Krans voor Jacques Thibaud Praat-maar-raak-diplomatie Ford X-100 wordt in Parijs en Londen geëxposeerd Vierduizend technici legden beslag op Brussel De West-Nederiandrit weer een groot sportief succes DORDTSE VLEESKNOEIERS TO0R DE RECHTBANK Brazilië plaatst grote bestelling bij Fokker Voor- en tegenstanders van de verplichte ziekteverzekering SCHEEPSTIJDINGEN '•v; resrvsa. g§ H Bergen geeft strijd om behoud van railverbinding nog niet op Sagitta en Vlug Lenig beheersten de Nederlandse estafette-kampioenschappen De spanning op Woudesteyn Bleef er tot jle laatste minuut in Inde grabbelton fWEEDE BLAD PAGINA 4 GOUDSCHE COURANT Geld uit tegenwaardefonds vrijgegeven voor verhoging van de productie Uit het fonds van 30 millioen gulden van de tegenwaarderekening, dat bestemd is voor verhoging van de productiviteit in Nederland zijn, krachtens bereikte overeen stemming tussen de Amerikaanse en Neder landse autoriteiten, wederom gelden tot een totaal bedrag van £2.250.250 vrijgegeven voor het subsidiëren van een aantal productivi- teitsprojecten. Van de vrijkomende gelden is f 989.000 be stemd voor het doen van een jftantal onder zoekingen op het gebied van dë sociale psy chologie. De rest van het bedrag wordt voor het overgrote gedeelte bestemd voor een aantal opleidingsinstituten ten behoeve van het bedrijfsleven. Woeste autorijder krijgt flinke straf De rechtbank te Assen heeft uitspraak gecfaan in de zaak tegen een 29-jarige koopman uit Emmen, die op 15 Mei de plaats zijner inwoning in beroering bracht door een zeldzaam wilde autorit. Volgens de getuigenverklaringen zat verdachte op die dag dronken in de auto, waarmede hij met een vaartje van 80 km door de Straten van Emmsn reed. nadat hij in Nieuw-Weer-' dinge reeds een wielrijder had aangereden. Slingerend reed de wagen door de straten, niemand en niets ontziend, zelfs niet de schoten tellend, die uit de revolvers kwa men van de agenten, die deze wegpiraat achtervolgden. Nadat ook in Emmen grog een persoon was aangereden, raakte dejmto vast in een zandweg, waarna de bestuurder kon worden gearresteerd. Hij werd veroordeeld tot een gevangenis straf van een jaar. waarvan zes maanden voorwaardelijk en ontzegging van het rij bewijs voor de tijd van vijf jaar. (Van onse Parjjse correspondent) APN1EUW Is dsn de musiekwereld in rouw gedompeld ten gevolge vsn een vliegtuigramp. Zoals men heeft gelesen be vond aieh onder de twee en veertig slachtoffers, die met het IQntoestel Parijs— Saigon deser dagen in Zuid-Frankrijk naar beneden z(jn gestort ook de beroemde Franse violist Jaques Thibaud die op weg was naar het Verre Oosten om een tournée door Indo-China en Japan te ondernemen. Het is het vliegtuig geweest, dat de inter nationale virtnozen In staat heeft gesteld hnn podium-activiteit minstens te verdub belen en so menigten te bereiken, die vroe ger van alle contact met de grote kunste naars van hun t|jd waren afgesloten. Een tragische gedachte is het, dat dat vliegtuig daar wél zijn hoge offers voor vraagt: na Huberman. na het Franse kamerorkest vsn Claude Crussard. na Ginette en Jean Neven zoveel anderen, ditmaal dus Jsqnes Thibaud THIBAUD yras 73 jaar en de meeste kun stenaars verkeren dan op hun retour. Thibaud echter peinsde nog niet ovgr eep af scheid en hij.behoefde, in tegenstelling met zovele andere kunstenaars, die hun roem wat hadden overleefd, ook gëen „laatste concert" aan te kondigen om al zijn zalen gevuld te krijgen. Hij bezat nog de vitali teit en de dynamiek van een jonge man en één zijner beste vrienden heeft de avond l, zijn dood voor de Franse radio verteld, Wde grote violist vlak vóór zijn vertrek nog boordevol plannen voor de toekomst zat Het vertrek voor deze reis. waarvan het doel niet werd bereikt en waarbij hij werd vergezeld door zijn dochter en zijn begelei der René Herbin. die nog maar vrij kort geleden onze landgenoot Marinus,, Flipse In die functie was opgevolgd. MEN heeft Jaques Thibaud de Don Juan onder de violisten genoemd en inderdaad waren het vooral zijp charme, zijn zwier en élégance van arlstrocratlsch boulevardier, die telkenmale als men hem hoorde, In zijn JOHN POSTER DULLES, de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, heeft zich de woede van Italianen en Duitse so cialisten op de hals gehaald door zijn uit latingen over de kwestie-Triëst en de a.s. Duitse verkiezingen. Italiaanse dagbladen leveren bittere commentaren op de door Dulles verkondigde stelling, dat de Weste lijke mogendheden geenszins verplicht zijn zich te houden aan hun verklaring van 1948, Waarin de wenselijkheid van over dracht van Triëst aan Italië werd bepleit. De -correspondent te Washington van het Milaanse blad Corriere della Sier ra schrijft, dat „Dulles eens te meer het pijnlijke feit heeft bevestigd, dat er geen officiële Amerikaanse gedragslijn inzake Triëst bestaat". Het 1 IN HET BRANDPUNT er op uit is de positie van Italië in het At- lantische verdrag te verzwakken en of Washington thans besloten heeft de stomp zinnige politiek van Engeland na te volgen." En het communistische blad L'Unita ziet de uitlating van Dulles als een „opzienbarende bevestiging van het falen der buitenlandse politiek van De Gasperi". Als Dulles met zijn opmerkjng de bedoe ling heeft gehad de gemoederen rondom de kwestie-Triëst tot bedaren te brengen, dan heeft hij dat doel wel heel ver voorbij ge- •choten. Of ging het er wellicht in de eerste plaats om Tito tot rust te brengen en hem van onberaden stappen in de kwestie-Triëst te weerhouden? -Deze veronderstelling lijkt aannemelijker. Maar was het daarvoor dan nodig de openbare mening in^ltalië zo zeer te prikkelen? Er zün toch nog wel andere middelen om eerffevriend staatshoofd een mening kenbaar* maken, dan een noncha lante opmerking op een persconferentie. Toch moet een van deze veronderstellingen de.juiste zijn, want de enige, die er nog overblijft, is deze, dat Dulles met zijn uit lating eigenlijk helemaal geen bepaalde be doeling heeft gehad en dat kan men van een minister van buitenlandse zaken van de Verenigde Staten toch moeilijk geloven! TiyflNSTENS zo boos als de Italianen zijn 1V1 de Duitse socialisten op Foster Dulles En niet zonder reden. Op diezelfde pers conferentie. waar hij de verklaring over Triëst aflegde, maakte hij fijn mening over de Duitse verkiezingen wereldkundig. Hij zei namelijk, met zoveel woorden, dat een nederlaag voor Adenauejfeniets minder dan een ramp voor Duitsland zou betekenen, omdat de kansen op herstel van de Duitse eenheid er aanmerkelijk door zouden dalen. Hiermee heeft Dulles zich daadwerkelijk gemengd in de Duitse verkiezingsstrijd en men lkan de Westduitse socialisten geen on gelijk geven, wanneer zij zijn optreden on behoorlijk en unfair noemen. Een verkie zingscampagne is een zuiver interne aan gelegenheid en het internationaal fat soen schrijft voor, dat buitenlandse staatslieden zich onthouden van pogingen invloed uit te oefenen op de kiezers. Dulles heeft de internationale erecode met voeten getreden. Hij maakte ronduit reclame voor de partij van Adenauer en de socialisten in de Bondsrepubliek voelen zich dus diep ge griefd. Overigens is het nog de vraag, of de Ame rikaanse minister Adenauer met zijn uitla- ting een dienst heeft A bewezen. De socialis- I tische beschuldiging, .dat Adenauer zich in Vzijn buitenlandse ,poli- tiek geheel door Wash ington laat leiden, heeft door het openlijk stelling nemen van Foster Dulles ongetwij feld aan kracht gewonnen. Bijster tactvol kan men de „verklaring" van Dulles dus niet noemen! het Amerikaanse politieke leven, dat iedereen zich geroepen schijnt te voelen aan de lopende band verklaringen af te leggen en heel of half officiële commentaren te le veren op alles en nog wat. Nauwelijks had den de Grote Drie hun laatste nota over de Duitse kwestie aan de Sowjet-Russische re gering doen toekomen, of de persbureaux publiceerden „verklaringen" van „welinge lichte kringen te Washington" (hetgeen men vrij mag vertalen met: hoge regeringsamb tenaren), waaruit bleek, dat de Amerikaans^ regering zich geen enkele Illusie maaktê over het eventuele nuttig effect van de nota en dat men de hele aangelegenheid trou wens voornamelijk beschouwde als een ver kiezingsstunt ten voordele van Adenauer! Hoe kan men verwachten ooit tot overeen stemming met de Russen te komen, wanneer men zijn eigen voorstellen, nog vóór ze door de wederpartij in studie zijn genomen, prompt ontmaskert als listige politieke foef jes? En wat voor zin hebben nota's en con ferenties, wanneer men hardnekkig door gaat met in het kamp van de „tegenstander" een sfeer van wantrouwen aan te kweken? Men zou waarlijk in de verleiding komen de conclusie te trekken, dat de geheime di plomatic van weleer, met al Jiaar bezwaren, te prefereren is boven de prarlt-maar-raak- diplómatie van onze tijd! spel het sterkst bekoorden. Hij trachtte nooit met een techniek, die niettemin tot op het laatst feilloos was gebleven, zijn pu bliek te overrompelen of te overbluffen. Zijn virtuositeit, de onnavolgbare souplesse van zijn streek, dit vibrato