/\an liun rijk kwam een einde....
WOö+1
GE KUNT NIET MISSEN
'1
Duitsers houden het - technische
op de toekomst gericht
oog
VORSTEN EN HERTOGEN
G:
LUCHTVAARTPLANNEN IN WEST-DUJTSLAND
Men ziet in turbo-jets en ram-jets
de grootste mogelijkheden
Voor een wereldnet geen
grote vloot nodig
Grote bedrijvigheid in de
Duitse textielindustrie
Onze lieverdjes
In laadruim gevallen
GRIEKENLAND goedkoop Europees
vacantie-land
Fusie tussen Werkspoor en Stork
Directies verwachten
bevordering; van
gezonde ontwikkeling
Achttien jaar
wegens moord
Onbemande vliegtuigen ook
voor civiel gebruik
Commies vrijgesproken
van smaad
Weer gevangen
SCHEEPSTIJDINGEN
sss:
- «ïjTf
die hun troon verloren zagen gaan
Sloel der verdrevenen
Ook Egypte
Oude zegswijzen, die op Pasen betrekking hebben
Maandag
Dialoog
iL' I u e I
ÜERDE BLAD - PAGINA 2'
ZSTBRBSÖ Tl 3VPI1B fljjj
In het ministerie van economische zaken
en verkeer van het land Nordrhein-Westfa-
Icn is de staatssecretaris prof. Leo Brandt
een belangrijke figuur. Overal in West-
Duitsland waar men zich voor verkeers-
vraagstukken interesseert, vraagt men zich
af, wie de opvolger zal worden van minis
ter Scebohm. Prof. Leo Brandt geeft men
daarbjj de beste kansen, al kan zijn politieke
gebondenheid wellicht een handicap zijn.
Een volk dat leeft en bouwt aan zijn toe
komst. Wanneer ook het omgekeerde van
deze stelling juist is, dan leeft Duitsland
wel zeer sterk, want op ieder gebied en ze
ker op verkeersgebied houdt men zich daar
liever nog dan met het heden, met de toe
komst bezig. Een verschijnsel dat, gezien de
moeilijkheden van verleden en heden alles
zins begrijpelijk is.
Hoe groot het belang van rail-, water- en
wegverkeer in Duitsland is. met nog groter
belangstelling, nog groter liefde, houdt men
zich bezig met alles wat op de luchtvaart
betrekking heeft. Ook prof. Leo Brandt
De bijeenkomst van de leden der „Gesell-
schaft zur Förderung des Instituts ftir Ver-
kehrswissenenschaft an der Universitat
Köln" bood prof. Brandt gelegenheid tot een
diepgaande uiteenzetting van technische en
economische problemen van de Duitse
luchtvaart. Een uiteenzetting die vooral
daarom zo belangwekkend was. omdat zij
een duidelijke afspiegeling vormde van de
algemene Duitse opvattingen. Men stelt in
Duitsland in alle kringen der bevolking een
bijzonder belang in luchtvaart. Niet zozeer
vanwege de verkeerseconomische aspecten
niet alleen omdat men weer
Duftse vliegtuigen in de lucht wil zien, maar
oral omderwille van de techniek, van de
tquenties die moderne luchtvaart voor
de technische ontwikkeling heeft. Duits
land voelt zich land van industrie en tech
niek, meer dan van verkeer en men ontkomt
niet aan de indruk dat de Duitse overheid
en het Duitse volk het veel interessanter en
veel belangrijker nog vinden, in welke mate
Duitse wetenschap en Duitse techniek in de
toekomst nieuwe vindingen op het gebied
van de luchtvaarttechniek tot stand zullen
kunnen brengen, dan dat zij zich bekomme
ren om de vraag, welke rol de Duitse lucht
vaart in het luchtverkeer zal gaan spelen.
Hoe belangrijk mert deze laatste factor ook
vindt
De vloot en de havens
Prof. Brandt heeft dit alles met zoveel
woorden tot uitdrukking gebracht. Voorop
Stelde hij de opvatting, dat men waarlijk
geen groter aantal vliegtuigen en dus
geen milliarden kapitaal nodig heeft om
een wereldomspannend luchtvaartnet 'n
stand te houden. Met de K L M. en met an
dere kleine landen als voorbeeld, wees prof.
Brandt er op, dat men met een vliegtuig
park van 15 40 machines een wereldlucht-
vaartnet in stand kan houden. De totale
wereldluchtvaart bevlieg, een net van
2 175.000 kilometer, waarover in 1952 45 mil-
lioen personen vervoerd werden (400.000 op
de Noordatlantische route) met niet meer
dan 2000 vliegtuigen!
De „Gesellschaft filr Luftverkehrsbedarf"
voorgangster van een nieuwe Lufthansa,
heeft reeds 8 machines bestela: Convairs en
Constellations. De eerste machine is sedert
1 April gereed voor aflevering. In Hamburg
ls de centrale ..Luftwerft", het grote onder-
houds- en reparatiecentrum voor de komen
de Duitse luchtvaart in aanbouw. Wat <te
komende luchthavens betreft noemde prof.
Brandt Idlewild liij New York als ideaal
voorbeeld. Schiphol werd als bijzonder ge
lukkige oplossing van een regelmatige ont
wikkeling geprezen: waarbij prof. Brandt
bijzondere woorden van lof had voor de
heer Delaert. die het grote geluk heeft ge
had. dat hij over een lange periode de ge
zonde ontwikkeling van deze luchthaven
heeft kunnen beheersen Ten aanzien van
London Airport zei de Duitse staatsserreta
ris, dat men daar jaren lang genoegen heeft
genomen met zeer provisorische inrichtin
gen; alleen de landingsbanen zijn volkomen
gereed. Over enkele jaren zal op London
Airport alles gereed zijn. zodat men dan
over een volkomen moderne luchthaven zal
beschikken.
Düsseldorf krijgt in Duitsland een der mo
dernste luchthavens. Daarbij is van groot be
lang. dat een der drukst gebruikte spoor
wegverbindingen. die binnenkort geëlectrl-
ficeerd zal zijn, hier midden door het lucht
havengebied loopt. Voor de luchtvaart is het
van primair belang, zq zegt men in Duits
land. dat bij het steeds sneller wordende
/liegtuigverkeer de verbinding luchthaven -
zakencentrum niet meer met kleine autobus
jes wordt Qoderhouden. Aan- en afvoer van
n naar het vliegveld moeten nog op heel
wat internationale luchthavens verbeterd
worden.
Eerst techniekdan verkeer
Al deze opmerkingen over luchtverkeer
en luchthavens vormden slechts een korte
inleiding tot de kern van het betoog van
prol Brandt. Blijkbaar ging ook zijn belang
stelling in de eerste plaats uit naar de tech
niek, die voor de luchtvaart van zo gewel
dig veel belang is, maar die anderzijds zulk
een machtige invloed op de technische ont
wikkeling heeft. In deze tijd, nu er zich op
dit gebied enorme veranderingen en een
snelle ontwikkeling naar steeds nieuwer
vormen voordoen, verkeren de Duitse tech
niek en de Duitse wetenschap in een zeer
bijzondere positie.
In het gehele betoog werd telkens, met
trots, van het aandeel van Duitsland in de
ontwikkeling van de motoren- en vliegtuig
techniek gewaagd.
Men heeft in Duitsland blijkbaar het ge
voel. dat men daar het toestel met vier gas
turbines en straalmotoren reeds in de oor
logsjaren ontwikkeld heeft en men denkt
jneer aan andere, nog moderner aandrij-
Vingsmethoden dan dat men zich nu nog be
kommert om problemen, die in Engeland
en Amerika nog de practijkmensen bezig
houden.
Volgens prof. Brandt ziet men in Duits
land voor de toekomst de aandrijving vol
gens het V-l principe. Dan de z.g. „Stau-
strahl", een simpele buis met een gloei-
lichaam waar brandstof wordt ingespoten.
Alles vereenvoudigingen van de straalmotor
met turbine. Ten slotte zijn er dan de moge
lijkheden die de raket biedt, mogelijkheden,
die volgens prof. Brandt nog geen practische
betekenis hebben
Voor alle motoren die met explosieve
brandstoffen yerken is het vinden van een
brandstof, die geen gevaar voor het toestel
oplevert een van de belangrijkste proble
men. De Duitse wetenschap en de Duitse
techniek zoeken op dit ogenblik naar een
brandstof die deze slechte eigenschap niet
meer hebben.
Maar men ziet verder: men denkt aan
atoom-energie, waarbij het brand- en explo
siegevaar niet nïeer bestaat en men is het
in Duitsland niet eens met de Engelse opvat
tingen. dat binnen 15 jaar vliegtuigen door
middel van atoom-energie aangedreven zul
len worden. Turbo-jets. ram-jets met een
kern reactor zijn de luchtvaart-motoren van
de toekomst! zegt men in Duitsland. Nog is
het Duitsland verboden op het gebied van
gasturbines, van radar en van kernenergie
te werken, maar Duitsland zal op dit gebied
toch zijn technische inventiviteit tot uit
drukking moeten kunnen brengen
Ook en vooral op radargobied. In de oor
log heeft Dutisland radaranparaturen ont
wikkeld. die volgens prof. Brandt de voor-
eangeps ziin geworden van de instrumenten
die thans bij de luchtvaartbeveiliging aller-
wege worden gebruikt. Duitsland moet ook
oo dit gebied weer kunnen werken, in het
biizonder vanwege de problemen van het
gebruik van lichte metalen die zich bij de
ontwikkeling van jet-motoren voordoen.
Intensieve opleiding
Technische ontwikkeling op dit gebied eist
een bijzondere organisatie. Prof. Brandt
sprak zijn bewondering uit voor de wijze j
waarop Engeland, een zeevarende natie, zich
op de luchtvaart richtte. Ten koste van veel
moeite en veel inspanning heeft men daar
een technische organisatie tot stand ge
bracht. die de beste resultaten afwerpt. In
het bijzonder ten aanzien van de opleiding
van technische krachten heeft Engeland ge
heel nieuwe wegen ingeslagen. Men heeft de
middelbaar technische opleiding naar de fa
brieken en naar de industrie gebracht. lp
fabrieksscholen worden technici opgeleid tot
zij een speciaal ingenieursexamen, dat in
Londen afgenomen wordt, kunnen afleg
gen. Dit examen, dat gelijkwaardig is aan
het „Bachelor of Artsexamen" geeft o.m.
toegang tot het „College of Aeronautics", de
hogeschool der luchtvaarttechniek.
Duitsland is zich blijkens de uiteenzettin
gen van prof. Brandt volkomen bewust van
de grote betekenis van technische opleiding
en van georganiseerd wetenschappelijk on
derzoek en in een complex systeem van sa
menwerking tussen practijk en wetenschap
heeft men een methode opgebouwd, die met
gebundelde krachten naar zo goed mogelijke
resultaten streelt.
Men weet in Duitsland, dat er tussen het
ontwerpen van een vliegtuig en de uitvoe
ring ca 10 jaar verlopen en men wil het
ogenblik waarop de eerste nieuwe Duit6e
machine de lucht ingaat zo snel mogelijk na
bij brengen.
