Zij werpen sardientjes uit veel TONIJN te vangen om en in Japanners zijn in de luchtvaart nog heel wat van plan Comets en DC-6B zijn in bestelling Wedstrijdprogramma voor a.s. Zondag Voetbal Handbal Korfbal Hockey Rechts en links in de politiek In Den Haag staat de volmaaktste postmachine ter wereld Toestand van Thorez eritiek Oom miste geld nog niet 700 Gulden voor prentenboek SCHEEPSTIJDINGEN "gr Zwemmende goudmijnen is heel wat verfijnd^ genot dan in Europa Berde blad - pagina 2 GOUDSCHE COURANT ZATERDAG 21 NOVEMBER 1953 Ondanks alle moeilijkheden, voortspruitende uit geldgebrek vooral gaat het economische leven in Japan de laatste jaren met sprongen vtfcruit. De Japanners weten de hun door het vredesverdrag geschonken vrijheid goed te gebruiken en alles wijst er dp, dat dit volk van 85 millioen zielen zijn veerkracht heeft herwonnen. Men behoeft slechts de groei van de Japanse burgerluchtvaart te volgen om in te zien, dat men in stijgende mate met Japan als factor in het wereldverkeer rekening zal moeten houden. Zeals men weet, werd op 1 Augustus 1951 de Japan Air Lines opgericht, welke op richting de steun had van bedrijfsleven, banken, politici en regering. Men begon met een kapitaal van 100 millioen yen, wat Onge veer overeenkomt met 100.000 pond sterling, de leiding berustte bij enkele markante figu ren uit Japanse zaken- en bankkringen, zoals Alichiro Fujiyama, voorzitter van de Japanse Kamer van Koophandel, die voor zitter van de Raad van Commissarissen werd en Seijiro Yanagita, eertijds onderdirecteur vaó de Japanse staatsbank, die directeur is. Een van de voorwaarden, die bij de toe- panse burgerluchtvaart, want in 1951 be reikte men een Deladingscoëfficiënt van 74 2 en men vervoerde in dat jaar 18 348 pas sagiers met een gen\j£deld vervoer van 274 passagiers per dag. Dit goede begin verwon dert niet, als men de geografische gesteld heid van Japan in aanmerking neemt. Ja pan heeft uitstekende spoorwegen, doch het vormt een zeer lang gerekt vervoersgebied met nogal ver Uit elkaar liggende centra, zoals Sapporo. Tokio en Fukuoka. Toen het vredesverdrag in werking trad en de beperkingen op de Japanse luchtvaart activiteit werden opgeheven, konden de Japanners sich dns geheel werpen zowel op de vliegtuigbouw als op het luchtvervoer. De Japan Air Lines begon dan ook met het kapitaal te verdubbelen, tot 2M millioen yen, wat later nog eens werd verhoogd tot <N millioen yen. Men köcht eerst 6 DC4 voor de binnenlandse lijnen en toen het contract met de North West Airlines in October 1952 afliep, nam de Japanse maatschappij het ▼ervoer over en nam vliegend personeel yan de Transocean Air Lines in tijdelijke dienst. Het eerste wat men daarna deed. was natuurlijk, voor de opleiding van Japan ners te zorgen. Met kapitaal verstrekt door North West en Transocean was-in Juli 1952 de Japan Aireraft Maintenance Company opgericjit. die een jaar later in staat was op Haneda Airport te Tokio het onderhoud op zich te nemen, niet alleen van de vliegtuigen van de Japan Air Lines, maar ook van die van enkele buitenlandse maatschappijen. De trein als concurrent Het is wel erg vlug gegaan in Japan met de burgerluchtvaart; in het begin van dit jaar besloot de Japanse regering «en ijieuwe luchtvaartmaatschappij op te richten, die zowpl binnen als buitenlandse diensten on derhoudt en die met een kapitaal van 2 000 millioen yen werkt, dat met de JAL wordt gedeeld. Men besloot maar dadelijk. Cornets te bestellen en men loopt rond met het plan. een Tokio—San Francisco-lijn te opene^ met DC6. Met de DC4 onderhoudt men in middels diensten tussen de eilanden Hok kaido, Honshu en Kyushu; behalve natuur lijk de diensten tussen plaatsen als Tokio. Sapporo. Osaka en Fukuoka. Zoals boven reeds werd gezegd, hebben de Japanners een ultstekepd spoorwegsys- teenb, wat natuurlijk wil zeggen, dat de Ja- gtemming tot oprichting van een eigen lucht vaartmaatschappij werden gesteld, luidde, dat alle buitenlandse luchtvaart mij., die op Japan vliegen deel zouden mogen nemen, zowel financieel als bij de leiding, in de Japanse onderneming. Dat waren dus de Pan American, Canadian Paciffè, Quanta*, North West. PAL. BOAC en de Civil Air Transport van Formosa. De belangen van de buitenlandse maatschappijen werden ten ■lotte geconcentreerd in een contract met de North West Airliaea, volgens welk con tract deze Amerikaanse, maatschappij met Martin 2-0-2 en DC4 toestellen het vervoer voor de Japante onderneming zou ver richten. J.A.L. begon goed Het begon al dadelijk goed met de Ja- panie luchtvaartmaatschappij in een zware concurrentiestrijd is' gewikkeld. Men weet ook bij de Japanse spoorwegen service te bieden. De treinen zijn even weelderig inge richt als de vliegtuigen, hebben luchtver versing in de eerste- klas. een bar-service, zetels,, met rugleuningen die achteruit kun nen worden geklapt, gratis lectuur, atewar- d.jsen enz. In de Havilland Gazette in verband met die Comets interesseert deze Engelse vliegtuigfabriek zich natuurlijk sterk voor Japan hebben employé'a van De Havilland getuigd, dat de treinen in Japan bijna nooit te laat zijn. Bovendien, komt een expresse-trein, waarvoor een sur plus moet worden betaald, op zijn minst een uur te laat aan, dan betalen de spoorwegen dst surplus aan de reizigers terug. Overigens behalve met Cornets vliegt de JAL nog met een ander product van De Havilland, name lijk Herons, die op de korte alttand worden gebruikt. Wat men nog wil Wat men b|j de JAL van plan la? Men besehemwt de lijnen op San Francisco en Lenden wel als Je belangrijkste internatio nale l|jnen; men overweegt verder een dienst op Seattle vla Alaska. De dienst op Londen zal in phases worden opgebouwd. Voorts bostaah er plannen voor verbindingen met Mo de Janeiro en Djakarta en natuurlijk s||n de overeenkomsten met de Verenigde Staten. Engeland. Nederland, Thailand en de Scandinavische landen ook niet voor niets gesloten. B|j De Havilland (g men uiteraard tevreden met deze gang van zaken, want de Japanners hebben reeds twee Co mets tl met Rolls Royce Avon-motoren be steld, die tegen het einde van 1955 geleverd sullen worden. De JAL jieelt van Slick Air lines een DC-IA gekocht en deze tot een passagiersvliegtuig verbouwd en vier DC- CB z|jn in bestelling en worden in 1954-'55 verwacht. Men ziet, de Japanners zijn weer In de lucht en niemand kan voorzien, welke plaats zij eens in het internationale luchtverkeer zullen innemen. garat* Kis*** Zwolse pays wt DWS—Hararlea ViarS# Klaaaa A: Gr Willam II Vlo-Wil 'Uerhurg—Taylingan Oeatarparka.. Enach Bova— Bto. B: VSVQVAV lUgterableek't Gooi Blauw Wil—Heerenvaan .Vlteaae—Enschede AGOW—De VolewUdter* Sneek-EDO Go Ahead—DOS C: Belle i helde— BW Long*—WV Emma—Xerxes PSV-HBS Sittardla—SVV Soarta—Bi abkntia NAC—VVH D: Llmbur«la—Maurits OHC—Eindhovan HDVS—FelJanoord ADO—Willem 11 MVV—EBOH EufUor-RBC KOAp—Juliana WEST I TlèeeSe Klaaaa Af ZVV—Hollandla Zeeburg!