rPalthe
t,
Janudri-acti^
])e straat der weduwen
N.V. AllAN CO
Nette Meisjes
Nederlandse Spoorwegen blinken uit,
maar ons wegverkeer blijft achter
DE KNOKKERSBURCHT
LETTERKUNDIGE KRONIEK
te,
Bekendmaking.
Grasdrogerij „SCHOUTEN" Bergambacht
Hulp in de
Huishouding
Constructie-Bankwerkers
Electrisch-Lassers
Koperslagers-Pijpfitters
Draaiers
Autogeen-Branders
Grasmeelbrokjes
FLINKE PAKHUISKNECHT
Automobielverkoper
WASSERIJ v. LEEUWEN
f// Stancfai
Start met
Standaard prijzen
Kantoorbediende
WOONRUIMTE
Garagebedrijf Gebrs VAN ZEVENHOVEN
lOTEIESUITE BIJVERDIENSTE
't
De Nederlandse
smaak
DE HELICOPTER IS ER AL EN
KOMT ER OOK
JAPONNEN
PAGINA 3
22 J»sk n Dubal
l^nAQ 23 JANUARI 19M
hekend lelt. dat maar weinig Nederlandse litteratuur een vertaling waard
Hit li «en M Ware„ hier schatten te vinden, dan wierpen de buitenlandse uitgevers
«ordt ge®cn zorgvuidiger uit dan zij nu, eigenlijk alleen maar om te weten
A»«tedylc 21 v B. Alrei
Aastrkerk 22 p K Guard
Blankanbur* 22 v IJmuiden n Vliss.
Ebro 21 v Dover n Honfleur
(lorree 22 v Brunsbuttel n Memel
Oostzee p 21 Dover n Paranauua
Rode Zee 21 v Belfast n Hio Grande
Schelde 22 v IJmuiden n Vlieringen
Zwarte Zee 21 op 960 m NO Bermuda
Tabian 22 600 m OZO Yokohama
Tallsse 22 350 m NNW Menado
Tarakan 21 op 110 m NO Ras Fartak
Tegelberg 19 v Osaka te Nagova
Tltus 22 110 m WZW Zante Vostltzo
Tjlbantjet 22 te Hongkong
Tiibodas 22 te Makassar
Tjlluwah 22 v Priok n Semarang
Tjipanas 19 te Port Elisabeth
Tjipondok 20 v Semarang n Singapore
Tjisadane 21 v Kobe te Hongkong
Trompenberg p 21 Texel n Houston
Van I.inschoten 21 te Matadi
Van Riebecck 21 v Buleleng n Sura-
b«ia
Waingapoe 22 v Iplbal A Kupang
Waterman p 21 nm Flnisterre uitreis
Weltevreden 22 p Kaap St Vincent n
Algiers
Westerdam 21 op 470 m N Azoren
Yssel p 21 Kaap San Antonio n Genua
Zuiderkruis 21 op 970 m O Wellington
Zypenberg 21 op 50 m ZW Cyprus
te Goole
Goole
i Zaandam
Vergeel Comptoir 5! Krahe Arnold
Ra\ makers Gead Moov Stlco Moo\
TANKVAART
Agatha 24 te Pladju verwacht
Aletta 21 v Pladju n Makassar
Armilla 23 te Singapore verwacht
Barendrecht 21 300 m W Kaapstad
Callisto 22 480 m W Scillys
Caltex Delft 28 te Sidon verwacht
Callex Leiden 22 te Sidon
Caltex Pernis 22 p Ouessant n Sidon
Caltex The Hague 22 67 m ZZW Fi-
nisterre n Pernis
Caltex Utrecht 22 te Sidon
Ceronia 21 op 75 m W v Kudat
Chama 22 te Liverpool
Ciavella 21 op 660 m WZW Madeira
Corilla 22 v Port Pirie te Singapore
Duivendrecht 22 200 m Z Flores
Erinna 21 op 300 m NO Sombrero
Essn Den Ilaag p 22 Malta n Antw.
Feiipes 22 v Telikanson nr Pladju
Gadlla 21 v Curacao n Yokohama
Llseta 21 v Pladiu te Bangkok
Lucita 19 te Sanlow
Mapia 21 p Ouessant n Amsterdam
Marpessa 23 te Mirl verwacht
Mirza 22 1 60 m O K Enggano
Mitra 22 p Jask n. Suez
Murena 24 nm te Liverpool verw
Omala p 21 Samoa eil n Brisbane
Ovnla 21 v Curacao n Recife
d. Rijn: Eija Snoei
rgulgnon. Hoogendo!
WALESTRAAT. voor de allernieuw
ste Hclland-Electro Stofzuigers.
POPE - MIELE - A.E.G. - BICO,
ERRES WASMACHINES, etc.
Aanmelden tussen 7—8 uur
Gouda.
gevraagd.
HAASTRECHT bi) GOUDA (ongev. 2 k m. v. Gouda af)
Reiskosten worden vergoed.
GEVRAAGD:
TELEFOON 3353
Te huur gevraagd: stukje
grond v. ca 3 tot 400 m v.
Toch dorst
Cit Serv Comp
Jeroen he donl Jeroen he
Gevraagd: zindelijk poesje. L.
Tlendeweg 54.
behoudt zich het recht voor advertenties zonder opgaaf
van redenen te weigeren.
1TWEEDE BLAD - PAGINA
GOUDSCHE COURANT
ZATERDAG 23 JANUARI 195{
Paranagua
Singa-
£!biïL° 21 500 m NO St Vincent KV
Alchiba 21 v Canarlsche eil. n Antw.
Alcyone p M Fernando Noronha
Aldabi 22 v Las Palmas r» Rio Janeiro
Alderamin 22 v Port Said n Suez
■AJhena 22 te Antwerpen
Ajloth 22 v Santos n Rio Janeiro
A indjrk 22 480 m ONO Bermuda
Alphacca 22 te Buenos Aires
Aludra 22 v Rlo Grande te P Alegre
Alnskf 22 275 Or»,_.
Amerskerk 22
bla
Rlo Grande
m N Porto Rlco
v Briabane te Pt. Kem-
n Z Kreta
Houston te Galveston
v Cristobal n Philadel-
Amor 22 150
Amsteld.v k 21
Amstelpark 21
phia
Amstclvaart 20 v Norfolk n Kingston
Annrnkrrk 22 v Aden n Djibouti
Arkeldyk 21 op 130 m NW Azoren
Arundo 22 120 m W Onslow
AUas 21 v Bilbao te Bordeaux
Averdyk 21 op 360 m NO Azoren
Axeldyk 22 p Scillys n Antwerpen
Baarn 21 v Buena Ventura n Balboa
Baud 22 v Makassar n Ambon
Bawean 22 p Azoren n Tampa
B ntang 22 870 m Z K Guardaful
Blitar 22 to Melbourne
Botasevain 21 v Durban n.Pt. Elisabeth
£e °®";erara «e Paramaribo
Bontekoe 21 v Makassar n B. Bapan
Boreas 21 v Lissabon n Amsterdam
Borneo 21 op 200 m W v Cuba
Callisto 21 op 660 m W Sciiiy
Castor 21 op 750 m ZO Azoren
Congostroom 21 v Monrovia te Tako-
radi
Cronenburgh 22 te Bordeaux verw.
Delfland 23 te Santos verwacht
Delft 21 op 120 m ZW Azoren
Dldo 21 v Hamburg n Kopenhagen
■Memerdyk 22 v Hamburg te Bremen
Dombnrgh p .22 de Burlings 7
Dongedyk 22 v Cristobal n Antwerpen
Draco 21 v Sibenik n Catania
Dnivendyk 21 op 960 m No Bermuda
Eendracht 22 p Burlings n Haifa
Blsenburgh p 22 de Burlings
Earmsum 22 te Seattle
JFIevo 21 v Tanger n Barcelona
Ganymedcs 21 v Cumana n Pamptar
Gordias 21 v Leixoes n Lissabon
Gouwe 21 v pwenüo n Monrovia
Graveland 21 v Bahia n Rio Janeiro
Groote Beer 22 220 m Z Kaan Race
Grootekerk 22 te Dar es Salaam
Hathor 23 v Amst te Oran verwacht
Hector 21 v Famagusta te Limassol
Hecuba 21 v BSchequero te La Guniila
Heemskerk 21 v Beira n Dar es Sa
laam
Hecuba 22 te Maracaibo
Helicon 21 v Trinidad n Philadelphia
Hera 20 op 500 m ZO Kaap Hatteras
Hermes 21 op 590 m NO Sombrero
Hersilia 22 v Guaruta te Pto Sucre
Hoogkerk 22' v Hongkong n Kobe
Hydra 21 op 300 m NO v San Juan
Ilias 21 v Livorno n Napels
Ittersum 22 v Rio Janeiro te Santos
Jagersfontein 22 v Antw. te Amst.
Java 22 v Belawan te Pennng
Karimun 22 v Belawan n Singapore
Kertosono 22 300 m Z San Francisco
Xieldrecht 22 te Zambianga
Kota Cede 22 640 m Z K Guardaful
i Charleston
m ZW East London
Cotonou n Duala
Padang te Tjilatjap
sterkerk p 21 Ouessant n Port Said
.euvekerk 22 v Marseille te Genua
Lieve Vrouwekcrk 22 nog op rede
Chittagong
Loosd recht 22 v Bombay n Colombo
Lombok 21 op 540 m Paramaribo
Luna 21 op lflo m N v Kreta
Maas 22 te Kiuluk
Manto 21 v Kopenhagen ft Aarhuus
Mariekerk 21 op 480 m O St. Helena
Markelo 21 v Cl
Mcrwede 21 v Savannah te Havre
Midas 23 v Rott te Tanger verwacht
Muiderkerk 22 v Nagova te Yokohama
Nestor 21 op 200 m N Azoren
Nieuw Amsterdam p 22 Kaap Halterat
Nieuiv Holland 21 v Djakarta n Sydney
Nlgerstroom p 22 Flnisterre n Dakar
Noordam 21 op 640 m O Kaap Race
Notos p 21 de Burlings n Gibraltar
Oberon 22 v Curacao te La Guaira
Ootmarsum 21 op 300 m W Bermuda
Ophir 21 v Djakarta n Semarang
Oranjefontein 22 v Las Palmas
Kaapstad
Orestes 21 op 360 m ZW Ouessant
PoeUu I.au.t 21 op 260 m N Bermuda
Polydorus 22 v Prlok n Singapore
Poseidon 21 v Port au Prince n Sears-
port (Main U.S.A.)
