Casablanca: Snel als nVneteoor
Monte Carlo s geheimzinnige millionnair
Frankrijk sleutel ontwikkeling
Europese integratie
Een goed O.E.E.S.-rapport voor
de Nederlandse economie
A
Omzwaai vao "dit land aanwijzing dat
integratiegedachte zich nog ontwikkelt
Economische integratie
de Nederlandse visie
Vermindering van inkomsten
verlaging van uitgaven.
Wederom bevredigende resultatfen
Dividend onveranderd .10
Optimistischer dan
onze regering
Belgische kernreactor
Over prijsverlagingen
gesproken
Kortere verbinding .tussen
Emmen en Enschede
mogelijk
Toch nog kans op een int
tinovereenkomst
SCHEEPVAAKTNIEWS
Twee gezagvoerders
een week uit functie
Driemaal pech voor
de Minerva
SCHEEPSTIJDINGEN
A,r.:T"Dd"MwoA^,a.«, ï-S
SivHrriïïï
ïèsi °n '•°"P«?0»U,CS5X»
bur*
Wolkenkrabberkoorts in Afrika
levensv
srr Slssris?
DERDE BLAD - PAGINA 2
ZATERDAG 13 FEBRUARI 1954
MINISTER BETEN TE GRONINÜEQt
De positie vsn Frankrijk is in de ontwik
keling van de Europese integratie van uit
zonderlijk gelang, niet slechts onidat het
land van eerste tyrotagonist tot grootste wei
felaar is geworden, maar ook omdat de hou
ding van Frankrijk op dit ogenblik min of
meer de sleutel is tot de ontwikkeling in de
naaste toekomst. Aldus de minister van Bui
tenlandse Zaken, mr J. W. Beynen. in een
toespraak voor de „Commerciële Club- te
Groningen over weerstanden tegen de Euro
pese integratie.
De heer Beynen schreef de Franse om
zwaai toe aan het feit. dat niet slechts de
inegratle zelf, maar ook de integratiege
dachte aan alle gedragingen ligt steeds
een bepaalde gedachtengang ten grondslag
nog in een stadium van ontwikkeling
verkeert.
De zin der Europese integratie, aldus
spreker. Is hierin besloten, dat zij de Euro
pese onafhankelijkheid, de Europese be
schaving. de Europese sociale structuur
moet helpen beschermen tegen agressie of
infiltratie van de zijde van hén. die die
onafhankelijkheid willen aantasten en de
Europese beschaving en sociale structuur
willen vervangen door een maatschappelijk
bestel, opgebouwd op een geheel andere, vij
andige levensbèschouwing. 4
Dat b.v. de communisten gekeerd zijn te
gen regionale groèperingen. andere dan op
Sowjet leest geschoeide ligt voor de hand.
aldüs spreker. Mhar er zijn. en er waren
vooral, vele niet-communisten. die princi
piële bezwaren hebben tegen het aspect
der regionale groepsvorming van staten. De
leidende gedachte daarbij is. dat led«re
staten-groepering de verbrokkeling vfln
de wereld dreigt te continueren; en daarme
de de tegenstelling tussen de volkeren. Deze
gedachte heeft, tot voo* betrekkelijk kort.
met name in de Verenigde Staten een zeer
grote rol gespeeld. Zij stond tijdens de laat
ste oorlog iedere voorbereiding van een
Europese samenwerking in de weg. omdat
Amerikaanse bezwaren zich paarden aan
Russisch verzet.
Naast de principiële toezwarep tegen elke
regionale groepsyorming van staten staan
de bezwaren van hen? die óf het Europees
verband te klein achten, en slechts een
Noordatlantiach verband wensen óf een
continentaal Europees verband bedenkelijk
achten, omdat het Groot Brittannie en het
Britse Gemenbest niet insluit, of k fortiori
een groep van zes Europese landen een te
klein verband vinden, een verband dat niet
het recht heeft zich Europeespf^zelfs West
europees
Nauw
zijde kc...-- v
tegen het supra-nationale karakter der in
tegratie. tegen de overdracht <van Nationale
souvereiniteit. zelfs gedeeltelijk aan een sta-
ten-gefheenschap.
Ten slotte is er d>> weerzin tegen het op
geven van de nationale zelfbeschikking op
econ. monetair en sociaal terrein, tegen 't op
geven van de bescherming der nationale
voortbrenging, ,of tegen beïnvloeding van
de levensstandaÏR^ door invloeden van bui
ten.
Ter weeflegging van deze bezwaren voer
de de minister aan düf de innigheid der in
ternationale samenwerking bepaald wordt
door de graad der saamhorigheid der volken
Op de weg naar de Europese Integratie
leggen de bezwaren tegen regionale groe
pering thans niet veel gewicht in de schaal.
Het krachtigst zijn weerstanden, gegrond
op bezwaren tegen souvereiniteitsoverdracht
en die tegen het opgeven van de bescher
ming der nationale «conomie.
In Nederland
Het feit. dat Nederland zijn bereidheid tot
medewerking aan de Europese integratie zo
duideljjk uitgesproken en niet minder duide
lijk getoond heeft, maakt niet overbodig
aandacht te wijden aan de weerstanden, die
in Nederland tegen die integratie bestaan
Wat het bezwaar tegen de overdracht van
Jvereiniteit betreft, gaat het ln ons land
er om een zekere weerzin, dan om prin-
ieel juridische bezwaren, aldus spreker
ue weerzin vloeit voort uit gehechtheid aan
4jgen karakter en eigen traditie als bronnen
van onze volkskracht, uit het besef, dat Ne
derland geen continentaal land is; het ka
rakterverschil met de Latijnse partners
wordt 6terk gevoeld en dat met de C
maanse buur begrijpelijkerwijs allerminst
over het hoofd gezien. Alleen een zeer ster
ke noódzagk zou mogelijk maken over deze
bezwaren heen te stappen en, terwijl de
noodzakelijkheid van enge samenwerking
,hier. in tegenstelling tot Zwitserland, ten
volle wordt aanvaard, wordt de vraag ge
steld of die samenwerking nu wel een su-
pra-nationaal karakter moet hebben, wat
nog bovendien het nadeel heeft, dat zij
daardoor landen als Groot-Brittannlë en
Scandinavië uitsluit, waarmede sterker ver
wantschap wordt gevoeld.
Geen dank
Spreker meent dat het een slechte basis
voor de eenwording van Europa zou zijn,
indien de samenwerking in supra-nationale
vorm uit moeizaam, onder de druk der om
standigheden overwonnen weerzin, ont
stond. Wat uitsluitend uit nood tot stand
komt zonder dat er een positief goed als
drijfveer is. blijft niet. Militaire bondge
nootschappen in oorlog tot stand gekomen,
zijn er het voorbeeld van aldus spreker.
De Luropa-gedachte nu is een positieve
gedachte. Er is saamhorigheid, ook aj la ei
•en zwak saamhorigheidsbewustzijn ol
laamhorigheidsgevoel. Dat de jeuga var
Sbropa gereageerd heeft op de „Europa
gedachte" dat zijn politici vormen/zoeken
om dife saamhorigheid door gemeenschap
pelijk streven bewust te doen worden en t<
verinnigen, is een van de beste bewijzen,
dat Europa niet stervende is. meent spreker.
Het gaat bij het scheppen van een supra
nationale gemeenschap tussen Europese lan
den voor alles om het aanvaarden van een
gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.
Vandaar het regeringsstandpunt met be
trekking 'tot het scheppen van een Europese
politieke gemeenschap: deze heeft alleen
zin indien aan die gemeenschap een werke
lijke verantwoordelijkheid met daarmede
overeenstemmende bevoegdheden wordt ge
geven en wel voor het bereiken van een
gemeenschappelijk doel dat zeker niet
het enige of uitsluitende doel behoeft te
sUn te weten de economische Integratie,
so zeide spreker.
Jaarverslag der K.N.S.M.
Zoals verleden jaar voorspeld, zijn de uit
komsten van de lijndiensten d«o Kon Ned.
Stoomboot-Maatschappij N.V. ln 1953 ten achter
gebleven bU die over 1952. De achteruitgang is
echter minder sterk geweest dan aanvankelijk
werd verwacht, enswel. doordat de verminde-
der Inkomsteij. gedeeltelijk kon worden
vangen door' verlaging van sommige uit
gaven. Bovendien was het tijdverlies, dat de
schepen ln sommige havgns ondervonden, min
der dan ln de laatste jaren-
De exploitatierekening beloopt J ll.75l.W3
tegen 15.S9S.298. De directie betwijfelt, of de
daling van de bruto inkomsten tot staan, is ge-
atomen ZIJ hoopt op een verdere verlaging van
de bedrijfskosten. De geconsolideerde balans
geeft, aldus het Jaarverslag, wederom een
beeld van de krachtige financiële positie van
het bedrijf.
Het omvangrtfke scheepsbouwprogramma
der komende Jaren zal meebrengén, dat be
langrijk hogere afschrijvingen? op? de nieuwe
tonnage moeien worden toegepast? Daarom is
besloten uit de winst een belangrijk bedrag, toe
te voegen aan de „reserves tot Instandhouding.
echt heeft zich Europees *01 zens wesi-
pees te noemen, aldus kpréker.
uw Samenhangende met dd van deze
kdftiende bezwaren is delweerstand
emteuwing
ltng v
(7 7.31
AMSTERDAMStHE BANK - INCASSO-BANK:
steld wordt een onveranderd dividend van
9 procent.
De bouw van de ln 1951 en 1952 bestelde aee-
schepen maakt gestadige voortgang. Verwacht
wordt, dat ln 1954 vrachtschepen van elk 3600
ton draagvermogen en 4 kustmotorschepen van
elk 900 ton draagvermogen zullen worden opge
leverd. In 1955 volgen 2 vrachtschepen van het
eerstgenoemde type. Eind 1953 heeft de K.N.S.M
verdere bestellingen voor vrachtschepen bij
de Nederlandse werven geplaatst.
Manufacturenhandel De Kroon
leent N 150.000
Bij de Zuidhollandse Bank wordt de in
schrijving opengesteld op de uitgifte van
150 000 4'/t,7« 19-jarige obligaties, in stuk
ken van 1000 en 500 nominaal, ten laste
van de N.V. Manufacturenhandel en Han
delmaatschappij „De Kroon" te Rotterdam,
tot de koers van lOO'/t.
In het prospectus wordt o.a. vermeld, dat
de N.V geleidelijk aan in alle grote stads
wijken een filiaal gesticht heeft, terwijl voor
dit jaar de opening van een nieuwe zaak ln
het centrum van de stad op het programma
staat, waarmede het aantal vestigingen tot
tien zal zijn gestegen.
De nieuw aan te trekken middelen zijn
nodig ter versterking der liquiditeit in ver
band m^t uitbreiding in 1953 en 1954.
