„mimi kot iiDiE" Opbouw spoorwegbedrijf- UIT DEN OMTREK BINNENLAND DE revue der kleine misdaad Wanneer men oude rijwieldeelen op koopt en daar nieuwe fietsen van maakt, heeft men dan een rijwielzaak gevestigd of niet? Dat was een van de lastige vragen, waarover Mr. van Bronckhorst op de kantongerechtszitting van gisteren kreeg te beslissen. De beide verdachten R. en B. hielden vol, dat zij zich niet met gewone repa raties bezig hielden en uitsluitend han delden in 2de hands goederen en daar voor zou geen vestigingsvergunning noo- dig zijn. Een vorige maal was dit probleem ook reeds ter tafel gebracht en nu was ook de agent, die het proces-verbaal had op gemaakt ter zitting aanwezig. Hij kop echter ook de gewenschte opheldering niet verschaffen. „Het zou een geluk zijn, als U er zonder vestigingsvergunning kon komen", aldus de kantonrechter, „want in dezen gelukzaligen tijd zou U minstens handelsrecht en economie moe ten gaan studeeren". Mr. van Bronck horst leek het maar het beste om over 14 dagen schrifteujk vonnis te wijzen. De volgende overtreder was een loos visschertje, die zonder de wettelijk vastgestelde bijdrage te betalen had ge- vischtip-andermans water. De beklaagde gaf een uitvoerig expose van zijn we derwaardigheden, wat den ambtenaar niet belette om voor- het eerste feit 7,50 sub. 3 dagen en voor het tweede geval 25,sub. 5» dagen te eischen, met uitlevering van den hengel of be taling van nogmaals 2,De verdachte vond, dat deze boeten leken op zwarte handel, hetgeen hem een ernstige beris ping van den kantonrechter bezorgde. Zijn doorloopend excuus van „neemt U mij niet kwalijk" werd ditmaal niet ge accepteerd. .Met3,sub. 1 dag. 7,50 sub. 3 dagen en uitlevering van den hen gel of f2,— trok hij ontsteld af. Met 20,— boete, sub. 8 dagen hech tenis kwam de mijnheer uit Woerden eraf, die zonder vergunning zijn huis weer had laten opbouwen. Zijn architect verscheen al» gemachtigde en deelde mede, dat het een door oorlogsomstan digheden beschadigd huis betrof, dat nu afgebroken was. Hij verzekerde, dat er wel een mondelinge toezegging was. Het hielp maar weinig bij de bepaling van de strafmaat f Als intermezzo kwam V. voor, die bij de Kleiwegsbrug niet op het voetpad overgestoken was. Dan had hij onder de ladder van de Lichtfabriek door gemoeten en dat dbrs'fhij niet. Hij wetrf séhuldig bevonden zonder toepassing van straf. Twee delinquenten verschenen vervol gens, die op de Reeuwijksche Plassen met vangnetten hadden gewerkt, teneinde door de regeering beschermde Kieviten te be lagen. In tegenstelling tot de oorlogsjaren had de eerste beklaagde ze nu niet ver kocht, maar uitsluitend ten eigen nutte gebruikt. Het vleeschrantsoen werd daar door tenminste op een behoorlijk peil gebracht. Hij had in een loerhut gezeten, wat den kantonrechter de opmerking ont lokte, dat er nu een schuurtje op de loer lag. De eisch van f 50 sub. 10 dagen viel hem nogal mee, want een vorige keer was het het dubbele geweest. Daarom werd de uitspaak conform den eisch, waarbij te vens het vangnet verbeurd verklaard werd. Ook de tweede beklaagde kreeg deze straf, hoewel hij het wel erg zwaar vond. K., die kaas had vervoerd zonder ver gunning, omdat die geweigerd was, kon zich er ook niet uitpraten en zag zijn overtreding met 7.50 sub. 3 dagen ge straft. Hij kon zich er gelukkig accoord nee verklaren. Het zoo langzamerhand gebruikelijk gworden geval van schoolverzuim ont- bak ook nu niet. De tabaksplanter, die zij» zoon bij den oogst had ingezet, zag f 4sub. 2 dagen op zijn strafregister geloekt. HAASTRECHT OUDEWATER EN POLSBROEK Doktersdienst De doktersdienst voor de gemeenten