Sluiting „lekt" nog een millioen y. Waterdichtmaking vordert snel Snelheid in burgerluchtvaart nadert het maximum Peter Masefield 'maakte snel carrière in de luchtvaart KLOOSTERBALSEM Over een bepaalde grens stijgen de kosten onevenredig bij opvoering van snelheid Militair en burger gaan spoedig uiteen -V Apeldoomse schaapskudde gaat naar Ede K.L.M. ONTWIERP EN BOUWT RADIO-APPARATUUR ZELF Op de wereldmarkt was niets geschiktst té vinden én dus begon de I.EJt.A. er mee Het begon in 1930 in de Fokker FIX Een kind zag een noodlanding, een jongen bezocht een tentoonstelling SCHEEPSTIJDINGEN ««ej». SoTVo m lsz-<sssï "üS: MERCURIUS KOMT F.VEN LANGS Een week na Ouwerkerk Drie spuiters lied wou gen VAN Buikpijn Pijnlijke nederlagen voor Moskou H Voor bij de radio IN HET BRANDPUNT Verzet achter het ijzeren gordijn Cr//l/r UPikijven "iet vld/wG fw C A dc heerlijk ver- warmcndc^n diepdoordringen de Akker's Kloosterbalscm ver jaagt dc pijn en heeft een wel dadige werking. Spoedig zegt gij Egyptische boeren vonden gnostische geschriften uit 2e eeuw na Christus Nai BLAD - PAGINA ZATERDAG 14 NOVEMBER 1953 RUSTIGER PERIODE IN DE LUCHTVAART De vraag naar luchtvervoer neemt nog «teeds toe. de technische ontwikkeling van het vliegtuig gaat nog voort, wat wil zeg gen, dat de markt voor luchtvervoer nog niet verzadigd is en dat er nog geen stabi lisatie van types in zicht is. Dit maakt de burgerluchtvaart fascinerend. "Er zit span ning in deze 'ontwikkeling; men kan de types die voor de militaire luchtvaart bor den ontworpen, bestuderen mgt het voor opgezette doel. daaraan mogelijkheden voor de burgerluchtvaart vast te knopen, uit er varing wetende, dat het fantastische van gisteren de werkelijkheid van^morg'en kan zijn. Bij tijd en wijle vermijden luchtvaart vrienden 'zich in herinneringen aan de trouwe Dakota's, die alle tezamen na de oorlog het fundament vormden waarop kon worden opgebouwd, aan de Skymasters die alras volgden en aan andere types en mer ken. die geleidelijk uit de lucht Qerdwij- nen. om daarna altijd weer met vrolijke verbazing naast die oude kisten de nieuw ste Convairs, Superconstellations, DC 6 en Comgts te plaatsen en te constateren, dat het toch wjH zeer Vlug is gegaan. En wat kan er niet nog alles komen Er kan inderdaad nog zeer veel komen In de burgerluchtvaart, maar zal dat alles economisch verantwoord lijn? Technisch is het einde nog niet in zicht, theoretisch kan de vraag naar luchtvervoer nog tientallen jaren stijgen, maar het is wel tekenend, dat men zich in de kringen van diegenen, die de ontwikkeling va dte .uchtvaart critisch vol gen, zo langzamerhand begint af te vragen, of de burgerluchtvaart niet vrij snel de grens, nadert, waarop een verdere techni sche ontwikkeling dient te stoppen, eenvou dig omdat verder gaan economisch niet meer verantwoord is. Te vlug is te duur De kwestie is deze dat de ontwikkeling van de militaire koestellen een punt nadert, waar de wegen van militaire luchtvaart en burgerluchtvaart zich scheidde, daar de militaire eisen niet meer overeenstemmen met de civiele? -v Het militaire toestel moet sneller, steeds srieMer worden. Dat geldt niet alleen voor de jagers, dat geldt ook voor de bommen werpers. uit welke laatsteen vele gevallen civiele versies werden en rmg worden ont wikkeld. Het staat /vel vastJ dat zowel ja ger als bommenwérj&r binnen niet al te lange tijd supersonische snelheid zullen hebben. Bovendiem concentreert men zich in de militaire sector steeds meer op geleide projectielen. 1 Dus ook supersonische snelheid in de bur gerluchtvaart? Theoretisch is dat natuur lijk zonder meer mogelijk, doch hoe staat het met de kosten en met de verhouding tussen de kosten (en dus tarieven) en de voordelen, die do®r deze grote isnelheden aan publiek en verlader worden geboden? Aangenomen, men bereikt tenslotte met straalvliegtuigen zulk een snelheid, dat men in ongeveer 6 nur over de Atlantische ^ceaan kan vliegen en dat die toestellen dan nog economisch te exploiteren zijn Wat overigens inderdaad wordt verwacht. Stel nu. dat men. door gebruik te maken van de ontwikkeling op militair terrein, die snelheid kan verdubbelen, dus de du veren, dsn is de grote vraag, in welke mat* dc kosten stjjgen. Men heeft berekend (Öctolrernummer van ..Shell Aviatioif News"), dat de kosten dan op zjjn minst zes maal zo hoog t(jn. Een sterke verhoging van het tarief zou het on herroepelijke gevolg ziin en tererht wordt verondersteld, dat 1-r wel zeer weinig pas sagiers zouden zijn dfê een tarief willen betalen, dat een veelvoud is van het ge in uikelijkr alleen om drie uur eerder aan de overkant te zijn. Wie de controverse, of concurrentie als snen wil tussen straalmotor en turbdprop hebben gevolgd, weten, dat het zelfs nog niet eens absoluut^zeker is, dat het straalj vliegtuig de turboprop op de lange afstand zal verdringen, daar tegenover een betrek kelijk geringe tijdwinst bij straalaandrij ving op het ogenblik nog een economischer exploitatie van turboprop étaat.^ Rustiger toekomst Er steekt in zulke analyses en prognoses uiteraard een element van onzekerheid. Het zal wel zo gaan. maar het blijft mogelijk, cat het ook anders gaat. Het opmerkelijke in de gar.g van zaken op het ogenhlik is echter, dat men steeds meer stemmer/ hoort die zich afvragen, of de burgerluchtvaart zich op dezelfde koortsachtige wijze kan blijven ontwikkelen. Het hectische in deze ontwikkeling was in de jaren na de oorlog begrijpelijk, en zelfs noodzakelijk. Er lag een schat aan er varing gedurende de oorlog opgedaan, te wachten om geëxploiteerd te worden, de vraag naar vervoer was groot, de mogelijk heid tot wat men dan ..massavervoer" noemt, bleek plots aanwezig. Jaren en jaren was het techniek en vervoer wat de klok sloeg en werd men, als men naar een ren dabele exploitatig vroeg, naar de toekomst verwezen. Het ziet er naar uit. dat die toe komst niet zo heel ver meer ligt. Men krijgt sterk de indruk dat de be langstelling ngor de economische zijde van de luchtvaart sterk groeit. De burgerluchtvaart nadert die periode, waarin men het meer zoekt in een gesta dige evolutie van het bestaande, dan in een springen van de ene technische revolu-, tie naar de andere. Trouwens, als het zo ve- is. dat één toestel 10 millioen gulden kost en dat komt. naar deskundigen ver zekeren dan is het inderdaad tijd. dat rnen het wat kalmer aan gaat doen met de modernisering en vernieuwing van de vlo ten. (Van onze correspondent) De laatste Apeldoornse schaapherder, Gerrit Mouw, heeft zijn schapen verkocht gen zal hjj zijn schapen in een vrachtauto gen zal hij zijn schapen ineeh vrachtauto laden met bestemming Ede en het typisch Veluwse gedoe bij de pittoreske kooi t< Hoog Buurlo zal dan tot het verleden be horen. Op de heide bij radio Kootwijk zul len geen schapen meer geweid worden. Toch kan Gerrit Mouw niet helemaal van dit plekje scheiden. Hij zal een half jaar naar Ede gafen om een Edenaar in het vak van schaapherder in te wjjden en dan komt hij terug. Zo is dan een feit, dat maandenlang ge dreigd heeft, werkelijkheid geworden. Toen enkele jaren geleden de Apeldoomse Na- tuurbeschermingswacht een vijftigtal scha pen kocht, deed Jacob Mouw er honderd bij en zo hoedde hij, de laatste van een oud Veluws herdergeslacht, zijn kudde in Gods vrije natuur. Maar het aantal zou minstens op 250 stuks mpeten komen om de exploi tatie rendabel te maken. En om die 25b stuks te kunnen hoeden zou Jacob Mouw over meer ruimte moeten kunnen beschik ken. En daarin zat nu juist de kneep. M«uw beweert, dat Staatsbosbeheer hem een an dere, tweede kooi beloofd had Staatsbos beheer gebruikte in Hoog Buurlo een schaapskooi als opslagplaats voor hooi en liet later deze kooi opknappen. Mouw da<?ht, dat deze kooi voor hem bestemd was. maar hij had verkeerd gedacht, want er wer- ippen in opgeslagen. Staats- dat Mouw nooit een tweede Nu heeft Mouw dan zijn deel van de kud de. het grootste deel. verkocht aan een stichting te Ede, die is opgericht op ini tiatief van de meer dan duizend jaar oude buurtschap Ede-Velthuizen. Mouw zal in het gehucht Asselt nabij radio Kootwijk blijven wonen en hij heeft het voorstel van de Dienst van Landelijke Eigendommen, om hem in de Loenermark een kudde te doen weiden, afgeslagen. Nu zal ook de Apeldoornse Natuurbescher- mingswacht haar schapen moeten verkopen. De exploitatie van een zo kleine kudde is economisch niet verantwoord. Het rflpoverkeer in de luchtvaart is de laatste jaAi