180.000 Rotterdammers zagen de Ronde binnenkomen B?=i=ïsÊmmm Luchtvaartgeschiedenis et toverlantaarns en men moderne radar maakt kaarten! IJzeren wielenmaarschalk Van Est zo goed als zeker de winnaar brieven, documenten en curiosa De Purperreiger Belgische overwinning was slot inxle Tulpenrally Spanjaarden lieten Krijt en Dehnert de tarantella dansen in Eric in de Ronde van Nederland Ontvangst tussen de koeien Een mensenzee in Rotterdam Een bok van Bok 8: oSl,ES£-. agS atSSSETfirA™*- Rietje gaf de zoen. Botwinnink zo goed als zeker winnaar Nog steeds spanning onder de hanballers Voor bij de radio Het voorlopig Nederlands Elftal tegen Bolton W. Lief en leed in de Engelse league D.H.C. degradeert De voetbaluitslagen van gisteren eC" m wê' ,r f'IJ 'i j! l,tb|idd$ Bezoekers van vorstelijke bloede, Eisenhower noch Churchill zouden op deze stralende Konin ginnedag meer mensen in Rotterdam-Zuid langs de weg hebben getrokken dan gisteravond de ijzeren wielermaarschalk Van Est, toen hij, te midden van zijn kleurige karavaan de Maas stad binnentrok. Wij, die in het Zuiden en 's morgens nog in Breda en Etten wel aan een „beetje" toeschouwers gewend zijn geraakt, kij ken niet gauw meer verbaasd, maar die men senzee in Rotterdam wie zei ook wier, dat de wielersport alleen maar trok benfden de rivieren? was toch wel een schouwspel. VtlM VAK EST I Zijn naam is gisteren op de weg van Tilburg naar Etten van mond tot mond gegaan om ten slotte een jubelspreekkoor te worden voor de duizenden en duizenden, die in de Baroniestad langs de weg stonden en het parcours pan Etten omzoomden. Al twee keer de sterkste geweest in deze Ronde van Nederland heeft hij Vrijdag over de einzege zo'n machtig veto laten horen in de Grote Vier, dat deze hem practisch niet meer kan ont gaan. Het werd niet alleen een triomf voor de sterke man uit het Heike, maar tevens voor z'n gehele ploeg: Jefke Janssen, Faanhof, Nico van Est. Guns. Van Oers en Maenen, die in de tijdrit van Tilburg naar Etten toch wel heeft bewezen van alle ploegen de beste te zijn. Tk geleuf dat de pers niet erg op me -*■ gesteld is Z'n benen op een andere stoel, z'n wit rennerspetje achter op het hoofd en de {ilentere bruine oogjes, die anders zo vro- ijk de wereld inkijken, een tikje 6omber, zat de ploeggeneraal in het Tilburgse sportpark te wachten tot de tijdrit zou beginnen en te mopperen. De reden van het gemopper was. dat de foto van Wim van Est de laatste dagen te weinig in de kranten had gestaan. Meer foto's van Schulte en Wagtmans dan van mij Hij had geen goede zin, de kleine die meer het figuur heeft van een Chinese Worstelaar dan van een coureur. Affijn, we zalle rrtèrrege es zien Met deze woorden stond hij van z'n stoel met stijve benen z'n ploegmaats achterna te gaan naar de si.ntelbaan. Of het invloed is geweest om extra z'n kie zen op elkaar te zetten en tegeh z'n ploeg maats te zeggen: ..we zalle ze nondeju es tores leren dat zouden we niet iet zekerheid willen beweren. Een feit is. dat ze met hun zevenen die rit van Tilburg Etten gereden hebben als een trein, die getrokken werd door een Jumbo-loco motief. De Van Est-ploeg was de enige, die compleet in Etten aankwam zoals ze gestart was. Een best groepje coureurs. hebben tegen Van Est gevochten, vooral Gerrit Voorting, die maar één mi nuut en elf seconden op zijn rivaal te kort kwam. Op een afstand van 70 kilo- lenlijk belachelijk zo'n minuutje. datzelfde geldt ook nog voor Gerrit Schulte. die er maar drie minuten langer dHet mysterie-Wagtmans ls nu wel opgelost. Hij kwam. net zo mop perend als Van Est. in Tilburg aan de start, maar niet omdat zijn foto te weinig in de krant hacL gestaan, maar omdat hij slaap te kort wfs gekomenSlaperig of niet, als u het algemeen klassement bekijkt zult u zien. dat Van Est zich nu wel definitief van hem gedistancieerd heeft en dat Voorting de enige is. die nog een theoretisch kansje heeft overgehouden, maar dan zal hij vandaag in de monsterrit van 257 kilometer van Rotterdam naar Utrecht een monsterprestatie moeten leveren. "Tie ontvangst in Etten was op een echte Brabantse boerderij. Aan de ene kant loeiden de koeien en aan de andere kant werd in de beste kamer het gezelschap onthaald op een pittige dronk en een niet minder pittige speech van de burgemees ter, die helemaal niet te spreken was over het wel erg laat afgekomen verbod van de K.N.W.U. om het parcours zoals de dui zenden die hun penningskes hadden ge offerd was beloofd om de coureurs te mogen zien drie keer te rijden. Maar de orga nisatoren van de Ronde van Nederland maakten dit onmiddellijk goed door er voor de tweede halve etappe naar Rotte:- dam begon een gulle prijzenrit van te maken, waardoor het publiek toch aan z'n trek kwam. Misschien kunnen dergelijke kleine schoonheidsfoutjes volgend jaar. als er alle tijd is om de Ronde voor te berei den, vermeden worden. Die plaatselijke comité's sloven zich uit om er van te ma ken wat kan en zien niet graag op het laatste moment een streep door de reke ning komen. Maar ook dèt zal volgend jaar hiervan zijn we overtuigd niet meer gebeuren. ll/fen zegt wel eens, dat de wielersport IT-L alleen maar trekt beneden de Moer dijk. maar wie boven de rivieren van Zwijndrecht. langs de kronkeldijk, via Rid derkerk de belangstelling in de dorpjes had gezien om ten slotte langs het Feijen- irdstadion in de mensenzee