Sluiting „lekt" nog een
millioen
y.
Waterdichtmaking vordert snel
Snelheid in burgerluchtvaart
nadert het maximum
Peter Masefield 'maakte snel
carrière in de luchtvaart
KLOOSTERBALSEM
Over een bepaalde grens stijgen de kosten
onevenredig bij opvoering van snelheid
Militair en burger gaan
spoedig uiteen
-V
Apeldoomse schaapskudde
gaat naar Ede
K.L.M. ONTWIERP EN BOUWT
RADIO-APPARATUUR ZELF
Op de wereldmarkt was niets geschiktst té
vinden én dus begon de I.EJt.A. er mee
Het begon in 1930 in de
Fokker FIX
Een kind zag een noodlanding, een jongen
bezocht een tentoonstelling
SCHEEPSTIJDINGEN
««ej».
SoTVo m lsz-<sssï "üS:
MERCURIUS
KOMT F.VEN LANGS
Een week na Ouwerkerk
Drie spuiters
lied wou gen
VAN
Buikpijn
Pijnlijke nederlagen voor Moskou
H
Voor bij de radio
IN HET BRANDPUNT
Verzet achter het
ijzeren gordijn
Cr//l/r UPikijven "iet
vld/wG fw C A dc heerlijk ver-
warmcndc^n diepdoordringen
de Akker's Kloosterbalscm ver
jaagt dc pijn en heeft een wel
dadige werking. Spoedig zegt gij
Egyptische boeren vonden gnostische
geschriften uit 2e eeuw na Christus
Nai
BLAD - PAGINA
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1953
RUSTIGER PERIODE IN DE LUCHTVAART
De vraag naar luchtvervoer neemt nog
«teeds toe. de technische ontwikkeling van
het vliegtuig gaat nog voort, wat wil zeg
gen, dat de markt voor luchtvervoer nog
niet verzadigd is en dat er nog geen stabi
lisatie van types in zicht is. Dit maakt de
burgerluchtvaart fascinerend. "Er zit span
ning in deze 'ontwikkeling; men kan de
types die voor de militaire luchtvaart bor
den ontworpen, bestuderen mgt het voor
opgezette doel. daaraan mogelijkheden voor
de burgerluchtvaart vast te knopen, uit er
varing wetende, dat het fantastische van
gisteren de werkelijkheid van^morg'en kan
zijn.
Bij tijd en wijle vermijden luchtvaart
vrienden 'zich in herinneringen aan de
trouwe Dakota's, die alle tezamen na de
oorlog het fundament vormden waarop kon
worden opgebouwd, aan de Skymasters die
alras volgden en aan andere types en mer
ken. die geleidelijk uit de lucht Qerdwij-
nen. om daarna altijd weer met vrolijke
verbazing naast die oude kisten de nieuw
ste Convairs, Superconstellations, DC 6 en
Comgts te plaatsen en te constateren, dat
het toch wjH zeer Vlug is gegaan. En wat
kan er niet nog alles komen
Er kan inderdaad nog zeer veel komen
In de burgerluchtvaart, maar zal dat alles
economisch verantwoord lijn? Technisch is
het einde nog niet in zicht, theoretisch kan
de vraag naar luchtvervoer nog tientallen
jaren stijgen, maar het is wel tekenend, dat
men zich in de kringen van diegenen, die de
ontwikkeling va dte .uchtvaart critisch vol
gen, zo langzamerhand begint af te vragen,
of de burgerluchtvaart niet vrij snel de
grens, nadert, waarop een verdere techni
sche ontwikkeling dient te stoppen, eenvou
dig omdat verder gaan economisch niet
meer verantwoord is.
Te vlug is te duur
De kwestie is deze dat de ontwikkeling
van de militaire koestellen een punt nadert,
waar de wegen van militaire luchtvaart en
burgerluchtvaart zich scheidde, daar de
militaire eisen niet meer overeenstemmen
met de civiele? -v
Het militaire toestel moet sneller, steeds
srieMer worden. Dat geldt niet alleen voor
de jagers, dat geldt ook voor de bommen
werpers. uit welke laatsteen vele gevallen
civiele versies werden en rmg worden ont
wikkeld. Het staat /vel vastJ dat zowel ja
ger als bommenwérj&r binnen niet al te
lange tijd supersonische snelheid zullen
hebben. Bovendiem concentreert men zich in
de militaire sector steeds meer op geleide
projectielen. 1
Dus ook supersonische snelheid in de bur
gerluchtvaart? Theoretisch is dat natuur
lijk zonder meer mogelijk, doch hoe staat
het met de kosten en met de verhouding
tussen de kosten (en dus tarieven) en de
voordelen, die do®r deze grote isnelheden
aan publiek en verlader worden geboden?
Aangenomen, men bereikt tenslotte met
straalvliegtuigen zulk een snelheid, dat men
in ongeveer 6 nur over de Atlantische
^ceaan kan vliegen en dat die toestellen
dan nog economisch te exploiteren zijn Wat
overigens inderdaad wordt verwacht.
Stel nu. dat men. door gebruik te maken
van de ontwikkeling op militair terrein, die
snelheid kan verdubbelen, dus de du
veren, dsn is de grote vraag, in welke mat*
dc kosten stjjgen.
Men heeft berekend (Öctolrernummer van
..Shell Aviatioif News"), dat de kosten dan
op zjjn minst zes maal zo hoog t(jn. Een
sterke verhoging van het tarief zou het on
herroepelijke gevolg ziin en tererht wordt
verondersteld, dat 1-r wel zeer weinig pas
sagiers zouden zijn dfê een tarief willen
betalen, dat een veelvoud is van het ge
in uikelijkr alleen om drie uur eerder aan
de overkant te zijn.
Wie de controverse, of concurrentie als
snen wil tussen straalmotor en turbdprop
hebben gevolgd, weten, dat het zelfs nog
niet eens absoluut^zeker is, dat het straalj
vliegtuig de turboprop op de lange afstand
zal verdringen, daar tegenover een betrek
kelijk geringe tijdwinst bij straalaandrij
ving op het ogenblik nog een economischer
exploitatie van turboprop étaat.^
Rustiger toekomst
Er steekt in zulke analyses en prognoses
uiteraard een element van onzekerheid. Het
zal wel zo gaan. maar het blijft mogelijk,
cat het ook anders gaat. Het opmerkelijke
in de gar.g van zaken op het ogenhlik is
echter, dat men steeds meer stemmer/ hoort
die zich afvragen, of de burgerluchtvaart
zich op dezelfde koortsachtige wijze kan
blijven ontwikkelen.
Het hectische in deze ontwikkeling was
in de jaren na de oorlog begrijpelijk, en
zelfs noodzakelijk. Er lag een schat aan er
varing gedurende de oorlog opgedaan, te
wachten om geëxploiteerd te worden, de
vraag naar vervoer was groot, de mogelijk
heid tot wat men dan ..massavervoer"
noemt, bleek plots aanwezig. Jaren en jaren
was het techniek en vervoer wat de klok
sloeg en werd men, als men naar een ren
dabele exploitatig vroeg, naar de toekomst
verwezen. Het ziet er naar uit. dat die toe
komst niet zo heel ver meer ligt.
Men krijgt sterk de indruk dat de be
langstelling ngor de economische zijde van
de luchtvaart sterk groeit.
De burgerluchtvaart nadert die periode,
waarin men het meer zoekt in een gesta
dige evolutie van het bestaande, dan in
een springen van de ene technische revolu-,
tie naar de andere. Trouwens, als het zo
ve- is. dat één toestel 10 millioen gulden
kost en dat komt. naar deskundigen ver
zekeren dan is het inderdaad tijd. dat
rnen het wat kalmer aan gaat doen met de
modernisering en vernieuwing van de vlo
ten.
(Van onze correspondent)
De laatste Apeldoornse schaapherder,
Gerrit Mouw, heeft zijn schapen verkocht
gen zal hjj zijn schapen in een vrachtauto
gen zal hij zijn schapen ineeh vrachtauto
laden met bestemming Ede en het typisch
Veluwse gedoe bij de pittoreske kooi t<
Hoog Buurlo zal dan tot het verleden be
horen. Op de heide bij radio Kootwijk zul
len geen schapen meer geweid worden.
Toch kan Gerrit Mouw niet helemaal van
dit plekje scheiden. Hij zal een half jaar
naar Ede gafen om een Edenaar in het vak
van schaapherder in te wjjden en dan
komt hij terug.
Zo is dan een feit, dat maandenlang ge
dreigd heeft, werkelijkheid geworden. Toen
enkele jaren geleden de Apeldoomse Na-
tuurbeschermingswacht een vijftigtal scha
pen kocht, deed Jacob Mouw er honderd bij
en zo hoedde hij, de laatste van een oud
Veluws herdergeslacht, zijn kudde in Gods
vrije natuur. Maar het aantal zou minstens
op 250 stuks mpeten komen om de exploi
tatie rendabel te maken. En om die 25b
stuks te kunnen hoeden zou Jacob Mouw
over meer ruimte moeten kunnen beschik
ken. En daarin zat nu juist de kneep. M«uw
beweert, dat Staatsbosbeheer hem een an
dere, tweede kooi beloofd had Staatsbos
beheer gebruikte in Hoog Buurlo een
schaapskooi als opslagplaats voor hooi en
liet later deze kooi opknappen. Mouw da<?ht,
dat deze kooi voor hem bestemd was. maar
hij had verkeerd gedacht, want er wer-
ippen in opgeslagen. Staats-
dat Mouw nooit een tweede
Nu heeft Mouw dan zijn deel van de kud
de. het grootste deel. verkocht aan een
stichting te Ede, die is opgericht op ini
tiatief van de meer dan duizend jaar oude
buurtschap Ede-Velthuizen.
Mouw zal in het gehucht Asselt nabij
radio Kootwijk blijven wonen en hij heeft
het voorstel van de Dienst van Landelijke
Eigendommen, om hem in de Loenermark
een kudde te doen weiden, afgeslagen. Nu
zal ook de Apeldoornse Natuurbescher-
mingswacht haar schapen moeten verkopen.
De exploitatie van een zo kleine kudde is
economisch niet verantwoord.
Het rflpoverkeer in de luchtvaart is de laatste jaAi enorm toegenomen. Boven de vlieg
velden wdit verkeer zelfs zo intensief, dat, om aan de behgefte tot communicatie tussen
vliegtuig en vliegveld te kunnen voldoen, internationale regelingen tot stand moesten
komen voor zend- en ontvangstfrequenties. Hoe groter het aantal frequentiekanalen, hoe
groter de noodzaak v»or een grote frequentienauwkeurigheid en hierdoor was men ver
plicht óver te gaan tot kristalsturing, waarmee deze nauwkeurigheid verkregen kan
worden.
Hoe was de situatie en hoe gaat deze zich
nu ontwikkelen?
In het najaar van 1944 ging dr Plesman
naar de Verenigde Staten en kocht daar
veertien Skymasters, de eerste aanwinsten
van de K.L.M. na de odrlog. Deze Skymas
ters waren uitgerust met zendinstallaties
voor middel en hoge frequenties. Deze appa
ratuur was vervaardigd door Collins, een
van de vooraanstaande radiofabrieken van
Amerika. Ieder vliegtuig had twee van deze
zenders aan boord. De telegrafist!? kon de
apparaten beide bedienen en -de vlieger had
er een van tot zijn beschiking. Op deze toe
stellen kon men tiert- frequenties kiezen door
middel van een aantal knoppeff; de vlieger
had echter de beschikking over een knop.
waarmee hij zonder meer de vooraf inge
stelde frequenties kon selecteren. Door de
reeffc eerder genoemde intènsitéit van het
radioverkeer waren conferenties nodig van
landen, die met ellcaar de verdeling van de
aether bespraken en van luchtvaartmaat
schappijen die de wenselijkheid van het
langzaam overgaan op radiotelefonie be
pleitten.
