Panda i De H. VAN EIJK KLEDINGBEDRIJF MARKT 14 Neem Blikgroenten Franz Kafka als.... humorist s5.r^ Heliport en helicopter zullen aan elkaaf moeten worden aangepast Aank. Kantoorbediende (mnl.) le Bediende-Banketbakker VERTEGENWOORDIGER „smakelijkste wereld"... Blikgroenten in minuten klaar op tafel KANTOORBEDIENDE (Vrl.) ASSISTENT HOOFDUITVOERDER C.SLOTHOUBER arrkt x Toegenomen koopkracht betere basis voor de middenstand WEGENS VERBOUWING N.V. ALLAN Co. CONSTRUCTIE-BANKWERKERS ELECTR1SCH-LASSERS KOPERSIAGERS-PWPFITTERS DRAAIERS TIMMERLIEDEN (voor dj| wagonbouw) A UTOGEEN-BRANDERS Wie het Kleintje steeds eert is het succes altijd weerd Hondenvrienden ONGEMEUB. KAMERS A.S. EMIGRANTEN 'T BLAUWE KRUIS HET GESPREK VAN DE DAG: „Watzullen wij vandaag weer eten?" NET MEISJE 1ELECTRISCH LASSER-BANKWERKER 1 MACHINEBANKWERKER BEKWAAM LOODGIETER VERTEGENWOORDIGER 1e MEUBELSTOFFEERDER WINKELJUFFROUW en de Kalkerkar bekwame autogeen Lassers en Branders bekwame Stoffeerders LETTERKUNDIGE KRONIEK jU»-*»"1 De roman. „Amerika" "nvslop Het eikenloof en de briljanten Willem van Otterloo naar Parijs en Wenen Steun voor Scapino-ballet Men dient zich nu reeds voor te bereiden op heliports op daken HelicopteiSpïéstaties van grote invloed ~r werkelijk lage prijzen handhaving! van kwaliteit kerkelijke mutaties CIJFERS UIT DE MIDDENSTANDSNOTA Iloe de Nederlander zijn geld besteedt BEURS VAN AMSTERDAM J, Heb ik soms iets van jullie aan Beursoverzicht 1'WEEDE BLAD - PAGINA 4 GOUDSCHE COULANT ZATERDAG 13 FEBRUARI ENORME OPRUIMING Kleiweg 244, (ook bereikbaar via Gor- Rotterdam, delweg/hoek Bergsingel) moet in verband met haar opdrachten verdere uitbreiding geven aan haar personeelsbezetting. Zij zoekt daarom: (geoefend en geschoold) Er bestaat gelegenheid om ongeschoolden, bij geble ken geschiktheid, om te scholen tot bankwerkers. Aanmelden: dagelijks op de afd. Personeelszaken. Gevraagd in verband met onze uitbreiding: Portiermakers 2 Af werkers a A Plaatwerkers Rompbouwers 's Electr. Lassers Constructiewerkers Timmerlieden Meubelmakers Aanmelden dagelijks (ook 's avonds): Carrosseriefabriek fa Paul en v. Weelde 's Gravenweg 350 Nieuwerkerk a. d. IJssel Fa D. OTTEVANGER ZONEN Molenbouw - Machinefabriek - Moerkapelle, vraagt leeftijd 1823 jaar. Diploma H.B.S. of Mulo en typen strekt tot aanbeveling. Let bij aankoop van Honden- brood op het merk Flora- Dordt. Het is het allerbeste en kost niet duurder A. C. Korpershoek Voor fl.— per week. 2 lakens. 4 slopen, 2 badhanddoeken. 2 tn 2 bonte hand- U kunt Inlichtingen verkrijgen aangaande de snelste en voordeligste reismogelijkheid naar het land Uwer keuze in WISTHAVIN5 GOUDA op Donderdag 18 Febr. a.s. tussen 10—12 uur v.m. en vervolgens elke 1* on 3« Donderdag van de maand VERPLEEGHULP ln gezin, waar moeder ziek MeJ. v. d. Werf, p/a. Hene- Gevraagd in klein geziri van volwassenen eeh Hulp in de Hulshouding, voor alle voorkomende werkzaamheden, alsmede voor lichte vetrpleging van een invalide dame. Br. o. n. 2046. aan het Bur. van d.t Blad GEVRAAGD: Fa PUNSELIE TUINSTRAAT 22 Schriftelijke sollicitaties te richten aan HANDELSONDERNEMING P. BEZEMER, Oosthaven 6 Gpuda Gevraagd NETTE MEISJES van 1519 jaar, voor montage werkzaamheden Wij geven: Schone arbeid Prettige werkkring Loon voor alle leeftijden minimum 38. maximum 26.a 27.per week. Tevens NETTE JONGEN van 1618 jaar. Aanmelden: Ned. Weber Mij N.V., Gouwe 218, Gouda, van 8.3012.30 uur en van 13.3015.30 uur. Loodgietersbedrijf D. BENSCHOP. Keizerstraat 56, vraagt: Hoog loon, vast werk. Fotogrsaf en verslaggever gingen op stap om de mening van diverse dames over dit onderwerp, zo belangrijk voor iedere Nederlandse huisvrouw, vragen. Op het drukke Leidseplein troffen zij deze dames en maakten een praatje en een plaatje WAT BLIJKTHet groente-probleemis gemakkelijk o lossen met Blikgroenteti is het een wonder? Neen! Blikgroenten zijn immers werkelijk tafel klaar. Met maximale voedings- en vitaminenrijkdom Het puikje de zomeroogst, in de fabrieken deskundig veredeld Kiest U maar doperwtjes, worteltjes, spetsiebonen, snijbonen, spinazie, andijvie enz. Noemt U maar op Om van te smullen A'dam, Lddi.pl,|n, middag» om o. Hst resultaat van ons intarvlaw: *»,w» I'd Br" •haat ll-i, AmïtarSam. ..Mijn man komt no* al eens later thuis. En htt houdt niet van opga- warmde groente. Dan nfT*"n blik groente; als Ik de aleutel In hat slot hoor. gaat dat blik OP«n; Terwul Ik de tafel dek. is de groente klaar!" ..Ik vind blikgroenten nog voordelig ook. En geen afvalgeen uren ln de keuken. Je bent in 4 minuten klaar. Dat spaart tijd en brandstof." ..Mijn „maaltgdpro- bleem is gauw opge