Martin Bomers liep er in voor bijna f1500.- Zal de slanke Hurel-vleugel het vliegen goedkoper maken? Een en ander over de Minijet, die Rotterdam zal worden gemaakt lil Kleinste straalvliegtuig van de wereld Toekomst van wol is niet ongunstig Argentijnse exportverkopen ol iezaadbi jproducten In Villacoublay wordt hard gewerkt aan projecten met grote vleugelslankheid In Nieuw-Zeeland wordt de bodem uit de lueht bemest en bezaaid Succesvol systeem bij verbetering van bodem Canada verwacht enorme tarwe-oogst Hurel-Dubois wellicht op de goede weg Stijging van de productie in West-Duitsland Invoer van strategische materialen in V.S. Canadese textielindustrie wenst protectie SCHEEPSTIJDINGEN sraranam MOEIZAME TOCHT NAAR DE B.B.C. Maar.... de illusie wordt realiteit Zesmaal gearresteerd om éénmaal levenslang te zitten Smokkelcomplot in Italië ontdekt De Nederlanders eten weinig vis KINDERBENDE TE ZANDVOORT OPEREERDE IN KLEEDKAMERS Conducteur helderde diefstallen op TWEE VONNISSEN BINNEN EEN MAAND Majestueuze luchtreus in cijfers POSTZEGELNIEUWS Zeldzame aanwinst voor Museum Boymans Wederom Alarm-colporteurs aangehouden Dienstregeling van de helicqpters Naar Antwerpen19) en B russcl (f 271 BLAD - PAGINA 'f MAANDAG 17 AUGUSTUS 1953 licentierechten voor de grappige SIPA -200 Minijet. het kleinste straalvliegtuigje ter wereld, zijn onlangs gekocht door <*e vroegere Koolhoven Vliegtuigen N.V., die thans deel uitmaakt van de machinefabriek Van Driel en Van Ommeren te Rotterdam, die o.a. reeds het T-10 overgangs-zweef- vhegtuig in aanbouw heeft. Het ziet er naar uit. dat deze vliegtuigindustrie zich in de toekomst belangrijk zal gaan uitbreiden. Zo werd ook reeds onderhandeld over de licentierechten van een ander Frans vlieg tuigtype, welke onderhandelingen spoedig hun beslag zullen krijgen Zeker is echter reeds dat de Minijet streks in Rotterdam zal worden gebouwd, zodat we dit kleine atraalkistje. dat met zijn dubbele staart wel wat op de Vampire gelijkt, straks waar schijnlijk veel in ons luchtruim zullen kun nen zien. Palas straalmotor De SlEA de naam is een afkorting van „Société Industrielle pour l'Aéronautique" Minijet is uitgerust met een lichte straal motor van het type Palas, die een vermogen levert van 160 kg stuwkracht en die is aan gebracht tussen de beide staartbomen. Deze Palas verbruikt 22 gallons (dus een 100 liter) kerosine per uur. Dit is vr(j veel, maar daar staat een kruissnelheid tegenover van 370 km per uur en een maximum snelheid van 430 km per uur. Het vliegbereik bedraagt 650 km. De eerste Minijet was twee jaar geleden al in het Grand Palais te zien hoewel hij toen nog nooit gevlogen had. De eerste vlucht maakte het toestel op 14 Januari 1952. Er zijrt twee prototypen gebouwd, die beide op de onlangs in Parijs gehouden luchtvaart tentoonstelling te zien waren. Een kleiné serie is thans in aanbouw. Hoewel de Mini jet oorspronkelijk als sportvliegtuig werd ontworpen zal zij waarschijnlijk vooral een grote toekomst hebben als lesmachine voor de allereerste vliegopleiding. We kunnen in de luchtvaartwereld n.l. steeds meer de tendens waarnemen, de lesvliegtuigen met propellers door straaltrainers te vervangen. De Minijet zou in dat geval een toestel opleidingstoestel. n1" Tlger-Moth krnrnen vervangen n'iv?1 etl zitt<m elkaar en bel Alï^eV!fM\VoUKli'K dnbbele besturing. Als sportvliegtuig zal de Minijet nog toll menie""61 het de droom van =fvl&bS„ïe„Zg?edPrrCÏS kïnSKiS». E"r0Pe8e h°°ldsted» fet de ®tr?ks ln ons land gebouw- ïnfJa L ga,at gebeuren, is ons nog niet bekend Misschien gaat de luchtmacht wel haa/Ttkoo1p.f>ver voor de opleiding van Ïlrnaltfli €gerS €n Gls de K L-M. op straalvliegtuigen overgaat is de Minijet een !hli r f ie Voor de Rijksluchtvaart school. En wie weet. is er ook nog een ver- mogend zakenman of sportvlieger, die zo'n Minijet voor privé-doeleinden aan- aft. Mogelijkheden zijn er voor dit toe stelletje genoeg en daarom Is het een ver heugende wetenschap, dat de Minijet straks in eigen land gebouwd zal worden De toekomst van wol is even zeker als die van vlees, doch de wolindiistrie ziet zich gesteld voor de noodzaak het hoofd te bieden aan het koopmanschap van de fa brikanten van synthetische vezels, zo werd dezer dagen te Sydney verklaard door de voorzitter van het Internationale Wol secretariaat. De voorzitter merkte op, dat ondanks de concurrentie van synthetische vezels Amerika nog steeds de grootstë wolver bruiker is en dat de consumptie in dit land nog steeds toeneemt. Andere gunstige factoren zijn de toenemende aankopen van Japan, het feit dat de Westerse kleding meer en meer ingang vindt in Oosterse landen en de buitengewoon grote afzet, die in Oosterse landen zou kunnen worden be reikt, wanneer de levensstandaard in zo danige mate zou stijgen, dat de koelies zich de aanschaffing van wollen dekens zouden kunnen veroorloven. De verkopen van oliezaadbijproducten voor export bedragen 75.000 ton en zijn als volgt: lijnzaadkoeken: naar Engeland 4005 ton, naar Nederland 300 ton, naar Duitsland 2050. naar Zwitserland 3750; alles tegen 385 pesos; naar Frankrijk 650 ton tegen 426 pesos, naar Denemarken 7000 tegen 399.50 pesos. Katoenzaadkoeken: 23.650 ton naar Denemarken, België, Engeland en Neder land tegen 288 pesos en Frankrijk tegen 305/315 pesos. Zonnebloemmeel: 2400 ton naar Engeland, Duitsland en België tegen 317 pesos en Frankrijl^ tegen 351. Katoen- zaadmeel naar Nederland 5000 ton. Frank rijk 2000 ton. Zwitserland 4500 ton, Dene marken 11.000, alles tegen 260 pesos. 7500 ton met onbekepde bestemming tegen 250 pesos tegen betaling in vrije dollars. Naar men meent zijn de voorraden van katoenzaadmeel thans zeer klein. De uit voer van zemelen en zemelenmeel naar Engeland bedroeg 17.286 en naar Zwitser land 500 ton tégen 23,35 pesos per kwintaal en 2dé graads fancy middlings, 100 ton tegen 31 pesos per kwintaal tegen betaling in Zwitserse francs. worden ontwikkeld, die allé eigenschappen van wol hebben, nog steeds niet zijn uit gekomen. Voor Australië is het probleem of het zal kunnen blijven voorzien in de wereldvraag naar wol, aldus de voorzitter. Volgens de raming van het Bureau voor de Statistiek zal Canada vermoedelijk dit Jaar een tarweoogst van 604 millioen bushels iinnenhalen. Dit zou dan op één na de grootste tarwe-oogst in de historie zijn. De grootste oogst 668 millioen bushels werd verleden jaar binnengehaald Het vorige record werd in 1928 met 567 millioen bushels bereikt. Het Dominion Bureau of Statistics heeft de volgende voorlopige ramingen gepubli ceerd van de voornaamste graanoogsten voor 1953 in Canada: productie in geheel Canada (in 1000en bushels) voorjaarstarwe 577.800, alle tarwe 603.800; haver 402.200. gerst 283.200; alle rogge 29.600; lijnzaad 11.100. Het spreekwoord „nood maakt vinding rijk" is ten volle van toepassing op de ont wikkeling van het strooien van kunstmest en zaaizaad uit vliegtuigen, „topdressing", in Nieuw-Zeeland. Dit land heeft behoefte aan goed weiland voor zijn veeteelt; 95'/« van de uitvoer in 1950 was van dierlijke oorsprong. Het gebruik van vliegtuigen voor het uit strooien van kunstmest en zaad heeft daar dan ook een snelle en economische ver betering van de weiden in het geërodeerde heuvelland ten gevolge gehad. Naar schatting kan thans meer dan tien millioen acres van daarvoor geschikt heuvelland op deze manier worden behandeld en het zou daardoor mogelijk worden het aantal scha pen met 50% te verhogen. De eerste proefnemingen met het gebruik van lichte vliegtuigen voor het uitstrooien van kunstmest werden spoedig na het einde van de oorlog gedaan. In 1947 kreeg de „Soil Conservation and Rivers Control Council" belangstelling voor deze procedure. In samenwerking met de „Royal New Zealand Air Force" werden in 1948 proeven uitge voerd en een proef op grote schaal werd in 1949 uitgevoerd. Een oppervlakte van 1100 acres van steil heuvelland werd behandeld met 137 ton kunstmest. De proeven wezen uit. dat „topdressing" per vliegtuig practisch mogelijk waS, zelfs bij de steilste heuvels. Nieuwe bedrijfstak Deze succesvolle experimenten deden de belangstelling van de particuliere lucht vaartondernemingen stijgen. Thans worden door 24 firma's meer dan 120 vliegtuigen ge bruikt en vinden 600 personen werk in deze bedryfstak. In de periode 1 April 1949 1 April 1950 werd 5000 ton kunstmest uitge strooid over een oppervlakte van ca. 20.000 ha. Het daarop volgende jaar werd circa thans bestudeerd. 