WWYi
S
S
m
MAGGI'
VERLICHTE IJSBAAN
MweepVaart
SCHAATSEN
H. LEUVENINK
Stop
Statenzaalovereenkomst en
Lobith kwamen te vroeg
van
Duitse regering wil het vervoer
drastisch reorganiseren
Nieuwe Italiaanse container voor
het vervoer overzee
DE KRACHT VAN DE MAU MAU
BERUST OP DURE EDEN
die lippen verzegelen
Tsjou En Lai protesteert
Inpoldering Biesbosch
nog niet raadzaam
Tentoonstelling en
gedenkboek K.N.M.I.
„Wandelende berg"
eywv feoVKsr™"
n„BEVA
OVERALL
P. KUSTERS
Bij ijs en goed weer
UITBREIDINGSPLAN
JONGSTE BEDIENDE
DE KNOKKERSBURCHT
Te koop aangeboden
PAND
Mr OYEVAAR OVER RIJNVAARTPROBLEEM
JVest-Duitsland kan niet tegen
stroom op blijven roeien
.Nederlandse samenwerking
noodzakelijk
Opening goederenbeurzen
in Joego-Slavië
Saneringsplan beoogt wegen te ontlasten van
het vervoer van massagoederen
Ontwikkeling van Midden-Limburg
vraagt veel gesehoolde krachten
Pleidooi voor kanaal
Arcen-Ruhrort
Ook voor bevrachters
in Centraal Europa
Ook beperking van het
eigen vervoer^
TWEEDE BLA
D - PAGINA 4
GOUDSCHE COURANT
VRIJDAG 29 JANUARI
NAIROBI, Januari
T)E MA,J MAU-TÊRREUR, welke nu reeds
vijftien maanden lanK in deze kolonie
heerst, waaraan duizenden doden en ge-
martelden ten offer zijn gevallen, onder
mensen en diere|n, wortelt in een van
s mensen oudste en geheiligste instellingen:
de eed.
Toch is nimmer onthuld hoever die Mau
Mau-eden gaan, di|e eden. die zoveel vrees
hebben verwekt ónder de 1.250.000 zielen
tellende stam der Kikoeyoe's en tevens zo-
Ïeel tucht, dat d^ze anti-Europese, anti-
hristelijke kleine gemeenschap kan bogen
op een niet onaanzienlijk „gevechtsleger"
en een reserve van duizenden mannen.
Geheime agenten, die deel uitmaken v
leger en politiemacht, zijn het er over eens,
dat de kracht van de Mau Mau (die bij
voortduring en steeds intensiever wordt be
stookt door Britsei en Afrikaanse troepen
en politie, waarbij jichte en zware bommen
werpers steun verlenen), grotendeels te dan
ken is aan de bindende kracht van de ver
schillende vormen |van eden, welke de aan
hangers van de M^u Mau binden.
Nog pas zijn de! autoriteiten er in ge
slaagd een begrijpelijk beeld van die eden
te krijgen en de invloed, welke zij oefenen
op hoofden en haijdeiingen van de gemid
delde Kikoeyoe. Dank zij hetgeen men ge
vangenen wist te ontfutselen, heeft men een
overzicht kunnen Opstellen van de „eden",
die blijkbaar in drie groepen kunnen wor
den gerangschikt e(i die onderling gradueel
yerschillen.
De „normale" grioep is. wat betreft net
ceremonieel, dat er mee gepaard gaat, bijna
niet te onderscheiden van de traditionele
stam-eden van de Kikoeyoes, in totaal ze
ventig of meer, eden, die plaatselijk of
„nationaal" worden gebruikt door de ge
wone stamleden, op dezelfde wijze als Euro
peanen hun vaste gebeden hebben voor ge
meenschappelijke of individuele godsdienst
oefeningen.
Twaalf symbolen
TT1T Dl krachtigste van die zeventig stam-
eder#kozen de Mau Mau-leiders bij de
opkomst van de beweging, twaalf sylnbolen,
die hetzij elk voor zich of gezamenlijk de
gene, die de eed heeft afgelegd, onomkoom-
baar verplicht de dikad te verrichten, weike
hij heeft gezworen (ie doen.
De meeste Klkoeyoe's geloven, dat het
.'breken van een eed, welke is afgelegd
een van de gebruikelijke symbolen.
i gras, bladeren, bana-
f van de.wilde hibiscus-
of geitenbloed en aarde.
op
waartoe o.a. behorc
nenbloesem. een tal
plant, schapen-
automatisch de dóód met zich brengt, de
dood, die hetzij lands bovennatuurlijke weg
komt of die wordt voltrokken door degene
die de eed heeft afgenomen of door de
priesters.
De revolutie, welnee de Mau Mau op het
gebied van de Kiköeyoe-eden voltrok was,
dat vrouwen tot d^ plechtigheden werden
toegelaten en dus ook de eden konden af
leggen waarmede alle stamgebruiken.
welke tot nu toe hadden geheerst, met voe
ten werden getreden en om de plechtig
heden met geweld ep des nachts te houden
Hoewel gebaseerd op de stam-eden, wist
de Mau Mau de {inwijdingsplechtighedcn
handig te verdraaien, zó, dat ze onder de
dwang van toverkracht en formules, oie
iemand de haren te perge doen rijzen, spoe
dig de uiterste vormen van „zwarte magie"
kregen.
Vele politie- en legerfunctionarissen me
nen, dat de eenvoudigste eed. de eed van
de eerste graad, omjhem zo te noemen, te
eniger tijd van 90 prpcent van de Kikoeyoe-
stamleden is afgenoijnen en van een toene
mend aantal leden van andere stammen
wordt afgenomen. Bjj het afleggen van deze
eed wordt van de mpn of vrouw in kwestie
geëist, dat hij (of zij) zeven maal zal door
lopen onder een boog. gemaakt van bana
nenbladeren en daarbij telkens zweren de
bevelen van de Map Mau-gemeenechap te
zullen gehoorzamen en zo niet „dat deze
eed mij zal doden".
Het getal 7
HET symbolische getal „zeven" treft men
in alle Mau Mau-eden aan. tot welke
graad van belangrijkheid de eed ook be
hoort en hoe ingewikkeld hij moge zijn. Eén
type eed eist van degene, die hem moet af
leggen. dat hij zevenmaal met zijn lippen
een tak van de hibisqus beroert; een andere
eed vraagt dat men Izevenmaal uit een ka-
labas een slok schapen- of geitenbloed
drinkt of dat men zevenmaal de aarde met
zijn lippen aanraakt.
Al deze eden behoren tot de Inwijdings
eden van de eerste graad en Seze hebben
geen ander doel, dan de eedsaflegger in de
Mau Mau-beweging op te nemen en hem te
doordringen van zijn verplichtingen welke
hij ten aanzien van <je Mau Mau heeft Ze
betekenen dus niet meer dan een eerste
stap. een soort toelating-op-proef.
Er zijn nl. zeven afzonderlijke ceremo
niën, welke iemand moet hebben doorge
maakt voor hij een volkomen volwaardig
lid van de Mau Mau-gemeenschap is gewor
den.
Een „eed van de tweede graad", aldus
hebben de geheime agenten van het Britse
leger en de Britse politie ontdekt, wordt
later afgenomen met vrijwel hetzelfde ce
remonieel van volkorrten „volwaardige" le
den van een plaatselijke groep, met het
doel de veiligheid te verzekeren. De straf
fen. waarmede iedei|. die deze eed ver
breekt. wordt bedreigd, houden in marte
lingen, gevolgd door de dood.
Een ander soort eed van de „derde graad"
is uitsluitend bestemd vbor politieke leiders
van de Kikoeyoestam, hoewel sommige ge
heime agenten beweren, dat enkele niet-1
Kikoeyoe-pojitici, onder wie er zelfs zijn,
afkomstig uit overzeese landen, de ceremo
nie eveneens hebben doorgemaakt.
Bestialiteit
DE KERN van alle Wau Mau-eden schuilt
echter heden ten dage in de „Woud
eden". welke worden afgelegd door doorge
winterde terroristenleiders en hun volge
lingen de stoottroepen van de Mau Mau
die verblijven in dg bergachtige wouden
van Aberdares en Mopnt Kenya.
Met de aflegging van deze eden gaat zo
veel bestialiteit en gaan zoveel buitenspo
righeden op geslachtelijk gebied gepaard,
dat geen van de details ooit zal worden
prijsgegeven aan het gewone publiek. Ze
gjjn bedoeld degtg e.i die de eed aflegt.
Ieder grein van menselijkheid of zelfrespect
te ontnemen, zodat hij! in staat wordt elke
daad, al is die nog zo grof of minderwaar
dig, sal volbrengen wanneer de leiders hem
die opdragen en zonder dat h(j daarbij de
minste afkeer gevoelt.