lost. Ik heb altijd een paar blikken in huis. Zo kun je steeds wat lek kers op tafel toveren, vooral op Zon- en feest dagen. Eu t Is zo mak- kelUkalseronverwachU Iemand mee komt eten." in Aardewerk met veel rela ties wil van patroon ver anderen. Br. onder no. 203S aan het Bureau van dit Blad Gevraagd: WONINGINRICHTING P. J. COUVEE Alphen a. d. Rijn vraagt v/or direct: in staat ook het betere werk te maken. Vaste positie, prima salaris. Tevens plaatsing voor 2e STOFFEERDER of FLINKE HALFWAS. Schriftelijke aanmelding liefst spoedig. Gevradgd: liefst met het vak bekend. Aanmelden: Steenland's Bakkerijen. Nieuwe Haven is tegelijkertijd het voedzaamste ontbijt voor de kinderen Voor de jeugd geen beter begin van de dag dan een bord pap van Molenaar'* Kindermeel aan het ontbijt. Groot en klein zijn als regel dol op deze gezonde voeding. Het klaarmaken vraagt al héél weinig tijd - en die enkele minuten worden ruimschoots beloond door de gretigbeid waarmee de kinderen elke ochtend bun bordje Molenaar's verorberen. Geef vanaf morgen Molenaar's Kindermeel aan bet ontbijt. goed kunnende typen. Brieven onder No. 2032 aan het Bur. van dit Blad. De N.V. tot Aanneming van Werken voorheen H. J. Nederhorst. Turfmarkt 8 te Gouda, vraagt voor spoedige indiensttreding: met diploma M.T.S., afdeling Weg- Waterbouw of gelijkwaardige opleiding, met enige jaren practijk in het aan nemersbedrijf. Als betrokkene blijk geeft in het bedrijf te passen, is deze functie bedoeld als te zijn van blijvende aard cn is opname in het Pensioenfonds, naast een goede sala riëring. mogelijk. Sollicitaties met volledige inlichtingen zullen vertrouwelijk worden behandeld. 7.5 controle- zegels van de verpakking geven recht op ten paplepel. Firma P. van der WANT Gz. Plateelbakker# „De Gekroonde W.S vraagt MANNELIJKE KRACHTEN voor diverse afdelingen, ook ter opleiding. Zich melden: Kantoor Kui perstraat 26, H. Bos, St Job straat 1 of S. van Wilgen, fJssellaan 130. Het adres voor Haarden, Kachels, Wasmachines. Huishoudelijke Artikelen, enz. Oosthaven 8, Telefoon 32l«. Afbetaling volgens regeling gczinscredlet. n.v. MULDER s FABRIEK van Rollend Materieel cn Landbouwmachines te Boskoop, vraagt voor spoedige indienst treding: Sollicitaties, zowel schriftelijk als persoonlijk, aan Bedrijfskantoor der N.V.. PARKLAAN 4, (t.o. station). OFFICICLE PUBLICATIE. ln verband met de inwerkingtreding van de nieuwe wet geving op vervoersgebied (Wet Autovervoer Goederen w Wet Goederenvervoer Binnenscheepvaart) op 13 ,ru?" 1954. zullen de bevrachtingsagentschappen als bljksntoren komen te ressorteren onder de Rijksverkeersinspectie, met dien verstande dat: a Ingaande 15 Februari 1954 worden opgeheven het hevrach- tingsagentschap te Makkum. Dokkum. Vreeswijk. Noordscharwoude, Enkhulzen. Gouda. Nieuwersluts en ueiri. b) ingaande 15 Februari 1954 worden gevestigd een hijkantoor te Meppel (Grote Marktstraat 3) en een bijkantoor te Ter- neuzen. (Westklokstraat 22); c.) op 1 Maart 1954 wordt verplaatst het bbkarttoor te Coe- vorden naai de Krlm. gemeente Oramsbergen (terrein van oe N.V Aardappelmeelfabriek ..Onder ^ns"): d tot nader bericht het bijkantoor te Rhenen. Herenstraat 16. in de plaats treedt van het nog te openen bijkantoor te wijk bij Duurstede jA1IRDAG 13 FEBRUARI 1954 EERSTE BLAD - PAGINA 3 i—roemdste werken van F r a n z K a I k a. die in de Jeren '20 de ontwikkeling Tl* WMa. rurooese litteratuur zeer wezenlük mee bepalen, „Der Prozes»" en „Dat P vin de nu r voortreffelijke vertalingen bij Querido te Amsterdam verschenen. Sch0 ProKW het ruige werk van Kafka, dat geheel voltooid werd, zelfs in de populaire «00*11"**: Tl een no In t«l inpL is bij de Amsterdamse Boek- en Courantmij N.V. ook Kafka's uitgekomen. Ufi vertaling is van Nini Brunt. Het is een werk dat uvH^van de merkwaardige Oostenrijker inneemt, want T I«rt0 ülaats in het oeuvl^van de merkwaardige Oostenrijker innet ■n0*- tot al de andere, aangrijpende geschriften, die doortrokken erfzonde, 1. „Amerika" humoristisch. w»ort.ti.ch 1. ^r<rniv"ï.n.l'c" karï?4rt hoogte „Amerika" net zo goed. zich ln de romen van de wÖSjfjjg z'iToudeiï naar de Ver- "ffil Stttin Wtuurd werd. omdat een van zijn obsessies .fv.'g bedoclingen weten wij eigen- Van Kalk» i oeauci, (n ,024 ,opr ,k matr h« „ij niuw«WR f' Me"wL°h!