*—HFC DWV—VVA HRC-ZFC Volendam—Helder De Kennemera—Schotan UVV-HVC WEST 11 Tweed* Klaaaa Ai DnlUa-Vrlandanachaar ONA—Velo* Coal-HOV B: VUC-HFC UVS-VCS HVV—Gouda DcrS* Klaaaa Ai Alphen—Zendv meeue» Wllhalmut—Waaaansar Vioa— Lugdunum Hülegom—HKAW B: HPSV-Archipel The Rising Hope-Hoek van Holl VVP-Caakkwartter ODA-LFC Scheveninaen— Excelsior 10 Blauw Zwart—BEC C: Da Hollandlaan—Flakkaa Papend recht— Sllkkerv aar DHZr—Sliedrecht Overt»***DCL. Hllles^ili—-Alblaaaerdam Spartaan 20—RDM D: VFC-CKC Dubbeldam—Waddlnxvaan VOC-VDL Leonid*»—'Tranavalla K OUvêo^Weatlandla Spoorwük—RVC ADSRava WeaterkwartlarOlympi* Ta Warva—Alnhla Of Woarden—Stolwijk 5SV—Lekkerkerk MoerkapelteUnio Oude water—Schoonhoven D SO—DONK EI VDSNoorden Zwart Bléuw—Quick Stapa St. Volharden—PDK De Muaachan—Lenig an Snal DUNO-Full Spaad Hillagerabarg— DHL F: Schlabroak—SIOD AeoluaPFC FSV Pretoria—NADO V Bolnee—DDC DZB—DRL Nieuwen hoorn—OLE G: Poortugaal—RockanJ* Zulderater—WRW DirkatandHWD Belvedere—Hermandad OVV—Dindua H: LSV-RCD SMien—Heukelum DEH-OSS Gelukvogel*'a Gravendeel Hardinxveld—HION Bea. 1* Klaia* HKV Ï-Het Zuiden S Vicua Oriantia 2—On* Eibernest 3 Deetoi 2—Spongen 3 Ras. 3* Klaaaa Dn* Eibernest 3—Deetos Achillas 2—Olympiaan I Ewerveri 2—H*t Zuiden 3 Bas. 3* Klaaaa A: Actief 2—Blauw Wit 'SI 1 Het Zuiden 5— Deaioa 5 Regenboog 2—OSCR 3 Veio* B—Dee to* 4 Achillea 2— Die Haghe 2 Ons Eibernest t— Fluke 3 Fluks 2—Wion 3 HSV Hat Zuiden HeefgkUsee Oaasaa AC-PS V Dl—Vriendschap Deetoa—Alsamena HKv—Vicua Orient!* Gr mnsaiaatenHat Zuiden One Eibernest—Soangan Tweed* Klasaa A: OSCR-Blauw Wit *11 Zuiderkwartier—Dl* Haghe Hou" sTand-Velox B Sperwers—Heady Artlef—Achillea Olymbiaan—Fluka Regenboog—HSV Dorde Klas** A: Trekvogels—Poortugaal USV-iSucces EucekaCharlols MafWada—Overkanten B Porn»—De Spartaan Ons Huil—Phoenix Woenaol—HygiSa HaafdkUaaa Haras Olvmpia G-P8V Dlvmpia H—Niloe DES—Aalsmeer Eindhoven—He llaa Dam*» I* Klasaa Tumluat—Olympla Dam** X* Ktaas* ADODynamo Hcran 1* Klasaa HVD-DWS OvnamoPhoenix Htm I# Klasaa Donar-pVIre* Animo—Excelsior Snelwlek—Rod» Wilton F-Eado De Meeuwen—Actief Hersa In. 1* Klasaa Olympla 2—Dynamo a WESTEN HEKEN Eerste Klaaaa Groen Geel—TOGO Ba Fair— HHUC Overgangsklasse B. Ring Pass—SCHC Preraolleklassa B: HDM U-Leiden Tweede KMaaa telden ll-HDM IV Eerst* Klags* Amsterdam—TOGO Promotieklasse A: Leonidaa— Kieviten B: Hilversum II—Hood Wit Amersfoort— Alliance Prof. mr L. G. A. Schlichting heèft giste ren in de R K- universiteit te Nijmegen zijn ambt van hoogleraar in de wetenschap der politiek aanvaard met een rede over „Het begrip rechts en links" in de politiek. De uitdrukking „rechts en links" ter ken schetsing van twee politieke richtingen gaat ons tè gemakkelijk ai, aldu* de professor. Als men de herkomst van „rechts en links" nagaat, stuit men op tegenstrijdige Inlich tingen. Geschiedschrijvers der Franse revo lutie apraken van „geavanceerden" en „ge matigden". Aulard schreef over de ariato- cratiëene „rechterzijde" en de patriottische „linkerzijde", e plaatsverdeling der afge vaardigden in de Nationale Vergadering van 1789 wees op een scheiding van „behouden de aristocraten" links en de „vooruitstre vende derde stand" rechts. Het is een samenloop van velerlei omstan digheden geweest, die aan de politieke be namingen van „rechts en links" het aan zijn heeft gegeven. De professor uitte de veronderstelling, dat het misschien een ver slaggever is geweest, die deze indentificatie tot een politieke benaming heeft gemaakt (Van onze correspondent in Den Haag). Het aan de RtjswUksewef nasst het Sta- tion-H.S. ftaande hoofdpostkantoor In Den Haag. dat gisteren door de Rijksgebouwen dienst is overgedragen aan het staatsbedrijf der P.T.T., verbergt binnen z|Jn muren een pust-behandelingsmethode, welke een uni cum in de wereld is. De post wordt verwerkt In een zaal. die feitelijk één grote machine Is. Op het centrale aanvoerplatform, hoog m de zaal gelegen, komen via een transporttrap de postzakken aan. Deze worden geledigd op transportbanden of «orteertafels, vanwaar de 6tukken geleid worden naar het centrale verdeelsysteem (per bestemming afgebun- delde en bij abonnement gefrankeerde stuk ken). naar de handsortering (afgebundeld in bepaalde bestemmingsrichtingen) en naar de splitsings- en ordeningstafels. De laatst ge noemde stukken worden weer onderverdeeld voor machinale stenjpeling (briefformaat capaciteit stempefméchines: 20.000 stuks per uur), handstempeling (onderverdeeld in „ge woon" «tempelen en rol-stempelen) of voor niet-stempelen (frankering door middel van frankeermachines). Op één punt komen de stukken dan weer bijeen, verzameld via transportbanden in speciale bakjea, evenals de (groene) giro enveloppen (llO.dOO per dag). Van hier uit worden de bakjes automatisch geleid naar handaorteringsafdeling-. (buitengewoon formaat of i.v.m. overvoering van de mecha nische eorteermachines) of naar de machi nale sorteerafdeling, alwaar de z.g. transor- ma's ktaan opgesteld. Tenslotte wordt de uit gezochte post via banden afgevoerd naar Aantal radio-luisteraars blijft stijgen Het aantal aangegeven radio-ontvang- toeatelien in Nederland bedroeg per 1 Nov. 1953: 1.822.083 (tegen 1.812 432 per 1 Oct.). Op 1 October waren er 484.118 aangeslotenen op het rijkaradiodistributienet (tegen 483.032 op 1 September j.l.). Mémoire-oorlog De Gaulle- Giurchill, Volgens perionen, die in nauw contact staan met generaal De GauIIe.-is deze vai. plan in het begin van 1954 het eerste deel van zijn mémoires te publiceren. In talrijke passages zou geantwoord worden op de mémoires van Sir Winston Churchill. bundelmachine» en uiteindelijk naar het centrale verdéelsysteem. gevolgd door de af deling afvoer. Brieven en drukwerken van normale af metingen kunnen worden gesdfteerd door middel van de tranaorma's. grote machines, welke de brieven rechtstreeks in 300 ver schillende bestemmingsrichtingen sorteren, hetgeen bij handsortering absoluut onmoge lijk is Daarbij heeft men drie sorteergangen nodig. Bovenop iedere, enkele meter's hoge machine zitten 5 transormisien. die de brie ven in een gleuf werpen en tegelijkertijd een bepaalde cijfer-combinatie op een klavier aanalaan, waardoor de betrokken brief automatisch, via een ingewikkeld stelsel van transportbakjes en tranaportgoten, naar het Juiste vakje wordt gevoerd. Het bedienend personeel heeft dus 300 code-nummers in het hoofd en weet precies dat een brief naar Harderwijk dit nummer h«jeft. naar Sint Pancras dat nummer, naar Amerika dat nummer, enz. De opleiding daartoe vergt geruime tijd. n.l. zes maanden. De logische consequentie van he( invoeren der transerma's ia echter, dat de brieven door dfc afzender» geadresseerd worden met. een nummer inplaats vkn een plaatsnaam, waardoor voor het bedienend personeel van deze sorteermacbines niet alleen het geheu genwerk van het onthouden van honderden codenummer! vervalt, maar tevena de snel- Binnen zeven dagen hebben de technici van de filmstudio's te Elstree bij Londen Afri. ka's machtigste rivier, de Zambesi, nage. bootst in een enorme watertank, met kunit- matige golfslag. Voor de film „Duel in the Jungle" dobberden Jeanne Crain en Dana Andrews hierin gisteren met een kano, die de vreemdsoortigste capriolen maakte in het roerige water. Op het witte doek zal deze scène een volkomen natuurgetrouwe indruk maken. Volgens geruchten te Nice zou de secre taris-generaal der Franse communistisch» partij, Maurice Thorez, zeer ernstig ziek, of zelfs stervende zijn. Thorez, die onlangs uit de Sowjet-Unie is teruggekeerd, waar hij een medische behandeling heeft onder gaan. woont in een ommuurde ef bewaakte villa in het nabije Nice gelegen Mougina. Van communistische zijde wordt tegen- gesproken, dat Thorez ernstig ziek zou zijn. Verklaard wordt, dat hij kortgeleden nog twee communistische afgevaardigden heeft oiHvangen, die zeiden dat hij een gezonde indruk maakte. heid aanzienlijk kan worden opgevoerd. Qet ia thana nog niet zover, dat brieven voor bijvoorbeeld Amsterdam met ..195" geadres seerd moeten worden, maar dat dit sal komen, staat wel vaat. (Van on?e coraespondent te Apeldoorn) Een onderwijzeres op een van de Apeldoornse lagere scholen zag dezer dagen, dat de 10-jarige leerling B. H. in het bezit waa van een bankbiljet van ƒ20- ZU stapte met het biljet naar de hoofdonderwijzer en sa men verdiepten zij zich in de vraag. 