Als m n knokige benen het nog maar halenzei Gerrit Schulte Het regent strafpunten in zware Tulpenrally Botwinnik-Smyslo w OTTERDAM ONTVING HET DEENSE KONINGSPAAR Koning Frederik zag boeiend beeld van een wereldhaven ERIC IN DE RONDE VAN NEDERLAND Xe hielpen hem in de Oranjetrui af kJjSfe A Pais en vree tussen KNWU en Pellenaars H.B.S. is reeds tweede klasser schaakrubriek^ een strijd op leven en dood.... Wijzigingen in het Nederlands B-elftal Buitengewoon pensioen 1940-45 wordt verhoogd «t'r 2"n' - ta Tommy Lawton gaat de voorhoede van Sparta onder handen nemen In de maand Juni haar Rotterdam Tocht door stad en haven Auto in kanaal; twee doden Paard sloeg op hol; voerman gedood Lawaaiig, armoedig en overbevolkt In het Vredespaleis is men aan het fundamentele toe Rijzondere dag I Een vorstelijke tafel ZEGETOCHT OVER DE RIVIER TWEE VORSTENPAREN OP DE KAREI. DOORMAN Interessant bezoek met demonstraties Onthulling 27APRI SHrU1u.«j" Htt*4»eH( e* 13u it I7u36 N||n,»f#ii v W»rho}»nB. J :QUITSLANQ: •Nog re rijden route in het Concertge- as het ttv de Ko- Het welkom van Rotterdam. Voor het aan boord gaan van de Piet Hein verwelkomt de\ku7fie3g^'ter de Koninklijke gasten. BERDE BLAD - PAGINA 2 WOENSDAG 28 APRIL WOENSDAG 28 APRIL 1954 „Als ik het met m'n knokige benen nog maar haal. We horen het Uerrit Schulte met z'n 39 jaar zo langzamerhand onze grand old man van de pedaleurs nog zeggen in Almelo, ten overstaan van ons en de kleine sympathieke grijze burgemeester, die met het startpistool in z'n hand stond of hij hdt zo aan z'n kleinzoon wilde geven. „Het is zeker wel erg vermoeiend, zo'n lange rit", zei hij vol medeleven. Gerrit knikte, een tikje te somber, want u had hem zes en een half uur later in Val- kenswaard over de finish moeten zien stuiven A ls een triomfator! Met al het stof van drie provinciën op z'n gezicht nat tot op het hemd. maar met de allure van „Ie fou pédalant", die zulke mensen 'als Gerrit gisteren en Jan Lambrichs eergiste ren nooit verlaat en een blinkende lach in ae helle ogen, die hem plotseling weer tien jaar jonger maakte. Zoals Gerrit zich even voor het einde kan oprichten van het stuur, de blonde leeuwenkop naar Achteren kan gooien met een schreeuw van vreugde, dat kan alleen zoals ze hem in Den Bosch noemen de „Sjoelte". Gerrit Voorting. die nota bene als numero één van het groepje van vier waarin ook Van Est en Wagt mans zaten het afgesloten parcours van Valkenswaard opkwam en voor wie het èn als veel jongere kerel èn als gerenom meerde sprinter toch wel een hard gelach moet zijn geweest om op de laatste 400 meter door een „oude man" geklopt te den, had net zoveel plezier om de over winning van Schulte als deze zelf. Hij gun de Gerrit de bloemen en de zoen van de Valkenswaardse schone, die ze hier in te genstelling met in Almelo wel hadden kun nen vinden, van ganser harte. En zo zal het met Woutje en Wim net eender geweest zijn. Er was op die laatste 400 meter nog even hard geknokt. Wagtmans is nog aan de kop geweest en Voorting, even voof het ingaan van de laatste honderd meter nog een kéer, maar toen hadden de „knokige benen" van Gerrit het laatste woord. Op z'n eentje ifTk had zo'n fijne ploeg," zei Gerrit, toen hij met een paar forse vegen het zweet van r. n gezicht veegde. „Wie zei dat?" „Nou, dat zeiden ze. voordat de ronde begon, ik heb het vandaag gemerktEn Gerrit zuchtte nog eens diep, terwijl hij terugdacht aan de laatste vijftig kilometer. Om nog eens een nachtmerrie van te krij gen. Niet minder dan 26 renners lagen toen nog in de strijd voor een afstand van nog geen vijftig kilometer. Alle ploegen waren nog in de strijd, zelfs nog één van de Lu xemburgers. die wel als het „zwakke broer tje" kunnen worden beschouwd. Even het tableau de la troupe: Wagtmans met drie man, Wim van Est met drie man, Gerrit Voorting zelfs met vier. twee Duitsers, vijf Belgen, waaronder de drager van de Oranje trui Borgmans. één Luxemburger en dan Gerrit Schulte samen met Hans Dek kers. De kwaliteiten van Hans Dekkers kennende mocht men zeggen, dat hij rap kereltje bij zich had. maar. even buiten 's Hertogenbosch zagen we Hans Dekkers los raken. Gerrit Schulte verhief zich van het stuur, zag z'n strijdmakker worstelen met een enorm beest op z'n rug en remde af. „Pak m'n wiel, Hans," zei Ger rit, „en bijt je er doorheen." Dekkers kneep in het stuur of het er af moest en beet zich in de lippen om het loden gewicht, dat aan z'n benen hing, kwijt te raken, weg te trappen en het ging weer even goed Ach ter de rug van Schulte kwam hij weer in de kopgroep. Maar die kénde geen genade en bleef met een ijzeren snelheid voortra zen. Gerrit kon hem niet blijven helpen, hij moest naar voren in de troep en toen hij een twintig kilometer verder nog eens om keek was Dekkers weer afgedreven, sa men met Paaymans, Van Roon, Golheusen, Van Oers en Hendriks. Twintig waren er nu hog over. die op de peripheric van Eindho ven afstoven. In Nunen. op de hobbelkeien, heeft Wagtmans geprobeerd om alleen weg te komen. Het bleef bij een vrome wens van de kleine Brabander. Er wachtte een andere «trijd. een strijd, die zijn climax kreeg naar mate we dichter het hart van de Lichtstad naderden, duizenden en duizenden Eindho- venaren zo dicht begonnen op te dringen, dat de motorpolitie bijna charges moest uit voeren om de weg vrij te houden En de laatste twaalf kilometer yan Eindhoven naar Valkenswaard zagen dan de „grote vier" Schulte, Voorting, Wagtmans en Van Est in een eindstrijd, die minstens zo boeiend was als wat er nu in Genève ge beurt. Voor dit verschrikkelijk geweld had den niet alleen de Hollanders en de Duit sers, maar ook de Belgen niettegenstaan de hun numerieke overmacht moeten wijken. Het pittige kereltje Borgmans was heilig van plan geweest om voor de tweede keer de Oranjetrui weg te snoepen, maar zo'n kans als in Almelo kreeg