| eigenlijk"nog'maar! Niet dien. wl® mnn iater in zijn na- an r h« weinig Hij stierf ln 1924 toen •mk« 40 wai. OP een leeftijd dus. mémoires denkt. Boven- «enlil» figuur, die men 1 Lkïïe dat hl] zijn vriend Max Brod hid te vernietigen els hij. osenblik gevreesd kon worden V ÏÏs weaens tuberculose In verscheidene 141 *,ït. vsrSeegd - mocht komen te ster- 'ÏïSK dat Franz Kafka in het om- 1 Jd. geval tie nagelaten geschriften Brod wèl zou hebben verbrand. M Kalk» had al la smartelijk de be- ...itlkheld van alles wat waarde heeft, tasef en Maar Max Brod had te bewondering voor de schrifturen van 7 JEhü durfde de vernietiging niet KnSweten te nemen Hu gaf ze uit, IrMfe nog te achterhalen waren, ïh» liet er ook zltn licht op schijnen, «Miu niet altijd met de hese he denheid a. ij woral In dit precaire geval ln ach «oSt nemen. Maar ln elk geval met 5! hetorilnf om de wereld te bewijzen, ïtzU in cultureel opzicht aanwijsbaar ar mer tOU djn geweest als het oeuvre van zijn S teloor was gegaan. En dat is een s feit,... Tn tegenstelling tot „Het Proces", de ro 3 min 41e. bo« duister ook, onaantastbaar iwf de gevoelswereld van een gekweld E, onuluit. draagt in Kafka's oeuvre vnnril Amerik»" nog het stempel van de onvoitoéidiieid. Het is mogelük, dat *I'«n mwr 41 dood Kafka verhinderd heeft, de romsn toet» te «etten en, waar nodig, te hrrtlen. M»«r niet onmofcelUk Is ook, dat Kifks. ook al was hem een lang leven be schoren geweest, de voortzetting had ge staakt Br moet *oor hem we,nl* verschiet ln de humoristische behandeling van ïfjn drie bsklemmende levensthema s hebben (degen. De beste hoofdstukken behoren weliswaar lot het schoonste, wat er tot dusver in deze eeuw werd geschreven; ongelooflijk mooi. geestig en ontroerend tegelijk, is de episode waarin Karl Rossmann als liftboy in het monsterachtige hotel Iccidentel optreedt, maar Kafka moat zelf niet precies hebben geweten, waar hij met ztjn Fridolm-figuur - sommige orltlcl hebben Karl Rossmann met een jeugdige Charley Chaplin verge leken, en dat is eigenlijk nog wel zo tref fend - heen wilde, of heen kon. Heen „kon", ómdat hU hem'op een wat onge motiveerde manier in Amerika plakte, weliswaar om hem met zijn Europees' be- sctatngivernis als een geboren Jan On geluk ta laten rondtobben in eon wereld vol uitzonderlijke verhoudingen, maar met le weinig reële kennis van die wereld. Dat gemis aan reële kennis blijkt al uit de eerste alinea, wsarin Kafka het Vrijheidsbeeld voor de haven van New York uitrust met een opfebeven zwaard ln plaats van een toorh. Kafka heeft daarna getracht, zich een voorstelling van New York te maken, maar ook wat hij van die voorstelling heeft neergeschreven roept bij de lezer een ver- iekend beeld op. Aan de hand van summiere gegevens was hij aan een werk begonnen, dat hij niet aan kon. Alleen dat monster achtig grote hotel functionneert op een ma nier, die enigszins Amerikaans aandoet. liet is Inderdaad de vraag of Kafka ooit uop wat hij al klaar had, terug zou zijn gekomen Vermoedelijk had hij de komst van Karl Rossmann ln Amerika in een nieuw eerste hoofdstuk nader willen toe lichten en vermoedelijk had hij de ontmoe ting met de rijke oom Jakob beter willen otlveren. maar ten slotte was zijn voor lopige conceptie al ln zulk een vreemd soortige apothese gestrand, dat „Amerika" hemzelf reeds als reddeloos moet zijn voor- omen, niet de moeite waard om te be waren. Met de vernietiging zouden ons ech ter kostelijke brokken litteratuur zijn ont houden. afgezien nog van het feit. dat de milde, hufnoristische Kafka een geluk is om óók te bezitten, nu Max Brod zozo gewetensvol is geweest, ook de geobse deerde voor de wereld te redden. i sommige opzichten heeft „Amerika" Iets weg van één van de bekoorlijkste ro- is van Thornton Wilder: „Heaven is my Destination". Dezelfd^ zachtmoedigheid en praatvaardlge argeloosheid ontmoet men in Kafka's boek. geconfiTmteerd met heb zucht, wreedheid, spolzu/ht en blinde fata liteit. De maar ten halve gelukte Amerikaanse sfeer (van het jaar 1910 overigens), vergeeft Amerika Kafka zelf gaarne, want juist jong Amerika interesseert zich op het ogenblik sterk voor zijn werk. W. WAGENER. Het Westduitse ministerie van binnen landse zaken werkt op het ogenblik atm een wetsontwerp, volgens hetwej* West- Duitsers weer hun onderscheidingen uit de tweede wereldoorlog, doch zondef het bij behorende hakenkruis, zullen mogen dra gen. Vrouwen zullen echter niet de z.g. „moe- derkruisen" mogen dragen, die Hitier ver leende om het geboortecijfer op te voe ren. Ook zal het verboden blijven, onder scheidingen te dragen, die zijn uitgereikt aan militairen die hebben deelgenomen aan het bezetten van Oostenrijk, Sudetenland en het Memelgebied. Op 21 Februari zal Wille"m~vaii Wwluu op uitnodiging van het Orchestra Pasdeloup in Parijs een concert van dit orkest dirige- Maart ver- Wenen voor gramofoon- Symphoniker. Op 25 Maart zal hij een concert van dit orkest dirigeren met sólistische medewerking