Casablanca: Snel als nVneteoor Monte Carlo s geheimzinnige millionnair Frankrijk sleutel ontwikkeling Europese integratie Een goed O.E.E.S.-rapport voor de Nederlandse economie A Omzwaai vao "dit land aanwijzing dat integratiegedachte zich nog ontwikkelt Economische integratie de Nederlandse visie Vermindering van inkomsten verlaging van uitgaven. Wederom bevredigende resultatfen Dividend onveranderd .10 Optimistischer dan onze regering Belgische kernreactor Over prijsverlagingen gesproken Kortere verbinding .tussen Emmen en Enschede mogelijk Toch nog kans op een int tinovereenkomst SCHEEPVAAKTNIEWS Twee gezagvoerders een week uit functie Driemaal pech voor de Minerva SCHEEPSTIJDINGEN A,r.:T"Dd"MwoA^,a.«, ï-S SivHrriïïï ïèsi °n '•°"P«?0»U,CS5X» bur* Wolkenkrabberkoorts in Afrika levensv srr Slssris? DERDE BLAD - PAGINA 2 ZATERDAG 13 FEBRUARI 1954 MINISTER BETEN TE GRONINÜEQt De positie vsn Frankrijk is in de ontwik keling van de Europese integratie van uit zonderlijk gelang, niet slechts onidat het land van eerste tyrotagonist tot grootste wei felaar is geworden, maar ook omdat de hou ding van Frankrijk op dit ogenblik min of meer de sleutel is tot de ontwikkeling in de naaste toekomst. Aldus de minister van Bui tenlandse Zaken, mr J. W. Beynen. in een toespraak voor de „Commerciële Club- te Groningen over weerstanden tegen de Euro pese integratie. De heer Beynen schreef de Franse om zwaai toe aan het feit. dat niet slechts de inegratle zelf, maar ook de integratiege dachte aan alle gedragingen ligt steeds een bepaalde gedachtengang ten grondslag nog in een stadium van ontwikkeling verkeert. De zin der Europese integratie, aldus spreker. Is hierin besloten, dat zij de Euro pese onafhankelijkheid, de Europese be schaving. de Europese sociale structuur moet helpen beschermen tegen agressie of infiltratie van de zijde van hén. die die onafhankelijkheid willen aantasten en de Europese beschaving en sociale structuur willen vervangen door een maatschappelijk bestel, opgebouwd op een geheel andere, vij andige levensbèschouwing. 4 Dat b.v. de communisten gekeerd zijn te gen regionale groèperingen. andere dan op Sowjet leest geschoeide ligt voor de hand. aldüs spreker. Mhar er zijn. en er waren vooral, vele niet-communisten. die princi piële bezwaren hebben tegen het aspect der regionale groepsvorming van staten. De leidende gedachte daarbij is. dat led«re staten-groepering de verbrokkeling vfln de wereld dreigt te continueren; en daarme de de tegenstelling tussen de volkeren. Deze gedachte heeft, tot voo* betrekkelijk kort. met name in de Verenigde Staten een zeer grote rol gespeeld. Zij stond tijdens de laat ste oorlog iedere voorbereiding van een Europese samenwerking in de weg. omdat Amerikaanse bezwaren zich paarden aan Russisch verzet. Naast de principiële toezwarep tegen elke regionale groepsyorming van staten staan de bezwaren van hen? die óf het Europees verband te klein achten, en slechts een Noordatlantiach verband wensen óf een continentaal Europees verband bedenkelijk achten, omdat het Groot Brittannie en het Britse Gemenbest niet insluit, of k fortiori een groep van zes Europese landen een te klein verband vinden, een verband dat niet het recht heeft zich Europeespf^zelfs West europees Nauw zijde kc...-- v tegen het supra-nationale karakter der in tegratie. tegen de overdracht <van Nationale souvereiniteit. zelfs gedeeltelijk aan een sta- ten-gefheenschap. Ten slotte is er d>> weerzin tegen het op geven van de nationale zelfbeschikking op econ. monetair en sociaal terrein, tegen 't op geven van de bescherming der nationale voortbrenging, ,of tegen beïnvloeding van de levensstandaÏR^ door invloeden van bui ten. Ter weeflegging van deze bezwaren voer de de minister aan düf de innigheid der in ternationale samenwerking bepaald wordt door de graad der saamhorigheid der volken Op de weg naar de Europese Integratie leggen de bezwaren tegen regionale groe pering thans niet veel gewicht in de schaal. Het krachtigst zijn weerstanden, gegrond op bezwaren tegen souvereiniteitsoverdracht en die tegen het opgeven van de bescher ming der nationale «conomie. In Nederland Het feit. dat Nederland zijn bereidheid tot medewerking aan de Europese integratie zo duideljjk uitgesproken en niet minder duide lijk getoond heeft, maakt niet overbodig aandacht te wijden aan de weerstanden, die in Nederland tegen die integratie bestaan Wat het bezwaar tegen de overdracht van Jvereiniteit betreft, gaat het ln ons land er om een zekere weerzin, dan om prin- ieel juridische bezwaren, aldus spreker ue weerzin vloeit voort uit gehechtheid aan 4jgen karakter en eigen traditie als bronnen van onze volkskracht, uit het besef, dat Ne derland geen continentaal land is; het ka rakterverschil met de Latijnse partners wordt 6terk gevoeld en dat met de C maanse buur begrijpelijkerwijs allerminst over het hoofd gezien. Alleen een zeer ster ke noódzagk zou mogelijk maken over deze bezwaren heen te stappen en, terwijl de noodzakelijkheid van enge samenwerking ,hier. in tegenstelling tot Zwitserland, ten volle wordt aanvaard, wordt de vraag ge steld of die samenwerking nu wel een su- pra-nationaal karakter moet hebben, wat nog bovendien het nadeel heeft, dat zij daardoor landen als Groot-Brittannlë en Scandinavië uitsluit, waarmede sterker ver wantschap wordt gevoeld. Geen dank Spreker meent dat het een slechte basis voor de eenwording van Europa zou zijn, indien de samenwerking in supra-nationale vorm uit moeizaam, onder de druk der om standigheden overwonnen weerzin, ont stond. Wat uitsluitend uit nood tot stand komt zonder dat er een positief goed als drijfveer is. blijft niet. Militaire bondge nootschappen in oorlog tot stand gekomen, zijn er het voorbeeld van aldus spreker. De Luropa-gedachte nu is een positieve gedachte. Er is saamhorigheid, ook aj la ei •en zwak saamhorigheidsbewustzijn ol laamhorigheidsgevoel. Dat de jeuga var Sbropa gereageerd heeft op de „Europa gedachte" dat zijn politici vormen/zoeken om dife saamhorigheid door gemeenschap pelijk streven bewust te doen worden en t< verinnigen, is een van de beste bewijzen, dat Europa niet stervende is. meent spreker. Het gaat bij het scheppen van een supra nationale gemeenschap tussen Europese lan den voor alles om het aanvaarden van een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Vandaar het regeringsstandpunt met be trekking 'tot het scheppen van een Europese politieke gemeenschap: deze heeft alleen zin indien aan die gemeenschap een werke lijke verantwoordelijkheid met daarmede overeenstemmende bevoegdheden wordt ge geven en wel voor het bereiken van een gemeenschappelijk doel dat zeker niet het enige of uitsluitende doel behoeft te sUn te weten de economische Integratie, so zeide spreker. Jaarverslag der K.N.S.M. Zoals verleden jaar voorspeld, zijn de uit komsten van de lijndiensten d«o Kon Ned. Stoomboot-Maatschappij N.V. ln 1953 ten achter gebleven bU die over 1952. De achteruitgang is echter minder sterk geweest dan aanvankelijk werd verwacht, enswel. doordat de verminde- der Inkomsteij. gedeeltelijk kon worden vangen door' verlaging van sommige uit gaven. Bovendien was het tijdverlies, dat de schepen ln sommige havgns ondervonden, min der dan ln de laatste jaren- De exploitatierekening beloopt J ll.75l.W3 tegen 15.S9S.298. De directie betwijfelt, of de daling van de bruto inkomsten tot staan, is ge- atomen ZIJ hoopt op een verdere verlaging van de bedrijfskosten. De geconsolideerde balans geeft, aldus het Jaarverslag, wederom een beeld van de krachtige financiële positie van het bedrijf. Het omvangrtfke scheepsbouwprogramma der komende Jaren zal meebrengén, dat be langrijk hogere afschrijvingen? op? de nieuwe tonnage moeien worden toegepast? Daarom is besloten uit de winst een belangrijk bedrag, toe te voegen aan de „reserves tot Instandhouding. echt heeft zich Europees *01 zens wesi- pees te noemen, aldus kpréker. uw Samenhangende met dd van deze kdftiende bezwaren is delweerstand emteuwing ltng v (7 7.31 AMSTERDAMStHE BANK - INCASSO-BANK: steld wordt een onveranderd dividend van 9 procent. De bouw van de ln 1951 en 1952 bestelde aee- schepen maakt gestadige voortgang. Verwacht wordt, dat ln 1954 vrachtschepen van elk 3600 ton draagvermogen en 4 kustmotorschepen van elk 900 ton draagvermogen zullen worden opge