HAAR eigen domei Regering vraagt 20 min voor steun aan research door bedrijfsleven Borduren is een schone kunst die de vrouw een weinig was vergeten Een capuchon-sjaal is gemakkelijk te haken Panam verzet zich tegen een vrachtdienst van Seabord ïGEN lNG Credieten om ontwikkeling nieuwe producten te stimuleren Poging om achterstand van Nederland in te lopen FRANK PIASECKI HEEFT EEN LUCHTBUS OP STAPEL Zal Piasecki zijn grote helicopters eens in Rotterdam bouwen 52 personen gereed Genoeg maatschappijen vervoeren vracht over de Atlantische Oceaan ^anam verwacht veel van Winterdienst van de Air France Voorkeur voor sterling in Afrika afgeschaft BUITENLANDSE VESTIGIJ VAN HET GROOTSTE BJ Industrialisatie dient in snel tempo te gaan Fabriek van Textile Machines Reading in Almelo officieel geopend nieuwe vrachttoestellen Slapte op Duitse werven Frankrijk stelt verlaging van tarieven voor Vervoer van de Air France in Juli 1953 Luchtvaartovereenkomst Noorwegen-Zuid-Afrika Een GOEDE huisvrouw is ook een binnenhuis-architectef Zij gaat weer in de leer bi) Arachne-spln Voortgekomen uit naaiwerk Zó sterk wil het kindje worden! 'n Nieuwe kroon siert het haar Hel mannenhoofd herkrijgt zyn glorie Kate Day kreeg koninklijke klandizie De sterren Voor de week van 18-25 October zeggen ZATERDAG 17 OCTOBER 1953 BL PAGINA" Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp tot uitgaven in het belang van technische procédé's en apparaturen. De minister van Econo mische Zaken vraagt in dit voorstel een bedrag aan van 20 millioen uit het tegenwaardefonds, die zullen dienen om de onontbeerlijke financiële steun te verschaffen aan daarvoor in aanmerking komende projecten ter ontwikkeling van technische procédé's en apparaturen. Men kan dit wetsvoorstel beschouwen als een stap van de regering om de achterstand van Nederland op het gebied van technische research ten opzichte van het buitenland met name de Ver. Staten en Engeland enigszins in te lopen. De regering bepaalt zich volgen^ het ingediende ontwerp uit sluitend tot financiële medewerking aan projecten die door het bedrijfs leven worden geëntameerd. Een door de minister voorgestelde „ontwik- kelingsraad" waarin deskundigen op industrieel technische-wetenschap- pelijk en financieel-economisch gebied zitting zouden moeten nemen, zou de aanvragen om ontwikkelingsfinanciering hebben te beoordelen. De steunverlening aan de te ontwikkelen projecten behoeft niet ateeds in dezelfde vorm te geschieden. Zij dient aan het bij zondere geval te worden aangepast. Hierbij dient men er van uit te gaan, dat deze steun, financieel bezien, het karakter heefl van een deelneming in een riskant project van tijdelijke duur, dat of succes boekt, of op niets uitloopt. In het algemeen zal dus een overeenkomst gemaakt worden, waarin, de terugbetaling en een eventuele rentever- Meermalen had de ambtsvoorganger van de minister van Economische Zaken (die de Memorie van Toelichting ondertekent) bij de bespreking van het industrialisatie beleid de gelegenheid te wijzen op de'uiter mate belangrijkMOhctie van de technische research en de tifthnische ontwikkeling. Ook de minister zelf \eeft hierop nogmaals ge lde nota inzake de indus- Ikrland" en terzake mede l/bevorderen, dat binnen- i de Staten-Gene- „vieif trialisatie van Nei gedeeld, te zullei kort een wetsvoo# raai zal worden s ïn verband me de steeds toenemende inge wikkeldheid der industriële productiemetho den bestaat in veel sterker opzicht dan voor de laatste wereldoorlog de noodzaak, dat aan deze technische research en technische ontwikkeling, stadia die voorafgaan aan de inrichting van het eigenlijke productieproces, grote aandacht wordt geschonken. Ver achter Het is bekend, dat Nederland door de om standigheden, waarin het in de laatste we reldoorlog verkeerde. t.a.v. de ontwikkeling van nieuwe producten en productiemetho den, ver achter is geraakt bU de Verenigde Staten van Amerika en ook bU het Ver enigd Koninkrijk en Zwitserland, welke landen gedurende de oorlog juist hun indus triële productie tot het uiterste hebben moeten of kunnen opvoeren. Ten opxichte van andere aterk geïndustrialiseerde landen als Duitsland en in mindere mate FrankrUk en België heeft ons land een historische achterstand te overwinnen. Wel heeft de Nederlandse overheid reeds lang voor de laatste wereldoorlog ingezien, dat steun moest worden verleend aan initia tieven van het bedrijfsleven en de weten schap op het gebied van de technische research. Om deze reden is ter bevordering van de research reeds door de wet van 30 October 1930 laatstelijk gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 2 Maart 1936 tot regeling van het toegepast natuurweten schappelijk onderzoek, een organisatie in het leven geroepen, die zich sedertdien sterk heeft ontwikkeld en aan welke door de regering aanzienlijke middelen ter be schikking worden gesteld. Met behulp hier van heeft de centrale organisatie voor het toegepast natuurwetenschappelijk onder zoek een groot aantal laboratoria gesticht, dje zich in het algemeen belang bezighouden met de technische research. Gebrek aan kapitaal Toen na de wereldoorlog de zo zwaar ge havende Nederlandse industrie zich moest herstellen, heeft de overheid ook hier de helpende hand geboden o.a. door mede werking aan de oprichting van de Maat schappij tot financiering van het nationaal' herstel. Deze maatschappij heeft in de afge lopen jaren een groot aantal credieten ver strekt in de vorm van langlopende leningen, welke er veel toe hebben bijgedragen, dat de Nederlandse industrie zich weer kon ontplooien. Desondanks bestond en bestaat nog heden ten dage een gebrek aan risicodragend kapi taal voor nieuwe ondernemingen of belang rijke uitbreidingen. Het is daarom begrijpe lijk dat het risicodragend kapitaal, dat in de vorm van besparingen bij industriële ondernemingen zelf aanwezig is, in de eerste plaats wordt aangewend voor de vergroting van het aantal productiemiddelen ter ver vaardiging van reeds door de onderneming geproduceerde artikelen. Eerst in de tweede plaats wordt onder ogen gezien of voldoende kapitaal beschikbaar is voor het entameren van de productie van geheel nieuwe pro ducten. Dat een dergelijk* aanwending veelal achterwege moet blijven, is begrijpe lijk. indien men bedenkt, dat het kapitaal, nodig voor de ontwikkeling van een nieuw product, niet alleen veel grotere risicofac toren in zich bergt, doch tevens 'n omvang heeft aangenomen, die de mogelijkheden der betrokken onderneming dikwijls te boven gaat. Naaripate de behoefte aan nieuwe producten ter versterking en verbreding van het Nederlandse exportpakket urgenter wordt, doet zich de lacune, die hier bestaat tussen