COUD5CI4E COUQANT
race
(Razende) ROLAND HORTON
won Christchurch
Binnen het etmaal halve wereld rond
Liftmaster vliegt naar
de overwinning
van
over
Gouverneur
van
voor
Algemene ontevredenheid
het besluit inzake Triest
Pech sloeg Hodges in zicht
de zege
Kinderen zonder vaderland op
visite bij Koningin
Deel Noordoostpolder - 700 ha -
mensen uit rampgebied
Brits Guyana
ontbond het parlement
IEN
r lg?
een
C.A.O. bouwbedrijf
kan nu doorgaan
Politie te Belgrado
rSiïiata" beschermt ambassades
IKÜ)
S'-'
Eva uit Joego-Slavië kreeg
verjaarsgeschenk van vorstin
Installatie herverkavelingscommissie
Resolutie over Marokko
WEERBERICHT
Het weer in Europa
Weerrapportèn van hedenmorgen zeven uur.
Groot spionnageproces
te Boekarest
- c(
Tegenspeler Hastings uitgeschakeld
Na Djakarta.... de
laatste loodjes
Een petje voor
de president
Prijs 10 cent per nummer
OCTOBER 1953
Advert.: 12 c. p. mm. bij contr. 10 c.
Directeur-Chefredacteur: S. H. VAN DER KRAATS
92ste Jaargang No 24018
Chef-Exploitatie: D. DE KLERK
Ing. Med.t 24 c. per mm. contr. 20 c.
Loonsverhoging vastgesteld
Dat
loop
mis
lende maan
o
Is een onbetrouwbare
:h niet, dat hij wordt
LAND 85 ct.
Telefoon 2745 (twee Lijnen)
Postrekening 48400
Prijs abonnement: per week 0.45
per maand f 1.95, p. kwartaal 5.80
ieel ons
tip-top
•erklasse.
originele
eld ook
heer
zoek
Nadat
PER ASPtRA
ad astda
e van
lonken
'l
Zaterdag, |0 Oct. 1953
SI
EENDRACHT
MAAK1 MACHT
het bericht kwam,
te het Australische
»atste
rillige
'can-
>u Jij d-
>ene Ver-
ko Maan-
Dam
an het
van
teren
TE EVENAREN
aangei-ichte schade aan gebc
1 f tenlandse diplomatieke vert
ld"n «e'Lin.,h“
Iden geho
storing kr
r-- dit du
>k een
event
daar
van
de god der
Innen. E“
met dri
aan
teleur-
-suitge-
llemaal erg jam-
irtieve eindsprint
zij mo-
hij kans had
toen slechts 1
tien minuten
steeds
sprong r
Het was daar to
duizenden die de
den getrotseerd, t.
Engelsman en zijn 30
nant Donald Gar
vloog met een gei
Franse pers
hoogte den
Ikaanse
i zaken
dit be-
persbureau
-ankrijk niet
is, omdat verwac
In Triëst dig tot
Het was gisteren een grote dag voor het Joegoslavische meisje Eva Keiler en
26 andere kinderen uit gevluchte of verdreven Oosteuropese families. Op haar
dertiende verjaardag mocht zij met haar vriendjes en vriendinnetjes bij Ko
ningin Juliana op bez<
geheel bew.
nevel
onbewolkt
mist
nevel
onbewolkt
(en zeven uur.
temp, neerslag
afgelopen
24 uur
o mm
o
0
0
0
0
de Mogol,
leeuwen,
Honker!”
>gol
ond
Engeland.
Gannon
heeft gedurc...
zeer grote
want zeer veel
Vertegenwoordigers van dertien leden van
de Arabisch-Aziatische groep van landen
in de Verenigde Naties hebben Vrijdag een
resolutie opgesteld. waarin gevraagd wordt
om volledige souvereiniteit en onafh
lijkheid voor Marokko binnen vijf jaar. De
ze resolutie zal worden ingediend bij de
politieke commissie van de Algemei
gadering, als het debat over Marokkc
dag wordt hervat.