dat zo'n volstrekt persoonlijke toon verwekte was voor hem uitsluitend middel, een middel dat nooit doel in zichzelf werd eri waarmee nimmer tegen de goede smaak werd gezondigd. Tbibaud was tot in de toppen van zijn violisten vingers Fransman en de muziek was voor hem een spel, eer* spel dat hij met speelse luchtigheid en een ogenschijnlijke noncha lance beoefende. Hoe groot zijn verdiensten ook zijn geweest voor de verbreiding van de werken van zijn landgenoten als Debussy Ravel, Saint-Saëns en Chauason, toch zal Thibaud vermoedelijk vooral wel voortle ven als één der grootste vertolkers die Mo zart voor zijn concerten ooit heelt ontmoet rPHIBAUD was in Bordeaux uit eenvoqdige A ouders geboren en o|> zijn negentiende jaar maakte hij pas kennis met Parijs. De vermaarde dirigent Colonne ontdekte hem in een strijkje waarin hij geld moest ver dienen en gaf hem toen een plaats onder de eerste violisten van zijn orkest. Kort daarna debuteerde hij als solist in de Havanaise van Saint-Saëns en dat optreden werd op slag het begin van een carrière, die hem naar alle muziekcentra der wereld zou voe ren. Met de pianist Alfred Cortot en de Spaanse cellist Pablo Casals vormde Thi baud enige jareriltater eén trio dat in zijn volmaaktheid ripa steeds niet werd ge ëvenaard en wahïvan men het betreuren kan, dat het heijufs te vroeg uit elkaar is gevallen. Naast de sollSi en de kamermuziekspeler en zelfs de dwigent als hoedanig, en dat was misschien de enige schaduw die op zijn leven rustjüë. hij door het publiek nooit werd aanaard moet men in Thibaud ook de paedagoog herdenken die de grootste ta lenten van de jongere generatie als Ginette Neveu en Janine Andrade met zijn raad ter zijde heeft gestaan. In die kwaliteit stichtte hij in 1943 tezamen met de Franse pianiste Marguerite Long ook het internationale so listenconcours, waaraan hun beider naam verbonden bleef en dat al de weg tot heel wat carrières van jeugdige musici ge- effend heeft. Thibaud had een mate van roem^bereikt, waardoor heel Frankrijk hem ais één z(jner nationale glories eerbiedigde. Ook buiten Frankrijk en niet in de laatste plaats in Nederland, waar de meester met bijzondere voorkeur optrad, zullen millioenen de meest dankbare herinnering aan zijn concerten be waren en hem als één der meest begenadig de kunstenaars van deze tijd betreuren en gedenken. Kamerlid vraagt gratis visum voor Duitsers Het Tweede Kamerlid, de heer Maenen, wijst er in vragen aan de minister van buitenlandse zaken op, dat de Belgische regering heeft besloten aan Duitsers, die om zakelijke of toeristische redenen België wensen te bezoeken, van 1 September af een kosteloos visum te verstrekken. Hij dringt er op aan. dat in Nederland thans spoedig eveneens zo'n besluit zai worden genomen. AMSTERDAMSE WISSELMARKT AMSTERDAM. 5 September. Londen con tant 10.58'/»—10.59*/», New York contant 3.7fl'/* 3.79»/». Parijs contant 1.0075—1.0195. Brussei contant 7.587.57, Frankfurt contant 90.45— 90.55. Zürich contant 86.97—07.07. Stockholm contant 73.15—73.25, Kopenhagen contant 54.71— 54.01, Braz. dollar contant 3.80'/i—3.81'». Ruim 140.000 voor Griekenland Tot Vrijdagavond if op gironummér 777 van het hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Kruis voor de hulpverlening aan de slachtoffers van de aardbevingsramp in Griekenland een bedrag gestort van 142.919,18. Donderdag luidde de stand 39.378,49. Grote boerderijbrand In de buurtschap De Wilgen onder Drachten is Zaterdagavond omstreeks 9 uur de kapitale boerderij van de land bouwer G. Oosterwoud tot de gsond toe afgebrand. De brand is ontstaan in de schuur, door dat daar een petroleumlamp omviel. (He door twee zoons van de landbouwer werd gebruikt bij het demonteren van het mo torrijwiel van hun vader. De benzine van de motor raakte in brand en direct daarna vonden de vlammen gretig voedsel in het in de schuur aanwezige hooi. De brandweer van Drachten, die met twee spuiten waa uitgerukt, kon niets tegen de vuurzee uitrichten. De landbou wer en zijn echtgenote waren niet thuis toen de brand ontstond. Een baby en een kind van vijf jaren konden tijdig in vei ligheid worden gebracht. Een der zoons heeft brandwonden opgelopen. De landbouwinventaris ging geheel ver loren. Van het meubilair kpn een gedeelte worden gered. MoerkapeJle Boiw gymnastieklokaal. Bij de door B. en W. van Benthuizen gehouden aanbeste ding van het verbouwen van dg openbare lagere school en het bouwen vaf een gym nastieklokaal was laagste inschrijver J. Koster alhier voor f 44.987. Nieuwerkeik cl. d. IJssei Groenendijk is afgesloten Wegens ophogings- en verzwaringswerk zaamheden ia Schielands Hoge Zeedijk, de z.g Groenendijk, tussen Nieuwerkerk a d. IJasel en Capelle a.d. IJssei voor alle ver keer afgesloten. Donderdag licht in Znidplaspoider In een bijeenkomst in het raadhuis zal Donderdagavond het gemeentelijke electri- eiteitsbedrijf aan de gemeente Gouda wor den overgedragen. In aansluiting daarop zal uitbreiding in de Zuidplaspolder in gebruik worden gesteld. Ongelukken. Bij het knippen van een heg had het 7-jarig zoontje van dr W. van der Herk het ongeluk, doordat de schaar uitschoot, een vingertop af te knippen. Bij het afhakken Van een staaf ijzer heeft de heer C. Loage een ijzersplinter in het oog gekregen. Directe opneming in het zie kenhuis bleek noodzakelijk. In Renkum. Zaterdag ftam de wandel vereniging „W.I.K." deel aan de wandel tocht van de Politie Sportvereniging „Ren kum" te Oosterbeek. de z.g. Airbornemars. waaraan pl.m. 11.500 wandelaars deelnamen. Burgerlijke stand. Geboren: Jannetje, d. v. J. H. Verhoef en D. de Zwart; Cornelia, z v. C. de Heer en D. Muit; Bastiaantje Jannetje, d. v. P. Woordmeyer.en A. J. de Vlaming. Vlees aan verplichte sterilisatie onttrokken Enige tijd geleden heeft in Dordrecht on omgeving een vleesknoeierij veel stof doen opwaaien. De politie arresteerde de Slie- drechtenaren C. Qf en M. M. en de Dordte- naar R. C. S., resp. firmanten en bedrijfslei der van een vleeswarenfa(>riekje. gevestigd op de terreinen van de gemeentelijke slacht plaats. De verdachten werden er van be schuldigd vlees aan de verplichte sterilisatie te hebben onttrokken, waardoor gevaar voor de volksgezondheid zou zijn ontstaan. Voor waardelijk goedgekeurd vlees werd onttrok ken aan het toezicht van de slachtplaats en verwerkt in het vleesfabriekje. De con sumenten liepen gevaar om tuberkelbacillen en vlekziektebacteriën binnen te krijgen. Tegen de voornaamste verdachte, C. O., eiste de officier van justitie, die de knoeie rijen bewezen achtte, twee jaar gevange nisstraf en ontzetting uit het slagersberoep voor de tijd van zeven jaar. De officier wees er in zijn requisitoir op. dat verdachte zich, behalve aan knoeierijen, schuldig heeft ge maakt aan deloyale concurrentie, door zich te specialiseren in minderwaardig vlees, dat tegen lage prijzen verkocht kon worden. De verdediger bestreed, dat verdachte schuldig zou zijn. Hij zei, »dat O. namelijk niet heeft geweten dat de door hem aan de man gebrachte waren sphadelijk voor de gezondheid zouden zijn geweest De verde diger vond de grondoorzaak liggen bij de gemeente Dordrecht, die nooit had mogen toeqÉsan. dat 'n vleeswarenfabriekje zich op de terreinen van de slachtplaats vestigde. Aan de tweede verdachte, de slager M. M was ten laste gelegd, dat hij mergpijpen en rundertongen had verkocht, die voorwaar delijk goedgekeurd waren en dus slechts ge- De Braziliaanse regering heeft haar defi nitieve goedkeuring gehecht aan een belang rijke bestelling Fokker opleidingsvliegtuigen, aldus deelt de directie van Fokker mee. Nadat de Braziliaanse regering reeds in 1951 had doen blijken, dat zij de ontwikke ling van een eigen moderne, doch niet :e grote nationale vliegtuigindustrie in Brazilië zou toejuichen, werden door enkele Euro pese en Noordamerikaanse vliegtuigfabrie ken projecten aan de Braziliaanse autoritei ten voorgelegd. Het Braziliaanse ministerie van luchtvaart heeft in het begin van dit jaar zijn keus be paald op een door de Koninklijke Neder landse Vliegtuigenfabriek Fokker ingediend voorstel*. Naar aanleiding daarvan richtte de Fokkerfabriek in Mei j.l. .te Rio de Janeiro een Braziliaanse vennootschap bp, de „Fokker Industrie Aeronautica S.A.", welke voor de helft door Fokker en voor de ove rige vijftig procent door een Braziliaanse particuliere groep wordt gefinancierd. De Braziliaanse luchtmacht besloot, na vergelijkende proeven met andere vliegtuig typen, voor het moderniseren van haar vliegeropleiding, de nieuwste Fokker les- vliegtuigen te kiezen. Het ministerie van luchtvaart heeft thans met de Braziliaanse Fokker N.V. een eerste contract afgesloten De Vennootschap wordt met de licentiebouw aldaar van honderd Fokker S 11 en vijftig S 12 Instructor-lesvliegtuigen, alsmede van vijftig Fokker S 14 Mach-Trainers, oplei dingsvliegtuigen voor straaljagerpiloten be last. steriliseerd in de handel mochten worden gebracht. De officier nam aan, dat M. geen actief aandeel in de vleesknoeierijen had gehad en daarom eiste hij slechts 3 maan den met aftrek. Tegen