Als m n knokige benen het nog maar
halenzei Gerrit Schulte
Het regent strafpunten in
zware Tulpenrally
Botwinnik-Smyslo w
OTTERDAM ONTVING HET
DEENSE KONINGSPAAR
Koning Frederik zag boeiend beeld
van een wereldhaven
ERIC IN DE RONDE VAN NEDERLAND
Xe hielpen hem in de Oranjetrui
af
kJjSfe A
Pais en vree tussen
KNWU en Pellenaars
H.B.S. is reeds
tweede klasser
schaakrubriek^
een strijd op leven en dood....
Wijzigingen in het
Nederlands B-elftal
Buitengewoon pensioen
1940-45 wordt verhoogd
«t'r 2"n' - ta
Tommy Lawton gaat de voorhoede
van Sparta onder handen nemen
In de maand Juni
haar Rotterdam
Tocht door stad en haven
Auto in kanaal;
twee doden
Paard sloeg op hol;
voerman gedood
Lawaaiig, armoedig en
overbevolkt
In het Vredespaleis is men
aan het fundamentele toe
Rijzondere dag
I Een vorstelijke tafel
ZEGETOCHT OVER DE RIVIER
TWEE VORSTENPAREN OP DE
KAREI. DOORMAN
Interessant bezoek met
demonstraties
Onthulling
27APRI
SHrU1u.«j"
Htt*4»eH(
e* 13u it
I7u36 N||n,»f#ii
v W»rho}»nB. J
:QUITSLANQ:
•Nog re rijden route
in het Concertge-
as het ttv de Ko-
Het welkom van Rotterdam. Voor het aan boord gaan van de Piet Hein verwelkomt de\ku7fie3g^'ter de Koninklijke gasten.
BERDE BLAD - PAGINA 2
WOENSDAG 28 APRIL
WOENSDAG 28 APRIL 1954
„Als ik het met m'n knokige benen nog maar haal. We horen het
Uerrit Schulte met z'n 39 jaar zo langzamerhand onze grand old man
van de pedaleurs nog zeggen in Almelo, ten overstaan van ons en de
kleine sympathieke grijze burgemeester, die met het startpistool in z'n
hand stond of hij hdt zo aan z'n kleinzoon wilde geven. „Het is zeker
wel erg vermoeiend, zo'n lange rit", zei hij vol medeleven. Gerrit knikte,
een tikje te somber, want u had hem zes en een half uur later in Val-
kenswaard over de finish moeten zien stuiven
A ls een triomfator! Met al het stof van
drie provinciën op z'n gezicht nat
tot op het hemd. maar met de allure van
„Ie fou pédalant", die zulke mensen 'als
Gerrit gisteren en Jan Lambrichs eergiste
ren nooit verlaat en een blinkende lach in
ae helle ogen, die hem plotseling weer tien
jaar jonger maakte. Zoals Gerrit zich even
voor het einde kan oprichten van het stuur,
de blonde leeuwenkop naar Achteren kan
gooien met een schreeuw van vreugde, dat
kan alleen zoals ze hem in Den Bosch
noemen de „Sjoelte". Gerrit Voorting. die
nota bene als numero één van het groepje
van vier waarin ook Van Est en Wagt
mans zaten het afgesloten parcours van
Valkenswaard opkwam en voor wie het èn
als veel jongere kerel èn als gerenom
meerde sprinter toch wel een hard gelach
moet zijn geweest om op de laatste 400
meter door een „oude man" geklopt te
den, had net zoveel plezier om de over
winning van Schulte als deze zelf. Hij gun
de Gerrit de bloemen en de zoen van de
Valkenswaardse schone, die ze hier in te
genstelling met in Almelo wel hadden kun
nen vinden, van ganser harte. En zo zal het
met Woutje en Wim net eender geweest
zijn. Er was op die laatste 400 meter nog
even hard geknokt. Wagtmans is nog aan
de kop geweest en Voorting, even voof het
ingaan van de laatste honderd meter nog
een kéer, maar toen hadden de „knokige
benen" van Gerrit het laatste woord.
Op z'n eentje
ifTk had zo'n fijne ploeg," zei Gerrit, toen
hij met een paar forse vegen het zweet
van r. n gezicht veegde.
„Wie zei dat?"
„Nou, dat zeiden ze. voordat de ronde
begon, ik heb het vandaag gemerktEn
Gerrit zuchtte nog eens diep, terwijl hij
terugdacht aan de laatste vijftig kilometer.
Om nog eens een nachtmerrie van te krij
gen. Niet minder dan 26 renners lagen toen
nog in de strijd voor een afstand van nog
geen vijftig kilometer. Alle ploegen waren
nog in de strijd, zelfs nog één van de Lu
xemburgers. die wel als het „zwakke broer
tje" kunnen worden beschouwd. Even het
tableau de la troupe: Wagtmans met drie
man, Wim van Est met drie man, Gerrit
Voorting zelfs met vier. twee Duitsers, vijf
Belgen, waaronder de drager van de Oranje
trui Borgmans. één Luxemburger en
dan Gerrit Schulte samen met Hans Dek
kers. De kwaliteiten van Hans Dekkers
kennende mocht men zeggen, dat hij
rap kereltje bij zich had. maar. even
buiten 's Hertogenbosch zagen we Hans
Dekkers los raken. Gerrit Schulte verhief
zich van het stuur, zag z'n strijdmakker
worstelen met een enorm beest op z'n rug
en remde af. „Pak m'n wiel, Hans," zei Ger
rit, „en bijt je er doorheen." Dekkers kneep
in het stuur of het er af moest en beet zich
in de lippen om het loden gewicht, dat aan
z'n benen hing, kwijt te raken, weg te
trappen en het ging weer even goed Ach
ter de rug van Schulte kwam hij weer in
de kopgroep. Maar die kénde geen genade
en bleef met een ijzeren snelheid voortra
zen. Gerrit kon hem niet blijven helpen, hij
moest naar voren in de troep en toen hij
een twintig kilometer verder nog eens om
keek was Dekkers weer afgedreven, sa
men met Paaymans, Van Roon, Golheusen,
Van Oers en Hendriks. Twintig waren er nu
hog over. die op de peripheric van Eindho
ven afstoven. In Nunen. op de hobbelkeien,
heeft Wagtmans geprobeerd om alleen weg
te komen. Het bleef bij een vrome wens van
de kleine Brabander. Er wachtte een andere
«trijd. een strijd, die zijn climax kreeg naar
mate we dichter het hart van de Lichtstad
naderden, duizenden en duizenden Eindho-
venaren zo dicht begonnen op te dringen,
dat de motorpolitie bijna charges moest uit
voeren om de weg vrij te houden En de
laatste twaalf kilometer yan Eindhoven naar
Valkenswaard zagen dan de „grote vier"
Schulte, Voorting, Wagtmans en Van
Est in een eindstrijd, die minstens zo
boeiend was als wat er nu in Genève ge
beurt. Voor dit verschrikkelijk geweld had
den niet alleen de Hollanders en de Duit
sers, maar ook de Belgen niettegenstaan
de hun numerieke overmacht moeten
wijken. Het pittige kereltje Borgmans was
heilig van plan geweest om voor de tweede
keer de Oranjetrui weg te snoepen, maar
zo'n kans als in Almelo kreeg hij geen
tweede keer. Wat die 'Ollanders er na een
monstertocht van 255 kilometer nog uit
draaiden. was hem te machtig en deed hem
het nog jeugdige hoofd buigen. Hi e r Was
baas boven baas. Hij moest gisteren respec
tievelijk met de vierde plaats in de tweede
groep en de achtste in totaal genoegen ne
men, wat hem in de totale rangschikking
een paar kostelijke minuten scheelde. Hij
mocht de Oranjetrui gaan uittrekken, wat
hem naar hij ons mededeelde oprecht
spijt deed.
ternauwernood in het stuk was voorgeko
men. heeft gisteren geprobeerd z'n eigen
gezicht, zowel als dat van de Amsterdamse
ploeg te redden door er even voorbij Apel
doorn, samen met Kirchen tussenuit te trek
ken. Gezien de enorme afstand, die beide
heren toen nog voor de boeg hadden, was
het te veel een shownummer om indruk te
maken. Hij is er bovendien niet in geslaagd
om meer dan twee minuten en enige luttele
seconden op het peloton voor te komen, wat
dus voor het effect ook niet zo best was.
