4
ÏSBOEKENKEUpffl
Intensiever luchtverkeer maakt
H speciale radio's nodig
Tegen 1956 stijging! verwacht
met 9 millioen ton
Sluiting Amerikaanse fabriek
van synthetische rubber
Economische perspectieven bij
de West-Duitse verkiezingen
Politiek rumoer rondom een
bedevaart naar de Ijzer
Ten slotte zijn Lockheed en
Douglas toch voordeliger
Zondenbokken gevonden voor
opstand in Oost-Berlijn
VRAAGSTUK DER BEWUSTE
GEBOORTEBEPERKING
K.L.M. vond juiste toestellen niet op
de markt en maakt ze np zelf
Ook belangikelling in
het buitenland
Super 6 clippers bij de
Pan American
Twijfelachtig of er wel voldoende emplooi
zal zijn voor alle walswerken
Grotere markt nodig
Begin van reeks productiebeperkingen
Seizoenfactoren of te
Autoproductie in V.S.
ernstig geschaad
grote voorraden
Welvaart hier nu eens niet de belangrijkste
4 inzet van verkiezingsstrijd
Vreemde vermenging van
Nog steeds aanzienlijke groei en ook
belangrijke verjonging
Grote belangstelling voor °ok nu weer ls de belanö
belangi
;en
vrije groepsreizen
Wereldaanbod koper zal per jaar met
550.000 short ton toenemen
Pleidooi van Kennecott
tegenover Chili
Toegangswegen naar Assen;
worden verbeterd
Concurrerende circussen in kort
geding tegenover elkaar
Strassburgers naam groot op affiches
van circus Mullens
POSTZEGELNIEUWS
Nieuwe uitgiften
Zonder gekheid....
De Koningin bezocht
de Amercentrale
Vader en zoon
Lambermont vlieger
Scheldpartijen en
protesten
De halfjaarlijkse opruimingen
Wijziging in de perioden
in overweging
V rijgezellencongres
ia Limburg
„Miss McCormjck" tot
een jaar veroordeeld
Vrachtauto ramde viaduct
Ligt „Führer" Naumann
er uit bij zijn partij
Rituele moord om
meer te oogsten
Broer van moordenaar
bekent nu ook
McCarthy klaagt aan
Vaste stemming voor Britannia, Viscount,
Comet, Superconnie en DC-7
Eerst moet „range" van de
Comet groter zijn
Amerika en Japan worden het niet
eens over militaire hulp
Voortaan: de blote vuist!
(Van eeh medewerker)
Het radioverkeer tussen vliegtuigen en grondstations is de
toegenomen. Vooral in de onmiddellijke omgeving van de vUMvaMeni*
intensief; zo intensief zelfs, dat er om aan de behoefte tot nnïïS'
vliegtuigen en vliegveld te künnen voldoen, internationale reSïïln wfSeS
moesten komen voor zend- en ontvangfre«uenties Hoe amtS- stand
quentie-kanalen. das te groter de noodzaakXor een grote fraÓuentfen^ï1 're"
StaWurmg"8 nauwkeuri8heid te berelken ™n verplicht over te gaan'tot
Een stap vooruit
de kinderziekten van beide proto-
KfiWBr!? overwonnen, kon met de pro-
en!» A°,n,ien en nu zlin reeds
niinL J K.L.M.-machines met de
uit*erust- °e Super-Con-
stellations worden in de fabriek reeds van
!ÏJÏle"wer)ilnsifllatIe voorzien, maar de
SZÜLJï djenst zijnde K.L.M.-vlietuigen
worden in eigen bedrijf behandeld. De pro
auctie is inmiddels aan de Nederlandse in
dustrie gegund en de K.L.M.-technici doen
niet anders dan de installaties aan boord
van de vliegtuigen monteren.
Vee' buitenlandse maatschappijen hebben
reeds belangstelling getoond voor de
K.L.M.-zenders en fehalve, dat de Neder-
In 1945 ging dr Plesman naar de Ver
enigde Staten en kocht daar een aantal
Skymasters; de eerste na-oorlogse aanwin
sten voor de K.L.M.-vloot. Deze Skymasters
waren uitgerust met zendinstallaties voor
midde^i en hoge frequenties. Deze appara
tuur was vervaardigd door Collings, een van
de voornaamste radiof&brikanten in Ame
rika. Ieder vliegtuig had twee van deze
zenders aan bctord; de telegrafist kon de
apparaten beide bedienen en de vlieger had
een er van tot zijn beschikking. Op deze
toestellen kon men door middel van een
aantal knoppen tien frequenties kiezen; de
vlieger had echter de Ijpschikking over een
enkele knop waarmee hij zonder meer de
vooraf ingestelde frequenties kon selecteren.
Door de intensiviteit van het radiover
keer waren conferenties nodig van landen,
die onderling de verdeling vim de aether
bespraken en van luchtvaartmaatschap
pijen, die de wenselijkheid van overgang op
telefonie bepleitten is het niet meer nodig,
dat degene, die de zendinstaliatie bedient,
morsetekens kent, omdat dan door een mi
crofoon wordt gesproken. Het jaar van
«vergang werd na internationaal overleg
tussen de luchtvaartmaatschappijen vast
gesteld op 1953 en de K.L.M. koos als. richt-
datum 1 Augustus van dit jaar.
Werk voor de I.E.R.A.
Wanneer men by de K.L.M. iets over
radio's wil weten, koNty men terecht by de
IERA Ilnstrumenten-, Electriciteit- en
Radio Afdelihg) en hier kan men horen
wat er aan dat overgangsbesluit zoal vast
zat. Aanvankelijk begon men met een speur
tocht over de wereldmarkt, doch men ont
dekte, dat een zender, die voldoende kana
len had «n voor radiotelefonie geschikt,
niet te koop was. De K.L.IVf. stelde hoge
eisen: grote frequentienauwkeurigheid, kris
talsturing en levertijd binnen een a twee
jaar; 'men z*u dan van deze zender 150
.stuks afnemen, waarvan een aantal twefe
aan twee in de vliegtuigen zou worden in
gebouwd; de anderen zouden langs de routes
en in het magazijn op Schiphol in reserve
worden gehouden. Aangezien de „droom-
zendcr" niet voorhanden was, stond de
K.L.M. voor de keuze: wachten tot het ver
eiste type te koop was, of zelf tot productie
overgaan, i.e. de bestaande Collins zenders
verbouwen.
Hoewel de IHRA geen productie-apparaat
is, maar slechtAop revisie is berekend, be
sloot men tot hel laatste. Ruiny 150 tekenin
gen werden gemapkt en langzamerhand
kwam men toe dan het maken van een
tweetal prototypes; de verbouwing maakte
de toevoeging van 30 meter draad noodza
kelijk. In de nieuwe apparatuur zijn nu 11
banden ingebouwd, waarin 107 kristallen ge
monteerd zijn; in elke band is plaats voor
tien kristallen, maar in de elfde band
Undse industrie is ingeschakeld sUn ook
duizenden kostbare dollars bespaard. Daar
er i» iedere zender 407 kristallen aanwezig
zijn. zullen er binnenkort 16.000 17.000 van
deze kleine voorwerken in het bedrUf aan
wezig zijn en het testen van deze instru
mentjes is een nieuwe taak voorde IERA.
In een speciale ruimte wordt niets anders
gedaan dan de kristallén onder vliegomatan-
digheden (o.a. bit bepaalde temperaturen) te
beproeven en hun activiteit en frequentie
doqrmeten; ook kleine reparaties kunnen
worden verricht.
Er is weer een stap gezet op de lftftfa
weg. die in 1930 bqgon. toen een FokKJff F-9
met enkele K.L.M.-functionarissen aan
boord naar Java vertrok. In dit toestel be
vond zich een radiozend- éh ontvanginstal-
latie, die méh op bruikbaarheid wilde con
troleren, terwijl men tevens wilde nagaan,
of het zin heeft, radio aan tg>ord mee te
nemen. Men weet nu maar al te goed, dat
het niet anders meer kan. Op de lange af
standen wordt radiotelefonie nog niet ge
bruikt en werkt men dus nog met de sein-
sleutel, maar binnen afzienbare tijd zal ook
hier de radio-telefonie zegevieren.
Het Engelse Ministerie van Bevoor
rading heeft de Faney Aviation Company
opdracht gegeven, een grote helicopter te
construeren, de „Rotodyne", voor experi
mentele doeleinden. De „Rotodyne" zal
worden aangedreven door twee Napier
Eland turboprops. Het toestel is zo ont
worpen, dat het veellicht aan de eisen
van de B.E.A. vóór een grote interlocale
helicopter zal voldoen. Zoals mert^ziet, heeft
de „Rotodyne" ook vleugels en gewone
propellers.
*»«lechts voor zeven. Het was evenwel nood-
zaki
kelijk geworden om in verband
grote toeneming van bet aantal frequenties
ook ||e antenne-nfstemming automatisch te
maken, want het gehele effect van het
nieuwe toestel zou teloor gaan, als men na
iedere frequentieverandering nog moest
zoeken naar de juiste antenne-aistcmming.
De 107 kanalen zijn nu ruimschoots vol
doende, want een K.L.M.-vliegtuig heeft
normaliter maar met 69 kanalen te mak«
De bediening is zeer eenvoudig; aan
hand van een tabel kunnen zowel de
ger als de telegrafist een frequentie selec
teren door middel van twee concentrische
aken.
