Zij werpen sardientjes uit
veel TONIJN te vangen
om
en in
Japanners zijn in de luchtvaart nog
heel wat van plan
Comets en DC-6B zijn
in bestelling
Wedstrijdprogramma voor a.s. Zondag
Voetbal
Handbal
Korfbal
Hockey
Rechts en links in
de politiek
In Den Haag staat de volmaaktste
postmachine ter wereld
Toestand van Thorez
eritiek
Oom miste geld nog niet
700 Gulden voor prentenboek
SCHEEPSTIJDINGEN
"gr
Zwemmende
goudmijnen
is heel wat verfijnd^ genot dan in Europa
Berde blad - pagina 2
GOUDSCHE COURANT
ZATERDAG 21 NOVEMBER 1953
Ondanks alle moeilijkheden, voortspruitende uit geldgebrek vooral gaat
het economische leven in Japan de laatste jaren met sprongen vtfcruit.
De Japanners weten de hun door het vredesverdrag geschonken vrijheid
goed te gebruiken en alles wijst er dp, dat dit volk van 85 millioen zielen
zijn veerkracht heeft herwonnen. Men behoeft slechts de groei van de
Japanse burgerluchtvaart te volgen om in te zien, dat men in stijgende
mate met Japan als factor in het wereldverkeer rekening zal moeten
houden.
Zeals men weet, werd op 1 Augustus 1951
de Japan Air Lines opgericht, welke op
richting de steun had van bedrijfsleven,
banken, politici en regering. Men begon met
een kapitaal van 100 millioen yen, wat Onge
veer overeenkomt met 100.000 pond sterling,
de leiding berustte bij enkele markante figu
ren uit Japanse zaken- en bankkringen,
zoals Alichiro Fujiyama, voorzitter van de
Japanse Kamer van Koophandel, die voor
zitter van de Raad van Commissarissen werd
en Seijiro Yanagita, eertijds onderdirecteur
vaó de Japanse staatsbank, die directeur is.
Een van de voorwaarden, die bij de toe-
panse burgerluchtvaart, want in 1951 be
reikte men een Deladingscoëfficiënt van
74 2 en men vervoerde in dat jaar 18 348 pas
sagiers met een gen\j£deld vervoer van 274
passagiers per dag. Dit goede begin verwon
dert niet, als men de geografische gesteld
heid van Japan in aanmerking neemt. Ja
pan heeft uitstekende spoorwegen, doch het
vormt een zeer lang gerekt vervoersgebied
met nogal ver Uit elkaar liggende centra,
zoals Sapporo. Tokio en Fukuoka.
Toen het vredesverdrag in werking trad
en de beperkingen op de Japanse luchtvaart
activiteit werden opgeheven, konden de
Japanners sich dns geheel werpen zowel op
de vliegtuigbouw als op het luchtvervoer.
De Japan Air Lines begon dan ook met het
kapitaal te verdubbelen, tot 2M millioen yen,
wat later nog eens werd verhoogd tot <N
millioen yen. Men köcht eerst 6 DC4 voor
de binnenlandse lijnen en toen het contract
met de North West Airlines in October 1952
afliep, nam de Japanse maatschappij het
▼ervoer over en nam vliegend personeel
yan de Transocean Air Lines in tijdelijke
dienst. Het eerste wat men daarna deed.
was natuurlijk, voor de opleiding van Japan
ners te zorgen. Met kapitaal verstrekt door
North West en Transocean was-in Juli 1952
de Japan Aireraft Maintenance Company
opgericjit. die een jaar later in staat was op
Haneda Airport te Tokio het onderhoud op
zich te nemen, niet alleen van de vliegtuigen
van de Japan Air Lines, maar ook van die
van enkele buitenlandse maatschappijen.
De trein als concurrent
Het is wel erg vlug gegaan in Japan met
de burgerluchtvaart; in het begin van dit
jaar besloot de Japanse regering «en ijieuwe
luchtvaartmaatschappij op te richten, die
zowpl binnen als buitenlandse diensten on
derhoudt en die met een kapitaal van 2 000
millioen yen werkt, dat met de JAL wordt
gedeeld. Men besloot maar dadelijk. Cornets
te bestellen en men loopt rond met het plan.
een Tokio—San Francisco-lijn te opene^
met DC6. Met de DC4 onderhoudt men in
middels diensten tussen de eilanden Hok
kaido, Honshu en Kyushu; behalve natuur
lijk de diensten tussen plaatsen als Tokio.
Sapporo. Osaka en Fukuoka.
Zoals boven reeds werd gezegd, hebben
de Japanners een ultstekepd spoorwegsys-
teenb, wat natuurlijk wil zeggen, dat de Ja-
gtemming tot oprichting van een eigen lucht
vaartmaatschappij werden gesteld, luidde,
dat alle buitenlandse luchtvaart mij., die
op Japan vliegen deel zouden mogen nemen,
zowel financieel als bij de leiding, in de
Japanse onderneming. Dat waren dus de
Pan American, Canadian Paciffè, Quanta*,
North West. PAL. BOAC en de Civil Air
Transport van Formosa. De belangen van
de buitenlandse maatschappijen werden ten
■lotte geconcentreerd in een contract met
de North West Airliaea, volgens welk con
tract deze Amerikaanse, maatschappij met
Martin 2-0-2 en DC4 toestellen het vervoer
voor de Japante onderneming zou ver
richten.
J.A.L. begon goed
Het begon al dadelijk goed met de Ja-
panie luchtvaartmaatschappij in een zware
concurrentiestrijd is' gewikkeld. Men weet
ook bij de Japanse spoorwegen service te
bieden. De treinen zijn even weelderig inge
richt als de vliegtuigen, hebben luchtver
versing in de eerste- klas. een bar-service,
zetels,, met rugleuningen die achteruit kun
nen worden geklapt, gratis lectuur, atewar-
d.jsen enz. In de Havilland Gazette in
verband met die Comets interesseert deze
Engelse vliegtuigfabriek zich natuurlijk
sterk voor Japan hebben employé'a van
De Havilland getuigd, dat de treinen in
Japan bijna nooit te laat zijn. Bovendien,
komt een expresse-trein, waarvoor een sur
plus moet worden betaald, op zijn minst een
uur te laat aan, dan betalen de spoorwegen
dst surplus aan de reizigers terug. Overigens
behalve met Cornets vliegt de JAL nog met
een ander product van De Havilland, name
lijk Herons, die op de korte alttand worden
gebruikt.
Wat men nog wil
Wat men b|j de JAL van plan la? Men
besehemwt de lijnen op San Francisco en
Lenden wel als Je belangrijkste internatio
nale l|jnen; men overweegt verder een dienst
op Seattle vla Alaska. De dienst op Londen
zal in phases worden opgebouwd. Voorts
bostaah er plannen voor verbindingen met
Mo de Janeiro en Djakarta en natuurlijk
s||n de overeenkomsten met de Verenigde
Staten. Engeland. Nederland, Thailand en
de Scandinavische landen ook niet
voor niets gesloten. B|j De Havilland (g men
uiteraard tevreden met deze gang van zaken,
want de Japanners hebben reeds twee Co
mets tl met Rolls Royce Avon-motoren be
steld, die tegen het einde van 1955 geleverd
sullen worden. De JAL jieelt van Slick Air
lines een DC-IA gekocht en deze tot een
passagiersvliegtuig verbouwd en vier DC-
CB z|jn in bestelling en worden in 1954-'55
verwacht.
Men ziet, de Japanners zijn weer In de
lucht en niemand kan voorzien, welke plaats
zij eens in het internationale luchtverkeer
zullen innemen.
garat* Kis***
Zwolse pays wt
DWS—Hararlea
ViarS# Klaaaa
A: Gr Willam II Vlo-Wil
'Uerhurg—Taylingan
Oeatarparka..
Enach Bova— Bto.
B: VSVQVAV
lUgterableek't Gooi
Blauw Wil—Heerenvaan
.Vlteaae—Enschede
AGOW—De VolewUdter*
Sneek-EDO
Go Ahead—DOS
C: Belle i helde— BW
Long*—WV
Emma—Xerxes
PSV-HBS
Sittardla—SVV
Soarta—Bi abkntia
NAC—VVH
D: Llmbur«la—Maurits
OHC—Eindhovan
HDVS—FelJanoord
ADO—Willem 11
MVV—EBOH
EufUor-RBC
KOAp—Juliana
WEST I
TlèeeSe Klaaaa
Af ZVV—Hollandla
Zeeburg!*—HFC
DWV—VVA
HRC-ZFC
Volendam—Helder
De Kennemera—Schotan
UVV-HVC
WEST 11
Tweed* Klaaaa
Ai DnlUa-Vrlandanachaar
ONA—Velo*
Coal-HOV
B: VUC-HFC
UVS-VCS
HVV—Gouda
DcrS* Klaaaa
Ai Alphen—Zendv meeue»
Wllhalmut—Waaaansar
Vioa— Lugdunum
Hülegom—HKAW
B: HPSV-Archipel
The Rising Hope-Hoek van Holl
VVP-Caakkwartter
ODA-LFC
Scheveninaen— Excelsior 10
Blauw Zwart—BEC
C: Da Hollandlaan—Flakkaa
Papend recht— Sllkkerv aar
DHZr—Sliedrecht
Overt»***DCL.
