—f~
Twee Nederlandse „radioreporters"
zetten heel Münster op stelten
De aarde beeft waar
het zwakst is
Geen stopzetting van invoer van
Amerikaanse kolen
zij
yfJW'
Nieuwe fase in het Engelse
conflict met IJsland
Vlamingen maakten relletjes in
de Kamer en daarbuiten
Hoge Autoriteit der KSG wees streven in die
richting uitdrukkelijk van de hand
Wezen van het verdrag
in het geding
Deviezenregeling voor
Binnenscheepvaart
Tiende veiligheidscongres
C.A.T.T. wordt verlengd
rilpai
Amerikaanse investeringen
in het buitenland
De heer William Wilton
overleden
Binnenkort straalvliegtuigen van
Douglas en Lockheed
Amerikanen spreken van
„Cornet-killer"
Uniebonden pleiten voor
voortbestaan van Waldorp
Nieuwe handelsconferentie
te Moskou
Economische toestand in
;espannen
Samenwerking in de lucht tussen
Huntingconcern en Clan Line
Hunting-Clan Air Holdings
de nieuwe onderneming
Natuurrubberproducenten
in VS in moeili jkheden
Japan verbonden lid van
de C.A.T.T.
V.S. trekken zich terug uit
weerschependienst
De
Rubberprobleem verwekt sociale
onrust in producerende landen
Hoop op de conferentie
te Londen
MONTEERBARE STRAALMOTOR
VOOR EEN EXTRA DUWTJE
Sud-Ouest exploiteert de
vinding met succes
K.L.M. vliegt zeven jaar
op Zuid-Amerika
DUITSERS ZOEKEN „BLOK" EN „BROEKMAN*
Burgemeesterzangkoor en bode
wachtten lang en vergeefs
Keulse recherche zorgde
voor koude douche
Prins Bernhard
naar Ethiopië
Weerscheptn volgens de
N.S. overbodig
Gevaarlijke zone is
dicht bevolkt
Kapitein niet uit de dienst ontslagen
Voorwaardelijke straf
en
boete
Zuid-Koreaan met Mustang
gedeserteerd
im
U0
Champagne drenkende millionnair
breekt de visboycot
Geen bloemen voor
oud-S.S.-ers
Nog steed»\ om de
ijzerbedevaart
De prinsessen Beatrix en Irene
candidaat-Zwanenbroeder
Nationale Reserve mag meedoen aan
film.... in vrije tijd
Commandanten gaan vrijuit
Gunnar Nordahl wM
naar Arsenal
Derde blad - pagina 4
Er is op het ogenblik geen aanlei
ding tot het nemen van bijzondere
maatregelen, strekkende tot het we
ren van import van kolen uit derde
landen in de landen van de Kolen-
en Staal-Gemeenschap.
Tot deze hoogst belangrijke uit
spraak is de Hoge Autoriteit van de
K.S.G. kort geleden gekomen, nadat
zich daaromtrent niet geringe span
ningen hadden ontwikkeld. Dat be
tekent dus, dat de invoer van Ame
rikaanse kolen, die, als bekend,
thans als gevolg van de sterke da
ling van de vrachtprijzen vaak
goedkoper zyn dan de kolen uit de
K.S.G.-landen, vooralsnog voort
gang zal vinden.
In de laatste tijd was er een stroming, die
in een geheel andere richting ging. voorna
melijk aan Duitse zijde. De Duitsers streef
den naar een algehele stopzetting van de
invoer van Amerikaanse kolen in de lan
den van de K.S.G. Duitsland heeft zelf de
rechtstreekse invoer van Amerikaanse ko
len stopgezet en het wenste, dat zulks door
de gehele K.S.G. zou worden gedaan.
Het verdrag nopens de K.S.G. voorziet
in zulk een mogelijkheid, echter allerminst
in ruime mate. Beperking of zelfs stop
zetting van de invoer uit derde landen is
slechts toegestaan in zeer bepaalde, nauw
keurig omschreven omstandigheden van cri
sis en grote voorraden. Daarvan is op het
ogenblik echter allerminst sprake de
Belgische voorraden zijn een gevolg van
bijzondere omstandigheden, die niet repre
sentatief zijn voor de gehele K.S.G. zo
dat er geen wezenlijke aanleiding en dus
ook geen wezenlijke mogelijkheid is om
die invoer uit derde landen, meer in het
bijzonder de invoer van Amerikaanse kolen,
■top te zetten.
Dat hiernaar toch werd gestreefd is een
ernstige zaak. Het is een zoveelste onder
streping van het kartelgevaar, dat voort
durend rond de K.3.G. zweeft. Stopzetting
van de invoer van** Amerikaanse kolen zou
een volkomen eenzijdige, allerminst nood
zakelijke bescherming betekenen van de
kolenproducenten. Het zou het bewandelen
zijn van de weg, die naar autarkie leidt.
Het zou ook een kunstmatig hooghouden
betekenen van de prijzen, die toch ook al
anderszins impulsen in deze richting heb
ben door het stelsel der prijslijsten. Deze
lijsten bevatten, als bekend, slechts de
maximumprijzen het maximum is in som
mige gevallen bepaald niet laag gekozen
maar als 20 vaak hebben die maximumprij
zen in sterke mate de neiging om te worden
tot minimumprijzen.
Strijdig met verdrag
De invoer van Amerikaanse kolen op een
daarvoor zeker zonder desastreuze gevolgen
ontvankelijke markt ban een neerwaartse
invloed hebben op de prijzen. Zolang een en
ander niet ontaard in dumping is dat een
zeer aanvaardbare en wenselijke vrije
markt-ontwikkeling. En het is immers Juist
de bedoeling van de K.S.G. om te komen tot
een vrije markt-ontwikkeling.
Dientengevolge sou een stopzetting van
de Invoer van Amerikaanse kolen op dit
moment behalve strijdig met de belangen
van de consumenten ook strijdig z|Jn met
het verdrag nopens de K.S.G. Het sou selfs
een hoogst ernstige breuk «iJn op dit ver
drag, omdat het het verdrag In sUn wezens
kern zoo schenden. Het zou ten voeten uit
het pousseren van een kolenkartel zUn.
Het moet daarom verheugend worden ge-
Volgens de Nederlandse Staatscourant van
23 October 1953 is de bestaande afzonderlij
ke deviezenregeling voor de Binnenscheep
vaart ingetrokken.
De huidige deviezenregeling voor het reis
verkeer heeft n.l. een afzonderlijke devie
zenregeling voor de binnenscheepvaart
goeddeels overbodig gemaakt.
Ingezetenen, zowel schippers als opvaren
den van binnenschepen, kunnen, op grond
van de algemene regeling voor het reisver
keer, per reis de tegenwaarde van f 1000.-
aan reisdeviezen aankopen, uitvoeren en
daarover in het buitenland beschikken. Zij
mogen voorts f 50.- aan binnenlandse be
taalmiddelen uitvoeren en deze in het bui
tenland besteden. Nlet-ingezetenen, zowel
schippers als opvarenden van binnensche
pen, kunnen buitenlandse betaalmiddelen en
geldswaardige papieren tot een onbeperkt
bedrag Invoeren en deze waarden geheel ot
gedeeltelijk wederom uitvoeren, terwijl hun
de in- en uitvoer van hinnenlandse betaal
middelen is toegestaan tot een maximum
van f 100.-.
De Stichting Het Veillgheldeinstituut te
Amsterdam zal op Vrijdag 27 en Zaterdag
28 November as. in de congreszaal van
Krasnapolsky in Amsterdam haar 10e na
tionale veiligheidacongres houden. Het vei
ligheidsinstituut zelf, ingericht als museum,
heeft in Januari J.L zijn 60e verjaardag ge-
Op het komende congres, dat door de
heer J. G. Suurhoff, minister van Sociale
Zaken en Volksgezondheid, zal worden ge
opend, zal de sociale en economische bete
kenis van het veiligheidswerk aan de orde
■worden gesteld, alsmede de maatregelen
die tot verhoogd veillgheidsbesef moeten
^AkTmlddel om tot een meer doelbewuste
«ngevallenbeetrijding te komen, zal in het
bijzonder worden aanbevolen een meer in
tensief gebruik van statistische gegevens,
waarbij de invoering van bepaalde genor
maliseerde indexcijfers voor de frequentie
en de ernst van ongevallen noodzakelijk ie.
Gedurende de beide congresdagen zal eer
16-tal sprekers het woord voeren.
Op de bijeenkomst van ledenlanden der
tarieven*(GATTT^bMloten do bestaande
Sriefeoeisste* te verlengen tot 36 Juni
1855. Aanvankelijk zouden deze concessies
lln het einde van dit Jaar aflopem
Voort» la besloten dat in een In October
1954 to honden plenaire bijeenkomst der
ledenlanden een besluit aal moeten wor
den genomen over een berates
statuut van de overeenkomst.
