Krans voor Jacques Thibaud
Praat-maar-raak-diplomatie
Ford X-100 wordt in Parijs en
Londen geëxposeerd
Vierduizend technici legden
beslag op Brussel
De West-Nederiandrit weer een
groot sportief succes
DORDTSE VLEESKNOEIERS
TO0R DE RECHTBANK
Brazilië plaatst grote bestelling
bij Fokker
Voor- en tegenstanders van de
verplichte ziekteverzekering
SCHEEPSTIJDINGEN
'•v;
resrvsa.
g§
H
Bergen geeft strijd om behoud van
railverbinding nog niet op
Sagitta en Vlug Lenig beheersten de
Nederlandse estafette-kampioenschappen
De spanning op Woudesteyn Bleef er
tot jle laatste minuut in
Inde grabbelton
fWEEDE BLAD PAGINA 4
GOUDSCHE COURANT
Geld uit tegenwaardefonds
vrijgegeven voor verhoging
van de productie
Uit het fonds van 30 millioen gulden van
de tegenwaarderekening, dat bestemd is
voor verhoging van de productiviteit in
Nederland zijn, krachtens bereikte overeen
stemming tussen de Amerikaanse en Neder
landse autoriteiten, wederom gelden tot een
totaal bedrag van £2.250.250 vrijgegeven voor
het subsidiëren van een aantal productivi-
teitsprojecten.
Van de vrijkomende gelden is f 989.000 be
stemd voor het doen van een jftantal onder
zoekingen op het gebied van dë sociale psy
chologie. De rest van het bedrag wordt voor
het overgrote gedeelte bestemd voor een
aantal opleidingsinstituten ten behoeve van
het bedrijfsleven.
Woeste autorijder krijgt
flinke straf
De rechtbank te Assen heeft uitspraak
gecfaan in de zaak tegen een 29-jarige
koopman uit Emmen, die op 15 Mei de
plaats zijner inwoning in beroering bracht
door een zeldzaam wilde autorit. Volgens
de getuigenverklaringen zat verdachte op
die dag dronken in de auto, waarmede hij
met een vaartje van 80 km door de Straten
van Emmsn reed. nadat hij in Nieuw-Weer-'
dinge reeds een wielrijder had aangereden.
Slingerend reed de wagen door de straten,
niemand en niets ontziend, zelfs niet de
schoten tellend, die uit de revolvers kwa
men van de agenten, die deze wegpiraat
achtervolgden. Nadat ook in Emmen grog
een persoon was aangereden, raakte dejmto
vast in een zandweg, waarna de bestuurder
kon worden gearresteerd.
Hij werd veroordeeld tot een gevangenis
straf van een jaar. waarvan zes maanden
voorwaardelijk en ontzegging van het rij
bewijs voor de tijd van vijf jaar.
(Van onse Parjjse correspondent)
APN1EUW Is dsn de musiekwereld in
rouw gedompeld ten gevolge vsn een
vliegtuigramp. Zoals men heeft gelesen be
vond aieh onder de twee en veertig
slachtoffers, die met het IQntoestel Parijs—
Saigon deser dagen in Zuid-Frankrijk naar
beneden z(jn gestort ook de beroemde
Franse violist Jaques Thibaud die op weg
was naar het Verre Oosten om een tournée
door Indo-China en Japan te ondernemen.
Het is het vliegtuig geweest, dat de inter
nationale virtnozen In staat heeft gesteld
hnn podium-activiteit minstens te verdub
belen en so menigten te bereiken, die vroe
ger van alle contact met de grote kunste
naars van hun t|jd waren afgesloten. Een
tragische gedachte is het, dat dat vliegtuig
daar wél zijn hoge offers voor vraagt: na
Huberman. na het Franse kamerorkest vsn
Claude Crussard. na Ginette en Jean Neven
zoveel anderen, ditmaal dus Jsqnes
Thibaud
THIBAUD yras 73 jaar en de meeste kun
stenaars verkeren dan op hun retour.
Thibaud echter peinsde nog niet ovgr eep af
scheid en hij.behoefde, in tegenstelling met
zovele andere kunstenaars, die hun roem
wat hadden overleefd, ook gëen „laatste
concert" aan te kondigen om al zijn zalen
gevuld te krijgen. Hij bezat nog de vitali
teit en de dynamiek van een jonge man en
één zijner beste vrienden heeft de avond
l, zijn dood voor de Franse radio verteld,
Wde grote violist vlak vóór zijn vertrek
nog boordevol plannen voor de toekomst
zat Het vertrek voor deze reis. waarvan het
doel niet werd bereikt en waarbij hij werd
vergezeld door zijn dochter en zijn begelei
der René Herbin. die nog maar vrij kort
geleden onze landgenoot Marinus,, Flipse In
die functie was opgevolgd.
MEN heeft Jaques Thibaud de Don Juan
onder de violisten genoemd en inderdaad
waren het vooral zijp charme, zijn zwier en
élégance van arlstrocratlsch boulevardier,
die telkenmale als men hem hoorde, In zijn
JOHN POSTER DULLES, de Amerikaanse
minister van buitenlandse zaken, heeft
zich de woede van Italianen en Duitse so
cialisten op de hals gehaald door zijn uit
latingen over de kwestie-Triëst en de a.s.
Duitse verkiezingen. Italiaanse dagbladen
leveren bittere commentaren op de door
Dulles verkondigde stelling, dat de Weste
lijke mogendheden geenszins verplicht zijn
zich te houden aan hun verklaring van
1948, Waarin de wenselijkheid van over
dracht van Triëst aan Italië werd bepleit.
De -correspondent te Washington van het
Milaanse blad Corriere della Sier
ra schrijft, dat „Dulles eens te meer het
pijnlijke feit heeft bevestigd, dat er geen
officiële Amerikaanse gedragslijn inzake
Triëst bestaat". Het 1
IN HET BRANDPUNT
er op uit is de positie
van Italië in het At-
lantische verdrag te verzwakken en of
Washington thans besloten heeft de stomp
zinnige politiek van Engeland na te volgen."
En het communistische blad L'Unita ziet de
uitlating van Dulles als een „opzienbarende
bevestiging van het falen der buitenlandse
politiek van De Gasperi".
Als Dulles met zijn opmerkjng de bedoe
ling heeft gehad de gemoederen rondom de
kwestie-Triëst tot bedaren te brengen, dan
heeft hij dat doel wel heel ver voorbij ge-
•choten. Of ging het er wellicht in de eerste
plaats om Tito tot rust te brengen en hem
van onberaden stappen in de kwestie-Triëst
te weerhouden? -Deze veronderstelling lijkt
aannemelijker. Maar was het daarvoor dan
nodig de openbare mening in^ltalië zo zeer
te prikkelen? Er zün toch nog wel andere
middelen om eerffevriend staatshoofd een
mening kenbaar* maken, dan een noncha
lante opmerking op een persconferentie.
Toch moet een van deze veronderstellingen
de.juiste zijn, want de enige, die er nog
overblijft, is deze, dat Dulles met zijn uit
lating eigenlijk helemaal geen bepaalde be
doeling heeft gehad en dat kan men van een
minister van buitenlandse zaken van de
Verenigde Staten toch moeilijk geloven!
TiyflNSTENS zo boos als de Italianen zijn
1V1 de Duitse socialisten op Foster Dulles
En niet zonder reden. Op diezelfde pers
conferentie. waar hij de verklaring over
Triëst aflegde, maakte hij fijn mening over
de Duitse verkiezingen wereldkundig. Hij
zei namelijk, met zoveel woorden, dat een
nederlaag voor Adenauejfeniets minder dan
een ramp voor Duitsland zou betekenen,
omdat de kansen op herstel van de Duitse
eenheid er aanmerkelijk door zouden dalen.
Hiermee heeft Dulles zich daadwerkelijk
gemengd in de Duitse verkiezingsstrijd en
men lkan de Westduitse socialisten geen on
gelijk geven, wanneer zij zijn optreden on
behoorlijk en unfair noemen. Een verkie
zingscampagne is een zuiver interne aan
gelegenheid en het internationaal fat
soen schrijft voor, dat buitenlandse
staatslieden zich onthouden van pogingen
invloed uit te oefenen op de kiezers. Dulles
heeft de internationale erecode met voeten
getreden. Hij maakte ronduit reclame voor
de partij van Adenauer en de socialisten in
de Bondsrepubliek voelen zich dus diep ge
griefd.
Overigens is het nog de vraag, of de Ame
rikaanse minister Adenauer met zijn uitla-
ting een dienst heeft
A bewezen. De socialis-
I tische beschuldiging,
.dat Adenauer zich in
Vzijn buitenlandse ,poli-
tiek geheel door Wash
ington laat leiden, heeft door het openlijk
stelling nemen van Foster Dulles ongetwij
feld aan kracht gewonnen. Bijster tactvol
kan men de „verklaring" van Dulles dus
niet noemen!
het Amerikaanse politieke leven, dat
iedereen zich geroepen schijnt te voelen aan
de lopende band verklaringen af te leggen
en heel of half officiële commentaren te le
veren op alles en nog wat. Nauwelijks had
den de Grote Drie hun laatste nota over de
Duitse kwestie aan de Sowjet-Russische re
gering doen toekomen, of de persbureaux
publiceerden „verklaringen" van „welinge
lichte kringen te Washington" (hetgeen men
vrij mag vertalen met: hoge regeringsamb
tenaren), waaruit bleek, dat de Amerikaans^
regering zich geen enkele Illusie maaktê
over het eventuele nuttig effect van de nota
en dat men de hele aangelegenheid trou
wens voornamelijk beschouwde als een ver
kiezingsstunt ten voordele van Adenauer!
Hoe kan men verwachten ooit tot overeen
stemming met de Russen te komen, wanneer
men zijn eigen voorstellen, nog vóór ze
door de wederpartij in studie zijn genomen,
prompt ontmaskert als listige politieke foef
jes? En wat voor zin hebben nota's en con
ferenties, wanneer men hardnekkig door
gaat met in het kamp van de „tegenstander"
een sfeer van wantrouwen aan te kweken?
Men zou waarlijk in de verleiding komen
de conclusie te trekken, dat de geheime di
plomatic van weleer, met al Jiaar bezwaren,
te prefereren is boven de prarlt-maar-raak-
diplómatie van onze tijd!
spel het sterkst bekoorden. Hij trachtte
nooit met een techniek, die niettemin tot op
het laatst feilloos was gebleven, zijn pu
bliek te overrompelen of te overbluffen.
Zijn virtuositeit, de onnavolgbare souplesse
van zijn streek, dit vibrato dat zo'n volstrekt
persoonlijke toon verwekte was voor hem
uitsluitend middel, een middel dat nooit doel
in zichzelf werd eri waarmee nimmer tegen
de goede smaak werd gezondigd. Tbibaud
was tot in de toppen van zijn violisten
vingers Fransman en de muziek was voor
hem een spel, eer* spel dat hij met speelse
luchtigheid en een ogenschijnlijke noncha
lance beoefende. Hoe groot zijn verdiensten
ook zijn geweest voor de verbreiding van
de werken van zijn landgenoten als Debussy
Ravel, Saint-Saëns en Chauason, toch zal
Thibaud vermoedelijk vooral wel voortle
ven als één der grootste vertolkers die Mo
zart voor zijn concerten ooit heelt ontmoet
rPHIBAUD was in Bordeaux uit eenvoqdige
A ouders geboren en o|> zijn negentiende
jaar maakte hij pas kennis met Parijs. De
vermaarde dirigent Colonne ontdekte hem
in een strijkje waarin hij geld moest ver
dienen en gaf hem toen een plaats onder de
eerste violisten van zijn orkest. Kort daarna
debuteerde hij als solist in de Havanaise
van Saint-Saëns en dat optreden werd op
slag het begin van een carrière, die hem
naar alle muziekcentra der wereld zou voe
ren. Met de pianist Alfred Cortot en de
Spaanse cellist Pablo Casals vormde Thi
baud enige jareriltater eén trio dat in zijn
volmaaktheid ripa steeds niet werd ge
ëvenaard en wahïvan men het betreuren
kan, dat het heijufs te vroeg uit elkaar is
gevallen.