Men meent, dat het Mau Mau-„leger" in
de streken, waar het opereert, voornamelijk
voor, zijn discipline steunt op dergelijk soort
eden.
De wreedheid en het sadisme, waarmee
de terroristen in Maart de massamoorden
in Lari begingen, beschouwen de autoritei
ten als het rechtstreekse gevolg van het af
leggen van die „woud-eden".
Door de vorming van een reserve san
„mankracht" heeft de Mau Mau een soort
van conscriptie iU het leven geroepen,
waardoor ze opengevallen plaatsen in de
gelederen van de woudtroepen steeds kan
aanvullen. In de reservaten en in de steden,
zoals Nairobi, worden de Kikoeyoes opge
roepen krachtens de „Batoeni"-eed, welke
hen verplicht zich op te geven voor „mili
taire dienst" in de woudtroepen „binnen
zeven manen". Volgens de laatste rappor
ten van de geheime agenten kan deze dienst
bestaan uit 6lechts éénmaal deelnemen
een operatie. De „dienstplichtige" kan dan
terugkeren naar zijn werk in het reservaat
of de stad.
Zuiveringseden
T^EGEN het uitgebreide en Ingewikkelde
ritueel van de eed. waardoor honderd
duizenden Afrikanen in Kenya worden ge
bonden, heeft de regering slechts een zeer
zwak „tegen-eden-systeem" kunnen invoe
ren. De zuiverings (Githlthoe- en Thenge)-
eden, welke zijn aanbevolen om degenen,
die gedwongen in de Mau Mau zijn opgeno
men, te bevrijden, hebben, zoals niet-offi-
cieel wordt toegegeven, weinig uitwerking
gehad.
De zuiverlngseden, welke worden afge
nomen door „blanke toverdokters", die on
der de regering staan, bevrijden de Kikoe
yoe van de bindende macht van de Mau-
Mau-eed en van de straffen, welke daaraan
z|jn verbonden, ly^ar de uitwerking van die
vrijspraak wordt weer onmiddellijk teniet
gedaan doordat de betrokkene onverwijld
weer de Mau Mau-eed moet afleggen.
De Britse districtscommissaris in Kenya,
de heer Butler, meent dan ook dat men, ge
zien de stand van zaken, voor de bestrijding
van de Mau Mau slechts kan denken in tei
men van meer soldaten, meer gewerei
meer vliegtuigen, meer ammunitie en mee
prikkeldraad om een snel eind aan de ooi
log tegen de Mau Mau te maken. Vóór alle
dient men hiervoor over meer en betex
inlichtingen te beschikken.
Want dit is het zwakke punt sedert 1
October 1952 de noodtoestand in Kenya
werd afgekondigd! Men weet te weinig van
de Mau Mau af, men kent haar kracht, haar
vertakkingen en bedoelingen niet. En dit ls
te danken aan het sterk bindend karakter
dat de eden hebben, want die eden verze
gelen de lippen van de bijgelovige en be
vreesde mensen.
De Chinese minister van buitenlandse za
ken. Tsjou En Lai. heeft een verklaring uit
gegeven, waarin hij krachtig protesteert
tegen „het vasthouden van 21.900 Chinese
en Noordkoreaanse krijgsgevangenen", aldus
meldt Radio-Peking.
Hij deed een beroep op „allqn. die de
vrede de vrijheid en de rechtvaardigheid
liefhebben", een einde te maken aan de
..barbaarse politiek", waardoor gevangenen
aan president Rhee van Zuid-Korea en ge
neraal Tsjang Kai Sjek van Formosa waren
overgedragen om te dienen als „kanonnen-
voer".
De leden der V.N. behoren zich krachtig
tegen de Amerikaanse „politiek en obstruc
tie" te verzetten en aan te dringen op een
spoedig bijeenroepen van de Algemene Ver
gadering ter bespreking van de kwestie-
Korea. aldus de minister.
De dijkgraaf van de Alblasserwaard. de
heer Den Hartog, zegt van mening te zijn,
dat door uitdieping van de riviermonden het
water sneller opkomt. De Biesbosch vormt
een bassin, dat het proces belangrijk ver
traagt en met zekere zorg heeft het hoog
heemraadschap dan ook de plannen tot in
poldering beschouwd. De leiding van het
Waterloopkundig laboratorium te Delft
deelde deze bezwaren aanvankelijk niet.
maar né de ramp denkt ir Thijsse er vol
gens de dijkgraaf niet aan. tot verdere af
sluiting te adviseren, zolang er niet wat an
ders is gebeurd.
Telescoopplaniien
Astronomen uit Frankrijk, België, West-
ÏJuitsland, Engeland, Zweden en Neder
land hebben hier te lande vergaderd en
besloten te trachten, gelden bijeen te bren
gen voor een onderzoek naar atmosferische
toestanden op verschillende plaatsen in
Zuid-Afrika in verband met de eventuele
vestiging van een observatorium.
De telescoop zal niet zo groot zijn als die
van Mount Palomar in Californië, die een
doorsnede heeft van vijf meter, maar gro
ter dan die van de Mount Wilson met twee
een halve meter doorsnede. Het zal nog
zeer vele jaren duren, voor het plan i
wezenlijkt kan worden.
In het Utrechts universiteitsmuseum zal
naar aanleiding van het honderdjarig be
staan van het KNMI gedurende de maan
den Februari en Maart een tentoonstelling
worden gehouden. Hoewel het KNMI ge
heel los staat van de universiteit, bestaat
tot deze expositie toch alle aanleiding, oni-
dat verscheidene hoogleraren, eertijds ver
bonden aan de Utrechtsche universiteit,
lang vóór de oprichting van het KNMI
meteorologische waarnemingen verrichten.
Na de oprichting van het KNMI, in 1854.
werden geen meteorologische waarnemingen
meer aan de universiteit verricht.
De in één der kamers van het universi
teitsmuseum ingerichte tentoonstelling om
vat dan ook uitsluitend instrumenten van
vóór 1854. Ze behelst o.m. oude thermo
meters (waaronder 1 gesigneerd G. D.
Fahrenheit), barometers, windmeters, voch
tigheidsmeters. stralingsmeters, magnetische
en electrische apparaten, toestellen om de
werking van bliksemaleiders te verklaren,
enz.
Bij het staatsdrukkerij- en uitgeverijbe
drijf is. onder de titel „1854 Koninklijk Ne
derlands Meteorologisch Instituut 1954",
een gedenkboek verschenen.
Bij het dorpje Missano. ongeveer 40 kilo
meter ten Zuiden ven Modena (Italië) ge
legen. is reeds sinds enkele dagen een grote
hoeveelheid aarde en steen van een berg
helling ln beweging. De glijdende laag, die
enkele honderden meters lang ls. maakt de
indruk dat de gehele berg „wandelt" en
ziet er uit als «en koude lavastroom. Een
aantal huizen is reeds besohadigd en de
massa, die naar het riviertje Panaro afzakt,
bedreigt nog meer woningen op de berg
helling. Pogingen, om door middel van
springstof deze langzame aardverschuiving
een andere richting te geven, zijn tot nu toe
mislukt. Deskundigen wijten het verschijn
sel aan het feit. dat het zachte weer. waar
bij de vaste onderlaag doordrenkt werd met
regenwater, gevolgd werd door koude. De
doordrenkte ondergrond maakt het glijden
mogelijk. Evacuatiemaatregelen zijn ge-
Aactedyk 28 te Klo Janeiro
Aalidyk 27 v Norfolk te New York
Aardyk p 27 Wight n New Orleans
Abbekerk 30 te Cochin verwacht
Agamemnon 27 v Maracalbo n Haiti
Alblreo p 27 Fernando Noronha ultr.
Alblaiierdyk 2a te MobUe
Alchlba 28 50 m W Cherbourg
Aldabl 28 p Fernando Noronha
Alderamln 28 v Suez te Aden
Almdyk 30 te Antwerpen verwacht
Almkerk 29 rum te Suez verwacht
Alnatl 28 v B. Aire* te Montevideo
Alpherat, 28 v Rio Janeiro te Santos
Alwaki 28 210 m NO Amazone Rivier
Ameriberk 28 y Pt. Kembla n Sydney
Amor 27 v Beyrouth te Lattakla
Amstelbrug 27 100 m NW Burlinga
Amateldyk 28 v Tampa te Mobile
Anutelkroon 27 op S00 m ZW Azoi
Amstelland 27 180 m ZW Las Palmas
Amstelpark 27 op 140 m ZO K. Hat-
Andyk 27 v Londen n Bremen
Annenkerk 27 v Port Said n Genua
Applngedyk 27 op 135 m ZZW Valentla
Arcndsdyk 27 v New York te Boston
Arkeldyk p 27 Straat Florida
Arnedyk 27 v Brownsville n Galveston
Arundo 26 v B. Papan te Bunbury
Baarn 28 v Curacao te Trinidad
Bantam 28 te Penang
Batocla 28 v Timordüly n Sorong
-awean 27 op 250 m ZW Bermuda
ennekom 27 v San Antonio n Co-
qulmbo
Blitar 29 te Geelong verwacht
Bloemfontein 27 te Kaapstad thulsr.