Haastrecht, Oudewater en Polsbroek zal op 2 en 3 Februari a.s. worden waargeno men door Dr. F. S. J. A. Bonga te Haast recht. De voetbalwedstrijden Voor Zondag a.s. vermeldt het voetbal programma de wedstrijden, die waren vastgesteld voor j.l. Zondag. Wij verwij zen daarvoor naar ons blad van Donder dag 17 Januari. Dg waterpolocompetitie In het Spaardersbad zal Dinsdag 5 Februari de wintercompetittie waterpolo worden voortgezet met de wedstrijden: Heeren a) B.Z. en P.C. IBoskoop I. Heeren b) O.Z.V. IGouwe II. Heeren c) O.Z.V. II—Boskoop II. Dames: O.Z.V. IBoskoop. SPORT. „DE JODAN-BOYS". De Ipdan-Boys zijn met 2 elf tallen ifivde Zaterdagmiddag Com petitie vak de Afd. Rotterdam op genomen. De ijideeling is: 2e Klasse A. Jodan-Boys 1—BolfrgsD.CLS. '32; Groen-Wit R.; WXAv Zwa luwen R.; Zwervers. V, Res. 2e Klasse B. Jodan-Boys 2Groen-Wit R. II; H. C. S. Z. II; J.G.B. H; V.V.O. R. II; W.I.A. II; Zwaluwen R. II. Voor a.s. Zaterdag is ingelast de wedstrijd Jod.-Eoys I tegen Groen -Wit I. Aanvang 31/2 uur. REEUWIJK Uitreiking Bonkaarten Het hoofd van den distributiekring Boskoop, waaronder Reeuwijk ressor teert, heeft ter kennis gebracht, dat tot uitreiking van bonkaarten te Reeuwijk zal worden overgegaan: Op Maandag 4 Febr. 1946 in het ge meentehuis voor de letters A. t.m. M.; en op Dinsdag 5 Febr. voor de letters N. Lm. Z. telkens van 912 en 1.304 uur. Êéh ieder is verplicht Zich stipt aan de bovengenoemde data en uren te houden en de bescheiden onmiddellijk na de ont vangst te controleeren. Commissie benoemd Door den Burgemeester is een commis sie benoemd die hem van advies zal die nen omtrent vorderingen van woningruim ten. Tot commissieleden zijn benoemd de heeren J. Ballering, W. Boom, beiden wethouder, de heeren C. Bontenbal Sr., H. C. Groenendijk, P. Scharloo, M. A. Schoonderwoerd en J. W. Blom, terwijl als secretaris dier commissie is toegevoegd de heer C. J. van Harskamp. Maandag 28 Januari hield de comtr)i6sie haar eerste vergadering in de raadszaa' van het gemeentehuis. Bedankt en benoemd Mej. Burger heeft voor haar benoeming als hulp-onderwijzeres aan de Chr. Be waarschool aan de Reeuwijkschebrug, be dankt. In haar plaats werd benoemd mej M. Rijlaarsdam te Reeuwijk. Hoofd van school Tot hoofd van de R.K. school te Reeu- wijk-dorp is benoemd het hoofd van de R.K. school te Sluiskil. Benoemd De heer S. Ferwerda, onderwijzer aan de Chr. school aan de Brug is benoemd tot onderwijzer aan de Chr. school te Dubbeldam. Tot bestuurslid benoemd In de plaats van den heer KI. Edelman die bedankt heeft als bestuurslid van de Boerenleenbank aan de Reeuwijkschebrug is thans benoemd de heer C. Bonten bal Sr. 1 Burgerlijke stand Geboren: Geertruida Hendrika d.v. G. de Wit en G. M. Bakker. Gehuwd: J. P. Slinger 22 j. te Gouda en E. B. de Wit 19 j. R.K.S.V. „R.V.C." De R.K.S.V. „R.V.C." hield haar eerste alge'meene vergadering sinds de bevri ding. Het veld aan den Reeuwal zal in een prima speelterrein veranderd worden mte normale K.N.V.B.-afmetingen. De waarnemend voorzitter bracht dank aan de dames, die de speldjes aan den man hadden gebracht. Besloten werd om op Donderdag te trainen onder leiding van den heer S Sevenhoven, Gouda, en wel van half ze ven tot half acht voor de junioren en van half acht tot half negen voor de se nioren. Hierna had een algeheele bestuursver kiezing plaats. Het bestuur bestaat nu uit> y^n Wijk, voorz., G. C. Schiebroek secr. A. V?f££er' Penn'nÊm- en W. Kraan (postbode) en C0IT11"-', Vervolgens brachtde**'ftEe^stelijk advi- voren WADD1NXVEEN Botsing. Dinsdagavond omstreeks 7 uur kwamen een militaire auto op den Rijksweg Utrecht- Den