Naast de sollSi en de kamermuziekspeler
en zelfs de dwigent als hoedanig, en dat
was misschien de enige schaduw die op zijn
leven rustjüë. hij door het publiek nooit
werd aanaard moet men in Thibaud ook
de paedagoog herdenken die de grootste ta
lenten van de jongere generatie als Ginette
Neveu en Janine Andrade met zijn raad ter
zijde heeft gestaan. In die kwaliteit stichtte
hij in 1943 tezamen met de Franse pianiste
Marguerite Long ook het internationale so
listenconcours, waaraan hun beider naam
verbonden bleef en dat al de weg tot heel
wat carrières van jeugdige musici ge-
effend heeft.
Thibaud had een mate van roem^bereikt,
waardoor heel Frankrijk hem ais één z(jner
nationale glories eerbiedigde. Ook buiten
Frankrijk en niet in de laatste plaats in
Nederland, waar de meester met bijzondere
voorkeur optrad, zullen millioenen de meest
dankbare herinnering aan zijn concerten be
waren en hem als één der meest begenadig
de kunstenaars van deze tijd betreuren en
gedenken.
Kamerlid vraagt gratis
visum voor Duitsers
Het Tweede Kamerlid, de heer Maenen,
wijst er in vragen aan de minister van
buitenlandse zaken op, dat de Belgische
regering heeft besloten aan Duitsers, die
om zakelijke of toeristische redenen België
wensen te bezoeken, van 1 September af
een kosteloos visum te verstrekken. Hij
dringt er op aan. dat in Nederland thans
spoedig eveneens zo'n besluit zai worden
genomen.
AMSTERDAMSE WISSELMARKT
AMSTERDAM. 5 September. Londen con
tant 10.58'/»—10.59*/», New York contant 3.7fl'/*
3.79»/». Parijs contant 1.0075—1.0195. Brussei
contant 7.587.57, Frankfurt contant 90.45—
90.55. Zürich contant 86.97—07.07. Stockholm
contant 73.15—73.25, Kopenhagen contant 54.71—
54.01, Braz. dollar contant 3.80'/i—3.81'».
Ruim 140.000 voor
Griekenland
Tot Vrijdagavond if op gironummér 777
van het hoofdbestuur van het Nederlandse
Rode Kruis voor de hulpverlening aan de
slachtoffers van de aardbevingsramp in
Griekenland een bedrag gestort van
142.919,18. Donderdag luidde de stand
39.378,49.
Grote boerderijbrand
In de buurtschap De Wilgen onder
Drachten is Zaterdagavond omstreeks
9 uur de kapitale boerderij van de land
bouwer G. Oosterwoud tot de gsond toe
afgebrand.
De brand is ontstaan in de schuur, door
dat daar een petroleumlamp omviel. (He
door twee zoons van de landbouwer werd
gebruikt bij het demonteren van het mo
torrijwiel van hun vader. De benzine van
de motor raakte in brand en direct daarna
vonden de vlammen gretig voedsel in het
in de schuur aanwezige hooi.
De brandweer van Drachten, die met
twee spuiten waa uitgerukt, kon niets
tegen de vuurzee uitrichten. De landbou
wer en zijn echtgenote waren niet thuis
toen de brand ontstond. Een baby en een
kind van vijf jaren konden tijdig in vei
ligheid worden gebracht. Een der zoons
heeft brandwonden opgelopen.
De landbouwinventaris ging geheel ver
loren. Van het meubilair kpn een gedeelte
worden gered.
MoerkapeJle
Boiw gymnastieklokaal. Bij de door B.
en W. van Benthuizen gehouden aanbeste
ding van het verbouwen van dg openbare
lagere school en het bouwen vaf een gym
nastieklokaal was laagste inschrijver J.
Koster alhier voor f 44.987.
Nieuwerkeik cl. d. IJssei
Groenendijk is afgesloten
Wegens ophogings- en verzwaringswerk
zaamheden ia Schielands Hoge Zeedijk, de
z.g Groenendijk, tussen Nieuwerkerk a d.
IJasel en Capelle a.d. IJssei voor alle ver
keer afgesloten.
Donderdag licht in Znidplaspoider
In een bijeenkomst in het raadhuis zal
Donderdagavond het gemeentelijke electri-
eiteitsbedrijf aan de gemeente Gouda wor
den overgedragen. In aansluiting daarop zal
uitbreiding in de Zuidplaspolder in gebruik
worden gesteld.
Ongelukken. Bij het knippen van een
heg had het 7-jarig zoontje van dr W. van
der Herk het ongeluk, doordat de schaar
uitschoot, een vingertop af te knippen.
Bij het afhakken Van een staaf ijzer heeft
de heer C. Loage een ijzersplinter in het
oog gekregen. Directe opneming in het zie
kenhuis bleek noodzakelijk.
In Renkum. Zaterdag ftam de wandel
vereniging „W.I.K." deel aan de wandel
tocht van de Politie Sportvereniging „Ren
kum" te Oosterbeek. de z.g. Airbornemars.
waaraan pl.m. 11.500 wandelaars deelnamen.
Burgerlijke stand. Geboren: Jannetje,
d. v. J. H. Verhoef en D. de Zwart; Cornelia,
z v. C. de Heer en D. Muit; Bastiaantje
Jannetje, d. v. P. Woordmeyer.en A. J. de
Vlaming.
Vlees aan verplichte
sterilisatie onttrokken
Enige tijd geleden heeft in Dordrecht on
omgeving een vleesknoeierij veel stof doen
opwaaien. De politie arresteerde de Slie-
drechtenaren C. Qf en M. M. en de Dordte-
naar R. C. S., resp. firmanten en bedrijfslei
der van een vleeswarenfa(>riekje. gevestigd
op de terreinen van de gemeentelijke slacht
plaats. De verdachten werden er van be
schuldigd vlees aan de verplichte sterilisatie
te hebben onttrokken, waardoor gevaar voor
de volksgezondheid zou zijn ontstaan. Voor
waardelijk goedgekeurd vlees werd onttrok
ken aan het toezicht van de slachtplaats
en verwerkt in het vleesfabriekje. De con
sumenten liepen gevaar om tuberkelbacillen
en vlekziektebacteriën binnen te krijgen.
Tegen de voornaamste verdachte, C. O.,
eiste de officier van justitie, die de knoeie
rijen bewezen achtte, twee jaar gevange
nisstraf en ontzetting uit het slagersberoep
voor de tijd van zeven jaar. De officier wees
er in zijn requisitoir op. dat verdachte zich,
behalve aan knoeierijen, schuldig heeft ge
maakt aan deloyale concurrentie, door zich
te specialiseren in minderwaardig vlees, dat
tegen lage prijzen verkocht kon worden.
De verdediger bestreed, dat verdachte
schuldig zou zijn. Hij zei, »dat O. namelijk
niet heeft geweten dat de door hem aan de
man gebrachte waren sphadelijk voor de
gezondheid zouden zijn geweest De verde
diger vond de grondoorzaak liggen bij de
gemeente Dordrecht, die nooit had mogen
toeqÉsan. dat 'n vleeswarenfabriekje zich op
de terreinen van de slachtplaats vestigde.
Aan de tweede verdachte, de slager M. M
was ten laste gelegd, dat hij mergpijpen en
rundertongen had verkocht, die voorwaar
delijk goedgekeurd waren en dus slechts ge-
De Braziliaanse regering heeft haar defi
nitieve goedkeuring gehecht aan een belang
rijke bestelling Fokker opleidingsvliegtuigen,
aldus deelt de directie van Fokker mee.
Nadat de Braziliaanse regering reeds in
1951 had doen blijken, dat zij de ontwikke
ling van een eigen moderne, doch niet :e
grote nationale vliegtuigindustrie in Brazilië
zou toejuichen, werden door enkele Euro
pese en Noordamerikaanse vliegtuigfabrie
ken projecten aan de Braziliaanse autoritei
ten voorgelegd.
Het Braziliaanse ministerie van luchtvaart
heeft in het begin van dit jaar zijn keus be
paald op een door de Koninklijke Neder
landse Vliegtuigenfabriek Fokker ingediend
voorstel*. Naar aanleiding daarvan richtte de
Fokkerfabriek in Mei j.l. .te Rio de Janeiro
een Braziliaanse vennootschap bp, de
„Fokker Industrie Aeronautica S.A.", welke
voor de helft door Fokker en voor de ove
rige vijftig procent door een Braziliaanse
particuliere groep wordt gefinancierd.
De Braziliaanse luchtmacht besloot, na
vergelijkende proeven met andere vliegtuig
typen, voor het moderniseren van haar
vliegeropleiding, de nieuwste Fokker les-
vliegtuigen te kiezen. Het ministerie van
luchtvaart heeft thans met de Braziliaanse
Fokker N.V. een eerste contract afgesloten
De Vennootschap wordt met de licentiebouw
aldaar van honderd Fokker S 11 en vijftig
S 12 Instructor-lesvliegtuigen, alsmede van
vijftig Fokker S 14 Mach-Trainers, oplei
dingsvliegtuigen voor straaljagerpiloten be
last.
steriliseerd in de handel mochten worden
gebracht. De officier nam aan, dat M. geen
actief aandeel in de vleesknoeierijen had
gehad en daarom eiste hij slechts 3 maan
den met aftrek.
Tegen de bedrijfsleider R. C. S. uit Dor
drecht, die O. opzettelijk behulpzaam zou
zijn geweest bij zijn handelingen, eiste de
officier zes maanden met aftrek. S. had on
der meer gebruik gemaakt van een valse
sleutel om voorwaardelijk goedgekeurd
vlees uit de daarvoor bestemde ruimte te
halen. Uitspraak ovgr 14 dagen.
Moordrecht
Burgerlijke fptand. Louis Gijsbertusvz. van
T. H Frasen en E- van fteenwijk; Adrians,
d. van P. J. van dei) Burg en L. E- Luijt;
Gerrit Jan. z. van J van den Wijngaard en
J. W. van Ommeren.
Ondertrouwd: J. van der Wekken, 23 j. en
G. Sinnema, 20 j.
Bevestiging en intrede. Woensdag a s.
zal de voorganger der Ned- Herv. Evange
lisatie op Geref. grondslag, dhr G. Mouw in
zijn nieuwe gemeente bevestigd worden. De
dien8t zal om 2 uur beginnen. Des avonds
om 7 uur zal de heer Mouw zijn intrede
doen.
Benoeming. In verband met het vertrek
van de hees J. Pel, adj. commiea ter secre
tarie, alhier, naar De Bilt,, ts in zijn plaats
benoemd de heer W. de Jong uit Schevenin-
gen.
Ouderkerk a. d. IJssei
SLECHTS ZESTIG PROCENT KWAM OP
Van de Goubudo is bericht ontvangen, dat
aan de doorlichting in het voorjaar 2511 in
woners hebben deelgenomen, ofwel 80.S*/*.
Er werden 110 personen voor nader onder
zoek opgeroepen. Gevallen van actieve
longtuberculose werden niet geconstateerd.
Bij 9 «personen werden andere longafwijkin
gen gevonden.
Ouderkerk a. d. Usse'.
Werk opgedragen. Het architectenbur.
M. Lockhorst en G. Burger heeft namens
de heer A. Hoogendijk het bouwen van een
koestal met wagenberging en een varkens-
schuur onderhands gegund aan W. Dekker
en Zonen, alhier, voor f53.356.
Judewater
Werk In Papekop. Aan W. B. van Dijk
alhier is opgedragen het bouwen van een
gemeenschapagebouw met twee woningen
te Papekop.