hij geen tweede keer. Wat die 'Ollanders er na een monstertocht van 255 kilometer nog uit draaiden. was hem te machtig en deed hem het nog jeugdige hoofd buigen. Hi e r Was baas boven baas. Hij moest gisteren respec tievelijk met de vierde plaats in de tweede groep en de achtste in totaal genoegen ne men, wat hem in de totale rangschikking een paar kostelijke minuten scheelde. Hij mocht de Oranjetrui gaan uittrekken, wat hem naar hij ons mededeelde oprecht spijt deed. ternauwernood in het stuk was voorgeko men. heeft gisteren geprobeerd z'n eigen gezicht, zowel als dat van de Amsterdamse ploeg te redden door er even voorbij Apel doorn, samen met Kirchen tussenuit te trek ken. Gezien de enorme afstand, die beide heren toen nog voor de boeg hadden, was het te veel een shownummer om indruk te maken. Hij is er bovendien niet in geslaagd om meer dan twee minuten en enige luttele seconden op het peloton voor te komen, wat dus voor het effect ook niet zo best was. Hyn uitstapje was dan ook nauwelijks in staat om in de volgauto's enige opwinding teweeg te brengen. Er is nou eenmaal maar eén Jan Lambrichs. Ze hebben het een eind met hun tweetjes volgehouden, maar even voorbij Grave kwam de motorordon nans hun met het zwarte bord vertellen, dat hun voorsprong tot een minuut was ge slonken. Kirchen was daardoor zo ontmoe digd. dat hij het dolle avontuur maar met een opgaf. Tarzan van Breenen wilde het nog even in z'n eentje voortzetten, maar toen hij omkijkend in de verte de „meute" ai zag naderen, strekte hij de rug, nam een slok uit het kruikje en liet zich verder zonder tegenstribbelen gevangen ne men. En waar hij pas in de derde groep, op de vijftiende plaats in Valkenswaard arri veerde. kan men het zelfs nog betwijfelen of het avontuur de kostbare inspanning wel waard is geweest. De rest was verstandiger en stak de neus niet buiten de deur. drie provinciëntocht van 255 kilometer was geen straatje-om Zo af en toe werd er op de Veluwe wel eens aan de deurknop ge rammeld. maar nooit met de ernstige be doeling om er serieus vandoor te gaan. Zo als het klokje in het peloton tikte, tikte het nergens anders. Vraag dat maar aan de Belg Pascal, die even voorbij Loenen op een nieuwe fiets moest stappen en het loton kwijtraakte. De finish in Almelo: van rechts naar links. Schulte (3e); Voorting (2e); Van Est (4e) de Belg Borgmans (le). lVaarmate de finish van de Tulpenrally In speciale etappes met verhoogde rijgemid- zicht komt wordt de spanning wie als delden en klassernentsnrm.ven. Shoivnummer van Tarzan rarzan van Breenen. de kopman van de Nederlandse E-ploeg. die de eerste dag eerste in het algemeen "klassement zal ein digen groter. Ook de nacht van Maandag op Dinsdag in de Franse Alpen en het dag traject in de omgeving van Valence was verre van gemakkelijk voor de deelnemers, die zich nog zo gelukkig mogen prijzen niet tot de grote schare van uitvallers te be horen. Dat het percentage van de equipes, dat niet op reglementaire wijze vandaag de finish te Noordwijk aan Zee zal bereiken, geenszins klein is. valt temeer te begrijpen nu er zo vele speciale etappes met verhoog de rijgemiddelenden zijn ingelegd en er te vens niet minder dan 5 klassementsproeven zijn. welke tezamen zeer hoge eisen stellen aan de bemanning en niet minder aan de wagens. Maar juist daarom is het in de Tul penrally te doen. De weersomstandigheden In de omgeving van Valence waren Dinsdag niet gunstig. Gedurende de achts'te speciale etappe was het mistig en naarmate de dag vorderde werden de omstandigheden on gunstiger. De Nederlandse officials, die de leiding hadden in deze speciale etappes, be sloten terecht om de togestane rijtijd voor de diverse groepen met één minuut te ver hogen. maar niettemin regende het letter lijk en figuurlijk strafpunten in de route boekjes van de deelnemers. UET is buitengewoon moeilijk met zovele tijdcontrdle8, waargenomen door ver scheidene buitenlandse automobielclubs. Schulte Ned L„. 2. G Voorting. Ned B 3. W. v Est. Ned C 4. Wagtmans Ned B.. 5. Bakker. Ned D. 6 Sorgeloos Belg 7. Plas. Belg 8. Borgmans. Belg. 9 Faanhof Ned. C. 10. Stevens Ned B 11 Nico van Est. Ned C 12. Lambrichs. Ned B. 13. Gielen. Belg. 14 Van Breenen Ned. 1 13. Muller Dts. 16. Maenen. Ned. C. 17. Janssen. Ned. C 18. Van Oers. Ned C 19. Haan Ned O 20 Koch Ned B. 21 Gelhausen. Lux.. 22. Hendrickx. Belg 23. Van Roon. Ned D. 24. Paymans Ned B 25 Dekkers Ned A 26 Preiskelt. Dts 27. Schwarzenberg, Dts. 28. Schulte. Dts 29 Gelisien Ned. B 30. Van Osta. Ned, A.. 31. Donker Ned. Ned. A.. an. Ned. B.. Jed C.. i. Otte Dts 37. Wiiuke^Ned. E. "Néd X' i Van~As. Ned. D.. Lux. U «nftudt. Ned. 49 Kirchen Lux. 53 Pascal Belg Twee renners hebben de striid gestaakt Diederich Lux raak te door bandenpech zoveel achter dat hij het opgaf De Belg Pascal is na de slui tingstijd van de contróle te Val kenswaard binnengekomen, doch de wedstrijdcommissarissen heb ben besloten ook hem. evenals Maandag de Duitser Preiskeit. nog een kan» te geven. Pascal mag dus heden weer star ten en is nu ais 55é geklasseerd met een fie° p rests tleprlts voor tweede et*ppe_ is met algen Brei tweede etappe stemmen r toegekend 1 Schulte. Ned. A. 2 G Voorting. Ned D 3 W v. Eat. Ned C 4 Wagtmans Ned B. 5. Borgmans Belg 6 Bakker. Ned. D 7 Faanhof. Ned. 6.. 