leverd. In 1955 volgen 2 vrachtschepen van het eerstgenoemde type. Eind 1953 heeft de K.N.S.M verdere bestellingen voor vrachtschepen bij de Nederlandse werven geplaatst. Manufacturenhandel De Kroon leent N 150.000 Bij de Zuidhollandse Bank wordt de in schrijving opengesteld op de uitgifte van 150 000 4'/t,7« 19-jarige obligaties, in stuk ken van 1000 en 500 nominaal, ten laste van de N.V. Manufacturenhandel en Han delmaatschappij „De Kroon" te Rotterdam, tot de koers van lOO'/t. In het prospectus wordt o.a. vermeld, dat de N.V geleidelijk aan in alle grote stads wijken een filiaal gesticht heeft, terwijl voor dit jaar de opening van een nieuwe zaak ln het centrum van de stad op het programma staat, waarmede het aantal vestigingen tot tien zal zijn gestegen. De nieuw aan te trekken middelen zijn nodig ter versterking der liquiditeit in ver band m^t uitbreiding in 1953 en 1954. Aan het eind van 1953 werden nieuwe win kels geopend aan de Goudse Rijweg en aan de Kleiweg en in Maart van dit jaar zal dan een nieuwe zajk aan de Meent geopend worden. In verschlllënde richtingen heeft de Am- sterdamsche Bertk/lncaaso-Bank ook ln 1953 haar aAviteit kunnen vergroten, met name voor haar zaken op internationaal gebied. De grotere vrijheid ln het Internationale betalingsverkeer en de beperkte multllate- ralUatie van de valutazaken hebben een gunstige invloed gehad. De bank kon haar medewerking verlenen aan belangwekkende transacties op fcet gebied van de investe ring van jMrITénlands kapitaal ln Neder land voor -rekening van elders gevestigde moeder-ondernemingen. De omvang van de zaken is, blijken* het Jaarverslag over 1953. opnieuw toegenomen en het balanstotaal is gestegen van f 1.367.666.763 tot f 1 441.026815. De kasmid- deleft stegen op ongekend sterke wijze: kas, kassiers, enz. van f 32.466.000 tot f 97 450.298. Daarentegen daalde het schatkiatpapier aanzienlijk, n.l. van f787.826.500 tot f 580.500.000. Debiteuren zijn aanmerkelijk toegenomen, n.l. van f341.134.317 f 454.718.405. Vergelken met de voor-oorlogse toestand is de omvang der credietvr aan het bedrijfsleven verminderd, haalde resultaten zijn wederom bevredigend geweest. De algemene onkosten zijn een weinig gestegen, n.l. van f30.706.012 tot f 31.465.236. Het streven blijft gericht op zo groot mogelijk rationalisatie van het be drijf. Een bedrag van f 1.958.629 is ten laste van de winst- en verliesrekening gebracht wegens aanbouw en verbouwing en voor aanschaffing vao- nieuw kantoormaterieel. Voor belastingen is ruim gereserveerd met f9.500.000. Extra is gereserveerd wegens pensioenvoorzieningen f 1.500.000. De saldo- winst bedraagt f 13.325.787 (v.j. f 12.685.979). Voorgesteld wordt f3.500.000 toe te voegen aan het reservefond^, uit te keren 4V» divi dend op de preferente en 10*/« op de gewone aandelen (beide onveraïtd' winst (ruim f 50 millioen) ontstond als volgt: 52'/. uit Interest en wissels. 43'/» uit provisie 5n 5'/. uit effecten en syndicaten. De met e A.B. gelieerde banken konden goede re sultaten behalen, Vvenals de dochterinstel ling te Antwerpen.We Amsterdamsche Bank voor België. Over' de economische toegtand ln ons land, zegt het verslag o.m. dat Nederland slechts dan zijn eigen economische ontwikkeling met gerustheid tegemoet kan zien, indien een ln internationaal opzicht gunstig kos- tenpeil kan borden gehandhaaRKen voorts voldoende spaargelden beschikbaar komen voor de financiering van de te verwachten omvangrijke investeringen ln industrie, landbouw, woningbouw, verkeerswezen en overheidsbedrijven. De economische situatie ln Nederland wordt in het vijfde jaarlijkse rapport van de OEES bevredigend genoemd, want, „Ne derland is een van de Westeuropese landen, waar de productie de laatste tijd een krach tige stijgende lijn heeft vertoond, terwijl de interne financiële stabiliteit is gehandhaafd en er een gunstige positie vBn de belasting balans. zowel in het algemeen als met het dollargebied. is bereikt." Het hoge percentage van liberalisatie van de Nederlandse Invoer noemt het rapport vooral van grote betekenis, omdat de an dere landen van de,-OEES zo n grote rdj spelen in de buitenlandse handel van Ne derland en omdat de Nederlandse invoer rechten relatief matig sijn. De wijze, waarog de Nederlandse economie de extra last van het herstel van de rampgebieden heeft ge dragen, wordt in het rapport naar voren gebracht, als „een verder bewijs van kracht- van die economie. elle groei van de be steld, dat hèt elemen- ederland is. de grootst .v.„.e expansie te verkrij gen zonder moeilijkheden in de betalings balans te veroorzaken Landbouwproduc ten en voedingsmiddelen, die in andere lan den in het algemeen meer aan invoerbeper kingen onderhevig zijn dan industriële pro ducten, vormen ongeveer 50 pet van de Ne derlandse export en toeneming van die ex port hangt in belangrijke mate af van de bereidheid van de landen der OEES en van de Verei/gde Staten om met betrekking tot zulke ajfederen een meer liberale invoer- politieJr toe te passen. De \oeneming van de uitvoer, zoals die door de Nederlandse regering wordt voor zien. wordt in het rapport „ietwat beschei den" geacht, als men de normale uitbreiding van de wereldeconomie tot grondslag neemt. Maar. gezien de volking, wozgt vasti taire proble4b voor mogelijke economise toeneming van het exportvolume met 3 of 4 pet per jaar. iideeltelijk als het gevolg van verlaging derTUederlandse exportprijzen kan worden verwacht, is er volgens de OEES wel een mogelijkheid, dat Nederland zijn export kan vergroten, zonder dat de handelsvoorwaarden slechter worden. Aan de andere kant wordt het voor moge lijk gehouden, dat de toeneming der voorra den groter zal zijn dan is voorzien. In het licht van Nederlands behoefte aan indus- triële ontwikkeling wordt in het rapport enige bezorgdheid uitgesproken omtrent het langzame uitbreidingstempo, dat door de regering verwacht wordt (2 procent in 1954 en 1955). „Veronderstelt men een groei van de wereldeconomie, dan lijken de Neder landse schattingen van de evólutie der be talingsbalans en daardoor van de gehele economische ontwikkeling van het land Iet wat voorzichtig", zo concludeert het rap port. In het rapport worden verschillende mo gelijkheden voor het bevorderen van de economische expansie genoemd. Wat de te nemen binnenlandse irifcatregelen betreft wordt uitbreiding van de Investeringen aan bevolen. De regeringen kunnen grotere in vesteringen aanmoedigen door middel van haar credietpolitiek en door het beleid op het gebied van de belastingen, die op het be drijfsleven drukken. De productiviteit moet worden verbeterd en de goederenvoorzie ning moet soepeler worden. Verder dient te worden gestreefd naar gemakkelijker ver plaatsbaarheid van arbeidskrachten en naar verlaging van de belastingen. Het particu liere Initiatief mag niet aan beperkingen worden onderworpen; het wetenschappelijke onderzoek moet worden bevorderd en mo- polistische praktijken moeten worden be perkt. VEÏLINGBER1CHT. Rodenrijs. 11 Februari. Sla B 29.84—31.10. C 20 40—21 30; Spruiten 88—118. Uten 3.70—7.10; Selderij 21.70—30.70; Peterielle 2B.80; Slavellen 190—210; Snijsla 149 Heden werd de eerste tomaat aangevoerd over te brenj lerd) en f343.484 .gen op nieuwe rekening, aantal verhuurde safe-loketten be- aan het eind varr het jaar 37.513 (v.j. Het personeelsaantal, dat ln 1951 zijn hoogtepunt bereikte met een totaal van 5300, liep achteruit tot het niveau van 1949 met een totaal van 5029 personen. De bruto- Het rofg 7.0}3). Luchtdirim ParijsLonden is vijf en dertig jaar oud A Op 8 refer, was het 35 jaar geleden .dat Air Eranfte zijn.eerste lijndienst begon, namelijk van Tariji naar Londen. Dat wti zeggen op 8 Februari 1919 vloog de piloot Lucien Bossoutrot hiet 15 passagiers In een .Goliath" van de jLignes Aérienne Karman* een. van de ondernemingen, waaruit later de Air France ontstond In 2 uur 20 min over het Kanaal. Gemiddelde snelheid: 12Ó km. De getallen die de ontwikkeling van de Franse burgerluchtvaart weergeven, tllu». treren tegelijkertijd de groei van de burgen, luchtvaart in het geheel. In 1920 vlogen de I Fransen 850.000 km. in 1925 4.713 000; in IS" 11.091 487; ln 1946 23.848.000: ln 1952 54.212 2L Het vervoer van passagiers bedroeg: in 191 942. 1925 19 760. 1935 64 102. 1946 297.300. *3 1.074.707. Het vrachtvervoer bedroeg: ln IS 500 ton km; 1925 320 000; 1935 811.584;-! 