4f dit biljet nog wel geldig waa. ZiJ kwamen niet tot een besluit en vroe gen bet daarom aan een politieman, die eveneens niet aeker van de zaak bleek te zijn. zodat ten slotte een ambtenaar van het postkantoor de vraag te beantwoorden kreeg. H«t antwoord klonk bevesti gend, zodat besloten werd, 4te Informeren naar de her komst vsnbfl geld. Hier voor wrnrdf politie In de arm néornen. Mni kwam terecht bij de ^>Kjarige leerling A. R. W., dié uitvoerig aan de tand werd gevoeld. Dezft jongen trachtte de politie om de tuin te leiden, maar einde lijk kwam bet hoge woord eruit. Hij bleek deze zomer bij een oom in Noord-Bra bant te hebben gelogeerd en daar het geld te hebben weggenomen uit een kast. De oom had van de dief stal niets bemerkt. aar toen hij zijn bezit ging na tellen, miste hij een bedrag van ca 1100. De 14-jarige dader had van het geld een bedrag van 800 aan eer. vriendje gegeven, omdat deze het ook wel leuk «o.id wat gpld in zijn zak te hebben! Dit vriendje, de 14-jarige L. T., had het wel aan itjn moeder laten zien, maar deze verkeerde in de ver onderstelling, dat het sta peltje bankbiljetten, waar haar zoon mee speel ie, al lang verlopen was. Hal kleine broertje van L f, dat vreselijk zeurde, xrseg vervolgens het geld en rui de een bedrag van f 20 voor een knikker en een bedrag van I 710 viel een prenten boek mei zijn vriendje B. H. Van het ontvreemde gele is tenslotte nog een bad ag van f 830 achterhaald Scheepvaartbeweging Binnenlands havens ns.cii, Nwe Rilnv. Mij Joost. Ned VXaandam ledig. Rletl Wagenborg; Libelle DU Bremen st* De Rk, v. Es M v Omm Spaarnestreom. Ned Londen, at* Hk HSM 20 NOV BBcehu*. Ned Hamburs. St*. Surlk. KNSM: Mapkab. Ned. Vliaalngen ledis. St Hfd Wasenbors: lUHui. En* Rotterdam at* J k v. Es St v Omm tlnitaa. Ned Water ford. kolen Pank. Gruno. Vesa. Fin Rotterdam st* Coenh. VCK Bont na Noor Velsen at* Coenh VCK. Holderaess. En* Goole at* H k Scheuer Flottbek, Dt*. Rotter dam at*. Surlk KNSM; Acaat*. DU Setubal at* S. Hfd De Rietlanden AmeteldUp. Katjan bauxiet Franse boelen. Mij Nederland Arctic. Ned.. Zaandam at* H.k Smit VERTROKKEN 19 NOV NJord. Vlaarttlngen ledig; Marwlt. Rotterdam ledl*. Coolslagel. Malta at* Texel- •troom Liverpool, at*.: Oastacs. Abo zand. 20 NOV Faachall Esbjer* fosfaat Leonard T. Rotterdam, ledl* Jeost. O strand, zout: Aflaa. Eabjerg. tos- iaat Oranje Indon at* en pas* Brouwersgracht. Rotterdam. lcdi|: La- renbtrjr West Afrika, at*. DELFZIJL. AANGEK 10 NOV Riek. Ned Skoghall. *ez hout Wa- Ïenbor* doorv Matador. Dt*. Malmo. rijt wagenborg, doorv Spera. Ned.. Emden ledig Wagenbpr* doorv VERTROKKEN 1» NOV Amaaoa Fluviua. Goole. at*Ireae 5 Emden. ledl* doorv. NOV Geja rrederida zout: ■aai doorv HARLINGEN. AANGEK. IS NOV.: Wllhelmlna W. Nad soda Rotterdam bijlegger: Fanto IS. DU benzine. Hamburg bijlegger. IS Nov Ingeborg. Dts ft*.. Ham burg bülegger. Eemstroom. Ned., hout Hemoaand bUlegger: Baa Neva. Ned. grasmeet Goe*. bijlegger. Ball- flnck. Eng ledig Londen Gen. St VTOTROKKEN 18 NOV.: Wilhelmlaa W. soda. Surte: Faat* IS. benzin*. Dua ls NOV Ingabar* at*.. Dtiiaburg: Zematroora. A hout Venlo Bes Nova. grasmeet. Stockholm Rex. ledig. Ant werpen. ROTTERDAM AANGEK 19 NOV.J Am* Mura Jap Antwerpejr atg.. PHM Merweh C S Hoodcaftk Londen at* V A.M Me. wdh KNV: Goya Noor. Balfimor# *lg graan. Burger Maash. ZZ Pm«la. .Ned. Southampton ledig v ommeren BPM Pemla 3 Nicola*». Rua Lenin grad graan. v. Uden Maaah- Ko- Binffhavea Ned. Amsterdam ledig. laifhavcn. i'tu. ----- v Ööen Binnenh Marlcab-N.. Ned Pirafcus ledig N Goud liaan. Oost- kous. Berkel Zw Plte* atg. Bur- gar Lekh Dryburgh. Eng Lalth «tg. Burger IJaaëlh Badzo. Ned.. Londen atg. Northsea Llna Röul». OZ. Escaut Ned -Parijs »tg. Muller, parkh Dusaelderf DU Naw Vork. atg Wambersie Maaah THB:Mul- derkerk Ned.. Antwerpen «tl-HDA LUn A S.F. Pemla: Jeaaï* Maetsk. fcj" New York atg. v. Ommeren. SchUh Zeeland Ned Ne wcaatla kolen SSM Merweh 3 «U'dyk Ned Houston «tg HAL Rljnh Nzr. Tournal Noor Yokohama «tg. _Cor- nclder Lekh THB. Norden Deen. Banakok atg HPG LUn Wllh kade Mils En# Bristol, atg Muller. Jobt- haven Markea Ned Djakarta at* K R L Schleh.: Ned Ant werpen at* Hud Veder Lekh. OZ. Black Tem. Noor Antwerpen st* Niev Goudriaan Lakh THB C'eeh- dawa Eng. Londen «tg. Ruy» IJsal- feavan WZ AlUIr Ned Antwer^n etu Nlev GoudrUan Lekh THB Gorlca Y.S1.. RUeka erU K v Danll en Smear Vlaardüuun VH: Baeea- aeer-Noor. Philadelphia, olie Pakh m Pemia Pakh m lagrid Metxeadorff. DU. Uru* uit tea Pakh.m bill ^kT"nOV Aaaa-B.. Ned. Swansea kolen RKC Waalh P2 Import Ned Maassluis st* Nlev. Goudman Mer- wehaven WZ. Leay. Ned Bayonne. hout NRjC Dordrecht Njord. Ned. dingen ENCK. ,Theodere Laureat Fr Lebouceau ledig Erh Dekkers Wal haven Marwlt Ned. Amsterdam: ledig Vermaas Slikkerveer Dta Antwerpen atg. Haono Waalh. NZ La Ortlla. Eng.. MM)He. grjan. v Ommenen Maash. 11; Bolllna Zw.. Malmo ledig Pakh m. Vlaardlngen BPM Metropol* Ned. Uuaden sui ker Lijnzaad Jobsh.: Tabo. Ned.. Newcastle kolen Alptna Waalh SHV: Cyprian Coaat. Eng. Grangemouth kolen RKC Waalh FiSw Fadala. Ned. Warnemunde ledig D. v. Heyde Merweh 2a gat; Hudaea slbt Ned Havnagar L Smit Co Maas sluis Hesperldes Eng Galle Stg:. fin*ham. Ned Neorcaatle. kolen SSM Merweh Se gat. Astma. Noor. Ber gen «tg. Burger. IJselh Nerfart. Noor Alta stg leisteen Wagenborg Bin nenhaven Akademlk Komarov. Rus Klaipeda pak v. Uden 3e Kat h Wambersie Maash Hilda wea., Newcastle kolert Waalh SHV: Haskerland. Ned Knit- i.vnn stg SSM Merweh SSM: Neer- derlicht. Ned Yxpila hout Wagen borg Rünh. 6. Leonard T. Ned Am sterdam ledig Wagenborg Parkkade: Daaae, Fr.. Caen erts. Muller Waal- haven THB Splca. Zw Antwerpen atg. Herfurth. Matweh. CS Servos, Ned Par klai. Schellen Weaterkade Batavier 3. Ne«i.. Londen «tg Muller Jobikade Flalaadla. Ned Antwerpen «t* Anth. Veder -IJSelh Mama. Ned Kings Lynn, «tg Muller. Jobsh Bea Macdhuia Eng. Antwerpen «tg. Meyer Waalh NZ Etlf Daalalsaa. Deen Valencia fruit Keudtj*. Mer weh 2e gat Lllo Frlederleh. DU.. Varbers v Ommeren Vlaardlngen NM Blankenburg. Ned Scheventngen met bak L Smit Neptanla. Pan.. Quebec pass Ruys Waalh VERTROKKEN 1» NOV.: Dufflald. Curacao Kylebura Newcastle. S«a Vulfr.no Gothenburg. Arabritt. Nor- denhamn: Tladefjall Baltimore Ura- aia Gerthoa. Stockholm* Maria Sta- thatos. La PlaU: Beth. ConaUnza. Saint Edmand Bramen: Aataaie. NakakovHef laan Gent: Hendsrn*. Oiks Batnvler, Domajo- AnaeKo ping: LI belle. Roatock: Masnry .Gdy nia: Aatllope. «Delfzijl GaHea Grims by Weiin. Kopenhagen, Ur sula. Bremen Katkrlna 'retenea tpa- llngkotter) Koldin* Vlier Lissabon Llbelle. Bremen Slrlus. Gothenburg: Gaasterlaad Harlinsten: Claus. Wor- mervaer Inarid Metsenderf Braks: ma Lissabon Angra, Helsinki Oerburg. Wlsbeck. Hope. Ant werpen Carp*. Dublin. Hartel. GJaa- gow Rallus Manchester: Eems Ros tock Wolanda. Zaandam: Vaga. Am- ^"Sv Sera. Antwerpen: Radatf. Huil Wirakal Dubrovnlk. Almdyk. Antwerpen: Fletlbek AmsUrdam Arne Presthus. Tanger: «aaa Fal». Hamburg. Mckeaa. Antwerpen; Aqaelty Huil Krautsaad Hamburg. Julius Rutgers. Verberg MJuprva. Kmbi.