Hyn uitstapje was dan ook nauwelijks in
staat om in de volgauto's enige opwinding
teweeg te brengen. Er is nou eenmaal maar
eén Jan Lambrichs. Ze hebben het een
eind met hun tweetjes volgehouden, maar
even voorbij Grave kwam de motorordon
nans hun met het zwarte bord vertellen,
dat hun voorsprong tot een minuut was ge
slonken. Kirchen was daardoor zo ontmoe
digd. dat hij het dolle avontuur maar met
een opgaf. Tarzan van Breenen wilde het
nog even in z'n eentje voortzetten, maar
toen hij omkijkend in de verte de
„meute" ai zag naderen, strekte hij de rug,
nam een slok uit het kruikje en liet zich
verder zonder tegenstribbelen gevangen ne
men. En waar hij pas in de derde groep, op
de vijftiende plaats in Valkenswaard arri
veerde. kan men het zelfs nog betwijfelen
of het avontuur de kostbare inspanning wel
waard is geweest. De rest was verstandiger
en stak de neus niet buiten de deur.
drie provinciëntocht van 255 kilometer was
geen straatje-om Zo af en toe werd er op
de Veluwe wel eens aan de deurknop ge
rammeld. maar nooit met de ernstige be
doeling om er serieus vandoor te gaan. Zo
als het klokje in het peloton tikte, tikte
het nergens anders. Vraag dat maar aan de
Belg Pascal, die even voorbij Loenen op
een nieuwe fiets moest stappen en het
loton kwijtraakte.
De finish in Almelo: van rechts naar links.
Schulte (3e); Voorting (2e); Van Est (4e)
de Belg Borgmans (le).
lVaarmate de finish van de Tulpenrally In speciale etappes met verhoogde rijgemid-
zicht komt wordt de spanning wie als delden en klassernentsnrm.ven.
Shoivnummer van Tarzan
rarzan van Breenen. de kopman van de
Nederlandse E-ploeg. die de eerste dag
eerste in het algemeen "klassement zal ein
digen groter. Ook de nacht van Maandag
op Dinsdag in de Franse Alpen en het dag
traject in de omgeving van Valence was
verre van gemakkelijk voor de deelnemers,
die zich nog zo gelukkig mogen prijzen niet
tot de grote schare van uitvallers te be
horen. Dat het percentage van de equipes,
dat niet op reglementaire wijze vandaag de
finish te Noordwijk aan Zee zal bereiken,
geenszins klein is. valt temeer te begrijpen
nu er zo vele speciale etappes met verhoog
de rijgemiddelenden zijn ingelegd en er te
vens niet minder dan 5 klassementsproeven
zijn. welke tezamen zeer hoge eisen stellen
aan de bemanning en niet minder aan de
wagens. Maar juist daarom is het in de Tul
penrally te doen. De weersomstandigheden
In de omgeving van Valence waren Dinsdag
niet gunstig. Gedurende de achts'te speciale
etappe was het mistig en naarmate de dag
vorderde werden de omstandigheden on
gunstiger. De Nederlandse officials, die de
leiding hadden in deze speciale etappes, be
sloten terecht om de togestane rijtijd voor
de diverse groepen met één minuut te ver
hogen. maar niettemin regende het letter
lijk en figuurlijk strafpunten in de route
boekjes van de deelnemers.
UET is buitengewoon moeilijk met zovele
tijdcontrdle8, waargenomen door ver
scheidene buitenlandse automobielclubs.
Schulte Ned L„.
2. G Voorting. Ned B
3. W. v Est. Ned C
4. Wagtmans Ned B..
5. Bakker. Ned D.
6 Sorgeloos Belg
7. Plas. Belg
8. Borgmans. Belg.
9 Faanhof Ned. C.
10. Stevens Ned B
11 Nico van Est. Ned C
12. Lambrichs. Ned B.
13. Gielen. Belg.
14 Van Breenen Ned. 1
13. Muller Dts.
16. Maenen. Ned. C.
17. Janssen. Ned. C
18. Van Oers. Ned C
19. Haan Ned O
20 Koch Ned B.
21 Gelhausen. Lux..
22. Hendrickx. Belg
23. Van Roon. Ned D.
24. Paymans Ned B
25 Dekkers Ned A
26 Preiskelt. Dts
27. Schwarzenberg, Dts.
28. Schulte. Dts
29 Gelisien Ned. B
30. Van Osta. Ned, A..
31. Donker Ned.
Ned. A..
an. Ned. B..
Jed C..
i. Otte Dts
37. Wiiuke^Ned. E.
"Néd X'
i Van~As. Ned. D..
Lux.
U «nftudt. Ned.
49 Kirchen Lux.
53 Pascal Belg
Twee renners hebben de striid
gestaakt Diederich Lux raak
te door bandenpech zoveel
achter dat hij het opgaf
De Belg Pascal is na de slui
tingstijd van de contróle te Val
kenswaard binnengekomen, doch
de wedstrijdcommissarissen heb
ben besloten ook hem. evenals
Maandag de Duitser Preiskeit.
nog een kan» te geven.
Pascal mag dus heden weer star
ten en is nu ais 55é geklasseerd
met een
fie° p rests tleprlts voor
tweede et*ppe_ is met algen
Brei
tweede etappe
stemmen r
toegekend
1 Schulte. Ned. A.
2 G Voorting. Ned D
3 W v. Eat. Ned C
4 Wagtmans Ned B.
5. Borgmans Belg
6 Bakker. Ned. D
7 Faanhof. Ned. 6..
8. Nico van Est. Ned C
9. Lambrichs Ned. B
10 Gieien Belg
11. Haan. Ned„ D.
14 Van Breenen Ned I
13. Plas Belg..
16. Muller. Dts
17. Maenen. Ned. C..
IS. Janssen. Ned C
19 Van Oers Ned. C.
'20 Gelhausen. Lux
21. Paymans. Ned B
22. Hendricks. Belg
23. Van Roon Ned. D.
24 Schulte Dte
25. Schwarzenberg Dts
26 Brinkman. Ned. B.
27. Donker. Ned. E.
28 Guns. Ned. C
29. Witteveen. Ned. E.
11.66—
12 00 34
12 02 20
30Smïts"*Ned.