Aan het eind van 1953 werden nieuwe win
kels geopend aan de Goudse Rijweg en aan
de Kleiweg en in Maart van dit jaar zal
dan een nieuwe zajk aan de Meent geopend
worden.
In verschlllënde richtingen heeft de Am-
sterdamsche Bertk/lncaaso-Bank ook ln 1953
haar aAviteit kunnen vergroten, met name
voor haar zaken op internationaal gebied.
De grotere vrijheid ln het Internationale
betalingsverkeer en de beperkte multllate-
ralUatie van de valutazaken hebben een
gunstige invloed gehad. De bank kon haar
medewerking verlenen aan belangwekkende
transacties op fcet gebied van de investe
ring van jMrITénlands kapitaal ln Neder
land voor -rekening van elders gevestigde
moeder-ondernemingen.
De omvang van de zaken is, blijken* het
Jaarverslag over 1953. opnieuw toegenomen
en het balanstotaal is gestegen van
f 1.367.666.763 tot f 1 441.026815. De kasmid-
deleft stegen op ongekend sterke wijze: kas,
kassiers, enz. van f 32.466.000 tot f 97 450.298.
Daarentegen daalde het schatkiatpapier
aanzienlijk, n.l. van f787.826.500 tot
f 580.500.000. Debiteuren zijn aanmerkelijk
toegenomen, n.l. van f341.134.317
f 454.718.405. Vergelken met de voor-oorlogse
toestand is de omvang der credietvr
aan het bedrijfsleven verminderd,
haalde resultaten zijn wederom bevredigend
geweest. De algemene onkosten zijn een
weinig gestegen, n.l. van f30.706.012 tot
f 31.465.236. Het streven blijft gericht op zo
groot mogelijk rationalisatie van het be
drijf. Een bedrag van f 1.958.629 is ten laste
van de winst- en verliesrekening gebracht
wegens aanbouw en verbouwing en voor
aanschaffing vao- nieuw kantoormaterieel.
Voor belastingen is ruim gereserveerd met
f9.500.000. Extra is gereserveerd wegens
pensioenvoorzieningen f 1.500.000. De saldo-
winst bedraagt f 13.325.787 (v.j. f 12.685.979).
Voorgesteld wordt f3.500.000 toe te voegen
aan het reservefond^, uit te keren 4V» divi
dend op de preferente en 10*/« op de gewone
aandelen (beide onveraïtd'
winst (ruim f 50 millioen) ontstond als volgt:
52'/. uit Interest en wissels. 43'/» uit provisie
5n 5'/. uit effecten en syndicaten. De met
e A.B. gelieerde banken konden goede re
sultaten behalen, Vvenals de dochterinstel
ling te Antwerpen.We Amsterdamsche Bank
voor België.
Over' de economische toegtand ln ons land,
zegt het verslag o.m. dat Nederland slechts
dan zijn eigen economische ontwikkeling
met gerustheid tegemoet kan zien, indien
een ln internationaal opzicht gunstig kos-
tenpeil kan borden gehandhaaRKen voorts
voldoende spaargelden beschikbaar komen
voor de financiering van de te verwachten
omvangrijke investeringen ln industrie,
landbouw, woningbouw, verkeerswezen en
overheidsbedrijven.
De economische situatie ln Nederland
wordt in het vijfde jaarlijkse rapport van
de OEES bevredigend genoemd, want, „Ne
derland is een van de Westeuropese landen,
waar de productie de laatste tijd een krach
tige stijgende lijn heeft vertoond, terwijl de
interne financiële stabiliteit is gehandhaafd
en er een gunstige positie vBn de belasting
balans. zowel in het algemeen als met het
dollargebied. is bereikt."
Het hoge percentage van liberalisatie van
de Nederlandse Invoer noemt het rapport
vooral van grote betekenis, omdat de an
dere landen van de,-OEES zo n grote rdj
spelen in de buitenlandse handel van Ne
derland en omdat de Nederlandse invoer
rechten relatief matig sijn. De wijze, waarog
de Nederlandse economie de extra last van
het herstel van de rampgebieden heeft ge
dragen, wordt in het rapport naar voren
gebracht, als „een verder bewijs van kracht-
van die economie.
elle groei van de be
steld, dat hèt elemen-
ederland is. de grootst
.v.„.e expansie te verkrij
gen zonder moeilijkheden in de betalings
balans te veroorzaken Landbouwproduc
ten en voedingsmiddelen, die in andere lan
den in het algemeen meer aan invoerbeper
kingen onderhevig zijn dan industriële pro
ducten, vormen ongeveer 50 pet van de Ne
derlandse export en toeneming van die ex
port hangt in belangrijke mate af van de
bereidheid van de landen der OEES en van
de Verei/gde Staten om met betrekking tot
zulke ajfederen een meer liberale invoer-
politieJr toe te passen.
De \oeneming van de uitvoer, zoals die
door de Nederlandse regering wordt voor
zien. wordt in het rapport „ietwat beschei
den" geacht, als men de normale uitbreiding
van de wereldeconomie tot grondslag neemt.
Maar. gezien de
volking, wozgt vasti
taire proble4b voor
mogelijke economise
toeneming van het exportvolume met 3 of
4 pet per jaar. iideeltelijk als het gevolg
van verlaging derTUederlandse exportprijzen
kan worden verwacht, is er volgens de
OEES wel een mogelijkheid, dat Nederland
zijn export kan vergroten, zonder dat de
handelsvoorwaarden slechter worden.
Aan de andere kant wordt het voor moge
lijk gehouden, dat de toeneming der voorra
den groter zal zijn dan is voorzien. In het
licht van Nederlands behoefte aan indus-
triële ontwikkeling wordt in het rapport
enige bezorgdheid uitgesproken omtrent het
langzame uitbreidingstempo, dat door de
regering verwacht wordt (2 procent in 1954
en 1955). „Veronderstelt men een groei van
de wereldeconomie, dan lijken de Neder
landse schattingen van de evólutie der be
talingsbalans en daardoor van de gehele
economische ontwikkeling van het land Iet
wat voorzichtig", zo concludeert het rap
port.
In het rapport worden verschillende mo
gelijkheden voor het bevorderen van de
economische expansie genoemd. Wat de te
nemen binnenlandse irifcatregelen betreft
wordt uitbreiding van de Investeringen aan
bevolen. De regeringen kunnen grotere in
vesteringen aanmoedigen door middel van
haar credietpolitiek en door het beleid op
het gebied van de belastingen, die op het be
drijfsleven drukken. De productiviteit moet
worden verbeterd en de goederenvoorzie
ning moet soepeler worden. Verder dient te
worden gestreefd naar gemakkelijker ver
plaatsbaarheid van arbeidskrachten en naar
verlaging van de belastingen. Het particu
liere Initiatief mag niet aan beperkingen
worden onderworpen; het wetenschappelijke
onderzoek moet worden bevorderd en mo-
polistische praktijken moeten worden be
perkt.
VEÏLINGBER1CHT.
Rodenrijs. 11 Februari. Sla B 29.84—31.10.
C 20 40—21 30; Spruiten 88—118. Uten 3.70—7.10;
Selderij 21.70—30.70; Peterielle 2B.80; Slavellen
190—210; Snijsla 149
Heden werd de eerste tomaat aangevoerd
over te brenj
lerd) en f343.484
.gen op nieuwe rekening,
aantal verhuurde safe-loketten be-
aan het eind varr het jaar 37.513 (v.j.
Het personeelsaantal, dat ln 1951
zijn hoogtepunt bereikte met een totaal van
5300, liep achteruit tot het niveau van 1949
met een totaal van 5029 personen. De bruto-
Het
rofg
7.0}3).
Luchtdirim ParijsLonden is
vijf en dertig jaar oud
A Op 8 refer, was het 35 jaar geleden .dat
Air Eranfte zijn.eerste lijndienst begon,
namelijk van Tariji naar Londen. Dat wti
zeggen op 8 Februari 1919 vloog de piloot
Lucien Bossoutrot hiet 15 passagiers In een
.Goliath" van de jLignes Aérienne Karman*
een. van de ondernemingen, waaruit later
de Air France ontstond In 2 uur 20 min
over het Kanaal. Gemiddelde snelheid: 12Ó
km.
De getallen die de ontwikkeling van de
Franse burgerluchtvaart weergeven, tllu».
treren tegelijkertijd de groei van de burgen,
luchtvaart in het geheel. In 1920 vlogen de I
Fransen 850.000 km. in 1925 4.713 000; in IS"
11.091 487; ln 1946 23.848.000: ln 1952 54.212 2L
Het vervoer van passagiers bedroeg: in 191
942. 1925 19 760. 1935 64 102. 1946 297.300. *3
1.074.707. Het vrachtvervoer bedroeg: ln IS
500 ton km; 1925 320 000; 1935 811.584;-!
5.120.000; 1952 50.344 194.
(Van onze correspondent te Brussel.)
De Belgische minister van Buitenlandse
Zaken heeft ln het parlement erkend, dat
ln 1941 een geheim verdrag is gesloten met
de regeringen van de V.S. en Engeland,
voor de levering van uranium uit de Con
go. Sedert 1948 worden onderhandelingen
gevoerd waarmee België beoogt, gunstiger
voorwaarden te bedingen.
Op het gebied van het atoomonderzoek
voor vredesdoeleinden is België volgens
minister Van Zeeland niet achtergebleven.
In April zal worden begonnen met de bouw
van een kernreactor te Moll, in de Belgische
Kempen.
het maandblad Co-op wordt gewaagd
van een groot winkelbedrijf, dat ln Novem
ber zijn goedkope slaolie verkocht voor
1.38 per fles In December was de prijs
iets hoger en wel 1.39. Dezer dagen werd
een grote prijsverlaging voor deze olie aan
gekondigd: van 1.59 voor 1.49!
Het blad schrijft voort*, dat de suikerac-
cijnsverlaging natuurlijk invloed heeft op de
prijs van sommige artikelen en dat de
marktprijzen van grutterswaren dalen, maar
dat in het algemeen van niet meer dan een
zeer bescheiden prijsverlaging kan worden
gesproken.
Stakingen duren voort in
Indonesische havens
Ger- Terwijl de Nederlandse regering meent, dat door J Karreman. die S3 cent opbracht.
Le stakingsactie iri Indonesische havens
duurt voort. In Priok staakten Vrijdag de
arbeiders van de droogdok- en veemcombi
natie. De 6leepbotendiensr*lag geheel stil.
Enige schepen verlieten echter op eigen
kracht de haven. De „Oranje", die Zater
dag naar Nederland zal vertrekken, zal van
de staking geen vertraging ondervinden. Het
schip werd Vrijdagavond van 6 uur tot 9 uur
geladen en geilst.
