COUD5CI4E COUQANT race (Razende) ROLAND HORTON won Christchurch Binnen het etmaal halve wereld rond Liftmaster vliegt naar de overwinning van over Gouverneur van voor Algemene ontevredenheid het besluit inzake Triest Pech sloeg Hodges in zicht de zege Kinderen zonder vaderland op visite bij Koningin Deel Noordoostpolder - 700 ha - mensen uit rampgebied Brits Guyana ontbond het parlement IEN r lg? een C.A.O. bouwbedrijf kan nu doorgaan Politie te Belgrado rSiïiata" beschermt ambassades IKÜ) S'-' Eva uit Joego-Slavië kreeg verjaarsgeschenk van vorstin Installatie herverkavelingscommissie Resolutie over Marokko WEERBERICHT Het weer in Europa Weerrapportèn van hedenmorgen zeven uur. Groot spionnageproces te Boekarest - c( Tegenspeler Hastings uitgeschakeld Na Djakarta.... de laatste loodjes Een petje voor de president Prijs 10 cent per nummer OCTOBER 1953 Advert.: 12 c. p. mm. bij contr. 10 c. Directeur-Chefredacteur: S. H. VAN DER KRAATS 92ste Jaargang No 24018 Chef-Exploitatie: D. DE KLERK Ing. Med.t 24 c. per mm. contr. 20 c. Loonsverhoging vastgesteld Dat loop mis lende maan o Is een onbetrouwbare :h niet, dat hij wordt LAND 85 ct. Telefoon 2745 (twee Lijnen) Postrekening 48400 Prijs abonnement: per week 0.45 per maand f 1.95, p. kwartaal 5.80 ieel ons tip-top •erklasse. originele eld ook heer zoek Nadat PER ASPtRA ad astda e van lonken 'l Zaterdag, |0 Oct. 1953 SI EENDRACHT MAAK1 MACHT het bericht kwam, te het Australische »atste rillige 'can- >u Jij d- >ene Ver- ko Maan- Dam an het van teren TE EVENAREN aangei-ichte schade aan gebc 1 f tenlandse diplomatieke vert ld"n «e'Lin.,h“ Iden geho storing kr r-- dit du >k een event daar van de god der Innen. E“ met dri aan teleur- -suitge- llemaal erg jam- irtieve eindsprint zij mo- hij kans had toen slechts 1 tien minuten steeds sprong r Het was daar to duizenden die de den getrotseerd, t. Engelsman en zijn 30 nant Donald Gar vloog met een gei Franse pers hoogte den Ikaanse i zaken dit be- persbureau -ankrijk niet is, omdat verwac In Triëst dig tot Het was gisteren een grote dag voor het Joegoslavische meisje Eva Keiler en 26 andere kinderen uit gevluchte of verdreven Oosteuropese families. Op haar dertiende verjaardag mocht zij met haar vriendjes en vriendinnetjes bij Ko ningin Juliana op bez< geheel bew. nevel onbewolkt mist nevel onbewolkt (en zeven uur. temp, neerslag afgelopen 24 uur o mm o 0 0 0 0 de Mogol, leeuwen, Honker!” >gol ond Engeland. Gannon heeft gedurc... zeer grote want zeer veel Vertegenwoordigers van dertien leden van de Arabisch-Aziatische groep van landen in de Verenigde Naties hebben Vrijdag een resolutie opgesteld. waarin gevraagd wordt om volledige souvereiniteit en onafh lijkheid voor Marokko binnen vijf jaar. De ze resolutie zal worden ingediend bij de politieke commissie van de Algemei gadering, als het debat over Marokkc dag wordt hervat. Minister Mansholt heeft gisteren te Goes de herverkavelingscommissie Zeeland en de agrarische commissies voor Schouwen-Dui- veland, Tholen, de zak van Zuid-Beveland en het gebied rond Waarde geïnstalleerd. Hij deelde mede, dat de voorlopige raming van kosten voor de hierboven genoemde zijn gebleken voor herverkavelingen 105.000.000 bedraagt, drijfjes of voor v< Mr A. J. van der Weel is benoemd tot voor- oostpolder. Hij