research en productie, n.l. de ontwik keling van het nieuwe product, steeds ern stiger gevoelen. Het gaat hier derhalve in beginsel om de financiering van alles wat geschieden moet na de afsluiting van het researchstadium tot op het ogenblik dat de normale serie- o* massafabricage ter hand kan worden geno- men. Hier kunnen onder vallen de ontwik keling van nieuwe producten en apparaturen en ook nieuwe productiemethoden of werk wezen. Mede kan hieronder worden begre pen de financiering van een proefserie of van een proeffabriek. Aan deze technische ontwikkeling werd tot dusverre door de overheid nog niet in betekenende mate steun verleend. Wel werd op de begroting van voorgaande jaren reeds enige malen een post voor dit doel uitge trokken, met behulp waarvan aan een be- echeiden aantal ontwikkelingsprojecten financiële medewerking is verleend. De mihister meent echter dat thans het ogenblik Is gekomen om deze medewerking op gro tere schaal te verlenen. Dat in het verleden ondanks de genoemde beperkende omstandigheden reeds een aan trekkelijk groot aantal projecten werd aan gemeld, stemt op zich zelf tot grote voldoe ning. omdat hieruit kan worden «geleld, dat een toenemend aantal industriëlen be dacht is op uitbreiding van het productie programma of verbetering van de kwaliteit van het fabrikaat. Het ligt in de bedoeling de faciliteiten van deze ontwikkelingsfinanciering mede dienst baar te maken aan de ontwikkeling van producten, die van belang zijn voor de uit rusting van leger, vloot en luchtmacht, de deelneming van de Nederlandse Industrie aan deze militaire ontwikkeling is van grote betekenis voor de industrialisatie. goeding afhankelijk worden gesteld van de financiële resultaten der ontwikkeling. In plaats van of naast gen vergoeding van rente kan ook een aandeel in de eventuele winst worden gevraagd. „OnliiikkeUngsraad" Aangezien uitsluitend financiële mede werking wordt gegeven, kan met een een voudige o'rganisatie worden volstaan De op stelling van en de contróle op de crediet- overeenkomaten geschieden door het depar- it van de minister van Ec. Zaken. Ten •n van de beoordeling zou hij zich willen laten voorlichten door een speciaal voor dit doel in te stellen deskundigen college. Op voorstel van de hoofdcommissie voor de industrialisatie, die omtrent het vraagstuk van de technische ontwikkeling van advies heeft gediend, is de minister voornemens hierin deskundigen op industrieel, technisch- wetenschappelijk en financieel-economisch gebied zitting te doen nemen. Dit college zou de naam van „ontwikkelingsraad" kun nen dragen. De aanvragen om ontwikke lingsfinanciering zouden, voorzover zich hiertegen geen zwaarwichtige redenen ver zetten, aan de ontwikkelingsraad ter be oordeling kunnen worden gegeven. De ont- wikkelingsraad kan in alle gevallen, waarin hjj zulks nodig en mogelijk a:ht. het adv es van gespecialiseerde deskundigen inroepen Dit zal steeds gebeuren wanneer het ont wikkelingsproject van militaire aard is. In zulke gevallen zal de ontwikkelingsraad versterkt worden met een door de minister van oorlog en van marine aan te wijzen deskundige. De beslissing over de ingediende aanvragen zal in alle gevallen bij de minister blijven berusten. Ofschoon over de resultaten niets met zekerheid valt te vdörspellen, verwacht de minister, zulks op grpnd van de ervaringen in de afgelopen jaren opgedaan met ontwik kel ingscredie ten op kleine schaal, dat door de hierboven aangegeven wijze van mede werking aan de Nederlandse industrie een krachtige stimulans zal worden gegeven aan de industrialisatie van ons land. Generaal Grünther, opperbevelhebber van de Noor dat lantische strijdkrachten, die een bezoek brengt aan ons land, is Donderdag dóhr de koningin en de prins op het land- gbed ..Ter Horst" ontvangen. Ook minister Staf (rechts) was bij deze ontvangst Het kan voor de ontwikkeling van het hellcopter-luchtverkeer in Europa van de allergrootste betekenis zijn, wanneer der gelijke luchtbussen in Europa zélf zouden kunnen worden gebouwd, afgezien nog van de militaire Piasecki's die van veel belang nen zijn voor de Europese marines, luchtmachten en legers. Daarom zijn we be nieuwd. of Piasecki inderdaad zijn veelbe lovende en ook voor ons land belangrijke plannen, ten uitvoer zal weten te brengen. Hoewel een experimenteel hefschroefvlieg- tuig in ons land in aanbouw ia, zal in de toekomst de steun van een grote helicopter- fabriek toch niet kunnen worden gemist. Dat ons land straks grote aantallen helicop ters zal gaan bouwen, zo niet van eigen ontwerp, dan toch in licentie, U o.i. wel zeker. (Van een medewerker). TOen op 11 Juli JJ. de eerste Sikorsky 8-55 \an de Sabena op de Rotterdamse helihaven daalde, toen staple daar ook de bekende Amerikaanse helicopter-bouwer Frank N. Piasecki uit, die onlangs, evenals Igor Sikorsky, een bezoek aan Europa bracht. Z(jn bezoek aan Nederland had een wel heel bijzonder doel. Piasecki denkt er n.I. ovér, in Nederland een fabriek op te richten, waar zijn tandem-helicoptera gebouwd zullen kunnen worden en men zei dat Rotterdam een goede kana maakte. kinr/ 1 1*1afstanden tot maximaal 400 km, nu is het 1956 IS luchtmis voor ook zo goed als zeker of de luchtbus van Piasecki zal in de toekomst veel van zich Piasecki werd op 24 October 1919 in Phila delphia geboren en studeerde o.a. aan ce Universiteit van Pennsylvania. In 1940 vorm de hij tezamen met constructeurs, die be langstelling hadden voor het hefschroef- vliegtuig, een groep die in 1943 uitgroeide tot het P V. Engineering Forum; daaruit werd in 1946 de Piasecki Helicopter Corpo ration weer geboren. In 1943 al werd door de PV-groep de PV-2 gebouwd, de tweede suc cesvolle helicopter in Amerika na de Sikorsky VS-300. Op 11 April maakte dit toestelletje, bestuurd door Piasecki, de eer ste succesvolle vlucht. Deze PV-2 was een éénpersoons helicopter, voorzien van één enkele rotor. Intussen had Piasecki op papier al het plan van een helicopter met twee hefschroe- ven in tandem uitgewerkt. De marine had er belangstelling voor en gaf hem opdracht fbt de bouw van zo'n tandem-heUcopter. Sindsdien is Piasecki een sterk' voorstan der gebleven van de tyelicopter jpet twee hefschroeven in tandem, die in tegengestelde richting draaien en daardoor elkanders „schroefkoppel" opheffen. We treffen deze constructie dan ook op al zijn hefschroef- vliegtuigen aan. Spottend worden die Piasecki's met hun lange rompen wel de „vliegende bananen" genoemd. In Maart 1919 wist zo'n Piasecki zelfs, bestuurd door Jim Ryon, een looping te maktn. Op het ogenblik bouwt Piasecki honderden transporthelicopters voor de Amerikaanse marine, het leger en de luchtmacht. De fabriek telt thans 