4 ÏSBOEKENKEUpffl Intensiever luchtverkeer maakt H speciale radio's nodig Tegen 1956 stijging! verwacht met 9 millioen ton Sluiting Amerikaanse fabriek van synthetische rubber Economische perspectieven bij de West-Duitse verkiezingen Politiek rumoer rondom een bedevaart naar de Ijzer Ten slotte zijn Lockheed en Douglas toch voordeliger Zondenbokken gevonden voor opstand in Oost-Berlijn VRAAGSTUK DER BEWUSTE GEBOORTEBEPERKING K.L.M. vond juiste toestellen niet op de markt en maakt ze np zelf Ook belangikelling in het buitenland Super 6 clippers bij de Pan American Twijfelachtig of er wel voldoende emplooi zal zijn voor alle walswerken Grotere markt nodig Begin van reeks productiebeperkingen Seizoenfactoren of te Autoproductie in V.S. ernstig geschaad grote voorraden Welvaart hier nu eens niet de belangrijkste 4 inzet van verkiezingsstrijd Vreemde vermenging van Nog steeds aanzienlijke groei en ook belangrijke verjonging Grote belangstelling voor °ok nu weer ls de belanö belangi ;en vrije groepsreizen Wereldaanbod koper zal per jaar met 550.000 short ton toenemen Pleidooi van Kennecott tegenover Chili Toegangswegen naar Assen; worden verbeterd Concurrerende circussen in kort geding tegenover elkaar Strassburgers naam groot op affiches van circus Mullens POSTZEGELNIEUWS Nieuwe uitgiften Zonder gekheid.... De Koningin bezocht de Amercentrale Vader en zoon Lambermont vlieger Scheldpartijen en protesten De halfjaarlijkse opruimingen Wijziging in de perioden in overweging V rijgezellencongres ia Limburg „Miss McCormjck" tot een jaar veroordeeld Vrachtauto ramde viaduct Ligt „Führer" Naumann er uit bij zijn partij Rituele moord om meer te oogsten Broer van moordenaar bekent nu ook McCarthy klaagt aan Vaste stemming voor Britannia, Viscount, Comet, Superconnie en DC-7 Eerst moet „range" van de Comet groter zijn Amerika en Japan worden het niet eens over militaire hulp Voortaan: de blote vuist! (Van eeh medewerker) Het radioverkeer tussen vliegtuigen en grondstations is de toegenomen. Vooral in de onmiddellijke omgeving van de vUMvaMeni* intensief; zo intensief zelfs, dat er om aan de behoefte tot nnïïS' vliegtuigen en vliegveld te künnen voldoen, internationale reSïïln wfSeS moesten komen voor zend- en ontvangfre«uenties Hoe amtS- stand quentie-kanalen. das te groter de noodzaakXor een grote fraÓuentfen^ï1 're" StaWurmg"8 nauwkeuri8heid te berelken ™n verplicht over te gaan'tot Een stap vooruit de kinderziekten van beide proto- KfiWBr!? overwonnen, kon met de pro- en!» A°,n,ien en nu zlin reeds niinL J K.L.M.-machines met de uit*erust- °e Super-Con- stellations worden in de fabriek reeds van !ÏJÏle"wer)ilnsifllatIe voorzien, maar de SZÜLJï djenst zijnde K.L.M.-vlietuigen worden in eigen bedrijf behandeld. De pro auctie is inmiddels aan de Nederlandse in dustrie gegund en de K.L.M.-technici doen niet anders dan de installaties aan boord van de vliegtuigen monteren. Vee' buitenlandse maatschappijen hebben reeds belangstelling getoond voor de K.L.M.-zenders en fehalve, dat de Neder- In 1945 ging dr Plesman naar de Ver enigde Staten en kocht daar een aantal Skymasters; de eerste na-oorlogse aanwin sten voor de K.L.M.-vloot. Deze Skymasters waren uitgerust met zendinstallaties voor midde^i en hoge frequenties. Deze appara tuur was vervaardigd door Collings, een van de voornaamste radiof&brikanten in Ame rika. Ieder vliegtuig had twee van deze zenders aan bctord; de telegrafist kon de apparaten beide bedienen en de vlieger had een er van tot zijn beschikking. Op deze toestellen kon men door middel van een aantal knoppen tien frequenties kiezen; de vlieger had echter de Ijpschikking over een enkele knop waarmee hij zonder meer de vooraf ingestelde frequenties kon selecteren. Door de intensiviteit van het radiover keer waren conferenties nodig van landen, die onderling de verdeling vim de aether bespraken en van luchtvaartmaatschap pijen, die de wenselijkheid van overgang op telefonie bepleitten is het niet meer nodig, dat degene, die de zendinstaliatie bedient, morsetekens kent, omdat dan door een mi crofoon wordt gesproken. Het jaar van «vergang werd na internationaal overleg tussen de luchtvaartmaatschappijen vast gesteld op 1953 en de K.L.M. koos als. richt- datum 1 Augustus van dit jaar. Werk voor de I.E.R.A. Wanneer men by de K.L.M. iets over radio's wil weten, koNty men terecht by de IERA Ilnstrumenten-, Electriciteit- en Radio Afdelihg) en hier kan men horen wat er aan dat overgangsbesluit zoal vast zat. Aanvankelijk begon men met een speur tocht over de wereldmarkt, doch men ont dekte, dat een zender, die voldoende kana len had «n voor radiotelefonie geschikt, niet te koop was. De K.L.IVf. stelde hoge eisen: grote frequentienauwkeurigheid, kris talsturing en levertijd binnen een a twee jaar; 'men z*u dan van deze zender 150 .stuks afnemen, waarvan een aantal twefe aan twee in de vliegtuigen zou worden in gebouwd; de anderen zouden langs de routes en in het magazijn op Schiphol in reserve worden gehouden. Aangezien de „droom- zendcr" niet voorhanden was, stond de K.L.M. voor de keuze: wachten tot het ver eiste type te koop was, of zelf tot productie overgaan, i.e. de bestaande Collins zenders verbouwen. Hoewel de IHRA geen productie-apparaat is, maar slechtAop revisie is berekend, be sloot men tot hel laatste. Ruiny 150 tekenin gen werden gemapkt en langzamerhand kwam men toe dan het maken van een tweetal prototypes; de verbouwing maakte de toevoeging van 30 meter draad noodza kelijk. In de nieuwe apparatuur zijn nu 11 banden ingebouwd, waarin 107 kristallen ge monteerd zijn; in elke band is plaats voor tien kristallen, maar in de elfde band Undse industrie is ingeschakeld sUn ook duizenden kostbare dollars bespaard. Daar er i» iedere zender 407 kristallen aanwezig zijn. zullen er binnenkort 16.000 17.000 van deze kleine voorwerken in het bedrUf aan wezig zijn en het testen van deze instru mentjes is een nieuwe taak voorde IERA. In een speciale ruimte wordt niets anders gedaan dan de kristallén onder vliegomatan- digheden (o.a. bit bepaalde temperaturen) te beproeven en hun activiteit en frequentie doqrmeten; ook kleine reparaties kunnen worden verricht. Er is weer een stap gezet op de lftftfa weg. die in 1930 bqgon. toen een FokKJff F-9 met enkele K.L.M.-functionarissen aan boord naar Java vertrok. In dit toestel be vond zich een radiozend- éh ontvanginstal- latie, die méh op bruikbaarheid wilde con troleren, terwijl men tevens wilde nagaan, of het zin heeft, radio aan tg>ord mee te nemen. Men weet nu maar al te goed, dat het niet anders meer kan. Op de lange af standen wordt radiotelefonie nog niet ge bruikt en werkt men dus nog met de sein- sleutel, maar binnen afzienbare tijd zal ook hier de radio-telefonie zegevieren. Het Engelse Ministerie van Bevoor rading heeft de Faney Aviation Company opdracht gegeven, een grote helicopter te construeren, de „Rotodyne", voor experi mentele doeleinden. De „Rotodyne" zal worden aangedreven door twee Napier Eland turboprops. Het toestel is zo ont worpen, dat het veellicht aan de eisen van de B.E.A. vóór een grote interlocale helicopter zal voldoen. Zoals mert^ziet, heeft de „Rotodyne" ook vleugels en gewone propellers. *»«lechts voor zeven. Het was evenwel nood- zaki kelijk geworden om in verband grote toeneming van bet aantal frequenties ook ||e antenne-nfstemming automatisch te maken, want het gehele effect van het nieuwe toestel zou teloor gaan, als men na iedere frequentieverandering nog moest zoeken naar de juiste antenne-aistcmming. De 107 kanalen zijn nu ruimschoots vol doende, want een K.L.M.