de bedrijfsleider R. C. S. uit Dor drecht, die O. opzettelijk behulpzaam zou zijn geweest bij zijn handelingen, eiste de officier zes maanden met aftrek. S. had on der meer gebruik gemaakt van een valse sleutel om voorwaardelijk goedgekeurd vlees uit de daarvoor bestemde ruimte te halen. Uitspraak ovgr 14 dagen. Moordrecht Burgerlijke fptand. Louis Gijsbertusvz. van T. H Frasen en E- van fteenwijk; Adrians, d. van P. J. van dei) Burg en L. E- Luijt; Gerrit Jan. z. van J van den Wijngaard en J. W. van Ommeren. Ondertrouwd: J. van der Wekken, 23 j. en G. Sinnema, 20 j. Bevestiging en intrede. Woensdag a s. zal de voorganger der Ned- Herv. Evange lisatie op Geref. grondslag, dhr G. Mouw in zijn nieuwe gemeente bevestigd worden. De dien8t zal om 2 uur beginnen. Des avonds om 7 uur zal de heer Mouw zijn intrede doen. Benoeming. In verband met het vertrek van de hees J. Pel, adj. commiea ter secre tarie, alhier, naar De Bilt,, ts in zijn plaats benoemd de heer W. de Jong uit Schevenin- gen. Ouderkerk a. d. IJssei SLECHTS ZESTIG PROCENT KWAM OP Van de Goubudo is bericht ontvangen, dat aan de doorlichting in het voorjaar 2511 in woners hebben deelgenomen, ofwel 80.S*/*. Er werden 110 personen voor nader onder zoek opgeroepen. Gevallen van actieve longtuberculose werden niet geconstateerd. Bij 9 «personen werden andere longafwijkin gen gevonden. Ouderkerk a. d. Usse'. Werk opgedragen. Het architectenbur. M. Lockhorst en G. Burger heeft namens de heer A. Hoogendijk het bouwen van een koestal met wagenberging en een varkens- schuur onderhands gegund aan W. Dekker en Zonen, alhier, voor f53.356. Judewater Werk In Papekop. Aan W. B. van Dijk alhier is opgedragen het bouwen van een gemeenschapagebouw met twee woningen te Papekop. Stolwijk Voor Griekenland. De in deze gemeente gehouden Rode Krulacolleote. ten bate van tde slachtoffers-in Griekenland, heeft 385.49 opgebracht. Spaarbanken. In Augustus werd bij de Rijkspostspaarbank ingelegd £4594 en te rugbetaald f 5499. Bij de Coöp. Boerenleen bank werd ingelegd f78910 en terugbetaald f 17844. Loco-burgemeester. Bij afwezigheid van de burgemeester zal de heer D. A. Anker loco-burgemeester zijn, terwijl bij diens afwezigheid de heer W. de Vries als waar nemend burgemeester zqj optreden. Het congres van de World Medical As sociation in Den Haag heeft Zaterdag zfln slotzitting gehouden. Het hoofdpunt van deze zitting was het rapport van de com missie over sociale zekerheid, onder voor zitterschap van dr Knutson. In de discussie over dit rapport namen enige afgevaardigden (Zuid-Afrika, V. S., Italië) een afwijzend standpunt in ten aan zien van de verplichte verzekering, die zij zien als een bedreiging van de arts en een uit economisch oogpunt gevaarlijk expert- ment. zy bepleitten de directe betaling van de patiënt aan de arts. eventueel met bemiddeling van de vrijwillige verzekering. Recht daartegenover stond het stand punt van de afgevaardigde van Engeland, die sprak over de plicht van de arts, in de eerste plaats geleid door de idealistische zijde van zijn beroep, er voor te zorgen dat geen arme medische hulp te kort komt Prijs van 10.000 der Staatsloterij Op lot 3 9 3 3 van de 520ste Staatsloterij ig een prijs van 10.000 gevallen. VEEMARKT ROTTERDAM. Maandag 7 September Aanvoer In totaal 1481 dieren waarvan 907 vette koelen en ossen en 484 varkens. De prijzen waren: vette koelen, le kwaliteit 2.64—2.74. 2e kwalltett 2.5S-J 84. Se kwali teit 2.20—2.34. varkens (levehd gewicht) 2.02. 2.—. 1.98, per kg Aanvoer vette koeien: kortere handel: tame lijk: prijzen: iets stijver. primaXs boven note ring. Aanvoer varkens (levend geqdcht): klei ner; handel: vlot; prijzen: even hogèr. prima's boven notering. De Nederlandse afgevaardigden maakten melding van de moeilijkheden, waarin de doktoren in Nederland huns inziens komen door de uitbreiding van de verplichte ver zekering over telkens hogere inkomens groepen. Aan het slot der vergadering werd het rapport der commissie-Knutson aangenomen met als eindconclusie: „De medische stand behoort categorisch iedere vorm van hono rering af te wijzen, die schadelijk kan zijn voor de hoedanigheid van de medische zorg of die niet in overeenstemming met de be ginselen van de medische ethiek is. In ieder geval rqag de ontwikkeling van sociale zekerheid niet gaan in een richting, die ongunstig is voor de doeltreffendheid van de geneeskunde". Schoonhoven Waarnemend predikante. In verband n*i het feit dat ds H. J de Wijs te Gouda nwt studieverlof gaat, kan hij de arbeid in de gemeente alhier niet waarnemen. In zijn plaats is als waarnemend predikante be noemd mej. dr J. L. Klink, sedert 1951 bij de Haagse gemeente met opdracht werkzaam. Dr Klink zal morgen 27 Sept. a.s. door ds De Wijs bij de Gemeente alhier worden ingeleid. Woddinxveen Opdracht van werk B. en W. van fBleis- wijk hebben het aanleggen en hers'traten van straten in het uitbreidingsplan Oost gegund aan de firma P Rehorst. alhier, laagste inschrijfster voor f 52.700. Bouw van v||fii( woningen aan Eiken laan gegund. Het bestuur van de woning bouwvereniging „Waddinxve'e*)" heeft het bouwen van 48 etage-woningen en twee ééngezinswoningen aan de Eikenlaan op gedragen aan de firma P. Rehorst Gzn„ laagste inschrijfster voor f524.680. b. Merweh.: Fromethee Tr Ibqt. ledig Botram». Waalh /aai» Ned.. Newcaatle. kolen, rweh. 3: Frteereal. En» Scheepvaartbeweging Binnenlandse haven» DELFZIJL. AANGEK 4 SIPT Rita. Ned H-rllngen. jedig.^W^ne Sc Barend*, bijl.: Zaar balken Van Di 5 SEPT Vecht. Ned.. Miaaenmeer. - ..ia Vrn.tf htn Berend i.'Ned.. Uleaborg o o— ~Veeht. Ned.. Middenmeer, lucememcel Wagenborg bUl^ B""-* Ned. Rotterdam Barandi: Abel Taai_T "v'lftOTOKKlS1 SIPT Iff ~»SSi»f0OfeJSS£. *S«: doorv Kit» Bntden. fött*. WH.: Kopenhagen stg AU Lelth «tg.. Wllja King* Lynn, mn. bML 5 SEPT Viod. Sodertelje asbest doorv. HABLINGEN AANGEK. SSEPTV: Hirondelle Eng. ledig Rotterdam, fiïen St Tr Co; G*a»terla»d. Ned.. £d"g Rotterdam. SSM Elbe. Dt« hout. Gefle. bijlegger ortuna Ned hout Holmaund. bijlegger: Zwarte- wate'r Ned zout. Hengelo bijlegger, jop Dt« *te«*kool Wanne, bijlegger: Vecht. Ned..'zakken Middenmeer, bit - SEPT Mercator. Ned diejel- l^otor Hengelo, bijlegger: Eoi. Dtr. gout Reinber*. bijlegger Odl». Dta Uzer. Duisburg, bijlegger Rl*. Dt*.. soda Duisburg, bijlegger: Slaa. Ned., kudbtmest Krallngaeveer bijlegger. Barbara Ned., led UT Rotterdam werf VERTROKKEN 3 èEPT Elbe. hout. Brussel: Fortuea. hout Brussel 4 SEPT Vpcht. zakken. Odense: Mercator dieselmotor. Drammen. Slan kunstmest Rudkoping. ROTTERDAM. AANGEK. «SEPT: Tyro Ned Dublin ledig. Hudlg Se Veder Maash i'voane Zw Pon Soudan *tg.. Hudlg Sc P»e^s Lekh. THB: Boren. Zw Libreville *tg.. Vlnke. Merweh. QÖ: E«u«t°r. Ned- Grangemouth kolen „SSM Merwen 3e gat; Psyche. Fr.. Flexborough le dig Aotrama Wjqlb M. Ned. Londen *im, Bazeler MU. Merweh Ereschelle FJerd ffljbl Ned Bremerhaven A RUsdiJk-Bos. H. I. Ambacht per Neitor <alb)Cato (sib) Ned.. Bremerhaven A. RUsdljk- Ambacht per Stentor: Ltseabon. stg Euro- OZ: Schokland. Ned. Soetermeer Fhkkes Nederland. Ned Amster- Carebeka. Capelle h. d. teldyk Ned. Havanna, stg.. hxj wuhkade: Sparta. Ned. Gran gemouth. kolen SSM Merweh 3e gat: Alblasaerdyk, Ned.. Havanna atg^. HAL Maash. Fumess: De Royter. Ned Kalmar hout Vermaas. 2e K*t- havdnKirkwood. Eng Londen, ledig RKC Vlaardlngen V.H Fdjb.. WL Lissabon, r— Gooiland I land (bak Ned"*Lond«^* suïker RiJnlloyd Waal haven QD Marne. Ned Stockholm. Muller vracht 2e atg. Muller P Parkh Dromus _g. v. Ommeren Pernis alenbnrgh. Ned Middles- bro stg. Muller. Merweh. M Frlblo. Ned Londen «tg. ASAD Dordrecht: Alja. Ned Newcastle. Waaih. F S Nlnella olie v. Ommeren rerm American Defender. Am. »au uororevni. Ie. jcolen Alptna New Yprk. stg. USL. Port Talb 8: Quo Vs SSM. Merweh 3: Freeerest. Eng - men ledig Muller RDM Heiland. Ned. Zaandam, ledig. Hanno. Ma«»h. NZ: Clrce. Fr Caen. erts Muller. Waalh. TriB; Fionla Deeg Calcutta «tg. Antlu Veder. i«aasW .THB 5 SEPT balkey Coaat. Ier Ham- burg stgAnth. Veder IJselh. WZ; Annemarie. Dts Antweroen stg.. W amber ale. Schieh. NZ: F. Worne'. Dta Havre «tgMuller Merweh M; Meuae. Ned. Hamburg, stg.. MuUer. Jobsh Blrte Oldendorff Dts.. Halm stad erta Mauritz. Dordrecht; Bata vier J. Ned Londen, stg.. RLL Jobs kade Blr Hakelm Fr.. Menllla. Reunis Ma*«ti. 8: Wanstead. Eng Montreal. P. A. v Es. Maash THB; Aire. Eng €loole stg.. Hudlg dc Pieter*. Merweh. WZ: Triton. Nooj, Osló. stg. Cornel- der Maash. THB. Msyllng. Eng.. Erith RKC Vlaardlngen Vulc.: Sll- vretta Ned. Antwerpen stg Schel len Merweh. KV. Leonard T Ned Duinkerken stg.. Invotra Spoorh. OZ Schie. Ned. Malta atg. Hudig Veder Lekh. KNSM; Harald Ottena. Dts Helsinki hout Bergtraship Rijn haven 5 Sri vla Bealc. Eng Shorr- ham ledig RKC Vlaardlngen VH: Athelchief. Eng. Mena el Ahmadi olie v Ommeren Pemie BPM Hast 1 Ned.. Londen atg James Smith. Merweh. 