45.000 ton uitgeworpen over byna 175.000 ha en in de periode 1 April 1951—1 April 1952 waren deze cyfers gestegen tot resp. 90.000 ton en 335.000 ha. Over de eerstgenoemde periode strooiden de vliegtuigen bovendien 70 ton zaaizaad uit over 10 000 ha. In het daarop volgende jaar werd deze zaaimethode iets minder toege past, doch in de periode 1 April 1951—1 April 1952 werd 93 ton uitgezaaid over circa 12 000 ha. Bovendien worden de vliegtuigen nog gebruikt voor het uitstrooien van verdel gingsmiddelen voor onkruid, bestrijdings middelen van ziekte en vergif tegen de ko- nijnenplaag. De betreffende firma's hebben •een vereniging opgericht onder de naam „Aviation Industry Association of New Zealand". Zij hebben veel initiatief getoond bij het verbeteren van de techniek ontwikkeling van de uitrusting benodigd voor deze manier van werken. Tiger Moth en Beaver De gebruikte vliegtuigen zijn voor het merendeel van het type Tiger Moth, welke 3 cwt. kunstmest kunnen vervoeren en en kele Canadese Beavers, welke weliswaar meer kunnén vervoeren en een grotere actie-radius hebben, maar veel duurder in het gebruik zijn. Gedurende de proeven in 1949 bleken de kosten voor „aerial topdressing" concur rerend te zijn ten opzichte van de gewone wijze van „topdressing" in moeilijk heuvel terrein. De prijzen zijn sindsdien gedaald en de ..Rural Aviation Ltd" -berekent nu voor de Beaver 4 pond per ton over een radius van 3 mijl van het vliegveld en 1 pond extra per ton voor elke mijl verder. Vijf mijl be schouwt men als de economische grens. Het gebruik van grotere vliegtuigen die zes ton meststoffen kunnen vervoeren voor de „top dressing" van grotere oppervlakten, wordt i (Van een medewerker). De Franse vliegtuigconstructeur Maurice Hurel heeft een type vleugel ontworpen, waarvan de vleugelslankheid wel de ken merkendste eigenschap is. Volgens Hurel is het grote voordeel van zijn vleugel, dat de luchtweerstand zeer gering is. Proeven in windtunnels en ook in de practijk hebben deze bewering overigens bevestigd. Samen met Dubois, heeft Hurel in Villa coublay een kleine vliegtuigfabriek opge richt. waar sedèrt de oorlog vliegtuigen worden gebouwd, die alle van de Hurel- vleugel zijn voorzien en waarvan de vleu gels bovendien nog enige bijzonderheden hebben die het stijgvermogen vergroten er dus ook een bijdrage leveren tot het draag vermogen van het vliegtuig. Volgens de constructeurs kunnen toestel len die zulke vleugels hebben, prestaties le veren die te vergelijken zijn met die van gewone vliegtuigen die een veel kleinere betalende lading kunnen vervoeren. Daar uit kan men concluderen, dat volgens de constructeurs de toestellen met slanke vleu gels aanmerkelijk economischer in het ge bruik zijn. Dc Hurel-Dubois HD-31 moet door de slanke Hurel-vleugel het meest economische vliegtuig in deze klasse zijn. B\j de derm stralies op de tentoonstelling te Parijs viel de korte start- en landingslengte op. latere uitvoeringen van de HD-32 moderne schroefturbines te geven. Hoe het begon Het eerste vliegtuig, dat slanke vleugel werd voorzier kleine Hurel-Dubois HD-10, persoons hoogdekkertje, van zo'n was de een één- met een motortje van 40 pk een snelheid van 215 km per uur haalde. Later werd een motor van 75 pk ingebouwd, die de snel heid bracht op 265 km per uur Merkwaardig genoeg is dit éénpersoons toestelletje, dat in 1951 op de Parijse luchtvaarttentoonstelling in het Grand Palais was te zien. voorzien van een dubbel kielvlak, een constructie die we bij éénmotorige vliegtuigen niet vaak tegenkomen. De vliegproeven met de kleine HD-10 had den zulk een succes, dat de Franse regering niet aarzelde twee prototypen te bestellen van een groot passagiers- en vracht vliegtu'g, dat door Hurel ontworpen was: de HD-31 Dit toestel, dat eveneens van zo'n slanke vleugel is voorzien, kan 36 passagiers ver voeren Op 27 Januari 1.1. maakte de HD-31 zijn eerste geslaagde proefvlucht en op de onlangs gehouden luchtvaarttentoonstellinR n Parijs werd de machine gedemonstreerd Dit toestel is met twee Wright-zuigermoto- ren van 800 pk elk uitgerust en is van een niet intrekbaar neuswielonderste! voorzien Volgens berichten moet dit toestel in staat zijn méér te presteren dan de Douglas Da kota tegen aanmerkelijk lagere kosten! Een nieuw type, dat spoedig zal vliegen, zal de HIÏ-32 zyn. die 42 passagiers zal kun nen vervoeren en twee Pratt and Whitnev motoren van 1200 pk elk zal krMgen. Dit vliegtuig zou kunnen opereren tegen kos ten. die ongeveer 30*/. lager z(jn dan die van andere vliegtuigen in deze klasse. Dit zal op tal van luchtvaartmaatschappyen wel in druk maken. Men denkt er 'ntussen al over. Waarheen men streeft Hurel zit intussen niet stil en iijn nieuw ste project is de HD-45, een groot straal verkeersvliegtuig voor het vervoer van 8i passagiers, dat een snelheid van 720 km per uur moet kunnen halen en een afstand van 2400 km zonder innemen van nieuwe brand stof moet kunnen afleggen Dit fraaie ver keersvliegtuig zal van twee krachtige straal motoren worden voorzien. In tegenstelling met de andere Hurel-Dubois vliegtuigen s de romp nu fraai gestroomlijnd en' heeft nij slechts één kielvlak met richtingroer. Het landingsgestel, voorzien van neuswipl. wordt tijdens de vlucht opgetrokken. In <3e vleugel zijn buiter^boord-brandstoftanks in gebouwd. Een order om een prototype van de HD-45 te bouwen is nog niet gegeven, maar waarschijnlijk zal dit in de nabije toe komst wel gebeuren. De vliegresultaten met de vorige Hurel- Dubois vliegtuigen wettigen de verwachting, dat de slanke vleugel van Maurice Hurel in derdaad aan de verwachtingen beantwoordt. Vooral voor het straalverkeersvliegtuig biedt dit type vleugel wellicht grote moge lijkheden. Misschien zal Maurice Hurel de verkeersluchtvaart inderdaad het economi sche verkeersvliegtuig kunnen leveren, waaraan reeds zo lange tijd behoefte bestaat' Uit"t conjunstuur-onderzoek van 't I.F.O.