—f~ Twee Nederlandse „radioreporters" zetten heel Münster op stelten De aarde beeft waar het zwakst is Geen stopzetting van invoer van Amerikaanse kolen zij yfJW' Nieuwe fase in het Engelse conflict met IJsland Vlamingen maakten relletjes in de Kamer en daarbuiten Hoge Autoriteit der KSG wees streven in die richting uitdrukkelijk van de hand Wezen van het verdrag in het geding Deviezenregeling voor Binnenscheepvaart Tiende veiligheidscongres C.A.T.T. wordt verlengd rilpai Amerikaanse investeringen in het buitenland De heer William Wilton overleden Binnenkort straalvliegtuigen van Douglas en Lockheed Amerikanen spreken van „Cornet-killer" Uniebonden pleiten voor voortbestaan van Waldorp Nieuwe handelsconferentie te Moskou Economische toestand in ;espannen Samenwerking in de lucht tussen Huntingconcern en Clan Line Hunting-Clan Air Holdings de nieuwe onderneming Natuurrubberproducenten in VS in moeili jkheden Japan verbonden lid van de C.A.T.T. V.S. trekken zich terug uit weerschependienst De Rubberprobleem verwekt sociale onrust in producerende landen Hoop op de conferentie te Londen MONTEERBARE STRAALMOTOR VOOR EEN EXTRA DUWTJE Sud-Ouest exploiteert de vinding met succes K.L.M. vliegt zeven jaar op Zuid-Amerika DUITSERS ZOEKEN „BLOK" EN „BROEKMAN* Burgemeesterzangkoor en bode wachtten lang en vergeefs Keulse recherche zorgde voor koude douche Prins Bernhard naar Ethiopië Weerscheptn volgens de N.S. overbodig Gevaarlijke zone is dicht bevolkt Kapitein niet uit de dienst ontslagen Voorwaardelijke straf en boete Zuid-Koreaan met Mustang gedeserteerd im U0 Champagne drenkende millionnair breekt de visboycot Geen bloemen voor oud-S.S.-ers Nog steed»\ om de ijzerbedevaart De prinsessen Beatrix en Irene candidaat-Zwanenbroeder Nationale Reserve mag meedoen aan film.... in vrije tijd Commandanten gaan vrijuit Gunnar Nordahl wM naar Arsenal Derde blad - pagina 4 Er is op het ogenblik geen aanlei ding tot het nemen van bijzondere maatregelen, strekkende tot het we ren van import van kolen uit derde landen in de landen van de Kolen- en Staal-Gemeenschap. Tot deze hoogst belangrijke uit spraak is de Hoge Autoriteit van de K.S.G. kort geleden gekomen, nadat zich daaromtrent niet geringe span ningen hadden ontwikkeld. Dat be tekent dus, dat de invoer van Ame rikaanse kolen, die, als bekend, thans als gevolg van de sterke da ling van de vrachtprijzen vaak goedkoper zyn dan de kolen uit de K.S.G.-landen, vooralsnog voort gang zal vinden. In de laatste tijd was er een stroming, die in een geheel andere richting ging. voorna melijk aan Duitse zijde. De Duitsers streef den naar een algehele stopzetting van de invoer van Amerikaanse kolen in de lan den van de K.S.G. Duitsland heeft zelf de rechtstreekse invoer van Amerikaanse ko len stopgezet en het wenste, dat zulks door de gehele K.S.G. zou worden gedaan. Het verdrag nopens de K.S.G. voorziet in zulk een mogelijkheid, echter allerminst in ruime mate. Beperking of zelfs stop zetting van de invoer uit derde landen is slechts toegestaan in zeer bepaalde, nauw keurig omschreven omstandigheden van cri sis en grote voorraden. Daarvan is op het ogenblik echter allerminst sprake de Belgische voorraden zijn een gevolg van bijzondere omstandigheden, die niet repre sentatief zijn voor de gehele K.S.G. zo dat er geen wezenlijke aanleiding en dus ook geen wezenlijke mogelijkheid is om die invoer uit derde landen, meer in het bijzonder de invoer van Amerikaanse kolen, ■top te zetten. Dat hiernaar toch werd gestreefd is een ernstige zaak. Het is een zoveelste onder streping van het kartelgevaar, dat voort durend rond de K.3.G. zweeft. Stopzetting van de invoer van** Amerikaanse kolen zou een volkomen eenzijdige, allerminst nood zakelijke bescherming betekenen van de kolenproducenten. Het zou het bewandelen zijn van de weg, die naar autarkie leidt. Het zou ook een kunstmatig hooghouden betekenen van de prijzen, die toch ook al anderszins impulsen in deze richting heb ben door het stelsel der prijslijsten. Deze lijsten bevatten, als bekend, slechts de maximumprijzen het maximum is in som mige gevallen bepaald niet laag gekozen maar als 20 vaak hebben die maximumprij zen in sterke mate de neiging om te worden tot minimumprijzen. Strijdig met verdrag De invoer van Amerikaanse kolen op een daarvoor zeker zonder desastreuze gevolgen ontvankelijke markt ban een neerwaartse invloed hebben op de prijzen. Zolang een en ander niet ontaard in dumping is dat een zeer aanvaardbare en wenselijke vrije markt-ontwikkeling. En het is immers Juist de bedoeling van de K.S.G. om te komen tot een vrije markt-ontwikkeling. Dientengevolge sou een stopzetting van de Invoer van Amerikaanse kolen op dit moment behalve strijdig met de belangen van de consumenten ook strijdig z|Jn met het verdrag nopens de K.S.G. Het sou selfs een hoogst ernstige breuk «iJn op dit ver drag, omdat het het verdrag In sUn wezens kern zoo schenden. Het zou ten voeten uit het pousseren van een kolenkartel zUn. Het moet daarom verheugend worden ge- Volgens de Nederlandse Staatscourant van 23 October 1953 is de bestaande afzonderlij ke deviezenregeling voor de Binnenscheep vaart ingetrokken. De huidige deviezenregeling voor het reis verkeer heeft n.l. een afzonderlijke devie zenregeling voor de binnenscheepvaart goeddeels overbodig gemaakt. Ingezetenen, zowel schippers als opvaren den van binnenschepen, kunnen, op grond van de algemene regeling voor het reisver keer, per reis de tegenwaarde van f 1000.- aan reisdeviezen aankopen, uitvoeren en daarover in het buitenland beschikken. Zij mogen voorts f 50.- aan binnenlandse be taalmiddelen uitvoeren en deze in het bui tenland besteden. Nlet-ingezetenen, zowel schippers als opvarenden van binnensche pen, kunnen buitenlandse betaalmiddelen en geldswaardige papieren tot een onbeperkt bedrag Invoeren en deze waarden geheel ot gedeeltelijk wederom uitvoeren, terwijl hun de in- en uitvoer van hinnenlandse betaal middelen is toegestaan tot een maximum van f 100.-. De Stichting Het Veillgheldeinstituut te Amsterdam zal op Vrijdag 27 en Zaterdag 28 November as. in de congreszaal van Krasnapolsky in Amsterdam haar 10e na tionale veiligheidacongres houden. Het vei ligheidsinstituut zelf, ingericht als museum, heeft in Januari J.L zijn 60e verjaardag ge- Op het komende congres, dat door de heer J. G. Suurhoff, minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, zal worden ge opend, zal de sociale en economische bete kenis van het veiligheidswerk aan de orde ■worden gesteld, alsmede de maatregelen die tot verhoogd veillgheidsbesef moeten ^AkTmlddel om tot een meer doelbewuste «ngevallenbeetrijding te komen, zal in het bijzonder worden aanbevolen een meer in tensief gebruik van statistische gegevens, waarbij de invoering van bepaalde genor maliseerde indexcijfers voor de frequentie en de ernst van ongevallen noodzakelijk ie. Gedurende de beide congresdagen zal eer 16-tal sprekers het woord voeren. Op de bijeenkomst van ledenlanden der tarieven*(GATTT^bMloten do bestaande Sriefeoeisste* te verlengen tot 36 Juni 1855. Aanvankelijk zouden deze concessies lln het einde van dit Jaar aflopem Voort» la besloten dat in een In October 1954 to honden plenaire bijeenkomst der ledenlanden een besluit aal moeten wor den genomen over een berates statuut van de overeenkomst. Geen stopzetting van de invoer van Ame rikaanse kolen dus. Misschien echter wel te eniger tijd prijsegalisatie in een of andere vorm. Men zal zich herinneren, dat er ter stond bij het in werking treden van de K.S.G. reeds werd gedacht aan egalisatie, toen in verband met de als gevolg van de hoge