5.120.000; 1952 50.344 194. (Van onze correspondent te Brussel.) De Belgische minister van Buitenlandse Zaken heeft ln het parlement erkend, dat ln 1941 een geheim verdrag is gesloten met de regeringen van de V.S. en Engeland, voor de levering van uranium uit de Con go. Sedert 1948 worden onderhandelingen gevoerd waarmee België beoogt, gunstiger voorwaarden te bedingen. Op het gebied van het atoomonderzoek voor vredesdoeleinden is België volgens minister Van Zeeland niet achtergebleven. In April zal worden begonnen met de bouw van een kernreactor te Moll, in de Belgische Kempen. het maandblad Co-op wordt gewaagd van een groot winkelbedrijf, dat ln Novem ber zijn goedkope slaolie verkocht voor 1.38 per fles In December was de prijs iets hoger en wel 1.39. Dezer dagen werd een grote prijsverlaging voor deze olie aan gekondigd: van 1.59 voor 1.49! Het blad schrijft voort*, dat de suikerac- cijnsverlaging natuurlijk invloed heeft op de prijs van sommige artikelen en dat de marktprijzen van grutterswaren dalen, maar dat in het algemeen van niet meer dan een zeer bescheiden prijsverlaging kan worden gesproken. Stakingen duren voort in Indonesische havens Ger- Terwijl de Nederlandse regering meent, dat door J Karreman. die S3 cent opbracht. Le stakingsactie iri Indonesische havens duurt voort. In Priok staakten Vrijdag de arbeiders van de droogdok- en veemcombi natie. De 6leepbotendiensr*lag geheel stil. Enige schepen verlieten echter op eigen kracht de haven. De „Oranje", die Zater dag naar Nederland zal vertrekken, zal van de staking geen vertraging ondervinden. Het schip werd Vrijdagavond van 6 uur tot 9 uur geladen en geilst. Alle schepen, die op de rede van Santa- rang lagen, zijn weggevaren, aangezien de prauwen in verband met de staking niet uitvoeren. In Medan lag het werk Donder dag twee uren stil. In Soerabajs zelf® 5 van de 7 werkuren. De arbeiders van Makassar hebben aan de centrale commissie ter be slechting van arbeidsgeschillen getelegra feerd, dat zij niet accoord gaan met de aan beveling van de commissie om 10 procent loonsverhoging te geven. De arbeiders kondigden in hun telegram acties aan. Uit Palembang en Padang worden geen bijzon derheden gemeld. Een enkele blik op de kaart van Neder land zal ieder ervan op de hoogte brengen, dat de kortste verbinding tussen het Twentse industriegebied en het zich snel ontwikke lende gebied rond Emmen, niet die is, welke momenteel wordt gebruikt. De route En schede Almelo—Vriezenveen—Mariënberg CoevordenEmmen is ongeveer 100 kilo- meten lang, terwijl die via OldenzaalUel- sen—Hmlichheim—Schoonebeek een 40 kilo- meter^corter Is. De eerste heeft echter het voordeel veel beter te ztjn en de laatste Aet nadeel, dat ze over Duits gebied loopt. De burgemeester van Schoonebeek heeft het reeds vroeger geopperde idee om de kortste weg te verbeteren weer opgenomen en heeft bij de Duitse autoriteiten weer klank gevonden. Delen van de kort* route via Duitsland zijn door de oliemaatschap pijen reëds in zeer goede staat gebracht, zodat het thans nog door de overheid in orde te brengen deel niet zo erg lang is. Vooral het gedeelte CoevordenEmlichheim zal onderhanden genomen moeten worden, terwijl ook de weg Uelsen—Neuenhaua- Nordhorn niet Ideaal ie. Het zal waarschijnlijk niet zo worden, dat de kortere weg met twee grensoverschrij dingen spoedig opgenomen zal worden in het verkeer tussen Twente en Zuid-Oost Drente, doch het is van betekenis, dat men zowel van Nederlandse als van Duitse zijde belangstelling heeft voor de plannen. Voor vele ondernemingen, die zowel ln Twente en Zuid-Oost Drente belangen hebben N.AM bijvoorbeeld zou een nieuwe kortere verbinding een grote besparing be tekenen. Van een vastomlijnd plan Is echter nog geen sprake, terwijl provinciale Instanties poch aan Duitse noch aan Nederlandse zijde zijn ingeschakeld. Ondanks de verwerping van Internatio nale productenovereenkomsten ln het alge meen door de Commlssie-Randall. heeft de Pngelse regering de hoop op verwezenlijking van de verleden Jèar ontworpen internatio nale tinovereenkomst niet opgegeven. De Engelse regering stelt zich op het standpunt dat een tinovereenkomst ook zonder Amerikaanse deelneming mogelijk is. mits bevredigende waarborgen van een wel willende neutraliteit van de zijde van de de Amerikaanse autoriteiten, die met de strategische voorraadvormingen zijn belast, kunnen word«Sn verkregen Langs diploma tieke weg wordt thans getracht deze jiaran- ties te verkrijgen. Een andere moeilijkheid die het welsla gen vhn een internationale tinovereenkomst bedreigt, is de waarschijnlijkheid, dat ook Siam niet aan de overeenkomst zal deelne men wanneer Amerika zich afzijdig houdt. Overigens bestaat er geen zekerheid aan gaande de voornemens van Siam die altijd enigszins onvoorspelbaar zijn. Wat Nigeria betreft heeft neemt men aan dat dit land het voorbeeld pan Malakka zal vólgen wanneer Malakka besluit de over eenkomst te ratificeren. Veemarkt Leeuwarden De Raad voor de Scheepvaart te Amster dam heeft de kapitein van hel m.s. ..Maraat V", A. L., wonende te Londen, en de schip, per van de motorlogger „Orion" Sch. 53, F. O. uit Scheveningen, gestraft door hen beiden de bevoegdheid óm ln de betrokken functie te varen, te ontnemen voor de tijd van één week. Kapitein L. heeft, naar het oordeel ven de Raad. schuld aan het vastlopen van n schip tijdens mist nabij Old Nab aan de Engeland, op 15 J#nl v»n het Noteringen van Vrijdag 45 stieren 2.30 2.80 per kg slachtgewicht, 125 vette koeten le soort 2.50—2.80 .tweede soort 2.40—2.49, der de soort 2.00—2 39; 1 107 melk- en kalfkoei<m 700—1050; 150 pinken en graskalveren, pin ken 340—580; graskalveren 190—415; 1409 nuchtere kalveren 4048. 615 vette weide- schapeh en -lammeren, vette schapen 70— 120. lammeren 4595. 394 vette varkens, oude 1 60—1 70. vette biggen 1 85—1.88, zou ters 1.78—1.81; 132 biggen en lopers, biggen 40—60. lopers 61—100; 11 bokken en geiten, geen notering; 41 paarden 450—925. Totale aanvoer 4.029. Oostkust vorig jaar. Het aan de grond lopen ls toe te schrijven aan minder zorgvuldige navigatie van de ge. zagvoerder. aldus de Raad. Ten onrechts heeft de kapitein ond^r meer te veel op zijn vernjoeden vertrouwd. De eveneens als betrokkene bij het onderzoek in deze zaak gehoorde bestman A. M. uit Groningen heeft, volgens de Raad, overeenkomstig ds ontvangen orders gevaren. De motorlogger „Orion" Sch. 53 heeft tij dens het varen over de Noordzee ln de nacht van 7 op 8 November van het vorig jaar vrij veel water gemaakt, doordat de stolpluiken niet met kleden waren afgedekt, terwijl door de ruwe zee bij harde Z.W-wind ge-» regeld water aan dek kwam van het diep liggende schip. Het schip heeft groot ge- vaar gelopen om te zinken. ""hidus het oor deel van de Raad. Schipper O. ole nsliet de luiloetv af te dekken, is aansprakelijk voor dit in gevaar brengen van zijn schip en mede-opvarenden. Derhalve heeft de Raad hem gestraft met het ontnemen van zijn be voegdheid om als schipper op zeevissers vaartuigen te varen voor de tijd van één week. De inspecteur-generaal had voorge steld voor de schipper geen maatregel toe te passen „omdat de schipper lering uit dit ongeval heeft getrokken". Het 313 b.r.t metende Nederlandse bost- rartuig Minerva van de J M Schoor Het 313 b.r.t. metende Nederlandse bust- ding stukgoed uit l.ondeu de Niiuwe Water weg Mnnenkwam. ht.