Prins Alexander 21 SM) m ZW Valentli
Prins Frederik Willem 22 40 m O v
Wight n Valencia
Prins Maiirlts p 22 Flnisterre
Prins Philips Willem 22 110 m W Fl
nisterre n Fecamp
Prtns WUIem 4. 22 te Barcelona
Pygmalion p 21 Ouessant n San Juan
Rondo 22 v Surabaja te Semarang
Salatlga 23 te Colombo verwacht
Salland p 22 St Pauls Rock uitreis
Salawati 22 v Amsterdam te Londen
Saparoca p 21 K de Gata n Antwerpen
pedon p 21 de Azoren n Antwerpen
de 21 v Sevllla n Rotterdam
Siaoe 20 v _Nagova te Kobe
'akarta te Fremantle
„7 anker voor Tegal
Socstdyk 22 100 m ZW Colombo
Stad Alkmaar 22 75 m NW Stavanger
Stad Dordrecht 22 dw v Kaap Roca n
Portoapedocle (Sicilië)
Stad Maassluis 23 te Casablanca verw
Stad ^Maastricht 21 v Gibraltar n Pa-
Stad Vlaardlagen 21 410 m ONO Ber-
muda
Stentor 22 v Amsterdam te Barbados
Straat Makassar 22 te Belawan
Swartenhondt 22 v Gorontalo te Mena-
Pendrecht p 21 Adan n Paulsboro
Perna 23 v Singapore te Pladju
Rafaela 23 te Bangkok verwacht
Saroena 23 te Baigon verwacht
Sirrah 22 te Port Elisabeth
Slled recht 22 960 m W Kaapstad
SUavac 7'*lans Akar 16 te Singapore
Taakhavrn 3. 22 350 m ZZW Bangkok
Taria 21 op 490 m ZW Ascension
Tbalatta p 22 Djeddah n Suez
Wieldrecht 22 v Uverpool te Sete
NEDERLAND—INDONESlë
Kedoe p 21 Perim n Port Said
Laertes p 21 Djeddah n Suez
Manoeran 22 v Djibouti te Belawan
Modjokerto 22 v Suez te Belawan
Oranje p 21 Malta n Port Said
Phrontia 21 v Belawan te P. Swetten-
ham
Roepat 21 v Djakarta n Singapore
Rott! 21 v Genua n Port Said
Taflsse p 21 Kudat n Sorong
Ternate o 21 vm Malta n Port Said
Tcucer 21 v Port Said n Amsterdam
Tomori 21 op 220 m W v Sabang
Willem Ruys 22 p Aden n Port Said
ZEESLEEPVAART
KLEINE VAART
Aaltje 20 v Rotterdam te Londen
Abro 21 v IJmuiden te Londen
Adm. Courbet 22 v Rott te Haifa
Adm. Nelson 22 te Dundrum
Aflena 21 v Fredriksund to Ipswich
Albergen 22 v Belfast n Swansea
Aldo 21 v Oslo n Porsgrunn
Alja p 21. Terschelling n Malmo
Alpha 21 v Nakskov n Antwerpen
Amaius Fluvius 21 v Drammen n Naks-
Amazone 21 v Middiesbro n Goole
Amstelstroom p 21 Royal Sovereign LS
Anxcja 20 v Lelth te Newburgh
Anna B 24 te Tcmeuzen verwacht
Anna Sylvia 23 te Liverpool verw
Aniarcs 21 v Kopenhagen te Antw.
Appingedam 21 te Casablanca
Arak 21 v Fleetwood n Antwerpen
Arcturus 22 te Boulogne verwacht
Arion 21 v Middiesbro
Arnoudspoldrr 22 te Lissabon verw
Aruba 21 v Runcorn n Swansea
Ary Scheffer 21 v Rott te Wisbech
Audacia 21 v Swansea n St. Servan
Batavier 3 21 te Bordeaux
Beekbergen 21 v Requejada n Antw
Rrllatrix 22 te Avonmouth verwacht
Bela 21 v Sllioth te Birkenhead
Betty p 21 Lizard n Liverpool
Blanra p 21 Gibraltar n Garston
BUI S verm 23 v Berwick n Rott
Binnenhaven 21 v Saffl n Casablanca
Blue Boy 21 v Boston n Maassluis
Bonaire 21, v C. Vecchia n Fleetwood
Borculo 21 v Belfast n Lissabon
Bornrif 23 te Immlngham verwacht
Caland 21 v Rochefort n Algiers
Caribfa p 21 Brunsb n Garston
Clothilda M 21 te Londen
Cormoran 19 v Londen n Duinkerken
Cornelia B-l. 22 te Portsmouth
Corric B 21 v Stockholm n Tuapse
Crescendo 19 v d Tees te Nykoblng
Delfzijl 21 te Londen
Delta 20 v Middiesbro te Newburgh
Deo Gratiss p 22 Dungeness n Havre
Diligenlia 21 v Londen te Jersey
Dinkcl 20 v Sridport te Lelth
Doklaan 21 v Aiaccio te Birkenhead
Donata 21 v Ipswich te Middiesbro
Donau 19 v Whitstable n Southampton
Dora 20 v Gandia
Driebergen 23 te Carthagena verw.
Duurt 19 v Rouaan te Port Talbot
Dlia 21 v Londen n Rouaan
Ellcwoutsdyk 22 te Portsmouth verw.
Erkalin 21 v Newross n Plymouth
n 21 v Dundee te Strood
sen p 22 Lizard n Avonmouth
Express 21 v Kings Lynn n Rott.
Favorlt 21 te Halmstad
Feroria 22 v Caen ta Avoniï
Fiducla 22 v Londen n Maai
Flducia N 21 v Antw n Hamburg
Flvel 21 v Antwerpen te Hamburg
Flora 21 v Kalundborg n Rostock
Follonica p 21 Wight n Liverpool
Franks 2 p 22 Gibraltar n St Malo
Fratcrnité 23 te Hamburg verwacht
Freio 22 v Bavonne te Londen
Frema 21 v Grangemouth n Blyth
Frlblo 21 v Huil te Antwerpen
Frieda p 21 Hanstholm n d Oslofjord
Gaasterland 21 v Sunderland n Rott.
Geert Bodrwes 21 v Brest n Antw.
Gerry S 22 v Cork n Cardiff
Globe 21 v Amsterdam te Kastrup
Glory 21 v Antw, n Bremen (verb
Harold 22 nm te Reykjavik verw
Hartel 22 v Quimper te Par verw.
Hasewlnt 21 v Antw n Esbjerg
llast 3. 20 v Hull n Parüs
lleerenrracht p 21 Ameland n Abo
Helen 21 v Rouaan te Londen
Helvetia 22 v Boston te Dover ver»
llearlea 22 v Rott te Antwerpen
Henrica B 21 v Esbjerg n Maassluis
Hilda 19 v Yarmouth op de Tees
and 21 v Grimsby te Antwerpen
Hondsrug p 21 Borkum n Zaandam
"---it 21 v Kalmar n Huil
Ida Jacobs 21 op 140 m W v Lissabon
Impart 22 v Vigo te Antwerpen
Ingeborg 21 v Hertones n Bergen
Meliems 23 te Nan*es verwacht
20 v Horsens te Londen
Jac. Catharlna p 22 Flnisterre
Jan 23 te Grangemouth verwacht
Jans 21 v Amsterdam te Londen
Jason p 21 Wight n Rotterdam
Johannes 21 v Swansea n Rouaan
Joost 21 v Sete n Londen
Josien 21 v Londen te La Rochelle
Julia Mary p 22 Ouessant uitreis
Jutland p 21 Texel n Ocfense
Kathleen 18 v Brixham n Portreath
Keizersgracht p 21 Landsend n Quim-
Kenitra 21 v Nantes 1
Kolga 22 v Hamburg
Larix 21 v Barcelona
Leemans 21 v Sfax r
Leny 21 v Bordeaux 1
Leonard T p 22 Kiel
Leuvehaven 22 v Rott
I.ibcrte 21 v Lvsekil n Stralsund
Lies Marans-Belfast p 22 Landsend
Limfjord p 21 Brunsb. n Dordrecht
Maasym N p 21 Hango n Grangemouth
Mado ]9 v Vlissingen te Londen
Manta 21 v Antwerpen n Hamburg
Maria S 21 te Halmstad
Maria Theresia 22 te Dublin verwacht
Marie 22 te Pasajes verwacht
Marie Christine 22 te Plymouth
Marietie Biihmer 21 v Bordeaux n
Rouaan
Marjan 21 v Kopenhagen n Odense
Marksb 22 v Londeh n Gravelines
Martien p 21 de Burlings n Tunis
Martini p 21 Brunsbuttel n Rotterdam
Matthew 22 v Bililngham te Plymouth
'i Gweeït
Amsterdam te Antwerpen
meieoor 21 v Londen n Caen
Metropole 21 v Antw n Duinkerken
Meuse 19 v Manchester n Parijs
Michel Swenden 22 te Antwerpen
MMsland 21 v Rott te Grangemouth
Minerva 21 v Londen te Waterford
Mira 21 v Kopenhagen n Antwerpen
Missouri 21 v Vlissingen n. Poole
Mr. Linth. Homan 21 v Newburgh n
Dover
Muphrid N p 21 Lizard n Dundalk
Mutua Fides 19 v Londonderry tl
Whitstable
My tem 22 nog te Stockholm
Mypuck 22 v Cuxhaven n Rotterdam
Nanny 22 te Helsinki
Nautilus 22 v Shoreham te Middiesbro
d Tecs n Limerick
Necton 22 v Halmstad
Nederland 22 v Gent te Antwerpen
Nelly 21 v Workington n Brest
Nettie 21 v Bavonne n Yarmouth
Nigeria 21 v Lagos n Duala
Noach 21 v Rotterdam te Antwerpen
Noord 22 v Bergen n Gdynia
Noorderhaven 22 te Kopenhagi
srpen te G1
Noordland 20 v Antwerpen t
Glasgow
Pensioenen en ontslag
politiepersoneel
De ministers van justitie en van binnen
landse zaken hebben de Tweede Kamer
inlichtingen gegeven op de adressen van
de centrale van politie-organisaties te Am
sterdam en de Rijkspolitievereniging te
's-Gravenhage. betreffende de pensioenen
van het politiepersoneel Zij wijzen er op,
dat bij het bereiken van de in,de pensioen
wet 1922 genoemde leeftijd van 55 japen niet
steeds ontslag behoeft te worden verleend.
In het begin van dit jaar is als algemene
gedragslijn voor de Rijkspolitie aangeno
men en ls ten aanzien van de gemeente
politie aanbevolen, dat aan het personeel
ontslag wordt verleend op 60-jarige leeftijd
en dat ambtenaren, wier ontslag op 60-
jarige leeftijd schade voor de dienst met
zich zou brengen, indien zij nog alleszins
geschikt worden geacht, ook na hun 60ste
jaar in dienst worden gehouden. Het in
dienst houden van politiepersoneel na het
60ste jaar op vorenvermelde grond zal van
zelfsprekend een hoge uitzondering zijn.