Reeds werken sinds jaar en dag aan tal
van hogescholen professoren en studenten
aan de komende Duitse luchtvaarttechniek
nie
mand buiten Duitsland aan de komende
Duitse luchtvaart durfde denken. Het land
Nordrheln-Westfalen heeft een systeem op
gebouwd om ln een snel tempo technici aan
te kweken. Op het vliegveld van Essen, een
luchthaven die bulten gebruik ls. werden
een aantal technische centra ingericht, die
in nauwe samenwerking met professoren der
Akense Hogeschool onderzoekingen op
luchtvaarttechnisch gebied verrichten. On
derzoekingen die allerminst dirigistisch ge
leid worden en waarbij men de noodzaak
van vrije concurrentie dus volkomen inziet.
De bedoeling is. kiemcellen tot stand te
brengen (niet alleen in Nordrheln-Westfalen
maar in alle Duitse ..Lander"), waar leer
lingen zich rondom de wetenschapsmensen
verzamelen. Men hoopt hier binnen enkele
jaren resultaten te bereiken.
Het gebied waarop men zijn onderzoekin
gen uitstrekt is wel zeer ruim. Windkanaal-
onderzoekingen voor snelheden groter dan
die van het geluid; onderzoekingen ln labo
ratoria voor gasturbine-techniek, waar men
met behulp van gepolariseerd licht langs
optische weg spanningen die er in turbine
onderdelen optreden, zichtbaar maakt. Men
poogt uit de moleculaire constructie van
brandstoffen hun eigenschappen en gedra
gingen op te maken. Men doet onderzoek
naar materialen voor straalmotoren, die im
mers met een gewicht van 0.25 kg per pk
werken, terwijl dit gewicht bij normale
automobielmotoren 4.5 tot 6.5 kg per pk be
draagt. Deze onderzoekingen hebben nut
voor de gehele techniek en voor de gehele
Duitse industrie. In Keulen houdt prof.
Berkenkopf zich bezig met verkeersecono
mische vraagstukken die betrekking hebben
op de luchtvaaart; aan dezelfde universiteit
een leerstoel voor luchtrecht, waar meer
studenten zijn ingeschreven dan men ooit
verwacht had
Zo werkt Duitsland in het openbaar en
in stilte aan wetenschap en techniek van de
luchtvaart: minder aan die van het heden
dan wel aan die van de toekomst. Een toe
komst die over enkele jaren tot heden zal
zijn geworden.
De Duitse textielindustrie heeft zich ten
volle hersteld van de teruggang van 1952 53.
Er wordt thans in vrijwel geen enkele fa
briek meer met verkorte werktijden ge
werkt en in vele fabrieken ls zelfs weer het
twee-ploegenstelsel ingevoerd. De voorra
den textielgoederen bij de groothandel zijn
in de afgelopen 12 maanden aanzienlijk ge
slonken en er worden thans bestellingen
geplaatst voor verscheidene maanden voor
uit. Ook het volume van de textielexport
is in 1953 aanzienlijk toegenomen.
De invoerliberalisatie maakt het de Duit
se textielfabrikanten mogelijk katoen te ko
pen, waar zij dit verkiezen. De aankopen
van Amerikaanse katoen zijn alleen onder
worpen aan de voorwaarde, dat de betailng
geschiedt met dollars, welke in het kader
van de Amerikaanse hulpverlening worden
ontvangen.
Er bestaat een Amerikaans plan om de
Duitse textielindustrie 100.000 balen katoen
te schenken voor verwerking tot goedergn
ten behoeve van vluchtelingen uit Oost-
Duitsland en voor de Arabische vluchtelin
gen. Dit plan is op het ogenblik in actieve
overweging. Het dateert reeds van Novem
ber j.l.
De Westduitse productie van katoenen
garens bedroeg in Januari j.l. 30.113 ton te
gen 27.661 in Januari 1953 en gemiddeld
24.369 Ion per maand in 1952. De productie
van rayonvezel en rayon was in Januari
resp. 11.654 ën 4.749 ton tegen resp. 8.202 en
4.735 ton in Januari 1953 en gemiddeld resp.
8.048 en 3.599 ton per maand ln 1952.
De totale textielproductie was in Januaïi
4lager dan in December, doch Tl» hoger
dan in Januari 1953. aldus blijkt uit de ge
gevens van het regeringsbureau voor
statistiek.
AMSTERDAM, 17 Apr. Twee 15-jarige
scholieren hebben in de Ben Viljoenstraat
te Amsterdam een even oud kameraadje
met touwen vastgebonden en hem daarna
gestomt en geschopt. Een voorbijganger trof
later de gebonden jongen aan. De jongen
werd direct bevrijd, waarna hij buiten ken
nis raakte. Hij had striemen aan beide pol
sen opgelopen en een buil op zijn hoofd.
Hij klaagde overihoofdpijn en kon zich wei
nig meer van het voorval herinneren. Ook
een 14-jarige jongen is door de jeugdige
vandalen onder handen genomen. Hij heeft
evenwel geen letsel opgelopen. De kinder
politie neemt nu de ruwe echolieren onder
handen.
AMSTERDAM, 17 Apr. Aan boord van
het m.s. Larenberg. van de rederU Vinke,
een 3764 ton metend schip, dat Woensdag
uit het dok was gekomen en thans in de
Coenhaven bU Amsterdam ligt. is Donderdag
een dodelijk ongeluk gebeurd. Twee classi
ficeerders van de firma J. C. van Alphen en
Zonen te Amsterdam-Noord vielen om negen
uur in een laadruim. Men gelooft dat zij in
een der half donkere ruimen liepen en daar
bij gevallen zijn door een luik. waarvan zij
niet hadden gezien dat het open stond.
Een der slachtoffers liep als gevolg van
deze val zulke zware verwondingen op, dat
hij ter plaatse overleed. De ander is ernstig
gewond door een ambulance van de G.G. en
G.D. naar een ziekenhuis gebracht.
AMSTERDAM, IS April Na maan
denlange onderhandelingen is besloten
tot een fusie van Werkspoor N.V. te Am
sterdam en de Koninklitke Machinefa
briek Gebr. Stork en Co N.V. te Hen
gelo.
Hedenochtend is het personeel van
beide ondernemingen van dit belang
rijke besluit in kennis gesteld. Het
ogenblik voor de samenwerking achten
directies en commissarissen van Werk
spoor en Stork goed gekozen. Er zal een
nieuwe vennootschap worden opgericht,
trvan de zetel wordt gevestigd te
Den Haag.
In Amsterlam is vanochtend ln het bedrijf
van Werkspoor N.V. aan de procuratiehou
ders en de chefs, alsmede aan de vertegen
woordigers van het personeel, met name
de besturen van beambtenkern en fabriekt)
raad, en tevens aan het bestuur van de
bazen- en controleursvereniging, medede
ling gedaan van het besluit tot algehele sa
menwerking met Stork te Hengelo en haar
dochterondernemingen, „i,
Verdere specialisatie.
In een hierover, verschenen gezamenlljKe
publicatie zettefrae directies van belde be
drijven uiteen, dat hiermee nieuwe moge
lijkheden voor een verdergaande specialisa
tie worden geopend en Bpreken zij de ver
wachting uit, dat „het samengaan van
krachtige, elkaar aanvullende productie
eenheden een gezonde ontwikkeling zal „be
vorderen". Beide directies prijzen zich zeer
gelukkig, dat na langdurige besprekingen
en ernstige overwegingen dit resultaat kon
worden bereikt.
Na herkapitalisatie zal het kapitaal van
Stork 15.000.000 en van Werkspoor
17.000.000 bedragen. Indien alle aandelen
Stork en Werkspoor worden omgewisseld
ln aandelen van de nieuw op te richten
houlster-maatschappij zal het kapitaal dezer
N.V. derhalve 32.000.000 bedragen.
Het ligt ln de bedoeling, dat het bestuur
van de nieuwe N.V. gevormd wordt door de
gezamenlijke directies en de beide raden
van commissarissen van Stork en Werk
spoor. Beide N.V.'s zullen onder haar eigen
naam en directie blijven bestaan.
ATHENE, April
/Grootscheepse pogingen worden gedaan
om Griekenland, dat de titel opeist het
goedkoopste Europese vacantieland van dit
jaar te zijn, in 1954 door een maximum
aantal toeristen te doen bezoeken. Het
rige jaar bezochten 94.500 toeristen. Grieks-
Amerikanen inbegrepen, dit land. Thans
hoopt men. dat dit aantal zal stijgen tot
130.000.
Nikolaos Fokas, de 44-jarige rechtsgeleer
de. die aan het hoofd staat van de Natio
nale Organisatie voor Tourisme. heeft mee
gedeeld: „Griekenland hoopt op een top
jaar voor 1954, een verwachting, die hoofd
zakelijk is gebaseerd op het feit. dat de de
valuatie van de Griekse munt met vijftig
procent ons land tot het goedkoopste van
Europa heeft gemaakt."
Hoewel de devaluatie een jaar geleden in
April plaats had. zijn de Jiandelsprijzen
slechts met ongeveer twintig procent ge
stegen. zodat mensen, die het land bezoe
ken met vreemde valuta, nog een ruime
voordeelsmarge hebben.
Toeristen, die het vorige jaar naar Grie
kenland kwamen, na de devaluatie van de
drachm, gaven tweemaal zoveel geld uit
als ze het jaar daarvoor besteedden, voor
namelijk omdat ze artikelen kochten, die
nu in Griekenland goedkoper zijn dan in
hun eigen land. Voor een waarde van 23
millioen dollars deviezen lieten de toeris
ten het vorige jaar in Griekenland achter,
tegen 9.500.000 dollar, die ln 1952 door 68 000
toeristen werden uitgegeven. Hotel- en
voedselprijzen zijn laag gebleven ln verge
lijking met andere Europese landen. Een
éénpersoons-kamer met privé bad ln een
zeer luxe-hotel ln Athene kost ongeveer
19 per dag, terwijl een kamer zonder bad
in een eerste klas hotel slecht 6 kost. Prij
zen In tweede klas hotels en pensions zijn
nog lager.
Een goed maal ln een Atheens restaurant
komt op ongeveer 5.50 te staan, waarbij
men dan nog een flesje Griekse wijn hMft.
Wil men het nog goedkoper doen en in
een eenvoudige gelegenheid was vlees of
vis. fruit en wijn verorberen, dan kan men
voor ongeveer 2 terecht. Komt men in de
provincie, dan is alles nog goedkoper, voor
al op de eilanden in de Aegeïsche Zee, die
i de zomer een geliefd toeristenverblljf
Jn.
De reiziger, die de bergstreken van het
land bezoekt of kleine eilanden, die op de
gebruikelijke toeristenroutes zijn gelegen,
kan uitstekend voedsel krijgen voor een
niet grotere uitgave hulsvesting en on
kosten inbegrepen dan vijf gulden per
dag, wanneer hij op Griekse wijze leeft, ln
irpsverblijven overnacht en luxe restau
rants vermijdt.
Op het ogenblik stellen de Grieken zich
hoe langer hoe meer op het toeristenver
keer in. Zij voelen, dat er in de toeristische
mogelijkheden een goudmijntje ligt en ze
maken zich nu op om dat mijntje te gaan
exploiteren. Maar ze reallsereft zich, dat.
zonder goede hotels, verspreid over het ge
heel van Griekenlands prachtige natuur,
kustoorden en oudheidkundige plaatsen, al
deze bijzonderheden, die het land te bieden
heeft, van betrekkelijk geringe toeristische
waarde zijn.