vrachten hoge prijzen der Amerikaanse kolen. Dat probleem heeft nu natuurlijk Iedere actualiteit verloren maar nu wordt wei eens gedacht aan een heffingen-systeem. Hoewel dit inderdaad heel wat anders is dan in voerbeperkingen moet ons bedunkens ook hiermede toch wel een grote voorzichtigheid worden betrafcht, omdat ook daarbij het kartelduiveltje, thans in de vorm -van kunst matig hoog houden van de prijzen, onmid dellijk om de hoek komt kijken. Te dezen aanzien heeft de Hoge Autori teit nog geen uitspraak gedaan. Als dit er van komt zal zulks vermoedelijk wel ge paard gaan met een algehele herzienlrtg der bestaande prijslijsten. Het is tenminste moeilijk denkbaar, dat men tot heffingen op ingevoerde kolen zal komen op basis van een prijsniveau binnen de gemeenschap, dat lang niet onaanvechtbaar is. noemd. dat de Hoge Autoriteit zich even krachtig als onomwonden heeft gekeerd te gen het streven om de invoer van kolen uit derde landen te weren. De Hoge Auto riteit erkent het recht van eik der aange sloten landen om beschermende maatrege len te nemen tegen de Invoer uit derde lan den. Maar ook daarbij gelden voor de be trokken landen reeds beperkingen, in het bijzonder voortvloeiende uit de Algemene Overeenkomst voor Tarieven en Handel (G.A.T.T.). Bovendien geldt ten volle en ook dit heeft de Hoge Autoriteit uitdrukkelijk ge stipuleerd dat kolen, die door een der KB.G.-landen uit derde landen z^n inge voerd, door deze invoer zijn geworden tot kolen binnen de K.8.G., kolen derhalve van de gemeenschappelijke markt. Dit betekent, dat de andere K.S.G.-landen geen belemmeringen In de weg mogen leg gen aan de Invoer van dese kolen uit een van de partnerlanden. Met andere woorden een land, behorend tot de K.S.G. kan wel rechtstreekse invoer van Amerikaanse kolen verhinderen, maar het kan niet tegen gaan. dat toch Amerikaanse kolen het land bin nenkomen als gevolg van invoer nit een van de andere K.S.G.landen. Uit een door de Hoge Autoriteit afgelegde verklaring blijkt duidelijk, dat zij beperken de bepalingen van enig K.S.G.-land op het gebied van de invoer scherp in het oog zal houden en dat zij niet zal aarzelen, in dien nodig, om in te grijpen in de vorm van aanbevelingen aan de betrokken regeringen, Egalisatie Het Amerikaanse ministerie van handel heeft medegedeeld, dat de Amerikaanse in vesteringen in het buitenland eind 1952 ruim 14 milliard dollar beliepen. In dit eerste overzicht sedert 1943 van de inves teringen in het buitenland deelt het mi nisterie mede, dat het inkomen van Ameri kaanse investeerders in de periode 1946— 1952 gemiddeld 1.2 milliard dollar per jaar heeft bedragen. Daarvan werd echter 630 millioen dollar per jaar als nieuw kapitaal geherinvesteerd en werden 500 millioen dol lar per jaar door buitenlandse dochtermaat schappijen behouden. Volger-» het overzicht hebben andere lan den in 1950 ruim 1 milliard dollar aan in komstenbelasting ontvangen van onderne mingen met directe Amerikaanse investe ringen. Tussen 1943 en 1850 kwam er wei nig verandering in de investeringen in Europa. Het percentage van het totaal der investeringen in dg wereld verminderde voor deze Europese investeringen echter van 23 tot 15. Eind 1950 was er voor 217 millioen dollar particulier Amerikaans ka pitaal in Frankrijk geïnvesteerd en ir Duitsland voor 204 millioen dollar. Volgens het overzicht hebben de Ameri kanen zeer veel geïnvesteerd in de olie hulpbronnen in het Midden-Oosten. In het gemeenteziekenhuis te Schiedac U gisteren overleden de heer William Wil ton, die op 19 Februari 1880 werd geboren ais jongste van de zes zoons van Bartel Wilton, de stichter van het Wilton-bedrUf. De eerste practijkjaren bracht hij in de fabriek van de N.V. Wilton Machinefabriek en Scheepswerf door. Op 18-jarlge leeftijd vertrok hij naar Engeland, om daar zijn leerjaren te voltooien. Na zijn terugkomst op de Rotterdamse werf in 1900 werd hij bélast met het bezoeken van schepen In het havengebied voor het opnemen van de no dig geoordeelde reparaties. Hier heeft hij veel vrienden gemaakt en goede contacten gelegd met kapiteins en vertegenwoordigers van buitenlandse rederijen. Die relaties heeft hij steeds aangehouden en uitgebreid, terwijl het contact met de vele buitenlandse vertegenwoordigers der onderneming zijn bijzondere aandacht had. Door zijn wijze van optreden en aanpakken van het werk was hij een (geziene en populaire figuur in rederskringèn in binnen- en buitenland. Op 6 Januari 1906 werd de heer Wilton be noemd tot directeur van Wilton Machine fabriek en Scheepswerf (in 1929 verenigd met de maatschappij voor scheeps- en werk tuigbouw Fijenoord), welke- combinatie se dertdien werkt onder de naam Wilton- Fijenoord. Na een werkzaam leven werd hij aan het einde van 1950 gepensionneerd. om daarna als commissaris aan het Wilton- Fijenoordbedrijf verbonden te blijven. De vice-president van de Lockheed vlieg- tuigenfabriek, Hall L. Hibbard, Is onlangs in Duitsland geweest en heeft daar ver klaard. dat binnen vier k zes maanden zowel Douglas als Lockheed bijzonderheden zullen publiceren over door hen ontworpen verkeersvliegtuigen met straalaandrijving. Deze toestellen zuilen groter en sneller z{|n dan alles wat op het ogenblik vliegt en zij zullen ook in staat zUn om voor hun eige naars geld te verdienen. Nu de strijd in Korea achter de rug is. aldus Hall Hibbard. kunnen de vliegtuig fabrieken iets meer aandacht besteden aan de civiele sector van hun bedrijf. Zij zullen nu in staat zijn. een verkeersvliegtuig met straalmotoren te bouwen, niet alleen voor de Amerikaanse maatschappijen, maar voor de gehele wereld. Nadere bijzonderheden zijn op het ogenblik natuurlijk nog niet bekend, maar de opvattingen van de Lock- heed-mensen kennende meent men te kun nen veronderstellen, dat Lockheed's straal- verkeersvliegtulg er ongeveer als volgt zal gaan uitzien. Een toestel met een dunne vleugel, die een piJlstelling van 54° zal hebben, een enkel kielvlak, eveneens met pUlstelling, met een hoog geplaatst stabilo. De psssa- glerscablne, waarin ln de toeristen-uitvoe ring plaats zal zijn voor 126 passagiers, zal geheel voor de vleugelachterrand z|Jn ge legen; direct hier achter, en dus ook achter de vleugel, zullen vier straalmotoren wor den geplaatst, twee aan elke kant van de romp; de bovenste zal zchuln voor de on derste z|in geplaatst. De inlaten voor dese motoren zullen zich in de vleugelveorkant bevinden. Het is dus ongeveer hetzelfde idee als hij het Franse Caravelle-vliegtuig, dat door de SNCA du Sud-Est is ontworpen; alleen hebben hier de motoren rechtstreekse in laten. Men bereikt met deze constructie, dat men een buitengewoon rustige passa gierscabine en een bijzonder „schone" vleu gel krijgt zonder uitsteeksels en gondels. Wat prestaties, gewichten en afmetingen betreft is er nog niet veel van gezegd; men heeft alleen een kruissnelheid van 885 km per uur op 12.800 meter hoogte genoemd. Van het Douglas-ontwerp is nog helemaal niets bekend. De Amerikanen verwachten. De samenwerkende uniebonden in het me taalbedrijf hebben Donderdagmiddag ver gaderd met hun leden, werkzaam bij de N.V. Nederlandse instrumentenfabriek Wal dorp over de moeilijkheden bij deze onder neming. Bij mond® van de heer A. T. Ku- perus, voorzitter van de afdeling Den Haag van de Algemene Nederlandse Metaalbe- werkerebond, legden de besturen er de na druk op dat het hun er om te doen was het bedrijf als werkgelegenheid voor het ruim tweehonderd man tellende personeel te handhaven. Men liet ook duidelijk uitko men, dat de financiële moeilijkheden In dit bedrijf al jaren duren en dat de positie na de oorlog eigenlijk