HAAR eigen domei
Regering vraagt 20 min voor steun
aan research door bedrijfsleven
Borduren is een schone kunst die
de vrouw een weinig was vergeten
Een capuchon-sjaal
is gemakkelijk te haken
Panam verzet zich tegen een
vrachtdienst van Seabord
ïGEN
lNG
Credieten om ontwikkeling nieuwe
producten te stimuleren
Poging
om achterstand van
Nederland in te lopen
FRANK PIASECKI HEEFT EEN
LUCHTBUS OP STAPEL
Zal Piasecki zijn grote helicopters eens
in Rotterdam bouwen
52 personen gereed
Genoeg maatschappijen vervoeren vracht
over de Atlantische Oceaan
^anam verwacht veel van
Winterdienst van de
Air France
Voorkeur voor sterling
in Afrika afgeschaft
BUITENLANDSE VESTIGIJ
VAN HET GROOTSTE BJ
Industrialisatie dient in
snel tempo te gaan
Fabriek van Textile Machines Reading in
Almelo officieel geopend
nieuwe vrachttoestellen
Slapte op Duitse werven
Frankrijk stelt verlaging
van tarieven voor
Vervoer van de Air France
in Juli 1953
Luchtvaartovereenkomst
Noorwegen-Zuid-Afrika
Een GOEDE huisvrouw is
ook een binnenhuis-architectef
Zij gaat weer in de leer
bi) Arachne-spln
Voortgekomen uit
naaiwerk
Zó sterk wil het kindje worden!
'n Nieuwe kroon
siert het haar
Hel mannenhoofd herkrijgt
zyn glorie
Kate Day kreeg
koninklijke klandizie
De sterren
Voor de week van
18-25 October
zeggen
ZATERDAG 17 OCTOBER 1953
BL
PAGINA"
Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp tot uitgaven in het
belang van technische procédé's en apparaturen. De minister van Econo
mische Zaken vraagt in dit voorstel een bedrag aan van 20 millioen uit
het tegenwaardefonds, die zullen dienen om de onontbeerlijke financiële
steun te verschaffen aan daarvoor in aanmerking komende projecten ter
ontwikkeling van technische procédé's en apparaturen. Men kan dit
wetsvoorstel beschouwen als een stap van de regering om de achterstand
van Nederland op het gebied van technische research ten opzichte van het
buitenland met name de Ver. Staten en Engeland enigszins in te
lopen. De regering bepaalt zich volgen^ het ingediende ontwerp uit
sluitend tot financiële medewerking aan projecten die door het bedrijfs
leven worden geëntameerd. Een door de minister voorgestelde „ontwik-
kelingsraad" waarin deskundigen op industrieel technische-wetenschap-
pelijk en financieel-economisch gebied zitting zouden moeten nemen, zou
de aanvragen om ontwikkelingsfinanciering hebben te beoordelen.
De steunverlening aan de te ontwikkelen
projecten behoeft niet ateeds in dezelfde
vorm te geschieden. Zij dient aan het bij
zondere geval te worden aangepast. Hierbij
dient men er van uit te gaan, dat deze
steun, financieel bezien, het karakter heefl
van een deelneming in een riskant project
van tijdelijke duur, dat of succes boekt, of
op niets uitloopt. In het algemeen zal dus
een overeenkomst gemaakt worden, waarin,
de terugbetaling en een eventuele rentever-
Meermalen had de ambtsvoorganger van
de minister van Economische Zaken (die
de Memorie van Toelichting ondertekent)
bij de bespreking van het industrialisatie
beleid de gelegenheid te wijzen op de'uiter
mate belangrijkMOhctie van de technische
research en de tifthnische ontwikkeling. Ook
de minister zelf \eeft hierop nogmaals ge
lde nota inzake de indus-
Ikrland" en terzake mede
l/bevorderen, dat binnen-
i de Staten-Gene-
„vieif
trialisatie van Nei
gedeeld, te zullei
kort een wetsvoo#
raai zal worden s
ïn verband me de steeds toenemende inge
wikkeldheid der industriële productiemetho
den bestaat in veel sterker opzicht dan voor
de laatste wereldoorlog de noodzaak, dat
aan deze technische research en technische
ontwikkeling, stadia die voorafgaan aan de
inrichting van het eigenlijke productieproces,
grote aandacht wordt geschonken.
Ver achter
Het is bekend, dat Nederland door de om
standigheden, waarin het in de laatste we
reldoorlog verkeerde. t.a.v. de ontwikkeling
van nieuwe producten en productiemetho
den, ver achter is geraakt bU de Verenigde
Staten van Amerika en ook bU het Ver
enigd Koninkrijk en Zwitserland, welke
landen gedurende de oorlog juist hun indus
triële productie tot het uiterste hebben
moeten of kunnen opvoeren. Ten opxichte
van andere aterk geïndustrialiseerde landen
als Duitsland en in mindere mate FrankrUk
en België heeft ons land een historische
achterstand te overwinnen.
Wel heeft de Nederlandse overheid reeds
lang voor de laatste wereldoorlog ingezien,
dat steun moest worden verleend aan initia
tieven van het bedrijfsleven en de weten
schap op het gebied van de technische
research. Om deze reden is ter bevordering
van de research reeds door de wet van
30 October 1930 laatstelijk gewijzigd bij
Koninklijk Besluit van 2 Maart 1936 tot
regeling van het toegepast natuurweten
schappelijk onderzoek, een organisatie in
het leven geroepen, die zich sedertdien sterk
heeft ontwikkeld en aan welke door de
regering aanzienlijke middelen ter be
schikking worden gesteld. Met behulp hier
van heeft de centrale organisatie voor het
toegepast natuurwetenschappelijk onder
zoek een groot aantal laboratoria gesticht,
dje zich in het algemeen belang bezighouden
met de technische research.
Gebrek aan kapitaal
Toen na de wereldoorlog de zo zwaar ge
havende Nederlandse industrie zich moest
herstellen, heeft de overheid ook hier de
helpende hand geboden o.a. door mede
werking aan de oprichting van de Maat
schappij tot financiering van het nationaal'
herstel. Deze maatschappij heeft in de afge
lopen jaren een groot aantal credieten ver
strekt in de vorm van langlopende leningen,
welke er veel toe hebben bijgedragen, dat
de Nederlandse industrie zich weer kon
ontplooien.
Desondanks bestond en bestaat nog heden
ten dage een gebrek aan risicodragend kapi
taal voor nieuwe ondernemingen of belang
rijke uitbreidingen. Het is daarom begrijpe
lijk dat het risicodragend kapitaal, dat in
de vorm van besparingen bij industriële
ondernemingen zelf aanwezig is, in de eerste
plaats wordt aangewend voor de vergroting
van het aantal productiemiddelen ter ver
vaardiging van reeds door de onderneming
geproduceerde artikelen. Eerst in de tweede
plaats wordt onder ogen gezien of voldoende
kapitaal beschikbaar is voor het entameren
van de productie van geheel nieuwe pro
ducten. Dat een dergelijk* aanwending
veelal achterwege moet blijven, is begrijpe
lijk. indien men bedenkt, dat het kapitaal,
nodig voor de ontwikkeling van een nieuw
product, niet alleen veel grotere risicofac
toren in zich bergt, doch tevens 'n omvang
heeft aangenomen, die de mogelijkheden der
betrokken onderneming dikwijls te boven
gaat. Naaripate de behoefte aan nieuwe
producten ter versterking en verbreding van
het Nederlandse exportpakket urgenter
wordt, doet zich de lacune, die hier bestaat
tussen research en productie, n.l. de ontwik
keling van het nieuwe product, steeds ern
stiger gevoelen.