8. Nico van Est. Ned C 9. Lambrichs Ned. B 10 Gieien Belg 11. Haan. Ned„ D. 14 Van Breenen Ned I 13. Plas Belg.. 16. Muller. Dts 17. Maenen. Ned. C.. IS. Janssen. Ned C 19 Van Oers Ned. C. '20 Gelhausen. Lux 21. Paymans. Ned B 22. Hendricks. Belg 23. Van Roon Ned. D. 24 Schulte Dte 25. Schwarzenberg Dts 26 Brinkman. Ned. B. 27. Donker. Ned. E. 28 Guns. Ned. C 29. Witteveen. Ned. E. 11.66— 12 00 34 12 02 20 30Smïts"*Ned. 51 Van Elderen. Ned. A. 12.07.33 52 Holleder Ned E 53. Van Sambeek. Ned D. 12 34. Pascal Belg 12.16 47 53 Preiskeit Dts.. 12 24.26 PLOEGENKLASSEMENT 1. Ned. C. (Wim van Est. Faan hof Nico van Est) 19 89 44 2. Ned B (Wagtmans. Stevens. Lambrichs) z.t. 3. Ned D (Voorting. Bakker, Haan) 20.00 34 4. België. (Sorgeloos Plas. Borg. 5. Ned.A (Schulte Dekkèrr Van Osta) 20.16.14 8. Duitsland (Muller Preiskeit. Schwarzenberg) 2Ö2253 7. Ned. E (Van Breenen. Don ker Willekes) 20 27.43 6. Luxemburg (Gelhausen. Hein. Schmltt) 30.43.10 ALG PLOEGENKLASSEMENT 1 Nederland C 34.10.11 2. Nederland D 34.10.31 3. Nederland B 34 14.25 4 België 34 15 09 5 Duitsland 34.46 02 8 Nederland A 34 48.48 7 Nederland E 34 51 49 8. Luxemburg 35 06 19 delden en klassementsproeven, waari naar men weet winstseconden zijn verbon den, een overzicht te verkrijgen, hoe de stand van zaken eigenlijk is. Maar Dins dagavond laat, te Belfort, bij het begin van de vijfde klassementsproef, de beklimming van de Ballon d'Alsace in omgekeerde richting als op de heenweg, kon toch wel worden geconstateerd, dat de Duitse equipe EngelAmbrecht met Porsche zeer grote kansen heeft om dit keer als Tulpen Rally winnaar naar huis te gaan. Na drie klassè- mentsproeven stond de Alfa equipe van de Belgen Stasse en Gendebien aan de kop met 335 winstseconden en natuurlijk met nul strafpunten. De equipe Engel had er toen 332, maar door toevallige omstandig heden kreeg de Duitser er nog 8 winst seconden bij cadeau. Bij het begin van de vijfde klassementsproef Dinsdagavond stond Engel met 460 winstseconden op kop, ge volgd door Stasse met 452. TJet aantal uitvallers was ook In het Zul- AAden van de Tulpenrally zeer groot. Zo noteerde men te Valence, geografisch het zuidelijkste punt. alleen 17 équipes, die m Chambéry niet meer doorkwamen. En aan gezien de routeboekjes vol met strafpunten kwamen te staan, weliswaar niet met dub bele cijfers, maar dan toch met gestage toeVenning van deze minder aangename punten, was het duidelijk, dat de onderlinge strijd fel en langdurig zou worden in de nog komende kilometers. En niemand kon 16 uur voor het aankomstuur te Noordwijk aan Zee voorspellen, hoevele deelnemers zonder strafpunten zouden binnenkomen Van de bekende équipes die uitvielen noe men wij: Wilkins—Walker (G.B.) met Jagu ar; Houel—Bousson (Fr.) met Siamson; Fraser—Maclntyre (G.B.) met Austin Hea. ley; Bonaconsa—Ebneter (Zwits.) met Por sche; Gloeckner—Ziek (Did) met Porsche Major Shaw—Divall (G.B.) met Porsche. Kokkes—mevr. Kokkes Godijn (Ned) met Aüstin; Kuiper—Ton—Wijnands (Ned.) met Jaguar; Brussaard—Hulsker (Ned.) met Jaguar; Hulsker Jr—Duyzings (Ned.) met Jaguar; Prins—Luyting (Ned.) met Jaguar; Vehmeijer—Knegtel—Dekker (Ned.) met Ford; Walker—Chew (G.B.) met Austin; Kristensen—Hartvig Have (Denemarken) met Vauxhall; Har per—Cutts (G.B.) met Sunbeam Talbot; Tak—Niemoeller (Ned-) met Alfa Romeo; Eddy—Waller (G.B.) met Jowett Javelin; Hoogeveen—Voogd (Ned.) met Borgward; Verdonck—Verheyden (Belg.) met Fiat; Timmer—Bakker (Ned.) met Opel; Struyk—Verschuur (Ned.) met Fiat T V.; RosenblattRosenblatt (Ned.) met Peugeot; Jespersen—Noergaard (Den) met Fiat; Olsen-Markussen (Den.) met Woiseley, Maarten Flinterman—Knijnenburg (Ned.) met DKW en Warning—Berg (Ned.) met DKW. Woensdagmorgen kon in Noordwijk, een voorlopig overzicht worden gemaakt van de stand van zaken, ndien er in de ver schillende klassen geen uitvallers meer te noteren zijn tussen Luxemburg—Luik—Eind hovenNoordwijk. dan zal de Belg Pierre SJasse met Gendebien als mederijder met zijn Alfa Romeo Woensdagmiddag omstreeks twee uur de boulevard van Noordwijk aan Zee oprijden met het hoogste aantal winst seconden van de nog in de Tulpenrally lig gende équipes. Het is Dinsdagavond laat en in de nacht van Dinsdag op Woensdag zo gegaan, dat in de vijfde en laatste klasse- Er is thans volledige overeenstemming bereikt tussen de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie en Kees Pellenaars over de in de toekomst te volgen gedragslijn. De Sportcommlssie van de Wielren Unie heelt Pellenaars schriftelijk bevestigd, dat laatst genoemde voor onbepaalde tijd als ploeg leider zal kunnen fungeren in alle inter nationale wegwedstrijden vi voor professio nals en wel in die wedstrijden, welke naar het oordeel van de sportcommlssie daar voor in aanmerking komen. Onder inter nationale wegwedstrijden worden in elk geval bedoeld de ronde van Frankrijk, de Ronde van Italië, de Ronde van Zwitser land. kortom, alle belangrijke buitenlandse wielerronden De Sportcommlssie heeft aan Pellenaars dezelfde autorisatie verleend, welke tot dusverre de vertrouwensman der KNWU bezat. Pellenaars stelt verder de ploegen samen voor de internationale den, uit de aard der zaak in nauw overleg met de sportcommissie van de KNWU ook de keuze van mecaniciens, verzorgers enz. berust bij Pellenaars. De Sportcommissie heeft er bij Pellenaars op aangedrongen, dat veelvuldig contact met elkaar zal worden gehouden, zo veel moge lijk via de consul van de KNWU in Bra bant. de heer P. van Ierlant. wethouder van Tilburg. Ten slotte is tussen de KNWU en Pelle naars overeengekomen, dat de Unie financiële verantwoordelijkheid draagt ten aanzien van de voorbereiding eg uitzending van ploegen naar de internationale wieler- onden. De kosten hieraan verbonden zullen dus evenals tot nu toe het geval was. Pellenaars worden gedragen, die daartoe opnieuw de medewerking zal inroepen van wielervrienden, zakenrelaties en andere in stanties. EEN VOETBALPVZZEE WANNEER men de ranglijst van de eer ste klasse C bekijkt, dan komt men met een eenvoudig rekensommetje conclusie, dat HBS nog een theoretische kans heeft de degradatiedans te ontsprin gen. Wanneer de Hagenaars (9 punten uit 22 wedstrijden) nl. de resterende vier wed strijden zouden winnen en Longa (17 pun ten uit 21 wedstrijden) alles zob verliezen, dan kwamen Longa en HBS met 17 punten gelijk en een beslissingswedstrijd zou red ding kunnen brengen voor de kraaien. Maar zij, die