voortdurend slecht Is geweest. De faillissementsaanvrage kwam dan ook niet onverwacht. Toen het ministerie van Financiën f70.000 van zijn vordering op eiste, hebben de bonden zelfs om uitstel gevraagd. Deze f70.000 was loonbelasting, die het bedrijf wel van de lonen had Inge houden maar niet had afgedragen. BIJ de Herstelbank hebben de bonden voortdurend gepleit voor het latei voortbestaan van het bedrijf. Ook nu nog zal men alle pogingen ln het werk stellen en het is voor de bon den pas ln de tweede plaats van belang in welke vorm of onder welke directie dit zal geschieden. De lonen, zo deelde de heer Kuperus tenslotte mee, zijn voor deze week verzekerd. De leden bleken veel begrip te hebben voor bet standpunt van de werk nemersorganisaties. dat deze nieuwe vliegtuigen zo goed zullen zijn, dat zij daarmee niet alleen hun vaste afnemers kunnen behouden, maar ook de klandizie zullen krijgen van die maatschap pijen. die nu met Engels materieel vliegen. Deze toestellen zullen ware „Comet-killeri" blijken te zijn, aldus Hibbard. Te Londen wordt vernomen, dat te Mos kou een nieuwe economische conferentie zal worden gehouden. Gewoonlijk welinge lichte kringen maken bekend, dat de rege ring van de Sowjet-Unie een groot aantal Britse zakenlieden heeft uitgenodigd de volgende maand naar Moskou te komen om aldaar handelsbesprekingen te houden. waarschUnlJjk op 22 November. Deze con ferentie iz georganiseerd door de Britse Raad ter Bevordering van de Internationale Handel in samenwerking met de handels delegatie van de Sowjet-Unie in Londen. De Britse Raad voor de Bevordering van de Internationale Handel werd ln April 1952 gevormd, na de Internationale economische conferentie in Moskou. Een woordvoerder van de Raad zelde, dat er binnenkort een belangrijke bekendmaking zou worden gedaan. Voorts zelde hij. dat de Sowjet-Unie voor haar aankoopprogram ma voor de komende jaren zeer veel orders kan plaatsen. Het is nog niet bekend, hoe veel Britse zakenlieden erin hebben toe gestemd de conferentie ln Moskou bij te wonen. Een aantal van hen is in de afge lopen maanden reeds particulier naar Mos kou geweest en enkelen kwamen terug met belangrijke contracten. Deze methode zou misschien een betere manier van handel- drijven met de Russen zijn, dan het reizen ln georganiseerde groepen. Een Britse expert op het gebied van de handel herinnerde aan het bezoek aan Peking, dat de Britse Raad voor de Bevor dering van de Internationale Handel twee maanden geleden had georganiseerd. Vele contracten werden gesloten bij wijze van proef. Door het toezicht van de Britse re gering op de uitvoer van strategische goe deren naar China werden vele contracten daarna weer geannuleerd. In het jongste rapport van het Duitse in stituut voor economisch onderzoek te Ber lijn wordt de economische toestand ln Oost- Duitsland in het begin van de herfst van dit jaar onveranderd gespannen en onbevredi gend genoemd. Het economische leven ln de Sowjet-zone heeft volgens het rapport in het derde kwartaal van 1953 onder dezelfde moeilijkheden geleden als ln de belde eerste kwartalen. De voor 1953 beoogde verhoging van de arbeidsproductiviteit, het gemiddelde loon en de bruto-productie is volgens bet Instituut niet bereikt Op de voorgrond van alle economische inspanningen staat de ver groting van de buitenlandse handel, tenein de de aanzienlijke achterstand in het ex portprogramma 1953 in te halen. Voor de remming van het tempo der productie van de zware industrie is de onbevredigende uitvoering van het plan door de voedende industrie mede verantwoordelijk. Een „initiatief-productie" bulten het plan om, moet het tekort aan industrieproducten voor de bevolking ln overeenstemming bren gen met de nieuwe koers. Daar men voor deze productie afvalmateriaal als grondstof- basis wil gebruiken, ls deze aanvullende productie van de aanvang af el aan nauwe grenzen gebonden. Het rapport noemt het hoogst twijfelachtig, of de economische toe stand ln de Sowjet-zone door nieuwe, thans van kracht geworden wijzigingen van het economische plan 1953 kan verbeteren. Voor de daarbij beoogde toeneming van de omzet ln de kleinhandel van 34 procent ontbreken, zowel wat de goederen als de koopkracht betreft, de noodzakelijke voorwaarden. Na lange onderhandelingen is er dezer'da gen samenwerking tot stand gekomen tus sen de Clan Line Steamers Ltd. en twee ondernemingen van de Hunting groep. Het Cayzerconcern en het Huntingfoncern hebben tezamen een nieuwe Holding Com pany onder de naam van ..Hunting Clan Air Holding Ltd." opgericht. Deze maat schappij. die met een kapitaal \fen een mil lioen pond sterling begint, neemt het ge hele aandelenkapitaal over van de Hun ting Air Transport Ltd. en van de Firid Aircraft Service Ltd.. twee luchtvaartonder nemingen van het Huntingcoricern. Voortaan zal de luchtvrachtonderneming onder de naam van „Hunting-Clan Air Transport I td." werken. De belangen van de Hunting-groep lig gen zowel in de scheepvaart-en luchtvaart als in de oliehandel. Op het gebied van de luchtvaart houdt de( groep zich met bijna alle activiteiten bezig, van vliegtuigbouw door de Percival Aircraft Ltd. tot lucht vaartinspectie (aerial survey). Op dit ge bied' beschikt de onderneming over de grootste organisatiin het Gemenebest D.- groep van de Clan Line Steamers heeft 57 schepen met in totaal circa 600 000 ton dwdie vooral op lijndiensten voor stukgoed worden gebruikt. Door het samen gaan van deze oude concerns Cayzer en Hunting, die beide familiebezit zijn. wordt een grote hoeveelheid ervaring in de be-- Volgens handelaars te New York is de verkoop door de Amerikaanse regering van rotatierubber een van de voornaamste moeilijkheden voor de producenten van natuurrubber. De voorraden natuurrubber worden verkocht op roterende basis om te voorkomen, dat de kwaliteit van de rubber, die is opgeslagen, achteruit gaat. Aangeno men wordt, dat deze verkopen thans gedaan worden aangezien de tijd voor verkopen op roterende basis nadert. De verkopen van deze rubber geschieden voör levering over ongeveer een maand. Handelaars zeggen echter, dat de regering rotatierubber thans zes maanden vooruit verkoopt, waardoor min of meer een nieuwe markt wordt ge vormd. Op deze manier worden de goed kopere soorten rubber verkocht. Hieronder yallen de nummers vier en vijf. browns en ambers. Op minderwaardige kwaliteiten worden aan de kopers grote kortingen ver leend. De regering vervangt deze nummers door de nummers een. twee en drie. Op die manier worden de handelaars van de markt voor „remilied rubber" uitge sloten, aangezien de fabrikanten rotatierub ber goedkoper kunnen krijgen dan de han delaars kunnen verkopen Hierdoor worden de producenten van natuurrubber bena deeld. Zij zien hun voorraden oplopen aangezien de handelaars de „remilied" soorten niet kunnen verkopen en hun aan kopen uit het Oosten moeten beperken. Sommige handelaars te New York zeggen dat er verbetering moet komen in deze situatie willen de prijzen voor natuurrubber stijgen. Een vooraanstaande handelaar heeft er op gewezen, dat zelfs een verho ging van de prijs voor synthetische rubber het probleem niet zou oplossen, wanneer deze rotatiepractijk blijft toegestaan. handeling en in het vervoer van goederen van allerlei aard zowel over zee als door de lucht tezamengevoegd. Hunting Air Transport Ltd. is een van de belangrijkste onafhankelijke Engelse iuchtvaartmgatgofiappüeri met een groot luchtnet van fegelmatig bevlogen lijnen, die bovendien veel speciale opdrachten heeft, zoals bijvoorbeeld het vervoer van troe pen. De vloot wolrdt gedurig met machines van de modernste types aangevuld. Field