Constantlne Kitsikls. professor aan de
Griekse polytechnische school en bekend
architect, schreef onlangs: „De devaluatie
van onze munt en de daaruit voortvloeien
de toeristenstroom naar Griekenland, geven
een kans om het vreemdelingenverkeer
op een permanente basis te organiseren. We
moeten een plan voorbereiden voor de tijd.
dat de voordelen van de devaluatie zich
niet meer zullen laten gelden".
Da heer Kitslkis stippelde een vijfjaren-
DORDRECHT, 17 Apr. De arrondis:
mentsrechtbank te Dordrecht heeft de 21-
jarige opzichter A. L. L. uit Gouda, die
terecht heeft gestaan wegens moord op zijn
eerste echtgenote, veroordeeld tot achttien
aar gevangenisstraf met aftrek van prae-
'ehtieve hechtenis van 2 October 1953 af
L. werd er van beschuldigd zijn vrouw
loor middel van arsenicum om het leven
te hebben gebracht. Tijdens de terechtzit
ting ontkende hij hardnekkig. Hij toonde
zich niet geïnteresseerd in deze zaak. De
president van de rechtbank, jhr mr D. J.
P Hoeufft. deelde mede. dat bij het bepa
len van de strafmaat rekening was gehou
den met het psychiatrisch rapport, dat over
de verdachte was uitgebracht, met de zeer
grote ernst van het feit. met de omstandig
heden waaronder de moord is gepleegd, met
het halsstarrig ontkennen van verdachte en
met het ontbreken van elk spoor van be
rouw.
plan uit voor de bevordering van het
vreemdelingenverkeer naar zijn land Voor,
zien werd hierbij in de bouw van
lende nieuwe hotels en
fen van andere voorzieningen. Grii
economische bewindsman, Spiro
en het trefe
probleem eens en voor al te regelen. y
Dit Jaar spannen de Nationale OrganU
satie voor Toerisme, reisbureaux, hotel-«n
restauranthouders alle krachten In om
vqel grotere toevloed van vreemde"
dan gewoonlijk voldoende service te b
Nieuwe hotels zijn verrezen op be_
plaatsen, zoals het eiland Mykonos.
eiland Korfoe en te Delphf, het oude
rinthië en Nauplia. Speciale inform.—
bureaux zijn te Athene gevestigd om ln-
lichtingen te verstrekken over faclll"
die de buitenlanders kunnen vafl
Ook de Griekse douane-autoriteiten
hun best doen. Tot nu toe traden deze
streng op, doch ze hebben nte aanzt^
gekregen om de zaken op de snelste*!»
prettigste wijze af te handelen. Voor stu
denten heeft de Griekse regering dit Jaar
bijzondere faciliteiten en reducties ine»,
steld. Alle hotels, door geheel Griekenland
hebben er ln toegestemd om buitenland*
professoren en studenten een reductie t»
verlenen van 25 procent op de van kracht
zijnde tarieven.
Bij dit alles spreekt het haast
dat de spoorwegen niet achterblijven. Zij
bieden, evenals scheepvaartmaatschapp!'
studenten uit het buitenland
:happijen,
lijke tarievenverlaging.
Wil men gebruik maken van georgani
seerde reizen, dan kan men zich opgeven
excursies, te land of ter zee. die uit
gaan van de Organisatie voor het Tourisme.
De voornaamste zorg van de toeristische
instanties is echter het tekort aan hotel-
verblijven. „We zouden dit jaar meer dan
tweehonderdduizend bezoekers kunnen heb
ben." aldus Nikolaos Fokas. „als het niet
was. dat er een tekort aan hotelruimte ii.
Ik hsb slechts één raad te geven aan onze
vrienden in het buitenland, die ons dit jaar
willen bezoeken. En dat ls
kamers zo vroeg mogelijk".
In November van het vorige jaar werd
bij Lockheed een speciale afdeling gevormd
voor Geleide Projectielen. Deze afdeling,
die onder leiding kwam van Elwood R.
Quesada, een vroegere generaal van de
luchtmacht, zou zich speciaal gaan bezig,
houden met studies en researchwerk op tul
gebied van geleide projectielen en onbe
mande vliegtuigen.
ze afdeling, die met 60 man begon,
ïu al meer dan 300 man personeel
iest al naar een nieuw, groter
kantoorpand worden uitgezien. Dit heeft
men gevonden in de fabriek op het Van
Nuys vliegveld. De verhuizing en installs-
i de afdeling in haar nieuwe hom»
heeft meer dan een millioen dollar gekost.
Men is echter nog maar aan het begin,
ant men verwacht dat ln enkele maan
den tijds het personeel tot het drievoudige
zal toenemen. Voor deskundig personeel lig
gen hier uitstekende mogelijkheden.
AMSTERDAM. 17 Apr. - Het eerechlihi
te Amsterdam heeft ln hogër beroep de H-
jarige commies der gemeente Amersfoort
T. G. L. van S. vrijgesproken van de
hem ten laste gelegde belediging en smaad
tegenover de directeur van Sociale Zaken
van Amersfoort, door middel van anoniem#
briefkaarten en een brief.
De rechtbank had Van S. veroordeeld tot
een boete van f 500 subsidiair een maand.
De procureur-generaal die op grond van 1
de rapporten der schriftkundigen het bewijs
geleverd achtte had bevestiging van het f
rechtbankvonnia geëist De raadsvrouwe.
die omdat de rapporten niet gelijkluidend I
waren, het bewijs niet geleverd adhtte, had
tot vrijspraak geconcludeerd
•s-HERTOGENBOSCH, 17 Apr. - Zatef-
dagavond j.l. zijn twee lang-ge6traften uit
de jeugd-strafgevangenis Nieuw Vosseëefef
te Vught ontsnapt. Hoewel de gemeentepO- 1
litie van Vught het onderzoek in samenwttj,
king met de justitie onmiddellijk ter band
nam, is het tweetal geruime tijd onvindbaaï
kunnen blijveri. Donderdag werden de ont
snapten door de rijkspolitie in Oisterw®'
opgespoord. Zij werden opnieuw in Nieuf:
Vosseveld ingesloten.
Scheepvaartbewegin^
Binnenlands havens
AMSTERDAM. AANGEK. 15 APR
Br. Scout. Eng Kelllneham. ledig,
Petr.h.. Ruys. Titus. Ned Bremen.
Lev k VCK Merwede. Ned
itg Sum k Vinke: li"
•kiie slg Sur.k.. VCK
Eng Goole. stg
M-K H3IV1 rran. veisen, leuix.
Zeeb k VCK: Falcon. Eng.. Londen,
stg H.k Gen. Steam.
16 APRIL Jagersfontein. Ned.. Ant
werpen. stg.. Sum.k. H. Afr. Lijn
Bittern. Eng R dam. stg H.k., v. Es
jfc v. Ommeren Eemstroom. Ned
Lelth. stg H k HSM Lutterkerk.
Ned Rdam. stg Sum.k.. H. Afr. L
Arnnlde. Dts. R dam stg Coenh.
Smuling: City of Hamburg, Eng Ant
werpen. stg H k HSM: Bompla. Noor
Velsen. stg Coenh VCK Alkald.
Noor. Isle of Grain, ledig. NDSM. Mul.
Ier Polaris. Zw Ljusno hout. Houtv
VVERTROKKEN 15 APRIL: Bamsdal.
Hamburg, ledig Oranjestad. W Indië.
«tg Allan. Malmo. cokes: Borami,
Umuiden stg Brouwersgracht. Rot
terdam. stg Ariadne. R dam. stg.
16 APRIL Marwlt. Bremen stg
Br. Scout. Jarsow. gasolie; Fernhurst.
Hampton Roads ledig.
DELFZIJL. AANGEK. 18 APRIL
Mota. Ned Ystad. balken. WaRenborg
VERTROKKEN 15 APR Favoriet.
Bohus. rout: Hunieborg. StatenztJI.
ledig, doorv Amasus Fluvius. Wells.
^VERTROKKEN 18 APRIL Madjoe,
R'dam ledig, doorv Nanny, Gothen
burg. zout
GRONINGEN. AANGEK 15 APR
Pelikaan. Haderslev. sparren. Wagen-
*KVERTR0KKEN 14 APR Soli deo
Gloria. Silvesborg. op doorv kunst
mest. Wagenborg.
HABLINGEN. AANGEK. 12 APR
Zwarte Water. Ned hout. Norrköping.
Kuhlman Auguste Dtstarwe Ant
werpen bijlegger: Brandaris. Dts, stg.
Duisburg bijlegger Hermann, Dts.
glas Reinberg. bijlegger
13 APRIL Birmingham Ned ledig.
Rdam. SSM- Lelie. Ned. hout.
Zwammerdam, bijlegger Meta Ostcr-
wich. Dts. cokes. Antwerpen, bijleg
ger: Hamburg. Dts stg.. Duisburg, bij.
legger Armin. Dts hout. Neuköping.
b'i#etAraiL: Glorie. Ned., ledig Ant
werpen werf Falrplny. Dts. ledig
Hamburg, sleepb Groningen Eng
ledig Hamburg. Gen St. Tr. Co.
15 APRIL Swift Eng. stg Londen.
Gen. St r. Co.: Hans. Dts.. kiel. Ben-
dorf. bijlegger.
VERTROKKEN 12 APRIL Abel
Tasman, ledig IJmuIden: Brandaris.
stg Norrköping: Augnite. tarwe Hor-
"T" APRIL: Birmingham, stg Goole
Hermann, gias. Stockholm: Meta Os-
te rwlch. cokes. Korsor: Hamburg, stg.
Hsmbura Atmln. hout. Keuten
14 APRIL: Alouette. stg Londen:
Zwarte Water, ledig R'dam
15 APRIL Fanto 18. petroleum. Ham
burg: Groningen, stg., Londen.
ROTTERDAM AANGEK 15 APR
Albert Dts Londen stg. Mauritz.
Dordrecht, Wirkcnburgh. Ned Ca
sablanca stg. Muller Jobsh Trave
ilichteri per slbt. Sonderburg. Dts
Brunsbuttel ledig, v Ommeren Per
nis NM: Oudaia. Ma rok Casablanca,
stg Wamberslc Schieh NZ: Ameland,
Ned Londen ethyl. Holscher Bin-
nenh Donau. Ned Newcastle, kolen
Alpina Waalh SHV. Hebbic, Eng
Goole. stg Hudig Pleters. Merweh
WZ Ophelia. Dts St John. stg.
Wambersle Schieh Tinda. Ned Lon
den. stg. North Sea Line. Rijnh OZ.
Vindleut Atque Puilt. Nod LvsekUl
stenen v Ommeren Waalh G Nico-
la. Dts Hamburg, olie v Ommeren,
boeien 2e Petrh.: Otto. Dts. Ham
burg. benzine Esso Nederland Pemts
N.M Olive. Ned Londen, stg Lijn
zaad. Merweh 3: San Adolfo. Eng
Stanlow Ledig v Ommeren. Pemis
BPM Rabat DtsCasablanca fos
faat. Oudkerk. Waalh Fr Sw City of
Birkenhead. Eng Kobe, stg Ho>-
man en Schuurman Pemis PM She-
zijl. ledig. Ned Transp bur Rljnh.