"vÉ
Volgens eethui
richt gut de rai
uit New York ontvangen be
an American World Airwaya
met ingang van 1 October zijn toeriatendien-
aten uitstrekken tot Calcutta. Met andere
woorden, de ..Ralnbow"-dienaten. die begin
nen In de Verenigde Staten, voeren nu naar
Europa en vandaar, via het Midden-Ooaten.
paar India en Pakistan.
De reis van Londen nay Calcutta (drie
diensten per week in beide richtingen) gaat
via Brussel. Frankfort. Istanboel, Beiroet.
Basra, Karachi en New Delhi en duurt 30
uur.
Deze nieuwe route zal worden gevlogen
met „Super 6" Clippers dat zijn DCBB's
die door Douglas zijn gebouwd op aanwij
zing van de ingenieurs van de PAA. De Su
per Zessen hebben krachtiger motoren dan
de DCöB's en zij zijn uitgerust met een ver
beterd druksysteem voor de cabine. Zij zijn
daardoor sneller, kunnen meer passagiers en
brandstof meenemen en hebben een groter
vliegbereik.
Alle Super 6 Clippers zijn uitgerust met
de laatste technische snufjes, waaronder #le
„Zero Reader", de „Automatic Approach
Control" en de „Engine Analyzer". Dit laat
ste apparaat, dat door Sperry in samenwer
king met Pan American is ontworpen,
maakt een voortdurende contróle van de
motoren tijdens de vlucht mogelijk.
Pan American heeft 45 .^pper 6" Clippers
besteld, die een trfljUe waarde van 50 mil-
lioen dollar ver^igenwoordigen. Er zijn
reeds 30 van deze machines afgeleverd en
in gebruik onder meer op de diensten
van Noord-Amerika naar Zuid-Amerikn.
Zuid-Afrika, Europa en het Midden-Oosten.
Het zijn „veelzijdige" toestellen. Daar de
zetels op rails zijn gemonteerd kan het in
terieur in enkele uren tijds grondig worden
veranderd. De toeristen-versie \van de Su
per 6 biedt plaats aan 82 personen. In de
eerste klas-uitvoering kan mem 56 passa
giers meenemen, terwijl da luxe-versie 40
tot 44 „Sleeperette"-zetë1ï bevat, die zo
kunnen worden versteld d*t men er in kan
slapen, als in een bed.
ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1953
EUROPESE PRODUCTIE GEWALSTE PLAAT
Volgens een overzicht in het jongste bulletin van de British Iron and Steel
Federation zal de Europese productiecapaciteit voor dunne vlakgewalste pro
ducten, tegen 1966 zijn gestegen met ongeveer 9 ipillioen ton. Van de ln totaal
55 continu br&dbandfabrieken welke thans bestaan of waarvoor definitieve
plannen zijn ontworpen, bevinden er zich 33 in de Ver. Staten, 15 Jffi West-Europa
en 7 in de rest van de wereld. Bovendien zijn er volgens het êverziebt in de
Ver. Staten 3 continu bedrijven, welke zich vooral toeleggen tfp de productie
van gewalste 'plaat.
In het overzicht wordt herinnerd aan de
ernstige twijfel uitgesproken door de eco
nomische commissie voor Europa van de
Ver. Naties in hoeverre het mogelijk zal
zijn om voor al deze walswerken emplooi te
vinden. Volgens het bulletin zijn sommige
dezer bedrijven niet gunstig gelegen wat
betreft een economische productie en be
twijfeld wordt of in enig Europees land
buiten Engeland voldoende installaties voor
staalfabricage aanwezig zijn om het moge
lijk te maken dat de walswerken op volle
capaciteit kunnen werken.
Volgens het overzicht zullen de stripfa-
brieken op net Continent van Europa reke
ning moeten houden met een periode van
onderbezetting voordat de nieuwe capaciteit
door de markt zal kunnen worden opgeno
men. Aangedrongen wordt op een gezamen
lijke inspanning van producenten en ver
bruikers om te komen tot een grotere markt
voor dunne vlakgewalste producten, waarbij
voornamelijk wordt gedacht aan verbruiks-
goederen. zoals auto's, keukeninstallaties
De brand* bij Livohia
De brand, die vorige week de Livonia-
fabriek van de General Motors (forp. vol
ledig heeft verwoest, zal \4p0r de productie
.vaivauto's in de Verenigde Staten ernstige
gevolgen hebben. In de Livoniafabrlek werd
namelijk transmissie vervaardigt, niet alleen
voor de General Motors' Corp. maar ook
voor Kaiser-Frazer en de Ford Motor Co.
Men raamt het totaal aantal arbeiders, dat
bij de General Motors Corp. ontslagen moet
worden, op 20.000. Op het ogenblik kan men
nog niet vaststellen hoelang het zal duren,
vóar de Livoniafabriek weer opgebouwd
zal) zijn. In kringen van de automobiel
industrie worden perioden van een tot twee
jaar genoemd.
De Amerikaanse regering zal op
16 September a.s. haar grootste fa
briek van synthetische rubber voor
onbepaalde tijd sluiten. De reden
van deze maatregel is de vermin
derde vraag naar synthetische rub
ber. Functionarissen van de Recon
struction Finance Corporation, die
de fabrieken van synthetische rub
ber beheert, schrijven de verminde-
NEDERLANDSCHE REISVEREENIGING IN 1952
•jHet jaarverslag van de Nederlandsche
Reisvereeniging is altijd een prettig stukje
lectuur. Het gaat immers over reizen, over
het genieten van vacantie. En het is wel
duidelijk, dat de Nederlandsche Reisveree
niging daarbij een grote cvn steeds groter
wordende rol speelt. In 1952 werd de mijl
paal van het 100.000ste lid bereikt. Er wer
den 1007 reizen uitgevoerd, waaraan door
29.416 personen werd deelgenomen. Dat is
een record. In 1951 werd reeds voor 't eerst
het vooroorlogse peil overschreden; in 1952
was de drukte nog weer aanzienlijk groter
dan in 1951. Daaruit blijkt, dat de Neder
landsche Reisvereeniging een instituut is.
dat voor ons gehele land een grote sociale
betekenis heeft: het vraagstuk van de va-
cantiebesteding vindt in haar een van de
mogelijkheden van een oplossing.
Er voltrekt zich op het ogenblik een ver
andering in het toerisme in verenigingsver
band. Dat blijkt wel duidelijk uit de grote
belangstelling, die er bestaat voor de zoge
naamde vrije groepsreizen. Bij de Neder
landsche Reisvereeniging was het aantal
deelnemers daarvoor in 1952 meer dan drie
maal zo groot als voor de programmareizen.
Een van de opmerkelijkste verschijnselen,
waarvan het jaarverslag gewag maakt, ls
wel dat van de verjonging. In sterk toene
mende mate maken jonge mensen gebruik
van de diensten der vereniging. Wellicht
komt binnen niet al te lange tijd het ogen
blik, dat we op grond van de gemelde ver
jonging van ons leden -en deelnemerscorps
bewust maatregelen gaan nemen ter ver
jonging van allerlei instanties onzer orga
nisatie", zo wordt in het jaarverslag opge
merkt.
Die verjonging is ook merkbaar in het
corps van de reisleiders, dat bovendien een
aanzienlijke uitbreiding onderging. In 1952
beschikte de Nederlandsche Reisvereeniging
oveg 863 reisleiders, waarvan 69 van 2530
jaar. 231 van 31—40 jaar, 282 van 41—50 jaar,
220 van 51—60 jaar en 61 van meer dan 60
jaar. Bijna een derde van de reisleiders
komt uit onderwijskringen. 15'/» uit dekrin
gen van kantoorpersoneel en ambtenaren,
8* uit de kringen van zakenlieden. Ook zijn
er artsen, accountants, predikanten, inge
nieurs, advocaten, rechters en burgemees
ters onder de reisleiders.
Er werden dus in 1952 1007 groepsreizen
gemaakt met 29.416 deelnemers. In 1951 be
droegen deze cijfers resp. 750 en 24.167.
Ook nu weer is de belangstelling woor Oos
tenrijk het grootst. Daarheen werden 342
reizen gemaakt met 10.592 deelnemers, (vo
rig jaar 301 reizen met 9.468 deelnemers).
Een zeer sterke toename vertoonde de rei
zen naar Zwitserland: in 1951 138 reizen met
6.435 deelnemers en in 1952 286 reizen met
8.208 deelnëmers. Procentueel steeg de be
langstelling voor Italië en vooral voor
Duitsland nog veel meef. In 1952 28 reizen
naar Italië en 74 naar Duitsland met resp.
672 en 2.379 deelnemers tegen slechts 9 rei
zen naar Italië en 7 naar Duitsland met resp.
167 en 135 deelnemers in 1951.
Frankrijk komt op het lijstje voor met 177
reizen en 4.957 deelnemers tegen 148 reizen
en 4.586 deelnemers in 1951. Achteruitgang
was er in de belangstelling voor België.
Daarheen werden in 1952 45 reizen met 1.350
deelnemers georganiseerd tegen 55 reizen
met 1.624 deelnemers in 1951. Ook het toch
reeds kleine aantal reizen naar Engeland en
Scandinavië liep terug. Daarentegen was er
een stijging van de aantallen reizen en
deelnemers in het binnenlandse toerisme.
De Nederlandsche Reisvereeniging voerde
in 1952 48 reizen met 1.112 deelnemers uit
in Nederland tegen 36 reizen met 814 deel
nemers in 1951.
