Het Kerstlied van Madame Andropulos Reshevskywereldspeler maar geen wereldkampioen De hoogste prijs voor de dichtkunst De radioprogramma 's tijdens de Kerstdagen i Oude Kerstliederen weerklinken in de Kathedraal SCHAAKRUBRIEK Gouden toneel jubileum Kerstgeschenken van het Prins Bernhardfonds Wat eten wij met de Kerstdagen Bertus Aafjes bij de favorieten Steeds meer loon en toch niet rijker VOOR DE DAMMERS Kerstprobleem Kerstverhaal door J. M. van Wal sum-Quispel Si! EERDE BLAD - PAGINA 2 DONDERDAG 24 DECEMBER 1953 n de serie flitsen, die wij in onze rubriek van het Candidatentoumooi hebben ge- mag een momentopname van levsky. de enige „Westerse" apeler die in bedreiging voor Smyalov heeft betekend, niet ontbreken. ..Sammy" Reshevsky heeft „slechte" de gedeelde tweede plaat* behaald, een uitste kende preatatie naar het oordeel van de schaakwereld een mislukking volgen* zijn eigen hooggestemde verwachtingen. ft^fcieten wij dit ..falen" van Reshevsky betreu ren? Ja en neen. Ja. omdat de strijd om de we reldtitel thane opnieuw een interne Russi sche aangelegenheid gaat worden en wij graag het heroïsche duel op vreedzame wa penen tussen Rusland en Amerika hadden gezien. Neen. omdat men ondanks zijn enorme successen in Reshevsky toch niet de ware wereldkampioen kan zien Laten wij vooropstellen, dat Reshevsky èen groot schaakmeester is. een sluw en handig speler, volleerd in strategie en tac tiek. eeh routenier van formaat, een we reldspeler. waarop Amerika terecht trots kan zijn. Doch een wereldkampioen moet o.i. méér zijn. méér betekenen dan alleen wereldspeler. Het is niet voldoende alleen Lenteboden in Lisse, waar in dp Bloemlust- hal de grote Kersttentoonstelling van de bollenstreek wordt gehouden. De toneelspeler, voordrachtkunstenaar e.. radio-acteur Jan Lemaire viert deze maand zijn gouden toneeljubileum. Van het landelijke huldigingscomité is de heer Jan A. van Zutphen ere-voorzitter. In het Rot terdamse huldigingscomité hebben o.m. zit ting de wethouders Van der Vlerk en Meer- tens en de heer Ko Arnold; Op de ochtend van de 2de Kerstdag' geeft Jan Lemaire in het Luxor Theater zijn jubileumvoorstel- lin" Medewerking zullen verlenen Magda van Do-k en Mimi Kok. Alex de Haas, Henk Breton. Albert de Booij, Jo Overste en Alex Wins. De jubilaris zelf zal optreden in ..De brand in de Jonge Jan" van Herman Heijer- mans, waarin hij zeven verschillende rol len vertolkt. Het bestuur van het Prins Bernhardfonds heeft voor een aantal doeleinden op het ge bied van kunst en wetenschappen subsidies vastgestelde o a. ƒ1 000 voor het Belgisch- Nederlands interuniversitair centrum voor Neerlandistiek', eveneens 1 000 voor de eerste botanische exploratie in Nieuw-Gui- nea; voorts 1.000 voor het Spaans instituut te Utre als deelneming id het garantie fonds voor de in April 1954 te houden ten toonstelling van oude Peruaanse kunst; 2.000 voor het Nederlands Filmmuseum voor de aankoop van Indonesisch filmma teriaal van wijlen Mannus franken, thans in eigendom van de Indonesische regering; 1500 voor de stichting „Amstëlkring" ten behoeve van hel voor Nederland unieke museum „Ons Lieve Heer op Solder" om in samenwerking met de vereniging ..Rem brandt" de schilderijen van Maria en St. Jan aan te kopen, geschilderd door Thomas de Keyser; en tenslotte ten behoeve van het PEN-congres 1954, dat in Nederland zal worden gehouden, eveneens 1DQ0. Vrijdag 25 December. Konijn Gebraden appels Aardappelen Vruchtensla Zaterdag 26 December* Tomatensoep Baklap Spruitjes Aardappelen Stoofperen met custardvla. Zondag 27 December. Vermicellisoep 2x Runderrolletjes Witlof Aardappelen Gevulde sinaasappels. Maandag 28 Decembej. Vermicellisoep Andijviestamppot (Van onze- Romeinse correspondent) toekennen van een litteraire prijs, een zware taak gehad hebben ais de heren, die moesten beslissen over de twee millioen, welke te Taormina waren uitgeloofd voor een dichter Uit een der Westeuropese landen of uit Noord- of Zuid-Amerika. De jury bestond uit acht vooraanstaande Italiaanse letterkundigen. de'Franse littera tuur-historicus prof. Beddarida van de $or- bonnen en de twee Engelse dichters Auden en Allan Tate. De commissie heeft haar taak buitenge woon serigus opgevat. Werken, geschreven in een taal, waarmee niet tenminste drie leden der commissie vertrouwd waren, wer den geheel of althans voor een groot deel vertaald en over elke dichtbundel is door tenminste drie critici rapport uitgebracht. Als men dan weet, dat 154 dichters aan het concours hebben deelgenomen, onder wie een groot aantal van de meest bekende van onze tijd. dan is het duidelijk, dat de taak verre van eenvoudig was. Er waren veel dichters, die volgens de jury recht hadde.» bijzondere erkenning. Men heeft ten slotte éen millioen lire toegewezen aan de nabestaanden van de grote Engelse dichter Dylan Thomas, d.e in November j.l. te New York overleed. Het tweede millioen werd tijdens de gala-avond in het hotel San Domenico ter hand gesteld aan Giuseppe Quatimodo, een te Milaan woonachtig Sici- liaans dichter, wiens navrante poëzie in en buiten Italië veel bewonderaars heeft. De dichter, die onmiddellijk na de beide bekroonden in aanmerking zou zUn geko, men. is onze landgenoot Bertus Aafjes. over wiens bundel „De Karavaan" met de groot ste erkenning werd gesproken. B(j de af kondiging van de uitslag werd zUn naam onmiddellijk na die van de beide bekroon den genoemd. Prof. Bonaventura Tecchi. directeur van het Instituut voer Germaanse studiën te Rome. had voor deze gelegen heid een aantal gedichten van Aafjes ver taald. Verdere eervolle vermelding vonden de Braziliaan Schmidt, twee Fransen: Emanuel *n Abraham, de Spanjaarden Aleixander en Rosales, de Duitser Hangelstangl en ^wee Italianen Diego Valeri en Pavolini. Het is de bedoeling, de prijs „Etna-Taor- mina" tot een