(HAAR EIGEN DOMEIN
Er is (weer) wollen voile!
De stenen dwerg en
de levertraan
Tot eind vorig jaar duizend
nieuwe vliegtuigen
Opmaaktasjes met
plattegrond
Snobistisch spel met handschoenen
Geldzakje en juwelen als
bijzondere attractie
Combinatiemeubelen bieden mogelijkheden
Tweemaal drie eendere kostjes
zijn volkomen verschillend
Hoe is het ontstaan?
Dit woord: PUIMSTEEN
GEEN ZWART
SCHOOLBORD MEER!.
De Afrikaanse huisvrouw kan voordelig
kopen bij de Staat
De regering wordt
groenteboer
Britse kinderen „snoepten'
vermageringspillen
Nu: Buisjes met speciale sluiting
Goudkoorts in GJifomië D">f' f"»
hen kiosk
Ha, Ha
Koffie zetten op Bedoeinen manier
Luchtvaart ontwikkelt zich technisch en
economisch gestadig
Recordjaar veiligheid in
burgerluchtvaart
Speciale containers
voor tropische vis
Voorlopig 8 toestellen op
net van 20.000 Lm.
Bondsdag ratiiiceert verdrag over
douanebehandeling gasolie
In werking treden duurt
nog wel even
Titanium in de toekomst wellicht
van belang voor vliegtuigbouw
Voldoende aanwezig, doch
bewerking te duur
Geslaagde proefvaart van
de „Kungsholm"
DUIZEND EN EEN
H ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1953
T7én punt van érgernia hebben alle vrou
wen, die graag correct gekleed gaan.
gemeen, n.l. dat onze tegenwoordige stof
fen een enkele als everglaze daargelaten,
zo kreuken. „Maar dan vroeger 1" verzuch
ten de dames, die-zo langzamerhand de
leeftijd hebben bereikt, waarop men pleegt
te spreken ven „die goede, 0ude tijd 1"
Vroeger had men stoffen, waarop r
kon gaan zitten, die men in een koffer kon
pakken, waarin men de hele dag gekleed
kon gaan zonder er verfomfaaid uit te zien.
Waar zijn ze gebleven het frotté, een enigs
zins ruw aandoende zomerstof, die men als
een bal in elkaar kon knijpen, zonder dat er
één rimpeltje jn kwam, de wollen mous-
•elioe. ideaal voor jurkjes op een zomer
dag, niet kil genoeg voor een'wollen japon
en niet warm genoeg om een katoenenjurkje
aan te trekken en om de, trit5 vol te ma-
kei£, het wollen voile, dat alle voordelen
van luchtigheid van de katoenen voile bood,
maar..-- eenvoudig onkreukbaar was.
Schuchtere pogingen doet het frotté om
terug te keren. Dit voorjaar zagen we op
een modeshow, zegge en schrijve één
Japonnetje, gemaakt van frotté, het was
Dit is nu een echt gezellig namidSagtoiletje
voor lichtelijke kille dagen in de zomer.
Van heel dunne wol. vit met zwart be
drukt. maakte de Italiaanse ontwerper
Marucelli een jurk met diepe halsuitsnij
ding en'daarop gen rechtvallend jasje, ge
voerd met donkerrode allaszgde
Zwitserse import, maar bij dit éne import
jurkje is hat gebleven Nergens meer ^en
spoor van frotté te ontdekken.
En nu ontvangen we bericht, dat de „wol
len voile" is uitgevonden, en dat Italië de
eer daarvan toekomt. We hebben dit nieuwe
materiaal nog niet gezien en weten dus
niet xif deze stof iets geheel nieuws is of
eenvoudig de wollen voile van vroeger, die
opnieuw ia uitgevonden. Tijdens een show
hebben drie Italiaanse ontwerpers, Vene-
TN ENGELAND heeft men een nleuwig-
A heidje bedacht voor de vrouw, die er
graag goed verzorgd uitziet en die zich dus
in de loop van de avohd even wil bijwerken
Het is een zeskantig, verguld etui, dat aan
de buitenzijde een afdelinkje heeft voor
rouge en lippenstift. Binnenin bevindenzich
een kammetje en klersnborsteltje plus een
miniatuur parfumflesje Dit etui past in een
zwart zijden tasje, dat als een avondtasje
aan de pols kan worden gehangen. Het
toilet-etuitje bevat enige make-up beno
digdheden, welke voor meer dan één doel
einde kunnen worden gebruikt.
Er zijn ook toilet-etuitjes in de handel
waarvan de omsl.ag de plattegrond van de
Londense Ondergrondse spoorwegen bevat
ten behoeve van dames, die alle lijnen en
overstap-punten niet precies in het hoofd
hebben. Andere toillettasjes hebben een af
spraak-aanwijzer, die aangeeft waar de be
zitster nu het eerst heen moet, naar haar
kapper of naar een bridge-middagje.
ziani. Vanna en Marucelli tolletjes van
wollen voile vervaardigd, getoond en daar
bij bleek hoe uitstekend deze nieuwe
(oude stof zich leent voor de meest uit
eenlopende lijnen: draperieën krijgen een
weke ronding, wijde rokken vallen bij
zonder gracieus en plissé 'blijft keurig in
de plooi.
De thans welbekende modekleuren krij
gen in wollen weefsels nieuwe, geraffi
neerde schakeringen, sommige komen pas
goed tot hun recht in wollen uitvoering,
zoals bijvoorbeeld rood,dat verfijnder en
minder fel wordt.
rT1WEE uitersten ontmoeten elkaar ln de
allernieuwst* handschoen, die n.l. óf
heel lang óf heel kort is. Is hij lang. dan
wordt hij soms afgezakt gedragen, zodat hij
toch maar net even de pols bedekt. En hier
uit blijkt al, dat de hendachoen-ontwerpers
ons een beetje tegemoet willen komen in
de strijd welke ze tegen ons en voor de
handschoen voeren. Frankrijk, d wjz. Parijs,
is vsn oudsher meer handeehoenlievend ge
weest dsn Nederland, getuige de kleine
meisjes in de tuin van de Tuilerieén. die
daar sinds jaar en dag hun ijverig «pel
spelen, keurig gehandachoend, opdat ze
haar tedere vingertjes niet schaden tijdens
haar bedrijvige bedoening met emmer en
schopje, met pop en wagen. Tot zo iets had
men onze Nederlandse meisjes moeten ver-
Nina Ricci ontwierp een handsèhoen, ver
vaardigd van U)tt piqué metyveelkltungt
strepen; de binnenzijde van die handschoen,
is echter van effen wit piqué.
Een huisvrouw, die zich enkele combi
natiemeubelen ainschaft. kan daarmee
heerlijk „spélen". Zie hier drie kaatjes, op
twee verschillende manieren bijeengevoegd
enhet resultaat is ln beide gevallen wel
heel verschillend. Men zou zeggen: twee
meubels, die nleta met elkaar gemeen heb
ben en toch hebben ze «Hes met elkaar
gemeen, d.w.z. de drie elementen, waarvan
de bgide kastjes zijn opgebouwd zijn de
zelfde.
lyTst puimsteen of puinsteen, zoals
J-"Amen ook wel hoort zeggen duidt
men aan een zeer poreus gesteente dat
ontstaat door vulcanitche uitbaritin-
gen Men gebruikt het om de handen
te reinigen, en als schuurmiddel. De
afkomst van het woord moeten wij in
het Latijn zoeken. Daar luidt het:
pumex en dit pumex is weer verwant
met i pil ma dat: schuim betekent. Men
zou deze sponsachtige steensoort dus
eigenlijk heel goed: schuimsteen kun
nen noemen.
TVIETS is bestendig hier beneden, zelfs niet
-1-" het zwarte schoolbord, wsar vele ge
slachten voor ons en waar wijzelf allen zes
of meer jaren van ons leven tegenaan heb
ben gekeken. Het bord blijft vooralsnog
wel. maar de kleur gaat veranderen. Al
thans in Engeland. Kleurdeskundigen heb
ben daar uitgemaakt, dat zwart deprime
rend werkt op de kinderen en daarom krijgt
het in hét vervolg een vrolijk tintje: rood,
gëel-rood, geel-groen. groen, blauw of neu
traal-grijs. En nu maar opletten hoe de En
gelse kindertjes hierop reageren! Wordt hun
schooigang een nog plezieriger zaak dan ze
in de moderne onderwijainrichtingen toch al
is. dan zullen we stellig volgen ln de voet
sporen van de Britse meesters en het zwarte
bord evenefhs verbannen.
In Engeland is er zelfs een naamsveran
dering nodig. Want het schoolbord heette
er „blackboard", zwart bord. Dit zal nu wor
den „chalk board", krijtbord. Wij kunnen
als het zover is althans de oude naam
„schoolbord" handhaven.
plichten! Ze zoudéh lieverEn in
haar hart blijft de Nederlandse vrouw in
zake handschoenen een klejn meisje, dat
wel 6tevige warme. woUen wanten wil aan
trekken als het vriest, maar ze toch maar
in heel bijzondere gevallen „voor de net
heid" wil dragen, liefst gaan we ongehand-
schoend.
Nu proberen de handschoenmakers mét
allerlei grapjes ons te verleiden ze toch te
dragen. Misschien bezwijkt men voor een
handschoen voorzien van een klein zakje,
waarin wat los geld kan worden gestopt,
zoals een man zijn vestzakje heeft om
fooitje» uit te voorschijn te toveren. Of
laat u zich mogelijk verleiden door „har
lekijnhandschoenen", waarvan één of twee
vingers en de rug een kleurige streep ver
tonen, welke fel afsteekt bij die van de
rest van de handschoen. Men ziet zulke
harlekijnihandschoenen van zwart gros
grain met witte stippen, terwijl de rug van
de hand en de wijs- en middelvinger effen
zwart zijn.
Het toppunt van uitbundigheid bereiken
een paar leren „kroningshandschoenen",
die bezet zijn met echte diamanten en paar-
l en. gezamenlijk een kapitaaltje van
200.000 vertegenwoordigend. Men vreest
echter, dat dit uitzonderlijke paartje niet
zal worden verkocht (zelfs al zouden de
andere soorten er in gaan) en het komt ons
voor, dat die vreet niet ongerechtvaardigd
Is.
En zouden de handschoenen van organ
die, bezet met veren een beter lot bescho
ren zijn?
Kent u de „gargouilles" die de kathe-
dradl van Notre Dame" te Parijs sieren?
Het zijn beelden, die wij in het Ne
derlands „waterspuwer" noemen. Op deze
beelden heeft de ontwerper Achilla te
Parijs, dit hoedje geïnspireerd. Het is ver
vaardigd van taupekleurig vilt een
klein, maar zeldzaam chic gevalletje, dat
als cocktailhoedje of theaterkapje furore
y zal maken.
r\E REGERING van Zuid-Afrika heeft ge-
noeg van het gemopper van de huis
vrouwen, dat groente en fruit zo dutfr zijn.