Uit het vorenstaande blijkt volgens de
Israël beschuldigt Egypte
Israël heeft Egypte beschuldigd van het
beschieten van een kleine, onbewapende
vrachtboot (Italiaanse), die op 1 Januari de
Golf van Akaba trachtte binnen te varen.
Een woordvoerder van het Israëlische de
partement van buitenlandse zaken zei, dat
Israël een klacht bij de Veiligheidsraad zal
indienen.
De kapitein van het Italiaanse schip, dat
op het ogenblik te Massawa in Eritrea ligt,"
zei, dat de Egyptenaren het vuur hadden ge
opend, toen het schip de Golf wilde binnen
varen.
Het schip was teruggegaan, maar deed la
ter nog twee pogingen. Ook bij deze beide
keren hadden de Egyptenaren geschoten,
waarop de kapitein had besloten naar de ha
ven van vertrek terug te keren.
ministers, dat aan de bezwaren van adres
santen tegen de consequenties van het ver
vroegde ouderdomspensioen inmiddels reeds
voor een belangrijk gedeelte is tegemoet
gekomen.
overrompeld en
vermoord. De bendeleden klopten aan ri.
woning van de employé en dwongen hem
onder bedreiging, hen voor te gaan naar het
kantoor van de onderneming waar hij ver
volgens met een pistool werd gedood. Een
radio en een schrijfmachine werden uit het
kantoor geroofd. De administrateur was tii
dens d» overval niet op de ondernemin.
Het slachtoffer was ongehuwd.
Oorlogsslachtoffers
Bij het directoraat-generaal Indonesië van
het denartoment van buitenlandae raken I,
ingesteld de afdeling Rehabilitatie Indisch"
Oorlogsslachtoffers Als hoofd dezer afd,
ling zal optreden de heer R. K. A. BertscL
als plaatsvervangend hoofd mr J. w van'
iHoogstraten. 3
Noordzee 19 v Gantort n Moztyn
19 v Dover te Port Talbot
Oos(erecms p 21 Hanstholm n Halmstad
Pascholl 18 v Omo n Antwerpen
Pavo p 21 de Caequets n Liverpool
Peter 21 v Galway te Balllna
Phoenix 22 v Rotterdam te Gdynia
0 p 22 Ouessant n Sete
ta 21 v Bilbao <n Requejada
tvllet 22 V» Esbjerg te Hamburg
Roosevelt 21 te Port Talbot
Prinses Mirgriel 21 v Swansea n Antw
1 21 v Roscoff te Portsmouth
valle 22 te Kings Lynn
lo p 21 Holtenau n Rotterdam
19 v Antwerpen te Londen
p 21 Brunabuttel n Brugge
Rocket 21 v Rouaan te Caen
Roelf 21 v Gdynia n Amsterdam
Rubicon 21 v Swansea n Sables
_'01onne
Saba 21 v Kopenhagen te Antwerpen
Sainbre 22 v Rouaan n Rotterdam
Santa Lucia 23 te Port Talbot verw
Santa Marghcrita 21 v Kalmar n Sout
hampton
Sehipperssrarht 21 v Hango n Amst
Schokland 21 v Ystad n Rotterdam
Senior 21 bil Barfleur schuilen
Serv us 21 v Londen te Gravelines
Sirius 21 v- Londen te Duinkerken
Skagerrak 20 v DelfzUl te Londen
at 19 v Faversham n Newport IOW
Walburg 22 te St Brieux verw
Swallow d 21 Beachv Head n Granville
y 19 te Dover schuilen
Terschelling 22 v Nykoblng te Stetttn
Teun 20 v Cork te Newport Mon
Theano 22 v Belfast te Drogheda
Theodora 21 op 110 m N v Newcastle
Tim IJmuiden-Malmo p 21 Kiel
20 v Holyhead n Oslo
Trude K p 21 Brunabuttel n Boston
Tyro p 22 Lizard n Waterford
E 22 v Naestved te Antwerpen
lus 21 v Sables d Olonne n Napels
Vesta 21 v Dublin te Port Talbot
Vida 22 te Borgholm
Viking p 21 Brunsb. n Rotterdam
Vindicat Atque Polit 21 v Barry n La
Corunna
Violette Erica 21 v Ibiza n Fecamp
Virgo 19 v Roscoff n Portsmouth
Vivo 22 v Londen te Antwerpen verw.
Vrouwepolder 22 v Oporto n Rott.
Walcheren 22 v St Valery te Glasgow
Wilhelmina p 22 Terschelling
Wjjly 21 v Tunis n Mostaganem
Wm Barendsz 22 te Avonmouth verw.
Ysel 22 v Boulogne te Antwerpen
ystroom 22 v Newport te Swansea
Zaanstroom 20 v Amsterdam te Londen
Rijnvaart
LOBITH. 22 Jan voor 4 uur. Ge
passeerd met bestemming naar
Rotterdam: Caatilia Maasbommel
Caledonia Wieringa -Hibernia Glerum
Cantab: ia. Brunssem. Llndavla Van
Deurzen: Vlneta I Klooster: Francina.
v IJiendoom: Hermen, v Gent- Ju-
ber Passmann: Maria 4 Bosman: Ur-
keland. Dsnser: Harmonie 4. Pouw
Schouwënbank De Reus Geradus
Suuroverste: Rafael Noorland Hobbe-
ma Ten Haaf Nieuwe Zorg. De Pree
Risico. De Pree Japico Prins: Jobs
kade. Do Gelder: Nieuwe Zorg De
Vries Hendrika Johanna Kriesscls
H Kurier 35. Noe: Hessen. Schol!
Rhelntank 5 Winter: Rheintank 16.
Honug H Stinnls 46 Haurick R Kar-
cher 87 Kirchgssser Rbenus 125 Thel-
del Campanula Brabants Luzcrn.
Olieslagers Tonga Schramm Naptha
9 Slegel: Gabian Babllott Mathilda.
Smit Skadl. v. Veen Rijnvaart Stoot-
Galard Wildschut Santo Gui-
De Bruvn Hundi Bruynincks:
Fiat. Ter Steegc Alvracht 5 Kleinstra
LlDpe Kruidhof Grani Wassink, Vol-
rding. ZoeiQJievos Cornet ScHaff-
usen Kleffer Numa 3 Faber. Bre-
i. Dammc: Aragq, Comeliasen Lloyd
Ranzenbergen Andre Cheniet Van
Rossum Delacroix. Wagncr
Hulzen: Thema. Danser Echt: Wil-
slmina Pender Amsterdam: Verwis-
'ling. De Vries: Mascagnl Verschu-
--'n: Binnenvaart 13. v d. olk Rupel
Laroov: Klaas. Berends: Cem 3 Zaal
Arnhem: Spes. Woning. Wagenlngën:
Hencor. Derksen. Vilvoorden: Schou
wen Tack IJmuiden: Murillo. Stout-
jesdilk Den Haag: Rival. Krikke
Katerveer: Ria Meeuwsen Dordt: Ar-
Kerkhof Beta Klein Maria
Oomens Zlcrtkzee. Leendert. Jlskoot
Alphen a. d. Riin: Onrust Heuvelman
Deventer: Maria. De Bruin Utrecht:
Eieio. Kanon Maria 2 Rossum Hooge-
d: Havestelin. De Boei Vlaardia-
Lingen Klingshagen Breda: An-
v. d Berg Coevorden: Berendlna
Stuut Westervoort: Actief Broekho-
ver Linden Else Hips Nijmegen:
Theïsme Prins Eben Haezer. Versloot
Apeldoorn: Annechien Prins Hoog
kerk: Joal. Tange Arnhem: EiiRelina
v d Velde Eindhoven; Verwisseling
Smook Utrecht: Gean Kap Java
Breur Zwammerdam: En Avant Rook
Steen Alphi
Bestendig Seine nokkum: Verwisse
ling v Leiidcn Almelo: St. Maria v
Deeien Krimpen a. d. Lek: Krimpen
a d Lek. v. Dijk Doesburg: Catha
rlna Wtcgers Schoonoord: Eben Hae-
zer. Meiier Westenesch: Leoquenda.
De Vries Opheusden: 3 Gebroeders v
Vliet l.eeuwarden: Actief. Schuur
Luctor Hoekema. Leiden: Zelden Rust
Trouwborst ampenhout: Sani 1 Tim
mermans Harderwijk- En Avan t Bas-
tiaansen Coevorden: Alberdina Huten
Hoop op Vertrouwen Duizendstra
Zutfen: 3 Gezusters, v Loon Everil-
na Schouten Weurt: Mantegna Bou-
wer: Bilderdijk. v Scholl Lnblth:
Rheingoid, Vermeulen Born: Astrid.
Dodden
België; Duiveland. Vermaas- Volker
De Jong Lely. Jager: Llgato Snel
lens Oranje 2 Ten Weijde: Baden 53
Augsburgei Baden 336. Funk Arug
15 Buschmaim. Monton Tetern Ade
line. Ter Wee Foreellna v Waren,
dorp: Poma. Ten Have Essex Kou
denberg: Havel. Hofken: Patria Pau-
Klaasen Georges Neijenhuizen joma
Klaasen: St Simon Masset Corton
Berts -h Express 34 Drunen Theresia
Fi-ehner Lena. Schepers Luppo.
Eiflei Rosa Eva Mueke Assunta
Da el mans Industrie. Biaas. Jeannelte
Musche. Janetto, Goedgezelschap: Ro-
manoe Bollaert Danv. v Adel Ma-
rlette Cauwenberg» Irene. Stoetewev
Jean Ba! Martha v Oudenaerde: Oc.
tavie. Seghers. Salf 17 Spoormakers
Almcore De Roov: Bcrtha 2 Cop
Bcitha. Cop- Saif 7. Govaert
Duitsland. Neutraal Rademaker
Lambertina Wllhelmine. Mensing.
Energie 8. Engclaar: Zephlr. De Lan
ge. Marconie. Binnendijk Fiat Vol
20. Bords. Allemnnia. Bauwmeister
Pasto, Bonten Vulcoan 22. Poot Vu I -
raan 63 Ten Katen. Vulcaan 9 Koth-
mann: Dieren. Schellars: Vlaai-dingen
Bokslag. Trudle. Bouwman, Spes.
Veenema: NoordSter. Schaapman.
