Martin Bomers liep er in
voor bijna f1500.-
Zal de slanke Hurel-vleugel het
vliegen goedkoper maken?
Een en ander over de Minijet, die
Rotterdam zal worden gemaakt
lil
Kleinste straalvliegtuig
van de wereld
Toekomst van wol is
niet ongunstig
Argentijnse exportverkopen
ol iezaadbi jproducten
In Villacoublay wordt hard gewerkt aan
projecten met grote vleugelslankheid
In Nieuw-Zeeland wordt de bodem
uit de lueht bemest en bezaaid
Succesvol systeem bij
verbetering van bodem
Canada verwacht enorme
tarwe-oogst
Hurel-Dubois wellicht op
de goede weg
Stijging van de productie
in West-Duitsland
Invoer van strategische
materialen in V.S.
Canadese textielindustrie
wenst protectie
SCHEEPSTIJDINGEN
sraranam
MOEIZAME TOCHT NAAR DE B.B.C.
Maar.... de illusie wordt realiteit
Zesmaal gearresteerd om éénmaal
levenslang te zitten
Smokkelcomplot in
Italië ontdekt
De Nederlanders eten
weinig vis
KINDERBENDE TE ZANDVOORT
OPEREERDE IN KLEEDKAMERS
Conducteur helderde diefstallen op
TWEE VONNISSEN BINNEN
EEN MAAND
Majestueuze luchtreus in cijfers
POSTZEGELNIEUWS
Zeldzame aanwinst voor Museum Boymans
Wederom Alarm-colporteurs
aangehouden
Dienstregeling van de helicqpters
Naar Antwerpen19)
en B russcl (f 271
BLAD - PAGINA 'f
MAANDAG 17 AUGUSTUS 1953
licentierechten voor de grappige SIPA
-200 Minijet. het kleinste straalvliegtuigje
ter wereld, zijn onlangs gekocht door <*e
vroegere Koolhoven Vliegtuigen N.V., die
thans deel uitmaakt van de machinefabriek
Van Driel en Van Ommeren te Rotterdam,
die o.a. reeds het T-10 overgangs-zweef-
vhegtuig in aanbouw heeft. Het ziet er naar
uit. dat deze vliegtuigindustrie zich in de
toekomst belangrijk zal gaan uitbreiden. Zo
werd ook reeds onderhandeld over de
licentierechten van een ander Frans vlieg
tuigtype, welke onderhandelingen spoedig
hun beslag zullen krijgen Zeker is echter
reeds dat de Minijet streks in Rotterdam
zal worden gebouwd, zodat we dit kleine
atraalkistje. dat met zijn dubbele staart wel
wat op de Vampire gelijkt, straks waar
schijnlijk veel in ons luchtruim zullen kun
nen zien.
Palas straalmotor
De SlEA de naam is een afkorting van
„Société Industrielle pour l'Aéronautique"
Minijet is uitgerust met een lichte straal
motor van het type Palas, die een vermogen
levert van 160 kg stuwkracht en die is aan
gebracht tussen de beide staartbomen. Deze
Palas verbruikt 22 gallons (dus een 100 liter)
kerosine per uur. Dit is vr(j veel, maar daar
staat een kruissnelheid tegenover van 370
km per uur en een maximum snelheid van
430 km per uur. Het vliegbereik bedraagt
650 km.
De eerste Minijet was twee jaar geleden
al in het Grand Palais te zien hoewel hij
toen nog nooit gevlogen had. De eerste
vlucht maakte het toestel op 14 Januari 1952.
Er zijrt twee prototypen gebouwd, die beide
op de onlangs in Parijs gehouden luchtvaart
tentoonstelling te zien waren. Een kleiné
serie is thans in aanbouw. Hoewel de Mini
jet oorspronkelijk als sportvliegtuig werd
ontworpen zal zij waarschijnlijk vooral een
grote toekomst hebben als lesmachine voor
de allereerste vliegopleiding. We kunnen in
de luchtvaartwereld n.l. steeds meer de
tendens waarnemen, de lesvliegtuigen met
propellers door straaltrainers te vervangen.
De Minijet zou in dat geval een toestel
opleidingstoestel.
n1" Tlger-Moth krnrnen vervangen
n'iv?1 etl zitt<m elkaar en bel
Alï^eV!fM\VoUKli'K dnbbele besturing.
Als sportvliegtuig zal de Minijet nog toll
menie""61 het de droom van
=fvl&bS„ïe„Zg?edPrrCÏS
kïnSKiS». E"r0Pe8e h°°ldsted»
fet de ®tr?ks ln ons land gebouw-
ïnfJa L ga,at gebeuren, is ons nog niet
bekend Misschien gaat de luchtmacht wel
haa/Ttkoo1p.f>ver voor de opleiding van
Ïlrnaltfli €gerS €n Gls de K L-M. op
straalvliegtuigen overgaat is de Minijet een
!hli r f ie Voor de Rijksluchtvaart
school. En wie weet. is er ook nog een ver-
mogend zakenman of sportvlieger, die zo'n
Minijet voor privé-doeleinden aan-
aft. Mogelijkheden zijn er voor dit toe
stelletje genoeg en daarom Is het een ver
heugende wetenschap, dat de Minijet straks
in eigen land gebouwd zal worden
De toekomst van wol is even zeker als
die van vlees, doch de wolindiistrie ziet
zich gesteld voor de noodzaak het hoofd te
bieden aan het koopmanschap van de fa
brikanten van synthetische vezels, zo werd
dezer dagen te Sydney verklaard door de
voorzitter van het Internationale Wol
secretariaat.
De voorzitter merkte op, dat ondanks de
concurrentie van synthetische vezels
Amerika nog steeds de grootstë wolver
bruiker is en dat de consumptie in dit
land nog steeds toeneemt. Andere gunstige
factoren zijn de toenemende aankopen
van Japan, het feit dat de Westerse kleding
meer en meer ingang vindt in Oosterse
landen en de buitengewoon grote afzet, die
in Oosterse landen zou kunnen worden be
reikt, wanneer de levensstandaard in zo
danige mate zou stijgen, dat de koelies zich
de aanschaffing van wollen dekens zouden
kunnen veroorloven.
De verkopen van oliezaadbijproducten
voor export bedragen 75.000 ton en zijn als
volgt: lijnzaadkoeken: naar Engeland 4005
ton, naar Nederland 300 ton, naar Duitsland
2050. naar Zwitserland 3750; alles tegen 385
pesos; naar Frankrijk 650 ton tegen 426
pesos, naar Denemarken 7000 tegen 399.50
pesos. Katoenzaadkoeken: 23.650 ton naar
Denemarken, België, Engeland en Neder
land tegen 288 pesos en Frankrijk tegen
305/315 pesos. Zonnebloemmeel: 2400 ton
naar Engeland, Duitsland en België tegen
317 pesos en Frankrijl^ tegen 351. Katoen-
zaadmeel naar Nederland 5000 ton. Frank
rijk 2000 ton. Zwitserland 4500 ton, Dene
marken 11.000, alles tegen 260 pesos. 7500
ton met onbekepde bestemming tegen 250
pesos tegen betaling in vrije dollars.
Naar men meent zijn de voorraden van
katoenzaadmeel thans zeer klein. De uit
voer van zemelen en zemelenmeel naar
Engeland bedroeg 17.286 en naar Zwitser
land 500 ton tégen 23,35 pesos per kwintaal
en 2dé graads fancy middlings, 100 ton
tegen 31 pesos per kwintaal tegen betaling
in Zwitserse francs.
worden ontwikkeld, die allé eigenschappen
van wol hebben, nog steeds niet zijn uit
gekomen.
Voor Australië is het probleem of het zal
kunnen blijven voorzien in de wereldvraag
naar wol, aldus de voorzitter.
Volgens de raming van het Bureau voor
de Statistiek zal Canada vermoedelijk dit
Jaar een tarweoogst van 604 millioen bushels
iinnenhalen. Dit zou dan op één na de
grootste tarwe-oogst in de historie zijn. De
grootste oogst 668 millioen bushels
werd verleden jaar binnengehaald Het
vorige record werd in 1928 met 567 millioen
bushels bereikt.
Het Dominion Bureau of Statistics heeft
de volgende voorlopige ramingen gepubli
ceerd van de voornaamste graanoogsten
voor 1953 in Canada: productie in geheel
Canada (in 1000en bushels) voorjaarstarwe
577.800, alle tarwe 603.800; haver 402.200.
gerst 283.200; alle rogge 29.600; lijnzaad
11.100.
Het spreekwoord „nood maakt vinding
rijk" is ten volle van toepassing op de ont
wikkeling van het strooien van kunstmest
en zaaizaad uit vliegtuigen, „topdressing", in
Nieuw-Zeeland. Dit land heeft behoefte aan
goed weiland voor zijn veeteelt; 95'/« van de
uitvoer in 1950 was van dierlijke oorsprong.
Het gebruik van vliegtuigen voor het uit
strooien van kunstmest en zaad heeft daar
dan ook een snelle en economische ver
betering van de weiden in het geërodeerde
heuvelland ten gevolge gehad. Naar
schatting kan thans meer dan tien millioen
acres van daarvoor geschikt heuvelland op
deze manier worden behandeld en het zou
daardoor mogelijk worden het aantal scha
pen met 50% te verhogen.
De eerste proefnemingen met het gebruik
van lichte vliegtuigen voor het uitstrooien
van kunstmest werden spoedig na het einde
van de oorlog gedaan. In 1947 kreeg de „Soil
Conservation and Rivers Control Council"
belangstelling voor deze procedure. In
samenwerking met de „Royal New Zealand
Air Force" werden in 1948 proeven uitge
voerd en een proef op grote schaal werd in
1949 uitgevoerd. Een oppervlakte van 1100
acres van steil heuvelland werd behandeld
met 137 ton kunstmest. De proeven wezen
uit. dat „topdressing" per vliegtuig practisch
mogelijk waS, zelfs bij de steilste heuvels.
