Panda
i
De
H. VAN EIJK KLEDINGBEDRIJF MARKT 14
Neem Blikgroenten
Franz Kafka als.... humorist
s5.r^
Heliport en helicopter zullen aan
elkaaf moeten worden aangepast
Aank. Kantoorbediende (mnl.)
le Bediende-Banketbakker
VERTEGENWOORDIGER
„smakelijkste
wereld"...
Blikgroenten
in minuten klaar op tafel
KANTOORBEDIENDE (Vrl.)
ASSISTENT HOOFDUITVOERDER
C.SLOTHOUBER
arrkt x
Toegenomen koopkracht betere
basis voor de middenstand
WEGENS
VERBOUWING
N.V. ALLAN Co.
CONSTRUCTIE-BANKWERKERS
ELECTR1SCH-LASSERS
KOPERSIAGERS-PWPFITTERS
DRAAIERS
TIMMERLIEDEN (voor dj| wagonbouw)
A UTOGEEN-BRANDERS
Wie het Kleintje steeds eert
is het succes altijd weerd
Hondenvrienden
ONGEMEUB. KAMERS
A.S. EMIGRANTEN
'T BLAUWE KRUIS
HET GESPREK VAN DE DAG:
„Watzullen wij vandaag weer eten?"
NET MEISJE
1ELECTRISCH LASSER-BANKWERKER
1 MACHINEBANKWERKER
BEKWAAM
LOODGIETER
VERTEGENWOORDIGER
1e MEUBELSTOFFEERDER
WINKELJUFFROUW
en
de
Kalkerkar
bekwame autogeen Lassers en
Branders
bekwame Stoffeerders
LETTERKUNDIGE KRONIEK
jU»-*»"1
De roman. „Amerika"
"nvslop
Het eikenloof en
de briljanten
Willem van Otterloo naar
Parijs en Wenen
Steun voor Scapino-ballet
Men dient zich nu reeds voor te
bereiden op heliports op daken
HelicopteiSpïéstaties
van grote invloed
~r
werkelijk
lage
prijzen
handhaving!
van
kwaliteit
kerkelijke mutaties
CIJFERS UIT DE MIDDENSTANDSNOTA
Iloe de Nederlander
zijn geld besteedt
BEURS VAN AMSTERDAM J,
Heb ik soms iets van jullie aan
Beursoverzicht
1'WEEDE BLAD - PAGINA 4
GOUDSCHE COULANT
ZATERDAG 13 FEBRUARI
ENORME OPRUIMING
Kleiweg 244, (ook bereikbaar via Gor-
Rotterdam, delweg/hoek Bergsingel)
moet in verband met haar opdrachten verdere
uitbreiding geven aan haar personeelsbezetting.
Zij zoekt daarom:
(geoefend en geschoold)
Er bestaat gelegenheid om ongeschoolden, bij geble
ken geschiktheid, om te scholen tot bankwerkers.
Aanmelden: dagelijks op de afd. Personeelszaken.
Gevraagd in verband met onze uitbreiding:
Portiermakers 2
Af werkers a
A
Plaatwerkers
Rompbouwers 's
Electr. Lassers
Constructiewerkers
Timmerlieden
Meubelmakers
Aanmelden dagelijks (ook 's avonds):
Carrosseriefabriek fa Paul en v. Weelde
's Gravenweg 350
Nieuwerkerk a. d. IJssel
Fa D. OTTEVANGER ZONEN
Molenbouw - Machinefabriek - Moerkapelle,
vraagt
leeftijd 1823 jaar.
Diploma H.B.S. of Mulo en typen strekt tot
aanbeveling.
Let bij aankoop van Honden-
brood op het merk Flora-
Dordt. Het is het allerbeste
en kost niet duurder
A. C. Korpershoek
Voor fl.— per week. 2 lakens.
4 slopen, 2 badhanddoeken. 2
tn 2 bonte hand-
U kunt Inlichtingen verkrijgen aangaande de
snelste en voordeligste reismogelijkheid naar
het land Uwer keuze in
WISTHAVIN5 GOUDA
op Donderdag 18 Febr. a.s.
tussen 10—12 uur v.m. en vervolgens elke
1* on 3« Donderdag van de maand
VERPLEEGHULP
ln gezin, waar moeder ziek
MeJ. v. d. Werf, p/a. Hene-
Gevraagd in klein geziri
van volwassenen eeh
Hulp in de Hulshouding,
voor alle voorkomende
werkzaamheden, alsmede
voor lichte vetrpleging
van een invalide dame.
Br. o. n. 2046. aan het
Bur. van d.t Blad
GEVRAAGD:
Fa PUNSELIE
TUINSTRAAT 22
Schriftelijke sollicitaties te richten aan
HANDELSONDERNEMING P. BEZEMER,
Oosthaven 6 Gpuda
Gevraagd NETTE MEISJES
van 1519 jaar, voor montage werkzaamheden
Wij geven: Schone arbeid
Prettige werkkring
Loon voor alle leeftijden minimum 38.
maximum 26.a 27.per week.
Tevens NETTE JONGEN
van 1618 jaar.
Aanmelden: Ned. Weber Mij N.V., Gouwe 218, Gouda,
van 8.3012.30 uur en van 13.3015.30 uur.
Loodgietersbedrijf
D. BENSCHOP.
Keizerstraat 56,
vraagt:
Hoog loon, vast werk.
Fotogrsaf en verslaggever gingen op stap om de mening van diverse dames
over dit onderwerp, zo belangrijk voor iedere Nederlandse huisvrouw,
vragen. Op het drukke Leidseplein troffen zij deze dames en maakten
een praatje en een plaatje
WAT BLIJKTHet groente-probleemis gemakkelijk o
lossen met Blikgroenteti
is het een wonder? Neen! Blikgroenten zijn immers werkelijk tafel
klaar. Met maximale voedings- en vitaminenrijkdom Het puikje
de zomeroogst, in de fabrieken deskundig veredeld Kiest U maar
doperwtjes, worteltjes, spetsiebonen, snijbonen, spinazie, andijvie
enz. Noemt U maar op Om van te smullen
A'dam, Lddi.pl,|n,
middag» om o.
