witte^/ raven 89, 3.25 5.90 1.95 2.95 JONGEN UIT DE OMGEVING In Straatsburg zal aan grotere eenheid worden gewerkt Een kennis en zijn vriendin i moesten verongelukken Canada en Zwitserland openden hun paviljoens Programma Afdeling Gouda Schuchter begin van Japanse vliegtuigindustrie Met soda-projeet hoopt men nog dit jaar te beginnen I HIJ ZOU FUNK BETALEN VOOR EEN RAMP... Verzekeringsagent hoort na verijdelde plannen zes jaar tegen zich eisen I Rechtbank wil eerst een i psychiatrisch onderzoek Waarde GIA-aandelen is 15 millioen Veemarkt Groningen Kom Uw bril rustig uitzoeken! BOUVIER KLEINTJES KIEN-AVOND BANKWERKERS-PLAATWERKERS KANTOORMEISJE Opkomst eerste oefening Buitengewone vergadering Philips Nijmegen maakt ernst met een helicopterdienst OP DE UTRECHTSE VOORJAARSBEURS Diplomaten loofden eigen en ons land Als de werkgever de premie ziektewet betaalt ln Januari ruim 3 millioen brandschade Wereldgezondheids organisatie in Noordwijk bijeen Atlantische culturele samenwerking Twintig landen willen het samen goedkoper en doelmatiger doen De wens naar coördinatie is niet nieuw Voorlopig alleen icat productie van oefen- en zweeftoestellen en helicopters Om het wereldkampioenschap schaken SMYSLOW STAAT OP WINST DUIVENKRONIEK Dierlijk eiwit onontbeerlijk op het menu Vandaar het „velten" W ereldkampioen knikkeren Nieuw lichaam voor haven van Delfzijl DERDE BPAD - PAGINA 2 GOUDSCHE 'COURANT WOENSDAG 31 MAART 195* Glasgordijnen, afgepast, prima katoenen marqui sette, met solide entre- deux en een royale volant, 90 x 160 fm per stuk Mooie kop en schotels, haarscheurvrij. in 6 fraaie kleuren Eerste keus, Zeldzame „witte raven", per stuk voor slechts Let op! Uni interlock kinderpyama's in div. kleuren met aardig motief op borstzak; tricot boord Beginprijs 3-5 jaar m kl si p.m. Grote royale zware bad handdoeken, in moderne streepdessins. Keuze uit 3 frisse kleuren. Een bijzondere aanbieding Niet zo maar een zeem lap, maar een zeemlap uit één stuk, van de beste kwaliteit, 40 bij 42 cm., een genot in 't gebruik ar DE ze PRIJZEN GELDEN TOT EN MET ZATERDAG A S. EN ZOLANG DE VOORRAAD STREKT GOUDA Onze „witte raven zijn altijd al zeldzame koop jes, maar hier ziet U nu toch iets heel bijzonders, dat U niet missen mag: 100 grams knotten zui vere wol, in lichtgroen, donkergroen, donker rood, zwart en bruin per knot slechts m a UTRECHT, 31 Mft. Het is een ontstellende en beklemmende gedachte, dat er in ons land mensen rondlopen die tot zulke schurkendaden in staat zijn als deze verzekeringsagent, die probeerde anderen over te halen om een treinongeluk te veroorzaken, waardoor hij de verzekeringssommen van twee omgekomenen kou krijgen. Met deze woorden besloot de officier van justitie bij de Utrechtse rechtbank het requisitoir tegen de 36-jarige H. de V. uit De Bilt, tegen wie hij zes jaar gevangenisstraf eiste. De verzekeringsagent kende zekere H. de V., een oud-S.S.-er uit Zeist, cjie evenals hij in slechte financiële omstandigheden ver keerde en samen hadden zij gesproken over middelen om aan geld te komen. De ver zekeringsagent wilde de ander een onge vallenverzekering laten nemen, waarna hij zich een arm of een teen moest laten af rijden om het geld uitgekeerd te krijgen- De V. voelde daar echter niet veel voor; hij "wilde wel zijn vriendin Stoffelina V. uit Amsterdam bepraten om een levensver zekering af te sluiten. Langzamerhand rijp te het plan om de vrouw door een trein ongeluk of een auto-ongeluk te laten om komen. Een Utrechtse chauffeur. Arie S.. moest er voor zorgen, dat de trein bij een oud seinhuis op de overweg bij Blauwkapel uit de rails zou vliegen. Gezorgd zou wor den. dat de vriendin van De V. in het over- wachtershuisje was. zodat het de schijn zou hebben, dat hier sprake was van een zui ver ongeval. Beloning 1500 Voor zijn medewerking zou De V. 1500 krijgen. Toen hij op het traject Utrecht—Amers foort bij een conducteur informeerde naar de mogelijkheid van een spoorwegongeluk, kreeg deze argwaan en waarschuwde de recherche. Afgesproken werd, dat De V., dié het karweitje niet wilde opknappen, voor een ander zou zorgen. Zo kwam de verdachte in contact met Gijs, die brigadier bi] de Spoorwegrecherche was. Door zich uit te geven voor een „zware jongen" wist deze zozeer het vertrouwen van de ver dachte te winnen, dat hij de namen van de slachtoffers te horen kreeg, terwijl hem bovendien een schetsje werd getoond van de plaats van het voorgenomen spoorweg ongeluk. Gijs zou voor zijn hulp ƒ2.500 krijgen en na de uitbetaling van de ver zekeringssom een bedrag van tien mille. De rest was voor verdachte, die zijn plan aldus had gewijzigd, dat ook De V. bij het ongeluk om het leven zou komen en hU tengevolge van de dubbel afgesloten ver zekering dus tweemaal de verzekerde som sou ontvangen. DEN HAAG. 31 Mrt De waarde van de aandelen, die de KLM aan de Indonesische regering heeft overgedragen, bedraagt 15 millioen. De vergoeding, die de KLM hier voor zal ontvangen, bestaat uit een dividend van 5'/» over dit bedrag gedurende vier jaar (de G1A werd op 31 Maart 1950 opgericht! of 3 millioen, aldus deelde de plv. presi dent-directeur van de KLM, drs M. J. van der Ploeg, die de KLM-delegatie bij de onderhandelingen met de Indonesische rege ring leidde, mede. Drs Van der ploeg deelde mede. dat de KLM op de lijn Amsterdam—Djakarta met goedkeuring van de Indonesische regering twee keer per week met „Super-Constel- lations" zal gaan vliegen. Deze dienst wordt thans vijf keer per week onderhouden tegen vroeger zeven keer. Er is behoefte aan een frequentie van zes keer per week en een verzoek hiertoe voor drie jaar is in Djakarta ingediend. De Indonesische regering heeft hierover nog geen beslissing genomen. Geen re-entry-permit voor reserve-officieren DJAKARTA, 31 Mrt. (PI. Aneta). Het Hoge Commissariaat te Djakarta heeft geen officiële mededelingen ontvangen, dat aan buitenlandse reserve-officieren geen re- entry-premit meer zou worden verleend, waarover persberichten de ronde hebben ^Omtrent de in deze persberichten opge geven beweegredenen tot deze maatregel, namelijk dat men niet het risico wil lopen, <iat buitenlandse reserve-officieren plotse ling worden opgeroepen om hun land te dienen, verklaarde men op het Nederlandse Hoge Commissariaat, dat de Indonesische regering verleden jaar officieel in kennis gesteld werd van de beslissing der Neder landse regering, dat het reserve- en verlof- personeel van de Koninklijke Landmacht en de Koninklijke Marine voor de duur van het verblijf in Indonesië is vrijgesteld van opkomst voor herhalingsoefeningen en van opkomst in werkelijke dienst in geval van oorlogsgevaar of andere buitengewone om standigheden. ,.Er was geen plan, ik heb alleen mijn hart uitgestort over De V.", beweerde hij voor de rechtbank. Aan de chauffeur Arie S., die niets voor het plan voelde, was verteld, dat de vrouw het leven moest worden gebracht om dat zij chantage pleegde op De V. Borreltje op de afloop Stoffelina V. voelde eerst niet veel voor een verzekering, maar onder het drinken een borreltje had zij op aandrang van De V. toch maar getekend, zonder er ver der bij na te denken. Eigenaardig was. dat de verzekerings agent steeds de premies voor het accep teren van de polissen wenste te betalen, maar omdat de agent achter was rqet zijn afrekening, had de inspecteur van de ver zekeringsmaatschappij 25 geaccepteerd in mindering van het verschuldigde. Gewiekste fantast Het reclasseringsrapport schetste de ver dachte als een gewiekste figuur, een groot fantast, die na