<r
Werk voor l.E.R.A.
Als men bij de K.L.M. over radio's wil
praten komt men terecht bij de IERA (In
strumenten-, Electricitelt- en Radioafdeling)
'en hier kan men horen, wat er aan
dt?ze overgang vastzat. Aanvankelijk begon
men een speurtocht door de wereldmarkt
om tot de conclusie te komen, dat een radio
zender die voldoende kanaleri had en ge
schikt was voor radiotelefonie niet te koop
was. De K.L.M. stelde hoge eisen: grote fre
quentienauwkeurigheid. kristalsturing en
levertijd binnen een of twee jaar De K.L.M.
zou dan van deze zender een 150 stuks af
nemen. waavan een zeker aantal twee aan
twee in de vliegtuigen gebouwd zou worden
en waarvan de rest op Schiphol en langs
de routes als reservemateriaal gereed zou
moeten worden gehouden.
Aangezien de „droomzender" niet voor
handen was, stond de KLM voor <je keuze:
jvachten tot het vereiste type te koop was.
of zelf tot productie overgaan, i.e. de be
staande Collins-zenders verbouwen. Hoewel
de IERA geen productieapparaat is, maar
alleen voor rèvisie-döelëinden is ingericht,
besloot men toch tot het laatste. Ruim 15®
tekeningen werden gemaakt en langzamer
hand kwam men tot het maken van een
tweetal prototypes. De verbouwing maèkte
de toevoeging van 30 m. draad meer noodza
kelijk, dan in de bestaande zender nodig
was geweest.
Tot de\jnarkante figuren in de burger
luchtvaart behoort Peter Masefield. leider
van de British European Airways, een
„luchtvaartman in hart en nieren, zoals
zijn zeer snelle carrière bewijst.
Op driejarige leefnjd deed Peter Masefield
een indruk op, die wellicht beslissend is ge
weest -voor Ki verdere leven In Prestatyn,
waar zijn oiWers op vacantie waren, be-
leefde hij toen Wc noodlonding van een Mau
rice Farman en van dit ogenblik af bleef
de belangstelling van de jongen op lucht
vaart gericht. Hij' werd een geestdri|tige
modelbouwer, die de laatste, definitieve in-
Mdruk kreeg, toen hij in Juli 1929 de" ..Aero
4show" in Olympia in Londen^bezocht. Deze
"^tentoonstelling was een ggoot succes; zjj
werd door D2.000 mensen bezocht.
Peter Gordon Masefield. op 19 Maart 1914
In Trentham. Staffordshire geboren, stu
deerde techniek te Cambridge. In. zijn stu
dententijd leerde hij vliegen en ais sportieve
Engelse student roeide hij voor zijn ..col
lect" In de lange vacanties bracht fiji veel
.tijd door aan de werkbanken van verschil
lende vliegtuigfabrieken en bij charteron
dernemingen.
In 1935 was fcij ingenieur natuurlijk
gespecialiseerd 'in luchtvaart Dadelijk na
beëindiging van zijn Rstudip kwam hij» in
dienst van de Fairey Aviation Company te
Hayes. Middlesex, en'werd daar -in de
„Ontwerp-afdeling" geulaatsU In trie hoe
danigheid heeft hij meegewerkt aan het ont
werpen van vele militaire toestellen
s -1 't Pet
toei
HHmmHir Masefield geweest.l
Baar hij zijn relaties met de luchtvlartwe-
Ook journalist is 1
reld wilde uitbreiden werd hij in 1937 re-
dact'eur yan ..The Aeroplane". Hij was toen
assistent vqn de technische Redacteur ?n
werkte onder leiding van C. G. Grey. Twee
jaar lang maakte Masefield lange reizen
voor zijn blad'en als de gelegenheid zich
maar even voordeed vloog hijzelf lichte
toestellen Dij alles belette hem echt# n>et.
zijn studie voort te zfeftefi en hij behaalde
zijn „M A. Engineering Degree'-'.
Spoedig na het uitbreken van de oorlog
ging de heer MaSefirfd naar Frankrijk, late
werd hij oorlogscorrespondent van de R A.F
en van het achtste luchtleger van de Ame
rikanen Als oorlogsvlieeer nam hij "aan vele
boidBardementpn vgn vliegende forfeit deel
Tot de verschillende taken, die hij'toen had-
te vervyllen behoorde o >k net redigeren van
het ..Inter-Services Aircraft Recognitiën
Journal", dat werd uitgegeven door het mi
nisterie van Vliegluigprodqictid, dat ondej
Lord Beaverbrook stond. Bovendien richtte
hijzelf een weejtblad op. „The Aeroplane
Spotter". Ten slotte was hij nog: secretaris
van dei Lamplugh Comn>issie voor de Lucht
vaart na de oorlog, die twee rapporten het
licht deed zien die ook tegenwoordig nog
interessante lectuur vormen en hield
fittingen voor het Royal Observer Corps en
irripmmentaren op de oorlog van de B.g.C.
Op\itnodiging van generaal Arnold ging
^e hier Masefield in 1943 naar de Verenigde
IstatA. Hij bezocht daar vliegtuigfabrieken
en opleidingscentra voor bemanningen van
bommenwerpers en hield lezingen o\ler de
samenwerking'tussen R.A.F. en U.S.A.A.F.
IA datzelfde jaar werd Peter Masefield be
noemd "tot adviseur van Lord Beaverbrook
en tot secretaris van de Commissie van het
Oorlogscabinet voor de Burgerluchtvaart na
de Oorlog. v
Na de oorlog werd Peter Masefield door
de eerste Engelse minister van Burgerlucht
vaart benoemd tot luchtvaart-attaché aan
de Engelse ambassade in Washington. Hij
was ook lid van de Engelse delegatie op
de Bermuda Luchtvaart Conferentie tussen
Engeland en de Verenigde Staten op de
Bermuda's'en nam deel aan de vergadering
van de P.I.C.A.O. in Montreal
In November 1946 keerde hij naar Enge
land terug en werd toen leider van de af
deling ..Lorifc Term Planning en Projects"
van net Engelse ministerie van Burgerlucht
vaart. Hij was leider van.de Engelse dele
gatie op de conferentie over de luchtvaart
in het Zuidelijke deel van de Stille Oceaan
in Wellington In 1948 ert hield in hetzelfde
jaar een lezing over economische .factoren
in de b'urgerluchtv^ait. voor de Royal
Aeronautical Society". 4
In Januari 1949 werd de neer Masefieln
assistent-.^» --teUr van de British European
Airways ^In Juli werd hij „Deputy Chief
Execptivr' en in October \yerd hij benoemd
tot djjrecteur en lid van de Raad.
Het "s gedurende het béleid van de heer
Masefield geweest, dat de B.E.A een snelle
ontwikkeling beleefde De B.E.A. was de
eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die
toestellen met turbo-props op' Ijjndienster.
gebruikte en zij voerde' ook als eerste het
passagiersvervoer op vaste diensten per heli
copter in. *w y
Zo is Peter Gordon Mase'ield op nog ntA
veertigjarige leeftijd een, ven de leidende
figuren in de internationale luchtvaart
wereld geworden.
Van 10 naar 107
In deze apparatuur waren nu 11 banden
gebouA-d waarin 117 kristallen gemonteerd
waren in elke band was plaats voor tien
kristallen, maar in de elfde slechts voos
zeven. Het was evenwel tevens noodzake
lijk geworden, om in verband, met de grote
toeneming van het aaiftai frequenties ook
de antenneafstemming automatisch te
maken.
Het gehele affect van( het nieuwe toestel
zou immers teloor gaan als men na iedere
frequentieverandering nog moest zoeken
naar de juiste antenneafstemming. Van 10
kanalen was men nu tot 107 gekomen.
Voorwaar een grote overgang, maar tevens
een enorme vooruitgang. Een K.L.M.-vlieg
tuig heeft normaliter te maken met 69 kana
Ien, zodat er au ruimschoots voldoende zfln
De bediening is zeer eenvoudig; aan de
hand v^n een kabel kan zowel de vlieger
als de telegrafist een frequentie selecteren
door middel van twee concentrische,, knop
pen. waarvan' de grootste met' de bander* en
de kleinste met de kristallen correspondeert
Toen de kinderziekten van de beide proto
types waren overwonnen, kon met de pro
ductie worden begonnen en nu zijn enige
tientallen K.L.M. machines met de nieuwe
zender uitgerust. De Super Constellations
worden in de fabriek reeds voorzien van de
zenders: reeds in dienst zijnde KLM machi
nes worden in eigen bedrijf behandeld.
Buitenlandse belangstelling
Het project, dat voor een aanzienlijk «teel
ten KLM-idee was, is een succes geworden,
niet alleen vanwege de gedachte, maar meer
nog door de wijze, waarpp dit idee4ls uit
gevoerd en practisch bruikbaar gemaakt
Vele buitenlandse maatschappijen hebben
reêds belangstellirfjj getoond voor de >KLM-
zenders.
Daar iedere zender 107 kristallen herbergt
zullen er binnenkort 16.000 tot 17.000 van
deze kleihe voorwerpje in het bedrijf aan
wezig zijn en de toetsing van deze instru
mentjes is een nieuwe taak voor de IERA.
Inleen speciale ruimte wordt niet anders ge
daan dan de kristallen 'onder vltegomstan-
digheden (o.a. op bepaalde temperatuur ge
bracht) toetsen'en4)un activiteit en frequen
tie doèrmeten: ook kleine reparaties kunnen
worden verricht.
Weer is een stap ge%et op de lange weg
naar de vervolmaking der communicatie
tussen aarde en vliegtuig. Deze weg is voor
het eerst betreden, toen in 1930 een Fokker
F IX- met enkele KLM functionarissen aan
boord naar Java vertrok Aan boar^ bevynd
zich een radio-installatie, die men op bruik
baarheid Wenste te controleren De gri
vraag was toen heeft het zin radio jan
boord te hebben? Wij weten nu, dat bet'niet
inders meer kan-
Scheepvaartbewegiiig
Binnenlandse havens
AMSTERDAM. AANGEK IJ NOV
Egb. Wagenborg. Ned Zaandam le
dig BPM Wagenborg Blende Zw
1-jT. Sui r». gietl
Ned Londen stg.
man: Zmanntroom. Ned. Hull, «tg
H.k HSM Ridderkerk. Ned. Antwer
pen stg Sum k. Holi. Air. Lijn,
Soemba. Ned- Cardiff kolen Pan k
Rokocent Sobat. Ned. "muiden le-S
dig Jk Holl. Coaatlng: DeUinui,
Noor Rotterdam, gtg. Coenh VCK:[
Helderntsi Eng.. Goole. «tg. H-k.J
13* NOV Bittern. Eng.. Rotterdam,
«tg J k. v. Es de v Ommeren; Kir»-
ten Skou. Deen Buenos Aires stg
H.k KHL Emmy Ottcns. Dts Rot
terdam ledig Riet! De Rietl Bl-
denbek. Dts Rotterdam stg.. Sunk J
KNSM Frlblo. Ned Hull stg J k J
Holl Coasting Jetó. Noor VelsenJ
stg Coenh VCK Tallsse. Ned. In
donesië stg Sum.k SMN Merweder
Ned Antwerpen stg.. Sum kade. Vin-
ke Mayweod. Eng Swansea kolen
Ertak (boeien) NBK
VERTROKKEN 12 NOV Walcheren!
