ACHTER GÜRDIJNEN TIKTAKT HET BALLETJE Een strengere controle op de rijtijden is noodzakelijk Rotterdam weer» zonder omwegen door de lucht bereikbaar Een mondaine gebeurtenis in mysterieuze omgeving Oud notarishuis wordt mbdern geoutilleerd wijkgebouw sh se- Maar het dorpsbeeld bleef onveranderd Rokken 32 cm van de Tweede blad - pagina 2 Groene Kruis zorgt voorjlouches Proefoordering van auto's Herdenking op de plaats der fusillade te Goirle oS6-ar.taÏÏiïebff!ïn"rordIJfru' der Vacantiespreiding Sreda vierde zomercarnava Constellation maakte noodlanding op zee Vier doden Overstroming in India Economische verwachtingen voor het jaar 1953 niet ongunstig Na inzinking eerste helft 1952 stabilisatie ingetreden TOURINGCARS ZWERMEN UU... Veel oud busmaterieel voor dagtochten naar buitenland Nieuwe Indonesische ministerie wil herziening R.T.C. overeenkomst Bespreking met Australië over Nw Guinea De Holland-week Amerika's leiderstaak kost milliarden Hongarije in economische moeilijkheden In Baarle Hertog draait de roulette (slot) Vooruitgang ook voor de huisvrouw! Kinderen uit brandende schuur gered Maasstad is trots op zijn heliport Opnieuw pionierswerk van Rotterdam DE EERSTE SHOW BIJ HUBERT DE GIVENCHY GQUDSCHE COURANT (enuchUfd het jrote hererthuis uit de nalatenschf» Kruis hel bestuur ItZl'T v"hh d," DorI,Mtraat 'e Ouderkerk d ijl",'' dt we'>- Van Vliet— ■Wande Vrijdar sal met de aanbesteSlnr van dé v.Iu te k0P«»- Aan- ledaan worden op de wes naar een modern leoutlnéerd"Juiï' i'" lw"d« stap bebouw en een badhuis. De gemeenteraad heeft si, WUkfehouw. Een witk- met plannen voor de stichting van een badhulT Do™ l"ni b«'Ö»ehou(Ien nood «Un dese echter enigszins op de achtergrond gedronr™ v"n* waters- Kruis in het oude notarishuis ruimte heeft gereservel?? TÜ' m,,r He' G™ene cellen, wordt dus op korte termijn in deae behoefte voorzi n Wn d»uche- DINSDAG 4 AUGUSTUS 1955 Met 'n Kraamkamer voor schippersvrouwen T>e architect, de heerG. Burger, heeft wel •en mooie, maar óok een «ware opdracht warrt het gebouw wordt een eer r vele activiteiten. Het zal niet al dienen voor huisvesting van de wijkzuster, ook de dokter en de tandarts zullen er een kamer krijgen. Bovendien zal het bestaande consultatie-bureau 'worden uitge/breid. In het oude gebouw kunnen al leen moeders terëbht met hun zuigelingen, maar als het nieuwe gebouw klaar is en dat is, naar men verwacht, tegen het einde van dit jaar het geval zullen ook moeders met hun kleuters welkom zijn Doch dit is nog niet alles. Ook een kamer voor behandeling met de hoogtezon en een kraamkamer voor schippersvrouwen zullen woeden ingericht. De E.H.0.O. "krijgt ge legenheid zich te oefenen en er is plaats voor hfet opbergen van materialen. Alles in één". Dit was het streven van Het Groene Kruis en de kans, die zich voor deed door het beschikbaar komen van dit grote herenhuis, heeft het-met beide handen aangegrepen. De afdeling van Het Groene Kruis is met haar duizend leden een bloeiende afdeling. Zij heeftVnet dit initia tief een stuk werk ten dienstig van de ge meenschap geleverd, dat er zijn mag. Het oude Groene Kruisgebouw aan de Kerkweg 55 is gisteren verkocht. Tot BURGERLIJKE STAND Geboren: Adrianus Anthonie, z. v. A Brem en P. v. d Heuvel. IJssellaan 38; Ca- tharina Maria, d. v. H. G. A. de Maat en M. G. S. A. Spuesens. RanonkelplantSpen 7; Marianne, d. v. P. Tiersma en J. Lievense, Kon. Wiihelminaweg 256; Marianne, d. v M G. Schellingerhout en G. C. Massar, Cappenersteeg 26; Alida Anna Elisabeth, d. v. J. P. de Wit en W. van Eijk, Joh. de Haenstraat 5; Teunis Jan, z. v. J. W. Bik ker en N. Bor. Gravin Jacobastraat'51. Overleden: Klaas Verkerk, .geh. met1 A. van Herk. 58 j.; Marinus Johannes Ravens- berg, 75 j. De proefvorderlng van motorvoertuigen, •ls onderdeel van de oefening „Drietand"* ls, althans wat Den Haag betreft, van ochtend bijzonder vl<jJ verlopen. Zeventig auto's in Den Haag, in hoofdzaak bestelwa gens, maar ook vrachtauto's en enkele per-, sonenauto's moesten om 7 uur worden voor gereden en om evan halfnegen was de symbolische overdracht voltooid. De chauf feurs konden daarna hun wagens weer meenemen. De weinige formaliteiten konden zo snel worden afgedaan, omdat ook in vredestijd de in geval van oorlog voor%qrdering in aanmerking komende voertuigen twee keer per jaar worden getaxeerd. Een handteke ning van de met de registratie belJiste mi litairen was vandaag voldoende en dat geschiedde in een snel tempo. Zoals bekend waren de eigenaren van de voertuigen reeds geruime tijd geleden gewaarschuwd. Slechts de juiste datum was tot Maandagmorgen niet bekend. In totaal werden vandaag ongeveer 600 auto's in geheel Nederland bij deze proef- vordering betrokken. Dit geschiedde over 15 plaatsen, waarvan 6 in Den Haag. Honderd kleinkinderen Dé wed. Van UffelenHols'ein te Maas- aluis ontving bericht van de geboorte van haar honderdste kleinkind. Uit het huwelijk van het echtpaar Van UffelenHolstein werden 13 kinderen geboren. Deze kinderen, nu allen getrouifcd, hebben met elkaar hon derd kinderen^ De êpoorWegen demonstreren op Najaarsbeurs De Nederlandse Spoorwegen hebben be- aloten deel te nemen aan de Ut^fchtse Na jaarsbeurs en hier voorlichting.' te geven door middel van aantrekkelijke demonstra ties met modern- goederenmaterieel. Op het Croeselaan-terrein zullen enige sporen wor den gelegd, waarop goederenwagens zullen worden geplaatst. De demonstraties met deze goederenwagens hebben uitsluitend betrek king op het externe transport. Zij zullen echter nauw aansluiten bij de demonstratus in de Intern-Transportafdeling, eveneens op het Croeselaan-terrein. Paul de Waart verlaat de K.R.O. De heer Paul de Waart, chef van de af deling reportage van de K.R.O. en hoofd redacteur van de K.R.O.-gids, is met in gang van 1 Januari 1954 benoemd tot hoofdredacteur van de Utrechtse Katho lieke Pers. Hij zal evenwel aan bepaalde rubrieken van de K.R.O. zijn medfcwerking blijven verlenen. d* «e- m«. het iZuw «g* Kr" moest in een «©«wiéTKopen- Het, bedrag A- T. v. d. LeedenITel°ppe bijT notaris teravond heeft ln«®tM«nd. Gis- «ndlnït, vm d. Sjj L"den d' hoogste lmsehrH„£J bber" ««^and. De 8110.