„Jolly-hotels bieden binnenkort de autorijdende tourist vreugd en rust De Britse vliegtuigindustrie gaat het niet voor de wind Hausse werd tot staan gebracht door critiek op stijgende prijzen Val van Italiaanse regering schiep verwarrend probleem Verbeteringen in ontwikkeling van Celebes in 1953 WELKOM VREEMDELING IN ITALIË Patriarchaal industrieel nam initiatief Toch is vliegen al veiliger geworden •rwmm 8EXB - wpaa, Chr.-democratische partij zal water in de wijn moeten doen CANADA'S OOM LOUISGAAT ZES WEKEN OP REIS Voor het brengen van tegenbezoeken Te jong om mensen te redden ngeland verloor zijn voorsprong Kaketoe gestolen uit een leeuwenkooi Nederlandse ministers te Brussel onderscheiden DE „MAN ACHTER DE SCHERMEN De meest verwenste en meest gevierde minister van Griekenland Ondertoon beurzen goed prijshoudend Ouverture „Den Haag" In de grabbelton j Scheepsbouwactiviteit in Gdynia en Gdansk door Russische orders Nieuwbouw heeft voorrang boven reparatie Jaarverslag 1952-53 Wyers Prauw met snellopende diesels een succes Engelse clubs trachten tevergeefsvan twee wallen te eten D" SCHEEPSTIJDINGEN 1 tssrt>"ss tn rs"..» a.» X SSSSV*» JusTtA» Ësaaa. «e fcïEVS. i/K™ ;a5S.i r. K-KT™'rss. .^vrïiysr- MAANDAG 8 FEBRUARI 1954 ROME, Januari. rpoURISTEN, die dit jaar met hun eigen wagen naar Zuld-Italië gaan tullen niet. gel{jk voorheen, de kans lopen te moeten overnachten aan de kant van de weg in hun auto wegens gebrek aan voldoende logrcerruimte. Kleurige neonlichten zullen hun een welkom toeroepen en een bed ver zekeren in een van de vele nieuwe toeristen hotels. welke zijn opgericht en waar ze aiie gemakken zullen aantreffen, welke de gas- «5«vV®n *oed hotel aan de New Yorkse Fifth Avenue genieten: zelfs IJswater zal te hunner beschikking staan. Drie jaar geleden is het hun wellicht over- „dat honderden kilometers in Zuid-Italie reden zonder ook maar één hotel te vinden. Tegen het eind van 1954 evenwel Zt n..z5 kunnen kiezen uit twintig zg „Jolly hotels ten Zuiden van Rome en elf tussen Rome en Triëst. Verder zullen ze acht van die Jolly-hotels aantreffen op Si cilië vier op Sardinië en één op het eilandje Ischia in de Golf van Napelö. In totaal komen er dus 44 Jolly-hotels. Een veelgelezen Italiaans boek na de oorlog was „Cristo si fermato a Eboli" (Christus bleef in Eboli staan) Eboli is een stadje in de zuidelijk gelegen "provincie Campania. De schrijver, Carlo Levi, bedoel de met die titel, dat in bijna 2000 jaar de moderne beschaving zelfs nog niet had ge tipt aan het donkere Zuiden van Italië. Evenwel, de Italiaanse textielkoning, graaf Gaetano Marzotto, die 59 jaar geleden ge boren werd in een industrie-centrum in Noord-Italië, besloot in de zomer van 1949 Iets te doen ten behoeve van de touri6ten, die Zuid-Italië wilden bezoeken, nadat hij zelf per auto een tocht had gemaakt van Sicilië naar Rome. Tijdens zijn tocht ont dekte hij. dat er voor de reiziger geen goed hotelbed was te vinden en evenmin de schone lakens, het warme water en de goede voe ding, waaraan hij in het Noorden gewoon was. Zo ontstond bij hem het denkbeeld niet te dure comfortabele tourlstenhotels in te richten, hotels, waar de gasten gewo'onlijk slechts één nacht blijven, op doortocht. De familie Marzotto is in vele opzichten de merkwaardigste familie, welke men in Italië aantreft. Graaf Marzotto is de grootste textielfabrikant in het land. een van de scherpzinnigste beleggers en eigenaar van modelfabrieken en arbeidersdorpen waarin, naar zijn zeggen, nimmer een sta king is voorgekomen. Zijn drie zoons, die allen in de zaak van/ de familie werken, zijn internationaal be-é kende autobestuurders en Paolo Marzotto geldt als de beste amateurracer in Italië. Deze Paolo brengt het originele denkbeeld van zijn vader, touristen-hotels in geheel Italië te bouwen, hotels, waar de tourist, die per auto reist, des^ronds aanlegt om de vol gende ochtend weer te vertrekken. Maatschappelijke revolutie T\EZE hotels, welke de oprichter „Jolly- •L' hotels" noemt, zullen vooral in Zuid- Italië worden gebouwd en Paolo meent, dat hiermede een ware maatschappelijke revo lutie wordt ingeluid. ..Immers heel welnij bewoners van Zuid-Italië hebben ooit ge- m_ J, zeide h(j. „De del Mezzogiorno (een stichting voor de ont plooiing van het Zuiden) heeft eveneens grote bedragen beschikbaar gesteld voor de verwezenlijking van het denkbeeld. Ongeveer vijf milliard lire 28 750.000) zijn gebruikt voor de bouw van de eerste vijftien hotels. Naar gemeld wordt, staan die hotels nimmer leeg. daar de prijzen ge schikt zijn voor de gemiddelde beurs en omdat de ontwerpers letterlijk aan alles hebben gedacht wat de tourist, die vermoeid in het hotel aankomt, prettig kan stemmen Er zijn vier typen Jolly-hotels in overeen stemming met de streek waar ze zijn geves tigd: le het grootste type, dat 50 60 kamers telt, beschikt over een garage, een benzine pomp en. indien het hotel dicht bij de kust is. ook over een zwembassin. Het tourlsten hotel in Triëst bevat 104 kamers en eer garage voor 100 wagens; 2e hotels met 40 a 50 kamers en een lift; 3e hotels met 35 kamers; 4e hotels met 23 kamers en 50 bed den en een restaurant voor 80 personen Alle hotels bieden hetzelfde comfort. Tweederde van de kamers hebben een eigen bad, douche, telefoon en een speciale kraan voor ijswater. Elk hotel heeft zijn eigen garage, hetgeen in Italië lang niet zo iets gewoons is als in Engeland of Frankrijk Toen hem werd gevraagd hoe hij aan de naam „Jolly" kwam. antwoordde graaf Gaetano Marzotto: „We hebben een prijs vraag uitgeschreven onder ons personeel en „Jolly" leek ons uitermate geschikt, daar het doet denken aan „joy", vreugde, geluk en rust." De International Air Transport Asso ciation te Montreal. Canada, heeft een vergelijkende statistiek gemaakt voor de jaren 1948 tot 1952 over de veiligheid van het luchtverkeer in de gehele wereld bij de 67 luchtvaartmaatschappijen die deel uitmaken van deze organisatie. De I.A.T.A telde in 1952 67 leden Gegevens werden ontvangen, over de jaren 1948. 1949. 1950. 1951 en 1952 van resp.' 59 42. 57. 53 en 64 leden. Géén dodelijke ongelukken hadden in die jaren resp. 43. 29, 47, 41 en 52 leden. Het aantal passagiers was in die Jaren resp 17.8. 22.5. 28,4 en 32,6 millioen. Het aantal dodelijke ongelukken was 30, 19, 14, 15 en 16 Hierbij was het aantal gedode passagiers in totaal resp 325, 306, 340. 300 en 295, het geen neerkomt op een gemiddelde per mil lioen vervoerde passagiers van resp. 17.19. 15,07. 10.56. 9,04. derheid vormen. De drie kleine de»* sche lekenpartyen hebben ruimscS' geld betaald inzake de neiging der R« Katholieken om alles in eigen krinJg??* (Van onze correspondent te Rome) 'T'OEN wy In de tweede helft van December -*■ schreven, dat de Italiaanse crisis lang zou duren en heel wat moeiiykheden met zich zou brengen, zeiden wy iets. dat vry- wel vanzelf sprak. De Christen-democraten wilden met alle geweld een regering, die in ieder opzicht moest voldoen aan hun verlangens zonder enige conscessie aan de lekenpartyen. daarby vergetende, dat *y niet langer in Kamer en Senaat de meer- hoord van douches en baden' mogelijkheid is groot, dat, wanneer er een maal hotels zyn waar men deze dingen aai treft, ze ook in gebruik zullen komen by de bewoners in de omtrek". Reeds zijn er vijftien Jolly-hotels gereed gekomen en het grootste in Triëst. Achttien van die touristenhotels zijn in aanbouw en zullen vóór April in gebruik kunnen worden genomen, terwijl de overige elf omstreeks eind December geheel gereed zullen zijn. De familie Marzotto, een van de weinige latriarchale industriële ondernemingen, elke het moderne Italië nog bezit, finan ciert het grootste deel van het plan, maar de Italiaanse Touristen Organisatie en de Cassa In de kleine kustplaats Aldeburgh (Enge land) woont een familie, die reeds vijf generaties werkzaam is in de kust-reddings- dienst. Donderdag hield de zesde generatie de traditie op, doch misschien niet geheel zonde' gevolgen De 15-jarige Patrick Cable zat In de bioscoop, toen de oproep kwam om uit te varen, teneinde de bemanning van de „Kentbrook", die zich in nood bevond, bij te staan. Patrick rende de bioscoop uit en begaf zich aan boord van de reddingboot Het was zo donker, dat niemand hem her kende. De reddingboot voer met hem een vliegende iiskoude storm uit en deed zijn wr k. "*as tegen de ochtend, bij het lichter worden, herkende stuurman Green -Wfl Patrick. ,Wat d jij hier?'1 doch hij kon voo was zijl •lopig niets Aan land zei de stuurman, dat Patrick één van de besten was. „Hij zal een goede mensenredder worden!" De Britse wet ver biedt echter het zee-reddingwerk aan lie den beneden 18 jaar en Green heeft naar Londen moeten rapporteren dat een knaap van vijftien aan boord is geweest bij het reddingwerk. „Ik hoop echter, dat de heren In Londen het zullen begrijpen", al Jus Green. In de tijd van Napoleon III leefde in Frankrijk de