zei, zitter der herkavelingscommissie Zeeland, heeft, van de uitgii procent van de op] In zijn toespraak, waarin hij dank bracht oostpolder oi[ 700 tot aan de leden voor het aanvaarden van de uit de rampgebied benoeming, wees de minister erop, dat de stellen. Niet een van de twee Canberras die het eerst Australië bereikten, was voorbestemd om te winnen, maar de machine van captain Roland Burton, die in derde positie lag, sleepte de overwinning uit het vuur. Als een razende Roland joeg hij zijn Canberra pr 3 door de nacht over Australië* schudde hij zijn Australische collega en grote tegenstander Raw van zich af en om 18 u. 36 Ned. tijd zette hij zijn machine in Christchurch aan de grond. Ruim 50 min. later landde pechvogel Furze en weer 12 min. later Raw. Toch werd deze tweede, omdat hij 15 min. later te Londen*was gestart. Op dat moment stond Hodges, de dappere Engelse overste Hodges, he enige, -- o—j ratontoring in Perth. Een diep teleurgesteld man, wiens moed beu had verdiend. Bad luck had hij evenals de Australiër Cumming; die op Cocoseiland geen passende vervanger kon vinden voor de gesprongen band. De tijd van de winnaar was 23 uur 51 minuten en 7.2 sec. herensportmoliér* in ie kleuren. Met »terke irant zool en lederen ■ooi. bek model. ons geweren, dan trekken wij op naar Triest”. Het Joegoslavische ministerie van buiten landse zaken heeft Vrijdag officieel zijn ver ontschuldigingen aangeboden wegens de ge'richte schade aan gebouwen van bul-, rtegenwoordigin- ieddi Ja- immunistisch ge- volkspartU »zen volksver- eid bezat. De idiging in de grondwet bui- j ontbond daarmee .~genwoordiging. Men regressieve volkspartij’ t proclameren van een Tegen drie uur kwamen de kinderen, die Hlen tussen de 10 en 14 jaar öud zijn, on- r leiding van mevrouw mr B. E. A. C. van der Walle, secretaresse van de Nationale Commissie voor Vluchtelingenhulp, op pa leis Soestdijk op uitnodiging van de Konin- geld bij zich. gin. Ze waren eerst wel wat bedremmeld, radio-Moskou deze kinderen, wier bakermat in Oost- Duitslsnd, Joego-Slavië, Polen, Estland, Roemenië en Bessarabië stond. Van 1945 Of irton Raw te 6Üm af. De i maakte gebruik van de ‘iden die boven zee heersten Je rug stormde hij langs het Verschijnt dagelijks Bureaux: Zeugstraat 70—72 Helsinki Oslo Stockholm Kopenhagen Londen Amsterdam Brussel Parijs Bordeaux Nice Warschau Berlijn Frankfort München Zürich Wenen Rome geheel bew. 11 C zwaar beW. 13 geheel bew. 13 zwaar bew. 14 mist 17 onbewol’ onbewol) onbewol) mist geheel bew. 22 11 M 13 14 13 1» - <1 antwoordde ïld voor uw lijn Blauwe F1 had gestaan, de Mog plotseling zijn mon< Na alle moeilijkheden in het overleg tus sen werkgevers en werknemersorganisaties in het bouwbedrijf, met als doel de lande lijke C.A.O., heeft het college van Rjjksbe- middelaars nu bepaald, dat de lonen van de geoefende arbeiders, werkzaam in de bur- geltfke en utiliteitsbouw en in de water-, spoor- en wegenbouw met 3, 3, 4, 4 en 4 cent in de le tot en met de 5e gemeente- klasse zijn verhoogd, de jeugdlonen naar evenredigheid. De positie van chauffeur en uitvoerend “irsoneel in het bouwbedrijf zal nader wor- _jn va-* Vooi korte worden tie van beletsel; Plaatskaartenpersoneel der spoorwegen krijgt uniform De Nederlandse Spoorwegen zijn voorne mens het mannelijk