J
Nieuwe enkelwerkeride twee-takt
Storkmotor met drukvulling
„New Look" voor Europa's defensie
HET ATOOMTIJDPERK IS NABIJ
Binnenkort ook in
Jeugd Luchtvaart
ons
land
Brigade
f EVEN NADENKEN 1
Gelukkige emigranten $op
het
„Groene eiland der bergen"
Revolutie in de defensie
BIJDRAGE TOT DE I1SDVSTRIALISAT1E
Nederlandse industrie past zich hij
nieuive behoeften soepel aan
Eerste motor voor het
m.s. „Ouderkerk"
Zeepindustrie wil een
bedrijfschap
Ernstig tekort aan scheepsruimte
bii de binnenscheepvaart
r.rv";dvr<",«rs"rkCmrSufo|d...
aan directeur-generaal
Helicopterstation boven
op een Parijs' dak
Er zijn in de industrie nog vele en
rendabele beleggingsmogelijkheden
Industriebanken hebben
reden van bestaan
O.T.A. besluit tot voortzetting van
internationale verkeersleergangen
Naar een internationaal
erkend rijbewijs
ïwsjh®
B&SJS5,
Oostduitse mark thans
op goud gebaseerd
Britse toeristen mogen
50 pond besteden
Dr Slotemaker voorzitter
Luchtvaartcommissie
Intern. K.v.K.
Engeland zal rechten op
invoer tuinbouwproducten
heffen
Nieuwe bestelwagen
van de P.L.M.
Franse vliegtuigindustrie
in moeilijkheden
Het doel is, de jeugd meer
brengen van de luchtvaart
Amerikanen en Canadezen
inspireerden K.N.V.v.L.
begrip bij te
Ex-koning Zgg onder
politietoezicht
25 Indische beambten in
oerwoud vermoord
Verklaringen van
mede-chauffeur
Oostenrijkers betogen
tegen bezetting
David Creenglass praat
Europa-strategie van Washington
opnieuw op de helling
Admiraal Radford
en het atoom
POSTZEGELNIEÓfWS
De Stad Arnhem had geen
schuld aan aanvaring
„Little Groningeneen succes
Kampeerboerderij met
1 pomp en 1 toilet
Desondanks huisvesting voor
81 trekkers
De toekomst is aan.
atoomkracht-schepen
Zweden gaan misschien
rechts houden
Jeugdige Maastrichtse krijgt
nieuwe filmtest
ZATERDAG 31 OCTOBER 1953
BLAD - PAGINA l
(Van een onzer redacteuren)
„Nederland moet industrialiseren". Dat is het wachtwoord, dat sinds enkele jaren in
alle toonaarden in Nederland wordt gehoord. Nederland industrialiseert, „met succes",
dat is in het kort de inhoud van de jongste industrialisatienota, waarin de stand van
zaken op dit gebied wordt omschreven. Sindsdien is er al weer enige tUd verlopen,
maar thans biykt opnieuw, dat wat de vroegere directeur-generaal dr A. Winsemius
indertijd heeft gesteld, namelijk, dat de Nederlanders alle fezamen iets kunnen pres
teren, wat wU alle tezamen van onszelf niet hadden vermoed. WU moesten aan deze
uitlating denken, toen w(j Donderdag dpor de directie van de Koninklijke Machinefa
briek Gebr. Stork en Co N.V. in dé gelegenheid werden gesteld, het nieuwste product
van dit bedrijf, een nieuw type scheepsdieselmotor op de psoefstand te zien, en daarbU
tevens een kijkje konden nemen in de researchafdeling van dit bedrijf, waar men op
de wereldconcurrentie tracht voor te komen (en blijven) wat technische ontwikkeling
aangaat.
Het is een goede gedachte van de directie
van Stork geweest de gelegenheid, die haar
door het proefdraaien van de nieuwe motor
werd gesehonken, aan te grijpen om de pers
uit te nodigen.
Het particuliere bedrijf sluit hierdoor aan
by hetgeen van overheidswege reeds enkele
malen is gedaan, en uit deze gestk biykt
.tevens, dat men het in industriële kringen
zUn taak acht het streven naar industriali
satie, evenals de overheid te steunen. De
visie die Stork hierop heeft werd wel heel
duideiyk in het licht gesteld door ir O. van
den Toorn, een van de directeuren van het
Hengelose bedryf, die stelde dat het indus
trialisatieproces voor een belangryk deel
een mehtaliteitskwestie is en dat men zich
vertrouwd dient te maken met deze ontwik
keling, waarvoor in de eerste plaats nodig
Is, dat onB volk als geheel meer belangstel
ling gaat krygen voor alles wat met onze
industrie te maken heeft.
Men moge ten opzichte van de industriali
satie pessimistisch gestemd zijn als men let
od de afhankelijkheid van ons land van het
wereldgebeuren, men moge er op wijzen,
dat wij tot nog toe de tijd hebben meege-
had en dat er nog wel eens slechtere tijden
zouden kunnen komen, die onze afzet en
daarmee onze industrialisatie zouden kun
nen doen mislukken, men moge dit alles
aanhalen als men dan tevens er op wijst,
dat wij hier in Nederland de leiders, het in
tellect en ae arbeiders hebben, die „bergen
kunnen verzetten".
In het verleden hebben wij ons op tech
nisch gebied veelal op het buitenland ge
richt en wij-zijn daarom te vaak van het
buitenland afhankelijk geweest. In die tijd
was dat mogelijk omdat wij elders ons brood
konden verdienen. Thans zijn de omstandig
heden veranderd en moeten wij dingen, die
wij vroeger aan anderen overlieten zelf
gaan doen. De noodzakelijkheid van onze
zelfwerkzaamheid heeft daarbij het gebrek
aan zelfvertrouwen aangevuld, maar allengs
is men geconfronteerd met feiten, die duide
lijk aantonen, dat Nederland ook wat tech
nisch kunnen betreft zijn mannetje staat.
Weliswaar komen deze feiten veelal uit ge
vestigde bedrijven, maar daarmee is dan
ook bewezen, dat de gevestigde bedrijven de
kern moeten zijn van onze Industrialisatie,
het reservoir als het ware waaruit nieuwe
ondernemers zouden kunnen putten.
by vollast 155 gr/epkh en met drukvulling
5 pet minder.
De motor heeft vier vuldrukgroepen, wel-
ke elk de uitlaatgassen van twee cylinders
toegevoerd krijgen. De aan de turbine toe
gevoerde energie is daardoor zodanig, dat
het niet nodig is bij starten en manoeuvre
ren spoellucht toe te voeren door middp.1
van een hulpblower. In onbelaste toestand
kan de motor met een toerental van ca 18
o.p.m. blijven lopen. De drukvulgroepen zijn
zo groot, dat bij volle belasting het toeren
tal slechts 85 pet van het toelaatbare be
draagt. Als één drukvulgroep is uitgescha
keld kan de motor nog starten en manoeu
vreren. In deze toestand kan nog 85 pet van
het normale toerental Worden bereikt, zon
der dat de temperatuur van de uitlaatgas
sen of het toerental van de drukvulgroepen
te hoog oplopen.
De KNSM heeft twee kleinere motoren
van dit type besteld, terwijl anderen even
eens opdrachten hebben geplaatst.
Na een voorstudie van bijna twee jaren
over de publiekrechtelijke bedrijfsorganisa
tie te hebben gemaakt heeft de Nederlandse
Vereniging van Zeepfabrikanten in haar
aarlijkse algemene ledenvergadering van
Woensdag 28 October 1953 te Amsterdam het
vraagstuk behandeld van de instelling van
een bedrijfschap voor de zeep-, was-, bleek-
en reinigingsmiddelenindustrie. Dit onder
werp werd ingeleid door de heer mr JR. Dob-
belman uit Nijmegen. De zeepfabrikanten,
zich bewust van hun taak als ondernemer,
zijn er naar van de zijde der genoemde ver
eniging wordt medegedeeld, van overtuigd
dat zij ook op het terrein van de maatschap
pelijke ontwikkeling het initiatief moeten
durven nemen. Zij besloten om de instelling
van een bedrijfschap te bevorderen en
daaromtrent in overleg te treden met de
werkgeversorganisaties en met de betrokken
werknemersorganisaties.