gravin van Castiglione, die de bijnaam had van „la divine comtesse". In de studio's te Joinville wordt op het ogen' blik een film over haar (veelbewogen) leven gemaakt met in de titelrol Yvonne de Carlo. OTTAWA. Januari TARIE DAGEN na zyn 72e verjaardag, d.w.z. op 1 Februari, zal de Canadese eerste minister. St Laurent. Canada verlaten, teneinde een reis om de wereld te onder nemen. welke zes weken zal duren. Het voornaamste doel van zijn reis is tegenbezoeken te brengen aan de eerste mi nisters van India. Pakistan, Ceylon, Frank rijk en Italië en aan dr Adenauer, de kan selier van West-Duitsland. De Canadese regering interesseert zich in het bijzonder voor het plan van Colombo voor de ont plooiing van Zuid-Oost Azië. waaraan het jaarlijks voor een bedrag van ongeveer f 84 millioen bijdraagt. De heer St Laurent hoopt enige tijd bij de Canadese troepen in Korea te kunnen doorbrengen en tijdens zijn verblijf in Eu ropa de Canadese brigades in Duitsland en de Canadese luchtstrijdkrachten in Frank rijk en Duitsland te bezoeken. Louis Stephen St Laurent, die millioenen Canadezen kennen als „Oom Louis", spreekt vloeiend twee talen, Frans en Engels. Hij is de zoon van een Frans-Candese koopman, Moise St Laurent, en een Iers-Canadese moeder. Mary Broderick. Van zijn moeder leerde hij Engels en van zijn vader Frans. an onze correspondent te Londen) Thomas Sopwith. voorzitter van de langrjjkste Britse groep vliegtuig fabrieken. heeft op de jaariykse vergade- van deze groep de Hawker Siddelejr een rede gehouden die voor niet-ingeiwyden kwam als een koude dorfche. Want hy verklaarde, dat de voorsprong, welke de Britten op het gebied van het straalvliegtuig zolang hebben gehad, thans vrywel verloren is gegaan als een gevolg van te grote zelfgenoegzaamheid, traagheid en bedeesdheid. De straalmotor was een Britse uitvinding, op flaam staande van Frank Whittle. In 1941 ging het eerste experimentele toestel de lucht in. Engeland, dat door de oorlog in zovele opzichten een deuk had gekregen, was terecht trots op de adembenemende prestatie van zijn luchtvaart. Het ontwik kelde de snelste vliegtuigen, wier vormen, nieuw en gedurfd vaak, een lust waren vóór het oog. Élk jaar bij de demonstraties in Farnbo- rough wordt steeds een ander tipje van de sluier opgelicht en weer iets nieuws onthuld van de nog steeds onstuitbare vooruitgang der aviatiek. De speerpunt vorm deed haar intrede en de romp, gla$i en puntig als een torpedo, en voorzien van naar achteren gerichte vleugels, aan de uiteinden zo scherp ^ls een mes. Maar hoe ook de acrobatische dartelingen van de nieuwste vliegsnufjes het publiek in extase brengen, de wijde kloof tussen prototype en massale productie blijft nog steeds be- stapn. Daarom was het een valse illusie om te menen, dat Engeland, hoe vernuftig de vondsten ook waren, het kraken van de geluidsbarrière inbegrepen, werkelijk reeds over de modernste luchtmacht ter wereld beschikte. Deskundigen zijn het erover eens, dat de R.A.F. nog nooit zo armzalig was uitgerust als thans. Het jachtcom- mando bestaat hoofdzakelijk uit Meteors en Vampires. Zoals men weet, was de Meteor de enige straaljager, waarover de geallieerden in de jongste oorlog beschik ten. Verder bezit de R A.F. 400 Ameri kaanse Sabres, welke Engeland cadeau kreeg van de Verenigde Staten. De sieriyke Hawker Hunter vloog voor het eerst in Juli 1951 en de yie Super marine Swift, het eerste moderne straal vliegtuig. dat van vliegdekschepen opereert, in Augustus van dat jaar. Hoewel beide typen voorrang kregen in de productie, is er nog steeds geen Swift-eskader. hoewel dat al gereed zou zyn aan het eind van vorig jaar. Ook twyfelt men er aan of het Hunter-eskader. dat er eind 1954 zou zyn, op tyd zal klaar komen. Engeland is daar door niet in staat zich te verdedigen tegen moderne straaljagers en bommenwerpers, Het Britse ttÉimbardementscommando ver keert in dezelfde moeilijkheden. De enige straalbommenwerpers, welke men in ge bruik heeft, zijn de tweemotorige Can berra's, hoewel de prestaties daarvan natuurlijk niet mogen worden onderschat. In Augustus 1952 vloog een Canberra bin nen de acht uur heen en weer over de Oceaan. De Amerikaanse luchtmacht laat deze toestellen thans in de Verenigde Staten produceren. De R.A.F. zal het voorlopig nog grotendeels, wat de zware bommenwer pers betreft, moeten doen met de ver ouderde Lincoln- en de Washington-B-29- forten, de laatste geleend van Amerika. De productie van de vervaarlijke Valiants, Vulcans en Victors is nog niet op gang. De kustverdediging beschikt ook nog lang niet over de modernste toestellen, noodzakelijk voor een afdoend verweer tegen duikboten. Meer durf nodig JJeze sombere redenering, welke men vi> }ï}ans in de Britse Pers aantreft, gaat blijkbaar van de veronderstelling uit dat een eventuele aanvaller wél in ruime mate de beschikking zou hebben over een super moderne luchtvloot, hetgeen echter zeer de yraag is. De Engelsen kunnen het niet f roppen, dat de Verenigde Staten hen >en ingehaald of bezig ?ijn dat te doen. is niet alleen een kwestie van nationaai tige. dat ten grondslag ligt aan dit gevoel van achterop raken, maar ook de overweging, dat de vliegtuigindustrie nu eenmaal een van de strohelmen is, waar de Britse economie zich aan vastklampt. Sopwith drong aan op een gedurfder regeringspolitiek wat de luchtvaart betreft, en vooral op meer orders van overheids wege. Vele firma's, welke het allernieuw ste produceren, zitten nog zonder orders. Tachtig procent van de militaire vliegtuig productie is bestemd voor export. Het ver wijt. dat nu opklinkt en dat ook tot de regering gericht is. betreft de karigheid ten opzichte van het wetenschappelijk onder zoek voor het vliegen in de stratosfeer. Hier vooral is Amerika Engeland de baas In de Verenigde Staten is de geluids- grens reeds in 1946 overschreden. Een maand geleden bereikte een met een piloot bemande en door raketten voortgestuwde Amerikaanse machine een snelheid van 2640 km op een hoogte van 23 km Welis waar was dit geen normaal toestel, want het steeg niet van de grond op, maar werd door een ander vliegtuig afgeschoten. Maar ook het Britse wereldsnelheidsrecord, enkele maanden geleden behaald, werd vrijwel onmiddellijk door een Amerikaan ver beterd. De Engelsen moeten het nu doen met het slakkegangetje van 1192 km in duikvlucht. Een Britse machine, sneller dan het ge-' luid in horizontale vlucht, is er nog niet hoewel er een in 1943 was ontworpen, be rekend op een snelheid van 1600 km. Toen deze machine drie jaar later half klaar was, werd zij echter weer afgebroken, omdat de regering toen niet wilde, dat piloten hun leven waagden in experimenten, waarbij de geluidssnelheid werd gepasseerd. In Amerika praat men reeds over door atoomenergie voortbewogen transporttoe stellen met een snelheid van 2404 km per aur als de gewoonste zaak ter wereld. Vol gens de mannen met visie zou ook Engeland reeds met deze projecten bezig moeten zyn, want de Britse eilanden zullen pas ver dedigd kunnen w orden met machines, welke een snelheid bezitten van een veelvoud van die van het geluid. Over de burgerluchtvaart moppert men ook. Er zou te veel geld zijn verkwist met onnutte proefnemingen, zoals het Brabazon- project en te weinig rekening zijn gehouden met de buitenlandse afnemers. Nu heeft het vertrouwen in de Cornet weer een zware klap gekregen en dat, terwijl de daarvan afgeleide Comet III voor transatlantisch verkeer op stapel staat, die eind 1956 op de proppen zal komen en die voor 78 pas sagiers bestemd is. Een Amerikaanse maat schappij had ze al besteld. De massale fabricage van de Viscouts, voorzien van propellers met straalaan drijving, ideale machines voor de midden afstand, is thans een feit. Op het gebied van geleide projectielen ligt Engeland bijna twee jaar op Amerika voor. Dat zijn kleine lichtpunten. Een zestienjarige Tilburgse jongen heeft geschiedenis gemaakt op het gebied van de diefstal. Hij is er namelijk in geslaagd uit de leeuwenkooi van het Tilburgse dieren park een kakatoe te stelen. Ajjedaagseer was zijn buit op andere rooftochten van welke hij kippen, vogels, wol. boter, peper koeken en hammen mee naar huis bracht. Daar was het bij zijn pleegmoeder de 35- jarige S.. welkom. Deze vrouw had voorts een 18-jarige kostgangerr. die zijn baas be stal. Die kostganger stond onder toezicht van de Voogdijraad. De vrouw, de pleegzoon en de kostganger zijn thans gearresteerd. „Tot mijn tiende jaar besefte ik niet' vertelde hij eens, „dat niet alle moeders Engels en niet alle vaders Frans spreken" St Laurents vertrouwdheid met twee talen en met de cultuur en de tradities van twee landaarden, komt hem goed te pas in een land. waar de meerderheid van de bevolking Engels spreekt, terwijl de Frans sprekende minderheid toch zó groot is. dat geen Canadese partij de hoop kan koesteren te kunnen regeren zonder enige steun uit de Franssprekende provincie