Geen stopzetting van de invoer van Ame
rikaanse kolen dus. Misschien echter wel te
eniger tijd prijsegalisatie in een of andere
vorm. Men zal zich herinneren, dat er ter
stond bij het in werking treden van de
K.S.G. reeds werd gedacht aan egalisatie,
toen in verband met de als gevolg van de
hoge vrachten hoge prijzen der Amerikaanse
kolen.
Dat probleem heeft nu natuurlijk Iedere
actualiteit verloren maar nu wordt wei eens
gedacht aan een heffingen-systeem. Hoewel
dit inderdaad heel wat anders is dan in
voerbeperkingen moet ons bedunkens ook
hiermede toch wel een grote voorzichtigheid
worden betrafcht, omdat ook daarbij het
kartelduiveltje, thans in de vorm -van kunst
matig hoog houden van de prijzen, onmid
dellijk om de hoek komt kijken.
Te dezen aanzien heeft de Hoge Autori
teit nog geen uitspraak gedaan. Als dit er
van komt zal zulks vermoedelijk wel ge
paard gaan met een algehele herzienlrtg der
bestaande prijslijsten. Het is tenminste
moeilijk denkbaar, dat men tot heffingen
op ingevoerde kolen zal komen op basis van
een prijsniveau binnen de gemeenschap, dat
lang niet onaanvechtbaar is.
noemd. dat de Hoge Autoriteit zich even
krachtig als onomwonden heeft gekeerd te
gen het streven om de invoer van kolen
uit derde landen te weren. De Hoge Auto
riteit erkent het recht van eik der aange
sloten landen om beschermende maatrege
len te nemen tegen de Invoer uit derde lan
den. Maar ook daarbij gelden voor de be
trokken landen reeds beperkingen, in het
bijzonder voortvloeiende uit de Algemene
Overeenkomst voor Tarieven en Handel
(G.A.T.T.).
Bovendien geldt ten volle en ook dit
heeft de Hoge Autoriteit uitdrukkelijk ge
stipuleerd dat kolen, die door een der
KB.G.-landen uit derde landen z^n inge
voerd, door deze invoer zijn geworden tot
kolen binnen de K.8.G., kolen derhalve van
de gemeenschappelijke markt.
Dit betekent, dat de andere K.S.G.-landen
geen belemmeringen In de weg mogen leg
gen aan de Invoer van dese kolen uit een
van de partnerlanden. Met andere woorden
een land, behorend tot de K.S.G. kan wel
rechtstreekse invoer van Amerikaanse kolen
verhinderen, maar het kan niet tegen gaan.
dat toch Amerikaanse kolen het land bin
nenkomen als gevolg van invoer nit een
van de andere K.S.G.landen.
Uit een door de Hoge Autoriteit afgelegde
verklaring blijkt duidelijk, dat zij beperken
de bepalingen van enig K.S.G.-land op het
gebied van de invoer scherp in het oog
zal houden en dat zij niet zal aarzelen, in
dien nodig, om in te grijpen in de vorm van
aanbevelingen aan de betrokken regeringen,
Egalisatie
Het Amerikaanse ministerie van handel
heeft medegedeeld, dat de Amerikaanse in
vesteringen in het buitenland eind 1952
ruim 14 milliard dollar beliepen. In dit
eerste overzicht sedert 1943 van de inves
teringen in het buitenland deelt het mi
nisterie mede, dat het inkomen van Ameri
kaanse investeerders in de periode 1946—
1952 gemiddeld 1.2 milliard dollar per jaar
heeft bedragen. Daarvan werd echter 630
millioen dollar per jaar als nieuw kapitaal
geherinvesteerd en werden 500 millioen dol
lar per jaar door buitenlandse dochtermaat
schappijen behouden.
Volger-» het overzicht hebben andere lan
den in 1950 ruim 1 milliard dollar aan in
komstenbelasting ontvangen van onderne
mingen met directe Amerikaanse investe
ringen. Tussen 1943 en 1850 kwam er wei
nig verandering in de investeringen in
Europa. Het percentage van het totaal der
investeringen in dg wereld verminderde
voor deze Europese investeringen echter
van 23 tot 15. Eind 1950 was er voor 217
millioen dollar particulier Amerikaans ka
pitaal in Frankrijk geïnvesteerd en ir
Duitsland voor 204 millioen dollar.
Volgens het overzicht hebben de Ameri
kanen zeer veel geïnvesteerd in de olie
hulpbronnen in het Midden-Oosten.
In het gemeenteziekenhuis te Schiedac
U gisteren overleden de heer William Wil
ton, die op 19 Februari 1880 werd geboren
ais jongste van de zes zoons van Bartel
Wilton, de stichter van het Wilton-bedrUf.
De eerste practijkjaren bracht hij in de
fabriek van de N.V. Wilton Machinefabriek
en Scheepswerf door. Op 18-jarlge leeftijd
vertrok hij naar Engeland, om daar zijn
leerjaren te voltooien. Na zijn terugkomst
op de Rotterdamse werf in 1900 werd hij
bélast met het bezoeken van schepen In het
havengebied voor het opnemen van de no
dig geoordeelde reparaties. Hier heeft hij
veel vrienden gemaakt en goede contacten
gelegd met kapiteins en vertegenwoordigers
van buitenlandse rederijen. Die relaties
heeft hij steeds aangehouden en uitgebreid,
terwijl het contact met de vele buitenlandse
vertegenwoordigers der onderneming zijn
bijzondere aandacht had. Door zijn wijze
van optreden en aanpakken van het werk
was hij een (geziene en populaire figuur
in rederskringèn in binnen- en buitenland.
Op 6 Januari 1906 werd de heer Wilton be
noemd tot directeur van Wilton Machine
fabriek en Scheepswerf (in 1929 verenigd
met de maatschappij voor scheeps- en werk
tuigbouw Fijenoord), welke- combinatie se
dertdien werkt onder de naam Wilton-
Fijenoord. Na een werkzaam leven werd hij
aan het einde van 1950 gepensionneerd. om
daarna als commissaris aan het Wilton-
Fijenoordbedrijf verbonden te blijven.
De vice-president van de Lockheed vlieg-
tuigenfabriek, Hall L. Hibbard, Is onlangs
in Duitsland geweest en heeft daar ver
klaard. dat binnen vier k zes maanden
zowel Douglas als Lockheed bijzonderheden
zullen publiceren over door hen ontworpen
verkeersvliegtuigen met straalaandrijving.
Deze toestellen zuilen groter en sneller z{|n
dan alles wat op het ogenblik vliegt en zij
zullen ook in staat zUn om voor hun eige
naars geld te verdienen.
Nu de strijd in Korea achter de rug is.
aldus Hall Hibbard. kunnen de vliegtuig
fabrieken iets meer aandacht besteden aan
de civiele sector van hun bedrijf. Zij zullen
nu in staat zijn. een verkeersvliegtuig met
straalmotoren te bouwen, niet alleen voor
de Amerikaanse maatschappijen, maar voor
de gehele wereld. Nadere bijzonderheden
zijn op het ogenblik natuurlijk nog niet
bekend, maar de opvattingen van de Lock-
heed-mensen kennende meent men te kun
nen veronderstellen, dat Lockheed's straal-
verkeersvliegtulg er ongeveer als volgt zal
gaan uitzien.
Een toestel met een dunne vleugel, die
een piJlstelling van 54° zal hebben, een
enkel kielvlak, eveneens met pUlstelling,
met een hoog geplaatst stabilo. De psssa-
glerscablne, waarin ln de toeristen-uitvoe
ring plaats zal zijn voor 126 passagiers, zal
geheel voor de vleugelachterrand z|Jn ge
legen; direct hier achter, en dus ook achter
de vleugel, zullen vier straalmotoren wor
den geplaatst, twee aan elke kant van de
romp; de bovenste zal zchuln voor de on
derste z|in geplaatst. De inlaten voor dese
motoren zullen zich in de vleugelveorkant
bevinden.
Het is dus ongeveer hetzelfde idee als hij
het Franse Caravelle-vliegtuig, dat door de
SNCA du Sud-Est is ontworpen; alleen
hebben hier de motoren rechtstreekse in
laten. Men bereikt met deze constructie,
dat men een buitengewoon rustige passa
gierscabine en een bijzonder „schone" vleu
gel krijgt zonder uitsteeksels en gondels.
Wat prestaties, gewichten en afmetingen
betreft is er nog niet veel van gezegd; men
heeft alleen een kruissnelheid van 885 km
per uur op 12.800 meter hoogte genoemd.
Van het Douglas-ontwerp is nog helemaal
niets bekend. De Amerikanen verwachten.
De samenwerkende uniebonden in het me
taalbedrijf hebben Donderdagmiddag ver
gaderd met hun leden, werkzaam bij de
N.V. Nederlandse instrumentenfabriek Wal
dorp over de moeilijkheden bij deze onder
neming. Bij mond® van de heer A. T. Ku-
perus, voorzitter van de afdeling Den Haag
van de Algemene Nederlandse Metaalbe-
werkerebond, legden de besturen er de na
druk op dat het hun er om te doen was het
bedrijf als werkgelegenheid voor het ruim
tweehonderd man tellende personeel te
handhaven. Men liet ook duidelijk uitko
men, dat de financiële moeilijkheden In dit
bedrijf al jaren duren en dat de positie na
de oorlog eigenlijk voortdurend slecht Is
geweest.