Nieuwe bedrijfstak
Deze succesvolle experimenten deden de
belangstelling van de particuliere lucht
vaartondernemingen stijgen. Thans worden
door 24 firma's meer dan 120 vliegtuigen ge
bruikt en vinden 600 personen werk in deze
bedryfstak. In de periode 1 April 1949
1 April 1950 werd 5000 ton kunstmest uitge
strooid over een oppervlakte van ca. 20.000
ha. Het daarop volgende jaar werd circa thans bestudeerd.
45.000 ton uitgeworpen over byna 175.000 ha
en in de periode 1 April 1951—1 April 1952
waren deze cyfers gestegen tot resp. 90.000
ton en 335.000 ha.
Over de eerstgenoemde periode strooiden
de vliegtuigen bovendien 70 ton zaaizaad uit
over 10 000 ha. In het daarop volgende jaar
werd deze zaaimethode iets minder toege
past, doch in de periode 1 April 1951—1 April
1952 werd 93 ton uitgezaaid over circa 12 000
ha. Bovendien worden de vliegtuigen nog
gebruikt voor het uitstrooien van verdel
gingsmiddelen voor onkruid, bestrijdings
middelen van ziekte en vergif tegen de ko-
nijnenplaag. De betreffende firma's hebben
•een vereniging opgericht onder de naam
„Aviation Industry Association of New
Zealand". Zij hebben veel initiatief getoond
bij het verbeteren van de techniek
ontwikkeling van de uitrusting benodigd
voor deze manier van werken.
Tiger Moth en Beaver
De gebruikte vliegtuigen zijn voor het
merendeel van het type Tiger Moth, welke
3 cwt. kunstmest kunnen vervoeren en en
kele Canadese Beavers, welke weliswaar
meer kunnén vervoeren en een grotere
actie-radius hebben, maar veel duurder in
het gebruik zijn.
Gedurende de proeven in 1949 bleken de
kosten voor „aerial topdressing" concur
rerend te zijn ten opzichte van de gewone
wijze van „topdressing" in moeilijk heuvel
terrein.
De prijzen zijn sindsdien gedaald en de
..Rural Aviation Ltd" -berekent nu voor de
Beaver 4 pond per ton over een radius van
3 mijl van het vliegveld en 1 pond extra
per ton voor elke mijl verder. Vijf mijl be
schouwt men als de economische grens. Het
gebruik van grotere vliegtuigen die zes ton
meststoffen kunnen vervoeren voor de „top
dressing" van grotere oppervlakten, wordt i
(Van een medewerker).
De Franse vliegtuigconstructeur Maurice
Hurel heeft een type vleugel ontworpen,
waarvan de vleugelslankheid wel de ken
merkendste eigenschap is. Volgens Hurel is
het grote voordeel van zijn vleugel, dat de
luchtweerstand zeer gering is. Proeven in
windtunnels en ook in de practijk hebben
deze bewering overigens bevestigd.
Samen met Dubois, heeft Hurel in Villa
coublay een kleine vliegtuigfabriek opge
richt. waar sedèrt de oorlog vliegtuigen
worden gebouwd, die alle van de Hurel-
vleugel zijn voorzien en waarvan de vleu
gels bovendien nog enige bijzonderheden
hebben die het stijgvermogen vergroten er
dus ook een bijdrage leveren tot het draag
vermogen van het vliegtuig.
Volgens de constructeurs kunnen toestel
len die zulke vleugels hebben, prestaties le
veren die te vergelijken zijn met die van
gewone vliegtuigen die een veel kleinere
betalende lading kunnen vervoeren. Daar
uit kan men concluderen, dat volgens de
constructeurs de toestellen met slanke vleu
gels aanmerkelijk economischer in het ge
bruik zijn.
Dc Hurel-Dubois HD-31 moet door de
slanke Hurel-vleugel het meest economische
vliegtuig in deze klasse zijn. B\j de derm
stralies op de tentoonstelling te Parijs viel
de korte start- en landingslengte op.
latere uitvoeringen van de HD-32 moderne
schroefturbines te geven.
Hoe het begon
Het eerste vliegtuig, dat
slanke vleugel werd voorzier
kleine Hurel-Dubois HD-10,
persoons hoogdekkertje,
van zo'n
was de
een één-
met een
motortje van 40 pk een snelheid van
215 km per uur haalde. Later werd een
motor van 75 pk ingebouwd, die de snel
heid bracht op 265 km per uur Merkwaardig
genoeg is dit éénpersoons toestelletje, dat in
1951 op de Parijse luchtvaarttentoonstelling
in het Grand Palais was te zien. voorzien
van een dubbel kielvlak, een constructie
die we bij éénmotorige vliegtuigen niet vaak
tegenkomen.
De vliegproeven met de kleine HD-10 had
den zulk een succes, dat de Franse regering
niet aarzelde twee prototypen te bestellen
van een groot passagiers- en vracht vliegtu'g,
dat door Hurel ontworpen was: de HD-31
Dit toestel, dat eveneens van zo'n slanke
vleugel is voorzien, kan 36 passagiers ver
voeren Op 27 Januari 1.1. maakte de HD-31
zijn eerste geslaagde proefvlucht en op de
onlangs gehouden luchtvaarttentoonstellinR
n Parijs werd de machine gedemonstreerd
Dit toestel is met twee Wright-zuigermoto-
ren van 800 pk elk uitgerust en is van een
niet intrekbaar neuswielonderste! voorzien
Volgens berichten moet dit toestel in staat
zijn méér te presteren dan de Douglas Da
kota tegen aanmerkelijk lagere kosten!
Een nieuw type, dat spoedig zal vliegen,
zal de HIÏ-32 zyn. die 42 passagiers zal kun
nen vervoeren en twee Pratt and Whitnev
motoren van 1200 pk elk zal krMgen. Dit
vliegtuig zou kunnen opereren tegen kos
ten. die ongeveer 30*/. lager z(jn dan die van
andere vliegtuigen in deze klasse. Dit zal op
tal van luchtvaartmaatschappyen wel in
druk maken. Men denkt er 'ntussen al over.
Waarheen men streeft
Hurel zit intussen niet stil en iijn nieuw
ste project is de HD-45, een groot straal
verkeersvliegtuig voor het vervoer van 8i
passagiers, dat een snelheid van 720 km per
uur moet kunnen halen en een afstand van
2400 km zonder innemen van nieuwe brand
stof moet kunnen afleggen Dit fraaie ver
keersvliegtuig zal van twee krachtige straal
motoren worden voorzien. In tegenstelling
met de andere Hurel-Dubois vliegtuigen s
de romp nu fraai gestroomlijnd en' heeft nij
slechts één kielvlak met richtingroer. Het
landingsgestel, voorzien van neuswipl.
wordt tijdens de vlucht opgetrokken. In <3e
vleugel zijn buiter^boord-brandstoftanks in
gebouwd. Een order om een prototype van
de HD-45 te bouwen is nog niet gegeven,
maar waarschijnlijk zal dit in de nabije toe
komst wel gebeuren.
De vliegresultaten met de vorige Hurel-
Dubois vliegtuigen wettigen de verwachting,
dat de slanke vleugel van Maurice Hurel in
derdaad aan de verwachtingen beantwoordt.
Vooral voor het straalverkeersvliegtuig
biedt dit type vleugel wellicht grote moge
lijkheden. Misschien zal Maurice Hurel de
verkeersluchtvaart inderdaad het economi
sche verkeersvliegtuig kunnen leveren,
waaraan reeds zo lange tijd behoefte bestaat'
Uit"t conjunstuur-onderzoek van 't I.F.O.-
Instituut te München blijkt dat, in tegen
stelling tot de beide voorafgaande jaren
voor Juli zowel de industrie voor duur
zame goederen als die voor consumptie
goederen een ondubbelzinnige toeneming
van de productie* te zien geven. Bij de
industrie voor duurzame goederen zijn de
binnenkomende orders toegenomen. Ook
bij de verbruiksgoederen-industrie bleef
de vraag goed. Zowel bij de industrie voor
duurzame goederen als bij die voor con
sumptiegoederen hebben de prijzen, uitge
zonderd bij de textielindustrie, de neiging
licht te dalen. De toekomstverwachtingen
van de ondernemers geven het tot dusver
gunstigste beeld van het jaar te zien. Zij
verwachten een gemiddelde productie
toeneming, een vermindering van de voor
raden eindproducten en een verdere toe
neming van de orders. Naast de ver
wachtingen voor een goede binnenlandse
conjunctuur spelen ook de optimistische
verwachtingen voor het zakenverkeer met
het buitenland een rol.
Naar te Washington wordt verwacht, zal
de toevloed van \yesteuropese zendingen
strategisch materiaal. In het bijzonder van
etaalproducten, voorlopig op peil blijven.
Het Amerikaanse departement van handel
heeft de laatste tijd een niet onaanzienlijk
aantal invoervergunningen afgegeven voor
deze goederen. Nederland en België volgen
Duitsland op de voet op de lijst van expor
teurs van deze belangrijke producten.
De Canadese douane-autoriteiten onder
werpen sedert enige dagen de gehele tex-
tielinvoer aan een scherper onderzoek, met
het doel dumping van buitenlandse textiel
producten op de Canadese markt te verhin
deren. Door deze maatregel trachten de Ca
nadese autoriteiten tegemoet te komen aan
de steeds dringender wordende eisen van
de inheemse textielindustrie inzake be
scherming tegen de buitenlandse concurren
tie. Zowel de textielfabrikanten als de vak
bonden hebben de laatste maanden her
haaldelijk geprotesteerd tegen wat zij dum
pingimporten noemen. Zij verlangen een
drastische beperking van de invoer van
goedkope textielgoederen uit de V. S. doch
ook is de eis gesteld dat beperkingen moe
ten worden ingesteld op de invoer uié over
zeese landen met een relatief laag loon
peil. waarbij gedacht wordt aan de West-
europese en de Japanse concurrentie. De
huidige anti-dumpingmaatregelen zijn ech
ter. naar uitdrukkelijk wordt beklemtoond.
de eerste plaats gericht tegen de Ameri
kaanse textielindustrie, waarvan scherpe
prijsconcurrentie wordt ondervonden op het
gebied van katoenen, rayon en nylongoede-
de
Met hoogspanning wordt gewerkt aan
bloembollenexport in de bollenstreek. De
iporteurs leveren een wedloop met de tijd
m htm product op tijd aan boord te krjj-
?n. 'Vta de haven van Listte worden grote
hoeveelheden bollen naar de zeehavens
vervoerd.