De minister voor publiekrechtelijke be
drijfsorganisatie, de heer A. C. de Bruijn, die
•s avonds de gast was; van de Nederlandse
Vereniging van Zeepfabrikanten, heeft in
zijn toespraak gezegd, dat haar besluit een
hoopvolle gebeurtenis is voor de ontwikke
ling van de P.B.O. in fae industriële sector.
i roeD vrij wordt gegeven en vervolgens zon-
Verladers Sturen telegram der prijsstop en onder vrije condities ten
Essentiële bijdrage
De nieuwe Stork dieselmotor is een van
de hier bedoelde aanwyzingen, dat Neder
land vertrouwen kan hebben in het tech
nisch kunnen van zyn bevolking. Het is ee®
eigen Nederlands product, dat ongehinderd
door licentiebanden op de wereldmarkt kan
worden afgezet en dus als zodanig een es
sentiële bijdrage tot de Nederlandse wel-
V*l"*dit opzicht is het dus een grote voor
uitgang by vóór 1937 vergeleken, toen Stork
veelal steunde op buitenlandse
waardoor in de eerste plaats niet die tech
nische zelfstandigheid kon worden verkre
gen, die voor een verdere ontwikkeling on
misbaar is. Tevens was men op grond van
het licentiecontract meestal gebonden aan
het eigen land wat de afzet aangaat.
Bij Stork heeft men dit alles al gevoeld
voordat industrialisatie van ons land, zoals
zij nu geschiedt, nodig was. De eigen onder
zoekingen op wetenschappelijk gebied heb
ben succes gehad. Men behoeft er in dit
verband slechts op te wijzen, dat het Noor
se vlaggeschip „Osldfjord" met Stork-mo-
toren is uitgevoerd en deze hebben zo goed
voldaan, dat ook het in Engeland te bouwen
zusterschip dezelfde Storkmachines zal krij
gen Daarbij hebben de onderzoekingen van
Stork er toe geleid, dat niet alleen dieselmo
toren, maar ook turbines, centnfugaalpom-
pen, ventilatoren, kleinere stoomketels,
vliegasvangers en meaWrogers geheel naar
eigen ontwerpen worden vervaardigd en dus
ook vrij kunnen worden geëxporteerd.
Nieuwe behoeften
De tijd staat niet stil en vormt aldus een
voortdurende stimulans voor de research
afdelingen. De na-oorlogse ontwikkeling van
de economie en scheepsvoortstuwingsmachi
nes heeft het gebruik van zware brandstof
fen bii grotere vermogens en de vooral door
de tankvaart gevraagde stoomproductie op
schepen tot het probleem gemaakt waarmee
de mo torenf abrieken te worstelen kregen.
Stork ontkwam daar niet aan, want een van
Öe eigenschappen van het in de dubbelwer-
kende Storkmotoren was, dat het spoelsys-
teem waarmee men werkte een vrij grote
luchtovermaat noodzakelijk maakte waar
door bijgevolg de uitlaatgassen van betrek
kelijk lage temperatuur waren, zodat slechts
weinig stoom van lage druk kon worden ge
produceerd-
Daarom werd besloten een nieuw type
motor te ontwikkelen, dat een vermogen
zou kunnen leveren tot 10.WO pk. dat ge
schikt zou zyn voor zware brandstof en
met een temperatuur van de uitlaatgassen
Z ,"V,,S I», ccn redclUte .lo».",,,,-
ductie kon worden verkregen. Hieruit ont
stond de thans gebouwde enkelwerkende
tweetaktmotor met gejyksttoomspoeling,
waarbij de spoellucht aan de onderzyde van
de cylinder door poorten b,"®«nk®™1
bovenaan door kleppen ontwykt. De mo
tor zou met drukvulling volgens Brown
Boveri moeten werken.
Uit de ervaringen opgedaan bij Pr°ev®n
met een eencylindermotor bleek dat druk-
vulling volgens hel stoot8J-steem een. be-
langrljke energiewinst gat boven hel
druksysteem. Daarom werden in plaats van
een grote uitlaatklep In het fy1^derd1^J
vier kleinere kleppen geplaatst die«leebti
half zo ver behoefden te worden geopend.
De centrale plaatsing van de brandstofklep
"wafh" de motor
hWrvS%«b«SgeUrestem hetgeen de
motor zeer geschikt maakt voor het gebruik
van zware brandstof. De cylindervoeringen
zijn hardverchroomd volgens het Van der
Horst Porus Krome proces.
Acht-cylindermotor
De motor die thans op het proefstand staat
is bestemd voor het m.s. Ouderkerk van de
VNS, dat door de NDSM wordt gebouwd.
Dit is een 8-cylindermotor met een cylin-
derdiametcr van 750 mm en een slag van
1500 mm. Zonder drukvulling bedraagt het
vermogen 7200 epk by 115 o.p.m. In een
zusterschip van de Ouderkerk komt een
motor met drukvulling, waardoor het ver
mogen 8500 epk zal worden. Indien een
spoelpomp wordt gebruikt is bet gewicht
450 ton, met drukvulling 425 ton. Dit bete
kent dus per epk resp. 62.5 en 50 kg. Zonder
drukvulling bedraagt het brandstofverbruik
(Van een onzer redacteuren)
Er I, op hot ogenblik la NederUnd een
ernstig tekort aan scheepsruimte b(J ae
binnenscheepvaart. De gebruikeiyke m"®1-
ïykheden van het najaar doen zich in alle
scherpte gevoelen, mede als gevolg van het
feit, dat ook Zeeland vry veel scheeps
ruimte vergt. Daarby komt dan nog, dat de
suikerfabrieken niet altyd de toevloed van
bieten onmiddeliyk kunnen verwerken. De
aanvoer overtreft soms de opnamecapaciteit,
hetgeen soms tot opstoppingen leid». In
Puttershoek lagen by voorbeeld dezer dagen
200 schepen. Uiteraard werkt ook dit de
schaarste aan scheepsruimte, die vrUwel in
het gehele land voelbaar is, in de hand.
Het gevolg Is, dat de bereidheid van de
schippers om te nummeren niet groot is.
Immers, kan via de beurtlijst niet worden
bevracht, dan worden de aanbiedingen van
lading vrij gegeven voor bijzonder vervoer,
hetgeen meestal leidt tot vrachtprijzen, die
uitgaan boven de hoogste marge van het
margetarief.
Deze gang van zaken heeft een grote om
vang genomen. In Rotterdam werd bij voor
beeld deze week gedurende enige dagen
driekwart van het ladingaanbod in bijzon
der vervoer bevracht. Overigens moet wor
den opgemerkt, dat de stijgingen, die de
vrachtprijzen daarbij ondergingen, over het
algemeen niet van excessieve aard waren.
In doorsnee lagen ze 15 boven de note
ringen ingevolge het margetarief. Er waren
evenwel ook ongunstige uitzonderingen. Zo
is ook een verhoging van 70 voorgekomen.
In verladerskringen begint men zich on
gerust te maken over deze gang van zaken.
De Stichting Verladersbelangen Binnen
scheepvaart Zuid-Holland heeft zich dezer
dagen over de moeilijkheden beraden, het
geen heeft geleid tot het versturen van een
telegram aan de directeur-generaal van het
verkeer van de volgende inhoud:
„Aangeslotenen der Stichting Verladers-
belangen Binnenscheepvaart Zuid-Holland
in vergadering. JUjeen brengen te uwer ken
nis dat ter beurze te Rotterdam reeds sinds
enige weken op afroepen ladingaanbod door
schippers niet wordt gereflecteerd Kenne
lijk wordt in verband met ontstellend te
kort aan scheepsruimte door schippers er
op gespeculeerd dat lading na tweede af-
Het eerste begin van een uitgebreid lucht-
wegennet werd één dezer dagen ingewijd op
de Quai de Grenelle; dit was n l. een ge
bouw van zeven verdiepingen met een op
pervlakte van 5.000 vierkante meter waar
bovenop een dakterras van 120 meter lengte
komt als landingsterrein van helicopters. Er
zullen verder een garage en een „service
station" zijn, die bovendien van alle gemak
ken voorzien zullen zijn els bar. kapperssa
lon, wasinrichting, verzekering-kantoortje
bureau dat in verbinding staat met de grote
hotels enz. enz.
PROF. CELISSEN.