<*fl een wel onfortuin lijke binnenkomst gehad. Tengevolge van de mist liep het schip eerst vast ter hoogte van krib no 6 tussen Hoek van Holland en Maassluis De sleep boot Blankenburg van L Smit en Co's In ternationale Sleepdienst wist de Miperva los te trekken, waarop de kustvaarder de reis naar Rotterdam zou vervolgen. Echter werd het schip tussen Masassiuls en Rotterdam tweemaal aangevaren door naar zee vertrekkende schepen. Dit waren de 7350 b.r.t. metende Prins Willem van Oranje van de Oranje Lijn (Mij Zeetrsns- port) N.V. te Rotterdam en het 17987 b.r.t. metende Panamese tankschip Capsa. be horende aan de Atlhs Tankers Ine- te Pa nama en Wilmington. De mist belette de Minerva terstond door te varen naar de Rijnhaven, alwaar de lading stukgoederen zal worden gelost Indien de schade aan het schip aanzienlijk zal blijken te zijn, zal het in Rotterdam worden gerepareerd De Sandenburgh naar de sloper Het sedert 17 Febr 1953 te Rotterdam op gelegde s.s. „Sandenburgh" van de N.V Wm H. Müller en Co te Rotterdam, groot 944 b.r.tin 1915 gebouwd bil het Etablisse ment Fijenoord, is verkocht voor sloop en zal naar H I. Ambacht worden gesleept Pools schip weer vlot. De Klsta Dan, a«n schip van 1200 ton met een Australische Zuid- poolexpeditie aan boord dat- vorig week einde in het ijs was vastgevroren, is met be hulp van explosieve stoffen Dinsdag losge werkt De leider van de expeditie. Phdtp UW, zei dat het schip met IJsankers en een Uer was losgetrokken nadat de bemanning een grote plak Us onder het schip had opgcblaren De expeditie zal de eerste permanente weten schappelijke basis op het vasteland van de Zuidpool vestigen. Scheepvaartbeweging Binnenlandse havens Dts Hamburg atg s«.,. dam. olie Petr h -• fanfer ££nh ArvCK Ge, Henderlk, Ned benzol Petr h Furnew Ned Londen stg H.k HSM M» rtanne Dt*. Bremen1 benzine Petr h v Ea v Ommeren Ardetta Eng Rotterdam atg.. v. Ea v. Om meren Bomtna. "TIoor Velaen atg Toenh VCK Gre. Ned Temeuzen. Edïfl Hk Fr. Hoynck. Veeht.troom. NecL Hull atg H k. HSM; Draco. Ned.. Palermo atg Sur Iv. VCK: Frlealand. Ned. Sunderland, kolen. Rletl SSM Malbente. Noor. Stanlow. ledig NDSM. v. Es v. Ommeren VERTROKKEN 11 FEBR T"ve. Rotterdam ledig Sonderbur* Rotter dam Anna B Rotterdam ledig Te- xeletroom. Lh erpool «tg Warum. Stockholm, «tg Oatpreussen Narvik, ledig Jongkind Bordeaux, stg Al fred. Bremen ledig Waltonla. Rc-tter- dai2 FEBR Ilias. Levant, «tg Corrle B Rotterdam ledig Marrella. Rot terdam petroleum Flnchester. Mena el Ahmad! ledig Martesca. Malmo cokes Rjnland Zuid Amerika atg Sylvia. Helsinki, cocosolie Henderika Gdynia, stg A verpoot atg Bomma Are Dido. Ahua «tg DELFZIJL. AANGEK 13 FEBR Skagerrak. Ned Londen ledig Board export: Regeja. Ned.. Londen ledig. Boardexport BOTTERDAM. AANGEK. 11 FEBR Haat 3. Ned Hull, ledig^ H Stinne, Parkkade I.ibelle. Dts Bremen atg Wamberale Keileh Flevo Ned Am sterdam stg Hudig Veder Lekh OZ Atlas. Ned Amsterdam stg Hudlg Veder Lekh OZ Vasel. Ned Havre, «tg Worma Parkhaven Springrrag. Eng Londen, atg A Ve der IJselh Nleuwland. Ned Gran gemouth kolen. SSM Merweh - 13 FEBR Bury. Eng Huil «tg Ver Humber Ag Parkh. City of Chicago. Eng Yokohama «tg»Hoy- jnan 8i Schuurman Pemta PHM 1 Karen. Noor Aleaund harlngmeel v Es Waalh QD; Arne Freatua. Noor JLlsaabon. atg.. Anth. Veder Lekh OZ: Haskerland Ned.. Goole kolen. SSM Waalh THB Furka. Zwlta Caen. Ijzer Vulcaan Vlaardlngen Vulcaanhaven: Tyro. Ned Drogheda. atg Hudig Sr Veder Merweh KV Vila. Deen Amsterdam atg Buys. Geziens Ardetta Ll- Arendal «tg Lekh Wearfield Eng Mena el Ah- madi olie Hudig Sr Veder Pemis BPM Anna B Ned Amsterdam le dig. Soetermeer Fekkes Pernii ASF Gand Belg. Brownsville, «tg Wam berale Maaah. THB Hpflaan, Ned Jacobs Cnthnrina. erts en «tg. Ruys. Merwehaven C S Astrea. Noor Bergen «tg Burger. IJselh Batavier I. Ned. Londen, stg Cornelder Jobakade: Nyenburgh, Ned Middlesbro. «tg Muller Jobah Veenenburgh. Ned Middlesbro «tg Muller Jobah.: Brlnda. Ned Duin kerken ledig Holacher Vlaardingen KW-haven: Marcelta. Ned. Amster dam ledig v Ommeren Pemla BPM: Gerry S. Ned Swansea kolen. RKC. Waalh Fraternlté. Ned. ENCK. Vlaardingen ENCK Dalkey Coast, Ier Hamburg stg Anth Veder IJaelh WZ Wallonlea Zw Gothen burg. «tg Kuyper v Dam Sr Smeer. IJaelh. WZ Erkalln. Ned Ellesmere Port. stalen platen. Koudljs Rljnh OZ. VERTROKKEN 11 FEBR: Agues Esaberger. Antwerpen: Marcella. Am sterdam Prln» Willem van Oranje. Halifax Capsa Mena el Ahmadi: Cor nelia. Antwerpen. Jacob Rusch. Ant werpen Mllo. BristolArdetta. Man- cheater. 12 FEBR Eema Rostock: Para, Lla- «abon. Draco Amsterdam: Berby. Antwerpen Bigoletto Bremen Flen- eau Hamburg Rijeka. Antwerpen Jutta Schroeder Alexandria Tanger. Antwerpen Queensbury. Middlesbro Delia. Bremen Bill Curacao. Magne. Hull Flevo Lissabon Birmingham. Goole: Albergen. Bavonne: Spurt. Lissabon Soemba Honfleur: Foaaum. Moirana Edera, Huelva. VLISSINGEN. AANGEK tl FEBR Marjan. Antwerpen. VERTROKKEN 11 FEBR Elsa S. 12 FEBR.: Dewsbury. Harwich: Black Tomoe, Bremen Bullfinch. Lon- den Flonia, Kopenhagen: Froaaac. Hamburg: Gouadeloupp. Havre True Love (Eng oorlogsschip) Antwerpen Escaut Stockholm. GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN 11 FEBR Julia Mary. Rotterdam: Spora. Requejada GEPASSEERD VAN ANTWERPEN 12 FEBR Cludad de Bucaramanga. tJMlIIDEN. VERTR 11 FEBR Lu- kas M. Aalborg bijl Fraternlté. Vlaardingen ledig: Daniel Malmo. ijzer Durward River Tyne ledig 12 FEBR Vtod. Gothenburg bUl Luck. Lelxoea ledig. Wormerveer Gruno, Irene S. Ned.. Rotterdam haver. Wormerveer. Gru no Schokland. Ned Gothenburg hout Nieuwe Haven- Tavenier: Kaap St. Vincent. Ned Yatad hout. Nieuwe Haven Tavenier. 10 FEBR Eben Haezer, Amsterdam, ledig: Hunzeborg. Londen karton 11 FEBR Aflena. Amsterdam ledig: Schokland. Velsen. ledig. Nederlandse schepen in het buitenland GROTE VAART Aldabi 12 v Montevideo te B. Atrea ,i.-njh li v 1i*« Palmaa n Recife AUoth p 13 Flnlsterre n Antwerpen Alkald It ISO m NO Rio Grand# Alnati 11 v Bahla n Las Palmas Alï.ir P 13 Kaap VerdUche_ all. Alwakl i ia w Buenos Airei 12 110 m NW Cape Bon Amalelbrug 12 Recife te Bahla Amsteldtep 13 Khoralaml n Bar Amsteldyk 12 650 «_W Ou.J ?lkrooa,*13~te "Punta Cardon Amstelpark 12 340 m zo Hawaii Amatelvaart 11 X3M m OZO Hawaii AÏninkiïk2 12mg..nkerd op Schold. Arendedyk 12 te Trinidad ïKfdyk 10 v*BrownavU*e n*New Or- rdyk 10 v New York n Antwerpen Axéldyk 11 op 630 m W Landaend Baud 12 v Singapore te B.law.n Bennekom 12 v Huncho te Paita BlIUto. 11 128 m Z Tehuantepec Bloemfontein 11 146 m O Madeira Blydendyk 11 op 350 m N Azoren Bontekoe 11 v Inabaaaa n Surabaja Borneo 12 te Charleston Boschfontela 11 te M0"10»"® Boskoop 12 v La Guaira n Trinidad Breda 11 v Amsterdam te Trinidad Calllsto U op 860 m ZW Azoren Camphnys U v Menado n Donagala Dalerdyk tl v Coatzaeoalcoa n Tam- UrlfUnd 13 v Bahla te La« Pelmas Diemerdyk lt op 380 m ZW Azoren Domburgh 12 180 m ZW Ouesaant Kernland p 11 Ouesaant n Amsterdam Eendracht 13 op 120 m O Kreta Klsenburgh p 12 Kaap Roca n Duin kerken Eoa 12 v Amsterdam te Lissabon rrietland 12 18 m ZW K Comorin Gaasterkerk 13 v Genua n Port Said Gaasterland 13 v Santos ta Rlo Ja- GeoUand 11 op 330 m ZW Las Palmas Gouwe 11 p Flniaterre n Hamburg Hathor p 12 Malta n Antwerpen Haulerwyk 12 180 m W 8t. Vincent Heemskerk 12 120 m ONO v Massawa Hector p 11 Gibraltar n Rotterdam Hecuba 11 te Port au Prince Helena 11 op 280 m ZW Landaend Helicon p 11 Jamaica n Houston Here it v Carupano n Trinidad Hersllia 11 438 m ZO K Hatterae Heatla 13 v Brunabuttel ta Hamburg Indrapoera 13 300 m N K Matapan Java 13 v Port Said n Alexandrië Johan vaa OldeaharaaveH 13 op 180 m ZO Kangeroo eil. Karoasa 13 v Makassar te Surabaja Karitk 13 te Dar ea Salaam Kleldrecht 13 475 m Z Aden KoU Baroe 11 130 m NW Bermuda Kota Ietoa 11 op 800 m Z K Race Laronberg 11 te Grand Baasa Lawak 12 te San Francisco Lekkavca 12 te Laa Palmaa verwacht La Malre 11 v Palembang; n T priok Lensstcrkerk 13 400 m v Bahrein Limburg 9 v Victoria n Tacoma Llnge n 300 m ZW FtnlsWrre Llssekerk 10 v Londen n Marseille Loosdrerht 12 800 m Z Calcutta Lombok 12 v Eest Londen te Dui Loppersum 13 te Dakar verwacht Luaa 11 v Amsterdam te Hamburg Lutterkcrk 12 v Karachi ta Bombay Maasdam 11 op 300 m ZW Bermuda Madoera 12 te Lorenzo Marqué» Maetauyckor 10 te Fremantle Maato p 11 Krata n Tel Avlv Marken 11 v Kowelt te Baoran Merwede 11 v Antw n Houaton Melcnkerk 11 op 300 m N Dakar Muldarkcrk 12 v Manilla n Cebu Nera 11 v Aarhuu» n Amsterdam Nieuw Amsterdam 11 v New York n Haiti Nieuw Holland 12 v Melbourne n Sydney Noordwyk 11 v Norfolk n SanU Lucia Notos p 12 Finlaterre n Amsterdam Ober on 12 v P. CabeUo te Le Guaira Oreatea 12 te Puerto CabeUo Orloa 12 te Algleri Plancius 11 v Makassar n Buleleng Poelau Laut 13 te Aden verwacht Polydorua 12 ta Aden Poseidon 13 v Aruba te Le Gualre Prins Alexander 11 300 m ZZW K. Pries';Fred. Willem 12 13 m WZW v Caaquets n Londen Prlae Johan Willem Frlse 13 80 m W Algiers n Bordeaux Prins Maurits 12 80 m N v Vlilano Prins Willem 4. 