Bremen stg Eemlend. Zuid Amerika
stg Jel# Velsen stg Thetls. Rot
terdam ledig; Egb. Wagenborg Mon-
rose ledig Lingestroom. Liverpool
stg Flynderborg. West Indië stg
■Blends. Landskrona. cokes: Centlnen-
tal. Wormerveer ledig. Notos. Rotter-
L ^VERTROKKEN 13 NOV Lllleborg.l
Tanle Baren*. Stanlon ledig; Boreas.
Christlansand piekijzer Jelö. Oslo.
stg,: Jupiter. Leeuwarden ledig.
DELFZIJL. AANGEK 12 NOV Trude
K Ned Bremen ledig Wagenborg.
Geert. Ned Vestèras. gez hout Wijn-
ne Ba rends doorv Brandarls. Dts.
Hamburg kaltzout Wagenborg doorv
Antonle. Ned Vesteras gez. hout.
Wagenborg doorv.
13 NOV Corsica Ned Hamburg,
mispoeder Wagenborg bijl
VERTROKKEN 12 NOV Weltevre
den 7 Stockholm zout: Fortune. Ko
penhagen zout doorv
13 NOV Amandus Kiel wasmid
delen doorv.
GRONINGEN. AANGEK 10 NOV
Maris Stella. Skagen harlngmeel..
Wagenborg.
11 NOV Oldambls ho*)t Karlstad.
Onnes Gerda II, Stockholm gerst.
W VERTROK KEN 11 NOV Maris
Stella Rotterdam harlngmeel All
ledig Delfzijl.
HARLINGEN. AANGEK. 12 NOV
Zwarte Water. Ned.. Amsterdam atg..
bijleggei Rudolf Dts Rheinberg.
VERTROKKEN 12 NOV
Waler Rostock stg RudolU
holm soda Borneo. Delfzijl
!dig
ROTTERDAM. AANGEK 12 NOV
Cornells Houtman. Ned Londen, ledig
Worms Stieltjeskade: Hr Ms Soemba.
Ned Noordzee. Marine. Parkh- Trom-
penburgh. Ned Stockholm stg Mul-
Parkh Golden Gale. Zw Los
'los stg Muller Mcrweh M:
Woodcock. Eng Londen stg VAM.
h KV; Perrlgny. Fr Nantes.
Worms Waalh. 2J; Rise. Turk,
Izmir stg. Anth Veder. IJselh. WZ;
San Pool Londen atg Ned. Transp.
Bui RUnh ZZ Scbippersgracht. Ned.
Amsterdam ledig Spliethoff Waalh.
55 Creekdawn Eng Londen stg.
Ru vs IJselh WZ: Apache Caayon.
Pan Fawley. ledig Esso Neder land
RDM boei 7. Veenenburgh. Ned..
Middlesbro stg Muller Jobsh Be
teigeusc. Dts Quebec erts. Kersten
Hunik. Waalh F.S.
13 NOV Messina. Dts. Pointe Noire
hout Wambcrsie Maash THB. Ge-
riena. Ncd. Duinkerken ledig, Sla
venburg Huyzer Spoorh Dryburgh.
Eng Lcith. stg Burger IJselh
Axeldyk. Ned Baltimore stg. HAL.
Wllhkade. Hondsbosch. Ned.. Londen,
stg James Smith Vlaardingen KW:
Nomadisch. Ned Ellesmereport ledige
vaten Anth. Veder Vlaardingen, BPM
Ollxian Coast Eng Newcastle stg
Burger IJselh OZ Mies. Ned Zaan
dam ledig Vermaas Westerkade:
Mado 2. Ned., Newcastle, kolen Alpi-
na Waalh. F.S Euryeleia. Lib
Nynashamn ledig. v. Uden RDM
Boel 8 Panama Deen Calcutta sta..
Anth. Veder Maash. THB. Barracula.
Ncd Colchester ledig Vermaas Al-
blasserdam: Loosdrecht. Ned. Calcut-
HBKL Rijnh. NZ: Rapid. Ned
stg H
ockholn
RUnh. NZ: Rapid
stg Muller Parkh
spolder Ned Lissabon stg Len
ders Merwch NZ San Miguel Port
Kersten Hunik Mcr-
■mburgh Ned. Lon-
- ;h -
Muller Parkh
Nolos Ned.
Ommeren.
cl Ahmadï
Pernis boei C:
Albert. Dts Londen, stg- Mauritz.
Dordreeht: Julius. Zw Sidon olie
Olie Scheepv Bevr Pernis Caltex
Pas» of Melfori Eng Kings Lynn,
ledig v. Ommeren Pernis PHM:
Crichioun. Eng Grangemouth kolen
Rokocent Waalh. FS: Juaaita. Noor,
Us Ta nu ra olie Ruys Pemla Esso
Fadala. Ned. Wismar ledig Dam
mers v d Heide Merweh 2e gat
Canada. Ned Mantvluoto hout
Worms 2e Kat h OZ Rasmus Tholl-
strup. Deen Kjogc. ledig. v. Ommeren
Pemis BPM Badzo Ned Londen
stg. North Sea Line RUnh OZ Ara-
hens. Ned Poortershaven Muller
Reltsma Gem Dok Algier. Dts Bre
men stg Wambersie Schieh. NZ
Asperity. Eng Huil olie AVK Pet-
nis PHM: Kyle Queen. Eng Swansea
kolen RKC Waalh pier 2: Astrea.
Node Bergen stg Burger IJselh OZ
Engfano. Ned Antwerpen stg HBKL
RnUh. NZ Adm. de Ruytcr Ned
Zaandam ledig 'Wagenborg Capellr
a d. IJsel. Elnar Killelsaa Noot
Tomsberg ledig v Ommeren. Per1®»!*
BPM Modjokerto Ned Hamburg 1ft-
dlg KRL Schiedam Wilton Bury.
Eng Hull, stg Veren Humber Ag..
Parkh.: Prima. Ned Ellesmereport
U/er Koudijs Rijnh OZ Maria Schut
te Dts Southamptqn stg Eurovracht
IJselh OZ Elath Isr Morphou Bay.
erts Kersten Hunik Waalh F S Vol
hailing. Ned Belfast stg Antrt Veder
IJselh. WZ: Aire. Eng Goole stg
:ers. Merwch WZ Eber-
get. Dts Oslcbshausen.
olie PHM Pernls 2 Petr.h Cetene.
Fr. Orcher olie v Ommeren Vlaar
dingen NM: Falhenfels Dts Antwer
pen stg. Eurovracht Merwch. C 8
VERTROKKEN 12 NOV Fhryne,
Caen San Gaspar. Curacao: Maryland.
Savona; Tomar. Yokohama. Victory,
Hull. Natico. New York. Schokland,
Roslock Delflnus Bergen. Rio PaA-
na. Antwerpen Haskerland. Harlingen
Groote Beer Quebec Basil. Tampa:
Barenfels Bombay India. Hamburg
Bengal. Gothenburg Emmy Ottens.
Amsterdam- Glucksburg, Antwerpen:
Radnorshire. Hamburg; AUoth. Ham
burg Flandre*. Antwerpen. Bittern.
Manchester: Silversandal Wharnpoa
Frans. Oslo: Berganger Hamburg Bll-
Palm Sapele
Anne Marie. Mot
13 NOV Dalerdyk,
Hamburg Mosdaie
Hamburg; William'
Rodenbck. Amst
Montreal! Weiin E
alerdyk/Londen
isdale Casablanca
V'illlamv I.yknr. Ne
Esbjerg.
Alfred.
Altalr.
New Or
leans: Myonia. SaltendF Muakfot
Skoghall Geert Bodewes. La Rochelle
Hcrmod. Lulca Jesse Lykes. Tampa:
Arcturus Hamburg Lisa Essberger.
OslebshausenGale. Punta Cardena.
Messina. Bremen- Schipperigracht.
Walkom, Perrlgny, Nantes: Wurtea-
>er, Mo ntreal Rlze Hamburg
TERNECZEN..GEPASSEERD NAAR
GENT 13 NOV Swallow. Roquajada;
Egret. Antwerpen Petrel. Duinkerken
Ardgantock. Shoreham Annie. Rotter
dam Blrenus. Narvik: Mr me Hand,
Kotka.
GEPASSEERD VAN GENT 12 NOV.:
Grangetoft West Hartlepool: Lestrls.
Belfast:
13 NOV Emsen Boston Kongls.
Narvik: Swallow. DelfzUl: Eaela. Stet-
"i- Egret) Liverpool: Ardgaatnck.
AANGEK 13i NOV Bucklaw. Eng
,eith kolen. Zd Dok De MeUer
VERTROKKEN 13 NOV Goldftm
Gent stg.; Bucktasv Gent ledig.
VLIS8INGEN AANGEK.
Irene M zee Andrea ze
Anéwerpen.
NOV Skarpo Barrow. Justus
Tonnay Charente Itene Marie. Oslo
13 NOV Andrea Hampton Roads:
Justus Harlinger Solvesborg Bengasi.
Valencia.
GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN
12 NOV Pally Londen; Ogeka. Bre
men Danae. Amsterdam Rie Parana.
Rotterdam
13 NOV Flandres. Rotterdam.
Jessie Maersk Duinkerken: Bllbae.
Rotterdam, Melbourne Star. Hqjl:
Fridor. Swansea Arion. Duinkerken:
Truslbrucke. Almeirlm: Glucksburg
Rotterdam. Seahorse Londen Petrel,
Duinkerken: Jagersfontein, Hamburg:
Dewsburr. Harwich Trinidad Duin
kerken; Claa Forbes Londen; Brem
Bilbao: Sapeie Palm Rotterdam: Ru-
Rotterdam Hebe Nobel Londen t'i
Mara. Glasgow Gazelle Hamburv
Washington Havre Boja. Cuxhaven
Heemskerk Kaapstad Meike. Shore-
ham. WestpaMfr. Duinkerken
GEPASSEERD VAN ANTWERPEN.
12 NOV Messlnn. Rotterdam: Brnns-
hausea Bremen OiivUn Coast Rot
terdam- Greenfinch. Londen. E. en
A. Scheer. Zeebrugge: Jeaex L Lon
den Lestrls. Belfast Union Dublin:
Gerda Skagbo. Kopenhagen. Diamant.
Londen- Self lint Constanza: Rapid.
Rotterdam Merwede. Amsterdam:
«catena Hendrika Bordeaux; Clan
acBra/ne. Londen: Lapponla. Stet
tin Rika. Londen. Arkeldyk. New
0l'**NOV Woslerschelde Hamburg
Loosdrecht. Rotterdam: Teal. Ham
burg: San Miguel. Hamburg Panama.
Rotterdam Hartel. Strood: Blyth.
Hull ZeUdja. Havana Fiducis. Lon
den Luciaaa. Bremen. Eaggaao Am
sterdam: Amstelpark. Le Havre; Bri
tish Sincerity. Newcastle GreU. Dene
marken Falkenfels. Rotterdam Orse-
liaa Hampton Roads: Erebus. Oporto:
AM. Goole.