Hllles^ili—-Alblaaaerdam
Spartaan 20—RDM
D: VFC-CKC
Dubbeldam—Waddlnxvaan
VOC-VDL
Leonid*»—'Tranavalla
K OUvêo^Weatlandla
Spoorwük—RVC
ADSRava
WeaterkwartlarOlympi*
Ta Warva—Alnhla
Of Woarden—Stolwijk
5SV—Lekkerkerk
MoerkapelteUnio
Oude water—Schoonhoven
D SO—DONK
EI VDSNoorden
Zwart Bléuw—Quick Stapa
St. Volharden—PDK
De Muaachan—Lenig an Snal
DUNO-Full Spaad
Hillagerabarg— DHL
F: Schlabroak—SIOD
AeoluaPFC
FSV Pretoria—NADO V
Bolnee—DDC
DZB—DRL
Nieuwen hoorn—OLE
G: Poortugaal—RockanJ*
Zulderater—WRW
DirkatandHWD
Belvedere—Hermandad
OVV—Dindua
H: LSV-RCD
SMien—Heukelum
DEH-OSS
Gelukvogel*'a Gravendeel
Hardinxveld—HION
Bea. 1* Klaia*
HKV Ï-Het Zuiden S
Vicua Oriantia 2—On* Eibernest 3
Deetoi 2—Spongen 3
Ras. 3* Klaaaa
Dn* Eibernest 3—Deetos
Achillas 2—Olympiaan I
Ewerveri 2—H*t Zuiden 3
Bas. 3* Klaaaa
A: Actief 2—Blauw Wit 'SI 1
Het Zuiden 5— Deaioa 5
Regenboog 2—OSCR 3
Veio* B—Dee to* 4
Achillea 2— Die Haghe 2
Ons Eibernest t— Fluke 3
Fluks 2—Wion 3
HSV Hat Zuiden
HeefgkUsee Oaasaa
AC-PS V
Dl—Vriendschap
Deetoa—Alsamena
HKv—Vicua Orient!*
Gr mnsaiaatenHat Zuiden
One Eibernest—Soangan
Tweed* Klasaa
A: OSCR-Blauw Wit *11
Zuiderkwartier—Dl* Haghe
Hou" sTand-Velox
B Sperwers—Heady
Artlef—Achillea
Olymbiaan—Fluka
Regenboog—HSV
Dorde Klas**
A: Trekvogels—Poortugaal
USV-iSucces
EucekaCharlols
MafWada—Overkanten
B Porn»—De Spartaan
Ons Huil—Phoenix
Woenaol—HygiSa
HaafdkUaaa Haras
Olvmpia G-P8V
Dlvmpia H—Niloe
DES—Aalsmeer
Eindhoven—He llaa
Dam*» I* Klasaa
Tumluat—Olympla
Dam** X* Ktaas*
ADODynamo
Hcran 1* Klasaa
HVD-DWS
OvnamoPhoenix
Htm I# Klasaa
Donar-pVIre*
Animo—Excelsior
Snelwlek—Rod»
Wilton F-Eado
De Meeuwen—Actief
Hersa In. 1* Klasaa
Olympla 2—Dynamo a
WESTEN
HEKEN
Eerste Klaaaa
Groen Geel—TOGO
Ba Fair— HHUC
Overgangsklasse
B. Ring Pass—SCHC
Preraolleklassa
B: HDM U-Leiden
Tweede KMaaa
telden ll-HDM IV
Eerst* Klags*
Amsterdam—TOGO
Promotieklasse
A: Leonidaa— Kieviten
B: Hilversum II—Hood Wit
Amersfoort— Alliance
Prof. mr L. G. A. Schlichting heèft giste
ren in de R K- universiteit te Nijmegen zijn
ambt van hoogleraar in de wetenschap der
politiek aanvaard met een rede over „Het
begrip rechts en links" in de politiek.
De uitdrukking „rechts en links" ter ken
schetsing van twee politieke richtingen gaat
ons tè gemakkelijk ai, aldu* de professor.
Als men de herkomst van „rechts en links"
nagaat, stuit men op tegenstrijdige Inlich
tingen. Geschiedschrijvers der Franse revo
lutie apraken van „geavanceerden" en „ge
matigden". Aulard schreef over de ariato-
cratiëene „rechterzijde" en de patriottische
„linkerzijde", e plaatsverdeling der afge
vaardigden in de Nationale Vergadering van
1789 wees op een scheiding van „behouden
de aristocraten" links en de „vooruitstre
vende derde stand" rechts.
Het is een samenloop van velerlei omstan
digheden geweest, die aan de politieke be
namingen van „rechts en links" het aan
zijn heeft gegeven. De professor uitte de
veronderstelling, dat het misschien een ver
slaggever is geweest, die deze indentificatie
tot een politieke benaming heeft gemaakt
(Van onze correspondent in Den Haag).
Het aan de RtjswUksewef nasst het Sta-
tion-H.S. ftaande hoofdpostkantoor In Den
Haag. dat gisteren door de Rijksgebouwen
dienst is overgedragen aan het staatsbedrijf
der P.T.T., verbergt binnen z|Jn muren een
pust-behandelingsmethode, welke een uni
cum in de wereld is. De post wordt verwerkt
In een zaal. die feitelijk één grote machine Is.
Op het centrale aanvoerplatform, hoog m
de zaal gelegen, komen via een transporttrap
de postzakken aan. Deze worden geledigd op
transportbanden of «orteertafels, vanwaar de
6tukken geleid worden naar het centrale
verdeelsysteem (per bestemming afgebun-
delde en bij abonnement gefrankeerde stuk
ken). naar de handsortering (afgebundeld in
bepaalde bestemmingsrichtingen) en naar de
splitsings- en ordeningstafels. De laatst ge
noemde stukken worden weer onderverdeeld
voor machinale stenjpeling (briefformaat
capaciteit stempefméchines: 20.000 stuks per
uur), handstempeling (onderverdeeld in „ge
woon" «tempelen en rol-stempelen) of voor
niet-stempelen (frankering door middel van
frankeermachines).
Op één punt komen de stukken dan weer
bijeen, verzameld via transportbanden in
speciale bakjea, evenals de (groene) giro
enveloppen (llO.dOO per dag). Van hier uit
worden de bakjes automatisch geleid naar
handaorteringsafdeling-. (buitengewoon
formaat of i.v.m. overvoering van de mecha
nische eorteermachines) of naar de machi
nale sorteerafdeling, alwaar de z.g. transor-
ma's ktaan opgesteld. Tenslotte wordt de uit
gezochte post via banden afgevoerd naar
Aantal radio-luisteraars
blijft stijgen
Het aantal aangegeven radio-ontvang-
toeatelien in Nederland bedroeg per 1 Nov.
1953: 1.822.083 (tegen 1.812 432 per 1 Oct.).
Op 1 October waren er 484.118 aangeslotenen
op het rijkaradiodistributienet (tegen 483.032
op 1 September j.l.).
Mémoire-oorlog De Gaulle-
Giurchill,
Volgens perionen, die in nauw contact
staan met generaal De GauIIe.-is deze vai.
plan in het begin van 1954 het eerste deel
van zijn mémoires te publiceren. In talrijke
passages zou geantwoord worden op de
mémoires van Sir Winston Churchill.
bundelmachine» en uiteindelijk naar het
centrale verdéelsysteem. gevolgd door de af
deling afvoer.
Brieven en drukwerken van normale af
metingen kunnen worden gesdfteerd door
middel van de tranaorma's. grote machines,
welke de brieven rechtstreeks in 300 ver
schillende bestemmingsrichtingen sorteren,
hetgeen bij handsortering absoluut onmoge
lijk is Daarbij heeft men drie sorteergangen
nodig. Bovenop iedere, enkele meter's hoge
machine zitten 5 transormisien. die de brie
ven in een gleuf werpen en tegelijkertijd een
bepaalde cijfer-combinatie op een klavier
aanalaan, waardoor de betrokken brief
automatisch, via een ingewikkeld stelsel van
transportbakjes en tranaportgoten, naar het
Juiste vakje wordt gevoerd.
Het bedienend personeel heeft dus 300
code-nummers in het hoofd en weet precies
dat een brief naar Harderwijk dit nummer
h«jeft. naar Sint Pancras dat nummer, naar
Amerika dat nummer, enz. De opleiding
daartoe vergt geruime tijd. n.l. zes maanden.
De logische consequentie van he( invoeren
der transerma's ia echter, dat de brieven
door dfc afzender» geadresseerd worden met.
een nummer inplaats vkn een plaatsnaam,
waardoor voor het bedienend personeel van
deze sorteermacbines niet alleen het geheu
genwerk van het onthouden van honderden
codenummer! vervalt, maar tevena de snel-
Binnen zeven dagen hebben de technici van
de filmstudio's te Elstree bij Londen Afri.
ka's machtigste rivier, de Zambesi, nage.
bootst in een enorme watertank, met kunit-
matige golfslag. Voor de film „Duel in the
Jungle" dobberden Jeanne Crain en Dana
Andrews hierin gisteren met een kano, die
de vreemdsoortigste capriolen maakte in het
roerige water. Op het witte doek zal deze
scène een volkomen natuurgetrouwe
indruk maken.
Volgens geruchten te Nice zou de secre
taris-generaal der Franse communistisch»
partij, Maurice Thorez, zeer ernstig ziek,
of zelfs stervende zijn. Thorez, die onlangs
uit de Sowjet-Unie is teruggekeerd, waar
hij een medische behandeling heeft onder
gaan. woont in een ommuurde ef bewaakte
villa in het nabije Nice gelegen Mougina.
Van communistische zijde wordt tegen-
gesproken, dat Thorez ernstig ziek zou zijn.
Verklaard wordt, dat hij kortgeleden nog
twee communistische afgevaardigden heeft
oiHvangen, die zeiden dat hij een gezonde
indruk maakte.
heid aanzienlijk kan worden opgevoerd. Qet
ia thana nog niet zover, dat brieven voor
bijvoorbeeld Amsterdam met ..195" geadres
seerd moeten worden, maar dat dit sal
komen, staat wel vaat.
(Van on?e coraespondent te
Apeldoorn)
Een onderwijzeres op een
van de Apeldoornse lagere
scholen zag dezer dagen,
dat de 10-jarige leerling B.
H. in het bezit waa van een
bankbiljet van ƒ20- ZU
stapte met het biljet naar
de hoofdonderwijzer en sa
men verdiepten zij zich in
de vraag. 4f dit biljet nog
wel geldig waa. ZiJ kwamen
niet tot een besluit en vroe
gen bet daarom aan een
politieman, die eveneens
niet aeker van de zaak
bleek te zijn. zodat ten
slotte een ambtenaar van
het postkantoor de vraag te
beantwoorden kreeg. H«t
antwoord klonk bevesti
gend, zodat besloten werd,
4te Informeren naar de her
komst vsnbfl geld. Hier
voor wrnrdf politie In de
arm néornen.
Mni kwam terecht bij de
^>Kjarige leerling A. R. W.,
dié uitvoerig aan de tand
werd gevoeld. Dezft jongen
trachtte de politie om de
tuin te leiden, maar einde
lijk kwam bet hoge woord
eruit. Hij bleek deze zomer
bij een oom in Noord-Bra
bant te hebben gelogeerd en
daar het geld te hebben
weggenomen uit een kast.
