witte^/
raven
89,
3.25
5.90
1.95
2.95
JONGEN
UIT DE OMGEVING
In Straatsburg zal aan grotere
eenheid worden gewerkt
Een kennis en zijn vriendin
i moesten verongelukken
Canada en Zwitserland openden
hun paviljoens
Programma Afdeling Gouda
Schuchter begin van Japanse
vliegtuigindustrie
Met soda-projeet hoopt men nog
dit jaar te beginnen
I HIJ ZOU FUNK BETALEN VOOR EEN RAMP...
Verzekeringsagent hoort na verijdelde plannen
zes jaar tegen zich eisen
I Rechtbank wil eerst een
i psychiatrisch onderzoek
Waarde GIA-aandelen
is 15 millioen
Veemarkt Groningen
Kom Uw bril rustig uitzoeken!
BOUVIER
KLEINTJES
KIEN-AVOND
BANKWERKERS-PLAATWERKERS
KANTOORMEISJE
Opkomst eerste oefening
Buitengewone vergadering
Philips
Nijmegen maakt ernst met
een helicopterdienst
OP DE UTRECHTSE VOORJAARSBEURS
Diplomaten loofden
eigen en ons
land
Als de werkgever de premie
ziektewet betaalt
ln Januari ruim 3 millioen
brandschade
Wereldgezondheids
organisatie in
Noordwijk bijeen
Atlantische culturele samenwerking
Twintig landen willen het samen
goedkoper en doelmatiger doen
De wens naar coördinatie
is niet nieuw
Voorlopig alleen icat productie van oefen- en
zweeftoestellen en helicopters
Om het wereldkampioenschap schaken
SMYSLOW STAAT OP WINST
DUIVENKRONIEK
Dierlijk eiwit onontbeerlijk op het menu
Vandaar het „velten"
W ereldkampioen
knikkeren
Nieuw lichaam voor haven
van Delfzijl
DERDE BPAD - PAGINA 2
GOUDSCHE 'COURANT
WOENSDAG 31 MAART 195*
Glasgordijnen, afgepast,
prima katoenen marqui
sette, met solide entre-
deux en een royale volant,
90 x 160 fm per stuk
Mooie kop en schotels,
haarscheurvrij. in 6 fraaie
kleuren Eerste keus,
Zeldzame „witte raven",
per stuk voor slechts
Let op! Uni interlock
kinderpyama's in div.
kleuren met aardig motief
op borstzak; tricot boord
Beginprijs 3-5 jaar
m kl si p.m.
Grote royale zware bad
handdoeken, in moderne
streepdessins. Keuze uit
3 frisse kleuren. Een
bijzondere aanbieding
Niet zo maar een zeem
lap, maar een zeemlap uit
één stuk, van de beste
kwaliteit, 40 bij 42 cm.,
een genot in 't gebruik
ar
DE ze PRIJZEN GELDEN TOT EN MET ZATERDAG A S. EN ZOLANG DE VOORRAAD STREKT
GOUDA
Onze „witte raven zijn
altijd al zeldzame koop
jes, maar hier ziet U nu
toch iets heel bijzonders,
dat U niet missen mag:
100 grams knotten zui
vere wol, in lichtgroen,
donkergroen, donker
rood, zwart en bruin per
knot slechts m a
UTRECHT, 31 Mft. Het is een ontstellende en beklemmende gedachte, dat
er in ons land mensen rondlopen die tot zulke schurkendaden in staat zijn als
deze verzekeringsagent, die probeerde anderen over te halen om een treinongeluk
te veroorzaken, waardoor hij de verzekeringssommen van twee omgekomenen
kou krijgen. Met deze woorden besloot de officier van justitie bij de Utrechtse
rechtbank het requisitoir tegen de 36-jarige H. de V. uit De Bilt, tegen wie hij
zes jaar gevangenisstraf eiste.
De verzekeringsagent kende zekere H. de
V., een oud-S.S.-er uit Zeist, cjie evenals hij
in slechte financiële omstandigheden ver
keerde en samen hadden zij gesproken over
middelen om aan geld te komen. De ver
zekeringsagent wilde de ander een onge
vallenverzekering laten nemen, waarna hij
zich een arm of een teen moest laten af
rijden om het geld uitgekeerd te krijgen-
De V. voelde daar echter niet veel voor;
hij "wilde wel zijn vriendin Stoffelina V.
uit Amsterdam bepraten om een levensver
zekering af te sluiten. Langzamerhand rijp
te het plan om de vrouw door een trein
ongeluk of een auto-ongeluk te laten om
komen. Een Utrechtse chauffeur. Arie S..
moest er voor zorgen, dat de trein bij een
oud seinhuis op de overweg bij Blauwkapel
uit de rails zou vliegen. Gezorgd zou wor
den. dat de vriendin van De V. in het over-
wachtershuisje was. zodat het de schijn zou
hebben, dat hier sprake was van een zui
ver ongeval.
Beloning 1500
Voor zijn medewerking zou De V. 1500
krijgen.
Toen hij op het traject Utrecht—Amers
foort bij een conducteur informeerde naar
de mogelijkheid van een spoorwegongeluk,
kreeg deze argwaan en waarschuwde de
recherche. Afgesproken werd, dat De V.,
dié het karweitje niet wilde opknappen,
voor een ander zou zorgen. Zo kwam de
verdachte in contact met Gijs, die brigadier
bi] de Spoorwegrecherche was. Door zich
uit te geven voor een „zware jongen" wist
deze zozeer het vertrouwen van de ver
dachte te winnen, dat hij de namen van de
slachtoffers te horen kreeg, terwijl hem
bovendien een schetsje werd getoond van
de plaats van het voorgenomen spoorweg
ongeluk. Gijs zou voor zijn hulp ƒ2.500
krijgen en na de uitbetaling van de ver
zekeringssom een bedrag van tien mille.
De rest was voor verdachte, die zijn plan
aldus had gewijzigd, dat ook De V. bij het
ongeluk om het leven zou komen en hU
tengevolge van de dubbel afgesloten ver
zekering dus tweemaal de verzekerde som
sou ontvangen.
DEN HAAG. 31 Mrt De waarde van de
aandelen, die de KLM aan de Indonesische
regering heeft overgedragen, bedraagt 15
millioen. De vergoeding, die de KLM hier
voor zal ontvangen, bestaat uit een dividend
van 5'/» over dit bedrag gedurende vier jaar
(de G1A werd op 31 Maart 1950 opgericht!
of 3 millioen, aldus deelde de plv. presi
dent-directeur van de KLM, drs M. J. van
der Ploeg, die de KLM-delegatie bij de
onderhandelingen met de Indonesische rege
ring leidde, mede.
Drs Van der ploeg deelde mede. dat de
KLM op de lijn Amsterdam—Djakarta met
goedkeuring van de Indonesische regering
twee keer per week met „Super-Constel-
lations" zal gaan vliegen. Deze dienst wordt
thans vijf keer per week onderhouden tegen
vroeger zeven keer. Er is behoefte aan een
frequentie van zes keer per week en een
verzoek hiertoe voor drie jaar is in Djakarta
ingediend. De Indonesische regering heeft
hierover nog geen beslissing genomen.
Geen re-entry-permit voor
reserve-officieren
DJAKARTA, 31 Mrt. (PI. Aneta). Het
Hoge Commissariaat te Djakarta heeft geen
officiële mededelingen ontvangen, dat aan
buitenlandse reserve-officieren geen re-
entry-premit meer zou worden verleend,
waarover persberichten de ronde hebben
^Omtrent de in deze persberichten opge
geven beweegredenen tot deze maatregel,
namelijk dat men niet het risico wil lopen,
<iat buitenlandse reserve-officieren plotse
ling worden opgeroepen om hun land te
dienen, verklaarde men op het Nederlandse
Hoge Commissariaat, dat de Indonesische
regering verleden jaar officieel in kennis
gesteld werd van de beslissing der Neder
landse regering, dat het reserve- en verlof-
personeel van de Koninklijke Landmacht en
de Koninklijke Marine voor de duur van
het verblijf in Indonesië is vrijgesteld van
opkomst voor herhalingsoefeningen en van
opkomst in werkelijke dienst in geval van
oorlogsgevaar of andere buitengewone om
standigheden.
,.Er was geen plan, ik heb alleen mijn
hart uitgestort over De V.", beweerde hij
voor de rechtbank.
Aan de chauffeur Arie S., die niets voor
het plan voelde, was verteld, dat de vrouw
het leven moest worden gebracht om
dat zij chantage pleegde op De V.
Borreltje op de afloop
Stoffelina V. voelde eerst niet veel voor
een verzekering, maar onder het drinken
een borreltje had zij op aandrang van
De V. toch maar getekend, zonder er ver
der bij na te denken.
Eigenaardig was. dat de verzekerings
agent steeds de premies voor het accep
teren van de polissen wenste te betalen,
maar omdat de agent achter was rqet zijn
afrekening, had de inspecteur van de ver
zekeringsmaatschappij 25 geaccepteerd in
mindering van het verschuldigde.
Gewiekste fantast
Het reclasseringsrapport schetste de ver
dachte als een gewiekste figuur, een groot
fantast, die na zijn internering niet veel
had uitgevoerd, totdat hU vorig jaar als
verzekeringsagent was aangesteld. HU was
een goede werker, doch er waren voort
durend tekorten bU zijn afrekening. Het
rapport adviseert opname in een psychia
trische observatiekliniek.