™ «»"i. ...Ti»»"; Havre: irg an -nlngen urmltor. Japara. Londen Kate burg. Ruhrott Bilbao: Cypriaa CeeaL Gent Albert Haraphrles paf Cyclyp. Lagos Blue Boy. Londen: OlhrysBilt# Diliaentla Gent. Feu. Londen. Hilda. Antwerpen Castillo Fenaflel Antwer pen Cairo. Alexandria SAS WAN GSNT VfBJN 10 NOV Peter. Hamburg fosfaat; Tarra »*ay, Antwerpen ledig. Btvisau.. aw, N GEK 30 NOti: Thelma Nante* ledig* Cokeafabrlek. Kramer Prlaaes Margriet. Port Talbot. Drake- doae. Oostende 30 NOV Hofiaaa. Rotterdam: Geld- flack. Londen, Petrel. Londen: Back- law. Leith; Haaseat. Ahrendal Vi«- aaa, Antwerpen GkPASSEERD VAN GENT 30 NOV Va.alias. Belfast Gesleaa. Londen: Rlgel. Goole. Graageteft. West Hartle pool; Waasbeck. West Hartlepool: Beja Stockholm. Liberty. Grangemouth: Metraas Rotterdam Mulaa. Brussel Vlrge. Kopenhagen Briada. Kopen hagen Fri««et Margriet. Duinkerken. VLIS81NGEN. AANGEK. 10 NOV.: Keyser. Fowey Libertad. Norfolk Spiea. Antwerpen: Europa 8aa van Gent: Lugaaa Tarneuzen Belglaa Skipper, zee Vrede. Gent, 90 NOV.: Mr Llatherst Horna. Ant- VERTROKKEN 19 NOV Frlgga. Antwerpen Markab. Kampen: Splca. Rotterdam: Libertad Hamburg: Ebaa. Londen. 30 NOV Belaiaa Shipper. Ostende Key ter. Gefle. Vrede. Horsent IPASSJXRD NAAR ANTWERPEN a. aWV.: Caster Oporto: Van Lis- sckotea. Duinkerken Folly M. Lon den Jim. zee; Viler. Rotterdam Ca- Plilca. Stettin. DUmaat. Tilbury «20 NOV Goldfinch Londefi Atlaa- Je Captain. Bahla Blonca Helling. Londen: La land ia. Mlddlasbro: Bra- aita Bona: W*lma. Swansea: Beaaa- vis. Middlesbrb; Am. Attoracy. New York Almdyk. Rotterdam Hope Rot terdam Amasaaao. Amsterdam Hera. Rotterdam Adas. Courbet Rotterdam Seablue. Londen Rene Paul. Londen. Pert Lyttletea. Londen: Maria Flora. Ooatende (proefvaart nieuwbouw): Rex Harllngen, Marians Londen Bl- Sird Borchard Oran Salat Le La vre. Jroara/Le Havre; Black Pal- eon New York: Trallakalm. Browns ville: Ardgryle. Port Talbot. GEPASSEERD VAN ANTWERPEN Parame. St Nazalre. Fadar. Limerick: Lacerilla. zee Black Tare Hamburg Saaaiaad. Narvik. 20 NOV Vaaellua Liverpool: Des- .imsns Rotterdam Flying Spray. Hamburg Selby. Goole Klly Daniel saa. Kopenhagen: Beumacdhal Rotter dam. Marmara. Piraeus: Stavelot New York Uraaut La Pallioe: Oadaia. Al- Leoaidat. Londen. Lagos Palm. York: Traqualr. Leith Post Le- veque La Havre: Preutac Bordeaux Rlsaagar. Rotterdam. Virgo. Kopen hagen. Liberty. Goole: ltafclelo. Mon treal: La Salle. Le Havre: Baalbek. hagen. Liberty. Goole: Itaiclele. Mon treal: La Salle. Le Havre: Baalbek Londen. Averdyk Rotterdam Fraa tola L. D.. St. Nazalr- Travancore. Rotterdam: Marmaadlet, Casablanca Fribla. zee- Paul Gakrs. Roatocx lao Swansea: Fsychr. Dieppe. Nerdpel Kopenhagen: Kualaberl Hull. UMUIDEN. AANGEK 1» NOV Tlamlata. Ned. Par. IJmuiden bill. V8A 20 NOV.: Aide. Ned Grouw Bin nenhaven Hoogovena ledig VSA SUd Schiedam. Ned La Goulette Buiten havens Hoogovena arts VSA: Scaadia. Deen Sande Velsen propt NBK VERROKKEN SO NOV (lamlago Halden billegger ZAANDAM. AANGEK 19 NOV anera. Zw Seakaro hout. Oude Ha- en Scheuer, 30 NOV.. rflaut. Dt» Rotterdam le- VER TROKKEN I» NOV.: Courbet Antwerpen, ledig 20 NOV.: Jaast Amsterdam tedlg Nederlandse schepen in het buitenland GROTE VAABT Aaatedyk 19 v Victoria te New Yorh Aagfekerk 30 v Port Said t* Genua Aafadyk 30 v Bremen te Antwerpen Ahbekerk if v P Said n Alexandria Alblre* 19 v Montevideo n Rlo Grande Alcyaag 30 v Rott te St Vincent KV Alhena 30 v Rott te Las Palmas Almdyk 20 v Rott te Antwerpen Almkerk 20 «90 m W Adelaide Alaatl 20 ta St Vincent KV veyw Mpkaeca 30 v B Aire* ta Montevideo Alphard it v Victoria ta Ilhaos Alpherat 30 v Santos te Rlo Janeiro Aludra 19 op 250 m ZW FlnlMerre Amertkark 19 v Suez n Aden Amstelpark 20 100 m ONO Florea Amstelstad p 19 Bruntb. n Mobile Aaaeakark p 19 Anamba ell n Hon*- 19 op 340 m NO Parama ribo Arges 19 v Lissabon n Huelva Ariadae 19 v Tanter n Lelxoas Arkeldyk 19 op 1050 m O Bermuda Aruade p 10 Bermuda ell n Cristobal Avardyk 30 v Antw n Rotterdam Axeldyk 19 op 920 m NO K. Race Basra 30 te Port of Spain Baad 30 v Djakarta ta Singapore Blllitoa 20 v llo Uo ta Isabella Bintaas 30 v Basrah n Bahrein Blltar 20 v Jfamburg te Bramen Blasmfaalela 19 ISO m NO Madeira Blydaadyk ll op 330 m Z K Race Balstavala 20 v Kobe ta Yokohama Baacbtaatela 20 p Finisterre n Sout hampton Breda 18 v Antofagasta n Valparaiso Camphuy» 20 v Benkulen n Padang iurg ta I Roca baars 19 op MO m W K Vtlano Drente 19 op 380 m ZW Kaap rRace Duiiené.rk 10 op 430 m ZW Mon Eeadrackt U v Patras t* Kavalla Elmlaa 19 v Takoradl n Accra Bbaabargh 18 v Casablanca n Duin- kaïkan Fleva 18 v Aarhuu* te Gothenburg Frieslaad II V Havana n Baltimore Gaaymedas iï v New York n Port au Prince Garaet 19 te Khor #1 Mufatta lirarelaaS SO ta ftlo Janeiro Groot» Beer 20 nm te Quebec verw. Haelerwyk 19 ISO m ZW v Dakar Hcrtsr 10 v Hamburg te Emd*A Selder 19 op MO m NO Sombrero ellcaa 19 op 350 m NNO Azoren llo* 19 v Messina n Palermo Jabaa vaa Oideabaraevelt 20 op 350 m N Diego Garcia - Vlaks 18 v Dakar a Jupiter 29 v Voloe te Theaaaionlkt Kallaad* 20 v Priok n Ben koelen Laurehtkerk p Straat Messina Lekkerkerk 19 v Karachi n Bombay Lemsterkerk a 30 Kaap Roea n Antw Leuvekark p 20 Finisterre n Rott Llav* Vrouwerkerk 19 v Suez n Aden Llstekark p 20 Ris Fartak Lakeis 30 110 m w Algiers Luaa 30 v Huelva te Havre Latterkerk p 20 Gibraltar ultr Maasdam 19 v Hal/fax n New Vork Madeejra 19 op 450 m Azoren Maat* 19 v Gothenburg n Korttnhagen Mellskerk n 19 Natuna all. n Singapore Merwede 19 v Amsterdam te Bremen Mlajak 23 v Posso te Tarakan verw Nestor 19 op 1090 m NNO Paramaribo Nigerstraam 1» v Monrovia n Grand Balaam Naordwyk 17 ta St John» (mach - schade) Nota* P M Gibraltar n Catania Nubari 30 420 m N Mlnikol Ootmanum 20 te Antwerpen verw Ophlr 20 v Belawan te Singapore Peperkust 19 v Aden n Freetown Planclus «9 v Makassar n Bulelena Pelydoru* 20 160 m Z Colombo Pelvpkemus 20 v Halifax te p Said Rains Alexander 19 450 m W K Wraxn Prins Fred. Hendrik 19 ta Detroit Prias Pk. Willam 20 t# Cherbourg verwacht Prlas Willem 4. p 30 Cabodeainea n Valantla Beaa W. Vlak* IS v Dakar n Kaapstad Ridderkerk Si te Tenerlffe verwacht Baapat 20 p Malta n Port Said Ryadaas 19 op 300 m ZW K Race Byakerk 19 op 100 m NW Guardaful Sabaag 19 v Bandjarmasin n Samplt Salawati 18 v BerBtra te Hodeida SallaaS o S0 Rlo Grande n llheoa iparoea 20 te Madras verwacht hl* 2» v Amsterdam te Hamburg Srhiedyk II op 580 m ZO Guardaful Slbajak 20 op 590 m NW Cocoa all„. Slberoet 20 v Singapore ta Pungkal Slamat 19 v Charleston n Vera Cruz Seestdyk 20 v Rott te Houaton Slad Amsterdam 18 op MO m O Nor folk Stad I Arnhem 20 p Txel n Londen Dardrechf p 20 Kaart Palos SUd Lelden p 30 K San Lucas SUd Vlsardiaiaa 30 34 m WNW v Skomvaer Stealer p 18 Se Azoren n Barbados Straat Uanka 20 450 m Z Sabang Straat Makassar 20 490 m Z Sabang Straat Soeada 20 te East London Strabo 20 v Bart te Messina Swartenhondt 19 v GoronUle n Bltung Tabian 19 op $50 m NW Bombay Talitse 19 v Amsterdam te Hamburg Tamo 19 op I» in N St Pauls Rock Taamaa 20 v Belawan te Djakarta Ten eer 20 te Semarang Tlba p 20 St Paul* Rock n Rott TjlbaatJei 20 p Zuidpunt Formosa n Hongkong Tiberias 19 