„Jolly-hotels bieden binnenkort de
autorijdende tourist vreugd en rust
De Britse vliegtuigindustrie gaat het
niet voor de wind
Hausse werd tot staan gebracht door
critiek op stijgende prijzen
Val van Italiaanse regering schiep
verwarrend probleem
Verbeteringen in ontwikkeling
van Celebes in 1953
WELKOM VREEMDELING IN ITALIË
Patriarchaal industrieel nam initiatief
Toch is vliegen al
veiliger geworden
•rwmm 8EXB - wpaa,
Chr.-democratische partij zal water
in de wijn moeten doen
CANADA'S OOM LOUISGAAT
ZES WEKEN OP REIS
Voor het brengen van tegenbezoeken
Te jong om mensen
te redden
ngeland verloor zijn voorsprong
Kaketoe gestolen uit
een leeuwenkooi
Nederlandse ministers te
Brussel onderscheiden
DE „MAN ACHTER DE SCHERMEN
De meest verwenste en meest gevierde
minister van Griekenland
Ondertoon beurzen goed prijshoudend
Ouverture „Den Haag"
In de grabbelton j
Scheepsbouwactiviteit in Gdynia
en Gdansk door Russische orders
Nieuwbouw heeft voorrang
boven reparatie
Jaarverslag 1952-53 Wyers
Prauw met snellopende
diesels een succes
Engelse clubs trachten tevergeefsvan twee wallen te eten
D"
SCHEEPSTIJDINGEN
1
tssrt>"ss tn rs"..» a.»
X SSSSV*» JusTtA»
Ësaaa. «e
fcïEVS. i/K™
;a5S.i r. K-KT™'rss.
.^vrïiysr-
MAANDAG 8 FEBRUARI 1954
ROME, Januari.
rpoURISTEN, die dit jaar met hun eigen
wagen naar Zuld-Italië gaan tullen
niet. gel{jk voorheen, de kans lopen te
moeten overnachten aan de kant van de weg
in hun auto wegens gebrek aan voldoende
logrcerruimte. Kleurige neonlichten zullen
hun een welkom toeroepen en een bed ver
zekeren in een van de vele nieuwe toeristen
hotels. welke zijn opgericht en waar ze aiie
gemakken zullen aantreffen, welke de gas-
«5«vV®n *oed hotel aan de New Yorkse
Fifth Avenue genieten: zelfs IJswater zal te
hunner beschikking staan.
Drie jaar geleden is het hun wellicht over-
„dat honderden kilometers in
Zuid-Italie reden zonder ook maar één hotel
te vinden. Tegen het eind van 1954 evenwel
Zt n..z5 kunnen kiezen uit twintig zg
„Jolly hotels ten Zuiden van Rome en elf
tussen Rome en Triëst. Verder zullen ze
acht van die Jolly-hotels aantreffen op Si
cilië vier op Sardinië en één op het eilandje
Ischia in de Golf van Napelö. In totaal
komen er dus 44 Jolly-hotels.
Een veelgelezen Italiaans boek na de
oorlog was „Cristo si fermato a Eboli"
(Christus bleef in Eboli staan) Eboli is
een stadje in de zuidelijk gelegen "provincie
Campania. De schrijver, Carlo Levi, bedoel
de met die titel, dat in bijna 2000 jaar de
moderne beschaving zelfs nog niet had ge
tipt aan het donkere Zuiden van Italië.
Evenwel, de Italiaanse textielkoning, graaf
Gaetano Marzotto, die 59 jaar geleden ge
boren werd in een industrie-centrum in
Noord-Italië, besloot in de zomer van 1949
Iets te doen ten behoeve van de touri6ten,
die Zuid-Italië wilden bezoeken, nadat hij
zelf per auto een tocht had gemaakt van
Sicilië naar Rome. Tijdens zijn tocht ont
dekte hij. dat er voor de reiziger geen goed
hotelbed was te vinden en evenmin de schone
lakens, het warme water en de goede voe
ding, waaraan hij in het Noorden gewoon
was. Zo ontstond bij hem het denkbeeld niet
te dure comfortabele tourlstenhotels in te
richten, hotels, waar de gasten gewo'onlijk
slechts één nacht blijven, op doortocht.
De familie Marzotto is in vele opzichten
de merkwaardigste familie, welke men in
Italië aantreft. Graaf Marzotto is de
grootste textielfabrikant in het land. een
van de scherpzinnigste beleggers en eigenaar
van modelfabrieken en arbeidersdorpen
waarin, naar zijn zeggen, nimmer een sta
king is voorgekomen.
Zijn drie zoons, die allen in de zaak van/
de familie werken, zijn internationaal be-é
kende autobestuurders en Paolo Marzotto
geldt als de beste amateurracer in Italië.
Deze Paolo brengt het originele denkbeeld
van zijn vader, touristen-hotels in geheel
Italië te bouwen, hotels, waar de tourist, die
per auto reist, des^ronds aanlegt om de vol
gende ochtend weer te vertrekken.
Maatschappelijke revolutie
T\EZE hotels, welke de oprichter „Jolly-
•L' hotels" noemt, zullen vooral in Zuid-
Italië worden gebouwd en Paolo meent, dat
hiermede een ware maatschappelijke revo
lutie wordt ingeluid. ..Immers heel welnij
bewoners van Zuid-Italië hebben ooit ge-
m_ J, zeide h(j. „De
del Mezzogiorno (een stichting voor de ont
plooiing van het Zuiden) heeft eveneens
grote bedragen beschikbaar gesteld voor de
verwezenlijking van het denkbeeld.
Ongeveer vijf milliard lire 28 750.000)
zijn gebruikt voor de bouw van de eerste
vijftien hotels. Naar gemeld wordt, staan
die hotels nimmer leeg. daar de prijzen ge
schikt zijn voor de gemiddelde beurs en
omdat de ontwerpers letterlijk aan alles
hebben gedacht wat de tourist, die vermoeid
in het hotel aankomt, prettig kan stemmen
Er zijn vier typen Jolly-hotels in overeen
stemming met de streek waar ze zijn geves
tigd: le het grootste type, dat 50 60 kamers
telt, beschikt over een garage, een benzine
pomp en. indien het hotel dicht bij de kust
is. ook over een zwembassin. Het tourlsten
hotel in Triëst bevat 104 kamers en eer
garage voor 100 wagens; 2e hotels met 40 a
50 kamers en een lift; 3e hotels met 35
kamers; 4e hotels met 23 kamers en 50 bed
den en een restaurant voor 80 personen
Alle hotels bieden hetzelfde comfort.
Tweederde van de kamers hebben een eigen
bad, douche, telefoon en een speciale kraan
voor ijswater. Elk hotel heeft zijn eigen
garage, hetgeen in Italië lang niet zo iets
gewoons is als in Engeland of Frankrijk
Toen hem werd gevraagd hoe hij aan de
naam „Jolly" kwam. antwoordde graaf
Gaetano Marzotto: „We hebben een prijs
vraag uitgeschreven onder ons personeel en
„Jolly" leek ons uitermate geschikt, daar
het doet denken aan „joy", vreugde, geluk
en rust."
De International Air Transport Asso
ciation te Montreal. Canada, heeft een
vergelijkende statistiek gemaakt voor de
jaren 1948 tot 1952 over de veiligheid van
het luchtverkeer in de gehele wereld bij
de 67 luchtvaartmaatschappijen die deel
uitmaken van deze organisatie. De I.A.T.A
telde in 1952 67 leden Gegevens werden
ontvangen, over de jaren 1948. 1949. 1950.
1951 en 1952 van resp.' 59 42. 57. 53 en 64
leden.
Géén dodelijke ongelukken hadden in die
jaren resp. 43. 29, 47, 41 en 52 leden. Het
aantal passagiers was in die Jaren resp
17.8. 22.5. 28,4 en 32,6 millioen. Het aantal
dodelijke ongelukken was 30, 19, 14, 15 en 16
Hierbij was het aantal gedode passagiers
in totaal resp 325, 306, 340. 300 en 295, het
geen neerkomt op een gemiddelde per mil
lioen vervoerde passagiers van resp. 17.19.
15,07. 10.56. 9,04.
derheid vormen. De drie kleine de»*
sche lekenpartyen hebben ruimscS'
geld betaald inzake de neiging der R«
Katholieken om alles in eigen krinJg??*
(Van onze correspondent te Rome)
'T'OEN wy In de tweede helft van December
-*■ schreven, dat de Italiaanse crisis lang
zou duren en heel wat moeiiykheden met
zich zou brengen, zeiden wy iets. dat vry-
wel vanzelf sprak. De Christen-democraten
wilden met alle geweld een regering, die
in ieder opzicht moest voldoen aan hun
verlangens zonder enige conscessie aan de
lekenpartyen. daarby vergetende, dat *y
niet langer in Kamer en Senaat de meer-
hoord van douches en baden'
mogelijkheid is groot, dat, wanneer er een
maal hotels zyn waar men deze dingen aai
treft, ze ook in gebruik zullen komen by de
bewoners in de omtrek".
Reeds zijn er vijftien Jolly-hotels gereed
gekomen en het grootste in Triëst. Achttien
van die touristenhotels zijn in aanbouw en
zullen vóór April in gebruik kunnen worden
genomen, terwijl de overige elf omstreeks
eind December geheel gereed zullen zijn.
De familie Marzotto, een van de weinige
latriarchale industriële ondernemingen,
elke het moderne Italië nog bezit, finan
ciert het grootste deel van het plan, maar de
Italiaanse Touristen Organisatie en de Cassa
In de kleine kustplaats Aldeburgh (Enge
land) woont een familie, die reeds vijf
generaties werkzaam is in de kust-reddings-
dienst. Donderdag hield de zesde generatie
de traditie op, doch misschien niet geheel
zonde' gevolgen
De 15-jarige Patrick Cable zat In de
bioscoop, toen de oproep kwam om uit te
varen, teneinde de bemanning van de
„Kentbrook", die zich in nood bevond, bij
te staan. Patrick rende de bioscoop uit en
begaf zich aan boord van de reddingboot
Het was zo donker, dat niemand hem her
kende. De reddingboot voer met hem
een vliegende iiskoude storm uit en deed
zijn wr k. "*as tegen de ochtend, bij het
lichter worden, herkende stuurman Green
-Wfl
Patrick.
,Wat d jij hier?'1
doch hij kon voo
was zijl
•lopig niets
Aan land zei de stuurman, dat Patrick
één van de besten was. „Hij zal een goede
mensenredder worden!" De Britse wet ver
biedt echter het zee-reddingwerk aan lie
den beneden 18 jaar en Green heeft naar
Londen moeten rapporteren dat een knaap
van vijftien aan boord is geweest bij het
reddingwerk. „Ik hoop echter, dat de heren
In Londen het zullen begrijpen", al Jus
Green.
In de tijd van Napoleon III leefde in
Frankrijk de gravin van Castiglione, die de
bijnaam had van „la divine comtesse". In
de studio's te Joinville wordt op het ogen'
blik een film over haar (veelbewogen) leven
gemaakt met in de titelrol Yvonne de Carlo.
OTTAWA. Januari
TARIE DAGEN na zyn 72e verjaardag,
d.w.z. op 1 Februari, zal de Canadese
eerste minister. St Laurent. Canada verlaten,
teneinde een reis om de wereld te onder
nemen. welke zes weken zal duren.