-vliegtuig heeft normaliter maar met 69 kanalen te mak« De bediening is zeer eenvoudig; aan hand van een tabel kunnen zowel de ger als de telegrafist een frequentie selec teren door middel van twee concentrische aken. "vÉ Volgens eethui richt gut de rai uit New York ontvangen be an American World Airwaya met ingang van 1 October zijn toeriatendien- aten uitstrekken tot Calcutta. Met andere woorden, de ..Ralnbow"-dienaten. die begin nen In de Verenigde Staten, voeren nu naar Europa en vandaar, via het Midden-Ooaten. paar India en Pakistan. De reis van Londen nay Calcutta (drie diensten per week in beide richtingen) gaat via Brussel. Frankfort. Istanboel, Beiroet. Basra, Karachi en New Delhi en duurt 30 uur. Deze nieuwe route zal worden gevlogen met „Super 6" Clippers dat zijn DCBB's die door Douglas zijn gebouwd op aanwij zing van de ingenieurs van de PAA. De Su per Zessen hebben krachtiger motoren dan de DCöB's en zij zijn uitgerust met een ver beterd druksysteem voor de cabine. Zij zijn daardoor sneller, kunnen meer passagiers en brandstof meenemen en hebben een groter vliegbereik. Alle Super 6 Clippers zijn uitgerust met de laatste technische snufjes, waaronder #le „Zero Reader", de „Automatic Approach Control" en de „Engine Analyzer". Dit laat ste apparaat, dat door Sperry in samenwer king met Pan American is ontworpen, maakt een voortdurende contróle van de motoren tijdens de vlucht mogelijk. Pan American heeft 45 .^pper 6" Clippers besteld, die een trfljUe waarde van 50 mil- lioen dollar ver^igenwoordigen. Er zijn reeds 30 van deze machines afgeleverd en in gebruik onder meer op de diensten van Noord-Amerika naar Zuid-Amerikn. Zuid-Afrika, Europa en het Midden-Oosten. Het zijn „veelzijdige" toestellen. Daar de zetels op rails zijn gemonteerd kan het in terieur in enkele uren tijds grondig worden veranderd. De toeristen-versie \van de Su per 6 biedt plaats aan 82 personen. In de eerste klas-uitvoering kan mem 56 passa giers meenemen, terwijl da luxe-versie 40 tot 44 „Sleeperette"-zetë1ï bevat, die zo kunnen worden versteld d*t men er in kan slapen, als in een bed. ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1953 EUROPESE PRODUCTIE GEWALSTE PLAAT Volgens een overzicht in het jongste bulletin van de British Iron and Steel Federation zal de Europese productiecapaciteit voor dunne vlakgewalste pro ducten, tegen 1966 zijn gestegen met ongeveer 9 ipillioen ton. Van de ln totaal 55 continu br&dbandfabrieken welke thans bestaan of waarvoor definitieve plannen zijn ontworpen, bevinden er zich 33 in de Ver. Staten, 15 Jffi West-Europa en 7 in de rest van de wereld. Bovendien zijn er volgens het êverziebt in de Ver. Staten 3 continu bedrijven, welke zich vooral toeleggen tfp de productie van gewalste 'plaat. In het overzicht wordt herinnerd aan de ernstige twijfel uitgesproken door de eco nomische commissie voor Europa van de Ver. Naties in hoeverre het mogelijk zal zijn om voor al deze walswerken emplooi te vinden. Volgens het bulletin zijn sommige dezer bedrijven niet gunstig gelegen wat betreft een economische productie en be twijfeld wordt of in enig Europees land buiten Engeland voldoende installaties voor staalfabricage aanwezig zijn om het moge lijk te maken dat de walswerken op volle capaciteit kunnen werken. Volgens het overzicht zullen de stripfa- brieken op net Continent van Europa reke ning moeten houden met een periode van onderbezetting voordat de nieuwe capaciteit door de markt zal kunnen worden opgeno men. Aangedrongen wordt op een gezamen lijke inspanning van producenten en ver bruikers om te komen tot een grotere markt voor dunne vlakgewalste producten, waarbij voornamelijk wordt gedacht aan verbruiks- goederen. zoals auto's, keukeninstallaties De brand* bij Livohia De brand, die vorige week de Livonia- fabriek van de General Motors (forp. vol ledig heeft verwoest, zal \4p0r de productie .vaivauto's in de Verenigde Staten ernstige gevolgen hebben. In de Livoniafabrlek werd namelijk transmissie vervaardigt, niet alleen voor de General Motors' Corp. maar ook voor Kaiser-Frazer en de Ford Motor Co. Men raamt het totaal aantal arbeiders, dat bij de General Motors Corp. ontslagen moet worden, op 20.000. Op het ogenblik kan men nog niet vaststellen hoelang het zal duren, vóar de Livoniafabriek weer opgebouwd zal) zijn. In kringen van de automobiel industrie worden perioden van een tot twee jaar genoemd. De Amerikaanse regering zal op 16 September a.s. haar grootste fa briek van synthetische rubber voor onbepaalde tijd sluiten. De reden van deze maatregel is de vermin derde vraag naar synthetische rub ber. Functionarissen van de Recon struction Finance Corporation, die de fabrieken van synthetische rub ber beheert, schrijven de verminde- NEDERLANDSCHE REISVEREENIGING IN 1952 •jHet jaarverslag van de Nederlandsche Reisvereeniging is altijd een prettig stukje lectuur. Het gaat immers over reizen, over het genieten van vacantie. En het is wel duidelijk, dat de Nederlandsche Reisveree niging daarbij een grote cvn steeds groter wordende rol speelt. In 1952 werd de mijl paal van het 100.000ste lid bereikt. Er wer den 1007 reizen uitgevoerd, waaraan door 29.416 personen werd deelgenomen. Dat is een record. In 1951 werd reeds voor 't eerst het vooroorlogse peil overschreden; in 1952 was de drukte nog weer aanzienlijk groter dan in 1951. Daaruit blijkt, dat de Neder landsche Reisvereeniging een instituut is. dat voor ons gehele land een grote sociale betekenis heeft: het vraagstuk van de va- cantiebesteding vindt in haar een van de mogelijkheden van een oplossing. Er voltrekt zich op het ogenblik een ver andering in het toerisme in verenigingsver band. Dat blijkt wel duidelijk uit de grote belangstelling, die er bestaat voor de zoge naamde vrije groepsreizen. Bij de Neder landsche Reisvereeniging was het aantal deelnemers daarvoor in 1952 meer dan drie maal zo groot als voor de programmareizen. Een van de opmerkelijkste verschijnselen, waarvan het jaarverslag gewag maakt, ls wel dat van de verjonging. In sterk toene mende mate maken jonge mensen gebruik van de diensten der vereniging. Wellicht komt binnen niet al te lange tijd het ogen blik, dat we op grond van de gemelde ver jonging van ons leden -en deelnemerscorps bewust maatregelen gaan nemen ter ver jonging van allerlei instanties onzer orga nisatie", zo wordt in het jaarverslag opge merkt. Die verjonging is ook merkbaar in het corps van de reisleiders, dat bovendien een aanzienlijke uitbreiding onderging. In 1952 beschikte de Nederlandsche Reisvereeniging oveg 863 reisleiders, waarvan 69 van 2530 jaar. 231 van 31—40 jaar, 282 van 41—50 jaar, 220 van 51—60 jaar en 61 van meer dan 60 jaar. Bijna een derde van de reisleiders komt uit onderwijskringen. 15'/» uit dekrin gen van kantoorpersoneel en ambtenaren, 8* uit de kringen van zakenlieden. Ook zijn er artsen, accountants, predikanten, inge nieurs, advocaten, rechters en burgemees ters onder de reisleiders. Er werden dus in 1952 1007 groepsreizen gemaakt met 29.416 deelnemers. In 1951 be droegen deze cijfers resp. 750 en 24.167. Ook nu weer is de belangstelling woor Oos tenrijk het grootst. Daarheen werden 342 reizen gemaakt met 10.592 deelnemers, (vo rig jaar 301 reizen met 9.468 deelnemers). Een zeer sterke toename vertoonde de rei zen naar Zwitserland: in 1951 138 reizen met 6.435 deelnemers en in 1952 286 reizen met 8.208 deelnëmers. Procentueel steeg de be langstelling voor Italië en vooral voor Duitsland nog veel meef. In 1952 28 reizen naar Italië en 74 naar Duitsland met resp. 672 en 2.379 deelnemers tegen slechts 9 rei zen naar Italië en 7 naar Duitsland met resp. 167 en 135 deelnemers in 1951. Frankrijk komt op het lijstje voor met 177 reizen en 4.957 deelnemers tegen 148 reizen en 4.586 deelnemers in 1951. Achteruitgang was er in de belangstelling voor België. Daarheen werden in 1952 45 reizen met 1.350 deelnemers georganiseerd tegen 55 reizen met 1.624 deelnemers in 1951. Ook het toch reeds kleine aantal reizen naar Engeland en Scandinavië liep terug. Daarentegen was er een stijging van de aantallen reizen en deelnemers in het binnenlandse toerisme. De Nederlandsche Reisvereeniging voerde in 1952 48 reizen met 1.112 deelnemers uit in Nederland