Alle schepen, die op de rede van Santa-
rang lagen, zijn weggevaren, aangezien de
prauwen in verband met de staking niet
uitvoeren. In Medan lag het werk Donder
dag twee uren stil. In Soerabajs zelf® 5 van
de 7 werkuren. De arbeiders van Makassar
hebben aan de centrale commissie ter be
slechting van arbeidsgeschillen getelegra
feerd, dat zij niet accoord gaan met de aan
beveling van de commissie om 10 procent
loonsverhoging te geven. De arbeiders
kondigden in hun telegram acties aan. Uit
Palembang en Padang worden geen bijzon
derheden gemeld.
Een enkele blik op de kaart van Neder
land zal ieder ervan op de hoogte brengen,
dat de kortste verbinding tussen het Twentse
industriegebied en het zich snel ontwikke
lende gebied rond Emmen, niet die is, welke
momenteel wordt gebruikt. De route En
schede Almelo—Vriezenveen—Mariënberg
CoevordenEmmen is ongeveer 100 kilo-
meten lang, terwijl die via OldenzaalUel-
sen—Hmlichheim—Schoonebeek een 40 kilo-
meter^corter Is. De eerste heeft echter het
voordeel veel beter te ztjn en de laatste
Aet nadeel, dat ze over Duits gebied loopt.
De burgemeester van Schoonebeek heeft
het reeds vroeger geopperde idee om de
kortste weg te verbeteren weer opgenomen
en heeft bij de Duitse autoriteiten weer
klank gevonden. Delen van de kort* route
via Duitsland zijn door de oliemaatschap
pijen reëds in zeer goede staat gebracht,
zodat het thans nog door de overheid in
orde te brengen deel niet zo erg lang is.
Vooral het gedeelte CoevordenEmlichheim
zal onderhanden genomen moeten worden,
terwijl ook de weg Uelsen—Neuenhaua-
Nordhorn niet Ideaal ie.
Het zal waarschijnlijk niet zo worden, dat
de kortere weg met twee grensoverschrij
dingen spoedig opgenomen zal worden in
het verkeer tussen Twente en Zuid-Oost
Drente, doch het is van betekenis, dat men
zowel van Nederlandse als van Duitse zijde
belangstelling heeft voor de plannen. Voor
vele ondernemingen, die zowel ln Twente
en Zuid-Oost Drente belangen hebben
N.AM bijvoorbeeld zou een nieuwe
kortere verbinding een grote besparing be
tekenen.
Van een vastomlijnd plan Is echter nog
geen sprake, terwijl provinciale Instanties
poch aan Duitse noch aan Nederlandse zijde
zijn ingeschakeld.
Ondanks de verwerping van Internatio
nale productenovereenkomsten ln het alge
meen door de Commlssie-Randall. heeft de
Pngelse regering de hoop op verwezenlijking
van de verleden Jèar ontworpen internatio
nale tinovereenkomst niet opgegeven.
De Engelse regering stelt zich op het
standpunt dat een tinovereenkomst ook
zonder Amerikaanse deelneming mogelijk is.
mits bevredigende waarborgen van een wel
willende neutraliteit van de zijde van de
de Amerikaanse autoriteiten, die met de
strategische voorraadvormingen zijn belast,
kunnen word«Sn verkregen Langs diploma
tieke weg wordt thans getracht deze jiaran-
ties te verkrijgen.
Een andere moeilijkheid die het welsla
gen vhn een internationale tinovereenkomst
bedreigt, is de waarschijnlijkheid, dat ook
Siam niet aan de overeenkomst zal deelne
men wanneer Amerika zich afzijdig houdt.
Overigens bestaat er geen zekerheid aan
gaande de voornemens van Siam die altijd
enigszins onvoorspelbaar zijn.
Wat Nigeria betreft heeft neemt men aan
dat dit land het voorbeeld pan Malakka zal
vólgen wanneer Malakka besluit de over
eenkomst te ratificeren.
Veemarkt Leeuwarden
De Raad voor de Scheepvaart te Amster
dam heeft de kapitein van hel m.s. ..Maraat
V", A. L., wonende te Londen, en de schip,
per van de motorlogger „Orion" Sch. 53,
F. O. uit Scheveningen, gestraft door hen
beiden de bevoegdheid óm ln de betrokken
functie te varen, te ontnemen voor de tijd
van één week.
Kapitein L. heeft, naar het oordeel ven
de Raad. schuld aan het vastlopen van n
schip tijdens mist nabij Old Nab aan de
Engeland, op 15 J#nl v»n het
Noteringen van Vrijdag 45 stieren 2.30
2.80 per kg slachtgewicht, 125 vette koeten le
soort 2.50—2.80 .tweede soort 2.40—2.49, der
de soort 2.00—2 39; 1 107 melk- en kalfkoei<m
700—1050; 150 pinken en graskalveren, pin
ken 340—580; graskalveren 190—415; 1409
nuchtere kalveren 4048. 615 vette weide-
schapeh en -lammeren, vette schapen 70—
120. lammeren 4595. 394 vette varkens,
oude 1 60—1 70. vette biggen 1 85—1.88, zou
ters 1.78—1.81; 132 biggen en lopers, biggen
40—60. lopers 61—100; 11 bokken en geiten,
geen notering; 41 paarden 450—925. Totale
aanvoer 4.029.
Oostkust
vorig jaar.
Het aan de grond lopen ls toe te schrijven
aan minder zorgvuldige navigatie van de ge.
zagvoerder. aldus de Raad. Ten onrechts
heeft de kapitein ond^r meer te veel op
zijn vernjoeden vertrouwd. De eveneens
als betrokkene bij het onderzoek in deze
zaak gehoorde bestman A. M. uit Groningen
heeft, volgens de Raad, overeenkomstig ds
ontvangen orders gevaren.
De motorlogger „Orion" Sch. 53 heeft tij
dens het varen over de Noordzee ln de nacht
van 7 op 8 November van het vorig jaar vrij
veel water gemaakt, doordat de stolpluiken
niet met kleden waren afgedekt, terwijl
door de ruwe zee bij harde Z.W-wind ge-»
regeld water aan dek kwam van het diep
liggende schip. Het schip heeft groot ge-
vaar gelopen om te zinken. ""hidus het oor
deel van de Raad. Schipper O. ole nsliet de
luiloetv af te dekken, is aansprakelijk voor
dit in gevaar brengen van zijn schip en
mede-opvarenden. Derhalve heeft de Raad
hem gestraft met het ontnemen van zijn be
voegdheid om als schipper op zeevissers
vaartuigen te varen voor de tijd van één
week. De inspecteur-generaal had voorge
steld voor de schipper geen maatregel toe te
passen „omdat de schipper lering uit dit
ongeval heeft getrokken".
Het 313 b.r.t metende Nederlandse bost-
rartuig Minerva van de J M Schoor
Het 313 b.r.t. metende Nederlandse bust-
ding stukgoed uit l.ondeu de Niiuwe Water
weg Mnnenkwam. ht.<*fl een wel onfortuin
lijke binnenkomst gehad.
Tengevolge van de mist liep het schip
eerst vast ter hoogte van krib no 6 tussen
Hoek van Holland en Maassluis De sleep
boot Blankenburg van L Smit en Co's In
ternationale Sleepdienst wist de Miperva
los te trekken, waarop de kustvaarder de
reis naar Rotterdam zou vervolgen.
Echter werd het schip tussen Masassiuls
en Rotterdam tweemaal aangevaren door
naar zee vertrekkende schepen. Dit waren
de 7350 b.r.t. metende Prins Willem van
Oranje van de Oranje Lijn (Mij Zeetrsns-
port) N.V. te Rotterdam en het 17987 b.r.t.
metende Panamese tankschip Capsa. be
horende aan de Atlhs Tankers Ine- te Pa
nama en Wilmington. De mist belette de
Minerva terstond door te varen naar de
Rijnhaven, alwaar de lading stukgoederen
zal worden gelost Indien de schade aan het
schip aanzienlijk zal blijken te zijn, zal het
in Rotterdam worden gerepareerd
De Sandenburgh naar de sloper
Het sedert 17 Febr 1953 te Rotterdam op
gelegde s.s. „Sandenburgh" van de N.V
Wm H. Müller en Co te Rotterdam, groot
944 b.r.tin 1915 gebouwd bil het Etablisse
ment Fijenoord, is verkocht voor sloop en
zal naar H I. Ambacht worden gesleept
Pools schip weer vlot. De Klsta Dan, a«n
schip van 1200 ton met een Australische Zuid-
poolexpeditie aan boord dat- vorig week
einde in het ijs was vastgevroren, is met be
hulp van explosieve stoffen Dinsdag losge
werkt De leider van de expeditie. Phdtp UW,
zei dat het schip met IJsankers en een Uer
was losgetrokken nadat de bemanning een
grote plak Us onder het schip had opgcblaren
De expeditie zal de eerste permanente weten
schappelijke basis op het vasteland van de
Zuidpool vestigen.
Scheepvaartbeweging
Binnenlandse havens
Dts Hamburg atg
s«.,.
dam. olie Petr h -• fanfer
££nh ArvCK Ge, Henderlk, Ned
benzol Petr h Furnew
Ned Londen stg H.k HSM M»
rtanne Dt*. Bremen1 benzine Petr h
v Ea v Ommeren Ardetta Eng
Rotterdam atg.. v. Ea v. Om
meren Bomtna. "TIoor Velaen atg
Toenh VCK Gre. Ned Temeuzen.
Edïfl Hk Fr. Hoynck. Veeht.troom.
NecL Hull atg H k. HSM; Draco.
Ned.. Palermo atg Sur Iv. VCK:
Frlealand. Ned. Sunderland, kolen.
Rletl SSM Malbente. Noor. Stanlow.
ledig NDSM. v. Es v. Ommeren
VERTROKKEN 11 FEBR T"ve.
Rotterdam ledig Sonderbur* Rotter
dam Anna B Rotterdam ledig Te-
xeletroom. Lh erpool «tg Warum.
Stockholm, «tg Oatpreussen Narvik,
ledig Jongkind Bordeaux, stg Al
fred. Bremen ledig Waltonla. Rc-tter-
dai2 FEBR Ilias. Levant, «tg Corrle
B Rotterdam ledig Marrella. Rot
terdam petroleum Flnchester. Mena
el Ahmad! ledig Martesca. Malmo
cokes Rjnland Zuid Amerika atg
Sylvia. Helsinki, cocosolie
Henderika Gdynia, stg A
verpoot atg Bomma Are
Dido. Ahua «tg
DELFZIJL. AANGEK 13 FEBR
Skagerrak. Ned Londen ledig Board
export: Regeja. Ned.. Londen ledig.