enorm toegenomen. Boven de vlieg velden wdit verkeer zelfs zo intensief, dat, om aan de behgefte tot communicatie tussen vliegtuig en vliegveld te kunnen voldoen, internationale regelingen tot stand moesten komen voor zend- en ontvangstfrequenties. Hoe groter het aantal frequentiekanalen, hoe groter de noodzaak v»or een grote frequentienauwkeurigheid en hierdoor was men ver plicht óver te gaan tot kristalsturing, waarmee deze nauwkeurigheid verkregen kan worden. Hoe was de situatie en hoe gaat deze zich nu ontwikkelen? In het najaar van 1944 ging dr Plesman naar de Verenigde Staten en kocht daar veertien Skymasters, de eerste aanwinsten van de K.L.M. na de odrlog. Deze Skymas ters waren uitgerust met zendinstallaties voor middel en hoge frequenties. Deze appa ratuur was vervaardigd door Collins, een van de vooraanstaande radiofabrieken van Amerika. Ieder vliegtuig had twee van deze zenders aan boord. De telegrafist!? kon de apparaten beide bedienen en -de vlieger had er een van tot zijn beschiking. Op deze toe stellen kon men tiert- frequenties kiezen door middel van een aantal knoppeff; de vlieger had echter de beschikking over een knop. waarmee hij zonder meer de vooraf inge stelde frequenties kon selecteren. Door de reeffc eerder genoemde intènsitéit van het radioverkeer waren conferenties nodig van landen, die met ellcaar de verdeling van de aether bespraken en van luchtvaartmaat schappijen die de wenselijkheid van het langzaam overgaan op radiotelefonie be pleitten. <r Werk voor l.E.R.A. Als men bij de K.L.M. over radio's wil praten komt men terecht bij de IERA (In strumenten-, Electricitelt- en Radioafdeling) 'en hier kan men horen, wat er aan dt?ze overgang vastzat. Aanvankelijk begon men een speurtocht door de wereldmarkt om tot de conclusie te komen, dat een radio zender die voldoende kanaleri had en ge schikt was voor radiotelefonie niet te koop was. De K.L.M. stelde hoge eisen: grote fre quentienauwkeurigheid. kristalsturing en levertijd binnen een of twee jaar De K.L.M. zou dan van deze zender een 150 stuks af nemen. waavan een zeker aantal twee aan twee in de vliegtuigen gebouwd zou worden en waarvan de rest op Schiphol en langs de routes als reservemateriaal gereed zou moeten worden gehouden. Aangezien de „droomzender" niet voor handen was, stond de KLM voor <je keuze: jvachten tot het vereiste type te koop was. of zelf tot productie overgaan, i.e. de be staande Collins-zenders verbouwen. Hoewel de IERA geen productieapparaat is, maar alleen voor rèvisie-döelëinden is ingericht, besloot men toch tot het laatste. Ruim 15® tekeningen werden gemaakt en langzamer hand kwam men tot het maken van een tweetal prototypes. De verbouwing maèkte de toevoeging van 30 m. draad meer noodza kelijk, dan in de bestaande zender nodig was geweest. Tot de\jnarkante figuren in de burger luchtvaart behoort Peter Masefield. leider van de British European Airways, een „luchtvaartman in hart en nieren, zoals zijn zeer snelle carrière bewijst. Op driejarige leefnjd deed Peter Masefield een indruk op, die wellicht beslissend is ge weest -voor Ki verdere leven In Prestatyn, waar zijn oiWers op vacantie waren, be- leefde hij toen Wc noodlonding van een Mau rice Farman en van dit ogenblik af bleef de belangstelling van de jongen op lucht vaart gericht. Hij' werd een geestdri|tige modelbouwer, die de laatste, definitieve in- Mdruk kreeg, toen hij in Juli 1929 de" ..Aero 4show" in Olympia in Londen^bezocht. Deze "^tentoonstelling was een ggoot succes; zjj werd door D2.000 mensen bezocht. Peter Gordon Masefield. op 19 Maart 1914 In Trentham. Staffordshire geboren, stu deerde techniek te Cambridge. In. zijn stu dententijd leerde hij vliegen en ais sportieve Engelse student roeide hij voor zijn ..col lect" In de lange vacanties bracht fiji veel .tijd door aan de werkbanken van verschil lende vliegtuigfabrieken en bij charteron dernemingen. In 1935 was fcij ingenieur natuurlijk gespecialiseerd 'in luchtvaart Dadelijk na beëindiging van zijn Rstudip kwam hij» in dienst van de Fairey Aviation Company te Hayes. Middlesex, en'werd daar -in de „Ontwerp-afdeling" geulaatsU In trie hoe danigheid heeft hij meegewerkt aan het ont werpen van vele militaire toestellen s -1 't Pet toei HHmmHir Masefield geweest.l Baar hij zijn relaties met de luchtvlartwe- Ook journalist is 1 reld wilde uitbreiden werd hij in 1937 re- dact'eur yan ..The Aeroplane". Hij was toen assistent vqn de technische Redacteur ?n werkte onder leiding van C. G. Grey. Twee jaar lang maakte Masefield lange reizen voor zijn blad'en als de gelegenheid zich maar even voordeed vloog hijzelf lichte toestellen Dij alles belette hem echt# n>et. zijn studie voort te zfeftefi en hij behaalde zijn „M A. Engineering Degree'-'. Spoedig na het uitbreken van de oorlog ging de heer MaSefirfd naar Frankrijk, late werd hij oorlogscorrespondent van de R A.F en van het achtste luchtleger van de Ame rikanen Als oorlogsvlieeer nam hij "aan vele boidBardementpn vgn vliegende forfeit deel Tot de verschillende taken, die hij'toen had- te vervyllen behoorde o >k net redigeren van het ..Inter-Services Aircraft Recognitiën Journal", dat werd uitgegeven door het mi nisterie van Vliegluigprodqictid, dat ondej Lord Beaverbrook stond. Bovendien richtte hijzelf een weejtblad op. „The Aeroplane Spotter". Ten slotte was hij nog: secretaris van dei Lamplugh Comn>issie voor de Lucht vaart na de oorlog, die twee rapporten het licht deed zien die ook tegenwoordig nog interessante lectuur vormen en hield fittingen voor het Royal Observer Corps en irripmmentaren op de oorlog van de B.g.C. Op\itnodiging van generaal Arnold ging ^e hier Masefield in 1943 naar de Verenigde IstatA. Hij bezocht daar vliegtuigfabrieken en opleidingscentra voor bemanningen van bommenwerpers en hield lezingen o\ler de samenwerking'tussen R.A.F. en U.S.A.A.F. IA datzelfde jaar werd Peter Masefield be noemd "tot adviseur van Lord Beaverbrook en tot secretaris van de Commissie van het Oorlogscabinet voor de Burgerluchtvaart na de Oorlog. v Na de oorlog werd Peter Masefield door de eerste Engelse minister van Burgerlucht vaart benoemd tot luchtvaart-attaché aan de Engelse ambassade in Washington. Hij was ook lid van de Engelse delegatie op de Bermuda Luchtvaart Conferentie tussen Engeland en de Verenigde Staten op de Bermuda's'en nam deel aan de vergadering van de P.I.C.A.O. in Montreal In November 1946 keerde hij naar Enge land terug en werd toen leider van de af deling ..Lorifc Term Planning en Projects" van net Engelse ministerie van Burgerlucht vaart. Hij was leider van.de Engelse dele gatie op de conferentie over de luchtvaart in het Zuidelijke deel van de Stille Oceaan in Wellington In 1948 ert hield in hetzelfde jaar een lezing over economische .factoren in de b'urgerluchtv^ait. voor de Royal Aeronautical Society". 4 In Januari 1949 werd de neer Masefieln assistent-.^» --teUr van de British European Airways ^In Juli werd hij „Deputy Chief Execptivr' en in October \yerd hij benoemd tot djjrecteur en lid van de Raad. Het "s gedurende het béleid van de heer Masefield geweest, dat de B.E.A een snelle ontwikkeling beleefde De B.E.A. was de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die toestellen met turbo-props op' Ijjndienster. gebruikte en zij voerde' ook als eerste het passagiersvervoer op vaste diensten per heli copter in. *w y Zo is Peter Gordon Mase'ield op nog ntA veertigjarige leeftijd een, ven de leidende figuren in de internationale luchtvaart wereld geworden. Van 10 naar 107 In deze apparatuur waren nu 11 banden gebouA-d waarin 117 kristallen gemonteerd waren in elke band was plaats voor tien kristallen, maar in de elfde slechts voos zeven. Het was evenwel tevens noodzake lijk geworden, om in verband, met de grote toeneming van het aaiftai frequenties ook de antenneafstemming automatisch te maken. Het gehele affect van( het nieuwe toestel zou immers teloor gaan als men na iedere frequentieverandering nog moest zoeken naar de juiste antenneafstemming. Van 10 kanalen was men nu tot 107 gekomen. Voorwaar een grote overgang, maar tevens een enorme vooruitgang. Een K.L.M.