ZZ Christine, qtsHamburg olie.
Pakhuism Pernis 2: Irak. Dts.. bij
Poortershaven teruggekeerd wegens
slecht weer Kurt. Dts bij H v Hol
land teruggekeerd wegens slecht weer.
Niienburgh. Ned Middlesbro. stg
Muller. Jobsh Dryburgh, Eng Lelth,
stg Burger IJselh OZ Tuko. Ned
Montrose, sta.. Anth. Veder. Numans-
dorp: Sandhamn Zw Yokohama, fruit
Ned Bevr Kant Merweh IJsel,
Ned Dieppe lijnkoekschilfers. Worms.
Middenkous Folga. Noor, Shellhaven.
ledig Ommeren. BPM Pernis 30
8 APRIL Virgo. Ned Portsmouth,
ledig Holscher Middenkous: Vivo.
Ned Goole. kolen SSM. Merweh
Markab. Ned Londen lege vaten. Ku-
bero Blnnenh Ollvlan Coast. Eng
Newcastle, stg Burger. IJselh Port
Gcntil. Fr Le Havre benzine v Om-
:n. 2e Petrh Ruhr. Dts, Sag-
erts. Bergtraship Waalh. 98:
Saxonsea. Lib Mcna al Ahmadi. olie.
en Dekkers Pernis BPM 31 Vrij-
hurgh Ned Londen, stg. Cornelder.
Jobskadc: Brouwersgracht. Ned Am
sterdam. stg Spliethoff. Jobsh As-
a Noor. Bergen stg Burger. IJsel-
-en OZ- Oda. Dts Trelleborg. olie.
Ommeren. Vlaard BPM Ariadne.
Ned Amsterdam, stg Hud Veder.
Lekh OZ: Lieutenant Lancelot Fr.
Dielette erts Muller. Waalh. THB
- rnstcin. Dts Valparaiso, stg Mul-
Merweh M Cnlgas. Eng Slnga-
stg. Mever Merweh C Sw
Menkar N. Ned Asuncion, stg Nigo-
rlus, Eng Singapore, olie v Omme
ren Pemis BPM 11: Nottingham. Ned
Grangemouth kolen. SSM Merweh.
SSM Fedala. Ned Ventsplls ledig.
Damm v d. Heide, werf Waalh
VERTROKKEN 15 APRIL: Blue Boy,
Antwerpen: Nomadisch. Antwerpen;
Bonanza. Hamburg: Avisbank. Ham
burg. Vava. Duinkerken: Unt S. Gran
ville, Ton S Antwerpen: Vettor Plsa-
burg Charls. Antwerpen: Slaro. Ham
burg Admlralengrarht. Helsinki: Var-
llsasco. Genua: Troja Brtabane; Jalta.
Westralla. ChittBgong: Bittern.
Manchester Escaut. Partis: Gaaster-
land. Harllngen: Lutterkerk. Basrah;
Eugene Lykes. Reykjavik: Sylvia. Bra
ke Polaris Amsterdam Maipo. Valpa.
ratso Dongulfoil Kopenhagen Dorlde.
16 APRIL Concordia. Istanbul In
dian Trader Hamburg Amazoaas. Go.
thenhuig Bab T. Antwerpen. Black
Tomoe. New York; Canada. Gent
Luise Bergmann. Hamburg. Aiuma-
san Maru. Hamburg Maria. Newross.
Sudan. Alexandrië St. Antonius. Lon
den Gudrun Maersk Hamburg Bali.
Kobe Durmitor. Casablanca Irak.
Hamburg Maashaven. Monrovia: Ju
piter Malta Arnoudspoider. Lissabon:
Chloe. Caen. Otto. Brake.
TERNEUZEN. GEP NAAR GENT 14
APRIL Bousol. Antwerpen. Erna Ol-
dendorf. Antwerpen.
15 APRIL Pleter Hubert. Rdam:
Santa Margarita. Adam; Larix. Port
Talbot: Bullfinch. Londen: Westerdok.
Dieppe: Kitty wake. Antwerpen: Buck-
law. Dundee.
APRIL Fredor Port Talbot: Ca-
R'dam Klruna. Narvik.
GEPASS VAN GENT 14 APRIL
15 APRIL: Tomsk. Horssens. Jac-
.ues Duroux. Rouaan: Wlking. Mit-
tclfahrt Theodora. Gothenburg: Bou-
>1, Belfast Wleczorec, Stettin.
18 APRIL Bellutrix. Londen. Fair
field. Mllfort; Ally. Valencia. Kitty-
wake. Manchester.
VLISS1NGEN. AANGEK. 14 APR
lulan Rotterdam Majori, Antwer-
an Sobat. Antwerpen Matra. Lon
den Oradour. Rotterdam.
15 APRIL Fylla. Antwerpen: Henry
Boge. Gent: Musea, zee Zwerver.
Brussel Anglo, zee Jacques Duroux.
Gent Mr. Linth. Homan, Antwerpen.
Hast 1. Antwerpen.
16 APRIL Westfjord. Antwerpen.
Dent. Antwerpen.
VERROKKEN 14 APRIL: Muian.
Grdvellnes
15 APRIL Matra. Hamburg: Ora-
dour. Italië: Fylla. Struer: Musco. Port
Talbot: Zwerver. Middlesbro: Henry
Boge. Malaga Anglo, Stettin; Jacques
Duroux. Duinkerken.
16 APRIL Hast 1. Raumo Denl. zee.
APRIL Orongto. R'dam: Rose Marie,
GEPASS NAAR ANTWERPEN 14
R'dam. Vclma. R'dam. Amasonaa.
Hamburg: Wletze. zee Benmacdhui,
Bremen: Crichtoun. Leith Ptarmigan.
Londen
15 APRIL Rubis, Tilbury: Arbon.
R dam: Lowestoft Trader. Yarmouth:
Wild Ranger. R'dam Peregrine. Lon
den. Cormorant. Londen Bamse. Lon
den Coeta. R'dam Heddcrnhclm. Rot
terdam Lagoa Rdam: Lynn Trader.
Yarmouth: Jonex I. Londen Saint Pa
les. Calais: Tatra. Port Said; Amstel-
dyk. Havre: Seattle. Curacao Itinda.
Londen; lllla Londen Baharistan.
Londen: Berenstein. Liverpool: Melkr,
Shoreham Fauvette. Southampton:
Purple Emperor. Londen: Trinidad.
Marseille: Brescia. Londen: Glengyle.
Hamburg: Sochi. Klaipeda: Blue Boy,
Maassluis Dav. Goekoop. Portsmouth:
Polly Star. Hamburg- Charls. R'dam:
Karl. Havre Lanarohne. Dublin: No-
madish. R'dam.
18 APRIL Vallisarco, R'dam: Ame-
thyste Tilbury Ton S. R'dam: Aire,
Goole Malpo. R dam: Dewsbury. Har-
wick: Damascus. Bremen: Admiralen-
gracht Rdam Adrian. New York:
Kindat. Londen Clan Macinthosh. Gi
braltar Amstcldlep. Port Said; Fru-
bel Anita. Las Palmas: Bernard V,
Londen Bab T. R'dam: Akl Waru. Ca
sablanca Applngedam. Avero
GEPASS. VAN ANTWERPEN 14
APRIL Dienan Gravelines Slaro,
R'dam Da Capo. Rdam Ransel.
Stockholm. Dynamo. Goole
15 APRIL Baltix Exporter Algiers:
J Duncan. Swansea: Dunajec. Stettin
Michel. Rdam Aldabl. R'dam Hans
nrnhofen. R'dam. Ilarildsborg. R'dam;
Merwede, A'dam: Virgo. Abo Oudaia.
Rdam Cambodia. Hamburg: Sand-
hammn. R'dam Jagersfontein. Adam:
Ollvian Coast. R'dam Menkar N. Rot
terdam: City of Hamburg R'dam: VI-
sarion Bclinskl zee Gllwlce. Gdynia.
Antjc Oilman. Hamburg: Rowansfield,
Pt Talbot; Spurt. Oporto Sllen. Kris-
tlansand Erpel. Alexandrië
16 APRIL Finlandla. Humber: Pf
Willem 5 Bremen Langfonn New
York Annie Ahrenj. Bremen: Arbon,
Garston; Depa. Kopenhagen: Baren-
stein, zee: Amsteldyk. R'dam: Flamin
go. Stockholm Melos. Casablanca:
Ptarmigan Rdam Slgborg Stock
holm: Antjs Oltmann, Hamburg.
ovens, ledig Catell. Ned Dieppe. Bln-
enh Hoogovens, ledig. VSA: Arnol-
e. Dts Rotterdam lJmulden. bljleg-
•r VSA..
15 APRIL: Egée. Fr Caen. Bultenh
Hoogovens, erts VSA Giorgio It..
La Gouiette. Buitenh.. Hoogovens, erts.
VSA Amigo. Ned. Delfzijl. Staalh
ledig. VSA
VERTROKKEN 14 APR Jane Sto-
e. Narvik, ledig
15 APR Catell. Rotterdam Uzer.
ZAANDAM. AANGEK 15 APRIL:
irctic. Ned Londen, in de Zaan met
tg voor Carg Amons Co.
Grole Vaart
O Fortalcza
Scllly
Anrdyk 15 v Mobile n Houston
Abbedvk 15 v Cristobal n Acajutla
Aeneas p 15 Kaap Palos n Rotterdam
Alamak p 15 Str. Messina n Genua
Alblreo p 16 Madeira n Recife
Alblasserdyk 15 930 m O Bermuda
Alcbiba 16 v Bahia n Recife
Alderamln p 15 Socotra n Aden
Alkaid 16 v Victoria te Rio Janeiro
Aludra 15 op 130 m NW St. Pauls
Rock
Alphacca 15 v Santos n B Aires
Alwaki IS op 340 m O Paramaribo
Amor 16 v Algiers te Lissabon
mslelbrug 15 op 250 m ZW St, Vin
cent K V
Amsteldiep 16 te Antwerpen
Amsteldyk 15 v Havre te Antwerpen
Amstelkroon p 15 de Azoren
Amstelland 15 op 140 m O Montevideo
Amstelveen p 15 Majorca n Genua
Applngedyk 15 op 700 m ZO K Race
Argos p 15 Ftnisterre n Rotterdam
Arkeldyk 16 v New Orleans n Havana
Artemis 15 v Malta n Alexandria
Averdyk 18 te Antwerpen verwacht
Baarn 16 v Callao te Mollendo
Bacchus 15 v San Juan n Pt. a Pitre
Barito 15 v Fak Fak te Sorong
Baud 15 v Singapore n Djakarta
Bintang 15 v Recife n Santos
Blydendyk 15 v Baltimore te Norfolk
Boiasevaln p 15 Formosa n Moil
- n Madeira
p 15
15 te Khor el Mufatta
:hfontein p 15 Finisterre
-oop 16 v Aruba te Cartagena
Charls 16 v Rotterdam te Antwerpen
Delfshaven 14 v Bahia Blanca n St
Vincent K V
Dido p 15 Ouessant n Amsterdam
Duivendyk 15 300 m N Sombrero
ViUano n Lissabon
Gaaatcrkerk 16 op 120 m Z Melbourne
Ganymedcs 15 op 300 m ZW Landsend
Gooiland 15 v Victoria n Bahia
Gouwo 16 v Monrovia te Dakar
Ifelder 15 op 600 m OZO Bermuda
Helena 15 op 60 m NW Aruba
Helicon p 16 K. Hatteras n Turka oil
Hera 15 op 600 m NO Azoren
Hersllla 15 op 420 m NW Azoren
Hestia 16 v Port au Prince n Ciudad
Trujillo
Ittersum 15 v Duinkerken n Antw.