51 Van Elderen. Ned. A. 12.07.33
52 Holleder Ned E
53. Van Sambeek. Ned D. 12
34. Pascal Belg 12.16 47
53 Preiskeit Dts.. 12 24.26
PLOEGENKLASSEMENT
1. Ned. C. (Wim van Est. Faan
hof Nico van Est) 19 89 44
2. Ned B (Wagtmans. Stevens.
Lambrichs) z.t.
3. Ned D (Voorting. Bakker,
Haan) 20.00 34
4. België. (Sorgeloos Plas. Borg.
5. Ned.A (Schulte Dekkèrr
Van Osta) 20.16.14
8. Duitsland (Muller Preiskeit.
Schwarzenberg) 2Ö2253
7. Ned. E (Van Breenen. Don
ker Willekes) 20 27.43
6. Luxemburg (Gelhausen. Hein.
Schmltt) 30.43.10
ALG PLOEGENKLASSEMENT
1 Nederland C 34.10.11
2. Nederland D 34.10.31
3. Nederland B 34 14.25
4 België 34 15 09
5 Duitsland 34.46 02
8 Nederland A 34 48.48
7 Nederland E 34 51 49
8. Luxemburg 35 06 19
delden en klassementsproeven, waari
naar men weet winstseconden zijn verbon
den, een overzicht te verkrijgen, hoe de
stand van zaken eigenlijk is. Maar Dins
dagavond laat, te Belfort, bij het begin van
de vijfde klassementsproef, de beklimming
van de Ballon d'Alsace in omgekeerde
richting als op de heenweg, kon toch wel
worden geconstateerd, dat de Duitse equipe
EngelAmbrecht met Porsche zeer grote
kansen heeft om dit keer als Tulpen Rally
winnaar naar huis te gaan. Na drie klassè-
mentsproeven stond de Alfa equipe van de
Belgen Stasse en Gendebien aan de kop
met 335 winstseconden en natuurlijk met
nul strafpunten. De equipe Engel had er
toen 332, maar door toevallige omstandig
heden kreeg de Duitser er nog 8 winst
seconden bij cadeau. Bij het begin van de
vijfde klassementsproef Dinsdagavond stond
Engel met 460 winstseconden op kop, ge
volgd door Stasse met 452.
TJet aantal uitvallers was ook In het Zul-
AAden van de Tulpenrally zeer groot. Zo
noteerde men te Valence, geografisch het
zuidelijkste punt. alleen 17 équipes, die m
Chambéry niet meer doorkwamen. En aan
gezien de routeboekjes vol met strafpunten
kwamen te staan, weliswaar niet met dub
bele cijfers, maar dan toch met gestage
toeVenning van deze minder aangename
punten, was het duidelijk, dat de onderlinge
strijd fel en langdurig zou worden in de nog
komende kilometers. En niemand kon 16
uur voor het aankomstuur te Noordwijk
aan Zee voorspellen, hoevele deelnemers
zonder strafpunten zouden binnenkomen
Van de bekende équipes die uitvielen noe
men wij: Wilkins—Walker (G.B.) met Jagu
ar; Houel—Bousson (Fr.) met Siamson;
Fraser—Maclntyre (G.B.) met Austin Hea.
ley; Bonaconsa—Ebneter (Zwits.) met Por
sche; Gloeckner—Ziek (Did) met Porsche
Major Shaw—Divall (G.B.) met Porsche.
Kokkes—mevr. Kokkes Godijn (Ned) met
Aüstin; Kuiper—Ton—Wijnands (Ned.) met
Jaguar; Brussaard—Hulsker (Ned.) met
Jaguar; Hulsker Jr—Duyzings (Ned.) met
Jaguar; Prins—Luyting (Ned.) met Jaguar;
Vehmeijer—Knegtel—Dekker (Ned.) met
Ford; Walker—Chew (G.B.) met Austin;
Kristensen—Hartvig Have (Denemarken)
met Vauxhall; Har per—Cutts (G.B.) met
Sunbeam Talbot; Tak—Niemoeller (Ned-)
met Alfa Romeo; Eddy—Waller (G.B.) met
Jowett Javelin; Hoogeveen—Voogd (Ned.)
met Borgward; Verdonck—Verheyden
(Belg.) met Fiat; Timmer—Bakker (Ned.)
met Opel; Struyk—Verschuur (Ned.) met
Fiat T V.; RosenblattRosenblatt (Ned.) met
Peugeot; Jespersen—Noergaard (Den) met
Fiat; Olsen-Markussen (Den.) met Woiseley,
Maarten Flinterman—Knijnenburg (Ned.)
met DKW en Warning—Berg (Ned.) met
DKW.
Woensdagmorgen kon in Noordwijk, een
voorlopig overzicht worden gemaakt
van de stand van zaken, ndien er in de ver
schillende klassen geen uitvallers meer te
noteren zijn tussen Luxemburg—Luik—Eind
hovenNoordwijk. dan zal de Belg Pierre
SJasse met Gendebien als mederijder met
zijn Alfa Romeo Woensdagmiddag omstreeks
twee uur de boulevard van Noordwijk aan
Zee oprijden met het hoogste aantal winst
seconden van de nog in de Tulpenrally lig
gende équipes. Het is Dinsdagavond laat en
in de nacht van Dinsdag op Woensdag zo
gegaan, dat in de vijfde en laatste klasse-
Er is thans volledige overeenstemming
bereikt tussen de Koninklijke Nederlandse
Wielren Unie en Kees Pellenaars over de in
de toekomst te volgen gedragslijn. De
Sportcommlssie van de Wielren Unie heelt
Pellenaars schriftelijk bevestigd, dat laatst
genoemde voor onbepaalde tijd als ploeg
leider zal kunnen fungeren in alle inter
nationale wegwedstrijden vi
voor professio
nals en wel in die wedstrijden, welke naar
het oordeel van de sportcommlssie daar
voor in aanmerking komen. Onder inter
nationale wegwedstrijden worden in elk
geval bedoeld de ronde van Frankrijk, de
Ronde van Italië, de Ronde van Zwitser
land. kortom, alle belangrijke buitenlandse
wielerronden De Sportcommlssie heeft aan
Pellenaars dezelfde autorisatie verleend,
welke tot dusverre de vertrouwensman der
KNWU bezat. Pellenaars stelt verder de
ploegen samen voor de internationale
den, uit de aard der zaak in nauw overleg
met de sportcommissie van de KNWU ook
de keuze van mecaniciens, verzorgers enz.
berust bij Pellenaars.
De Sportcommissie heeft er bij Pellenaars
op aangedrongen, dat veelvuldig contact met
elkaar zal worden gehouden, zo veel moge
lijk via de consul van de KNWU in Bra
bant. de heer P. van Ierlant. wethouder
van Tilburg.
Ten slotte is tussen de KNWU en Pelle
naars overeengekomen, dat de Unie
financiële verantwoordelijkheid draagt ten
aanzien van de voorbereiding eg uitzending
van ploegen naar de internationale wieler-
onden. De kosten hieraan verbonden zullen
dus evenals tot nu toe het geval was.
Pellenaars worden gedragen, die daartoe
opnieuw de medewerking zal inroepen van
wielervrienden, zakenrelaties en andere in
stanties.