Minister Mansholt heeft gisteren te Goes
de herverkavelingscommissie Zeeland en de
agrarische commissies voor Schouwen-Dui-
veland, Tholen, de zak van Zuid-Beveland
en het gebied rond Waarde geïnstalleerd.
Hij deelde mede, dat de voorlopige raming
van kosten voor de hierboven genoemde zijn gebleken voor
herverkavelingen 105.000.000 bedraagt, drijfjes of voor v<
Mr A. J. van der Weel is benoemd tot voor- oostpolder. Hij zei,
zitter der herkavelingscommissie Zeeland, heeft, van de uitgii
procent van de op]
In zijn toespraak, waarin hij dank bracht oostpolder oi[ 700 tot
aan de leden voor het aanvaarden van de uit de rampgebied
benoeming, wees de minister erop, dat de stellen.
Niet een van de twee Canberras die het eerst Australië bereikten, was
voorbestemd om te winnen, maar de machine van captain Roland Burton,
die in derde positie lag, sleepte de overwinning uit het vuur. Als een
razende Roland joeg hij zijn Canberra pr 3 door de nacht over Australië*
schudde hij zijn Australische collega en grote tegenstander Raw van zich
af en om 18 u. 36 Ned. tijd zette hij zijn machine in Christchurch aan de
grond. Ruim 50 min. later landde pechvogel Furze en weer 12 min. later
Raw. Toch werd deze tweede, omdat hij 15 min. later te Londen*was
gestart.
Op dat moment stond Hodges, de dappere Engelse overste Hodges, he
enige, -- o—j
ratontoring in Perth. Een diep teleurgesteld man, wiens moed beu
had verdiend. Bad luck had hij evenals de Australiër Cumming; die op
Cocoseiland geen passende vervanger kon vinden voor de gesprongen
band. De tijd van de winnaar was 23 uur 51 minuten en 7.2 sec.
herensportmoliér* in
ie kleuren. Met »terke
irant zool en lederen
■ooi.
bek model.
ons geweren, dan trekken wij op naar
Triest”.
Het Joegoslavische ministerie van buiten
landse zaken heeft Vrijdag officieel zijn ver
ontschuldigingen aangeboden wegens de
ge'richte schade aan gebouwen van bul-,
rtegenwoordigin-
ieddi Ja-
immunistisch ge-
volkspartU
»zen volksver-
eid bezat. De
idiging in de
grondwet bui-
j ontbond daarmee
.~genwoordiging. Men
regressieve volkspartij’
t proclameren van een
Tegen drie uur kwamen de kinderen, die
Hlen tussen de 10 en 14 jaar öud zijn, on-
r leiding van mevrouw mr B. E. A. C. van
der Walle, secretaresse van de Nationale
Commissie voor Vluchtelingenhulp, op pa
leis Soestdijk op uitnodiging van de Konin-
geld bij zich. gin. Ze waren eerst wel wat bedremmeld,
radio-Moskou deze kinderen, wier bakermat in Oost-
Duitslsnd, Joego-Slavië, Polen, Estland,
Roemenië en Bessarabië stond. Van 1945 Of
irton Raw te 6Üm af. De
i maakte gebruik van de
‘iden die boven zee heersten
Je rug stormde hij langs het
Verschijnt dagelijks
Bureaux: Zeugstraat 70—72
Helsinki
Oslo
Stockholm
Kopenhagen
Londen
Amsterdam
Brussel
Parijs
Bordeaux
Nice
Warschau
Berlijn
Frankfort
München
Zürich
Wenen
Rome
geheel bew. 11 C
zwaar beW. 13
geheel bew. 13
zwaar bew. 14
mist 17
onbewol’
onbewol)
onbewol)
mist
geheel bew. 22
11 M
13
14
13
1» -
<1
antwoordde
ïld voor uw
lijn Blauwe F1
had gestaan, de Mog
plotseling zijn mon<
Na alle moeilijkheden in het overleg tus
sen werkgevers en werknemersorganisaties
in het bouwbedrijf, met als doel de lande
lijke C.A.O., heeft het college van Rjjksbe-
middelaars nu bepaald, dat de lonen van de
geoefende arbeiders, werkzaam in de bur-
geltfke en utiliteitsbouw en in de water-,
spoor- en wegenbouw met 3, 3, 4, 4 en 4
cent in de le tot en met de 5e gemeente-
klasse zijn verhoogd, de jeugdlonen naar
evenredigheid.