Quebec. St Laurent ging betrekkelijk op hoge leeftijd pas in de politiek. Hij was reeds 59 jaar, een bekend rechtsgeleerde, een „raads man van de Koning" en ex-president van de „Bond van leden van de Canadese balie", toen hij in 1941 minister van Justitie werd; eerst daarna werd hij bij een tussentijdse verkiezing tot lid van het Parlement geko zen. Daarom was het des te verrassender, dat hij zulke grote gaven als politicus ont plooide, waarbij hij zoveel charme en goede manieren aan de dag legde, dat hij de titel „gentleman en wijsgeer in de politiek" kreeg. De laatste werd de eerste 'TMJDENS de tweede wereldoorlog benoem A de de toenmalige premier Mackenzie King hem in zijn kabinet, toen de gezond heidstoestand van zijn voornaamste Frans- Canadese medewerker, Ernest Lapointe, te wensen ging laten Aanvankelijk werd' de nieuweling in het kabinet benoemd tot mi nister van Justitie, maar later kreeg hij de portefeuille van Buitenlandse Zaken. In 1948 volgde hij eerste minister Mackenzie King op en daarna kwam hij nog tweemaal aan.de macht als premier. „Oom Louis" is een vertrouwde figuur in de straten van Ottawa, waar men hem naar zijn ministerie of vandaar naar huis kan zien wandelen zonder de bescherming van een bijzondere lijfwacht of detectives. On derweg maakt hij graag een praatje met ambtenaren, journalisten en andere wer kers, die in dezelfde richting als hij gaan. En dan praat hij over onderwerpen als de oogst van de suiker-ahorn, in de oostelijke provincie, waar eens zijn wieg stond. Quebec. Amerikanen, die Ottawa geregeld bezoe-' ken, spreken er vaak hun verbazing over uit, dat de Canadese premier onbeschermd naar zijn werk of bezoeken loopt en dat er in zijn nabijheid niets is te bespeuren van de met pistolen gewapenne lijfwacht, waar door de Amerikaanse president steeds wordt omstuwd. Dit behoort echter bij de rustige democratische levenswijze van de Cana dezen, waarop ze niet weinig trots zijn. Verdrag met Japan TN de internationale wereld staat de heer St Laurent bekend als een van de voor naamste opstellers van het Noordatlan- tiscli pact. Canada heeft zijn invloed voor namelijk uitgeoefend om de wederzijdse economische hulp te verzekeren, in stellig niet geringer mate dan de wederzUdse mili taire hulp. tussen de leden van de Noord- atlantische organisatie. Op het ogenblik interesseert 8t Laurent sich in het bysonder voor het Verre Oosten. Iiy zal een bezoek brengen aan Japan. Waar mede Canada in April een handelsverdrag hoopt te sluiten. Tydens zyn reis zal hy ook Manila even aandoen, terwyi h|j ook een vluchtig bezoek zal brengen aan Indo nesië. Kort geleden hebben Canada en Indo nesië wederzydse ambassades by elkaar ge vestigd. De Canadese eerste minister had aanvan kelijk gehoopt ook Nieuw-Zeeland en Aus tralië te kunnen bezoeken, maar dit zou dan moeten geschieden terwijl Koningin Eliza beth daar nog vertoeft; zodet men het er nog te druk heeft met het ontvangen van H M. Daarom heeft St Laurent daarvan af gezien. Hij is echter vast voornemens die zuster-volken in het Britse Gemenebest te bezoeken zodra de omstandigheden dit ver oorloven. disselen en alle posten voor tlth I® b®" eisen: vandaar, dat na enig aarzelen, IL* de persoon van Fanfani. die leider I. de meest redeiyke der groepen |n de C£ luidenP hun antwoord negatief n£Jjj Wat nu? Na de vergeefse pogingen De Gasperi en Piccioni in Juli en Aug».?8 het op den duur onbevredigende immoW lisme van Pella's zakenkabinet, dat n? rechts uttsloeg en de mislukking van fcf fani, die om zijn eigen partijgenoten krijgen kennelijk zijn vrij linkse insteÏ! heeft moeten verloochenen, heeft de p?/ Democratische party alleen niets meer te bieden. Zij heeft halsstarrig de Z ™?«£«d-. die na verkiezing^12 1948 had ingenomen, en die niet mew overeenstemming zyn met haar huidb. kracht. Onvoorzichtig genoeg heeft zii da« bij biyk gegeven van innerlyke verdïw heid en dit in zulk een mate, dat men 2' voor scheuring vreest Maar nu schijnt m zich te bezinnen en alles wijst er op, dat bij de volgende poging om een regeringt. vormen niet een uitsluitend Chr Dèrn kabinet maar een coalitie aan het parlem.ni zal worden voorgesteld. ^nement In rechtse kringen (rechtervleugel van de Christen-democraten, royalisten en een d»l der liberalen) en ook in de kringen dw grote industrie, hoopt men dat het een re gering zal worden van de Christen-demi c raten tezamen met. of althans met Tt steun van de royalisten en zo mogeHjk d» liberalen Dit zou neerkomen op een her haling. zo niet een verergering, van het mislukte experiment-Pella. De communisten en tot op zekere hoogte ook Nenni zouden Ï,U5Ï- eweni/e^ering 'n het bet{ln met minde! heftigheid bestrijden dan zy het Fanfani hebben gedaan, omdat de communistische leer nu eenmaal inhoudt, dat het gewenst k de spanningen tot het uiterste op te voeren, wil men de gelegenheid scheppen tot de machtsovername. Voor wie het wél méént met de democratie, met het jonge Italië en met Europa, zou zulk een oplossing van centrum-rechts een veeg teken zijn. Italië heeft geen behoefte aan nationa lisme, aan beschermende rechten, aan nog meer privileges voor de bezittende klasse doch aan dingen als werkverschaffing op grote schaal, afschaffing van bepaalde monopolies, tegemoetkoming der millioenen die beneden het bestaansminimum leven eii een zeer belangryk punt maatregelen tot beperking van het geboortecijfer. Dit allgs zijn dingen, die men alleen kan ver wachten van een regering, waarin de links- liberalen. de sociaal-democraten en de republikeinen zeggenschap hebben. Franco-regiem Koning Boudewyn van België heeft Vrij dagmiddag aan de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, mr J. Luns, het groot lint van de Leopoldsorde uitgereikt, de hoogste Belgische onderscheiding. De Bel gische minister van buitenlandse zaken, Paul van Zeeland, reikte tydens een lunch dezelfde orde uit aan de Nederlandse am bassadeur te Brussel, baron van Harlnxma Thoe Slooten. Het grootlint van de kroon orde reikte hij bij deze gelegenheid uit aan de Nederlandse ministers v. d. Kieft en zyistra. Ten slotte overhandigde de Neder landse minister van Buitenlandse Zaken, mr J. Luns aan de heer Van Zeeland het grootlint van de orde van de Nederlandse Leeuvt. I ATHENE, Januari. A CHTER veldmaarschalk Papagos, de •ri Griekse eerste minister, staat tegen woordig een man, die practisch Griekenland bestuurt. Deze man is Spyrog Markeslnis, een 44-jarig rechtsgeleerde, die afkomstig is van het schilderachtige, vulcanische eiland Santorinl, dat behoort tot de Cyda- den. Het was op aandrang van Markizlnis dat maarschalk Papagos de politieke arena betrad en ook Markezinis voerde Papagos door het hele doolhof van ingewikkelde onderhandelingen, welke uitliepen, niet de vorming van een nieuwe partij maar het ontstaan van een nieuwe beweging voor het nationaal herstel. Officieel is Markezinis tegenwoordig Grie kenland» economische coördinator. In wer kelijkheid echter is hij veel meer dan dat. Deze man achter de schermen leidde in November de Griekse nationale beweging naar de overwinning in de verkiezingsstrijd en tegenwoordig is hy de man die Papagos politieke plannen voorbereidt. Hy is tegeiykertyd de meest bewonderde en de meest gecritiseerde minister in het huidig kabinet. Maarschalk Papagos staat buiten en boven de „uitvoerende groep" ln de regering. De leider van die uitvoerende groep is onge twijfeld Markezinis. 8 Hy wist dat de eerste slag, welke moest worden geleverd en gewonnen door het Griekse nationale kabinet voor de glorie en de integriteit van zyn leider op het econo misch front zou moeten worden uitgevoch ten. Vroegere regeringen hadden eveneens hun hoop op dit slagveld gevestigd en ont wierpen dringende hervormingen. Ze misten echter een ondernemende, krachtige figuur als Markezinis om hun plannen door te voeren. Markezinis trad van meet af aan kloek moedig op, hetgeen hem werd vergemakke- lykt door het feit. dat hij in het parlement de steun heeft van een onbetwiste meerder- leid terwyi de oppositie krachteloos is. Öp de dag af een jaar nadat de Griekse natio nale regering aan het Rewind kwam. «gaf Markezinis in het parlement een overzicht van hetgeen was bereikt ln de afgelopen twaalf maanden, dank zij het kabinet van Papagos. Liberalisatie T~AE BELANGRIJKSTE verbetering waarop hij kon bogen, was de aanpassing van de Griekse valuta aan de buitenlandse koer sen. In werkeiykheid betekende dit, dat de drachme 50'/« was gedevalueerd op bevel van Markezinis en dat ln April werd uitge vaardigd. De tweede belangrUkste stap was de libe ralisatie van de buitenlandse handel door alle contróle door de Staat af te schaffen en alle beperkingen van In- en uitvoer op te heffen, beperkingen, waardoor het „Grieks handelsgenie in boelen was gesla gen". Markezinis derde stap was, dat hy zich in het buitenland en In Griekenland vol doende fondsen verschafte om een groots