zo rekenen, zien daarbij over het hoofd, dat Longa en WH '16 (14 punten uit wedstrijden) nog beide wedstrijden te gen elkaar moeten spelen. Door de vorst periode is de eerste ontmoeting tussen bei de clubs uitgesteld en zo heeft de compe titieleider van de KNVB eind April zowel Longa—WH '16 als vyH '16—Longa op zijn programma staan. Wanneer nu Longa alle resterende wed strijden verliest - hetgeen voor het behoud van HBS ih de eerste klasse beslist nood zakelijk is betekent dat. dat WH '16 bei de wedstrijden tegen de Tilburgenaren wint en zodoende tenminste vier punten er bij krijgt en dus al zeker Is van 18 punten. Dit totaal is. zoals reeds aangetoond, voor HBS onbereikbaar. De conclusie van deze voetbalpuzzle is dus: HBS is gedegradeerd naar de tweede klasse. Als in zijn jonge jaren: Gerrit Schulte stuift triomfantelijk als eerste over de finishlijn in de tweede etappe van de Ronde van Nederland. Electrische centrale. Minister Zijlstra heeft gistermiddag de nieuwe centrale van de G.E.M. (Provinciale Gelderse Electricltetts Maatschappij) de Gelderland 2 aan de mond het Maas—Waalkanaal te Nijmegen offi cieel in gebruik gesteld T/"OOR de aanvang van de strijd om de wereldtitel achaken tussen Botwinnik en zijn uitdager Smyslöw heeft het In de dag bladen en schaaktijdschriften waarlijk niet aar prognoses ontbroken. Deskundige com mentatoren. die de beide rivalen ven zeer nabij kennen, hebben hun mening uitge sproken. minder ingewijden, ja zelfs de kleine huis-tuin-of-keukenschaker. hebben hun voorspellingen verricht. hoe anders heeft zich echter de werkelijke strijd ont wikkeld! Algemeen was de verwachting, dat beide metadoren een zeer groot aantal remises zouden produceren, veel meer - vorige tweekamp tussen de kemphanen Botwinnik en Bronstein had opgeleverd. Immers, zo redeneerde men. Smyslow is een grootmeester, die bij voorkeur naar rustige en overzichtelijke stellingen streeft en al leen dan tot schaakacrobatiek overgaat als het niet anders kan. Botwinnik, die zich het best thuis voelt in gecompliceerde pai tijen, zal zijn ware aard niet loochenen, maar hij zal er zich toch wel voor hoeden de feilloze verdedigingskunst van zijn rivaal kennende onnodige risico's te ne men. te meer daar hij aan een gelijk spel (12—12) genoeg heeft om zijn titel te be houden. En dusveel remises met af en toe een winstpuntje over en weer En het verloop?Na vier partijen heeft Botwinnik in drie fanatiek gespeelde gevechten een totaal onherkenbare Smys low die in de tweede partij, zelfs niet tot de hoogte van een derderangs-meester komt overspeeld. Eén partij laat een glimpje van Smyslows kunnen zien. maar Botwinniks fantastische verdediging voor komt onheil. 3'/tvoor Botwinnik! De strijd, nauwelijks begonnen, schijnt reeds besl iet Men moet zich deze situatie Indenken. Smyslow. na zijn overtuigende overwinning in het Candida ten tournooi en zijn indruk wekkende prestaties in voorgaande jaren door de gehele schaakwereld als de meest waardige candidaat voor de wereldtitel accepteerd. wordt voordat de werkeliike strijd is ontbrand, als een beginneling door een superieur spelende Botwinnik in de luiers gewikkeld. Zoiets moet voor het mo reel van Smyslow toch vernietigend zijn... TAOCH er geschiedt iets wonderbaarlijks, iets dat flauwe herinneringen oproept aan de eerste tweekamp Euwe-rAljechin van 1935- Niet de falende Smyslow. maar de superieure Botwinnik gaat onzeker spelen en maakt onherstelbare fouten. Het Is alsof de laatste de weelde van de ongedachte voorsprong niet kan dragen terwijl Smys low de emotieloze Russische „schaakma chine". Iedere partij opnieuw met frisse moed begint alsof er geen achterstand van drie punten bestaat. En dit niet alleen. Smyslow. de meester van het defensief, de minnaar van eenvoudige klare stellingen, hanteert andere wapens. Hij grijpt naar het wapen vooral, dat hij voordien grondig ver foeide: de aanval, die hem van meet af aan tot initiatief nemen dwingt, tot daden in plaats van tot afwachten. Hij laat het op bulgen of barsten aankomen, op alles of nieta en zieSmyslow heeft succes. Na tien partijen heeft hij een weergaloze prestatie verricht: zijn achterstand, die hopeloos leek, ij ingehaald. Twee keer wordt Botwinnik In de Franse Partij, die hij als weinigen kent. het slachtoffer van Smyslows onmedogende schaakmethodiek, culminerend in het tot Dame brengen van de vrije h-pion, twee keer wordt hem Smyslows uitspraak dat de Franse Partij toch eigenlijk een onvolwaardige verdedi ging is. volkomen duidelijk gemaakt Met een gelijke stand (5—5) is het Botwin nik. die de resten van een geschokt zelfver. trouwen bU elkaar moet zoeken De elfde partij is Smyiows grote, morele triomf: op het gepatenteerde e2—e4 durft Botwinnik zijn geliefkoosde Franse Verde diging niet meer toepassen, hij speelt Spaans enverliest andermaal 6—5 yoor Smyslow! In de opstelling van het Nederlands B- elftal dat hedenavond te Arnhem tegen Leeds United zal aantreden, zijn enkele wijzigingen aangebracht. Van Beurden en Van der Gijp zullen wegens blessures niet kunnen spelen. Michels (Ajax) komt nu op de midvoorplaats. terwijl Van der Kuil (VSV) linksbinnen speelt en Brooymans (RAC) de rechtsbinnenpl8ats bezet. De wedstrijd wordt geleid door scheids rechter Bronkhorst. Voetbal op Koninginnedag Hei, voetbalprogramma voor Vrijdag a.s. (Koninginnedag) luidt als volgt: le Klas: A: HaarlemDWS: Leeuwarden —NEC: Oosterparkers—Elinkwijk. B: AGOVV—Rigtersbleek; Sneek—Vitesse C: WH '16Lon» D: Maurits—WJllem II;; ADO—HDVS. DEN HAAG. 28 Apr. Bij de Tweede Ka mer is ingediend een wetsontwerp in zake de verhoging met een toeslag van de oen- sioenen krachtens de wet Buitengewoon Pensioen 19401945 De kosten van de verhoging worden raamd op circa 450.000.—. De twaalfde Mrtij (Wft een hetbor» veegt. Bo wmnix te zien. die in een groot» om/. zejje Ko^geanval Smyslow van het bJrd .