ACHTER GÜRDIJNEN TIKTAKT
HET BALLETJE
Een strengere controle op de rijtijden
is noodzakelijk
Rotterdam weer» zonder omwegen
door de lucht bereikbaar
Een mondaine gebeurtenis
in mysterieuze omgeving
Oud notarishuis wordt mbdern
geoutilleerd wijkgebouw
sh se-
Maar het dorpsbeeld bleef
onveranderd
Rokken 32 cm van de
Tweede blad - pagina 2
Groene Kruis zorgt voorjlouches
Proefoordering van auto's
Herdenking op de plaats
der fusillade te Goirle
oS6-ar.taÏÏiïebff!ïn"rordIJfru' der
Vacantiespreiding
Sreda vierde zomercarnava
Constellation maakte
noodlanding op zee
Vier doden
Overstroming in India
Economische verwachtingen voor
het jaar 1953 niet ongunstig
Na inzinking eerste helft
1952 stabilisatie ingetreden
TOURINGCARS ZWERMEN UU...
Veel oud busmaterieel voor
dagtochten naar buitenland
Nieuwe Indonesische ministerie wil
herziening R.T.C. overeenkomst
Bespreking met Australië
over Nw Guinea
De Holland-week
Amerika's leiderstaak
kost milliarden
Hongarije in economische
moeilijkheden
In Baarle Hertog draait de roulette (slot)
Vooruitgang
ook voor de huisvrouw!
Kinderen uit brandende
schuur gered
Maasstad is trots op zijn heliport
Opnieuw pionierswerk
van Rotterdam
DE EERSTE SHOW BIJ HUBERT DE GIVENCHY
GQUDSCHE COURANT
(enuchUfd het jrote hererthuis uit de nalatenschf» Kruis hel bestuur
ItZl'T v"hh d," DorI,Mtraat 'e Ouderkerk d ijl",'' dt we'>- Van Vliet—
■Wande Vrijdar sal met de aanbesteSlnr van dé v.Iu te k0P«»- Aan-
ledaan worden op de wes naar een modern leoutlnéerd"Juiï' i'" lw"d« stap
bebouw en een badhuis. De gemeenteraad heeft si, WUkfehouw. Een witk-
met plannen voor de stichting van een badhulT Do™ l"ni b«'Ö»ehou(Ien
nood «Un dese echter enigszins op de achtergrond gedronr™ v"n* waters-
Kruis in het oude notarishuis ruimte heeft gereservel?? TÜ' m,,r He' G™ene
cellen, wordt dus op korte termijn in deae behoefte voorzi n Wn d»uche-
DINSDAG 4 AUGUSTUS 1955
Met 'n Kraamkamer voor
schippersvrouwen
T>e architect, de heerG. Burger, heeft wel
•en mooie, maar óok een «ware opdracht
warrt het gebouw wordt een eer
r vele activiteiten. Het zal niet al
dienen voor huisvesting van de
wijkzuster, ook de dokter en de tandarts
zullen er een kamer krijgen. Bovendien zal
het bestaande consultatie-bureau 'worden
uitge/breid. In het oude gebouw kunnen al
leen moeders terëbht met hun zuigelingen,
maar als het nieuwe gebouw klaar is en
dat is, naar men verwacht, tegen het einde
van dit jaar het geval zullen ook moeders
met hun kleuters welkom zijn
Doch dit is nog niet alles. Ook een kamer
voor behandeling met de hoogtezon en een
kraamkamer voor schippersvrouwen zullen
woeden ingericht. De E.H.0.O. "krijgt ge
legenheid zich te oefenen en er is plaats
voor hfet opbergen van materialen.
Alles in één". Dit was het streven van
Het Groene Kruis en de kans, die zich voor
deed door het beschikbaar komen van dit
grote herenhuis, heeft het-met beide handen
aangegrepen. De afdeling van Het Groene
Kruis is met haar duizend leden een
bloeiende afdeling. Zij heeftVnet dit initia
tief een stuk werk ten dienstig van de ge
meenschap geleverd, dat er zijn mag.
Het oude Groene Kruisgebouw aan de
Kerkweg 55 is gisteren verkocht. Tot
BURGERLIJKE STAND
Geboren: Adrianus Anthonie, z. v. A
Brem en P. v. d Heuvel. IJssellaan 38; Ca-
tharina Maria, d. v. H. G. A. de Maat en
M. G. S. A. Spuesens. RanonkelplantSpen 7;
Marianne, d. v. P. Tiersma en J. Lievense,
Kon. Wiihelminaweg 256; Marianne, d. v
M G. Schellingerhout en G. C. Massar,
Cappenersteeg 26; Alida Anna Elisabeth,
d. v. J. P. de Wit en W. van Eijk, Joh. de
Haenstraat 5; Teunis Jan, z. v. J. W. Bik
ker en N. Bor. Gravin Jacobastraat'51.
Overleden: Klaas Verkerk, .geh. met1 A.
van Herk. 58 j.; Marinus Johannes Ravens-
berg, 75 j.
De proefvorderlng van motorvoertuigen,
•ls onderdeel van de oefening „Drietand"*
ls, althans wat Den Haag betreft, van
ochtend bijzonder vl<jJ verlopen. Zeventig
auto's in Den Haag, in hoofdzaak bestelwa
gens, maar ook vrachtauto's en enkele per-,
sonenauto's moesten om 7 uur worden voor
gereden en om evan halfnegen was de
symbolische overdracht voltooid. De chauf
feurs konden daarna hun wagens weer
meenemen.
De weinige formaliteiten konden zo snel
worden afgedaan, omdat ook in vredestijd
de in geval van oorlog voor%qrdering in
aanmerking komende voertuigen twee keer
per jaar worden getaxeerd. Een handteke
ning van de met de registratie belJiste mi
litairen was vandaag voldoende en dat
geschiedde in een snel tempo. Zoals bekend
waren de eigenaren van de voertuigen reeds
geruime tijd geleden gewaarschuwd. Slechts
de juiste datum was tot Maandagmorgen
niet bekend.
In totaal werden vandaag ongeveer 600
auto's in geheel Nederland bij deze proef-
vordering betrokken. Dit geschiedde over
15 plaatsen, waarvan 6 in Den Haag.
Honderd kleinkinderen
Dé wed. Van UffelenHols'ein te Maas-
aluis ontving bericht van de geboorte van
haar honderdste kleinkind. Uit het huwelijk
van het echtpaar Van UffelenHolstein
werden 13 kinderen geboren. Deze kinderen,
nu allen getrouifcd, hebben met elkaar hon
derd kinderen^
De êpoorWegen demonstreren
op Najaarsbeurs
De Nederlandse Spoorwegen hebben be-
aloten deel te nemen aan de Ut^fchtse Na
jaarsbeurs en hier voorlichting.' te geven
door middel van aantrekkelijke demonstra
ties met modern- goederenmaterieel. Op het
Croeselaan-terrein zullen enige sporen wor
den gelegd, waarop goederenwagens zullen
worden geplaatst. De demonstraties met deze
goederenwagens hebben uitsluitend betrek
king op het externe transport. Zij zullen
echter nauw aansluiten bij de demonstratus
in de Intern-Transportafdeling, eveneens op
het Croeselaan-terrein.
Paul de Waart verlaat de K.R.O.
De heer Paul de Waart, chef van de af
deling reportage van de K.R.O. en hoofd
redacteur van de K.R.O.-gids, is met in
gang van 1 Januari 1954 benoemd tot
hoofdredacteur van de Utrechtse Katho
lieke Pers. Hij zal evenwel aan bepaalde
rubrieken van de K.R.O. zijn medfcwerking
blijven verlenen.
d* «e-
m«. het iZuw «g* Kr"
moest in een «©«wiéTKopen- Het, bedrag
A- T. v. d. LeedenITel°ppe bijT notaris
teravond heeft ln«®tM«nd. Gis-
«ndlnït, vm d. Sjj L"den d'
hoogste lmsehrH„£J bber" ««^and. De
8110.- maar dif ?m Wn bedra* van
...aar na wftrd aange
tosehrHo? U«™>bew
genoten bericht, dat bSlotof 1.
elk jaap. od 18 i voortaan
-
la TroïlrSïu" °™standlshe<len ie het
Oud rnJli. vertegenwoordigers der
iiVlW? hebbên°2ï!' die de 0ud-OUeelaare
reitnie'jript r w j8ar houden va" een
ia de wiBS f®adzaam is- Aan dit besluit
is de ydTig jaar opgedane ervaring niet
>Van de on8eveer twaalf-
Hr«£. en z'3nde oud-kamp-
deelnam procent aan de reiinl*
™Z(ÏK1SAmen ,weet 2«n in de "acht van 14
eerste vhW" ,1942 d°°r de Duitsers de
«to-«JlUi ®lJzelfare gehaald uit het glj-
AeiaarsKamp te- st. Michielsgestel en zon
der enig proces van het leven beroofd. Het
waren Robert Baelde. Christoffel Benne-
wiiL L graafA ,van Lünburg Stirum.