jaarlijks terugkerende gebeur- DE ST'JGING V.D- KOSTEN V. LEVENSONOERHOUD(GEZINSVERBRUIK)WO-19S3 EN DE L00NR0NDES VAN 1945-1954 BASIS 1938/39 100 Apr.'51 wrphch Ie loonronde «ai 5pct -Nov'51 l»milimeh>rd* oon ronde v llocf. ëk Juli 1952 Compel* latte werkrtem. aandeel v oremie WW Nov 1947 Aanpassing loon- 250- Mei 1945 Vergunh. tot loon ronde boven peil*1942 pet bo*en peil'4C Kosfen v. levensonder houd (gezir.sverbruik) Loonronde Een aangelegenheid die ons allen raakt, Is de stijging van de kosten van het levens onderhoud. In deze grafiek is de ontwikke ling gegeven van deze kosten. In dit „le vensonderhoud" zijn de artikelen begrepen van het gezinsverbruik. Als basis is geno men het peil van 1938 39. De statistiek geeft u dus de verhouding ten opzichte van 1938 W Het peil van 1938 '39 is op net cijfer 100 gesteld Op deze manier kunt u dus duide- lijk de mate van de stijging van de kosten van het levensonderhoud aflezen De lijn aeeft dus de mate van de stijging aan Op de lijn van de stijging zijn de loonron- den aangegeven (een en ander over de pe riode na 19451 Dc loonstop beslaat in ons land sinds 1st» In de om-log hgtaj wu -^nmaal aan aanpassing via da OA.O. en een regeling met 10*gehad. In Mei 1945 kwam er een loonronde. door vergunning te verlenen om de lonen te verhogen tot 15*.« boven Jiet peil van 1942 oft 25* bovep het peil van 1940. Ook 1947 en 1948 garen een loonronde te zien. In 1950 waren er twee wijzigingen van de lonen,, waarvan één verplicht. In 1951 kregen wij weer wijzigingen en vorig jaar verkregen de werknemers een compensatie voor hun aandeel in de premie voor de wachtgeld- en werkloosheidswet Op I Ja nuari^ krijgen wij de verplichte loonronde van 5* ter compensatie van de huurver hoging Maar onze werkelijke koopkracht blijft met dat al op zijn best gelijk. We worden er dus niet „beter" van. tenis te maken. Het uitgeloofde bedrag zal worden verhoogd en de bedoeling is dat deze prijs de hoogste welke voor de dichtkunst bestaat yoor de dichters zal worden wat de Nobelprijs voor de proza schrijvers is, de hoogste onderscheiding ter wereld. successen te oogsten. Mén moet iets uitzon derlijks presteren men moet scheakgeschie- denis schrijven, men moet belangwekkende denkbeelden opperen de schaaktheone en -wetenschap verrijken, zoals b.v. Lasker en Aljechin hebben gedaan. Men heeft els we reldkampioen de verplichting ieta voor het schaakspel te doen. het schaakspel te die nen. En dit kan Reshevsky. de keiharde Amerikaan, voor wie het schaakspel slechte ..business'' is. met de beste wil ter wereld niet opbrengen, omdat hem au fond de warme liefde voor het schaakspel ont breekt Op openingstheoretiech gebied zijn z'n verrichtingen al bijzonder mager: het eerste nieuwtje van enige importantie moet Reshevsky nog brengen. Zijn middenspel strategie en eindspelbehandeling staan op hoog peil daarvoor is hij ten slotte we reldspeler maar typisch Reshevsky zijn ze niet d.wje. zij missen een sterk persoon lijke kleur. Het enige dat Reshevsky onder scheidt van de andere schaakgrootheden, is zijn liefde voor tijdnoodduels gebaseerd op zijn merkwaardig instinct in luttefe secon den de juiBte weg in het schaakdoolhof te vinden Dit instinct heeft Reshevsky zorg vuldig gecultiveerd en omgesmeed tot een uiterst gevaarlijk wapen. Dit wapen heeft echter alleen practische waarde; in tijdnood komt het er in hoofdzaak opgaan onaange name zetten te spelen, listigheden te beden ken. Een logisch doordachte verantwoorde zettenreeks komt uiteraard niet in aanmer king. Een en ander leidt tot een improvisa- toire. geforceerde stijl, die vaak wat rom melig aandoet Reshevsky'g winstpartijen kunnen daardoor zelden de toets van een gedegen analyse verdragen. Het zijn inge vingen. waarop de tegenstander ogenblikke lijk moet reageren. In vele partijen speelt Reshevsky vas^k zonder een duidelijk speel plan. Hij beperkt zich er slechts toe de stel lingen in evenwicht te houden en wacht dan op de tijdnoodfase waarin hij zijn tegen stander met onverwachte wendingen, met sluwheden en handigheidjes in de war hoopt te brengen. Hieronder vindt u een Reshvesky-partij. Reshevsky wint een pion in de opening, doch ziet geen kans deze te realiseren. In de ttjdnoodfase volgt een handigheidje, welke óf tot een vrij zekere remise leidt óf tot een gladde winst. Zijn tegenstander tast mig en Reshevsky komt Inderdaad glad gewonnen te staan. Doch het schaakspel kent recht vaardigheid. Wanneer de tijdnoodfase voor bij is. revancheert zijn tegenstander zich met een handigheidje, welke de remise ver zekert Wit: S. Reshevsky Zwart: Geiler. Nint zo-Indisch. 1. dï—d4 Pfl—fS 3. C2—»c4 e7—«5 2 Plu— CS Lft— b4 4. Ddt—C2 d7—d5 5. CiXdS etXdS Lel—f» h7—ut 7 LfSXfi DdtXt» 8 a2—a3 L64X C3f 9 DC2XC3 0— 16. •2—eJ c7—Cl Ben rustige opening zonder bepaalde finesse. Wit heeft enig voordeel omdat hij de z.g. min. derheidsaanvel op de Damevieuge! (bi—b4—b5) kan beginnen Dit strategisch gegeven werkt Reshevsky perfect uit. Pgl-ez PelM Lft—«2 Ld—fl Péld7 Tft^-el Pd 7—ft Wit heeft eerst zijn ontwikkeling voltooid. Thans neemt hij het hoofdmotief der stelling onder de loupe. IS. bt—btl Pft—el Dreigt 16PXft enz Bovendien staat Pe« zodanig geposteerd, dat b4—b5 met cSc5 kan worden beantwoord. 1». Pft—h5 Dft—gl 17. PhS—g3 Ta»—d tl. Tal—cl Pet—gs Zwart besluit tot een omgroeperlng om zijn stukken meer activiteit te geven. Hij onder schat echter wits kansen op de Damevleugel. JS. bt—b5! Zeer sterk. Ns l»cXbS, M. Dbl wint wit niet alleen de pion terug, maar dreigt daarbij nog een extra pion op de Damevleugel te veroveren. IIPg5—et 20. DcS—sS! Wint op klaarlichte dag een pion daar aT dekbaar is (20Tat. 21. Dc7l). 