WWYi S S m MAGGI' VERLICHTE IJSBAAN MweepVaart SCHAATSEN H. LEUVENINK Stop Statenzaalovereenkomst en Lobith kwamen te vroeg van Duitse regering wil het vervoer drastisch reorganiseren Nieuwe Italiaanse container voor het vervoer overzee DE KRACHT VAN DE MAU MAU BERUST OP DURE EDEN die lippen verzegelen Tsjou En Lai protesteert Inpoldering Biesbosch nog niet raadzaam Tentoonstelling en gedenkboek K.N.M.I. „Wandelende berg" eywv feoVKsr™" n„BEVA OVERALL P. KUSTERS Bij ijs en goed weer UITBREIDINGSPLAN JONGSTE BEDIENDE DE KNOKKERSBURCHT Te koop aangeboden PAND Mr OYEVAAR OVER RIJNVAARTPROBLEEM JVest-Duitsland kan niet tegen stroom op blijven roeien .Nederlandse samenwerking noodzakelijk Opening goederenbeurzen in Joego-Slavië Saneringsplan beoogt wegen te ontlasten van het vervoer van massagoederen Ontwikkeling van Midden-Limburg vraagt veel gesehoolde krachten Pleidooi voor kanaal Arcen-Ruhrort Ook voor bevrachters in Centraal Europa Ook beperking van het eigen vervoer^ TWEEDE BLA D - PAGINA 4 GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 29 JANUARI NAIROBI, Januari T)E MA,J MAU-TÊRREUR, welke nu reeds vijftien maanden lanK in deze kolonie heerst, waaraan duizenden doden en ge- martelden ten offer zijn gevallen, onder mensen en diere|n, wortelt in een van s mensen oudste en geheiligste instellingen: de eed. Toch is nimmer onthuld hoever die Mau Mau-eden gaan, di|e eden. die zoveel vrees hebben verwekt ónder de 1.250.000 zielen tellende stam der Kikoeyoe's en tevens zo- Ïeel tucht, dat d^ze anti-Europese, anti- hristelijke kleine gemeenschap kan bogen op een niet onaanzienlijk „gevechtsleger" en een reserve van duizenden mannen. Geheime agenten, die deel uitmaken v leger en politiemacht, zijn het er over eens, dat de kracht van de Mau Mau (die bij voortduring en steeds intensiever wordt be stookt door Britsei en Afrikaanse troepen en politie, waarbij jichte en zware bommen werpers steun verlenen), grotendeels te dan ken is aan de bindende kracht van de ver schillende vormen |van eden, welke de aan hangers van de M^u Mau binden. Nog pas zijn de! autoriteiten er in ge slaagd een begrijpelijk beeld van die eden te krijgen en de invloed, welke zij oefenen op hoofden en haijdeiingen van de gemid delde Kikoeyoe. Dank zij hetgeen men ge vangenen wist te ontfutselen, heeft men een overzicht kunnen Opstellen van de „eden", die blijkbaar in drie groepen kunnen wor den gerangschikt e(i die onderling gradueel yerschillen. De „normale" grioep is. wat betreft net ceremonieel, dat er mee gepaard gaat, bijna niet te onderscheiden van de traditionele stam-eden van de Kikoeyoes, in totaal ze ventig of meer, eden, die plaatselijk of „nationaal" worden gebruikt door de ge wone stamleden, op dezelfde wijze als Euro peanen hun vaste gebeden hebben voor ge meenschappelijke of individuele godsdienst oefeningen. Twaalf symbolen TT1T Dl krachtigste van die zeventig stam- eder#kozen de Mau Mau-leiders bij de opkomst van de beweging, twaalf sylnbolen, die hetzij elk voor zich of gezamenlijk de gene, die de eed heeft afgelegd, onomkoom- baar verplicht de dikad te verrichten, weike hij heeft gezworen (ie doen. De meeste Klkoeyoe's geloven, dat het .'breken van een eed, welke is afgelegd een van de gebruikelijke symbolen. i gras, bladeren, bana- f van de.wilde hibiscus- of geitenbloed en aarde. op waartoe o.a. behorc nenbloesem. een tal plant, schapen- automatisch de dóód met zich brengt, de dood, die hetzij lands bovennatuurlijke weg komt of die wordt voltrokken door degene die de eed heeft afgenomen of door de priesters. De revolutie, welnee de Mau Mau op het gebied van de Kiköeyoe-eden voltrok was, dat vrouwen tot d^ plechtigheden werden toegelaten en dus ook de eden konden af leggen waarmede alle stamgebruiken. welke tot nu toe hadden geheerst, met voe ten werden getreden en om de plechtig heden met geweld ep des nachts te houden Hoewel gebaseerd op de stam-eden, wist de Mau Mau de {inwijdingsplechtighedcn handig te verdraaien, zó, dat ze onder de dwang van toverkracht en formules, oie iemand de haren te perge doen rijzen, spoe dig de uiterste vormen van „zwarte magie" kregen. Vele politie- en legerfunctionarissen me nen, dat de eenvoudigste eed. de eed van de eerste graad, omjhem zo te noemen, te eniger tijd van 90 prpcent van de Kikoeyoe- stamleden is afgenoijnen en van een toene mend aantal leden van andere stammen wordt afgenomen. Bjj het afleggen van deze eed wordt van de mpn of vrouw in kwestie geëist, dat hij (of zij) zeven maal zal door lopen onder een boog. gemaakt van bana nenbladeren en daarbij telkens zweren de bevelen van de Map Mau-gemeenechap te zullen gehoorzamen en zo niet „dat deze eed mij zal doden". Het getal 7 HET symbolische getal „zeven" treft men in alle Mau Mau-eden aan. tot welke graad van belangrijkheid de eed ook be hoort en hoe ingewikkeld hij moge zijn. Eén type eed eist van degene, die hem moet af leggen. dat hij zevenmaal met zijn lippen een tak van de hibisqus beroert; een andere eed vraagt dat men Izevenmaal uit een ka- labas een slok schapen- of geitenbloed drinkt of dat men zevenmaal de aarde met zijn lippen aanraakt. Al deze eden behoren tot de Inwijdings eden van de eerste graad en Seze hebben geen ander doel, dan de eedsaflegger in de Mau Mau-beweging op te nemen en hem te doordringen van zijn verplichtingen welke hij ten aanzien van <je Mau Mau heeft Ze betekenen dus niet meer dan een eerste stap. een soort toelating-op-proef. Er zijn nl. zeven afzonderlijke ceremo niën, welke iemand moet hebben doorge maakt voor hij een volkomen volwaardig lid van de Mau Mau-gemeenschap is gewor den. Een „eed van de tweede graad", aldus hebben de geheime agenten van het Britse leger en de Britse politie ontdekt, wordt later afgenomen met vrijwel hetzelfde ce remonieel van volkorrten „volwaardige" le den van een plaatselijke groep, met het doel de veiligheid te verzekeren. De straf fen. waarmede iedei|. die deze eed ver breekt. wordt bedreigd, houden in marte lingen, gevolgd door de dood. Een ander soort eed van de „derde graad" is uitsluitend bestemd vbor politieke leiders van de Kikoeyoestam, hoewel sommige ge heime agenten beweren, dat enkele niet-1 Kikoeyoe-pojitici, onder wie er zelfs zijn, afkomstig uit overzeese landen, de ceremo nie eveneens hebben doorgemaakt. Bestialiteit DE KERN van alle Wau Mau-eden schuilt echter heden ten dage in de „Woud eden". welke worden afgelegd door doorge winterde terroristenleiders en hun volge lingen de stoottroepen van de Mau Mau die verblijven in dg bergachtige wouden van Aberdares en Mopnt Kenya. Met de aflegging van deze eden gaat zo veel bestialiteit en gaan zoveel buitenspo righeden op geslachtelijk gebied gepaard, dat geen van de details ooit zal worden prijsgegeven aan het gewone publiek. Ze gjjn bedoeld degtg e.i die de eed aflegt. Ieder grein van menselijkheid of zelfrespect te ontnemen, zodat hij! in staat wordt elke daad, al is die nog zo grof of minderwaar dig, sal volbrengen wanneer de leiders hem