Edison. v. Weelden Dankbaarheid
Visser: Olympia. De Jong. Johanna
Gerada, Peters; Mitropa 3. Brouwer
Klunder Anjo. Tromp Noord-
Rijkers. Anton. Verhuist. Gejo
Hartman Jordaens. Kauteren Pau
lina. Brucke: Edmond. Heiintjes Pnl-
ïï"!lJveó.,Bi' 1 Karcher 47 Rudolri
Math. Stinnis 53, Struckman Haldes-
SSSS1' vuiii Bv0,CKe
Tc*?- Andrc
Thsiitipfl Hpf' Velaaques. Barteta';
Thadde.a. Heijcr. Marie. Vos; Vulcgan
CamnaHnm? Exvot° Schouten;
senT ll?Kh Jan,SSen„ Corric JW
Holt' Wba"k- ,Bot Moretto. v.
ntun.g- "n°éll r^ra""d«: m^nfe
i .f ti 'i Dossen. Express. Vos;
Llna. Huizing. Onderneming, v Dorl
k.. 'zj v Sutterer; Eros, Fabcr. Hu-
no. Huisman; Damco 113, Schellars;
StPetrusCanisius Witjes: Zie op
g^^l^Bonne _Attente^ Ver.
Fransberger. Ysseland. Schrammetje?'
Animo v A speren Fldutie v d'
vee'. Mcnja. Gie-.sen. Antonia Meijer;
Capo, v Oost Corrv, Broeders. Hoop
op zegen, Medendoip. Liberty. J001.'
Conem en?1 TiDEe!' P'!'!'Rlna- Koster.
Concuient. Tichelaar: Willem Baiend».
Griffioen Robert. Theuns; Vertrou.
wen. „Speksnijder; Falke Boshoven,
Reitzer. Rheln. Ren-
Strometier,
ugsburger;
Koens
1 Avontui
Strevcr
nlngs; Risico Stef f ër.„
Schmidt Niederwald Augsburger-
Eas" n». Prltach! Esso 35. Ernst Issè
Esso 3. Ostortag;
Dijk; Baden 58 Rell;
Marga Klepe Klepe;
Bleler;
Rota;
Fried rich:
Rfielafshi't 64 v
Anna Gerdes; Mataa KI'
Charlotte. Hesjer Esso
Wlrnsted; Elbe
Minna.
Rheinpre
sen 4. Wiesch'mann: muun»Kcn.
Schoonlng Tgniganl Schladt Tank-
Hemllkaen. Rink; In-
nine
Ho«r„
fetigable. Bill Emma. Widhorst; Leóii-
1 ine. Pols: Moanria. De Wilde Thilla
tm„Koin,en'T D«"geidi Vei woerdt:
du Sanaria. v Hcste.
ren Rhenus 126 Holthaus it Kauder;
Aare. Neijenhof; Edelweiss 24 Mol-
berg. Nowaia. Spier Stockhom Staal,.
Bazel. Rijn Schelde 17. De Volder;
Thuringen Bravenboei: Hendrik'
BouwersPiz Roseg.
Borsje;
Friedmann Romance. Grass. Volnav'
Medoc Jansen Tlberla. v
Ba nar. Gerritsen. Aiiiert
jn"cïrl' Vala,a Cf,mpgnl;
Brussel
Srhei ei
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland maken
bekend, dat ten behoeve van het leggen van een
watertransportleiding de scheepvaart in de Ring
vaart van de Zuidplaspolder, op ongeveer 3 km
ten noordoosten van de Snelle Sluis, onder
Moordrecht, van 1 Februari 1954 af gedurende
4 weken, of wel zoveel korter als mogelijk, dan
wel zoVeel langer als nodig zal blijken, geheel
zal zijn gestremd.
GRASMEELBROKJES
Het groenvoeder van de meest ideale samenstelling; met
biologisch hoogwaardige eiwitten, met alle natuurlijke
mineralen, ook sporenelementen en met een hoeveelheid
waardevolle vitaminen, waaronder het zo zeer gewichtige
groei en gezondheid bevorderende vitamine A.
Telefoon K 1825 202.
Gevraagd:
Aanmelden: Mevr. Verhey,
Huize Elfhoeven, Reeuwijk.
Heer zoekt
Zit-SJaapkamer
met volledig pension te Gouda
of omgeving, liefst bij Reeu-
wijkse Plassen. Br. onder no.
1508, Bur. v. d. Blad
Kleiweg 244, (ook bereikbaar via Gor-
Rotterdam, delweg hoek Bergsingel)
moet in verband met haar opdrachten verdere
uitbreiding geven aan h&ar personeelsbezetting.
Zij zoekt daarom:
(geoefend en geschoold)
In deze beroepen kunnen ook leerlingen met
Ambachtsschool-opleiding worden geplaatst.
Aanmelden: dagelijks op de afd. Personeelszaken.
Opgenomen in voedersamenstelllngen. maakt gedroogd gras
de mengsels tot een volwaardig rantsoen
SCHOUTEN - Bergambacht.
TE KOOP:
2 GEBRUIKTE, ELECTR.
AARDEWERK-OVENTJES
met een inhoud v. 40 en 60 liter, gesch. voor 220 volt.
Tevens
I GEBRUIKTE KLEITON
met roerwerk en motor van 1p.k.
Inlichtingen bij P. BROERE, Herenstraat 5, Gouda.
OPENBARE VERKOPING
Notaris F. J. J. MOEREL te
Gouda zal op Maandag. 25
Januari 1954, nam. half 8 in
Hotel „De Zalm" publiek
verkopen:
1. Café met afz. bov.woning
en erf, aan de HOOG
STRAAT I, gr. 91 m2.
Huur 114.— per maand.
2. Woonhuis met voor- en
achtertuin, erf en weg,
a. d. GR. FLORISWEG 95.
gr. 445 m2.
Huur ƒ76.65 per maand.
3. Woonhuis met erf en tuin,
aan de v. BEVERNINGH-
LAAN 19. gr. 185 m2.
Huur 64.85 per maand.
4. Woonhuis met erf en tuin.
a. d. BURG. MARTENS-
STRAAT 11, gr. 209 m2.
Huur ƒ64.15 per maand.
5. Woonhuis met erf en tuin,
a. d. KATTENSINGEL 30.
groot 323 m2.
Huur 63.65 per maand.
6. Woonhuis met erf en tuin.
a. d. CRABETHSTR. 50.
gr. 148 m2.
Huur ƒ48.10 per maand
7. Woonhuis met erf en tuin,
a. d DE LA REYLAAN 10.
groot 136 m2.
Huur ƒ46.35 per maand.
8. Woonhuis met schuurtje
en erf. aan de EMMA-
STRAAT 21, gr. 107 m2.
Huur ƒ9.— per week.
9. Woonhuis met schuurtje
en erf, aan de EMMA-
STRAAT 23, gr. -100 m2.
Huur ƒ9.— per week.
JO. Woonhuis met erf, a. d.
TOLLENSSTRAAT 91. gr
98 m2. Huur 7.05 p. w.
11. Woonhuis met erf, a. d.
TOLLENSSTRAAT 93. gr
101 m2. Huur ƒ7.80 p. W. opslagruimte aan harde weg.
Aanvaarding op betaaldag BJ";Honder no- 211, Bur- van dlt
kooppenningen uiterlijk 22
Februari 1954.
Bezichtiging als gebruikelijk.
Inl. en notities bij de Nota
ris, Crabethstraat 46, Gouda,
Telefoon K 1820/2601.
In GRAANBEDRIJF
gevraagd.
Firma N. H. VAN SCHELVEN, GOUDA.
Du Toitstraat 7.
gevraagd, in de provincie Zuid-Holland. Alleen
zij. die als zodanig met succes werkzaam zijn en
bewijzen daarvan kunnen overleggen, gelieven
te reflecteren, onder no. 1499, Bureau v. d. Blad.
Firma J. HERMANS
Meubelfabriek, Heerlerheidc tHeerlen)
kan direct plaatsen:
2 BEKWAME MEUBELMAKERS
Vast werk. Hoog loon. Bij voorkeur ongehuwd.
Woning binnenkort disponibel.
Alleen prima vakmensen, die zelfstandig kunnen
werken, gelieven te solliciteren.
ROKKEN 'df
PANTALONS
of COLBERTS
RIETHANDEL E. PROSMAN
vraait voor kantoor. Gouderak:
MNL. ADMINISTR. KRACHT
pl.m. 17 jaar.
Mond. of schr. sollicitaties: Van Itersonlaan 12,
Gouda.
JONGEMAN
met ambachtsschoolopleiding, biedt zich aan voor alle
werkzaamheden. In bezit v«tn auto-rijbewijs en midden-
I standsdiploma.
Brieven onder no. 1519, aan het Bureau van dit Blad.
costuums K Ma
P
gevraagd op klein Fabriekskantoor te Gouda.
Zij. die m het bezit zijn van het diploma Mulo en
steno-typen, genieten de voorkeur.
Brieven met inl. onder no 1490. Bureau van dit Blad.
Slechthorenden, wij hebben
jarenlange ervaring op batte
rijen gebied en steeds vers ln
voorraad. U weet de weg.
C. den Rlo' Groenendaal 23,
Snoeren, stekkers, schakelaars,
stopcontacten, strijkijzer-,
theelichtelementen. weet de
weg. J. C. den Riet, Groenen-
daal 23.
3 Spindles fineerpers, afmeting
vloer 250x120. Te bevraget
BurgvHctkade 62.
VERHEUL
- WADD1NXVEEN
heeft nog plaats voor
Bankwerkers
Constructiewerkers
Lassers
Plaatwerkers
Afwerkers
Meubelmakers
Electriciens
Schilders
Stoffeerders en
Ongeschoold personeel
Een hoog loon er( goede sociale verzorging wachten
U. Wij verstrekken U inlichtingen aan onze fabrie
ken, Henegouwerweg lOö, Kielkade 1 en 's Zater
dagmiddags alleen aan de Henegouwerweg van
2—5 uur.
KLEINTJES
Mevr. Reyne, Sophiastraat 23,
vraagt een handige huisnaai
ster.
Kunstgebit stuk Binnen 2 utjr
gereed. Spoedgeval half uur. D.
Baks. Ketelstraat 39. Tel. 4770
Te koop: ln prima staat zijnde
haardkachel overcompleet. J.
Luykenstraat 49.
Te koop: wandelwagentje met
waterdichte voetenzak f 12.50.
Tweede Potgieterstraat 29.
Gevraagd: werkster, een da,j
per week. Behangselbeu s
Hoogstraat 4.
Te koop: prima stofz., 220 v.,
f 2S.— en ene electr. gramofoon-
motpr merk Torenz, ook met
plck-up f40.—. L. A. Moerings.
Pr. Hendrikstraat 70
TYPISTE
Tevens voor lichte administratieve werkzaamheden.
Leeftijd pl.m. 20 jr. Eni£e kantoorervaring gewenst.
Brieven te richten aan de Provinciale Gezondheids
dienst voor Dieren. Kazernestraat 6. Gouda
CHEM. REINIGEN 4*
Service-Station voor GOUDA
Kleiweg 65 - Telef. 3055
Voor f 39.50 een bijpassende
pantalon of in modekleur, bij
Kleermakerij G. Leeflang. IJs-
sellaaft 84, Gouda. Tel. 4015.
