Engelsche jachtbommenwerpers nemen het Goudsche station onderhanden. 6 November 1944. FORENS Er is veel gebeurd sindsdien, veel belangrijke feiten hebben zich voorgedaan, maar toch zal die Herfstdag in 1944, waarop ons station door de geallieerde luchtmacht gekraakt werd, door ons Gouwenaars, die op het gebied van actieve Oorlogvoering gelukkig niet zooveel hebben meegemaakt, niet licht vergeten worden. Zij, die tegen wil en dank, of uit nieuwsgierigheid gedreven, één of meer van die aanvallen hebben meegemaakt, zullen niet kunnen ontkennen, dat er ondanks de vele onvermijdelijke vernielingen en ondanks de daarbij voorgekomen tragische ongevallen, iets groots, iets opwindends was, in het verwoesting stichtende werk van de aanvallers. Het gezicht van de laag over de huizen gierende typhoons en Spitfires, het geratel van de mitrailleurs, de hoe langer hoe sneller door de lucht suizende raketten, de ontploffende bommen, er ging een onge kende prikkel van uit, en menigéén, vooral onder de jongeren zal zoo'n soort idee hebben gekregen als„Hè, ik wou, dat ik eens in zoo'n ding kon zitten, wat Jjou ik er op los rammen." Welke waren nu eigenlijk de vliegtuigen, die zooveel schrik en ontsteltenis over onze stad gebracht hebben, en in een van betrekkelijke zoo korte aanvallen, zooveel verwoesting aan wisten te richten De aanvallende toestellen waren van het type Spitfire en Typhoon, twee modellen, die hun sporen in dezen oorlog ten volle verdiend hebben, en zeker eenige beschouwingen waard zijn. Je staat maar te staan in zoo'n oude wagon, Waar vroeger wel paarden in stonden; Hij kwam voor je neus op het volle perron, Je drukte, je drong wat, zooveel als je kon, Totdat je een plaats had gevonden. Een plaats voor twee voeten, maar niet voor je tasch En niet voor je magere botten Je schudt en je schokt met je voorrangs-karkas, Je vraagt en je klaagt niet en blijft in je sas Al wil 't ook van harte niet vlotten. Je trilt en je schommelt, je vibdt het beroerd En blijft soms hardop murnjereeren Maar zoo zijn eenmaal ook die and'ren vervoerd Terwijl hun de dood en verschrikkirfg beloert Zij, die nooit terug zouden keer en J. A. De Supermarine Spitfire* Er is moeilijk een tweede vliegtuig te noemen, dat gedurende den oorlog zoo een yoorname rol heeft gepeeld als juist, dit toe stak Reeds in 1940, tijdens de „The Battle of oHttnin" wisten Spitfires en Hurricanes de Luftwaffe een beslissende nederlaag toe te brengen. Is de Hurricane echter inmiddels, wegens veroudering van het toonéel ver dwenen, de Spitfire heeft tot den laatsten dag van den strijd zijn vooraanstaande positie behouden. De oorspronkelijke Spitfire was het ont werp van den bekenden Engelschen con structeur R. J. Mitchell. Deze werd tijdens een bezoek aan Duitschland, tijdens één der eerste jaren van het Nazi-Bewind, zoozeer getroffen door de oorlogsvoorbereidingen, die hij daar zag, dat hij, in Engeland terug gekeerd, zich met al zijn energie wierp op den bouw van een jachtvliegtuig, dat Enge lands positie in de lucht in een, volgens hem, komenden oorlog moest verzekeren. Geleid door zijn geweldige ervaring, opge daan bij den bouw van de beroemde Schneider-Cupratpe-vliegtuigen, wist deze be kwame vliegtuigconstructeur voor dien tijd, werkelijk een uniek jachtvliegtuig te schep pen, dat met zijn 550 km. per uur toenter tijd het snelste militaire vliegtuig ter wereld was. Deze eerste Spitfire was uitgerust met een ROLLS-ROYCE Mcrl n-motor en Ban dit type, in steeds betere uitvoering, is het toestel vrijwel steeds trouw gebleven. In 1940 bewezen de, met de Merlin III uitgeruste Spitfires hun superioriteit boven Goering's Messerschmidts, maar de Dult- schers trokken hun leering uit de geleden nederlaag en spoedig