Vermelden we ten slotte nog, dat de ge
middelde reissom in 1952 142 bedroeg (in
1951 137), wat voor het eerst weer een
stijging betekent na de na 1949 begonnen
daling. In dat jaar bedroeg de gemiddelde
reissom 165. Deze cijfers zijn wellicht
mede een indicatie inzake de koopkracht
van het Nederlandse volk. Overigens wordt
in het verslag de opmerking gemaakt, dat
ons lage peil van lonen en prijzen gelukkig
geen lage levensstandaard meer betekent.
Wel leiden die lage lonen en prijzen er toe,
dat particuliere reizen qaar het buitenland
voor talrijke langenoten onbetaalbaar zijn
geworden. Vooral ook daardoor ziet de Ne
derlandsche Reisvereeniging voor zich in de
Nederlandse samenleving een grote taak
weggelegd.
Consolidatie exportconventie
ijzer- en staalindustrie
Naar wij vernemen is in Brussel het be
sturend lichaam van de exportconventife uit
de ijzer- en staalindustrie der 6 Schuman-
landen bijeengekomen en is met algemene
stemmen besloten het bestaande accqord te
handhaven en te consolideren. Daartoe zul
len op korte termijn nieuwe samenkomsten
gehouden worden met het doel de samen
werking in de verkooppol itiek van de bij
deze conventie betrokken fabrieken te ver
sterken
Verkiezingen, in het bijzonder de
weken die aan'verkiezingen vooraf
gaan plegen te leiden tot een reeks
van schone beloften op economise
gebied. West-Duitsland verkeer!
thans in een periode, dat de verkie
zingsstrijd zich naar een hoogtepunt
beweegt. En hoewel in deze strijd
andere zaken meer op de voorgrond
treden, meer in het bijzonder de
buitenlandse politiek, met op de
achtergrond de Duitse eenheid, in
welke strijd de bezettende mogend
heden indirect mede een belangrijke
rol spelen, zien we ook hier de
economische vraagstukken bij her
haling opduiken.
Het gaat daarbij, als zo vaak, vooral om
de vraag van vrije of geleide economie. Maar
deze strijd wordt thans in West-Duitsland
gevoerd op een ander front, dan in de
laatste jaren in vele andere landen het ge
val is. Op het ogenblik is het immers zo.
dat meestal de geleide economie aan bod is
en dat deze zien moét verdedigen tegen
aanvallen van voorstanders van een vrije,
althans een vrijere economie. We kennen
deze strijd in Nederland, we hebben hem
kunnen beleven in Engeland, we zien hem
in de Scandinavische landen. En eigen
lijk is hij er toch ook in België, al is hij daar
minder een inzet van een eventuele verkie
zingsstrijd en al meent men in België zelf.
dat daar een vrije economie wordt gevolgd.
Duitsland heeft de laatste jaren een vrije
economie gekend. Prof. Erhard moet zeker
worden gerubriceerd onder de vrije econo
men. En professor Erhard en daarmede de
tegenwoordige Duitse regering kan daarbij
bijzonder sterke troeven op tafel leggen.
Want in economisch opzicht heeft West-
Duitsland onder het vrije marktregiem van
prof. Erhard een hoogst indrukwekkende
sprong gemaakt in de laatste jaren. Er is
welvaart gekomen in West-Duitsland. Na
tuurlijk, er is altijd nog wel een verlangen
naar meer welvaart, maar in vier jaren tijd
is West-Duitsland economisch uit een moe
ras belandt op malse weiden.
Men kan er over twisten of dit alleen
maar tijdens of vooral dank zij het vrije
economische beleid is geschied, maar ont
kennen kan men het indrukwekkende eco
nomische herstel met geen mogelijkheid
Dat zien ook de socialisten zeer goed in.
Hun verkiezingspropaganda richt zich dan
ook zeker niet in de eerste plaats op en
dan vooral tegen het economische beleid
van de thans aan het bewind zijnde rege
ring.
Lokaas
Het zwaartepunt wordt vooral door de socia
listen gelegd op de buitenlandse politiek,
meer in het bijzónder op en tegen een even
tuele Duitse deelneming aan de Europese
Defensie Gemeenschap. Met. steeds weer.
op de achtergrond het herstel van de Duitse
eenheid. En met het grote Russische lokaas
in handen, dat zulk een herstel en een
snel tot ptand komen van een vredesverdrag
in het vooruitzicht stelt, als maar zou wor
den afgezien van een Westelijke militaire
alliantie.
Zo ontstaat een wonderlijke vermenging
van bepaald zeer uiteenlopende belangen.
De Duits% kiezer staat zodoende voor een
hoogst onzuivere keuze, aangenomen ten
minste dat toch wel iedere Duitser voor
stander zal zijn van een hereniging van de
twee delen, waarin zijn land is uiteengeval
len. Er van uitgaande, dat dit verlangen
zelfs in zeer sterke mate aanwezig is. moet
worden gezegd, dat het.de Russen zijn ge
weest. die wel een bijzonder 6terke troef op
de verkiezingstafel hebben gedeponeerd met
hun uitzonderlijk schoon klinkende belof-
Immers voor de Duitser, die vóór alles
een hereniging van Duitsland wenst, moet
nu het stemmen op de tegen de Europese
Defensie Gemeenschap gekante socialisten
bepaald aantrekkelijk worden. Er zijn ech
ter toch wel enige belangrijke maren. Vóór
de socialisten stemmen betekent op deze
wijze in zekere zin vóór de Russen stem
men. Voor de socialisten stemmen betekent
ook onvermijdelijk een afstand doen van de
vrije economie, die in de achter ons liggende
jaren zulk een aanzienlijke stijging van de
welvaart heeft gebracht. En behoud en
consolidering van die welvaart moge dan
op het ogenblik naar het schijnt niet de
belangrijkste inzet zijn van deze verkiezin
gen. als het er op aan komt speelt deze
factor toch altijd een hoogst belangrijke rol
bij alle verkiezingen. Het is moeilijk aan te
nemen, dat West-Duitsland daarop een uit
zondering zal maken, ook al heeft het ver
leden geleerd, dat een opgezond nationa
lisme het Duitse volk zeer ernstig parten
kan spelen. En het in het vooruitzicht stel
len van het herstel van de Duitse eenheid
ring van de vraag ten dele toe aan
seizoenfactoren. Zij herinneren er
in dit verband aan, dat de Jfabriek
verleden jaar gedurende een korte
periode gesloten is geweest.
De fabriek is gevestigd te Institute in
West-Virginia en wordt voor de RFC ge
ëxploiteerd door de BF Goodrich Chemical
Company.
Naar verluidt is de Amerikaanse regering
van oordeel, dat haar voorraden synthetische
rubber als gevolg van de vermindering
van de vraag in een te snel tempo stijgen.
De RFC heeft opdracht er voor te zorgen,
dat haar voorraden op 30 «4pni 1954 niet
groter zullen zijn dan 85.0QjFton.
Volgens kringen, die in contact staan met
de industrie van banden, de grootste ver
bruiker van synthetische rubber, vormt de
voorgenomen sluiting van de grootste fa
briek slechts het begin van een reeks be
perkingen van de productie van synthetische
rubber. In deze kringen wordt ais voor-
rtaamste oorzaak vaii deze gang van saken
genoemd de omstandigheid, dat de voor
raden gereed product van de bandenindus
trie voortdurend groter worden. Einde Juni
bedroegen de bandenvoorraden der fabrie
ken meer dan 16 millioen stuks, hetgeen ten
opzichte van 30 Juni 1952 een stijging van
40 pet betekende.
Een andere oorzaak, die genoemd wordt,
is de daling van de prijs van natuurrubber,
die thans lager is dan die van Gr.-S. Dit
feit had in Juli j.l. reeds een kleine toene
ming van het verbruik van natuurrubber
tengevolge^
De RFC verwacht, dat haar voorraden
synthetische rubber aan het einde van 1953
reeds bijna 85.000 ton zullen bedragen, zo
niet meer. Met het oog hierop is besloten
reeds thans de productie te verminderen.
De verwachting is. dat de productie van
Gr-S in het lopende kwartaal 122.500 long
ton zal bedragen en dat de verkopen on
geveer 130.800 ton groot zullen zijn. De ver
kopen in het vierde kwartaal zullen naar
verwachting 136.000 ton bedragen. Ter ver
gelijking diene, dat de verkopen in het eer
ste kwartaal van het lopende jaar 175.000
ton hebben bedragen, en dat in het tweede
kwartaal nog iets meer dan 175.000 ton
werden geconsumeerd.
0 De Westduitse regering heeft bekendge
maakt, dat de invoer zal worden toegestaan
uit Nederland van asbest isolatieplaten ter
waarde van 100.000 mark en auto-binnen-
en buitenbanden voor een waarde van
150.000 mark.
is in wezen niets anders dan het bespelen
van het klavier van de Duitse nationale
trots.
Het is wel een wonderlijke speling van
het toeval om niet te spreken van nood
lot dat dit spel der sentimenten in de
Duitse verkiezingsstrijd In z(Jn resultaten
mede beslissend zal zün over belangrijke
economische perspectieven. Met overigens
voor Nederland dualistische belangen, want
mocht Duitsland geheel of gedeeltelijk te
rugkomen op zijn vrije economie, dan zal
dit vermoedelijk er toe leiden, dat Duits
land als handelspartner moeilijker zal wor
den. maar ook. dat het zwaard van de Duit
se concurrentie kans loqpt iets botter te
worden.