Boardexport
BOTTERDAM. AANGEK. 11 FEBR
Haat 3. Ned Hull, ledig^ H Stinne,
Parkkade I.ibelle. Dts Bremen atg
Wamberale Keileh Flevo Ned Am
sterdam stg Hudig Veder Lekh
OZ Atlas. Ned Amsterdam stg
Hudlg Veder Lekh OZ Vasel.
Ned Havre, «tg Worma Parkhaven
Springrrag. Eng Londen, atg A Ve
der IJselh Nleuwland. Ned Gran
gemouth kolen. SSM Merweh -
13 FEBR Bury. Eng Huil «tg
Ver Humber Ag Parkh. City of
Chicago. Eng Yokohama «tg»Hoy-
jnan 8i Schuurman Pemta PHM 1
Karen. Noor Aleaund harlngmeel v
Es Waalh QD; Arne Freatua. Noor
JLlsaabon. atg.. Anth. Veder Lekh
OZ: Haskerland Ned.. Goole kolen.
SSM Waalh THB Furka. Zwlta
Caen. Ijzer Vulcaan Vlaardlngen
Vulcaanhaven: Tyro. Ned Drogheda.
atg Hudig Sr Veder Merweh KV
Vila. Deen Amsterdam atg Buys.
Geziens
Ardetta Ll-
Arendal «tg
Lekh Wearfield Eng Mena el Ah-
madi olie Hudig Sr Veder Pemis
BPM Anna B Ned Amsterdam le
dig. Soetermeer Fekkes Pernii ASF
Gand Belg. Brownsville, «tg Wam
berale Maaah. THB Hpflaan, Ned
Jacobs Cnthnrina.
erts en «tg. Ruys. Merwehaven C S
Astrea. Noor Bergen «tg Burger.
IJselh Batavier I. Ned. Londen, stg
Cornelder Jobakade: Nyenburgh,
Ned Middlesbro. «tg Muller Jobah
Veenenburgh. Ned Middlesbro «tg
Muller Jobah.: Brlnda. Ned Duin
kerken ledig Holacher Vlaardingen
KW-haven: Marcelta. Ned. Amster
dam ledig v Ommeren Pemla BPM:
Gerry S. Ned Swansea kolen. RKC.
Waalh Fraternlté. Ned. ENCK.
Vlaardingen ENCK Dalkey Coast,
Ier Hamburg stg Anth Veder
IJaelh WZ Wallonlea Zw Gothen
burg. «tg Kuyper v Dam Sr Smeer.
IJaelh. WZ Erkalln. Ned Ellesmere
Port. stalen platen. Koudljs Rljnh
OZ.
VERTROKKEN 11 FEBR: Agues
Esaberger. Antwerpen: Marcella. Am
sterdam Prln» Willem van Oranje.
Halifax Capsa Mena el Ahmadi: Cor
nelia. Antwerpen. Jacob Rusch. Ant
werpen Mllo. BristolArdetta. Man-
cheater.
12 FEBR Eema Rostock: Para, Lla-
«abon. Draco Amsterdam: Berby.
Antwerpen Bigoletto Bremen Flen-
eau Hamburg Rijeka. Antwerpen
Jutta Schroeder Alexandria Tanger.
Antwerpen Queensbury. Middlesbro
Delia. Bremen Bill Curacao. Magne.
Hull Flevo Lissabon Birmingham.
Goole: Albergen. Bavonne: Spurt.
Lissabon Soemba Honfleur: Foaaum.
Moirana Edera, Huelva.
VLISSINGEN. AANGEK tl FEBR
Marjan. Antwerpen.
VERTROKKEN 11 FEBR Elsa S.
12 FEBR.: Dewsbury. Harwich:
Black Tomoe, Bremen Bullfinch. Lon-
den Flonia, Kopenhagen: Froaaac.
Hamburg: Gouadeloupp. Havre True
Love (Eng oorlogsschip) Antwerpen
Escaut Stockholm.
GEPASSEERD NAAR ANTWERPEN
11 FEBR Julia Mary. Rotterdam:
Spora. Requejada
GEPASSEERD VAN ANTWERPEN
12 FEBR Cludad de Bucaramanga.
tJMlIIDEN. VERTR 11 FEBR Lu-
kas M. Aalborg bijl Fraternlté.
Vlaardingen ledig: Daniel Malmo.
ijzer Durward River Tyne ledig
12 FEBR Vtod. Gothenburg bUl
Luck. Lelxoea ledig.
Wormerveer Gruno, Irene S. Ned..
Rotterdam haver. Wormerveer. Gru
no Schokland. Ned Gothenburg
hout Nieuwe Haven- Tavenier: Kaap
St. Vincent. Ned Yatad hout.
Nieuwe Haven Tavenier.
10 FEBR Eben Haezer, Amsterdam,
ledig: Hunzeborg. Londen karton
11 FEBR Aflena. Amsterdam ledig:
Schokland. Velsen. ledig.
Nederlandse schepen
in het buitenland
GROTE VAART
Aldabi 12 v Montevideo te B. Atrea
,i.-njh li v 1i*« Palmaa n Recife
AUoth p 13 Flnlsterre n Antwerpen
Alkald It ISO m NO Rio Grand#
Alnati 11 v Bahla n Las Palmas
Alï.ir P 13 Kaap VerdUche_ all.
Alwakl
i ia w Buenos Airei
12 110 m NW Cape Bon
Amalelbrug 12 Recife te Bahla
Amsteldtep 13 Khoralaml n Bar
Amsteldyk 12 650 «_W Ou.J
?lkrooa,*13~te "Punta Cardon
Amstelpark 12 340 m zo Hawaii
Amatelvaart 11 X3M m OZO Hawaii
AÏninkiïk2 12mg..nkerd op Schold.
Arendedyk 12 te Trinidad
ïKfdyk 10 v*BrownavU*e n*New Or-
rdyk 10 v New York n Antwerpen
Axéldyk 11 op 630 m W Landaend
Baud 12 v Singapore te B.law.n
Bennekom 12 v Huncho te Paita
BlIUto. 11 128 m Z Tehuantepec
Bloemfontein 11 146 m O Madeira
Blydendyk 11 op 350 m N Azoren
Bontekoe 11 v Inabaaaa n Surabaja
Borneo 12 te Charleston
Boschfontela 11 te M0"10»"®
Boskoop 12 v La Guaira n Trinidad
Breda 11 v Amsterdam te Trinidad
Calllsto U op 860 m ZW Azoren
Camphnys U v Menado n Donagala
Dalerdyk tl v Coatzaeoalcoa n Tam-
UrlfUnd 13 v Bahla te La« Pelmas
Diemerdyk lt op 380 m ZW Azoren
Domburgh 12 180 m ZW Ouesaant
Kernland p 11 Ouesaant n Amsterdam
Eendracht 13 op 120 m O Kreta
Klsenburgh p 12 Kaap Roca n Duin
kerken
Eoa 12 v Amsterdam te Lissabon
rrietland 12 18 m ZW K Comorin
Gaasterkerk 13 v Genua n Port Said
Gaasterland 13 v Santos ta Rlo Ja-
GeoUand 11 op 330 m ZW Las Palmas
Gouwe 11 p Flniaterre n Hamburg
Hathor p 12 Malta n Antwerpen
Haulerwyk 12 180 m W 8t. Vincent
Heemskerk 12 120 m ONO v Massawa
Hector p 11 Gibraltar n Rotterdam
Hecuba 11 te Port au Prince
Helena 11 op 280 m ZW Landaend
Helicon p 11 Jamaica n Houston
Here it v Carupano n Trinidad
Hersllia 11 438 m ZO K Hatterae
Heatla 13 v Brunabuttel ta Hamburg
Indrapoera 13 300 m N K Matapan
Java 13 v Port Said n Alexandrië
Johan vaa OldeaharaaveH 13 op 180 m
ZO Kangeroo eil.
Karoasa 13 v Makassar te Surabaja
Karitk 13 te Dar ea Salaam
Kleldrecht 13 475 m Z Aden
KoU Baroe 11 130 m NW Bermuda
Kota Ietoa 11 op 800 m Z K Race
Laronberg 11 te Grand Baasa
Lawak 12 te San Francisco
Lekkavca 12 te Laa Palmaa verwacht
La Malre 11 v Palembang; n T priok
Lensstcrkerk 13 400 m v Bahrein
Limburg 9 v Victoria n Tacoma
Llnge n 300 m ZW FtnlsWrre
Llssekerk 10 v Londen n Marseille
Loosdrerht 12 800 m Z Calcutta
Lombok 12 v Eest Londen te Dui
Loppersum 13 te Dakar verwacht
Luaa 11 v Amsterdam te Hamburg
Lutterkcrk 12 v Karachi ta Bombay
Maasdam 11 op 300 m ZW Bermuda
Madoera 12 te Lorenzo Marqué»
Maetauyckor 10 te Fremantle
Maato p 11 Krata n Tel Avlv
Marken 11 v Kowelt te Baoran
Merwede 11 v Antw n Houaton
Melcnkerk 11 op 300 m N Dakar
Muldarkcrk 12 v Manilla n Cebu
Nera 11 v Aarhuu» n Amsterdam
Nieuw Amsterdam 11 v New York n
Haiti
Nieuw Holland 12 v Melbourne n
Sydney
Noordwyk 11 v Norfolk n SanU Lucia
Notos p 12 Finlaterre n Amsterdam
Ober on 12 v P. CabeUo te Le Guaira
Oreatea 12 te Puerto CabeUo
Orloa 12 te Algleri
Plancius 11 v Makassar n Buleleng
Poelau Laut 13 te Aden verwacht
Polydorua 12 ta Aden
Poseidon 13 v Aruba te Le Gualre
Prins Alexander 11 300 m ZZW K.
Pries';Fred. Willem 12 13 m WZW v
Caaquets n Londen
Prlae Johan Willem Frlse 13 80 m W
Algiers n Bordeaux
Prins Maurits 12 80 m N v Vlilano
Prins Willem 4. 12 p Smith Knoll n
PrinV'willem vaa Oramj# 13 te Ham-
Radja 13 v Singapore te Djakarta
Rempang 12 130 m O Andanam ail.