Scheepvaaribewegirtg
Binnenlandse havens
AMSTERDAM. AANGEK. 14 AUG
Ciena. Ned Noord/ee. ledig St.
Hfd. Amons; Drage, Z»v Velsen. stg.
Cocnh VCK Igadl. Noor. Nrd-Ame-
rika. kolen. Rietl.. SHV: Li Delft. Dts,
R'dam. stg.. De R.k.. v Es en v
Ommeren Ransel. Ned Abl. hout.
Mln.h Kampman.
15 AUG Rlouw. Ned. Bombay,
ledig. J.k SMN Ardennia. Zw Rot
terdam. stg Zeeb k.. VCK, D.
Waltraud. Dts. R dam, stg.. de R.k..
v. Es en v Ommeren; Gen. Shcrnak-
hovsky. Rus. Odessa, graan. Eng B
Scheuer
VERTROKKEN 14 AUG. Bacchus.
West-Indië. stg.
DELFZIJI.. AANGEK 14 AUG:
Metropolc. Ned ledig. R dam. Board-
expoit Hunze 6. Ned stg.. Hamburg.
Cargo (doorvaart). Llzelore. Dts. Uzer
Emden Wagenborg
15 AUG Noord-Holland. slpbt.
IJmulden Wagenborg. Caribia. Ned
spieren Norrkoping Wagenborg
VERTROKKEN 14 AUG Hera. Em
den ledig
15 AUG: Geja. Kungsholm soda.
(doorv.).
HARI.INGEN. AANGEK 13 AUG
Ru ja Ned grasmeel. Markenesse bij
legger: Jo. Ned. -0k—i"°"
bijlegger
ROTTERDAM. AANGEK 14 AUG
Harriet Siedler. Dts. Toppila. hout.
Nubel. Waalh. NZ Marcel!» Ned
Hamburg olie Furness Pernis Esso.
Panama Express. Pan. Los Angeles,
fruit. NBK Merweh. QD Vrouwe-
polder. Ned.. Lissabon stg. Lenders.
Merweh WZ: Eherhardt
Dts Wilhelmshaven benzine PHM.
Duitsland Fedc, It Constanza olie.
Muller Vlaardingen NM. Ju.pi'crf
Hamburg stg Hudig Veder Lekh
Kotersand Dts Chicago stg. Vlnke.
Mei wëh C S Duffleld. Eng Harm
burg ledig v. Ommeren Pemis BrM
Si W3: Ned. Londen ledi. Hl»-
meester Maassluis Jokurma Ned.
Wasa hout Vermaas Ze Kat n. uz.
Aire Eng"' Goole stg Hud,g Pie-
ters. Merweh WZ. Medemsand Dts
Koping hout H Stlnnes RIJnh ZZ
Ambiorix. Belg Port Lyautey graan
en erts v Uden Maash ZZ Henrietta
Ned Londen papier James. ae Kat -
haven OZ Kemphaan. Ned Boston,
ledig Vola Transp Parkkade: Argos,
Ned Piraeus stg Hudig v.ea?r
Lekh OZ Peter M Eng Huil ledig.
Lijnzaad Vlaardingen NM. Malaya
Deen Melbourne stg Cornelder
Maash. THB Valencia Dts Hamburg,
stg Wambersie Schleh Deo Duce.
Ned. Southampton ledig Schellen
Merweh KV: Arusa. Ned Middlesbro
J de Poorter. bill. Slikkerveer: Wurz-
burg. Dts. fofte erts SEAM Dor
drecht Sporota Ned. Londen rubber
Invotra Lekh. THB: Wendover. Eng.
Montreal stg P. A. v. Es Maash
THB
15 AUG Teresa. Marok Havre,
benzine v Ommeren Pernis BPM 2:
Iran Dts Bayonne stg Eurovracht.
2e Kath OZ Ninella Eng, Pladju,
olie v Ommeren Pernis BPM 10:
Plato. Ned Amsterdam stg Hudig
Se Veder. Lekh Africa Ocidental.
Port Huelva erts. Kersten Hunik.
Waalh THB Teutonia, Dts Vxpila.
hout Nubel Rljnh 5: Bullfinch. Eng
Southampton stg. Gen Steam. RUnh
Oost Mobe. Fr Rouaan ledig Ro-
trama Waalh 28: Lekhaven. Ned.
Sydney, stg Holl Aust. Lijn. Rijnh
NZ Erebus. Ned Swansea ledig.
Niev Goudliaan Merweh WZ! Fred
Christensen. Noor W Hartlepool, le
dig v Ommeren Wilton Schiedam.
Ingeborg. Ned Hamburg ledig AVK
Vlaardingen NM Sheringham. Eng.
««Jiwloh ledig. Niev Goudr Merweh
WZ; Merwehaven. Ned. Port Lyau-
tey. stg, Van Uden. Merweh CS.
Flsrnburgh. Ned Casablanca, stukg
Muller. Merweh Aaltje. Ned.. Lon
den. suiker. Hudig Sc Veder. RUnh.
Oost; Marechiaro, It. Lissabon, stg.
Arm. Farina. Merweh. QD.
VERTROKKEN 14 AUG Gapern.
Kristinehamn. Deneb. Londen: Baja-
inar. Oslo: Trevclyan. Antwerpen
Benvenue. Londen: Aglena. Londen:
Armorique. Rouaan Libelle. Bremen
Hermann Fritzen. Emden: Brandaris.
Maldon: Vlieland Gothenburg: Fran-
sescu Savona Salvo Lulea: Amazone
Wismar Marga Kicpc Londen: Arden
nia. Antwerpen Serula Liverpool
Meikc Dublin Hendon Hall Port
Said: Southwlnd. Charleson Eduard
Bcrkcr. Landskrona Konigsbcrg. Lon
den: Amor Leixoes: Sylvia. Hamburg:
Alhena, Rio Janeiro Baden Oslo-
Vecht Boston Fiduria Boston: Dieter
Waltraud. Amsterdam Madzy. Kas-
15 AUG.: Akkrumdyk. Hamburg.
Theano. Dublih: Martha. Belfast
Turgail Londen Prins Joh. Willem
Friso. Montreal: Mutatie. Avonmouth;
Vega. Karlshamn. Troilus. Swansea:
Cyprian Prince. Londen. Hailieh.
Hamburg: Julia. Antwerpen.
VLISSINGEN. GEPASS. n. ANT
WERPEN 14 AUGUSTUS Trevelyan.
R dam. Gretctien Vollmes. Zweden.
Karen Toft. Hamburg; Brajara. Ku
wait. Norwich Trader. Yarmouth
15 AUG Southwlnd. R dam. Wltze.
zee; Almdyk. Le Havre. Ramona.
Sidon; Arlston. Londen; Sloterdyk.
Galveston; Bramora. Le Havre. Sea-
green. LondenAtlantic Coast. Lon
den: Corbrae. Londen; Chloe. Flix-
borough; Tudor Prlnu. Middlesbro.
GEPASS v ANTWERPEN 14 AUG.:
Bullfinch. Londen Brookside. Oosten
de Mathilda. Hull. Wendover. Rot
terdam Beaverburn. zee: Brabant.
Oslo; Bucklaw. Leith; Cormorant.
Louden: Pllhamn. Stockholm. Rubls.
Ooytende Crlchtoun, Aberdeen. Lek
haf en. R'dnm; Dewsbury. Harwich:
Dynamo. Goole; Anlares. Helsinki,
Europa. Oostende: Klintholm. Kopen
hagen; Eleanor Broke Shoreham: An-
tonietta Bozzo. Italië; Berkel. Sunds-
vall. Leo. Stavanger. Viler. Lissabon:
Tazacorte. Kotka; Monte Udala. Bor
deaux: Hartel. Cork.
15 AUG Silja Raumo: Yokeflefl.
Aberdeen; Merwehaven. R'dam. Hol- I Groote
inia, I
Poole; Leuvehaven. Kopenhagen
Normandla. Gothenburg; Prins Wil
lem 3. Hamburg. Hercules. Bremen
Capri. Portsmouth. Westerschelde.
Oporto. Lukas M.. M'bro; Marlnero.
Liverpool, Kalmarsund. Stockholm;
Pygmalion. Adam. Satco Prefect.
Londen Diamant. Oporto. Bcrby.
Oslo. Glashaven. Kopenhagen. Benja
min. Lacoruna: Marechiaro. R'dam;
Pnrtelet. Boness Baron Dunmore.
Palermo Bro. Zeebrugge, Lissekerk
Londen: Ophelia. Bremen, Aalsum.
R'dam. Emsstein. Havanna
AANGEK 14 AUG.: Gudrun. Lon
den; Canada. Zeebrugge; Transik.
Southampton. Bandcirante. Gdynia.
Mado. Londen.
