(HAAR EIGEN DOMEIN Er is (weer) wollen voile! De stenen dwerg en de levertraan Tot eind vorig jaar duizend nieuwe vliegtuigen Opmaaktasjes met plattegrond Snobistisch spel met handschoenen Geldzakje en juwelen als bijzondere attractie Combinatiemeubelen bieden mogelijkheden Tweemaal drie eendere kostjes zijn volkomen verschillend Hoe is het ontstaan? Dit woord: PUIMSTEEN GEEN ZWART SCHOOLBORD MEER!. De Afrikaanse huisvrouw kan voordelig kopen bij de Staat De regering wordt groenteboer Britse kinderen „snoepten' vermageringspillen Nu: Buisjes met speciale sluiting Goudkoorts in GJifomië D">f' f"» hen kiosk Ha, Ha Koffie zetten op Bedoeinen manier Luchtvaart ontwikkelt zich technisch en economisch gestadig Recordjaar veiligheid in burgerluchtvaart Speciale containers voor tropische vis Voorlopig 8 toestellen op net van 20.000 Lm. Bondsdag ratiiiceert verdrag over douanebehandeling gasolie In werking treden duurt nog wel even Titanium in de toekomst wellicht van belang voor vliegtuigbouw Voldoende aanwezig, doch bewerking te duur Geslaagde proefvaart van de „Kungsholm" DUIZEND EN EEN H ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1953 T7én punt van érgernia hebben alle vrou wen, die graag correct gekleed gaan. gemeen, n.l. dat onze tegenwoordige stof fen een enkele als everglaze daargelaten, zo kreuken. „Maar dan vroeger 1" verzuch ten de dames, die-zo langzamerhand de leeftijd hebben bereikt, waarop men pleegt te spreken ven „die goede, 0ude tijd 1" Vroeger had men stoffen, waarop r kon gaan zitten, die men in een koffer kon pakken, waarin men de hele dag gekleed kon gaan zonder er verfomfaaid uit te zien. Waar zijn ze gebleven het frotté, een enigs zins ruw aandoende zomerstof, die men als een bal in elkaar kon knijpen, zonder dat er één rimpeltje jn kwam, de wollen mous- •elioe. ideaal voor jurkjes op een zomer dag, niet kil genoeg voor een'wollen japon en niet warm genoeg om een katoenenjurkje aan te trekken en om de, trit5 vol te ma- kei£, het wollen voile, dat alle voordelen van luchtigheid van de katoenen voile bood, maar..-- eenvoudig onkreukbaar was. Schuchtere pogingen doet het frotté om terug te keren. Dit voorjaar zagen we op een modeshow, zegge en schrijve één Japonnetje, gemaakt van frotté, het was Dit is nu een echt gezellig namidSagtoiletje voor lichtelijke kille dagen in de zomer. Van heel dunne wol. vit met zwart be drukt. maakte de Italiaanse ontwerper Marucelli een jurk met diepe halsuitsnij ding en'daarop gen rechtvallend jasje, ge voerd met donkerrode allaszgde Zwitserse import, maar bij dit éne import jurkje is hat gebleven Nergens meer ^en spoor van frotté te ontdekken. En nu ontvangen we bericht, dat de „wol len voile" is uitgevonden, en dat Italië de eer daarvan toekomt. We hebben dit nieuwe materiaal nog niet gezien en weten dus niet xif deze stof iets geheel nieuws is of eenvoudig de wollen voile van vroeger, die opnieuw ia uitgevonden. Tijdens een show hebben drie Italiaanse ontwerpers, Vene- TN ENGELAND heeft men een nleuwig- A heidje bedacht voor de vrouw, die er graag goed verzorgd uitziet en die zich dus in de loop van de avohd even wil bijwerken Het is een zeskantig, verguld etui, dat aan de buitenzijde een afdelinkje heeft voor rouge en lippenstift. Binnenin bevindenzich een kammetje en klersnborsteltje plus een miniatuur parfumflesje Dit etui past in een zwart zijden tasje, dat als een avondtasje aan de pols kan worden gehangen. Het toilet-etuitje bevat enige make-up beno digdheden, welke voor meer dan één doel einde kunnen worden gebruikt. Er zijn ook toilet-etuitjes in de handel waarvan de omsl.ag de plattegrond van de Londense Ondergrondse spoorwegen bevat ten behoeve van dames, die alle lijnen en overstap-punten niet precies in het hoofd hebben. Andere toillettasjes hebben een af spraak-aanwijzer, die aangeeft waar de be zitster nu het eerst heen moet, naar haar kapper of naar een bridge-middagje. ziani. Vanna en Marucelli tolletjes van wollen voile vervaardigd, getoond en daar bij bleek hoe uitstekend deze nieuwe (oude stof zich leent voor de meest uit eenlopende lijnen: draperieën krijgen een weke ronding, wijde rokken vallen bij zonder gracieus en plissé 'blijft keurig in de plooi. De thans welbekende modekleuren krij gen in wollen weefsels nieuwe, geraffi neerde schakeringen, sommige komen pas goed tot hun recht in wollen uitvoering, zoals bijvoorbeeld rood,dat verfijnder en minder fel wordt. rT1WEE uitersten ontmoeten elkaar ln de allernieuwst* handschoen, die n.l. óf heel lang óf heel kort is. Is hij lang. dan wordt hij soms afgezakt gedragen, zodat hij toch maar net even de pols bedekt. En hier uit blijkt al, dat de hendachoen-ontwerpers ons een beetje tegemoet willen komen in de strijd welke ze tegen ons en voor de handschoen voeren. Frankrijk, d wjz. Parijs, is vsn oudsher meer handeehoenlievend ge weest dsn Nederland, getuige de kleine meisjes in de tuin van de Tuilerieén. die daar sinds jaar en dag hun ijverig «pel spelen, keurig gehandachoend, opdat ze haar tedere vingertjes niet schaden tijdens haar bedrijvige bedoening met emmer en schopje, met pop en wagen. Tot zo iets had men onze Nederlandse meisjes moeten ver- Nina Ricci ontwierp een handsèhoen, ver vaardigd van U)tt piqué metyveelkltungt strepen; de binnenzijde van die handschoen, is echter van effen wit piqué. Een huisvrouw, die zich enkele combi natiemeubelen ainschaft. kan daarmee heerlijk „spélen". Zie hier drie kaatjes, op twee verschillende manieren bijeengevoegd enhet resultaat is ln beide gevallen wel heel verschillend. Men zou zeggen: twee meubels, die nleta met elkaar gemeen heb ben en toch hebben ze «Hes met elkaar gemeen, d.w.z. de drie elementen, waarvan de bgide kastjes zijn opgebouwd zijn de zelfde. lyTst puimsteen of puinsteen, zoals J-"Amen ook wel hoort zeggen duidt men aan een zeer poreus gesteente dat ontstaat door vulcanitche uitbaritin- gen Men gebruikt het om de handen te reinigen, en als schuurmiddel. De afkomst van het woord moeten wij in het Latijn zoeken. Daar luidt het: pumex en dit pumex is weer verwant met i pil ma dat: schuim betekent. Men zou deze sponsachtige steensoort dus eigenlijk heel goed: schuimsteen kun nen noemen. TVIETS is bestendig hier beneden, zelfs niet -1-" het zwarte schoolbord, wsar vele ge slachten voor ons en waar wijzelf allen zes of meer jaren van ons leven tegenaan heb ben gekeken. Het bord blijft vooralsnog wel. maar de kleur gaat veranderen. Al thans in Engeland. Kleurdeskundigen heb ben daar uitgemaakt, dat zwart deprime rend werkt op de kinderen en daarom krijgt het in hét vervolg een vrolijk tintje: rood, gëel-rood, geel-groen. groen, blauw of neu traal-grijs. En nu maar opletten hoe de En gelse kindertjes hierop reageren! Wordt hun schooigang een nog plezieriger zaak dan ze in de moderne onderwijainrichtingen toch al is. dan zullen we stellig volgen ln de voet sporen van de Britse meesters en het zwarte bord evenefhs verbannen. In Engeland is er zelfs een naamsveran dering nodig. Want het schoolbord heette er „blackboard", zwart bord. Dit zal nu wor den „chalk board", krijtbord. Wij kunnen als het zover is althans de oude naam „schoolbord" handhaven. plichten! Ze zoudéh lieverEn in haar hart blijft de Nederlandse vrouw in zake handschoenen een klejn meisje, dat wel 6tevige warme. woUen wanten wil aan trekken als het vriest, maar ze toch maar in heel bijzondere gevallen „voor de net heid" wil dragen, liefst gaan we ongehand- schoend. Nu proberen de handschoenmakers mét allerlei grapjes ons te verleiden ze toch te dragen. Misschien bezwijkt men voor een handschoen voorzien van een klein zakje, waarin wat los geld kan worden gestopt, zoals een man zijn vestzakje heeft om fooitje» uit te voorschijn te toveren. Of laat u zich mogelijk verleiden door „har lekijnhandschoenen", waarvan één of twee vingers en de rug een kleurige streep ver tonen, welke fel afsteekt bij die van de rest van de handschoen. Men ziet zulke harlekijnihandschoenen van zwart gros grain met witte stippen, terwijl de rug van de hand en de wijs- en middelvinger effen zwart zijn. Het toppunt van uitbundigheid bereiken een paar leren „kroningshandschoenen", die bezet zijn met echte diamanten en paar- l en. gezamenlijk