De verkoop daarvan heeft zij nu zelf ter
hand genomen. Meent u nu niet, dat de
Zuidafrikaanse huisvrouw, gelijk haar Oost-
duitse of Russische zuster, naar een staats
winkel moet ggan, daar uren in de rij
staan om vruchten en groente deelachtig te
worden neen, de regering lévert haar
het vurig begeerde tegen betrekkelijk lage
prijs aan huis af Zij heeft zich daarvoor
een heel wagenpark vrachtauto's aange
schaft, die allemaal drie ton vruchten en
groente kunnen torsen en hiermede trekt
zij door Pretoria's straten, d.w.z. dat zij
mannen in regeringsdienst daarmede door
de straten laat gaan. Op bepaalde punten
houden ze halt, luiden een bel en dan
stromen de huisvrouwen met manden ejt
karbiezen van alle Jcanten toe, om het be
geerde in te slaan. Voorlopig wordt met
deze handel een proef genomen in Pretoria
slaagt zij. dan zulleg ook elders de staats-
groentenwagens goedkope waar gaan af
leveren.
Het is de bedoeling van de Zuidafrikaan
se regering, de vèrse groente niet alleen
goedkoop te leveren, maar ook op. hy
giënischer wijze dan daar tot dusver ge
bruikelijk is. Zo heeft ze vries- en koel-
kamers laten inrichten om de producten
vers te houden tot het tijdstip, waarop ze
naar de klanten kunnen worden vervoerd.
Het Voedselministerie heeft het voor
nemen de prijzen zo vast te maken als de
markt maar enigszins toelaat. Worden de
prijzen gewijzigd, dan wordt dit tijdig in
de pers bekend gemaakt. Om de verkoop
te vergemakkelijken worden allerlei soor
ten groente verpakt in standaard karton
nen dozen. Wortels worden verkocht, ont
daan van het loof. bloemkool zonder de
bladeren, evehals rabarber.
Het departement vaiy Voedselvoorziening
heeft een beroep op de huisvrouwen ge
daan om zoveel mogelijk.alle groente en
vruchten, welke ze nodig hebben aan de
wagens te kopen, teneinde 'de omzet van
deze regeringshandel zo groot mogelijk te
maken, waardoor de prijzen laag kunnen
worden gehouden.
rVE BRITSE JEUGD is blijk-
U baar erg snoeplustig. Hier
gebeurt het zelden, dat een kind
pillen, poeders en tabletten,
welke niet voor hem zijn be
stemd. zo maar opsnoept, het
geen de ernstigste gevolgen kan
hebben. Maar in Groot-Brit-
tannü komen er elk jaar hon
derden kinderen om het leven
doordat ze zich tegoed doen aan
medicijnen, icelfce de ouders
achteloos binnen het bereik van
de jeugd hebben laten staan.
Misschien zouden we dus ook
kunnen concluderen, dat Neder
landse ouders minder noncha
lant met het gevaarlijke goedje
omspringen, zodat de snoeplust
pan onze jeugd geen kans krijgt
zich bot te nieren op vergiften.
In Engeland daarentegen ge
beurt dit wel, zoal* we zelden.
Nog pas was er ln Zuid Essex
een jongetje, vijftien maanden
oud, dat een buisje met tabletjes,
dat op een buffet lag te slin
geren, wist te bemachtigen. Hij
peuzelde een paar van die tablet
jes op. Helaas bevatten ze een
bijtend scherpe stof en korte tijd
daarna overleed het kind onder
hevige pijnen. Een 18 maanden
oud jongetje kon de hand leggen
op de vermageringspillen van
zijn moeder; het overleed na er
tien van te hebben opgegeten.
Een vijfjarig meisje in Bradford
stierf na het nuttigen van slaap
tabletten.
De Britse medici begrepen, dat
ze paal en perk moesten stellen
aan het kwaad en ze hopen nu
een middel te hebben gevonden,
waardoor het de kleintjes een
voudig onmogelijk ia medicijnen
te verorberen bö wijze van
snoepje Ze hebben een metalen
buisje laten vér vaardigen met
een speciale sluiting, welke
slechts volwassenen kunnen
openen
Een Brits medicus gaf een be
schrijving van dit buisje in het
blad van de Britse Artsenver
eniging „Family DQCtor" en
daarbij vermeldde hij, dat in
Canada honderd kinderen werd
gezegd, dat ze de snoepjes, welke
zich in het buisje bevonden
mochten opeten als het hun ge
lukte het open te maken, maar
.niet één kind bleek daartoe
in staat. De Britse dokters ver
trouwen nu, dat in het vervolg
geen kinderen meer zullen ster
ven tengevolge van het opsnoe
pen van vermagerings-, slaap-
of andere, gevaarlijk goedje be
vattende, tabletten.
/"Y iedere dag weer die Jepel levertraan! Gert bibberde vqn narigheid als
j hij er alleen rrtaar aan dacht Ik-moet er iets op verzinnen, zuchtte
hl) Waarom smaakt dat' goedje ook zo vies! En dan te bedenken, dat er
een heleboel kinderen waren, die het 's zomers niet hoefden te drinken. Hij
had weieens gejokt en gezegd, dat hij zijn lepel vol genomen had. maar
i moeder merkte het toch.
Opeens viel zijn oog op de stenen kabouter, die in de tuin stond. Ach, wat
was dat tóch een dwergje. Als er Iemand moest groeien, dan was het die.
kabouter wel. Gert vond echt, dat hij nu een taak had. Natuurlijk! Dat was
de oplossing. Die kabouter moest levertraan drinken. Zijn levertraan na-
tuurlijk.
I En zo glipte Gert iedere keer als hij levertraan nam even de tuin in en
goot de lepel in de mond Van de stenen kabouter, die helemaal geen blijk
gaf, dat hij het erg naar vond. Hij trok tenpiinste geen lelijk gezicht. De
fles raakte al aardig leeg lClaar ja, dan kwam er toch weer een*nieuwe.
Het snoepje, dat Gert altijd toe kreeg, voor de smaak, at hij zelf op.
Zo ging het een paar dagen goed.
Op een avond kon Gert niet in
llaap komen. Hij lag te drpaien in
gijp bed. Het was ook zo warm. Hij
ging fijn even in de vensterbank
zitten. Wat hij toen zag maakte, dat
hij van 6chrik rechtop zat. Daar in
de tuui was de kabouter, maar hij
stond niet zoals anders. Hij zat op
een knie, half gehurkt. Zijn zusje
etojjd er bij. Zij keek veTbaasd. Ze
riep hem. Haar stem klonk een
beetje angstig. Hoe het kwam wist
hij niet, maar even later stond hij
nadat haar. Samen keken zij naar
de kabouter, die niet alleen zat,
mSfcr ook nog begon te spreken.
Zó. zo, Gert en jij vond, dat ik
zo nodig levertraan moest drinken
Jij dacht ook, dat ik het niet naar
vond. Wel, ik heb het geslikt ert nu
zie^je het resultaat. Ik ben nu bijna
geen kabouter meer Ik ben erg ge
groeid. vind je niet? Heb je nu je
tin?
Ik. Ik, ik. stamelde Ger.t.
j Wat is er allemaal gebeurd?
vroeg zijn zusje. Ik begrijp er niets
van. Is da}, heus onze tuinkabouter?
En wat zegt hij over levertraan?
Ja, ja, leg het nu maar eens
uit. Zie maar, dat je een oplossing
vindt, sprak de kabouter. En laat
me nu met rust, want ik ben moe
van het groeien.
Gert draaide zich om en viel met
een bons van de vensterbank, die
gelukkig niet hoog was.
Hij keek verbaasd naar buiten.
Daar stond de kabouter, klein, zo
als altijd en zijn zusjeAch, di«
sliép natuurlijk* al. Hij had ge
droomd. Toch vervelend. Stel je
voor, dat het eens zo gebeurde. Het
duurde nu weer lang voor Gert
sliep. Het kwam nu niet alleen van
de warmte. Zijn geweten sprak een
woordje mee. Het was toch eigen
lijk zonde van die dure levertraan
En als zijn moeder nu vond, dat hij
het nodig had. ZU zou het toch wel
weten. x
Gert nam een besluit. Hij wipte
uit zijn bed en ging naar beneden.
TEN SLOTTE hield hij het niet
meer uit. Hij besteeg zijn paard
en reed naar de molen, om te in
formeren hoe de zaken daar ston
den. Halverwege ontmoette hij
Marghall. die onderweg was naar
de nederzetting. Samen reden ze
"naar de molen, terwijl Marshall
aan één stuk door vertelde. Sutter
had hem nog nooit zoveel, horen
praten achter elkaar.
Hfj was er van overtuigd, dat er
nog veel meer goud in de vallei
was. De hele plaats was één grote
goudmijn. Het was donker toen zij
de molen bereikten. Zij moesten
dus waéhfen tot de volgende dag.
Die morgen waste Sutter zelf
twee pond goud binnen wer korte
tijd. Hij hield dit goud en liet er
een ring van maken. Die droeg hij
altijd. De r(ng had de inscriptie:
„Het eerste goud. gevonden ln
Californi«, Januari 1848".
Daar vertelde hij alles eerlijk afn
zijp moeder.
Ze was boos. echt boos, dat zag
hij wel aan haar gezicht, maar ze
vond het toch ook prettig, dat hij
het eerlijk bekend had.
En toen moest hij vlug naar bed.
Boven keek Hfj nog even uit het
raam.
Welterusten, kleine kabouter,
riep hij zachtjes. Je hebt je laatste
levertraan gehad. Morgen begin ik
weer.
Vandaag fijn nog niet! En met die
gedachte viel hij in slaap.
EDURENDE een week onder-
zochten de twee mannen de
omgeving. En overal vonden zij
goud. Ze vonden het niet eens erg
prettig. Ze dachten eerst aan de
nederzetting en aan de veel
belovende houtzaagmolen. Ze wa
ren bang. dat. als het bekend zou
worden, de arbeiders het werk in
de steek zouden laten om goud te
zoeken.
Met een beloning In geld liet
Sutter de mannen beioven, dat zij
niet voor zichzelf zouden graven
en dat zij het ook niemand Zouden
verteller» voor de dam en het an
dere werk klaar was.
Er was nog Iets anders, dat Sut
ter zorg baarde. De grond behoord*
n.l. volgens de Amerikaanse wet
aan de Indianen. Hij riep «1 de
Indianen, ongeveer 70. bij elkaar
voor een vergadering. Ze gaven
hem een contract voor 3 jaar over
een gebied van 12 vierkante km.
In ruil hiervoor zou hij hen kleding
en voedsel verschaffen.
Het getekende contract werd
door boodschappers naar de gou
verneur gezonden. Sutter had de
reden niet genoemd. Hij had op
gegeven, dat hij het land nodig had
voor weiden.
A LS je broertje zo met zijn
autootjes aan het spelen is,
heeft hij stellig wel allerlei dingen,
die van alles moeten voorstellen:
huizen, benzinestations, pleinen,
straten enz. Maak jij nu eens iets
voor hem, dat echt in een grote stad
thuishoort: eert kiosk. Je kunt
hem maken van een hoge kartonnen
doos.
Heb je er niet een in de vorm,
d/e op de tekening is aangegeven,
dan zoek je zelf maar, welk model
het meest geschikt is.
Teken aan de voorkant een vier
kant vart 3x3 cm. Snijd het aan
drie kanten, de onderkant niet, uit
en buig het om. Nu heb je meteen
het loketje." Er boven kun je een
klok tekenen of nog beter een ope
ning maken, waar een oud speelgoed
horloge in past. Plak de kiosk nu
kriskras vol met kleine reclame
platen of tekeningen, die je uit
oude, denk er aan oude, tijdschrif
ten knipt. Het dak is van karton op
dé kiosk geplakt.