Willem Ruys en Alexander baron Schim-
melpennmck van der Oye.
Onlangs zijn door het Nederlands Insti
tuut voor de Publieke Opinie (Nipo) gege
vens in zake de vacanties 1953 verschenen.
Met de conclusies, die de Nipo trekt, kan
het Centraal Werkcomité Vacantie in Den
Haag zich niet. verenigen, aangezieq.de Nipo
volgens dit werkcomité is uitgegaan van
een verkeerde periode.
Nlpo^heeft meegedeeld, dat van da door
het Nipo gevraagde vacantiegangers er 3
*aan Vóór Juni. 11'/# in Juni, 42*/. in Juli,
39 in Augu^us, 3*/t in Seafcember, 2na
September en 5V# wisten"*fiet nog niet. Op
grond van deze uljfers zou het Nipo tot de
conclusie zijn gekomen, dat van vacantte
vóór Juli en na Augustus niet zo heel veel
sprake is.
He-t Centraal Werkcomité Vacantie deelt
naar aanlëtding hiervan mee. dat de pro
paganda voor vacantiespreiding zich richt
op: vóór 15 Juli of na 15 Augustus. Hek,
bureau neemt aan, dat vgn de vacantie
gangers, die in Juli of Augustus vacantie
nemen (in totaal 81* er 15 tot 20'/. in de
eerste helft van Juli of ln de tweede helft
van Augustus gaat, 2Ddat een percentage
van 32 tot 37 van de vacantiegangers vóór
15 Juli of na 15 Augustus van de vacantie
geniet. Het Centraal Werkcomité Vacantie
is zich er van bewust, dat ook deze con
clusie niet geheel juist, is, doch is van oor
deel. dat wel degelijk en in belangrijke
male sprake is van vacantiespreiding.
Breda heeft zijn drie dagen zomercarna
val basloten met een grote optocht door de
strattn der stad, die duizenden inwoners
uif net gehele gewest op de been heeft ge
brast.
Serpentines golfden door de lucht, confetti
stroomde als regen over de hoofden. Prins
Carnaval reed meer in een door vier paar
den getrokken reddingboot van het stoom
schip „Volendam omgeven door zijn hof
houding en ambassadeurs. Voor het eerst
in de Bredase carnavalsgeschiedenis reed
ook Prins Nilles de Eerste uit het Krabbe-
gat (Bergen pp Zoom) in de optocht mee.
Hij was vergezeld van een tweetal Bergse
carnavalsgroepen, die in de Bredase straten
de „leut" behoorlijk aan haar trek lieten
komen. In de stoet trokken onder meer
twee groepen mee Hie de ontsnapping van
ae zeven politfeke gevangenen uit de Bre
dase koepel uitbeeldden.
In het feestpark Het Valkenberg heeft de
voorzitter van de stichting der feesten mr
Ph. van Woensel, de 200.000ste bezoeker'van
de feesten, ter gelegenheid van het jubi
leum der Koninklijke Militaire Academie,
verwelkomd. Dit was mevrouw De Dekker
uit Antwerpen, die met qchtgenoot en twee
Engelsen een bezoek bracht aan Breda.
Haar weuAn namens de stichting zes zil
veren lepeltjes met K.MA.-embleem aan
geboden. Het trof, dat op hetzelfde moment
Prins Masjterado de Derde afscheid nam-
van zijn volk. Hij nam de geladenheid te
baat om de 200.000ste bezoekster een carria-
valsonderscheidlng uit te reiken.
28 Passagiers en 8 bemanningsleden van
het Franse verkeersvliegtuig, dat bij de
Golf Van Fethiye (Zuid-Ooat-Turkije) een
noodlanding op zee moest maken, zijn ge
red. Vier peraonen, twee njannen en twee
vrouwen, zijn om het leven gekomen Drie
inzittenden werden gewond. De noodlan
ding van het toestél. een constellation van
de Air France werd opgemerkt door
een vuurtorenwachter in de buurt, die on
middellijk de autoriteiten alarmeerde.
Dfe Kosi, bijgenaamd de „rivier der smar-
•n", die in Noord-Bihar, in Noord-Oost-
India, loopt, is buiten haar oevers getreden,
waardoor oen groot gedeelte van het dicht
bevolkte district van Darbahanga is over
stroomd-
In de meeste delen van het overstroomde
gebied vormen boten het enige vervoers
middel De Indische regering heelt twee
duizend boten ter beschikking gesteld. Men
vreest, dat zestig tot zeventig procent van
de rijst en maïsoogst in het overstroomde
gebied verloren is gegaan. Gemeld wordt,
dat twqe en een half millioen personen door
de overstromingen zijn getroften.
Boerderijbrauden in Mei
In de maand Mei van dit jaar zijn 14
boerderij branden voorgekomen, waarbij de
boerderij totaal werd vernield of zwaar
werd beschadigd. Drie van deze branden
kwamen voor in Overijssel, vigr in Gelder
land, één in Noord-Holland, vier in Noord-
Brabant en twee in Limburg. De directe
schade, welke door deze branden is aan
gericht, wordt geschat op, 254.630
De oorzaak van de brand is ln negen ge
vallen onbekend gebleven; drie baftden zijn
veroorzaakt door spelen met vuur; eeivdoor
vonken uit de schoorsteen, welke op het
rieten dak terecht kwamen en één door
zelfontbranding van kunstmest in verbin
ding met stro. j
Bij deze branden zijn een paard, twee
kalveren en 23 véïkens omgekomen.
Spaaroverschotten in Juli
Bij de Nutsspaarbank te *a Gravenhage is
in de maand Juli ingelegd 7.774.605 en
terugbetaald ƒ5.801.619. zodat hier een be
drag van 1.972.986 gespaard is.
Bij de spaarbank voor de etüd Amster
dam is gedurende Juli ingelegd ƒ3.593.867
en terugbetaald ƒ2.631.501, hetgeen een
besparing van ƒ962.366 betekent.
Franse Jonren In de Waal verdronken On
de rivier de Waal bij Nijmegen zijn Maandag
middag twee dertienjarige jongens die daar
met een kano voet en, door een Zwitserse sleep
met een kano voeren door een Zwitserse sleep
boot overvaren. Een dertienjarige jongen uit
Nijmegen kon zwemmende de oever bereiken
Zijn kameraad, een jonge Parijzenaar. die In
Nijmegen logeerde, kwam onder de boot en Is
verdronken.
Het Centraal Planbureau in Den Haag
heeft het centraal economisch plan voor
1953 gepubliceerd, waarin in de eerste plaats
beoogd wordt een indruk te geven van de
te verwachten economische ontwikkeling In
Nederland gedurende 1953, wearbU natuur
lijk ook aandacht is gescho:nken aan de ge
volgen van de overstromingsramp in begin
Februari van dit jaar.
Overziet men de ontwikkeling in 1952, dan
valt wat de totale productie betreft, gedu
rende de eerste maanden het aanhouden
van de na medio 1951 begonnen lichte inzin
king te constateren. Genoemde inzinking
vormde de eerste onderbreking in de stij
gende lijn, die de productie na de oorlog bij
voortduring heeft vertoond. In de tweede
helft van 1952 is een krachtig herstel inge
treden, zodat in het derde kwartaal zelfs
het hoogste tot dusverre in Nederland gere
gistreerde cijfer werd bereikt.
Het geheel overziende, kan men zeggen,
dat 4tvrees-*oor een economisch omslaan,
waaralh in de vakpers soms werd blijk ge-
gevefV voorshands niet is bewaarheid. Wel
iswaar was met name in de productie een
lichte achteruitgang waarneembaar, doch
deze blijkt reeds in de tweede helft van
1952 weer tot een einde te zijn gekomen.
Ofschoon de economische situatie in de
loop van 1952 dus niet verontrustend was,
heeft de regering toen reeds tot bepaalde
maatregelen beslobm, die ten doel hadden
de werkgelegenheid te bevorderen.
De lichte aarzeling in de economische ex
pansie, die zich rond het jaar 1952 in Ne
derland man0steerde, kon ook ln de Ver
enigde Staten worden waargenomen Ook
daar bleven namelijk de partieuliere con-
(Van een speciale verslaggever).
Mede doordat practlsch over heel Europa de Spoorwegen hun tarieven in de afrelonen
jaren verhoogd hebben Frankrijk met maar liefst 25 pet is de touringcar meer en
meer in de mode gekomen. In grote troepen gaan de Nederlanders thans naar het bultéh
land tegen tarieven, die vaak verbazing wekkenHoe zit dat met deze touringcars met
die gezelschapsrelzen per autobus, met alle mogelijkheden enmoeilijkheden vandien"
Om dat eens te peilen enfle gank van zaken eens wat nader onder de loupe te kunnen
nemen, zijn wU enige dagéRop wek geweest langs de autobuaroutes naar bet buitenland
Wjj hebben het drukke gedoe van lie buizen, die de grenzen pasteren, zowel in Zuidelijke
(Belgische) als in Oostelijke (Duitsland) richting gadegeslagen en de bussen naar enige
plaatsen, ais Antwerpen en Keulen gevolgd.