personeel van de plaats- kaartenkantoren op de grote stations, voor zover dat geruime tijd achtereen aan de lo ketten werkzaam is van begin 1954 af ge kleed te doen zijn in een jasje van donker blauwe' wollen tropical met kraag en re- >«.v U.VU.V... owvmu aunwvo, «v uauuv.v L.UKV.OV v,noiv nvu«v., «w vers, een ril var» drie zwarte knopen en zij- «mto cn ,1--. k j 7, zakken zonder klep en een borstzak met aie ae groie sprong ceyionrenn naa gewaagd, nog met een gene- daarop geborduurd een verguld gevleugeld storing in Perth. Een diep teleurgesteld man, wiens moed beter lot wie! President Eisenhower past het petje het Amerikaanse Legioen, hem gescho door Arthur J. Connell, de nationale com mandant van het Legioen. De president droeg voor deze gelegenheid een bijzondere das, waarop vijf sterren (één ster verborgen door zijn vest De president was namelijk vóórdat hij zich in de politiek begaf, een „5-sterren Generaal". Neder lanc liphol. Mc oeleens slapen. I die door de Terwijl haar echtgenoot de Liftmaster naar Rangoon vloog, verkocht mevr. Koo per—Hoogeveen gistermiddag op de T in Amsterdam oorkonden ten bate van gebrekkige kind. Zij had assistentie twee vliegers-gezagvoerders, de hen J. W. Vermaat en D. Beckett. >lkt 15 »lkt 17 ,lkt 17 1» a het rastgesteld. or het uitvoerend personeel zal op termijn een afzonderlijke regeling vastgesteld, waarin de sociale poei- dit personeel wordt geregeld. Nu de ■els voor het overleg zijn weggenomen, icht het college, dat de partijen spoe- A het afsluiten van een landelijke col lectieve arbeidsovereenkomst zullen komen. toepassing van de herverkavelingswet Wal cheren gedeeltelijk nog een proef was. De ervaringen zijn in het algemeen gunstig. Er zijn nieuwe bedrijfs-economische moge lijkheden geschapen. Jammer achtte hij het, dat vele kleine boeren niet ontvankelijk zijn gebleken voor vergroting van hun be- zertrek naar de Noord- dat de regering besloten e uitgifte 1953-54 ongeveer 25 --de oppervlakte in de Noord- itpolder o^ 700 tot 800 ha voor de mensen de rampgebieden ter beschikking te -uilen. Zijn navigator, luitenant Donald n is dertig jaar. Op zijn schouders («durende deze zeer snelle vlucht een verantwoordelijkheid gerust, tl kwam aan op de navigatie. Zijn rivaal De Australiër Raw maakte met zijn Can berra B 20 een gemiddelde snelheid van 786 km/uur. Squadronleader Peter F. Raw werd in 1923 geboren. Op 18-jarige leeftijd kwam hij bij de Koninklijke Australische Luchtmacht. Hij kreeg zijn vliegeropieiding in Rhodesia. Tijdens de tweede wereldoorlog heeft hij verscheidene bottibardements- vluchten uitgevoerd op Italië. Zijn navigator was de 31-jarige 2e luitenant Francis N. Davls. Hij trad in 1941 in dienst bij de R.A.A.F. en werd in Canada opgeleid. In de oorlog heeft hij vluchten gemaakt boven Europa Hij was voorts ingedeeld bij het 1ste squadron van de R.A.A.F. in Malakka als piloot van „Llncoln”-bommenwerpers. gevluchte of verdreven Oosteuroj mocht zij met haar vriendjes en toek. onder Griekenland niet te klagen, hoewel het in de stikdonkere tropennacht op weg naar Djakarta nogal „bumpy” was. De re- moustikken en het slechte nieuws over de Hastings hebben de stemming echter niet We'zitten on» aan boord natuurlijk te ver kneukelen over de gang van zaken. Onze machine ligt als een rots en