die opdragen en zonder dat h(j daarbij de minste afkeer gevoelt. Men meent, dat het Mau Mau-„leger" in de streken, waar het opereert, voornamelijk voor, zijn discipline steunt op dergelijk soort eden. De wreedheid en het sadisme, waarmee de terroristen in Maart de massamoorden in Lari begingen, beschouwen de autoritei ten als het rechtstreekse gevolg van het af leggen van die „woud-eden". Door de vorming van een reserve san „mankracht" heeft de Mau Mau een soort van conscriptie iU het leven geroepen, waardoor ze opengevallen plaatsen in de gelederen van de woudtroepen steeds kan aanvullen. In de reservaten en in de steden, zoals Nairobi, worden de Kikoeyoes opge roepen krachtens de „Batoeni"-eed, welke hen verplicht zich op te geven voor „mili taire dienst" in de woudtroepen „binnen zeven manen". Volgens de laatste rappor ten van de geheime agenten kan deze dienst bestaan uit 6lechts éénmaal deelnemen een operatie. De „dienstplichtige" kan dan terugkeren naar zijn werk in het reservaat of de stad. Zuiveringseden T^EGEN het uitgebreide en Ingewikkelde ritueel van de eed. waardoor honderd duizenden Afrikanen in Kenya worden ge bonden, heeft de regering slechts een zeer zwak „tegen-eden-systeem" kunnen invoe ren. De zuiverings (Githlthoe- en Thenge)- eden, welke zijn aanbevolen om degenen, die gedwongen in de Mau Mau zijn opgeno men, te bevrijden, hebben, zoals niet-offi- cieel wordt toegegeven, weinig uitwerking gehad. De zuiverlngseden, welke worden afge nomen door „blanke toverdokters", die on der de regering staan, bevrijden de Kikoe yoe van de bindende macht van de Mau- Mau-eed en van de straffen, welke daaraan z|jn verbonden, ly^ar de uitwerking van die vrijspraak wordt weer onmiddellijk teniet gedaan doordat de betrokkene onverwijld weer de Mau Mau-eed moet afleggen. De Britse districtscommissaris in Kenya, de heer Butler, meent dan ook dat men, ge zien de stand van zaken, voor de bestrijding van de Mau Mau slechts kan denken in tei men van meer soldaten, meer gewerei meer vliegtuigen, meer ammunitie en mee prikkeldraad om een snel eind aan de ooi log tegen de Mau Mau te maken. Vóór alle dient men hiervoor over meer en betex inlichtingen te beschikken. Want dit is het zwakke punt sedert 1 October 1952 de noodtoestand in Kenya werd afgekondigd! Men weet te weinig van de Mau Mau af, men kent haar kracht, haar vertakkingen en bedoelingen niet. En dit ls te danken aan het sterk bindend karakter dat de eden hebben, want die eden verze gelen de lippen van de bijgelovige en be vreesde mensen. De Chinese minister van buitenlandse za ken. Tsjou En Lai. heeft een verklaring uit gegeven, waarin hij krachtig protesteert tegen „het vasthouden van 21.900 Chinese en Noordkoreaanse krijgsgevangenen", aldus meldt Radio-Peking. Hij deed een beroep op „allqn. die de vrede de vrijheid en de rechtvaardigheid liefhebben", een einde te maken aan de ..barbaarse politiek", waardoor gevangenen aan president Rhee van Zuid-Korea en ge neraal Tsjang Kai Sjek van Formosa waren overgedragen om te dienen als „kanonnen- voer". De leden der V.N. behoren zich krachtig tegen de Amerikaanse „politiek en obstruc tie" te verzetten en aan te dringen op een spoedig bijeenroepen van de Algemene Ver gadering ter bespreking van de kwestie- Korea. aldus de minister. De dijkgraaf van de Alblasserwaard. de heer Den Hartog, zegt van mening te zijn, dat door uitdieping van de riviermonden het water sneller opkomt. De Biesbosch vormt een bassin, dat het proces belangrijk ver traagt en met zekere zorg heeft het hoog heemraadschap dan ook de plannen tot in poldering beschouwd. De leiding van het Waterloopkundig laboratorium te Delft deelde deze bezwaren aanvankelijk niet. maar né de ramp denkt ir Thijsse er vol gens de dijkgraaf niet aan. tot verdere af sluiting te adviseren, zolang er niet wat an ders is gebeurd. Telescoopplaniien Astronomen uit Frankrijk, België, West- ÏJuitsland, Engeland, Zweden en Neder land hebben hier te lande vergaderd en besloten te trachten, gelden bijeen te bren gen voor een onderzoek naar atmosferische toestanden op verschillende plaatsen in Zuid-Afrika in verband met de eventuele vestiging van een observatorium. De telescoop zal niet zo groot zijn als die van Mount Palomar in Californië, die een doorsnede heeft van vijf meter, maar gro ter dan die van de Mount Wilson met twee een halve meter doorsnede. Het zal nog zeer vele jaren duren, voor het plan i wezenlijkt kan worden. In het Utrechts universiteitsmuseum zal naar aanleiding van het honderdjarig be staan van het KNMI gedurende de maan den Februari en Maart een tentoonstelling worden gehouden. Hoewel het KNMI ge heel los staat van de universiteit, bestaat tot deze expositie toch alle aanleiding, oni- dat verscheidene hoogleraren, eertijds ver bonden aan de Utrechtsche universiteit, lang vóór de oprichting van het KNMI meteorologische waarnemingen verrichten. Na de oprichting van het KNMI, in 1854. werden geen meteorologische waarnemingen meer aan de universiteit verricht. De in één der kamers van het universi teitsmuseum ingerichte tentoonstelling om vat dan ook uitsluitend instrumenten van vóór 1854. Ze behelst o.m. oude thermo meters (waaronder 1 gesigneerd G. D. Fahrenheit), barometers, windmeters, voch tigheidsmeters. stralingsmeters, magnetische en electrische apparaten, toestellen om de werking van bliksemaleiders te verklaren, enz. Bij het staatsdrukkerij- en uitgeverijbe drijf is. onder de titel „1854 Koninklijk Ne derlands Meteorologisch Instituut 1954", een gedenkboek verschenen. Bij het dorpje Missano. ongeveer 40 kilo meter ten Zuiden ven Modena (Italië) ge legen. is reeds sinds enkele dagen een grote hoeveelheid aarde en steen van een berg helling ln beweging. De glijdende laag, die enkele honderden meters lang ls. maakt de indruk dat de gehele berg „wandelt" en ziet er uit als «en koude lavastroom. Een aantal huizen is reeds besohadigd en de massa, die naar het riviertje Panaro afzakt, bedreigt nog meer woningen op de berg helling. Pogingen, om door middel van springstof deze langzame aardverschuiving een andere richting te geven, zijn tot nu toe mislukt. Deskundigen wijten het verschijn sel aan het feit. dat het zachte weer. waar bij de vaste onderlaag doordrenkt werd met regenwater, gevolgd werd door koude. De doordrenkte ondergrond maakt het glijden mogelijk. Evacuatiemaatregelen zijn ge- Aactedyk 28 te Klo Janeiro Aalidyk 27 v Norfolk te New York Aardyk p 27 Wight n New Orleans Abbekerk 30 te Cochin verwacht Agamemnon 27 v Maracalbo n Haiti Alblreo p 27 Fernando Noronha ultr. Alblaiierdyk 2a te MobUe Alchlba 28 50 m W Cherbourg Aldabl 28 p Fernando Noronha Alderamln 28 v Suez te Aden Almdyk 30 te Antwerpen verwacht Almkerk 29 rum te Suez verwacht Alnatl 28 v B. Aire* te Montevideo Alpherat, 28 v Rio Janeiro te Santos Alwaki 28 210 m NO Amazone Rivier Ameriberk 28 y Pt. Kembla n Sydney Amor 27 v Beyrouth te Lattakla Amstelbrug 27 100 m NW Burlinga Amateldyk 28 v Tampa te Mobile Anutelkroon 27 op S00 