van Cor de Groot, die bet vierde pianoconcert van Beethoven zal vertolken. Van vele zijden wordt het zo zwaar ge troffen Scaptno ballet nog voortdurend hulp geboden. De directies van alle Amsterdamse bioscopen hebben toestemming verleend, tijdens de voorstellingen van deze Zater dagavond voor Scapino te collecteren. Zulk een toestemming wordt slechts zeer zelden gegeven. HELIPORT WERD OOK OP 7.4. T.A. SYMPOSIUM BESPROKEN Moet men een heliport aanpassen aan de helicopter, of moeten de heli copters worden aangepast aan de heliports? Deze vraag mag op de eerste blik dwaas lijken, zij is in ernst gesteld op het helicoptersymposium van de I.A.T.A. in Puerto Rico. Het was ook een deskundige die de vraag op$W«rp, namelijk de vertegenwoordiger van de Sabena en hij stelde het probleem zo, dat men het eerst eens dient te worden over de aard van heliport die het doelmatigst en het best exploitabel is en dat men daar naar zijn eisen aan de constructeurs van helicopters rrfoet stellen. Het mag dan zijn, dat aan een heliport niet zulke strenge eisen moeten worden ge steld als aan een gewone luchthaven, het is dé ligging in een stadscentrum, die bij zondere problemen schept. Volgens de ver tegenwoordiger van de Sabena op het sym posium kan de maximum grootte van een heliport 30t^voet, dus een 91 meter, in lengte en breedte bedragen. Zijn er geen obstakels in de nabijheid, dan kan die grootte natuur- (Advertentie) ZIE ONZE ETALAGES Ne4. Herv. Kerk. Beroepen te Haarlem (vac. W. J. v. Elden) dr G. Huls to Gouda. - Te Aruba-Piedra Flat San Nicolas W Kraayenhof. cand te Amsterdam. Te Doorn (2e predpl.) K. Chr. van Qorcom te VGttvenzande. Te Poortvliet C. J P. Lans, cand. te Hilversum. -- Te St Maar tensdijk B. Eysinga te Barneveld. Toegelaten tot de Evangeliebediening de lieer W Kraayenhof. cand. te Amsterdam. Beroepbaarstelling. De heer C. J. F. Lans. md. te Hilversum, stelt zich beroepbaar. Geref. Kerken Benoemd als pred. bij "ie Stichting Jeugdwerk in Friesland S. E. Kesbonk te Wolvega. Chr. Geref. Kerken. Bedankt voor Rotter. tan-C. W. Heerma te Groningen. Gtref. Gemeenten. Tweetal te Veen (N - t): T. Cabaret, cand. te Rotterdam-Z. en T.J. Dieleman te Yerseke. (Van onze parlementaire redacteur) INikwUls Is de klacht gehoord da regering meer heeft gedaan voor de arbeiders dan voor-de middenstand De regering acht het daarom nuttig ln de mid denstandsnota er de aandacht op te vestigen, dat door de grotere sociale zekerheid de arbeiders, de stroom van nieuwe onder-» -vSn de middenstandszaken is niet hoger dan nemers uit die kringen tot stilstand is ge bracht en voorts geleid heeft tot een toe genomen vastheid van de koopkracht van het grootste deel der bevolking. Voor de middenstand is dat zeker van betekenis. Op verscheidene plaatsen in de midden standsnota herhaalt de regering dat de vol waardige middenstand er allerminst slecht voorstaat. Om de gedachten te bepalen ls men er van uitgegaan dat een onderneming van f 3000 per jaar 58 per week) door gaans een volwaardige onderneming is Van de volwaardige ondernemingen in de krui denierebranche had 35"een gemiddeld in komen van 3000 A 4000. 65"» lag boven de 4000. 45°'o boven de 5000, 25°. boven de 6000; 15'. boven de 7000. De slagers en textiel-detaillisten vertonen een nog gunstiger beeld. Deze cijfers berusten echter op een smalle basis van onderzoek. De ondernemers, die gevestigd zijn zonder vakopleiding, boeken mindere resultaten dan zit. die wel een vakopleiding hebben genoten. Uit een onderzoek in Friesland bleek, dat van de ondernemers met een winst beneden f 2500 per jaar. 82" geen vakopleiding had genoten. Daarentegen had van de onder nemers met een winst boven de 5000 per jaar, 62°een opleiding achter de rug. Een derde georganiseerd ClechU 30 A 40'/. van de middenstand ia georganiseerd. Vóór 1940 was zelfs nog een kleiner gedeelte, 15 A 20'/», georgani seerd. De lauwheid tegenover organisatie heerst vooeaFIn de randbedrfjven met een kleine omzet, «tg daardoor ook verstoken blfiven van vakliteratuur en voorlichting en veelal niet op fle hoogte ztyn van de moge lijkheden van trediethulp of andere bijstand. Het voornaamste kenmerk van de mid- denstandso/dernemingen is volgens de mid denstandsbots, dat de verschillende onder- nemersfungties binnen de onderneming door één persoon worden waargenomen. De denstandsonderneming is voorts bij uitstek een gezinsonder neming. Men mag aannemen dat bijna de helft van de middenstands ondernemingen in een eigen pand is gehuis vest, terwijl de ondernemer daarnaast enig bezit heeft om zijn bedrijf te kunnen voeren. De middenstand kan derhalve worden be