Het gaat hier derhalve in beginsel om de
financiering van alles wat geschieden moet
na de afsluiting van het researchstadium tot
op het ogenblik dat de normale serie- o*
massafabricage ter hand kan worden geno-
men. Hier kunnen onder vallen de ontwik
keling van nieuwe producten en apparaturen
en ook nieuwe productiemethoden of werk
wezen. Mede kan hieronder worden begre
pen de financiering van een proefserie of
van een proeffabriek.
Aan deze technische ontwikkeling werd
tot dusverre door de overheid nog niet in
betekenende mate steun verleend. Wel werd
op de begroting van voorgaande jaren reeds
enige malen een post voor dit doel uitge
trokken, met behulp waarvan aan een be-
echeiden aantal ontwikkelingsprojecten
financiële medewerking is verleend. De
mihister meent echter dat thans het ogenblik
Is gekomen om deze medewerking op gro
tere schaal te verlenen.
Dat in het verleden ondanks de genoemde
beperkende omstandigheden reeds een aan
trekkelijk groot aantal projecten werd aan
gemeld, stemt op zich zelf tot grote voldoe
ning. omdat hieruit kan worden «geleld,
dat een toenemend aantal industriëlen be
dacht is op uitbreiding van het productie
programma of verbetering van de kwaliteit
van het fabrikaat.
Het ligt in de bedoeling de faciliteiten van
deze ontwikkelingsfinanciering mede dienst
baar te maken aan de ontwikkeling van
producten, die van belang zijn voor de uit
rusting van leger, vloot en luchtmacht, de
deelneming van de Nederlandse Industrie
aan deze militaire ontwikkeling is van grote
betekenis voor de industrialisatie.
goeding afhankelijk worden gesteld van de
financiële resultaten der ontwikkeling. In
plaats van of naast gen vergoeding van rente
kan ook een aandeel in de eventuele winst
worden gevraagd.
„OnliiikkeUngsraad"
Aangezien uitsluitend financiële mede
werking wordt gegeven, kan met een een
voudige o'rganisatie worden volstaan De op
stelling van en de contróle op de crediet-
overeenkomaten geschieden door het depar-
it van de minister van Ec. Zaken. Ten
•n van de beoordeling zou hij zich
willen laten voorlichten door een speciaal
voor dit doel in te stellen deskundigen
college.
Op voorstel van de hoofdcommissie voor de
industrialisatie, die omtrent het vraagstuk
van de technische ontwikkeling van advies
heeft gediend, is de minister voornemens
hierin deskundigen op industrieel, technisch-
wetenschappelijk en financieel-economisch
gebied zitting te doen nemen. Dit college
zou de naam van „ontwikkelingsraad" kun
nen dragen. De aanvragen om ontwikke
lingsfinanciering zouden, voorzover zich
hiertegen geen zwaarwichtige redenen ver
zetten, aan de ontwikkelingsraad ter be
oordeling kunnen worden gegeven. De ont-
wikkelingsraad kan in alle gevallen, waarin
hjj zulks nodig en mogelijk a:ht. het adv es
van gespecialiseerde deskundigen inroepen
Dit zal steeds gebeuren wanneer het ont
wikkelingsproject van militaire aard is. In
zulke gevallen zal de ontwikkelingsraad
versterkt worden met een door de minister
van oorlog en van marine aan te wijzen
deskundige. De beslissing over de ingediende
aanvragen zal in alle gevallen bij de minister
blijven berusten.
Ofschoon over de resultaten niets met
zekerheid valt te vdörspellen, verwacht de
minister, zulks op grpnd van de ervaringen
in de afgelopen jaren opgedaan met ontwik
kel ingscredie ten op kleine schaal, dat door
de hierboven aangegeven wijze van mede
werking aan de Nederlandse industrie een
krachtige stimulans zal worden gegeven aan
de industrialisatie van ons land.
Generaal Grünther, opperbevelhebber van
de Noor dat lantische strijdkrachten, die een
bezoek brengt aan ons land, is Donderdag
dóhr de koningin en de prins op het land-
gbed ..Ter Horst" ontvangen. Ook minister
Staf (rechts) was bij deze ontvangst
Het kan voor de ontwikkeling van het
hellcopter-luchtverkeer in Europa van de
allergrootste betekenis zijn, wanneer der
gelijke luchtbussen in Europa zélf zouden
kunnen worden gebouwd, afgezien nog van
de militaire Piasecki's die van veel belang
nen zijn voor de Europese marines,
luchtmachten en legers. Daarom zijn we be
nieuwd. of Piasecki inderdaad zijn veelbe
lovende en ook voor ons land belangrijke
plannen, ten uitvoer zal weten te brengen.
Hoewel een experimenteel hefschroefvlieg-
tuig in ons land in aanbouw ia, zal in de
toekomst de steun van een grote helicopter-
fabriek toch niet kunnen worden gemist.
Dat ons land straks grote aantallen helicop
ters zal gaan bouwen, zo niet van eigen
ontwerp, dan toch in licentie, U o.i. wel
zeker.
(Van een medewerker).
TOen op 11 Juli JJ. de eerste Sikorsky 8-55 \an de Sabena op de Rotterdamse helihaven
daalde, toen staple daar ook de bekende Amerikaanse helicopter-bouwer Frank N.
Piasecki uit, die onlangs, evenals Igor Sikorsky, een bezoek aan Europa bracht. Z(jn
bezoek aan Nederland had een wel heel bijzonder doel. Piasecki denkt er n.I. ovér, in
Nederland een fabriek op te richten, waar zijn tandem-helicoptera gebouwd zullen kunnen
worden en men zei dat Rotterdam een goede kana maakte.
kinr/ 1 1*1afstanden tot maximaal 400 km, nu is het
1956 IS luchtmis voor ook zo goed als zeker of de luchtbus van
Piasecki zal in de toekomst veel van zich
Piasecki werd op 24 October 1919 in Phila
delphia geboren en studeerde o.a. aan ce
Universiteit van Pennsylvania. In 1940 vorm
de hij tezamen met constructeurs, die be
langstelling hadden voor het hefschroef-
vliegtuig, een groep die in 1943 uitgroeide
tot het P V. Engineering Forum; daaruit
werd in 1946 de Piasecki Helicopter Corpo
ration weer geboren. In 1943 al werd door de
PV-groep de PV-2 gebouwd, de tweede suc
cesvolle helicopter in Amerika na de
Sikorsky VS-300. Op 11 April maakte dit
toestelletje, bestuurd door Piasecki, de eer
ste succesvolle vlucht. Deze PV-2 was een
éénpersoons helicopter, voorzien van één
enkele rotor.
Intussen had Piasecki op papier al het
plan van een helicopter met twee hefschroe-
ven in tandem uitgewerkt. De marine had
er belangstelling voor en gaf hem opdracht
fbt de bouw van zo'n tandem-heUcopter.
Sindsdien is Piasecki een sterk' voorstan
der gebleven van de tyelicopter jpet twee
hefschroeven in tandem, die in tegengestelde
richting draaien en daardoor elkanders
„schroefkoppel" opheffen. We treffen deze
constructie dan ook op al zijn hefschroef-
vliegtuigen aan. Spottend worden die
Piasecki's met hun lange rompen wel de
„vliegende bananen" genoemd. In Maart 1919
wist zo'n Piasecki zelfs, bestuurd door Jim
Ryon, een looping te maktn.
Op het ogenblik bouwt Piasecki honderden
transporthelicopters voor de Amerikaanse
marine, het leger en de luchtmacht. De
fabriek telt thans 4500 employéPiasecki
was de eerste Amerikaan, die een helicopter-
brevet haalde vóór een normaal vliegbrevet.
Hij maakte zelf alle testvluchten met zijn
helicopterontwerpen en heeft al 20 verschil
lende heücoptertypen gevlogen.
De grootste helicopters
Voor het leger en de luchtmacht worden in
grote series de „H-21 Work-horse" gebouwd,
uitgerust met een Wright-motor van 1425 pk.