op de Plein- weg terecht te komen, zou hieraan wei is gaan twijfelen. We hebben ons laten vertellen, dat er van de Pleinweg tot de Maashaven honderdtachtig duizend toe schouwers langs de weg stonden. Natuurlijk heb was Koninginnedag en prachtig weer. mgar 180.000 is toch wel een aantal, dat tot de verbeelding spreekt en geen wonder, dat de Kennersclub Feijienoord, die deze incomste had ver zorgd, zwol van trots De Rotterdammers zagen een Duitser winnaar worden: Prelskeit. die we al eens eerder in onze verslagen genoemd hebben en dienentwege ook aanspraak maakte op de prestaticprijs Hij was er kort na Etten. samen met Piet Haan. Van Oers, Hans Dekkers en Pascal tüssenuit getrokken, had onderweg het meeste kopwerk gedaan en kwam aan de Maashaven het eerst van het vijftal over de finish gestoven. De grote mannen hadden dit vijftal maar aan hun lot overgelaten en geen moeite meer gedaan om hen in te lopen. Zij waren voor het eindklassement toch ongevaarlijk. Drie minuten later kwam het peloton bin nenstuiven. met alle grote azen er In en de Belg Plas, die het eerst over de streep ging. F Bestuur, spelers en supporters t/an Feijenoord zullen gisteren via de lip pen van de AVRO-reporter Tong Bok met gemengde gevoelens vernomen hebben, dat verschillenden van hun prominente spelers op het punt staan om naar de beroepsvoetbalbond over te stappen. Dit i» een zeer onbehoor lijke uitlating van de heer Bok, ook al heeft hij de passie gepreekt door deze spelers „voor onberaden stappen te waarschuwen". Niemand was met deze waarschuwing van de heer Bok die heus niet zo'n autoriteit is, dat naar zjjn raad geluisterd moet wor den. gediend. Feijenoord niet. de spe lers niet en last but least de Be roepsvoetbalbond evenmin. Een bok van Bok. EERSTE HELFT Se ETAPPE 3 Feanhof Ned 4 Janssen Ned C. 5 Ouns. Ned C 11 Van Oers. Ned. C. 7 Maenen Ned C 8. O Voortin*. Ned 1 J. Haan. Ned D 10 Bakker Ned D, 11 Van Roon 12 SchelUnserhout 13. Sorgeloos België 14 Borghmans België 15 Glelen België. 18. Plaa. België 17. Paacal. België O. Schulte Ned A. 19 Plantaz Ned. A 2? Y,an,„°lU Ned A 21 Yf- Waetmana. Ned I 22 Lambricha. Ned B 23. Brinkman, Ned B. 24 Stevens Ned B 23 Gelissen Ned B 28 Paymans. Ned. B. 27 Koch Ned B 25 y.a" A' Ned D 29 Muller. Dta. 30 Schwarzenberg DU 31 Prelekeit. DU 32 P Schulte. DU 33 Otte. DU 34 Kemp. Lu* 33 Oelhausen Lux., uffit. Lux j® Van Breenen Ned, JX 'ekM Ned E 12 Witteveen. Ned E 1? Nolleder. Ned E. ♦4 Smiti. Ned. E 12 Lagrouw Ned I 48 Footl. Ned A II Ned. A. 12' X",n. Elderen Ned 49 Dekkers. Ned A 50 Gil be Is België. 51 Reitz. Dts., 32 >i^MTibeek, Ned D TWEEDE HELFT 5e ETAPPE ALO. KLASSEMENT 1 40 10 1 41*03 1 41 27 1 44 27 44 40 l JX'U.'an N,d- C. 24 21 37 I 9 Voorting Ned. D. 24 23 38 Ned. A. >418.03 24 28.38 3 G Schulte 4 Haan Ned. p. 3 Wagtmans Ned B 8 Faanhof Ned. C. 7 Nlco van Eat. Ned 8. Bakker Ned D. 9 Glelen België i? ij?r8'lrru,ri« België. 11 <V4n Oers Ned C 1 49 49 1 30 19 1.SS02 1 33 19 w? 1 Preiskelt. Dts 2 Pascal België, 3 Haan Ned. D 1 X"P, °er* Ned C. 8 Dekkers Ned A. 8 Pies. België 7 Otte Dts 8 Stevens. Ned B n.onter. Ned E. 10. Koch B 11 Wlllekes Ned. E. 2 kaKro"w Ned, E 13 Van Roqn Ned D. z £»ymanf. Ned B, it is ?r0rghJ7?na België. i t t? dÏ/1 eren Ned A it 17 Brinkman. Ned D. 11 18 Sorgeloot België 19 Fooy. Ned. A. H' 20 Faanhof Ned C it .■Mas? sag hm» 2 00*32 51 Janacv,., 32 Reitz Dts 'wvkwmvvwvwwvj 18 Pies België. ,'2 ?.teX*na- Ned. 18. Muller Dta In Yan Breenen Ned E. 34 40 12 2? £aynJ?na" Ned B. 24 42 38 2 R0#1"1" Ned E 28 Gelissen Ned B 27 Brinkman Ned B 28- Guns. Ned. C 29. Kirchen. Lux 30. Schmit. Lux 31 Schulte Dts 32. Koch. Ned ™?.1 Am Ned D. 34. Witteveen. Ned E. 35. Otte DU.. 38 Ven Osta Ned. A. 37. Kemp. Lux. 38 Schellingerhout. D. 39. Lagrouw. Ned E. 40 Hein Lux De Pel was Hi Rotterdam om zijn ijzeren wielermaarschalk Van Est geluk te wensen met z\jn overwinning in de tijdrit. PERSOONLIJKE T'JDRIT ETAPPE 60KM De Duitser -Prei,teii heeft de kus gestolen van de Rotterdamse schone, die hier de rol vervulde van de Ronde- pi rinses en Prelskeit was een geweldige boffer omdat niet alle fotografen bijtijds op het appèl waren en de ceremonie nog eens moest worden overgedaan Wij hebben gevraagd hoe het lieve kind heette en een beetje verlegen kwam het er uit: Riet Venema i MOSKOU. 30 April (DP) Botwinnik e Smyelpw hebben besloten hun l»e p.ruj tS? tot rem? le "Mcn 211 i-V. rem'se- weardoor de stand 10' ,-A' Uit deVm,r, Bolwlnnik Is sewoixlen ÏÏLto wÓrd^"1?," n<"B,.nï, "og Ti 5e?oe,t Botwinnik nog té behouden n t °,n 'Al° we"lUtitol éLoïfn n m 0s!f parlli wordt °P 1 Mei rL_7, l s'a'kowski-eoncertzaal partij begint 'e middags om 5 uur. Euwe derde in Ziirich De uitslagen van de lie en laatste ronde ZÜrichetzi£Ia w K0*"? «chaaktournooi \e Zurich zijn Walther-Euwe Schmié KuPPer~szaba<los 1-0; Zlm- „Bnl 1_r™fun,ov'c Nievergeldt— Beni 1—0; Canal—Grob 1—0. Het eindklassement luidt: 1 Schmid (Did) 8 punt; 2 Nievergelt (Zwitserland) 8 pun ten. 3 Euwe (Ned.) 7'i punt; 4 Kunner (Zwitserland) punt; 5 en 6 Bhend (Zwit- 7%^ 6? (,Peru) ieder 6 Pinten: 7 rntunovie (Zuld-Slarië) 5'/. punt; 8 en 0 Grob (ZwlUerland) en Zimmermann (Zwit serland) ieder.4' punt; 10 Benl (Oostenrijk) 4 punten): 11 en 12 Szabados (Italië) en Wal- ther (Zwitserland) leder 2' t punt. 24 32 37 24 58 01 24 38 11 (hoorn rllh*rsum vinknefr Nieuwkoop Haarzu/lm Start 15 f P* wielrenner David Weston heeft leven verloren, toen hij in de van de Ronde van Ierland ge- - -°°r «n wagen die door een op d£LgJïiS£n ?fard «eyolcken werd. Twee an dere renners liepen bij dit ongeval licht letsel Het Engelse paard Newmarket gehouden wonnen. ..Festoon" heeft de te ..1000 guineas''-race ge- diri de honil"3! n0R "immer voorgekomen. Si geblevtS Z0Jan« «"beslist zijn gebleven als dit jaar. De degrudatie- Broenen ziJ" weJ, nviar In de kop- 5oa steeH«anne ^ls,tri«tsk,lass'-'n spant het riechS iïBO °°rdtat de lel<Jende Ploten slechts twee punten voorpprong kunnen zij zich geen nederlaag verc nog steeds. k,??