schouwd als een overgang tussen de niet- "bezittende en de bezittende" groeperingen onze maaidcïTappij. In ruim 93°van de m denstandsondernemlngen werken mine dajk-tïTf pei'sonen. De gemiddelde bezetting 3 personen. Ruim 66°van alle middc standszaken werkt zonder vreemd personeel. Omzet van de middenstand De totale detailhandel heeft ln 1950 voor een waarde van bijna 7.5 milliard gul den omgezet. De ongeveer 100.000 ambachts vestigingen verwerkten in 1947 een bedrag van rülm 1,3 milliard gulden. De ruim 31.000 horecabedrijven hadden ln 1948 een omzet van bijna een half milliard gulden. Per hoofd van de Nederlandse bevolking werd onge veer 723 gulden via de detailhandel, ruim 130 gulden via de ambachtsondernemingen en bijna 50 gulden via het horecabedrijf besteed. I>c Nederlander brengt veruit zijn meeste geld naar de manufacturer en de kruidenier, namelijk naar beiden meer dan 100 gulden. Wanneer het filiaalbedrijf buiten be schouwing wordt gelaten, bedroeg in 1950 de gemiddelde omzet van alle middenstands- winkels 33.y)0, van de ambachtsvestigingen 13.800 en van ijet horecabedrijf ongeveer 16.000. Van het totale middenstandswlnkelappa- raat moet ruim 18' tot de grote vestigingen worden gerekend met een omzet van 60.000 en meer. Ongeveer 27'/» valt onder de middelmatig grote vestigingen met een omzet van 25.000 tot f 50.000. Ongeveer 16". behoort tot de kleine vestigingen met een omzet van 15.000 tot 25 000 en bijna 38"» tot de dwergvestigingen met een omzet van minder dan 15.000 per jaar. De gemiddelde omzet per njlddenstands- vestiging in de detailhandel bedraagt 24.600 voor het platteland, 27.500 voor de overgangsgebieden en 37.800 voor de steden. Berekeningen hebben aangetoond dat kruideniers, 6lagers en textieldetpillisten reeds een gezinsinkomen van ongeveer 3500 per jaar uit hun ondernemingen weten te halen bij een omzet van ongeveer 40.000. Uit de beschikbare gegevens blijkt ook duidelijk, dat de lage inkomens van vele middenstanders voor een aanzienlijk deel stammen uit de groep van ondernemingen, waarin de afzet te gering is om de onder nemer en eventueel zijn gezinsleden ten- volle arbeid te verschaffen. lijk geringer zijn, doc i de constructeurs zou den good doen, helic< pters te ontwerpen die veilig kunnen opere en van een dak van 300 bij 300 voet. Dit gezichtspunt wjerd gedeeld door e«n vertegenwoordiger van de B.E.A., die er op wees, dat op zulk een heliport twee recht- kige start- en landingsbanen van 300 voet kunnen worden aangelegd en dat er dan ruimte genoeg over blijft voor het par keren en de bediening van helcopters. ser vice voor de passagiers, enz. Deze opper vlakte is ook groot genoeg, dat de bpestuur- ders van helicopters hun toestellen ook bij ruw weer goed in de hand kunnen hebben. Voordat men nu echter de grootte van een heliport definitief bepaalt, dient men toch nog meer te weten omtrent de capaciteiten, de vliegmogelijkheden en de behandeling op grond van meermotorlge helicopters. Dat de heliport niet veel groter mag wor- andera, evenals het den. daar de helii copte gewone vliegtuig, zijn haven buiten de stad zal moeten hebben, werd uiteengezet door een vertegenwoordiger vai. de Mohawk Airlines. Het spreekt van zelf. dat de vertegen woordigers van Amerikaanse ondernemin gen van helicopterdiensten op korte afstand van stad naar luchthaven, of van cen trum stad naar voorsteden een kleinere oppervlakte voldoende achtten; van 200 bij 200 voet bijvoorbeeld. Hierbij werd opge merkt, dat volgens de maatstaven van het Amerikaanse leger de minimum-oppervlakte van een heliport twee maal de diameter van de rotor moet hebben en bij werk op open terrein een cirkelvormig veld van 250 voet (76 meter) doorsnede. Niet te groot De vertegenwoordigers der constructeurs benaderen het vraagstuk van een andere zijde. Een vertegenwoordiger van Piasecki zette uiteen, dat bij de vraag welke grootte een heliport dient te hebben moet worden uitgegaan van de mogelijkheden die een helicopter heeft als hij met één motor vliegt en van de vliegtechniek. Als een helicopter met één niet werkende motor in de lucht I kan blijven „hangen", kan men volstaan Meer verkoop op af betaling met een landingsveld dat Iets groter is dan de lengte van de rotor. De grootte van een TTxu.., dp middens!andsnnta wordt onae- hellPort zal echter toenemen. naar yolgens de middenstrjndsnota wordt onge de taUe van een hellcop,er geringer is. veer 70'van de omzet in de detail-I handel en het ambacht verkocht op crediet. j)e redenering van de vertegenwoordiger Tevens wordt de concLusie getrokken dat in I van Sikorsky kwam vrfjwel op hetzelfde vergelijking met