Naast de vele goede bussen, sommige zelfs
zéér modern en voorzien van allerlei com
fort, passeren er zeer veel bussen van ouder
type en bouw de grenzopi om Nederlander*
het buitenland te lateif zien. Deze oudere
bussen zijn echter, zo/hebben wij gemerkt,
van kleine, tamelijk «ibekende relsbureaux,
die zich hoofdzakelijk toeleggen op dagjes-
tochten. In vele gevallen rijden de buiten
landse ondernemingen, die ons land binnen
komen, met beter materieel dan de Neder
landers, vooral de Engelsen en de Scandi-
navlërs. Maar over' het algemeen zijn de
bussen, waarop de Nederlander* naar Oos
tenrijk zeer in trek op het ogenblik, zo
vernamen wij van diverse reisbureaux
en de Rivièra gaan, wel behoorlijk. Een uit
zondering vormde een geval, waarbij een
reis naar Zuid Frankrijk niet was volgeboekt
en ter elfder ure een kleinere bus dan op
de folder in uitzicht was beloofd, in gebruik
was genomen. In plaats van de comfortabele
feauteuills, die op de attractieve folder ston
den afgebeeld, wareh er dezelfde ongemak
kelijke, dicht bij elkaar geplaatste, stoeltjes
zender armleuningen als tn verschillende
stadsbussen in Nederland. Later zouden we
nog meer van dergelijke gevallen constate
ren, waarbij dus de werkelijkheid niet over
eenkwam met het in het propaganda-mate-
riaal beloofde. Maar het gros van de bussen
voor de verre tochten naar het buitenland
was uitstekend en het hierboven beschre
vene betrof slechts enkele gevallen.
Ten aanzien van Nederland is mr Soe-
Jarno, de minister van buitenlandse zaken
van het nieuwe kabinet, voor een spoedige
opheffing van de Unie en een herziening der
R.T.C.-overeenkomsten. Met het ministerie
van defensie zal hij besprekingen voeren
over de vraag in hoeverre het nodig is bui
tenlandse militaire deskundigen aan te trek
ken, nu de werkzaamheden der Neder
landse militaire missie aflopen.
Verder zal hij, alvorens enige stap te
doen, diepgaande onderzoekingen verrich
ten ten aanzien van de houding van Austra
lië tegenover Indonesië met betrekking tot
de kwestie West-Irian (Nw Guinea). Alle
mogelijkheden om West-Irian op vreedzame
wijze tot Indonesië te doen terugkeren, zul
len worden toegepast. „Wij hopen op begrip
aan Australische zijde, dat het voor ons on-
moge-Jijk is West-Irian op te geven", aldus
mr Soejarno.
Verder verklaarde de minister zich voor
stander van het toelaten van de Chinese
Volksrepubliek tot de Verenigde Naties. Ook
kondigde hij aan. dat de immigratiebepalin-
gen aan een nauwkeurige beschouwing zul
len worden onderworpen. De open deur-
politiek, zoals die in de koloniale tijd be
stond, keurt mr Soejarno af.
Wat betreft de betrekkingen van Indonesië
met de Sowjet-Unie gaf hij als zijn o0™"1
te kennen, dat de beslissing van het parle
ment om uiterlijk op het einde van dit jaar
een ambassade in Moskou te openen, dient
te worden uitgevoerd.
Ten slotte zei mr Soejarno het zeer t>e-
langrijk te .ehten, dat op korte termijn een
grondslag wordt gevonden voor de betrek
kingen met Japan, waarbij hij
te kennen gaf voor een bilateraal verdrag
ln de plaats van het verdrag van San Fran-
ClHet dagblad Abadi (van de Mafjoemi)
bericht uit doorgaans betrouwbare bron te
hebben vernomen, dat de lndonesische Corp
munistlache Partij «chrlftelijk haarsteun
het nieuwe kabinet heeft toegezegd.
Oud materieel bij
dagtochten
Met de dagtochten ligt de zaak stellig
anders. Oud materieel, vooral van de klei
nere ondernemingen, is overwegend. Dit is
des te ernstiger als,men bedenkt dat juist
op deze dagtochten bijvoorbeeld naar Ant
werpen en Brussel. Han. Dinant. Gent en
Brugge - om maar eens bU de Belgische
route te blijven, de minst draagkraebtigen
van onze vacantteggngerz mee gaan. die dan
bovendien nog, naar verhouding, de langste
dagtrip maken en slechts een paar maal voor
korte tijd uit de bus komen.
Aan de grenspost Wuestwezel bijvoorbeeld
op het traject Breda-Antwerpen. komen
tussen 7 uur 's ochtends en omstreeks half-
tien de meeste bussen naar het buitenland
bezet met Nederlanders door. In som
mige gevallen zijn die mensen dan reeds van
vijf uur des morgens op pad, terwijl zij pas
tegen middernacht in de plaats van Inwo
ning terugkeren. Voor jonge mensen is dat
met erg, maar de zaak wordt bedenkelijk
wanneer dit in vele gevallen bussen betreft
met oudere, vaak bejaarde, personen.
Wat daarenboven te denken van de vei
ligheid van de passagiers wanneer men
weet en wij hebben daar op onze tochten
vele tientallen voorbeelden van gezien
dat de meeste van die busseq slechts be
mand zijn met één chauffeur, die de hele
lange tijdsduur achter het stuur zit? De on
dernemingen schijnep dat zonder gevaar ;e
kunnen doen, omdat het rijtijdenboekje van
de chauffeurs niet buiten de landsgrenzen
reikt, naar men ons vertelde. Een aantal
van de chauffeur* zei ons, dat alles wat
buiten het Nederlandse gebied wordt ge
reden. dikwijls als „niet gereden" wordt
Ingevuld. De voorgeschreven acht uur om
vatten dan alleen de rijtijden in Nederland
en in vele gevallen is dat het allerkleinste
deel van de tocht!
Wij hebben hier met reisbureauhouders
over gesproken, die ons meedeelden dat bij
een bemanning van twee chauffeurs per
bus. die elkaar zouden aflossen, de reizen
duurder zouden worden. En dat wil men
niet omdat tn de reiswereld op het ogenblik,
vooral in de sector van de kleinere reis
bureaux, de concurrentie moordend is
een gewone personenwagen zonder passa
giers.
Een deel der touringcar-chauffeurs komt
echter zonder enige voorbereiding met de
bus in de bergen! Dit ondanks het feit, dat
bergrijden speciale eisen stelt aan de wagen
•er. vooral ook aan de bestuurder, die weten
moet hoe te schakelen en hoe te manoeuvre
ren om geeri^innodige risico's te nemen.
Wij hénberr'met leiders van reisbureaux
ook over deze ervaring gesproken en de
mededeling gekregen, dat zij vaak hun bus
sen huren van een ondernemer, waarbij zij
als vanzelfsprekend aannemen dat het per
soneel van die ondernemer ter plaatse wel
bekend zal zijn-
Het ergste, wat wU op onze tocht mee-,
maakten, was een chauffeur van 21 jaar. die
als eqige bestuurder een Rjjnreisje van
enige dagen moest maken met een bus vol
mensen, terwijl h(j pas enige maanden zijn
rijbewijs bad en nog nooit buiten de lands
grenzen was geweest
Natuurlijk éijn de door ons aangehaalde
gevallen uitzonderingen en zijn de meeste
reisbureaux, die met touringcars werken,
bonafide en zij stellen hoge eisen aan Je
betrouwbaarheid. Maar er blijken er te zij-.,
die dat niet doen. Voor hen zou een
strengere contróle van de voorschriften op
het rijtijdenbesluit en een grote bevoegd
heid en contróle der ambtenaren van de
rijksverkeersinspectie aan de grenzen zeer
nuttig en noodzakelijk zijn. Want chauffeurs,
die twaalf en meer uren achter het stuur
zitten van een autobus, volgeladen met
dagjesmensen", geven geen waarborg meer
voor de veiligheid van de passagiers, noch
van andere weggebruikers
Het is dringend nodig dat daar eens een
drastische verandering in komt. Want dat
is veel erger dan een hotelaccommodatie
die misschien eens wat tegen valt hetgeen
zij over het algemeen niet doen of een
kopje koffie in Antwerpen, dat anders is
dan in Holland, maar daaro-m zeker niet
slechter
De veiligheid op
bu8trajecten
Wij hebben ook de grote bussen, van beter
tj-pe en met meer comfort, wel bemand met
twee chauffeurs, zien rUden. De tochten naar
Oostenrijk, waarvoor de meeste bussen de
route via Keulen nemen, hebben in Keulen
hun stopplaatsen Wij hebben daar met een
aantal chauffeurs gesproken over het rijden
op bergtrajecten. De meesten hunner had
den de routes in de bergen al meermalen
gereden en een aantal hunner vertelde, dat
zij voordat zU op de bergtrajecten kwa
men eerst de weg verkend hadden met
De deelnemers aan de Holland-week, die
reeds twee dagen van voortreffelijk zeü-
weer achter de rug hadden, startten Maan
dag op de Loordrechtse plassen onder een
stevig bultje, dat gevolgd werd door een
matte wind. Later werd de bries steviger,
keerde het ideale weer voor de wedatrijd-
zeilers terug.