- maar dif ?m Wn bedra* van ...aar na wftrd aange tosehrHo? U«™>bew genoten bericht, dat bSlotof 1. elk jaap. od 18 i voortaan - la TroïlrSïu" °™standlshe<len ie het Oud rnJli. vertegenwoordigers der iiVlW? hebbên°2ï!' die de 0ud-OUeelaare reitnie'jript r w j8ar houden va" een ia de wiBS f®adzaam is- Aan dit besluit is de ydTig jaar opgedane ervaring niet >Van de on8eveer twaalf- Hr«£. en z'3nde oud-kamp- deelnam procent aan de reiinl* ™Z(ÏK1SAmen ,weet 2«n in de "acht van 14 eerste vhW" ,1942 d°°r de Duitsers de «to-«JlUi ®lJzelfare gehaald uit het glj- AeiaarsKamp te- st. Michielsgestel en zon der enig proces van het leven beroofd. Het waren Robert Baelde. Christoffel Benne- wiiL L graafA ,van Lünburg Stirum. Willem Ruys en Alexander baron Schim- melpennmck van der Oye. Onlangs zijn door het Nederlands Insti tuut voor de Publieke Opinie (Nipo) gege vens in zake de vacanties 1953 verschenen. Met de conclusies, die de Nipo trekt, kan het Centraal Werkcomité Vacantie in Den Haag zich niet. verenigen, aangezieq.de Nipo volgens dit werkcomité is uitgegaan van een verkeerde periode. Nlpo^heeft meegedeeld, dat van da door het Nipo gevraagde vacantiegangers er 3 *aan Vóór Juni. 11'/# in Juni, 42*/. in Juli, 39 in Augu^us, 3*/t in Seafcember, 2na September en 5V# wisten"*fiet nog niet. Op grond van deze uljfers zou het Nipo tot de conclusie zijn gekomen, dat van vacantte vóór Juli en na Augustus niet zo heel veel sprake is. He-t Centraal Werkcomité Vacantie deelt naar aanlëtding hiervan mee. dat de pro paganda voor vacantiespreiding zich richt op: vóór 15 Juli of na 15 Augustus. Hek, bureau neemt aan, dat vgn de vacantie gangers, die in Juli of Augustus vacantie nemen (in totaal 81* er 15 tot 20'/. in de eerste helft van Juli of ln de tweede helft van Augustus gaat, 2Ddat een percentage van 32 tot 37 van de vacantiegangers vóór 15 Juli of na 15 Augustus van de vacantie geniet. Het Centraal Werkcomité Vacantie is zich er van bewust, dat ook deze con clusie niet geheel juist, is, doch is van oor deel. dat wel degelijk en in belangrijke male sprake is van vacantiespreiding. Breda heeft zijn drie dagen zomercarna val basloten met een grote optocht door de strattn der stad, die duizenden inwoners uif net gehele gewest op de been heeft ge brast. Serpentines golfden door de lucht, confetti stroomde als regen over de hoofden. Prins Carnaval reed meer in een door vier paar den getrokken reddingboot van het stoom schip „Volendam omgeven door zijn hof houding en ambassadeurs. Voor het eerst in de Bredase carnavalsgeschiedenis reed ook Prins Nilles de Eerste uit het Krabbe- gat (Bergen pp Zoom) in de optocht mee. Hij was vergezeld van een tweetal Bergse carnavalsgroepen, die in de Bredase straten de „leut" behoorlijk aan haar trek lieten komen. In de stoet trokken onder meer twee groepen mee Hie de ontsnapping van ae zeven politfeke gevangenen uit de Bre dase koepel uitbeeldden. In het feestpark Het Valkenberg heeft de voorzitter van de stichting der feesten mr Ph. van Woensel, de 200.000ste bezoeker'van de feesten, ter gelegenheid van het jubi leum der Koninklijke Militaire Academie, verwelkomd. Dit was mevrouw De Dekker uit Antwerpen, die met qchtgenoot en twee Engelsen een bezoek bracht aan Breda. Haar weuAn namens de stichting zes zil veren lepeltjes met K.MA.-embleem aan geboden. Het trof, dat op hetzelfde moment Prins Masjterado de Derde afscheid nam- van zijn volk. Hij nam de geladenheid te baat om de 200.000ste bezoekster een carria- valsonderscheidlng uit te reiken. 28 Passagiers en 8 bemanningsleden van het Franse verkeersvliegtuig, dat bij de Golf Van Fethiye (Zuid-Ooat-Turkije) een noodlanding op zee moest maken, zijn ge red. Vier peraonen, twee njannen en twee vrouwen, zijn om het leven gekomen Drie inzittenden werden gewond. De noodlan ding van het toestél. een constellation van de Air France werd opgemerkt door een vuurtorenwachter in de buurt, die on middellijk de autoriteiten alarmeerde. Dfe Kosi, bijgenaamd de „rivier der smar- •n", die in Noord-Bihar, in Noord-Oost- India, loopt, is buiten haar oevers getreden, waardoor oen groot gedeelte van het dicht bevolkte district van Darbahanga is over stroomd- In de meeste delen van het overstroomde gebied vormen boten het enige vervoers middel De Indische regering heelt twee duizend boten ter beschikking gesteld. Men vreest, dat zestig tot zeventig procent van de rijst en maïsoogst in het overstroomde gebied verloren is gegaan. Gemeld wordt, dat twqe en een half millioen personen door de overstromingen zijn getroften. Boerderijbrauden in Mei In de maand Mei van dit jaar zijn 14 boerderij branden voorgekomen, waarbij de boerderij totaal werd vernield of zwaar werd beschadigd. Drie van deze branden kwamen voor in Overijssel, vigr in Gelder land, één in Noord-Holland, vier in Noord- Brabant en twee in Limburg. De directe schade, welke door deze branden is aan gericht, wordt geschat op, 254.630 De oorzaak van de brand is ln negen ge vallen onbekend gebleven; drie baftden zijn veroorzaakt door spelen met vuur; eeivdoor vonken uit de schoorsteen, welke op het rieten dak terecht kwamen en één door zelfontbranding van kunstmest in verbin ding met stro. j Bij deze branden zijn een paard, twee kalveren en 23 véïkens omgekomen. Spaaroverschotten in Juli Bij de Nutsspaarbank te *a Gravenhage is in de maand Juli ingelegd 7.774.605 en terugbetaald ƒ5.801.619. zodat hier een be drag van 1.972.986 gespaard is. Bij de spaarbank voor de etüd Amster dam is gedurende Juli ingelegd ƒ3.593.867 en terugbetaald ƒ2.631.501, hetgeen een besparing van ƒ962.366 betekent. Franse Jonren In de Waal verdronken On de rivier de Waal bij Nijmegen zijn Maandag middag twee dertienjarige jongens die daar met een kano voet en, door een Zwitserse sleep met een kano voeren door een Zwitserse sleep boot overvaren. Een dertienjarige jongen uit Nijmegen kon zwemmende de oever bereiken Zijn kameraad, een jonge Parijzenaar. die In Nijmegen logeerde, kwam onder de boot en Is verdronken. Het Centraal Planbureau in Den Haag heeft het centraal economisch plan voor 1953 gepubliceerd, waarin in de eerste plaats beoogd wordt een indruk te geven van de te verwachten economische ontwikkeling In Nederland gedurende 1953, wearbU natuur lijk ook aandacht is gescho:nken aan de ge volgen van de overstromingsramp in begin Februari van dit jaar. Overziet men de ontwikkeling in 1952, dan valt wat de totale productie betreft, gedu rende de eerste maanden het aanhouden van de na medio 1951 begonnen lichte inzin king te constateren. Genoemde inzinking vormde de eerste onderbreking in de stij gende lijn, die de productie na de oorlog bij voortduring heeft vertoond. In de tweede helft van 1952 is een krachtig herstel inge treden, zodat in het derde kwartaal zelfs het hoogste tot dusverre in Nederland gere gistreerde cijfer werd bereikt. Het geheel overziende, kan men zeggen, dat 4tvrees-*oor een economisch omslaan, waaralh in de vakpers soms werd blijk ge- gevefV voorshands niet is bewaarheid. Wel iswaar was met name in de productie een lichte achteruitgang waarneembaar, doch deze blijkt reeds in de tweede helft van 1952 weer tot een einde te zijn gekomen. Ofschoon de economische situatie in de loop van 1952 dus niet verontrustend was, heeft de regering toen reeds tot bepaalde maatregelen beslobm, die ten doel hadden de werkgelegenheid te bevorderen. De lichte aarzeling in de economische ex pansie, die zich rond het jaar 1952 in Ne derland man0steerde, kon ook ln de Ver enigde Staten worden waargenomen Ook daar bleven namelijk de partieuliere con- (Van een speciale verslaggever). Mede doordat practlsch over heel Europa de Spoorwegen hun tarieven in de afrelonen jaren verhoogd hebben Frankrijk met maar liefst 25 pet is de touringcar meer en meer in de mode gekomen. In grote troepen gaan de Nederlanders thans naar het bultéh land tegen tarieven, die vaak verbazing wekkenHoe zit dat met deze touringcars met die gezelschapsrelzen per autobus, met alle mogelijkheden enmoeilijkheden vandien" Om dat eens te peilen enfle gank van zaken eens wat nader onder de loupe te kunnen nemen, zijn wU enige dagéRop