-vlieg tuig heeft normaliter te maken met 69 kana Ien, zodat er au ruimschoots voldoende zfln De bediening is zeer eenvoudig; aan de hand v^n een kabel kan zowel de vlieger als de telegrafist een frequentie selecteren door middel van twee concentrische,, knop pen. waarvan' de grootste met' de bander* en de kleinste met de kristallen correspondeert Toen de kinderziekten van de beide proto types waren overwonnen, kon met de pro ductie worden begonnen en nu zijn enige tientallen K.L.M. machines met de nieuwe zender uitgerust. De Super Constellations worden in de fabriek reeds voorzien van de zenders: reeds in dienst zijnde KLM machi nes worden in eigen bedrijf behandeld. Buitenlandse belangstelling Het project, dat voor een aanzienlijk «teel ten KLM-idee was, is een succes geworden, niet alleen vanwege de gedachte, maar meer nog door de wijze, waarpp dit idee4ls uit gevoerd en practisch bruikbaar gemaakt Vele buitenlandse maatschappijen hebben reêds belangstellirfjj getoond voor de >KLM- zenders. Daar iedere zender 107 kristallen herbergt zullen er binnenkort 16.000 tot 17.000 van deze kleihe voorwerpje in het bedrijf aan wezig zijn en de toetsing van deze instru mentjes is een nieuwe taak voor de IERA. Inleen speciale ruimte wordt niet anders ge daan dan de kristallen 'onder vltegomstan- digheden (o.a. op bepaalde temperatuur ge bracht) toetsen'en4)un activiteit en frequen tie doèrmeten: ook kleine reparaties kunnen worden verricht. Weer is een stap ge%et op de lange weg naar de vervolmaking der communicatie tussen aarde en vliegtuig. Deze weg is voor het eerst betreden, toen in 1930 een Fokker F IX- met enkele KLM functionarissen aan boord naar Java vertrok Aan boar^ bevynd zich een radio-installatie, die men op bruik baarheid Wenste te controleren De gri vraag was toen heeft het zin radio jan boord te hebben? Wij weten nu, dat bet'niet inders meer kan- Scheepvaartbewegiiig Binnenlandse havens AMSTERDAM. AANGEK IJ NOV Egb. Wagenborg. Ned Zaandam le dig BPM Wagenborg Blende Zw 1-jT. Sui r». gietl Ned Londen stg. man: Zmanntroom. Ned. Hull, «tg H.k HSM Ridderkerk. Ned. Antwer pen stg Sum k. Holi. Air. Lijn, Soemba. Ned- Cardiff kolen Pan k Rokocent Sobat. Ned. "muiden le-S dig Jk Holl. Coaatlng: DeUinui, Noor Rotterdam, gtg. Coenh VCK:[ Helderntsi Eng.. Goole. «tg. H-k.J 13* NOV Bittern. Eng.. Rotterdam, «tg J k. v. Es de v Ommeren; Kir»- ten Skou. Deen Buenos Aires stg H.k KHL Emmy Ottcns. Dts Rot terdam ledig Riet! De Rietl Bl- denbek. Dts Rotterdam stg.. Sunk J KNSM Frlblo. Ned Hull stg J k J Holl Coasting Jetó. Noor VelsenJ stg Coenh VCK Tallsse. Ned. In donesië stg Sum.k SMN Merweder Ned Antwerpen stg.. Sum kade. Vin- ke Mayweod. Eng Swansea kolen Ertak (boeien) NBK VERTROKKEN 12 NOV Walcheren! Bremen stg Eemlend. Zuid Amerika stg Jel# Velsen stg Thetls. Rot terdam ledig; Egb. Wagenborg Mon- rose ledig Lingestroom. Liverpool stg Flynderborg. West Indië stg ■Blends. Landskrona. cokes: Centlnen- tal. Wormerveer ledig. Notos. Rotter- L ^VERTROKKEN 13 NOV Lllleborg.l Tanle Baren*. Stanlon ledig; Boreas. Christlansand piekijzer Jelö. Oslo. stg,: Jupiter. Leeuwarden ledig. DELFZIJL. AANGEK 12 NOV Trude K Ned Bremen ledig Wagenborg. Geert. Ned Vestèras. gez hout Wijn- ne Ba rends doorv Brandarls. Dts. Hamburg kaltzout Wagenborg doorv Antonle. Ned Vesteras gez. hout. Wagenborg doorv. 13 NOV Corsica Ned Hamburg, mispoeder Wagenborg bijl VERTROKKEN 12 NOV Weltevre den 7 Stockholm zout: Fortune. Ko penhagen zout doorv 13 NOV Amandus Kiel wasmid delen doorv. GRONINGEN. AANGEK 10 NOV Maris Stella. Skagen harlngmeel.. Wagenborg. 11 NOV Oldambls ho*)t Karlstad. Onnes Gerda II, Stockholm gerst. W VERTROK KEN 11 NOV Maris Stella Rotterdam harlngmeel All ledig Delfzijl. HARLINGEN. AANGEK. 12 NOV Zwarte Water. Ned.. Amsterdam atg.. bijleggei Rudolf Dts Rheinberg. VERTROKKEN 12 NOV Waler Rostock stg RudolU holm soda Borneo. Delfzijl !dig ROTTERDAM. AANGEK 12 NOV Cornells Houtman. Ned Londen, ledig Worms Stieltjeskade: Hr Ms Soemba. Ned Noordzee. Marine. Parkh- Trom- penburgh. Ned Stockholm stg Mul- Parkh Golden Gale. Zw Los 'los stg Muller Mcrweh M: Woodcock. Eng Londen stg VAM. h KV; Perrlgny. Fr Nantes. Worms Waalh. 2J; Rise. Turk, Izmir stg. Anth Veder. IJselh. WZ; San Pool Londen atg Ned. Transp. Bui RUnh ZZ Scbippersgracht. Ned. Amsterdam ledig Spliethoff Waalh. 55 Creekdawn Eng Londen stg. Ru vs IJselh WZ: Apache Caayon. Pan Fawley. ledig Esso Neder land RDM boei 7. Veenenburgh. Ned.. Middlesbro stg Muller Jobsh Be teigeusc. Dts Quebec erts. Kersten Hunik. Waalh F.S. 13 NOV Messina. Dts. Pointe Noire hout Wambcrsie Maash THB. Ge- riena. Ncd. Duinkerken ledig, Sla venburg Huyzer Spoorh Dryburgh. Eng Lcith. stg Burger IJselh Axeldyk. Ned Baltimore stg. HAL. Wllhkade. Hondsbosch. Ned.. Londen, stg James Smith Vlaardingen KW: Nomadisch. Ned Ellesmereport ledige vaten Anth. Veder Vlaardingen, BPM Ollxian Coast Eng Newcastle stg Burger IJselh OZ Mies. Ned Zaan dam ledig Vermaas Westerkade: Mado 2. Ned., Newcastle, kolen Alpi- na Waalh. F.S Euryeleia. Lib Nynashamn ledig. v. Uden RDM Boel 8 Panama Deen Calcutta sta.. Anth. Veder Maash. THB. Barracula. Ncd Colchester ledig Vermaas Al- blasserdam: Loosdrecht. Ned. Calcut- HBKL Rijnh. NZ: Rapid. Ned stg H ockholn RUnh. NZ: Rapid stg Muller Parkh spolder Ned Lissabon stg Len ders Merwch NZ San Miguel Port Kersten Hunik Mcr- ■mburgh Ned. Lon- - ;h - Muller Parkh Nolos Ned. Ommeren. cl Ahmadï Pernis boei C: Albert. Dts Londen, stg- Mauritz. Dordreeht: Julius. Zw Sidon olie Olie Scheepv Bevr Pernis Caltex Pas» of Melfori Eng Kings Lynn, ledig v. Ommeren Pernis PHM: Crichioun. Eng Grangemouth kolen Rokocent Waalh. FS: Juaaita. Noor, Us Ta nu ra olie Ruys Pemla Esso Fadala. Ned. Wismar ledig Dam mers v d Heide Merweh 2e gat Canada. Ned Mantvluoto hout Worms 2e Kat h OZ Rasmus Tholl- strup. Deen Kjogc. ledig. v. Ommeren Pemis BPM Badzo Ned Londen stg. North Sea Line RUnh OZ Ara- hens. Ned Poortershaven Muller Reltsma Gem Dok Algier. Dts Bre men stg Wambersie Schieh. NZ Asperity. Eng Huil olie AVK Pet- nis PHM: Kyle Queen. Eng Swansea kolen RKC Waalh pier 2: Astrea. Node Bergen stg Burger IJselh OZ Engfano. Ned Antwerpen stg HBKL RnUh. NZ Adm. de Ruytcr Ned Zaandam ledig 'Wagenborg Capellr a d. IJsel. Elnar Killelsaa Noot Tomsberg ledig v Ommeren. Per1®»!* BPM Modjokerto Ned Hamburg 1ft- dlg KRL Schiedam Wilton Bury. Eng Hull, stg Veren Humber Ag.. Parkh.: Prima. Ned Ellesmereport U/er Koudijs Rijnh OZ Maria Schut te Dts Southamptqn stg Eurovracht IJselh OZ Elath Isr Morphou Bay. erts Kersten Hunik Waalh F S Vol hailing. Ned Belfast stg Antrt Veder IJselh. WZ: Aire. Eng Goole stg :ers. Merwch WZ Eber- get. Dts Oslcbshausen. olie PHM Pernls 2 Petr.h Cetene. Fr. Orcher olie v Ommeren Vlaar dingen NM: Falhenfels Dts Antwer pen stg. Eurovracht Merwch. C 8 VERTROKKEN 12 NOV Fhryne, Caen San Gaspar. Curacao: Maryland. Savona; Tomar. Yokohama. Victory, Hull. Natico. New York. Schokland, Roslock Delflnus Bergen. Rio PaA- na. Antwerpen Haskerland. Harlingen Groote Beer Quebec Basil. Tampa: Barenfels Bombay India. Hamburg Bengal. Gothenburg Emmy Ottens. Amsterdam- Glucksburg, Antwerpen: Radnorshire. Hamburg; AUoth. Ham burg Flandre*. Antwerpen. Bittern. Manchester: Silversandal Wharnpoa Frans. Oslo: Berganger Hamburg Bll- Palm Sapele Anne Marie. Mot 13 NOV Dalerdyk, Hamburg Mosdaie Hamburg; William' Rodenbck. Amst Montreal! Weiin E alerdyk/Londen isdale Casablanca V'illlamv I.yknr. Ne Esbjerg. Alfred. Altalr. New Or leans: Myonia. SaltendF Muakfot Skoghall Geert Bodewes. La Rochelle Hcrmod. Lulca Jesse Lykes. Tampa: Arcturus Hamburg Lisa Essberger. OslebshausenGale. Punta Cardena. Messina. Bremen- Schipperigracht. Walkom, Perrlgny, Nantes: Wurtea- >er, Mo ntreal Rlze Hamburg TERNECZEN..GEPASSEERD NAAR GENT 13 NOV Swallow. Roquajada; Egret. Antwerpen Petrel. Duinkerken Ardgantock. Shoreham Annie. Rotter dam Blrenus. Narvik: Mr me Hand, Kotka. GEPASSEERD VAN GENT 12 NOV.: Grangetoft West Hartlepool: Lestrls. Belfast: 13 NOV Emsen Boston Kongls. Narvik: Swallow. DelfzUl: Eaela. Stet- "i- Egret) Liverpool: Ardgaatnck. AANGEK 13i NOV Bucklaw. Eng ,eith kolen. Zd Dok De MeUer VERTROKKEN 13 NOV Goldftm Gent stg.; Bucktasv Gent ledig. VLIS8INGEN AANGEK. Irene M zee Andrea ze Anéwerpen. NOV Skarpo Barrow. Justus Tonnay Charente Itene Marie. Oslo 13 NOV Andrea Hampton Roads: Justus Harlinger Solvesborg Bengasi. Valencia. GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN 12 NOV Pally Londen; Ogeka. Bre men Danae. Amsterdam Rie Parana. Rotterdam 13 NOV Flandres. Rotterdam. Jessie Maersk Duinkerken: Bllbae. Rotterdam, Melbourne Star. Hqjl: Fridor. Swansea Arion. Duinkerken: Truslbrucke. Almeirlm: Glucksburg Rotterdam. Seahorse Londen Petrel, Duinkerken: Jagersfontein, Hamburg: Dewsburr. Harwich Trinidad Duin kerken; Claa Forbes Londen; Brem Bilbao: Sapeie Palm Rotterdam: Ru- Rotterdam Hebe Nobel Londen t'i Mara. Glasgow Gazelle Hamburv Washington Havre Boja. Cuxhaven Heemskerk Kaapstad Meike. Shore- ham. WestpaMfr. Duinkerken GEPASSEERD VAN ANTWERPEN. 