De oom had van de dief
stal niets bemerkt. aar
toen hij zijn bezit ging na
tellen, miste hij een bedrag
van ca 1100. De 14-jarige
dader had van het geld een
bedrag van 800 aan eer.
vriendje gegeven, omdat
deze het ook wel leuk «o.id
wat gpld in zijn zak te
hebben!
Dit vriendje, de 14-jarige
L. T., had het wel aan itjn
moeder laten zien, maar
deze verkeerde in de ver
onderstelling, dat het sta
peltje bankbiljetten, waar
haar zoon mee speel ie, al
lang verlopen was. Hal
kleine broertje van L f,
dat vreselijk zeurde, xrseg
vervolgens het geld en rui
de een bedrag van f 20 voor
een knikker en een bedrag
van I 710 viel een prenten
boek mei zijn vriendje
B. H.
Van het ontvreemde gele
is tenslotte nog een bad ag
van f 830 achterhaald
Scheepvaartbeweging
Binnenlands havens
ns.cii, Nwe Rilnv. Mij Joost. Ned
VXaandam ledig. Rletl Wagenborg;
Libelle DU Bremen st* De Rk,
v. Es M v Omm Spaarnestreom. Ned
Londen, at* Hk HSM
20 NOV BBcehu*. Ned Hamburs.
St*. Surlk. KNSM: Mapkab. Ned.
Vliaalngen ledis. St Hfd Wasenbors:
lUHui. En* Rotterdam at* J k v.
Es St v Omm tlnitaa. Ned Water
ford. kolen Pank. Gruno. Vesa.
Fin Rotterdam st* Coenh. VCK
Bont na Noor Velsen at* Coenh
VCK. Holderaess. En* Goole at*
H k Scheuer Flottbek, Dt*. Rotter
dam at*. Surlk KNSM; Acaat*. DU
Setubal at* S. Hfd De Rietlanden
AmeteldUp. Katjan bauxiet Franse
boelen. Mij Nederland Arctic. Ned..
Zaandam at* H.k Smit
VERTROKKEN 19 NOV NJord.
Vlaarttlngen ledig; Marwlt. Rotterdam
ledl*. Coolslagel. Malta at* Texel-
•troom Liverpool, at*.: Oastacs. Abo
zand.
20 NOV Faachall Esbjer* fosfaat
Leonard T. Rotterdam, ledl* Jeost.
O strand, zout: Aflaa. Eabjerg. tos-
iaat Oranje Indon at* en pas*
Brouwersgracht. Rotterdam. lcdi|: La-
renbtrjr West Afrika, at*.
DELFZIJL. AANGEK 10 NOV
Riek. Ned Skoghall. *ez hout Wa-
Ïenbor* doorv Matador. Dt*. Malmo.
rijt wagenborg, doorv Spera. Ned..
Emden ledig Wagenbpr* doorv
VERTROKKEN 1» NOV Amaaoa
Fluviua. Goole. at*Ireae 5 Emden.
ledl* doorv.
NOV Geja rrederida zout:
■aai
doorv
HARLINGEN. AANGEK. IS NOV.:
Wllhelmlna W. Nad soda Rotterdam
bijlegger: Fanto IS. DU benzine.
Hamburg bijlegger.
IS Nov Ingeborg. Dts ft*.. Ham
burg bülegger. Eemstroom. Ned.,
hout Hemoaand bUlegger: Baa Neva.
Ned. grasmeet Goe*. bijlegger. Ball-
flnck. Eng ledig Londen Gen. St
VTOTROKKEN 18 NOV.: Wilhelmlaa
W. soda. Surte: Faat* IS. benzin*. Dua
ls NOV Ingabar* at*.. Dtiiaburg:
Zematroora. A hout Venlo Bes Nova.
grasmeet. Stockholm Rex. ledig. Ant
werpen.
ROTTERDAM AANGEK 19 NOV.J
Am* Mura Jap Antwerpejr atg..
PHM Merweh C S Hoodcaftk
Londen at* V A.M Me. wdh KNV:
Goya Noor. Balfimor# *lg graan.
Burger Maash. ZZ Pm«la. .Ned.
Southampton ledig v ommeren
BPM Pemla 3 Nicola*». Rua Lenin
grad graan. v. Uden Maaah- Ko-
Binffhavea Ned. Amsterdam ledig.
laifhavcn. i'tu. -----
v Ööen Binnenh Marlcab-N.. Ned
Pirafcus ledig N Goud liaan. Oost-
kous. Berkel Zw Plte* atg. Bur-
gar Lekh Dryburgh. Eng Lalth
«tg. Burger IJaaëlh Badzo. Ned..
Londen atg. Northsea Llna Röul».
OZ. Escaut Ned -Parijs »tg. Muller,
parkh Dusaelderf DU Naw Vork.
atg Wambersie Maaah THB:Mul-
derkerk Ned.. Antwerpen «tl-HDA
LUn A S.F. Pemla: Jeaaï* Maetsk.
fcj" New York atg. v. Ommeren.
SchUh Zeeland Ned Ne wcaatla
kolen SSM Merweh 3 «U'dyk
Ned Houston «tg HAL Rljnh Nzr.
Tournal Noor Yokohama «tg. _Cor-
nclder Lekh THB. Norden Deen.
Banakok atg HPG LUn Wllh kade
Mils En# Bristol, atg Muller. Jobt-
haven Markea Ned Djakarta at*
K R L Schleh.: Ned Ant
werpen at* Hud Veder Lekh. OZ.
Black Tem. Noor Antwerpen st*
Niev Goudriaan Lakh THB C'eeh-
dawa Eng. Londen «tg. Ruy» IJsal-
feavan WZ AlUIr Ned Antwer^n
etu Nlev GoudrUan Lekh THB
Gorlca Y.S1.. RUeka erU K v Danll
en Smear Vlaardüuun VH: Baeea-
aeer-Noor. Philadelphia, olie Pakh m
Pemia Pakh m lagrid Metxeadorff.
DU. Uru* uit tea Pakh.m bill
^kT"nOV Aaaa-B.. Ned. Swansea
kolen RKC Waalh P2 Import Ned
Maassluis st* Nlev. Goudman Mer-
wehaven WZ. Leay. Ned Bayonne.
hout NRjC Dordrecht
Njord. Ned.
dingen ENCK. ,Theodere Laureat Fr
Lebouceau ledig Erh Dekkers Wal
haven Marwlt Ned. Amsterdam:
ledig Vermaas Slikkerveer
Dta Antwerpen atg. Haono Waalh.
NZ La Ortlla. Eng.. MM)He. grjan.
v Ommenen Maash. 11; Bolllna Zw..
Malmo ledig Pakh m. Vlaardlngen
BPM Metropol* Ned. Uuaden sui
ker Lijnzaad Jobsh.: Tabo. Ned..
Newcastle kolen Alptna Waalh SHV:
Cyprian Coaat. Eng. Grangemouth
kolen RKC Waalh FiSw Fadala.
Ned. Warnemunde ledig D. v.
Heyde Merweh 2a gat; Hudaea slbt
Ned Havnagar L Smit Co Maas
sluis Hesperldes Eng Galle Stg:.
fin*ham. Ned Neorcaatle. kolen SSM
Merweh Se gat. Astma. Noor. Ber
gen «tg. Burger. IJselh Nerfart. Noor
Alta stg leisteen Wagenborg Bin
nenhaven Akademlk Komarov. Rus
Klaipeda pak v. Uden 3e Kat h
Wambersie Maash
Hilda wea., Newcastle kolert
Waalh SHV: Haskerland. Ned Knit-
i.vnn stg SSM Merweh SSM: Neer-
derlicht. Ned Yxpila hout Wagen
borg Rünh. 6. Leonard T. Ned Am
sterdam ledig Wagenborg Parkkade:
Daaae, Fr.. Caen erts. Muller Waal-
haven THB Splca. Zw Antwerpen
atg. Herfurth. Matweh. CS Servos,
Ned Par klai. Schellen Weaterkade
Batavier 3. Ne«i.. Londen «tg Muller
Jobikade Flalaadla. Ned Antwerpen
«t* Anth. Veder -IJSelh Mama.
Ned Kings Lynn, «tg Muller. Jobsh
Bea Macdhuia Eng. Antwerpen «tg.
Meyer Waalh NZ Etlf Daalalsaa.
Deen Valencia fruit Keudtj*. Mer
weh 2e gat Lllo Frlederleh. DU..
Varbers v Ommeren Vlaardlngen
NM Blankenburg. Ned Scheventngen
met bak L Smit Neptanla. Pan..
Quebec pass Ruys Waalh
VERTROKKEN 1» NOV.: Dufflald.
Curacao Kylebura Newcastle. S«a
Vulfr.no Gothenburg. Arabritt. Nor-
denhamn: Tladefjall Baltimore Ura-
aia Gerthoa. Stockholm* Maria Sta-
thatos. La PlaU: Beth. ConaUnza.
Saint Edmand Bramen: Aataaie.
NakakovHef laan Gent: Hendsrn*.
Oiks Batnvler, Domajo- AnaeKo
ping: LI belle. Roatock: Masnry .Gdy
nia: Aatllope. «Delfzijl GaHea Grims
by Weiin. Kopenhagen, Ur
sula. Bremen Katkrlna 'retenea tpa-
llngkotter) Koldin* Vlier Lissabon
Llbelle. Bremen Slrlus. Gothenburg:
Gaasterlaad Harlinsten: Claus. Wor-
mervaer Inarid Metsenderf Braks:
ma Lissabon Angra, Helsinki
Oerburg. Wlsbeck. Hope. Ant
werpen Carp*. Dublin. Hartel. GJaa-
gow Rallus Manchester: Eems Ros
tock Wolanda. Zaandam: Vaga. Am-
^"Sv Sera. Antwerpen: Radatf.
Huil Wirakal Dubrovnlk. Almdyk.
Antwerpen: Fletlbek AmsUrdam
Arne Presthus. Tanger: «aaa Fal».
Hamburg. Mckeaa. Antwerpen;
Aqaelty Huil Krautsaad Hamburg.
Julius Rutgers. Verberg MJuprva.
Kmbi.™ «»"i. ...Ti»»";
Havre:
irg an
-nlngen
urmltor.