Aircraft Services Ltd. houdt zich voorna melijk met de revisie en de reparatie van vliegtuigen bezig. Deze onderneming heeft t4ree dochterondernemingen' in Afrika de Field Aircraft Services Africa Ltd. in Ger- miston (Transvaal) en de Field Aircraft Ser vices of Rhodesia Ltd. in Salisbury {Rho desia). die zich daar op hetzelfde terrein bewegen. Het bestuur van de nieuwe Holding Com pany wordt gevormd door de directeuren van beide familje-vennootschappen. Presi dent is P. L. Hunting Lord Rotherwick en Sir Nicholas Cayzer, leidende figuren van de Clan Line Steamers Ltd., zijn leden van het bestuur, samen met G. L. Hunting, P. M. Hunting. L. C: Hunting, Anthony Cgy- zer, R. R. S. Cook en J. A. Thompson. Japan is Vrijdag toegelaten als verbonden lid (associate member) van de organisatie der algemene overeenkomt voor tarie ven en handel (GATT). De stemverhou ding was 26 voor. geen tegen en 7 ont houdingen. De landen, die zich van stemming onthielden, waren Australië, Engeland. Birma, Tsjecho Slowakije. Nieuw- Zeeland Zuid-Afrika en Zuid-Rhodesia. De toelating als verbonden lid geldt tot en met 30 Juni 1955. of tot de volledige toelating van Japan gevoerde tarief onder handelingen wanneer dit laatste tijdstip eerder zou zijn. ZATERDAG 24 OCTOBER 1953 De Ver. Staten zullen zich terugtrekken uit de internationale overeenkomst, volgens welke weerschepen op heé noordelijk deel van de Atlantische Oceaan burgervliegtui- gen op transatlantische vluchten weerrap- porten verschaffen. Een woordvoerder te Washington ver klaarde Vrijdag dat. hoewel bezuinigings overwegingen een factor waren geweest b|f het nemen van het besluit, de voornaamste overweging toch was de technische vooruit gang by de luchtvaart. Vertegenwoordigers van particuliere Amerikaanseluchtvaartmaatschappijen die diensten over het noordelijk deel van de Atlantische oceaan onderhouden, verklaar den te geloven, dat de weerdienst, welke aanzienlijke kosten met zich brertgt. niet meer nodig is. De Ver. Staten verschaffen van twaalf tot vijftien kustwachtkotters voor het in 6tand houden van de keten van 25 weerschepen van dertien landen op de Atlant. Oceaan Zoals bekend draagt Nederland met de weerschepen Cumulus en Cirrus bij tot de keten over de Oceaan. Naar wij van offi ciële Nederlandse ^jde vernemen is men op dit ogenblik niet voornemens het Ame rikaanse voorbeeld te volgen. Men is van mening dat deze zaak op internationaal niveau geregeld moet worden. Gysbreghtvoor de televisie Voor de eerste maal zal Vondels „Gijs breght van Aemstel" per televisie worden uitgezonden. Van de uitvoeringen in Januari a.s.. die in de Amsterdamse Stadsschouw burg ten .tonele zullen worden gebracht door het Amsterdams Toneelgezelschap „De Ne derlandse Comedie" onder regie van Johan de Meester, zal die van 5 Januari voor het televisiescherm in het VPRO-programma ondertelevisieregie van Jack Dixon. De hoofdrollen zullen worden vervuld door Han Bentz van den Berg en Ank van der Moer. INDONESISCHE MINISTER. De Indonesische minister van Economi sche Zaken, de heer Iskaw. heeft Woensdag in een officiële verklaring de huidige moeilijkheden voor de natuurrubber pro ducerende landen toegelicht. De minister zei, dat het niet onbekend is. dat de huidige toestand ten aanzien van de wereldrubber- markt verre van bevredigend is. In Indo nesië en andere natuurrubber produceren de landen heeft deze toestand ernstige moeilijkheden op ëconomisch-sociaal en ook op politiek terrein veroorzaakt. „Zulke lage en schommelende rubber- prijzen als thans geiden, maken het voor de natuurrubber producerende landen on mogelijk pogingen tot uitvoer te brengen om de levensstandaard te verhogen vën volkeren, die nauwelijks hersteld zijn, van de ontberingen van koloniale overheersing en oorlog", aldus de minister. „Deze toe stand heeft het volksinkomen ernstig ver laagd. hetgeen ten slotte tot sociale onrust zal leiden. De ontevredenheid in econo- misch-sociaal opzicht vormt een vrucht- FRANSE UITVINDING MET PERSPECTIEVEN De veiligheid is, dank zij de moderne techniek, tot een zo hoge graad opge voerd, dat het aantal ongelukken met ver keersvliegtuigen uiterst gering is gewor den. Voor een groot deel is dit echter ook wel te danken aan de strenge voorschriften aangaande de veiligheid, die nationaal en internationaal zijn vastgesteld en waarbij onder meer aan de vliegtuigen zeer hoge eisen worden gesteld. De I.C.A.O. heeft na de oorlog vrij zware voorwaarden gesteld aan verkeerstoestellen. met name aangaan de de veiligheid bij het uitvallen van één of meer motoren. Bij alle na-oorlogse ver keersvliegtuigen is met deze eisen rekening gehouden, maar toestellen, die voor de oor log ziin ontworpen, voldoen daaraan na tuurlijk niet steeds geheel en daarom heeft men voor dergelijke typen, zoals b.v. de veel gebruikte Douglas DC-3 en Curtiss C-48. bepaalde beperkingen gemaakt wat het totale gewicht betreft. Natuuriyk U dit van de andere kant voor de maatschappijen, die met deze vliegtuig typen hun diensten onderhouden, niet erg prettig, want zy kunnen nu op hun vluchten minder betalende lading meenemen. Spe ciaal voor deze maatschappijen is de oplos sing. die men in Frankryk heeft gevonden, de ideale weg: De Fransen *|jn er namelijk In geslaagd, een hele serie lichte straalmo toren te bouwen en een van deze motorty pen, de Turbomeca Palas, is byzonder ge schikt om als hulpmotor te worden ge bruikt ln verkeersvliegtuigen, die met hun normale krachtbronnen aan een betrekke lijk laag totaalgewicht zyn gebonden, ten einde onder bepaalde omstandigheden, zo als in de start en by bet uitvallen van een motor, toch aan de veiligheidseisen van de I.C.A.O. te kunnen voldoen, in die gevallen zorgen de Palas motoren dus voor een ex tra duwtje. Eenvoudige installatie Het is de F ranse genationaliseerde Sud- Ouest fabriek, die deze hulpmotorinstallatie heeft ontwikkeld; zij ls begonnen met een Dduglas DC-3 vliegtuig, dat onder de vleu gels bulten de motorgondels aan elke kant een Palas motor kreeg. Natuurlijk heeft men eerst even moeten dokteren om vast te stel len, waar men deze motoren het gunstigst kon plaatsen, maar uiteindelijk heeft men met deze installatie een alleszins gunstig resultaat kunnen bereiken. De installatie is erg eenvoudig; men plaatst de motoren een voudig met gondel en al onderaan tegen de vleugel. Behalve de Douglas DC-3 heelt men ook de Curtiss C-40 van twee van der gelijke motoren voorzien; voor dit toestel kwam de nieuwe installatie als geroepen, omdat juist in de Verenigde Staten de C.A.A. het totale startgewicht voor dit toe stel had teruggebracht van 21.800 tot 20.400 k.g., hetgeen een betalende lading van 1400 k.g. lager betekent. De Palas motor levert een vermogen van 180 p k., weegt zelf 95 k.g. en ls slechts 1.75 meter lang en 45 c.m. breed. Sud-Ouest, de fabriek, die deze installatie 'heeft ontwik keld, heeft reeds enkele Dakota's en een Braziliaanse Curtiss C-46 met Palas moto ren uitgerust. Kort geleden werd bekend gemaakt, dat de Israëlische maatschappij El Al haar zes Curtiss C-46 toestellen even eens zou laten voorzien van Palas moto ren. Door de Palas kan men met deze toe stellen op een kleiner veld starten en bo vendien een grotere betalende lading mee nemen; bij de DC-3 (Dakota) is dit 850 k g. meer en bij de C-46 zelfs 1600 k.g. hoger; gewichten, die alleszins de moeite waard zijn. Ook op het door haar zelf ontworpen Ver keersvliegtuig SO-3 OP Bretagne heeft Sud- Ouest deze vinding toegepast. Hier was het niet nodig om aan de veiligheidsvoorschrif ten te voldoen, want de Bretagne is een na oorlogs ontwerp en voldoet zonder meer al aan de