12 NOV Messlnn. Rotterdam: Brnns- hausea Bremen OiivUn Coast Rot terdam- Greenfinch. Londen. E. en A. Scheer. Zeebrugge: Jeaex L Lon den Lestrls. Belfast Union Dublin: Gerda Skagbo. Kopenhagen. Diamant. Londen- Self lint Constanza: Rapid. Rotterdam Merwede. Amsterdam: «catena Hendrika Bordeaux; Clan acBra/ne. Londen: Lapponla. Stet tin Rika. Londen. Arkeldyk. New 0l'**NOV Woslerschelde Hamburg Loosdrecht. Rotterdam: Teal. Ham burg: San Miguel. Hamburg Panama. Rotterdam Hartel. Strood: Blyth. Hull ZeUdja. Havana Fiducis. Lon den Luciaaa. Bremen. Eaggaao Am sterdam: Amstelpark. Le Havre; Bri tish Sincerity. Newcastle GreU. Dene marken Falkenfels. Rotterdam Orse- liaa Hampton Roads: Erebus. Oporto: AM. Goole. ZAANDAM. AANGEK.: Vecht, Rotterdam ledig Wormerveer Kamp man Continental Amsterdam ladlg. Wormerveer Kempman. VERTROKKEN Kelga. Zoutkamp ledig Egbert Wagenberg. Amsterdam ledig Mies. Rotterdam ledig Adm. de Ruyter. Rotterdam ledig in het buitenland Nederlandse schepei. GROTE VAART Aagiekerk 13 p Massawa n Suez Aardvk 13 v New Orleans te Havre Abbedyk 13 nm te Baltimore Abbekerk 13 v Cebu te Aden Alblasserdyk 13 nm te Houston Alrieramin 13 te Aden Algentb 12 v Recife n Bahia Alioth 12 v Rotterdam n Hamburg Alkald p 13 Madeira n Antwerpen Almdyk 13 v Bremen te Hamburg Alatkerk 12 op 320 m ZO Cocos ell. Alnati 13 v Ilheos n Bahia Alphard 13 v SantoS te Rio Janeiro Alpherat 13 v B. Aires te Montevideo Aludra 13 te St Vincent KV Alwakl 13 820 m O Paramaribo Amsteldyk p 12 Key West Amstelland 12 380 m NO Madeira Amstelpark 13 v Antwerpen n Havre Annenkerk 12 op 300 m O Ceylon Andyk 13 90 m N Bermuda Arendsdyk 12 op 300 m W Bermuda Arendskerk 13 v Keelung te Kobe riadae 12 v Kalamata n Gibraltar rkeldyk 12 v Antw n New Orleans leans .verdyk 12 op 630 m O Kaap Race Baarn 12 Op 240 m NO Azoren Bacchus 12 v Amsterdam te Bremen Baud 13 te Surabaja Billiton 13 v Belawan tc Singapore ■tang 12 v Koweit ie Basrah tar 12 v Rotterdam te Bremen rmfomtela 12 920 m ZO Kaap Pal- Blydendyk 12 op 4,20 m NO Azoren Bonaire 12 op 1200 m NO Barbados irhfontein 14 te GcnUa verwachl ■koop 13 v Trinidad te L* Guatra Breda 13 v Callao te Mollendö Congostroom 12 v Takoradt n Abidjan ca 12 op 240 m NO Azoren haven p 12 K. Race n Montreal Delft 13 v San Antonio tc Iquique Dlemerdyk 13 v Seattle te Vancouver Draca 12 v Barcelona i Alicante Elmlna 13 T Elsenburgh p 12 Ouessant uitreil Eos 13 v Rotterdam te Algiers Gaasterland 13 p Verd ell n Las Pal- mas Garoet 13 nog te Damman Graveland 11 v Itajaht te Paranagua Groote Beer 13 v Havre n Quebec Hecuba 12 v Pto Cortes te Belize Heemskerk 13 te Antwerpen Hector 13 p Dover n Amsterdam Helder 12 op 500 m NO Azoren Hera 13 v Cumana te Quanta Hsrsilla 13 v .Hamburg n Bremen Heslla 13 v Trinidad te Grenada v Lissabon n Tanger v Genua te Llvomo Jagersfontein 13 te Antwerpen Java 13 360 m N Minikoi n Colombo Johanna W Vinkc p 13 Lissabon Jupiter 13 v Lissabon te Patras Karimun 13 te Genua Kield recht 12 v Genua n Port Said Lawak 13 v Bombay n Cochin Lekkerkerk 14 te Karachi verwacht Lemsterkerk 13 ïqp m Z Kreta ^euvekerk 13 te Genua verwacht Lieve Vrouwekerk 12 v Genua n Port Said Limburg 11 te Port Elisabeth Llssekerk 12 v Basrah n Bahrein Luna 12 v Constanza te Oran Maas 13 v Piraeus te Limassol Jffkssdam 12 v Southampton h Halifax Manoeran 13 v Amsterdam té Hamburg Mariekerk 13 v Amst te Marseille Mataram It v Aleppev n Port Said Meerkerk 12 v Lor Magquea n Belra Mellskerk 12 v Manilla noCebu Mentor 12 v Beyrouth te Candia Modjokerto 13 te Rotterdam Molenkerk 13 v Mombassa n Tangga Nieuw Holland 12 760 m ZO K York Nigerstroom 12 op 120 m NO Teneriffe Noetdwyk 13 te Botwood (N. Foundl 1 Oberen 12 v Cap Haltlen n Pto Plata Ootmarsum 12 op 380 m NW Azoren Oranjefontein 12 v Kaapstad n Port Isabeth iles 13 nm te Paita verwacht Peperkust 12 v Lagos n Takoradl Phrontls 13 te Antwerpen Poseidon 10 v Baltimore te N York Prins J W. Fris» p 12 Belle Isle Reael 12 v Djakarta n Surabaja Radja f3 p Kaap Bon n Beirut Rempang 13 nm te San Pedro verw W Vinke p 13 Lissabon »h 13 400 m O P dc Öalle Rvndam 12 v 8t Thomas n NewTTork y eland 13 nm v Amst te Rio Janeiro alatlga 13 v S. Francisco te Portland arpedon 13 v Port au Prince n Ciudad TruJillo Schle 13 p Ouessant n Rotterdam Siaoe 11 v S. Gerong n BÏInju Sibajak p 12 Guardafui n Colombo Siberoet 12 v Sabang n Belawan Sloterdyk 13 560 m WZW Landsend Stad Amsterdam 12 180 m ZW Azoren Stad Breda 12 op 80 m O Tokyo Stad Leiden 13 150 m ZW Vancouver Stad Schiedam 13 150 m O Gibraltar Stad Vlaardingen vertr. 14 v Klrkenca n Rotterdam Straal Makasshr 12 v Belawan n Sin- Straat Soenda 12 op 260 m ONO Ma dagascar Ira bo 12 V Bari n Triest abian 13 v Basrah te Bahrein abinta 13 v Surabaja n Semarang Tamo p 12 nm Madeira n Rio Janeiro Ta ra n 12 Fernando Noronha uitreis Tarakan 13 v Port Said te Hallfax Themisto 12 v St Johns n Montreal Tiba 12 op 250 m Z v Ëantos Tiberius 13 te Paramaribo verwacht Tllus 13 25 m ZW Rhodes n Izmir Tjlbantjet 11 v Nasoya te Osaka Tjlpondak 10 v B. Papan tc Makassai Tjiijalengka 11 te Osaka Tosari 13 te Rangoon verwacht Trompenberg 12 .op 280 m O Miami Van Linscheten 12 200 m Z Teneriffe Van Spilbergen 13 te Dakar uitreis Walkelo 12 v Djakarta n Oosthaven Waterman 12 op 320 m NO Balie Isle Wirkenburgh p 13 Kaap Roca Win Barendsr. ]5 te Curarao Winsum 12 V Equata te Munl Zonnrwyk p 12 Kaap Agulhas Zypeaberg 13 té New Orleans TANKVAART Agajha 13 te Surabaja Aletta 11 v Pladju n Penang Barendrrrht 13 te Curacao Caltex Delft 13 n Lissabon n Sidon Caltex Lelden p 12 Algiers Caltex Nederland p 12 Gibraltar Caltex The Hague 13 180 m Ouessant Caltex Utrecht 13 50 ra ZW Cyprus Ceronia 12 op 220 m Z Madagascar Duly end recht 13 op 450 m NO Azoren Ëlmlaa 13 v Freetown n Monrovia na 12 op 230 m ZO Ras ej Hadd Erlnna p 12 Landsend n Huil Esso Amsterdam 12 300 m Z Azoren Esso Den Haag 13 P Malta n Antw Gadila 11 op 640 m NW Tahiti» Malvina 11 v Trinidad te Swansea Mapia 13 v Surabaja n Makassar Marpessa 13 280 m W K Seletan Metula 12 op 160 m NO Fortalezn Murena 13 100 m NW Ras Muscat Omsla 10 v Liverpool te Stanlow Ovula 12 op 240 m NO Fortaiezn Perna 12 op 300 m Z TJllatjap Rafaela p 12 Pulu Tenggol n Bangkok Scherpend recht p 12 Victoria Bheratan 12 op 230 m N Turks «li. -. Bungel Gerong Tarla 12 op 260 m ZO K Orange Thalatta 13 v Rbtt te Port Said Tibia 13 165 m Z Malta n Tripolls Wleldrerht 13 75 m ZW Ouessant Woensdrecht 13 110 m WNW Port Said KLEINE VAART Aaltje 11 v Newburgh te Londen Act.lnia 13 v Blyth n Arendal Adm. Caurbet 12 v Hernosand n Zaan. Adm" flelson p 13 Kiel n Zaandam Aflens 12 v Gordsbyn n Amsterdam A Idas p 12 Holténau n Grouw Amazone 12 v Hango te Kotka Anna B 13 v Sete te Cardiff Anna Henny 11 v Glasgow te Stranraer Annie 18 v Rotterdam tc Qeit Antilope 13 v Londen n Rotterdam Arak 12 v Methll te Stockholm Arbo 13 v Goole Arctic 13 v Zaandam te Londen AretMrns 13 te Detroit verwacht Ariel ft v Antwerpen te Huil Arran 12 v Stettin n Helsinki Ar» Seheffer 13 v Rott te Wisbech Atlantis p 12 Brunsb. n Dordrecht Audacls 14 te Calais verwacht Barbara 10 v Galnsboro te Goole Balavl 1 U te Bordeaux Rebox 1? v Cherbourg te Huil Brrnlna o 13 Rouaan n Parijs Bcrnisse 13 v Leixoes n Casablanca Beta 12 v Sornaes te Kotka Betty Anne S 13 v Santander n Vienna Betty Stettin-Umea p 12 Otond S 13 te Kings Lynn verwacht - ren P 13 Finisterre t v Ceuta te Belfast Brem 13 v Bilbao te Antwerpen Bronwersgraeht 13 v Mantyluoto n cAriStUtv'cerdiff te Port Talbot Carpe Dient 12 te Gravellnes Clothilda M 11 te Lovita Ceela II v Antwerpen te Londen Condor 10 v Blyth te Bldeford Coolhavea 13 v Rott te Gibraltar Coelslngel 13 v Cardiff n Rott Da Cans 12 v Ceuta te Valencia DeMsyl 13 v Inverness De Rayter 13 d Tees te Abo Deo Favente p 13 Ouessant n Amst Diana V 11 v Odense te Huil Dicky W 12 v Londen Dlna 12 v Immlngham te U>nden Diakei 11 v Zaandam te Londen Donata 13 v Blyth te Abo Drie Gabroeders 13 te Veitsiluoto Duivelaad 13 v Rotterdam te Methll Duurswold 12 v Par te Queenboro E A A Scheer 13 te Zeebrugge Eemsborn p 13 Kiel n Stockholm Ellewoutsdyk p 12 Lizard Erna 11 v Port Talbot n Fleetwood Escant 12 v Manchester te Parijs Evertsea p 13 Boraholm n Kotka Express p 13 Brunsb n Rotterdam Ferocla 13 v Southampton te Glasgow Fiducis p 13 Vlissingen n Londen Ftvel 13 v Koldtng te Antwerpen Flamingo 12 v Bridgewater n Par Flevo 12 v Methll n Schwarzenhutte Follonlca 12 te Rudkobing Fraaka 2. 