rPalthe t, Janudri-acti^ ])e straat der weduwen N.V. AllAN CO Nette Meisjes Nederlandse Spoorwegen blinken uit, maar ons wegverkeer blijft achter DE KNOKKERSBURCHT LETTERKUNDIGE KRONIEK te, Bekendmaking. Grasdrogerij „SCHOUTEN" Bergambacht Hulp in de Huishouding Constructie-Bankwerkers Electrisch-Lassers Koperslagers-Pijpfitters Draaiers Autogeen-Branders Grasmeelbrokjes FLINKE PAKHUISKNECHT Automobielverkoper WASSERIJ v. LEEUWEN f// Stancfai Start met Standaard prijzen Kantoorbediende WOONRUIMTE Garagebedrijf Gebrs VAN ZEVENHOVEN lOTEIESUITE BIJVERDIENSTE 't De Nederlandse smaak DE HELICOPTER IS ER AL EN KOMT ER OOK JAPONNEN PAGINA 3 22 J»sk n Dubal l^nAQ 23 JANUARI 19M hekend lelt. dat maar weinig Nederlandse litteratuur een vertaling waard Hit li «en M Ware„ hier schatten te vinden, dan wierpen de buitenlandse uitgevers «ordt ge®cn zorgvuidiger uit dan zij nu, eigenlijk alleen maar om te weten A»«tedylc 21 v B. Alrei Aastrkerk 22 p K Guard Blankanbur* 22 v IJmuiden n Vliss. Ebro 21 v Dover n Honfleur (lorree 22 v Brunsbuttel n Memel Oostzee p 21 Dover n Paranauua Rode Zee 21 v Belfast n Hio Grande Schelde 22 v IJmuiden n Vlieringen Zwarte Zee 21 op 960 m NO Bermuda Tabian 22 600 m OZO Yokohama Tallsse 22 350 m NNW Menado Tarakan 21 op 110 m NO Ras Fartak Tegelberg 19 v Osaka te Nagova Tltus 22 110 m WZW Zante Vostltzo Tjlbantjet 22 te Hongkong Tiibodas 22 te Makassar Tjlluwah 22 v Priok n Semarang Tjipanas 19 te Port Elisabeth Tjipondok 20 v Semarang n Singapore Tjisadane 21 v Kobe te Hongkong Trompenberg p 21 Texel n Houston Van I.inschoten 21 te Matadi Van Riebecck 21 v Buleleng n Sura- b«ia Waingapoe 22 v Iplbal A Kupang Waterman p 21 nm Flnisterre uitreis Weltevreden 22 p Kaap St Vincent n Algiers Westerdam 21 op 470 m N Azoren Yssel p 21 Kaap San Antonio n Genua Zuiderkruis 21 op 970 m O Wellington Zypenberg 21 op 50 m ZW Cyprus te Goole Goole i Zaandam Vergeel Comptoir 5! Krahe Arnold Ra\ makers Gead Moov Stlco Moo\ TANKVAART Agatha 24 te Pladju verwacht Aletta 21 v Pladju n Makassar Armilla 23 te Singapore verwacht Barendrecht 21 300 m W Kaapstad Callisto 22 480 m W Scillys Caltex Delft 28 te Sidon verwacht Callex Leiden 22 te Sidon Caltex Pernis 22 p Ouessant n Sidon Caltex The Hague 22 67 m ZZW Fi- nisterre n Pernis Caltex Utrecht 22 te Sidon Ceronia 21 op 75 m W v Kudat Chama 22 te Liverpool Ciavella 21 op 660 m WZW Madeira Corilla 22 v Port Pirie te Singapore Duivendrecht 22 200 m Z Flores Erinna 21 op 300 m NO Sombrero Essn Den Ilaag p 22 Malta n Antw. Feiipes 22 v Telikanson nr Pladju Gadlla 21 v Curacao n Yokohama Llseta 21 v Pladiu te Bangkok Lucita 19 te Sanlow Mapia 21 p Ouessant n Amsterdam Marpessa 23 te Mirl verwacht Mirza 22 1 60 m O K Enggano Mitra 22 p Jask n. Suez Murena 24 nm te Liverpool verw Omala p 21 Samoa eil n Brisbane Ovnla 21 v Curacao n Recife d. Rijn: Eija Snoei rgulgnon. Hoogendo! WALESTRAAT. voor de allernieuw ste Hclland-Electro Stofzuigers. POPE - MIELE - A.E.G. - BICO, ERRES WASMACHINES, etc. Aanmelden tussen 7—8 uur Gouda. gevraagd. HAASTRECHT bi) GOUDA (ongev. 2 k m. v. Gouda af) Reiskosten worden vergoed. GEVRAAGD: TELEFOON 3353 Te huur gevraagd: stukje grond v. ca 3 tot 400 m v. Toch dorst Cit Serv Comp Jeroen he donl Jeroen he Gevraagd: zindelijk poesje. L. Tlendeweg 54. behoudt zich het recht voor advertenties zonder opgaaf van redenen te weigeren. 1TWEEDE BLAD - PAGINA GOUDSCHE COURANT ZATERDAG 23 JANUARI 195{ Paranagua Singa- £!biïL° 21 500 m NO St Vincent KV Alchiba 21 v Canarlsche eil. n Antw. Alcyone p M Fernando Noronha Aldabi 22 v Las Palmas r» Rio Janeiro Alderamin 22 v Port Said n Suez ■AJhena 22 te Antwerpen Ajloth 22 v Santos n Rio Janeiro A indjrk 22 480 m ONO Bermuda Alphacca 22 te Buenos Aires Aludra 22 v Rlo Grande te P Alegre Alnskf 22 275 Or»,_. Amerskerk 22 bla Rlo Grande m N Porto Rlco v Briabane te Pt. Kem- n Z Kreta Houston te Galveston v Cristobal n Philadel- Amor 22 150 Amsteld.v k 21 Amstelpark 21 phia Amstclvaart 20 v Norfolk n Kingston Annrnkrrk 22 v Aden n Djibouti Arkeldyk 21 op 130 m NW Azoren Arundo 22 120 m W Onslow AUas 21 v Bilbao te Bordeaux Averdyk 21 op 360 m NO Azoren Axeldyk 22 p Scillys n Antwerpen Baarn 21 v Buena Ventura n Balboa Baud 22 v Makassar n Ambon Bawean 22 p Azoren n Tampa B ntang 22 870 m Z K Guardaful Blitar 22 to Melbourne Botasevain 21 v Durban n.Pt. Elisabeth £e °®";erara «e Paramaribo Bontekoe 21 v Makassar n B. Bapan Boreas 21 v Lissabon n Amsterdam Borneo 21 op 200 m W v Cuba Callisto 21 op 660 m W Sciiiy Castor 21 op 750 m ZO Azoren Congostroom 21 v Monrovia te Tako- radi Cronenburgh 22 te Bordeaux verw. Delfland 23 te Santos verwacht Delft 21 op 120 m ZW Azoren Dldo 21 v Hamburg n Kopenhagen ■Memerdyk 22 v Hamburg te Bremen Dombnrgh p .22 de Burlings 7 Dongedyk 22 v Cristobal n Antwerpen Draco 21 v Sibenik n Catania Dnivendyk 21 op 960 m No Bermuda Eendracht 22 p Burlings n Haifa Blsenburgh p 22 de Burlings Earmsum 22 te Seattle JFIevo 21 v Tanger n Barcelona Ganymedcs 21 v Cumana n Pamptar Gordias 21 v Leixoes n Lissabon Gouwe 21 v pwenüo n Monrovia Graveland 21 v Bahia n Rio Janeiro Groote Beer 22 220 m Z Kaan Race Grootekerk 22 te Dar es Salaam Hathor 23 v Amst te Oran verwacht Hector 21 v Famagusta te Limassol Hecuba 21 v BSchequero te La Guniila Heemskerk 21 v Beira n Dar es Sa laam Hecuba 22 te Maracaibo Helicon 21 v Trinidad n Philadelphia Hera 20 op 500 m ZO Kaap Hatteras Hermes 21 op 590 m NO Sombrero Hersilia 22 v Guaruta te Pto Sucre Hoogkerk 22' v Hongkong n Kobe Hydra 21 op 300 m NO v San Juan Ilias 21 v Livorno n Napels Ittersum 22 v Rio Janeiro te Santos Jagersfontein 22 v Antw. te Amst. Java 22 v Belawan te Pennng Karimun 22 v Belawan n Singapore Kertosono 22 300 m Z San Francisco Xieldrecht 22 te Zambianga Kota Cede 22 640 m Z K Guardaful i Charleston m ZW East London Cotonou n Duala Padang te Tjilatjap sterkerk p 21 Ouessant n Port Said .euvekerk 22 v Marseille te Genua Lieve Vrouwekcrk 22 nog op rede Chittagong Loosd recht 22 v Bombay n Colombo Lombok 21 op 540 m Paramaribo Luna 21 op lflo m N v Kreta Maas 22 te Kiuluk Manto 21 v Kopenhagen ft Aarhuus Mariekerk 21 op 480 m O St. Helena Markelo 21 v Cl Mcrwede 21 v Savannah te Havre Midas 23 v Rott te Tanger verwacht Muiderkerk 22 v Nagova te Yokohama Nestor 21 op 200 m N Azoren Nieuw Amsterdam p 22 Kaap Halterat Nieuiv Holland 21 v Djakarta n Sydney Nlgerstroom p 22 Flnisterre n Dakar Noordam 21 op 640 m O Kaap Race Notos p 21 de Burlings n Gibraltar Oberon 22 v Curacao te La Guaira Ootmarsum 21 op 300 m W Bermuda Ophir 21 v Djakarta n Semarang Oranjefontein 22 v Las Palmas Kaapstad Orestes 21 op 360 m ZW Ouessant PoeUu I.au.t 21 op 260 m N Bermuda Polydorus 22 v Prlok n Singapore Poseidon 21 v Port au Prince n Sears- port (Main U.S.A.) Prins Alexander 21 SM) m ZW Valentli Prins Frederik Willem 22 40 m O v Wight n Valencia Prins Maiirlts p 22 Flnisterre Prins Philips Willem 22 110 m W Fl nisterre n Fecamp Prtns WUIem 4. 22 te Barcelona Pygmalion p 21 Ouessant n San Juan Rondo 22 v Surabaja te Semarang Salatlga 23 te Colombo verwacht Salland p 22 St Pauls Rock uitreis Salawati 22 v Amsterdam te Londen Saparoca p 21 K de Gata n Antwerpen pedon p 21 de Azoren n Antwerpen de 21 v Sevllla n Rotterdam Siaoe 20 v _Nagova te Kobe 'akarta te Fremantle „7 anker voor Tegal Socstdyk 22 100 m ZW Colombo Stad Alkmaar 22 75 m NW Stavanger Stad Dordrecht 22 dw v Kaap Roca n Portoapedocle (Sicilië) Stad Maassluis 23 te Casablanca verw Stad ^Maastricht 21 v Gibraltar n Pa- Stad Vlaardlagen 21 410 m ONO Ber- muda Stentor 22 v Amsterdam te Barbados Straat Makassar 22 te Belawan Swartenhondt 22 v Gorontalo te Mena- Pendrecht p 21 Adan n Paulsboro Perna 23 v Singapore te Pladju Rafaela 23 te Bangkok verwacht Saroena 23 te Baigon verwacht Sirrah 22 te Port Elisabeth Slled recht 22 960 m W Kaapstad SUavac 7'*lans Akar 16 te Singapore Taakhavrn 3. 