op 380 m N Paramaribo TJIpoadek 19 v Singapore n Hongkong TJIwangl 30 te Djakarta verwacht Van Heutsa 17 v Singapore n Seychel len Van Llasehoten 30 U Antwerpen Van Rlebeeek 20 v Semarang n Sura baja Van Spilbergen 19 v Conakry n Abtd- Wa'waraag 21 te Singapore verwacht Weslerdam 19 1000 m W Sdlly Weatlaad II op 400 m WZW Dakar Wm Sareadss 19 330 m NNW Para- maribo Wilpo d 30 Daaaerort n Zaandam lJssal 3» v Izmir U Hamburg Zaaa II v Amsterdam te Gefle Zeeland 30 380 m NW Port Said TANKVAART Adlada 19 op 300 m NO Saigon Aldegaada 30 v Singapore U PUdju A lelt a 20 ta PUdju Armllla 20 v Singapore te Haiphong Caltex Delft 20 te Sidon CalUx Nederland 13 150 m W Cvprus Caltex Peral* 20 p Kaap Bon n 'Sldon Caltex Utrecht 20 100 m ZZW Fi nisterre Ceroaia 20 110 m ZW Mlnikol - Cistula 20 140 m ZZW Eaperance Ceryda 20 190 m ZZW Makasur Dulveadrecht 20 v Rott te Hamburg Eaa 30 520 m N Padang Crinna 19 v Hull n San Lorenzo BIB* Amaterdai Btanlow Etso Rotterdam 19 500 m NO Sombrero E trema 20 140 m N Muntok Felipe* 30 v Pladju n TJilatJap Hilversum p 30 Finisterre ultr Ma cube 17 v SUnlow te Eaatham MpJea 30 310 m Z Mirt Mapl» 20 te Nunukan Muren» 20 220 m ZO v Port Sudan OntalaMt v Southampton te Rott Pendrecbf 20 p Str Mesaina n Mena Saldi» 18 v Pladju te Muntok Sareeaa 20 v Singapore n Saigon Seherpandreebt 30 te Rlo Grande Bowling n Dllrak 1 Slngapc Sunetta 30 v Mirt n Ballk Papan Tankheveu I. 19 dw P Swettenham Tankhaven 3. 30 te Port Swettenham Tankhaven 3. 20 te Sungei Gerong Taria 19 v Curacao n Stockholm Tlbla 20 40 m Z Gavdo (Kreta) Wleidrecht 20 43 m NO Ouessant Weenidreckt 20 30 m ZWZ Kaap Fi- niaterre NEDERLAND—INüriNESI# Aalsum 29 op rede Panarukan Java n9 op 600 r t Sabang Karimun p 20 K, St vfn^ent n Bilbao Keta Agoeng 10 v DJeddah n Suez KSta Baroe 19 600 (ft OZO Socotra Keu Cede 10 op 160 m W 'Sabang Overijssel 19 v B Papyi n Makaaaar Peelau Lant p 19 Kreta n Amst Pelydoru» 19 130 m W Roepat p 19 Kaap Bougaronl ultr Tarnat* p 19 Th* Brother* n Suez Tamlal 30 v Suez te Aden Temert i» v Belawan n Singapore Willem Rays 30 te Belawan Zaelaad 19 130 m Z Str ZEESLEEP Gaare* 19 v Clyde n VUaaingan Hamber 19 op 250 m W Sabang Naord Holland 19 Pantcllaria Tbamet 10 «56 m ZO K Race n Hali fax Zwart* Ze* 1» ta Gri»en KLEINE VAART Adm Conrbet 30 te Antwerpen r jrrlaa Alpha 10 v Gothenburg te MarleaUd Ameland II v Newburgh n Londen Aaale is v Londen n Antwerpen Aatarea it v Nakakov n Renders 1 Applng edam Ariea 20 v Areoudspolder p Atlantis p 20 Biunabuttel n Malmo Audacia p 20 Landacnd n Cork Bab T 19 v Ottrand U Stock* Barbara 10 v Slmrishamn n Jutland Batavier 1 II v Rott te Londen Bebox 20 v Sea ham te Quimper Beekbergen p 19 Kaap de OaU ,A V i 11 -Qnn, Bernlisê" p 10 K. Vlllano ri Bonel Beta p 20 Utkilpparz n Uiüeharnpton Betty Anne S 19 1 Leixoes n Guern- Bill 8 19 U Sundeeund Birmingham 20 v Goole n Sunderland Bonaire 18 v Cork n Londen Bercule II v Amsterdam te Goole Borneo U v DelfzUl te Londen Bornrlf 20 v Rouaan n Londen Bree Helle 18 v Rott te Londen Brem p 19 de CaaqueU n Vianna Ca 111 pen 10 V Londen te MIddleabro Caaella 19 v Kramfora n Grouw C'asana 20 v Gothenburg te Aaiborg Clothilda M.. p 19 Brunsb n Wisbech Coafiaace. 19 v Plymouth te Islgny Coraelia BI 10 dw Ouessant Cornelia B 2 20 te Uverpooi verwacht Daje Böhmer 20 te Libourne Davtaa Goekoop 20 te Bremerhaveo Delta 18 v Londen n Grangemouth Dent 19 v Swansea n Quimper De» Pavent# 19 v Duinkerken n Bil bao De pa 19 v Montrose n Jersey Despatch II v Londen o Parlla Dicky W 30 U Otterbacken DoaaU 19 v Gefle n Grouw Dulvelaad 19 v Rotterdam de Londen EAA. Scheer 19 te Fedila Ebaa 19 v Antwerpen n Londen Egb. Wasenbors 18 v Montrfeae n Al- «Ier* Kmk* 19 v Mancherter n Parij* Equator p 20 K. Palo* n d Tyne Erebus 19 v Antw te Lissabon Enfapa 19 v Sas v Gent n Harburg Fütlgadia 19 te Antwerpen Fiona 19 v Surte te Skoghall Flvel 19 v Antwerpen n Kopenhagen Fortuna 1* v Kopenhagen te Skoghall Frans p 20 Hanstholm n -lmmingham Frieda II V Hemosand te Londen Frtedl 1| v lmmingham te Boston Frieslaad 19 op 260 m O v Aberdeen Geilen* 19 v'Gent n Londen Getiena Hendenka 16 te Bordeaux Gaote 20 v 4touaan te Br#« Gruno p 20 Holtenau n Frederlkahavn Harm 20 v Nantea te Genua verwacht Harold 19' op 100 m ZW V Far Oer Hartel p 20 Noordjiinder n Glasgow Hast I. 20 v Newblirgh n Ipswich Havik 19 v Blrrow te IJmuiden Hebe lp#bal 19 Antwerpen n Londen' Heereagracht p 19 Hango n Rott. Henrlca 20 v 'Antw n Drogheda Henry Denay 18 v Londen n Cork Hef laas 20 v Rotterdam te Gent Imebor* 20 v Rott te Kopenhagen Ins* Mellema p 19 Gibraltar n Srtx, Jan Kreumer 19 U Shoreham Jaatje Epyiona 19 v Koraor Jo 21 te Harllngen verwacht Jokurma 19 v Soderhhmn te Per Jom» 20 v Sondtrborg te Nakakov Josef Swanden IB v Swansea n Gent Julia Mary p 19 Wight n Rotterdam Rutland p 20 Kiel n Kopenhagen atel 19 v Londen te Southampton Kathleen 18 v Ostende U Dover Kemphaan 19 v Lerwick n Londen Kalga p 20 Brunsbuttel n Abo Korienaer 10 v Tunadal n Zaandam bauwen 20 v Thlsted n NaRskov Lea 11 v Dovar te 'Londen Lelie p 20 Gothenburg n Le« Liberia 20 v Lheos n Duala Liberty 20 v Gent m Grangemouth Llmfjord p 20 Holtenau n Ronne Lucaa Bels 1 19 v d HumbeT n VI voorde Lugano 19 v Temeuzen n Londen Lukai M I» v IJmuiden n Kotter. Lydla u 19 Brunab. n Manckester Lyra is v MIddleabro te Leith I Haderslev Domeji Marathon 18 v Londen n Cork Maria Therrtia 18 te Bristol Marl» 19 v Nakakov te Antwerpen Married 20 Kiel n Lftnerfck Marva p,20 Holtenau n Bomholm Mascotte o 20 Kiel n Portsmouth Matthew 20 v lala of Grain n Guern- Maymarc 21 te Portsmouth verwacht Maystar 19 v Cherbourg te Malta Mee» Cramer 19 v Aarhuu* te Huil Metres N 18 v Piraeus n Londen Melke 18 v Cork te Dublin Merak 19 v Liverpool n Swansea Me rik N 20 V Rotterdam (e Hamburg Mercator 20 v Londen te Rochester Merwehaven IV te Rouaan Metraat 19 v Londen te Selzaete Midslaad 19 v Rott te Grangemouth Mie» 20 v Rotterdam te Karlsborg Mlnerv* 18 v Londen n Groningen Monlr* 29 v Kopenhagen n Rotterdam Mr Linth. Human 19 v Antw n Poole Mudo 20 te Inverness verwach! Muiaa 13 v Selzaete n Brussel Muphrld N.. 10 v SWansea n A mm Myfem 20 v Bramen te Gefle verw Nederland 30 v Ronne n Antwerpen Neso 20 te EUeamere Port Nigeria 18 v Duala te Lagos Noach p 20 Dungeneaa n Goole Nomadiscb 10 te NorrtcUe Noordster 20 v Hamburg n Fakae Noordse» 17 v Aberdeen te Newburan öostereems 19 v Portsmouth n Pai Olse 19 v Boston n MIddleabro Oldambt 19 v Gothenburg te Karlatad Oltve 17 v Jersey te Teignmouth Patrla 19 v Hamburg n Londen Peter 20 v Sas v Gent n Hamburg Peter Swenden 20 te Antw verwacht Neter Geerfrnida p 18 Ouessant Pirola 19 v Emden Pollux p 19 Brunsb n Waterford Ponlo Amst-Ostrand p 20 Kiel Poortvliet p 20 Ouessant n Iiouaai Prlnsengracbt 20 te Abo verwacht Prinses Wilhelmlaa 19 t* Saa v Gent Reliable p I» Gotland n Rotterdam Rrma 19 v Swansea n Rotterdam Result 10 v Hamlna Rex 19 v Harllngen n Antwerpen Rlgel 19 v Gent n Goole Rival 19 v Rostock te Stettin Robert 19 v Londen te Antwerpen Rotrmarle 20 V Antw te Aarhuu* Rubicoa 19 v Oslo te Fredertkatad Ruby 18 v Rouaan n Londen Kynhaven p 2p Ouessant n Casablanca Saba o 19 Brunab n Antwerpen Santa Lucia p -19 GJedserxlf L8 Santa Marghrrita p 19 Ceuta n Ipawlcn Schokland p 20 Brunab n Eablar* SU» retta 18 te Kopenhagen Skagerrak Ti v Delfzijl te Londen Soemba 20 v Hamburg te Bramen ümrta 19 v Stockholm n Veatervlk p 19 Brunsb n Santander 8|»rte 19 v Grangemouth n Rott wormlna 19 v Leith n Malmo Jfcmaa ll v Swansea te Teignmouth Meun 18 v Sllloth te Ayr Theodora 21 op do Tyne verwacht Timo 19 v Rotterdam te Londen Timor p 20 Borkum n Londen Ton S 20 v Hamburg n Preston Toot p 19 Start Point n Limerick Triton 10 v Antwerpen n Huil Trompenburg!) 