Stolwijk
Voor Griekenland. De in deze gemeente
gehouden Rode Krulacolleote. ten bate van
tde slachtoffers-in Griekenland, heeft 385.49
opgebracht.
Spaarbanken. In Augustus werd bij de
Rijkspostspaarbank ingelegd £4594 en te
rugbetaald f 5499. Bij de Coöp. Boerenleen
bank werd ingelegd f78910 en terugbetaald
f 17844.
Loco-burgemeester. Bij afwezigheid van
de burgemeester zal de heer D. A. Anker
loco-burgemeester zijn, terwijl bij diens
afwezigheid de heer W. de Vries als waar
nemend burgemeester zqj optreden.
Het congres van de World Medical As
sociation in Den Haag heeft Zaterdag zfln
slotzitting gehouden. Het hoofdpunt van
deze zitting was het rapport van de com
missie over sociale zekerheid, onder voor
zitterschap van dr Knutson.
In de discussie over dit rapport namen
enige afgevaardigden (Zuid-Afrika, V. S.,
Italië) een afwijzend standpunt in ten aan
zien van de verplichte verzekering, die zij
zien als een bedreiging van de arts en een
uit economisch oogpunt gevaarlijk expert-
ment. zy bepleitten de directe betaling
van de patiënt aan de arts. eventueel met
bemiddeling van de vrijwillige verzekering.
Recht daartegenover stond het stand
punt van de afgevaardigde van Engeland,
die sprak over de plicht van de arts, in
de eerste plaats geleid door de idealistische
zijde van zijn beroep, er voor te zorgen
dat geen arme medische hulp te kort komt
Prijs van 10.000
der Staatsloterij
Op lot 3 9 3 3 van de 520ste Staatsloterij ig
een prijs van 10.000 gevallen.
VEEMARKT ROTTERDAM.
Maandag 7 September Aanvoer In totaal
1481 dieren waarvan 907 vette koelen en ossen
en 484 varkens.
De prijzen waren: vette koelen, le kwaliteit
2.64—2.74. 2e kwalltett 2.5S-J 84. Se kwali
teit 2.20—2.34. varkens (levehd gewicht) 2.02.
2.—. 1.98, per kg
Aanvoer vette koeien: kortere handel: tame
lijk: prijzen: iets stijver. primaXs boven note
ring. Aanvoer varkens (levend geqdcht): klei
ner; handel: vlot; prijzen: even hogèr. prima's
boven notering.
De Nederlandse afgevaardigden maakten
melding van de moeilijkheden, waarin de
doktoren in Nederland huns inziens komen
door de uitbreiding van de verplichte ver
zekering over telkens hogere inkomens
groepen.
Aan het slot der vergadering werd het
rapport der commissie-Knutson aangenomen
met als eindconclusie: „De medische stand
behoort categorisch iedere vorm van hono
rering af te wijzen, die schadelijk kan zijn
voor de hoedanigheid van de medische zorg
of die niet in overeenstemming met de be
ginselen van de medische ethiek is. In
ieder geval rqag de ontwikkeling van
sociale zekerheid niet gaan in een richting,
die ongunstig is voor de doeltreffendheid
van de geneeskunde".
Schoonhoven
Waarnemend predikante. In verband n*i
het feit dat ds H. J de Wijs te Gouda nwt
studieverlof gaat, kan hij de arbeid in de
gemeente alhier niet waarnemen. In zijn
plaats is als waarnemend predikante be
noemd mej. dr J. L. Klink, sedert 1951
bij de Haagse gemeente met
opdracht werkzaam. Dr Klink zal
morgen 27 Sept. a.s. door ds De Wijs bij
de Gemeente alhier worden ingeleid.
Woddinxveen
Opdracht van werk B. en W. van fBleis-
wijk hebben het aanleggen en hers'traten
van straten in het uitbreidingsplan Oost
gegund aan de firma P Rehorst. alhier,
laagste inschrijfster voor f 52.700.
Bouw van v||fii( woningen aan Eiken
laan gegund. Het bestuur van de woning
bouwvereniging „Waddinxve'e*)" heeft het
bouwen van 48 etage-woningen en twee
ééngezinswoningen aan de Eikenlaan op
gedragen aan de firma P. Rehorst Gzn„
laagste inschrijfster voor f524.680.
b. Merweh.: Fromethee Tr
Ibqt. ledig Botram». Waalh
/aai» Ned.. Newcaatle. kolen,
rweh. 3: Frteereal. En»
Scheepvaartbeweging
Binnenlandse haven»
DELFZIJL. AANGEK 4 SIPT
Rita. Ned H-rllngen. jedig.^W^ne
Sc Barend*, bijl.: Zaar
balken Van Di
5 SEPT Vecht. Ned.. Miaaenmeer.
- ..ia Vrn.tf htn Berend
i.'Ned.. Uleaborg
o o— ~Veeht. Ned.. Middenmeer,
lucememcel Wagenborg bUl^ B""-*
Ned. Rotterdam
Barandi: Abel Taai_T
"v'lftOTOKKlS1 SIPT
Iff ~»SSi»f0OfeJSS£. *S«:
doorv Kit» Bntden. fött*. WH.:
Kopenhagen stg AU Lelth «tg..
Wllja King* Lynn, mn. bML
5 SEPT Viod. Sodertelje asbest
doorv.
HABLINGEN AANGEK. SSEPTV:
Hirondelle Eng. ledig Rotterdam,
fiïen St Tr Co; G*a»terla»d. Ned..
£d"g Rotterdam. SSM Elbe. Dt«
hout. Gefle. bijlegger ortuna Ned
hout Holmaund. bijlegger: Zwarte-
wate'r Ned zout. Hengelo bijlegger,
jop Dt« *te«*kool Wanne, bijlegger:
Vecht. Ned..'zakken Middenmeer, bit -
SEPT Mercator. Ned diejel-
l^otor Hengelo, bijlegger: Eoi. Dtr.
gout Reinber*. bijlegger Odl». Dta
Uzer. Duisburg, bijlegger Rl*. Dt*..
soda Duisburg, bijlegger: Slaa. Ned.,
kudbtmest Krallngaeveer bijlegger.
Barbara Ned., led UT Rotterdam werf
VERTROKKEN 3 èEPT Elbe. hout.
Brussel: Fortuea. hout Brussel
4 SEPT Vpcht. zakken. Odense:
Mercator dieselmotor. Drammen. Slan
kunstmest Rudkoping.
ROTTERDAM. AANGEK. «SEPT:
Tyro Ned Dublin ledig. Hudlg Se
Veder Maash i'voane Zw Pon
Soudan *tg.. Hudlg Sc P»e^s Lekh.
THB: Boren. Zw Libreville *tg..
Vlnke. Merweh. QÖ: E«u«t°r. Ned-
Grangemouth kolen „SSM Merwen
3e gat; Psyche. Fr.. Flexborough le
dig Aotrama Wjqlb M.
Ned. Londen *im, Bazeler
MU. Merweh Ereschelle FJerd ffljbl
Ned Bremerhaven A RUsdiJk-Bos.
H. I. Ambacht per Neitor <alb)Cato
(sib) Ned.. Bremerhaven A. RUsdljk-
Ambacht per Stentor:
Ltseabon. stg Euro-
OZ: Schokland. Ned.
Soetermeer Fhkkes
Nederland. Ned Amster-
Carebeka. Capelle h. d.
teldyk Ned. Havanna, stg..
hxj wuhkade: Sparta. Ned. Gran
gemouth. kolen SSM Merweh 3e gat:
Alblasaerdyk, Ned.. Havanna atg^.
HAL Maash. Fumess: De Royter.
Ned Kalmar hout Vermaas. 2e K*t-
havdnKirkwood. Eng Londen, ledig
RKC Vlaardlngen V.H Fdjb.. WL
Lissabon, r—
Gooiland I
land (bak
Ned"*Lond«^* suïker RiJnlloyd Waal
haven QD Marne. Ned Stockholm.
Muller
vracht 2e
atg. Muller P
Parkh Dromus
_g. v. Ommeren Pernis
alenbnrgh. Ned Middles-
bro stg. Muller. Merweh. M Frlblo.
Ned Londen «tg. ASAD Dordrecht:
Alja. Ned Newcastle.
Waaih. F S Nlnella
olie v. Ommeren rerm
American Defender. Am.
»au uororevni.
Ie. jcolen Alptna
New Yprk.
stg. USL.
Port Talb
8: Quo Vs
SSM. Merweh 3: Freeerest. Eng -
men ledig Muller RDM Heiland.
Ned. Zaandam, ledig. Hanno. Ma«»h.
NZ: Clrce. Fr Caen. erts Muller.
Waalh. TriB; Fionla Deeg Calcutta
«tg. Antlu Veder. i«aasW .THB
5 SEPT balkey Coaat. Ier Ham-
burg stgAnth. Veder IJselh. WZ;
Annemarie. Dts Antweroen stg..
W amber ale. Schieh. NZ: F. Worne'.
Dta Havre «tgMuller Merweh M;
Meuae. Ned. Hamburg, stg.. MuUer.
Jobsh Blrte Oldendorff Dts.. Halm
stad erta Mauritz. Dordrecht; Bata
vier J. Ned Londen, stg.. RLL Jobs
kade Blr Hakelm Fr.. Menllla. Reunis
Ma*«ti. 8: Wanstead. Eng Montreal.
P. A. v Es. Maash THB; Aire. Eng
€loole stg.. Hudlg dc Pieter*. Merweh.
WZ: Triton. Nooj, Osló. stg. Cornel-
der Maash. THB. Msyllng. Eng..
Erith RKC Vlaardlngen Vulc.: Sll-
vretta Ned. Antwerpen stg Schel
len Merweh. KV. Leonard T Ned
Duinkerken stg.. Invotra Spoorh. OZ
Schie. Ned. Malta atg. Hudig
Veder Lekh. KNSM; Harald Ottena.
Dts Helsinki hout Bergtraship Rijn
haven 5 Sri vla Bealc. Eng Shorr-
ham ledig RKC Vlaardlngen VH:
Athelchief. Eng. Mena el Ahmadi
olie v Ommeren Pemie BPM
Hast 1 Ned.. Londen atg James
Smith. Merweh. 2e gat: Nottlmgham.
Ned Newcastle kolen SSM Merweh
3e gat Klneret. Isr Vasslliko Bay
erts. Oudkerk 3e Kat h. WZ: Beaare».
Noor. Londen ledig. Vlnke ROM
Hebe Nobel. Ned Londen mulker
Rljnlloyd Maash. NZ: HuldraBNooi
Kopenhagen ledig Vlnke
BPM 5: Frache Coatte. Fr..
Ahmadi olie v Ommeren
BPM 3- Kwiek. Ned Karlstad, hout.
Wagenborg Leerdam: Landaura. Enr
Bombay stg Gen. Steam. Waalh. NZ
VERTROKKEN 4 SEPT Caltox Lel-
don. Sldon Alpba. Rostock: Flote»
"tockholm:
Joso. Huil: Giert
Torgeraen. Cetbe: Sehwennan, Hun-
burg- Bernd Leanhard. Civita Vecchia:
Mars» Klepe Londen: Bend .JFesch.
J...J v v-1 _a i_ tï._
Hondsbosch
men: Iris.
New York: Castillo Feaaflel. Barce
lona Fauvette. Hamburg: Konlgaberg.
Londen: Kate Oltmann Hamburg:
Stenter (slbl. Umulden: Neater (slbl.
Umulden: Llbetle. Bremen: Peene.
Kopenhagen: ft UI Bremen;
Pr* taan fels.
Otte Schepers. Hai
Londen: Erik Bey»
Whitehaven: Ve<
Castillo Penaflcl.
Antwerpei
petterej. Llverpoo^
Julia. Tampa
flaeh Southam
hagen: Me
rek. Oslo.
fbsah.