13 te Avonmouth Frieda 12 v Hernoaand Friedl 11 v Boston te Immlngham Friesland p 12 Hanstholm n Methll Gesiena Hendrika 12 v Antw n Bor- Stubbeko- Linden Tegelen: Meeuw Klaaiaaveea: Ziet op u koena Groningen; Vertrouwen Slump Rea Nova ZlJUtra Don Bosch: Damco 56 Roelofs Umuiden: Santo Gulseppe De Bruin Wilcor Goemaat: Dankbaarheid Branda. Tarzo. De Jong. Leeuwarden: Grani. Willink. Nenuphar Toering Gent: West- Boer; Fratemité Neve. Derdt: Massuc v. d Klooster 5 Gebroeders. gfoito: Jobannhy v. d^.SUaj ZwoUe: Verandering Mell HorJen#: Frf Kertemintfe t Globe 13 blnf Glory 12 v Antwerpen te Hamburg Goote 15 v Dakar te Rouaan verw. Hada p 12 K. Esplchel n Grangemouth Harm p 12 Kaap Viilano n Genua Harold p 13 K Wrath n Yaland Hartel 12 v Antwerpen n Strood Haskerlaad 13 te Harlingen 13 v Bremen n Londen 12 v Hull n Parijs Hebe Nobel 11 v Faversham te Londen Heerengracht 12 v Helsinki n Hamina Heron p 11 Dover n Port Talbot Hoflaan 13 v Methll n Rotterdam Horst 12 v Lubeck n Bandholm Import 12 v Oporto te Vianna Jacoba 10 v d Tees n Peterhead Jan 12 v Boston n Kalmar "erman 12 v C Vecchla n Fleet- I 12 v Antwerpen n Londen Jongkind 12 v Malaga n Cadiz Jorina 13 v Norrkoping n Rotterdam Jeslen 12 v Stockholm te Skutskar ef Swenden 11 te Preston :o Amsterdam-Ski ve p 13 Kiel Jura Gefle-Parijs p 12 Brunsbutte! Kaap Falsa p 13 Kiel n Kalmar Karei p 13 Holtenau n Londen Keyser 12 v Poole n Fowèy Kitty 12 v Shoreham te Fowev Kunlabori p 13 Holtenau n Antwerpen Larix 12 v Hudikavall te Domsjo Lruvehaven 13 v Gothenburg n Rott. Libellc 13 te Cuxhaven Mberty 12 v Hamburg n Gent Imfjord p 13 Kicl-Holtenau Lydla Rott-Rostock p 13 Kiel Madjoe p 11 Gothenburg n Zaandam Maria 8 p 12 Brunsb. n St. Malo Maria Theresia 11 te Limerick Marie Christine 13 te Gruvon verw Marletje Bóhmer 12 op 200 m ZW v K St. Vincent Markab 12 te Cuxhaven schuilen 'lartien 12 v Helsinki te Hamina larva 12 v Mulroy te Whltstable Mar wit 12 v Milium te Swansea Matthew 13 v Londen n Southampton May mere 13 tc Carthagena verw Meeuw 12 v Seaham Merwehaven 14 te Duinkerken verw. toor 12 v Blyth tc Pitea Metropole 12 v Londen te Gravelines Midsland 12 v Rott te Grangemouth Mlrfak N 12 v Fedala te Casablanca Mirzam N 12 v Rouaan n Casablanca Missouri 13 v Methll te Ronne Monica 13 te Newcastle verwacht Mr. Llnth. Reman p 12 Holtenau Mudo 12 v Warnemunde n Kalundborg Mttlan 12 v Antwerpen te Londen Muphrid N p 12 Landsend n Dublin Mutatie 13 te Uleaborg Mutua Fides 13 te Drogheda Nassauhaven 13 te Kopenhagen Neptunus p 13 Brunsb. n Abo Nimrod Rott-Rostock p 13 Kiel Noach 12 op 85 m NO v Algiers A Oldambt 13 v Groningen n Emden Oleum 12 v Middlesbro te Londen Oostereems 12 bil Kalmar ten anker Oranje 11 v Rotterdam te Londen Paramnunt p 12 Borkum n Antwerpen Patrla 12 v Lelth n Schwarzenhutte Pavo Amst-Osti and p 12 Brunsb Peter 12 v Nantes tc Requejada Peter Swenden 11 v Londonderry n Cardiff Phoenix 12 v Goole n Gothenburg - - Stugsund n Zaandam Gefle te Oxelosund Prior 13 v Dublin n Cardiff Reaulus 12 v Isignv te Huil Rema Esbjerg-Brlstol p 12 Helder Rigcl 10 v Southampton n Middlesbro Rlka 12 v Antwerpen n Londen Rokln 13 te Sundsvall verwacht ibaven p 13 de SmnUs n Rouaan ta Lucia 12 v Abo te Waasa Senior 12 v Glasgow n Dublin Servus 11 te Dungarvan Silvaplana 14 te Antwer-aen verw. Solant 12 v Middlesbro n Aalborg Spes 15 nm te Dordrecht verwacht Start 11 v Southampton tc Poole St. Walburg p 13 Texel n Hamburg Suallow 13 v Requejada te Gent Tannv 10 v Grimsby n Dieppe Tempo 11 v Manchester te Mlllorn Terschelling 12 o,p 00 m O Hudiksval! Teun p 11 Lizard n Silloth Texel 10 v Lissabon n Rouaan Theano 12 v Belfast te Drogheda Timor 13 v Hull n Bremen Ton S 12 v Swanaea rt Rotterdam Too* 12 v Ribadesclla n Rotterdam Trio 10 v Southend n Ostende Twente p 10 Lizard n Ostende Twin 12 te Brunshuttel Union 12 v Gent n Dublin Vindicat Atqne Pollt 12 te Requejada Violette Erica p 11 Lizard Volharding p 12 Wight n Rotterdam Vrouwepolder 13 v Antw te Oporto Walcheren Amst-Bremen p 13 Borkum Westerecms 13 te Sundsvall Westermarkt 12 te Rostock Westersrhelde 12 v Antw n Hamburg Westersingel 13 te Nakskov verw Wllhetmlne 12 v Stockholm te Sornaes Wills 11 v Southampton te Fowey Wllly 12 v Soderteljc n Cork Zeeland SSM 12 v Blyth te Giel Zwerver 12 v Seaham te Morlalx NEDERLAND—INDONESIë Amsteldlep p 12 Algiers n Amst Ranka 12 v Hollandia n Balik Papan Java 12 op 700 m NW Mlnikol Karimun p 12 Straat Messina n Genua Kedoe 15 te Labuan verwacht Kota Aroeng )2 420 m O Guardafui Kota Baroe 12 v Belawan n Port Said Kota Gede 13 730 m N Minikoi Kota laten 13 p Ouessant-n Rott. Mapla 13 v Semarang te Surabaja Phrontls 13 v Liverpool tc Antw. Polydorus p 12 Djeddah n Aden RsAtl 13 v Djakarta te TJirebon Roehiah 12 op 100 m W v Sabang Rottl 14 "te Djibouti verwacht Talisse p 12 Ouessant n Amsterdam Utrecht 12 v Marseille n Liverpool Wdnosari 13 v Makassar te Surabaja Zeeland 13 v Rptt te Marseille ZEESLEEPVAART GfJe Zee 12 v Malta te Port Said Hudson p 12 Kaap dc Gate n Rott. Humber 12 op 80 m N Billiton Loire 12 v Lissabon n Conakry Noord Holland 13 v Gibraltar n Bhav nagar Oceaan 12 op Station te Colombo Witte Zee 12 op 226 m N Seychellen Rijnvaart De Breeyen; ■PHMBMBBBMHl Teuben Be- Bosch: Neska 6 v. d. Berg As- gard Stavast. Gondemard Hooggtrae- ten Syra Uratnus- Maas Hcgemans Clsa Brulnsma Dependent Kerkhof Nassovia Vermeulen: Mousquet Pon sen: Kon Emma v Dongen; Mineral 10 Ambagtaheer: lsala 4 Bokslag Stromboli Baars AUemanla Baumcts- ter; Charotas Visser Risico De Pree M Bttnnla 104 Platt: Haniel 97 Raise M Sttnnis 23 Aabeek Matthaus Schmitt Schupnann 40 Schneider Schurmafin 63 Scheren: JUielntank 16 Honig: Rheintank 5 Winter; H Stin- nil 20 Kilp: TRG 3. Balie.stedt Wln- cheiRnann 6 Schmitt: Piz Sol Klef fer- Rhetsijmlon 0 v. Bogacrt Rhcin- union 1 JanEbens. SHV 2 v. Weasrm Nlsl Deo Bof Norvl. Stavast Harba De Vries: Johanna Oomens: Alexan der Salzlg Ludwig Pasamann Wl sand De Boer. Taglta Lesage Irina Bruinsma; Maaike Maria Vr Harmsen Talbe Passmann Bohemia Renken: Columbia Mlchiels: Caucasia- Korenman: Paula Mol: Relt* Dres- nick- Thohair v Alen Cofra Uzen- doorn: Mineral 6. Wllnen Arnold Pen- len Margaret ha Orth: SHV 94 Wil ling Dula Mooren Dankbaarheid SlutJe Dankbaarheid Slotje: Ideaal Oudaker: Fiat Vol. 6 Meijer: Rhein Rennings: R Karcher 104 Fesch- H Kurler 30 Kunz Harpen 52.k Schmidt Wlncherman Neurer: Irmgard Staab TRG 4 Heitz: Baumhof: Bcenslegcl Olex 41 Wlpflcr Anna Louise Balhei eonidas Quemhorit Maria Sophia 8chwiBpert Albula v. SliedreCht Ba se! Stengel. Amsterdam: Robert Theuns: Pax Klomp: Anton Hugo 2wPtkaait Elsio Kanon Risico v. EUmeren Geant Deen Kerkwtik Jansen Wl|k bU Duurstede: Risico Furman Onderneming Nout Sluiskil: Damco 133. Jolllt Weerden: Avontuur Van Dam Apeldoorn: Nova Cura Bre- voord Johen v Ooyen Arnhem Vlos Liet; Aleidn Geertrulda Iseher Anna v Gent Olle'-os 2 Slagter En-rgle 5 v. Bon Reakum: Rijn- Horjenf. Zulten: apen veld: Niets Doesburg: Voor- Zaltbommel Rlka. Spera. Ter wee Beatendig. Sein, wgarts t. Witje Gon-eis Steta: L Gelder Meppel: Johan Erlecom: Elisabeth Jeurii Vertrouwen v. Dijk: H Hendriks. NUmagon: Johanna 2 Boa- man. Den Haag: Martha HeemskerK: Vulcaan 23 v Etjmeren Zijpc: Nelly. De Goev Erlecom: Anima De Lan- K, Hengelo: Johanna Cornells, euwsen Blauw verlaat: Volharding. Keizer Geertruidenberg: Vios. Zweep. Uithoorn: Bulgcrsteljn Bezemer Ilut- ren Vlos Mandenmakers Smlldot Ouderzorg Zyda. GeUlennalsen: Wtm 2 to.r Vr.emUk: Mea Vota Vonk. De steeg: Sema v. Keulen Lemmert Beethoven Gubbels Emmel°orR: Vol- hardlng Smid Zandvoorde: Thlllav. Ham Vilvoorde: Clemehee v. Remor- tel Mtddelharnis Floto Mooren België: Java. Koster; Morgenster. De Waardt Freya Wouters Claioco. Schimmel: Gelria v Elburg^ De Rün. Kielen Corjo Herwijnen. Coadja. voa- ram Esperance Brouwer. Fratermté Bunts Acirde De Roek Rpruvt- DanHH Van Kaam Meteore. vd Waardt: Lucien v. Steen. Bonnn Mere v d Berg Heme Meinera; fierschnialp Friedmann Lottl Jans- £ns Hanscatlc Tulnstra: Navexmotor FrankrijkTantot Mlllevert. Hamburg: Eos Hermes Savelkouls Express. Kruyf: Ror"*- Bruyninkse; Avontuur, ter Wee Jo hanna Cornells. Meeuwsen. Avontuur. vla10 Eenhoorn WBeM^I SeN ne Onderneming, Snijder Rnja. GlJs- v.nr,c catharina. Wleggera; Ku.we ml. 