m ZW Azoi Amstelland 27 180 m ZW Las Palmas Amstelpark 27 op 140 m ZO K. Hat- Andyk 27 v Londen n Bremen Annenkerk 27 v Port Said n Genua Applngedyk 27 op 135 m ZZW Valentla Arcndsdyk 27 v New York te Boston Arkeldyk p 27 Straat Florida Arnedyk 27 v Brownsville n Galveston Arundo 26 v B. Papan te Bunbury Baarn 28 v Curacao te Trinidad Bantam 28 te Penang Batocla 28 v Timordüly n Sorong -awean 27 op 250 m ZW Bermuda ennekom 27 v San Antonio n Co- qulmbo Blitar 29 te Geelong verwacht Bloemfontein 27 te Kaapstad thulsr. Bolsievain 27 380 m NW Kaapstad Bonaire 27 v Grenada n Plymouth Boschtonteln 27 v Mombassa te Tangga Camphuys 28 te Makassar Congostroom 28 te Cotonou Dalerdyk 29 te Havana verwacht Delft 27 op 200 m NO Barbados Draco 27 v Catania n Palermo Dulvendyk p 27 Bermuda ell Kernland 27 v Bahia te Recife Eendracht p 27 Malta n Tel Avlv Elscnburgh 27 te Londen Eos p 27 Oporto n Rotterdam Flevo 27 v Tarragona n Cartagena Enggano 28 v Rangoon n Calcutta Gaasterland 27 v Porto Alegre n Rio Grande Garoet 28 te Panurukan Groote Beer 28 v Southampton n Rott Hathor 27 v Algiers te Malta Hector 28 v Piraeus te Calamata Hecnba p 27 San Salvador Heeisum p 28 Dover n Houston Heemskerk 27 te Zanzibar Helena 27 op 230 m ZO Savannah Helicon 28 nm te New York Hcra 27 v Baltimore te New York Hermes 28 v Curacao te Aruba Hersllia 28 te Demerara Hydra 27 op 600 m W Azoren Ivoorkust 26 v P Amboim te Loblto Johan van Oldenbarnevelt 28 1460 m W Fremantle Kcdoe 28 62 m N Alexandrië Kertosono 27 op 628 m NW ell. Wake Kota Baroe 26 v N. Orleans n Balti more Laurenskerk 27 v Rott te Duinkerken I.awak 24 v Seattle te Vancouver Lemsterkerk 28 90 m W Malta Leuvekerk p 28 Kreta n Port Said 25 Los Angeles San Lombok 27 op 780 m W St. Helena Loosdrecbt 28 00 m O Pt. de GaUe Luna 28 55 m O Gibraltar Maasdam 28 to Trinidad Madoera 28 2400 m N Durban Markelo 28 v Stettin te Kopenhagen Mataram 27 op 220 m NNO Bermuda Mellakerk 28 v Hamburg Ie Bremen Mentor p 27 Lissabon n Tunis Midas 27 v Bona n Palermo Molenkerk 28 v Hamburg n Antwerpen Nieuw Amsterdam 29 te San Juan verwacht Nigerslroom 27 v Dakar n Freetown Noordwyk 30 te Santiago verwacht Notos 28 v San Feliu te Genua Oberon 27 v C Trujillo n Houston Ootmarsum 27 op 300 m NW Azoren Orestes 17 op 600 ra ZW Azoren Prins Fred. Hendrik 28 te Hamburg Prins Fred. Willem 28 te Valencia verwacht Prins W. v. Oranje 27 te Antwerpen Pygmalion 27 op 180 m N Azoren Radja 28 v Calcutta te Rangoon Ridderkerk 28 300 m NO Mombasa Rlouw 26 v Houston h Beaumont Rondo 27 v Djakarta n Singapore Ruys 28 v Belawan te Singapore Ryndam 27 v Cobh n Hallfax Salland p 28 K. Frio n Montevideo Sapuroea 28 v Antw te Rotterdam Sarpedon 28 v Curacao te Amsterdam Schle 28 v Rotterdam te Amsterdam Siberoet 27 v Makassar n Pare Pare Slamat 27 v Koweit n Bandar Shapur Soestdyk 26 te Port Swettenham Sommelsdyk 27 320 m ZO K Race Stad Amsterdam 28 te Narvik Stad Dordrecht 28 te Porto Empedock Stad Maassluis 30 nm te Rott verw Slad Rotterdam 28 45 m NW Krlslan- sund n Narvik Stad Schiedam 28 v Piombino n Sfax Straat Banks p 27 Sabang Straat Makassar 25 te Singapore Strabo 27 v Amsterdam n Hamburg Tamo 28 v B. Aires te Rotterdam Tcro 28 v Rosario te Necochei Titus p 27 Gibraltar n Leixoes Tjibodas 27 v Makassar n Surabaja Tjiknmpek 28 te Nagoya Tjlmcntenc 26 te Montevideo KLEINE VAART Actlnl Aeglr Coleralne te Rayle 28 Holtenau n Kopenhagen 29 te Bordeaux verwacht mo xi v Fredriksund n Hamburg Igarve 28 v Garston te Swansea Ija 27 v Kopenhagen n Bandholm de 27 Nykobing n Cork Appingedam p 28 de Burllngs Arbo 25 v Hull n Kopenhagen Arctic 27 v Londen n Zaandam Argo 28 v Norresundet te Londen Arioa 27 te Hamburg Aruba 28 v tja Roebelle te Rochefort Atlantis 27 v Lysekll n Fur Bal» T 27 v Avonmouth te Preston Baltic 27 v Plymouth te Falmouth Berend N 27 v Hansweert te Londen Berkelstroom 26 v Boulogne te Lon den Of Bcrnisse 27 nog ln Edlnburg baal Bestevaer 27 v Cork n Waterford Betty 27 v Londonderry n Cardiff ltlcrum 26 v Kopenhagen te Londen Bill S 28 nog steeds te .Berwick Binnenhaven p Birmingh ~lue Bi Texel Barnrif 27 v Mlddlesbro te Guernsey Brinda 28 v Havre n Duinkerken St. Vim.... d Tyne n Harlingcn Hamburg-Newross p 28 Brlnlo 27 te Stockholm Canada 27 v Kings Lynn n Gent Carlbla 27 v Westervik te Garaton Carpo Rotterdam-Cork p 28 Wight Casana 27 v Gothenburg n Aalbon Catharlna 27 v Sllloth n Runcom Celebes 27 v Antw n Duinkerken Citadel 28 v Huil te Goole Claes Compaen 27 v La Rochalle Manchester Cocla 25 v Manchester n Whitehaven Condor 25 v Bristol n Ostende Coolhaven 28 te Duinkerken Cornelia B 1. 28 te Antwerpen Corric B p 28 Finlsterre n Tuapse Crescendo 28 te Antwerpen verwacht Dale Ho Inner 28 v Dakar te Rouaan Delta 25 op de Humber schuilen Den.1 28 v Gdynia te Karlshamn ven» Deo Duce 27 v Gothenburg n Malmo Deo Gratlas 27 v Bilbao te Gyon Dicky W 28 v Dordrecht n «Bristol Dlllgentla 27 v Londen n Shoreham Dlna 27 v Plymouth te Falmouth Dok laan 27 v Birkenhead n Fowey Dora 28 v Gandla Driebergen p 27 Oporto n Portsmouth Drie Gebroeders 28 te Liverpool 27 v Whitehaven n Genua 'outsdyk 28 te Roscoff Erkalln 28 v Plymouth te Preston icht Evertien 27 v Swansea n Brest Express 29- v Boston te Mlddlesbro Favoriet 28 té Oslo Ferocla 27 v Cardiff te Brest Flducia 28 v Boston n Maassluis Flevo 27 v Gdynia n Aarbuus Follonica 28 v Manchester n Rott Frans 28 v Selzaete n Gothenburg Frejo 30 te St Nazaire verwacht Friesland 28 v Odense te Methll Geert Bodcwes 27 v Antw n St. Na Gefle 28 v Stockholm te Rouaan Geja 27 te Malmo Globe 27 v Stettin n Londen Had» 25 v Coleralne te Bristol Harold 29 te Manchester verwacht Haiewlnt 27 v Esbjerg te Hamburg Hsst I p 25 Lizard n Liverpool Hast 3 27 v Parijs n Huil Helvetia 29 te Port Talbot verwacht Hoe Vinces p 28 Hlrsthals n Uddevalla Hoop 28 te Wamemunde Hoflaan 27 v Faxe te Hamburg Hondsrus 28 te Esbjerg verwacht Horst 27 v Goole n Ant 11 unze 6. 27 v Hamburg Ida Jacobs 28 op 420 m NO v l Vincent .Ja Pleter p 28 Ouessant n Antw Import 27 v Zeebrugge n Oporto Ingeborg 27 v Hertones te Bergen Insp Mellema 27 v Bordeaux n Tunis Jacoba 85 v Rouaan te Wisbech Jan Kreumer 28 v Rott te Horten Jans 28 v Amsterdam te Londen Jason 27 v Antwerpen n Heroya Java 27 v Pooie te Morlalx Jo 28 nog te West Hartlepool Johannes 27 v Rouaan n Sharpness nny p 28 Brunsb. n Mlddelfart «kind 27 v Tunis te Algiers Jutland 27 v Kopenhagen te Stockholm Kaap Falga 25 te OscarRiamn Kathleen 24 v Havle te Portreath Kortenaer 27 v Morlalx n Poole Kwiek 26 v Westervik n Oosterhout Leemans p 27 de Burllngs n Goole Leendert B 2fl te Stanlow verwacht Leo S 28 v Sodertelje te Nordenham Leuvehaven 28 te Gothenburg Libelle 26 v Fowev te Chariestown Liberie 27 v Hamburg n Cork Lijn baaivsgracht p 27 Kiel n Abo Lydla 27 v Helsinki n Hamina i Groningen Marcel), 31 v Marl. Thereala J7 v DubUn^tu,. 4SSKE a Mascotte' "ia *™ndenDtal8etlJt»ï'*Ch, Marne 27 Martha 26 Marllen 27 Marwff 30 v Amst t Merak 27 v Hamburg n Huil Meres N 28 op 250 m Z v Ton.