5 SÊPT Gaselte. Kopenhagen, Bet-
verglen Montreal: Skandla. KrisUne-
hamn Rosemarle Gothenburg; G lock -
auf Wilmington: Hagno. Dublin: Wa-
run Stockholm- Henrlea B. Amater-
dam. Argoa Oran: Sederhamn. Go
thenburg: #lyiag Iadapondaat New
York: Ingrld Medsendorff Liverpool:
Radauna Esbjerg: Brlllaat. BUbao:
Muihelm Ruhr, Kirkeneas. Mason Lp-
kes Houston: NOtta, Arendal: Fried an.
Genua: Mambasa. Bangkok.
VLIS8INGEN. AANGEK. 4 SEPT
Glory. Gent: Parame Antwerpen:
A VERTROKKEN 4 SEPT: Pamlr.
Londen: Gerd. Fulham; Parame. Ro-
chefort.
3 SEPT Annie N. St. Nazaire.
GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN
SEPT Knebworth. Ipswich: Berad
Weach, Rotterdam: Betty. Telgnmouth:
8 SEPT.: Foloalca,
gueau. Boulogne; Carl Julius. New
Orleans: Neptun. Rotterdam. Algarve.
Rotterdam: Plajarra. Londen; Oatpreu-
aen Lulea- Bullfinch. Rotterdam: Vive
Newcaatle Diamant. Oporto Hamburg
Bremen: Trancatlanta. Lulea. Huso.
Kemi; Amozonas Bremen; Heatla.
Bremerhaven Chile. Las Palmas:
RJaahak. Gdynia.
GEPASSEERD VAN ANTWERPEN
4 SEPT Daloa. Duinkerken: Bretagne
Oslo Londen Artisan. Londen: Anne-
marle Rotterdam: Slgnallty. Duinker
ken: Halcience. Dundee: Delta Lon
den Anne S. Scheveningen Suorva.
Lulea Genevieve Lykea. New Orleans:
Dewabur/BHarwlch: Borre. Oalo: City
of Cork. Dublin; Kllntholm. Kopenha-
hagen Hesslna. Boulogne: Casaaa.
Zeebrugge: Leo. Bergen: Ootmaraum
Amsterdam Sllvretta. Rotterdam; Ge-
ziena. Londen.
5 SEPT Wanatead. Rotterdam: Tri
ton. Rotterdam: Hera. Sundsvall; Schle
Rotterdam: Matching Poole Delphln.
Kopenhagen Villa Marti» Cadiz:
Wanabeck. Boston L: Erebus. Llaaabon:
Iaea Corrado Genu»: Wanda. Helsin
ki
Nederlandse schepen
in het buitenland
Grote vaart
Aagtedyk 4 te Baltimore
Aagtekerk 5 v Manilla n Hongkong
Abbedyk 4 op 300 m O V Cape Race
Albiree p 4 Finlgterre n Antwerpen
Alehlba 4 v Bahia n Antwerpen
Alcyone 5 v P. Alegre te Rlo Grande
Alderamln 6 v Karachi te Muscat
Aigealb 4 v Montevideo te Paranagua
Alk «na 8 v Bantoe te Rlo Janeiro
Altoth 8 op 800 m ZW v Lat Palmes
ZO v St. Vincent
Loa-
emen
Antwerpen
uitreis
Istanbul
4 op 580 m W v Flnlstcrve
Bombay te Durban
p 4 Str Messina n Genua
Trujillo n Port au
Bnrnnnknm v
BUtar 8 v Melbourne te Ssdn
—vsdyk 4 op 710 m W v
burg n Amsterdam
m te Antwerpen verw
Dense v Tunis te Istanbul verwacht
Draco p de Caaqueta n Amsterdam
Eos 8 v Kopenhagen n Amsterdam
Fleve v Barcelona te Oporto ver»
Gaasterland 4 v Bahia n Rlo Janeir
Gordlaa 4 v Llaaabon n Tunis
Greete Beer p Start Point uitreis
Haulerwyk p 4 nm Wight n Londen
Hector 8 v Tunis te Algiers
Ueelsum 4 op 380 m NO v d Azoren
Heemikerk t op 300 m ZO v Gumrdaiul
Helder 4 v Amst te Barranquillo
Hersllia 4 op 400 m NO v d Azoren
Ilias p 4 Dungeness n Havre.
Itteraum 5 v Geraldton n Newquay
Ivoorkust 8 te Freetown verwacht
Jagersfoateln p 5 Dakar uitreis
Jupiter 4 v Malta n Piraeus
Larenberg 8 te Beyroeth verwacht
Lekkerkerk 4 op 800 m O v Aden
Leuvekerk 4 v Bombay n Colombo
Llevk -.Jüouwekerk p 5 Ras Madrak
Lladekenft v Hamburg n Londen
Llnge 4 v Duinkerken te Havre
Lombok 8 te P Elisabeth verwaqht
Loosdrecht 4 v Colombo n Msdrsa
Loppersum p 5 Lissabon n Rotterdam
Lutterkerk 5 v Bushlr n Bahrein
Maas S v Guayaquil te CaUao
Maasdam 8 te Southampton verwacht
Mapla 8 v Bahrein te Ras Tanura
Markelo p 5 Brunsb n Sundsvall
Meerkerk 4 v Genua n Boulogne
Mellskerk p 4 Ouessant n Pon Said.
Mentor p 4 Bizerta n Alexandria 17
Merwcde 4 v Hamburg te Antwerpen
Mldas 4 v Rotterdam te Tanger
Molenkerk 5 v Genua n Marseille
Nero 8 v Napels te Genua
Nestor 5 v Amsterdam te Barbados
Nieuw Amsterdam 8 te New York
verwacht
Nlgerstroom 4 v Takoradl n Cape
Coast
NoordsS* S v New York n Rotterdam
Notos S' v Rotterdam te Barcelona
Ootmaraum 8 v Antw. te Amsterdam
OHon 4 v Lattakla te Beyroeth
Overysel 4 v Beyroeth n Port Said
Parkhaven 3 v St. Vincent n Rott
Poseidon p 4 Cuba n Baltimore
Prins J W Friso 4 op 200 m O v Belle
Iale
Prins Maurlts 2 te Milwaukee thulsr
Radja p 4 Kaap Bon n Halifax
Buys 5 v Manilla te Hongkong verw
Kyadam 7 v Rott te New York verw
ftnkerk 4 op 180 m NW v Cocos ell
Salatlga 5 v Khorramshar te Bombav
Balawatt 4 v Amsterdam te Dubai
falland 4 op 700 m ZW v Flnlsterre
Samarlnda 4 v Dar es Salaam n
lombo
SarWedoa f v P. CtbeUo te Curecao
Schïadyk 4 op 480 m NW v d Azoren
■tgll 8 v Semarang te Djakarta
Seestdyk 4 op 550 m O v Cape Race
Arnhem op 000 p O Cape
Stad~Derdreeht 4 v Djldjeill n Anwt
Stad Maassluis 4 op 380 m W v Vastnet
Stad Rotterdam 7 te Newpoort verw.
Stad Schiedam 2 v Klrkenea n Rott
Stad Vlaardlagtn 7 te Emden verw
Swarteahoadt 4 te Makassar
TaMaa 4 v New York n Casablanca
Telamoa 1 v Baltimore te New York
Tn.mi.to i v Rotterdam te Swansda
Durban te Mauritius
illuwah v Makassar te Djakarta
.Jipaaas 4 op ISO m NO v Mauritius
Trompenberg 4 te Brownsville
▼an Riebeeck 4 v Ambon te Sol
Van Spilbersen 4 v Novo Redondo n
Vrybnrgh p 0 de Burling* thuisreis
Walngapos 8 v Djakarta ta TJirebon
Waterman 4 op 080 m NO v Curacao
Wick on burgh 4 v Rouaan n Casablanca
Phroatis 1 v Djakarta te Pladju
Poelau Lent 6 te Belawan verwacht
Palydorus 4 v Belawan n Aden
Raki Amsterdam-BelsWan p 8 Ader
Boepat 8 v Aden te Port Sudan
Kegdo 8 v Penang te Colombo
Tomlal 4 op 150 m W v Colombo
Willem Buys 6 te Belawan verw
Zeesleepvaart
Ebro 4 v Agadir n Rotterdam
Goeree 4 op 85 m W v Gibraltar
Huraber 4 op 100 m ZO v Vulcano ell.
Tjlb.
■1 ,ÜH
Noord Holland p 4 Malta n Rangoon
Paolzee 8 v Agadir te Rotterdam
Thanws 4 v Savona n Sete
"•vne 4 v Beira n Bombay
:4krte Zee p 4 de Azoren
Tankvaarl
Caltex Delft p 4 Flnlsterre n Rott.
Caltex Leiden p 5 de Casquets uitr
Caltex Nederland p Kaap Ferrat
Caltex Pernis p 4 Flnlsterre n Rott.
Caltex The Hague 4 op 180 m W v
Kreta
Caltex Utrecht p 4 Kreta n Sldon
Cleodora p 4 Plymouth n Curacao
- - - - Stan low te Ardrosean
v Bermuda elL
Antwerpen
Esso Rotterdam p 5 de Azoren
Felipes p 4 Str Soenda n Padang
Macuba p 4 Bahrein n Spczia
Malea n 5 Colombo n Singapore
Marpessa 8 op 200 m NW v Cochin
Marend 5 v Antwerpen te Stanlow
Omsla p 4 ell. Rhodos n Istanbul
Rotula 4 v Gibraltar n Golf v Mexico
Saroena 4 v Tarakan n Miri
Srherpendrecht S v Trinidad te Bahia
Stanvac Talang Akar 4 v 8 Ge rong
n Saigon
Sunetta 8 v Surabaja te B Papan
Tankhaven 2. 4 v Bangkok n S Gerong
Tbalatta 5 v Rott te Singapore
Tlbla 4 v Mirt n PladJu
Woensdrecht 4% Sydney n Miri
iN«*(J<-rlaii(l-Indonesië
J. v. Oldenharnevelt 0 te Suez verw
Karlmata s te Palembang
Kot» Agoeug 8 v Port Said te Suez
Keta Gede 5 nm te Suez verwacht
Laertes p 4 Gibraltar n Liverpool
Langkoeas 4 v Djeddah n Aden
Oranje 5 v Port Said te Napels
Kleine Vaart
Agiena 4 v Ostende te Londen
Algarve 8 v Rott te Antwerpen
Amelaaa 2 v Goole n Gweek
Anna B 7 te IJsland verwacht
Anne S 5 v Antw. te Scheveningen
Annle 4 v Gent n St. Nazatre
Arion 4' v Wismar te Gefle
Arneudsiielder 8 te Antwerpen verw
Atlantic i v Newburgh n LonJ—
Atlantis d 4 Texel n Rostock
Alt S B v Rotterdam te Bremen
Baitie~4
Barracuda 7 v Rott te Oslo verwacht
Beekbergen p 8 Ouessant n Malta
Bernard V 3 v Holyhead n Rott.