een kapitaaltje van 200.000 vertegenwoordigend. Men vreest echter, dat dit uitzonderlijke paartje niet zal worden verkocht (zelfs al zouden de andere soorten er in gaan) en het komt ons voor, dat die vreet niet ongerechtvaardigd Is. En zouden de handschoenen van organ die, bezet met veren een beter lot bescho ren zijn? Kent u de „gargouilles" die de kathe- dradl van Notre Dame" te Parijs sieren? Het zijn beelden, die wij in het Ne derlands „waterspuwer" noemen. Op deze beelden heeft de ontwerper Achilla te Parijs, dit hoedje geïnspireerd. Het is ver vaardigd van taupekleurig vilt een klein, maar zeldzaam chic gevalletje, dat als cocktailhoedje of theaterkapje furore y zal maken. r\E REGERING van Zuid-Afrika heeft ge- noeg van het gemopper van de huis vrouwen, dat groente en fruit zo dutfr zijn. De verkoop daarvan heeft zij nu zelf ter hand genomen. Meent u nu niet, dat de Zuidafrikaanse huisvrouw, gelijk haar Oost- duitse of Russische zuster, naar een staats winkel moet ggan, daar uren in de rij staan om vruchten en groente deelachtig te worden neen, de regering lévert haar het vurig begeerde tegen betrekkelijk lage prijs aan huis af Zij heeft zich daarvoor een heel wagenpark vrachtauto's aange schaft, die allemaal drie ton vruchten en groente kunnen torsen en hiermede trekt zij door Pretoria's straten, d.w.z. dat zij mannen in regeringsdienst daarmede door de straten laat gaan. Op bepaalde punten houden ze halt, luiden een bel en dan stromen de huisvrouwen met manden ejt karbiezen van alle Jcanten toe, om het be geerde in te slaan. Voorlopig wordt met deze handel een proef genomen in Pretoria slaagt zij. dan zulleg ook elders de staats- groentenwagens goedkope waar gaan af leveren. Het is de bedoeling van de Zuidafrikaan se regering, de vèrse groente niet alleen goedkoop te leveren, maar ook op. hy giënischer wijze dan daar tot dusver ge bruikelijk is. Zo heeft ze vries- en koel- kamers laten inrichten om de producten vers te houden tot het tijdstip, waarop ze naar de klanten kunnen worden vervoerd. Het Voedselministerie heeft het voor nemen de prijzen zo vast te maken als de markt maar enigszins toelaat. Worden de prijzen gewijzigd, dan wordt dit tijdig in de pers bekend gemaakt. Om de verkoop te vergemakkelijken worden allerlei soor ten groente verpakt in standaard karton nen dozen. Wortels worden verkocht, ont daan van het loof. bloemkool zonder de bladeren, evehals rabarber. Het departement vaiy Voedselvoorziening heeft een beroep op de huisvrouwen ge daan om zoveel mogelijk.alle groente en vruchten, welke ze nodig hebben aan de wagens te kopen, teneinde 'de omzet van deze regeringshandel zo groot mogelijk te maken, waardoor de prijzen laag kunnen worden gehouden. rVE BRITSE JEUGD is blijk- U baar erg snoeplustig. Hier gebeurt het zelden, dat een kind pillen, poeders en tabletten, welke niet voor hem zijn be stemd. zo maar opsnoept, het geen de ernstigste gevolgen kan hebben. Maar in Groot-Brit- tannü komen er elk jaar hon derden kinderen om het leven doordat ze zich tegoed doen aan medicijnen, icelfce de ouders achteloos binnen het bereik van de jeugd hebben laten staan. Misschien zouden we dus ook kunnen concluderen, dat Neder landse ouders minder noncha lant met het gevaarlijke goedje omspringen, zodat de snoeplust pan onze jeugd geen kans krijgt zich bot te nieren op vergiften. In Engeland daarentegen ge beurt dit wel, zoal* we zelden. Nog pas was er ln Zuid Essex een jongetje, vijftien maanden oud, dat een buisje met tabletjes, dat op een buffet lag te slin geren, wist te bemachtigen. Hij peuzelde een paar van die tablet jes op. Helaas bevatten ze een bijtend scherpe stof en korte tijd daarna overleed het kind onder hevige pijnen. Een 18 maanden oud jongetje kon de hand leggen op de vermageringspillen van zijn moeder; het overleed na er tien van te hebben opgegeten. Een vijfjarig meisje in Bradford stierf na het nuttigen van slaap tabletten. De Britse medici begrepen, dat ze paal en perk moesten stellen aan het kwaad en ze hopen nu een middel te hebben gevonden, waardoor het de kleintjes een voudig onmogelijk ia medicijnen te verorberen bö wijze van snoepje Ze hebben een metalen buisje laten vér vaardigen met een speciale sluiting, welke slechts volwassenen kunnen openen Een Brits medicus gaf een be schrijving van dit buisje in het blad van de Britse Artsenver eniging „Family DQCtor" en daarbij vermeldde hij, dat in Canada honderd kinderen werd gezegd, dat ze de snoepjes, welke zich in het buisje bevonden mochten opeten als het hun ge lukte het open te maken, maar .niet één kind bleek daartoe in staat. De Britse dokters ver trouwen nu, dat in het vervolg geen kinderen meer zullen ster ven tengevolge van het opsnoe pen van vermagerings-, slaap- of andere, gevaarlijk goedje be vattende, tabletten. /"Y iedere dag weer die Jepel levertraan! Gert bibberde vqn narigheid als j hij er alleen rrtaar aan dacht Ik-moet er iets op verzinnen, zuchtte hl) Waarom smaakt dat' goedje ook zo vies! En dan te bedenken, dat er een heleboel kinderen waren, die het 's zomers niet hoefden te drinken. Hij had weieens gejokt en gezegd, dat hij zijn lepel vol genomen had. maar i moeder merkte het toch. Opeens viel zijn oog op de stenen kabouter, die in de tuin stond. Ach, wat was dat tóch een dwergje. Als er Iemand moest groeien, dan was het die. kabouter wel. Gert vond echt, dat hij nu een taak had. Natuurlijk! Dat was de oplossing. Die kabouter moest levertraan drinken. Zijn levertraan na- tuurlijk. I En zo glipte Gert iedere keer als hij levertraan nam even de tuin in en goot de lepel in de mond Van de stenen kabouter, die helemaal geen blijk gaf, dat hij het erg naar vond. Hij trok tenpiinste geen lelijk gezicht. De fles raakte al aardig leeg lClaar ja, dan kwam er toch weer een*nieuwe. Het snoepje, dat Gert altijd toe kreeg, voor de smaak, at hij zelf op. Zo ging het een paar dagen goed. Op een avond kon Gert niet in llaap komen. Hij lag te drpaien in gijp bed. Het was ook zo warm. Hij ging fijn even in de vensterbank zitten. Wat hij toen zag maakte, dat hij van 6chrik rechtop zat. Daar in de tuui was de kabouter, maar hij stond niet zoals anders. Hij zat op een knie, half gehurkt. Zijn zusje etojjd er bij. Zij keek veTbaasd. Ze riep hem. Haar stem klonk een beetje angstig. Hoe het kwam wist hij niet, maar even later stond hij nadat haar. Samen keken zij naar de kabouter, die niet alleen zat, mSfcr ook nog begon te spreken. Zó. zo, Gert en jij vond, dat ik zo nodig levertraan moest drinken Jij dacht ook, dat ik het niet naar vond. Wel, ik heb het geslikt ert nu zie^je het resultaat. Ik ben nu bijna geen kabouter meer Ik ben erg ge groeid. vind je niet? Heb je nu je tin? Ik. Ik, ik. stamelde Ger.t. j Wat is er allemaal gebeurd? vroeg zijn zusje. Ik begrijp er niets van. Is da}, heus onze tuinkabouter? En wat zegt hij over levertraan? Ja, ja, leg het nu maar eens uit. Zie maar, dat je een oplossing vindt, sprak de kabouter. En laat me nu met rust, want ik ben moe van het groeien. Gert draaide zich om en viel met een bons van de vensterbank, die gelukkig niet hoog was. Hij keek verbaasd naar buiten. Daar stond de kabouter, klein, zo als altijd en zijn zusjeAch, di« sliép natuurlijk* al. Hij had ge droomd. Toch vervelend. Stel je voor, dat het eens zo gebeurde. Het duurde nu weer lang voor Gert sliep. Het kwam nu niet alleen van de warmte. Zijn geweten sprak een woordje mee. Het was toch eigen lijk zonde van die dure levertraan En als zijn moeder nu vond, dat hij het nodig had. ZU zou het toch wel weten. x Gert nam een besluit. Hij wipte uit zijn bed en ging naar beneden. TEN SLOTTE hield hij het niet meer uit. Hij besteeg zijn paard en reed naar de molen, om te in formeren hoe de zaken daar ston den. Halverwege ontmoette hij Marghall. die onderweg was naar de nederzetting. Samen reden ze "naar de molen, terwijl Marshall aan één stuk door vertelde. Sutter had hem nog nooit zoveel, horen praten achter elkaar. Hfj was er van overtuigd, dat er nog veel meer goud in de vallei was. De hele plaats was één grote goudmijn. Het was donker toen zij de molen bereikten. Zij moesten dus waéhfen tot de volgende dag. Die morgen waste Sutter zelf twee pond goud binnen wer korte tijd. Hij