Het voornaamste doel van zijn reis is
tegenbezoeken te brengen aan de eerste mi
nisters van India. Pakistan, Ceylon, Frank
rijk en Italië en aan dr Adenauer, de kan
selier van West-Duitsland. De Canadese
regering interesseert zich in het bijzonder
voor het plan van Colombo voor de ont
plooiing van Zuid-Oost Azië. waaraan het
jaarlijks voor een bedrag van ongeveer f 84
millioen bijdraagt.
De heer St Laurent hoopt enige tijd bij
de Canadese troepen in Korea te kunnen
doorbrengen en tijdens zijn verblijf in Eu
ropa de Canadese brigades in Duitsland en
de Canadese luchtstrijdkrachten in Frank
rijk en Duitsland te bezoeken.
Louis Stephen St Laurent, die millioenen
Canadezen kennen als „Oom Louis", spreekt
vloeiend twee talen, Frans en Engels. Hij is
de zoon van een Frans-Candese koopman,
Moise St Laurent, en een Iers-Canadese
moeder. Mary Broderick. Van zijn moeder
leerde hij Engels en van zijn vader Frans.
an onze correspondent te Londen)
Thomas Sopwith. voorzitter van de
langrjjkste Britse groep vliegtuig
fabrieken. heeft op de jaariykse vergade-
van deze groep de Hawker
Siddelejr een rede gehouden die voor
niet-ingeiwyden kwam als een koude dorfche.
Want hy verklaarde, dat de voorsprong,
welke de Britten op het gebied van het
straalvliegtuig zolang hebben gehad, thans
vrywel verloren is gegaan als een gevolg
van te grote zelfgenoegzaamheid, traagheid
en bedeesdheid.
De straalmotor was een Britse uitvinding,
op flaam staande van Frank Whittle. In
1941 ging het eerste experimentele toestel
de lucht in. Engeland, dat door de oorlog
in zovele opzichten een deuk had gekregen,
was terecht trots op de adembenemende
prestatie van zijn luchtvaart. Het ontwik
kelde de snelste vliegtuigen, wier vormen,
nieuw en gedurfd vaak, een lust waren
vóór het oog.
Élk jaar bij de demonstraties in Farnbo-
rough wordt steeds een ander tipje van
de sluier opgelicht en weer iets nieuws
onthuld van de nog steeds onstuitbare
vooruitgang der aviatiek. De speerpunt
vorm deed haar intrede en de romp, gla$i
en puntig als een torpedo, en voorzien van
naar achteren gerichte vleugels, aan de
uiteinden zo scherp ^ls een mes. Maar hoe
ook de acrobatische dartelingen van de
nieuwste vliegsnufjes het publiek in extase
brengen, de wijde kloof tussen prototype
en massale productie blijft nog steeds be-
stapn.
Daarom was het een valse illusie om te
menen, dat Engeland, hoe vernuftig de
vondsten ook waren, het kraken van de
geluidsbarrière inbegrepen, werkelijk reeds
over de modernste luchtmacht ter wereld
beschikte. Deskundigen zijn het erover
eens, dat de R.A.F. nog nooit zo armzalig
was uitgerust als thans. Het jachtcom-
mando bestaat hoofdzakelijk uit Meteors
en Vampires. Zoals men weet, was de
Meteor de enige straaljager, waarover de
geallieerden in de jongste oorlog beschik
ten. Verder bezit de R A.F. 400 Ameri
kaanse Sabres, welke Engeland cadeau
kreeg van de Verenigde Staten.
De sieriyke Hawker Hunter vloog voor
het eerst in Juli 1951 en de yie Super
marine Swift, het eerste moderne straal
vliegtuig. dat van vliegdekschepen opereert,
in Augustus van dat jaar. Hoewel beide
typen voorrang kregen in de productie, is
er nog steeds geen Swift-eskader. hoewel
dat al gereed zou zyn aan het eind van
vorig jaar. Ook twyfelt men er aan of het
Hunter-eskader. dat er eind 1954 zou zyn,
op tyd zal klaar komen. Engeland is daar
door niet in staat zich te verdedigen tegen
moderne straaljagers en bommenwerpers,
Het Britse ttÉimbardementscommando ver
keert in dezelfde moeilijkheden. De enige
straalbommenwerpers, welke men in ge
bruik heeft, zijn de tweemotorige Can
berra's, hoewel de prestaties daarvan
natuurlijk niet mogen worden onderschat.
In Augustus 1952 vloog een Canberra bin
nen de acht uur heen en weer over de
Oceaan. De Amerikaanse luchtmacht laat
deze toestellen thans in de Verenigde Staten
produceren. De R.A.F. zal het voorlopig
nog grotendeels, wat de zware bommenwer
pers betreft, moeten doen met de ver
ouderde Lincoln- en de Washington-B-29-
forten, de laatste geleend van Amerika.
De productie van de vervaarlijke Valiants,
Vulcans en Victors is nog niet op gang. De
kustverdediging beschikt ook nog lang niet
over de modernste toestellen, noodzakelijk
voor een afdoend verweer tegen duikboten.
Meer durf nodig
JJeze sombere redenering, welke men
vi> }ï}ans in de Britse Pers aantreft, gaat
blijkbaar van de veronderstelling uit dat
een eventuele aanvaller wél in ruime mate
de beschikking zou hebben over een super
moderne luchtvloot, hetgeen echter zeer de
yraag is. De Engelsen kunnen het niet
f roppen, dat de Verenigde Staten hen
>en ingehaald of bezig ?ijn dat te doen.
is niet alleen een kwestie van nationaai
tige. dat ten grondslag ligt aan dit
gevoel van achterop raken, maar ook de
overweging, dat de vliegtuigindustrie nu
eenmaal een van de strohelmen is, waar de
Britse economie zich aan vastklampt.
Sopwith drong aan op een gedurfder
regeringspolitiek wat de luchtvaart betreft,
en vooral op meer orders van overheids
wege. Vele firma's, welke het allernieuw
ste produceren, zitten nog zonder orders.
Tachtig procent van de militaire vliegtuig
productie is bestemd voor export. Het ver
wijt. dat nu opklinkt en dat ook tot de
regering gericht is. betreft de karigheid ten
opzichte van het wetenschappelijk onder
zoek voor het vliegen in de stratosfeer.
Hier vooral is Amerika Engeland de baas
In de Verenigde Staten is de geluids-
grens reeds in 1946 overschreden. Een
maand geleden bereikte een met een piloot
bemande en door raketten voortgestuwde
Amerikaanse machine een snelheid van
2640 km op een hoogte van 23 km Welis
waar was dit geen normaal toestel, want
het steeg niet van de grond op, maar werd
door een ander vliegtuig afgeschoten. Maar
ook het Britse wereldsnelheidsrecord, enkele
maanden geleden behaald, werd vrijwel
onmiddellijk door een Amerikaan ver
beterd. De Engelsen moeten het nu doen
met het slakkegangetje van 1192 km in
duikvlucht.
Een Britse machine, sneller dan het ge-'
luid in horizontale vlucht, is er nog niet
hoewel er een in 1943 was ontworpen, be
rekend op een snelheid van 1600 km. Toen
deze machine drie jaar later half klaar was,
werd zij echter weer afgebroken, omdat de
regering toen niet wilde, dat piloten hun
leven waagden in experimenten, waarbij de
geluidssnelheid werd gepasseerd.
In Amerika praat men reeds over door
atoomenergie voortbewogen transporttoe
stellen met een snelheid van 2404 km per
aur als de gewoonste zaak ter wereld. Vol
gens de mannen met visie zou ook Engeland
reeds met deze projecten bezig moeten zyn,
want de Britse eilanden zullen pas ver
dedigd kunnen w orden met machines, welke
een snelheid bezitten van een veelvoud van
die van het geluid.
Over de burgerluchtvaart moppert men
ook. Er zou te veel geld zijn verkwist met
onnutte proefnemingen, zoals het Brabazon-
project en te weinig rekening zijn gehouden
met de buitenlandse afnemers. Nu heeft het
vertrouwen in de Cornet weer een zware
klap gekregen en dat, terwijl de daarvan
afgeleide Comet III voor transatlantisch
verkeer op stapel staat, die eind 1956 op
de proppen zal komen en die voor 78 pas
sagiers bestemd is. Een Amerikaanse maat
schappij had ze al besteld.
De massale fabricage van de Viscouts,
voorzien van propellers met straalaan
drijving, ideale machines voor de midden
afstand, is thans een feit. Op het gebied
van geleide projectielen ligt Engeland bijna
twee jaar op Amerika voor. Dat zijn kleine
lichtpunten.
Een zestienjarige Tilburgse jongen heeft
geschiedenis gemaakt op het gebied van de
diefstal. Hij is er namelijk in geslaagd uit
de leeuwenkooi van het Tilburgse dieren
park een kakatoe te stelen. Ajjedaagseer
was zijn buit op andere rooftochten van
welke hij kippen, vogels, wol. boter, peper
koeken en hammen mee naar huis bracht.
Daar was het bij zijn pleegmoeder de 35-
jarige S.. welkom. Deze vrouw had voorts
een 18-jarige kostgangerr. die zijn baas be
stal. Die kostganger stond onder toezicht
van de Voogdijraad. De vrouw, de pleegzoon
en de kostganger zijn thans gearresteerd.
„Tot mijn tiende jaar besefte ik niet'
vertelde hij eens, „dat niet alle moeders
Engels en niet alle vaders Frans spreken"
St Laurents vertrouwdheid met twee
talen en met de cultuur en de tradities van
twee landaarden, komt hem goed te pas
in een land. waar de meerderheid van de
bevolking Engels spreekt, terwijl de Frans
sprekende minderheid toch zó groot is. dat
geen Canadese partij de hoop kan koesteren
te kunnen regeren zonder enige steun uit
de Franssprekende provincie Quebec.
St Laurent ging betrekkelijk op hoge
leeftijd pas in de politiek. Hij was reeds 59
jaar, een bekend rechtsgeleerde, een „raads
man van de Koning" en ex-president van
de „Bond van leden van de Canadese balie",
toen hij in 1941 minister van Justitie werd;
eerst daarna werd hij bij een tussentijdse
verkiezing tot lid van het Parlement geko
zen. Daarom was het des te verrassender,
dat hij zulke grote gaven als politicus ont
plooide, waarbij hij zoveel charme en goede
manieren aan de dag legde, dat hij de titel
„gentleman en wijsgeer in de politiek"
kreeg.
De laatste werd de eerste
'TMJDENS de tweede wereldoorlog benoem
A de de toenmalige premier Mackenzie
King hem in zijn kabinet, toen de gezond
heidstoestand van zijn voornaamste Frans-
Canadese medewerker, Ernest Lapointe, te
wensen ging laten Aanvankelijk werd' de
nieuweling in het kabinet benoemd tot mi
nister van Justitie, maar later kreeg hij
de portefeuille van Buitenlandse Zaken. In
1948 volgde hij eerste minister Mackenzie
King op en daarna kwam hij nog tweemaal
aan.de macht als premier.
„Oom Louis" is een vertrouwde figuur in
de straten van Ottawa, waar men hem naar
zijn ministerie of vandaar naar huis kan
zien wandelen zonder de bescherming van
een bijzondere lijfwacht of detectives. On
derweg maakt hij graag een praatje met
ambtenaren, journalisten en andere wer
kers, die in dezelfde richting als hij gaan.
En dan praat hij over onderwerpen als de
oogst van de suiker-ahorn, in de oostelijke
provincie, waar eens zijn wieg stond.