tegen 36 reizen met 814 deel nemers in 1951. Vermelden we ten slotte nog, dat de ge middelde reissom in 1952 142 bedroeg (in 1951 137), wat voor het eerst weer een stijging betekent na de na 1949 begonnen daling. In dat jaar bedroeg de gemiddelde reissom 165. Deze cijfers zijn wellicht mede een indicatie inzake de koopkracht van het Nederlandse volk. Overigens wordt in het verslag de opmerking gemaakt, dat ons lage peil van lonen en prijzen gelukkig geen lage levensstandaard meer betekent. Wel leiden die lage lonen en prijzen er toe, dat particuliere reizen qaar het buitenland voor talrijke langenoten onbetaalbaar zijn geworden. Vooral ook daardoor ziet de Ne derlandsche Reisvereeniging voor zich in de Nederlandse samenleving een grote taak weggelegd. Consolidatie exportconventie ijzer- en staalindustrie Naar wij vernemen is in Brussel het be sturend lichaam van de exportconventife uit de ijzer- en staalindustrie der 6 Schuman- landen bijeengekomen en is met algemene stemmen besloten het bestaande accqord te handhaven en te consolideren. Daartoe zul len op korte termijn nieuwe samenkomsten gehouden worden met het doel de samen werking in de verkooppol itiek van de bij deze conventie betrokken fabrieken te ver sterken Verkiezingen, in het bijzonder de weken die aan'verkiezingen vooraf gaan plegen te leiden tot een reeks van schone beloften op economise gebied. West-Duitsland verkeer! thans in een periode, dat de verkie zingsstrijd zich naar een hoogtepunt beweegt. En hoewel in deze strijd andere zaken meer op de voorgrond treden, meer in het bijzonder de buitenlandse politiek, met op de achtergrond de Duitse eenheid, in welke strijd de bezettende mogend heden indirect mede een belangrijke rol spelen, zien we ook hier de economische vraagstukken bij her haling opduiken. Het gaat daarbij, als zo vaak, vooral om de vraag van vrije of geleide economie. Maar deze strijd wordt thans in West-Duitsland gevoerd op een ander front, dan in de laatste jaren in vele andere landen het ge val is. Op het ogenblik is het immers zo. dat meestal de geleide economie aan bod is en dat deze zien moét verdedigen tegen aanvallen van voorstanders van een vrije, althans een vrijere economie. We kennen deze strijd in Nederland, we hebben hem kunnen beleven in Engeland, we zien hem in de Scandinavische landen. En eigen lijk is hij er toch ook in België, al is hij daar minder een inzet van een eventuele verkie zingsstrijd en al meent men in België zelf. dat daar een vrije economie wordt gevolgd. Duitsland heeft de laatste jaren een vrije economie gekend. Prof. Erhard moet zeker worden gerubriceerd onder de vrije econo men. En professor Erhard en daarmede de tegenwoordige Duitse regering kan daarbij bijzonder sterke troeven op tafel leggen. Want in economisch opzicht heeft West- Duitsland onder het vrije marktregiem van prof. Erhard een hoogst indrukwekkende sprong gemaakt in de laatste jaren. Er is welvaart gekomen in West-Duitsland. Na tuurlijk, er is altijd nog wel een verlangen naar meer welvaart, maar in vier jaren tijd is West-Duitsland economisch uit een moe ras belandt op malse weiden. Men kan er over twisten of dit alleen maar tijdens of vooral dank zij het vrije economische beleid is geschied, maar ont kennen kan men het indrukwekkende eco nomische herstel met geen mogelijkheid Dat zien ook de socialisten zeer goed in. Hun verkiezingspropaganda richt zich dan ook zeker niet in de eerste plaats op en dan vooral tegen het economische beleid van de thans aan het bewind zijnde rege ring. Lokaas Het zwaartepunt wordt vooral door de socia listen gelegd op de buitenlandse politiek, meer in het bijzónder op en tegen een even tuele Duitse deelneming aan de Europese Defensie Gemeenschap. Met. steeds weer. op de achtergrond het herstel van de Duitse eenheid. En met het grote Russische lokaas in handen, dat zulk een herstel en een snel tot ptand komen van een vredesverdrag in het vooruitzicht stelt, als maar zou wor den afgezien van een Westelijke militaire alliantie. Zo ontstaat een wonderlijke vermenging van bepaald zeer uiteenlopende belangen. De Duits% kiezer staat zodoende voor een hoogst onzuivere keuze, aangenomen ten minste dat toch wel iedere Duitser voor stander zal zijn van een hereniging van de twee delen, waarin zijn land is uiteengeval len. Er van uitgaande, dat dit verlangen zelfs in zeer sterke mate aanwezig is. moet worden gezegd, dat het.de Russen zijn ge weest. die wel een bijzonder 6terke troef op de verkiezingstafel hebben gedeponeerd met hun uitzonderlijk schoon klinkende belof- Immers voor de Duitser, die vóór alles een hereniging van Duitsland wenst, moet nu het stemmen op de tegen de Europese Defensie Gemeenschap gekante socialisten bepaald aantrekkelijk worden. Er zijn ech ter toch wel enige belangrijke maren. Vóór de socialisten stemmen betekent op deze wijze in zekere zin vóór de Russen stem men. Voor de socialisten stemmen betekent ook onvermijdelijk een afstand doen van de vrije economie, die in de achter ons liggende jaren zulk een aanzienlijke stijging van de welvaart heeft gebracht. En behoud en consolidering van die welvaart moge dan op het ogenblik naar het schijnt niet de belangrijkste inzet zijn van deze verkiezin gen. als het er op aan komt speelt deze factor toch altijd een hoogst belangrijke rol bij alle verkiezingen. Het is moeilijk aan te nemen, dat West-Duitsland daarop een uit zondering zal maken, ook al heeft het ver leden geleerd, dat een opgezond nationa lisme het Duitse volk zeer ernstig parten kan spelen. En het in het vooruitzicht stel len van het herstel van de Duitse eenheid ring van de vraag ten dele toe aan seizoenfactoren. Zij herinneren er in dit verband aan, dat de Jfabriek verleden jaar gedurende een korte periode gesloten is geweest. De fabriek is gevestigd te Institute in West-Virginia en wordt voor de RFC ge ëxploiteerd door de BF Goodrich Chemical Company. Naar verluidt is de Amerikaanse regering van oordeel, dat haar voorraden synthetische rubber als gevolg van de vermindering van de vraag in een te snel tempo stijgen. De RFC heeft opdracht er voor te zorgen, dat haar voorraden op 30 «4pni 1954 niet groter zullen zijn dan 85.0QjFton. Volgens kringen, die in contact staan met de industrie van banden, de grootste ver bruiker van synthetische rubber, vormt de voorgenomen sluiting van de grootste fa briek slechts het begin van een reeks be perkingen van de productie van synthetische rubber. In deze kringen wordt ais voor- rtaamste oorzaak vaii deze gang van saken genoemd de omstandigheid, dat de voor raden gereed product van de bandenindus trie voortdurend groter worden. Einde Juni bedroegen de bandenvoorraden der fabrie ken meer dan 16 millioen stuks, hetgeen ten opzichte van 30 Juni 1952 een stijging van 40 pet betekende. Een andere oorzaak, die genoemd wordt, is de daling van de prijs van natuurrubber, die thans lager is dan die van Gr.-S. Dit feit had in Juli j.l. reeds een kleine toene ming van het verbruik van natuurrubber tengevolge^ De RFC verwacht, dat haar voorraden synthetische rubber aan het einde van 1953 reeds bijna 85.000 ton zullen bedragen, zo niet meer. Met het oog hierop is besloten reeds thans de productie te verminderen. De verwachting is. dat de productie van Gr-S in het lopende kwartaal 122.500 long ton zal bedragen en dat de verkopen on geveer 130.800 ton groot zullen zijn. De ver kopen in het vierde kwartaal zullen naar verwachting 136.000 ton bedragen. Ter ver gelijking diene, dat de verkopen in het eer ste kwartaal van het lopende jaar 175.000 ton hebben bedragen, en dat in het tweede kwartaal nog iets meer dan 175.000 ton werden geconsumeerd. 