De faillissementsaanvrage kwam dan ook
niet onverwacht. Toen het ministerie van
Financiën f70.000 van zijn vordering op
eiste, hebben de bonden zelfs om uitstel
gevraagd. Deze f70.000 was loonbelasting,
die het bedrijf wel van de lonen had Inge
houden maar niet had afgedragen. BIJ de
Herstelbank hebben de bonden voortdurend
gepleit voor het latei voortbestaan van het
bedrijf. Ook nu nog zal men alle pogingen
ln het werk stellen en het is voor de bon
den pas ln de tweede plaats van belang in
welke vorm of onder welke directie dit zal
geschieden. De lonen, zo deelde de heer
Kuperus tenslotte mee, zijn voor deze week
verzekerd. De leden bleken veel begrip te
hebben voor bet standpunt van de werk
nemersorganisaties.
dat deze nieuwe vliegtuigen zo goed zullen
zijn, dat zij daarmee niet alleen hun vaste
afnemers kunnen behouden, maar ook de
klandizie zullen krijgen van die maatschap
pijen. die nu met Engels materieel vliegen.
Deze toestellen zullen ware „Comet-killeri"
blijken te zijn, aldus Hibbard.
Te Londen wordt vernomen, dat te Mos
kou een nieuwe economische conferentie
zal worden gehouden. Gewoonlijk welinge
lichte kringen maken bekend, dat de rege
ring van de Sowjet-Unie een groot aantal
Britse zakenlieden heeft uitgenodigd de
volgende maand naar Moskou te komen om
aldaar handelsbesprekingen te houden.
waarschUnlJjk op 22 November. Deze con
ferentie iz georganiseerd door de Britse
Raad ter Bevordering van de Internationale
Handel in samenwerking met de handels
delegatie van de Sowjet-Unie in Londen.
De Britse Raad voor de Bevordering van
de Internationale Handel werd ln April 1952
gevormd, na de Internationale economische
conferentie in Moskou.
Een woordvoerder van de Raad zelde, dat
er binnenkort een belangrijke bekendmaking
zou worden gedaan. Voorts zelde hij. dat
de Sowjet-Unie voor haar aankoopprogram
ma voor de komende jaren zeer veel orders
kan plaatsen. Het is nog niet bekend, hoe
veel Britse zakenlieden erin hebben toe
gestemd de conferentie ln Moskou bij te
wonen. Een aantal van hen is in de afge
lopen maanden reeds particulier naar Mos
kou geweest en enkelen kwamen terug met
belangrijke contracten. Deze methode zou
misschien een betere manier van handel-
drijven met de Russen zijn, dan het reizen
ln georganiseerde groepen.
Een Britse expert op het gebied van de
handel herinnerde aan het bezoek aan
Peking, dat de Britse Raad voor de Bevor
dering van de Internationale Handel twee
maanden geleden had georganiseerd. Vele
contracten werden gesloten bij wijze van
proef. Door het toezicht van de Britse re
gering op de uitvoer van strategische goe
deren naar China werden vele contracten
daarna weer geannuleerd.
In het jongste rapport van het Duitse in
stituut voor economisch onderzoek te Ber
lijn wordt de economische toestand ln Oost-
Duitsland in het begin van de herfst van dit
jaar onveranderd gespannen en onbevredi
gend genoemd. Het economische leven ln de
Sowjet-zone heeft volgens het rapport in
het derde kwartaal van 1953 onder dezelfde
moeilijkheden geleden als ln de belde eerste
kwartalen. De voor 1953 beoogde verhoging
van de arbeidsproductiviteit, het gemiddelde
loon en de bruto-productie is volgens bet
Instituut niet bereikt Op de voorgrond van
alle economische inspanningen staat de ver
groting van de buitenlandse handel, tenein
de de aanzienlijke achterstand in het ex
portprogramma 1953 in te halen. Voor de
remming van het tempo der productie van
de zware industrie is de onbevredigende
uitvoering van het plan door de voedende
industrie mede verantwoordelijk.
Een „initiatief-productie" bulten het plan
om, moet het tekort aan industrieproducten
voor de bevolking ln overeenstemming bren
gen met de nieuwe koers. Daar men voor
deze productie afvalmateriaal als grondstof-
basis wil gebruiken, ls deze aanvullende
productie van de aanvang af el aan nauwe
grenzen gebonden. Het rapport noemt het
hoogst twijfelachtig, of de economische toe
stand ln de Sowjet-zone door nieuwe, thans
van kracht geworden wijzigingen van het
economische plan 1953 kan verbeteren. Voor
de daarbij beoogde toeneming van de omzet
ln de kleinhandel van 34 procent ontbreken,
zowel wat de goederen als de koopkracht
betreft, de noodzakelijke voorwaarden.
Na lange onderhandelingen is er dezer'da
gen samenwerking tot stand gekomen tus
sen de Clan Line Steamers Ltd. en twee
ondernemingen van de Hunting groep. Het
Cayzerconcern en het Huntingfoncern
hebben tezamen een nieuwe Holding Com
pany onder de naam van ..Hunting Clan
Air Holding Ltd." opgericht. Deze maat
schappij. die met een kapitaal \fen een mil
lioen pond sterling begint, neemt het ge
hele aandelenkapitaal over van de Hun
ting Air Transport Ltd. en van de Firid
Aircraft Service Ltd.. twee luchtvaartonder
nemingen van het Huntingcoricern.
Voortaan zal de luchtvrachtonderneming
onder de naam van „Hunting-Clan Air
Transport I td." werken.
De belangen van de Hunting-groep lig
gen zowel in de scheepvaart-en luchtvaart
als in de oliehandel. Op het gebied van de
luchtvaart houdt de( groep zich met bijna
alle activiteiten bezig, van vliegtuigbouw
door de Percival Aircraft Ltd. tot lucht
vaartinspectie (aerial survey). Op dit ge
bied' beschikt de onderneming over de
grootste organisatiin het Gemenebest
D.- groep van de Clan Line Steamers heeft
57 schepen met in totaal circa 600 000 ton
dwdie vooral op lijndiensten voor
stukgoed worden gebruikt. Door het samen
gaan van deze oude concerns Cayzer en
Hunting, die beide familiebezit zijn. wordt
een grote hoeveelheid ervaring in de be--
Volgens handelaars te New York is de
verkoop door de Amerikaanse regering van
rotatierubber een van de voornaamste
moeilijkheden voor de producenten van
natuurrubber. De voorraden natuurrubber
worden verkocht op roterende basis om te
voorkomen, dat de kwaliteit van de rubber,
die is opgeslagen, achteruit gaat. Aangeno
men wordt, dat deze verkopen thans gedaan
worden aangezien de tijd voor verkopen op
roterende basis nadert. De verkopen van
deze rubber geschieden voör levering over
ongeveer een maand. Handelaars zeggen
echter, dat de regering rotatierubber thans
zes maanden vooruit verkoopt, waardoor
min of meer een nieuwe markt wordt ge
vormd. Op deze manier worden de goed
kopere soorten rubber verkocht. Hieronder
yallen de nummers vier en vijf. browns en
ambers. Op minderwaardige kwaliteiten
worden aan de kopers grote kortingen ver
leend. De regering vervangt deze nummers
door de nummers een. twee en drie.
Op die manier worden de handelaars van
de markt voor „remilied rubber" uitge
sloten, aangezien de fabrikanten rotatierub
ber goedkoper kunnen krijgen dan de han
delaars kunnen verkopen Hierdoor worden
de producenten van natuurrubber bena
deeld. Zij zien hun voorraden oplopen
aangezien de handelaars de „remilied"
soorten niet kunnen verkopen en hun aan
kopen uit het Oosten moeten beperken.
Sommige handelaars te New York zeggen
dat er verbetering moet komen in deze
situatie willen de prijzen voor natuurrubber
stijgen. Een vooraanstaande handelaar
heeft er op gewezen, dat zelfs een verho
ging van de prijs voor synthetische rubber
het probleem niet zou oplossen, wanneer
deze rotatiepractijk blijft toegestaan.
handeling en in het vervoer van goederen
van allerlei aard zowel over zee als door
de lucht tezamengevoegd.
Hunting Air Transport Ltd. is een van
de belangrijkste onafhankelijke Engelse
iuchtvaartmgatgofiappüeri met een groot
luchtnet van fegelmatig bevlogen lijnen, die
bovendien veel speciale opdrachten heeft,
zoals bijvoorbeeld het vervoer van troe
pen. De vloot wolrdt gedurig met machines
van de modernste types aangevuld. Field
Aircraft Services Ltd. houdt zich voorna
melijk met de revisie en de reparatie van
vliegtuigen bezig. Deze onderneming heeft
t4ree dochterondernemingen' in Afrika de
Field Aircraft Services Africa Ltd. in Ger-
miston (Transvaal) en de Field Aircraft Ser
vices of Rhodesia Ltd. in Salisbury {Rho
desia). die zich daar op hetzelfde terrein
bewegen.