De directeur der N.V. Plem te Maastricht,
prol. dr ir H. C. J. H. Geliseen, heelt Donder
dagmiddag op uitnodiging van het beetuur
van het Economisch Technologisch Instituut
voor Gelderland de vraag beantwoord of het
juist is lewfeest om in 1935 de Industriebank
Limburg In 1936 de N.V. MaatschappU
voor industriefinanciering in Nederland op
te richten. Hierby kwam hy tot de slotsom,
dat er in dfe industrie nog vele en rendabele
belegginj/mogeiykheden zyn en er ook
plaatsJsvoor een industriebank Een voor-
deel/van provinciale industriebanken is, dat
deze situatie goed kennen en spreker acht
te een binding tussen de regionale banken
onderling en de Heratelbank van groot be
lang.
Het tot nog toe verstrekte crediet van de
breiden. Wanneer deze Industriebank er met
zou zijn geweest, zouden minstens veertien
ondernemingen niet bestaan en zouden zes
honderd personen een jaarinkomen van een
De O^A (Organisation mondiale de Tou
risme et de l'Automobile), waarin alle ver-
kenrsbonden ter wereld samenwerken en
waarin voor Nederland zowel de KNAC en
de ANWB als de Nederlandse Reisverem-
ging zitting hebben, Jieeft in Parijs haar
algemene vergadering gehouden.
De vergadering besloot o.a. voortzet
ting van het in 1953 genomen initiatief tot
organisatie van internationale leergangen
betreffende de techniek van het verkeer
zoals in Juni 1953 voor het eerst in Den
Haag werden gehouden. Denemarken zal
in 1954 de organisatie van een internationale
leergang op zich nemen, terwijl Italië bereid
is in 1955 als gastheer op te treden.
Voorts sprak de algemene vergadering
zich eenstemmig uit ten gunste van een zo
ruim mogelijke ondertekening c.q. ratificatie
van de internationale verkeersconventie van
1949 welke tot nu toe in een nog te klein
a tal landen - waaronder Nederland -
van kracht is, om er de vruchten volledig
van te kunnen plukken. Een der voordelen
van deze conventie is de mogelijkheid tot
internationale erkenning van het nationale
rijbewijs, met het oog waarop een uniform
model werd vastgesteld, waaraan tot heden
toe alleen het nieuwe Nederlandse rybewijs
beantwoordt. Alle bonden zullen er bij hun
regeringen op aandringen dit coiwentte-
model landelijk in te voeren, waardoor men
tenslotte zal kunnen geraken tot een uni
form model rijbewijs, dat overal erkend Is.
Ter bevordering van het intercontinentaal
toerisme drong de OTA aan op verlaging
van de vrachttarieven voor motorrijtuigen
op de Atlantische scheepvaartlijnen.
Ter bevordering van het continentaal toe
risme drong men bij de regeringen aan op
een liberaler houding fen aanzien van het
internationaal verkeer met autocars, welks
ontplooiing in vele landen sterk wordt be
perkt. Men doelt hier in het bijzonder op
het pendelverkeer, dat om protectionistische
redenen in het buitenland vaak sterk aan
banden is gelegd.
Door haar consultatieve status bij de Ver
enigde Naties heeft de OTA in het afge
lopen jaar gelegenheid gehad zich met de
betrokken commissies van de V.N. te bera
den over allerlei onderwerpen, welke het
verkeer in de breedste zin raken, zoals de
beveiliging van spoorwegovergangen, uni
forme bewegwijzering, verkeersstatistieken.
verkeersveiligheid in het algemeen en nog
vele andere zaken.
millioen gulden derven. Ook heeft de In
dustriebank weten te bewerkstelligen, dat
andere financiers bereid zijn gevonden cre-
dieten te geven. Op deze wijze heeft de In
dustriebank Limburg 1.3 millioen gulden
weten aan te trekken voor de industrie en
aldus werkgelegenheid geschapen voor vele
mensen.
Geen „stroppenbank"
Volgens prof. Gelissen draagt een indus
triebank er toe bij de welvaart te verhogen
en behoeft een dergelijke bank allèrminst
een „stroppen-bank" te zijn. De practljk van
achttien jaren heeft dat overigens wel uit
gewezen In al die tijd is weliswaar geen
ividend uitgekeerd, maar een reserve ge-
vormd van 50.000 en zijn in het totaal 72
credieten voor meer dan een millioen gul
den verstrekt. De doelstellingen van de my.
voor industriefinanciering in Nederland zijn
(op veel ruimer schaal) overgenomen door
de Herstelbank. Dit bewijsf de noodzaak van
deOokophet ETI ln Limburg wees spreker.
Veel heeft deze instelling sedert de oprich
ting in 1931 gedaan voor de oprichting, uit
breiding en instandhouding van meer dan
zestig bedrijven met totaal ca zesduizend
man personeel. Zeker twaalf bedrjjven met
meer dan tweeduizend man personeel dan
ken hun voortbestaan aan dit instituut, als
gevolg waarvan het Limburgs inkomen ver
hoogd is met vier millioen gulden. Econo
misch zijn de kosten 70.000) van het ETI
in Limburg dus wel vei antwoord.
Ook het ETI voor Gelderland heeft, naar
werd medegedeeld, het af*el°p^Ja£!jtJe-
intensieve bemoeiingen gehad met het be
drijfsleven, met inbegrip van de land- en
tuinbouw. Ook kleine en middelgrote in
dustrieën zijn geholpen middels adviezen
ed credieten hierop verstrekt varieerden
van f 25.000 tot f 100 000 Rapporten zijn uit
gebracht over de gemeente Elburg (i-V-m. de
Snoofdering van de Zuiderzee). Wijchen.
Westbefuwe en Didam. terwijl er nog rap-
Sen in bewerking zijn over Do«tinchemr
den worden «.troffen, hier voor een hall
S!dd0en",ta,nddtS do*S°™ Mopschreven
De Oostduitse regering heeft besloten de
Oostduitse mark op goud te baseren. Zij
heeft bekendgemaakt, dat de wbarde van de
mark overeenkomt met die van 0.399902 gram
goud. De regering vertelaarde, dat deze
waarde beantwoordt aan de koopkracht van
de Oostduitse munt en een bewijs is van 3e
voortdurende verbetering van de positie van
de mark.
De Oostduitse regering heeft voorts aan
gekondigd, dat zij nieuwe persoonsbewijzen
zal uitreiken.
r>P Britse Minister van Financiën heeft
fcKnSma.ht
nMr°hetVbuitenland mogen beschikken over
naar het b d gterimg.
SS dus v«rewaj du b^ratt V»*'»"
n. minister deelde voorts mede, dat voor
het einde van dit jaar maatregelen inzake
verdere liberalisatie van de ^oer kunnen
worden verwacht, waarmede En2alan.!* iaJ
voldoen aan de ledenlanden van de OEES
opgelegde verplichting om tot 75 Pct
hun invoer te liberaliseren wat de particu-
liere handel betreft. De bijzonderheden om
trent de nieuwe maatregelen zullen in de
komende weken worden bekendgemaakt.
vervoer wordt aangeboden, waardoor
vrachtprijzen abnormaal stijgen. Deze toe
stand wordt door regelmatige afroep van
aangeboden lading onder heersendeom
standigheden verergerd. Onze Stichting
geeft dringend in overweging beursleidmg
op korte termijn te machtigen afroep van
ladingen achterwege te laten en teven» mo
gelijkheid te openen om schepen in gebruik
bij het eigen vervoer, beurtvaart en bijzon
der vervoer aan wilde vaart te laten deel
nemen. Zolang groot tekort aan scheeps
ruimte aanhoudt zal naar overtuiging van
ondergetekenden evenredigheid door deze
maatregelen niet in gevaar worden ge
bracht.
Indien genoemde maatregelen uwerzUds
op korte termijn worden getroffen, zal on
derhandelingspositie verladers gunstiger
komen te liggen en ongestoorde afvoer van
goederen hersteld worden.
Mr L. H. Slotemaker. directeur Buiten
landse Betrekkingen der KLM, is door de
president van de Internationale Kamer van
Koophandel te Parijs, de heer Camilla
Gutt, benoemd tot voorzitter van de Com
missie voor Luchtvaart van deze Kamer.
Mr Slotemaker is sedert 1932 lid van de
ze commissie, die Is ingesteld om de be
langen van de luchtvaartgebruikers en de
vervoerders te behartigen. De commissie
brengt aanbevelingen uit aan regeringen
en internationale luchtvaartorganlsaties.