vangt de re- moustikken en regenbuien van de moesson gemakkelijk op. Er zijn dan ook maar enkele zeer lichte gevallen van luchtziekte te ver helpen geweest. Als we zo eens de gegevens van onze over- gebleven strijdmakker, de Viscoijnt, bek ij- Uni ken, dan zal er heel wat moeten gebeuren, wil de eerste prijs in de handicaprace aan de K.L.M. ontgaan. De Viscount zal naar onze berekening waarschijnlijk zes of zeven uur eerder in Christchurch zijn dan wij en wor zou misschien een nog iets gunstiger tijd d® kunnen krijgen vanwege staartwind tussen - of Perth en Christchurch. Maar dan nog zal die winst niet voldoende zijn om ons het vaan tje af te snoepen. Mits wij natuurlijk geen tegenslag krijgen. Toen gistermiddag laat L_. dat Hodges, die als eerste het Australe vasteland zag en er landde om de lar‘ lading brandstof in te nemen, een onwill motor had, zagen Burton en Raw hun ki sen «tijgen. Hodges bleef in Perth «taan. Raw vloog naar Woomera voor zijn laatste tussenlan ding. Hij wist, dat Burton’s fotoverkennfngs- machine sneller heette te zijn dan zijn Can berra. Maar zijn tegenstander was achter hem. Toch was Bui Engelse captain sterke Westenwin< en met deze in de Geen risico Over de reis kan nog gezegd worden, dat de moesson de bemanning van de Liftmaster natuurlijk de nodige last bezorgt. Gezagvoer der Kooper zat tussen Rangoon en Djakarta zelf op de bok en dronk zwarte koffie om goed wakker te blijven. Risico werd niet ge nomen. Als we een bui konden ontlopen, vlo gen we er heus niet doorheen. Het werk van de telegrafisten Kiepe en Van der Bos werd door de atmosferische storingen er niet r~ makkelijker op. Zij zaten koortsacl.... 1- nen en te ontvangen. Het vliegen om de buitjes was oorzaak, dat de Liftmaster tussen Bagdag en Karachi irteid, Jetg van de wingt op het eigen tijdschema moest af staan. Onze voorsprong op de Vis- meens gel count uitgedrukt in de handicapformule. is en haddei echter zo aanzienlijk, dat we voorlopig niets teitspapier te vrezen hebben. De Amerikaanse vertegenwoordigers van de United AIrcraftfabrieken, die als waarne mers de vlucht meemaken, staan versteld en steeds weer versteld over de grondorga- nisatie van de K.L.M. Zo bleven we in Ran goon maar 21 minuten aan de grond. Zodra we stilstonden, raasden, zoals overal elders, twee tankauto’s op ons toe. Het vullen der tanks gebeurde in recordtempo. Het is voor een belangrijk deel aan de voorbereiding te danken, dat op de vliegvelden geen minuut verloren gaat. Daardoor hebben wij een zo grote voorsprong kunnen nemen. De stemming aan boord Is aldoor opge wekt. Vele dames breien, dat het een lieve En nu maar naar Port Darwin, Brisbane en Christchurch. De grootste moot van de reis zit er al weer op. DROOG WEER. Weerverwachting. meegedeeld door het KNMI in De Bilt, geldig van Zaterdagavond tot Zondagavond. Droog weer. Koude nacht. Morgen over dag overwegend zonnig en ongeveer dezelf de temperatuur als v idaag. Langs de kust matige tot vr# krachtige en in het binnen land zwakke tot matige wind tussen Zuid oost en Zuidwest. WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN. Hedenmorgen om 8.40 uur werden te Rotter dam de volgende weerkundige waarnemingen gedaan: Barometer: 788.8 m.m. Wind: Zuld-Zuld-West, 1. Temperatuur: 8.4 gr. C. Maximum temperfftuur: 15..3P uyr 15.8 gr. C, Minimum temperatuur: 7 uur- 7.2 gr. C. Weersgesteldheid: Nevel. 