zijn internering niet veel had uitgevoerd, totdat hU vorig jaar als verzekeringsagent was aangesteld. HU was een goede werker, doch er waren voort durend tekorten bU zijn afrekening. Het rapport adviseert opname in een psychia trische observatiekliniek. De Officier van Justitie, mr De Muinck Keizer, vorderde het nemen van doeltref fende maatregelen ter bescherming van de ipenbare veiligheid. Hij sprak zich Uit voor .iet inwinnen van een psychiatrisch onder zoek. doch indien de rechtbank daartoe niet zou besluiten, eiste spr. zes jaar met aftrek. Mr van Schaik, de verdediger, achtte de tactiek van doorgezet spel van de recherche gevaarlijk. Zij heeft namelijk een wissel werking ten gevolge gehad. Overeenkomstig de suggesties van het Openbaar Ministerie en de verdediging wees de rechtbank de zaak terug naar de rechter-commissaris voor het inwinnen van een psychiatrisch onderzoek. ,Jk liet haar tekenen99 Medeplichtigheid aan uitlokking van een spoorwegongeluk, waardoor gevaar voor het leven kon ontstaan, was ten laste ge legd aan de 33-jarige Harry de V. Deze be weerde. dat het plan van de verzekerings agent- was uitgegaan. Hij zorgde er alleen voor, dat Stoffelina V. haar handtekening plaatste op het blanco aanvraagformulier «foor de verzekering. Ook het over hem uitgebrachte reclas seringsrapport was niet zo best. Veel ge werkt had hij niet na de oorlog, zijn huwe lijk werd een mislukking genoemd. Een welwillend, maar onmachtig persoon, die van de een naar de ander zwierf, een ont redderd mens. Het rapport adviseerde op neming in een observatiekliniek. De Officier van Justitie zag daarin aan leiding de zaak aan te houden voor het doén uitbrengen van een psychiatrisch rap port, waarmede de rechtbank accoord ging. GRONINGEN. 30 Maart. Kalf- en melk koeien 1 s. 875-1025. 2e S. 82.V-900. 3e S 700- 775; Kalfvaarzen le s. 800—850 2e s. 625—700; Zomer kalvende koelen le s. 775#50. 2e s. 650 —700; Vare koelen le S. 625—750. 2e s. 500—625; Stieren le s. 2.40—2.50 2e s. 1.90-2.20 per kg sl. gew.; Kalveren en pinken le s., 150—500; slachtvee le s. 2.60—2.64. 2e s. 2.35—2.40, 3e s. 1.90—2.00 per kg sl. gew Weideschapen le s. 75—100: Vette lammeren le s. 65—95; Vette schapen le s. 95—120: Loopvarkens le s. 05—95; Biggen le s 52—58. 2e s. 42—46: Vette varkens le s. 1.82—1.85. 2e s. 1.64—1.76 per kg lev. gew.; Zouters le s. 1,75—1.80. Aanvoer: 1476 runderen. 2012 kalveren, 152 schapen. 12 lammeren. 489 varkens. 524 biggen, 25 paarden 29 bokken en geiten. Totaal 4719. De gebralkaveehandel had bij grote aanvoer ln de beste kalfflcoeien met goede lijsten een vlug ger verloop met vaste prijzen. Ditzelfde was ook het geval met het geschikte weidevee. Van de afwijkende soorten was de verkoop niet vlug. Voor het slachtvee, dat ook ruim was aangevoerd, ondergingen de prijzen weinig of geen verandering, al.een enkele prima Jonge slachtdieren brachten boven de notering op en waren schaars aangevoerd. De nuchtere kal veren waren tamelijk goed te plaatsen zodat de zware kalt eren boven de notering opbrach ten. De vfrolveehandel had door de kleine aan voer weinig te betekenen. Beste vette schapen waren wederom duur. In de vette varkens verliep de handel ndet vlug met iets terug gaande prijzen, vooral in de zware, zeugen eindigde de markt zeer slecht. Zouters prijs houdend terwijl de biggenhandel uiterst lang zaam kopers vond. Vette varkensmarkt Leiden LEIDEN, 30 Mrt. Aanvoer 292 vette varkens notering zware j 191194; sla> gersvarkens 192—J 194; zoutera 180 189; zeugen geen notering. Handel slepend, enkele prima boven no tering. Bovendien 56 nuchtere kalveren van 32-/ 38. WIJ HEBBEN TIJD VOOR U EN GEVEN DESKUNDIG ADVIES. MET UW VOORSCHRIFT VAN DE OOGARTS NAAR SPECIALIST OPTICIEN DEE KLEIWEG 53 TEL. 2384 GOUDA TEGENOVER DE KERK. IN DE MODERNSTE MONTUREN GROTE KEUZE. IN ETUI'S. KAMERTHERMOMETERS. LEESLOUPEN. ZAjCMlCROSCOPEN. DRAADTELLERS. POSTZEGEL- LOUPEN, ENZ. EEN RUIME SORTERING VOOR- Te koopeen oud 11 maanden, teef. e bevragen: Wilbelmliu Wie da steede eert, la het „SUCCES" altild weid NEDERLANDSCHE REISVEREENIGING Afdeling Gouda. ZATERDAG 10 APRIL A.S. in „De Beursklok". aanvang 8 uür. Na afloop bal. Alleen voor leden zijn op vertoon van lidmaatschaps kaart of betalingsbewijs 1954 toegangskaarten k f0.40 per persoon verkrijgbaar bij het bureau ven de Goud- eche Courant Aanbevolen wordt deze kaarten vóór 3 April a s. af te halen. ZATERDAG 24 APRIL A.S.: Tocht naar het Bloemen corso en aansluitend hierop naar Amsterdam, alwaar de avond naar belleven kan worden doorgebracht. Vertrek: 's middags 2 uur vanaf de Markt (de Waag), terug ln Gouda circa 12 uur. ^Kaarten a f 3.50 p. p. (introducé's f 4.— p. p.) inclusief fopi chauffeur, verkrijgbaar tot en met 17 April a.s. bij het bureau van de Goódsche Courant. getraagd. om opgeleid te worden voor machine-TEKENEN. BODEWES HAASTRECHT BODEWES HAASTRECHT BODEWE8 HAASTRECHT. Da Directie ven de GOUDSCHE COURANT Bij advertenties onder nummer worden aan de adverteer der niet doorgegeven: drukwerken, circulaire» en derge lijke stukken afkomstig van tussenpersonen, hetzelfde geldt voor andere stukken, welke niet bona 11de op de Inhoud van de advertentie reflecteren. Stukken, die bd het blad blijven berusten, worden na één maand na contróle van da Inhoud vernietigd. Voor fouten ln telefonisch opgegeven advertentlea is het blad niet aansprakelijk- Verzoek om herplaatsing «onder beuling of restitutie kan derhalve niet worden ingewilligd. OKKICIëLE PUBLICATIE. Ten behoeve van de dienstplichtigen, die op 1 April a.s. voor eerste oefening onder de wapenen komen, worden enkeie exira-treinen ingelegd. Genoemde dlenstpl.chtigen moeten van deze extra-treinen gebruik tnaken en daaitoe op een di -danig tijdstip van hun woonplaats vertrekken, dat zij op het betreffende station aansluiting hebben op ae voor hen be; temdé trein. De dienstplichtigen, die. in verband met hun plaats van bestemming, geen gebruik kunnen maken van een der hierna genoemde extra-tremen, motten ingevolge hun Urtgeving reizen mat de eerste reisgelegenheid na 06.59 uur. 1) De dienstplichtigen uit Noord-Holland. Amsterdam. Haar lem. Leiden en omgeving, met bestemming Beiden op Zoom en Ossendrecht. moeten met de volgende extra-tiein reizen. Amsterdam CS. v 8.53. Haarlem v. 9 14. Leiden v. 9 42. Roo sendaal v. 11.48. Bergen op Zoom a. 12.05. 2> De dienstplichtigen uit s Gravenhage. Delft. Schiedam. Botterdam. Dordrecht en omgeving, met bestemming Bergen op Zoom en Ossendrecht. moeten van de volgende extra-trein gebruik maken Den Haag H.S. v 8.37, Delft v 8 48, Schiedam v 9.00. Rotterdam C S. v 09. Rotterdam-Zuid v. 9.20, Dordrecht v 9 36. Roosendaal v. 10.15. Bergen op Zoom a. 10 30 3) De dienstplichtigen me^ bestemming Amsterdam. Amers foort. Nunspeet. Bergen op Zoont. Breda, Maastricht. Ossen drecht. Roermond. Schoonhoven. Tilburg. Venlo en Vught moeten gebruik maken van een der volgende extra-treinen: a) Groningen v -8 45. Assen v 9.06, Beilen v. 9.19. Hoogeveen v 931. Meppel v. 9 47. zwolle a 10 07; Zwolle v 10.10. Amers foort v tl 00. Utrecht C S- a. li 17. Utrecht C S. v 11.19. 