*t« Metropole 27 v Londen n Ro«^# Mlra 27 v Antwerpen n Gdvnï? Mlrtam N 27 v Rouaan te Missouri 27 v Fowey n Oi Monica 28 v Mlddlesbro n Mudo 27 v Bremerhaven r Muphrid N 28 v DroRheda Mulua Fides 25 v Whitstable n izm* My puck 28 v Rouaan n PÏrlVi n<Un Nanny 28 te Drammen Nasaauhaven 28 te Antwernen Nautilus 25 v Mlddlesbro n Huil Navis 26 v Limerick n Brlstolkan Necton p 28 Klel-Holtenau Nelly 28 v Brest te Cardiff HOOG WATER. 30 Jangarl Antwerpen 12.28 Vlissingen 1021 Terneuzen 10.48 j3», Wemeldlnge 11.46 Hansweert 11.08 jjj, Zlerikzee 11.29 1 Brouwershaven 11.10 j3 Willemstad 00.19 jjjj Hellevoetaluis 11.58 Dordrecht 01.11 m Rotterdam 00 35 i3|| Hoek van Holland IJ 20 Schevervlnaen U.SO Umuiden 12.15 Den Helder 02 45 Korn werderzand 05 09 ir <a Harllngen 05 20 )|m Terschelling 04.67 i]n Zoutkamp 06.15 S|M Delfzijl 07 25 BH Gouda 02.11 ijj} WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN Januari Rheinfelden 191 - -10 Straatsburg 1.7i Mannheim 2 10 Bingen 1 46 -20: Koblenz 1.83 —28: Bonn lso Keulen I 69 -80: Dusseldorf 3 Ruhrort 4 08 —57 Wesel 3 94 —58- Emmerik 3.57 —41Plochlngen 121 Steinbach 134 +10 Trier 145 Lobith 1082 —44 Ntlmegen 843 .J Arnhem 8 38 -33- Eefde 341 -19: Deventer 2 67 -13- Monsln 86 50 10 Visé 50 57 77. Borgharen 4640 120: Belfeld 11 62 30- Grave 4 M De temperaturen waren; Straatsburg 6° Mannbeim 7*.- Caub -ip- Keulen 7°- Wesel 10°; Steinbach -5: Brelsach l.of I -7 Maxau 3.11 —17; Mains J.|4 s U KUNT f3.50 VERDIENEN! jzersterke kwaliteit krimpvrij (Sanfor) deaal „BEVA" model met volledige „BEVA" garantie normale prijs 15.90 ti/delj/ke aanbieding* nu voor s s s s GOUDA NEEM NU AUTORIJLES dan kunt U oinnenkort ZELF AUTORIJDEN Neem LES van BOEGHEIM Hij heeft vele jaren ervaring op dit gebied. 2 x Per week gratis theorielessen. Wij verzorgen Uw gehele aanvraag. ITuwelensingel 178 - Tel. 4882 Uit een verguldinrichting aan de Meeuwen- „an ln Amsterdam-Noord zijn drie gouden en één plaHna-anode(n) gestolen. Zi] hebben een waarde van bijna 3.000 gulden. De dieven zijn door inkllmming ln de fabriek gekomen. De anoden hingen in een bak met cyaankali, een zout. dat behoort tot de sterkste vergiften in de chemie, en dat werkt als blauwzuur. De arrondissementsrechtbank in Den Haag heeft de zaak van de graphlcus H. A. de v. die geëxperimenteerd had met het namaken van bankbiljetten van 2.50. naar de rechtercom missaris teruggewezen tot het nader horen van een getulge-deskundige De officier had tegei) De V. één jaar gevan genisstraf geëist. Verdachte had op 3 bctober 1953. terwijl haar man in een stoel zat te slapen, de gaskraan opengezet en was daarna met haar kind de straat opgegaan. Buren bemerkten onraad, waardoor erger werd voorkomen De arrondissementsrechtbank in Den Haag heeft gisteren H. M. van R.-M. uit Lelden ver oordeeld tot zes maanden met aftrek en ter beschikkingstelling der regering. I „Vader, geef je bord nog maar 'es..!" Graag!... Sinds Moeder maggis kalfs bouillonsoep heeft geprobeerd is Vader een eersteklas soepliefhebber geworden en een tweede bordje is heus geen zeld zaamheid. Ook de kleine boy smult van die kostelijke, romig-zachte crèmesoep. En dan te bedenken, dat zo'n heerlijke trac- tatie in 5 minuten kant en klaar is! Begin morgen Uw maaltijd met maggis kalfsbouillonsoep een delicatesse, waarin het allerfijnste kalfsvlees is ver werkt. En ruikt U eens hoe heerlijk geu rig die soep is. Probeert U vooral ook eens die feeste lijke MAGGIS KIPPEN BOUILLONSOEP... MmmJf8 cent voor 4 flinke borden. Voorheen 65 en thans slechts Voor 4 flinke borden. Neem een paar zakjes in huis! KALFSBOUILLONSOEP Let op het Zilverzakje met de kalfskop m die soorten en modellen Wij hebben uitsluitend de betere merken Reeds vanaf 4.25 Onze Electr. Schaatsen- slijpinrichting is ook Zaterdagmiddag geopend KLEIWEG 57 TEL. 2038 achtei Cttfi „Flaszicht", einde Weth. Venteweg. Prima conau'mpties. DE BURGEMEESTER VAN GOUDA brengt Ingevolge artikel 37 der woningwet ter algemene kennis, dat op de Gemeente-Secretar.e. afdeling Algemene en Sociale Zaksfl (Markt no. 1). van 30 Januari t.m. 12 Februari 1954 voor een ieder ter inzage zijn gelegd: 1. het bij raadsbesluit van 25 Januari 1954 in enigszins gewijzigde vorm vastgestelde plan tot gedeeltelijke herziening omvattende het stadsdeel „Ouwe Gouwe en het noordelijke gedeelte der gemeente ten westen van de Ridder van Catsweg van het partiële uitbrei dingsplan „Noord en Noordwest"; 2. d? bij het sub 1 bedoelde raadsbesluit tegelijk vas'- gestelde „Verordening", houdende de bebouwingsvoor schriften. als bedoeld in artikel 39 der Woningwet, waarin de bestemming der gronden begrepen in het plan tot gedeeltelijke herziening van het partiële uitbrei dingsplan „Noord en Noordwest" voor zover dit her zieningsplan betrekking heeft op de bestemming van gronden in onderdelen (stadsdeel .Ouwe Gouwe"), nader wordt omschreven". Binnen zes weken na afloop van de in de aanhef ge noemde termijn kunnen de belanghebbenden, die zich met bezwaren tot de Gemeenteraad hebben gewend, bij Gede puteerde Staten van Zuid-Holland bezwaren tegen het herzieningsplan met bijbehorende bebouwingsvoorschriften indienen. GOUDA. 29 Januari 1954. DE BURGEMEESTER VOORNOEMD, E. A. POLET. lo. B DRUKKERIJ KOCH KNUTTEL vraagt een tn het bezit van MULO-diploma Schriftelijke solli citaties te richten aan Turrmarki 106. Gouda. (6) Een vrouw, worstelend met de golven la de voorstelling van dit monument, dat op 1 Februari op de begraafplaats van 's-Gra- vendeel zal worden onthuld als een blijven- de herinnering aan de overstromingsramp, die ons land een jaar geleden heeft getroffen 2 Crapauds en 4 stoeieh f 35.—; 2 crapauds en 4 ftoelen f 25.— 2 fauteuils en. 4 stoelen, opnieuw met leer bekleed f65.— 4 crapauds f 85.—; massief eiken buffet f35.—; linnenkast f75.— linnenkast f 45Verder nog dressoirs, schuiftafels, salon tafels, keukenstoelen, zinken baden. enz.. ePiz. Te veel oih op te GROENENDAAL 75 TELEFOON 2629 waarin gevestigd garagebedrijf annex luxe verhuur, ieparatie rijwielen en motoren en benzinepomp, met woonhuis, leeg te aanvaarden. Eén en ander aan de rand van Gouda. Te bevragen: Makelaarskantoor A. VAN DUIN Vredebest 26—30 Gouda Telefoon 3656 for our tntenen roeken .hoor1)! in Hollend mini het pmhhqe keiteet Jhe KnorkenwHejn hhot lend hef nummer eindt qtnóop nm Verdnedubbtledikiek del n nummer ven man lotte' Ik heb gewonnen yarmAG 29 JANUARI 1954 PAGINA 3 Statenzaaloverecnkomst en de Stop van Lobith zijn er pigenlijk te geweest, zo zeide mr J. J. Oyevaar gisteren in een boeiend betoog V r Rijnvaartproblemen, gehouden voor Jiet Departement Rotterdam °VC de Maatschappij voor Nijverheid en Handel tijdens een lunch- hleenkomst, waarvoor een ongekend grote belangstelling bestond. De h er Oyevaar toonde zich in dit betoog optimistisch over de ontwikke ling van de Rijnvaart. Hij is er van overtuigd, dat de beoogde ordening eens zal komen en hij gelooft ook, dat hfl voor West-Duitsland op den duur onmogelijk zal blijken te zijn tegen de stroom van de Europese