Japara. Londen Kate
burg. Ruhrott Bilbao: Cypriaa CeeaL
Gent Albert Haraphrles paf Cyclyp.
Lagos Blue Boy. Londen: OlhrysBilt#
Diliaentla Gent. Feu. Londen. Hilda.
Antwerpen Castillo Fenaflel Antwer
pen Cairo. Alexandria
SAS WAN GSNT VfBJN 10 NOV
Peter. Hamburg fosfaat; Tarra »*ay,
Antwerpen ledig.
Btvisau.. aw, N GEK 30 NOti:
Thelma Nante* ledig* Cokeafabrlek.
Kramer
Prlaaes Margriet. Port Talbot. Drake-
doae. Oostende
30 NOV Hofiaaa. Rotterdam: Geld-
flack. Londen, Petrel. Londen: Back-
law. Leith; Haaseat. Ahrendal Vi«-
aaa, Antwerpen
GkPASSEERD VAN GENT 30 NOV
Va.alias. Belfast Gesleaa. Londen:
Rlgel. Goole. Graageteft. West Hartle
pool; Waasbeck. West Hartlepool: Beja
Stockholm. Liberty. Grangemouth:
Metraas Rotterdam Mulaa. Brussel
Vlrge. Kopenhagen Briada. Kopen
hagen Fri««et Margriet. Duinkerken.
VLIS81NGEN. AANGEK. 10 NOV.:
Keyser. Fowey Libertad. Norfolk
Spiea. Antwerpen: Europa 8aa van
Gent: Lugaaa Tarneuzen Belglaa
Skipper, zee Vrede. Gent,
90 NOV.: Mr Llatherst Horna. Ant-
VERTROKKEN 19 NOV Frlgga.
Antwerpen Markab. Kampen: Splca.
Rotterdam: Libertad Hamburg: Ebaa.
Londen.
30 NOV Belaiaa Shipper. Ostende
Key ter. Gefle. Vrede. Horsent
IPASSJXRD NAAR ANTWERPEN
a. aWV.: Caster Oporto: Van Lis-
sckotea. Duinkerken Folly M. Lon
den Jim. zee; Viler. Rotterdam Ca-
Plilca. Stettin. DUmaat. Tilbury
«20 NOV Goldfinch Londefi Atlaa-
Je Captain. Bahla Blonca Helling.
Londen: La land ia. Mlddlasbro: Bra-
aita Bona: W*lma. Swansea: Beaaa-
vis. Middlesbrb; Am. Attoracy. New
York Almdyk. Rotterdam Hope Rot
terdam Amasaaao. Amsterdam Hera.
Rotterdam Adas. Courbet Rotterdam
Seablue. Londen Rene Paul. Londen.
Pert Lyttletea. Londen: Maria Flora.
Ooatende (proefvaart nieuwbouw):
Rex Harllngen, Marians Londen Bl-
Sird Borchard Oran Salat Le La
vre. Jroara/Le Havre; Black Pal-
eon New York: Trallakalm. Browns
ville: Ardgryle. Port Talbot.
GEPASSEERD VAN ANTWERPEN
Parame. St Nazalre. Fadar. Limerick:
Lacerilla. zee Black Tare Hamburg
Saaaiaad. Narvik.
20 NOV Vaaellua Liverpool: Des-
.imsns Rotterdam Flying Spray.
Hamburg Selby. Goole Klly Daniel
saa. Kopenhagen: Beumacdhal Rotter
dam. Marmara. Piraeus: Stavelot New
York Uraaut La Pallioe: Oadaia. Al-
Leoaidat. Londen. Lagos Palm.
York: Traqualr. Leith Post Le-
veque La Havre: Preutac Bordeaux
Rlsaagar. Rotterdam. Virgo. Kopen
hagen. Liberty. Goole: ltafclelo. Mon
treal: La Salle. Le Havre: Baalbek.
hagen. Liberty. Goole: Itaiclele. Mon
treal: La Salle. Le Havre: Baalbek
Londen. Averdyk Rotterdam Fraa
tola L. D.. St. Nazalr- Travancore.
Rotterdam: Marmaadlet, Casablanca
Fribla. zee- Paul Gakrs. Roatocx
lao Swansea: Fsychr. Dieppe. Nerdpel
Kopenhagen: Kualaberl Hull.
UMUIDEN. AANGEK 1» NOV
Tlamlata. Ned. Par. IJmuiden bill.
V8A
20 NOV.: Aide. Ned Grouw Bin
nenhaven Hoogovena ledig VSA SUd
Schiedam. Ned La Goulette Buiten
havens Hoogovena arts VSA: Scaadia.
Deen Sande Velsen propt NBK
VERROKKEN SO NOV (lamlago
Halden billegger
ZAANDAM. AANGEK 19 NOV
anera. Zw Seakaro hout. Oude Ha-
en Scheuer,
30 NOV.. rflaut. Dt» Rotterdam le-
VER TROKKEN I» NOV.:
Courbet Antwerpen, ledig
20 NOV.: Jaast Amsterdam tedlg
Nederlandse schepen
in het buitenland
GROTE VAABT
Aaatedyk 19 v Victoria te New Yorh
Aagfekerk 30 v Port Said t* Genua
Aafadyk 30 v Bremen te Antwerpen
Ahbekerk if v P Said n Alexandria
Alblre* 19 v Montevideo n Rlo Grande
Alcyaag 30 v Rott te St Vincent KV
Alhena 30 v Rott te Las Palmas
Almdyk 20 v Rott te Antwerpen
Almkerk 20 «90 m W Adelaide
Alaatl 20 ta St Vincent KV veyw
Mpkaeca 30 v B Aire* ta Montevideo
Alphard it v Victoria ta Ilhaos
Alpherat 30 v Santos te Rlo Janeiro
Aludra 19 op 250 m ZW FlnlMerre
Amertkark 19 v Suez n Aden
Amstelpark 20 100 m ONO Florea
Amstelstad p 19 Bruntb. n Mobile
Aaaeakark p 19 Anamba ell n Hon*-
19 op 340 m NO Parama
ribo
Arges 19 v Lissabon n Huelva
Ariadae 19 v Tanter n Lelxoas
Arkeldyk 19 op 1050 m O Bermuda
Aruade p 10 Bermuda ell n Cristobal
Avardyk 30 v Antw n Rotterdam
Axeldyk 19 op 920 m NO K. Race
Basra 30 te Port of Spain
Baad 30 v Djakarta ta Singapore
Blllitoa 20 v llo Uo ta Isabella
Bintaas 30 v Basrah n Bahrein
Blltar 20 v Jfamburg te Bramen
Blasmfaalela 19 ISO m NO Madeira
Blydaadyk ll op 330 m Z K Race
Balstavala 20 v Kobe ta Yokohama
Baacbtaatela 20 p Finisterre n Sout
hampton
Breda 18 v Antofagasta n Valparaiso
Camphuy» 20 v Benkulen n Padang
iurg ta I
Roca
baars 19 op MO m W K Vtlano
Drente 19 op 380 m ZW Kaap rRace
Duiiené.rk 10 op 430 m ZW Mon
Eeadrackt U v Patras t* Kavalla
Elmlaa 19 v Takoradl n Accra
Bbaabargh 18 v Casablanca n Duin-
kaïkan
Fleva 18 v Aarhuu* te Gothenburg
Frieslaad II V Havana n Baltimore
Gaaymedas iï v New York n Port
au Prince
Garaet 19 te Khor #1 Mufatta
lirarelaaS SO ta ftlo Janeiro
Groot» Beer 20 nm te Quebec verw.
Haelerwyk 19 ISO m ZW v Dakar
Hcrtsr 10 v Hamburg te Emd*A
Selder 19 op MO m NO Sombrero
ellcaa 19 op 350 m NNO Azoren
llo* 19 v Messina n Palermo
Jabaa vaa Oideabaraevelt 20 op 350 m
N Diego Garcia
- Vlaks 18 v Dakar a
Jupiter 29 v Voloe te Theaaaionlkt
Kallaad* 20 v Priok n Ben koelen
Laurehtkerk p Straat Messina
Lekkerkerk 19 v Karachi n Bombay
Lemsterkerk a 30 Kaap Roea n Antw
Leuvekark p 20 Finisterre n Rott
Llav* Vrouwerkerk 19 v Suez n Aden
Llstekark p 20 Ris Fartak
Lakeis 30 110 m w Algiers
Luaa 30 v Huelva te Havre
Latterkerk p 20 Gibraltar ultr
Maasdam 19 v Hal/fax n New Vork
Madeejra 19 op 450 m Azoren
Maat* 19 v Gothenburg n Korttnhagen
Mellskerk n 19 Natuna all. n Singapore
Merwede 19 v Amsterdam te Bremen
Mlajak 23 v Posso te Tarakan verw
Nestor 19 op 1090 m NNO Paramaribo
Nigerstraam 1» v Monrovia n Grand
Balaam
Naordwyk 17 ta St John» (mach -
schade)
Nota* P M Gibraltar n Catania
Nubari 30 420 m N Mlnikol
Ootmanum 20 te Antwerpen verw
Ophlr 20 v Belawan te Singapore
Peperkust 19 v Aden n Freetown
Planclus «9 v Makassar n Bulelena
Pelydoru* 20 160 m Z Colombo
Pelvpkemus 20 v Halifax te p Said
Rains Alexander 19 450 m W K Wraxn
Prins Fred. Hendrik 19 ta Detroit
Prias Pk. Willam 20 t# Cherbourg
verwacht
Prlas Willem 4. p 30 Cabodeainea n
Valantla
Beaa W. Vlak* IS v Dakar n Kaapstad
Ridderkerk Si te Tenerlffe verwacht
Baapat 20 p Malta n Port Said
Ryadaas 19 op 300 m ZW K Race
Byakerk 19 op 100 m NW Guardaful
Sabaag 19 v Bandjarmasin n Samplt
Salawati 18 v BerBtra te Hodeida
SallaaS o S0 Rlo Grande n llheoa
iparoea 20 te Madras verwacht
hl* 2» v Amsterdam te Hamburg
Srhiedyk II op 580 m ZO Guardaful
Slbajak 20 op 590 m NW Cocoa all„.