Ridderkerk 12 te Genua
Ruys 11 v Hongkong n Kobe
Ryndam 13 te Cobh verwacht
Sallaad 11 te Buenos Aires
Samariaa 12 150 m NO Seychellen
Sarpedon 11 op 160 m ZW Azoren
Sckle p 11 Kaap de Gata n Tunis
sihajak 12 v Suez n Aden
Seeatdyk 12 op rede Tjirebon
Sommetadyk U te Baltimore
Stad Amsterdam p 11 late of Skye
Stad Breda 12 v Huil te Safft
Stad Dordrecht tl 480 m O Gibraltar
8tad Leiden 11 380 m NO Azoren
Stad Schiedam 12 18 m ZW Dover
Stad Vlaardingen IJ 540 m W Sdlly
Straat Balt 11 HO m O Montevideo
Sumatra 11 v Panarukan n Djakarta
Tabian tl te San Francisco
Tabinta 12 te La Guaira
Tata p 12 Recife n Rlo Janeiro
Londen n Hamburg
Themlato p 11 Sdlly n New York
Titns 11 v Amsterdam te Hamburg
Tllmenteng 6 te Paranagua
Tjlpoadek v Makassar te Nagoya
Titsadane 13 te Mauritius verwacht
TJiwaagi 11 v Buleleng n Makaasar
Temori 11 230 ra ZO Straat V Mea-
alna n Genua
Trajanus 12 v Bremen n Amsterdam
Triten 11 v P au Prince n St Mare
Trompenberg 11 v Hamburg te Houa-
Utrecht 13 v T Pandan n T. Priok
Van Llnaehoten 12 v Rott te Hamburg
Van Spilbergen 12 v Abidjan n Douala
Waal 11 v Izmir n Istanbul
Waterman 11 600 m ONO St. Helena
Weltevreden 13 te Belawan verwacht
TANKVAART
Adtada 13 te Bangkok verwacht
Ahfegonda m
AntanMiai3V t^*ï?a°lphong verwacht
Bareadrecht p 13 fUo Grande
Caltex Delft 13 p Algiara n SIdon
Caltex Lalden 12 p Btzcrta n «don
Caltex Padang 200 rr» NW I>err»n
Caltex The Hague 12 95 m O GIbraltar
Caltex Utrecht 12 210 m NNO v VU-
Cleodnra 12 v Singapore ta PladJu
Corilla 11 op 200 m N Okinawa
Coryda 12 v Aruba te Curacao
Erlnna 11 op 640 m NO Azoren
Esso Amsterdam 12 48 m NO Bahrein
Esso Den Haag 12 nog op rede Sidon
Esso Botterdam 12 200 m O Azoren
Hilversum 12 40 m NO v Algiers
Macuba p 11 Keetung n Kawasaki
Marlis 12 50 m O Kaap Guardafui
Marpessa 12 480 m NO Mlri
Mltra p 11 Lissabon n Stantow
Murena p 1) Landaend n Stanlow
Omala 12 850 m Z Kaap Leauwln
Ovule 12 v Fortaleza te Belem
Perna 12 80 m N Townaville
Rafaela 12 75 m N Singapore
Rodas 12 v Paramaribo te Curacao
Saroena 12 150 m NO Priok
Scherpend recht 11 te Puerto la Cruz
Sherataa 12 te Philadelphia
Slladrecht 11 v Mena el Ahmadi
Suez
Sunetta 12 3» m ZW Adelaide
Tankhaven 3 12 v Putubukom n
Uban
Tankhaven 3. 13 v Sungel Gerong
Singapore
Thalatta p 11 Algiers n Port Said
Wield recht 12 nm te Banlas verw
NEDERLA NDINDONESIA
Amstelveen 11 160 m O Maladiven
Banka p 11 Flnlsterre n Port Said
Bantam 11 480 m NW Minlkol
Blntang p 11 Ouesaant n Amsterdam
Indrapoera p 13 Straat Messina
Janara p 11 Str Banka n Makaaa
Karlmata 12 100 m W Blzerte
Phrontls 11 v Makassar n Pladju
Polydorua p 11 Socotra n Aden
Roepat 11 op 380 m NW Minlkol
Rottl 13 v Penang te Pt Swettenham
Slngkep 11 v Semarang n Singapora
Tomlni 11 op soo m O Ceylon
Temori o 12 Str Messina n Genua
Willem Ruys 13 200 m NNO Flnlsterre
Woaoglrl 12 v Semarang te Djakarta
ZEESLEEPVAART
Goeree p 11 Ouesaant n Gibraltar
Noordsee p 11 Kaap St Vincent
Rode Zee U v Gibraltar n Falmouth
Tyna 11 v Dakar n Rlo Grande
Witte Zee 11 op 75 m O Malta
Zwarte Zee 11 500 m ZZW Azoren
KLEINE VAART
Actinia 11 v Cardiff n Rouaan
Hm. rourbet 13 v Kreta Porto
I Maurizlo
1 Helsinki
\l'hcrl"b *12 ^te Fredrikstad verwacht
Aldo 11 v Ipswich n Grimsby
Alsarve 11 v Swansea n Amsterdam
til 9 p II Noordhlnder L S. n Btrken-
head
Amasus Fluvlua 12 t«' Southampton
A masons 12 te Middlesbro verwacht
A insta 1st room 10 te Newport Mon
Anna Henay 11 v Llevrpool n Barry
Anna Syivta 12 te Gent verwacht
Antaraa 11 v Newcastle n Rotterdam
Anttlopa 1.0 v Londen n Middlesbro
Arak 11 v Casablanca te C Vecchta
Arcturus 12 v d Tees ta Esbjarg
Arga 12 te Bordeaux
Arion 12 v Plymouth te Falmouth
Aruba p 13 Landaend n Avonmouth
Auriga 11 v Barry te Cae»
Bab T 11 v Barcelona n Avonmouth
Barbara p 11 Start Pt. n Mancheater
Batavier 2 12 te Casablanca verw
Bebox 12 v Swansea te Caen verw
Beekbergen 13 v Requejada n Ter-
Berend N 9 v Boston n Arbroath
Berkelstroom 12 te Waterford verw
Beta 12 v Cardiff te Rouaan verwacht
Betty U v Liverpool n 8t Malo
Blerum 10 v Kopenhagen te Londen
Bonaire 11 te Workington
Borculo 12 te Garston verwacht
Boraeo 8 v Bridport n Grangemouth
Breecand p 12 Ouesaant n Mancheater
Brouwersgracht p 11 Sandhammem
apella p 12 Ameland n Ronne
Condor 10 v Grangemouth te Aber
deen
Cernella B 1 12 te Norrkoplng verw
Corn. Houtman 12 v Londen n Malta
Crescendo 10 v Portsmouth n Roscoft
Davina Goekoop 10 v Portsmouth n
Roscoft
Delta 9 v Arbroath n Strood
Dicky W 11 v Brugge n Ipawlch
Dlllgentla 11 v Sheernesa n Dover
Doklaaa 13 v Fowey te Genua verw
Dellard verm 13 v Newroaa n Amat
Driebergen 13 te Birkenhead verw.
Duurt 9 v Blyth n Newport
DUa 10 v Mancheater n Parijs
E A A Beheer 12 te Grangemouth
Eban p 11 Holtenau n Dublin
Egb. Wagenborg 12 te Valencia verw
EUe 11 v Genua te Propriano
Emka 11 v Rouaan n Liverpool
Erna 10 v Wexford n Dublin
Escaut 12 te Antwerpen verwacht
Europa »,v Port Talbot n Ostende
Express il v Amsterdam te Perils
Faveriel 12 v Boulogne te Par
Fedala 11 v Windau te Aalborg
Ferocta p 12 Ouesaant n La Palllce
rival 11 v d Tyne n Hamburg
Flamlago 12 v Rott te Wexford verw
rieve 11 v Gooi# n Exmouth
Freje 11 Wlisslngen te Delth
Frema 11 v Londen n Middlesbro
Friedl 10 v Boston te Goole
Geert Bodewes 12 te Sables d Olonne
verwacht
Gefle 11 v Rouaan n Kalmar
Gesieaa Hendriks 13 v Amst n Gdynia
Glebe 11 v Nantea te T Charente
Harm 13 v Barry te Caen verwacht
Harold 12 v Fredrtlutad n Haugesund
Ha»t 8. 10 v Guernaay te Londen
Havik 10 v Swansea n Antwerpen
Helvetia II v Rouaan ta Londen
Hloep 12 v Maloy te Hamburg
Ibis 9 v Kopenhagen te Rouaan
Ida Jaeoba 10 v Curacao n Port of
Spain
'ngeborg p 12 Hanstholm n Hamburg
Jan Herman p 12 Flnlsterre uitreis
Java 11 v Roscoff n Portsmouth
Jokurma U v Barry te Rqchefort
loost Londen-Seto D 12 Oporto
Julia Mary 12 te Antwerpen verwacht
Jutland p 12 Holtenau n Stockholm
Karei 11 v Barry n Bordeaux
Kemphaan 13 v Aarhuua te Windau
Kon. Julloaa p 11 Eloenour n Norr-
Kunlaborl 12 te Granville verwacht
Leendert B 14 te Sete verwacht
Laar 12 v Londen te Rochefort verw
Leuvehave* 11 te Antw te Malmo
Liberia 10 v Takoradl te Lagos
Lies U v Marans n Lonslen
Limfjord U te CuxMven
Lucas Bols 1. 12 te Avonmouth verw
Lugano 9 v Leith te Grangemouth
Maasym N II v Bordeaux n Rott.