Hmm, daar knap je van op.
Vader: Reik niet zover over de
tafel. Jan. Heb je geen tong
Jan; Ja, maar tntfn arm is lan-
ger.
Man. (midden op een drukke
(verkeersweg): Wat is de snel
ste manier om een ziekenhuis te
bereiken?
Agent Blijven staan, waar u
n* staat!
Jongen: Moeder, zwarte kippen
zijn knapper dan witte.
Moeder: Waarom?
Jongen: Zwarte kippen kunnen
witte eieren leggen en witte kip
pen geen zwarts.
ALS je in de woestijn een Be-
doemenkamp nadert, kun je al
op een flinke afstand de koffie
ruiken. Het is maar een klein
houtvuur, waar de koffie op gezet
wordt en het schijnsel oerltcht de
verweerde gezichten oan 'de Arabie
ren, die er omheen zitten.
Een gast is altijd hartelijk w/l-
kom en als hij wil kan hij leren hoe
de Bedoeinen koffie zetten.
Zij kopen de koffiebonen als ztf
nog groen zijn. Iedere keer voor zij
koffie zetten, branden zij zoveel
bonen als zij nodig hebben. Als de
bonen helemaal donkerbruin zijn,
worden ze tot poeder gestampt in
een vijzel. Die poeder gaat dan in
een koperen of bronzen koffiepot en
hierop wordt koud water geschon
ken. Dan wordt de koffie aan de
kook gebracht en er worden wat
kruidnagelen aan toegevoegd.
Voor de koffjle in kleine kopjes
geschonken wordt, doet men eerst in
de tuit een stukje vezel van een
palmboom. Hierdoor wordt de koffie
goed gezeefd.
Terwijl zij koffie drinken, praten d#
Bedoeinen veel of zij luisteren naar
een oan hen. dis oude verhalen ver
uit.
Reiziger: Uw zoontje heeft op
me geschoten.
Bergbewoner: Heeft hij u ge
raaktT
Reiziger: Gelukkig niet.
Bergbewoner: Dan was het
mijn zoontje niet.
ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1953
DERDE BLAD - PAGINA' 3
I.C.A.O. BESTAAT ACHT JAAR
De International Civil Aviation Organi
zation bestaat acht jaar en dit heeft de pre
sident van de Raad van de I.C.A.O., dr
Edward Warner, aanleiding gegeven in het
I.C.A.O. Bulletin een uitvoerig overzicht
van de burgerluchtvaart in 1952 te geven.
Uit deze uitvoerige analyse ontlenen wij 't
volgende:
Welk een vlucht de luchtvaart ook bin
nen de grenzen van een land (of binnen tot
een eenheid saamgevoegde landen!) kan
nemen wordt daarmee aangetoond, dat ln
1946 de paaeagierskilometers in de lucht
vaart nog minder dan 1/3 waren van het
vervoer eerste klasse Pullman op de spoor
wegen. In 1952 waren deze soorten van ver
voer gelijk; jn 1952 was het vervoer per
vliegtuig 20 pet hoger dan dat per Pullman,
trein. In 1952 was het vervoer van personen
tussen de Verenigde Staten en andere lan
den Canada en Mexico uitgezonderd -
door de lucht 30 pet hoger dan het vervoer
met andere vervoermiddelen. Het totale
aantal passagiers, dat per vliegtuig van de
V.S. vertrok of aankwam bedroeg bijna
1400.000. Een groot deel biervan Valt op
het verkeer tussen de Verenigde Staten en
het Caraïbisehe gebied. Over de Oceaan
was hét vervoer per schip nog iets hoger
dan daf per vliegtuig.
Elk Jaar geeft enkele spectaculaire voor
beelden van vrachtvervoer in het groot
door de lucht. Zo werd ln 1952 een zending
van 100 t. hop van Hobart op Taamanië door
Öe luebt naar Melbourne vervoerd. Naar de
nieuwe mijnen ln Labrador en Quebec wer
den ln 1952 27.000 ton goed en 44.000 passa
giers per vliegtuig vervoerd. Als derde
voorbeeld kan gelden, dat het vorige jaar
gemiddeld 200 ton vers vlees per vliegtuig
naar Frans Equatoriaal Afrika werd ge
bracht.
400 in bestelling
Het is merkwaardig dat de toeneming
van de inkomsten in de burgerluchtvaart
vrij regelmatig gaat. Van 1946 tot einde
1952 bedroeg de stijging van het totale ver
voer. dus van passagiers, vracht en post»
te zamen, per Jaar nooit minder dan 13 pet
en nooit meer. dan 23 pet. De beladings-
coëfficlont lag altijd tussen 85 pet en 58 pet.
In de acht jaren dat de I.C.A.O. nu be-
ataat werden ongeveer duizend nieuwe
vliegtuigen" aan de luchtvaartmaatschap
pijen afgeleverd; deze vliegtuigen verte
genwoordigen ruw berekend een waarde
van 750 millioen dollar. Het kleinste aantal
werd geleverd in 1951. namelijk honderd,
het grootste aantal in 1948 ep in 1952. name
lijk meer dan 200. Aan het einde van 195Z
waren meer dan 400 transportvliegtuigen,
met een waarde van 400 millidfti dollar in
totaal, in bestelling voor aflevering in de
Jaren tussen 1953 eti 1950.
Het jaar 1952 Is, over de gehele wereld
gerekend, zeker het jaar met de grootste
veiligheid geweest. Men schat het aantal
slachtoffers in dat jaar op 1.17 per honderd
millioen paasaglerskilometers. Tot de steeds
grotere veiligheid in de lucht draagt in
zeer belangrijke mate de verbetering van
de radio bij.
Dat 't lijnennet nog niet perfect is, dat pas
sagiers vaak nog een omweg moeten maken
langs verschillende lijnen, moet voorname
lijk worden toegeschreven aan gemis aan
vervoer tussen bepaalde punten of in ieder
geval aan de vree^ dat een nieuwe Hjn
onvoldoende vervoer zou aantrekken.
Van hoeveel waarde het is, dat men de
grootst mogelijke faciliteiten verleent,
toont de gang van zaken in Colon. In 1952
werd bij deze plaats een „vrijhaven" in de
luchthaven geschapen, waardoor het moge
lijk werd, goederen in grote hoeveelheid
overzee naar Colon te brengen, die goede
ren in dé „VTije zone" opnieuw te verpak
ken en ze daarna naar de verschillende
bestemmingen in Zuid-Amerlka te vliegen.
Ten gevolge hiervan is het vrachtverkeer
door de lucht van Panama uit in een jaar
tijds'ongeveer verdrievoudigd.
Een goed voorbeeld van samenwerking
is de luchthaven, die zowel voor Bazel als
voor Mulhouse dient. De weg tussen déze
luchthaven en Bazel, die door Frans gebied
ioopt. is tot „vrije zone" verklaard, zodat
alle verkeer daarlangs kan geschieden, zon.
der dat douane, en paspoort-formaliteiten
vervuld moeten worden.
De helicopter
Over de helicopter wordt gezegd, dat op
grotere en economisch beter te exploite
ren hefschroefvliegtuigen wordt gewacht.
Voor korte afstanden rondom New Vork,
Chicago en Los Angeles sullen in 19B8
waarschijnlijk helicopters voor ongeveer 18
passagiers in dienst worden genomen. Men
kon alle mogelijkheden van de helicopter
alleen exploiteren bij diensten tussen lucht
havens en stadcentra en dan ook ala zij niet
te veel lawaai veroorzaken.
Ala laatste bijzonderheid uit dit verslag
hebben wij genoteerd, dat de gemiddelde
inkomsten van de belangrijkste internatio
nale luchtvaartmaatschappijen uit passa
gier*-, vracht- en postvervoer ongeveer 55
dollarcents per tonkilometer bedroegen
dadelijk na de oorlog en dat dit bedrag
daalde tot ongeveer 50 cents in 1949. ten
tijde van de devaluatie. Sedertdien ia er in
dit gemiddelde betrekkelijk weinig veran
dering gekomen.
Tewaterlating Esbo Margarita
Op 22 Augustus zal bij de Rotterdamsche
Droogdok Maatschappij de tanker Esso Mar
garita te water worden gelaten. Het schip
is bestemd voor de Compania de Petroleo
Lago te Caracas en de plechtigheid zal wor
den verricht door mevr. Robert W Miller,
echtgenote van de vice-president en direc
teur van de Creole Petroleum Corporation
te New York.
Voor het vervoer van tropische vissen,
bestemd voot1 aquaria, heeft de B.O.A.C.
een apeciale container met luchtdruk ont
worpen, waarin de via over grote afstanden
door de lucht kan worden vervoerd.
Deze containers hebben ongeveer de at-
metingen van een benzineblik van 4 gallon
(ruim 18 liter). Zij hebben een opschroefbare
glazen stop met twee tuiten, waaraan lucht-
slangen kunnen worden verbonden. De con
tainers kunnen desgewenst worden verze
geld. Bij het begin van de reis worden de
vissen in het water van de container ge
daan en daarna wordt door een van de tul
ten zuurstof naar binnen gqpompt. Wanneer
een voldoende hoeveelheid water door de
druk van de zuurstof Is verwijderd, wordt
de toevoer van zuurstof stopgezet, en worden
beide tuiten gesloten. Men heeft reeds 500
kleine vissen in één container op deze wijze
vervoerd. Dn vissen kunnen in zulk een con
tainer vijf dagen leven, zonder dat zij be
hoeven te worden overgeladen, of zonder
verversing van bet water.
Het water in de container wordt op een
constante temperatuur gehouden door het
gebruik van een Isolerend materiaal, ona-
zote geheten, dat ongeveer l'.'z inch dik is
en dat de container geheel omsluit. Het iso-
aolerende materiaal wordt door plakband
op zUn plaats gehouden. Door deze manier
van „verpakking" Ls het de B.O.A.C. moge
lijk geworden, het tarief vóór dit speciale
soort van vervoer te verlagen, soms zelfs
met 50
Daar de vis vijf dagen lang ln deze contai
ners kan leven, is het dus practisch moge
lijk de vis naar alle plaatsen in de wereld
te vervoeren. Zo is er dan ook vis van India,
Ceylon, Brits Guyana en Singapore ver
voerd naar Australië, Nieuw Zeelend, de
Verenigde Staten, Engeland en Canada. Ge
middeld vervoert de B.O.A.C. nu 500 kg vis
per week doch men hoopt hgt vervoer op te
kunnen voeren tot 1.500 kg per week.
Deutsche Lufthansa
De komende Duitae luchtvaartmaatschappij
welke zeer waarschijnlijk de naam „Dent-
sche Lufthansa" aal dragen, aal voorlopig
met alechta 8 toestellen een net van ome-
veer MJM km exploiteren. Op het pro
gramma «taan twee Atlantische routes, een
naar Noord-Amerika en een naar Zuid-
Amerlka, alsmede 4 Europese trajecten met
eindpunten Parijs, Londen, Rome en Cairo.
