba- alsloon dient te geven voor een basis-pro ductie en vervolgens premies moet toeken nen voor alles wat meer wordt verkregen dan de voorgeschreven minimum-productie. Sommige arbeiders zien kans ln een nor male arbeidstijd van acht uur Inderdaad premies ln de wacht te slepen De arbei ders verwachten, dat zij bij de nieuwe ge stroomlijnde productie-methoden meer zul len kunnen produceren en meer verdienen den totnogtoe Deze stoere, wat ruwe Bas- ken, ferme eters en flinke drinkers, maar ook zeer godsdienstige mensen, zijn gewel dig harde werkers. Een geschoolde metaal bewerker verdient vaak 150 peseta's (f 12 ongeveer) Der dag hetgeen twee of drie maal zoveel ls als ziln collega's in de rest van fiDanie verdienen. De baas draagt ook een overall en hij deinst er niet voor terug zelf de handen uit de mouwen te steken op de plaatsen waar de arbeid het zwaarst ls Blaast de fabrieksfhiit ten teken, dat het twaalf uur is, dan dringen allen, de baas. de voorman en de arbeiders naar dezelfde kleine ..taverna" om een glas rode wijn te genieten voor ze gaan eten. enK van de merkwaardigheden van het Baskenland Is het grote aantal „eetclnbi". Een of twee dozijn mxnnen slaan de handen fneen en rfrhfen een kfefne flat mef kettken Twee of driemaal per week kopen ze hnn etsen voedsel op de markt, waafbfl ze «eer klesk»uir|* te werk gaap. nemen het mee naar de elnb. waar ze het zelf koken en ln een gezellig samenzijn tezamen nutti gen. Vrouwen worden bH deze maaltijden gewoonlijk zelfs niet toegelaten. Hier ln San Sebastiaan hoort men zelden het Baskisch spreken, een van de oudsta talen in de gehele wereld, maar bulten, op het land. spreken vooral de ouderen vrijwel niets anders. De priesters in de kerken op bet land preken steeds In het Baskisch. De tegenwoordige regering staat evenwel niet toe. dat dagbladen in het Baskisch verschij nen en ook mo«en er geen redio-ultzendin- gen ln het Baskisch geschieden. Maar en kele weken Releden verscheen er plotseling on Zondae. na de traditionele Mis van 1® uur aan de voet van het enorme Christus beeld. dat de baai geheel beheerst, een Bas- kische vlag op de top van het beeld.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4