12 p Smith Knoll n PrinV'willem vaa Oramj# 13 te Ham- Radja 13 v Singapore te Djakarta Rempang 12 130 m O Andanam ail. Ridderkerk 12 te Genua Ruys 11 v Hongkong n Kobe Ryndam 13 te Cobh verwacht Sallaad 11 te Buenos Aires Samariaa 12 150 m NO Seychellen Sarpedon 11 op 160 m ZW Azoren Sckle p 11 Kaap de Gata n Tunis sihajak 12 v Suez n Aden Seeatdyk 12 op rede Tjirebon Sommetadyk U te Baltimore Stad Amsterdam p 11 late of Skye Stad Breda 12 v Huil te Safft Stad Dordrecht tl 480 m O Gibraltar 8tad Leiden 11 380 m NO Azoren Stad Schiedam 12 18 m ZW Dover Stad Vlaardingen IJ 540 m W Sdlly Straat Balt 11 HO m O Montevideo Sumatra 11 v Panarukan n Djakarta Tabian tl te San Francisco Tabinta 12 te La Guaira Tata p 12 Recife n Rlo Janeiro Londen n Hamburg Themlato p 11 Sdlly n New York Titns 11 v Amsterdam te Hamburg Tllmenteng 6 te Paranagua Tjlpoadek v Makassar te Nagoya Titsadane 13 te Mauritius verwacht TJiwaagi 11 v Buleleng n Makaasar Temori 11 230 ra ZO Straat V Mea- alna n Genua Trajanus 12 v Bremen n Amsterdam Triten 11 v P au Prince n St Mare Trompenberg 11 v Hamburg te Houa- Utrecht 13 v T Pandan n T. Priok Van Llnaehoten 12 v Rott te Hamburg Van Spilbergen 12 v Abidjan n Douala Waal 11 v Izmir n Istanbul Waterman 11 600 m ONO St. Helena Weltevreden 13 te Belawan verwacht TANKVAART Adtada 13 te Bangkok verwacht Ahfegonda m AntanMiai3V t^*ï?a°lphong verwacht Bareadrecht p 13 fUo Grande Caltex Delft 13 p Algiara n SIdon Caltex Lalden 12 p Btzcrta n «don Caltex Padang 200 rr» NW I>err»n Caltex The Hague 12 95 m O GIbraltar Caltex Utrecht 12 210 m NNO v VU- Cleodnra 12 v Singapore ta PladJu Corilla 11 op 200 m N Okinawa Coryda 12 v Aruba te Curacao Erlnna 11 op 640 m NO Azoren Esso Amsterdam 12 48 m NO Bahrein Esso Den Haag 12 nog op rede Sidon Esso Botterdam 12 200 m O Azoren Hilversum 12 40 m NO v Algiers Macuba p 11 Keetung n Kawasaki Marlis 12 50 m O Kaap Guardafui Marpessa 12 480 m NO Mlri Mltra p 11 Lissabon n Stantow Murena p 1) Landaend n Stanlow Omala 12 850 m Z Kaap Leauwln Ovule 12 v Fortaleza te Belem Perna 12 80 m N Townaville Rafaela 12 75 m N Singapore Rodas 12 v Paramaribo te Curacao Saroena 12 150 m NO Priok Scherpend recht 11 te Puerto la Cruz Sherataa 12 te Philadelphia Slladrecht 11 v Mena el Ahmadi Suez Sunetta 12 3» m ZW Adelaide Tankhaven 3 12 v Putubukom n Uban Tankhaven 3. 13 v Sungel Gerong Singapore Thalatta p 11 Algiers n Port Said Wield recht 12 nm te Banlas verw NEDERLA NDINDONESIA Amstelveen 11 160 m O Maladiven Banka p 11 Flnlsterre n Port Said Bantam 11 480 m NW Minlkol Blntang p 11 Ouesaant n Amsterdam Indrapoera p 13 Straat Messina Janara p 11 Str Banka n Makaaa Karlmata 12 100 m W Blzerte Phrontls 11 v Makassar n Pladju Polydorua p 11 Socotra n Aden Roepat 11 op 380 m NW Minlkol Rottl 13 v Penang te Pt Swettenham Slngkep 11 v Semarang n Singapora Tomlni 11 op soo m O Ceylon Temori o 12 Str Messina n Genua Willem Ruys 13 200 m NNO Flnlsterre Woaoglrl 12 v Semarang te Djakarta ZEESLEEPVAART Goeree p 11 Ouesaant n Gibraltar Noordsee p 11 Kaap St Vincent Rode Zee U v Gibraltar n Falmouth Tyna 11 v Dakar n Rlo Grande Witte Zee 11 op 75 m O Malta Zwarte Zee 11 500 m ZZW Azoren KLEINE VAART Actinia 11 v Cardiff n Rouaan Hm. rourbet 13 v Kreta Porto I Maurizlo 1 Helsinki \l'hcrl"b *12 ^te Fredrikstad verwacht Aldo 11 v Ipswich n Grimsby Alsarve 11 v Swansea n Amsterdam til 9 p II Noordhlnder L S. n Btrken- head Amasus Fluvlua 12 t«' Southampton A masons 12 te Middlesbro verwacht A insta 1st room 10 te Newport Mon Anna Henay 11 v Llevrpool n Barry Anna Syivta 12 te Gent verwacht Antaraa 11 v Newcastle n Rotterdam Anttlopa 1.0 v Londen n Middlesbro Arak 11 v Casablanca te C Vecchta Arcturus 12 v d Tees ta Esbjarg Arga 12 te Bordeaux Arion 12 v Plymouth te Falmouth Aruba p 13 Landaend n Avonmouth Auriga 11 v Barry te Cae» Bab T 11 v Barcelona n Avonmouth Barbara p 11 Start Pt. n Mancheater Batavier 2 12 te Casablanca verw Bebox 12 v Swansea te Caen verw Beekbergen 13 v Requejada n Ter- Berend N 9 v Boston n Arbroath Berkelstroom 12 te Waterford verw Beta 12 v Cardiff te Rouaan verwacht Betty U v Liverpool n 8t Malo Blerum 10 v Kopenhagen te Londen Bonaire 11 te Workington Borculo 12 te Garston verwacht Boraeo 8 v Bridport n Grangemouth Breecand p 12 Ouesaant n Mancheater Brouwersgracht p 11 Sandhammem apella p 12 Ameland n Ronne Condor 10 v Grangemouth te Aber deen Cernella B 1 12 te Norrkoplng verw Corn. Houtman 12 v Londen n Malta Crescendo 10 v Portsmouth n Roscoft Davina Goekoop 10 v Portsmouth n Roscoft Delta 9 v Arbroath n Strood Dicky W 11 v Brugge n Ipawlch Dlllgentla 11 v Sheernesa n Dover Doklaaa 13 v Fowey te Genua verw Dellard verm 13 v Newroaa n Amat Driebergen 13 te Birkenhead verw. Duurt 9 v Blyth n Newport DUa 10 v Mancheater n Parijs E A A Beheer 12 te Grangemouth Eban p 11 Holtenau n Dublin Egb. Wagenborg 12 te Valencia verw EUe 11 v Genua te Propriano Emka 11 v Rouaan n Liverpool Erna 10 v Wexford n Dublin Escaut 12 te Antwerpen verwacht Europa »,v Port Talbot n Ostende Express il v Amsterdam te Perils Faveriel 12 v Boulogne te Par Fedala 11 v Windau te Aalborg Ferocta p 12 Ouesaant n La Palllce rival 11 v d Tyne n Hamburg Flamlago 12 v Rott te Wexford verw rieve 11 v Gooi# n Exmouth Freje 11 Wlisslngen te Delth Frema 11 v Londen n Middlesbro Friedl 10 v Boston te Goole Geert Bodewes 12 te Sables d Olonne verwacht Gefle 11 v Rouaan n Kalmar Gesieaa Hendriks 13 v Amst n Gdynia Glebe 11 v Nantea te T Charente Harm 13 v Barry te Caen verwacht Harold 12 v Fredrtlutad n Haugesund Ha»t 8. 10 v Guernaay te Londen Havik 10 v Swansea n Antwerpen Helvetia II v Rouaan ta Londen Hloep 12 v Maloy te Hamburg Ibis 9 v Kopenhagen te Rouaan Ida Jaeoba 10 v Curacao n Port of Spain 'ngeborg p 12 Hanstholm n Hamburg Jan Herman p 12 Flnlsterre uitreis Java 11 v Roscoff n Portsmouth Jokurma U v Barry te Rqchefort loost Londen-Seto D 12 Oporto Julia Mary 12 te Antwerpen verwacht Jutland p 12 Holtenau n Stockholm Karei 11 v Barry n Bordeaux Kemphaan 13 v Aarhuua te Windau Kon. Julloaa p 11 Eloenour n Norr- Kunlaborl 12 te Granville verwacht Leendert B 14 te Sete verwacht Laar 12 v Londen te Rochefort verw Leuvehave* 11 te Antw te Malmo Liberia 10 v Takoradl te Lagos Lies U v Marans n Lonslen Limfjord U te CuxMven Lucas Bols 1. 12 te Avonmouth verw Lugano 9 v Leith te Grangemouth Maasym N II v Bordeaux n Rott. Mado 2 Par-Paisley p 10 Ltzaid Margaretha 9 v Swansea te Brtatol Maria Theresla 11 v Londen n Velaen Marletjc Buhmer 11 te Dakar Markab N 12 v Windau n Esbierg Martba 10 v Wexford te Swansea Martle II v Brest n Treguler Marva 10 v Liverpool n Dundalk Marwlt 11 v Odense n Kopenhagen Medusa li v Gothenburg te Kragero Mees Cramer 13 te Avonmouth verw Meike p 10 Lizard n Waterford Me rak 11 v Caen n Birkenhead Merak N 11 op 380 Kaap Verd \lïreY*N~*Ï2 ter hoogt# van Rlo Grande Metropols p 11 Dungenesg n Padatow Midsiand 11 v Rotterdam te Leith Mie* 12 v Falmouth te Londen verw Mlra 11 v Nykobing F n Cork Mirzam N p 12 de Burllngs uitreis Missouri 13 te Cork verwacht Moby Dick p 13 Ouesaant n Birken Monica 12 v Goole n Blllingham Mude 11 v Rouaan n Swansea Mutua Fidea 13 te SUloth Nautilus 12 te Par Neeltla B 12 v Cardiff n Swansea Neclon 12 te Holback Nelly 11 v Goole n St. Malo Netla p 11 Finlaterre n Nantes Nleuwehaven 12 v Kopenhagen n Rott Nimrod 11 v Falkeberg te Gothenburg Neach p 12 Finlaterre n Malta Nomadisch II v Cherbourg n L Legue Noorderhaven p 1) Brunabuttel Noorderlicht 12 te Rouaan verwacht Olivier v Noort 12 v Gothenburg Goole Olwe 9 v Qrimaby n Middlesbro Omlandia 11 v Marseille n Caen Ooitereeras 11 v Newroaa n Fowey raclflc 11 v Lissabon n Casablanca Paraat 12 ta Sundarland Pavenls 10 v Port Talbot n Gent Peter 11 v Bremen te Waterford Pleter Geertrulda n 12 Liaoabon Plrola 11 ta Bastla Pousa 11 v Londen n"Goole Poortvliet P 11 Wight n Rotterdam Pres. Roosevelt 10 te Swanaea Prinses Wllhelmlaa II te Swanaea Prior 11 v Londen te Immlngham Ransel 12 v Karlshamn te Leith ven Reliable 11 v Par n Amsterdam Rema 11 v Portsmouth te Roacoff Renovatie 11 v Bandholm n Lubeek{ Repels 11 v St. Brieux n Mancheater Rlgel 9 v Belfast n Liverpool Roelf 11 v Amsterdam n Antwerpen Rynborg 12 v Bergen n Floro Sambre 11 v Rouaan n Londen ■aadetUe II Dungenesg. n Leith Santa Lucia 11 v St Malo a Liver pool drhippetsgracht 12 te Abo SILaplana 12 v Norresundby n Go thenburg Üflvretlo 9 v Gothenburg te Ooi» üpica Nantea-Huli p U Ouesaant ■il Walburg 12 te St Mulo verwacld dwlft 11 v Rouaan n Rottardam Tanny 9 v Grimsbv n Mldditab» faormlna I] v Du Min te ShorahaW Tide li v Duinkerken n Ayr Ton S 