's Her togenbosch v. 12 09. Tilburg v. 12.30. Breda v 12 50, Roosendaal a 13.10, Bergen oq Zoom a 13 26 b) Leeuwai den v *43. Heerervveen v. 9 08, Steenwijk v. 9.21, Zwolle a 10 01, Zwolle v 10 18. Nunspeet v 10.45. Amersfoort v. 1128. Utrecht CS. a. ll 49. Utrecht C.S. v. 11.58 Vught a. 12.4». c) Zwolle v 10.11,Deventer v 10 38. Zutphen v 10.55. Arnhem v. 11.21, Nijmegen v. 11.44, Venlo a 12.37. Roermond a. 13.10. De dienstplichtigen van de richting Groningen met" bestem ming Venlo, Roermond en Maastiicht moeten te Zwolle over stappen op de extra-trein: ZWolle v. 10.11, die met bestem ming Nunspeet en Vught moeten ovei stappen op de extra- trein vanuit Leeuwarden: Zwolle v 10.18. die met bestemming Amsterdam moeten te Amersfooit overstappen op de trein van de normale dienstregeling De dienstplichtigen van de richting Leeuwarden met bestemming Tilburg. Breda, Bergen op Zoom en Ossendrecht moeten te Zwolle overstappen op de extra-trein vanuit Groningen Zwolle v 10.10, die met bestemming Venlo. Roermond en Maastricht moeten over stappen te Zwolle op de extra-trein: Zwolle v 10 11. die met bestemming Amsterdam moeten te Amersfoort overstappen op de trein van de normale dienstregeling 4. De dienstplichtigen uit het Oosten des lands met bestem ming Vught. Breda, Tilburg. Bergen op Zoom en Ossendrecht moeten reizen c.q. doorreizen met de volgende extra-trein: Nijmegen v. 9.50, s Hertogenbosch v. 10 28, Tilburg a- 10.49. Breda a. 11.10. Roosendaal a. 11 34 Bergen op Zoom a. 11.61. In de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders der N V. Philips Gloeilam. penfabrieken resp. der N V. Gemeenschappe lijk Bezit van Aandelen Philips Gloeilampen fabrieken werd overeenkomstig de voorstel len van het bestuur met algemene stemmen besloten de statuten in dier voege te wijzigen, dat de mogelijkheid wordt geschapen aan de houders van de preferente en gewone aande len een bonusaandeel te verstrekken door. uit de agioreserve het nominale bedrag der aan delen te brengen van 750 tot 1000 gulden per aandeel. Op een vraag van een der aandeelhouders of <te belangrijke vergroting van het kapitaal, welke uit de statutenwijziging kan voort vloeien. op den duur een behoorlijk rendement aan de aandeelhouders zal geven, antwoordde1 de voorzitter, ir P. F. Otten, dat het «treven van het bestuur hierop is gericht. Het ligt ln de bedoeling de jaarvergadering van aandeel houders op de gewone tijd te houden. Met bes De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Nijmegen zal pogingen ondernemen om Nijmegen ook opgenomen te krijgen in de helicopterdienst van de Sabena. In overleg met de Rijksluchtvaartdienst en het ge meentebestuur van Nijmegen is reeds als eventuele „Heliport" aangewezen, een terrein aan de Greafseweg nabij het Maas- Waal Kanaal en de brug over het kanaal nabij de spoorlijn Nijmegen—Den Bosch. VEEMARKT DOETINCHEM DOETINCHEM. 30 Maart. Op de Dinsdag te Doetlnchem gehouden veemarkt werden aangevoerd 1322 runderen (waaronder begre pen 240 vette runderen). 223 vette kalveren. 1012 nuchtere kalveren, 65 vaarskalveren, 15 scha pen 7 lammeren, 7 geiten. 14 paarden. 524 big gen en 22 lopers. Totaal aangevoerd 3211 stuks De prijzen bedroegen: Kalf- en melkkoeien 725—1025. Kalfvaarzen 600—950; Guste koeien 500—760. Guste vaarzen 550—650; Pinken 350— 475; Graskalveren 225—300; Nuchtere stierkal veren 33—48: Schapen 85—105; Lammeren 60—75; Biggen 44—60: Lopers 68—78; Werkpaarden 650 ■850 Vette kalveren le kw 1.80—2.00 p. kg levend gew 2e en 3e kw. 1.40—1.75 per kg lev gew. oiachtveeprljzen le kw. 2.75—2.95 per kg gesi. gew. -2e kw. 2.55—2.70 per kg gesl. gew, 3e kw. 2.25—2.48 per kg. gesl. gew. Worstkoeien 2.10— 2.30 per kg gesl. gew. Slachtpaarden 1.50—1.70 per kg gesl. gew. De aanvoer van gebrulksvee was ruim, doch de handel was kalm. Prilzen niet hoger. De handel in guste koeien was kalm. De vraag prijzen van weidevee waren hoog, waardoor kopers afschrokken. De beste kwaliteit slacht vee werd tegen hogere prijs verkocht. De prij zen van mindere soorten waren gelijk aan die van de vorige week. De handel in vette kal veren was zeer kalm. prijzen niet hoger. De aanvoer van nuchtere kalveren was weer gro ter. De handel was echter stroef. Op de wolveemarkt was een kort» aanvoer. De handel in biggen en lopers was goed. prij zen waren hoger. Graanbeurs Groningen GRONINGEN. 30 Maart. - Binnenlandse granen (prijzen «per 100 kg voor boerenpartijen franco Groningen, incl. provisie). Rode tarwe 26—27.35: Witte tarwe 25—27.45; RORge 26.2520.75. extra 20 75—21-25; Winter- gerst 21—tt.75. extra 21.75—22.75; Zomergerst 22—22.50. extra 23.50—24.50; Witte haver 21- 23.75. extra 25—26.25; Groene erwten 38.30— 51.80; Duivenbonen 38.30—46.30: Karwijzaad oude oogst 90.50—112: nieuw 85.50—108; slaglijn zaad blauw bloei 30.50—42.75; Slaglijnzaad wit bloei 30,50-42 75. (Van één onzer verslaggevers) UTRECHT, 31 Mrt. Deze beurs is voor Canada van speciale betekenis, aldus de Ca nadese ambassadeur, mr Thomas A. Stone, in zijn rede, waarmede hij Dinsdag de Ca nadese inzending in het Landenpaviijoen op het Vredenburg te Utrecht opende. Men krijgt er een indruk van de invoer uit Ne derland naar Canada en omgekeerd. Canada treedt als industrieland op als leverancier van allerlei materialen als hout, aluminium, e.d. Spr. schetste de betekenis van Canada ais markt voor de Nederlandse producten en wees er op, dat de uitvoermogelijkheden voor ons land naar een dollargebied als Ca nada thans veel groter zijn dan tot nu toe het geval was. Hechte vriendschapsbanden bestaan tussen beide landen en de emigratie van vele Nederlanders naar Canada, heeft deze banden nog versterkt. Later op de morgen heeft de Zwitserse gezant, de heer Daniel Secrétan, de collec- ieve Zwitserse inzending geopend. DEN HAAG. 31 Mrt. Een aantal werk gevers heeft steeds, krachtens arbeidsover eenkomst of krachtens vaste gewoonte, het aandeel van de werknemers in de premie ziektewet voor eigen rekening genomen. Dit levert moeilijkheden op bij de loon administratie. De staatssecretaris van Fi nanciën heeft thans bepaald, teneinde ook deze werkgevers aanstonds de gelegenheid te geven om zonder administratieve moei lijkheden de coördinatietabel voor de loon belasting toe te passen, dat zij gerechtigd zijn die tabel toe te passen zonder dat bij telling van de nlet-lngehouden premie bedragen ziektewet nodig is. Deze maatregel heeft de strekking aan vorenbedoelde ondernemingen enige tijd te geven om over te gaan tot een wijziging van de (collectieve of andere) arbeidsovereen komst, of af te wijken van de tot nu toe ge volgde gewoonte, in dier voege, dat voortaan de in het algemeen gebruikelijke inhouding van het werknemersaandeel plaats heeft. De maatregel is dan ook tijdelijk en zal op 1 Januari 1958 vervallen. De werkgevers, die op die datum de premie-ziektewet nog ge heel voor eigen rekening nemen, zullen nadien het werknemersaandeel bij het loon moeten tellen, alvorens de coördinatietabel wordt toegepast. Deze overgangsmaatregel "geldt niet voor werkgevers, die behalve de premie-ziekte wet ook de premiën ingevolge het zieken- fondsenbesluit of de werkloosheidswet ge heel voor eigen rekening nemen. Verwacht mag worden, dat de uitvoeringsorganep der sociale verzekering deze overgangsmaatregel eveneens voor de premieheffing zullen toe passen. Tevoren heeft de heer A. J. Staehelin, di recteur der Schweizerische Zentrale für Handelsfördering. er op gewezen, dat Ne derland en Zwitserland behoren tot de lan den, die het hoogste iiberalisatiepercentage van de invoer hebben binnen het kader van de E.B.U.; beide ca 92' De invoer van Ne derlandse producten in Zwitserland steeg van 84 8 millioen Zw. francs in 1946 tot 237.7 millioen in 1953; de invoer van Zwitserse producten in Nederland van 105.4 millioen tot 175.2 millioen in dezelfde periode. Al is de gocderenbalans nog niet geheel in even wicht, de betekenis van beide landen voor elkaar als leverancier en afnemer is