11 October Wassend* maan Zon op 06.57: onder 17.57 Maan op 11.08; onder 18.40 12 October Wassende maan Zon op 06.5#; onder 17.54 Maan op 12.18( onder 19.19 weer max temp, neerslag gisteren afgelopen Voor een militair gerechtshof te Boeka rest is Vrijdag een proces begonnen tegen 16 „Amerikaanse spionnen”, die met val schermen boven Roemeens grondgebied waren neergelaten, aldus meldt radio-Mos kou. De beklaagden worden beschuldigd van „spionnage, terrorisme en ondermij nende Volgens de ai i er niet ge- allen fascisten ichtig te sei- Roemenië waren de Amerikaanse gehe werking van de Frar heime diensten, opg< spionnagescholen Zij meens gebied uit vl. en radio-appa vijfde werelddeel naar het Oosten. Hij kwam voor en een uur voor het eind wist men, dat hij kans had te Winnen. Weliswaar lag hU tien m|nuten voor op Raw dje i later was gestart, maar hij liep meer uit en met 51 minuten voor landde hij te Christchurch. - toen 4 uur in de i felle regen urenlang had- juichten de 35-jarige 30 jarige navigator luite- mnon luidde toe. Burton einiddelde van 810 km/uur. De winnaar Hij kwam in 1937 bij de R.A.F. Hij werd opgeleid tot vlieger en was gedurende de tweede wereldoorlog instructeur. Daarna was hij verbonden aan vliegveld aanleg- afdeling van de R.A.F. en werkzaam in het Verre Oosten en Duitsland. Hij was o.a. belast met de uitbreiding van vliegvelden ten behoeve van een vlotte gang van zaken op de luchtbrug naar Berlijn. Sinds 1950 is Burton commandant geweest van een fotoverkenningsafdeling vliegtuigen van de R.A.F. In Februari 1.1. maakte hij de eerste fotovluchten van de R.A.F. over het overstroomde gebied van Ooatelijk Onze Liftmaster stormt, als pech achterwege wil blijven, op de overwin- ning al. Daar is iedereen het wel over eens. Onze grootste tegenspeler, de Nieuwzeelandse Hastings is helaas uitgevallen en dat haalt de span ning geheel uit de strijd. De viermotorige transportmachine van de Nieuwzeelandse Luchtmacht keerde direct na vertrek van Colombo daar terug met een onwillige motor. Deze zou moeten worden vervangen en aangezien dit niet is toegestaan, moesten de Nieuwzeelanders opgeven. Jammer, heel jammer. We hadden een strijd met de Liftmaster liever gezien. Intussen heeft de Viscount goed gevlogen en in de loop van de morgen kon de machine in Christchurch worden verwacht. Vanavond moet onze Liftmaster daar aankomen, volgens de handicap met vele uren voorsprong op de Viscount. 1946 af hebben zij met hun ouders rondge zworven en in kampen geleefd. Zij maken deel uit van een groot transport vluchtelin- getjes, wie een vacantie in Nederland is aangeboden. Zij leven nu enige tijd in ge wone gezinnen het normale leven mee. De jarige Eva Keiler kreeg een verjaar-, dagsgeschenkje van de Koningin en een lij delijk pleegkind van mgr H. van Hussen uit Den Haag bood, de Koningin een boeket zelfgepluKte bloemen aan. Tijdens de ont vangst. die vijf kwartier duurde, heeft de Koningin met alle kinderen, die haar ook hebben toegezongen, gesproken. Deze kinderen, wie de eer te beurt viel op Soestdijk op visite te mogen komen, zijn voorlopertjes van andere’ vacantiegangers uit de Duitse vluchtelingenkampen. Vele Nederlandse gezinnen trekken zich