11 v Antwerpen te KootoMB* font 12 v Liverpool Trlanea 11 v Gent n Wlcklow Trite II v Drogheda n Belfast Triton 11 v Nantea n Birkenhead Tobo 10 v Penrhyn n Charleatown Twte Gebroeders II v Antv, n NantM Twee Gesuatera 10 te Bordeaux Unltaa 10 v Gariton n Newroaa (verb) liranua 11 v Liverpool te Manchelttr Ïs 11 v Portreatb te Dean rakel li v Goole n Rouaan Veritas 11 v Newcastle n Londen Vesta u v Rotterdam te Korsor Viking p u Brunsb n Antwerpen Vindicat Atque Polil 10 te Telgnmouth Vipd 12 V IJmuidan Vlier U te Torbav achullen Volharding 12 te Dublin verwacht Walcheren 11 v Duinkerken n BelfMt Wegro Amst-Malmo p 12 Brunabuttel Westward Ha II v Goole n Londen Wie bold Bóknicr H v Ltboume I Dakar Wllhelmlne p II Gotland n Leith Willem Barendss 12 v Manchester I Honfleur Wlm (V> 11 v Nantea n Sharpness Weta li v Sunderland n Velsen Zwerver II v Ipawlch n Londen WATERSTANDEN GHUTK RIVIEIIN II Februari Rhelnfelden 1.88 t4- Brelsach l*j Straatsburg 180 M»*W j| 12 Mannheim 109 -»9 Mainz MJ -37 (U* vaat) Bingen 3 23 "E vaal) Kaub 184 -21 Koblen* l* tl Bonn 0.81 t9- Keulen 0 73 tir DUaseldorf 190 19. Ruhrort 3 88 tw. Wesel 3 49 -35- fcmmeitk 4 85 +ljj Plochingen 1.17 t3- Stelnbach 1* tblth II rt mcn kunnen lezen, dat HJdens dc Uatite beroeringen ln ADlinl« h ltterbf.nden van de Pasja van Marrakech uit de ontoeganke- U Hirokko. f"» Atlasgebergte optrokken naar de grote steden van ,ljkt l*b,edtn„^h"t Fez. Meknes, Casablanca. Z{f moesten kracht bijzetten het Atlasgebergte optroaKen naar oe giote sieaen van iu»v V»hat Fez. Meknes, Casablanca. ZIJ moesten kracht bilzetten hetNoo",den: die door de oude Berberheerser. El Cilaoul, was ,i een de val van dc sultan tengevolge had. Dat moet een jiketond' e® -•> AU nnlrekkende ruiterbenden in hun ruime. een vaj van (je Slllian icngrvoigi- iiau uo muri ecu oDU«'end' eli !i rijn geweest, die optrekkende ruiterbenden ln hun ruime, cjjtterend »,er® Wellicht is men geneigd bij deze spectaculaire voor- ..„p«ml< voef„, van roman,l.ofe, Arabl.cjr sleden. OU- lelejen ,ielllBI een Anvetrokken werden uit leem en gebakken voegen van romamlsc»e Aranisce stenen, «te gciegrn ,111,1 „„„«meebieden, ometrokkfn werden ril leen, en eebakken «f! ",Tonmen,eHJk hete AIrik«»n,e aon. Dit beeld Is 7.0 vals Vaa Marrakech aclt. Men komt hedroicn uit wanneer "kt in do» «ten"" het veclbezongen, romantieehe Marokko te vinden. ,.in von Marokko'» dt eden". ÏV! ,Bbianca, de stad. die door de. C' m t "nti< 1»" "idB u" "OT'mrd geston.pt en die in '""f mfeht aandoet al, een New 'ot een Chicago en doet denken dromei^1'11 Alle soorten voertuigen kan men aantreffen. Moderne Franse en Ame rikaanse wagens, die binnen het be reik .van bijna elke I^yj-opqaan liggen. TaxWa rijden er af en aan. de ganse dag kruisen ze door de utad, op z«ek naafi vrachtjes, die meeslai niet lang r p zich JAten wachten, want iedereen heef. 4 haast: het leven gaat bliksemsnel tn Casablanca. De Arabische kranten jongens venten reet de laatste editie* der kranten: Maroc-Presse, La Vigie Marotaine, Paris Pres*, Le Figaro, Herald Tribune, New York times. Dally Mirror. Grote vette koppen sptingen van de voorpagina's in het oog: „Collision^rois mort* Botsing drie dodenCrash at Nouasseur Airbase...." Onlangs werd Casablanca in be roering gebracht door een opmer- Jazz- en rausettcmuziek ,4e filmdrom' i Hollywooi ".„„teg" uit de tientallen hor» "ff Méltckln"). tingelt»"*1'1" c" lJ"v ki« de trottoirs flankeren- hutro», <"c die naar Frans Lid «den opgetrokken on voorbecw rnkdiik de natio- Trler 1.48 +9: Loblth I Nijmegen 9 67 +1» Arnhem 8 29 -9 (U« vsstV de 3 29 +14 (lis vast) D*.v*nter JjS 1# (ijs V««t> Mn tuin 53 40 if 49 71 +8: (eld 9 50 vut). HOOG WATEB 14 Febr. 8 f/Ü, Antwerpen VilssinRen Temeuzen Wemeldlnge Hansweert Zlerikzee Brouwershaven Willemstad Hellevoetslul* Dordrecht Rottardam v. - -• Hoek v Holland 00 14 11 44 nï M 1*8» Scheveningen 00 24 12 54 ''s.aji IJmuidan 01 04 3 34 02 H jg Den Helder 04 45 17 20 Ul 16 13 84 02 23 1* 115!" SU 00 41 13 20 01 5 M H S 859 vloden rükeHik dc nato- m o Ikon al« Anis cn Pernod. M" Ttln en whisky en zeil, "'".„.H, oude jenever. OP do on1 Ld de n Gare en op de PI» e BM C pitsen uitdagende Ucht- met cm .rollerende regel- Tnsn en uit. hun brutale licht m,ï oïën van de voorbijgangers old Cigarettes Kébir illngereno Tl dancing,'en amueemen',- ïi L «rordt gedanst cn gelachen tn „vuegirt, haar gedurfde miners uit. Er zijn snackbars "IXrlg"! in Casablanca, blo- fflslzen waarop menige we- ffEd tallm zo" 'ui"" theaters en I,» rataugeols En tedere dag „meer hetelrulmte besehlk- hlar Van het comtort. dat worlt ^d.n duizelt men. Het is alles f rnnr dan men zich denken "v O telefoon en radio in de kamer, 'dg,»„lde boekenkast, moder- .helen een had- en douche- glatizend nieuw, een eigen toilet «1 rok»" kaslen' d?ke Marokkaanse o! Perzische tapdten, Sam gordijnen, prachtige bloe men en planten en met smaak ge- Vozen decoratie» Sommige etablissementen en voor- ,1 de bars. zijn geheel ver-Amen- kaniseeri Wanneer men er binnen ctapt, waant men zich plotseling uit Marokko in de United States of America overgeplaatst. Die indnjk krijgt men al meteen bij het zien van de kleurige klap deurtjes, net zoals men in een Wild West flkn kan zien. Maar daar stapte da rtvëlverlield-cowboy dan door naar binnen. En net als in die bar uit de Wild West ziet men hier jonge kerels met fel gekleurde geblokte en geruite overhemden aan. met blue Jeans, ofwel spijkerbroeken. Texas- laarsjes en brede riemen. De „Yankees" amuseerden^ zich best. Ze kauwden kauwgummi, dronken whi*ky-soda en dansten Jive en Jitterbück. Jazeker, echte ■Yankees, onvervalste Amerikanen Die overstromen Casablanca, want ln de nabijheid van de stad is een van de indrukwekkend grote Any- nkaanae vliegbases voor atoom bommenwerpers en straalvliegtuig» n gebouwd. Zeven van die bases ztjn er in Marokko De tienduizenden loldaten van Uncle Sam komen alien naar Casablanca om er hun vertter te zoeken .Zij voelen er zich thuis. Geen wonder, want men kan er coca c Ja krijgen, de New York Herald Tribune, Amerikaanse artikelen, Amerikaanse super automobielen (zsveel men wil) en alle Ameri kaanse comfort. De jongelui zijn goede klanten van de nachtclubs, al op zijn Amerikaans zijn kelljke moord. Een Noor doodde zijn Britse echtgenote. Zij was «plonne voor de Britse Intelligence Service. Welke rol speelde hij? Hij volhardde ln een koppig stilzwijgen. Eén van de mysteries van Casablanca. Dagen lang sensationeel voorpaginanieuws. En is dit niet het tweede beeld, dat men zich van Casablanca geschapen heeft: de mysterieuze stad vol In triges? Daar is dan in ieder geval alle reden toe. En denkt men dan daarbij dat een stad als Tanger naast de deur is. In een wereld in wording is het fantastische mogelijk. Zulk een wereld oefent een magische aan trekkingskracht uit op allerlei soor ten avonturiers en lieden van duister allooi, op speculanten en intriganten, profiteurs en opportu nisten. Heeft 'men niet sprakeloos gestaan, toen men vernam, dat de zeeroverij was opgeleefd voor de Barbary Coast van weleer? Dat !s dan een voorbeeld van wat in Marokko gebeurt. En er is meer! Er is uranium gevonden, de grond stof voor de atoombom. Het is een kleinigheid, want de atoomhom zelf in enkel- of meervoud ligt in Marokko en wel op de luchtbasis van Port Lyautey, bewaakt door tot op de tanden gewapende Ameri kaanse mariniers, door tanks en machinegeweren. Het hoeft niet te verwonderen dat deze „heerlijk heden" spionnen en politieke avon turiers aantrekken met dezelfde kracht als kaas muizen vermag ie lokken. Zo zijn de café's, de bars. de bras- serleën en de terrassen van Casa blanca niet alleen voortreffelijke plaatsen om zaken te doen. maar ook voor alle mogelijke gekonkel, spe culaties. valse praktijken, politieke kuiperijen en machinaties, geld- en windhandel. Is dit dan niet het beeld van een hypermoderne wereldstad. een „boomtown" zoals de Amerikanen typerend zeggen, die nog geen sta biliteit heeft gevonden? TJET decor voor dit alles vormen de wolkenkrabbers, die ln een enerverend tempo uit de grond wer- den gestampt steeds groter getale naar de strak blauwe Afrikaanse hemel rei ken. Gigantische bouw werken, tot nu toe slechts gekend en aan schouwd ln de Nieuwe Wereld van over de Atlantic; fantastische producten van dynamische tijd, lijn voor lijn