De positie van chauffeur en uitvoerend
“irsoneel in het bouwbedrijf zal nader wor-
_jn va-*
Vooi
korte
worden
tie van
beletsel;
Plaatskaartenpersoneel der
spoorwegen krijgt uniform
De Nederlandse Spoorwegen zijn voorne
mens het mannelijk personeel van de plaats-
kaartenkantoren op de grote stations, voor
zover dat geruime tijd achtereen aan de lo
ketten werkzaam is van begin 1954 af ge
kleed te doen zijn in een jasje van donker
blauwe' wollen tropical met kraag en re-
>«.v U.VU.V... owvmu aunwvo, «v uauuv.v L.UKV.OV v,noiv nvu«v., «w vers, een ril var» drie zwarte knopen en zij-
«mto cn ,1--. k j 7, zakken zonder klep en een borstzak met
aie ae groie sprong ceyionrenn naa gewaagd, nog met een gene- daarop geborduurd een verguld gevleugeld
storing in Perth. Een diep teleurgesteld man, wiens moed beter lot wie!
President Eisenhower past het petje
het Amerikaanse Legioen, hem gescho
door Arthur J. Connell, de nationale com
mandant van het Legioen. De president
droeg voor deze gelegenheid een bijzondere
das, waarop vijf sterren (één ster verborgen
door zijn vest De president was namelijk
vóórdat hij zich in de politiek begaf, een
„5-sterren Generaal".
Neder lanc
liphol. Mc
oeleens slapen.
I die door de
Terwijl haar echtgenoot de Liftmaster
naar Rangoon vloog, verkocht mevr. Koo
per—Hoogeveen gistermiddag op de T
in Amsterdam oorkonden ten bate van
gebrekkige kind. Zij had assistentie
twee vliegers-gezagvoerders, de hen
J. W. Vermaat en D. Beckett.
>lkt 15
»lkt 17
,lkt 17
1»
a het
rastgesteld.
or het uitvoerend personeel zal op
termijn een afzonderlijke regeling
vastgesteld, waarin de sociale poei-
dit personeel wordt geregeld. Nu de
■els voor het overleg zijn weggenomen,
icht het college, dat de partijen spoe-
A het afsluiten van een landelijke col
lectieve arbeidsovereenkomst zullen komen.
toepassing van de herverkavelingswet Wal
cheren gedeeltelijk nog een proef was. De
ervaringen zijn in het algemeen gunstig.
Er zijn nieuwe bedrijfs-economische moge
lijkheden geschapen. Jammer achtte hij het,
dat vele kleine boeren niet ontvankelijk
zijn gebleken voor vergroting van hun be-
zertrek naar de Noord-
dat de regering besloten
e uitgifte 1953-54 ongeveer 25
--de oppervlakte in de Noord-
itpolder o^ 700 tot 800 ha voor de mensen
de rampgebieden ter beschikking te
-uilen.
Zijn navigator, luitenant Donald
n is dertig jaar. Op zijn schouders
(«durende deze zeer snelle vlucht een
verantwoordelijkheid gerust,
tl kwam aan op de navigatie.
Zijn rivaal
De Australiër Raw maakte met zijn Can
berra B 20 een gemiddelde snelheid van
786 km/uur. Squadronleader Peter F. Raw
werd in 1923 geboren. Op 18-jarige leeftijd
kwam hij bij de Koninklijke Australische
Luchtmacht. Hij kreeg zijn vliegeropieiding
in Rhodesia. Tijdens de tweede wereldoorlog
heeft hij verscheidene bottibardements-
vluchten uitgevoerd op Italië. Zijn navigator
was de 31-jarige 2e luitenant Francis N.