VERWACHTING VOOR 1955
Het Kennecott Copper Concern heeft voor
zijn pleidooi tegenover Chili de kopermijn
industrie in dat land meer vooruitsiend te
behandelen gegevens verzameld voor de
berekening, dat het wereldaanbod van koper
tegen omstreeks 1955 met 550.W0 short ton
per jaar zal toenemen. Alleen al in de V.S.
aal de jaarlijkse koperproductie in de
komende 3 jaren met bruto 308.000 ton toe
nemen of met ruim 260.000 ton netto, wan
neer men rekening houdt met de productie
verminderingen welke b|J de thans produ
cerende mijnen kunnen voorkomen.
Buiten de V.S. wordt de productie-toene
ming gestimuleerd door herinvestering van
de hoge winsten. In Noord-Rhodesia is een
nieuwe raffinaderij van de Mufulira reeds
aan het werk. Haar productie, welke nog
toeneemt, beloopt reeds 85.000 ton per jaar.
De Chibuluma, een dochtermaatschappij van
de Mufulira zal 18.000 ton koper per Jaar
produceren en de Bancroft, een dochtermaat
schappij van Rhokana, zal ongeveer 50.000
ton koper per jaar produceren. De Rhokana
organiseert ook een nieuwe maatschappij
cope/
miyfa
J&r
voor de ontwikkeling van 3 grote lagen met
een productiecapaciteit van 48.0(H) ton ko]
per jaar. Door het ontwikkelingsprograi
van de Nchanga zal deze 130.000 ton per
kunnen produceren.
In Frans West-Afrika brengt een Franse
maatschappij te Akjout in Mauretania
nieuwe mijnen tot ontwikkeling, welke
20.000 ton per jaar zullen produceren. In de
Belgische Congo gaat de Union Minière du
Haut Katanga, welke haar productie heeft
vergroot van 175.920 ton in 1950 tot 205.000
metrieke ton in 1952. voort met een inten
sief uitbreidingsprogramma.
In Canada zal de Campbell Chibouganau
fabriek 18.000 ton koper per Jaar beginnen
te produceren.
Turkije ontwikkelt zijn mijn te Murgull,
welke 12.000 ton per jaar zal produceren.
In Peru heeft de American Smelting and
Refining Co. besloten 175 millioen dollar
te investeren in de Mineral de Toquepala,
welke over enkele jaren een productie van
meer dan 100.000 ton electrolytisch koper per
jaar zal hebben.
Ook is er nog de concurrentie van vervan
gingsmiddelen voor koper. De aluminium-
productie in de V S.. die in J950 750.000 ton
bedroeg zal in 1955 1.7 millioen ton belopen,
ongerekend de 200.000 ton welke men voor
nemens is in Alaska te produceren.
en containers. Hie^ wfawt echter 4an toe
gevoegd, dat er in Amjrika voor dergelijke
goederen een veel grotere markt bestaat
dan in Europa.
Europese projecten
Onder de Europese projecten «rekken het
meest de aandacht die in Wesl-Duitsland.
,fldaar hebbqn de Auguet-Thyts'en-Huette
m Disburg-Hamborn plannen voor een 66
inch continubedrijf, dat wanneer het ln
1954/55 voltooid zal zijn een jaarcapaciteit
zal hebben "van 1.3 millioen metrieke ton
en in 1956 een geplande productie van
885.000 ton. Capito und Klein te Dlisseldorf-
Benrath zullen een 40 inch Steckel bedrijf
bouwen met een capaciteit van 200.000 ton
per jaar en zal in 1955 gereed moetêw zijn.
De Westfalenhuette te Dordmund heeft
reeds een Steckel wal6werk in bedrijf (60
inch), dat in 1956 300.000 ton zal kunnen
produceren. Vaprts ia West-Duitsland bezig
met de bouw van of'het oDstellen van plan
nen voor de bouw van 5 koudwalswerken.
den 66 inch continubedrijf met een Jaarca-
paciteit van 350.000 ton bij de August-Thvs-
seh-Huette. dat in 1954/55 gereed moet zijn,
een\ 80 inch reversible walswerk bij de
Huettewerke Haspe te Hagen-Haspe met
een capaciteit van 80.000 ton. een reversible
bedrijf bij de Stahlwerke Bochum met een
jaarcapaciteit van 100.000 ton. een 40 inch
reversible bedrijf van Capito und Klein te
Dusseldorf—Benrath moet in 1955 gereed
zijn, terwijl een tweede koudwalsbedrijf der
Westfalenhuetten te Dortmund in 1954 ge
reed moet komen.
Italië heeft een groot semi-continu breed-
bandbedrijf. iat dit jaar vdlledig in werking
komt met een jaarcapaciteit van 900.000
ton. doch 4e productie zal in 1956 eerst
600.000 ton blagen.
In België is de Ougrée-Marihaye bezig
met het opstellen van een 66 inch semi-
continu warmwalsbedrijf, dat tegen het ein
de van dit jaar gereed zal komen met een
capaciteit van 800.000 long ton. De productie
voor 1956 zal naar verwachting 480.000 ton
bedragen incl. 60.000 ton aan plaat. België
heeft reeds een 54 inch semi-continu wals-
bedrijf, nl. bij de Société D'Esperance Long-
doz te Luik met een capaciteit van 650.000
long ton en een voorgenomen productie
voor 1956 van 500.000 ton. België heeft
voorts reeds 2 koudwalsbedrijven.
In Frankrijk is de breedbandcapaciteit
sedert de oorlog snel uitgebreid. De Usinor
heeft thans een 66 inch continubedrijf met
een* capaciteit van 1.3 millioen long ton en
de SOLLAC een 80 inch continubedrijf met
een capaciteit van 1.8 millioen long ton.
De voorgenomen productie van deze be
drijven voor 1956 bedraagt echter staehts
resp.' 900 000 en 1.180.000 ton. Voorts is in
Frankrijk het plan opgesteld voor een wals
werk bij de Forges D'Hennebont rpet een
productie van 120.000 ton per jaar.
Oostenrijk, Nederland en Luxemburg
hebben elk sedert de„oorlog 1 breedbandbe-
drijf opgericht. In Oostenrijk is het bedrijf
van de VOEST te Linz met een capaciteit
van 600.000 ton de productie in Januari 1953
begonnen. De geplande productie voor 1956
bedraagt slechts 350.000 ton. waarvan bijna
70.000 ton aan plaat. Later dit jaar
zal nog een 66 inch koudwalsbedrijf met
een capaciteit van IC 1.000 ton gereed komen.
Het bedrijf te Dudelange van de Arbed in
Luxemburg zal in 1956 370.000 ton kunnen
produceren. De 2 koudwalswerken in
Luxemburg hebben een totale capaciteit
vap 175.000 ton per jaar.
In het overzicht van de British Iron and
Steel Federation wordt er op gewezen, dat
Engeland steeds vooraan heeft gestaan wat
betreft het invoeren van het continubreed-
bandbedrijf en wat betreft het aanvaarden
van nieuwe procédés. Engeland heeft thans
3 continuwarmwalsbedrijven in werking,
waarvan dat te Margam tot de grootste ter
wereld behoort. Engeland heeft voorts meer
continukoudbedrijven dan enig ander land
behalve de Ver. Staten.
De laatste jaren bevonden de wegen naar
de Drentse hoofdstad Assen zich allesbehal
ve in een gunstige toestand. In deze om
standigheid is echter de laatste tijd een
aanmerkelijke verbetering gekomen, door
dat in snel tempo wordt gewerkt aan de
verbetering van de toevoer- en afvoerwe-
gen van Assen.
De toegangétweg uit het Zuid-Westen
langs de Drentse Hoofdvaart is er aanmer
kelijk op vooruitgegaan, terwijl ook die uit
de richting Groningen is gemoderniseerd.
Langs beide wegen bevindt zich thans bo
vendien natriumverlichting. Ook is men
thans bezig met de aanleg van de veg Bel
lenAssen, die naast een autosnelweg
tevens een weg voor langzaam verkeer zal
krijgen.
De Witterstraat wordt eveneens verbe
terd en ondergaat een mebhamorphose van
hobbelige keienweg tot klinkeretraat.
Slechts de Oostelijke toegangsweg, van de
richting Rolde, geeft nog veel aanleiding tot
klachten, zowel door de situatie, waarin het
wegdek verkeert als door het feit, dat de
spoorbomen van de overweg in de baan As
sen—Hoogeveen zo dikwijls gesloten zijn,
dat het verkeer hiervan ernstige stagnatie
ondervindt.
Er bestaan plannen om ook hier de zo
noodzakelijke verbeteringen aan te brengen
maar het wachten schijnt te zijn om het vol
tooien van de planen tot het aanleggen van
een spoorwegtunnel. Het plan hiervoor is
reeds gereed maar is nog ter verdere be
handeling bij de Ned. Spoorwegen. Wanneer
daaromtrent eenmaal een definitieve beslis
sing zal zijn gekomen, zal ook met de ver
betering van de RolderstraaA kunnen wor
den begonnen, waartoe de raad van Assen
in principe reeds heeft besloten.
Nog geen bedrijfshervatting
Stoomvaartmij Ned. Lloyd
De directie van de Stoomvaart Maatschap
pij „Nederlandsche Lloyd" N.V. te Rotter
dam schrijft in het verslag over 1952, dat de
veel te hoge prijzen van schepen, zowel
voor nieuwe bouw als tweedehands en in
huur, haar er ook dit jaar van teruggehou
den heeft het rederijbedrijf te hervatten.