wek geweest langs de autobuaroutes naar bet buitenland Wjj hebben het drukke gedoe van lie buizen, die de grenzen pasteren, zowel in Zuidelijke (Belgische) als in Oostelijke (Duitsland) richting gadegeslagen en de bussen naar enige plaatsen, ais Antwerpen en Keulen gevolgd. Naast de vele goede bussen, sommige zelfs zéér modern en voorzien van allerlei com fort, passeren er zeer veel bussen van ouder type en bouw de grenzopi om Nederlander* het buitenland te lateif zien. Deze oudere bussen zijn echter, zo/hebben wij gemerkt, van kleine, tamelijk «ibekende relsbureaux, die zich hoofdzakelijk toeleggen op dagjes- tochten. In vele gevallen rijden de buiten landse ondernemingen, die ons land binnen komen, met beter materieel dan de Neder landers, vooral de Engelsen en de Scandi- navlërs. Maar over' het algemeen zijn de bussen, waarop de Nederlander* naar Oos tenrijk zeer in trek op het ogenblik, zo vernamen wij van diverse reisbureaux en de Rivièra gaan, wel behoorlijk. Een uit zondering vormde een geval, waarbij een reis naar Zuid Frankrijk niet was volgeboekt en ter elfder ure een kleinere bus dan op de folder in uitzicht was beloofd, in gebruik was genomen. In plaats van de comfortabele feauteuills, die op de attractieve folder ston den afgebeeld, wareh er dezelfde ongemak kelijke, dicht bij elkaar geplaatste, stoeltjes zender armleuningen als tn verschillende stadsbussen in Nederland. Later zouden we nog meer van dergelijke gevallen constate ren, waarbij dus de werkelijkheid niet over eenkwam met het in het propaganda-mate- riaal beloofde. Maar het gros van de bussen voor de verre tochten naar het buitenland was uitstekend en het hierboven beschre vene betrof slechts enkele gevallen. Ten aanzien van Nederland is mr Soe- Jarno, de minister van buitenlandse zaken van het nieuwe kabinet, voor een spoedige opheffing van de Unie en een herziening der R.T.C.-overeenkomsten. Met het ministerie van defensie zal hij besprekingen voeren over de vraag in hoeverre het nodig is bui tenlandse militaire deskundigen aan te trek ken, nu de werkzaamheden der Neder landse militaire missie aflopen. Verder zal hij, alvorens enige stap te doen, diepgaande onderzoekingen verrich ten ten aanzien van de houding van Austra lië tegenover Indonesië met betrekking tot de kwestie West-Irian (Nw Guinea). Alle mogelijkheden om West-Irian op vreedzame wijze tot Indonesië te doen terugkeren, zul len worden toegepast. „Wij hopen op begrip aan Australische zijde, dat het voor ons on- moge-Jijk is West-Irian op te geven", aldus mr Soejarno. Verder verklaarde de minister zich voor stander van het toelaten van de Chinese Volksrepubliek tot de Verenigde Naties. Ook kondigde hij aan. dat de immigratiebepalin- gen aan een nauwkeurige beschouwing zul len worden onderworpen. De open deur- politiek, zoals die in de koloniale tijd be stond, keurt mr Soejarno af. Wat betreft de betrekkingen van Indonesië met de Sowjet-Unie gaf hij als zijn o0™"1 te kennen, dat de beslissing van het parle ment om uiterlijk op het einde van dit jaar een ambassade in Moskou te openen, dient te worden uitgevoerd. Ten slotte zei mr Soejarno het zeer t>e- langrijk te .ehten, dat op korte termijn een grondslag wordt gevonden voor de betrek kingen met Japan, waarbij hij te kennen gaf voor een bilateraal verdrag ln de plaats van het verdrag van San Fran- ClHet dagblad Abadi (van de Mafjoemi) bericht uit doorgaans betrouwbare bron te hebben vernomen, dat de lndonesische Corp munistlache Partij «chrlftelijk haarsteun het nieuwe kabinet heeft toegezegd. Oud materieel bij dagtochten Met de dagtochten ligt de zaak stellig anders. Oud materieel, vooral van de klei nere ondernemingen, is overwegend. Dit is des te ernstiger als,men bedenkt dat juist op deze dagtochten bijvoorbeeld naar Ant werpen en Brussel. Han. Dinant. Gent en Brugge - om maar eens bU de Belgische route te blijven, de minst draagkraebtigen van onze vacantteggngerz mee gaan. die dan bovendien nog, naar verhouding, de langste dagtrip maken en slechts een paar maal voor korte tijd uit de bus komen. Aan de grenspost Wuestwezel bijvoorbeeld op het traject Breda-Antwerpen. komen tussen 7 uur 's ochtends en omstreeks half- tien de meeste bussen naar het buitenland bezet met Nederlanders door. In som mige gevallen zijn die mensen dan reeds van vijf uur des morgens op pad, terwijl zij pas tegen middernacht in de plaats van Inwo ning terugkeren. Voor jonge mensen is dat met erg, maar de zaak wordt bedenkelijk wanneer dit in vele gevallen bussen betreft met oudere, vaak bejaarde, personen. Wat daarenboven te denken van de vei ligheid van de passagiers wanneer men weet en wij hebben daar op onze tochten vele tientallen voorbeelden van gezien dat de meeste van die busseq slechts be mand zijn met één chauffeur, die de hele lange tijdsduur achter het stuur zit? De on dernemingen schijnep dat zonder gevaar ;e kunnen doen, omdat het rijtijdenboekje van de chauffeurs niet buiten de landsgrenzen reikt, naar men ons vertelde. Een aantal van de chauffeur* zei ons, dat alles wat buiten het Nederlandse gebied wordt ge reden. dikwijls als „niet gereden" wordt Ingevuld. De voorgeschreven acht uur om vatten dan alleen de rijtijden in Nederland en in vele gevallen is dat het allerkleinste deel van de tocht! Wij hebben hier met reisbureauhouders over gesproken, die ons meedeelden dat bij een bemanning van twee chauffeurs per bus. die elkaar zouden aflossen, de reizen duurder zouden worden. En dat wil men niet omdat tn de reiswereld op het ogenblik, vooral in de sector van de kleinere reis bureaux, de concurrentie moordend is een gewone personenwagen zonder passa giers. Een deel der touringcar-chauffeurs komt echter zonder enige voorbereiding met de bus in de bergen! Dit ondanks het feit, dat bergrijden speciale eisen stelt aan de wagen •er. vooral ook aan de bestuurder, die weten moet hoe te schakelen en hoe te manoeuvre ren om geeri^innodige risico's te nemen. Wij hénberr'met leiders van reisbureaux ook over deze ervaring gesproken en de mededeling gekregen, dat zij vaak hun bus sen huren van een ondernemer, waarbij zij als vanzelfsprekend aannemen dat het per soneel van die ondernemer ter plaatse wel bekend zal zijn- Het ergste, wat wU op onze tocht mee-, maakten, was een chauffeur van 21 jaar. die als eqige bestuurder een Rjjnreisje van enige dagen moest maken met een bus vol mensen, terwijl h(j pas enige maanden zijn rijbewijs bad en nog nooit buiten de lands grenzen was geweest Natuurlijk éijn de door ons aangehaalde gevallen uitzonderingen en zijn de meeste reisbureaux, die met touringcars werken, bonafide en zij stellen hoge eisen aan Je betrouwbaarheid. Maar er blijken er te zij-., die dat niet doen. Voor hen zou een strengere contróle van de voorschriften op het rijtijdenbesluit en een grote bevoegd heid en contróle der ambtenaren van de rijksverkeersinspectie aan de grenzen zeer nuttig en noodzakelijk zijn. Want chauffeurs, die twaalf en meer uren achter het stuur zitten van een autobus, volgeladen met dagjesmensen", geven geen waarborg meer voor de veiligheid van de passagiers, noch van andere weggebruikers Het is