Johnn van Oldenbarnevelt 15 v Aden
n F re mantle
Kaimana 15 v Menado n Peta
Kasimbar 17 te Ambon verwacht
Keztosono 15 op 300 m ZW Rangoon
Kieldrecht 15 v Rotterdam te Genua
Kota Gede 15 400 m ZW K Race
Leerdam p 15 K. Bengut n Port Said
Lekkerkerk p }5 Djcddah n Aden
Lemsterkerk 15 op 200 m O v Aden
Loenerkerk 17 te Chittagong verwacht
Lombok 15 v Cristobal n Los Angeles
Loppersum 15 v Dakar te Havre
Maas 15 op 150 m NO Azoren
Maasdam 15 v New York n Southamp-
Maasland 15 v Las Palmas n Amst
MlnJak 15 v B Papan n Tarakan
Molenkerk p 16 Straat Messina
Musi 18 v Sampit te Djakarta
Nero p 16 Ouessant n Amsterdam
Nestor p 15 de Azoren n Barbados
Noordam 15 op 560 m ZO K Race
Notos p 16 Kaap Palos n Amsterdam
Ootmarsum 15 460 m ZO Kaap Race
Oranjcfontein 15 op 140 m N K Blanco
Orion 16 v Gibraltar te Tunis
Poseidon 15 v Aruba n Maracaibo
Prins Fred. Hendrik 15 750 m O K
Prins Fred. Willem p 15 Father Point
Frlns J. W. Friso p 15 Kaap Race
Prins Ph Willem p 12 Father Point
Prins Willem 5. 15 v Antw n Bremen
Prins W'. v. Oranje 12 te Montreal
Reyntersz 15 v Menado n Gorontalo
Rondo 13 v Houston n New Orleans
Rynket-k 16 v Davao te Zamboanga
Rynland p 15 Recife n Las Palmas
Salatlga 14 v Port Holland n Bayang
Point
Salawatl 15 v Khorrnmshahr n Bushire
Saraogan 18 v Colombo te Penang
Schiedyk 15 190 m ZW Ouessant
Slbtgo 17 te Port SWettenham
Sommelsdyk 15 op 100 m NW Guar-
dafui
Stad Dordrecht p 15 de Balearen
Stad Lelden 15 150 m ZZW Lofoten
Stad Rotterdam 15 80 m NW Bergen
Stioat Banka 15 v Cebu n Manilla
Strabo p 15 Gibraltar n Carthagena
Tablnta p IB de Azoren n Alexandrië
Tasman 15 v Singapore n Belawan
Telamon 15 op 160 m NNO Barbados
Tlha 15 430 m NNO St Vincent K V
Tiberius p 16 Landsend n San Juan
TJIkampek 16 v Hongkong te Djakarta
Tjimenteng 13 v Fremantle n Brisbane
Tjlpondok 14 v Shlmitsu te Kobe
Tjlsadane 15 v Kaapstad n Durban
Triton 15 op 180 m ZO K Hatteras
Van Rlebeeck 15 v Surabaja n Amu-
Van Spilbergen 16 v Hamburg n Amst
Walngapoe 15 v Sumbawa n Blma
Weltevreden 18 te Port Swettenham
Westcrdam 15 op 480 m N Azoren
Weatland p 15 Wight n Las Palmas
Wm Barendsz 15 240 m ZW Tenerlffe
Zeeland 13 v Galveston te Houston
Zonnewyk 15 op 900 m ZW Balboa
Zuiderkruis 15 op 1180 m No K. Race
Kleine Vaart
Ahoy 15 v Charlestown
Albert D 15 v Rott te Kopenhagen
Aldo 15 v Blyth te Newport IOW
Algarvc p 15 Start Pt n Amsterdam
Amazone 15 v Charlestown n d Elbe
Anne S 18 v Londen
Applngedam 16 te Antwerpei
Arbon 15 v Antwerpen r
Argo 15 v Hull te Blyth
Arlon 15 v Newcastle te
Bab T 16 v Rotterdam te Antwerpen
Bcllatrix 15 v Sclzaete n Londen
Bernard V 16 v Londen te Antwerpen
Bernisse p 15 Ouessant n SevlUa
Beta 16 v Londen te Nantes
Blue Boy 16 te Antwerpen
Borneo 14 v Bristol te Waterford
Canada 16 v Rotterdam te Gent
Capclla p 15 Beachy Head n Aarhuus
Condor 15 v P Talbot n St Malo
Coolsingel IB nm te Malta verwacht
Cornelia B 1. p 1 15 K St Vincent
Daniel 15 te Cuxhaven schuilen
Davina Goekoop 16 te Antwerpen
Delfzijl 14 v Delfzijl te Selby
Deo Gloria 14 v Horsens te Poolc
Depa 15 v Antwerpen n Kopenhagen
Dollard p 15 Wight n Rotterdam
Driebergen p 16 Ouessant n Lissabon
Dulveland 18 v Rotterdam te Leith
Eagle 14 v Portsmouth n Roscoff
Emke 14 v Parijs te Liverpool
Finlandla 15 v Antw n d Humber
lingo p 18 Hanstholm n Aalborg
Franka 2. 17 te Liverpool verwacht
Friedl 14 v Londen op de Humber
Geert Bodewes p 15 Kaap Palos
Hast 1. 15 v Antwerpen n Raumo
Hast 4 13 v Manchester n Parijs
rengracht p 15 Ouessant n Londen
Hoflann p 15 K. Villano n Manchester
igezand 16 v Odda te Calais
Insp. Mellcma 16 te Setubal vcrw.
Iris 13 v Ellesmere Port n Rotterdam
Ja ba 15 v Rotterdam te Hamburg
Jakob Oorburg 14 te Middlesbro
Kaap Falga 13 v Grimsby n Delfzijl
Karei 14 v Avonmouth te Cardiff
Keizersgracht 16 te Caen verwacht
Kolga Londen-Stockholm p 18 Kiel
16 te Liverpool verwacht
lard T p 15 Utkllppan n Amst
Llberté 15 v Aarhuus n Nederland
Liberty 16 v Havre n St Bricux
Llngestroom 14 te Liverpool
Margaretha 14 te Liverpool
Marietje Biihmer J8 te Dakar verw
Martha 15 v Truro n Bridgewater
Martien 15 v Workington n Hommelvlk
Martini 15 v Rott te Sundsvall
Marva 14 v Wexford te Garston
Mascotte 14 v Cork te Plymouth
Maureen 16 te Sunderland verwacht
Medea 15 v Stettin n Danzig
Melke 15 v Shoreham te Antwerpen
Mercurius 14 te Stockton
Merwehaven p 15 Ouessant uitreis
Mlra 14 v Garston n Dingle
Mr. Linth. Homan 15 te VlisMngcn
Muphrid N p 16 Lissabon n Genua
Narwal 15 v Manchester te Liverpool
Nassauhaven 14 te Kopenhagen
Nautie 14 v Hamburg te Dublin
Necton 15 v Antwerpen te Moll
Nelly 14 v Garston te Preston
Neso 15 v Vlsby te Mantyluoto
adlsch 16 v Rott te Antwerpen
Noordkaap p 15 Gotland n Gefle
Noordzee 14 v Runcorn te P Talbot
Olivier v Noort p 16 Ouessant
Oranje 14 v Lcith n Aberdeen
Paramount 15 terug te Hamburg
ravo 15 v Gent te Vesteras
Phoenix Swansea-Antw p 15 Lizard
Pionier 15 v Portsmouth n Antwerpen
Prinsengracht 15 v Amat te Londen
Rapid p 15 Brunsbuttel n Rotterdam
Rlo 14 v Exmouth n Telgnmouth
Rita p 16 Holtcnau n Stockholm
Sandettle 15 v Amst te Naestved
Sal urn in 13 v Newlyn n Londen
Schokland p 15 IJmuiden n Droback
Skagerxak 14 v Delfzijl to Londen
Solent 13 v Port Talbot n Paisley
St Walburg 15 te Bordeaux
Taurus 13 v Rotterdam te Londen
Terschelling 16 te Cardiff
Texel 15 v Rouaan n Lissabon
Tiny Rotterdam-Garston p 14 Lizard
Ton S 16 v Rotterdam te Antwerpen
Toos 15 v Partington n Nantes
Trio I 13 v Dublin n Par
Tromp 15 v Ipswich n St. Malo
Twee Gebroeders p 15 Ouessant
Union Antw-Dublin p 14 Lizard
Uranas 13 v Billingham te Boston
Urmajo 15 v Boness to Seaham
Valbella 15 v P Talbot te Dublin
Vechtstroom 14 v Bristol te Cardiff
Viking" 14 v Avonmouth te Swansea
Vlieland 15 v Rouaan n Malmo
Westerdok 10 v Dieppe te Gent
Westereems 14 v Wisbech te Boston
Wrstermarkt 15 v Telgnmouth n Gus-
tafsberg
Zeeland p 15 K Skagen n d Tyne
Zwerver 15 v Vlissingen n Middlesbro
[Ncderland-lndonesie
Agocng 17 te Sorong verwacht
Laertes 16 te Port Swettenha#!
Manocran 15 op 300 m NW Maladlven
Modjokerto 15 v Pt Said te Genua
Oranje 15 v Colombo n Suez
Phrontis p 15 K Bon n Amsterdam
Polydoru» 17 v Suez te DJeddah
Raki 15 v B.injuwangl n Panarukan
Rlouw 18 v KIdjang te SurabeJa
Slbajak p 15 Bona n Rotterdam
Slamat 15 op 780 m ZO Guardeful
Wm. Ruys 15 v Southampton n Pt
Said
Tnnkvaart
Adlnda p 15 K. Paderan n Haiphong
Agatha 17 v Pladlu te Penang
Antonia 15 v Singapore te Tourane
Callex Delft p 15 de Casqucts
Caltex Nederland p 15 de Casquets
Callex Pernis p 15 Lissabon
Caltex The Hague 15 v Sidon n Rott
Caltex Utrecht p 15 de Casquets
Ceronia 15 v Curacao te Pt Cardon
Chama 15 op 420 m NO Curacao
Claveila p 15 Bizcrta n Amsterdam
Cleodora 15 v Singapore te Albany
Coryda 15 op 460 m ZO Socotra
Duivendrechi p 18 Scllly n Hamburg
15 op 230 m OZO v Saigon
ia 15 op 580 m WZW Finisterre
Esso Amsterdam p 15 Bona n Antw
Esso Den Haag 18 te Port Said verw
Esso Rotterdam 15 630 m NO Sombrero
Ftrema n 15 Kreta n Spezia
um 16 dw Sukrabaal n Suez
15 v Hevsham n Liverpool
Macuba 14 v Kawasaki n Mirl
Marisn 15 op 160 m O v Aden
Marpessa 15 v B Paoan n Singapore
Mirza 15 op 100 m ZZW Osaka
MÏtra 15 v New York te Mamonal
Omala 15 op 1400 m NO Barbados
Ovula 17 te Belem verwacht
Papendrecht 15 300 m NNO Madeira
Pendrecht 14 v Paulsboro n Beaumont
Perna 15 v Gothenburg n Malmo
Stanvac Djlrak 16 v Haiphong n Sun-
gel Gerong
Stanvac Talang Akar
Rotterdam Tijdstroom. Hamete:
nelle Van Brenk Belgis
India Den Dikken. Butania 1
burg: Irene. Schram. Kr.