Mado 2 Par-Paisley p 10 Ltzaid
Margaretha 9 v Swansea te Brtatol
Maria Theresla 11 v Londen n Velaen
Marletjc Buhmer 11 te Dakar
Markab N 12 v Windau n Esbierg
Martba 10 v Wexford te Swansea
Martle II v Brest n Treguler
Marva 10 v Liverpool n Dundalk
Marwlt 11 v Odense n Kopenhagen
Medusa li v Gothenburg te Kragero
Mees Cramer 13 te Avonmouth verw
Meike p 10 Lizard n Waterford
Me rak 11 v Caen n Birkenhead
Merak N 11 op 380
Kaap Verd
\lïreY*N~*Ï2 ter hoogt# van Rlo Grande
Metropols p 11 Dungenesg n Padatow
Midsiand 11 v Rotterdam te Leith
Mie* 12 v Falmouth te Londen verw
Mlra 11 v Nykobing F n Cork
Mirzam N p 12 de Burllngs uitreis
Missouri 13 te Cork verwacht
Moby Dick p 13 Ouesaant n Birken
Monica 12 v Goole n Blllingham
Mude 11 v Rouaan n Swansea
Mutua Fidea 13 te SUloth
Nautilus 12 te Par
Neeltla B 12 v Cardiff n Swansea
Neclon 12 te Holback
Nelly 11 v Goole n St. Malo
Netla p 11 Finlaterre n Nantes
Nleuwehaven 12 v Kopenhagen n Rott
Nimrod 11 v Falkeberg te Gothenburg
Neach p 12 Finlaterre n Malta
Nomadisch II v Cherbourg n L
Legue
Noorderhaven p 1) Brunabuttel
Noorderlicht 12 te Rouaan verwacht
Olivier v Noort 12 v Gothenburg
Goole
Olwe 9 v Qrimaby n Middlesbro
Omlandia 11 v Marseille n Caen
Ooitereeras 11 v Newroaa n Fowey
raclflc 11 v Lissabon n Casablanca
Paraat 12 ta Sundarland
Pavenls 10 v Port Talbot n Gent
Peter 11 v Bremen te Waterford
Pleter Geertrulda n 12 Liaoabon
Plrola 11 ta Bastla
Pousa 11 v Londen n"Goole
Poortvliet P 11 Wight n Rotterdam
Pres. Roosevelt 10 te Swanaea
Prinses Wllhelmlaa II te Swanaea
Prior 11 v Londen te Immlngham
Ransel 12 v Karlshamn te Leith ven
Reliable 11 v Par n Amsterdam
Rema 11 v Portsmouth te Roacoff
Renovatie 11 v Bandholm n Lubeek{
Repels 11 v St. Brieux n Mancheater
Rlgel 9 v Belfast n Liverpool
Roelf 11 v Amsterdam n Antwerpen
Rynborg 12 v Bergen n Floro
Sambre 11 v Rouaan n Londen
■aadetUe II Dungenesg. n Leith
Santa Lucia 11 v St Malo a Liver
pool
drhippetsgracht 12 te Abo
SILaplana 12 v Norresundby n Go
thenburg
Üflvretlo 9 v Gothenburg te Ooi»
üpica Nantea-Huli p U Ouesaant
■il Walburg 12 te St Mulo verwacld
dwlft 11 v Rouaan n Rottardam
Tanny 9 v Grimsbv n Mldditab»
faormlna I] v Du Min te ShorahaW
Tide li v Duinkerken n Ayr
Ton S 11 v Antwerpen te KootoMB*
font 12 v Liverpool
Trlanea 11 v Gent n Wlcklow
Trite II v Drogheda n Belfast
Triton 11 v Nantea n Birkenhead
Tobo 10 v Penrhyn n Charleatown
Twte Gebroeders II v Antv, n NantM
Twee Gesuatera 10 te Bordeaux
Unltaa 10 v Gariton n Newroaa (verb)
liranua 11 v Liverpool te Manchelttr
Ïs 11 v Portreatb te Dean
rakel li v Goole n Rouaan
Veritas 11 v Newcastle n Londen
Vesta u v Rotterdam te Korsor
Viking p u Brunsb n Antwerpen
Vindicat Atque Polil 10 te Telgnmouth
Vipd 12 V IJmuidan
Vlier U te Torbav achullen
Volharding 12 te Dublin verwacht
Walcheren 11 v Duinkerken n BelfMt
Wegro Amst-Malmo p 12 Brunabuttel
Westward Ha II v Goole n Londen
Wie bold Bóknicr H v Ltboume I
Dakar
Wllhelmlne p II Gotland n Leith
Willem Barendss 12 v Manchester I
Honfleur
Wlm (V> 11 v Nantea n Sharpness
Weta li v Sunderland n Velsen
Zwerver II v Ipawlch n Londen
WATERSTANDEN GHUTK RIVIEIIN
II Februari
Rhelnfelden 1.88 t4- Brelsach l*j
Straatsburg 180 M»*W j|
12 Mannheim 109 -»9 Mainz MJ
-37 (U* vaat) Bingen 3 23 "E
vaal) Kaub 184 -21 Koblen* l*
tl Bonn 0.81 t9- Keulen 0 73 tir
DUaseldorf 190 19. Ruhrort 3 88 tw.
Wesel 3 49 -35- fcmmeitk 4 85 +ljj
Plochingen 1.17 t3- Stelnbach 1*
tblth II
rt mcn kunnen lezen, dat HJdens dc Uatite beroeringen ln
ADlinl« h ltterbf.nden van de Pasja van Marrakech uit de ontoeganke-
U Hirokko. f"» Atlasgebergte optrokken naar de grote steden van
,ljkt l*b,edtn„^h"t Fez. Meknes, Casablanca. Z{f moesten kracht bijzetten
het Atlasgebergte optroaKen naar oe giote sieaen van
iu»v V»hat Fez. Meknes, Casablanca. ZIJ moesten kracht bilzetten
hetNoo",den: die door de oude Berberheerser. El Cilaoul, was
,i een de val van dc sultan tengevolge had. Dat moet een
jiketond' e® -•> AU nnlrekkende ruiterbenden in hun ruime.
een vaj van (je Slllian icngrvoigi- iiau uo muri ecu
oDU«'end' eli !i rijn geweest, die optrekkende ruiterbenden ln hun ruime,
cjjtterend »,er® Wellicht is men geneigd bij deze spectaculaire voor-
..„p«ml< voef„, van roman,l.ofe, Arabl.cjr sleden. OU- lelejen
,ielllBI een Anvetrokken werden uit leem en gebakken
voegen van romamlsc»e Aranisce stenen, «te gciegrn
,111,1 „„„«meebieden, ometrokkfn werden ril leen, en eebakken
«f! ",Tonmen,eHJk hete AIrik«»n,e aon. Dit beeld Is 7.0 vals
Vaa Marrakech aclt. Men komt hedroicn uit wanneer
"kt in do» «ten"" het veclbezongen, romantieehe Marokko te vinden.
,.in von Marokko'» dt eden".
ÏV! ,Bbianca, de stad. die door de.
C' m t "nti< 1»" "idB u"
"OT'mrd geston.pt en die in
'""f mfeht aandoet al, een New
'ot een Chicago en doet denken
dromei^1'11
Alle soorten voertuigen kan men
aantreffen. Moderne Franse en Ame
rikaanse wagens, die binnen het be
reik .van bijna elke I^yj-opqaan
liggen. TaxWa rijden er af en aan.
de ganse dag kruisen
ze door de utad, op
z«ek naafi vrachtjes,
die meeslai niet lang
r p zich JAten wachten,
want iedereen heef. 4
haast: het leven gaat bliksemsnel tn
Casablanca. De Arabische kranten
jongens venten reet de laatste editie*
der kranten: Maroc-Presse, La Vigie
Marotaine, Paris Pres*, Le Figaro,
Herald Tribune, New York times.
Dally Mirror. Grote vette koppen
sptingen van de voorpagina's in het
oog: „Collision^rois mort*
Botsing drie dodenCrash at
Nouasseur Airbase...."
Onlangs werd Casablanca in be
roering gebracht door een opmer-
Jazz- en rausettcmuziek
,4e filmdrom'
i Hollywooi
".„„teg" uit de tientallen hor»
"ff Méltckln"). tingelt»"*1'1" c"
lJ"v ki« de trottoirs flankeren-
hutro», <"c die naar Frans
Lid «den opgetrokken on
voorbecw rnkdiik de natio-
Trler 1.48 +9: Loblth I
Nijmegen 9 67 +1»
Arnhem 8 29 -9 (U« vsstV
de 3 29 +14 (lis vast) D*.v*nter JjS
1# (ijs V««t> Mn tuin 53 40 if
49 71 +8:
(eld 9 50
vut).
HOOG WATEB
14 Febr. 8 f/Ü,
Antwerpen
VilssinRen
Temeuzen
Wemeldlnge
Hansweert
Zlerikzee
Brouwershaven
Willemstad
Hellevoetslul*
Dordrecht
Rottardam v. - -•
Hoek v Holland 00 14 11 44 nï M 1*8»
Scheveningen 00 24 12 54 ''s.aji
IJmuidan 01 04 3 34 02 H jg
Den Helder 04 45 17 20
Ul 16 13 84 02 23 1*
115!" SU
00 41 13 20 01 5 M
H S 859
vloden rükeHik dc nato-
m o Ikon al« Anis cn Pernod.
M" Ttln en whisky en zeil,
"'".„.H, oude jenever. OP do
on1 Ld de n Gare en op de PI» e
BM C pitsen uitdagende Ucht-
met cm .rollerende regel-
Tnsn en uit. hun brutale licht
m,ï oïën van de voorbijgangers
old Cigarettes Kébir
illngereno
Tl dancing,'en amueemen',-
ïi L «rordt gedanst cn gelachen
tn „vuegirt, haar gedurfde
miners uit. Er zijn snackbars
"IXrlg"! in Casablanca, blo-
fflslzen waarop menige we-
ffEd tallm zo" 'ui"" theaters en
I,» rataugeols En tedere dag
„meer hetelrulmte besehlk-
hlar Van het comtort. dat worlt
^d.n duizelt men. Het is alles
f rnnr dan men zich denken
"v O telefoon en radio in de kamer,
'dg,»„lde boekenkast, moder-
.helen een had- en douche-
glatizend nieuw, een eigen
toilet «1 rok»" kaslen' d?ke
Marokkaanse o! Perzische tapdten,
Sam gordijnen, prachtige bloe
men en planten en met smaak ge-
Vozen decoratie»
Sommige etablissementen en voor-
,1 de bars. zijn geheel ver-Amen-
kaniseeri Wanneer men er binnen
ctapt, waant men zich plotseling uit
Marokko in de United States of
America overgeplaatst.
Die indnjk krijgt men al meteen
bij het zien van de kleurige klap
deurtjes, net zoals men in een Wild
West flkn kan zien. Maar daar stapte
da rtvëlverlield-cowboy dan door
naar binnen. En net als in die bar
uit de Wild West ziet men hier jonge
kerels met fel gekleurde geblokte en
geruite overhemden aan. met blue
Jeans, ofwel spijkerbroeken. Texas-
laarsjes en brede riemen.
De „Yankees" amuseerden^ zich
best. Ze kauwden kauwgummi,
dronken whi*ky-soda en dansten
Jive en Jitterbück. Jazeker, echte
■Yankees, onvervalste Amerikanen
Die overstromen Casablanca, want
ln de nabijheid van de stad is een
van de indrukwekkend grote Any-
nkaanae vliegbases voor atoom
bommenwerpers en straalvliegtuig» n
gebouwd. Zeven van die bases ztjn
er in Marokko De tienduizenden
loldaten van Uncle Sam komen alien
naar Casablanca om er hun vertter
te zoeken .Zij voelen er zich thuis.
Geen wonder, want men kan er coca
c Ja krijgen, de New York Herald
Tribune, Amerikaanse artikelen,
Amerikaanse super automobielen
(zsveel men wil) en alle Ameri
kaanse comfort. De jongelui zijn
goede klanten van de nachtclubs,
al op zijn Amerikaans zijn
kelljke moord. Een Noor doodde zijn
Britse echtgenote. Zij was «plonne
voor de Britse Intelligence Service.
Welke rol speelde hij? Hij volhardde
ln een koppig stilzwijgen. Eén van
de mysteries van Casablanca. Dagen
lang sensationeel voorpaginanieuws.
En is dit niet het tweede beeld, dat
men zich van Casablanca geschapen
heeft: de mysterieuze stad vol In
triges? Daar is dan in ieder geval
alle reden toe. En denkt men dan
daarbij dat een stad als Tanger
naast de deur is.