De voorzitter van de centrale tulnbouw-
commissie van de Nationale Bond van land
bouwers, Eric Gardener, heeft verklaard,
door de Engelse regering gemachtigd te zyn
bekend te maken, dat Engeland verscheide
ne Europese landen heeft doen weten, dat
het voornemens is invoerrechten op groen
ten en fruit uit deze landen te heffen, zodra
hiervoor de toestemming van het parlement
Is verkregen. Naar verluidt is deze medede
ling gedaan aan o.m. Frankryk, Italië, De
nemarken, België en Nederland. Aan deze
landen is medegedeeld, op welke producten
en gedurende welke periode van het jaar in
voerrechten zullen worden geheven, Hoe
hoog de rechten zullen zUn. Is nog niet me
degedeeld.
Krachtens de verleden week door de lan-
dén van de G.A.T.T. gegeven toestemming
kan Engeland de invoerrechten op bepaalde
uit landen, die niet tot het Britse gemene
best behoren, afkomstige goederen verho-
gën, zonder dat ook de rechten op de in
voer van deze producten uit de landen van
het Gemenebest behoeven te worden ver
hoogd.
De Ateliers de Construction P.L.M. te
Antwerpen is de assemblage begonnen van
een bestelwagen van Amerikaanse oor
sprong (Continental), die onder de naam
P.L.M. Bestelwagen in Europa in de handel
wordt gebracht.
De P.L.M. bestelwagen heeft een Conti
nental 4 cylinder benzinemotor van 2,65 li
ter Inhoud. Verdere bijzonderheden: slag en
boring 87,3 bij 111,1 mm, krukas gemonteerd
in drie hoofdlagers, zijkleppen, roterende
„-„„„la 1 10 RA nlr hil
enkelvoudige droge plaat. Wisselbak, syn-
chromesh in alle gangen versnellingshandle
onder het stuur. Hypoid cardan, overbren
ging 4, 1/1. Vol hydraulische remmen op 4
wielen, remoppervlak 300 cm2, handrem op
achterwielen.
Het gewicht van de wagen bedraagt circa
1048 kg; het bruto draagvermogen is 600 kg,
wat neerkomt op 500 kg netto. De lengte is
4.27 meter, breedte 1,69 m, hoogte 1,60 m.
Wielbasis 2,34, bandenmaat 640-15. Dei in
houd van de benzinetank bedraagt 32 liter,
die van het oliecarter 4 1., die van de radiator
10 1. De wagen is voor en achter van schpk-
brekers voorzien. De onafhankelijke voor
vering is van een speciale constructie; ach
ter normale bladveren. Bij normale snelheid
bedraagt het benzineverbruik circa 10 liter
per 100 km; maximum snelheid 115 km per
uur.
De wagen kan borden geleverd met dichte
zywanden en ook als combinatiewagen met
ruiten in de zijwanden. De opening achter
kan naar wens met neergaande klep of met
openslaande deuren worden geleverd, zon
der verschil in prijs. De wagen heeft vol
gens de Rijksnormen goedgekeurde lampen.
In Antwerpen is men thans vier maanden
met de assemblage bezig en Nederland is
het eerste land. waarheen export plaats
vindt. Aangezien men deze wagen in Ame
rika vooral voor de export heeft ontworpen,
heeft men het gezocht in een lage prijs en
een voor Amerikaanse begrippen eenvou
dige en goede constructie. Kanters' Auto
Import Garagebedrijf te Rotterdam is de
importeur in Nederland.
De Franse Bond van Vliegtuigconstruc
teurs heeft verklaard, dat alle vliegtuig
fabrieken in Frankrijk gesloten moeten
worden als de regering volgend Jaar geen
lening van 40 milliard francs ter beschik
king stelt.
Maurice Heurteux, de voorzitter van de
bond, zegt in een rapport aan het parle
ment: „Frankrijk bouwt te veel vliegvelden
en niet genoeg vliegtuigen. Wij kunnen niet
tegen concurrerende prijzen fabriceren,
omdat de regering ons niet helpt order» te
krijgen".
Heurteux b'eklaagde zich er over, dat de
regering alle toestellen voor de genationa
liseerde luchtvaartmaatschappij „Air Fran
ce" in het buitenland koopt.
Nu de Rijksluchtvaartdienst, de KLM, de
Koninklijke Luchtmacht en de Marine
Luchtvaartdienst zich bereid hebben ver
klaard. ieder op eigen wijze hun volle mede
werking te verlenen, heeft de KoninkiijKe
Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart
definitieve stappen kunnen doen voor de
vorming van een eerste afdeling der Neder
landse Jeugd Luchtvaart Brigade. Deze af
deling zal nog dit najaar te Den Haag wor
den gevormd en ongeveer 50 leden omvat-
ten Het is de bedoeling, daarna geleidelijk
uit te breiden en in verschillende delen van
het land centra te vormen.
Het doel van de JLB is, de jeugd een be
ter begrip bij te brengen van de burger
luchtvaart en de militaire luchtvaart. Daar
by wordt gestreefd naar een harmonische
ontwikkeling vap geest en lichaam en in
het bijzonder naar het aankweken van bur
gerzin en verantwoordelijkheidsbesef. Jon
gens van 16—19 jaar uit alle bevolkings
groepen kunnen deelnemen; verlangd wordt
slechts een verklaring van goed gedrag, een
bewys van goede gezondheid en 't aspirant
lidmaatschap van de KNVVL.
Organisatie
Op het programma van de JLB staan
behalve sport, llchameiyke ontwikkeling en
eenvoudige cursussen over de verschillende
vormen van luchtvaart de beginselen van
het vliegen en elementaire begrippen van
meteorologie, radio-communicatie, naviga
tie en vllegtulgbouwkunde. De JLB-groepen
zullen excursies maken naar Nederlandse
luchtvaartinstellingen en luchtmachtbases,
zich oefenen in het zweefvliegen en de
modelvliegtuigbouw en vluchten maken met
vliegtuigen van de burgerluchtvaart en ver
kenningsvluchten met militaire vliegtuigen.
Er zal een jaariyks kamp zyn met een na
tionale competitie. Voorts staan uitwisseling
met soortgeiyke organisaties In het buiten
land en het deelnemen aan internationale
bijeenkomsten op het programma.
De Jeugd Luchtvaart Brigade wordt ge
leld door de Koninkiyke Nederlandse Ver
eniging voor Luchtvaart in nauwe samen
werking met luchtmacht, Marine Lucht
vaartdienst, Ryksluchtvaartdienst en KLM
De KNVVL nant de administratieve voor
bereidingen ter hand. De leiding zal berus
ten bij een civiele leider en elke eenheid
zal onder leidipg staan van een afgevaar
digde der KNVVL en van een officier in
actieve dienst. JLB-ers zullen geünifor
meerd worden en er worden rangen Inge
steld.
Hoe het begon
De plannen tot de vorming van een Ne
derlandse Jeugd Luchtvaart Brigade vin
den, zoals men weet, hun oorsprong in het
contact dat de Koninkiyke Nederlandse ver
eniging voor luchtvaart sinds het voorjaar
van 1951 heeft onderhouden met de Ameri
kaanse ..Civil Air Patrol" en de „Air Cadet
League of Canada", van welke organisaties
toen vertegenwoordigers naar Nederland
kwamen om de KNVVL uit te jiodigen, met
een aantal jonge leden deel te nemen aan
het internationale uitwisselingsschema, dat
toen al enige jaren functionneerde. Als ge
volg hiervan gingen ln de afgelopen drie
zomers Nederlandse jongens naar Amerika
en Canada en waren omgekeerd jonge Ame-
rikaanse en Canadese luchtvaartcadetten
drie weken lang de gasten van de KNVVL
In de tien jaren van het bestaan van de
„league" zag men kans meer dan 65.000 ge
selecteerde jonge Canadezen practische
luchtvaartlessen te geven en tot goede
staatsburgers te vormen, meer dan 1400 ca
detten een vliegeropleiding te geven, voor
61 cadetten de gelegenheid te scheppen zich
academisch te vormen; 200 cadetten te doen
deelnemen aan uitwisselingsbezoeken naar
Engeland, de Verenigde Staten en andere
landen, 45.000 cadetten in jaarlijkse kampen
op luchtmachtbases te verenigen.
Ook de Amerikaanse luchtvaart profi
teert van de „Clvil Air Patrol waarvan de
leden regelmatig op luchtmachtbases dien
sten verrichten. De CAP wordt mede van
overheidswege in stand gehouden en ge
leid door luchtmachtofficieren ln actiev»
dienst of door reservisten.