De Officier van Justitie, mr De Muinck
Keizer, vorderde het nemen van doeltref
fende maatregelen ter bescherming van de
ipenbare veiligheid. Hij sprak zich Uit voor
.iet inwinnen van een psychiatrisch onder
zoek. doch indien de rechtbank daartoe niet
zou besluiten, eiste spr. zes jaar met aftrek.
Mr van Schaik, de verdediger, achtte de
tactiek van doorgezet spel van de recherche
gevaarlijk. Zij heeft namelijk een wissel
werking ten gevolge gehad.
Overeenkomstig de suggesties van het
Openbaar Ministerie en de verdediging
wees de rechtbank de zaak terug naar de
rechter-commissaris voor het inwinnen van
een psychiatrisch onderzoek.
,Jk liet haar tekenen99
Medeplichtigheid aan uitlokking van een
spoorwegongeluk, waardoor gevaar voor
het leven kon ontstaan, was ten laste ge
legd aan de 33-jarige Harry de V. Deze be
weerde. dat het plan van de verzekerings
agent- was uitgegaan. Hij zorgde er alleen
voor, dat Stoffelina V. haar handtekening
plaatste op het blanco aanvraagformulier
«foor de verzekering.
Ook het over hem uitgebrachte reclas
seringsrapport was niet zo best. Veel ge
werkt had hij niet na de oorlog, zijn huwe
lijk werd een mislukking genoemd. Een
welwillend, maar onmachtig persoon, die
van de een naar de ander zwierf, een ont
redderd mens. Het rapport adviseerde op
neming in een observatiekliniek.
De Officier van Justitie zag daarin aan
leiding de zaak aan te houden voor het
doén uitbrengen van een psychiatrisch rap
port, waarmede de rechtbank accoord ging.
GRONINGEN. 30 Maart. Kalf- en melk
koeien 1 s. 875-1025. 2e S. 82.V-900. 3e S 700-
775; Kalfvaarzen le s. 800—850 2e s. 625—700;
Zomer kalvende koelen le s. 775#50. 2e s. 650
—700; Vare koelen le S. 625—750. 2e s. 500—625;
Stieren le s. 2.40—2.50 2e s. 1.90-2.20 per kg
sl. gew.; Kalveren en pinken le s., 150—500;
slachtvee le s. 2.60—2.64. 2e s. 2.35—2.40, 3e s.
1.90—2.00 per kg sl. gew Weideschapen le s.
75—100: Vette lammeren le s. 65—95; Vette
schapen le s. 95—120: Loopvarkens le s. 05—95;
Biggen le s 52—58. 2e s. 42—46: Vette varkens
le s. 1.82—1.85. 2e s. 1.64—1.76 per kg lev. gew.;
Zouters le s. 1,75—1.80.
Aanvoer: 1476 runderen. 2012 kalveren, 152
schapen. 12 lammeren. 489 varkens. 524 biggen,
25 paarden 29 bokken en geiten. Totaal 4719.
De gebralkaveehandel had bij grote aanvoer ln
de beste kalfflcoeien met goede lijsten een vlug
ger verloop met vaste prijzen. Ditzelfde was
ook het geval met het geschikte weidevee.
Van de afwijkende soorten was de verkoop
niet vlug. Voor het slachtvee, dat ook ruim
was aangevoerd, ondergingen de prijzen weinig
of geen verandering, al.een enkele prima Jonge
slachtdieren brachten boven de notering op en
waren schaars aangevoerd. De nuchtere kal
veren waren tamelijk goed te plaatsen zodat
de zware kalt eren boven de notering opbrach
ten. De vfrolveehandel had door de kleine aan
voer weinig te betekenen. Beste vette schapen
waren wederom duur. In de vette varkens
verliep de handel ndet vlug met iets terug
gaande prijzen, vooral in de zware, zeugen
eindigde de markt zeer slecht. Zouters prijs
houdend terwijl de biggenhandel uiterst lang
zaam kopers vond.
Vette varkensmarkt Leiden
LEIDEN, 30 Mrt. Aanvoer 292 vette
varkens notering zware j 191194; sla>
gersvarkens 192—J 194; zoutera 180
189; zeugen geen notering.
Handel slepend, enkele prima boven no
tering. Bovendien 56 nuchtere kalveren
van 32-/ 38.
WIJ HEBBEN TIJD VOOR U EN GEVEN DESKUNDIG
ADVIES. MET UW VOORSCHRIFT VAN DE OOGARTS
NAAR
SPECIALIST OPTICIEN DEE
KLEIWEG 53 TEL. 2384 GOUDA
TEGENOVER DE KERK.
IN DE MODERNSTE MONTUREN GROTE KEUZE.
IN ETUI'S. KAMERTHERMOMETERS. LEESLOUPEN.
ZAjCMlCROSCOPEN. DRAADTELLERS. POSTZEGEL-
LOUPEN, ENZ. EEN RUIME SORTERING VOOR-
Te koopeen
oud 11 maanden, teef.
e bevragen: Wilbelmliu
Wie da
steede eert,
la het „SUCCES"
altild weid
NEDERLANDSCHE REISVEREENIGING
Afdeling Gouda.
ZATERDAG 10 APRIL A.S.
in „De Beursklok". aanvang 8 uür. Na afloop bal.
Alleen voor leden zijn op vertoon van lidmaatschaps
kaart of betalingsbewijs 1954 toegangskaarten k f0.40
per persoon verkrijgbaar bij het bureau ven de Goud-
eche Courant Aanbevolen wordt deze kaarten vóór
3 April a s. af te halen.
ZATERDAG 24 APRIL A.S.: Tocht naar het Bloemen
corso en aansluitend hierop naar Amsterdam, alwaar
de avond naar belleven kan worden doorgebracht.
Vertrek: 's middags 2 uur vanaf de Markt (de Waag),
terug ln Gouda circa 12 uur.
^Kaarten a f 3.50 p. p. (introducé's f 4.— p. p.) inclusief
fopi chauffeur, verkrijgbaar tot en met 17 April a.s.
bij het bureau van de Goódsche Courant.
getraagd. om opgeleid te worden voor machine-TEKENEN.
BODEWES HAASTRECHT
BODEWES
HAASTRECHT
BODEWE8
HAASTRECHT.
Da Directie ven de
GOUDSCHE COURANT
Bij advertenties onder nummer worden aan de adverteer
der niet doorgegeven: drukwerken, circulaire» en derge
lijke stukken afkomstig van tussenpersonen, hetzelfde
geldt voor andere stukken, welke niet bona 11de op de
Inhoud van de advertentie reflecteren. Stukken, die bd
het blad blijven berusten, worden na één maand na
contróle van da Inhoud vernietigd.
Voor fouten ln telefonisch opgegeven advertentlea is het
blad niet aansprakelijk- Verzoek om herplaatsing «onder
beuling of restitutie kan derhalve niet worden ingewilligd.
OKKICIëLE PUBLICATIE.
Ten behoeve van de dienstplichtigen, die op 1 April a.s. voor
eerste oefening onder de wapenen komen, worden enkeie
exira-treinen ingelegd. Genoemde dlenstpl.chtigen moeten
van deze extra-treinen gebruik tnaken en daaitoe op een
di -danig tijdstip van hun woonplaats vertrekken, dat zij op
het betreffende station aansluiting hebben op ae voor hen
be; temdé trein. De dienstplichtigen, die. in verband met hun
plaats van bestemming, geen gebruik kunnen maken van een
der hierna genoemde extra-tremen, motten ingevolge hun
Urtgeving reizen mat de eerste reisgelegenheid na 06.59 uur.
1) De dienstplichtigen uit Noord-Holland. Amsterdam. Haar
lem. Leiden en omgeving, met bestemming Beiden op Zoom
en Ossendrecht. moeten met de volgende extra-tiein reizen.
Amsterdam CS. v 8.53. Haarlem v. 9 14. Leiden v. 9 42. Roo
sendaal v. 11.48. Bergen op Zoom a. 12.05.
2> De dienstplichtigen uit s Gravenhage. Delft. Schiedam.
Botterdam. Dordrecht en omgeving, met bestemming Bergen
op Zoom en Ossendrecht. moeten van de volgende extra-trein
gebruik maken Den Haag H.S. v 8.37, Delft v 8 48, Schiedam
v 9.00. Rotterdam C S. v 09. Rotterdam-Zuid v. 9.20, Dordrecht
v 9 36. Roosendaal v. 10.15. Bergen op Zoom a. 10 30
3) De dienstplichtigen me^ bestemming Amsterdam. Amers
foort. Nunspeet. Bergen op Zoont. Breda, Maastricht. Ossen
drecht. Roermond. Schoonhoven. Tilburg. Venlo en Vught
moeten gebruik maken van een der volgende extra-treinen:
a) Groningen v -8 45. Assen v 9.06, Beilen v. 9.19. Hoogeveen
v 931. Meppel v. 9 47. zwolle a 10 07; Zwolle v 10.10. Amers
foort v tl 00. Utrecht C S- a. li 17. Utrecht C S. v 11.19. 's Her
togenbosch v. 12 09. Tilburg v. 12.30. Breda v 12 50, Roosendaal
a 13.10, Bergen oq Zoom a 13 26
b) Leeuwai den v *43. Heerervveen v. 9 08, Steenwijk v. 9.21,
Zwolle a 10 01, Zwolle v 10 18. Nunspeet v 10.45. Amersfoort
v. 1128. Utrecht CS. a. ll 49. Utrecht C.S. v. 11.58 Vught a. 12.4».
c) Zwolle v 10.11,Deventer v 10 38. Zutphen v 10.55. Arnhem
v. 11.21, Nijmegen v. 11.44, Venlo a 12.37. Roermond a. 13.10.