Bolsievain 27 380 m NW Kaapstad
Bonaire 27 v Grenada n Plymouth
Boschtonteln 27 v Mombassa te Tangga
Camphuys 28 te Makassar
Congostroom 28 te Cotonou
Dalerdyk 29 te Havana verwacht
Delft 27 op 200 m NO Barbados
Draco 27 v Catania n Palermo
Dulvendyk p 27 Bermuda ell
Kernland 27 v Bahia te Recife
Eendracht p 27 Malta n Tel Avlv
Elscnburgh 27 te Londen
Eos p 27 Oporto n Rotterdam
Flevo 27 v Tarragona n Cartagena
Enggano 28 v Rangoon n Calcutta
Gaasterland 27 v Porto Alegre n Rio
Grande
Garoet 28 te Panurukan
Groote Beer 28 v Southampton n Rott
Hathor 27 v Algiers te Malta
Hector 28 v Piraeus te Calamata
Hecnba p 27 San Salvador
Heeisum p 28 Dover n Houston
Heemskerk 27 te Zanzibar
Helena 27 op 230 m ZO Savannah
Helicon 28 nm te New York
Hcra 27 v Baltimore te New York
Hermes 28 v Curacao te Aruba
Hersllia 28 te Demerara
Hydra 27 op 600 m W Azoren
Ivoorkust 26 v P Amboim te Loblto
Johan van Oldenbarnevelt 28 1460 m
W Fremantle
Kcdoe 28 62 m N Alexandrië
Kertosono 27 op 628 m NW ell. Wake
Kota Baroe 26 v N. Orleans n Balti
more
Laurenskerk 27 v Rott te Duinkerken
I.awak 24 v Seattle te Vancouver
Lemsterkerk 28 90 m W Malta
Leuvekerk p 28 Kreta n Port Said
25
Los Angeles
San
Lombok 27 op 780 m W St. Helena
Loosdrecbt 28 00 m O Pt. de GaUe
Luna 28 55 m O Gibraltar
Maasdam 28 to Trinidad
Madoera 28 2400 m N Durban
Markelo 28 v Stettin te Kopenhagen
Mataram 27 op 220 m NNO Bermuda
Mellakerk 28 v Hamburg Ie Bremen
Mentor p 27 Lissabon n Tunis
Midas 27 v Bona n Palermo
Molenkerk 28 v Hamburg n Antwerpen
Nieuw Amsterdam 29 te San Juan
verwacht
Nigerslroom 27 v Dakar n Freetown
Noordwyk 30 te Santiago verwacht
Notos 28 v San Feliu te Genua
Oberon 27 v C Trujillo n Houston
Ootmarsum 27 op 300 m NW Azoren
Orestes 17 op 600 ra ZW Azoren
Prins Fred. Hendrik 28 te Hamburg
Prins Fred. Willem 28 te Valencia
verwacht
Prins W. v. Oranje 27 te Antwerpen
Pygmalion 27 op 180 m N Azoren
Radja 28 v Calcutta te Rangoon
Ridderkerk 28 300 m NO Mombasa
Rlouw 26 v Houston h Beaumont
Rondo 27 v Djakarta n Singapore
Ruys 28 v Belawan te Singapore
Ryndam 27 v Cobh n Hallfax
Salland p 28 K. Frio n Montevideo
Sapuroea 28 v Antw te Rotterdam
Sarpedon 28 v Curacao te Amsterdam
Schle 28 v Rotterdam te Amsterdam
Siberoet 27 v Makassar n Pare Pare
Slamat 27 v Koweit n Bandar Shapur
Soestdyk 26 te Port Swettenham
Sommelsdyk 27 320 m ZO K Race
Stad Amsterdam 28 te Narvik
Stad Dordrecht 28 te Porto Empedock
Stad Maassluis 30 nm te Rott verw
Slad Rotterdam 28 45 m NW Krlslan-
sund n Narvik
Stad Schiedam 28 v Piombino n Sfax
Straat Banks p 27 Sabang
Straat Makassar 25 te Singapore
Strabo 27 v Amsterdam n Hamburg
Tamo 28 v B. Aires te Rotterdam
Tcro 28 v Rosario te Necochei
Titus p 27 Gibraltar n Leixoes
Tjibodas 27 v Makassar n Surabaja
Tjiknmpek 28 te Nagoya
Tjlmcntenc 26 te Montevideo
KLEINE VAART
Actlnl
Aeglr
Coleralne te Rayle
28 Holtenau n Kopenhagen
29 te Bordeaux verwacht
mo xi v Fredriksund n Hamburg
Igarve 28 v Garston te Swansea
Ija 27 v Kopenhagen n Bandholm
de 27
Nykobing n Cork
Appingedam p 28 de Burllngs
Arbo 25 v Hull n Kopenhagen
Arctic 27 v Londen n Zaandam
Argo 28 v Norresundet te Londen
Arioa 27 te Hamburg
Aruba 28 v tja Roebelle te Rochefort
Atlantis 27 v Lysekll n Fur
Bal» T 27 v Avonmouth te Preston
Baltic 27 v Plymouth te Falmouth
Berend N 27 v Hansweert te Londen
Berkelstroom 26 v Boulogne te Lon
den Of
Bcrnisse 27 nog ln Edlnburg baal
Bestevaer 27 v Cork n Waterford
Betty 27 v Londonderry n Cardiff
ltlcrum 26 v Kopenhagen te Londen
Bill S 28 nog steeds te .Berwick
Binnenhaven p
Birmingh
~lue Bi
Texel
Barnrif 27 v Mlddlesbro te Guernsey
Brinda 28 v Havre n Duinkerken
St. Vim....
d Tyne n Harlingcn
Hamburg-Newross p 28
Brlnlo 27 te Stockholm
Canada 27 v Kings Lynn n Gent
Carlbla 27 v Westervik te Garaton
Carpo Rotterdam-Cork p 28 Wight
Casana 27 v Gothenburg n Aalbon
Catharlna 27 v Sllloth n Runcom
Celebes 27 v Antw n Duinkerken
Citadel 28 v Huil te Goole
Claes Compaen 27 v La Rochalle
Manchester
Cocla 25 v Manchester n Whitehaven
Condor 25 v Bristol n Ostende
Coolhaven 28 te Duinkerken
Cornelia B 1. 28 te Antwerpen
Corric B p 28 Finlsterre n Tuapse
Crescendo 28 te Antwerpen verwacht
Dale Ho Inner 28 v Dakar te Rouaan
Delta 25 op de Humber schuilen
Den.1 28 v Gdynia te Karlshamn ven»
Deo Duce 27 v Gothenburg n Malmo
Deo Gratlas 27 v Bilbao te Gyon
Dicky W 28 v Dordrecht n «Bristol
Dlllgentla 27 v Londen n Shoreham
Dlna 27 v Plymouth te Falmouth
Dok laan 27 v Birkenhead n Fowey
Dora 28 v Gandla
Driebergen p 27 Oporto n Portsmouth
Drie Gebroeders 28 te Liverpool
27 v Whitehaven n Genua
'outsdyk 28 te Roscoff
Erkalln 28 v Plymouth te Preston
icht
Evertien 27 v Swansea n Brest
Express 29- v Boston te Mlddlesbro
Favoriet 28 té Oslo
Ferocla 27 v Cardiff te Brest
Flducia 28 v Boston n Maassluis
Flevo 27 v Gdynia n Aarbuus
Follonica 28 v Manchester n Rott
Frans 28 v Selzaete n Gothenburg
Frejo 30 te St Nazaire verwacht
Friesland 28 v Odense te Methll
Geert Bodcwes 27 v Antw n St. Na
Gefle 28 v Stockholm te Rouaan
Geja 27 te Malmo
Globe 27 v Stettin n Londen
Had» 25 v Coleralne te Bristol
Harold 29 te Manchester verwacht
Haiewlnt 27 v Esbjerg te Hamburg
Hsst I p 25 Lizard n Liverpool
Hast 3 27 v Parijs n Huil
Helvetia 29 te Port Talbot verwacht
Hoe Vinces p 28 Hlrsthals n Uddevalla
Hoop 28 te Wamemunde
Hoflaan 27 v Faxe te Hamburg
Hondsrus 28 te Esbjerg verwacht
Horst 27 v Goole n Ant
11 unze 6. 27 v Hamburg
Ida Jacobs 28 op 420 m NO v l
Vincent
.Ja Pleter p 28 Ouessant n Antw
Import 27 v Zeebrugge n Oporto
Ingeborg 27 v Hertones te Bergen
Insp Mellema 27 v Bordeaux n Tunis
Jacoba 85 v Rouaan te Wisbech
Jan Kreumer 28 v Rott te Horten
Jans 28 v Amsterdam te Londen
Jason 27 v Antwerpen n Heroya
Java 27 v Pooie te Morlalx
Jo 28 nog te West Hartlepool
Johannes 27 v Rouaan n Sharpness
nny p 28 Brunsb. n Mlddelfart
«kind 27 v Tunis te Algiers
Jutland 27 v Kopenhagen te Stockholm
Kaap Falga 25 te OscarRiamn
Kathleen 24 v Havle te Portreath
Kortenaer 27 v Morlalx n Poole
Kwiek 26 v Westervik n Oosterhout
Leemans p 27 de Burllngs n Goole
Leendert B 2fl te Stanlow verwacht
Leo S 28 v Sodertelje te Nordenham
Leuvehaven 28 te Gothenburg
Libelle 26 v Fowev te Chariestown
Liberie 27 v Hamburg n Cork
Lijn baaivsgracht p 27 Kiel n Abo
Lydla 27 v Helsinki n Hamina
i Groningen
Marcel), 31 v
Marl. Thereala J7 v DubUn^tu,.