Quebec.
Amerikanen, die Ottawa geregeld bezoe-'
ken, spreken er vaak hun verbazing over
uit, dat de Canadese premier onbeschermd
naar zijn werk of bezoeken loopt en dat er
in zijn nabijheid niets is te bespeuren van
de met pistolen gewapenne lijfwacht, waar
door de Amerikaanse president steeds wordt
omstuwd. Dit behoort echter bij de rustige
democratische levenswijze van de Cana
dezen, waarop ze niet weinig trots zijn.
Verdrag met Japan
TN de internationale wereld staat de heer
St Laurent bekend als een van de voor
naamste opstellers van het Noordatlan-
tiscli pact. Canada heeft zijn invloed voor
namelijk uitgeoefend om de wederzijdse
economische hulp te verzekeren, in stellig
niet geringer mate dan de wederzUdse mili
taire hulp. tussen de leden van de Noord-
atlantische organisatie.
Op het ogenblik interesseert 8t Laurent
sich in het bysonder voor het Verre Oosten.
Iiy zal een bezoek brengen aan Japan. Waar
mede Canada in April een handelsverdrag
hoopt te sluiten. Tydens zyn reis zal hy
ook Manila even aandoen, terwyi h|j ook
een vluchtig bezoek zal brengen aan Indo
nesië. Kort geleden hebben Canada en Indo
nesië wederzydse ambassades by elkaar ge
vestigd.
De Canadese eerste minister had aanvan
kelijk gehoopt ook Nieuw-Zeeland en Aus
tralië te kunnen bezoeken, maar dit zou dan
moeten geschieden terwijl Koningin Eliza
beth daar nog vertoeft; zodet men het er
nog te druk heeft met het ontvangen van
H M. Daarom heeft St Laurent daarvan af
gezien. Hij is echter vast voornemens die
zuster-volken in het Britse Gemenebest te
bezoeken zodra de omstandigheden dit ver
oorloven.
disselen en alle posten voor tlth I® b®"
eisen: vandaar, dat na enig aarzelen, IL*
de persoon van Fanfani. die leider I.
de meest redeiyke der groepen |n de C£
luidenP hun antwoord negatief n£Jjj
Wat nu? Na de vergeefse pogingen
De Gasperi en Piccioni in Juli en Aug».?8
het op den duur onbevredigende immoW
lisme van Pella's zakenkabinet, dat n?
rechts uttsloeg en de mislukking van fcf
fani, die om zijn eigen partijgenoten
krijgen kennelijk zijn vrij linkse insteÏ!
heeft moeten verloochenen, heeft de p?/
Democratische party alleen niets meer
te bieden. Zij heeft halsstarrig de Z
™?«£«d-. die na verkiezing^12
1948 had ingenomen, en die niet mew
overeenstemming zyn met haar huidb.
kracht. Onvoorzichtig genoeg heeft zii da«
bij biyk gegeven van innerlyke verdïw
heid en dit in zulk een mate, dat men 2'
voor scheuring vreest Maar nu schijnt m
zich te bezinnen en alles wijst er op, dat
bij de volgende poging om een regeringt.
vormen niet een uitsluitend Chr Dèrn
kabinet maar een coalitie aan het parlem.ni
zal worden voorgesteld. ^nement
In rechtse kringen (rechtervleugel van de
Christen-democraten, royalisten en een d»l
der liberalen) en ook in de kringen dw
grote industrie, hoopt men dat het een re
gering zal worden van de Christen-demi
c raten tezamen met. of althans met Tt
steun van de royalisten en zo mogeHjk d»
liberalen Dit zou neerkomen op een her
haling. zo niet een verergering, van het
mislukte experiment-Pella. De communisten
en tot op zekere hoogte ook Nenni zouden
Ï,U5Ï- eweni/e^ering 'n het bet{ln met minde!
heftigheid bestrijden dan zy het Fanfani
hebben gedaan, omdat de communistische
leer nu eenmaal inhoudt, dat het gewenst k
de spanningen tot het uiterste op te voeren,
wil men de gelegenheid scheppen tot de
machtsovername. Voor wie het wél méént
met de democratie, met het jonge Italië en
met Europa, zou zulk een oplossing van
centrum-rechts een veeg teken zijn.
Italië heeft geen behoefte aan nationa
lisme, aan beschermende rechten, aan nog
meer privileges voor de bezittende klasse
doch aan dingen als werkverschaffing op
grote schaal, afschaffing van bepaalde
monopolies, tegemoetkoming der millioenen
die beneden het bestaansminimum leven eii
een zeer belangryk punt maatregelen
tot beperking van het geboortecijfer. Dit
allgs zijn dingen, die men alleen kan ver
wachten van een regering, waarin de links-
liberalen. de sociaal-democraten en de
republikeinen zeggenschap hebben.
Franco-regiem
Koning Boudewyn van België heeft Vrij
dagmiddag aan de Nederlandse minister van
Buitenlandse Zaken, mr J. Luns, het groot
lint van de Leopoldsorde uitgereikt, de
hoogste Belgische onderscheiding. De Bel
gische minister van buitenlandse zaken,
Paul van Zeeland, reikte tydens een lunch
dezelfde orde uit aan de Nederlandse am
bassadeur te Brussel, baron van Harlnxma
Thoe Slooten. Het grootlint van de kroon
orde reikte hij bij deze gelegenheid uit aan
de Nederlandse ministers v. d. Kieft en
zyistra. Ten slotte overhandigde de Neder
landse minister van Buitenlandse Zaken,
mr J. Luns aan de heer Van Zeeland het
grootlint van de orde van de Nederlandse
Leeuvt. I
ATHENE, Januari.
A CHTER veldmaarschalk Papagos, de
•ri Griekse eerste minister, staat tegen
woordig een man, die practisch Griekenland
bestuurt. Deze man is Spyrog Markeslnis,
een 44-jarig rechtsgeleerde, die afkomstig
is van het schilderachtige, vulcanische
eiland Santorinl, dat behoort tot de Cyda-
den.
Het was op aandrang van Markizlnis dat
maarschalk Papagos de politieke arena
betrad en ook Markezinis voerde Papagos
door het hele doolhof van ingewikkelde
onderhandelingen, welke uitliepen, niet
de vorming van een nieuwe partij maar
het ontstaan van een nieuwe beweging voor
het nationaal herstel.
Officieel is Markezinis tegenwoordig Grie
kenland» economische coördinator. In wer
kelijkheid echter is hij veel meer dan dat.
Deze man achter de schermen leidde in
November de Griekse nationale beweging
naar de overwinning in de verkiezingsstrijd
en tegenwoordig is hy de man die Papagos
politieke plannen voorbereidt.
Hy is tegeiykertyd de meest bewonderde
en de meest gecritiseerde minister in het
huidig kabinet.
Maarschalk Papagos staat buiten en boven
de „uitvoerende groep" ln de regering. De
leider van die uitvoerende groep is onge
twijfeld Markezinis. 8
Hy wist dat de eerste slag, welke moest
worden geleverd en gewonnen door het
Griekse nationale kabinet voor de glorie en
de integriteit van zyn leider op het econo
misch front zou moeten worden uitgevoch
ten. Vroegere regeringen hadden eveneens
hun hoop op dit slagveld gevestigd en ont
wierpen dringende hervormingen. Ze misten
echter een ondernemende, krachtige figuur
als Markezinis om hun plannen door te
voeren.
Markezinis trad van meet af aan kloek
moedig op, hetgeen hem werd vergemakke-
lykt door het feit. dat hij in het parlement
de steun heeft van een onbetwiste meerder-
leid terwyi de oppositie krachteloos is. Öp
de dag af een jaar nadat de Griekse natio
nale regering aan het Rewind kwam. «gaf
Markezinis in het parlement een overzicht
van hetgeen was bereikt ln de afgelopen
twaalf maanden, dank zij het kabinet van
Papagos.
Liberalisatie
T~AE BELANGRIJKSTE verbetering waarop
hij kon bogen, was de aanpassing van
de Griekse valuta aan de buitenlandse koer
sen. In werkeiykheid betekende dit, dat de
drachme 50'/« was gedevalueerd op bevel
van Markezinis en dat ln April werd uitge
vaardigd.
De tweede belangrUkste stap was de libe
ralisatie van de buitenlandse handel door
alle contróle door de Staat af te schaffen
en alle beperkingen van In- en uitvoer op
te heffen, beperkingen, waardoor het
„Grieks handelsgenie in boelen was gesla
gen".
Markezinis derde stap was, dat hy zich
in het buitenland en In Griekenland vol
doende fondsen verschafte om een groots
industrialisatieplan dat naar schatting
ƒ884.000.000 zal kosten, te kunnen financie
ren. Hiervoor heeft hij zich reeds veel moeite
gegeven. Hy heeft de hele wereld afgereisd
om deze er van te doordringen:
le Dat Griekenland, onder de sterke rege
ring van veldmaarschalk Papagos goede
kansen biedt voor alle vormen van Investe
ring;
2e Dat Griekenland steun verdient, zowel
omdat het zich in verleden offers heeft
getroost voor de Wtrijding van het com
munisme en omdat Grlekenlands bloei eeh
eerste vereiste is wil het zich in de toekomst
kunnen verdedigen
leende hulp krachtens het plan-Marshall,
welk bedrag echter niet op tyd was opgeno
men. te besteden voor zyn herstel.
In Canada slaagde hy er in Canadese on
dernemingen te interesseren voor de aan-
zienlijke lagen bauxiet, welke Griekenland
bezit.
In Groot Brittannië trachtte Markezinis de
handel tussen Engeland en Griekenland te
bevorderen teneinde een groter afzetgebied
te vinden voor Griekenlands voornaamste
uitvoerproducten: krenten en tabak.
In Parijs onderhandelde hy over een over
eenkomst teneinde electrlsche voorzienin
gen en technische hulp tot een gezamenlUke
waarde van 50 millioen te krijgen „op af
betaling".
In Bonn tekende hy een overeenkomst
voor „economische samenwerking" met
West-Duitsland, waarmede ongeveer 170
millioen is gemoeid waarvan de Westduitse
regering waarborgde dat de helft de Duitse
exporteurs van de kapitaalgoederen,
stemd voor Griekenland, ten goede zal ko
men.
In Rome, waar hy zyn tocht door Europa
in de tweede helft van November beëin
digde verkreeg Markezinis een langlopend
crediet van 84.000.000 voor een uitrusting
ten behoeve van hydro-electrlsche instal
laties en andere projecten.
Hy hoopt stellig nog een 100.000.000 los
te krijgen van de Bank voor Internationale
betalingen.
Resultaut van wereldreis
PRITICI wUzen er weliswaar op, dat het-
v-4 geen Markezinis verkreeg op zyn rei
zen eerder kortlopende credieten zijn dan
Investeringen, waardoor de betalingsbalans
ongunstig zal worden beïnvloed, als over
vUf of acht jaar de terugbetalingen begin-:
nen, maar van dergeiyke argumenten trekt
Markezinis zich niets aan. Voor hem is het
belangryke punt dat er een onmiddeliyk
succes is behaald, dat met de vestiging van
belangrijke werken kan worden begonnen,
waardoor het werkloosheidsvraagstuk wordt
opgelost en de Grieken worden bezield met
hoop op een betere toekomst.