EEN VOETBALPVZZEE
WANNEER men de ranglijst van de eer
ste klasse C bekijkt, dan komt men
met een eenvoudig rekensommetje
conclusie, dat HBS nog een theoretische
kans heeft de degradatiedans te ontsprin
gen. Wanneer de Hagenaars (9 punten uit
22 wedstrijden) nl. de resterende vier wed
strijden zouden winnen en Longa (17 pun
ten uit 21 wedstrijden) alles zob verliezen,
dan kwamen Longa en HBS met 17 punten
gelijk en een beslissingswedstrijd zou red
ding kunnen brengen voor de kraaien. Maar
zij, die zo rekenen, zien daarbij over het
hoofd, dat Longa en WH '16 (14 punten uit
wedstrijden) nog beide wedstrijden te
gen elkaar moeten spelen. Door de vorst
periode is de eerste ontmoeting tussen bei
de clubs uitgesteld en zo heeft de compe
titieleider van de KNVB eind April zowel
Longa—WH '16 als vyH '16—Longa op
zijn programma staan.
Wanneer nu Longa alle resterende wed
strijden verliest - hetgeen voor het behoud
van HBS ih de eerste klasse beslist nood
zakelijk is betekent dat. dat WH '16 bei
de wedstrijden tegen de Tilburgenaren wint
en zodoende tenminste vier punten er bij
krijgt en dus al zeker Is van 18 punten. Dit
totaal is. zoals reeds aangetoond, voor HBS
onbereikbaar.
De conclusie van deze voetbalpuzzle is
dus: HBS is gedegradeerd naar de tweede
klasse.
Als in zijn jonge jaren: Gerrit Schulte
stuift triomfantelijk als eerste over de
finishlijn in de tweede etappe van de Ronde
van Nederland.
Electrische centrale. Minister Zijlstra heeft
gistermiddag de nieuwe centrale van de
G.E.M. (Provinciale Gelderse Electricltetts
Maatschappij) de Gelderland 2 aan de mond
het Maas—Waalkanaal te Nijmegen offi
cieel in gebruik gesteld
T/"OOR de aanvang van de strijd om de
wereldtitel achaken tussen Botwinnik en
zijn uitdager Smyslöw heeft het In de dag
bladen en schaaktijdschriften waarlijk niet
aar prognoses ontbroken. Deskundige com
mentatoren. die de beide rivalen ven zeer
nabij kennen, hebben hun mening uitge
sproken. minder ingewijden, ja zelfs de
kleine huis-tuin-of-keukenschaker. hebben
hun voorspellingen verricht. hoe anders
heeft zich echter de werkelijke strijd ont
wikkeld!
Algemeen was de verwachting, dat beide
metadoren een zeer groot aantal remises
zouden produceren, veel meer -
vorige tweekamp tussen de kemphanen
Botwinnik en Bronstein had opgeleverd.
Immers, zo redeneerde men. Smyslow is een
grootmeester, die bij voorkeur naar rustige
en overzichtelijke stellingen streeft en al
leen dan tot schaakacrobatiek overgaat als
het niet anders kan. Botwinnik, die zich
het best thuis voelt in gecompliceerde pai
tijen, zal zijn ware aard niet loochenen,
maar hij zal er zich toch wel voor hoeden
de feilloze verdedigingskunst van zijn
rivaal kennende onnodige risico's te ne
men. te meer daar hij aan een gelijk spel
(12—12) genoeg heeft om zijn titel te be
houden. En dusveel remises met af
en toe een winstpuntje over en weer
En het verloop?Na vier partijen
heeft Botwinnik in drie fanatiek gespeelde
gevechten een totaal onherkenbare Smys
low die in de tweede partij, zelfs niet
tot de hoogte van een derderangs-meester
komt overspeeld. Eén partij laat een
glimpje van Smyslows kunnen zien. maar
Botwinniks fantastische verdediging voor
komt onheil. 3'/tvoor Botwinnik!
De strijd, nauwelijks begonnen, schijnt
reeds besl iet
Men moet zich deze situatie Indenken.
Smyslow. na zijn overtuigende overwinning
in het Candida ten tournooi en zijn indruk
wekkende prestaties in voorgaande jaren
door de gehele schaakwereld als de meest
waardige candidaat voor de wereldtitel
accepteerd. wordt voordat de werkeliike
strijd is ontbrand, als een beginneling door
een superieur spelende Botwinnik in de
luiers gewikkeld. Zoiets moet voor het mo
reel van Smyslow toch vernietigend zijn...
TAOCH er geschiedt iets wonderbaarlijks,
iets dat flauwe herinneringen oproept
aan de eerste tweekamp Euwe-rAljechin
van 1935- Niet de falende Smyslow. maar de
superieure Botwinnik gaat onzeker spelen
en maakt onherstelbare fouten. Het Is alsof
de laatste de weelde van de ongedachte
voorsprong niet kan dragen terwijl Smys
low de emotieloze Russische „schaakma
chine". Iedere partij opnieuw met frisse
moed begint alsof er geen achterstand van
drie punten bestaat. En dit niet alleen.
Smyslow. de meester van het defensief, de
minnaar van eenvoudige klare stellingen,
hanteert andere wapens. Hij grijpt naar het
wapen vooral, dat hij voordien grondig ver
foeide: de aanval, die hem van meet af aan
tot initiatief nemen dwingt, tot daden in
plaats van tot afwachten. Hij laat het op
bulgen of barsten aankomen, op alles of
nieta en zieSmyslow heeft succes. Na
tien partijen heeft hij een weergaloze
prestatie verricht: zijn achterstand, die
hopeloos leek, ij ingehaald. Twee keer
wordt Botwinnik In de Franse Partij, die
hij als weinigen kent. het slachtoffer van
Smyslows onmedogende schaakmethodiek,
culminerend in het tot Dame brengen van
de vrije h-pion, twee keer wordt hem
Smyslows uitspraak dat de Franse Partij
toch eigenlijk een onvolwaardige verdedi
ging is. volkomen duidelijk gemaakt
Met een gelijke stand (5—5) is het Botwin
nik. die de resten van een geschokt zelfver.
trouwen bU elkaar moet zoeken
De elfde partij is Smyiows grote, morele
triomf: op het gepatenteerde e2—e4 durft
Botwinnik zijn geliefkoosde Franse Verde
diging niet meer toepassen, hij speelt
Spaans enverliest andermaal
6—5 yoor Smyslow!
In de opstelling van het Nederlands B-
elftal dat hedenavond te Arnhem tegen
Leeds United zal aantreden, zijn enkele
wijzigingen aangebracht. Van Beurden en
Van der Gijp zullen wegens blessures niet
kunnen spelen. Michels (Ajax) komt nu op
de midvoorplaats. terwijl Van der Kuil
(VSV) linksbinnen speelt en Brooymans
(RAC) de rechtsbinnenpl8ats bezet.
De wedstrijd wordt geleid door scheids
rechter Bronkhorst.
Voetbal op Koninginnedag
Hei, voetbalprogramma voor Vrijdag a.s.
(Koninginnedag) luidt als volgt:
le Klas: A: HaarlemDWS: Leeuwarden
—NEC: Oosterparkers—Elinkwijk.
B: AGOVV—Rigtersbleek; Sneek—Vitesse
C: WH '16Lon»
D: Maurits—WJllem II;; ADO—HDVS.
DEN HAAG. 28 Apr. Bij de Tweede Ka
mer is ingediend een wetsontwerp in zake
de verhoging met een toeslag van de oen-
sioenen krachtens de wet Buitengewoon
Pensioen 19401945
De kosten van de verhoging worden
raamd op circa 450.000.—.
De twaalfde Mrtij (Wft een hetbor»
veegt.