4SSKE a
Mascotte' "ia *™ndenDtal8etlJt»ï'*Ch,
Marne 27
Martha 26
Marllen 27
Marwff 30 v Amst t
Merak 27 v Hamburg n Huil
Meres N 28 op 250 m Z v Ton.*t«
Metropole 27 v Londen n Ro«^#
Mlra 27 v Antwerpen n Gdvnï?
Mlrtam N 27 v Rouaan te
Missouri 27 v Fowey n Oi
Monica 28 v Mlddlesbro n
Mudo 27 v Bremerhaven r
Muphrid N 28 v DroRheda
Mulua Fides 25 v Whitstable n izm*
My puck 28 v Rouaan n PÏrlVi n<Un
Nanny 28 te Drammen
Nasaauhaven 28 te Antwernen
Nautilus 25 v Mlddlesbro n Huil
Navis 26 v Limerick n Brlstolkan
Necton p 28 Klel-Holtenau
Nelly 28 v Brest te Cardiff
HOOG WATER. 30 Jangarl
Antwerpen 12.28
Vlissingen 1021
Terneuzen 10.48 j3»,
Wemeldlnge 11.46
Hansweert 11.08 jjj,
Zlerikzee 11.29 1
Brouwershaven 11.10 j3
Willemstad 00.19 jjjj
Hellevoetaluis 11.58
Dordrecht 01.11 m
Rotterdam 00 35 i3||
Hoek van Holland IJ 20
Schevervlnaen U.SO
Umuiden 12.15
Den Helder 02 45
Korn werderzand 05 09 ir <a
Harllngen 05 20 )|m
Terschelling 04.67 i]n
Zoutkamp 06.15 S|M
Delfzijl 07 25 BH
Gouda 02.11 ijj}
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
Januari
Rheinfelden 191 -
-10 Straatsburg 1.7i
Mannheim 2 10
Bingen 1 46 -20:
Koblenz 1.83 —28: Bonn lso
Keulen I 69 -80: Dusseldorf 3
Ruhrort 4 08 —57 Wesel 3 94 —58-
Emmerik 3.57 —41Plochlngen 121
Steinbach 134 +10 Trier 145
Lobith 1082 —44 Ntlmegen 843
.J Arnhem 8 38 -33- Eefde 341
-19: Deventer 2 67 -13- Monsln 86 50
10 Visé 50 57 77. Borgharen 4640
120: Belfeld 11 62 30- Grave 4 M
De temperaturen waren; Straatsburg
6° Mannbeim 7*.- Caub -ip-
Keulen 7°- Wesel 10°; Steinbach
-5: Brelsach l.of
I -7 Maxau 3.11
—17; Mains J.|4
s
U KUNT
f3.50 VERDIENEN!
jzersterke kwaliteit
krimpvrij (Sanfor)
deaal „BEVA" model
met volledige „BEVA" garantie
normale prijs 15.90
ti/delj/ke aanbieding* nu voor
s
s
s
s
GOUDA
NEEM NU AUTORIJLES
dan kunt U oinnenkort ZELF AUTORIJDEN
Neem LES van BOEGHEIM
Hij heeft vele jaren ervaring op dit gebied.
2 x Per week gratis theorielessen. Wij verzorgen
Uw gehele aanvraag.
ITuwelensingel 178 - Tel. 4882
Uit een verguldinrichting aan de Meeuwen-
„an ln Amsterdam-Noord zijn drie gouden en
één plaHna-anode(n) gestolen. Zi] hebben een
waarde van bijna 3.000 gulden. De dieven zijn
door inkllmming ln de fabriek gekomen. De
anoden hingen in een bak met cyaankali, een
zout. dat behoort tot de sterkste vergiften in
de chemie, en dat werkt als blauwzuur.
De arrondissementsrechtbank in Den Haag
heeft de zaak van de graphlcus H. A. de v. die
geëxperimenteerd had met het namaken van
bankbiljetten van 2.50. naar de rechtercom
missaris teruggewezen tot het nader horen
van een getulge-deskundige
De officier had tegei) De V. één jaar gevan
genisstraf geëist.
Verdachte had op 3 bctober 1953. terwijl haar
man in een stoel zat te slapen, de gaskraan
opengezet en was daarna met haar kind de
straat opgegaan. Buren bemerkten onraad,
waardoor erger werd voorkomen
De arrondissementsrechtbank in Den Haag
heeft gisteren H. M. van R.-M. uit Lelden ver
oordeeld tot zes maanden met aftrek en ter
beschikkingstelling der regering.
I „Vader, geef je bord
nog maar 'es..!"
Graag!... Sinds Moeder maggis kalfs
bouillonsoep heeft geprobeerd is Vader
een eersteklas soepliefhebber geworden
en een tweede bordje is heus geen zeld
zaamheid. Ook de kleine boy smult van
die kostelijke, romig-zachte crèmesoep. En
dan te bedenken, dat zo'n heerlijke trac-
tatie in 5 minuten kant en klaar is!
Begin morgen Uw maaltijd met maggis
kalfsbouillonsoep een delicatesse,
waarin het allerfijnste kalfsvlees is ver
werkt. En ruikt U eens hoe heerlijk geu
rig die soep is.
Probeert U vooral
ook eens die feeste
lijke MAGGIS KIPPEN
BOUILLONSOEP...
MmmJf8 cent voor
4 flinke borden.
Voorheen 65 en
thans slechts
Voor 4 flinke
borden.
Neem een paar
zakjes in huis!
KALFSBOUILLONSOEP
Let op het Zilverzakje met de kalfskop
m die soorten en modellen
Wij hebben uitsluitend de betere
merken Reeds vanaf 4.25
Onze Electr. Schaatsen-
slijpinrichting is ook
Zaterdagmiddag geopend
KLEIWEG 57 TEL. 2038
achtei Cttfi „Flaszicht", einde Weth. Venteweg.
Prima conau'mpties.
DE BURGEMEESTER VAN GOUDA brengt Ingevolge
artikel 37 der woningwet ter algemene kennis, dat op de
Gemeente-Secretar.e. afdeling Algemene en Sociale Zaksfl
(Markt no. 1). van 30 Januari t.m. 12 Februari 1954 voor een
ieder ter inzage zijn gelegd:
1. het bij raadsbesluit van 25 Januari 1954 in enigszins
gewijzigde vorm vastgestelde plan tot gedeeltelijke
herziening omvattende het stadsdeel „Ouwe Gouwe
en het noordelijke gedeelte der gemeente ten westen
van de Ridder van Catsweg van het partiële uitbrei
dingsplan „Noord en Noordwest";
2. d? bij het sub 1 bedoelde raadsbesluit tegelijk vas'-
gestelde „Verordening", houdende de bebouwingsvoor
schriften. als bedoeld in artikel 39 der Woningwet,
waarin de bestemming der gronden begrepen in het plan
tot gedeeltelijke herziening van het partiële uitbrei
dingsplan „Noord en Noordwest" voor zover dit her
zieningsplan betrekking heeft op de bestemming van
gronden in onderdelen (stadsdeel .Ouwe Gouwe"), nader
wordt omschreven".
Binnen zes weken na afloop van de in de aanhef ge
noemde termijn kunnen de belanghebbenden, die zich met
bezwaren tot de Gemeenteraad hebben gewend, bij Gede
puteerde Staten van Zuid-Holland bezwaren tegen het
herzieningsplan met bijbehorende bebouwingsvoorschriften
indienen.
