/\an liun rijk kwam een einde.... WOö+1 GE KUNT NIET MISSEN '1 Duitsers houden het - technische op de toekomst gericht oog VORSTEN EN HERTOGEN G: LUCHTVAARTPLANNEN IN WEST-DUJTSLAND Men ziet in turbo-jets en ram-jets de grootste mogelijkheden Voor een wereldnet geen grote vloot nodig Grote bedrijvigheid in de Duitse textielindustrie Onze lieverdjes In laadruim gevallen GRIEKENLAND goedkoop Europees vacantie-land Fusie tussen Werkspoor en Stork Directies verwachten bevordering; van gezonde ontwikkeling Achttien jaar wegens moord Onbemande vliegtuigen ook voor civiel gebruik Commies vrijgesproken van smaad Weer gevangen SCHEEPSTIJDINGEN sss: - «ïjTf die hun troon verloren zagen gaan Sloel der verdrevenen Ook Egypte Oude zegswijzen, die op Pasen betrekking hebben Maandag Dialoog iL' I u e I ÜERDE BLAD - PAGINA 2' ZSTBRBSÖ Tl 3VPI1B fljjj In het ministerie van economische zaken en verkeer van het land Nordrhein-Westfa- Icn is de staatssecretaris prof. Leo Brandt een belangrijke figuur. Overal in West- Duitsland waar men zich voor verkeers- vraagstukken interesseert, vraagt men zich af, wie de opvolger zal worden van minis ter Scebohm. Prof. Leo Brandt geeft men daarbjj de beste kansen, al kan zijn politieke gebondenheid wellicht een handicap zijn. Een volk dat leeft en bouwt aan zijn toe komst. Wanneer ook het omgekeerde van deze stelling juist is, dan leeft Duitsland wel zeer sterk, want op ieder gebied en ze ker op verkeersgebied houdt men zich daar liever nog dan met het heden, met de toe komst bezig. Een verschijnsel dat, gezien de moeilijkheden van verleden en heden alles zins begrijpelijk is. Hoe groot het belang van rail-, water- en wegverkeer in Duitsland is. met nog groter belangstelling, nog groter liefde, houdt men zich bezig met alles wat op de luchtvaart betrekking heeft. Ook prof. Leo Brandt De bijeenkomst van de leden der „Gesell- schaft zur Förderung des Instituts ftir Ver- kehrswissenenschaft an der Universitat Köln" bood prof. Brandt gelegenheid tot een diepgaande uiteenzetting van technische en economische problemen van de Duitse luchtvaart. Een uiteenzetting die vooral daarom zo belangwekkend was. omdat zij een duidelijke afspiegeling vormde van de algemene Duitse opvattingen. Men stelt in Duitsland in alle kringen der bevolking een bijzonder belang in luchtvaart. Niet zozeer vanwege de verkeerseconomische aspecten niet alleen omdat men weer Duftse vliegtuigen in de lucht wil zien, maar oral omderwille van de techniek, van de tquenties die moderne luchtvaart voor de technische ontwikkeling heeft. Duits land voelt zich land van industrie en tech niek, meer dan van verkeer en men ontkomt niet aan de indruk dat de Duitse overheid en het Duitse volk het veel interessanter en veel belangrijker nog vinden, in welke mate Duitse wetenschap en Duitse techniek in de toekomst nieuwe vindingen op het gebied van de luchtvaarttechniek tot stand zullen kunnen brengen, dan dat zij zich bekomme ren om de vraag, welke rol de Duitse lucht vaart in het luchtverkeer zal gaan spelen. Hoe belangrijk mert deze laatste factor ook vindt De vloot en de havens Prof. Brandt heeft dit alles met zoveel woorden tot uitdrukking gebracht. Voorop Stelde hij de opvatting, dat men waarlijk geen groter aantal vliegtuigen en dus geen milliarden kapitaal nodig heeft om een wereldomspannend luchtvaartnet 'n stand te houden. Met de K L M. en met an dere kleine landen als voorbeeld, wees prof. Brandt er op, dat men met een vliegtuig park van 15 40 machines een wereldlucht- vaartnet in stand kan houden. De totale wereldluchtvaart bevlieg, een net van 2 175.000 kilometer, waarover in 1952 45 mil- lioen personen vervoerd werden (400.000 op de Noordatlantische route) met niet meer dan 2000 vliegtuigen! De „Gesellschaft filr Luftverkehrsbedarf" voorgangster van een nieuwe Lufthansa, heeft reeds 8 machines bestela: Convairs en Constellations. De eerste machine is sedert 1 April gereed voor aflevering. In Hamburg ls de centrale ..Luftwerft", het grote onder- houds- en reparatiecentrum voor de komen de Duitse luchtvaart in aanbouw. Wat <te komende luchthavens betreft noemde prof. Brandt Idlewild liij New York als ideaal voorbeeld. Schiphol werd als bijzonder ge lukkige oplossing van een regelmatige ont wikkeling geprezen: waarbij prof. Brandt bijzondere woorden van lof had voor de heer Delaert. die het grote geluk heeft ge had. dat hij over een lange periode de ge zonde ontwikkeling van deze luchthaven heeft kunnen beheersen Ten aanzien van London Airport zei de Duitse staatsserreta ris, dat men daar jaren lang genoegen heeft genomen met zeer provisorische inrichtin gen; alleen de landingsbanen zijn volkomen gereed. Over enkele jaren zal op London Airport alles gereed zijn. zodat men dan over een volkomen moderne luchthaven zal beschikken. Düsseldorf krijgt in Duitsland een der mo dernste luchthavens. Daarbij is van groot be lang. dat een der drukst gebruikte spoor wegverbindingen. die binnenkort geëlectrl- ficeerd zal zijn, hier midden door het lucht havengebied loopt. Voor de luchtvaart is het van primair belang, zq zegt men in Duits land. dat bij het steeds sneller wordende /liegtuigverkeer de verbinding luchthaven - zakencentrum niet meer met kleine autobus jes wordt Qoderhouden. Aan- en afvoer van n naar het vliegveld moeten nog op heel wat internationale luchthavens verbeterd worden. Eerst techniekdan verkeer Al deze opmerkingen over luchtverkeer en luchthavens vormden slechts een korte inleiding tot de kern van het betoog van prol Brandt. Blijkbaar ging ook zijn belang stelling in de eerste plaats uit naar de tech niek, die voor de luchtvaart van zo gewel dig veel belang is, maar die anderzijds zulk een machtige invloed op de technische ont wikkeling heeft. In deze tijd, nu er zich op dit gebied enorme veranderingen en een snelle ontwikkeling naar steeds nieuwer vormen voordoen, verkeren de Duitse tech niek en de Duitse wetenschap in een zeer bijzondere positie. In het gehele betoog werd telkens, met trots, van het aandeel van Duitsland in de ontwikkeling van de motoren- en vliegtuig techniek gewaagd. Men heeft in Duitsland blijkbaar het ge voel. dat men daar het toestel met vier gas turbines en straalmotoren reeds in de oor logsjaren ontwikkeld heeft en men denkt jneer aan andere, nog moderner aandrij- Vingsmethoden dan dat men zich nu nog be kommert om problemen, die in Engeland en Amerika nog de practijkmensen bezig houden. Volgens prof. Brandt ziet men in Duits land voor de toekomst de aandrijving vol gens het V-l principe. Dan de z.g. „Stau- strahl", een simpele buis met een gloei- lichaam waar brandstof wordt ingespoten. Alles vereenvoudigingen van de straalmotor met turbine. Ten slotte zijn er dan de moge lijkheden die de raket biedt, mogelijkheden, die volgens prof. Brandt nog geen practische betekenis hebben Voor alle motoren die met explosieve brandstoffen yerken is het vinden van een brandstof, die geen gevaar voor het toestel oplevert een van de belangrijkste proble men. De Duitse wetenschap en de Duitse techniek zoeken op dit ogenblik naar een brandstof die deze slechte eigenschap niet meer hebben. Maar men ziet verder: men denkt aan atoom-energie, waarbij het brand- en explo siegevaar niet nïeer bestaat en men is het in Duitsland niet eens met de Engelse opvat tingen. dat binnen 15 jaar vliegtuigen door middel van atoom-energie aangedreven zul len worden. Turbo-jets. ram-jets met een kern reactor zijn de luchtvaart-motoren van de toekomst! zegt men in Duitsland. Nog is het Duitsland verboden op het gebied van gasturbines, van radar en van kernenergie te werken, maar Duitsland zal op dit gebied toch zijn technische inventiviteit tot uit drukking moeten kunnen brengen Ook en vooral op radargobied. In de oor log heeft Dutisland radaranparaturen ont wikkeld. die volgens prof. Brandt de voor- eangeps ziin geworden van de instrumenten die thans bij de luchtvaartbeveiliging aller- wege worden gebruikt. Duitsland moet ook oo dit gebied weer kunnen werken, in het biizonder vanwege de problemen van het gebruik van lichte metalen die zich bij de ontwikkeling van jet-motoren voordoen. Intensieve opleiding Technische ontwikkeling op dit gebied eist een bijzondere organisatie. Prof. Brandt sprak zijn bewondering uit voor de wijze j waarop Engeland, een zeevarende natie, zich op de luchtvaart richtte. Ten koste van veel moeite en veel inspanning heeft men daar een technische organisatie tot stand ge bracht. die de beste resultaten afwerpt. In het bijzonder ten aanzien van de opleiding van technische krachten heeft Engeland ge heel nieuwe wegen ingeslagen. Men heeft de middelbaar technische opleiding