- Instituut te München blijkt dat, in tegen stelling tot de beide voorafgaande jaren voor Juli zowel de industrie voor duur zame goederen als die voor consumptie goederen een ondubbelzinnige toeneming van de productie* te zien geven. Bij de industrie voor duurzame goederen zijn de binnenkomende orders toegenomen. Ook bij de verbruiksgoederen-industrie bleef de vraag goed. Zowel bij de industrie voor duurzame goederen als bij die voor con sumptiegoederen hebben de prijzen, uitge zonderd bij de textielindustrie, de neiging licht te dalen. De toekomstverwachtingen van de ondernemers geven het tot dusver gunstigste beeld van het jaar te zien. Zij verwachten een gemiddelde productie toeneming, een vermindering van de voor raden eindproducten en een verdere toe neming van de orders. Naast de ver wachtingen voor een goede binnenlandse conjunctuur spelen ook de optimistische verwachtingen voor het zakenverkeer met het buitenland een rol. Naar te Washington wordt verwacht, zal de toevloed van \yesteuropese zendingen strategisch materiaal. In het bijzonder van etaalproducten, voorlopig op peil blijven. Het Amerikaanse departement van handel heeft de laatste tijd een niet onaanzienlijk aantal invoervergunningen afgegeven voor deze goederen. Nederland en België volgen Duitsland op de voet op de lijst van expor teurs van deze belangrijke producten. De Canadese douane-autoriteiten onder werpen sedert enige dagen de gehele tex- tielinvoer aan een scherper onderzoek, met het doel dumping van buitenlandse textiel producten op de Canadese markt te verhin deren. Door deze maatregel trachten de Ca nadese autoriteiten tegemoet te komen aan de steeds dringender wordende eisen van de inheemse textielindustrie inzake be scherming tegen de buitenlandse concurren tie. Zowel de textielfabrikanten als de vak bonden hebben de laatste maanden her haaldelijk geprotesteerd tegen wat zij dum pingimporten noemen. Zij verlangen een drastische beperking van de invoer van goedkope textielgoederen uit de V. S. doch ook is de eis gesteld dat beperkingen moe ten worden ingesteld op de invoer uié over zeese landen met een relatief laag loon peil. waarbij gedacht wordt aan de West- europese en de Japanse concurrentie. De huidige anti-dumpingmaatregelen zijn ech ter. naar uitdrukkelijk wordt beklemtoond. de eerste plaats gericht tegen de Ameri kaanse textielindustrie, waarvan scherpe prijsconcurrentie wordt ondervonden op het gebied van katoenen, rayon en nylongoede- de Met hoogspanning wordt gewerkt aan bloembollenexport in de bollenstreek. De iporteurs leveren een wedloop met de tijd m htm product op tijd aan boord te krjj- ?n. 'Vta de haven van Listte worden grote hoeveelheden bollen naar de zeehavens vervoerd. Scheepvaaribewegirtg Binnenlandse havens AMSTERDAM. AANGEK. 14 AUG Ciena. Ned Noord/ee. ledig St. Hfd. Amons; Drage, Z»v Velsen. stg. Cocnh VCK Igadl. Noor. Nrd-Ame- rika. kolen. Rietl.. SHV: Li Delft. Dts, R'dam. stg.. De R.k.. v Es en v Ommeren Ransel. Ned Abl. hout. Mln.h Kampman. 15 AUG Rlouw. Ned. Bombay, ledig. J.k SMN Ardennia. Zw Rot terdam. stg Zeeb k.. VCK, D. Waltraud. Dts. R dam, stg.. de R.k.. v. Es en v Ommeren; Gen. Shcrnak- hovsky. Rus. Odessa, graan. Eng B Scheuer VERTROKKEN 14 AUG. Bacchus. West-Indië. stg. DELFZIJI.. AANGEK 14 AUG: Metropolc. Ned ledig. R dam. Board- expoit Hunze 6. Ned stg.. Hamburg. Cargo (doorvaart). Llzelore. Dts. Uzer Emden Wagenborg 15 AUG Noord-Holland. slpbt. IJmulden Wagenborg. Caribia. Ned spieren Norrkoping Wagenborg VERTROKKEN 14 AUG Hera. Em den ledig 15 AUG: Geja. Kungsholm soda. (doorv.). HARI.INGEN. AANGEK 13 AUG Ru ja Ned grasmeel. Markenesse bij legger: Jo. Ned. -0k—i"°" bijlegger ROTTERDAM. AANGEK 14 AUG Harriet Siedler. Dts. Toppila. hout. Nubel. Waalh. NZ Marcel!» Ned Hamburg olie Furness Pernis Esso. Panama Express. Pan. Los Angeles, fruit. NBK Merweh. QD Vrouwe- polder. Ned.. Lissabon stg. Lenders. Merweh WZ: Eherhardt Dts Wilhelmshaven benzine PHM. Duitsland Fedc, It Constanza olie. Muller Vlaardingen NM. Ju.pi'crf Hamburg stg Hudig Veder Lekh Kotersand Dts Chicago stg. Vlnke. Mei wëh C S Duffleld. Eng Harm burg ledig v. Ommeren Pemis BrM Si W3: Ned. Londen ledi. Hl»- meester Maassluis Jokurma Ned. Wasa hout Vermaas Ze Kat n. uz. Aire Eng"' Goole stg Hud,g Pie- ters. Merweh WZ. Medemsand Dts Koping hout H Stlnnes RIJnh ZZ Ambiorix. Belg Port Lyautey graan en erts v Uden Maash ZZ Henrietta Ned Londen papier James. ae Kat - haven OZ Kemphaan. Ned Boston, ledig Vola Transp Parkkade: Argos, Ned Piraeus stg Hudig v.ea?r Lekh OZ Peter M Eng Huil ledig. Lijnzaad Vlaardingen NM. Malaya Deen Melbourne stg Cornelder Maash. THB Valencia Dts Hamburg, stg Wambersie Schleh Deo Duce. Ned. Southampton ledig Schellen Merweh KV: Arusa. Ned Middlesbro J de Poorter. bill. Slikkerveer: Wurz- burg. Dts. fofte erts SEAM Dor drecht Sporota Ned. Londen rubber Invotra Lekh. THB: Wendover. Eng. Montreal stg P. A. v. Es Maash THB 15 AUG Teresa. Marok Havre, benzine v Ommeren Pernis BPM 2: Iran Dts Bayonne stg Eurovracht. 2e Kath OZ Ninella Eng, Pladju, olie v Ommeren Pernis BPM 10: Plato. Ned Amsterdam stg Hudig Se Veder. Lekh Africa Ocidental. Port Huelva erts. Kersten Hunik. Waalh THB Teutonia, Dts Vxpila. hout Nubel Rljnh 5: Bullfinch. Eng Southampton stg. Gen Steam. RUnh Oost Mobe. Fr Rouaan ledig Ro- trama Waalh 28: Lekhaven. Ned. Sydney, stg Holl Aust. Lijn. Rijnh NZ Erebus. Ned Swansea ledig. Niev Goudliaan Merweh WZ! Fred Christensen. Noor W Hartlepool, le dig v Ommeren Wilton Schiedam. Ingeborg. Ned Hamburg ledig AVK Vlaardingen NM Sheringham. Eng. ««Jiwloh ledig. Niev Goudr Merweh WZ; Merwehaven. Ned. Port Lyau- tey. stg, Van Uden. Merweh CS. Flsrnburgh. Ned Casablanca, stukg Muller. Merweh Aaltje. Ned.. Lon den. suiker. Hudig Sc Veder. RUnh. Oost; Marechiaro, It. Lissabon, stg. Arm. Farina. Merweh. QD. VERTROKKEN 14 AUG Gapern. Kristinehamn. Deneb. Londen: Baja- inar. Oslo: Trevclyan. Antwerpen Benvenue. Londen: Aglena. Londen: Armorique. Rouaan Libelle. Bremen Hermann Fritzen. Emden: Brandaris. Maldon: Vlieland Gothenburg: Fran- sescu Savona Salvo Lulea: Amazone Wismar Marga Kicpc Londen: Arden nia. Antwerpen Serula Liverpool Meikc Dublin Hendon Hall Port Said: Southwlnd. Charleson Eduard Bcrkcr. Landskrona Konigsbcrg. Lon den: Amor Leixoes: Sylvia. Hamburg: Alhena, Rio Janeiro Baden Oslo- Vecht Boston Fiduria Boston: Dieter Waltraud. Amsterdam Madzy. Kas- 15 AUG.: Akkrumdyk. Hamburg. Theano. Dublih: Martha. Belfast Turgail Londen Prins Joh. Willem Friso. Montreal: Mutatie. Avonmouth; Vega. Karlshamn. Troilus. Swansea: Cyprian Prince. Londen. Hailieh. Hamburg: Julia. Antwerpen. VLISSINGEN. GEPASS. n. ANT WERPEN 14 AUGUSTUS Trevelyan. R dam. Gretctien Vollmes. Zweden. Karen Toft. Hamburg; Brajara. Ku wait. Norwich Trader. Yarmouth 15 AUG Southwlnd. R dam. Wltze. zee; Almdyk. Le Havre. Ramona. Sidon; Arlston. Londen; Sloterdyk. Galveston; Bramora. Le Havre. Sea- green. LondenAtlantic Coast. Lon den: Corbrae. Londen; Chloe. Flix- borough; Tudor Prlnu. Middlesbro. GEPASS v ANTWERPEN 14 AUG.: Bullfinch. Londen Brookside. Oosten de Mathilda. Hull. Wendover. Rot terdam Beaverburn. zee: Brabant. Oslo; Bucklaw. Leith; Cormorant. Louden: Pllhamn. Stockholm. Rubls. Ooytende Crlchtoun, Aberdeen. Lek haf en. R'dnm; Dewsbury. Harwich: Dynamo. Goole; Anlares. Helsinki, Europa. Oostende: Klintholm. Kopen hagen; Eleanor Broke Shoreham: An- tonietta Bozzo. Italië; Berkel. Sunds- vall. Leo. Stavanger. Viler. Lissabon: Tazacorte. Kotka; Monte Udala. Bor deaux: Hartel. Cork. 15 AUG Silja Raumo: Yokeflefl. Aberdeen; Merwehaven. R'dam. Hol- I Groote inia, I Poole; Leuvehaven. Kopenhagen Normandla. Gothenburg; Prins Wil lem 3. Hamburg. Hercules. Bremen Capri. Portsmouth. Westerschelde. Oporto. Lukas M.. M'bro; Marlnero. Liverpool, Kalmarsund. Stockholm; Pygmalion. Adam. Satco Prefect. Londen Diamant. Oporto. Bcrby. Oslo. Glashaven. Kopenhagen. Benja min. Lacoruna: Marechiaro. R'dam; Pnrtelet. Boness Baron Dunmore. Palermo Bro. Zeebrugge, Lissekerk Londen: Ophelia. Bremen, Aalsum. R'dam. Emsstein. Havanna AANGEK 14 AUG.: Gudrun. Lon den; Canada. Zeebrugge; Transik. Southampton. Bandcirante. Gdynia. Mado. Londen. 