Slberoet 20 v Singapore ta Pungkal
Slamat 19 v Charleston n Vera Cruz
Seestdyk 20 v Rott te Houaton
Slad Amsterdam 18 op MO m O Nor
folk
Stad I
Arnhem 20 p Txel n Londen
Dardrechf p 20 Kaart Palos
SUd Lelden p 30 K San Lucas
SUd Vlsardiaiaa 30 34 m WNW v
Skomvaer
Stealer p 18 Se Azoren n Barbados
Straat Uanka 20 450 m Z Sabang
Straat Makassar 20 490 m Z Sabang
Straat Soeada 20 te East London
Strabo 20 v Bart te Messina
Swartenhondt 19 v GoronUle n Bltung
Tabian 19 op $50 m NW Bombay
Talitse 19 v Amsterdam te Hamburg
Tamo 19 op I» in N St Pauls Rock
Taamaa 20 v Belawan te Djakarta
Ten eer 20 te Semarang
Tlba p 20 St Paul* Rock n Rott
TjlbaatJei 20 p Zuidpunt Formosa n
Hongkong
Tiberias 19 op 380 m N Paramaribo
TJIpoadek 19 v Singapore n Hongkong
TJIwangl 30 te Djakarta verwacht
Van Heutsa 17 v Singapore n Seychel
len
Van Llasehoten 30 U Antwerpen
Van Rlebeeek 20 v Semarang n Sura
baja
Van Spilbergen 19 v Conakry n Abtd-
Wa'waraag 21 te Singapore verwacht
Weslerdam 19 1000 m W Sdlly
Weatlaad II op 400 m WZW Dakar
Wm Sareadss 19 330 m NNW Para-
maribo
Wilpo d 30 Daaaerort n Zaandam
lJssal 3» v Izmir U Hamburg
Zaaa II v Amsterdam te Gefle
Zeeland 30 380 m NW Port Said
TANKVAART
Adlada 19 op 300 m NO Saigon
Aldegaada 30 v Singapore U PUdju
A lelt a 20 ta PUdju
Armllla 20 v Singapore te Haiphong
Caltex Delft 20 te Sidon
CalUx Nederland 13 150 m W Cvprus
Caltex Peral* 20 p Kaap Bon n 'Sldon
Caltex Utrecht 20 100 m ZZW Fi
nisterre
Ceroaia 20 110 m ZW Mlnikol -
Cistula 20 140 m ZZW Eaperance
Ceryda 20 190 m ZZW Makasur
Dulveadrecht 20 v Rott te Hamburg
Eaa 30 520 m N Padang
Crinna 19 v Hull n San Lorenzo
BIB* Amaterdai
Btanlow
Etso Rotterdam 19 500 m NO Sombrero
E trema 20 140 m N Muntok
Felipe* 30 v Pladju n TJilatJap
Hilversum p 30 Finisterre ultr
Ma cube 17 v SUnlow te Eaatham
MpJea 30 310 m Z Mirt
Mapl» 20 te Nunukan
Muren» 20 220 m ZO v Port Sudan
OntalaMt v Southampton te Rott
Pendrecbf 20 p Str Mesaina n Mena
Saldi» 18 v Pladju te Muntok
Sareeaa 20 v Singapore n Saigon
Seherpandreebt 30 te Rlo Grande
Bowling n
Dllrak
1 Slngapc
Sunetta 30 v Mirt n Ballk Papan
Tankheveu I. 19 dw P Swettenham
Tankhaven 3. 30 te Port Swettenham
Tankhaven 3. 20 te Sungei Gerong
Taria 19 v Curacao n Stockholm
Tlbla 20 40 m Z Gavdo (Kreta)
Wleidrecht 20 43 m NO Ouessant
Weenidreckt 20 30 m ZWZ Kaap Fi-
niaterre
NEDERLAND—INüriNESI#
Aalsum 29 op rede Panarukan
Java n9 op 600 r
t Sabang
Karimun p 20 K, St vfn^ent n Bilbao
Keta Agoeng 10 v DJeddah n Suez
KSta Baroe 19 600 (ft OZO Socotra
Keu Cede 10 op 160 m W 'Sabang
Overijssel 19 v B Papyi n Makaaaar
Peelau Lant p 19 Kreta n Amst
Pelydoru» 19 130 m W
Roepat p 19 Kaap Bougaronl ultr
Tarnat* p 19 Th* Brother* n Suez
Tamlal 30 v Suez te Aden
Temert i» v Belawan n Singapore
Willem Rays 30 te Belawan
Zaelaad 19 130 m Z Str
ZEESLEEP
Gaare* 19 v Clyde n VUaaingan
Hamber 19 op 250 m W Sabang
Naord Holland 19 Pantcllaria
Tbamet 10 «56 m ZO K Race n Hali
fax
Zwart* Ze* 1» ta Gri»en
KLEINE VAART
Adm Conrbet 30 te Antwerpen
r jrrlaa
Alpha 10 v Gothenburg te MarleaUd
Ameland II v Newburgh n Londen
Aaale is v Londen n Antwerpen
Aatarea it v Nakakov n Renders
1
Applng edam
Ariea 20 v
Areoudspolder p
Atlantis p 20 Biunabuttel n Malmo
Audacia p 20 Landacnd n Cork
Bab T 19 v Ottrand U Stock*
Barbara 10 v Slmrishamn n Jutland
Batavier 1 II v Rott te Londen
Bebox 20 v Sea ham te Quimper
Beekbergen p 19 Kaap de OaU
,A V i 11 -Qnn,
Bernlisê" p 10 K. Vlllano ri Bonel
Beta p 20 Utkilpparz n Uiüeharnpton
Betty Anne S 19
1 Leixoes n Guern-
Bill 8 19 U Sundeeund
Birmingham 20 v Goole n Sunderland
Bonaire 18 v Cork n Londen
Bercule II v Amsterdam te Goole
Borneo U v DelfzUl te Londen
Bornrlf 20 v Rouaan n Londen
Bree Helle 18 v Rott te Londen
Brem p 19 de CaaqueU n Vianna
Ca 111 pen 10 V Londen te MIddleabro
Caaella 19 v Kramfora n Grouw
C'asana 20 v Gothenburg te Aaiborg
Clothilda M.. p 19 Brunsb n Wisbech
Coafiaace. 19 v Plymouth te Islgny
Coraelia BI 10 dw Ouessant
Cornelia B 2 20 te Uverpooi verwacht
Daje Böhmer 20 te Libourne
Davtaa Goekoop 20 te Bremerhaveo
Delta 18 v Londen n Grangemouth
Dent 19 v Swansea n Quimper
De» Pavent# 19 v Duinkerken n Bil
bao
De pa 19 v Montrose n Jersey
Despatch II v Londen o Parlla
Dicky W 30 U Otterbacken
DoaaU 19 v Gefle n Grouw
Dulvelaad 19 v Rotterdam de Londen
EAA. Scheer 19 te Fedila
Ebaa 19 v Antwerpen n Londen
Egb. Wasenbors 18 v Montrfeae n Al-
«Ier*
Kmk* 19 v Mancherter n Parij*
Equator p 20 K. Palo* n d Tyne
Erebus 19 v Antw te Lissabon
Enfapa 19 v Sas v Gent n Harburg
Fütlgadia 19 te Antwerpen
Fiona 19 v Surte te Skoghall
Flvel 19 v Antwerpen n Kopenhagen
Fortuna 1* v Kopenhagen te Skoghall
Frans p 20 Hanstholm n -lmmingham
Frieda II V Hemosand te Londen
Frtedl 1| v lmmingham te Boston
Frieslaad 19 op 260 m O v Aberdeen
Geilen* 19 v'Gent n Londen
Getiena Hendenka 16 te Bordeaux
Gaote 20 v 4touaan te Br#«
Gruno p 20 Holtenau n Frederlkahavn
Harm 20 v Nantea te Genua verwacht
Harold 19' op 100 m ZW V Far Oer
Hartel p 20 Noordjiinder n Glasgow
Hast I. 20 v Newblirgh n Ipswich
Havik 19 v Blrrow te IJmuiden
Hebe lp#bal 19
Antwerpen n Londen'
Heereagracht p 19 Hango n Rott.
Henrlca 20 v 'Antw n Drogheda
Henry Denay 18 v Londen n Cork
Hef laas 20 v Rotterdam te Gent
Imebor* 20 v Rott te Kopenhagen
Ins* Mellema p 19 Gibraltar n Srtx,
Jan Kreumer 19 U Shoreham
Jaatje Epyiona 19 v Koraor
Jo 21 te Harllngen verwacht
Jokurma 19 v Soderhhmn te Per
Jom» 20 v Sondtrborg te Nakakov
Josef Swanden IB v Swansea n Gent
Julia Mary p 19 Wight n Rotterdam
Rutland p 20 Kiel n Kopenhagen
atel 19 v Londen te Southampton
Kathleen 18 v Ostende U Dover
Kemphaan 19 v Lerwick n Londen
Kalga p 20 Brunsbuttel n Abo
Korienaer 10 v Tunadal n Zaandam
bauwen 20 v Thlsted n NaRskov
Lea 11 v Dovar te 'Londen
Lelie p 20 Gothenburg n Le«
Liberia 20 v Lheos n Duala
Liberty 20 v Gent m Grangemouth
Llmfjord p 20 Holtenau n Ronne
Lucaa Bels 1 19 v d HumbeT n VI
voorde
Lugano 19 v Temeuzen n Londen
Lukai M I» v IJmuiden n Kotter.
Lydla u 19 Brunab. n Manckester
Lyra is v MIddleabro te Leith
I Haderslev
Domeji
Marathon 18 v Londen n Cork
Maria Therrtia 18 te Bristol
Marl» 19 v Nakakov te Antwerpen
Married 20 Kiel n Lftnerfck
Marva p,20 Holtenau n Bomholm
Mascotte o 20 Kiel n Portsmouth
Matthew 20 v lala of Grain n Guern-
Maymarc 21 te Portsmouth verwacht
Maystar 19 v Cherbourg te Malta
Mee» Cramer 19 v Aarhuu* te Huil
Metres N 18 v Piraeus n Londen
Melke 18 v Cork te Dublin
Merak 19 v Liverpool n Swansea
Me rik N 20 V Rotterdam (e Hamburg
Mercator 20 v Londen te Rochester
Merwehaven IV te Rouaan
Metraat 19 v Londen te Selzaete
Midslaad 19 v Rott te Grangemouth
Mie» 20 v Rotterdam te Karlsborg
Mlnerv* 18 v Londen n Groningen
Monlr* 29 v Kopenhagen n Rotterdam
Mr Linth. Human 19 v Antw n Poole
Mudo 20 te Inverness verwach!