internationale bepalingen, maar het was de normale motorinstallatie, die in dit geval er toe leidde, de Palas hulpmotoren in te bouwen. De Bretagne ls n.l. uitgerust met twee Pratt Whitney motor^..., waarbij zowel het type B-43 als CA-18 is toegepast Nu waren B-43 motoren vrij gemakkelijk te bemachtigen, omdat er hiervan nog vele in dumps lagen opgeslagen; zij waren dus goedkoop in aanschaffing en men kon ze ln zachte valuta betalen. Met de CA-18 was het echter anders want die motoren moes ten uit Amerika worden geïmporteerd en waren daardoor een stuk duurder, terwijl zij bovendien in dollars moesten worden be taald. Met de CA-18 uitgeruste Bretagne» konden echter ee.. 1000 k.g. hogere betalen de lading vervoeren. Men zoeht dus naar een oplossing om de Bretagne met de goedkopere B-43 motoren wat laadrn pariteit betreft geiykwaardig te Op 18 October was het 7 Jaar geleden, dat de K.L.M. begon geregelde diensten op Zuid- Amerika uit te voeren. Thans heeft de K.L.M. wekelijks twee DC-6b diensten naar Refice, Rio de Janeiro. Montevideo en Bue nos Aires, waarvan er een bovendien is doorgetrokken naar Santiago en Chile. Sinds 1946 werd op deze route 1562 maal de Zuid-Atlantische Oceaan overgestoken. De vliegtuigen legden daarbij een afstand af van bijna 19 millioen kilometer, hetgeen overeenkomt met vijf en twintig retour vluchten naar de maan. maken aan de uitvoering met CA-18 moto ren. Het plaatsen van twee Palas moturen onder de vleugel van de Bretagne had hier het gewenste resultaat. Het ls mogeiyk om met de Bretagne met twee B-43 plus twee Palas motoren evenveel betalende lading te vervoeren als met de Bretagne. die twee CA-18 motoren heeft. Er zijn inmiddels twee van deze Palas- plus-B-43 Bretagnes geleverd aan de S.T.A.E.O., een Franse maatschappij die ln het Verre Oosten opereert. Op de afbeelding ziet men de Palas hulp motor onder de vleugel van een SO-M Bretagne* bare bodem voor politieke wanorde, die de stabiliteit kan vernietigen en de wereld vrede in gevaar kan brengen. Er zijn reeda stappen genomen om het rubberprobleem op te lossen door inspanningen, zowel in de nationale als internationale sfeer. Het is duidelijk, dat de binnenlandse maatregelen sterk beïnvloed worden door* de toestand op de wereldmarkt. De pogin gen. die op dat gebied de laatste jaren op internationale conferenties zijn gedaan, hebben tot nu toe geen tekenen van ver betering van de onbevredigende toestand te zien gegeven. Dit wordt in de eerste plaats veroorzaakt door de aankooppolitiek van bepaalde consumentenlanden, welke dikwijls uiting gaven aan hun ernstige be doelingen om bij te dragen tot de ontwik keling van economisch achtergebleven lan den. Maar in de practijk schijnen deze landen meer geneigd te zijn hun eigen belangen te behartigen, daarbij hun ver langen om politieke stabiliteit in de ge hele wereld te handhaven, vergetend". De minister vervolgde: „Wij vertrouwen er desondanks op, dat de conferentie, welke thans in Londen wordt gehouden en die gericht is op de oplossing van het rubbervraagstuk, zal leiden tot voor alle partijen bevredigende resultaten. Indien de conferentie in Londen wederom niet in staat zou blijken te zijn de gewenste resul taten te bereiken, zie ik geen andere weg voor de natuurrubberproducenten dan de toestand van de wereldrubber te herzien, opdat wij tot een standpunt kunnen komen en kunnen uitzien naar de beste middelen en wegen, die in overeenstemming yijn met onze nationale belangen en die van de vol keren van andere natuurrubber produce rende landen", aldus de Indonesische mi nister van Economische Zaken. !SMU0(f4t* Aardbevingsgordel laan de wereld UHTED SrtTi ZATERDAG 24 OCTOBER 1953 TWEEDE BLAD - PAGINA 3 (Van onze correspondent). Vergeef» wachtte de bode van de historische Vredemal in Mfinater op die nevelige Octobermorgen, enkele dagen geleden. Tot tien uur had hij nog bezoe kers toegelaten maar daarna was het voor die dag gedaan. Om half elf zou er een grote gebeurtenis plaats hebben binnen de inuren, waar ruim driehonderd jaar geleden het einde van de Tachtigjarige Oorlog werd bezegeld. Twee Neder landse radio-verslaggevers uit Hilversum hadden hun komst aangekondigd en de burgemeester en andere hoge autoriteiten van de stad zouden voor de micro foon over de geschiedenis van Münster spreken, over de „geboorte" van de Ne derlanden in deze zaal en over de voortvarendheid waarmee de wederopbouw van de oude bisschopsstad na de verwoestingen tijdens de tweede wereldoorlog ter hand was genomen. Dat en nog meer zou in de Vredeszaal gebeuren. Do reeds grijzende huisbewaarder liet zijn ogen liefkozend gaan over de „Geuden Haan", die op tafel temidden van het raadszilver stond te pronken. De Gouden Haan. waaruit bij alle belangrijke ontvangsten in Münster de gasten een dronk wordt aangeboden. Het Gouden Boek der Stad lag gereed om nieuwe handtekeningen op te nemen. Alles was voor elkaar dio hadden verzocht een reserv.ewagen te sturen om deze Münster-reportage op te nemen. „We regelen alles voor morgenoch tend halfelf ln de Vredeszaal." De Nederlanders kregen de meest des kundige gidsen mee en maakten een prach tige rit door het oude en nieuwe Münster: daar is de Dom, dit is de Prinzipalmarkt, hier staan we bij de Buddentoren. Het slot en de universiteit, de buitenwijken werden bekeken. In de Vredeszaal stelden de bezoe kers zich van de acoustiek op de hoogte en na een verzorgde maaltijd ging de tocht naar de ultra korte golfzender in de Baum- bergen. Het werd uiteraard een „techni sche" bezichtigingsreisTussen de be drijven door kreeg men telefonisch toestem ming tot het maken van een reportage in het gebied van de Dultae omroep. Tegen de avond arriveerde het tweetal weer ln MUnster. Ze lieten zich naar het postkantoor rijden, om te informeren of het geld al was overgemaakt. Met lange ge zichten keerden ze terug: „Die vervloekte deviezenregeling! Slechts 300 mark ontvan gen De rest moest via de bank lopen...." De chauffeur vermoedde niet, dat deze ver wensingen uitsluitend voor zijn oren waren Het was half elf, kwart voor elf, elf uur- de bode begon zich onbehaaglijk te voelen. Zolang had het stadsbestuur nog niet op zich laten wachten. Maar toen ging de deur open, «n een ambtenaar van het stadhuis trad binnen. Hij kwam vertellen, dat de ont vangst niet doorging. Een kleine storm op het stadhuis was hieraan vóórafgegaan. Burgemeester en Oberstadtdirektor" waren juist in gala ge arriveerd, toen een telefoontje uit Keulen kwam. en een zakelijke stem kort meedeel de, dat de reportage niet kon doorgaan, en dat men op zoek was naar de twee mannen, die haar zouden verzorgen. Zij waren in Keulen verdwenen en de politie had hun op sporing perzocht De „Oberstadtdirektor" vertrouwde zijn oren niet Tweemaal moest de ander in Keu len nog meedelen, wie hij wasde re cherche in Keulen". In Münster werd de hoorn zonder een woord op de haak gelegd Alyle genodigden konden amper gewaar schuwd worden, dat de ontvangst ln de Vredeszaal niet doorging. De koren, die de reportage met volksliederen zouden op luisteren, konden ook nog net op het nip pertje worden bereikt en de bode kon het glimrriend gepoetste zilver ongebruikt op bergen. Twee avonden tevoren hadden de heren D. M. Broekman en Jan Robert Blok, beiden ongeveer in de leeftyd van 30 tot 35 jaar, hun Intrek genomen In een Münsters hotel. „We hebben pech gehad", vertelden «e, „onze repertagewagen ligt kapot in Mün steHand". De volgende morgen verzocht het tweetal de hotelhouder om een auto. De heren wil den hun oponthoud in MUnster ten nutte maken en een extra reportage verzorgen, maar ze waren eigenlek op weg naar We nen. „We kunnen niet betalen, maar hebben 1IM mark per telegram aangevraagd." „Examen" bij de N.