dringend nodig dat daar eens een drastische verandering in komt. Want dat is veel erger dan een hotelaccommodatie die misschien eens wat tegen valt hetgeen zij over het algemeen niet doen of een kopje koffie in Antwerpen, dat anders is dan in Holland, maar daaro-m zeker niet slechter De veiligheid op bu8trajecten Wij hebben ook de grote bussen, van beter tj-pe en met meer comfort, wel bemand met twee chauffeurs, zien rUden. De tochten naar Oostenrijk, waarvoor de meeste bussen de route via Keulen nemen, hebben in Keulen hun stopplaatsen Wij hebben daar met een aantal chauffeurs gesproken over het rijden op bergtrajecten. De meesten hunner had den de routes in de bergen al meermalen gereden en een aantal hunner vertelde, dat zij voordat zU op de bergtrajecten kwa men eerst de weg verkend hadden met De deelnemers aan de Holland-week, die reeds twee dagen van voortreffelijk zeü- weer achter de rug hadden, startten Maan dag op de Loordrechtse plassen onder een stevig bultje, dat gevolgd werd door een matte wind. Later werd de bries steviger, keerde het ideale weer voor de wedatrijd- zeilers terug. Op dezo derde dag hebben verscheidene bekende zeilers zich opnieuw de sterkste getoond en daardoor nu al met nog één dag voor de boeg de hoofdprijs in hun klasse veroverd. Dit was o.a. het geval bU de, door hét niet uitkomen der Duitsers, zo 6terk vermagerde Flying Dutchmanklas- se. waar Van Duyl met zhn Frithjofna zich driemaal eerste klasseerde. Dezelfde pres tatie leverden P. Bakker met de „Graaf de Lumey". onder de weinige Vrijbuiters, Jac. Kraan met zijn „Mustang", bij de Sharpies, v- d. Steeg met de Betty" in de 16 m2. B. T. M. Palsma met de „Zwerver", onder de vier B.M.-ers en Reyers met de „Water baby" onder de 12 voetsjollen. Bij de jeugd zag Jac. Albers de grote kans op de hoofdprijs verminderd, doordat hij bU het ronden een boei raakte en uit het veld verdween. In de Pampusklasse heeft C. Vink met de „Hinde" de beste papieren, door twee overwinningen en een derde plaats. Bij de Olympla-jollen is de prijs vrijwel zeker voor Willems, die de eerste dag verhoinderd was, maar beide volgende dagen ruimschoots winnaar werd. In enkele klassen is de strijd nog open. WielrUdster te Haarlem overreden. In de Koningstraat te Haarlem is Maandagmiddag een 32-Jarige dame uit Santpoort, toen zij bij het passeren van een geparkeerde auto de macht over het stuur verloor, van haar fiets gevallen en door een achterop komende vrachtauto overreden. ZIJ werd naar het st Elisabeth Gasthuis vervoerd, wasr bi) bh aan komst reeds bleek te zijn overleden. De vrouw die weduwe was, laat twee kinderen achter sumptle. de voorraadvormihg van grondstof fen en de productie voor militairfc doelein den bij de verwachtingen ten achter. Deze stagnatie, die ook in vele andere/landen ln de Westerse wereld aan de dag Jrad, heeft veroorzaakt, dat de prijzen op de wereld markt na het eerste'kwartaal van 1951 aan vankelijk weer snel gedaald zijn, zoals zij na het uitbreken van het conflict in Korea snel;waren gestegen. Daarna trad een ze ker# stabilisatie in. Productiestijging verwacht Een van de belangrijkste veronderstellin gen. die ten grondslag liggen aan de prog nose voor 1953, is nu. dat dese stabilisatie ten naaste b(j aal blijven voortduren, met een aekere neiging tot productiestijging ten gevolge van de toenemende militaire in spanning. Concrete aanwijzingen om daar van in de een of in de andere richting be langrijk af te wijken zijn momenteel niet aanwezig. De watersnood heeft ,n het aanvankelijk vastgestelde plan een aantal wffrffcingen en verwachtingen noodzakelijk gemaakt. Een stijging van het'consumptieniveau per hoofd van de bevolking, ligt in de lijn der verwachtingen. Dit alles zou gepaard gaan met een ontwikkeling op monetair gebied, die blijft binnen het kader van hetgeen aan vaardbaar geacht kan worden. Weliswaar zal het RijR een vrij belangrijk beroep op geldschepping moeten doen, doe!, dit is op zichzelf binnen het kader van de totale monetaire situatie geen reden tot on gerustheid. Eigenlijk doet de enige bepaald minder gunstige ontwikkeling zich voor in de sec tor der investeringen in vaste activa. De daar te verwachten verder gaand* achter uitgang zal op de duur ongewense gevolgen voor de werkgelegenheid hebben t)e rege ring is op dit punt diligent, daar o.m. enkele fiscale maatregelen zullen worden aanhan gig gemaakt, die, in elk geval in 1954 en volgende jaren, in deze sector een verbete ring teweeg zullen kunnen brengen. Verder dient te worden afgewacht of de industriële investeringen dan zoveel zullen stijgen als jast bij het industrialisatieprogramma op lange termijn. De Haagse kunstschilder Nol Kroes bij zijn schilderij „vrou«n en man", waar (ie Jacob Maris-Stichting de eerste prijs aan toege kend heeft. De jury, bestaande uit mevr. drs J. V. CrtBakker—Hefting, oud-directrice van de dienst voor schone kunsten te 's-Gravenhage, Edgar Fernhout. Ger Gerrits. Jan van Heel, J.-S. Sjollema, Quirijn van Tiel en prof. Jan Wlegers, constateerde ln haar slotoordeel. dat het werk van Nol Kroes sterk boeit voor zijn grote opzet en de verwezenlijking van een difp menselgk sentiment. Ondanks vele tekortkomingen, aldus de jury. moet dit schilderij om zijn artistiek en schilderkunstig streven, maar ook om veel wat reeds werd verworven, een verrassende gebeurtenis op de Haagse Salon worden genoemd. De Amerikaanse Senaat heeft Maandag een compromis-wetsontwerp goedgekeurd dat voorziet ip ruim 6.5 milliard dollar voor militaire en economische hulp aan bevriende landen in het belastingjaar, dat op 1 Juli j 1 begon. Het wetsontwerp, dat reeds is goed gekeurd door het Huis van Afgevaardigden, zal nu ter ondertekening worden doorgezon den aan president Eisenhower. Het goedgekeurde bedrag van 6.5 milliard dollar ts ongeveer 3 milliard minder dan ex- Truman had gevraagd en ongeveer millioen minder dan het door de re- gering-Eisenhower gewijzigde bedrag. radio-Boedapest is in een hoofd- hfoH c Va" H°n*aars« communistische ein nmZLn.ai veiklaard. POgin- t* d, economisch onafhankelijk maken „verkeerd" zijn geweest. Wii zwwe inrfni dC mo«eliikheden van onze uL J i !e, ,en ovcrdreven het tempo van de industrialisatie", terwijl de land- bouw werd verwaarloosd, aldus het blad. ?an toe' dat de handel m<?t hreirf a Cia en zou worden uitge- van de LnH-i8 °.°?1 werd op ontwikkeling basis 1»^ lime .ïapitalistische land(,n op nnk olrd ,wederz,jds belan* en voordeel" ?oerdrSaZgeg7e.n.' ?at, het onlan«s 'nge- anuVietstelseI is mislukt. Aan- vankelljk was het een groot succes, aldus ven een D P' de lonRste cijfers ge ven een grote achteruitgang te zien. VEEMARKT ROTTERDAM. Au8u»'«» Aanvoer ln totnl Je!,... 1 ""rv«n ""af «matting ,23 vette S t?„J? 5* s,ults «mrultevee tv.o I85 stuks t.b.c.-vrij. 150 vette kalveren 991 graskalveren w.o. 85 t.b.c -vrij! M7 nuchtere kalveren, 214 varkens. 374 biggen. 160 paarden, bokken nf1 o i»1M "hapen of lammeren en 31 ne nrif/en Weekaanvoer 4632 dieren. rihtr IT ,ve,,e koelen- le kwanten J 2.70 2-76. ?e kwal. 2.54—2.66 3e kwal 2 20— 2 kalTen M~174- 2-52-2.64. 2.32— 2.52; siachtpaarden l.io, 1.75. 