Muiaa 13 v Selzaete n Brussel
Muphrld N.. 10 v SWansea n A mm
Myfem 20 v Bramen te Gefle verw
Nederland 30 v Ronne n Antwerpen
Neso 20 te EUeamere Port
Nigeria 18 v Duala te Lagos
Noach p 20 Dungeneaa n Goole
Nomadiscb 10 te NorrtcUe
Noordster 20 v Hamburg n Fakae
Noordse» 17 v Aberdeen te Newburan
öostereems 19 v Portsmouth n Pai
Olse 19 v Boston n MIddleabro
Oldambt 19 v Gothenburg te Karlatad
Oltve 17 v Jersey te Teignmouth
Patrla 19 v Hamburg n Londen
Peter 20 v Sas v Gent n Hamburg
Peter Swenden 20 te Antw verwacht
Neter Geerfrnida p 18 Ouessant
Pirola 19 v Emden
Pollux p 19 Brunsb n Waterford
Ponlo Amst-Ostrand p 20 Kiel
Poortvliet p 20 Ouessant n Iiouaai
Prlnsengracbt 20 te Abo verwacht
Prinses Wilhelmlaa 19 t* Saa v Gent
Reliable p I» Gotland n Rotterdam
Rrma 19 v Swansea n Rotterdam
Result 10 v Hamlna
Rex 19 v Harllngen n Antwerpen
Rlgel 19 v Gent n Goole
Rival 19 v Rostock te Stettin
Robert 19 v Londen te Antwerpen
Rotrmarle 20 V Antw te Aarhuu*
Rubicoa 19 v Oslo te Fredertkatad
Ruby 18 v Rouaan n Londen
Kynhaven p 2p Ouessant n Casablanca
Saba o 19 Brunab n Antwerpen
Santa Lucia p -19 GJedserxlf L8
Santa Marghrrita p 19 Ceuta n Ipawlcn
Schokland p 20 Brunab n Eablar*
SU» retta 18 te Kopenhagen
Skagerrak Ti v Delfzijl te Londen
Soemba 20 v Hamburg te Bramen
ümrta 19 v Stockholm n Veatervlk
p 19 Brunsb n Santander
8|»rte 19 v Grangemouth n Rott
wormlna 19 v Leith n Malmo
Jfcmaa ll v Swansea te Teignmouth
Meun 18 v Sllloth te Ayr
Theodora 21 op do Tyne verwacht
Timo 19 v Rotterdam te Londen
Timor p 20 Borkum n Londen
Ton S 20 v Hamburg n Preston
Toot p 19 Start Point n Limerick
Triton 10 v Antwerpen n Huil
Trompenburg!) 18 v Stockholm n Rott
Twee Gebroeders 19 te Eleuaia
Twente 17 v Antw te Southampton
Tyro 10 v Dublin te Swanaea
Union 10 v Dublin n Swansea
Unsafe p 19 Landaort n Amsterdam
Vecht 20 v Halmstad t« Falkebai
Verhtslroom 17 V Bristol)*»
Vefa 20 te Dougla* r
Violette Erlco p 19 da Smalls.
Viler 20 v Rotterdam te Antwerpen
Wegso d 19 Brunsb n Amsterdam
Westerschelde D t 19 Noovdblnder m
Cork f
Westerslngel 20 te Antwerpen verw
Westkust 1» v d Tyna to Herrang
Weatlaaa p 20 Tergchelling a Rott
Wastpolder 19 v Antw to Gdansk
Westward Ho 10
Wlebold Böhmer
verwacht
Wilhelmlaa W p 30 Kiel n Surte
Wota p 19 Brungbutte! n Zaandam
Zwerver 19 v Shoreham te MIddleabro
Scbeldcvaart
.HANSWRERT 19 Nov votor II uur
gepasseerd met bestemming naar
Rotterdam: Jaco Goumara: Leent)#
an Yzerlog- Rodolohe Hallcr Dietr
uaala I Schwelkaart- Jacio Heek
Cormoran Van Houte: Amsterdam:
Italia Etnans Stad Amsterdam 19
Koratanje- Union. Huisman Gruno
Den Braber: Margarethe Van Neven-
hof Dardrecht: Verzv Hommel Elco
Brenen: Eragonard Klein Spea Gou
driaan: Werkeadan: Onderneming D#
berg
Cardiff
Waal Paloma De Waak Hamburg;
inerid Metzendorf Relmera KerA
drlal- Arne Snltrlera Sebelphoee:
Zwerver Jut: Breda: Atlas Valken
burg Vlaardlngen: Jan Gerrlt Ziel-
Ka Arnhem: Oiover Montena.
rerbt: Johanna Pieterman, Wemal-
dlnge: Eliza Sellenilbgh Zlerlkte#
Suzan Kreeft Vlaardlngen: Le*
Vervliet
Duitsland Clterna 12 Ceulemans.
Geervliet: Maglane Pau-
Volgt- Vian
Wtol
Straatsburg: Chateau Pavle Rein-
hardt Paul Valerv Oatertaa tngre*
Ebben
Basel: Arag 17 Ztmmermann Carl
Geklner Rlemens St Julian v d
Zalm Noordwhk Krulzinga G la rus
Relff Express 21 Gerth Schauenburg
Jopen Matterhom Balk Arenarea
Szczerbinskl Valerian» "PPtoaa^Jennv
Boet Expres* 44 d Vilei ctfkem
burg Goedegebuure Damco 227 Van
Strlcn Laufenhur* Sehnlten Blliam*v
Hu.vzen
België Holland Crlenbarti St Gal
len Kok Themar v d Horst Mann
heim 209 Lerch KarUruhe 7 Adlar:
Cathallna Van Baa)4Fh Wljkdlenit 3
Van Dor! Weser 13 Oroaakopf Cor-
ma De Haas Sahara 110 1-eeman»
Karl Elmer: Truu* Bevelander
Paimvre De Haan Telegraaf v 1
Ouden Zeelands Lulater 2 Dane
Harma De Brum Edmond Roetert'
Comptolr 20 Hewel Comptolr !t
Janssen Telegraaf 8 Staal Telegraaf
18 Köst Hermitage Vergeer Sauteg-
nea Janaaen Johanna De Visser:
Rhenus 142 Klee Valzeina Demon»-
Ontario Van Weelden AIJi Klerkf-
Damco 113 Scheitaara: Joharna Hoo
ve* een Contact De Ruvter -eona'dJ
Kolk l«onldaa 9 Broe-e Volhardtna
Ooms Nellv. Van Zwol Tessalla
Bouwen* Amedee De Coen Rtin
Baakmanw Catolónla
Scheld
Driaa»
Antwerpen
Vliaalnijen
Terneuzan
Wemeldlnga fi
Hansweert
Zlerlkzae
Brouwershaven
Willemstad
HellevoetfluD
hoog' «ATEB
rNa«. 21 Ne».
04 11 18 30 04 59 17 20
02 07 14 38 03 55 19 II
02 «0 14 .56 03 26 10 48
04 06N16 22 04 83 17
03 33 15 49 04 16 19 19
03 51 1910 04 38 18 W
03 13 16 38 04 02 1| 10
04 46 17 06 05 37 17 54
04 0) 1611 04 50 17 07
0110 19.20 06 57 19 14
06 07 17 18 05 84 18 07
03,03 15 35 03-93 18 11
03 31 18.» 04 19 1119
04 .01.10 34 04 94 17 M
08 30 30 40 U0 05 21 ft
10 30 22 49 11 19 23 29
10.40 31 «3 II S0 33.09
10 U2 23 34 10 M 13 07
U 17 23 50 13 II -
00 17 12.37 01 00 IS-0S
01 37 17.41 01 34 11.27
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
29 November
Da minste raa, waterdiepten ai)l):
Pannerdan-lJaeelkop 199- •Uaselkop-
Heveadorn 165 'Heveadorp-Auam-
Rlmkanlal 135. «A dam RUnkanpal*
VreaawUk 1.10,' •iJaaelkop-Doaaburs
140 «Doesburg-Zullen 160 «Zutfea-
-fde I 50 'Eefde-spoorbrug De ven-
155: «Deventer-Katerveer 194
Waal tussen Müllngen en St An-
drlea
De waterstanden titn: Hnclnfeiuen
12 -I Breisach 0 97 tl- Straatsburg
156 -I Maxsu 3 3» -I» MannhalR)
+3: Matnx 1 89 .7 Blnyen 0 96
Caub 0 98 - Koblenz I 04 -I-
Bonn 0 55 -I Keulen u 4ft I DUaael-
dorf 1.70 -5 Ruhrort 2 31 -» Wesal
-3: Emmerik t 47 5 Plwhlnua»
2 Stelnbach I II «I. Trlet 0 91
Lobith 8 24 -S. Nijmegen 8 08
Arnhem 6 46 -2 Eefde t 60 -+■
Devènter 0 03 -3- Monaln «0 -i'r
Vl8d 49 31 Borgharen 39 0«
Belfeld 10 89 >3 Grave 4 68 - Sluif
te Weurt 5 71 -4
Nachtvaart verboden
Rotterdam
H v Holland
Scheventngen
IJmuiden
Den Helder
Kornwerderzand
Harllngen
Terschelling
Zoutkamp
DelfzUl
Gouda
Een huqqa-roker uit Kasjmir met twee van
ttjn huqqa's.
Senibua openden de ogen der Austra
lische vissers. Velen hunner richtten
hun boten in voor de tonijnvangst. Een
Amerikaans zaken man (thans woon
achtig in Australië) kwam zó onder de
indruk van de tomjnmogelijkheden
nabij het vijfde werelddeel, dat hij een
Australische werf opdracht gaf, naar
Amerikaans model, een tonijnklipper
te bouwen. In 1952 kwam de Pair Ven
ture (zo heet het schip) in de vaart.
Tot kapitein benoemde de Amerikaan
een lid van de bemanning der Senibua,
John Hill, de man aan wie ik vroeg of
het iajnparalicht afkomstig was van
een vuurtoren.