'dc Rover: Etmd. Noord^rdc; Kt,?'1 Co™ S. V Mdjllo. Stoutiesdljk; Mineral 7. Janssen Roel- fina. Rennings; Fjjsla- SHV I. Brouwers. Richard, v La,".*. Hoop op Zegen. Berends Damco 12». Duilnck. Emma. Nederpelt Sebello 2. Hoenderop. Daventrla. Hutjes. Jo hanna, Witjes; Engellne. v. d. Velde. kamp. Alsum. Australia Peters. Casa Nova. Kamphuizen H<>op. Blonk. Vertrouwen, v Dijk; Vulcaan. dn Graaf W. v Driel. v. d. ^Pluym. jljc Leenman Matnkette, Schmitt RAG 2. Kupper; 9th Stillarius TRG 6, Ocljsienieither. Sieg fried Schmitt: Klockner 24, Ries- mann: Charlotte. Hespcr. Margot. Ass- mann Elma. St riepen; TRG 12, Koh- lei Ésw 32. Emme: Klockner 19. Préikschat. Ruhr. Schepers. Math. Stinni 48. Horchheimer: Antoinette. VermelrenMeyerbeer, de Jong'. Vie- ttix. Wlrtz. Mousson, de Zuttcre. Pogress. Goyvaerts: Meeuw. Emanuel. Dekker; Lunge. Veldman. Walvlsch. IV d. WeiierSaone. de Zuttere; Spe- I ra vit. de Winter; Capria. Asmacher. Stelvio, Mertens; Rijswijk. Sprong. Caspis. Schoolmeester. Oranje. Leo- ■dk: Velasquez. Bartels. Fulla. v Til- rg Joja. Polet; Germalne. Harre- nFrette. Baggermann; Hamund. Drevers: Seam 15. Landkroon. Munin, Jacobs. Clemens Maria. Nefkens. Mol davia. Wolf; Vios. Liet; Kather. Ger ritsen; Broedertrouw. Cove; F.en- dracht. Petera: Ernst, v Kekeren, Dls- iponibcl. Dui/endstia; Vulcaan 07. Lan- Johan Theo. Leenders. Centruit Kiviet. Clemcnce de Jongh. Frans, Kroos Pr Alexander, Verboom War- da. Martinus; Emmanuel, de Vries: Didt. v Zanten Johannes. Tersluizcn, Perle. Huyssdn: Soli Deo Gloria. Mig- gelbrink Geertje. Zweers. Margriet. Schaft; Vigila. Visseis. Corjo, v Weel; Jan Pierre, de Ruyter; Cornelia, v Zanten. SHV 2. v Western. Shake speare. Schol 1; Jacobus, v Driel, Nas sovia. Wegenhausev Hildegrim. Milde; Donatellc. v. d Vall Binnenvaart. Raak Klockner 20 Muhlmann, Phl- lant. Blettner, Noldina Emmerloot: Damco 53. ten Napel, Gcante. Huyg- gens; Jacobus, v Doddaard' Damco. Schot Risico. Duizendstra, Fiat Vol. 10. Langenbeig. Gei an. Versteeg: Lambert. Muller. Werbel, Berg; Ma ria. Bruin: Verandering. Koning Gans. Gotterdammerung. Emmerloot. Rea Nova. de Vries; Alvracht 9. Stolk Maria. v. Megen; Animo, v Aspe ren; Neileke. Moes Stella Marlt, de Jonghe; Joh Helena, Bruins: Elm*. Wemmehoven; Linquenda. Scholten: All Round, de Kruyk. Meta, Meijer: St Petrus Canislut. Witjes. Bellona. Haak. Elvire, Ruytaert; Fluvlalc 12. de Cap; C.S.M 20. v. Wijngaarden Benda. Ha vei hoek Nautilus. d'Hondt; Snni 2. Ceulemans; Spree. Meertens Stad Namen. Kraus. Denies. Beenaarts Edma Presset Johanna, v Gennep. Adriana, Laar Maurice. Delpore Energie, Auwcrs; Leander. de Jonge Mannheim 182, Stachhorn Baden IT Joa: Rheinfahrt 14. Hofman; Neumuhl Heinrich; Worms. Fronzeck. De Gruv- i.e'i 27 .SieedIe^ w,h"6. Grusaig; Mann heim 234. v Dijk Munster 36. Kloek- "*r _,Patrl«- Bracklow: Wlnchermann 32. Elmer. Rhenania. Naumann' Os- nabruck. Wlessc. Labruyere. Kra mer; Cotes Rot les v d Enden- Tl- gre. Rennings: Allalln. Kohier Zecla"C,a Goedhart: Hlber- nia. Glerum; Woudesteijn. de Boom v„ d Utnden3 Gezusters. Wigman. Margaretha. v d Ham Car pentaria. Brugts; Thracla. v d Leer- Marb!°nü Y!L*i: Merc«rius. Spier;' aa-a d L,"den A,P,n« Was- Rlïclc^.w*"?. .Qui.8t Navexmotor Rijckquart. Colonel a Don. Busman Scheldevaart HANSWEERT Nov voor 4 uur. Gepasseerd met bestemming na^^ Rotterdam: Citerna 21 Strullf^ar- rv Wemmen Esso Nederland 2 Brand; Llgato Snellens Hord recht Joma Van Meel Vol harding Van Dalen Lamartlne Christ Amsterdam: Vlnkeveen Wassenaar Artols 3. Ooms Hendrika v d Adel Sou. Trijntje Pleket Werkendam: Sancta Maria Hovcgtadt Rurgsluis: Angele Zandburg Bartwouds waarde Rosa Leeuwen steln Duitsland: Moldau Bulsman laeis Grunebcrg, GreU Van Geei Cobag 13 Kets Hahla Schools The- wmlH Wanders Antwerpen Vlissingen Temeuzen Wemeldinge Hansweert Zierikzee Brouwershaven Willemstad Hcllevoetsluls Dordrecht Rotterdam Umuiden Dej* Helder Kornwerderzand Harlingen Terschelling Zoutkamp Delfzijl Gouda - Van Holt Matterhom. Elch 1 België: Gidske De Prins; Johanna Pieterman Stad Mechelen De Roeek Stad Brussel Van Kouteren Paloma De Waal Robert Maas Jagrle Schui temaker Charles De Roeck: Dumbo Blokland Nieuwe Zorg Hoogendoorn Rio Ruitenberg; CEM 1 Joele: Oruno Dc Braber: Corja. De Leeuw van Wee- nen Stad Amsterdam I Merrelaar Stad Amsterdam 8 Schouwennar Jti- ller Hanssen RUnschelde 10 De Roeck. Vertrouwen Schram Dank- bnai held Bulthuus Aggi Pasveer Mutatlo Leinlng» Anita V«n Steen Klaiultle SnUdër: Telegraaf 5 Staal Frda Kusters Athena itanzenberger Aegtr Hagel Hlllegeiwerg Peters Albeona Hoenderop; Telegraaf 6 v d Ouden Louis Harms Lloyd 18 Bellinger CathaVina Maria v d Sluis Anna Kleboom Emma Van VI ven Comptoir 27 Struljck Flan drla U Rottiers: Tremar Wenninger N»üensikkens Gecrtrulda De Brujfne: Zeelnnds Luister 1 Den Hor der Amstel 7 d'Hondt. HOQG WATER 15 Nov. Nev. 09 59 22 51 II 14 07 55 20 47 09 10 21 08 23 21 11 09 38 22 25 09 20 22 06 10 36 23.26 fit 41 21 38 10 01 2217 08 98 21 51 10 15 23 14 08 40 21 *5 10 04 22 44 10 27 23 14 11 44 -.- 09 34 22 13 10 52 23 32 11.20 - 00 07 12 46 10 26 23 28 11.44 - Hdek v Holland 08 56 21 30 10 15 22 48 Scheveningen 08.57 2f 36 10 24 23 03 09 47 22 26 11.09 23 48 00 25 13.45 01 45 15 05 02 49 15 39 04 00 17 09 03 00 15 50 04 30 17 20 02 40 15 35 03 53 13 56 03 58 18 59 05 11-18 20 05 08 18 09 06 21 19 30 10 58 23.56 00 14 WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN IJ November Be minste vaarwaterdtepten zijn: Papnerdeqg^Jsselkop 2 05 IJaseikop Heygidoip 185; 'Heveadorp- A'dam- Rll*kana.l I M A dam-Rlinkanaal Vufcéswiik 175: 'IJaseikop-Docaburg vs. *Doe*bur*-Z"tfen 1 60; 'Zutfen "Kefde 1 55 'Eefde—Spoorbrug De venter l 70 8poorbrug Deventer—Ka- terteer 2.10. Oe waterstanden ztln Rhelnfelden J —3 Brelsa" h I 02 —9- Straatsbure 176 —1 Maxau 3 49 -J- Mannheim 177 -3- Malnz 195 -2: Bin ;en 113 -2 Caub 1.14 4: Koblenz 122 -2 Bofto 0 76 -4: Keulen 0 66 7 DUs- seltlorf I 18 -0: Ruhrori tlW I W- *cl 2.27 -4 Emmerik 1 77 4 Pl whin en 1.09 +1 Steinbach 1 23 t Trie i Ml -2 Lobith 852 2 Nüme ep-827 C Arnhem 6 72 -7 Eefde I 77 ")e- veijter 0 97 10 M-nsin 45 4» '.sé 19 32 - 7 B-X «haren 39 05 2 (eld 10 78 -4- Grave 4 54 -7 Sluis te Wetirt 5.97 -7 'Waal tussen M|llingen an St Andries Nachtvaart verboden Aarde M'ëeelifn 12 757 ka Mcrcuriut MieeoNja 4600 ke In sampnweiking met de Ierland over te r -'WfragriraB ZATERDAG 14 NOVEMBER 1953 GOUDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAGINA 3 (Van onze speciale verslaggever) OUWERKERK, Vrijdag. Het lijkt of de caissons in het gat van Ouwerkerk schots en scheef tegen elkaar hangen en alles behalve goed aansluiten, daarbij een soort won der tonend, dat zij, zo onsamenhangend, nog kans zien de zee buiten te sluiten. Maar zij lig gen daar prachtig en men is bar tevreden over de afgelopen week. De lekken heeft men beter in bedwang dan met veel optimisme mocht wor den verwacht. Elke dag sluipt er bij vloed minder water de Vierbannenpolder binnen. De spuiters heeft men vóór Woensdag nog kleingekregen en de onderloopsheid, dat is het water, dat door de metersdikke laag stortsteen onder de caissons doorglipt, wordt elke dag minder. Men is reeds veel dichter bij de volledige waterdichte afslui ting dan men had durven hopen. tet dik is en dui leer poreus Eigenlijk w«s men verleden week Vr(]dag nog niet geheel gereed met het storten van steen voor de drempel. Daar sluiting echter .geboden was. moest men van twee slechten het minst slechte kiezen. En gelukkig is gebleken dat het zo ook ging. het midden de aansluiting tussen Phoenix 1 (Westelijk landhoofd) en Phoenix lil bij Ouwerkerk. Verende stalen platen sluiten de sleuf af. De lekken worden ge stopt met zandzakken die van de lichter af tn de sleuf worden gestoft. Rechts ziet men de persleiding, die zand spuit bó dit lek. teel afgewerkt aan de buitenkant en op een hoogte van 5 meter plus NAP gebracht. Met de beide verbindingsdammen tussen oude en nieuwe dijk is dit eveneens het geval en binnenkort zal moeten worden besloten of men van de waterdicht gemaakte afsluiting het gat van Ouwerkerk een dijk zal maken of dat men het stroomgat in de nieu we dijk. waarvan de sluiting in Augustus mislukte, zal volspuiten en de dijk daar dus zal sluiten Hier spelen de financiè^een rol. Over een week zal het dijkcomplex rond het gesloten gat voldoende