-W.D.R. „Dat kan ledereen wel seggen", dacht de waard. Hij stuurde de „verslaggevers" neer het zendergebouw van da NWDR in Mün ster. Hier werden ze op verzoek van de hotelhouder ongemerkt aan de tand ge voeld over modulaties, aetheraia en wet er zoal meer in, het bedrijf eens radio-reporters te pas komt Ja, daar wisten ze wel het één en ander van, en het „examen" werd een ge animeerd onderhoud, dat besloten werd roet een telefoontje naar de hotelhouder, dat de zaak o.k. was. De rit met de geleende auto begon. „Naar het stadhuis!" riep Jan Robert Blok. De heren van de stad waren opgetogen over de plannen van de Hilversummers, die hun «tu- In November Prins Bernhard zal vah lS tot 18 Novem ber a.s. een bezoek brengen aan Ethiopië. Gedurende dat verblijf in Addi» Abeba aal de Prins de gast zijn van de keizer. De Prins zal onder meer bezoeken brengen aan de kroonprins van Ethiopië en andere leden van de keizerlijke familie en aan enige mi nisters. Voorts vermeldt het programma nog bezoeken aan enige onderwijsinsteilin- «en en aan de suikeronderneming van de N.V. Handelsvereniging Amsterdam te Wonji nabij Nazareth. 90 km Zuid-Oostelijk van Addis Abeba. Tot het gevolg van de Prins behoren ar De Graaff, particulier secretaris, lt-kolonel Geertsema, adjudant, It ter zee le kl. Ei bers, majoor-vlieger Sonderman, de heer L. Noe van het departement van Buitenlandse Zaken en de hoofdcommissaris der Rijkspo litie, de heer Sesink. bedoeld. Zonder aarzelen gef hij gehoor aan de volgende opdracht: „naar Keulen, de NWDR!" Daar wilden de „verslaggevers" enkele toestellen lenen. Om elf uur reed de wagen over de Keulse Rijnbrug. Broekman loodste de chauffeur door de binnenstad en liet daar voor een huls, nummer 39. stoppen. Na enkele minu ten verscheen hij weer. .De directeur van de NWDR komt naar hotel „Fürstenhof Daar aangekomen, bestelden de heren vier Wiener Schnitzel, waarvan één voor hun „grote" collega, die echter op zich liet wachten. Ten lange leste stonden de Ne derlanders op, om hem te halen. Toen ze buiten waren, begon de chauffeur maar vast; hij had trek en nog niet veel gebruikt, die dag. Toen de „reporters" een uur daarna nog niet terug warten, kreeg de chauffeur de rekening gepresenteerd. De man had ech ter geen geld en gaf een reservewiel van zijn wagen als onderpand. In de auto voor de deur bracht hij in bijzonder slechte stem. mlng een koude nacht door. Langzamerhand was hem een licht opgegaan Nu zoekt de recherche in geheel West- Duitsland naar de beide „radio-verslagge- verp". Hilversum deelde desgevraagd asn de Westduitse omroep mee, dat men Broek man noch Blok kende. Hotelhouder en auto verhuurder hebben bij de politie aangifte gedaan, resp. wegens oplichting van 80 en 170 mk. En de stad Milnster heeft de radio- droom met de mantel des zwijgens bedekt. De Verenigde Staten zullen zich terug trekken uit de internationale overeen komst, volgens welke weerschepen op het Noordelijk deel van de Atlantische Oceaan burgervliegtuigen op transatlantische vluch ten weerrapporten verschaffen. De voor uitgang van de luchtvaarttechniek zou deze dienst overbodig hebben gemaakt Zoals bekend, draagt Nederland met de weerschepen Cumulus en Cirrus by tot de keten over de Oceaan. Naar wij van officiële Nederlandse zijde vernemen is men op dit ogenblik niet voornemens, het Ame rikaanse voorbeeld te volgen. Men is van mening, dat deze zaak op internationaal niveau geregeld moet worden. Ondanks de enorau technische kennis van de mens, van de atoombom tot de ruim tevaart, blijkt Steeds weer dat hU hulpeloos staat tegenover de krachten van de natuur. De laatste grote ramp In Griekenland, waar door aardbevingen honderden mensen het slachtoffer werden, onderstreept dit nog eens op tragische wyze. Het ls opmerkeiyk dat vaa de verschillende natuurrampen die er >Un, de aardbevingen In het byzonder. de laatste tttd sterk van zich doen spreken. Na Griekenland herinneren wU ons Turkye, China, Zuid-Amerika en Califorfilë met aardbevingen van grote omvang. Vooral de beving van Augustus 1950 was ao hevig, dat dete beving (ln Tibet) over de gehele we reld werd opgetekend. Hoe komt het toch dat de aardbevingen bijna altijd in bepaalde streken worden waargenomen? Zelfs als wij tot ver in de geschiedenis teruggaan zien wij dat de aarde blijkbaar een „zwak" gebied kent. In 1566 trof China een beving die ca 1 millioen slachtoffers vroeg. Japan trof ln 1703 een ramp die niet minder dan 200.000 doden eiste. Lissabon. Italië, Turkije. San Francisco. Zuid-Amerika, regelmatig vinden wij déze gebieden genoemd ln berichten over aardbevingen. In andere delen van de wereld komen dergelijke rampen epóra- diach of bijna in ongevaarlijke staat voor. De wetenschap zegt dat door de toene mende afkoeling van de wereld, de aarde nog steeds niet tot rust is gekomen. Door de afkoeling wordt de buitenste aardkorst steeds vaster. Aangezien in het binnenste van onze wereld zich gloeiende en gesvor- De krijgsraad te velde-Oost te Arnhero, heeft Donderdag kapitein W. J. van den IJ., destijds commandant van de technische werkplaats te Ede, op een van de zee ten laste gelegde punten vrijgesproken, terwijl de tenlastelegging op drie andere punten niet bewezen werd geacht. Wel zag de krijgsraèd er een element in, dat eventueel krljgstuohtelijk zou kunnen worden afgedaan. Voor het zich wederrechteUJk toeëigenen van planken werd beklaagde veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand, terwijl hem voort» een boéte van honderd gulden werd opgelegd. De auditeur-militair, jhr mr T. H. W. van den Bosch, had twee weken geleden tegen beklaagde drie maanden met aftrek geëist «n ontslag uit de militaire dienst, zonder ontzetting evenwel om bij de gewapende macht te dienen. Als auditeur-militair in de Donderdag middag heropende zaak (de krijgsraad acht- i te het onderzoek n.l. niet volledig en wilde f nog een getuige horen) trad ■ép mr B. H. van Everdingen. Deze persisteerde bij de Deze getuige, een smid-lasser in de tecb- nische werkplaats, verklaarde in opdracht van kapitein virsten IJ. indertijd verschel- dene voorwenpen van metaal te hebben ge maakt, deals In hat beleng ven de dienst, deels met particuliere bestemming (dit ve rleerde van aquaria en zonnewijzers tot. sierdulfjee). Voor de eerste categorie zei hU materialen te hebben gebruikt uit een schroothoop van de genie. Voorwerpen met particuliere bestemming zei hij te hebben vervaardigd met behulp van oud-ijzer, dat in Of nabij de reml-werkplaate aanwezig was. Dit gebeurde ook in opdracht van de kapitein. Ook van oude platen en butsen zei getuige voorwerpen te hebben vervaar digd. Ingevolge de opdracht meende hij hiertoe verplicht te rijn. Naar de mening van kapitein ven den IJ. waren de pijpen bij de remi-werkplaats geen rijkseigendom geweest en niet afkomstig van de Maurlts-kazeme. De bulten dezer kazer ne waren, naar hij zei, onder beheer der Senie opgeslagen op een schroothoop van lt legeronderdeel. Er la wel, aldus beklaag de, voor particuliere doeleinden gewerkt, echter niet van Rijksmaterialen. Radlo-Pjongjang meldt, dat een kapitein van de Zuidkoreaanse luchtmacht met een Amerikaans jachtvliegtuig van het type Mustang op 19 October ia geland op een Noordkoreaans vliegveld. De naam van de piloot is Kim Jong Tae, aldus de radio. De Mustang Is een toestel met een xuigennotor, dat al» verouderd wordt beschouwd. raige massa's bevinden, worden deze door de buitenste korst van de aarde steeds ster- ker samengeperst. Door de vastheid van de buitenste koret kunnen ze