Op dezo derde dag hebben verscheidene
bekende zeilers zich opnieuw de sterkste
getoond en daardoor nu al met nog één
dag voor de boeg de hoofdprijs in hun
klasse veroverd. Dit was o.a. het geval bU
de, door hét niet uitkomen der Duitsers,
zo 6terk vermagerde Flying Dutchmanklas-
se. waar Van Duyl met zhn Frithjofna zich
driemaal eerste klasseerde. Dezelfde pres
tatie leverden P. Bakker met de „Graaf de
Lumey". onder de weinige Vrijbuiters, Jac.
Kraan met zijn „Mustang", bij de Sharpies,
v- d. Steeg met de Betty" in de 16 m2.
B. T. M. Palsma met de „Zwerver", onder
de vier B.M.-ers en Reyers met de „Water
baby" onder de 12 voetsjollen.
Bij de jeugd zag Jac. Albers de grote kans
op de hoofdprijs verminderd, doordat hij bU
het ronden een boei raakte en uit het veld
verdween. In de Pampusklasse heeft C.
Vink met de „Hinde" de beste papieren,
door twee overwinningen en een derde
plaats. Bij de Olympla-jollen is de prijs
vrijwel zeker voor Willems, die de eerste
dag verhoinderd was, maar beide volgende
dagen ruimschoots winnaar werd. In enkele
klassen is de strijd nog open.
WielrUdster te Haarlem overreden. In de
Koningstraat te Haarlem is Maandagmiddag
een 32-Jarige dame uit Santpoort, toen zij bij
het passeren van een geparkeerde auto de
macht over het stuur verloor, van haar fiets
gevallen en door een achterop komende
vrachtauto overreden. ZIJ werd naar het st
Elisabeth Gasthuis vervoerd, wasr bi) bh aan
komst reeds bleek te zijn overleden. De vrouw
die weduwe was, laat twee kinderen achter
sumptle. de voorraadvormihg van grondstof
fen en de productie voor militairfc doelein
den bij de verwachtingen ten achter. Deze
stagnatie, die ook in vele andere/landen ln
de Westerse wereld aan de dag Jrad, heeft
veroorzaakt, dat de prijzen op de wereld
markt na het eerste'kwartaal van 1951 aan
vankelijk weer snel gedaald zijn, zoals zij
na het uitbreken van het conflict in Korea
snel;waren gestegen. Daarna trad een ze
ker# stabilisatie in.
Productiestijging
verwacht
Een van de belangrijkste veronderstellin
gen. die ten grondslag liggen aan de prog
nose voor 1953, is nu. dat dese stabilisatie
ten naaste b(j aal blijven voortduren, met
een aekere neiging tot productiestijging ten
gevolge van de toenemende militaire in
spanning. Concrete aanwijzingen om daar
van in de een of in de andere richting be
langrijk af te wijken zijn momenteel niet
aanwezig.
De watersnood heeft ,n het aanvankelijk
vastgestelde plan een aantal wffrffcingen en
verwachtingen noodzakelijk gemaakt.
Een stijging van het'consumptieniveau per
hoofd van de bevolking, ligt in de lijn der
verwachtingen. Dit alles zou gepaard gaan
met een ontwikkeling op monetair gebied,
die blijft binnen het kader van hetgeen aan
vaardbaar geacht kan worden.
Weliswaar zal het RijR een vrij belangrijk
beroep op geldschepping moeten doen, doe!,
dit is op zichzelf binnen het kader van de
totale monetaire situatie geen reden tot on
gerustheid.
Eigenlijk doet de enige bepaald minder
gunstige ontwikkeling zich voor in de sec
tor der investeringen in vaste activa. De
daar te verwachten verder gaand* achter
uitgang zal op de duur ongewense gevolgen
voor de werkgelegenheid hebben t)e rege
ring is op dit punt diligent, daar o.m. enkele
fiscale maatregelen zullen worden aanhan
gig gemaakt, die, in elk geval in 1954 en
volgende jaren, in deze sector een verbete
ring teweeg zullen kunnen brengen. Verder
dient te worden afgewacht of de industriële
investeringen dan zoveel zullen stijgen als
jast bij het industrialisatieprogramma op
lange termijn.
De Haagse kunstschilder Nol Kroes bij zijn
schilderij „vrou«n en man", waar (ie Jacob
Maris-Stichting de eerste prijs aan toege
kend heeft. De jury, bestaande uit mevr.
drs J. V. CrtBakker—Hefting, oud-directrice
van de dienst voor schone kunsten te
's-Gravenhage, Edgar Fernhout. Ger Gerrits.
Jan van Heel, J.-S. Sjollema, Quirijn van
Tiel en prof. Jan Wlegers, constateerde ln
haar slotoordeel. dat het werk van Nol
Kroes sterk boeit voor zijn grote opzet en
de verwezenlijking van een difp menselgk
sentiment. Ondanks vele tekortkomingen,
aldus de jury. moet dit schilderij om zijn
artistiek en schilderkunstig streven, maar
ook om veel wat reeds werd verworven,
een verrassende gebeurtenis op de Haagse
Salon worden genoemd.
De Amerikaanse Senaat heeft Maandag
een compromis-wetsontwerp goedgekeurd
dat voorziet ip ruim 6.5 milliard dollar voor
militaire en economische hulp aan bevriende
landen in het belastingjaar, dat op 1 Juli j 1
begon. Het wetsontwerp, dat reeds is goed
gekeurd door het Huis van Afgevaardigden,
zal nu ter ondertekening worden doorgezon
den aan president Eisenhower.
Het goedgekeurde bedrag van 6.5 milliard
dollar ts ongeveer 3 milliard minder dan ex-
Truman had gevraagd en ongeveer
millioen minder dan het door de re-
gering-Eisenhower gewijzigde bedrag.
radio-Boedapest is in een hoofd-
hfoH c Va" H°n*aars« communistische
ein nmZLn.ai veiklaard. POgin-
t* d, economisch onafhankelijk
maken „verkeerd" zijn geweest. Wii
zwwe inrfni dC mo«eliikheden van onze
uL J i !e, ,en ovcrdreven het tempo
van de industrialisatie", terwijl de land-
bouw werd verwaarloosd, aldus het blad.
?an toe' dat de handel m<?t
hreirf a Cia en zou worden uitge-
van de LnH-i8 °.°?1 werd op ontwikkeling
basis 1»^ lime .ïapitalistische land(,n op
nnk olrd ,wederz,jds belan* en voordeel"
?oerdrSaZgeg7e.n.' ?at, het onlan«s 'nge-
anuVietstelseI is mislukt. Aan-
vankelljk was het een groot succes, aldus
ven een D P' de lonRste cijfers ge
ven een grote achteruitgang te zien.
VEEMARKT ROTTERDAM.
Au8u»'«» Aanvoer ln totnl
Je!,... 1 ""rv«n ""af «matting ,23 vette
S t?„J? 5* s,ults «mrultevee tv.o
I85 stuks t.b.c.-vrij. 150 vette kalveren 991
graskalveren w.o. 85 t.b.c -vrij! M7 nuchtere
kalveren, 214 varkens. 374 biggen. 160 paarden,
bokken nf1 o i»1M "hapen of lammeren en 31
ne nrif/en Weekaanvoer 4632 dieren.