industrialisatieplan dat naar schatting ƒ884.000.000 zal kosten, te kunnen financie ren. Hiervoor heeft hij zich reeds veel moeite gegeven. Hy heeft de hele wereld afgereisd om deze er van te doordringen: le Dat Griekenland, onder de sterke rege ring van veldmaarschalk Papagos goede kansen biedt voor alle vormen van Investe ring; 2e Dat Griekenland steun verdient, zowel omdat het zich in verleden offers heeft getroost voor de Wtrijding van het com munisme en omdat Grlekenlands bloei eeh eerste vereiste is wil het zich in de toekomst kunnen verdedigen leende hulp krachtens het plan-Marshall, welk bedrag echter niet op tyd was opgeno men. te besteden voor zyn herstel. In Canada slaagde hy er in Canadese on dernemingen te interesseren voor de aan- zienlijke lagen bauxiet, welke Griekenland bezit. In Groot Brittannië trachtte Markezinis de handel tussen Engeland en Griekenland te bevorderen teneinde een groter afzetgebied te vinden voor Griekenlands voornaamste uitvoerproducten: krenten en tabak. In Parijs onderhandelde hy over een over eenkomst teneinde electrlsche voorzienin gen en technische hulp tot een gezamenlUke waarde van 50 millioen te krijgen „op af betaling". In Bonn tekende hy een overeenkomst voor „economische samenwerking" met West-Duitsland, waarmede ongeveer 170 millioen is gemoeid waarvan de Westduitse regering waarborgde dat de helft de Duitse exporteurs van de kapitaalgoederen, stemd voor Griekenland, ten goede zal ko men. In Rome, waar hy zyn tocht door Europa in de tweede helft van November beëin digde verkreeg Markezinis een langlopend crediet van 84.000.000 voor een uitrusting ten behoeve van hydro-electrlsche instal laties en andere projecten. Hy hoopt stellig nog een 100.000.000 los te krijgen van de Bank voor Internationale betalingen. Resultaut van wereldreis PRITICI wUzen er weliswaar op, dat het- v-4 geen Markezinis verkreeg op zyn rei zen eerder kortlopende credieten zijn dan Investeringen, waardoor de betalingsbalans ongunstig zal worden beïnvloed, als over vUf of acht jaar de terugbetalingen begin-: nen, maar van dergeiyke argumenten trekt Markezinis zich niets aan. Voor hem is het belangryke punt dat er een onmiddeliyk succes is behaald, dat met de vestiging van belangrijke werken kan worden begonnen, waardoor het werkloosheidsvraagstuk wordt opgelost en de Grieken worden bezield met hoop op een betere toekomst. Intussen zal Markezinis bedragen ln drachmen nodig hebben om zyn industriële ming^mÏÏSffi, !?arkezlnls ^tem- plannen bü a&erigheld van TechStreeïïJ ming om 50 millioen dollars van reeds ver- beleggers te financieren. Hij heeft dan ook Op het moment, waarop wij deze woor den schrijven, schijnt bij de Chr. democra ten de mening wel te zyn doorgedrongeü, dat men het alleen niet rooien kan. Maar er heerst onzekerheid over de vraag of men de fel-nationalistische oer-conservatieve royalisten in de arm moet nemen en een soort Franco-regiem Invoeren (met aur onze mening een burgeroorlog naar Sptrn model in het verschiet), of wel gelijk moet «even aan Saragat en de links-liberalen. De naam, die men het meest hoorde noemen, was die van De Gasperi. hoewel hij mei zijn vrij felle uitval tegen de sociaal-demo cratie in de Kamer zyn kansen niet heelt verbeterd. Dan is er Piccioni, in wezen een man van de rechtervleugel der Christen democraten, maar die toch sympathie geniet bij de lekenpartyen. Zou president Einaudi de vorming van het kabinet aan Piccioni opdragen, dan is er kans dat hy zich met redeiyke voorstellen tot Saragat richt en in dat geval zou hy waarschijnlijk slagen. Er is echter ook kans, dat hij de steun zoekt der royalisten en dan wordt hy een tweede Pella en krijgen we een regering, die enkele maanden duurt en de etterende wonden der Italiaanse democratie met leidingwater tracht te helen. Naast de mogeiykheid: De Gasperi (of Piccioni) in samenwerking met Saragat en Piccioni, met platonische steun der royalis ten, is er een vierde mogelijkheid, een kabl- net-Gronehi. Hoewel Rooms-Katholiek, Gronchl uitgesproken links; hy geniet zelfs de sympathie der communisten. Maar dit betekent, dat een aanmerkeiyk deel van zijn partijgenoten in de Chr. Dem. Partij bezwaar zou mak. i tegen zijn benoeming en hem hun steun zou onthouden. Sara gat heeft onbewimpeld gezegd, dat hy op bepaalde voorwaarden, f a. evenredige ver- tegenwoordiging. tot i^dewerking bereid is, maar dat de tijden veranderd zyn en dat de Christen-democratön niet opnieuw een coalitie-regering kunnén vormen, waarin zij tenslotte in ieder opzicht heer en meester zyn. terwyi de kleine partijen het gelag betalen, in de vorm van stemmenverlies. De heer v. d. Brink over de „commissie" De heer G. v. d. Brink, oud-directeur van het vogelpark Avifauna te Alphen a. d. Ryn, heeft zich heftig verweerd tegen alle „verdachtmakingen", zoals hij de waar schuwingen noemt, die er toe geleid hebben, dat het vogelpark te Apeldoorn waarvan hy adviseur zou worden er uiteindelUk niet gekomqn is. De heer v. d. Brink ontkent ten stelligste, dat hy enige overeenkomst met vogel handelaren is aangegaan en voegt de af schriften van drie brieven daarbij, waarin deze vogelhandelaren hetzelfde verklaren. reeds aangekondigd, dat hU, vóór de lente, een binnenlandse lening zal uitschrijven van 300 milliard drachmen. Zyn politieke tegenstandera hebben hem byzonder populair gemaakt door de pu blicatie van spotprenten en door allerlei anecdoten over hem te verspreiden. Er g»>l geen dag voorby zonder dat zUn caricatuur in de dagbladen, zelfs ln die van de rege ringspartij, verschynt. Zijn naam wordt elke dag en bij herhaling genoemd, zowel door zijn vyanden, die hem vervloeken, als door zijn vrienden, die hem lof toezwaaien. Markezinis steekt het niet onder stoelen of banken, dat hU een vurig bewonderaar is van Macchiavelli, wiens boek steeds op het tafeltje naast zijn bed ligt. HU is eer zuchtig en publiciteit heeft hU graag. Wanneer in de naaste toekomst kabineta- wUziging nodig zou zyn, zou hij, naar ver luidt, vice-premier willen worden. ZUn vol gelingen noemen hem nu toch reeds „me neer de president", geen titel welke, naar het schijnt zyn oorsprong vindt in de ,nieuwe party waarvan, hy de leider was vóór ze samensmolt met de beweging vso het nationaal herstel Papagos. Markezinis speelt inderdaad de belang rUkste rol in het kabinet van maarschalk Papagos. ZUn laatste succes, gevoegd bU de jopulariteit van Papagos, zou tot gevolg runnen hebben dat de Griekse nationale beweging aan de macht zal blUven, ook na dat de vierjarige zittingsduur van het tegen woordige parlement la veratreken. EERSTE BLAD - PAGINA 3 stRENGE WINTER is een mmmende factor P, k°»r»kt*r k"ek«l«n tti eal|Wlnl je vermelden, welke «n fwtotu- a ontwlkke- h*»Me de w °md" de goederenmarkten blijft algemeen de aandacht trekken Hnnr terughoudendheid van de kopers de omzetten sterk inge- (nhoew ondertoon van de meeste beurzen toch goed prijs- toompeh llar. en sterling-indices waren practisch onveranderd, resp. "ifm 4884 hetgeen ongeveer gelijk is aan de prijzen van een maand zaak hiervan ligt in de onbevredigende prij zen en inderdaad op het huidige niveau zit niet veel muziek in de aanmaak vanftbod zink. ZUn wij hier op een dieptepunt beland of zal eerst bij nog lagere limltes de handel wat op gang komen? Cacao hoger De artikelen koffie, cacao en thee staan wel ln het middelpunt der belangstelling zelfs meer dan de handel lief is. Koffie wist zich te New York op het hoge niveau boven de 70 dollar te handhaven en in een enkele gemeente wil men een koffieloze dag invoeren. In Japan is de prUs van een kop koffie gestegen tot de tegenwaarde van 0.25 dollar en in de „Stites" zal men de prijs jer pound moeten verhogen tot 1.25 dollar. "Haast een wereldoogst van 33 millioen ba len staat een wellicht grotere consumptie en terecht stelde een handelaar de commis sie van onderzoek inzake de prijzen de vraag of zU in staat was de productie te ver hogen. Alleen dat kan de prijzen drukken, zodat men zal moeten wachten tot de zomer in 1955. Cacao was aan het einde van de week ln Amerika ook hoger. Londen was weinig veranderd. Bij cacao staat een opbrengst van 704.000 ton tegen een consumptie van 820.000 ton in het kalenderjaar 1953. Thee was op de Amsterdamse velling iets gemak- kelijker doch Londen waar de mengers voorzichtiger gaan bieden, meldde weer een klekie prUsveimoaing. Djakarta daaren- ideePIai Wen critiek Is uitgeoefend op de na wie k*a|«n vgn bepaalde pro- "Sao»? h" e«bUek "",r°k w _„u..iHrtnK m ancien was*® rHi8tyglng min of meer UM In on. land wordon #ofea»«*«rd uke prijsverlagingen ln bcwadlea Ml ,or aangekondigd het- -"Tvoli had. "I hot nrU.belnon vordor dwschtten. A^orikB heeft de koffie-hausse Vo7» 5^ opwaaien on In Londen viel «el «tol uj, de opening van de 18111 XmUnbéura oorzaak was van de «uivtermpDeur nu eenmaal ,0WKvemyden ielt. dat zich bij een MD niet te va U outsiders voegen. fTiS oppikke" „van .km wlnlt Bij het nangaan van der- WSSm ie er kan! op ver" yfl de speculatie goed uitge- Ditmeal u behöorllite ver- -s .Tu er hier en daar behWlIJk ver- "2 S koffie moeten wij de hausse eoe- ?"t n™,nt8 waar - en dit was Insiders Ïi S besliste speculatieve hausse- ".