rela tief dezelfde. Nederland levert hoofdzake lijk grondstoffen, Zwitserland exporteert naar ons land voor 95* fabrikaten. Neder land is voor Zwitserland vooral belangrijk in de-dienstensector: 3540'/» van de totale Zwitserse import gaat over de Rijn (in 1951 4'/i millioen ton van de totaal ingevoerde 10'/* millioen ton). Een zeer groot deel hier van gaat over onze havens, 1/7 van de totale Zwitserse invoer wordt onder Nedatlandse vlag vervoerd. Wat het vreemdelingenverkeer betreft zijn Nederlanders belangrijke en gr«ag geziene gasten. De heer Amez-Droz, directeur van de Chambre Suisse de l'Horlogerie, aielde met vreugde vast, dat de afzet van Zwitserse uurwerken op de Nederlandse markt het af gelopen jaar is vergroot. De verlaging van de tarieven van de weeldebelasting door de Nederlandse regering heeft hiertoe bijge dragen. Voor beide landen dreigt het gevaar van het Amerikaanse streven naar protectionis me, waardoor de export zou kunnen worden getroffen. De wereldeconomie is slechts ge baat met vrije handel en vrije concurrentie. Door het luiden van een koebel in groot formaat opende de gezant ten slotte de Zwitserse afdeling in het Landenpaviijoen. DEN HAAG. 30 Mrt. In Januari ver loren tengevolge van brand 9 personen het leven en werden 62 personen gewond, van wie 27 leden van het brandweerpersoneel. De directe schade als gevolg van brand wordt geraamd op 3.071.614 (vorige maand 1 293 820. Januan 1953 7.216.755). Bij de belangrijkste branden waren 12 boerderijen, die geheel of gedeeltelijk wer den vernield en waarvan de totale directe schade wordt geraamd op 820.000 (vorige maand 7 boerderijen met een totale schade van 246.000, Januari 1953 3 boerderijen, schade 143.000) Bij de boerderij-branden kwamen 3 paarden, 88 koeien. 138 varkens en 1443 stuks kleinvpe om. Handel en industrie leden met 15 bran den een schade van 1.147.000 (vorige maand 11 branden met een schade' van f 663 400; Januari 1953: 12 branden, schade 6.682 800) NOORDWIJK. 30 Mrt. In Noordwijk aan Zee Is gisteren het door de Wereldge zondheidsorganisatie georganiseerde Euro pese congres over voorkoming en medi sche behandeling van alcoholisme geopend in tegenwoordigheid van de minister van Sociale Zaken, de heer J. G. Suurhoff. Aan dit congres wordt deelgenomen door psychiaters, medici en sociale werkers uit België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Ier land, Italië, Nederland, Oostenrijk. Spanje en Turkije. De deelnemers zijn aangewezen door de regeringen dier landen. De bespre kingen, die een gespecialiseerde voortzetting zijn van een in 1951 te Kopenhagen gehou den congres, duren tot 10 April. Bij de besprekingen, die onder algemene leiding staan van prof. dr A. Querido, hoog leraar in de sociale geneeskunde te Amster dam, zal in sterke mate de nadruk vallen op de sociale aspecten van het alcoholvraag stuk. (Van onze correspondent) DEN HAAG, 31 Mrt Zbals reeds gemeld, heeft Lord Ismay. secretaris-generaal van de N.A.V.O., onze landgenoot, mr H. J. Rei- nink, secretaris-generaal van net departe ment van O-, K. en W., uitgenodigd een studie te maken van de culturele relaties tussen de N.A.V.O.-landen en daaromtrent een advies aan de N.A.V.O.-raad uit te brg|»- gen. Mr Reinink zal, zoals reeda bekend, niet als secretaris-generaal van O., K. en W aftreden. Zijn werkzaamheden als cultureel adviseur ven de N.A.V.O. zullen beperkt blijven en hijzelf deelde ons. vanmorgen mede, dat hij zijn taak in een periode van vier vijf werkmaanden hoopte te kunnen voltooien. Mr Reinink ziet zijn opdracht als een uiterst waardevolle en hoewel hij het nog te vroeg vond om op dit ogenblik be paalde plannen te ontvouwen, ion hij toch wel een algemeen inzicht geven in de strek king van zijn opdracht. Uiteraard is deze niet een soort culturele gelijkschakeling te bewerkstelligen, doch veeleer er toe bij te dragen dat er bij de ln de N.A.V.O. verbonden volkeren een beter en juister begrip groeit voor elkanders op vattingen op het terrein van het onderwijs, kunst, litteratuur enz. Met name zal daarbij kunnen worden gedacht aan uSPhrisseling op cultureel gebied tussen Amerika, Canada en West-Europa. In dien zin kan dus gesproken worden van een uitbreiding van de stages welke in het kader van het pact van Brussel plaats hadden. Een uitbreiding eveneens van de uitwisse ling van orkesten tussen Nederland en de Ver. Staten wij denken daarbij aan de tournée van het Boston Symphony Orches tra door Nederland en aan de reis van net Concertgebouw-orkest door de Ver. Staten terwijl ook op het gebied van het onder wijs het kennis nemen van de toegepaste methodes aan beide zijden van de oceaan zal kunnen bijdragen tot het aankweken van een beter onderling begrip en waarde- riHetzelfde kan worden gezegd met betrek king tot de litteratuur. De Amerikaanse litteratuur is voor West-Europe dank aj de Pocket Books meer toegankelijk gewor den. ïn omgekeerde zin is er zeker spraxe van een achterstand. De opdracht van mr Reinink zal niét m de eerste plaats gericht zijn op de veratev - ging der inter-Europese contacten. ZU vooral betrekking op het bestuderen mogelijkheden in het bredere N.A.V.O.-v« band tussen Europe en de Ver. Staten e» Canada. WOENSDAG 31 MAART 1954 GOUDSCHE COURANT TWEEDE BïlAD - PAGINA S Bodegraven Stierenkeuring le Bodegraven Maandag werd de jaarlijkse stierenkeu ring gehouden van zwartbont Hollands vee slag. uitgaande van de Provinciale Commis sie ter bevordering van de rundveefokkerij in Zuid-Holland. Zwartbont. Eénjarlgen: Tweede prijs Ju lia's Adema van L. Laan te Woerden, derde prijs Aaltjes Diamant van H. Voorbij te Al phen a.d. Rijn. Tweejarigen: Eerste prijs Pietjes Anna'» Adema van L. Laan te Woerden; tweede pr. Grietje s Ceres van Houkeshoef van J. Eijke- leboom te Rijnzaterawoude, derde prijs Bou- dewijn van H. Vergeer te Alphen a.d. Rijp; vierde prija Roland Adema i van de Coöp. Vereniging K. I. „Vita Nova" te Alphen a.d. ^Driejarigen: Tweede prijs Tietsjes' Atze van W Vonk te Letmaiden; tweede prijs Sljkës Eduard van L. J. Splinter te Zeven hoven; derde prijs Aris van Astrakan van L Kool te Zevenhoven. gwartblaar. Eènjarigen: Eerste prijs Be rend van Gebr. A. en C. Zwanenburg te Bo degraven; tweede prijs Cornelia van M. A. ean Briemen te Bodegraven; tweede prijs Koert van C. Kwakernaak te Bodegraven, tweede prijs Bob van MUand van Erven Verburg te Bodegraven; derde prijs Geert van W- Hoogendoorn te Zwammerdam; der de prijs Henk van C. Verburg Jzn.. Bode graven Tweejarigen: Eerste prijs Alfred van C. Kwakernaak te Bodegraven: tweede prijs Eduard van Chr. v. -d. Zon (e Barwouta- waarder; derde prijs Leo van B- J. van Leeuwen te Reeuwijk; derde prijs Alexander van B- Heijkoop te Zwammerdam; derde prijs Bertus van G. J. v. d. Stoel te Bode graven. Driejarigen: Jonker van de K. I. Vereni ging Gouda e.o. te Gouda. Boskoop Om damkampioenschap. Om het .dam kampioenschap van Bóakoop werden ge speeld Groep I:A M. de Jong—E. J Hoogerbrug 1-0- Groep II: A. N van Tol—A. Koeter 2-0, A- Koster—R. Beekhuizen 2-0; R Beekhui ten— A. Koater 2-0, H. Trimp—A. N van Tol 1-1; H EkelschotM. Vuijk 2-0, H Glazen- borg—J. van Tol 1-1; A. N. van Tol—Ant Trimp 2-0. A. N. van Tol—R. Beekhuizen L0; H. Trimp—A. N van Tol 2-0; M. Vuijk- A Koater 2-0 en H. Glazenborg—H. Ekel schot 2-0. v Woningen ander do kap Met de bouw van veertig woningwetwo ningen. waarmede de aannemer, de heer Boer uit Gouda, pas na de voret goed kon beginnen, vordert anel. Gisteren kwam het eerste blok onder de kap. De verwachting ia, dat de woningen >n de loop v*n de zo mer zullen worden opgeleverd. Tweo kinderen le water geraakt Een vijf-jarig meisje, dat op een brug over de Rozenlaan speelde, viel daar ln de we tering. De 14-jarige Anny van Rijn, die per fieta langsreed, heeft het kind op het droge gebracht. Op de Goudse Rijweg geraakte het zoon tje van de familie Van Es in de wetering langs de Goudse Rijweg Hier wae het bak ker Huizer die het kind redde. Gouderak Geslaagd. De dame» Chr. de Leede en tv. d. Perk zijn te Utrecht reap, geslaagd raar het examen coetumière en coupeuse. Nieuwerkerk a. d. IJssel „De ambtenaar la de literatuur" Maandagavond gaf de Stichting „De Vier Gemeenten" haar derde en laatste culturele avond in dit seizoen. Mr A. F. Kamp. dijk graaf van het Hoogheemraadschap Noord- Hollands Noorderkwartier, hield een cauee- rie over „De ambtenaar in de literatuur". Naar aanleiding van boeken van verschil lende schrijvers, tel spreker, dat de ambte naar noqit in hoge eer stond. Vondel schreef Men bezingt ambtenaar», maar mag er niet op bouwen. Een ander schreef: Ze zijn ais de boeken in de kast. de hoogst geplaatsten dienen het minst of De aanmatiging stijgt met zijn overbodigheid. De uitingen moeten gevoeld worden ala afgunst van het publiek ten opzichte van de. ambtenaar, die door zijn voortdurend «alaria geborgen la, pensioen krijgt, moeilijk te ont slaan ie. Op vaak humoristische wijze tekende apr aan de hand van Nederlandse en buiten landse schrijver* verschillende ambtenaren De Nederlandse ambtenaar brengt op zijn kantoor altijd iets van thuis. bijv. bloemen voor de ramen, 'a morgens kof fit en 'a mid dag* thee drinken. Zevenhuizen Bouw van een aala op begraafplaats B en W. hebben gisteren aanbesteed het bouwen van een aula (op bestaande funde ring) met toegangshek op de algemene be graafplaats aan de Onderweg Laagste inechrljver was Y. Slingerland al hier. voor 18.600 en hoogste D. de Graaf te Moerkapelle, voor 20.100. De gunning zal later geschieden. De begroting bedroeg 19 000. Burgerlijke Stand: Geboren: Johanna, d. van F. G. van Halam en S. F. Luijtjea. Schoonhoven Dr Miedcma overleden Te Amersfoort ts op 67-jarige leeftijd over leden dr R Migdema. emeritus-predikant van de Remonstrantse Gemeente aldaar, die hij drie en dertig jaar heelt gediend. Dr Mie- dema werd 17 November 1912 waarnemend predikant in Schoonhoven en aanvaardde hier 30 Augustus 1914 het predikambt. Op 27 Januari 1918 vertrok hij naar Amers foort- Hij is privaat-docent geweest van de Rijksuniversiteiten te Leiden en Utrecht en was nog steeds directeur van het Instituut van religieuze en kerkelijke kunat te Utrecht. Gisteravond is in de Remonstrantse Kerk in Amersfoort onder leiding van ds L. J. v. d. Lof een rouwdienst gehouden. Op de begraafplaats ..Rusthof" is hedenmiddag de teraardebestelling geschied. De Goudvink gesnapt LOSSER. 31 Mrt In samenwerking met de Rijkspolitie hebben ambtenaren van de P T T de clandestiene zender De Goudvink te Losser opgespoord en in beslag genomen. Tegen de 26-jarige textielarbeider B. D. is procesverbaal opgemaakt. (Advertentie) N4AR INTENSIEVER EN EFFICIëNTER LUCHTVERKEER IN EUROPA Programma voor Zondag, aanvang halfdrie le Klasse ZwerversGroeneweg. Nic. BoysGSV 2; BodegravenBergambacht; Groot Ammera—Gouderak Boakoop—Eato. Rea. le klasse GSV 3—Olympia 3 Wad- dinxveen 2—Gouderak 2. 12 u; Donk 2— Unio 2. Ona 4Vep 2. 12 u. 2e klasse A RVCGDS. Gouda 5— Haas trecht 2. llu. GSV 4NSVNieuwkoop- Boskoop 2. 2e Klasse B Haastrecht 3Ona 5. 12 u. Groeneweg 2Schoönh. 2; GDS 2Gouda 6. 3e Klaaee A Woerden 3—RVC 2, 12 u; Vep 3—Ona 6, 12 u. 3e Klasse B Olympia 5—Bergambacht 2. 11 u. Lekkérkerk 3—Haastrecht 4, 12 30 u, Stolwijk 4—Ona 7. 11.30 u. 3e Klasse C: Nieuwerkerk 2—Amm SV 4, GSV 5Zwervers 2. 11 u. 4® Klasse A. Unio 4—Nic Boya 2 4e Klasse B: Schoonhoven 4—WSE 2. 12 u: RVC 3—Goqderak 3, 12 u. Moerkapelle 3 Lekkerkerk 4; Oudewater 4W'veen 3. Zaterdarmiddsf competitie. Aanvang vier uur: 2e Klaase Sportluat 3SKG; Groot Am mera Z—Woerden Z 2, Zwervers ZWDS, 4.30 u. 3e Klasse A: Spirit 3—Jodan Boya 6. 4.30 u. 3e Klaiie B Verheul 2Jodan Boy» 6. Boskoop Z 2—Rijnstreek 3, 4 30 u. Junior encompetltie. Aanvang vier uur: Afdeling A Groep 1 Boekoop a—Ona a, 3.15 u, W'veen Olympia a, Donk a— GSV a. 4.30 u. Groep 2: Nieuwerkerk a—Schoonhoven a; Spirit a—Groot Ammer* a. 3.13 u; Groene weg a—Lekkerkerk a. Groep 3 Woerden a—NSV a. 2.45 u; Vep a —Bodegraven a Groep 4: Donk b—J. Boya b. 2 u; Ona b— Boskoop b. Gouda b—GDS Zwerver» a- GSV b. 3 15 u. Afdeling 8. Groep 1: Moordrecht a— Gouda c, Nieuwerkerk bOns c, 2.45 W'vsen b—Donk c. 2.45 u Groep 2. Lekkerkerk b—Stolwijk Unio s—Berfsmbscht a. Schoonhoven b— Gr. Ammera b. Groep 3: Esto bVep b; Nieuwkoop a— Bodegraven b. Groep 4 ZVV a—WSE a; Ona d—Gouda d, 2.45 u: GDS b—RVC a. Groep 5: J Boya c—Spirit b, 3.15 u (In dustrieterrein. ingang Onder de Boompjes); Gouda e—Nieuwerkerk c, 2 45 u. Afdeling C. Groep 1 J Boys d—Schoon hoven c. 4 30 u (Industrieterrein, ingsng Onder de Boompjes) Groep 2 Unio b—Oudewster s, 245 u; Bodegraven cVep c, 2 45 u. Donk f—Sport- lust b. 3 15 u. Groep 3: Gouda g—Olympia e, 2 45 u. GSV c—Nieuwerkerk d. Groep 4 Gouderak bOna h. Donk h— Donk I (Woensdag 7 April), 3 u. Programma-wijzigingen Voor as. Zondag is ingelast de competitie- .wedstrijd ONA 2 Spsrta 4. 12 uur. Voor de Zaterdagmiddagcompetitie uitgesteld Jodan Boya—SVOW en ingelast VWS—Bodegraven Twintig Europese staten sullen vertegenwoordigd zijn op de Europese luchtvssrtera- ferentie die op 21 April s.s. in het „Maison de l'Europe" te Straatsburg tal worden ge opend. Zoals men weet, is dete conferentie georganiseerd door de ICAO en heeft sjj tot doel, een grotere samenwerking tussen de Europese landen op het gebied van de burger luchtvaart tot stand te brengen. Van hoeveel belang dete conferentie voor de Europese luchtvaart kan worden, bljjkt uit de agenda die thans officieel bekend U gemaakt. Zou men op belangrijke punten tot overeenstemming kunnen komen, dan wil dat seggen, dat de burgerluchtvaart in Europa sich nog sterker sal ontwikkelen dan de laatste jaren reeda het geval was. geordende ontwikkeling van de Europese burgerluchtvaart gevaarlijk kon zijn, waar bij hij de organisatie in de Verenigde Sta ten als voorbeeld gaf. In 1951 kwam wijlen graaf Sforza, toen minister van Buitenland se Zaken van Italië, met een plan voor een Europese luchtvaartpool. De verschillende plannen zijn lang door het ministercomité uit de Raad van Europa bestudeerd en men kwam ten slotte tot de overtuiging, dat het het besté was. tot de I.C.A.O. het verzoek te richten, sen Euro pese luchtvaartconferentie te beleggen. Het bilateralisme De lijst van landen en Instellingen die tot bijwoning van de Europese luchtvaartconfe rentie zijn uitgenodigd, is indrukwekkend. Oostenrijk, België, Denemarken, Spanje, Finland. Frankrijk, Griekenland, Ierland, IJsland. Italië, Luxemburg. Noorwegen. Ne derland, Portugal. West-Duitsland, Enge land, Zweden, Zwitserland, Turkije en Joego-Slavië zijn de landen die een uitnodi ging hebben ontvangen. Verder mogen waarnemer» zenden, de Raad van Europa, de Verenigde Nsties. de E.C.E.. da O.E.E.S., de Wereld Post Unie. de Meteorologische Wereldorganisatie; de Internationale Unie voor Telecommunicatie»; de Internationale Federatie van particuliere luchtvaaronder nemingen (F I T A P de I.A.T.A de Inter nationale Kamer van Koophandel; het In ternationaal Instituut voor de unificatie van het Privaatrecht; de Internationale Rechts kundige Vereniging (International Law As sociation), de Internationale Unie van luchtvaart-assuradeurs De gedachte, dat coördinatie van het Europese vervoer een dringende noodzaak is, is reeds in 1949 door de tegenwoordige Nederlandse minister van Financiën, de heer Van de Kieft, naar voren gebracht, ln Augustus 1950 toonde de Franse afgevaar digde Edouard Bonnefous aan, dat een on- De Japanse vliegtuigindustrie, voor da oorlog reed» voor militaire productie wer kende. had in 1944 een productie van 2400 vliegtuigen en 3800 vliegtuigmotoren per maand Na de oorlog werd de vervaardiging van vliegtuigen in Japan verboden. Een deel van de fabrieken werd stilgelegd, een deel werkte voor reparatie en revisie, een min derheid begon motoren of automobielen ta fabriceren. MOSKOU. 