ATERDAG 31 OCTOBER 1953
TWEEDE BLAD - PAGINA 3
Ex-koning Zog van Albanië, zijn achtga-
note en tien leden van zijn gevolg, zijn on
der toezicht van de Egyptische politie ge
plaatst, om te verhinderen, dat zij het land
zullan verlaten. De andere leden van net
gevolg van de ex-koning, alsmede verschei
dene Albaniërs die in contact met de ko
ninkiyke familie stonden, hebben van de
Egyptische minister van blngggfondse za
ken toestemming gekregen ENN» te ver
laten.
Zoals gemeld ia, moet ex-konlng Zog bin
nenkort voor een gerechtshof in Cairo ver-
schijnen, op beschuldiging van het ontdui
ken van belastingen.
WNDENA4R VIEL DE
§SC,H1EDENIS I/V
Leslie Cook zakte ln de tuin
uis te Londen plotseling door
en bevond zich op hetzelfde
tweeduizend jaar terup in de
geschiedend, want waar hij terecht
gekomen wat, bleek de ingang te zijn
van een onderaards hol, dat in gebruik
moet zijn geweest tijdens de bezetting
van Engeland door de Romeinen.
Daarbinnen trof men aardewerk uit
i die* tijd en dierlijke beenderen aan.
i Vanwege verzakkingsgevaar zal de
ruimte worden volgestort.
25 Beambten van de Indische regering
zijn dezer dagen door ongeveer 500 leden
van een stam in Assam gedood. Volgens een
bericht uit Gauhati, in Assam, bevonden de
beambten zich in het oerwoud, het gebied
van de stam. voor het uitdelen van zout.
Er Is onmiddeliyk een legerafdeling naar
het betrokken gebied gezonden.
Het ongeluk bij Neustadt
De 33-jarige C. v. D., die zleh als mede
chauffeur ln de Nederlandse vrachtauto be
vond, welke Zaterdag op de Wiedbachbrng
ln Duitsland een auto-colonne In elkaar
heeft gereden, ia naar Koblens teruggeko
men om daar voor de gerechteiyke autori
teiten getuigenis over de toedracht van het
ongeluk af te leggen. HU verklaarde onder
ede, dat hy doer een wilde achreeuw van
chauffeur De B. werd gewekt. De B. maakte
hem duldeiyk, dat de remmen niet wilden
pakkan.
Van D. constateerde tegelijkertijd, aldus
verklaarde hij, dat zijn kameraad bij een
snelheid van ongeveer zestig kilometer per
uur probeerde naar een lagere versnelling
over te schakelen. Toen dit niet gelukte,
stuurde De B. op de berm van de weg aan
en toen ook dit geen resultaat opleverde,
hield De B. aan op de atrook groen in het
midden van de weg. In een tyd van enkele
seconden was allee geprobeerd om de steeds
toenemende snelheid te verminderen. De
auto reed echter ten slotte met razende
vaart op het versmalde weggedeelte toe.
Van D. verklaarde tegenover de open
bare aanklager Auguatln, dat er zich behal
ve De B. en hUzelf geen andere personen
in de chauffeurscabine bevonden. Hy rijdt
sedert twee jaren tezamen met De B. en zij
hebben 360 grote ritten zonder een der
gelijk ongeluk gemaakt. Zij waren altijd
gewoon, bij jiet begin van een sterke hel
ling scherp af te remmen en dan terstond
op de tweede versnelling over te schake
len. Het was niet gebruikelijk om trapaga-
wyze over te schakelen.
Van D. verklaarde verder nog, dat hij op
de avond van de dag van het' ongeluk op
een Nederlands vrachttransport ia gestapt
en daarmee naar huis is gereden.
Tasmaniërs helpen Nederlander»
zoveel zij maar kunnen
(Van onze correspondent ln Australië)
HOBART, (Tasmaniê)
Het vliegtnig bracht my in minder dan
uur van Melbourne naar het Zuiden
lanlë Daar ligt Hobart, de hoofd-
1.000 Inwoners), verscholen tussen de
bergen, aan de oever van de Derwent, die
met haar vele baaien en me| de talloze an
dere Inhammen van Pittwater en de Huon
het landschap terecht de naam verlenen
van „Bivlèra van Australië".
Hobart ligt ®r aan de voet van de met
sneeuw bedekte Mount Wellington (4000
voet hoog) als een parel aan de samenvloei
ing van Zuidzee en Tasmanzee. Nergens
lijkt het vrediger. Nergens kan een Neder
lander zich rustiger voelen dan in dit land,
waar de geest van Abel Tasman rondwaart.
Op de strook grond, die toegang geeft tot
het schiereiland, waar ln de voorbye eeuw
bannelingen uit Fngeland het leven lieten
onder de wreedste behandelingen, stond Ik
op historische plek.
Hier wiepen op
tit kleine negerjongentje is verschrikkelijk
tang voor deze wonderlijk geklede man,
lie hem in de armen houdt. Deze bestrijder
de malaria is opgeleid in Amerika. Hij
nu in Liberia van hut tot hut om het
jSèder, dat dodelijk is voor de malariamug,
Je verstuiven. Zijn kleding bestaat uit een
Hange gele „jurk". Met zijn masker is hij
voor kinderen inderdaad een nogal
angstwekkende verschijning.
Ruim IV» millioen Oostenrijkse arbeiders
fcebben VrUdag gedurende 5 minuten het
Werk neergelegd, uit protest tegen het feit,
dat Oostenrijk nog steeds bezet is. Precies
tien jaar geleden hebben de vier bezettende
mogendheden aan OostenrUk vryheid
V: onafhankelijkheid beloofd. Om negen uur
fcleven alle trams en bussen in de steden
itaan en werden de machines in de fabrie-
ken stilgezet.
De Oostenrijkse kanselier, Julius Raab,
gprak op een speciale zitting van het parle-
lent een protestrede uit. „Het is thans ge-
,oeg", riep hy uit. „Geef ons eindelijk onze
•echten. Laat ons als vrije mannen, ln een
inafhankelljke staat werken voor ons Oos-
;enrijk en voor de vrede van de gehele
'ereld".
Een lid van de commissie van onderzoek
Ier bestrijding van „Onamerikaanse activi-
:eit" heeft verklaard, dat David Greenglaas
hem „buitengewoon belangrUke inlichtin-
!gen" heeft verstrekt betreffende de spion-
,nage in het radarcentrum van Fort Mon
mouth. Het commissieled heeft Greenglass.
die in een gevangenis te Lewisburg zijn
straf uitzit wegens spionnage, Donderdag
aldaar ondervraagd. De gevangene iseen
broer van de enige tijd geleden terechtge
stelde mevrouw Rosenberg.
Horizontaal: 1 Stad in Zuid-Holland. 7 Zang-
noot. 8 Soort onderwijs. 10 Ambtshalve (Lat.
alk.). 11 Familielid. 13 Elk. 18 Deel van de
mond. IS Bijwoord. 19 Specert). 21 voorzetsel
22 Schel. 23 Soort onderwijs. 25 De pauselijke
regering. 27 Bijwoord. 28 Anders gezegd. 30
Garen. 32 Knokploeg (afk.). 33 Academische
titel. 34 Romeinse Rijk (alk 38 Inhoudsmaat.
37 Land in Europa.
Verticaal: 2 Horde. 3 Voorzetsel. 4 Vreemde
munt. 5 Stad ln Engeland. p.r5>v'"^'e„n
Slecht worden 10 Uitgave (afk.). 12
naam (afk.). 14 Bijwoord. 15 Flgurenpuzzle.
18 Rij. 17 Voorzetsel. 20 Voorzetsel. 24 Geo
grafische aanduiding. 25 Italiaans eilan<L 28
Heidebloempje. 27 En andere (afk29 Pers.
voomaamw. 31 Slede. 35 Hetzelfde (afk.). 38
Inhoudsmaat.
OPLOSSING VORIGE PUZZLE.
Horizontaal: 1 Opa. 3 Aar. 5 Ems. 8 E1. 9 0T.
10 van 12 Das. 14 Ode. 15 Etage 17 P»kw-
19 Re 20 Pope. 21 T T. 23 Te. 25 Kaas. 26 Ra.
29 Stola. 31 Baron. 32 Aap. 33 Lea. 35
38 Aa. 37 St. 38 Rib. 39 Dag. 40 Sta.
Verticaal: 1 oever. 2 Plat. 4 Aga. 6 Modo
7 Stern. 11 Nar. 12 De. 13 Spot. 14 Oke. 22 TaaC
24 Tsaar. 25 Kop. *1 Art. 2S Aneta. 30 Taai. 31
Ba. 34 Eva.