ontworpen door Franse, zowe! ais Marokkaanse architec ten, tot stand gekomen onder toedicht Franse, zowöj als Marokkaanse in genieurs, moeltaam gewrocht door inspannende arbeid van Franse, zowel als Marokkaanse arbeiders. CASABLANCA! Deze van onstui mig leven bruisende stad werd een trefpunt tussen Oost en West, exponent van een nieuwe Marok kaanse wereld. Even voorbij Casablanca liggen, end uit het oneiixjlge water de Atlantische Oceaan, de heuvels van Anfa. die een natuurlijke schuilplaats boden aan de kaperschepen in de 14de en 15de eeuw. Menige Hollandse koopvaarder viel ten prooi aan „dat tuffe" dat aan de mast de bloedrode of rouw- zwarte kapervlag voerde. Zij waren de schrik en het noodlot van het zeevarend Europa dier dagen. Matrozen van alle nationaliteiten werden beheerst door angst, wan- oprUfeend vlak van he/rlijke 1 i^per zij aan de kim de heuvels van Éa ontwaarden. Menig zeegevecht d daar geleverd, vaak uitge- den in een wreed handgemeen. zich uitstrekte van het cam- nedek tot in het want. In 1468 werd het de Portugezcrt te bar. Zij zonden vijftig oorlogs schepenen zetten 10.000 soldaten - uitg«Rtht.gespuis aan land, die met koude efficiency dc kaperneder zetting in de heerlijke heuvels plun derden, de kapers*, hun vrouwen en hun kinderen over de kling joegen, de huizen in brand staken en daarna de nog overeind staande resten met de grond gelijk maakten. Zij sticht*- ten op dezelfde plaats Casa Branca. Jaren later maakte de veroverende sultan Moulay Mohamed er Dar el Beïda (Het Witte Huls) van. Spaanse veroveraars handhaafden de naam. die zij in het Spaans vertaalden: Casa Blanca. Die naam bleef, sol- De foto's geven een duidelijk beeld van modern Casablanca. Links sierlijke wolkenkrabbers aan welker voet gracieuse palm bomen. Rechts enige der grote flatgebouwen, fraaie stalen v moderne bouwkunst. „Come ln foHers, have a drink", (Kom binnen jongens, neem er eentje), staat op menige ingang te Jndeetraten van Casablanca is een oorverdovend lawaai van claxons en brullende motoren, een hetoen- ketel van ongediciplineerd verklBr. De succesvolle levensloop van een statenloze Griek Op zestienjarige leeftijd had hij geen vrienden, geen huis en geen geld. Voor zijn vijfentwintigste jaar had hij zijn eerstI millioen verdiend. Daarna ver diende hi) er nog driehonderd millioenen bij. Hij bezit woningen en villas te Parijs te New York en in Uruguay, een suite in het Waldorfhotel en hele vloot 'zeeschepen. Ln omdat hv een kantoor nodig had. kocht hü onlangs het Tan t(jd tot ftjd ervaart de wereld plotseling het bestaan van dc een of andere Croesus, wiens naam men voorheen nauwelijks kende, doch die door zUn bewogen leven en de wijze, waarop het fortuin werd verzameld, sterk tot de verbeelding gaat spreken. Dertig jaar geleden was het Sir Basil Zaharoff. die als een schaduw door Europa en de rest van de wereld reisde en mil lioenen aan wapens verdiende. Drie jaar geleden was het de Armeniër (ioelbenkian. die als de geheimzin nige ollemillionnair in een hotel kamer te Lissabon kluizenaar speel de. En nu is het de Griek-Argentijn Aristoteles 8rates Onassis. 0241 i»Ö7 MMjJ'Jl 02 04 1441 03 07 |J« uen nemer u*». Kornwerder/anO 08 49 19 29 79 —jj H.rll„„„ ««.««""SS ffiïg1 3:38» SS"* ,n «ommlge plaatsen van ons land worden de oude klederdrachten nog «eeds ln ere gehouden. Vooral in dc gemeenten rond de vroegere Zuider- iee Heft men nog een grote vèvscheidenheid aan. Hierboven twee meisjes u't Staphorst in haar klcurigfl. karakteristieke kledij en haar broertje, dat een „stads" pakje aanheeft. Aristoteles stapte als zestienjarige immi grant in Buenos Aires van een landveihui- zersschip zonder een stuiver op zak, zonder nationaliteit en zonder kennis van de taal. Negen jaar later was hij millionnair, tabaks importeur en consul-generaal van Grieken land in diezelfde stad. Vóór zijn dertigste jaar was hij een scheepvaartmagnaat gewor den. Nu, op zevenenveertigjarige leeftijd be hoort hij tot de rijkste mensen ter wereld en kan hij zich eigenaar van de grootste parti culiere tankervloot noemen. In totaal heeft hij negentig schepen, op zee of in aanbouw, met bijna anderhalve millioen ton inhoud. Hij beheert rechtstreeks of indirect meer dan dertig ondernemingen van de meest uiteen lopende aard. waaronder een van de grootste rederuen voor de walvisvangst. Hij heeft huizen in vier verschillende wereldstreken en hij kocht kortgeleden de speelbank van Monte- Carlo. Het was deze laatste aankoop, die Onassis op de voorpagina s van vele kranten bracht Natuurlijk was hij niet helemaal on bekend Kapiteins en reders kenden hem als eigenaar van tientallen olie-tankers. En de meesten van hen wisten tevens dat hij een statenloze" Griek was. Insiders rekenden de heer Onassis wat zijn geluk betrof tot dezelfde groep als de Fords, de Rockefellers en de Carnegies. HPoch hoorde het grote publiek voor het eerst van deze man toen in opzienbarende artikelen de verkoop van het Casino te Monte- Carlo werd gemeld Dat is niet zonder ironie, omdat deze aankoop eigenlijk een kleine transactie was voor de man, die momenteel voor honderddertig millioen dollar aan tan kers tegelijk laat bouwen, waaronder een reus van 45000 ton, de grootste, die ooit de golven doorkliefde. Met het opkopen van de meerderheid van preferente aandelen in de Société des Bains de Mer et Cérole des Etrangers. die het Casino exploiteert, was slechts een bedrag van rond een millioen dollars gemoeid. En bovendien kocht de heer Onassis die onder neming uit meer practlsche overwegingen: hij wilde zijn kantoren van het dure Parijs verplaatsen naar Monaco. Voor dat doel wilde hij de Sporting-Club huren, maar de Casino maatschappij weigerde op zijn aanbod in te gaan. Daarop begon Onassis aandelen op te kopen Al te moeilijk was dat niet. Iedereen wist dat de Casinomaatschappij en Monaco in financiële moeilijkheden waren geraakt. De mensen in het kleine vorstendom, die m een belastingvrij paradijs hadden geleefd, waren daarover al even bedroefd als Z.K.H. Prins Reinier III. Hoe het allemaal is gegaan weet niemand precies te vertellen. Men be weert dat Onassis de Vorst van Monaco een bijzonder voordelig jacht leverde, en zo diens steun verkreeg; een andere lezing is dat Onassis' agenten slechts drie kwartier nodig hadden om de heren aandeelhouders te over tuigen dat slechts hun opdrachtgever Monte Carlo s Casino en daarmee de belangrijkste bron van inkomsten kon redden. Hoe dan ook, de Grieks-Argentijnse reder-milllonnair heeft voor een millioen dollar de macht over een bezit gekregen dat zeker twintig millioen dollar waard is Van een anonieme macht in de tankerwereld werd Onassis plotseling een beroemdheid. Journalisten belegerden hem. De Fransen wilden weten, of de heer Onassis de grote tradities zou handhaven De Engelsen informeerden of hij van het Casino een gas tenverblijf voor zijn vrienden maakte. De Amerikanen vroegen of hij wel eens speelde^ Nooit aan de groene tafel, zet Onassis daarop, mgar dat wil niet zeggen dafc ik geen speler benl Dit is de heer Aristoteles Socrates Onassis met zijn vrouw Tina. Hij is een van de grootste particuliere reders ter wereld, beschikkend over een kapitaal van drie honderd millioen dollar en hij gokt op de toekomst van de tankvaart en de walvis vaart. Om kantoorruimte te hebben kocht hij de Société des Bains de mer in Monte- Carlo. Zijn ambitie is van Monte-Carlo een grote oliehaven te maken en ran Monaco een scheepvaartmogendheid. O' a*»u> Deceit geen roulette en geen kaart. Voor hem is spelen het uitzenden VRn zijn walvisvloot een moederschip, twee tankers en zestien jagers naar de Pool- zeeën met duizend man aan boord, die hem vijfendertigduizend dollar per dag kosten. Hij speelt dan tegen mist, storm, ijsbergen en met de kans, dat er geen walvissen worden EeSomseverliest hij er twee of drie millioen mee. soms verdient hij er elf millioen aan, >zoals bijv. vorig jaar. Aristoteles Socrates Onassis werd in 1906 te Smyrna geboren, waar zijn vader in tabak handelde, en tevens in de scheepvaart was geïnteresseerd. In 1922 tijdens ernstige bot singen tussen Turken cn Griexien, verloor Onassis z\jn familie en. liever dan een armoe dig bestaan In Griekenland te moeten gaan lelden, nam Onassis met duizend lotgenoten passage op een landverhulzersboot naar Ar gentinië. Voor deze Zuidamerikaanse staat