20 Mrt (U P Da zevende partij van de tweekamp om het wereldkam pioenschap schaken tussen Botwinnik en Smyslow. waarin laatstgenoemde met wit speelde, werd na 40 zetten afgebroken. Wit: (Smyilow) Zwart: (Botwinnik) Franse verdediging 1. ej2—e4 e7—e« 2. d2—d4 d7d5 3. Pblc3 Lf8b4 4. »2»3 Met 4. e4—e5 boekte Smyslow tot nu toe weinig succe». zodat hij tot een andere va riant overgaat, die echter als minder ge vaarlijk geldt voor zwart." 4Lb4 V c3f 5. b2vc3 d5xe4 6 Ddl—g4 Pg8—f6 7 Dg4Xg7 Th 8g8 8 Dg7hS c7c5 9. Pgl—e2 TgSg6 10. Dh6—e3 PM—c6 11. ,,d4Xc» Pf6g4 Botwinnik grijpt meteen zijn kant om door middel van een geestige wending in een eindspel te belanden 12. De3xe4 Dd«—dit 13. Kei x dl PgiXttt 14. Kdl—el Pftxe4 13. Pe2—f4 TgS—g« 16. Lfld3 Heeft Botwinnik overzien, dat hij met deze zet een pion moet verliezen? Weliswaar is zijn positie superieur aan die van wit. maar het is toch de vraag of dit positievoordeel op de duur tegen de materiële achterstand opweegt. Ld3Xh7 Lh7—d8 c2 x d3 Lel—e3 Kei—f2 Pf4—e2 h2h3 d3d4 Pe4Xc5 Tg8h8 Pc5Xd3t Lc8—d7 0-0-0 e6e.l I-d7—g4 Lg4—h5 Smyslow doet het werkelijk grootmeester- lijk" hij geeft zijn pion terug in ruil voor positlevoordael. Kf2 <t2 c3xd4 Ke2—f2 Thl—dl TdlXdBt Tal—clt h3h4 Lh5Xe2 eS d4 Pc6Xd4t b7b6 Pd4e6 Th8 d8 Kc8b7 De witte bedoelingen zijn duidelijk de h- pion ts de grote troef, vooral ook in com binatie met de Loper, die ln dergelijke dy namische stellingen met pionnen op beide vleugels sterker is dan ean Paard. 31 Td8-h8 32. g2—g3 b6b5 33 Kf2—f.1 a7—a5 34. Kf3e4 Th8—«8 35 Ke4f3 Te8h8 36 Tel—c3 f7—13 37. Tc3d3 Kb7—c6 38 Le3d2 Th8—a8 39 Ld2—c3 Kc6c5 40. Lc3—f6 b5b4 Afgebroken wit heeft kleine winstkans. (Van een speciale medewerker) A LLE ZAADETENDE VOGELS in de vrije natuur gebruiken een zekere hoeveel heid dierlijk voedsel, in de vorm van insec ten. wormpjee enz. De duif maakt hiarop geen uitzondering. De behoefte aan dierlijk eiwit ia het grootst In de tijd van de kweek. d.w.z. in de maanden Maart en April. Ster ker gezegd: Platte jongen zijn met granen en peulvruchten zelf» niet groot te brengen. Maar waar halen de vogeU dergelijke hoe veelheden dierlijk eiwit dan vandaan? zult u terecht opmerken. Zoveel wormen, insecten, slakjes enz. pikken ze toch nietl Het antwoord ia in principe heel eenvoudig. Wanneer onze vogels acht dagen broeden, gaan de cellen in de boven-achterzijde van de krop -groeien en zich vermenigvuldigen. Dit procee schrijdt voort over de hele (bin nenkant van de) krop. Tegen het einde van de broedtijd sterven deze cellen door z.g. vettige degeneratie af en laten loa. Zij vor men een gele. korrelige massa, die wij „dui- venpap" (of duivenmelk) noemen, en waar mee de platte jongen de eerste dagen uit fluitend worden gevoed. Deze pap bevat 13 tot 18 procent dierlijk eiwit, afhankelijk van voeding en conditie der oudervogeia, verder 8 tot 13 procent vet, alsmede fer menten, vitamine* en minerale zouten, ech ter géén suiker! Wie zijn duiven op alleen graan en water houdt, zal telkenjare in de «weektijd het verschijnsel kunnen waar namen dat de dieren„zeer onrustig worden. Vooral bij volièreduiven springt dit In het o°«. Hun koortsachtig zoeken, hun „vragen", hjm u-al»-een-hond-achterna-lopen, duidt er op dat zij, om het populair uit te drukken, van alles te kort komen. Vrij uitvliegende duiven zUn van de akkers niet weg te «laan; zij onderhouden in deze tijd van het jaar een „pendeldienst" van en naar het veld. De duiven van de Zeeuwae liefhebbera zit ten op da slikken: bij eb proberen ze bij honderden, op de drooggevallen stukken, de meeuwen voor te zijn. De duiven van lief hebbers achter de duinenrij, vliegen naar het strand, het drukst in de periode dat de jongen van een week tot veertien dagen oud zijn. Wat zoeken ze daar? Waarschijn lijk twee dingen. In de eerste plaats zout. Gevallen van veldvergiftiging door het op- oikken v»n zout smakende kunatmest op de akkers immers zijn aan de orde van de dag. De slikken en het strand zijn wat dat be treft veiliger oorden. Wat ze daar vandaan halen, veroorzaakt gewoonlijk bij ouden en Jongen maar wat onschuldige „sput tert!". Vervolgens zoeken ze er schelpje» (kalkbehoafte) en grond. Aan z.g. ..pikkoe- ken". een op de bakkersoven gedroogd pro duct van geklopte rode ateen en oude mor tel. leem, grit, zout enz. dat door sommige liefhebbera om de vogel» ervan te weer houden <paar het veld te vllagan -- op het hok gezet wordt, zouden zij zich letterlijk dood eten. Ik heb een geval beleefd van «en eenjarige doffer, die, op zijn eerste koppel jongen, zoveel pikkoek at. dat hij zijn gul- zlghald met de dood moest bekopen. Hij viel ala een ateen uit de lucht naar beneden, op het dak, rolde en tuimelde als een bos veren lange de pannen omlaag «n bleef stervend ln de goot liggen. Bij het openen van de krop bleek dat da koek geheel „ver ateend" was. Teveel van dit goedje is dus zeer gevaarlijk. Afgazian nog hiervan, dat hat voor de jongen in het geheel niet deugt. De grond die ze op akkers en slikken op nemen echter, schijnt niet alleen een schu rende en neutraliserende werking te hebben. Proeven hebben geleerd dat dieren, welke rantsoenen mèt teelaarde toegediend kregen, beter aten. gezonder opgroeiden en minder aterfta vartoonden dan dieren op rantsoenen zonder teelaarde. De atofwiasellngsproduc- ten van schimmels, bacteriën, wormen enz. zijn antibioticumhoudend. Opgenomen met het voedsel hebben zij blijkbaar reeds in ge ringe hoeveelheden, groeibevorderende eigenschappen. Bovendien komt in teelaarde een vitamine-complex voor, dat de veelbe tekenende naam ..dierlijk-eiwitfactor" heeft gekregen, in het Engels A.P.F. (animal pro tein factor). Dit A.P.F. nu bezit de kwaliteit het onvolledige, plantaardig eiwit, in vol ledig (dierlijk) om te zetten. Door het z.g. velten tracht de duif dus in de kweektijd haar sterk verhoogde mineralen- en dierlijk eiwitbehoefte te dekken. In het N.P. Orgaan van 22 Nov. '51 las ik een artikel van een zekere H waarin de volgende paasage voor komt: „Mij zijn liefhebbers bekend bij wie de overtuiging van de onontbeerlijkheid van dierlijk .eiwit voor duiven zozeer heeft post gevat, dat zij hun duiven een mengeling voorzetten, aangevuld met vlees- en been- derenmeel. Zij behalen op de concoursen goede successen" Tot dezelfde conclusie komt de bekende Franse dierenarta-dutven- liefhebber dr J. P. Stosakopf in „De Sport-, duif" van een paar weken geleden. Wat de duif aan (levend) dierlijk voedsel consu meert, is zelf» in kweektijd gering. Niet tegenstaande haar dringende behoefte aan dierlijk eiwit, komt zij er niet toe. hoeveel heden van enige betekenis aan wormpje», slakje», garnaaltjes enz. tot zich te nemen. De gegeven» hierover door de ornitholoog dr Van Koeraveld te Wageningen verstrekt, laten er geen twijfel over besteen dat