Intussen zal Markezinis bedragen ln
drachmen nodig hebben om zyn industriële
ming^mÏÏSffi, !?arkezlnls ^tem- plannen bü a&erigheld van TechStreeïïJ
ming om 50 millioen dollars van reeds ver- beleggers te financieren. Hij heeft dan ook
Op het moment, waarop wij deze woor
den schrijven, schijnt bij de Chr. democra
ten de mening wel te zyn doorgedrongeü,
dat men het alleen niet rooien kan. Maar
er heerst onzekerheid over de vraag of men
de fel-nationalistische oer-conservatieve
royalisten in de arm moet nemen en een
soort Franco-regiem Invoeren (met aur
onze mening een burgeroorlog naar Sptrn
model in het verschiet), of wel gelijk moet
«even aan Saragat en de links-liberalen. De
naam, die men het meest hoorde noemen,
was die van De Gasperi. hoewel hij mei
zijn vrij felle uitval tegen de sociaal-demo
cratie in de Kamer zyn kansen niet heelt
verbeterd. Dan is er Piccioni, in wezen een
man van de rechtervleugel der Christen
democraten, maar die toch sympathie geniet
bij de lekenpartyen. Zou president Einaudi
de vorming van het kabinet aan Piccioni
opdragen, dan is er kans dat hy zich met
redeiyke voorstellen tot Saragat richt en
in dat geval zou hy waarschijnlijk slagen.
Er is echter ook kans, dat hij de steun zoekt
der royalisten en dan wordt hy een tweede
Pella en krijgen we een regering, die enkele
maanden duurt en de etterende wonden der
Italiaanse democratie met leidingwater
tracht te helen.
Naast de mogeiykheid: De Gasperi (of
Piccioni) in samenwerking met Saragat en
Piccioni, met platonische steun der royalis
ten, is er een vierde mogelijkheid, een kabl-
net-Gronehi. Hoewel Rooms-Katholiek,
Gronchl uitgesproken links; hy geniet zelfs
de sympathie der communisten. Maar dit
betekent, dat een aanmerkeiyk deel van
zijn partijgenoten in de Chr. Dem. Partij
bezwaar zou mak. i tegen zijn benoeming
en hem hun steun zou onthouden. Sara
gat heeft onbewimpeld gezegd, dat hy op
bepaalde voorwaarden, f a. evenredige ver-
tegenwoordiging. tot i^dewerking bereid
is, maar dat de tijden veranderd zyn en dat
de Christen-democratön niet opnieuw een
coalitie-regering kunnén vormen, waarin zij
tenslotte in ieder opzicht heer en meester
zyn. terwyi de kleine partijen het gelag
betalen, in de vorm van stemmenverlies.
De heer v. d. Brink over
de „commissie"
De heer G. v. d. Brink, oud-directeur
van het vogelpark Avifauna te Alphen a. d.
Ryn, heeft zich heftig verweerd tegen alle
„verdachtmakingen", zoals hij de waar
schuwingen noemt, die er toe geleid hebben,
dat het vogelpark te Apeldoorn waarvan
hy adviseur zou worden er uiteindelUk
niet gekomqn is.
De heer v. d. Brink ontkent ten stelligste,
dat hy enige overeenkomst met vogel
handelaren is aangegaan en voegt de af
schriften van drie brieven daarbij, waarin
deze vogelhandelaren hetzelfde verklaren.
reeds aangekondigd, dat hU, vóór de lente,
een binnenlandse lening zal uitschrijven van
300 milliard drachmen.
Zyn politieke tegenstandera hebben hem
byzonder populair gemaakt door de pu
blicatie van spotprenten en door allerlei
anecdoten over hem te verspreiden. Er g»>l
geen dag voorby zonder dat zUn caricatuur
in de dagbladen, zelfs ln die van de rege
ringspartij, verschynt. Zijn naam wordt elke
dag en bij herhaling genoemd, zowel door
zijn vyanden, die hem vervloeken, als door
zijn vrienden, die hem lof toezwaaien.
Markezinis steekt het niet onder stoelen
of banken, dat hU een vurig bewonderaar
is van Macchiavelli, wiens boek steeds op
het tafeltje naast zijn bed ligt. HU is eer
zuchtig en publiciteit heeft hU graag.
Wanneer in de naaste toekomst kabineta-
wUziging nodig zou zyn, zou hij, naar ver
luidt, vice-premier willen worden. ZUn vol
gelingen noemen hem nu toch reeds „me
neer de president", geen titel welke, naar
het schijnt zyn oorsprong vindt in de
,nieuwe party waarvan, hy de leider was
vóór ze samensmolt met de beweging vso
het nationaal herstel Papagos.
Markezinis speelt inderdaad de belang
rUkste rol in het kabinet van maarschalk
Papagos. ZUn laatste succes, gevoegd bU de
jopulariteit van Papagos, zou tot gevolg
runnen hebben dat de Griekse nationale
beweging aan de macht zal blUven, ook na
dat de vierjarige zittingsduur van het tegen
woordige parlement la veratreken.
EERSTE BLAD - PAGINA 3
stRENGE WINTER is een
mmmende factor
P, k°»r»kt*r k"ek«l«n
tti eal|Wlnl je vermelden, welke
«n fwtotu- a ontwlkke-
h*»Me de
w °md"
de goederenmarkten blijft algemeen de aandacht trekken
Hnnr terughoudendheid van de kopers de omzetten sterk inge-
(nhoew ondertoon van de meeste beurzen toch goed prijs-
toompeh llar. en sterling-indices waren practisch onveranderd, resp.
"ifm 4884 hetgeen ongeveer gelijk is aan de prijzen van een maand
zaak hiervan ligt in de onbevredigende prij
zen en inderdaad op het huidige niveau zit
niet veel muziek in de aanmaak vanftbod
zink. ZUn wij hier op een dieptepunt
beland of zal eerst bij nog lagere limltes de
handel wat op gang komen?
Cacao hoger
De artikelen koffie, cacao en thee staan
wel ln het middelpunt der belangstelling
zelfs meer dan de handel lief is. Koffie
wist zich te New York op het hoge niveau
boven de 70 dollar te handhaven en in een
enkele gemeente wil men een koffieloze dag
invoeren. In Japan is de prUs van een kop
koffie gestegen tot de tegenwaarde van
0.25 dollar en in de „Stites" zal men de prijs
jer pound moeten verhogen tot 1.25 dollar.
"Haast een wereldoogst van 33 millioen ba
len staat een wellicht grotere consumptie
en terecht stelde een handelaar de commis
sie van onderzoek inzake de prijzen de vraag
of zU in staat was de productie te ver
hogen. Alleen dat kan de prijzen drukken,
zodat men zal moeten wachten tot de zomer
in 1955.
Cacao was aan het einde van de week
ln Amerika ook hoger. Londen was weinig
veranderd. Bij cacao staat een opbrengst
van 704.000 ton tegen een consumptie van
820.000 ton in het kalenderjaar 1953. Thee
was op de Amsterdamse velling iets gemak-
kelijker doch Londen waar de mengers
voorzichtiger gaan bieden, meldde weer
een klekie prUsveimoaing. Djakarta daaren-
ideePIai
Wen critiek Is uitgeoefend op de
na wie k*a|«n vgn bepaalde pro-
"Sao»? h" e«bUek "",r°k
w _„u..iHrtnK m
ancien was*® rHi8tyglng min of meer
UM In on. land wordon
#ofea»«*«rd uke prijsverlagingen ln
bcwadlea Ml ,or aangekondigd het-
-"Tvoli had. "I
hot nrU.belnon vordor
dwschtten.
A^orikB heeft de koffie-hausse
Vo7» 5^ opwaaien on In Londen viel
«el «tol uj, de opening van de
18111 XmUnbéura oorzaak was van de
«uivtermpDeur nu eenmaal
,0WKvemyden ielt. dat zich bij een
MD niet te va U outsiders voegen.
fTiS oppikke" „van
.km wlnlt Bij het nangaan van der-
WSSm ie er kan! op ver"
yfl de speculatie goed uitge-
Ditmeal u behöorllite ver-
-s .Tu er hier en daar behWlIJk ver-
"2 S koffie moeten wij de hausse eoe-
?"t n™,nt8 waar - en dit was Insiders
Ïi S besliste speculatieve hausse-
".ïïide wee. Er waren van elders
1 Sties mogelijk, omdat de pro-
A„Mii vin koffie nu eenmaal niet groot
ductil »n m wn ^eujke kans op een
wnmLuiet uit honderd procent haussiers
«3K een feit dat de omstandigheden
rSidSnSSiv.rhog.nd hebben ge-
WAlmet al ia de handel wat van slag af. De
Itren» winter la ook een remmende factor
wint he*traniport ia moeiiyker en duurder
gewogen. Spanje meldde reed, een ern-
«Hup schade aan de citrus-oogst.
Ultertaid ontstond er veel vraag voor
steenkool en andere apecifieke winter-
srtikelen hetgeen hier en daar wat opleving
b™?K opvallend we. de vaste stemming
van Wiilitrcet en het Damrak waarbij de
gemiddelden der .industrialsop record
hoogte kwamen. Niettemin zijn de l»rtch-
ten uit de -Stele,- niet alle opgewekt. Men
vraiet tltSl ai ol men ook hier niet wat al
te hard van atapel loopt. Het getuigt echter
van optimlime. want de beurzen hebben
nu eenmul een üjne neus.
Valutamarkt
Er is ook deze week weer veel gesproken
over de inwisselbaarheid van de valuta's,
de handel neemt dit voor kennisgeving aan
daar er nog geen positieve aanwijzingen ziln
dat convertibiliteit binnenkort een feit zou
zijn. Mogelijk dat er over enige maanden
meer definitiefs op dit gebied valt te mel
den. In New York noteerden vrUe ponden
onveranderd 275—75'/i dollar tegen de of
ficiële koers van 2.8181'/» dollar. Cruzei
ros waren in wat kalmer vaarwater ge
komen ns 't officiële dementi van een deva
luatie. Roemenië devalueerde de lel. De
noteringen der meeste andere valuta waren
nauwelijks veranderd. Alleen de EB-dollar
maakte Vrijdag laat, plotseling weer een
sprong naar 4.12. Het aanbod droogt toch
wel op en zolang er geen andere richtlUnen
voor dollar-Import zUn bekendgemaakt is
de hsndel aangewezen op deze dollar. De
Sperrmark waa ook wat kalmer.
Metalen kalm
De gunstige berichten uit Moskou van de
sldaaf vertoe nde Engelse handelsmissie
zijn niet in staat geweest de metaalmarkt
wat leven in te blazen. Koper en lood wa
ren lager en ook tin vermocht geen hogere
E rijzen te behalen. Enkele Russische aan-
opeo van lood en zink konden de markt
ook al niet beroeren en belde producten
handhaafden zich op de nog altijd aantrek
kelijke prUzen van 71 en 82 pond sterling
Koper waa met 225 pond ook al niet gun
stig gedisponeerd. De Amerikaanse maat-
echappyen Kennecott en Phelpa Dode be
sloten tot productiebeperking en ook ver
namen wy dat de American Lead en Zinc
Cy. enkele fabrieken wil sluiten. De oor-
gesloten een bewUa dat de handel de positiea
tracht op te schuiven in de hoop dat er
straks flink wat vraag komt. Wol daaren
tegen waa tets gemakkeiyker. Londen en
Bradford waren beide lager en ook Aus
tralië liet lagere opbrengsten horen hoewel
Rusland aanvankeiyk flink wat kavelingen
uit de markt nam. Onverwacht komt dit
niet, wan^ reeds e-rder had men een reactie
in de opbrengsten na de jaarwisseling voor
speld.