ZAANDAM. AANGEK.: Vecht,
Rotterdam ledig Wormerveer Kamp
man Continental Amsterdam ladlg.
Wormerveer Kempman.
VERTROKKEN Kelga. Zoutkamp
ledig Egbert Wagenberg. Amsterdam
ledig Mies. Rotterdam ledig Adm. de
Ruyter. Rotterdam ledig
in het buitenland
Nederlandse schepei.
GROTE VAART
Aagiekerk 13 p Massawa n Suez
Aardvk 13 v New Orleans te Havre
Abbedyk 13 nm te Baltimore
Abbekerk 13 v Cebu te Aden
Alblasserdyk 13 nm te Houston
Alrieramin 13 te Aden
Algentb 12 v Recife n Bahia
Alioth 12 v Rotterdam n Hamburg
Alkald p 13 Madeira n Antwerpen
Almdyk 13 v Bremen te Hamburg
Alatkerk 12 op 320 m ZO Cocos ell.
Alnati 13 v Ilheos n Bahia
Alphard 13 v SantoS te Rio Janeiro
Alpherat 13 v B. Aires te Montevideo
Aludra 13 te St Vincent KV
Alwakl 13 820 m O Paramaribo
Amsteldyk p 12 Key West
Amstelland 12 380 m NO Madeira
Amstelpark 13 v Antwerpen n Havre
Annenkerk 12 op 300 m O Ceylon
Andyk 13 90 m N Bermuda
Arendsdyk 12 op 300 m W Bermuda
Arendskerk 13 v Keelung te Kobe
riadae 12 v Kalamata n Gibraltar
rkeldyk 12 v Antw n New Orleans
leans
.verdyk 12 op 630 m O Kaap Race
Baarn 12 Op 240 m NO Azoren
Bacchus 12 v Amsterdam te Bremen
Baud 13 te Surabaja
Billiton 13 v Belawan tc Singapore
■tang 12 v Koweit ie Basrah
tar 12 v Rotterdam te Bremen
rmfomtela 12 920 m ZO Kaap Pal-
Blydendyk 12 op 4,20 m NO Azoren
Bonaire 12 op 1200 m NO Barbados
irhfontein 14 te GcnUa verwachl
■koop 13 v Trinidad te L* Guatra
Breda 13 v Callao te Mollendö
Congostroom 12 v Takoradt n Abidjan
ca 12 op 240 m NO Azoren
haven p 12 K. Race n Montreal
Delft 13 v San Antonio tc Iquique
Dlemerdyk 13 v Seattle te Vancouver
Draca 12 v Barcelona
i Alicante
Elmlna 13 T
Elsenburgh p 12 Ouessant uitreil
Eos 13 v Rotterdam te Algiers
Gaasterland 13 p Verd ell n Las Pal-
mas
Garoet 13 nog te Damman
Graveland 11 v Itajaht te Paranagua
Groote Beer 13 v Havre n Quebec
Hecuba 12 v Pto Cortes te Belize
Heemskerk 13 te Antwerpen
Hector 13 p Dover n Amsterdam
Helder 12 op 500 m NO Azoren
Hera 13 v Cumana te Quanta
Hsrsilla 13 v .Hamburg n Bremen
Heslla 13 v Trinidad te Grenada
v Lissabon n Tanger
v Genua te Llvomo
Jagersfontein 13 te Antwerpen
Java 13 360 m N Minikoi n Colombo
Johanna W Vinkc p 13 Lissabon
Jupiter 13 v Lissabon te Patras
Karimun 13 te Genua
Kield recht 12 v Genua n Port Said
Lawak 13 v Bombay n Cochin
Lekkerkerk 14 te Karachi verwacht
Lemsterkerk 13 ïqp m Z Kreta
^euvekerk 13 te Genua verwacht
Lieve Vrouwekerk 12 v Genua n Port
Said
Limburg 11 te Port Elisabeth
Llssekerk 12 v Basrah n Bahrein
Luna 12 v Constanza te Oran
Maas 13 v Piraeus te Limassol
Jffkssdam 12 v Southampton h Halifax
Manoeran 13 v Amsterdam té Hamburg
Mariekerk 13 v Amst te Marseille
Mataram It v Aleppev n Port Said
Meerkerk 12 v Lor Magquea n Belra
Mellskerk 12 v Manilla noCebu
Mentor 12 v Beyrouth te Candia
Modjokerto 13 te Rotterdam
Molenkerk 13 v Mombassa n Tangga
Nieuw Holland 12 760 m ZO K York
Nigerstroom 12 op 120 m NO Teneriffe
Noetdwyk 13 te Botwood (N. Foundl 1
Oberen 12 v Cap Haltlen n Pto Plata
Ootmarsum 12 op 380 m NW Azoren
Oranjefontein 12 v Kaapstad n Port
Isabeth
iles 13 nm te Paita verwacht
Peperkust 12 v Lagos n Takoradl
Phrontls 13 te Antwerpen
Poseidon 10 v Baltimore te N York
Prins J W. Fris» p 12 Belle Isle
Reael 12 v Djakarta n Surabaja
Radja f3 p Kaap Bon n Beirut
Rempang 13 nm te San Pedro verw
W Vinke p 13 Lissabon
»h 13 400 m O P dc Öalle
Rvndam 12 v 8t Thomas n NewTTork
y eland 13 nm v Amst te Rio Janeiro
alatlga 13 v S. Francisco te Portland
arpedon 13 v Port au Prince n Ciudad
TruJillo
Schle 13 p Ouessant n Rotterdam
Siaoe 11 v S. Gerong n BÏInju
Sibajak p 12 Guardafui n Colombo
Siberoet 12 v Sabang n Belawan
Sloterdyk 13 560 m WZW Landsend
Stad Amsterdam 12 180 m ZW Azoren
Stad Breda 12 op 80 m O Tokyo
Stad Leiden 13 150 m ZW Vancouver
Stad Schiedam 13 150 m O Gibraltar
Stad Vlaardingen vertr. 14 v Klrkenca
n Rotterdam
Straal Makasshr 12 v Belawan n Sin-
Straat Soenda 12 op 260 m ONO Ma
dagascar
Ira bo 12 V Bari n Triest
abian 13 v Basrah te Bahrein
abinta 13 v Surabaja n Semarang
Tamo p 12 nm Madeira n Rio Janeiro
Ta ra n 12 Fernando Noronha uitreis
Tarakan 13 v Port Said te Hallfax
Themisto 12 v St Johns n Montreal
Tiba 12 op 250 m Z v Ëantos
Tiberius 13 te Paramaribo verwacht
Tllus 13 25 m ZW Rhodes n Izmir
Tjlbantjet 11 v Nasoya te Osaka
Tjlpondak 10 v B. Papan tc Makassai
Tjiijalengka 11 te Osaka
Tosari 13 te Rangoon verwacht
Trompenberg 12 .op 280 m O Miami
Van Linscheten 12 200 m Z Teneriffe
Van Spilbergen 13 te Dakar uitreis
Walkelo 12 v Djakarta n Oosthaven
Waterman 12 op 320 m NO Balie Isle
Wirkenburgh p 13 Kaap Roca
Win Barendsr. ]5 te Curarao
Winsum 12 V Equata te Munl
Zonnrwyk p 12 Kaap Agulhas
Zypeaberg 13 té New Orleans
TANKVAART
Agajha 13 te Surabaja
Aletta 11 v Pladju n Penang
Barendrrrht 13 te Curacao
Caltex Delft 13 n Lissabon n Sidon
Caltex Lelden p 12 Algiers
Caltex Nederland p 12 Gibraltar
Caltex The Hague 13 180 m Ouessant
Caltex Utrecht 13 50 ra ZW Cyprus
Ceronia 12 op 220 m Z Madagascar
Duly end recht 13 op 450 m NO Azoren
Ëlmlaa 13 v Freetown n Monrovia
na 12 op 230 m ZO Ras ej Hadd
Erlnna p 12 Landsend n Huil
Esso Amsterdam 12 300 m Z Azoren
Esso Den Haag 13 P Malta n Antw
Gadila 11 op 640 m NW Tahiti»
Malvina 11 v Trinidad te Swansea
Mapia 13 v Surabaja n Makassar
Marpessa 13 280 m W K Seletan
Metula 12 op 160 m NO Fortalezn
Murena 13 100 m NW Ras Muscat
Omsla 10 v Liverpool te Stanlow
Ovula 12 op 240 m NO Fortaiezn
Perna 12 op 300 m Z TJllatjap
Rafaela p 12 Pulu Tenggol n Bangkok
Scherpend recht p 12 Victoria
Bheratan 12 op 230 m N Turks «li.
-. Bungel Gerong
Tarla 12 op 260 m ZO K Orange
Thalatta 13 v Rbtt te Port Said
Tibia 13 165 m Z Malta n Tripolls
Wleldrerht 13 75 m ZW Ouessant
Woensdrecht 13 110 m WNW Port Said
KLEINE VAART
Aaltje 11 v Newburgh te Londen
Act.lnia 13 v Blyth n Arendal
Adm. Caurbet 12 v Hernosand n Zaan.
Adm" flelson p 13 Kiel n Zaandam
Aflens 12 v Gordsbyn n Amsterdam
A Idas p 12 Holténau n Grouw
Amazone 12 v Hango te Kotka
Anna B 13 v Sete te Cardiff
Anna Henny 11 v Glasgow te Stranraer
Annie 18 v Rotterdam tc Qeit
Antilope 13 v Londen n Rotterdam
Arak 12 v Methll te Stockholm
Arbo 13 v Goole
Arctic 13 v Zaandam te Londen
AretMrns 13 te Detroit verwacht
Ariel ft v Antwerpen te Huil
Arran 12 v Stettin n Helsinki
Ar» Seheffer 13 v Rott te Wisbech
Atlantis p 12 Brunsb. n Dordrecht
Audacls 14 te Calais verwacht
Barbara 10 v Galnsboro te Goole
Balavl 1 U te Bordeaux
Rebox 1? v Cherbourg te Huil
Brrnlna o 13 Rouaan n Parijs
Bcrnisse 13 v Leixoes n Casablanca
Beta 12 v Sornaes te Kotka
Betty Anne S 13 v Santander n Vienna
Betty Stettin-Umea p 12 Otond
S 13 te Kings Lynn verwacht
- ren P 13 Finisterre
t v Ceuta te Belfast
Brem 13 v Bilbao te Antwerpen
Bronwersgraeht 13 v Mantyluoto n
cAriStUtv'cerdiff te Port Talbot
Carpe Dient 12 te Gravellnes
Clothilda M 11 te Lovita
Ceela II v Antwerpen te Londen
Condor 10 v Blyth te Bldeford
Coolhavea 13 v Rott te Gibraltar
Coelslngel 13 v Cardiff n Rott
Da Cans 12 v Ceuta te Valencia
DeMsyl 13 v Inverness
De Rayter 13 d Tees te Abo
Deo Favente p 13 Ouessant n Amst
Diana V 11 v Odense te Huil
Dicky W 12 v Londen
Dlna 12 v Immlngham te U>nden
Diakei 11 v Zaandam te Londen
Donata 13 v Blyth te Abo
Drie Gabroeders 13 te Veitsiluoto
Duivelaad 13 v Rotterdam te Methll
Duurswold 12 v Par te Queenboro
E A A Scheer 13 te Zeebrugge
Eemsborn p 13 Kiel n Stockholm
Ellewoutsdyk p 12 Lizard
Erna 11 v Port Talbot n Fleetwood
Escant 12 v Manchester te Parijs
Evertsea p 13 Boraholm n Kotka
Express p 13 Brunsb n Rotterdam
Ferocla 13 v Southampton te Glasgow
Fiducis p 13 Vlissingen n Londen
Ftvel 13 v Koldtng te Antwerpen
Flamingo 12 v Bridgewater n Par
Flevo 12 v Methll n Schwarzenhutte
Follonlca 12 te Rudkobing
Fraaka 2. 13 te Avonmouth
Frieda 12 v Hernoaand
Friedl 11 v Boston te Immlngham
Friesland p 12 Hanstholm n Methll
Gesiena Hendrika 12 v Antw n Bor-
Stubbeko-
Linden Tegelen: Meeuw
Klaaiaaveea: Ziet op u
koena Groningen; Vertrouwen
Slump Rea Nova ZlJUtra Don Bosch:
Damco 56 Roelofs Umuiden: Santo
Gulseppe De Bruin Wilcor Goemaat:
Dankbaarheid Branda. Tarzo. De Jong.