economische integratie op te roeien. Er zal echter aan een paar belang- iike voorwaarden moeten worden voldaan en een daarvan is overeen stemming tussen de Nederlandse Rijnvaarders onderling. Het wachten is daar bij en dat wachten mag naar zijn mening niet te lang duren op response van een betrekkelijk klein aantal mensen. de kanalen noemde al wil h(j die toch ook met de Rtyn a's één geheel zien. de ver schillen ln wezen betrekkelijk gering z(jn. Integratie Wij wezen er reeds op. dat de heer Oye vaar ook als zijn mening gaf, dat West- Duitsland in zijn Rijnvaartpolitiek niet te gen de stroom op kan blijven roeien. Daar mee doelde hij op de Europese integratie en ook op de economische politiek van prof. Erhard. En hij sprak deze mening uit. on danks zijn bekentenis, dat hij zelf niet tot de verwoedste integrators behoort. Wat de integratie betreft betrok de heer Oyevaar in het bijzonder de Kolen- en Staal Gemeenschap in zijn betoog, van groot be lang voor de Rijnvaart, omdat 45 tot 50 pet van het Rijnvervoer bestaat uit KSG-pro- ducten. Hij wees er op van welk een dode lijk gevaar het zou zijn voor de Nederland se Rijnvaart, als er een vrachtenstabilise ring zou komen zonder quotering. Dit ge vaar is thans voorlopig afgewend, vooral ook op grond van het feit, dat zulk een sta bilisering een verhoging van de vrachtcijfers zou betekenen en voorts op grond van de vervoersparagraaf van het KSG-Verdrag. die alleen maar vodrziet in bestrijding van discriminatie en in harmonisatie. Dèt dit gevaar zich heeft voorgedaan bewijst in tussen wel. dat de Rijnvaart op haar tellen moet passen. Ook uit dien hoofde is het noodzakelijk, dat men bij de Rijnvaart zelf orde op zaken stelt. De integratie in haar geheel ziet de heer Oyevaar als een probleem op lang zicht, waarbij een belangenstrijd aan de orde komt een tijdsbestek van nauwelijks drie kwartier heeft de heer Oyevaar een helder inzicht gegeven in enkele Rijnvaartpro- hlemen die op het ogenblik in het bijzonder de aandacht vragen. Hij heeft dit gedaan in een ifeer van nuchtere zakelijkheid, ont daan van ieder sentiment. Misschien wel mede daardoor gaf hij tevens een duidelijke scheti van de achtergronden van die pro blemen en van de draagwijdte daarvan. 8or beien met een uiteenzetting van de historische ontwikkeling van de vrUheid Tan de Rïnvaart. In grote trekken ziet hU torbü arle Ph.scx: «r.t de .trtjd l.r verkrUiini van die vrijheid, die *ljn bekro ning vond In het tot «tand komen van de Acte van Mannheim, vervolgens de strijd om de consolidering van die vrtfheld en thani de overgang naar ordening op grond slag van vrjjheid en gelijkheid. De heer Oyevaar voegde hieraan toe. dat het woord ordening voor hem ala liberaal hier geen alechte beteken la heeft. Zou de ordening niet bH de vrijheid paaien, dan zou het woord vrijheid voor hem een «lechte klank krUgen. Ordening ls nu geboden, aldus spr. Het gaat daarbij niet om de wanverhouding tus sen «cheeparuimte en ladingaanbod op zich zelf, maar om het permanente karakter daarvan en verder om de problemen, ver- i nieuwbouw, de toritering en de gewijzigde politieke struc tuur in Duitsland, die er onder meer toe heeft geleld, dat ook de Elbevloot emplooi ls gaan zoeken op de Rijn. Hoe 7 Is het er wel over eens, dat er orde op de Rijn moet komen. De vraag is alleen hoe? In dit verband bracht spreker, wat de Nederlandse activiteiten betreft, de Statenzaalovereenkomst (die niet heeft ge werkt) en de Stop van Lobith (waartegen de Hoge Raad bezwaren bleek te hebben op grond van strijdigheid met de Acte van Mannheim) jn herinnering. Daarna is de economische Rijnvaartconferentie gekomen met de denkbeelden van bindende vracht afspraken met quoteringen en reservaten. Het is in dit licht, dat de heer Oyevaar van mening is, dat de Statenzaalovereenkomst en de Stop van Lobith te vroeg zijn ge- Het beginsel van de vrije Rijn wil spr. natuurlijk niet aantasten, maar hij deed uit komen. dat dit naar zijn mening zeer wel verenigbaar is met samenwerking tussen en hechte organisatie van de Rijnvaarders Die is er ook in de Rijnoeverstaten, met uit zondering van Nederland, waar de tegen stelling tussen de rederijen en de betrek kelijke zwakte der particulieren belemme rend werken. Voor de oplossing van de hui dige Rijnvaartproblemen is evenwel inter nationale organisatie nodig en die is op haar beurt slechts mogelijk als er overal nationale organisatie is. Het ls opvallend, dit zij als kanttekening bij dit betoog van de heer Oyevaar opgemerkt, dat de drang naar samenwerking ook zo duidelijk waarneem baar was in de vergadering van het Cen traal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart die minder dan 24 uur eerder tn dezelfde zaai van het restaurant Atlanta werd ge- problemen nader analyserend toonde de heer Oyevaar zich niet somber gestemd door het feit. dat de economische Rijnyaartconferentie niet onmiddellijk tot resultaten heeft geleid. Wel waarschuwde hij er voor. dat men het vraagstuk niet tel kens op een andere manier moet aarjpakken. Nuttiger acht hij het. als het wer) economische conferentie wordt ver' uit verband liet de heer Oyevaar meren, dat hij niet bijzonder entl over de Duits—Nederlandse notiwisseling over de Rijnvaart Ordening bij de Rijnvaart acht spr. niet in strijd met het algemeen belang en ook niet in strijd met de Acte van Mannheim yij gelooft ook niet aan een kartelgevaar Een te hoog vrachtenniveau zal er immers toe leiden, dat verladers of ontvangers zelf vloten zullen gaan exploiteren en bovendien 18 er de concurrentie van spoorwegen en Welvervoer Innvrdeutsch vervoer ®et kon moeilijk anders, of het bekende vratgjtuk van het „innerdeutsche" vervoer *Wd door spr. afzonderlijk aart de orde 8®«eld. Hy wilde zich niet in de juridische menu» v»n het rechtsvraagstuk verdiepen, maft ook voor de leek is de Duitse houding h t JuZieni een vreemde geschiedenis, in bijzonder omdat het gaat om maatrege- dis *Mrmee in 1945 is begonnen, omdat 8 ma»tr»vion hun oorsprong vinden ln Krot den lundig optreden van de geallieer- omdat steeds verschillende gronden .