Bernlase 4 v Casablanca n Boness
Beta 4 v Dublin te Cardiff
Betty 8 V Telgnmouth te Antweri
Betty Anne S 8 t"
Bristol r
e Kalmar
8 v Lond
Brouwersgracht p 4 Gotland n Amst
Canada p 8 Valentia n IJsland
Caprl 8 v Antwerpen te Londen
Casablanca 3 v Rott te Casablanca
Casaaa 8 v Antw. te Zeebrugge
Celebes p 4 Wight n La Rbcheue
Citadel 8 te Plymouth verwacht
Claes Compaen 8 v Gent n Wickli
Ceolhaven 0 te Genua verwacht
Cornells B 8 4 v Rijeka n Belfast
Cara. Houtman 4 v Aalborg n Pargas
Curacao 4 v Delfzijl te Hartlepool
Bre|t Liboume
Dale Bdhmer 8 v
DelU 4 v Antwei
Denl I v Gothenburg
Depa 8 v Brest n I
Dlllsentls s te Algiers verwacht
Dolf ij a 4 v Gothenburg te Uddevalla
Kalundborg
verwacht 1
E A A Scheer 4 v Casablanca n Rott'
Eljo p 4 Start Point n Londen
Eemstroom p 4 Brunsbuttet
Emergo 3 te Borkum (schuilen)
Erebus 4 v Antwerpen n Lissabon
Erna p 4 Brunsbuttel n Poole
Eurepa 4 v Londen n Emden
Evertsen p 4 Brunsb n Brugge
Ferecia 5 v Antwerpen n La Rochelle
Follonlca 8 v Dieppe te Antwerpen
Newcastle verwacht
Stockholm n Thorshavn
Friesland 4 v Methil te Odense
Frlao 1 v Arklow n Bristol
Geert Bodewes 4 v Cardiff n Rott.
Gerrie 8 8 v Koge n Gdynia
Geilen» Hendrik» 4 te Cork
Glashaven 8 v Aalborg n Rotterdam
Glory 4 v Gent n Gothenburg
Harm 0 v Sfax te Oran verwacht
Hartel 4 v Boulogne n Fowey
Hast S. 8 v Londen n Wisbech
'Isvik 3 v Swansea n Rotterdam
(eemikerk v Wamemunde n Mantv-
luoto
Helles 3 v Delfzijl te Emden
Helvetia 3 v Huil te Goole
Henrtca 8 te Manchester
Henrlette 3 v Rotterdam te Londen
Herta p 4 Brunsbuttel n Rotterdam
Hlade p 3 Dover n Otterbacken
Hoogezand p 3 Dover n La Rochelle
Hoep 4 v Domsjo te Storugns
Harst 4 v Goole n Faaborg
Ibis 3 v Norresundet te Glaucester
Insco Mariner 1 vm te Rotterdam verw
Irene S 4 te Haderslev
Jan Kreumer 8 v Fremington n Rott
Jason 4 v Abo n Zaandam
Johannes 3 v Iblza n Fa roer ell
Jonex I. 2 v Antwerpen te Londen
Jozef Swende» 4 v Boston n Goole
Julia 4 v Hamburg n Grangemouth
Julia Mary 4 in G v Blscaje
Jutland 8 v Rotterdam te Gdynia
Kaap Falga 4 v Sunderland te Grena»
Kaap St. Vincent 8 te Middelburg verw
Kemphaan 8 v Londen te Havre
Sinlngshavea 8 te Caen verwacht
emans 3 v Augustenborg n Lelth
Fawlev n Plymouth
Lies 8 te Schwarzenhutte verwacht
Maartje 3 v Holyhead n Barry
Marathen p 3 Prawle Point n Cork
Marcella p 6 Landaend n Manchester
Mare Llberum p 8 Lizard ti Mlddles-
bro
Maria Theresla 4 v Swansea n Antw
Marie 8 v Methil n Fredrlkaund
Marletje Bdhmer v Duinkerken n
Dakar
Markab N 5 te Leningrad verwacht
Martiea 4 v Rostock te Hamina
Mascotte p 8 Portland n Liverpool
Matthew 5 v Thameshaven te sDovei
Maymere 8 nm te Genua verwacht
Maystar 8 v Genua n Torrevleja
Megrez N p 8 Oueaaant n Rotterdam
Merak 4 v Bremen te Birkenhead
Meres N 8 nm Antwerpen verwact
Merwdhaven 7 te Dublin verwacht
Midslaad 4 v Grangemouth n Rott.
Mlra Jw Londen n Dublin
MlraA N 4 v P. Lyauety
Missouri p 8 Holfenau
Mlzar N 2 v AscuaMon
Monica 8 v Irvine n Belfast
Mnpkrtd N p 4 Terschelling n Rostock
Myfem 5 v Perils n Rouaan
Mypnck 8 te Parlja verwacht
My son 0 te Rouaan verwacht
Nassaukavan 4 té Helsingborg
Nleuwebaven 8 v Uddevalla n Rott
Nemadlteh 4 v Swansea te Oravcllne»
Noord 8 te BlIItngham
Soordsee 3 v Waterford n Londen
yenburgh 4 te Gefle
Oleum 4 v Mlddlesbro n Southamj
Ollve 3 v Antwerpen t* Goole
iiety n Nantes
i n Rostock
te Montevlde
Olivier
Oranje 4 v Hamburg n Ipswich
Palma 4 v Drogheda n Heatnes
Patria 8 te Shoreham verwacht
Valdemarsvlk n Zaandam
Dublin
Ellesmere Port
n Melilla
Sundsvall
Rotterdam
Regeja 4 v Rochester n Hamburg
Reliable 4 v Manchester n Swr -
Remmert p 4 Ouessant uitreis
Rlta 4 v Delfzijl te Emden
Rival 4 v LandsRrona te Gordsbvn
Roklu 1 v Rafso te Guernsey
Senior 4 v Kalmar te Oscarshamn
Sllvaplana 5 v Amsterdam te Rouaan
Sfan 4 v Harltngert n Rudkoblni
Seemba B v Exmouth te Duinkerken
Solent .3 v Dublin te Belfast
Start 3 v Newburgh n Londen
Strype Antwerpen-Galway p 4 Lizard
Surte 3 v Port Talbot te Swansea
Tanny 2 te Yarmouth (schuilen)
Teun 4 v Methil n Westervlk
Texelstroem 5 v Liverpool n Amst
Theodora 8 te Newcastle verwacht
Tllly 4 v Goole te Kalmar f
Toni 4 v Rotterdam te Oalo
Tromp p 4 Oland n Gravelines
Tubo 3 V Londen n Gravelines
Twee Gebroeders p 4 Kaap Villano
Union 4 v Lelth te Inverness
Unlias O 4 Kalmar n Ronnskar
Urmajo 4-v Port Talbot n Schwarzen
hutte
Vaa Brake) 4 v Zaandam te Antw
Vera Rott-Haparanda p 4 Kiel
Vida 4 v Southampton te Fowey
Vive 5 v d Tyne te Antwerpen
Vrede 4 v Fowey n Rotterdam
Wega 3 v Londen n d Humber
Westerscheide 4 te Oporto
Westkust 4 v Goole te Aarhus
Westlaan 5 v Hamburg n Rotterdam
Weslropa 8 v Huil te Odense
Wleraa p 4 Brunsb n Antwerpen
Willy Kotka-Yarmouth p 4 Gotland
Kim 4 v Slmrlshamn n Ronskar
Wota 4 v Londen n Drobeck
Ysel v Newburgh te Londen
Zeehond 4 v Shoreham te Southsmp-
Scheldevaart
Gepasseerd met bestemming naar:
Rotterdam i Belgla Wleringa: Flod.
Houterman. Storno Wagenmakers
Ambulant De Waal: Dalmatta Schot
Tunisia Verwij meren: Tel
Bue Emll Zimmerman*
Marie Toet: Luctor. v. u.
debrandt Verbaar Tlepolo.
Telegraaf 4 De Been Damco
Hove. V
AmsteMami Italia Radema Alba
tros Verbist Nleuwendam. De Jong
Zlerlksee: Jema. Cretel. Zeveuber
en: Stad Hulst. Bouchaute GeertdUk
gen: Stad Ht
Charitas De Ronde. Delft: ruil Speed
Koenen Hengele: Roelflna. v d Kiel
- Htilco Poker fcerkaadam:
Hengele: Roelflna. v
Draekten: nsico Poker. Met
Nieuwe Zorg Hoogendopm Kefkdrieli
Fransiaca. Ley ten Louis. Van Gimst
Amsterdam: Anna Kleboom: Korseer:
Neuenfelde Bartel* Nijmegen: Eduard
Passmann Delft: Lucia Stoop De%
drecht: Edelweiss 24 Mohlberg.
Duitsland: Ernst Kramer Kram:
Florida Wanda- Stad Charleroi. De
Jonge: Rltn Schelde I» Van Eisen.
RUn_ Schelde 1» Vergauwen: Hanlel
Den B:
Dobisch Anl
Brusso Munchei.
Braker: Eaale. Westerllnck;
8 Kohier: Richard us. Van Laak:
Mannheim 234 Van Dijk Mannheim
218 Leuthner: Tostj Labruyére .^Mig-
na. Zulderhoek Damco 208. Eggen-
hul»: Laufenburg Scholtcn
Basel: Schafhausen Klefer: Arena-
J» Szcerbinskl Rlederalp Mayer:
St Gapen Kohier: Express 30 Lang:
r 4. Wasser Express 48 Feuer-
Sanara 117 Derivaux, Campa-
Brabants Neska 21 Staal Otto
John
Belgiüstad Mechelen De Roecic;
list Kaat August Pleters Onder-
smfhg Versluis; HoUandla Romeym
Westkust 4 Timmermans: Reglna.
Zoeter* Macha. Sar ens: Voor den Tijd,
Kornet; Werra. Florie. Rhenus 14*.
Tritaehler: Elisabeth Den Boer- Wal
ser Relf Kohier: Dauphin Koch:
LJoyd 13. De Jong: Campolungo Tan-
nor: Navexmotor 9 Van Damme Esso
Nederland 2. Brand Diane V Rust
hoven Torpllle Thenaart: Harma. De
Bru.vn: Express 25 Boelsma Neska 2.
Hoefnagel- Jaco Kevzer: Hortensia.
Rekkem Neska 3 Hofman- Elftdie v.
Zanten- Scheldezonen De Koning:
Anna Margrlfttha Stam: Ferocla. Eer-
tingh: Bietshom Veith Grete. Eike-
nia; Rhenus 84. Adler Rhelnfshrt 148.
Miketta Baden 64. Mauchert: Slcllta,
Sandlfort Dang Maas Maloya Foen-
stra Wiladcor v d Starre Cormoran
Van Route Butanla 2. Van Poelle:
Butania 3 Janssen; Stad Amsterdam 7
Koov Neerland!» De Groot Cornelia
Vermeulen Jober Dldden: Nycre.
Smet Birsfelden Verstraten: Vlo*.
Timmermans Hugo Stlnnrs 70 Hspp;
Tony Geirnaert. Vivat Scholten: Al-
bula Van Slledrecht- Onderneming,
v d. Wel; Koophandel Dirkmaart: Ex
celsior Leek- Time is Money Droog.
HOOG WATER 8 SEPTEMBER
04.10 10.10
03 08 14 13
02.33 14.41
03 47 10.01
16.17
15.4»
13 19
18 52
16 04
18 13
15 35
Antwerpen
VUsslngen
Teracuzen
02 85
20.1»
Hansweeri
Zlerikzee
Brouwershaven
Willemstad
HeJlevoetsluJ*
Dordrecht
Rotterdam
Hoek van Holland
Schevenlngan
(Jmuiden
Den Helder
Komwerderzand
Harlingen
Terschelling
Zoutkamp
Delfzijl
WATERSTANDEN GROTE RIVIEIKN
September
iten zlln:
'XI
A dam-R^.---
Umelkop—Domfurg
Doesburg—ZuUS 3.10: JButfen-
-"* Eefde—Deventer 2 85. De-
10 10
09 40
10 88
00 04
De 0 minste vaarwaUrdlepten riJn:
'annerden—Usselkop 2.18-
dorp-A dam-
-Rlinkanaal—
1 90- Doesbt
Eefde 115
wênter-^ÏCaterveer 3.88
Da waterstanden ^zjjn:
Rhelnfelden
Straats-
Mann-
helm 2 80 -*• Malnz 2 80 -O- Binden
130 -3: Caub 148 - Koblenz L6I
Kaulan -
Ruhrort 8 08
Emmerik 2.18
0 -1Stelnbach I 22
Düsseldorf 2 23 -
Wesel 2 00
ïgmi-- Tkarjsnjs-
megen 6 88 -13- Arnhem 7.08 0-
Eefde 140 -10 Deventer 151 -IJ:
Monstn 89 90 +10: Vleé «9 48 -2: IBorg-
hererf 30 28 +r Belfeld 10 88 (V
Grave 4 80 0: Sluis te Weurt 6.48S
-12. 1
triPBtSXD f {WPW/dlilllU ItfW
litiii
M«TE BI2Q3 MOWK 8
Toekomstdroom met meer dan 50 noviteiten
Sedan met hoge-compressie
kopkleppenmotor
Zoals men weet is er in het research cen
trum van Ford in Dearborn gewerkt aan
een model, dat men de „195 - X" noemde.