de toestand vóór 1940 een I neer. Volgens deze spreker moet men voor grotere groep der bevolking van het kopen de afstand die nodig is Met 30C voet, als door Sabena cn B.E.A. ge noemd, heeft men dan voldoende lengte, zelfs als de helicopter niet rechtstandig opstijgt. In dit verband is uitvoerig gesproken over het comfort voor de passagiers en men was het op grond van reeds opgedane ervarin gen er over eens, dat het vliegcomfprt in de helicopter iets groter is dan ln gewone vliegtuigen. Helicopterpiloten waren van oordeel, dat het physieke comfort geen pro blemen 6chept. Hoe groot moet de ruimte zijn, die men op een heliport voor het „parkeren" van helicopters reserveert Natuurlijk zal er altijd plaats moeten zijn voor een tijdelijk bulten gebruik zfjnd toestel, of voor enkele buiten gebruik zijnde toestellen. Er doen zich daarbij allerlei vragen voor, die men op het ogenblik niet dadelijk kan beant woorden. Zullen de helicopters opvouw bare bladen hebben? Moet er plaats zijn voor helicopters die aan particulieren be horen Hoe krijgt men een em6tig bescha digde helicopter van een dak af Het dak Over de vraag, welke heliport de voor keur verdient, die op een dak of die op de begane grond, liepen de meningen uiteen. De meeste sprekers voelden wel Iets yoor heliports op daken en er werden steek houdende argumenten voor aangevoerd; zo bijvoorbeeld, dat het in grote steden bijkans onmogelijk is een stuk grond te vinden, dat niet reeds bebouwd of voor bebouwing be stemd is. Een vertegenwoordiger van Pia secki vroeg echter, of het niet goed zou zijn, een beetje conservatief te zijn en met heli ports op de grond te beginnen, totdat men wat meer ervaring had opgedaan met het helicopterverkeer. Een vertegenwoordiger van de B.E.A. meende, dat heliports op daken geen bij zondere problemen met zicb brachten, zo lang men toestellen tot 50 passagiers ge bruikte. Men heeft In Engeland berekend, dat ;de noodzakelHke versterking van de daken ongeveer 10'/» van de totale bouwkos ten van bet gebouw bedragen. Een ver tegenwoordiger van de Sabena deelde mee, dat de kosten van het nieuwe postkantoor in Brussel op ongeveer drie mlllioen dollar worden geschat, waarvan 60.000 of 2'/» z(jn bestemd voor een heliport van 68 x 25 u. op het dak. Er werd de aandacht op gevestigd, dat de bouwers over enkele jaren, wat de verster king van daken aangaat, voor dezelfde moei lijkheid zuilen komen te staan als men thans ondervindt bij het verlengen van startbanen, als men thans niet reeds stappen onder neemt. De bouwers zullen twee dingen wil len weten: in de eerste plaats het gewicht dat op die daken zal neerkomen en de bij zonderheden van het landingsgestel van de helicopter. Uit de discussie bleek wel, dat wel niet behoeft te rekenen op heli copters voor meer dan 50 of 60 passagiers, wat neerkomt op een 60.000 lbs, of 27.240 kg. bruto gewicht per helicopter. Men kwam tot de conclusie, dat een draagver mogen van 200.000 lbs, 90.800 kg., conser vatief berekend als maatstaf kan gelden ir een dak met heliport. op afbetaling gebruik maakt. Onder de ver kopen op afbetaling en in huurkoop nemen die in de autohandel een eerste plaats in. Daarop volgen in belangrijkheid die m radio's, stofzuigers, fietsen, meubelen, stof fering en kleding. de snelheid van het opstijgen tot de normale vliegsnelheid te vergroten? ongeveer voet, een 46 meter, nenten. Voegt men i dan een 100 voet aan toe als veiligheids marge voor gevallen van motorpech, dan komt men op een afstand van 256 v Officiële notering van de Ver. v d. Effectenhandel VRIJDAG 12 FEBRUARI laten bieden 1 laten t en bied. 101A t. "17LUG!" RIEP PAT O'NOZEL, Panda met een zetje de racebaan op duwend, „rij wat je rijden kunt, je bent vijl rondens achter! En nu verder geen spelletjens meer, bekorrah!" Bij die laatste opmerking keek Panda veront waardigd om. Hij had toch zeker niet voor zijn plezier al die omzwervingen met het Kalker- karretje gemaakt! Maar een blik naar de voorbijsuizende wa gens deed hem besluiten, dat het nu geen tijd was om te redetwisten. Dus trapte hij de gas pedaal helemaal in en suisde zijn mededingers achterna. En weer bewees het kleine wagentje, dat het van bijzonder gehalte was; het snorde de an dere racewagens met gemak voorbij en had in minimum van tijd alweer een ronde terug ge wonnen. „Dat gaat goed," dacht Panda, „als ik deze snelheid houd, kan ik misschien nog net mijn achterstand inhalen!" Ook Pat Ö'Nozel vond, dat het goed ging. Op getogen zag hij toe, hoe Panda ronde na ronde terugwon. „Mijn toespraak heeft Panda opgezweept! riep hij uit, „dank zij mijn woordens zal nu winnen!" Baas Kraska, die met stijgend misnoegen toe keek, hoorde deze opmerking. „Nu is het MIJN beurt om een toesPr8®kr,4 houden," zei hij grimmig, „en dank zij MIJ» woorden zal Panda verliezen!" De booswicht had blijkbaar weer iets slecn» ln de zin ACTIEVE OBLIGATlëN V.K. Heden Nederland 1947Crtll000 3* 101'/. 