waterkerend en veilig zijn Dit is nu reeds het geval met de dijk tussen Ouwerkerk en Bruintsse en ook de opgespoten versterking van de aan de binnenkant zwaar beschadigde dijk tussen Ouwerkerk en Zierikzee is vrijwel gereed, zodat deze voldoende veiligheid aan het achterliggende land zal bieden. Vanmiddag om zes minuten over half vijf, geschiedt er voor ons, aardse waarnemers van het heelal, iets bijzonders binnen het eigen zonnestelsel. Dan gaat Mercurius onze het dichtst bij de zon staande zuster- planeet over de zonneschijf heen. Dit gebeurt maar gemiddeld eens in de acht jaar, dus is het "inderdaad iets buitenge woons. De uitdrukking „gaat over de zonneschijf heen" eist enige toelichting, want Mercu rius blijft toch nog altijd zo'n kleine zestig millioen kilometer van onze „moeder" van daan Voor goed begrip het volgende: Mer curius draait in 88 dagen om de zon; de aarde doet er zoals U weet epn jaar over Als de aarde één keer haar weg om de zon beeft afgelegd, heeft Mercurius dus kans gezien vier rondjes te maken En toch komt het maar gemiddeld eens in de acht jaar voor. dat Mercurius op een van haar wentelingen om de zon precies tussen de aarde en de zon in staat en dus, voor onze aardse ogen, over de zonneschijf heen sluipt. De oorzaak? De baan van Mercu rius en die van de aarde liggen niet in één vlak. Nu moeten wij vrijwel alle lezers op één punt teleurstellen: noch met ongewapende ogen. noch met de bekende beroete glaasjes - waarmee belangstellende leken zonsver duisteringen „waarnemen" is het moge lijk Mercurius' gang over de zon te zien. Daarvoor 'is onze zuster te klein en het zonnelicht te fel. De overgang Is wél zicht baar op het beeld, dat u met een goed af gestelde kijker projecteert op doek of pa pier. Dit verhaal over Mercurius biedt ons ge- (Advertennej iraT goede nieuws ervaart men. als men een week nadat op triumphale wijze het gat werd gesloten, de sluiting bezoekt. Een wandeling over deze vierdelige beton nen dijkdichting begint met het beklimmen van een hoge zwiepende ladder, aie naar het dak van het Westelijke landhoofd-cais- son voert. Geïmproviseerde bruggetjes ge ven toegang tot de andere caissons en zij zijn wel nodig want van een ragscherpe aansluiting van deze betonnen kolossen bleek geen sprake te kunnen zijn. Er bleven gleuven open, die door de z g. verende pla ten gedeeltelijk konden worden gesloten Dit systeem bleek achteraf te voldoen. Eenmaal bovenop deze Phoenix-afsluiting ervaart men hoe deze gevaarten een ligging hebben aangenomen die een timmermansoog zeker niet kan bekoren. Zij hellen naar het midden van het gat af en tonen dus een oplopen in de zijden. Nog steeds is men aan alle kanten bezig de af sluiting te vervolmaken. Waterdicht is »U nog geensslns. Maar het pleit voor wat er in de afgelopen zeven da gen aan is gedokterd, dat op het ogenblik „slechts" één millioen kubieke meter water per tU door de afsluiting glipt. Toen het gat nog volledig open was. stroomden veertig millioen kubieke meters water rr door en tijdens het vloedt(J direct na de sluiting, dus in dat van de nacht van Vrtjdag op Zaterdag een week geleden, wisten nog tien millioen De caissons, die het Oostelijke larldhoofd rormen bp Ouwerkerk, worden volgestort met klei. Op de voorgrond in het midden is nop een gedeelte van de „guillotine" zichtbaar, die fussen Phoenix en landhoofd de grond werd gedreven. Deze lekkende openinp is reeds met klei gedicht. kubieke meters zeewater onder en tussen de caissons door te stromen. De winst op de waterdichtheid v»n de afsluiting is dus nu reeds zeer beduidend en het ziet er naar uit dat binnen drie we ken deze betonnen dijkdichting-van-groot- formaat geheel waterdicht zal zijn. Dan zal men met het leegpompen van de Vierban nenpolder kunnen beginnen. Zand en klei AN beide zijden van de dam van vier Pk/>enix-<#lssons en op de beide land- hoofden waar deze afsluiting "op de kapten van het voormalige stroomgat in de oude dijk aansluit is men vrijwel dag en nacht in de weer Am de sluiting volledig waterdicht te maken Daar zwaaien twee grote kranen rustloos grote gadjpers zware Boomse klei uit de lichters naar de afsluiting. Aan de Oostzijde worden de betonnen ^èandhoofd- caisson8 ermee gevuld en verstevigd En ook tussen deze caissons waar de z g. guil lotine het gfct opvulde tussen landhoofd en Phoenix worden grote hoeveelheden zware klei gestort om deze ruimte tussen dijk en afsluiting weg te werken. Vier perszulgers werken er op volle toe ren om de drempel vap stortsteen, waarop de vier betonnen gevaarten zijn gezonken, later te kunnen inkapselen met klei, zodat hij geen water meer zal doorlaten Voor het sluitcÊisson is ftet "water n.l. 30 meter diep erf" er achter 20 meter. Deze gaten zal men moeten vullen met zand. wil men de poreuze drempel van stortsteen met kiel waterdicht kunnen .huiken. Van de landhoofden uit is men met dit spulten van zand reeds begon nen en men werkt naar het midden toe Drie perszuigers spuiten achter de afsluiting en één er voor Drie spuiters SD N de sluiting af had men last van drie spuiters, grote lekken waar het water met kracht doordrong. Woensdag had men alle drie bedwongen. De grootste spuiter was tussen Phoenix 3 en 4; de kleinste maar de lastigste en ook de gevaarlijkste achter het Westelijke land hoofd. Met torpedonetten waarin stortsteen en zandzakken waren gedaan, heeft men dit lek binnen 24 uur onder de knie gekregen en een perszuiger is bezig tegen dit alles nog eens een dikke laag zand te spuiten. De spuiters hadden een oppervlakte die varieer de van 20 tot 40 vierkante me|jer. Voor en achter de afsluiting is ln.de afge lopen week veel „gezonken". Soms werden twee lagen zinkstukken aangebracht en tot Woensdag was' hierop reeds 20 N)0 ton steen gestort. Deze stukken bazalt variëren in gewicht van 80 tot 300 kg. Ook de waterkering IV^AAR behalve aan het waterdichtmaken A van de afsluiting wordt ook met man en macht gewerkt aan de waterkering ln zijn gehoel. De nieuwe dijk wordt momen- legenheid iets te vertellen over één wijze, waarop men de afstand aarde-*zon kan meten. Bijgaande tekening maakt het dui delijk. Als Mercurius „overgaat" zou men op aarde twee waarnemers kunnen neer zetten: één (bijv.) qp 50 graden Noorder breedte e« één op 50 graden Zuiderbreedte. Nu zien de „Noorderlingen" Mercurius over de Zuidelijke helft van de zon gaan, de „Zuiderlingen" nemen haar waar op het Noordelijke deel van de zon. (Louter voor ons gemak praten we over Noordelijke en Zuidelijke deel van de zon, in werkelijkheid kunnen wij er niet van spreken 1). U ziet op de tekening een aantal w?ar- nemings-driehoeken, waarven de hoeken dus ook de zijden en de hoogtelijnen (lood lijnen) te berekenen zijn. Zo kan men de afstand aarde-^Mercurius en Mercurius— ton (dus; aardezon) vaststellen. Helaas l« gebleken, dat de becijferingen met Mercu rius als hulp geen nauwkeurige uitkomsten geven. Daarom voeren astronomen een der gelijke meting liever uit als Venua de andere binnenplaneet „overgaat". In Straubing in Beieren zijn Donder dagavond 700 siearettsn gestolen uit ten vrachtauto. De daders konden reeds Vrijdagochtend worden opge spoord, toen bleek dat een aantal jon gens van de plaatselijke school thuis was gebleven met „buUcptfn". De si- garetten konden op 60 na worden achterhaald. Een Finse arbeider, die in hechte nis werd genomen wegens diefstal, bleek na korte tijd ook buikpijn te hebben. Een onderzoek wees uit, dat ztjn maag twee vorken, een tafelmes, scheermesjes en porceleinscherven be vatte. |ET GAAT DE RUSSEN op'de internafiO- politieke markt in de laatste maanden niet naar den vleze. Sinds de dood van Stalin hebben zich enkele merkwaar dige gebeurtenissen voorgedaan, die fnui kend waren voor de overtuigingskracht van de Russische propaganda ln het buitenland, omdat zij het ware karakter van het com munistische regiem zo volledig ontmasker den, dat elke tegenspraak van het Kremlin Izinloos was. Daar is in de eerste plaats de opstand in Oost-Duitsland op 17 Juni van dit jaar. De krampachtige poging van de communistische leiders om de verantwoor delijkheid voor deze complete revolutie op de schouders van „enkele fascistische pro- ocateurs en Amerikaans* agenten" te laden, accentueerde slechts de zwaarte van hun nederlaag. Want zelfs als men zou aanne men, dat dit verweer gegrond was, dan moet toch constateren,^»" dat wanneer „een kleine groep fascisten" in staat was de Oost- berltjnse arbeiders totV een dergelijke massale opstand over te halen, die arbeiders toch niet al te vast in hun schoenen moeten TAE tweede grote politieke nederlaag lijden de comfununisten op het ogenblik in Korea. Zoals men weet is de vraag wat er rit ci vuwi. Het zwaarst is de onderloopsheid bUJiet sluitcaisson. waar de steendrempcl over*» lengte van 4® meter niet minder dan ®^r- Eên groot 'wielrenner wordt vandaag 60 jaar en wel Piet Moeskops die vijfmaal het wereldkampioenschap veroverde. Piet Moeskops in zyn woning m de Ja cob Cats- straat tc Den Haag. waar hij nog dikwijls Wiet een liefkozende blik zijn vele tropheeen bekijkt. Ooggetuigeverslagen op Zondagmiddag AVRO 16.31 uur: Zuid Nederland—Luxemburg (Leo Pagano). 