0 De Westduitse regering heeft bekendge maakt, dat de invoer zal worden toegestaan uit Nederland van asbest isolatieplaten ter waarde van 100.000 mark en auto-binnen- en buitenbanden voor een waarde van 150.000 mark. is in wezen niets anders dan het bespelen van het klavier van de Duitse nationale trots. Het is wel een wonderlijke speling van het toeval om niet te spreken van nood lot dat dit spel der sentimenten in de Duitse verkiezingsstrijd In z(Jn resultaten mede beslissend zal zün over belangrijke economische perspectieven. Met overigens voor Nederland dualistische belangen, want mocht Duitsland geheel of gedeeltelijk te rugkomen op zijn vrije economie, dan zal dit vermoedelijk er toe leiden, dat Duits land als handelspartner moeilijker zal wor den. maar ook. dat het zwaard van de Duit se concurrentie kans loqpt iets botter te worden. VERWACHTING VOOR 1955 Het Kennecott Copper Concern heeft voor zijn pleidooi tegenover Chili de kopermijn industrie in dat land meer vooruitsiend te behandelen gegevens verzameld voor de berekening, dat het wereldaanbod van koper tegen omstreeks 1955 met 550.W0 short ton per jaar zal toenemen. Alleen al in de V.S. aal de jaarlijkse koperproductie in de komende 3 jaren met bruto 308.000 ton toe nemen of met ruim 260.000 ton netto, wan neer men rekening houdt met de productie verminderingen welke b|J de thans produ cerende mijnen kunnen voorkomen. Buiten de V.S. wordt de productie-toene ming gestimuleerd door herinvestering van de hoge winsten. In Noord-Rhodesia is een nieuwe raffinaderij van de Mufulira reeds aan het werk. Haar productie, welke nog toeneemt, beloopt reeds 85.000 ton per jaar. De Chibuluma, een dochtermaatschappij van de Mufulira zal 18.000 ton koper per Jaar produceren en de Bancroft, een dochtermaat schappij van Rhokana, zal ongeveer 50.000 ton koper per jaar produceren. De Rhokana organiseert ook een nieuwe maatschappij cope/ miyfa J&r voor de ontwikkeling van 3 grote lagen met een productiecapaciteit van 48.0(H) ton ko] per jaar. Door het ontwikkelingsprograi van de Nchanga zal deze 130.000 ton per kunnen produceren. In Frans West-Afrika brengt een Franse maatschappij te Akjout in Mauretania nieuwe mijnen tot ontwikkeling, welke 20.000 ton per jaar zullen produceren. In de Belgische Congo gaat de Union Minière du Haut Katanga, welke haar productie heeft vergroot van 175.920 ton in 1950 tot 205.000 metrieke ton in 1952. voort met een inten sief uitbreidingsprogramma. In Canada zal de Campbell Chibouganau fabriek 18.000 ton koper per Jaar beginnen te produceren. Turkije ontwikkelt zijn mijn te Murgull, welke 12.000 ton per jaar zal produceren. In Peru heeft de American Smelting and Refining Co. besloten 175 millioen dollar te investeren in de Mineral de Toquepala, welke over enkele jaren een productie van meer dan 100.000 ton electrolytisch koper per jaar zal hebben. Ook is er nog de concurrentie van vervan gingsmiddelen voor koper. De aluminium- productie in de V S.. die in J950 750.000 ton bedroeg zal in 1955 1.7 millioen ton belopen, ongerekend de 200.000 ton welke men voor nemens is in Alaska te produceren. en containers. Hie^ wfawt echter 4an toe gevoegd, dat er in Amjrika voor dergelijke goederen een veel grotere markt bestaat dan in Europa. Europese projecten Onder de Europese projecten «rekken het meest de aandacht die in Wesl-Duitsland. ,fldaar hebbqn de Auguet-Thyts'en-Huette m Disburg-Hamborn plannen voor een 66 inch continubedrijf, dat wanneer het ln 1954/55 voltooid zal zijn een jaarcapaciteit zal hebben "van 1.3 millioen metrieke ton en in 1956 een geplande productie van 885.000 ton. Capito und Klein te Dlisseldorf- Benrath zullen een 40 inch Steckel bedrijf bouwen met een capaciteit van 200.000 ton per jaar en zal in 1955 gereed moetêw zijn. De Westfalenhuette te Dordmund heeft reeds een Steckel wal6werk in bedrijf (60 inch), dat in 1956 300.000 ton zal kunnen produceren. Vaprts ia West-Duitsland bezig met de bouw van of'het oDstellen van plan nen voor de bouw van 5 koudwalswerken. den 66 inch continubedrijf met een Jaarca- paciteit van 350.000 ton bij de August-Thvs- seh-Huette. dat in 1954/55 gereed moet zijn, een\ 80 inch reversible walswerk bij de Huettewerke Haspe te Hagen-Haspe met een capaciteit van 80.000 ton. een reversible bedrijf bij de Stahlwerke Bochum met een jaarcapaciteit van 100.000 ton. een 40 inch reversible bedrijf van Capito und Klein te Dusseldorf—Benrath moet in 1955 gereed zijn, terwijl een tweede koudwalsbedrijf der Westfalenhuetten te Dortmund in 1954 ge reed moet komen. Italië heeft een groot semi-continu breed- bandbedrijf. iat dit jaar vdlledig in werking komt met een jaarcapaciteit van 900.000 ton. doch 4e productie zal in 1956 eerst 600.000 ton blagen. In België is de Ougrée-Marihaye bezig met het opstellen van een 66 inch semi- continu warmwalsbedrijf, dat tegen het ein de van dit jaar gereed zal komen met een capaciteit van 800.000 long ton. De productie voor 1956 zal naar verwachting 480.000 ton bedragen incl. 60.000 ton aan plaat. België heeft reeds een 54 inch semi-continu wals- bedrijf, nl. bij de Société D'Esperance Long- doz te Luik met een capaciteit van 650.000 long ton en een voorgenomen productie voor 1956 van 500.000 ton. België heeft voorts reeds 2 koudwalsbedrijven. In Frankrijk is de breedbandcapaciteit sedert de oorlog snel uitgebreid. De Usinor heeft thans een 66 inch continubedrijf met een* capaciteit van 1.3 millioen long ton en de SOLLAC een 80 inch continubedrijf met een capaciteit van 1.8 millioen long ton. De voorgenomen productie van deze be drijven voor 1956 bedraagt echter staehts resp.' 900 000 en 1.180.000 ton. Voorts is in Frankrijk het plan opgesteld voor een wals werk bij de Forges D'Hennebont rpet een productie van 120.000 ton per jaar. Oostenrijk, Nederland en Luxemburg hebben elk sedert de„oorlog 1 breedbandbe- drijf opgericht. In Oostenrijk is het bedrijf van de VOEST te Linz met een capaciteit van 600.000 ton de productie in Januari 1953 begonnen. De geplande productie voor 1956 bedraagt slechts 350.000 ton. waarvan bijna 70.000 ton aan plaat. Later dit jaar zal nog een 66 inch koudwalsbedrijf met een capaciteit van IC 1.000 ton gereed komen. Het bedrijf te Dudelange van de Arbed in Luxemburg zal in 1956 370.000 ton kunnen produceren. De 2 koudwalswerken in Luxemburg hebben een totale capaciteit vap 175.000 ton per jaar. In het overzicht van de British Iron and Steel Federation wordt er op gewezen, dat Engeland steeds vooraan heeft gestaan wat betreft het invoeren van het continubreed- bandbedrijf en wat betreft het aanvaarden van nieuwe procédés. Engeland heeft thans 3 continuwarmwalsbedrijven in werking, waarvan dat te Margam tot de grootste ter wereld behoort. Engeland heeft voorts meer continukoudbedrijven dan enig ander land behalve de Ver. Staten. De laatste jaren bevonden de wegen naar de Drentse hoofdstad Assen zich allesbehal ve in een gunstige toestand. In deze om standigheid is echter de laatste tijd een aanmerkelijke verbetering gekomen, door dat in snel tempo wordt gewerkt aan de verbetering van de toevoer- en afvoerwe- gen van Assen. De toegangétweg uit het Zuid-Westen langs de Drentse Hoofdvaart is er aanmer kelijk op vooruitgegaan, terwijl ook die uit de richting Groningen is gemoderniseerd. Langs beide wegen bevindt zich thans bo vendien natriumverlichting. Ook is men thans bezig met de aanleg van de veg Bel lenAssen, die naast een autosnelweg tevens een weg voor langzaam verkeer zal krijgen. De Witterstraat wordt eveneens verbe terd en ondergaat een mebhamorphose van hobbelige keienweg tot klinkeretraat. Slechts de Oostelijke toegangsweg, van de richting Rolde, geeft nog veel aanleiding tot klachten, zowel door de situatie, waarin het wegdek verkeert als door het feit, dat de spoorbomen van de overweg in de baan As sen—Hoogeveen zo dikwijls gesloten zijn, dat het verkeer hiervan ernstige stagnatie ondervindt. Er bestaan plannen om ook hier de zo noodzakelijke verbeteringen aan te brengen maar het wachten schijnt te zijn om het vol tooien van de planen tot het aanleggen van een spoorwegtunnel. Het plan hiervoor is reeds gereed maar is nog ter verdere be handeling bij de Ned. Spoorwegen. Wanneer daaromtrent eenmaal een definitieve beslis sing zal zijn gekomen, zal ook met de ver betering van de RolderstraaA kunnen wor den begonnen, waartoe de raad van Assen in principe reeds heeft besloten. Nog geen bedrijfshervatting Stoomvaartmij Ned. Lloyd De directie van de Stoomvaart Maatschap pij „Nederlandsche Lloyd" N.V. te Rotter dam schrijft in het verslag over 1952, dat de veel te hoge prijzen van schepen, zowel voor nieuwe bouw als tweedehands en in huur, haar er ook dit jaar van teruggehou den heeft het rederijbedrijf te hervatten. Het saldo winst ad 15.039 berust op ge kweekte interest en koerswinst. Het wordt in mindering gebracht op het restant ver lies, dat daarna nog 302.255 bedraagt. ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1953 TWEEDE BLAD - PAGINA S Circus Strassburger heeft tegen het cir cus Jos Mullens een kort geding aanhangig gemaakt, omdat dit laatste circus volgens «4scr op ontoelaatbare wjjze de naam „Stftuuburger" voert. Donderdag diende de saak voor de president van dc rechtbank te Amsterdam, mr H. J. Hfltschler. De raadsman van eiser, mr E. J. Domme- ring. noemde het grootste bezwaaf, dat aan de top van het geafficheerde programma de vermelding „Strassburger en Comp." staat op zo'n opvallende wijze, dat het publiek de indruk zou lftinnén krijgen, dat Strassburger iets te maken hee/t ibet de voorstellingen van Mullens. Dit noemde de 00P raadsman oneerlijke concurrentie. Door het overlijden van de directeur, al dus de raadsman, verkeert circus Strass burger in 'n moeilijke situatie en dat ls ook. naar raadsman stelde, de reden, dat Mul lens in de concurrentiestrijd tussen de cir cussen de naam Strassburger zo opvallend heeft gebruikt. Hi«rbU dient te worden opgemerkt, dat een dochter van de heer Mullens gehuwd ia met een telg uit het circusgeslacht Strass burger. zodat z(J thans mevrouw Strass burger heet. Het optreden van de man ge schiedt onder de door het circus Strass burger gewraakte naam. Mr A. J. R. M. Vermolen, raadsman van gedaagde, betoogde dat een topnummer hier opvallend geafficheerd is. zoals alle andere circussen dit zouden doen. Er was een dui delijk onderscheid tussen de naam van de (drcusexploitant bovenaan de affiche en het daaronder staande programma met de na men van de medewerkenden „Als werkelijk tmotief tot dit kort geding" aldus raadsman, „ziet dhr Mullens de familieverhouding." Van de zijde van de weduwe en de nicht van de heer Strassburger wil men trachten Henri Strassburger, de schoonzoon van de heer Mullens, het optreden als artist onmo gelijk te maken. Uit een verbod m de re clame op de gewraakte manier te voeren zou voor Mullens een schade van circa 10.000 gulden voortvloeien. Tienduizend raambiljetten en 300 grote biljetten zijn reeds verspreid voor de première in de hoofdstad, die vanavond gegeven wordt. £>fr president zoq zo spoedig mogelijk uit spraak doen. gezien het spoedeisende ka rakter van deze zaak. Reeds gisteren heeft de president uit spraak gedaan. HJJ bepaalde in sjjn von nis, dat de reclamebiljetten welks het circus Mullens heeft verspreid, binnen 36 uur verwijderd moeten worden. de eisende partij belang heeft bij de naam Strassburger, en dat door de wijze van afficheren zelfs bij nauwkeurige lezing ver warring ontstaat. Er is uit af te leiden, dat de voorstellingen mede uitgaan van Strass burger of dat dit circus iets met Mullens te maken heeft. Het wekt de indruk van een belangengemeenschap. De directeur Jos Mullens werd verder erboden om de nkam „Strassburger" op jn programma-aankondigingen anders te bezigen, dan gebruikelijk is met de overige artlsten. Voorts werd hem bij overtreding van het verbod ten aanzien van de ver wijdering der reclamebiljetten een dwang som opgelegd Ten slotte werd hij veroor deeld tot betaling van de kosten van het geding. lUiii. Ter gelegenheid van de opening van de grote tentoonstelling te Coitona, gewijd aan de werken van de beroem de Italiaanse schilder Luca Signorelli. heeft de postadministratie een zegel van IS Ure (bruin en groen) laten verschij nen. De postzegel ls gedrukt ln rasterdlep- druk door de staats- drukkeri) te Rome en er op afgebeeld is het zelfportret van de schilder met als achtergrond één van zijn meesterlijke fresco's, voorstellende „De Val van de Antichrist", wetk schilderstuk zich bevindt ln de kathedraal van Orvieto. Spaans Guinea heeft een serie zegels in vier waarden, waarvan twee met toeslag, uitgege ven ten bate van de inboorllilgen. De zegels zijn als volgt: 5 ets plus 5 ets, bruinrood: 10 ets plus 5 ets helder paars; 15 ets grijsbruin; 60 cis bruin. De zegels van 5 en 15 ets verto nen een zelfde tekening, de belde andere waar den eveneens Formaat 41x25 m m. Tanding ll'li x 12'/.. iVUSKNOKH i hafir kunnen opeten zoals ze t fnjjn armen lag Maar daar FAMILIEFEEST. Dominee William Platts heef' Zaterdag in zyn kerk te Newcastle (Eng.) het huwelijk voltrokken van zijn moeder, de 70-jarige^ mevr. Martha Platts, met de 71-jarige Richard Atkinson. KLEIZINGITIS De heer Max Igree te Flint in Michigan (V.S.) heeft (als opa Kleizing er geen bezwaar legen heeft) het róereldrecord pyp-duur-roken op zijn naam gebracht met de fraaie tyd van 1 uur. 42 minuten en 26 seconden. BLAUWBAARD. Aduertenlie in de Wol verhampton Express and Star: „De employées en echtgenoten van de heer F. Th. Wickers te Trysull zeggen hem langs deze weg dank voor de aangena me dag te Blackpool" MAAGZUUR* In het Engelse blaadje „Romantische Bekentenissen" „Het spijt me. Rosalind, maar het mag niet zijn". Ik wilde me zo graag gewonnen geven. Ik had daq: de waarschuwende stem in me. „Neen Denk aan de vorige keer!" DE KRAAMHEER „Is dat geen reden om je te bedrinken?" vroeg John Locker in Moldgreen (Eng.) aan de politierech ter. voor wie hij terechtstond, omdat hij in beschonken toestand voor de gemeen telijke kraaminrichting spektakel had gemaakt. „Een week geleden heeft mijn vrouw een kind gekregen en ik heb nog de kans niet gehad haar één keer te zien. De kamer is geblokkeerd door schoonzusters, tantes, nichtjes ?n vrien dinnen!" John Locker kwam er met een berisping af. WEERWRAAK. Te Stuttgart sloeg de bliksem in het dak van het ministerie van arbeid van BadenWürttemberg. precies boven de verdieping, waar de afdeling Toezicht Aanleg Bliksemaf leiders" was gevestigd. Alle paperassen vlogen door elkaar en de kamer stond blfink van het regenwater. t/MATREGEL. Te Buffalo (V.S) zijn in óverleg met de politie in de diergaarde zes kleine kooien geplaatst, waarin kin deren worden gestopt, die dieren hebben geplaagd. Ze zitten hier een half uur te kijk. Aan de kooien zit een bordje. waarop het wangedrag wordt aangete kend. SORTERING. In de Saterdag Evening Post: „Een werkelijk goed gesorteerd leugenaar is de man, die zowel voor jagen als voor vissen tijd heeft" SOERABAJEN Volgens de vereniging van Deense dansleraren zal in het ko mende seizoen een uit Indonesië afkom stige dans de Jitterbug en de Swing ver dringen. De dans heet Soerabaya. Hij is betrekkelijk rustig en eenvoudig cn be staat uit kleine, snelle pasjes. De mu ziek is swing. JUSTITIA'S SCHAAL. Mer Maude Mitchell vroeg echtscheiding, omdat naar zij beweerde, haar man haar wreed be handelde. Ten betvtjze van die wreed heid legde zij foto's over om aan te to nen Iwe zij in twee jaar tijd 21 pond was afgevallen De rechter bekeek de "foto's, eei dat dat slanke haar aan mer kelijk beter stond, cn wees de eis tot echtscheiding af. Verdachte in zaak van dubbele moord bij de Theems De twee en twintigjarige Alfred White- way is Donderdag te Richmond, bij Londen, voorgeleid en in staat van beschuldiging ge steld in verband met de moord, welke in Juni op een jaagpad langs de Theems op twee meisjes, de zestienjarige Barbara Songhuret en de achttienjarige Christine Reed. is gepleegd. De lijken werden'later .n de rivier gevonden Beide meisjes waren aangerand. Gisteren