(Van onze correspondent te Parijs)
De chef van de gecombineerde Amerikaan
se staven, admiraal Radford. is in Parys
gearriveerd voor een bezoek van enige we
ken aan Europa. ZUn tournee wordt ln di
rect verband gebracht met de definitieve
opstelling van nieuwe strategische plannen
voor Europa, waaraan de National Security
Council zes maanden lang heeft gewerkt.
Men weet, dat, sedert de republikeinen in
Washington aan de macht zUn gekomen, er
herhaaldelijk stemmen zUn opgegaan voor
een gewUzigde strategie in de Westerse we
reld. Elsenhower heeft tijdens zijn verkie
zingscampagnes belastingverlaging beloofd,
waarvan de geVolgen zeker ook in de mili
taire sector voelbaar zouden nioeten wor-
den. en et wordt bovendien noB altijd mu-
sie op hem uitgeoefend om de Amerikaanse
soldaten zo veel mogeiyk terug te roepen
naar hun haardsteden. Hoewel het isolatio
nisme in Amerika eedert de .•"?ach.Js0^rna;
me" zeker veld gewonnen heeft, en ae
groeiende neiging om Azië boven Europa
prioriteit te verlenen evenmin ontkend kan
worden, lijkt de vrees toch wel o^erdreverr.
dat Washington ons oude werelddeel zonder
meer aan zUn lot over zou willen en: kun
nen laten.
Admiraal Radlord heelt dessevraMd In
Part), verklaard, dat hit niet, weet van plan-
nen, dat de G.I.'s Europa zouden verlaten.
Dat betekent echter niet. dat daarva"tn1!^"
mer sprake zou kunnen zUn. Men Meml hie
aan, dat in het voorjaar van 1955 het gros
der Amerikaanse soldaten uit Europa zal
worden gerepatrieerd, zonder d°or andere
Amerikaanse troepen te worden vervan*e"i
TenzU er voordien natuuriyk dingen zouden
gebeuren, die niemand kan voorzien, en
waardoor een acuut oorlogsgevaar zou ont
staan.
Volgens Europese militaire deskundigen
behoeft men het perspectief van die var-
trekkende Amerikaanse soldaten echter niet
Al te dramatisch op te vatten. De gevolgen
van d« vertrek «uden namelijk kunnen
worden onaevangen door het feit, dat Ame-
rika Europa gal opnemen ln nieuwe atra-
tegtsche plann'en, waarin de laatste verwor-
venheden dér militaire
zuilen worden verwerkt. Men noemt ditwel
de New Look der Europese verdediging.
Tot dusverre zUn alleen Amerika
Engeland zoals men weet. met de nauw
keurige Itand der automaire verdediging»-
methoden op de hoogte. Die gehel™A"
voorlopig zeker (nog) niet aan andere lan
den wbrden prijsgegeven. Wel
echter de Europese staven worden
aldus verwacht men hier. in de at°°m-tecn-
niek „op een lagere verdieping - De top van
de New Look-verdediging zal dus ln toe
komst door de Amerikanen, en ook door öe
Engelsen, worden beheerst, ma aan de
basis zullen de Amerikanen door Euro
peanen kunnen worden afgelost. Deze
militaire reorganisatie wordt door verschei
dene overwegingen gemotiveerd.
Ten gevolge van de Russische vorderingen
in^e a^oom-wetenschap, vorderingen, die in
Amerika de laatste weken een ware pa
niek hebben veroorzaakt, wordt ln Amerl-
waance militaire kringen nu de nooazaax
gevoeld hun hele strafegie. ook in Europa,
verder te „atomiseren Van "ew Look
wordt dus. militair gesproken, een hoger
rendement verwacht. Da jo.tan KUgW voor
Amerika echter aanzienlijk lager zijn, daar
een Amerikaanse divisie in Europa in vrer
destijd drie tot acht maal méér kost dan het
onderhoud van een Europese divisie. Voor
hetzelfde geld zouden er in Europa dus aan
merkelijk méér soldaten op de been kunnen
worden gebracht: Europese soldaten welis
waar. die echter met Amerikaans materiaal
zouden worden uitgerust. Europa zou daar
in verschillende opzichten baat bU kur
vinden.
Ten eeste, omdat er meer gelegei
komen voor het plaatsen van dsraogenaam-
de offshore bestellingen bU de Europese wa
penindustrie. En voorts vooral Jook aange
zien de Amerikaanse regering «Ich bU dit
systeem een. vrUer armslag tegenover het
congres zou kunnen verzekeren, dat over
de uitzending en terugroeping van Ameri
kaanse troepen nog altyd de eindbeslissing
In handen houdt, zodat de verdediging van
Europa een minder wisselvallige aangele
genheid zou worden
Amerikaanse militaire kringen in Parijs
ontkennen ten stelligste, dat de New Look
een variatie zou vormen op de zogenaamde
peripherische strategie, die enkel voorziet
in de verdediging van het Europese rand-
gebied en die onlangs bij de tekening van
het Amerikaans-Spaanse militaire verdrag
opnieuw aan de orde is gekomen. Integen
deel: bij een atoom-strategie zou een veel
groter Europees gebied verdedigd kunnen
worden, dan nu met de klassieke middelen
mogelijk is -
Al deze plannen, waarvan het vitale be
lang voor Europa uiteraard niet onderztreept
behoeft te worden, staan zeker nog niet
nauwkeurig zwart op wit Maar dat de New
Look-strategie momenteel een punt van
ernstige overweging ln Washington vormt,
wordt vermoedeiyk toch wel aangetoond
door de missie van Admiraal Radford, wiens
taak er nu voornameiyk uit schUnt te be
staan de Europese gevoelens en denkbeelden
in dit verband te polsen
Finland. De Jaarlijkse weldadigheidsserie
met een toeslag ten bate van de bestrijding
der tuberculose zal op 16 November a s. het
licht zien. De serie ls gedrukt in diepdruk
ontwerpen van mevrouw Signe Ham-
marsten-Jansson en omvat de volgende waar
den: 1# plus 2 mk. (eekhoorn). 15 plus 3 mk,
(bruine beer) en 25 plus 5 mk. (eland). Van de
10 en 15 mk. ztjn elk 400.000 en van de 25 mk
500.000 exemplaren vervaardigd.
De Raad voor de Scheepvaart te Amster
dam heeft het 521. brt metende sa Sta.
Arnhem van de N.V. Halcyon Lijn var
Iedere blaèm -gezuiverd tén aanzien van eer
aanvaring op 20 Juli J.I. ln de nabijheid van
New Foundland tijdens dichte mist met d»
New Foundlandse trawler Zarlna no BZ.
Als gevolg van deze aanvaring kwam eet
der opvarenden van de trawier om het le
ven. Belde schepen liepen beschadigingen
op. De Stad Arnhem was met een lading
van ruim 8900 ton graan van Quebec op
weg naar Rotterdam. Nadat op de bewuste
plek een mistsein was gehoord, liet de ka
pitein zijn schip geheel stil liggen en gere
geld mistseinen geven.
Volgens de conclusie van de raad zou de
Zarina hebben doorgevaren alsof er geen
mist was. Een kwartier later kwam dit
schip plotseling voor de Stad Arnhem op
doemen. Een aanvaring was toen onver-
mijdeiyk. De raad neemt aan. dat vissers
schepen als de Zarina, die veel ln mlstge-
bieden varen, vaak minder goed de voor
schriften voor het varen bij mist opvolgen.
In geval van een daaruit volgend ongeval
zijn zij dan ten volle aansprakelijk.
armen ontvangen en daadwerkelijk gehol
pen, wanneer zij in nood verkeren, hetzU
wat huisvesting, hetzij wat meubilair be
treft, hetzU dat zU andere zorgen hebben.
ZU worden in de Tasmaanse gezinnen ont
vangen om gemakkeiyker de sfeer van da
nieuwe samenleving te ondergaan
Op de bijeenkomst van de Nederlandse
vereniging in Hobart, de Abel Tasman
club, heb ik, wederkerig, de loftrompet ho
ren steken over de Taamaniëra Vele Hol
landers, met wie Ik daarna in Intieme kring
lange gesprekken heb gevoerd, begrepen
heel goed dat moeilijkheden allereerst voort
spruiten uit hun eigen bUzondere positie
van een vreemde eend ln de bijt, die nog
moet leren met anderen samen te zwemmen,
die voor hen van vreemde oorsprong zijn.