Het bestuur van de nieuwe Holding Com
pany wordt gevormd door de directeuren
van beide familje-vennootschappen. Presi
dent is P. L. Hunting Lord Rotherwick en
Sir Nicholas Cayzer, leidende figuren van
de Clan Line Steamers Ltd., zijn leden van
het bestuur, samen met G. L. Hunting,
P. M. Hunting. L. C: Hunting, Anthony Cgy-
zer, R. R. S. Cook en J. A. Thompson.
Japan is Vrijdag toegelaten als verbonden
lid (associate member) van de organisatie
der algemene overeenkomt voor tarie
ven en handel (GATT). De stemverhou
ding was 26 voor. geen tegen en 7 ont
houdingen. De landen, die zich van
stemming onthielden, waren Australië,
Engeland. Birma, Tsjecho Slowakije. Nieuw-
Zeeland Zuid-Afrika en Zuid-Rhodesia.
De toelating als verbonden lid geldt tot
en met 30 Juni 1955. of tot de volledige
toelating van Japan gevoerde tarief onder
handelingen wanneer dit laatste tijdstip
eerder zou zijn.
ZATERDAG 24 OCTOBER 1953
De Ver. Staten zullen zich terugtrekken
uit de internationale overeenkomst, volgens
welke weerschepen op heé noordelijk deel
van de Atlantische Oceaan burgervliegtui-
gen op transatlantische vluchten weerrap-
porten verschaffen.
Een woordvoerder te Washington ver
klaarde Vrijdag dat. hoewel bezuinigings
overwegingen een factor waren geweest b|f
het nemen van het besluit, de voornaamste
overweging toch was de technische vooruit
gang by de luchtvaart.
Vertegenwoordigers van particuliere
Amerikaanseluchtvaartmaatschappijen die
diensten over het noordelijk deel van de
Atlantische oceaan onderhouden, verklaar
den te geloven, dat de weerdienst, welke
aanzienlijke kosten met zich brertgt. niet
meer nodig is.
De Ver. Staten verschaffen van twaalf tot
vijftien kustwachtkotters voor het in 6tand
houden van de keten van 25 weerschepen
van dertien landen op de Atlant. Oceaan
Zoals bekend draagt Nederland met de
weerschepen Cumulus en Cirrus bij tot de
keten over de Oceaan. Naar wij van offi
ciële Nederlandse ^jde vernemen is men
op dit ogenblik niet voornemens het Ame
rikaanse voorbeeld te volgen. Men is van
mening dat deze zaak op internationaal
niveau geregeld moet worden.
Gysbreghtvoor de
televisie
Voor de eerste maal zal Vondels „Gijs
breght van Aemstel" per televisie worden
uitgezonden. Van de uitvoeringen in Januari
a.s.. die in de Amsterdamse Stadsschouw
burg ten .tonele zullen worden gebracht door
het Amsterdams Toneelgezelschap „De Ne
derlandse Comedie" onder regie van Johan
de Meester, zal die van 5 Januari voor het
televisiescherm in het VPRO-programma
ondertelevisieregie van Jack Dixon.
De hoofdrollen zullen worden vervuld
door Han Bentz van den Berg en Ank van
der Moer.
INDONESISCHE MINISTER.
De Indonesische minister van Economi
sche Zaken, de heer Iskaw. heeft Woensdag
in een officiële verklaring de huidige
moeilijkheden voor de natuurrubber pro
ducerende landen toegelicht. De minister
zei, dat het niet onbekend is. dat de huidige
toestand ten aanzien van de wereldrubber-
markt verre van bevredigend is. In Indo
nesië en andere natuurrubber produceren
de landen heeft deze toestand ernstige
moeilijkheden op ëconomisch-sociaal en
ook op politiek terrein veroorzaakt.
„Zulke lage en schommelende rubber-
prijzen als thans geiden, maken het voor
de natuurrubber producerende landen on
mogelijk pogingen tot uitvoer te brengen
om de levensstandaard te verhogen vën
volkeren, die nauwelijks hersteld zijn, van
de ontberingen van koloniale overheersing
en oorlog", aldus de minister. „Deze toe
stand heeft het volksinkomen ernstig ver
laagd. hetgeen ten slotte tot sociale onrust
zal leiden. De ontevredenheid in econo-
misch-sociaal opzicht vormt een vrucht-
FRANSE UITVINDING MET PERSPECTIEVEN
De veiligheid is, dank zij de moderne
techniek, tot een zo hoge graad opge
voerd, dat het aantal ongelukken met ver
keersvliegtuigen uiterst gering is gewor
den. Voor een groot deel is dit echter ook
wel te danken aan de strenge voorschriften
aangaande de veiligheid, die nationaal en
internationaal zijn vastgesteld en waarbij
onder meer aan de vliegtuigen zeer hoge
eisen worden gesteld. De I.C.A.O. heeft na
de oorlog vrij zware voorwaarden gesteld
aan verkeerstoestellen. met name aangaan
de de veiligheid bij het uitvallen van één
of meer motoren. Bij alle na-oorlogse ver
keersvliegtuigen is met deze eisen rekening
gehouden, maar toestellen, die voor de oor
log ziin ontworpen, voldoen daaraan na
tuurlijk niet steeds geheel en daarom heeft
men voor dergelijke typen, zoals b.v. de
veel gebruikte Douglas DC-3 en Curtiss
C-48. bepaalde beperkingen gemaakt wat
het totale gewicht betreft.
Natuuriyk U dit van de andere kant voor
de maatschappijen, die met deze vliegtuig
typen hun diensten onderhouden, niet erg
prettig, want zy kunnen nu op hun vluchten
minder betalende lading meenemen. Spe
ciaal voor deze maatschappijen is de oplos
sing. die men in Frankryk heeft gevonden,
de ideale weg: De Fransen *|jn er namelijk
In geslaagd, een hele serie lichte straalmo
toren te bouwen en een van deze motorty
pen, de Turbomeca Palas, is byzonder ge
schikt om als hulpmotor te worden ge
bruikt ln verkeersvliegtuigen, die met hun
normale krachtbronnen aan een betrekke
lijk laag totaalgewicht zyn gebonden, ten
einde onder bepaalde omstandigheden, zo
als in de start en by bet uitvallen van een
motor, toch aan de veiligheidseisen van de
I.C.A.O. te kunnen voldoen, in die gevallen
zorgen de Palas motoren dus voor een ex
tra duwtje.
Eenvoudige installatie
Het is de F ranse genationaliseerde Sud-
Ouest fabriek, die deze hulpmotorinstallatie
heeft ontwikkeld; zij ls begonnen met een
Dduglas DC-3 vliegtuig, dat onder de vleu
gels bulten de motorgondels aan elke kant
een Palas motor kreeg. Natuurlijk heeft men
eerst even moeten dokteren om vast te stel
len, waar men deze motoren het gunstigst
kon plaatsen, maar uiteindelijk heeft men
met deze installatie een alleszins gunstig
resultaat kunnen bereiken. De installatie is
erg eenvoudig; men plaatst de motoren een
voudig met gondel en al onderaan tegen
de vleugel. Behalve de Douglas DC-3 heelt
men ook de Curtiss C-40 van twee van der
gelijke motoren voorzien; voor dit toestel
kwam de nieuwe installatie als geroepen,
omdat juist in de Verenigde Staten de
C.A.A. het totale startgewicht voor dit toe
stel had teruggebracht van 21.800 tot 20.400
k.g., hetgeen een betalende lading van 1400
k.g. lager betekent.
De Palas motor levert een vermogen van
180 p k., weegt zelf 95 k.g. en ls slechts 1.75
meter lang en 45 c.m. breed. Sud-Ouest, de
fabriek, die deze installatie 'heeft ontwik
keld, heeft reeds enkele Dakota's en een
Braziliaanse Curtiss C-46 met Palas moto
ren uitgerust. Kort geleden werd bekend
gemaakt, dat de Israëlische maatschappij
El Al haar zes Curtiss C-46 toestellen even
eens zou laten voorzien van Palas moto
ren. Door de Palas kan men met deze toe
stellen op een kleiner veld starten en bo
vendien een grotere betalende lading mee
nemen; bij de DC-3 (Dakota) is dit 850 k g.
meer en bij de C-46 zelfs 1600 k.g. hoger;
gewichten, die alleszins de moeite waard
zijn.
Ook op het door haar zelf ontworpen Ver
keersvliegtuig SO-3 OP Bretagne heeft Sud-
Ouest deze vinding toegepast. Hier was het
niet nodig om aan de veiligheidsvoorschrif
ten te voldoen, want de Bretagne is een na
oorlogs ontwerp en voldoet zonder meer al
aan de internationale bepalingen, maar het
was de normale motorinstallatie, die in dit
geval er toe leidde, de Palas hulpmotoren
in te bouwen.