2e gat: Nottlmgham. Ned Newcastle kolen SSM Merweh 3e gat Klneret. Isr Vasslliko Bay erts. Oudkerk 3e Kat h. WZ: Beaare». Noor. Londen ledig. Vlnke ROM Hebe Nobel. Ned Londen mulker Rljnlloyd Maash. NZ: HuldraBNooi Kopenhagen ledig Vlnke BPM 5: Frache Coatte. Fr.. Ahmadi olie v Ommeren BPM 3- Kwiek. Ned Karlstad, hout. Wagenborg Leerdam: Landaura. Enr Bombay stg Gen. Steam. Waalh. NZ VERTROKKEN 4 SEPT Caltox Lel- don. Sldon Alpba. Rostock: Flote» "tockholm: Joso. Huil: Giert Torgeraen. Cetbe: Sehwennan, Hun- burg- Bernd Leanhard. Civita Vecchia: Mars» Klepe Londen: Bend .JFesch. J...J v v-1 _a i_ tï._ Hondsbosch men: Iris. New York: Castillo Feaaflel. Barce lona Fauvette. Hamburg: Konlgaberg. Londen: Kate Oltmann Hamburg: Stenter (slbl. Umulden: Neater (slbl. Umulden: Llbetle. Bremen: Peene. Kopenhagen: ft UI Bremen; Pr* taan fels. Otte Schepers. Hai Londen: Erik Bey» Whitehaven: Ve< Castillo Penaflcl. Antwerpei petterej. Llverpoo^ Julia. Tampa flaeh Southam hagen: Me rek. Oslo. fbsah. 5 SÊPT Gaselte. Kopenhagen, Bet- verglen Montreal: Skandla. KrisUne- hamn Rosemarle Gothenburg; G lock - auf Wilmington: Hagno. Dublin: Wa- run Stockholm- Henrlea B. Amater- dam. Argoa Oran: Sederhamn. Go thenburg: #lyiag Iadapondaat New York: Ingrld Medsendorff Liverpool: Radauna Esbjerg: Brlllaat. BUbao: Muihelm Ruhr, Kirkeneas. Mason Lp- kes Houston: NOtta, Arendal: Fried an. Genua: Mambasa. Bangkok. VLIS8INGEN. AANGEK. 4 SEPT Glory. Gent: Parame Antwerpen: A VERTROKKEN 4 SEPT: Pamlr. Londen: Gerd. Fulham; Parame. Ro- chefort. 3 SEPT Annie N. St. Nazaire. GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN SEPT Knebworth. Ipswich: Berad Weach, Rotterdam: Betty. Telgnmouth: 8 SEPT.: Foloalca, gueau. Boulogne; Carl Julius. New Orleans: Neptun. Rotterdam. Algarve. Rotterdam: Plajarra. Londen; Oatpreu- aen Lulea- Bullfinch. Rotterdam: Vive Newcaatle Diamant. Oporto Hamburg Bremen: Trancatlanta. Lulea. Huso. Kemi; Amozonas Bremen; Heatla. Bremerhaven Chile. Las Palmas: RJaahak. Gdynia. GEPASSEERD VAN ANTWERPEN 4 SEPT Daloa. Duinkerken: Bretagne Oslo Londen Artisan. Londen: Anne- marle Rotterdam: Slgnallty. Duinker ken: Halcience. Dundee: Delta Lon den Anne S. Scheveningen Suorva. Lulea Genevieve Lykea. New Orleans: Dewabur/BHarwlch: Borre. Oalo: City of Cork. Dublin; Kllntholm. Kopenha- hagen Hesslna. Boulogne: Casaaa. Zeebrugge: Leo. Bergen: Ootmaraum Amsterdam Sllvretta. Rotterdam; Ge- ziena. Londen. 5 SEPT Wanatead. Rotterdam: Tri ton. Rotterdam: Hera. Sundsvall; Schle Rotterdam: Matching Poole Delphln. Kopenhagen Villa Marti» Cadiz: Wanabeck. Boston L: Erebus. Llaaabon: Iaea Corrado Genu»: Wanda. Helsin ki Nederlandse schepen in het buitenland Grote vaart Aagtedyk 4 te Baltimore Aagtekerk 5 v Manilla n Hongkong Abbedyk 4 op 300 m O V Cape Race Albiree p 4 Finlgterre n Antwerpen Alehlba 4 v Bahia n Antwerpen Alcyone 5 v P. Alegre te Rlo Grande Alderamln 6 v Karachi te Muscat Aigealb 4 v Montevideo te Paranagua Alk «na 8 v Bantoe te Rlo Janeiro Altoth 8 op 800 m ZW v Lat Palmes ZO v St. Vincent Loa- emen Antwerpen uitreis Istanbul 4 op 580 m W v Flnlstcrve Bombay te Durban p 4 Str Messina n Genua Trujillo n Port au Bnrnnnknm v BUtar 8 v Melbourne te Ssdn —vsdyk 4 op 710 m W v burg n Amsterdam m te Antwerpen verw Dense v Tunis te Istanbul verwacht Draco p de Caaqueta n Amsterdam Eos 8 v Kopenhagen n Amsterdam Fleve v Barcelona te Oporto ver» Gaasterland 4 v Bahia n Rlo Janeir Gordlaa 4 v Llaaabon n Tunis Greete Beer p Start Point uitreis Haulerwyk p 4 nm Wight n Londen Hector 8 v Tunis te Algiers Ueelsum 4 op 380 m NO v d Azoren Heemikerk t op 300 m ZO v Gumrdaiul Helder 4 v Amst te Barranquillo Hersllia 4 op 400 m NO v d Azoren Ilias p 4 Dungeness n Havre. Itteraum 5 v Geraldton n Newquay Ivoorkust 8 te Freetown verwacht Jagersfoateln p 5 Dakar uitreis Jupiter 4 v Malta n Piraeus Larenberg 8 te Beyroeth verwacht Lekkerkerk 4 op 800 m O v Aden Leuvekerk 4 v Bombay n Colombo Llevk -.Jüouwekerk p 5 Ras Madrak Lladekenft v Hamburg n Londen Llnge 4 v Duinkerken te Havre Lombok 8 te P Elisabeth verwaqht Loosdrecht 4 v Colombo n Msdrsa Loppersum p 5 Lissabon n Rotterdam Lutterkerk 5 v Bushlr n Bahrein Maas S v Guayaquil te CaUao Maasdam 8 te Southampton verwacht Mapla 8 v Bahrein te Ras Tanura Markelo p 5 Brunsb n Sundsvall Meerkerk 4 v Genua n Boulogne Mellskerk p 4 Ouessant n Pon Said. Mentor p 4 Bizerta n Alexandria 17 Merwcde 4 v Hamburg te Antwerpen Mldas 4 v Rotterdam te Tanger Molenkerk 5 v Genua n Marseille Nero 8 v Napels te Genua Nestor 5 v Amsterdam te Barbados Nieuw Amsterdam 8 te New York verwacht Nlgerstroom 4 v Takoradl n Cape Coast NoordsS* S v New York n Rotterdam Notos S' v Rotterdam te Barcelona Ootmaraum 8 v Antw. te Amsterdam OHon 4 v Lattakla te Beyroeth Overysel 4 v Beyroeth n Port Said Parkhaven 3 v St. Vincent n Rott Poseidon p 4 Cuba n Baltimore Prins J W Friso 4 op 200 m O v Belle Iale Prins Maurlts 2 te Milwaukee thulsr Radja p 4 Kaap Bon n Halifax Buys 5 v Manilla te Hongkong verw Kyadam 7 v Rott te New York verw ftnkerk 4 op 180 m NW v Cocos ell Salatlga 5 v Khorramshar te Bombav Balawatt 4 v Amsterdam te Dubai falland 4 op 700 m ZW v Flnlsterre Samarlnda 4 v Dar es Salaam n lombo SarWedoa f v P. CtbeUo te Curecao Schïadyk 4 op 480 m NW v d Azoren ■tgll 8 v Semarang te Djakarta Seestdyk 4 op 550 m O v Cape Race Arnhem op 000 p O Cape Stad~Derdreeht 4 v Djldjeill n Anwt Stad Maassluis 4 op 380 m W v Vastnet Stad Rotterdam 7 te Newpoort verw. Stad Schiedam 2 v Klrkenea n Rott Stad Vlaardlagtn 7 te Emden verw Swarteahoadt 4 te Makassar TaMaa 4 v New York n Casablanca Telamoa 1 v Baltimore te New York Tn.mi.to i v Rotterdam te Swansda Durban te Mauritius illuwah v Makassar te Djakarta .Jipaaas 4 op ISO m NO v Mauritius Trompenberg 4 te Brownsville ▼an Riebeeck 4 v Ambon te Sol Van Spilbersen 4 v Novo Redondo n Vrybnrgh p 0 de Burling* thuisreis Walngapos 8 v Djakarta ta TJirebon Waterman 4 op 080 m NO v Curacao Wick on burgh 4 v Rouaan n Casablanca Phroatis 1 v Djakarta te Pladju Poelau Lent 6 te Belawan verwacht Palydorus 4 v Belawan n Aden Raki Amsterdam-BelsWan p 8 Ader Boepat 8 v Aden te Port Sudan Kegdo 8 v Penang te Colombo Tomlal 4 op 150 m W v Colombo Willem Buys 6 te Belawan verw Zeesleepvaart Ebro 4 v Agadir n Rotterdam Goeree 4 op 85 m W v Gibraltar Huraber 4 op 100 m ZO v Vulcano ell. Tjlb. ■1 ,ÜH Noord Holland p 4 Malta n Rangoon Paolzee 8 v Agadir te Rotterdam Thanws 4 v Savona n Sete "•vne 4 v Beira n Bombay :4krte Zee p 4 de Azoren Tankvaarl Caltex Delft p 4 Flnlsterre n Rott. Caltex Leiden p 5 de Casquets uitr Caltex Nederland p Kaap Ferrat Caltex Pernis p 4 Flnlsterre n Rott. Caltex The Hague 4 op 180 m W v Kreta Caltex Utrecht p 4 Kreta n Sldon Cleodora p 4 Plymouth n Curacao - - - - Stan low te Ardrosean v Bermuda elL Antwerpen Esso Rotterdam p 5 de Azoren Felipes p 4 Str Soenda n Padang Macuba p 4 Bahrein n Spczia Malea n 5 Colombo n Singapore Marpessa 8 op 200 m NW v Cochin Marend 5 v Antwerpen te Stanlow Omsla p 4 ell. Rhodos n Istanbul Rotula 4 v Gibraltar n Golf v Mexico Saroena 4 v Tarakan n Miri Srherpendrecht S v Trinidad te Bahia Stanvac Talang Akar 4 v 8 Ge rong n Saigon Sunetta 8 v Surabaja te B Papan Tankhaven 2. 4 v Bangkok n S Gerong Tbalatta 5 v Rott te Singapore Tlbla 4 v Mirt n PladJu Woensdrecht 4% Sydney n Miri iN«*(J<-rlaii(l-Indonesië J. v. Oldenharnevelt 0 te Suez verw Karlmata s te Palembang Kot» Agoeug 8 v Port Said te Suez Keta Gede 5 nm te Suez verwacht Laertes p 4 Gibraltar n Liverpool Langkoeas 4 v Djeddah n Aden Oranje 5 v Port Said te Napels Kleine Vaart Agiena 4 v Ostende te Londen Algarve 8 v Rott te Antwerpen Amelaaa 2 v Goole n Gweek Anna B 7 te IJsland verwacht Anne S 5 v Antw. te Scheveningen Annle 4 v Gent n St. Nazatre Arion 4' v Wismar te Gefle Arneudsiielder 8 te Antwerpen verw Atlantic i v Newburgh n LonJ— Atlantis d 4 Texel n Rostock Alt S B v Rotterdam te Bremen Baitie~4 Barracuda 7 v Rott te Oslo verwacht Beekbergen p 8 Ouessant n Malta Bernard V 3 v Holyhead n Rott. Bernlase 4 v Casablanca n Boness Beta 4 v Dublin te Cardiff Betty 8 V Telgnmouth te Antweri Betty Anne S 8 t" Bristol r e Kalmar 8 v Lond Brouwersgracht p 4 Gotland n Amst Canada p 8 Valentia n IJsland Caprl 8 v Antwerpen te Londen Casablanca 3 v Rott te Casablanca Casaaa 8 v Antw. te Zeebrugge Celebes p 4 Wight n La Rbcheue Citadel 8 te Plymouth verwacht Claes Compaen 8 v Gent n Wickli Ceolhaven 0 te Genua verwacht Cornells B 8 4 v Rijeka n Belfast Cara. Houtman 4 v Aalborg n Pargas Curacao 4 v Delfzijl te Hartlepool Bre|t Liboume Dale Bdhmer 8 v DelU 4 v Antwei Denl I v Gothenburg Depa 8 v Brest n I Dlllsentls s te Algiers verwacht Dolf ij a 4 v Gothenburg te Uddevalla Kalundborg verwacht 1 E A A Scheer 4 v Casablanca n Rott' Eljo p 4 Start Point n Londen Eemstroom p 4 Brunsbuttet Emergo 3 te Borkum (schuilen) Erebus 4 v Antwerpen n Lissabon Erna p 4 Brunsbuttel n Poole Eurepa 4 v Londen n Emden Evertsen p 4 Brunsb n Brugge Ferecia 5 v Antwerpen n La Rochelle Follonlca 8 v Dieppe te Antwerpen Newcastle verwacht Stockholm n Thorshavn Friesland 4 v Methil te Odense Frlao 1 v Arklow n Bristol Geert Bodewes 4 v Cardiff n Rott. Gerrie 8 8 v Koge n Gdynia Geilen» Hendrik» 4 te Cork Glashaven 8 v Aalborg n