hadden de Merced-z- Benz-fabrieken een betere motor ontworpen, die de Duitsche jagers in staat stelden, ook op groote hoogte, met succes te opereeren. De Britten zaten echter ook niet stil en een nieuwe uitvoering van de Merlin zorgde ervoor, dat zij den overwicht in de lucht konden handhaven. Zoo werd de strijd om den besten jager er één om den besten motor. Een gevecht, dat uitgevochten werd, tusschen de teeken kamers van de twee beroemdste automobiel fabrieken, de Rolls-Royce en de Mercedes- Benz. Tenslotte wist eerstgenoemde fabriek de overwinning te behalen en haar Duitsche concurent ver achter zich te laten. Van de prestaties, die hierbij door den technischen staf van de Rolls-Roycefabrieken verricht werden, krijgt men eenigen indruk als men bedenkt, dat, terwijl het vermogen van den Merlin-motor in eenige jaren van 1030 P.K. op ongeveer het dubbele gebracht werd, de lengte van de motor slechts met 12 cm. toenam. De bewapening, van de diverse typen Spitfires, was steeds zeer zwéar en varieerde van 8 mitrailleurs tot 4 20-mm. kanonnen, terwijl er ook modellen waren met zoowel mitrailleurs als kanonnen. „Jet-Assisted take off" Een speciale uitvoering van de Spitfire is de Seafire, gebouwd voor het gebruik op vliegdekschepen. Dit toestel lijkt zeer veel op het normale model maar is voorzien van opklapbare vleugels en z.g. start-raketten (In het Engelsch. „jet assisted take off). Deze raketten (twee aan iedere zijde van den romp) hebben het uiterlijk van lange bussen, ongeveer één meter met een doorsnee van 12.5 cm. zijn gevuld met cordiet en worden, tijdens den start, electrisch ontstoken. Hét voortstuwingsvermogen, dat deze inrichting produceert, is ongeveer gelijk aan de trek kracht van drie Merlin motoren en de ver snelling tijdens den start is,, ongeveer vervier voudigd ten opzichte van dé normaal uitgeruste Seafire. Deze installatie, die tot dusver allen voor militaire toestellen is gebruikt, biedt zonder twijfel ook voor de burgerluchtvaart, met name voor hoogbelaste landvliegtuigen, zeer gunstige vooruitzichten. Na deze kleine afdwaling komen we op het vliegtuig waarvan de loopbaan, hoewel minder lang, zeker even opvallend als die van de Spitfire n.l. De Hawker „Typhoon" Deze jager is een product van dezelfde fabriek als de zoostraks genoemde Hurricane, en kwam in 1942 als opvolger van dit toestel in dienst. De Typhoon is uitgerust met een Napier- Sabre schulvenmotor, waarvan de laatste uitvoering maar eventjes 2400 P.K. kan ontwikkelen. De bewapening bestaat uit 4 20 m.m. kanonnen. Een zeer speciale vermaardheid verkreeg gedurende de laatste jaren van den oorlog de z.g. Rocket-firing Typhoon, ook aan ons Gouwenaars zeer wel bekend. Zij waren het, die in juli 1944, na den doorbraak van Generaal Patton's tanks, een Duitsche tegenaanval, die de Amerikanen af dreigde te snijden, volkomen deden mislukken. Met hun zeer groote trefzekerheid richtten zij een ware slachting aan onder de Duitsche pantserwagens, die hun pogingen al spoedig op moesten geven. Hetzelfde gebeurde in September van hetzelfde jaar in Brabant, toen zij een defi nitieve doorbraak van de smalle corridor tusschen Eindhoven en Nijmegen wisten te voorkomen. De laatste ontwikkeling van de Typhoon is de Tempest-jager. De prestaties van dit toestel zijn nog Deter, de snelheid ligt In de buurt van 700 km. per uur. BINNENLAND. N.J.G.-dag. De eerste Zaterdag in Juli, de stichtings- maand van de Nederlandsche Jeugd Gemeen schap, zal voortaan heeten N.J.G.