rihtr IT ,ve,,e koelen- le kwanten
J 2.70 2-76. ?e kwal. 2.54—2.66 3e kwal 2 20—
2 kalTen M~174- 2-52-2.64. 2.32—
2.52; siachtpaarden l.io, 1.75. 1.65, alles per k»
v"eïa 2C-n543M-3#0T.' ^-; nudi«ePrer kal
veren 62.—, 54 49.—; biggen 50.— 46 40
veulens 425-, 350 - 250.-: schkpen
90—, 80 lammeren 90.—, 80— 70kalf-
728. 625 575.—; vaarzen 600 725.—. 608—-
Pinken 525 475.—, 375.—. alles per stuk
ka'?mnVnrHJntte,lt0'!len: 'e,s rulmer; hand«l-
ven nnf.ilHr, 8lsteren; er"8e prima's bo
xen notering Aanvoer vette kalveren: groter
vnee ».rt. prüzen: onveranderd. Aan-
nrHz«if- fua ?n: even meer; handel: lui;
Salwan' mï». k W^ek Aanvoer nuchtere
•tHvfr a mat'8: handel: willig; prijzen: Iets
kilm nri?,-Vn°er blggen: ,eta «roter: handel:
onveranderd Aanvoer slacht-
PA,P 1 rulmer; handel: flauw; prijzen: even
her.veu,en,: leU meer; handel:
i geheel prijshoudend. Aanvoer scha-
pen en lammeren: kleiner; handel: matig- prü-
g nwo°onngeHWBünlg,d manv°«r kaIf' en hio'hkoelen
gewoon, handel stil; prijzen: als vorige week
.1raone7er„V.r k°tien: 818 vo,lge weekf handel:
viimin gu P^houdend. Aanvoer
7M- nn„. Pjhken: kleiner; handel: lui; prij
zen. onveranderd. Aanvoer t.b.c.-vrij vee- kor
tert mu; w#k. v"'
Paardenmarkt te Utrecht
Op de Utrechtse paardenmarkt werden Maan
dag aangevoerd 467 paarden. Prijzen: luxe
paarden 900—/ 1200: werkpaarden 700—f 925 "N.
oude paarden 500—721; paarden boven drie
Jaar 700—900 paarden beneden drie Jaar
500—700: eerstejaars* veulens 40»-/ 550:
hitten 450—650; siachtpaarden f 160— 195
(per kg geschat) en jonge veulens 225—373.
Handel was traag.
Tielse fruitveiling
Veilingberlcht van Maandag 3 Augustus 1953..
Appelen: Beauty of Bath 20—40. 9—17; Early
Victoria 12—23. 4—9; Lord Suffield 10—12. 4—7;
Perzikrode zomerappel 25—34. 1117: Yellow
Transparant 29-40. 23-31, 21-36, 11-19; Zlgeu-
nerin 10—14.
Peren: Beurré «tffard 15—19. 7—Clapos
Favourite 36-38, Kruidenier 46-48 22-30
Keizerin 14—16, 10—13; N.-H Suikerperen 1—16,
4—10; Précose de Trevoux 30—32, 6—21
Pruimen: Abrikoospruim 50—54 22—27: Czar
39—67, 11—39; Golden Japan 27—32; Early Lax-
ton 31—47. 14—30: Eldense Blauwe 15—30. 4—11;
Jtmma Lepperman 56-60 19—29. Krozen don
ker 16—26. 11-14; id. IichP 14-19. 8-10; Ontario
38—61. 12—31; verpakte per 100 stuk* 310—360;
Reine Clrfüde d'Ouilllns 31—37 13—21: Schud
kroos 12—14: Wijnpruim Perzikprulm 28—34, 25
—30; Witte pruim 24—31. 12—li.
Abrikozen per 100 stuks 276-300: Bramen 55
—61: Frambozen 236-250; Perziken per stuk
10—12. 3—8. alles ln cents per kg. tenzij anders
aangegeven.
VEILING BAR EN OR ECHT St OMSTREKEN.
Maandag l Augustus 1653 Yellow A 31—34.
Id B 26-30, id. C 22—25, id. H.H. 23—31; Beautv
of Balh A 31. id B 41. ld. C 36: Oomskinderen
A 43 id. 36. ld. H.H. 30: Early Victoria A 19.
ld. H.H fi; Meloenen 37—55. Perziken S—25;
Pruimen 62—91: Tomaten AI 33—39, id. BI 28
*-35. id. Cl 26—33; Aardappelen 10.16—13.70» An
dijvie 5—11; Bloemkool AI 56—70. ld. BI 43—53.
id. Cl 3036: Stoksnljbonen 4247; Prinsessen-
bonen 3648; Komkommers Al s-ril, id. BI
Kroten 5 00—7.40; Rodekool 4—13, Gelekool 11
—17; Spitskool 12—22: BoSpeen 12—16; Waspeen
6—14; Prei 4—6; Uien 6—10; Sla 2.50—7 30.
COÖP FRUIT- EN GROENTENVEILiNG
HOEKSCHE WAARD EN OMSTREKEN G.A
Oud-Beljerland. 3 Aug.. Yellow A 28—34 B
23—27. C 16-23. I 26-24. II 11—17; Oomsktnde-
ren A 37—45, B 26-35, I 22—29, II U—II; N -H
Suikerperen I 5-10. II 3—4; Aalbessen 52—76;
Kruisbessen rood 20—37; Ontario 50—71; Early
Laxton 43—63; Tomaten A 35—42. B 33—38, C
28—37 CC 22—23: Dubbele z. d 37—48; Sijnbonen
51—73; Kroten 5—8 Andijvie 6—8; Eigenhei
mers 1315; Driel 79; Perzik rode zoraer- t
appels I 22—25. II 16—19. alles per kg: Perziken
A 13—21 B 7—14. C 8—6; Komkommers A 12—18,
B 6-12. alles per stuk: Sla 250—600 p. 100 krop.
COÖPERATIEVE TUINBOUWVEILING
DER ZUID-HOLLANDSCHE EILANDEN G.A.
Prijsverloop van 3 Augustus.
Appelen: Yellow st A 36. ld. B 35 ld C 27
H A 30. id B 29. id. C 22.
Rode Bessen 54—61, Perziken 8—23; Pruimen
45—83: Meioenen 35—67.
Groenten: Aardappelen, grote 10—15. id. po
ters 7—12. Andijvie 8—8: Bloemkool 34—60: Snij.
bonen I 47—55. id. II 20—51; Stamprinaessenbo-
ren I 32—47. id. II 2943; Komkommers 8—15;
Kroten 4—7; Waspeetf 10—18; Rodekool 4—12;
Gelekool 16, Groenekool 14—11 Spinazie 8—21
Tomaten exp. A 37—38, ld. B 34—36, ld. C 32—36.
ld. CC 23; Tomaten binnenland A 21—38 ld. B
23-36 id. C 20-31. ld. CC 26-26, Sla 2.56-3.80;
Uien 7—9.
Rodenrijs.
VEILINGBERICHT.
- Augustus. Groentenvelllng:
Komkommers A 8—13, ld. B I—10. ld. C I; Kas-
komkommers A 11—12, 'id b 6—10 ld C
Bloemkool le srt.24—52. id 2e srt 6-^18- Sla A
3 50—8.20. ld B 2 50—3.00. alles per 100 stuks;
Tomaten A 22-40, ld. B 28-33 id C 20-40- Sa-
voye kool 15; Rodekool 5.60-10.50; Stokprinses.
senbonen 52; Stamprinsessenbonen 31—31;
Duitse bonen 43: Pronkbonen 26—27: Snijbonen
43—51. Andijvie 8—9 30; Waspeen 8: Kroten 5;
Komkommei stek 8-10; Slavellen 10. alles per
100 kg. Peen 9—15, per 100 bos.
HANDELSBERICHTEN
GRAANBEURS ROTTERDAM.
Rotterdam. 3 Aug. Binnenlandse granen, of
ficieuze noteringen, per 100 kg fpénco Rotter
dam. Voedergranen van de nieuwe oogst; zo-
mergerst 23.00— 25.00. met flauwe afloop:
Wlntergerst 23.56-/ 2 50; rogge tot 23.50.
Katoen. (Ver. v d. Katoenhandel). Rotter
dam 8 Augustus Nominale noteringen loco
Rotterdam (excl rechten). U.S.A strict mldd-
l«ng. 0ne lnoh 8taP'e 3 29 Per kg (onv.).
Mexicaanse strict middling one inch staple
1.16'/, per kg (onv.).
MARKTBERICHT VLAS.
Rotterdam 3 Aug. Waterrootvlas. lage soor
ten van 1.40—1.70, middensoorten tot 3.10.
best vias tot 2.50; Dauwrooturlas. lage soor
ten van 0.90—1.40, middensoorten tot 1 75.
best vlas tot 2.10; Afvallen, gezwingelde lok
ken van 0.50—1.00.
De productie blijft zeer gering en kon ge-
heel worden verkocht. Er is geen verandering
.1 ,u pr'3z*n Bekomen. In dauwrootvlas ts het
aanbod klein en werd geheel opgenomen. Af
vallen onveranderd vast. De eerste partijen
dlCafkomZ1n hU d® fabrleken ""gekomen,
f.„ fïl p heolare valt tegen Het repe
len ls begonnen om zo spoedig mogelijk het
nieuwe vlas te kunnen roten.