15 AUG. Tromp. Littlehampton Meeuw. Antwerpen VERTROKKEN 14 AUG Capltalno G. Lacoley. zee: Gudrun. Zeebrugge; Canada. Genua. Transik. Emden 15 AUG Bandcirante Rio Janeiro. Nederlandse schepen in het buitenland Grote vaart llathor 14 v Piraeus n Izmir llaulerwyk p 14 Kaap Frio thuisreis Hector 15 v Alexandrie te Beyroeth Hecuba 14 v Bremen te Hamburg Heemskerk p 15 Finisteire uitreis Helder 14 op 300 m O v Bermuda ell llcra 14 v Port au Prince n C Trujillo Hcrmcs 14 op 600 m NO v Barbados Ivoorkust 14 te Takoradi uitreis Japara 15 v Calcutta n Djakarta t 14 op 400 m O Aagtedyk 13 v Victoria te Bahla Aagtekerk 17 te Colombo verwacht Aalsdyk 15 v Bremen n Hamburg Abbekerk 14 v Genua n Port Said Agamemnon 15 te Puerto Cabello A ld er* min p 14 Stromboli uitreis Almdyk 15 v Havre te Antwerpen Al^lkerk 14 op 220 m N v Diego Gar- Alphacca 14 v Santos n Montevideo Alpherat 14 v Montevideo n Rlo Gran- Altalr 14 op 200 m ZW v Las Palmas Alnakl 14 op 360 m O Paramaribo Amstelkroon 14 op 150 m NW v Kaap stad Amstelland 16 te St Vincent verw. Amsteltoren 14 v Beira n Lor Marques Appingedyk 14 te Vera Cruz Arendsdyk 15 v Norfolk te New York Arendskerk 14 v Aden te Suez Arkeldyk 14 te New Orleans Arnedyk 13 v New York n Antwerpen Baarn 14 op 250 m ZW v Balboa Ball 14 v Alexandrië te Halifax Baud 15 v Ambon te Makassar Bloemfontein 14 v Kaapstad n Amst Blommersdyk 14 op 550 m W Scllly Boissevain 16 te Lor Marques verw Bonaire 14 op 1200 m NO v Paramaribo Boreas 14 v Kopenhagen n Amst Boskoop p 14 Ouessant n Lissabon Breda 15 v Mollendo n Plsco nmphu.vs 15 v DJeddah te P Sudan Castor 14 v Trinidad n Paramaribo Congostroom 15 te Takoradi Cottlca p 14 de Azoren n Barbados Cronenhurgh p 12 Bodo n Archangel Dalerdyk 14 op 120 m W v Ouessant Danae 14 v Gothenburg n Amst Delfland 14 v Bahla n Rio Janeiro Delft 14 op 600 m NO V Sombrero etl Dido 14 v Rijeka n Barl Dlemerdyk 14 v Los Angeles n Rott -iliurgh 14 v Bordeaux n P Lyau- Draco Algiers-Triëst p 14 Bari Duivendyk p 14 Lizard n Antwerpen Eos 14 v Oran n Rotterdam Friesland Gaasterland dernook, Grangemouth; p 14 Kreta n Marseille fiber 14 op 750 Gladdonla, I Haarlem J v- Oldenliari Timor Kcrlosono 15 v Bahrein te Bombay Kieldrccht 15 v Manilla te Cebu Larenberg p 14 Ouessant n Taranto Le Maire 14 v Surabaja n Madura Leopoldskerk 14 op 100 m NW V Alexandrië Leuvekerk 14 v Aden n Port Okha Lieve Vrouwekerk 15 te Colombo verw Llndckesk p 14 Algiers n Rotterdam Lissekerk 15 v Antwerpen n Londen Lombok p 14 Cartagena n Trinidad Lutterkerk 14 v Koweit n Khor- ramshar Maashaven 14 op 850 m O v Belle isle Mapia p 14 Gibraltar n Beyroeth Mariekerk 15 v Aden te Mombassa Mentor 14 v Arzew te Grangemouth Mcrwede 14 op 350 m ZO v K Race, Muidcrkerk 14 v Brisbane te Sydnev Nero p 15 Kaap Tenez n Algiers Nieuw Amsterdam 15 te New York verwacht Niobe 14 v Helsinki te Kotka Noordain 14 op 600 m W v Landsend Noordwyk 15 te New Orleans verw >toa p 15 Finlsterre n Amsterdam -anjcfonteln 17 te Kaapstad verw Oranjestad 14 op 560 m NO v Barbados Parkhaven p 15 K. Santa Marta Grande Prins Alexander 18 te Havre verw Prins Fred. Hendrik 15 op 500 i v Belle Isle Prins Maurits p 14 Anticostl ell Prins Willem 3 14 v Antw n Hamburg Prins Willem 4 p 14 Belle Isle Radja p 15 Sabang n Colombo Kenipang 15 op 270 m ZW v Bombay R.vnkcrk p 14 Port Sudan n Aden Salland 15 v Montevideo te Ilhcos Saparoea 15 te Monrovia thuisreis Sehie 14 v Palermo n Carthagena '81 ba jak 14 v New York n Rotterdam Slberoet 14 te Panarukan Sloterdvk 15 v Galveston te Antw Stad Amsterdam 15 v Middlesbro Narvik Stad Breda 14 op 200 m NW V Arul Stad Dordrecht p 14 Ouessant uitreis Stad Maassluis 14 v Immingham n Narvii? Slad Rotterdam p 15 Cape Wrath Stad Vlaardingen 14 op 150 m W v Landsend Straat Banka 15 v Keelung te Kobe Strabo 14 v Haifa n Patras Tabinta 14 op 280 m NO v Azoren Tallsse 15 op 200 m O v Socotra Tara 10 te Rio Janeiro verwacht Tclamon 15 v La Guaira n P Cabello Tiberius 14 op 430 m W v d Azoren Tiibantjet 14 v Singapore n Kobe Tjibodas 15 v Durban te East London Tilkampek 14 v Yokohama te Kobe Tosarl 14 v Suez n Bombay Trompenberg 14 op 550 m NO Azoren Van (.Inschoten p 14 Finlsterre Van Rlebeeck 14 te Singapore Van Spilbergen 14 op 320 m W v Gi braltar Veendam 17 te New York verwacht Vryburgh p 15 de Burllngs n Rouaan Westerdam 17 te New York verwacht Westland 16 nm te IJmulden verwacht Wlckenburgh p 15 Kaap Roca Yssel 15 v Rotterdam te Tunla Zonnewyk 14 op 1075 m W v Ierland I Zuiderkruis 15 v Kaapstad n Rott. Tankvaart Adinda 14 op 180 m O v Saigon Caltex llelft p 15 Ouessant n Rott Caltex Pernis 16 nm tc Rott verw Caltex The Hague 14 pp 150 m W Kreta Caltex Utrecht p 14 Kreta n Sidon Ceronia 15 te Sundsvall Corilla 14 v Fao n Balik Papan Esso Den Haag p 15 Malta n Antw Esso Rotterdam 15 v Aruba n Rott Felipes 15 v Pladju te Woodlands Hilversum 15 v P Said n Tenerlffe Liseta 13 v Pladju' n Surabaja Lucita 14 v Stanlow n Liverpool Macoma 14 v B Papan n Singapore Mncuba p 14 Minikol n Aden Malea p 15 Gibraltar n Singapore Marpcssa p 15 Cochin n Bombay Mlrza 16 v Miri te Ballk Papan Omnia p 14 Stromboli n Berre Ovula 14 op 370 m Zo v Cape Racr Rila 16 te Palembang verwacht Srherpendrecht p 15 Recife Sliedrecht 14 op 120 m O v Madeira Stanvac Benakat p 14 K Varella Stanvae Djirak 14 v Penang n Telok Anson T-mkhaven 2 15 te, S Gerong Tankhaven 3. 15 v T Uban n Bangkok Thalatta p 14 Finlsterre uitreis sdrecht 14 op 200 m ZO v Singa- o KLEINE VAART. Actinia 14 v Hnrsens n Rotterdam Aeglr 14 v West Hartlepool Ahoy p 14 Texel n Sundsvall Albergen 15 v Goole n Terneuzen Albert D 14 v Middlesbro n Skive Aigarve 14 v Hamburg n Kings Lvnn Amstelstroom p 13 Dover n Bristol Anna B 18 te Port St Louis verw Anna Sylvia 13 v Workington n Cardiff Antilope 14 v Gt Yarmouth Arak p 14 Oporto n Blssao Aries 15 v Swansea te Gent Arlon 15 v Delfzijl Aruba Antwerpen-Dublin p 14 Dover Atlantic 12 v Rott te Londen Att S 16 v Swansea te Amsterdam verwacht Badzo 13 v Rotterdam te Londen Batavier 1. 14 v Casablanca n Bor deaux Beekbergen 14 v Genua te Sete Bellatrix 14 v Hamburg n Londen Bcrnfna 14 v Gothenburg te Partls Bestevaer Par-Rott p 15 Wiaht Beta p 15 Cuxhoven n Hamburg Bierum 14 v Londen n Kopenhagen Bill S 12 v Goteborg te Porsgrunn Binnenhaven 15 v Duinkerken n Rouaan Borneo 13 v Hartlepool te Grange mouth Bornrif 14 te Vlsby trcparereni Brandaris 15 v Leiden te Maldon Bree Helle 15 v Londen n Rotterdam Breezand 15 v Teignmouth te Fowey BYem 15 v Rotterdam te Oporto Brinda 14 v Havre te Antwerpen Galand 14 v Sllloth n Fowey Capella 14 v Mantyluoto tè Sho:eh,im Capri 14 v Antw n Portsmouth Casana 14 v Gothenburg n Rott Citadel p 15 Kiel n Graveilnes onfiante 14 v Fraserburgh n Methll Continental 14 v Boston n Rott Coolslngel 14 v Hernosand n Amst Cornelia B 2 p 15 Kaap Vtllano Corrie B 14 v Marseille n Sete Corsica 14 v Londen te Antwerpen Crescendo 15 v Rotterdam te Havre Da Capo p 15 Lissabon n Casablanca- "5 v Rotterdam te Londen 14 Brunsbuttel n Bristol Depa 14 v Antw te Warnemunde I Dicky W 11 v Diligenlia li v Lvm Dina 13 v Goole te Boston Drittura 14 v Antwerpen n Vlaai cKen te Karlstad irt 15 le Sarpsborg Rotterdam te Wismar Dorr Deins 14 v Gothenburg n Le i memo p 15 B- unsb n Ronnskar F.rkalin 15 v Zaandam te Yarmou Europa 15 v Antwelpen te Ostende Fcn 13 v Antwerpen te Londen Ferocia 15 te Terneu/en verwacht Flora 15 v Karlshamn n Zaandam Frans 15 v Amsterdam op de Tvne Fraternité 15 te Kopenhagen Friesland SSM 16 te Fredertcia vort J4 v Dublin te Teignmouth Gazelle 14 p Holtenau n Helsm r >m Leert Borirues 15 te Ajacclo verwacht S 14 v Grangemouth n Rot v Antw n Kopenhai Rouaan te Brest llada 13 v Agadir n Rotteidam llagno 14 v Dublin n Amsterdam Harm p 15 K Villano n Bordeaux Harold 14 v Rotterdam te Brake Hartcl 14 v Antwerpen n Cork - 3. 