Davls. Hij trad in 1941 in dienst bij de
R.A.A.F. en werd in Canada opgeleid. In de
oorlog heeft hij vluchten gemaakt boven
Europa Hij was voorts ingedeeld bij het
1ste squadron van de R.A.A.F. in Malakka
als piloot van „Llncoln”-bommenwerpers.
gevluchte of verdreven Oosteuroj
mocht zij met haar vriendjes en
toek.
onder Griekenland niet te klagen, hoewel
het in de stikdonkere tropennacht op weg
naar Djakarta nogal „bumpy” was. De re-
moustikken en het slechte nieuws over de
Hastings hebben de stemming echter niet
We'zitten on» aan boord natuurlijk te ver
kneukelen over de gang van zaken. Onze
machine ligt als een rots en vangt de re-
moustikken en regenbuien van de moesson
gemakkelijk op. Er zijn dan ook maar enkele
zeer lichte gevallen van luchtziekte te ver
helpen geweest.
Als we zo eens de gegevens van onze over-
gebleven strijdmakker, de Viscoijnt, bek ij- Uni
ken, dan zal er heel wat moeten gebeuren,
wil de eerste prijs in de handicaprace aan
de K.L.M. ontgaan. De Viscount zal naar
onze berekening waarschijnlijk zes of zeven
uur eerder in Christchurch zijn dan wij en wor
zou misschien een nog iets gunstiger tijd
d® kunnen krijgen vanwege staartwind tussen -
of Perth en Christchurch. Maar dan nog zal die
winst niet voldoende zijn om ons het vaan
tje af te snoepen. Mits wij natuurlijk geen
tegenslag krijgen.
Toen gistermiddag laat L_.
dat Hodges, die als eerste het Australe
vasteland zag en er landde om de lar‘
lading brandstof in te nemen, een onwill
motor had, zagen Burton en Raw hun ki
sen «tijgen.
Hodges bleef in Perth «taan. Raw vloog
naar Woomera voor zijn laatste tussenlan
ding. Hij wist, dat Burton’s fotoverkennfngs-
machine sneller heette te zijn dan zijn Can
berra. Maar zijn tegenstander was achter
hem.
Toch was Bui
Engelse captain
sterke Westenwin<
en met deze in de
Geen risico
Over de reis kan nog gezegd worden, dat
de moesson de bemanning van de Liftmaster
natuurlijk de nodige last bezorgt. Gezagvoer
der Kooper zat tussen Rangoon en Djakarta
zelf op de bok en dronk zwarte koffie om
goed wakker te blijven. Risico werd niet ge
nomen. Als we een bui konden ontlopen, vlo
gen we er heus niet doorheen. Het werk van
de telegrafisten Kiepe en Van der Bos werd
door de atmosferische storingen er niet r~
makkelijker op. Zij zaten koortsacl.... 1-
nen en te ontvangen.
Het vliegen om de buitjes was oorzaak,
dat de Liftmaster tussen Bagdag en Karachi
irteid, Jetg van de wingt op het eigen tijdschema
moest af staan. Onze voorsprong op de Vis- meens gel
count uitgedrukt in de handicapformule. is en haddei
echter zo aanzienlijk, dat we voorlopig niets teitspapier
te vrezen hebben.
De Amerikaanse vertegenwoordigers van
de United AIrcraftfabrieken, die als waarne
mers de vlucht meemaken, staan versteld
en steeds weer versteld over de grondorga-
nisatie van de K.L.M. Zo bleven we in Ran
goon maar 21 minuten aan de grond. Zodra
we stilstonden, raasden, zoals overal elders,
twee tankauto’s op ons toe. Het vullen der
tanks gebeurde in recordtempo. Het is voor
een belangrijk deel aan de voorbereiding te
danken, dat op de vliegvelden geen minuut
verloren gaat. Daardoor hebben wij een zo
grote voorsprong kunnen nemen.
De stemming aan boord Is aldoor opge
wekt. Vele dames breien, dat het een lieve
En nu maar naar Port Darwin, Brisbane
en Christchurch. De grootste moot van de
reis zit er al weer op.
DROOG WEER.
Weerverwachting. meegedeeld door het
KNMI in De Bilt, geldig van Zaterdagavond
tot Zondagavond.