20d*. d—cS 21. Pg3XfS DgIXfS 22. dlXct b7—bt! Vindingrijk gespeeld. Nu pionverlies on' mijdelljk is creëert zwart een vrijpion om materiële nadeel te compenseren. Natuurlijk faalt 28. cXb« op 23TXcl. 24. T" D<f2t enz. 23. DaSXa7 btXcS 24. Le2—dS cS—Ct 25. Ld3Xet DfSXet 26. Tfl—dl ct—CS 27. Da7dt Td—Ct! Zwart weert zich zo goed mogelijk en trekt het volle profijt van de vrijpion. 2». DdtXdS C3—Ct! 29 TdldZ DetXdS 30. TdZXdS Tet—at Zwart heeft twee pionnen minder, doch deze achterstand Is slechts tijdelijk. De aanval op de zwakke Damevleugel-pionnen kan wit. ge hinderd door de geduchte zwarte vrtjplon. niet afweren. 31 117 Het handigheidje in tijdnood. Reshevsky heeft zich duidelijk gerealiseerd, dat a3 ondekbaar is (31. Td3. Tbt. 32. TbJT. Tdt! en zwart wint zelfs) en laat derhalve a3 in de steek, daarbij een pseudo-dreiging inlassend 31Tat—bt? "Tie grots belangstelling voor ons vorig» Kerstprobleem was dermate verheu gend. dat wij gaarne aan <jé vele verzoeken om herhaling willen voldoen. Het probleem van dit jaar Is een aardig eindspel hetwelk had kunnen voorkortten in de partij C. Kusters—A. M Olsen voor het kampioenschap van Rotterdam 1983. Bijt analyse werd het volgende eindspel ont dekt: Wit: 2 dammen 15 en 27; 2 schijven 24 en 26. Zwart: dsm op 8; schijf op 16. Wit speelt en wint! Oplossingen kunnen tot en met 2 Jan. a s. worden gezonden aan ons adres: Bernarduè Gewinstraat 10a te Rolterdam. TXb«. 33. T> b». Td3f, 36. Tfl. Tc3! moet wit Of de zetten herhalen (37. Tel. Td3 3t. Tfl. Tc3) Of met 37. g3. Cl (D). 3» TXcl. TXclt. J». Kg* een eindspel spelen, dat slechts gerlnga prac tische winstkansen geeft Na de zwakke tekst zet komt Reshevsky gladgewonnen te ataan. 32. Td5dS Tet—at S3. TclXc2 TatXSS 3t. h2—h3 Ta3b3 33. Te2—ct Tb3—b2 36 e3—et ht—bS 37. et-1 es bS—ht 38 Tdt—dt TbgXbf 39 TciXbt TbtXbf 40. TdtXht Tbtbit Einde van de tijdnoodfase. Wit heeft twee pionnen meer en staat gladgewonnnen. 41. Kglh2 Tbl—fl 42 f2—ft Tel—«3 <3. Tht—(t Kfth7 44 Tg4—*3 Te3—et 43. h3—h« Tet—et 46 Tg3—f3 f7—ft 47 eSXfl ftXfl J 46 Kh2—f377 Het onverwachte gaat gebeuren: Reshevsky weet het niet meer: Met 48. g4 Kg6. 49. «t. Kh6. 30. Kg3, Ta4. 51. Te4! enz. was de winst vrij gemakkelijk te realiseren. 48. Kh7—ft 4». Tf3—a3 f»—fi 50. Ta3—a»t Kgt—h5 51 Tat—fl Tet—e3t 52 Kg3—Te3al 53. g2-fS7 De laatste blunder Met 53. TXMt. KXht. 54. Tgs. Ta2t. 55 Ke3, enz had wit nog wel ge wonnen. 5 3Ta3—f37! Onbegrijpelijk dat de sluwe Reshevsky deze simpele pat-wending overziet 54. Kf2ei 55. TftXfSt 56 Ke2—ft 37. TfS—15 58 TfS—gl 59. Kfï— e2 60. ft—fS Tf3Xg3 khtxai n» Tal—S3 Kht—hS Tb3a.3 Ta3—aS CHR VLAG8MA. VRIJDAG 25 DF.CEMBEU Tweede Kerstdag Hilversum I. 492 i teter. (NCRV) 7 30 Kerstzangdienst; (l.K.O.R.; 8 30 Kerstvroegdlenst(KRO) 9.30 Nieuws; 9 45 Kamerorkest, 9 55 Kerstliederen; 10.23 Pon- tificale Hoogmis; 12.00 Kerstrede van Zijne Heiligheid Paus Plus XII; (N.C.R.V.) 12.15 Beiaardconcert; 12.30 Land- en tuinbouw; 12.33 Kerstconcert; 13.00 Kerstboodschap door H. M Koningin Juliana; 13.15 Nieuws; 13.20 Gr.pl.; 14 00 Kerstfeestvieringen door emigranten 14.45 Gr.pl 15.00 Kerstfeest; 16 00 Vocaal en semble; 16 45 Gr.pl.; 17.00 Vrij Evang. kerk dienst 18 30 Gr.pl.; 18 85 Viool en Mozartvleu- gel 19 00 Nieuws; 19.10 Kerstliederen: «19 30 Koorzang; 20 00 Radiokrant; 20.20 Kerstconcert; 2130 Causerie: 21.50 Gr.pl.: 22.00 Strijkorkest; 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Gramofoonplaten. Hilversum II. 298 meter. MAANDAG 28 DECEMBER Hilversum I 492 meter ZATERDAG 26 DECEMBER Eerste Kerstdag ZONDAG 27 DECEMBER Hilversum I. 492 meter. (VARA) 8 00 Kerstklokken, 8.05 Nieuws; 8 20 Vocaal dubbeikwartet. 8 35 Winterpoëzie; 9.05 Gr.pl (V PR O 10.00 Kersttriptiek; 10 30 Kerkdienst, (AVRO) 12.00 Belaardconceit; 12 15 Kerstgroeten; 1440 Mededelingen; 12.45 Gr pi 13 00 Kerstboodschap door H M. Konin. wügen "l8.06 Kerstliederen; 18.25 Gr.pl.; 18 35 gin Juliana. 13 15 Nieuws 13 20 Lichte muz Zondag'aan de zonïij; 19 00 Nieuws; 19.10 Toe- 13 45 Kerstfeestviering in het buitenland 14 15 spraa|t n.w Amusements orkest: 20 00 Kerst- Strijkkwartet; 14 45 KerstgroW. 15 00 Orgel en b00dschap door H M. Koningin Juliana (her klarinet. 15.30 Strijkorkest: (VARA.) 16.00 haling); 20 13 Klankbeeld; 20 43 Intern. Kerst- Kerstklbkken 16 02 Voor de kinderen; 16 45 i(e<jeren- 2120 Hoorspel; 22 20 Klassieke muz.; Cello en piano; 17 15 Toespraak17 30 Uitwisse- 22 45 Av0ndgebed; 23 00 Nieuws; 23.15 Nieuws llngsprogr m. Nederlands sanatorium te Da- in Espcranto 23 3o Gramofoonplaten. (N.C.R.V) 100 Nieuws; 9.15 Orgelconcert. (l.K.O.R 130 Terugblik op een Jaar 1KOR- ultzending; (K.R.O.) 9.20 Nieuws; 9 45 Gr.pl 9.55 Plechtige Hoogmis; 11.30 Strijkorkest; 12 15 Promenade orkest; 12.55 Zonnewijzer 13 00 Nieuws; 13.10 Kerstoratorium. Bach; 14 43 Voor de Jeugd; 15.15 Fluit en clavectmbel; 13 35 Bethlehem reisbericht; 15.30 Planoduo, 18 10 Kath. Thuisfront overal; 16.15 Sport 18 3© Ves- pers; (N.C.R.V.) 17.06 Geref. Kerkdienst; 18 30 klein koor; 17.15 Kindje Gewijde muz.: 19.00 Nieuws uit de kerken. M Samenzang; 19.30 Causerie: (K.R.O.) 19 45 Nieuws: 20 00 Gr.pl.; 20.25 De gewone mtn; 20.30 Houdt de zonzijII; 21.45 Gr.pl.; 21.55 Hoorspel; 22.30 Kerstliederen; 22.45 Avondgebed; 23 00 Nieuws; 23.15 Gramofoonplaten. Hilversum I, 492 meter. (K.R.O.) 5.00 Nieuws; 5.15 Or.pl.; 5 25 Plecb» tlge Hoogmis; (N.C.R.V 9 30 Nieuws; 9.45 Cla- vichordrecltal; (l.K.O.R.) 10.00 Ned Herv. kerkdienst; 11.00 Over en weer, groeten aan en van emigranten, (N.C.R.V.) 12.00 Gr.pl.; (KR O.) 12.15 Viool en orgel; 12.35 Groeten van emigranten; 13.00 Nieuws; 13.10 Promenadh orkest; 14 00 Voor de jeugd; 15 00 Voordracht; 15.15 Kamerorkest Hilversum II 298 met vos; 18 00 Nieuws; 18.15 Kamerorkest; 19.00 Kerstklokken, 19 02 Actualiteiten; 19.10 Gitaar spel (VPRO.) 19 30 Kerstdeclamatorium2015 Klankbeeld; 20 55 Nieuws; (VARA.) 2100 Kerstklokken; 2102 Kerstspel; 21.50 Kerstmuz 22 20 Kerkorgelconcert; (VPRO.) 22 40 Cau serie; 22 45 Avondwijding. (V.A.R A 23.00 Nieuws; 23.15 Gramofoonplaten Hilversum II. Z98 meter. (V.A.R.A.) 5.00 Nieuws; 1.15 Gr.pl.; 8 40 Vo- 5aal dubbe'lkwartet; 9 00 Voor de kinderen; 9 20 Orgel alt. viool en declamatie. (V P R.O ,0.00 voordracht: Kerkffl.n.t: .1.11 CJJj o. (V.A.R.A 5 00 Nieuws: 5 18 Gr.pi 8 45 Sport; 8 50 Voor het platteland. 