Deze H-21 kan 20 soldaten vervoeren en
wordt o.a. gebruikt voor het uitvoeren van
reddingsopdrachten in het poolgebied. Een
kleinere helicopter voor het leger is de
„H-25 Army Mule", die een Continental-
motor van 550 pk heeft en 6 soldaten ver
voeren kan. In aanbouw is thans de XH-lfl,
één van de grootste helicopters ter wereld.
Deze hefschroever heeft n.l. afmetingen, ge
lijk aan die van een viermotorige Skymaster!
Ook deze XH-16 is speciaal bedoeld ala red
dingsmachine in het poolgebied en kan als
transporthelicopter 40 personen meenemen.
Uit deze militaire XH-16, die spoedig voor
het eerst vliegen zal, heeft Piasecki ook een
civiele uitvoering ontwikkeld, die de lucht
bus van de toekomst belooft te worden.
Deze civiele luchtbus van Piasecki zal in
1956—57 gereed zjjn en 52 passagiers kunnen
vervoeren. HU sal een kruissnelheid hebben
van 224 km per uur en een vliegbereik van
312 km. Met 46 passagiers zal bU een snel
heid van 326 km per uur kunnen halen. Hoe
wel bet prototype van de XH-16 voorsten
wordt van twee Pratt and Whitney zuiger-
motoren van 1656 pk elk, zal ook een model
met scbroeftnrblnes worden uitgerust. die
van het type Allison T-3« zullen zUn. Merk
waardig van deze grote tandem-helicopter is
ook de afneembare „speedbak" onder de
romp, een extra bak voor het vervoeren van
post of vracht of zelfs passagiers. Uitgerust
met deze laadbak zouden niet mimler dan
SS passagiers door deze Piasecki kunnen
worden meegenomen!
Nu er geen twijfel meer over bestaat of
de luchtbus gaat een grootse en veelbe
lovende rol spelen in b*t luchtverkeer op
In de winterdlenst van de Air da France
zijn enkele noviteiten opgenomenr
Op 19 October zal de Air de Trance een
lijn Parijs—Chicago openen, vis Montreal.
Deze dienst zal twee maal perJweek wor
den gevlogen met Super Constellationa voor
de eerste klasse en met Constellations voor
toeristenklasse. In de loop van October zal
de Air France op de diensten op Zuid-
Amerika ook Sao Paulo opnemen. De Su
per. Constellations die reeds op Noord-Ame-
rika vliegen zullen binnenkort met hutten
met bedden („Parisien Spécial") of met cou-
chettea („Parisien") worden vporzlen.
De Cornets die reeds op Beyrouth en Ca
sablanca vliegen zullen binnenkort ook op
andere plaatsen in Noord-Afrika en in het
Nabije Oosten vliegen. De „Provences" zul
len bij hun levering hun diensten op het
net over de Middellandse Zee uitbreiden
De Viscounts zullen drie keer per week op
Milaan en Rome vliegen.
De Air France heeft ook een lijn Parijs-
Keulen geopend, die zonder tussenlanding
wordt uitgevoerd. Deze dienst -wordt Maan
dag, Woensdag en Vrijdag van Parijs uit en
Dinsdag, Donderdag en Zaterdag van Keu
len uit onderhouden.
Over de toeristische vluchten, door de Air
France en de Agences de Voyages georga
niseerd, wordt nog gemeld, dat zij gericht
ziji) op Corsica. Algerië en Marokko en ver
der van een groot aantal Europese landen
op: Engeland voor een weekend in Londen,
of voor een langer oponthoud; naar Duits
land en Oostenrijk waar vijf rondreizen op
het programma staan, namelijk o.a. het dal
van de Rijn, het Rijnland en Zuid-Duitsland.
Oost Berlijn en West Berlijn, naar Zwitser
land. Spanje (de Balearen. Andalusië, Ma
drid). Portugal. Canarische eilanden; Italië
(Rome. Florence, Napels. Noord-Italië tot
Venetië, de Italiaanse meren). Deze toeris
tische reizen duren van 3 tot twintig dagen.
Voor toeristen die van Europa uit Ame
rika willen bezoeken zijn er „cruises" naar
de Verenigde Staten. New York, de grote
meren, Californië, Zuid-Amerika (Rio de
Janeiro, Sao Paulo, Lima. LaPaz, Buenos
Aires. Montevideo. Porto Alegre enz.), Me
xico met een mogelijke uitbreiding tot Gua
temala. Zoals men weet -maakt de Agences
de Voyage voor de toeristen alles in orde.
Te beginnen met het volgend jaar zal
Zuid-Afrika. naar de minister vah Finan
ciën Nicolaas Having» aankondigde, een
einde maken aan het onderscheid b(| de in
voercontrole. dat ten gunate van het pond
sterling werd gemaakt. De minister zeide.
dat dit besluit genomen werd in verband
met de aanzienlijke verbetering, die in de
concurrentiepoaitie van Engelse en conti
nentale exporteurs ia ingetreden.
De garantie, volgens welke Engeland een
minimum inkomen van 50 millioen pond
sterling uit Zuid-Afrikaans goud zou heb
ben, woriit echter gehandhaafd.
Het onderscheid, waaraan thans een einde
is gekomen, gold. naar Reuter nader meldt,
tussen alle harde-valutagoederen enerzijds
en zachte-valutagoederen anderzijds. Goe
deren uit de gebieden met zachte valuta,
Engeland. Europa en elders, verliezen dus
de voorkeur weike zij hadden tegenover
dollargoederen.
Frank N. Piasecki heeft tot nu misschien
wel het meest succes gehad met zijn H-21
tandem-helicopter. die in serie voor het
Amerikaanse leger wordt geproduceerd
MINISTER ZIJLSTRA SPRAK TE ALMEW
De minister van Economische Zaken heeft
In Almelo een nieuw bedrijf van de „Tex
tile Machines Reading", 'a werelds grootste
producent van kousenbreimachines, officieel
geopend.
De minister wees in zijn toespraak in de
eerste plaats op de bijzondere aard van het
te v ervaardigen product.
Door dit bedrijf zullen machines
worden vervaardigd, die nodig zijn voor de
productie van zeer fijn breiwerk, namelijk
kousen. De kousenbreimachine is in hoge
mate een kwaliteitsproduct. Het is dan ook
niet te verwonderen, dat slechts een kleine,
selecte groep ondernemingen in de gehele
wereld kousenbreimachines construeren en
dat het aantal ondernemingen, waarvan
men mag aannemen, dat zij het eventueel
zouden kunnen, ook gering is.
De uitbreiding van de industrie in Neder
land met bedrijven van deze aard achtte de
minister met 'toog op een voortschrijdende
industrialisatie van ons land zeer belang
rijk. Dit belang is'in het bijzonder gelegen
in het feit, dat de door deze bedrijven ver
vaardigde kwaliteitsproducten als gevolg
van hun min of meer exclusieve karakter in
het algemeen sterke exportproducten zijn
en juist de vergroting van de uitvoer is een
belangrijke voorwaarde voor een verdere
industriële ontwikkeling. Niet alleen dwingt
de relatieve beperktheid van de binnenland
se markt tot het vinden van afzetmogelijk
heden in het buitenland, doch bovendien
veroorzaakt in een land als Nederland de
uitbreiding van de industrie een stijging
van de invoer van grondstoffen, halffabri
katen en machines, waartegenover een
groeiende uitvoer dient te staan, opdat een
evenwichtige betalingsbalans kan worden
gehandhaafd.