In een wereld in wording is het
fantastische mogelijk. Zulk een
wereld oefent een magische aan
trekkingskracht uit op allerlei soor
ten avonturiers en lieden van
duister allooi, op speculanten en
intriganten, profiteurs en opportu
nisten. Heeft 'men niet sprakeloos
gestaan, toen men vernam, dat de
zeeroverij was opgeleefd voor de
Barbary Coast van weleer? Dat !s
dan een voorbeeld van wat in
Marokko gebeurt. En er is meer!
Er is uranium gevonden, de grond
stof voor de atoombom. Het is een
kleinigheid, want de atoomhom zelf
in enkel- of meervoud ligt in
Marokko en wel op de luchtbasis
van Port Lyautey, bewaakt door
tot op de tanden gewapende Ameri
kaanse mariniers, door tanks en
machinegeweren. Het hoeft niet te
verwonderen dat deze „heerlijk
heden" spionnen en politieke avon
turiers aantrekken met dezelfde
kracht als kaas muizen vermag ie
lokken.
Zo zijn de café's, de bars. de bras-
serleën en de terrassen van Casa
blanca niet alleen voortreffelijke
plaatsen om zaken te doen. maar ook
voor alle mogelijke gekonkel, spe
culaties. valse praktijken, politieke
kuiperijen en machinaties, geld- en
windhandel.
Is dit dan niet het beeld van een
hypermoderne wereldstad. een
„boomtown" zoals de Amerikanen
typerend zeggen, die nog geen sta
biliteit heeft gevonden?
TJET decor voor dit alles vormen
de wolkenkrabbers, die ln een
enerverend tempo uit de grond wer-
den gestampt
steeds groter getale
naar de strak blauwe
Afrikaanse hemel rei
ken. Gigantische bouw
werken, tot nu toe
slechts gekend en aan
schouwd ln de Nieuwe
Wereld van over de
Atlantic; fantastische
producten van
dynamische tijd, lijn
voor lijn ontworpen
door Franse, zowe! ais
Marokkaanse architec
ten, tot stand gekomen
onder toedicht
Franse, zowöj als Marokkaanse in
genieurs, moeltaam gewrocht door
inspannende arbeid van Franse,
zowel als Marokkaanse arbeiders.
CASABLANCA! Deze van onstui
mig leven bruisende stad werd een
trefpunt tussen Oost en West,
exponent van een nieuwe Marok
kaanse wereld.
Even voorbij Casablanca liggen,
end uit het oneiixjlge water
de Atlantische Oceaan, de
heuvels van Anfa. die een
natuurlijke schuilplaats boden aan
de kaperschepen in de 14de en 15de
eeuw.
Menige Hollandse koopvaarder
viel ten prooi aan „dat tuffe" dat
aan de mast de bloedrode of rouw-
zwarte kapervlag voerde. Zij waren
de schrik en het noodlot van het
zeevarend Europa dier dagen.
Matrozen van alle nationaliteiten
werden beheerst door angst, wan-
oprUfeend
vlak van
he/rlijke 1
i^per zij aan de kim de heuvels van
Éa ontwaarden. Menig zeegevecht
d daar geleverd, vaak uitge-
den in een wreed handgemeen.
zich uitstrekte van het cam-
nedek tot in het want.
In 1468 werd het de Portugezcrt
te bar. Zij zonden vijftig oorlogs
schepenen zetten 10.000 soldaten -
uitg«Rtht.gespuis aan land, die
met koude efficiency dc kaperneder
zetting in de heerlijke heuvels plun
derden, de kapers*, hun vrouwen en
hun kinderen over de kling joegen,
de huizen in brand staken en daarna
de nog overeind staande resten met
de grond gelijk maakten. Zij sticht*-
ten op dezelfde plaats Casa Branca.
Jaren later maakte de veroverende
sultan Moulay Mohamed er Dar el
Beïda (Het Witte Huls) van. Spaanse
veroveraars handhaafden de naam.
die zij in het Spaans vertaalden:
Casa Blanca. Die naam bleef, sol-
De foto's geven een duidelijk
beeld van modern Casablanca.
Links sierlijke wolkenkrabbers
aan welker voet gracieuse palm
bomen. Rechts enige der grote
flatgebouwen, fraaie stalen v
moderne bouwkunst.
„Come ln foHers, have a drink",
(Kom binnen jongens, neem er
eentje), staat op menige ingang te
Jndeetraten van Casablanca is een
oorverdovend lawaai van claxons
en brullende motoren, een hetoen-
ketel van ongediciplineerd verklBr.
De succesvolle levensloop van een statenloze Griek
Op zestienjarige leeftijd had hij geen vrienden, geen huis en geen geld. Voor
zijn vijfentwintigste jaar had hij zijn eerstI millioen verdiend. Daarna ver
diende hi) er nog driehonderd millioenen bij. Hij bezit woningen en villas te
Parijs te New York en in Uruguay, een suite in het Waldorfhotel en hele
vloot 'zeeschepen. Ln omdat hv een kantoor nodig had. kocht hü onlangs het
Tan t(jd tot ftjd ervaart de wereld
plotseling het bestaan van dc
een of andere Croesus, wiens naam
men voorheen nauwelijks kende,
doch die door zUn bewogen leven en
de wijze, waarop het fortuin werd
verzameld, sterk tot de verbeelding
gaat spreken. Dertig jaar geleden
was het Sir Basil Zaharoff. die als
een schaduw door Europa en de
rest van de wereld reisde en mil
lioenen aan wapens verdiende. Drie
jaar geleden was het de Armeniër
(ioelbenkian. die als de geheimzin
nige ollemillionnair in een hotel
kamer te Lissabon kluizenaar speel
de. En nu is het de Griek-Argentijn
Aristoteles 8rates Onassis.
0241 i»Ö7 MMjJ'Jl
02 04 1441 03 07 |J«
uen nemer u*».
Kornwerder/anO 08 49 19 29 79 —jj
H.rll„„„ ««.««""SS
ffiïg1 3:38» SS"*
,n «ommlge plaatsen van ons land worden de oude klederdrachten nog
«eeds ln ere gehouden. Vooral in dc gemeenten rond de vroegere Zuider-
iee Heft men nog een grote vèvscheidenheid aan. Hierboven twee meisjes
u't Staphorst in haar klcurigfl. karakteristieke kledij en haar broertje, dat
een „stads" pakje aanheeft.
Aristoteles stapte als zestienjarige immi
grant in Buenos Aires van een landveihui-
zersschip zonder een stuiver op zak, zonder
nationaliteit en zonder kennis van de taal.
Negen jaar later was hij millionnair, tabaks
importeur en consul-generaal van Grieken
land in diezelfde stad. Vóór zijn dertigste
jaar was hij een scheepvaartmagnaat gewor
den. Nu, op zevenenveertigjarige leeftijd be
hoort hij tot de rijkste mensen ter wereld en
kan hij zich eigenaar van de grootste parti
culiere tankervloot noemen. In totaal heeft
hij negentig schepen, op zee of in aanbouw,
met bijna anderhalve millioen ton inhoud.
Hij beheert rechtstreeks of indirect meer dan
dertig ondernemingen van de meest uiteen
lopende aard. waaronder een van de grootste
rederuen voor de walvisvangst. Hij heeft
huizen in vier verschillende wereldstreken en
hij kocht kortgeleden de speelbank van Monte-
Carlo. Het was deze laatste aankoop, die
Onassis op de voorpagina s van vele kranten
bracht Natuurlijk was hij niet helemaal on
bekend Kapiteins en reders kenden hem als
eigenaar van tientallen olie-tankers. En de
meesten van hen wisten tevens dat hij een
statenloze" Griek was. Insiders rekenden de
heer Onassis wat zijn geluk betrof tot dezelfde
groep als de Fords, de Rockefellers en de
Carnegies.
HPoch hoorde het grote publiek voor het eerst
van deze man toen in opzienbarende
artikelen de verkoop van het Casino te Monte-
Carlo werd gemeld Dat is niet zonder ironie,
omdat deze aankoop eigenlijk een kleine
transactie was voor de man, die momenteel
voor honderddertig millioen dollar aan tan
kers tegelijk laat bouwen, waaronder een
reus van 45000 ton, de grootste, die ooit de
golven doorkliefde.
Met het opkopen van de meerderheid van
preferente aandelen in de Société des Bains
de Mer et Cérole des Etrangers. die het
Casino exploiteert, was slechts een bedrag
van rond een millioen dollars gemoeid. En
bovendien kocht de heer Onassis die onder
neming uit meer practlsche overwegingen:
hij wilde zijn kantoren van het dure Parijs
verplaatsen naar Monaco. Voor dat doel wilde
hij de Sporting-Club huren, maar de Casino
maatschappij weigerde op zijn aanbod in te
gaan. Daarop begon Onassis aandelen op te
kopen Al te moeilijk was dat niet. Iedereen
wist dat de Casinomaatschappij en Monaco
in financiële moeilijkheden waren geraakt.
De mensen in het kleine vorstendom, die m
een belastingvrij paradijs hadden geleefd,
waren daarover al even bedroefd als Z.K.H.
Prins Reinier III. Hoe het allemaal is gegaan
weet niemand precies te vertellen. Men be
weert dat Onassis de Vorst van Monaco een
bijzonder voordelig jacht leverde, en zo diens
steun verkreeg; een andere lezing is dat
Onassis' agenten slechts drie kwartier nodig
hadden om de heren aandeelhouders te over
tuigen dat slechts hun opdrachtgever Monte
Carlo s Casino en daarmee de belangrijkste
bron van inkomsten kon redden. Hoe dan ook,
de Grieks-Argentijnse reder-milllonnair heeft
voor een millioen dollar de macht over een
bezit gekregen dat zeker twintig millioen
dollar waard is Van een anonieme macht in
de tankerwereld werd Onassis plotseling een
beroemdheid. Journalisten belegerden hem.
De Fransen wilden weten, of de heer Onassis
de grote tradities zou handhaven De Engelsen
informeerden of hij van het Casino een gas
tenverblijf voor zijn vrienden maakte. De
Amerikanen vroegen of hij wel eens speelde^
Nooit aan de groene tafel, zet Onassis
daarop, mgar dat wil niet zeggen dafc ik geen
speler benl
Dit is de heer Aristoteles Socrates Onassis
met zijn vrouw Tina. Hij is een van de
grootste particuliere reders ter wereld,
beschikkend over een kapitaal van drie
honderd millioen dollar en hij gokt op de
toekomst van de tankvaart en de walvis
vaart. Om kantoorruimte te hebben kocht
hij de Société des Bains de mer in Monte-
Carlo. Zijn ambitie is van Monte-Carlo een
grote oliehaven te maken en ran Monaco
een scheepvaartmogendheid.