9 00 Tempo Giusto; 9 45 Causerie; (V.P.R.O.) 10.00 Voor de kinde ren; (l.K.O.R) 10.30 Ned. Herv. Kerkdienst; (A V RO.) 12 00 Sport; 12 05 Amusementsmuz 12.35 Even afrekenen, heren; 12.45 Gr pl.13.00 TELEVISIE-PROGRAMMA. (K.R.O.) 20.15—21.45 Amah! en de nach telijke bezoekers, televlsle-opera; Images de Debussy, film; Kersttoespraak. Engeland. B.B.C. Home Service. 335 meter. 13.00 Gevar. muz.; 13 35 Lichte muz.; 13.55 Weerberichten; 14 00 Nieuws; 14.10 Gevar pro gramma; 15 00 Klankbeeld 16 00 Toespraak; 16.15 Schots orkest; 17.30 Gevar progr 18.00 Voor de kinderen; 18.55 Weerberichten; 19.00 Nieuws; 19.15 Sport; 19.30 Gr.pl 20.00 Kerstlie deren 21.00 Gevar progr 21.55 Liefdadjgheids- oproep; 22.00 Nieuws; 22 15 Twintig vragen: 22 45 Voordracht; 23 05 Orkestconcert; 23.55 Voordracht; 24.00 Nieuws. Engeland. B.B.C. Light Programme, 1590 en 247 meter. 12 00 Kerstmuz.; 12 30 Kerstdienst: 13.00 Ge varieerd progr 13 30 Voetbalreportage; 14.15 Gr.pl.: 15.00 Klankbeeld; 16 00 Toespraak; 18.15 Klankbeeld; 17.00 Filmprogr.; 15.00 Gevar. progr.: 19 00 Koorzang 19.45 Hoorspel: 20 00 Nieuws; 20.1o .Voetbaluitslagen; 20.15 Voor dracht; 20 45 Pianospel; 2100 Discussie,; 2155 Liefdadlgheidsoproep; 22 00 Geëar progr 23.00 Nieuws; 23 15 Zang; 23 30 Kerstmuz.; 24 00 Dansmuziek; 0 50 Voordracht: 0.56 Nieuws. Engeland. B^.B.C. European Service. Uitzendingen voor Nederland. 22 00—22.30 Kerstprogramma (op 224 meter). Nordwestdeutscher Rundfunk. 309 m^ter 12.Qp Symph. orkest; 13.00 Nieuws; 13.10 Ge varieerd concert. 14 45 Sopraan en orgel: 15 00 Koorconcert; 16 00 Kerstspel: 17 00 Gevar. mui 19 00 Nieuws; 19.35 Opera; 21.45 Nieuws; 22 00 Symph orkest; 22.45 Dans- en amuaements- muz.; 24 00 Nieuws; 0.10 Symph orkest; 1.15 Gevarieerde muziek FranlcrUk. Nationaal Prog^mma, 347 meter 12.00 Or.pl.; 12.30 Symph. concert; 13.00 Nieuws; 14 00 Hoorspel: 17.25 Gr.pl.; 17.30 Lich- serie; (VARA) 12.00 Verzoekprog: Land. en tuinbouw; 12.33 Dansmuz ïairo Nieuws 13.05 V.A.R.A.-varia. 13 10 Radio Philharm orkest; 14.15 Hoorspel; 15.45 Voor dracht. 16.15 Causerie; 16.45 Voor de Jeugd; 17 15 Lichte muz: 17 45 Sport; 18 00 Nieuws 18 20 Jeugduitwisselingsprogramma met Zweedse Omroep; 79 00 Pianorecital; (V PR O 19.30 Hoorspel, daarna toespraak gevolgd door kamerkoor: (V.A.R.A.) 20 00 Kerstboodschap door H. M Koningin Jullar.a (herhaling). 20 15 Nieuws; 20 2o Gevar. progr 22 00 Dansmuziek: 22.30 Hoorspel. 23.00 Nieuws; 23.15 Verzoekpro gramma. Engeland. B.B.C. Home Service, 130 meter. 12 00 Grjpl.1.2.S3 Dansmuz.; 13.25 Gevar. progr.; 13.55 Weerberichten. 14.00 Nieuws; 14.10 Gevar muz.: 15.10 Orkestconcert; 15.55 Sport; 16 50 Circus; 17 15 Gr.pl.; 17,30 Gevar. prog: .55 Weerbt 19 00 Nieuws: 19 15 Sport; 19.30 Gevar muz. 20 15 Interview. 20 45 Gevar progr; 22 00 Nieuws: 22 15 Hoorspel; 23.45 Avondgebeden; 24.00 Niéuws. - Engeland. B.B.C. Light Programme, 1510 en 247 meter. 12 45 Gevar progr.; 13.15 Gevar. mug.1355 spoorwegen spreken; 13 25 Lichte muz.; 14.00 Boekbespreking: 14 20 Operaconcert; 15.10 To neelbeschouwing; 15.25 Vioolrecital; 15.50 Dansmuz.. 10.30 Sport; (V P R O.) 17 00 Cause- va rieën. (V.A.R.A.) 17.30 Voor d^ Jeugd, 17 50 dé Sport; 18.15 Nieuws; 18.30 Hammondorgel. 18 50 Radioiympus; 19.20 Gr.pt (A.V.R O20 00 Nieuws; 20 05 Concertgebouworkest: 20.55 Jour nasi. 21.10 Chansons: 2125 Amusementsmuz 22.05 Cabaret; 22 40 Pianorecital. 23.00 Nieuws; 23.18 Gramofoonplaten. Engeland. B.B.C. Home Service, 330 meter. 12.10 Muz causerie;' 1810 Critieken; 13.55 Weerberichten 14 00 NieuwM 14 10 Reportage. 14 30 Causerie; 14 50 Gr.pi 11.15 Causerie; 13.(T5 Symph orkest. 17 45 CauseWe: 18.00 Voor de kinderen: 18 55 Weerberichten; 19 00 Nieuws: 19 15 Causerie 19.30 Concertorkest; 20 15 Recl- (N.C.R.V.) 7.00 Nieuws. 7.13 Gewijde muz.; 7 45 Een woord voor de dag 8.00 Nieuws. 8 15 Gr pl.8 30 Tot uw dienst; 8 33 Gr.pl.; 9 00 Voor de zieken; 9 30 Voor de vrouw. 9 33 Waterstan den; 9 40 Omroeporkest: 10 30 Morgendienst: 11.00 Or.pl 1113 cS#var muz.: 12 25 Voor boer en tuinder 12 30 Land- en tuinbouw. 12.33 Gr- pisten; 12 39 Klokgelui; 13 00 Nieuws. 13.15 Gr.- platen; 14.00 Schoolradio: 14 30 Meisjeskoor. 14.45 Voor de vrouw 15 15 Gr.pl 15 25 Strijk kwartet; 16.00 Bijbellezing. 16.30 Vocaal rnsemble; 17 00 Voor de kleuters; 17 15 Gr pi 17 30 Voor de jeugd; 17 45 Regeringsulizending. 18 00 Dameskoor. 18 10 Or.pl 1#20 HarpreoUal; 18.35 Or.pl.: 19 00 Nieuws; 19 10 Gr pi 19 39 Causerie. 19 45 Orgelconcert; 20 00 Radlokrant: 20 20 Militaire Kapel. 20 50 Hoorspel; 2138 Gr- platen; 22 15 Geestelijke liederen: 22 43 Avtfnd- overdenking; 23.00 Nieuws: 23 15 Kamerorkest. 23 45 Gramofoonplaten Hilversum II m meter (AVRO) 7 00 Nieuws; 7 10 Gr.pl.; 7.15 Gymn., 7.30 Or.pl.. 8 00 Nieuws 8 13 Gr.pl 9 00 Morgenwijding. 9.15 Koorzang. 9 30 Voor de vrouw 9 35 Gr.pl 11 00 Voordracht. II 15 Ka merorkest, 12 00 Lichte muz. 12.10 Land- en tuinbouw; 12 33 In 't spionnetje. 12 38 Orgelspel; 13 00 Nieuws; 13 13 Mededelingen en gr pl 13 25 Promenade orkest, 14 00 Causerie; 14 20 Or pl 14 30 Voordracht; 14 45 Planorecital; 13 15 Voor de vrouw; 16 15 Gr.pl 17 30 Voor de padvin ders; 17 45 Gr.pl.. 17.50 Mllltaii commentaar: 18 00 Nifuws 18 15 Muzikale causerie. 18 30 Accordeonspe) 19.00 Voor de jeugd, 19.15 Re portage of gr pl 19.25 Cabaret 19 45 Rege ringsuitzending. 20 00 Nieuws. 20 05 Operacon- cert; 20.55 Voordracht; 21 10 Lichte muz 21 46 Jaaroverzicht 22 20 Metropole orkest: 22 40 Gr p! 23 00 Nieuws; 23 15 Filmprogr, 23 45 Gramofoonplaten Engeland. B.B.C. Home Service. 