Rotterdam Glory 4 v Gent n Gothenburg Harm 0 v Sfax te Oran verwacht Hartel 4 v Boulogne n Fowey Hast S. 8 v Londen n Wisbech 'Isvik 3 v Swansea n Rotterdam (eemikerk v Wamemunde n Mantv- luoto Helles 3 v Delfzijl te Emden Helvetia 3 v Huil te Goole Henrtca 8 te Manchester Henrlette 3 v Rotterdam te Londen Herta p 4 Brunsbuttel n Rotterdam Hlade p 3 Dover n Otterbacken Hoogezand p 3 Dover n La Rochelle Hoep 4 v Domsjo te Storugns Harst 4 v Goole n Faaborg Ibis 3 v Norresundet te Glaucester Insco Mariner 1 vm te Rotterdam verw Irene S 4 te Haderslev Jan Kreumer 8 v Fremington n Rott Jason 4 v Abo n Zaandam Johannes 3 v Iblza n Fa roer ell Jonex I. 2 v Antwerpen te Londen Jozef Swende» 4 v Boston n Goole Julia 4 v Hamburg n Grangemouth Julia Mary 4 in G v Blscaje Jutland 8 v Rotterdam te Gdynia Kaap Falga 4 v Sunderland te Grena» Kaap St. Vincent 8 te Middelburg verw Kemphaan 8 v Londen te Havre Sinlngshavea 8 te Caen verwacht emans 3 v Augustenborg n Lelth Fawlev n Plymouth Lies 8 te Schwarzenhutte verwacht Maartje 3 v Holyhead n Barry Marathen p 3 Prawle Point n Cork Marcella p 6 Landaend n Manchester Mare Llberum p 8 Lizard ti Mlddles- bro Maria Theresla 4 v Swansea n Antw Marie 8 v Methil n Fredrlkaund Marletje Bdhmer v Duinkerken n Dakar Markab N 5 te Leningrad verwacht Martiea 4 v Rostock te Hamina Mascotte p 8 Portland n Liverpool Matthew 5 v Thameshaven te sDovei Maymere 8 nm te Genua verwacht Maystar 8 v Genua n Torrevleja Megrez N p 8 Oueaaant n Rotterdam Merak 4 v Bremen te Birkenhead Meres N 8 nm Antwerpen verwact Merwdhaven 7 te Dublin verwacht Midslaad 4 v Grangemouth n Rott. Mlra Jw Londen n Dublin MlraA N 4 v P. Lyauety Missouri p 8 Holfenau Mlzar N 2 v AscuaMon Monica 8 v Irvine n Belfast Mnpkrtd N p 4 Terschelling n Rostock Myfem 5 v Perils n Rouaan Mypnck 8 te Parlja verwacht My son 0 te Rouaan verwacht Nassaukavan 4 té Helsingborg Nleuwebaven 8 v Uddevalla n Rott Nemadlteh 4 v Swansea te Oravcllne» Noord 8 te BlIItngham Soordsee 3 v Waterford n Londen yenburgh 4 te Gefle Oleum 4 v Mlddlesbro n Southamj Ollve 3 v Antwerpen t* Goole iiety n Nantes i n Rostock te Montevlde Olivier Oranje 4 v Hamburg n Ipswich Palma 4 v Drogheda n Heatnes Patria 8 te Shoreham verwacht Valdemarsvlk n Zaandam Dublin Ellesmere Port n Melilla Sundsvall Rotterdam Regeja 4 v Rochester n Hamburg Reliable 4 v Manchester n Swr - Remmert p 4 Ouessant uitreis Rlta 4 v Delfzijl te Emden Rival 4 v LandsRrona te Gordsbvn Roklu 1 v Rafso te Guernsey Senior 4 v Kalmar te Oscarshamn Sllvaplana 5 v Amsterdam te Rouaan Sfan 4 v Harltngert n Rudkoblni Seemba B v Exmouth te Duinkerken Solent .3 v Dublin te Belfast Start 3 v Newburgh n Londen Strype Antwerpen-Galway p 4 Lizard Surte 3 v Port Talbot te Swansea Tanny 2 te Yarmouth (schuilen) Teun 4 v Methil n Westervlk Texelstroem 5 v Liverpool n Amst Theodora 8 te Newcastle verwacht Tllly 4 v Goole te Kalmar f Toni 4 v Rotterdam te Oalo Tromp p 4 Oland n Gravelines Tubo 3 V Londen n Gravelines Twee Gebroeders p 4 Kaap Villano Union 4 v Lelth te Inverness Unlias O 4 Kalmar n Ronnskar Urmajo 4-v Port Talbot n Schwarzen hutte Vaa Brake) 4 v Zaandam te Antw Vera Rott-Haparanda p 4 Kiel Vida 4 v Southampton te Fowey Vive 5 v d Tyne te Antwerpen Vrede 4 v Fowey n Rotterdam Wega 3 v Londen n d Humber Westerscheide 4 te Oporto Westkust 4 v Goole te Aarhus Westlaan 5 v Hamburg n Rotterdam Weslropa 8 v Huil te Odense Wleraa p 4 Brunsb n Antwerpen Willy Kotka-Yarmouth p 4 Gotland Kim 4 v Slmrlshamn n Ronskar Wota 4 v Londen n Drobeck Ysel v Newburgh te Londen Zeehond 4 v Shoreham te Southsmp- Scheldevaart Gepasseerd met bestemming naar: Rotterdam i Belgla Wleringa: Flod. Houterman. Storno Wagenmakers Ambulant De Waal: Dalmatta Schot Tunisia Verwij meren: Tel Bue Emll Zimmerman* Marie Toet: Luctor. v. u. debrandt Verbaar Tlepolo. Telegraaf 4 De Been Damco Hove. V AmsteMami Italia Radema Alba tros Verbist Nleuwendam. De Jong Zlerlksee: Jema. Cretel. Zeveuber en: Stad Hulst. Bouchaute GeertdUk gen: Stad Ht Charitas De Ronde. Delft: ruil Speed Koenen Hengele: Roelflna. v d Kiel - Htilco Poker fcerkaadam: Hengele: Roelflna. v Draekten: nsico Poker. Met Nieuwe Zorg Hoogendopm Kefkdrieli Fransiaca. Ley ten Louis. Van Gimst Amsterdam: Anna Kleboom: Korseer: Neuenfelde Bartel* Nijmegen: Eduard Passmann Delft: Lucia Stoop De% drecht: Edelweiss 24 Mohlberg. Duitsland: Ernst Kramer Kram: Florida Wanda- Stad Charleroi. De Jonge: Rltn Schelde I» Van Eisen. RUn_ Schelde 1» Vergauwen: Hanlel Den B: Dobisch Anl Brusso Munchei. Braker: Eaale. Westerllnck; 8 Kohier: Richard us. Van Laak: Mannheim 234 Van Dijk Mannheim 218 Leuthner: Tostj Labruyére .^Mig- na. Zulderhoek Damco 208. Eggen- hul»: Laufenburg Scholtcn Basel: Schafhausen Klefer: Arena- J» Szcerbinskl Rlederalp Mayer: St Gapen Kohier: Express 30 Lang: r 4. Wasser Express 48 Feuer- Sanara 117 Derivaux, Campa- Brabants Neska 21 Staal Otto John Belgiüstad Mechelen De Roecic; list Kaat August Pleters Onder- smfhg Versluis; HoUandla Romeym Westkust 4 Timmermans: Reglna. Zoeter* Macha. Sar ens: Voor den Tijd, Kornet; Werra. Florie. Rhenus 14*. Tritaehler: Elisabeth Den Boer- Wal ser Relf Kohier: Dauphin Koch: LJoyd 13. De Jong: Campolungo Tan- nor: Navexmotor 9 Van Damme Esso Nederland 2. Brand Diane V Rust hoven Torpllle Thenaart: Harma. De Bru.vn: Express 25 Boelsma Neska 2. Hoefnagel- Jaco Kevzer: Hortensia. Rekkem Neska 3 Hofman- Elftdie v. Zanten- Scheldezonen De Koning: Anna Margrlfttha Stam: Ferocla. Eer- tingh: Bietshom Veith Grete. Eike- nia; Rhenus 84. Adler Rhelnfshrt 148. Miketta Baden 64. Mauchert: Slcllta, Sandlfort Dang Maas Maloya Foen- stra Wiladcor v d Starre Cormoran Van Route Butanla 2. Van Poelle: Butania 3 Janssen; Stad Amsterdam 7 Koov Neerland!» De Groot Cornelia Vermeulen Jober Dldden: Nycre. Smet Birsfelden Verstraten: Vlo*. Timmermans Hugo Stlnnrs 70 Hspp; Tony Geirnaert. Vivat Scholten: Al- bula Van Slledrecht- Onderneming, v d. Wel; Koophandel Dirkmaart: Ex celsior Leek- Time is Money Droog. HOOG WATER 8 SEPTEMBER 04.10 10.10 03 08 14 13 02.33 14.41 03 47 10.01 16.17 15.4» 13 19 18 52 16 04 18 13 15 35 Antwerpen VUsslngen Teracuzen 02 85 20.1» Hansweeri Zlerikzee Brouwershaven Willemstad HeJlevoetsluJ* Dordrecht Rotterdam Hoek van Holland Schevenlngan (Jmuiden Den Helder Komwerderzand Harlingen Terschelling Zoutkamp Delfzijl WATERSTANDEN GROTE RIVIEIKN September iten zlln: 'XI A dam-R^.--- Umelkop—Domfurg Doesburg—ZuUS 3.10: JButfen- -"* Eefde—Deventer 2 85. De- 10 10 09 40 10 88 00 04 De 0 minste vaarwaUrdlepten riJn: 'annerden—Usselkop 2.18- dorp-A dam- -Rlinkanaal— 1 90- Doesbt Eefde 115 wênter-^ÏCaterveer 3.88 Da waterstanden ^zjjn: Rhelnfelden Straats- Mann- helm 2 80 -*• Malnz 2 80 -O- Binden 130 -3: Caub 148 - Koblenz L6I Kaulan - Ruhrort 8 08 Emmerik 2.18 0 -1Stelnbach I 22 Düsseldorf 2 23 - Wesel 2 00 ïgmi-- Tkarjsnjs- megen 6 88 -13- Arnhem 7.08 0- Eefde 140 -10 Deventer 151 -IJ: Monstn 89 90 +10: Vleé «9 48 -2: IBorg- hererf 30 28 +r Belfeld 10 88 (V Grave 4 80 0: Sluis te Weurt 6.48S -12. 1 triPBtSXD f {WPW/dlilllU ItfW litiii M«TE BI2Q3 MOWK 8 Toekomstdroom met meer dan 50 noviteiten Sedan met hoge-compressie kopkleppenmotor Zoals men weet is er in het research cen trum van Ford in Dearborn gewerkt aan een model, dat men de „195 - X" noemde. Nu men dit model meer ontwikkeld heeft, werd deze aanduiding veranderd in X-100". Deze X-100 zal op de jaarlijkse autoten toonstellingen in Parijs van 1—11 October en op de Earls Court Sfyow te Londen van 21—31 October aj voor het eerst worden getoond. De .X-100" i6 een laboratorium op wielen, waarin men de nieuwste snufjes op automobielgebled beproeft, totdat het ogenblik is gekomen, waarop men al de opgedane ervaringen in een nieuwe Ford «erie-wagen verwerkt. Zo'n nieuw model kan natuurlijk nog afwijken van de „X-100". Zoals de „X-100" thana gereed is. is het een tweedeurs convertible sedan met ruimte voor vtyf passagiers, een wielbasis vsn 123" (3.12 meter) en een gewicht van 2678 kg. De electrische uitrusting alleen al weegt 302 kg. waarb(j niet minder dan 13 km aan electrische draad is verbruikt. Boven de bestuurder is een plastic dak aangebracht, dat verblindend licht absor beert en warmte weert. Dit dak ken ge opend en gesloten worden door een druk op de knop op het instrumentenbord. Wan neer men op een parkeerplaats onverhoopt mocht vergeten het dak dicht te doen en het zou gaan regenen, komt by de eerste regendroppel een op regen reagerende cel in werking of een vochtigheids-gevoelige electrische schakelaar en het dak «en pa-i neel en ruiten sluiten automatisch. Technische details De motor ls een speciale hoge-compressie kopkleppenmotor met een geheel nieuw Inlaatspruitstuk-carburateur-systeem, ge lijkstaande aan twaalf enkele carburateurs. Bij lage snelheden loopt de motor op twee venturi's van een centraal geplaatste vier venturi's carburateur. Bij middelmatige snelheden komen nog twee venturi's in werking en bij heel hoge snelheden op vol gas komen al de carburateurs in actie om de lucht en de brandstof te verschaffen die