Welkom vreemdeling
In de tweede plaats stelde de minister
met voldoening vast, dat de belangrijke bij
drage, die dit bedrijf levert tot de industria
lisatie van ons land, afkomstig is van een
Amerikaanse firma, die Nederland heeft ge
kozen voor de vestiging van een productie
bedrijf in Europa. Dit is wederom een be
wijs van het vertrouwen, dat men in het
buitenland stelt in de potentiële mogelijk
heden. die Nederland voor industriële ves
tigingen biedt. Met name blijkt hieruit niet
alleen, dat men het mogelijk acht om van
dat land uit een min of meer uitgebreid af
zetgebied te bewerken, doch tevens ligt
hierin de erkenning van de technische mo
gelijkheden voor deze productie in Neder
land. De Nederlandse arbeiders en tech
nici hebben bewezen, dat zij kunnen vol
doen aan de hoge eisen, die een fijn me
chanische industrie ais deze stelt.
Wanneer dit zo is, zo zou men zich kun
nen afvragen, zou men dan de uitbreiding
van de industrie niet kunnen overlaten aan
Nederlandse industriëlen alleen? Is de
vestiging van buitenlandse bedrijven geen
rernrhende factor voor de ontplooiing van
Nederlandse initiatieven? Inderdaad worden
deze vragen somtijds gesteld.
De Pan American World Airways heeft bij
de Amerikaanse „Civil Aeronautics Board"
verzet aangetekend tegen toekenning aan
Seabord Western Airlines van een ver
gunning voor vrachtvervoer over de Atlan
tische Oceaan. Zou Seabord zulk een ver
gunning krijgen, dan zouden millioenen dol
lars aan Inkomsten uit het vrachtvervoer
aan de intercontinentale Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen worden onttrokken. De
aanvraag van Seabord toont gemis aan in
zicht in het internationale luchtvraehtver-
voer. Aldus het protest, dat de Panam bij de
„Civil Aeronautics Board" h^eft ingediend.
In tegenstelling tot de indruk, die Seabord
heeft trachten te wekken, is Seabord geen
maatschappij, die op commerciële basis
vracht vervoert, daar de onderneming 71
van haar vervoer voor de Amerikaanse re
gering verricht en slechts 12*/# van haar to
tale inkomsten van commercieel vrachtver
voer komen. Er wordt nog aan toegevoegd,
dat Seabord verliezen leed. toen het com
merciële vrachtvervoer het grootste deel van.
haar vervoer uitmaakte.
De rechtskundige raadsman van de Pa
nam. Henry J. Friendly, herinnert er in zijn
geschrift aan, dat de „Board" reeds twee
maal de noodzaak voor nog een certificaat
voor transatlantisch vrachtvervoer heeft
ontkend en de heer Friendly is van mening,
dat de „Board" nu moet bewijzen, dat de
waarborgen tegen buitensporige concurren
tie in het luchtvervoer, door het Congres 15
jaar geleden vastgelegd, niet kunnen worden
omzeild door eenvoudig lang en hard genoeg
„op de deur te kloppen".
In de laatste zeven jaar zUn de inkomsten
nit het vrachtvervoer van de Panam met
466'/# gestegen tegenover een verhoging van
de Inkomsten nit het passagiersvervoer met
216*/#. De toeneming van het vrachtvervoer
van de Panam overtreft die van alle andere
Amerikaanse luchtvracht-vervoerders en
daarmede is de bewering, dat de Panam
aan het passagiersvervoer de voorkeur geeft
boven vrachtvervoer weerlegt.
Sedert de oorlog ia de Panam
eik jaar de grootste transatlantische
vrachtvervoerder geweest en de vracht
diensten van de Panam zullen begin 1954 nog
worden verbeterd, als nieuwe DC-6A vracht
toestellen over de Atlantische Oceaan in ge
bruik zullen worden genomen. De capaciteit
van deze vliegtuigen la zo groot, dat met een
dienst van twee maal in de week, er ruimte
aal zUn voor 127'/# van de vracht, die de Pa
nam in gecombineerd en zuiver vrachtver
voer in beide richtingen in het topjaar heeft
vervoerd en van ongeveer 28*/# van de vracht
die door alle maatschappen iUndienst en
charter in 1952 over de Atlantische
Oceaan is vervoerd.
Te optimistisch
Uit het protest blijkt dan nog, dat Seabord
van plan Is de Irish Airlines, voor welke on
derneming het vliegtuigen wil exploiteren,
1.605 per mijl te berekenen als operationele
kosten voor de Constellations, doch de Sea
bord, bij de aanvrage voor een certificaat,
schat dat het dezelfde toestellen kan exploi
teren tegen 8 1.36 per mijl. Bij elkaar liggen
de kosten die Seabord als schatting opgeeft
een 2.500.000 onder de werkelijke kosten
die de onderneming per jaar zou hebben.
De overdreven vooruitzichten van Seabord
blijkt uit de opgave, dat met 80*/# betalende
lading wordt gerekend; ervaren vrachtver-
voers maatschappijen halen In hun zuivere
vrachtvervoer slechts een gemiddelde van
57*/#. Ook de bewering van Seabord, dat
de aard van de geëxporteerde goederen se
dert 1948 niet veranderd is, wordt bestreden.
In het protest wordt verder gezegd, dat
Seabord zijn zaken heeft kunnen opbouwen
door een paar dollarcent van de vrachtta
rieven van de International Air Transport
Association „af te schrapen" en bovendien
wordt de beschuldiging geuit, dat Seabord
welbewust de „Civil Aeronautics Act" heeft
geschonden en zich niet aan de eigen tarie
ven houdt.
In het geschrift wordt ook een uitspraak
van het ministerie van Defensie aangehaald,
waarin wordt gezegd, dat dit ministerie geen
particuliere maatschappij of groep van
maatschappijen kan steunen voor de vervul
ling van zijn behoeften. Volgens de schat
ting van Seabord zelf zou de dienst, die men
zich voorstelt te onderhouden, ongeveer
toevoegen aan de vloot van viermotorige
toestellen van de lijndienstmaatschappijen
protest wordt gezegd dat zelfs dit
en in het
Zou kunnen worden geneutraliseerd door een
inkrimping in de vloten van de bestaande
Amerikaanse maatschappijen die aan trans
atlantisch vervoer doen.
Het protest gaat ook in op de klacht van
de Seabord. dat buitenlandse luchtvaart
maatschappijen de leiding in het internatio
nale luchtvrachtvervoer overnemen, door
vracht die zij uit het eigen land halen aan
niet-Amerikaanse lijnen over te doen, in
plaats van aan de Panam of de T.W.A. en
dat zij trachten nog meer buitenlandse con
currentie te scheppen, door hun eigen toe
stellen onder Ierse of Griekse vlag te ex
ploiteren. In het geschrift van de Panam
wordt gezegd, dat het toegenomen aandeel
van de buitenlandse lijnen in het vrachtver
voer de laatste ja ren, wat parallel liep met
een gelijke ontwikkeling in het passagiers
vervoer over de Atlantisch Oceaan, ten dele
daaraan moet worden toegeschreven, dat de
buitenlandse maatschappijen niet zoals de
Amerikaanse, hun toestellen in dienst had
den gesteld van het vervoer naar en van
Korea. Men kan dan echter vergelijkingen
maken met 1947, toen de buitenlandse maat
schappijen zich nog niet van de gevolgen
van de oorlog hadden hersteld. Als de Pa
nam zijn nieuwe vrachttoestellen in 1954 in
gebruik neemt, zal het aandeel van de Ver
enigde Staten groter worden.