de duif een pure zaadeter is en wel allerminet behept mét carnivore neigingen en karakter' Tegen het einde ven 1951 bezocht de Dou glas Investigation Commission Japan ten einde te zien, of men de Japanse vliegtuig industrie niet kon doen herleven. Nadat het rapport van deze commissie was verschenen en het verbod tot productie van vliegtuigen was herzien, werd in April 1952 een wet op de vliegtuigindustrie aangenomen. Daarmede was natuurlijk nog geen veran dering gebracht in de slechte toestand van de Japanse vliegtuigindustrie, die mede een gevolg was van het technisch vacuum ontstaan in de zeven jaar stilstand na de oorlog en welk vacuum des te zwaarder woog, daar de luchtvaarttechniek ook door de verschijning van straalvliegtuigen juist in die jaren een snelle ontwikkeling kende. Wilde men de Japanse vliegtuigindustrie op gelijk niveau brengen met dergéüjke in dustrieën in andere landen, dan waren daar enorme investeringen en veel research voor nodig. De eerste stappen Gelukkig had de Japanse industrie belang rijke opdrachten van de Amerikaans# lucht- maoht op herstelwerkzaamheden. Dat maak te de verbetering van het productie-appa raat gemakkelijker, versnelde het herstel en maakte, dat men ervaring met de lucht vaarttechniek opdeed. Men begon met de productie van toestellen voor.de Japanse defensie en het vervaardigen v#n licht# vliegtuigen bij wijze van proef. In het bud get voor 1953 voor de defensie Is 2 400 000 00C yen uitgetrokken voor de bouw van vlieg tuigen. namelijk 100 oefentoestellen en 12 helicopters. Thans is men in Japan ook be gonnen met de productie van zweefvliegtui gen en lichte toestellen en met de assem blage van buitenlandse vliegtuigen Men staat in Japan overigens nog voor zeer moeilijke vraagstukken De onbesten digheid in de vraag naar producten van de Japanse vliegtuigindustrie, de technische achterstand, de noodzaak weer geheel op nieuw relaties met toeleveringsbedrijven aan te knopen de 'nvesteringen voor ma chinepark en uitrustingen, zij vormen even zo vele ernstige moeilijkheden Productie en import In 1952 werden in Japan geproduceerd: drie oelenvliegtuigen en 51 zweeftoestellen, tezamen een waarde van 1 220 800 yen ver tegenwoordigende. In dat Jaar werd voor een waarde van 1.M9.M9.9M yen aan onder delen gefabriceerd, teren 29.M9 yen In 1959. Aan reparaties werden 289.IM arbeidsuren besteed. Van April 1952 tot Mei 1953 werden In Japan geïmporteerd: 13 grote vliegtuigen met een waarde van t 13 580.808: 15 middel grote vliegtuigen (9 1.782.800): 57 kleine vliegtuigen (t 8M.900): 4 helicopter» van ge middelde grootte C15.9MV, 22 kleine heli copters (f 1 043 888) Het onderstaande staatje, hoewel weinig Inzicht gevende in de ontwikkeling van de vliegtuigproductie voor de burgerluchtvaart, geert wel een interessant beeld van de snel heid. waarmee in de grootste westelijke oor logvoerende landen de vliegtuigindustrie werd opgebouwd. Japan .Duits- Enge- V.3. land land 1941 5.088 11.766 20.100 19.433 1942 8 861 15.356 28.600 49 445 1943 16.693 25.527 26 200 92 196 1944 28.180 39.807 26.800 100 752 Men ziet. dit de Japanae productie gedu rende de oorlog percentueel nog sterker steeg dan de Amerikaanse. In hoeverre Ja pan ln de toekomst van enig belang kan worden als vliegtuigen-producerend land. zal in de eerste plaats afhangen van de vraag, of ooit weer een oorlogsindustrie ral onstaan men kan zich een vliegtuigindus trie van enig belang zonder militaire orders niet voorstellen. Zou dtt niet het geval zijn dan kan altijd nog een belangrijke industrie ontstaan, als Japan iats bijzonders aan klei ne en, middelgrote vliegt\ligen en helicop- tera zal kunnen bieden. De opzet van de conferentie is bekend. De middelen bestuderen om tot een betere com merciële samenwerking in de Europese bur gerluchtvaart te komen. En dat wil natuur lijk zeggen, dat er ook over de landings rechten zal worden gesproken, oftewel over de vijfde vrijheid in de lucht Die vijfde vrijheid In de lucht vormt een zeer moeilijk onderwerp Men is het in 1944 in Chicago, zij het met moeite, eens gewor den over enkele fundamentele aanbevelingen Tot deze aanbevelingen behoorden de twee eerste vrijheden in de lucht, namelijk de vrijheid om het gebied van een andere staat, die de Conventie heeft getekend, over te vliegen zonder te landen en de vrijheid om op zulk 'n gebied te landen voor andere dan commerciële doeleinden. Daaraen sluiten -ie vrijheden ven 't luchtvervoer aan, namelijk t recht, passagiers, post en vracht op te nemen en al te geven in het gebied van de staat waarvan het vliegtuig de nationaliteit heeft en het recht passagier», post en goedeten op te nemen voor het gebied van elke andere staat die de overeenkomst heeft getekend en het recht, passagiers, post en goederen te debarkeren. afkomstig van het gebied van elke andere staat die de Conventie heeft ge tekend. Tegen de vijfde vrijheid, ook ver voer te verrichten tussen luchthavens van twee andere staten, bestond te veel oppo sitie Ala nu op het programma van de Confe rentie van Straatsburg als punt 1 staat „De mogeiUkheld onderzoeken van uitbreiding van het luchtvervoer In Europa" en als eer ste onderdeel van dit punt Is gekozen „Uit wisseling van verkeersrechten" en men In dit verband ook over de bilaterale verdra gen gaat spreken, dan wil dit o.l. zeggen, dat de „vtifde vrijheid" weer ter tafel komt, al sal men de term self niet gebruiken. Aan volkomen verwezenlijking van die „vijfde vrHheid" is, ook In Europa alleen, voorlopig wel niet te denken, maar dat er van coör dinatie An de Europese luchtvaart in welke mate en in welke vorm oak iets terecht kaa kamen, zonder dat men het tegeaweerdige bilateralisme wat minder stringent maakt, lijkt toch wel twijfelachtig- Ia ieder geval is het interessant, dat het luchtvaart-aation»- liame op de helling kemt, sodra men da luchtvaart wil stimuleren Men zal dus onderzoeken, wat er gedaan kan worden om alles, wat de ontwikkeling van de Europese burgerluchtvaart belem mert, te elimineren, opdat het mogelijk zal zijn, het luchtvervoer beter aan te passen aan de eisen van de Europese economie. Daarbij zal ook de charter-luchtvaart niet worden vergeten. Tot dit programmapunt behoort natuurlijk ook een bespreking van de mogelijkheid, bepaalde routes door enke le maatschappijen gezamenlijk te laten ex ploiteren en een betere exploitatie van het materieel door een eventueel gezamenlijk gebruik vs* een toestel door meer dan één uaatschappij. Het spreekt van zelf. dat de helicopter en in het algemeen het lichte vliegtuig voor "ie korte afstand en op kleine velden te gebrui ken op het programma voorkomen. Ook de problemen waarvoor men bij het bedienen van lijnen met weinig vervoer ataat. zullen eën onderwerp van bespreking uitmaken. Bij de besprekingen over de mogelijkheid, het luchtvervoer in Europa te vergemakke lijken, zal men zich ten dele baseren op de aanbevelingen die het resultaat waren van de in Mei 1953 te Cannes gehouden confe rentie van veertien Europese landen. Men zal zich herinneren, dat er bij die aanbeve lingen sprake was van een betere samen werking ten aanzien van het onderhoud en de exploitatie van het materieel, waarbij de nadruk viel op vrijere circulatie en uitwis seling van onderdelen en uitrusting van vliegtuigen in het kader van overeen komsten tussen de luchtvaartmaatschappijen De installaties en diensten voor een goede navigatie, zoals die thans in Europa bestaan, zullen aan een onderzoek worden onderworpen om de I.C.A.O. eventueel at tent te kunnen maken zowel