Bo wmnix te zien. die in een groot» om/.
zejje Ko^geanval Smyslow van het bJrd
.««-en-twintig partijen zal de match du
ren. de helft ia thans achter de rug
zich de strijd op leven en dood tussen 'btóE
rivalen, die ieder in Rusland
schare van aanhangers hebben, zal Ontwik
kelen. valt. gelet op het sensationele vet
loop van de eerste helft, met geen moieliik
heid te voorspellen. Wij zullen er trouwen,
ook geen moeite voor doen. aangezien om
de gave der voorspelling totaal ontbréeï
Het verstandigste is de atrijd 1
nen aandacht te
en bij voorbaat de
naar. ongeacht wie dit zijn mag, m.t
zo zwaar bevochten zege geluk te
winnaar,
zijn
wensen
Hieronder bespreken wij de elfde partii
van de m^tch. g
wit: w. smyslow - Zwstt: M. M. BolMaak
1. e2e4 e7—ei
De eerste verrassing: Botwinnik laat zijn n.
liefkoosde Franse Verdediging achterwege
waarmede hij in talloze belangrijke gevechten
succes heeft geboekt, doch die hem tegen
Smyslow slechts teleurstelling heeft berell
Een onbeduidend intermezzo?Stellig niet
Psychologisch gezien heeft Smyslow reeds on
de eerst§ zet een overwinning behaald: Bot-
wlnnik erkent met zijn tekstzet geïntimideerd
bevreesd te zijn
2. Pgl—f3 Pb8—cl
3. Lflb3 4
Dus Spaans: een opening die Botwinnik even-
eens uitstekend kent en die hij met talrijke
nieuwe Ideeën heeft verrijkt.
10. Pbl*-c3
11. Tfl—el
12. Lel—g5
Lg5h4
mentsproef van onderweg, de beklimming
van de Ballon d'Alzace in de duisterns. aan
Pierre Stasse de meeste winstseconden kon
den worden toegekend, meer dan aan de
Duitser Engel, die tot op dat ogenblik de
leiding had. Pierre Stasse verkreeg in totaal
in de vijf klassementsproeven 572 winst
seconden. tegen Werner Engel 567: de Belg
heeft er dus vijf meer.
Voorlopig kan nog worden medegedeeld,
dat een derde gedeelte van de 211 deel
nemers. die Zaterdag of Zondag zijn ver
trokken. onderweg is uitgevallen. Van de
138 équipes die nog aan de Tulpenrally deel
nemen, is een belangrijk percentage nog
zonder strafpunten. Het officieuze alge
meen klassement na de vijfde klassements
proef en de speciale étappes in de Vogezen
luidt: 1. Stasse—Gendebien (Belg.) met Alfa
Romeo. 572 winstseconden; 2. Engel—Am
brecht (Duitsl.) met Porsche. 567 winst
seconden; 3. Mènz—Brand (Duitsl.) met
DKW 518 winstseconden; 4. Martens—Eer-
ligh (Ned.) met Flat TV 468 winstseconden;
5. Boardman—Duchworth (G.B.) met Jaguar
446 winstseconden; 6. Bottbollorum—Voigt—
Nielsen (Denemarken) met Fi^ TV 430
winstseconden; 7. Banks—Porter (G.B.) met
Alvis 421 winstseconden.
Naar wU vernemen, cal
gedurende de maand
Juni de bekende En
gelse ond-internatlo-
naal en middenvoor
van Arsenal, Tommy
Lawton. naar Rotter
dam, .komen, waar hft
het eerste elftal van
Sparta en speciaal de
voorhoedespelers on
der banden cal nemen.
Het bestuur van Spar
ta is van mening, dat
het voorhoedespel In
Nederland cleb niet
voldoende aan de mo
derne speelwtfze heeft
aangepast. Dit geldt in niet geringe mate
ook voor het eerste elftal van 8parta. dat
over een behoorlijke verdediging en mid-
denllnie beschikt, maar in productiviteit
schromelijk te kort achiet. Vier weken tang
zullen nu Sparta's voorhoedeapelers In bet
bijzonder kunnen profiteren van de lessen
van een erkend expert als Tommy Lawton.
Typisch Smyslow: hij grijpt de eerste dc btst*
gelegenheid aan voor een algehele vereenvou
diging. waarbij het kleine voordeel behouden
blijft
14dflXeS
15. TelXeS DdlXdlf
18. TalXdl Le7—dg
Het Is begrijpelijk dat Botwinnik, die alt com
pensatie voor zijn verscheurde pionnensteliing
op de Damevleugel het Loperpaar hoeft, dit
voordeel zo lang mogelijk wil behouden. Had
hij zich echter gerealiseerd dat hel Loperpaar
in de onderhavige stelHng zeer moeilijk ef
fectief te gebruiken Is dan had hij stellig da
afwikkeling 16LXf3, 17 gXf3. Ldg. lt.
TXe8? PXe8 gekozen. In de dan ontstane stal
ling heeft wit het probleem op te lossen hoe
Uzn positie verder te versterken. 18. Pe4 leidt
na 19g5. 20 Lg3, fS. 21. JXdS. c 'dl. 22.
Pg3. (PXd8? dan Td8 enz), f4 23. PfS. Kh7 tot
niets en 19 Td5 Tb8. 20. b3. Tb4. 21. Lg3. Tdi!
ziet er evenmin overtuigend uit.
17. TeSXeSf PfSXel
18. Pf3—d2l
Een tweede kans voor LXf3 geeft Smyslow djn
tegenstander natuurlijk nletl
18Ld8—e5?
Maar dit is inconsequent. Zwart gaat thans
wél het Loperpaar opgeven, nadat hij een
gunstigere gelegenheid hiervoor heeft ver
zuimd De voortzetting 18fS. 19. f3. |i.
20 Lf2. Pf6 enz had stellig ook bezwaren -
er gaat spoedig een pion verloren maar had
althans nog een mogelijkheid geboden het
Loperpaar effecttef te gebruiken oa. met
g5—g4.
19. Pd2b3 LeSXcJ
20. b2Xc3
Natuurlijk niet 20. PXc5? wegens 20
LXg2 enz.
20 »c5—c4
21. Pb3C5! Lb7—c6
In deze stelling voelt Smyslow ilch in lün
element. Op het oog HJkt er niet zo bar v«J
aan de hand. maar een nauwkeurige bestude
ring leert dat zwart hier reeds voor een ver
loren zaak vecht. Smyslow. fijn eindspelken
ner als hij is. laat de superioriteit van de
witte stelling op uiterst instructieve wijze
zien
22. Tdl—dSI g7-g5
23. Td»Xa> LctSXa»
24. Lh4g3 a6a5
23. f2—f3!
Wits belangrijkste "troef ligt op tafel: er dreigt
Kgl—f2—e3—d4 waarna de Damevleugelplon-
nen stuk voor stuk worden opgepeuzeld
Lf3—e5!
Wtt heeft ntet de minste haast. Na de afge
dwongen opmars van de zwarte f-pion wordt
eerst de witte Loper in een dominerende po
sitie gebracht.
26Kg8—f7
27. f3—f4 Pe8—dB
28. Pc5—a« PdS—e8
29. Kgl—f2 La8—el
30 g2—g3!