Hst resultaat van
ons intarvlaw:
*»,w» I'd Br"
•haat ll-i, AmïtarSam.
..Mijn man komt no* al
eens later thuis. En htt
houdt niet van opga-
warmde groente. Dan
nfT*"n blik groente;
als Ik de aleutel In hat
slot hoor. gaat dat blik
OP«n; Terwul Ik de tafel
dek. is de groente klaar!"
..Ik vind blikgroenten
nog voordelig ook. En
geen afvalgeen uren
ln de keuken. Je bent in
4 minuten klaar. Dat
spaart tijd en brandstof."
..Mijn „maaltgdpro-
bleem is gauw opge
lost. Ik heb altijd een
paar blikken in huis. Zo
kun je steeds wat lek
kers op tafel toveren,
vooral op Zon- en feest
dagen. Eu t Is zo mak-
kelUkalseronverwachU
Iemand mee komt eten."
in Aardewerk met veel rela
ties wil van patroon ver
anderen. Br. onder no. 203S
aan het Bureau van dit Blad
Gevraagd:
WONINGINRICHTING P. J. COUVEE
Alphen a. d. Rijn
vraagt v/or direct:
in staat ook het betere werk te maken.
Vaste positie, prima salaris.
Tevens plaatsing voor 2e STOFFEERDER of
FLINKE HALFWAS.
Schriftelijke aanmelding liefst spoedig.
Gevradgd:
liefst met het vak bekend.
Aanmelden: Steenland's Bakkerijen. Nieuwe Haven
is tegelijkertijd
het voedzaamste
ontbijt voor
de kinderen
Voor de jeugd geen beter begin van de dag dan
een bord pap van Molenaar'* Kindermeel aan
het ontbijt.
Groot en klein zijn als regel dol op deze
gezonde voeding.
Het klaarmaken vraagt al héél weinig tijd -
en die enkele minuten worden ruimschoots
beloond door de gretigbeid waarmee de kinderen
elke ochtend bun bordje Molenaar's verorberen.
Geef vanaf morgen Molenaar's Kindermeel aan
bet ontbijt.
goed kunnende typen.
Brieven onder No. 2032 aan het Bur. van dit Blad.
De N.V. tot Aanneming van Werken voorheen
H. J. Nederhorst. Turfmarkt 8 te Gouda, vraagt
voor spoedige indiensttreding:
met diploma M.T.S., afdeling Weg-
Waterbouw of gelijkwaardige opleiding,
met enige jaren practijk in het aan
nemersbedrijf.
Als betrokkene blijk geeft in het bedrijf
te passen, is deze functie bedoeld als te
zijn van blijvende aard cn is opname in
het Pensioenfonds, naast een goede sala
riëring. mogelijk.
Sollicitaties met volledige inlichtingen zullen
vertrouwelijk worden behandeld.
7.5 controle-
zegels van de
verpakking
geven recht
op ten
paplepel.
Firma P. van der WANT Gz.
Plateelbakker#
„De Gekroonde W.S
vraagt
MANNELIJKE
KRACHTEN
voor diverse afdelingen, ook
ter opleiding.
Zich melden: Kantoor Kui
perstraat 26, H. Bos, St Job
straat 1 of S. van Wilgen,
fJssellaan 130.
Het adres voor Haarden,
Kachels, Wasmachines.
Huishoudelijke Artikelen,
enz.
Oosthaven 8, Telefoon 32l«.
Afbetaling volgens regeling
gczinscredlet.
n.v. MULDER s FABRIEK
van Rollend Materieel cn Landbouwmachines
te Boskoop, vraagt voor spoedige indienst
treding:
Sollicitaties, zowel schriftelijk als persoonlijk,
aan Bedrijfskantoor der N.V.. PARKLAAN 4,
(t.o. station).
OFFICICLE PUBLICATIE.
ln verband met de inwerkingtreding van de nieuwe wet
geving op vervoersgebied (Wet Autovervoer Goederen w
Wet Goederenvervoer Binnenscheepvaart) op 13 ,ru?"
1954. zullen de bevrachtingsagentschappen als bljksntoren
komen te ressorteren onder de Rijksverkeersinspectie, met
dien verstande dat:
a Ingaande 15 Februari 1954 worden opgeheven het hevrach-
tingsagentschap te Makkum. Dokkum. Vreeswijk.
Noordscharwoude, Enkhulzen. Gouda. Nieuwersluts en ueiri.
b) ingaande 15 Februari 1954 worden gevestigd een hijkantoor
te Meppel (Grote Marktstraat 3) en een bijkantoor te Ter-
neuzen. (Westklokstraat 22);
c.) op 1 Maart 1954 wordt verplaatst het bbkarttoor te Coe-
vorden naai de Krlm. gemeente Oramsbergen (terrein van oe
N.V Aardappelmeelfabriek ..Onder ^ns"):
d tot nader bericht het bijkantoor te Rhenen. Herenstraat 16.
in de plaats treedt van het nog te openen bijkantoor te wijk
bij Duurstede
jA1IRDAG
13 FEBRUARI 1954
EERSTE BLAD - PAGINA 3
i—roemdste werken van F r a n z K a I k a. die in de Jeren '20 de ontwikkeling
Tl* WMa. rurooese litteratuur zeer wezenlük mee bepalen, „Der Prozes»" en „Dat
P vin de nu r voortreffelijke vertalingen bij Querido te Amsterdam verschenen.