Nu men dit model meer ontwikkeld heeft,
werd deze aanduiding veranderd in X-100".
Deze X-100 zal op de jaarlijkse autoten
toonstellingen in Parijs van 1—11 October
en op de Earls Court Sfyow te Londen van
21—31 October aj voor het eerst worden
getoond. De .X-100" i6 een laboratorium
op wielen, waarin men de nieuwste snufjes
op automobielgebled beproeft, totdat het
ogenblik is gekomen, waarop men al de
opgedane ervaringen in een nieuwe Ford
«erie-wagen verwerkt. Zo'n nieuw model
kan natuurlijk nog afwijken van de „X-100".
Zoals de „X-100" thana gereed is. is het
een tweedeurs convertible sedan met
ruimte voor vtyf passagiers, een wielbasis
vsn 123" (3.12 meter) en een gewicht van
2678 kg. De electrische uitrusting alleen al
weegt 302 kg. waarb(j niet minder dan 13
km aan electrische draad is verbruikt.
Boven de bestuurder is een plastic dak
aangebracht, dat verblindend licht absor
beert en warmte weert. Dit dak ken ge
opend en gesloten worden door een druk
op de knop op het instrumentenbord. Wan
neer men op een parkeerplaats onverhoopt
mocht vergeten het dak dicht te doen en
het zou gaan regenen, komt by de eerste
regendroppel een op regen reagerende cel
in werking of een vochtigheids-gevoelige
electrische schakelaar en het dak «en pa-i
neel en ruiten sluiten automatisch.
Technische details
De motor ls een speciale hoge-compressie
kopkleppenmotor met een geheel nieuw
Inlaatspruitstuk-carburateur-systeem, ge
lijkstaande aan twaalf enkele carburateurs.
Bij lage snelheden loopt de motor op twee
venturi's van een centraal geplaatste vier
venturi's carburateur. Bij middelmatige
snelheden komen nog twee venturi's in
werking en bij heel hoge snelheden op vol
gas komen al de carburateurs in actie om
de lucht en de brandstof te verschaffen die
de motor nodig heeft voor zijn hoog ver
mogen van 300 paardekrachten.
De versnellingsbak heeft een electrische
schakeling. -Onafhankelijke ophanging van
voor- en achterwielen zorgt voor bijzonder
goede wegligging. De wagen heeft een be
krachtigde besturing en dito remmen. In
clusief een handrem, welke electrisch
wordt ondersteund. De voorwielremmen
worden gekoeld door thermostaat-gecontro-
leerde blazers, wanneer hun temperatuur
150 graden te boven gaat.
Uitrusting
De voorzittingen zijn op zes manieren
verstelbaar: op, neer, vooruit, achteruit en
voor- en aehterover hellend. De zittingen
zijn uitgerust met veiligheidsriemen van
nylon, welke in de zittingen verdwijnen.
Electrische verwarmers heffen het koude
gevoel van de dikke, zwarte en witte leer-
bekleding op in de winter.
Van het instrumentenbord af worden zo
wel de motorkap als de klep van de bagage
ruimte geopend en gesloten. In elk wiel is
een electrisch-bediende crick geplaatst.
Deurkrukken zUn bU deze nieuwe wagen
vervangen door drukknoppen. Men vindt
in de „X-100" dictafoon. radio, telefoon,
electrisch scheerapparaat en een 10-lamps
radio met aparte bediening voor voor- en
achterpassagiers. Er is een zachtklinkende
Ford* droom en rijdende laboratorium de
X-100.
hoorn voor stadsverkeer en een luid-
klinkende voor verkeer buiten de steden.
De ruitenwisser heeft niet minder dan vier
wisserbladen. In de forse voorbumper *yn
de koplampen ingebouwd. In de even forte
achterbumpers z(jn gaten voor het dnbbele
uitlaatsysteem van de motor.
Het 12-volt8 electrische systeem bedient
24 electronvotoren, 44 electronische buizen.
50 gloeilampen. 92 schakelaars. 29 spoelen,
53 relays, 23 stroomonderbrekers en 10 ze
keringen. Iets geheel nieuws is de inge
bouwde accu-oplader, welke dient om de
batterij op peil te houden, wanneer de
electrische snufjes worden gedemonstreerd
terwijl de motor niet loopt.
Het chassis-frame is van een speciale
constructie voor maximum stijfheid met
een nieuw type carrosseriesteunen. Om het
gewicht van de carrosserie zo laag mogelijk
te houden, werden er meer dan 300 onder
delen uit aluminium en ander licht metaal
gemonteerd, inplaats van de zwaardere de
len, welke voorheen werden gebruikt. Het
zogenaamde „dode gewicht" is hierdoor
met 113.5 kg verminderd.
Jaarna slagen dochter
ondernemingen N.S.
Ds minister van Vnrkeer en Waterstaat
heeft bij de griffie van da Tweede Kamer
gedeponeerd drie exemplaren van het jaar
verslag over 1952 van de vervoeronderne-
mingen, waarbij de NaV. Nederlansche
Spoorwegen en overwegend financieel be
lang heeft, tw.J
N.V. Groninger Autobusdienst Onderne
ming (G.A.D.O.); N.V. Nederlandsche Tram
weg Maatschappij (N.T.M.); Noord-Oost
Friesche Autobusonderneming N.V.; N.V,
eerste Drentsche Stoomtramweg-Maat
schappij; N.V. Autobusdienstonderneming
„Salland"; N.V. Westlandsche Stoomtram
weg Maatschappij; N.V. De Veluwsche
Autodienst; N.V. „Velox"-Andelst; N.V. Ne
derlandsche Buqrtvervoer Maatschappij
Nederlandsche Auto-Car Onderneming N.V.
N.A.C.O.; Noord-Zuid-HoUandsche Vervoer
Maatschappij N V.; Zuid-Ooster Autobus
diensten N V.; N V. Stoomtram Walcheren;
N V. Limburgsche Autobus Dienst (L A.D.);
Reederij Koppe N.V N.V. Algemene Trans
port- en Expeditie Onderneming Van Gend
en Loos; N.V. Maas-Buurtspoorweg.
Duitsland had de
voorkeur
Het Jeugdtournooi van de F.I.F.A. zal het
volgend jaar in Duitsland worden gehou
den. Alhoewel de Argentijnse voetbalbond
zich bereid verklaard had de reiskoeten
per vliegtuig voor alle deelnemende ploe
gen voor zijyHWkening te nemen, ls de or
ganisatie toegewezen aan Duitsland, dat
eveneens zijn candidatuur had gesteld.
Pech voor D.H.C.
De linksachterspeler van DHC, Frans
Krouws, heeft het voetbalseizoen niet al
te best ingezet. In de eerste klasse wed
strijd NOAD-DHC kwamen de midden
voor van NOAD en bovengenoemde speler
in botsing, waarbij Krouws een been brak.
Hij werd naar het ziekenhuis vervoerd.
De grote prijs van Italië
van 6 33 km. werden wedstrijden in 5
verschillende klasse gehouden om de grote
prijzen van Italië, welke meetelden voor de
wereldkampioenschappen voor motorren
ners. De 125 cc werd gewonnen door de
Duitser Haas, de 250 cc. door de Italiaan Lo-
renzetti. evenals de 350 cc., Lorenzetti. De
500 cc met zijspan was voor de Engelsman
Oliver en de 500 cc voor Duke (GB) met
Gilera.
Europese tentoonstelling van werktuig
machines in de Eeuwfeestpaleizen
(Van onze Btusselse correspondent)
Voor de derde maal heeft thans het Europees Comité voor de Samenwerking
in de Werktuigmachinesnijverheid een tentoonstelling van werktuigmachines ge
organiseerd. Dit comité werd in 1950 op ipitiatief van de Belgische en Franse con
structeurs opgericht. Het groepeert de voornaamste constructeurs van werktuig
machines in Belgie. Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Zweden en Zwitser-
land. Thans heeft zich ook het Verenigd Koninklijk aangesloten. Het voornaam
ste doel van het comité is tot een Europese markt te komen, zonder douanerech
ten, contjngenteringen. verplichte borgstellingen en staatssubsidies. Als eerste
etappe naar dit doel werd de volledige vrijgeving van het ruilverkeer voor wat
de reservedelen van werktuigen betreft, gekozen. Dat doel is thans in de meeste
bij het comité aangesloten landen grotendeels bereikt.
Zeer aanzienlijke Duitse
deelneming
Voorts werd besloten gamirende vijf jaren
Europese tentoonstellingan te organiseren.
In 1954 zal de politiek voor de volgende jaren
worden vastgesteld. Ondanks de naam staan
deze Europese tentoonstelThjaen ook open
voor constructeurs, die elderWn de wereld
zijn gevestigd.
Het waren allereerst de Fransen, die in
1951 een dergelijke tentoonstelling te Parijs
organiseerden. Daarna volgden de Duitsers
in 1952 te Hannover. Beide tentoonstellingen
hadden veel succes.
Thans zijn het de Belgeir en meer in het
bijzonder de Belgische constructeurs, ver
enigd in het Syndicat des Constructeurs Bei
ges de Machine-Outils, de Sycomom, die be
last werden met de organisatie van deze
reusachtige tentoonstelling, waarvan dê
voorbereiding reeds anderhalf jaar kostte
waar ca 700 exposanten meer dan 3000
machines ten toon stellen. Deze exposanten
komen uif vijftien verschillende landen. Zij
y Biedt dieselmaterieel
een kans
Zoal« bekend heeft de minister van'Ver
keer en Waterstaat besloten dat de Ned.
Spoorwegen na 1 September 1955 de tram
Alkmaar—Bergen—Bergen aan Zee niet
meer zullen behoeven te exploiteren en op
andere w(jze in de verkeersbehoefte op dit
traject aal moeten worden voorzien.
De gemeente Bergen Het de heren ir Brou
wer en ir Meulman een rapport uitbrengen
over de mogelijkheid van een exploitatie
met dieaelmaterieel. waarin deze deskundi
gen tot de conclusie kwamen, dat een der
gelijke exploitatie lonend is. Twee andere
deskundigen, ir Vis en ir Burgerdjjk hebben
desgevraagd geweigerd over dit rapport te
adviseren, omdat zij het een onvoldragen
rapport achten, dat nog te veel vragen open
laat, die een dieper onderzoek nodig maken.
Aangezien de secretaris-generaal van Ver
keer en Waterstaat In 'n onderhoud met de
burgemeester van Bergen meedeelde, d&t
het in principe zeker mogelijk is, dat op een
concessie-aanvraag voor een atfdere onder
neming, mits deze aanvraag gebaseerd zal
zijn op een zeer grondige exploitatiebegro
ting, die aantoont, dat eenj-endabele rail
verbinding mogelijk is, EiBÜtig zal worden
beschikt, stelden B en Bergen de
gemeenteraad in zijn eerl^»rgadering
voor hun college te machtigefl|Mbn de ge
ringste kosteri een nieuw rapp^te doen
samenstellen over de technische
oteel-juridische aspecten van ec-,
ploitatie met licht dieselmaterieel
ging hiermee accóord en verleei
W een blanco crediet voor dit
Combinatie tram-bus
B tn W willen een deskundige de moge
lijkheid laten onderzoeken van een gecom
bineerd tram-autobusbedrijf, waarbjd de on-
zelf kan bepalen, w^lke de
meest-doelmatige verdeling van tram- en
busdiensten is. Deze mogelijkheid heeft naar
de mening van B. en W meer kans dan een
tramexploitatie zonder concurrerende bus
dienst er naast.