-dag, waar op de geheele Nederlandsche jeugd samen komt. De deelnemers zullen dan hun bijdrage aan het N.J.G. overhandigen. Lnchtvaartwerkgroep der N.J.G In samenwerking met de Koninklijke Neder iBndsche Vereeniging van Luchtvaart heeft de Nederlandsche Jeugd Gemeenschap een luchtvaartwerkgroep voor de Nederlandsché jeugd in het leven geroepen. Jongens en meisjes in de verschillende jeugdorganisaties zullen zich kunnen bekwamen iü modellenbouw en in de toekomst kunnen deelnemen aan Iticht- vaart-kampen e.d. Nederlandsche Spoorwegen bestellen 500 autobus-chassis in Engeland. Crossley Motors heeft een order der Ne derlandsche Spoorwegen ontvangen voor 500 autobus-chhssis met dieselmotor. De af levering van deze chassis zal in 1946 begin nen. De waarde van de bestelling beloopt ongeveer 900.000 pönd sterling. Het verblijf van de Koningin te Londen. H.M. Koningin Wilhelmina heeft heden in Buckingham Palace met den Koning en de Koningin van Engeland het noenmaal ge bruikt. Hoe staat het met de tabak? Gisterenavond heeft de directeur van het Rijksbureau voor Tabak enkele feiten mede gedeeld omtrent de tabaksrantsoeneering. Over enkele dagen zullen de heeren regelmatig twee rantsoenen tabaksarttkelen per week krijgen, de dame één rantsoen. Daarvoor zijn 175.000 Kg. tabak per week noodig. Tot eind 1946 is deze distributie echter gegarandeerd, terwijl voor 1947 voor een waaide van 45 millioen aan ruwe tabak zal worden aangekocht. Binnenkort zullen er kleine sigaren zoo genaamde; knakjes, waarvan er 6 per rantsoen gegeven worden, in den handel komen, terwijl er ook een klein model sigarillo's spruitjes, 20 per rantsoen) worden gepro duceerd. Directoraat-Generaal voor bijzondere rechtspleging. Bij Kon. Besluit is ingesteld een Directo raat-Generaal voor bijzondere rechtspleging, ressorteerende onder het DepartemenJ van Tustitie. Tot Directeur-Generaal voor bijzondere rechtspleging is benoemd Mr. B. I. A. A. Tereveer, kantonrechter te 's-Gravenhage. De wederopbouw van Rotterdam De wederopbouw van Rotterdam is een door en door Nederlandsche zaak, zoo deelde Burgemeester Oud ons in een te Rot terdam gehouden persconferentie mede. Daarom hebben wij steeds alle moeite ge daan om deze aangelegenheid uit de handen der Duitschers te houden. Reeds kort na het bombardement van 1940 kwam de gemeenteraad bijeen en werd in een gedenkwaardige zitting besloten tot den wederopbouw van de zoo gehavende stad. Aan Ir. Witteveen werd opdracht ge geven een plan samen te stellen. Bij het ontwerpen van een nieuwe stads kern, zooals dat in Rotterdam moest ge schieden, was het vooral van belang, dat het oog op de toekomst gericht werd. Wat hier gebeuren gaat is beslissend voor eeuwen. Er dient rekening gehouden te wor den met de snelle uitbreiding, die varf een wereldhaven als Rotterdam verwacht mag worden. Onze kinderen en kinds-kinderen mogen ons niet het verwijt behoeven te ma ken, dat wij te kortzichtig zijn geweest. Nadat de heer Witteveen aangesteld was bij het Departement van Wederopbouw werd zijn taak overgenomen door den heer Van Tra. Stedenbouw heeft vele facetten, zoo ging Burgemeester Oud voort. Wij willen een stad opbouwen, die ruim kan ademhalen. Een idee van de te overwinnen moeilijk heden krijgt II misschien, wanneer ik ver tel, dat er 30.000 woningen in Rotterdam weg zijn. Deze kunnen onmogelijk allen in de binnenstad herbouwd worden. Een be langrijk deel van deze woningen zal in de buitenwijken opgebouwd worden, waar goed geoutilleerde woonkernen zullen worden ge sticht. Van de industrieele bedrijvigheid zal eveneens een belangrijk deel in aparte dis tricten worden ondergebracht. Hier zal een gezonde atmosfeer worden geschapen, zoo dat het werken er een zoo groot mogelijk genoegen wordt. Dan was Rotterdam be paald arm aan oorden voor geestelijke ont spanning. Ook daarvoor moet ruimte gelaten worden in het nieuwe plan. Het moderne verkeer moet geen belemme ring vinden in te bekrompen ontworpen straten. Reeds