Droog weer. Koude nacht. Morgen over
dag overwegend zonnig en ongeveer dezelf
de temperatuur als v idaag. Langs de kust
matige tot vr# krachtige en in het binnen
land zwakke tot matige wind tussen Zuid
oost en Zuidwest.
WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN.
Hedenmorgen om 8.40 uur werden te Rotter
dam de volgende weerkundige waarnemingen
gedaan:
Barometer: 788.8 m.m.
Wind: Zuld-Zuld-West, 1.
Temperatuur: 8.4 gr. C.
Maximum temperfftuur: 15..3P uyr 15.8 gr. C,
Minimum temperatuur: 7 uur- 7.2 gr. C.
Weersgesteldheid: Nevel.
11 October Wassend* maan
Zon op 06.57: onder 17.57
Maan op 11.08; onder 18.40
12 October Wassende maan
Zon op 06.5#; onder 17.54
Maan op 12.18( onder 19.19
weer max temp, neerslag
gisteren afgelopen
Voor een militair gerechtshof te Boeka
rest is Vrijdag een proces begonnen tegen
16 „Amerikaanse spionnen”, die met val
schermen boven Roemeens grondgebied
waren neergelaten, aldus meldt radio-Mos
kou. De beklaagden worden beschuldigd
van „spionnage, terrorisme en ondermij
nende
Volgens de ai
i er niet ge- allen fascisten
ichtig te sei- Roemenië waren
de Amerikaanse gehe
werking van de Frar
heime diensten, opg<
spionnagescholen Zij
meens gebied uit vl.
en radio-appa
vijfde werelddeel naar het Oosten. Hij kwam
voor en een uur voor het eind wist men, dat
hij kans had te Winnen. Weliswaar lag hU
tien m|nuten voor op Raw dje
i later was gestart, maar hij liep
meer uit en met 51 minuten voor
landde hij te Christchurch.
- toen 4 uur in de i
felle regen urenlang had-
juichten de 35-jarige
30 jarige navigator luite-
mnon luidde toe. Burton
einiddelde van 810 km/uur.
De winnaar
Hij kwam in 1937 bij de R.A.F. Hij werd
opgeleid tot vlieger en was gedurende de
tweede wereldoorlog instructeur. Daarna
was hij verbonden aan vliegveld aanleg-
afdeling van de R.A.F. en werkzaam in het
Verre Oosten en Duitsland. Hij was o.a.
belast met de uitbreiding van vliegvelden
ten behoeve van een vlotte gang van zaken
op de luchtbrug naar Berlijn.
Sinds 1950 is Burton commandant geweest
van een fotoverkenningsafdeling vliegtuigen
van de R.A.F. In Februari 1.1. maakte hij
de eerste fotovluchten van de R.A.F. over
het overstroomde gebied van Ooatelijk
Onze Liftmaster stormt, als pech achterwege wil blijven, op de overwin-
ning al. Daar is iedereen het wel over eens. Onze grootste tegenspeler,
de Nieuwzeelandse Hastings is helaas uitgevallen en dat haalt de span
ning geheel uit de strijd. De viermotorige transportmachine van de
Nieuwzeelandse Luchtmacht keerde direct na vertrek van Colombo daar
terug met een onwillige motor. Deze zou moeten worden vervangen en
aangezien dit niet is toegestaan, moesten de Nieuwzeelanders opgeven.
Jammer, heel jammer. We hadden een strijd met de Liftmaster liever
gezien. Intussen heeft de Viscount goed gevlogen en in de loop van de
morgen kon de machine in Christchurch worden verwacht. Vanavond
moet onze Liftmaster daar aankomen, volgens de handicap met vele uren
voorsprong op de Viscount.
1946 af hebben zij met hun ouders rondge
zworven en in kampen geleefd. Zij maken
deel uit van een groot transport vluchtelin-
getjes, wie een vacantie in Nederland is
aangeboden. Zij leven nu enige tijd in ge
wone gezinnen het normale leven mee.
De jarige Eva Keiler kreeg een verjaar-,
dagsgeschenkje van de Koningin en een lij
delijk pleegkind van mgr H. van Hussen uit
Den Haag bood, de Koningin een boeket
zelfgepluKte bloemen aan. Tijdens de ont
vangst. die vijf kwartier duurde, heeft de
Koningin met alle kinderen, die haar ook
hebben toegezongen, gesproken.