gaarne het lot van de verdreven en gevluchte kin deren aan. Een perfecte organisatie op het vliegveld Kemajoran bij Djakarta stond voor onze Liftmester klaar, toen deze tegen 24 uur Nederlandse tijd, dus aan het einde van de Zaterdagochtend op Java, landde. De machine is dan ook slechts 25 minuten aan <Je grond geweest, In zestien minuten tijds was de nieuwe voorraad benzine bin nen. Nog nooit Is op Kemajoran een vlieg tuig zo snel getankt, vertelde oud-haven- meester Mulder. De grondorgenisatie werkte op de secon de. Twee vliegtuigen van de Garoeda Indo nesia gaven voorrang. Nauwelijks stond Liftmaster bij aankomst op een zijbaan. onmiddeilijk werd hij omringd door trap pen. tankauto's en vrachtwagens. Tientallen technici voerden de hun opgedragen voor uit nauwkeurig berekende taken in snel tempo uit. De benzine werd met 4 slangen in de tanks gepompt. Enkele huishoudelijke ingrediënten werden ververst. Nieuw voed sel en water kwam aan boord. De journa listen mochten een ogenblik uitstappen om contact op te nemen met hun collega’s op het afgezette gedeelte van het vliegveld. De Hoge Commissaris van Nederland in Ipdonesië. mr W. F. L. graaf van Bylandt en diens plaatsvervanger mr G E baron ven Ittereum. waren op het vliegveld De heer Van Bylandt bracht nog een kort be zoek aan passagiers en bemanning Nadat gezagvoerder Kooper nog even voor de radio-mlcrofoon had vei dat hij zeer tevreden is over het verloop van de tocht en dat de bemanning optimis tisch is over de winstkansen, ging de machine weer de lucht in. richting Port Jrijdi irikaanse boven irgelaten, beklaagd) spionnage, t. activiteit”. lanklacht zijn de beklaagden of ex-fveroordeelden die uit gevlucht. Zij zouden door geheime dienst, met mede- x .anse en de Griekse «e- atllei '"igeleid zijn in speciale der "1 waren boven Roe- 'liegtuigen gesprongen paraten, valse identi- .ultspapieren, vergif, codes en ge Volgens het bericht van radio-Mosko- hebben alle beklaagden bij het vooronder zoek bekend. gouverneur t ihtgenote van dr Jagan besc van communistische agitatie. Dr Ts|< gan is de leider van de coi oriënteerde „progressieve welke in de in April gekoa tegenwoordiging de meerderheli gouverneur uitte zijn beschuit verklaring, waarmee hij de ten werking stelde. HU tevens de volksvertegei verwacht, dat de ,.pr< zal reageren met het algemene staking. De gouverneur, Sir Alfred Savage, heeft nieuwe algemene verkiezingen in uitzicht De politie van Belgrado heeft Vrijdag hulp van de brandweer ingeroepen om r waterstialen een menigte te versprei! die zich ondanks de stromende regen 1 de Amerikaanse ambassade had verzamel zo meldt het officiële Joegoslavische pers bureau Tanjoeg. Een poging van de demon stranten om naar de Britse ambassade en de Italiaanse legatie te gaan werd door de politie verijdeld. Alle toegangswegen naar deze gebouwen werden afgezet, maar de be togers zetten hun actie elders voort onder het uitroepen van leuzen ais „Geen regeling zonder Joego-Slavië”. Ook in het gebied van Ljoebljana duren de protestdemonstraties voort, aldus Tan joeg. Hier werden kreten gehoord als „Geef Dag en nacht bezet de Nederlandse Radio Inie een post op Schiphol. Maar radio- torters moeten ook weleens slapen. Hier t men Guus Weitzel die door de heer Zandvliet van de K.L.M., die nieuws