14 v Helsingborg te Stoekhc Guernsey te Londen neemsKcrK 14 v Wava n Londen [leien 13 v Parits te Londen Helios p 14 Brunsbuttel n Wismar Helvetia 15 v Amsterdam te Hamburg licnrica B 15 te Mantyluoto Denny 13 v^Londen te. Cork Llashav llast 5 14 v n Ge;.. 5 v Hargshamn te Huil 15 ^te Port Talbot i Kopenhagen Hoi Hnfl Ibis p 15 Brunsb Ida Pirter 15 te Yxplla Import 15 te Lissabon Inspecteur Mellema 14 v Tunis Mostaganem Irene S 14 te Middlesbro Jar. Catharina f4 te Casablanca Jnrnba 13 v Newlyn n Londen Johannes 14 v Cardiff n Rotterdam Jorina 14 v Plymouth te Shoreham Jozef Swenden p 14 Kiel n Domsjo Jupiter 12 v Hull n Rouaan Kaap Falga 14 v Boston n Erith Koningshaven 13 v Saffi n Duinkerken v Warnemunde n Stettin i ,n 4™v._An,,w n Kopenhagen Liberia 13 te Taharl Llngestroom 15 v Liverpool n Amst Bols 1 14 te Calais Bols 2 14 v Bordeaux n Gran- M 14 v Antwerpen n Middlesbro Mnarlie 15 v Methil te Schwarzenhutte Maasym N 16 te Selzaete verwacht Marietje Btihmer 14 op 200 m O v Ma (taiga Matthew 15 v Blaye te Londen veitv Maystar 13 v Swansea n Rotterdam Megrez N p 15 Ouessant n Rouaan Merak N 15 te Lissabon verwacht' Mercator 15 v Colchester te Amst Midsland 14 v Grangemouth n Rott Minerva 14 v Londen n Leer Mlrach N 16 te P. Lyautey verwacht 15 v Bremen te Girvan verw Muphrid N 15 v Hamburg te Brcmei Myfem 15 v Ronnskar n Stockholm Mypuck 15 v Granville te Fnwev Navis 14 v Brldpqrt Nerton 15 v Haringen Neptunus 14 v Gdansk n Aarbus Netta p 14 Oporto n Liverpool Nimrod 14 v Londen n Emden Noach 16 te Tobroek verwacht Noord 15 v Londen n Bllllngham Nottingham 15 v Rott op de Tyne Olivier v Noort 18 te Archangel verw Orion 14 v Harlingen Palma 14 v Antwerpen te Drogheda 4Boston 2= Mantyluoto igraclil 14 v Antw te Londen 14 v Tromao n Londen i 14 v Noiiknptng te Garston itie 14 v Londen te Hamburg 14 Brunsbuttel n d Lemmer 4 v Hamburg te Pitea 14 v Hkvre n Bordeaux lie 13 Karlstad n Dordrecht vonmou^h ïe Lissabon St Brleux te Dlelette Kopenhagen n Maas- saurus 14' v Terneuzon rr Londen leun Londen-Hango p 14 Kiel 7 hooflnra 16 te Rotterdam verwacht Tide 14 i Londen te Southampton Ton S 15 v Gdansk te Qulmper Tromp 15 v Littlehampton te Antw Trompenburgh 14 v Stockholm n Rott Trucle K 12 v Norresundet n Grouw Tube 14 v Landen te Brussel Tvro 14 v Rotterdam te Bremen Uranus 14 v «"Gothenburg te Kotka Van Bnikcl 14 v Stockholm n Vesteras V era 14 v Londen n A dam Vlda 14 v Kopenhagen n Hamna c.at »15, v pre8to» n Cardiff vu f a fa .p, 14 °l,essant «o» V eland p 14 IJmulden n Gothenburg Vlier 14 v Antwerpen n Lissabon Volharding 15 v Cork te Hamburg Vrede p I4.de Casquets n Londen Westrrmarkt 14 te Workington. Westlaan 13 v Hamburg n Rotterdam WJJH.M Bhhmer p 15 K Villano Wllhelmlna W 14 te Gothenburg Wilhelminc 15 te Marlchamn Willem 14 v Karlskrona te Harllogcn M v Rott te La Rochelle v«!? ,Y 14 u Vivstavarf Sunderland 8 u. Ham»,ur« te Kings Lynn verwacht „.verver 14 v Londen te Grangemouth Zype 14 v Norwich te Middlesbro Nedrrland-Indonegfë Amstetdiep "orneo p l< urrijamhal S.K«riu SoNslraj Telegraaf 21 Uod- «challL Kronenburg Drlessen Ridos. Vflli Brussek Inunna Van Morifnk Poelau La ut Ternate 14 Tomort 14 Zeeland 14 14 op 200 m Otevds£otra 15 v Belawan te Aden te Port Said verwacht Rott p 14 Kaap Tenez •P 400 m Z v Minikol v Aden n Belawan P 15 Sabang n Belawan Gibraltar ultrela W v Minikol NO v Massawah ir n Semarang Makas Patnir 14 v Amsterdam r Zeesleepvaart Loire p 14 Monrovia n Rotterdam Noordzee 14 v Port Said te Suez Poolzee 14 v Agadir n Rotterdam drie 14 op 140 m Nw v Alexar Selieldevaart mania Blokland Butanla 3 Vreden- bprg: Fransisea Mulder Columbia Machiplsen Belgia Wlerlnga lan C.l,. r-eonune rois Mod Houterman Amsterdam. Condor Theunissc Bergen op Zoom: Jacoba Peeher Middclharnls 3 Gebroeders! Struyck. Dordrecht: Rheinland Hu ieman AngCle Messchendorp Veghel: Gcrja Larooy Vlaardingen: Cqpperatieve 3 Van Utrecht Werken- dam. Rlo. Ruitenberg Velsen Diana- h?.n^ oKajlrt '\on«« Am"» Kie Faasse Maria I zeiaar Adrtana. Hamburg: Jupiter. Janssen mes«"U Sehaffhausen Kleffer: Ex- pi ess 25 Boelsma Frondac LosseI Fen'u Geldne'r Schreuders: Stad Biel België: Gustav Burmeister Ahrend Truus Bevelander Joinville Van Baa- ien NI vormt Pols Flamingo. Van w£rr*ïr'j _Damco 131 Kruithof. Seam 7 Vart Zanten Celina De Heel SKSS? sihi'ls.,,"";;, ruü» IS' Schaulnger Express 40. Lur/ Memel Berger Navexmotor t. Pe Oamco 64 Knasjegcr Baden thalYni v Rhcnus 115 Klssel; Ca- Hm i c an „Baalen Monty Blom Iaën £e* Haar„ Allda Boonstra Pamllietrouw Den aë e. Brabants, Dany v d v5S,:.SorÏÏ,ta Wl,te: Citema I» Van Ertvelde Libia Mudde. Butanla r„« d Pruten Madeleine Bedet «torf Baul<prr'a Damco 8 De long aiaa Amsterdam l Merielaar Con stant Van Booaaart Clterna 8 Van ,Vr"mmr,,lAdr! Van Wilk Italia Ra doma Rijn Schelde 20 Burssens Full speed Koenen BT Rotterdam v d Meel Hendrika v d Adel Narla Broekaart: Spcs Raukema Reseape Bjookaart Mariette Van Cauwenberg- Alfit. Veldman Velsen Borsje August Pieters Robert Maas HOOG WA^ER 18 AUGUSTUS Antwerpen o» t2 21 30 yiisslngen 07 08 19 26 rei neuzen 07 32 18 49 Wemeldlnge 08 36 20 50 Hansweert 07 59 20 11 Zietlkzec Brouwei shave Willemstad Hellevoetsluis Dordrecht Rotterdam Hoek van Ht 9$ Harlingen 02 15 14 40 Terschelling 02 08 14 25 Zoutkamp 03 30 t5 45 DeUztfl 04 40 16.55 WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN 15 Augustus De minste vaarwaterdiepten zijn: Heveadorp—A dam-RUnkanaal 2 55- A dam-Ri)nkanaal—Vreeswijk 2 65 De waterstanden zijn Rhelnfelüen 2 76 -7 Breiqgch 2 32 -8 Straatsburg -8 Maxau 4 78 -4 Mannheim -5 Mainz 3 09 -8 Bingcn 2 11 Caub 2 31 -5 Koblenz 2 2« -6 B"n" 09 Keulen r2.06 5 DUs- seldorf 3 27 -6 Ruhrort 4 14 -8 Wegel 3 86 —II Emmerik 3 28 -9 Ptochin- «_M t2 Stelnbaeh 123 v3 TrlSr 01 11 A°nh Vüi -l° Nilmpsen 01 —li Arnhem 8 07 —8; Eefde 3 28 -7 Deventer 2 33 —7 Bornhar.n «S 1 2 Belfeld 10 82 —10 Grave 4 63 —8. OST F R K l 'l t. H &HISEH8M8fTS |f - tHBpMj MAANDAG 17 AUGUSTUS 1953 EERSTE BLAD - PAGINA 3 (Van onze radiomedewerker) •Vf ART71V BOMERS, onomstotelijk één van de beïte radio-troubadours, die Neder land op het ogenblik bezit, heeft een ver velend tijdje achter de rug. Araeloos is hij, de in zakelijk opzicht zo onervaren artist, ergens mm of meer ingetrapt. Een vry trieste affaire, die begon in Januari van dit jaar. toen hij kennis maakte met een ..heer", die hem vroeg of hij er iets voor voelde eens te zingen voor de B B C. Vanzelfsprekend voelde Bomers daarvoor. Welke Nederlandse vocalist zou dat niet? Zijn nieuwe kennis kon en zou er voor zor gen, dat het binnenkort voor elkaar kwam Het zou natuurlijk enkele grijpstuivers kos ten om te beginnen moest Bomers maar eens met een paar honderd gulden over de brug kofnen. Onze zanger betaalde, (}e „meneer" ver- tiok naar Engeland, stuurde een telegram, dat alles voor de bakker was en kwam enige tijd later terug met de schokkende mede deling, dat Bomers op zijn voorspraak in Engeland ook voor de film zou worden ge test. Mactin, die 34 is. liep op pastelkleurige wolkjes en zag de wereld-'voor een doe delzak aan. Hij ging zelfs dingen doen, die hij onder meer normale omstandigheden nooit en te nimmer zou hebben gedaan „Je moet roeten", vertelde hij kort gele den. „ik ben eigenlijk kapper, damescoif feur. Op m'n vijftien de kwam ik al in dat vak terecht. En ik was blijkbaar nog niet eens zo bar slecht, want in October J<MS won ïk op het Eerste Grote Nationale Kapconcours in Amsterdam de eerste prijs". Behalve kapper was hij liefhebberij-zan ger, om de doodeenvoudige reden, dat het hem een behoefte was om te zingen. Op personeelsavondjes en dergelijke stond hij op het podium, ook trfd hij op met ama teurs- en beroepsbanajes, kortom, hij zong waar en wanneer dat maar mogelijk was. Totdat hij. Zoals men dat noemt, „ontdekt" werd. in November 1950, door niemand min der dan Annie de Reuver, die belangstelling voor hem wist op te wekken bij haar echt genoot Jack Philips, Decca's directeur. Deze nodigde hem kort daarop uit, voor een auditie. Aan deze invitatie gaf Bomers na tuurlijk maar al te graag gehoor Door middel van Jack Philips kwam hij in con tact met Jan de Winter, hoofd van de afde ling Lichte Muziek van de AVRO, en daarna duurde het niet lang of de radio-luisteraar kon de nieuwste mannelijke ster aan de Nederlandse vocallstenhemel geregeld no ren zingen bij diverse ensembles. Zo zong hij bij Tom Erich, Gerard van Krevelen, d° Zaaiers en het Metropole Orkest, maar intussen was hij -voorzichtig genoeg om zijn kappersbestaan er nog niet aan te geven. Kostbare B.B.C.