Indien de minister een project kan wor
den voorgelegd, waaruit blijkt, dat een be
hoorlijk renderende onderneming kón wor
den gevormd, waarbij een tram tussen Alk
maar—Bergen-Bergen aan Zee is ingescha
keld, zal de minister, naar de mening van
de secretaris-generaal en de directeur-gene
raal van het verkeer vermoedelijk rekening
willen houden met de Verlangens van de
gemeente Bergen eb welgferen, dat een bus
concessie voor het traject Bergen—Bergen
aan Zee zal worden verleend, doch alleen
een tramconcessie willen afgeven. Al» vast
staand mag ook worden aangenomen, aldus
B. en W. van Bergen in hun nota aan de
raad over deze kwestie, dat de minister oog
heeft voor de schade, die Bergen zoCi lijden,
indien voor busverkeer een of andere door
braak door het natuurgebied zou moeten
worden gezocht en wanneer het massale
pendelverkeer tussen Bergen en Bergen aan
Zee door bussen zou moeten worden ver
zorgd. t
„Hier staat de laatste oase van rust te
midden van een niets-ontziend verkeersvan-
dalisme op het spel", aldus dr J. Hemel
rijk (PvdA) bij de verdediging van dit voor
stel van B. en W. Hij spoorde de raad aan
om tot het laatste ogenblik en vanuit de
laatste stelling op de bres te blijven staan
voor het behoud van het natuurschoon, dat
door een toegeven aan de. eisen van het
snelverkeer geruïneerd zou worden Hij
doelde hierbij op he^ plan een snelverkeprs-
weg aan te leggen over de trambaan na op
heffing van de tramverbinding. Spr. achttè
een goede oplossing nog zeer wel mogelijk
en oordeelde de-overige verkeersmoeilijk
heden. als de gecombineerde bus-tramdienat
er komt, njgt zo moeilijk meer.
De raad benoemde voorts een commissie
ad hoe, samengesteld uit vertegenwoordi
gers uit alle fracties, die B. en W bij deze
laatste poging om de railverbinding Alk
maar—Bergen aan Zee te behouden, zal
steunen.
brachten ca 4000 technici mee. die in Brussel
14 dagen 2 maanden verblijf hóuden. Rekent
men daarnaast nog het groot aantal bezoe
kers uit de gehele wereld, dan zal het nie
mand verwonderen dat Brussel met zijn
7000 hotelkamers op het ogenblik hotel
ruimte te kort komt.
En hoewel België een prachtige tentoon
stellingsruimte in de Eeuwfeestpaleizen op
de Heyzel bezit, terrein van de laatste we
reldtentoonstelling, bracht de organisat.e
van deze tentoonstelling bijzondere proble
men met zich. Voor de plaatsing van 3000
machines'en diverse toestellen was nodig
het gieten van 4000 kubieke meter beton, die
na afloop der tentoonstelling weer moeten
worden afgebroken; de aanleg van 3000 vier
kante meter vloeren; het installeren van
75 km kabels van verschillende doorsneden;
verplaatsbare kranen met groot hefvermo
gen enz.
Deelnemers
Wat onmiddellijk, reeds op de openingsdag,
opviel, is de enorme Duitse deelneming.
'Duitsland neemt ongeveer de helft van de
tentoongestelde machines voor zijn rekening
en bijna de helft van de totale standruimte
van 32.000 vierkante meter. Op het totaal
van 748 exposanten zijn 318 Duitse firma's
aanwezig! Naar de waarde gerekehd er is
hier voor meer dan één milliard francs ge-
exposeerd is de Duitse deelneming nog
veel meer dan 50 procent.
Na Duitsland zijn Frankrijk met 121 expo
santen (4.508 vierkante meter), Zwitserland
(65), België (57) en Italië (57 exposanten) de
voornaamste deelnemers. Qroot-Brittannië,
dat vooi^ het eerst meedoet, neemt met
43 firma's en 1.630 vierkante meter voor zijn
industrie nog bescheiden plaats in evenals
de Verenigde Staten (25 exposanten en 1.640
vierkante meter). Amerika exSërteert op het
ogenblik in verbaty! met eigen behoeften
betrekkelijk weinig werktuigJÉpchines. Er
zijn 24 Zweedse exposanten <j^L_Jterkante
meter), waarna ons land volgt mmZl expo
santen, waarvan 15 met machines^en 6 met
werktuigen. In het geheel nemen wij hier
496 vierkante meter in beslag, met in hoofd
zaak kleiner materiaal.
Dat deze expositie grote belangstelling ge
niet, is niet verwonderlijk in een tijd dat
vooral efficiency en kostprijsverlaging wor
den nagestreefd. Deze zo conjunctuurgevoe
lige industrie is tevens de barometer van
onze voorspoed, omdat de producten van de
industrie van werktuigmachines in alle
andere nijverheden worden gebruikt.
Gro^e mogelijkheden
Deze industrie hééft natuurlijk nog enorme
mogelijkheden. Naarmate net materiaal er
van perfecter wordt, kunnen verbruiksgoe-
deren goedkoper worden geproduceerd en
voor grotere lagen van de bevolking ter
beschikking worden geetel'd Vijftig j-aar ge
leden, zo vertelde men ons. had de gemid
delde arbeider Acht maanden nodig voor
het vervaardigen van een fiets, nu kan dat
met tien dagen arbeidsloon. Echter moeten
we ook rekening houden met de steeds
hogere eisen die gesteld worden. Vroeger
werd het wagenwerk van een Amerikaanse
auto om de 3 4 jaar gewijzigd, nu moet
men -voortdurend „up to date" blijven. »De
waarde van de werktuigen, nodig om een
type carrosserie van een enkele wagen te
produceren, natuurlijk op Amerikaanse
schaal, 'zou thans 40 millioen dollar kosten.
Geëist wordt dat de nieuwe outillage hier
voor in enkele maanden vtowft geprodu
ceerd!
We zijn hier nog niet stan deze Amerikaan
se verhoudingen toe, maar tentoonstellingen
'als deze kurtnen er toe bijdragen dat er een
(Advertentie)
DE BAL ROLT WEER....
De referee blaast op zijn floit
Het spel gaat weer beginnen
En ieder is weer enthousiast.
Verzet bi) 't spel zijn zinnen.
Het was weer voorzet, kopbal, lat.
De bal ging weer naar voren
Misschien wordt Neerlands kampioen
Uit d'eerste dag geboren
Geniet van 't spel
en van FLYERl
De West-Nederlandrit, de traditionele
jaarlijkse betrouwbaarheidsrit voor auto
mobilisten, op 4 en 5 September georgani
seerd door de Regionale Autosportclub
RAC-West,'is een succes geworden van de
eerste orde. Het was een gave. maar althans
wat het eerste en derde gedeelte van dit
evenement betreft, lang niet eenvoudige rit,
waarbij ditmaal, behoudèns een enkel ge
deelte yan ongeveer zes kilometer, nu eens
geen stükkeri in het traject waren opgeno
men, waarbij moeilijk was uit te maken of
men op de weg reed dan wel op het terrein
daarnaast. Het bedoelde weggedeelte was
ingelast in de laatste dertig kilometer van
de route. Het liep over de rechter dijk van
de Hollandse IJssei tussen Nieuwerkerk en
Capelle, maar alsof het zo had moeten zijn,
dit gedeelte werd door de organisatoren
noodgedwongen uit het parcours genomen
daar een dragliner op de dijk was vastge
lopen waardoor eep, voor de rijders on
neembaar, obstakel was ontstaan.
e ongeveer zevenhonderd kilometer
lange route was in drie delen gesplitst. Het
nachttraj,ect van 310 kilometer was groten
deels uitgezet op het „vaste land" van Zuid-
Holland en het zuidelijk deel van de pro
vincie Utrecht. De rijders en kaarlezers
werden hier en daar voor moeilijke opgaven
gesteld. Niet omdat de kaartleespuzzles
overmatig lastig waren, maar er moest met
uitzondering van een enkele kilometer hier
en daar slechts worden gereden over secun
daire en tertiaire wegen, alle dus verhard,
maar vele dikwijls aan de bijzonder smalle
kant. Hierop het straffe tempo van 40 kilo
meter per uur aan te houden, terwijl er
geen gedeelten waren ingelast waarop men
het uurgemiddelde omhoog kon schroeven,
lag lang niet binnen ieders bereik. Boven
dien werd veel hinder ondervonden van
plaatselijke mist die in de vorm van dikke
banken over de wegen lag uitgespreid. Er
was voor dit traject dan ook alechts één en
kele equipe, die het nachttraject, dat zeven
en een half uur rijden vergde, strafpuntloos
wist af te leggen. Het was het Brabantse
duo Schade—v. d. Hoorn (met Ford) dat dit
etoute stuk volbracht.
De favorieten, het bekende koppel Rey-
mes-Pronk uit Arnhem, geraakte nab(J Ve-
nendaal van de weg af. Hoewel hun poaitie
In het begin hachelijk acheen. bleek dat de
auto weer met weinig moeite, maar wel met
behulp van een andere deelnemende equipe
op de begane grond kon worden getrokken.
De rela werd voortgeset en met alechts vier
tijdstrarpunten en geen enkele gemiste t(jd-
of routecontrAle bereikte het duo de finish
van dit traject te Zeiat.
Alle overige deelnemer» misten een of
meer contróles. Van de 98 gestarte equipea
werden er voor dit traject slechte 60 ge
klasseerd. Het tweede deel van de rit be
stond uit een opgave waarbij de kaartlezer*
de bestuurders langs 58 ANWB wegwijzers
moesten voeren, waarvan enkele, daarop
vermelde afstanden, waren gegeven. Aan de
hand daarvan moesten zij zien uit te vinden
waar deze wijzer* stonden. Het leek alle
maal bijzonder moeilijk en de organisatoren
hadden er rekening mee gehouden dat geen
der deelnemers dit traject strafpuntloos zou
volbrengen. Welk een misrekening. Drie en
twintig equipes bereikten zonder een con-
tróle te hebben gemist de finish van dit tra
ject, ruim binnen de daarvoor reglementair
gestelde tijd. Het verplichte uurgemiddelde
van 30 kilometer per uur leek dus te laag
gesteld, temeer als men daarbij bedenkt dat
niet minder dan 24 rijders slechts één straf-
punt oèliepen. Het 19 kilometer lange tra
ject vm» dit gedeelte van de rit was uitgezet
in de gjrovincie Utrecht. De finish lag bij
Lage'Vuurse.
Het slot van het evenement, een kaartlees-
gedeelte over 185 kilometer, waarop een
uurgemiddelde van 45 kilometer moeet wor
den gehaald, bleek voor velen niet te zwaar.
Twaalf equipes bereikten foutloos de finish.
Het parcours was uitgezet in het oostelijk
deel van Zuid-Holland.
Voor de gehele rit werden 58 equipes ge
klasseerd, dus bijna 66 percent van het aan
tal gestarte.
De rit werd gewonnen door de Utrechtse
Peugeotrijders J. A. J. Heidendahl en A. J.
P. Leenheer met in totaal 14 punten. Het
Eflgemeen klassement voor de eerète tien
plaatsen luidt vervolgens: 2 W. Coenen (Den
Haag) en J. Butter (Schiedam) met Ford, 15
punten, 3 D. J. Reymes en F. A. M. Pronk
(beiden Arnhem) met Austin 17 punten, 4
Th. 3. Koks (Haarlem) en G. Th. E. v. d.