AMSTERDAMSE WISSELMARKT
.ft^/,te1r.da71- Augustus Londen contant
3 80 3/17 oïlll New .York contant 3.79 li/ig-
3.803/18, Parijs contant 1.0865—l.OIIS Brun«»l
«(I Zlirhh-7151'/ Frankfurt contant 90 36-
80.46, ZUrich contant M.14—Ü94 stnrlrhnlm
M74 Btr2r#<n"nnM' Kopenh«Sen contant 54.14—
54.74, Braz. Dollar contant
DINSDAG 4 AUGUSTUS 1953
EERSTE BLAD - PAGINA 3
JK V (Vsn onze apeciale verslaggever).
Het Belgtaehe Baarle Hertog le een klein Hollands Monte Carlo geworden. Want daar
In de Molenstraat vindt men de saaj Monty, waar ala eerste de Cercle Privé Arcadia uit
gbheveningen ia neergestreken toen haar werk in Nederland onmogelijk werd gemaakt.
AMadia hee/t al eena moeilijkheden met de Belgische autoriteiten gehad, maar dese bleken
Tookalsnog van voorbijgaande aard te s!fn. Toen de club al enige tijd aap het draaien
waalverachenen op 'n avond Belglache overvalwagens met gendarmes, die een Inval deden
tn file beslttlngen van de club ln tmalag namen. Dat ging op order van de procureur des
konrnk*. die I» bet Hé bij e Turnhouf letrlt en deae had blijkbaar leta tegen dit gokgedoe op
Belgische bodem, daarbij vergetend dat in ijjn goede vaderland een aantal officieuze
speelzalen hun deuren wijd open hebben ataan en de Belglache ataat een niet onaardig
bedrag ln het laatje brengt.
Het kan ook zijn geweeat dat hij er be
zwaar tegen had dat de Cercle Privé nu niet
zo heel waterdicht was en daarmede had hij
de Belgische wet achter zich. toen hij be
sloot om die Nederlandse epeelclub in zijn
arrondissement een voet dware te zetten.
Hoe dan ook. Arcadia waagde het er weer
op en nam de voorzorg alleen zijn bonafide
leden tot het apel toe te laten. Sindsdien
zint de procureur ln Turnhout blijkbaar
niet meer op maatregelen en draait de rou
lette rustig door op alle dagen dat er ge
legenheid voor wordt gegeven.
De tweede moeilijkheid deed zich enkele
weken geleden voor toen burgemeester Lots
van Baarle Hertog, die bij zijn burgenaees-
terschap nog zo n beetje molehaart (of Dur-
gemeestert bij zijn molenaarschap). Arcadia
aansprak voor een flink bedrag aan plaatse
lijke belastingen, een som die Arcadia niet
betaalde. Daar kwam uiteindelijk de deur-
waarde aan te pas en op een Zondag na de
Hoogmis, werd de gehele inventaris van de
club uit het huls gedragen en publiekelijk
verkocht. Daar kwamen echten de leden
voor in het geweer en zij kochten, meestal
voor een habbekratt, de inventaris terug,
die nog dezelfde dag Zaal Montl werd bin
nengedragen. Alles was weer bij het oude.
Arcadia biedt zijn leden de meest moge
lijke gastvrijheid. Men lest er zijn doret en
bedwingt er zijn spanning met tabak uit de
gratis verstrekkingen, die natuurlijk toch
weer op de een of andere wijze door de be
zoekers wordt betaald. Want ook daar geldt
die nog dezelfde dag Zaal Monty werd bin-
niets met kan roken.
Overigens wordt niet om geld gespeeld
maar om kunstvoorwerpen. Een koopt zijn
fiches en wint een of ander voprwerp na
het vergaren van'een zeker aantal punten.
Dat kunstvoorwerp kan men natuurlijk na
het spel verwisselen voor klinkende munt,
maar dat geschiedt bulten verantwoordelijk,
heid van het bestuur en ona de Belgische
autoriteiten geen wapen ln de hand te
geven, op Nederlands gebied, waar het al
tijd nog geoorloofd is iemand iets voor baar
ftld t* veriiopen.
Tussen de velden
Ligt Arcadia aan een van de voornaamste
straten van het dorp. de jongste epeelclub
beeft een pied terre gevonden tn een
idyllische omgeving al zal dat de bezoekers,
die eveneens in verenigingsverband zijn ge
organiseerd. koud laten waar aüj bkmen
vier muren kunnen spelen.
Maar de Belgische caféhouder Klaassen.
wiens stammineke op de Kapel weg al wèer
ver genoeg van de dorpskern ligt om niet
al te druk bezocht te zijn, omdat het bier
door de dorstige meer op prijs wordt gesteld
dan de aanblik van de korenvelden, die het
huisje omgeven, heeft er een goed stuk
brood bU gevonden door het zijvertrek aan
de Haagse speelclub A'rca te verhuren
Ook daar weer de besloten kring, waarvan
men wel degelijk lid moet zijn om aan de
speeltafel te kunnen plaatsnemen. Men
koopt er voor zijn geld fiches, die weer
punten kunnen opleveren welke op hun
beurt weer recht geven op een of ander
min of meer waardevol voorwerp, dat op
de gebruikelijke plaata en tegen pet daar
voor geldende tarief in klinkende munt kan
worden getransformeerd.. De besturen van
de epeelclubs doen hun leden de last niet
aan de prijzen in Natura mee naar huis te
sjouwen ook al hebben zij met deze laatste
transactie officieel geen bemoeienis.
Geen aanstoot
Entre Nous die in haar naam al haar be
slotenheid demonstreert, is de derde speet-
club in Baarle Hertog en eveneens van
Haagse origine. Komende van Chaam ligt
bij het bereiken van de bebouwde kom aan
de linkerzijde van de weg een boerenwo
ning, waar het erf nu eens niefgfl|et ge
bruikelijke beeld van landbouwattr/buten
geeft. Het is vrijgemaakt voor het parkeren
van auto's en de boer ruimde zijn grote
kamer in voor verblijfplaats van de speel-
lustigen. De eenvoudige boerengordijnen
werden vervangen door zware wijnrode
voorhangsels. In grote lijnen wijkt ook
deze Cercle Privé niet af van het door
andere speelclubs gevoerde beleid. Men be
vindt zich daarbij het best. heeft geen of
weinig kans dat de Belgische justitie zal
ingrijpen. En de bewoners van de beide
Baarles zijn niet nieuwsgierig naar wie zich
geroepen voelt zijn geluk aan de roulette
beproeven. Als de auto's geparkeerd
staan en de gordijnen gesloten zijn biedt
het dorp hetzelfde beeld van avondlijke rust
als voorheen In drie huizen speelt men
maar het getiktak van de balletjes dringt
niet tot de buitenwereld door.
En waarvoor zal men, als de overheid
zich niet geroepen voelt dit onuitroeibare
maatschappelijke verschijnsel te bestrijden.
bezwaren tegen Rebben? De beide
Baarle* «pinnen er immer nog goed garen
bij.
Want Kees Verheyen mag dan, al* hij
u de koffie serveert op zijn door de wind
soms wht kille terrasje, klagen dat er na
1M7 geen echte zomer meer'l* geweest,
dat hij de lgatste winters de waterleiding
niet eens behoefde af te sluiten, dat het
klimaat ronduit terribel is. zijn keuken weet
men dat er meer gasten van een zekere
allure in de eetzaal neerstrijken en dat cfft
de zaak ten goede komt.
De Belgische tabaksverkoper slijt nu meer,
goede sigaren en Amerikaanse sigaretten
dan Belze shag en zo zijn err heel
wat meeif die van de niet onbelangrijke
ADVERTENTIE
Nieuwe vinding verjaagt
„Afwas-spook"
Natuurlijk is het helemaal geen schande,
wanneer een hulsvrouw ruwe „afwashan-
den" heeft, maar gelukkig hoeft dat thans
niet meer. Niet langer is het nodig, dat zij.
uitgaat.
vallig verbergt en het liefst de hele tijd
haar handschoenen aan zou houden Het
nieuwe afwasmiddel van Castella maakt
daar voorgoed een einde aan. Fluweelzachte
handen, glanzend vaat- en glaswerk, lepels
en vorken, dat is het resultaat, dat bereikt
wordt met het nieuwe wondermiddel Cas
tella Vaatwas Een lepel hiervan en U hebt
teilen vol actief en blijvend schuim, waarin
•11e vuil en vet als bij toverslag verdwijnt.
Zelfs de auto van Vader en de bromfiets
van zoonlief maakt deze nieuwe afwas-
methode glanzei c cn stralend.
Neem nog heden een proef met Castella
Vaatwas (per pak 25 cent) en ook in Uw
huishouden zal dit nieuwe middel voa/taarv
een trouwe hulp zijn
Zondagmiddag is een schuur aan de Zwol-
■•weg in Apeldoorn brand ontstaan, door-
"t twee buurkinderen, een van vijf en
een van drie jaar. met lucifers hadden ge-
Weid bij het in de schuur opgeslagen stro
P« eigenaar van de schuur rende op het
hulpgeroep van de kinderen zijn huls uit en
slaagde er nog maar nauwelijks in de kleu
ters, die zich door het snel* om zich heen
Srijpende vuur de uitgang versperd zagen.