De dienstplichtigen van de richting Groningen met" bestem
ming Venlo, Roermond en Maastiicht moeten te Zwolle over
stappen op de extra-trein: ZWolle v. 10.11, die met bestem
ming Nunspeet en Vught moeten ovei stappen op de extra-
trein vanuit Leeuwarden: Zwolle v 10.18. die met bestemming
Amsterdam moeten te Amersfooit overstappen op de trein
van de normale dienstregeling De dienstplichtigen van de
richting Leeuwarden met bestemming Tilburg. Breda, Bergen
op Zoom en Ossendrecht moeten te Zwolle overstappen op
de extra-trein vanuit Groningen Zwolle v 10.10, die met
bestemming Venlo. Roermond en Maastricht moeten over
stappen te Zwolle op de extra-trein: Zwolle v 10 11. die met
bestemming Amsterdam moeten te Amersfoort overstappen
op de trein van de normale dienstregeling
4. De dienstplichtigen uit het Oosten des lands met bestem
ming Vught. Breda, Tilburg. Bergen op Zoom en Ossendrecht
moeten reizen c.q. doorreizen met de volgende extra-trein:
Nijmegen v. 9.50, s Hertogenbosch v. 10 28, Tilburg a- 10.49.
Breda a. 11.10. Roosendaal a. 11 34 Bergen op Zoom a. 11.61.
In de buitengewone algemene vergadering
van aandeelhouders der N V. Philips Gloeilam.
penfabrieken resp. der N V. Gemeenschappe
lijk Bezit van Aandelen Philips Gloeilampen
fabrieken werd overeenkomstig de voorstel
len van het bestuur met algemene stemmen
besloten de statuten in dier voege te wijzigen,
dat de mogelijkheid wordt geschapen aan de
houders van de preferente en gewone aande
len een bonusaandeel te verstrekken door. uit
de agioreserve het nominale bedrag der aan
delen te brengen van 750 tot 1000 gulden per
aandeel.
Op een vraag van een der aandeelhouders of
<te belangrijke vergroting van het kapitaal,
welke uit de statutenwijziging kan voort
vloeien. op den duur een behoorlijk rendement
aan de aandeelhouders zal geven, antwoordde1
de voorzitter, ir P. F. Otten, dat het «treven
van het bestuur hierop is gericht. Het ligt ln
de bedoeling de jaarvergadering van aandeel
houders op de gewone tijd te houden. Met bes
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
te Nijmegen zal pogingen ondernemen om
Nijmegen ook opgenomen te krijgen in de
helicopterdienst van de Sabena. In overleg
met de Rijksluchtvaartdienst en het ge
meentebestuur van Nijmegen is reeds als
eventuele „Heliport" aangewezen, een
terrein aan de Greafseweg nabij het Maas-
Waal Kanaal en de brug over het kanaal
nabij de spoorlijn Nijmegen—Den Bosch.
VEEMARKT DOETINCHEM
DOETINCHEM. 30 Maart. Op de Dinsdag
te Doetlnchem gehouden veemarkt werden
aangevoerd 1322 runderen (waaronder begre
pen 240 vette runderen). 223 vette kalveren. 1012
nuchtere kalveren, 65 vaarskalveren, 15 scha
pen 7 lammeren, 7 geiten. 14 paarden. 524 big
gen en 22 lopers. Totaal aangevoerd 3211 stuks
De prijzen bedroegen: Kalf- en melkkoeien
725—1025. Kalfvaarzen 600—950; Guste koeien
500—760. Guste vaarzen 550—650; Pinken 350—
475; Graskalveren 225—300; Nuchtere stierkal
veren 33—48: Schapen 85—105; Lammeren 60—75;
Biggen 44—60: Lopers 68—78; Werkpaarden 650
■850
Vette kalveren le kw 1.80—2.00 p. kg levend
gew 2e en 3e kw. 1.40—1.75 per kg lev gew.
oiachtveeprljzen le kw. 2.75—2.95 per kg gesi.
gew. -2e kw. 2.55—2.70 per kg gesl. gew, 3e kw.
2.25—2.48 per kg. gesl. gew. Worstkoeien 2.10—
2.30 per kg gesl. gew. Slachtpaarden 1.50—1.70
per kg gesl. gew.
De aanvoer van gebrulksvee was ruim, doch
de handel was kalm. Prilzen niet hoger. De
handel in guste koeien was kalm. De vraag
prijzen van weidevee waren hoog, waardoor
kopers afschrokken. De beste kwaliteit slacht
vee werd tegen hogere prijs verkocht. De prij
zen van mindere soorten waren gelijk aan die
van de vorige week. De handel in vette kal
veren was zeer kalm. prijzen niet hoger. De
aanvoer van nuchtere kalveren was weer gro
ter. De handel was echter stroef.
Op de wolveemarkt was een kort» aanvoer.
De handel in biggen en lopers was goed. prij
zen waren hoger.
Graanbeurs Groningen
GRONINGEN. 30 Maart. - Binnenlandse
granen (prijzen «per 100 kg voor boerenpartijen
franco Groningen, incl. provisie).
Rode tarwe 26—27.35: Witte tarwe 25—27.45;
RORge 26.2520.75. extra 20 75—21-25; Winter-
gerst 21—tt.75. extra 21.75—22.75; Zomergerst
22—22.50. extra 23.50—24.50; Witte haver 21-
23.75. extra 25—26.25; Groene erwten 38.30—
51.80; Duivenbonen 38.30—46.30: Karwijzaad
oude oogst 90.50—112: nieuw 85.50—108; slaglijn
zaad blauw bloei 30.50—42.75; Slaglijnzaad wit
bloei 30,50-42 75.
(Van één onzer verslaggevers)
UTRECHT, 31 Mrt. Deze beurs is voor
Canada van speciale betekenis, aldus de Ca
nadese ambassadeur, mr Thomas A. Stone,
in zijn rede, waarmede hij Dinsdag de Ca
nadese inzending in het Landenpaviijoen op
het Vredenburg te Utrecht opende. Men
krijgt er een indruk van de invoer uit Ne
derland naar Canada en omgekeerd. Canada
treedt als industrieland op als leverancier
van allerlei materialen als hout, aluminium,
e.d. Spr. schetste de betekenis van Canada
ais markt voor de Nederlandse producten en
wees er op, dat de uitvoermogelijkheden
voor ons land naar een dollargebied als Ca
nada thans veel groter zijn dan tot nu toe
het geval was. Hechte vriendschapsbanden
bestaan tussen beide landen en de emigratie
van vele Nederlanders naar Canada, heeft
deze banden nog versterkt.
Later op de morgen heeft de Zwitserse
gezant, de heer Daniel Secrétan, de collec-
ieve Zwitserse inzending geopend.
DEN HAAG. 31 Mrt. Een aantal werk
gevers heeft steeds, krachtens arbeidsover
eenkomst of krachtens vaste gewoonte, het
aandeel van de werknemers in de premie
ziektewet voor eigen rekening genomen.
Dit levert moeilijkheden op bij de loon
administratie. De staatssecretaris van Fi
nanciën heeft thans bepaald, teneinde ook
deze werkgevers aanstonds de gelegenheid
te geven om zonder administratieve moei
lijkheden de coördinatietabel voor de loon
belasting toe te passen, dat zij gerechtigd
zijn die tabel toe te passen zonder dat bij
telling van de nlet-lngehouden premie
bedragen ziektewet nodig is.
Deze maatregel heeft de strekking aan
vorenbedoelde ondernemingen enige tijd te
geven om over te gaan tot een wijziging van
de (collectieve of andere) arbeidsovereen
komst, of af te wijken van de tot nu toe ge
volgde gewoonte, in dier voege, dat voortaan
de in het algemeen gebruikelijke inhouding
van het werknemersaandeel plaats heeft. De
maatregel is dan ook tijdelijk en zal op 1
Januari 1958 vervallen. De werkgevers, die
op die datum de premie-ziektewet nog ge
heel voor eigen rekening nemen, zullen
nadien het werknemersaandeel bij het loon
moeten tellen, alvorens de coördinatietabel
wordt toegepast.
Deze overgangsmaatregel "geldt niet voor
werkgevers, die behalve de premie-ziekte
wet ook de premiën ingevolge het zieken-
fondsenbesluit of de werkloosheidswet ge
heel voor eigen rekening nemen. Verwacht
mag worden, dat de uitvoeringsorganep der
sociale verzekering deze overgangsmaatregel
eveneens voor de premieheffing zullen toe
passen.