thans komt er teekening in de uit voering van de plannen, alhoewel er nog steeds wijzigingen en verbeteringen in ge bracht worden. De groote boulevards, die de pleinen als Hofplein, Oostplein en Beurs plein verbinden, zullen als hoofdaders voor het verkeer dienen. Hoe het spoorwegvraagstuk in Rotterdam opgelost zal worden is niet bekend. Na een aanvankelijk gepubliceerd plan om het Maasstation te laten vervallen en vanaf de Honingerdijk een viaduct aan te leggen, dat aansluiting geeft op de baan naar het Delftsche Poort Station is hier later niet meer over gesproken. Het is dan ook wel met zekerheid aan te nemen, dat, Rotterdam zijn viaduct dwars door de stad zal behou den. Mag dit uit het oogpunt van steden- schoan- geen ideale oplossing zijn, het heeft in elk geval het voordeel van een ontbreken van overwegen. Met belangstelling zullen wij de verdere ontwikkeling van den wederopbouw van Rotterdam gadeslaan, de stad, die ook voor ons Gouwenaren als „groote-buur" zooveel belang heeft. BUITENLAND. Toestand rustiger'? Hoewel de toestand te Soerabaja de afge- loopen 36 uur rustig genoemd mag worden, heerscht er nog steeds groote spanning, aldus een officieele Britsche verklaring, waarin voorts gezegd wordt, dat slechts enkele schietpartijen voorkwamen De evacuatie van vrouwen en kinderen heeft een behoorlijke voortgang. Zij worden per schip naar Batavia gebracht, waar zij desgewenscht aan land mogen gaan. Opnieuw Britsche waarschuwing aan Extremisten. Na een nacht van geweervuur in d« straten van Batavia zijn opnieuw scherpe Britsche waarschuwingen tot de Indonesische extre misten gericht, na de bedreiging van generaal Christison, dat alle moderne wapens gebruikt zouden worden als de onlusten op Java aan hielden. Hoewel gedurende de laatste 24 uur de toestand op Java rustig was. moesten Britsche patrouilles verschillende malen in den nacht ingrijpen. In de zakenwijk van Batavia werden zij aangevallen door Indo nesiërs, waarvan er een werd neergeschoten, toen hij den Britschen commandant"trachtte neer te steken. Gisternacht zijn bij de kazerne tè Petodjo in Batavia, waar Nederlandsch-Indische troe pen zt|n gelegerd, gevechten uitgebroken en tot 8 uur in den morgen werden schoten qewisseld tusschea Nederlandsche en Soekar- nistische troepen fn geheel Batavia. Bij het vliegveld Kemajoran, dat de R.A.F. onlangs van de Nederlanders heeft overgenomen, waren de gevechten bijzonder hevig. Ook in Bantam bi) Batavia vonden gevechten plaats. In Soerabaja is alles rustig. Daar zijn twee nieuwe Britsch-Indische brigades aan land gezet. De Britsche troepen hebben nieuwe stellingen ingenomen, na zich gehergroepeerd te hebben. De Indonesische z.g. Gouverneur van West-Java heeft den commandant van de 37e brigade te Bandoeng opgezocht en sa menwerking beloofd. Te Magelang zijn beiderzijds de voorwaar den. voor een overeenkomst aanvaard. s Evacuatie van vrouwen en kinderen. Het M.S. „Oranje" vertrekt hedenavond van Batavia naar Australië met 567 eva- cuées uit Batavia en Bandoeng. In Sema- rang zullen nog 250 evacuée's worden opge nomen. Alle evacuée's zullen vier maanden doorbrengen in Australië en daarna terug- keeren. Dertig man medisch personeel, waar onder elf doktoren, zijn heden te Batavia aangekomen. Zij zijn van Nederland naar Colombo gevlogen en vandaar per schip doorgereisd. Kolonel D. Asjes, leider van de Rapwi, heeft verklaard, dat de voorbereidingen offl 12.000 vrouwen en kinderen van midden- Java te evacueeren, goeden voortgang ma ken. De evacuatie van 2700 vrouwen en kinderen per schip rechtstreeks van Soera- baia naar Singapore is reeds een feit. Een totaal van 6000 vrouwen volgt nu.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1945 | | pagina 2