niet meer ont wijken en het gevolg is dat deze druk zich op de „zwakke" plek van-onze aardkorst een weg naar boven baant, hetgeen ver schuivingen in de aardkorst met zich brengt. Het ie nu deze „zwakke" plek die als een gordel om de wereld ligt. Deze gebieden vormen de zg. ..aardbevingsgordel" van de wereld (zie kaart). De feiten tonen aan, dat ongeveer 7 pet van alle aardbevingen van vulkanische oorsprong zijn en ruim 90 pet ontstaat door verschuivingen ln onze aard korst. Jaarlijks komen ongeveer 10.000 aardbevingen voor. Dit komt overeen met ruim één aardbeving per uur. Het grootste deel van deze bevingen vindt plaats op de bodem van de zee. Sights 2 pet van alle bevingen is van dusdanige omvang, dat zij waargenomen kunnen wor den door de mens. Van het totaal aantal bevingen hebben er slechts ongeveer 10 plaats die een ramp kunnen veroorzaken. Daarvan is dan weer een zeer klein deel lat een werkelijke catastrofe kan aanrlch- en. Toch. ondanks dit kleine percentage. Jljn er de laatste 400 jaar zo ongeveer 13 millioen mensen het slachtoffer van een aardbeving geworden. Steeds zijn dergelijke rampen echter in de gebieden van de aardbevingsgordel ge weest, de „zwakke" plek van onze wereld. Geheel Zuid-Europa ligt binnen deze gordel. West-Europa, dus ook ons land, ligt geheel bulten dit gevaarlijke gebied. Aardbevingen van grote omvang komen hier dan ook niet voor. Slechts zéér sporadisch merken wij soms iets van een zwakke beving. Ook Afrika valt op door zijn in dit opzicht vei lige ligging. Maar voor de rest is het wel haast ontstellend te zien. dat de dichtst be volkte streken vsn de wereld binnen deze gordel liggen. Waterputten staan droog In Limburg Tengevolge van de ongewone langdurige droogte staan in Limburg vele waterpuiten in afgelegen dorpen, waar men niet over een andere watervoorziening beschikt, droog. De Horster brandweer is al enkele malen naar het kerkdorp America getogen om de bevolking per tank van het nodige drinkwater te voorzien. - 4 *W.-> 1ST 4KJJJWM «ttiwiilvtff V i- UM *i>'? Émc Jfkr ïfiöfft f' .x •- (Van onze Londenee correspondent) ZAL DE ENGELSE millionnair George Dawson, eens een arme Londense volks jongen, de held worden van de Britse huis moeders? Hij heeft toch een jaar lang verkondigd, dat hij de dure visprijzen omlaag zal bren gen. Donderdagochtend in alle vroegte stond hij met klompen aan en met een flee cham pagne onder de arm bij zijn Rolls Royce op de kade van de vissershaven Grimsby om er de door hem aangekochte IJslandse kabel jauw te zien aan land brengen, nadat deze werd aangevoerd door de eerste IJslandse treiler, welke sinds elf maanden Engeland is binnengelopen. Want \e vis-oorlOg met IJsland duurt tot nu toewvoort. Deze brak uit op het ogenblik, dat w IJslander» hun voor anderen verboden varwatgebled rondom hun eiland uitbreidden doét zodanige ver legging van de territori^KAreiy, dat deze de vele visrijke inhammenrvan ae eilandj rond de kust omvatte. De kwestie kwam des- tijds voor het Internationale Hof In Den Haag, maar Engeland verloor het dispuut. Als tegenmaatregel besloten de reders van Grimsby IJslandse vis te weren en de gros siers sloten zich bij hen aan. De Engelse vUlndustrl# wordt er reeda lang van beschuldigd, dat door haar roo- noeollepositie de prUzen kunstmatig hoog houdt en zU i" inderdaad een doorn In het oog van de regering, welke wanhopige po. gingen doet om de kosten van levenzonder boud omlaag te brengen of althans stabiel te houden. De boycot zon tn de kaart spelen van de grote vlsserybelangen. Dawson, die zijn fortuin maakte met een reusachtig transportbedrijf en vooral door opkopen van overtollige legergoederen, ls thans bezig de boycot te breken, natuuriyk In zijn eigen belang, maar mogelijk, ook ln het belang van het publiek al* hij er Inder daad in zou slagen zijn belofte goedkopere vis te verschaffen gestand te doen Hij kon digde aan. dat hij wekelijks twaalf IJslandse treilers naar Engeland zal brengen en mo gelijk ook nog zelf treilers zal gaan uitrus ten. Hij heeft al orders ter waarde van zes millioen pond aterling. Hierbij is een con tract van een millioen met een niet nader door hem genoemde buitenlandse regering, doch niet achter het ijzeren gordijn. Dawson bezit een vieverwerkingsfabriek vlak bij Grimsby en in de vroege nachtelijke uren van Donderdag rolden zijn eerste lor ries met IJslandse kabeljauw reeds naar Londen en andere grote plaatsen. Hij is ech ter al aan 't terugkrabbelen, want hij deelde mede, dat zijn voornemen de prijzen der an deren te snijden niet zou worden uitgevoerd. Hij kon zijn afnemers alleeü troosten door betere kwaliteit aan te bieden dan zijn con currenten. Vooralsnog staat iedereen scep tisch tegenover deze affaire. Niet een blufkerel als de 44-Jarige Daw son zal een oplossing kunnen brengen in bet vlsprobleem. doch ajleen de regering kan dat door op te treden tegen de monopolies. De door haar Ingestelde monopoliecommU- sle Is het aangewezen instrument om de toe stand onder de loupe te nemen. Het scheen eerat fel te zullen toegaan tn Grimsby. De redens dreigden n.l. de groe- Dit is het Lockheed transportvliegtuig RC-121C, ingericht als vliegend radar station, waardoor Amerika's verdediging „ogen" krijgt, die over de horizon kunnen zien. Het vliegtuig is bestemd voor het transport over lange afstanden en heeft een vergrote brandstof capaciteit, waardoor het radarstation lang in de lucht kan blijven. slera voortaan niet meer te zullen leveren als zij vis van Daweon kochten. Maar later kwamen zij tot een ander besluit. Zij zuilen namelijk een vredesdelegatie naar IJsland sturen om een regeling van het conflict te bespreken. IJsland, voor wie de reders de deur zolang «loten hielden, vond in Duitsland een nieu we markt. Daardoor ook al viel Dawsons theorie in duigen, dat hij de Engelse markt met IJs landse vis zou overstromen. Of hij lang een werkelijk concurrent zal blijven van de gevestigde reder» valt te bezien. Waarschijnlijk zal men elkapr. wst de onderlinge prijsafspraken betreft, wei vinden. Tenzij de regering Iets tegen de mo nopolies doet, zal het publiek aan het kort ste eind blijven trekken. Ondanks de cham pagne van de jolige, vrijgevige Dawson, die het hoofdkwartier van zijn nieuwe visbedrijf in een luxueus kantoor met prachtige meu bels, karpetten en mingvazen heeft inge richt. Dawson heeft altijd veel van vis ge houden. Soms laat hij zijn limousine in een volksbuurt «toppen en verorbert hij een ge bakken vis met patates-frltes uit een krant. Hij is bezig met de samenstelling van een boek vol vlsrecepten en gaat na welke wijn het best bij elke vissoort past. Ook heeft hij het plan om te Londen een tentoonstelling van IJslandse kunst te organiseren. En dus keren ze niet terug Uiteindelijk zullen maar vijftien van de ruim dertig Nederlandse ex-krijgsgevange nen, die uit Rusland zijn teruggekeerd, vanavond per trein te Oldenzaal ons land binnenkomen. Van de totale groep van 37 personen, die door de Russen zijn vrijge laten, bleken drie personen de Duitse na tionaliteit te bevitten. Zeven anderen zijn in een Duits ziekenhuis opgenomen en weer zes anderen willen definitief'niet meer naar Nederland terug. De fvjndgen weten dit nog niet zeker. -i Degenen, die niet terugkersb, baseren hun houding op „de koel») ontvangst door de Nederlandse regeringsapmmissle" en op het feit, dat zij in Nederlahd op een gaAchtelijke vervolging moeten rekenen. De terugkerenden zijn: A. Boar uit Vel- sen, J. S. de Groot uit Haarlem* B. Idink uit Venlo, J. W. Ilcken uit Boekb^rgen, L. Jansen uit Amsterdam, H- Th. Jonghaan uit Leiden, W. J. Klaassen uit EnschedeX J. H, Koelman