330 eter 18 00 Voor de kinderen; 18 35 Weerberichten; 2„ 45 Avonddienst; 21.25 LlefdadtgheidSop roep; 21.30 Hoorspel; 22.00 Nieuws: 22 15 Herha- lings Kroningsdienst: 24.00 Nieuws. Engeland. B.B.C. Light Programme. 1506 en 267 meter. 12.00 Have a go; 12.30 Kerkdienst; 13.60 Ver- zoekprogr.; 14.15 Lichte muz.: 14.45 Gevar. Sportparade: 14.15 Gevar. progr 14.55 Twintig progr 15.15 Gr.pl.; 18.00 Filmprogr.; 17.30 Ge- vragen; 15.23 Sport; 15.40 Gevar. muz.; 16 00 varieerd progr 11.00 Kootspel; Voetbalreportage; Filmmuziek; li 30 Sport; 19 15 Verzoekprogr 20 00 Nieuws; 20 25 Sportuitslagen; 20 30 Hoor spel: 21.30 Sportoverzicht 1953; 22.15 Gr.pl 23 00 Nieuws; 23.15 Dansmuz.; 0.56 Nieuws Engeland. B.B.C. European Service. Uitzendingen voor Nederland. 17.00—17.15 Engelse les voor beginnelingen (op 224. 48 en 42 meter): 22.00—22.30 Kerst-ac- Uialiteiten (op 324 meter). NordwestdeuUcher Rundfunk, SM meter. 12.00 Gevar. progr»; 13.oo Nieuws; 13.10 Or- kestcóncert. 14 30 Verzoekprogr.; 16 00 Hoor spel 17.45 Dansmuz 18.30 Kerstprogr.; 19 00 Nieuws; 20 00 Operette; 2145 Nieuws;. 22 10 Symph. ork,: 22 40 Dansmuz.; 24 00 Nieuw»; 9 15 Dansmuz.; 1.00 Gevarieerde muziek, FrankrUk. Nationaal Programma. 347 meter 12 00 Gr.pl.; 12.36 Symph. concert; Nieuws; 13 20 Hoorspel; 13.35 Gr.pl.; Symph orkest- 18.55 Kamermuz.; 17.55 Gr.pl.; 18.10 Pianorecital; 11.30 Amerikaanse ultzen- Hersengymn 17 30 me» muziek; i»30 Gevar. progr 20.00* Nieuws: 20 30 Gevar progr.; 2130 Samenzang; Lichte muz 23 06 Nieuws; 23.15 Pianospel; 23.30 juzlkale causerie; 23.45 Gr.pl 0 30 Orgelspel; Nieuws. Engeland. B.B.C. European Service. Uitzendingen voor Nederland. Muzll OTü f 8 00—5.15 Engelse les voor beginnelingen (op 464 76 en 40 meier); 17.0M—17 15 Engelse les voor beginnelingen (op 224. 49 en 42 meter); 22.06- 22 30 Nieuws; Barometer van de smaak; Zo zijn onze manieren (op 224 meter Nordwestdeutscher Rundfunk. 309 meter. 12.00 Omroeporkest en koor; 13.00 Nieuws; 13.10 Gevar muz.; 15.00 Verzoekprogr.; 16.30 Dansmuz.; 18 00 Symph. ork.; 18.40 Sopraan en piano 10.00 Nleuwë; 20 00 Gevar muziek; 21.45 Nieuws; 22.15 Gevar. muz.; 22.45 Dans. en 13 oo amusementsmuz.23.19 Dansmuz.24 00 Nieuws; 14.05 «:i5 Symph. orkest; 1.15 Gevarieerde muziek. FrankrUk. Nationaal Programma. 347 meter. Gr.pl.; 13.00 Nieuws; 13.20 Hoorspel15.30 te muz.; 18 30 Amerikaanse uitzending; 10 10 varieerd progr.. 22.00 Pianorecital; 22.45 Ka- Gr pl.: 20 00 Opera; 23.25 Zangrecital; 23.45 mermuXiek; -23.25 Gr.pl.; 23.45 Nieuws. Nieuws. Brussel Vlaams. 324 meter. 11.00 Gr.pl.; 11.45 Orgelspel; 12.30 Weerberich ten; 12.34 Gr.pl,; 13.00 Nieuws; 13.15 Gr.pl.; 14 30 Orkestconcert» 15.45 Gr.pl.; 16.60 Orato rium; 18 00 Gr.pl.; 15.30 Godsdienstig halfuur; 19 00 Nieuws. 19.40 Or.pl 20 00 Kerstgezangen; 20 15 Symph orkest; 20.50 Gr.pl 21.05 Symph. orkest; 22 00 NteUws: 22.15 Gr.pl.; 23.00 Nieuws; 23.05 Gramofoonplaten. Brussel Frans. 484 meier. 12.00 Gr.pl.; 13.00 Nieuws: 15.10 Verzoekpro gramma; 15.00 Gr.pl.17 00 Nieuws; 17 05 Gr.pl.; 19 30 Nieuws; 2|rik Weinachtsoratorlum. 2130 pl.; 22.00 nHw»- 15 J«7.muz.; 22.56 Nieuws; 2215 ^ffWnuz 22.55 Nieuws; 25.00 Dansmuziek; 23.55 Nieuws. ding; 19.00 Gr.pl.: 20.00 Lichte muz.; 20.30 Ge- 0pera; 17.40'Gr.pl.; 17 45 Symph. orkest. 16.30 s>'K»- or.pi.; 2000 Lichte muziek; 20.35-Sprookje; 2135 Hoorspel; 22 45 Kamermuz.; 23.45 Nieuws. Brussel Vlaams. 324 meter. 1100 Gr.pl.; 11.15 Volksconcert; 12.O0 Gr.pl.; 12 30 Weerberichten; 12.34 Gevar. muz.. 13.00 Nieuws; 13.15 Gr.pl.; 13.30 Voor de soldaten; 14 00 Operaconcert: 15 30 Gr.pl.; 13.45 Sport, 16.30 Gr.pl.; 17.00 KantMorkest; 17 40 Gr.pl.. 17.45 Sportuitslagen. l7.56rJr.pl.; 18.00 Koor zang: 15.26 Gr.pl.; 18.30 Godadlenstlg halfuur; 19.00 Nieuws; 10 40 Gr.pl.; 20 00 Hoorspel; 21.15 Gr.pl., 22 00 Nieuws; 22.15 Verzoekprogr 23.00 Nieuws; 23.05-Gramofoonplaten. Brussel Frans. 454 meter. 00 Gr.pl.: 13 00 Nieuws; 13.10 Verzoekprogr.; 1 Gr.pl 14.15 Orkestconcert; 18.30 Gr.pl.; platen- 20.30 Chansons: 21.50 Muzikale kruis- 17.00 Nieuws; 17 65 Qr.pl.; m.Vr woordraadsels: 22.DO Nieuws: 22.1S uw mui 1 MB «IIZm' 23.55 Nieuws23 00 Dansmuziek. 22,55 Nieuw». 22 00 Nieuws: 22.15 Lichte muziek. 22 55 Nieuw». Brussel Vlaams. 324 meter 11.45 Orkestconcert; 12.15 Gevar. muz.; 12 30 Weerberichten; 12.34 Gevar. muz.; 12.45 Gr.pl.; 13 00 Niei(ws; 13-15 Vlaamse Kerstliederen; 13.30 Voor de soldaten; 14.00 Gr.pl.; 17 10 Lichte Inuz.. 17.45 Gr.pl 18.00 Koorzang; 18.45 Gr.pl.; 19.00 Nieuws* 10.40 Kerstliederen; 20 00 Or.pl.; 22.00 Nieuws: 22.45 Verzoekprogr.; 23.00 Nieuws; 26 05 Gr.pl. Brussel Frans, 414 meter. 12 00 Gr.pl.; 13.00 Nieuws: 13.15 Verzoekpro gramma; 14.15 Gr.pl.; 15 30 Klassiek verzoek progr.; 16 30 Lichte muz.; 17 00 Nieuws: 17 15 Lichte muz 18.30 Operette muz.: 18.45 Accor- JjLOO deonmuz.. 19 00 Gr.pl 1936 Nieuws; 20 00 Gr - 14 W 12 00 Gr.pl 12.45 Causerie; 13 00 Hoorspel; 13 20 Gevar muz 13 55 Weerberichten. 14 00 Nieuws; 14.10 Hoorspel; 14.40 Interview: 15 19 Spaanse muz 15.40 Orkestconcert; 16 30 Gevar progr; 17 15 Gr.pl; 17 45 Causerie; 15 00 Voor de kinderen; 18 55 Weerbêrlchten. 19 00 Nieuws 19 15 Sport, 19 20 Causerie; 19 30 Ge varieerd progt 20.30 Gevar muz 2130 Dis cussie; 22 00 Nieuws; 22 15 Hoorspel; 23 25 Gr.- platen; 24 00 Nieuws. Engeland. B.B.C. Light Programme. 1509 en 247 meter. 12.00 Mrs Dale's dagboek; 12 15 Voordracht. 12.30 Dansmuz 13 15 Gevar. muz 13 30 Orgel spel. 13.43 Orkestconcert. 14 45 Voor de kin deren; 13.00 Voor de vrouw; 16 00 Lichte muz 16.45 Dansmuziek 17.15 Mrs Dales dagboek; 17.30 Hoorspel. 18.20 Gr.pl.: 18 25 Hoorspel; 19-'2# Orkestconcert; 19 45 Hoorspel; 20 00 Nlguw»; 20 25 Sport; 20 30 Gevar. muz.; 21.30 Klankbeeld; 22 00 Gr.pl.; 22.15 Gevar progr 23 00 Nieuws; 23.15 Klankbeeld. 