ïïide wee. Er waren van elders 1 Sties mogelijk, omdat de pro- A„Mii vin koffie nu eenmaal niet groot ductil »n m wn ^eujke kans op een wnmLuiet uit honderd procent haussiers «3K een feit dat de omstandigheden rSidSnSSiv.rhog.nd hebben ge- WAlmet al ia de handel wat van slag af. De Itren» winter la ook een remmende factor wint he*traniport ia moeiiyker en duurder gewogen. Spanje meldde reed, een ern- «Hup schade aan de citrus-oogst. Ultertaid ontstond er veel vraag voor steenkool en andere apecifieke winter- srtikelen hetgeen hier en daar wat opleving b™?K opvallend we. de vaste stemming van Wiilitrcet en het Damrak waarbij de gemiddelden der .industrialsop record hoogte kwamen. Niettemin zijn de l»rtch- ten uit de -Stele,- niet alle opgewekt. Men vraiet tltSl ai ol men ook hier niet wat al te hard van atapel loopt. Het getuigt echter van optimlime. want de beurzen hebben nu eenmul een üjne neus. Valutamarkt Er is ook deze week weer veel gesproken over de inwisselbaarheid van de valuta's, de handel neemt dit voor kennisgeving aan daar er nog geen positieve aanwijzingen ziln dat convertibiliteit binnenkort een feit zou zijn. Mogelijk dat er over enige maanden meer definitiefs op dit gebied valt te mel den. In New York noteerden vrUe ponden onveranderd 275—75'/i dollar tegen de of ficiële koers van 2.8181'/» dollar. Cruzei ros waren in wat kalmer vaarwater ge komen ns 't officiële dementi van een deva luatie. Roemenië devalueerde de lel. De noteringen der meeste andere valuta waren nauwelijks veranderd. Alleen de EB-dollar maakte Vrijdag laat, plotseling weer een sprong naar 4.12. Het aanbod droogt toch wel op en zolang er geen andere richtlUnen voor dollar-Import zUn bekendgemaakt is de hsndel aangewezen op deze dollar. De Sperrmark waa ook wat kalmer. Metalen kalm De gunstige berichten uit Moskou van de sldaaf vertoe nde Engelse handelsmissie zijn niet in staat geweest de metaalmarkt wat leven in te blazen. Koper en lood wa ren lager en ook tin vermocht geen hogere E rijzen te behalen. Enkele Russische aan- opeo van lood en zink konden de markt ook al niet beroeren en belde producten handhaafden zich op de nog altijd aantrek kelijke prUzen van 71 en 82 pond sterling Koper waa met 225 pond ook al niet gun stig gedisponeerd. De Amerikaanse maat- echappyen Kennecott en Phelpa Dode be sloten tot productiebeperking en ook ver namen wy dat de American Lead en Zinc Cy. enkele fabrieken wil sluiten. De oor- gesloten een bewUa dat de handel de positiea tracht op te schuiven in de hoop dat er straks flink wat vraag komt. Wol daaren tegen waa tets gemakkeiyker. Londen en Bradford waren beide lager en ook Aus tralië liet lagere opbrengsten horen hoewel Rusland aanvankeiyk flink wat kavelingen uit de markt nam. Onverwacht komt dit niet, wan^ reeds e-rder had men een reactie in de opbrengsten na de jaarwisseling voor speld. Granen gemakkelijk De Internationale graanmarkten hadden geen groot nieuws te verwerken. De koude golf heeft gelukkig nog geen schadeberich- ten gebracht daar de uitzaai reeds lang is geschied. In Chicago moest de prUs van tarwe enkele dollarcenten prijs geven, zo dat op ongeveer 2.11 dollar werd gesloten. Griekenland meldde zich voor de eerste maal als koper van 20.000 ton tarwe in Amerika. Nederland kocht 4500 ton winter tarwe en West-Duitsland kocht wederom een grote post van Frankrijk n.l. 50.000 ton Ook Joego-Slavië kreeg een flinke toewij zing voor de aankoop van tarwe. Engeland kocht enige posten in Canada. TurkUe is tegenwoordig een belangrijke leverancier van tarwe geworden ook naar ons land. Mais waa goed prijshoudend. tegen was fraction' fager. Katoen hoger De handel in katoen veert weer wat op. Tegen de verwachtingen in steeg loco-ka toen te New York tot 34.85 dollar, zodat er een aardige avance Is geboekt. De handel was nog al fluctuerend en op de verhoogde limltes werden talrUke hedge-verkopen af- Herkapitalisatie Amsterdam Rubber (OP DRIE AANDELEN 1 CADEAU) tn de vergadering van de raad van com- missarisaen der N. V. Rubber Cultuur Maat- schappU „Amsterdam" is goedgekeurd het besluit der directie om over te gaan tot herkapitalisatie in deze zin. dat op drie aandelen van 'duizend gulden nominaal, één aandeel van duizend gulden, en op drie aan delen van honderd gulden nominaal één aandeel van honderd gulden zal worden uitgereikt. De nieuwe aandelen zullen delen in de winst over het boekjaar 1953 Voorts zal met het oog op de betaling van de over de uit te reiken aandelen verschul digde inkomstenbelasting, geiyktydig een bedrag in contanten gelijk aan 25 /«van het nominale bedrag van elk uit te reiken aan deel beschikbaar worden gesteld. De herkapitalisatie staat geheel los van de winst over het boekjaar 1953. Nadere mededelingen zullen volgen t.a.v. de tenultvoerllegging van bovengenoemd be sluit. aldus het bestuur. MINDER VERSTORING VAN DE RVST Oliën en vetten De markt waa kalm gestemd. Copra en cocos waren practisch onveranderd, doch aan het einde der week kwam er toch enige beweging in de markt. De vraag was echter niet groot, zodat er niet veel zaken tot stand kwamen. Reuzel was aanvankeiyk zeer vast, doch moest ook terrein prijsge ven. Grondnoten ook iets gemakkeiyker. Oost-Afrika was aan de markt met gepelde soorten en Tripolis meldde dat het reeds is uitverkocht In de Technische sector werd een aankoop van 10.000 ton lijnolie door Rusland ln Argentinië gemeld. Rubber was ook nu niet opgewekt ge stemd. De prijzen konden zich nauwelUka handhaven. Zuidvruchten brachten wat vraag tn verband met de koude voor gedroogde pruimen, abrikozen etc. Smyrna was eer der iets gemakkeiyker met rozijnen en bU amandelen handhaafde Italië de prUzen, doch de tweede hand inclusief Hamburg waren iets goedkoper door winstnemingen. Suiker was wederom goed prUshoudend met meer vraag. Zeer veel belangstelling heeft een nieu we film van de stad Den Haag, die ln het Odeontheater ten doop werd gehouden, ge trokken. „Ouverture Den Haag" ls een do cumentaire van Rudl Hornecker, waarbU het filmbeeld meegaat met de cadensen van de muziek, die door de componist Jyr" riaan Andriessen werd geschrevpn. Muziek en beeld vertellen dus samen van de schoonheid en van de ontspanning, die Den Haag bewoner en bezoeker biedt. Een ge sproken tekst werd daardopr overbodig. Deze samenwerking tussen twee kunste naars is, ondanks het ongewone en nieuwe, in de brede kring van het premièrepubliek over het algemeen gunstig ontvangen. De gemeentelijke voorlichtingsdienst wacht met belangstelling af hoe degenen, die via deze ver-beelde muziek kennis maken met Den Haag, zullen reageren. (BUzondere correspondentie) De scheepswerf In Gdynia, die aan ruim ^00 arbeiders werk verschaft, werkt op het ogenblik aan een opdracht van Sowjetsljde voor do bouw van 16 vrachtachepen van 8M ton. Het »Un naar wordt meegedeeld zwaar gebouwde schepen met twee of drie luik- hoorden. De motoren worden in Ooet-Dults- Und gemaakt. De navlgatie-apparatuur wordt door Zweden geleverd. Deze vaartui gen zUn voornamelijk bedoeld om te worden gebruikt op de Zwarte Zee en voor de vaart op het Wolga—Don-kanaal. De opdracht is inmiddels voor het groot ste deel tot uitvoering gebracht. Door een ver doorgevoerde bedrUfsperfectlonnering heeft men voor deze 800-tons schepen op het ogenblik slechts een bouwtijd nodig van twee en een halve maand per schip. Voor nieuwbouw worden de beste arbeiders zowel als het beste materiaal ter beschik king gesteld, hetgeep tot gevolg heeft dat de reparaties aan schepen veel l®n8er_d^~ ren. Ook zouden deze in kwaliteitaanzien- lUk minder zUn dan de werkzaamheden aan nieuw gebouwde schepen. De scheepswerf in Gdansk bouwt <ev*"- eens voor Russische rekening) schepen van ïrter. typsn. t.w. h«t type Uv«it van on- fpveer 4000 ton. Verder schepen van het wpe Donbas eh van het type ..Soldek waarvan reed, een tiental aan de Sowje unie is afgeleverd. Russische contr«lecom_ missies houden hier het toezicht op de b°np''l evant-schepen (4000 brt.) worden uit- ch[n*8 mfUv.Skrl wmdVe"pgaemeAt Ta Su.lt de o nr^de „Nowa Huta ae „uoanB*. De gehele omgeving van de „Nowy Port ln de haven van Gdansk staat onder strenge Russische contróle. De arbeiders, die er werken, hebben een strenge belofte niets over het daar verrichte werk te vertellen. De haven van het oude Stettin neemt een belangrijke plaats in het verkeer met Rus land ln. Enige Russische schepen per dag doen deze.haven aan om er niet alleen Oost- duitee maar ook Poolse en Tsjechoslowaak- se goederen te laden. Na afschrUvingen heeft de J. P. Wyers Industrie en Handelsonderneming N.V. ln het boekjaar 1952/53 lopende tot 30 Septem ber, een