««-en-twintig partijen zal de match du ren. de helft ia thans achter de rug zich de strijd op leven en dood tussen 'btóE rivalen, die ieder in Rusland schare van aanhangers hebben, zal Ontwik kelen. valt. gelet op het sensationele vet loop van de eerste helft, met geen moieliik heid te voorspellen. Wij zullen er trouwen, ook geen moeite voor doen. aangezien om de gave der voorspelling totaal ontbréeï Het verstandigste is de atrijd 1 nen aandacht te en bij voorbaat de naar. ongeacht wie dit zijn mag, m.t zo zwaar bevochten zege geluk te winnaar, zijn wensen Hieronder bespreken wij de elfde partii van de m^tch. g wit: w. smyslow - Zwstt: M. M. BolMaak 1. e2e4 e7—ei De eerste verrassing: Botwinnik laat zijn n. liefkoosde Franse Verdediging achterwege waarmede hij in talloze belangrijke gevechten succes heeft geboekt, doch die hem tegen Smyslow slechts teleurstelling heeft berell Een onbeduidend intermezzo?Stellig niet Psychologisch gezien heeft Smyslow reeds on de eerst§ zet een overwinning behaald: Bot- wlnnik erkent met zijn tekstzet geïntimideerd bevreesd te zijn 2. Pgl—f3 Pb8—cl 3. Lflb3 4 Dus Spaans: een opening die Botwinnik even- eens uitstekend kent en die hij met talrijke nieuwe Ideeën heeft verrijkt. 10. Pbl*-c3 11. Tfl—el 12. Lel—g5 Lg5h4 mentsproef van onderweg, de beklimming van de Ballon d'Alzace in de duisterns. aan Pierre Stasse de meeste winstseconden kon den worden toegekend, meer dan aan de Duitser Engel, die tot op dat ogenblik de leiding had. Pierre Stasse verkreeg in totaal in de vijf klassementsproeven 572 winst seconden. tegen Werner Engel 567: de Belg heeft er dus vijf meer. Voorlopig kan nog worden medegedeeld, dat een derde gedeelte van de 211 deel nemers. die Zaterdag of Zondag zijn ver trokken. onderweg is uitgevallen. Van de 138 équipes die nog aan de Tulpenrally deel nemen, is een belangrijk percentage nog zonder strafpunten. Het officieuze alge meen klassement na de vijfde klassements proef en de speciale étappes in de Vogezen luidt: 1. Stasse—Gendebien (Belg.) met Alfa Romeo. 572 winstseconden; 2. Engel—Am brecht (Duitsl.) met Porsche. 567 winst seconden; 3. Mènz—Brand (Duitsl.) met DKW 518 winstseconden; 4. Martens—Eer- ligh (Ned.) met Flat TV 468 winstseconden; 5. Boardman—Duchworth (G.B.) met Jaguar 446 winstseconden; 6. Bottbollorum—Voigt— Nielsen (Denemarken) met Fi^ TV 430 winstseconden; 7. Banks—Porter (G.B.) met Alvis 421 winstseconden. Naar wU vernemen, cal gedurende de maand Juni de bekende En gelse ond-internatlo- naal en middenvoor van Arsenal, Tommy Lawton. naar Rotter dam, .komen, waar hft het eerste elftal van Sparta en speciaal de voorhoedespelers on der banden cal nemen. Het bestuur van Spar ta is van mening, dat het voorhoedespel In Nederland cleb niet voldoende aan de mo derne speelwtfze heeft aangepast. Dit geldt in niet geringe mate ook voor het eerste elftal van 8parta. dat over een behoorlijke verdediging en mid- denllnie beschikt, maar in productiviteit schromelijk te kort achiet. Vier weken tang zullen nu Sparta's voorhoedeapelers In bet bijzonder kunnen profiteren van de lessen van een erkend expert als Tommy Lawton. Typisch Smyslow: hij grijpt de eerste dc btst* gelegenheid aan voor een algehele vereenvou diging. waarbij het kleine voordeel behouden blijft 14dflXeS 15. TelXeS DdlXdlf 18. TalXdl Le7—dg Het Is begrijpelijk dat Botwinnik, die alt com pensatie voor zijn verscheurde pionnensteliing op de Damevleugel het Loperpaar hoeft, dit voordeel zo lang mogelijk wil behouden. Had hij zich echter gerealiseerd dat hel Loperpaar in de onderhavige stelHng zeer moeilijk ef fectief te gebruiken Is dan had hij stellig da afwikkeling 16LXf3, 17 gXf3. Ldg. lt. TXe8? PXe8 gekozen. In de dan ontstane stal ling heeft wit het probleem op te lossen hoe Uzn positie verder te versterken. 18. Pe4 leidt na 19g5. 20 Lg3, fS. 21. JXdS. c 'dl. 22. Pg3. (PXd8? dan Td8 enz), f4 23. PfS. Kh7 tot niets en 19 Td5 Tb8. 20. b3. Tb4. 21. Lg3. Tdi! ziet er evenmin overtuigend uit. 17. TeSXeSf PfSXel 18. Pf3—d2l Een tweede kans voor LXf3 geeft Smyslow djn tegenstander natuurlijk nletl 18Ld8—e5? Maar dit is inconsequent. Zwart gaat thans wél het Loperpaar opgeven, nadat hij een gunstigere gelegenheid hiervoor heeft ver zuimd De voortzetting 18fS. 19. f3. |i. 20 Lf2. Pf6 enz had stellig ook bezwaren - er gaat spoedig een pion verloren maar had althans nog een mogelijkheid geboden het Loperpaar effecttef te gebruiken oa. met g5—g4. 19. Pd2b3 LeSXcJ 20. b2Xc3 Natuurlijk niet 20. PXc5? wegens 20 LXg2 enz. 20 »c5—c4 21. Pb3C5! Lb7—c6 In deze stelling voelt Smyslow ilch in lün element. Op het oog HJkt er niet zo bar v«J aan de hand. maar een nauwkeurige bestude ring leert dat zwart hier reeds voor een ver loren zaak vecht. Smyslow. fijn eindspelken ner als hij is. laat de superioriteit van de witte stelling op uiterst instructieve wijze zien 22. Tdl—dSI g7-g5 23. Td»Xa> LctSXa» 24. Lh4g3 a6a5 23. f2—f3! Wits belangrijkste "troef ligt op tafel: er dreigt Kgl—f2—e3—d4 waarna de Damevleugelplon- nen stuk voor stuk worden opgepeuzeld Lf3—e5! Wtt heeft ntet de minste haast. Na de afge dwongen opmars van de zwarte f-pion wordt eerst de witte Loper in een dominerende po sitie gebracht. 26Kg8—f7 27. f3—f4 Pe8—dB 28. Pc5—a« PdS—e8 29. Kgl—f2 La8—el 30 g2—g3! Het gaat allemaal tergend langzaam doch de onverstoorbaarheid van wit ontneemt zwart alle hoop om zijn tegenstander op zijwegen (bijv het slaan op c7) te kunnen lelden 30Kf7—g6?l Zowel 30LXc2. 31 Ke3. Ke6. 32 Kdl enz. als 30Ke6. 31 Ke3. Kd3. 32 LXcT. PXc7. 33 PXc7t. Kc6. 