™ .pun,e" voopppronjf hebben In de eeélt kl 8ee° ?edorl"« veroorloua,. v klasse dames zai ook morgen f- hiui, S. 2iln. maar émd ,T°°r Anlmo en Alh«le oPPMsen, 5" P<omi* als lastige tegen- partijen bekend staan. De Meeuwen vormen A°°.r„IG°na Uit de tweede klas6e Keen be dreiging en evenmin zal Roda het ESDO lastig kunnen maken, dat diens kam- enskansen in gevaar komen. AHC '28 }}eLte*en Wlton-Fijenoord minder gemakkelijk. Als WF de Hagenaars een ne derlaag zou weten te bezorgen, is ESDO kampioen. De spanning zai nog een of twee weken voortduren en dan kunnen de pro motiewedstrijden gaan beginnen. Om de damtitel van Nederland a In, A("st.e 1x18111 ls een begin gemaakt met de beslissingsdrlekamp om het persoonlijk damkampioenschap van Nederland, waarin P Roozenburg (IJmuiden). P BergVima (Wartena) en Bom (Rotterdam) uitkomen De eerste partij tussen Bom en Rozenburg werd door Roozenburg gewonnen. Met een brede glimlach op ztfn gelaat daverde op het van een gloednieuwe slijtlaag Voorziene circuit van Zandvoort Vrijdagmiddag om een uur of halfzeg Oliivier Gende- «"iTr d*e,I>dBtreeP En hü had reden om te lachen. Want met de onbedreigde zege flnn w oaa e™ ,aal8te «"elheldarace (in normale serle-toerwagenklasse boven 1600 tlm 2000 c c.) van de laatste klassementsproef behaalde, had h(j de zesde Inter nationple tulpenrally op zün naam en op die van z«„ landgenoot en co euuipler P?erre Stasse gebracht. De rond 10.000 toeschouwer., die zfbh van 's morgens tien uur op de tribunes ophielden, honoreerden deze verrichting met een hartelijke ovatie. Zware pech. ongelukken of andere bij xor.dere dingen daargelaten, stond het bij voorbaat vast, dat de strijd om de eerste plaats in het algemene eindklassement tussen de Belgen Stasse—Gendebien en de Duitsers Wefigel—Ambrecht zou ga«n Cijfers wezen het uit, want in de voorlo- Eige rangschikking, opgemaakt na de aan- omst van Woensdag te Noordwijk. bezetten deze equipes met 0 strafpunten en 572 en 567 winstseconden resp. de eerste en tweede plaats. En de veronderstelling, dpt deze kanshebbers zich met hun snelle Alfa Ro- ïheo en Porsche in het beslissende num mer, de snelheidsrace. zouden laten verras sen. werd door alle insiders met een reso luut gebaar van de hand gewezen Toch is het enigszins anders gelopen dan men gedacht had. Want toen de tien wa gens voor de race in de ..grand tourisme" seriewagen klasse t/m 1600 c.c. met don derend geweld van start gingen, schoot er wel een Porsche onmiddellijk naar voren, maar niet die van Werner Engel, nee, het was de Zwitser Ringgcnberg .die zich op de eerste plaats had genestelcrften nu kon Piet Nortier den volke via de luid sprekers wel kond doen van het feit dat er ..geweldige verhalen over het rijden van .Engel waren ontvangen", beneden op het circuit bleef de situatie ongewijzigd en kreeg de Duitser geen schijn van kans zijn Zwitserse concurrent terug te halen. Met veel machtsvertoon heeft Gendebien •korte tijd daarna laten zien dat zijn equipe inderdaad de zege toekwam. Op nog reso luter wijze dan Ringgenberg dat gedaan had. trok hij er onmiddellijk nadat de vlag Voetbaluitslagen A.V.R.O. Hilversum IIZondag 16.46 uur toerwagens boven 1600 t/m 2000 c.c.) tus senuit. nam enkele honderden meters voor sprong en Het zijn grijze Alfa Romeo. waar. aan duidelijk te zien was dat er de laatste dagen zo'n slordige 3300 kilometer bijge komen waren op de teller, in een lange rus" ,"taar de finish ronken. De grootst mogelijke winst. 120 punten, was zijn deel. Met 40 punten precies hadden de Belgen hun Duitse rivalen achter zich gelaten Een voorlopig overzicht leerde, dat de landenwedstrijd van de zesde international! tulpenrally door Duitsland ls gewonnen i e j5r^sL.yoor de i)este damesequipe be landde bij Sheila van Dammmevr A Hall—mevr. F. Clarke (Gr. Br.) met Sun- fwl mbot. terwyi de tweede plaats door Greta MolanderHelga Lundberg (Noor- Nanrv) vn» K n'W' rdG d€*de plaats door Nancy Mitchell en Joyce Leavens (Gr Br.) met Zephyr werd bezet. De clubteam-prijs werd gewonnen door de automobielclub van Duitsland te Frank furt aan de Main. Verder won B M.W de prijs voor de merkenteams. jgevallen was in zijn klasse (normale serie- Grinsven. Dc pijl van het Zuiden Ze, en veertig renners zijn gisteren In Esch sur Alzette te Luxemburg gestart voor de etappe-course, de pijl van het Zuiden voor amateurs. De eerste etappe was een ploegen-tijdrit over Luxemburg naar Bon- nevoie over een afstand van 30,5 km. die door de Fransman Ulrich gewonnen werd. Gramser was vijfde. 