heeft, wordt gewekt. En Guus heeft de microfoon al in de hand. Meteorenregen viel tegen De verwachte meteorenregen heeft tot nu toe weinig van zich laten merken, hoe wel het hoogtepunt tegen middernacht werd verwacht. Op de eterrewachten te Leiden en te Utrecht waren tientallen waarnemers aan het werk, maar zij zagen slechte eens in de vijf A tien minuten een meteoor. van Brite-Guyana heeft gesteld, welke echter pas over een jaar zul- n dr Jagan beschuldigd len worden gehouden, naar hij zei. De „progressieve volkspartij" heeft in een Vrijdag uitgegeven verklaring de on middellijke terugtrekking van de Britse troepen geëist en „ter verdediging van onze democratische rechten” een beroep gedaan op de wereldmening. Verklaard wordt, dat er in het land „geen bedreiging van leven en vrijheid” bestaat. De partij verklaart voorts, niet verbonden te zijn met enige internationale organisatie. Vernomen wordt, dat de Amerikaanse regering de bestuurderen der midden- en Zuidamerikaanse staten heeft meegedeeld, dat het krachtige optreden der Britse re gering in Engels-Guyana vbor haar „een bron van algemene voldoening” is. De re gering te Washington zou enige dagen ge leden haar ambassadeurs in deze landen hebben opgedragen er op te wijzen, dat het vestigen van een door de Sowjets beheerd bruggenhoofd op het Amerikaanse vaste land een ernstige aangelegenheid voor alle Amerikaanse staten zou zijn. jeh in het land. iaën. pr ^|es Pebler", de Joegoslavische onder- minister van buitenlandse zaken, heeft Vrij- dag de Britse ambassadeur en de Ameri kaanse zaakgelastigde in Belgrado een pro- testnota overhandigd. Eerder op de dag had Joego-Slavië tegen het Brits-Amerikaanse besluit geprotesteerd bij het geallieerde militaire bestuur van Triest. Premier Pella b>eeft in het Huis van Af gevaardigden meegedeeld, dat de regering het Brits-Amerikaanse besluit aanvaardt. Hij voegde er echter aan toe, dat Italië zijn aanspraken op de door Joego-Slavië bezette zone B handhaaft. In officiële kringen in Parijs Is men ver ontwaardigd over het feit, dat de regering niet van te voren op de was gebracht van het Brfts-Amerikai besluit. Minister van buitenlandse Bidault werd pas Donderdag van sluit in kennis gesteld. Het f Reuter tekent hierbij aan, dat Frai direct bij de kwestie betrokken het geen militaire verplichtingen heeft. leolug doopte boojd vTd^Liftm^^^ Da£ voor Djakarta kregen we het t «tellende bericht, dat de Hastings was vallen. We vonden het allemaa.’ - mer, omdat we op een spoi._,v d“ Was dit dus een teleurstelling, we beleef den ook een bijzonder vermakelijk iets, toen we de evenaar passeerden. De Liftmaster maakte daar een fikse duikeling, zowat ter hoogte van de Riouw Archipel en daar wandelde de god der winden Aeolus de cabine binnen. Hij (2e officier Aarts) deed enkelen met drietand en scheerkwast de equatordoop aan en iedereen kreeg een door dr Plesman ondertekende oorkonde. De zwaarste taak aan boord hebben de stewardessen en stewards. Het is dan ook geen, wonder, dat zij tweemaal per rete verwisseld worden. Men hoopt het achter gelaten cabinepersoneel op de terugreis weer op te pikken. Waarschijnlijk is de Liftmaster op 21 October weer op Sehiphol. Over het weer hebben wij na de buien o

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 1