In Duitsland aal de Lufthansa gebruik
maken van de vliegvelden in Frankfort,
Hamborg, DOaseldorf en Mttnohen en later
vermoedelijk ook van Keulen-Bonn.
Voor de nieuwe Duitse luchtvaartmaat
schappij waren aanvankelijk 24 toestellen
voorzien, n.l. 12 super constellations en 12
convairs. Het hiervoor vereiste kapitaal van
ongeveer 150 millioen DM kan echter niet
worden bijeengebracht en daarom zullen
slechts 4 super constellations voor de Atlan
tische routen en 4 convairs voor de Euro
pese trajecten worden gekocht.
Beide typen kunnen apoedig worden ge
leverd, zodat met de Europese dienst reeds
in het begin van 1954 kan worden begonnen.
Verwacht wordt dat de Atlantische dienst
begin 1055 zal kunnen aanvangen.
De thans aan de markt zijnde straalvlieg
tuigen vertonen naar .de mening van de
Westduitse autoriteiten nog te veel gebreken
voor de Atlantische dienst ln aanmer
king te kunnen komen.
Het Westduitse ministerie van Verkeer
ziet echter terdege in, dat deze tot in alle
bijzonderheden uitgewerkte voorbereidingen
slechts reële waarde hebben wanneer
Duitsland weer haar onafhankelijkheid (op
luchtvaartgebied zal hebben verkregen^
De Federatie heeft een secretariaat^ te
Rotterdam, Pieter de Hoochweg 110, en een
te Amsterdam, Weesperzijde 150.
(Van onze correspondent).
De reeds in Mei 1952 tussen de RUnoever-
■taten en België gesloten overeenkomst over
de douanebehandeling van gasolie. die als
boordvoorraad wordt gebruikt in de Rl)n-
scheepvaart. Is thans door de Bondsdag ge
ratificeerd. Op grond van dese ratificatie,
die binnenkort in het Westduitse staatsblad
zal worden gepubliceerd, wordt de West
duitse minister van financiën gemachtigd
het invoerrechtenvrUe gebruik van gasolie.
die op de Rijn aan boord van schepen als
scheepsvoorraad wordt ingevoerd of nit
douaneloodsen wordt gebunkerd „ook bul
ten het gebied van de R(jn en z(jn zijrivie
ren op de overige Duitse waterwegen toe te
laten".
In overeenstemming met deze bepaling zal
de Westduitse minister van financiën tege
lijk met het in werking treden van het in
ternationale verdrag zowel de nieuwe rege
ling voor de Rijnscheepvaart als die voor
de binnenscheepvaart op de overi
ge waterwegen bekendmaken. Over de vorm
van de nieuwe regeling zijn reeds bespre
kingen gevoerd bij het Westduitse ministe
rie van financiën. Verwacht mag worden,
dat de subsidieregeling op de Rijn en zijn
zijrivieren kan vervallen en dat gasolie
voortaan vrij van invoerrechten tegen de
nettoprijs kan worden gekocht. Daarente
gen is het ministerie van financiën van plan
de subsidieregeling bij het bunkeren op de
andere waterwegen te handhaven
Het in werking treden van de nieuwe re
geling zal nog enige tijd op zich laten wach
ten, daar tot nu toe alleen Duitsland. Frank
rijk, België en Zwitserland de voorberei
dingen tot een wettelijke ratificatie hebben
voltooid, terwijl de ratificatie in Nederland
nog wel enige maanden kan uitblijven. De
overeenkomst treedt pas vier weken na de
dag waarop het laatste van de aan het ver
drag deelnemende landen tot ratificatie 's
overgegaan, in werking.
Men heeft in de vliegtuigindustrie ver
wachtingen van Titanium, het metaal dat
reeds anderhalve eeuw bekend is, doch dat
men niet eerder kon gebruiken, daar het
zeer moeilijk tot verwerkbaar materiaal ia
te maken. Er is zeker genoeg van, want het
komt op de lijst van metalen die in de aard
kost aanwezig zijn op de achtste plaats. De
Titanuun-mineraien die commercieel van
belang zijn, Ilmenite en Rutile, worden o.a.
gevonden in het zand van stranden bij Tra-
vancore (India), Florida. Senegal. Tot nu toe
is Trevancore de belangrijkste leverancier
Vrijdagmiddag omstreeks 2 uur' is na een
geslaagde proefvaart het Zweedse schip
„Kungsholm" te Vllssingen aangekomen.
Het schip was Dinsdag uit Rotterdam ver
trokken voor het beproeven van alle tech
nische installaties en voor het varen van de
zogenaamde „gemeten mijl". Dit laatste ge
schiedde aan de Noordkust van Schotland,
waarbij bleek dat het schip een snelheid
behaalde van 21.2 mijl, hetgeen meer is dan
oorspronkelijk werd verwacht. Gecontrac
teerd was namelijk een snelheid van 19 mijl.
De proefvaart had qen uitstekend verloop,
zo verzekerde men ons van de zijde van de
Koninklijke Mij De Schelde. De directeur
dezer maatschappij, lr H. van Tijen, ver
klaarde, dat alles vlot was verlopen en dat
het schip het uitstekend deed Opvallend
was de afwezigheid van trillingen, zelfs bij
hoge snelheden, zo verklaarde ir Van Tijen.
Ook de vertegenwoordigers van de Zweedse
rederij de „Svenska Amerika Linie" waren
zeer tevreden over de gang van zaken.
Het schip ls een aanwinst voor de Zweed
se koopvaardijvloot. Tijdens de proefvaart
was het schip bezet met ongeveer 480 per
sonen. waarvan 75 studenten van diverse
Nederlandse universiteiten en enkele
MTS'ers, die de civiele dienst verzorgden.
Het schip werd omstreeks half vijf de ha
ven binnengesleept. Na de afbouw zal het
naar Zweden vertrekken.
Houtlentoonatelling in A'dam
Met medewerking van B W van Am
sterdam zal door het Houtvoftrlichtinga-
Institput op 26 September a.s. een tentoon
stelling worden geopjepd op het Museum
plein achter het Rijksmuseum.
Op deze tenoonsteJling, die kosteloos voor
ledereen toegankelijk zal zijn en waarvan
de openingsdatum samenvalt met de Hout-
dagen 1953. wil men houtsoorten laten zien
ln de vorm zoals deze ln Nederland worden
geïmporteerd en verhandeld
De tentoonstelling, waaraan reeds zeer
interessante inzendingen zijn toegezegd,
staat onder leiding van de heer Prins, direc
teur van het Houtvoorlichtlngs-lnstituul,
terwijl de heer Ter Laak voor de technische
uitvoering en architect Schubad voor de ar
chitectonische verzorging hun medewerking
verlenen
geweest; sedert 1924 bedroeg de productie
meer dan 4 millioen ton.
Tegenwoordig wordt Titanium ook ge
vonden in ertslagen bij Sogndal in het Zui
den van Noorwegen, in de staat New York
en bij het Allard Meer in de provincie Que
bec. De hoeveelheid die in Quebec in de
grond zit, wordt zo groot geschat, dat N.
Amerika waarschijnlijk eens onafhankelijk
van India zal worden. Ten slotte wordt Ti
tanium ook als een bijproduct gewonnen uit
sommige tin-ertsen, die voorkomen in Ma-
lakka en, in mindere mate. ook in Portu
gal. Rutile wordt minder gevraagd dan Il
menite. Rutile wordt met andere producten
gewonnen uit zand in Australië en men
vindt het als kiezel ln Frans Kameroen.
e moeilijkheid is echter, zoals reeds
werd aangeduid, dat slechts een klein ge
deelte van de grondstof tot metaal kan
worden verwerkt, zodat het nog wel enige
jaren zal duren, vooraat men aan een grote
vraag, als die zich zou voordoen, zou kun
nen voldoen. Bovendien is Titanium, na
tuurlijk juist door die zeer ingewikkelde
bewerking tot metaal, zeer duur; in de V.S.
ongeveer twintigmaal zo duur als magne
sium.
Tegenover deze economische nadelen
staan nog met zo veel technische, dat er re
den ls om een komend Titanium-tljdperk
dadelijk te verwachten. Met de Titanjuirt-
legeringen staat het iets beter, doch tot
meer dan een voorzichtig optimisme is toch
ook in dit opzicht geen aanleiding. Althans
als men de tegenwoordige kennis van Tita
nium en van de bewerking als basis neemt.
Die kennis is echter nog zeer gering. We'
weet men, dat sommige legeringen zulke
voortreffelijke eigenschappen hebben, dat er
zeker grote belangstelling voor Titanium
zal ontstaan, als de prijs tot een redelijk ni
veau zal zijn teruggebracht en als enige na
delen zijn overwonnen. Tot de voordelen
van Titanium kan men rekenen laag ge
wicht bij grote weerstand.
Zo kan men dan zeggen, dat in de eerste
tijd nog geen toepaksing van Titanium op
grote schaal te verwachten ls. doch dat er
wel kans bestaat, dat dit metaal eens een
ernstige concurrent van het staal en wel
licht ook van het aluminium zal zijn.
Het gaat fijn zo! Hoe vaak zouden wij
een trapleer nodig hebben.
AMSTERDAM. AANGEK. 30 JULI:
Lihelle. DU. Bremen, sta.. R.k. v.
Ei Se v. Ommeren Ana. Krugeq DU.
Boston ledig. Coenh VCK.
31 JULI Bore»», Ned SevlU». stg
Lev k VCK TablnU. Ned Hamburg
ledig Sum k SMN Hermes. Ned
Rotterdam stg Surlk KNSM, Nero.
Ned Bordeaux, stg. Lev.k KNSM;
Eseaut. Ned Rotterdam stg H k
Muilen Halhor Ned Beyrouth, atg..
Levk". VCK. Alderamln. Ned, Rot
terdam ate- Sum k Holl. Afr. Lijn;
Zaaaitreom. Ned Hull. *tg.. H k
HSM. We.lerdok, Ned.. Gr. Yarmouth,
ledig Rtetl Holl. Coaating, Ardetla.
Eng.. Rotterdam atg J k v Ea Se
v. Ommeren
VERTROKKEN 31 JULI Amalel-
vaart. Mexico, ledig
DELEZIJL. AANGEK 30 JULI. Ga-
«elle Ned Otterbacken ger hout.
Wljnne Se Barenda Spes Mea. DU, Lu-
beck. atg Wagenborg doorv Ingrld
"Breurs DU. Koge gez hout Wagen
borg. bijl Ingrld M Dta. Hamburg,
olie Wagenborg, doorv Jonal WH-
helmiae. DU Neuatadt. gecond melk.
Wagenborg. doorv Plraal. Ned..
Colcheater. ledig Wagenborg
VERTROKKEN «0 JULI; Ingrld
Breurs. Duisburg, gez hout. bU'
Ny»a. Rouaan ledig. Minerva, Lon
den aardappelmeel
31 JULI Riek. Malmo. zout. doorv.;
Horlzpn. Odense. celluloae. doorv.
GRONINGEN. VERTROKKEN 30
JULI Alpha, ledig Hengelo- We»l-
valk. ledig. Emden.
1IABL1NGEN. AANGEK. 2» JULI:
Anna. Ned Ijzer Zutphen. bijlegger
Kalis». Fin.. ledig. Warnemunde.