6 Ehlen, 7 Post, 8 Van Het voorlopig Nederlands elftal, dat op 5 Mei in het Feijenoord Stadion tegen Bol ton Wanderers zal spelen, is als volgt «a- mengesteld: doel; Steiger (P.S.V.); achter Odenthal (Haarlerti) en Tebak (Eindhoven!, midden: Van Schijndel (S.V.V.). Terlouw Sparta) en Biesbrouck (R.C.H.); voor: Van Beurden (B V.V.), Michela (Ajax). Van Me lis (Eindhoven). Bennaars DO.S.K.O.) en Louer (N O.A D.). Tteserves: De Rijk (M.O.C Boskamp (Ajax). Van der Hoek (Feijenoord) Van der Kuil (V.S.V.). Nu Everton door een 4—0 overwinning op Oldham als tweede is geëindigd in de tweede divisie en daardoor dus met num mer één. Leicester City. naar de eerste di visie pfhmoveert. Is het erelijstje van de Engelse league, op de naarft van de Cup winnaar na. compleet. Flet ziet er als volgt uit league-kampioen: Wolverhampton Wanderers, gedegradeerd naar de tweede divisie: Middlesbrough en Liverpool; gepro moveerd van de tweede naar de eerste di visie Leicester City en Everton; gedegra deerd naar de derde divisie' Brentford en Oldham Athletic; gepromoveerd van de der de divisie Zuid naar de tweede divisie: Ipswich Town; gepromoveerd van de derde divisie Noord de tweede divisie; Port Vale Na HBS is nog een Westelijke eerste klasser gesneuveld: het Delftse DHC Waar zo goed als zeker RCH nog moet volgen en het leven van 't Gooi ook aan een zijden draadje hangt, zijn het wel oude clubs, die het gelag moeten betalen. le Klasse A: Haarlem—-D W S. 8—1 Leeuwar den—N E C o0; Oosterparkers—Elinkwljk 2—4 le Klasse B. A.G.O.V V Rlgtersbleek 4-4; Sneek—Vitesse 1—0 le Klasse C L.O.N Q A V.V.H. '18 4—1. le Klasse D: Maui lts—Willem II 0—2; D.H.C A.D.O. 13; DH.C degradeert. EERSTE KLAS8E A: Wageningen—R.C.H. HeraclesElinkwljk N.E.C.Zwolse Boys Ajax—D.W.S. Leeuwarden—Haarlem Stormvogels—Be Quick Ensched. BoysOosterparkers B: G.V.A.V.'t Gooi Heerenveen—V.8.V. EnschedeRigtersbleek D.O.S.—A.G.O.V.V. EDO—Vitesse De Volewjjckers—Blauw Wit Go Ahead—Sneek C: B.V.V.—V.V.V. Xerxes—BleUerhelde H.B.S.Longa S.V.V.Emma BrabantiaP.8.V. V.V.H. '16Slttardia - N.A.C.Sparta D: Maurits—Eindhoven Feijenoord—Llmburgia Willem U—D.H.C. E.B.O.H.H.D.V.8. R.B.C.—A.D.O. Juliana—M.V.V. N.O.A.D.—Excelsior TWEEDE KLASSE West II A: H-O.V.Velox D.F.C.—Unitas Leerdam—O.N.A. r.E.c.—c.v.v. D.C.V.—Coal B: Neptunus—H.V.V. (20 min. spelen b(J stand 2—0) Ooggetuigeverslagen 16.32 Varsity 16.41: Ronde van Nederland 16.55: Ned.Spanje Davis Cup. *WWMV\WW\\\>mv«\m>«WVMWWUXMW\V\W\W\\WVUWWVW Dehnert in z wanhoopsstrijd EERSTE KLASSE A: Haarlem 22 14 Ajax 22 12 D.W.S. 22 13 N.E.C. 22 10 Stormvogels 22 10 ■Wagenlngen 22 7 Leeuwarden 22 g Elinkwljk 22 8 Ensched. Boys 22 3 Heracles Zwolse Boys Be Quick Oosterparkers R.C.H. 22 4 32 43—18 1-45 3 31 53—25 1.41 4 31 47—22 1.41 2 30 44—24 1.36 6 28 34-27 1.1» 6 33 38-38 1.» 9 21 36-33 0.9» 9 31 28-26 0 96 7 20 33-27 0.91 10 19 36-31 0 86 11 17 21—45 0.7T 10 16 38-61 0 73 14 11 2080 0.56 13 10 18—43 0.4Ï EERSTE KLASSE 22 13 5 4 22 14 2 8 22 10 5 7 31 84-32 1.41 30 43-20 1.38 25 48-39 1.14 Met een 2—0 voorsprong kunnen de Span jaarden. die zeker een klasse beter waren dan hun tegenstanders, de komende partijen met een gerust hart tegemoet zien Krijt kon in zijn partij tegen de rappe stylist Martinez geen moment in zijn spel komen. Nooit had hij een goede lengte in zijn drives, maar zelden won hij een punt op een scorende slag van zijn racket. Meestal moest hij het hebben van een fout van zijn tegenstander. Dehnert liep tegen de lange Ferrer hard Ha m.P pub2lek' dat teleurgesteld had zitten toekijken hoe snel en meedogen loos Krijt was geklopt, ging er eens goed voor zitten. Dehnert was in vorm. Ten minste. zo leek het. Afmakend aan het net met goede volleys en een vast geslagen backhand, kwam hij van 3—1 op 5-2 en de eerste set leek verzekerd. Ferrer dacht er echter anders over. Pas in de achtste game bleek dat Ferrer enige tijd nodig had gehad om zijn zenuwen de baas te worden Nu dat eenmaal zover was toonde hij zich ,?iLklA88e "u,rkerMet grote «ontróle. utt- hH P°8liie8p,eJ «nelhei<3 herstelde hij zich op formidabele wijze. Vijf games achtereen won hij en daarmee de eerste set 6 24 J8-38 10» 21 5 1 0 6 20 27—38 0.»5 22 B 2 11 20 47-51 0 81 22 7 5 10 1» 29-44 0 88 22 6 6 10 18 48—57 0.82 21 5 7 9 17 27-83 0.81 22 5 7 10 17 32-38 077 22 5 5 12 15 27-42 O.M met 7—5 Dehnert had bepaald pech. toen de laatste bal via de netband buiten de lUn huppelde. Het moreel van de Hagenaar, sensibel als s.v v. immer, had danig geleden onder de onver- n.a.c. wachte ommekeer in het spelbeeld. Mop- Bleberheid, perend over zoveel pech begon hij zijn zelf- vertrouwen meer en meer te verliezen en font» éoofrér.?de set WM hii -»««•»""• «-1 X™". Ferrer. Brabantia Dehnert probeerde het hierna met een K '18 andere tactiek. Aan het net werd hij tel- B-S' kenn.aJe gepasseerd, nu bleef hij achterin. Maar om op de baseline succes te kunnen Eindhoven hebben te-;en een aanvallend speler als Willem li ferrer. dient me- over grote vastheid en H.D.v.s. vaart te beschikken. Dehnert had deze EB°H. wapenen niet en met 6—1 verloor hij de EeUenoor<i derde set en de partij. noa*d' Op de eerste dag van de wedstrijd Egypte Juliana -Turkije nam Egypte de leiding met 2—0 M v v- Na de eerste dag van de wedstrijd tussen o'P°' Zwitserland en Brazilië in de eerste ronde van de Davis Cup-competitie (Europese M^ru. zone) had Brazilië de leiding ralTo lK! EERSTE KLASSE C: 31 40-23 1.41 30 50-34 1 28 22 14 3 22 13 4 22 10 10 22 11 7 22 10 4 22 22 8 8 24 46-40 1 01 42-35 1.