GOUDA. 29 Januari 1954.
DE BURGEMEESTER VOORNOEMD,
E. A. POLET. lo. B
DRUKKERIJ KOCH KNUTTEL
vraagt een
tn het bezit van MULO-diploma Schriftelijke solli
citaties te richten aan Turrmarki 106. Gouda.
(6)
Een vrouw, worstelend met de golven la
de voorstelling van dit monument, dat op 1
Februari op de begraafplaats van 's-Gra-
vendeel zal worden onthuld als een blijven-
de herinnering aan de overstromingsramp,
die ons land een jaar geleden heeft
getroffen
2 Crapauds en 4 stoeieh f 35.—; 2 crapauds en 4 ftoelen f 25.—
2 fauteuils en. 4 stoelen, opnieuw met leer bekleed f65.—
4 crapauds f 85.—; massief eiken buffet f35.—; linnenkast f75.—
linnenkast f 45Verder nog dressoirs, schuiftafels, salon
tafels, keukenstoelen, zinken baden. enz.. ePiz. Te veel oih
op te
GROENENDAAL 75 TELEFOON 2629
waarin gevestigd garagebedrijf annex luxe verhuur,
ieparatie rijwielen en motoren en benzinepomp, met
woonhuis, leeg te aanvaarden. Eén en ander aan de rand
van Gouda. Te bevragen:
Makelaarskantoor A. VAN DUIN
Vredebest 26—30 Gouda Telefoon 3656
for our tntenen
roeken .hoor1)! in Hollend
mini het pmhhqe keiteet
Jhe KnorkenwHejn hhot
lend hef nummer eindt
qtnóop nm
Verdnedubbtledikiek
del n nummer ven
man lotte'
Ik heb gewonnen
yarmAG 29 JANUARI 1954
PAGINA 3
Statenzaaloverecnkomst en de Stop van Lobith zijn er pigenlijk te
geweest, zo zeide mr J. J. Oyevaar gisteren in een boeiend betoog
V r Rijnvaartproblemen, gehouden voor Jiet Departement Rotterdam
°VC de Maatschappij voor Nijverheid en Handel tijdens een lunch-
hleenkomst, waarvoor een ongekend grote belangstelling bestond. De
h er Oyevaar toonde zich in dit betoog optimistisch over de ontwikke
ling van de Rijnvaart. Hij is er van overtuigd, dat de beoogde ordening
eens zal komen en hij gelooft ook, dat hfl voor West-Duitsland op den
duur onmogelijk zal blijken te zijn tegen de stroom van de Europese
economische integratie op te roeien. Er zal echter aan een paar belang-
iike voorwaarden moeten worden voldaan en een daarvan is overeen
stemming tussen de Nederlandse Rijnvaarders onderling. Het wachten
is daar bij en dat wachten mag naar zijn mening niet te lang duren
op response van een betrekkelijk klein aantal mensen.
de kanalen noemde al wil h(j die toch
ook met de Rtyn a's één geheel zien. de ver
schillen ln wezen betrekkelijk gering z(jn.
Integratie
Wij wezen er reeds op. dat de heer Oye
vaar ook als zijn mening gaf, dat West-
Duitsland in zijn Rijnvaartpolitiek niet te
gen de stroom op kan blijven roeien. Daar
mee doelde hij op de Europese integratie
en ook op de economische politiek van prof.
Erhard. En hij sprak deze mening uit. on
danks zijn bekentenis, dat hij zelf niet tot
de verwoedste integrators behoort.
Wat de integratie betreft betrok de heer
Oyevaar in het bijzonder de Kolen- en Staal
Gemeenschap in zijn betoog, van groot be
lang voor de Rijnvaart, omdat 45 tot 50 pet
van het Rijnvervoer bestaat uit KSG-pro-
ducten. Hij wees er op van welk een dode
lijk gevaar het zou zijn voor de Nederland
se Rijnvaart, als er een vrachtenstabilise
ring zou komen zonder quotering. Dit ge
vaar is thans voorlopig afgewend, vooral
ook op grond van het feit, dat zulk een sta
bilisering een verhoging van de vrachtcijfers
zou betekenen en voorts op grond van de
vervoersparagraaf van het KSG-Verdrag.
die alleen maar vodrziet in bestrijding van
discriminatie en in harmonisatie. Dèt dit
gevaar zich heeft voorgedaan bewijst in
tussen wel. dat de Rijnvaart op haar tellen
moet passen. Ook uit dien hoofde is het
noodzakelijk, dat men bij de Rijnvaart zelf
orde op zaken stelt.
De integratie in haar geheel ziet de heer
Oyevaar als een probleem op lang zicht,
waarbij een belangenstrijd aan de orde komt
een tijdsbestek van nauwelijks drie
kwartier heeft de heer Oyevaar een helder
inzicht gegeven in enkele Rijnvaartpro-
hlemen die op het ogenblik in het bijzonder
de aandacht vragen. Hij heeft dit gedaan
in een ifeer van nuchtere zakelijkheid, ont
daan van ieder sentiment. Misschien wel
mede daardoor gaf hij tevens een duidelijke
scheti van de achtergronden van die pro
blemen en van de draagwijdte daarvan.
8or beien met een uiteenzetting van de
historische ontwikkeling van de vrUheid
Tan de Rïnvaart. In grote trekken ziet hU
torbü arle Ph.scx: «r.t de .trtjd l.r
verkrUiini van die vrijheid, die *ljn bekro
ning vond In het tot «tand komen van de
Acte van Mannheim, vervolgens de strijd
om de consolidering van die vrtfheld en
thani de overgang naar ordening op grond
slag van vrjjheid en gelijkheid. De heer
Oyevaar voegde hieraan toe. dat het woord
ordening voor hem ala liberaal hier geen
alechte beteken la heeft. Zou de ordening
niet bH de vrijheid paaien, dan zou het
woord vrijheid voor hem een «lechte klank
krUgen.
Ordening ls nu geboden, aldus spr. Het
gaat daarbij niet om de wanverhouding tus
sen «cheeparuimte en ladingaanbod op zich
zelf, maar om het permanente karakter
daarvan en verder om de problemen, ver-
i nieuwbouw, de
toritering en de gewijzigde politieke struc
tuur in Duitsland, die er onder meer toe
heeft geleld, dat ook de Elbevloot emplooi
ls gaan zoeken op de Rijn.
Hoe
7 Is het er wel over eens, dat er
orde op de Rijn moet komen. De vraag is
alleen hoe? In dit verband bracht spreker,
wat de Nederlandse activiteiten betreft, de
Statenzaalovereenkomst (die niet heeft ge
werkt) en de Stop van Lobith (waartegen
de Hoge Raad bezwaren bleek te hebben op
grond van strijdigheid met de Acte van
Mannheim) jn herinnering. Daarna is de
economische Rijnvaartconferentie gekomen
met de denkbeelden van bindende vracht
afspraken met quoteringen en reservaten.
Het is in dit licht, dat de heer Oyevaar van
mening is, dat de Statenzaalovereenkomst
en de Stop van Lobith te vroeg zijn ge-
Het beginsel van de vrije Rijn wil spr.
natuurlijk niet aantasten, maar hij deed uit
komen. dat dit naar zijn mening zeer wel
verenigbaar is met samenwerking tussen
en hechte organisatie van de Rijnvaarders
Die is er ook in de Rijnoeverstaten, met uit
zondering van Nederland, waar de tegen
stelling tussen de rederijen en de betrek
kelijke zwakte der particulieren belemme
rend werken. Voor de oplossing van de hui
dige Rijnvaartproblemen is evenwel inter
nationale organisatie nodig en die is op
haar beurt slechts mogelijk als er overal
nationale organisatie is. Het ls opvallend,
dit zij als kanttekening bij dit betoog van de
heer Oyevaar opgemerkt, dat de drang naar
samenwerking ook zo duidelijk waarneem
baar was in de vergadering van het Cen
traal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart
die minder dan 24 uur eerder tn dezelfde
zaai van het restaurant Atlanta werd ge-
problemen nader analyserend
toonde de heer Oyevaar zich niet somber
gestemd door het feit. dat de economische
Rijnyaartconferentie niet onmiddellijk tot
resultaten heeft geleid. Wel waarschuwde
hij er voor. dat men het vraagstuk niet tel
kens op een andere manier moet aarjpakken.