1953 3! 102 102 1953 3» 101'M 100H 1948 31 98H - Beiegg Cert 31 99' 1950 3» 98'/» »8*/. 1954 3* 98'/» 98'/»-iV 1947 (3D 3 99i\r 98fit'/» 1937 8 96'/» 96H 1947 t 1000 3 95A 94'/. Invest Cert 3 loo*100A-'/«8 1962-84 3 101 100*/»tli NWS 2» 78'/« 78A Ndlnd '37 A 3 98°'» 98'/» Grootbk '46 3 98At 98^ OBLIGATlëN Amst '47 31-3 100'/» 99 Batavia 4 96f 94 BredaWbl '52 4 104 Gouda 41 108'/«t R'dam '52 41 108'/»t Z-Holland 4i 108'/. 108 FrGron Hyp «1 100'/» Rott Hpbk 31 98* Westl Hpbk 4 101' «t VerTrans R b 68'/« RottSchhpbkS 102' Bergh&Jurg 31 101'101 Levera Zp 31 102'/.§ 103'/» PhlllpsllOOO 4 103yV "103'/»t Stokvis 81 111'/. 109''» Pegem '52 4» 108'/. J081/. ProvNdBrab 4è 108'/«t 108'/. Bat Petrol 31 102'/» 102'/» \mst Ol 100 3 127 126'/. Amst C en A 3 116'/» 117'/» AmstWnBw 21 121 120'/. sHage Pr I 2* 125'/«t 125'M aHage Pr II 2» 120'/» R'dam Pr I 21119* R'dam Pr II 21 126'/. UtrechtPr'52 21 118 Witte Krula 88 182*/» Elndh '54 Pr 21 108!1* Enschede Pr 21 109H DawesLg£l00 7 88 Young Lg 61 128 AANDELEN Amst Bank 190'/» Amst Goed Bk 141'/» ..Nou. nou. jullie paan nogal te keert", schijnt Mr Xeno, de hond van een Parijse bont- werker te zeggen en h(j kijkt eens minachtend nagr de opengesperde muilen van de drte jonge ttjper-babies, die zfjn geboren in de diergaarde van Kopenhagen. „Die woestelingen met die blikkerende tanden doen waarachtig net o fik iets van ze aan heb Stil maar hoor jongens, mijn capuchon i« het vet van een doodgewone luipaard! 68'/»* 119'/» 117'/. 108iV 109'/» 130 190'/. 144 V.K. HedeD Escompto Bnk 75t HollBkUn cA 226' MljFiNetHerst 92' NBkvZAfr 500 169 NedCredBk B 117' NedMiddstbk 140f Rotterd Bank ]78' Slavenb Bank 131' <t Twents Bk cA 177' Zuldh.Bank B 128' RdamBelCons 224 Ver Trans A 49 Albatr Super! 126'<» Alg Norit 295 Allan Co 108* Alweco 48' i Amst Ballast 170[ Breda Mach 135 Bronawerk 98'/» Bührmann Pap 139' Dikke» 180 Drie Hoefijzers 189' DRU 105'/. EMF Dordt 120t Emb F Hth 135 Gouda Apo) K 209 Gruyterde pA 143 Heemaf 227 Heinek Bier A 267' Hero Cona A 128 Hoek'a M&Zsi 271 HollKunstzl A 95 Int Gew Beton 149 Int Kunatst lnd 60 Int Viscose C 93'. Kempkes Ml 86 Klinker Iaol 35*/» Kondor 204'.. KNed GlatSpIr 230 Kon Ned Zoui 373 Kon Ver Taplj.t 184'/» Koudljs Voed I 137'/. Kwatta Choc 114 Letterg Adam 235 Meelf Ned Bk 238 MulderaFvRM 91' NA Autob Vre 165 NAm Fitting! 31' N Kafter-Fraz 126f Nd Scbeepsb 168' Nljma 168t d'Oranjeboom 183a/« Rommenhöller 160[ 132t 178t 12HS 270t 95 -1 V.K. Rott Droogd A 412' RouppevdV A 913 Schelde NB A 124° Simplex RUw 114'/» Stokv 500-1000 157 Stork 154 Tieleman&Dr 55? VerBllk 1000 A 164 VerNdRubf A 160 VerPhar Fa A 126'/.? Werkspoor A 141 U De Wit's Text H5t Wyers lnd A 167' ZwanenbOrg A 187' Anlem NB A 79 Overz Gas&El 110'/. BorsumlJ Cert 122' IntCrt&Hd Rd 165t Lindeteves A 187f NAfr Handv A 161 Tels&Co HM ij 127' .f Gem EigW&W 164'. Nlevelt O A 270 Arendsburg A 87 Besoekl 170 SedeD 85 Ngombezl A 170 Albert Heijn A 192 aauwvriea A 90§ ïdMij Walvis 79' Heden 420* 92t 125' «t 115'/. 157§ 154' 53' NedMtj Thoi 135 125'/» 141f 168' «t 185t 85'/. 169'/. 134 A 38V. 38'/» Dell Sp__ - N-I Spoor A 7'/«f Madoera PA 18'/« Sem Cherlb A 3'/» 3' CERTIFICATEN VAN AMER1K. AANDELEN Am Smelt Rel 30-ft 30'/» Anaconda Cop 33Cn 32'»3§ Bethleh Steel Gen Motor Hudson Motor Int Nick of Ca Kennecott Cop Nash Kelvin Packard Mot Rep Steel Stand Brands Un Stat Steel 40'/. Cit ServComp 85' Continent OU 60 Imperial Oil 37' Mid ContComp 67'/» Shell Union Tide Water Jnterc Rubber N York Cent Pennsylv Rr Canadian Pac Prolongetle 10,V 4At 48° 62 /»t 10'h 37' 6948 4843 29'/. 40'/»t 67'/« 85' «t 85li 21*/. 18 ft 26'/ 2'/» 21fè 5' 4f 23'/. 181' 26'/>t Het gaat vlug Uitvoerig ia ook gediscussieerd over de tijd, dat een helicopter tuasen twee vluchten op de grond moet staan. Tegenover enkele Amerikaanse stemmen waren vertegen woordigers van de Sabena en de B.E.A. van mening, dat de passagiers hun eigen bagage kunnen dragen. Een vertegenwoordiger van de Sabena meende, dat uitstappen en in stappen, met uitgang en ingang gescheiden van elkaar, bij gebruik van een helicopter voor 30 passagiers vijf minuten kan duren. Dat wil dan zeggen, van het ogenblik af, dat de deur van de helicopter open gaat, totdat de deur weer dicht gaat. Daar is dan de tijd voor tanken niet inbegrepen en daar bij is aangenomen, dat de passagiers hun eigen bagage