Tevoren heeft de heer A. J. Staehelin, di
recteur der Schweizerische Zentrale für
Handelsfördering. er op gewezen, dat Ne
derland en Zwitserland behoren tot de lan
den, die het hoogste iiberalisatiepercentage
van de invoer hebben binnen het kader van
de E.B.U.; beide ca 92' De invoer van Ne
derlandse producten in Zwitserland steeg
van 84 8 millioen Zw. francs in 1946 tot 237.7
millioen in 1953; de invoer van Zwitserse
producten in Nederland van 105.4 millioen
tot 175.2 millioen in dezelfde periode. Al is
de gocderenbalans nog niet geheel in even
wicht, de betekenis van beide landen voor
elkaar als leverancier en afnemer is rela
tief dezelfde. Nederland levert hoofdzake
lijk grondstoffen, Zwitserland exporteert
naar ons land voor 95* fabrikaten. Neder
land is voor Zwitserland vooral belangrijk
in de-dienstensector: 3540'/» van de totale
Zwitserse import gaat over de Rijn (in 1951
4'/i millioen ton van de totaal ingevoerde
10'/* millioen ton). Een zeer groot deel hier
van gaat over onze havens, 1/7 van de totale
Zwitserse invoer wordt onder Nedatlandse
vlag vervoerd.
Wat het vreemdelingenverkeer betreft zijn
Nederlanders belangrijke en gr«ag geziene
gasten.
De heer Amez-Droz, directeur van de
Chambre Suisse de l'Horlogerie, aielde met
vreugde vast, dat de afzet van Zwitserse
uurwerken op de Nederlandse markt het af
gelopen jaar is vergroot. De verlaging van
de tarieven van de weeldebelasting door de
Nederlandse regering heeft hiertoe bijge
dragen.
Voor beide landen dreigt het gevaar van
het Amerikaanse streven naar protectionis
me, waardoor de export zou kunnen worden
getroffen. De wereldeconomie is slechts ge
baat met vrije handel en vrije concurrentie.
Door het luiden van een koebel in groot
formaat opende de gezant ten slotte de
Zwitserse afdeling in het Landenpaviijoen.
DEN HAAG. 30 Mrt. In Januari ver
loren tengevolge van brand 9 personen het
leven en werden 62 personen gewond, van
wie 27 leden van het brandweerpersoneel.
De directe schade als gevolg van brand
wordt geraamd op 3.071.614 (vorige maand
1 293 820. Januan 1953 7.216.755).
Bij de belangrijkste branden waren 12
boerderijen, die geheel of gedeeltelijk wer
den vernield en waarvan de totale directe
schade wordt geraamd op 820.000 (vorige
maand 7 boerderijen met een totale schade
van 246.000, Januari 1953 3 boerderijen,
schade 143.000) Bij de boerderij-branden
kwamen 3 paarden, 88 koeien. 138 varkens
en 1443 stuks kleinvpe om.
Handel en industrie leden met 15 bran
den een schade van 1.147.000 (vorige
maand 11 branden met een schade' van
f 663 400; Januari 1953: 12 branden, schade
6.682 800)
NOORDWIJK. 30 Mrt. In Noordwijk
aan Zee Is gisteren het door de Wereldge
zondheidsorganisatie georganiseerde Euro
pese congres over voorkoming en medi
sche behandeling van alcoholisme geopend
in tegenwoordigheid van de minister van
Sociale Zaken, de heer J. G. Suurhoff.
Aan dit congres wordt deelgenomen door
psychiaters, medici en sociale werkers uit
België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Ier
land, Italië, Nederland, Oostenrijk. Spanje
en Turkije. De deelnemers zijn aangewezen
door de regeringen dier landen. De bespre
kingen, die een gespecialiseerde voortzetting
zijn van een in 1951 te Kopenhagen gehou
den congres, duren tot 10 April.
Bij de besprekingen, die onder algemene
leiding staan van prof. dr A. Querido, hoog
leraar in de sociale geneeskunde te Amster
dam, zal in sterke mate de nadruk vallen
op de sociale aspecten van het alcoholvraag
stuk.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG, 31 Mrt Zbals reeds gemeld,
heeft Lord Ismay. secretaris-generaal van
de N.A.V.O., onze landgenoot, mr H. J. Rei-
nink, secretaris-generaal van net departe
ment van O-, K. en W., uitgenodigd een
studie te maken van de culturele relaties
tussen de N.A.V.O.-landen en daaromtrent
een advies aan de N.A.V.O.-raad uit te brg|»-
gen. Mr Reinink zal, zoals reeda bekend,
niet als secretaris-generaal van O., K. en W
aftreden. Zijn werkzaamheden als cultureel
adviseur ven de N.A.V.O. zullen beperkt
blijven en hijzelf deelde ons. vanmorgen
mede, dat hij zijn taak in een periode van
vier vijf werkmaanden hoopte te kunnen
voltooien. Mr Reinink ziet zijn opdracht als
een uiterst waardevolle en hoewel hij het
nog te vroeg vond om op dit ogenblik be
paalde plannen te ontvouwen, ion hij toch
wel een algemeen inzicht geven in de strek
king van zijn opdracht.
Uiteraard is deze niet een soort culturele
gelijkschakeling te bewerkstelligen, doch
veeleer er toe bij te dragen dat er bij de ln
de N.A.V.O. verbonden volkeren een beter
en juister begrip groeit voor elkanders op
vattingen op het terrein van het onderwijs,
kunst, litteratuur enz. Met name zal daarbij
kunnen worden gedacht aan uSPhrisseling op
cultureel gebied tussen Amerika, Canada en
West-Europa. In dien zin kan dus gesproken
worden van een uitbreiding van de stages
welke in het kader van het pact van Brussel
plaats hadden.
Een uitbreiding eveneens van de uitwisse
ling van orkesten tussen Nederland en de
Ver. Staten wij denken daarbij aan de
tournée van het Boston Symphony Orches
tra door Nederland en aan de reis van net
Concertgebouw-orkest door de Ver. Staten
terwijl ook op het gebied van het onder
wijs het kennis nemen van de toegepaste
methodes aan beide zijden van de oceaan
zal kunnen bijdragen tot het aankweken
van een beter onderling begrip en waarde-
riHetzelfde kan worden gezegd met betrek
king tot de litteratuur. De Amerikaanse
litteratuur is voor West-Europe dank aj
de Pocket Books meer toegankelijk gewor
den. ïn omgekeerde zin is er zeker spraxe
van een achterstand.
De opdracht van mr Reinink zal niét m
de eerste plaats gericht zijn op de veratev -
ging der inter-Europese contacten. ZU
vooral betrekking op het bestuderen
mogelijkheden in het bredere N.A.V.O.-v«
band tussen Europe en de Ver. Staten e»
Canada.
WOENSDAG 31 MAART 1954
GOUDSCHE COURANT
TWEEDE BïlAD - PAGINA S
Bodegraven
Stierenkeuring le Bodegraven
Maandag werd de jaarlijkse stierenkeu
ring gehouden van zwartbont Hollands vee
slag. uitgaande van de Provinciale Commis
sie ter bevordering van de rundveefokkerij
in Zuid-Holland.
Zwartbont. Eénjarlgen: Tweede prijs Ju
lia's Adema van L. Laan te Woerden, derde
prijs Aaltjes Diamant van H. Voorbij te Al
phen a.d. Rijn.
Tweejarigen: Eerste prijs Pietjes Anna'»
Adema van L. Laan te Woerden; tweede pr.
Grietje s Ceres van Houkeshoef van J. Eijke-
leboom te Rijnzaterawoude, derde prijs Bou-
dewijn van H. Vergeer te Alphen a.d. Rijp;
vierde prija Roland Adema i van de Coöp.
Vereniging K. I. „Vita Nova" te Alphen a.d.
^Driejarigen: Tweede prijs Tietsjes' Atze
van W Vonk te Letmaiden; tweede prijs
Sljkës Eduard van L. J. Splinter te Zeven
hoven; derde prijs Aris van Astrakan van
L Kool te Zevenhoven.
gwartblaar. Eènjarigen: Eerste prijs Be
rend van Gebr. A. en C. Zwanenburg te Bo
degraven; tweede prijs Cornelia van M. A.
ean Briemen te Bodegraven; tweede prijs
Koert van C. Kwakernaak te Bodegraven,
tweede prijs Bob van MUand van Erven
Verburg te Bodegraven; derde prijs Geert
van W- Hoogendoorn te Zwammerdam; der
de prijs Henk van C. Verburg Jzn.. Bode
graven
Tweejarigen: Eerste prijs Alfred van C.
Kwakernaak te Bodegraven: tweede prijs
Eduard van Chr. v. -d. Zon (e Barwouta-
waarder; derde prijs Leo van B- J. van
Leeuwen te Reeuwijk; derde prijs Alexander
van B- Heijkoop te Zwammerdam; derde
prijs Bertus van G. J. v. d. Stoel te Bode
graven.
Driejarigen: Jonker van de K. I. Vereni
ging Gouda e.o. te Gouda.
Boskoop
Om damkampioenschap. Om het .dam
kampioenschap van Bóakoop werden ge
speeld
Groep I:A M. de Jong—E. J Hoogerbrug
1-0-
Groep II: A. N van Tol—A. Koeter 2-0,
A- Koster—R. Beekhuizen 2-0; R Beekhui
ten— A. Koater 2-0, H. Trimp—A. N van Tol
1-1; H EkelschotM. Vuijk 2-0, H Glazen-
borg—J. van Tol 1-1; A. N. van Tol—Ant
Trimp 2-0. A. N. van Tol—R. Beekhuizen
L0; H. Trimp—A. N van Tol 2-0; M. Vuijk-
A Koater 2-0 en H. Glazenborg—H. Ekel
schot 2-0.
v Woningen ander do kap
Met de bouw van veertig woningwetwo
ningen. waarmede de aannemer, de heer
Boer uit Gouda, pas na de voret goed kon
beginnen, vordert anel. Gisteren kwam het
eerste blok onder de kap. De verwachting
ia, dat de woningen >n de loop v*n de zo
mer zullen worden opgeleverd.