1.65, alles per k» v"eïa 2C-n543M-3#0T.' ^-; nudi«ePrer kal veren 62.—, 54 49.—; biggen 50.— 46 40 veulens 425-, 350 - 250.-: schkpen 90—, 80 lammeren 90.—, 80— 70kalf- 728. 625 575.—; vaarzen 600 725.—. 608—- Pinken 525 475.—, 375.—. alles per stuk ka'?mnVnrHJntte,lt0'!len: 'e,s rulmer; hand«l- ven nnf.ilHr, 8lsteren; er"8e prima's bo xen notering Aanvoer vette kalveren: groter vnee ».rt. prüzen: onveranderd. Aan- nrHz«if- fua ?n: even meer; handel: lui; Salwan' mï». k W^ek Aanvoer nuchtere •tHvfr a mat'8: handel: willig; prijzen: Iets kilm nri?,-Vn°er blggen: ,eta «roter: handel: onveranderd Aanvoer slacht- PA,P 1 rulmer; handel: flauw; prijzen: even her.veu,en,: leU meer; handel: i geheel prijshoudend. Aanvoer scha- pen en lammeren: kleiner; handel: matig- prü- g nwo°onngeHWBünlg,d manv°«r kaIf' en hio'hkoelen gewoon, handel stil; prijzen: als vorige week .1raone7er„V.r k°tien: 818 vo,lge weekf handel: viimin gu P^houdend. Aanvoer 7M- nn„. Pjhken: kleiner; handel: lui; prij zen. onveranderd. Aanvoer t.b.c.-vrij vee- kor tert mu; w#k. v"' Paardenmarkt te Utrecht Op de Utrechtse paardenmarkt werden Maan dag aangevoerd 467 paarden. Prijzen: luxe paarden 900—/ 1200: werkpaarden 700—f 925 "N. oude paarden 500—721; paarden boven drie Jaar 700—900 paarden beneden drie Jaar 500—700: eerstejaars* veulens 40»-/ 550: hitten 450—650; siachtpaarden f 160— 195 (per kg geschat) en jonge veulens 225—373. Handel was traag. Tielse fruitveiling Veilingberlcht van Maandag 3 Augustus 1953.. Appelen: Beauty of Bath 20—40. 9—17; Early Victoria 12—23. 4—9; Lord Suffield 10—12. 4—7; Perzikrode zomerappel 25—34. 1117: Yellow Transparant 29-40. 23-31, 21-36, 11-19; Zlgeu- nerin 10—14. Peren: Beurré «tffard 15—19. 7—Clapos Favourite 36-38, Kruidenier 46-48 22-30 Keizerin 14—16, 10—13; N.-H Suikerperen 1—16, 4—10; Précose de Trevoux 30—32, 6—21 Pruimen: Abrikoospruim 50—54 22—27: Czar 39—67, 11—39; Golden Japan 27—32; Early Lax- ton 31—47. 14—30: Eldense Blauwe 15—30. 4—11; Jtmma Lepperman 56-60 19—29. Krozen don ker 16—26. 11-14; id. IichP 14-19. 8-10; Ontario 38—61. 12—31; verpakte per 100 stuk* 310—360; Reine Clrfüde d'Ouilllns 31—37 13—21: Schud kroos 12—14: Wijnpruim Perzikprulm 28—34, 25 —30; Witte pruim 24—31. 12—li. Abrikozen per 100 stuks 276-300: Bramen 55 —61: Frambozen 236-250; Perziken per stuk 10—12. 3—8. alles ln cents per kg. tenzij anders aangegeven. VEILING BAR EN OR ECHT St OMSTREKEN. Maandag l Augustus 1653 Yellow A 31—34. Id B 26-30, id. C 22—25, id. H.H. 23—31; Beautv of Balh A 31. id B 41. ld. C 36: Oomskinderen A 43 id. 36. ld. H.H. 30: Early Victoria A 19. ld. H.H fi; Meloenen 37—55. Perziken S—25; Pruimen 62—91: Tomaten AI 33—39, id. BI 28 *-35. id. Cl 26—33; Aardappelen 10.16—13.70» An dijvie 5—11; Bloemkool AI 56—70. ld. BI 43—53. id. Cl 3036: Stoksnljbonen 4247; Prinsessen- bonen 3648; Komkommers Al s-ril, id. BI Kroten 5 00—7.40; Rodekool 4—13, Gelekool 11 —17; Spitskool 12—22: BoSpeen 12—16; Waspeen 6—14; Prei 4—6; Uien 6—10; Sla 2.50—7 30. COÖP FRUIT- EN GROENTENVEILiNG HOEKSCHE WAARD EN OMSTREKEN G.A Oud-Beljerland. 3 Aug.. Yellow A 28—34 B 23—27. C 16-23. I 26-24. II 11—17; Oomsktnde- ren A 37—45, B 26-35, I 22—29, II U—II; N -H Suikerperen I 5-10. II 3—4; Aalbessen 52—76; Kruisbessen rood 20—37; Ontario 50—71; Early Laxton 43—63; Tomaten A 35—42. B 33—38, C 28—37 CC 22—23: Dubbele z. d 37—48; Sijnbonen 51—73; Kroten 5—8 Andijvie 6—8; Eigenhei mers 1315; Driel 79; Perzik rode zoraer- t appels I 22—25. II 16—19. alles per kg: Perziken A 13—21 B 7—14. C 8—6; Komkommers A 12—18, B 6-12. alles per stuk: Sla 250—600 p. 100 krop. COÖPERATIEVE TUINBOUWVEILING DER ZUID-HOLLANDSCHE EILANDEN G.A. Prijsverloop van 3 Augustus. Appelen: Yellow st A 36. ld. B 35 ld C 27 H A 30. id B 29. id. C 22. Rode Bessen 54—61, Perziken 8—23; Pruimen 45—83: Meioenen 35—67. Groenten: Aardappelen, grote 10—15. id. po ters 7—12. Andijvie 8—8: Bloemkool 34—60: Snij. bonen I 47—55. id. II 20—51; Stamprinaessenbo- ren I 32—47. id. II 2943; Komkommers 8—15; Kroten 4—7; Waspeetf 10—18; Rodekool 4—12; Gelekool 16, Groenekool 14—11 Spinazie 8—21 Tomaten exp. A 37—38, ld. B 34—36, ld. C 32—36. ld. CC 23; Tomaten binnenland A 21—38 ld. B 23-36 id. C 20-31. ld. CC 26-26, Sla 2.56-3.80; Uien 7—9. Rodenrijs. VEILINGBERICHT. - Augustus. Groentenvelllng: Komkommers A 8—13, ld. B I—10. ld. C I; Kas- komkommers A 11—12, 'id b 6—10 ld C Bloemkool le srt.24—52. id 2e srt 6-^18- Sla A 3 50—8.20. ld B 2 50—3.00. alles per 100 stuks; Tomaten A 22-40, ld. B 28-33 id C 20-40- Sa- voye kool 15; Rodekool 5.60-10.50; Stokprinses. senbonen 52; Stamprinsessenbonen 31—31; Duitse bonen 43: Pronkbonen 26—27: Snijbonen 43—51. Andijvie 8—9 30; Waspeen 8: Kroten 5; Komkommei stek 8-10; Slavellen 10. alles per 100 kg. Peen 9—15, per 100 bos. HANDELSBERICHTEN GRAANBEURS ROTTERDAM. Rotterdam. 3 Aug. Binnenlandse granen, of ficieuze noteringen, per 100 kg fpénco Rotter dam. Voedergranen van de nieuwe oogst; zo- mergerst 23.00— 25.00. met flauwe afloop: Wlntergerst 23.56-/ 2 50; rogge tot 23.50. Katoen. (Ver. v d. Katoenhandel). Rotter dam 8 Augustus Nominale noteringen loco Rotterdam (excl rechten). U.S.A strict mldd- l«ng. 0ne lnoh 8taP'e 3 29 Per kg (onv.). Mexicaanse strict middling one inch staple 1.16'/, per kg (onv.). MARKTBERICHT VLAS. Rotterdam 3 Aug. Waterrootvlas. lage soor ten van 1.40—1.70, middensoorten tot 3.10. best vias tot 2.50; Dauwrooturlas. lage soor ten van 0.90—1.40, middensoorten tot 1 75. best vlas tot 2.10; Afvallen, gezwingelde lok ken van 0.50—1.00. De productie blijft zeer gering en kon ge- heel worden verkocht. Er is geen verandering .1 ,u pr'3z*n Bekomen. In dauwrootvlas ts het aanbod klein en werd geheel opgenomen. Af vallen onveranderd vast. De eerste partijen dlCafkomZ1n hU d® fabrleken ""gekomen, f.„ fïl p heolare valt tegen Het repe len ls begonnen om zo spoedig mogelijk het nieuwe vlas te kunnen roten. AMSTERDAMSE WISSELMARKT .ft^/,te1r.da71- Augustus Londen contant 3 80 3/17 oïlll New .York contant 3.79 li/ig- 3.803/18, Parijs contant 1.0865—l.OIIS Brun«»l «(I Zlirhh-7151'/ Frankfurt contant 90 36- 80.46, ZUrich contant M.14—Ü94 stnrlrhnlm M74 Btr2r#<n"nnM' Kopenh«Sen contant 54.14— 54.74, Braz. Dollar contant DINSDAG 4 AUGUSTUS 1953 EERSTE BLAD - PAGINA 3 JK V (Vsn onze apeciale verslaggever). Het Belgtaehe Baarle Hertog le een klein Hollands Monte Carlo geworden. Want daar In de Molenstraat vindt men de saaj Monty, waar ala eerste de Cercle Privé Arcadia uit gbheveningen ia neergestreken toen haar werk in Nederland onmogelijk werd gemaakt. AMadia hee/t al eena moeilijkheden met de Belgische autoriteiten gehad, maar dese bleken Tookalsnog van voorbijgaande aard te s!fn. Toen de club al enige tijd aap het draaien waalverachenen op 'n avond Belglache overvalwagens met gendarmes, die een Inval deden tn file beslttlngen van de club ln tmalag namen. Dat ging op order van de procureur des konrnk*. die I» bet Hé bij e Turnhouf letrlt en deae had blijkbaar leta tegen dit gokgedoe op Belgische bodem, daarbij vergetend dat in ijjn goede vaderland een aantal officieuze speelzalen hun deuren wijd open hebben ataan en de Belglache ataat een