hield dit goud en liet er een ring van maken. Die droeg hij altijd. De r(ng had de inscriptie: „Het eerste goud. gevonden ln Californi«, Januari 1848". Daar vertelde hij alles eerlijk afn zijp moeder. Ze was boos. echt boos, dat zag hij wel aan haar gezicht, maar ze vond het toch ook prettig, dat hij het eerlijk bekend had. En toen moest hij vlug naar bed. Boven keek Hfj nog even uit het raam. Welterusten, kleine kabouter, riep hij zachtjes. Je hebt je laatste levertraan gehad. Morgen begin ik weer. Vandaag fijn nog niet! En met die gedachte viel hij in slaap. EDURENDE een week onder- zochten de twee mannen de omgeving. En overal vonden zij goud. Ze vonden het niet eens erg prettig. Ze dachten eerst aan de nederzetting en aan de veel belovende houtzaagmolen. Ze wa ren bang. dat. als het bekend zou worden, de arbeiders het werk in de steek zouden laten om goud te zoeken. Met een beloning In geld liet Sutter de mannen beioven, dat zij niet voor zichzelf zouden graven en dat zij het ook niemand Zouden verteller» voor de dam en het an dere werk klaar was. Er was nog Iets anders, dat Sut ter zorg baarde. De grond behoord* n.l. volgens de Amerikaanse wet aan de Indianen. Hij riep «1 de Indianen, ongeveer 70. bij elkaar voor een vergadering. Ze gaven hem een contract voor 3 jaar over een gebied van 12 vierkante km. In ruil hiervoor zou hij hen kleding en voedsel verschaffen. Het getekende contract werd door boodschappers naar de gou verneur gezonden. Sutter had de reden niet genoemd. Hij had op gegeven, dat hij het land nodig had voor weiden. A LS je broertje zo met zijn autootjes aan het spelen is, heeft hij stellig wel allerlei dingen, die van alles moeten voorstellen: huizen, benzinestations, pleinen, straten enz. Maak jij nu eens iets voor hem, dat echt in een grote stad thuishoort: eert kiosk. Je kunt hem maken van een hoge kartonnen doos. Heb je er niet een in de vorm, d/e op de tekening is aangegeven, dan zoek je zelf maar, welk model het meest geschikt is. Teken aan de voorkant een vier kant vart 3x3 cm. Snijd het aan drie kanten, de onderkant niet, uit en buig het om. Nu heb je meteen het loketje." Er boven kun je een klok tekenen of nog beter een ope ning maken, waar een oud speelgoed horloge in past. Plak de kiosk nu kriskras vol met kleine reclame platen of tekeningen, die je uit oude, denk er aan oude, tijdschrif ten knipt. Het dak is van karton op dé kiosk geplakt. Hmm, daar knap je van op. Vader: Reik niet zover over de tafel. Jan. Heb je geen tong Jan; Ja, maar tntfn arm is lan- ger. Man. (midden op een drukke (verkeersweg): Wat is de snel ste manier om een ziekenhuis te bereiken? Agent Blijven staan, waar u n* staat! Jongen: Moeder, zwarte kippen zijn knapper dan witte. Moeder: Waarom? Jongen: Zwarte kippen kunnen witte eieren leggen en witte kip pen geen zwarts. ALS je in de woestijn een Be- doemenkamp nadert, kun je al op een flinke afstand de koffie ruiken. Het is maar een klein houtvuur, waar de koffie op gezet wordt en het schijnsel oerltcht de verweerde gezichten oan 'de Arabie ren, die er omheen zitten. Een gast is altijd hartelijk w/l- kom en als hij wil kan hij leren hoe de Bedoeinen koffie zetten. Zij kopen de koffiebonen als ztf nog groen zijn. Iedere keer voor zij koffie zetten, branden zij zoveel bonen als zij nodig hebben. Als de bonen helemaal donkerbruin zijn, worden ze tot poeder gestampt in een vijzel. Die poeder gaat dan in een koperen of bronzen koffiepot en hierop wordt koud water geschon ken. Dan wordt de koffie aan de kook gebracht en er worden wat kruidnagelen aan toegevoegd. Voor de koffjle in kleine kopjes geschonken wordt, doet men eerst in de tuit een stukje vezel van een palmboom. Hierdoor wordt de koffie goed gezeefd. Terwijl zij koffie drinken, praten d# Bedoeinen veel of zij luisteren naar een oan hen. dis oude verhalen ver uit. Reiziger: Uw zoontje heeft op me geschoten. Bergbewoner: Heeft hij u ge raaktT Reiziger: Gelukkig niet. Bergbewoner: Dan was het mijn zoontje niet. ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1953 DERDE BLAD - PAGINA' 3 I.C.A.O. BESTAAT ACHT JAAR De International Civil Aviation Organi zation bestaat acht jaar en dit heeft de pre sident van de Raad van de I.C.A.O., dr Edward Warner, aanleiding gegeven in het I.C.A.O. Bulletin een uitvoerig overzicht van de burgerluchtvaart in 1952 te geven. Uit deze uitvoerige analyse ontlenen wij 't volgende: Welk een vlucht de luchtvaart ook bin nen de grenzen van een land (of binnen tot een eenheid saamgevoegde landen!) kan nemen wordt daarmee aangetoond, dat ln 1946 de paaeagierskilometers in de lucht vaart nog minder dan 1/3 waren van het vervoer eerste klasse Pullman op de spoor wegen. In 1952 waren deze soorten van ver voer gelijk; jn 1952 was het vervoer per vliegtuig 20 pet hoger dan dat per Pullman, trein. In 1952 was het vervoer van personen tussen de Verenigde Staten en andere lan den Canada en Mexico uitgezonderd - door de lucht 30 pet hoger dan het vervoer met andere vervoermiddelen. Het totale aantal passagiers, dat per vliegtuig van de V.S. vertrok of aankwam bedroeg bijna 1400.000. Een groot deel biervan Valt op het verkeer tussen de Verenigde Staten en het Caraïbisehe gebied. Over de Oceaan was hét vervoer per schip nog iets hoger dan daf per vliegtuig. Elk Jaar geeft enkele spectaculaire voor beelden van vrachtvervoer in het groot door de lucht. Zo werd ln 1952 een zending van 100 t. hop van Hobart op Taamanië door Öe luebt naar Melbourne vervoerd. Naar de nieuwe mijnen ln Labrador en Quebec wer den ln 1952 27.000 ton goed en 44.000 passa giers per vliegtuig vervoerd. Als derde voorbeeld kan gelden, dat het vorige jaar gemiddeld 200 ton vers vlees per vliegtuig naar Frans Equatoriaal Afrika werd ge bracht. 400 in bestelling Het is merkwaardig dat de toeneming van de inkomsten in de burgerluchtvaart vrij regelmatig gaat. Van 1946 tot einde 1952 bedroeg de stijging van het totale ver voer. dus van passagiers, vracht en post» te zamen, per Jaar nooit minder dan 13 pet en nooit meer. dan 23 pet. De beladings- coëfficlont lag altijd tussen 85 pet en 58 pet. In de acht jaren dat de I.C.A.O. nu be- ataat werden ongeveer duizend nieuwe vliegtuigen" aan de luchtvaartmaatschap pijen afgeleverd; deze vliegtuigen verte genwoordigen ruw berekend een waarde van 750 millioen dollar. Het kleinste aantal werd geleverd in 1951. namelijk honderd, het grootste aantal in 1948 ep in 1952. name lijk meer dan 200. Aan het einde van 195Z waren meer dan 400 transportvliegtuigen, met een waarde van 400 millidfti dollar in totaal, in bestelling voor aflevering in de Jaren tussen 1953 eti 1950. Het jaar 1952 Is, over de gehele wereld gerekend, zeker het jaar met de grootste veiligheid geweest. Men schat het aantal slachtoffers in dat jaar op 1.17 per honderd millioen paasaglerskilometers. Tot de steeds grotere veiligheid in de lucht draagt in zeer belangrijke mate de verbetering van de radio bij. Dat 't lijnennet nog niet perfect is, dat pas sagiers vaak nog een omweg moeten maken langs verschillende lijnen, moet voorname lijk worden toegeschreven aan gemis aan vervoer tussen bepaalde punten of in ieder geval aan de vree^ dat een nieuwe Hjn onvoldoende vervoer zou aantrekken. Van hoeveel waarde het is, dat men de grootst mogelijke faciliteiten verleent, toont de gang van zaken in Colon. In 1952 werd bij deze plaats een „vrijhaven" in de luchthaven geschapen, waardoor het moge lijk werd, goederen in grote hoeveelheid overzee naar Colon te brengen, die goede ren in dé „VTije zone" opnieuw te verpak ken en ze daarna naar de verschillende bestemmingen in Zuid-Amerlka te vliegen. Ten gevolge hiervan is het vrachtverkeer door de lucht van Panama uit in een jaar tijds'ongeveer verdrievoudigd. Een goed voorbeeld van samenwerking is de luchthaven, die zowel voor Bazel als voor Mulhouse dient. De weg tussen déze luchthaven en Bazel, die door Frans gebied ioopt. is tot „vrije zone" verklaard, zodat alle verkeer daarlangs kan geschieden, zon. der dat douane, en paspoort-formaliteiten vervuld moeten worden. De helicopter Over de helicopter wordt gezegd, dat op grotere en economisch beter te exploite ren hefschroefvliegtuigen wordt gewacht. Voor korte afstanden rondom