4500 employéPiasecki was de eerste Amerikaan, die een helicopter- brevet haalde vóór een normaal vliegbrevet. Hij maakte zelf alle testvluchten met zijn helicopterontwerpen en heeft al 20 verschil lende heücoptertypen gevlogen. De grootste helicopters Voor het leger en de luchtmacht worden in grote series de „H-21 Work-horse" gebouwd, uitgerust met een Wright-motor van 1425 pk. Deze H-21 kan 20 soldaten vervoeren en wordt o.a. gebruikt voor het uitvoeren van reddingsopdrachten in het poolgebied. Een kleinere helicopter voor het leger is de „H-25 Army Mule", die een Continental- motor van 550 pk heeft en 6 soldaten ver voeren kan. In aanbouw is thans de XH-lfl, één van de grootste helicopters ter wereld. Deze hefschroever heeft n.l. afmetingen, ge lijk aan die van een viermotorige Skymaster! Ook deze XH-16 is speciaal bedoeld ala red dingsmachine in het poolgebied en kan als transporthelicopter 40 personen meenemen. Uit deze militaire XH-16, die spoedig voor het eerst vliegen zal, heeft Piasecki ook een civiele uitvoering ontwikkeld, die de lucht bus van de toekomst belooft te worden. Deze civiele luchtbus van Piasecki zal in 1956—57 gereed zjjn en 52 passagiers kunnen vervoeren. HU sal een kruissnelheid hebben van 224 km per uur en een vliegbereik van 312 km. Met 46 passagiers zal bU een snel heid van 326 km per uur kunnen halen. Hoe wel bet prototype van de XH-16 voorsten wordt van twee Pratt and Whitney zuiger- motoren van 1656 pk elk, zal ook een model met scbroeftnrblnes worden uitgerust. die van het type Allison T-3« zullen zUn. Merk waardig van deze grote tandem-helicopter is ook de afneembare „speedbak" onder de romp, een extra bak voor het vervoeren van post of vracht of zelfs passagiers. Uitgerust met deze laadbak zouden niet mimler dan SS passagiers door deze Piasecki kunnen worden meegenomen! Nu er geen twijfel meer over bestaat of de luchtbus gaat een grootse en veelbe lovende rol spelen in b*t luchtverkeer op In de winterdlenst van de Air da France zijn enkele noviteiten opgenomenr Op 19 October zal de Air de Trance een lijn Parijs—Chicago openen, vis Montreal. Deze dienst zal twee maal perJweek wor den gevlogen met Super Constellationa voor de eerste klasse en met Constellations voor toeristenklasse. In de loop van October zal de Air France op de diensten op Zuid- Amerika ook Sao Paulo opnemen. De Su per. Constellations die reeds op Noord-Ame- rika vliegen zullen binnenkort met hutten met bedden („Parisien Spécial") of met cou- chettea („Parisien") worden vporzlen. De Cornets die reeds op Beyrouth en Ca sablanca vliegen zullen binnenkort ook op andere plaatsen in Noord-Afrika en in het Nabije Oosten vliegen. De „Provences" zul len bij hun levering hun diensten op het net over de Middellandse Zee uitbreiden De Viscounts zullen drie keer per week op Milaan en Rome vliegen. De Air France heeft ook een lijn Parijs- Keulen geopend, die zonder tussenlanding wordt uitgevoerd. Deze dienst -wordt Maan dag, Woensdag en Vrijdag van Parijs uit en Dinsdag, Donderdag en Zaterdag van Keu len uit onderhouden. Over de toeristische vluchten, door de Air France en de Agences de Voyages georga niseerd, wordt nog gemeld, dat zij gericht ziji) op Corsica. Algerië en Marokko en ver der van een groot aantal Europese landen op: Engeland voor een weekend in Londen, of voor een langer oponthoud; naar Duits land en Oostenrijk waar vijf rondreizen op het programma staan, namelijk o.a. het dal van de Rijn, het Rijnland en Zuid-Duitsland. Oost Berlijn en West Berlijn, naar Zwitser land. Spanje (de Balearen. Andalusië, Ma drid). Portugal. Canarische eilanden; Italië (Rome. Florence, Napels. Noord-Italië tot Venetië, de Italiaanse meren). Deze toeris tische reizen duren van 3 tot twintig dagen. Voor toeristen die van Europa uit Ame rika willen bezoeken zijn er „cruises" naar de Verenigde Staten. New York, de grote meren, Californië, Zuid-Amerika (Rio de Janeiro, Sao Paulo, Lima. LaPaz, Buenos Aires. Montevideo. Porto Alegre enz.), Me xico met een mogelijke uitbreiding tot Gua temala. Zoals men weet -maakt de Agences de Voyage voor de toeristen alles in orde. Te beginnen met het volgend jaar zal Zuid-Afrika. naar de minister vah Finan ciën Nicolaas Having» aankondigde, een einde maken aan het onderscheid b(| de in voercontrole. dat ten gunate van het pond sterling werd gemaakt. De minister zeide. dat dit besluit genomen werd in verband met de aanzienlijke verbetering, die in de concurrentiepoaitie van Engelse en conti nentale exporteurs ia ingetreden. De garantie, volgens welke Engeland een minimum inkomen van 50 millioen pond sterling uit Zuid-Afrikaans goud zou heb ben, woriit echter gehandhaafd. Het onderscheid, waaraan thans een einde is gekomen, gold. naar Reuter nader meldt, tussen alle harde-valutagoederen enerzijds en zachte-valutagoederen anderzijds. Goe deren uit de gebieden met zachte valuta, Engeland. Europa en elders, verliezen dus de voorkeur weike zij hadden tegenover dollargoederen. Frank N. Piasecki heeft tot nu misschien wel het meest succes gehad met zijn H-21 tandem-helicopter. die in serie voor het Amerikaanse leger wordt geproduceerd MINISTER ZIJLSTRA SPRAK TE ALMEW De minister van Economische Zaken heeft In Almelo een nieuw bedrijf van de „Tex tile Machines Reading", 'a werelds grootste producent van kousenbreimachines, officieel geopend. De minister wees in zijn toespraak in de eerste plaats op de bijzondere aard van het te v ervaardigen product. Door dit bedrijf zullen machines worden vervaardigd, die nodig zijn voor de productie van zeer fijn breiwerk, namelijk kousen. De kousenbreimachine is in hoge mate een kwaliteitsproduct. Het is dan ook niet te verwonderen, dat slechts een kleine, selecte groep ondernemingen in de gehele wereld kousenbreimachines construeren en dat het aantal ondernemingen, waarvan men mag aannemen, dat zij het eventueel zouden kunnen, ook gering is. De uitbreiding van de industrie in Neder land met bedrijven van deze aard achtte de minister met 'toog op een voortschrijdende industrialisatie van ons land zeer belang rijk. Dit belang is'in het bijzonder gelegen in het feit, dat de door deze bedrijven ver vaardigde kwaliteitsproducten als gevolg van hun min of meer exclusieve karakter in het algemeen sterke exportproducten zijn en juist de vergroting van de uitvoer is een belangrijke voorwaarde voor een verdere industriële ontwikkeling. Niet alleen dwingt de relatieve beperktheid van de binnenland se markt tot het vinden van afzetmogelijk heden in het buitenland, doch bovendien veroorzaakt in een land als Nederland de uitbreiding van de industrie een stijging van de invoer van grondstoffen, halffabri katen en