Duvnmever Gulf 25. Polder Toiler
Boot Damco -118 Oversteeg: CU
De Bot. Rlslcct;- Van Deodewl
Roelli Winkel Pletemella
Wachter. Amsterdam: ZeeL
ter 1 Llndhout Flat Kart:
Schot; Agathe v. d. Bos
Bultje Werkendam: Christians,
sluis Anja Hovestadt; Dumbo.
land Schiedam Topaze. Mol«
hanna Smit Dordrecht: Cor
Jong: Neljo Leemans: Sti
Den Helder: Albatros.
Kerkdrlrl: Robert, Ma—
Alelda. De Wit Utrecht: Wlco. -----
Ier: Fraternlté 3. Poppelier ZlerlK««!
Temeuzen 27, Jongman. Zwolle:
beth Van Hooft- Catharina Hollan
der. Schiphol: Elize Doorns GalalMi
Llnquenda. Versluis. Rosaura: Fluvi»-
le 27. Van Deurzen. Eindhoven: Se-
cundo. Kik Roosendaal: Florlmont,
Maloux Schoonhoven: Flod Houter
man Velsen: Ruvsdael. Meerteni
Schokkerhaven: Koophandel.
Renkum: Azolla De Leeuw van We-
Duitsland: Danube De Wtji Ga
land Cornet; Moldau. Bulsman-
ryl. Revnlers Helvetia Koreman: Eiw
De Raad Caucasta Koreman Hu*o
Stlnnes 32. Gemholz: Benda. Haver-
hoek Rheinfahrt 90 Heek CeclUev.
d Voorde: Zephlr. Ruelens
Hoop De Waard Fluvialc 12. Decap.
Fluvlalo 28, Blankert Tltanla. NM-
Fraternlté 9 v. d. Sande: Me
tador, FlUgel.
Bazel: Express 31. Reinders
België: Bruinvis Griep: Res riove.
Hoogendoorn Salf 7. Govaert Tony.
Geirnaert Harmln v. d. Ende: old*
11a Sandifort Slavonin. Vroeg in
Wev Cornelia De Witte Butania I.
v d Stroom- Polonla. Wilting. M»"
rlette Gasten: Spes Vecnma Excel-
Droog: Dankbaarheid. Van Zen-
Wuta Van Zanten Emeraude.
rlngvllet,
vaart Alfit Veldman: Spe». I
Furka. Dung Stad Amsterdam
B^RchaH^Ajntte^^^DhPhjlL
Telegraaf 2 Werkhoven. ZeeiaM»
Luister 2 Dane Corrle. De Vrli:
seldorf Fergen Massenet. Bock H*"\
ma De Bruyn- Neptun 10 verdub]'
ToUo.nn» 19 !"1» .Innoo WalrUi
p 15 P. Swet-
yrong
Tankhaven 1. 15 200 m N Natuna eil
Tankhaven 3. 15 te Singapore
Tlbla 15 v F-astham te Port Said
Woensdrecht 15 v Pt Said n Thames-
Scheldevaart
HANSWEERT 18 Apr. OeptM. met
a STffibS
af 5. Staal:
,1 Tromp: «n-
Telegraaf 12. De Jonge Walrua
Molen Geertrulda. Van Ie
pin Van Meel- Rhelnland
Nelleke. Moens: Telegraaf l
legraaf 17. Snoek- Algol Tromp:
terwalden. 'Meng
WATERSTANDEN GROTE RIVIE*,M
16 April
De wateratanden zUn:
RhelnfeM«
23 -5: Brelsach 1.63 -8: StraatiOurs
28 —10 Maxau 4 09 Mannheim
2 Malnz 2 62 -9- Blngen 1 81 -*•
Kaub 193 -3: Koblenz 2 06 -7: tW"2
- -9 Keulen 1 86 -IS Duszeldon
14- Ruhrort 3 94 -18 Wesel
[x-koninp Peter II van Joego-Slavié
Geen mens die er in het dage-
Ijjki leven gauw aan zal
denken, dat in lal van landen
noi mannen en vrouwen leven, die
eeni, toen de tijden hun gunstiger
idind waren, aan het hoofd van
landen en naties stonden: vorsten
en vorstinnen en hun familie van
prinsen en hertogen. Toch bewegen
,h die eens machtig en gevierd
waren en die het bevelen meer
gewoon waren dan het gehoor-
aamen, xich thans hier of daar te
midden van de burgers van een of
«uitte mogendheid. De een meer.
de inder minder, is opgeslokt door
de massa-bevolking ln een grote
■tad of leeft onopgemerkt in kleine
buitenplaatsen.
Een bescheiden staat, die zelfs
geen flauwe weerschijn meer is van
het lpven. det ze vroeger gekend
hebben, is hun deel geworden en al
zullen enkelen van die groten van
weleer het misschien nog niet zo
kwaad hebben, toch is er heel wat
tragiek in hun bestaan. Sterker neg
en is hun wel duidelijk
.at de historie een ijzeren
wet heeft en dat er ook in het
sociale en politieke leven bandjirs
zijn, die door niet? zijn te stuiten.
Dikwijls is de persoonlijke les, die
zij te verwerken kregen, heel wat
pijnlijker geweest dk.i ze voor
menig ander was. Al te vaak bleek
n.l. aat een tekort aan karaktervast
heid en aan persoonlijkheid de kiem
is geweest, van waaruit hun tegen
slag en mislukking zich begon ie
voltrekken.
„VORSTELIJKE emigranten": het
is de titel van een toneelstuk,
maar het is ook een toestand uit
op het herkrijgen van wat wel
licht voor altijd verloren ging
Langzaamaan habben we het
aantal koninkrijken zien inkrimpen.
Kleiner en kleiner werd hun aan
tal. Spanje voegde zich in de rij van
ex-monarchieën en liet Alfonso XIII
vertrekken, van wiens zonen er
thans nog twee met elkaar over
hoop liggen in verband met de
troonsopvolging. Een van die zoona
eist de rechten op voor een zoon
uit zijn eerste huwelijk, de andere
zou zelf het liefst rechtstreeks op
de troon stappen. O illusies en dro
men! Zouden die verdrevenen er
rekening mee houden, dat niets
grilliger is dan de historie en dat
vergane kansen door de kuren van
het lot altijd nog wel eens her
nieuwde kansen kunnen worden?
Bezoekt ge de Parijse modeshows,
dan kunt u daar misschien ex-
koning Peter II van Joegoslavië te
gen het liji lopen, zoon van de in
1934 te Marseille vermoorde koning
Alexander I, wiens huwelijk met
prinses Maria van Roemenië, een
zuster van koning Carol, in 19J2
werd voltrokken.
Carol ging in en uit
JA, daar hebben we nog een naam,
Carol, romanticus in de liefde.
Zijn eerste huwelijk werd in 1919
ongeldig verklaard. Twee jaar
daarna trouwde hij met prinses He-
!m ze maar op:
Zita van Oostenrijk, de
van de in 1922 op Ma-
keizer Karei; haar
Otto, die in 1951
huwelijk trad met
Reging van Saksen-Meiningen. een
pnnsea die lot 1950 kinderverzorg-
«ter in een kamp voor displaced
persons in Beieren was; neen, het
laatste deel van de levensweg der
is zonder zon geweest;
zich nog koning Zog
die bij het begin van
de tweede wereldoorlog zijn troon
verloor? Vluchten uit Tirana moest
hij, met zijn vrouw en zijn zoontje,
een baby nog. voor de troepen van
Mussolini. Ook hij is thans een „ge
woon" man, bezield nog met hoop
Italië, dai vele smartelijke erva
ringen heeft gehad sinds het begin
van de tweede wereldoorlog, heeft
ook zijn koningsdrama's gekend. Ku
ning Victor Emmanuel verkeerde
naast Mussoltnt in een zonderlinge
positie. Zijn zoon Umberto heeft als
koning dertig dagen geregeerd en
moest daarna met echtgenote en
kinderen het land uit. Evenals Carol
belandde Umberto in Portugal, waar
hij thans nog woont.
Koninsin Helena nan Roemenië
flinks) met haar zoon Michaël en d>t
öravin van Aosta
Ex-Carol van Roemenië, die in 1953
overleed
lena van Griekenland, een verbin
tenis, die ook strandde, doch om an
dere reden: Carol beminde haar
niet. Zijn derde huwelijk bracht
hem de befaamde Madame Lupescu
tot levensgezellin. Met haar vv-
tigde Carol zich te Parijs en in 19:!3
dqed hij afstand van de Roemeense
troon. Trouwens, een andere keer
had hij al eens meer afstand ge
daan. Of zo'n stap voor hem een
ernstig feit was, kan worden betwij
feld. Carol moet geweten hebben,
dat maar weinig dingen onherroe
pelijk zijn. En zowaar, zelfs na die
tweede afstand zouden ze hem in
Roemenië als hoofd van de staat
weer terugzien. Intussen was zijn
zoon Michaël tot koning uitgeroe
pen. Hij kon niet weten, dat ook
hem een gedwongen afstand boven
het vorstelijke hoofd hing. Haaslig
keerde Carol ir. 1930 naar zijn land
terug, waar zijn zoon van de voor
naamste stoel des lands moest af
komen om het veel begeerde plaats
je weer aan papa af te staan. Als
zoon heb je maar gehoorzaam te
zijn. zelfs al ben je koning. Tien
jaar heeft Carol nug het monar-
chaat bekleed, tot 1940. Tussentijdse
troonsafstanden kwamen niet meer
voor; met zo'n grapje kan je niet
blijvend voor den dag komen.
Prins Nicolaas. Carols broer, heeft
het met zijn familielid niet gemak
kelijk gelud Dat is ook ellebogen
werk geworden. Op 19-jarige leef
tijd kwam Michaël weer aan de
macht en Carol verdween met me
vrouw Lupescu naar Zwitserland,
l iter trokken ze via Spanje naar
Portugal (1947), waar Carol in 1933
te Estoril overleed Zeven jaar ra
zijn vader liet koning Michaël de
Roemeense troon voorgoed achter
zich. Hij had blijk gegeven moedig
en doelbewust te kunnen optreden
en zich te weer gesteld tegen het
opdringend gevaar van een bes'is-
sende Russische invloed in zijn land.
Te Athene trad Michaël in 1948 in
het huwelijk met prinses Anna van
Bourbon-Parma. nicht van prins
Erik van Denemarken. Als ge in
Lausanne komt, kunt ge het paar
daar wel eens aantreffen, maar ook
ziet men ze vaak in Florence of
Ayot St. Lawrence in Engeland.