Sch0 ProKW het ruige werk van Kafka, dat geheel voltooid werd, zelfs in de populaire
«00*11"**: Tl
een no
In t«l
inpL
is bij de Amsterdamse Boek- en Courantmij N.V. ook Kafka's
uitgekomen. Ufi vertaling is van Nini Brunt. Het is een werk dat
uvH^van de merkwaardige Oostenrijker inneemt, want
T I«rt0 ülaats in het oeuvl^van de merkwaardige Oostenrijker innet
■n0*- tot al de andere, aangrijpende geschriften, die doortrokken
erfzonde, 1. „Amerika" humoristisch.
w»ort.ti.ch 1. ^r<rniv"ï.n.l'c"
karï?4rt hoogte „Amerika" net zo goed.
zich ln de romen van de
wÖSjfjjg z'iToudeiï naar de Ver-
"ffil Stttin Wtuurd werd. omdat een
van zijn obsessies
.fv.'g bedoclingen weten wij eigen-
Van Kalk» i oeauci, (n ,024 ,opr
,k matr h«
„ij niuw«WR
f' Me"wL°h!| eigenlijk"nog'maar! Niet
dien. wl® mnn iater in zijn na-
an r h« weinig Hij stierf ln 1924 toen
•mk« 40 wai. OP een leeftijd dus.
mémoires denkt. Boven-
«enlil» figuur, die men 1
Lkïïe dat hl] zijn vriend Max Brod
hid te vernietigen els hij.
osenblik gevreesd kon worden
V ÏÏs weaens tuberculose In verscheidene
141 *,ït. vsrSeegd - mocht komen te ster-
'ÏïSK dat Franz Kafka in het om-
1 Jd. geval tie nagelaten geschriften
Brod wèl zou hebben verbrand.
M Kalk» had al la smartelijk de be-
...itlkheld van alles wat waarde heeft,
tasef en Maar Max Brod had te
bewondering voor de schrifturen van
7 JEhü durfde de vernietiging niet
KnSweten te nemen Hu gaf ze uit,
IrMfe nog te achterhalen waren,
ïh» liet er ook zltn licht op schijnen,
«Miu niet altijd met de hese he denheid
a. ij woral In dit precaire geval ln ach
«oSt nemen. Maar ln elk geval met
5! hetorilnf om de wereld te bewijzen,
ïtzU in cultureel opzicht aanwijsbaar ar
mer tOU djn geweest als het oeuvre van zijn
S teloor was gegaan. En dat is een
s feit,...
Tn tegenstelling tot „Het Proces", de ro
3 min 41e. bo« duister ook, onaantastbaar
iwf de gevoelswereld van een gekweld
E, onuluit. draagt in Kafka's oeuvre
vnnril Amerik»" nog het stempel van de
onvoitoéidiieid. Het is mogelük, dat *I'«n
mwr 41 dood Kafka verhinderd heeft, de
romsn toet» te «etten en, waar nodig, te
hrrtlen. M»«r niet onmofcelUk Is ook, dat
Kifks. ook al was hem een lang leven be
schoren geweest, de voortzetting had ge
staakt Br moet *oor hem we,nl* verschiet
ln de humoristische behandeling van ïfjn
drie bsklemmende levensthema s hebben
(degen.
De beste hoofdstukken behoren weliswaar
lot het schoonste, wat er tot dusver in deze
eeuw werd geschreven; ongelooflijk mooi.
geestig en ontroerend tegelijk, is de episode
waarin Karl Rossmann als liftboy in het
monsterachtige hotel Iccidentel optreedt,
maar Kafka moat zelf niet precies hebben
geweten, waar hij met ztjn Fridolm-figuur
- sommige orltlcl hebben Karl Rossmann
met een jeugdige Charley Chaplin verge
leken, en dat is eigenlijk nog wel zo tref
fend - heen wilde, of heen kon. Heen
„kon", ómdat hU hem'op een wat onge
motiveerde manier in Amerika plakte,
weliswaar om hem met zijn Europees' be-
sctatngivernis als een geboren Jan On
geluk ta laten rondtobben in eon wereld
vol uitzonderlijke verhoudingen, maar met
le weinig reële kennis van die wereld. Dat
gemis aan reële kennis blijkt al uit de eerste
alinea, wsarin Kafka het Vrijheidsbeeld
voor de haven van New York uitrust met
een opfebeven zwaard ln plaats van een
toorh. Kafka heeft daarna getracht, zich
een voorstelling van New York te maken,
maar ook wat hij van die voorstelling heeft
neergeschreven roept bij de lezer een ver-
iekend beeld op. Aan de hand van summiere
gegevens was hij aan een werk begonnen,
dat hij niet aan kon. Alleen dat monster
achtig grote hotel functionneert op een ma
nier, die enigszins Amerikaans aandoet.
liet is Inderdaad de vraag of Kafka ooit
uop wat hij al klaar had, terug zou zijn
gekomen Vermoedelijk had hij de komst
van Karl Rossmann ln Amerika in een
nieuw eerste hoofdstuk nader willen toe
lichten en vermoedelijk had hij de ontmoe
ting met de rijke oom Jakob beter willen
otlveren. maar ten slotte was zijn voor
lopige conceptie al ln zulk een vreemd
soortige apothese gestrand, dat „Amerika"
hemzelf reeds als reddeloos moet zijn voor-
omen, niet de moeite waard om te be
waren. Met de vernietiging zouden ons ech
ter kostelijke brokken litteratuur zijn ont
houden. afgezien nog van het feit. dat de
milde, hufnoristische Kafka een geluk is om
óók te bezitten, nu Max Brod zozo
gewetensvol is geweest, ook de geobse
deerde voor de wereld te redden.
i sommige opzichten heeft „Amerika"
Iets weg van één van de bekoorlijkste ro-
is van Thornton Wilder: „Heaven is
my Destination". Dezelfd^ zachtmoedigheid
en praatvaardlge argeloosheid ontmoet men
in Kafka's boek. geconfiTmteerd met heb
zucht, wreedheid, spolzu/ht en blinde fata
liteit.
De maar ten halve gelukte Amerikaanse
sfeer (van het jaar 1910 overigens), vergeeft
Amerika Kafka zelf gaarne, want juist jong
Amerika interesseert zich op het ogenblik
sterk voor zijn werk.
W. WAGENER.
Het Westduitse ministerie van binnen
landse zaken werkt op het ogenblik atm
een wetsontwerp, volgens hetwej* West-
Duitsers weer hun onderscheidingen uit de
tweede wereldoorlog, doch zondef het bij
behorende hakenkruis, zullen mogen dra
gen.
Vrouwen zullen echter niet de z.g. „moe-
derkruisen" mogen dragen, die Hitier ver
leende om het geboortecijfer op te voe
ren. Ook zal het verboden blijven, onder
scheidingen te dragen, die zijn uitgereikt
aan militairen die hebben deelgenomen aan
het bezetten van Oostenrijk, Sudetenland en
het Memelgebied.