Leeuwarden: Grani. Willink.
Nenuphar Toering Gent: West-
Boer; Fratemité Neve. Derdt:
Massuc v. d Klooster 5 Gebroeders.
gfoito: Jobannhy v. d^.SUaj ZwoUe:
Verandering Mell
HorJen#: Frf
Kertemintfe t
Globe 13
blnf
Glory 12 v Antwerpen te Hamburg
Goote 15 v Dakar te Rouaan verw.
Hada p 12 K. Esplchel n Grangemouth
Harm p 12 Kaap Viilano n Genua
Harold p 13 K Wrath n Yaland
Hartel 12 v Antwerpen n Strood
Haskerlaad 13 te Harlingen
13 v Bremen n Londen
12 v Hull n Parijs
Hebe Nobel 11 v Faversham te Londen
Heerengracht 12 v Helsinki n Hamina
Heron p 11 Dover n Port Talbot
Hoflaan 13 v Methll n Rotterdam
Horst 12 v Lubeck n Bandholm
Import 12 v Oporto te Vianna
Jacoba 10 v d Tees n Peterhead
Jan 12 v Boston n Kalmar
"erman 12 v C Vecchla n Fleet-
I 12 v Antwerpen n Londen
Jongkind 12 v Malaga n Cadiz
Jorina 13 v Norrkoping n Rotterdam
Jeslen 12 v Stockholm te Skutskar
ef Swenden 11 te Preston
:o Amsterdam-Ski ve p 13 Kiel
Jura Gefle-Parijs p 12 Brunsbutte!
Kaap Falsa p 13 Kiel n Kalmar
Karei p 13 Holtenau n Londen
Keyser 12 v Poole n Fowèy
Kitty 12 v Shoreham te Fowev
Kunlabori p 13 Holtenau n Antwerpen
Larix 12 v Hudikavall te Domsjo
Lruvehaven 13 v Gothenburg n Rott.
Libellc 13 te Cuxhaven
Mberty 12 v Hamburg n Gent
Imfjord p 13 Kicl-Holtenau
Lydla Rott-Rostock p 13 Kiel
Madjoe p 11 Gothenburg n Zaandam
Maria 8 p 12 Brunsb. n St. Malo
Maria Theresia 11 te Limerick
Marie Christine 13 te Gruvon verw
Marletje Bóhmer 12 op 200 m ZW v
K St. Vincent
Markab 12 te Cuxhaven schuilen
'lartien 12 v Helsinki te Hamina
larva 12 v Mulroy te Whltstable
Mar wit 12 v Milium te Swansea
Matthew 13 v Londen n Southampton
May mere 13 tc Carthagena verw
Meeuw 12 v Seaham
Merwehaven 14 te Duinkerken verw.
toor 12 v Blyth tc Pitea
Metropole 12 v Londen te Gravelines
Midsland 12 v Rott te Grangemouth
Mlrfak N 12 v Fedala te Casablanca
Mirzam N 12 v Rouaan n Casablanca
Missouri 13 v Methll te Ronne
Monica 13 te Newcastle verwacht
Mr. Llnth. Reman p 12 Holtenau
Mudo 12 v Warnemunde n Kalundborg
Mttlan 12 v Antwerpen te Londen
Muphrid N p 12 Landsend n Dublin
Mutatie 13 te Uleaborg
Mutua Fides 13 te Drogheda
Nassauhaven 13 te Kopenhagen
Neptunus p 13 Brunsb. n Abo
Nimrod Rott-Rostock p 13 Kiel
Noach 12 op 85 m NO v Algiers A
Oldambt 13 v Groningen n Emden
Oleum 12 v Middlesbro te Londen
Oostereems 12 bil Kalmar ten anker
Oranje 11 v Rotterdam te Londen
Paramnunt p 12 Borkum n Antwerpen
Patrla 12 v Lelth n Schwarzenhutte
Pavo Amst-Osti and p 12 Brunsb
Peter 12 v Nantes tc Requejada
Peter Swenden 11 v Londonderry n
Cardiff
Phoenix 12 v Goole n Gothenburg
- - Stugsund n Zaandam
Gefle te Oxelosund
Prior 13 v Dublin n Cardiff
Reaulus 12 v Isignv te Huil
Rema Esbjerg-Brlstol p 12 Helder
Rigcl 10 v Southampton n Middlesbro
Rlka 12 v Antwerpen n Londen
Rokln 13 te Sundsvall verwacht
ibaven p 13 de SmnUs n Rouaan
ta Lucia 12 v Abo te Waasa
Senior 12 v Glasgow n Dublin
Servus 11 te Dungarvan
Silvaplana 14 te Antwer-aen verw.
Solant 12 v Middlesbro n Aalborg
Spes 15 nm te Dordrecht verwacht
Start 11 v Southampton tc Poole
St. Walburg p 13 Texel n Hamburg
Suallow 13 v Requejada te Gent
Tannv 10 v Grimsby n Dieppe
Tempo 11 v Manchester te Mlllorn
Terschelling 12 o,p 00 m O Hudiksval!
Teun p 11 Lizard n Silloth
Texel 10 v Lissabon n Rouaan
Theano 12 v Belfast te Drogheda
Timor 13 v Hull n Bremen
Ton S 12 v Swanaea rt Rotterdam
Too* 12 v Ribadesclla n Rotterdam
Trio 10 v Southend n Ostende
Twente p 10 Lizard n Ostende
Twin 12 te Brunshuttel
Union 12 v Gent n Dublin
Vindicat Atqne Pollt 12 te Requejada
Violette Erica p 11 Lizard
Volharding p 12 Wight n Rotterdam
Vrouwepolder 13 v Antw te Oporto
Walcheren Amst-Bremen p 13 Borkum
Westerecms 13 te Sundsvall
Westermarkt 12 te Rostock
Westersrhelde 12 v Antw n Hamburg
Westersingel 13 te Nakskov verw
Wllhetmlne 12 v Stockholm te Sornaes
Wills 11 v Southampton te Fowey
Wllly 12 v Soderteljc n Cork
Zeeland SSM 12 v Blyth te Giel
Zwerver 12 v Seaham te Morlalx
NEDERLAND—INDONESIë
Amsteldlep p 12 Algiers n Amst
Ranka 12 v Hollandia n Balik Papan
Java 12 op 700 m NW Mlnikol
Karimun p 12 Straat Messina n Genua
Kedoe 15 te Labuan verwacht
Kota Aroeng )2 420 m O Guardafui
Kota Baroe 12 v Belawan n Port Said
Kota Gede 13 730 m N Minikoi
Kota laten 13 p Ouessant-n Rott.
Mapla 13 v Semarang te Surabaja
Phrontls 13 v Liverpool tc Antw.
Polydorus p 12 Djeddah n Aden
RsAtl 13 v Djakarta te TJirebon
Roehiah 12 op 100 m W v Sabang
Rottl 14 "te Djibouti verwacht
Talisse p 12 Ouessant n Amsterdam
Utrecht 12 v Marseille n Liverpool
Wdnosari 13 v Makassar te Surabaja
Zeeland 13 v Rptt te Marseille
ZEESLEEPVAART
GfJe Zee 12 v Malta te Port Said
Hudson p 12 Kaap dc Gate n Rott.
Humber 12 op 80 m N Billiton
Loire 12 v Lissabon n Conakry
Noord Holland 13 v Gibraltar n Bhav
nagar
Oceaan 12 op Station te Colombo
Witte Zee 12 op 226 m N Seychellen
Rijnvaart
De Breeyen;
■PHMBMBBBMHl Teuben Be-
Bosch: Neska 6 v. d. Berg As-
gard Stavast. Gondemard Hooggtrae-
ten Syra Uratnus- Maas Hcgemans
Clsa Brulnsma Dependent Kerkhof
Nassovia Vermeulen: Mousquet Pon
sen: Kon Emma v Dongen; Mineral
10 Ambagtaheer: lsala 4 Bokslag
Stromboli Baars AUemanla Baumcts-
ter; Charotas Visser Risico De Pree
M Bttnnla 104 Platt: Haniel 97 Raise
M Sttnnis 23 Aabeek Matthaus
Schmitt Schupnann 40 Schneider
Schurmafin 63 Scheren: JUielntank 16
Honig: Rheintank 5 Winter; H Stin-
nil 20 Kilp: TRG 3. Balie.stedt Wln-
cheiRnann 6 Schmitt: Piz Sol Klef
fer- Rhetsijmlon 0 v. Bogacrt Rhcin-
union 1 JanEbens. SHV 2 v. Weasrm
Nlsl Deo Bof Norvl. Stavast Harba
De Vries: Johanna Oomens: Alexan
der Salzlg Ludwig Pasamann Wl
sand De Boer. Taglta Lesage Irina
Bruinsma; Maaike Maria Vr
Harmsen Talbe Passmann Bohemia
Renken: Columbia Mlchiels: Caucasia-
Korenman: Paula Mol: Relt* Dres-
nick- Thohair v Alen Cofra Uzen-
doorn: Mineral 6. Wllnen Arnold Pen-
len Margaret ha Orth: SHV 94 Wil
ling Dula Mooren Dankbaarheid
SlutJe Dankbaarheid Slotje: Ideaal
Oudaker: Fiat Vol. 6 Meijer: Rhein
Rennings: R Karcher 104 Fesch- H
Kurler 30 Kunz Harpen 52.k Schmidt
Wlncherman Neurer: Irmgard Staab
TRG 4 Heitz: Baumhof: Bcenslegcl
Olex 41 Wlpflcr Anna Louise Balhei
eonidas Quemhorit Maria Sophia
8chwiBpert Albula v. SliedreCht Ba
se! Stengel.
Amsterdam: Robert Theuns: Pax
Klomp: Anton Hugo 2wPtkaait Elsio
Kanon Risico v. EUmeren Geant
Deen Kerkwtik Jansen
Wl|k bU Duurstede: Risico Furman
Onderneming Nout Sluiskil: Damco
133. Jolllt Weerden: Avontuur Van
Dam Apeldoorn: Nova Cura Bre-
voord Johen v Ooyen Arnhem
Vlos Liet; Aleidn Geertrulda Iseher
Anna v Gent Olle'-os 2 Slagter
En-rgle 5 v. Bon Reakum: Rijn-
Horjenf. Zulten:
apen veld: Niets
Doesburg: Voor-
Zaltbommel Rlka.