Heeft U eer» bruiloft, feest of
partij, vraagt? dan voor geluid-
Installatie eens bij mij (z-er
billijk). L. A. Moerings. Pr
Hendrikstraat 79.
gezocht, 1 of 2 KAMERS met gebruik van keuken, even
tueel met stallingruimte voor kleine luxe auto.
Brieven onder No. 1456 aan het Bureau van dit Blad.
In de afdeling:
PLAAT- en SPUITWERK
van
SPOORSTRAAT 2—4
is plaats voor:
HALFWAS
AUTOSPUITER
Bethlehem Kerk. volle Evan
gelie. zeugstraat 38. Speciale
samenkomsten Zondagavond
uur. Dinsdagavond 8 uur.
Ieder hartelijk welkom.
Chauffeur heeft nog 3 dagen
of 6 halve dagen ter beschik
king. Br. onder no. 195. Bur.
van-dit Blad.
Gevraagd: een meisje voor hele
of halve dagen, lichte werk
zaamheden. Dekker. N. Haven
no. 198
Te koop: i pr. nwe. schoenen,
met ingeb. stuenz. v. dame op
leeft., m. 40, nooit sedr. en zw.
wollen Delana onderjurk. Kei-
I zerstraat 63.
Vogel-volières, hout. in ver-
sch. maten. Broedkooien. nes -
jes, nestkastjes, nestmateriaal,
rulfjes. ringen en fonteinen
LoeJv Kleiweg 69.
Aquarium-luchtpompen, ver-
warmers. thermostaten, snel-
fllters, glaswatten, filterkool,
autom. vuilhevels. Loef, Klei
weg 69.
Wie wil mijn huis rullen, Koe
koekstraat, voor een groot
huis in het Centrum. Br. onder
no. 201, Bur. van dit Blad.
in grote verkooporganisatie aangeboden aan
ACTIEVE, BESCHAAFDE, WELBESPRAAKTE DAME
voor het bezoeken van geselecteerde adressen
in de avonduren. Eigenhandig geschr. br. (geen
ballpoint) te richten: Bur. v.d. blad No. 1417
De Directie van de
GOUDSCHE COURANT
Bij advertenties onder nummer worden aan de adverteer
der niet doorgegeven: drukwerken, circulaires en derge
lijke stukken afkomstig van tussenpersonen, hetzelfde
geldt voor andere stukken, welke Wiet bona fide op de
Inhoud van de advertentie reflecteren. Stukken, -die bd
het blad blijven berusten, worden na één maand na
contröle van de Inhoud vernietigd.
Voor fouten ln telefonisch opgegeven advertentie» Is het
blad niet aansprakelijk. Verzoek om herplaatsing zonder
betaling of restitutie kan derhalve niet worden ingewilligd.
SUSKE en
WISKE in
fycMKenH/mr
lIDONiU liCH OM DE
mem mm Hoer
ms-Hounm re
hmen immer
mur ome mct
De Boor mw ros
e es oen snot [n-
ceinsD
Jemen.mr nv niet om drinken, he'Mak dels 1
klêir lenj/e/vd stat kUir'Wnkei hurhntstri
ten, m shea mij werken en. mrmmg'y
Cn dit ut met hot/ duren
In led nn nood nap en m
iedereen ion itwis onder dé
nmecht weqitoppen'r-ri
0wee'? Jeroen. wêJhsilie
far in dt badkamer uil
Nederlander vermoord
in Indonesië
Woensdagavond om tien uur ls een em-
ploye van de ln het gebied van Bandiar u
legen rubberonderneming Meloewoene d 1
33-jarige C. Groenenstein, door een bewa
pende bende van vier man
k ui netten wel wat
XsThtVr bli het
of kinamhnllen.
rgvuldiger uit dan zij nu, eigenlijk
__de is, doen. Zo goed als de buitenlanders onze badplaatsen,
illen", Rembrandt. Van Gogh. de Amsterdamse grachten, de Rotter-
en' nog zoveel meer weten te vinden, zo goed zouden zij de lit-
-dijen vangen, als zij ze lustten Maar over het algemeen hebben zij
Vftire vissen w litteraire haring. Tenzij het Jan de Hartog of Jo van Ammers-
jetn «n"* *°°oi. »aan m het buitenland best. Enkele anderen niet te na gesproken.
Küller beheK- dje oyer het aigemeen niet representatief voor het allerbeste
Allen ïC hf Hebben wij dan zo'n vreemde smaak? Inderdaad! Hadden wij een
worden ak dan zou een werk als „De humeuren in de staat der
jntemationBle s g q r e u p_r oldanus, uitgëgeven door de NV. „De Ar-
wedu*«J)' "V. kans hebben gemaakt, te worden gedrukt. En toch is hef naar
"rX* - «n ««0 b"k-
onze «na»
- .«ni nagaan waarom iets goed
ffi «„V-den. maar tegelijkertUd
standpunt verwerpelijk.
•- «rt-Vio-Roldanus heeft in haar ro-
Mevr„ „maar vroeg 18de eeuwse sfeer
"""k'üim De handeling, die zij ontwierp.
«e5C4haPt..rst mager en beweegt zich voort-
bleef ulwj' oDDervlakte van wat zij
diX .ai» handeling Iaat
beschrijft- w»*1 onbewuste motieven en
voortkotMO uit onoew wbergt; lnU.gw-
dus expres een handelen zeer bewust.
mM1' Ü'schrijfster heeft enorm veel aan-
Maar milieu tekening geschonken, zoveel
dacht «an mil doQr overwoekerd
dat alles n h»ah utekening is intussen on-
wordt. Dl® ln de eerste plaats door
^"kennis van historische zaken, in de
wie li door de sierlijke taal die
ev«rsntlek aandoet als de sfeer, waarin de
rT«m!!fi« een oudheidkamer geworden.
i Til vnorwerp xön plaats heeft ge-
waarin elk fUiVer gebruiksvoorwerp
werdn De POPP*"' dle co«tuum, dra«en
linzen leven en hanteren de voorwerpen
ïrt?. kust spookachtig zoals de figuren
vrHwêl op echte mensen gelUkend. de mu-
seumlueht vsn «lel. af schudden en beslag
lesten OP onse aandacht WU noemen zo n
wérk waarin met ongelooflijk veel geduld
een bepaald tijdperk tot litterair «chUn-
I. cewekt. beslist een kunstwerk
Maar xo'n kunstwerk is onvertaalbaar. Het
looft net als een meesterwerk van onze
17de*eeuwse schildersschool, bü de gratie
ran rerftfnde glacis, die onder elke bewer
king zouden UJden. Het kunstwerk, er van
beroofd, zou geen kunstwerk meer «Un.
maar een plaat. Men moet daarom onze
taal verstaan om iets als ..De humeuren ln
de straat der weduwen" te kunnen waar
deren.
typisch Nederlandse bedrijv
deze dag.
gheid. tot op
Wij vinden het mooi, en uit de
litteraire productie van andere volkerer
kiezen wij bij voorkeur dat wat ons recht
vaardigt. Maar de wereldgeest gaat aan onze
deur voorbij. Figuren als Jan de Hartog en
n Ammers-Küller, die men in het
buitenland waardeert, worden uitgebannen
Om verschillende redenen overigens, waar
het nu niet om gaat. maar waar men in het
buitenland niet om geeft.
Natuurlijk is deze beschouwing zeer sche
matisch. Jan de Hartog en Jo van Ammers-
Küller worden hier immers ook druk ge
lezen! Maar zij voelen zichzelf uitgestoten.
Een letterkundige, die hen verwerpt, uitte
daarover eens zijn verbazing. Zij. hebben
toch alles wat zij zelf zo graag bereikten
Zij zoeken klaarblijkelijk toch ook veilig
heid in het beschermende huis waar men
met woorden bobijntMet woorden bo
bijnt als in de straat der weduwen, soms
genialer, maakt meestal slechter.
W. WAGENER.
Nieuwe kiesvereniging
Ie Zierikzee
Enige tijd geleden is te Zierikzee door een
aantal ingezetenen, die zich niet met het
beleid van het gemeentebestuur, o.a. ook
tijdens de storm»|(bitj>, kunnen verenigen,
een actie-comité in het leven geroepen.
Later heeft deze oppositie-groep zich ge
splitst. De ene helft is thans bezig een
nieuwe kiesvereniging te vormen voor de
gemeenteraadsverkiezingen, welke binnen
enkele maanden in Zierikzee zullen worden
gehouden De kiesvereniging wordt ge
noemd „Het roer om". Binnenkort zal een
bare vergadering worden gehouden,
waarna men zal trachten de in oprichting
zijnde kiesvereniging een vaste vorm te
geven. Er heeft zich een voorlopig bestuur
gevormd onder voorzitterschap van mr K.
A Keuning, advocaat en procureur te Zie
rikzee De nieuwe kiesvereniging zal ernaar
streven, het vertrouwen in de gemeente
lijke overheid, dat volgens de opvattingen
van de oprichters thans ontbreekt, te her
stellen.
HANDELSBERICHTEN
Katoen. (Ver. v. d Katoenhandel) Rotter
dam. 22 Jan Nominale noteringen loco Rotter
dam (excl rechten) U S A strict middling one
inch staple 3.23' per kg (vor. not. 3.22'
Mexicaanse strict middling one Inch staple
3 19 per kg (vor. not. 3 18't).
Rubber. (Bericht van de makelaars Cantz-
laar Schalkwijk). Londen, 22 jan. Termijn
noteringen Loco 16,',. Februari 16*. Maart
18 A. April—Juni 16U Juli—September 1612.
October—December 161 i De stemming is ge
makkelijk.
AMSTERDAMSE WISSELMARKT
AMSTERDAM. 22 Januari. Londen contant
10 61*'*10.62»New York contant 3.7«'/i—
3 78' I Parijs contant 1 0835—1 0855. Brussel con
tant 7.59—7 60 Frankfurt contant 90 82—90.92.
Zurich contant 86 91—87 01. Stockholm contant
73 20—73.30. Kopenhagen contant 54.89—54 99.
Oslo contant 53 07—53.17. Braz. dollar contant
TRANSPORT-JAARBOEK 1952 VAN DE ECE
Bezorgdheid van Nederlandse regering over
Rijnverkeer stroomafwaarts
Op het gebied van de spoorwegen en van de binnenscheepvaart kan
Nederland een vergelijking met de overige landen van West-Eurqpa zeer
wel doorstaan, op het gebied van het wegvervoer komt ons land er bij
zulk een vergelijking niet zo goed af. Ziedaar injzeer grove lijnen de con
clusie, waartoe men kan komen bij raadpleging van het zeer interessante
Transport-jaarboek over 1952 van de Economische Commissie voor
Europa, dat zo juist is verschenen. Een schat van feiten en vooral ook
cijfers bevat dit jaarboek en daarbij valt het steeds weer op, dat met name
de Nederlandse Spoorwegen voortdurend in de voorste gelederen staan.