Op 21 Februari zal Wille"m~vaii Wwluu
op uitnodiging van het Orchestra Pasdeloup
in Parijs een concert van dit orkest dirige-
Maart ver-
Wenen voor
gramofoon-
Symphoniker. Op 25
Maart zal hij een concert van dit orkest
dirigeren met sólistische medewerking van
Cor de Groot, die bet vierde pianoconcert
van Beethoven zal vertolken.
Van vele zijden wordt het zo zwaar ge
troffen Scaptno ballet nog voortdurend hulp
geboden. De directies van alle Amsterdamse
bioscopen hebben toestemming verleend,
tijdens de voorstellingen van deze Zater
dagavond voor Scapino te collecteren. Zulk
een toestemming wordt slechts zeer zelden
gegeven.
HELIPORT WERD OOK OP 7.4. T.A. SYMPOSIUM BESPROKEN
Moet men een heliport aanpassen aan de helicopter, of moeten de heli
copters worden aangepast aan de heliports? Deze vraag mag op de eerste
blik dwaas lijken, zij is in ernst gesteld op het helicoptersymposium van
de I.A.T.A. in Puerto Rico. Het was ook een deskundige die de vraag
op$W«rp, namelijk de vertegenwoordiger van de Sabena en hij stelde het
probleem zo, dat men het eerst eens dient te worden over de aard van
heliport die het doelmatigst en het best exploitabel is en dat men daar
naar zijn eisen aan de constructeurs van helicopters rrfoet stellen.
Het mag dan zijn, dat aan een heliport
niet zulke strenge eisen moeten worden ge
steld als aan een gewone luchthaven, het
is dé ligging in een stadscentrum, die bij
zondere problemen schept. Volgens de ver
tegenwoordiger van de Sabena op het sym
posium kan de maximum grootte van een
heliport 30t^voet, dus een 91 meter, in lengte
en breedte bedragen. Zijn er geen obstakels
in de nabijheid, dan kan die grootte natuur-
(Advertentie)
ZIE ONZE ETALAGES
Ne4. Herv. Kerk. Beroepen te Haarlem
(vac. W. J. v. Elden) dr G. Huls to Gouda.
- Te Aruba-Piedra Flat San Nicolas W
Kraayenhof. cand te Amsterdam. Te
Doorn (2e predpl.) K. Chr. van Qorcom te
VGttvenzande. Te Poortvliet C. J P.
Lans, cand. te Hilversum. -- Te St Maar
tensdijk B. Eysinga te Barneveld.
Toegelaten tot de Evangeliebediening de
lieer W Kraayenhof. cand. te Amsterdam.
Beroepbaarstelling. De heer C. J. F. Lans.
md. te Hilversum, stelt zich beroepbaar.
Geref. Kerken Benoemd als pred. bij
"ie Stichting Jeugdwerk in Friesland S. E.
Kesbonk te Wolvega.
Chr. Geref. Kerken. Bedankt voor Rotter.
tan-C. W. Heerma te Groningen.
Gtref. Gemeenten. Tweetal te Veen (N -
t): T. Cabaret, cand. te Rotterdam-Z. en
T.J. Dieleman te Yerseke.
(Van onze parlementaire redacteur)
INikwUls Is de klacht gehoord da
regering meer heeft gedaan voor de
arbeiders dan voor-de middenstand De
regering acht het daarom nuttig ln de mid
denstandsnota er de aandacht op te vestigen,
dat door de grotere sociale zekerheid
de arbeiders, de stroom van nieuwe onder-» -vSn de middenstandszaken is niet hoger dan
nemers uit die kringen tot stilstand is ge
bracht en voorts geleid heeft tot een toe
genomen vastheid van de koopkracht van
het grootste deel der bevolking. Voor de
middenstand is dat zeker van betekenis.
Op verscheidene plaatsen in de midden
standsnota herhaalt de regering dat de vol
waardige middenstand er allerminst slecht
voorstaat. Om de gedachten te bepalen ls
men er van uitgegaan dat een onderneming
van f 3000 per jaar 58 per week) door
gaans een volwaardige onderneming is Van
de volwaardige ondernemingen in de krui
denierebranche had 35"een gemiddeld in
komen van 3000 A 4000. 65"» lag boven
de 4000. 45°'o boven de 5000, 25°. boven
de 6000; 15'. boven de 7000. De slagers
en textiel-detaillisten vertonen een nog
gunstiger beeld. Deze cijfers berusten echter
op een smalle basis van onderzoek.
De ondernemers, die gevestigd zijn zonder
vakopleiding, boeken mindere resultaten dan
zit. die wel een vakopleiding hebben genoten.
Uit een onderzoek in Friesland bleek, dat
van de ondernemers met een winst beneden
f 2500 per jaar. 82" geen vakopleiding had
genoten. Daarentegen had van de onder
nemers met een winst boven de 5000 per
jaar, 62°een opleiding achter de rug.
Een derde georganiseerd
ClechU 30 A 40'/. van de middenstand ia
georganiseerd. Vóór 1940 was zelfs nog
een kleiner gedeelte, 15 A 20'/», georgani
seerd. De lauwheid tegenover organisatie
heerst vooeaFIn de randbedrfjven met een
kleine omzet, «tg daardoor ook verstoken
blfiven van vakliteratuur en voorlichting en
veelal niet op fle hoogte ztyn van de moge
lijkheden van trediethulp of andere bijstand.
Het voornaamste kenmerk van de mid-
denstandso/dernemingen is volgens de mid
denstandsbots, dat de verschillende onder-
nemersfungties binnen de onderneming door
één persoon worden waargenomen. De
denstandsonderneming is voorts bij uitstek
een gezinsonder neming. Men mag aannemen
dat bijna de helft van de middenstands
ondernemingen in een eigen pand is gehuis
vest, terwijl de ondernemer daarnaast enig
bezit heeft om zijn bedrijf te kunnen voeren.
De middenstand kan derhalve worden be
schouwd als een overgang tussen de niet-
"bezittende en de bezittende" groeperingen
onze maaidcïTappij. In ruim 93°van de m
denstandsondernemlngen werken mine
dajk-tïTf pei'sonen. De gemiddelde bezetting
3 personen. Ruim 66°van alle middc
standszaken werkt zonder vreemd personeel.