22 350 m ZZW Bangkok Taria 21 op 490 m ZW Ascension Tbalatta p 22 Djeddah n Suez Wieldrecht 22 v Uverpool te Sete NEDERLAND—INDONESlë Kedoe p 21 Perim n Port Said Laertes p 21 Djeddah n Suez Manoeran 22 v Djibouti te Belawan Modjokerto 22 v Suez te Belawan Oranje p 21 Malta n Port Said Phrontia 21 v Belawan te P. Swetten- ham Roepat 21 v Djakarta n Singapore Rott! 21 v Genua n Port Said Taflsse p 21 Kudat n Sorong Ternate o 21 vm Malta n Port Said Tcucer 21 v Port Said n Amsterdam Tomori 21 op 220 m W v Sabang Willem Ruys 22 p Aden n Port Said ZEESLEEPVAART KLEINE VAART Aaltje 20 v Rotterdam te Londen Abro 21 v IJmuiden te Londen Adm. Courbet 22 v Rott te Haifa Adm. Nelson 22 te Dundrum Aflena 21 v Fredriksund to Ipswich Albergen 22 v Belfast n Swansea Aldo 21 v Oslo n Porsgrunn Alja p 21. Terschelling n Malmo Alpha 21 v Nakskov n Antwerpen Amaius Fluvius 21 v Drammen n Naks- Amazone 21 v Middiesbro n Goole Amstelstroom p 21 Royal Sovereign LS Anxcja 20 v Lelth te Newburgh Anna B 24 te Tcmeuzen verwacht Anna Sylvia 23 te Liverpool verw Aniarcs 21 v Kopenhagen te Antw. Appingedam 21 te Casablanca Arak 21 v Fleetwood n Antwerpen Arcturus 22 te Boulogne verwacht Arion 21 v Middiesbro Arnoudspoldrr 22 te Lissabon verw Aruba 21 v Runcorn n Swansea Ary Scheffer 21 v Rott te Wisbech Audacia 21 v Swansea n St. Servan Batavier 3 21 te Bordeaux Beekbergen 21 v Requejada n Antw Rrllatrix 22 te Avonmouth verwacht Bela 21 v Sllioth te Birkenhead Betty p 21 Lizard n Liverpool Blanra p 21 Gibraltar n Garston BUI S verm 23 v Berwick n Rott Binnenhaven 21 v Saffl n Casablanca Blue Boy 21 v Boston n Maassluis Bonaire 21, v C. Vecchia n Fleetwood Borculo 21 v Belfast n Lissabon Bornrif 23 te Immlngham verwacht Caland 21 v Rochefort n Algiers Caribfa p 21 Brunsb n Garston Clothilda M 21 te Londen Cormoran 19 v Londen n Duinkerken Cornelia B-l. 22 te Portsmouth Corric B 21 v Stockholm n Tuapse Crescendo 19 v d Tees te Nykoblng Delfzijl 21 te Londen Delta 20 v Middiesbro te Newburgh Deo Gratiss p 22 Dungeness n Havre Diligenlia 21 v Londen te Jersey Dinkcl 20 v Sridport te Lelth Doklaan 21 v Aiaccio te Birkenhead Donata 21 v Ipswich te Middiesbro Donau 19 v Whitstable n Southampton Dora 20 v Gandia Driebergen 23 te Carthagena verw. Duurt 19 v Rouaan te Port Talbot Dlia 21 v Londen n Rouaan Ellcwoutsdyk 22 te Portsmouth verw. Erkalin 21 v Newross n Plymouth n 21 v Dundee te Strood sen p 22 Lizard n Avonmouth Express 21 v Kings Lynn n Rott. Favorlt 21 te Halmstad Feroria 22 v Caen ta Avoniï Fiducla 22 v Londen n Maai Flducia N 21 v Antw n Hamburg Flvel 21 v Antwerpen te Hamburg Flora 21 v Kalundborg n Rostock Follonica p 21 Wight n Liverpool Franks 2 p 22 Gibraltar n St Malo Fratcrnité 23 te Hamburg verwacht Freio 22 v Bavonne te Londen Frema 21 v Grangemouth n Blyth Frlblo 21 v Huil te Antwerpen Frieda p 21 Hanstholm n d Oslofjord Gaasterland 21 v Sunderland n Rott. Geert Bodrwes 21 v Brest n Antw. Gerry S 22 v Cork n Cardiff Globe 21 v Amsterdam te Kastrup Glory 21 v Antw, n Bremen (verb Harold 22 nm te Reykjavik verw Hartel 22 v Quimper te Par verw. Hasewlnt 21 v Antw n Esbjerg llast 3. 20 v Hull n Parüs lleerenrracht p 21 Ameland n Abo Helen 21 v Rouaan te Londen Helvetia 22 v Boston te Dover ver» llearlea 22 v Rott te Antwerpen Henrica B 21 v Esbjerg n Maassluis Hilda 19 v Yarmouth op de Tees and 21 v Grimsby te Antwerpen Hondsrug p 21 Borkum n Zaandam "---it 21 v Kalmar n Huil Ida Jacobs 21 op 140 m W v Lissabon Impart 22 v Vigo te Antwerpen Ingeborg 21 v Hertones n Bergen Meliems 23 te Nan*es verwacht 20 v Horsens te Londen Jac. Catharlna p 22 Flnisterre Jan 23 te Grangemouth verwacht Jans 21 v Amsterdam te Londen Jason p 21 Wight n Rotterdam Johannes 21 v Swansea n Rouaan Joost 21 v Sete n Londen Josien 21 v Londen te La Rochelle Julia Mary p 22 Ouessant uitreis Jutland p 21 Texel n Ocfense Kathleen 18 v Brixham n Portreath Keizersgracht p 21 Landsend n Quim- Kenitra 21 v Nantes 1 Kolga 22 v Hamburg Larix 21 v Barcelona Leemans 21 v Sfax r Leny 21 v Bordeaux 1 Leonard T p 22 Kiel Leuvehaven 22 v Rott I.ibcrte 21 v Lvsekil n Stralsund Lies Marans-Belfast p 22 Landsend Limfjord p 21 Brunsb. n Dordrecht Maasym N p 21 Hango n Grangemouth Mado ]9 v Vlissingen te Londen Manta 21 v Antwerpen n Hamburg Maria S 21 te Halmstad Maria Theresia 22 te Dublin verwacht Marie 22 te Pasajes verwacht Marie Christine 22 te Plymouth Marietie Biihmer 21 v Bordeaux n Rouaan Marjan 21 v Kopenhagen n Odense Marksb 22 v Londeh n Gravelines Martien p 21 de Burlings n Tunis Martini p 21 Brunsbuttel n Rotterdam Matthew 22 v Bililngham te Plymouth 'i Gweeït Amsterdam te Antwerpen meieoor 21 v Londen n Caen Metropole 21 v Antw n Duinkerken Meuse 19 v Manchester n Parijs Michel Swenden 22 te Antwerpen MMsland 21 v Rott te Grangemouth Minerva 21 v Londen te Waterford Mira 21 v Kopenhagen n Antwerpen Missouri 21 v Vlissingen n. Poole Mr. Linth. Homan 21 v Newburgh n Dover Muphrid N p 21 Lizard n Dundalk Mutua Fides 19 v Londonderry tl Whitstable My tem 22 nog te Stockholm Mypuck 22 v Cuxhaven n Rotterdam Nanny 22 te Helsinki Nautilus 22 v Shoreham te Middiesbro d Tecs n Limerick Necton 22 v Halmstad Nederland 22 v Gent te Antwerpen Nelly 21 v Workington n Brest Nettie 21 v Bavonne n Yarmouth Nigeria 21 v Lagos n Duala Noach 21 v Rotterdam te Antwerpen Noord 22 v Bergen n Gdynia Noorderhaven 22 te Kopenhagi srpen te G1 Noordland 20 v Antwerpen t Glasgow Pensioenen en ontslag politiepersoneel De ministers van justitie en van binnen landse zaken hebben de Tweede Kamer inlichtingen gegeven op de adressen van de centrale van politie-organisaties te Am sterdam en de Rijkspolitievereniging te 's-Gravenhage. betreffende de pensioenen van het politiepersoneel Zij wijzen er op, dat bij het bereiken van de in,de pensioen wet 1922 genoemde leeftijd van 55 japen niet steeds ontslag behoeft te worden verleend. In het begin van dit jaar is als algemene gedragslijn voor de Rijkspolitie aangeno men en ls ten aanzien van de gemeente politie aanbevolen, dat aan het personeel ontslag wordt verleend op 60-jarige leeftijd en dat ambtenaren, wier ontslag op 60- jarige leeftijd schade voor de dienst met zich zou brengen, indien zij nog alleszins geschikt worden geacht, ook na hun 60ste jaar in dienst worden gehouden. Het in dienst houden van politiepersoneel na het 60ste jaar op vorenvermelde grond zal van zelfsprekend een hoge uitzondering zijn. Uit het vorenstaande blijkt volgens de Israël beschuldigt Egypte Israël heeft Egypte beschuldigd van het beschieten van een kleine, onbewapende vrachtboot (Italiaanse), die op 1 Januari de Golf van Akaba trachtte binnen te varen. Een woordvoerder van het Israëlische de partement van buitenlandse zaken zei, dat Israël een klacht bij de Veiligheidsraad zal indienen. De kapitein van het Italiaanse schip, dat op het ogenblik te Massawa in Eritrea ligt," zei, dat de Egyptenaren het vuur hadden ge opend, toen het schip de Golf wilde binnen varen. Het schip was teruggegaan, maar deed la ter nog twee pogingen. Ook bij deze beide keren hadden de Egyptenaren geschoten, waarop de kapitein had besloten naar de ha ven van vertrek terug te keren. ministers, dat aan de bezwaren van adres santen tegen de consequenties van het ver vroegde ouderdomspensioen inmiddels reeds voor een belangrijk gedeelte is tegemoet gekomen. overrompeld en vermoord. De bendeleden klopten aan ri. woning van de employé en dwongen hem onder bedreiging, hen voor te gaan naar het kantoor van de onderneming waar hij ver volgens met een pistool werd gedood. Een radio en een schrijfmachine werden uit het kantoor geroofd. De administrateur was tii dens d» overval niet op de ondernemin. Het slachtoffer was ongehuwd. Oorlogsslachtoffers Bij het directoraat-generaal Indonesië van het denartoment van buitenlandae raken I, ingesteld de afdeling Rehabilitatie Indisch" Oorlogsslachtoffers Als hoofd dezer afd, ling zal optreden de heer R. K. A. BertscL als plaatsvervangend hoofd mr J. w van' iHoogstraten. 