Op het gebied van dubbel spoor bij voorbeeld, op het gebied van electrifi-
catie en op 't gebied van bezettingsgraad. Een schril contrast hiermede
vormt wel 't vergelijkenderwijs ongunstige beeld, dat dit jaarboek geeft
van onze wegen: In slechts één land is 't aantal motorvoertuigen per 100
km weg groter, n.l. in Engeland. Dat kenschetst de overbelasting van
onze wegen. Daarbij komt dan nog, dat Engeland ook wat het aantal
motorvoertuigen per 1000 inwoners betreft aan de spits gaat, op welk
gebied Nederland echter slechts een zeer bescheiden plaats inneemt.
Nederland heeft dichtste
waterwegennet
n zoals eens de kracht van Onze schil-
Tj ders - neem Vermeer bijvoorbeeld
zorgvuldig nabootsen van de natuur
iv*
fPac
v>as onder teer wisselende belichtingen, zo
is de kracht van onze litteratuur ook van
oudsher de verfijnde, gedetailleerde waar
neming.
In de romankunst, betrekkelijk nog zo
Jong (nóg geen twee eeuwen) woédt nog
6teeds de „copieerlust des dagelijksen le
vens". Ook in de meest geavanceerde
romans, van Vestdijk bijvoorbeeld, werkt de
liefde voor het tere detail, hoe diep ook op-
ge w ree»,--éaBrr Be Tachtigers, die hevig-te
keer njn gegaan tegen de benepen geërft
van het Nederlandse proza van de 19de
eeuw, hebben zelf in hoge mate dat „fijn
schilderen'' iq de taal bevorderd. Hun pathos
verhinderde hen immers in het geheel niet.
een impressionisme tot ontwikkeling te
brengen, dat elke actie steriliseerde. De
actie zochten zij in het woord, en was het
met in het woerd, dan was het in de vir
tuoze techniek, waarmee zij het psycho
logische ontleedmes hanteerden. Men denke
slechts aan Couperus en Emants. Twee
reuzen overigens, die in een figuur als
Vestdijk een voortzetter vinden.
Vulk schrijven vergde groot geduld en con-
1 centratie Geen wonder dat juist in die
s luatie de vrouwelijke auteur tot haar
recht kon komen. Lange tijd werd trouwens
de hele Nederlandse romankunst, die door
wee vrouwen op gang was gebracht (Betje
Hoiff en Aagje Deken) door vrouwen be
heerst. Ze hadden allen iets van de 17de
eeuwse schilderes Rachel Ruysch. Vaak
briljante binnenhuiskunst vervaardigden
ju), kostbaar kantwerk van psychologisch-
impressionistische verfijning
Maar voor het buitenland bleef dit bo
bijnen met woorden een ontoegankelijke.
Engelse luchtvaart wil
sneller en hoger
Op het ogenblik neemt de straalmotor
een vooraanstaande plaats ln bij de
luchtvaart. Dank zij deze krachtbron is
het thans mogelijk om snelheden te
bereiken die hoger zijn dap de snelheid
van het geluid. Wanneer men in de toe-
hornet nog grotere snelheden zal willen
hereiken, zal men echter zijn toevlucht
moeten nemen tot andere krachtbron
nen, zoals o.a. raketten en atoomenergie.
v.In^mWlk? wordt met uitgebreide steun
dit «Aff' 8 reeds veel researchwerk op
daar gedaanjn December 1.1. heeft
«helheid1 w met raketaandrljving een
Z 5SÏÏ £haaW van 2 maal de gelutds-
de hn. u*n Particuliere onderneming kan
DrrJf,,i? kt>9ten voorspeclale windtunnels,
ihstaillti u'tgebreide laboratoria en
eneriu op het «ebied var> de kern-
Va!n» onm°8elijk zelf betalen De Amerl-
ondXa^1"'- die van de waarde van dit
ruS? .°uertuigd is- verleent den ook ln
eÏmuÏÏ? vhaar bewerking
«traaimi» heeft zich op het gebied van de
maar sSEf ,len le'dende positie veroverd,
SDronJT thans op het punt zijn voor-
hetvn.» verllezen, vooral als straks voor
krsrhtk met h°8ere snelheden andere
tot iw i!??ent, nodig zuHen zijn, waaraan
dacht in. E"*eland weinig of geen aan-
SJf b0e«teed- Het is daarom, dat Sir
Hawkéé «sSaP?vith' de directeur van de
tie eniél y Gr°uP. In welke combina-
en Va.n de Srootste Engelse vliegtuig-
de rJul!* iek*n z*in verenigd, tijdens
de Grmf8* vgehouden lanrvergadering van
suhui/ti» hee,t aangedrongen op ruime
de real V8n het luehtvaartonderzoek door
Behraf» Wanneer men op dit punt in
men i,]01! Wllven, aldus Sir Thomas, zou
achtartaÜS f^omst in Engeland met een
thans iü. u0men tj zitten, die niet of al-
worden^ bezwaarlijk weer zou kunnen
WH ®Wop«i
blHven ÜÜ'!ten" aldu" 8,r Thomas, „niet
recent» ?1 op de lauweren, die wü ln het
"let tevrls n hebben behaald en ons
le vll»»«„ «tellen met Juist Iets snellei
tfacht betted 'WW*1, nllr ook aan'
(Advertentie)
1( reden stellen met Juist Iets sneller
n het geluid, maar ook aan-
achter 53!ed^? aan dp wereld die daar-
vlieren moeten trachten sneller te
drinren VI ï°5?r ln de ««"tosfeér door te
0I» de narti i. de <aak van on" re8pr,n«
VerschaffH re '"durtrle de middelen te
l«r hans °m onderzoek met kracht
nd 'e nemen".
De tien geboden voor de
echte helicopter
Er is veel geschreven en gesproken over
de helicopter naar aanleiding van deze ge
beurtenissen en met name het gebruik van
deze vliegtuigtypen voor geregeld luchtver
keer is menigmaal punt van discussie ge
weest. vooral omdat men zich enigszins te
leurgesteld voelde, omdat de K.L.M nog
niets van deze toestellen wilde weten De
argumenten van de JC.L.M. om voorlopig nog
niet ..mee te doen-' zijn echter zeer steek
houdend. het hefschroefvliegtuig is nog niet
zo ver ontwikkeld dat men dergelijke dien
sten rendabel kan exploiteren. De Sabena
heeft dft trouwens zelf toegegeven en ge
zegd. dat de diensten haar tweemaal zoveel
kosten als ze opbrengen; men acht daar
echter de operationele ervaring, die men in
tussen opdoet, zo belangrijk dat men de uit
gaven volkomen verantwoord vindt.
Wat Schae/er eist
De Canadese constructeur E. B. Schaefer,
verbonden aan de Canadair heeft onlangs in
een lezing uiteengezet aan welke voorwaar
den een hefschroefvliegtuig moet voldoen
om genade te kunnen vinden in de ogen van
de directie van luchtvaartmaatschappijen.
De tien punten, die hij noemde, waren:
1 Bedrijfskosten, die laag genoeg zijn om
redelijke tarieven mogelijk te maken;
2 Plaats voor 3050 passagiers.
3 Een vliëgbereik van 300 tot 500 kilo
meter met volle belasting.
4 Kunnen opstijgen en landen op terrei
nen van 90 tot 120 meter in het vierkant
5 Een snelheid van 240 tpt 260 km per uur.
6 Een meermotordg toestel dat volkomen
veilig moet kunnen vliegen op een enkele
motor.
7 Kunnen opereren onder alle weersom
standigheden (het moet dus ziln uitgerust
met blindvliegapparatuur en ijsbestrijdings-
instaJlatles).
8 Een doelmatige cabineventilatie en
-verwarming.
9 Het lawaai moet zoveel mogelijk ge
dempt worden.
10 Het uiterlijk van het toestel moet de
passagiers niet „aan het lachen brengen of
bang maken".
Wat er is en komt
Er worden op het ogenblik enkele typen
ontwikkeld die deze voorwaarden min of
meer benaderen. In Engeland vliegen twee
prototypen van de tweemotorige Bristol-173,
die 13 passagiers kan vervoeren, een van de
ze twee prototypen heeft behalve de rotors
ook een korte vleugel Een ontwerp van
Saunders-Roe zal eveneens een korte vleu-
In Engeland en de V.S. wordt druk gewerkt
aan exploitabele types
Het jaar 1953 zal voor Nederland, en speciaal voor de steden Rotterdam en
trlcht. het jaar van de helicopter blijven. Allereerst heeft dit type zijn grote bruikbaarheid
bewezen tijdens de watersnood; verder zijn de eerste geregelde luchtlijnen met hefschroef-
vllegtuigen van de Belgische Sabena, waarop Rotterdam en Maastricht werden aange
sloten. In dat Jaar tot stand gekomen en ten slotte kwamen drie Amerikaanse Sikorsk
8-55 toestellen voor de Marine Luchtvaartdienst In ons land aan. die het totale aantal
hefschroefvllegtuigen dat in Nederland aanwezig is van één op vier brachten.
gel hebben en plaats kunnen bieden aan
40—50 passagiers. Een derde Engels ontwerp,
waarvan nu een prototype jn aanbouw is, is
de Fairey Rotodyne. die een viifbladige ro
tor krijgt plus twee schroefturbines aan een
korte vleugel; dit toestel zal 40 passagiers
kunnen vervoeren.
In Amerika is kortgeleden het prototype
voltooid van de grote Pia^ecki YH-16 Trans
porter. die een romp heeft van de capaciteit
van een Skymaflter. Van diit militaire toe
stel wil men ook een civiele versie bouwen,
die 50 passagiers zal kunnen vervoeren, dit
toestel zal dan een totaal gewicht hebben
van ruim 20 000 kg. een kruissnelheid van
240 km per uur, een betalende lading van
4700 kg en een vliegbereik van 370 kilome
ter. Ook van Sikorski's XHR-2S. een grote
helicopter voor de Amerikaanse marine, wil
men een civiele versie bouwen, die dan S-56
wordt genoemd. Dit toestel heeft de be
kende Sikorski conceptie, t.w. een enkele
rotor, die hier vijf bladen krijgt, en een
staartschroef. De twee zuigermotoren van
1800 pk zijn gemonteerd aan de tips van een
korte vleugel, die hier als hoogdekker-vleu
gel is geplaatst. Het totale gewicht van dit
toestel wordt geschat op 15.400 kg eri de be
talende lading zal 4500 kg zijn: 50 passagiers
zullen met een snelheid van 250 km per uur
over een afstand van 320 km kunnen wor
den vervoerd.