New Vork, Chicago en Los Angeles sullen in 19B8 waarschijnlijk helicopters voor ongeveer 18 passagiers in dienst worden genomen. Men kon alle mogelijkheden van de helicopter alleen exploiteren bij diensten tussen lucht havens en stadcentra en dan ook ala zij niet te veel lawaai veroorzaken. Ala laatste bijzonderheid uit dit verslag hebben wij genoteerd, dat de gemiddelde inkomsten van de belangrijkste internatio nale luchtvaartmaatschappijen uit passa gier*-, vracht- en postvervoer ongeveer 55 dollarcents per tonkilometer bedroegen dadelijk na de oorlog en dat dit bedrag daalde tot ongeveer 50 cents in 1949. ten tijde van de devaluatie. Sedertdien ia er in dit gemiddelde betrekkelijk weinig veran dering gekomen. Tewaterlating Esbo Margarita Op 22 Augustus zal bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij de tanker Esso Mar garita te water worden gelaten. Het schip is bestemd voor de Compania de Petroleo Lago te Caracas en de plechtigheid zal wor den verricht door mevr. Robert W Miller, echtgenote van de vice-president en direc teur van de Creole Petroleum Corporation te New York. Voor het vervoer van tropische vissen, bestemd voot1 aquaria, heeft de B.O.A.C. een apeciale container met luchtdruk ont worpen, waarin de via over grote afstanden door de lucht kan worden vervoerd. Deze containers hebben ongeveer de at- metingen van een benzineblik van 4 gallon (ruim 18 liter). Zij hebben een opschroefbare glazen stop met twee tuiten, waaraan lucht- slangen kunnen worden verbonden. De con tainers kunnen desgewenst worden verze geld. Bij het begin van de reis worden de vissen in het water van de container ge daan en daarna wordt door een van de tul ten zuurstof naar binnen gqpompt. Wanneer een voldoende hoeveelheid water door de druk van de zuurstof Is verwijderd, wordt de toevoer van zuurstof stopgezet, en worden beide tuiten gesloten. Men heeft reeds 500 kleine vissen in één container op deze wijze vervoerd. Dn vissen kunnen in zulk een con tainer vijf dagen leven, zonder dat zij be hoeven te worden overgeladen, of zonder verversing van bet water. Het water in de container wordt op een constante temperatuur gehouden door het gebruik van een Isolerend materiaal, ona- zote geheten, dat ongeveer l'.'z inch dik is en dat de container geheel omsluit. Het iso- aolerende materiaal wordt door plakband op zUn plaats gehouden. Door deze manier van „verpakking" Ls het de B.O.A.C. moge lijk geworden, het tarief vóór dit speciale soort van vervoer te verlagen, soms zelfs met 50 Daar de vis vijf dagen lang ln deze contai ners kan leven, is het dus practisch moge lijk de vis naar alle plaatsen in de wereld te vervoeren. Zo is er dan ook vis van India, Ceylon, Brits Guyana en Singapore ver voerd naar Australië, Nieuw Zeelend, de Verenigde Staten, Engeland en Canada. Ge middeld vervoert de B.O.A.C. nu 500 kg vis per week doch men hoopt hgt vervoer op te kunnen voeren tot 1.500 kg per week. Deutsche Lufthansa De komende Duitae luchtvaartmaatschappij welke zeer waarschijnlijk de naam „Dent- sche Lufthansa" aal dragen, aal voorlopig met alechta 8 toestellen een net van ome- veer MJM km exploiteren. Op het pro gramma «taan twee Atlantische routes, een naar Noord-Amerika en een naar Zuid- Amerlka, alsmede 4 Europese trajecten met eindpunten Parijs, Londen, Rome en Cairo. In Duitsland aal de Lufthansa gebruik maken van de vliegvelden in Frankfort, Hamborg, DOaseldorf en Mttnohen en later vermoedelijk ook van Keulen-Bonn. Voor de nieuwe Duitse luchtvaartmaat schappij waren aanvankelijk 24 toestellen voorzien, n.l. 12 super constellations en 12 convairs. Het hiervoor vereiste kapitaal van ongeveer 150 millioen DM kan echter niet worden bijeengebracht en daarom zullen slechts 4 super constellations voor de Atlan tische routen en 4 convairs voor de Euro pese trajecten worden gekocht. Beide typen kunnen apoedig worden ge leverd, zodat met de Europese dienst reeds in het begin van 1954 kan worden begonnen. Verwacht wordt dat de Atlantische dienst begin 1055 zal kunnen aanvangen. De thans aan de markt zijnde straalvlieg tuigen vertonen naar .de mening van de Westduitse autoriteiten nog te veel gebreken voor de Atlantische dienst ln aanmer king te kunnen komen. Het Westduitse ministerie van Verkeer ziet echter terdege in, dat deze tot in alle bijzonderheden uitgewerkte voorbereidingen slechts reële waarde hebben wanneer Duitsland weer haar onafhankelijkheid (op luchtvaartgebied zal hebben verkregen^ De Federatie heeft een secretariaat^ te Rotterdam, Pieter de Hoochweg 110, en een te Amsterdam, Weesperzijde 150. (Van onze correspondent). De reeds in Mei 1952 tussen de RUnoever- ■taten en België gesloten overeenkomst over de douanebehandeling van gasolie. die als boordvoorraad wordt gebruikt in de Rl)n- scheepvaart. Is thans door de Bondsdag ge ratificeerd. Op grond van dese ratificatie, die binnenkort in het Westduitse staatsblad zal worden gepubliceerd, wordt de West duitse minister van financiën gemachtigd het invoerrechtenvrUe gebruik van gasolie. die op de Rijn aan boord van schepen als scheepsvoorraad wordt ingevoerd of nit douaneloodsen wordt gebunkerd „ook bul ten het gebied van de R(jn en z(jn zijrivie ren op de overige Duitse waterwegen toe te laten". In overeenstemming met deze bepaling zal de Westduitse minister van financiën tege lijk met het in werking treden van het in ternationale verdrag zowel de nieuwe rege ling voor de Rijnscheepvaart als die voor de binnenscheepvaart op de overi ge waterwegen bekendmaken. Over de vorm van de nieuwe regeling zijn reeds bespre kingen gevoerd bij het Westduitse ministe rie van financiën. Verwacht mag worden, dat de subsidieregeling op de Rijn en zijn zijrivieren kan vervallen en dat gasolie voortaan vrij van invoerrechten tegen de nettoprijs kan worden gekocht. Daarente gen is het ministerie van financiën van plan de subsidieregeling bij het bunkeren op de andere waterwegen te handhaven Het in werking treden van de nieuwe re geling zal nog enige tijd op zich laten wach ten, daar tot nu toe alleen Duitsland. Frank rijk, België en Zwitserland de voorberei dingen tot een wettelijke ratificatie hebben voltooid, terwijl de ratificatie in Nederland nog wel enige maanden kan uitblijven. De overeenkomst treedt pas vier weken na de dag waarop het laatste van de aan het ver drag deelnemende landen tot ratificatie 's overgegaan, in werking. Men heeft in de vliegtuigindustrie ver wachtingen van Titanium, het metaal dat reeds anderhalve eeuw bekend is, doch dat men niet eerder kon gebruiken, daar het zeer moeilijk tot verwerkbaar materiaal ia te maken. Er is zeker genoeg van, want het komt op de lijst van metalen die in de aard kost aanwezig zijn op de achtste plaats. De Titanuun-mineraien die commercieel van belang zijn, Ilmenite en Rutile, worden o.a. gevonden in het zand van stranden bij Tra- vancore (India), Florida. Senegal. Tot nu toe is Trevancore de belangrijkste leverancier Vrijdagmiddag omstreeks 2 uur' is na een geslaagde proefvaart het Zweedse schip „Kungsholm" te Vllssingen aangekomen. Het schip was Dinsdag uit Rotterdam ver trokken voor het beproeven van alle tech nische installaties en voor het varen van de zogenaamde „gemeten mijl". Dit laatste ge schiedde aan de Noordkust van Schotland, waarbij bleek dat het schip een snelheid behaalde van 21.2 mijl, hetgeen meer is dan oorspronkelijk werd verwacht. Gecontrac teerd was namelijk een snelheid van 19 mijl. De proefvaart had qen uitstekend verloop, zo verzekerde men ons van de zijde van de Koninklijke Mij De Schelde. De directeur dezer maatschappij, lr H. van Tijen, ver klaarde, dat alles vlot was verlopen en dat het schip het uitstekend deed Opvallend was de afwezigheid van trillingen, zelfs bij hoge snelheden, zo verklaarde ir Van Tijen. Ook de vertegenwoordigers van de Zweedse rederij de „Svenska Amerika Linie" waren zeer tevreden over de gang van zaken. Het schip ls een aanwinst voor de Zweed se koopvaardijvloot. Tijdens de proefvaart was het schip bezet met ongeveer 480 per sonen. waarvan 75 studenten van diverse Nederlandse universiteiten en enkele MTS'ers, die de civiele dienst verzorgden. Het schip werd omstreeks half vijf de ha ven binnengesleept. Na de afbouw zal het naar