uit Haarlem, L. M. Linthorst uit Twello, P. Mertens uit Den Haag, 'G. J. Mulder uit Amsterdam, W. A. Popyut uit Hilversum, J. P. Staartjes uit Haarlem, Ch. J. F. Wagner uit Haarlam en C. M. Jacobs uit Ede. (Van onze BrusselMf correspondent) Negentien Vlaamse (studenten van de universiteit van Leaveh verstoorden gis teren de zitting van de Tweede Kamer, welke gewyd was aan de Interpellatie» over de incidenten by de IJxer-bedevaart van 23 Augustus j.l. Zy wierpen honderden groene pamfletten In de banken en op de hoofden van de Kamerleden. Die papieren toonden een Vlaamse Uilenspiegel, die Bel gische verzetsmannen met trompetten en decoraties tussen *Un vingers doodknypi. Terwyi de voorzitter, Frans van Cauwe- laert, het geschreeuw en lawaai van de protesterende Kamerleden overwon door het geluid van de machtige electrische bel len. werd de zitting geschorst en werden de 19 studenten aangehouden. De socialisten maakten tijdens de zitting de rechterzijde uit voor landverraders en heel wat grove, niet-parlementaire scheld woorden en beledigingen werden de lucht in geslingerd. Tot een geVefht kwam het echter niet. Zonder deze incidenten, die eerder een plezierig intermezzo waren, zou deze zitting van de Twtede Kamer zeer kalm en eentonig zijn verlopen. Premier Van Houtte had namelijk een lange rede over de Vlaamse bedevaart ge houden, maar hij is geen redenaar en had zijn epeech eentonig, vervelend als een professoraal college, voorgelezen. Vóór hem hadden twee interpellanten van da R.K. meerderheid gematigde betogen ge houden, waarin zij voornamelijk betreur den dat drie ministers op 23 Augbstus te Dixmuide aanwezig zijn geweest, ofschoon bekend was dat de Vlaamse bedevaart ln het teken van de amnestie zou worden ge steld. De incidenten in de Kamer werden be schouwd ais een ernetig symptoom van de gemoedsgesteltenis van de Vlaamse stu denten te Leuven. Het ergste ls. dat zich onder de Vlaamse studenten ex-SS'era en Oostfront-strijdere zullen mengen, die wer kelijk ernstige incidenten zouden kunnen verwekken. Onder meer wordt gevreesd, dat autocars van de verzetsorganisaties in brand zullen vliegen. In Antwerpen is de politie Donderdag avond slaags geraakt met demonstranten, die een gebouw wilden bestormen waar extremistische Vlaamse nationalisten een bijeenkomst hielden ter ondersteuning van hun eis inzake amnestie aan personen, die schuldig zijn bevonden aan het verlenen van hand- en spandiensten aan de Duitsers. De politie slaagde er ln de betogers, die werden geleid door leden van de voorma lige verzetsbeweging en oud-politieke ge vangenen, buiten het gebouw te houden, maar zij kon de menigte niet verspreiden. Na een uur besloten de nationalisten onder politic-escorte het gebouw te verlaten. Hierbij kwam het tot gevechten, waardoor een politieman lichte verwondingen opliep. Donderdag ls een delegatie van het be stuur der IUustre Lieve Vrouwe Broeder schap te 's Hertogenboech gevestigd en al daar in 1318 opgericht, bestaande uit de re gerende proost jhr mr E. C. F. X. Verheyen, de toeziende prooet A. P. Hubert van Beu- eekom, de proost-grlffier jhr P. J. O. van der Does de Willebote en de broeder-rent meester J. M. G. van Lanschot, ten palel- ze Soestdijk byeen geweest ten einde aldaar, hiertoe uitgenodigd door de Koningin en Prins Bernhard, aan de prinsessen Beatrix en Irene. In de vergadering van proosten van 10 September 1953 tot candidaat-zwa- nenbroeder uitgeroepen, het aan die titel verbonden Insigne en diploma uit te reiken. Voordat tot de uitreiking van da diploma a „Mannen vaa de Natlo- nale Resérve mogen gerust ln huAynje tUd meewerken aan eriï film als „The True and The Brave", maar zon der uniform en zonder militaire uitrusting te ge- bruikan". zo heeft de minis- ter van Oorlog schriftelijk geantwoord op vragen van het Tweede Kamerlid, de heer Visch. „Ia het verlenen van toe stemming aan vrije burgera niet overbodig?" vroeg de heer Vlsch in zyn schrifte lijke verzoek om inlichtin gen. „Deze vraag behoeft geen beantwoording", aldus de minister. Het la inderdaad julat, dat dris compagnieën vrijwil ligers van de Nationale Re serve hebben deelgenomen aan de filmopnamen in Maastricht, waarvoor door de inspecteur toestemming was verleend, maar de com mandanten zullen niet ter verantwoording worden ge- r°D«fmlnlster ia niet bereid te bevorderen, dat voor soortgelijke filmopnamen aan vrijwilligers van de Nationale Reserve toestem ming wordt verleend tot het dragen van uniform. De minister heeft de i. maatschappij een aantal wa pens in bruikleen gegeven. Voor een ruimere mede werking tan deze film ziet hij geen aanleiding. werd overgegaan, verenigde de Koningin en Prins Bernhard voornoemde heren aan het noenmaal ten paleize. De Illuatre Lieve Vrouwe Broederschap ls een van de oudste instellingen van ons land. Zij was aanvankelijk een godsdienstige stichting, waarvan de regels en stichtings brief in 1317 en 1318 door de edelman Ger- rit van Uden met enige klerken en leerlin gen te 's Hertogenbosch werd opgesteld. In laatstgenoemd jaar werd de stichting door de bisschop van Luik bekrachtigd. Zij be stond uit geestelijken en leken, doch desa iaatsten hadden de leiding in handen. In het begin van de zestiende eeuw be gon men dè leden van het gilde zwanen- broeders te noemen, daar bij de jaarlijkse maaltijd twee zwanen ter tafel kwamen. Van den beginne af heeft de broeder schap leden van de hoogste adel onder haar broeders gehad. Prins Willem van Oranje was lid en heeft meermalen met de broe ders aan tafel gezeten. Sedert 1818 hebben de leden van ons Koninklijk Huia de broe derschap de eer aangedaan de titel van „Zwanenbroeder" aan te nemen. Koning Willem 11, Koning Willem III, de prinsen Alexander en Hendrik, Prinses Wilhelmina, Prins Hendrik, Koningin Juliana en Prins Bernhard staan ln het gulden boek der broederschap Ingeschreven. In, het huis der broederschap worden merkwaardige boeken en gebruiksvoorwer pen bewaard. Deze gebruiksvoorwerpen zUn o.a. achttien tinnen wijnpinten met deksels; één hiervan zou toebehoord hebben aan Wil lem de Zwijger. Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik hebben ln 1904 als zwanenbroeders een zil veren bokaal aan de broederschap geschon ken. Gunnar Nordahl wil graag het volgend seizoen in Engeland spelen. Dan loopt zUn contract met Milaan af. Tom Whittaker, de manager van Arsenal, heeft er de lucht van gekregen. Nu is het bekend, dat buitenlandse spelers uitsluitend als amateur in een Engelse profclub mogen uitkomen. Het is helemaal niet de bedoeling van Nordahl om als professional naar Lon den te komen. Hij heeft geld genoeg ver diend in Italië en hij zou best een jaartje als amateur kunnen leven. Maar Nordahl wil in Londen wonen voor een kantoorbe trekking met de gedachte om in zo kort mo gelijke tijd te trachten de Engelse taal onder de knie te krijgen en in dat jaar wil de Zweed, diéhenkele dagen geleden 32 jaar is geworden, gaarne op de Engelse velden als midvoor opereren. Tom Whittaker heeft daar wel oren naar en de manager van de Londenaren zal nu trachten de eventuele moeilijkheden, verbonden aan het overko men van Nordahl, op te lossen. En na een jaar in Londen te hebben vertoefd, wil Nordahl naar Zweden terugkeren, rijker wat ervaring in maatschappelijk opzicht be treft, met een grotere ontwikkeling en bo vendien beheerst hij dan behalve de Scan dinavische talen, ook de Italiaanse en de Engelse taal. En misschien zit er bij hem de gedachte bij, dat als hij als amateur in Lon den speelt, hy ook weer voor het Zweedse nationale elftal zal kunnen uitkomen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 7