Vertvachtingen
Algemeen houdt men er rekening mee.
dat de helicopter in de komende jaren een
sterke opgang zal maken. Volgens Ameri
kaanse schattingen zullen in 1960 ln de Ver
enigde Staten 39.4 millioen mensen met ljjn-
vllegttfigen reizen en 6.1 millioen met hef
schroefvllegtuigen: voor 1970 rekeiff men op
45.5 millioen mensen per vliegtuig en ÏZ.2
millioen per helicopter. Literaard zal men
hefschroefvllegtuigen alleen maar zien ver
schijnen op korte ljjnen van ten hoogste een
paar honderd kilometer lengte en op de
verbindingen tussen vliégveld en stadcen
trum.
In het stadium van ontwikkeling bevindt
zich ook de z.g. convertiplane, een toestel
dat start en landt als een hefschroefvlieg
tuig maar zich ln de normale vlucht ge
draagt als een vleugelvliegtuig. Meer schijnt
men echter voor de civiele luchtvaart te
verwachten van het type dat wordt aange
duid als compound-helicopter. Een derge
lijk toestel zal een gewone vleugel hebben
en bovendien een rotor; in de vleugel wor
den dan twee schroefturbinemotoren inge
bouwd, die op de normale wijze voor de
voorwaartse beweging zorgen, bovendien
wordt lucht van de motoren afgetapt, die
via leidingen door de hoïle rotorbladen
wordt geleid en daar naar buiten stroomt en
aldus de rotor aan het draaien brengt. Dit
zal dan alleen gebeuren bij de 6tart en de
landing.
Het jaarboek bevat vi.r hoofdstukken
vervoer, weg en werken, wagenparken en
gebruik van de vervoersoutillage), plus een
groot aantal tabellen. We zullen het jaar
boek in de volgorde der hoofdstukken vol
gen en daarbij dan in het bijzonder aandacht
besteden aan datgene, wat op ons land
direct of Indirect betrekking heeft.
Vervoer
In de eerste plaats dan het vervoer. Het
personenvervoer per trein is ln de landen
van de E C E in 1952 gelijk gebleven aan
dat van 1951. met uitzondering van Joego
slavië Het personenvervoer over de weg
vertoonde een stijgende lijn. Bedacht dient
te worden, dat hierbij ook het gebruik van
particuliere personenauto's is gerekend.
Interessanter dan die over het personen
vervoer zijn de gegevens over het goede
renvervoer Over het algemeen gaf 1952
dienaangaande in vergelijking met 1951 een
geringe teruggang te zien. Over het weg-
■oer beschikt men nog niet over vol
doende gegevens. De indruk is. dat het
goederenvervoer over de weg een stijgende
lijn vertoont, maar tevens, dat het de
vraag is of het aantal vrachtauto's niet in
sterkere mate stijgt, in het bijzonder wat
het eigen vervoer betreft. Nederland en
Joego-Slavië waren in 1952 de enige landen
waarover gegevens beschikbaar waren, die
een daling van het goederenvervoer over
de weg hebben laten zien.
De binnenscheepvaart bood in het bij
zonder in Oostenrijk en West-Duitsland
beeld van stijging en in België een van
daling Nederland vertoonde een daling in
het binnenlandse, maar een stijging in het
grensoverschrijdend verkeer.
De Rijnvaart wordt afzonderlijk behan
deld en daarbij komt een belangwekkende
opmerking van de Nederlandse regering
aan de orde. Onze regering wijst n.l. op
het feit. dat het verkeer stroomafwaarts
in Lobith in de jaren 1950—1952 resp. 17.2.
15.6 en 14 4 millioen ton omvattë en
stroomopwaarts 11.4, 19.5 en 22.2 millioen
ton. De daling ln het verkeer sfroom-
afwaarts, die in het bijzonder het gevolg is
van de verminderde export van Duitse
kolen naar Frankrijk en Italië, raakt voor
al de Nederlandse havens. Daar staat voor
deze havens echter tegenover een stijging
van het vervoer van ijzererts, pyriet,
bauxiet, zwavel, fosfaat en petroleum-
producten.
De Nederlandse regering heeft ala haar
maning te kennen gegeven, dat deze ont
wikkeling verre van gunstig Is. te meer,
daar z(j vergezeld ging van een grotere
export van Nederland en een vermindering
van de Invoer ln Nederland. Er wordt op
gewezen, dat daardoor een disharmonie ln
de vervoersbeweging is ontstaan, die er
toe heeft geleid, dat vele schepen leeg de
Rijn af kwamen.
Wat de havens betreft geeft het jaarboek
slechts gegevens per land en niet per haven.
We zien dan over de gehele lijn een lichte
stijging, met uitzondering van Zweden en
Denemarken, en een vrij aanzienlijke stij
ging voor de havens van West-Duitsland
en Spanje.
Weg en werken
In het hoofdstuk over weg en werkëh
treffen we een interessant staatje aan over
het aantal kilometers verkeersweg per 100
vierkante kilometer. Nederland paradeert
hierop met 10 km spoorbaan. 83 km weg
en 21.4 km scheepvaartweg per 100 vier
kante kilometer. De grote uitschieter vor
men daarbij de waterwegen Nederland
gaat met het genoemde cijfer ver aan de
spits. Op ons volgt België met 5.1 km per
100 vlerkante kilometer. Wat de spoor
wegen betreft vormen wij een goede mid
delmaat. Ter vergelijking van die 10 km bij
ons noemen wij 16 en 12 km ln resp. België
en Duitsland en 1 km in Finland en Noor
wegen Maar op het gebied van de wegen,
ook hier werkt het ln de aanhef gecon
stateerde beeld door, komen wij mager
voor de dag. Tegenover die 83 km per 100
vierkante kilometer bij ons staan 302 km
ln België. 132 km in Denemarken. 131 km
in Frankrijk en 130 km in Engeland. Duits
land komt op het lijstje voor met 93 km
Het laagste cijfer heeft Turkije met 6 km
BEURS VAN AMSTERDAM
Effectenhandel
Officiële notering van de Ver. v. d.
VRIJDAG 22 JANUARI
5 ged. en laten bieden 1 laten t
Overigens moet wel worden opgemerkt,
dat de cijfers over de wegen van dê ver
schillende landen niet helemaal vergelijk
baar zijn. Dat uitzonderlijk hoge cijfer van
België wettigt bijvoorbeeld de veronder
stelling, dat onze Zuiderburen alles, wat
daarop lijkt, als weg hebben opgegeven.
Opmerkelijk mag het verschijnsel van
hfèt terugtrekken der spoorwegen van on
rendabele lijnen bU het personenvervoer
worden genoemd, welk verschijnsel zich
vooral in Engeland. Frankrijk en Nederland
sterk doet gevoelen. In Nederland staat
21 'I* van de totale spoorbaanlengte niet
open voor personenvervoer. In België be
draagt dit 6 in Frankrijk 25 Jn West-
Dultsiand 5 (voor minister Seebohm het
overdenken waard ln verband met de
Duitse spoorwegtekorten!) en in Engeland
10
Wat de voortgang bij de electrificatie der
spoorwegen betreft stonden Oostenrijk,
Frankrijk en Nederland in 1952 aan de
spits. Over het geheel genomen is Neder-
'and nu, na Zwitserland, dat bijna uit
sluitend electrische treinen kent. het verst
de electrificatie in West-Europa.
België en Duitsland blijven ook dienaan
gaande ver achter, evenals Engeland.
Op het gebied van aanleg en onderhoud
van wegen ls het overal hetzelfde lie^jëR
(vermeend) gebrek aan geld. Ten aanzie»
van nieuwe scheepvaartwegen wordt het
gereed komen van het Amsterdam—Rijn
kanaal als de belangrijkste gebeurtenis van
1952 genoemd. Verder is het allemaal nogal
atief sluiting van kleine kanalen in
Engeland en Duitsland. Het verschil in ont
wikkeling op het gebied van weg en wer
ken tussen spoorwegen enerzijds en land
wegen en waterwegen anderzijds, zoals dat
uit dit jaarboek blijkt, moet alles bljeert
zeer opmerkelijk worden genoemd.
Wagenparken
ACTIEVE OBLIGATIëN
V K. Heden
Nederland
1947Crt$1000 3» 101' 101'
1953 3» 10311 103 H
1953 3è 102t 102
1948 31 99 99tY
Belegg Cert 3i 99'
1950 31 99'. 99iV<
1947 (3i) 3 99' -t99iW«<
1937
1947 1 1000 3
Invest Cert 3
1962-64 3
NWS 2è
Ndlnd '37 A 3
Grootbk 46 3
97'
95 A
ïoom i'
101'1
97 ,'g
98"«t
OBLIGATIëN
Amst '47 34-3 100' i
Batavia 4 99
BredaWbl '52 4 103'
Gouda 41 108' «f
R dam '52 4i 108|j
Z-Holland 4l 108'
FrGron Hyp 41 101
Rott Hpbk 31 98'
Westl HypB 4» 100*
VerTrans R b 68f
RottSchhpbk5 104[
Bergh&Jurg 3» 102
Levers Zp 3l 102*
Phil.psllOOO 4 103
Stokvis 3* 109' <t
Pegem '52 4» 109t
ProvNdBrab 44 108 -
Bat Petrol 34 102,S
Amst Ol 100 3 126
Amst C en A 3 119
AmstWnBw 24 124
sHage Pr I 24 126'
sHage Pr II 24 124'
R dam Pr I 24 122
R dam Pr I! 24 126' 4
UtrechtPr'52 24 119
Witte Kruis 88 177'/«t
Eindh '54 Pr 24 112
Enschede Pr 24 114
DawesLg£l00 7 88a/a
Young Lg 54 126'
AANDELEN
Amst Bank 184
Amst Goed Bk 144
118s
178
113-4
89
V.K. H
Escompto Bnk 69t
HollBkUn cA 2221 4
MijFiNatHerst 89:
NBkvZAfr 500 179'
NedCredBk B 114*4
NedMiddstbk 139
Rotterd Bank 177'
Slavenb Bank 131' 4
Twents Bk cA 179§
Zuidh Bank B 129
RdamBelCons 217' 4
Ver Trans A 50*
Albatr Superf 130'
Alg Norit 290'
Allan 81 Co lOlt
Alweco 54f
Amst Ballast 169f
Breda Mach 137
Brons werk 97''4
Bührmann Pap 139
Dikkers 186' 4
Drie Hoefijzers 183
DRU 104"4
EMF Dordt 115''«
Fmb F Hth 131
Gouda Apol K 204
Gruyterde pA 144'4
Heem af 220f
Heinek Bier A 250t
Hero Cons A 132t
Hoek's M&Zst 258t
HollKunstzI A 92' 4
Int Gew Beton 147' t
Int Kunstst lnd 59'
Int Viscose C 95' 4
Kempkea Mf 85
Klinker Iaol 371
Kondor 205
KNed Gist Splr 231
Kon Ned Zout 351
Kon Ver Tapijt 180
Koudijs Voed f 136'
Kwatta Choc 111'
Letterg Adam 233'
Meelf Ned Bk 245t
Mulders FvRM 92'1
NA Autob Vre 162' <t
NAm Fittingf 32'/'
N Kafzer-Fraz 123
Nd Scheepsb 168' «f
Nijma 171'/»
d Oranjeboom 182
Rommenhöller 147
Rott Droogd A
386
384
Rouppe vdV A
90+
90'/.+
Schelde NB A
20
119'?.