23.45 Geyar progr 0 os Voordracht; 0 20 Lichte muz 0 56 Nieuws Engeland. B B C. European Service. Uitzendingen voor Nederland. I.00-6.15 Engelse les voor beglnnellngah (Op 464 76 en 49 meter); 22 00—22 30 Nieuws; Be zienswaardigheid van de week; Engelse les voor gevorderden (op 224 meter). Nordwestdeutscher Rundfunk. 3M meter. 12.00 Amusementsmuz 13»00 rfieuws; 13 20 Ork.concert; 14.15 Gr.pl.; 15.00 Hoorspel; 15 09 Romantische dansen: 16.30 Lichte muz.; 17 00 Nieuws; 17.45 Gevar. muz.; 19.00 Nieuws; 19 36 - Filmprogr 20 00 Symph. concerj; 2145 Nieuws; 22.10 Hoorspel; 23 30 Kamermuziek; 24 06 Nieuws: 0.30 Dansorkest; 1.15 Gevar muziek. FrankrUk. Nationaal Programma. 347 meter. 12.15 Klarinetrecital12.30 Symph. concert; 13.00 Nieuws; 13-40 Kamermuz 14.05 Planore cital;; 14.30 Gewijde muz.. 15.30 Symph. con cert. 16.50 •Kamermuz.17.50 Gr.pl.; 18 30 Ame rikaanse uitzending; 19 00 Gr.pl.; 20 00 Natio naal orkest; 22 45 Gr.pl.; 23.45 NleuWs. Brussel Vlaams, 334 m«»~. II.45 Gr.pl.; 12.30 Weerberichten: 12.34 Vooi de landbouw; 12.42 Oud-Nederl. liederen; 13 00 Nieuws; 13.15 Pianorecital; 13.30 Gr.pl.; 13 45 Pianorecital; 14.00 Omroeporkest; 14 20 Gr pl 14.45 Viool, altviool en cello; 15.00 Voor de zie-' ken; 18 50 Gr.pl.; 17.00 Nteuws; 17.10Lichte muz 18.00 Fcgnse les. 18.15 Grj>l.. 18 25 Cause rie; 18.30 Gr.pl.; 19.00 Nieuws. 19.40 Kamer orkest; 20.15 Kerstliederen; 2015 Gemengd koor; 21.00 Orkestconcert: 2140 Gr.pl: 22"» Nieuws; 22 18 Electrlsch orgelspel; 12 3» Nieuw». Brussel Frans. 484 meter 12.00 Orkestconcert: 13 00 Nieuws. 13.15'Ci P- - 16.65 Lichte muz. 17.00 Nieuws: 17.15 Gr pl 17.30 PlsQorecitsl; 17 80 Gr pl 18 30 Chgnsons. 19.15 Or.pl.; 19.10 -Nieuw»; 80 06 Hoorspel; 20 39 Gr.pl 21.15 Instrument kwartet? aj.OO Nieuw«j 22.56 Nieuws 1 meer naam verwerft. MADAME ANDROPULÖS was uit haar humeur. Men had haar de avondbladen gebracht in haar hotelkamer en ze had de jonge i> a u3"0»"' behalve Grieks e" Frans ook nog een beetje Hollands kende, de recensies over hun optreden in de hoofdstad laten vertalen. Het was pijnlijk geweest Ze had hem de krant wel uit de handen willen rukken. De van de groep werden geroemd, s geroemd zelfs en de volksliederen, die zli. gebracht had, eveneens. Maar dat ene zinnetje, dat had haar een speldepr.k gegeven, zó venijnig diep- Ze had zich aan een critisch onderzoek onderworpen voor de verweerde spiegel, zodra Alexiou de kamer verlaten had. Wat zouden ze .onder elkaar giechelen, de wichten, als hij het hun vertelde: „Madame An dropulos viel uit de toon door haar moederlijk uiterlijk". Met andere woorden: ze werd te dik, ze werd te oud, het was afgelopen met haar jeugd. Ons Kerstverhaal is dit jaar geschreven door mevr. J. M. van WalsumQuispel, de echtgenote van Rotter dams burgemeester, die als schrijfster meer en Neen. Madame was allerminst te spreken over deze beoordeling en als het aan haar had gelegen, had ze de boel er bij neer gegooid. maar natuurlijk ging dat niet. Men moest nu eenmaal de tournee afmaken uit propaganda ,voor de Griekse zaak en uit dankbaarheid voor de reeds geschonken hulp aan de getroffen gebieden. De ambassadeur zou vanavond komen, heel eervol, maar dat nam niet weg, dat Madame Andropulos uit haar humeur bleef, ook ornaat het in dit vreselijke land alleen maar regende, sneeuw de en miste en ze maar niet warm kon wór den. hoewel de verwarming op hard stond. Madame Andropulos was de enige niet, die haar goede luim kwijt }laK was. De vrouw van dqminee Casparius had juist in haar ge prikkeldheid de tuit van het blauwe thee potje. waar ze zo aan gehecht was. tegen de gootsteenrand kapot gestoten en nu was ze nog bozer op haar man. Waarom wilde hij ook per sè. dat ze vanavond met hem mee zou gaan naar de schouwburg en nog wel naar een dansgroep! De avond vóór Kerst mis! Wat moest er van zijn preek terecht komen, om van al haar eigen werk nog maar te zwijgen! En dat alleen omdat hij de actie voor hulpverlening aan Griekenland geleid had, samen met dr Weeda. Hij moest toe geven. dat het slecht uitkwam, wat de dag aanging, had hij gezegd, maar deze uitnodi ging van de ambassadeur kon hij toch niet naast zich neerleggen. Weeda en z'n vrouw gingen ook. Maar mevrouw Casparius zou nog bozer worden. Want toen haar man na het eten nog even naar de post ging, keerde hij niet terug, maar kwam er toen, zij al enige tijd met haar mantel aan zich had zitten opwinden een telefoontje van mevrouw Weeda. dat ze haar zou ha len met een taxi. Ze moes ten maar niet wachten op dc beide mannen: die kwa men op eigen gelegenheid Waarom, dat wist ze niet. troffen ze de bekende dokters- uto aan met de rechterwielen op de verzakte stoep de zaak in andere handen overgegaan, maar één kamer had het oude mevrouwtje Psomas voor zich gehouden. De kinderen waren wegge- zwermd en over de hele wereld verspreid en zij was te oud om terug te keren naar haar zonnige geboorteland. En zo had ze maar zitten wachten in de grauwe havenbuurt op der,dag, dat ze weer naar haar Psomas zou mogen gaan. „Ze was wel heel erg eenzaam geworden", zei de dokter. „Vrienden van haar generatie had ze niet meer en de mensen van het króegje zaten té'springen om die ene'lcamer. Dat voelde ze Toen de volgende dag de Kerstdrukte 'voorbij was van 's morgéfis hier pre ken en 's middags daar ep 's^avonds het feest vieren in de hui selijke kring, trok do minee Casparius zijn jas aan en zei, dat hij nog even ging kijken naar dat oude me vrouwtje Psomas. „Als je een ogenblik wkcht, ga ik met je mee," zei zijn vrouw, die de kinderen in bed had gelegd. De dominee verborg zijn verwondering en samen gingen zij even later de klamme kou in van een mistige Kerstavond. Ze spraken niet. Dat hoefde ook niet. Het was goed zo samen door de kille nachtlucht te lopen met hetzelfde doel. Het gaf een vreemd warm gevoel en ze moesten hun best doen ook werkelijk aan dat doel