De Westdultse minister van Economische
Zakelt heeft ten aanzien van pessimistische
uiteenzettingen over de situatie van de
Duitse werven, verklaard, dat Inderdaad de
laatste maanden geen belangrijke opdrach
ten voor het bouwen van zeeschepen zijn
binnengekomen. De departementschef, di
recteur Sureth, heeft deze verklaring ge
grond op het feit, dat buitenlandse en met
name Scandinavische werven, aanzienlijk
lagere prijzen offreren. Hij achtte het nood
zakelijk te streven naar grotere solidariteit
in het Duitse economische leven. De beoog
de verlaging der staalprijzen van 5 is
volgens spreker geheel ontoereikend om de
Duitse werven een concurrerende positie te
verschaffen. Daartegenover is volgens be
weringen van het B.W.M. deze passiviteit
niet alleen van invloed op de Duitse wer
ven, doch op die van de gehele wereld
Gezien de in vergelijking tot 1839 ca 30
hogere wereldtonnage en het aedert meer
dan een jaar bestaande zeer lage vrachten-
peil, is er voor de rederijen thans geen aan
leiding nieuwe schepen in opdracht te ge
ven, des te minder aangezien de laatste tijd
in de scheepvaart bedrijvende landen het
aantal opleggingen belangrijk is toegeno
men. Een lichtpunt in deze mineurstemming
vormt het-feit, dat onlangs door een Noorse
firma bij een Duitse werf een opdracht
werd geplaatst voor de bouw van twee
10.000 tons vrachtschepen.
In dit verband merkte minister Zijtgtra
allereerst op, dat het tempo van de Neder
landse industrialisatie zeer hoog dient te
zijn om aan de groeiende behoefte aan
werkgelegenheid ie kunnen voldoen. Ook
wanneer regelmatig buitenlandse onderne
mingen in Nederland nieuwe vestigingen
tot stand brengen, blijft de taak voor onze
éigen iriaustne reeds zwaar genoeg, zelfs
indien men alleen het kwantitatieve aspect
in aanmerking neemt. Daar komt nog bij,
dat de producten van de buitenlandse on
dernemingen in bet algemeen niet in het
bestaande Nederlandse productieprogram
ma voorkomen en veelal van zodanige aard
zijn, dat zij eebt na langdurige en kostbare
technische ontwikkelingsarbeid er in opge
nomen zouden kunnen worden. Dit geldt in
zeer hoge mate voor een product, dat „Tex
tile Machines Reading" vervaardigt, doch
ook in vele andere gevallen gaat dit op.
Spreker achtte het van zeer groot belang,
dat aldus door «en directe toepassing van
de ift het buitenland reeds opgedane kennis
en ervaring, de Nederlandse industrialisatie
wordt versneld. Op deze wijze ontstaat een
zeer welkome aanvulling op hetgeen door
Nederlandse iiiitiatieven tot stand wordt
gebracht.
Doch ook in de gevallen, waarin een bui
tenlandse vestiging een concurrent is voor
de bestaande of potentiële Nederlandse in
dustrieën, zijn er redenen om niet zonder
meer de wenselijkheid van een dergelijke
vestiging te ontkennen. Wanneer de buiten
landse ondernemer niet zou overgaan tot
oprichting van een bedrijf in Nederland, zal
hij er in de meeste gevallen toe besluiten
in een van de andere Europese landen een
bedrijf te vestigen. Het gaat bij deze be
drijven immers niet om de afzet op de Ne
derlandse markt, doch om het bewerken
van 'n zeer groot afzetgebied van een Euro
pees land uit. Dit bewijzen de exportcijfers
van de reeds in Nederland gevestigde Ame
rikaanse ondernemingen. In vele gevallen
bedragen deze namelijk 80 tot 90*/» van de
productie.
Wanneer Nederland de deur zal sluiten
voor buitenlandse ondernemingen, zou de
vergroting van de export en de werkgele
genheid. die van hun vestiging een gevolg
is, achterwege blijven, terwijl uit een oog
punt van concurrentie de toestand prac-
tisch dezelfde zou zijn. Bij de voortschrij
dende liberalisatie in Europa zou het Im
mers weinig verschil maken of het nieuwe
bedrijf in Nederland of elders in Europa
zou zijn gevestigd.
Ten slotte wees de minister op een naar
zUn mening niet minder belangrUk poiitief
aspect van de buitenlandse deelneming aan
de industrialisatie van Nederland. De bui
tenlandse ondernemingen, die zicb hier te
lande vestigen, worden In vele gevallen be-
langrUke afnemers van bestaande Indus
trieën. Veelal kan men constateren, dat dfte
bedrUven in hoge mate gebruik maken van
de mogelUkheden tot aankoop van onderde
len en halffabrikaten bU de Nederlandse in
dustrie. Hierbij kunnen zowel grote ais
kleinere bedrUven worden ingeschakeld.
Met name voor kleinere bedrUven. die la,
staat zUn een goed product te leveren, kun
nen hierin belangrUke ontplooiingsmoge
lijkheden liggen. Door gespecialiseerde tn-
derdelenfabricage kunnen dergelUke be
drUven een belangrUke rol spelen in de in
dustriële productie. Juist omdat het toefe-
veringssysteem in Nederland nog te weinig
ontwikkeld is,Achtte spreker het van be
tekenis. dat de buitenlandse vestigingen In
dit opzicht een stimulerende werking uit
oefenen. Door deze toelevering van onder
delen aan nieuwe industrieën sullen voorts
weer perspectieven kunnen worden ge
opend voor uitbreiding van de productie op
nieuwe terreinen.
Op grond van al deze overwegingen was de
minster van mening, dat de door ons land
gevolgde politiek in zake de buitenlandse
industriële Investeringen, de juiste moet
worden geacht. Deze poliliek is er op ge
richt, de buitenlander op volkomen gelijke
wijze te behandelen als zijn Nederlandse
collega's. In zekere opzichten krijgt hij bij
zondere aandacht, doordat getracht wordt
hem enige hulp te verschaffen bij het over
winnen van moeilijkheden, die voortvloeien
uit onbekendheid met de omstandigheden
in het land.
Vervolgens sprak de minister In het En
gels zijn dank uit voor het vertrouwen, dat
de onderneming bij de vestiging in Neder
land voor ons land aan de dag heeft ge
legd.
Vergadering G.A.T.T.
Naar vernomen wordt heeft de Franse
vertegenwoordiger André Philip het Franse
plan voor een algehele verlaging der tarie
ven op de bijeenkomst der landen van de
Algemene Overeenkomst voor Tarieven en
Handel (G.A.T.T.) ingeleid.
Besloten werd, dat op dit moment geen
beslissing omtrent het plan genomen zou
worden, maar dat het ter overweging en
commentariëring aan de regeringen zou
worden toegezonden.
Het Franse plan omvat de volgende vijf
hoofdpunten:
1) De deelnemende landen verplichten zich
gedurende 3 jaren het gemiddeld bedrag
van hun tarieven in elk der hoofdsec
toren van hun invoerhandel met 10*/# per
jaar te verlagen.
2) Zij verplichten zich de afzonderlijke ta
rieven voor de rechten in die periode tot
de voorgeschreven hoogte te verlagen.
3) Het plan zal gedurende 5 jpar van kracht
zijn.
4) De landen, die werken aan hun economi
sche ontwikkeling, zullen geen tariefs
verlagingen behoeven toe te passen, die
van invloed kunnen zijn op haar ontwik
kelingsprogramma.
3) De verplichtingen volgens het plan so
men naast die volgens de algemene over
eenkomst. Landen, die hun tarieven, het
zij eenzijdig, of door onderhandeltng wil
len verlagen, zullen daarin worden aan
gemoedigd.
Van 1 tot en met 31 Juli "heeft de Air
France 35.591 passagier* vervoerd. Daarvan
reiaden 12.092 op lange route* of naar
Noord-Afrika; 23.499 begaven zich naar
Europese steden. Deze cijfers hebben alleen
betrekking op Parijs. Het dagelijkse gemid
delde dat van Orly en Le Bourget ln deze
periode vertrok bedroeg 1.148.