TlflTNDER vorstelijk dan vele an-
■*-**■ deren, die eenzelfde lot trof, ia
Faroek van Egypte uit zijn allerbes
te doen geraakt. Genieter en bon
vivant als hij is, gaat hij zijn eigen
gangetje en we hebben dat de laat
ste tijd, door al het nieuws over
hem in de bladen, min of meer „van
nabij" kunnen meemaken. Faroek
is een man voor de luchtige en ple
zierige kant van het leven, die het
met zijn taak als regerend vorst niet
nauw heeft genomen. Dan zijn er
anderen, die met meer waardigheid
en met meer ïesultaat hun land ge
diend hebben en die ook met meer
waardigheid de aftocht hebben ge
blazen. Vele verblijfplaatsen heeft
de ex-monarch op het ogenblik. Nu
eens laat hij zich aan een luxe
strand hier, dan in een weelderige
omgeving daar fotograferen. Ma
gerder van alle narigheid is ljij, 8e_
tuige al die foto's die van hem wor
den verspreid, nog niet geworden.
Natuurlijk is men gauw geneigd om,
als iemand bergafwaarts gaat. da
verantwoordelijkheid voor de déba-
cle len volle op zo iemands eigen
schouders te leggen. Toch hee{t zelfs
Faroek' niet alles kunnen helpen. De
omstandigheden, waarin hij van
meet af aan verkeerde, hebben aan
de persoonlijke gedragingen van
Faroek mede schuld gehad.
Een wonderlijke rij vormen, al de
ze in het gewone leven terechtgeko
men voornamen en hoogwaardigen.
Als ze ons eens in revue zouden
passeren, uitgedost in de schitteren
de gewaden en uniformen, waarmee
ze vroeger voor de ogen van hun
onderdanen verschenen, en we zou
den diezelfde rij da.' nóg eens
voorbij kunnen zien trekken, maar
ieder dan gekleed in civiel, in het
pakja van alleman Het zou een
vertoning zijn, die de stoutste fan
tasie van het onwaarschijnlijkst
operalibretto tot schaamte over zijn
armetierigheid zou fcunnen brengen.
Geen troon,
maar bureaustoel
ERGENS leven de nakomelingen
van ex-keizerin Zita, die in 1940
naar de Verenigde Staten vertrok.
Haar acht kinderen groeien er op
Aartshertog Otto van Habsburg met
zijn vrouw, prinses Regina van
jjaksenMeiningen en hun doch
tertje Andrea Maria.
als Amerikanen, maar met een
Habsburgnaam op de achtergrond
van hun bestaan. Aurtsnertog Otto,
een van haar vijf zoons, studeerde in
Leuven en behaalde daar het docto
raat in de staatswetenschappen.
Aartshertog Rudolf, een jongere
broer van Otto, die werkzaam is op
een Amerikaans-Canadese bank,
trouwde in 1953 in New York met
een telg uit een voorname, te Parijs
levende emigrantenfamilie. Weer 'n
andere Habsburg heeft bij de Fox
film gewerkt; sommigen kwamen ln
technische vakken terecht en hun
maté van maatschappelijke welstand
is zeer verschillend. Ergens ook leeft
ex-koning Zog van Albanië, die
eveneens in de Ver. Staten een toe
vlucht zocht.
i *2 Stelnbach 138-
Loblth 10 15 -19 Nijmegen 8 W
Arnhem 8 03 —17: Eefde 3.30 —ie.
venter 2 40 -14: Monsin
50 11 —4: Borgharen 40 10
4.7J: Belfeld 11.09 —11.
Ziïars*
ÏN ENKELE'KLEINE PLAATSEN in Nederland
wordt met Pasen nog een oud gebruik in ere ge
houden. Als de boer op Paas-Zondag ter kerke
Wat, blijft de duffelse jas, die hij Zondag aan Zondag
droeg, thuis in de klerenkast en de boerin gaat aan
ïüa zijde, getooid in een stemmig nieuw kleed of
Pronkend met een nieuw hoofddeksel. Boer en
hoerin zijn dan „op hun Paasbest". Vroeger was het
®en algemene gewoonte zich met Pasen in- nieuwe
Weren te steken en de winterkleding op te bergen.
De weersgesteldheid had weinig invloed op dit gc-
hMk; weer 0{ geen weeri men volgde de gewoonte.
»Uof het een onschendbaar ritueel was. Thans vindt
njen nog slechts sporadisch, hoofdzakelijk op het
Watteland, dit gebruik. Hët' Ifceft echter nog voort
de uitdrukking „Op zijn Paasbest zijn", en in
Vlaanderen zegt men: „Hij heeft zijne Paasfrak aan".
Een oud-Nederlands dichter, Everaert, spreekt zelfs
ai.ovér die gewoonte.
fck hebbe m\j selve uecleedt in snlcken oebare
Alleen oft nu Paesschendach ware.
Verschillende spreuken en zegswijzen, waaronder
er zijn die al eeuwen ln de volksmond leven, heb-
en het Paasfeest tot onderwerp. Meer dan andere
dagen werd het Paasfeest met grote verwachting
lemoet gezien, speciaal door dat bevolkingsdeel
or hetwelk er de zeswéekse vastentijd aan voor-
ejng. Daaruit is waarschijnlijk het gezegde: „Men
i-°® *een Alleluja zingen vóór het Paasfeest daar
klno n' Ook in vele zg' "Zel-spreuken", uitdruk-
gen met een gemakkelijk aanvoelbare humor, ko-
a gezegden voor, die wijzen op het verlangen
waarmee men het Paasfeest verbeidt, n.l.: „Te rap
gesproken, zei de koster, cn hij zong Alleluja op
Aswoensdag" (de eerste Woensdag na Vastenavond).
In die zei-spreuken wordt het Paasfeest nog en
kele malen genoemd. De humor van die spreuken
school in de komische toepassing van het gevleugeld
woord.
„Die het ambacht verdient, krijgt het werk",
zei Jan de Snijder en hij kreeg in de Paas
weken een paar kousen te verzolen.
Alles op zijn tijd, zei Brabbel en hij hield zijn
Pasen met Bamis (1 October).
Er zijn ook verschilende zegswijzen, die dezelfde
strekking hebben als „mosterd na de maaltijd", b.v.
„Dat zijn vijgen na Pasenen „Vijgen na Pasen zijn
paddestoelen in de Mei". De vijg wa» bij de vroegere
viering van het Paasfeest schijnbaar onmisbaar.
Een nurkse figuur, een droogstoppel, die zelden
tot lachen is te bewegen, heeft een eigenaardige
uitdrukking toegewezen gekregen, n.l- „Als hij lacht
is het Pasen achter zijn oren".
Van Iemand, die het voor de wind gaat, heet het:
„Het is Pasen en Pinksteren bij hem" en op de
persoon, die een hoge leeftijd bereikt, is van toe
passing: „Hij heeft veel Paas-eieren gegeten".
Een treffende uitdrukking heeft men gevonden
voor de betrekkelijkheid van alle tijdaanduidingen,
wanneer die gemeten worden naar persoonlijke
omstandigheden. Zes weken ls een hele tijd, maar,
zo zegt het spreekwoord: „De vasten is kort voor
die te Pasen moet betalen".
Dezer dagen kwam nog het be
richt, dat prins Nicolaas van Joe
goslavië, zoon van de vroegere
prins-regent Paul, bij een auto-on
geluk in Engeland om het leven is
gekomen. Prins Nicolaas, familie
van ex-koning Peter van Joego
slavië. maakte deel uit van de
vrlendepkring van prinses Marga
ret. Hier en daar is zelfs beweerd,
dat er een romance tussen hen bel
den zou hebben bestaan.
„Nicky" werd prins Nicolaas, die
25 jaar is geworden, door zijn vrien
den genoemd. Zijn opvoeding genoot
hij in Engeland, waar hij reserve
piloot was bij de R.A.F.
Omdat hij van jongs af aan in En
geland heeft geleefd, was hij in zijn
manieren typisch Engels. Joego
slavië kende hij vrijwel niet. Toen
hij op de lagere school was werd
zijn vader, Prins Paul, die regent
yas, in Joegoslavië van de troon ge
stoten. Hij woonde in een flat te
Londen, was bekend om zijn opge
wektheid en stiptheid en werkte '%i
een Londens scheepvaartkantoor.
Prins Alexander, zijn oudere broer,
is piloot bij de Britse Europese
luchtvaartmaatschappij. Ook ex-
koningin Maria van Jocgo-Slavië, 'r.
zuster van koning Carol, de moe
der van ex-koning Peter, leeft in
Engeland, evenals haar twee jon
gere zonen, die een boerderij in Sus
sex drijven.
Zij allen zullen zich achteraf wel
eens rekenschap hebben gegeven
van de onloochenbare tendens om
de koninkrijken te vervangen doot
republieken. Zo althans is het in
het jongste verleden gegaan. Of er
juist in die staten waar de repu
blikeinse staatsydrm heerst, de
meeste rust en stabiliteit is, mag
men, gezien de feiten, betwijfelen.
Als het dus daarom zou gaan, zou
men zich kunnen afvragen, of óe
historie zich nipt heeft vergist.
Dit is trouwens een vraag, die ons
tot allerlei historisch-philosofische
bespiegelingen zou kunnen verlei
den. Kan de historie zich wel ver
gissen? Volgt ze niet een eigen lo
gica, die niet altijd de onze zou
zijn? Vast staat, dat vele hoogsten
der hogen haar dwang en greep
hebben gevoeld en Jan Luykens
constatering, dat men onder daken
van riet gebouwd geruster zit dan
op de hoge troon, is door de opeen
volgende tijden klemmender beves
tigd, dan de dichter wellicht ooit
heeft vermoed.
kunt tegenwoordig zelden
een dagblad openslaan zonder
l-erin te lezen dat de „aandacht
i onze openbare besturen" op het
ene of het andere zou moeten ge
vestigd" worden. Ik geloof dan ook.
dat het mijn elementairste recht
op mijn beurt de aandacht van de
overheid op iets te vestigen, dat mij
al sinds geruime tijd bekommert, n.l.
de onmogelijkheid in België zijrï weg
te vinden.
Ik ben namelijk tot de conejusie
gekomen, dat. ingevolge een geheel
van omstandigheden, waarover ik
niet wens uit te weiden, de heden
daagse weggebruiker zich, bij het
zoeken naar zijn bestemming in
België, voor dusdanige onoverkome
lijke moeilijkheden bevindt, dat men
het fecht heeft te spreken van „een
nationaal probleem". En Indien men
de aandacht van de openbare over
heden niet op „nationale problemen"
mag vestigen, voor wat dienen de
nationale problemen dan nog?
Dat men mij niet kdme zeggen dat
er land- en wegkaarten bestaan. In
gevolge de rooiïngswerken en het
aanleggen van nieuwe banen, zijn cr
negen kansen op tien, dat de weg
die ge zoekt, niet op de kaart ver
meld staat. Wat de weggebruiker
verlangt, is een practische wegaan-
wljzer. Als practische wegaanwij-
zers bestaan alleen: rijkswacht en
politie enerzijds en de inboorlingen
anderzijds.
Wat rijkswacht en politie betreft:
een lange en soms pijnlijke ervaring
heeft mij geleerd alleen in uiterste
nood hun hulp in te roepen.