18 v Stockholm n Rott Twee Gebroeders 19 te Eleuaia Twente 17 v Antw te Southampton Tyro 10 v Dublin te Swanaea Union 10 v Dublin n Swansea Unsafe p 19 Landaort n Amsterdam Vecht 20 v Halmstad t« Falkebai Verhtslroom 17 V Bristol)*» Vefa 20 te Dougla* r Violette Erlco p 19 da Smalls. Viler 20 v Rotterdam te Antwerpen Wegso d 19 Brunsb n Amsterdam Westerschelde D t 19 Noovdblnder m Cork f Westerslngel 20 te Antwerpen verw Westkust 1» v d Tyna to Herrang Weatlaaa p 20 Tergchelling a Rott Wastpolder 19 v Antw to Gdansk Westward Ho 10 Wlebold Böhmer verwacht Wilhelmlaa W p 30 Kiel n Surte Wota p 19 Brungbutte! n Zaandam Zwerver 19 v Shoreham te MIddleabro Scbeldcvaart .HANSWRERT 19 Nov votor II uur gepasseerd met bestemming naar Rotterdam: Jaco Goumara: Leent)# an Yzerlog- Rodolohe Hallcr Dietr uaala I Schwelkaart- Jacio Heek Cormoran Van Houte: Amsterdam: Italia Etnans Stad Amsterdam 19 Koratanje- Union. Huisman Gruno Den Braber: Margarethe Van Neven- hof Dardrecht: Verzv Hommel Elco Brenen: Eragonard Klein Spea Gou driaan: Werkeadan: Onderneming D# berg Cardiff Waal Paloma De Waak Hamburg; inerid Metzendorf Relmera KerA drlal- Arne Snltrlera Sebelphoee: Zwerver Jut: Breda: Atlas Valken burg Vlaardlngen: Jan Gerrlt Ziel- Ka Arnhem: Oiover Montena. rerbt: Johanna Pieterman, Wemal- dlnge: Eliza Sellenilbgh Zlerlkte# Suzan Kreeft Vlaardlngen: Le* Vervliet Duitsland Clterna 12 Ceulemans. Geervliet: Maglane Pau- Volgt- Vian Wtol Straatsburg: Chateau Pavle Rein- hardt Paul Valerv Oatertaa tngre* Ebben Basel: Arag 17 Ztmmermann Carl Geklner Rlemens St Julian v d Zalm Noordwhk Krulzinga G la rus Relff Express 21 Gerth Schauenburg Jopen Matterhom Balk Arenarea Szczerbinskl Valerian» "PPtoaa^Jennv Boet Expres* 44 d Vilei ctfkem burg Goedegebuure Damco 227 Van Strlcn Laufenhur* Sehnlten Blliam*v Hu.vzen België Holland Crlenbarti St Gal len Kok Themar v d Horst Mann heim 209 Lerch KarUruhe 7 Adlar: Cathallna Van Baa)4Fh Wljkdlenit 3 Van Dor! Weser 13 Oroaakopf Cor- ma De Haas Sahara 110 1-eeman» Karl Elmer: Truu* Bevelander Paimvre De Haan Telegraaf v 1 Ouden Zeelands Lulater 2 Dane Harma De Brum Edmond Roetert' Comptolr 20 Hewel Comptolr !t Janssen Telegraaf 8 Staal Telegraaf 18 Köst Hermitage Vergeer Sauteg- nea Janaaen Johanna De Visser: Rhenus 142 Klee Valzeina Demon»- Ontario Van Weelden AIJi Klerkf- Damco 113 Scheitaara: Joharna Hoo ve* een Contact De Ruvter -eona'dJ Kolk l«onldaa 9 Broe-e Volhardtna Ooms Nellv. Van Zwol Tessalla Bouwen* Amedee De Coen Rtin Baakmanw Catolónla Scheld Driaa» Antwerpen Vliaalnijen Terneuzan Wemeldlnga fi Hansweert Zlerlkzae Brouwershaven Willemstad HellevoetfluD hoog' «ATEB rNa«. 21 Ne». 04 11 18 30 04 59 17 20 02 07 14 38 03 55 19 II 02 «0 14 .56 03 26 10 48 04 06N16 22 04 83 17 03 33 15 49 04 16 19 19 03 51 1910 04 38 18 W 03 13 16 38 04 02 1| 10 04 46 17 06 05 37 17 54 04 0) 1611 04 50 17 07 0110 19.20 06 57 19 14 06 07 17 18 05 84 18 07 03,03 15 35 03-93 18 11 03 31 18.» 04 19 1119 04 .01.10 34 04 94 17 M 08 30 30 40 U0 05 21 ft 10 30 22 49 11 19 23 29 10.40 31 «3 II S0 33.09 10 U2 23 34 10 M 13 07 U 17 23 50 13 II - 00 17 12.37 01 00 IS-0S 01 37 17.41 01 34 11.27 WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN 29 November Da minste raa, waterdiepten ai)l): Pannerdan-lJaeelkop 199- •Uaselkop- Heveadorn 165 'Heveadorp-Auam- Rlmkanlal 135. «A dam RUnkanpal* VreaawUk 1.10,' •iJaaelkop-Doaaburs 140 «Doesburg-Zullen 160 «Zutfea- -fde I 50 'Eefde-spoorbrug De ven- 155: «Deventer-Katerveer 194 Waal tussen Müllngen en St An- drlea De waterstanden titn: Hnclnfeiuen 12 -I Breisach 0 97 tl- Straatsburg 156 -I Maxsu 3 3» -I» MannhalR) +3: Matnx 1 89 .7 Blnyen 0 96 Caub 0 98 - Koblenz I 04 -I- Bonn 0 55 -I Keulen u 4ft I DUaael- dorf 1.70 -5 Ruhrort 2 31 -» Wesal -3: Emmerik t 47 5 Plwhlnua» 2 Stelnbach I II «I. Trlet 0 91 Lobith 8 24 -S. Nijmegen 8 08 Arnhem 6 46 -2 Eefde t 60 -+■ Devènter 0 03 -3- Monaln «0 -i'r Vl8d 49 31 Borgharen 39 0« Belfeld 10 89 >3 Grave 4 68 - Sluif te Weurt 5 71 -4 Nachtvaart verboden Rotterdam H v Holland Scheventngen IJmuiden Den Helder Kornwerderzand Harllngen Terschelling Zoutkamp DelfzUl Gouda Een huqqa-roker uit Kasjmir met twee van ttjn huqqa's. Senibua openden de ogen der Austra lische vissers. Velen hunner richtten hun boten in voor de tonijnvangst. Een Amerikaans zaken man (thans woon achtig in Australië) kwam zó onder de indruk van de tomjnmogelijkheden nabij het vijfde werelddeel, dat hij een Australische werf opdracht gaf, naar Amerikaans model, een tonijnklipper te bouwen. In 1952 kwam de Pair Ven ture (zo heet het schip) in de vaart. Tot kapitein benoemde de Amerikaan een lid van de bemanning der Senibua, John Hill, de man aan wie ik vroeg of het iajnparalicht afkomstig was van een vuurtoren. De vangst TOHN HILL is zeer tevreden over de resultaten van zyn Fair Venture. Andere vissers gaan ons al nabootsen, vertelde hij. Vroeger visten de mannen hier met haken zonder aas, neen. met haken met kunstaas veertjes en stukjes aluminiumblad. Nu vist men Terwijl de twee mannen rechts tonijn vissen, houden de twee mannen links het water met hun hengelstokken beweging, Dit prikkelt de vissen en maakt, dat ze naar de oppervlakte komen, waar het levend aas, dat over boord is geworpen, hun allicht nood lottig wordt. met andere haken double-barbed ones!, verduidelijkte John en die geven meer resultaat. Onze lijnen zijn 15 tot 35 meter lang. De Japanners hebben lijnen, die vele malen langer zyn dan de onzeEn hier in Austra lië vangen' we tonyn op een prikje. De Amerikanen moeten reizen van 2000 tot 3000 km «naken aleer ze by de visgronden zyn. Koelruimten en bergplaatsen voor proviand zyn nodig. Maar wü vissen onder de kust. We zyn vóór donker weer thuis. En onze vangst is gewogen, gesorteerd en betaald vóór zonsopgang Niet al te ver van ons schip zien we een school tonijnen „werken" op een school kleine vis. Happen en vreten doen ze, dat het een lust is! De tonij nen beslaan een oppervlakte van vyf acres en wegen met elkaar stellig een millioen kilogram. Ver weg, op de de Achtergrond, zie ik de vuurtoren van Green Cape. Dan gaan de lynen in zee. Stevige knmsten houden de hengels vast en tohijn na tonijn wordt binnengehaald. Iedere vis weegt enige kilo's! Dat telt Vissers staan op een soort van platform op het achterdek van een varend schip. Ze hanteren een bijna vier meter langa hengel van Japans bamboe gemaakt. Aan het uiteinde bevindt zich een lijn, die met koperdraad wordt verbonden aan een haak. Aan die haak zijn enkele witte veertjes gebonden, welke uiterlijk het natuurlijk* voedsel var\ de tonijn nabij komen. GREEN CAPE in het Zuiden van Nieuw-Zuid-Wales. De avond is gevallen. Over het donkere water zie ik een felle lichtbundel. Vuurtoren, John-?, vraagpik aan de stoere zeeman naast mij, Neen, aas vissen voor de tonijn, Atwoordt hij. John kan het weten! Een half mensenleven heeft hij gendst op tonijn. Het felle licht (verneem ik later) trekt de vis aan en brengt ze aan de oppervlakte. Het is, alsof de