-illusie rfOTDAT ENGELAND hem werd voorge- J spiegeld als het land van de grote be lofte. Toen leek hem de combinatie kapper- beroepszanger niet langer mogelijk omdat hij de vrije beschikking over zijn tijd moest "bm scheen Be B.B.C. weinig heest te hebben met Bomers' optreden. Aan de an- here kent beUverie rt)n ..menager'; etch nm - er de jonge zanger voortdurend op te w«zen. dat er méér geld op tafel moest komen, wilde hH de zaak tot een goed einde kunnen brengen. Bomers betaalde, byna'vijftienhon derd gutden al met al. voor nietz meer of minder dan een schone illusie. Want op een kwade dag was de man. die hem tot roem sou brengen, van het strydtoneel verdwe- Onze zanger voelde zich begrijpelijker wijs hevig opgelaten. Hij was echter nuch ter genoeg om te beseffen, aat hij het hier bij niet mocht laten. Dus klom hij in zijn schrijfmachine en schreef de B B C. een brief waarin hij zijn „affaire' uiteenzette en informeerde, wanneer hij eventuee moest overkomen. Het Britse an woord liet niet lang op zich wachten en helderde veel op. Inderdaad had men daar contact gehad met zijn „manager". Afgesproken was ech ter alleen maar. dat Bomers eens zou ko men aanwippen wanneer hij 4och toevallig in Engeland waa. Dan zouden ze wel eens k1^"' 'wat doe je dan?" vroeg Bomers om meteen zijn veigen vraag te bean,^°°r1fie?. „Dan gé je naar Engeland, héél toevallig Hij is gegaan, met luid kloppend hart, maar vast besloten om uit-zijn bezoek te halen wat er in z*t. En dat bleek veel meer dan hij aanvankelijk had aurven dromen^ Hij maakte kennis met talloze ,mensen- d'® hem tfilden helpen. Men ging zich erg voor hem interesseren, omdat men enthousiast was over zijn stem. Van links en rechts kreeg hij lunches aangeboden, die hij danK- baar accepteerde. Iedereen sloofde zich werkelijk uit om hem in contact te brengen met de kopstukken van de show-business Ee ledereen belde iedereen op om te ver- telleq, dat „zanger nummer één van Ne derland" toevallig in Londen vertoefde. Bijna was Martin een beetje kopschuw geworden door al die drukte rond zijn per soontje, vooral toen men hem ging vertel len, dat hij in populariteit niet onderdeed voor Guy Mitchell. De mensen van de BBC waren over een en ander echter bijzonder in hun schik en zeiden maar steeds: „You are a famous person here". Succes practisch verzekerd QP HET OGENBLIK zit Bomers "nog in Londen, over een paar dagen komt hg terug. Hevig in zijn schik. Want al bleek het onmogelijk op korte termijn voor hem een radio-uitzending te verzorgen, men heeft hem stellige beloften gedaan, die niet mis zijn. Over enkele maanden gaat hij op nieuw naar Londen en dan krijgt hij niet alleen zijn BBC.-programma, maar dan wordt hij ook ondergebracht in een uitzen ding van Peter Duncans „In Town To night". Bovendien zal hij een auditie mogen maken voor een Engelse gramofoonplatenfa- briek. En tenslotte is hij geïnterviewd door een verslaggever van de „New Musical Express". Allemaal erg plezierige dingen voor Mar tin Bomers, die zijn collega's hem van harte zullen gunnen,omdat zij hem graag n gen. Het grappigste van de hele zaak evenwel, dat de voorspiegelingen van zijn vroegere „managernu werkelijkheid gaan worden, iets dat Bomers zelf nauwelijks kan geloven. Het Engelse prinsesje Anne Vierde Zaterdag haar derde vel jaardag. Op deze foto draagt zij hetzelfde jurkje, dat zij aan had ter gelegenheid van de kroning van haar ko ninklijke mopder een jurkje van Franse kant op een onderjurkje van chiffon en taffetas. Om haar halsje een ketting, welke haar moeder haar heeft geleend en die bestaat uit acht echte paorlen en efen platina kettinkje Scheoeningen ln deze mme Augustus-dagen Te Maassluis is gearresteerd H. de P.. die tydens de Japanse bezetting ln Indonesië wegens moord tot levenslange gevangenis straf is veroordeeld. Hy is vandaag ter be schikking gesteld van de officier van Jus titie te Rotterdam. In Juli 1940 werd De P., een Christen- Menadonees van Nederlandse nationaliteit, te Soerabaja gearresteerd onder verdenking betrokken te zijn geweest bij een moord op eea weduwe. Bij de inval van de Japanners was hij nog steeds in voorlopige hechtenis zonder dat zijn zaak was berecht. Nadat hij aanvankelijk door de Japanners op vrije voeten was gesteld, werd hij enkele maan den later weer in hechtenis genomen en in October 1942 door de landrechter te Soera baja tot levenslange gevangenisstraf verg ooi deeld. De republiek Indonesië verleende hem in 1946 gratie, maar liet hem kort daar- Ruim 23.000 woningen in het eerste halfjaar 1953 opgeleverd Volgens gegevens van het Centraal Bu reau voor de Statistiek werden 5221 wonin gen opgeleverd in Juni 1953. Hierin zijn be grepen 253 duplexwoningen, zodat in die maand door nieuwbouw 5474 gezinnen nieuwe woonruimte beschikbaar is geko men. in het eerste halfjaar van 1953 werden 23.045 woningen gebouwd, waarin begrepen zijn 904 duplexwoningen, zodat in genoemde periode voor 23.949 gezinnen nieuwe woon ruimte werd gesticht. In dezelfde periode van het vorige jaar kwamen 24.100 wonin gen gereed, waarvan 968 als duplëxwoning werden gebouwd. Gerekend tot en met Juni 1953 werden se dert de bevrijding 274.019 woningen ge bouwd. waarvan er 13.887 als duplexwonin gen zijn ingericht, zodat voor 287 906 gezin nen nieuwe woonruimte beschikbaar is ge komen. weer arresteren, omdat hij geen republi keins staatsburger wilde worden. Door Ne derlandse militairen werd hij bevrijd, maar korte tijd later werd hij in Soerabaja weer in de gevangenis gezet, om herti verder zijn levenslange gevangenisstraf te laten uitzit ten. hoewel alle bescheiden over zijn proces verloren waren gegaan. In December 1951 stelde men hem op transport naar Neder land, waar hij in Januari 1952 in de gevan genis te Rotterdam werd ingesloten op last de officier van Justitie aldaar. Ud P. deed hierna de .staat een civiel proces aan en vorderde dat men zijn inslui ting ongedaan zou maken. De rechtbank te Rotterdam wees zijn vordering toe. maar in hoger beroep vernietigde het Gerechtshof te 's Gravenhage dit vonnis. Ten slotte heeft de Hoge Raad het tegen dit érrest door De P ingestelde cassatieberoep verworpen. De P heeft zich na deze uitspraak van de Hoge Raad die in Mei is gedaan, schuil weten te houden, tot hij in Maassluis kon worden gearresteerd. De Italiaanse politie heeft een uitgebrei de smokkelarij van strategische goederen naar landen achter het yzeren gordijn ont dekt. aldus meldt de Dally Telegraph. De betrokken organisatie was al byna een jaar werkzaam. 