Het saldo winst ad 15.039 berust op ge
kweekte interest en koerswinst. Het wordt
in mindering gebracht op het restant ver
lies, dat daarna nog 302.255 bedraagt.
ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1953
TWEEDE BLAD - PAGINA S
Circus Strassburger heeft tegen het cir
cus Jos Mullens een kort geding aanhangig
gemaakt, omdat dit laatste circus volgens
«4scr op ontoelaatbare wjjze de naam
„Stftuuburger" voert. Donderdag diende de
saak voor de president van dc rechtbank te
Amsterdam, mr H. J. Hfltschler.
De raadsman van eiser, mr E. J. Domme-
ring. noemde het grootste bezwaaf, dat aan
de top van het geafficheerde programma
de vermelding „Strassburger en
Comp." staat op zo'n opvallende wijze, dat
het publiek de indruk zou lftinnén krijgen,
dat Strassburger iets te maken hee/t ibet de
voorstellingen van Mullens. Dit noemde de
00P raadsman oneerlijke concurrentie.
Door het overlijden van de directeur, al
dus de raadsman, verkeert circus Strass
burger in 'n moeilijke situatie en dat ls ook.
naar raadsman stelde, de reden, dat Mul
lens in de concurrentiestrijd tussen de cir
cussen de naam Strassburger zo opvallend
heeft gebruikt.
Hi«rbU dient te worden opgemerkt, dat
een dochter van de heer Mullens gehuwd
ia met een telg uit het circusgeslacht Strass
burger. zodat z(J thans mevrouw Strass
burger heet. Het optreden van de man ge
schiedt onder de door het circus Strass
burger gewraakte naam.
Mr A. J. R. M. Vermolen, raadsman van
gedaagde, betoogde dat een topnummer hier
opvallend geafficheerd is. zoals alle andere
circussen dit zouden doen. Er was een dui
delijk onderscheid tussen de naam van de
(drcusexploitant bovenaan de affiche en het
daaronder staande programma met de na
men van de medewerkenden „Als werkelijk
tmotief tot dit kort geding" aldus raadsman,
„ziet dhr Mullens de familieverhouding."
Van de zijde van de weduwe en de nicht
van de heer Strassburger wil men trachten
Henri Strassburger, de schoonzoon van de
heer Mullens, het optreden als artist onmo
gelijk te maken. Uit een verbod m de re
clame op de gewraakte manier te voeren
zou voor Mullens een schade van circa
10.000 gulden voortvloeien. Tienduizend
raambiljetten en 300 grote biljetten zijn
reeds verspreid voor de première in de
hoofdstad, die vanavond gegeven wordt.
£>fr president zoq zo spoedig mogelijk uit
spraak doen. gezien het spoedeisende ka
rakter van deze zaak.
Reeds gisteren heeft de president uit
spraak gedaan. HJJ bepaalde in sjjn von
nis, dat de reclamebiljetten welks het
circus Mullens heeft verspreid, binnen
36 uur verwijderd moeten worden.
de eisende partij belang heeft bij de naam
Strassburger, en dat door de wijze van
afficheren zelfs bij nauwkeurige lezing ver
warring ontstaat. Er is uit af te leiden, dat
de voorstellingen mede uitgaan van Strass
burger of dat dit circus iets met Mullens
te maken heeft. Het wekt de indruk van
een belangengemeenschap.
De directeur Jos Mullens werd verder
erboden om de nkam „Strassburger" op
jn programma-aankondigingen anders te
bezigen, dan gebruikelijk is met de overige
artlsten. Voorts werd hem bij overtreding
van het verbod ten aanzien van de ver
wijdering der reclamebiljetten een dwang
som opgelegd Ten slotte werd hij veroor
deeld tot betaling van de kosten van het
geding.
lUiii. Ter gelegenheid
van de opening van de
grote tentoonstelling te
Coitona, gewijd aan de
werken van de beroem
de Italiaanse schilder
Luca Signorelli. heeft
de postadministratie een
zegel van IS Ure (bruin
en groen) laten verschij
nen. De postzegel ls
gedrukt ln rasterdlep-
druk door de staats-
drukkeri) te Rome en
er op afgebeeld is het
zelfportret van de
schilder met als achtergrond één van zijn
meesterlijke fresco's, voorstellende „De Val
van de Antichrist", wetk schilderstuk zich
bevindt ln de kathedraal van Orvieto.
Spaans Guinea heeft een serie zegels in vier
waarden, waarvan twee met toeslag, uitgege
ven ten bate van de inboorllilgen. De zegels
zijn als volgt: 5 ets plus 5 ets, bruinrood: 10
ets plus 5 ets helder paars; 15 ets grijsbruin;
60 cis bruin. De zegels van 5 en 15 ets verto
nen een zelfde tekening, de belde andere waar
den eveneens Formaat 41x25 m m. Tanding
ll'li x 12'/..
iVUSKNOKH
i hafir kunnen opeten zoals ze
t fnjjn armen lag Maar daar
FAMILIEFEEST. Dominee William
Platts heef' Zaterdag in zyn kerk te
Newcastle (Eng.) het huwelijk voltrokken
van zijn moeder, de 70-jarige^ mevr.
Martha Platts, met de 71-jarige Richard
Atkinson.
KLEIZINGITIS De heer Max Igree te
Flint in Michigan (V.S.) heeft (als opa
Kleizing er geen bezwaar legen heeft)
het róereldrecord pyp-duur-roken op zijn
naam gebracht met de fraaie tyd van 1
uur. 42 minuten en 26 seconden.
BLAUWBAARD. Aduertenlie in de Wol
verhampton Express and Star: „De
employées en echtgenoten van de heer
F. Th. Wickers te Trysull zeggen hem
langs deze weg dank voor de aangena
me dag te Blackpool"
MAAGZUUR* In het Engelse blaadje
„Romantische Bekentenissen" „Het spijt
me. Rosalind, maar het mag niet zijn".
Ik wilde me zo graag gewonnen geven.
Ik had
daq:
de waarschuwende stem in me. „Neen
Denk aan de vorige keer!"
DE KRAAMHEER „Is dat geen reden
om je te bedrinken?" vroeg John Locker
in Moldgreen (Eng.) aan de politierech
ter. voor wie hij terechtstond, omdat hij
in beschonken toestand voor de gemeen
telijke kraaminrichting spektakel had
gemaakt. „Een week geleden heeft mijn
vrouw een kind gekregen en ik heb nog
de kans niet gehad haar één keer te
zien. De kamer is geblokkeerd door
schoonzusters, tantes, nichtjes ?n vrien
dinnen!" John Locker kwam er met
een berisping af.
WEERWRAAK. Te Stuttgart sloeg de
bliksem in het dak van het ministerie
van arbeid van BadenWürttemberg.
precies boven de verdieping, waar de
afdeling Toezicht Aanleg Bliksemaf
leiders" was gevestigd. Alle paperassen
vlogen door elkaar en de kamer stond
blfink van het regenwater.
t/MATREGEL. Te Buffalo (V.S) zijn in
óverleg met de politie in de diergaarde
zes kleine kooien geplaatst, waarin kin
deren worden gestopt, die dieren hebben
geplaagd. Ze zitten hier een half uur
te kijk. Aan de kooien zit een bordje.
waarop het wangedrag wordt aangete
kend.
SORTERING. In de Saterdag Evening
Post: „Een werkelijk goed gesorteerd
leugenaar is de man, die zowel voor
jagen als voor vissen tijd heeft"
SOERABAJEN Volgens de vereniging
van Deense dansleraren zal in het ko
mende seizoen een uit Indonesië afkom
stige dans de Jitterbug en de Swing ver
dringen. De dans heet Soerabaya. Hij is
betrekkelijk rustig en eenvoudig cn be
staat uit kleine, snelle pasjes. De mu
ziek is swing.
JUSTITIA'S SCHAAL. Mer Maude
Mitchell vroeg echtscheiding, omdat naar
zij beweerde, haar man haar wreed be
handelde. Ten betvtjze van die wreed
heid legde zij foto's over om aan te to
nen Iwe zij in twee jaar tijd 21 pond
was afgevallen De rechter bekeek de
"foto's, eei dat dat slanke haar aan mer
kelijk beter stond, cn wees de eis tot
echtscheiding af.
Verdachte in zaak van dubbele
moord bij de Theems
De twee en twintigjarige Alfred White-
way is Donderdag te Richmond, bij Londen,
voorgeleid en in staat van beschuldiging ge
steld in verband met de moord, welke in
Juni op een jaagpad langs de Theems op
twee meisjes, de zestienjarige Barbara
Songhuret en de achttienjarige Christine
Reed. is gepleegd. De lijken werden'later .n
de rivier gevonden Beide meisjes waren
aangerand.
Gisteren hjeeft de Koningin een bezoek
gebracht aan de Amercentrale van de N.V.
Provinciale Noordbrabantse Electriciteits
Maatschappij te Geertruidenberg. Bij de in
gang van het kantoor van de Amercentrale
Is de Koningin ontvangen door prof. dr J.
E. de Quay, president-commissaris de
P.N.E.M. jhr mr J. Th. M. Smits van Oyep,
lid van de raad van toezicht en door de
directeur ir J. P A. M. Petit.