Het gaat allemaal tergend langzaam doch de
onverstoorbaarheid van wit ontneemt zwart
alle hoop om zijn tegenstander op zijwegen
(bijv het slaan op c7) te kunnen lelden
30Kf7—g6?l
Zowel 30LXc2. 31 Ke3. Ke6. 32 Kdl
enz. als 30Ke6. 31 Ke3. Kd3. 32 LXcT.
PXc7. 33 PXc7t. Kc6. 34. Pe6. g4 leidt tot een
duidelijk gewonnen eindspel voor wit Boven
dien heeft wit in verschillende andere varian
ten de mogelijkheid van: fXgs—hXgJ—h4l en
wit creëert een vrije h-plonde schrik
van Botwinnik! Mogelijk heeft deze la«»te
wending Botwinnik op de wanhopige gedach
te gebracht een lange en moeizame Ko
ningsmars te ontwerpen, welke tot ver
overing van de h-pton leidt doch overigens bij
voorbaat tot mislukken is gedoemd Neae
tekstzet voltrekt zich het vonnis iogisch coca
onafwendbaar aan de andere zijde van het
bord De rest behoeft geen commentaar.
Kf2—e3 Kg8—h»
Kei—d4 KhS-|4
Kd4Xc4 Kg4—hS
f4Xg5 hlXgS
Pa6Xc7 PelXc7
Le8Xc7 KhlXhJ
Kc4—b5 KhJ—h3
c3—c4 Kb8—g4
c4—c5
g3Xf4
Lc7Xa5
Afgebroken en zonder hervatting door zwart
opgegeven De winst Ia overigen» zeer eenvou
dig. Wit offert de Loper voor de f-pior
loopt met zijn vrije a-pton naar Dame hu''.
41f3. 42 UI. Kh3. 43 CS. Kg2. 44 «4.
45 LXf2. KXf2. 46. as, enz.
CHR. VLAGSMA.
ROTTERDAM. 27 April
Rotterdam heeft Koning Frederik en Koningin Ingrid
Denemarken hartelijk ontvangen. Een stad vol
vlaggen overschenen door een voorjaarszon die de
kilte van de Noordoostenwind wat temperde, was het
wilkom, naast de belangstelling van de bevolking die
ie arbeid van alle dag even liet rusten om langs de
route die de koninklijke stoet door de stad zou nemen,
lith óp te stellen en de Deense vorstelijke gasten,
begeleid door de Koningin en Prins Bernhard, toe te
juichen. De.rit door de stad, in langzaam tempo, heeft
Koning Frederik en Koningin Ingrid getoond dat de
Rotterdammers weten hoe zij de monarch van een
rn-n
«17dl
De zgn. Russische variant die de naam zegt
het reeds! in het bijzonder door de Rusien
Is onderzocht. Beide zpelers zijn derhalve op
„eigen" terrein!
La4Xc6f b7Xd
d2—d4 e5Xdi
De tweede verrassing: Botwinnik kleit 4e
tamste voortzetting, welke tot een soort SW-
nitz-variant leidt, die wit een klein doch duer-
zaam positioneel overwicht verschaft. Tot 1».
endiger stellingen welke Botwinnik in
.normale" omstandigheden zeker zou hebben
geprefereerd leiden de voortzettingen 7...„.
PXe4 8. Tel. f5, 9 dXeS. d5. jo. Ptl!
(Boleslafsky) of 7 Lg4, 8 dXeS. PX«,I.
eXdS. LXd6. 10. h3. Lf3 en zwart heeft kuu-
rijk spel.
Pf3X(H C5—OJ
Pd4—f3 Lfl—«7
Evenals op de vorige zet is pion #4 onkwets
baar ditmaal wegens 9PX«4?. 10. Dd*
0-0
LcB—b7
h7—hl
Tfl—el
Overweging verdiende hier de ln de SteinJtz-
varlant veelvuldig voorkomende msnoeuvrt
13Ph7. 14. LXe7. DXe7. 15 PdS, Odl
en er is niet veel aan de hand.
DEDEMSVAART, 27 Apr. In de afge
lopen Mcht Is een vrachtauto, bestuurd
door de 23-jarige chauffeur H. Meijer ln
het kanaal te Dedemsvaart gereden. Naast
de bestuurder was gezeten de 41-jarige ar
beider E.„L. Liest. Beiden kwamen om het
leven dodkdat voorbijgangers het ongeval
pas enkele uren later merkten. De slachtof
fers waren beiden ongehuwd
WANNEPERVEEN, 27 Apr. Een paard,
dat voor een wagen was gespannen, schrok
van le bel bij een overweg in Nijeveen
H{t paard sloeg op hol en liep in de rich
ting van de rijksweg, waar het in volle
va art tegen een juist passerende vrachtauto
botste. De voerman en het paard werden
b«iden op slag gedood. De vrachtwagen
J'oeg Ojn en geraakte in brand. De chauf
feur bleef ongedeerd, maar een naast hem
gezeten lifter brak beide benen.
LONDEN 27 Apr. (Reuter). Volgens
een rgpport, uitgegeven door een onafhan-
Keiijke Britse organisatie voor wetenschap-
Pelljk onderzoek, zal de toeneming in de
wereldbevolking in de eerstvolgende dertig
laren yeUicht even groot zijn als de totale
wereldbevolking in 1900 Fr is echter geen
grond om te geloven, dat de voedselproduc
tie automatisch gelijke tred houdt met be-
volkingiaanwas.
net Tapport waarschuwt dat er gevaar
nestaat, dat het grootste deel van de meqs-
neid een armoedig., lawaaiig, eenvormig en
8 ,3estaan *al leiden in overbevolkte
nS* huidige netto-aanwas van meer
;®n '0 000 per dag vertoont de neiging om
to* ta nemen.
J"GRAYENHAGE. 26 Apr. - Op de inter-
&rn*!n*nUle conferentie, die in het
te oTd bijeen is om een conventie op
snS yoor de bescherming van cultuur-
fliri kfnJn «den van een gewapend con-
artiv bd d® bespreking van het eerste
van de ontwerp-conventie al, hoe
kin» ®.zfen8wijzen verschillen met betrek-
ilotan begrip „cultuurgoederen". Be-
in k.tTerd intussen een redactie-commissie
stetul j,en te roepen om een tekst op te
den d* die alle vertegenwoordigde lan-
f.™? kLUnncn bevredigen,
npn Li- heeft intussen ook de wens te ken-
*onen de conferentie te mogen bij-
Operaballet naar Parijs
<1«AN^iRD^M' 26 Apr Het ballet van
Mei andse Opera is uitgenodigd op d
werkén ,.enige buitenlandse groep mee te
üon de* ln <al®*avond van de „Associa-
•fe 1'l^ntM» J? a Dance" in het théStre
•Quartre m P'rijs- Uitgevoerd zal worden
"""he zetthf»UVemints in een choreogra-
Adr.t, op
bevriende natie moeten begroeten. Langs de gehele
route stonden de belangstellenden rijen dik achter
de politie-afzetting. Men juichte en zwaaide met zak
doeken. De route was zo gekozen dat de Deense vor
stelijke gasten het hart van de wederopbouw in volle
uitvoering of in voltooiing konden waarnemen. Om 11
uur scheepten zij zich bij de Maashaven in op de Piet
Hein, die dg woelige rivier opvoer voor de rondvaart
Het bezoek aan ons vliegkampschip Karei Doorman
volgde en tegen het middaguur voer de Piet Hein naar
de Kon. Roei- en Zeilvereniging „De Maas", waar de
lunch werd geserveerd. Om 2 uur verlieten de Ko
ninklijke gasten Rotterdam langs een kortere route
dan zij waren binnengekomen.