De vangst
TOHN HILL is zeer tevreden over de
resultaten van zyn Fair Venture.
Andere vissers gaan ons al nabootsen,
vertelde hij. Vroeger visten de mannen
hier met haken zonder aas, neen. met
haken met kunstaas veertjes en
stukjes aluminiumblad. Nu vist men
Terwijl de twee mannen rechts tonijn
vissen, houden de twee mannen links
het water met hun hengelstokken
beweging, Dit prikkelt de vissen en
maakt, dat ze naar de oppervlakte
komen, waar het levend aas, dat over
boord is geworpen, hun allicht nood
lottig wordt.
met andere haken double-barbed
ones!, verduidelijkte John en die
geven meer resultaat. Onze lijnen zijn
15 tot 35 meter lang. De Japanners
hebben lijnen, die vele malen langer
zyn dan de onzeEn hier in Austra
lië vangen' we tonyn op een prikje.
De Amerikanen moeten reizen van
2000 tot 3000 km «naken aleer ze by
de visgronden zyn. Koelruimten en
bergplaatsen voor proviand zyn nodig.
Maar wü vissen onder de kust. We zyn
vóór donker weer thuis. En onze vangst
is gewogen, gesorteerd en betaald vóór
zonsopgang
Niet al te ver van ons schip zien we
een school tonijnen „werken" op een
school kleine vis. Happen en vreten
doen ze, dat het een lust is! De tonij
nen beslaan een oppervlakte van vyf
acres en wegen met elkaar stellig een
millioen kilogram. Ver weg, op de
de Achtergrond, zie ik de vuurtoren
van Green Cape.
Dan gaan de lynen in zee. Stevige
knmsten houden de hengels vast en
tohijn na tonijn wordt binnengehaald.
Iedere vis weegt enige kilo's! Dat telt
Vissers staan op een soort van platform
op het achterdek van een varend schip.
Ze hanteren een bijna vier meter langa
hengel van Japans bamboe gemaakt.
Aan het uiteinde bevindt zich een lijn,
die met koperdraad wordt verbonden
aan een haak. Aan die haak zijn enkele
witte veertjes gebonden, welke uiterlijk
het natuurlijk* voedsel var\ de tonijn
nabij komen.
GREEN CAPE in het Zuiden van Nieuw-Zuid-Wales. De avond is
gevallen. Over het donkere water zie ik een felle lichtbundel.
Vuurtoren, John-?, vraagpik aan de stoere zeeman naast mij, Neen, aas
vissen voor de tonijn, Atwoordt hij. John kan het weten! Een half
mensenleven heeft hij gendst op tonijn. Het felle licht (verneem ik later)
trekt de vis aan en brengt ze aan de oppervlakte. Het is, alsof de dieren,
door het licht willoos, gehypnotiseerd worden. Dan verplaatst het licht
zich. De lamp werken in Nederland de stropers ook niet met de
lichtbak!, denk ik wordt overgebracht in een kleine roeiboot, die zich
enige meters van het „moederschip" verwijdert. De vissen volgen het
licht. Dan wordt het net (dat 1000 kg vis kan bevatten) uitgeworpen en
binnengehaald. Het levende tonijnaas sardientjes, ansjovis, harinkjes
wordt bij tientallen kilo's tegelijk gevangen. Zo visten vroeger de
viss'ers op de Middellandse Zee lampara-visserij, herinner ik mij.
van de „nieuwe vis". De ban was ver
broken. De tonijnvisserij bloeide op.
De autoriteiten herinnerden zich het
oordeel van Roughley en andere des*
kundigen. Ze besloten de tonijnvissery
aan te moedigen. Zij verleenden Hun
steun voor de verzending
van monsters (bevroren)
tonijn naar vele landen.
Een der grootste conser-
venfabrieken in de Ver
enigde Staten nam een
proef met inblikken. Fa
brieken in Canada en op
Hawaii deden zulks ook. In
Europa vond de tonyn een gunstig
onthaal. Het succes in het buitenland
was oorzaak van succes in het binnen
land want
TTET begin der tonijnvisserij was een-
11 voudig en met hoopvol. In 1936
verscheen er in de Sydney Sun een
interview met de heer T. Roughley.
Een nauwgezet .onderzoek naar de
commerciële moplykheden der tonijn
vissery voor de Zuidkust
van Nieuw - Zuid - Wales
(verklaarde deze visserij-
deskundige) schonk mij de
overtuiging, dat zij onmid
dellijk moeten worden ver
wezenlijkt. Het is niet aan
twijfel onderhevig, dat dan
een nieuwe tak van visserij
en een bloeiende conservenindustrie
tot ontplooiing zullen komen. De vis
is uiterst smakelyk, dat is buiten kijf.
Tonyn smaakt als kip. Zij leent zich
byzonder goed om ingeblikt te worden.
Roughley's woorden waren nog maar
kort in druk verschenen of reeds ver
rees (te Narooma) een conservenfa-
briekje. Dat was in 1937. De vissers uit
de streek hadden echter weinig lust
tonijnen te verschalken in een gebied,
waar zoveel andere gevraagde vissoor
ten voor, het opscheppen zwommen. Zij*
concentreerden hun aandacht op zalm.
Twaalf jaar later, in 1949. was de zalm
schaars. De conservenfabriek ver!
Waagt
Nederland een kans
bij Nieuw-Guinea
rikaanse op de Fi-jl Eilanden gesta-
tionneerde tonijnklipper Senibua
bracht de methode met levend aas te
vissen in zwang. In 1949 maakte dat
schip een proeftocht ten einde de
Australische wateren op tonijn te on
derzoeken. De Senibua had te kampen
met slecht weer. Bovendien toetste zij
de wateren beoosten Tasmanië op de
aanwezigheid van tonijn. Slechts 70
van de 140 dagen, die zij vertoefde ln
de zeeën nabij Australië, viste zij wer
kelijk. Ondanks alles ving zij nog
125.000 kg tonyn met een waarde van
70.000. Van die 125 ton ving zy er 29
in minder dan vier uur tijds bij de
kust van Nieuw-Zuid-Wales.
De resultaten en bevindingen van <)e
Pr gaat riiett boven tonijn voor een
viMeriman. Dit li het oordeel van
John Hill, geboren en getogen op de
Fiji Eilanden, en thans kapitein van
de Fair Venture, een de»-'best uitge
ruste en winstgevendsterfmijnklippcrs
in de Australischerwateren.
snel aan. Inmiddels zijn twee andere
mannen bezig om met lange stokken
het water in beroering te brengen. Dat
windt de vissen op en brengt hen
nieuwsgierig als ze zyn naar de op
pervlakte. Ttlkens weer gooit de
„chummer" e|m partijtje levend aas
over boord. Dr tonijn hapt best, ook
in het haakje aan de hengel! John Hill
glimlacht tevreden. Je kunt tonyn ook
wel met netten vangen, zegt hy. Maar
net of hengel, zo'n school tonijnen is
een zwemmend goudmijntje. Ik hoorde
zegt John dat de Nederlanders
hun geluk op de tonijn willen gaan
proberen bij Nieuw-Guinea. Is dat
waar? Als ik bevestigend knik, ver
volgt John: Verstandig idee, ook daar
zyn van die goudmijntjes voor het
leegscheppen te vinden. Verstandig
Idee!
Tot besluit
TXXT dusver wordt de tonijnvisserij op
A commerciële basis alleen bedreven
nab(j de kusten van Nieuw-Zuid-Wales.
Ook elder/in de wateren bij Australië
komt de tonijn echter in min of meer
grote hoeveelheden voor. Dat in Noord-
Australië nog geen sprake is van een
tonynindustrie, is te wijten aan de om
standigheden, dat daar de transport
en inblikmoeily kheden groter en nog
niet opgelost zijn.
Voorts is er omtrent het leven der
tonijnen nog betrekkelijk weinig be
kend. Waar de vis heen trekt om kuit
te schieten, weet men niet. Zodra men
het wel weet, kan men daar gaan vis
sen, want een drachtige tonijn bereikt
een gewicht van 100 tot 150 kilogram.
Zulke zware dieren zijn gevangen en
zetten zoden aan de dyk. Geen wonder,
dat wetenschap en practijk schouder
aan schouder werken om zoveel moge
lijk omtrent de „nieuwe vis" te weten
te komen.
De aanwezigheid van zoveel nog
diet gevangen „tonijn-goudmijnen"
voor de Australische kusten geeft de
vissers daar te lande reden met ver
trouwen de toekomst tegemoet te gaan.
De tonijn kan een goede dollar-verdie
ner worden. Zij biedt grote mogelijk
heden voor de voedselvoorziening. Mis
schien ook kunnen immigranten im de
tonijn een goede boterham vinden.
John Hill grinnikt, als ik dit zeg. Er
gaat heus niets boven tonijn voor een
echte vissersman. Als je die vissen ziet,
klopt je tikkertje wat sneller.
Denk eens aan, ln het vorige sei
zoen ving een enkel schip negen
duizend kilogram tonijn binnejn
een kwartier tijds! Dat is een mooi
zootje, boy. Als je dat aan je baas
brengt, zit er een extraatje in!
Heus, die tonijnenscholen, dat zijn
zwemmende goudmijntjes.
s gesta
de bestellingen uit het bui
tenland bloeide de „tonijn-
industrie" in snel tempo
erhoog- op. In 1948 was er geen
de de inkoopsprijs voor tonijn en de enkel speciaal voor deAo-
vissers reageerden positief. In korte nijnvangst ingericht schip
in de vaart Nu „vangen"
r zestig van zidjce
Australische m
tyd vingen zij
millioerv kilogram
de Australiërs (door een
goede reclamecampagne) ■■■■■■■■■■■aaaaaMaaaaaaaaaMMMaMBa
vernamen, hoe graag in
den vreemde hun tonijn a
werd gekocht, ontstond er
een binnenlandse vraag FOVtauX «jta 1
yan betekenis. Hierdoor en f kSLSt
Mogols het land regeerden. Een der dingen,
waarvoor de mannen v»n Indis die nffch-
tige. zeer nrachtlievende vorsten nog ateeds
dankbaaqMUn. is de Huqqa of (India'ae)
waterpijp. De benaming Huqqa ia oorspron
kelijk een Arabisch wöord. dat eigenlijk be-" 9
tekent: Doosje (of kistje) om juwelen of
kruiden in te bewsren. Daar ook tabak een
kruid is, werd het ln India gebruikelijk de
(water)püp^ais Huqqa aan
Bijna alle vogels vlegen en
BIJNA ALLE MANNEN ROKEN,
ook in India. De sigaret heeft m
dat qerre land reeds een belangrijk
deel van de bevolking veroverd, maar
niettemin is de Huqqa of waterpijp er,
in vele variaties, nog steeds in zwang.
in de Au:
De man, die voor het aas zorgt, neemt
een hoeveelheid kleine visjes uit een
van de „levende aas tanks" waarom
heen (le tonynen liggen, die reeds zijn
gevangen, Zolang de toilijn hapt, gaat
•door met het uit!
hetUevend aas.