naar de fa brieken en naar de industrie gebracht. lp fabrieksscholen worden technici opgeleid tot zij een speciaal ingenieursexamen, dat in Londen afgenomen wordt, kunnen afleg gen. Dit examen, dat gelijkwaardig is aan het „Bachelor of Artsexamen" geeft o.m. toegang tot het „College of Aeronautics", de hogeschool der luchtvaarttechniek. Duitsland is zich blijkens de uiteenzettin gen van prof. Brandt volkomen bewust van de grote betekenis van technische opleiding en van georganiseerd wetenschappelijk on derzoek en in een complex systeem van sa menwerking tussen practijk en wetenschap heeft men een methode opgebouwd, die met gebundelde krachten naar zo goed mogelijke resultaten streelt. Men weet in Duitsland, dat er tussen het ontwerpen van een vliegtuig en de uitvoe ring ca 10 jaar verlopen en men wil het ogenblik waarop de eerste nieuwe Duit6e machine de lucht ingaat zo snel mogelijk na bij brengen. Reeds werken sinds jaar en dag aan tal van hogescholen professoren en studenten aan de komende Duitse luchtvaarttechniek nie mand buiten Duitsland aan de komende Duitse luchtvaart durfde denken. Het land Nordrheln-Westfalen heeft een systeem op gebouwd om ln een snel tempo technici aan te kweken. Op het vliegveld van Essen, een luchthaven die bulten gebruik ls. werden een aantal technische centra ingericht, die in nauwe samenwerking met professoren der Akense Hogeschool onderzoekingen op luchtvaarttechnisch gebied verrichten. On derzoekingen die allerminst dirigistisch ge leid worden en waarbij men de noodzaak van vrije concurrentie dus volkomen inziet. De bedoeling is. kiemcellen tot stand te brengen (niet alleen in Nordrheln-Westfalen maar in alle Duitse ..Lander"), waar leer lingen zich rondom de wetenschapsmensen verzamelen. Men hoopt hier binnen enkele jaren resultaten te bereiken. Het gebied waarop men zijn onderzoekin gen uitstrekt is wel zeer ruim. Windkanaal- onderzoekingen voor snelheden groter dan die van het geluid; onderzoekingen ln labo ratoria voor gasturbine-techniek, waar men met behulp van gepolariseerd licht langs optische weg spanningen die er in turbine onderdelen optreden, zichtbaar maakt. Men poogt uit de moleculaire constructie van brandstoffen hun eigenschappen en gedra gingen op te maken. Men doet onderzoek naar materialen voor straalmotoren, die im mers met een gewicht van 0.25 kg per pk werken, terwijl dit gewicht bij normale automobielmotoren 4.5 tot 6.5 kg per pk be draagt. Deze onderzoekingen hebben nut voor de gehele techniek en voor de gehele Duitse industrie. In Keulen houdt prof. Berkenkopf zich bezig met verkeersecono mische vraagstukken die betrekking hebben op de luchtvaaart; aan dezelfde universiteit een leerstoel voor luchtrecht, waar meer studenten zijn ingeschreven dan men ooit verwacht had Zo werkt Duitsland in het openbaar en in stilte aan wetenschap en techniek van de luchtvaart: minder aan die van het heden dan wel aan die van de toekomst. Een toe komst die over enkele jaren tot heden zal zijn geworden. De Duitse textielindustrie heeft zich ten volle hersteld van de teruggang van 1952 53. Er wordt thans in vrijwel geen enkele fa briek meer met verkorte werktijden ge werkt en in vele fabrieken ls zelfs weer het twee-ploegenstelsel ingevoerd. De voorra den textielgoederen bij de groothandel zijn in de afgelopen 12 maanden aanzienlijk ge slonken en er worden thans bestellingen geplaatst voor verscheidene maanden voor uit. Ook het volume van de textielexport is in 1953 aanzienlijk toegenomen. De invoerliberalisatie maakt het de Duit se textielfabrikanten mogelijk katoen te ko pen, waar zij dit verkiezen. De aankopen van Amerikaanse katoen zijn alleen onder worpen aan de voorwaarde, dat de betailng geschiedt met dollars, welke in het kader van de Amerikaanse hulpverlening worden ontvangen. Er bestaat een Amerikaans plan om de Duitse textielindustrie 100.000 balen katoen te schenken voor verwerking tot goedergn ten behoeve van vluchtelingen uit Oost- Duitsland en voor de Arabische vluchtelin gen. Dit plan is op het ogenblik in actieve overweging. Het dateert reeds van Novem ber j.l. De Westduitse productie van katoenen garens bedroeg in Januari j.l. 30.113 ton te gen 27.661 in Januari 1953 en gemiddeld 24.369 Ion per maand in 1952. De productie van rayonvezel en rayon was in Januari resp. 11.654 ën 4.749 ton tegen resp. 8.202 en 4.735 ton in Januari 1953 en gemiddeld resp. 8.048 en 3.599 ton per maand ln 1952. De totale textielproductie was in Januaïi 4lager dan in December, doch Tl» hoger dan in Januari 1953. aldus blijkt uit de ge gevens van het regeringsbureau voor statistiek. AMSTERDAM, 17 Apr. Twee 15-jarige scholieren hebben in de Ben Viljoenstraat te Amsterdam een even oud kameraadje met touwen vastgebonden en hem daarna gestomt en geschopt. Een voorbijganger trof later de gebonden jongen aan. De jongen werd direct bevrijd, waarna hij buiten ken nis raakte. Hij had striemen aan beide pol sen opgelopen en een buil op zijn hoofd. Hij klaagde overihoofdpijn en kon zich wei nig meer van het voorval herinneren. Ook een 14-jarige jongen is door de jeugdige vandalen onder handen genomen. Hij heeft evenwel geen letsel opgelopen. De kinder politie neemt nu de ruwe echolieren onder handen. AMSTERDAM, 17 Apr. Aan boord van het m.s. Larenberg. van de rederU Vinke, een 3764 ton metend schip, dat Woensdag uit het dok was gekomen en thans in de Coenhaven bU Amsterdam ligt. is Donderdag een dodelijk ongeluk gebeurd. Twee classi ficeerders van de firma J. C. van Alphen en Zonen te Amsterdam-Noord vielen om negen uur in een laadruim. Men gelooft dat zij in een der half donkere ruimen liepen en daar bij gevallen zijn door een luik. waarvan zij niet hadden gezien dat het open stond. Een der slachtoffers liep als gevolg van deze val zulke zware verwondingen op, dat hij ter plaatse overleed. De ander is ernstig gewond door een ambulance van de G.G. en G.D. naar een ziekenhuis gebracht. AMSTERDAM, IS April Na maan denlange onderhandelingen is besloten tot een fusie van Werkspoor N.V. te Am sterdam en de Koninklitke Machinefa briek Gebr. Stork en Co N.V. te Hen gelo. Hedenochtend is het personeel van beide ondernemingen van dit belang rijke besluit in kennis gesteld. Het ogenblik voor de samenwerking achten directies en commissarissen van Werk spoor en Stork goed gekozen. Er zal een nieuwe vennootschap worden opgericht, trvan de zetel wordt gevestigd te Den Haag. In Amsterlam is vanochtend ln het bedrijf van Werkspoor N.V. aan de procuratiehou ders en de chefs, alsmede aan de vertegen woordigers van het personeel, met name de besturen van beambtenkern en fabriekt) raad, en tevens aan het bestuur van de bazen- en controleursvereniging, medede ling gedaan van het besluit tot algehele sa menwerking met Stork te Hengelo en haar dochterondernemingen, „i, Verdere specialisatie. In een hierover, verschenen gezamenlljKe publicatie zettefrae directies van belde be drijven uiteen, dat hiermee nieuwe moge lijkheden voor een verdergaande specialisa tie worden geopend en Bpreken zij de ver wachting uit, dat „het samengaan van krachtige, elkaar aanvullende productie eenheden een gezonde ontwikkeling zal „be vorderen". Beide directies prijzen zich zeer gelukkig, dat na langdurige besprekingen en ernstige overwegingen dit resultaat kon worden bereikt. Na herkapitalisatie zal het kapitaal van Stork 15.000.000 en van Werkspoor 17.000.000 bedragen. Indien alle aandelen Stork en Werkspoor worden omgewisseld ln aandelen van de nieuw op te richten houlster-maatschappij zal het kapitaal dezer N.V. derhalve 32.000.000 bedragen. Het ligt ln de bedoeling, dat het bestuur van de nieuwe N.V. gevormd wordt door de gezamenlijke directies en de beide raden van commissarissen van Stork en Werk spoor. Beide N.V.'s zullen onder haar eigen naam en directie blijven bestaan. ATHENE, April /Grootscheepse pogingen worden gedaan om Griekenland, dat de titel opeist het goedkoopste Europese vacantieland van dit jaar te zijn, in 1954 door een maximum aantal toeristen te doen bezoeken. Het rige jaar bezochten 94.500 toeristen. Grieks- Amerikanen inbegrepen, dit land. Thans hoopt men. dat dit aantal zal stijgen tot 130.000. Nikolaos Fokas, de 44-jarige rechtsgeleer de. die aan het hoofd staat van de Natio nale Organisatie voor Tourisme. heeft mee gedeeld: „Griekenland hoopt op een top jaar voor 1954, een verwachting, die hoofd zakelijk is gebaseerd op het feit. dat de de valuatie van de Griekse munt met vijftig procent ons land tot het goedkoopste van Europa heeft gemaakt." Hoewel de devaluatie een jaar geleden in April plaats had. zijn de Jiandelsprijzen slechts met ongeveer twintig procent ge