De Bretagne ls n.l. uitgerust met twee
Pratt Whitney motor^..., waarbij zowel
het type B-43 als CA-18 is toegepast Nu
waren B-43 motoren vrij gemakkelijk te
bemachtigen, omdat er hiervan nog vele in
dumps lagen opgeslagen; zij waren dus
goedkoop in aanschaffing en men kon ze
ln zachte valuta betalen. Met de CA-18 was
het echter anders want die motoren moes
ten uit Amerika worden geïmporteerd en
waren daardoor een stuk duurder, terwijl
zij bovendien in dollars moesten worden be
taald. Met de CA-18 uitgeruste Bretagne»
konden echter ee.. 1000 k.g. hogere betalen
de lading vervoeren.
Men zoeht dus naar een oplossing om de
Bretagne met de goedkopere B-43 motoren
wat laadrn pariteit betreft geiykwaardig te
Op 18 October was het 7 Jaar geleden, dat
de K.L.M. begon geregelde diensten op Zuid-
Amerika uit te voeren. Thans heeft de
K.L.M. wekelijks twee DC-6b diensten naar
Refice, Rio de Janeiro. Montevideo en Bue
nos Aires, waarvan er een bovendien is
doorgetrokken naar Santiago en Chile.
Sinds 1946 werd op deze route 1562 maal
de Zuid-Atlantische Oceaan overgestoken.
De vliegtuigen legden daarbij een afstand
af van bijna 19 millioen kilometer, hetgeen
overeenkomt met vijf en twintig retour
vluchten naar de maan.
maken aan de uitvoering met CA-18 moto
ren. Het plaatsen van twee Palas moturen
onder de vleugel van de Bretagne had hier
het gewenste resultaat. Het ls mogeiyk om
met de Bretagne met twee B-43 plus twee
Palas motoren evenveel betalende lading te
vervoeren als met de Bretagne. die twee
CA-18 motoren heeft.
Er zijn inmiddels twee van deze Palas-
plus-B-43 Bretagnes geleverd aan de
S.T.A.E.O., een Franse maatschappij die ln
het Verre Oosten opereert.
Op de afbeelding ziet men de Palas hulp
motor onder de vleugel van een SO-M
Bretagne*
bare bodem voor politieke wanorde, die de
stabiliteit kan vernietigen en de wereld
vrede in gevaar kan brengen. Er zijn reeda
stappen genomen om het rubberprobleem
op te lossen door inspanningen, zowel in
de nationale als internationale sfeer.
Het is duidelijk, dat de binnenlandse
maatregelen sterk beïnvloed worden door*
de toestand op de wereldmarkt. De pogin
gen. die op dat gebied de laatste jaren op
internationale conferenties zijn gedaan,
hebben tot nu toe geen tekenen van ver
betering van de onbevredigende toestand
te zien gegeven. Dit wordt in de eerste
plaats veroorzaakt door de aankooppolitiek
van bepaalde consumentenlanden, welke
dikwijls uiting gaven aan hun ernstige be
doelingen om bij te dragen tot de ontwik
keling van economisch achtergebleven lan
den. Maar in de practijk schijnen deze
landen meer geneigd te zijn hun eigen
belangen te behartigen, daarbij hun ver
langen om politieke stabiliteit in de ge
hele wereld te handhaven, vergetend".
De minister vervolgde: „Wij vertrouwen
er desondanks op, dat de conferentie,
welke thans in Londen wordt gehouden en
die gericht is op de oplossing van het
rubbervraagstuk, zal leiden tot voor alle
partijen bevredigende resultaten. Indien de
conferentie in Londen wederom niet in
staat zou blijken te zijn de gewenste resul
taten te bereiken, zie ik geen andere weg
voor de natuurrubberproducenten dan de
toestand van de wereldrubber te herzien,
opdat wij tot een standpunt kunnen komen
en kunnen uitzien naar de beste middelen
en wegen, die in overeenstemming yijn met
onze nationale belangen en die van de vol
keren van andere natuurrubber produce
rende landen", aldus de Indonesische mi
nister van Economische Zaken.
!SMU0(f4t*
Aardbevingsgordel
laan de wereld
UHTED SrtTi
ZATERDAG 24 OCTOBER 1953
TWEEDE BLAD - PAGINA 3
(Van onze correspondent).
Vergeef» wachtte de bode van de historische Vredemal in Mfinater op die
nevelige Octobermorgen, enkele dagen geleden. Tot tien uur had hij nog bezoe
kers toegelaten maar daarna was het voor die dag gedaan. Om half elf zou er
een grote gebeurtenis plaats hebben binnen de inuren, waar ruim driehonderd
jaar geleden het einde van de Tachtigjarige Oorlog werd bezegeld. Twee Neder
landse radio-verslaggevers uit Hilversum hadden hun komst aangekondigd en
de burgemeester en andere hoge autoriteiten van de stad zouden voor de micro
foon over de geschiedenis van Münster spreken, over de „geboorte" van de Ne
derlanden in deze zaal en over de voortvarendheid waarmee de wederopbouw
van de oude bisschopsstad na de verwoestingen tijdens de tweede wereldoorlog
ter hand was genomen. Dat en nog meer zou in de Vredeszaal gebeuren. Do reeds
grijzende huisbewaarder liet zijn ogen liefkozend gaan over de „Geuden Haan",
die op tafel temidden van het raadszilver stond te pronken. De Gouden Haan.
waaruit bij alle belangrijke ontvangsten in Münster de gasten een dronk wordt
aangeboden. Het Gouden Boek der Stad lag gereed om nieuwe handtekeningen
op te nemen. Alles was voor elkaar
dio hadden verzocht een reserv.ewagen te
sturen om deze Münster-reportage op te
nemen. „We regelen alles voor morgenoch
tend halfelf ln de Vredeszaal."
De Nederlanders kregen de meest des
kundige gidsen mee en maakten een prach
tige rit door het oude en nieuwe Münster:
daar is de Dom, dit is de Prinzipalmarkt,
hier staan we bij de Buddentoren. Het slot
en de universiteit, de buitenwijken werden
bekeken. In de Vredeszaal stelden de bezoe
kers zich van de acoustiek op de hoogte en
na een verzorgde maaltijd ging de tocht
naar de ultra korte golfzender in de Baum-
bergen. Het werd uiteraard een „techni
sche" bezichtigingsreisTussen de be
drijven door kreeg men telefonisch toestem
ming tot het maken van een reportage in
het gebied van de Dultae omroep.
Tegen de avond arriveerde het tweetal
weer ln MUnster. Ze lieten zich naar het
postkantoor rijden, om te informeren of
het geld al was overgemaakt. Met lange ge
zichten keerden ze terug: „Die vervloekte
deviezenregeling! Slechts 300 mark ontvan
gen De rest moest via de bank lopen...."
De chauffeur vermoedde niet, dat deze ver
wensingen uitsluitend voor zijn oren waren
Het was half elf, kwart voor elf, elf uur-
de bode begon zich onbehaaglijk te voelen.
Zolang had het stadsbestuur nog niet op zich
laten wachten. Maar toen ging de deur open,
«n een ambtenaar van het stadhuis trad
binnen. Hij kwam vertellen, dat de ont
vangst niet doorging.
Een kleine storm op het stadhuis was
hieraan vóórafgegaan. Burgemeester en
Oberstadtdirektor" waren juist in gala ge
arriveerd, toen een telefoontje uit Keulen
kwam. en een zakelijke stem kort meedeel
de, dat de reportage niet kon doorgaan, en
dat men op zoek was naar de twee mannen,
die haar zouden verzorgen. Zij waren in
Keulen verdwenen en de politie had hun op
sporing perzocht
De „Oberstadtdirektor" vertrouwde zijn
oren niet Tweemaal moest de ander in Keu
len nog meedelen, wie hij wasde re
cherche in Keulen". In Münster werd de
hoorn zonder een woord op de haak gelegd
Alyle genodigden konden amper gewaar
schuwd worden, dat de ontvangst ln de
Vredeszaal niet doorging. De koren, die
de reportage met volksliederen zouden op
luisteren, konden ook nog net op het nip
pertje worden bereikt en de bode kon het
glimrriend gepoetste zilver ongebruikt op
bergen.
Twee avonden tevoren hadden de heren
D. M. Broekman en Jan Robert Blok, beiden
ongeveer in de leeftyd van 30 tot 35 jaar,
hun Intrek genomen In een Münsters hotel.
„We hebben pech gehad", vertelden «e,
„onze repertagewagen ligt kapot in Mün
steHand".
De volgende morgen verzocht het tweetal
de hotelhouder om een auto. De heren wil
den hun oponthoud in MUnster ten nutte
maken en een extra reportage verzorgen,
maar ze waren eigenlek op weg naar We
nen. „We kunnen niet betalen, maar hebben
1IM mark per telegram aangevraagd."