"■•^TROKKEN 38 JULI Blrmlng-
atg Goole Alouette. atg Lon-
-*- "elalngborg
Sunderland.
ROtTERDAM. AANGEK 30 JULI.
Neptunua Ned Mlddlesbro cokes-
briea Erh Dekkers. Waalh F.S.; St.
Jean. Er Duala. hout. Reunia. Waalh.
C S Bullfinch Eng Southampton,
atg. Gen Steam. Merweh KV Allen»
Ned. Urviken hout. Muller Se Retu
rn» Schieh Mirach N. Ned Rouaan.
ledig Niev. Goudr Parkkade Bry-
hurgh. Eng Lelth. stg. Burger IJsel-
haven: Mary. Ned King» Lynn, ledig.
Vermaas. 3e Kat h Abbedyk Ned
Bramen atg. HAL Wllh kade Bor
neo. Ned Newcastle. -%olen Alplna.
Waalh 08; Sprlagcraa Eng Londen,
atg Anth Veder, IJaelh. WZ. Jacob
Oorburg. Ned IJmulden. ledig CBn
Steam. 2e Kat.h. OZ: Irene Marle.
Belg, Hamburg, atg.. Wamberale.
Maash. THB. Jenny rerr. Dts, Igge-
aund erU Hudtg Se Veder Waalh
PS Robert Eekelmann. DU, Bremen
olie v. Ommeren n DuiUland.
Moshlll Noor, Los Angelos, fruit,
NBK Merweh QD
31 JULI: Valencia. Dta. Lobtto. atg..
Anth Veder. IJaelh. WZ Peamareh.
Er Nantea. ert». Oudkerk, 2e Kat h
Ilias Ned Amsterdam, atg Hudlg Se
Veder Lekh, OZ Vmióa. Ned Lon
den aulkar. Lijnzaad. Be Kat h. OZ:
Olivian Coast Eng Newcastle, stg..
D Burger IJaelh. OZ: Gerd. Ned..
Londen suiker Rijnlloyd. 3e Kath.
OZ Zwerver. Ned Mlddlesbro. ledig.
Invotra n Lobith: Havfalk. Noor New
York atg Hudig Sc Veder. Merweh.
QD Amasus Elnvlus. Ned Leeuwar
den A?ex. toonaarde Helalngïiorg
2» JULI; Anna. Ijzer. Sunde
den ledig. Nautilus. Waalli. NZ; No-
blakrug. Dis. Landskrona, graan. Con.
tinental. Maaah 8 Albert D. Ned
Boston ledig Vermaa» Ketleha*
American Defender Am, New York
atg.. US Lines. Merweh M Gisela
Oldendorff. DU, Stettin, hout Neer-
landla. Merweh. CS Gerda Toft.
Deen. Hot-nlla. erts_ Vulcaen Waalh.
THB; Erpel. DU. Piareua. atg. Wam
berale, Schieh Aatrea, Noor Bergen,
atg Burger. IJaelh OZ: Eae». Er..
Fllxborough ledig Dirkzwager. Maas
haven SHV: Nordhval Deen, Oslo, atg,
Comelder. Maaah. THB Brlllant. Dt«.
Jobskade" Altair. ZwKarlsborg.
cell., Wamberale. Merweh. QD.
Franks, Ned. Malmo. stg. D Burger.
Lekk.; Emo Den Haag. Ned.. Aruba,
olie. Easo Ned Esso Pernia: Berend N
Ned., Londen suiker, Hudig en Ve
der Males. Ned Newcastle, ledig,
v Ommeren. Pernia BPM I Timor,
Ned Antwerpen, atg NTB. RUnh
Z. Eastwood. Eng.. Antwerpen, ledig.
Eumea». Waalh 28; Krautiand. Dta.
Vsrberg. ledig. Pakh.m.. N.M. VJaar-
dingen Carpe Diem. Ned Londen,
ledig. Schellen. Merweh KW: Oceaan
Ned Londen, ledig. NTB. Cao a. d
Usael; Johanna Ie Velde. Ned Col
cheater ledig. Wagenborg. Parkkade
Veendam. Nad New Vork. afg HAL
WUhmkada. Amor, Ned., VauUiko.
erU Kersten Hunlk. Lekh. KNSM;
Ry«y. Pool Gdynia. Ned. Tr. BUf
Vlaai dingen NM: Kathertae. Pan
Liverpool ladig. Eurneaa. Wilton
Schiedam Krautaaad DU. Londen,
atg Maurltz Dordrecht: Terschelling
Ned proeftocht Soetermeer Eekkes.
Vlaardingen VH. Algler. Dta, Bremen
atg Wamberale. Schieh Maria Eek.
Du. Llsaabon. atg en erU Oudkerk.
2e Kat h. OZ: Harpa, Eng.. Curacao,
olie v Ommeren Pernia BPM 11;
Puck.- Dta, Hamburg raapolie Fur-
nes». Pernia PHM 4! Ibla. Ned., Lon
den stg Anth. Veder. Pernl» BPM
14 Ruhr Dt» Sagvaa». erts Berg-
traahtp. Waalh 83 Ve«ta. Ned., Hull.
Uhks Schellen Merweh QD; Walen-
burah Ned Mlddlesbro stg Muller.
Jobsh Pavo NedZaandam ledig.
Vermaa» Waalh SHV. A'ry Scheffer.
Nad Wisbeck atg- en olie Sch.
Bevr RUnh ZZ Najadl». Eng North
Shields ledig v Ommeren. Pernl»
BPM 4 Alfred, DU.. Oalebehau-
sen olie Purneas Vlaardingen NM
Blue Boy Ncd Boaton ledig Muller
Se Reltsma. Maassluis Castillo Bellver.
Sp Melllls erts SEAM Vlaardingen
Vul'c
VERTROKKEN 30 JULI Marcello.
Gonfreville Hayllng. Dover Antonis.
Wabana Virgo Kotka Marga Klapt.
Londen. Dtvena.- Rouaan: Yngan Krls-
tlnehamn. Lieutenant Lancelot Brest.
Agnes Bosberger Stockvlk Brlnton
Lykea. New Orleans Morsum
men Amalle Esuherger Hamburg Ar
na Henny. Liverpool. Har-.ld. Brake
Amgarltor. Narvik: Libelle. Bremen
Dagfrid, Gc/Je Nottingham Goole
Gaaiterland. Harlingen Mosnes Nor-
resundbv Henrica. Delfzijl Heeren
gracht Helsinki Chicago, Antwerpen.
Kondor Kotka Mlldrld. Port Soudan
Etrog. Tel Aviv Alderamln Amgter-
dam Taurus, Hull Tusna Stockholm
Stad Maastricht Lulea Hermes. Am
sterdam Adolf Vlnaen Bremen Thu-
rlngen. Hamburg Loppereum. TarantO:
Slranda Malmo Calla. Kopenhagen
Eseaut. Parijs Gudrun Maersk. Mon
treal: Adara. Temeuzen: Venus. Avon,
mouth Phoenix. Exmauth Hatbor.
Amsterdam Margaretha Nlbhe. Ham
burg Spes Moblrana Anale Hugo
Stlnne» Newcaatle Pr. Fred. Hendrik.
Hamburg.
31 JULI Askepot Glasgow Lauren-
tian Hill Genua Ardetta, Manchestnr:
lies. Gibraltar Haskerland Harlfn-
gen Blrka Stockholm Veslefjell.
Londen Slhonga. Calcutta Alrieba-
ran. Hamburg Perrlgnv Caen. Santa
Ursula. Hamburg: Terschelling, proef-
ttomenAlfred Proo. Horthen Du
chess of Rparta Key Welt Jenny
TERNEUZEN. GEPASSEERD NAAR
GENT M JULI Sandetile. Botton:
Emsen. Krlatlnohamn
GEPASSEERD VAN GENT 31 JULI
Rahelal», Antwerpen; Achurl, Bilbao
Kittywake. Manchester Barbara
Hamburg: Rallus. Belfast Bucklaw
Dundee
AANGEKOMEN 31 JÜLI- Adara.
Rotterdam, ledig Noord dok Kramer;
Traquealr. Lelth kolen. Zuid. dok De
Meyer.
31 JULI Marianne. Antwerpen;
Friblo. Antwerpen
VERTROKKEN 31 JULI. Marianne.
Italië.
GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN
30 JULI: Delia. Llsaabon Heron. Lon
den Modona. Narvik; Kylebrook.
Newport Awata Maru. Hamburg;
Frelherr Von Stein. Calais. Scheldt.
Londen Tula. Kopenhagen Alcoa
Planter La Pallice Black Tomoe.
Bremen: Rhodos Kopenhagen: Bea-
verglen Rotterdam; Irwell, Goole;
England. Londen. Cormorant. Londen:
Elbe. Skoghall Dlala. Le Havre De-
trado Cherbourg; Polly M. Londen.
Hellas. Piraeug; Brlntaa Lykeg. Rot
terdam: Be Matrix. Goole: Peltkan. Bil
bao Akademlk Pavlov. Alexandria,
Sodality. Plymouth.
31 JULI Fauna. Bremen; Paul
Gahrs Gefle: Sandhoe. Port Talbot:
Kondor. Rotterdam. Gudrun Maersk.
Rotterdam: Seabrook. Londen; Berby.
Londen. Brlarrose. Londen: Imperial
Star Hull Ivoorkuat. Amsterdam: Cer-
ne Plymouth; Chicago. Rotterdam.
City of Wortestor Londan: Helka.
DJidjelU Dewsbury Harwich Capl-
talna Lauwereins. Matadl: Eleanor
Brook. Londen Devon. Curacao; Prlns
Frederlk Hendrik. Rotterdam; Finn-
sailor, Casablanca: Diana. London:
Feronla. Rotterdam: Specialist. Mldd
lesbro: Belas. Cardiff: Slbonga, Rot
terdam: Andaux. Liverpool: Aaltje.
Londen; Villa. Setubal: Viking. Le
Havre Dagmar Salen Mens el Ah ma
il 1 Benavon. Mlddlesbro Konsul
Nimta. zee Hotselburg. Hamburg San
Jose. Le Havre Laersnskerk. Rotter
dam Bennek om. Le H«v-e
GEPASSEERD VAN A., rWERPEN
29 JULI Indian Trader. Rotterdam:
Rouen Hamburg Barracuda, v Hans-
weert n Boston L Jan Kreumer. v.
Hansweert n London: Singapore, Lon
den Ton a. Malmo: Gunnar Brovlg.
Perz. Golf. Portugal, Rouaan; OUvian
Coast. Rotterdam; Diamant. Tilbury.
Valameta. Rotterdam: Ellewoutsdyk.
port Talbot Vlggon. Karlstad; Goya.
Le Havre Havfhln. Rotterdam Veuen-
felde. Hamburg: Stad Breda. Hono
lulu Rlarmla Helsinki American
Defender. Amsterdam Lowestoft Tra
der. Yarmouth. Hartel. Dublin: Om-
roux 1. Tecs. Cereslo. Bergen Nordh
val. Rotterdam: Franka. Rotterdam
31 JULI Dunajar. Gdynia;* Timor.
Rotterdam; Express. Hamburg. Bouca.
Duinkerken Eastwood. Rotterdam; La
dy Bhella. Londen: Archon Michael.