3 Noordzee 19 v Gantort n Moztyn 19 v Dover te Port Talbot Oos(erecms p 21 Hanstholm n Halmstad Pascholl 18 v Omo n Antwerpen Pavo p 21 de Caequets n Liverpool Peter 21 v Galway te Balllna Phoenix 22 v Rotterdam te Gdynia 0 p 22 Ouessant n Sete ta 21 v Bilbao <n Requejada tvllet 22 V» Esbjerg te Hamburg Roosevelt 21 te Port Talbot Prinses Mirgriel 21 v Swansea n Antw 1 21 v Roscoff te Portsmouth valle 22 te Kings Lynn lo p 21 Holtenau n Rotterdam 19 v Antwerpen te Londen p 21 Brunabuttel n Brugge Rocket 21 v Rouaan te Caen Roelf 21 v Gdynia n Amsterdam Rubicon 21 v Swansea n Sables _'01onne Saba 21 v Kopenhagen te Antwerpen Sainbre 22 v Rouaan n Rotterdam Santa Lucia 23 te Port Talbot verw Santa Marghcrita 21 v Kalmar n Sout hampton Sehipperssrarht 21 v Hango n Amst Schokland 21 v Ystad n Rotterdam Senior 21 bil Barfleur schuilen Serv us 21 v Londen te Gravelines Sirius 21 v- Londen te Duinkerken Skagerrak 20 v DelfzUl te Londen at 19 v Faversham n Newport IOW Walburg 22 te St Brieux verw Swallow d 21 Beachv Head n Granville y 19 te Dover schuilen Terschelling 22 v Nykoblng te Stetttn Teun 20 v Cork te Newport Mon Theano 22 v Belfast te Drogheda Theodora 21 op 110 m N v Newcastle Tim IJmuiden-Malmo p 21 Kiel 20 v Holyhead n Oslo Trude K p 21 Brunabuttel n Boston Tyro p 22 Lizard n Waterford E 22 v Naestved te Antwerpen lus 21 v Sables d Olonne n Napels Vesta 21 v Dublin te Port Talbot Vida 22 te Borgholm Viking p 21 Brunsb. n Rotterdam Vindicat Atque Polit 21 v Barry n La Corunna Violette Erica 21 v Ibiza n Fecamp Virgo 19 v Roscoff n Portsmouth Vivo 22 v Londen te Antwerpen verw. Vrouwepolder 22 v Oporto n Rott. Walcheren 22 v St Valery te Glasgow Wilhelmina p 22 Terschelling Wjjly 21 v Tunis n Mostaganem Wm Barendsz 22 te Avonmouth verw. Ysel 22 v Boulogne te Antwerpen ystroom 22 v Newport te Swansea Zaanstroom 20 v Amsterdam te Londen Rijnvaart LOBITH. 22 Jan voor 4 uur. Ge passeerd met bestemming naar Rotterdam: Caatilia Maasbommel Caledonia Wieringa -Hibernia Glerum Cantab: ia. Brunssem. Llndavla Van Deurzen: Vlneta I Klooster: Francina. v IJiendoom: Hermen, v Gent- Ju- ber Passmann: Maria 4 Bosman: Ur- keland. Dsnser: Harmonie 4. Pouw Schouwënbank De Reus Geradus Suuroverste: Rafael Noorland Hobbe- ma Ten Haaf Nieuwe Zorg. De Pree Risico. De Pree Japico Prins: Jobs kade. Do Gelder: Nieuwe Zorg De Vries Hendrika Johanna Kriesscls H Kurier 35. Noe: Hessen. Schol! Rhelntank 5 Winter: Rheintank 16. Honug H Stinnls 46 Haurick R Kar- cher 87 Kirchgssser Rbenus 125 Thel- del Campanula Brabants Luzcrn. Olieslagers Tonga Schramm Naptha 9 Slegel: Gabian Babllott Mathilda. Smit Skadl. v. Veen Rijnvaart Stoot- Galard Wildschut Santo Gui- De Bruvn Hundi Bruynincks: Fiat. Ter Steegc Alvracht 5 Kleinstra LlDpe Kruidhof Grani Wassink, Vol- rding. ZoeiQJievos Cornet ScHaff- usen Kleffer Numa 3 Faber. Bre- i. Dammc: Aragq, Comeliasen Lloyd Ranzenbergen Andre Cheniet Van Rossum Delacroix. Wagncr Hulzen: Thema. Danser Echt: Wil- slmina Pender Amsterdam: Verwis- 'ling. De Vries: Mascagnl Verschu- --'n: Binnenvaart 13. v d. olk Rupel Laroov: Klaas. Berends: Cem 3 Zaal Arnhem: Spes. Woning. Wagenlngën: Hencor. Derksen. Vilvoorden: Schou wen Tack IJmuiden: Murillo. Stout- jesdilk Den Haag: Rival. Krikke Katerveer: Ria Meeuwsen Dordt: Ar- Kerkhof Beta Klein Maria Oomens Zlcrtkzee. Leendert. Jlskoot Alphen a. d. Riin: Onrust Heuvelman Deventer: Maria. De Bruin Utrecht: Eieio. Kanon Maria 2 Rossum Hooge- d: Havestelin. De Boei Vlaardia- Lingen Klingshagen Breda: An- v. d Berg Coevorden: Berendlna Stuut Westervoort: Actief Broekho- ver Linden Else Hips Nijmegen: Theïsme Prins Eben Haezer. Versloot Apeldoorn: Annechien Prins Hoog kerk: Joal. Tange Arnhem: EiiRelina v d Velde Eindhoven; Verwisseling Smook Utrecht: Gean Kap Java Breur Zwammerdam: En Avant Rook Steen Alphi Bestendig Seine nokkum: Verwisse ling v Leiidcn Almelo: St. Maria v Deeien Krimpen a. d. Lek: Krimpen a d Lek. v. Dijk Doesburg: Catha rlna Wtcgers Schoonoord: Eben Hae- zer. Meiier Westenesch: Leoquenda. De Vries Opheusden: 3 Gebroeders v Vliet l.eeuwarden: Actief. Schuur Luctor Hoekema. Leiden: Zelden Rust Trouwborst ampenhout: Sani 1 Tim mermans Harderwijk- En Avan t Bas- tiaansen Coevorden: Alberdina Huten Hoop op Vertrouwen Duizendstra Zutfen: 3 Gezusters, v Loon Everil- na Schouten Weurt: Mantegna Bou- wer: Bilderdijk. v Scholl Lnblth: Rheingoid, Vermeulen Born: Astrid. Dodden België; Duiveland. Vermaas- Volker De Jong Lely. Jager: Llgato Snel lens Oranje 2 Ten Weijde: Baden 53 Augsburgei Baden 336. Funk Arug 15 Buschmaim. Monton Tetern Ade line. Ter Wee Foreellna v Waren, dorp: Poma. Ten Have Essex Kou denberg: Havel. Hofken: Patria Pau- Klaasen Georges Neijenhuizen joma Klaasen: St Simon Masset Corton Berts -h Express 34 Drunen Theresia Fi-ehner Lena. Schepers Luppo. Eiflei Rosa Eva Mueke Assunta Da el mans Industrie. Biaas. Jeannelte Musche. Janetto, Goedgezelschap: Ro- manoe Bollaert Danv. v Adel Ma- rlette Cauwenberg» Irene. Stoetewev Jean Ba! Martha v Oudenaerde: Oc. tavie. Seghers. Salf 17 Spoormakers Almcore De Roov: Bcrtha 2 Cop Bcitha. Cop- Saif 7. Govaert Duitsland. Neutraal Rademaker Lambertina Wllhelmine. Mensing. Energie 8. Engclaar: Zephlr. De Lan ge. Marconie. Binnendijk Fiat Vol 20. Bords. Allemnnia. Bauwmeister Pasto, Bonten Vulcoan 22. Poot Vu I - raan 63 Ten Katen. Vulcaan 9 Koth- mann: Dieren. Schellars: Vlaai-dingen Bokslag. Trudle. Bouwman, Spes. Veenema: NoordSter. Schaapman. Edison. v. Weelden Dankbaarheid Visser: Olympia. De Jong. Johanna Gerada, Peters; Mitropa 3. Brouwer Klunder Anjo. Tromp Noord- Rijkers. Anton. Verhuist. Gejo Hartman Jordaens. Kauteren Pau lina. Brucke: Edmond. Heiintjes Pnl- ïï"!lJveó.,Bi' 1 Karcher 47 Rudolri Math. Stinnis 53, Struckman Haldes- SSSS1' vuiii Bv0,CKe Tc*?- Andrc Thsiitipfl Hpf' Velaaques. Barteta'; Thadde.a. Heijcr. Marie. Vos; Vulcgan CamnaHnm? Exvot° Schouten; senT ll?Kh Jan,SSen„ Corric JW Holt' Wba"k- ,Bot Moretto. v. ntun.g- "n°éll r^ra""d«: m^nfe i .f ti 'i Dossen. Express. Vos; Llna. Huizing. Onderneming, v Dorl k.. 'zj v Sutterer; Eros, Fabcr. Hu- no. Huisman; Damco 113, Schellars; StPetrusCanisius Witjes: Zie op g^^l^Bonne _Attente^ Ver. Fransberger. Ysseland. Schrammetje?' Animo v A speren Fldutie v d' vee'. Mcnja. Gie-.sen. Antonia Meijer; Capo, v Oost Corrv, Broeders. Hoop op zegen, Medendoip. Liberty. J001.' Conem en?1 TiDEe!' P'!'!'Rlna- Koster. Concuient. Tichelaar: Willem Baiend». Griffioen Robert. Theuns; Vertrou. wen. „Speksnijder; Falke Boshoven, Reitzer. Rheln. Ren- Strometier, ugsburger; Koens 1 Avontui Strevcr nlngs; Risico Stef f ër.