Het was reeds vroeg in de morgen te zien,
dat het vandaag voor Rotterdam, niet zo
maar een gewone dag zou zijn. Van vele
gebouwen en woningen hing de nationale
driekleur, maar opvallend was het. dat er
ook heel wat Deense vlaggen in de stijve
bries hun kleuren lieten zien. Langs de
route stelden zich, naarmate de wijzers van
de klok verder naar half elf, het tijdstip
van de aankomst aan de grens, draaiden,
steeds meer met oranje en rood-wit-blauw
getooide belangstellenden op. Trots als een
pauw was de bestuurder van een sproei-
auto van de gemeente, die de route stofvrij
moest maken voor de koninklijke stoet.
We zullen es laten zien. dat we In
Rotterdam gasten piekfijn weten te ont
vangen. zei hij en lustig liet hij de 6poeier«
van zijn auto het wegdek reinigen.
Sommige winkeliers hadden voor een'
toepasselijke etalage gezorgd, Waarin uiter
aard het accent op de Deense Koninklijke
familie was gelegd.
De politiemannen hadden hun handen vol
aan de regeling van het verkeer, dat gezien
de omstandigheden, nog vrij vlot in goede
banen kon worden geloodst.
fWIWHHUH
Koningin Juliana.
De eetsalon van de Kon. Roei- en
Zeil Vereniging ..De Maas" blonk en
glom van kostelijk glas en zilver voor
de lunch van de Koninklijke gasten
Nederlands porcelein. zilverstukken
door de firma Begeer gemaakt, ook
zilverstukken van Franse make lij en
tafellinnen van het Kon Paleis sierden
de tafels, waaraan vijftig personen aan
zaten: alle Rotterdamse autoriteiten,
autoriteiten van de marine enz
Rozen en rhododendrons j leurden
tegen het blank van het tafellinnen.
Aan de wanden rondom hingen tuinen
ran overvolle kersebloesems hood en
wit, de Deense kleuren, waren over
wegend. De firma Hartlieb had voor
deze bloemen gezorgd.
Alles, wat hl er was georganiseerd,
was geïnstalleerd door lakeien van het
paleis.
Het menu vermeldde: Queues de
Homard en Gelée. Sauce verte. (Cham
pagne George Goulet 1947): Poulet
Sauti Marengo; Petits Pois-Chdtenu
Mouton Cadet 1947: Parfait Praliné,
Fruit». t
Welk een prachtig en boeiend beeld van
de Rotterdamse haven heeft het Deense Ko
ningspaar ontvangen gedurejide de één uur
durende rondvaart met het Koninklijke
Jacht Piet Hein! De Deen«e hoge gasten
hebben de rivier kunnen zien in ai *ün ma
jesteit en schoonheid van wild door de
st\)ve bries bewogen golven, van schepen
klein en groot met hun gr^ze, witte en
zwartrode rompen de lichtbundels opvan
gend van een felle voorjaarszon waarlangs
Ikcn dreven.
telkens zwanenwitte wolk.
En hoe mooi kleurde dit licht de ontelbare
vlaggen en vlaggetjes, waarmee schepen en
havenbedrijven ter ere van h®1 Deense Ko
ninklijke bezoek waren gesierd. Het werk
ging door. de kranen hieven hun lasten uit
de ruimen, de elevators zogen het graan uit
de zeeschepen erf op de werven ratelden de
klinkhamers. Maar waar het hagelblanke
Koninklijke scheepje ook
belangstellend over
welk een fier beeld
met de aan de dekken aangetreden beman
ningen. saluerend en met hun mutsen
zwaaiend
Maashaven zivart van
de
mensen
Nu eens niet aan de grens de
zoaia gebruikelijk, maar ditmaal vanwege
tijdgebrek heeft Rotterdams burgemees
ter, mr G. van Waisum, het Deense Ko
ningspaar begroet aan de Maashaven, bij het
beginpunt van de havenrondvaart met de
Piet Hein.
Tegen elf uur zag het hier zwart van ^e
mensen, door een legertje politieagenten op
eerbiedige afstand gehouden van de insche
pingsplaats.
Luid gejuich ging er op toen de lange stoet
auto's arriveerde en de belde Koninklijke
iren uitstapten.
Kbmngin Juliana droeg een lichtblauw
met wit gebloemde japon waarover een grij
ze stola Zij had een witte hoed op^en witte
schoenen aan. De Deense koningin was ge
kleed in een rood mantelpak, waarbij zij een
hoedje droeg in dezelfde kleur.
Prins Bernhard en de Deense koning wa
ren belden gekleed in admiraalsuniform.
e gasten begaven zich aan boord ven de
Piet Hem en tegelijkertijd werden de Deen
se en de Nederlandse koninklijke stan«laards
in de hoofdmaat gehesen. Voorop het mooie
scheepje wapperde de Deense viag; van het
achterechip de driekleur H4t vorstelijke
elschap begaf zich in de aalan, waarna
de trossen werden losgemaakt. De Politie 1.
een der snelle boten van de Rivierpolitie,
trok de Piet Hein uit de wal. Terwijl het
scheepje met de kop de Maashaven in
draaide. wuifden Koningin Juliana en Ko
ningin Ingrid voor een der grote ramen van
Ket salon naar de grote menigte op de wal.
Omstuwd door politieboten en gevolgd
door de Prinsesseplaat van de Spido. aan
boord waarvan zich een groot aantal ge
nodigden ingescheept had zette de Piet
Hein langzaam koers naar de rivier.
Aan boord van de Piet Hein bevonden
ROTTERDAM, 27 April.
Voor het eerst in z|jn geschiedenis genoot
Hr M» Vltegkampschip Karei Doorman van
middag de hoge eer twee vorstenparen op
bezoek le mogen ontvangen, een eer die
eigenlijk onze gehele koninklijke Marine
gold. Precies een uur duurde dit bezoek
van het Deense en Nedi|landse vorstenpaar.
In welke t(jd de ver cliillende afdelingen
In het trotse vllegkampschlp In ogenschouw
werden genomen en enkele demonstraties
werden gevolgd. Dank z|j het gunstige weer
kon de inspectie van de erewacht op het
dek geschieden zodat ook het aan de kaden
verzamelde publiek een glimp van deze
plechtigheden kon opvangen.
Keurig in het gelid hadden de officieren
en manschappen zich aan stuurboordzijde
van het vrolijk gepavoiieerde schip opge
steld toen het Koninklijke jacht „Piet Hein"
klokslag 12 uur langszij de pontons bij de
ituurboord-achtervalreep vastmaakte en de
vorsten het onderbordes van de staatsie
trap betraden. Daar werden zij ontvangen
door de commandant, kapitein ter zee A. M.
Valkenburg en boven- a.d. valreep door Z.E.
de minister van Marine ir C. Staf. de Com
mandant Zeemacht Nederland, vice-admi-
raal A. de Booy en de eerste officier, kapi
tein-luitenant ter zee H. van Ooatrom Soe-
de. alsmede de officier van de wacht en vier
officieren als valreepgasten.