te denken. In de smalle straat gekomen, troffen ze de bekende doktersauto aan met de rechterwielen op de verzakte stoep. De deur van het woonhuis, naast de matglazen café-ipgang, stond aan. Ds Casparius stak z'n hand uit naar de knop, maar plotseling greep zijn vrouw hem bij de arm: „Neen, neen," zef ze, „ik durf niet! Als ze eens Maar haar man had de deur al open geduwd en DN zo kwam het, dat voor het voetlicht op de ere- rij er twee lege plaatsen wa ren toen het doek opging, en er naast één van die plaat sen een mevrouw zat met een niet al te vriendelijke trek op haar gezicht, want mevrouw Casparius was het* niet zo gewend als de dok tersvrouw. dat de regelmaat van hair leven in de war werd gestuurd. En achter het «voetlicht, nog in haar kleedkamer, zat Madame Andropulos. die pas in het derde nummer hoefde op te treden, eveneens met een verbeten gezicht de laat ste hand te leggen aan een, opmaak, waarvan zij wel wist, dat die de strijd tegen het moederlijke in haar uiterlijk toch zou moeten af leggen Tn de pauze werd alles ogenschijnlijk weer goed. Madame Andropulos had zich door het zingen al als bevrijd gevoeld en toen het applaus enthousiast opge- klaterd was en het Bruids lied zelfs gebisseerd werd, waren haar wrevelige ge dachten tenminste voor lopig verdwenen. En in de foyer thad de dokter in de kring lan de gasten verteld, waarop dominee Casparius en hij te laat waren binnen gekomen om nog naar de voorste rij door te dringen. Het oude mevrouwtje Pso mas was plotseling erger ge worden, „een landgenote van Uwe Excellentie". Toevallig had hij de do minee bij de brievenbus zien staan, toert hij daar langs reed en omdat hij wist. dat het gezin Psomas geen onbekende voor de dominee was, had hij hem meegenomen. Mevrouw Casparius had haar wenkbrau wen opgetrokken. Wat wist zij van al de gezinnen, die tot die wonderlijke gemeente van haar maó behoorden: zeelieden in de haven en gewezen zeelieden aan de wal. hun vrouwen en kinderen, lieden van aller hande nationaliteiten. Ze had imn>ers .de handen vol aan haar eigen drukke gezin.» Dtat was een rédelijk excuus, maar toet? voelde ze een vreemde jaloersheid, dat de vrouw van de dokter het mevrouwtje Psomas wél bleek te kennen en zich onmiddellijk in het gesjJrek kon mengen Ze hoorde, dat de oude Psomas vorig jaar gestorven was. Hij had een cafeetje gedreven na het ongeluk met de winch, dat hem ongeschikt had ge maakt om nog te varen. Na zijn dood was en voorzichtig baanden dominee Casparius en zijn vrouw zich een weè naar boven. Een deur op het portaal stond open. De kamer daarachter werd voor eelt deel ingenomen door een tweepersoons bed, waarin een klei ne grijze vrouw onrustig met het hoofd over het kussen schoof. Ze was niet alleen. Dr Weeda stond naast het bed, met een verpleeg ster. terwijl zijn vrouw aan de tafel zat met het hoofd gesteund op de handen. Maar bij het voeteneind stonil nog iemand. „Ik had haar stem direct herkend," zei mevrouw Casparius later. „Ik wist. dat het Madame Andropulos moest zi'"'" T\E oude vrouw begon nu voor zich heen te mompelen. Ze vroeg iets in een vreemde taal. Steeds weer vroeg ze het. met de zelfde woorden en haar handen zochten in de ruimte met tastende gebaren naar iets, dat ze nie{ kon den vinden. Dan probeerde* ze te zingen met haar versleten, ge barsten stem. Toen greep Madame Andropulos die arrfïe, afgewerkte handen in de hare en terwijl zij ze vast bleef houden, begon ze zelf weer te zin gen. zacht, maar doordringend. ,,'t Bruidslied!" herkenden ze alle vier. het lied. dat ze de avond te voren nog gebisseerd had. Het oude mevrouwtje Psomas werd kalmer. Er kwam een vage glimlach op haar vervallen en ge rimpelde gezichtje en tevreden sloot ze de ogen. terwijl de klanken haar naar een jonge Psomas terugvberden, een jonge Psomas, die op haar wachtte, nu, in zijn ouderdom, in een land, dat niet zo ver meer weg was Toen de laatste tonen verklonken waren, bleef mevrouw Psomas stil liggen, de ogen gesloten, haar handen nog 6teeds in die van Madame Andropulos. Haar ademhaling was gelijkmatig geworden en diep. „Ze slaapt," zei de 'zuster en beduidde Ma dame Andropulos, dat ze haar los kon laten, maar die schudde het hoofd. „Als u het goed vindt, blijf ik." fluisterde ze tot de dokter. „Laat dj anderen weggaan." Dr Weeda knikte. „Ik kom misschien al heel gauw," zei hij tot zijn vrouw. Het leek aarde-donker, toen met z'n drieën weer op het portaal stonden en de deur achter hen gesloten werd, maar toen .hun ogen gewend waren, ontdekten zij de zelfde gestalten nog op de steile trap bijeen- geklit. „Is ie dood?" vroeg een vrouw, die boven aan zat. Er kwam beweging onder de luisterenden. Voorzichtig drong men naar boven. „Ze slaapt," zei de dominee. „Ze slaapt," herhaalde een stem uit de donkere diepte. „Wordt ze nou weer beter?" vroeg een an dere stem. „Mijn man denkt, dat het niet lang meer zal duren," h£t was de doktersvrouw, die antwoordde, „maar ze is nu rustig." „Dat komt van dat Kerstlied," zei de laat ste stem weer. De vrouw bovenaan! de trap 6loeg een kruis. „Ze heeft de vrede gevonden weer een andere stem. „Vreijeach God Er viel een stilteToen zei iemand: „Laten we gaan. Dan kunnen die lui d'r jok uit." Voorzichtig tastend daalde men de kra kende trap af en verdween de een na de ander achter het gordijn. Alleen de kaste leinse was onderaan blijven staan. „Als u misschien wilt wachten," ze trok de pluche 'tSp opzij, „je"kunt no.oit weten...." In de hel verlichte rifimte, die kwistig ver sierd was met dennengroen eh rode slingers, zaten de gasten nu onwennig bij elkaar. „Ga jij maar," zei de doktersvrouw, „je kunt inderdaad nooit wetenNeen, tante Sijtje, 'ik breng de vrouw van de0dominee naar huis. Haar kinderen liggen alleen." wel een beetje anders gelopen, dan we ge dacht hadden, hè? Wat een geluk, dat ik die Andropulos dadelijk meekreeg en dat die man vat> jou nog kwam „En dat jij met me mee kwam," zei de dominee, toen de deur dicht viel. Zijn vrouw schudde haar hooïd. „Stil." iel ze, „niets zeggen. Ik moet 't allemaal nog ver werkenHoorde je. dat ze dachten, dat het een Kerstlied was?" „Maar voor hen was het een Kerstlied!" 