hjeeft de Koningin een bezoek gebracht aan de Amercentrale van de N.V. Provinciale Noordbrabantse Electriciteits Maatschappij te Geertruidenberg. Bij de in gang van het kantoor van de Amercentrale Is de Koningin ontvangen door prof. dr J. E. de Quay, president-commissaris de P.N.E.M. jhr mr J. Th. M. Smits van Oyep, lid van de raad van toezicht en door de directeur ir J. P A. M. Petit. Ir Petit heeft de Koningin in een korte toespraak de dank van het bestuur en het gehele personeel overgebracht voor haar, door het gehele bedrijf zo hoog gewaar deerde belangstelling. De Koningin en hkat gevolg mevr. W. A. Repelaer—Van Drieljen jhr mr J Th. M. Smits van Oyen. kamer heer in buitengewone dienst, alsmede de heer en mevrouw De Quay en de heer Petit begaven zich vervolgens per auto naar de haven, waar het lossen van kolen uit sche pen in ogenschouw werd genomen. Het ge zelschap daalde af in een der kolentunnels en begaf zich door die ondergrondse tunnel, teneinde te zien op welke wijze de kolen van het terrein af naar de centrale worden gevoerd. Het gezelschap heeft vervolgens het ketelhuis en de machinekamer bezich tigd en in de commandoi uimte van de cen trale enige tijd vertoefd. Vervolgens ver trok de Koningin naar Waalwijk Dezer dagen heeft de 24-j«rlge Wim Lam. bermont uit Rijswijk, in de Verenigde Sto ten van Amerika zijn vliegeropleiding vol tooid. Op zichzelf ie dat niet zulk een schokken de gebeurtenis, mear toch wel een merk waardige. omdat voor zover wij hebl kunnen nagaan thans voorset eerst in Nederlandse luchtvaart een zoon en i vader actief vlieger zijn. De bekende chéf- instructeur van de Rijksluchtvaartschool" de heer Dean Lambermont. is n l. de vader van de 24-jarige jongeman die juist vlieger is geworden. Daan Lambermont zal het volgende jaar dertig jaar vlieger zijn. In die jaren heeft hij bijna zeventig vliegtuigtypen gevlogen en circa twaalfduizend uren in de lucht doorgebracht. Mr Adiel de Beukelaere. een der aprekers op de Vlaamse bedevaart naar de IJter. die Zondag wordt gehouden, heeft een aan klacht ingediend tegen het dagblad „La Libre Belgique", dat hem er van besehui- HeLis te verwachten, dat er een wjjsiging zal kómen in de perloden der halfjaarlijkse opruimingen. De thans geldende wet op de uitverkopen en opruimingen geeft de pe rioden 1 Januari—1 Februari en 15 Juli—15 Augustus aan. met de mogelijkheid daarvan af te wijken bjj Algemene Maatregel van Bestuur, terwijl de Kamera van Koophandel plaatselijk en in bepaalde gevailen ook af wijkingen kunnen voorscju-ijven. De bedoeling zit nu vo% bovengenoemde perioden variabeler te maken door de bepa ling, dat de opruimingen in ieder geval op een Zaterdag befinnen. Maar belangrijker i* nog. dat het streven is naar verschuiving der opruimingsdata naar iets latere data Ernstig is ten departemente in overweging de halfjaarlijkse opruimingen voortaan te doen beginnen op de 3de Zaterdag in Janua ri en in Juh Zou deze nieuwe opzet nog dit jaar wettelijke bekrachtiging krijgen, dan zou volgend jaar de winteropruiming begin nen op Zaterdag 16 Januari en de zomer- dito op Zaterdag 17 Juli. Van de herziening wordt tevens gebruik gemaakt om tegemoet te komen aan aller lei klachten.% die in middenstandskrjpggp reeds lang zijn gehoord over ontduikingen van de thans geldende wet. Reeds in#CQ heeft de Regering aan de middenstandsorga nisaties advies gevraagd over de wenselijk heid van wetswijziging, waarna onder de middenstanders een enquête is gehouden, met als resultaat een staalkaart van menin gen. Maar sterke bezwaren ontmoetten ech ter de data van de zomeropruiming, terwijl allerlei klachten naar voren kwamen over de naleving der wet. Zo kan de vergunning van de Kamer van Koophandel voor het houden van een uitverkoop (bij opheffing) niet meer worden ingetrokken, ook niet als spoedig blijkt dat de aanvrage op mislei dende gronden geschiedde. Naar wij van de zijde van de Kon. Ned. Middenstandsbond vernemen, heeft de bond tot de Middenstandsraad het verzoek ge richt een commissie te benoemen om op korte termijn advies te kunnen uitbrengen over een noodzakelijke wijziging van de wet op de uitverkopen en de opruimingen, gezien de vele onderling afwijkende menin gen terzake. De middenstand wil waakzaam zijn tegen het gevaar dat in nieuwe wette lijke maatregelen nopens de detailhandel meer dwingende voorschriften verschijnen dan strikt noodzakelijk is. Geen huwelijksmarkt In Gx-evenbicht (Limburg) houden manne lijke en vrouwelijke vrijgezellen op 19, 20 en 21 September a.s. hun jaarlijks „congres der vrijgezellen". Dit wordt georganiseerd door de vereniging „Vrijgezellen aller lan den, verenigt u", die gevestigd is te Greven- bicht. De organisatoren leggen er de na druk op, dat het doel van deze vrijgezellen- dagen niet is het vrijgezellendom te be vorderen, maar evenmin van deze dagen een huwelijksmarktde maken. Het program ma vermeldt o.m. folklore en wedstrijden. Het congres en de wedstrijden zijn uit sluitend toegankelijk voor vrijgezellen en wel voor personen boven 21 jaar, die niet gehuwd zijn en ook niet gehuwd zijn ge weest. Bleek, maar nog altijdlcharmant glim lachend, heeft de roodhange en 37-jarige Zwitserse lady-crooner Verena S., geboren V., gisteren het haar dóór de Amster damse rechtbank opgelegde vonnis van een jaar gevangenisstraf, met aftrek van de tijd in voorarrest doorgebracht, horen uitspre ken. De els luidde 1'/*: jaar. Gezien haar schulden in grote Arpsterdamse hotels, bont en andere winkels en bij particulieren, wel ke waren gemaakt onder sie naam van de Amerikaanse admiraal Mcfl^fmick en met voortdurende zinspeling op haar „juwelen in Parijs* en op een fictieve vriend, „broer een vroegere hoge Amerikaanse com missaris in Duitsland", had de rechtbank haar schuldig bevonden aan oplichting, en aan de opzet zich zonder betaling goederen te verschaffen. Het spoorwegverkeer op de lijn Hengelo— Almelo is Donderdagmiddag gedurende on geveer twee uur gestagneerd geweest, na dat een Belgische vrachtauto het viaduct in de Deldenerstraat te Hengelo had aan gereden. Deze auto was te hoog beladen. Het viaduct werd enigszins van de steun punten geschoven. Tengevolge hiervan wer den de rails van beide sporen een weinig ontzet. De trein, die om evertfctwee uur uit Hengelo naar het Westen wAvertrokken, moest naar het station HengeW terugkeren en werd 25 minuten later langzaam rijdend over het minst beschadigde spoor geleid. Na vier uur ln de middag was alles weer normaal. Topiaten en eierstruif Naumann. de vroegere staatssecretaris van Goebbels. is Donderdae op een verkiezings vergadering te Kiel bekogeld met tomaten en rotte eieren. „Naumann eruit!" schreeuw den de aanwezigen. Hetzelfde schijnt nu ook ln het bestuur van zijn eigen partij geroeoen te worden, want een lid van de Duitse Rijkspartij, welke dr Naumann candidaat heeft gesteld voor de as verkiezingen in West-Duitsland, heeft verklaard, dat het bestuur overweegt Naumann van de candidatenlijst te schrap pen. De vroegere politieke loopbaan van Naumann zou de D R.P bij de komende ver kiezingen schade kunnen berokkenen schade bij de vergadering te Kiel be perkt zich tot een atomerijrekening voor het ostuum van Naumann Na vijf minuten ..vergaderen" ontruimde de politie de zaal. In Maseroe, de hoofdstad van Basoeto- land (een Brits protectoraat q Zuid-Afrika). ijn Donderdag elf inheemsen, onder wie twee vrouwen, door ophanging ter dood ge bracht. nadat zij schuldig waren bevonden aan rituele moord. Het doel van de moord was het verkrijgen van medicijnen" om de oogst van een stamhoofd te verbeteren. Toekomstdroom van, de Franse constructeur Hurel: een tweemotorig straalvliegtuig met slanke vleugel, geschikt voor het vervoer van 80 passagiers. Dit zou dan de Hurel- Dubois HD 45 worden. digd had als soldaat in de eerste wereld oorlog naar de Duitsers te zUn overgelopen. Later trok het Bruaselse blad die beschul diging in, doch