Piraeus; Slgborg. Stockholm: Coolaln-
el. Londen Aconcagua. Rotterdam
ischuri. Huelva Magdala Middles
Southport. Mobile: Juno. Mena
Barbara. Hamburg: Awata Maru.
den.
1JMUIDEN AANGEK 30 JULÉ:
Pionier Ned Schuit. Buitenhhvon
Hoogovens, ert» VSA Frleden. Dta..
Bizerta Buitenhaven Hoogoven» «Ha.
VSA
JULI Tusna. Zw.. Rotterdam.
Binnenhaven Hoogovens ledig VSA
VERTROKKEN 30 JULI: Pauline
Fried rich. Dt» Bultonhaven Jackson
ville ledig. Jakob Oorburg. Rotter
GROTE VAART
AaUum 30 dw. Napela n Spezta
Aardyk 30 op 300 m NW Flnlgtorra
Akkrumdyk p 30 Str. Mesaina
Alamak 30 v Karachi te Bombay
Alchiba p 30 Kaap Frio n B Alrea
Alcyone 30 op 290 m W K. St Vincent
Aldabl 30 op 1J0 m Z Recife
Algenib 30 v Recife n Bahla
Alhena 30 v Rotterdam te Bremen
Alloth 30 op 420 m ZZW Santiago
Alkatd p 31 vm Madeira n Antwerpen
Alphard 30 v Rid Grande te Santqg
Amsfetpark 31 p Start Point n Sout
hampton
Amstelstad 30 v Djakarta n Bombay
Amsteikroon 30 te Mauritius
Andyk 31 v Bremen te Hamburg
Arendidyk 30 op 500 m NO Barbados
Arendskerk 31 485 m O Dondra Head
rgos 31 80 m NW Malta
.riadne 30 op 030 m WZW Azoren
Arkrldyk 30 op 380 m NO Bahama
Aracdyk 30 op 900 m O K Race
Arundn p 30 Faatnet n P Churchill
Averdyk 30 op 420 m W Landaend
Bacchus 31 90 m W Landaend
Ball 30 v Port Said n Alexandria
Batoela SO v Bunju n Falembang
Bennekom 31 v Havre te Duinkerken
Blydeitdyk I te New York verwacht
Bonaire 31 nm te Paramaribo verw
Bosrhfonteln p 30 Gibraltar
Boskoop 30 op 420 m NO Azoren
Breda 31 v
Camphuys
Congostroon
Dalerdyk 31 -
Delfland p 30 rinlstsrre ultrela
Delft 31 v Manta te Esmeralda»
Dido 30 v Rotterdam te Llsaabon
Dongedyk 30 v Bilbao n Portland
Douro 30 v Bilbao te Oporto
Dutvendyk 30 v Cristobal n Curacao
Edam SO op 400 m ZZW K Race
Eendracht 30 v Lattakla n Iskenderun
Eisen burgh p 31 nm Kaap VUhno
Eos 30 v Tel Aviv te Haife
jyrouth
Graveland 31 te Laa Palmas
Greote Beer p 30 Belle I«le
Grootekerk so v A mat n Bremen
Haarlem 30 op 570 m NO Sen Juan
Hecuba 30 op 830 m ZW Azortn
Heelsum 31 v Jacksonville te Charles
ton
Heemskerk si v Bremen n Hamburg
Helicon 31 nog ten anker Caracol
Herallla 30 op 260 m NO Bermuda
Heatia 30 op 800 m NO Azoren
Hoogkerk p 31 Sabang n Singapore
Hydra 30 v Port au Prince n Cludad
TruJIlto
Ivoorkust 31 v Amst te Antwerpen
Jagersfontein 30 op 100 m O Madeira
Japara 31 130 m ZW Cochin
Kaslmbar 31 v Singapore te Makassar
Kertosono 31 nog op rede Baarah
Kle Id recht 28 v Otaru te Yokohama
Laagkerk 31 188 m Z Suez
Larenberg p 30 Gibraltar n Rott.
Lawak 27 v Vancouver n Manilla
leenum SO op MO m NO Azoren
Lemsterkerk 31 te Port Said verw.
Leopoldskerk 31 100 m ZO Muacet
Leuvekerk 31 37 'm W Cap Caxlne
Lladekerk p 30 Rag Fartak n Rott.
Leenerkerk 31 48 m WZW Oporto
Loosdrecht 31 v Genua te Port Said
Leppenem JO v Rott n Taranto
Maas p 31 Flnlatarre n BarranquUla
Maasdam 36 v Hamilton n New York
Maashaven 20 op 420 m NW Valentla
Maeoma 1 te Fremantle verwacht
Manoeran 31 580 m W Sabang
Mariekerk 31 v Suez n Port Sudan
Mcllskerk 30 v Casablanca n Antw
Mentor 31 v Izmir n Azouf
Molenkerk 30 v Cochin te Bombay
Nestor 30 op 230 m NO Paramaribo
Nleuw Amsterdam 31 v Havre n Rott
Naordam 30 op 460 m ZO K Race
Ophir 1 te Singapore verwacht
Oranjestad 31 te Puerto Llmon
Parkhaven J te Bahla verwacht
Poseidon 31 v Aruba te La Gualra
PrUfs Fred. Hendrik 31 v Rott te Ant
werpen
Frins J. W. Frito 30 te Cherbourg
Prins Willem 3. 28 te Montreal
Prlns Willem S. 30 op 800 m NO Belle
Isle
Pygmalion 30 op 690
Reael 30 Ampen.
Rompang 31 te Ku\
Ridderkerk 30 op 460 nt NQ St Hele
Ruyi 30 op 650 m ZO Rio Janeiro
Rrnkerk p 30 Tlnlsterre uitl^lg
Rvnland 30 op 100 m Z R Janelri
Schie JO op 270 r
Slgli 31 te Baliic Papan
labang _SQ v Ambon n T*roate
Stngkep 31 te Singapore
Sommelsdyk 31 v P Said n Halifax
Stad Alkmaar 30 600 m O K Race
Stad Amsterdam 30 op 430 m ZZO
Cape Farewell ff
Stad Breda 3J 15 m Z Brighton
Stad Dordrecht p 30 Kaap Palo» n
Gibraltar
Stad Rotterdam 30 140 m W Valentia
Stad Vlaardingen 30 560 m NW Azoren
Stentor 31 nm te Madeira verwacht
Straba 30 v Gibraltar n Barcelona
Tallsse p 30 K. San Antonio n Genua
Tara 31 v Rott n Buenoa Aire»
Telamen 30 op 100 m N Crooked ell
Ternate 31 p PantclUrta
ThemUto p 30 Lizard n P Churchill
TJibodas SO op 850 m NW Cocoa eU.
rjlmenteng 2» le Durben
TJIpanas 28 v Mojl te Yokohama
TJlpondak 31 p Mindanao n Kobe
Tosarl 31 v N York te Casablanca
Utrecht 30 v Tacoma te Manilla
Van Linschoten 31 v Lagos n Takoradi
Walwcrang 30 v Buleleng n Singapore
Waterman 31 te Halifax'
IJsset 31 v Hamburg n Amsterdam
Zetland 31 45 m Z Banka
Zonnawyk 30 op 140 m Sable ell.
Zuiderkruis 30 op 120 "hi W Lissabon
KLEINE VAART
Ahro 29 v Harlingen te Antweipen
Adara 31 v Rott te Temeuzen
Albergea 31 te fltrcelona
Aide 1 vm ta Antwerpen verwacht
Algarve 31 v Lelxoes n Guernsey
All S 26 v Antw te Gothenburg
Angela 29 v Mmmlngham n Londen
Anna Sylvia 27 v Amst te Dublin
Anne S. 30 te Kopenhagen
Antilope 29 te Isfeworth
Arbe 31 v Esbierg te Par
Arctic 30 v Waterford n Rotterdam
Argo 30 v Londen
Arran p 30 Brunsbuttel n Londen
Ascuncion p 30 Ouemant n Asuncion
Alt S 30 v Swansea n Rotterdam
Banka 29 v Hull n Dundee
Barbara 30 v Rott te Naeatved
Barracuda 31 to Boston verwacht
Batavier 1. 29 te Caaablanca
BeMatrix >1 v Boston te Antwerpen
Berkelstroom 27 v Amst te Fowey
Betty Anne S 30 te Garston
Blerum 29 v Odense te Londen
Bill 8 31 te Swansea verwacht
Binnenhaven 36 v Fedala n Saffl
Borculo 30 v Yxpila te Hull
Bornrlf 30 v Londen te Southampton
Bree Helle 29 v Rott te Londen
Breesand 31 v Garston te Liverpool
Brem 31 v Oporto n Antwerpen
Campen 30 v Kotka
Claes Compaen 30 v Haukipudaa n
Hay la
Coela 2S v Newburgh te Londen
Coolhaven 30 v Falmouth n Boaton
Coolalngel 31 v Antw n Londen
Cpraelia B-2. p 30 Dover n La Ro-
rhella
Cornell» 30 v Kotka n Hull
Corn. Houtman 31 v Roatock n Llm-
hamn
Da Capo 30 v Saffl n Bordeaux
Daje Btthmer 31 te Nantea
Denl 31 v Par n Gent
Deo Gloria 30 v Helainkl te Kotka
Drspstrb 29 v Parijs te Londan
Dicky W 30 v Hamburg n Aalborg
Dlltgentla 1 te Dakar verwacht
Doklaan 30 v Waterford n Genua
Ebaa 29 v d Tyne n Trelleborg
Eltsa 29 v Marseille n Caeabl»nca
El Jo 31 v Llveraool te Dublin
Emerge 30 v Portreath n Newport
Mon.
