J Nieuwe enkelwerkeride twee-takt Storkmotor met drukvulling „New Look" voor Europa's defensie HET ATOOMTIJDPERK IS NABIJ Binnenkort ook in Jeugd Luchtvaart ons land Brigade f EVEN NADENKEN 1 Gelukkige emigranten $op het „Groene eiland der bergen" Revolutie in de defensie BIJDRAGE TOT DE I1SDVSTRIALISAT1E Nederlandse industrie past zich hij nieuive behoeften soepel aan Eerste motor voor het m.s. „Ouderkerk" Zeepindustrie wil een bedrijfschap Ernstig tekort aan scheepsruimte bii de binnenscheepvaart r.rv";dvr<",«rs"rkCmrSufo|d... aan directeur-generaal Helicopterstation boven op een Parijs' dak Er zijn in de industrie nog vele en rendabele beleggingsmogelijkheden Industriebanken hebben reden van bestaan O.T.A. besluit tot voortzetting van internationale verkeersleergangen Naar een internationaal erkend rijbewijs ïwsjh® B&SJS5, Oostduitse mark thans op goud gebaseerd Britse toeristen mogen 50 pond besteden Dr Slotemaker voorzitter Luchtvaartcommissie Intern. K.v.K. Engeland zal rechten op invoer tuinbouwproducten heffen Nieuwe bestelwagen van de P.L.M. Franse vliegtuigindustrie in moeilijkheden Het doel is, de jeugd meer brengen van de luchtvaart Amerikanen en Canadezen inspireerden K.N.V.v.L. begrip bij te Ex-koning Zgg onder politietoezicht 25 Indische beambten in oerwoud vermoord Verklaringen van mede-chauffeur Oostenrijkers betogen tegen bezetting David Creenglass praat Europa-strategie van Washington opnieuw op de helling Admiraal Radford en het atoom POSTZEGELNIEÓfWS De Stad Arnhem had geen schuld aan aanvaring „Little Groningeneen succes Kampeerboerderij met 1 pomp en 1 toilet Desondanks huisvesting voor 81 trekkers De toekomst is aan. atoomkracht-schepen Zweden gaan misschien rechts houden Jeugdige Maastrichtse krijgt nieuwe filmtest ZATERDAG 31 OCTOBER 1953 BLAD - PAGINA l (Van een onzer redacteuren) „Nederland moet industrialiseren". Dat is het wachtwoord, dat sinds enkele jaren in alle toonaarden in Nederland wordt gehoord. Nederland industrialiseert, „met succes", dat is in het kort de inhoud van de jongste industrialisatienota, waarin de stand van zaken op dit gebied wordt omschreven. Sindsdien is er al weer enige tUd verlopen, maar thans biykt opnieuw, dat wat de vroegere directeur-generaal dr A. Winsemius indertijd heeft gesteld, namelijk, dat de Nederlanders alle fezamen iets kunnen pres teren, wat wU alle tezamen van onszelf niet hadden vermoed. WU moesten aan deze uitlating denken, toen w(j Donderdag dpor de directie van de Koninklijke Machinefa briek Gebr. Stork en Co N.V. in dé gelegenheid werden gesteld, het nieuwste product van dit bedrijf, een nieuw type scheepsdieselmotor op de psoefstand te zien, en daarbU tevens een kijkje konden nemen in de researchafdeling van dit bedrijf, waar men op de wereldconcurrentie tracht voor te komen (en blijven) wat technische ontwikkeling aangaat. Het is een goede gedachte van de directie van Stork geweest de gelegenheid, die haar door het proefdraaien van de nieuwe motor werd gesehonken, aan te grijpen om de pers uit te nodigen. Het particuliere bedrijf sluit hierdoor aan by hetgeen van overheidswege reeds enkele malen is gedaan, en uit deze gestk biykt .tevens, dat men het in industriële kringen zUn taak acht het streven naar industriali satie, evenals de overheid te steunen. De visie die Stork hierop heeft werd wel heel duideiyk in het licht gesteld door ir O. van den Toorn, een van de directeuren van het Hengelose bedryf, die stelde dat het indus trialisatieproces voor een belangryk deel een mehtaliteitskwestie is en dat men zich vertrouwd dient te maken met deze ontwik keling, waarvoor in de eerste plaats nodig Is, dat onB volk als geheel meer belangstel ling gaat krygen voor alles wat met onze industrie te maken heeft. Men moge ten opzichte van de industriali satie pessimistisch gestemd zijn als men let od de afhankelijkheid van ons land van het wereldgebeuren, men moge er op wijzen, dat wij tot nog toe de tijd hebben meege- had en dat er nog wel eens slechtere tijden zouden kunnen komen, die onze afzet en daarmee onze industrialisatie zouden kun nen doen mislukken, men moge dit alles aanhalen als men dan tevens er op wijst, dat wij hier in Nederland de leiders, het in tellect en ae arbeiders hebben, die „bergen kunnen verzetten". In het verleden hebben wij ons op tech nisch gebied veelal op het buitenland ge richt en wij-zijn daarom te vaak van het buitenland afhankelijk geweest. In die tijd was dat mogelijk omdat wij elders ons brood konden verdienen. Thans zijn de omstandig heden veranderd en moeten wij dingen, die wij vroeger aan anderen overlieten zelf gaan doen. De noodzakelijkheid van onze zelfwerkzaamheid heeft daarbij het gebrek aan zelfvertrouwen aangevuld, maar allengs is men geconfronteerd met feiten, die duide lijk aantonen, dat Nederland ook wat tech nisch kunnen betreft zijn mannetje staat. Weliswaar komen deze feiten veelal uit ge vestigde bedrijven, maar daarmee is dan ook bewezen, dat de gevestigde bedrijven de kern moeten zijn van onze Industrialisatie, het reservoir als het ware waaruit nieuwe ondernemers zouden kunnen putten. by vollast 155 gr/epkh en met drukvulling 5 pet minder. De motor heeft vier vuldrukgroepen, wel- ke elk de uitlaatgassen van twee cylinders toegevoerd krijgen. De aan de turbine toe gevoerde energie is daardoor zodanig, dat het niet nodig is bij starten en manoeuvre ren spoellucht toe te voeren door middp.1 van een hulpblower. In onbelaste toestand kan de motor met een toerental van ca 18 o.p.m. blijven lopen. De drukvulgroepen zijn zo groot, dat bij volle belasting het toeren tal slechts 85 pet van het toelaatbare be draagt. Als één drukvulgroep is uitgescha keld kan de motor nog starten en manoeu vreren. In deze toestand kan nog 85 pet van het normale toerental Worden bereikt, zon der dat de temperatuur van de uitlaatgas sen of het toerental van de drukvulgroepen te hoog oplopen. De KNSM heeft twee kleinere motoren van dit type besteld, terwijl anderen even eens opdrachten hebben geplaatst. Na een voorstudie van bijna twee jaren over de publiekrechtelijke bedrijfsorganisa tie te hebben gemaakt heeft de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten in haar aarlijkse algemene ledenvergadering van Woensdag 28 October 1953 te Amsterdam het vraagstuk behandeld van de instelling van een bedrijfschap voor de zeep-, was-, bleek- en reinigingsmiddelenindustrie. Dit onder werp werd ingeleid door de heer mr JR. Dob- belman uit Nijmegen. De zeepfabrikanten, zich bewust van hun taak als ondernemer, zijn er naar van de zijde der genoemde ver eniging wordt medegedeeld, van overtuigd dat zij ook op het terrein van de maatschap pelijke ontwikkeling het initiatief moeten durven nemen. Zij besloten om de instelling van een bedrijfschap te bevorderen en daaromtrent in overleg te treden met de werkgeversorganisaties en met de betrokken werknemersorganisaties. De minister voor publiekrechtelijke be drijfsorganisatie, de heer A. C. de Bruijn, die •s avonds de gast was; van