Spera. Ter wee
Beatendig. Sein,
wgarts t. Witje
Gon-eis Steta: L
Gelder Meppel: Johan
Erlecom: Elisabeth Jeurii
Vertrouwen v. Dijk: H
Hendriks. NUmagon: Johanna 2 Boa-
man. Den Haag: Martha HeemskerK:
Vulcaan 23 v Etjmeren Zijpc: Nelly.
De Goev Erlecom: Anima De Lan-
K, Hengelo: Johanna Cornells,
euwsen Blauw verlaat: Volharding.
Keizer Geertruidenberg: Vios. Zweep.
Uithoorn: Bulgcrsteljn Bezemer Ilut-
ren Vlos Mandenmakers Smlldot
Ouderzorg Zyda. GeUlennalsen: Wtm
2 to.r Vr.emUk: Mea Vota Vonk.
De steeg: Sema v. Keulen Lemmert
Beethoven Gubbels Emmel°orR: Vol-
hardlng Smid Zandvoorde: Thlllav.
Ham Vilvoorde: Clemehee v. Remor-
tel Mtddelharnis Floto Mooren
België: Java. Koster; Morgenster.
De Waardt Freya Wouters Claioco.
Schimmel: Gelria v Elburg^ De Rün.
Kielen Corjo Herwijnen. Coadja. voa-
ram Esperance Brouwer. Fratermté
Bunts Acirde De Roek
Rpruvt- DanHH Van Kaam Meteore.
vd Waardt: Lucien v. Steen. Bonnn
Mere v d Berg Heme Meinera;
fierschnialp Friedmann Lottl Jans-
£ns Hanscatlc Tulnstra: Navexmotor
FrankrijkTantot Mlllevert.
Hamburg: Eos Hermes
Savelkouls Express. Kruyf: Ror"*-
Bruyninkse; Avontuur, ter Wee Jo
hanna Cornells. Meeuwsen. Avontuur.
vla10 Eenhoorn WBeM^I SeN
ne Onderneming, Snijder Rnja. GlJs-
v.nr,c catharina. Wleggera; Ku.we
ml. 'dc Rover: Etmd. Noord^rdc;
Kt,?'1 Co™ S. V Mdjllo.
Stoutiesdljk; Mineral 7. Janssen Roel-
fina. Rennings; Fjjsla-
SHV I. Brouwers. Richard, v La,".*.
Hoop op Zegen. Berends Damco 12».
Duilnck. Emma. Nederpelt Sebello 2.
Hoenderop. Daventrla. Hutjes. Jo
hanna, Witjes; Engellne. v. d. Velde.
kamp. Alsum. Australia Peters. Casa
Nova. Kamphuizen H<>op. Blonk.
Vertrouwen, v Dijk; Vulcaan. dn
Graaf W. v Driel. v. d. ^Pluym.
jljc Leenman Matnkette, Schmitt
RAG 2. Kupper; 9th
Stillarius TRG 6, Ocljsienieither. Sieg
fried Schmitt: Klockner 24, Ries-
mann: Charlotte. Hespcr. Margot. Ass-
mann Elma. St riepen; TRG 12, Koh-
lei Ésw 32. Emme: Klockner 19.
Préikschat. Ruhr. Schepers. Math.
Stinni 48. Horchheimer: Antoinette.
VermelrenMeyerbeer, de Jong'. Vie-
ttix. Wlrtz. Mousson, de Zuttcre.
Pogress. Goyvaerts: Meeuw. Emanuel.
Dekker; Lunge. Veldman. Walvlsch.
IV d. WeiierSaone. de Zuttere; Spe-
I ra vit. de Winter; Capria. Asmacher.
Stelvio, Mertens; Rijswijk. Sprong.
Caspis. Schoolmeester. Oranje. Leo-
■dk: Velasquez. Bartels. Fulla. v Til-
rg Joja. Polet; Germalne. Harre-
nFrette. Baggermann; Hamund.
Drevers: Seam 15. Landkroon. Munin,
Jacobs. Clemens Maria. Nefkens. Mol
davia. Wolf; Vios. Liet; Kather. Ger
ritsen; Broedertrouw. Cove; F.en-
dracht. Petera: Ernst, v Kekeren, Dls-
iponibcl. Dui/endstia; Vulcaan 07. Lan-
Johan Theo. Leenders. Centruit
Kiviet. Clemcnce de Jongh. Frans,
Kroos Pr Alexander, Verboom War-
da. Martinus; Emmanuel, de Vries:
Didt. v Zanten Johannes. Tersluizcn,
Perle. Huyssdn: Soli Deo Gloria. Mig-
gelbrink Geertje. Zweers. Margriet.
Schaft; Vigila. Visseis. Corjo, v Weel;
Jan Pierre, de Ruyter; Cornelia, v
Zanten. SHV 2. v Western. Shake
speare. Schol 1; Jacobus, v Driel, Nas
sovia. Wegenhausev Hildegrim. Milde;
Donatellc. v. d Vall Binnenvaart.
Raak Klockner 20 Muhlmann, Phl-
lant. Blettner, Noldina Emmerloot:
Damco 53. ten Napel, Gcante. Huyg-
gens; Jacobus, v Doddaard' Damco.
Schot Risico. Duizendstra, Fiat Vol.
10. Langenbeig. Gei an. Versteeg:
Lambert. Muller. Werbel, Berg; Ma
ria. Bruin: Verandering. Koning Gans.
Gotterdammerung. Emmerloot. Rea
Nova. de Vries; Alvracht 9. Stolk
Maria. v. Megen; Animo, v Aspe
ren; Neileke. Moes Stella Marlt, de
Jonghe; Joh Helena, Bruins: Elm*.
Wemmehoven; Linquenda. Scholten:
All Round, de Kruyk. Meta, Meijer:
St Petrus Canislut. Witjes. Bellona.
Haak. Elvire, Ruytaert; Fluvlalc 12.
de Cap; C.S.M 20. v. Wijngaarden
Benda. Ha vei hoek Nautilus. d'Hondt;
Snni 2. Ceulemans; Spree. Meertens
Stad Namen. Kraus. Denies. Beenaarts
Edma Presset Johanna, v Gennep.
Adriana, Laar Maurice. Delpore
Energie, Auwcrs; Leander. de Jonge
Mannheim 182, Stachhorn Baden IT
Joa: Rheinfahrt 14. Hofman; Neumuhl
Heinrich; Worms. Fronzeck. De Gruv-
i.e'i 27 .SieedIe^ w,h"6. Grusaig; Mann
heim 234. v Dijk Munster 36. Kloek-
"*r _,Patrl«- Bracklow: Wlnchermann
32. Elmer. Rhenania. Naumann' Os-
nabruck. Wlessc. Labruyere. Kra
mer; Cotes Rot les v d Enden- Tl-
gre. Rennings: Allalln. Kohier
Zecla"C,a Goedhart: Hlber-
nia. Glerum; Woudesteijn. de Boom
v„ d Utnden3 Gezusters.
Wigman. Margaretha. v d Ham Car
pentaria. Brugts; Thracla. v d Leer-
Marb!°nü Y!L*i: Merc«rius. Spier;'
aa-a d L,"den A,P,n« Was-
Rlïclc^.w*"?. .Qui.8t Navexmotor
Rijckquart. Colonel a Don. Busman
Scheldevaart
HANSWEERT Nov voor 4 uur.
Gepasseerd met bestemming na^^
Rotterdam: Citerna 21 Strullf^ar-
rv Wemmen Esso Nederland 2
Brand; Llgato Snellens
Hord recht Joma Van Meel Vol
harding Van Dalen Lamartlne Christ
Amsterdam: Vlnkeveen Wassenaar
Artols 3. Ooms Hendrika v d Adel
Sou. Trijntje Pleket
Werkendam: Sancta Maria Hovcgtadt
Rurgsluis: Angele Zandburg
Bartwouds waarde Rosa Leeuwen
steln
Duitsland: Moldau Bulsman
laeis Grunebcrg, GreU Van Geei
Cobag 13 Kets Hahla Schools The-
wmlH
Wanders
Antwerpen
Vlissingen
Temeuzen
Wemeldinge
Hansweert
Zierikzee
Brouwershaven
Willemstad
Hcllevoetsluls
Dordrecht
Rotterdam
Umuiden
Dej* Helder
Kornwerderzand
Harlingen
Terschelling
Zoutkamp
Delfzijl
Gouda
- Van Holt
Matterhom. Elch 1
België: Gidske De Prins; Johanna
Pieterman Stad Mechelen De Roeek
Stad Brussel Van Kouteren Paloma
De Waal Robert Maas Jagrle Schui
temaker Charles De Roeck: Dumbo
Blokland Nieuwe Zorg Hoogendoorn
Rio Ruitenberg; CEM 1 Joele: Oruno
Dc Braber: Corja. De Leeuw van Wee-
nen Stad Amsterdam I Merrelaar
Stad Amsterdam 8 Schouwennar Jti-
ller Hanssen RUnschelde 10 De
Roeck. Vertrouwen Schram Dank-
bnai held Bulthuus Aggi Pasveer
Mutatlo Leinlng» Anita V«n Steen
Klaiultle SnUdër: Telegraaf 5 Staal
Frda Kusters Athena itanzenberger
Aegtr Hagel Hlllegeiwerg Peters
Albeona Hoenderop; Telegraaf 6 v
d Ouden Louis Harms Lloyd 18
Bellinger CathaVina Maria v d
Sluis Anna Kleboom Emma Van
VI ven Comptoir 27 Struljck Flan
drla U Rottiers: Tremar Wenninger
Nȟensikkens Gecrtrulda De
Brujfne: Zeelnnds Luister 1 Den Hor
der Amstel 7 d'Hondt.
HOQG WATER
15 Nov. Nev.
09 59 22 51 II 14
07 55 20 47 09 10 21
08 23 21 11 09 38 22 25
09 20 22 06 10 36 23.26
fit 41 21 38 10 01 2217
08 98 21 51 10 15 23 14
08 40 21 *5 10 04 22 44
10 27 23 14 11 44 -.-
09 34 22 13 10 52 23 32
11.20 - 00 07 12 46
10 26 23 28 11.44 -
Hdek v Holland 08 56 21 30 10 15 22 48
Scheveningen 08.57 2f 36 10 24 23 03
09 47 22 26 11.09 23 48
00 25 13.45 01 45 15 05
02 49 15 39 04 00 17 09
03 00 15 50 04 30 17 20
02 40 15 35 03 53 13 56
03 58 18 59 05 11-18 20
05 08 18 09 06 21 19 30
10 58 23.56 00 14
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
IJ November
Be minste vaarwaterdtepten zijn:
Papnerdeqg^Jsselkop 2 05 IJaseikop
Heygidoip 185; 'Heveadorp- A'dam-
Rll*kana.l I M A dam-Rlinkanaal
Vufcéswiik 175: 'IJaseikop-Docaburg
vs. *Doe*bur*-Z"tfen 1 60; 'Zutfen
"Kefde 1 55 'Eefde—Spoorbrug De
venter l 70 8poorbrug Deventer—Ka-
terteer 2.10.