Tweo kinderen le water geraakt
Een vijf-jarig meisje, dat op een brug over
de Rozenlaan speelde, viel daar ln de we
tering. De 14-jarige Anny van Rijn, die per
fieta langsreed, heeft het kind op het droge
gebracht.
Op de Goudse Rijweg geraakte het zoon
tje van de familie Van Es in de wetering
langs de Goudse Rijweg Hier wae het bak
ker Huizer die het kind redde.
Gouderak
Geslaagd. De dame» Chr. de Leede en
tv. d. Perk zijn te Utrecht reap, geslaagd
raar het examen coetumière en coupeuse.
Nieuwerkerk a. d. IJssel
„De ambtenaar la de literatuur"
Maandagavond gaf de Stichting „De Vier
Gemeenten" haar derde en laatste culturele
avond in dit seizoen. Mr A. F. Kamp. dijk
graaf van het Hoogheemraadschap Noord-
Hollands Noorderkwartier, hield een cauee-
rie over „De ambtenaar in de literatuur".
Naar aanleiding van boeken van verschil
lende schrijvers, tel spreker, dat de ambte
naar noqit in hoge eer stond. Vondel schreef
Men bezingt ambtenaar», maar mag er niet
op bouwen. Een ander schreef: Ze zijn ais
de boeken in de kast. de hoogst geplaatsten
dienen het minst of De aanmatiging stijgt
met zijn overbodigheid.
De uitingen moeten gevoeld worden ala
afgunst van het publiek ten opzichte van de.
ambtenaar, die door zijn voortdurend «alaria
geborgen la, pensioen krijgt, moeilijk te ont
slaan ie.
Op vaak humoristische wijze tekende apr
aan de hand van Nederlandse en buiten
landse schrijver* verschillende ambtenaren
De Nederlandse ambtenaar brengt op zijn
kantoor altijd iets van thuis. bijv. bloemen
voor de ramen, 'a morgens kof fit en 'a mid
dag* thee drinken.
Zevenhuizen
Bouw van een aala op begraafplaats
B en W. hebben gisteren aanbesteed het
bouwen van een aula (op bestaande funde
ring) met toegangshek op de algemene be
graafplaats aan de Onderweg
Laagste inechrljver was Y. Slingerland al
hier. voor 18.600 en hoogste D. de Graaf
te Moerkapelle, voor 20.100. De gunning
zal later geschieden. De begroting bedroeg
19 000.
Burgerlijke Stand: Geboren: Johanna, d.
van F. G. van Halam en S. F. Luijtjea.
Schoonhoven
Dr Miedcma overleden
Te Amersfoort ts op 67-jarige leeftijd over
leden dr R Migdema. emeritus-predikant
van de Remonstrantse Gemeente aldaar, die
hij drie en dertig jaar heelt gediend. Dr Mie-
dema werd 17 November 1912 waarnemend
predikant in Schoonhoven en aanvaardde
hier 30 Augustus 1914 het predikambt. Op
27 Januari 1918 vertrok hij naar Amers
foort- Hij is privaat-docent geweest van de
Rijksuniversiteiten te Leiden en Utrecht en
was nog steeds directeur van het Instituut
van religieuze en kerkelijke kunat te Utrecht.
Gisteravond is in de Remonstrantse Kerk
in Amersfoort onder leiding van ds L. J.
v. d. Lof een rouwdienst gehouden. Op de
begraafplaats ..Rusthof" is hedenmiddag de
teraardebestelling geschied.
De Goudvink gesnapt
LOSSER. 31 Mrt In samenwerking met
de Rijkspolitie hebben ambtenaren van de
P T T de clandestiene zender De Goudvink
te Losser opgespoord en in beslag genomen.
Tegen de 26-jarige textielarbeider B. D. is
procesverbaal opgemaakt.
(Advertentie)
N4AR INTENSIEVER EN EFFICIëNTER LUCHTVERKEER IN EUROPA
Programma voor Zondag, aanvang halfdrie
le Klasse ZwerversGroeneweg. Nic.
BoysGSV 2; BodegravenBergambacht;
Groot Ammera—Gouderak Boakoop—Eato.
Rea. le klasse GSV 3—Olympia 3 Wad-
dinxveen 2—Gouderak 2. 12 u; Donk 2—
Unio 2. Ona 4Vep 2. 12 u.
2e klasse A RVCGDS. Gouda 5— Haas
trecht 2. llu. GSV 4NSVNieuwkoop-
Boskoop 2.
2e Klasse B Haastrecht 3Ona 5. 12 u.
Groeneweg 2Schoönh. 2; GDS 2Gouda 6.
3e Klaaee A Woerden 3—RVC 2, 12 u;
Vep 3—Ona 6, 12 u.
3e Klasse B Olympia 5—Bergambacht 2.
11 u. Lekkérkerk 3—Haastrecht 4, 12 30 u,
Stolwijk 4—Ona 7. 11.30 u.
3e Klasse C: Nieuwerkerk 2—Amm SV 4,
GSV 5Zwervers 2. 11 u.
4® Klasse A. Unio 4—Nic Boya 2
4e Klasse B: Schoonhoven 4—WSE 2. 12 u:
RVC 3—Goqderak 3, 12 u. Moerkapelle 3
Lekkerkerk 4; Oudewater 4W'veen 3.
Zaterdarmiddsf competitie.
Aanvang vier uur:
2e Klaase Sportluat 3SKG; Groot Am
mera Z—Woerden Z 2, Zwervers ZWDS,
4.30 u.
3e Klasse A: Spirit 3—Jodan Boya 6. 4.30 u.
3e Klaiie B Verheul 2Jodan Boy» 6.
Boskoop Z 2—Rijnstreek 3, 4 30 u.
Junior encompetltie.
Aanvang vier uur:
Afdeling A Groep 1 Boekoop a—Ona a,
3.15 u, W'veen Olympia a, Donk a—
GSV a. 4.30 u.
Groep 2: Nieuwerkerk a—Schoonhoven a;
Spirit a—Groot Ammer* a. 3.13 u; Groene
weg a—Lekkerkerk a.
Groep 3 Woerden a—NSV a. 2.45 u; Vep a
—Bodegraven a
Groep 4: Donk b—J. Boya b. 2 u; Ona b—
Boskoop b. Gouda b—GDS Zwerver» a-
GSV b. 3 15 u.
Afdeling 8. Groep 1: Moordrecht a—
Gouda c, Nieuwerkerk bOns c, 2.45
W'vsen b—Donk c. 2.45 u
Groep 2. Lekkerkerk b—Stolwijk
Unio s—Berfsmbscht a. Schoonhoven b—
Gr. Ammera b.
Groep 3: Esto bVep b; Nieuwkoop a—
Bodegraven b.
Groep 4 ZVV a—WSE a; Ona d—Gouda d,
2.45 u: GDS b—RVC a.
Groep 5: J Boya c—Spirit b, 3.15 u (In
dustrieterrein. ingang Onder de Boompjes);
Gouda e—Nieuwerkerk c, 2 45 u.
Afdeling C. Groep 1 J Boys d—Schoon
hoven c. 4 30 u (Industrieterrein, ingsng
Onder de Boompjes)
Groep 2 Unio b—Oudewster s, 245 u;
Bodegraven cVep c, 2 45 u. Donk f—Sport-
lust b. 3 15 u.
Groep 3: Gouda g—Olympia e, 2 45 u.
GSV c—Nieuwerkerk d.
Groep 4 Gouderak bOna h. Donk h—
Donk I (Woensdag 7 April), 3 u.
Programma-wijzigingen
Voor as. Zondag is ingelast de competitie-
.wedstrijd ONA 2 Spsrta 4. 12 uur.
Voor de Zaterdagmiddagcompetitie
uitgesteld Jodan Boya—SVOW en ingelast
VWS—Bodegraven
Twintig Europese staten sullen vertegenwoordigd zijn op de Europese luchtvssrtera-
ferentie die op 21 April s.s. in het „Maison de l'Europe" te Straatsburg tal worden ge
opend. Zoals men weet, is dete conferentie georganiseerd door de ICAO en heeft sjj tot
doel, een grotere samenwerking tussen de Europese landen op het gebied van de burger
luchtvaart tot stand te brengen. Van hoeveel belang dete conferentie voor de
Europese luchtvaart kan worden, bljjkt uit de agenda die thans officieel
bekend U gemaakt. Zou men op belangrijke punten tot overeenstemming kunnen komen,
dan wil dat seggen, dat de burgerluchtvaart in Europa sich nog sterker sal ontwikkelen
dan de laatste jaren reeda het geval was.
geordende ontwikkeling van de Europese
burgerluchtvaart gevaarlijk kon zijn, waar
bij hij de organisatie in de Verenigde Sta
ten als voorbeeld gaf. In 1951 kwam wijlen
graaf Sforza, toen minister van Buitenland
se Zaken van Italië, met een plan voor een
Europese luchtvaartpool.
De verschillende plannen zijn lang door
het ministercomité uit de Raad van Europa
bestudeerd en men kwam ten slotte tot de
overtuiging, dat het het besté was. tot de
I.C.A.O. het verzoek te richten, sen Euro
pese luchtvaartconferentie te beleggen.