machines, waartegenover een groeiende uitvoer dient te staan, opdat een evenwichtige betalingsbalans kan worden gehandhaafd. Welkom vreemdeling In de tweede plaats stelde de minister met voldoening vast, dat de belangrijke bij drage, die dit bedrijf levert tot de industria lisatie van ons land, afkomstig is van een Amerikaanse firma, die Nederland heeft ge kozen voor de vestiging van een productie bedrijf in Europa. Dit is wederom een be wijs van het vertrouwen, dat men in het buitenland stelt in de potentiële mogelijk heden. die Nederland voor industriële ves tigingen biedt. Met name blijkt hieruit niet alleen, dat men het mogelijk acht om van dat land uit een min of meer uitgebreid af zetgebied te bewerken, doch tevens ligt hierin de erkenning van de technische mo gelijkheden voor deze productie in Neder land. De Nederlandse arbeiders en tech nici hebben bewezen, dat zij kunnen vol doen aan de hoge eisen, die een fijn me chanische industrie ais deze stelt. Wanneer dit zo is, zo zou men zich kun nen afvragen, zou men dan de uitbreiding van de industrie niet kunnen overlaten aan Nederlandse industriëlen alleen? Is de vestiging van buitenlandse bedrijven geen rernrhende factor voor de ontplooiing van Nederlandse initiatieven? Inderdaad worden deze vragen somtijds gesteld. De Pan American World Airways heeft bij de Amerikaanse „Civil Aeronautics Board" verzet aangetekend tegen toekenning aan Seabord Western Airlines van een ver gunning voor vrachtvervoer over de Atlan tische Oceaan. Zou Seabord zulk een ver gunning krijgen, dan zouden millioenen dol lars aan Inkomsten uit het vrachtvervoer aan de intercontinentale Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen worden onttrokken. De aanvraag van Seabord toont gemis aan in zicht in het internationale luchtvraehtver- voer. Aldus het protest, dat de Panam bij de „Civil Aeronautics Board" h^eft ingediend. In tegenstelling tot de indruk, die Seabord heeft trachten te wekken, is Seabord geen maatschappij, die op commerciële basis vracht vervoert, daar de onderneming 71 van haar vervoer voor de Amerikaanse re gering verricht en slechts 12*/# van haar to tale inkomsten van commercieel vrachtver voer komen. Er wordt nog aan toegevoegd, dat Seabord verliezen leed. toen het com merciële vrachtvervoer het grootste deel van. haar vervoer uitmaakte. De rechtskundige raadsman van de Pa nam. Henry J. Friendly, herinnert er in zijn geschrift aan, dat de „Board" reeds twee maal de noodzaak voor nog een certificaat voor transatlantisch vrachtvervoer heeft ontkend en de heer Friendly is van mening, dat de „Board" nu moet bewijzen, dat de waarborgen tegen buitensporige concurren tie in het luchtvervoer, door het Congres 15 jaar geleden vastgelegd, niet kunnen worden omzeild door eenvoudig lang en hard genoeg „op de deur te kloppen". In de laatste zeven jaar zUn de inkomsten nit het vrachtvervoer van de Panam met 466'/# gestegen tegenover een verhoging van de Inkomsten nit het passagiersvervoer met 216*/#. De toeneming van het vrachtvervoer van de Panam overtreft die van alle andere Amerikaanse luchtvracht-vervoerders en daarmede is de bewering, dat de Panam aan het passagiersvervoer de voorkeur geeft boven vrachtvervoer weerlegt. Sedert de oorlog ia de Panam eik jaar de grootste transatlantische vrachtvervoerder geweest en de vracht diensten van de Panam zullen begin 1954 nog worden verbeterd, als nieuwe DC-6A vracht toestellen over de Atlantische Oceaan in ge bruik zullen worden genomen. De capaciteit van deze vliegtuigen la zo groot, dat met een dienst van twee maal in de week, er ruimte aal zUn voor 127'/# van de vracht, die de Pa nam in gecombineerd en zuiver vrachtver voer in beide richtingen in het topjaar heeft vervoerd en van ongeveer 28*/# van de vracht die door alle maatschappen iUndienst en charter in 1952 over de Atlantische Oceaan is vervoerd. Te optimistisch Uit het protest blijkt dan nog, dat Seabord van plan Is de Irish Airlines, voor welke on derneming het vliegtuigen wil exploiteren, 1.605 per mijl te berekenen als operationele kosten voor de Constellations, doch de Sea bord, bij de aanvrage voor een certificaat, schat dat het dezelfde toestellen kan exploi teren tegen 8 1.36 per mijl. Bij elkaar liggen de kosten die Seabord als schatting opgeeft een 2.500.000 onder de werkelijke kosten die de onderneming per jaar zou hebben. De overdreven vooruitzichten van Seabord blijkt uit de opgave, dat met 80*/# betalende lading wordt gerekend; ervaren vrachtver- voers maatschappijen halen In hun zuivere vrachtvervoer slechts een gemiddelde van 57*/#. Ook de bewering van Seabord, dat de aard van de geëxporteerde goederen se dert 1948 niet veranderd is, wordt bestreden. In het protest wordt verder gezegd, dat Seabord zijn zaken heeft kunnen opbouwen door een paar dollarcent van de vrachtta rieven van de International Air Transport Association „af te schrapen" en bovendien wordt de beschuldiging geuit, dat Seabord welbewust de „Civil Aeronautics Act" heeft geschonden en zich niet aan de eigen tarie ven houdt. In het geschrift wordt ook een uitspraak van het ministerie van Defensie aangehaald, waarin wordt gezegd, dat dit ministerie geen particuliere maatschappij of groep van maatschappijen kan steunen voor de vervul ling van zijn behoeften. Volgens de schat ting van Seabord zelf zou de dienst, die men zich voorstelt te onderhouden, ongeveer toevoegen aan de vloot van viermotorige toestellen van de lijndienstmaatschappijen protest wordt gezegd dat zelfs dit en in het Zou kunnen worden geneutraliseerd door een inkrimping in de vloten van de bestaande Amerikaanse maatschappijen die aan trans atlantisch vervoer doen. Het protest gaat ook in op de klacht van de Seabord. dat buitenlandse luchtvaart maatschappijen de leiding in het internatio nale luchtvrachtvervoer overnemen, door vracht die zij uit het eigen land halen aan niet-Amerikaanse lijnen over te doen, in plaats van aan de Panam of de T.W.A. en dat zij trachten nog meer buitenlandse con currentie te scheppen, door hun eigen toe stellen onder Ierse of Griekse vlag te ex ploiteren. In het geschrift van de Panam wordt gezegd, dat het toegenomen aandeel van de buitenlandse lijnen in het vrachtver voer de laatste ja ren, wat parallel liep met een gelijke ontwikkeling in het passagiers vervoer over de Atlantisch Oceaan, ten dele daaraan moet worden toegeschreven, dat de buitenlandse maatschappijen niet zoals de Amerikaanse, hun toestellen in dienst had den gesteld van het vervoer naar en van Korea. Men kan dan echter vergelijkingen maken met 1947, toen de buitenlandse maat schappijen zich nog niet van de gevolgen van de oorlog hadden hersteld. Als de