stegen. zodat mensen, die het land bezoe ken met vreemde valuta, nog een ruime voordeelsmarge hebben. Toeristen, die het vorige jaar naar Grie kenland kwamen, na de devaluatie van de drachm, gaven tweemaal zoveel geld uit als ze het jaar daarvoor besteedden, voor namelijk omdat ze artikelen kochten, die nu in Griekenland goedkoper zijn dan in hun eigen land. Voor een waarde van 23 millioen dollars deviezen lieten de toeris ten het vorige jaar in Griekenland achter, tegen 9.500.000 dollar, die ln 1952 door 68 000 toeristen werden uitgegeven. Hotel- en voedselprijzen zijn laag gebleven ln verge lijking met andere Europese landen. Een éénpersoons-kamer met privé bad ln een zeer luxe-hotel ln Athene kost ongeveer 19 per dag, terwijl een kamer zonder bad in een eerste klas hotel slecht 6 kost. Prij zen In tweede klas hotels en pensions zijn nog lager. Een goed maal ln een Atheens restaurant komt op ongeveer 5.50 te staan, waarbij men dan nog een flesje Griekse wijn hMft. Wil men het nog goedkoper doen en in een eenvoudige gelegenheid was vlees of vis. fruit en wijn verorberen, dan kan men voor ongeveer 2 terecht. Komt men in de provincie, dan is alles nog goedkoper, voor al op de eilanden in de Aegeïsche Zee, die i de zomer een geliefd toeristenverblljf Jn. De reiziger, die de bergstreken van het land bezoekt of kleine eilanden, die op de gebruikelijke toeristenroutes zijn gelegen, kan uitstekend voedsel krijgen voor een niet grotere uitgave hulsvesting en on kosten inbegrepen dan vijf gulden per dag, wanneer hij op Griekse wijze leeft, ln irpsverblijven overnacht en luxe restau rants vermijdt. Op het ogenblik stellen de Grieken zich hoe langer hoe meer op het toeristenver keer in. Zij voelen, dat er in de toeristische mogelijkheden een goudmijntje ligt en ze maken zich nu op om dat mijntje te gaan exploiteren. Maar ze reallsereft zich, dat. zonder goede hotels, verspreid over het ge heel van Griekenlands prachtige natuur, kustoorden en oudheidkundige plaatsen, al deze bijzonderheden, die het land te bieden heeft, van betrekkelijk geringe toeristische waarde zijn. Constantlne Kitsikls. professor aan de Griekse polytechnische school en bekend architect, schreef onlangs: „De devaluatie van onze munt en de daaruit voortvloeien de toeristenstroom naar Griekenland, geven een kans om het vreemdelingenverkeer op een permanente basis te organiseren. We moeten een plan voorbereiden voor de tijd. dat de voordelen van de devaluatie zich niet meer zullen laten gelden". Da heer Kitslkis stippelde een vijfjaren- DORDRECHT, 17 Apr. De arrondis: mentsrechtbank te Dordrecht heeft de 21- jarige opzichter A. L. L. uit Gouda, die terecht heeft gestaan wegens moord op zijn eerste echtgenote, veroordeeld tot achttien aar gevangenisstraf met aftrek van prae- 'ehtieve hechtenis van 2 October 1953 af L. werd er van beschuldigd zijn vrouw loor middel van arsenicum om het leven te hebben gebracht. Tijdens de terechtzit ting ontkende hij hardnekkig. Hij toonde zich niet geïnteresseerd in deze zaak. De president van de rechtbank, jhr mr D. J. P Hoeufft. deelde mede. dat bij het bepa len van de strafmaat rekening was gehou den met het psychiatrisch rapport, dat over de verdachte was uitgebracht, met de zeer grote ernst van het feit. met de omstandig heden waaronder de moord is gepleegd, met het halsstarrig ontkennen van verdachte en met het ontbreken van elk spoor van be rouw. plan uit voor de bevordering van het vreemdelingenverkeer naar zijn land Voor, zien werd hierbij in de bouw van lende nieuwe hotels en fen van andere voorzieningen. Grii economische bewindsman, Spiro en het trefe probleem eens en voor al te regelen. y Dit Jaar spannen de Nationale OrganU satie voor Toerisme, reisbureaux, hotel-«n restauranthouders alle krachten In om vqel grotere toevloed van vreemde" dan gewoonlijk voldoende service te b Nieuwe hotels zijn verrezen op be_ plaatsen, zoals het eiland Mykonos. eiland Korfoe en te Delphf, het oude rinthië en Nauplia. Speciale inform.— bureaux zijn te Athene gevestigd om ln- lichtingen te verstrekken over faclll" die de buitenlanders kunnen vafl Ook de Griekse douane-autoriteiten hun best doen. Tot nu toe traden deze streng op, doch ze hebben nte aanzt^ gekregen om de zaken op de snelste*!» prettigste wijze af te handelen. Voor stu denten heeft de Griekse regering dit Jaar bijzondere faciliteiten en reducties ine», steld. Alle hotels, door geheel Griekenland hebben er ln toegestemd om buitenland* professoren en studenten een reductie t» verlenen van 25 procent op de van kracht zijnde tarieven. Bij dit alles spreekt het haast dat de spoorwegen niet achterblijven. Zij bieden, evenals scheepvaartmaatschapp!' studenten uit het buitenland :happijen, lijke tarievenverlaging. Wil men gebruik maken van georgani seerde reizen, dan kan men zich opgeven excursies, te land of ter zee. die uit gaan van de Organisatie voor het Tourisme. De voornaamste zorg van de toeristische instanties is echter het tekort aan hotel- verblijven. „We zouden dit jaar meer dan tweehonderdduizend bezoekers kunnen heb ben." aldus Nikolaos Fokas. „als het niet was. dat er een tekort aan hotelruimte ii. Ik hsb slechts één raad te geven aan onze vrienden in het buitenland, die ons dit jaar willen bezoeken. En dat ls kamers zo vroeg mogelijk". In November van het vorige jaar werd bij Lockheed een speciale afdeling gevormd voor Geleide Projectielen. Deze afdeling, die onder leiding kwam van Elwood R. Quesada, een vroegere generaal van de luchtmacht, zou zich speciaal gaan bezig, houden met studies en researchwerk op tul gebied van geleide projectielen en onbe mande vliegtuigen. ze afdeling, die met 60 man begon, ïu al meer dan 300 man personeel iest al naar een nieuw, groter kantoorpand worden uitgezien. Dit heeft men gevonden in de fabriek op het Van Nuys vliegveld. De verhuizing en installs- i de afdeling in haar nieuwe hom» heeft meer dan een millioen dollar gekost. Men is echter nog maar aan het begin, ant men verwacht dat ln enkele maan den tijds het personeel tot het drievoudige zal toenemen. Voor deskundig personeel lig gen hier uitstekende mogelijkheden. AMSTERDAM. 17 Apr. - Het eerechlihi te Amsterdam heeft ln hogër beroep de H- jarige commies der gemeente Amersfoort T. G. L. van S. vrijgesproken van de hem ten laste gelegde belediging en smaad tegenover de directeur van Sociale Zaken van Amersfoort, door middel van anoniem# briefkaarten en een brief. De rechtbank had Van S. veroordeeld tot een boete van f 500 subsidiair een maand. De procureur-generaal die op grond van 1 de rapporten der schriftkundigen het bewijs geleverd achtte had bevestiging van het f rechtbankvonnia geëist De raadsvrouwe. die omdat de rapporten niet gelijkluidend I waren, het bewijs niet geleverd adhtte, had tot vrijspraak geconcludeerd •s-HERTOGENBOSCH, 17 Apr. - Zatef- dagavond j.l. zijn twee lang-ge6traften uit de jeugd-strafgevangenis Nieuw Vosseëefef te Vught ontsnapt. Hoewel de gemeentepO- 1 litie van Vught het onderzoek in samenwttj, king met de justitie onmiddellijk ter band nam, is het tweetal geruime tijd onvindbaaï kunnen blijveri. Donderdag werden de ont snapten door de rijkspolitie in Oisterw®' opgespoord. Zij werden opnieuw in Nieuf: Vosseveld ingesloten. Scheepvaartbewegin^ Binnenlands havens AMSTERDAM. AANGEK. 15 APR Br. Scout. Eng Kelllneham. ledig, Petr.h.. Ruys. Titus. Ned Bremen. Lev k VCK Merwede. Ned itg Sum k Vinke: li" •kiie slg Sur.k.. VCK Eng Goole. stg M-K H3IV1 rran. veisen, leuix. Zeeb k VCK: Falcon. Eng.. Londen, stg H.k Gen. Steam. 16 APRIL Jagersfontein. Ned.. Ant werpen. stg.. Sum.k. H. Afr. Lijn Bittern. Eng R dam. stg H.k., v. Es jfc v. Ommeren Eemstroom. Ned Lelth. stg H k HSM Lutterkerk. Ned Rdam. stg Sum.k.. H. Afr. L Arnnlde. Dts. R dam stg Coenh. Smuling: City of Hamburg, Eng Ant werpen. stg H k HSM: Bompla. Noor Velsen. stg Coenh VCK Alkald. Noor. Isle of Grain, ledig. NDSM. Mul. Ier Polaris. Zw Ljusno hout. Houtv VVERTROKKEN 15 APRIL: Bamsdal. Hamburg, ledig Oranjestad. W Indië. «tg Allan. Malmo. cokes: Borami, Umuiden stg Brouwersgracht. Rot terdam. stg Ariadne. R dam. stg. 16 APRIL Marwlt. Bremen stg Br. Scout. Jarsow. gasolie; Fernhurst. Hampton Roads ledig. DELFZIJL. AANGEK. 18 APRIL Mota. Ned Ystad. balken. WaRenborg VERTROKKEN 15 APR Favoriet. Bohus. rout: Hunieborg. StatenztJI. ledig, doorv Amasus Fluvius. Wells. ^VERTROKKEN 18 APRIL Madjoe, R'dam ledig, doorv Nanny, Gothen burg. zout GRONINGEN. AANGEK 15 APR Pelikaan. Haderslev. sparren. Wagen- *KVERTR0KKEN 14 APR Soli deo Gloria. Silvesborg. op doorv kunst mest. Wagenborg. HABLINGEN. AANGEK. 