Granen gemakkelijk
De Internationale graanmarkten hadden
geen groot nieuws te verwerken. De koude
golf heeft gelukkig nog geen schadeberich-
ten gebracht daar de uitzaai reeds lang is
geschied. In Chicago moest de prUs van
tarwe enkele dollarcenten prijs geven, zo
dat op ongeveer 2.11 dollar werd gesloten.
Griekenland meldde zich voor de eerste
maal als koper van 20.000 ton tarwe in
Amerika. Nederland kocht 4500 ton winter
tarwe en West-Duitsland kocht wederom
een grote post van Frankrijk n.l. 50.000 ton
Ook Joego-Slavië kreeg een flinke toewij
zing voor de aankoop van tarwe. Engeland
kocht enige posten in Canada. TurkUe is
tegenwoordig een belangrijke leverancier
van tarwe geworden ook naar ons land.
Mais waa goed prijshoudend.
tegen was fraction'
fager.
Katoen hoger
De handel in katoen veert weer wat op.
Tegen de verwachtingen in steeg loco-ka
toen te New York tot 34.85 dollar, zodat er
een aardige avance Is geboekt. De handel
was nog al fluctuerend en op de verhoogde
limltes werden talrUke hedge-verkopen af-
Herkapitalisatie
Amsterdam Rubber
(OP DRIE AANDELEN 1 CADEAU)
tn de vergadering van de raad van com-
missarisaen der N. V. Rubber Cultuur Maat-
schappU „Amsterdam" is goedgekeurd het
besluit der directie om over te gaan tot
herkapitalisatie in deze zin. dat op drie
aandelen van 'duizend gulden nominaal, één
aandeel van duizend gulden, en op drie aan
delen van honderd gulden nominaal één
aandeel van honderd gulden zal worden
uitgereikt. De nieuwe aandelen zullen delen
in de winst over het boekjaar 1953
Voorts zal met het oog op de betaling van
de over de uit te reiken aandelen verschul
digde inkomstenbelasting, geiyktydig een
bedrag in contanten gelijk aan 25 /«van het
nominale bedrag van elk uit te reiken aan
deel beschikbaar worden gesteld.
De herkapitalisatie staat geheel los van
de winst over het boekjaar 1953.
Nadere mededelingen zullen volgen t.a.v.
de tenultvoerllegging van bovengenoemd be
sluit. aldus het bestuur.
MINDER VERSTORING VAN DE RVST
Oliën en vetten
De markt waa kalm gestemd. Copra en
cocos waren practisch onveranderd, doch
aan het einde der week kwam er toch
enige beweging in de markt. De vraag was
echter niet groot, zodat er niet veel zaken
tot stand kwamen. Reuzel was aanvankeiyk
zeer vast, doch moest ook terrein prijsge
ven. Grondnoten ook iets gemakkeiyker.
Oost-Afrika was aan de markt met gepelde
soorten en Tripolis meldde dat het reeds
is uitverkocht In de Technische sector werd
een aankoop van 10.000 ton lijnolie door
Rusland ln Argentinië gemeld.
Rubber was ook nu niet opgewekt ge
stemd. De prijzen konden zich nauwelUka
handhaven.
Zuidvruchten brachten wat vraag
tn verband met de koude voor gedroogde
pruimen, abrikozen etc. Smyrna was eer
der iets gemakkeiyker met rozijnen en bU
amandelen handhaafde Italië de prUzen,
doch de tweede hand inclusief Hamburg
waren iets goedkoper door winstnemingen.
Suiker was wederom goed prUshoudend
met meer vraag.
Zeer veel belangstelling heeft een nieu
we film van de stad Den Haag, die ln het
Odeontheater ten doop werd gehouden, ge
trokken. „Ouverture Den Haag" ls een do
cumentaire van Rudl Hornecker, waarbU
het filmbeeld meegaat met de cadensen
van de muziek, die door de componist Jyr"
riaan Andriessen werd geschrevpn. Muziek
en beeld vertellen dus samen van de
schoonheid en van de ontspanning, die Den
Haag bewoner en bezoeker biedt. Een ge
sproken tekst werd daardopr overbodig.
Deze samenwerking tussen twee kunste
naars is, ondanks het ongewone en nieuwe,
in de brede kring van het premièrepubliek
over het algemeen gunstig ontvangen. De
gemeentelijke voorlichtingsdienst wacht
met belangstelling af hoe degenen, die via
deze ver-beelde muziek kennis maken met
Den Haag, zullen reageren.
(BUzondere correspondentie)
De scheepswerf In Gdynia, die aan ruim
^00 arbeiders werk verschaft, werkt op het
ogenblik aan een opdracht van Sowjetsljde
voor do bouw van 16 vrachtachepen van 8M
ton. Het »Un naar wordt meegedeeld zwaar
gebouwde schepen met twee of drie luik-
hoorden. De motoren worden in Ooet-Dults-
Und gemaakt. De navlgatie-apparatuur
wordt door Zweden geleverd. Deze vaartui
gen zUn voornamelijk bedoeld om te worden
gebruikt op de Zwarte Zee en voor de vaart
op het Wolga—Don-kanaal.
De opdracht is inmiddels voor het groot
ste deel tot uitvoering gebracht. Door een
ver doorgevoerde bedrUfsperfectlonnering
heeft men voor deze 800-tons schepen op
het ogenblik slechts een bouwtijd nodig
van twee en een halve maand per schip.
Voor nieuwbouw worden de beste arbeiders
zowel als het beste materiaal ter beschik
king gesteld, hetgeep tot gevolg heeft dat
de reparaties aan schepen veel l®n8er_d^~
ren. Ook zouden deze in kwaliteitaanzien-
lUk minder zUn dan de werkzaamheden aan
nieuw gebouwde schepen.
De scheepswerf in Gdansk bouwt <ev*"-
eens voor Russische rekening) schepen van
ïrter. typsn. t.w. h«t type Uv«it van on-
fpveer 4000 ton. Verder schepen van het
wpe Donbas eh van het type ..Soldek
waarvan reed, een tiental aan de Sowje
unie is afgeleverd. Russische contr«lecom_
missies houden hier het toezicht op de
b°np''l evant-schepen (4000 brt.) worden uit-
ch[n*8 mfUv.Skrl wmdVe"pgaemeAt Ta
Su.lt de o nr^de
„Nowa Huta ae „uoanB*.
De gehele omgeving van de „Nowy Port
ln de haven van Gdansk staat onder strenge
Russische contróle. De arbeiders, die er
werken, hebben een strenge belofte niets
over het daar verrichte werk te vertellen.
De haven van het oude Stettin neemt een
belangrijke plaats in het verkeer met Rus
land ln. Enige Russische schepen per dag
doen deze.haven aan om er niet alleen Oost-
duitee maar ook Poolse en Tsjechoslowaak-
se goederen te laden.
Na afschrUvingen heeft de J. P. Wyers
Industrie en Handelsonderneming N.V. ln
het boekjaar 1952/53 lopende tot 30 Septem
ber, een winst behaald van 1 203.080 v.J.
36-205). Voorgesteld wordt een dividend
van 9 pet (vorig jaar eveneens 9 pet uit de
dividendreserve). Aan deze reserve kan
151.454 worden toegevoegd
Alles bUeengenomen kan het groothan
delsbedrijf van de maatschappij op een
gunstig jaar terugzien, aldus het verslag.
De textielhandel in Nederland is, wat de
woninginrichting betreft, weer in normale
banen teruggekeerd. De vorig jaar gesigna
leerde achteruitgang in de verkoop kon
voor een groot deel worden ingehaald. Ir
belangrijke mate kan dit worden toege
schreven aan een toegenomen inschakeling
de groothandel tussen fabrikant en de
taillist. De resultaten van het Belgische
bedrijf bleven in 1952 ten achter bij die
van 1951. Voor 1953 wordt een aanzieniyke
verbetering verwacht. De Handelsmaat-
schappU Europa-Azië heeft in 1953 gunstig
gewerkt.
In de afgelopen maanden van het nieuwe
boekjaar heeft de voortgang in het bedrag
van de verkoop zich verder voortgezet. De
prijzen van de textlelgoederen in Wyërs
bransche zUn vast De binnen- en buiten
landse fabrieken zUn overbezet met
Door tydtge inkoop kon de bevoorrading
voor het komende seizoen worden verze-
De Weense hardrijders Franz OMenberger
i Arthur Mannsbarth zullen misschien Dins
dag a.s. t« Rotterdam aan de start verschijnen.
Verder Woensdag te Heerenveen en Donder-
f Te*Cahrlf ?s een voetbalwedstrijd gespeeld
cjssen Egypte en Hongarije; de Hongaren
nen met 2—0 (rust 1—4)- n.„„
Tijdens de training op de ijsbaan te Davr«
is de vroegere kampioene van Nedeiland in
het kunstrijden Lydla Stoppelman gevallen,
waardoor zij haar enkel bezeerde -
der behandelingh
fS'eTijdens de Vrijdagavond gehouden ver gar
ering van de sportcommissie van de K.N.W.U.
werd de aanvraag bezorgd voor de toestemming
tot het doen verrijden van öe eerste etappe van
de Tour de France door Nederland. De com
missie heeft deze aanvraag onmiddellijk in
behandeling genomen en tn principe de ge
vraagde toestemming verleend.
In het stadion van Leningrad slaagde de
Russische Nadeshda Konyaeva er in het we
reldrecord speerwerpen voor dames op haat
naam te brengen met een worp van 53.56 meter-
Het oude record stond sedert 5 Augustus 1949
met 53 41 meter op naam van haar landgenote
Natalia Smlmitskaja.
De provincie Celebez, meer ln het bij
zonder het zuidelijk gedeelte vun deze
provincie, heeft de invloed van de-onveilig
heid ondervonden en deze heeft de uit
voering van het program voor welvaartz-
wërken doen stagneren.
De werken aan <je irrigatie Maloso.
Hapuhulawa, Tatao en Huludupi-Tango,
Keiara en Sadang, voor welke in 1952 een
bedrag van rp. 513.800 was uitgetrokken,
werden ln 1953 voortgezet en beëindigd.
Onder handen zijn de bevloeiingswerken
vanuit de Jenaberang en de Sadang. De
rustverstoorders maakten hier een vlotte
voortgang onmogeiyk.
De grote weg van Makassar naar het
Noordeiykste punt van Celebes, via Mena-
do, met een lengte van circa 2200 km, is
eveneens onder handen. Van het traject is
1873.50 km uitgezet. Voor het overige zijn
de routes geprojecteerd, doch nog niet alle
metingen hebben plaats gehad. Zo b.v. ge
deelten tussen Posso en Palu en
Palu en Gorontalo.
Rp 30.000.— is uitgetrokken voor de werk
zaamheden in 1953, terwUl voor 1954
rp 300.000.op de begroting is gebracht.
Daarin zyn ook de fondsen voor verbete
ringen van bestaande weggedeelten gecal
culeerd. De uitvoering van het project zal,
naar aangenomen wordt, drie jaar vorde
ren. Het onderhoud en de verbeteringen
aan provinciale wegen betreft een totale
lengte van 1.641.50 km. Dit zUn verharde
wegen, waarvan een deel geheel geasfal
teerd is. In de jaren 1951 tot en met 1953
hebben de uitgaven voor wegen rp 3.150.700
belopen en voor bruggen en andere kunst
werken rp 2.631.750. Een bedrag van
rp 12.988.000 is opgebracht voor nieuwe
bruggen. Deze werken worden in 1954 ter
hand genomen.