Deze kinderen, wie de eer te beurt viel
op Soestdijk op visite te mogen komen, zijn
voorlopertjes van andere’ vacantiegangers
uit de Duitse vluchtelingenkampen. Vele
Nederlandse gezinnen trekken zich gaarne
het lot van de verdreven en gevluchte kin
deren aan.
Een perfecte organisatie op het vliegveld
Kemajoran bij Djakarta stond voor onze
Liftmester klaar, toen deze tegen 24 uur
Nederlandse tijd, dus aan het einde van de
Zaterdagochtend op Java, landde.
De machine is dan ook slechts 25 minuten
aan <Je grond geweest, In zestien minuten
tijds was de nieuwe voorraad benzine bin
nen. Nog nooit Is op Kemajoran een vlieg
tuig zo snel getankt, vertelde oud-haven-
meester Mulder.
De grondorgenisatie werkte op de secon
de. Twee vliegtuigen van de Garoeda Indo
nesia gaven voorrang. Nauwelijks stond
Liftmaster bij aankomst op een zijbaan.
onmiddeilijk werd hij omringd door trap
pen. tankauto's en vrachtwagens. Tientallen
technici voerden de hun opgedragen voor
uit nauwkeurig berekende taken in snel
tempo uit. De benzine werd met 4 slangen
in de tanks gepompt. Enkele huishoudelijke
ingrediënten werden ververst. Nieuw voed
sel en water kwam aan boord. De journa
listen mochten een ogenblik uitstappen om
contact op te nemen met hun collega’s op
het afgezette gedeelte van het vliegveld.
De Hoge Commissaris van Nederland in
Ipdonesië. mr W. F. L. graaf van Bylandt
en diens plaatsvervanger mr G E baron
ven Ittereum. waren op het vliegveld De
heer Van Bylandt bracht nog een kort be
zoek aan passagiers en bemanning
Nadat gezagvoerder Kooper nog
even voor de radio-mlcrofoon had vei
dat hij zeer tevreden is over het verloop
van de tocht en dat de bemanning optimis
tisch is over de winstkansen, ging de
machine weer de lucht in. richting Port
Jrijdi
irikaanse
boven
irgelaten,
beklaagd)
spionnage, t.
activiteit”.
lanklacht zijn de beklaagden
of ex-fveroordeelden die uit
gevlucht. Zij zouden door
geheime dienst, met mede-
x .anse en de Griekse «e- atllei
'"igeleid zijn in speciale der
"1 waren boven Roe-
'liegtuigen gesprongen
paraten, valse identi-
.ultspapieren, vergif, codes en ge
Volgens het bericht van radio-Mosko-
hebben alle beklaagden bij het vooronder
zoek bekend.
gouverneur t
ihtgenote van dr Jagan besc
van communistische agitatie. Dr Ts|<
gan is de leider van de coi
oriënteerde „progressieve
welke in de in April gekoa
tegenwoordiging de meerderheli
gouverneur uitte zijn beschuit
verklaring, waarmee hij de
ten werking stelde. HU
tevens de volksvertegei
verwacht, dat de ,.pr<
zal reageren met het
algemene staking.
De gouverneur, Sir Alfred Savage, heeft
nieuwe algemene verkiezingen in uitzicht
De politie van Belgrado heeft Vrijdag
hulp van de brandweer ingeroepen om r
waterstialen een menigte te versprei!
die zich ondanks de stromende regen 1
de Amerikaanse ambassade had verzamel
zo meldt het officiële Joegoslavische pers
bureau Tanjoeg. Een poging van de demon
stranten om naar de Britse ambassade en
de Italiaanse legatie te gaan werd door de
politie verijdeld. Alle toegangswegen naar
deze gebouwen werden afgezet, maar de be
togers zetten hun actie elders voort onder
het uitroepen van leuzen ais „Geen regeling
zonder Joego-Slavië”.