„Examen" bij de N.-W.D.R.
„Dat kan ledereen wel seggen", dacht de
waard. Hij stuurde de „verslaggevers" neer
het zendergebouw van da NWDR in Mün
ster. Hier werden ze op verzoek van de
hotelhouder ongemerkt aan de tand ge
voeld over modulaties, aetheraia en wet er
zoal meer in, het bedrijf eens radio-reporters
te pas komt Ja, daar wisten ze wel het één
en ander van, en het „examen" werd een ge
animeerd onderhoud, dat besloten werd roet
een telefoontje naar de hotelhouder, dat de
zaak o.k. was.
De rit met de geleende auto begon. „Naar
het stadhuis!" riep Jan Robert Blok. De
heren van de stad waren opgetogen over de
plannen van de Hilversummers, die hun «tu-
In November
Prins Bernhard zal vah lS tot 18 Novem
ber a.s. een bezoek brengen aan Ethiopië.
Gedurende dat verblijf in Addi» Abeba aal
de Prins de gast zijn van de keizer. De Prins
zal onder meer bezoeken brengen aan de
kroonprins van Ethiopië en andere leden
van de keizerlijke familie en aan enige mi
nisters. Voorts vermeldt het programma
nog bezoeken aan enige onderwijsinsteilin-
«en en aan de suikeronderneming van de
N.V. Handelsvereniging Amsterdam te
Wonji nabij Nazareth. 90 km Zuid-Oostelijk
van Addis Abeba.
Tot het gevolg van de Prins behoren ar
De Graaff, particulier secretaris, lt-kolonel
Geertsema, adjudant, It ter zee le kl. Ei
bers, majoor-vlieger Sonderman, de heer L.
Noe van het departement van Buitenlandse
Zaken en de hoofdcommissaris der Rijkspo
litie, de heer Sesink.
bedoeld. Zonder aarzelen gef hij gehoor aan
de volgende opdracht: „naar Keulen, de
NWDR!" Daar wilden de „verslaggevers"
enkele toestellen lenen.
Om elf uur reed de wagen over de Keulse
Rijnbrug. Broekman loodste de chauffeur
door de binnenstad en liet daar voor een
huls, nummer 39. stoppen. Na enkele minu
ten verscheen hij weer. .De directeur van
de NWDR komt naar hotel „Fürstenhof
Daar aangekomen, bestelden de heren vier
Wiener Schnitzel, waarvan één voor hun
„grote" collega, die echter op zich liet
wachten. Ten lange leste stonden de Ne
derlanders op, om hem te halen. Toen ze
buiten waren, begon de chauffeur maar
vast; hij had trek en nog niet veel gebruikt,
die dag. Toen de „reporters" een uur daarna
nog niet terug warten, kreeg de chauffeur
de rekening gepresenteerd. De man had ech
ter geen geld en gaf een reservewiel van
zijn wagen als onderpand. In de auto voor
de deur bracht hij in bijzonder slechte stem.
mlng een koude nacht door. Langzamerhand
was hem een licht opgegaan
Nu zoekt de recherche in geheel West-
Duitsland naar de beide „radio-verslagge-
verp". Hilversum deelde desgevraagd asn
de Westduitse omroep mee, dat men Broek
man noch Blok kende. Hotelhouder en auto
verhuurder hebben bij de politie aangifte
gedaan, resp. wegens oplichting van 80 en
170 mk. En de stad Milnster heeft de radio-
droom met de mantel des zwijgens bedekt.
De Verenigde Staten zullen zich terug
trekken uit de internationale overeen
komst, volgens welke weerschepen op het
Noordelijk deel van de Atlantische Oceaan
burgervliegtuigen op transatlantische vluch
ten weerrapporten verschaffen. De voor
uitgang van de luchtvaarttechniek zou deze
dienst overbodig hebben gemaakt
Zoals bekend, draagt Nederland met de
weerschepen Cumulus en Cirrus by
tot de keten over de Oceaan. Naar wij van
officiële Nederlandse zijde vernemen is men
op dit ogenblik niet voornemens, het Ame
rikaanse voorbeeld te volgen. Men is van
mening, dat deze zaak op internationaal
niveau geregeld moet worden.
Ondanks de enorau technische kennis
van de mens, van de atoombom tot de ruim
tevaart, blijkt Steeds weer dat hU hulpeloos
staat tegenover de krachten van de natuur.
De laatste grote ramp In Griekenland, waar
door aardbevingen honderden mensen het
slachtoffer werden, onderstreept dit nog
eens op tragische wyze. Het ls opmerkeiyk
dat vaa de verschillende natuurrampen die
er >Un, de aardbevingen In het byzonder.
de laatste tttd sterk van zich doen spreken.
Na Griekenland herinneren wU ons Turkye,
China, Zuid-Amerika en Califorfilë met
aardbevingen van grote omvang. Vooral de
beving van Augustus 1950 was ao hevig, dat
dete beving (ln Tibet) over de gehele we
reld werd opgetekend.
Hoe komt het toch dat de aardbevingen
bijna altijd in bepaalde streken worden
waargenomen? Zelfs als wij tot ver in de
geschiedenis teruggaan zien wij dat de
aarde blijkbaar een „zwak" gebied kent.
In 1566 trof China een beving die ca 1
millioen slachtoffers vroeg. Japan trof ln
1703 een ramp die niet minder dan 200.000
doden eiste. Lissabon. Italië, Turkije. San
Francisco. Zuid-Amerika, regelmatig vinden
wij déze gebieden genoemd ln berichten
over aardbevingen. In andere delen van de
wereld komen dergelijke rampen epóra-
diach of bijna in ongevaarlijke staat voor.
De wetenschap zegt dat door de toene
mende afkoeling van de wereld, de aarde
nog steeds niet tot rust is gekomen. Door
de afkoeling wordt de buitenste aardkorst
steeds vaster. Aangezien in het binnenste
van onze wereld zich gloeiende en gesvor-
De krijgsraad te velde-Oost te Arnhero,
heeft Donderdag kapitein W. J. van den IJ.,
destijds commandant van de technische
werkplaats te Ede, op een van de zee ten
laste gelegde punten vrijgesproken, terwijl
de tenlastelegging op drie andere punten
niet bewezen werd geacht.
Wel zag de krijgsraèd er een element in,
dat eventueel krljgstuohtelijk zou kunnen
worden afgedaan.
Voor het zich wederrechteUJk toeëigenen
van planken werd beklaagde veroordeeld tot
een voorwaardelijke gevangenisstraf van
een maand, terwijl hem voort» een boéte
van honderd gulden werd opgelegd.
De auditeur-militair, jhr mr T. H. W. van
den Bosch, had twee weken geleden tegen
beklaagde drie maanden met aftrek geëist
«n ontslag uit de militaire dienst, zonder
ontzetting evenwel om bij de gewapende
macht te dienen.
Als auditeur-militair in de Donderdag
middag heropende zaak (de krijgsraad acht-
i te het onderzoek n.l. niet volledig en wilde
f nog een getuige horen) trad ■ép mr B. H.
van Everdingen. Deze persisteerde bij de
Deze getuige, een smid-lasser in de tecb-
nische werkplaats, verklaarde in opdracht
van kapitein virsten IJ. indertijd verschel-
dene voorwenpen van metaal te hebben ge
maakt, deals In hat beleng ven de dienst,
deels met particuliere bestemming (dit ve
rleerde van aquaria en zonnewijzers tot.
sierdulfjee). Voor de eerste categorie zei hU
materialen te hebben gebruikt uit een
schroothoop van de genie. Voorwerpen met
particuliere bestemming zei hij te hebben
vervaardigd met behulp van oud-ijzer, dat
in Of nabij de reml-werkplaate aanwezig
was. Dit gebeurde ook in opdracht van de
kapitein. Ook van oude platen en butsen
zei getuige voorwerpen te hebben vervaar
digd. Ingevolge de opdracht meende hij
hiertoe verplicht te rijn.
Naar de mening van kapitein ven den IJ.
waren de pijpen bij de remi-werkplaats geen
rijkseigendom geweest en niet afkomstig van
de Maurlts-kazeme. De bulten dezer kazer
ne waren, naar hij zei, onder beheer der
Senie opgeslagen op een schroothoop van
lt legeronderdeel. Er la wel, aldus beklaag
de, voor particuliere doeleinden gewerkt,
echter niet van Rijksmaterialen.
Radlo-Pjongjang meldt, dat een kapitein
van de Zuidkoreaanse luchtmacht met een
Amerikaans jachtvliegtuig van het type
Mustang op 19 October ia geland op een
Noordkoreaans vliegveld. De naam van de
piloot is Kim Jong Tae, aldus de radio. De
Mustang Is een toestel met een xuigennotor,
dat al» verouderd wordt beschouwd.
raige massa's bevinden, worden deze door
de buitenste korst van de aarde steeds ster-
ker samengeperst. Door de vastheid van de
buitenste koret kunnen ze niet meer ont
wijken en het gevolg is dat deze druk zich
op de „zwakke" plek van-onze aardkorst
een weg naar boven baant, hetgeen ver
schuivingen in de aardkorst met zich
brengt.