In de omgeving van Hobart, ln de buurt
van het nabijgelegen Kingston, heeft zich
een kleine nedefïMting gevestigd, die de
naam „Little Groningen" draagt en die het
nadeel van een zelfstandige groep ove
rigens innerlijk krachtige en standvastige
mensen ruiterlijk erkent. Geleidelijk
trokken reeds enkele dezer gezinnen naar
elders om zich meer met de Tasmaniërs te
kunnen vermengen. Materieel gezien is
2 December 1842
onze koene voor
ouders het anker
uit en zette Tas-
man's bootsman,
als eerste blanke,
voet aan wal. Een
eenvoudig ge
denkteken herin
nert aan deze ge
beurtenis. De
baai werd door
Tasman ver
noemd naar stad
houder Frederik
Hendrik. Nu nog
<jraagt zij deze
naam als «en hul
de aan ons voor
geslacht.
Op het „Groene
eiland der ber
gen", dat twee'
vtrsAiti
VICTORIA
Alterton
kaer zo groot is als Nederland, hebben zich
ln de loop der laatste jaren twee duizend
landgenoten gevestigd. Zij wonen er ln ruw
en ruig landschap, onderbroken door we
lige weiden en weelderige boomgaarden
Er hangt een sfeer, die bijna niet werelds
meer is. Het zijn de hoge blauwe luchten,
die het ademen vrij maken. Niemand, die
hier een voet zet, kan aan de bekoring
ervan ontkomen.
De in de dalen en op de zacht glooiende
berghellingen aangelegde boomgaarden, die
zich over honderden hectaren uitstrekken
en de rijkdom van dit appelen-eiland vor
men, dragen er toe bij, dat de Hollander, die
zUn bloeiende Betuwe en zijn bloelende
Reemster kent, zich thuis voelt ln deze
streek, die aan dit einde der wereld doer
Vulkanen uit zee is opgeheven. Ook het
gemeenschapsleven draagt er alle beginse
len en kenmerken, die de emigrant nodig
heeft om zich met de eigenlijke bevolking
zo spoedig mogelUk één te gaan voelen. De
Tasmaniërs zijn een vriendelijk en behulp
zaam volk. Dit kwam vooral tot uiting In
een byeenkomst van de „Good Neighbour
Council" (vereniging van goede buren),
waar ik de lofwaardigste aanprijzingen
hoorde van de kwaliteiten van de Neder
landse immigranten. ZIJ worden met open
Katoen. (Ver. v. d. Katoenhandel),» Rotter
dam. 30 October. Nominale noteringen loco
Rotterdam (excl. rechten). U.S.A. strict midd
ling one Inch staple 3.19 per kg. (Vor not.
3.18V,). Mexicaanse strict middling one Inch
staple 3.12'/, per kg. (Vor. not. f 3.12V0
Rubber. (Bericht van de Makelaars Cantz-
laar en Schalkwijk). Londen, 30 October. Ter-
mijnmVteringen. Loco l8Hi. December 16»», Ja
nuari—Maart Wh, April—Juni 17. .Juli—Sep
tember 17'/»- De stemming ls prijshoudend
Amtilia is pas 14 jaar en toch is het nu al
haar grootste wens, nog eens lesuwen-
temster te worden. Haar vader is het al
sinds 25 jaar en daarom betekent het voor
Amalia geen nieuwtje, wanneer het zes
maanden oude welpje Whappa als een duur
bont om haar hals ligt.
ze correspondent)
T\E landbouwer P. A. te
Beekbergen heeft ge
durende twintig zomers Al
le hoeken en ge ten van zijn
boerderij, die de betiteling
„kampeerboerderij" hed ge
kregen. beschikbaar gesteld
voor trekkera. Deze ..kam
peerboerderij" was buiten
gewoon in trek, hetgeen wel
blijkt uit het feit. dat er op
zeker moment aan maar
liefst 81 trekkers onderdak
■was verschaft. Dit in trek
zijn was echter ««en gevolg
van het tarief, dat men er
vond. doch van de billijke
prijs. Een «trop voor P. A.
waa echter, dat men van
overheidswege eens een
kijkje kwam nemen of de
kampeerboerderij wel aan
de gestelde eisen voldeed, in
verband roet het verstrek
ken van een vergunning,
welke tegenwoordig nodig
la.
De ontdekkingen, welke
toen werden gedaan waren
ontstellend. Allereerst bleek
dat de stallen en hooizol
ders. waar de trekker» wer-
(Van onze correspondent te Washington)
Acht jaar nadat de atoombom boven Hiro-
sjima ontplofte, bifcint men ineens veel
meer te beseffen dat de periode van de
atoomkracht werkeiyk begonnen la. Wat
lang nog klonk als toekomstmuziek en toe
komstverschrikking, ls de laatste maanden
veel concreter geworden. Nu de Amerikaan
se regering een proefinstallatie wil gaan
boawen, die met atoomkracht electricltelt
zal produceren voor burgergebrulk, gaat
men zich ineens afvragen, wat de toekomst
kansen zullen zyn van kolen, olie en zelfs
van waterkracht. Een probleem, dat Juist
ln dit land Ineens opkomt, ls: In hoeverre
mag de regering van atoomkracht een mo
nopolie maken? Moeten de particuliere on
dernemers niet terstond een kans krygen,
ook deze bron van energie te ga«n exploi
teren? Het is wat vroeg om nu al te gaan
schrUven over de diverse opinies in dit
toch nog altyd toekomstige conflict van
belangen, maar het feit. dat men zich wer
kelijk druk gaat maken over deze proble
men, bewUst hoezeer het gebruik van
atoomkracht als een reële mogeiykheld
wordt besohouwd.
Ik heb reeds gemeld, dat de militaire be
groting voor het boekjaar, dat medio 1954
begint, nog wel geen al te sensationele ver
anderingen zal vertonen. Leger en vloot
zullen ongeveer geiyk blijven, alleen de
luchtmacht zal worden uitgebreid. Die be
groting staat echter nog niet definitief vast
en het io mogelijk, dat de leden van de ge
nerale staf, die thans allen op eigen gele
genheid zijn uitgezwermd over de wereld,
na terugkeer te Washington nog wijzigin
gen zullen voorstellen. Admiraal Bradford,
de voorzitter van de generale staf, en ge
neraal Twining, chef-staf van de lucht
macht, zijn naar Europa vertrokken. Gene
raal Ridgway, chef-staf van het leger, ls
gestart in de richting van Tokio, en ad-
miraal Carney, zUn collega van de vloot,
eis tot f 25.- boete. subs. 10 I zal hem volgen naar de Stille Oceaan,
dagen hechten!». I Vóór het midden van 1954 zal men nog
den ondergebracht, geen
behoorlijke uitgang hadden
wanneer er eventueel brand
zou uitbreken.
Er was slechts één was
gelegenheid. n.l. de pomp en
één toilet.
De verlangde vergunning
werd daaromjriét verleend
en aangezlanP. A. toch te
gen ^faling logies ver
strekte. ondanks het feit,
dat tfem duidelijk was ge
maakt. dat hij eerst alles ln
de vereiste toestand moest
brengen kwam hij nu voor
de hEntonrechter.
P.V deelde mee. dat hij
eerst waar voor zijn geld
wilde zien. d.w.z.. dat hij de
vereiste verbeteringen wel
wilde aanbrengen, wanneer
hem eerst de vergunning
werd verstrekt. De kanton
rechter vond dit het paard
achter de wagen spannen en
veroordeelde A. conform de
geen revolutionnaire wüzigingen gaan aan
brengen in het Amerikaanse militaire ap
paraat, maar een radicale, omwenteling
schUnt niettemin in voorbereiding en de
inleiding daartoe zal men wellicht reeds
kunnen bespeuren in de eerstkomende be
groting.