Pa nam zijn nieuwe vrachttoestellen in 1954 in gebruik neemt, zal het aandeel van de Ver enigde Staten groter worden. De Westdultse minister van Economische Zakelt heeft ten aanzien van pessimistische uiteenzettingen over de situatie van de Duitse werven, verklaard, dat Inderdaad de laatste maanden geen belangrijke opdrach ten voor het bouwen van zeeschepen zijn binnengekomen. De departementschef, di recteur Sureth, heeft deze verklaring ge grond op het feit, dat buitenlandse en met name Scandinavische werven, aanzienlijk lagere prijzen offreren. Hij achtte het nood zakelijk te streven naar grotere solidariteit in het Duitse economische leven. De beoog de verlaging der staalprijzen van 5 is volgens spreker geheel ontoereikend om de Duitse werven een concurrerende positie te verschaffen. Daartegenover is volgens be weringen van het B.W.M. deze passiviteit niet alleen van invloed op de Duitse wer ven, doch op die van de gehele wereld Gezien de in vergelijking tot 1839 ca 30 hogere wereldtonnage en het aedert meer dan een jaar bestaande zeer lage vrachten- peil, is er voor de rederijen thans geen aan leiding nieuwe schepen in opdracht te ge ven, des te minder aangezien de laatste tijd in de scheepvaart bedrijvende landen het aantal opleggingen belangrijk is toegeno men. Een lichtpunt in deze mineurstemming vormt het-feit, dat onlangs door een Noorse firma bij een Duitse werf een opdracht werd geplaatst voor de bouw van twee 10.000 tons vrachtschepen. In dit verband merkte minister Zijtgtra allereerst op, dat het tempo van de Neder landse industrialisatie zeer hoog dient te zijn om aan de groeiende behoefte aan werkgelegenheid ie kunnen voldoen. Ook wanneer regelmatig buitenlandse onderne mingen in Nederland nieuwe vestigingen tot stand brengen, blijft de taak voor onze éigen iriaustne reeds zwaar genoeg, zelfs indien men alleen het kwantitatieve aspect in aanmerking neemt. Daar komt nog bij, dat de producten van de buitenlandse on dernemingen in bet algemeen niet in het bestaande Nederlandse productieprogram ma voorkomen en veelal van zodanige aard zijn, dat zij eebt na langdurige en kostbare technische ontwikkelingsarbeid er in opge nomen zouden kunnen worden. Dit geldt in zeer hoge mate voor een product, dat „Tex tile Machines Reading" vervaardigt, doch ook in vele andere gevallen gaat dit op. Spreker achtte het van zeer groot belang, dat aldus door «en directe toepassing van de ift het buitenland reeds opgedane kennis en ervaring, de Nederlandse industrialisatie wordt versneld. Op deze wijze ontstaat een zeer welkome aanvulling op hetgeen door Nederlandse iiiitiatieven tot stand wordt gebracht. Doch ook in de gevallen, waarin een bui tenlandse vestiging een concurrent is voor de bestaande of potentiële Nederlandse in dustrieën, zijn er redenen om niet zonder meer de wenselijkheid van een dergelijke vestiging te ontkennen. Wanneer de buiten landse ondernemer niet zou overgaan tot oprichting van een bedrijf in Nederland, zal hij er in de meeste gevallen toe besluiten in een van de andere Europese landen een bedrijf te vestigen. Het gaat bij deze be drijven immers niet om de afzet op de Ne derlandse markt, doch om het bewerken van 'n zeer groot afzetgebied van een Euro pees land uit. Dit bewijzen de exportcijfers van de reeds in Nederland gevestigde Ame rikaanse ondernemingen. In vele gevallen bedragen deze namelijk 80 tot 90*/» van de productie. Wanneer Nederland de deur zal sluiten voor buitenlandse ondernemingen, zou de vergroting van de export en de werkgele genheid. die van hun vestiging een gevolg is, achterwege blijven, terwijl uit een oog punt van concurrentie de toestand prac- tisch dezelfde zou zijn. Bij de voortschrij dende liberalisatie in Europa zou het Im mers weinig verschil maken of het nieuwe bedrijf in Nederland of elders in Europa zou zijn gevestigd. Ten slotte wees de minister op een naar zUn mening niet minder belangrUk poiitief aspect van de buitenlandse deelneming aan de industrialisatie van Nederland. De bui tenlandse ondernemingen, die zicb hier te lande vestigen, worden In vele gevallen be- langrUke afnemers van bestaande Indus trieën. Veelal kan men constateren, dat dfte bedrUven in hoge mate gebruik maken van de mogelUkheden tot aankoop van onderde len en halffabrikaten bU de Nederlandse in dustrie. Hierbij kunnen zowel grote ais kleinere bedrUven worden ingeschakeld. Met name voor kleinere bedrUven. die la, staat zUn een goed product te leveren, kun nen hierin belangrUke ontplooiingsmoge lijkheden liggen. Door gespecialiseerde tn- derdelenfabricage kunnen dergelUke be drUven een belangrUke rol spelen in de in dustriële productie. Juist omdat het toefe- veringssysteem in Nederland nog te weinig ontwikkeld is,Achtte spreker het van be tekenis. dat de buitenlandse vestigingen In dit opzicht een stimulerende werking uit oefenen. Door deze toelevering van onder delen aan nieuwe industrieën sullen voorts weer perspectieven kunnen worden ge opend voor uitbreiding van de productie op nieuwe terreinen. Op grond van al deze overwegingen was de minster van mening, dat de door ons land gevolgde politiek in zake de buitenlandse industriële Investeringen, de juiste moet worden geacht. Deze poliliek is er op ge richt, de buitenlander op volkomen gelijke wijze te behandelen als zijn Nederlandse collega's. In zekere opzichten krijgt hij bij zondere aandacht, doordat getracht wordt hem enige hulp te verschaffen bij het over winnen van moeilijkheden, die voortvloeien uit onbekendheid met de omstandigheden in het land. Vervolgens sprak de minister In het En gels zijn dank uit voor het vertrouwen, dat de onderneming bij de vestiging in Neder land voor ons land aan de dag heeft ge legd. Vergadering G.A.T.T. Naar vernomen wordt heeft de Franse vertegenwoordiger André Philip het Franse plan voor een algehele verlaging der tarie ven op de bijeenkomst der landen van de Algemene Overeenkomst voor Tarieven en Handel (G.A.T.T.) ingeleid. Besloten werd, dat op dit moment geen beslissing omtrent het plan genomen zou worden, maar dat het ter overweging en commentariëring aan de regeringen zou worden toegezonden. Het Franse plan omvat de volgende vijf hoofdpunten: 1) De deelnemende landen verplichten zich gedurende 3 jaren het gemiddeld bedrag van hun tarieven in elk der hoofdsec toren van hun invoerhandel met 10*/# per jaar te verlagen. 2) Zij verplichten zich de afzonderlijke ta rieven voor de rechten in die periode tot de voorgeschreven hoogte te verlagen. 3) Het plan zal gedurende 5 jpar van kracht zijn. 4) De landen, die werken aan hun economi sche ontwikkeling, zullen geen tariefs verlagingen behoeven toe te passen, die van invloed kunnen zijn op haar ontwik kelingsprogramma. 