„ Schmidt Niederwald Augsburger- Eas" n». Prltach! Esso 35. Ernst Issè Esso 3. Ostortag; Dijk; Baden 58 Rell; Marga Klepe Klepe; Bleler; Rota; Fried rich: Rfielafshi't 64 v Anna Gerdes; Mataa KI' Charlotte. Hesjer Esso Wlrnsted; Elbe Minna. Rheinpre sen 4. Wiesch'mann: muun»Kcn. Schoonlng Tgniganl Schladt Tank- Hemllkaen. Rink; In- nine Ho«r„ fetigable. Bill Emma. Widhorst; Leóii- 1 ine. Pols: Moanria. De Wilde Thilla tm„Koin,en'T D«"geidi Vei woerdt: du Sanaria. v Hcste. ren Rhenus 126 Holthaus it Kauder; Aare. Neijenhof; Edelweiss 24 Mol- berg. Nowaia. Spier Stockhom Staal,. Bazel. Rijn Schelde 17. De Volder; Thuringen Bravenboei: Hendrik' BouwersPiz Roseg. Borsje; Friedmann Romance. Grass. Volnav' Medoc Jansen Tlberla. v Ba nar. Gerritsen. Aiiiert jn"cïrl' Vala,a Cf,mpgnl; Brussel Srhei ei Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland maken bekend, dat ten behoeve van het leggen van een watertransportleiding de scheepvaart in de Ring vaart van de Zuidplaspolder, op ongeveer 3 km ten noordoosten van de Snelle Sluis, onder Moordrecht, van 1 Februari 1954 af gedurende 4 weken, of wel zoveel korter als mogelijk, dan wel zoVeel langer als nodig zal blijken, geheel zal zijn gestremd. GRASMEELBROKJES Het groenvoeder van de meest ideale samenstelling; met biologisch hoogwaardige eiwitten, met alle natuurlijke mineralen, ook sporenelementen en met een hoeveelheid waardevolle vitaminen, waaronder het zo zeer gewichtige groei en gezondheid bevorderende vitamine A. Telefoon K 1825 202. Gevraagd: Aanmelden: Mevr. Verhey, Huize Elfhoeven, Reeuwijk. Heer zoekt Zit-SJaapkamer met volledig pension te Gouda of omgeving, liefst bij Reeu- wijkse Plassen. Br. onder no. 1508, Bur. v. d. Blad Kleiweg 244, (ook bereikbaar via Gor- Rotterdam, delweg hoek Bergsingel) moet in verband met haar opdrachten verdere uitbreiding geven aan h&ar personeelsbezetting. Zij zoekt daarom: (geoefend en geschoold) In deze beroepen kunnen ook leerlingen met Ambachtsschool-opleiding worden geplaatst. Aanmelden: dagelijks op de afd. Personeelszaken. Opgenomen in voedersamenstelllngen. maakt gedroogd gras de mengsels tot een volwaardig rantsoen SCHOUTEN - Bergambacht. TE KOOP: 2 GEBRUIKTE, ELECTR. AARDEWERK-OVENTJES met een inhoud v. 40 en 60 liter, gesch. voor 220 volt. Tevens I GEBRUIKTE KLEITON met roerwerk en motor van 1p.k. Inlichtingen bij P. BROERE, Herenstraat 5, Gouda. OPENBARE VERKOPING Notaris F. J. J. MOEREL te Gouda zal op Maandag. 25 Januari 1954, nam. half 8 in Hotel „De Zalm" publiek verkopen: 1. Café met afz. bov.woning en erf, aan de HOOG STRAAT I, gr. 91 m2. Huur 114.— per maand. 2. Woonhuis met voor- en achtertuin, erf en weg, a. d. GR. FLORISWEG 95. gr. 445 m2. Huur ƒ76.65 per maand. 3. Woonhuis met erf en tuin, aan de v. BEVERNINGH- LAAN 19. gr. 185 m2. Huur 64.85 per maand. 4. Woonhuis met erf en tuin. a. d. BURG. MARTENS- STRAAT 11, gr. 209 m2. Huur ƒ64.15 per maand. 5. Woonhuis met erf en tuin, a. d. KATTENSINGEL 30. groot 323 m2. Huur 63.65 per maand. 6. Woonhuis met erf en tuin. a. d. CRABETHSTR. 50. gr. 148 m2. Huur ƒ48.10 per maand 7. Woonhuis met erf en tuin, a. d DE LA REYLAAN 10. groot 136 m2. Huur ƒ46.35 per maand. 8. Woonhuis met schuurtje en erf. aan de EMMA- STRAAT 21, gr. 107 m2. Huur ƒ9.— per week. 9. Woonhuis met schuurtje en erf, aan de EMMA- STRAAT 23, gr. -100 m2. Huur ƒ9.— per week. JO. Woonhuis met erf, a. d. TOLLENSSTRAAT 91. gr 98 m2. Huur 7.05 p. w. 11. Woonhuis met erf, a. d. TOLLENSSTRAAT 93. gr 101 m2. Huur ƒ7.80 p. W. opslagruimte aan harde weg. Aanvaarding op betaaldag BJ";Honder no- 211, Bur- van dlt kooppenningen uiterlijk 22 Februari 1954. Bezichtiging als gebruikelijk. Inl. en notities bij de Nota ris, Crabethstraat 46, Gouda, Telefoon K 1820/2601. In GRAANBEDRIJF gevraagd. Firma N. H. VAN SCHELVEN, GOUDA. Du Toitstraat 7. gevraagd, in de provincie Zuid-Holland. Alleen zij. die als zodanig met succes werkzaam zijn en bewijzen daarvan kunnen overleggen, gelieven te reflecteren, onder no. 1499, Bureau v. d. Blad. Firma J. HERMANS Meubelfabriek, Heerlerheidc tHeerlen) kan direct plaatsen: 2 BEKWAME MEUBELMAKERS Vast werk. Hoog loon. Bij voorkeur ongehuwd. Woning binnenkort disponibel. Alleen prima vakmensen, die zelfstandig kunnen werken, gelieven te solliciteren. ROKKEN 'df PANTALONS of COLBERTS RIETHANDEL E. PROSMAN vraait voor kantoor. Gouderak: MNL. ADMINISTR. KRACHT pl.m. 17 jaar. Mond. of schr. sollicitaties: Van Itersonlaan 12, Gouda. JONGEMAN met ambachtsschoolopleiding, biedt zich aan voor alle werkzaamheden. In bezit v«tn auto-rijbewijs en midden- I standsdiploma. Brieven onder no. 1519, aan het Bureau van dit Blad. costuums K Ma P gevraagd op klein Fabriekskantoor te Gouda. Zij. die m het bezit zijn van het diploma Mulo en steno-typen, genieten de voorkeur. Brieven met inl. onder no 1490. Bureau van dit Blad. Slechthorenden, wij hebben jarenlange ervaring op batte rijen gebied en steeds vers ln voorraad. U weet de weg. C. den Rlo' Groenendaal 23, Snoeren, stekkers, schakelaars, stopcontacten, strijkijzer-, theelichtelementen. weet de weg. J. C. den Riet, Groenen- daal 23. 3 Spindles fineerpers, afmeting vloer 250x120. Te bevraget BurgvHctkade 62. VERHEUL - WADD1NXVEEN heeft nog plaats voor Bankwerkers Constructiewerkers Lassers Plaatwerkers Afwerkers Meubelmakers Electriciens Schilders Stoffeerders en Ongeschoold personeel Een hoog loon er( goede sociale verzorging wachten U. Wij verstrekken U inlichtingen aan onze fabrie ken, Henegouwerweg lOö, Kielkade 1 en 's Zater dagmiddags alleen aan de Henegouwerweg van 2—5 uur. KLEINTJES Mevr. Reyne, Sophiastraat 23, vraagt een handige huisnaai ster. Kunstgebit stuk Binnen 2 utjr gereed. Spoedgeval half uur. D. Baks. Ketelstraat 39. Tel. 4770 Te koop: ln prima staat zijnde haardkachel overcompleet. J. Luykenstraat 49. Te koop: wandelwagentje met waterdichte voetenzak f 12.50. Tweede Potgieterstraat 29. Gevraagd: werkster, een da,j per week. Behangselbeu s Hoogstraat 4. Te koop: prima stofz., 220 v., f 2S.— en ene electr. gramofoon- motpr merk Torenz, ook met plck-up f40.—. L. A. Moerings. Pr. Hendrikstraat 70 TYPISTE Tevens voor lichte administratieve werkzaamheden. Leeftijd pl.m. 20 jr. Eni£e kantoorervaring gewenst. Brieven te richten aan de Provinciale Gezondheids dienst voor Dieren. Kazernestraat 6. Gouda CHEM. REINIGEN 4* Service-Station voor GOUDA Kleiweg 65 - Telef. 3055 Voor f 39.50 een bijpassende pantalon of in modekleur, bij Kleermakerij G. Leeflang. IJs- sellaaft 84, Gouda. Tel. 4015. Heeft U eer» bruiloft, feest of partij, vraagt? dan voor geluid- Installatie eens bij mij (z-er billijk). L. A. Moerings. Pr Hendrikstraat 79. gezocht, 1 of 2 KAMERS met gebruik van keuken, even tueel met stallingruimte voor kleine luxe auto. Brieven onder No. 1456 aan het Bureau van dit Blad. In de afdeling: PLAAT- en SPUITWERK van SPOORSTRAAT 2—4 is plaats voor: HALFWAS AUTOSPUITER Bethlehem Kerk. volle Evan gelie. zeugstraat 38. Speciale samenkomsten Zondagavond uur. Dinsdagavond 8 uur. Ieder hartelijk welkom. Chauffeur heeft nog 3 dagen of 6 halve dagen ter beschik king. Br. onder no. 195. Bur. van-dit Blad. Gevraagd: een meisje voor hele of halve dagen, lichte werk zaamheden. Dekker. N. Haven no. 198 Te koop: i pr. nwe. schoenen, met ingeb. stuenz. v. dame op leeft., m. 40, nooit sedr. en zw. wollen Delana onderjurk. Kei- I zerstraat 63. Vogel-volières, hout. in ver- sch. maten. Broedkooien. nes - jes, nestkastjes, nestmateriaal, rulfjes. ringen en fonteinen LoeJv Kleiweg 69. Aquarium-luchtpompen, ver- warmers. thermostaten, snel- fllters, glaswatten, filterkool, autom. vuilhevels. Loef, Klei weg 69. Wie wil mijn huis rullen, Koe koekstraat, voor een groot huis in het Centrum. Br. onder no. 201, Bur. van dit Blad. in grote verkooporganisatie aangeboden aan ACTIEVE, BESCHAAFDE, WELBESPRAAKTE DAME voor het bezoeken van geselecteerde adressen in de avonduren. Eigenhandig geschr. br. (geen ballpoint) te richten: Bur. v.d. blad No. 1417 De Directie van de GOUDSCHE COURANT Bij advertenties onder nummer worden aan de adverteer der niet doorgegeven: drukwerken, circulaires en derge lijke stukken afkomstig van tussenpersonen, hetzelfde geldt voor andere stukken, welke Wiet bona fide op de Inhoud van de advertentie reflecteren. Stukken, -die bd het blad blijven berusten, worden na één maand na contröle van de Inhoud vernietigd. Voor fouten ln telefonisch opgegeven advertentie» Is het blad niet aansprakelijk. Verzoek om herplaatsing zonder betaling of restitutie kan derhalve niet worden ingewilligd. SUSKE en WISKE in fycMKenH/mr lIDONiU liCH OM DE mem mm Hoer ms-Hounm re hmen immer mur ome mct De Boor mw ros e es oen snot [n- ceinsD Jemen.mr nv niet om drinken, he'Mak dels 1 klêir lenj/e/vd stat kUir'Wnkei hurhntstri ten, m shea mij