Zweden vertrekken. Houtlentoonatelling in A'dam Met medewerking van B W van Am sterdam zal door het Houtvoftrlichtinga- Institput op 26 September a.s. een tentoon stelling worden geopjepd op het Museum plein achter het Rijksmuseum. Op deze tenoonsteJling, die kosteloos voor ledereen toegankelijk zal zijn en waarvan de openingsdatum samenvalt met de Hout- dagen 1953. wil men houtsoorten laten zien ln de vorm zoals deze ln Nederland worden geïmporteerd en verhandeld De tentoonstelling, waaraan reeds zeer interessante inzendingen zijn toegezegd, staat onder leiding van de heer Prins, direc teur van het Houtvoorlichtlngs-lnstituul, terwijl de heer Ter Laak voor de technische uitvoering en architect Schubad voor de ar chitectonische verzorging hun medewerking verlenen geweest; sedert 1924 bedroeg de productie meer dan 4 millioen ton. Tegenwoordig wordt Titanium ook ge vonden in ertslagen bij Sogndal in het Zui den van Noorwegen, in de staat New York en bij het Allard Meer in de provincie Que bec. De hoeveelheid die in Quebec in de grond zit, wordt zo groot geschat, dat N. Amerika waarschijnlijk eens onafhankelijk van India zal worden. Ten slotte wordt Ti tanium ook als een bijproduct gewonnen uit sommige tin-ertsen, die voorkomen in Ma- lakka en, in mindere mate. ook in Portu gal. Rutile wordt minder gevraagd dan Il menite. Rutile wordt met andere producten gewonnen uit zand in Australië en men vindt het als kiezel ln Frans Kameroen. e moeilijkheid is echter, zoals reeds werd aangeduid, dat slechts een klein ge deelte van de grondstof tot metaal kan worden verwerkt, zodat het nog wel enige jaren zal duren, vooraat men aan een grote vraag, als die zich zou voordoen, zou kun nen voldoen. Bovendien is Titanium, na tuurlijk juist door die zeer ingewikkelde bewerking tot metaal, zeer duur; in de V.S. ongeveer twintigmaal zo duur als magne sium. Tegenover deze economische nadelen staan nog met zo veel technische, dat er re den ls om een komend Titanium-tljdperk dadelijk te verwachten. Met de Titanjuirt- legeringen staat het iets beter, doch tot meer dan een voorzichtig optimisme is toch ook in dit opzicht geen aanleiding. Althans als men de tegenwoordige kennis van Tita nium en van de bewerking als basis neemt. Die kennis is echter nog zeer gering. We' weet men, dat sommige legeringen zulke voortreffelijke eigenschappen hebben, dat er zeker grote belangstelling voor Titanium zal ontstaan, als de prijs tot een redelijk ni veau zal zijn teruggebracht en als enige na delen zijn overwonnen. Tot de voordelen van Titanium kan men rekenen laag ge wicht bij grote weerstand. Zo kan men dan zeggen, dat in de eerste tijd nog geen toepaksing van Titanium op grote schaal te verwachten ls. doch dat er wel kans bestaat, dat dit metaal eens een ernstige concurrent van het staal en wel licht ook van het aluminium zal zijn. Het gaat fijn zo! Hoe vaak zouden wij een trapleer nodig hebben. AMSTERDAM. AANGEK. 30 JULI: Lihelle. DU. Bremen, sta.. R.k. v. Ei Se v. Ommeren Ana. Krugeq DU. Boston ledig. Coenh VCK. 31 JULI Bore»», Ned SevlU». stg Lev k VCK TablnU. Ned Hamburg ledig Sum k SMN Hermes. Ned Rotterdam stg Surlk KNSM, Nero. Ned Bordeaux, stg. Lev.k KNSM; Eseaut. Ned Rotterdam stg H k Muilen Halhor Ned Beyrouth, atg.. Levk". VCK. Alderamln. Ned, Rot terdam ate- Sum k Holl. Afr. Lijn; Zaaaitreom. Ned Hull. *tg.. H k HSM. We.lerdok, Ned.. Gr. Yarmouth, ledig Rtetl Holl. Coaating, Ardetla. Eng.. Rotterdam atg J k v Ea Se v. Ommeren VERTROKKEN 31 JULI Amalel- vaart. Mexico, ledig DELEZIJL. AANGEK 30 JULI. Ga- «elle Ned Otterbacken ger hout. Wljnne Se Barenda Spes Mea. DU, Lu- beck. atg Wagenborg doorv Ingrld "Breurs DU. Koge gez hout Wagen borg. bijl Ingrld M Dta. Hamburg, olie Wagenborg, doorv Jonal WH- helmiae. DU Neuatadt. gecond melk. Wagenborg. doorv Plraal. Ned.. Colcheater. ledig Wagenborg VERTROKKEN «0 JULI; Ingrld Breurs. Duisburg, gez hout. bU' Ny»a. Rouaan ledig. Minerva, Lon den aardappelmeel 31 JULI Riek. Malmo. zout. doorv.; Horlzpn. Odense. celluloae. doorv. GRONINGEN. VERTROKKEN 30 JULI Alpha, ledig Hengelo- We»l- valk. ledig. Emden. 1IABL1NGEN. AANGEK. 2» JULI: Anna. Ned Ijzer Zutphen. bijlegger Kalis». Fin.. ledig. Warnemunde. "■•^TROKKEN 38 JULI Blrmlng- atg Goole Alouette. atg Lon- -*- "elalngborg Sunderland. ROtTERDAM. AANGEK 30 JULI. Neptunua Ned Mlddlesbro cokes- briea Erh Dekkers. Waalh F.S.; St. Jean. Er Duala. hout. Reunia. Waalh. C S Bullfinch Eng Southampton, atg. Gen Steam. Merweh KV Allen» Ned. Urviken hout. Muller Se Retu rn» Schieh Mirach N. Ned Rouaan. ledig Niev. Goudr Parkkade Bry- hurgh. Eng Lelth. stg. Burger IJsel- haven: Mary. Ned King» Lynn, ledig. Vermaas. 3e Kat h Abbedyk Ned Bramen atg. HAL Wllh kade Bor neo. Ned Newcastle. -%olen Alplna. Waalh 08; Sprlagcraa Eng Londen, atg Anth Veder, IJaelh. WZ. Jacob Oorburg. Ned IJmulden. ledig CBn Steam. 2e Kat.h. OZ: Irene Marle. Belg, Hamburg, atg.. Wamberale. Maash. THB. Jenny rerr. Dts, Igge- aund erU Hudtg Se Veder Waalh PS Robert Eekelmann. DU, Bremen olie v. Ommeren n DuiUland. Moshlll Noor, Los Angelos, fruit, NBK Merweh QD 31 JULI: Valencia. Dta. Lobtto. atg.. Anth Veder. IJaelh. WZ Peamareh. Er Nantea. ert». Oudkerk, 2e Kat h Ilias Ned Amsterdam, atg Hudlg Se Veder Lekh, OZ Vmióa. Ned Lon den aulkar. Lijnzaad. Be Kat h. OZ: Olivian Coast Eng Newcastle, stg.. D Burger IJaelh. OZ: Gerd. Ned.. Londen suiker Rijnlloyd. 3e Kath. OZ Zwerver. Ned Mlddlesbro. ledig. Invotra n Lobith: Havfalk. Noor New York atg Hudig Sc Veder. Merweh. QD Amasus Elnvlus. Ned Leeuwar den A?ex. toonaarde Helalngïiorg 2» JULI; Anna. Ijzer. Sunde den ledig. Nautilus. Waalli. NZ; No- blakrug. Dis. Landskrona, graan. Con. tinental. Maaah 8 Albert D. Ned Boston ledig Vermaa» Ketleha* American Defender Am, New York atg.. US Lines. Merweh M Gisela Oldendorff. DU, Stettin, hout Neer- landla. Merweh. CS Gerda Toft. Deen. Hot-nlla. erts_ Vulcaen Waalh. THB; Erpel. DU. Piareua. atg. Wam berale, Schieh Aatrea, Noor Bergen, atg Burger. IJaelh OZ: Eae». Er.. Fllxborough ledig Dirkzwager. Maas haven SHV: Nordhval Deen, Oslo, atg, Comelder. Maaah. THB Brlllant. Dt«. Jobskade" Altair. ZwKarlsborg. cell., Wamberale. Merweh. QD. Franks, Ned. Malmo. stg. D Burger. Lekk.; Emo Den Haag. Ned.. Aruba, olie. Easo Ned Esso Pernia: Berend N Ned., Londen suiker, Hudig en Ve der Males. Ned Newcastle, ledig, v Ommeren. Pernia BPM I Timor, Ned Antwerpen, atg NTB. RUnh Z. Eastwood. Eng.. Antwerpen, ledig. Eumea». Waalh 28; Krautiand. Dta. Vsrberg. ledig. Pakh.m.. N.M. VJaar- dingen Carpe Diem. Ned Londen, ledig. Schellen. Merweh KW: Oceaan Ned Londen, ledig. NTB. Cao a. d Usael; Johanna Ie Velde. Ned Col cheater ledig. Wagenborg. Parkkade Veendam. Nad New Vork. afg HAL WUhmkada. Amor, Ned., VauUiko. erU Kersten Hunlk. Lekh. KNSM; Ry«y. Pool Gdynia. Ned. Tr. BUf Vlaai dingen NM: Kathertae. Pan Liverpool ladig. Eurneaa. Wilton Schiedam Krautaaad DU. Londen, atg Maurltz Dordrecht: Terschelling Ned proeftocht Soetermeer Eekkes. Vlaardingen VH. Algler. Dta, Bremen atg Wamberale. Schieh Maria Eek. Du. Llsaabon. atg en erU Oudkerk. 2e Kat h. OZ: Harpa, Eng.. Curacao, olie v Ommeren Pernia BPM 11; Puck.- Dta, Hamburg raapolie Fur- nes». Pernia PHM 4! Ibla. Ned., Lon den stg Anth. Veder. Pernl» BPM 14 Ruhr Dt» Sagvaa». erts Berg- traahtp. Waalh 83 Ve«ta. Ned., Hull. Uhks Schellen Merweh QD; Walen- burah Ned Mlddlesbro stg Muller. Jobsh Pavo NedZaandam ledig. Vermaa» Waalh SHV. A'ry Scheffer. Nad Wisbeck atg- en olie Sch. Bevr RUnh ZZ Najadl». Eng North Shields ledig v Ommeren. Pernl» BPM 4 Alfred, DU.. Oalebehau- sen olie Purneas Vlaardingen NM Blue Boy Ncd Boaton ledig Muller Se Reltsma. Maassluis Castillo Bellver. Sp Melllls erts SEAM Vlaardingen Vul'c VERTROKKEN 30 JULI Marcello. Gonfreville Hayllng. Dover Antonis. Wabana Virgo Kotka Marga Klapt. Londen. Dtvena.- Rouaan: Yngan Krls- tlnehamn. Lieutenant Lancelot Brest. Agnes Bosberger Stockvlk Brlnton Lykea. New Orleans Morsum men Amalle Esuherger Hamburg Ar na Henny. Liverpool. Har-.ld. Brake Amgarltor. Narvik: Libelle. Bremen Dagfrid, Gc/Je Nottingham Goole Gaaiterland. Harlingen Mosnes Nor- resundbv Henrica. Delfzijl Heeren gracht Helsinki Chicago, Antwerpen. Kondor Kotka Mlldrld. Port Soudan Etrog. Tel Aviv Alderamln Amgter- dam Taurus, Hull Tusna Stockholm Stad Maastricht Lulea Hermes. Am sterdam Adolf Vlnaen Bremen Thu- rlngen. Hamburg Loppereum. TarantO: Slranda Malmo Calla. Kopenhagen Eseaut. Parijs Gudrun Maersk. Mon treal: Adara. Temeuzen: Venus. Avon, mouth Phoenix. Exmauth Hatbor. Amsterdam Margaretha Nlbhe. Ham burg Spes Moblrana Anale Hugo Stlnne» Newcaatle Pr. Fred. Hendrik. Hamburg. 