Haag, komende uit de richting Utrecht in botsing met een personenauto uit Den Haag. De botsing had plaats ter hoogte van de Gouwe-brug. Beide wagens werden in elkaar gedrukt. Een dame uit de personenauto werd roet hoofdwonden naar het St. Jozef-Paviljoen te Gouda vervoerd, terwijl ern militair ter plaatse verbonden kon worden. Diefstal van kolen. In den nacht van 29 op 30 Januari werd een schuur opengebroken, waarbij een partij kolen werd ontvreemd. BURGERLIJKE STAND. Aangiften 17 t/m. 23 Januari 1946. Geboren: Wilhelmina Joanna Maria, dr. v. J. Steenbergen en W- M. Compeer; Ida Anna Dorothea, dr. v. P. van der Starre en B- rlindriks; Hermannus Johannes, z. v. J. Th. Bulder en N. S. Karreman Ondertrouwd: R. L. Evers en M. Th. Kramp; A- Tiele en J. Verbaan; W. de Lang en E- Ver sluis. Gehuwd: J. Luichjenbroe(5 en M. van Kempen. De federatieve samenwerking tusschen A.R. en C.H. Oneenigheid in de C.H.R.U. In verband met het feit, dat het hoofdbestuur der Chr. H. Unie zich op b Februari opnieuw zal beraden over de federatieve samenwerking met de A.R. partij, heeft het comité der 49 C.H., dat tegen de samenwerking verzet voert, zich opnieuw«*ot het hoofdbestuur ge wend met het dringend verzoek om op grond van het program van beginselen der C.H. Unie de samenwerking te ver werpen. Het stqk is geteekend door de heeren' Mr. Dr. A. A. van Rhijn, Mr. M. Ch. de Jong, Mr. W. H. van Helsdingen en J M. Krijger Jr. Geen spoedige opheffing van Nederlandsch Volksheretef Het landelijk bureau van Nederlandsch Volksherstel deelt ons, naar aanleiding van een bericht in e.eir der dagbladen, betreffende beëindiging der werkzaam heden van deze organisatie mede, dal het geenszins in de bedoeling ligt Volks herstel in het midden van dit jaar op te heffen. Uiteraard draagt de organisatie, welke zich de leniging van de oorlegs- nooden ten doel stelde, een tijdelijk ka rakter. Omtrent het tijdstip, waarop de werkzaamheden, die zeker nog niet bin nen afzienbarentijd als afgeloopen zul len kunnen worden beschouwd, zullen worden beëindigd, is nog geenerlei be spreking gehouden, laat staan een be slissing genomen. Interesant toekomstbeeld In een dezer dagen door de Ned. Spoor wegen belegde persconferentie heeft ir. W. Hupkes, pres. der Ned. Spoorwegen, het een en ander verteld. Uit het overzicht van den heer Hupkes bleek dat de spoorwegen in de jaren vóór 1914, niettegenstaande dat er hier in Ne derland een waternet is, toch steeds een redelijk bestaan hebben. Na 1918 vormde het zeer snel opgekomen wegvervoer met autobusen en vrachtauto's een nieuwe concurrentie. Kampioen* in veiligheid Uiterst belangwekkend waren de ge gevens, verstrekt betreffende de efficiency 1946, Zaltbommel 1 Januari 1947, Slie- drecht onbekend, Rhenen i onbekend, Dordrecht 1 Juni 1946, Zwol,Je 1 April '46, Zutphen 1 September 1946, Westervoort 1 October 1946. Op het oogenblik is men bezig het be drijf op te lappen (iets anders kan men het feitelijk niet noemen). Ondergrondsche stations en groote snelheden Het moet echter snel gebeuren en met zeer groote frequentie. Wanneer de vrije hand gelaten wordt, verwacht men de mo- derniseering' in vier a vijf jaar tot stand te kunnen brengen. Voor het nationale verkeer met zijn betrekkelijk korte af- van het bedrijf. Deze toonen aan dat wij; standen zal geen érnstige concurrentie van li hier In Nederland met onze spoorwegen, de luchtvaart te vreezen zijn. De snel- in vergelijking met andere landen den heden moeten belangrijk opgevoerd wor- hoogsten graad van efficiency en ratio- den, met, op zoo'n korten termijn als maar nalisatip' bereikten. In 1938, het laatste mogelijk