de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten, heeft in zijn toespraak gezegd, dat haar besluit een hoopvolle gebeurtenis is voor de ontwikke ling van de P.B.O. in fae industriële sector. i roeD vrij wordt gegeven en vervolgens zon- Verladers Sturen telegram der prijsstop en onder vrije condities ten Essentiële bijdrage De nieuwe Stork dieselmotor is een van de hier bedoelde aanwyzingen, dat Neder land vertrouwen kan hebben in het tech nisch kunnen van zyn bevolking. Het is ee® eigen Nederlands product, dat ongehinderd door licentiebanden op de wereldmarkt kan worden afgezet en dus als zodanig een es sentiële bijdrage tot de Nederlandse wel- V*l"*dit opzicht is het dus een grote voor uitgang by vóór 1937 vergeleken, toen Stork veelal steunde op buitenlandse waardoor in de eerste plaats niet die tech nische zelfstandigheid kon worden verkre gen, die voor een verdere ontwikkeling on misbaar is. Tevens was men op grond van het licentiecontract meestal gebonden aan het eigen land wat de afzet aangaat. Bij Stork heeft men dit alles al gevoeld voordat industrialisatie van ons land, zoals zij nu geschiedt, nodig was. De eigen onder zoekingen op wetenschappelijk gebied heb ben succes gehad. Men behoeft er in dit verband slechts op te wijzen, dat het Noor se vlaggeschip „Osldfjord" met Stork-mo- toren is uitgevoerd en deze hebben zo goed voldaan, dat ook het in Engeland te bouwen zusterschip dezelfde Storkmachines zal krij gen Daarbij hebben de onderzoekingen van Stork er toe geleid, dat niet alleen dieselmo toren, maar ook turbines, centnfugaalpom- pen, ventilatoren, kleinere stoomketels, vliegasvangers en meaWrogers geheel naar eigen ontwerpen worden vervaardigd en dus ook vrij kunnen worden geëxporteerd. Nieuwe behoeften De tijd staat niet stil en vormt aldus een voortdurende stimulans voor de research afdelingen. De na-oorlogse ontwikkeling van de economie en scheepsvoortstuwingsmachi nes heeft het gebruik van zware brandstof fen bii grotere vermogens en de vooral door de tankvaart gevraagde stoomproductie op schepen tot het probleem gemaakt waarmee de mo torenf abrieken te worstelen kregen. Stork ontkwam daar niet aan, want een van Öe eigenschappen van het in de dubbelwer- kende Storkmotoren was, dat het spoelsys- teem waarmee men werkte een vrij grote luchtovermaat noodzakelijk maakte waar door bijgevolg de uitlaatgassen van betrek kelijk lage temperatuur waren, zodat slechts weinig stoom van lage druk kon worden ge produceerd- Daarom werd besloten een nieuw type motor te ontwikkelen, dat een vermogen zou kunnen leveren tot 10.WO pk. dat ge schikt zou zyn voor zware brandstof en met een temperatuur van de uitlaatgassen Z ,"V,,S I», ccn redclUte .lo».",,,,- ductie kon worden verkregen. Hieruit ont stond de thans gebouwde enkelwerkende tweetaktmotor met gejyksttoomspoeling, waarbij de spoellucht aan de onderzyde van de cylinder door poorten b,"®«nk®™1 bovenaan door kleppen ontwykt. De mo tor zou met drukvulling volgens Brown Boveri moeten werken. Uit de ervaringen opgedaan bij Pr°ev®n met een eencylindermotor bleek dat druk- vulling volgens hel stoot8J-steem een. be- langrljke energiewinst gat boven hel druksysteem. Daarom werden in plaats van een grote uitlaatklep In het fy1^derd1^J vier kleinere kleppen geplaatst die«leebti half zo ver behoefden te worden geopend. De centrale plaatsing van de brandstofklep "wafh" de motor hWrvS%«b«SgeUrestem hetgeen de motor zeer geschikt maakt voor het gebruik van zware brandstof. De cylindervoeringen zijn hardverchroomd volgens het Van der Horst Porus Krome proces. Acht-cylindermotor De motor die thans op het proefstand staat is bestemd voor het m.s. Ouderkerk van de VNS, dat door de NDSM wordt gebouwd. Dit is een 8-cylindermotor met een cylin- derdiametcr van 750 mm en een slag van 1500 mm. Zonder drukvulling bedraagt het vermogen 7200 epk by 115 o.p.m. In een zusterschip van de Ouderkerk komt een motor met drukvulling, waardoor het ver mogen 8500 epk zal worden. Indien een spoelpomp wordt gebruikt is bet gewicht 450 ton, met drukvulling 425 ton. Dit bete kent dus per epk resp. 62.5 en 50 kg. Zonder drukvulling bedraagt het brandstofverbruik (Van een onzer redacteuren) Er I, op hot ogenblik la NederUnd een ernstig tekort aan scheepsruimte b(J ae binnenscheepvaart. De gebruikeiyke m"®1- ïykheden van het najaar doen zich in alle scherpte gevoelen, mede als gevolg van het feit, dat ook Zeeland vry veel scheeps ruimte vergt. Daarby komt dan nog, dat de suikerfabrieken niet altyd de toevloed van bieten onmiddeliyk kunnen verwerken. De aanvoer overtreft soms de opnamecapaciteit, hetgeen soms tot opstoppingen leid». In Puttershoek lagen by voorbeeld dezer dagen 200 schepen. Uiteraard werkt ook dit de schaarste aan scheepsruimte, die vrUwel in het gehele land voelbaar is, in de hand. Het gevolg Is, dat de bereidheid van de schippers om te nummeren niet groot is. Immers, kan via de beurtlijst niet worden bevracht, dan worden de aanbiedingen van lading vrij gegeven voor bijzonder vervoer, hetgeen meestal leidt tot vrachtprijzen, die uitgaan boven de hoogste marge van het margetarief. Deze gang van zaken heeft een grote om vang genomen. In Rotterdam werd bij voor beeld deze week gedurende enige dagen driekwart van het ladingaanbod in bijzon der vervoer bevracht. Overigens moet wor den opgemerkt, dat de stijgingen, die de vrachtprijzen daarbij ondergingen, over het algemeen niet van excessieve aard waren. In doorsnee lagen ze 15 boven de note ringen ingevolge het margetarief. Er waren evenwel ook ongunstige uitzonderingen. Zo is ook een verhoging van 70 voorgekomen. In verladerskringen begint men zich on gerust te maken over deze gang van zaken. De Stichting Verladersbelangen Binnen scheepvaart Zuid-Holland heeft zich dezer dagen over de moeilijkheden beraden, het geen heeft geleid tot het versturen van een telegram aan de directeur-generaal van het verkeer van de volgende inhoud: „Aangeslotenen der Stichting Verladers- belangen Binnenscheepvaart Zuid-Holland in vergadering. JUjeen brengen te uwer ken nis dat ter beurze te Rotterdam reeds sinds enige weken op afroepen ladingaanbod door schippers niet wordt gereflecteerd Kenne lijk wordt in verband met ontstellend te kort aan scheepsruimte door schippers er op gespeculeerd dat lading na tweede af- Het eerste begin van een uitgebreid lucht- wegennet werd één dezer dagen ingewijd op de Quai de Grenelle; dit was n l. een ge bouw van zeven verdiepingen met een op pervlakte van 5.000 vierkante meter waar bovenop een dakterras van 120 meter lengte komt als landingsterrein van helicopters. Er zullen verder een garage en een „service station" zijn, die bovendien van alle gemak ken voorzien zullen zijn els bar. kapperssa lon, wasinrichting, verzekering-kantoortje bureau dat in verbinding staat met de grote hotels enz. enz. PROF. CELISSEN. De directeur der N.V. Plem te Maastricht, prol. dr ir H. C. J. H. Geliseen, heelt Donder dagmiddag op uitnodiging van het beetuur van het Economisch Technologisch Instituut voor Gelderland de vraag beantwoord of