„„"chtvaardiging van die maatregelen s. ^«"ngevoerd Spr. vergeleek de Duit- houding te» aanzien van de Rijnvaart L..., w*t. rich ten aanzien van de Donau B«i. V^Peeld tijdens de conferentie van n o ,D 19<8. dom' "cht,vr»a8 ifcht spr. dua niet van aca- vro.1,CS.e *ard Maar er blijft een twist- ui»«X' ,Mrl?ij ziet spr niet veel heil in een do Sf» vfn de Centrale Commissie voor natuïn.Va,rM«* uitspraak van het Inter- to »a Gerechtshof schijnt niet mogelijk Nadoi' 1 uitspraak op grond van het ninKverd'~DuUse arbltra*e" en ve™°*- etM?.aW,,Je het vraatstnk behalve van de titrk uen P'lnciplële, ook van de prae- neltoi» *e be,'en- z""1 e*" benadering. Hiot ri het voora' gaan om een zal k,' Is men het d"r over ee,,,' dan ziin vr,a*atuk van de reservaten tevens In »ïïfelo,t M'"chien houdt Duitsland wel voor met de onderhandelingfrpoiltle riMer»mBtuele 9uoterln*ën v»«t "Un HU h lDXêkt „Innerdeutich" vervoer, de t*ven> gevoel, dat. ala men bil km i n n,et op de drijft waar- In het bjjsonder de problematiek rond bij welke de verkeersmiddelen en de ha vens in het geding zijn. Spr. noemde in dit verband de Rijn een as en Rotterdam een ashaven. Talrijke problemen komen daarbij aan de orde. zoals die van de kanalen (o.a. Moerdijkkanaal), de Ausnahme-tarieven, waarvan nu ook de Duitse Rijnhavens ten volle te lijden hebben, de Rijnvaartpremies en het gratis slepen. Een oud stokpaardje beklimmend wees de heer Oyevaar daarbij op de betekenis van overleg tussen de West- europese havens. Z|jn conclusie was, dat er sprake Is van een verrijkende ontwikkeling en dat die ontwikkeling veel t|jd zal vergen, maar dat er tenslotte ordening zal komen, ook al zullen daaronder wel bepaalde belangen moeten ïyden. Een van de belangrijkste sleutels van deze ordening ligt naar spre kers mening b|j overeenstemming tussen de Rijnvaarders in Nederland. Volgens een besluit van de Joegoslavische federale bestuursraad kunnen regelingen worden getroffen voor de opening van goe derenbeurzen. De voornaamste taak van deze beurzén zal zijn bijeenkomsten te orga niseren van vertegenwoordigers van eco nomische organisaties voor de aan- en ver koop van agrarische producten. Deze beur zen zullen zich ook bezig kunnen houden met het toezicht op het sluiten van con tracten. de afkondiging van prijzen# van agrarische producten en bewerkte land bouwproducten, het verstrekken van in lichtingen over de situatie van deze pro ducten op de markt en met de vaststelling van usances vdor de aan- en verkoop van die producten. Volgens het besluit zullen speculaties op de prijsstijgingen of -dalingen op die beurzen niet mogelijk zijn. De beurs transacties zullen worden gesloten met de verplichting, dat transacties slechts in na- tura zullen kunnen worden uitgevoerd. Ter mijncontracten in die zin. dat slechts 't prijs verschil tussen het tijdstip van het sluiten van het contract en dat van afwikkeling verrekend wordt, zullen niet worden toege staan. De goederenbeurzen zullen worden opgericht door de bestuursraden van de Joegoslavische republieken. In een vraaggesprek voor de Westduitse omroep heeft dr Seebohm, minister van Verkeer van de Bondsrepubliek, een overzicht gegeven van de plannen die de Westduitse regering koestert ter sanering van het ge hele vervoerswezen. Dr Seebohm stelde voorop dat de huidige moeilijk heden in het Westduitse verkeer een gevolg zijn van de catastrofe die in 1945 over Duitsland is gekomen. Hij ontkende dat er sprake zou zijn vah een verkeerschaos of verkeerfscrisis. De moeilijkheden die zich in het bijzonder hebben voorgedaan in het Weg- en ra.ilvervoer hebben er toe geleid dat de regering al in de zomer van 1953 bepaalde maatregelen overwoog die door de ontbinding (van de Bondsdag en de daarop volgende verkiezingen niet tot uitvoering zijn gekomen. Begin December heeft het ministerie van Verkeer voorstellen gedaan die pas in de huidige zitting van het kabinet behandeld kunnen worden. In de Donderdagmiddag gehouden verga dering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Limburg, heeft de voorzitter, de heer J. M. H. Breukers, een Nieuwjaarsrede uitgesproken. In het rayon van de Kamer heeft over het afgelopen jaar practisch geen nieuwe in dustrievestiging plaatsgehad.' Mede door uitbreiding van de bestaande werkgelegen heid kon het arbeidsaanbod voldoende op gevangen worden. Hierin zal in de naaste toekomst ook wel nog geen verandering van betekenis komen. Daarbij brengt ieder jaar ons dichter bij de inwerkingstelling van de Bealrix-mijn. aldus spreker. Er yvordt vol gens spreker vaak gesproken over de ge varen die deze omzetting van agrarisch naar industrieel gebied met ziel» medebrengt. Men mag deze gevaren wel zien, maar men moet ze ook niet overschatten en ze met durf en optimisme tegemoet treden, omdat deze omzetting r^iet plotseling maar gelei delijk gaat en voor de nakomelingen van vele agrariërs een zegen zal blijken te zijn De ontwikkeling van Midden-Limburg zal volgens de heer Breukers veel geschoolde technische krachten vragen Reeds thans geldt de algemene klacht van de industrie het gebrek aan geschoolde arbeiders Van hoeveel belang de technische opleiding voor de toekomst van Nederland is. moge, blijken uit de nota-Rutten cn vooral uit het rapport dat een commissi» uit de vereniging "in Kamers van Koophandel en Fabrieken n Nederland, naar aanleiding van de nota- Rutten met betrekking tot het nijverheids onderwijs heeft samengesteld. De bevolking van Midden-Limburg dient er volgens spreker voor te zorgen dat de leiding van de tot ontwikkeling komende industrieën zoveel mogelijk ln haar eig"n handen blijft en ze heeft tijd genoeg dit voor te bereiden. Onze verbinding met Duitsland en Bel gië per spoor ia er ln de loop van het laar niets op vooruitge«aan, zo vervolgde «we ker. De stiefmoederlijke behandelingyfie de spoorlijn MitnclienGlad bi Antwerpen in de Tweede Kamer grotingsdebatten heeft ondervoeden voor spelt weinig goeds. Tot op heden hebben al leen de Engelsen. b|) de boAw van hun nieuw hoofdkwartier b|j Miincnen-Gladbach beseft dat de kortste verbindlrfc tussen twee punten nog steeds de rechte ÏUn is en dat het oneconomiich zou z|jn fete bestaande rechte l|jn niet te gebruike; W(j zullen echter, in Jret kader van de Europese Integratie, m«f hoop en vertrou wen. blf de bevoegde Instanties blijven ai dringen op wederopnsAning van het verkeer op deze b(f ültatek Westeuropese spoorver binding. aldus de h/er Breukers. Export agmrinche producten Nog steeds is Ale export van agrarische producten in hel rayon van d"ê Kamer van het allergroots» hoiang_ m» voornaamste afnemer is We4-Duit8! Zo bedroeg eieren uit Neerland voordelen biedt, aldus spreker. Slechts zij die er geen interesse bij hebben of er aeifs tegenstanders van zijn, laten pessimistische geluiden horen ten aanzien van haar tot standkoming. Waterwegen Tegen het einde van het jaar is er buiten Limburg' een tweetal plannen Haar voren gekomen, die ten nauwste in verband staan met de waterwegen in Limburg. Het eerste plan betreft Helmond en beoogt deze in dustrieplaats via een doorgetrokken Wllhel- minakanaal-aansluiting aan de Maas. Van zelfsprekend is volgens spreker voor deze plannen de aangeu ezen doorverbinding met de R|jn: een kanaal Areen—Ruhrort. Het tweede plan komt uit België. In zijn rede. waarmee hij de vergadering van de Conseil Provincial van Luik opende, heeft de heer Clerdent. gouverneur van de pro vincie Luik. een overzicht gegeven van de verkeersproblemen die betrekking hebben op zijn ambtsgebied. Ten aanzien van de Stop van Ternaaye'n constateerde hij. dat een dergelijke anomalie niet langer meer kan bestaan, daarmee zich op hetzelfde standpunt plaatsend, als de samenwerkende Kaders Als verbindingen van de Maas met de Run worden door hem het tracé Visé Neuss (het Vent—Deboutkanaal) en het tracé Bom—Geilenkirchen—Neuss genoemd In het rapport van de samenwerkende Kamers wordt het Vent—Deboutkanaal kan- geduid