31 JULI Askepot Glasgow Lauren- tian Hill Genua Ardetta, Manchestnr: lies. Gibraltar Haskerland Harlfn- gen Blrka Stockholm Veslefjell. Londen Slhonga. Calcutta Alrieba- ran. Hamburg Perrlgnv Caen. Santa Ursula. Hamburg: Terschelling, proef- ttomenAlfred Proo. Horthen Du chess of Rparta Key Welt Jenny TERNEUZEN. GEPASSEERD NAAR GENT M JULI Sandetile. Botton: Emsen. Krlatlnohamn GEPASSEERD VAN GENT 31 JULI Rahelal», Antwerpen; Achurl, Bilbao Kittywake. Manchester Barbara Hamburg: Rallus. Belfast Bucklaw Dundee AANGEKOMEN 31 JÜLI- Adara. Rotterdam, ledig Noord dok Kramer; Traquealr. Lelth kolen. Zuid. dok De Meyer. 31 JULI Marianne. Antwerpen; Friblo. Antwerpen VERTROKKEN 31 JULI. Marianne. Italië. GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN 30 JULI: Delia. Llsaabon Heron. Lon den Modona. Narvik; Kylebrook. Newport Awata Maru. Hamburg; Frelherr Von Stein. Calais. Scheldt. Londen Tula. Kopenhagen Alcoa Planter La Pallice Black Tomoe. Bremen: Rhodos Kopenhagen: Bea- verglen Rotterdam; Irwell, Goole; England. Londen. Cormorant. Londen: Elbe. Skoghall Dlala. Le Havre De- trado Cherbourg; Polly M. Londen. Hellas. Piraeug; Brlntaa Lykeg. Rot terdam: Be Matrix. Goole: Peltkan. Bil bao Akademlk Pavlov. Alexandria, Sodality. Plymouth. 31 JULI Fauna. Bremen; Paul Gahrs Gefle: Sandhoe. Port Talbot: Kondor. Rotterdam. Gudrun Maersk. Rotterdam: Seabrook. Londen; Berby. Londen. Brlarrose. Londen: Imperial Star Hull Ivoorkuat. Amsterdam: Cer- ne Plymouth; Chicago. Rotterdam. City of Wortestor Londan: Helka. DJidjelU Dewsbury Harwich Capl- talna Lauwereins. Matadl: Eleanor Brook. Londen Devon. Curacao; Prlns Frederlk Hendrik. Rotterdam; Finn- sailor, Casablanca: Diana. London: Feronla. Rotterdam: Specialist. Mldd lesbro: Belas. Cardiff: Slbonga, Rot terdam: Andaux. Liverpool: Aaltje. Londen; Villa. Setubal: Viking. Le Havre Dagmar Salen Mens el Ah ma il 1 Benavon. Mlddlesbro Konsul Nimta. zee Hotselburg. Hamburg San Jose. Le Havre Laersnskerk. Rotter dam Bennek om. Le H«v-e GEPASSEERD VAN A., rWERPEN 29 JULI Indian Trader. Rotterdam: Rouen Hamburg Barracuda, v Hans- weert n Boston L Jan Kreumer. v. Hansweert n London: Singapore, Lon den Ton a. Malmo: Gunnar Brovlg. Perz. Golf. Portugal, Rouaan; OUvian Coast. Rotterdam; Diamant. Tilbury. Valameta. Rotterdam: Ellewoutsdyk. port Talbot Vlggon. Karlstad; Goya. Le Havre Havfhln. Rotterdam Veuen- felde. Hamburg: Stad Breda. Hono lulu Rlarmla Helsinki American Defender. Amsterdam Lowestoft Tra der. Yarmouth. Hartel. Dublin: Om- roux 1. Tecs. Cereslo. Bergen Nordh val. Rotterdam: Franka. Rotterdam 31 JULI Dunajar. Gdynia;* Timor. Rotterdam; Express. Hamburg. Bouca. Duinkerken Eastwood. Rotterdam; La dy Bhella. Londen: Archon Michael. Piraeus; Slgborg. Stockholm: Coolaln- el. Londen Aconcagua. Rotterdam ischuri. Huelva Magdala Middles Southport. Mobile: Juno. Mena Barbara. Hamburg: Awata Maru. den. 1JMUIDEN AANGEK 30 JULÉ: Pionier Ned Schuit. Buitenhhvon Hoogovens, ert» VSA Frleden. Dta.. Bizerta Buitenhaven Hoogoven» «Ha. VSA JULI Tusna. Zw.. Rotterdam. Binnenhaven Hoogovens ledig VSA VERTROKKEN 30 JULI: Pauline Fried rich. Dt» Bultonhaven Jackson ville ledig. Jakob Oorburg. Rotter GROTE VAART AaUum 30 dw. Napela n Spezta Aardyk 30 op 300 m NW Flnlgtorra Akkrumdyk p 30 Str. Mesaina Alamak 30 v Karachi te Bombay Alchiba p 30 Kaap Frio n B Alrea Alcyone 30 op 290 m W K. St Vincent Aldabl 30 op 1J0 m Z Recife Algenib 30 v Recife n Bahla Alhena 30 v Rotterdam te Bremen Alloth 30 op 420 m ZZW Santiago Alkatd p 31 vm Madeira n Antwerpen Alphard 30 v Rid Grande te Santqg Amsfetpark 31 p Start Point n Sout hampton Amstelstad 30 v Djakarta n Bombay Amsteikroon 30 te Mauritius Andyk 31 v Bremen te Hamburg Arendidyk 30 op 500 m NO Barbados Arendskerk 31 485 m O Dondra Head rgos 31 80 m NW Malta .riadne 30 op 030 m WZW Azoren Arkrldyk 30 op 380 m NO Bahama Aracdyk 30 op 900 m O K Race Arundn p 30 Faatnet n P Churchill Averdyk 30 op 420 m W Landaend Bacchus 31 90 m W Landaend Ball 30 v Port Said n Alexandria Batoela SO v Bunju n Falembang Bennekom 31 v Havre te Duinkerken Blydeitdyk I te New York verwacht Bonaire 31 nm te Paramaribo verw Bosrhfonteln p 30 Gibraltar Boskoop 30 op 420 m NO Azoren Breda 31 v Camphuys Congostroon Dalerdyk 31 - Delfland p 30 rinlstsrre ultrela Delft 31 v Manta te Esmeralda» Dido 30 v Rotterdam te Llsaabon Dongedyk 30 v Bilbao n Portland Douro 30 v Bilbao te Oporto Dutvendyk 30 v Cristobal n Curacao Edam SO op 400 m ZZW K Race Eendracht 30 v Lattakla n Iskenderun Eisen burgh p 31 nm Kaap VUhno Eos 30 v Tel Aviv te Haife jyrouth Graveland 31 te Laa Palmas Greote Beer p 30 Belle I«le Grootekerk so v A mat n Bremen Haarlem 30 op 570 m NO Sen Juan Hecuba 30 op 830 m ZW Azortn Heelsum 31 v Jacksonville te Charles ton Heemskerk si v Bremen n Hamburg Helicon 31 nog ten anker Caracol Herallla 30 op 260 m NO Bermuda Heatia 30 op 800 m NO Azoren Hoogkerk p 31 Sabang n Singapore Hydra 30 v Port au Prince n Cludad TruJIlto Ivoorkust 31 v Amst te Antwerpen Jagersfontein 30 op 100 m O Madeira Japara 31 130 m ZW Cochin Kaslmbar 31 v Singapore te Makassar Kertosono 31 nog op rede Baarah Kle Id recht 28 v Otaru te Yokohama Laagkerk 31 188 m Z Suez Larenberg p 30 Gibraltar n Rott. Lawak 27 v Vancouver n Manilla leenum SO op MO m NO Azoren Lemsterkerk 31 te Port Said verw. Leopoldskerk 31 100 m ZO Muacet Leuvekerk 31 37 'm W Cap Caxlne Lladekerk p 30 Rag Fartak n Rott. Leenerkerk 31 48 m WZW Oporto Loosdrecht 31 v Genua te Port Said Leppenem JO v Rott n Taranto Maas p 31 Flnlatarre n BarranquUla Maasdam 36 v Hamilton n New York Maashaven 20 op 420 m NW Valentla Maeoma 1 te Fremantle verwacht Manoeran 31 580 m W Sabang Mariekerk 31 v Suez n Port Sudan Mcllskerk 30 v Casablanca n Antw Mentor 31 v Izmir n Azouf Molenkerk 30 v Cochin te Bombay Nestor 30 op 230 m NO Paramaribo Nleuw Amsterdam 31 v Havre n Rott Naordam 30 op 460 m ZO K Race Ophir 1 te Singapore verwacht Oranjestad 31 te Puerto Llmon Parkhaven J te Bahla verwacht Poseidon 31 v Aruba te La Gualra PrUfs Fred. Hendrik 31 v Rott te Ant werpen Frins J. W. Frito 30 te Cherbourg Prins Willem 3. 28 te Montreal Prlns Willem S. 30 op 800 m NO Belle Isle Pygmalion 30 op 690 Reael 30 Ampen. Rompang 31 te Ku\ Ridderkerk 30 op 460 nt NQ St Hele Ruyi 30 op 650 m ZO Rio Janeiro Rrnkerk p 30 Tlnlsterre uitl^lg Rvnland 30 op 100 m Z R Janelri Schie JO op 270 r Slgli 31 te Baliic Papan labang _SQ v Ambon n T*roate Stngkep 31 te Singapore Sommelsdyk 31 v P Said n Halifax Stad Alkmaar 30 600 m O K Race Stad Amsterdam 30 op 430 m ZZO Cape Farewell ff Stad Breda 3J 15 m Z Brighton Stad Dordrecht p 30 Kaap Palo» n Gibraltar Stad Rotterdam 30 140 m W Valentia Stad Vlaardingen 30 560 m NW Azoren Stentor 31 nm te Madeira verwacht Straba 30 v Gibraltar n Barcelona Tallsse p 30 K. San Antonio n Genua Tara 31 v Rott n Buenoa Aire» Telamen 30 op 100 m N Crooked ell Ternate 31 p PantclUrta ThemUto p 30 Lizard n P Churchill TJibodas SO op 850 m NW Cocoa eU. rjlmenteng 2» le Durben TJIpanas 28 v Mojl te Yokohama TJlpondak 31 p Mindanao n Kobe Tosarl 31 v N York te Casablanca Utrecht 30 v Tacoma te Manilla Van Linschoten 31 v Lagos n Takoradi Walwcrang 30 v Buleleng n Singapore Waterman 31 te Halifax' IJsset 31 v Hamburg n Amsterdam Zetland 31 45 m Z Banka Zonnawyk 30 op 140 m Sable ell. Zuiderkruis 30 op 120 "hi W Lissabon KLEINE VAART Ahro 29 v Harlingen te Antweipen Adara 31 v Rott te Temeuzen Albergea 31 te fltrcelona Aide 1 vm ta Antwerpen verwacht Algarve 31 v Lelxoes n Guernsey All S 26 v Antw te Gothenburg Angela 29 v Mmmlngham n Londen Anna Sylvia 27 v Amst te Dublin Anne S. 30 te Kopenhagen Antilope 29 te Isfeworth Arbe 31 v Esbierg te Par Arctic 30 v Waterford n Rotterdam Argo 30 v Londen Arran p 30 Brunsbuttel n Londen Ascuncion p 30 Ouemant n Asuncion Alt S 30 v Swansea n Rotterdam Banka 29 v Hull n Dundee Barbara 30 v Rott te Naeatved Barracuda 31 to Boston verwacht Batavier 1. 