34. Pe6. g4 leidt tot een duidelijk gewonnen eindspel voor wit Boven dien heeft wit in verschillende andere varian ten de mogelijkheid van: fXgs—hXgJ—h4l en wit creëert een vrije h-plonde schrik van Botwinnik! Mogelijk heeft deze la«»te wending Botwinnik op de wanhopige gedach te gebracht een lange en moeizame Ko ningsmars te ontwerpen, welke tot ver overing van de h-pton leidt doch overigens bij voorbaat tot mislukken is gedoemd Neae tekstzet voltrekt zich het vonnis iogisch coca onafwendbaar aan de andere zijde van het bord De rest behoeft geen commentaar. Kf2—e3 Kg8—h» Kei—d4 KhS-|4 Kd4Xc4 Kg4—hS f4Xg5 hlXgS Pa6Xc7 PelXc7 Le8Xc7 KhlXhJ Kc4—b5 KhJ—h3 c3—c4 Kb8—g4 c4—c5 g3Xf4 Lc7Xa5 Afgebroken en zonder hervatting door zwart opgegeven De winst Ia overigen» zeer eenvou dig. Wit offert de Loper voor de f-pior loopt met zijn vrije a-pton naar Dame hu''. 41f3. 42 UI. Kh3. 43 CS. Kg2. 44 «4. 45 LXf2. KXf2. 46. as, enz. CHR. VLAGSMA. ROTTERDAM. 27 April Rotterdam heeft Koning Frederik en Koningin Ingrid Denemarken hartelijk ontvangen. Een stad vol vlaggen overschenen door een voorjaarszon die de kilte van de Noordoostenwind wat temperde, was het wilkom, naast de belangstelling van de bevolking die ie arbeid van alle dag even liet rusten om langs de route die de koninklijke stoet door de stad zou nemen, lith óp te stellen en de Deense vorstelijke gasten, begeleid door de Koningin en Prins Bernhard, toe te juichen. De.rit door de stad, in langzaam tempo, heeft Koning Frederik en Koningin Ingrid getoond dat de Rotterdammers weten hoe zij de monarch van een rn-n «17dl De zgn. Russische variant die de naam zegt het reeds! in het bijzonder door de Rusien Is onderzocht. Beide zpelers zijn derhalve op „eigen" terrein! La4Xc6f b7Xd d2—d4 e5Xdi De tweede verrassing: Botwinnik kleit 4e tamste voortzetting, welke tot een soort SW- nitz-variant leidt, die wit een klein doch duer- zaam positioneel overwicht verschaft. Tot 1». endiger stellingen welke Botwinnik in .normale" omstandigheden zeker zou hebben geprefereerd leiden de voortzettingen 7...„. PXe4 8. Tel. f5, 9 dXeS. d5. jo. Ptl! (Boleslafsky) of 7 Lg4, 8 dXeS. PX«,I. eXdS. LXd6. 10. h3. Lf3 en zwart heeft kuu- rijk spel. Pf3X(H C5—OJ Pd4—f3 Lfl—«7 Evenals op de vorige zet is pion #4 onkwets baar ditmaal wegens 9PX«4?. 10. Dd* 0-0 LcB—b7 h7—hl Tfl—el Overweging verdiende hier de ln de SteinJtz- varlant veelvuldig voorkomende msnoeuvrt 13Ph7. 14. LXe7. DXe7. 15 PdS, Odl en er is niet veel aan de hand. DEDEMSVAART, 27 Apr. In de afge lopen Mcht Is een vrachtauto, bestuurd door de 23-jarige chauffeur H. Meijer ln het kanaal te Dedemsvaart gereden. Naast de bestuurder was gezeten de 41-jarige ar beider E.„L. Liest. Beiden kwamen om het leven dodkdat voorbijgangers het ongeval pas enkele uren later merkten. De slachtof fers waren beiden ongehuwd WANNEPERVEEN, 27 Apr. Een paard, dat voor een wagen was gespannen, schrok van le bel bij een overweg in Nijeveen H{t paard sloeg op hol en liep in de rich ting van de rijksweg, waar het in volle va art tegen een juist passerende vrachtauto botste. De voerman en het paard werden b«iden op slag gedood. De vrachtwagen J'oeg Ojn en geraakte in brand. De chauf feur bleef ongedeerd, maar een naast hem gezeten lifter brak beide benen. LONDEN 27 Apr. (Reuter). Volgens een rgpport, uitgegeven door een onafhan- Keiijke Britse organisatie voor wetenschap- Pelljk onderzoek, zal de toeneming in de wereldbevolking in de eerstvolgende dertig laren yeUicht even groot zijn als de totale wereldbevolking in 1900 Fr is echter geen grond om te geloven, dat de voedselproduc tie automatisch gelijke tred houdt met be- volkingiaanwas. net Tapport waarschuwt dat er gevaar nestaat, dat het grootste deel van de meqs- neid een armoedig., lawaaiig, eenvormig en 8 ,3estaan *al leiden in overbevolkte nS* huidige netto-aanwas van meer ;®n '0 000 per dag vertoont de neiging om to* ta nemen. J"GRAYENHAGE. 26 Apr. - Op de inter- &rn*!n*nUle conferentie, die in het te oTd bijeen is om een conventie op snS yoor de bescherming van cultuur- fliri kfnJn «den van een gewapend con- artiv bd d® bespreking van het eerste van de ontwerp-conventie al, hoe kin» ®.zfen8wijzen verschillen met betrek- ilotan begrip „cultuurgoederen". Be- in k.tTerd intussen een redactie-commissie stetul j,en te roepen om een tekst op te den d* die alle vertegenwoordigde lan- f.™? kLUnncn bevredigen, npn Li- heeft intussen ook de wens te ken- *onen de conferentie te mogen bij- Operaballet naar Parijs <1«AN^iRD^M' 26 Apr Het ballet van Mei andse Opera is uitgenodigd op d werkén ,.enige buitenlandse groep mee te üon de* ln <al®*avond van de „Associa- •fe 1'l^ntM» J? a Dance" in het théStre •Quartre m P'rijs- Uitgevoerd zal worden """he zetthf»UVemints in een choreogra- Adr.t, op bevriende natie moeten begroeten. Langs de gehele route stonden de belangstellenden rijen dik achter de politie-afzetting. Men juichte en zwaaide met zak doeken. De route was zo gekozen dat de Deense vor stelijke gasten het hart van de wederopbouw in volle uitvoering of in voltooiing konden waarnemen. Om 11 uur scheepten zij zich bij de Maashaven in op de Piet Hein, die dg woelige rivier opvoer voor de rondvaart Het bezoek aan ons vliegkampschip Karei Doorman volgde en tegen het middaguur voer de Piet Hein naar de Kon. Roei- en Zeilvereniging „De Maas", waar de lunch werd geserveerd. Om 2 uur verlieten de Ko ninklijke gasten Rotterdam langs een kortere route dan zij waren binnengekomen. Het was reeds vroeg in de morgen te zien, dat het vandaag voor Rotterdam, niet zo maar een gewone dag zou zijn. Van vele gebouwen en woningen hing de nationale driekleur, maar opvallend was het. dat er ook heel wat Deense vlaggen in de stijve bries hun kleuren lieten zien. Langs de route stelden zich, naarmate de wijzers van de klok verder naar half elf, het tijdstip van de aankomst aan de grens, draaiden, steeds meer met oranje en rood-wit-blauw getooide belangstellenden op. Trots als een pauw was de bestuurder van een sproei- auto van de gemeente, die de route stofvrij moest maken voor de koninklijke stoet. We zullen es laten