Werft (Den Hqfg) met Volkswagen 19 pun
ten, 5 G. M. Sigmond (Wageningen) en J.
W. H Klein (Laren) met Chevrolet. 21 pun
ten, 6 L. A. de Vries (Makktnga) en J. A.
Veldkamp (Haren) met Volkswagen, 26 pun
ten, 7 Ir H. D. Prins (Wassenaar) en C. A.
Groeneweld (Heemstede) met Opel, 28 pun
ten, 8 S. B. Tigohelaar en C. Verlaan (beiden
Breda) met 29 punten, 9 P. A. Booy en P. G.
de Lint (beiden Hiliegersberg) met Morris
31 punten. 10 J. A. de Bie en T. v. d.„Harst
(beiden Amsterdam) met Volkswagen 31 pnt.
Fanny (net gestart)
Puck Brouwer (net gefinisht). Jammer voor de toeschouwers, die
zich spitsten op een persoonlijke strijd f
Het Amsterdamse Sagitta b(j de dames
en het Haagse Vlug en Lenig b(j de heren
hebben tijdens de Nederlandse estafette
kampioenschappen te Rotterdam opnieuw
laten zien. dat het de sterkste clubs In de
vaderlandse athletie*wereld z(jn. Sagitta
ging met twee (van de driie) titels naar
huis. de V. en L.-ers verlieten de Nenijto-
baan met drie kampioenschappen. Dit had-,
den er vier kunnen z(jn. waren z(j op de
10 x 100 meter niet gediskwalificeerd gef-
worden.
Nederlandse records zijn er op deze zonj-
nige middag ook aan gegaan. De enkelte
duizenden toeschouwers zagen Van Wie-
ringen, Jonkers. Rootsaerts en Goverts
Vlug en Lenig aan een nationaal record op
de 4 x 1500 meter helpen met 16 min. 24 7
sec. bleven zij anderhalve seconde onder
het oude record van AAC en bi) de
jeugd stelden de meisjes van GAC (Hil
versum) "haar eigen record op de 4 x 80 m
scherper door eerst in de series 39.6 sec.
en daarna in de finale 39.4 sec. af te laten
drukken. Het oude record stond op 40.1 sec.
De jongens van Vlug en Lenig wilden hier
kennelijk niet bij ten achter blijven. Nadat
zij in de series met 44.2 sec. het 4 x 100 m
record van AAC hadden geëgaliseerd, kwa
men zij in de eindstrijd tot 43.9 sec., een
correctie van 0.3 sec. dus.
Ging V. en L. op de 4 x 100 m gemakke
lijk op de zege af (aan 42.8 ggc. hadden
de sterdragers ruimschoots voldoende voor
de eerste plaats), de 4 x 400 m eiste h,i)el
wat meer inspanning van de Hagenaars.
Zeer felle concurrentie ondervonden zij
hier van hun stadgenoten, de Xre'CV08els.
die culmineerde in een verwoed duel tus
sen Verwey en Smildiger op de laatste 200
m. Verwey had een achterstand van enkele
meters snel wëggewerkt, waarna zich een
spannende strijd tussen Smildiger en Ver
wey ontwikkelde. Vrijwel gelijk gingen zij
over de streep, voor beide ploegen werd
dezelfde tijd genoteerd 3 min. 23.2 sec.
maar de jury van aankomst had Smildiger
als eerste over de 6treep zien gaan en dat
betekende dus de derdtf titel voor V. en L.
Sagitta heeft weinig moeide gehad met
het winnen van de 4 x 100 en de 10 x 100
m. Op de 4 x 106 m kon Fanny Blinkers-
Koen na de eerste hopderd meter het
slokje reeds met meters voorsprong op Ada
Groen van Celebes asfn Nel Buch overge
ven. Deze en vervolgens Gré de Jongh, en
Dicky van Dijk zorgden er voor. dat de
winst niet verloren ging. Celabes werd
voor de tweede plaóts nog ernstig bedreigd
door Gita. maar Puck BrouweT bracht op
de laatste honderd meter baar club ifi vei+
ligheid. Nog eenvoudiger kwam Sagitta's
zege op de J0 x 100 'meter tot stahd. Deze
estafette werd in -twee series op tijd gelo
pen. doch de eerste ssrie kon eigenlijk als
finale gelden, daar hierin Sagitta. Cele
bes en Gita waren ingedeeld. Met 5 volle
seconden verschil met Celebes en Komf-
internationale standaard wordt geschapen.
De opbouw van deze tentoonstelling heeft
overigens inleen internationale geest plaats
gevonden. Machines en werktuigen en on
derdelen zijn gegroepeerd per categorie, niet
nar de nationaliteit van de constructeurs.
Naarmate de bewapeningsbehoeften terug
lopen, wordt de concurrentie feller. België
dat in betekénis als producent ongeveer op
de vijfde plaats komt, en voor 75*/« op expoït
is aangewezeó, kan hiervan -meepraten. De
Duitse» concurrent ia .zowel in binnen- als
buitenland heel wat belangriiker dan die
van de Benelux-partner! Reeds is in deze
sector van -Fabrimetal de bedrijvigheid pet
laatste jaar sterk teruggelopen. Laten wij
hepen dat inderdaad het Europees Comité
spoedig een aamenwerking kan verwezen
lijken, waardoor wat met zoveel menaeiijk
vernuft en inspanning en ten koste van'Zo
veel kapitaal als hier tentoongespreid, werd
tot stand gebracht, anderzijds niet weer
door menselijk onverstand verloren zal
laan.
ten 2 min. 6 sec. was de tijd van Sa
gitta legde de Amsteudamse club ook
op deze titel beslag.
In de relais nam Celebes evenwel revan
che. door in 54.9 sec. de eer voor zich op
te eisen. De uitslagen waren:
4 x 100 m dames: 1 Sagitta 48.6 sec., 2
Celebes 49.7 sec.. 3 Gita 50.4 sec. 4 x 100
m hpren: 1 Vlug en Lenig 42 6 sec., 2 Pega
sus 43.5 seP.. 3 Trekvogels 44.1 sec. 4x400
m heren: 1 Vlug en Lenig 323.2, 2 Trek
vogels 2.12.8, 3 AAC 3.27. 4 x 1500 m heren:
1 Vlug en Lenig 16.24.7, 2 AAC 16.38.4. 3
Thor 16.45.8. 10x 100 m dames: 1 Sagitta
2.06. 2 en 3 Celebes en Kometen 2.11. 10 x
100 m heren 1 DOS 1.53. 2 AAC 1.54.1. 3
Trekvogels 1.54.6 Relais dames: (200-100-
80-60 m): 1 Celebes 34.9. 2 Sagitta 35.4.
3 Gita 56.2.
De hertog van Edinburg
en de sport op Zondag
De predikant van het Engelse dorpja
Longhope heeft in een kerkelijk blaadje een
artikel geschreven, waarin hij er op aan
dringt dat de aartsbisschop van Canterbury,
het hoofd van zijn kerk. eens een „vaderlijk
gesprek" zal hebben met de hertog van
Edinburgh, om deze te bewegen des Zondags
geen sport meer t« beoefenen. De predikant
wijst er op dat er steeds weer foto's ver
schijnen van de prins, die genomen zijn bij
een op Zondag gespeelde cricket- of polo-
wedstrijd- v
In Dogeland wordt atéeng de hand gehou
den aaiycte ZondagruSt Er wordt op deze
dag.b.v. geen enkele betoepaaport beoefend.
(Van één onzer verslaggevers).
Met twee penalties. vUf doelpunten en
massa's benauwende momenten voor flc
doelmonden. z(Jn de bezoekers van Excelsior
-Hermes DV8 op|Me eerste eompetitiedag
wèl aan hun trek gekomen. Een „uitverkocht
huis" heeft gezien, hoe Hermes het meest
van de t(jd In de aanval was. maar hoe de
Rotterdammers voor doel veel vinnigeB.
agressiever en productiever waren.
Het beeld van dadelijk na de aanv^J was
het beeld van de hele wedstrijd: Hermes
een paar maal voor het werkobject van
keeper Den Hartog en in ééns een uitval van
de andere kant, een snelle voorzet van Bak,
de keeper uit positie speelde, naar
Schouten: róók (10). En zo bleef het voor
rust, dank zij ook Den Hartog, die keef op
keer een open doekje kreeg.
Vlak na rust was het weer hetzelfde.
Schouten werkte al koppend, en met een
snufje geluk, de bal over Van Diest heen in
het doel (2—0). Aan beide kanten was het
enkele malen hartvasthoudend om adembe
nemende situaties, maar de grote emotie
bleef gereserveerd voor de laatste zes mi- 1
nuten. Waarin het van 1—9 tot 3-r2 zou ko
men. u
Excelsior was het eerst aan de beurt, toem-
Schouten de keeper omspeelde en spil Bur
ger de bal met de hand uit het doel sloeg.
De strafschop, door Van Kilsdonk genomen,
voerde de voorsprong van de rood-zwarten
op tot 3—0 en je hóórde de Rotterdammers
denken: „Dat is verdiend."
Maar één minuut daarna verloor Den Har
tog de bal. die hij na een hoekschop uit de«
lucht geplukt had. en v. d. Tuijn schoot rus
tig i* (J—1). Anderhalve minuut voor het
"éinde constateerde de scheidsrechter, na een
wriemelend geharrewar voor het Rotter
damse doel fin overtreding en Van Buy te
nen deed vóór Van Kilsdonk bij de straf
schop niet onder (32). En als Hermes toen
nog misschien twee. misschien drie minuten
zou hebben gehad
Maar hun geestdrift was nu eenmaal te
laat gekomen. De volle buit bleef op Wou-,
desteijn.
Kleine Mo met een reuzebracket, een
cadeautje van bewonderaars, dat haar even
wel niet kon behoeden voor een nederlaag
dubbelspel voor de Amerikaanse
De verrassing in dit
ieizoen......l I
wei met kon oenoe
in heu dubbelspel
kampioenschappen.
seizi
Maureen Connolly en Doris Hart' sullen el
kaar de Amerikaanse tennlstitel In het dames-
cnkelspel betwisten. Maureen fconnolly sloeg
in de halve finales Shirley Kry met 5—1, 6—1
en Do ris Hart overwon Louise Brough met 5—2
64. De eindstrijd in bet berenenkelspel zal
tussen Tony Trabert en Vlc Selxas gaan.
Selxas kwam Zover door Lewis Hoad (Austr.)
met 7—5 6—4 6—4 terug te wijzen. Trabert bleef
Ken Rosewall (Austr.) met 6—5 5—S 5—1 de
baas.
De Argentijnse coureur Juan Fanglo heeft
nret een 3 liter Alfa Romeo, type „vliegende
schotel" de Grote Prijs van Corte Magglore
voor sportwagens gewonnen.
De Zwitserse coureur Ruescb, die met een
4200 cg Ferrari aan de Grote Prijs van Cofte
Magglöre gewonpen door Fangio deelnam'.
Is tijdens de race van de weg geraakt en1 op
jlSt publiek ingereden. Een politieman werd
daarbij gedood, drie toeschouwers liepen meer
en minder zware verwondingen op. Ruesch
zelf bleef ongedeerd.-
In het Beatrlxkanaal te Eindhoven wqrden
de lange baan cftibkampioenschappen van de
Nederlandse Kano Bond gehouden. Quo Vadls
(Koog a. d. Zaan) werd kampioen.
Ruim 17.000 toeschouwers hebben in het We-
serstadlon te Bremen het Nederlands handbal-
elftal een (overigens niet onverwachte) grote
nederlaag tegeh de Duitse heyen zien lijden.
Na met just een 11—4 voorsprong te hebben
gehad. \éon Duitsland met 24—9. -De Nederland
se damesbondsploeg ging tegen Noord-Dulta-
land met 5—a (tust 3—2) ten onder.