15 AUG. Tromp. Littlehampton
Meeuw. Antwerpen
VERTROKKEN 14 AUG Capltalno
G. Lacoley. zee: Gudrun. Zeebrugge;
Canada. Genua. Transik. Emden
15 AUG Bandcirante Rio Janeiro.
Nederlandse schepen
in het buitenland
Grote vaart
llathor 14 v Piraeus n Izmir
llaulerwyk p 14 Kaap Frio thuisreis
Hector 15 v Alexandrie te Beyroeth
Hecuba 14 v Bremen te Hamburg
Heemskerk p 15 Finisteire uitreis
Helder 14 op 300 m O v Bermuda ell
llcra 14 v Port au Prince n C Trujillo
Hcrmcs 14 op 600 m NO v Barbados
Ivoorkust 14 te Takoradi uitreis
Japara 15 v Calcutta n Djakarta
t 14 op 400 m O
Aagtedyk 13 v Victoria te Bahla
Aagtekerk 17 te Colombo verwacht
Aalsdyk 15 v Bremen n Hamburg
Abbekerk 14 v Genua n Port Said
Agamemnon 15 te Puerto Cabello
A ld er* min p 14 Stromboli uitreis
Almdyk 15 v Havre te Antwerpen
Al^lkerk 14 op 220 m N v Diego Gar-
Alphacca 14 v Santos n Montevideo
Alpherat 14 v Montevideo n Rlo Gran-
Altalr 14 op 200 m ZW v Las Palmas
Alnakl 14 op 360 m O Paramaribo
Amstelkroon 14 op 150 m NW v Kaap
stad
Amstelland 16 te St Vincent verw.
Amsteltoren 14 v Beira n Lor Marques
Appingedyk 14 te Vera Cruz
Arendsdyk 15 v Norfolk te New York
Arendskerk 14 v Aden te Suez
Arkeldyk 14 te New Orleans
Arnedyk 13 v New York n Antwerpen
Baarn 14 op 250 m ZW v Balboa
Ball 14 v Alexandrië te Halifax
Baud 15 v Ambon te Makassar
Bloemfontein 14 v Kaapstad n Amst
Blommersdyk 14 op 550 m W Scllly
Boissevain 16 te Lor Marques verw
Bonaire 14 op 1200 m NO v Paramaribo
Boreas 14 v Kopenhagen n Amst
Boskoop p 14 Ouessant n Lissabon
Breda 15 v Mollendo n Plsco
nmphu.vs 15 v DJeddah te P Sudan
Castor 14 v Trinidad n Paramaribo
Congostroom 15 te Takoradi
Cottlca p 14 de Azoren n Barbados
Cronenhurgh p 12 Bodo n Archangel
Dalerdyk 14 op 120 m W v Ouessant
Danae 14 v Gothenburg n Amst
Delfland 14 v Bahla n Rio Janeiro
Delft 14 op 600 m NO V Sombrero etl
Dido 14 v Rijeka n Barl
Dlemerdyk 14 v Los Angeles n Rott
-iliurgh 14 v Bordeaux n P Lyau-
Draco Algiers-Triëst p 14 Bari
Duivendyk p 14 Lizard n Antwerpen
Eos 14 v Oran n Rotterdam
Friesland
Gaasterland
dernook, Grangemouth;
p 14 Kreta n Marseille
fiber 14 op 750
Gladdonla, I Haarlem
J v- Oldenliari
Timor
Kcrlosono 15 v Bahrein te Bombay
Kieldrccht 15 v Manilla te Cebu
Larenberg p 14 Ouessant n Taranto
Le Maire 14 v Surabaja n Madura
Leopoldskerk 14 op 100 m NW V
Alexandrië
Leuvekerk 14 v Aden n Port Okha
Lieve Vrouwekerk 15 te Colombo verw
Llndckesk p 14 Algiers n Rotterdam
Lissekerk 15 v Antwerpen n Londen
Lombok p 14 Cartagena n Trinidad
Lutterkerk 14 v Koweit n Khor-
ramshar
Maashaven 14 op 850 m O v Belle isle
Mapia p 14 Gibraltar n Beyroeth
Mariekerk 15 v Aden te Mombassa
Mentor 14 v Arzew te Grangemouth
Mcrwede 14 op 350 m ZO v K Race,
Muidcrkerk 14 v Brisbane te Sydnev
Nero p 15 Kaap Tenez n Algiers
Nieuw Amsterdam 15 te New York
verwacht
Niobe 14 v Helsinki te Kotka
Noordain 14 op 600 m W v Landsend
Noordwyk 15 te New Orleans verw
>toa p 15 Finlsterre n Amsterdam
-anjcfonteln 17 te Kaapstad verw
Oranjestad 14 op 560 m NO v Barbados
Parkhaven p 15 K. Santa Marta
Grande
Prins Alexander 18 te Havre verw
Prins Fred. Hendrik 15 op 500 i
v Belle Isle
Prins Maurits p 14 Anticostl ell
Prins Willem 3 14 v Antw n Hamburg
Prins Willem 4 p 14 Belle Isle
Radja p 15 Sabang n Colombo
Kenipang 15 op 270 m ZW v Bombay
R.vnkcrk p 14 Port Sudan n Aden
Salland 15 v Montevideo te Ilhcos
Saparoea 15 te Monrovia thuisreis
Sehie 14 v Palermo n Carthagena
'81 ba jak 14 v New York n Rotterdam
Slberoet 14 te Panarukan
Sloterdvk 15 v Galveston te Antw
Stad Amsterdam 15 v Middlesbro
Narvik
Stad Breda 14 op 200 m NW V Arul
Stad Dordrecht p 14 Ouessant uitreis
Stad Maassluis 14 v Immingham n
Narvii?
Slad Rotterdam p 15 Cape Wrath
Stad Vlaardingen 14 op 150 m W v
Landsend
Straat Banka 15 v Keelung te Kobe
Strabo 14 v Haifa n Patras
Tabinta 14 op 280 m NO v Azoren
Tallsse 15 op 200 m O v Socotra
Tara 10 te Rio Janeiro verwacht
Tclamon 15 v La Guaira n P Cabello
Tiberius 14 op 430 m W v d Azoren
Tiibantjet 14 v Singapore n Kobe
Tjibodas 15 v Durban te East London
Tilkampek 14 v Yokohama te Kobe
Tosarl 14 v Suez n Bombay
Trompenberg 14 op 550 m NO Azoren
Van (.Inschoten p 14 Finlsterre
Van Rlebeeck 14 te Singapore
Van Spilbergen 14 op 320 m W v Gi
braltar
Veendam 17 te New York verwacht
Vryburgh p 15 de Burllngs n Rouaan
Westerdam 17 te New York verwacht
Westland 16 nm te IJmulden verwacht
Wlckenburgh p 15 Kaap Roca
Yssel 15 v Rotterdam te Tunla
Zonnewyk 14 op 1075 m W v Ierland
I Zuiderkruis 15 v Kaapstad n Rott.
Tankvaart
Adinda 14 op 180 m O v Saigon
Caltex llelft p 15 Ouessant n Rott
Caltex Pernis 16 nm tc Rott verw
Caltex The Hague 14 pp 150 m W
Kreta
Caltex Utrecht p 14 Kreta n Sidon
Ceronia 15 te Sundsvall
Corilla 14 v Fao n Balik Papan
Esso Den Haag p 15 Malta n Antw
Esso Rotterdam 15 v Aruba n Rott
Felipes 15 v Pladju te Woodlands
Hilversum 15 v P Said n Tenerlffe
Liseta 13 v Pladju' n Surabaja
Lucita 14 v Stanlow n Liverpool
Macoma 14 v B Papan n Singapore
Mncuba p 14 Minikol n Aden
Malea p 15 Gibraltar n Singapore
Marpcssa p 15 Cochin n Bombay
Mlrza 16 v Miri te Ballk Papan
Omnia p 14 Stromboli n Berre
Ovula 14 op 370 m Zo v Cape Racr
Rila 16 te Palembang verwacht
Srherpendrecht p 15 Recife
Sliedrecht 14 op 120 m O v Madeira
Stanvac Benakat p 14 K Varella
Stanvae Djirak 14 v Penang n Telok
Anson
T-mkhaven 2 15 te, S Gerong
Tankhaven 3. 15 v T Uban n Bangkok
Thalatta p 14 Finlsterre uitreis
sdrecht 14 op 200 m ZO v Singa-
o
KLEINE VAART.
Actinia 14 v Hnrsens n Rotterdam
Aeglr 14 v West Hartlepool
Ahoy p 14 Texel n Sundsvall
Albergen 15 v Goole n Terneuzen
Albert D 14 v Middlesbro n Skive
Aigarve 14 v Hamburg n Kings Lvnn
Amstelstroom p 13 Dover n Bristol
Anna B 18 te Port St Louis verw
Anna Sylvia 13 v Workington n Cardiff
Antilope 14 v Gt Yarmouth
Arak p 14 Oporto n Blssao
Aries 15 v Swansea te Gent
Arlon 15 v Delfzijl
Aruba Antwerpen-Dublin p 14 Dover
Atlantic 12 v Rott te Londen
Att S 16 v Swansea te Amsterdam
verwacht
Badzo 13 v Rotterdam te Londen
Batavier 1. 14 v Casablanca n Bor
deaux
Beekbergen 14 v Genua te Sete
Bellatrix 14 v Hamburg n Londen
Bcrnfna 14 v Gothenburg te Partls
Bestevaer Par-Rott p 15 Wiaht
Beta p 15 Cuxhoven n Hamburg
Bierum 14 v Londen n Kopenhagen
Bill S 12 v Goteborg te Porsgrunn
Binnenhaven 15 v Duinkerken n
Rouaan
Borneo 13 v Hartlepool te Grange
mouth
Bornrif 14 te Vlsby trcparereni
Brandaris 15 v Leiden te Maldon
Bree Helle 15 v Londen n Rotterdam
Breezand 15 v Teignmouth te Fowey
BYem 15 v Rotterdam te Oporto
Brinda 14 v Havre te Antwerpen
Galand 14 v Sllloth n Fowey
Capella 14 v Mantyluoto tè Sho:eh,im
Capri 14 v Antw n Portsmouth
Casana 14 v Gothenburg n Rott
Citadel p 15 Kiel n Graveilnes
onfiante 14 v Fraserburgh n Methll
Continental 14 v Boston n Rott
Coolslngel 14 v Hernosand n Amst
Cornelia B 2 p 15 Kaap Vtllano
Corrie B 14 v Marseille n Sete
Corsica 14 v Londen te Antwerpen
Crescendo 15 v Rotterdam te Havre
Da Capo p 15 Lissabon n Casablanca-
"5 v Rotterdam te Londen
14 Brunsbuttel n Bristol
Depa 14 v Antw te Warnemunde I
Dicky W 11 v
Diligenlia li v Lvm
Dina 13 v Goole te Boston
Drittura 14 v Antwerpen n Vlaai
cKen te Karlstad
irt 15 le Sarpsborg
Rotterdam te Wismar
Dorr
Deins 14 v Gothenburg n Le
i memo p 15 B- unsb n Ronnskar
F.rkalin 15 v Zaandam te Yarmou
Europa 15 v Antwelpen te Ostende
Fcn 13 v Antwerpen te Londen
Ferocia 15 te Terneu/en verwacht
Flora 15 v Karlshamn n Zaandam
Frans 15 v Amsterdam op de Tvne
Fraternité 15 te Kopenhagen
Friesland SSM 16 te Fredertcia vort
J4 v Dublin te Teignmouth
Gazelle 14 p Holtenau n Helsm r >m
Leert Borirues 15 te Ajacclo verwacht
S 14 v Grangemouth n Rot
v Antw n Kopenhai
Rouaan te Brest
llada 13 v Agadir n Rotteidam
llagno 14 v Dublin n Amsterdam
Harm p 15 K Villano n Bordeaux
Harold 14 v Rotterdam te Brake
Hartcl 14 v Antwerpen n Cork -
3. 14 v Helsingborg te Stoekhc
Guernsey te Londen
neemsKcrK 14 v Wava n Londen
[leien 13 v Parits te Londen
Helios p 14 Brunsbuttel n Wismar
Helvetia 15 v Amsterdam te Hamburg
licnrica B 15 te Mantyluoto
Denny 13 v^Londen te. Cork
Llashav
llast 5 14 v
n Ge;..