had men geen papieren nodig en de statenloos geworden Onassis slaagde erin een baan al* telefoonarbelder te vinden. HU leerde Spaans door te luisteren naar telefoongesprekken tydens zUn werk: het vervangen van ouder wetse telefoons door automatische toestellen. Daarna zat hU op kantoor bU een importeur, wiens zaken hU zo uitbreidde, dat de man hem als compagnon in de taak nam. Onassis bracht geluk en had geluk. HU leende een Noorse reder, die dringend om geld ver legen zat. duizend dollar en kreeg er negen duizend voor terug. HU wist zich tot Consul- Generaal van Griekenland te doen benoemen in Buenos Aires en gaf in die positie oren en ogen goed de kost- Zo hoorde hU dat een Canadese reder ln 1931 dertig vrachtschepen wilde verkopen tegen een spotprU*- OHMME kocht de schepen voor twintigduizend dollar elk en dat waa in die tUd van lage vrachten en opgelegde schepen nog een groot risico. HU moest worstelen tot 1939. pi***- 'oen kon hU zelf voorschrUven welke vrachten hU wenste te ontvangen. De schepen werden zo hoog verzekerd, dat bU schade of '«taal ver lies de kosten voor reparatie of nieuwbouw gedekt waren. Onassis atapelde het°P het ander cn ook na de oorlog ging hU daar mee door. Hl) verdrievoudigde zift» vloot na 1948, toen de meeste reders, die een PïJ»" instorting verwachtten, al voorzichtiger werden met hun aankopen. Dank zij de kleine landen als Panama, Hon- duras en Liberia, waar rij hun schepen laten registreren, werden mannen als Onassu, mil lionnair. Voor hen zijn die kleine l=»uen een uitkomst: geen inkomstenbelasting. nootschapsbelastingen, geen lastige ren. die hoge eisen stellen aan verblijven voor de bemanning. staatloos geworden Grieken in d|,. te vinden. De economische moeilijklL-... het vaderland zijn voor een groof deel te wijten aan het feit, dat dergelijke gr«te onder nemingen. geleid door Grieken, aiile in het buitenland worden gevestigd, waardoor ook de kapitalen in het buitenland blijven Overigens voert Aristoteles Socrates Onssgis dezelfde politiek als het Huis Habsburg: trouwt en WHUttradCinI het huwelijk met 4ina Libanos, dochter van een Griekse reder te Londen, wiens andere dochter trouwde met de reder ^Daarmee is de familie Libanos—Onassis— Niarkos de grootste particuliere redersfamilie ter wereld geworden, die over een gezamen lijk kapitaal van minstens een milliard dollar beschikt. Het sijn geen zeevaarders deze reders, ook al hebben zij fraaie jachten om mee te gaan spelevaren. De zee trekt hen slechts door de grote rijkdommen, die de tankers en walvisvaarders opleveren. Ondanks alles kan men meer bewondering hebben voor een man als Onassis, die gokt en exploiteert, dan voor de man of de vrouw, die een paar uur aan een roulette- of bac- carattafel zit en kijkt naar het dansen van een ivoren balletje of irt spanning afwacht hoe de kaarten zullen vallen. Ook Aristoteles Socrates Onassis kent spanning en afwachting in zijn spel. dat de wereld omvat. Hij heeft grote plannen. HU wil vsn Monaco maken, wat Panama, Liberia en Honduras al lang zUn: een scheep- vaartland HU wil Monaco een grote haven geven, een oliehaven zelfs, en een groot man in de oliewereld worden. Dan wil hU *Un gchepen laten overschrUvcn naar Monaco, dat daarmee plotseling een zeevarende mogend heid zal worden. Ongetwijfeld heeft Onassis ook kwade kan sen tegen zich. De grote vraag naar tanker ruimte kan dalen en daarmee worden zijn honderddertig millioen dollar voor de in aan bouw zij ode tankers een riskante belegging. Zijn walvisvloot, waarop hij nu weer met zes millioen heeft gewed, kan met een karige vangst thuis komen. Men mag echter aannemen dat deze man le»s van de wijsheid van zijn beroemde naam genoten bezit en genoeg zakeninzicht heeft om niet alles op een of twee kaarten te "Naast zijn zaken kent Onassis weinig ont spanning. Hij houdt van waterski en staat nog wel eens graag op de brug van zijn eigen- jacht. Voor talenstudie heeft hij bijzondere belangstelling en hij spreekt zelf zij het dan met een zwaar accent 7- negen verschil lende talen) waaronder Russisch on Italiaans. Zijn huwelijk met de waaruit reeds twee kindei Christine, zijn geboren, mag gelukkig Voor zijn werknemers is hij een vriendelijk en humaan man, die door iedereen wordt gerespecteerd en geacht. Onassis kent uit eigen ervaring de tragiek van een vreugde loze en arme jeugd en gelooft daarom dat leven cn laten leven" de beste politiek ls. Dit verhindert hem echter niet bij het af sluiten van grote zaken hard en medogenloos op zijn doel af te gaan. Of dit ln Monaco ook zal gelukken, moet de wereld nog afwacMen. daten van vreemde landen kwamen en gingen me: de jaren, zoals de onrust kwam en ging en kwam. En zoals de bestuurders gingen en kwamen en gingen. Tot in onze dagen toe. De onrust, de zelfs bloedige om- wentelingen, hebben de bloei van stad en land die vooral na de tweede wereldoorlog ontzagwekken de vormen aannam niet kunnen verhinderen. Casablanca veroverde een vooraanstaande plaats in de rU van wereldsteden. Nieuwe lucht- en scheepvaartlUnen werden naar deze metropool geprojecteerd. De lucht haven werd te klein. De zeehaven werd ook te klein. Ofschoon men in 1945 een aan vang maakte met een formidabel uitbreidingsplan heerste hier tot voor twee jaar nog een nijpend tekort aan woningen en kantoor lokalen voor de Europese inwoners. Die achterstand is inmiddels ruim schoots ingelopen, want het bouwen van wolkenkrabbers is in Casablan ca een ware koorts geworden. Als machtige witte vuurtorens prikken zij het blauw van de hemel in. Gedreun van *le heimachines klinkt van de vroege ochtend tot de late avond, zowel in de regen achtige winters, als in de ver schroeiend hete zomers. Casablanca leeft en richt zi(jh steeds hoger op. De wolkenkrabbers, die 's avonds baden in een overvloed van licht, dat uit tientallem schijnwerpers op de gebouwen wo^dt geworpen, tel len tien. vijftien, zeventien en zelfs twintig of meer verdiepingen Ganse wijken worden met de grond gelijk gemaakt. De krotwoningen der Arabieren die moeten verhuizen worden vernietigd. In de plaats daarvan worden pleinen en parken, lange, brede boulevards en avenues aangelegd. De Avenue de la Répu- blique verkeert nog in staat van wording, ze wordt nog aan het oog onttrokken door armzalige, bouw vallige huizen. Doch wanneer men door het steegje tussen de hulzen doorloopt, komt men plotseling te staan tegenover een lang betonnen lint, wel twintig meter breed, waar over straks het snelverkeer zal daveren en waarlangs maatschao- pijen als de Air France hun wol kenkrabber-kantoren hebbfn opge trokken. Daar zijn ook de*-filialen van de bekende en pepertfüre Parijse warenhuizen, winkels en magazijnen. Men zal er alles kun nen kopen wat het hart begeert. Daar ligt dan die stad, d^ar zUn die moderne winkelstraten, zoals de Boulevard de Psris en de Boulevard de Marseille. Daar 7-Un de hyper moderne overdekte winkelstraten, de passages. Daar zUn de Banken, de gebouwen van de Kamers van Koophandel, Landbouw en Indus trie, de krantenpaleisen, de Auto mobielclub. de Jachtclub, de Rotary- club, de Aeroclub. Daar sUn de aanplakbiljetten en affiches voor de windhondenrennen, paardenren nen en autoraces. Een mondaine wereld werd geschapen, die wed- Uvert met Biarrits, Cannes, Monte Carlo en Juan les Pins. De Casablancais heeft het groot ste gelijk van de wereld met de bewering -dat zijn stad zich ont wikkelde met dd snelheid van een meteoor, indien hij de mate riële ontwikkeling bedoelt. De geestelijke ontwikkeling heeft daar mee echter geenszins gelijke tre4 kunnen houden Casablanca heeft geen sterk eigen karakter. Veeleer moet men spreken van een funeste gespleten persoonlijklfsid. In weer wil van haar bloei en groei en van haar grandioze „booming-procefl" is Casablanca' eigenlijk nog niet meer dan een uit de kluiten gewassen provinciestad met een kleinburger lijke sfeer. Zij heeft haar evenwicht nog niet gevonden, mist persoonlijk heid, is onecht, onwaarachtig, wil een ander zijn dan zij Is. De stad aapt met grotesk succes de „grote wereld van de film" na, die door Holywoods droomfabrleken wordt geschapen. En wereld, die niet be staat. Die wereld van dagdromen, illusies en glaspaleizen ls even on werkelijk als het Casablanca dat ons tn Nederland door Hollywood f wordt getoond.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 4