het juist is lewfeest om in 1935 de Industriebank Limburg In 1936 de N.V. MaatschappU voor industriefinanciering in Nederland op te richten. Hierby kwam hy tot de slotsom, dat er in dfe industrie nog vele en rendabele belegginj/mogeiykheden zyn en er ook plaatsJsvoor een industriebank Een voor- deel/van provinciale industriebanken is, dat deze situatie goed kennen en spreker acht te een binding tussen de regionale banken onderling en de Heratelbank van groot be lang. Het tot nog toe verstrekte crediet van de breiden. Wanneer deze Industriebank er met zou zijn geweest, zouden minstens veertien ondernemingen niet bestaan en zouden zes honderd personen een jaarinkomen van een De O^A (Organisation mondiale de Tou risme et de l'Automobile), waarin alle ver- kenrsbonden ter wereld samenwerken en waarin voor Nederland zowel de KNAC en de ANWB als de Nederlandse Reisverem- ging zitting hebben, Jieeft in Parijs haar algemene vergadering gehouden. De vergadering besloot o.a. voortzet ting van het in 1953 genomen initiatief tot organisatie van internationale leergangen betreffende de techniek van het verkeer zoals in Juni 1953 voor het eerst in Den Haag werden gehouden. Denemarken zal in 1954 de organisatie van een internationale leergang op zich nemen, terwijl Italië bereid is in 1955 als gastheer op te treden. Voorts sprak de algemene vergadering zich eenstemmig uit ten gunste van een zo ruim mogelijke ondertekening c.q. ratificatie van de internationale verkeersconventie van 1949 welke tot nu toe in een nog te klein a tal landen - waaronder Nederland - van kracht is, om er de vruchten volledig van te kunnen plukken. Een der voordelen van deze conventie is de mogelijkheid tot internationale erkenning van het nationale rijbewijs, met het oog waarop een uniform model werd vastgesteld, waaraan tot heden toe alleen het nieuwe Nederlandse rybewijs beantwoordt. Alle bonden zullen er bij hun regeringen op aandringen dit coiwentte- model landelijk in te voeren, waardoor men tenslotte zal kunnen geraken tot een uni form model rijbewijs, dat overal erkend Is. Ter bevordering van het intercontinentaal toerisme drong de OTA aan op verlaging van de vrachttarieven voor motorrijtuigen op de Atlantische scheepvaartlijnen. Ter bevordering van het continentaal toe risme drong men bij de regeringen aan op een liberaler houding fen aanzien van het internationaal verkeer met autocars, welks ontplooiing in vele landen sterk wordt be perkt. Men doelt hier in het bijzonder op het pendelverkeer, dat om protectionistische redenen in het buitenland vaak sterk aan banden is gelegd. Door haar consultatieve status bij de Ver enigde Naties heeft de OTA in het afge lopen jaar gelegenheid gehad zich met de betrokken commissies van de V.N. te bera den over allerlei onderwerpen, welke het verkeer in de breedste zin raken, zoals de beveiliging van spoorwegovergangen, uni forme bewegwijzering, verkeersstatistieken. verkeersveiligheid in het algemeen en nog vele andere zaken. millioen gulden derven. Ook heeft de In dustriebank weten te bewerkstelligen, dat andere financiers bereid zijn gevonden cre- dieten te geven. Op deze wijze heeft de In dustriebank Limburg 1.3 millioen gulden weten aan te trekken voor de industrie en aldus werkgelegenheid geschapen voor vele mensen. Geen „stroppenbank" Volgens prof. Gelissen draagt een indus triebank er toe bij de welvaart te verhogen en behoeft een dergelijke bank allèrminst een „stroppen-bank" te zijn. De practljk van achttien jaren heeft dat overigens wel uit gewezen In al die tijd is weliswaar geen ividend uitgekeerd, maar een reserve ge- vormd van 50.000 en zijn in het totaal 72 credieten voor meer dan een millioen gul den verstrekt. De doelstellingen van de my. voor industriefinanciering in Nederland zijn (op veel ruimer schaal) overgenomen door de Herstelbank. Dit bewijsf de noodzaak van deOokophet ETI ln Limburg wees spreker. Veel heeft deze instelling sedert de oprich ting in 1931 gedaan voor de oprichting, uit breiding en instandhouding van meer dan zestig bedrijven met totaal ca zesduizend man personeel. Zeker twaalf bedrjjven met meer dan tweeduizend man personeel dan ken hun voortbestaan aan dit instituut, als gevolg waarvan het Limburgs inkomen ver hoogd is met vier millioen gulden. Econo misch zijn de kosten 70.000) van het ETI in Limburg dus wel vei antwoord. Ook het ETI voor Gelderland heeft, naar werd medegedeeld, het af*el°p^Ja£!jtJe- intensieve bemoeiingen gehad met het be drijfsleven, met inbegrip van de land- en tuinbouw. Ook kleine en middelgrote in dustrieën zijn geholpen middels adviezen ed credieten hierop verstrekt varieerden van f 25.000 tot f 100 000 Rapporten zijn uit gebracht over de gemeente Elburg (i-V-m. de Snoofdering van de Zuiderzee). Wijchen. Westbefuwe en Didam. terwijl er nog rap- Sen in bewerking zijn over Do«tinchemr den worden «.troffen, hier voor een hall S!dd0en",ta,nddtS do*S°™ Mopschreven De Oostduitse regering heeft besloten de Oostduitse mark op goud te baseren. Zij heeft bekendgemaakt, dat de wbarde van de mark overeenkomt met die van 0.399902 gram goud. De regering vertelaarde, dat deze waarde beantwoordt aan de koopkracht van de Oostduitse munt en een bewijs is van 3e voortdurende verbetering van de positie van de mark. De Oostduitse regering heeft voorts aan gekondigd, dat zij nieuwe persoonsbewijzen zal uitreiken. r>P Britse Minister van Financiën heeft fcKnSma.ht nMr°hetVbuitenland mogen beschikken over naar het b d gterimg. SS dus v«rewaj du b^ratt V»*'»" n. minister deelde voorts mede, dat voor het einde van dit jaar maatregelen inzake verdere liberalisatie van de ^oer kunnen worden verwacht, waarmede En2alan.!* iaJ voldoen aan de ledenlanden van de OEES opgelegde verplichting om tot 75 Pct hun invoer te liberaliseren wat de particu- liere handel betreft. De bijzonderheden om trent de nieuwe maatregelen zullen in de komende weken worden bekendgemaakt. vervoer wordt aangeboden, waardoor vrachtprijzen abnormaal stijgen. Deze toe stand wordt door regelmatige afroep van aangeboden lading onder heersendeom standigheden verergerd. Onze Stichting geeft dringend in overweging beursleidmg op korte termijn te machtigen afroep van ladingen achterwege te laten en teven» mo gelijkheid te openen om schepen in gebruik bij het eigen vervoer, beurtvaart en bijzon der vervoer aan wilde vaart te laten deel nemen. Zolang groot tekort aan scheeps ruimte aanhoudt zal naar overtuiging van ondergetekenden evenredigheid door deze maatregelen niet in gevaar worden ge bracht. Indien genoemde maatregelen uwerzUds op korte termijn worden getroffen, zal on derhandelingspositie verladers gunstiger komen te liggen en ongestoorde afvoer van goederen hersteld worden. Mr L. H. Slotemaker. directeur Buiten landse Betrekkingen der KLM, is door de president van de Internationale Kamer van Koophandel te Parijs, de heer Camilla Gutt, benoemd tot voorzitter van de Com missie voor Luchtvaart van deze Kamer. Mr Slotemaker is sedert 1932 lid van de ze commissie, die Is ingesteld om de be