dieren, door het licht willoos, gehypnotiseerd worden. Dan verplaatst het licht zich. De lamp werken in Nederland de stropers ook niet met de lichtbak!, denk ik wordt overgebracht in een kleine roeiboot, die zich enige meters van het „moederschip" verwijdert. De vissen volgen het licht. Dan wordt het net (dat 1000 kg vis kan bevatten) uitgeworpen en binnengehaald. Het levende tonijnaas sardientjes, ansjovis, harinkjes wordt bij tientallen kilo's tegelijk gevangen. Zo visten vroeger de viss'ers op de Middellandse Zee lampara-visserij, herinner ik mij. van de „nieuwe vis". De ban was ver broken. De tonijnvisserij bloeide op. De autoriteiten herinnerden zich het oordeel van Roughley en andere des* kundigen. Ze besloten de tonijnvissery aan te moedigen. Zij verleenden Hun steun voor de verzending van monsters (bevroren) tonijn naar vele landen. Een der grootste conser- venfabrieken in de Ver enigde Staten nam een proef met inblikken. Fa brieken in Canada en op Hawaii deden zulks ook. In Europa vond de tonyn een gunstig onthaal. Het succes in het buitenland was oorzaak van succes in het binnen land want TTET begin der tonijnvisserij was een- 11 voudig en met hoopvol. In 1936 verscheen er in de Sydney Sun een interview met de heer T. Roughley. Een nauwgezet .onderzoek naar de commerciële moplykheden der tonijn vissery voor de Zuidkust van Nieuw - Zuid - Wales (verklaarde deze visserij- deskundige) schonk mij de overtuiging, dat zij onmid dellijk moeten worden ver wezenlijkt. Het is niet aan twijfel onderhevig, dat dan een nieuwe tak van visserij en een bloeiende conservenindustrie tot ontplooiing zullen komen. De vis is uiterst smakelyk, dat is buiten kijf. Tonyn smaakt als kip. Zij leent zich byzonder goed om ingeblikt te worden. Roughley's woorden waren nog maar kort in druk verschenen of reeds ver rees (te Narooma) een conservenfa- briekje. Dat was in 1937. De vissers uit de streek hadden echter weinig lust tonijnen te verschalken in een gebied, waar zoveel andere gevraagde vissoor ten voor, het opscheppen zwommen. Zij* concentreerden hun aandacht op zalm. Twaalf jaar later, in 1949. was de zalm schaars. De conservenfabriek ver! Waagt Nederland een kans bij Nieuw-Guinea rikaanse op de Fi-jl Eilanden gesta- tionneerde tonijnklipper Senibua bracht de methode met levend aas te vissen in zwang. In 1949 maakte dat schip een proeftocht ten einde de Australische wateren op tonijn te on derzoeken. De Senibua had te kampen met slecht weer. Bovendien toetste zij de wateren beoosten Tasmanië op de aanwezigheid van tonijn. Slechts 70 van de 140 dagen, die zij vertoefde ln de zeeën nabij Australië, viste zij wer kelijk. Ondanks alles ving zij nog 125.000 kg tonyn met een waarde van 70.000. Van die 125 ton ving zy er 29 in minder dan vier uur tijds bij de kust van Nieuw-Zuid-Wales. De resultaten en bevindingen van <)e Pr gaat riiett boven tonijn voor een viMeriman. Dit li het oordeel van John Hill, geboren en getogen op de Fiji Eilanden, en thans kapitein van de Fair Venture, een de»-'best uitge ruste en winstgevendsterfmijnklippcrs in de Australischerwateren. snel aan. Inmiddels zijn twee andere mannen bezig om met lange stokken het water in beroering te brengen. Dat windt de vissen op en brengt hen nieuwsgierig als ze zyn naar de op pervlakte. Ttlkens weer gooit de „chummer" e|m partijtje levend aas over boord. Dr tonijn hapt best, ook in het haakje aan de hengel! John Hill glimlacht tevreden. Je kunt tonyn ook wel met netten vangen, zegt hy. Maar net of hengel, zo'n school tonijnen is een zwemmend goudmijntje. Ik hoorde zegt John dat de Nederlanders hun geluk op de tonijn willen gaan proberen bij Nieuw-Guinea. Is dat waar? Als ik bevestigend knik, ver volgt John: Verstandig idee, ook daar zyn van die goudmijntjes voor het leegscheppen te vinden. Verstandig Idee! Tot besluit TXXT dusver wordt de tonijnvisserij op A commerciële basis alleen bedreven nab(j de kusten van Nieuw-Zuid-Wales. Ook elder/in de wateren bij Australië komt de tonijn echter in min of meer grote hoeveelheden voor. Dat in Noord- Australië nog geen sprake is van een tonynindustrie, is te wijten aan de om standigheden, dat daar de transport en inblikmoeily kheden groter en nog niet opgelost zijn. Voorts is er omtrent het leven der tonijnen nog betrekkelijk weinig be kend. Waar de vis heen trekt om kuit te schieten, weet men niet. Zodra men het wel weet, kan men daar gaan vis sen, want een drachtige tonijn bereikt een gewicht van 100 tot 150 kilogram. Zulke zware dieren zijn gevangen en zetten zoden aan de dyk. Geen wonder, dat wetenschap en practijk schouder aan schouder werken om zoveel moge lijk omtrent de „nieuwe vis" te weten te komen. De aanwezigheid van zoveel nog diet gevangen „tonijn-goudmijnen" voor de Australische kusten geeft de vissers daar te lande reden met ver trouwen de toekomst tegemoet te gaan. De tonijn kan een goede dollar-verdie ner worden. Zij biedt grote mogelijk heden voor de voedselvoorziening. Mis schien ook kunnen immigranten im de tonijn een goede boterham vinden. John Hill grinnikt, als ik dit zeg. Er gaat heus niets boven tonijn voor een echte vissersman. Als je die vissen ziet, klopt je tikkertje wat sneller. Denk eens aan, ln het vorige sei zoen ving een enkel schip negen duizend kilogram tonijn binnejn een kwartier tijds! Dat is een mooi zootje, boy. Als je dat aan je baas brengt, zit er een extraatje in! Heus, die tonijnenscholen, dat zijn zwemmende goudmijntjes. s gesta de bestellingen uit het bui tenland bloeide de „tonijn- industrie" in snel tempo erhoog- op. In 1948 was er geen de de inkoopsprijs voor tonijn en de enkel speciaal voor deAo- vissers reageerden positief. In korte nijnvangst ingericht schip in de vaart Nu „vangen" r zestig van zidjce Australische m tyd vingen zij millioerv kilogram de Australiërs (door een goede reclamecampagne) ■■■■■■■■■■■aaaaaMaaaaaaaaaMMMaMBa vernamen, hoe graag in den vreemde hun tonijn a werd gekocht, ontstond er een binnenlandse vraag FOVtauX «jta 1 yan betekenis. Hierdoor en f kSLSt Mogols het land regeerden. Een der dingen, waarvoor de mannen v»n Indis die nffch- tige. zeer nrachtlievende vorsten nog ateeds dankbaaqMUn. is de Huqqa of (India'ae) waterpijp. De benaming Huqqa ia oorspron kelijk een Arabisch wöord. dat eigenlijk be-" 9 tekent: Doosje (of kistje) om juwelen of kruiden in te bewsren. Daar ook tabak een kruid is, werd het ln India gebruikelijk de (water)püp^ais Huqqa aan Bijna alle vogels vlegen en BIJNA ALLE MANNEN ROKEN, ook in India. De sigaret heeft m dat qerre land reeds een belangrijk deel van de bevolking veroverd, maar niettemin is de Huqqa of waterpijp er, in vele variaties, nog steeds in zwang. in de Au: De man, die voor het aas zorgt, neemt een hoeveelheid kleine visjes uit een van de „levende aas tanks" waarom heen (le tonynen liggen, die reeds zijn gevangen, Zolang de toilijn hapt, gaat •door met het uit! hetUevend aas. FEN zestal dier schepen zijn uitgerust met tanks voor levend aas. De Ame- - Volgqns de legende was het een hoveling Oe Senibua v*n keizer Akbar. die voor het eerst een - hoeveelheid tabak (uit Turkije) naar India bracht. Hij ga£ het geurige kruid met een pijp ten gefchenke aan zijn vorst en verzocht Zijne Maj/steit het eens met een pijpje tabak te proberen. Akbar, avontuurlijk van in borst, was daartoe onmiddellijk bereid, maar zijjh lijfarts, dr