O'
a*»u> Deceit geen roulette en geen kaart.
Voor hem is spelen het uitzenden VRn
zijn walvisvloot een moederschip, twee
tankers en zestien jagers naar de Pool-
zeeën met duizend man aan boord, die hem
vijfendertigduizend dollar per dag kosten. Hij
speelt dan tegen mist, storm, ijsbergen en
met de kans, dat er geen walvissen worden
EeSomseverliest hij er twee of drie millioen
mee. soms verdient hij er elf millioen aan,
>zoals bijv. vorig jaar.
Aristoteles Socrates Onassis werd in 1906
te Smyrna geboren, waar zijn vader in tabak
handelde, en tevens in de scheepvaart was
geïnteresseerd. In 1922 tijdens ernstige bot
singen tussen Turken cn Griexien, verloor
Onassis z\jn familie en. liever dan een armoe
dig bestaan In Griekenland te moeten gaan
lelden, nam Onassis met duizend lotgenoten
passage op een landverhulzersboot naar Ar
gentinië. Voor deze Zuidamerikaanse staat
had men geen papieren nodig en de statenloos
geworden Onassis slaagde erin een baan al*
telefoonarbelder te vinden. HU leerde Spaans
door te luisteren naar telefoongesprekken
tydens zUn werk: het vervangen van ouder
wetse telefoons door automatische toestellen.
Daarna zat hU op kantoor bU een
importeur, wiens zaken hU zo uitbreidde, dat
de man hem als compagnon in de taak nam.
Onassis bracht geluk en had geluk. HU leende
een Noorse reder, die dringend om geld ver
legen zat. duizend dollar en kreeg er negen
duizend voor terug. HU wist zich tot Consul-
Generaal van Griekenland te doen benoemen
in Buenos Aires en gaf in die positie oren en
ogen goed de kost- Zo hoorde hU dat een
Canadese reder ln 1931 dertig vrachtschepen
wilde verkopen tegen een spotprU*- OHMME
kocht de schepen voor twintigduizend dollar
elk en dat waa in die tUd van lage vrachten
en opgelegde schepen nog een groot risico.
HU moest worstelen tot 1939. pi***- 'oen kon
hU zelf voorschrUven welke vrachten hU
wenste te ontvangen. De schepen werden zo
hoog verzekerd, dat bU schade of '«taal ver
lies de kosten voor reparatie of nieuwbouw
gedekt waren. Onassis atapelde het°P
het ander cn ook na de oorlog ging hU daar
mee door. Hl) verdrievoudigde zift» vloot na
1948, toen de meeste reders, die een PïJ»"
instorting verwachtten, al voorzichtiger
werden met hun aankopen.
Dank zij de kleine landen als Panama, Hon-
duras en Liberia, waar rij hun schepen laten
registreren, werden mannen als Onassu, mil
lionnair. Voor hen zijn die kleine l=»uen een
uitkomst: geen inkomstenbelasting.
nootschapsbelastingen, geen lastige
ren. die hoge eisen stellen aan
verblijven voor de bemanning.
staatloos geworden Grieken in d|,.
te vinden. De economische moeilijklL-...
het vaderland zijn voor een groof deel te
wijten aan het feit, dat dergelijke gr«te onder
nemingen. geleid door Grieken, aiile in het
buitenland worden gevestigd, waardoor ook de
kapitalen in het buitenland blijven Overigens
voert Aristoteles Socrates Onssgis dezelfde
politiek als het Huis Habsburg: trouwt en
WHUttradCinI het huwelijk met 4ina Libanos,
dochter van een Griekse reder te Londen,
wiens andere dochter trouwde met de reder
^Daarmee is de familie Libanos—Onassis—
Niarkos de grootste particuliere redersfamilie
ter wereld geworden, die over een gezamen
lijk kapitaal van minstens een milliard dollar
beschikt. Het sijn geen zeevaarders deze
reders, ook al hebben zij fraaie jachten om
mee te gaan spelevaren. De zee trekt hen
slechts door de grote rijkdommen, die de
tankers en walvisvaarders opleveren.
Ondanks alles kan men meer bewondering
hebben voor een man als Onassis, die gokt
en exploiteert, dan voor de man of de vrouw,
die een paar uur aan een roulette- of bac-
carattafel zit en kijkt naar het dansen van
een ivoren balletje of irt spanning afwacht
hoe de kaarten zullen vallen. Ook Aristoteles
Socrates Onassis kent spanning en afwachting
in zijn spel. dat de wereld omvat. Hij heeft
grote plannen.
HU wil vsn Monaco maken, wat Panama,
Liberia en Honduras al lang zUn: een scheep-
vaartland HU wil Monaco een grote haven
geven, een oliehaven zelfs, en een groot man
in de oliewereld worden. Dan wil hU *Un
gchepen laten overschrUvcn naar Monaco, dat
daarmee plotseling een zeevarende mogend
heid zal worden.
Ongetwijfeld heeft Onassis ook kwade kan
sen tegen zich. De grote vraag naar tanker
ruimte kan dalen en daarmee worden zijn
honderddertig millioen dollar voor de in aan
bouw zij ode tankers een riskante belegging.
Zijn walvisvloot, waarop hij nu weer met zes
millioen heeft gewed, kan met een karige
vangst thuis komen.
Men mag echter aannemen dat deze man
le»s van de wijsheid van zijn beroemde naam
genoten bezit en genoeg zakeninzicht heeft
om niet alles op een of twee kaarten te
"Naast zijn zaken kent Onassis weinig ont
spanning. Hij houdt van waterski en staat nog
wel eens graag op de brug van zijn eigen-
jacht. Voor talenstudie heeft hij bijzondere
belangstelling en hij spreekt zelf zij het
dan met een zwaar accent 7- negen verschil
lende talen) waaronder
Russisch on Italiaans.
Zijn huwelijk met de
waaruit reeds twee kindei
Christine, zijn geboren, mag gelukkig
Voor zijn werknemers is hij een vriendelijk
en humaan man, die door iedereen wordt
gerespecteerd en geacht. Onassis kent uit
eigen ervaring de tragiek van een vreugde
loze en arme jeugd en gelooft daarom dat
leven cn laten leven" de beste politiek ls.
Dit verhindert hem echter niet bij het af
sluiten van grote zaken hard en medogenloos
op zijn doel af te gaan. Of dit ln Monaco ook
zal gelukken, moet de wereld nog afwacMen.
daten van vreemde landen kwamen
en gingen me: de jaren, zoals de
onrust kwam en ging en kwam. En
zoals de bestuurders gingen en
kwamen en gingen. Tot in onze
dagen toe.
De onrust, de zelfs bloedige om-
wentelingen, hebben de bloei van
stad en land die vooral na de
tweede wereldoorlog ontzagwekken
de vormen aannam niet kunnen
verhinderen. Casablanca veroverde
een vooraanstaande plaats in de rU
van wereldsteden. Nieuwe lucht- en
scheepvaartlUnen werden naar deze
metropool geprojecteerd. De lucht
haven werd te klein. De zeehaven
werd ook te klein.
Ofschoon men in 1945 een aan
vang maakte met een formidabel
uitbreidingsplan heerste hier tot
voor twee jaar nog een nijpend
tekort aan woningen en kantoor
lokalen voor de Europese inwoners.
Die achterstand is inmiddels ruim
schoots ingelopen, want het bouwen
van wolkenkrabbers is in Casablan
ca een ware koorts geworden.
Als machtige witte vuurtorens
prikken zij het blauw van de hemel
in. Gedreun van *le heimachines
klinkt van de vroege ochtend tot
de late avond, zowel in de regen
achtige winters, als in de ver
schroeiend hete zomers. Casablanca
leeft en richt zi(jh steeds hoger op.
De wolkenkrabbers, die 's avonds
baden in een overvloed van licht,
dat uit tientallem schijnwerpers op
de gebouwen wo^dt geworpen, tel
len tien. vijftien, zeventien en zelfs
twintig of meer verdiepingen Ganse
wijken worden met de grond gelijk
gemaakt. De krotwoningen der
Arabieren die moeten verhuizen
worden vernietigd. In de plaats
daarvan worden pleinen en parken,
lange, brede boulevards en avenues
aangelegd. De Avenue de la Répu-
blique verkeert nog in staat van
wording, ze wordt nog aan het oog
onttrokken door armzalige, bouw
vallige huizen. Doch wanneer men
door het steegje tussen de hulzen
doorloopt, komt men plotseling te
staan tegenover een lang betonnen
lint, wel twintig meter breed, waar
over straks het snelverkeer zal
daveren en waarlangs maatschao-
pijen als de Air France hun wol
kenkrabber-kantoren hebbfn opge
trokken. Daar zijn ook de*-filialen
van de bekende en pepertfüre
Parijse warenhuizen, winkels en
magazijnen. Men zal er alles kun
nen kopen wat het hart begeert.
Daar ligt dan die stad, d^ar zUn
die moderne winkelstraten, zoals de
Boulevard de Psris en de Boulevard
de Marseille. Daar 7-Un de hyper
moderne overdekte winkelstraten,
de passages. Daar zUn de Banken,
de gebouwen van de Kamers van
Koophandel, Landbouw en Indus
trie, de krantenpaleisen, de Auto
mobielclub. de Jachtclub, de Rotary-
club, de Aeroclub. Daar sUn de
aanplakbiljetten en affiches voor
de windhondenrennen, paardenren
nen en autoraces. Een mondaine
wereld werd geschapen, die wed-
Uvert met Biarrits, Cannes, Monte
Carlo en Juan les Pins.
De Casablancais heeft het groot
ste gelijk van de wereld met de
bewering -dat zijn stad zich ont
wikkelde met dd snelheid van
een meteoor, indien hij de mate
riële ontwikkeling bedoelt. De
geestelijke ontwikkeling heeft daar
mee echter geenszins gelijke tre4
kunnen houden Casablanca heeft
geen sterk eigen karakter. Veeleer
moet men spreken van een funeste
gespleten persoonlijklfsid. In weer
wil van haar bloei en groei en van
haar grandioze „booming-procefl" is
Casablanca' eigenlijk nog niet meer
dan een uit de kluiten gewassen
provinciestad met een kleinburger
lijke sfeer. Zij heeft haar evenwicht
nog niet gevonden, mist persoonlijk
heid, is onecht, onwaarachtig, wil
een ander zijn dan zij Is. De stad
aapt met grotesk succes de „grote
wereld van de film" na, die door
Holywoods droomfabrleken wordt
geschapen. En wereld, die niet be
staat. Die wereld van dagdromen,
illusies en glaspaleizen ls even on
werkelijk als het Casablanca dat
ons tn Nederland door Hollywood
f wordt getoond.