- 8 8 22 27—38 1,~ 5 9 21 42-34 0 95 4 10 20 40-48 0.81 3 U 10 34—35 0.86 5 10 19 29-37 0.86 6 10 18 20-38 0.02 4 13 14 20-57 0.64 3 18 9 30—58 0.41 EERSTfS KLASSE Dl 22 17 22 10 21 14' 22 12 37 55-24 1 88 5 33 73-30 1 50 4 31 43-20 1 48 8 38 41-41 1 27 9 2 2 33-26 105 23 8 6 I 22 38-33 1.- 22 7 8 7 22 20-3? 22 9 3 10 21 203f 95 22 9 1 12 19 45—3(i '.50 21 8 2 11 18 28-3 22 6 5 11 17 35-45 1.77 23 7 3 12 1 7 34-47 '>77 22 2 6 14 10 21-52 0 45 22 2 4 16 32-70 0.36 n an Meel k" zijn doo hemzelf gebouwde De Rotterdammer Martnus LS MEN door de Joris van der ver van het H.S. Station In Den 4at daar. achter de muren vai it Wat men ziet. ook als men niet lewoon woonhuis, een uit de vele. msaij numWr 25 di bijzonder merk'. Hier immers waakt de voorlichlinRSoff t IS geallieerd N.A.V.O. collectie curloea. doeumentri betrekking hebben en vlii Hawgénstraat. e Halmloopl. zoujmen boven komt, is 'niet 1 11} numWr 25 draagt'Wjkch wri jfcoorlichtingsoffieterJJjVm Teul «and gestatlonneerd fti Duits! 1» die op de iuchtvikrt en' traat niet je schuil Nu is een Haj bovenverdieping expositieruimte en de heer Teuben heeft dan ook lfaks en rechts ieder hoekje en gaatje, d" met dadelijk voor het gezinslelvt noodzakelijk is. in gebruik genome Allicht zal menigeen denken Hijii dat ia wel aardig, deze mijn!]ie£ heeft een particuliere hobby heelt het tot een, aardige verzapij ling gebracht en daarmee uit. N< zo ia het toch niet h«|emaal. Om twijfekj is de luchtvaè^t-historiscl komen. Doch eigenlijW door de uitgebreidheid door de aard van het bijeengebrach te. het stadium van pure liefheb berij 'lijjwtuigmodellen. hia woord te gpmakkopjjc v(jrst<^nd aanleiding gepl een serieuzfèie naam Zdud t U hidt sprake van méér dan privé- 1 ook wel blijkt t de ta/lose malen, dat voor ten- toonstelllnita of om andere reden rta beroep op de medew rrking van lulleasnl Teuben is gedaan. Zo is het In Wi door de Zuid-Hollandse lütteversmij te 's-Gravenhage uit gegeven boekje ..De gouden Race", dat het lieht zag ter gelegenheid van de herdenking van de eerste vlucht mei een motorvliegtuig, die in 1903 door de gebroeders Wright werd •adtnomen. samengesteld aan de hiad van atukken uit het documen tatiemateriaal van Teuben. Medewerking verleende deze ver zamelaar ook bij de K L M -tentoon- itelitng „Na half zes" in het hoofd kantoor van de maatschappij in Den Haag. Hij verwief daar een extra- prije. Ook deed hij mee aan een expositie in de Haagse Bijenkorf ender de naam. ..De gouden race". Het begin Aan het begin van Tcubens lief- hebberij. waaraan wij. omdat verzoekschrift, d.d. 28 Oct. j.l. (1915) heb ik de eer u mpde te delen, dat het aantal beschikbare vliegtui gen niet toelaat om thans van uw aanbod (diensten als aviatrice) ge bruik te maken. Mocht ons land evenwel in de oorlog worden be trokken. dan zal wellicht ook van uw aanbieding kunnen worden ge bruik gemaakt, en zullen alsdan uw diensten gaarne worden aanvaard", (w.g. de minister v. oorlog, voor de minister, de accretaris-generaal Doorman). Ergens haalt Teugen het kompas uit het eerste Ned njilitaire vlieg tuig van de luchtvaartafdcling Soes- terberg. ..De Brik" van Marinus van Meel. te voorschijn. Wat is er nl niet meer: een gobelin met de kop pen van Nungcsser. Chambjerlain, Byrd, Coli, Ruth F.lder en Lind bergh. een herinnering aan de pio- hiers, die getracht hebben de Noor- delijke Atlantische Oceaan over te vliegen. De meeste van hen zijn 1 daarin niet geslaagd en zijn het I slachtoffer geworden van hun baan- I bjrekende onderneming: vports een I pbrcelcinen mokkakopje dat ge- I hruikt werd aan boord van het I Duitse luchtschip „Graf Zeppelin We zouden door kuhnen gaan. I Boeken, albums en geschriften zijn uiteraard goed in de collectie ver- tegenwoordigd. een maa! De jonge en de oude Fokker i voo. 1 1 p?a> Toch'lag hier nog een vraag voor de hand die we luitepant Teuben dan ook hebben willen stellen, n.l. wat ïou er gebeuren als er eens een luchtvaartmuseum zou komen, offioipel en wel. Op deze vraag gaf de h«er Teuben ons ten antwoord, dat hij de Commissie voor het Luchtvaartmuseum heeft laten wetert. dat hij tot alle medewerking bereid is. Dan zou wellicht een nieuw hoofdstuk voor zijn collectie beginpen. Zover is het echter nog niet en dus zal dit relaas slechts bij „de qpllectie Teuben" gen. En wanneer wij om be/il eindi- adn dit houden, dan. is cr verheugd «e zijn feit. dat een geestdriftig 'tman door grote vplhar- 'ie niet altijd goedkipon is - tot een ,.luchtruim,telijk" fgekomen, dat alle belang- erdient. Fokker in zijn „Spin". /'3r°fe hamen het overzien nirjgen zfen. di* komen: die®var) Franse eonstructi gers, Fokker, Fril fiJK lot m>si Wt. lieve?, (duden willen geven gezien het resultaat van zijn onophoudelijk naspeuringswefk staat contact met luchtvaarder Bbesman. In die tijd filet was nog in zijn jeugdjaren jKberesSecrde Teuben zich in net bijzcm<5e>' voor de luchtpost Vapajelf bracht deze hern bij de luchtvaart en de geschiedenis van de luchtvaart. Aangemoedigd dooé een dankbrief van H. Martin, destijds secretaris van de directie van de H.L.M., op een felicitatie, die de jortge Teuben in 1944 schreef aanleiding van het vijf en twintig-jarig bestaan vaki de K.L.M begon hij met het aanleggen van een curiositeitencoilectie. Een lucht vaartmuseum bestond niet en de heer Teuben maakte toen zijn eigen huis tot het begin van een museum, al heeft hij dit plechtige woord toen