niet onaardig bedrag ln het laatje brengt. Het kan ook zijn geweeat dat hij er be zwaar tegen had dat de Cercle Privé nu niet zo heel waterdicht was en daarmede had hij de Belgische wet achter zich. toen hij be sloot om die Nederlandse epeelclub in zijn arrondissement een voet dware te zetten. Hoe dan ook. Arcadia waagde het er weer op en nam de voorzorg alleen zijn bonafide leden tot het apel toe te laten. Sindsdien zint de procureur ln Turnhout blijkbaar niet meer op maatregelen en draait de rou lette rustig door op alle dagen dat er ge legenheid voor wordt gegeven. De tweede moeilijkheid deed zich enkele weken geleden voor toen burgemeester Lots van Baarle Hertog, die bij zijn burgenaees- terschap nog zo n beetje molehaart (of Dur- gemeestert bij zijn molenaarschap). Arcadia aansprak voor een flink bedrag aan plaatse lijke belastingen, een som die Arcadia niet betaalde. Daar kwam uiteindelijk de deur- waarde aan te pas en op een Zondag na de Hoogmis, werd de gehele inventaris van de club uit het huls gedragen en publiekelijk verkocht. Daar kwamen echten de leden voor in het geweer en zij kochten, meestal voor een habbekratt, de inventaris terug, die nog dezelfde dag Zaal Montl werd bin nengedragen. Alles was weer bij het oude. Arcadia biedt zijn leden de meest moge lijke gastvrijheid. Men lest er zijn doret en bedwingt er zijn spanning met tabak uit de gratis verstrekkingen, die natuurlijk toch weer op de een of andere wijze door de be zoekers wordt betaald. Want ook daar geldt die nog dezelfde dag Zaal Monty werd bin- niets met kan roken. Overigens wordt niet om geld gespeeld maar om kunstvoorwerpen. Een koopt zijn fiches en wint een of ander voprwerp na het vergaren van'een zeker aantal punten. Dat kunstvoorwerp kan men natuurlijk na het spel verwisselen voor klinkende munt, maar dat geschiedt bulten verantwoordelijk, heid van het bestuur en ona de Belgische autoriteiten geen wapen ln de hand te geven, op Nederlands gebied, waar het al tijd nog geoorloofd is iemand iets voor baar ftld t* veriiopen. Tussen de velden Ligt Arcadia aan een van de voornaamste straten van het dorp. de jongste epeelclub beeft een pied terre gevonden tn een idyllische omgeving al zal dat de bezoekers, die eveneens in verenigingsverband zijn ge organiseerd. koud laten waar aüj bkmen vier muren kunnen spelen. Maar de Belgische caféhouder Klaassen. wiens stammineke op de Kapel weg al wèer ver genoeg van de dorpskern ligt om niet al te druk bezocht te zijn, omdat het bier door de dorstige meer op prijs wordt gesteld dan de aanblik van de korenvelden, die het huisje omgeven, heeft er een goed stuk brood bU gevonden door het zijvertrek aan de Haagse speelclub A'rca te verhuren Ook daar weer de besloten kring, waarvan men wel degelijk lid moet zijn om aan de speeltafel te kunnen plaatsnemen. Men koopt er voor zijn geld fiches, die weer punten kunnen opleveren welke op hun beurt weer recht geven op een of ander min of meer waardevol voorwerp, dat op de gebruikelijke plaata en tegen pet daar voor geldende tarief in klinkende munt kan worden getransformeerd.. De besturen van de epeelclubs doen hun leden de last niet aan de prijzen in Natura mee naar huis te sjouwen ook al hebben zij met deze laatste transactie officieel geen bemoeienis. Geen aanstoot Entre Nous die in haar naam al haar be slotenheid demonstreert, is de derde speet- club in Baarle Hertog en eveneens van Haagse origine. Komende van Chaam ligt bij het bereiken van de bebouwde kom aan de linkerzijde van de weg een boerenwo ning, waar het erf nu eens niefgfl|et ge bruikelijke beeld van landbouwattr/buten geeft. Het is vrijgemaakt voor het parkeren van auto's en de boer ruimde zijn grote kamer in voor verblijfplaats van de speel- lustigen. De eenvoudige boerengordijnen werden vervangen door zware wijnrode voorhangsels. In grote lijnen wijkt ook deze Cercle Privé niet af van het door andere speelclubs gevoerde beleid. Men be vindt zich daarbij het best. heeft geen of weinig kans dat de Belgische justitie zal ingrijpen. En de bewoners van de beide Baarles zijn niet nieuwsgierig naar wie zich geroepen voelt zijn geluk aan de roulette beproeven. Als de auto's geparkeerd staan en de gordijnen gesloten zijn biedt het dorp hetzelfde beeld van avondlijke rust als voorheen In drie huizen speelt men maar het getiktak van de balletjes dringt niet tot de buitenwereld door. En waarvoor zal men, als de overheid zich niet geroepen voelt dit onuitroeibare maatschappelijke verschijnsel te bestrijden. bezwaren tegen Rebben? De beide Baarle* «pinnen er immer nog goed garen bij. Want Kees Verheyen mag dan, al* hij u de koffie serveert op zijn door de wind soms wht kille terrasje, klagen dat er na 1M7 geen echte zomer meer'l* geweest, dat hij de lgatste winters de waterleiding niet eens behoefde af te sluiten, dat het klimaat ronduit terribel is. zijn keuken weet men dat er meer gasten van een zekere allure in de eetzaal neerstrijken en dat cfft de zaak ten goede komt. De Belgische tabaksverkoper slijt nu meer, goede sigaren en Amerikaanse sigaretten dan Belze shag en zo zijn err heel wat meeif die van de niet onbelangrijke ADVERTENTIE Nieuwe vinding verjaagt „Afwas-spook" Natuurlijk is het helemaal geen schande, wanneer een hulsvrouw ruwe „afwashan- den" heeft, maar gelukkig hoeft dat thans niet meer. Niet langer is het nodig, dat zij. uitgaat. vallig verbergt en het liefst de hele tijd haar handschoenen aan zou houden Het nieuwe afwasmiddel van Castella maakt daar voorgoed een einde aan. Fluweelzachte handen, glanzend vaat- en glaswerk, lepels en vorken, dat is het resultaat, dat bereikt wordt met het nieuwe wondermiddel Cas tella Vaatwas Een lepel hiervan en U hebt teilen vol actief en blijvend schuim, waarin •11e vuil en vet als bij toverslag verdwijnt. Zelfs de auto van Vader en de bromfiets van zoonlief maakt deze nieuwe afwas- methode glanzei c cn stralend. Neem nog heden een proef met Castella Vaatwas (per pak 25 cent) en ook in Uw huishouden zal dit nieuwe middel voa/taarv een trouwe hulp zijn Zondagmiddag is een schuur aan de Zwol- ■•weg in Apeldoorn brand ontstaan, door- "t twee buurkinderen, een van vijf en een van drie jaar. met lucifers hadden ge- Weid bij het in de schuur opgeslagen stro P« eigenaar van de schuur rende op het hulpgeroep van de kinderen zijn huls uit en slaagde er nog maar nauwelijks in de kleu ters, die zich door het snel* om zich heen Srijpende vuur de uitgang versperd zagen. Pit de schuur te redden. Met ernstige brandwonden overdekt werden de kinderen h«»r het Julianaziekenhuis overgebracht. O® Apeldoornse brandweer, geassisteerd door een groep kampeerders, bluste de kruimpjei, «die van de speeltafels vallen, ze meepikken. En waarom zullen de geestelijke en wereldlijke autoriteiten zich druk maken als er besloten en eerlijk wordt gespeeld in drie gesloten huizen en de dorpelingen die deuren voorbijgaan en alleen hun plnteke bier vatten en hun pijpje smoren zoals dat altijd is geweest? Gespeeld wordt er altijd, ook als een onschuldig klaverjasje alleen maar wordt genoteerd om later af te rekenen. De Staatsloterij draait als maar door voor wie een