Nadat ook het gevolg aan boerd van de
Prinsesseplaat wal onticheept en de pa-
voisering was vervangen door de twee Ko
ninklijke Staridaards, begaven de vorsten
zich onder leiding van de commandant oaar
het Squadron verblijf 5. waar een delegatie
uit de officieren en de chef d'equipage. op-
perschipper J Nels als vertegenwoordiger
van de equipage aan de Koninklijke Hoog
heden werden voorgesteld
Voor de vele toeschouwer» was het een
verrassend gezicht toen de Koninklijke gas
ten en hun gevolg plotseling boven dek ver
schenen met de grote'vliegtuiglift. Op dat
mopient roffelden de tamboers en bliezen
de pijpers een pittige parademars, waarna
de Marnierskapel o.l.v kapitein G. Nieuw-
land het Deense volkslied U«t horen-
Vervolgens presenteerde de commandant
vsn de erewacht, kapitein der Mariniers
A J. Romijn de erewacht aan Z M Koning
Frederik. Daarna volgde de inspectie over
de muziek en de officieren, onderofficieren
en mamchsppen. In hun p»» sewaaeen kre-
gen, de linten ven hun mutsen wapperend
in de -<tr«ffe wind, maakten de Jannen een
keurige Indruk.
Vriendelijk wuivend gjngen de handen
vara de beide vorstinnen omhoog toen zij tij
dens de wandeling over het vllegdek door
de honderden belangstellenden lang» de
Maaskade met hartelijk gejuich werden be
groet. Met intereiae volgden de vorsten en
kele demonstraties op het dek. o.a. het op
zetten van de barriers (vangnetten) en het
opstijgen vari een helicopter, de Salome., die
een korte rondvlucht maakte, zonder Prms
Bernhard als passagier zoals aanvankelijk
het plan was. In de hangar werden vervol
gens de dear opgestelde vliegtuigen, vlieg
tuigbewapening. reddingsmiddelen enz. be
zichtigd. Hierna begaven de vorstelijk» be
zoekers zich via het halfdek naar de kajuit
van de commandant, waar een apentlti
werd aangeboden.
Nog steeds stonden de kaden zwart van
de mensen toen om precies 1 uur het Ko
ninklijk bezot aan de Karei Doorman ten
einde was Uitgeleide gedaan door de minis
ter van Marine en de commandant zee
macht Nederland begaven de vorsten zich
weer san boord van de Piet Hein, waarna
da bemanning het bekende gejoel aanhief
en de Marlmerskapel wederom het Deense
Volkslied speelde. Terwijl het Koninklijk
gezelschap óp weg was naar de Kon. Roei
en Zeilvereniging De Maas. waar de lunch
zou worden gebruikt, gaf de Karei Doorman
21 saluutschoten af. waarvan de echo nog
lang nadreunde
Om kwart voor 3 vertrok de Koninklijke
stoet van De Maas" om langs de kortste
route de stad te verlaten. Gereden werd
langs Westzeedijk, Rochussenstraat, Ael-
brechtskBde en Abraham van Stolkweg naar
bouiu te Amslerdom vaas het trj de K«-
ninklijke loge één »chttterinp van kostbare
toiletten en uniformen.
de Rijksweg. Overal was ook ditmaal de
belangstelling groot, hoewel bekend was
dat de auto's ln snel tempo zouden rijden.
Bij de grens van de gemeente nam de >ur-
gemeester afscheid van de Koninklijke
gasten. Het bezoek van het Deense vorsten
paar aan Rotterdam was ten einde. Maar
ongetwijfeld zal Koning Frederik een goed
beeld hebben gekregen van de wereldhaven
Rotterdam
Op het vltegdek van de Karei Doorman.
..Zo werkt de barrier, die eventueel b« de
landing doorschietende vliegtuigen op
vangt". legt kapitein ter zee Valkenburg
Koning Frederik uit.
zich in het Koninklijke gezelschap, de bur
gemeester van Rotterdam, mr K. P- v. d.
Mandele. Kamerheer, wethouhouder J. van
Tilburg en de directur van 'Havenwerken,
Ir N. Th Koomans.
Van ons volgbootje uit zagen wij hoe
Koningin Juliana bij de koffie een koekje
serveerde aan haar gasten. Koningin
Ingrid liet zich door de koude wind niet
weerhouden zo nu en dan door de open
deuren ven het salon het achterdek te be
treden. waar zij zich deor de burgemeester
en lr Koomar» liet voorlichten over de ha
venwerken
Niet alleen de Nederlandse, maar ooit
vrijwel alle buitenlandse zeeschepen waren
fleurig en kleurig gepavoiseerd. En op
beide oevers van de rivier wapperden on
telbare vlaggen op de gebouwen van wer
ven en scheepvaartmaatschappijen, maar
evenzeer in de top van de reuzenkranen.
Het voortdurend wisselend spel van fel
licht en donkere 6chaduw, wanneer de zon
even wegkroop echter een wolk om er
schijnbaar met nog fellere straling weer
achterheen te komen, moet op het Deense
koningspaar wel een diepe Indruk hebben
gemaakt.
Onvergetelijk waa ook het schouwspel van
de bij Wilton liggende kruiser De Ruyter.
waarvan de hoge hoofdmast door steigers
Koninklijke gezelschap een blik te geven op
dit machtige, grijze oorlogsschip. Op de vele
dekken stond de bemanning ln lange rijen
aangetreden, stram ln het gelid. Toen de Plet
Hein voorbijvoér, zwaaiden de matrozen-
op commando met hun mutsen en schalde
een driewerf hoezee over het wild bewogen
water.
Om vijf over half twaalf draalde de kleine
vloot, ter hoogte van de RDM. voor de
terugtocht. Na een kwartier varens doem
de op de Tivier de grijze kolos van de Karei
Doorman op. Daarheen voer de Piet Hein
terwijl op de Wlliemskade en op de Maas
kade duizenden mensen belangstellend toe
keken.
De Rivierpolitie moest bij het naderen van
de Karei Doorman nog even optreden toen
een amphibie-motorbootje met aan boord
een al te vrijmoedige fotograaf tot dicht bij
de Piet Hein trachtte ..door te stoten". On
verbiddelijk werd het rode bpotje terug
gestuurd.
""erwijl het Koninklijke jacht meerde
langszij een zolderschuit bij de staatsietrap
van het vliegkampschip, weerklonken de
schrille commando-fluitjes aan de dekken,
waarop de bemanning een erewacht van
Mariniers en de Marinekapel stond aange
treden
Al» eerste beklom Koningin Juliana de
staatsietrap, gevolgd door Koningin Ingrid.
de Deense Koning en Prins Bernhard.
PARIJS. 27 Apr (U P - Zaterdag
j.l. waren de Franse minister van staat
Edmond Barrachm en andere voof'
aanstaande persoonlijkheden tn het
Levallois-park bijeengekomen om de
onthulling bte wonen varC een bron
zen buste van de vroegere socialistisch*
burgemeester. Louis Rouquier Toen het
laken, dat over het beeld was gewor
pen. werd weggetrokken bleek er geen
borstbeeld meer te zijn.'
De plechtigheid werd voortgezet met
l een grote afbeelding van de burge-
meester, die door twee mannen werd
i vastgehouden.
I Het t» de politie tot dusver een raad-
sel hoe het zware bronzen beeld, dat op
1 een druk punt in het park stondonge
merkt van het voetitilk verwijderd
korv worden Het ijzeren hek rond het
I ooetstuk toonde geen sporen van be-
schadtging.