Zeevisserij
Ten behoeve van de zeevisserij is op 2 Mei
1953 een nieuwe scheepshelling in gebruik
genomen op Paotere (Makassar). In totaal
werden er ln 1953 acht schepen gedokt.
Naast deze grote helling werd nog een
sloepenhelling gebouwd voor boten tot
15 m3 bruto inhoud. Op deze kleine helling
werd een motorvissersboot gebouwd van
ca 8 kub. meter bruto inhoud.
Een noemenswaardige proefneming was
het Inbouwen ln een gewone vissersprauw
van ca 10 m3 van een dieselmotor. De
prauw van gewoon inheems model werd ln
Pire Pare gebouwd. BU de proefvaart en
het verdere gebruik voldeed de gemotori-
•De Amerikaan Percy Bassett, interim we
reldkampioen ln het vedergewicht, heeft Zon
dagavond door k o. ln de derde ronde gewon-
nen van de Franse kampioen Mohamed Chic-
kahoul.
Advertentie
Ruwe en gesprongen handen? KALODERMA Gelee!
aeeróe prauw uitatekend. Hlcrmrd» 1, be-
wezen, dat mechanisatie vak bestaande
zeilprauwen, met de huidige trillingvrUe,
snellopende dieselmotoren mogelUk is.
uiteraard met inachtneming van technische
voorzorgen.
Handel en nijverheid
Een toename van de nationale bedrijven
is in 1953 geregistreerd en de DJ3.I. (Dewan
Ekonomi Indonesia) heeft 140 bedrijven ge
noteerd. inclusief de im- en exportzaken.
Eerst medio 1953 kwam er zichtbare ont
plooiing in deze sector van het economische
leven, zodat nu nog van een eerste phase
kan worden gesproken.
De prauwvaart vanuit en met verschil
lende handelsplaatsen van Celebes heeft
zich ook in 1953 een waardevol supplement
getoond van het noodzakeUjk zeetransport.
Ook onder de buitenlandse handelaren
heeft de vrachtvaart per prauw zich een
goede naam verworven.
Havenverbeteringen
Een bUzondere aantekening in dit Jaar
overzicht verdient de grote verbetering in
de toestand in Makassar's haven. In de
eerete plaats was er na het eerste kwar
taal de sterke afname der diefstallen, door
een krachtig optreden van de gezags-
apparaten tegen de dieven en tegen hen, dit
met de dieven samenwerkten. Aan de open-
Hjke roofpartyen kwam een einde en ge-
leidelijk herstelde zich het gezag in het
havengebied.
Het prauwenverkeer nam weer enigszins
toe. In totaal gaf dat voor 1953: 142.872,01
m3 inhoud. Zeeschepen bezochten Makas
sar in 1953 tot een aantal van gemiddeld
100 per maand. Totale tonnage ln 1953;
10.352.130.99 ton. Een byzonderheid,, biykend
uit de registratie volgens nationaliteit, ls,
dat Indonesische schepen alhoewel alle
kleiner in de meerderheid waren onder
de bezoekende schepen in het vierde kwar
taal van 1953. Er deden n.l. 180 Indonesische
schepen deze haven aan tegen 167 Neder
landse. 25 Engelse, 5 Japanse, 4 Noorse, 5
Deense, 7 onder Panamese vlag, 1 Ameri
kaans, 1 Duits, 1 Zweeds en 1 Italiaans schip
(ln het 4e kwartaal van 1953).
Op het haventerrein kwam een nieuw
groot etablissement gereed, van de Stan-
vac, met een eigen pier, waaraan vrU diep
stekende schepen ligplaats kunnen kiezen.
De copra-export in deze provincie, als
deviezenbron nauw verbonden met de wel
stand van Celebes en dus met de mogeiyk-
heid voor een verdere opbouw, -toonde in
1953 een hoger totaal dan voorgaande jaren,
met uitzondering van de topjaren 1951 en
1952 (1953: 255.238 ton tegen 1952: 374.156
ton). De copra-opkoopprijzen liepen na de in
zinking in het tweede kwartaal van 1952
geleidelijk op tot rp 140 plus rp 30 als voor
lopige toeslag in Maart 1953, daarna weer
terug tot rp 130 (sec) en vervolgens weer
op tot rp 135 plus rp 15 voorlopige toeslag
aan het einde van 1953.
«yoHafrH- Bpliik (waarbii men in aanmer- van bijna dertig nieter aktar>d spel te.
nc titnrRpn afffp-
1 Een gunstig bedrUfsjaar wordt verwacht.
De uitslagen van de wedstrU-
den van deze Zaterdag to
nen eens te meer duidelijk aan,
wat een hacheiyk ondernemen
het is voor een elftal, dat zijn
leidende positie In de league wil
handhaven en tevens in de
bekercompetitie wil biyven. De
kans is dan groot, dat zo'n ploeg
tussen twee stoelen komt te
zitten.
Daarom wekt het geen ver
wondering. dat de leiders v»
de vier divisies, die alle tot de
laatste zestien in de bekercom
petitie behoren, er geen van alle
in geslaagd zijn de volle oogst
uit de leaguewedstrijden binnen
te halen. West Bromwlch Albion
en Everton kwamen niet verder
dan tot een draw, terwyi
Ipswich Town en Port Vale een
nederlaag te slikken kregen. Dit
had tengevolge, dat Everton
zijn eerste plaats op de ranglUst
van de tweede divisie moest af
staan aan Leicester, dat een
beter doelgemiddelde heeft. De
drie andere leiders konden zich
aan de top- handhaven.
Overigens was het geen goede
dag voor de ploegen, die nog in
de running zUn voor de beker,
want slechts vijf hunner brach
ten het tot een overwinning,
acht verloren en vier speelden
gelUk (waarbij men in aanmer
king moet nemen, dat Ports
mouth en Scunthorpe elkaar
nogmaals zullen moeten bekam
pen voor een plaats in de acht
ste finales van de beker).
Charlton hield West Bromwlch
„i bedwang en deze prestatie
verdient te meer lof omdat de
thuisclub veertig minuten moest
spelen zonder linksbuiten Kier-
nan, die gewond was. Bartram
verrichtte wonderen ln het doel
van Charlton en de Zuid-Afri
kaan Sid Olinn zorgde zes mi
nuten voor het einde voor een
prachtig doelpunt, waarmee de
stand gelijk werd.
bekerhouder Blackpool kon
het zonder Matthews en
Taylor niet bolwerken tegen
Wolverhampton. Het werd 4—1
voor de Wolves, met een hat
trick van Swlnbourne in de
tweede helft. Liverpool behaalde
tegen Burnley» voor het eerst in
dit seizoen een puntje in een
uitwedstryd, dank zij een kogel
an bijna
van Anderson, vUf minuten
voordat de scheidsrechter inruk
ken blies. Chelsea had met een
ietsje meer geluk Aston Villa
kunnen kloppen, want de lan
denaars. d>e nu in 12 wedstrU-
den ongeslagen zijn gebleven,
stonden tot enkele minuten voor
het einde nog met 2—1 voor.
Toen beging een van hun spelers
een overtreding ln het straf
schopgebied, waarvan Danny
Blanchflower gretig gebruik
maakte om de geiykmaker te
scoren.
Manchester United was de
enige eejeste divisie-ploeg, die
een uitwedstryd won. De Man
cunians klopten Preston me
3—1, en hun eerste goal kwam
ter wereld door toedoen van
Jack Blanchflower. een jongere
broer van Danny, die de penalty
voor Aston Villa in een doel
punt had omgezet.
Op de keiharde terreinen wat
het niet gemakkelijk tot goëd
moesten trouwens worden afge
last Maar de opkomst van het
publiek viel mee; vooral bU de
wedstryd tussen Everton en
Blackburn Rovers, waar het
hoogste aantal toeschouwers
van de dag er getuige van was,
dat Blackburn een waardevol
puntje binnenhaalde.
De uitslagen luidden:
Eerste divisie: Aston Villa—
Chelsea 2—2. Bolton Wanderers-
Cardiff City 3—0, Burnley—Liver
pool 1—1, Charlton Athletic—Weit
Bromwlch Albion 1—1, Hudders-
field Town—Sheffield United 2-2.
Manchester City—Arsenal 0—0.
North End-Manchester
United 1-3. Sheffield Wednesday
—Middlesbrough 4—2, Sunderland
-Portsmouth 3—1. Tottenham
Hotspur—Newcastle United 3—0.
Wolverhampton Wanderers-
Blackpool 4—1.
Tweede divisie: Everton-Black-
burn Rovers 11, FulhamBir
mingham City 52, Hull City
Derby County 3-0, Leicester City
—Luton Town 2—1. Lincoln City-
Bristol Rovers 1—2, Notts County
—Brentford 2—0, Oldham Athletic
Doncaster Rovers 22, Rother-
ham United—Plymouth Argyle
2—1, Stoke City—Nottingham Fo
rest 1—1, Swansea Town—Bury
2_i, West Ham United—Leedi
United 5—2.
11*4
uiel
Scheepvaartbeweging
Binnenlandse havens
AMITERDAM. AANGEK. 6 FEBR
tick Dta Rotterdam, oil* BPM v
b fey. Ommeren.
I JU Elite. Ned Londen, ledig.
U».k. Roll. Coasting Corrie B. Ned
Jutterdam olte Petr.h.. Oebr Broere;
J»4U«a. Zw We«t Afrika «tg.
»um.k.. Vlnke: Waya. Fin Kotka.
Zteb kVCK F.os Ned. Rot-
««bun. ttg Levk. VCK: Hilda
Noor Haugeiund ledig.
5 Vinke: Surte Ned. Hull.
Wen. Petr.h Holl Coasting: Del-
BB. Noor, Rotterdam, etg., Coenh
IKKEN 5 FEBR Arlanoldu*
--Ot-
Krautiaad, Antwerpen.
AANGEK. S FEBR
iden erta Oudkerk.
Mooncreit, Eng., Lon-
RDM: Walenkurgh,
ttg. Muller Parkh.
Dts Hamburg atg..
[T>.: Batavier 1. Ned.,
«duller Jobskade. Henry
•tubal, erta Kersten Hu-
C.8., Braadanger. Noor.
«g Vlnke Merweh
oils - Eng Pulo Bukom.
h. yV-Pmmwen. Pernlt BPM; Anne-
ES."*.!'" Dt»_ Antwerpen.
Hi "- r berweh Ólivtaa CoVit.
*ffle lJ2?,tlV,tai Burger Utelh
Vtdtr ®hor"bam. stir Anth
riÏÏSÏ1-: Wneoin Tsl.worth,
t« P.£Ew,h?5?n ledl« PHM- Cal-
1»41« Noor. Amsterdam.
jSL V°mnJ*r,n' boel B rivier.
Hdth' A»-i LondfnMuller.
Vork Furial Am.. New
PML S;..Us Un"- Merweh Ny...
vSta^füü kTB RUnh. ZZ.
HuS JgW Oelo ttg. Cornelder.
bun «iHB. Volhardlag. Ned.. Ham-
£"th Veder. IJtelh. Das-
wtnttm,U>4«tf Comelder Maas-
VUh Fr.. Libre-
I rra *lorm< Wsalh QD.
Newitrt D M"l«*raan (sib). Eng.