zien. dat we In Rotterdam gasten piekfijn weten te ont vangen. zei hij en lustig liet hij de 6poeier« van zijn auto het wegdek reinigen. Sommige winkeliers hadden voor een' toepasselijke etalage gezorgd, Waarin uiter aard het accent op de Deense Koninklijke familie was gelegd. De politiemannen hadden hun handen vol aan de regeling van het verkeer, dat gezien de omstandigheden, nog vrij vlot in goede banen kon worden geloodst. fWIWHHUH Koningin Juliana. De eetsalon van de Kon. Roei- en Zeil Vereniging ..De Maas" blonk en glom van kostelijk glas en zilver voor de lunch van de Koninklijke gasten Nederlands porcelein. zilverstukken door de firma Begeer gemaakt, ook zilverstukken van Franse make lij en tafellinnen van het Kon Paleis sierden de tafels, waaraan vijftig personen aan zaten: alle Rotterdamse autoriteiten, autoriteiten van de marine enz Rozen en rhododendrons j leurden tegen het blank van het tafellinnen. Aan de wanden rondom hingen tuinen ran overvolle kersebloesems hood en wit, de Deense kleuren, waren over wegend. De firma Hartlieb had voor deze bloemen gezorgd. Alles, wat hl er was georganiseerd, was geïnstalleerd door lakeien van het paleis. Het menu vermeldde: Queues de Homard en Gelée. Sauce verte. (Cham pagne George Goulet 1947): Poulet Sauti Marengo; Petits Pois-Chdtenu Mouton Cadet 1947: Parfait Praliné, Fruit». t Welk een prachtig en boeiend beeld van de Rotterdamse haven heeft het Deense Ko ningspaar ontvangen gedurejide de één uur durende rondvaart met het Koninklijke Jacht Piet Hein! De Deen«e hoge gasten hebben de rivier kunnen zien in ai *ün ma jesteit en schoonheid van wild door de st\)ve bries bewogen golven, van schepen klein en groot met hun gr^ze, witte en zwartrode rompen de lichtbundels opvan gend van een felle voorjaarszon waarlangs Ikcn dreven. telkens zwanenwitte wolk. En hoe mooi kleurde dit licht de ontelbare vlaggen en vlaggetjes, waarmee schepen en havenbedrijven ter ere van h®1 Deense Ko ninklijke bezoek waren gesierd. Het werk ging door. de kranen hieven hun lasten uit de ruimen, de elevators zogen het graan uit de zeeschepen erf op de werven ratelden de klinkhamers. Maar waar het hagelblanke Koninklijke scheepje ook belangstellend over welk een fier beeld met de aan de dekken aangetreden beman ningen. saluerend en met hun mutsen zwaaiend Maashaven zivart van de mensen Nu eens niet aan de grens de zoaia gebruikelijk, maar ditmaal vanwege tijdgebrek heeft Rotterdams burgemees ter, mr G. van Waisum, het Deense Ko ningspaar begroet aan de Maashaven, bij het beginpunt van de havenrondvaart met de Piet Hein. Tegen elf uur zag het hier zwart van ^e mensen, door een legertje politieagenten op eerbiedige afstand gehouden van de insche pingsplaats. Luid gejuich ging er op toen de lange stoet auto's arriveerde en de belde Koninklijke iren uitstapten. Kbmngin Juliana droeg een lichtblauw met wit gebloemde japon waarover een grij ze stola Zij had een witte hoed op^en witte schoenen aan. De Deense koningin was ge kleed in een rood mantelpak, waarbij zij een hoedje droeg in dezelfde kleur. Prins Bernhard en de Deense koning wa ren belden gekleed in admiraalsuniform. e gasten begaven zich aan boord ven de Piet Hem en tegelijkertijd werden de Deen se en de Nederlandse koninklijke stan«laards in de hoofdmaat gehesen. Voorop het mooie scheepje wapperde de Deense viag; van het achterechip de driekleur H4t vorstelijke elschap begaf zich in de aalan, waarna de trossen werden losgemaakt. De Politie 1. een der snelle boten van de Rivierpolitie, trok de Piet Hein uit de wal. Terwijl het scheepje met de kop de Maashaven in draaide. wuifden Koningin Juliana en Ko ningin Ingrid voor een der grote ramen van Ket salon naar de grote menigte op de wal. Omstuwd door politieboten en gevolgd door de Prinsesseplaat van de Spido. aan boord waarvan zich een groot aantal ge nodigden ingescheept had zette de Piet Hein langzaam koers naar de rivier. Aan boord van de Piet Hein bevonden ROTTERDAM, 27 April. Voor het eerst in z|jn geschiedenis genoot Hr M» Vltegkampschip Karei Doorman van middag de hoge eer twee vorstenparen op bezoek le mogen ontvangen, een eer die eigenlijk onze gehele koninklijke Marine gold. Precies een uur duurde dit bezoek van het Deense en Nedi|landse vorstenpaar. In welke t(jd de ver cliillende afdelingen In het trotse vllegkampschlp In ogenschouw werden genomen en enkele demonstraties werden gevolgd. Dank z|j het gunstige weer kon de inspectie van de erewacht op het dek geschieden zodat ook het aan de kaden verzamelde publiek een glimp van deze plechtigheden kon opvangen. Keurig in het gelid hadden de officieren en manschappen zich aan stuurboordzijde van het vrolijk gepavoiieerde schip opge steld toen het Koninklijke jacht „Piet Hein" klokslag 12 uur langszij de pontons bij de ituurboord-achtervalreep vastmaakte en de vorsten het onderbordes van de staatsie trap betraden. Daar werden zij ontvangen door de commandant, kapitein ter zee A. M. Valkenburg en boven- a.d. valreep door Z.E. de minister van Marine ir C. Staf. de Com mandant Zeemacht Nederland, vice-admi- raal A. de Booy en de eerste officier, kapi tein-luitenant ter zee H. van Ooatrom Soe- de. alsmede de officier van de wacht en vier officieren als valreepgasten. Nadat ook het gevolg aan boerd van de Prinsesseplaat wal onticheept en de pa- voisering was vervangen door de twee Ko ninklijke Staridaards, begaven de vorsten zich onder leiding van de commandant oaar het Squadron verblijf 5. waar een delegatie uit de officieren en de chef d'equipage. op- perschipper J Nels als vertegenwoordiger van de equipage aan de Koninklijke Hoog heden werden voorgesteld Voor de vele toeschouwer» was het een verrassend gezicht toen de Koninklijke gas ten en hun gevolg plotseling boven dek ver schenen met de grote'vliegtuiglift. Op dat mopient roffelden de tamboers