29 te Caaablanca BeMatrix >1 v Boston te Antwerpen Berkelstroom 27 v Amst te Fowey Betty Anne S 30 te Garston Blerum 29 v Odense te Londen Bill 8 31 te Swansea verwacht Binnenhaven 36 v Fedala n Saffl Borculo 30 v Yxpila te Hull Bornrlf 30 v Londen te Southampton Bree Helle 29 v Rott te Londen Breesand 31 v Garston te Liverpool Brem 31 v Oporto n Antwerpen Campen 30 v Kotka Claes Compaen 30 v Haukipudaa n Hay la Coela 2S v Newburgh te Londen Coolhaven 30 v Falmouth n Boaton Coolalngel 31 v Antw n Londen Cpraelia B-2. p 30 Dover n La Ro- rhella Cornell» 30 v Kotka n Hull Corn. Houtman 31 v Roatock n Llm- hamn Da Capo 30 v Saffl n Bordeaux Daje Btthmer 31 te Nantea Denl 31 v Par n Gent Deo Gloria 30 v Helainkl te Kotka Drspstrb 29 v Parijs te Londan Dicky W 30 v Hamburg n Aalborg Dlltgentla 1 te Dakar verwacht Doklaan 30 v Waterford n Genua Ebaa 29 v d Tyne n Trelleborg Eltsa 29 v Marseille n Caeabl»nca El Jo 31 v Llveraool te Dublin Emerge 30 v Portreath n Newport Mon. Erebui p 31 nm Flnlaterre n Oporto Erna p 30 DungeneM n Plymouth Expre»» 30 v Antwerpen n Hamb- Fiona 29 v Pataholm te Solvcaborg Follonica 31 v Vllealnfen te Lorient Fortuna p 31 Kiel n Kalmer Frana 1 vm te Newcaatle verwacht Frame 29 v Kampen te Kambo Fried! p 30 Brunab. n Grangemouth Gazelle 26 v Ipswich n Antwerpen Geert p 30 Brunabuttel a Antwerpen v Londen te Antwerpen v Rotterdam te Londen 31 te Plymouth ver wee v N Orleans te Ver» Cr Southend tè Londen 31 te Oporto verwacht" Mariner 'Cornelia Bi 30 v Tl (ietry S 31 v Bordeaux n Bayonne Geztena 30 v Antwerpen n Queenboro Gesiena Henderika 31 te Kotka Globe 28 v Jersey n de Tees Grebbestroom 29 v Amst te Londen Gruno p 31 Brunsb. n Waddlnxveen II a cl a 31 v Garston te Falmouth Hagno 30 v Belfast te Dublin Hartet 30 v Antw n Dublin Hast 3, 30 v Rouaan te Parijs Hast 4, 31 te Rouaan verwacht Hebe Nobel 30 te Londen Heemskerk 30 v Halmstad n Halting- borg Heerengracht 31 v Rott te Londen Henrira 31 t h v Terschelling schade Henry Denny 28 v Londen n Cork Hero» Hilda Hondsrug Hulst 27 v N Orleans Ibis 28 Insco Marlnei nidad n de Humber Iris 30 v Exeter n Per Jacaranda 27 te New Orlean» Jaroba Catharlaa p 30 Ouessant n Rott Jan 30 v Amsterdam n Bohug Jan Kreumer 31 te Londen verwacht Jorlna 30 v Mlddlesbro n Eabjerg Julia 28 v Liverpool n Cork Julia Mary 30 v Rott te Rouaan Kaap Falga 30 te Boaton Kaap St. Vincent p 30 Brunabuttel Keyser 30 v Goole n Sonderborg Kunlahnrl 31 v Sunderland te Breit Leny 28 v Belfast te Paisley Liberty 29 v Pltea n Londen Lies 30 v Blyth te Sundsvall Lukas M 30 v Amst te Yarmouth Maartje 31 nm te Mlddlesbro verw Maraat V 29 v Southend n Nleuwpoort Marathon p 29 Lizard n Cork Mareella 31 te Gonfreville verwacht Marie Christine 30 v Roacoff n Glas gow Ma rietje Bbhmer 30 op 180 m Z v Lal Palmas Marin 28 te Clenfuegos Marne 30 v Stockholm n Paakalavlk Mary Ward 29 v Roacoff te Aberdeen May star 20 v Moataganem n Liver pool Meeuw 30 v Plymouth te Par Meike 28 v Dublin n Penzance Megrtz N p 31 nm Flnlaterre MeUkar N SO v Marseille n Casa- Mercurlus 30 v Lelxoes Meres N p 31 Kiel n Bristol Midiland 31 v Grangemouth n Rott Mies 30 v Antwerpen te Nyhamn Mlrtam N 30 v Casablanca n Port Lyautey Moaica 31 v Belfast n Rotterdam Mr Linthorst Homan 29 v Lelth n da Tyne Muphrld N p 30 Bornholm n Dublin Myaon 30 v Stockholm n Gothenburg Narwal 2» v Kopenhagen Nautilus 30 v Hemosand "al Kalmar te Solveaborg Netla 31 v Rotterdam te Rouaan Nettle 30 v Norrkoping n Raumo NJord p 31 Brunsbuttel n Delfzijl Notch p 30 Ouesaant n Genua Nomadlsct Noord 31 Noorderha' reham Noordzee 29 v Liverpool Helsinki i Sho- Ollvter i Arnhem Noort 31'dw Aaleaund ,..~i 30 v Vordingborg jriaa p 30 Brunsbuttel n Solveaborg Favonla 29 v Gefle te Mantyluoto Pieter Hubert p 31 Texel n Cowea Pollux 29 v Kotka te Exmouth Ponto p 30 Oland n Koping Poeaa 30 v Marfeberg n Zaandam Raket 28 v Portsmouth n Oatende Rlgel 29 v Amsterdam te Mialey Rika 31 v Amsterdam te Hamburg Rlnl 31 v Newport te Londen Rita p 31 Kiel n Sundsvall RuJa 29 v Oslo te Karlstad Rynbafr - Sandetl Saturn us 27 wnter Sih «plano 30 v Kopenhagen n Rott Slrias 29 v Duinkerken te Vonden Skagerrak 29 v Delfzijl te Londen Soemba 30 v P Lyaujey te Preaton Solent 30 v Portimouth n oatende Stlentje Menalaga 30 op 1080 m NO Keep Race Strype 31 vm v Rott te Bremen Swallow 31 te Londen verwacht Taormlna 30 v Plymouth n Rotterdam Tide J1 nm v Londen te Southampton Tilly 30 v Oatrand n Skutakar Tonl 30 v Mantyluoto Trite» 2» v Plymouth n Teigrroouth Tromp 30 v Korans» n LtttTehampton Trompenburgh 1 te La Palllce verw. Tube 29 v Faveraham te Londen Tyro 30 v Amsterdam te Caen Unl S 29 v Soderhamn te Domajo Uraaus (KVU1 29 v Rotterdam te Gefle Urmajo 30 v Londen te Rouaan Vechtatroom 31 v Cardiff te Swansea Vltesae 30 v La Rochelle VW* 30 v Goole te Brueeel Vlieland 30 v Malmo n Gothenburg Viler 1 nm te Liaeabon verwacht Vrede 10 v Goole te Sunderland Walenburgh 30 v Mlddlesbro n Rott Wea 30 p Brunabuttel n Stockholm Weaterdok 31 v Yarmouth te Amat Wtalermarkt 28 v Whitehaven n Antw Westkust 18 v Pemoviken te lelth Wast la an 31 v Rotterdam te Hamburg Westward Ho 20 v Roacoff te Lelth Willem p 31 Kiel n Norreaundet Willy 36 v Gothenburg te Lidkoptng Wim (B' 28 v East ham n Parijs Wlm (V) 30 v Hull te Gools Wall 31 te Boaton verwacht Yael 30 v Rott te Bruesel Zeehond 20 Raa te Littlehampton Zeevaart 28 v Southampton te Port land NEDERLAND—INDONES!» Borneo 30 op 280 m ZO Ceylon Celebes 30 op 300 m WNW Malediven Drente 30 te Balik Papan fndrapoera 31 v Penang te Beiawan Java 31 v Djakarta te Padang - te Colon- takoeas p 30 F' Madorra 30 op 31 "v P.Said te Colombo Langkoeas p 30 Flnlaterre n Rott. t- zo Kreta Manoeran p 30 Ceylon n Beiawan Modjokerto p 30 Kaap Spartlventt Phrontis 30 v Suez n Djeddah Slamat 31 te Beiawan Tawatl 31 v Penang te Beiawan Telrealas 30 v Colombo n Aden Ternate p 30 Kaap Bougaroni Tomori 30 op 320 m ZW .Saban^ TANKVAART Agatha 29 v Pladju n Penang Caltex Delft 31 p Gibraltar n Sldon Caltex Lelde» p 30 Pantellarla Caltex Nederland 31 te Sldon Caltex The Hague p 30 K Vllano Caltex Utrecht 31 00 m ZZW K St ZW Raa él C tronie 30 op 250 m N Azoren Ctatula 31 te Davao Corllla 31 v Spezla te Port Said Duivendrecht 30 v Lagos n Laa Palmaa Elmtna 31 te Conakry Erlana 30 op 830 m ZW Azoren Etrema 31 250 m W v Sabang Felipe» 31 v Pladju n Djakarta Hilversum 30 or Macuba 30 op M m O v Sandakan Marpeaaa 31 128 m O Rembang Meratua p 31 Oueasant n Gibraltar "7 m ZO Azoren ssina n Istanbul Rafaela 30 v Singapore n Pladju n Sungei Gerong Stanxac Djlrak 30 te Tandj Uban Stanvac Pendopo 31 te Saigon Stanvac Talang Akar 31 v Penang te Port Swettenham Tankhaven I. 31 v Songel Gerong n Djakarta .ankhavan 2. 1 te Sungei Gerong verw Thalatta p 30 Lliaabon'n Rotterdam Tibia 30 op 120 m ZW v Sorong Woensdrecht 30 op 300 m W Minlkoy ZEESLEEPVAART Ebro 31 te Zlerlkzee verwacht Humber v Geelong te Sydney Ocaaan 3r te Zlerlkzee verwacht Witte Zee p 30 Gibraltar n Aden Rijnvaart LOR1TH. 31 Juli voor 13 uur. Ge passeerd met bestemming neer: Rotterdam: Citerna 18. Timmermans: Maria Heijmen: Onruat, Heuvelman. Fatima Korste. Gal*. Wilhelm BU- Unl. Baardman Risico Timmerman: M Stlnnia 13 Sellerbeek Anjo Van Fessen Augusta. Stellfeld Oder Stobbelaar. Erit Bosaers Anna Maria Karcher 67 Kirschgaaaer R Karcher Elmer; R Karcher 6. Nuaabaum. R 75 NlpkenDender Booy Robinson Glaaser: Alelda Maria. Reuver»; Nol- dina v. Emmerloot Veghel. Stobbe laar Valkeveen. Schellaar* Margot Asamann Odln Donkersloot: Bourdei- le Groenhof: Macedonia De Bruyn: Seam 1. Bettonville Brabandla Ket ting. Treviala Puylant Etrurla. Ak- keraloot: "Astoria Teuben: Slbajak Hartman; Vulcaan 6 Ramaker Vul- caan 1» De Graaf Batavier De Kor te Albula v Wijk Argo. v d Bosch: Albatros Boshoven Esao 66. Schreck; Cltema 16. WlndeU Carl Geldner. Zimmerman Slalude. De Looff Mu- retto. Callebout: Bottrop Mohlen- dick, Maria Klarenbeek. Express 29. Beekman Nepthun 16 SteJnvoort; Eva I.F reidonck; Cornelia Ten Napel. BourgulÉnon Versluie Blauwverlaat: Fidutle v d Veer. Alphen d. BIJn: Nova Cura. Bre- voord. Dependent. Ottenspeer Wlg- gerine Ottenapeer Ceeverdan: Ziet op U