Erebui p 31 nm Flnlaterre n Oporto
Erna p 30 DungeneM n Plymouth
Expre»» 30 v Antwerpen n Hamb-
Fiona 29 v Pataholm te Solvcaborg
Follonica 31 v Vllealnfen te Lorient
Fortuna p 31 Kiel n Kalmer
Frana 1 vm te Newcaatle verwacht
Frame 29 v Kampen te Kambo
Fried! p 30 Brunab. n Grangemouth
Gazelle 26 v Ipswich n Antwerpen
Geert p 30 Brunabuttel a Antwerpen
v Londen te Antwerpen
v Rotterdam te Londen
31 te Plymouth ver wee
v N Orleans te Ver» Cr
Southend tè Londen
31 te Oporto verwacht"
Mariner 'Cornelia Bi 30 v Tl
(ietry S 31 v Bordeaux n Bayonne
Geztena 30 v Antwerpen n Queenboro
Gesiena Henderika 31 te Kotka
Globe 28 v Jersey n de Tees
Grebbestroom 29 v Amst te Londen
Gruno p 31 Brunsb. n Waddlnxveen
II a cl a 31 v Garston te Falmouth
Hagno 30 v Belfast te Dublin
Hartet 30 v Antw n Dublin
Hast 3, 30 v Rouaan te Parijs
Hast 4, 31 te Rouaan verwacht
Hebe Nobel 30 te Londen
Heemskerk 30 v Halmstad n Halting-
borg
Heerengracht 31 v Rott te Londen
Henrira 31 t h v Terschelling schade
Henry Denny 28 v Londen n Cork
Hero»
Hilda
Hondsrug
Hulst 27 v N Orleans
Ibis 28
Insco Marlnei
nidad n de Humber
Iris 30 v Exeter n Per
Jacaranda 27 te New Orlean»
Jaroba Catharlaa p 30 Ouessant n Rott
Jan 30 v Amsterdam n Bohug
Jan Kreumer 31 te Londen verwacht
Jorlna 30 v Mlddlesbro n Eabjerg
Julia 28 v Liverpool n Cork
Julia Mary 30 v Rott te Rouaan
Kaap Falga 30 te Boaton
Kaap St. Vincent p 30 Brunabuttel
Keyser 30 v Goole n Sonderborg
Kunlahnrl 31 v Sunderland te Breit
Leny 28 v Belfast te Paisley
Liberty 29 v Pltea n Londen
Lies 30 v Blyth te Sundsvall
Lukas M 30 v Amst te Yarmouth
Maartje 31 nm te Mlddlesbro verw
Maraat V 29 v Southend n Nleuwpoort
Marathon p 29 Lizard n Cork
Mareella 31 te Gonfreville verwacht
Marie Christine 30 v Roacoff n Glas
gow
Ma rietje Bbhmer 30 op 180 m Z v Lal
Palmas
Marin 28 te Clenfuegos
Marne 30 v Stockholm n Paakalavlk
Mary Ward 29 v Roacoff te Aberdeen
May star 20 v Moataganem n Liver
pool
Meeuw 30 v Plymouth te Par
Meike 28 v Dublin n Penzance
Megrtz N p 31 nm Flnlaterre
MeUkar N SO v Marseille n Casa-
Mercurlus 30 v Lelxoes
Meres N p 31 Kiel n Bristol
Midiland 31 v Grangemouth n Rott
Mies 30 v Antwerpen te Nyhamn
Mlrtam N 30 v Casablanca n Port
Lyautey
Moaica 31 v Belfast n Rotterdam
Mr Linthorst Homan 29 v Lelth n da
Tyne
Muphrld N p 30 Bornholm n Dublin
Myaon 30 v Stockholm n Gothenburg
Narwal 2» v Kopenhagen
Nautilus 30 v Hemosand
"al
Kalmar te Solveaborg
Netla 31 v Rotterdam te Rouaan
Nettle 30 v Norrkoping n Raumo
NJord p 31 Brunsbuttel n Delfzijl
Notch p 30 Ouesaant n Genua
Nomadlsct
Noord 31
Noorderha'
reham
Noordzee 29 v Liverpool
Helsinki i
Sho-
Ollvter i
Arnhem
Noort 31'dw Aaleaund
,..~i 30 v Vordingborg
jriaa p 30 Brunsbuttel n Solveaborg
Favonla 29 v Gefle te Mantyluoto
Pieter Hubert p 31 Texel n Cowea
Pollux 29 v Kotka te Exmouth
Ponto p 30 Oland n Koping
Poeaa 30 v Marfeberg n Zaandam
Raket 28 v Portsmouth n Oatende
Rlgel 29 v Amsterdam te Mialey
Rika 31 v Amsterdam te Hamburg
Rlnl 31 v Newport te Londen
Rita p 31 Kiel n Sundsvall
RuJa 29 v Oslo te Karlstad
Rynbafr -
Sandetl
Saturn us 27
wnter
Sih «plano 30 v Kopenhagen n Rott
Slrias 29 v Duinkerken te Vonden
Skagerrak 29 v Delfzijl te Londen
Soemba 30 v P Lyaujey te Preaton
Solent 30 v Portimouth n oatende
Stlentje Menalaga 30 op 1080 m NO
Keep Race
Strype 31 vm v Rott te Bremen
Swallow 31 te Londen verwacht
Taormlna 30 v Plymouth n Rotterdam
Tide J1 nm v Londen te Southampton
Tilly 30 v Oatrand n Skutakar
Tonl 30 v Mantyluoto
Trite» 2» v Plymouth n Teigrroouth
Tromp 30 v Korans» n LtttTehampton
Trompenburgh 1 te La Palllce verw.
Tube 29 v Faveraham te Londen
Tyro 30 v Amsterdam te Caen
Unl S 29 v Soderhamn te Domajo
Uraaus (KVU1 29 v Rotterdam te Gefle
Urmajo 30 v Londen te Rouaan
Vechtatroom 31 v Cardiff te Swansea
Vltesae 30 v La Rochelle
VW* 30 v Goole te Brueeel
Vlieland 30 v Malmo n Gothenburg
Viler 1 nm te Liaeabon verwacht
Vrede 10 v Goole te Sunderland
Walenburgh 30 v Mlddlesbro n Rott
Wea 30 p Brunabuttel n Stockholm
Weaterdok 31 v Yarmouth te Amat
Wtalermarkt 28 v Whitehaven n Antw
Westkust 18 v Pemoviken te lelth
Wast la an 31 v Rotterdam te Hamburg
Westward Ho 20 v Roacoff te Lelth
Willem p 31 Kiel n Norreaundet
Willy 36 v Gothenburg te Lidkoptng
Wim (B' 28 v East ham n Parijs
Wlm (V) 30 v Hull te Gools
Wall 31 te Boaton verwacht
Yael 30 v Rott te Bruesel
Zeehond 20 Raa te Littlehampton
Zeevaart 28 v Southampton te Port
land
NEDERLAND—INDONES!»
Borneo 30 op 280 m ZO Ceylon
Celebes 30 op 300 m WNW Malediven
Drente 30 te Balik Papan
fndrapoera 31 v Penang te Beiawan
Java 31 v Djakarta te Padang
- te Colon-
takoeas p 30 F'
Madorra 30 op
31 "v P.Said te Colombo
Langkoeas p 30 Flnlaterre n Rott.
t- zo Kreta
Manoeran p 30 Ceylon n Beiawan
Modjokerto p 30 Kaap Spartlventt
Phrontis 30 v Suez n Djeddah
Slamat 31 te Beiawan
Tawatl 31 v Penang te Beiawan
Telrealas 30 v Colombo n Aden
Ternate p 30 Kaap Bougaroni
Tomori 30 op 320 m ZW .Saban^
TANKVAART
Agatha 29 v Pladju n Penang
Caltex Delft 31 p Gibraltar n Sldon
Caltex Lelde» p 30 Pantellarla
Caltex Nederland 31 te Sldon
Caltex The Hague p 30 K Vllano
Caltex Utrecht 31 00 m ZZW K St
ZW Raa él
C tronie 30 op 250 m N Azoren
Ctatula 31 te Davao
Corllla 31 v Spezla te Port Said
Duivendrecht 30 v Lagos n Laa Palmaa
Elmtna 31 te Conakry
Erlana 30 op 830 m ZW Azoren
Etrema 31 250 m W v Sabang
Felipe» 31 v Pladju n Djakarta
Hilversum 30 or
Macuba 30 op M m O v Sandakan
Marpeaaa 31 128 m O Rembang
Meratua p 31 Oueasant n Gibraltar
"7 m ZO Azoren
ssina n Istanbul
Rafaela 30 v Singapore n Pladju
n Sungei Gerong
Stanxac Djlrak 30 te Tandj Uban
Stanvac Pendopo 31 te Saigon
Stanvac Talang Akar 31 v Penang te
Port Swettenham
Tankhaven I. 31 v Songel Gerong n
Djakarta
.ankhavan 2. 1 te Sungei Gerong verw
Thalatta p 30 Lliaabon'n Rotterdam
Tibia 30 op 120 m ZW v Sorong
Woensdrecht 30 op 300 m W Minlkoy
ZEESLEEPVAART
Ebro 31 te Zlerlkzee verwacht
Humber v Geelong te Sydney
Ocaaan 3r te Zlerlkzee verwacht
Witte Zee p 30 Gibraltar n Aden
Rijnvaart
LOR1TH. 31 Juli voor 13 uur. Ge
passeerd met bestemming neer:
Rotterdam: Citerna 18. Timmermans:
Maria Heijmen: Onruat, Heuvelman.
Fatima Korste. Gal*. Wilhelm BU-
Unl. Baardman Risico Timmerman:
M Stlnnia 13 Sellerbeek Anjo Van
Fessen Augusta. Stellfeld Oder
Stobbelaar. Erit Bosaers Anna Maria
Karcher 67 Kirschgaaaer R Karcher
Elmer; R Karcher 6. Nuaabaum. R
75 NlpkenDender Booy Robinson
Glaaser: Alelda Maria. Reuver»; Nol-
dina v. Emmerloot Veghel. Stobbe
laar Valkeveen. Schellaar* Margot
Asamann Odln Donkersloot: Bourdei-
le Groenhof: Macedonia De Bruyn:
Seam 1. Bettonville Brabandla Ket
ting. Treviala Puylant Etrurla. Ak-
keraloot: "Astoria Teuben: Slbajak
Hartman; Vulcaan 6 Ramaker Vul-
caan 1» De Graaf Batavier De Kor
te Albula v Wijk Argo. v d Bosch:
Albatros Boshoven Esao 66. Schreck;
Cltema 16. WlndeU Carl Geldner.
Zimmerman Slalude. De Looff Mu-
retto. Callebout: Bottrop Mohlen-
dick, Maria Klarenbeek. Express 29.
Beekman Nepthun 16 SteJnvoort; Eva
I.F reidonck; Cornelia Ten Napel.
BourgulÉnon Versluie
Blauwverlaat: Fidutle v d Veer.
Alphen d. BIJn: Nova Cura. Bre-
voord. Dependent. Ottenspeer Wlg-
gerine Ottenapeer Ceeverdan: Ziet
op U Zelf Koena Vrijheid, Veltman
Huiten: Verwisseling. De Vries Enk-
hulssn: Spes Salutla. Batch. Dronrtjp
Ïlasina Meijer Zutphen: Da Capo,
leker. Den Haag: Volharding, van
Dalen. Brulnlsaen. Ramsdiep. v. Ba
len Alkmaar: Spe». Dijkman Zwolle
St Maria. Reljmer». Schoonhoven
2, v d. Kreeke. Etbi
WuWbbelMÉ Meppol
t Hoog Derdt: Daniel
Amersfoort: Hifca »Zn<
Ethurg: Egpcranza.
.pel: Rodort 1, Van
laniel Dender. Frese
aZndvoort. Gronln-
re»: Eendracht Peters Sommeladljk:
Zeeuwsche Stromen De Korte. StlJk-
Kwtjki Ando Bos Ruischerbrug. Ma
donna. Mandenmaker Zwolle: Andre.
BlJlsma Almelo: Waal. Hardam. Ul
tima Latet Mandenmaker Rulscher-
burg: Elisabeth. Joost en Amsterdam:
SHV 8 Hofman SHV 73 De Bie Ooa-
terhout: Elizabeth Teuben Utrecht:
RIJen De Bie Krlmpenerwaard Zel
den Rust. De Waard, Milllngen: Al-
vracht v d Adel Deventer: Nenup
har Toering Zlerikxee; Vulcaan 12.
Stuurman Terneusen: Energie Hart
man Wageningen: 3 Gebroeders Bar-
Smllde: Helena. Danser Gorln-
Arbeco. Smits Hengelo: Con-
flanze Pols De Val Continent Rék»
narz. Rhonen: Martha 2 Nraut Dor
drecht: Exvoto Schouten Maastricht:
Hendrfna Jansen KampenHoop op
Zegen Berende
België Hoop Doet Leven Smits.