Oe waterstanden ztln Rhelnfelden
J —3 Brelsa" h I 02 —9- Straatsbure
176 —1 Maxau 3 49 -J- Mannheim
177 -3- Malnz 195 -2: Bin ;en 113
-2 Caub 1.14 4: Koblenz 122 -2
Bofto 0 76 -4: Keulen 0 66 7 DUs-
seltlorf I 18 -0: Ruhrori tlW I W- *cl
2.27 -4 Emmerik 1 77 4 Pl whin en
1.09 +1 Steinbach 1 23 t Trie i Ml
-2 Lobith 852 2 Nüme ep-827 C
Arnhem 6 72 -7 Eefde I 77 ")e-
veijter 0 97 10 M-nsin 45 4» '.sé
19 32 - 7 B-X «haren 39 05 2 (eld
10 78 -4- Grave 4 54 -7 Sluis te
Wetirt 5.97 -7
'Waal tussen M|llingen an St Andries
Nachtvaart verboden
Aarde
M'ëeelifn 12 757 ka
Mcrcuriut
MieeoNja
4600 ke
In sampnweiking met de
Ierland over te
r -'WfragriraB
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1953
GOUDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAGINA 3
(Van onze speciale verslaggever)
OUWERKERK, Vrijdag.
Het lijkt of de caissons in het gat van Ouwerkerk
schots en scheef tegen elkaar hangen en alles
behalve goed aansluiten, daarbij een soort won
der tonend, dat zij, zo onsamenhangend, nog
kans zien de zee buiten te sluiten. Maar zij lig
gen daar prachtig en men is bar tevreden over
de afgelopen week. De lekken heeft men beter
in bedwang dan met veel optimisme mocht wor
den verwacht. Elke dag sluipt er bij vloed minder
water de Vierbannenpolder binnen. De spuiters
heeft men vóór Woensdag nog kleingekregen en
de onderloopsheid, dat is het water, dat door de
metersdikke laag stortsteen onder de caissons
doorglipt, wordt elke dag minder. Men is reeds
veel dichter bij de volledige waterdichte afslui
ting dan men had durven hopen.
tet dik is en dui leer poreus Eigenlijk w«s
men verleden week Vr(]dag nog niet geheel
gereed met het storten van steen voor de
drempel. Daar sluiting echter .geboden was.
moest men van twee slechten het minst
slechte kiezen. En gelukkig is gebleken dat
het zo ook ging.
het midden de aansluiting tussen
Phoenix 1 (Westelijk landhoofd) en Phoenix
lil bij Ouwerkerk. Verende stalen platen
sluiten de sleuf af. De lekken worden ge
stopt met zandzakken die van de lichter
af tn de sleuf worden gestoft. Rechts ziet
men de persleiding, die zand spuit
bó dit lek.
teel afgewerkt aan de buitenkant en op een
hoogte van 5 meter plus NAP gebracht. Met
de beide verbindingsdammen tussen oude
en nieuwe dijk is dit eveneens het geval en
binnenkort zal moeten worden besloten of
men van de waterdicht gemaakte afsluiting
het gat van Ouwerkerk een dijk zal
maken of dat men het stroomgat in de nieu
we dijk. waarvan de sluiting in Augustus
mislukte, zal volspuiten en de dijk daar dus
zal sluiten Hier spelen de financiè^een rol.
Over een week zal het dijkcomplex rond
het gesloten gat voldoende waterkerend en
veilig zijn Dit is nu reeds het geval met de
dijk tussen Ouwerkerk en Bruintsse en ook
de opgespoten versterking van de aan de
binnenkant zwaar beschadigde dijk tussen
Ouwerkerk en Zierikzee is vrijwel gereed,
zodat deze voldoende veiligheid aan het
achterliggende land zal bieden.
Vanmiddag om zes minuten over half vijf,
geschiedt er voor ons, aardse waarnemers
van het heelal, iets bijzonders binnen het
eigen zonnestelsel. Dan gaat Mercurius
onze het dichtst bij de zon staande zuster-
planeet over de zonneschijf heen. Dit
gebeurt maar gemiddeld eens in de acht
jaar, dus is het "inderdaad iets buitenge
woons.
De uitdrukking „gaat over de zonneschijf
heen" eist enige toelichting, want Mercu
rius blijft toch nog altijd zo'n kleine zestig
millioen kilometer van onze „moeder" van
daan Voor goed begrip het volgende: Mer
curius draait in 88 dagen om de zon; de
aarde doet er zoals U weet epn jaar
over Als de aarde één keer haar weg om
de zon beeft afgelegd, heeft Mercurius dus
kans gezien vier rondjes te maken En toch
komt het maar gemiddeld eens in de acht
jaar voor. dat Mercurius op een van haar
wentelingen om de zon precies tussen de
aarde en de zon in staat en dus, voor onze
aardse ogen, over de zonneschijf heen
sluipt. De oorzaak? De baan van Mercu
rius en die van de aarde liggen niet in één
vlak.
Nu moeten wij vrijwel alle lezers op één
punt teleurstellen: noch met ongewapende
ogen. noch met de bekende beroete glaasjes
- waarmee belangstellende leken zonsver
duisteringen „waarnemen" is het moge
lijk Mercurius' gang over de zon te zien.
Daarvoor 'is onze zuster te klein en het
zonnelicht te fel. De overgang Is wél zicht
baar op het beeld, dat u met een goed af
gestelde kijker projecteert op doek of pa
pier.
Dit verhaal over Mercurius biedt ons ge-
(Advertennej
iraT goede nieuws ervaart men. als men
een week nadat op triumphale wijze
het gat werd gesloten, de sluiting bezoekt.
Een wandeling over deze vierdelige beton
nen dijkdichting begint met het beklimmen
van een hoge zwiepende ladder, aie naar
het dak van het Westelijke landhoofd-cais-
son voert. Geïmproviseerde bruggetjes ge
ven toegang tot de andere caissons en zij
zijn wel nodig want van een ragscherpe
aansluiting van deze betonnen kolossen
bleek geen sprake te kunnen zijn. Er bleven
gleuven open, die door de z g. verende pla
ten gedeeltelijk konden worden gesloten
Dit systeem bleek achteraf te voldoen.
Eenmaal bovenop deze Phoenix-afsluiting
ervaart men hoe deze gevaarten een ligging
hebben aangenomen die een timmermansoog
zeker niet kan bekoren.
Zij hellen naar het midden van het gat af
en tonen dus een oplopen in de zijden. Nog
steeds is men aan alle kanten bezig de af
sluiting te vervolmaken.
Waterdicht is »U nog geensslns. Maar het
pleit voor wat er in de afgelopen zeven da
gen aan is gedokterd, dat op het ogenblik
„slechts" één millioen kubieke meter water
per tU door de afsluiting glipt. Toen het gat
nog volledig open was. stroomden veertig
millioen kubieke meters water rr door en
tijdens het vloedt(J direct na de sluiting, dus
in dat van de nacht van Vrtjdag op Zaterdag
een week geleden, wisten nog tien millioen
De caissons, die het Oostelijke larldhoofd
rormen bp Ouwerkerk, worden volgestort
met klei. Op de voorgrond in het midden
is nop een gedeelte van de „guillotine"
zichtbaar, die fussen Phoenix en landhoofd
de grond werd gedreven. Deze lekkende
openinp is reeds met klei gedicht.
kubieke meters zeewater onder en tussen
de caissons door te stromen.
De winst op de waterdichtheid v»n de
afsluiting is dus nu reeds zeer beduidend
en het ziet er naar uit dat binnen drie we
ken deze betonnen dijkdichting-van-groot-
formaat geheel waterdicht zal zijn. Dan zal
men met het leegpompen van de Vierban
nenpolder kunnen beginnen.
Zand en klei
AN beide zijden van de dam van vier
Pk/>enix-<#lssons en op de beide land-
hoofden waar deze afsluiting "op de kapten
van het voormalige stroomgat in de oude
dijk aansluit is men vrijwel dag en nacht in
de weer Am de sluiting volledig waterdicht
te maken Daar zwaaien twee grote kranen
rustloos grote gadjpers zware Boomse klei
uit de lichters naar de afsluiting. Aan de
Oostzijde worden de betonnen ^èandhoofd-
caisson8 ermee gevuld en verstevigd En ook
tussen deze caissons waar de z g. guil
lotine het gfct opvulde tussen landhoofd en
Phoenix worden grote hoeveelheden
zware klei gestort om deze ruimte tussen
dijk en afsluiting weg te werken.
Vier perszulgers werken er op volle toe
ren om de drempel vap stortsteen, waarop
de vier betonnen gevaarten zijn gezonken,
later te kunnen inkapselen met klei, zodat
hij geen water meer zal doorlaten Voor het
sluitcÊisson is ftet "water n.l. 30 meter diep
erf" er achter 20 meter. Deze gaten zal men
moeten vullen met zand. wil men de poreuze
drempel van stortsteen met kiel waterdicht
kunnen .huiken. Van de landhoofden uit is
men met dit spulten van zand reeds begon
nen en men werkt naar het midden toe Drie
perszuigers spuiten achter de afsluiting en
één er voor
Drie spuiters
SD
N de sluiting af had men last van drie
spuiters, grote lekken waar het water
met kracht doordrong. Woensdag had men
alle drie bedwongen.
De grootste spuiter was tussen Phoenix
3 en 4; de kleinste maar de lastigste en ook
de gevaarlijkste achter het Westelijke land
hoofd. Met torpedonetten waarin stortsteen
en zandzakken waren gedaan, heeft men dit
lek binnen 24 uur onder de knie gekregen
en een perszuiger is bezig tegen dit alles nog
eens een dikke laag zand te spuiten. De
spuiters hadden een oppervlakte die varieer
de van 20 tot 40 vierkante me|jer.
Voor en achter de afsluiting is ln.de afge
lopen week veel „gezonken". Soms werden
twee lagen zinkstukken aangebracht en tot
Woensdag was' hierop reeds 20 N)0 ton steen
gestort. Deze stukken bazalt variëren in
gewicht van 80 tot 300 kg.
Ook de waterkering
IV^AAR behalve aan het waterdichtmaken
A van de afsluiting wordt ook met man
en macht gewerkt aan de waterkering ln
zijn gehoel. De nieuwe dijk wordt momen-
legenheid iets te vertellen over één wijze,
waarop men de afstand aarde-*zon kan
meten. Bijgaande tekening maakt het dui
delijk. Als Mercurius „overgaat" zou men
op aarde twee waarnemers kunnen neer
zetten: één (bijv.) qp 50 graden Noorder
breedte e« één op 50 graden Zuiderbreedte.
Nu zien de „Noorderlingen" Mercurius
over de Zuidelijke helft van de zon gaan,
de „Zuiderlingen" nemen haar waar op het
Noordelijke deel van de zon. (Louter voor
ons gemak praten we over Noordelijke en
Zuidelijke deel van de zon, in werkelijkheid
kunnen wij er niet van spreken 1).
U ziet op de tekening een aantal w?ar-
nemings-driehoeken, waarven de hoeken
dus ook de zijden en de hoogtelijnen (lood
lijnen) te berekenen zijn. Zo kan men
de afstand aarde-^Mercurius en Mercurius—
ton (dus; aardezon) vaststellen. Helaas l«
gebleken, dat de becijferingen met Mercu
rius als hulp geen nauwkeurige uitkomsten
geven. Daarom voeren astronomen een der
gelijke meting liever uit als Venua de
andere binnenplaneet „overgaat".