als de minst economisch-veramt- rde verbinding. Het tracé Bom—Geilenkirchen—Neuss, dat door de samenwerkende Kamers is ontwor pen en op zijn economische waarde onder zocht. heeft onder meer het grote voordeel, dat bet ook het gebied van Aken voor het vervoer per schip ontsluit. Er zijn thane te Luik plannen opgekomen om een comité op te richten, dat. een studie zal maken van alle problemen die de be vaarbaarheid van de gehele Maas met zich meebrengen en tevens van de verbindt-- met deze rivier met de Rijn. Ook de samen werkende Kamers in Limburg hebben odiging ontvangen om in dit comité zi! emen. Alvoreb*. echter aan deze uitnodigini volg te gevbn zal het volgens spreker/iien- stig zijn de cbftscs»«erT«ics daarvan/ferdege te bezien. Immers zoals vermoe delijke samenstelling van het comité mag concluderen, zal het de tendentie hebben de Maas—Rijn verbinding zo duidelijk mogelijk te zoeken en eerder de verbinding Bom— Gellenkirchefi—Neuss dan die via Arcen- Ruhrort trachten te verwezenlijken. Dat dit aanieiding7kan worden tot het afwegen van diverse b/langen. zoals bijvoorbeeld de ont wikkeling van Midden- en Noord-Limburg, de Peelrelden en ook de Brabantse verbin dingen (net Maas en Rijn tegenover die van de Nederlandse. Belgische en Akense kolen bekkens behoeft nauwelijks te worden be toogd. terwiü ook rekening zal moeten wor den gehouden met de belangen van de ha ven Rotterdam belangen, welke zeer ze ker onder de nationale moeten worden ge rangschikt, aldus spreker. -Yirrf mtllioen stuk/ voor^ veer 258 mi Uil oen i Hiervan ^erd exporteeny onngvfl een waart den Hierlran mond gele\erdj voor ten i Bovendien 4r 1675 ■n onge- [fid ge- s met Plioen gul- 1 te Roer- Tllioen stuks STllioen gulden. de particuliere handel uit het district nog 40-tallefc mll- lloenen eieren uitgevoerd. Ook de export van zuivelproducten uit Midden-Limburg noemde spreker van grote betekenis. Dat door het wegvallen van de vervoers- gelegenheld ever de spoorlijn Mlinchen— Gladbach—Antwerpen ook de treinverbin ding met België verbroken blijft, noemde de heer Breukers voor het rayon een han dicap. De vooruitgang bij de totstandkoming van de Benelux maakte deze verbinding steads belangrijker. Wij blijven geloven in de Be nelux, omdat deze voor onze provincie veel Italiaanse scheepvaartkringen hebben r de grootste aandacht de ontwikkeling ge volgd van de concurrentie die de scheep vaartlijnen in het Noordzeegebied hun aan doen door het scheppen van container dien sten van Zwitserland en andere landen ir Centraal-Europa naar landen overzee vii Antwerpen, Rotterdam en andere havens in Noordwest-Europa. Om deze reden hebben twee Italiaanse scheepvaartmaatschappijen, de „Adriatica", Societa di Navlgaxione en de Sidarma I.|jn te Venetië b|j de Cantieri Riuniti dell' Adriatico te Triest een stel ge koelde containers van een nieuw type be steld. Deze containers z|jn ontworpen door de heer Strakosch en zullen niet alleen ter beschikking worden gesteld van Italiaanse bevrachters, maar ook van die van Cen traal Europa. De Sidarma L|jn die een ge regelde dienst tussen Italië. Centraal-Ame- rika en New Orleans onderhoudt, over weegt de containers ook voor het vervoer van bederfelijke goederen op deze route te gebruiken. De nieuwe container is geheel ontworpen door het technisch bureau van de afdeling voor spoorweg- en luchtvaart materiaal vai de Cantieri Riuniti dell' Adriatico. Dezelfde firma vervaardigt hem thans in ma: productie De container heeft ongeveer 388 kubieke voet nuttige ruimte en weegt netto (inclusief de koelinstallatie) 2,6 ton. Het gewicht in beiaden toestand is 64 ton. waaruit volgt dat de capaciteit 4 ton draagt. De container heeft een lichtmetalen ge raamte. bestaande uit in de scheepsbouw gebruikelijke profielen, welke bestand zijn tegen vocht en zeewater. Dit geraamte bekleed met lichtmetalen platen, die glarv- jend blijven, zodat hiervan een warmte- "^ecterende werking uitgaat. Het geheel ;lonken en „gekookt", waardoor een volledig afgesloten ruimte is verkregen. Van binnen is de container gevoerd met ge galvaniseerd stalen platen, die eveneens luchtdicht aaneen zijn gesloten. 3ovenop de container zijn vier ringen aangebracht voor het ophijsen ervan; van onderen zijn in de lengte twee flinke pro fielen bevestigd, waarop de container rust. De inwendige ruimte van de container is in drieen verdeeld: de koelruimte, de afde ling voor de waaier en de radiator-evapo rator. en de afdeling voor de machine. De koelkamer ls geheel ingesloten door geïsoleerde wanden. De ruimte is 388 ku bieke voet groot. De muren en vloer zijn belegd met losse uitneembare houten roos ters en in de beneden hoeken zijn aftap openingen aanwezig voor het vrij komende lekwater. Een geïsoleerde deur geeft toe gang tot de koelruimte. Deze deur laat de deuropefllng naar believen half of geheel vrij. De afdeling voor de waaier Is van de koelkamer gescheiden door middel van een lichtmetalen deur, waarbij in het bovenste deel verstelbare en in het onderste deel vaste ventilatielatten zijn aangebracht, waardoor men de luchttoevoer kan regelen Ook de muren vah dit compartiment zijn geïsoleerd. De machinekamer heeft zijn eigen toe gang. In deze afdeling zijn de motoren met hur». uitrusting geplaatst. Een nis bevat de schakelaars, de thermostaten en verdere electrische uitrustingstukken benodigd voor de contröle van de motoren. Ook hier zijn ventilatielatten aangebracht voor koel lucht. terwijl in de twee binnenwanden, die de machinekamer van de koelkamer en de afdeling voor dp waaier afsluiten, twee poorten zijn aangebracht voorzien van een klep, waardoor de bedorven lucht kan ont wijken. De koelmachine is zo gemaakt, dat ge makkelijke en veilige automatische wer king is verzekerd, dat zij kan wórden aan gepast aan verschillende voltages, zowel voor wissel als voor gelijkstroom en dat be weegbaarheid met volle last mogelijk is. Automatische werking van de installatie wordt mogelijk gemaakt door kleppen, die worden gecontroleerd door temperatuur en druk en door een thermostaat, die de ver eiste temperatuur aangeeft. Door middel hiervan kan men met grote accuratesse een temperatuur tussen —15 en +12° C in stellen. De waaier is gekoppeld op de van de motor. De koelmachine werkt met Freon. Teneinde de machine onder verschillende omstandigheden bruikbaar te maken zijn er twee motoren op dezelfde as aangebracht. Elke motor kan zowel op 110 of 220 volt ge lijkstroom werken de meest gebruikelijke spanningen aan boord van schepen als ook op 130. 