De rijkswacht en de politie zijn
daar om de orde te handhav.en
dat weten wij thans maar de weg
aanwijzen is hun specialiteit niet. Ik
zal niet zeggen dat de gemiddelde
Belgische rijkswachter of politie
agent altijd een laatdunkend perso
nage is, maar gewoonlijk, wanneer
ge hem de weg vraagt, geeft hij U
de gevraagde inlichting op een toon
van een zulkdanige onuitstaanbare
superioriteit, dat ge liever vijf kilo
meter verkeerd rijdt.
Ik heb eens op een Brusselse bou
levard. aan een politie-agent de
^Jalileïlaan gevraagd. Toen hij mij
gezegd had. dat ik in de Galüeïlaan
stond heb ik al de moeite van de
wereld gehad een proces-verbaal
voor „smaad aan de openbare
macht" te ontgaan. En missen is
toch menselijk.
Een paar dagen geleden, moest ik
in De Bomstraat zijn te Ant
werpen. De eerste politie-agent, tot
wie ik mij wendde, stuurde mij naar
dc Pompstraat. In de Pompstraat
ontmoette ik een tweede wetsdie-
naar. En dit gaf aanleiding tot vol
gende tweespraak.
Ik: Mijnheer, kunt ge mij de weg
niet wijzen naar De Bomstraat?
Hij: Maar gij zijt in de Pomp
straat.
Ik: Ne«n, niet de Pompstraat, DE
BOMSTRAAT.
Hij: Wat wilt ge nu eigenlijk, De
Bomstraat of de Pompstraat?
Ik: De Bomstraat, met een B, zoals
in Bomstraat.
Hij: Hoe wilt gij dat ik U de weg
wijs, als gij niet weet of ge naaT De
Pompstraat wilt of naar De Bom
straat?
Ik: Ik wil naar De Bomatraat.
Hij: Maar gij zijt in de Pomp
straat.
Ten slotte heeft hij zich verwaar
digd mij de kortste weg naar De
Bomstraat te tonen, maar dat ge
beurde op een toon die mij duidelijk
te verstaan gaf dat, volgens hem, de
intenties waarmee ik naar De Bom
straat ging. zo niet crimineel dan
toch niet zeer zuiver konden zijn.
(En ik was, och arme, op weg naar
De Belg Jan de Spot schreef in
„Ge kunt nooit weten" (uitgave
Desclèe-De Brouwer le Brugge)
bijgaande verzuchting, die aan
toont in wat voor lastige en
soms komische situaties men
kan geraken, als men z'n mede
burgers de weg wil vragen. Zijn
ervaringen deed hij op in België,
maar de menselijke reacties, die
hij signaleert, kunnen we overal
de Katholieke Hogeschool voor
Vrouwen).
Maar er is een vee! eenvoudiger
reden, waarom ge U niet tot politie
agenten of rijkswachters moet wen
den, om wegwijs te worden: dat .s,
dat indien uw intenties zuiver zijn,
de hunne het meestal niet zijn.
Op een keer heb ik te Brussel Je
weg gevraagd naar Koekelberg. De
politieagent haalde een plan voor de
dag en gaf mij, uitvoerig en beleefd,
de gevraagde uitleg. Vervolgens
vroeg hij mijn eenzelvigheidskaajt
en stelde een proces-verbaal op. om
dat er slijk was op mijn nummer
plaat en mijn nummer niet goed
leesbaar was.
Er blijven dus alleen: de inboor
lingen.
Tot de inboorlingen, reken ik alle
de inboorling, die meent dat hij de
weg kent. Het is duidelijk, dat de
tweede categorie de gevaarlijkste is.
In de eerste categorie, zijn er twee
onder-categorieën:
a) de inboorling, die U verklaart
de weg niet te kennen. Het grootste
en enig bezwaar hieraan verbondoi
is dat het zolang duurt, voor dat hij
het U zegt. Ge komt in een dorp
van vijfhonderd zielen en ge moet
in de „Pastorijstraat" zijn. En ge
vraagt aan een inboorling of aan een
inboorlinkske^ al naar gelang:
„Weet gij de Pastorijstraat.'"
Hij bekijkt U eerst verschrikt en
vervalt dan m ^en diepe mijmering,
bij zich zelf'.murmelend: „De Pasto
rijstraat. de Pastorijstraat.
Na lange minutep," kpfïit hij tot de
concluö'ê dat hij fret niet weet en
rood van schaa'tqte zegt hij: „Ik bpn
van de streek niet", precies of gij
hem anders op staande vöet zount
neerkogeierv,
b) dan hebt ge d inboorling die
ook de „Pastorijstraat" niet kent,
maar die heel en al diénstvaar-
digheid zegt: „Wacht ik zal het
eens vragen". (Wat ge evengoed
zelf zoudt kunnen doen). En dan
roept hij er een tweede inboor
ling bij.
„Hé. Lewie, mijnheer moet in de
Pastorijstraat zijn", daarop begint
Lewie na te denken en zegt ten
slotte „Zou dat de Koeidreef met
zijn?" Maar deze veronderstelling
Agent, kunt u me ook zeggen waar
Dit is een door weggebruikers honderden malen gestelde vraag. Dat ze
tot vreemde situaties kan leiden, daarover doet de schrijver van bijgaande
ontboezeming een boekje open.
landgenoten, van beider kunne, die
verondersteld zijn vertrouwd te zijn
met de streek waar gij uw weg
zoekt. Ik kan niet genoeg beklem
tonen. dat als dusdanig, de inboor
lingen een publiek gevaar zijn. Zij
hebben allen dezelfde hoedanig
heden en dezelfde gebreken. Hun
hoedanigheid is, dat ze allen een
overweldigende spraakzaamheid,
vriendelijkheid en hulpvaardigheid
aan de dag leggen. Ik heb mij nog
nooit tot een inboorling gewend die
mij zei dat hij mij de weg niet
wilde wijzen.
Maar ze hebben allen hetzelfde
gebrek en zo is het, dat ik mij nog
nooit tot een inboorling heb gewend,
die mij de weg kon wijzen.
Twee categorieën
F heb over de psychplogie van de
inboorling-wegwijzër trouwens
een hele studie gemaakt. Er zijn
volgens mij twee categorieën: de in
boorling. die de weg niet kent en
wekt een verontwaardigd protest bij
inboorling nummer 1. „De Koei
dreef, allee Lewie, da's ommers de
Pastorijstraat niet!" Maar Lewie
houdt aan zijn gedacht en roept er
een derde inboorling bij.
„Frangois de Koeidreef, heet dat
nu niet Pastorijstraat?" Frangois
begint dan ook na te denken, maar
daar die scheidsrechterlijke op
dracht hem met bevalt, zegt hij uit
eindelijk: „Wacht, ik zal het eens
vragen".
Ten slotte hebt ge een hele samen
scholing rondom u en ge durft niet
weggaan, omdat al die mensen zo
vriendelijk en hulpvaardig zijn en
ge ze niet wilt krenken. Als ge er
dan eindelijk toch toe besluit, hoort
ge de discussie over de „Koeidreef"
voortwoeden en ge hebt het onbe
haaglijk gevoelen een dorpsvete te
hebben verwekte
Maar dat alles is niets vergeleken
bij de inboorlingen van de tweede
categorie. Daar >egipt .het drama.
De inboorlingen van de tweede cate
gorie zijn allen aan de illusie onder- j
hevig, dat ze U de weg kunnen
wijzen. Welnu, ze kunnen het niet.
Ze zijn anders zeer gemakkelijk te
herkennen. Ze gebruiken een slas- j
zin, die ze van alle anderen onder
scheidt. Ze zeggen allemaal: „Me-
nier. ge kunt niet missen".
Weggebruikers van geheel België,
slachtoffers van dit schijnbaar on
schuldige krachtwoord, prent goed
in uw geheugen, wat ik U zal zeg
gen: „Gelooft nooit een Inboorling,
die U zegt: „Ge kunt niet missen:"
De jreurige, de verbijsterende, de
ontstellende waarheid is, dat ge
altijd kunt missen -:n dat ge altijd
zult missen.
Nemen we het eenvoudigste ge
val.
Ge valt op een inboorling van de
tweede categorie en die zegt U: „De
weg naar Buggenhout, Menier? Ge
kunt niet missen. De eerste weg
links en neem dan de tweede rechts
en ge komt op de kerktoren van
Buggenhout uit. Ge kunt niet mis
sen" En ge denkt: ..Dat is ten min
ste klaar en duidelijk Maar ge
komt tot de bevinding, dat het niet
de tweede weg rechts is van de eer
ste links. Het is de derde. Als ge
begint te tellen, is er ene die uw
inboorling blijkbaar niet medegeteld
heeft. Ge twijfelt zelf een beetje en
ge vraagt U af „Zou hij die eerste
meegeteld hebben?" Maar ge ste!t
U zelf gerust met de gedachte: „H'J
zag er zo zeker van z'.chzelf uit" en
ge komt in Dendermonde terecht.
Maar het gebeurt zelrten dat het
zo eenvoudig ls. Want die inboor
lingen van de tweede categorie, heb
ben allen dit gemeen, dat ze ge
loven dat ge met hun streek even
zeer vertrouwd zijt. als zijzelf. Zij
gaan blijkbaar van de krankzinnige
veronderstelling uit dat gij de weg
vraagt, omdat ge hem kent en hen
op de proef-wilt stellen.
„De weg naar Zichem-Zussen-
Bolder?" zullen zij U zeggen, „Me
neer ge kunt niet missen. Ge rijdt
van hier naar „De diij Winden" en
daar r.oemt ge de kasel naar 't Oud
Kerkhof, maar vóór dat ge de
Nieuwe Moler. bereikt moet ge links
inslaan tot go op de grote baan komt
en dan slaat ge rechts in, juist vóór
het Kapelleken en dan altijd recht
door Ge kunt niet missen"
Gij denkt, in uw naieveteit, dat de
„Drij Winden" een café is en det
er zo iets als een Oud Kerkhof, een
nieuwe Molen of een Kapelleken
bestaat. Het is maar later dat ge
zult vernemen, dat al die namen aan
de plaatselijke folklore zijn ont
vreemd en dat men honderd jaar m
de geschiedenis zou moetën terug
gaan om enig spoor van „Kerkhof,
Drie Winden" en heel het caphar-
natim terug te vinden.
Maar gij. goede ziel, ge begint te
zoeken. Na een fridje denkt ge
alleen nog aan die grote baan waar
van men gesproken heeft, want
al de rest zijt ge vergeten. En het
is laat in de nacht, wanneer de
Zichem-Zussen-Boldernaars u, met
een bittere trek om de lippen, zien
aankomen. Neen, neen, dergelijke
wantoestanden kunnen niet blijven
bestaan.
Daarom stel ik voor, dat er een
wet zou goedgekeurd worden, waar
door al wie de weg wijst, donder
er iets van te kennen, zou gestraft
worden met een geldboete van 26
frank, vermeerderd met negen op-
decimes en een gevangenisstraf van
één dag tot één jaar. En daar be
straffing niet volstaat, zou ik voor
el onzé landgenoten, beider kunne,
kosteloze maar verplichte lessen in
het weg aanwijzen willen zien in
richten.
Het is het enige middel om on*
van deze kwaal te genezen.
Tenzij maar dat ls te eenvoudig
en wie denkt nu nog aan eenvou
dige oplossing? men langs onze
wogen behoorlijke wegaanwijzer»
zou plaatsen.
4