Rose v d Mecrsche Adje» Den Boer:
Gertrude Peti' Vlrginle. Rlddering
Craslol Seghevs- Blanche De Haack
Hlldeshelm Marchlewltz Ryolina v
d Haat St Antonius Bosman; Cellna
De Roeck Emjo v Eek Crete Wal
kout: RUnachelde 17 De oVlder: An
gele. Durinck. Leon Bosaers Clsele.
Hellebosch- Mentor Nauwelaars Lo-
Lo De Bonte Jobema Moeuwsen
Liege. Pauwels; Gezanne Salize Leo-
nie Hellemans Pierrot Mertens.
Meijenbeer De Jong- Charme Ale-
kefjn Hfo De Looff Spree. Meertens
N»ve
r 5 Poppller.
me: Serpent. Viaaer; Serine Dora,
v Riemsdyk Clrma, Verhoeven; To-
lim.a De Lange; Vulcaan 62, Tan Ka-
Linda, Dolk. Ernst,
Nassau, v. d Geer. Constantln 17,
Rledlnger De Gruyter, Munek. Ost-
mark. Gutachow, Mascara. Halnacl-
mann; Easo Dlissaldorf. Wartanberg;
Triviaal, Booy; Gelderland 9. Over
steeg; Slamat. Molengraaf.
Basel: Soldanella. Verschuren; He
lena. Heuvelman; Frauenberg, Hug;
Eljo. Groen. Edelwelaa Meeetcr.
Woudeatetjn De Boom; Rheinunion t.
Pa uwel» Campolungo. Tanner; Nos-
trano, Scharer Rhenu» H3, Stro-
Scheldevaart
t bestemming naar:
.lussla 3. Fabrl. OUavo»
5 Vergee: BP Rotterdam v d M»er;
Storno Wagenmakers. Avontuur. Vis
ser; Sterna. Burnt; Balgla. Wlertng»;
Taxandrla Baan Romania Blokland:
Damco U5. De Boom Genf Goud;
Toiler 2. Van Enige: Antarea Maar-
achalkerweerd
Wcrkaedam: Ondernaming. Versluis:
Rival. Kornet Anja Hoveatadt.
Adrian» Ruitenberg
Pietert.
Duitsland Westfalla. Dam. Nteta
Bestendig. Seine. Helntz Riggers.
Rheln, Rennlngs Germalne. De Meij;
Elfra. De Haan Re» Nova. Zijlstra;
Succes. Fortuin: Bremen. Rauert:
Henja 2. v d. Giessen Industrie 77.
Kunz: Henma. Gerritsen: Joh Hugo
Adeline, Bootsma Creseo. De Vree;
Wlm 2, Boei; Wichertje Tulp; Wil
lem Barend». Griffioen Margaretha
Wezeman, Roek Buter: Leona. Schot:
Mannheim 23. Peters Nomadus. Peu
len. Eduard. Pasman: Fredjo. Dld-
den: Wllja, v Ooyen; Prudentie,
Bakker; Saint Julien. Soetera; Neltv.
v. Eek Aegtr. v Buren: R Karcher
28, Ruhn: Johanna. Oomen»; Oceana,
v Waardenburg; Bemardus. Coenen:
St Antonle. Kievlta; Nldam Bott;
Rijn Schelde. Oomena. Niger Buger;
Rumoit. v Dried ijk, Grottue. Bont.
Digerdi. Verwoert Emanuel. De
Vrfea: Swala. Sleeuwaert; Plgrre. v
Havenberghe; Hoop op Vertrouwen.
Dulzendatra Nelly, v. oost: Gean
Kap Jean Pierre, De Gruyter Ex-
Kesa 72, Zimmerman Emll Klrdorf
•ant; Elo. Diel, Vorwartz Sptck:
Onderneming v Dorstan: Maraara-
tha. Boll; Grietje. Timmer; Saar.
Maas i Gondel. Klomp; Normand.
Baar»: Sxpreaa Schmttt: Frans.
Kuas: Eja. v d. Zwang Moldau.
Buisman Urdard. Spiering: Concor
dia, Klunder SHV 74. Meulmeester:
Damco 14. Baars: Charlotte. Bach-
ateln ahJon. v Ooyen; Wlnchermann
Ruckeri: Deo Juvante. Leuven: Pro-
greeeua. v d Bosch Mineral 2. v
Strten: Confidence, Koch; Vorwart».
Weber Trljhtje. Smit Dlna Bos
man: R. Karcher 32 Metzer TRG 8.
Ballerstedt Roma Bruvnlckse Wet-
terhom, Lutterbach. Sleglinde. De
Korte Wangard, v d. Est; Tantrls.
HuyssenRival. Hoekatra Brigitte.
Buhren: Disponibel Dulzendatra:
Woufol. Bekelaar Hoop op Behoud.
Kaptein: Anja, Feenstra Ruhrort.
Geil»; Adrian» 2. v d Linden: Plu»
10. Steger»; Pfalz. Bosman Friedrirh
Gertrude. Starke: Jozina. v d
Stroom. Leo Jen. v d Waarde Her
man. Machielaen: Wilhelm. Blum
Harmonie 3. Rennlngs Psslfsl.
Breuer Willy Paul. Bambach. Satur-
nes. Ever»; Johanna. Beck: Simone.
Delleaen: Alberdtna. GeUn Elaa.
Ulpta: Franco!», Mae» Berg. Lukaa-
sen, Margiena. Boertlen; Constantly
6. Haukamp; Anna. Fongera, Dispo
nibel. v. Veen Enjo. Engelsma RUtï-
schelde 10. Veraegen; Teuntje. Blom
AlvrachK 3. Trooet: St. Joseph. Hut
jes; Neeltje. Groeneweg; Antonle. v
Leeuwen. Cornelia, v. Zanten. Wil-
helmtna. Loov Rhelnpreuesen 4.
Schanlt; Roger De Roo Hoop'„p Ze
gen, Meedendorp; Magda l. v Ballen-
gooy; Alv-gcht 8 Stolk, Pro et Cnn-
tra. Velfman; Harmonie. Rennlngs:
Anna Louise. Rledlnger Bertha. Die
penveen; Anna,. Tack. Asa. Renninga,
Lot»!. Janssen: Argo, De Vrle»; Ju-
liene, D« Bok Patience, Smit; Vleu
ten, v. Molen. Matthaue, Schmltz:
Tempo. Fautena- Kibo. Zwets: Vul
caan 2. Meijer, Apollo, De Haan;
Skadl. v Veen: Damco 33, v Eg-
mond; Mgria 2 Broekmeulen Advent
Baay: Rodln. Michela; Damco 24
v, d White Constantln 1. Gockel,
Wlnrhermann. Haeie Da Gruyter 8.
Volk. Sfax, Berth, Provencal. Dam-
Jean. De Jong; August.
Amsterdam: Citerna 15, Van Ertvel-
de: Citerna 21 Struyf Stad Ameter-
dam 1 Merrelaar Revenlr Raukema.
Ouderkerk Nema. Hoogendoorn.
Almelo: Sebastian Munchen Bheneni
Slana. Bal. Zlerikaea: Loanth 1. Van
Puymbroek. Zwerver. Jut. Utrachti
Jantin» De Jong SteenwUk: Corry.
Schot Hatert: Neeltje Rlemans. Delft:
ThU». Kemperman; Ellaabeth Den
Boer Jacjo Heek Schiedam: Elite.
Luyken Brlelle: Lydla. Van Puye-
velde Dordrecht: Cosmopollct. De
Vries Nijmegen: Moldau Bal Karl-
atadt: Spera Schuring». Boisum: Dra-
naco 10 Ploegaart. Helmond: Vriend
schap. Wagenaar Geertruldenbezgi
Fratemité. Neve 't Hage: Prut»
Alexander Bakker. Putteraheeki
Pierre De Koster.
Duitsland: Emllle. v. d. Meersche:
Moldau Bultman: Ems. De Raad; Fra.
temitd 7 Budt», Hantel Kurter 4.
Schneider; Rhelnland Lempeng; 311-
-irmeeuw v. d Kaap.
Baael: RheinpreUaen 4 Bchank; St.
Jullcn- Soetana. Rodln Michiels: An
na 3 Rhelnen.
België: Gotellnda. Duaon; Geertrui-
..a De Bruyn; De Gids. Beekman.
Gounod Naegele Frajore. Vermont:
Linquenda, Oldenburg; Onderneming
Kleine. Dlavolezza Elgeman; Na vex-
motor 0 Van Dammelnternoa. Jan
sen Neska 8 Blom; Setif. Raul* Re-
gina i Petera Rhenus 125 Schetdel.
Couperln. Wagner Sanara 117 Deri-
vaux: Jaco Kayaer- Haniel Kurter 32.
Bittel Solothurn Kromenlua: Anti
na Souden Mltropa 6 Bloemen; De
Hoop Smit: RUgen Ehlert; Goed»
Verwachting De Haat: Scheldezonen,
De Koning Domburg Konlnga; Gerjo.
Dubbelman- Oberhaven Blankenburg:
Hanseatique Tuinstra: Trim» Beve
lander Fanto 18 Halle; Codperatleve
2 Van Dijk Salf 5 Verhoeven; Rival
Van Kaam: Rudolphe Haller. Dtetz:
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
Rhelnlelden 3 43 -4 36: Brelaach 3 16
40 Straatsburg J 46 Maxau 30
-2 Mannheim 4 ft 1; Mainz 3.60
Bingen 2 55 —1. Caub 2 06 +L Ko
blenz 2 74 —6: Bonn 2 56 3; Keulen
2 65 —6; Düaaeldorf 167 —8 Ruhrort
'83 —8 Wesel 4 80 —8; Emmerik 3 99
•14 Plochingen 126 —1 Steinbach
18 —11 Trier 147 —3: Lobith 10.64
il Nijmegen 8 79 —13; Arnhem 8 66
•11: Eefde 3 92 -5: Devent* 2.96
lonatn 55 40 —10 Vlsé 46 75 Borg
haren 39 80 -10: Belfeld 10.64 —1
Grave 4 M 6.
HOOG WATER
2 Aug.
Terneuz.en
Wameldlnge
Hanaweert
Zlerikzee
Brouwershaven
Willemstad
Hellevoetsluts
Dordrecht
Rotterdam
Hoek v. Holland
Scheveningen
IJmulden
Den Helder
Kornwerderzand
Harlingen
Terschelling
Zoutkamp
Delf gijl
0» S3 21.13
00.41 19.09
07 16 19 38
08 26 30.44
07 52 20 04
08.09 20.28
07 42 20 06
09 25 21.48
0» 30 20 54
10 24 22 47
00 40 21 49
07.37 30.07
07 42 20 IS
06.30 31 01
00 20 13 20
02 24 14 39
02 36 14 50
08.00 1 4 23
03 37 II 47
04.47 16.17
07 47 W 17
08 14 30 43
00 19 31 44
08 43 21 06
09 00 21 25
05 36 21 07
10.16 23 49
09 24 21 55
11.17 22 4»
10 34 23 54
06.37 11 13
05 44 31 II
09.24 23 01
01 05 13 20
OS 00 15 59
03.30 15 ié
03 00 18 31
S.S!ii!