is, electrificeering van het ge- normale vredesjaar, nam Nederland de, heele spoorwegnet. Er moeten treinen ko- eerste plaats in. men met 160 km sneljieid per- uur, voor- De exploitatieuitgaven per km. waren z'en van a"e como,rt. Dus met keukens, in Nederland het laagst, wet natuurlijk eetwagens, ^ch'rijfgelegenheid, enz., over verband houdt met de intensiviteit van ons spoorwegverkeer, waarbij wij op de derde plaats komen, slechts overtroffen door Engeland en België. Niettegenstaande onze in vergelijking met het buitenland zulke kleine stations waarin zich een veel intensiever treinen loop samenperst, neemt de N.S. wat be treft de veiligheid dé eerste plaats in. Met slechts 1 gedoode reiziger op 1 milliard reizigers-kolimeters slaan de Ned. Spoor wegen opnieuw het beste figuur, gevolgd door Zwitserland. In de arbeidsprestatie per man worden we alleen overtroffen door Zweden en dan nog slechts heel miniem. Trouwens voor het personeel had de heer Hupkes niets dan lof. De directie is trotsch op zijn voorbeeldig gedrag, ook ten tijde van de luchtaanvallen op treinen zijn daaraan 80 man peroneel ten offer gevallen en nooit heeft ook piaar 1 man geweigerd te rij den. In de laatste twee jaar zijn 180 man personeel gevallen als slachtoffer van zijn plicht. Toen in September 1944 de sta king kwam en het Seyss-Inquart niet ge lukte ze te breken, hebben de Duitschers uit wraak alles vernield of weggeroofd, zoodat de spoorwegen een oorlogsschade hebben van 250 millioen gulden, naar de waarde berekend van voor 1940. Vernield of zwaar beschadigd werden 72 stations, 25 goedernloodsen, 63 sein huizen, 14 locomotiefloodsen, 14 werk plaatsen en 76 wachtposten. Van de brug gen over de groote rivieren waren er in Mei 1945 vijftien onberijdbaar, waarvan die bij Buggenum, Nijmegen^ Oosterbeek en Deventer inmiddels zijn hersteld. Van de overige bruggen over de groote rivie ren zullen vèrmo^delijk gereed zijn: bij R.V.C. h.ar v!oSl^^„l H^^ov<»!rr l946' Aug. leden, dat afstanden van b.v. Amsterdam naar Gro ningen en GroningenMaastricht zal, dan ongeveer resp. twee en ruim drie uur ge daan worden. AmsterdamRotterdam zal in minder dan een half uur afgelegd won den. We hebben een goed wegennet. We moeten krijgen een groot autopark met bussen^die 100 km en vrachtauo's die 80 km per nur rjjden. Dit natuurlijk bedoel^ over kleinere afstanden. Oök aan de sta tions-met de omgeving moet gedacht wor den, wat betreft het aanleggen van par keerterreinen en autoherstelplaatsen. Het moet mogelijk wórden dat reizigérs b.v. per trein naar Groningen reizen, daar een auto huren waarmede de omgeving wordt bereisd en 's avonds weer terug gebracht worden, om dan weer per trein naar huis terug te keeren. In de toekomst krijgen we ook de ondergrondsche stations, met gedeeltelijk ondergrondsche fijnen. Het een en ander is noodzakelijk om bij de sterke uitbrei ding, die de groote steden ongetwijfeld zullen ondergaan, in deze steden met de spoorlijnen te kunnen doordringen. Zoo is het station Den Haag S.S. bestemd om in de toekomst een ondergrondsch station te worden. Voor Amsterdam bestaat het plan in de omgeving van het Leidsche' plein een ondergrondsch station te stich ten, als uitgangspunt voor een gedeelte lijk ondergrondsche spoorlijn rechtstreeks richting Schiphol over Leiden naar Den Haag. Plannen bestaan eveneens om b»j Schiphol een ondergrondsch station re bouwen. Al deze toekomstplannen eischen in de eerste plaats veel, maar vooral ook zwaarder materiaal. Zooveel als maar mogelijk is, zal dit uit Nederland worden betrokken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1946 | | pagina 2