Tussen Zuid-Afrika en Noorwegen is een
luchtvaartovereenkomst getekend, waarbij
aan de Scandinavian Airlines System wordt
toegestaan een wekelijkse lijndienst te ope
nen tussen Oslo, Stockholm. Kopenhagen,
Hamburg, ZÜrich, Rome, Athene, Khar
toum, Nairobi en Johannesburg. Zolang deze
concessie duurt zal de Zuldafrikaanse Lucht
vaart Mij geen dienst op Scandinavië
openen.
TMfEUBELS moeten tot hun recht komen! U hebt niets aan de
mooiste stoelen, tafels en kasten, wanneer ze ongunstig zijn
geplaatst. Geef de vertrekken van uw huis een persoonlijke noot!
Durf te breken met de traditie. Weg bij voorbeeld het voeteneind
van uw ledikant. Een houten hoofdeind i* voldoende. De sprei
komt nu strak op het bed te liggen. Plaats ssn het hoofdeind
een rol en een paar kussens en met deze soort divan ziet uw
slaapkamer er ineens veel gezelliger uit!
Uit de eerste „steken", gemaakt
met een naald, die uit een doorn
of visgraat moet hebben bestaan,
groeide door de zin voor orde en
regelmaat, die de meeste vrouwen
«o eigen is, al gauw een „patroon",
dat wil zeggen een bepaalde volg
orde, een bepaalde harmonische
samenvoeging van steken.
Vandaar uit, tot de ragfijne kan
ten, die wij nu nog kennen, langs
de oudst teruggevonden en beschre-
van borduursels, langs het ontstaan
van meeklappen en volksborduur
sels tot wat wij nu nog aan bor-
duurkunst bezitten, en tot de ople
ving van aUe vormen van hand-
werkkunst, die wij sinds het eind
van ons hedendaagse vrouwenle
ven.
Staan wij niet vol bewonde
ring, maar ook een tikje geërgerd
tegenover grootmoeders met de
hand geborduurd linnengoed, haar
eindeloos fijn bewerkte blouses en
fichu's, en zuchten we niet over
zoveel tijp tot verfraaiing vim het
materiële bestaan, zoveel rust ook,
en zoveel geduld? En toch borduren
de vrouwen weer. ook nu in onze
tijd, ik zou haast zeggen juist
nu!
Natuurlijk moeten wij ons in deze
artikeltjes over borduren zekere
grenzen stellen; er zijn immers zo
oneindig veel vormen van borduur
sel door zoveel eeuwen heen in zo
veel verschillende landen ontstaan,
dat het niet doenlijk zou zijn hier
van in dit bestek een volledig
overzicht te geven.
Ik ga u dus vertellen over wat
ons uit de aard der zaak het naaste
is, n.l. wat in onze beschaving en
in de ons omringende landen op dit
gebied is gegroeid en derhalve stel
ik mij voor de volgende onderwer
pen te behandelen.
1. algemeen overzicht uit de ge
schiedenis.
3. van merklappen.
3. vormen van borduursel door
de eeuwen heen.
4. wat bezitten w(j nu?
U- lezeres, op deze wijze wat na
der te brengen tot de mij zo dier
bare borduurkunst, en wie weet, u
ook te stimuleren tot het weer eens
ter hand nemen van een eigen
werkstukje, is mijn irtnige wens.
CECILE DREESMANN.
TN de Grieks* mythologie wordt
ons verteld van AracJine, een
voudige spinster en borduurster,
die. in een wedstijd om het mooiste
borduurwerk, het waagde de godin
Athene te verslaan, Athene, ver
bolgen over zoveel aanmatiging en
met de heftigheid, die zo kenmer
kend was voor de Griekse goden
wereld, veranderde het arme meisje
in een spin, gedoemd om eindeloos
te spinnen en patronen te maken
Later lezen we in een Vlaam
se legende, hoe een verre af
stammelinge van Arachne-
ais-spin, aanleiding werd tot
het ontstaan van kant: Serena,
een spinstertje, op wie de zorg
voor een zieke moeder en een
hele reeks zusjes drukte, en
die met haar arbeid haar aller
mager brood trachtte te ver
dienen, begaf zich eens moe- ga
deloos naar bulten. Zij zette l
zich neer bij een bosrand en
bad de hemel om redding uit
de nood. Maria, gehoor ge-
vend aan Serenas smeken,
inspireerde haar tot het maken van
kant door een grote hoeveelheid
spinnewebben in haar schoot te
doen neerdwarrelen. welke zich
daar tot de mooiste bloem- en vlin
derpatronen omtoverden.
Ook in de eerste ware verhalen
over het leven van de vrouw, zoals
dat heel vroeger was, lezen wij over
de kunstvormen, waar zij zich mee
bezig hield en Waaronder spinnen,
weven en borduren een belangrijke
plaats innamen.
De geschiedenis, en voor een
deel ook de gedane opgravingen,
leren ons .dat reeds vóór de Egyp-
tenaren, die b.v. hun doden soms
met geborduurde gewaden bedek
ten, naaldwerk een hoog gewaar
deerde kunstvorm was.
Bij de Grieken en vooral ook bij
de Romeinen gaf de hoeveelheid
borduursel van de kleding de rang
van drager of draagster aan. In
onze eigen beschaving lieten reeds
in de vroege Middeleeuwen de
priesters hun misgewaden met bor
duursels versieren. Koningen en
pausen gaven borduursels als waar
devolle geschenken en men kent
weinig prinsessen en koninginnen
uit vroeger eeuwen, die niet zelf
de naald ter hand hebben genomen.
Zo is de geschiedenis van d«
vrouw steeds als het ware doorwe
ven geweest met die van een hater
meest vrouwelijke bezigheden:
spinnen weven, borduren, kant
maken. en zo weten wij ook hoe de
vrouwen uit alle tijden zich daarin
hebben bekwaamd.
TVT is niet to vreemd, wanneer
wij bedenken dat het borduur
sel in al zijn vormen regelrecht
voortkomt uit naaiwerk het
naaien zelf werd uit de aard der
zaak reeds een directe behoefte,
toen de mensen begonnen zich het
lichaam te bedekken.
De capuchon op de rug, staat ook
heel vlugl u
Zó vormt de sjaal een aardige
r evers-garnering..
li
BEKIJKT u de drie foto's eens en
dan zult u moeten erkennen,
dat het niets te veel gezegd is, deze
■taal een „toversjaal" te noenjen.
Bij stormachtig weer levert ze u
een capuchon, die nog wat meer
over het hoofd kan worden getrok
ken dan deze schone, trots op haar
mooie haardos, heeft gedaaan. Het
is trouwens helemaal niet nodig de
sjaal angstvallig vast te houden,
want zij is zó zwaar, dat de uitein
den, mits stevig over elkaar gesla
gen. vanzelf blijven zitten. En le
vert de sjaal geen aardige garne
ring van uw mantel-revers?» Als u
ze eenmaal bezit zult u zien, dat
u er nog veel meer mee kunt doen.
Dan zult u ze echter eerst moeten
maken, want in de handel is deze
„vondst" niet verkrijgbaar.
Moeilijk is het maken van deze
tover-sjaal niet. Zij wordt eenvou
dig gehaakt en u kunt daarvoor de
kleur wol nemen, welke u het beste
staat. Het hier getoonde exemplaar
is vervaardigd van twee. kleuren
wol. n.l. wit en lichtblmaar mets
belet u een andere kleurencombi
natie te kiezen of de sjaal in één
kleur te werken. Wij geven de be
schrijving van de sjaal, gewerkt in
witte en lichtblauwe wol.