Omzet van de middenstand
De totale detailhandel heeft ln 1950 voor
een waarde van bijna 7.5 milliard gul
den omgezet. De ongeveer 100.000 ambachts
vestigingen verwerkten in 1947 een bedrag
van rülm 1,3 milliard gulden. De ruim 31.000
horecabedrijven hadden ln 1948 een omzet
van bijna een half milliard gulden. Per hoofd
van de Nederlandse bevolking werd onge
veer 723 gulden via de detailhandel, ruim 130
gulden via de ambachtsondernemingen en
bijna 50 gulden via het horecabedrijf besteed.
I>c Nederlander brengt veruit zijn meeste
geld naar de manufacturer en de kruidenier,
namelijk naar beiden meer dan 100 gulden.
Wanneer het filiaalbedrijf buiten be
schouwing wordt gelaten, bedroeg in 1950 de
gemiddelde omzet van alle middenstands-
winkels 33.y)0, van de ambachtsvestigingen
13.800 en van ijet horecabedrijf ongeveer
16.000.
Van het totale middenstandswlnkelappa-
raat moet ruim 18' tot de grote vestigingen
worden gerekend met een omzet van
60.000 en meer. Ongeveer 27'/» valt onder
de middelmatig grote vestigingen met een
omzet van 25.000 tot f 50.000. Ongeveer
16". behoort tot de kleine vestigingen met
een omzet van 15.000 tot 25 000 en bijna
38"» tot de dwergvestigingen met een omzet
van minder dan 15.000 per jaar.
De gemiddelde omzet per njlddenstands-
vestiging in de detailhandel bedraagt
24.600 voor het platteland, 27.500 voor
de overgangsgebieden en 37.800 voor de
steden.
Berekeningen hebben aangetoond dat
kruideniers, 6lagers en textieldetpillisten
reeds een gezinsinkomen van ongeveer
3500 per jaar uit hun ondernemingen
weten te halen bij een omzet van ongeveer
40.000.
Uit de beschikbare gegevens blijkt ook
duidelijk, dat de lage inkomens van vele
middenstanders voor een aanzienlijk deel
stammen uit de groep van ondernemingen,
waarin de afzet te gering is om de onder
nemer en eventueel zijn gezinsleden ten-
volle arbeid te verschaffen.
lijk geringer zijn, doc i de constructeurs zou
den good doen, helic< pters te ontwerpen die
veilig kunnen opere en van een dak van
300 bij 300 voet.
Dit gezichtspunt wjerd gedeeld door e«n
vertegenwoordiger van de B.E.A., die er op
wees, dat op zulk een heliport twee recht-
kige start- en landingsbanen van 300
voet kunnen worden aangelegd en dat er
dan ruimte genoeg over blijft voor het par
keren en de bediening van helcopters. ser
vice voor de passagiers, enz. Deze opper
vlakte is ook groot genoeg, dat de bpestuur-
ders van helicopters hun toestellen ook bij
ruw weer goed in de hand kunnen hebben.
Voordat men nu echter de grootte van een
heliport definitief bepaalt, dient men toch
nog meer te weten omtrent de capaciteiten,
de vliegmogelijkheden en de behandeling
op grond van meermotorlge helicopters.
Dat de heliport niet veel groter mag wor-
andera, evenals het
den. daar de helii
copte
gewone vliegtuig, zijn haven buiten de stad
zal moeten hebben, werd uiteengezet door
een vertegenwoordiger vai. de Mohawk
Airlines.
Het spreekt van zelf. dat de vertegen
woordigers van Amerikaanse ondernemin
gen van helicopterdiensten op korte afstand
van stad naar luchthaven, of van cen
trum stad naar voorsteden een kleinere
oppervlakte voldoende achtten; van 200 bij
200 voet bijvoorbeeld. Hierbij werd opge
merkt, dat volgens de maatstaven van het
Amerikaanse leger de minimum-oppervlakte
van een heliport twee maal de diameter van
de rotor moet hebben en bij werk op open
terrein een cirkelvormig veld van 250 voet
(76 meter) doorsnede.
Niet te groot
De vertegenwoordigers der constructeurs
benaderen het vraagstuk van een andere
zijde. Een vertegenwoordiger van Piasecki
zette uiteen, dat bij de vraag welke grootte
een heliport dient te hebben moet worden
uitgegaan van de mogelijkheden die een
helicopter heeft als hij met één motor vliegt
en van de vliegtechniek. Als een helicopter
met één niet werkende motor in de lucht
I kan blijven „hangen", kan men volstaan
Meer verkoop op af betaling met een landingsveld dat Iets groter is dan
de lengte van de rotor. De grootte van een
TTxu.., dp middens!andsnnta wordt onae- hellPort zal echter toenemen. naar
yolgens de middenstrjndsnota wordt onge de taUe van een hellcop,er geringer is.
veer 70'van de omzet in de detail-I
handel en het ambacht verkocht op crediet. j)e redenering van de vertegenwoordiger
Tevens wordt de concLusie getrokken dat in I van Sikorsky kwam vrfjwel op hetzelfde
vergelijking met de toestand vóór 1940 een I neer. Volgens deze spreker moet men voor
grotere groep der bevolking van het kopen de afstand die nodig is
Met 30C voet, als door Sabena cn B.E.A. ge
noemd, heeft men dan voldoende lengte,
zelfs als de helicopter niet rechtstandig
opstijgt.
In dit verband is uitvoerig gesproken over
het comfort voor de passagiers en men was
het op grond van reeds opgedane ervarin
gen er over eens, dat het vliegcomfprt in
de helicopter iets groter is dan ln gewone
vliegtuigen. Helicopterpiloten waren van
oordeel, dat het physieke comfort geen pro
blemen 6chept.