Ir Petit heeft de Koningin in een korte
toespraak de dank van het bestuur en het
gehele personeel overgebracht voor haar,
door het gehele bedrijf zo hoog gewaar
deerde belangstelling. De Koningin en hkat
gevolg mevr. W. A. Repelaer—Van Drieljen
jhr mr J Th. M. Smits van Oyen. kamer
heer in buitengewone dienst, alsmede de
heer en mevrouw De Quay en de heer Petit
begaven zich vervolgens per auto naar de
haven, waar het lossen van kolen uit sche
pen in ogenschouw werd genomen. Het ge
zelschap daalde af in een der kolentunnels
en begaf zich door die ondergrondse tunnel,
teneinde te zien op welke wijze de kolen
van het terrein af naar de centrale worden
gevoerd. Het gezelschap heeft vervolgens
het ketelhuis en de machinekamer bezich
tigd en in de commandoi uimte van de cen
trale enige tijd vertoefd. Vervolgens ver
trok de Koningin naar Waalwijk
Dezer dagen heeft de 24-j«rlge Wim Lam.
bermont uit Rijswijk, in de Verenigde Sto
ten van Amerika zijn vliegeropleiding vol
tooid.
Op zichzelf ie dat niet zulk een schokken
de gebeurtenis, mear toch wel een merk
waardige. omdat voor zover wij hebl
kunnen nagaan thans voorset eerst in
Nederlandse luchtvaart een zoon en i
vader actief vlieger zijn. De bekende chéf-
instructeur van de Rijksluchtvaartschool"
de heer Dean Lambermont. is n l. de vader
van de 24-jarige jongeman die juist vlieger
is geworden. Daan Lambermont zal het
volgende jaar dertig jaar vlieger zijn. In die
jaren heeft hij bijna zeventig vliegtuigtypen
gevlogen en circa twaalfduizend uren in de
lucht doorgebracht.
Mr Adiel de Beukelaere. een der aprekers
op de Vlaamse bedevaart naar de IJter. die
Zondag wordt gehouden, heeft een aan
klacht ingediend tegen het dagblad „La
Libre Belgique", dat hem er van besehui-
HeLis te verwachten, dat er een wjjsiging
zal kómen in de perloden der halfjaarlijkse
opruimingen. De thans geldende wet op de
uitverkopen en opruimingen geeft de pe
rioden 1 Januari—1 Februari en 15 Juli—15
Augustus aan. met de mogelijkheid daarvan
af te wijken bjj Algemene Maatregel van
Bestuur, terwijl de Kamera van Koophandel
plaatselijk en in bepaalde gevailen ook af
wijkingen kunnen voorscju-ijven.
De bedoeling zit nu vo% bovengenoemde
perioden variabeler te maken door de bepa
ling, dat de opruimingen in ieder geval op
een Zaterdag befinnen. Maar belangrijker i*
nog. dat het streven is naar verschuiving
der opruimingsdata naar iets latere data
Ernstig is ten departemente in overweging
de halfjaarlijkse opruimingen voortaan te
doen beginnen op de 3de Zaterdag in Janua
ri en in Juh Zou deze nieuwe opzet nog dit
jaar wettelijke bekrachtiging krijgen, dan
zou volgend jaar de winteropruiming begin
nen op Zaterdag 16 Januari en de zomer-
dito op Zaterdag 17 Juli.
Van de herziening wordt tevens gebruik
gemaakt om tegemoet te komen aan aller
lei klachten.% die in middenstandskrjpggp
reeds lang zijn gehoord over ontduikingen
van de thans geldende wet. Reeds in#CQ
heeft de Regering aan de middenstandsorga
nisaties advies gevraagd over de wenselijk
heid van wetswijziging, waarna onder de
middenstanders een enquête is gehouden,
met als resultaat een staalkaart van menin
gen. Maar sterke bezwaren ontmoetten ech
ter de data van de zomeropruiming, terwijl
allerlei klachten naar voren kwamen over
de naleving der wet. Zo kan de vergunning
van de Kamer van Koophandel voor het
houden van een uitverkoop (bij opheffing)
niet meer worden ingetrokken, ook niet als
spoedig blijkt dat de aanvrage op mislei
dende gronden geschiedde.
Naar wij van de zijde van de Kon. Ned.
Middenstandsbond vernemen, heeft de bond
tot de Middenstandsraad het verzoek ge
richt een commissie te benoemen om op
korte termijn advies te kunnen uitbrengen
over een noodzakelijke wijziging van de
wet op de uitverkopen en de opruimingen,
gezien de vele onderling afwijkende menin
gen terzake. De middenstand wil waakzaam
zijn tegen het gevaar dat in nieuwe wette
lijke maatregelen nopens de detailhandel
meer dwingende voorschriften verschijnen
dan strikt noodzakelijk is.
Geen huwelijksmarkt
In Gx-evenbicht (Limburg) houden manne
lijke en vrouwelijke vrijgezellen op 19, 20
en 21 September a.s. hun jaarlijks „congres
der vrijgezellen". Dit wordt georganiseerd
door de vereniging „Vrijgezellen aller lan
den, verenigt u", die gevestigd is te Greven-
bicht. De organisatoren leggen er de na
druk op, dat het doel van deze vrijgezellen-
dagen niet is het vrijgezellendom te be
vorderen, maar evenmin van deze dagen
een huwelijksmarktde maken. Het program
ma vermeldt o.m. folklore en wedstrijden.
Het congres en de wedstrijden zijn uit
sluitend toegankelijk voor vrijgezellen en
wel voor personen boven 21 jaar, die niet
gehuwd zijn en ook niet gehuwd zijn ge
weest.
Bleek, maar nog altijdlcharmant glim
lachend, heeft de roodhange en 37-jarige
Zwitserse lady-crooner Verena S., geboren
V., gisteren het haar dóór de Amster
damse rechtbank opgelegde vonnis van een
jaar gevangenisstraf, met aftrek van de tijd
in voorarrest doorgebracht, horen uitspre
ken. De els luidde 1'/*: jaar. Gezien haar
schulden in grote Arpsterdamse hotels, bont
en andere winkels en bij particulieren, wel
ke waren gemaakt onder sie naam van de
Amerikaanse admiraal Mcfl^fmick en met
voortdurende zinspeling op haar „juwelen
in Parijs* en op een fictieve vriend, „broer
een vroegere hoge Amerikaanse com
missaris in Duitsland", had de rechtbank
haar schuldig bevonden aan oplichting, en
aan de opzet zich zonder betaling goederen
te verschaffen.
Het spoorwegverkeer op de lijn Hengelo—
Almelo is Donderdagmiddag gedurende on
geveer twee uur gestagneerd geweest, na
dat een Belgische vrachtauto het viaduct
in de Deldenerstraat te Hengelo had aan
gereden. Deze auto was te hoog beladen.
Het viaduct werd enigszins van de steun
punten geschoven. Tengevolge hiervan wer
den de rails van beide sporen een weinig
ontzet. De trein, die om evertfctwee uur uit
Hengelo naar het Westen wAvertrokken,
moest naar het station HengeW terugkeren
en werd 25 minuten later langzaam rijdend
over het minst beschadigde spoor geleid.
Na vier uur ln de middag was alles weer
normaal.
Topiaten en eierstruif
Naumann. de vroegere staatssecretaris van
Goebbels. is Donderdae op een verkiezings
vergadering te Kiel bekogeld met tomaten
en rotte eieren. „Naumann eruit!" schreeuw
den de aanwezigen.
Hetzelfde schijnt nu ook ln het bestuur
van zijn eigen partij geroeoen te worden,
want een lid van de Duitse Rijkspartij,
welke dr Naumann candidaat heeft gesteld
voor de as verkiezingen in West-Duitsland,
heeft verklaard, dat het bestuur overweegt
Naumann van de candidatenlijst te schrap
pen. De vroegere politieke loopbaan van
Naumann zou de D R.P bij de komende ver
kiezingen schade kunnen berokkenen
schade bij de vergadering te Kiel be
perkt zich tot een atomerijrekening voor het
ostuum van Naumann Na vijf minuten
..vergaderen" ontruimde de politie de zaal.
In Maseroe, de hoofdstad van Basoeto-
land (een Brits protectoraat q Zuid-Afrika).
ijn Donderdag elf inheemsen, onder wie
twee vrouwen, door ophanging ter dood ge
bracht. nadat zij schuldig waren bevonden
aan rituele moord. Het doel van de moord
was het verkrijgen van medicijnen" om
de oogst van een stamhoofd te verbeteren.
Toekomstdroom van, de Franse constructeur
Hurel: een tweemotorig straalvliegtuig met
slanke vleugel, geschikt voor het vervoer
van 80 passagiers. Dit zou dan de Hurel-
Dubois HD 45 worden.
digd had als soldaat in de eerste wereld
oorlog naar de Duitsers te zUn overgelopen.
Later trok het Bruaselse blad die beschul
diging in, doch het handhaafde aUn bewe
ring. dat De Beukelaere pro-Duitse pro
paganda onder zjjn Vlaamse medegevange
nen zou hebben gemaakt. De Beukelaere eist
een schadevergoeding van een half millioen
frank.
De burgemeester van Oostende heeft,
evenals het vorige jaar, bepaald, dat auto
bussen met bedevaartgangers zijn gemeente
niet mogen binnenkomen. De Vlaamse pera
protesteert tegen deze maatregel en tegen
de actie die in de Waalse en Brussels-Franse
pera tegen de bedevaart gevoerd wordt. De
gematigde Nieuwe Gids schrijft, dat de po
gingen om de bedevaart verdacht te maken
aan de kaak moeten worden gesteld. De
bedevaart is geen politieke manifestatie, al
dus het blad.