Pit de schuur te redden. Met ernstige
brandwonden overdekt werden de kinderen
h«»r het Julianaziekenhuis overgebracht.
O® Apeldoornse brandweer, geassisteerd
door een groep kampeerders, bluste de
kruimpjei, «die van de speeltafels vallen, ze
meepikken.
En waarom zullen de geestelijke en
wereldlijke autoriteiten zich druk maken
als er besloten en eerlijk wordt gespeeld in
drie gesloten huizen en de dorpelingen die
deuren voorbijgaan en alleen hun plnteke
bier vatten en hun pijpje smoren zoals dat
altijd is geweest?
Gespeeld wordt er altijd, ook als een
onschuldig klaverjasje alleen maar wordt
genoteerd om later af te rekenen. De
Staatsloterij draait als maar door voor wie
een twintigje of een heel lot heeft gekocht.
En elke loterijlijst geeft de spanning van
het ja of neen. de prijs of de niet.
De drie clubs steken niet onder stoelen
of banken waartoe zij de gelegenheid ga
ven. Zij hebben hun naambordje op de
deur staan. Iedereen mag het weten. De
Belgische autoriteiten zien nog geen reden
tot ingrijpen. Tot zolang trekt een dorpje
met een dubbele nationaliteit er de voorde
len van.
(Advertentie)
MIT
ONGEËVENAARDE
GENEESKRACHT
(Van onze Rotterdamse correspondent)
(Tender het gejuich van tienduizenden enthousiaste Rotterdammers achter de
hekken van Rotterdams Heliport aan de Katshoek. zette gistermorgen om 11 uur
28, de exploitatiedirecteur van de Sabena, de heer M. A. Vernieuwe, de Sikorsky
S-55 keurig op het betonnen platform van de Heliport. Het was een historisch
ogenblik, want op dat moment werd Rotterdam, dat zo lang vergeefs heeft
aangedrongen op een eigen vliegveld, verlost uit zijn lucht-isolement.
In een toespraak tot de autoriteiten heeft loco-burgemeester, wethouder J. van
Tilburg, een vergelijking getrokken met het eerste schip, dat destijds de Waterweg
opstoomde naar de Rotterdamse haven. Een tijdgenoot heeft daarvan gezegd, dat
een droom werkelijkheid was geworden. Ook vandaag is een droom in vervulling
gegaan. In het eerste geval was Rotterdam weer zonder omwegen over het
te bereiken: van vandaag af kan Rotterdam weer zonder omwegen bereikt wi
door de lucht.
Op een vliegveld bij Cranfidld worden de
jaarlijkse internationale wedstrijden voor
modelvliegtuigen gehouden. Ook Nederland
doet daaraan mee en op de foto zien wij
van links naar rechts twee Nederlandse
deelnemers, C. de Vries uit Rotterdam en
E. Hekking, die belangstellend kijken naar
een Amerikaans modelvliegtuig, dat de
eigenaar-ontwerper aan hen toont.
T) OTTERDAM heeft zijn vreugde over de
opening van de helicopterdienst n"1"*1
AntwerpenRotterdam, niet onder
en banken gestoken. Niet alleen van
Stadhuis aan de Coolsingel en van het heli
copter-station wapperden de vlaggen van
beide landen en van de stad-Rotterdam,
maar ook van vele particuliere gebi
zelfs van de consumptie-tentjes In de
van de Heliport.
In afwachting van de komst van 4e heli
copters, liet op het vliegterrein de Lucht
machtkapel. gekleed in de nieuwe licht
blauwe gala-uniform, zich feestelijk horen.
De Heliport was tot ln de puntjes gereed
om de helicopters te ontvangen: de rood-wit
geschilderde windzak was aan de mast ge
hesen *om de vliegers de windrichting te
kunnen wijzen. Bij het platform stond
tiansportabel benzine-station gereed om de
helicopters bij te tanken. Een rode postauto
was aanwezig om onmiddellijk de meege
komen post naar 't postkantoor te brengen.
Film en radio waren vertegenwoordigd
met reportagewagens en niet te tellen foto
grafen en cineasten liepen rond met hun
toestellen in paraatheid.
Vóór het stationsgebouwtje van de Heli
port was het een voortdurend komen van
autoriteiten Wethouder Van Tilburg be
groette als loco-burgemeester o.a. de minis
ter van Wederopbouw, ir H. B. J. Witte en
tal van hooggeplaatste vertegenwoordigers
van luchtvaart-instanties in Nederland
België, o.w de chef van de Luchtmachtstaf,
luitenant-generaai I. A. Aler, de directeur-
generaal van de R^sluchtvaartdienst, J. W.
F Backer en de pMSi,dent-directeur van de
Jt.L.M., dr A. Plesman.
Even voot halftwaalf landde de Sikorsky
S.-55 op het platform. Wethouder Van Til
burg begroette als eerste de zes passagiers,
o.w de burgemeester van Brussel, baron
Van de Meulebroek. de ingenieur-construc
teur Igor Sikorsky, de secretaris-generaal
Igische ministerie van Verkeers
wezen, Malderez en de heren Claeys, De-
swarte en Schoevaerts van de staf van de
Sabena.
De breed lachende Sikorsky, de beroemde
helicopter-ontwerper. werd onmiddellijk het
mikpunt van tientallen fotografen en ci
neasten. Eq nauwelijks was de begroetinL
achter de rug of daar daalde een tweede
helicopter, de tweepersoons Bell 47 D 1, met
Frank Piasecki, ingenieur-constructeur als
passagier en Gerard Trémérie, chef-piloot
helicopter van de SBbena, aan het stuur.
Voör het stationsAouw van de Heliport
sprak wethouder Véfl^Tilburg zijn begroef
PARIJS, 1 Augustus
(Van onze
speciale verslaggeefster)
\7RIJDAGAVOND! Hubert de
Givenchy geeft als laatste
van de Parijse couturiers zijn
„première". In de Rue Alfred
de Vigny rijden de auto's aan.
grote, dure wagens, en de wit
gehandschoende bedienden snel
len toe met de enorme para-
plules, die deze regenweek in
Parijs dagelijks dienst doen. ten
einde de darpes. gehuld in kost
bare avondjassen, bonten capes
en stola's, velen met een zijden,
kanten of veren gevalletje op
het hoofd, naar de ingang te ge
leiden. En daar klinken geest
driftige en blijde uitroepen In
onvervalst Amerikaans:
Hello, darling. Dear,
waar heb je dat schattige kapte
vandaan gehaald? En een innige
me'stesstem zegt: Hello. Peter.
Men gaat op naar een groots
feest, in gespannen verwachting
en ieder is opgetogen er bij te
moeen zijn, en verheugd, dat de
ènder er óók is: zelfs uw ver
slaggeefster wordt opgenomen in
de vreugde „te worden gezien
als de vrouwelijke (Amerikaan
se) perschef, haar toeroept:
Oh. mis X.. how d'you
dooooo?!!!! op een toon en met
een nadruk op het „you" en
..do" of ze een reeds lang voor
eoed verloren gewaande vrien-
dln-van-taren-her hier plots in
de feesteliike menigte terug
vindt En toch hebben we elkaar
een week geleden pas voor de
eerste en enige maal ontmoet en
toen heeft zU verzekerd, dat er
werkelijk geen plaats meer vrU
was alle stoelen waren reeds
gereserveerd. Maar voor iemand,
die er beslist bij wil zijn, is er
altijd nog wel een zetel te vin
den. En zo zit ik even later in
een in mysterieus duister gehul
de zaal. waar twee schijnwer
pers. aangebracht op tegenover
elkaar staande wonden, slechts
het middenvak verlichten. Daar
omheen zijn de (onvermijdelijk
vergulde) stoelen geschaard aan
drie zijden: aan de vierde zijde
bevinden zich de vleugeldeuren,
die naar de volgende zaal leiden.
Een onafgebroken stroom
dames ruist binnen, dames hi
diep gedécolleteerde gewaden,
veel zwarte toiletten, waarover
een enkele een knalrode avond-
las draagt, maar ook gewerkte
stoffen, waarvan het patroon in
het schemerduister nauweliiks
valt te onderscheiden. Wel
soringt een ruime, fel groene
blouse met enorme pofmouwen.
od een zwarte rok. letterlijk in
het oog. Uw verslaggeefster 1 plafond het licht terugkaatsen
doeling vap Hubert de Given
chy. die de collectie, welke hij
zo straks gaat tonen, heeft ge
tooid met de naam „Mystériè"
en slechts de enkele vrouwen
in een keurig, maar toch zake
lijk grijs mantelpakje of mouw
loos jurkje, hoog aan de hals
gesloten, die te midden van de
luisterrijk uitgedosten binnen
komen. doen echt aan
Halzen rekken zich
QM HALFT1EN, een half uur
na het aangekondigde aan-
vangsuur. zijn alle stoelenrijen
bezet en met het aantal toe
schouwers is de temperatuur ge
stegen. hetgeen noopt de balcon-
deuren te openen, iwat echter
afstuit op de blote ruggen van
de vrouwelijke gasten.