Hoe groot moet de ruimte zijn, die men
op een heliport voor het „parkeren" van
helicopters reserveert Natuurlijk zal er
altijd plaats moeten zijn voor een tijdelijk
bulten gebruik zfjnd toestel, of voor enkele
buiten gebruik zijnde toestellen. Er doen
zich daarbij allerlei vragen voor, die men
op het ogenblik niet dadelijk kan beant
woorden. Zullen de helicopters opvouw
bare bladen hebben? Moet er plaats zijn
voor helicopters die aan particulieren be
horen Hoe krijgt men een em6tig bescha
digde helicopter van een dak af
Het dak
Over de vraag, welke heliport de voor
keur verdient, die op een dak of die op de
begane grond, liepen de meningen uiteen.
De meeste sprekers voelden wel Iets yoor
heliports op daken en er werden steek
houdende argumenten voor aangevoerd; zo
bijvoorbeeld, dat het in grote steden bijkans
onmogelijk is een stuk grond te vinden, dat
niet reeds bebouwd of voor bebouwing be
stemd is. Een vertegenwoordiger van Pia
secki vroeg echter, of het niet goed zou zijn,
een beetje conservatief te zijn en met heli
ports op de grond te beginnen, totdat men
wat meer ervaring had opgedaan met het
helicopterverkeer.
Een vertegenwoordiger van de B.E.A.
meende, dat heliports op daken geen bij
zondere problemen met zicb brachten, zo
lang men toestellen tot 50 passagiers ge
bruikte. Men heeft In Engeland berekend,
dat ;de noodzakelHke versterking van de
daken ongeveer 10'/» van de totale bouwkos
ten van bet gebouw bedragen. Een ver
tegenwoordiger van de Sabena deelde mee,
dat de kosten van het nieuwe postkantoor
in Brussel op ongeveer drie mlllioen dollar
worden geschat, waarvan 60.000 of 2'/» z(jn
bestemd voor een heliport van 68 x 25 u.
op het dak.
Er werd de aandacht op gevestigd, dat de
bouwers over enkele jaren, wat de verster
king van daken aangaat, voor dezelfde moei
lijkheid zuilen komen te staan als men thans
ondervindt bij het verlengen van startbanen,
als men thans niet reeds stappen onder
neemt. De bouwers zullen twee dingen wil
len weten: in de eerste plaats het gewicht
dat op die daken zal neerkomen en de bij
zonderheden van het landingsgestel van de
helicopter. Uit de discussie bleek wel, dat
wel niet behoeft te rekenen op heli
copters voor meer dan 50 of 60 passagiers,
wat neerkomt op een 60.000 lbs, of 27.240
kg. bruto gewicht per helicopter. Men
kwam tot de conclusie, dat een draagver
mogen van 200.000 lbs, 90.800 kg., conser
vatief berekend als maatstaf kan gelden
ir een dak met heliport.
op afbetaling gebruik maakt. Onder de ver
kopen op afbetaling en in huurkoop nemen
die in de autohandel een eerste plaats in.
Daarop volgen in belangrijkheid die m
radio's, stofzuigers, fietsen, meubelen, stof
fering en kleding.
de snelheid van het opstijgen tot de normale
vliegsnelheid te vergroten? ongeveer
voet, een 46 meter, nenten. Voegt men i
dan een 100 voet aan toe als veiligheids
marge voor gevallen van motorpech, dan
komt men op een afstand van 256 v
Officiële notering van de Ver. v d. Effectenhandel
VRIJDAG 12 FEBRUARI
laten bieden 1 laten t
en bied.
101A
t.
"17LUG!" RIEP PAT O'NOZEL, Panda met een
zetje de racebaan op duwend, „rij wat je
rijden kunt, je bent vijl rondens achter! En nu
verder geen spelletjens meer, bekorrah!"
Bij die laatste opmerking keek Panda veront
waardigd om. Hij had toch zeker niet voor zijn
plezier al die omzwervingen met het Kalker-
karretje gemaakt!
Maar een blik naar de voorbijsuizende wa
gens deed hem besluiten, dat het nu geen tijd
was om te redetwisten. Dus trapte hij de gas
pedaal helemaal in en suisde zijn mededingers
achterna.
En weer bewees het kleine wagentje, dat het
van bijzonder gehalte was; het snorde de an
dere racewagens met gemak voorbij en had in
minimum van tijd alweer een ronde terug ge
wonnen.
„Dat gaat goed," dacht Panda, „als ik deze
snelheid houd, kan ik misschien nog net mijn
achterstand inhalen!"
Ook Pat Ö'Nozel vond, dat het goed ging. Op
getogen zag hij toe, hoe Panda ronde na ronde
terugwon.
„Mijn toespraak heeft Panda opgezweept!
riep hij uit, „dank zij mijn woordens zal nu
winnen!"
Baas Kraska, die met stijgend misnoegen toe
keek, hoorde deze opmerking.
„Nu is het MIJN beurt om een toesPr8®kr,4
houden," zei hij grimmig, „en dank zij MIJ»
woorden zal Panda verliezen!"
De booswicht had blijkbaar weer iets slecn»
ln de zin
ACTIEVE OBLIGATlëN
V.K. Heden
Nederland
1947Crtll000 3* 101'/.
1953 3! 102 102
1953 3» 101'M 100H
1948 31 98H -
Beiegg Cert 31 99'
1950 3» 98'/» »8*/.
1954 3* 98'/» 98'/»-iV
1947 (3D 3 99i\r 98fit'/»
1937 8 96'/» 96H
1947 t 1000 3 95A 94'/.
Invest Cert 3 loo*100A-'/«8
1962-84 3 101 100*/»tli
NWS 2» 78'/« 78A
Ndlnd '37 A 3 98°'» 98'/»
Grootbk '46 3 98At 98^
OBLIGATlëN
Amst '47 31-3 100'/» 99
Batavia 4 96f 94
BredaWbl '52 4 104
Gouda 41 108'/«t
R'dam '52 41 108'/»t
Z-Holland 4i 108'/. 108
FrGron Hyp «1 100'/»
Rott Hpbk 31 98*
Westl Hpbk 4 101' «t
VerTrans R b 68'/«
RottSchhpbkS 102'
Bergh&Jurg 31 101'101
Levera Zp 31 102'/.§ 103'/»
PhlllpsllOOO 4 103yV "103'/»t
Stokvis 81 111'/. 109''»
Pegem '52 4» 108'/. J081/.
ProvNdBrab 4è 108'/«t 108'/.