12 APR Zwarte Water. Ned hout. Norrköping. Kuhlman Auguste Dtstarwe Ant werpen bijlegger: Brandaris. Dts, stg. Duisburg bijlegger Hermann, Dts. glas Reinberg. bijlegger 13 APRIL Birmingham Ned ledig. Rdam. SSM- Lelie. Ned. hout. Zwammerdam, bijlegger Meta Ostcr- wich. Dts. cokes. Antwerpen, bijleg ger: Hamburg. Dts stg.. Duisburg, bij. legger Armin. Dts hout. Neuköping. b'i#etAraiL: Glorie. Ned., ledig Ant werpen werf Falrplny. Dts. ledig Hamburg, sleepb Groningen Eng ledig Hamburg. Gen St. Tr. Co. 15 APRIL Swift Eng. stg Londen. Gen. St r. Co.: Hans. Dts.. kiel. Ben- dorf. bijlegger. VERTROKKEN 12 APRIL Abel Tasman, ledig IJmuIden: Brandaris. stg Norrköping: Augnite. tarwe Hor- "T" APRIL: Birmingham, stg Goole Hermann, gias. Stockholm: Meta Os- te rwlch. cokes. Korsor: Hamburg, stg. Hsmbura Atmln. hout. Keuten 14 APRIL: Alouette. stg Londen: Zwarte Water, ledig R'dam 15 APRIL Fanto 18. petroleum. Ham burg: Groningen, stg., Londen. ROTTERDAM AANGEK 15 APR Albert Dts Londen stg. Mauritz. Dordrecht, Wirkcnburgh. Ned Ca sablanca stg. Muller Jobsh Trave ilichteri per slbt. Sonderburg. Dts Brunsbuttel ledig, v Ommeren Per nis NM: Oudaia. Ma rok Casablanca, stg Wamberslc Schieh NZ: Ameland, Ned Londen ethyl. Holscher Bin- nenh Donau. Ned Newcastle, kolen Alpina Waalh SHV. Hebbic, Eng Goole. stg Hudig Pleters. Merweh WZ Ophelia. Dts St John. stg. Wambersle Schieh Tinda. Ned Lon den. stg. North Sea Line. Rijnh OZ. Vindleut Atque Puilt. Nod LvsekUl stenen v Ommeren Waalh G Nico- la. Dts Hamburg, olie v Ommeren, boeien 2e Petrh.: Otto. Dts. Ham burg. benzine Esso Nederland Pemts N.M Olive. Ned Londen, stg Lijn zaad. Merweh 3: San Adolfo. Eng Stanlow Ledig v Ommeren. Pemis BPM Rabat DtsCasablanca fos faat. Oudkerk. Waalh Fr Sw City of Birkenhead. Eng Kobe, stg Ho>- man en Schuurman Pemis PM She- zijl. ledig. Ned Transp bur Rljnh. ZZ Christine, qtsHamburg olie. Pakhuism Pernis 2: Irak. Dts.. bij Poortershaven teruggekeerd wegens slecht weer Kurt. Dts bij H v Hol land teruggekeerd wegens slecht weer. Niienburgh. Ned Middlesbro. stg Muller. Jobsh Dryburgh, Eng Lelth, stg Burger IJselh OZ Tuko. Ned Montrose, sta.. Anth. Veder. Numans- dorp: Sandhamn Zw Yokohama, fruit Ned Bevr Kant Merweh IJsel, Ned Dieppe lijnkoekschilfers. Worms. Middenkous Folga. Noor, Shellhaven. ledig Ommeren. BPM Pernis 30 8 APRIL Virgo. Ned Portsmouth, ledig Holscher Middenkous: Vivo. Ned Goole. kolen SSM. Merweh Markab. Ned Londen lege vaten. Ku- bero Blnnenh Ollvlan Coast. Eng Newcastle, stg Burger. IJselh Port Gcntil. Fr Le Havre benzine v Om- :n. 2e Petrh Ruhr. Dts, Sag- erts. Bergtraship Waalh. 98: Saxonsea. Lib Mcna al Ahmadi. olie. en Dekkers Pernis BPM 31 Vrij- hurgh Ned Londen, stg. Cornelder. Jobskadc: Brouwersgracht. Ned Am sterdam. stg Spliethoff. Jobsh As- a Noor. Bergen stg Burger. IJsel- -en OZ- Oda. Dts Trelleborg. olie. Ommeren. Vlaard BPM Ariadne. Ned Amsterdam, stg Hud Veder. Lekh OZ: Lieutenant Lancelot Fr. Dielette erts Muller. Waalh. THB - rnstcin. Dts Valparaiso, stg Mul- Merweh M Cnlgas. Eng Slnga- stg. Mever Merweh C Sw Menkar N. Ned Asuncion, stg Nigo- rlus, Eng Singapore, olie v Omme ren Pemis BPM 11: Nottingham. Ned Grangemouth kolen. SSM Merweh. SSM Fedala. Ned Ventsplls ledig. Damm v d. Heide, werf Waalh VERTROKKEN 15 APRIL: Blue Boy, Antwerpen: Nomadisch. Antwerpen; Bonanza. Hamburg: Avisbank. Ham burg. Vava. Duinkerken: Unt S. Gran ville, Ton S Antwerpen: Vettor Plsa- burg Charls. Antwerpen: Slaro. Ham burg Admlralengrarht. Helsinki: Var- llsasco. Genua: Troja Brtabane; Jalta. Westralla. ChittBgong: Bittern. Manchester Escaut. Partis: Gaaster- land. Harllngen: Lutterkerk. Basrah; Eugene Lykes. Reykjavik: Sylvia. Bra ke Polaris Amsterdam Maipo. Valpa. ratso Dongulfoil Kopenhagen Dorlde. 16 APRIL Concordia. Istanbul In dian Trader Hamburg Amazoaas. Go. thenhuig Bab T. Antwerpen. Black Tomoe. New York; Canada. Gent Luise Bergmann. Hamburg. Aiuma- san Maru. Hamburg Maria. Newross. Sudan. Alexandrië St. Antonius. Lon den Gudrun Maersk Hamburg Bali. Kobe Durmitor. Casablanca Irak. Hamburg Maashaven. Monrovia: Ju piter Malta Arnoudspoider. Lissabon: Chloe. Caen. Otto. Brake. TERNEUZEN. GEP NAAR GENT 14 APRIL Bousol. Antwerpen. Erna Ol- dendorf. Antwerpen. 15 APRIL Pleter Hubert. Rdam: Santa Margarita. Adam; Larix. Port Talbot: Bullfinch. Londen: Westerdok. Dieppe: Kitty wake. Antwerpen: Buck- law. Dundee. APRIL Fredor Port Talbot: Ca- R'dam Klruna. Narvik. GEPASS VAN GENT 14 APRIL 15 APRIL: Tomsk. Horssens. Jac- .ues Duroux. Rouaan: Wlking. Mit- tclfahrt Theodora. Gothenburg: Bou- >1, Belfast Wleczorec, Stettin. 18 APRIL Bellutrix. Londen. Fair field. Mllfort; Ally. Valencia. Kitty- wake. Manchester. VLISS1NGEN. AANGEK. 14 APR lulan Rotterdam Majori, Antwer- an Sobat. Antwerpen Matra. Lon den Oradour. Rotterdam. 15 APRIL Fylla. Antwerpen: Henry Boge. Gent: Musea, zee Zwerver. Brussel Anglo, zee Jacques Duroux. Gent Mr. Linth. Homan, Antwerpen. Hast 1. Antwerpen. 16 APRIL Westfjord. Antwerpen. Dent. Antwerpen. VERROKKEN 14 APRIL: Muian. Grdvellnes 15 APRIL Matra. Hamburg: Ora- dour. Italië: Fylla. Struer: Musco. Port Talbot: Zwerver. Middlesbro: Henry Boge. Malaga Anglo, Stettin; Jacques Duroux. Duinkerken. 16 APRIL Hast 1. Raumo Denl. zee. APRIL Orongto. R'dam: Rose Marie, GEPASS NAAR ANTWERPEN 14 R'dam. Vclma. R'dam. Amasonaa. Hamburg: Wletze. zee Benmacdhui, Bremen: Crichtoun. Leith Ptarmigan. Londen 15 APRIL Rubis, Tilbury: Arbon. R dam: Lowestoft Trader. Yarmouth: Wild Ranger. R'dam Peregrine. Lon den. Cormorant. Londen Bamse. Lon den Coeta. R'dam Heddcrnhclm. Rot terdam Lagoa Rdam: Lynn Trader. Yarmouth: Jonex I. Londen Saint Pa les. Calais: Tatra. Port Said; Amstel- dyk. Havre: Seattle. Curacao Itinda. Londen; lllla Londen Baharistan. Londen: Berenstein. Liverpool: Melkr, Shoreham Fauvette. Southampton: Purple Emperor. Londen: Trinidad. Marseille: Brescia. Londen: Glengyle. Hamburg: Sochi. Klaipeda: Blue Boy, Maassluis Dav. Goekoop. Portsmouth: Polly Star. Hamburg- Charls. R'dam: Karl. Havre Lanarohne. Dublin: No- madish. R'dam. 18 APRIL Vallisarco, R'dam: Ame- thyste Tilbury Ton S. R'dam: Aire, Goole Malpo. R dam: Dewsbury. Har- wick: Damascus. Bremen: Admiralen- gracht Rdam Adrian. New York: Kindat. Londen Clan Macinthosh. Gi braltar Amstcldlep. Port Said; Fru- bel Anita. Las Palmas: Bernard V, Londen Bab T. R'dam: Akl Waru. Ca sablanca Applngedam. Avero GEPASS. VAN ANTWERPEN 14 APRIL Dienan Gravelines Slaro, R'dam Da Capo. Rdam Ransel. Stockholm. Dynamo. Goole 15 APRIL Baltix Exporter Algiers: J Duncan. Swansea: Dunajec. Stettin Michel. Rdam Aldabl. R'dam Hans nrnhofen. R'dam. Ilarildsborg. R'dam; Merwede, A'dam: Virgo. Abo Oudaia. Rdam Cambodia. Hamburg: Sand- hammn. R'dam Jagersfontein. Adam: Ollvian Coast. R'dam Menkar N. Rot terdam: City of Hamburg R'dam: VI- sarion Bclinskl zee Gllwlce. Gdynia. Antjc Oilman. Hamburg: Rowansfield, Pt Talbot; Spurt. Oporto Sllen. Kris- tlansand Erpel. Alexandrië 16 APRIL Finlandla. Humber: Pf Willem 5 Bremen Langfonn New York Annie Ahrenj. Bremen: Arbon, Garston; Depa. Kopenhagen: Baren- stein, zee: Amsteldyk. R'dam: Flamin go. Stockholm Melos. Casablanca: Ptarmigan Rdam Slgborg Stock holm: Antjs Oltmann, Hamburg. ovens, ledig Catell. Ned Dieppe. Bln- enh Hoogovens, ledig. VSA: Arnol- e. Dts Rotterdam lJmulden. bljleg- •r VSA.. 15 APRIL: Egée. Fr Caen. Bultenh Hoogovens, erts VSA Giorgio It.. La Gouiette. Buitenh.. Hoogovens, erts. VSA Amigo. Ned. Delfzijl. Staalh ledig. VSA VERTROKKEN 14 APR Jane Sto- e. Narvik, ledig 15 APR Catell. Rotterdam Uzer. ZAANDAM. AANGEK 15 APRIL: irctic. Ned Londen, in de Zaan met tg voor Carg Amons Co. Grole Vaart O Fortalcza Scllly Anrdyk 15 v Mobile n Houston Abbedvk 15 v Cristobal n Acajutla Aeneas p 15 Kaap Palos n Rotterdam Alamak p 15 Str. Messina n Genua Alblreo p 16 Madeira n Recife Alblasserdyk 15 930 m O Bermuda Alcbiba 16 v Bahia n Recife Alderamln p 15 Socotra n Aden Alkaid 16 v Victoria te Rio Janeiro Aludra 15 op 130 m NW St. Pauls Rock Alphacca 15 v Santos n B Aires Alwaki IS op 340 m O Paramaribo Amor 16 v Algiers te Lissabon mslelbrug 15 op 250 m ZW St, Vin cent K V Amsteldiep 16 te Antwerpen Amsteldyk 15 v Havre te Antwerpen Amstelkroon p 15 de Azoren Amstelland 15 op 140 m O Montevideo Amstelveen p 15 Majorca n Genua Applngedyk 15 op 700 m ZO K Race Argos p 15 Ftnisterre n Rotterdam Arkeldyk 16 v New Orleans n Havana Artemis 15 v Malta n Alexandria Averdyk 18 te Antwerpen verwacht Baarn 16 v Callao te Mollendo Bacchus 15 v San Juan n Pt. a Pitre Barito 15 v Fak Fak te Sorong Baud 15 v Singapore n Djakarta Bintang 15 v Recife n Santos Blydendyk 15 v Baltimore te Norfolk Boiasevaln p 15 Formosa n Moil - n Madeira p 15 15 te Khor el Mufatta :hfontein