Het ie nu deze „zwakke" plek die als een
gordel om de wereld ligt. Deze gebieden
vormen de zg. ..aardbevingsgordel" van de
wereld (zie kaart). De feiten tonen aan, dat
ongeveer 7 pet van alle aardbevingen van
vulkanische oorsprong zijn en ruim 90 pet
ontstaat door verschuivingen ln onze aard
korst. Jaarlijks komen ongeveer 10.000
aardbevingen voor. Dit komt overeen met
ruim één aardbeving per uur.
Het grootste deel van deze bevingen vindt
plaats op de bodem van de zee. Sights
2 pet van alle bevingen is van dusdanige
omvang, dat zij waargenomen kunnen wor
den door de mens. Van het totaal aantal
bevingen hebben er slechts ongeveer 10
plaats die een ramp kunnen veroorzaken.
Daarvan is dan weer een zeer klein deel
lat een werkelijke catastrofe kan aanrlch-
en. Toch. ondanks dit kleine percentage.
Jljn er de laatste 400 jaar zo ongeveer 13
millioen mensen het slachtoffer van een
aardbeving geworden.
Steeds zijn dergelijke rampen echter in de
gebieden van de aardbevingsgordel ge
weest, de „zwakke" plek van onze wereld.
Geheel Zuid-Europa ligt binnen deze gordel.
West-Europa, dus ook ons land, ligt geheel
bulten dit gevaarlijke gebied. Aardbevingen
van grote omvang komen hier dan ook niet
voor. Slechts zéér sporadisch merken wij
soms iets van een zwakke beving. Ook
Afrika valt op door zijn in dit opzicht vei
lige ligging. Maar voor de rest is het wel
haast ontstellend te zien. dat de dichtst be
volkte streken vsn de wereld binnen deze
gordel liggen.
Waterputten staan droog
In Limburg
Tengevolge van de ongewone langdurige
droogte staan in Limburg vele waterpuiten
in afgelegen dorpen, waar men niet over
een andere watervoorziening beschikt,
droog. De Horster brandweer is al enkele
malen naar het kerkdorp America getogen
om de bevolking per tank van het nodige
drinkwater te voorzien.
- 4 *W.->
1ST 4KJJJWM
«ttiwiilvtff
V i-
UM
*i>'?
Émc
Jfkr ïfiöfft
f' .x •-
(Van onze Londenee correspondent)
ZAL DE ENGELSE millionnair George
Dawson, eens een arme Londense volks
jongen, de held worden van de Britse huis
moeders?
Hij heeft toch een jaar lang verkondigd,
dat hij de dure visprijzen omlaag zal bren
gen. Donderdagochtend in alle vroegte stond
hij met klompen aan en met een flee cham
pagne onder de arm bij zijn Rolls Royce op
de kade van de vissershaven Grimsby om er
de door hem aangekochte IJslandse kabel
jauw te zien aan land brengen, nadat deze
werd aangevoerd door de eerste IJslandse
treiler, welke sinds elf maanden Engeland
is binnengelopen. Want \e vis-oorlOg met
IJsland duurt tot nu toewvoort. Deze brak
uit op het ogenblik, dat w IJslander» hun
voor anderen verboden varwatgebled rondom
hun eiland uitbreidden doét zodanige ver
legging van de territori^KAreiy, dat deze
de vele visrijke inhammenrvan ae eilandj
rond de kust omvatte. De kwestie kwam des-
tijds voor het Internationale Hof In Den
Haag, maar Engeland verloor het dispuut.
Als tegenmaatregel besloten de reders van
Grimsby IJslandse vis te weren en de gros
siers sloten zich bij hen aan.
De Engelse vUlndustrl# wordt er reeda
lang van beschuldigd, dat door haar roo-
noeollepositie de prUzen kunstmatig hoog
houdt en zU i" inderdaad een doorn In het
oog van de regering, welke wanhopige po.
gingen doet om de kosten van levenzonder
boud omlaag te brengen of althans stabiel te
houden. De boycot zon tn de kaart spelen
van de grote vlsserybelangen.
Dawson, die zijn fortuin maakte met een
reusachtig transportbedrijf en vooral door
opkopen van overtollige legergoederen, ls
thans bezig de boycot te breken, natuuriyk
In zijn eigen belang, maar mogelijk, ook ln
het belang van het publiek al* hij er Inder
daad in zou slagen zijn belofte goedkopere
vis te verschaffen gestand te doen Hij kon
digde aan. dat hij wekelijks twaalf IJslandse
treilers naar Engeland zal brengen en mo
gelijk ook nog zelf treilers zal gaan uitrus
ten. Hij heeft al orders ter waarde van zes
millioen pond aterling. Hierbij is een con
tract van een millioen met een niet nader
door hem genoemde buitenlandse regering,
doch niet achter het ijzeren gordijn.
Dawson bezit een vieverwerkingsfabriek
vlak bij Grimsby en in de vroege nachtelijke
uren van Donderdag rolden zijn eerste lor
ries met IJslandse kabeljauw reeds naar
Londen en andere grote plaatsen. Hij is ech
ter al aan 't terugkrabbelen, want hij deelde
mede, dat zijn voornemen de prijzen der an
deren te snijden niet zou worden uitgevoerd.
Hij kon zijn afnemers alleeü troosten door
betere kwaliteit aan te bieden dan zijn con
currenten. Vooralsnog staat iedereen scep
tisch tegenover deze affaire.
Niet een blufkerel als de 44-Jarige Daw
son zal een oplossing kunnen brengen in bet
vlsprobleem. doch ajleen de regering kan
dat door op te treden tegen de monopolies.
De door haar Ingestelde monopoliecommU-
sle Is het aangewezen instrument om de toe
stand onder de loupe te nemen.
Het scheen eerat fel te zullen toegaan tn
Grimsby. De redens dreigden n.l. de groe-
Dit is het Lockheed transportvliegtuig
RC-121C, ingericht als vliegend radar
station, waardoor Amerika's verdediging
„ogen" krijgt, die over de horizon kunnen
zien. Het vliegtuig is bestemd voor het
transport over lange afstanden en heeft een
vergrote brandstof capaciteit, waardoor het
radarstation lang in de lucht kan blijven.
slera voortaan niet meer te zullen leveren
als zij vis van Daweon kochten. Maar later
kwamen zij tot een ander besluit. Zij zuilen
namelijk een vredesdelegatie naar IJsland
sturen om een regeling van het conflict te
bespreken.
IJsland, voor wie de reders de deur zolang
«loten hielden, vond in Duitsland een nieu
we markt.
Daardoor ook al viel Dawsons theorie in
duigen, dat hij de Engelse markt met IJs
landse vis zou overstromen.
Of hij lang een werkelijk concurrent zal
blijven van de gevestigde reder» valt te
bezien. Waarschijnlijk zal men elkapr. wst
de onderlinge prijsafspraken betreft, wei
vinden. Tenzij de regering Iets tegen de mo
nopolies doet, zal het publiek aan het kort
ste eind blijven trekken. Ondanks de cham
pagne van de jolige, vrijgevige Dawson, die
het hoofdkwartier van zijn nieuwe visbedrijf
in een luxueus kantoor met prachtige meu
bels, karpetten en mingvazen heeft inge
richt. Dawson heeft altijd veel van vis ge
houden. Soms laat hij zijn limousine in een
volksbuurt «toppen en verorbert hij een ge
bakken vis met patates-frltes uit een krant.
Hij is bezig met de samenstelling van een
boek vol vlsrecepten en gaat na welke wijn
het best bij elke vissoort past. Ook heeft hij
het plan om te Londen een tentoonstelling
van IJslandse kunst te organiseren.
En dus keren ze niet terug
Uiteindelijk zullen maar vijftien van de
ruim dertig Nederlandse ex-krijgsgevange
nen, die uit Rusland zijn teruggekeerd,
vanavond per trein te Oldenzaal ons land
binnenkomen. Van de totale groep van 37
personen, die door de Russen zijn vrijge
laten, bleken drie personen de Duitse na
tionaliteit te bevitten. Zeven anderen zijn
in een Duits ziekenhuis opgenomen en weer
zes anderen willen definitief'niet meer
naar Nederland terug. De fvjndgen weten
dit nog niet zeker. -i
Degenen, die niet terugkersb, baseren
hun houding op „de koel») ontvangst
door de Nederlandse regeringsapmmissle"
en op het feit, dat zij in Nederlahd op een
gaAchtelijke vervolging moeten rekenen.
De terugkerenden zijn: A. Boar uit Vel-
sen, J. S. de Groot uit Haarlem* B. Idink
uit Venlo, J. W. Ilcken uit Boekb^rgen, L.