16 38 uur: Quick—RFC en HVV—Nep tunus (J. Brongers). 16.41 uur. Blauw Wit—De Volewijckers (M. Bremer). 16.43 uur: SET—Sarto (Joop van Brus sel). 16.45 uur: Coal—DCV en voetbaluitsla gen. VARA 17.50 uur: Rotterdams Elftal—Bonds- elftal. terug te keren, lange tijd het grote struikel blok voor het sluiten van een wapenstilstand geweest. Tenslotte kwam men overeen, dat vertegenwoordigers van beide partijen de gelegenheid zouden krijgen hun onwillige indgenoten in de krijgsgevangenenkampen mder neutraal toezicht) toe te spreken, ten einde hen over te halen op hun besluit terug te komen. Welnu, deze ..overtuigingsbijeenkomsten'' zijn sinds enige tijd in volle gang en de resultaten zijn voor de communisten uiter- mata pijnlijk. De afvallige gevangenen weigeren eenvoudig'naar de „overtuigers" te luisteren en moeten soms door de Indi sche bewakers met geweld gedwongen wor den de bijeenkomsten bij te wonen. Wan neer zij. dan. onder protest, de vergadertent binnenkomen, beginnen ze prompt de „uit leggers" uit te jouwen en uit te schelden voor alles wat lelijk Is. Leugenaar, hond, moordenaar. Russische slaaf, varken, ziehier enkele van de beschaafdste quallficatles. die de communistische vertegenwoordigers naar het hoofd geslingerd krijgen. De gevangenen blijven joelen en schelden, weigeren hals- sUrrig naar de uiteenzettingen te luisteren en gedragen zich volkomen onhandelbaa Slechts een handjevol krijgsgevangenen heeft zich tot nu toe laten overhalen naar hun land terug te keren, de rest wil niets meer met de heilstaat te maken hebben. Alles bijeen genomen kan men dus zeggen, dat het experiment van de „uiteenzettingen aan de krijgsgevangenen" voor de commu nisten een geweldige blamage is geworden. FEN DERDE zeer pijnlijke aangelegenheid -"-J voor de communistische wereld ls de behandeling in de Alg. Vergadering der Ver Naties van de door Amerika tegen de Noor delijken ingebrachte beschuldiging van :n Korea begane oorlogsmisdaden Alle ontken ningen en tegenwerpingen van de Russische afgevaardigde Wysjinski hebben niet kunnen verhinderen, da! de Algemene Vergadering met grote meerderheid van stemmen (53 tegen 5) besloot de Amerikaanse klacht In behandeling te nemen. De beschuldiging schijnt goed gefur.deerd te zijn Gedurende de grote geallieerde opmars naar de Jaloe hebben de verbonden troepen talloze ge vallen van communistische wreedheid onder het oog gekregen Dit vermoedelijk in ir5te plaats de snelheid de opmars V N.-troepen, waardoor de Noordelijken niet de kans kregan de sporen van hun wandaden uit te wissen. Van de Amerikaanse voorlichtingsdien: in Nederland kregen wij dezer dagen ee aantal foto's toegezonden, documentatie materiaal voor <je bij de Verenigde Natii ngediende beschuldigingen Deze foto's, te gruwelijk om in een dagblad te publiceren geven een ontstellende indruk van de men taliteit der communistische legeraanvoer ders in Korea. Wij herinneren ons allen cl< foto's uit na-oorlogse boeken oyer de Duitse concentratiekampen, foto's van massagraven en van gruwelijke vondsten tn vernietigings kampen Wij hebben ons misschien ver beeld, dat de nazi's in beesachtigheid mei evenaren waren, maar dat blijkt i nei ooï A was v 1 de eer i danken J van d Den Haag heeft een sluitende begroting-1^54 De gemeente 's Gravenhage heeft een sluitende begroting 1954. Er zijn echter kele factoren, die de balans de nadelige kant op zouden kunnen doen slaan. In de begroting is bijv. nog geen rekening gehou den met de 5 procent salarisverhoging, welke het volgend jaar zal komen Voorts Sft men voor de Haagse Tramwegmaat jppij geen winst geraamd. De resultaten ►vorige jaren echter geven redenen een lies niet onwaarschijnlijk te achten. De ontwerp gemeentebegroting voor II wijst, wat de gewone dienst betreft, een totaal aan van inkomsten en uitgaven van f 218 852 062 Zij is dus in evenwicht, doch er dient wel rekening mede te worden ge houden, dat dit evenwicht tot stand is ge bracht door in de raming wegens algemene tkering uit het gemeentefonds een be drag van 8.177 400 op te nemen wégens ..«ubjectleve verhogingvan die uitkering Lijsten slachtoffers watersnood Het informatiebureau van het Nederlandse Rode Kruis heeft nog een beperkt aantal lijsten beschikbaar, die de namen bevatten yijin de slachtoffers der overstromingsramp van 1 Februari Deze lijsten vermelden ook de geboortedatum en het laatste woonadres van de slachtoffers. Men kan de boekjea, die gratis verkrijgbaar zijp, aanvragen bij het hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Krpis, Prinsessegracht 27, '«Graven hage. Volgens de Westduitse rsdio ztjn op 3 No vember drie Russische soldaten omgekomen en velen gewond bij een spoorwegongeluk op een brug over de Wartne bij Poznan in Polen. Het ongeluk zou veroorzaakt zijn door Poolse partisanen 120 Personen zouden :n verband hiermede zijn aangehouden Volgens het anti-communistische Westber- lijnse bureau WEST hebben leden van da Oostduitse politie Zaterdag een collega doodgeschoten, die poogde naar West-Rerlijn uit te wijken. Studieboeken in Indonesië minder duur De prijzen van studieboeken voor mid delbare scholen en voor da universiteiten zullen met 50* verlaagd worden. Begin volgend jaar zal een vermindering van da prijzen voor leerboeken voor de lagera scholen worden Ingevoerd. Bldus heeft pre sident Soekarno in een toespraak voor stu denten in Soerakarta meegedeeld Eerder op de dag hadden de studenten een petitia voor prijsvermindering van boeken inge diend. rgissing te zijn. De Chinese communisten blijken in wreedheid en verachting voor hei |leven weinig voor de monsters urt de Duitse concentratiekampen onder te doen. Als dit reeds de conclusie moet zijn van ons, die slechts een fractie van het bewijsmateriaal, waarover de Amerikanen beschikken onder de ogen hebben gehad, dan kan men zich voorstellen welk een Indruk de aanklacht van de Verenigde Staten op de leden van de Verenigde Nifties zal maken. Het ls geen wonder dat de heer Wysjinski zich met hand en tand tegen de behandeling van deze aan gelegenheid in de Algemene Vergadering heeft verzet. Drie maal, kort na elkaar, zijn we ln de afgelopen maanden getuigen geweest van een onthutsend demasqué der communistl sche boosheid, een ontmaskering zo compleet en zo overweldigend duidelijk, dat elke poging tot tegenspraak moest blijven steken in zinledig gestamel Zouden de ogen van diegenen in West-Europa, die slechts van Moskou hun aardse heil verwachten, niet eens eindelijk opengaan? ir thans bekend ge worden is. heeft prof. dr G. Quispel. hoogleraar bij de Theologische Facul teit d«\r Rijksuniversiteit te Utrecht, een koptisch hand schrift (co<|ex) van honderd bladzijden aangekocht, een viertal tot nu toe onbeken de gnostische geschriften uit de tweede eeuw na Christua bevattend. Deze geschriften werden in 1946 door Egyptische boeren (fellahs) in de streek van Nag-Hammadi, ongeveer vijftig kilometer ten Noorden van Luxor ge vonden In een grot aan de Oostzijde van de Nijl aan de voet van een berg, von den zij 'n pot van aardewerk, waarin dertien codices (bundels) geborgen waren. De inhoud was op papyrus geschreven. Deze vóndst kan als de belangrijkste ontdekking van deze aard worden beschouwd, wam de codices waren in uit stekende toestand, fraai beschreven en voor het me rendeel door lederen ban den beschermd De gnosti sche geschriften waren in het koptisch, maar naar nu vaststaat, alle uit het Grieks vertaald. bekende Zwitserse psycho loog. prof. dr C. G Jung uit Zurich, slaagde prof. Quispel er in een deel der geschriften aan te kopen brengen Op de foto: Professor dr G Quispel ln zijn werkka mer te Utrecht, waar hij de geschriften bestudeert en vertaalt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 5