Shirazi, kwam tussenbeide. Hij wilde eerst onderzoeken of de nieuwe liefhebberij de keizer niet zou schaden en onderwierp dus de tabak aan een nauwge zet orfderzoek. Hij, dr Shirazi, kwam toen tot het Inzicht, dat roken minder schadelijk was, als aan de pijp een bak water werd gekoppeld. De rook zou dan zijn weg door het water moeten banen en daardoor vrij van nicotine worden. Zeer spoedig na Akbar's eerste rookproe- ven vond he» nlguwe genotmiddel ingang in India. De groten des land» de keizer voor op! lieten speciale pijpen maken. Nu eens was het een pijp, die zich bij uitstek leende om te worden gerookt bij maanlifht. Dan weer verlangd^ men een Htjqqa, die te ge bruiken was tijdens een wandeling of ,rlt per olifant. Een bekend Engels litterator heeft de thee eens bestempeld als „dat God delijk Blad". Hij was een thee-ftbiproever bij uitstek en wist waarover hij sprak. Is het niet merkwaardig, dat een oud versje ln India vooral gezongen in de Pundsjaab nagenoeg hetzelfde zegt van de tabak als wat die Engelse schrijver^eide van de thee? Dajfversje luidt: „Huqqa-Jtokam Khuda da", hetgeen ongeveer betekent: „De Huqqa is een Goddelijke gave". Speciale pijpen voor maanlicht, wandeling en rit p^r olifant Huqq# s in soorten x* te koop. Er is keus voor kleine beurzen en voor dikke beurzen, voor voreten en een- I voudige lieden, voor rokers van allsrhand a smaak. Naar de prijfe gerangschfltt, sijn er a drie goedkope 6oorterr (afgezien dsn van minder voorkomende typen) en drie dure. De goedkope huqqa's zijn de Chilar, de Gur- guri en de Nareel. De dure zijn de Satak, de Pechwan en de Bandha, die met zijn drieën de „huqqa-aristocrafie" vormen. Bo- vendien zijn er nog tal van verschillen tus- sen huqqa's, die samenhangen met de^streek hunner herkomst. v B Dan is er nog een type pijp, de Nari, die a gemaakt wbrdt van rubber, hout of bamboe en omwikkeld wordt niet stof, die met goud- en zilverdraad ls bestikt. Waar de pijp in de mond wordt genomen, bevindt zich een tuitje van goód of zilver en versierd met kettink- je« 'en belletjes. Een echte Huqqa-maker staat in India boog in aanzien als ebn begaafd kunstenaar. llllllllllllllllllll Wordt de huqqa behoorlijk gestopt, dan kan de roker er lang plezier van hebben. De z.g. chilam van de huqqa, welke deze man rookt, is gevat in metalen bandjes. V En Inderdaad zijn er huqqa'a, die ware juweeltjes zijn van kunst en vakmanschap. Merkwaardig is, dat het vak van huqqa- maker erfeliik is in een aantal geslachten, alsmede dat «der onderdeel van zo'A huqqa het werk is Van een specialist. ITET deel van dfc huqqa, waarfri ztch^de xx brandende of smeulende tabak bevindt, heet Chilam. Deze als regel van leem of klei gemaakt, maar bij de duurdere huqqa- soorten is hij omgeven door eén zilveren mantel. De bak mej water heet Farshi. Hij biedt de grootste mogelijkheden aan de kun stenaars oij* hun talenten te tonen. Want hij leent zich bij uitstek voor fraaie versie ringen. Hydebarad en Lucknow genieten nationale faam ln India, omdat daar de fraaiste farshis worden gemaakt, zowel Van gewoon als van edel metaal. Goud, émail en edelstenen dienea veelal Als inlegwerk. De zeer rijke Nawabe (vorsten) van pudh 'plach ten hun farshis te laten maken van kostbaar kristal, zodat zij de rook door het water zagen trekken en onmiddellijk zagen of er teveel nicotine ln het water was. .•TpCHTE" rokers plegen kieskeurig te zijn. ■LJ Met zorg kiezen zij de sigaretten, de pijptabak of de sigaren uit, die zij ln rook willen laten opgaan. Ook de huqqaroker ls op het stuk van tabak veeleisend. Ook hijk vraagt een zorgvuldige keuze van de tabak of het tabakamengsei, wil hij een prettig resultaat verkrijgen en een tevreden roker zijn. Ten tijde van de Mogols was tabak mengen een tot in de perfectie ontwikkelde kunst. Een goede tabaksmenger was in die dagen in India even gevraagd als thans in het Westen een uitstekende kok. Ten tijde van de Mogols kwam ook het gebruik in zwang de tabak te parfumeren alvorens ze te roken. Natuurlijk was dit denkbeeld, vérfijnd als het is, een vrucht van Oosterse geest. Nu nog onderscheidt de huqqa-roker tussen sada of „gewone tabak" (die geen uitvoerige voorbehandeling vergt) en de khamera of „geprepareerde tabak", die met ware kennerskunst is gemengd en geparfumeerd en dan ook de trots zijner be- reiders is: Zij mengen niet slechts verschil lende soorten tabak, maar voegen boven dien aan het mengsel de as van verbrande gedroogde vruchten toe. Er zijn mannen, die hun levenlang niet anders doen dan tabaks parfums of attars bereiden. Een „echte" huqqa-roker geniet pas dan van zijn pijpje, als de tabak met zijn lievelings-attar geurig ia gemaakt. Een bijzonderheid omtrent „geparfumeer de tabak", die weinigen kennen, ia, dat sommige soort^^worden toegepast ln d< De mogols en gaven de vdor- ndelhout Ook huqqa-rokers, ol gebruiken. geneeskunde #n India) en wel tegen kwalen als asthma, spijsverteringseuvelen, leveraan doeningen en andere. Vuur en verzorging T~)E HOUTSfcOOL, die gebruikt wordt om de pijp ran te steken, wordt bereid uit verschillende houtaodffeR vroegere groten des. lan< keur |an houtskooj van heden ten dage nog vindt r die by voorkeur sandelhoul Trouiyens, een echte sigar streken zal iwoit een benzine-aansteker ge- bruiken! F v De huqqa (en vooral de bak met water of a farshi) vraagt in de koude maanden betrek- B keiyk weinig verzorging. Tweemaal daags m reinigen en met fris water vulleó, dat is voldoende. Anders ia het echter ln het warme seizoen. Dan moet het water in de farshi voortdurend ververst worden. Ja, :n de oude tijd gebruikten verwende rokers zelfs rozenolie om de onaangename lucht van de nicotine te neutraliseren. Thans ver- oorloven nog slechts een aantal geraffineer- a de huqqa-rokers zich die weelde. Een paar m druppels olie worden aan het water in de farshi toegevoegd, terwyi in alle voegen van de pijp geparfumeerde kussentjes worden ingewerkt. De uitvinding van anti-nicotine patronen in pUpen is dus niet bepaald een modern Westers snufje! De Baldal J QNS RELAAS over de huqqa zou bepaald onvolledig zijn, als wij niet nog melding maakten van de Huqqh-Dragers van weleer Deze mannen droegen de pijpen van vorsten en edelen. Voor die betrekking moest men a over bijzondere eigenschappen beschikken B en het ambt van Huqqa-Dragter stQnd hoog in aanzien en was zeer begeerd. Vooral de Huqqa-Dragers der keizers werden met de uiterste zorg uitgezocht uit de vele gegadig- den. Men bedenke, dat zo'n Pyp-Drager steeds vlak bij de vorst was, als deze zijn pijpje rookte, en dat het mede de taak des Huqqa-Dragers was, de vórst in de stem- a mmg te houden. - Reeds zijn er in onze dagen velen in India, die de huqqa beschouwen ala een ietwat verouderd erfstuk uit het verleden, waaraan reeds veel van de vroegere glorie ontbreekt. De jongere generatie dtstancieert zich van de huqqa en geeft aan de sigaret de voor- keur. Ook op rokersgebied stevent India in snel tempo de moderne wereld binnen! a Een echte huqqa-roker echter weet, dat B er geen groter rookgenot bestaat dan dat a wat zijn watefpijp hem biedt. Hy weet, dat de zorg, het vakmanschap en het kuhste- gaarstalent, nodig voor de vervaardiging van zyn huqqa, niet verloren zijn gegaan en Iedere avond snakt hy, na volbrachte dag- tagkjjiaar een voortreffeiyk en geurig pijpje

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4