't Was in een mengeling" van. verwondering en eerbied, dat de dominee deze woorden uitsprak. „Voor sommigen daar in het don ker. op die trap. was het misschien meer: was het de engelenzang, de blijde bood schapHij zweeg even."„God gebruikt niet altijd de traditionele weg om er zijn boodschap langs door te geven." "LJET was werkelijk niet eens zo heel erg laat die avond, toen de dokter zijn vrouw kwam ophalen. „Hier is je man ook weer terug," zei hij tegen de domineesvrouw. „Het is vanavond TpN de onbewuste brengster van de bood- -Lj schap zat weer in haar slecht verwarmde hotelkamer. Ze zag er nu de kaalheid niet vah, noch voelde ze de kilte. Ze zag alleen nog maar steeds dat kleine oude vrouwtje met die angstige, nlets-ziende ogen, <ijit els een kind bescherming bij haar gezocht had en dat tot rust was gekomen door haar stem. En ze voelde weer die magere, verkromde handen, die ze in de hare genomen had en die eerst zo koortsig hadden aangevoeld, maar toen, tot haar ontzetting, 6teeds koiïder waren geworden. „U moet niet bang zijn,7 had de dokter tegen haar gezegd, toen hij die handen uit de hare losmaakte. „Zie eens naar de vrede, die u haar hebt mogen geven." En ze had de vrede gezien op het wasbleke, verrim- pelde gezichtje. Zij, zij had vrede gegeven aan een ziel in nood. Zij, die zelf zo in on vrede was Ze zag het alles terug en vouwde haar handen. Op de trap dachten ze^-dat ze een Kerst lied gezongen had, had de dominee gezegd. Als ze haar vanmiddag verteld zouden heb ben, dat zij een Kerstlied zou zingen, zou ze spottend gelachen hebben. Dat deed Ma dame Andropulos nu niet. Ze deed niets en ze zei ook niets, want ze was maar alleen. Alle anderen van haar troep waren nu in de stad aan het feestvieren. Maar door haar gedachten ging net zo iets, als wat de do minees-vrouw uitgesproken had: ik moet dit eerst allemaal verwerken En toen ze heel lang zo gezeten had, boofc ze haar hoofd over haar gevouwen handen heen en zei heel zacht; „God. ik dank u wat ze toen zag. deed haar de rest van de woorden inslikken. Het gordijn, dat het kroegje van het kleine voor portaal scheidde, was weggeschoven, zodat het schelle licht uit het rokerige zaaltje het onderste gedeelte van de steile trap bescheen en op die trap zaten en stonden mannen en vrouwen, kennelijk gasten uit het café, want dat w«*i leeg. Ze hingen tegen de leuning of zaten ineen gedoken ój) een tree, de armen om de knieën. En in hun orbeweeglijkheids, hadden ze iets zo on wezenlijk/, dat de beide nieuwgekomenen onwille keurig een stap terug deden. Maar één van de vrou wen wenkte hen naar binnen, terwijl ze de vinger op de lippen legde, en op datzelfde ogenblik klonk daar plotseling van boven een stem, zo lieflijk, zo warm- gevoelig, zo' melodieus dat de beide bezoekers roerloos onder qan de trap bleven luisteren. Vreemde klanken, een wonderlijke, haast Oosterse melodie, maar zoet vloeiend en irr een volkomen contrast met^de verve loze. kale omgeving. Een lied. dat de2e zonderlinge opeenhoping van mensen geheel in zijn ban hield. Toen de stem zweeg, schoven de mensen wat opzij DE knapenzang in de Religie kan opeen eeuwenoude traditie bogen. Vooral sinds het ontstaan van de meerstemmige muziek werden er overal in Europa scholen gesticht, waarin knapen met muzikale begaafdheid en goede stem werden opgeleid om mee te werken aan de Koor- dienst. Sommige van die scholen zijn wereldberoemd: de Escolania de Montserrat, na'bij Barcelona, is misschien wel de oudste. Duits land kent Op tal van plaatsen zijn „Sangerknaben", Italië heeft zijn „putti cantori", Engeland, het land van de Choirboys, heeft zijn beroem^^instituten van Canter bury en „Westminster. Dat dergelijke zgn. „Koor scholen" voor de algemene ont wikkeling van de muziek grote betekenis hadden, blijkt wel uit het feit, dat verschillende grote musici hun eerste muziek-oplei- ding als kind in een Koorschool hebben ontvangen. Palestrina was omstreeks 1535 „koorknaap" van de school te Rome, Haydn kreeg zijn muzikale opvoeding in. zulk een instituut te Wenen. Bruckner legde de grondslag van zijn mu zikale ontwikkeling in de Koor school te Sankt Florian. Ook Ne derland heeftt zulke ir^stitutpn ge kend. maar deze zijn 4<fcr de op- gunst der èijden in de loop van de XVIe jeuw ten gronde ge gaan. Natuurlijk bestonden er wel knapen-koren, maar een aparte school. wAr tegelijk met het ge wone ónderwijs ook een opleiding in de muziek (en speciaal in de zang) werd gegeven, was in Ne derland niet .meer te vinden. Sinds 1951 is er echter in Haarlem weer een 'Koorschool opgericht. Een kleine opleiding, die natuur lijk geheel aan de moderne eisen is aangepast. Een gedeelte fan deze knapen komt uit Haarlem en omstreken en bezoekt het Insti tuut als „externen", anderen zijn echter „intern", «zodat ook kna pen, die veraf wonen practisch uit geheel Nederland in deze koorschool kunnen* worden opge nomen. Regelmatig treden de Haarlemse Koor jongens op bij'dê Heilige Diensten in de Sint Bavo-kathedraal, maar ook bij Knapenkoor in eén der Engelse kathedralen I tijdens het zingen van Kerstliederen buitenkerkelijke gelegenheden lieten zij aich'meermalen horen. Vanzelfsprekend hebben de jongens het tegen de grote feestdagen bijzonder druk. c Het instuderen van de Kerst gezangen kost v&l tijd! Maarde kunst vraagt nu eenmaal veel inspan ning en een mooie uitroerirtg geeft óók aan de knapen zélf een grote vol doening.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1953 | | pagina 4