p 15 Finisterre -oop 16 v Aruba te Cartagena Charls 16 v Rotterdam te Antwerpen Delfshaven 14 v Bahia Blanca n St Vincent K V Dido p 15 Ouessant n Amsterdam Duivendyk 15 300 m N Sombrero ViUano n Lissabon Gaaatcrkerk 16 op 120 m Z Melbourne Ganymedcs 15 op 300 m ZW Landsend Gooiland 15 v Victoria n Bahia Gouwo 16 v Monrovia te Dakar Ifelder 15 op 600 m OZO Bermuda Helena 15 op 60 m NW Aruba Helicon p 16 K. Hatteras n Turka oil Hera 15 op 600 m NO Azoren Hersllla 15 op 420 m NW Azoren Hestia 16 v Port au Prince n Ciudad Trujillo Ittersum 15 v Duinkerken n Antw. Johnn van Oldenbarnevelt 15 v Aden n F re mantle Kaimana 15 v Menado n Peta Kasimbar 17 te Ambon verwacht Keztosono 15 op 300 m ZW Rangoon Kieldrecht 15 v Rotterdam te Genua Kota Gede 15 400 m ZW K Race Leerdam p 15 K. Bengut n Port Said Lekkerkerk p }5 Djcddah n Aden Lemsterkerk 15 op 200 m O v Aden Loenerkerk 17 te Chittagong verwacht Lombok 15 v Cristobal n Los Angeles Loppersum 15 v Dakar te Havre Maas 15 op 150 m NO Azoren Maasdam 15 v New York n Southamp- Maasland 15 v Las Palmas n Amst MlnJak 15 v B Papan n Tarakan Molenkerk p 16 Straat Messina Musi 18 v Sampit te Djakarta Nero p 16 Ouessant n Amsterdam Nestor p 15 de Azoren n Barbados Noordam 15 op 560 m ZO K Race Notos p 16 Kaap Palos n Amsterdam Ootmarsum 15 460 m ZO Kaap Race Oranjcfontein 15 op 140 m N K Blanco Orion 16 v Gibraltar te Tunis Poseidon 15 v Aruba n Maracaibo Prins Fred. Hendrik 15 750 m O K Prins Fred. Willem p 15 Father Point Frlns J. W. Friso p 15 Kaap Race Prins Ph Willem p 12 Father Point Prins Willem 5. 15 v Antw n Bremen Prins W'. v. Oranje 12 te Montreal Reyntersz 15 v Menado n Gorontalo Rondo 13 v Houston n New Orleans Rynket-k 16 v Davao te Zamboanga Rynland p 15 Recife n Las Palmas Salatlga 14 v Port Holland n Bayang Point Salawatl 15 v Khorrnmshahr n Bushire Saraogan 18 v Colombo te Penang Schiedyk 15 190 m ZW Ouessant Slbtgo 17 te Port SWettenham Sommelsdyk 15 op 100 m NW Guar- dafui Stad Dordrecht p 15 de Balearen Stad Lelden 15 150 m ZZW Lofoten Stad Rotterdam 15 80 m NW Bergen Stioat Banka 15 v Cebu n Manilla Strabo p 15 Gibraltar n Carthagena Tablnta p IB de Azoren n Alexandrië Tasman 15 v Singapore n Belawan Telamon 15 op 160 m NNO Barbados Tlha 15 430 m NNO St Vincent K V Tiberius p 16 Landsend n San Juan TJIkampek 16 v Hongkong te Djakarta Tjimenteng 13 v Fremantle n Brisbane Tjlpondok 14 v Shlmitsu te Kobe Tjlsadane 15 v Kaapstad n Durban Triton 15 op 180 m ZO K Hatteras Van Rlebeeck 15 v Surabaja n Amu- Van Spilbergen 16 v Hamburg n Amst Walngapoe 15 v Sumbawa n Blma Weltevreden 18 te Port Swettenham Westcrdam 15 op 480 m N Azoren Weatland p 15 Wight n Las Palmas Wm Barendsz 15 240 m ZW Tenerlffe Zeeland 13 v Galveston te Houston Zonnewyk 15 op 900 m ZW Balboa Zuiderkruis 15 op 1180 m No K. Race Kleine Vaart Ahoy 15 v Charlestown Albert D 15 v Rott te Kopenhagen Aldo 15 v Blyth te Newport IOW Algarvc p 15 Start Pt n Amsterdam Amazone 15 v Charlestown n d Elbe Anne S 18 v Londen Applngedam 16 te Antwerpei Arbon 15 v Antwerpen r Argo 15 v Hull te Blyth Arlon 15 v Newcastle te Bab T 16 v Rotterdam te Antwerpen Bcllatrix 15 v Sclzaete n Londen Bernard V 16 v Londen te Antwerpen Bernisse p 15 Ouessant n SevlUa Beta 16 v Londen te Nantes Blue Boy 16 te Antwerpen Borneo 14 v Bristol te Waterford Canada 16 v Rotterdam te Gent Capclla p 15 Beachy Head n Aarhuus Condor 15 v P Talbot n St Malo Coolsingel IB nm te Malta verwacht Cornelia B 1. p 1 15 K St Vincent Daniel 15 te Cuxhaven schuilen Davina Goekoop 16 te Antwerpen Delfzijl 14 v Delfzijl te Selby Deo Gloria 14 v Horsens te Poolc Depa 15 v Antwerpen n Kopenhagen Dollard p 15 Wight n Rotterdam Driebergen p 16 Ouessant n Lissabon Dulveland 18 v Rotterdam te Leith Eagle 14 v Portsmouth n Roscoff Emke 14 v Parijs te Liverpool Finlandla 15 v Antw n d Humber lingo p 18 Hanstholm n Aalborg Franka 2. 17 te Liverpool verwacht Friedl 14 v Londen op de Humber Geert Bodewes p 15 Kaap Palos Hast 1. 15 v Antwerpen n Raumo Hast 4 13 v Manchester n Parijs rengracht p 15 Ouessant n Londen Hoflann p 15 K. Villano n Manchester igezand 16 v Odda te Calais Insp. Mellcma 16 te Setubal vcrw. Iris 13 v Ellesmere Port n Rotterdam Ja ba 15 v Rotterdam te Hamburg Jakob Oorburg 14 te Middlesbro Kaap Falga 13 v Grimsby n Delfzijl Karei 14 v Avonmouth te Cardiff Keizersgracht 16 te Caen verwacht Kolga Londen-Stockholm p 18 Kiel 16 te Liverpool verwacht lard T p 15 Utkllppan n Amst Llberté 15 v Aarhuus n Nederland Liberty 16 v Havre n St Bricux Llngestroom 14 te Liverpool Margaretha 14 te Liverpool Marietje Biihmer J8 te Dakar verw Martha 15 v Truro n Bridgewater Martien 15 v Workington n Hommelvlk Martini 15 v Rott te Sundsvall Marva 14 v Wexford te Garston Mascotte 14 v Cork te Plymouth Maureen 16 te Sunderland verwacht Medea 15 v Stettin n Danzig Melke 15 v Shoreham te Antwerpen Mercurius 14 te Stockton Merwehaven p 15 Ouessant uitreis Mlra 14 v Garston n Dingle Mr. Linth. Homan 15 te VlisMngcn Muphrid N p 16 Lissabon n Genua Narwal 15 v Manchester te Liverpool Nassauhaven 14 te Kopenhagen Nautie 14 v Hamburg te Dublin Necton 15 v Antwerpen te Moll Nelly 14 v Garston te Preston Neso 15 v Vlsby te Mantyluoto adlsch 16 v Rott te Antwerpen Noordkaap p 15 Gotland n Gefle Noordzee 14 v Runcorn te P Talbot Olivier v Noort p 16 Ouessant Oranje 14 v Lcith n Aberdeen Paramount 15 terug te Hamburg ravo 15 v Gent te Vesteras Phoenix Swansea-Antw p 15 Lizard Pionier 15 v Portsmouth n Antwerpen Prinsengracht 15 v Amat te Londen Rapid p 15 Brunsbuttel n Rotterdam Rlo 14 v Exmouth n Telgnmouth Rita p 16 Holtcnau n Stockholm Sandettle 15 v Amst te Naestved Sal urn in 13 v Newlyn n Londen Schokland p 15 IJmuiden n Droback Skagerxak 14 v Delfzijl to Londen Solent 13 v Port Talbot n Paisley St Walburg 15 te Bordeaux Taurus 13 v Rotterdam te Londen Terschelling 16 te Cardiff Texel 15 v Rouaan n Lissabon Tiny Rotterdam-Garston p 14 Lizard Ton S 16 v Rotterdam te Antwerpen Toos 15 v Partington n Nantes Trio I 13 v Dublin n Par Tromp 15 v Ipswich n St. Malo Twee Gebroeders p 15 Ouessant Union Antw-Dublin p 14 Lizard Uranas 13 v Billingham te Boston Urmajo 15 v Boness to Seaham Valbella 15 v P Talbot te Dublin Vechtstroom 14 v Bristol te Cardiff Viking" 14 v Avonmouth te Swansea Vlieland 15 v Rouaan n Malmo Westerdok 10 v Dieppe te Gent Westereems 14 v Wisbech te Boston Wrstermarkt 15 v Telgnmouth n Gus- tafsberg Zeeland p 15 K Skagen n d Tyne Zwerver 15 v Vlissingen n Middlesbro [Ncderland-lndonesie Agocng 17 te Sorong verwacht Laertes 16 te Port Swettenha#! Manocran 15 op 300 m NW Maladlven Modjokerto 15 v Pt Said te Genua Oranje 15 v Colombo n Suez Phrontis p 15 K Bon n Amsterdam Polydoru» 17 v Suez te DJeddah Raki 15 v B.injuwangl n Panarukan Rlouw 18 v KIdjang te SurabeJa Slbajak p 15 Bona n Rotterdam Slamat 15 op 780 m ZO Guardeful Wm. Ruys 15 v Southampton n Pt Said Tnnkvaart Adlnda p 15 K. Paderan n Haiphong Agatha 17 v Pladlu te Penang Antonia 15 v Singapore te Tourane Callex Delft p 15 de Casqucts Caltex Nederland p 15 de Casquets Callex Pernis p 15 Lissabon Caltex The Hague 15 v Sidon n Rott Caltex Utrecht p 15 de Casquets Ceronia 15 v Curacao te Pt Cardon Chama 15 op 420 m NO Curacao Claveila p 15 Bizcrta n Amsterdam Cleodora 15 v Singapore te Albany Coryda 15 op 460 m ZO Socotra Duivendrechi p 18 Scllly n Hamburg 15 op 230 m OZO v Saigon ia 15 op 580 m WZW Finisterre Esso Amsterdam p 15 Bona n Antw Esso Den Haag 18 te Port Said verw Esso Rotterdam 15 630 m NO Sombrero Ftrema n 15 Kreta n Spezia um 16 dw Sukrabaal n Suez 15 v Hevsham n Liverpool Macuba 14 v Kawasaki n Mirl Marisn 15 op 160 m O v Aden Marpessa 15 v B Paoan n Singapore Mirza 15 op 100 m ZZW Osaka MÏtra 15 v New York te Mamonal Omala 15 op 1400 m NO Barbados Ovula 17 te Belem verwacht Papendrecht 15 300 m NNO Madeira Pendrecht 14 v Paulsboro n Beaumont Perna 15 v Gothenburg n Malmo Stanvac Djlrak 16 v Haiphong n Sun- gel Gerong Stanvac Talang Akar Rotterdam Tijdstroom. Hamete: nelle Van Brenk Belgis India Den Dikken. Butania 1 burg: Irene. Schram. Kr. Duvnmever Gulf 25. Polder Toiler Boot Damco -118 Oversteeg: CU De Bot. Rlslcct;- Van Deodewl Roelli Winkel Pletemella Wachter. Amsterdam: ZeeL ter 1 Llndhout Flat Kart: Schot; Agathe v. d. Bos Bultje Werkendam: Christians, sluis Anja Hovestadt; Dumbo. land Schiedam Topaze. Mol« hanna Smit Dordrecht: Cor Jong: Neljo Leemans: Sti Den Helder: Albatros. Kerkdrlrl: Robert, Ma— Alelda. De Wit Utrecht: Wlco. ----- Ier: Fraternlté 3. Poppelier ZlerlK««! Temeuzen 27, Jongman. Zwolle: beth Van Hooft- Catharina Hollan der. Schiphol: Elize Doorns GalalMi Llnquenda. Versluis. Rosaura: Fluvi»- le 27. Van Deurzen. Eindhoven: Se- cundo. Kik Roosendaal: Florlmont, Maloux Schoonhoven: Flod Houter man Velsen: Ruvsdael. Meerteni Schokkerhaven: Koophandel. Renkum: Azolla De Leeuw van We- Duitsland: Danube De Wtji Ga land Cornet; Moldau. Bulsman- ryl. Revnlers Helvetia Koreman: Eiw De Raad Caucasta Koreman Hu*o Stlnnes 32. Gemholz: Benda. Haver- hoek Rheinfahrt 90 Heek CeclUev. d Voorde: Zephlr. Ruelens Hoop De Waard Fluvialc 12. Decap. Fluvlalo 28, Blankert Tltanla. NM- Fraternlté 9 v. d. Sande: Me tador, FlUgel. Bazel: Express 31. Reinders België: Bruinvis Griep: Res riove. Hoogendoorn Salf 7. Govaert Tony. Geirnaert Harmln v. d. Ende: old* 11a Sandifort Slavonin. Vroeg in Wev Cornelia De Witte Butania I. v d Stroom- Polonla. Wilting. M»" rlette Gasten: Spes Vecnma Excel- Droog: Dankbaarheid. Van Zen- Wuta Van Zanten Emeraude. rlngvllet, vaart Alfit Veldman: Spe». I Furka. Dung Stad Amsterdam B^RchaH^Ajntte^^^DhPhjlL Telegraaf 2 Werkhoven. ZeeiaM» Luister 2 Dane Corrle. De Vrli: seldorf Fergen Massenet. Bock H*"\ ma De Bruyn- Neptun 10 verdub]' ToUo.nn» 19 !"1» .Innoo WalrUi p 15 P. Swet- yrong Tankhaven 1. 