en bliezen de pijpers een pittige parademars, waarna de Marnierskapel o.l.v kapitein G. Nieuw- land het Deense volkslied U«t horen- Vervolgens presenteerde de commandant vsn de erewacht, kapitein der Mariniers A J. Romijn de erewacht aan Z M Koning Frederik. Daarna volgde de inspectie over de muziek en de officieren, onderofficieren en mamchsppen. In hun p»» sewaaeen kre- gen, de linten ven hun mutsen wapperend in de -<tr«ffe wind, maakten de Jannen een keurige Indruk. Vriendelijk wuivend gjngen de handen vara de beide vorstinnen omhoog toen zij tij dens de wandeling over het vllegdek door de honderden belangstellenden lang» de Maaskade met hartelijk gejuich werden be groet. Met intereiae volgden de vorsten en kele demonstraties op het dek. o.a. het op zetten van de barriers (vangnetten) en het opstijgen vari een helicopter, de Salome., die een korte rondvlucht maakte, zonder Prms Bernhard als passagier zoals aanvankelijk het plan was. In de hangar werden vervol gens de dear opgestelde vliegtuigen, vlieg tuigbewapening. reddingsmiddelen enz. be zichtigd. Hierna begaven de vorstelijk» be zoekers zich via het halfdek naar de kajuit van de commandant, waar een apentlti werd aangeboden. Nog steeds stonden de kaden zwart van de mensen toen om precies 1 uur het Ko ninklijk bezot aan de Karei Doorman ten einde was Uitgeleide gedaan door de minis ter van Marine en de commandant zee macht Nederland begaven de vorsten zich weer san boord van de Piet Hein, waarna da bemanning het bekende gejoel aanhief en de Marlmerskapel wederom het Deense Volkslied speelde. Terwijl het Koninklijk gezelschap óp weg was naar de Kon. Roei en Zeilvereniging De Maas. waar de lunch zou worden gebruikt, gaf de Karei Doorman 21 saluutschoten af. waarvan de echo nog lang nadreunde Om kwart voor 3 vertrok de Koninklijke stoet van De Maas" om langs de kortste route de stad te verlaten. Gereden werd langs Westzeedijk, Rochussenstraat, Ael- brechtskBde en Abraham van Stolkweg naar bouiu te Amslerdom vaas het trj de K«- ninklijke loge één »chttterinp van kostbare toiletten en uniformen. de Rijksweg. Overal was ook ditmaal de belangstelling groot, hoewel bekend was dat de auto's ln snel tempo zouden rijden. Bij de grens van de gemeente nam de >ur- gemeester afscheid van de Koninklijke gasten. Het bezoek van het Deense vorsten paar aan Rotterdam was ten einde. Maar ongetwijfeld zal Koning Frederik een goed beeld hebben gekregen van de wereldhaven Rotterdam Op het vltegdek van de Karei Doorman. ..Zo werkt de barrier, die eventueel b« de landing doorschietende vliegtuigen op vangt". legt kapitein ter zee Valkenburg Koning Frederik uit. zich in het Koninklijke gezelschap, de bur gemeester van Rotterdam, mr K. P- v. d. Mandele. Kamerheer, wethouhouder J. van Tilburg en de directur van 'Havenwerken, Ir N. Th Koomans. Van ons volgbootje uit zagen wij hoe Koningin Juliana bij de koffie een koekje serveerde aan haar gasten. Koningin Ingrid liet zich door de koude wind niet weerhouden zo nu en dan door de open deuren ven het salon het achterdek te be treden. waar zij zich deor de burgemeester en lr Koomar» liet voorlichten over de ha venwerken Niet alleen de Nederlandse, maar ooit vrijwel alle buitenlandse zeeschepen waren fleurig en kleurig gepavoiseerd. En op beide oevers van de rivier wapperden on telbare vlaggen op de gebouwen van wer ven en scheepvaartmaatschappijen, maar evenzeer in de top van de reuzenkranen. Het voortdurend wisselend spel van fel licht en donkere 6chaduw, wanneer de zon even wegkroop echter een wolk om er schijnbaar met nog fellere straling weer achterheen te komen, moet op het Deense koningspaar wel een diepe Indruk hebben gemaakt. Onvergetelijk waa ook het schouwspel van de bij Wilton liggende kruiser De Ruyter. waarvan de hoge hoofdmast door steigers Koninklijke gezelschap een blik te geven op dit machtige, grijze oorlogsschip. Op de vele dekken stond de bemanning ln lange rijen aangetreden, stram ln het gelid. Toen de Plet Hein voorbijvoér, zwaaiden de matrozen- op commando met hun mutsen en schalde een driewerf hoezee over het wild bewogen water. Om vijf over half twaalf draalde de kleine vloot, ter hoogte van de RDM. voor de terugtocht. Na een kwartier varens doem de op de Tivier de grijze kolos van de Karei Doorman op. Daarheen voer de Piet Hein terwijl op de Wlliemskade en op de Maas kade duizenden mensen belangstellend toe keken. De Rivierpolitie moest bij het naderen van de Karei Doorman nog even optreden toen een amphibie-motorbootje met aan boord een al te vrijmoedige fotograaf tot dicht bij de Piet Hein trachtte ..door te stoten". On verbiddelijk werd het rode bpotje terug gestuurd. ""erwijl het Koninklijke jacht meerde langszij een zolderschuit bij de staatsietrap van het vliegkampschip, weerklonken de schrille commando-fluitjes aan de dekken, waarop de bemanning een erewacht van Mariniers en de Marinekapel stond aange treden Al» eerste beklom Koningin Juliana de staatsietrap, gevolgd door Koningin Ingrid. de Deense Koning en Prins Bernhard. PARIJS. 27 Apr (U P - Zaterdag j.l. waren de Franse minister van staat Edmond Barrachm en andere voof' aanstaande persoonlijkheden tn het Levallois-park bijeengekomen om de onthulling bte wonen varC een bron zen buste van de vroegere socialistisch* burgemeester. Louis Rouquier Toen het laken, dat over het beeld was gewor pen. werd weggetrokken bleek er geen borstbeeld meer te zijn.' De plechtigheid werd voortgezet met l een grote afbeelding van de burge- meester, die door twee mannen werd i vastgehouden. I Het t» de politie tot dusver een raad- sel hoe het zware bronzen beeld, dat op 1 een druk punt in het park stondonge merkt van het voetitilk verwijderd korv worden Het ijzeren hek rond het I ooetstuk toonde geen sporen van be- schadtging.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 4