5 v Hargshamn te Huil
15 ^te Port Talbot
i Kopenhagen
Hoi
Hnfl
Ibis p 15 Brunsb
Ida Pirter 15 te Yxplla
Import 15 te Lissabon
Inspecteur Mellema 14 v Tunis
Mostaganem
Irene S 14 te Middlesbro
Jar. Catharina f4 te Casablanca
Jnrnba 13 v Newlyn n Londen
Johannes 14 v Cardiff n Rotterdam
Jorina 14 v Plymouth te Shoreham
Jozef Swenden p 14 Kiel n Domsjo
Jupiter 12 v Hull n Rouaan
Kaap Falga 14 v Boston n Erith
Koningshaven 13 v Saffi n Duinkerken
v Warnemunde n Stettin
i ,n 4™v._An,,w n Kopenhagen
Liberia 13 te Taharl
Llngestroom 15 v Liverpool n Amst
Bols 1 14 te Calais
Bols 2 14 v Bordeaux n Gran-
M 14 v Antwerpen n Middlesbro
Mnarlie 15 v Methil te Schwarzenhutte
Maasym N 16 te Selzaete verwacht
Marietje Btihmer 14 op 200 m O v Ma
(taiga
Matthew 15 v Blaye te Londen veitv
Maystar 13 v Swansea n Rotterdam
Megrez N p 15 Ouessant n Rouaan
Merak N 15 te Lissabon verwacht'
Mercator 15 v Colchester te Amst
Midsland 14 v Grangemouth n Rott
Minerva 14 v Londen n Leer
Mlrach N 16 te P. Lyautey verwacht
15 v Bremen te Girvan verw
Muphrid N 15 v Hamburg te Brcmei
Myfem 15 v Ronnskar n Stockholm
Mypuck 15 v Granville te Fnwev
Navis 14 v Brldpqrt
Nerton 15 v Haringen
Neptunus 14 v Gdansk n Aarbus
Netta p 14 Oporto n Liverpool
Nimrod 14 v Londen n Emden
Noach 16 te Tobroek verwacht
Noord 15 v Londen n Bllllngham
Nottingham 15 v Rott op de Tyne
Olivier v Noort 18 te Archangel verw
Orion 14 v Harlingen
Palma 14 v Antwerpen te Drogheda
4Boston
2=
Mantyluoto
igraclil 14 v Antw te Londen
14 v Tromao n Londen
i 14 v Noiiknptng te Garston
itie 14 v Londen te Hamburg
14 Brunsbuttel n d Lemmer
4 v Hamburg te Pitea
14 v Hkvre n Bordeaux
lie 13 Karlstad n Dordrecht
vonmou^h ïe Lissabon
St Brleux te Dlelette
Kopenhagen n Maas-
saurus 14' v Terneuzon rr Londen
leun Londen-Hango p 14 Kiel
7 hooflnra 16 te Rotterdam verwacht
Tide 14 i Londen te Southampton
Ton S 15 v Gdansk te Qulmper
Tromp 15 v Littlehampton te Antw
Trompenburgh 14 v Stockholm n Rott
Trucle K 12 v Norresundet n Grouw
Tube 14 v Landen te Brussel
Tvro 14 v Rotterdam te Bremen
Uranus 14 v «"Gothenburg te Kotka
Van Bnikcl 14 v Stockholm n Vesteras
V era 14 v Londen n A dam
Vlda 14 v Kopenhagen n Hamna
c.at »15, v pre8to» n Cardiff
vu f a fa .p, 14 °l,essant «o»
V eland p 14 IJmulden n Gothenburg
Vlier 14 v Antwerpen n Lissabon
Volharding 15 v Cork te Hamburg
Vrede p I4.de Casquets n Londen
Westrrmarkt 14 te Workington.
Westlaan 13 v Hamburg n Rotterdam
WJJH.M Bhhmer p 15 K Villano
Wllhelmlna W 14 te Gothenburg
Wilhelminc 15 te Marlchamn
Willem 14 v Karlskrona te Harllogcn
M v Rott te La Rochelle
v«!? ,Y 14 u Vivstavarf Sunderland
8 u. Ham»,ur« te Kings Lynn
verwacht
„.verver 14 v Londen te Grangemouth
Zype 14 v Norwich te Middlesbro
Nedrrland-Indonegfë
Amstetdiep
"orneo p l<
urrijamhal
S.K«riu SoNslraj Telegraaf 21 Uod-
«challL Kronenburg Drlessen Ridos.
Vflli Brussek Inunna Van
Morifnk
Poelau La ut
Ternate 14
Tomort 14
Zeeland 14
14 op 200 m Otevds£otra
15 v Belawan te Aden
te Port Said verwacht
Rott p 14 Kaap Tenez
•P 400 m Z v Minikol
v Aden n Belawan
P 15 Sabang n Belawan
Gibraltar ultrela
W v Minikol
NO v Massawah
ir n Semarang
Makas
Patnir 14 v Amsterdam r
Zeesleepvaart
Loire p 14 Monrovia n Rotterdam
Noordzee 14 v Port Said te Suez
Poolzee 14 v Agadir n Rotterdam
drie 14 op 140 m Nw v Alexar
Selieldevaart
mania Blokland Butanla 3 Vreden-
bprg: Fransisea Mulder Columbia
Machiplsen Belgia Wlerlnga lan
C.l,. r-eonune rois
Mod Houterman Amsterdam. Condor
Theunissc Bergen op Zoom: Jacoba
Peeher Middclharnls 3 Gebroeders!
Struyck. Dordrecht: Rheinland Hu
ieman AngCle Messchendorp
Veghel: Gcrja Larooy Vlaardingen:
Cqpperatieve 3 Van Utrecht Werken-
dam. Rlo. Ruitenberg Velsen Diana-
h?.n^ oKajlrt '\on«« Am"» Kie
Faasse Maria I zeiaar Adrtana.
Hamburg: Jupiter. Janssen
mes«"U Sehaffhausen Kleffer: Ex-
pi ess 25 Boelsma Frondac LosseI
Fen'u Geldne'r Schreuders: Stad Biel
België: Gustav Burmeister Ahrend
Truus Bevelander Joinville Van Baa-
ien NI vormt Pols Flamingo. Van
w£rr*ïr'j _Damco 131 Kruithof.
Seam 7 Vart Zanten Celina De Heel
SKSS? sihi'ls.,,"";;,
ruü» IS' Schaulnger Express 40.
Lur/ Memel Berger Navexmotor t.
Pe Oamco 64 Knasjegcr Baden
thalYni v Rhcnus 115 Klssel; Ca-
Hm i c an „Baalen Monty Blom
Iaën £e* Haar„ Allda Boonstra
Pamllietrouw Den
aë e. Brabants, Dany v d
v5S,:.SorÏÏ,ta Wl,te: Citema I»
Van Ertvelde Libia Mudde. Butanla
r„« d Pruten Madeleine Bedet
«torf Baul<prr'a Damco 8 De long
aiaa Amsterdam l Merielaar Con
stant Van Booaaart Clterna 8 Van
,Vr"mmr,,lAdr! Van Wilk Italia Ra
doma Rijn Schelde 20 Burssens Full
speed Koenen BT Rotterdam v d
Meel Hendrika v d Adel Narla
Broekaart: Spcs Raukema Reseape
Bjookaart Mariette Van Cauwenberg-
Alfit. Veldman Velsen Borsje August
Pieters Robert Maas
HOOG WA^ER 18 AUGUSTUS
Antwerpen o» t2 21 30
yiisslngen 07 08 19 26
rei neuzen 07 32 18 49
Wemeldlnge 08 36 20 50
Hansweert 07 59 20 11
Zietlkzec
Brouwei shave
Willemstad
Hellevoetsluis
Dordrecht
Rotterdam
Hoek van Ht
9$
Harlingen 02 15 14 40
Terschelling 02 08 14 25
Zoutkamp 03 30 t5 45
DeUztfl 04 40 16.55
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
15 Augustus
De minste vaarwaterdiepten zijn:
Heveadorp—A dam-RUnkanaal 2 55-
A dam-Ri)nkanaal—Vreeswijk 2 65
De waterstanden zijn Rhelnfelüen
2 76 -7 Breiqgch 2 32 -8 Straatsburg
-8 Maxau 4 78 -4 Mannheim
-5 Mainz 3 09 -8 Bingcn 2 11
Caub 2 31 -5 Koblenz 2 2« -6
B"n" 09 Keulen r2.06 5 DUs-
seldorf 3 27 -6 Ruhrort 4 14 -8 Wegel
3 86 —II Emmerik 3 28 -9 Ptochin-
«_M t2 Stelnbaeh 123 v3 TrlSr
01 11 A°nh Vüi -l° Nilmpsen
01 —li Arnhem 8 07 —8; Eefde 3 28
-7 Deventer 2 33 —7 Bornhar.n «S
1 2 Belfeld 10 82 —10 Grave 4 63 —8.