15 200 m N Natuna eil Tankhaven 3. 15 te Singapore Tlbla 15 v F-astham te Port Said Woensdrecht 15 v Pt Said n Thames- Scheldevaart HANSWEERT 18 Apr. OeptM. met a STffibS af 5. Staal: ,1 Tromp: «n- Telegraaf 12. De Jonge Walrua Molen Geertrulda. Van Ie pin Van Meel- Rhelnland Nelleke. Moens: Telegraaf l legraaf 17. Snoek- Algol Tromp: terwalden. 'Meng WATERSTANDEN GROTE RIVIE*,M 16 April De wateratanden zUn: RhelnfeM« 23 -5: Brelsach 1.63 -8: StraatiOurs 28 —10 Maxau 4 09 Mannheim 2 Malnz 2 62 -9- Blngen 1 81 -*• Kaub 193 -3: Koblenz 2 06 -7: tW"2 - -9 Keulen 1 86 -IS Duszeldon 14- Ruhrort 3 94 -18 Wesel [x-koninp Peter II van Joego-Slavié Geen mens die er in het dage- Ijjki leven gauw aan zal denken, dat in lal van landen noi mannen en vrouwen leven, die eeni, toen de tijden hun gunstiger idind waren, aan het hoofd van landen en naties stonden: vorsten en vorstinnen en hun familie van prinsen en hertogen. Toch bewegen ,h die eens machtig en gevierd waren en die het bevelen meer gewoon waren dan het gehoor- aamen, xich thans hier of daar te midden van de burgers van een of «uitte mogendheid. De een meer. de inder minder, is opgeslokt door de massa-bevolking ln een grote ■tad of leeft onopgemerkt in kleine buitenplaatsen. Een bescheiden staat, die zelfs geen flauwe weerschijn meer is van het lpven. det ze vroeger gekend hebben, is hun deel geworden en al zullen enkelen van die groten van weleer het misschien nog niet zo kwaad hebben, toch is er heel wat tragiek in hun bestaan. Sterker neg en is hun wel duidelijk .at de historie een ijzeren wet heeft en dat er ook in het sociale en politieke leven bandjirs zijn, die door niet? zijn te stuiten. Dikwijls is de persoonlijke les, die zij te verwerken kregen, heel wat pijnlijker geweest dk.i ze voor menig ander was. Al te vaak bleek n.l. aat een tekort aan karaktervast heid en aan persoonlijkheid de kiem is geweest, van waaruit hun tegen slag en mislukking zich begon ie voltrekken. „VORSTELIJKE emigranten": het is de titel van een toneelstuk, maar het is ook een toestand uit op het herkrijgen van wat wel licht voor altijd verloren ging Langzaamaan habben we het aantal koninkrijken zien inkrimpen. Kleiner en kleiner werd hun aan tal. Spanje voegde zich in de rij van ex-monarchieën en liet Alfonso XIII vertrekken, van wiens zonen er thans nog twee met elkaar over hoop liggen in verband met de troonsopvolging. Een van die zoona eist de rechten op voor een zoon uit zijn eerste huwelijk, de andere zou zelf het liefst rechtstreeks op de troon stappen. O illusies en dro men! Zouden die verdrevenen er rekening mee houden, dat niets grilliger is dan de historie en dat vergane kansen door de kuren van het lot altijd nog wel eens her nieuwde kansen kunnen worden? Bezoekt ge de Parijse modeshows, dan kunt u daar misschien ex- koning Peter II van Joegoslavië te gen het liji lopen, zoon van de in 1934 te Marseille vermoorde koning Alexander I, wiens huwelijk met prinses Maria van Roemenië, een zuster van koning Carol, in 19J2 werd voltrokken. Carol ging in en uit JA, daar hebben we nog een naam, Carol, romanticus in de liefde. Zijn eerste huwelijk werd in 1919 ongeldig verklaard. Twee jaar daarna trouwde hij met prinses He- !m ze maar op: Zita van Oostenrijk, de van de in 1922 op Ma- keizer Karei; haar Otto, die in 1951 huwelijk trad met Reging van Saksen-Meiningen. een pnnsea die lot 1950 kinderverzorg- «ter in een kamp voor displaced persons in Beieren was; neen, het laatste deel van de levensweg der is zonder zon geweest; zich nog koning Zog die bij het begin van de tweede wereldoorlog zijn troon verloor? Vluchten uit Tirana moest hij, met zijn vrouw en zijn zoontje, een baby nog. voor de troepen van Mussolini. Ook hij is thans een „ge woon" man, bezield nog met hoop Italië, dai vele smartelijke erva ringen heeft gehad sinds het begin van de tweede wereldoorlog, heeft ook zijn koningsdrama's gekend. Ku ning Victor Emmanuel verkeerde naast Mussoltnt in een zonderlinge positie. Zijn zoon Umberto heeft als koning dertig dagen geregeerd en moest daarna met echtgenote en kinderen het land uit. Evenals Carol belandde Umberto in Portugal, waar hij thans nog woont. Koninsin Helena nan Roemenië flinks) met haar zoon Michaël en d>t öravin van Aosta Ex-Carol van Roemenië, die in 1953 overleed lena van Griekenland, een verbin tenis, die ook strandde, doch om an dere reden: Carol beminde haar niet. Zijn derde huwelijk bracht hem de befaamde Madame Lupescu tot levensgezellin. Met haar vv- tigde Carol zich te Parijs en in 19:!3 dqed hij afstand van de Roemeense troon. Trouwens, een andere keer had hij al eens meer afstand ge daan. Of zo'n stap voor hem een ernstig feit was, kan worden betwij feld. Carol moet geweten hebben, dat maar weinig dingen onherroe pelijk zijn. En zowaar, zelfs na die tweede afstand zouden ze hem in Roemenië als hoofd van de staat weer terugzien. Intussen was zijn zoon Michaël tot koning uitgeroe pen. Hij kon niet weten, dat ook hem een gedwongen afstand boven het vorstelijke hoofd hing. Haaslig keerde Carol ir. 1930 naar zijn land terug, waar zijn zoon van de voor naamste stoel des lands moest af komen om het veel begeerde plaats je weer aan papa af te staan. Als zoon heb je maar gehoorzaam te zijn. zelfs al ben je koning. Tien jaar heeft Carol nug het monar- chaat bekleed, tot 1940. Tussentijdse troonsafstanden kwamen niet meer voor; met zo'n grapje kan je niet blijvend voor den dag komen. Prins Nicolaas. Carols broer, heeft het met zijn familielid niet gemak kelijk gelud Dat is ook ellebogen werk geworden. Op 19-jarige leef tijd kwam Michaël weer aan de macht en Carol verdween met me vrouw Lupescu naar Zwitserland, l iter trokken ze via Spanje naar Portugal (1947), waar Carol in 1933 te Estoril overleed Zeven jaar ra zijn vader liet koning Michaël de Roemeense troon voorgoed achter zich. Hij had blijk gegeven moedig en doelbewust te kunnen optreden en zich te weer gesteld tegen het opdringend gevaar van een bes'is- sende Russische invloed in zijn land. Te Athene trad Michaël in 1948 in het huwelijk met prinses Anna van Bourbon-Parma. nicht van prins Erik van Denemarken. Als ge in Lausanne komt, kunt ge het paar daar wel eens aantreffen, maar ook ziet men ze vaak in Florence of Ayot St. Lawrence in Engeland. TlflTNDER vorstelijk dan vele an- ■*-**■ deren, die eenzelfde lot trof, ia Faroek van Egypte uit zijn allerbes te doen geraakt. Genieter en bon vivant als hij is, gaat hij zijn eigen gangetje en we hebben dat de laat ste tijd, door al het nieuws over hem in de bladen, min of meer „van nabij" kunnen meemaken. Faroek is een man voor de luchtige en ple zierige kant van het leven, die het met zijn taak als regerend vorst niet nauw heeft genomen. Dan zijn er anderen, die met meer waardigheid en met meer ïesultaat hun land ge diend hebben en die ook met meer waardigheid de aftocht hebben ge blazen. Vele verblijfplaatsen heeft de ex-monarch op het ogenblik. Nu eens laat hij zich aan een luxe strand hier, dan in een weelderige omgeving daar fotograferen. Ma gerder van alle narigheid is ljij, 8e_ tuige al die foto's die van hem wor den verspreid, nog niet geworden. Natuurlijk is men gauw geneigd om, als iemand bergafwaarts gaat. da verantwoordelijkheid voor de déba- cle len volle op zo iemands eigen schouders te leggen. Toch hee{t zelfs Faroek' niet alles kunnen helpen. De omstandigheden, waarin hij van meet af aan verkeerde, hebben aan de persoonlijke gedragingen van Faroek mede schuld gehad. Een wonderlijke rij vormen, al de ze in het