Benodigd matertaai: ISO gr. dikke
l-draads witte wol. een rent blauwe
wo) en een haaknaala nr. 5.
van de laatate oorlog meemaken,
dat is de lange weg, waarvan wij
samen in een reeks artikelen over
geschiedenis en wording van bor
duurwerk een gedeelte gaan afleg
gen. Op die manier kunnen we
een beter inzicht krijgen in de
opleving van een vorm van kunst,
die oppervlakkig gezien toch so
bitter slecht past ln de structuur
yo gauw baby in dit aardse tra-
nendal is gearriveerd, begint
de strijd om dit kleine mannetje of
vrouwtje zo sterk en zo flink moge
lijk te doen opgroeien. De ouder
wetse opvatting, dat babies dik
moeten zijn, wordt hoe langer hoe
meer verdrongen door de overtui
ging, dat de diksten zeker niet altijd
de gezondsten zijn.
Sterke spieren in een krachtig
beendergestel. daarom gaat het en
men kan dan ook niet vroeg genoeg
beginnen om hieraan aandacht te
schenken. Juist in de eerste levens
maanden is dat heel gemakkelijk,
omdat de spieren dan nog volkomen
los zijn en de oefeningen voor het
kind dus geen krachtsinspanning,
maar eerder het oproepen van
reflexbewegingen betekenen.
Omdat de halve mensheid tobt met
voeteuvels en klaagt over pijnlijke
onderdanen, is het uitstekend om de
kleine voetjes zo spoedig mogelijk
sterk te maken. Begin aan onder
staande oefeningen echter niet, als
ge niet heel zeker weet, dat de voe
ten van uw kind volkomen normaal
zijn. Met het oog hierop is het dan
ook verstandig eerst advies ln te
winnen bU de arts.
Babies van nul tot drie maanden
legt men op een verend oppervlak,
bijvoorbeeld op een matras. Ge
plaatst uw handpalmen tegen de
onderkant van baby's voet en de
eerste reflexbeweging van het kind
zal zijn om zijn beentjes terug te
trekken. Direct daam* echter zul
len zijn benen weer op onderzoek
uitgaan ea dus zullen zijn voeten
opnieuw tegen uw handen duwen,
net zolang tot dit een grappig spel
letje voor het kind wordt, waardoor
zijn strekspieren zich echter ontwik
kelen. Het is heel goed mogelijk, dat
het kind niet direct de \^rwachte
reflex maakt, maar wie volhoudt,
zal ten slotte zeker resultaat hebben.
Een andere oefening, waar het
kind het grootste plezier in zal heb
ben. is het leten krullen van de
tenen. Daarvoor plaatst men een
vinger onder de tenen, waarop deze
zeker zullen proberen door te krul
len de vinger vast te houden, zodat
de voetholte een goede training
doorhaakt.
Voor kinderen van vijf tot zeven
jaar, maar ook voor Mama dient de
volgende oefening, die men onge
veer vijf keer moet herhalen, wil
men er profijt van hebben:
De voeten etaan plat op de grond,
de tenen iets naar binnen, zodat de
grote tenen ongeveer twee centime
ter van elkaar afstaan en de hielen
vijf. Pak nu de buitenkant van de
voorvoet beet en trek die zover om
hoog, dat de grote tenen elkaar
raken. Zét daarna de voeten recht
neer en krul de tenen zover mogelijk
naar biniren, zodat de voetholte ge
spannen is. Doe ditzelfde nog eens
liggend, zodat de voeten dus recht
omhoog wijzen, maar steeds zo, dat
het trekt in de voetholte.
Wil men de oefeningen zo aan
trekkelijk mogelijk maken, zodat
ook de grotere kinderen èr schik
in hebben, geeft ze dan grappige
namen, bijvoorbeeld „de wip" en „de
bijtende hond".
Lekker warm ingepakt als de stor
men woeden of de vorst koning
kraait.
Haak zoveel lissen als de gewenste
lengte ongeveer 1.50 m. Daarop
haakt men 1 «per stokjes; Je toer:
haak weer een toer stokjes, doch
steek voor het maken van het itokje
niet in de lus van de voorgaande
toer. maar onder de lus. zodat de
gehele steek opgenomen wordt.
Het model wordt verder gehaakt al«
de Se toer en wel als volgt: 4 toeren
wit daarna 1 toer blauw; van wit
naar. blauw haakt men de drie lossen
van het eerste stokje met witte en
blauwe wol samen, breek daarna de
witte wol af en haak de toer met
blauwe wo! verder; weer 1 toer wit
l toer blauw 4 toeren wit l
toer blauw 1 toer wit toer
blauw 8 toeren wit.
vouw de sjaal, als ze gerejed ls.
dubbel en naai een der naden van
de punt af ongeveer 10 cm dicht, om
de ronde hoofdvorm te krijgen, wordt
het puntje aan de bovenzijde haar
binnen gevouwen, zodanig, dat aan
de binnenzijde de naden op elkaar
vallen. De daarbij verkregen kleine
zijnaadjes worden eveneens dicht
genaaid.
"LTet 29stë internationale kappers-
congres te Nice behoort weer
tot het verleden. Er zijn vele en
wijze woorden gesproken, waarvan
enkele ook de Nederlandse vrouw
wel zullen interesseren.
De kleuren van de make-up zijn
voor de aanstaaade winter zeer be
scheiden. Het fond wordt niet brui
ner gemaakt dan het is, maar blijft
zoveel mogelijk de natuurlijke kleur
behouden. Alleen heel erg bleke
typen mogen hun huid leks rozer
maken, maar in zeer beperkte mate.
Ook de poeder kleurt nauwelijks
en laat de tint van de huid vol
doende doorschemeren. Het teerste
rozerood bepaalt de lippenstift en
in harmonie daarmee de wangenrou-
ge. Voor donkere, zuidefijke typen
maakt men echter graag gebruik
van wat brutalere kleuren, omdat
anders het gelaat uitdrukkingsloos
wordt.
Het kapsel .voor de vrouw heet
ditmaal „nouvelle frondc", oftewel
„nieuwe bladerkroon", waarmee
men aangeven, dat de haar
mode is afgestapt van de variaties,
die de kroon van Koningin Eliza
beth II opleverde.
rpWEE EN EEN HALF JAAR ge-
leden werd er in de Mount-
street t« Londen een modehuis voor
hoeden geopend, hetwelk een zeer
bescheiden opzet had. Tot grote
vreugde van de eigenares behoord*
tot de eerste cliënten prineeg Eli
zabeth, die enkele hoofddeksels be
stelde voor haar Canadese reis.
Deze koninklijke belangstelling
had tot gevolg, dat Kate Day. de op
richtster, al spoedig een vrij uitge
breide kring van klanten kreeg on
der de eerste families van Enge
land. Het was trouwen* niet alleen
de prinses, die de gang vtyi zaken
bij Kate Day stimuleerde, maar ze
ker ook haar eigen, positieve kijk
op „hoe een hoed moet zijn". Die
kijk had ze gekregen tijden* haar
opleiding bij Norman Hartnell. de
mode-ontwerper van de Engelse
koninklijke familie, bij wie ze ook
de smaak van de vorstin en de prin
sessen leerde kennen.
Afkomstig uit het MefHJke Mid-
den-Engeland heeft deze jonge ont
werpster nooit de eenvoud, welke
de natuur siért, vergeten; vandaar
dan ook, dat haar modellen vrijwel
nooit exotisch of overdreven zijn,
eerder ademen zij een zekere
strengheid van geest uit. welke het
geiaat echter zeer ten goede komt.
Kate Day houdt van kleine, be
scheiden hoedjes, die een zachte lijn
hebben en goed om het hoofd slui
ten. Kenmerkend voor haar zijn de
uitdagende garneringen opzij of de
originele randen, welke volkomen
op de draagster worden afgestemd.
In dit opzicht is zij typisch Engels:
de Engelse vrouw zal zichzelf, even
min als de Nederlandse, ooit aan
passen bij haar nieuwe hoofddek
sel in tegenstelling tot de Francaise,
die met liefde vijfmaal per Jaar
haar make-up en haar kapsel ver
andert ter wille van het nieuwe
dopje.