Op dit moment floepen nog
twee schijnwerpers aan, zodat de
loopruimte in felle gloed komt
te liggen, terwijl de natürel-
beige vakken in het overigens
donkerbruine. gebeeldhouwd!
moet dit echter sluiten -- deze
toiletten ziin immers van gis
teren en vandaag en zij is ge
komen om die van mórgen te
zien, en stelt u zich de ramp
voor als zij die twee eens met
elkaar eine verwarren!
Intussen vraagt zij zich ietwat
verbijsterd af of zij zich hier
werkelijk te midden van uitslui
tend perszusteren en -broederen
bevindt, want hoewel het vrou
welijk element verreweg ln de
meerderheid is. ontbreekt het
mannelijk element nietEn
zij hoort nu ook Frans om zich
heen spreken en een heer buigt
zich hoffelijk over de hem toe
gestoken gehandschoende hand
om er voorzichtig zijn lippen op
te drukkenHet U1kt
een wonderlijk, geheimzinnig
sprookje en dit is ook de be-
zwartKejurkte employees,
aan wie. de eer te beurt valt de
toiletten te mogen aankondigen,
betrekken haar posten bij de
deuren en dan klinkt weer. zo
als ik het el zo vele ochtenden
en middagen heb gehoord deze
week. een getal, eerst afgeroe
pen in het Frans, dan in het
Engels, waarna de naam van het
toilet volgt. Want in de Haute
Couture heeft ieder gewaad een
nummer en naam
Binnen schrijdt een manne
quin in tweed mantelpak, hoog
aan de hals gesloten, kort. sterk
getailleerd lasie. aangeknipte of
laag ingezette mouwen aan
deze biizonderheid kan niemand
op d 11 ogenblik volle aandacht
schenken, want allen kijken om
laag; degenen, die op de ach
terste rijen zitl
tingsrede uit, waaruit
„Dat
Tienduizenden Rotterdammers waren
been om getuige te zijn vttn de openii
de helicopterdienst BrusselRotterdai
beeld van de drukte bij HeliportKat
hals of staan op, "want de grote
vraag is:
Hoe lang is de rok? Reeds bü
dit eerste model hebben we op
brandende vraag, die ieder
zichzelf en ieder ander stelde,
het antwoord gekregen: De Gi
venchy gaat niet mee met Dior
de rokken van De Givenchy
hangen 32 cm van d© grond.
Even hoor ik om m« heen flutz-
teren. dat Dior zelf heeft ge
aarzeld èf hij met de kort© rok
zou durven komen: „Que voulez-
vous, en cas de doute (een
Frans spreekwoord zegt. dat
men zich in geval van twijfel
moet onthouden
Na deze sensatie en bevredig
de nieuwsgierigheid valt een
diepe stilte, de gespannen stilte
van toeschouwers, die in ver
zonken aandacht een moeilijk te
vatten "toneelstuk volgen. Alleen
af en toe ontsnapt iemand een
kreet van verrukking en soms
klinkt een applausje en dan
dankt de mannequin met een
lichte buiging van het hoofd, als
een volleerde actrice, die een
„open doekje" incasseert, doch
zorg draagt niet uit haar rol te
komen.
Het is prachtig en prachtig,
wat wij hier langs zien schrijden
(hier geen sprake van Ijltempo)
en de stoffen, meer nog dan de
modellen, boelen ..door haar
schoonheid. De Givenchy ont
werpt zelf de dessins der stof
fen. welke hij verwerkt en dit
seizoen heeft hil zich laten in
spireren door Oosterse beelden
en kleuren zelfs Ih wollen
stoffen heeft hii grillige figuren
eeweven en natuurlijk ook in de
flinste en kostbaarste zijden
stoffen: stoffen, die u en Ik wel
nimmer zuilen dragen, maar di»
wij misschien eens zullen be
wonderen op het witte doek In
een film. waar ze de ster zullen
omhullen, die de rol van mil-
lionnaire speelt
Uren duurt het spel van lijn
en kleur, tot iedereen dodelijk
vermoeid is Maar dan geeft
Hubert de Givenchy zijn gasten
gelegenheid zich te laven aan
kostelijke dronken, zich te ver
treden en over al het moois ns
te oraten in Frans. Amerikaan»
Engels, welke taal men man-
wil.
Het was een acht Parijs
aajwcpg,
opening fan
een Heliport aan alle rechtmatige verlan
gens van Rotterdam is voldaan, kan ik niet
zeggen, aldus de loco-burgemeester.
Maar hfl bracht ln herinnering, hoe
„Waalhaven" meer dan dertig jaar geleden
het eerste vliegveld voor burgerverkeer in
Europa was. En vandaag viert Rotterdam
de opening van de eerste internationale
luchtverbinding in Europa met hefschroef-
vliegtulgen. Er wordt hier opnieuw pioniers
werk verricht, zo zei de heer Van Tilburg.
En hij vervolgde: „Groot zijn de ver
wachtingen, welke thans van de helicop
ters worden gekoesterd. Het is zeer wel
mogelijk, dat een nieuw hoofdstuk Jfl de
geschiedenis van de luchtvaart is xty°n-
nen. Hoe ook die geschiedenis
het ls voor Rotterdam een bijzonder fo»-
recht hierbij mede aan de spita-WL rm-
gen gaan l
De luchtverbinding was voor Rcytraam
als grote havenstad jarenlang eai teer
punt. Op het onverwachtst, toen <ile hoop
taande op een snelle oplossing, is thans
Rotterdam vveer rechtstreeks ingescha
keld in het internationale verkeer."
De loco-burgemeester bracht hiervoor
in de eerste plaats zijn grotet dank aan
het bestuur van de Sabena. »voor zijn
kloek initiatief en doortastende energie
Voorts dankte hij de diverse Rijksorganen
in Nederland, die op onbekrompen wijze
hun medewerking hadden verleend.
De heer Van Tilburg wilde tot slot van
zijn rede. in het broederlijk naast elkaar
waaien van de vlaggen van België. Ne
derland. van de Sabena en van Rotter
dam, aan de gevel van de Heliport, een
symbool zien van de goede verstandhou
ding tussen beide naties en beide steden
Dat deze goede relaties, de thans opnieuw
verbonden steden. Rotterdam en Brussel
blijvend ten voordeel zullen strekken!
In zijn antwoord heeft de heer Claeys
afgevaardigde-beheerder van de Sabena
allereerst dank gezegd voor de hartelijke
ontvangst op de Rotterdamse Heliport en
de voor de Sabena zo lovende woorden
van de heer Van Tilburg. Op zijn beurt
had hij lof voor de actieve medewerking
van het gemeentebestuur van Rotterdam,
van de Rijksinstanties en van de K.L.M
die. zo zei hij, het algemene agentschap
voor de Sabena inzake de helicopter-ver-
bindingen, heeft aanvaard,
voor het verkeer van de „vliegende bus
sen".
Zeer hartelijk was het applaus na dez<
De heer Claeys zag in de enthousiaste
Ontvangst tevens een waarborg voor het
Succes van de nu geopende helicopter-
taenst en hij sprak de hoop uit. dat Rot
terdam straks een centrum zou worden
woorden, die werden gevolgd door het spe
len van de Brabanconne en het Wilhelmus
door de Luchtmachtkapel, waarbij de klan
De vliegtuigbouwer Sikorsky in gesprek
met dr Plesman.
ken van 'de muziek zich mengden met het
geronk van een der helicopters, die met een
cineast was opgestegen.
In het stationsgebouwtje hebben verschei
dene autoriteiten kennis gemaakt met de
stationchef van de Rotterdamse Heliport, de
heer A. W F. van der Hoek, aeronautisch
adviseur van Gemeentewerken. Voor hem,
de vroegere stationchef van het vliegveld
Waalhaven, was het een grote dag, om nooit
te vergeten.
De officiële genodigden hebben zich op het
Stadhuis aan de lunch vérenigd en bij die
gelegenheid is zowel van IBelgische als Ne
derlandse (Rotterdamse) zijde een dronk uit
gebracht op het succes van de eerste inter
nationale helicopterdiens!t. Deze maand zal
alleen nog post worden vervoerd (alleen uit
Brussel naar Rotterdam), maar begin Sep
tember zal worden gestart met de passa-
giersdienst. De vlucht naar Antwerpen duurt
ongeveer 40 minuten en naar Brussel iets
nder dan een uur.
De Luchtmachtkapél, in kleurige gala-uni
form gestoken, verlaat het Stadhuis om
luister bü te zetten aan de opentng van de
helicopterdienst RotterdamBrussel.