het handhaafde aUn bewe ring. dat De Beukelaere pro-Duitse pro paganda onder zjjn Vlaamse medegevange nen zou hebben gemaakt. De Beukelaere eist een schadevergoeding van een half millioen frank. De burgemeester van Oostende heeft, evenals het vorige jaar, bepaald, dat auto bussen met bedevaartgangers zijn gemeente niet mogen binnenkomen. De Vlaamse pera protesteert tegen deze maatregel en tegen de actie die in de Waalse en Brussels-Franse pera tegen de bedevaart gevoerd wordt. De gematigde Nieuwe Gids schrijft, dat de po gingen om de bedevaart verdacht te maken aan de kaak moeten worden gesteld. De bedevaart is geen politieke manifestatie, al dus het blad. De Frans-talige pers stelt harerzijds, dat het politieke karakter duidelijk ia geworden door de eis van sommige Vlaamse groepen, die aan de IJzer voor amnestie willen de monstreren. De moord op agent Van Eek Nadat Chris B. uit Bodegraven verleden week bekende, de moord op de Woerdense agent Van Eek bedreven te hebben, heeft thans ook zijn broer Jan B. een bekente nis afgelegd. Deze gaf toe, dat hij zich te zamen met Chris aan veracneidene in braken, onder meer te Harmeien, heeft schuldig gemaakt. Inzake de moord ver«* klaarde Jan. dat hij met zijn broer de agent Van Eek ontmoette, die hen op wachtte. Jan verzekerde. 4at hij voorop had gereden cn niet wist, dat „Chris een pistool bij zich had. Plotseling hoorde hij échter zich schoten, die Chris afvuurde. Samen zijn zij daarop gevlucht. Een beambte van de Amerikaanse staats drukkerij heeft voor de subcommissie van onderzoek van de Amerikaanse Senaa^ver- klaard. dat een zijner collega's, een zekere Rothschild, uit de drukkerij een afdruk van een officiële code en andere geheime do cumenten heeft gestolen, aldus heeft Mc Carthy. voorzitter van de commissie, be kendgemaakt. McCarthy beschuldigt deze Rothschild van spionnage voor de commu nisten en van uitlevering van geheime do cumenten van de staatsdrukkerij. Op het ogenblik heeft zeker de Cornet nog de meeste belangstelling wellicht niet eens in de betekenis van het meest gevraagde toestel daft wel in de betekenis van een nieuwsgierig wachten, wat in de practijk de resultaten zullen zijn. Voor de korte route wat men in de luchtvaart dan kort noemtis de Cornet nog niet geschikt. Het toestel kan alleen al zijn capaciteiten ontplooien en alleen eco nomisch worden gevlogen op zeer grote hoogte en de vlucht moet dus lang genoeg duren, dat het ook de moeite loont tot die hoogten te stijgen. In 1952 vloog de Comet routes tussen 1600 en 2200 kilometer, doch de latere modellen, die ook groter zijn, zul len een langer vliegbereik hebben. Men verwacht in het algemeen, dat transatlanti sche diensten met straalvliegtuigen in 1955 of 1956 mogelijk zullen zijn. Wat daarna zal komen weet men nog niet. doch er wordt gesproken over straalmotoren, waar mede ir» reeds de eerste proeven worden genomeh, die dezelfde voordelen al» de thans gebruikte zullen hebben, doch die veel minder brandstof gebruiken. Daarvan zou een groter vliegbereik natuurlijk weer het gevolg zijn. Non-stop vluchten met straal vliegtuigen tussen de Europese hoofdsteden er. het Oosten van de Verenigde Staten zullen natuurlijk eens mogelijk zijn, doch waarschijnlijk zal tfet nog wel enkele jaren duren, voordat het zo ver is. Een aantal projecten van straalvliegtuigen in bewerking. Deze toestellen zijn alle waarschijnlijk wel iets zwaarder dan de ge wone toestellen, maar er zijn toch geen toe stellen bij van meer dan 90.000 kg bruto. Turboprops gevraagd Bleef het wat de straalvliegtuigen aan- gi*»t nog bij de Comet, in de turboprops Zij. meer beweging. De grote «ianliOK2 was wel de Britannia van %4/&§Joplane Company Ltd. Een een betalende lading kan 'vervoe- i 13.620 kg en dat een vliegbereik ift van 3000 mijl. Ietwat triomfantelijk ufijst Bristol er op. dat de Britannia een afstand van 4000 km kan vliegen met slqphts drie tussenlandingen, waar een straalvliegtuig op zo'n afstand tien tussen landingen doet. Of dit argument geheel klópt, is een andere kwestie. Ten slotte kan ook een Comet van Londen naar Tokio met minder tussenlandingen vliegen. Maar goed, een voordeel ia de lange „range" natuurlijk wel. Bovendieh kan men met de Britannia Mark 300 „luxe" 60 passagiers, met de Mark turboprops te densatie an de Bris- i mooi toe- MUTATIES BIJ DE K.K.O. Tot hoofd van de K.R.O.-reportage afde ling is met ingang van 1 September 1953 be noemd de heer Herman Fikkert, thans hoofd de omroopdienst. Bovendien zal te zijner tijd nog een nieuwe radioverslaggever wor den aangesteld. Als opvolger van de heer Fikkert is in de functie van hoofd omroep dienst aangesteld de heer Bert Radersma, thans omroeper. Als omroeper is in de plaats van de heer Radersma aangesteld de heer Fons Disch, thans medewerker aan de K.R.O. schoolradioafdeling, voorheen als omroeper verbonden aan het S trijdkr achten- programma. terikaang echtpaar ontvangen door de Koningin De koningin heeft op paleis Soestdijk de heer en mevrouw Le Cocq uit Lynden (Ver. Staten) ontvangen, die H M. een brief van de burgemeester van Lynden hebben over handigd, waarin deze, naar aanleiding van de watersnood, zijn medeleven met het Ne derlandse volk en zijn hoop op een spoedig herstel uitspreekt. Lynden, een plaatsje van 2000 inwoners, bracht destijds 9000 dollars bijeen voor de ramp. De inwoners zijn voor het grootste deel van Nederlandse afkomst en de heer Le Cocq, die voor het eerst in ons land was, sprak uitstekend Nederlands. Hilversum I twee uur lang alleen per distributie Een zeer gecompliceerde technische sto ring heeft gisteren de zender Hilver sum I twee uur lang uit de aether gehou den en de radioluisteraars hoorden eerst om kwart voor negen weer leven in deze zender komen. De radiocentrales kregen de uitzendingen uit de studio's dus exclusief, want het programma ging over de telefoon lijnen normaal door. Man verdronken. In de nacht van Donder dag op Vrijdag is een 32-jartge los-werkman, juist voor zijn woning aan de Bloemgracht te Amsterdam, in het water gevallen en verdron ken. De man verkeerde, volgens mededelingen van de politie, onder invloed van sterkedrank. Van gewoonlijk goed ingelichte zjjde la Donderdag vernomen, dat de Amerikaans- Japanse onderhandelingen voor een over eenkomst betreffende Amerikaanse mili taire hulp In een impasse sUn geraakt. De onderhandelingen, waarmee ongeveer twee weken geleden werd begonnen, heb ben ten doel de voorwaarden vast te stel len. waaronder Japan honderd tweehon derd millioen dollar zou krijgen van het Amerikaanae militaire hulpprogram voor het Verre Oosten. Onlangs heeft Japan om economische re denen geweigerd d« Amerikaanse ei« tot het versnellen van de bewapening in te willigen. De Japanse onderhandelaars trach ten thans te verkrijgen, dat de Amerikaanse hulp uit het materiaal en de uitrusting, die ln Japan zelf worden vervaardigd, zal wor den verstrekt, zodat op deze wijze de on gunstige gevolgen van het beëindigen der vijandelijkheden in Korea voor de econo mie van Japan zullen worden opgeheven. De Verenigde Staten houden evenwel vol. dat uit de inhoud van de overeenkomst dui delijk blijkt, dat de Amerikaanse hulp be stemd is om de militaire kracht van Japan, en niet zijn economie, te versterken. De nieuwe loCo-burgemeester van Oost- Bcriyn. Schmidt, heeft op een vergadering van partijleiders in het district-Berljjn ver klaard. dat Ulbricht. de secretaris-generaal van de Socialistische Eenheidspartij (S.E.D.) en de getrouwe functionarissen van de par tijleiding na de opstand van 17 Juni met afzetting waren bedreigd door de afgezette Oostdultse minister voor de staatsveilig heid. Zalsser. en de voormalige hoofdredac teur van het orgaan der S.E.D.. Hernnstadt. Dit zou geleid hebben tot een „Duits Ti- toïsme". aldus verklaarde Schmidt volgens ien verslag in het orgaan van de S.E.D. Neues DeMtschland". Schmidt Ofeverde in deze rede voorts cri- tiek op de