Jansen uit Amsterdam, H- Th. Jonghaan uit
Leiden, W. J. Klaassen uit EnschedeX J. H,
Koelman uit Haarlem, L. M. Linthorst uit
Twello, P. Mertens uit Den Haag, 'G. J.
Mulder uit Amsterdam, W. A. Popyut uit
Hilversum, J. P. Staartjes uit Haarlem, Ch.
J. F. Wagner uit Haarlam en C. M. Jacobs
uit Ede.
(Van onze BrusselMf correspondent)
Negentien Vlaamse (studenten van de
universiteit van Leaveh verstoorden gis
teren de zitting van de Tweede Kamer,
welke gewyd was aan de Interpellatie»
over de incidenten by de IJxer-bedevaart
van 23 Augustus j.l. Zy wierpen honderden
groene pamfletten In de banken en op de
hoofden van de Kamerleden. Die papieren
toonden een Vlaamse Uilenspiegel, die Bel
gische verzetsmannen met trompetten en
decoraties tussen *Un vingers doodknypi.
Terwyi de voorzitter, Frans van Cauwe-
laert, het geschreeuw en lawaai van de
protesterende Kamerleden overwon door
het geluid van de machtige electrische bel
len. werd de zitting geschorst en werden
de 19 studenten aangehouden.
De socialisten maakten tijdens de zitting
de rechterzijde uit voor landverraders en
heel wat grove, niet-parlementaire scheld
woorden en beledigingen werden de lucht
in geslingerd. Tot een geVefht kwam het
echter niet. Zonder deze incidenten, die
eerder een plezierig intermezzo waren, zou
deze zitting van de Twtede Kamer zeer
kalm en eentonig zijn verlopen.
Premier Van Houtte had namelijk een
lange rede over de Vlaamse bedevaart ge
houden, maar hij is geen redenaar en had
zijn epeech eentonig, vervelend als een
professoraal college, voorgelezen. Vóór
hem hadden twee interpellanten van da
R.K. meerderheid gematigde betogen ge
houden, waarin zij voornamelijk betreur
den dat drie ministers op 23 Augbstus te
Dixmuide aanwezig zijn geweest, ofschoon
bekend was dat de Vlaamse bedevaart ln
het teken van de amnestie zou worden ge
steld.
De incidenten in de Kamer werden be
schouwd ais een ernetig symptoom van de
gemoedsgesteltenis van de Vlaamse stu
denten te Leuven. Het ergste ls. dat zich
onder de Vlaamse studenten ex-SS'era en
Oostfront-strijdere zullen mengen, die wer
kelijk ernstige incidenten zouden kunnen
verwekken. Onder meer wordt gevreesd,
dat autocars van de verzetsorganisaties in
brand zullen vliegen.
In Antwerpen is de politie Donderdag
avond slaags geraakt met demonstranten,
die een gebouw wilden bestormen waar
extremistische Vlaamse nationalisten een
bijeenkomst hielden ter ondersteuning van
hun eis inzake amnestie aan personen, die
schuldig zijn bevonden aan het verlenen
van hand- en spandiensten aan de Duitsers.
De politie slaagde er ln de betogers, die
werden geleid door leden van de voorma
lige verzetsbeweging en oud-politieke ge
vangenen, buiten het gebouw te houden,
maar zij kon de menigte niet verspreiden.
Na een uur besloten de nationalisten onder
politic-escorte het gebouw te verlaten.
Hierbij kwam het tot gevechten, waardoor
een politieman lichte verwondingen opliep.
Donderdag ls een delegatie van het be
stuur der IUustre Lieve Vrouwe Broeder
schap te 's Hertogenboech gevestigd en al
daar in 1318 opgericht, bestaande uit de re
gerende proost jhr mr E. C. F. X. Verheyen,
de toeziende prooet A. P. Hubert van Beu-
eekom, de proost-grlffier jhr P. J. O. van
der Does de Willebote en de broeder-rent
meester J. M. G. van Lanschot, ten palel-
ze Soestdijk byeen geweest ten einde aldaar,
hiertoe uitgenodigd door de Koningin en
Prins Bernhard, aan de prinsessen Beatrix
en Irene. In de vergadering van proosten
van 10 September 1953 tot candidaat-zwa-
nenbroeder uitgeroepen, het aan die titel
verbonden Insigne en diploma uit te reiken.
Voordat tot de uitreiking van da diploma a
„Mannen vaa de Natlo-
nale Resérve mogen gerust
ln huAynje tUd meewerken
aan eriï film als „The True
and The Brave", maar zon
der uniform en zonder
militaire uitrusting te ge-
bruikan". zo heeft de minis-
ter van Oorlog schriftelijk
geantwoord op vragen van
het Tweede Kamerlid, de
heer Visch.
„Ia het verlenen van toe
stemming aan vrije burgera
niet overbodig?" vroeg de
heer Vlsch in zyn schrifte
lijke verzoek om inlichtin
gen.
„Deze vraag behoeft geen
beantwoording", aldus de
minister.
Het la inderdaad julat, dat
dris compagnieën vrijwil
ligers van de Nationale Re
serve hebben deelgenomen
aan de filmopnamen in
Maastricht, waarvoor door
de inspecteur toestemming
was verleend, maar de com
mandanten zullen niet ter
verantwoording worden ge-
r°D«fmlnlster ia niet bereid
te bevorderen, dat voor
soortgelijke filmopnamen
aan vrijwilligers van de
Nationale Reserve toestem
ming wordt verleend tot het
dragen van uniform.
De minister heeft de i.
maatschappij een aantal wa
pens in bruikleen gegeven.
Voor een ruimere mede
werking tan deze film
ziet hij geen aanleiding.
werd overgegaan, verenigde de Koningin en
Prins Bernhard voornoemde heren aan het
noenmaal ten paleize.
De Illuatre Lieve Vrouwe Broederschap
ls een van de oudste instellingen van ons
land. Zij was aanvankelijk een godsdienstige
stichting, waarvan de regels en stichtings
brief in 1317 en 1318 door de edelman Ger-
rit van Uden met enige klerken en leerlin
gen te 's Hertogenbosch werd opgesteld. In
laatstgenoemd jaar werd de stichting door
de bisschop van Luik bekrachtigd. Zij be
stond uit geestelijken en leken, doch desa
iaatsten hadden de leiding in handen.
In het begin van de zestiende eeuw be
gon men dè leden van het gilde zwanen-
broeders te noemen, daar bij de jaarlijkse
maaltijd twee zwanen ter tafel kwamen.
Van den beginne af heeft de broeder
schap leden van de hoogste adel onder haar
broeders gehad. Prins Willem van Oranje
was lid en heeft meermalen met de broe
ders aan tafel gezeten. Sedert 1818 hebben
de leden van ons Koninklijk Huia de broe
derschap de eer aangedaan de titel van
„Zwanenbroeder" aan te nemen. Koning
Willem 11, Koning Willem III, de prinsen
Alexander en Hendrik, Prinses Wilhelmina,
Prins Hendrik, Koningin Juliana en Prins
Bernhard staan ln het gulden boek der
broederschap Ingeschreven.
In, het huis der broederschap worden
merkwaardige boeken en gebruiksvoorwer
pen bewaard. Deze gebruiksvoorwerpen zUn
o.a. achttien tinnen wijnpinten met deksels;
één hiervan zou toebehoord hebben aan Wil
lem de Zwijger.
Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik
hebben ln 1904 als zwanenbroeders een zil
veren bokaal aan de broederschap geschon
ken.
Gunnar Nordahl wil graag het volgend
seizoen in Engeland spelen. Dan loopt zUn
contract met Milaan af.
Tom Whittaker, de manager van Arsenal,
heeft er de lucht van gekregen. Nu is het
bekend, dat buitenlandse spelers uitsluitend
als amateur in een Engelse profclub mogen
uitkomen. Het is helemaal niet de bedoeling
van Nordahl om als professional naar Lon
den te komen. Hij heeft geld genoeg ver
diend in Italië en hij zou best een jaartje
als amateur kunnen leven. Maar Nordahl
wil in Londen wonen voor een kantoorbe
trekking met de gedachte om in zo kort mo
gelijke tijd te trachten de Engelse taal onder
de knie te krijgen en in dat jaar wil de
Zweed, diéhenkele dagen geleden 32 jaar is
geworden, gaarne op de Engelse velden als
midvoor opereren. Tom Whittaker heeft
daar wel oren naar en de manager van de
Londenaren zal nu trachten de eventuele
moeilijkheden, verbonden aan het overko
men van Nordahl, op te lossen. En na een
jaar in Londen te hebben vertoefd, wil
Nordahl naar Zweden terugkeren, rijker
wat ervaring in maatschappelijk opzicht be
treft, met een grotere ontwikkeling en bo
vendien beheerst hij dan behalve de Scan
dinavische talen, ook de Italiaanse en de
Engelse taal. En misschien zit er bij hem de
gedachte bij, dat als hij als amateur in Lon
den speelt, hy ook weer voor het Zweedse
nationale elftal zal kunnen uitkomen.