3) De verplichtingen volgens het plan so men naast die volgens de algemene over eenkomst. Landen, die hun tarieven, het zij eenzijdig, of door onderhandeltng wil len verlagen, zullen daarin worden aan gemoedigd. Van 1 tot en met 31 Juli "heeft de Air France 35.591 passagier* vervoerd. Daarvan reiaden 12.092 op lange route* of naar Noord-Afrika; 23.499 begaven zich naar Europese steden. Deze cijfers hebben alleen betrekking op Parijs. Het dagelijkse gemid delde dat van Orly en Le Bourget ln deze periode vertrok bedroeg 1.148. Tussen Zuid-Afrika en Noorwegen is een luchtvaartovereenkomst getekend, waarbij aan de Scandinavian Airlines System wordt toegestaan een wekelijkse lijndienst te ope nen tussen Oslo, Stockholm. Kopenhagen, Hamburg, ZÜrich, Rome, Athene, Khar toum, Nairobi en Johannesburg. Zolang deze concessie duurt zal de Zuldafrikaanse Lucht vaart Mij geen dienst op Scandinavië openen. TMfEUBELS moeten tot hun recht komen! U hebt niets aan de mooiste stoelen, tafels en kasten, wanneer ze ongunstig zijn geplaatst. Geef de vertrekken van uw huis een persoonlijke noot! Durf te breken met de traditie. Weg bij voorbeeld het voeteneind van uw ledikant. Een houten hoofdeind i* voldoende. De sprei komt nu strak op het bed te liggen. Plaats ssn het hoofdeind een rol en een paar kussens en met deze soort divan ziet uw slaapkamer er ineens veel gezelliger uit! Uit de eerste „steken", gemaakt met een naald, die uit een doorn of visgraat moet hebben bestaan, groeide door de zin voor orde en regelmaat, die de meeste vrouwen «o eigen is, al gauw een „patroon", dat wil zeggen een bepaalde volg orde, een bepaalde harmonische samenvoeging van steken. Vandaar uit, tot de ragfijne kan ten, die wij nu nog kennen, langs de oudst teruggevonden en beschre- van borduursels, langs het ontstaan van meeklappen en volksborduur sels tot wat wij nu nog aan bor- duurkunst bezitten, en tot de ople ving van aUe vormen van hand- werkkunst, die wij sinds het eind van ons hedendaagse vrouwenle ven. Staan wij niet vol bewonde ring, maar ook een tikje geërgerd tegenover grootmoeders met de hand geborduurd linnengoed, haar eindeloos fijn bewerkte blouses en fichu's, en zuchten we niet over zoveel tijp tot verfraaiing vim het materiële bestaan, zoveel rust ook, en zoveel geduld? En toch borduren de vrouwen weer. ook nu in onze tijd, ik zou haast zeggen juist nu! Natuurlijk moeten wij ons in deze artikeltjes over borduren zekere grenzen stellen; er zijn immers zo oneindig veel vormen van borduur sel door zoveel eeuwen heen in zo veel verschillende landen ontstaan, dat het niet doenlijk zou zijn hier van in dit bestek een volledig overzicht te geven. Ik ga u dus vertellen over wat ons uit de aard der zaak het naaste is, n.l. wat in onze beschaving en in de ons omringende landen op dit gebied is gegroeid en derhalve stel ik mij voor de volgende onderwer pen te behandelen. 1. algemeen overzicht uit de ge schiedenis. 3. van merklappen. 3. vormen van borduursel door de eeuwen heen. 4. wat bezitten w(j nu? U- lezeres, op deze wijze wat na der te brengen tot de mij zo dier bare borduurkunst, en wie weet, u ook te stimuleren tot het weer eens ter hand nemen van een eigen werkstukje, is mijn irtnige wens. CECILE DREESMANN. TN de Grieks* mythologie wordt ons verteld van AracJine, een voudige spinster en borduurster, die. in een wedstijd om het mooiste borduurwerk, het waagde de godin Athene te verslaan, Athene, ver bolgen over zoveel aanmatiging en met de heftigheid, die zo kenmer kend was voor de Griekse goden wereld, veranderde het arme meisje in een spin, gedoemd om eindeloos te spinnen en patronen te maken Later lezen we in een Vlaam se legende, hoe een verre af stammelinge van Arachne- ais-spin, aanleiding werd tot het ontstaan van kant: Serena, een spinstertje, op wie de zorg voor een zieke moeder en een hele reeks zusjes drukte, en die met haar arbeid haar aller mager brood trachtte te ver dienen, begaf zich eens moe- ga deloos naar bulten. Zij zette l zich neer bij een bosrand en bad de hemel om redding uit de nood. Maria, gehoor ge- vend aan Serenas smeken, inspireerde haar tot het maken van kant door een grote hoeveelheid spinnewebben in haar schoot te doen neerdwarrelen. welke zich daar tot de mooiste bloem- en vlin derpatronen omtoverden. Ook in de eerste ware verhalen over het leven van de vrouw, zoals dat heel vroeger was, lezen wij over de kunstvormen, waar zij zich mee bezig hield en Waaronder spinnen, weven en borduren een belangrijke plaats innamen. De geschiedenis, en voor een deel ook de gedane opgravingen, leren ons .dat reeds vóór de Egyp- tenaren, die b.v. hun doden soms met geborduurde gewaden bedek ten, naaldwerk een hoog gewaar deerde kunstvorm was. Bij de Grieken en vooral ook bij de Romeinen gaf de hoeveelheid borduursel van de kleding de rang van drager of draagster aan. In onze eigen beschaving lieten reeds in de vroege Middeleeuwen de priesters hun misgewaden met bor duursels versieren. Koningen en pausen gaven borduursels als waar devolle geschenken en men kent weinig prinsessen en koninginnen uit vroeger eeuwen, die niet zelf de naald ter hand hebben genomen. Zo is de geschiedenis van d« vrouw steeds als het ware doorwe ven geweest met die van een hater meest vrouwelijke bezigheden: spinnen weven, borduren, kant maken. en zo weten wij ook hoe de vrouwen uit alle tijden zich daarin hebben bekwaamd. TVT is niet to vreemd, wanneer wij bedenken dat het borduur sel in al zijn vormen regelrecht voortkomt uit naaiwerk het naaien zelf werd uit de aard der zaak reeds een directe behoefte, toen de mensen begonnen zich het lichaam te bedekken. De capuchon op de rug, staat ook heel vlugl u Zó vormt de sjaal een aardige r evers-garnering.. li BEKIJKT u de drie foto's eens en dan zult u moeten erkennen, dat het niets te veel gezegd is, deze ■taal een „toversjaal" te noenjen. Bij stormachtig weer levert ze u een capuchon, die nog wat meer over het hoofd kan worden getrok ken dan deze schone, trots op haar mooie haardos, heeft gedaaan. Het is trouwens helemaal niet nodig de sjaal angstvallig vast te houden, want zij is zó zwaar, dat de uitein den, mits stevig over elkaar gesla gen. vanzelf blijven zitten. En le vert de sjaal geen aardige garne ring van uw mantel-revers?» Als u ze eenmaal bezit zult u zien, dat u er nog veel meer mee kunt doen. Dan zult u ze echter eerst moeten maken, want in de handel is deze „vondst" niet verkrijgbaar. Moeilijk is het maken van deze tover-sjaal niet. Zij wordt eenvou dig gehaakt en u kunt daarvoor de kleur wol nemen, welke u het beste staat. Het hier getoonde exemplaar is vervaardigd van twee. kleuren