Ook in het gebied van Ljoebljana duren
de protestdemonstraties voort, aldus Tan
joeg. Hier werden kreten gehoord als „Geef
Dag en nacht bezet de Nederlandse Radio
Inie een post op Schiphol. Maar radio-
torters moeten ook weleens slapen. Hier
t men Guus Weitzel die door de heer
Zandvliet van de K.L.M., die nieuws heeft,
wordt gewekt. En Guus heeft de microfoon
al in de hand.
Meteorenregen viel tegen
De verwachte meteorenregen heeft tot
nu toe weinig van zich laten merken, hoe
wel het hoogtepunt tegen middernacht
werd verwacht. Op de eterrewachten te
Leiden en te Utrecht waren tientallen
waarnemers aan het werk, maar zij zagen
slechte eens in de vijf A tien minuten een
meteoor.
van Brite-Guyana heeft gesteld, welke echter pas over een jaar zul-
n dr Jagan beschuldigd len worden gehouden, naar hij zei.
De „progressieve volkspartij" heeft in
een Vrijdag uitgegeven verklaring de on
middellijke terugtrekking van de Britse
troepen geëist en „ter verdediging van onze
democratische rechten” een beroep gedaan
op de wereldmening. Verklaard wordt, dat
er in het land „geen bedreiging van leven
en vrijheid” bestaat. De partij verklaart
voorts, niet verbonden te zijn met enige
internationale organisatie.
Vernomen wordt, dat de Amerikaanse
regering de bestuurderen der midden- en
Zuidamerikaanse staten heeft meegedeeld,
dat het krachtige optreden der Britse re
gering in Engels-Guyana vbor haar „een
bron van algemene voldoening” is. De re
gering te Washington zou enige dagen ge
leden haar ambassadeurs in deze landen
hebben opgedragen er op te wijzen, dat het
vestigen van een door de Sowjets beheerd
bruggenhoofd op het Amerikaanse vaste
land een ernstige aangelegenheid voor alle
Amerikaanse staten zou zijn.
jeh in het land.
iaën. pr ^|es Pebler", de Joegoslavische onder-
minister van buitenlandse zaken, heeft Vrij-
dag de Britse ambassadeur en de Ameri
kaanse zaakgelastigde in Belgrado een pro-
testnota overhandigd. Eerder op de dag had
Joego-Slavië tegen het Brits-Amerikaanse
besluit geprotesteerd bij het geallieerde
militaire bestuur van Triest.
Premier Pella b>eeft in het Huis van Af
gevaardigden meegedeeld, dat de regering
het Brits-Amerikaanse besluit aanvaardt.
Hij voegde er echter aan toe, dat Italië zijn
aanspraken op de door Joego-Slavië bezette
zone B handhaaft.
In officiële kringen in Parijs Is men ver
ontwaardigd over het feit, dat de
regering niet van te voren op de
was gebracht van het Brfts-Amerikai
besluit. Minister van buitenlandse
Bidault werd pas Donderdag van
sluit in kennis gesteld. Het f
Reuter tekent hierbij aan, dat Frai
direct bij de kwestie betrokken
het geen militaire verplichtingen
heeft.
leolug doopte
boojd vTd^Liftm^^^ Da£
voor Djakarta kregen we het t
«tellende bericht, dat de Hastings was
vallen. We vonden het allemaa.’ -
mer, omdat we op een spoi._,v
d“
Was dit dus een teleurstelling, we beleef
den ook een bijzonder vermakelijk iets, toen
we de evenaar passeerden. De Liftmaster
maakte daar een fikse duikeling, zowat ter
hoogte van de Riouw Archipel en daar
wandelde de god der winden Aeolus de
cabine binnen. Hij (2e officier Aarts) deed
enkelen met drietand en scheerkwast de
equatordoop aan en iedereen kreeg een door
dr Plesman ondertekende oorkonde.
De zwaarste taak aan boord hebben de
stewardessen en stewards. Het is dan ook
geen, wonder, dat zij tweemaal per rete
verwisseld worden. Men hoopt het achter
gelaten cabinepersoneel op de terugreis
weer op te pikken. Waarschijnlijk is de
Liftmaster op 21 October weer op Sehiphol.
Over het weer hebben wij na de buien
o