winst behaald van 1 203.080 v.J. 36-205). Voorgesteld wordt een dividend van 9 pet (vorig jaar eveneens 9 pet uit de dividendreserve). Aan deze reserve kan 151.454 worden toegevoegd Alles bUeengenomen kan het groothan delsbedrijf van de maatschappij op een gunstig jaar terugzien, aldus het verslag. De textielhandel in Nederland is, wat de woninginrichting betreft, weer in normale banen teruggekeerd. De vorig jaar gesigna leerde achteruitgang in de verkoop kon voor een groot deel worden ingehaald. Ir belangrijke mate kan dit worden toege schreven aan een toegenomen inschakeling de groothandel tussen fabrikant en de taillist. De resultaten van het Belgische bedrijf bleven in 1952 ten achter bij die van 1951. Voor 1953 wordt een aanzieniyke verbetering verwacht. De Handelsmaat- schappU Europa-Azië heeft in 1953 gunstig gewerkt. In de afgelopen maanden van het nieuwe boekjaar heeft de voortgang in het bedrag van de verkoop zich verder voortgezet. De prijzen van de textlelgoederen in Wyërs bransche zUn vast De binnen- en buiten landse fabrieken zUn overbezet met Door tydtge inkoop kon de bevoorrading voor het komende seizoen worden verze- De Weense hardrijders Franz OMenberger i Arthur Mannsbarth zullen misschien Dins dag a.s. t« Rotterdam aan de start verschijnen. Verder Woensdag te Heerenveen en Donder- f Te*Cahrlf ?s een voetbalwedstrijd gespeeld cjssen Egypte en Hongarije; de Hongaren nen met 2—0 (rust 1—4)- n.„„ Tijdens de training op de ijsbaan te Davr« is de vroegere kampioene van Nedeiland in het kunstrijden Lydla Stoppelman gevallen, waardoor zij haar enkel bezeerde - der behandelingh fS'eTijdens de Vrijdagavond gehouden ver gar ering van de sportcommissie van de K.N.W.U. werd de aanvraag bezorgd voor de toestemming tot het doen verrijden van öe eerste etappe van de Tour de France door Nederland. De com missie heeft deze aanvraag onmiddellijk in behandeling genomen en tn principe de ge vraagde toestemming verleend. In het stadion van Leningrad slaagde de Russische Nadeshda Konyaeva er in het we reldrecord speerwerpen voor dames op haat naam te brengen met een worp van 53.56 meter- Het oude record stond sedert 5 Augustus 1949 met 53 41 meter op naam van haar landgenote Natalia Smlmitskaja. De provincie Celebez, meer ln het bij zonder het zuidelijk gedeelte vun deze provincie, heeft de invloed van de-onveilig heid ondervonden en deze heeft de uit voering van het program voor welvaartz- wërken doen stagneren. De werken aan <je irrigatie Maloso. Hapuhulawa, Tatao en Huludupi-Tango, Keiara en Sadang, voor welke in 1952 een bedrag van rp. 513.800 was uitgetrokken, werden ln 1953 voortgezet en beëindigd. Onder handen zijn de bevloeiingswerken vanuit de Jenaberang en de Sadang. De rustverstoorders maakten hier een vlotte voortgang onmogeiyk. De grote weg van Makassar naar het Noordeiykste punt van Celebes, via Mena- do, met een lengte van circa 2200 km, is eveneens onder handen. Van het traject is 1873.50 km uitgezet. Voor het overige zijn de routes geprojecteerd, doch nog niet alle metingen hebben plaats gehad. Zo b.v. ge deelten tussen Posso en Palu en Palu en Gorontalo. Rp 30.000.— is uitgetrokken voor de werk zaamheden in 1953, terwUl voor 1954 rp 300.000.op de begroting is gebracht. Daarin zyn ook de fondsen voor verbete ringen van bestaande weggedeelten gecal culeerd. De uitvoering van het project zal, naar aangenomen wordt, drie jaar vorde ren. Het onderhoud en de verbeteringen aan provinciale wegen betreft een totale lengte van 1.641.50 km. Dit zUn verharde wegen, waarvan een deel geheel geasfal teerd is. In de jaren 1951 tot en met 1953 hebben de uitgaven voor wegen rp 3.150.700 belopen en voor bruggen en andere kunst werken rp 2.631.750. Een bedrag van rp 12.988.000 is opgebracht voor nieuwe bruggen. Deze werken worden in 1954 ter hand genomen. Zeevisserij Ten behoeve van de zeevisserij is op 2 Mei 1953 een nieuwe scheepshelling in gebruik genomen op Paotere (Makassar). In totaal werden er ln 1953 acht schepen gedokt. Naast deze grote helling werd nog een sloepenhelling gebouwd voor boten tot 15 m3 bruto inhoud. Op deze kleine helling werd een motorvissersboot gebouwd van ca 8 kub. meter bruto inhoud. Een noemenswaardige proefneming was het Inbouwen ln een gewone vissersprauw van ca 10 m3 van een dieselmotor. De prauw van gewoon inheems model werd ln Pire Pare gebouwd. BU de proefvaart en het verdere gebruik voldeed de gemotori- •De Amerikaan Percy Bassett, interim we reldkampioen ln het vedergewicht, heeft Zon dagavond door k o. ln de derde ronde gewon- nen van de Franse kampioen Mohamed Chic- kahoul. Advertentie Ruwe en gesprongen handen? KALODERMA Gelee! aeeróe prauw uitatekend. Hlcrmrd» 1, be- wezen, dat mechanisatie vak bestaande zeilprauwen, met de huidige trillingvrUe, snellopende dieselmotoren mogelUk is. uiteraard met inachtneming van technische voorzorgen. Handel en nijverheid Een toename van de nationale bedrijven is in 1953 geregistreerd en de DJ3.I. (Dewan Ekonomi Indonesia) heeft 140 bedrijven ge noteerd. inclusief de im- en exportzaken. Eerst medio 1953 kwam er zichtbare ont plooiing in deze sector van het economische leven, zodat nu nog van een eerste phase kan worden gesproken. De prauwvaart vanuit en met verschil lende handelsplaatsen van Celebes heeft zich ook in 1953 een waardevol supplement getoond van het noodzakeUjk zeetransport. Ook onder de buitenlandse handelaren heeft de vrachtvaart per prauw zich een goede naam verworven. Havenverbeteringen Een bUzondere aantekening in dit Jaar overzicht verdient de grote verbetering in de toestand in Makassar's haven. In de eerete plaats was er na het eerste kwar taal de sterke afname der diefstallen, door een krachtig optreden van de gezags- apparaten tegen de dieven en tegen hen, dit met de dieven samenwerkten. Aan de open- Hjke roofpartyen kwam een einde en ge- leidelijk herstelde zich het gezag in het havengebied. Het prauwenverkeer nam weer enigszins toe. In totaal gaf dat voor 1953: 142.872,01 m3 inhoud. Zeeschepen bezochten Makas sar in 1953 tot een aantal van gemiddeld 100 per maand. Totale tonnage ln 1953; 10.352.130.99 ton. Een byzonderheid,, biykend uit de registratie volgens nationaliteit, ls, dat Indonesische schepen alhoewel alle kleiner in de meerderheid waren onder de bezoekende schepen in het vierde kwar taal van 1953. Er deden n.l. 180 Indonesische schepen deze haven aan tegen 167 Neder landse. 25 Engelse, 5 Japanse, 4 Noorse, 5 Deense, 7 onder Panamese vlag, 1 Ameri kaans, 1 Duits, 1 Zweeds en 1 Italiaans schip (ln het 4e kwartaal van 1953). Op het haventerrein kwam een nieuw groot etablissement gereed, van de Stan- vac, met een eigen pier, waaraan vrU diep stekende schepen ligplaats kunnen kiezen. De copra-export in deze provincie, als deviezenbron nauw verbonden met de wel stand van Celebes en dus met de mogeiyk- heid voor een verdere opbouw, -toonde in 1953 een hoger totaal dan voorgaande jaren, met uitzondering van de topjaren 1951 en 1952 (1953: 255.238 ton tegen 1952: 374.156 ton). De copra-opkoopprijzen liepen na de in zinking in het tweede kwartaal van 1952 geleidelijk op tot rp 140 plus rp 30 als voor lopige toeslag in Maart 1953, daarna weer terug tot rp 130 (sec) en vervolgens weer op tot rp 135 plus rp 15 voorlopige toeslag aan het einde van 1953. «yoHafrH- Bpliik (waarbii men in aanmer- van bijna dertig nieter aktar>d spel te. nc titnrRpn afffp- 1 Een gunstig bedrUfsjaar wordt verwacht. De uitslagen van de wedstrU- den van deze Zaterdag to nen eens te meer duidelijk aan, wat een hacheiyk ondernemen het is voor een elftal, dat zijn leidende positie In de league wil handhaven en tevens in de bekercompetitie wil biyven. De kans is dan groot, dat zo'n ploeg tussen twee stoelen komt te zitten. Daarom wekt het geen ver wondering. dat de leiders v» de vier divisies, die alle tot de laatste zestien in de bekercom petitie behoren, er geen van alle in geslaagd zijn de volle oogst uit de leaguewedstrijden binnen te halen. West Bromwlch Albion en Everton kwamen niet verder dan tot een draw, terwyi Ipswich Town en Port Vale een nederlaag te slikken kregen. Dit had tengevolge, dat Everton zijn eerste plaats op de ranglUst van de tweede divisie moest af staan aan Leicester, dat een beter doelgemiddelde heeft. De drie andere leiders konden zich aan de top- handhaven. Overigens was het geen goede dag voor de ploegen, die nog in de running zUn voor de beker, want slechts vijf hunner brach ten het tot een overwinning, acht verloren en vier speelden gelUk (waarbij men in aanmer king moet nemen, dat Ports mouth en Scunthorpe elkaar nogmaals zullen moeten bekam pen voor een plaats in de acht ste finales van de beker). Charlton hield West Bromwlch „i bedwang en deze prestatie verdient te meer lof omdat de thuisclub veertig minuten moest spelen zonder linksbuiten Kier- nan, die gewond was. Bartram verrichtte wonderen ln het doel van