zeker niet in de gedachten gehad. Na vele jaren van speuren en aanvullen, waardoor vele interes sante stukken bijeenkwamen, die tezamen een belangwekkend relaas leveren van een stuk luchtvaartge schiedenis, is thans een geheel ont staan van een min of meer „offi cieel" aanzien. Men kan er uit put ten als men een of ander feit uit de historie der vliegende vleugels zou willen achterhalen. Binnen zeker verband tekent zich in deze verzameling de lijn af. waarlangs de ontwikkeling van de luchtvaart zich heeft voltrokken. Wie het meest op heeft met curiosa, kan hier aijn hart ophalen. Hij zal eens even het oog laten rusten op een horloge van Fokker uit 1911, waarin gegraveerd staat: „A. H. G. Fokker vliegt op 350 meter om de St Bavo". Of hij beziet de gouden medaille van de Kon. Ned. Ver. voor Luchtwart. uitgereikt aan Fok ker. en leest daarop: „Groot vlieg tuigbouwer en bevorderaar van het wereldluchtverkeer 19 Oct. 1932". Of hij verbaast zich over kran tenknipsels. door de vader van Fok ker geplakt op een sigarenkistje, waarvan de plankjes ais bladen van een boek zijn samengebonden. Om bij dc curiosa te blijven: daar is het vliegbrevet van de eerste Ne derlandse militaire vlieger, de vaandrig Marinus van Meel. door hem behaald op 6 Juni 1911. Wat is dat nog maar kort geleden. 43 jaar, en in die tijd zijn we zover gekomen, dat het straalvliegtuig de sferen in bezit heeft genomen en dal de mens sneller kan „wegkomen" dan het geluid. Tempo heeft er wel ln ge zeten. Herinnert u zich de eerste Neder landse aviatrice: Beatrix de Rijk? Ook haar vliegbrevet, eveneens uit 1911, zal luitenant Teuben u tonen. Er is eep schrijven bij. dat mevrouw De Rijk van het ministerie van Oor log ontving: de inhoud luidt als volgt: „Naar aanleiding van uw en zitt P vllegti Ik en op. als we I n de handteke- see' pnder hpt oog mel; «nri Farman, de 8ral r. Jan 0}ièsla- '!e Koolhoven. Ne- I u :uigconstructeur. I Kingsford I •little, eert van l4 niemand nog ooit van D"'-film had géhoord, lelden de kinderen kl met araatje. dat het mogelijk n in foto's „diepte" le zien. zoals U weet. twee foto's die een stereoscopisch «Een enkele foüi geeft lleea pen Vlaktcpcr&eclief. pte'|; al zorgt irmifiid. die Hoe mee I ac av|atiek I fcrieftnatefli teii waarin veel werkt, dat b soms humorl levert, .is eeni rqs( tukken' bijeehgebri zijn bijv. de brievan aan zijn vader. De 'jongi dpoort zijn vader aan gm toch voop al dit of dat te doen. ómdat het hun b naam zoveel temeer bekendheid zal geven, doch vader Foster, laconiek en afwerend, zette met potlood acn- ter deze of gene passage droge of critische opmerkingen, loals „larie „zal wel", e.d. Onder de aansporin- gen is er ook een om geld te sturen. f Begerenswaardige rijkdom zal er voor de postzegeldeskundige liggen I in Teubens Aero-philatelistische I documentatie. Wilden We alles ver- melden, wat in dit Haagse huis een plaats onder de aanduiding „luch vaart" heeft gekregen, dan zou dat zoveel worden, dat de vermoeide lezer zich zou afvragen cf we hem niet beter het advies hadden kunnen geven om zelf eens bij luitenant J Teuben le gaan kijken. Hij zou ge lijk hebben; een museum ook al heet dat dan niet zo of kan het dit niel zijn moet liever gezien dan al te uitvoerig worden beschreven. Moskou liep warm voor Molière Het is het groepje Franse acteurs I en actrices, die een paar weken I geleden op de planken van Russi- sche theaters hebben gestaan, lang niet slecht artistieke vindingen waren van ze op een geheel geslaagde tournée j konden terugzien. Een millioen be- woners van Moskou heeft aan het •njtrast lussen w%t nab(j fl wij met miftr één .oog s| 1 IWij slechtsflcen klakte- f (j I ofngstwijfajju kwijgttl' '1 alsijHjM dadelijk ei an peobêlr >g even helft, dc WWfUWóffljU wèl ruimtelijk Be fokker heefu.ma| jtma isHeen illusiM Dfior tie •ga. HoeveoH. kijk*n'wftt !wee ogen Izijn j wij,f<i •ar niet aan]vjertroju»® m#i het ruimtelijke zijf» »e' heutocnal a pv|B w!j;i| n dü/ume^V", :ken mgt hoogteverschillen geen (kaarten, die uit enkelvoudige [amen zijn samengesteld. „Men uikt stellen van twee foto's, die eocoptethe paren vormeji, zoals sbeelden en zoals.de Ispeelgoed-stereoscópp- uidelijk. dat. wil, als^wij stilhouden, met het lin- ander geriChtdveld be- met het rfbhterodg: het ft meer van links. h?t toto suggerc nen au tisch tekentaf elt} rde mens denkt, hoe minder hij behoeft te doen gaat zéér schetsmatig kan zijn of vlakke beeld van één oog voor ons corrigeren. Dankzij deze hulp de hersenen leeft ook iemand. it vergaan. Zowel' hun 1 d;c altijd maar over het licht van als hun persoon!,jke be- ee" beschikt, mot ,n een twee- .