Het bilateralisme
De lijst van landen en Instellingen die tot
bijwoning van de Europese luchtvaartconfe
rentie zijn uitgenodigd, is indrukwekkend.
Oostenrijk, België, Denemarken, Spanje,
Finland. Frankrijk, Griekenland, Ierland,
IJsland. Italië, Luxemburg. Noorwegen. Ne
derland, Portugal. West-Duitsland, Enge
land, Zweden, Zwitserland, Turkije en
Joego-Slavië zijn de landen die een uitnodi
ging hebben ontvangen. Verder mogen
waarnemer» zenden, de Raad van Europa,
de Verenigde Nsties. de E.C.E.. da O.E.E.S.,
de Wereld Post Unie. de Meteorologische
Wereldorganisatie; de Internationale Unie
voor Telecommunicatie»; de Internationale
Federatie van particuliere luchtvaaronder
nemingen (F I T A P de I.A.T.A de Inter
nationale Kamer van Koophandel; het In
ternationaal Instituut voor de unificatie van
het Privaatrecht; de Internationale Rechts
kundige Vereniging (International Law As
sociation), de Internationale Unie van
luchtvaart-assuradeurs
De gedachte, dat coördinatie van het
Europese vervoer een dringende noodzaak
is, is reeds in 1949 door de tegenwoordige
Nederlandse minister van Financiën, de heer
Van de Kieft, naar voren gebracht, ln
Augustus 1950 toonde de Franse afgevaar
digde Edouard Bonnefous aan, dat een on-
De Japanse vliegtuigindustrie, voor da
oorlog reed» voor militaire productie wer
kende. had in 1944 een productie van 2400
vliegtuigen en 3800 vliegtuigmotoren per
maand Na de oorlog werd de vervaardiging
van vliegtuigen in Japan verboden. Een deel
van de fabrieken werd stilgelegd, een deel
werkte voor reparatie en revisie, een min
derheid begon motoren of automobielen ta
fabriceren.
MOSKOU. 20 Mrt (U P Da zevende
partij van de tweekamp om het wereldkam
pioenschap schaken tussen Botwinnik en
Smyslow. waarin laatstgenoemde met wit
speelde, werd na 40 zetten afgebroken.
Wit: (Smyilow) Zwart: (Botwinnik)
Franse verdediging
1. ej2—e4 e7—e«
2. d2—d4 d7d5
3. Pblc3 Lf8b4
4. »2»3
Met 4. e4—e5 boekte Smyslow tot nu toe
weinig succe». zodat hij tot een andere va
riant overgaat, die echter als minder ge
vaarlijk geldt voor zwart."
4Lb4 V c3f
5. b2vc3 d5xe4
6 Ddl—g4 Pg8—f6
7 Dg4Xg7 Th 8g8
8 Dg7hS c7c5
9. Pgl—e2 TgSg6
10. Dh6—e3 PM—c6
11. ,,d4Xc» Pf6g4
Botwinnik grijpt meteen zijn kant om door
middel van een geestige wending in een
eindspel te belanden
12. De3xe4 Dd«—dit
13. Kei x dl PgiXttt
14. Kdl—el Pftxe4
13. Pe2—f4 TgS—g«
16. Lfld3
Heeft Botwinnik overzien, dat hij met deze
zet een pion moet verliezen? Weliswaar is
zijn positie superieur aan die van wit. maar
het is toch de vraag of dit positievoordeel
op de duur tegen de materiële achterstand
opweegt.
Ld3Xh7
Lh7—d8
c2 x d3
Lel—e3
Kei—f2
Pf4—e2
h2h3
d3d4
Pe4Xc5
Tg8h8
Pc5Xd3t
Lc8—d7
0-0-0
e6e.l
I-d7—g4
Lg4—h5
Smyslow doet het werkelijk grootmeester-
lijk" hij geeft zijn pion terug in ruil voor
positlevoordael.
Kf2 <t2
c3xd4
Ke2—f2
Thl—dl
TdlXdBt
Tal—clt
h3h4
Lh5Xe2
eS d4
Pc6Xd4t
b7b6
Pd4e6
Th8 d8
Kc8b7
De witte bedoelingen zijn duidelijk de h-
pion ts de grote troef, vooral ook in com
binatie met de Loper, die ln dergelijke dy
namische stellingen met pionnen op beide
vleugels sterker is dan ean Paard.
31
Td8-h8
32.
g2—g3
b6b5
33
Kf2—f.1
a7—a5
34.
Kf3e4
Th8—«8
35
Ke4f3
Te8h8
36
Tel—c3
f7—13
37.
Tc3d3
Kb7—c6
38
Le3d2
Th8—a8
39
Ld2—c3
Kc6c5
40.
Lc3—f6
b5b4
Afgebroken wit heeft kleine winstkans.
(Van een speciale medewerker)
A LLE ZAADETENDE VOGELS in de vrije
natuur gebruiken een zekere hoeveel
heid dierlijk voedsel, in de vorm van insec
ten. wormpjee enz. De duif maakt hiarop
geen uitzondering. De behoefte aan dierlijk
eiwit ia het grootst In de tijd van de kweek.
d.w.z. in de maanden Maart en April. Ster
ker gezegd: Platte jongen zijn met granen
en peulvruchten zelf» niet groot te brengen.
Maar waar halen de vogeU dergelijke hoe
veelheden dierlijk eiwit dan vandaan?
zult u terecht opmerken. Zoveel wormen,
insecten, slakjes enz. pikken ze toch nietl
Het antwoord ia in principe heel eenvoudig.
Wanneer onze vogels acht dagen broeden,
gaan de cellen in de boven-achterzijde van
de krop -groeien en zich vermenigvuldigen.
Dit procee schrijdt voort over de hele (bin
nenkant van de) krop. Tegen het einde van
de broedtijd sterven deze cellen door z.g.
vettige degeneratie af en laten loa. Zij vor
men een gele. korrelige massa, die wij „dui-
venpap" (of duivenmelk) noemen, en waar
mee de platte jongen de eerste dagen uit
fluitend worden gevoed. Deze pap bevat
13 tot 18 procent dierlijk eiwit, afhankelijk
van voeding en conditie der oudervogeia,
verder 8 tot 13 procent vet, alsmede fer
menten, vitamine* en minerale zouten, ech
ter géén suiker! Wie zijn duiven op alleen
graan en water houdt, zal telkenjare in de
«weektijd het verschijnsel kunnen waar
namen dat de dieren„zeer onrustig worden.
Vooral bij volièreduiven springt dit In het
o°«. Hun koortsachtig zoeken, hun „vragen",
hjm u-al»-een-hond-achterna-lopen, duidt er
op dat zij, om het populair uit te drukken,
van alles te kort komen. Vrij uitvliegende
duiven zUn van de akkers niet weg te «laan;
zij onderhouden in deze tijd van het jaar
een „pendeldienst" van en naar het veld.
De duiven van de Zeeuwae liefhebbera zit
ten op da slikken: bij eb proberen ze bij
honderden, op de drooggevallen stukken, de
meeuwen voor te zijn. De duiven van lief
hebbers achter de duinenrij, vliegen naar
het strand, het drukst in de periode dat de
jongen van een week tot veertien dagen
oud zijn. Wat zoeken ze daar? Waarschijn
lijk twee dingen. In de eerste plaats zout.
Gevallen van veldvergiftiging door het op-
oikken v»n zout smakende kunatmest op de
akkers immers zijn aan de orde van de dag.
De slikken en het strand zijn wat dat be
treft veiliger oorden. Wat ze daar vandaan
halen, veroorzaakt gewoonlijk bij ouden
en Jongen maar wat onschuldige „sput
tert!". Vervolgens zoeken ze er schelpje»
(kalkbehoafte) en grond. Aan z.g. ..pikkoe-
ken". een op de bakkersoven gedroogd pro
duct van geklopte rode ateen en oude mor
tel. leem, grit, zout enz. dat door sommige
liefhebbera om de vogel» ervan te weer
houden <paar het veld te vllagan -- op het
hok gezet wordt, zouden zij zich letterlijk
dood eten. Ik heb een geval beleefd van «en
eenjarige doffer, die, op zijn eerste koppel
jongen, zoveel pikkoek at. dat hij zijn gul-
zlghald met de dood moest bekopen. Hij
viel ala een ateen uit de lucht naar beneden,
op het dak, rolde en tuimelde als een bos
veren lange de pannen omlaag «n bleef
stervend ln de goot liggen. Bij het openen
van de krop bleek dat da koek geheel „ver
ateend" was. Teveel van dit goedje is dus
zeer gevaarlijk. Afgazian nog hiervan, dat
hat voor de jongen in het geheel niet deugt.
De grond die ze op akkers en slikken op
nemen echter, schijnt niet alleen een schu
rende en neutraliserende werking te hebben.