dragen. Algemeen was men van oordeel, dat het niet nodig is de ro- toren te stoppen gedurende laden en ont laden. Van de zijde van de B.E.A kwam men ongeveer tot eenzelfde tijd, n.l. vijf tot zeven minuten voor helicopter met 20 pas- sagiers en acht tot tien minuten voor toe- stPen met 40 tot 50 passagiers. In deze tijden zijn tanken en enige routine-bezig heden wèl inbegrepen. Het merendeel van de sprekers was van mening, dat behalve de piloot nog één man van het personeel aan boord diende te zijn, voornamelijk opdat de piloot zich geheel aan het besturen kan wijaen. Uit deze grepen, van wat te Puerto Rico werd besproken, ziet men, dat het I.A.T.A. Symposium ook ten aanzien van heliports, instructief en verhelderend heeft gewerkt. ACTIEVE AANDELEN V.K Cult H&IB A 79'/» NatHendbk A 131'/» NdHandMij cA 1758 AKU 192 Bergh&Jurg A 281 Berkel Pst A 135| Calvé Delft cA 143 /«t Fokker Gelder Psp A Ijjot KNHoogov CA 111 Ned Ford A 273 Ned Kabel A g' Philips A gj Unilever *44 Wllton-Fljen A 185 Billlton 2e r A 280 Dordt Petr A 334 Kon Petr A 379 Kon Petr o A 378 /4 Moeara En A 820 Amst Rubb A 144/4 Bandar Rub A 133j DeliBatRub A 13>* E.K L.K 79'/>808 80'/4 132'/» 132'/» 175*/» 1924'/» 192 281 1384 143'/» 142 195 178 274 237-88 236'/«47'/«S 244-Va 244'/«-'/«8 195»/« 275 353'/' 3804'/»8 378''4-9'/» 377'/» 820'/» 1444'/» 144'/44'/«§ 134'/«4 V.K Send Lemb A 76 Lampong Sum 22j O-Java Rub A 38 >t Oostkust cA 139 Rubb Mij Vtco 36t Serbadj Rb A 53 Zd Preanger B 80f HotlAmLljn A 152 KoJa-Chl- PcA 124'/» KNSM NBz A 141'/» Kon Paket A 133§ KonRtLloyd A 134'/«8 NdSchUnie A 140*1* Ommeren Sch 167'/4 ■St MU Ned A 144'/4§ HVA A 137'/. leva Cult A 67'/» N-I Sulk U A 01 VerVorst C A 23'/» Deli Mij (Ver) 122'/» SenembahM A 104'/» 140'/» 131'/«t2| 1348 140'/41S 144*/» 140-*/»# 23'/»t4 129-30 108+9'/»# LR 73'/» 234 38'/» 37 52*/» 828 153''/» 124'/*+ 140'/.-'/»§ 133'/»-'/»# 134'.-5§ 141'/«-'/«6 168'/4§ 145'/.§ 139'/»-4C 67'/» 90 24'/» 128/.-9# 1084'/» VASTE STEMMING AMSTERDAM, U Februari. Ditmaal is de belangstelling plotseling opgelaaid in de ta- bakshoek. Vanmorgen was Dell nog onver anderd op lal maar vanmiddag maakte dit fonds Ineens een sprong paar 130'i- Later volgde slechts een lichte reacüe tot 129. Uiter aard zocht men naar een verklaring voor deze willige stemming waarbij hardnekkige ge ruchten de ronde deden, dat 15 pet dividend zou worden betaald. Officieel was echter niets bekend, senembah noteerde circa 5 pun ten hoger. Ook H.V.A. werd meegetrokken en kwam van 137 tot 140 Amsterdam Rubber handhaafde ztch rond 144' Voor Philips was de animo vandaag niet bijster groot. Niettemin steeg de koers ruim 4 punten tot 237. Met de voornaamste cultuur fondsen gaat Philips deze week vooraan wat de koersstijging betreft. Amsterdam Rubber spant de kroon met 23 punten, doch de andere slaan met 10 15 pun ten toch geen slecht ftggur Kon. Olie en Uni lever fluctueerden nauwelijks en bleven on veranderd. AK.U. was eerder een fractie Scheepvaartpapieren stil en nauwelijks prijs houdend. Het verslag van de K.N S.M., de eerste scheepvaartmaatschappij, die rapport uitbrengt over het verstreken boekjaar, was ter beurze nog niet bekend. Staatsfondsen vertoonden een verdere achteruitgang al wa ren de verliezen niet dermate groot als glste- Amerikanen stil en onveranderd. AMSTERDAMSE WISSELMARKT AMSTERDAM. 12 Februari. Londen contant 10.61' S—10.62»New York contant 3.7a1/.—3.78' Parijs contant 1.0925—1.0845. Brussel contant 7.59' i7.60'. i, Frankfurt contant 90 75—90.85, Zürlch contant 86.95—87.05. Stockholm contant 73.12—73.22. Kopenhagen contant 54.76—54 86. Oslo contant 53.08—53.16. Braz. dollar contant DIVERSEN M0111C NB A 145*/* - 3 78' 3.79' t TERMIJNMARKT MAIS Medegedeeld door de makelaars ln granen A. Makkreel. Dagkoersen, 12 Febr. Maart: vorige slotkoers 28.12'/». vroegkoera 28.12'/«. slot 28.07',». Mei: vorige slotkoers 27.22'/», vroegkoers 27.17' slot 27.20. juli: vorige slotkoers 28.22',». vroegkoers 28 10, slot 26.12' i. September: vorige slotkoers 25.97' vroeg koers 26.02'/». slot 25.97'/». HANDELSBERICHTEN. Katoen. (Ver. v d. Katoenhandel) Rotterdam. 12 Februari. Nominale noteringen loco Rot terdam (excl. rechten) USA strict middling one Inch staple 3 28 3/4 per kg. iVor not. f 3.29 1/2). Mexicaanse strict middling one inch staple 3 25 1/2 per kg (Vor not f 3 25 I 4). Rubber. Bericht van de Makeiaais Cantziaar A Schalkwijk Londen 112 Fehruaii Termtln- noterlngen Loco 181/2, Maart 16 12. April- Juni 18 3''4, Juli-Septemb|er 18 7'8. October-De. ossabar 17. Januari-Maart niet genoteerd. D« stemming is kalm.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 7