„arcr. „on a,* aarri rial 1 dimensionele wereld, waren van die aard, dat mot Ann nna ,n Toch zien wij met één oog feite alleen de richting van een be paald punt in de ruimte ten opzichte gezichtspunt: pas met twee televisietoestel de voorstellingen ge- ogen Zien wij de ligging, ae afstand volgd, die de Comédie Frangaise van het punt en zijn plpats ten op- aldaar gaf van Molières „Bourgeois I zichte van andere objecten in ons Gentilhomme". Dat woordje bour- I gezichtsveld. Het beeld aat wij met geois in de titel had in dit verband I 'wee ogen verkrijgen, is een ver- wel een pikant tintje. In het bindingva"^ce ^kteperspec- Vakhtangof theater, waar de laatste m eiger, gestehts- van een reeks voorstellingen van heeft; zij 6laan naast clkaar. dit stuk werd gegeven, waren 1800 £n hiermce komen Wij terug op toeschouwers aanwezig. Twee en hct onderwerp, dat wij vorige week twintig keer riep het publiek de ter sprake brachten: de luchtcar- spelers. die zich ooK bloemen zagen tering. Zoals toen gezegd, gebruikt toegeworpen, terug. men voor het in kaart brengen van Von de naam t>an de vlieger Van Meel maakte men zich ook meester het maken van reclame. ZIJN O-BENEN DE NORM? .'QEZONDE, goed gevoede kinde ren blijken merkwaardig vaak O-benen te hebben. Hieraan behoort leen al te grote betekenis te wor den gehecht, tenzij de buiging *bnorm8al is. of na het vierde of vijfde levensjaar blijft voortbe- ota»n". Aldus de doktoren John F. Holt en «nest H. Watson van de Ameri- *»nse Universiteit Michigan. Vol- gens hen worden O-benen bij kin deren al te vaak door ouders en vrienden beschouwd als een Symp- joom van Engelse ziekte, terwijl het, integendeel vaak. een normaal ver schijnsel is. dat na enkele jaren jwr even normaal verdwijnt. Van de veertien kinderen, die wegens son 60 ln het z'ekenbuis in Michi- ,ÜÜJV!!'den °P«enomen, bleek geen tJm 8ndere ab"«rmale symp- «rüu verk>rien; in elk geval titrt u" de bcnen na verloop van lwl uit zichzelf weer recht Een zeldzame zomergast De purperreiger is niet alleen tu ons land. doch in heel Europa een vrij zeldzame vogel, ln ons vaderland broedt de pur per m enkele kleine kolonies in het uitgestrekte plassengebted in „de kop van Overijsel". in een grotere kolonie in het Naarder- meer. verder in enkele paren in de Nieuwkoopse Plassen en wel licht nog hier en daar m biezen- en riei-complexen van Zuid- Holland. In het buitenland komt hij sporadisch voor in Frankrijk, in Oostenrijk en Hongarye en in enkele landen aan de Middel landse Zee. Zoals men z\et slaat ons land ten opzichte van de purperreiger dus geen slecht figuur en daarorh zijn wij ver plicht de vogels zo goed als mogelijk te beschermen. Helaas worden vanwege de zeldzaamheid elk jaar nog eieren geroofd door lieden, die alleen maar op eigen belang en voor deel zijn bedacht. Zo heeft een der bewakers in Noord-Overijsel een paar jaar geleden een jong mens aangehouden, die tn het bezit was van een kistje, dat netjes in vakjes was verdeeld, terwijl ieder vakje keurig met watten was belegd. Aangezjen bedoelde jongeling opvallend dicht in de buurt van een kleine kolonie purperreigers werd aan getroffen, lag het vermoeden voor de l\and, dat hij de purpers van hun eieren wilde beroven. Desgevraagd beweerde hij echter rupsen te moeten zoeken voor een ongunstig bekend staand handelaar, die clandestien al heel wat vogels en vogeleieren heeft verhandeld. De bewaker was evenwel zo vrij geen geloof te schenken aan het opgediste ver haal, vooral omdat men rupsen niet pleegt le vervoeren in een kistje, waarvan de bodem met watten is belegd De purperreigers komen eerst in de loop van Mei op de broed plaatsen en in September gaan zij weer naar hun winterkwar tieren aan weerszijden van de Middellandse Zee terug. Ze zijn iets kleiner dan de bekende blauwe reiger, die vroeger in de oude Rotterdamse Diergaarde en omgeving broedde en fraaier ge kleurd en veel schuwer dan hun blauwe neef; een handicap voor de vogelfotograaf. als het bijvijorbeeli sche Ardennen gaat rig, dat toeristen zouden wensen. Die' teerderij wordt dan voor toeristaji op voor gerjeraals. wordt d aantal fot< 1 Oo schri luchtfoto's wordt brandpuntsafstand natuurlijk ook bei om de Belgi zo r.auwkeu- niets beters ear- it niet zozeer gezet dan wél te viiegstri n een berekei ondetverdeel wordt voorge- ftchail van dc aive door de ir dc af brengt die lijnen oiler, op het ge wenste formaat De aldus ontstane kaart, compleet met hoogtelijnen en alleen bestaande uit die gegevens, welke men nodig heeft, is dan ge reed voor vcrmenigvu.cliging in '4 druk. I De luchtcartcring maakt, zoals vorige week al gezegd werd, het merendeel van het moeizame ter- reinwerk overbodig. Wei moeten nog nkclc punten in het terrein worden emeten voor de vaste grondslag, len kan nu volstaan met punten voor de uiterste fojto s van de strook alléén en daar op hét werk aan de tussenliggende foto's laten steunen. Zo kan men ook gedeelten van vijandelijk grond gebied opnemen in bet eigen systeem van kaarten. wyi enio opg. :ei]d maa ell. enki projectietoren. rechteroog meer van rechts, maar een gedeelte van het gezichtsveld hebben zij gemeen en het is dat „overlappende" gedeelte, dat wij stereoscopisch zien. Zo moeten ook de foto's van een stereoscopisch paar clkaar overlappen en om prac- tische redenen gebruikt men bij de cartering foto's, die elkaar in de vliegrichting 60*overlappen. Niet üoor toeristen Liet maken van bri eist grote nauwk iruikbare foto's /keurigheid. De piloot moet natuurlijk precies weten, waar hij moet vliegen en de foto graaf moet even precies weten, wanneer hij „knippen" moet. Bij de opstelling van het vliegplan wordt daarom het terrein in parallel lopen de stroken verdeeld op een kaart van het betrokken gebied die als het om vrijwel onbekenu terrein de vlieghoogte. Dit sóhept een êxtr t- moeilUklieid, waar /leze methode voor gebieden met weel hoogtever schil wordt gebruikUIAIs men boven een" terreinstrook met heuvels, dalen en bergen op constante hoog te blUft vliegen, dan zal een boven een berg genomen fojo op veel gro ter schaal komen dan een