In Straubing in Beieren zijn Donder
dagavond 700 siearettsn gestolen uit
ten vrachtauto. De daders konden
reeds Vrijdagochtend worden opge
spoord, toen bleek dat een aantal jon
gens van de plaatselijke school thuis
was gebleven met „buUcptfn". De si-
garetten konden op 60 na worden
achterhaald.
Een Finse arbeider, die in hechte
nis werd genomen wegens diefstal,
bleek na korte tijd ook buikpijn te
hebben. Een onderzoek wees uit, dat
ztjn maag twee vorken, een tafelmes,
scheermesjes en porceleinscherven be
vatte.
|ET GAAT DE RUSSEN op'de internafiO-
politieke markt in de laatste
maanden niet naar den vleze. Sinds de dood
van Stalin hebben zich enkele merkwaar
dige gebeurtenissen voorgedaan, die fnui
kend waren voor de overtuigingskracht van
de Russische propaganda ln het buitenland,
omdat zij het ware karakter van het com
munistische regiem zo volledig ontmasker
den, dat elke tegenspraak van het Kremlin
Izinloos was. Daar is in de eerste plaats de
opstand in Oost-Duitsland op 17 Juni van
dit jaar. De krampachtige poging van de
communistische leiders om de verantwoor
delijkheid voor deze complete revolutie op
de schouders van „enkele fascistische pro-
ocateurs en Amerikaans* agenten" te laden,
accentueerde slechts de zwaarte van hun
nederlaag. Want zelfs als men zou aanne
men, dat dit verweer gegrond was, dan moet
toch constateren,^»"
dat wanneer „een
kleine groep fascisten"
in staat was de Oost-
berltjnse arbeiders totV
een dergelijke massale
opstand over te halen, die arbeiders
toch niet al te vast in hun schoenen moeten
TAE tweede grote politieke nederlaag lijden
de comfununisten op het ogenblik in
Korea. Zoals men weet is de vraag wat er
rit ci vuwi.
Het zwaarst is de onderloopsheid bUJiet
sluitcaisson. waar de steendrempcl over*»
lengte van 4® meter niet minder dan ®^r-
Eên groot 'wielrenner wordt vandaag
60 jaar en wel Piet Moeskops die vijfmaal
het wereldkampioenschap veroverde. Piet
Moeskops in zyn woning m de Ja cob Cats-
straat tc Den Haag. waar hij nog dikwijls
Wiet een liefkozende blik zijn vele tropheeen
bekijkt.
Ooggetuigeverslagen
op Zondagmiddag
AVRO
16.31 uur: Zuid Nederland—Luxemburg
(Leo Pagano).
16 38 uur: Quick—RFC en HVV—Nep
tunus (J. Brongers).
16.41 uur. Blauw Wit—De Volewijckers
(M. Bremer).
16.43 uur: SET—Sarto (Joop van Brus
sel).
16.45 uur: Coal—DCV en voetbaluitsla
gen.
VARA
17.50 uur: Rotterdams Elftal—Bonds-
elftal.
terug te keren, lange tijd het grote struikel
blok voor het sluiten van een wapenstilstand
geweest. Tenslotte kwam men overeen, dat
vertegenwoordigers van beide partijen de
gelegenheid zouden krijgen hun onwillige
indgenoten in de krijgsgevangenenkampen
mder neutraal toezicht) toe te spreken, ten
einde hen over te halen op hun besluit terug
te komen.
Welnu, deze ..overtuigingsbijeenkomsten''
zijn sinds enige tijd in volle gang en de
resultaten zijn voor de communisten uiter-
mata pijnlijk. De afvallige gevangenen
weigeren eenvoudig'naar de „overtuigers"
te luisteren en moeten soms door de Indi
sche bewakers met geweld gedwongen wor
den de bijeenkomsten bij te wonen. Wan
neer zij. dan. onder protest, de vergadertent
binnenkomen, beginnen ze prompt de „uit
leggers" uit te jouwen en uit te schelden
voor alles wat lelijk Is. Leugenaar, hond,
moordenaar. Russische slaaf, varken, ziehier
enkele van de beschaafdste quallficatles. die
de communistische vertegenwoordigers naar
het hoofd geslingerd krijgen. De gevangenen
blijven joelen en schelden, weigeren hals-
sUrrig naar de uiteenzettingen te luisteren
en gedragen zich volkomen onhandelbaa
Slechts een handjevol krijgsgevangenen
heeft zich tot nu toe laten overhalen naar
hun land terug te keren, de rest wil niets
meer met de heilstaat te maken hebben.
Alles bijeen genomen kan men dus zeggen,
dat het experiment van de „uiteenzettingen
aan de krijgsgevangenen" voor de commu
nisten een geweldige blamage is geworden.
FEN DERDE zeer pijnlijke aangelegenheid
-"-J voor de communistische wereld ls de
behandeling in de Alg. Vergadering der Ver
Naties van de door Amerika tegen de Noor
delijken ingebrachte beschuldiging van :n
Korea begane oorlogsmisdaden Alle ontken
ningen en tegenwerpingen van de Russische
afgevaardigde Wysjinski hebben niet kunnen
verhinderen, da! de Algemene Vergadering
met grote meerderheid van stemmen (53
tegen 5) besloot de Amerikaanse klacht In
behandeling te nemen. De beschuldiging
schijnt goed gefur.deerd te zijn Gedurende
de grote geallieerde opmars naar de Jaloe
hebben de verbonden troepen talloze ge
vallen van communistische wreedheid onder
het oog gekregen Dit
vermoedelijk in
ir5te plaats
de snelheid
de opmars
V N.-troepen, waardoor
de Noordelijken niet de kans kregan de
sporen van hun wandaden uit te wissen.
Van de Amerikaanse voorlichtingsdien:
in Nederland kregen wij dezer dagen ee
aantal foto's toegezonden, documentatie
materiaal voor <je bij de Verenigde Natii
ngediende beschuldigingen Deze foto's, te
gruwelijk om in een dagblad te publiceren
geven een ontstellende indruk van de men
taliteit der communistische legeraanvoer
ders in Korea. Wij herinneren ons allen cl<
foto's uit na-oorlogse boeken oyer de Duitse
concentratiekampen, foto's van massagraven
en van gruwelijke vondsten tn vernietigings
kampen Wij hebben ons misschien ver
beeld, dat de nazi's in beesachtigheid mei
evenaren waren, maar dat blijkt i
nei ooï
A was v
1 de eer
i danken
J van d
Den Haag heeft een sluitende
begroting-1^54
De gemeente 's Gravenhage heeft een
sluitende begroting 1954. Er zijn echter
kele factoren, die de balans de nadelige
kant op zouden kunnen doen slaan. In de
begroting is bijv. nog geen rekening gehou
den met de 5 procent salarisverhoging,
welke het volgend jaar zal komen Voorts
Sft men voor de Haagse Tramwegmaat
jppij geen winst geraamd. De resultaten
►vorige jaren echter geven redenen een
lies niet onwaarschijnlijk te achten.
De ontwerp gemeentebegroting voor II
wijst, wat de gewone dienst betreft, een
totaal aan van inkomsten en uitgaven van
f 218 852 062 Zij is dus in evenwicht, doch
er dient wel rekening mede te worden ge
houden, dat dit evenwicht tot stand is ge
bracht door in de raming wegens algemene
tkering uit het gemeentefonds een be
drag van 8.177 400 op te nemen wégens
..«ubjectleve verhogingvan die uitkering
Lijsten slachtoffers watersnood
Het informatiebureau van het Nederlandse
Rode Kruis heeft nog een beperkt aantal
lijsten beschikbaar, die de namen bevatten
yijin de slachtoffers der overstromingsramp
van 1 Februari Deze lijsten vermelden ook
de geboortedatum en het laatste woonadres
van de slachtoffers. Men kan de boekjea,
die gratis verkrijgbaar zijp, aanvragen bij
het hoofdbestuur van het Nederlandse
Rode Krpis, Prinsessegracht 27, '«Graven
hage.
Volgens de Westduitse rsdio ztjn op 3 No
vember drie Russische soldaten omgekomen
en velen gewond bij een spoorwegongeluk op
een brug over de Wartne bij Poznan in
Polen. Het ongeluk zou veroorzaakt zijn door
Poolse partisanen 120 Personen zouden :n
verband hiermede zijn aangehouden
Volgens het anti-communistische Westber-
lijnse bureau WEST hebben leden van da
Oostduitse politie Zaterdag een collega
doodgeschoten, die poogde naar West-Rerlijn
uit te wijken.
Studieboeken in Indonesië
minder duur
De prijzen van studieboeken voor mid
delbare scholen en voor da universiteiten
zullen met 50* verlaagd worden. Begin
volgend jaar zal een vermindering van da
prijzen voor leerboeken voor de lagera
scholen worden Ingevoerd. Bldus heeft pre
sident Soekarno in een toespraak voor stu
denten in Soerakarta meegedeeld Eerder
op de dag hadden de studenten een petitia
voor prijsvermindering van boeken inge
diend.
rgissing te zijn. De Chinese communisten
blijken in wreedheid en verachting voor hei
|leven weinig voor de monsters urt de Duitse
concentratiekampen onder te doen. Als dit
reeds de conclusie moet zijn van ons, die
slechts een fractie van het bewijsmateriaal,
waarover de Amerikanen beschikken onder
de ogen hebben gehad, dan kan men zich
voorstellen welk een Indruk de aanklacht
van de Verenigde Staten op de leden van
de Verenigde Nifties zal maken. Het ls geen
wonder dat de heer Wysjinski zich met hand
en tand tegen de behandeling van deze aan
gelegenheid in de Algemene Vergadering
heeft verzet.
Drie maal, kort na elkaar, zijn we ln de
afgelopen maanden getuigen geweest van
een onthutsend demasqué der communistl
sche boosheid, een ontmaskering zo compleet
en zo overweldigend duidelijk, dat elke
poging tot tegenspraak moest blijven steken
in zinledig gestamel Zouden de ogen van
diegenen in West-Europa, die slechts van
Moskou hun aardse heil verwachten, niet
eens eindelijk opengaan?
ir thans bekend ge
worden is. heeft prof.
dr G. Quispel. hoogleraar
bij de Theologische Facul
teit d«\r Rijksuniversiteit te
Utrecht, een koptisch hand
schrift (co<|ex) van honderd
bladzijden aangekocht, een
viertal tot nu toe onbeken
de gnostische geschriften
uit de tweede eeuw na
Christua bevattend.
Deze geschriften werden
in 1946 door Egyptische
boeren (fellahs) in de
streek van Nag-Hammadi,
ongeveer vijftig kilometer
ten Noorden van Luxor ge
vonden In een grot aan de
Oostzijde van de Nijl aan
de voet van een berg, von
den zij 'n pot van aardewerk,
waarin dertien codices
(bundels) geborgen waren.
De inhoud was op papyrus
geschreven. Deze vóndst
kan als de belangrijkste
ontdekking van deze aard
worden beschouwd, wam
de codices waren in uit
stekende toestand, fraai
beschreven en voor het me
rendeel door lederen ban
den beschermd De gnosti
sche geschriften waren in
het koptisch, maar naar nu
vaststaat, alle uit het
Grieks vertaald.
bekende Zwitserse psycho
loog. prof. dr C. G Jung
uit Zurich, slaagde prof.
Quispel er in een deel der
geschriften aan te kopen
brengen
Op de foto: Professor dr
G Quispel ln zijn werkka
mer te Utrecht, waar hij
de geschriften bestudeert
en vertaalt.