twintigje of een heel lot heeft gekocht. En elke loterijlijst geeft de spanning van het ja of neen. de prijs of de niet. De drie clubs steken niet onder stoelen of banken waartoe zij de gelegenheid ga ven. Zij hebben hun naambordje op de deur staan. Iedereen mag het weten. De Belgische autoriteiten zien nog geen reden tot ingrijpen. Tot zolang trekt een dorpje met een dubbele nationaliteit er de voorde len van. (Advertentie) MIT ONGEËVENAARDE GENEESKRACHT (Van onze Rotterdamse correspondent) (Tender het gejuich van tienduizenden enthousiaste Rotterdammers achter de hekken van Rotterdams Heliport aan de Katshoek. zette gistermorgen om 11 uur 28, de exploitatiedirecteur van de Sabena, de heer M. A. Vernieuwe, de Sikorsky S-55 keurig op het betonnen platform van de Heliport. Het was een historisch ogenblik, want op dat moment werd Rotterdam, dat zo lang vergeefs heeft aangedrongen op een eigen vliegveld, verlost uit zijn lucht-isolement. In een toespraak tot de autoriteiten heeft loco-burgemeester, wethouder J. van Tilburg, een vergelijking getrokken met het eerste schip, dat destijds de Waterweg opstoomde naar de Rotterdamse haven. Een tijdgenoot heeft daarvan gezegd, dat een droom werkelijkheid was geworden. Ook vandaag is een droom in vervulling gegaan. In het eerste geval was Rotterdam weer zonder omwegen over het te bereiken: van vandaag af kan Rotterdam weer zonder omwegen bereikt wi door de lucht. Op een vliegveld bij Cranfidld worden de jaarlijkse internationale wedstrijden voor modelvliegtuigen gehouden. Ook Nederland doet daaraan mee en op de foto zien wij van links naar rechts twee Nederlandse deelnemers, C. de Vries uit Rotterdam en E. Hekking, die belangstellend kijken naar een Amerikaans modelvliegtuig, dat de eigenaar-ontwerper aan hen toont. T) OTTERDAM heeft zijn vreugde over de opening van de helicopterdienst n"1"*1 AntwerpenRotterdam, niet onder en banken gestoken. Niet alleen van Stadhuis aan de Coolsingel en van het heli copter-station wapperden de vlaggen van beide landen en van de stad-Rotterdam, maar ook van vele particuliere gebi zelfs van de consumptie-tentjes In de van de Heliport. In afwachting van de komst van 4e heli copters, liet op het vliegterrein de Lucht machtkapel. gekleed in de nieuwe licht blauwe gala-uniform, zich feestelijk horen. De Heliport was tot ln de puntjes gereed om de helicopters te ontvangen: de rood-wit geschilderde windzak was aan de mast ge hesen *om de vliegers de windrichting te kunnen wijzen. Bij het platform stond tiansportabel benzine-station gereed om de helicopters bij te tanken. Een rode postauto was aanwezig om onmiddellijk de meege komen post naar 't postkantoor te brengen. Film en radio waren vertegenwoordigd met reportagewagens en niet te tellen foto grafen en cineasten liepen rond met hun toestellen in paraatheid. Vóór het stationsgebouwtje van de Heli port was het een voortdurend komen van autoriteiten Wethouder Van Tilburg be groette als loco-burgemeester o.a. de minis ter van Wederopbouw, ir H. B. J. Witte en tal van hooggeplaatste vertegenwoordigers van luchtvaart-instanties in Nederland België, o.w de chef van de Luchtmachtstaf, luitenant-generaai I. A. Aler, de directeur- generaal van de R^sluchtvaartdienst, J. W. F Backer en de pMSi,dent-directeur van de Jt.L.M., dr A. Plesman. Even voot halftwaalf landde de Sikorsky S.-55 op het platform. Wethouder Van Til burg begroette als eerste de zes passagiers, o.w de burgemeester van Brussel, baron Van de Meulebroek. de ingenieur-construc teur Igor Sikorsky, de secretaris-generaal Igische ministerie van Verkeers wezen, Malderez en de heren Claeys, De- swarte en Schoevaerts van de staf van de Sabena. De breed lachende Sikorsky, de beroemde helicopter-ontwerper. werd onmiddellijk het mikpunt van tientallen fotografen en ci neasten. Eq nauwelijks was de begroetinL achter de rug of daar daalde een tweede helicopter, de tweepersoons Bell 47 D 1, met Frank Piasecki, ingenieur-constructeur als passagier en Gerard Trémérie, chef-piloot helicopter van de SBbena, aan het stuur. Voör het stationsAouw van de Heliport sprak wethouder Véfl^Tilburg zijn begroef PARIJS, 1 Augustus (Van onze speciale verslaggeefster) \7RIJDAGAVOND! Hubert de Givenchy geeft als laatste van de Parijse couturiers zijn „première". In de Rue Alfred de Vigny rijden de auto's aan. grote, dure wagens, en de wit gehandschoende bedienden snel len toe met de enorme para- plules, die deze regenweek in Parijs dagelijks dienst doen. ten einde de darpes. gehuld in kost bare avondjassen, bonten capes en stola's, velen met een zijden, kanten of veren gevalletje op het hoofd, naar de ingang te ge leiden. En daar klinken geest driftige en blijde uitroepen In onvervalst Amerikaans: Hello, darling. Dear, waar heb je dat schattige kapte vandaan gehaald? En een innige me'stesstem zegt: Hello. Peter. Men gaat op naar een groots feest, in gespannen verwachting en ieder is opgetogen er bij te moeen zijn, en verheugd, dat de ènder er óók is: zelfs uw ver slaggeefster wordt opgenomen in de vreugde „te worden gezien als de vrouwelijke (Amerikaan se) perschef, haar toeroept: Oh. mis X.. how d'you dooooo?!!!! op een toon en met een nadruk op het „you" en ..do" of ze een reeds lang voor eoed verloren gewaande vrien- dln-van-taren-her hier plots in de feesteliike menigte terug vindt En toch hebben we elkaar een week geleden pas voor de eerste en enige maal ontmoet en toen heeft zU verzekerd, dat er werkelijk geen plaats meer vrU was alle stoelen waren reeds gereserveerd. Maar voor iemand, die er beslist bij wil zijn, is er altijd nog wel een zetel te vin den. En zo zit ik even later in een in mysterieus duister gehul de zaal. waar twee schijnwer pers. aangebracht op tegenover elkaar staande wonden, slechts het middenvak verlichten. Daar omheen zijn de (onvermijdelijk vergulde) stoelen geschaard aan drie zijden: aan de vierde zijde bevinden zich de vleugeldeuren, die naar de volgende zaal leiden. Een onafgebroken stroom dames ruist binnen, dames hi diep gedécolleteerde gewaden, veel zwarte toiletten, waarover een enkele een knalrode avond- las draagt, maar ook gewerkte stoffen, waarvan het patroon in het schemerduister nauweliiks valt te onderscheiden. Wel soringt een ruime, fel groene blouse met enorme pofmouwen. od een zwarte rok. letterlijk in het oog. Uw verslaggeefster 1 plafond het licht terugkaatsen doeling vap Hubert de Given chy. die de collectie, welke hij zo straks gaat tonen, heeft ge tooid met de naam „Mystériè" en slechts de enkele vrouwen in een keurig, maar toch zake lijk grijs mantelpakje of mouw loos jurkje, hoog aan de hals gesloten, die te midden van de luisterrijk uitgedosten binnen komen. doen echt aan Halzen rekken zich QM HALFT1EN, een half uur na het aangekondigde aan- vangsuur. zijn alle stoelenrijen bezet en met het aantal toe schouwers is de temperatuur ge stegen. hetgeen noopt de balcon- deuren te openen, iwat echter afstuit op de blote ruggen van de vrouwelijke gasten. Op dit moment floepen nog twee schijnwerpers aan, zodat de loopruimte in felle gloed komt te liggen, terwijl de natürel- beige vakken in het overigens