langen van de luchtvaartgebruikers en de vervoerders te behartigen. De commissie brengt aanbevelingen uit aan regeringen en internationale luchtvaartorganlsaties. De voorzitter van de centrale tulnbouw- commissie van de Nationale Bond van land bouwers, Eric Gardener, heeft verklaard, door de Engelse regering gemachtigd te zyn bekend te maken, dat Engeland verscheide ne Europese landen heeft doen weten, dat het voornemens is invoerrechten op groen ten en fruit uit deze landen te heffen, zodra hiervoor de toestemming van het parlement Is verkregen. Naar verluidt is deze medede ling gedaan aan o.m. Frankryk, Italië, De nemarken, België en Nederland. Aan deze landen is medegedeeld, op welke producten en gedurende welke periode van het jaar in voerrechten zullen worden geheven, Hoe hoog de rechten zullen zUn. Is nog niet me degedeeld. Krachtens de verleden week door de lan- dén van de G.A.T.T. gegeven toestemming kan Engeland de invoerrechten op bepaalde uit landen, die niet tot het Britse gemene best behoren, afkomstige goederen verho- gën, zonder dat ook de rechten op de in voer van deze producten uit de landen van het Gemenebest behoeven te worden ver hoogd. De Ateliers de Construction P.L.M. te Antwerpen is de assemblage begonnen van een bestelwagen van Amerikaanse oor sprong (Continental), die onder de naam P.L.M. Bestelwagen in Europa in de handel wordt gebracht. De P.L.M. bestelwagen heeft een Conti nental 4 cylinder benzinemotor van 2,65 li ter Inhoud. Verdere bijzonderheden: slag en boring 87,3 bij 111,1 mm, krukas gemonteerd in drie hoofdlagers, zijkleppen, roterende „-„„„la 1 10 RA nlr hil enkelvoudige droge plaat. Wisselbak, syn- chromesh in alle gangen versnellingshandle onder het stuur. Hypoid cardan, overbren ging 4, 1/1. Vol hydraulische remmen op 4 wielen, remoppervlak 300 cm2, handrem op achterwielen. Het gewicht van de wagen bedraagt circa 1048 kg; het bruto draagvermogen is 600 kg, wat neerkomt op 500 kg netto. De lengte is 4.27 meter, breedte 1,69 m, hoogte 1,60 m. Wielbasis 2,34, bandenmaat 640-15. Dei in houd van de benzinetank bedraagt 32 liter, die van het oliecarter 4 1., die van de radiator 10 1. De wagen is voor en achter van schpk- brekers voorzien. De onafhankelijke voor vering is van een speciale constructie; ach ter normale bladveren. Bij normale snelheid bedraagt het benzineverbruik circa 10 liter per 100 km; maximum snelheid 115 km per uur. De wagen kan borden geleverd met dichte zywanden en ook als combinatiewagen met ruiten in de zijwanden. De opening achter kan naar wens met neergaande klep of met openslaande deuren worden geleverd, zon der verschil in prijs. De wagen heeft vol gens de Rijksnormen goedgekeurde lampen. In Antwerpen is men thans vier maanden met de assemblage bezig en Nederland is het eerste land. waarheen export plaats vindt. Aangezien men deze wagen in Ame rika vooral voor de export heeft ontworpen, heeft men het gezocht in een lage prijs en een voor Amerikaanse begrippen eenvou dige en goede constructie. Kanters' Auto Import Garagebedrijf te Rotterdam is de importeur in Nederland. De Franse Bond van Vliegtuigconstruc teurs heeft verklaard, dat alle vliegtuig fabrieken in Frankrijk gesloten moeten worden als de regering volgend Jaar geen lening van 40 milliard francs ter beschik king stelt. Maurice Heurteux, de voorzitter van de bond, zegt in een rapport aan het parle ment: „Frankrijk bouwt te veel vliegvelden en niet genoeg vliegtuigen. Wij kunnen niet tegen concurrerende prijzen fabriceren, omdat de regering ons niet helpt order» te krijgen". Heurteux b'eklaagde zich er over, dat de regering alle toestellen voor de genationa liseerde luchtvaartmaatschappij „Air Fran ce" in het buitenland koopt. Nu de Rijksluchtvaartdienst, de KLM, de Koninklijke Luchtmacht en de Marine Luchtvaartdienst zich bereid hebben ver klaard. ieder op eigen wijze hun volle mede werking te verlenen, heeft de KoninkiijKe Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart definitieve stappen kunnen doen voor de vorming van een eerste afdeling der Neder landse Jeugd Luchtvaart Brigade. Deze af deling zal nog dit najaar te Den Haag wor den gevormd en ongeveer 50 leden omvat- ten Het is de bedoeling, daarna geleidelijk uit te breiden en in verschillende delen van het land centra te vormen. Het doel van de JLB is, de jeugd een be ter begrip bij te brengen van de burger luchtvaart en de militaire luchtvaart. Daar by wordt gestreefd naar een harmonische ontwikkeling vap geest en lichaam en in het bijzonder naar het aankweken van bur gerzin en verantwoordelijkheidsbesef. Jon gens van 16—19 jaar uit alle bevolkings groepen kunnen deelnemen; verlangd wordt slechts een verklaring van goed gedrag, een bewys van goede gezondheid en 't aspirant lidmaatschap van de KNVVL. Organisatie Op het programma van de JLB staan behalve sport, llchameiyke ontwikkeling en eenvoudige cursussen over de verschillende vormen van luchtvaart de beginselen van het vliegen en elementaire begrippen van meteorologie, radio-communicatie, naviga tie en vllegtulgbouwkunde. De JLB-groepen zullen excursies maken naar Nederlandse luchtvaartinstellingen en luchtmachtbases, zich oefenen in het zweefvliegen en de modelvliegtuigbouw en vluchten maken met vliegtuigen van de burgerluchtvaart en ver kenningsvluchten met militaire vliegtuigen. Er zal een jaariyks kamp zyn met een na tionale competitie. Voorts staan uitwisseling met soortgeiyke organisaties In het buiten land en het deelnemen aan internationale bijeenkomsten op het programma. De Jeugd Luchtvaart Brigade wordt ge leld door de Koninkiyke Nederlandse Ver eniging voor Luchtvaart in nauwe samen werking met luchtmacht, Marine Lucht vaartdienst, Ryksluchtvaartdienst en KLM De KNVVL nant de administratieve voor bereidingen ter hand. De leiding zal berus ten bij een civiele leider en elke eenheid zal onder leidipg staan van een afgevaar digde der KNVVL en van een officier in actieve dienst. JLB-ers zullen geünifor meerd worden en er worden rangen Inge steld. Hoe het begon De plannen tot de vorming van een Ne derlandse Jeugd Luchtvaart Brigade vin den, zoals men weet, hun oorsprong in het contact dat de Koninkiyke Nederlandse ver eniging voor luchtvaart sinds het voorjaar van 1951 heeft onderhouden met de Ameri kaanse ..Civil Air Patrol" en de „Air Cadet League of Canada", van welke organisaties toen vertegenwoordigers naar Nederland kwamen om de KNVVL uit te jiodigen, met een aantal jonge leden deel te nemen aan het internationale uitwisselingsschema, dat toen al enige jaren functionneerde. Als ge volg hiervan gingen ln de afgelopen drie zomers Nederlandse jongens naar Amerika en Canada en waren omgekeerd jonge Ame- rikaanse en Canadese luchtvaartcadetten drie weken lang de gasten van de KNVVL In de tien jaren van het bestaan van de „league" zag men kans meer dan 65.000 ge selecteerde jonge Canadezen practische luchtvaartlessen te geven en tot goede staatsburgers te vormen, meer dan 1400 ca detten een vliegeropleiding te geven, voor 61 cadetten de gelegenheid te