opname boven een dal. Om dit te voorkomen, zou de piloot zijn vliegtuig met het terrein kunnen laten stijgen cn dalen, waarbij dan toch dc iotograaf voor zijn werk steeds een zoveel mogelijk loodrechte stand van het toestel nodig heeft. Dit is vrijwel onuitvoerbaar. jDaarom laat men vliegen op een constante hoogte boven het gemid delde niveau tussen het ucogste on het laagste terreinpunt. reeft het terrein extreme hoogteverschillen, dan verdeelt men het op de schet: in verschillende blokken, voor welke afzonderlijk de vlieghoogten worden bepaald. De aldus door de fotograaf ge maakte opnamen kan men vereni gen tot stroken van geaeeltelijk over elkaar passende luchtfoto's, terwijl de stroken zijdelings ook weer gedeeltelijk over c-kaar pas sen. Om deze foto's niet alle ruim telijk te zien, maar ook te kunnen natekenen, gebruikt men geen ge wone stereoscoop. maar ware bat terijen van projectoren, van welke er twee nog juist gedeeltelijk te zien zijn boven aan de foto van het nog te noemen „tekentafeltje". Stel bijvoorbeeld, dat een vlieg- strook in kaart moet werden ge bracht, die uil 8 fotb's bestaat. De elkaar „overlappende" foto's 1 en 2 vormen dan een stereoscopisch paar, evenals de foto's 2 en 3, de foto's 3 en 4, enzovoorts. Van ceze foto's worden diapositieven gemerkt, „lan taarnplaatjes", die in een batterij van 8 projectoren worden geschoven en dan lichtbeelden werpen op de tafel onder de projectoren. Deze 8 „toverlantaarns" moeten zo worden ingesteld, dat de projecterende bun dels gelijk zijn a*Sn de opnamestra lenbundels. De hierbij afgebeelde schets verduidelijkt dit. Bij A ziet U het vliegtuig op drie achtereenvolgend^ pun ten in de vliegstrook. waar de fotograaf een opname heeft geluaakt. Zo ontston den de elkaar overlappende foto paren 1 en 2. en 2 en 3. Tezamen bestrijken die foto's het gehele ter rein tussen de onder het vliegtuig getekende denkbeeldige lenshoeken. De eerste drie projectoren van onze batterij van 8 6tuks geven, als wij de andere vijf donker laten, natuur lijk ook het j&hele door de drie foto's bestreken terrein weer, maar een ruimtelijk beeld geven zij alleen van de overlappewde gedeelten, zoals weergegeven in figuur F Het moeilijkste Werk Zijn de projectoren aldus georiën teerd, dan kan het stereografi- sche beeld op de tafel eronder wor den getekend met behulp van het apparaatje, dat u op de eerste foto ziet, het „-tekentafeltjeDit hulp middel verlicht het werk van de tekenaar aanzienlijk, maar toch blijft- het een vak op zichzelf, dat een grote concentratie vei eist en veel van de ogen vergt, want het gebeurt in een donkere ruimte, waar alleen de projectoren hun licht wei pen. alleen op de tafel. Nadat aidus de afzonderlijke stroken in kaart zijn gebracht, worden zi. op een definitief kaartblad overgebracht, op de gewenste schaal. Die gebeurt door middel van een pantograaf. zo'n tekenarm, waanoee iedereen plaatjes kan natekenen'. Men behoeft alleen maar de lijnen van het plaat je te volgen en een stift aan het andere uiteinde van de teki Nog mindèr mensenwerk np«neinde ken hei sneller te kunnen wer- heeft men in oorlogstijd de luchtcartering nog verder gemecha niseerd Bij deze methode verkrijgt men de grondslag voor aile metin gen, door in iedere foto een bepaald punt te gebruiken om vandaar uit alle richtingen te meten, die men aangeeft met metalen „armen". De in verband met de ..overlap" gedeeltelijk over elkaar liggende fotostroken die uit gedeeltelijk over elkaar liggende foto's bestaan worden aldus overdek*, met een door die „armen" gevormd metalen raamwerk De snijpunten van de metalen armen zijn dan de punten, waar alle metingen aan worden „vastgelegd". Hel bezwaar van deze methode is alleen, dat voor de berekening van hoogteverschillen een afzonderlijke bewerking nodig is: die kan niet met de metalen armen verricht worden. In Amerika wordt de mechanische methode ge bruikt voor kaarter) op schaal 1 500.000. 7.\j toprki met drie 'stellen, elk met drie gekoppelde camera's genomen foto's Een ander middel om vlotter te werken is het gebruiken van drie gekoppelde camera's bij de op namen. Eén van de camera's neemt dan verticaal op, terwijl dc anderen respectievelijk schuin-links en schuin-reehts opnemen, zodat elke opname uit drie foto's bestaat. De dame op de hierbij afgebeelde foto werkt met zulke toestellen Tenslotte bedient men zich tegen woordig ook nog van radar. De te vliegen stroken kunnen electronisch worden „uitgezet" en ook het mo ment van fotograferen kan electro nisch worden aangegeven, waarbij de camera's niet eens meer door mensenhand bediend behoeven te worden. In oorlogstijd zou men ge vaarlijke cartermgsvluciilen des noods door onbemande vliegtuigen kunnen laten verrichten maar de vijand beschikt over gelijkwaardige middelen om roet in het eten te gooien. Van groot belang is de radar voor het bepalen van de vaste punten. Bij de werkwijze zonder radar moeten deze punten onderling zichtbaar zijn en kunnen dus niet al te ver uit elkaar worden gekozen. Met electronische middelen kan men afstanden tussen vaiti». punten meten, die voor kijker-instrumenten veel te ver uit elkaar liggen. En thans zijn wij dan, zoals in het eerste artikel werd meegedeeld, zo ver. dat wij een zonsverduiste ring gebruiken voor ons menselijk meetwerk.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1954 | | pagina 4