Proeven hebben geleerd dat dieren, welke
rantsoenen mèt teelaarde toegediend kregen,
beter aten. gezonder opgroeiden en minder
aterfta vartoonden dan dieren op rantsoenen
zonder teelaarde. De atofwiasellngsproduc-
ten van schimmels, bacteriën, wormen enz.
zijn antibioticumhoudend. Opgenomen met
het voedsel hebben zij blijkbaar reeds in ge
ringe hoeveelheden, groeibevorderende
eigenschappen. Bovendien komt in teelaarde
een vitamine-complex voor, dat de veelbe
tekenende naam ..dierlijk-eiwitfactor" heeft
gekregen, in het Engels A.P.F. (animal pro
tein factor). Dit A.P.F. nu bezit de kwaliteit
het onvolledige, plantaardig eiwit, in vol
ledig (dierlijk) om te zetten. Door het z.g.
velten tracht de duif dus in de kweektijd
haar sterk verhoogde mineralen- en dierlijk
eiwitbehoefte te dekken. In het N.P. Orgaan
van 22 Nov. '51 las ik een artikel van een
zekere H waarin de volgende paasage voor
komt: „Mij zijn liefhebbers bekend bij wie
de overtuiging van de onontbeerlijkheid van
dierlijk .eiwit voor duiven zozeer heeft post
gevat, dat zij hun duiven een mengeling
voorzetten, aangevuld met vlees- en been-
derenmeel. Zij behalen op de concoursen
goede successen" Tot dezelfde conclusie
komt de bekende Franse dierenarta-dutven-
liefhebber dr J. P. Stosakopf in „De Sport-,
duif" van een paar weken geleden. Wat de
duif aan (levend) dierlijk voedsel consu
meert, is zelf» in kweektijd gering. Niet
tegenstaande haar dringende behoefte aan
dierlijk eiwit, komt zij er niet toe. hoeveel
heden van enige betekenis aan wormpje»,
slakje», garnaaltjes enz. tot zich te nemen.
De gegeven» hierover door de ornitholoog
dr Van Koeraveld te Wageningen verstrekt,
laten er geen twijfel over besteen dat de
duif een pure zaadeter is en wel allerminet
behept mét carnivore neigingen en karakter'
Tegen het einde ven 1951 bezocht de Dou
glas Investigation Commission Japan ten
einde te zien, of men de Japanse vliegtuig
industrie niet kon doen herleven. Nadat het
rapport van deze commissie was verschenen
en het verbod tot productie van vliegtuigen
was herzien, werd in April 1952 een wet op
de vliegtuigindustrie aangenomen.
Daarmede was natuurlijk nog geen veran
dering gebracht in de slechte toestand van
de Japanse vliegtuigindustrie, die mede
een gevolg was van het technisch vacuum
ontstaan in de zeven jaar stilstand na de
oorlog en welk vacuum des te zwaarder
woog, daar de luchtvaarttechniek ook door
de verschijning van straalvliegtuigen juist
in die jaren een snelle ontwikkeling kende.
Wilde men de Japanse vliegtuigindustrie op
gelijk niveau brengen met dergéüjke in
dustrieën in andere landen, dan waren daar
enorme investeringen en veel research voor
nodig.
De eerste stappen
Gelukkig had de Japanse industrie belang
rijke opdrachten van de Amerikaans# lucht-
maoht op herstelwerkzaamheden. Dat maak
te de verbetering van het productie-appa
raat gemakkelijker, versnelde het herstel en
maakte, dat men ervaring met de lucht
vaarttechniek opdeed. Men begon met de
productie van toestellen voor.de Japanse
defensie en het vervaardigen v#n licht#
vliegtuigen bij wijze van proef. In het bud
get voor 1953 voor de defensie Is 2 400 000 00C
yen uitgetrokken voor de bouw van vlieg
tuigen. namelijk 100 oefentoestellen en 12
helicopters. Thans is men in Japan ook be
gonnen met de productie van zweefvliegtui
gen en lichte toestellen en met de assem
blage van buitenlandse vliegtuigen
Men staat in Japan overigens nog voor
zeer moeilijke vraagstukken De onbesten
digheid in de vraag naar producten van de
Japanse vliegtuigindustrie, de technische
achterstand, de noodzaak weer geheel op
nieuw relaties met toeleveringsbedrijven
aan te knopen de 'nvesteringen voor ma
chinepark en uitrustingen, zij vormen even
zo vele ernstige moeilijkheden
Productie en import
In 1952 werden in Japan geproduceerd:
drie oelenvliegtuigen en 51 zweeftoestellen,
tezamen een waarde van 1 220 800 yen ver
tegenwoordigende. In dat Jaar werd voor
een waarde van 1.M9.M9.9M yen aan onder
delen gefabriceerd, teren 29.M9 yen In 1959.
Aan reparaties werden 289.IM arbeidsuren
besteed. Van April 1952 tot Mei 1953 werden
In Japan geïmporteerd: 13 grote vliegtuigen
met een waarde van t 13 580.808: 15 middel
grote vliegtuigen (9 1.782.800): 57 kleine
vliegtuigen (t 8M.900): 4 helicopter» van ge
middelde grootte C15.9MV, 22 kleine heli
copters (f 1 043 888)
Het onderstaande staatje, hoewel weinig
Inzicht gevende in de ontwikkeling van de
vliegtuigproductie voor de burgerluchtvaart,
geert wel een interessant beeld van de snel
heid. waarmee in de grootste westelijke oor
logvoerende landen de vliegtuigindustrie
werd opgebouwd.
Japan .Duits- Enge- V.3.
land land
1941 5.088 11.766 20.100 19.433
1942 8 861 15.356 28.600 49 445
1943 16.693 25.527 26 200 92 196
1944 28.180 39.807 26.800 100 752
Men ziet. dit de Japanae productie gedu
rende de oorlog percentueel nog sterker
steeg dan de Amerikaanse. In hoeverre Ja
pan ln de toekomst van enig belang kan
worden als vliegtuigen-producerend land.
zal in de eerste plaats afhangen van de
vraag, of ooit weer een oorlogsindustrie ral
onstaan men kan zich een vliegtuigindus
trie van enig belang zonder militaire orders
niet voorstellen. Zou dtt niet het geval zijn
dan kan altijd nog een belangrijke industrie
ontstaan, als Japan iats bijzonders aan klei
ne en, middelgrote vliegt\ligen en helicop-
tera zal kunnen bieden.
De opzet van de conferentie is bekend. De
middelen bestuderen om tot een betere com
merciële samenwerking in de Europese bur
gerluchtvaart te komen. En dat wil natuur
lijk zeggen, dat er ook over de landings
rechten zal worden gesproken, oftewel over
de vijfde vrijheid in de lucht
Die vijfde vrijheid In de lucht vormt een
zeer moeilijk onderwerp Men is het in 1944
in Chicago, zij het met moeite, eens gewor
den over enkele fundamentele aanbevelingen
Tot deze aanbevelingen behoorden de twee
eerste vrijheden in de lucht, namelijk de
vrijheid om het gebied van een andere staat,
die de Conventie heeft getekend, over te
vliegen zonder te landen en de vrijheid om
op zulk 'n gebied te landen voor andere dan
commerciële doeleinden. Daaraen sluiten -ie
vrijheden ven 't luchtvervoer aan, namelijk t
recht, passagiers, post en vracht op te nemen
en al te geven in het gebied van de staat
waarvan het vliegtuig de nationaliteit heeft
en het recht passagier», post en goedeten op
te nemen voor het gebied van elke andere
staat die de overeenkomst heeft getekend en
het recht, passagiers, post en goederen te
debarkeren. afkomstig van het gebied van
elke andere staat die de Conventie heeft ge
tekend. Tegen de vijfde vrijheid, ook ver
voer te verrichten tussen luchthavens van
twee andere staten, bestond te veel oppo
sitie
Ala nu op het programma van de Confe
rentie van Straatsburg als punt 1 staat „De
mogeiUkheld onderzoeken van uitbreiding
van het luchtvervoer In Europa" en als eer
ste onderdeel van dit punt Is gekozen „Uit
wisseling van verkeersrechten" en men In
dit verband ook over de bilaterale verdra
gen gaat spreken, dan wil dit o.l. zeggen, dat
de „vtifde vrijheid" weer ter tafel komt, al
sal men de term self niet gebruiken. Aan
volkomen verwezenlijking van die „vijfde
vrHheid" is, ook In Europa alleen, voorlopig
wel niet te denken, maar dat er van coör
dinatie An de Europese luchtvaart in welke
mate en in welke vorm oak iets terecht kaa
kamen, zonder dat men het tegeaweerdige
bilateralisme wat minder stringent maakt,
lijkt toch wel twijfelachtig- Ia ieder geval is
het interessant, dat het luchtvaart-aation»-
liame op de helling kemt, sodra men da
luchtvaart wil stimuleren
Men zal dus onderzoeken, wat er gedaan
kan worden om alles, wat de ontwikkeling
van de Europese burgerluchtvaart belem
mert, te elimineren, opdat het mogelijk zal
zijn, het luchtvervoer beter aan te passen
aan de eisen van de Europese economie.
Daarbij zal ook de charter-luchtvaart niet
worden vergeten. Tot dit programmapunt
behoort natuurlijk ook een bespreking van
de mogelijkheid, bepaalde routes door enke
le maatschappijen gezamenlijk te laten ex
ploiteren en een betere exploitatie van het
materieel door een eventueel gezamenlijk
gebruik vs* een toestel door meer dan één
uaatschappij.
Het spreekt van zelf. dat de helicopter en
in het algemeen het lichte vliegtuig voor "ie
korte afstand en op kleine velden te gebrui
ken op het programma voorkomen. Ook de
problemen waarvoor men bij het bedienen
van lijnen met weinig vervoer ataat. zullen
eën onderwerp van bespreking uitmaken.