afgezette partijvoorzitter van de COÖPERATIEVE GROENTEN- EN BLOE- MENVEILING-VEREENIGING „BERKEL EN RODENRIJS" G.A. Komkommers A 815; idem B 8—9; idem c 8; Bloemkool le srt 13—30: 2e srt 11—13; Sla A 4.90—11.60; idem B 2.80—7.10; Toma ten A 20—25; idem B 20—25; idem C 20—24; Kaskomkommers A 14—15; idem B 1011; idem C 89; Stok Prinsessebonen 2239; Stamprinsessebonen 2022; Duitse bonen 1232; Pronkbonen 12—13; Snijbonen 27 41; Spinazie 13; Postelein 5: Andijvie 6.40— 6.80; Kroten 5; Peen 12—14; Komkommer- stek 8—14; Slavellen 10—13. KAASMARKT. Gouda volvet 1.96—1.97; Edammer 40 plus ƒ1.801.81; broodkaas 1.821.83. Stemming goed. VEILING BARENDRECHT OMSTREKEN. Vrijdag 21 Augustus 1953: Meloenen (suiker) 53—W; (Oranje ananas) 5«—62; Tomaten AI 21— 25, ld. BI 20—23. id. Cl 20; Andijvie 9—14; Bloemkool AI 20-32. ld. BI 14-25. id Cl'0—14; stoksntjbonen 33—42: Prinsessenbonen 25—34; Pronkbonen 12—15; Komkommers AI 8—14, ld. BI 8—e id. CI I; Kroten 5.00—9.80; Rodekool 4 —18; Groenekool 7—13; Bospeen 12—15; Prei 4— 7; Sla 2.5011.10; Uien 4—7; Early Victoria Huishoud 18—25; Précose de Trévoux A 22—24. ld. B 18—17. id. C 14—15. id. Huishoud 18—17; Clapps Favourite A 23—26, id. B 21—25. ld. C 21—24, ld. Huishoud 20—24; Zigeunerinnen A 43—47, ld. B 38—47, id. C 35—43. id. Huishoud 35 —44; Perzikrode Zomei appelen A 35—37. td. Huishoud 21-87, James Grieve A 92-04, id. B 4T. afdeling Berlijn. Jendretzky. Hij waar schuwde, dat in het bijzonder in de Berlijn- se afdeling moest worden gelet op mogelijke volgelingen van Zalsser en Hernnstadt. De Berlijnse afdeling had op 16 en 17 Juni te veel besluiteloosheid getoond. In dergelijke gevallen zou de Berlijnse afdeling in het vervolg terroristen en oproermakers met blote vuist tegemoet moeten treden, aldus Schmidt. 300 .standaard" 104 passagier» en met de Mark 250 gecombineerd vracht en passa gier» bijvoorbeeld 87 passagier» en nog de nodige vracht vervtoeren. Brutogewicht 155.000 lb, dus een 70 370 kg. Motoren: 4 Proteus van 4150 effectie as pk. De tweede turboprop die ln 1952 de aan dacht vroeg wa« het Princes» watervlieg tuig met een bruto gewicht van 140.000 kg en een behoorlijke kruissnelheid. Compound motor Het ziet er naar uit, dat wat laag brand- stofgebruik en lang vliegbereik aangaat Lockheed en Douglas voorshands nog boven aan de lijst staan, Lockheed met zijn Super Constellation, waarover de laatste tijd het nodige is geschreven, en Douglas met de DC-.7 Beide types hebben compound-moto- ren die er mede toe bijdragen, dat een zeer hoge kruissnelheid wordt bereikt en dat de toesteilen een vliegbereik hebben dat hoger ligt dan dat van één ander toestel. Wat een groot vliegbereik betekent, wat het dus wil zeggen, over grote afstand te kunnen vliegen zonder tussenlanding, wordt duidelijk, als men bedenkt, dat het wegval len van één tussenlanding op een route van 6000 km bij de tegenwoordige «nelheden neerkomt op een winst van 75 tot 100 km per uur in de kruissnelheid. Intussen is er voor al deze toestellen ook op de markt belangstelling genoeg. In 1952 werden van de Comet, de turboprop Vis count, de Britannia, de Superconnie en de DC-7 in totaal 300 stuks besteld. Markten te Leeuwarden VEEMARKT. Op de markt van Vrijdag werdén aangevoerd: 140 stieren 2.50—2.62; 115 vette koeien eerste kwaliteit 2.60— 2.81; tweede kwaliteit 2.50—2.59; derde kwaliteit 2.30—2 49; 694 melk- en kalf- koeien 700—1025. 45 pinken ƒ350—475; 333 graskalveren 190—350; 125 nuchtere kalveren 40—62; 610 vette weideschapen en lammeren, vette en weideschapen ƒ60— 105: lammeren 3061; 446 vette varkens, oude varkens, 1.701.80; vette biggen 1.80—1.86: zouters 1.76—1.80; 344 biggen en lopers, biggen, 30—52; lopers 53—100: 62 bokken en geiten, geen notering; 152 paarden 450—985: totale aanvoer 3066 stuks- Veemarkt te Zwolle Op de Zwolse veemarkt werden Vrijdag aangevoerd: 943 runderen, 325 graskalve ren. 148 nuchtere kalveren. 122 schapen en lammeren, 204 vette varkens. 862 biggen, 17 geiten en 249 schrammen. Prijzen: neu rende en vers gekalfde koeien f700—f 1000; dito schotten en vaarzen f600— f825; guste koeien ƒ500700; guste vaarzen 500 f 675 pinkstieren f475—f675; pinken f350— f525; fokkalveren f 180—f 300; nuchtere kal- sn f38— f58; vette schapen f70—f90; lammeren f50—f75. biggen. 6 10-weekse. f32—f44; biggen 14-wcekse f50— f65; drach tige varkens f225—f320 per kg: vette koeien en ossen aan bouten f2.20—f2.60: vette «tieren f2.20— f2.50; vette kalveren f 1.80—f2.40; vette varkens f 1.55—f 1.70. De handei in kalf- en melkvee was rede lijk voor de goede soorten met papieren. prijzen hiervan liepen nog hoog, doch wat teruglopend. De overige soorten waren lager in prijs en moeilijk te plaatsen. Guste koeien, vaarzen en pinken met kalme han del niet geheel prijshoudend. Schapen en lammeren met stugge handel lager in prijs. Op de varkensmarkt was de aanvoer vol- lendle, de handel kalm met staande prijzen. GRAANBEURS. Witte tarwe 23.50— i.60; rode tarwe 23.50—25.60; wintergerst ƒ22—ƒ23.50; zomergerst 23—24.25; witte haver 21—22.50: kleine groene erwten 40 '7. Stemming prijshoudend. o Groningen tot doctor in de theologie de Hervormde predikant van Spannum en Edens ln Friesland, ds F. Bloemhof, op bovenver meld onderwerp. Zijn proefschrift verscheen bij de Uitgeverij Callenbach te Nijlcerk. Het draagt tot ondertitel: Een onderzoek naar het standpunt van de Protestants-Christelijke ethiék inzake het toepassen van anticonceptie try verband met de veranderende maatschap- péMfktt omstandigheden. Niet alleen deze ohgerjitel, doch ook de inhoud van de disser- tkt/ePvan dr Bloemhof legt er het bewijs van alf ;tt»t de schrijver zich niet beperkt heeft tot "een zuiver theologisch-wetenschapoelijk den In de praktijk van de huidige omstandig heden. Dit gaat zelfs in de eerste drie hoofd stukken vooraf aan het strikt wetenschap- pelijk-theologische onderzoek. Want dit vindt de lezer in hoofdstuk IV. terwijl hoofdstuk V de zaak beziet in kerk-hirtorisch verband. Het zesde, tevens laatste hoofdstuk, geeft een samenvatting en beoordeling. De schrijver ls van mening, dat, ofschoon de motieven voor geboorteregeling steeds een sterk subjectief element bevatten, het toch blijkt, dat de sociale indicaties «en belang rijke rol spelen. De staat van de vrouw in het oude Israël was afhankelijk van haar betekenis voor d« voortplanting, maar de nieuwtestamentisch» waardering van (9e vrouw steekt hiertegen gunstig af. De kerkgeschie denis toont echter dat de praktijk van de Oud. Christelijke Kerk de vrouw weer goeddeels in haar oude staat terugstelt. Wat de bewuste geboortebeperking zelf betreft, is de auteur als theoloog van mening, dat een Christen echtpaar in het geloof tot bewuste aanvaar ding van de kinderzegen kan komen, maar evenzeer in het geloof tot bewuste anti-con ceptie kan besluiten Zó gesteld lijkt dit ora- culeus, doch wie zijn proefschrift leest, komt tot de ontdekking, dat hij het nemen van een zuiver besluit te dezen opzichte wel glashel der conditioneert. De auteur zoekt de oplos sing van deze uiterst moeilijke vraag beslist niet in het zuiver rationele, doch uitsluitend in het, wat we zouden willen noemen: psy chisch element van het overtuigd geloof. Wat schrijvers theologlsch-wetenschappelljk onderzoek betreft, kunnen we op taalkundige gronden zijn exegese van Gen. 1 28 op de pags. 114 en 115 niet onderschrijven Niet alleen tn taalkundige, doch ook in ethische zin is er in deze tekst naar ons gevoelen voor •en normaal huwelijk van normale, gezonde mensen wel degelijk sprake van een goddelijk gebod tot voortplanting. Alleen: er staat zeker niet. dat het door God aan de mens ver leende creatief vermogen nu cok maar raak gebruikt moet en mag worden In deze be schouwing zou schrijvers eigen opvatting overigens ook zeer wel passen Een belangrijk boek op het terrein van de huweUjkeethiek, dat we gaarne aanbevelen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 5