Nuttiger acht hij het. als het wer)
economische conferentie wordt ver'
uit verband liet de heer Oyevaar
meren, dat hij niet bijzonder entl
over de Duits—Nederlandse notiwisseling
over de Rijnvaart
Ordening bij de Rijnvaart acht spr. niet
in strijd met het algemeen belang en ook
niet in strijd met de Acte van Mannheim
yij gelooft ook niet aan een kartelgevaar
Een te hoog vrachtenniveau zal er immers
toe leiden, dat verladers of ontvangers zelf
vloten zullen gaan exploiteren en bovendien
18 er de concurrentie van spoorwegen en
Welvervoer
Innvrdeutsch vervoer
®et kon moeilijk anders, of het bekende
vratgjtuk van het „innerdeutsche" vervoer
*Wd door spr. afzonderlijk aart de orde
8®«eld. Hy wilde zich niet in de juridische
menu» v»n het rechtsvraagstuk verdiepen,
maft ook voor de leek is de Duitse houding
h t JuZieni een vreemde geschiedenis, in
bijzonder omdat het gaat om maatrege-
dis *Mrmee in 1945 is begonnen, omdat
8 ma»tr»vion hun oorsprong vinden ln
Krot
den
lundig optreden van de geallieer-
omdat steeds verschillende gronden
.„„"chtvaardiging van die maatregelen
s. ^«"ngevoerd Spr. vergeleek de Duit-
houding te» aanzien van de Rijnvaart
L..., w*t. rich ten aanzien van de Donau
B«i. V^Peeld tijdens de conferentie van
n o ,D 19<8.
dom' "cht,vr»a8 ifcht spr. dua niet van aca-
vro.1,CS.e *ard Maar er blijft een twist-
ui»«X' ,Mrl?ij ziet spr niet veel heil in een
do Sf» vfn de Centrale Commissie voor
natuïn.Va,rM«* uitspraak van het Inter-
to »a Gerechtshof schijnt niet mogelijk
Nadoi' 1 uitspraak op grond van het
ninKverd'~DuUse arbltra*e" en ve™°*-
etM?.aW,,Je het vraatstnk behalve van de
titrk uen P'lnciplële, ook van de prae-
neltoi» *e be,'en- z""1 e*" benadering.
Hiot ri het voora' gaan om een
zal k,' Is men het d"r over ee,,,' dan
ziin vr,a*atuk van de reservaten tevens
In »ïïfelo,t M'"chien houdt Duitsland wel
voor met de onderhandelingfrpoiltle
riMer»mBtuele 9uoterln*ën v»«t "Un
HU h lDXêkt „Innerdeutich" vervoer,
de t*ven> gevoel, dat. ala men
bil km i n n,et op de drijft waar-
In het bjjsonder de problematiek rond
bij welke de verkeersmiddelen en de ha
vens in het geding zijn. Spr. noemde in dit
verband de Rijn een as en Rotterdam een
ashaven. Talrijke problemen komen daarbij
aan de orde. zoals die van de kanalen (o.a.
Moerdijkkanaal), de Ausnahme-tarieven,
waarvan nu ook de Duitse Rijnhavens ten
volle te lijden hebben, de Rijnvaartpremies
en het gratis slepen. Een oud stokpaardje
beklimmend wees de heer Oyevaar daarbij
op de betekenis van overleg tussen de West-
europese havens.
Z|jn conclusie was, dat er sprake Is van
een verrijkende ontwikkeling en dat die
ontwikkeling veel t|jd zal vergen, maar dat
er tenslotte ordening zal komen, ook al
zullen daaronder wel bepaalde belangen
moeten ïyden. Een van de belangrijkste
sleutels van deze ordening ligt naar spre
kers mening b|j overeenstemming tussen de
Rijnvaarders in Nederland.
Volgens een besluit van de Joegoslavische
federale bestuursraad kunnen regelingen
worden getroffen voor de opening van goe
derenbeurzen. De voornaamste taak van
deze beurzén zal zijn bijeenkomsten te orga
niseren van vertegenwoordigers van eco
nomische organisaties voor de aan- en ver
koop van agrarische producten. Deze beur
zen zullen zich ook bezig kunnen houden
met het toezicht op het sluiten van con
tracten. de afkondiging van prijzen# van
agrarische producten en bewerkte land
bouwproducten, het verstrekken van in
lichtingen over de situatie van deze pro
ducten op de markt en met de vaststelling
van usances vdor de aan- en verkoop van
die producten. Volgens het besluit zullen
speculaties op de prijsstijgingen of -dalingen
op die beurzen niet mogelijk zijn. De beurs
transacties zullen worden gesloten met de
verplichting, dat transacties slechts in na-
tura zullen kunnen worden uitgevoerd. Ter
mijncontracten in die zin. dat slechts 't prijs
verschil tussen het tijdstip van het sluiten
van het contract en dat van afwikkeling
verrekend wordt, zullen niet worden toege
staan. De goederenbeurzen zullen worden
opgericht door de bestuursraden van de
Joegoslavische republieken.
In een vraaggesprek voor de Westduitse omroep heeft dr Seebohm,
minister van Verkeer van de Bondsrepubliek, een overzicht gegeven van
de plannen die de Westduitse regering koestert ter sanering van het ge
hele vervoerswezen. Dr Seebohm stelde voorop dat de huidige moeilijk
heden in het Westduitse verkeer een gevolg zijn van de catastrofe die in
1945 over Duitsland is gekomen. Hij ontkende dat er sprake zou zijn
vah een verkeerschaos of verkeerfscrisis. De moeilijkheden die zich in het
bijzonder hebben voorgedaan in het Weg- en ra.ilvervoer hebben er toe
geleid dat de regering al in de zomer van 1953 bepaalde maatregelen
overwoog die door de ontbinding (van de Bondsdag en de daarop volgende
verkiezingen niet tot uitvoering zijn gekomen. Begin December heeft het
ministerie van Verkeer voorstellen gedaan die pas in de huidige zitting
van het kabinet behandeld kunnen worden.
In de Donderdagmiddag gehouden verga
dering van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Midden-Limburg, heeft de
voorzitter, de heer J. M. H. Breukers, een
Nieuwjaarsrede uitgesproken.
In het rayon van de Kamer heeft over het
afgelopen jaar practisch geen nieuwe in
dustrievestiging plaatsgehad.' Mede door
uitbreiding van de bestaande werkgelegen
heid kon het arbeidsaanbod voldoende op
gevangen worden. Hierin zal in de naaste
toekomst ook wel nog geen verandering van
betekenis komen. Daarbij brengt ieder jaar
ons dichter bij de inwerkingstelling van de
Bealrix-mijn. aldus spreker. Er yvordt vol
gens spreker vaak gesproken over de ge
varen die deze omzetting van agrarisch naar
industrieel gebied met ziel» medebrengt.
Men mag deze gevaren wel zien, maar men
moet ze ook niet overschatten en ze met
durf en optimisme tegemoet treden, omdat
deze omzetting r^iet plotseling maar gelei
delijk gaat en voor de nakomelingen van
vele agrariërs een zegen zal blijken te zijn
De ontwikkeling van Midden-Limburg zal
volgens de heer Breukers veel geschoolde
technische krachten vragen Reeds thans
geldt de algemene klacht van de industrie
het gebrek aan geschoolde arbeiders Van
hoeveel belang de technische opleiding voor
de toekomst van Nederland is. moge, blijken
uit de nota-Rutten cn vooral uit het rapport
dat een commissi» uit de vereniging "in
Kamers van Koophandel en Fabrieken n
Nederland, naar aanleiding van de nota-
Rutten met betrekking tot het nijverheids
onderwijs heeft samengesteld.
De bevolking van Midden-Limburg dient
er volgens spreker voor te zorgen dat de
leiding van de tot ontwikkeling komende
industrieën zoveel mogelijk ln haar eig"n
handen blijft en ze heeft tijd genoeg dit
voor te bereiden.
Onze verbinding met Duitsland en Bel
gië per spoor ia er ln de loop van het laar
niets op vooruitge«aan, zo vervolgde «we
ker. De stiefmoederlijke behandelingyfie de
spoorlijn MitnclienGlad bi
Antwerpen in de Tweede Kamer
grotingsdebatten heeft ondervoeden voor
spelt weinig goeds. Tot op heden hebben al
leen de Engelsen. b|) de boAw van hun
nieuw hoofdkwartier b|j Miincnen-Gladbach
beseft dat de kortste verbindlrfc tussen twee
punten nog steeds de rechte ÏUn is en dat
het oneconomiich zou z|jn fete bestaande
rechte l|jn niet te gebruike;
W(j zullen echter, in Jret kader van de
Europese Integratie, m«f hoop en vertrou
wen. blf de bevoegde Instanties blijven ai
dringen op wederopnsAning van het verkeer
op deze b(f ültatek Westeuropese spoorver
binding. aldus de h/er Breukers.
Export agmrinche producten
Nog steeds is Ale export van agrarische
producten in hel rayon van d"ê Kamer van
het allergroots» hoiang_ m» voornaamste
afnemer is We4-Duit8!