de motor nodig heeft voor zijn hoog ver mogen van 300 paardekrachten. De versnellingsbak heeft een electrische schakeling. -Onafhankelijke ophanging van voor- en achterwielen zorgt voor bijzonder goede wegligging. De wagen heeft een be krachtigde besturing en dito remmen. In clusief een handrem, welke electrisch wordt ondersteund. De voorwielremmen worden gekoeld door thermostaat-gecontro- leerde blazers, wanneer hun temperatuur 150 graden te boven gaat. Uitrusting De voorzittingen zijn op zes manieren verstelbaar: op, neer, vooruit, achteruit en voor- en aehterover hellend. De zittingen zijn uitgerust met veiligheidsriemen van nylon, welke in de zittingen verdwijnen. Electrische verwarmers heffen het koude gevoel van de dikke, zwarte en witte leer- bekleding op in de winter. Van het instrumentenbord af worden zo wel de motorkap als de klep van de bagage ruimte geopend en gesloten. In elk wiel is een electrisch-bediende crick geplaatst. Deurkrukken zUn bU deze nieuwe wagen vervangen door drukknoppen. Men vindt in de „X-100" dictafoon. radio, telefoon, electrisch scheerapparaat en een 10-lamps radio met aparte bediening voor voor- en achterpassagiers. Er is een zachtklinkende Ford* droom en rijdende laboratorium de X-100. hoorn voor stadsverkeer en een luid- klinkende voor verkeer buiten de steden. De ruitenwisser heeft niet minder dan vier wisserbladen. In de forse voorbumper *yn de koplampen ingebouwd. In de even forte achterbumpers z(jn gaten voor het dnbbele uitlaatsysteem van de motor. Het 12-volt8 electrische systeem bedient 24 electronvotoren, 44 electronische buizen. 50 gloeilampen. 92 schakelaars. 29 spoelen, 53 relays, 23 stroomonderbrekers en 10 ze keringen. Iets geheel nieuws is de inge bouwde accu-oplader, welke dient om de batterij op peil te houden, wanneer de electrische snufjes worden gedemonstreerd terwijl de motor niet loopt. Het chassis-frame is van een speciale constructie voor maximum stijfheid met een nieuw type carrosseriesteunen. Om het gewicht van de carrosserie zo laag mogelijk te houden, werden er meer dan 300 onder delen uit aluminium en ander licht metaal gemonteerd, inplaats van de zwaardere de len, welke voorheen werden gebruikt. Het zogenaamde „dode gewicht" is hierdoor met 113.5 kg verminderd. Jaarna slagen dochter ondernemingen N.S. Ds minister van Vnrkeer en Waterstaat heeft bij de griffie van da Tweede Kamer gedeponeerd drie exemplaren van het jaar verslag over 1952 van de vervoeronderne- mingen, waarbij de NaV. Nederlansche Spoorwegen en overwegend financieel be lang heeft, tw.J N.V. Groninger Autobusdienst Onderne ming (G.A.D.O.); N.V. Nederlandsche Tram weg Maatschappij (N.T.M.); Noord-Oost Friesche Autobusonderneming N.V.; N.V, eerste Drentsche Stoomtramweg-Maat schappij; N.V. Autobusdienstonderneming „Salland"; N.V. Westlandsche Stoomtram weg Maatschappij; N.V. De Veluwsche Autodienst; N.V. „Velox"-Andelst; N.V. Ne derlandsche Buqrtvervoer Maatschappij Nederlandsche Auto-Car Onderneming N.V. N.A.C.O.; Noord-Zuid-HoUandsche Vervoer Maatschappij N V.; Zuid-Ooster Autobus diensten N V.; N V. Stoomtram Walcheren; N V. Limburgsche Autobus Dienst (L A.D.); Reederij Koppe N.V N.V. Algemene Trans port- en Expeditie Onderneming Van Gend en Loos; N.V. Maas-Buurtspoorweg. Duitsland had de voorkeur Het Jeugdtournooi van de F.I.F.A. zal het volgend jaar in Duitsland worden gehou den. Alhoewel de Argentijnse voetbalbond zich bereid verklaard had de reiskoeten per vliegtuig voor alle deelnemende ploe gen voor zijyHWkening te nemen, ls de or ganisatie toegewezen aan Duitsland, dat eveneens zijn candidatuur had gesteld. Pech voor D.H.C. De linksachterspeler van DHC, Frans Krouws, heeft het voetbalseizoen niet al te best ingezet. In de eerste klasse wed strijd NOAD-DHC kwamen de midden voor van NOAD en bovengenoemde speler in botsing, waarbij Krouws een been brak. Hij werd naar het ziekenhuis vervoerd. De grote prijs van Italië van 6 33 km. werden wedstrijden in 5 verschillende klasse gehouden om de grote prijzen van Italië, welke meetelden voor de wereldkampioenschappen voor motorren ners. De 125 cc werd gewonnen door de Duitser Haas, de 250 cc. door de Italiaan Lo- renzetti. evenals de 350 cc., Lorenzetti. De 500 cc met zijspan was voor de Engelsman Oliver en de 500 cc voor Duke (GB) met Gilera. Europese tentoonstelling van werktuig machines in de Eeuwfeestpaleizen (Van onze Btusselse correspondent) Voor de derde maal heeft thans het Europees Comité voor de Samenwerking in de Werktuigmachinesnijverheid een tentoonstelling van werktuigmachines ge organiseerd. Dit comité werd in 1950 op ipitiatief van de Belgische en Franse con structeurs opgericht. Het groepeert de voornaamste constructeurs van werktuig machines in Belgie. Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Zweden en Zwitser- land. Thans heeft zich ook het Verenigd Koninklijk aangesloten. Het voornaam ste doel van het comité is tot een Europese markt te komen, zonder douanerech ten, contjngenteringen. verplichte borgstellingen en staatssubsidies. Als eerste etappe naar dit doel werd de volledige vrijgeving van het ruilverkeer voor wat de reservedelen van werktuigen betreft, gekozen. Dat doel is thans in de meeste bij het comité aangesloten landen grotendeels bereikt. Zeer aanzienlijke Duitse deelneming Voorts werd besloten gamirende vijf jaren Europese tentoonstellingan te organiseren. In 1954 zal de politiek voor de volgende jaren worden vastgesteld. Ondanks de naam staan deze Europese tentoonstelThjaen ook open voor constructeurs, die elderWn de wereld zijn gevestigd. Het waren allereerst de Fransen, die in 1951 een dergelijke tentoonstelling te Parijs organiseerden. Daarna volgden de Duitsers in 1952 te Hannover. Beide tentoonstellingen hadden veel succes. Thans zijn het de Belgeir en meer in het bijzonder de Belgische constructeurs, ver enigd in het Syndicat des Constructeurs Bei ges de Machine-Outils, de Sycomom, die be last werden met de organisatie van deze reusachtige tentoonstelling, waarvan dê voorbereiding reeds anderhalf jaar kostte waar ca 700 exposanten meer dan 3000 machines ten toon stellen. Deze exposanten komen uif vijftien verschillende landen. Zij y Biedt dieselmaterieel een kans Zoal« bekend heeft de minister van'Ver keer en Waterstaat besloten dat de Ned. Spoorwegen na 1 September 1955 de tram Alkmaar—Bergen—Bergen aan Zee niet meer zullen behoeven te exploiteren en op andere w(jze in de verkeersbehoefte op dit traject aal moeten worden voorzien. De gemeente Bergen Het de heren ir Brou wer en ir Meulman een rapport uitbrengen over de mogelijkheid van een exploitatie met dieaelmaterieel. waarin deze deskundi gen tot de conclusie kwamen, dat een der gelijke exploitatie lonend is. Twee andere deskundigen, ir Vis en ir Burgerdjjk hebben desgevraagd geweigerd over dit rapport te adviseren, omdat zij het een onvoldragen rapport achten, dat nog te veel vragen open laat, die een dieper onderzoek nodig maken. Aangezien de secretaris-generaal van Ver keer en Waterstaat In 'n onderhoud met de burgemeester van Bergen meedeelde, d&t het in principe zeker mogelijk is, dat op een concessie-aanvraag voor een atfdere onder neming, mits deze aanvraag gebaseerd zal zijn op een zeer grondige exploitatiebegro ting, die aantoont, dat eenj-endabele rail verbinding mogelijk is, EiBÜtig zal worden beschikt, stelden B en Bergen de gemeenteraad in zijn eerl^»rgadering voor hun college te machtigefl|Mbn de ge ringste kosteri een nieuw rapp^te doen samenstellen over de technische oteel-juridische aspecten van ec-, ploitatie met licht dieselmaterieel ging hiermee accóord en verleei W een blanco crediet voor dit Combinatie tram-bus B tn W willen een deskundige de moge lijkheid laten onderzoeken van een gecom bineerd tram-autobusbedrijf, waarbjd de on- zelf kan bepalen, w^lke de meest-doelmatige verdeling van tram- en busdiensten is. Deze mogelijkheid heeft naar de mening van B. en W meer kans dan een tramexploitatie zonder concurrerende bus dienst er naast. Indien de minister een project kan wor den voorgelegd, waaruit blijkt, dat een be hoorlijk renderende onderneming kón wor den gevormd, waarbij een tram tussen Alk maar—Bergen-Bergen aan Zee is ingescha keld, zal de minister, naar de mening van de secretaris-generaal en de directeur-gene raal van het verkeer vermoedelijk rekening willen houden met de Verlangens van de gemeente Bergen eb welgferen, dat een bus concessie voor het traject Bergen—Bergen aan Zee zal worden verleend, doch alleen een tramconcessie willen afgeven. Al» vast staand mag ook worden aangenomen, aldus B. en W. van Bergen in hun nota aan de raad over deze kwestie, dat de minister oog heeft voor de schade, die Bergen zoCi lijden, indien voor busverkeer een of andere door braak door het natuurgebied zou moeten worden gezocht en wanneer het massale pendelverkeer tussen Bergen en Bergen aan Zee door bussen zou moeten worden ver zorgd. t „Hier staat de laatste oase van rust te midden van een niets-ontziend verkeersvan- dalisme op het spel", aldus dr J. Hemel rijk (PvdA) bij de verdediging van dit voor stel van B. en W. Hij spoorde de raad aan om tot het laatste ogenblik en vanuit de laatste stelling op de bres te blijven staan voor het behoud van het natuurschoon, dat door een toegeven aan de. eisen van het snelverkeer geruïneerd zou worden Hij doelde hierbij op he^ plan een snelverkeprs- weg aan te leggen over de trambaan na op heffing van de tramverbinding. Spr. achttè een goede oplossing nog zeer wel mogelijk en oordeelde de-overige verkeersmoeilijk heden. als de gecombineerde bus-tramdienat er komt, njgt zo moeilijk meer. De raad benoemde voorts een commissie ad hoe, samengesteld uit vertegenwoordi gers uit alle fracties, die B. en W bij deze laatste poging om de railverbinding Alk maar—Bergen aan Zee te behouden, zal steunen. brachten ca 4000 technici mee. die in Brussel 14 dagen 2 maanden verblijf hóuden. Rekent men daarnaast nog het groot aantal bezoe kers uit de gehele wereld, dan zal het nie mand verwonderen dat Brussel met zijn 7000 hotelkamers op het ogenblik hotel ruimte te kort komt. En hoewel België een prachtige tentoon stellingsruimte in de Eeuwfeestpaleizen op de Heyzel bezit, terrein van de laatste we reldtentoonstelling, bracht de organisat.e van deze tentoonstelling bijzondere proble men met zich. Voor de plaatsing van 3000 machines'en diverse toestellen was nodig het gieten van 4000 kubieke meter beton, die na afloop der tentoonstelling weer moeten worden afgebroken; de aanleg van 3000 vier kante meter vloeren; het installeren van 75 km kabels van verschillende doorsneden; verplaatsbare kranen met groot hefvermo gen enz. Deelnemers Wat onmiddellijk, reeds op de openingsdag, opviel, is de enorme Duitse deelneming. 'Duitsland neemt ongeveer de helft van de tentoongestelde machines voor zijn rekening en bijna de helft van de totale standruimte van 32.000 vierkante meter. Op het totaal van 748 exposanten zijn 318 Duitse firma's aanwezig! Naar de waarde gerekehd er is hier voor meer dan één milliard francs ge- exposeerd is de Duitse deelneming nog veel meer dan 50 procent. Na Duitsland zijn Frankrijk met 121 expo santen (4.508 vierkante meter), Zwitserland (65), België (57) en Italië (57 exposanten) de voornaamste deelnemers. Qroot-Brittannië, dat vooi^ het eerst meedoet, neemt met 43 firma's en 1.630 vierkante meter voor zijn industrie nog bescheiden plaats in evenals de Verenigde Staten (25 exposanten en 1.640 vierkante meter). Amerika exSërteert op het ogenblik in verbaty! met eigen behoeften betrekkelijk weinig werktuigJÉpchines. Er zijn 24 Zweedse exposanten <j^L_Jterkante meter), waarna ons land volgt mmZl expo santen, waarvan 15 met machines^en 6 met werktuigen. In het geheel nemen wij hier 496 vierkante meter in beslag, met in hoofd zaak kleiner materiaal. Dat deze expositie grote belangstelling ge niet, is niet verwonderlijk in een tijd dat vooral efficiency en kostprijsverlaging wor den nagestreefd. Deze zo conjunctuurgevoe lige industrie is tevens de barometer van onze voorspoed, omdat de producten van de industrie van werktuigmachines in alle andere nijverheden worden gebruikt. Gro^e mogelijkheden Deze industrie hééft natuurlijk nog enorme mogelijkheden. Naarmate net materiaal er van perfecter wordt, kunnen verbruiksgoe- deren goedkoper worden geproduceerd en voor grotere lagen van de bevolking ter beschikking worden geetel'd Vijftig j-aar ge leden, zo vertelde men ons. had de gemid delde arbeider Acht maanden nodig voor het vervaardigen van een fiets, nu kan dat met tien dagen arbeidsloon. Echter moeten we ook rekening houden met de steeds hogere eisen die gesteld worden. Vroeger werd het wagenwerk van een Amerikaanse auto om de 3 4 jaar gewijzigd, nu moet men -voortdurend „up to date" blijven. »De waarde van de werktuigen, nodig om een type carrosserie van een enkele wagen te produceren, natuurlijk op Amerikaanse schaal, 'zou thans 40 millioen dollar kosten. Geëist wordt dat de nieuwe outillage hier voor in enkele maanden vtowft geprodu ceerd! We zijn hier nog niet stan deze Amerikaan se verhoudingen toe, maar tentoonstellingen 'als deze kurtnen er toe bijdragen dat er een (Advertentie) DE BAL ROLT WEER.... De referee blaast op zijn floit Het spel gaat weer beginnen En ieder is weer enthousiast. Verzet bi) 't spel zijn zinnen. Het was weer voorzet, kopbal, lat. De bal ging weer naar voren Misschien wordt Neerlands kampioen Uit d'eerste dag geboren Geniet van 't spel en van FLYERl De West-Nederlandrit, de traditionele jaarlijkse betrouwbaarheidsrit voor auto mobilisten, op 4 en 5 September georgani seerd door de Regionale Autosportclub RAC-West,'is een succes geworden van de eerste orde. Het was een gave. maar althans wat het eerste en derde gedeelte van dit evenement betreft, lang niet eenvoudige rit, waarbij ditmaal, behoudèns een enkel ge deelte yan ongeveer zes kilometer, nu eens geen stükkeri in het traject waren opgeno men, waarbij moeilijk was uit te maken of men op de weg reed dan wel op het terrein daarnaast. Het bedoelde weggedeelte was ingelast in de laatste dertig kilometer van de route. Het liep over de rechter dijk van de Hollandse IJssei tussen Nieuwerkerk en Capelle, maar alsof het zo had moeten zijn, dit gedeelte werd door de organisatoren noodgedwongen uit het parcours genomen daar een dragliner op de dijk was vastge lopen waardoor eep, voor de rijders on neembaar, obstakel was ontstaan. e ongeveer zevenhonderd kilometer lange route was in drie delen gesplitst. Het nachttraj,ect van 310 kilometer was groten deels uitgezet op het „vaste land" van Zuid- Holland en het zuidelijk deel van de pro vincie Utrecht. De rijders en kaarlezers werden hier en daar voor moeilijke opgaven gesteld. Niet omdat de kaartleespuzzles overmatig lastig waren, maar er moest met uitzondering van een enkele kilometer hier en daar slechts worden gereden over secun daire en tertiaire wegen, alle dus verhard, maar vele dikwijls aan de bijzonder smalle kant. Hierop het straffe tempo van 40 kilo meter per uur aan te houden, terwijl er geen gedeelten waren ingelast waarop men het uurgemiddelde omhoog kon schroeven, lag lang niet binnen ieders bereik. Boven dien werd veel hinder ondervonden van plaatselijke mist die in de vorm van dikke banken over de wegen lag uitgespreid. Er was voor dit traject dan ook alechts één en kele equipe, die het nachttraject, dat zeven en een half uur rijden vergde, strafpuntloos wist af te leggen. Het was het Brabantse duo Schade—v. d. Hoorn (met Ford) dat dit etoute stuk volbracht. De favorieten, het bekende koppel Rey- mes-Pronk uit Arnhem, geraakte nab(J Ve- nendaal van de weg af. Hoewel hun poaitie In het begin hachelijk acheen. bleek dat de auto weer met weinig moeite, maar wel met behulp van een andere deelnemende equipe op de begane grond kon worden getrokken. De rela werd voortgeset en met alechts vier tijdstrarpunten en geen enkele gemiste t(jd- of routecontrAle bereikte het duo de finish van dit traject te Zeiat. Alle overige deelnemer» misten een of meer contróles. Van de 98 gestarte equipea werden er voor dit traject slechte 60 ge klasseerd. Het tweede deel van de rit be stond uit een opgave waarbij de kaartlezer* de bestuurders langs 58 ANWB wegwijzers moesten voeren, waarvan enkele, daarop vermelde afstanden, waren gegeven. Aan de hand daarvan moesten zij zien uit te vinden waar deze wijzer* stonden. Het leek alle maal bijzonder moeilijk en de organisatoren hadden er rekening mee gehouden dat geen der deelnemers dit traject strafpuntloos zou volbrengen. Welk een misrekening. Drie en twintig equipes bereikten zonder een con- tróle te hebben gemist de finish van dit tra ject, ruim binnen de daarvoor reglementair gestelde tijd. Het verplichte uurgemiddelde van 30 kilometer per uur leek dus te laag gesteld, temeer als men daarbij bedenkt dat niet minder dan 24 rijders slechts één straf- punt oèliepen. Het 19 kilometer lange tra ject vm» dit gedeelte van de rit was uitgezet in de gjrovincie Utrecht. De finish lag bij Lage'Vuurse. Het slot van het evenement, een kaartlees- gedeelte over 185 kilometer, waarop een uurgemiddelde van 45 kilometer moeet wor den gehaald, bleek voor velen niet te zwaar. Twaalf equipes bereikten foutloos de finish. Het parcours was uitgezet in het oostelijk deel van Zuid-Holland. Voor de gehele rit werden 58 equipes ge klasseerd, dus bijna 66 percent van het aan tal gestarte. De rit werd gewonnen door de Utrechtse Peugeotrijders J. A. J. Heidendahl en A. J. P. Leenheer met in totaal 14 punten. Het Eflgemeen klassement voor de eerète tien plaatsen luidt vervolgens: 2 W. Coenen (Den Haag) en J. Butter (Schiedam) met Ford, 15 punten, 3 D. J. Reymes en F. A. M. Pronk (beiden Arnhem) met Austin 17 punten, 4 Th. 3. Koks (Haarlem) en G. Th. E. v. d. Werft (Den Hqfg) met Volkswagen 19 pun ten, 5 G. M. Sigmond (Wageningen) en J. W. H Klein (Laren) met Chevrolet. 21 pun ten, 6 L. A. de Vries (Makktnga) en J. A. Veldkamp (Haren) met Volkswagen, 26 pun ten, 7 Ir H. D. Prins (Wassenaar) en C. A. Groeneweld (Heemstede) met Opel, 28 pun ten, 8 S. B. Tigohelaar en C. Verlaan (beiden Breda) met 29 punten, 9 P. A. Booy en P. G. de Lint (beiden Hiliegersberg) met Morris 31 punten. 