De hoeden voor de aanstaand*
winter zijn bij Kate Day vervaar
digd van warmgekleurde, langharige
viltsoorten. Voor gedrapeerde mo
dellen gebruikt zij veel jersey en
tweed.
Er is één speciaal model waaraan
zij haar hart heeft verpand, maar
voor welke soort zij de toekomst
donker inziet. Dat is de hoed met
de grote rand, die als 'n kroon rond
het gelaat staat: de zogenaamde
„plaatjeohoed". Zelfs vóór de offi
cieelste plechtigheden kan zij dit
mo^el bijna niet meer verkopen,
maar wellicht gaan er nog enkele
mee ln de koffers van Koningin Eli
zabeth. als zU haar reia naar
Australië gaat maken, voor welke
gelegenheid Kate Day zeer belang
rijke opdrachten heeft ontvangen.
MARIANNE KRI8TUL
A Aan weerskanten van een tweepersoons divanbed plaatst u
e,en kast. waardoor een soort nis ontstaat. De achterwand
daarvan kunt u opvrolijken met kleurige chintz.
T> In plaats van de tweepersoonsdivan is een éénpersoons
divanbed, waaronder een tweede bed ls verstopt, een dank
baar meubel! Door aan hoofd- en voeteneind een latafel te
plaatsen ontstaat toch een ledikant, als u zich daarin behaaglijker
gevoelt. De latafels moeten even breed zijn als het bed.
J"1 /Een smal latafeltje, een horizontale en een verticale plank
vormen een bureautje. Practisch is hef de horizontale en
verticale planken zó te maken, dat het meubeltje gemakkelijk uit
elkaar kan worden genomen!
TT Nu ln de moderne woping de suite is verdwenen, mist men
de traditionele kasten naast de suite-deuren. Waarom ze met
aangebracht ter weerszijden van het brede raam? Worden d e
kasten voorzien van glazen deuren, dan kunnen ze uitstekend
dienst doen om uw boeken in te bergen.
P Natuurlijk moderniseert u, indien enigszins mogelijk, uw
keuken. Onder en boven het aanrecht volop kastjes. Alleen
onder een klein stukje aanrecht geen kastje. Dit gedeelte dient als
tafel ais u zittend werk wil doen! Bent u hier niet bezig, dan kunt
u in de opening het keukenkrukje zetten. Zo spaart u ruimte!
Zij, die heur haar hebben laten
groeien, hebben al weer ongelijk
gehad. Kort is nog steeds de mode
en kort zal ze voorlopig wel blijven.
In feite is er echter weinig nieuws
onder de zon. Lang worden de ha
ren in geen geval. De nieuwe lijn
houdt in. dat de haren kordaat wor
den a/geknipt en extra kort lijken,
doordat men de haren ln lagen
boven elkaar werkt, zoals bloem
bladen over elkaar liggen. Het ge
laat komt dus volkomen vrij.
De lievelingskleuren zijn diep
Venetiaans-rood, roestbruin en kas-
tanjerood.
Het was echter niet alleen het
kapsel voor de tirouto. waarover de
dames en heren in Nice zich heb
ben druk gemaakt.
De haardracht van de man stond
dit keer op de voorgrond en men
was eenparig van oordeel, dat het
sterke geslacht de lijn van zijn
coiffure verwaarloost. Daar in moet
verandering komen en men wél het
mannelijke hoofd opnieuw mbt de
glorie omgeven, die het in vroeger
dagen in zo ruims mats deelachtig
is geworden.
De kaalhoofdigen kunnen echter
gerust zijn: er zal niet overdadig
met pruiken worden gewerkt
X MAAGD (13 Aug.-22 Sept.).
Gunstige week voor het
•angaan van persoonlijke
relaties Uw meerderen zijn u goed
gezind Ook mensen, die u tn uw
privé-leven ontmoet, kunnen u voor-
dee' bezorgen.
(1. WEEGSCHAAL (23 Sept-
°ct>- Wellicht zullen
w wr zich allerlei gelegenheden
voordien, waardoor uw wensen In
vervulling zullen gaan. Kans op een
onverwachte reis.
SCHORPIOEN (13 Oct.—
«■f' 21 Nov.). De mogelijkheid
V/JID ls ntet uitgesloten, dat u
Iemand zult ontmoeten, die u kan
helpen met allerlei privé-aangelegen-
heden. Een liefdesgeschiedenis kan
lelden tot een blijvende verbintenis.
SCHUTTER (22 Nov.—2S
Mm Deo.). De week ta gunsttg
om zaken te regelen met
chefs, hospita's e.d. Laat u niet af
schepen met een kleinigheid. Stel uw
eisen hoog en blijf op uw stuk staan.
Kans op financieel voordeel van on
verwachte zijde.
gm STEENBOK (23 Dec—20
Jpl Jan) Dank zij nieuwe geest-
w drift en optimisme kan dtt
een zeer gunstige week worden Col
lega's en chefs, allen schijnen u ter
wille te zijn. Neem de kans waar »n
verbeter uw positie 1
den beloond. Met mensen, die u lief-
hebt. zult u het eens worden.
STIER (21 April—22 Mei).
*1B U hebt deze week alle mo-
gelijke kans de dingen,
welke u tot nu toe liet liggen, af te
maken. Wilt u wijzigingen brengen
op het terrein van uw werk. doe dit
dan nut
TWEELING (23 Mei-21
jEA Juni). De kans ls groot.
l\ dat u een voordeeltje krijgt
van een zijde, waarvan u dit niet had
verwacht. Ga vooral niet roekeloos
met uw geld om.
KREEFT (22 Junl-22 Juli).
Allerlei verrassingen en
toevallige prettige ontmoe
tingen schijnen deze week voor u te
zijn weggelegd. In uw eigen huls zal
een reeds lang hangende kweatle voor
eens en ai worden „uitgepraat".
LEEUW (23 Juli—22 Aug.).
Onverwacht zal Iets, dat
O Ja achter de schermen gaande
is uan het daglicht komen, en hier
mede behoort u uw voordeel te doen
door verbetering van uw poaitie. Veel
brieven, bezoeken e.d. bezorgen u een
extra drukke weèk. Gunsttg voot
geldzaken.
Bevredlgi uw nieuwsgierigheid
maar neem de voorspellingen
niet al te ernstig opl
WATERMAN (21 Jan.—II
Mfï Tebr.). Grots kans op een
1 bewogen week, gunstige
aspecten ln verband met regeling van
schulden. In uw beroepsleven zult u
misschien ven een verantwoordelijk
heid worden ontheven en het gemak
kelijk krijgen.
VISSEN 139 retor.—29 Urtf.
Financiële moeilijkheden
zullen zich vermoedelijk
ten goede keren. Mogelijk wordt u
uit de verte een voorstel gedaan,
waardoor uw gehele leven volslagen
wordt gewijzigd. Durf het nieuwe
aani
«modellen tn de wintercollectie van de Parijse couturiire
rven vallen over heUalgemeen recht, al worden de tchou.
ders verbreed. Alleen de rokken van haar avondtoiletten
waaieren naar onderen wijd uit. Een typisch voorbeeld
hiervan geeft dit avondtoilet van zwart velours. Men ziet
ook ftoe de schouders even worden verbreed. Bovendien
worden ze, in dit geval, bijzonder geaccentueerd door bor
duursels en strasssteentjes, welke men terugvindt óp de
lange, zwarte handschoenen. Deze opvallende schouderlijn is
wel echt te beschouwen als een reactie op de strapless
avondtoiletten, welke nog wel in de collecties van de
Parijse Groten worden aangetroffen, maar die toch meer en
meer worden verdrongen door het décolleté, dat nu eenmaal
tal van mogelijkheden biedt.