scheppen zich academisch te vormen; 200 cadetten te doen deelnemen aan uitwisselingsbezoeken naar Engeland, de Verenigde Staten en andere landen, 45.000 cadetten in jaarlijkse kampen op luchtmachtbases te verenigen. Ook de Amerikaanse luchtvaart profi teert van de „Clvil Air Patrol waarvan de leden regelmatig op luchtmachtbases dien sten verrichten. De CAP wordt mede van overheidswege in stand gehouden en ge leid door luchtmachtofficieren ln actiev» dienst of door reservisten. ATERDAG 31 OCTOBER 1953 TWEEDE BLAD - PAGINA 3 Ex-koning Zog van Albanië, zijn achtga- note en tien leden van zijn gevolg, zijn on der toezicht van de Egyptische politie ge plaatst, om te verhinderen, dat zij het land zullan verlaten. De andere leden van net gevolg van de ex-koning, alsmede verschei dene Albaniërs die in contact met de ko ninkiyke familie stonden, hebben van de Egyptische minister van blngggfondse za ken toestemming gekregen ENN» te ver laten. Zoals gemeld ia, moet ex-konlng Zog bin nenkort voor een gerechtshof in Cairo ver- schijnen, op beschuldiging van het ontdui ken van belastingen. WNDENA4R VIEL DE §SC,H1EDENIS I/V Leslie Cook zakte ln de tuin uis te Londen plotseling door en bevond zich op hetzelfde tweeduizend jaar terup in de geschiedend, want waar hij terecht gekomen wat, bleek de ingang te zijn van een onderaards hol, dat in gebruik moet zijn geweest tijdens de bezetting van Engeland door de Romeinen. Daarbinnen trof men aardewerk uit i die* tijd en dierlijke beenderen aan. i Vanwege verzakkingsgevaar zal de ruimte worden volgestort. 25 Beambten van de Indische regering zijn dezer dagen door ongeveer 500 leden van een stam in Assam gedood. Volgens een bericht uit Gauhati, in Assam, bevonden de beambten zich in het oerwoud, het gebied van de stam. voor het uitdelen van zout. Er Is onmiddeliyk een legerafdeling naar het betrokken gebied gezonden. Het ongeluk bij Neustadt De 33-jarige C. v. D., die zleh als mede chauffeur ln de Nederlandse vrachtauto be vond, welke Zaterdag op de Wiedbachbrng ln Duitsland een auto-colonne In elkaar heeft gereden, ia naar Koblens teruggeko men om daar voor de gerechteiyke autori teiten getuigenis over de toedracht van het ongeluk af te leggen. HU verklaarde onder ede, dat hy doer een wilde achreeuw van chauffeur De B. werd gewekt. De B. maakte hem duldeiyk, dat de remmen niet wilden pakkan. Van D. constateerde tegelijkertijd, aldus verklaarde hij, dat zijn kameraad bij een snelheid van ongeveer zestig kilometer per uur probeerde naar een lagere versnelling over te schakelen. Toen dit niet gelukte, stuurde De B. op de berm van de weg aan en toen ook dit geen resultaat opleverde, hield De B. aan op de atrook groen in het midden van de weg. In een tyd van enkele seconden was allee geprobeerd om de steeds toenemende snelheid te verminderen. De auto reed echter ten slotte met razende vaart op het versmalde weggedeelte toe. Van D. verklaarde tegenover de open bare aanklager Auguatln, dat er zich behal ve De B. en hUzelf geen andere personen in de chauffeurscabine bevonden. Hy rijdt sedert twee jaren tezamen met De B. en zij hebben 360 grote ritten zonder een der gelijk ongeluk gemaakt. Zij waren altijd gewoon, bij jiet begin van een sterke hel ling scherp af te remmen en dan terstond op de tweede versnelling over te schake len. Het was niet gebruikelijk om trapaga- wyze over te schakelen. Van D. verklaarde verder nog, dat hij op de avond van de dag van het' ongeluk op een Nederlands vrachttransport ia gestapt en daarmee naar huis is gereden. Tasmaniërs helpen Nederlander» zoveel zij maar kunnen (Van onze correspondent ln Australië) HOBART, (Tasmaniê) Het vliegtnig bracht my in minder dan uur van Melbourne naar het Zuiden lanlë Daar ligt Hobart, de hoofd- 1.000 Inwoners), verscholen tussen de bergen, aan de oever van de Derwent, die met haar vele baaien en me| de talloze an dere Inhammen van Pittwater en de Huon het landschap terecht de naam verlenen van „Bivlèra van Australië". Hobart ligt ®r aan de voet van de met sneeuw bedekte Mount Wellington (4000 voet hoog) als een parel aan de samenvloei ing van Zuidzee en Tasmanzee. Nergens lijkt het vrediger. Nergens kan een Neder lander zich rustiger voelen dan in dit land, waar de geest van Abel Tasman rondwaart. Op de strook grond, die toegang geeft tot het schiereiland, waar ln de voorbye eeuw bannelingen uit Fngeland het leven lieten onder de wreedste behandelingen, stond Ik op historische plek. Hier wiepen op tit kleine negerjongentje is verschrikkelijk tang voor deze wonderlijk geklede man, lie hem in de armen houdt. Deze bestrijder de malaria is opgeleid in Amerika. Hij nu in Liberia van hut tot hut om het jSèder, dat dodelijk is voor de malariamug, Je verstuiven. Zijn kleding bestaat uit een Hange gele „jurk". Met zijn masker is hij voor kinderen inderdaad een nogal angstwekkende verschijning. Ruim IV» millioen Oostenrijkse arbeiders fcebben VrUdag gedurende 5 minuten het Werk neergelegd, uit protest tegen het feit, dat Oostenrijk nog steeds bezet is. Precies tien jaar geleden hebben de vier bezettende mogendheden aan OostenrUk vryheid V: onafhankelijkheid beloofd. Om negen uur fcleven alle trams en bussen in de steden itaan en werden de machines in de fabrie- ken stilgezet. De Oostenrijkse kanselier, Julius Raab, gprak op een speciale zitting van het parle- lent een protestrede uit. „Het is thans ge- ,oeg", riep hy uit. „Geef ons eindelijk onze •echten. Laat ons als vrije mannen, ln een inafhankelljke staat werken voor ons Oos- ;enrijk en voor de vrede van de gehele 'ereld". Een lid van de commissie van onderzoek Ier bestrijding van „Onamerikaanse activi- :eit" heeft verklaard, dat David Greenglaas hem „buitengewoon belangrUke inlichtin- !gen" heeft verstrekt betreffende de spion- ,nage in het radarcentrum van Fort Mon mouth. Het commissieled heeft Greenglass. die in een gevangenis te Lewisburg zijn straf uitzit wegens spionnage, Donderdag aldaar ondervraagd. De gevangene iseen broer van de enige tijd geleden terechtge stelde mevrouw Rosenberg. Horizontaal: 1 Stad in Zuid-Holland. 7 Zang- noot. 8 Soort onderwijs. 10 Ambtshalve (Lat. alk.). 11 Familielid. 13 Elk. 18 Deel van de mond. IS Bijwoord. 19 Specert). 21 voorzetsel 22 Schel. 23 Soort onderwijs. 25 De pauselijke regering. 27 Bijwoord. 28 Anders gezegd. 30 Garen. 32 Knokploeg (afk.). 33 Academische titel. 34 Romeinse Rijk (alk 38 Inhoudsmaat. 37 Land in Europa. Verticaal: 2 Horde. 3 Voorzetsel. 4 Vreemde munt. 5 Stad ln Engeland. p.r5>v'"^'e„n Slecht worden 10 Uitgave (afk.). 12 naam (afk.). 14 Bijwoord. 15 Flgurenpuzzle. 18 Rij. 17 Voorzetsel. 20 Voorzetsel. 24 Geo grafische aanduiding. 25 Italiaans eilan<L 28 Heidebloempje. 27 En andere (afk29 Pers. voomaamw. 31 Slede. 35 Hetzelfde (afk.). 38 Inhoudsmaat. OPLOSSING VORIGE PUZZLE. Horizontaal: 1 Opa. 3 Aar. 5 Ems. 8 E1. 9 0T. 10 van 12 Das. 14 Ode. 15 Etage 17 P»kw- 19 Re 20 Pope. 21 T T. 23 Te. 25 Kaas. 26 Ra. 29 Stola. 31 Baron. 32 Aap. 33 Lea. 35 38 Aa. 37 St. 38 Rib. 39 Dag. 40 Sta. Verticaal: 1 oever. 