De Frans-talige pers stelt harerzijds, dat
het politieke karakter duidelijk ia geworden
door de eis van sommige Vlaamse groepen,
die aan de IJzer voor amnestie willen de
monstreren.
De moord op agent Van Eek
Nadat Chris B. uit Bodegraven verleden
week bekende, de moord op de Woerdense
agent Van Eek bedreven te hebben, heeft
thans ook zijn broer Jan B. een bekente
nis afgelegd. Deze gaf toe, dat hij zich
te zamen met Chris aan veracneidene in
braken, onder meer te Harmeien, heeft
schuldig gemaakt. Inzake de moord ver«*
klaarde Jan. dat hij met zijn broer de
agent Van Eek ontmoette, die hen op
wachtte. Jan verzekerde. 4at hij voorop
had gereden cn niet wist, dat „Chris een
pistool bij zich had. Plotseling hoorde hij
échter zich schoten, die Chris afvuurde.
Samen zijn zij daarop gevlucht.
Een beambte van de Amerikaanse staats
drukkerij heeft voor de subcommissie van
onderzoek van de Amerikaanse Senaa^ver-
klaard. dat een zijner collega's, een zekere
Rothschild, uit de drukkerij een afdruk van
een officiële code en andere geheime do
cumenten heeft gestolen, aldus heeft Mc
Carthy. voorzitter van de commissie, be
kendgemaakt. McCarthy beschuldigt deze
Rothschild van spionnage voor de commu
nisten en van uitlevering van geheime do
cumenten van de staatsdrukkerij.
Op het ogenblik heeft zeker de Cornet nog
de meeste belangstelling wellicht niet eens
in de betekenis van het meest gevraagde
toestel daft wel in de betekenis van een
nieuwsgierig wachten, wat in de practijk de
resultaten zullen zijn.
Voor de korte route wat men in de
luchtvaart dan kort noemtis de Cornet
nog niet geschikt. Het toestel kan alleen al
zijn capaciteiten ontplooien en alleen eco
nomisch worden gevlogen op zeer grote
hoogte en de vlucht moet dus lang genoeg
duren, dat het ook de moeite loont tot die
hoogten te stijgen. In 1952 vloog de Comet
routes tussen 1600 en 2200 kilometer, doch
de latere modellen, die ook groter zijn, zul
len een langer vliegbereik hebben. Men
verwacht in het algemeen, dat transatlanti
sche diensten met straalvliegtuigen in 1955
of 1956 mogelijk zullen zijn. Wat daarna
zal komen weet men nog niet. doch er
wordt gesproken over straalmotoren, waar
mede ir» reeds de eerste proeven worden
genomeh, die dezelfde voordelen al» de
thans gebruikte zullen hebben, doch die veel
minder brandstof gebruiken. Daarvan zou
een groter vliegbereik natuurlijk weer het
gevolg zijn. Non-stop vluchten met straal
vliegtuigen tussen de Europese hoofdsteden
er. het Oosten van de Verenigde Staten
zullen natuurlijk eens mogelijk zijn, doch
waarschijnlijk zal tfet nog wel enkele jaren
duren, voordat het zo ver is.
Een aantal projecten van straalvliegtuigen
in bewerking. Deze toestellen zijn alle
waarschijnlijk wel iets zwaarder dan de ge
wone toestellen, maar er zijn toch geen toe
stellen bij van meer dan 90.000 kg bruto.
Turboprops gevraagd
Bleef het wat de straalvliegtuigen aan-
gi*»t nog bij de Comet, in de turboprops
Zij. meer beweging. De grote
«ianliOK2 was wel de Britannia van
%4/&§Joplane Company Ltd. Een
een betalende lading kan 'vervoe-
i 13.620 kg en dat een vliegbereik
ift van 3000 mijl. Ietwat triomfantelijk
ufijst Bristol er op. dat de Britannia een
afstand van 4000 km kan vliegen met
slqphts drie tussenlandingen, waar een
straalvliegtuig op zo'n afstand tien tussen
landingen doet. Of dit argument geheel
klópt, is een andere kwestie. Ten slotte kan
ook een Comet van Londen naar Tokio met
minder tussenlandingen vliegen. Maar goed,
een voordeel ia de lange „range" natuurlijk
wel. Bovendieh kan men met de Britannia
Mark 300 „luxe" 60 passagiers, met de Mark
turboprops
te densatie
an de Bris-
i mooi toe-
MUTATIES BIJ DE K.K.O.
Tot hoofd van de K.R.O.-reportage afde
ling is met ingang van 1 September 1953 be
noemd de heer Herman Fikkert, thans hoofd
de omroopdienst. Bovendien zal te zijner
tijd nog een nieuwe radioverslaggever wor
den aangesteld. Als opvolger van de heer
Fikkert is in de functie van hoofd omroep
dienst aangesteld de heer Bert Radersma,
thans omroeper. Als omroeper is in de
plaats van de heer Radersma aangesteld de
heer Fons Disch, thans medewerker aan de
K.R.O. schoolradioafdeling, voorheen als
omroeper verbonden aan het S trijdkr achten-
programma.
terikaang echtpaar ontvangen
door de Koningin
De koningin heeft op paleis Soestdijk de
heer en mevrouw Le Cocq uit Lynden (Ver.
Staten) ontvangen, die H M. een brief van
de burgemeester van Lynden hebben over
handigd, waarin deze, naar aanleiding van
de watersnood, zijn medeleven met het Ne
derlandse volk en zijn hoop op een spoedig
herstel uitspreekt. Lynden, een plaatsje van
2000 inwoners, bracht destijds 9000 dollars
bijeen voor de ramp. De inwoners zijn voor
het grootste deel van Nederlandse afkomst
en de heer Le Cocq, die voor het eerst in
ons land was, sprak uitstekend Nederlands.
Hilversum I twee uur lang
alleen per distributie
Een zeer gecompliceerde technische sto
ring heeft gisteren de zender Hilver
sum I twee uur lang uit de aether gehou
den en de radioluisteraars hoorden eerst
om kwart voor negen weer leven in deze
zender komen. De radiocentrales kregen de
uitzendingen uit de studio's dus exclusief,
want het programma ging over de telefoon
lijnen normaal door.
Man verdronken. In de nacht van Donder
dag op Vrijdag is een 32-jartge los-werkman,
juist voor zijn woning aan de Bloemgracht te
Amsterdam, in het water gevallen en verdron
ken. De man verkeerde, volgens mededelingen
van de politie, onder invloed van sterkedrank.
Van gewoonlijk goed ingelichte zjjde la
Donderdag vernomen, dat de Amerikaans-
Japanse onderhandelingen voor een over
eenkomst betreffende Amerikaanse mili
taire hulp In een impasse sUn geraakt.
De onderhandelingen, waarmee ongeveer
twee weken geleden werd begonnen, heb
ben ten doel de voorwaarden vast te stel
len. waaronder Japan honderd tweehon
derd millioen dollar zou krijgen van het
Amerikaanae militaire hulpprogram voor
het Verre Oosten.
Onlangs heeft Japan om economische re
denen geweigerd d« Amerikaanse ei« tot
het versnellen van de bewapening in te
willigen. De Japanse onderhandelaars trach
ten thans te verkrijgen, dat de Amerikaanse
hulp uit het materiaal en de uitrusting, die
ln Japan zelf worden vervaardigd, zal wor
den verstrekt, zodat op deze wijze de on
gunstige gevolgen van het beëindigen der
vijandelijkheden in Korea voor de econo
mie van Japan zullen worden opgeheven.
De Verenigde Staten houden evenwel vol.
dat uit de inhoud van de overeenkomst dui
delijk blijkt, dat de Amerikaanse hulp be
stemd is om de militaire kracht van Japan,
en niet zijn economie, te versterken.
De nieuwe loCo-burgemeester van Oost-
Bcriyn. Schmidt, heeft op een vergadering
van partijleiders in het district-Berljjn ver
klaard. dat Ulbricht. de secretaris-generaal
van de Socialistische Eenheidspartij (S.E.D.)
en de getrouwe functionarissen van de par
tijleiding na de opstand van 17 Juni met
afzetting waren bedreigd door de afgezette
Oostdultse minister voor de staatsveilig
heid. Zalsser. en de voormalige hoofdredac
teur van het orgaan der S.E.D.. Hernnstadt.
Dit zou geleid hebben tot een „Duits Ti-
toïsme". aldus verklaarde Schmidt volgens
ien verslag in het orgaan van de S.E.D.
Neues DeMtschland".
Schmidt Ofeverde in deze rede voorts cri-
tiek op de afgezette partijvoorzitter van de
COÖPERATIEVE GROENTEN- EN BLOE-
MENVEILING-VEREENIGING „BERKEL
EN RODENRIJS" G.A.
Komkommers A 815; idem B 8—9; idem
c 8; Bloemkool le srt 13—30: 2e srt 11—13;
Sla A 4.90—11.60; idem B 2.80—7.10; Toma
ten A 20—25; idem B 20—25; idem C 20—24;
Kaskomkommers A 14—15; idem B 1011;
idem C 89; Stok Prinsessebonen 2239;
Stamprinsessebonen 2022; Duitse bonen
1232; Pronkbonen 12—13; Snijbonen 27
41; Spinazie 13; Postelein 5: Andijvie 6.40—
6.80; Kroten 5; Peen 12—14; Komkommer-
stek 8—14; Slavellen 10—13.