gewone leven terechtgeko men voornamen en hoogwaardigen. Als ze ons eens in revue zouden passeren, uitgedost in de schitteren de gewaden en uniformen, waarmee ze vroeger voor de ogen van hun onderdanen verschenen, en we zou den diezelfde rij da.' nóg eens voorbij kunnen zien trekken, maar ieder dan gekleed in civiel, in het pakja van alleman Het zou een vertoning zijn, die de stoutste fan tasie van het onwaarschijnlijkst operalibretto tot schaamte over zijn armetierigheid zou fcunnen brengen. Geen troon, maar bureaustoel ERGENS leven de nakomelingen van ex-keizerin Zita, die in 1940 naar de Verenigde Staten vertrok. Haar acht kinderen groeien er op Aartshertog Otto van Habsburg met zijn vrouw, prinses Regina van jjaksenMeiningen en hun doch tertje Andrea Maria. als Amerikanen, maar met een Habsburgnaam op de achtergrond van hun bestaan. Aurtsnertog Otto, een van haar vijf zoons, studeerde in Leuven en behaalde daar het docto raat in de staatswetenschappen. Aartshertog Rudolf, een jongere broer van Otto, die werkzaam is op een Amerikaans-Canadese bank, trouwde in 1953 in New York met een telg uit een voorname, te Parijs levende emigrantenfamilie. Weer 'n andere Habsburg heeft bij de Fox film gewerkt; sommigen kwamen ln technische vakken terecht en hun maté van maatschappelijke welstand is zeer verschillend. Ergens ook leeft ex-koning Zog van Albanië, die eveneens in de Ver. Staten een toe vlucht zocht. i *2 Stelnbach 138- Loblth 10 15 -19 Nijmegen 8 W Arnhem 8 03 —17: Eefde 3.30 —ie. venter 2 40 -14: Monsin 50 11 —4: Borgharen 40 10 4.7J: Belfeld 11.09 —11. Ziïars* ÏN ENKELE'KLEINE PLAATSEN in Nederland wordt met Pasen nog een oud gebruik in ere ge houden. Als de boer op Paas-Zondag ter kerke Wat, blijft de duffelse jas, die hij Zondag aan Zondag droeg, thuis in de klerenkast en de boerin gaat aan ïüa zijde, getooid in een stemmig nieuw kleed of Pronkend met een nieuw hoofddeksel. Boer en hoerin zijn dan „op hun Paasbest". Vroeger was het ®en algemene gewoonte zich met Pasen in- nieuwe Weren te steken en de winterkleding op te bergen. De weersgesteldheid had weinig invloed op dit gc- hMk; weer 0{ geen weeri men volgde de gewoonte. »Uof het een onschendbaar ritueel was. Thans vindt njen nog slechts sporadisch, hoofdzakelijk op het Watteland, dit gebruik. Hët' Ifceft echter nog voort de uitdrukking „Op zijn Paasbest zijn", en in Vlaanderen zegt men: „Hij heeft zijne Paasfrak aan". Een oud-Nederlands dichter, Everaert, spreekt zelfs ai.ovér die gewoonte. fck hebbe m\j selve uecleedt in snlcken oebare Alleen oft nu Paesschendach ware. Verschillende spreuken en zegswijzen, waaronder er zijn die al eeuwen ln de volksmond leven, heb- en het Paasfeest tot onderwerp. Meer dan andere dagen werd het Paasfeest met grote verwachting lemoet gezien, speciaal door dat bevolkingsdeel or hetwelk er de zeswéekse vastentijd aan voor- ejng. Daaruit is waarschijnlijk het gezegde: „Men i-°® *een Alleluja zingen vóór het Paasfeest daar klno n' Ook in vele zg' "Zel-spreuken", uitdruk- gen met een gemakkelijk aanvoelbare humor, ko- a gezegden voor, die wijzen op het verlangen waarmee men het Paasfeest verbeidt, n.l.: „Te rap gesproken, zei de koster, cn hij zong Alleluja op Aswoensdag" (de eerste Woensdag na Vastenavond). In die zei-spreuken wordt het Paasfeest nog en kele malen genoemd. De humor van die spreuken school in de komische toepassing van het gevleugeld woord. „Die het ambacht verdient, krijgt het werk", zei Jan de Snijder en hij kreeg in de Paas weken een paar kousen te verzolen. Alles op zijn tijd, zei Brabbel en hij hield zijn Pasen met Bamis (1 October). Er zijn ook verschilende zegswijzen, die dezelfde strekking hebben als „mosterd na de maaltijd", b.v. „Dat zijn vijgen na Pasenen „Vijgen na Pasen zijn paddestoelen in de Mei". De vijg wa» bij de vroegere viering van het Paasfeest schijnbaar onmisbaar. Een nurkse figuur, een droogstoppel, die zelden tot lachen is te bewegen, heeft een eigenaardige uitdrukking toegewezen gekregen, n.l- „Als hij lacht is het Pasen achter zijn oren". Van Iemand, die het voor de wind gaat, heet het: „Het is Pasen en Pinksteren bij hem" en op de persoon, die een hoge leeftijd bereikt, is van toe passing: „Hij heeft veel Paas-eieren gegeten". Een treffende uitdrukking heeft men gevonden voor de betrekkelijkheid van alle tijdaanduidingen, wanneer die gemeten worden naar persoonlijke omstandigheden. Zes weken ls een hele tijd, maar, zo zegt het spreekwoord: „De vasten is kort voor die te Pasen moet betalen". Dezer dagen kwam nog het be richt, dat prins Nicolaas van Joe goslavië, zoon van de vroegere prins-regent Paul, bij een auto-on geluk in Engeland om het leven is gekomen. Prins Nicolaas, familie van ex-koning Peter van Joego slavië. maakte deel uit van de vrlendepkring van prinses Marga ret. Hier en daar is zelfs beweerd, dat er een romance tussen hen bel den zou hebben bestaan. „Nicky" werd prins Nicolaas, die 25 jaar is geworden, door zijn vrien den genoemd. Zijn opvoeding genoot hij in Engeland, waar hij reserve piloot was bij de R.A.F. Omdat hij van jongs af aan in En geland heeft geleefd, was hij in zijn manieren typisch Engels. Joego slavië kende hij vrijwel niet. Toen hij op de lagere school was werd zijn vader, Prins Paul, die regent yas, in Joegoslavië van de troon ge stoten. Hij woonde in een flat te Londen, was bekend om zijn opge wektheid en stiptheid en werkte '%i een Londens scheepvaartkantoor. Prins Alexander, zijn oudere broer, is piloot bij de Britse Europese luchtvaartmaatschappij. Ook ex- koningin Maria van Jocgo-Slavië, 'r. zuster van koning Carol, de moe der van ex-koning Peter, leeft in Engeland, evenals haar twee jon gere zonen, die een boerderij in Sus sex drijven. Zij allen zullen zich achteraf wel eens rekenschap hebben gegeven van de onloochenbare tendens om de koninkrijken te vervangen doot republieken. Zo althans is het in het jongste verleden gegaan. Of er juist in die staten waar de repu blikeinse staatsydrm heerst, de meeste rust en stabiliteit is, mag men, gezien de feiten, betwijfelen. Als het dus daarom zou gaan, zou men zich kunnen afvragen, of óe historie zich nipt heeft vergist. Dit is trouwens een vraag, die ons tot allerlei historisch-philosofische bespiegelingen zou kunnen verlei den. Kan de historie zich wel ver gissen? Volgt ze niet een eigen lo gica, die niet altijd de onze zou zijn? Vast staat, dat vele hoogsten der hogen haar dwang en greep hebben gevoeld en Jan Luykens constatering, dat men onder daken van riet gebouwd geruster zit dan op de hoge troon, is door de opeen volgende tijden klemmender beves tigd, dan de dichter wellicht ooit heeft vermoed. kunt tegenwoordig zelden een dagblad openslaan zonder l-erin te lezen dat de „aandacht i onze openbare besturen" op het ene of het andere zou moeten ge vestigd" worden. Ik geloof dan ook. dat het mijn elementairste recht op mijn beurt de aandacht van de overheid op iets te vestigen, dat mij al sinds geruime tijd bekommert, n.l. de onmogelijkheid in België zijrï weg te vinden. Ik ben namelijk tot de conejusie gekomen, dat. ingevolge een geheel van omstandigheden, waarover ik niet wens uit te weiden, de heden daagse weggebruiker zich, bij het zoeken naar zijn bestemming in België, voor dusdanige onoverkome lijke moeilijkheden bevindt, dat men het fecht heeft te spreken van „een nationaal probleem". En Indien men de aandacht van de openbare over heden niet op „nationale problemen" mag vestigen, voor wat dienen de nationale problemen dan nog? Dat men mij niet kdme zeggen dat er land- en wegkaarten bestaan. In gevolge de rooiïngswerken en het aanleggen van nieuwe banen, zijn cr negen kansen op tien, dat de weg die ge zoekt, niet op de kaart ver meld staat. Wat de weggebruiker verlangt, is een practische wegaan- wljzer. Als practische wegaanwij- zers bestaan alleen: rijkswacht en politie enerzijds en de inboorlingen anderzijds. Wat rijkswacht en politie betreft: een lange en soms pijnlijke ervaring heeft mij geleerd alleen in uiterste nood hun hulp in te roepen. De rijkswacht en de politie zijn daar om de orde te handhav.en dat weten wij thans maar de weg aanwijzen is hun specialiteit niet. Ik zal niet zeggen dat de gemiddelde Belgische rijkswachter of politie agent altijd een laatdunkend perso nage is, maar gewoonlijk, wanneer ge hem de weg vraagt, geeft hij U de gevraagde inlichting op een toon van een zulkdanige onuitstaanbare superioriteit, dat ge liever vijf kilo meter verkeerd rijdt. Ik heb eens op een Brusselse bou levard. aan een politie-agent de ^Jalileïlaan gevraagd. Toen hij mij gezegd had. dat ik in de Galüeïlaan stond heb ik al de moeite van de wereld