OST F R K l 'l t. H
&HISEH8M8fTS
|f - tHBpMj
MAANDAG 17 AUGUSTUS 1953
EERSTE BLAD - PAGINA 3
(Van onze radiomedewerker)
•Vf ART71V BOMERS, onomstotelijk één van
de beïte radio-troubadours, die Neder
land op het ogenblik bezit, heeft een ver
velend tijdje achter de rug. Araeloos is hij,
de in zakelijk opzicht zo onervaren artist,
ergens mm of meer ingetrapt. Een vry
trieste affaire, die begon in Januari van dit
jaar. toen hij kennis maakte met een ..heer",
die hem vroeg of hij er iets voor voelde
eens te zingen voor de B B C.
Vanzelfsprekend voelde Bomers daarvoor.
Welke Nederlandse vocalist zou dat niet?
Zijn nieuwe kennis kon en zou er voor zor
gen, dat het binnenkort voor elkaar kwam
Het zou natuurlijk enkele grijpstuivers kos
ten om te beginnen moest Bomers maar
eens met een paar honderd gulden over de
brug kofnen.
Onze zanger betaalde, (}e „meneer" ver-
tiok naar Engeland, stuurde een telegram,
dat alles voor de bakker was en kwam enige
tijd later terug met de schokkende mede
deling, dat Bomers op zijn voorspraak in
Engeland ook voor de film zou worden ge
test. Mactin, die 34 is. liep op pastelkleurige
wolkjes en zag de wereld-'voor een doe
delzak aan. Hij ging zelfs dingen doen, die
hij onder meer normale omstandigheden
nooit en te nimmer zou hebben gedaan
„Je moet roeten", vertelde hij kort gele
den. „ik ben eigenlijk kapper, damescoif
feur. Op m'n vijftien de kwam ik al in dat
vak terecht. En ik was blijkbaar nog niet
eens zo bar slecht, want in October J<MS
won ïk op het Eerste Grote Nationale
Kapconcours in Amsterdam de eerste prijs".
Behalve kapper was hij liefhebberij-zan
ger, om de doodeenvoudige reden, dat het
hem een behoefte was om te zingen. Op
personeelsavondjes en dergelijke stond hij
op het podium, ook trfd hij op met ama
teurs- en beroepsbanajes, kortom, hij zong
waar en wanneer dat maar mogelijk was.
Totdat hij. Zoals men dat noemt, „ontdekt"
werd. in November 1950, door niemand min
der dan Annie de Reuver, die belangstelling
voor hem wist op te wekken bij haar echt
genoot Jack Philips, Decca's directeur. Deze
nodigde hem kort daarop uit, voor een
auditie. Aan deze invitatie gaf Bomers na
tuurlijk maar al te graag gehoor Door
middel van Jack Philips kwam hij in con
tact met Jan de Winter, hoofd van de afde
ling Lichte Muziek van de AVRO, en daarna
duurde het niet lang of de radio-luisteraar
kon de nieuwste mannelijke ster aan de
Nederlandse vocallstenhemel geregeld no
ren zingen bij diverse ensembles. Zo zong
hij bij Tom Erich, Gerard van Krevelen,
d° Zaaiers en het Metropole Orkest, maar
intussen was hij -voorzichtig genoeg om zijn
kappersbestaan er nog niet aan te geven.
Kostbare B.B.C.-illusie
rfOTDAT ENGELAND hem werd voorge-
J spiegeld als het land van de grote be
lofte. Toen leek hem de combinatie kapper-
beroepszanger niet langer mogelijk omdat
hij de vrije beschikking over zijn tijd moest
"bm scheen Be B.B.C. weinig heest te
hebben met Bomers' optreden. Aan de an-
here kent beUverie rt)n ..menager'; etch nm
- er de jonge zanger voortdurend op te w«zen.
dat er méér geld op tafel moest komen,
wilde hH de zaak tot een goed einde kunnen
brengen. Bomers betaalde, byna'vijftienhon
derd gutden al met al. voor nietz meer of
minder dan een schone illusie. Want op een
kwade dag was de man. die hem tot roem
sou brengen, van het strydtoneel verdwe-
Onze zanger voelde zich begrijpelijker
wijs hevig opgelaten. Hij was echter nuch
ter genoeg om te beseffen, aat hij het hier
bij niet mocht laten. Dus klom hij in zijn
schrijfmachine en schreef de B B C. een
brief waarin hij zijn „affaire' uiteenzette
en informeerde, wanneer hij eventuee
moest overkomen. Het Britse an woord liet
niet lang op zich wachten en helderde veel
op. Inderdaad had men daar contact gehad
met zijn „manager". Afgesproken was ech
ter alleen maar. dat Bomers eens zou ko
men aanwippen wanneer hij 4och toevallig
in Engeland waa. Dan zouden ze wel eens
k1^"' 'wat doe je dan?" vroeg Bomers om
meteen zijn veigen vraag te bean,^°°r1fie?.
„Dan gé je naar Engeland, héél toevallig
Hij is gegaan, met luid kloppend hart,
maar vast besloten om uit-zijn bezoek te
halen wat er in z*t. En dat bleek veel meer
dan hij aanvankelijk had aurven dromen^
Hij maakte kennis met talloze ,mensen- d'®
hem tfilden helpen. Men ging zich erg voor
hem interesseren, omdat men enthousiast
was over zijn stem. Van links en rechts
kreeg hij lunches aangeboden, die hij danK-
baar accepteerde. Iedereen sloofde zich
werkelijk uit om hem in contact te brengen
met de kopstukken van de show-business
Ee ledereen belde iedereen op om te ver-
telleq, dat „zanger nummer één van Ne
derland" toevallig in Londen vertoefde.
Bijna was Martin een beetje kopschuw
geworden door al die drukte rond zijn per
soontje, vooral toen men hem ging vertel
len, dat hij in populariteit niet onderdeed
voor Guy Mitchell. De mensen van de BBC
waren over een en ander echter bijzonder in
hun schik en zeiden maar steeds: „You are
a famous person here".
Succes practisch verzekerd
QP HET OGENBLIK zit Bomers "nog in
Londen, over een paar dagen komt hg
terug. Hevig in zijn schik. Want al bleek
het onmogelijk op korte termijn voor hem
een radio-uitzending te verzorgen, men
heeft hem stellige beloften gedaan, die niet
mis zijn. Over enkele maanden gaat hij op
nieuw naar Londen en dan krijgt hij niet
alleen zijn BBC.-programma, maar dan
wordt hij ook ondergebracht in een uitzen
ding van Peter Duncans „In Town To
night". Bovendien zal hij een auditie mogen
maken voor een Engelse gramofoonplatenfa-
briek. En tenslotte is hij geïnterviewd door
een verslaggever van de „New Musical
Express".
Allemaal erg plezierige dingen voor Mar
tin Bomers, die zijn collega's hem van harte
zullen gunnen,omdat zij hem graag n
gen. Het grappigste van de hele zaak
evenwel, dat de voorspiegelingen van zijn
vroegere „managernu werkelijkheid gaan
worden, iets dat Bomers zelf nauwelijks
kan geloven.
Het Engelse prinsesje Anne Vierde Zaterdag
haar derde vel jaardag. Op deze foto draagt
zij hetzelfde jurkje, dat zij aan had ter
gelegenheid van de kroning van haar ko
ninklijke mopder een jurkje van Franse
kant op een onderjurkje van chiffon en
taffetas. Om haar halsje een ketting, welke
haar moeder haar heeft geleend en die
bestaat uit acht echte paorlen en efen
platina kettinkje
Scheoeningen ln deze mme
Augustus-dagen
Te Maassluis is gearresteerd H. de P.. die
tydens de Japanse bezetting ln Indonesië
wegens moord tot levenslange gevangenis
straf is veroordeeld. Hy is vandaag ter be
schikking gesteld van de officier van Jus
titie te Rotterdam.
In Juli 1940 werd De P., een Christen-
Menadonees van Nederlandse nationaliteit,
te Soerabaja gearresteerd onder verdenking
betrokken te zijn geweest bij een moord op
eea weduwe. Bij de inval van de Japanners
was hij nog steeds in voorlopige hechtenis
zonder dat zijn zaak was berecht. Nadat
hij aanvankelijk door de Japanners op vrije
voeten was gesteld, werd hij enkele maan
den later weer in hechtenis genomen en in
October 1942 door de landrechter te Soera
baja tot levenslange gevangenisstraf verg
ooi deeld. De republiek Indonesië verleende
hem in 1946 gratie, maar liet hem kort daar-
Ruim 23.000 woningen in het
eerste halfjaar 1953 opgeleverd
Volgens gegevens van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek werden 5221 wonin
gen opgeleverd in Juni 1953. Hierin zijn be
grepen 253 duplexwoningen, zodat in die
maand door nieuwbouw 5474 gezinnen
nieuwe woonruimte beschikbaar is geko
men.
in het eerste halfjaar van 1953 werden
23.045 woningen gebouwd, waarin begrepen
zijn 904 duplexwoningen, zodat in genoemde
periode voor 23.949 gezinnen nieuwe woon
ruimte werd gesticht. In dezelfde periode
van het vorige jaar kwamen 24.100 wonin
gen gereed, waarvan 968 als duplëxwoning
werden gebouwd.