Bij de besprekingen over de mogelijkheid,
het luchtvervoer in Europa te vergemakke
lijken, zal men zich ten dele baseren op de
aanbevelingen die het resultaat waren van
de in Mei 1953 te Cannes gehouden confe
rentie van veertien Europese landen. Men
zal zich herinneren, dat er bij die aanbeve
lingen sprake was van een betere samen
werking ten aanzien van het onderhoud en
de exploitatie van het materieel, waarbij de
nadruk viel op vrijere circulatie en uitwis
seling van onderdelen en uitrusting van
vliegtuigen in het kader van overeen
komsten tussen de luchtvaartmaatschappijen
De installaties en diensten voor een
goede navigatie, zoals die thans in Europa
bestaan, zullen aan een onderzoek worden
onderworpen om de I.C.A.O. eventueel at
tent te kunnen maken zowel op vertragin
gen in de toepassing van regionale plannen,
voor zover die vertragingen de economie
van de Europese luchtvaart nadelig beïn
vloeden. als op de noodzaak het functione
ren van genoemde installatie» en diensten
te verbeteren.
tnsley Green, een pleatsje in Enge
land, krijgt de volgende maand een
merkwaardig wereldkampioenschap te
aanschouwen, namelijk in knikkeren.
De Amerikaanse zeelieden, die vorig
jaar de eerste prijs wegsleepten, heb
ben een vat bier uitgeloofd voor de
tweede prijswinnaar. In fnsley wordt
dan ook het gevreesde woord „sabota
ge" gefluisterd, uiant het zou toel eént
kunnen zyn, dat er knikkeraars zijn,
die het bier belangrijker vinden dan
de knikker».. De oud»té mededinger
i» Pop Maynard, een 83-jarige, die een
ware grootmeester is op de knikker,
vooral als hij gekweld wordt door z'n
wintervoeten.
De voorbereidingen voor het fbt stand komen van het sodaproject zijn
in volle gang. Het streven is er oo gericht de behandeling in de Staten-
Generaal voor half Juli gereed te lu-ijgen waarna tot oprichting van de
N V. kan worden overgegaan^Als alleS dus een beetje meeloopt, dan wordt
in de loop van dit jaar de eerste spdde in de grond van de gemeente
Delfzijl gestoken om dit voor deze havenplaats en voor geheel Groningen
zo belangrijke project op de kortst mogelijke termijn gereed te krijgen
en deze termijn is dan om en nabij 1 Januari 1958. Dan zullen ook de
bijkomende publieke werken gereed zijn. Begin 1958 zal dus een begin
kunnen worden gemaakt met de productie van soda tot een hoeveelheid
van circa 450 ton per dag of 170.000 ton per jaar.
Bomaanslag in Agadir
AGADIR (Frana Marokko). 30 Mrt (U.P.)
Een Arablache terrorist heeft Zondagavond
een grantfat geworpen temidden van een
groep hooggeplaatste Franse en Marok
kaanse gezagsdragers. Tal van personen
werden hierbij gewond, onder andere d«
pasja van Agadir. Si el Madani. De aan
slagpleger. die zijn daad uitvoerde tijdena
f de paardenrennen, werd doodgeschoten door
trekken.... Wij liefhebbera echter moetenlde lijfwacht van de pasja. De man ia nog
weten wat ln deze onze taak ia. niet geïdentificeerd.
Delfzijl ataat dan nu du» werkelijk aan
de vooravond van een geheel nieuwe en
ongekende ontwikkeling. Al laag heeft men
hierop gewacht, maar de vertraging in dit
project is ontstaan door de andere zieni-
wijze van minister Zijlstra ten opzichte van
de financiering van dit project. Indien we
deze zaak thans bekijken dan moet worden
gezegd, dat de basis om de vestiging van
een dergelijke industrie mogelijk te maken
is verbreed door de deelname van een aan
tal vooraanstaande grote industriële bedrij
ven in ons land. Bedrijven, die ook al op
ander gebied samenwerken, maar die door
dit project een veel wijdere en mogelijk
voor de industriële ontwikkeling ln ons ge
hele land een veel belangrijker uitvoering
aan deze samenwerking geven.
Zoals bekend, vraagt de vestiging van
deze 80dafabriek een investering van 51
millioen gulden. De overheid geeft, worden
de planpen door de volksvertegenwoordi
ging aanvaard, garantie voor een bedrag
van 21 millioen gulden voor renté en afloa-
sing, terwijl vier bedrijven het rialcodra-
gende deel van 30 millioen voor hun reke
ning nemen, daarbij direct een bedrag in
brengend van 16.5 millioen gulden. De ove
rige 13.8 millioen gulden moeten nog bijeen
worden gebracht.
De vier bedrijven, die In dit project deel
nemen zijn de Koninklijke Nederlandae
Zoutindustrie met 12 millioen gulden, de
Staatsmijnen met 4 millioen gulden. Mekog
in IJmuiden met 250.000 gulden en de N V.
Koninklijke Nederlandse Zwavelzuurfabrle-
ken v.h. Ketjen te Amsterdam eveneens met
250.000 gulden. Deze vier bedrijven werken
o.m. «amen in de Anhydrietstichting en ln
het Nederlandse Verkoopkantoor voor Che
mische Producten te Amsterdam.
Zout
Ter exploitatie van de enorme zouthorat
bij Wincchoten. men spreekt over een hoe
veelheid van 50 milliard kubieke meter, zal
een aparte N V. worden opgericht. De con
cessie voor de zoutexploitatie wordt, zo
vernemen wij, verleend aan de KNZ.
De te stichten fabriek, waarin tussen de
200 en 300 arbeidskrachten werk zullen vin
den. zal ongetwijfeld de modernste op het
vasteland van Europa worden. Het fabrieks
complex zal verrijzen op een terrein van
ongeveer 12 hectare. In de naaste omge
ving liggen echter nog honderden hectare
terrein, die voor uitbreiding en vestiging
van nieuwe industrieën bijzonder geschikt
moeten worden geacht.
Deze nieuwe vorm. die voor de exploitatie
van dit voor ons gehele land belangrijke
project is gevonden. U wel geheel verschil
lend van de opzet zoali die aanvankelijk
door prof. Van den Brink is gedacht. Deze
vorm la zelfs na de oorlog bij een dergelijk
énorm project nog niet toegepast Zij
wijst dat het Nederlandse bedrijfsleven in
staat en bereid is risico te nemen en initia
tief te nemen wanneer de geschikte moge
lijkheden zich voordoen.
Wanneer we een c|Jfer van 208 399 ar
beidskrachten horen noemen, dan lijkt dit
voor een dergelijk enorm bedrijf niet veel.
Maar belangrijker bi) deze tak van industrie
l» de indirecte werkgelegenheid. Een derge
lijke basisindustrie kan een kettingreactie
teweegbrengen doordat tal van andere be.
dTijven. die op zichzelf niet» met soda te
maken hebben, zich hier zullen kunnen gaan
vestigen, aangetrokken door de bijzondere
gunstige verbindingen, die hier ontstaan.
Bovendien moei men de ontwikkeling van
dit alles zien ln een tijdabe riek van een
halve eeuw Eerst dan zal kunnen worden
gezegd tot welke ongekende stootkracht de
vestiging van een industrie als de sode-in-
dustrie voor Delfzijl en voor de provincie
Groningen als geheel is geworden.
Publieke werken
Naast de bouw van deze fabriek komt
dan nog de uitvoering van publieke werken
tot een bedrag van 47.5 millioen gulden.
Deze werken bestaan o.m. uit de uitbreiding
van de haven, de verbetering van de outil
lage. de aanleg van goede verbindingen en
aansluitingen e.d. De meeste van deze werk
zaamheden moeten voldoende zijn om de
ontwikkeling in dit gebied voor de eerst
komende 50 jaar bij te kunen houden.
Niet minder dan 37.5 millioen gulden van
de geftoemde 47.5 millioen zullen nodig zijn
voor de verbetering van het Eemakanaal
van Groningen tot aan de zijarm bij Farm-
sum. de aanleg van deze arm, de sluis- en
havenwerken. De overige 10 millioen gul
den zijn voor de uitbreiding van de haven,
te weten de aanleg van een binnenhaven
achter de sluis en een zeehaven buiten de
sluis, speciaal ten behoeve van d« nieuwe
fabriek.
In de directe omgeving van deze werken
liggen nog enkele honderden hectares ter
rein, die in de komende decennia zullen
worden gebruikt door de induatrie. die men
er verder hoopt aan te trekken. De burge-
meerier van Delfzijl wordt reeda vele ma
len met vragen over vestiging van industrie
benaderd.
De 37.5 millioen gulden worden betaald
door het rijk en de provincie, 25 rplllioen
gulden door het rijk en 12.5 millioen gulden
door de provincie Groningen. Voor de ove
rige tien millioen gulden wordt een geheel
nieuwe figuur in het leven geroepen. Hier
toe zal zo spoedig mogelijk een apart wets
ontwerp worden Ingediend.
Men heeft namelijk plannen om een open
baar lichaam, genaamd „Havenbedrijf Delf
zijl op te riehten. Dit lichaam krijgt drie
participanten. t.w- ryk. provincie en ge
meente. Het sal dsn self weer leningen
■luiten- Ook saf het worden belart met al
gemene induatrleveatiglagspolitiek Het zat
verder het beheer krijgen over het haven
bekken, da inateekkaven en de binnenhaven.