op vertragin gen in de toepassing van regionale plannen, voor zover die vertragingen de economie van de Europese luchtvaart nadelig beïn vloeden. als op de noodzaak het functione ren van genoemde installatie» en diensten te verbeteren. tnsley Green, een pleatsje in Enge land, krijgt de volgende maand een merkwaardig wereldkampioenschap te aanschouwen, namelijk in knikkeren. De Amerikaanse zeelieden, die vorig jaar de eerste prijs wegsleepten, heb ben een vat bier uitgeloofd voor de tweede prijswinnaar. In fnsley wordt dan ook het gevreesde woord „sabota ge" gefluisterd, uiant het zou toel eént kunnen zyn, dat er knikkeraars zijn, die het bier belangrijker vinden dan de knikker».. De oud»té mededinger i» Pop Maynard, een 83-jarige, die een ware grootmeester is op de knikker, vooral als hij gekweld wordt door z'n wintervoeten. De voorbereidingen voor het fbt stand komen van het sodaproject zijn in volle gang. Het streven is er oo gericht de behandeling in de Staten- Generaal voor half Juli gereed te lu-ijgen waarna tot oprichting van de N V. kan worden overgegaan^Als alleS dus een beetje meeloopt, dan wordt in de loop van dit jaar de eerste spdde in de grond van de gemeente Delfzijl gestoken om dit voor deze havenplaats en voor geheel Groningen zo belangrijke project op de kortst mogelijke termijn gereed te krijgen en deze termijn is dan om en nabij 1 Januari 1958. Dan zullen ook de bijkomende publieke werken gereed zijn. Begin 1958 zal dus een begin kunnen worden gemaakt met de productie van soda tot een hoeveelheid van circa 450 ton per dag of 170.000 ton per jaar. Bomaanslag in Agadir AGADIR (Frana Marokko). 30 Mrt (U.P.) Een Arablache terrorist heeft Zondagavond een grantfat geworpen temidden van een groep hooggeplaatste Franse en Marok kaanse gezagsdragers. Tal van personen werden hierbij gewond, onder andere d« pasja van Agadir. Si el Madani. De aan slagpleger. die zijn daad uitvoerde tijdena f de paardenrennen, werd doodgeschoten door trekken.... Wij liefhebbera echter moetenlde lijfwacht van de pasja. De man ia nog weten wat ln deze onze taak ia. niet geïdentificeerd. Delfzijl ataat dan nu du» werkelijk aan de vooravond van een geheel nieuwe en ongekende ontwikkeling. Al laag heeft men hierop gewacht, maar de vertraging in dit project is ontstaan door de andere zieni- wijze van minister Zijlstra ten opzichte van de financiering van dit project. Indien we deze zaak thans bekijken dan moet worden gezegd, dat de basis om de vestiging van een dergelijke industrie mogelijk te maken is verbreed door de deelname van een aan tal vooraanstaande grote industriële bedrij ven in ons land. Bedrijven, die ook al op ander gebied samenwerken, maar die door dit project een veel wijdere en mogelijk voor de industriële ontwikkeling ln ons ge hele land een veel belangrijker uitvoering aan deze samenwerking geven. Zoals bekend, vraagt de vestiging van deze 80dafabriek een investering van 51 millioen gulden. De overheid geeft, worden de planpen door de volksvertegenwoordi ging aanvaard, garantie voor een bedrag van 21 millioen gulden voor renté en afloa- sing, terwijl vier bedrijven het rialcodra- gende deel van 30 millioen voor hun reke ning nemen, daarbij direct een bedrag in brengend van 16.5 millioen gulden. De ove rige 13.8 millioen gulden moeten nog bijeen worden gebracht. De vier bedrijven, die In dit project deel nemen zijn de Koninklijke Nederlandae Zoutindustrie met 12 millioen gulden, de Staatsmijnen met 4 millioen gulden. Mekog in IJmuiden met 250.000 gulden en de N V. Koninklijke Nederlandse Zwavelzuurfabrle- ken v.h. Ketjen te Amsterdam eveneens met 250.000 gulden. Deze vier bedrijven werken o.m. «amen in de Anhydrietstichting en ln het Nederlandse Verkoopkantoor voor Che mische Producten te Amsterdam. Zout Ter exploitatie van de enorme zouthorat bij Wincchoten. men spreekt over een hoe veelheid van 50 milliard kubieke meter, zal een aparte N V. worden opgericht. De con cessie voor de zoutexploitatie wordt, zo vernemen wij, verleend aan de KNZ. De te stichten fabriek, waarin tussen de 200 en 300 arbeidskrachten werk zullen vin den. zal ongetwijfeld de modernste op het vasteland van Europa worden. Het fabrieks complex zal verrijzen op een terrein van ongeveer 12 hectare. In de naaste omge ving liggen echter nog honderden hectare terrein, die voor uitbreiding en vestiging van nieuwe industrieën bijzonder geschikt moeten worden geacht. Deze nieuwe vorm. die voor de exploitatie van dit voor ons gehele land belangrijke project is gevonden. U wel geheel verschil lend van de opzet zoali die aanvankelijk door prof. Van den Brink is gedacht. Deze vorm la zelfs na de oorlog bij een dergelijk énorm project nog niet toegepast Zij wijst dat het Nederlandse bedrijfsleven in staat en bereid is risico te nemen en initia tief te nemen wanneer de geschikte moge lijkheden zich voordoen. Wanneer we een c|Jfer van 208 399 ar beidskrachten horen noemen, dan lijkt dit voor een dergelijk enorm bedrijf niet veel. Maar belangrijker bi) deze tak van industrie l» de indirecte werkgelegenheid. Een derge lijke basisindustrie kan een kettingreactie teweegbrengen doordat tal van andere be. dTijven. die op zichzelf niet» met soda te maken hebben, zich hier zullen kunnen gaan vestigen, aangetrokken door de bijzondere gunstige verbindingen, die hier ontstaan. Bovendien moei men de ontwikkeling van dit alles zien ln een tijdabe riek van een halve eeuw Eerst dan zal kunnen worden gezegd tot welke ongekende stootkracht de vestiging van een industrie als de sode-in- dustrie voor Delfzijl en voor de provincie Groningen als geheel is geworden. Publieke werken Naast de bouw van deze fabriek komt dan nog de uitvoering van publieke werken tot een bedrag van 47.5 millioen gulden. Deze werken bestaan o.m. uit de uitbreiding van de haven, de verbetering van de outil lage. de aanleg van goede verbindingen en aansluitingen e.d. De meeste van deze werk zaamheden moeten voldoende zijn om de ontwikkeling in dit gebied voor de eerst komende 50 jaar bij te kunen houden. Niet minder dan 37.5 millioen gulden van de geftoemde 47.5 millioen zullen nodig zijn voor de verbetering van het Eemakanaal van Groningen tot aan de zijarm bij Farm- sum. de aanleg van deze arm, de sluis- en havenwerken. De overige 10 millioen gul den zijn voor de uitbreiding van de haven, te weten de aanleg van een binnenhaven achter de sluis en een zeehaven buiten de sluis, speciaal ten behoeve van d« nieuwe fabriek. In de directe omgeving van deze werken liggen nog enkele honderden hectares ter rein, die in de komende decennia zullen worden gebruikt door de induatrie. die men er verder hoopt aan te trekken. De burge- meerier van Delfzijl wordt reeda vele ma len met vragen over vestiging van industrie benaderd. De 37.5 millioen gulden worden betaald door het rijk en de provincie, 25 rplllioen gulden door het rijk en 12.5 millioen gulden door de provincie Groningen. Voor de ove rige tien millioen gulden wordt een geheel nieuwe figuur in het leven geroepen. Hier toe zal zo spoedig mogelijk een apart wets ontwerp worden Ingediend. Men heeft namelijk plannen om een open baar lichaam, genaamd „Havenbedrijf Delf zijl op te riehten. Dit lichaam krijgt drie participanten. t.w- ryk. provincie en ge meente. Het sal dsn self weer leningen ■luiten- Ook saf het worden belart met al gemene induatrleveatiglagspolitiek Het zat verder het beheer krijgen over het haven bekken, da inateekkaven en de binnenhaven.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 4