Simplex Rijw
116' 4
II6V4
Stokv 500-1000 158'
158'»
Stork
155' 4+ 154' <t
Tieleman&Dr
57' 4
57' 4
VerBlik 1000 A 162
VerNdRubf A
160§
160[
VerPhar Fa A 125[
124
Werkspoor A 143'
141' '4
Wyers lnd A
160
161"/»
ZwanenbOrg A 187' 4
187
Aniem NB A
80'
80'
Overz Gas&El
107' «f
107
Borsumlj Cert
119: 4
119'
IntCrt&Hd Rd
154+
153'
Lindeteves A
173' «t
174
NAfr Handv A
161' 4
161
Tels&Co HMij
120
120'
Gem FigW&W
166+
167' »t
Nievelt G A
273
270
Arendsburg A
75' «t
75' 4t
Besoekl
135
134' 4
Sedep
75
76
Ngombezi A
165
165
Albert Heijn A
189
89'
Biaauwvries A
89
87'
NedMij Walvis
79
80 f
Thomsen
131
131
Dell Spoor A
38' 4
38'
N-I Spoor A
7' 4
6:
Madoera pA
17'
17''»t
Sem Cherib A
3' 4f
3' 4
2591
92' .t
147' t
1641
33'/»
CERTIFICATEN VAN
AMERIK AANDELEN
Am Smelt Ref
Anaconda Cop
Bethleh Steel
Gen Motor
Hudson Motor
Int Nick of Ca
Kennecott Cop
Nash Kelvin
Packard Mot
Rep Steel
Stand Brands
Un Stat Steel
Conttn'
Oil
perlal Oil
Mid ContComp
Shell Union
Tide Water
lntere Rubber
N York Cent
Pennaylv Rr
Canadian Pac
Prolongatie
291 4
29'
32' 4
32+
51' 4
52'
63 4
63
11'
IJ'
36' 4
35
67
67'
17: 4
17'/.
4 rit
48' <t
49'/»
28' t
28
39' 1
401
83'
82'/»
55' 4
31 iü
32
66'
<J6A
79' 1
78s .t
20|
20+8
5' »t 5' af
20' 4 20' 4exd
18 Vk
18 A
24 H
2
ACTIEVE AANDELEN
V.K.
E.K.
L K.
Cult H&IB A 77'e
77t'/s
77
NatHandbk A 131'
130'
130'
NdHandMij cA 170' <t
170'
AKU 187' 4
187' 4V1
187'/*' 4
Bergh&Jurg A 280'
Berkel Pat A 127+
280'/.
125' 4
Calvé Delft cA 143'
141»/.
Fokker 134'
Gelder Pap A 195
195
KNHoogov CA 173".
173
Ned Ford A 255t
260
Ned Kabel A 233'/.
231
Philips A 208'
205'/»+6'/»
205' «t65
Unilever 2301/.
230'/.
230'/.
Wilton-Fijen A 189'/.
186
Biiliton 2e r A 258t
270f
Dordt Petr A 328'/.
329'.
Kon Petr A 352
353'/.
353-' 45
Kon Petr oA 351
352'/.
Moesra En A 588' t
588
Amst Rubb A 108'
lOfl'/.t'/.
108+V»|
Bandar Rub A 128
128[
127
DellBatflub A 154*
151*
152
Kend
■nb A
V.K.
73+
20'/.*
O-Ja va Rub A 35
Oostkust cA 133+
RubbMij Vlco 26'/.*
Serbadj Rb A 48t
Zd Preanger R 71
HollAmLijn A 147
KoJa-Chi-PcA 124
KNSM NBz A 138'/4§
Kon Paket A 132[
KonRtLloyd A 133'/.
NdSchUnle A 136'/a
Ommeren Sch 170
St Mij Ned A 143'/.
HVA A 127'/.
lava Cult A 64»/»
N-! Sulk U A 858
VerVorst C A 22l/»|
DellBatMtj A 151
Deli Mij (Ver) 108'/»
SenembahM A 95( 94*/,
DIVERSEN
Müll&C NB A 182'/.
E.K.
LK
72*
73
20'
20'
34*
35t
1341
26'
27»/«t
48'
47
70*
72
146'/»
123'/»
138
1309
129t
132'/»
136'/»
136'/»+'/»
167
141'/.+
127'/»'/.
127+'/»
63
83
22'.
108'/.
108'/.'/»#
Geheel andera la dat op het gebied van
i wagenparken, want daar ls de ontwik
keling bij het wegvervoer niet minder
imposant dan die bij de spoorwegen. Hier
blijft alleen de binnenscheepvaart achter,
waarbij we dan natuurlijk niet van wagen
parken. maar van vloten moeten spreken.
Vervanging van stoomlocomotieven door
electrische locomotieven heeft zich het
meest voorgedaan in Frankrijk en Neder
land. Nederland neemt op het gebied van
de modernisering van de spoorwegen zelfs
indrukwekkende plaats in. Het volgt
ook wat de absolute cijfers betreft onmid
dellijk op Frankrijk, landen met veel
grotere spoorwegnetten ver achter zich
latend.
Op het gebied van de personenrijtuigen
was de ontwikkeling in 1952 niet bijlonder
spectaculair. Wat de goederenwagens be
treft is vooral het verschijnsel van de toe
neming van particuliere spoorwegwagens
opmerkelijk. Engeland vormt op dit gebied
de enige uitzondering. In het jaarboek
wrodt dit verschijnsel toegeschreven aan de
toegenomen vraag naar speciale wagens,,
Het Westeuropese automobielpark toont
nog steeds een stijgende lijn. Het specta
culairst was die groei in 1952 in West-
Duitsland, waar alleen al het aantal
personenautomobielen steeg van 681.573 tot
900.371. Interessant zijn vooral de in de aan
hef genoemde berekeningen, waarbij de
wagenparken worden vergeleken met de
aantallen ipwoners en met de hoeveel
heden weg Engeland heeft het grootste 11
aantal automobielen per 1000 inwoners, ge
volgd door Ierland. Zweden en Frankrijk.
Vermelding verdient, dat wanneer men al
leen de autobussen en vrachtauto's be
schouwt, Frankrijk aan de spits gaat.
In de andere grafiek, waarin het aantal
motorvoertuigen wordt vergeleken met het
aantal kilometers weg. is uiteraard een laag
cijfer gunstig. Engeland, Nederland en
West-Duitsland blijken de zwaarst belaste
wegen te hebben. Frankrijk vertoont in dit
opzicht een vrij gunstig beeld met 366
automobielen per 100 kilometer weg. Ter
vergelijking diene. dat dit cijfer voor Ne
derland 970 bedraagt. Aan de In dit
geval negatieve spits gaat Engeland met
1220 motorvoertuigen per 100 km weg. Maar
ook voor Nederland schuilt in deze cjjfer-
groepering. vooral ook gezien de relatieve
achterstand van de omvang van ons wagen
park. de ernstige indicatie, dat tijdig in
mate aandacht moet worden be
steed aan de aanleg van nieuwe wegen.
Met beerekking lot de binnenscheepvaart-
vloten is over de gehele lijn het verschijn
sel waarneembaar van een geleidelijke
verdwijning van de kleine schepen. Dit
geldt met name ook voor Nederland, waar
in 1952 338 schepen van minder dan 100
ton uit de vaart werden genomen. Verder
voltrekt zich aan de binnenscheepvaart een
voortgaande motorisering. Op dit gebied
gaat Zwitserland nog steeds ver aan de
spits. Een grafiek, waarin de motorisering
per 100 Ion laadvermogen wordt uitgedrukt,
laat dit vooral duidelijk zien. Volgens deze
maatstaaf gaan ook weer Duitsland en Italië
boven Nederland uit. Verder laat deze
grafiek zien. dat de motorisering in West-
Duitsland en België sneller gaat dan in
Nederland.
Gebruik
Het laatste hoofdstuk van het jaarboek
is gewijd aan het gebruik van de beschik
bare outillage Ook daaruit blijken enkele
interessante feiten. Zo bijvoorbeeld dat
Nederland wat betreft de reizigers-kilo
meters per rijtuig per jaar ver en ver aan
de spits gaat met een cijfer van 3 834.8
tegenover een gemiddelde van 1.344.6. De
zwaar deficitaire Duitse spoorwegen liggen
met 1.307 2 onder dit gemiddelde. Bij het
goederenvervoer zijn de verhoudingen an
ders. Wel komt ons land ook wat het cij
fer der ton-kilometers per jaar per wagen
betreft met 123.8 ook ruimschoots boven het
gemiddelde (83 4) uit, maar dienaangaande
is het cijfer van vele andere landen toch
aanmerkelijk hoger (Oostenrijk 202.3. West-
Duitsland 190.1).
Vermelding verdient zeker, dat er in het
rapport op wordt gewezen, dat de econo
mische resultaten daar. waar het krachtigst
werd gemoderniseerd, over het algemeen
het gunstigst waren. Overigens wordt in het
jaarboek niet veel over de economische
;ijde van het vervoer meegedeeld, wat
zeker moet worden betreurd.
Het spreekt van zftldat de Europese
wagonpool de aandacht heeft Medegedeeld
wordt, dat bij de hierbij betrokken wagens
de leegloop met niet minder dan 90 4 kon
worden verminderd!
Over het wegvervoer leest men in het
jaarboek over het gebruik van het wagen
park. wegens gebrek aan gegevens, vrijwel
niets en eigenlijk geldt hetzelfde voor de
binnenscheepvaart.
Zij ten slotte nog vermeld, dat het jaar
boek een aanhangsel bevat, waarin enige
cijfers worden genoemd over het vervoet
in enkéle Oost-Europese landen.
TERMIJNMARKT MAIS
ir de makelaars l
:oersen 22 Januari. Januari:
w - V,"tkt 28 75 Maart vroegkoers
27 90. slot 27 80 Mei: vroegkoers 26 97' 1. hoogste
26 95. slot 26 95. omzet 2 contracten Juli:
vroegkoers 26 00. hoogste 25 «5 slot 25.15. omzet
1 contract.