2 Plat. 4 Aga. 6 Modo 7 Stern. 11 Nar. 12 De. 13 Spot. 14 Oke. 22 TaaC 24 Tsaar. 25 Kop. *1 Art. 2S Aneta. 30 Taai. 31 Ba. 34 Eva. (Van onze correspondent te Parijs) De chef van de gecombineerde Amerikaan se staven, admiraal Radford. is in Parys gearriveerd voor een bezoek van enige we ken aan Europa. ZUn tournee wordt ln di rect verband gebracht met de definitieve opstelling van nieuwe strategische plannen voor Europa, waaraan de National Security Council zes maanden lang heeft gewerkt. Men weet, dat, sedert de republikeinen in Washington aan de macht zUn gekomen, er herhaaldelijk stemmen zUn opgegaan voor een gewUzigde strategie in de Westerse we reld. Elsenhower heeft tijdens zijn verkie zingscampagnes belastingverlaging beloofd, waarvan de geVolgen zeker ook in de mili taire sector voelbaar zouden nioeten wor- den. en et wordt bovendien noB altijd mu- sie op hem uitgeoefend om de Amerikaanse soldaten zo veel mogeiyk terug te roepen naar hun haardsteden. Hoewel het isolatio nisme in Amerika eedert de .•"?ach.Js0^rna; me" zeker veld gewonnen heeft, en ae groeiende neiging om Azië boven Europa prioriteit te verlenen evenmin ontkend kan worden, lijkt de vrees toch wel o^erdreverr. dat Washington ons oude werelddeel zonder meer aan zUn lot over zou willen en: kun nen laten. Admiraal Radlord heelt dessevraMd In Part), verklaard, dat hit niet, weet van plan- nen, dat de G.I.'s Europa zouden verlaten. Dat betekent echter niet. dat daarva"tn1!^" mer sprake zou kunnen zUn. Men Meml hie aan, dat in het voorjaar van 1955 het gros der Amerikaanse soldaten uit Europa zal worden gerepatrieerd, zonder d°or andere Amerikaanse troepen te worden vervan*e"i TenzU er voordien natuuriyk dingen zouden gebeuren, die niemand kan voorzien, en waardoor een acuut oorlogsgevaar zou ont staan. Volgens Europese militaire deskundigen behoeft men het perspectief van die var- trekkende Amerikaanse soldaten echter niet Al te dramatisch op te vatten. De gevolgen van d« vertrek «uden namelijk kunnen worden onaevangen door het feit, dat Ame- rika Europa gal opnemen ln nieuwe atra- tegtsche plann'en, waarin de laatste verwor- venheden dér militaire zuilen worden verwerkt. Men noemt ditwel de New Look der Europese verdediging. Tot dusverre zUn alleen Amerika Engeland zoals men weet. met de nauw keurige Itand der automaire verdediging»- methoden op de hoogte. Die gehel™A" voorlopig zeker (nog) niet aan andere lan den wbrden prijsgegeven. Wel echter de Europese staven worden aldus verwacht men hier. in de at°°m-tecn- niek „op een lagere verdieping - De top van de New Look-verdediging zal dus ln toe komst door de Amerikanen, en ook door öe Engelsen, worden beheerst, ma aan de basis zullen de Amerikanen door Euro peanen kunnen worden afgelost. Deze militaire reorganisatie wordt door verschei dene overwegingen gemotiveerd. Ten gevolge van de Russische vorderingen in^e a^oom-wetenschap, vorderingen, die in Amerika de laatste weken een ware pa niek hebben veroorzaakt, wordt ln Amerl- waance militaire kringen nu de nooazaax gevoeld hun hele strafegie. ook in Europa, verder te „atomiseren Van "ew Look wordt dus. militair gesproken, een hoger rendement verwacht. Da jo.tan KUgW voor Amerika echter aanzienlijk lager zijn, daar een Amerikaanse divisie in Europa in vrer destijd drie tot acht maal méér kost dan het onderhoud van een Europese divisie. Voor hetzelfde geld zouden er in Europa dus aan merkelijk méér soldaten op de been kunnen worden gebracht: Europese soldaten welis waar. die echter met Amerikaans materiaal zouden worden uitgerust. Europa zou daar in verschillende opzichten baat bU kur vinden. Ten eeste, omdat er meer gelegei komen voor het plaatsen van dsraogenaam- de offshore bestellingen bU de Europese wa penindustrie. En voorts vooral Jook aange zien de Amerikaanse regering «Ich bU dit systeem een. vrUer armslag tegenover het congres zou kunnen verzekeren, dat over de uitzending en terugroeping van Ameri kaanse troepen nog altyd de eindbeslissing In handen houdt, zodat de verdediging van Europa een minder wisselvallige aangele genheid zou worden Amerikaanse militaire kringen in Parijs ontkennen ten stelligste, dat de New Look een variatie zou vormen op de zogenaamde peripherische strategie, die enkel voorziet in de verdediging van het Europese rand- gebied en die onlangs bij de tekening van het Amerikaans-Spaanse militaire verdrag opnieuw aan de orde is gekomen. Integen deel: bij een atoom-strategie zou een veel groter Europees gebied verdedigd kunnen worden, dan nu met de klassieke middelen mogelijk is - Al deze plannen, waarvan het vitale be lang voor Europa uiteraard niet onderztreept behoeft te worden, staan zeker nog niet nauwkeurig zwart op wit Maar dat de New Look-strategie momenteel een punt van ernstige overweging ln Washington vormt, wordt vermoedeiyk toch wel aangetoond door de missie van Admiraal Radford, wiens taak er nu voornameiyk uit schUnt te be staan de Europese gevoelens en denkbeelden in dit verband te polsen Finland. De Jaarlijkse weldadigheidsserie met een toeslag ten bate van de bestrijding der tuberculose zal op 16 November a s. het licht zien. De serie ls gedrukt in diepdruk ontwerpen van mevrouw Signe Ham- marsten-Jansson en omvat de volgende waar den: 1# plus 2 mk. (eekhoorn). 15 plus 3 mk, (bruine beer) en 25 plus 5 mk. (eland). Van de 10 en 15 mk. ztjn elk 400.000 en van de 25 mk 500.000 exemplaren vervaardigd. De Raad voor de Scheepvaart te Amster dam heeft het 521. brt metende sa Sta. Arnhem van de N.V. Halcyon Lijn var Iedere blaèm -gezuiverd tén aanzien van eer aanvaring op 20 Juli J.I. ln de nabijheid van New Foundland tijdens dichte mist met d» New Foundlandse trawler Zarlna no BZ. Als gevolg van deze aanvaring kwam eet der opvarenden van de trawier om het le ven. Belde schepen liepen beschadigingen op. De Stad Arnhem was met een lading van ruim 8900 ton graan van Quebec op weg naar Rotterdam. Nadat op de bewuste plek een mistsein was gehoord, liet de ka pitein zijn schip geheel stil liggen en gere geld mistseinen geven. Volgens de conclusie van de raad zou de Zarina hebben doorgevaren alsof er geen mist was. Een kwartier later kwam dit schip plotseling voor de Stad Arnhem op doemen. Een aanvaring was toen onver- mijdeiyk. De raad neemt aan. dat vissers schepen als de Zarina, die veel ln mlstge- bieden varen, vaak minder goed de voor schriften voor het varen bij mist opvolgen. In geval van een daaruit volgend ongeval zijn zij dan ten volle aansprakelijk. armen ontvangen en daadwerkelijk gehol pen, wanneer zij in nood verkeren, hetzU wat huisvesting, hetzij wat meubilair be treft, hetzU dat zU andere zorgen hebben. ZU worden in de Tasmaanse gezinnen ont vangen om gemakkeiyker de sfeer van da nieuwe samenleving te ondergaan Op de bijeenkomst van de Nederlandse vereniging in Hobart, de Abel Tasman club, heb ik, wederkerig, de loftrompet ho ren steken over de Taamaniëra Vele Hol landers, met wie Ik daarna in Intieme kring lange gesprekken heb gevoerd, begrepen heel goed dat moeilijkheden allereerst voort