225, 260 of 380 driefasige wissel stroom. zoals gewoonlijk aan de wal ge beurt. De ene motorfcwordt door de andere aangedreven, maar elk van hen is tevens voorzien van een onafhankelijke regel- installatie Ais er slechts één bepaald type stroom wordt gebruikt kan men één motor met bijbehorende uitrusting geheel uit schakelen door de as van de te gebruiken motor te verlengen. De belangrijkste onderdelen van de koel installatie zijn: Een enkel werkende Freon 12 compressor van het verticale type; een lluchtgekoelde condensor met geribde stalen* spiralen, aan de buitenkant met lood bekleed, een radia- torevaporator met geribde stalen spiralen; een centrifugale waaier en een separator voor de verzameling van condensaat. Een van de motoren is een speciaal type gelijkstroommotor van 25 p.k., voor 110 of 220 volt en met een toerental van 1400 o p.m. De andere motor is een drie-fasige asyn chrone motor van 3 p.k. bij 110, 190, 220 er 380 volt en 42 periode, bij e«m toerental var 1200 o p m 130. 225. 26Ö en 450,50 periode bij edn toerental van 1400 o p.m. Geen^grotc opleving vernacht in Am. staalindustrie Er ls weinig kan», dat de bedrijvigheid in de Amerikaanse staalindustrie zal stijgen tri een zodanig snel tempo als de producen-' ten hadden verwacht, aldus schrijft „Iron Age". De productie blijft zich bewegep op ongeveer 75 van de theoretische capaci teit en gedurende verscheidene weken zal zij waarschijnlijk geen grote veranderingen te zien geven. De verkoopleiders der «taaimaatschap pijen hebben echter de moed niet opgegeven en een aantal verwacht nog steeds een op leving van de bedrijvigheid, ofschoon zij thans toegeven, 4«t de verbetering in de situatie waarschijnlijk later zal komen dan zij oorspronkelijk hadden verwacht. Bij het huidige niveau der productie gaat het de grote producenten nog steeds tame lijk goed De niet-geïntegreerde en de klei nere producenten hebben echter dringend behoefte aan nieuwe orders. Het uitgangspunt van deze voorstellen t> de noodzaak de wegen van het enorm toe nemende verkeer te ontlasten. Daar het zo wel financieel als technisch onmogelijk ls de wegen aan de groeiende verkeersstroom n te passen blijft geen andere oplossing over dan die via de wetgever. De nieuwe wet moet de wegen ontlasten in massagoederen en vooral ook van goe deren die het verkeer op korte afstand tot een straal van 50 km van de standplaats van eik vervoermiddel wordt niet inbegrepen. Het verkeer over afstanden van meer dan 50 km moet echter tot een draaglijker peil worden teruggebracht. Ook het eigen goe derenvervoer zal beperkt moeten worden. De enorme toeneming van dit vervoer moet worden toegeschreven aan de fiscale facili teiten die voor de verwerving van de ver voermiddelen voor dit vervoer worden ver leend. Het onttrekt niet alleen aan de spoor wegen. maar ook aan het beroepsgoederen- vervocr in toenemende mate goederen, voor al massagoederen. Reorganisatie Uiteraard vereist een sanering van het vervoer een diep-lngrijpende reorganisatie. Het Westduitse ministerie van Verkeer ia, aldus dr Seebohm, van mening, dat voor het transport van massagoederen in het ver keer op grote afstand de spoorwegen en de binnenscheepvaart in aanmerking komen. Deze vervoersbedrijven zijn in staat al deze transporten te verzorgen. Het beroepsgoe- derenvervoer. dat niet langer massagoedXzal mogen vervoeren, zal zich moeten toeleggen op het vervoer van waardevol trartsport- goed. De regering zal dit trachten te berei ken door het goederentransport in het eigen vervoer daar te beperken waar het niet be slist door de productie-onderneming met eigen vervoermiddelen moet worden ver voerd. Deze voorgenomen maatregel geldt voor het transport van gerede producten aan buitenlandse afnemers. Hier ligt een taak voor het beroepsgoederenvervoer en niet voor het eigen vervoer. Met deze wetsvoorstellen hoopt de rege ring een vervoersverdeüng te bereiken die zowel met de afstand als met de goederen soorten rekening houdt. Minister Seebohm is van mening dat een dergelijke verdeling de enige weg is naar gezonde concurrentie- .verhoudingen> tussen de verschillende ver- 'voerstakken. "Deze verdeling moet er van uitgaan, dat in het vervoer niet de prijs voor het transport doorslaggevend is, maar dat talrijke andere factoren de keuze van het transportmiddel bepalen. Hoe hoger de waarde van een goed hoe meer de factor ..tijd" de keuze van het transportmiddel zal bepalen. Daarom zal voor het vervoer van dergelijke goederen eerder een vliegtuig of een auto worden gekozen, terwijl goederen van geringere waarde, de massagoederen dus, beter per spoor of per schip kunnen worden vervoerd. Uitbreiding wegennet Men stelt zich van deze nieuwe verkeers wet een verdere uitbreiding van het we gennet en een' ontlasting van de wegen voor. Een verhoging van de belasting op aardolie zal tezamen met de oprichting van een financieringsmaatschappij de regering in staat moeten stellen jaarlijks minstens 100 km nieuwe autowegen te doen aanleg gen. Tegelijkertijd zal gebruik worden ge maakt van de tot dusver voor de aanleg van wegen gebruikte belastingmiddelen voor de uitbreiding van de bondswegen. Sanering spoorwegen Sprekend over de noodzakelijke sanering van de spoorwegen zei minister Seebohm, dat de Bundesbahn voor alles ontlast zal ieten< worden van*le niet tot het bedrijf behorende pensioenlasten. Bovendien zal de staat de schuldenlast die een gevolg ls van het herstel van de spoorwegen van de Bundesbahn over moeten nemen. Daarnaast zullen de spoorwegen mvesteringsqyedieten worden aangeboden die haar in staat zulleri stellen haar rationaliseringsprogramma te voltooien. Deze opmerkingen van de minister van Verkeer sluiten nauw aan bij de passage die zijn collega, de minister van financiën, Fritz Schèiffer, aan de spoorwegen heeft ge wijd bij het indienep van zijn begroting. Minister Schftffer noemde de spoorwegen zijn rede het zorgenkind van de bonds regering. Hij kondigde aan. dat de Bundes bahn een investeringscrediet van 90 mil- lioen DM zal worden verstrekt, dat zal wor den gebruikt voor onderhoudswerk. De crl- die sinds het eind van 1952 bij de spoor wegen aan de dag is getreden schreef minis ter Schaffer toe aan het feit. dat het weg verkeer en de binnenscheepvaart in toe nemende mate vervoer aan de spoorwegen onttrekken. Het door minister Seebohm ingediende wetsvoorstel beoogt mede deze ontwikkeling tegen te gaan. Op de gewetensvraag of deze maatregelen niet toe zullen leiden dat zich op ver keersgebied een geleide economie zal ont wikkelen antwoordde dr Seebohm ontken nend. H|j meende dat het concurrentlever- morgen van de vervoersbedrijven door z|jn wetsvoorstellen onaangetast zal bl|jven. Wel gaf h|j toe dat men het principe der vr|je concurrentie ln het vervoer niet onbeperkt zal kunnen handhaven. Haringcontract met Rusland is volgeleverd Het contract voor het leveren van 150£00 vaten zoute haring aan de Sowjet-Unie op 27 Januari volgeleverd. afgesloten voor de levering ln de komends maanden van nog 65.000 76.000 vaten. Gisteren is een aanvullend nieuw contract Woensdagmiddag is het Russische schij) Sochi uit Rotterdam met bestemming Win- dau vertrokken met 5.339 vaten zoute haring aan boord. Woensdagavond stak het Russi sche schip Gribodeov te Rotterdam van wal met 16 440 vaten haring aan bdord Deze lading van 2219 ton gewicht was de laatst», die tot het in Juli 1953 gesloten Nederland® —Russische haringcontract behoorde.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 4