7U opereerde onder de mom van een zogenaamde Argentynse Nationale Aankoopcommissie, welke volgena Sowjet- russische aanwijzingen in het leven waa ge roepen en schertskantoren in Genua had. Men gebruikte briefpapier met Argentyns wapenschild. Er wae een geheel dossier gemaakt van correspondentie, welke betrekking had op „behandelde orders", dit om de Italiaanse autoriteiten zand in de ogen te strooien. De commissie plaatste orders bij Italiaanse firma's voor goederen, waarvan de uitvoer naar onder Sowjetrussische invloed staande landen verboden is. De „commissie" verstrekte daarvoor „in voervergunningen voor Argentinië en deze werden voorzien van nagemaakte handteke ning en stempels van de Argentijnse con sul-generaal. Zaterdag wan hel vliegveld Valkenburg een Dakota van de Koninklijke Luchtmacht naar Athene vertrokken met een zending Rode Kruisgoederen voor de slachtoffers van de aardbeving op de Ionische eilanden. Deze zending bestaat uit 3000 dekens en antibiotica, bacteriedodende middelen Op de Zeeuwse visserijdag, die vandaag te Breskens wordt gehouden, heeft mr H. J. Kiewiet de Jonge, voorzitter van de stich ting van de Nederlandse visserij, een rede gehouden, getiteld „Het Nederlandse visse rijschip nog in de Branding". Hierin legde hij er vooral de riadruk op. vertrouwen te hebben in de toekomstmogelijkheden van de Nederlandse visserij. De uitvoercijfers van de Nederlandse visserijproducten be droeg in de jaren 1946, 1949. 1951 en 1952 resp. 21, 60, 78 en 95 millioen gulden Het binnenlands verbruik Is daarentegen de laatste jaren iets gedaéld. Per hoofd van de bevolking werd in 1949 10,9 kg gebruikt, in 1950 10,2 kg, ln 1951 8.7 kg en in 1952 was dit cijfer weer iets gestegen tot 9,3 kg. Met België staat Nederland onderaan de rang lijst van de binnenlandse afzet in West- Europa. Een van de landen met de grootste visafzet is' Noorwegen, met een jaarlijks verbruik van 53 kg per hoofd van de bevol king Reeds bij de aanvang van de tweede we reldoorlog was onze vissersvloot voor een aanzienlijk deel verouderd, aldus spreker, en zij is ontredderd uit de oorlog voor de dag gekomen. De Stlehting voor de Neder landse Visserij heeft daarom In het belang van de modernisering van de vloot gepleit voor bijzondere belastingfaciliteiten. De Ne derlandse regering Is hier echter niet op in gegaan. In West-Duitsland heeft men deze weg wel gekozen, met het gevolg dat men daar thans prat kan gaan op een sterke en moderne vloot. HONGAARSE SPORTLERAAR GING NIET TERUG Naar eerst thans bekend wordt, is na af loop van de Gymmaestrada de 25-jarige sportleraar Atttla Far kas uit Boedapest uit zijn hotel verdwenen. HU heeft per trein de wijk genomen naar West-Duitsland, waar hij de Amerikaanse autoriteiten om asyl zou hebben gevraagd. Farkas logeerde tijdens de Gymnaestrada met enige landgenoten in het Parkhotel, waar men de indruk had, dat de groep onder contröle stond Op de vooravond van de terugreis is Farkas door het raam van zijn hotelkamer ontsnapt en heeft de eerste de beste trein naar Duitsland genomen. Een visum voor de doorreis vergemakkelijkte de overschrijding van de grens. De Zandvoortse politie heeft proces-ver baal opgemaakt tegen zes Jongens tussen ne gen en twaalf jaar, die zich hebben schuldig gemaakt aan diefstallen van portemonnales van het strand en uit een aportkli zoeken, blijken bij hun diefstallen tot op zekere hoogte te hebben aamengewerkt. Af schriften van de processen-verbaal, tegen hep opgemaakt, zullen aan de Voogdijraad worden voorgelegd, die met da kinderrech- zal bespreken welke maatregelen moe ten worden genomen- Voor de tweede maal binnen een maand heeft de Raad voor de Scheepvaart de kapitein van de Nederlandse kustvaarder Prinses Margriet, toebehorende aan de N.V. Antwerpen te Rotterdam, de 46-jarige H. H. E. uit Zoutkamp (Gr.), gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein varen op zeeschepen te ontnemen voor de tyd van één week. In de eerste helft van dit jaar Is de Prinses Margriet twee keer in de Scandinavische wateren aan de grond gelopen, de eerste keer op 9 Januari j.l. by Stavnshover in Denemarken en de tweede maal op 6 Juni j.l. in de Botnlsche Golf by Kemi in Finland. Vrijdagmiddag heeft de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek ingesteld naar de stranding bij Kemi. Op 2 Juni was de Prinses Margriet uit Malmö, in ballast varend, naar Kemi vertrokken om daar hout te laden In de avond van 5 Juni were) een peiling genomen op een vuur schip en dit was de laatste juiste peiling voordat het schip 20 uur later aan de grond liep. Het was heiig windstil weer met een matig zicht. De kapitein vertelde, dat hij op 6 Juni nog geregeld peilingen had genomen. Toen hij des middags om 4 uur tot de ontdekking kwam, dat hij zich niet bevond op de plaats waar hij volgens zijn uitgezette koers zich zou moeten be vinden. n.l. nabij het vuurschip van Kemi. was hij, inplaats var* ten anker te gaan. wat. zoals hij toegaf, beter zou zijn ge weest, blijven doorvaren en zoeken en ten slotte liep hij aan de grond. De schade viel mee en om half tien des avonds kwam het schip vlot. De inspecteur voor de Scheepvaart, de heer J Metz. merkte in zijn conclusie op. dat de kapitein 20 uur geen duidelijk be stek heeft gehad Toen hij meende het lichtschip van Kemi te zullen aanlopen, doch dit niet in het verschiet kwam. ging hij twijfelen en een gegist bestek in de luchtreus van de K L M. de Super Constellation, waarvan er binnenkort der tien op de grote luchtlijnen wprden ingezet, voor het eerst in de geregelde dage lijkse dienst op New York. Een majestueus vliegtuig, dat wij in al zijn prachtige hoedanigheden, zijn snel heid en zijn wederom be langrijk uitgebreid comfort voor hen die er mee zullen reizen, hebben leren ken nen op de presentatievlucht, naar Kopenhagen. Ruimte, vrij van trilling, vastliggend en weer beter beschermd tegen het geluid van de motoren, die de kruissnelheid tot 500 km per uur opvoerden, zijn de beste eigenschappen naast de vergroting van de afme tingen. het resultaat van tien jaar ervaring en naar stig zoeken naar verbete ringen. War»1 °P 9 Januari 1943 ging de eerste Constel lation de lucht in voor de proefvlucht. Een vliegtuig dat ook in cijfers zijn superioriteit toont en de naam Super Constellation waardig is. Lengte 34.68 m. spanwijdte 37.55 m, hoogte 7.55 m, vleugeloppervlak 153 vlerk.' meter, maximum startge wicht 65.00<r kg. maximum landingsgewicht 50 000 kg. betalende lading 10.000 kg (80 passagiers en 2000 kg vracht), 4 Wright Turbo Cyclone W cylinder Com pound- motoren (startver- mogen 3300 pk), maximum snelheid 600 km per uur. kruissnelheid 500 km per uur, brandstofverbruik 1800 liter per uur, inhoud ben- Super Connie zinetanks 25.000 liter, actie radius 4000 km. Tot 3700 meter hoogte blijft de luchtdruk ln het vliegtuig gelijk aan die van het zee-oppervlak; constan te temperatuur van 75 gr. F. zelfs indien het buiten 60 gr. F. vriest pf 100 gr F. boven nul is- De inrichting: een loun ge met zes zitplaatsen, een hoofdcabine met 24 z.g. 6leepair-fauteuils of 32 le klas plaatsen of 55 toeris ten-stoelen; een voorcabine met 8 sleepairs", of 12 le klas plaatrön of 15 toe risten-stoelen; een achter cabine met 7 ..sleepairs". 