werken en. mrmmg'y Cn dit ut met hot/ duren In led nn nood nap en m iedereen ion itwis onder dé nmecht weqitoppen'r-ri 0wee'? Jeroen. wêJhsilie far in dt badkamer uil Nederlander vermoord in Indonesië Woensdagavond om tien uur ls een em- ploye van de ln het gebied van Bandiar u legen rubberonderneming Meloewoene d 1 33-jarige C. Groenenstein, door een bewa pende bende van vier man k ui netten wel wat XsThtVr bli het of kinamhnllen. rgvuldiger uit dan zij nu, eigenlijk __de is, doen. Zo goed als de buitenlanders onze badplaatsen, illen", Rembrandt. Van Gogh. de Amsterdamse grachten, de Rotter- en' nog zoveel meer weten te vinden, zo goed zouden zij de lit- -dijen vangen, als zij ze lustten Maar over het algemeen hebben zij Vftire vissen w litteraire haring. Tenzij het Jan de Hartog of Jo van Ammers- jetn «n"* *°°oi. »aan m het buitenland best. Enkele anderen niet te na gesproken. Küller beheK- dje oyer het aigemeen niet representatief voor het allerbeste Allen ïC hf Hebben wij dan zo'n vreemde smaak? Inderdaad! Hadden wij een worden ak dan zou een werk als „De humeuren in de staat der jntemationBle s g q r e u p_r oldanus, uitgëgeven door de NV. „De Ar- wedu*«J)' "V. kans hebben gemaakt, te worden gedrukt. En toch is hef naar "rX* - «n ««0 b"k- onze «na» - .«ni nagaan waarom iets goed ffi «„V-den. maar tegelijkertUd standpunt verwerpelijk. •- «rt-Vio-Roldanus heeft in haar ro- Mevr„ „maar vroeg 18de eeuwse sfeer """k'üim De handeling, die zij ontwierp. «e5C4haPt..rst mager en beweegt zich voort- bleef ulwj' oDDervlakte van wat zij diX .ai» handeling Iaat beschrijft- w»*1 onbewuste motieven en voortkotMO uit onoew wbergt; lnU.gw- dus expres een handelen zeer bewust. mM1' Ü'schrijfster heeft enorm veel aan- Maar milieu tekening geschonken, zoveel dacht «an mil doQr overwoekerd dat alles n h»ah utekening is intussen on- wordt. Dl® ln de eerste plaats door ^"kennis van historische zaken, in de wie li door de sierlijke taal die ev«rsntlek aandoet als de sfeer, waarin de rT«m!!fi« een oudheidkamer geworden. i Til vnorwerp xön plaats heeft ge- waarin elk fUiVer gebruiksvoorwerp werdn De POPP*"' dle co«tuum, dra«en linzen leven en hanteren de voorwerpen ïrt?. kust spookachtig zoals de figuren vrHwêl op echte mensen gelUkend. de mu- seumlueht vsn «lel. af schudden en beslag lesten OP onse aandacht WU noemen zo n wérk waarin met ongelooflijk veel geduld een bepaald tijdperk tot litterair «chUn- I. cewekt. beslist een kunstwerk Maar xo'n kunstwerk is onvertaalbaar. Het looft net als een meesterwerk van onze 17de*eeuwse schildersschool, bü de gratie ran rerftfnde glacis, die onder elke bewer king zouden UJden. Het kunstwerk, er van beroofd, zou geen kunstwerk meer «Un. maar een plaat. Men moet daarom onze taal verstaan om iets als ..De humeuren ln de straat der weduwen" te kunnen waar deren. typisch Nederlandse bedrijv deze dag. gheid. tot op Wij vinden het mooi, en uit de litteraire productie van andere volkerer kiezen wij bij voorkeur dat wat ons recht vaardigt. Maar de wereldgeest gaat aan onze deur voorbij. Figuren als Jan de Hartog en n Ammers-Küller, die men in het buitenland waardeert, worden uitgebannen Om verschillende redenen overigens, waar het nu niet om gaat. maar waar men in het buitenland niet om geeft. Natuurlijk is deze beschouwing zeer sche matisch. Jan de Hartog en Jo van Ammers- Küller worden hier immers ook druk ge lezen! Maar zij voelen zichzelf uitgestoten. Een letterkundige, die hen verwerpt, uitte daarover eens zijn verbazing. Zij. hebben toch alles wat zij zelf zo graag bereikten Zij zoeken klaarblijkelijk toch ook veilig heid in het beschermende huis waar men met woorden bobijntMet woorden bo bijnt als in de straat der weduwen, soms genialer, maakt meestal slechter. W. WAGENER. Nieuwe kiesvereniging Ie Zierikzee Enige tijd geleden is te Zierikzee door een aantal ingezetenen, die zich niet met het beleid van het gemeentebestuur, o.a. ook tijdens de storm»|(bitj>, kunnen verenigen, een actie-comité in het leven geroepen. Later heeft deze oppositie-groep zich ge splitst. De ene helft is thans bezig een nieuwe kiesvereniging te vormen voor de gemeenteraadsverkiezingen, welke binnen enkele maanden in Zierikzee zullen worden gehouden De kiesvereniging wordt ge noemd „Het roer om". Binnenkort zal een bare vergadering worden gehouden, waarna men zal trachten de in oprichting zijnde kiesvereniging een vaste vorm te geven. Er heeft zich een voorlopig bestuur gevormd onder voorzitterschap van mr K. A Keuning, advocaat en procureur te Zie rikzee De nieuwe kiesvereniging zal ernaar streven, het vertrouwen in de gemeente lijke overheid, dat volgens de opvattingen van de oprichters thans ontbreekt, te her stellen. HANDELSBERICHTEN Katoen. (Ver. v. d Katoenhandel) Rotter dam. 22 Jan Nominale noteringen loco Rotter dam (excl rechten) U S A strict middling one inch staple 3.23' per kg (vor. not. 3.22' Mexicaanse strict middling one Inch staple 3 19 per kg (vor. not. 3 18't). Rubber. (Bericht van de makelaars Cantz- laar Schalkwijk). Londen, 22 jan. Termijn noteringen Loco 16,',. Februari 16*. Maart 18 A. April—Juni 16U Juli—September 1612. October—December 161 i De stemming is ge makkelijk. AMSTERDAMSE WISSELMARKT AMSTERDAM. 22 Januari. Londen contant 10 61*'*10.62»New York contant 3.7«'/i— 3 78' I Parijs contant 1 0835—1 0855. Brussel con tant 7.59—7 60 Frankfurt contant 90 82—90.92. Zurich contant 86 91—87 01. Stockholm contant 73 20—73.30. Kopenhagen contant 54.89—54 99. Oslo contant 53 07—53.17. Braz. dollar contant TRANSPORT-JAARBOEK 1952 VAN DE ECE Bezorgdheid van Nederlandse regering over Rijnverkeer stroomafwaarts Op het gebied van de spoorwegen en van de binnenscheepvaart kan Nederland een vergelijking met de overige landen van West-Eurqpa zeer wel doorstaan, op het gebied van het wegvervoer komt ons land er bij zulk een vergelijking niet zo goed af. Ziedaar injzeer grove lijnen de con clusie, waartoe men kan komen bij raadpleging van het zeer interessante Transport-jaarboek over 1952 van de Economische Commissie voor Europa, dat zo juist is verschenen. Een schat van feiten en vooral ook cijfers bevat dit jaarboek en daarbij valt het steeds weer op, dat met name de Nederlandse Spoorwegen voortdurend in de voorste gelederen staan. Op het gebied van dubbel spoor bij voorbeeld, op het gebied van electrifi- catie en op 't gebied van bezettingsgraad. Een schril contrast hiermede vormt wel 't vergelijkenderwijs ongunstige beeld, dat dit jaarboek geeft van onze wegen: In slechts één land is 't aantal motorvoertuigen per 100 km weg groter, n.l. in Engeland. Dat kenschetst de overbelasting van onze wegen. Daarbij komt dan nog, dat Engeland ook wat het aantal motorvoertuigen per 1000 inwoners betreft aan de spits gaat, op welk gebied Nederland echter slechts een zeer bescheiden plaats inneemt. Nederland heeft dichtste waterwegennet n zoals eens de kracht van Onze schil- Tj ders - neem Vermeer bijvoorbeeld zorgvuldig nabootsen van de natuur iv* fPac v>as onder teer wisselende belichtingen, zo is de kracht van onze litteratuur ook van oudsher de verfijnde, gedetailleerde waar neming. In de romankunst, betrekkelijk nog zo Jong (nóg geen twee eeuwen) woédt nog 6teeds de „copieerlust des dagelijksen le vens". Ook in de meest geavanceerde romans, van Vestdijk bijvoorbeeld, werkt de liefde voor het tere detail, hoe diep ook op- ge w ree»,--éaBrr Be Tachtigers, die hevig-te keer njn gegaan tegen de benepen geërft van het Nederlandse proza van de 19de eeuw, hebben zelf in hoge mate dat „fijn schilderen'' iq de taal bevorderd. Hun pathos verhinderde hen immers in het geheel niet. een impressionisme tot ontwikkeling te brengen, dat elke actie steriliseerde. De actie zochten zij in het woord, en was het met in het woerd, dan was het in de vir tuoze techniek, waarmee