gehad een proces-verbaal voor „smaad aan de openbare macht" te ontgaan. En missen is toch menselijk. Een paar dagen geleden, moest ik in De Bomstraat zijn te Ant werpen. De eerste politie-agent, tot wie ik mij wendde, stuurde mij naar dc Pompstraat. In de Pompstraat ontmoette ik een tweede wetsdie- naar. En dit gaf aanleiding tot vol gende tweespraak. Ik: Mijnheer, kunt ge mij de weg niet wijzen naar De Bomstraat? Hij: Maar gij zijt in de Pomp straat. Ik: Ne«n, niet de Pompstraat, DE BOMSTRAAT. Hij: Wat wilt ge nu eigenlijk, De Bomstraat of de Pompstraat? Ik: De Bomstraat, met een B, zoals in Bomstraat. Hij: Hoe wilt gij dat ik U de weg wijs, als gij niet weet of ge naaT De Pompstraat wilt of naar De Bom straat? Ik: Ik wil naar De Bomatraat. Hij: Maar gij zijt in de Pomp straat. Ten slotte heeft hij zich verwaar digd mij de kortste weg naar De Bomstraat te tonen, maar dat ge beurde op een toon die mij duidelijk te verstaan gaf dat, volgens hem, de intenties waarmee ik naar De Bom straat ging. zo niet crimineel dan toch niet zeer zuiver konden zijn. (En ik was, och arme, op weg naar De Belg Jan de Spot schreef in „Ge kunt nooit weten" (uitgave Desclèe-De Brouwer le Brugge) bijgaande verzuchting, die aan toont in wat voor lastige en soms komische situaties men kan geraken, als men z'n mede burgers de weg wil vragen. Zijn ervaringen deed hij op in België, maar de menselijke reacties, die hij signaleert, kunnen we overal de Katholieke Hogeschool voor Vrouwen). Maar er is een vee! eenvoudiger reden, waarom ge U niet tot politie agenten of rijkswachters moet wen den, om wegwijs te worden: dat .s, dat indien uw intenties zuiver zijn, de hunne het meestal niet zijn. Op een keer heb ik te Brussel Je weg gevraagd naar Koekelberg. De politieagent haalde een plan voor de dag en gaf mij, uitvoerig en beleefd, de gevraagde uitleg. Vervolgens vroeg hij mijn eenzelvigheidskaajt en stelde een proces-verbaal op. om dat er slijk was op mijn nummer plaat en mijn nummer niet goed leesbaar was. Er blijven dus alleen: de inboor lingen. Tot de inboorlingen, reken ik alle de inboorling, die meent dat hij de weg kent. Het is duidelijk, dat de tweede categorie de gevaarlijkste is. In de eerste categorie, zijn er twee onder-categorieën: a) de inboorling, die U verklaart de weg niet te kennen. Het grootste en enig bezwaar hieraan verbondoi is dat het zolang duurt, voor dat hij het U zegt. Ge komt in een dorp van vijfhonderd zielen en ge moet in de „Pastorijstraat" zijn. En ge vraagt aan een inboorling of aan een inboorlinkske^ al naar gelang: „Weet gij de Pastorijstraat.'" Hij bekijkt U eerst verschrikt en vervalt dan m ^en diepe mijmering, bij zich zelf'.murmelend: „De Pasto rijstraat. de Pastorijstraat. Na lange minutep," kpfïit hij tot de concluö'ê dat hij fret niet weet en rood van schaa'tqte zegt hij: „Ik bpn van de streek niet", precies of gij hem anders op staande vöet zount neerkogeierv, b) dan hebt ge d inboorling die ook de „Pastorijstraat" niet kent, maar die heel en al diénstvaar- digheid zegt: „Wacht ik zal het eens vragen". (Wat ge evengoed zelf zoudt kunnen doen). En dan roept hij er een tweede inboor ling bij. „Hé. Lewie, mijnheer moet in de Pastorijstraat zijn", daarop begint Lewie na te denken en zegt ten slotte „Zou dat de Koeidreef met zijn?" Maar deze veronderstelling Agent, kunt u me ook zeggen waar Dit is een door weggebruikers honderden malen gestelde vraag. Dat ze tot vreemde situaties kan leiden, daarover doet de schrijver van bijgaande ontboezeming een boekje open. landgenoten, van beider kunne, die verondersteld zijn vertrouwd te zijn met de streek waar gij uw weg zoekt. Ik kan niet genoeg beklem tonen. dat als dusdanig, de inboor lingen een publiek gevaar zijn. Zij hebben allen dezelfde hoedanig heden en dezelfde gebreken. Hun hoedanigheid is, dat ze allen een overweldigende spraakzaamheid, vriendelijkheid en hulpvaardigheid aan de dag leggen. Ik heb mij nog nooit tot een inboorling gewend die mij zei dat hij mij de weg niet wilde wijzen. Maar ze hebben allen hetzelfde gebrek en zo is het, dat ik mij nog nooit tot een inboorling heb gewend, die mij de weg kon wijzen. Twee categorieën F heb over de psychplogie van de inboorling-wegwijzër trouwens een hele studie gemaakt. Er zijn volgens mij twee categorieën: de in boorling. die de weg niet kent en wekt een verontwaardigd protest bij inboorling nummer 1. „De Koei dreef, allee Lewie, da's ommers de Pastorijstraat niet!" Maar Lewie houdt aan zijn gedacht en roept er een derde inboorling bij. „Frangois de Koeidreef, heet dat nu niet Pastorijstraat?" Frangois begint dan ook na te denken, maar daar die scheidsrechterlijke op dracht hem met bevalt, zegt hij uit eindelijk: „Wacht, ik zal het eens vragen". Ten slotte hebt ge een hele samen scholing rondom u en ge durft niet weggaan, omdat al die mensen zo vriendelijk en hulpvaardig zijn en ge ze niet wilt krenken. Als ge er dan eindelijk toch toe besluit, hoort ge de discussie over de „Koeidreef" voortwoeden en ge hebt het onbe haaglijk gevoelen een dorpsvete te hebben verwekte Maar dat alles is niets vergeleken bij de inboorlingen van de tweede categorie. Daar >egipt .het drama. De inboorlingen van de tweede cate gorie zijn allen aan de illusie onder- j hevig, dat ze U de weg kunnen wijzen. Welnu, ze kunnen het niet. Ze zijn anders zeer gemakkelijk te herkennen. Ze gebruiken een slas- j zin, die ze van alle anderen onder scheidt. Ze zeggen allemaal: „Me- nier. ge kunt niet missen". Weggebruikers van geheel België, slachtoffers van dit schijnbaar on schuldige krachtwoord, prent goed in uw geheugen, wat ik U zal zeg gen: „Gelooft nooit een Inboorling, die U zegt: „Ge kunt niet missen:" De jreurige, de verbijsterende, de ontstellende waarheid is, dat ge altijd kunt missen -:n dat ge altijd zult missen. Nemen we het eenvoudigste ge val. Ge valt op een inboorling van de tweede categorie en die zegt U: „De weg naar Buggenhout, Menier? Ge kunt niet missen. De eerste weg links en neem dan de tweede rechts en ge komt op de kerktoren van Buggenhout uit. Ge kunt niet mis sen" En ge denkt: ..Dat is ten min ste klaar en duidelijk Maar ge komt tot de bevinding, dat het niet de tweede weg rechts is van de eer ste links. Het is de derde. Als ge begint te tellen, is er ene die uw inboorling blijkbaar niet medegeteld heeft. Ge twijfelt zelf een beetje en ge vraagt U af „Zou hij die eerste meegeteld hebben?" Maar ge ste!t U zelf gerust met de gedachte: „H'J zag er zo zeker van z'.chzelf uit" en ge komt in Dendermonde terecht. Maar het gebeurt zelrten dat het zo eenvoudig ls. Want die inboor lingen van de tweede categorie, heb ben allen dit gemeen, dat ze ge loven dat ge met hun streek even zeer vertrouwd zijt. als zijzelf. Zij gaan blijkbaar van de krankzinnige veronderstelling uit dat gij de weg vraagt, omdat ge hem kent en hen op de proef-wilt stellen. „De weg naar Zichem-Zussen- Bolder?" zullen zij U zeggen, „Me neer ge kunt niet missen. Ge rijdt van hier naar „De diij Winden" en daar r.oemt ge de kasel naar 't Oud Kerkhof, maar vóór dat ge de Nieuwe Moler. bereikt moet ge links inslaan tot go op de grote baan komt en dan slaat ge rechts in, juist vóór het Kapelleken en dan altijd recht door Ge kunt niet missen" Gij denkt, in uw naieveteit, dat de „Drij Winden" een café is en det er zo iets als een Oud Kerkhof, een nieuwe Molen of een Kapelleken bestaat. Het is maar later dat ge zult vernemen, dat al die namen aan de plaatselijke folklore zijn ont vreemd en dat men honderd jaar m de geschiedenis zou moetën terug gaan om enig spoor van „Kerkhof, Drie Winden" en heel het caphar- natim terug te vinden. Maar gij. goede ziel, ge begint te zoeken. Na een fridje denkt ge alleen nog aan die grote baan waar van men gesproken heeft, want al de rest zijt ge vergeten. En het is laat in de nacht, wanneer de Zichem-Zussen-Boldernaars u, met een bittere trek om de lippen, zien aankomen. Neen, neen, dergelijke wantoestanden kunnen niet blijven bestaan. Daarom stel ik voor, dat er een wet zou goedgekeurd worden, waar door al wie de weg wijst, donder er iets van te kennen, zou gestraft worden met een geldboete van 26 frank, vermeerderd met negen op- decimes en een gevangenisstraf van één dag tot één jaar. En daar be straffing niet volstaat, zou ik voor el onzé landgenoten, beider kunne, kosteloze maar verplichte lessen in het weg aanwijzen willen zien in richten. Het is het enige middel om on* van deze kwaal te genezen. Tenzij maar dat ls te eenvoudig en wie denkt nu nog aan eenvou dige oplossing? men langs onze wogen behoorlijke wegaanwijzer» zou plaatsen. 4

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 4