10 J. A. de Bie en T. v. d.„Harst (beiden Amsterdam) met Volkswagen 31 pnt. Fanny (net gestart) Puck Brouwer (net gefinisht). Jammer voor de toeschouwers, die zich spitsten op een persoonlijke strijd f Het Amsterdamse Sagitta b(j de dames en het Haagse Vlug en Lenig b(j de heren hebben tijdens de Nederlandse estafette kampioenschappen te Rotterdam opnieuw laten zien. dat het de sterkste clubs In de vaderlandse athletie*wereld z(jn. Sagitta ging met twee (van de driie) titels naar huis. de V. en L.-ers verlieten de Nenijto- baan met drie kampioenschappen. Dit had-, den er vier kunnen z(jn. waren z(j op de 10 x 100 meter niet gediskwalificeerd gef- worden. Nederlandse records zijn er op deze zonj- nige middag ook aan gegaan. De enkelte duizenden toeschouwers zagen Van Wie- ringen, Jonkers. Rootsaerts en Goverts Vlug en Lenig aan een nationaal record op de 4 x 1500 meter helpen met 16 min. 24 7 sec. bleven zij anderhalve seconde onder het oude record van AAC en bi) de jeugd stelden de meisjes van GAC (Hil versum) "haar eigen record op de 4 x 80 m scherper door eerst in de series 39.6 sec. en daarna in de finale 39.4 sec. af te laten drukken. Het oude record stond op 40.1 sec. De jongens van Vlug en Lenig wilden hier kennelijk niet bij ten achter blijven. Nadat zij in de series met 44.2 sec. het 4 x 100 m record van AAC hadden geëgaliseerd, kwa men zij in de eindstrijd tot 43.9 sec., een correctie van 0.3 sec. dus. Ging V. en L. op de 4 x 100 m gemakke lijk op de zege af (aan 42.8 ggc. hadden de sterdragers ruimschoots voldoende voor de eerste plaats), de 4 x 400 m eiste h,i)el wat meer inspanning van de Hagenaars. Zeer felle concurrentie ondervonden zij hier van hun stadgenoten, de Xre'CV08els. die culmineerde in een verwoed duel tus sen Verwey en Smildiger op de laatste 200 m. Verwey had een achterstand van enkele meters snel wëggewerkt, waarna zich een spannende strijd tussen Smildiger en Ver wey ontwikkelde. Vrijwel gelijk gingen zij over de streep, voor beide ploegen werd dezelfde tijd genoteerd 3 min. 23.2 sec. maar de jury van aankomst had Smildiger als eerste over de 6treep zien gaan en dat betekende dus de derdtf titel voor V. en L. Sagitta heeft weinig moeide gehad met het winnen van de 4 x 100 en de 10 x 100 m. Op de 4 x 106 m kon Fanny Blinkers- Koen na de eerste hopderd meter het slokje reeds met meters voorsprong op Ada Groen van Celebes asfn Nel Buch overge ven. Deze en vervolgens Gré de Jongh, en Dicky van Dijk zorgden er voor. dat de winst niet verloren ging. Celabes werd voor de tweede plaóts nog ernstig bedreigd door Gita. maar Puck BrouweT bracht op de laatste honderd meter baar club ifi vei+ ligheid. Nog eenvoudiger kwam Sagitta's zege op de J0 x 100 'meter tot stahd. Deze estafette werd in -twee series op tijd gelo pen. doch de eerste ssrie kon eigenlijk als finale gelden, daar hierin Sagitta. Cele bes en Gita waren ingedeeld. Met 5 volle seconden verschil met Celebes en Komf- internationale standaard wordt geschapen. De opbouw van deze tentoonstelling heeft overigens inleen internationale geest plaats gevonden. Machines en werktuigen en on derdelen zijn gegroepeerd per categorie, niet nar de nationaliteit van de constructeurs. Naarmate de bewapeningsbehoeften terug lopen, wordt de concurrentie feller. België dat in betekénis als producent ongeveer op de vijfde plaats komt, en voor 75*/« op expoït is aangewezeó, kan hiervan -meepraten. De Duitse» concurrent ia .zowel in binnen- als buitenland heel wat belangriiker dan die van de Benelux-partner! Reeds is in deze sector van -Fabrimetal de bedrijvigheid pet laatste jaar sterk teruggelopen. Laten wij hepen dat inderdaad het Europees Comité spoedig een aamenwerking kan verwezen lijken, waardoor wat met zoveel menaeiijk vernuft en inspanning en ten koste van'Zo veel kapitaal als hier tentoongespreid, werd tot stand gebracht, anderzijds niet weer door menselijk onverstand verloren zal laan. ten 2 min. 6 sec. was de tijd van Sa gitta legde de Amsteudamse club ook op deze titel beslag. In de relais nam Celebes evenwel revan che. door in 54.9 sec. de eer voor zich op te eisen. De uitslagen waren: 4 x 100 m dames: 1 Sagitta 48.6 sec., 2 Celebes 49.7 sec.. 3 Gita 50.4 sec. 4 x 100 m hpren: 1 Vlug en Lenig 42 6 sec., 2 Pega sus 43.5 seP.. 3 Trekvogels 44.1 sec. 4x400 m heren: 1 Vlug en Lenig 323.2, 2 Trek vogels 2.12.8, 3 AAC 3.27. 4 x 1500 m heren: 1 Vlug en Lenig 16.24.7, 2 AAC 16.38.4. 3 Thor 16.45.8. 10x 100 m dames: 1 Sagitta 2.06. 2 en 3 Celebes en Kometen 2.11. 10 x 100 m heren 1 DOS 1.53. 2 AAC 1.54.1. 3 Trekvogels 1.54.6 Relais dames: (200-100- 80-60 m): 1 Celebes 34.9. 2 Sagitta 35.4. 3 Gita 56.2. De hertog van Edinburg en de sport op Zondag De predikant van het Engelse dorpja Longhope heeft in een kerkelijk blaadje een artikel geschreven, waarin hij er op aan dringt dat de aartsbisschop van Canterbury, het hoofd van zijn kerk. eens een „vaderlijk gesprek" zal hebben met de hertog van Edinburgh, om deze te bewegen des Zondags geen sport meer t« beoefenen. De predikant wijst er op dat er steeds weer foto's ver schijnen van de prins, die genomen zijn bij een op Zondag gespeelde cricket- of polo- wedstrijd- v In Dogeland wordt atéeng de hand gehou den aaiycte ZondagruSt Er wordt op deze dag.b.v. geen enkele betoepaaport beoefend. (Van één onzer verslaggevers). Met twee penalties. vUf doelpunten en massa's benauwende momenten voor flc doelmonden. z(Jn de bezoekers van Excelsior -Hermes DV8 op|Me eerste eompetitiedag wèl aan hun trek gekomen. Een „uitverkocht huis" heeft gezien, hoe Hermes het meest van de t(jd In de aanval was. maar hoe de Rotterdammers voor doel veel vinnigeB. agressiever en productiever waren. Het beeld van dadelijk na de aanv^J was het beeld van de hele wedstrijd: Hermes een paar maal voor het werkobject van keeper Den Hartog en in ééns een uitval van de andere kant, een snelle voorzet van Bak, de keeper uit positie speelde, naar Schouten: róók (10). En zo bleef het voor rust, dank zij ook Den Hartog, die keef op keer een open doekje kreeg. Vlak na rust was het weer hetzelfde. Schouten werkte al koppend, en met een snufje geluk, de bal over Van Diest heen in het doel (2—0). Aan beide kanten was het enkele malen hartvasthoudend om adembe nemende situaties, maar de grote emotie bleef gereserveerd voor de laatste zes mi- 1 nuten. Waarin het van 1—9 tot 3-r2 zou ko men. u Excelsior was het eerst aan de beurt, toem- Schouten de keeper omspeelde en spil Bur ger de bal met de hand uit het doel sloeg. De strafschop, door Van Kilsdonk genomen, voerde de voorsprong van de rood-zwarten op tot 3—0 en je hóórde de Rotterdammers denken: „Dat is verdiend." Maar één minuut daarna verloor Den Har tog de bal. die hij na een hoekschop uit de« lucht geplukt had. en v. d. Tuijn schoot rus tig i* (J—1). Anderhalve minuut voor het "éinde constateerde de scheidsrechter, na een wriemelend geharrewar voor het Rotter damse doel fin overtreding en Van Buy te nen deed vóór Van Kilsdonk bij de straf schop niet onder (32). En als Hermes toen nog misschien twee. misschien drie minuten zou hebben gehad Maar hun geestdrift was nu eenmaal te laat gekomen. De volle buit bleef op Wou-, desteijn. Kleine Mo met een reuzebracket, een cadeautje van bewonderaars, dat haar even wel niet kon behoeden voor een nederlaag dubbelspel voor de Amerikaanse De verrassing in dit ieizoen......l I wei met kon oenoe in heu dubbelspel kampioenschappen. seizi Maureen Connolly en Doris Hart' sullen el kaar de Amerikaanse tennlstitel In het dames- cnkelspel betwisten. Maureen fconnolly sloeg in de halve finales Shirley Kry met 5—1, 6—1 en Do ris Hart overwon Louise Brough met 5—2 64. De eindstrijd in bet berenenkelspel zal tussen Tony Trabert en Vlc Selxas gaan. Selxas kwam Zover door Lewis Hoad (Austr.) met 7—5 6—4 6—4 terug te wijzen. Trabert bleef Ken Rosewall (Austr.) met 6—5 5—S 5—1 de baas. De Argentijnse coureur Juan Fanglo heeft nret een 3 liter Alfa Romeo, type „vliegende schotel" de Grote Prijs van Corte Magglore voor sportwagens gewonnen. De Zwitserse coureur Ruescb, die met een 4200 cg Ferrari aan de Grote Prijs van Cofte Magglöre gewonpen door Fangio deelnam'. Is tijdens de race van de weg geraakt en1 op jlSt publiek ingereden. Een politieman werd daarbij gedood, drie toeschouwers liepen meer en minder zware verwondingen op. Ruesch zelf bleef ongedeerd.- In het Beatrlxkanaal te Eindhoven wqrden de lange baan cftibkampioenschappen van de Nederlandse Kano Bond gehouden. Quo Vadls (Koog a. d. Zaan) werd kampioen. Ruim 17.000 toeschouwers hebben in het We- serstadlon te Bremen het Nederlands handbal- elftal een (overigens niet onverwachte) grote nederlaag tegeh de Duitse heyen zien lijden. Na met just een 11—4 voorsprong te hebben gehad. \éon Duitsland met 24—9. -De Nederland se damesbondsploeg ging tegen Noord-Dulta- land met 5—a (tust 3—2) ten onder.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4