zij het psycho logische ontleedmes hanteerden. Men denke slechts aan Couperus en Emants. Twee reuzen overigens, die in een figuur als Vestdijk een voortzetter vinden. Vulk schrijven vergde groot geduld en con- 1 centratie Geen wonder dat juist in die s luatie de vrouwelijke auteur tot haar recht kon komen. Lange tijd werd trouwens de hele Nederlandse romankunst, die door wee vrouwen op gang was gebracht (Betje Hoiff en Aagje Deken) door vrouwen be heerst. Ze hadden allen iets van de 17de eeuwse schilderes Rachel Ruysch. Vaak briljante binnenhuiskunst vervaardigden ju), kostbaar kantwerk van psychologisch- impressionistische verfijning Maar voor het buitenland bleef dit bo bijnen met woorden een ontoegankelijke. Engelse luchtvaart wil sneller en hoger Op het ogenblik neemt de straalmotor een vooraanstaande plaats ln bij de luchtvaart. Dank zij deze krachtbron is het thans mogelijk om snelheden te bereiken die hoger zijn dap de snelheid van het geluid. Wanneer men in de toe- hornet nog grotere snelheden zal willen hereiken, zal men echter zijn toevlucht moeten nemen tot andere krachtbron nen, zoals o.a. raketten en atoomenergie. v.In^mWlk? wordt met uitgebreide steun dit «Aff' 8 reeds veel researchwerk op daar gedaanjn December 1.1. heeft «helheid1 w met raketaandrljving een Z 5SÏÏ £haaW van 2 maal de gelutds- de hn. u*n Particuliere onderneming kan DrrJf,,i? kt>9ten voorspeclale windtunnels, ihstaillti u'tgebreide laboratoria en eneriu op het «ebied var> de kern- Va!n» onm°8elijk zelf betalen De Amerl- ondXa^1"'- die van de waarde van dit ruS? .°uertuigd is- verleent den ook ln eÏmuÏÏ? vhaar bewerking «traaimi» heeft zich op het gebied van de maar sSEf ,len le'dende positie veroverd, SDronJT thans op het punt zijn voor- hetvn.» verllezen, vooral als straks voor krsrhtk met h°8ere snelheden andere tot iw i!??ent, nodig zuHen zijn, waaraan dacht in. E"*eland weinig of geen aan- SJf b0e«teed- Het is daarom, dat Sir Hawkéé «sSaP?vith' de directeur van de tie eniél y Gr°uP. In welke combina- en Va.n de Srootste Engelse vliegtuig- de rJul!* iek*n z*in verenigd, tijdens de Grmf8* vgehouden lanrvergadering van suhui/ti» hee,t aangedrongen op ruime de real V8n het luehtvaartonderzoek door Behraf» Wanneer men op dit punt in men i,]01! Wllven, aldus Sir Thomas, zou achtartaÜS f^omst in Engeland met een thans iü. u0men tj zitten, die niet of al- worden^ bezwaarlijk weer zou kunnen WH ®Wop«i blHven ÜÜ'!ten" aldu" 8,r Thomas, „niet recent» ?1 op de lauweren, die wü ln het "let tevrls n hebben behaald en ons le vll»»«„ «tellen met Juist Iets snellei tfacht betted 'WW*1, nllr ook aan' (Advertentie) 1( reden stellen met Juist Iets sneller n het geluid, maar ook aan- achter 53!ed^? aan dp wereld die daar- vlieren moeten trachten sneller te drinren VI ï°5?r ln de ««"tosfeér door te 0I» de narti i. de <aak van on" re8pr,n« VerschaffH re '"durtrle de middelen te l«r hans °m onderzoek met kracht nd 'e nemen". De tien geboden voor de echte helicopter Er is veel geschreven en gesproken over de helicopter naar aanleiding van deze ge beurtenissen en met name het gebruik van deze vliegtuigtypen voor geregeld luchtver keer is menigmaal punt van discussie ge weest. vooral omdat men zich enigszins te leurgesteld voelde, omdat de K.L.M nog niets van deze toestellen wilde weten De argumenten van de JC.L.M. om voorlopig nog niet ..mee te doen-' zijn echter zeer steek houdend. het hefschroefvliegtuig is nog niet zo ver ontwikkeld dat men dergelijke dien sten rendabel kan exploiteren. De Sabena heeft dft trouwens zelf toegegeven en ge zegd. dat de diensten haar tweemaal zoveel kosten als ze opbrengen; men acht daar echter de operationele ervaring, die men in tussen opdoet, zo belangrijk dat men de uit gaven volkomen verantwoord vindt. Wat Schae/er eist De Canadese constructeur E. B. Schaefer, verbonden aan de Canadair heeft onlangs in een lezing uiteengezet aan welke voorwaar den een hefschroefvliegtuig moet voldoen om genade te kunnen vinden in de ogen van de directie van luchtvaartmaatschappijen. De tien punten, die hij noemde, waren: 1 Bedrijfskosten, die laag genoeg zijn om redelijke tarieven mogelijk te maken; 2 Plaats voor 3050 passagiers. 3 Een vliëgbereik van 300 tot 500 kilo meter met volle belasting. 4 Kunnen opstijgen en landen op terrei nen van 90 tot 120 meter in het vierkant 5 Een snelheid van 240 tpt 260 km per uur. 6 Een meermotordg toestel dat volkomen veilig moet kunnen vliegen op een enkele motor. 7 Kunnen opereren onder alle weersom standigheden (het moet dus ziln uitgerust met blindvliegapparatuur en ijsbestrijdings- instaJlatles). 8 Een doelmatige cabineventilatie en -verwarming. 9 Het lawaai moet zoveel mogelijk ge dempt worden. 10 Het uiterlijk van het toestel moet de passagiers niet „aan het lachen brengen of bang maken". Wat er is en komt Er worden op het ogenblik enkele typen ontwikkeld die deze voorwaarden min of meer benaderen. In Engeland vliegen twee prototypen van de tweemotorige Bristol-173, die 13 passagiers kan vervoeren, een van de ze twee prototypen heeft behalve de rotors ook een korte vleugel Een ontwerp van Saunders-Roe zal eveneens een korte vleu- In Engeland en de V.S. wordt druk gewerkt aan exploitabele types Het jaar 1953 zal voor Nederland, en speciaal voor de steden Rotterdam en trlcht. het jaar van de helicopter blijven. Allereerst heeft dit type zijn grote bruikbaarheid bewezen tijdens de watersnood; verder zijn de eerste geregelde luchtlijnen met hefschroef- vllegtuigen van de Belgische Sabena, waarop Rotterdam en Maastricht werden aange sloten. In dat Jaar tot stand gekomen en ten slotte kwamen drie Amerikaanse Sikorsk 8-55 toestellen voor de Marine Luchtvaartdienst In ons land aan. die het totale aantal hefschroefvllegtuigen dat in Nederland aanwezig is van één op vier brachten. gel hebben en plaats kunnen bieden aan 40—50 passagiers. Een derde Engels ontwerp, waarvan nu een prototype jn aanbouw is, is de Fairey Rotodyne. die een viifbladige ro tor krijgt plus twee schroefturbines aan een korte vleugel; dit toestel zal 40 passagiers kunnen vervoeren. In Amerika is kortgeleden het prototype voltooid van de grote Pia^ecki YH-16 Trans porter. die een romp heeft van de capaciteit van een Skymaflter. Van diit militaire toe stel wil men ook een civiele versie bouwen, die 50 passagiers zal kunnen vervoeren, dit toestel zal dan een totaal gewicht hebben van ruim 20 000 kg. een kruissnelheid van 240 km per uur, een betalende lading van 4700 kg en een vliegbereik van 370 kilome ter. Ook van Sikorski's XHR-2S. een grote helicopter voor de Amerikaanse marine, wil men een civiele versie bouwen, die dan S-56 wordt genoemd. Dit toestel heeft de be kende Sikorski conceptie, t.w. een enkele rotor, die hier vijf bladen krijgt, en een staartschroef. De twee zuigermotoren van 1800 pk zijn gemonteerd aan de tips van een korte vleugel, die hier als hoogdekker-vleu gel is geplaatst. Het totale gewicht van dit toestel wordt geschat op 15.400 kg eri de be talende lading zal 4500 kg zijn: 50 passagiers zullen met een snelheid van 250 km per uur over een afstand van 320 km kunnen wor den vervoerd. Vertvachtingen Algemeen houdt men er rekening mee. dat de helicopter in de komende jaren een sterke opgang zal maken. Volgens Ameri kaanse schattingen zullen in 1960 ln de Ver enigde Staten 39.4 millioen mensen met ljjn- vllegttfigen reizen en 6.1 millioen met hef schroefvllegtuigen: voor 1970 rekeiff men op 45.5 millioen mensen per vliegtuig en ÏZ.2 millioen per helicopter. Literaard zal men hefschroefvllegtuigen alleen maar zien ver schijnen op korte ljjnen van ten hoogste een paar honderd kilometer lengte en op de verbindingen tussen vliégveld en stadcen trum. In het stadium van ontwikkeling bevindt zich ook de z.g. convertiplane, een toestel dat start en