KAASMARKT. Gouda volvet 1.96—1.97;
Edammer 40 plus ƒ1.801.81; broodkaas
1.821.83. Stemming goed.
VEILING BARENDRECHT OMSTREKEN.
Vrijdag 21 Augustus 1953: Meloenen (suiker)
53—W; (Oranje ananas) 5«—62; Tomaten AI 21—
25, ld. BI 20—23. id. Cl 20; Andijvie 9—14;
Bloemkool AI 20-32. ld. BI 14-25. id Cl'0—14;
stoksntjbonen 33—42: Prinsessenbonen 25—34;
Pronkbonen 12—15; Komkommers AI 8—14, ld.
BI 8—e id. CI I; Kroten 5.00—9.80; Rodekool 4
—18; Groenekool 7—13; Bospeen 12—15; Prei 4—
7; Sla 2.5011.10; Uien 4—7; Early Victoria
Huishoud 18—25; Précose de Trévoux A 22—24.
ld. B 18—17. id. C 14—15. id. Huishoud 18—17;
Clapps Favourite A 23—26, id. B 21—25. ld. C
21—24, ld. Huishoud 20—24; Zigeunerinnen A
43—47, ld. B 38—47, id. C 35—43. id. Huishoud 35
—44; Perzikrode Zomei appelen A 35—37. td.
Huishoud 21-87, James Grieve A 92-04, id. B 4T.
afdeling Berlijn. Jendretzky. Hij waar
schuwde, dat in het bijzonder in de Berlijn-
se afdeling moest worden gelet op mogelijke
volgelingen van Zalsser en Hernnstadt. De
Berlijnse afdeling had op 16 en 17 Juni te
veel besluiteloosheid getoond. In dergelijke
gevallen zou de Berlijnse afdeling in het
vervolg terroristen en oproermakers met
blote vuist tegemoet moeten treden, aldus
Schmidt.
300 .standaard" 104 passagier» en met de
Mark 250 gecombineerd vracht en passa
gier» bijvoorbeeld 87 passagier» en nog de
nodige vracht vervtoeren. Brutogewicht
155.000 lb, dus een 70 370 kg. Motoren: 4
Proteus van 4150 effectie as pk.
De tweede turboprop die ln 1952 de aan
dacht vroeg wa« het Princes» watervlieg
tuig met een bruto gewicht van 140.000 kg
en een behoorlijke kruissnelheid.
Compound motor
Het ziet er naar uit, dat wat laag brand-
stofgebruik en lang vliegbereik aangaat
Lockheed en Douglas voorshands nog boven
aan de lijst staan, Lockheed met zijn Super
Constellation, waarover de laatste tijd het
nodige is geschreven, en Douglas met de
DC-.7 Beide types hebben compound-moto-
ren die er mede toe bijdragen, dat een zeer
hoge kruissnelheid wordt bereikt en dat de
toesteilen een vliegbereik hebben dat hoger
ligt dan dat van één ander toestel.
Wat een groot vliegbereik betekent, wat
het dus wil zeggen, over grote afstand te
kunnen vliegen zonder tussenlanding, wordt
duidelijk, als men bedenkt, dat het wegval
len van één tussenlanding op een route van
6000 km bij de tegenwoordige «nelheden
neerkomt op een winst van 75 tot 100 km
per uur in de kruissnelheid.
Intussen is er voor al deze toestellen ook
op de markt belangstelling genoeg. In 1952
werden van de Comet, de turboprop Vis
count, de Britannia, de Superconnie en de
DC-7 in totaal 300 stuks besteld.
Markten te Leeuwarden
VEEMARKT. Op de markt van Vrijdag
werdén aangevoerd: 140 stieren 2.50—2.62;
115 vette koeien eerste kwaliteit 2.60—
2.81; tweede kwaliteit 2.50—2.59; derde
kwaliteit 2.30—2 49; 694 melk- en kalf-
koeien 700—1025. 45 pinken ƒ350—475;
333 graskalveren 190—350; 125 nuchtere
kalveren 40—62; 610 vette weideschapen
en lammeren, vette en weideschapen ƒ60—
105: lammeren 3061; 446 vette varkens,
oude varkens, 1.701.80; vette biggen
1.80—1.86: zouters 1.76—1.80; 344 biggen
en lopers, biggen, 30—52; lopers 53—100:
62 bokken en geiten, geen notering; 152
paarden 450—985: totale aanvoer 3066
stuks-
Veemarkt te Zwolle
Op de Zwolse veemarkt werden Vrijdag
aangevoerd: 943 runderen, 325 graskalve
ren. 148 nuchtere kalveren. 122 schapen en
lammeren, 204 vette varkens. 862 biggen,
17 geiten en 249 schrammen. Prijzen: neu
rende en vers gekalfde koeien f700—f 1000;
dito schotten en vaarzen f600— f825; guste
koeien ƒ500700; guste vaarzen 500
f 675 pinkstieren f475—f675; pinken f350—
f525; fokkalveren f 180—f 300; nuchtere kal-
sn f38— f58; vette schapen f70—f90;
lammeren f50—f75. biggen. 6 10-weekse.
f32—f44; biggen 14-wcekse f50— f65; drach
tige varkens f225—f320 per kg: vette
koeien en ossen aan bouten f2.20—f2.60:
vette «tieren f2.20— f2.50; vette kalveren
f 1.80—f2.40; vette varkens f 1.55—f 1.70.
De handei in kalf- en melkvee was rede
lijk voor de goede soorten met papieren.
prijzen hiervan liepen nog hoog, doch
wat teruglopend. De overige soorten waren
lager in prijs en moeilijk te plaatsen. Guste
koeien, vaarzen en pinken met kalme han
del niet geheel prijshoudend. Schapen en
lammeren met stugge handel lager in prijs.
Op de varkensmarkt was de aanvoer vol-
lendle, de handel kalm met staande prijzen.
GRAANBEURS. Witte tarwe 23.50—
i.60; rode tarwe 23.50—25.60; wintergerst
ƒ22—ƒ23.50; zomergerst 23—24.25; witte
haver 21—22.50: kleine groene erwten 40
'7. Stemming prijshoudend. o
Groningen tot doctor in de theologie de
Hervormde predikant van Spannum en Edens
ln Friesland, ds F. Bloemhof, op bovenver
meld onderwerp. Zijn proefschrift verscheen
bij de Uitgeverij Callenbach te Nijlcerk. Het
draagt tot ondertitel: Een onderzoek naar het
standpunt van de Protestants-Christelijke
ethiék inzake het toepassen van anticonceptie
try verband met de veranderende maatschap-
péMfktt omstandigheden. Niet alleen deze
ohgerjitel, doch ook de inhoud van de disser-
tkt/ePvan dr Bloemhof legt er het bewijs van
alf ;tt»t de schrijver zich niet beperkt heeft
tot "een zuiver theologisch-wetenschapoelijk
den In de praktijk van de huidige omstandig
heden. Dit gaat zelfs in de eerste drie hoofd
stukken vooraf aan het strikt wetenschap-
pelijk-theologische onderzoek. Want dit vindt
de lezer in hoofdstuk IV. terwijl hoofdstuk V
de zaak beziet in kerk-hirtorisch verband.
Het zesde, tevens laatste hoofdstuk, geeft een
samenvatting en beoordeling.
De schrijver ls van mening, dat, ofschoon
de motieven voor geboorteregeling steeds een
sterk subjectief element bevatten, het toch
blijkt, dat de sociale indicaties «en belang
rijke rol spelen. De staat van de vrouw in
het oude Israël was afhankelijk van haar
betekenis voor d« voortplanting, maar de
nieuwtestamentisch» waardering van (9e vrouw
steekt hiertegen gunstig af. De kerkgeschie
denis toont echter dat de praktijk van de Oud.
Christelijke Kerk de vrouw weer goeddeels
in haar oude staat terugstelt. Wat de bewuste
geboortebeperking zelf betreft, is de auteur
als theoloog van mening, dat een Christen
echtpaar in het geloof tot bewuste aanvaar
ding van de kinderzegen kan komen, maar
evenzeer in het geloof tot bewuste anti-con
ceptie kan besluiten Zó gesteld lijkt dit ora-
culeus, doch wie zijn proefschrift leest, komt
tot de ontdekking, dat hij het nemen van een
zuiver besluit te dezen opzichte wel glashel
der conditioneert. De auteur zoekt de oplos
sing van deze uiterst moeilijke vraag beslist
niet in het zuiver rationele, doch uitsluitend
in het, wat we zouden willen noemen: psy
chisch element van het overtuigd geloof.
Wat schrijvers theologlsch-wetenschappelljk
onderzoek betreft, kunnen we op taalkundige
gronden zijn exegese van Gen. 1 28 op de
pags. 114 en 115 niet onderschrijven Niet
alleen tn taalkundige, doch ook in ethische
zin is er in deze tekst naar ons gevoelen voor
•en normaal huwelijk van normale, gezonde
mensen wel degelijk sprake van een goddelijk
gebod tot voortplanting. Alleen: er staat zeker
niet. dat het door God aan de mens ver
leende creatief vermogen nu cok maar raak
gebruikt moet en mag worden In deze be
schouwing zou schrijvers eigen opvatting
overigens ook zeer wel passen
Een belangrijk boek op het terrein van de
huweUjkeethiek, dat we gaarne aanbevelen.