wol. n.l. wit en lichtblmaar mets belet u een andere kleurencombi natie te kiezen of de sjaal in één kleur te werken. Wij geven de be schrijving van de sjaal, gewerkt in witte en lichtblauwe wol. Benodigd matertaai: ISO gr. dikke l-draads witte wol. een rent blauwe wo) en een haaknaala nr. 5. van de laatate oorlog meemaken, dat is de lange weg, waarvan wij samen in een reeks artikelen over geschiedenis en wording van bor duurwerk een gedeelte gaan afleg gen. Op die manier kunnen we een beter inzicht krijgen in de opleving van een vorm van kunst, die oppervlakkig gezien toch so bitter slecht past ln de structuur yo gauw baby in dit aardse tra- nendal is gearriveerd, begint de strijd om dit kleine mannetje of vrouwtje zo sterk en zo flink moge lijk te doen opgroeien. De ouder wetse opvatting, dat babies dik moeten zijn, wordt hoe langer hoe meer verdrongen door de overtui ging, dat de diksten zeker niet altijd de gezondsten zijn. Sterke spieren in een krachtig beendergestel. daarom gaat het en men kan dan ook niet vroeg genoeg beginnen om hieraan aandacht te schenken. Juist in de eerste levens maanden is dat heel gemakkelijk, omdat de spieren dan nog volkomen los zijn en de oefeningen voor het kind dus geen krachtsinspanning, maar eerder het oproepen van reflexbewegingen betekenen. Omdat de halve mensheid tobt met voeteuvels en klaagt over pijnlijke onderdanen, is het uitstekend om de kleine voetjes zo spoedig mogelijk sterk te maken. Begin aan onder staande oefeningen echter niet, als ge niet heel zeker weet, dat de voe ten van uw kind volkomen normaal zijn. Met het oog hierop is het dan ook verstandig eerst advies ln te winnen bU de arts. Babies van nul tot drie maanden legt men op een verend oppervlak, bijvoorbeeld op een matras. Ge plaatst uw handpalmen tegen de onderkant van baby's voet en de eerste reflexbeweging van het kind zal zijn om zijn beentjes terug te trekken. Direct daam* echter zul len zijn benen weer op onderzoek uitgaan ea dus zullen zijn voeten opnieuw tegen uw handen duwen, net zolang tot dit een grappig spel letje voor het kind wordt, waardoor zijn strekspieren zich echter ontwik kelen. Het is heel goed mogelijk, dat het kind niet direct de \^rwachte reflex maakt, maar wie volhoudt, zal ten slotte zeker resultaat hebben. Een andere oefening, waar het kind het grootste plezier in zal heb ben. is het leten krullen van de tenen. Daarvoor plaatst men een vinger onder de tenen, waarop deze zeker zullen proberen door te krul len de vinger vast te houden, zodat de voetholte een goede training doorhaakt. Voor kinderen van vijf tot zeven jaar, maar ook voor Mama dient de volgende oefening, die men onge veer vijf keer moet herhalen, wil men er profijt van hebben: De voeten etaan plat op de grond, de tenen iets naar binnen, zodat de grote tenen ongeveer twee centime ter van elkaar afstaan en de hielen vijf. Pak nu de buitenkant van de voorvoet beet en trek die zover om hoog, dat de grote tenen elkaar raken. Zét daarna de voeten recht neer en krul de tenen zover mogelijk naar biniren, zodat de voetholte ge spannen is. Doe ditzelfde nog eens liggend, zodat de voeten dus recht omhoog wijzen, maar steeds zo, dat het trekt in de voetholte. Wil men de oefeningen zo aan trekkelijk mogelijk maken, zodat ook de grotere kinderen èr schik in hebben, geeft ze dan grappige namen, bijvoorbeeld „de wip" en „de bijtende hond". Lekker warm ingepakt als de stor men woeden of de vorst koning kraait. Haak zoveel lissen als de gewenste lengte ongeveer 1.50 m. Daarop haakt men 1 «per stokjes; Je toer: haak weer een toer stokjes, doch steek voor het maken van het itokje niet in de lus van de voorgaande toer. maar onder de lus. zodat de gehele steek opgenomen wordt. Het model wordt verder gehaakt al« de Se toer en wel als volgt: 4 toeren wit daarna 1 toer blauw; van wit naar. blauw haakt men de drie lossen van het eerste stokje met witte en blauwe wol samen, breek daarna de witte wol af en haak de toer met blauwe wo! verder; weer 1 toer wit l toer blauw 4 toeren wit l toer blauw 1 toer wit toer blauw 8 toeren wit. vouw de sjaal, als ze gerejed ls. dubbel en naai een der naden van de punt af ongeveer 10 cm dicht, om de ronde hoofdvorm te krijgen, wordt het puntje aan de bovenzijde haar binnen gevouwen, zodanig, dat aan de binnenzijde de naden op elkaar vallen. De daarbij verkregen kleine zijnaadjes worden eveneens dicht genaaid. "LTet 29stë internationale kappers- congres te Nice behoort weer tot het verleden. Er zijn vele en wijze woorden gesproken, waarvan enkele ook de Nederlandse vrouw wel zullen interesseren. De kleuren van de make-up zijn voor de aanstaaade winter zeer be scheiden. Het fond wordt niet brui ner gemaakt dan het is, maar blijft zoveel mogelijk de natuurlijke kleur behouden. Alleen heel erg bleke typen mogen hun huid leks rozer maken, maar in zeer beperkte mate. Ook de poeder kleurt nauwelijks en laat de tint van de huid vol doende doorschemeren. Het teerste rozerood bepaalt de lippenstift en in harmonie daarmee de wangenrou- ge. Voor donkere, zuidefijke typen maakt men echter graag gebruik van wat brutalere kleuren, omdat anders het gelaat uitdrukkingsloos wordt. Het kapsel .voor de vrouw heet ditmaal „nouvelle frondc", oftewel „nieuwe bladerkroon", waarmee men aangeven, dat de haar mode is afgestapt van de variaties, die de kroon van Koningin Eliza beth II opleverde. rpWEE EN EEN HALF JAAR ge- leden werd er in de Mount- street t« Londen een modehuis voor hoeden geopend, hetwelk een zeer bescheiden opzet had. Tot grote vreugde van de eigenares behoord* tot de eerste cliënten prineeg Eli zabeth, die enkele hoofddeksels be stelde voor haar Canadese reis. Deze koninklijke belangstelling had tot gevolg, dat Kate Day. de op richtster, al spoedig een vrij uitge breide kring van klanten kreeg on der de eerste families van Enge land. Het was trouwen* niet alleen de prinses, die de gang vtyi zaken bij Kate Day stimuleerde, maar ze ker ook haar eigen, positieve kijk op „hoe een hoed moet zijn". Die kijk had ze gekregen tijden* haar opleiding bij Norman Hartnell. de mode-ontwerper van de Engelse koninklijke familie, bij wie ze ook de smaak van de vorstin en de prin sessen leerde kennen. Afkomstig uit het MefHJke Mid- den-Engeland heeft deze jonge ont werpster nooit de eenvoud, welke de natuur siért, vergeten; vandaar dan ook, dat haar modellen vrijwel nooit exotisch of overdreven zijn, eerder ademen zij een zekere strengheid van geest uit. welke het geiaat echter zeer ten goede komt. Kate Day houdt van kleine, be scheiden hoedjes, die een zachte lijn hebben en goed om het hoofd slui ten. Kenmerkend voor haar zijn de uitdagende garneringen