landt als een hefschroefvlieg tuig maar zich ln de normale vlucht ge draagt als een vleugelvliegtuig. Meer schijnt men echter voor de civiele luchtvaart te verwachten van het type dat wordt aange duid als compound-helicopter. Een derge lijk toestel zal een gewone vleugel hebben en bovendien een rotor; in de vleugel wor den dan twee schroefturbinemotoren inge bouwd, die op de normale wijze voor de voorwaartse beweging zorgen, bovendien wordt lucht van de motoren afgetapt, die via leidingen door de hoïle rotorbladen wordt geleid en daar naar buiten stroomt en aldus de rotor aan het draaien brengt. Dit zal dan alleen gebeuren bij de 6tart en de landing. Het jaarboek bevat vi.r hoofdstukken vervoer, weg en werken, wagenparken en gebruik van de vervoersoutillage), plus een groot aantal tabellen. We zullen het jaar boek in de volgorde der hoofdstukken vol gen en daarbij dan in het bijzonder aandacht besteden aan datgene, wat op ons land direct of Indirect betrekking heeft. Vervoer In de eerste plaats dan het vervoer. Het personenvervoer per trein is ln de landen van de E C E in 1952 gelijk gebleven aan dat van 1951. met uitzondering van Joego slavië Het personenvervoer over de weg vertoonde een stijgende lijn. Bedacht dient te worden, dat hierbij ook het gebruik van particuliere personenauto's is gerekend. Interessanter dan die over het personen vervoer zijn de gegevens over het goede renvervoer Over het algemeen gaf 1952 dienaangaande in vergelijking met 1951 een geringe teruggang te zien. Over het weg- ■oer beschikt men nog niet over vol doende gegevens. De indruk is. dat het goederenvervoer over de weg een stijgende lijn vertoont, maar tevens, dat het de vraag is of het aantal vrachtauto's niet in sterkere mate stijgt, in het bijzonder wat het eigen vervoer betreft. Nederland en Joego-Slavië waren in 1952 de enige landen waarover gegevens beschikbaar waren, die een daling van het goederenvervoer over de weg hebben laten zien. De binnenscheepvaart bood in het bij zonder in Oostenrijk en West-Duitsland beeld van stijging en in België een van daling Nederland vertoonde een daling in het binnenlandse, maar een stijging in het grensoverschrijdend verkeer. De Rijnvaart wordt afzonderlijk behan deld en daarbij komt een belangwekkende opmerking van de Nederlandse regering aan de orde. Onze regering wijst n.l. op het feit. dat het verkeer stroomafwaarts in Lobith in de jaren 1950—1952 resp. 17.2. 15.6 en 14 4 millioen ton omvattë en stroomopwaarts 11.4, 19.5 en 22.2 millioen ton. De daling ln het verkeer sfroom- afwaarts, die in het bijzonder het gevolg is van de verminderde export van Duitse kolen naar Frankrijk en Italië, raakt voor al de Nederlandse havens. Daar staat voor deze havens echter tegenover een stijging van het vervoer van ijzererts, pyriet, bauxiet, zwavel, fosfaat en petroleum- producten. De Nederlandse regering heeft ala haar maning te kennen gegeven, dat deze ont wikkeling verre van gunstig Is. te meer, daar z(j vergezeld ging van een grotere export van Nederland en een vermindering van de Invoer ln Nederland. Er wordt op gewezen, dat daardoor een disharmonie ln de vervoersbeweging is ontstaan, die er toe heeft geleid, dat vele schepen leeg de Rijn af kwamen. Wat de havens betreft geeft het jaarboek slechts gegevens per land en niet per haven. We zien dan over de gehele lijn een lichte stijging, met uitzondering van Zweden en Denemarken, en een vrij aanzienlijke stij ging voor de havens van West-Duitsland en Spanje. Weg en werken In het hoofdstuk over weg en werkëh treffen we een interessant staatje aan over het aantal kilometers verkeersweg per 100 vierkante kilometer. Nederland paradeert hierop met 10 km spoorbaan. 83 km weg en 21.4 km scheepvaartweg per 100 vier kante kilometer. De grote uitschieter vor men daarbij de waterwegen Nederland gaat met het genoemde cijfer ver aan de spits. Op ons volgt België met 5.1 km per 100 vlerkante kilometer. Wat de spoor wegen betreft vormen wij een goede mid delmaat. Ter vergelijking van die 10 km bij ons noemen wij 16 en 12 km ln resp. België en Duitsland en 1 km in Finland en Noor wegen Maar op het gebied van de wegen, ook hier werkt het ln de aanhef gecon stateerde beeld door, komen wij mager voor de dag. Tegenover die 83 km per 100 vierkante kilometer bij ons staan 302 km ln België. 132 km in Denemarken. 131 km in Frankrijk en 130 km in Engeland. Duits land komt op het lijstje voor met 93 km Het laagste cijfer heeft Turkije met 6 km BEURS VAN AMSTERDAM Effectenhandel Officiële notering van de Ver. v. d. VRIJDAG 22 JANUARI 5 ged. en laten bieden 1 laten t Overigens moet wel worden opgemerkt, dat de cijfers over de wegen van dê ver schillende landen niet helemaal vergelijk baar zijn. Dat uitzonderlijk hoge cijfer van België wettigt bijvoorbeeld de veronder stelling, dat onze Zuiderburen alles, wat daarop lijkt, als weg hebben opgegeven. Opmerkelijk mag het verschijnsel van hfèt terugtrekken der spoorwegen van on rendabele lijnen bU het personenvervoer worden genoemd, welk verschijnsel zich vooral in Engeland. Frankrijk en Nederland sterk doet gevoelen. In Nederland staat 21 'I* van de totale spoorbaanlengte niet open voor personenvervoer. In België be draagt dit 6 in Frankrijk 25 Jn West- Dultsiand 5 (voor minister Seebohm het overdenken waard ln verband met de Duitse spoorwegtekorten!) en in Engeland 10 Wat de voortgang bij de electrificatie der spoorwegen betreft stonden Oostenrijk, Frankrijk en Nederland in 1952 aan de spits. Over het geheel genomen is Neder- 'and nu, na Zwitserland, dat bijna uit sluitend electrische treinen kent. het verst de electrificatie in West-Europa. België en Duitsland blijven ook dienaan gaande ver achter, evenals Engeland. Op het gebied van aanleg en onderhoud van wegen ls het overal hetzelfde lie^jëR (vermeend) gebrek aan geld. Ten aanzie» van nieuwe scheepvaartwegen wordt het gereed komen van het Amsterdam—Rijn kanaal als de belangrijkste gebeurtenis van 1952 genoemd. Verder is het allemaal nogal atief sluiting van kleine kanalen in Engeland en Duitsland. Het verschil in ont wikkeling op het gebied van weg en wer ken tussen spoorwegen enerzijds en land wegen en waterwegen anderzijds, zoals dat uit dit jaarboek blijkt, moet alles bljeert zeer opmerkelijk worden genoemd. Wagenparken ACTIEVE OBLIGATIëN V K. Heden Nederland 1947Crt$1000 3» 101' 101' 1953 3» 10311 103 H 1953 3è 102t 102 1948 31 99 99tY Belegg Cert 3i 99' 1950 31 99'. 99iV< 1947 (3i) 3 99' -t99iW«< 1937 1947 1 1000 3 Invest Cert 3 1962-64 3 NWS 2è Ndlnd '37 A 3 Grootbk 46 3 97' 95 A ïoom i' 101'1 97 ,'g 98"«t OBLIGATIëN Amst '47 34-3 100' i Batavia 4 99 BredaWbl '52 4 103' Gouda 41 108' «f R dam '52 4i 108|j Z-Holland 4l 108' FrGron Hyp 41 101 Rott Hpbk 31 98' Westl HypB 4» 100* VerTrans R b 68f RottSchhpbk5 104[ Bergh&Jurg 3» 102 Levers Zp 3l 102* Phil.psllOOO 4 103 Stokvis 3* 109' <t Pegem '52 4» 109t ProvNdBrab 44 108 - Bat Petrol 34 102,S Amst Ol 100 3 126 Amst C en A 3 119 AmstWnBw 24 124 sHage Pr I 24 126' sHage Pr II 24 124' R dam Pr I 24 122 R dam Pr I! 24 126' 4 UtrechtPr'52 24 119 Witte Kruis 88 177'/«t Eindh '54 Pr 24 112 Enschede Pr 24 114 DawesLg£l00 7 88a/a Young Lg 54 126' AANDELEN Amst Bank 184 Amst Goed Bk 144 118s 178 113-4 89 V.K. H Escompto Bnk 69t HollBkUn cA 2221 4 MijFiNatHerst 89: NBkvZAfr 500 179' NedCredBk B 114*4 NedMiddstbk 139 Rotterd Bank 177' Slavenb Bank 131' 4 Twents Bk cA 179§ Zuidh Bank B 129 RdamBelCons 217' 4 Ver Trans A 50* Albatr Superf 130' Alg Norit 290' Allan 81 Co lOlt Alweco 54f Amst Ballast 169f Breda Mach 137 Brons werk 97''4 Bührmann Pap 139 Dikkers 186' 4 Drie Hoefijzers 183 DRU 104"4 EMF Dordt 115''« Fmb F Hth 131 Gouda Apol K 204 Gruyterde pA 144'4 Heem af 220f Heinek Bier A 250t Hero Cons A 132t Hoek's M&Zst 258t HollKunstzI A 92' 4 Int Gew Beton 147' t Int Kunstst lnd 59' Int Viscose C 95' 4 Kempkea Mf 85 Klinker Iaol 371 Kondor 205 KNed Gist Splr 231 Kon Ned Zout 351 Kon Ver Tapijt 180 Koudijs Voed f 136' Kwatta Choc 111' Letterg Adam 233' Meelf Ned Bk 245t Mulders FvRM 92'1 NA Autob Vre 162' <t NAm Fittingf 32'/' N Kafzer-Fraz 123 Nd Scheepsb 168' «f Nijma 171'/» d Oranjeboom 182 Rommenhöller 147 Rott Droogd A 386 384 Rouppe vdV A 90+ 90'/.