11 le klas plaatsen of 12 toeristen-stoelen; een ves tibule. een keuken, vier toiletten, een wasgelegen heid. twee garderobes, een cabine voor de bemanning, ruimte voor navigator en telegrafisten en een cock pit. Onder de vloer van de cabines een laadruim van 19 3 kub. meter. Op *3700 meter hoogte is de luchtdruk in het vlieg tuig nog gelijk aan die bij het zee-oppervlak, op 6000 meter hoogte geliik aan die op 1500 meter hoogte Het maximum startge wicht ligt 84 procent hoger dan bij de eerste Constel lation; de motorkracht slechts 48 pCt hoger Sinds 1943 zijn de Constellations gezamenlijk 2.320.000 uur ln de lucht geweest. Iedere maand van 1953 voegt hier aan nog 43.000 Uur toe. Op hun tiende verjaardag begin 1953 hadden de Con stellations gezamenlijk ruim 877.600.000 uur gevlogen wat neerkomt op 1000 maan- retourtjes of ongeveer zes- vluchten naar de zon Met de Super Connie heeft de K.L.M. de wereld primeur van dit vliegtuig op de intercontinentale lij nen. kaart zetten. Zijn in de namiddag genomen radiopeilingen kwamen niet uit. De inspec teur zeide voornamelijk critiek te hebben op het feit. dat de kapitein, toen om 4 uur bleek, dat de radiopeilingen niet juist wa ren, hij op gegist bestek verder is gevaren en niet onmiddellijk voor anker is gegaan De inspecteur stelde ten slotte de R^ad voor de kapitein de bevoegdheid te ont nemen voor de tijd van een week De Raad zal later schriftelijk zijn uit spraak motiveren.' Eén dezer dagen viel h«t een conducteur van de Nederlandse Spoorwegen op, dat twee Haarlemse jongens, die op spoor kaartjes naar Amsterdam reisden, over on gewoon veel geld beschikten. Gevonden, zeiden zij, toen hij naar de herkomst er van vroeg. Hij waarschuwde de politie en ten slotte bleken de jongens, R. G. (negen jaar) en W van K. (elf jaar) aansprakelijk te zijn voor een Dinsdag te Zandvoort aan gegeven diefstal aan het strand, vaq een portemonnaie inhoudend 72. Hiervan was 52 verbruikt., grotendeels versnoept. Een Woensdag aangegeven vermissing van een portemonnaie met 16, uit de kleedkamer bij een der Zandvoortse sport velden leidde tot de aanhouding van Th. B. en J B beiden elf jaar oud en in Zand voort woonachtig. Zij hadden nog 10 over Hun verklaringen brachten de politie weer op het spoor van P. R. (elf jaar) en J S. (twaalf jaar), te Zandvoort. die op 19 Juli een portemonnaie met 24 uit dezelfde kleedkamer hadden ontvreemd en de buit er in drie dagen hadden doorgebracht. De ledige portemonnaie. verstopt in de duinen,, is teruggevonden De zes jongens, die eenzelfde school be- Oostenrijk. Near aanleiding van het 60-jarig bestaan van de ..Gewerkschaftsbewegung" (Verbond van Vakverenigingen) wordt M Augustus een bijzondere frankeerzegel tn de waarde van 1 s. met een toeslag van 25 gr. uitgegeven Het beeld is gelijk aan de uit gifte van 1945 47. n.l. de landschapzegel van 5 schilling, doch de kleur is gewijzigd ln staalblauw Bovendien is de zegel overdrukt met: OeGB 00 Jahre Gewerkschaftsbewegung lS+?Jg De nieuwe opdruk, alsmede het oor spronkelijke waarde-cijfer van 5 S.. dat in de linker- en rfltehter bcwenhoek onleesbaar is gemaakt door een ornament, zijn gedrukt in goud Deze opdruk is ontworpen door de litho graaf Gusti Kopflelthner De poetzegel is gedrukt tn rasterdiepdruk door de Oostenrijkse Staatsdrukkef-lJ en heeft een oplage van 450 000 exemplaren. (joor de steun van de Vereniging Rembrandt heeft het Museum Boymans één van de zeer zeldzame geschilderde landschappen kunnen verwerven van de wonderlijke, mysterieuze schilder en etser Hercules Seghers. Het gave. door een stra lend licht overgoten schilderij stelt op 29.2 bij 54.5 cm doek op paneel een rivier landschap met bergen voor. waarvan de bijgaande foto 'n fragment toont. In detail lering is het schilderij scherp en raak. in algemene visie groots en levendig. Toch zijn ook hier de elementen aanwezig bekend uit andere schilderijen van Seghers en meer overeenkomend met zijn lévens opvattingen. Grillige, in angstige vervoe ring neergepenseelde boomstronken bij voorbeeld. welke in andere schilderwerken van zijn hand overheersend kunnen zijn en dan een sombere dreiging uit het doek léten spreken. De vrolijke toon van dit meester werk maakt het schHderiJ des te zeldzamer evenals de volledige signering. Seghers streefde niet naar algemene bekendheid en signeerde slechts het allerbeste. Over zijn «eigen leven was hij ook niet mededeel zaam: het is niet eens bekend of hij in 1589 of 1590 werd geboren en evenmin heeft men zekerheid of dat te Haarlem gebeurde Rembrandt moet hem als schilder zeer hoog hebben aangeslagen, als etser verwierf Seghers echter meer bekendheid en zijn etsen ztin grafische zeldzaamheden, waar van de techniek nog steeds niet doorgrond In openbaar bezit bezat Nederland tot dusver slechts twee schilderijen; in een en kele particuliere verzameling (o a. Van Beu- ningen) bevond zichA ook werk van hem. Men neemt aan, dat het schilderij, dat Boy mans nu verworven l\^eft, rond 1630 werd vervaardigd. Zaterdagmiddag zijn te Haarlem zes per sonen uit Amsterdam aangekomen, die be gonnen te colporteren met het blad Alarm, orgaan van de Nieuwe Europese Sociale Beweging. De politie heeft het zestal aangehouden en overgebracht naar het bureau van po litie. waar proces-verbaal werd opgemaakt wegens overtreding van artikel 140: het col porteren van bladen van verboden verenl-»-» gingen. Vijftig bladen werden in beslag ge nomen. In de loop va*i de avond zijn de Amsterdammers op vrije voeten gesteld. Enigen van hen waren lid geweest van de N.S.B. of de SS. Onder hen. tegen wie proces-verbaal i« opgemaakt, bevindt zich ook de heer P. van Tienen, „de algemene leiden van de N.E.S.B. HET M-S. OBUASI Op 19 Augustus a.s. zal van Rotterdam vertrekken voor zijn eerste reis naar West- Afrika, het nieuwe motorsqhlp Obuasl van de Elder Dempster Lines Ltd. Liverpool, voor welke maatschappij de N.V. Meyer St C's Scheepvaart Mij, al* agenten te Rotter dam optreden. De Edder Bempeter Lines Ltd onderhouden een geregelde dienst van Noord Continentale havens naar West- Afrika. De Obuasi werd in 1953 gebouwd bij Har- Jand Sc Wolff Ltd te Belfast ep is van het -open Shelterdeck type De bruto tonnenmaat bedraagt 5883 reg. ton. Het schip heeft een laadvermogen van 7089 ton. De dienstsnelheid »al circa 12'/i mijl per uur bedragen., Op 1' September a.s. wordt het ernst met de helicopter-dlenst op Antwerpen.en Brus sel en via de Belgische hoofdstad op Maas tricht, Luik. Bonn en Keulen. De passageprijs RotterdamBrussel is "thans vastgesteld op 27.—. retour ƒ48.60. Waarschijnlijk is de prUs voor een vlucht naar Antwerpen 19— en 34.20 retour. Voor kinderen, met uitzondering van ba- bies die de leeftijd ven twee jaar nog niet hebben berejkt. wordt de volledige passage- prijs berekend. Voor babies ia men 10'/» van de passageprijs verschuldigd., De helicopter-dienst voor passagiers wordt uitsluitend op werkdagen uitgevoerd. Het vertrek van Rotterdam-Heliport is bepaald op halfnegen 's morgens en vijf voor drie en tien voor zee 'e middags. Aankontat in Antwerpen resp. 9.12 upr; 1537 uur en 18.32 uur. #n Antwerpen ie slechts drie minuten oponthoud Aankomst' te Brussel-Melsbroek om 9.33 en 15 58; J3rus- sel-Groenstraat (Helihaven): 9.40 uur, 16.05 uur en 18.55 uur De vlucht Rotterdam—Antwerpen duurt 42 minuten; tot Bruesel één uur en tien mi- nuten. x Voorts worden per dag twee helicopter- verbindingen onderhouden van Brussel naar Luik met doorverbinding éénmaal per dag naar Maastricht. Keulen en Bonn. Vertrek van Brussel 9.55 uur. aankofnst Maastricht 10.57 uur. Ven Maastricht uit kan men dageljjks twéémaal naar Brussel, ötn 11.05 uur enr 15.13 uur. Op de openingsdag van de passagier re- dienst op 1 Sept. a.s. zijn alle vluchter! door de Sabena' gereserveerd. Van 2 September af kan het publiek passage boeken. Reeds is een groot aantal vludhten in de maand September volgeboekt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4