opzij of de originele randen, welke volkomen op de draagster worden afgestemd. In dit opzicht is zij typisch Engels: de Engelse vrouw zal zichzelf, even min als de Nederlandse, ooit aan passen bij haar nieuwe hoofddek sel in tegenstelling tot de Francaise, die met liefde vijfmaal per Jaar haar make-up en haar kapsel ver andert ter wille van het nieuwe dopje. De hoeden voor de aanstaand* winter zijn bij Kate Day vervaar digd van warmgekleurde, langharige viltsoorten. Voor gedrapeerde mo dellen gebruikt zij veel jersey en tweed. Er is één speciaal model waaraan zij haar hart heeft verpand, maar voor welke soort zij de toekomst donker inziet. Dat is de hoed met de grote rand, die als 'n kroon rond het gelaat staat: de zogenaamde „plaatjeohoed". Zelfs vóór de offi cieelste plechtigheden kan zij dit mo^el bijna niet meer verkopen, maar wellicht gaan er nog enkele mee ln de koffers van Koningin Eli zabeth. als zU haar reia naar Australië gaat maken, voor welke gelegenheid Kate Day zeer belang rijke opdrachten heeft ontvangen. MARIANNE KRI8TUL A Aan weerskanten van een tweepersoons divanbed plaatst u e,en kast. waardoor een soort nis ontstaat. De achterwand daarvan kunt u opvrolijken met kleurige chintz. T> In plaats van de tweepersoonsdivan is een éénpersoons divanbed, waaronder een tweede bed ls verstopt, een dank baar meubel! Door aan hoofd- en voeteneind een latafel te plaatsen ontstaat toch een ledikant, als u zich daarin behaaglijker gevoelt. De latafels moeten even breed zijn als het bed. J"1 /Een smal latafeltje, een horizontale en een verticale plank vormen een bureautje. Practisch is hef de horizontale en verticale planken zó te maken, dat het meubeltje gemakkelijk uit elkaar kan worden genomen! TT Nu ln de moderne woping de suite is verdwenen, mist men de traditionele kasten naast de suite-deuren. Waarom ze met aangebracht ter weerszijden van het brede raam? Worden d e kasten voorzien van glazen deuren, dan kunnen ze uitstekend dienst doen om uw boeken in te bergen. P Natuurlijk moderniseert u, indien enigszins mogelijk, uw keuken. Onder en boven het aanrecht volop kastjes. Alleen onder een klein stukje aanrecht geen kastje. Dit gedeelte dient als tafel ais u zittend werk wil doen! Bent u hier niet bezig, dan kunt u in de opening het keukenkrukje zetten. Zo spaart u ruimte! Zij, die heur haar hebben laten groeien, hebben al weer ongelijk gehad. Kort is nog steeds de mode en kort zal ze voorlopig wel blijven. In feite is er echter weinig nieuws onder de zon. Lang worden de ha ren in geen geval. De nieuwe lijn houdt in. dat de haren kordaat wor den a/geknipt en extra kort lijken, doordat men de haren ln lagen boven elkaar werkt, zoals bloem bladen over elkaar liggen. Het ge laat komt dus volkomen vrij. De lievelingskleuren zijn diep Venetiaans-rood, roestbruin en kas- tanjerood. Het was echter niet alleen het kapsel voor de tirouto. waarover de dames en heren in Nice zich heb ben druk gemaakt. De haardracht van de man stond dit keer op de voorgrond en men was eenparig van oordeel, dat het sterke geslacht de lijn van zijn coiffure verwaarloost. Daar in moet verandering komen en men wél het mannelijke hoofd opnieuw mbt de glorie omgeven, die het in vroeger dagen in zo ruims mats deelachtig is geworden. De kaalhoofdigen kunnen echter gerust zijn: er zal niet overdadig met pruiken worden gewerkt X MAAGD (13 Aug.-22 Sept.). Gunstige week voor het •angaan van persoonlijke relaties Uw meerderen zijn u goed gezind Ook mensen, die u tn uw privé-leven ontmoet, kunnen u voor- dee' bezorgen. (1. WEEGSCHAAL (23 Sept- °ct>- Wellicht zullen w wr zich allerlei gelegenheden voordien, waardoor uw wensen In vervulling zullen gaan. Kans op een onverwachte reis. SCHORPIOEN (13 Oct.— «■f' 21 Nov.). De mogelijkheid V/JID ls ntet uitgesloten, dat u Iemand zult ontmoeten, die u kan helpen met allerlei privé-aangelegen- heden. Een liefdesgeschiedenis kan lelden tot een blijvende verbintenis. SCHUTTER (22 Nov.—2S Mm Deo.). De week ta gunsttg om zaken te regelen met chefs, hospita's e.d. Laat u niet af schepen met een kleinigheid. Stel uw eisen hoog en blijf op uw stuk staan. Kans op financieel voordeel van on verwachte zijde. gm STEENBOK (23 Dec—20 Jpl Jan) Dank zij nieuwe geest- w drift en optimisme kan dtt een zeer gunstige week worden Col lega's en chefs, allen schijnen u ter wille te zijn. Neem de kans waar »n verbeter uw positie 1 den beloond. Met mensen, die u lief- hebt. zult u het eens worden. STIER (21 April—22 Mei). *1B U hebt deze week alle mo- gelijke kans de dingen, welke u tot nu toe liet liggen, af te maken. Wilt u wijzigingen brengen op het terrein van uw werk. doe dit dan nut TWEELING (23 Mei-21 jEA Juni). De kans ls groot. l\ dat u een voordeeltje krijgt van een zijde, waarvan u dit niet had verwacht. Ga vooral niet roekeloos met uw geld om. KREEFT (22 Junl-22 Juli). Allerlei verrassingen en toevallige prettige ontmoe tingen schijnen deze week voor u te zijn weggelegd. In uw eigen huls zal een reeds lang hangende kweatle voor eens en ai worden „uitgepraat". LEEUW (23 Juli—22 Aug.). Onverwacht zal Iets, dat O Ja achter de schermen gaande is uan het daglicht komen, en hier mede behoort u uw voordeel te doen door verbetering van uw poaitie. Veel brieven, bezoeken e.d. bezorgen u een extra drukke weèk. Gunsttg voot geldzaken. Bevredlgi uw nieuwsgierigheid maar neem de voorspellingen niet al te ernstig opl WATERMAN (21 Jan.—II Mfï Tebr.). Grots kans op een 1 bewogen week, gunstige aspecten ln verband met regeling van schulden. In uw beroepsleven zult u misschien ven een verantwoordelijk heid worden ontheven en het gemak kelijk krijgen. VISSEN 139 retor.—29 Urtf. Financiële moeilijkheden zullen zich vermoedelijk ten goede keren. Mogelijk wordt u uit de verte een voorstel gedaan, waardoor uw gehele leven volslagen wordt gewijzigd. Durf het nieuwe aani «modellen tn de wintercollectie van de Parijse couturiire rven vallen over heUalgemeen recht, al worden de tchou. ders verbreed. Alleen de rokken van haar avondtoiletten waaieren naar onderen wijd uit. Een typisch voorbeeld hiervan geeft dit avondtoilet van zwart velours. Men ziet ook ftoe de schouders even worden verbreed. Bovendien worden ze, in dit geval, bijzonder geaccentueerd door bor duursels en strasssteentjes, welke men terugvindt óp de lange, zwarte handschoenen. Deze opvallende schouderlijn is wel echt te beschouwen als een reactie op de strapless avondtoiletten, welke nog wel in de collecties van de Parijse Groten worden aangetroffen, maar die toch meer en meer worden verdrongen door het décolleté, dat nu eenmaal tal van mogelijkheden biedt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 5