Charlton en de Zuid-Afri kaan Sid Olinn zorgde zes mi nuten voor het einde voor een prachtig doelpunt, waarmee de stand gelijk werd. bekerhouder Blackpool kon het zonder Matthews en Taylor niet bolwerken tegen Wolverhampton. Het werd 4—1 voor de Wolves, met een hat trick van Swlnbourne in de tweede helft. Liverpool behaalde tegen Burnley» voor het eerst in dit seizoen een puntje in een uitwedstryd, dank zij een kogel an bijna van Anderson, vUf minuten voordat de scheidsrechter inruk ken blies. Chelsea had met een ietsje meer geluk Aston Villa kunnen kloppen, want de lan denaars. d>e nu in 12 wedstrU- den ongeslagen zijn gebleven, stonden tot enkele minuten voor het einde nog met 2—1 voor. Toen beging een van hun spelers een overtreding ln het straf schopgebied, waarvan Danny Blanchflower gretig gebruik maakte om de geiykmaker te scoren. Manchester United was de enige eejeste divisie-ploeg, die een uitwedstryd won. De Man cunians klopten Preston me 3—1, en hun eerste goal kwam ter wereld door toedoen van Jack Blanchflower. een jongere broer van Danny, die de penalty voor Aston Villa in een doel punt had omgezet. Op de keiharde terreinen wat het niet gemakkelijk tot goëd moesten trouwens worden afge last Maar de opkomst van het publiek viel mee; vooral bU de wedstryd tussen Everton en Blackburn Rovers, waar het hoogste aantal toeschouwers van de dag er getuige van was, dat Blackburn een waardevol puntje binnenhaalde. De uitslagen luidden: Eerste divisie: Aston Villa— Chelsea 2—2. Bolton Wanderers- Cardiff City 3—0, Burnley—Liver pool 1—1, Charlton Athletic—Weit Bromwlch Albion 1—1, Hudders- field Town—Sheffield United 2-2. Manchester City—Arsenal 0—0. North End-Manchester United 1-3. Sheffield Wednesday —Middlesbrough 4—2, Sunderland -Portsmouth 3—1. Tottenham Hotspur—Newcastle United 3—0. Wolverhampton Wanderers- Blackpool 4—1. Tweede divisie: Everton-Black- burn Rovers 11, FulhamBir mingham City 52, Hull City Derby County 3-0, Leicester City —Luton Town 2—1. Lincoln City- Bristol Rovers 1—2, Notts County —Brentford 2—0, Oldham Athletic Doncaster Rovers 22, Rother- ham United—Plymouth Argyle 2—1, Stoke City—Nottingham Fo rest 1—1, Swansea Town—Bury 2_i, West Ham United—Leedi United 5—2. 11*4 uiel Scheepvaartbeweging Binnenlandse havens AMITERDAM. AANGEK. 6 FEBR tick Dta Rotterdam, oil* BPM v b fey. Ommeren. I JU Elite. Ned Londen, ledig. U».k. Roll. Coasting Corrie B. Ned Jutterdam olte Petr.h.. Oebr Broere; J»4U«a. Zw We«t Afrika «tg. »um.k.. Vlnke: Waya. Fin Kotka. Zteb kVCK F.os Ned. Rot- ««bun. ttg Levk. VCK: Hilda Noor Haugeiund ledig. 5 Vinke: Surte Ned. Hull. Wen. Petr.h Holl Coasting: Del- BB. Noor, Rotterdam, etg., Coenh IKKEN 5 FEBR Arlanoldu* --Ot- Krautiaad, Antwerpen. AANGEK. S FEBR iden erta Oudkerk. Mooncreit, Eng., Lon- RDM: Walenkurgh, ttg. Muller Parkh. Dts Hamburg atg.. [T>.: Batavier 1. Ned., «duller Jobskade. Henry •tubal, erta Kersten Hu- C.8., Braadanger. Noor. «g Vlnke Merweh oils - Eng Pulo Bukom. h. yV-Pmmwen. Pernlt BPM; Anne- ES."*.!'" Dt»_ Antwerpen. Hi "- r berweh Ólivtaa CoVit. *ffle lJ2?,tlV,tai Burger Utelh Vtdtr ®hor"bam. stir Anth riÏÏSÏ1-: Wneoin Tsl.worth, t« P.£Ew,h?5?n ledl« PHM- Cal- 1»41« Noor. Amsterdam. jSL V°mnJ*r,n' boel B rivier. Hdth' A»-i LondfnMuller. Vork Furial Am.. New PML S;..Us Un"- Merweh Ny... vSta^füü kTB RUnh. ZZ. HuS JgW Oelo ttg. Cornelder. bun «iHB. Volhardlag. Ned.. Ham- £"th Veder. IJtelh. Das- wtnttm,U>4«tf Comelder Maas- VUh Fr.. Libre- I rra *lorm< Wsalh QD. Newitrt D M"l«*raan (sib). Eng. "JWMt Ruy» Parkkade: San Fer- tw i.Tf Curacao, olie. v Omme- fM vu..^,Sh*emeM. olle v. Omme- Db Ufc!^,ngerl HM Srhroeder oz cX*!.""1- "g Ruw Kat h. kL.C*'!*»'. Ned. Aalborg. atg.. WJW Hunik Parkkade Norwich HotS, LöMen ledig Van Es. «Ïruim tir T?,,u- Zw- Narvik. Huvs Waalh. F.S.: Alsu Mara. BAIMNOEN Londen wehaven KV: - Londen, ttgBurger Waalh Dollard Ned.. Londen ledig Soeter- meer Fekket Pemia ASr Blomme"- dyk. Ned Antwerpen, ttg HAL Wilh kade Tnstr, Fln„ Londen ledig, v Uden Merweh- Wettwood Eng. Londen ledig. RKC Waalh. 2» San'a Margherlta Ned.. Southampton ledlg Worms Spoorh Sherlngham Eng Harwich, ttg Hudlg Si Pleters Mer- wehaven Otto. Dts. Amsterdam, le dig Easo Nederland Pemls BPM Domburgh. Nad Casablanca etg Muller Jobsh. Mllly Liber. Im- mlngham. ledig. Vulcaan. Wilton Rot terdam Flamiago Ned Londen le dig Soe termeer Fekkes Krai.veer Jakob Oorburg. Ned Swansea kolen RKC. Waalh Amalle Ettberger. Dts Bran ledlg v. Ommeren P«rnls NOM- Soemba. Ned Wear, kolen. SSM. Kelleh.Hondtbotch Ned„ Londen, atg James Smith Merwen. 2e gat Cagllari. It. Palermo «tg- Arm. Farina Merweh. QD. VERTROKKEN 5 FEBR Weitersla- gel. Cork: Vivo Ouddorp: Ploter Hu bert. Amsterdam: Pack. Amsterdam. Londen: Stad Alkmaar Narvik Servos. Wlcklow: Rudolf Schepers. Londen: Stad Alhmaar Narvik: Smo lensk. Kaliningrad: Bykle. Hamburg Groots Beer. Halifax: DelflMS. Bar- ;an; Somali. Yokohama: Bedford, Jingapore Corrie B. Amsterdam: West polder. Bilbao: Beraiaa. Kopen hagen: Iaaarea. Amsterdam: Hollan- Gothenburg: Bullflach. Antwer- Barok Oslo Tomsk. Moermantk. Liverpool: Aeaeat. Barcelona: R, J ~FEBR0rDt»mant Tilbury: Lat Pal mt! Marocco; Otffrtd RoUerdarn Cape NrRon Port au Prince Julia, Hull Tomsk. Kopenhagen Jritoo. Rotterdam Admlralengrtcht Linden Blommrrtdyk. Rotterdam Otlo Jutta Schroedtr. Rotterdam Felly M. Londen. Treithraecka Nan- •-J Feier M. Amsterdam Undine, tockholm 6 FT,PR Stork. Londen ZAANDAM. AANGEK Kattegat. Ned Ystad hout. Oude Haven. Ta- VeVERTROKKZN: Skagerrak. Londen strocarton. Nederlandse schepen in het buitenland Grote Vaart Aa|rt«d,k 4 op 110 Aityone p 4 FlnUteie Antw.rpm AldaW 4 v Santo, n Montevideo Alioth p 5 Kaap Verdlsche eil. Alaatt v Santos te Rio Janeiro Alnharca S v Paranagua te Santo# Aludra S v Sao Francisco n Parai Newcastle t» M 240 m N St. Pauls 70 m ZZW K. Hat- tmitVlvaart 4 «00 m ZO K. Corrientes Arg.t 4 V Lw£°n *1 Kïïf., ia44uro uverpoui. Pluto. Bristol: Eet. Amsterdam: Sehla. Turds: BUI 8 Rostock: Maalca, Mal- mo' Kemphaan Aarhuus: Haama, "l FEBR.: Nady. Norrkoping: Apack* Canyon. Fawley; Ooatereems. New- ross. Axeldyk. New York: Wermo. Stockholm: Ruhr. Huil A**»e Lf" den: Tramvaal Zierlkzee. Black He rons New York: Elbe en Falrplay 1. Amsterdam Paramount, Hamburg: Macoma. Hambit: Sonderfeurg en Tra ve. Amsterdam; Marxburg. Blexen Humber (sib). Istanbul. VLISSINGEN. AANGEK FKBR_ Maiaat V Blyth: Hudton (slb). 6 FEBR Ollve. Londen VERTROKKEN 6 FEBR.: Atlantis. Antwerpen: Oraals. Antwerpen (later teruggekeerd): Baaka. Antwerpen. Oldambt. Antwerpen: Soneck. zee: 6 FEBR Olwe Grimsby. GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN S FEBR Brilith Prlneets Texa# City: Cord Eckefmana. Bremen: Sehem». ^"ncBR Orangeteft. Xxmdm: ■«"- flneh. Rotterdam: City ef York. Lon den Slat Mlgael Bremen. Agea. Ixm- GÊPAMlËuS^ 4TAN AMTWHUTN S O» 120 S op 540 Helicon Truiillo 8 te Ciudad Trujillo Hermet 5 v Almirante r Hersilia 5 v Grenada T Cristobal Barbados tu s op i.a u. W v Oueswnt iskerk 5 v Taku Bar n Koba Hydrt p 5 St.rt PoInt n Aptwerpen flat 5 v LIvomo te ««pen Kertoioae 4 op 1100 m ZW San Fran Lauraaskerk Lawak 4 v Leertum 4 Amertkerk 0 v Arastelbruf 8 oj Rock Amtteldyk op Rott. te Atttwaraeo n Trinl ildad Atlas 5 Avtrdyk 4 iSÏÏ'p d. A-P--V BacchHS 5 v Paramaribo - I v Sibolga n Ounung Sl Toll Sarümua v Steenkool teJTak Fak ■and 5 v Probollngo n Baa.ekom v Iqulqu. Bllllton 5 nm te Los Angwa» BUtas P 4 Green Cape n ^Jd° York Blydtndyk 6 op 4*lm O Sew York S:SlV."p nm «*ran n PlT- ■•roat**B v Oran te Moetaganam Breda 5 op 480 n ZW Aswan CsHIlto B op n Gorontalo SffiffiTd »'«JÏW K..P V.r- Dllf?*» Bitd..a, Ld „lijd. v d-..--s»"104 oïnwV'5 m ZW lus Palmas Hamburg w-vra n Hallfax s:ffiA4k,4 b*"» NNO Azoren WNW Azoren Cap Haltien n Cludad 5 AUcante uitreis Portland n Los Angeles I.CCI8U4M - J New Orleans n Savannah ekkerkerk p 6 Port Sudan n Suez -utlerkerk v Bahrein te Karachi Maasdam 6 te Norfolk verwacht Maashaven 5 v Sapele te Burutu Mastland 5 380 m NO St. Vincent KV Madoera 6 Y Bahrein te Durban Manta 8 v Alglars n Kalamata Marlekerk p 6 Dover n Antwerpen Markelo p 6 Kiel n Rotterdam Mataram 8 v Catablanca n Beyrouth Meerkerk 6 V Amst te Marseille Mellskerk 8 v Rott te Antwerpen Mentor 8 v Malta a Alexandrlë Merwtde 6 v Hamburg n Antwerpen Midat 8 v Venetië n ÏYMlst Molenkerk p 8 Wight n Las PalraaS Nieuw Amaterdam 8 te New York Nleïfe'"ph» Gotland n Rotterdam N-ord-m d w 414 m VMglUd Notoa 6 v Guena n Amsterdam Oberon 4 v Houston ta New Orleans Ophir 2 v Djakarta n Belawan Oranjefonteia 6 te Port Elisabeth Orestes 6 v Trinidad n Cumana Orlaa Rott-Oran p 5 Dungenesa Peperkust 3 nog te Takoradl Flaaclut 6 Poteidoa 8 Stad Vlaardlngen 8 780 m W Azoren S raat Baaka 7 te Lor "■"J"" S raat Makassar 6 te Hpngkong verw. Tablan 6 v Honolulu te Los Angeles Tabinta 5 op 450 m ZZW Azoren Tara 7 te St Vincent KV verwacht TeUmoa 6 te Port au Prince verw Thedent 5 v Pangkal Pinang n BI'"}" Titus Lelxoes-Rotterdam p 5 Wight Tjlbodas 5 v Semarang n Blnteng Tjikampek p 5 Okinawa n Hongkong TJlluwah 8 te Singapore Tllsadane 5 op 200 m ZW s*b»ng Tjiwangl 6 v Hongkong te Singapore Trajanus 5 op 120 m ZW Landsend Van Outsheorn 6 te Kota Baru Van Spilbergen 6 te Conakry Waal 6 v Patras te Plrseus Wslngapoe v Sursbaja te Semarang Westerdam 8 te Bermuda verwacht Wlckenbarsh S te Duinkerken ven» Willemstad te Curacao verwacht Yssel 8 v Volos te Istanbul Zaan 8 v Gefle n Zaandam Zeeland 8 op 400 m O Ceylon Zuiderkruis 8 v Cristobal Semarang te Surabaja r».e.