"JWMt Ruy» Parkkade: San Fer-
tw i.Tf Curacao, olie. v Omme-
fM vu..^,Sh*emeM. olle v. Omme-
Db Ufc!^,ngerl HM Srhroeder
oz cX*!.""1- "g Ruw Kat h.
kL.C*'!*»'. Ned. Aalborg. atg..
WJW Hunik Parkkade Norwich
HotS, LöMen ledig Van Es.
«Ïruim tir T?,,u- Zw- Narvik.
Huvs Waalh. F.S.: Alsu Mara.
BAIMNOEN
Londen
wehaven KV: -
Londen, ttgBurger Waalh
Dollard Ned.. Londen ledig Soeter-
meer Fekket Pemia ASr Blomme"-
dyk. Ned Antwerpen, ttg HAL
Wilh kade Tnstr, Fln„ Londen ledig,
v Uden Merweh- Wettwood Eng.
Londen ledig. RKC Waalh. 2» San'a
Margherlta Ned.. Southampton ledlg
Worms Spoorh Sherlngham Eng
Harwich, ttg Hudlg Si Pleters Mer-
wehaven Otto. Dts. Amsterdam, le
dig Easo Nederland Pemls BPM
Domburgh. Nad Casablanca etg
Muller Jobsh. Mllly Liber. Im-
mlngham. ledig. Vulcaan. Wilton Rot
terdam Flamiago Ned Londen le
dig Soe termeer Fekkes Krai.veer
Jakob Oorburg. Ned Swansea kolen
RKC. Waalh Amalle Ettberger. Dts
Bran ledlg v. Ommeren P«rnls
NOM- Soemba. Ned Wear, kolen.
SSM. Kelleh.Hondtbotch Ned„
Londen, atg James Smith Merwen.
2e gat Cagllari. It. Palermo «tg-
Arm. Farina Merweh. QD.
VERTROKKEN 5 FEBR Weitersla-
gel. Cork: Vivo Ouddorp: Ploter Hu
bert. Amsterdam:
Pack. Amsterdam.
Londen: Stad Alkmaar Narvik
Servos. Wlcklow:
Rudolf Schepers.
Londen: Stad Alhmaar Narvik: Smo
lensk. Kaliningrad: Bykle. Hamburg
Groots Beer. Halifax: DelflMS. Bar-
;an; Somali. Yokohama: Bedford,
Jingapore Corrie B. Amsterdam:
West polder. Bilbao: Beraiaa. Kopen
hagen: Iaaarea. Amsterdam: Hollan-
Gothenburg: Bullflach. Antwer-
Barok Oslo Tomsk. Moermantk.
Liverpool: Aeaeat. Barcelona:
R,
J ~FEBR0rDt»mant Tilbury: Lat Pal
mt! Marocco; Otffrtd RoUerdarn
Cape NrRon Port au Prince Julia,
Hull Tomsk. Kopenhagen Jritoo.
Rotterdam Admlralengrtcht Linden
Blommrrtdyk. Rotterdam
Otlo Jutta Schroedtr. Rotterdam
Felly M. Londen. Treithraecka Nan-
•-J Feier M. Amsterdam Undine,
tockholm
6 FT,PR Stork. Londen
ZAANDAM. AANGEK Kattegat.
Ned Ystad hout. Oude Haven. Ta-
VeVERTROKKZN: Skagerrak. Londen
strocarton.
Nederlandse schepen
in het buitenland
Grote Vaart
Aa|rt«d,k 4 op 110
Aityone p 4 FlnUteie Antw.rpm
AldaW 4 v Santo, n Montevideo
Alioth p 5 Kaap Verdlsche eil.
Alaatt v Santos te Rio Janeiro
Alnharca S v Paranagua te Santo#
Aludra S v Sao Francisco n Parai
Newcastle t» M
240 m N St. Pauls
70 m ZZW K. Hat-
tmitVlvaart 4 «00 m ZO K. Corrientes
Arg.t 4 V Lw£°n *1 Kïïf.,
ia44uro uverpoui.
Pluto. Bristol: Eet. Amsterdam: Sehla.
Turds: BUI 8 Rostock: Maalca, Mal-
mo' Kemphaan Aarhuus: Haama,
"l FEBR.: Nady. Norrkoping: Apack*
Canyon. Fawley; Ooatereems. New-
ross. Axeldyk. New York: Wermo.
Stockholm: Ruhr. Huil A**»e Lf"
den: Tramvaal Zierlkzee. Black He
rons New York: Elbe en Falrplay 1.
Amsterdam Paramount, Hamburg:
Macoma. Hambit: Sonderfeurg en Tra
ve. Amsterdam; Marxburg. Blexen
Humber (sib). Istanbul.
VLISSINGEN. AANGEK FKBR_
Maiaat V Blyth: Hudton (slb).
6 FEBR Ollve. Londen
VERTROKKEN 6 FEBR.: Atlantis.
Antwerpen: Oraals. Antwerpen (later
teruggekeerd): Baaka. Antwerpen.
Oldambt. Antwerpen: Soneck. zee:
6 FEBR Olwe Grimsby.
GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN
S FEBR Brilith Prlneets Texa# City:
Cord Eckefmana. Bremen: Sehem».
^"ncBR Orangeteft. Xxmdm: ■«"-
flneh. Rotterdam: City ef York. Lon
den Slat Mlgael Bremen. Agea. Ixm-
GÊPAMlËuS^ 4TAN AMTWHUTN
S O» 120
S op 540
Helicon
Truiillo
8 te Ciudad Trujillo
Hermet 5 v Almirante r
Hersilia 5 v Grenada T
Cristobal
Barbados
tu s op i.a u. W v Oueswnt
iskerk 5 v Taku Bar n Koba
Hydrt p 5 St.rt PoInt n Aptwerpen
flat 5 v LIvomo te ««pen
Kertoioae 4 op 1100 m ZW San Fran
Lauraaskerk
Lawak 4 v
Leertum 4
Amertkerk 0 v
Arastelbruf 8 oj
Rock
Amtteldyk op
Rott. te Atttwaraeo
n Trinl
ildad
Atlas 5
Avtrdyk 4
iSÏÏ'p d. A-P--V
BacchHS 5 v Paramaribo -
I v Sibolga n Ounung Sl Toll
Sarümua v Steenkool teJTak Fak
■and 5 v Probollngo n
Baa.ekom v Iqulqu.
Bllllton 5 nm te Los Angwa»
BUtas P 4 Green Cape n ^Jd° York
Blydtndyk 6 op 4*lm O Sew York
S:SlV."p nm «*ran n PlT-
■•roat**B v Oran te Moetaganam
Breda 5 op 480 n ZW Aswan
CsHIlto B op n Gorontalo
SffiffiTd »'«JÏW K..P V.r-
Dllf?*» Bitd..a, Ld „lijd.
v d-..--s»"104
oïnwV'5 m ZW lus Palmas
Hamburg w-vra n Hallfax
s:ffiA4k,4 b*"»
NNO Azoren
WNW Azoren
Cap Haltien n Cludad
5 AUcante uitreis
Portland n Los Angeles
I.CCI8U4M - J New Orleans n Savannah
ekkerkerk p 6 Port Sudan n Suez
-utlerkerk v Bahrein te Karachi
Maasdam 6 te Norfolk verwacht
Maashaven 5 v Sapele te Burutu
Mastland 5 380 m NO St. Vincent KV
Madoera 6 Y Bahrein te Durban
Manta 8 v Alglars n Kalamata
Marlekerk p 6 Dover n Antwerpen
Markelo p 6 Kiel n Rotterdam
Mataram 8 v Catablanca n Beyrouth
Meerkerk 6 V Amst te Marseille
Mellskerk 8 v Rott te Antwerpen
Mentor 8 v Malta a Alexandrlë
Merwtde 6 v Hamburg n Antwerpen
Midat 8 v Venetië n ÏYMlst
Molenkerk p 8 Wight n Las PalraaS
Nieuw Amaterdam 8 te New York
Nleïfe'"ph» Gotland n Rotterdam
N-ord-m d w 414 m VMglUd
Notoa 6 v Guena n Amsterdam
Oberon 4 v Houston ta New Orleans
Ophir 2 v Djakarta n Belawan
Oranjefonteia 6 te Port Elisabeth
Orestes 6 v Trinidad n Cumana
Orlaa Rott-Oran p 5 Dungenesa
Peperkust 3 nog te Takoradl
Flaaclut 6
Poteidoa 8
Stad Vlaardlngen 8 780 m W Azoren
S raat Baaka 7 te Lor "■"J""
S raat Makassar 6 te Hpngkong verw.
Tablan 6 v Honolulu te Los Angeles
Tabinta 5 op 450 m ZZW Azoren
Tara 7 te St Vincent KV verwacht
TeUmoa 6 te Port au Prince verw
Thedent 5 v Pangkal Pinang n BI'"}"
Titus Lelxoes-Rotterdam p 5 Wight
Tjlbodas 5 v Semarang n Blnteng
Tjikampek p 5 Okinawa n Hongkong
TJlluwah 8 te Singapore
Tllsadane 5 op 200 m ZW s*b»ng
Tjiwangl 6 v Hongkong te Singapore
Trajanus 5 op 120 m ZW Landsend
Van Outsheorn 6 te Kota Baru
Van Spilbergen 6 te Conakry
Waal 6 v Patras te Plrseus
Wslngapoe v Sursbaja te Semarang
Westerdam 8 te Bermuda verwacht
Wlckenbarsh S te Duinkerken ven»
Willemstad te Curacao verwacht
Yssel 8 v Volos te Istanbul
Zaan 8 v Gefle n Zaandam
Zeeland 8 op 400 m O Ceylon
Zuiderkruis 8 v Cristobal
Semarang te Surabaja
r».e.— - New York n Curacao
Prins Fred. Hendrik C «00 m ZO K.
fJ.T r,.d will,™ t t. c..u,-
Prina Jekan Willem Friee 8 v Gent
Prins*Maurits 8 400 m Z Teneriffe
Print Fh. Willem 8 180 m O Madeira
Print Willem 3. 8 v Gibraltar n Dakar
Print Willem 4 8 v Ceuta n Lel*®*»
Pygmalion 8 v Antw te San Juan
Ridderkerk v Mombssea te Suez
Rieuw p 5 Key West n Newp. News
Ryndam 8 v New York n Rotterdam
Sabaag p 8 Banka eil n Berau
Samarlnda 8 te Dar es Salaam
Saoaroea 8 v Hamburg n Gdynia
Sarangan 5 op 370 m O Luzon
Slbajak p Gibraltar n Port Said
Sleterdyk 8 op «Om
Soeatdyk 8 v Pladju te Djakarta
Sommeltdyk 8 v Boston te Naw York
Stad Rotterdam T U Immlngkam
Stad Sckledam I ta Gibraltar
Cycloop 8 v Audierne
Loire p 5 Kaap Roca
Noordzee 5 op 270 -
Rode Zee
Zee
Zwarte Zet
Adara 3 v Newross
Admiralen#racht 5 v
Ahoy 8 v Rotterdam
Newport Mon
itw n Londen
44 J HUll
Albergen 8 te Temeuzen verwacht
Amazone 5 v Duinkerken n Shoreham
Amlso 4 v Boston te Londen
Anna 8 v Ouddorp r
Anna B 8 V Newport
Annie Cork-Pai
Arctnrua 8
n New York
Tankvaart
Adlada p 6 Singapore n S Gerong
Agatha 8 te Poft Swettenham
Aletta 8 te Saigon verwacht
Caltex The Hague 5 te Sldon
Cleodora 7 te Singapore verwacht
Erinna 5 op 780 m ZW Azore»jd>
Felipes 7 te Telok Anson verWPcht
Hilversum 8 v Perz. Golf te Suez
Liaeta 8 v Tjllatjap te PladJu
Macuba 8 op 1%0 m NNO v Mlrl
Marisa 5 v Suez n Singapore
Marpeaaa 7 vm te Hongkong verw.