Zo bedroeg
eieren uit Neerland
voordelen biedt, aldus spreker. Slechts zij
die er geen interesse bij hebben of er aeifs
tegenstanders van zijn, laten pessimistische
geluiden horen ten aanzien van haar tot
standkoming.
Waterwegen
Tegen het einde van het jaar is er buiten
Limburg' een tweetal plannen Haar voren
gekomen, die ten nauwste in verband staan
met de waterwegen in Limburg. Het eerste
plan betreft Helmond en beoogt deze in
dustrieplaats via een doorgetrokken Wllhel-
minakanaal-aansluiting aan de Maas. Van
zelfsprekend is volgens spreker voor deze
plannen de aangeu ezen doorverbinding met
de R|jn: een kanaal Areen—Ruhrort.
Het tweede plan komt uit België. In zijn
rede. waarmee hij de vergadering van de
Conseil Provincial van Luik opende, heeft
de heer Clerdent. gouverneur van de pro
vincie Luik. een overzicht gegeven van de
verkeersproblemen die betrekking hebben
op zijn ambtsgebied. Ten aanzien van de
Stop van Ternaaye'n constateerde hij. dat
een dergelijke anomalie niet langer meer
kan bestaan, daarmee zich op hetzelfde
standpunt plaatsend, als de samenwerkende
Kaders
Als verbindingen van de Maas met de
Run worden door hem het tracé Visé
Neuss (het Vent—Deboutkanaal) en het
tracé Bom—Geilenkirchen—Neuss genoemd
In het rapport van de samenwerkende
Kamers wordt het Vent—Deboutkanaal kan-
geduid als de minst economisch-veramt-
rde verbinding.
Het tracé Bom—Geilenkirchen—Neuss, dat
door de samenwerkende Kamers is ontwor
pen en op zijn economische waarde onder
zocht. heeft onder meer het grote voordeel,
dat bet ook het gebied van Aken voor het
vervoer per schip ontsluit.
Er zijn thane te Luik plannen opgekomen
om een comité op te richten, dat. een studie
zal maken van alle problemen die de be
vaarbaarheid van de gehele Maas met zich
meebrengen en tevens van de verbindt--
met deze rivier met de Rijn. Ook de samen
werkende Kamers in Limburg hebben
odiging ontvangen om in dit comité zi!
emen.
Alvoreb*. echter aan deze uitnodigini
volg te gevbn zal het volgens spreker/iien-
stig zijn de cbftscs»«erT«ics daarvan/ferdege
te bezien. Immers zoals vermoe
delijke samenstelling van het comité mag
concluderen, zal het de tendentie hebben de
Maas—Rijn verbinding zo duidelijk mogelijk
te zoeken en eerder de verbinding Bom—
Gellenkirchefi—Neuss dan die via Arcen-
Ruhrort trachten te verwezenlijken. Dat dit
aanieiding7kan worden tot het afwegen van
diverse b/langen. zoals bijvoorbeeld de ont
wikkeling van Midden- en Noord-Limburg,
de Peelrelden en ook de Brabantse verbin
dingen (net Maas en Rijn tegenover die van
de Nederlandse. Belgische en Akense kolen
bekkens behoeft nauwelijks te worden be
toogd. terwiü ook rekening zal moeten wor
den gehouden met de belangen van de ha
ven Rotterdam belangen, welke zeer ze
ker onder de nationale moeten worden ge
rangschikt, aldus spreker.
-Yirrf
mtllioen stuk/ voor^
veer 258 mi Uil oen i
Hiervan ^erd
exporteeny onngvfl
een waart
den Hierlran
mond gele\erdj
voor ten i
Bovendien
4r 1675
■n onge-
[fid ge-
s met
Plioen gul-
1 te Roer-
Tllioen stuks
STllioen gulden.
de particuliere
handel uit het district nog 40-tallefc mll-
lloenen eieren uitgevoerd.
Ook de export van zuivelproducten uit
Midden-Limburg noemde spreker van grote
betekenis.
Dat door het wegvallen van de vervoers-
gelegenheld ever de spoorlijn Mlinchen—
Gladbach—Antwerpen ook de treinverbin
ding met België verbroken blijft, noemde
de heer Breukers voor het rayon een han
dicap.
De vooruitgang bij de totstandkoming van
de Benelux maakte deze verbinding steads
belangrijker. Wij blijven geloven in de Be
nelux, omdat deze voor onze provincie veel
Italiaanse scheepvaartkringen hebben r
de grootste aandacht de ontwikkeling ge
volgd van de concurrentie die de scheep
vaartlijnen in het Noordzeegebied hun aan
doen door het scheppen van container dien
sten van Zwitserland en andere landen ir
Centraal-Europa naar landen overzee vii
Antwerpen, Rotterdam en andere havens in
Noordwest-Europa. Om deze reden hebben
twee Italiaanse scheepvaartmaatschappijen,
de „Adriatica", Societa di Navlgaxione en
de Sidarma I.|jn te Venetië b|j de Cantieri
Riuniti dell' Adriatico te Triest een stel ge
koelde containers van een nieuw type be
steld. Deze containers z|jn ontworpen door
de heer Strakosch en zullen niet alleen ter
beschikking worden gesteld van Italiaanse
bevrachters, maar ook van die van Cen
traal Europa. De Sidarma L|jn die een ge
regelde dienst tussen Italië. Centraal-Ame-
rika en New Orleans onderhoudt, over
weegt de containers ook voor het vervoer
van bederfelijke goederen op deze route te
gebruiken.
De nieuwe container is geheel ontworpen
door het technisch bureau van de afdeling
voor spoorweg- en luchtvaart materiaal vai
de Cantieri Riuniti dell' Adriatico. Dezelfde
firma vervaardigt hem thans in ma:
productie De container heeft ongeveer
388 kubieke voet nuttige ruimte en weegt
netto (inclusief de koelinstallatie) 2,6 ton.
Het gewicht in beiaden toestand is 64 ton.
waaruit volgt dat de capaciteit 4 ton
draagt.
De container heeft een lichtmetalen ge
raamte. bestaande uit in de scheepsbouw
gebruikelijke profielen, welke bestand zijn
tegen vocht en zeewater. Dit geraamte
bekleed met lichtmetalen platen, die glarv-
jend blijven, zodat hiervan een warmte-
"^ecterende werking uitgaat. Het geheel
;lonken en „gekookt", waardoor een
volledig afgesloten ruimte is verkregen.
Van binnen is de container gevoerd met ge
galvaniseerd stalen platen, die eveneens
luchtdicht aaneen zijn gesloten.
3ovenop de container zijn vier ringen
aangebracht voor het ophijsen ervan; van
onderen zijn in de lengte twee flinke pro
fielen bevestigd, waarop de container rust.
De inwendige ruimte van de container is
in drieen verdeeld: de koelruimte, de afde
ling voor de waaier en de radiator-evapo
rator. en de afdeling voor de machine.
De koelkamer ls geheel ingesloten door
geïsoleerde wanden. De ruimte is 388 ku
bieke voet groot. De muren en vloer zijn
belegd met losse uitneembare houten roos
ters en in de beneden hoeken zijn aftap
openingen aanwezig voor het vrij komende
lekwater. Een geïsoleerde deur geeft toe
gang tot de koelruimte. Deze deur laat de
deuropefllng naar believen half of geheel
vrij.
De afdeling voor de waaier Is van de
koelkamer gescheiden door middel van een
lichtmetalen deur, waarbij in het bovenste
deel verstelbare en in het onderste deel
vaste ventilatielatten zijn aangebracht,
waardoor men de luchttoevoer kan regelen
Ook de muren vah dit compartiment zijn
geïsoleerd.
De machinekamer heeft zijn eigen toe
gang. In deze afdeling zijn de motoren met
hur». uitrusting geplaatst. Een nis bevat de
schakelaars, de thermostaten en verdere
electrische uitrustingstukken benodigd
voor de contröle van de motoren. Ook hier
zijn ventilatielatten aangebracht voor koel
lucht. terwijl in de twee binnenwanden,
die de machinekamer van de koelkamer en
de afdeling voor dp waaier afsluiten, twee
poorten zijn aangebracht voorzien van een
klep, waardoor de bedorven lucht kan ont
wijken.
De koelmachine is zo gemaakt, dat ge
makkelijke en veilige automatische wer
king is verzekerd, dat zij kan wórden aan
gepast aan verschillende voltages, zowel
voor wissel als voor gelijkstroom en dat be
weegbaarheid met volle last mogelijk is.
Automatische werking van de installatie
wordt mogelijk gemaakt door kleppen, die
worden gecontroleerd door temperatuur en
druk en door een thermostaat, die de ver
eiste temperatuur aangeeft. Door middel
hiervan kan men met grote accuratesse een
temperatuur tussen —15 en +12° C in
stellen. De waaier is gekoppeld op de
van de motor. De koelmachine werkt met
Freon.