Bat Petrol 31 102'/» 102'/»
\mst Ol 100 3 127 126'/.
Amst C en A 3 116'/» 117'/»
AmstWnBw 21 121 120'/.
sHage Pr I 2* 125'/«t 125'M
aHage Pr II 2» 120'/»
R'dam Pr I 21119*
R'dam Pr II 21 126'/.
UtrechtPr'52 21 118
Witte Krula 88 182*/»
Elndh '54 Pr 21 108!1*
Enschede Pr 21 109H
DawesLg£l00 7 88
Young Lg 61 128
AANDELEN
Amst Bank 190'/»
Amst Goed Bk 141'/»
..Nou. nou. jullie paan nogal te keert", schijnt Mr Xeno, de hond van een Parijse bont-
werker te zeggen en h(j kijkt eens minachtend nagr de opengesperde muilen van de drte
jonge ttjper-babies, die zfjn geboren in de diergaarde van Kopenhagen. „Die woestelingen
met die blikkerende tanden doen waarachtig net o fik iets van ze aan heb Stil maar
hoor jongens, mijn capuchon i« het vet van een doodgewone luipaard!
68'/»*
119'/»
117'/.
108iV
109'/»
130
190'/.
144
V.K. HedeD
Escompto Bnk 75t
HollBkUn cA 226'
MljFiNetHerst 92'
NBkvZAfr 500 169
NedCredBk B 117'
NedMiddstbk 140f
Rotterd Bank ]78'
Slavenb Bank 131' <t
Twents Bk cA 177'
Zuldh.Bank B 128'
RdamBelCons 224
Ver Trans A 49
Albatr Super! 126'<»
Alg Norit 295
Allan Co 108*
Alweco 48' i
Amst Ballast 170[
Breda Mach 135
Bronawerk 98'/»
Bührmann Pap 139'
Dikke» 180
Drie Hoefijzers 189'
DRU 105'/.
EMF Dordt 120t
Emb F Hth 135
Gouda Apo) K 209
Gruyterde pA 143
Heemaf 227
Heinek Bier A 267'
Hero Cona A 128
Hoek'a M&Zsi 271
HollKunstzl A 95
Int Gew Beton 149
Int Kunatst lnd 60
Int Viscose C 93'.
Kempkes Ml 86
Klinker Iaol 35*/»
Kondor 204'..
KNed GlatSpIr 230
Kon Ned Zoui 373
Kon Ver Taplj.t 184'/»
Koudljs Voed I 137'/.
Kwatta Choc 114
Letterg Adam 235
Meelf Ned Bk 238
MulderaFvRM 91'
NA Autob Vre 165
NAm Fitting! 31'
N Kafter-Fraz 126f
Nd Scbeepsb 168'
Nljma 168t
d'Oranjeboom 183a/«
Rommenhöller 160[
132t
178t
12HS
270t
95 -1
V.K.
Rott Droogd A 412'
RouppevdV A 913
Schelde NB A 124°
Simplex RUw 114'/»
Stokv 500-1000 157
Stork 154
Tieleman&Dr 55?
VerBllk 1000 A 164
VerNdRubf A 160
VerPhar Fa A 126'/.?
Werkspoor A 141 U
De Wit's Text H5t
Wyers lnd A 167'
ZwanenbOrg A 187'
Anlem NB A 79
Overz Gas&El 110'/.
BorsumlJ Cert 122'
IntCrt&Hd Rd 165t
Lindeteves A 187f
NAfr Handv A 161
Tels&Co HM ij 127' .f
Gem EigW&W 164'.
Nlevelt O A 270
Arendsburg A 87
Besoekl 170
SedeD 85
Ngombezl A 170
Albert Heijn A 192
aauwvriea A 90§
ïdMij Walvis 79'
Heden
420*
92t
125' «t
115'/.
157§
154'
53'
NedMtj
Thoi
135
125'/»
141f
168' «t
185t
85'/.
169'/.
134
A 38V. 38'/»
Dell Sp__ -
N-I Spoor A 7'/«f
Madoera PA 18'/«
Sem Cherlb A 3'/» 3'
CERTIFICATEN VAN
AMER1K. AANDELEN
Am Smelt Rel 30-ft 30'/»
Anaconda Cop 33Cn 32'»3§
Bethleh Steel
Gen Motor
Hudson Motor
Int Nick of Ca
Kennecott Cop
Nash Kelvin
Packard Mot
Rep Steel
Stand Brands
Un Stat Steel 40'/.
Cit ServComp 85'
Continent OU 60
Imperial Oil 37'
Mid ContComp 67'/»
Shell Union
Tide Water
Jnterc Rubber
N York Cent
Pennsylv Rr
Canadian Pac
Prolongetle
10,V
4At
48°
62 /»t
10'h
37'
6948
4843
29'/.
40'/»t
67'/«
85' «t 85li
21*/.
18 ft
26'/
2'/»
21fè
5' 4f
23'/.
181'
26'/>t
Het gaat vlug
Uitvoerig ia ook gediscussieerd over de
tijd, dat een helicopter tuasen twee vluchten
op de grond moet staan. Tegenover enkele
Amerikaanse stemmen waren vertegen
woordigers van de Sabena en de B.E.A. van
mening, dat de passagiers hun eigen bagage
kunnen dragen. Een vertegenwoordiger van
de Sabena meende, dat uitstappen en in
stappen, met uitgang en ingang gescheiden
van elkaar, bij gebruik van een helicopter
voor 30 passagiers vijf minuten kan duren.
Dat wil dan zeggen, van het ogenblik af,
dat de deur van de helicopter open gaat,
totdat de deur weer dicht gaat. Daar is dan
de tijd voor tanken niet inbegrepen en daar
bij is aangenomen, dat de passagiers hun
eigen bagage dragen. Algemeen was men
van oordeel, dat het niet nodig is de ro-
toren te stoppen gedurende laden en ont
laden. Van de zijde van de B.E.A kwam
men ongeveer tot eenzelfde tijd, n.l. vijf tot
zeven minuten voor helicopter met 20 pas-
sagiers en acht tot tien minuten voor toe-
stPen met 40 tot 50 passagiers. In deze
tijden zijn tanken en enige routine-bezig
heden wèl inbegrepen.