— - New York n Curacao Prins Fred. Hendrik C «00 m ZO K. fJ.T r,.d will,™ t t. c..u,- Prina Jekan Willem Friee 8 v Gent Prins*Maurits 8 400 m Z Teneriffe Print Fh. Willem 8 180 m O Madeira Print Willem 3. 8 v Gibraltar n Dakar Print Willem 4 8 v Ceuta n Lel*®*» Pygmalion 8 v Antw te San Juan Ridderkerk v Mombssea te Suez Rieuw p 5 Key West n Newp. News Ryndam 8 v New York n Rotterdam Sabaag p 8 Banka eil n Berau Samarlnda 8 te Dar es Salaam Saoaroea 8 v Hamburg n Gdynia Sarangan 5 op 370 m O Luzon Slbajak p Gibraltar n Port Said Sleterdyk 8 op «Om Soeatdyk 8 v Pladju te Djakarta Sommeltdyk 8 v Boston te Naw York Stad Rotterdam T U Immlngkam Stad Sckledam I ta Gibraltar Cycloop 8 v Audierne Loire p 5 Kaap Roca Noordzee 5 op 270 - Rode Zee Zee Zwarte Zet Adara 3 v Newross Admiralen#racht 5 v Ahoy 8 v Rotterdam Newport Mon itw n Londen 44 J HUll Albergen 8 te Temeuzen verwacht Amazone 5 v Duinkerken n Shoreham Amlso 4 v Boston te Londen Anna 8 v Ouddorp r Anna B 8 V Newport Annie Cork-Pai Arctnrua 8 n New York Tankvaart Adlada p 6 Singapore n S Gerong Agatha 8 te Poft Swettenham Aletta 8 te Saigon verwacht Caltex The Hague 5 te Sldon Cleodora 7 te Singapore verwacht Erinna 5 op 780 m ZW Azore»jd> Felipes 7 te Telok Anson verWPcht Hilversum 8 v Perz. Golf te Suez Liaeta 8 v Tjllatjap te PladJu Macuba 8 op 1%0 m NNO v Mlrl Marisa 5 v Suez n Singapore Marpeaaa 7 vm te Hongkong verw. Mirsa 8 op 140 ip NO Okinawa Mltra p 8 nm Malta n Gibraltar Ondlna 8 op 200 m ZO Chlttagong rend recht 8 op 90 m N Azoren Rafaela 8 v Pladju te Bangkok Scherpendrecht 5 «00 m ZW Azoren Sheratan 5 te Laa Pledra» Slrrah 8 op 800 m Z Guardafui Slledrecht 8 dw Golf vah Marirah Stanvac Dllrak 8 te Sunget Gerong Stanvae Pendupo 8 te Sungei Gerong Tankhaven 2 8 te Singapore Tankbaven 3, 8 te Surabaja verw Tarta 8 op 400 m ZW Madagaacar Tlbia 8 op 200 m Z Kaap Paderan Wleldrecht 8 nm te Napels verwacht Waaasdrecht 8 op 820 m NO Azoren Nederland-Indonesië Suez i Amsterdam Marseille verw. Ball p 6 DJeddah Btntang p 8 Malta Indrapoera T te N.— Kedoe p 8 Gibraltar n Rotterdam Laertes 8 v Bilbao te Liverpool Oranje 8 -Amst te Djakarta Polydorus 4 v Belawan n Aden Polyphemus I v Colombo te Aden Roepat 8 v Belawan n Djibouti Rottl 8 op 800 m NW Mlntkol Slagkep 8 v Tegal te Surabaja Sumatra 8 v Semiring n B Papa» Ternata 8 op 360 mj «PaKS Tomori nm v DJeddah te Sues Toaart p 8 Gibraltar n Rotterdam Zeesleepvaart Antwerpen n Perz Golf NO Finisterre lt Las Palmas 130 m NO Las Palmat i 5 Gibraltar n Doha 5 op 150 m NW Bermudi Kleine Vaart Londen Amtterdam Lizard Aberdeen te Middletbro Sunderland n Rochefort te AÏidaeta 8 v Rouaan tei Bab T 7 v Preston te Sete Vdrwecht Banka 5 v Rotterdam te Antwerpen Barbar* 5 v Duinkerken n Treport Batavier 3. 8 te Bordeaux verwacht Biekbergen 8 te Basse Indre Bestevaer p 5 Start Point n Oslo Beta 6 v Treguler te Avonmouth Binnenhaven 8 te Rouaan vernacht Birmingham 8 te Goole verwacht Bonaire 8 te Fleetwood verwacht Brandarls 8 v Londen n Amaten Bree Heil* Gerry S 82BT :rr»"mv ."ïa»« Gothenburg te Den Helder Harm 5 v Silloth te Mlllom Harold 8 v Haugesund te Sandefjord Hartel 5 v Exmouth te Penryn Hast 1 4 te Ellesmere Port Haat 5 5 v Dover n Alderney llavik 5 v Dublin te Swansea Ueerenrracht p 6 Brunsb n Amst Helvetia Cardiff-Rouaan p 5 Lizard irica B 7 te Antwerpen verwacht Hilda 4 v Mlddlesbro te Goole Hoe Vincea 5 v Stavanger te Hamburg Hondsrug 8 v Boston n Rotterdam Hoogezand p 8 Stavanger Horst S v Antwerpen - Ingeborg 5 v Aplesund Brlnda 6 v -- - Capella 8 v Breat te Telgnmouth Carpe Dlem 4 v Roatock te Wlsmar Carpo Dublin-Rotterdam p 5 Wight Citadel 4 v IJmuiden te Londen Claet Compaen 8 te Barry Continental 8 v Par te Gent Coolhaven 7 te P Lyautey verw Coolaingel 5 v Waterford te Dean Cornelia B 2 6 te Nentee Corsica 8 v Hamburg n Goole Crescendo 8 v Antwerpen te Roscoff Da Capo 8 v Rott te St. Nazaire Daniel 8 v Gothenburg n Amaterdam Davlna Goekoop 5 te Roscoff Dlligentia 5 v Ipswich te Londen Donata 5 v Mlddlesbro te Odense Driebergen 8 v Portsmouth te Caen Drie Gebroeders p 5 Sdlly «11. Duivelend 8 v Rott té Newcastle Duurt 8 v Londen te Mlddlesbro Dlja p 5 Lizard n Liverpool E A A Scheer p 6 de Casqueta Eljo 8 v Whltehaven te Genua Equator p 8 Ouessant n Fleetwood Erebus p 8 Portland n Antwerpen Fedala 5 v Aalborg n Riga Fen 4 v Newburgh te Londen Ferocla 6 v Liverpool n Par Flduela 8 v Londen n Rotterdam Flnlandla 3 v Portsmouth n Roscoff Folloulca p 5 Wight n Rotterdam Frauka 2, 8 nm te St Brieux verw Frans Bdlimer 5 v Bordeaux n Dakar Fratemiti p 8 Terschelling n Bou logne rd 3 Srimsby te Boston v Antwerpen te Dublin Hendriks pj Brunsbuttel Ponza 5 v Amsterdam te Antwerpen Prima 5 v Port Talbot te Fleetwood Prinses Wllhelmlna 8 te C Reliable 5 v Cork l Calais Gateshead Fredrikstad Liverpool te Dublin Rotterdam te Londen Jacoba 3 v Blyth te Chatham Jac Catharina p 8 de Burllngs 8 v Rochefort n Bordeaux Kreumer 8 te Karlskrona Jason 8 v Portgryn n Hartlepool Poole n Morlalx I v Antwerpen te Londen Jongkind p 5 Ouessant n Rotterdam Jozef Swenden 8 te Hamburg Julia 5 v Antwerpen n Huil Julia Mary p 6 Ouessant n Rotterdam Kattegat 8 v Ystad te Zaandam Keizersgracht 8 te St. Malo verw. Kenltra 5 v Casablanca n Rouaan Koninsshaven 6 v Gothenburg n Rott Lies 4 v Newport te Bordeaux Ltngestroom p 8 Dover n Liverpool Lucas Bols 2. 5 v Hamburg te Ipi wlch Lusano 5 v Antwerpen n Lelth Lydla Tyne-Fakse p 8 Brunsbuttel Madjoe p 5 Oland n Rotterdam Maria Theresla 5 te Plymouth Marie Christin* p 6 Holtenau Marjan p 8 Brunsb n Antwerpen Markab 6 v Duinkerken n Rotterdam Markab N p 8 Bomholm n Wlndau Medea o 8 Ouessant n Casablanca Medusa p 8 de Pltboei n Gothenburg Menkar N 10 te St Vincent verw Me res N 8 op 140 m NO v Macelo Merwehaven p 8 Ouessant n Londen Metrans 3 v Garston n Letterkenny Metropole 5 v d Tyne n Aberdeen Meute 5 v Rott te Kings Lynn Mldtland 5 v Leith n Rotterdam Minerva 5 v Portaferry te Newhaven Mlrzam N 8 v Nantes n Bordeaux Monica 8 v Londen n BllUngham Mud o 6 v Grangemouth te Rouaan Muphrid N 8 v Garston n Temeuzen Nato 5 v Temeuzen te Gent Neeltle B 8 v Marans n Cardiff Nomadisch 4 v Londen te Southamp- Seaham te Quimper Londen n Guernsey Rocket 3 v Hull n Parijs Roelf 6 v Odense n Amsterdam Rosemarle 5 v Aarhuus n Fredericia Rynborg 8 v Hamburg n Bergen Rynhaven 5 v Casablanca te Saffl iturnus 3 v Aberdeen n Exeter -hlpprrsgracht p 5 Portland Bill Waterford n Garston Londen n Duinkerken Skagerrak 8 v Zaandam n Londpn Skald 5 v Holyhead te Liverpool Sporota 5 v Swansea n Amsterdam Start 3 v Newburgh n Huil Stlentje Men.inga 8 te Lissabon Strype 8 v Montrose te Jersey, low p 5 Belle Isle n Cardiff -helling 8 v Skiën te Huil Teun 3 v Dublin te Swansea Theano S v Waterford n Londen Theodora 8 v Goole te Drammen Trlanca 5 v Swansea n Gent Trio I 3 v Whltehaven te Letterkenny Tr4>mp p 5 Ouessant n Rochefort Trude K 8 te Gothenburg verwacht Swansea n Amstero Gent Noorderlicht 5 v Wisbech n Goole Noordatad 8 v Helslngborg n Antw Noordster 8 V Ystad n Aarhuus Pacific p 8 Ouessant n Lissabo: Pascholl p 6 Brunabuttel n Lomma Pave 8 v PasaJes te Bordeaux Garston verw WATERSTANDEN GROTE RIVIEREN 8 Februari Rhelnfelden 7.79 +4: Brelsach 0 78 -2 Straatsburg 180 —8 Maxau 3.42 •11 Mannheim 1.50 —20 Mainz 3.05 •100 Btngen 2 90 8 (vast Ijs): Kaub 63 —13 (Us vast)- Koblenz 0.70 —8: Jonn 031 —12: Keulen 0.1» -r23: Ruhrort 2 19 —19: Wesel 3.14 +88; Emmerik 4.14 +24: Plochlngen 1.20 —28 Steinbach 1 24 +2. Trier 132 +5: Loblth 11.11 +18 (lis vast): Nijmegen 11 (Ijs vast): Arnhem 7.93 —32 /ast): Eefde 3.10 -22 (Us vast): Deventer 2 13 —21 (Us vast): Monsin 83 40 Vlsd 49 60 22 Borgharen 39 53 28 (Us vast). Belfeld 10 79 +4 Is vast)- Grave 4 01 +4 (Us vast). De temperaturen waren Straatsburg —9°; Mannheim Kaub —9°: Keu len —7* Wesel —9°; Steinbach —14'; Trier —12». HOOG WATER B FEBRUARI Antwerpen Vlisslngen Temeuzen Wemeldinge Hansweert Zlerikzee Brouwershaven Willemstad Hellevoetalula Dordrecht Rotterdam Hoek van Hollan? Scheveningen IJmuiden Den Helder Komwerderzand HarUngen Terschelling Zoutkamp DelfzUl Gouda 07 43 05 39 mi 12 07 27 20.13 lit 09 18.40 19 53 08.23 07 33 09 24 08 34 08 40 us s i 07.39 11 40 01.24 01.38 01 03 (12 27 03 .VI 10.08 21.12 1888 19 14 19 39 23 45 13 44 14 50 3:3

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 4