spruiten uit hun eigen bUzondere positie van een vreemde eend ln de bijt, die nog moet leren met anderen samen te zwemmen, die voor hen van vreemde oorsprong zijn. In de omgeving van Hobart, ln de buurt van het nabijgelegen Kingston, heeft zich een kleine nedefïMting gevestigd, die de naam „Little Groningen" draagt en die het nadeel van een zelfstandige groep ove rigens innerlijk krachtige en standvastige mensen ruiterlijk erkent. Geleidelijk trokken reeds enkele dezer gezinnen naar elders om zich meer met de Tasmaniërs te kunnen vermengen. Materieel gezien is 2 December 1842 onze koene voor ouders het anker uit en zette Tas- man's bootsman, als eerste blanke, voet aan wal. Een eenvoudig ge denkteken herin nert aan deze ge beurtenis. De baai werd door Tasman ver noemd naar stad houder Frederik Hendrik. Nu nog <jraagt zij deze naam als «en hul de aan ons voor geslacht. Op het „Groene eiland der ber gen", dat twee' vtrsAiti VICTORIA Alterton kaer zo groot is als Nederland, hebben zich ln de loop der laatste jaren twee duizend landgenoten gevestigd. Zij wonen er ln ruw en ruig landschap, onderbroken door we lige weiden en weelderige boomgaarden Er hangt een sfeer, die bijna niet werelds meer is. Het zijn de hoge blauwe luchten, die het ademen vrij maken. Niemand, die hier een voet zet, kan aan de bekoring ervan ontkomen. De in de dalen en op de zacht glooiende berghellingen aangelegde boomgaarden, die zich over honderden hectaren uitstrekken en de rijkdom van dit appelen-eiland vor men, dragen er toe bij, dat de Hollander, die zUn bloeiende Betuwe en zijn bloelende Reemster kent, zich thuis voelt ln deze streek, die aan dit einde der wereld doer Vulkanen uit zee is opgeheven. Ook het gemeenschapsleven draagt er alle beginse len en kenmerken, die de emigrant nodig heeft om zich met de eigenlijke bevolking zo spoedig mogelUk één te gaan voelen. De Tasmaniërs zijn een vriendelijk en behulp zaam volk. Dit kwam vooral tot uiting In een byeenkomst van de „Good Neighbour Council" (vereniging van goede buren), waar ik de lofwaardigste aanprijzingen hoorde van de kwaliteiten van de Neder landse immigranten. ZIJ worden met open Katoen. (Ver. v. d. Katoenhandel),» Rotter dam. 30 October. Nominale noteringen loco Rotterdam (excl. rechten). U.S.A. strict midd ling one Inch staple 3.19 per kg. (Vor not. 3.18V,). Mexicaanse strict middling one Inch staple 3.12'/, per kg. (Vor. not. f 3.12V0 Rubber. (Bericht van de Makelaars Cantz- laar en Schalkwijk). Londen, 30 October. Ter- mijnmVteringen. Loco l8Hi. December 16»», Ja nuari—Maart Wh, April—Juni 17. .Juli—Sep tember 17'/»- De stemming ls prijshoudend Amtilia is pas 14 jaar en toch is het nu al haar grootste wens, nog eens lesuwen- temster te worden. Haar vader is het al sinds 25 jaar en daarom betekent het voor Amalia geen nieuwtje, wanneer het zes maanden oude welpje Whappa als een duur bont om haar hals ligt. ze correspondent) T\E landbouwer P. A. te Beekbergen heeft ge durende twintig zomers Al le hoeken en ge ten van zijn boerderij, die de betiteling „kampeerboerderij" hed ge kregen. beschikbaar gesteld voor trekkera. Deze ..kam peerboerderij" was buiten gewoon in trek, hetgeen wel blijkt uit het feit. dat er op zeker moment aan maar liefst 81 trekkers onderdak ■was verschaft. Dit in trek zijn was echter ««en gevolg van het tarief, dat men er vond. doch van de billijke prijs. Een «trop voor P. A. waa echter, dat men van overheidswege eens een kijkje kwam nemen of de kampeerboerderij wel aan de gestelde eisen voldeed, in verband roet het verstrek ken van een vergunning, welke tegenwoordig nodig la. De ontdekkingen, welke toen werden gedaan waren ontstellend. Allereerst bleek dat de stallen en hooizol ders. waar de trekker» wer- (Van onze correspondent te Washington) Acht jaar nadat de atoombom boven Hiro- sjima ontplofte, bifcint men ineens veel meer te beseffen dat de periode van de atoomkracht werkeiyk begonnen la. Wat lang nog klonk als toekomstmuziek en toe komstverschrikking, ls de laatste maanden veel concreter geworden. Nu de Amerikaan se regering een proefinstallatie wil gaan boawen, die met atoomkracht electricltelt zal produceren voor burgergebrulk, gaat men zich ineens afvragen, wat de toekomst kansen zullen zyn van kolen, olie en zelfs van waterkracht. Een probleem, dat Juist ln dit land Ineens opkomt, ls: In hoeverre mag de regering van atoomkracht een mo nopolie maken? Moeten de particuliere on dernemers niet terstond een kans krygen, ook deze bron van energie te ga«n exploi teren? Het is wat vroeg om nu al te gaan schrUven over de diverse opinies in dit toch nog altyd toekomstige conflict van belangen, maar het feit. dat men zich wer kelijk druk gaat maken over deze proble men, bewUst hoezeer het gebruik van atoomkracht als een reële mogeiykheld wordt besohouwd. Ik heb reeds gemeld, dat de militaire be groting voor het boekjaar, dat medio 1954 begint, nog wel geen al te sensationele ver anderingen zal vertonen. Leger en vloot zullen ongeveer geiyk blijven, alleen de luchtmacht zal worden uitgebreid. Die be groting staat echter nog niet definitief vast en het io mogelijk, dat de leden van de ge nerale staf, die thans allen op eigen gele genheid zijn uitgezwermd over de wereld, na terugkeer te Washington nog wijzigin gen zullen voorstellen. Admiraal Bradford, de voorzitter van de generale staf, en ge neraal Twining, chef-staf van de lucht macht, zijn naar Europa vertrokken. Gene raal Ridgway, chef-staf van het leger, ls gestart in de richting van Tokio, en ad- miraal Carney, zUn collega van de vloot, eis tot f 25.- boete. subs. 10 I zal hem volgen naar de Stille Oceaan, dagen hechten!». I Vóór het midden van 1954 zal men nog den ondergebracht, geen behoorlijke uitgang hadden wanneer er eventueel brand zou uitbreken. Er was slechts één was gelegenheid. n.l. de pomp en één toilet. De verlangde vergunning werd daaromjriét verleend en aangezlanP. A. toch te gen ^faling logies ver strekte. ondanks het feit, dat tfem duidelijk was ge maakt. dat hij eerst alles ln de vereiste toestand moest brengen kwam hij nu voor de hEntonrechter. P.V deelde mee. dat hij eerst waar voor zijn geld wilde zien. d.w.z.. dat hij de vereiste verbeteringen wel wilde aanbrengen, wanneer hem eerst de vergunning werd verstrekt. De kanton rechter vond dit het paard achter de wagen spannen en veroordeelde A. conform de geen revolutionnaire wüzigingen gaan aan brengen in het Amerikaanse militaire ap paraat, maar een radicale, omwenteling schUnt niettemin in voorbereiding en de inleiding daartoe zal men wellicht reeds kunnen bespeuren in de eerstkomende be groting. De mening wint nameiyk veld, dat de tra ditionele oorlogvoering haar tyd ge had heeft. De strUd In Korea is miaschlen de laatste „gewone" oorlog geweest. De vuurkracht van atoomwapens ls »o onver- geiykeiyk veel groter dan die van de ge bruikeiyke, dat het onverantwoord schUnt om nog lang door te gaan met conventio nele bewapening, nu de potentiële vUand de Sowjet-Unie in staat biykt A- en H- bommen te produceren. Vandaar