Gerekend tot en met Juni 1953 werden se
dert de bevrijding 274.019 woningen ge
bouwd. waarvan er 13.887 als duplexwonin
gen zijn ingericht, zodat voor 287 906 gezin
nen nieuwe woonruimte beschikbaar is ge
komen.
weer arresteren, omdat hij geen republi
keins staatsburger wilde worden. Door Ne
derlandse militairen werd hij bevrijd, maar
korte tijd later werd hij in Soerabaja weer
in de gevangenis gezet, om herti verder zijn
levenslange gevangenisstraf te laten uitzit
ten. hoewel alle bescheiden over zijn proces
verloren waren gegaan. In December 1951
stelde men hem op transport naar Neder
land, waar hij in Januari 1952 in de gevan
genis te Rotterdam werd ingesloten op last
de officier van Justitie aldaar.
Ud P. deed hierna de .staat een civiel
proces aan en vorderde dat men zijn inslui
ting ongedaan zou maken. De rechtbank te
Rotterdam wees zijn vordering toe. maar in
hoger beroep vernietigde het Gerechtshof te
's Gravenhage dit vonnis. Ten slotte heeft
de Hoge Raad het tegen dit érrest door De
P ingestelde cassatieberoep verworpen. De
P heeft zich na deze uitspraak van de Hoge
Raad die in Mei is gedaan, schuil weten
te houden, tot hij in Maassluis kon worden
gearresteerd.
De Italiaanse politie heeft een uitgebrei
de smokkelarij van strategische goederen
naar landen achter het yzeren gordijn ont
dekt. aldus meldt de Dally Telegraph.
De betrokken organisatie was al byna een
jaar werkzaam. 7U opereerde onder de mom
van een zogenaamde Argentynse Nationale
Aankoopcommissie, welke volgena Sowjet-
russische aanwijzingen in het leven waa ge
roepen en schertskantoren in Genua had.
Men gebruikte briefpapier met Argentyns
wapenschild.
Er wae een geheel dossier gemaakt van
correspondentie, welke betrekking had op
„behandelde orders", dit om de Italiaanse
autoriteiten zand in de ogen te strooien. De
commissie plaatste orders bij Italiaanse
firma's voor goederen, waarvan de uitvoer
naar onder Sowjetrussische invloed staande
landen verboden is.
De „commissie" verstrekte daarvoor „in
voervergunningen voor Argentinië en deze
werden voorzien van nagemaakte handteke
ning en stempels van de Argentijnse con
sul-generaal.
Zaterdag wan hel vliegveld Valkenburg
een Dakota van de Koninklijke Luchtmacht
naar Athene vertrokken met een zending
Rode Kruisgoederen voor de slachtoffers
van de aardbeving op de Ionische eilanden.
Deze zending bestaat uit 3000 dekens en
antibiotica, bacteriedodende middelen
Op de Zeeuwse visserijdag, die vandaag te
Breskens wordt gehouden, heeft mr H. J.
Kiewiet de Jonge, voorzitter van de stich
ting van de Nederlandse visserij, een rede
gehouden, getiteld „Het Nederlandse visse
rijschip nog in de Branding". Hierin legde
hij er vooral de riadruk op. vertrouwen te
hebben in de toekomstmogelijkheden van
de Nederlandse visserij. De uitvoercijfers
van de Nederlandse visserijproducten be
droeg in de jaren 1946, 1949. 1951 en 1952
resp. 21, 60, 78 en 95 millioen gulden Het
binnenlands verbruik Is daarentegen de
laatste jaren iets gedaéld. Per hoofd van
de bevolking werd in 1949 10,9 kg gebruikt,
in 1950 10,2 kg, ln 1951 8.7 kg en in 1952 was
dit cijfer weer iets gestegen tot 9,3 kg. Met
België staat Nederland onderaan de rang
lijst van de binnenlandse afzet in West-
Europa. Een van de landen met de grootste
visafzet is' Noorwegen, met een jaarlijks
verbruik van 53 kg per hoofd van de bevol
king
Reeds bij de aanvang van de tweede we
reldoorlog was onze vissersvloot voor een
aanzienlijk deel verouderd, aldus spreker,
en zij is ontredderd uit de oorlog voor de
dag gekomen. De Stlehting voor de Neder
landse Visserij heeft daarom In het belang
van de modernisering van de vloot gepleit
voor bijzondere belastingfaciliteiten. De Ne
derlandse regering Is hier echter niet op in
gegaan. In West-Duitsland heeft men deze
weg wel gekozen, met het gevolg dat men
daar thans prat kan gaan op een sterke en
moderne vloot.
HONGAARSE SPORTLERAAR
GING NIET TERUG
Naar eerst thans bekend wordt, is na af
loop van de Gymmaestrada de 25-jarige
sportleraar Atttla Far kas uit Boedapest uit
zijn hotel verdwenen. HU heeft per trein de
wijk genomen naar West-Duitsland, waar hij
de Amerikaanse autoriteiten om asyl zou
hebben gevraagd.
Farkas logeerde tijdens de Gymnaestrada
met enige landgenoten in het Parkhotel,
waar men de indruk had, dat de groep onder
contröle stond Op de vooravond van de
terugreis is Farkas door het raam van zijn
hotelkamer ontsnapt en heeft de eerste de
beste trein naar Duitsland genomen. Een
visum voor de doorreis vergemakkelijkte
de overschrijding van de grens.
De Zandvoortse politie heeft proces-ver
baal opgemaakt tegen zes Jongens tussen ne
gen en twaalf jaar, die zich hebben schuldig
gemaakt aan diefstallen van portemonnales
van het strand en uit een aportkli
zoeken, blijken bij hun diefstallen tot op
zekere hoogte te hebben aamengewerkt. Af
schriften van de processen-verbaal, tegen
hep opgemaakt, zullen aan de Voogdijraad
worden voorgelegd, die met da kinderrech-
zal bespreken welke maatregelen moe
ten worden genomen-
Voor de tweede maal binnen een maand
heeft de Raad voor de Scheepvaart de
kapitein van de Nederlandse kustvaarder
Prinses Margriet, toebehorende aan de
N.V. Antwerpen te Rotterdam, de 46-jarige
H. H. E. uit Zoutkamp (Gr.), gestraft door
hem de bevoegdheid om als kapitein
varen op zeeschepen te ontnemen voor de
tyd van één week. In de eerste helft van
dit jaar Is de Prinses Margriet twee keer
in de Scandinavische wateren aan de grond
gelopen, de eerste keer op 9 Januari j.l. by
Stavnshover in Denemarken en de tweede
maal op 6 Juni j.l. in de Botnlsche Golf by
Kemi in Finland.
Vrijdagmiddag heeft de Raad voor de
Scheepvaart een onderzoek ingesteld naar
de stranding bij Kemi. Op 2 Juni was de
Prinses Margriet uit Malmö, in ballast
varend, naar Kemi vertrokken om daar
hout te laden In de avond van 5 Juni
were) een peiling genomen op een vuur
schip en dit was de laatste juiste peiling
voordat het schip 20 uur later aan de
grond liep. Het was heiig windstil weer
met een matig zicht. De kapitein vertelde,
dat hij op 6 Juni nog geregeld peilingen
had genomen. Toen hij des middags om 4
uur tot de ontdekking kwam, dat hij zich
niet bevond op de plaats waar hij volgens
zijn uitgezette koers zich zou moeten be
vinden. n.l. nabij het vuurschip van Kemi.
was hij, inplaats var* ten anker te gaan.
wat. zoals hij toegaf, beter zou zijn ge
weest, blijven doorvaren en zoeken en ten
slotte liep hij aan de grond.
De schade viel mee en om half tien des
avonds kwam het schip vlot.
De inspecteur voor de Scheepvaart, de
heer J Metz. merkte in zijn conclusie op.
dat de kapitein 20 uur geen duidelijk be
stek heeft gehad Toen hij meende het
lichtschip van Kemi te zullen aanlopen,
doch dit niet in het verschiet kwam. ging
hij twijfelen en een gegist bestek in de
luchtreus van de K L M.
de Super Constellation,
waarvan er binnenkort der
tien op de grote luchtlijnen
wprden ingezet, voor het
eerst in de geregelde dage
lijkse dienst op New York.
Een majestueus vliegtuig,
dat wij in al zijn prachtige
hoedanigheden, zijn snel
heid en zijn wederom be
langrijk uitgebreid comfort
voor hen die er mee zullen
reizen, hebben leren ken
nen op de presentatievlucht,
naar Kopenhagen.
Ruimte, vrij van trilling,
vastliggend en weer beter
beschermd tegen het geluid
van de motoren, die de
kruissnelheid tot 500 km
per uur opvoerden, zijn de
beste eigenschappen naast
de vergroting van de afme
tingen. het resultaat van
tien jaar ervaring en naar
stig zoeken naar verbete
ringen. War»1 °P 9 Januari
1943 ging de eerste Constel
lation de lucht in voor de
proefvlucht.
Een vliegtuig dat ook in
cijfers zijn superioriteit
toont en de naam Super
Constellation waardig is.
Lengte 34.68 m. spanwijdte
37.55 m, hoogte 7.55 m,
vleugeloppervlak 153 vlerk.'
meter, maximum startge
wicht 65.00<r kg. maximum
landingsgewicht 50 000 kg.
betalende lading 10.000 kg
(80 passagiers en 2000 kg
vracht), 4 Wright Turbo
Cyclone W cylinder Com
pound- motoren (startver-
mogen 3300 pk), maximum
snelheid 600 km per uur.
kruissnelheid 500 km per
uur, brandstofverbruik 1800
liter per uur, inhoud ben-
Super Connie
zinetanks 25.000 liter, actie
radius 4000 km.
Tot 3700 meter hoogte
blijft de luchtdruk ln het
vliegtuig gelijk aan die van
het zee-oppervlak; constan
te temperatuur van 75 gr.
F. zelfs indien het buiten
60 gr. F. vriest pf 100 gr F.
boven nul is-
De inrichting: een loun
ge met zes zitplaatsen, een
hoofdcabine met 24 z.g.