Zelf Koena Vrijheid, Veltman Huiten: Verwisseling. De Vries Enk- hulssn: Spes Salutla. Batch. Dronrtjp Ïlasina Meijer Zutphen: Da Capo, leker. Den Haag: Volharding, van Dalen. Brulnlsaen. Ramsdiep. v. Ba len Alkmaar: Spe». Dijkman Zwolle St Maria. Reljmer». Schoonhoven 2, v d. Kreeke. Etbi WuWbbelMÉ Meppol t Hoog Derdt: Daniel Amersfoort: Hifca »Zn< Ethurg: Egpcranza. .pel: Rodort 1, Van laniel Dender. Frese aZndvoort. Gronln- re»: Eendracht Peters Sommeladljk: Zeeuwsche Stromen De Korte. StlJk- Kwtjki Ando Bos Ruischerbrug. Ma donna. Mandenmaker Zwolle: Andre. BlJlsma Almelo: Waal. Hardam. Ul tima Latet Mandenmaker Rulscher- burg: Elisabeth. Joost en Amsterdam: SHV 8 Hofman SHV 73 De Bie Ooa- terhout: Elizabeth Teuben Utrecht: RIJen De Bie Krlmpenerwaard Zel den Rust. De Waard, Milllngen: Al- vracht v d Adel Deventer: Nenup har Toering Zlerikxee; Vulcaan 12. Stuurman Terneusen: Energie Hart man Wageningen: 3 Gebroeders Bar- Smllde: Helena. Danser Gorln- Arbeco. Smits Hengelo: Con- flanze Pols De Val Continent Rék» narz. Rhonen: Martha 2 Nraut Dor drecht: Exvoto Schouten Maastricht: Hendrfna Jansen KampenHoop op Zegen Berende België Hoop Doet Leven Smits. Rose v d Mecrsche Adje» Den Boer: Gertrude Peti' Vlrginle. Rlddering Craslol Seghevs- Blanche De Haack Hlldeshelm Marchlewltz Ryolina v d Haat St Antonius Bosman; Cellna De Roeck Emjo v Eek Crete Wal kout: RUnachelde 17 De oVlder: An gele. Durinck. Leon Bosaers Clsele. Hellebosch- Mentor Nauwelaars Lo- Lo De Bonte Jobema Moeuwsen Liege. Pauwels; Gezanne Salize Leo- nie Hellemans Pierrot Mertens. Meijenbeer De Jong- Charme Ale- kefjn Hfo De Looff Spree. Meertens N»ve r 5 Poppller. me: Serpent. Viaaer; Serine Dora, v Riemsdyk Clrma, Verhoeven; To- lim.a De Lange; Vulcaan 62, Tan Ka- Linda, Dolk. Ernst, Nassau, v. d Geer. Constantln 17, Rledlnger De Gruyter, Munek. Ost- mark. Gutachow, Mascara. Halnacl- mann; Easo Dlissaldorf. Wartanberg; Triviaal, Booy; Gelderland 9. Over steeg; Slamat. Molengraaf. Basel: Soldanella. Verschuren; He lena. Heuvelman; Frauenberg, Hug; Eljo. Groen. Edelwelaa Meeetcr. Woudeatetjn De Boom; Rheinunion t. Pa uwel» Campolungo. Tanner; Nos- trano, Scharer Rhenu» H3, Stro- Scheldevaart t bestemming naar: .lussla 3. Fabrl. OUavo» 5 Vergee: BP Rotterdam v d M»er; Storno Wagenmakers. Avontuur. Vis ser; Sterna. Burnt; Balgla. Wlertng»; Taxandrla Baan Romania Blokland: Damco U5. De Boom Genf Goud; Toiler 2. Van Enige: Antarea Maar- achalkerweerd Wcrkaedam: Ondernaming. Versluis: Rival. Kornet Anja Hoveatadt. Adrian» Ruitenberg Pietert. Duitsland Westfalla. Dam. Nteta Bestendig. Seine. Helntz Riggers. Rheln, Rennlngs Germalne. De Meij; Elfra. De Haan Re» Nova. Zijlstra; Succes. Fortuin: Bremen. Rauert: Henja 2. v d. Giessen Industrie 77. Kunz: Henma. Gerritsen: Joh Hugo Adeline, Bootsma Creseo. De Vree; Wlm 2, Boei; Wichertje Tulp; Wil lem Barend». Griffioen Margaretha Wezeman, Roek Buter: Leona. Schot: Mannheim 23. Peters Nomadus. Peu len. Eduard. Pasman: Fredjo. Dld- den: Wllja, v Ooyen; Prudentie, Bakker; Saint Julien. Soetera; Neltv. v. Eek Aegtr. v Buren: R Karcher 28, Ruhn: Johanna. Oomen»; Oceana, v Waardenburg; Bemardus. Coenen: St Antonle. Kievlta; Nldam Bott; Rijn Schelde. Oomena. Niger Buger; Rumoit. v Dried ijk, Grottue. Bont. Digerdi. Verwoert Emanuel. De Vrfea: Swala. Sleeuwaert; Plgrre. v Havenberghe; Hoop op Vertrouwen. Dulzendatra Nelly, v. oost: Gean Kap Jean Pierre, De Gruyter Ex- Kesa 72, Zimmerman Emll Klrdorf •ant; Elo. Diel, Vorwartz Sptck: Onderneming v Dorstan: Maraara- tha. Boll; Grietje. Timmer; Saar. Maas i Gondel. Klomp; Normand. Baar»: Sxpreaa Schmttt: Frans. Kuas: Eja. v d. Zwang Moldau. Buisman Urdard. Spiering: Concor dia, Klunder SHV 74. Meulmeester: Damco 14. Baars: Charlotte. Bach- ateln ahJon. v Ooyen; Wlnchermann Ruckeri: Deo Juvante. Leuven: Pro- greeeua. v d Bosch Mineral 2. v Strten: Confidence, Koch; Vorwart». Weber Trljhtje. Smit Dlna Bos man: R. Karcher 32 Metzer TRG 8. Ballerstedt Roma Bruvnlckse Wet- terhom, Lutterbach. Sleglinde. De Korte Wangard, v d. Est; Tantrls. HuyssenRival. Hoekatra Brigitte. Buhren: Disponibel Dulzendatra: Woufol. Bekelaar Hoop op Behoud. Kaptein: Anja, Feenstra Ruhrort. Geil»; Adrian» 2. v d Linden: Plu» 10. Steger»; Pfalz. Bosman Friedrirh Gertrude. Starke: Jozina. v d Stroom. Leo Jen. v d Waarde Her man. Machielaen: Wilhelm. Blum Harmonie 3. Rennlngs Psslfsl. Breuer Willy Paul. Bambach. Satur- nes. Ever»; Johanna. Beck: Simone. Delleaen: Alberdtna. GeUn Elaa. Ulpta: Franco!», Mae» Berg. Lukaa- sen, Margiena. Boertlen; Constantly 6. Haukamp; Anna. Fongera, Dispo nibel. v. Veen Enjo. Engelsma RUtï- schelde 10. Veraegen; Teuntje. Blom AlvrachK 3. Trooet: St. Joseph. Hut jes; Neeltje. Groeneweg; Antonle. v Leeuwen. Cornelia, v. Zanten. Wil- helmtna. Loov Rhelnpreuesen 4. Schanlt; Roger De Roo Hoop'„p Ze gen, Meedendorp; Magda l. v Ballen- gooy; Alv-gcht 8 Stolk, Pro et Cnn- tra. Velfman; Harmonie. Rennlngs: Anna Louise. Rledlnger Bertha. Die penveen; Anna,. Tack. Asa. Renninga, Lot»!. Janssen: Argo, De Vrle»; Ju- liene, D« Bok Patience, Smit; Vleu ten, v. Molen. Matthaue, Schmltz: Tempo. Fautena- Kibo. Zwets: Vul caan 2. Meijer, Apollo, De Haan; Skadl. v Veen: Damco 33, v Eg- mond; Mgria 2 Broekmeulen Advent Baay: Rodln. Michela; Damco 24 v, d White Constantln 1. Gockel, Wlnrhermann. Haeie Da Gruyter 8. Volk. Sfax, Berth, Provencal. Dam- Jean. De Jong; August. Amsterdam: Citerna 15, Van Ertvel- de: Citerna 21 Struyf Stad Ameter- dam 1 Merrelaar Revenlr Raukema. Ouderkerk Nema. Hoogendoorn. Almelo: Sebastian Munchen Bheneni Slana. Bal. Zlerikaea: Loanth 1. Van Puymbroek. Zwerver. Jut. Utrachti Jantin» De Jong SteenwUk: Corry. Schot Hatert: Neeltje Rlemans. Delft: ThU». Kemperman; Ellaabeth Den Boer Jacjo Heek Schiedam: Elite. Luyken Brlelle: Lydla. Van Puye- velde Dordrecht: Cosmopollct. De Vries Nijmegen: Moldau Bal Karl- atadt: Spera Schuring». Boisum: Dra- naco 10 Ploegaart. Helmond: Vriend schap. Wagenaar Geertruldenbezgi Fratemité. Neve 't Hage: Prut» Alexander Bakker. Putteraheeki Pierre De Koster. Duitsland: Emllle. v. d. Meersche: Moldau Bultman: Ems. De Raad; Fra. temitd 7 Budt», Hantel Kurter 4. Schneider; Rhelnland Lempeng; 311- -irmeeuw v. d Kaap. Baael: RheinpreUaen 4 Bchank; St. Jullcn- Soetana. Rodln Michiels: An na 3 Rhelnen. België: Gotellnda. Duaon; Geertrui- ..a De Bruyn; De Gids. Beekman. Gounod Naegele Frajore. Vermont: Linquenda, Oldenburg; Onderneming Kleine. Dlavolezza Elgeman; Na vex- motor 0 Van Dammelnternoa. Jan sen Neska 8 Blom; Setif. Raul* Re- gina i Petera Rhenus 125 Schetdel. Couperln. Wagner Sanara 117 Deri- vaux: Jaco Kayaer- Haniel Kurter 32. Bittel Solothurn Kromenlua: Anti na Souden Mltropa 6 Bloemen; De Hoop Smit: RUgen Ehlert; Goed» Verwachting De Haat: Scheldezonen, De Koning Domburg Konlnga; Gerjo. Dubbelman- Oberhaven Blankenburg: Hanseatique Tuinstra: Trim» Beve lander Fanto 18 Halle; Codperatleve 2 Van Dijk Salf 5 Verhoeven; Rival Van Kaam: Rudolphe Haller. Dtetz: WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN Rhelnlelden 3 43 -4 36: Brelaach 3 16 40 Straatsburg J 46 Maxau 30 -2 Mannheim 4 ft 1; Mainz 3.60 Bingen 2 55 —1. Caub 2 06 +L Ko blenz 2 74 —6: Bonn 2 56 3; Keulen 2 65 —6; Düaaeldorf 167 —8 Ruhrort '83 —8 Wesel 4 80 —8; Emmerik 3 99 •14 Plochingen 126 —1 Steinbach 18 —11 Trier 147 —3: Lobith 10.64 il Nijmegen 8 79 —13; Arnhem 8 66 •11: Eefde 3 92 -5: Devent* 2.96 lonatn 55 40 —10 Vlsé 46 75 Borg haren 39 80 -10: Belfeld 10.64 —1 Grave 4 M 6. HOOG WATER 2 Aug. Terneuz.en Wameldlnge Hanaweert Zlerikzee Brouwershaven Willemstad Hellevoetsluts Dordrecht Rotterdam Hoek v. Holland Scheveningen IJmulden Den Helder Kornwerderzand Harlingen Terschelling Zoutkamp Delf gijl 0» S3 21.13 00.41 19.09 07 16 19 38 08 26 30.44 07 52 20 04 08.09 20.28 07 42 20 06 09 25 21.48 0» 30 20 54 10 24 22 47 00 40 21 49 07.37 30.07 07 42 20 IS 06.30 31 01 00 20 13 20 02 24 14 39 02 36 14 50 08.00 1 4 23 03 37 II 47 04.47 16.17 07 47 W 17 08 14 30 43 00 19 31 44 08 43 21 06 09 00 21 25 05 36 21 07 10.16 23 49 09 24 21 55 11.17 22 4» 10 34 23 54 06.37 11 13 05 44 31 II 09.24 23 01 01 05 13 20 OS 00 15 59 03.30 15 ié 03 00 18 31 S.S!ii!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4