Teneinde de machine onder verschillende
omstandigheden bruikbaar te maken zijn er
twee motoren op dezelfde as aangebracht.
Elke motor kan zowel op 110 of 220 volt ge
lijkstroom werken de meest gebruikelijke
spanningen aan boord van schepen als
ook op 130. 225, 260 of 380 driefasige wissel
stroom. zoals gewoonlijk aan de wal ge
beurt. De ene motorfcwordt door de andere
aangedreven, maar elk van hen is tevens
voorzien van een onafhankelijke regel-
installatie Ais er slechts één bepaald type
stroom wordt gebruikt kan men één motor
met bijbehorende uitrusting geheel uit
schakelen door de as van de te gebruiken
motor te verlengen.
De belangrijkste onderdelen van de koel
installatie zijn:
Een enkel werkende Freon 12 compressor
van het verticale type; een lluchtgekoelde
condensor met geribde stalen* spiralen, aan
de buitenkant met lood bekleed, een radia-
torevaporator met geribde stalen spiralen;
een centrifugale waaier en een separator
voor de verzameling van condensaat.
Een van de motoren is een speciaal type
gelijkstroommotor van 25 p.k., voor 110 of
220 volt en met een toerental van 1400 o p.m.
De andere motor is een drie-fasige asyn
chrone motor van 3 p.k. bij 110, 190, 220 er
380 volt en 42 periode, bij e«m toerental var
1200 o p m 130. 225. 26Ö en 450,50 periode bij
edn toerental van 1400 o p.m.
Geen^grotc opleving vernacht
in Am. staalindustrie
Er ls weinig kan», dat de bedrijvigheid
in de Amerikaanse staalindustrie zal stijgen
tri een zodanig snel tempo als de producen-'
ten hadden verwacht, aldus schrijft „Iron
Age". De productie blijft zich bewegep op
ongeveer 75 van de theoretische capaci
teit en gedurende verscheidene weken zal
zij waarschijnlijk geen grote veranderingen
te zien geven.
De verkoopleiders der «taaimaatschap
pijen hebben echter de moed niet opgegeven
en een aantal verwacht nog steeds een op
leving van de bedrijvigheid, ofschoon zij
thans toegeven, 4«t de verbetering in de
situatie waarschijnlijk later zal komen dan
zij oorspronkelijk hadden verwacht.
Bij het huidige niveau der productie gaat
het de grote producenten nog steeds tame
lijk goed De niet-geïntegreerde en de klei
nere producenten hebben echter dringend
behoefte aan nieuwe orders.
Het uitgangspunt van deze voorstellen t>
de noodzaak de wegen van het enorm toe
nemende verkeer te ontlasten. Daar het zo
wel financieel als technisch onmogelijk ls
de wegen aan de groeiende verkeersstroom
n te passen blijft geen andere oplossing
over dan die via de wetgever.
De nieuwe wet moet de wegen ontlasten
in massagoederen en vooral ook van goe
deren die het verkeer op korte afstand tot
een straal van 50 km van de standplaats van
eik vervoermiddel wordt niet inbegrepen.
Het verkeer over afstanden van meer dan
50 km moet echter tot een draaglijker peil
worden teruggebracht. Ook het eigen goe
derenvervoer zal beperkt moeten worden.
De enorme toeneming van dit vervoer moet
worden toegeschreven aan de fiscale facili
teiten die voor de verwerving van de ver
voermiddelen voor dit vervoer worden ver
leend. Het onttrekt niet alleen aan de spoor
wegen. maar ook aan het beroepsgoederen-
vervocr in toenemende mate goederen, voor
al massagoederen.
Reorganisatie
Uiteraard vereist een sanering van het
vervoer een diep-lngrijpende reorganisatie.
Het Westduitse ministerie van Verkeer ia,
aldus dr Seebohm, van mening, dat voor
het transport van massagoederen in het ver
keer op grote afstand de spoorwegen en de
binnenscheepvaart in aanmerking komen.
Deze vervoersbedrijven zijn in staat al deze
transporten te verzorgen. Het beroepsgoe-
derenvervoer. dat niet langer massagoedXzal
mogen vervoeren, zal zich moeten toeleggen
op het vervoer van waardevol trartsport-
goed. De regering zal dit trachten te berei
ken door het goederentransport in het eigen
vervoer daar te beperken waar het niet be
slist door de productie-onderneming met
eigen vervoermiddelen moet worden ver
voerd. Deze voorgenomen maatregel geldt
voor het transport van gerede producten aan
buitenlandse afnemers. Hier ligt een taak
voor het beroepsgoederenvervoer en niet
voor het eigen vervoer.
Met deze wetsvoorstellen hoopt de rege
ring een vervoersverdeüng te bereiken die
zowel met de afstand als met de goederen
soorten rekening houdt. Minister Seebohm
is van mening dat een dergelijke verdeling
de enige weg is naar gezonde concurrentie-
.verhoudingen> tussen de verschillende ver-
'voerstakken. "Deze verdeling moet er van
uitgaan, dat in het vervoer niet de prijs
voor het transport doorslaggevend is, maar
dat talrijke andere factoren de keuze van
het transportmiddel bepalen. Hoe hoger de
waarde van een goed hoe meer de factor
..tijd" de keuze van het transportmiddel zal
bepalen. Daarom zal voor het vervoer van
dergelijke goederen eerder een vliegtuig of
een auto worden gekozen, terwijl goederen
van geringere waarde, de massagoederen
dus, beter per spoor of per schip kunnen
worden vervoerd.
Uitbreiding wegennet
Men stelt zich van deze nieuwe verkeers
wet een verdere uitbreiding van het we
gennet en een' ontlasting van de wegen
voor. Een verhoging van de belasting op
aardolie zal tezamen met de oprichting van
een financieringsmaatschappij de regering
in staat moeten stellen jaarlijks minstens
100 km nieuwe autowegen te doen aanleg
gen. Tegelijkertijd zal gebruik worden ge
maakt van de tot dusver voor de aanleg van
wegen gebruikte belastingmiddelen voor de
uitbreiding van de bondswegen.
Sanering spoorwegen
Sprekend over de noodzakelijke sanering
van de spoorwegen zei minister Seebohm,
dat de Bundesbahn voor alles ontlast zal
ieten< worden van*le niet tot het bedrijf
behorende pensioenlasten. Bovendien zal
de staat de schuldenlast die een gevolg ls
van het herstel van de spoorwegen van de
Bundesbahn over moeten nemen. Daarnaast
zullen de spoorwegen mvesteringsqyedieten
worden aangeboden die haar in staat zulleri
stellen haar rationaliseringsprogramma te
voltooien.
Deze opmerkingen van de minister van
Verkeer sluiten nauw aan bij de passage
die zijn collega, de minister van financiën,
Fritz Schèiffer, aan de spoorwegen heeft ge
wijd bij het indienep van zijn begroting.
Minister Schftffer noemde de spoorwegen
zijn rede het zorgenkind van de bonds
regering. Hij kondigde aan. dat de Bundes
bahn een investeringscrediet van 90 mil-
lioen DM zal worden verstrekt, dat zal wor
den gebruikt voor onderhoudswerk. De crl-
die sinds het eind van 1952 bij de spoor
wegen aan de dag is getreden schreef minis
ter Schaffer toe aan het feit. dat het weg
verkeer en de binnenscheepvaart in toe
nemende mate vervoer aan de spoorwegen
onttrekken. Het door minister Seebohm
ingediende wetsvoorstel beoogt mede deze
ontwikkeling tegen te gaan.
Op de gewetensvraag of deze maatregelen
niet toe zullen leiden dat zich op ver
keersgebied een geleide economie zal ont
wikkelen antwoordde dr Seebohm ontken
nend. H|j meende dat het concurrentlever-
morgen van de vervoersbedrijven door z|jn
wetsvoorstellen onaangetast zal bl|jven. Wel
gaf h|j toe dat men het principe der vr|je
concurrentie ln het vervoer niet onbeperkt
zal kunnen handhaven.
Haringcontract met Rusland
is volgeleverd
Het contract voor het leveren van 150£00
vaten zoute haring aan de Sowjet-Unie
op 27 Januari volgeleverd.
afgesloten voor de levering ln de komends
maanden van nog 65.000 76.000 vaten.
Gisteren is een aanvullend nieuw contract
Woensdagmiddag is het Russische schij)
Sochi uit Rotterdam met bestemming Win-
dau vertrokken met 5.339 vaten zoute haring
aan boord. Woensdagavond stak het Russi
sche schip Gribodeov te Rotterdam van wal
met 16 440 vaten haring aan bdord Deze
lading van 2219 ton gewicht was de laatst»,
die tot het in Juli 1953 gesloten Nederland®
—Russische haringcontract behoorde.