6leepair-fauteuils of 32 le
klas plaatsen of 55 toeris
ten-stoelen; een voorcabine
met 8 sleepairs", of 12
le klas plaatrön of 15 toe
risten-stoelen; een achter
cabine met 7 ..sleepairs".
11 le klas plaatsen of 12
toeristen-stoelen; een ves
tibule. een keuken, vier
toiletten, een wasgelegen
heid. twee garderobes, een
cabine voor de bemanning,
ruimte voor navigator en
telegrafisten en een cock
pit. Onder de vloer van de
cabines een laadruim van
19 3 kub. meter.
Op *3700 meter hoogte is
de luchtdruk in het vlieg
tuig nog gelijk aan die bij
het zee-oppervlak, op 6000
meter hoogte geliik aan die
op 1500 meter hoogte
Het maximum startge
wicht ligt 84 procent hoger
dan bij de eerste Constel
lation; de motorkracht
slechts 48 pCt hoger Sinds
1943 zijn de Constellations
gezamenlijk 2.320.000 uur
ln de lucht geweest. Iedere
maand van 1953 voegt hier
aan nog 43.000 Uur toe.
Op hun tiende verjaardag
begin 1953 hadden de Con
stellations gezamenlijk ruim
877.600.000 uur gevlogen wat
neerkomt op 1000 maan-
retourtjes of ongeveer zes-
vluchten naar de zon
Met de Super Connie
heeft de K.L.M. de wereld
primeur van dit vliegtuig
op de intercontinentale lij
nen.
kaart zetten. Zijn in de namiddag genomen
radiopeilingen kwamen niet uit. De inspec
teur zeide voornamelijk critiek te hebben
op het feit. dat de kapitein, toen om 4 uur
bleek, dat de radiopeilingen niet juist wa
ren, hij op gegist bestek verder is gevaren
en niet onmiddellijk voor anker is gegaan
De inspecteur stelde ten slotte de R^ad
voor de kapitein de bevoegdheid te ont
nemen voor de tijd van een week
De Raad zal later schriftelijk zijn uit
spraak motiveren.'
Eén dezer dagen viel h«t een conducteur
van de Nederlandse Spoorwegen op, dat
twee Haarlemse jongens, die op spoor
kaartjes naar Amsterdam reisden, over on
gewoon veel geld beschikten. Gevonden,
zeiden zij, toen hij naar de herkomst er van
vroeg. Hij waarschuwde de politie en ten
slotte bleken de jongens, R. G. (negen jaar)
en W van K. (elf jaar) aansprakelijk te
zijn voor een Dinsdag te Zandvoort aan
gegeven diefstal aan het strand, vaq een
portemonnaie inhoudend 72. Hiervan was
52 verbruikt., grotendeels versnoept.
Een Woensdag aangegeven vermissing
van een portemonnaie met 16, uit de
kleedkamer bij een der Zandvoortse sport
velden leidde tot de aanhouding van Th. B.
en J B beiden elf jaar oud en in Zand
voort woonachtig. Zij hadden nog 10 over
Hun verklaringen brachten de politie weer
op het spoor van P. R. (elf jaar) en J S.
(twaalf jaar), te Zandvoort. die op 19 Juli
een portemonnaie met 24 uit dezelfde
kleedkamer hadden ontvreemd en de buit
er in drie dagen hadden doorgebracht. De
ledige portemonnaie. verstopt in de duinen,,
is teruggevonden
De zes jongens, die eenzelfde school be-
Oostenrijk. Near aanleiding van het 60-jarig
bestaan van de ..Gewerkschaftsbewegung"
(Verbond van Vakverenigingen) wordt M
Augustus een bijzondere frankeerzegel tn de
waarde van 1 s. met een toeslag van 25 gr.
uitgegeven Het beeld is gelijk aan de uit
gifte van 1945 47. n.l. de landschapzegel van
5 schilling, doch de kleur is gewijzigd ln
staalblauw Bovendien is de zegel overdrukt
met: OeGB 00 Jahre Gewerkschaftsbewegung
lS+?Jg De nieuwe opdruk, alsmede het oor
spronkelijke waarde-cijfer van 5 S.. dat in de
linker- en rfltehter bcwenhoek onleesbaar is
gemaakt door een ornament, zijn gedrukt in
goud Deze opdruk is ontworpen door de litho
graaf Gusti Kopflelthner
De poetzegel is gedrukt tn rasterdiepdruk
door de Oostenrijkse Staatsdrukkef-lJ en heeft
een oplage van 450 000 exemplaren.
(joor de steun van de Vereniging
Rembrandt heeft het Museum Boymans
één van de zeer zeldzame geschilderde
landschappen kunnen verwerven van de
wonderlijke, mysterieuze schilder en etser
Hercules Seghers. Het gave. door een stra
lend licht overgoten schilderij stelt op 29.2
bij 54.5 cm doek op paneel een rivier
landschap met bergen voor. waarvan de
bijgaande foto 'n fragment toont. In detail
lering is het schilderij scherp en raak. in
algemene visie groots en levendig.
Toch zijn ook hier de elementen aanwezig
bekend uit andere schilderijen van Seghers
en meer overeenkomend met zijn lévens
opvattingen. Grillige, in angstige vervoe
ring neergepenseelde boomstronken bij
voorbeeld. welke in andere schilderwerken
van zijn hand overheersend kunnen zijn en
dan een sombere dreiging uit het doek léten
spreken. De vrolijke toon van dit meester
werk maakt het schHderiJ des te zeldzamer
evenals de volledige signering. Seghers
streefde niet naar algemene bekendheid en
signeerde slechts het allerbeste. Over zijn
«eigen leven was hij ook niet mededeel
zaam: het is niet eens bekend of hij in 1589
of 1590 werd geboren en evenmin heeft
men zekerheid of dat te Haarlem gebeurde
Rembrandt moet hem als schilder zeer hoog
hebben aangeslagen, als etser verwierf
Seghers echter meer bekendheid en zijn
etsen ztin grafische zeldzaamheden, waar
van de techniek nog steeds niet doorgrond
In openbaar bezit bezat Nederland tot
dusver slechts twee schilderijen; in een en
kele particuliere verzameling (o a. Van Beu-
ningen) bevond zichA ook werk van hem.
Men neemt aan, dat het schilderij, dat Boy
mans nu verworven l\^eft, rond 1630 werd
vervaardigd.
Zaterdagmiddag zijn te Haarlem zes per
sonen uit Amsterdam aangekomen, die be
gonnen te colporteren met het blad Alarm,
orgaan van de Nieuwe Europese Sociale
Beweging.
De politie heeft het zestal aangehouden
en overgebracht naar het bureau van po
litie. waar proces-verbaal werd opgemaakt
wegens overtreding van artikel 140: het col
porteren van bladen van verboden verenl-»-»
gingen. Vijftig bladen werden in beslag ge
nomen. In de loop va*i de avond zijn de
Amsterdammers op vrije voeten gesteld.
Enigen van hen waren lid geweest van de
N.S.B. of de SS.
Onder hen. tegen wie proces-verbaal i«
opgemaakt, bevindt zich ook de heer P.
van Tienen, „de algemene leiden van de
N.E.S.B.
HET M-S. OBUASI
Op 19 Augustus a.s. zal van Rotterdam
vertrekken voor zijn eerste reis naar West-
Afrika, het nieuwe motorsqhlp Obuasl van
de Elder Dempster Lines Ltd. Liverpool,
voor welke maatschappij de N.V. Meyer St
C's Scheepvaart Mij, al* agenten te Rotter
dam optreden. De Edder Bempeter Lines
Ltd onderhouden een geregelde dienst van
Noord Continentale havens naar West-
Afrika.
De Obuasi werd in 1953 gebouwd bij Har-
Jand Sc Wolff Ltd te Belfast ep is van het
-open Shelterdeck type De bruto tonnenmaat
bedraagt 5883 reg. ton. Het schip heeft een
laadvermogen van 7089 ton.
De dienstsnelheid »al circa 12'/i mijl per
uur bedragen.,
Op 1' September a.s. wordt het ernst met
de helicopter-dlenst op Antwerpen.en Brus
sel en via de Belgische hoofdstad op Maas
tricht, Luik. Bonn en Keulen.
De passageprijs RotterdamBrussel is
"thans vastgesteld op 27.—. retour ƒ48.60.
Waarschijnlijk is de prUs voor een vlucht
naar Antwerpen 19— en 34.20 retour.
Voor kinderen, met uitzondering van ba-
bies die de leeftijd ven twee jaar nog niet
hebben berejkt. wordt de volledige passage-
prijs berekend. Voor babies ia men 10'/» van
de passageprijs verschuldigd.,
De helicopter-dienst voor passagiers
wordt uitsluitend op werkdagen uitgevoerd.
Het vertrek van Rotterdam-Heliport is
bepaald op halfnegen 's morgens en vijf voor
drie en tien voor zee 'e middags.
Aankontat in Antwerpen resp. 9.12 upr;
1537 uur en 18.32 uur. #n Antwerpen ie
slechts drie minuten oponthoud Aankomst'
te Brussel-Melsbroek om 9.33 en 15 58; J3rus-
sel-Groenstraat (Helihaven): 9.40 uur, 16.05
uur en 18.55 uur
De vlucht Rotterdam—Antwerpen duurt
42 minuten; tot Bruesel één uur en tien mi-
nuten. x
Voorts worden per dag twee helicopter-
verbindingen onderhouden van Brussel naar
Luik met doorverbinding éénmaal per dag
naar Maastricht. Keulen en Bonn. Vertrek
van Brussel 9.55 uur. aankofnst Maastricht
10.57 uur.
Ven Maastricht uit kan men dageljjks
twéémaal naar Brussel, ötn 11.05 uur enr
15.13 uur.
Op de openingsdag van de passagier re-
dienst op 1 Sept. a.s. zijn alle vluchter! door
de Sabena' gereserveerd. Van 2 September
af kan het publiek passage boeken. Reeds
is een groot aantal vludhten in de maand
September volgeboekt.