+ Schelde NB A 20 119'?. Simplex Rijw 116' 4 II6V4 Stokv 500-1000 158' 158'» Stork 155' 4+ 154' <t Tieleman&Dr 57' 4 57' 4 VerBlik 1000 A 162 VerNdRubf A 160§ 160[ VerPhar Fa A 125[ 124 Werkspoor A 143' 141' '4 Wyers lnd A 160 161"/» ZwanenbOrg A 187' 4 187 Aniem NB A 80' 80' Overz Gas&El 107' «f 107 Borsumlj Cert 119: 4 119' IntCrt&Hd Rd 154+ 153' Lindeteves A 173' «t 174 NAfr Handv A 161' 4 161 Tels&Co HMij 120 120' Gem FigW&W 166+ 167' »t Nievelt G A 273 270 Arendsburg A 75' «t 75' 4t Besoekl 135 134' 4 Sedep 75 76 Ngombezi A 165 165 Albert Heijn A 189 89' Biaauwvries A 89 87' NedMij Walvis 79 80 f Thomsen 131 131 Dell Spoor A 38' 4 38' N-I Spoor A 7' 4 6: Madoera pA 17' 17''»t Sem Cherib A 3' 4f 3' 4 2591 92' .t 147' t 1641 33'/» CERTIFICATEN VAN AMERIK AANDELEN Am Smelt Ref Anaconda Cop Bethleh Steel Gen Motor Hudson Motor Int Nick of Ca Kennecott Cop Nash Kelvin Packard Mot Rep Steel Stand Brands Un Stat Steel Conttn' Oil perlal Oil Mid ContComp Shell Union Tide Water lntere Rubber N York Cent Pennaylv Rr Canadian Pac Prolongatie 291 4 29' 32' 4 32+ 51' 4 52' 63 4 63 11' IJ' 36' 4 35 67 67' 17: 4 17'/. 4 rit 48' <t 49'/» 28' t 28 39' 1 401 83' 82'/» 55' 4 31 iü 32 66' <J6A 79' 1 78s .t 20| 20+8 5' »t 5' af 20' 4 20' 4exd 18 Vk 18 A 24 H 2 ACTIEVE AANDELEN V.K. E.K. L K. Cult H&IB A 77'e 77t'/s 77 NatHandbk A 131' 130' 130' NdHandMij cA 170' <t 170' AKU 187' 4 187' 4V1 187'/*' 4 Bergh&Jurg A 280' Berkel Pat A 127+ 280'/. 125' 4 Calvé Delft cA 143' 141»/. Fokker 134' Gelder Pap A 195 195 KNHoogov CA 173". 173 Ned Ford A 255t 260 Ned Kabel A 233'/. 231 Philips A 208' 205'/»+6'/» 205' «t65 Unilever 2301/. 230'/. 230'/. Wilton-Fijen A 189'/. 186 Biiliton 2e r A 258t 270f Dordt Petr A 328'/. 329'. Kon Petr A 352 353'/. 353-' 45 Kon Petr oA 351 352'/. Moesra En A 588' t 588 Amst Rubb A 108' lOfl'/.t'/. 108+V»| Bandar Rub A 128 128[ 127 DellBatflub A 154* 151* 152 Kend ■nb A V.K. 73+ 20'/.* O-Ja va Rub A 35 Oostkust cA 133+ RubbMij Vlco 26'/.* Serbadj Rb A 48t Zd Preanger R 71 HollAmLijn A 147 KoJa-Chi-PcA 124 KNSM NBz A 138'/4§ Kon Paket A 132[ KonRtLloyd A 133'/. NdSchUnle A 136'/a Ommeren Sch 170 St Mij Ned A 143'/. HVA A 127'/. lava Cult A 64»/» N-! Sulk U A 858 VerVorst C A 22l/»| DellBatMtj A 151 Deli Mij (Ver) 108'/» SenembahM A 95( 94*/, DIVERSEN Müll&C NB A 182'/. E.K. LK 72* 73 20' 20' 34* 35t 1341 26' 27»/«t 48' 47 70* 72 146'/» 123'/» 138 1309 129t 132'/» 136'/» 136'/»+'/» 167 141'/.+ 127'/»'/. 127+'/» 63 83 22'. 108'/. 108'/.'/»# Geheel andera la dat op het gebied van i wagenparken, want daar ls de ontwik keling bij het wegvervoer niet minder imposant dan die bij de spoorwegen. Hier blijft alleen de binnenscheepvaart achter, waarbij we dan natuurlijk niet van wagen parken. maar van vloten moeten spreken. Vervanging van stoomlocomotieven door electrische locomotieven heeft zich het meest voorgedaan in Frankrijk en Neder land. Nederland neemt op het gebied van de modernisering van de spoorwegen zelfs indrukwekkende plaats in. Het volgt ook wat de absolute cijfers betreft onmid dellijk op Frankrijk, landen met veel grotere spoorwegnetten ver achter zich latend. Op het gebied van de personenrijtuigen was de ontwikkeling in 1952 niet bijlonder spectaculair. Wat de goederenwagens be treft is vooral het verschijnsel van de toe neming van particuliere spoorwegwagens opmerkelijk. Engeland vormt op dit gebied de enige uitzondering. In het jaarboek wrodt dit verschijnsel toegeschreven aan de toegenomen vraag naar speciale wagens,, Het Westeuropese automobielpark toont nog steeds een stijgende lijn. Het specta culairst was die groei in 1952 in West- Duitsland, waar alleen al het aantal personenautomobielen steeg van 681.573 tot 900.371. Interessant zijn vooral de in de aan hef genoemde berekeningen, waarbij de wagenparken worden vergeleken met de aantallen ipwoners en met de hoeveel heden weg Engeland heeft het grootste 11 aantal automobielen per 1000 inwoners, ge volgd door Ierland. Zweden en Frankrijk. Vermelding verdient, dat wanneer men al leen de autobussen en vrachtauto's be schouwt, Frankrijk aan de spits gaat. In de andere grafiek, waarin het aantal motorvoertuigen wordt vergeleken met het aantal kilometers weg. is uiteraard een laag cijfer gunstig. Engeland, Nederland en West-Duitsland blijken de zwaarst belaste wegen te hebben. Frankrijk vertoont in dit opzicht een vrij gunstig beeld met 366 automobielen per 100 kilometer weg. Ter vergelijking diene. dat dit cijfer voor Ne derland 970 bedraagt. Aan de In dit geval negatieve spits gaat Engeland met 1220 motorvoertuigen per 100 km weg. Maar ook voor Nederland schuilt in deze cjjfer- groepering. vooral ook gezien de relatieve achterstand van de omvang van ons wagen park. de ernstige indicatie, dat tijdig in mate aandacht moet worden be steed aan de aanleg van nieuwe wegen. Met beerekking lot de binnenscheepvaart- vloten is over de gehele lijn het verschijn sel waarneembaar van een geleidelijke verdwijning van de kleine schepen. Dit geldt met name ook voor Nederland, waar in 1952 338 schepen van minder dan 100 ton uit de vaart werden genomen. Verder voltrekt zich aan de binnenscheepvaart een voortgaande motorisering. Op dit gebied gaat Zwitserland nog steeds ver aan de spits. Een grafiek, waarin de motorisering per 100 Ion laadvermogen wordt uitgedrukt, laat dit vooral duidelijk zien. Volgens deze maatstaaf gaan ook weer Duitsland en Italië boven Nederland uit. Verder laat deze grafiek zien. dat de motorisering in West- Duitsland en België sneller gaat dan in Nederland. Gebruik Het laatste hoofdstuk van het jaarboek is gewijd aan het gebruik van de beschik bare outillage Ook daaruit blijken enkele interessante feiten. Zo bijvoorbeeld dat Nederland wat betreft de reizigers-kilo meters per rijtuig per jaar ver en ver aan de spits gaat met een cijfer van 3 834.8 tegenover een gemiddelde van 1.344.6. De zwaar deficitaire Duitse spoorwegen liggen met 1.307 2 onder dit gemiddelde. Bij het goederenvervoer zijn de verhoudingen an ders. Wel komt ons land ook wat het cij fer der ton-kilometers per jaar per wagen betreft met 123.8 ook ruimschoots boven het gemiddelde (83 4) uit, maar dienaangaande is het cijfer van vele andere landen toch aanmerkelijk hoger (Oostenrijk 202.3. West- Duitsland 190.1). Vermelding verdient zeker, dat er in het rapport op wordt gewezen, dat de econo mische resultaten daar. waar het krachtigst werd gemoderniseerd, over het algemeen het gunstigst waren. Overigens wordt in het jaarboek niet veel over de economische ;ijde van het vervoer meegedeeld, wat zeker moet worden betreurd. Het spreekt van zftldat de Europese wagonpool de aandacht heeft Medegedeeld wordt, dat bij de hierbij betrokken wagens de leegloop met niet minder dan 90 4 kon worden verminderd! Over het wegvervoer leest men in het jaarboek over het gebruik van het wagen park. wegens gebrek aan gegevens, vrijwel niets en eigenlijk geldt hetzelfde voor de binnenscheepvaart. Zij ten slotte nog vermeld, dat het jaar boek een aanhangsel bevat, waarin enige cijfers worden genoemd over het vervoet in enkéle Oost-Europese landen. TERMIJNMARKT MAIS ir de makelaars l :oersen 22 Januari. Januari: w - V,"tkt 28 75 Maart vroegkoers 27 90. slot 27 80 Mei: vroegkoers 26 97' 1. hoogste 26 95. slot 26 95. omzet 2 contracten Juli: vroegkoers 26 00. hoogste 25 «5 slot 25.15. omzet 1 contract.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 7