FEN zestal dier schepen
zijn uitgerust met tanks
voor levend aas. De Ame-
- Volgqns de legende was het een hoveling
Oe Senibua v*n keizer Akbar. die voor het eerst een
- hoeveelheid tabak (uit Turkije) naar India
bracht. Hij ga£ het geurige kruid met een
pijp ten gefchenke aan zijn vorst en verzocht
Zijne Maj/steit het eens met een pijpje tabak
te proberen. Akbar, avontuurlijk van in
borst, was daartoe onmiddellijk bereid, maar
zijjh lijfarts, dr Shirazi, kwam tussenbeide.
Hij wilde eerst onderzoeken of de nieuwe
liefhebberij de keizer niet zou schaden en
onderwierp dus de tabak aan een nauwge
zet orfderzoek. Hij, dr Shirazi, kwam toen
tot het Inzicht, dat roken minder schadelijk
was, als aan de pijp een bak water werd
gekoppeld. De rook zou dan zijn weg door
het water moeten banen en daardoor vrij
van nicotine worden.
Zeer spoedig na Akbar's eerste rookproe-
ven vond he» nlguwe genotmiddel ingang in
India. De groten des land» de keizer voor
op! lieten speciale pijpen maken. Nu eens
was het een pijp, die zich bij uitstek leende
om te worden gerookt bij maanlifht. Dan
weer verlangd^ men een Htjqqa, die te ge
bruiken was tijdens een wandeling of ,rlt
per olifant. Een bekend Engels litterator
heeft de thee eens bestempeld als „dat God
delijk Blad". Hij was een thee-ftbiproever
bij uitstek en wist waarover hij sprak. Is
het niet merkwaardig, dat een oud versje ln
India vooral gezongen in de Pundsjaab
nagenoeg hetzelfde zegt van de tabak als
wat die Engelse schrijver^eide van de thee?
Dajfversje luidt: „Huqqa-Jtokam Khuda da",
hetgeen ongeveer betekent: „De Huqqa is
een Goddelijke gave".
Speciale pijpen voor maanlicht,
wandeling en rit p^r olifant
Huqq# s in soorten
x* te koop. Er is keus voor kleine beurzen
en voor dikke beurzen, voor voreten en een-
I voudige lieden, voor rokers van allsrhand
a smaak. Naar de prijfe gerangschfltt, sijn er
a drie goedkope 6oorterr (afgezien dsn van
minder voorkomende typen) en drie dure.
De goedkope huqqa's zijn de Chilar, de Gur-
guri en de Nareel. De dure zijn de Satak,
de Pechwan en de Bandha, die met zijn
drieën de „huqqa-aristocrafie" vormen. Bo-
vendien zijn er nog tal van verschillen tus-
sen huqqa's, die samenhangen met de^streek
hunner herkomst. v
B Dan is er nog een type pijp, de Nari, die
a gemaakt wbrdt van rubber, hout of bamboe
en omwikkeld wordt niet stof, die met goud-
en zilverdraad ls bestikt. Waar de pijp in de
mond wordt genomen, bevindt zich een tuitje
van goód of zilver en versierd met kettink-
je« 'en belletjes.
Een echte Huqqa-maker staat in India
boog in aanzien als ebn begaafd kunstenaar.
llllllllllllllllllll
Wordt de huqqa behoorlijk gestopt, dan kan
de roker er lang plezier van hebben. De z.g.
chilam van de huqqa, welke deze man rookt,
is gevat in metalen bandjes.
V
En Inderdaad zijn er huqqa'a, die ware
juweeltjes zijn van kunst en vakmanschap.
Merkwaardig is, dat het vak van huqqa-
maker erfeliik is in een aantal geslachten,
alsmede dat «der onderdeel van zo'A huqqa
het werk is Van een specialist.
ITET deel van dfc huqqa, waarfri ztch^de
xx brandende of smeulende tabak bevindt,
heet Chilam. Deze als regel van leem of
klei gemaakt, maar bij de duurdere huqqa-
soorten is hij omgeven door eén zilveren
mantel. De bak mej water heet Farshi. Hij
biedt de grootste mogelijkheden aan de kun
stenaars oij* hun talenten te tonen. Want hij
leent zich bij uitstek voor fraaie versie
ringen. Hydebarad en Lucknow genieten
nationale faam ln India, omdat daar de
fraaiste farshis worden gemaakt, zowel Van
gewoon als van edel metaal. Goud, émail en
edelstenen dienea veelal Als inlegwerk. De
zeer rijke Nawabe (vorsten) van pudh 'plach
ten hun farshis te laten maken van kostbaar
kristal, zodat zij de rook door het water
zagen trekken en onmiddellijk zagen of er
teveel nicotine ln het water was.
.•TpCHTE" rokers plegen kieskeurig te zijn.
■LJ Met zorg kiezen zij de sigaretten, de
pijptabak of de sigaren uit, die zij ln rook
willen laten opgaan. Ook de huqqaroker ls
op het stuk van tabak veeleisend. Ook hijk
vraagt een zorgvuldige keuze van de tabak
of het tabakamengsei, wil hij een prettig
resultaat verkrijgen en een tevreden roker
zijn. Ten tijde van de Mogols was tabak
mengen een tot in de perfectie ontwikkelde
kunst. Een goede tabaksmenger was in die
dagen in India even gevraagd als thans in
het Westen een uitstekende kok.
Ten tijde van de Mogols kwam ook het
gebruik in zwang de tabak te parfumeren
alvorens ze te roken. Natuurlijk was dit
denkbeeld, vérfijnd als het is, een vrucht
van Oosterse geest. Nu nog onderscheidt de
huqqa-roker tussen sada of „gewone tabak"
(die geen uitvoerige voorbehandeling vergt)
en de khamera of „geprepareerde tabak",
die met ware kennerskunst is gemengd en
geparfumeerd en dan ook de trots zijner be-
reiders is: Zij mengen niet slechts verschil
lende soorten tabak, maar voegen boven
dien aan het mengsel de as van verbrande
gedroogde vruchten toe. Er zijn mannen, die
hun levenlang niet anders doen dan tabaks
parfums of attars bereiden. Een „echte"
huqqa-roker geniet pas dan van zijn pijpje,
als de tabak met zijn lievelings-attar geurig
ia gemaakt.
Een bijzonderheid omtrent „geparfumeer
de tabak", die weinigen kennen, ia, dat
sommige soort^^worden toegepast ln d<
De mogols en
gaven de vdor-
ndelhout Ook
huqqa-rokers,
ol gebruiken.
geneeskunde #n India) en wel tegen kwalen
als asthma, spijsverteringseuvelen, leveraan
doeningen en andere.
Vuur en verzorging
T~)E HOUTSfcOOL, die gebruikt wordt om
de pijp ran te steken, wordt bereid uit
verschillende houtaodffeR
vroegere groten des. lan<
keur |an houtskooj van
heden ten dage nog vindt r
die by voorkeur sandelhoul
Trouiyens, een echte sigar
streken zal iwoit een benzine-aansteker ge-
bruiken! F v
De huqqa (en vooral de bak met water of a
farshi) vraagt in de koude maanden betrek- B
keiyk weinig verzorging. Tweemaal daags m
reinigen en met fris water vulleó, dat is
voldoende. Anders ia het echter ln het
warme seizoen. Dan moet het water in de
farshi voortdurend ververst worden. Ja, :n
de oude tijd gebruikten verwende rokers
zelfs rozenolie om de onaangename lucht
van de nicotine te neutraliseren. Thans ver-
oorloven nog slechts een aantal geraffineer- a
de huqqa-rokers zich die weelde. Een paar m
druppels olie worden aan het water in de
farshi toegevoegd, terwyi in alle voegen van
de pijp geparfumeerde kussentjes worden
ingewerkt. De uitvinding van anti-nicotine
patronen in pUpen is dus niet bepaald een
modern Westers snufje!
De Baldal J
QNS RELAAS over de huqqa zou bepaald
onvolledig zijn, als wij niet nog melding
maakten van de Huqqh-Dragers van weleer
Deze mannen droegen de pijpen van vorsten
en edelen. Voor die betrekking moest men a
over bijzondere eigenschappen beschikken B
en het ambt van Huqqa-Dragter stQnd hoog
in aanzien en was zeer begeerd. Vooral de
Huqqa-Dragers der keizers werden met de
uiterste zorg uitgezocht uit de vele gegadig-
den. Men bedenke, dat zo'n Pyp-Drager
steeds vlak bij de vorst was, als deze zijn
pijpje rookte, en dat het mede de taak des
Huqqa-Dragers was, de vórst in de stem- a
mmg te houden. -
Reeds zijn er in onze dagen velen in India,
die de huqqa beschouwen ala een ietwat
verouderd erfstuk uit het verleden, waaraan
reeds veel van de vroegere glorie ontbreekt.
De jongere generatie dtstancieert zich van
de huqqa en geeft aan de sigaret de voor-
keur. Ook op rokersgebied stevent India in
snel tempo de moderne wereld binnen! a
Een echte huqqa-roker echter weet, dat B
er geen groter rookgenot bestaat dan dat a
wat zijn watefpijp hem biedt. Hy weet, dat
de zorg, het vakmanschap en het kuhste-
gaarstalent, nodig voor de vervaardiging
van zyn huqqa, niet verloren zijn gegaan en
Iedere avond snakt hy, na volbrachte dag-
tagkjjiaar een voortreffeiyk en geurig pijpje