donkerbruine. gebeeldhouwd! moet dit echter sluiten -- deze toiletten ziin immers van gis teren en vandaag en zij is ge komen om die van mórgen te zien, en stelt u zich de ramp voor als zij die twee eens met elkaar eine verwarren! Intussen vraagt zij zich ietwat verbijsterd af of zij zich hier werkelijk te midden van uitslui tend perszusteren en -broederen bevindt, want hoewel het vrou welijk element verreweg ln de meerderheid is. ontbreekt het mannelijk element nietEn zij hoort nu ook Frans om zich heen spreken en een heer buigt zich hoffelijk over de hem toe gestoken gehandschoende hand om er voorzichtig zijn lippen op te drukkenHet U1kt een wonderlijk, geheimzinnig sprookje en dit is ook de be- zwartKejurkte employees, aan wie. de eer te beurt valt de toiletten te mogen aankondigen, betrekken haar posten bij de deuren en dan klinkt weer. zo als ik het el zo vele ochtenden en middagen heb gehoord deze week. een getal, eerst afgeroe pen in het Frans, dan in het Engels, waarna de naam van het toilet volgt. Want in de Haute Couture heeft ieder gewaad een nummer en naam Binnen schrijdt een manne quin in tweed mantelpak, hoog aan de hals gesloten, kort. sterk getailleerd lasie. aangeknipte of laag ingezette mouwen aan deze biizonderheid kan niemand op d 11 ogenblik volle aandacht schenken, want allen kijken om laag; degenen, die op de ach terste rijen zitl tingsrede uit, waaruit „Dat Tienduizenden Rotterdammers waren been om getuige te zijn vttn de openii de helicopterdienst BrusselRotterdai beeld van de drukte bij HeliportKat hals of staan op, "want de grote vraag is: Hoe lang is de rok? Reeds bü dit eerste model hebben we op brandende vraag, die ieder zichzelf en ieder ander stelde, het antwoord gekregen: De Gi venchy gaat niet mee met Dior de rokken van De Givenchy hangen 32 cm van d© grond. Even hoor ik om m« heen flutz- teren. dat Dior zelf heeft ge aarzeld èf hij met de kort© rok zou durven komen: „Que voulez- vous, en cas de doute (een Frans spreekwoord zegt. dat men zich in geval van twijfel moet onthouden Na deze sensatie en bevredig de nieuwsgierigheid valt een diepe stilte, de gespannen stilte van toeschouwers, die in ver zonken aandacht een moeilijk te vatten "toneelstuk volgen. Alleen af en toe ontsnapt iemand een kreet van verrukking en soms klinkt een applausje en dan dankt de mannequin met een lichte buiging van het hoofd, als een volleerde actrice, die een „open doekje" incasseert, doch zorg draagt niet uit haar rol te komen. Het is prachtig en prachtig, wat wij hier langs zien schrijden (hier geen sprake van Ijltempo) en de stoffen, meer nog dan de modellen, boelen ..door haar schoonheid. De Givenchy ont werpt zelf de dessins der stof fen. welke hij verwerkt en dit seizoen heeft hil zich laten in spireren door Oosterse beelden en kleuren zelfs Ih wollen stoffen heeft hii grillige figuren eeweven en natuurlijk ook in de flinste en kostbaarste zijden stoffen: stoffen, die u en Ik wel nimmer zuilen dragen, maar di» wij misschien eens zullen be wonderen op het witte doek In een film. waar ze de ster zullen omhullen, die de rol van mil- lionnaire speelt Uren duurt het spel van lijn en kleur, tot iedereen dodelijk vermoeid is Maar dan geeft Hubert de Givenchy zijn gasten gelegenheid zich te laven aan kostelijke dronken, zich te ver treden en over al het moois ns te oraten in Frans. Amerikaan» Engels, welke taal men man- wil. Het was een acht Parijs aajwcpg, opening fan een Heliport aan alle rechtmatige verlan gens van Rotterdam is voldaan, kan ik niet zeggen, aldus de loco-burgemeester. Maar hfl bracht ln herinnering, hoe „Waalhaven" meer dan dertig jaar geleden het eerste vliegveld voor burgerverkeer in Europa was. En vandaag viert Rotterdam de opening van de eerste internationale luchtverbinding in Europa met hefschroef- vliegtulgen. Er wordt hier opnieuw pioniers werk verricht, zo zei de heer Van Tilburg. En hij vervolgde: „Groot zijn de ver wachtingen, welke thans van de helicop ters worden gekoesterd. Het is zeer wel mogelijk, dat een nieuw hoofdstuk Jfl de geschiedenis van de luchtvaart is xty°n- nen. Hoe ook die geschiedenis het ls voor Rotterdam een bijzonder fo»- recht hierbij mede aan de spita-WL rm- gen gaan l De luchtverbinding was voor Rcytraam als grote havenstad jarenlang eai teer punt. Op het onverwachtst, toen <ile hoop taande op een snelle oplossing, is thans Rotterdam vveer rechtstreeks ingescha keld in het internationale verkeer." De loco-burgemeester bracht hiervoor in de eerste plaats zijn grotet dank aan het bestuur van de Sabena. »voor zijn kloek initiatief en doortastende energie Voorts dankte hij de diverse Rijksorganen in Nederland, die op onbekrompen wijze hun medewerking hadden verleend. De heer Van Tilburg wilde tot slot van zijn rede. in het broederlijk naast elkaar waaien van de vlaggen van België. Ne derland. van de Sabena en van Rotter dam, aan de gevel van de Heliport, een symbool zien van de goede verstandhou ding tussen beide naties en beide steden Dat deze goede relaties, de thans opnieuw verbonden steden. Rotterdam en Brussel blijvend ten voordeel zullen strekken! In zijn antwoord heeft de heer Claeys afgevaardigde-beheerder van de Sabena allereerst dank gezegd voor de hartelijke ontvangst op de Rotterdamse Heliport en de voor de Sabena zo lovende woorden van de heer Van Tilburg. Op zijn beurt had hij lof voor de actieve medewerking van het gemeentebestuur van Rotterdam, van de Rijksinstanties en van de K.L.M die. zo zei hij, het algemene agentschap voor de Sabena inzake de helicopter-ver- bindingen, heeft aanvaard, voor het verkeer van de „vliegende bus sen". Zeer hartelijk was het applaus na dez< De heer Claeys zag in de enthousiaste Ontvangst tevens een waarborg voor het Succes van de nu geopende helicopter- taenst en hij sprak de hoop uit. dat Rot terdam straks een centrum zou worden woorden, die werden gevolgd door het spe len van de Brabanconne en het Wilhelmus door de Luchtmachtkapel, waarbij de klan De vliegtuigbouwer Sikorsky in gesprek met dr Plesman. ken van 'de muziek zich mengden met het geronk van een der helicopters, die met een cineast was opgestegen. In het stationsgebouwtje hebben verschei dene autoriteiten kennis gemaakt met de stationchef van de Rotterdamse Heliport, de heer A. W F. van der Hoek, aeronautisch adviseur van Gemeentewerken. Voor hem, de vroegere stationchef van het vliegveld Waalhaven, was het een grote dag, om nooit te vergeten. De officiële genodigden hebben zich op het Stadhuis aan de lunch vérenigd en bij die gelegenheid is zowel van IBelgische als Ne derlandse (Rotterdamse) zijde een dronk uit gebracht op het succes van de eerste inter nationale helicopterdiens!t. Deze maand zal alleen nog post worden vervoerd (alleen uit Brussel naar Rotterdam), maar begin Sep tember zal worden gestart met de passa- giersdienst. De vlucht naar Antwerpen duurt ongeveer 40 minuten en naar Brussel iets nder dan een uur. De Luchtmachtkapél, in kleurige gala-uni form gestoken, verlaat het Stadhuis om luister bü te zetten aan de opentng van de helicopterdienst RotterdamBrussel.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 3