Mirsa 8 op 140 ip NO Okinawa
Mltra p 8 nm Malta n Gibraltar
Ondlna 8 op 200 m ZO Chlttagong
rend recht 8 op 90 m N Azoren
Rafaela 8 v Pladju te Bangkok
Scherpendrecht 5 «00 m ZW Azoren
Sheratan 5 te Laa Pledra»
Slrrah 8 op 800 m Z Guardafui
Slledrecht 8 dw Golf vah Marirah
Stanvac Dllrak 8 te Sunget Gerong
Stanvae Pendupo 8 te Sungei Gerong
Tankhaven 2 8 te Singapore
Tankbaven 3, 8 te Surabaja verw
Tarta 8 op 400 m ZW Madagaacar
Tlbia 8 op 200 m Z Kaap Paderan
Wleldrecht 8 nm te Napels verwacht
Waaasdrecht 8 op 820 m NO Azoren
Nederland-Indonesië
Suez
i Amsterdam
Marseille verw.
Ball p 6 DJeddah
Btntang p 8 Malta
Indrapoera T te N.—
Kedoe p 8 Gibraltar n Rotterdam
Laertes 8 v Bilbao te Liverpool
Oranje 8 -Amst te Djakarta
Polydorus 4 v Belawan n Aden
Polyphemus I v Colombo te Aden
Roepat 8 v Belawan n Djibouti
Rottl 8 op 800 m NW Mlntkol
Slagkep 8 v Tegal te Surabaja
Sumatra 8 v Semiring n B Papa»
Ternata 8 op 360 mj «PaKS
Tomori nm v DJeddah te Sues
Toaart p 8 Gibraltar n Rotterdam
Zeesleepvaart
Antwerpen
n Perz Golf
NO Finisterre
lt Las Palmas
130 m NO Las Palmat
i 5 Gibraltar n Doha
5 op 150 m NW Bermudi
Kleine Vaart
Londen
Amtterdam
Lizard
Aberdeen te Middletbro
Sunderland n
Rochefort te
AÏidaeta 8 v Rouaan tei
Bab T 7 v Preston te Sete Vdrwecht
Banka 5 v Rotterdam te Antwerpen
Barbar* 5 v Duinkerken n Treport
Batavier 3. 8 te Bordeaux verwacht
Biekbergen 8 te Basse Indre
Bestevaer p 5 Start Point n Oslo
Beta 6 v Treguler te Avonmouth
Binnenhaven 8 te Rouaan vernacht
Birmingham 8 te Goole verwacht
Bonaire 8 te Fleetwood verwacht
Brandarls 8 v Londen n Amaten
Bree Heil*
Gerry S
82BT :rr»"mv ."ïa»«
Gothenburg te Den Helder
Harm 5 v Silloth te Mlllom
Harold 8 v Haugesund te Sandefjord
Hartel 5 v Exmouth te Penryn
Hast 1 4 te Ellesmere Port
Haat 5 5 v Dover n Alderney
llavik 5 v Dublin te Swansea
Ueerenrracht p 6 Brunsb n Amst
Helvetia Cardiff-Rouaan p 5 Lizard
irica B 7 te Antwerpen verwacht
Hilda 4 v Mlddlesbro te Goole
Hoe Vincea 5 v Stavanger te Hamburg
Hondsrug 8 v Boston n Rotterdam
Hoogezand p 8 Stavanger
Horst S v Antwerpen -
Ingeborg 5 v Aplesund
Brlnda 6 v -- -
Capella 8 v Breat te Telgnmouth
Carpe Dlem 4 v Roatock te Wlsmar
Carpo Dublin-Rotterdam p 5 Wight
Citadel 4 v IJmuiden te Londen
Claet Compaen 8 te Barry
Continental 8 v Par te Gent
Coolhaven 7 te P Lyautey verw
Coolaingel 5 v Waterford te Dean
Cornelia B 2 6 te Nentee
Corsica 8 v Hamburg n Goole
Crescendo 8 v Antwerpen te Roscoff
Da Capo 8 v Rott te St. Nazaire
Daniel 8 v Gothenburg n Amaterdam
Davlna Goekoop 5 te Roscoff
Dlligentia 5 v Ipswich te Londen
Donata 5 v Mlddlesbro te Odense
Driebergen 8 v Portsmouth te Caen
Drie Gebroeders p 5 Sdlly «11.
Duivelend 8 v Rott té Newcastle
Duurt 8 v Londen te Mlddlesbro
Dlja p 5 Lizard n Liverpool
E A A Scheer p 6 de Casqueta
Eljo 8 v Whltehaven te Genua
Equator p 8 Ouessant n Fleetwood
Erebus p 8 Portland n Antwerpen
Fedala 5 v Aalborg n Riga
Fen 4 v Newburgh te Londen
Ferocla 6 v Liverpool n Par
Flduela 8 v Londen n Rotterdam
Flnlandla 3 v Portsmouth n Roscoff
Folloulca p 5 Wight n Rotterdam
Frauka 2, 8 nm te St Brieux verw
Frans Bdlimer 5 v Bordeaux n Dakar
Fratemiti p 8 Terschelling n Bou
logne
rd 3
Srimsby te Boston
v Antwerpen te Dublin
Hendriks pj Brunsbuttel
Ponza 5 v Amsterdam te Antwerpen
Prima 5 v Port Talbot te Fleetwood
Prinses Wllhelmlna 8 te C
Reliable 5 v Cork l
Calais
Gateshead
Fredrikstad
Liverpool te Dublin
Rotterdam te Londen
Jacoba 3 v Blyth te Chatham
Jac Catharina p 8 de Burllngs
8 v Rochefort n Bordeaux
Kreumer 8 te Karlskrona
Jason 8 v Portgryn n Hartlepool
Poole n Morlalx
I v Antwerpen te Londen
Jongkind p 5 Ouessant n Rotterdam
Jozef Swenden 8 te Hamburg
Julia 5 v Antwerpen n Huil
Julia Mary p 6 Ouessant n Rotterdam
Kattegat 8 v Ystad te Zaandam
Keizersgracht 8 te St. Malo verw.
Kenltra 5 v Casablanca n Rouaan
Koninsshaven 6 v Gothenburg n Rott
Lies 4 v Newport te Bordeaux
Ltngestroom p 8 Dover n Liverpool
Lucas Bols 2. 5 v Hamburg te Ipi
wlch
Lusano 5 v Antwerpen n Lelth
Lydla Tyne-Fakse p 8 Brunsbuttel
Madjoe p 5 Oland n Rotterdam
Maria Theresla 5 te Plymouth
Marie Christin* p 6 Holtenau
Marjan p 8 Brunsb n Antwerpen
Markab 6 v Duinkerken n Rotterdam
Markab N p 8 Bomholm n Wlndau
Medea o 8 Ouessant n Casablanca
Medusa p 8 de Pltboei n Gothenburg
Menkar N 10 te St Vincent verw
Me res N 8 op 140 m NO v Macelo
Merwehaven p 8 Ouessant n Londen
Metrans 3 v Garston n Letterkenny
Metropole 5 v d Tyne n Aberdeen
Meute 5 v Rott te Kings Lynn
Mldtland 5 v Leith n Rotterdam
Minerva 5 v Portaferry te Newhaven
Mlrzam N 8 v Nantes n Bordeaux
Monica 8 v Londen n BllUngham
Mud o 6 v Grangemouth te Rouaan
Muphrid N 8 v Garston n Temeuzen
Nato 5 v Temeuzen te Gent
Neeltle B 8 v Marans n Cardiff
Nomadisch 4 v Londen te Southamp-
Seaham te Quimper
Londen n Guernsey
Rocket 3 v Hull n Parijs
Roelf 6 v Odense n Amsterdam
Rosemarle 5 v Aarhuus n Fredericia
Rynborg 8 v Hamburg n Bergen
Rynhaven 5 v Casablanca te Saffl
iturnus 3 v Aberdeen n Exeter
-hlpprrsgracht p 5 Portland Bill
Waterford n Garston
Londen n Duinkerken
Skagerrak 8 v Zaandam n Londpn
Skald 5 v Holyhead te Liverpool
Sporota 5 v Swansea n Amsterdam
Start 3 v Newburgh n Huil
Stlentje Men.inga 8 te Lissabon
Strype 8 v Montrose te Jersey,
low p 5 Belle Isle n Cardiff
-helling 8 v Skiën te Huil
Teun 3 v Dublin te Swansea
Theano S v Waterford n Londen
Theodora 8 v Goole te Drammen
Trlanca 5 v Swansea n Gent
Trio I 3 v Whltehaven te Letterkenny
Tr4>mp p 5 Ouessant n Rochefort
Trude K 8 te Gothenburg verwacht
Swansea n Amstero
Gent
Noorderlicht 5 v Wisbech n Goole
Noordatad 8 v Helslngborg n Antw
Noordster 8 V Ystad n Aarhuus
Pacific p 8 Ouessant n Lissabo:
Pascholl p 6 Brunabuttel n Lomma
Pave 8 v PasaJes te Bordeaux
Garston verw
WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN
8 Februari
Rhelnfelden 7.79 +4: Brelsach 0 78
-2 Straatsburg 180 —8 Maxau 3.42
•11 Mannheim 1.50 —20 Mainz 3.05
•100 Btngen 2 90 8 (vast Ijs): Kaub
63 —13 (Us vast)- Koblenz 0.70 —8:
Jonn 031 —12: Keulen 0.1» -r23:
Ruhrort 2 19 —19: Wesel 3.14 +88;
Emmerik 4.14 +24: Plochlngen 1.20
—28 Steinbach 1 24 +2. Trier 132 +5:
Loblth 11.11 +18 (lis vast): Nijmegen
11 (Ijs vast): Arnhem 7.93 —32
/ast): Eefde 3.10 -22 (Us vast):
Deventer 2 13 —21 (Us vast): Monsin
83 40 Vlsd 49 60 22 Borgharen
39 53 28 (Us vast). Belfeld 10 79 +4
Is vast)- Grave 4 01 +4 (Us vast).
De temperaturen waren Straatsburg
—9°; Mannheim Kaub —9°: Keu
len —7* Wesel —9°; Steinbach —14';
Trier —12».
HOOG WATER B FEBRUARI
Antwerpen
Vlisslngen
Temeuzen
Wemeldinge
Hansweert
Zlerikzee
Brouwershaven
Willemstad
Hellevoetalula
Dordrecht
Rotterdam
Hoek van Hollan?
Scheveningen
IJmuiden
Den Helder
Komwerderzand
HarUngen
Terschelling
Zoutkamp
DelfzUl
Gouda
07 43
05 39
mi 12
07 27
20.13
lit 09
18.40
19 53
08.23
07 33
09 24
08 34
08 40
us s i
07.39
11 40
01.24
01.38
01 03
(12 27
03 .VI
10.08
21.12
1888
19 14
19 39
23 45
13 44
14 50
3:3