Het merendeel van de sprekers was van
mening, dat behalve de piloot nog één man
van het personeel aan boord diende te zijn,
voornamelijk opdat de piloot zich geheel
aan het besturen kan wijaen.
Uit deze grepen, van wat te Puerto Rico
werd besproken, ziet men, dat het I.A.T.A.
Symposium ook ten aanzien van heliports,
instructief en verhelderend heeft gewerkt.
ACTIEVE AANDELEN
V.K
Cult H&IB A 79'/»
NatHendbk A 131'/»
NdHandMij cA 1758
AKU 192
Bergh&Jurg A 281
Berkel Pst A 135|
Calvé Delft cA 143 /«t
Fokker
Gelder Psp A Ijjot
KNHoogov CA 111
Ned Ford A 273
Ned Kabel A g'
Philips A gj
Unilever *44
Wllton-Fljen A 185
Billlton 2e r A 280
Dordt Petr A 334
Kon Petr A 379
Kon Petr o A 378 /4
Moeara En A 820
Amst Rubb A 144/4
Bandar Rub A 133j
DeliBatRub A 13>*
E.K
L.K
79'/>808
80'/4
132'/»
132'/»
175*/»
1924'/»
192
281
1384
143'/»
142
195
178
274
237-88
236'/«47'/«S
244-Va
244'/«-'/«8
195»/«
275
353'/'
3804'/»8
378''4-9'/»
377'/»
820'/»
1444'/»
144'/44'/Ǥ
134'/«4
V.K
Send Lemb A 76
Lampong Sum 22j
O-Java Rub A 38 >t
Oostkust cA 139
Rubb Mij Vtco 36t
Serbadj Rb A 53
Zd Preanger B 80f
HotlAmLljn A 152
KoJa-Chl- PcA 124'/»
KNSM NBz A 141'/»
Kon Paket A 133§
KonRtLloyd A 134'/«8
NdSchUnie A 140*1*
Ommeren Sch 167'/4
■St MU Ned A 144'/4§
HVA A 137'/.
leva Cult A 67'/»
N-I Sulk U A 01
VerVorst C A 23'/»
Deli Mij (Ver) 122'/»
SenembahM A 104'/»
140'/»
131'/«t2|
1348
140'/41S
144*/»
140-*/»#
23'/»t4
129-30
108+9'/»#
LR
73'/»
234
38'/»
37
52*/»
828
153''/»
124'/*+
140'/.-'/Ȥ
133'/»-'/»#
134'.-5§
141'/«-'/«6
168'/4§
145'/.§
139'/»-4C
67'/»
90
24'/»
128/.-9#
1084'/»
VASTE STEMMING
AMSTERDAM, U Februari. Ditmaal is de
belangstelling plotseling opgelaaid in de ta-
bakshoek. Vanmorgen was Dell nog onver
anderd op lal maar vanmiddag maakte dit
fonds Ineens een sprong paar 130'i- Later
volgde slechts een lichte reacüe tot 129. Uiter
aard zocht men naar een verklaring voor deze
willige stemming waarbij hardnekkige ge
ruchten de ronde deden, dat 15 pet dividend
zou worden betaald. Officieel was echter
niets bekend, senembah noteerde circa 5 pun
ten hoger. Ook H.V.A. werd meegetrokken en
kwam van 137 tot 140 Amsterdam Rubber
handhaafde ztch rond 144'
Voor Philips was de animo vandaag niet
bijster groot. Niettemin steeg de koers ruim
4 punten tot 237. Met de voornaamste cultuur
fondsen gaat Philips deze week vooraan wat
de koersstijging betreft.
Amsterdam Rubber spant de kroon met 23
punten, doch de andere slaan met 10 15 pun
ten toch geen slecht ftggur Kon. Olie en Uni
lever fluctueerden nauwelijks en bleven on
veranderd. AK.U. was eerder een fractie
Scheepvaartpapieren stil en nauwelijks prijs
houdend. Het verslag van de K.N S.M., de
eerste scheepvaartmaatschappij, die rapport
uitbrengt over het verstreken boekjaar, was
ter beurze nog niet bekend. Staatsfondsen
vertoonden een verdere achteruitgang al wa
ren de verliezen niet dermate groot als glste-
Amerikanen stil en onveranderd.
AMSTERDAMSE WISSELMARKT
AMSTERDAM. 12 Februari. Londen contant
10.61' S—10.62»New York contant 3.7a1/.—3.78'
Parijs contant 1.0925—1.0845. Brussel contant
7.59' i7.60'. i, Frankfurt contant 90 75—90.85,
Zürlch contant 86.95—87.05. Stockholm contant
73.12—73.22. Kopenhagen contant 54.76—54 86.
Oslo contant 53.08—53.16. Braz. dollar contant
DIVERSEN
M0111C NB A 145*/* -
3 78'
3.79' t
TERMIJNMARKT MAIS
Medegedeeld door de makelaars ln granen
A. Makkreel.
Dagkoersen, 12 Febr.
Maart: vorige slotkoers 28.12'/». vroegkoera
28.12'/«. slot 28.07',».
Mei: vorige slotkoers 27.22'/», vroegkoers
27.17' slot 27.20.
juli: vorige slotkoers 28.22',». vroegkoers 28 10,
slot 26.12' i.
September: vorige slotkoers 25.97' vroeg
koers 26.02'/». slot 25.97'/».
HANDELSBERICHTEN.
Katoen. (Ver. v d. Katoenhandel) Rotterdam.
12 Februari. Nominale noteringen loco Rot
terdam (excl. rechten) USA strict middling
one Inch staple 3 28 3/4 per kg. iVor not.
f 3.29 1/2). Mexicaanse strict middling one inch
staple 3 25 1/2 per kg (Vor not f 3 25 I 4).
Rubber. Bericht van de Makeiaais Cantziaar
A Schalkwijk Londen 112 Fehruaii Termtln-
noterlngen Loco 181/2, Maart 16 12. April-
Juni 18 3''4, Juli-Septemb|er 18 7'8. October-De.
ossabar 17. Januari-Maart niet genoteerd. D«
stemming is kalm.