De mening wint nameiyk veld, dat de tra
ditionele oorlogvoering haar tyd ge
had heeft. De strUd In Korea is miaschlen
de laatste „gewone" oorlog geweest. De
vuurkracht van atoomwapens ls »o onver-
geiykeiyk veel groter dan die van de ge
bruikeiyke, dat het onverantwoord schUnt
om nog lang door te gaan met conventio
nele bewapening, nu de potentiële vUand
de Sowjet-Unie in staat biykt A- en H-
bommen te produceren. Vandaar dat men
geleideiyk beginnend ln 1954 een om
mekeer In de strUdmiddelen kan verwach
ten: een beperking tot het minimum In de
conventionele bewapening en een snelle
ontwikkeling van de luchtmacht, die A-
en H-bommen kan vervoeren; een ontwik
keling tevens van geleide, zichzelf voort
bewegende bommen, van atoomartillerie,
etc. etc.
Het onderscheid tussen gebruikelijke en
nieuwe wapenen zal vervallen en indltn
men niet zeer spoedig met de Russen tot
een overeenstemming komt (inzake contróle
op de atoomenergie (en zulk een accoord
is zeer onwaarschijnlijk), dan schijnt de
kans verkeken dat de superwapenen als
een al te onmenselijk strijdmiddel in de
ban gedaan zullen worden. De atoombom
en de waterstofbom zullen dan bereikt
hebben, wat buskruit én de duikboot reeds
lang ten deel is gevallen: de erkenning als
modern strijdmiddel. Een strijdmiddel, vele
malen geduchter dan welk ander ook, maar
niet langer behorend tot een speciale en
wellicht nog te verbieden categorie.
Deze ontwikkeling ls logisch,
vaarlijk. Stel b.v. dat zich
maar ge
in Indo-
China door openlijke hulp van commu
nistisch China een tweede Korea zou
ontwikkelen. Gebruik van atoomwapenen
zou dan zeer waarschijnlUk zijn. Daardoor
zouden veel meer doden vallen en de span
ningen in de wereld zouden dusdanig toe
nemen, dat een diretet conflict tussen de
grootste twee mogendheden te voorzien
zou zijn. Tot dusverre bestond altijd nog de
kans, dat conflicten in de grensgebieden der
twee grote bloes, gelocaliseerd konden blij
ven. Die kans wordt in de toekomst gerin
ger.
De vrede in de wereld zal meer en meer
gaan berusten op de angst, die men zijn
tegenstander kan aanjagen. Men kan zeg
gen: dat is altijd zo geweest. Indien een land
zélf al geen agressieve bedoelingen had,
dan heeft het zijn eventuele tegenstander
van agressie proberen af te houden, door
zichzelf geducht sterk te maken en daar
door vreesaanjagend.
Maar het is vaak een goedkope dood
doener om te zeggen „de geschiedenis her
haalt zich". Want ln feite herhaalt zich de
geschiedenis maar heel zelden. Indien het
na een raee ln atoombewapening
„mia" zon gaan in do wereld, dan zon dat
zulk een catastrophe betekenen als de aarde
sedert de zondvloed niet meer heeft ge
kend. Dan betekent dat de verschroellngs
dood voor millloenen en een vernietiging
van een zeer groot deel der cultuur.
Dat tengevolge van bovengenoemde
herziening ln Amerika's plannen even
tueel een gedeelte der Amerikaanse divi
sies Europa zou veriaten, moge de Euro
pese landen niet aangenaam zijn, essentieel
is zulks op zichzelf niet. De kracht van het
Westen kan groter worden door een tydlge
heroriëntering. De krijgswetenschap ia snel
an radicaal aan het veranderenl
Atoomkennis als alle kennis 1» „ken
nis des goeds en d .s kwaads". En het n-ote
gevaar niet slechts sedèrt de zondvloed,
maar reeds sedert het paradijs ls het
fatale gebruik van de kennis. In de ko
mende maanden vóórdat de eeuw vsn de
atoomkracht definitief inzet heeft de we
reld wellicht nog een laatste kans op
i zinning.
.Klein Groningen" echter een succesrijke
nederzetting. Op een stuk grond van ruim
twee hectaren, waar het bos van gombomen
eerst door de Goningers zelf moest worden
Eeveld, staan de eerste geïmporteerde en
ater zelf gebouwde huizen van de „Austra
lian Building Contractors Ltd." A.B.C., een
bouwonderneming vande Groningers
Eerke J. van der Laan eh E. Pinkster. ZU
hebben rondom zich ln de afgelopen drie
Jaar 25 volwassenen en 37 kinderen ver
enigd. Deze groep heeft een treffend voor
beeld gegeven van Nederlandse onderne
mingsgeest op vreemde -grond. Hun aanne
mersbedrijf voert thans werken uit, o.a.
een scholencomplex voor de Tasmaanse re
gering voor 60.000 Austr. pond (ruim 500.000
gulden.)
De toekomstige oorlogsvloten zullen grote
afstanden kunpen varen zonder onderweg
brandstof tn te nemen en zU zullen in staat
zijn. kusten op een afstand van 300 kilometer
te beschieten, aldus Jane's Fighting
hips. het gezaghebbendste Blitse hand
boek over marine-aangelegenheden. De toe
passing van atoomenergie voor de voortbe
weging van oorlogsschepen zal langzamer
hand slagschepen en torpedobootjagers ln
onbruik doen geraken, maar voor vlieg
kampschepen en kruisers ls een „goede toe
komst" weggelegd, aldus het handboek.
De SoWjet-Unie beschikt thans over 370
duikboten en heeft er 1.000 tn aanbouw,
aldus Jane's Fighting Ships. Al
deze duikboten zijp uitgerust met snuivers,
waardoor deze Vaartuigen in staat zullen
zijn grote afstanden onder de zeespiegel af
te leggen. De Britse vloot beschikt thans
over 53 en de Amerikaanse over ruim 200
duikboten, aldus het handboek.
Na de Amerikaanse vloot is de Britse de
grootste ter wereld De Sowjet-Unle heeft
op het ogenblik echter een grotere vloot ln
actieve dienst, daar een aanzienlijk dee! van
de Britse oorlogsvloot ls opgelegd De Britse
vloot heeft, aldus het boek. wat het bouw-
;>rogram aangaat, een achterstand van elf
.ot dertien jaar.
De Zweedse rijksdag bestudeert plannen
Ti in 1959 tot rechtshoudend verkeer over
te gaan. Thans geldt in Zweden nog de re
gel „Links houden", evenals ln Engeland
en in navolging daarvan in verscheidene
landen van het Britse Gemenebest, in IJs-
vangst. VI. 79 10 k.; VI 86 10 R.; VI 172
land, in Japan en in Paraguay Als een door
deskundigen opgesteld ontwerp wordt aan
genomen. zal men al in het begin van het
volgende jaar met de voorbereidingen be
ginnen, want voor deze wUziging komt veel
kijken.
millioen geraamd. Een groot deel van dit
gedrag zal gemoeid zijn met het ombouwen
van autobussen en tramwagens. Voorts zul
len allerlei verkeerstekens en richtingwij
zers gewijzigd moeten worden.
Gesprekken mei Nederlandse
emigranten in Canada
De Nederlandse afdeling van de Canadese
radio-omroep heeft kort «eleden een van
haar medewerkers een grfte reis naar hat
Westen van Canada laten maken met de spe
ciale opdracht gesprekken te voeren met
Nederlandse emigranten.
Te beginnen met Zaterdagavond e.e. zullen
gedurende 15 weken deze reeks verhalen
met de interviews worden uitgezonden op
de korte golflengten 18.84 en 19.58 meter en
wel des avond» kwart over zeven tot kwart
voor acht Nederlandse tijd.
De verslaggever heeft Nederlandse emi
granten bezocht in Fort William. Winnipeg,
Regtna, Letbbridge. Calgary. Vancouver en
Edmonton. Hij is de Nederlandse journa
list W. Bat wonende te Montreal.
De 17-jarige Annelies Witter uit Maas
tricht, die tijdens de opnamen voor de film
„The true and the brave" Clark Gable zo
glansrijk mocht omhelzen, gaat op uitnodi
ging van mr Arthur Cortez, dubbelganger
van Gable, naar de studio van de M.GJd. ln
Londen. Zij vertrekt Zondag ais. per K.L.M.
van Schiphol. In Londen zal zij voorlopig
verblijven ten huize van mrs Woodworth,
een zuster van Arthur Cortez. Annelies
Witter vertelde ons met enthousiasme, dat
zij waarschijnlijk na een proeftijd van drie
maanden in de studio te Londen en met
toestemming van haar vader naar de film
studio in Amerika zal mogen vertrekken als
I figurante en actrice in bijrollen.