dat men geleideiyk beginnend ln 1954 een om mekeer In de strUdmiddelen kan verwach ten: een beperking tot het minimum In de conventionele bewapening en een snelle ontwikkeling van de luchtmacht, die A- en H-bommen kan vervoeren; een ontwik keling tevens van geleide, zichzelf voort bewegende bommen, van atoomartillerie, etc. etc. Het onderscheid tussen gebruikelijke en nieuwe wapenen zal vervallen en indltn men niet zeer spoedig met de Russen tot een overeenstemming komt (inzake contróle op de atoomenergie (en zulk een accoord is zeer onwaarschijnlijk), dan schijnt de kans verkeken dat de superwapenen als een al te onmenselijk strijdmiddel in de ban gedaan zullen worden. De atoombom en de waterstofbom zullen dan bereikt hebben, wat buskruit én de duikboot reeds lang ten deel is gevallen: de erkenning als modern strijdmiddel. Een strijdmiddel, vele malen geduchter dan welk ander ook, maar niet langer behorend tot een speciale en wellicht nog te verbieden categorie. Deze ontwikkeling ls logisch, vaarlijk. Stel b.v. dat zich maar ge in Indo- China door openlijke hulp van commu nistisch China een tweede Korea zou ontwikkelen. Gebruik van atoomwapenen zou dan zeer waarschijnlUk zijn. Daardoor zouden veel meer doden vallen en de span ningen in de wereld zouden dusdanig toe nemen, dat een diretet conflict tussen de grootste twee mogendheden te voorzien zou zijn. Tot dusverre bestond altijd nog de kans, dat conflicten in de grensgebieden der twee grote bloes, gelocaliseerd konden blij ven. Die kans wordt in de toekomst gerin ger. De vrede in de wereld zal meer en meer gaan berusten op de angst, die men zijn tegenstander kan aanjagen. Men kan zeg gen: dat is altijd zo geweest. Indien een land zélf al geen agressieve bedoelingen had, dan heeft het zijn eventuele tegenstander van agressie proberen af te houden, door zichzelf geducht sterk te maken en daar door vreesaanjagend. Maar het is vaak een goedkope dood doener om te zeggen „de geschiedenis her haalt zich". Want ln feite herhaalt zich de geschiedenis maar heel zelden. Indien het na een raee ln atoombewapening „mia" zon gaan in do wereld, dan zon dat zulk een catastrophe betekenen als de aarde sedert de zondvloed niet meer heeft ge kend. Dan betekent dat de verschroellngs dood voor millloenen en een vernietiging van een zeer groot deel der cultuur. Dat tengevolge van bovengenoemde herziening ln Amerika's plannen even tueel een gedeelte der Amerikaanse divi sies Europa zou veriaten, moge de Euro pese landen niet aangenaam zijn, essentieel is zulks op zichzelf niet. De kracht van het Westen kan groter worden door een tydlge heroriëntering. De krijgswetenschap ia snel an radicaal aan het veranderenl Atoomkennis als alle kennis 1» „ken nis des goeds en d .s kwaads". En het n-ote gevaar niet slechts sedèrt de zondvloed, maar reeds sedert het paradijs ls het fatale gebruik van de kennis. In de ko mende maanden vóórdat de eeuw vsn de atoomkracht definitief inzet heeft de we reld wellicht nog een laatste kans op i zinning. .Klein Groningen" echter een succesrijke nederzetting. Op een stuk grond van ruim twee hectaren, waar het bos van gombomen eerst door de Goningers zelf moest worden Eeveld, staan de eerste geïmporteerde en ater zelf gebouwde huizen van de „Austra lian Building Contractors Ltd." A.B.C., een bouwonderneming vande Groningers Eerke J. van der Laan eh E. Pinkster. ZU hebben rondom zich ln de afgelopen drie Jaar 25 volwassenen en 37 kinderen ver enigd. Deze groep heeft een treffend voor beeld gegeven van Nederlandse onderne mingsgeest op vreemde -grond. Hun aanne mersbedrijf voert thans werken uit, o.a. een scholencomplex voor de Tasmaanse re gering voor 60.000 Austr. pond (ruim 500.000 gulden.) De toekomstige oorlogsvloten zullen grote afstanden kunpen varen zonder onderweg brandstof tn te nemen en zU zullen in staat zijn. kusten op een afstand van 300 kilometer te beschieten, aldus Jane's Fighting hips. het gezaghebbendste Blitse hand boek over marine-aangelegenheden. De toe passing van atoomenergie voor de voortbe weging van oorlogsschepen zal langzamer hand slagschepen en torpedobootjagers ln onbruik doen geraken, maar voor vlieg kampschepen en kruisers ls een „goede toe komst" weggelegd, aldus het handboek. De SoWjet-Unie beschikt thans over 370 duikboten en heeft er 1.000 tn aanbouw, aldus Jane's Fighting Ships. Al deze duikboten zijp uitgerust met snuivers, waardoor deze Vaartuigen in staat zullen zijn grote afstanden onder de zeespiegel af te leggen. De Britse vloot beschikt thans over 53 en de Amerikaanse over ruim 200 duikboten, aldus het handboek. Na de Amerikaanse vloot is de Britse de grootste ter wereld De Sowjet-Unle heeft op het ogenblik echter een grotere vloot ln actieve dienst, daar een aanzienlijk dee! van de Britse oorlogsvloot ls opgelegd De Britse vloot heeft, aldus het boek. wat het bouw- ;>rogram aangaat, een achterstand van elf .ot dertien jaar. De Zweedse rijksdag bestudeert plannen Ti in 1959 tot rechtshoudend verkeer over te gaan. Thans geldt in Zweden nog de re gel „Links houden", evenals ln Engeland en in navolging daarvan in verscheidene landen van het Britse Gemenebest, in IJs- vangst. VI. 79 10 k.; VI 86 10 R.; VI 172 land, in Japan en in Paraguay Als een door deskundigen opgesteld ontwerp wordt aan genomen. zal men al in het begin van het volgende jaar met de voorbereidingen be ginnen, want voor deze wUziging komt veel kijken. millioen geraamd. Een groot deel van dit gedrag zal gemoeid zijn met het ombouwen van autobussen en tramwagens. Voorts zul len allerlei verkeerstekens en richtingwij zers gewijzigd moeten worden. Gesprekken mei Nederlandse emigranten in Canada De Nederlandse afdeling van de Canadese radio-omroep heeft kort «eleden een van haar medewerkers een grfte reis naar hat Westen van Canada laten maken met de spe ciale opdracht gesprekken te voeren met Nederlandse emigranten. Te beginnen met Zaterdagavond e.e. zullen gedurende 15 weken deze reeks verhalen met de interviews worden uitgezonden op de korte golflengten 18.84 en 19.58 meter en wel des avond» kwart over zeven tot kwart voor acht Nederlandse tijd. De verslaggever heeft Nederlandse emi granten bezocht in Fort William. Winnipeg, Regtna, Letbbridge. Calgary. Vancouver en Edmonton. Hij is de Nederlandse journa list W. Bat wonende te Montreal. De 17-jarige Annelies Witter uit Maas tricht, die tijdens de opnamen voor de film „The true and the brave" Clark Gable zo glansrijk mocht omhelzen, gaat op uitnodi ging van mr Arthur Cortez, dubbelganger van Gable, naar de studio van de M.GJd. ln Londen. Zij vertrekt Zondag ais. per K.L.M. van Schiphol. In Londen zal zij voorlopig verblijven ten huize van mrs Woodworth, een zuster van Arthur Cortez. Annelies Witter vertelde ons met enthousiasme, dat zij waarschijnlijk na een proeftijd van drie maanden in de studio te Londen en met toestemming van haar vader naar de film studio in Amerika zal mogen vertrekken als I figurante en actrice in bijrollen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 6