„mimi kot iiDiE"
Opbouw spoorwegbedrijf-
UIT DEN OMTREK
BINNENLAND
DE revue der kleine misdaad
Wanneer men oude rijwieldeelen op
koopt en daar nieuwe fietsen van maakt,
heeft men dan een rijwielzaak gevestigd
of niet?
Dat was een van de lastige vragen,
waarover Mr. van Bronckhorst op de
kantongerechtszitting van gisteren kreeg
te beslissen.
De beide verdachten R. en B. hielden
vol, dat zij zich niet met gewone repa
raties bezig hielden en uitsluitend han
delden in 2de hands goederen en daar
voor zou geen vestigingsvergunning noo-
dig zijn.
Een vorige maal was dit probleem ook
reeds ter tafel gebracht en nu was ook
de agent, die het proces-verbaal had op
gemaakt ter zitting aanwezig. Hij kop
echter ook de gewenschte opheldering
niet verschaffen. „Het zou een geluk zijn,
als U er zonder vestigingsvergunning
kon komen", aldus de kantonrechter,
„want in dezen gelukzaligen tijd zou U
minstens handelsrecht en economie moe
ten gaan studeeren". Mr. van Bronck
horst leek het maar het beste om over
14 dagen schrifteujk vonnis te wijzen.
De volgende overtreder was een loos
visschertje, die zonder de wettelijk
vastgestelde bijdrage te betalen had ge-
vischtip-andermans water. De beklaagde
gaf een uitvoerig expose van zijn we
derwaardigheden, wat den ambtenaar
niet belette om voor- het eerste feit
7,50 sub. 3 dagen en voor het tweede
geval 25,sub. 5» dagen te eischen,
met uitlevering van den hengel of be
taling van nogmaals 2,De verdachte
vond, dat deze boeten leken op zwarte
handel, hetgeen hem een ernstige beris
ping van den kantonrechter bezorgde.
Zijn doorloopend excuus van „neemt U
mij niet kwalijk" werd ditmaal niet ge
accepteerd. .Met3,sub. 1 dag. 7,50
sub. 3 dagen en uitlevering van den hen
gel of f2,— trok hij ontsteld af.
Met 20,— boete, sub. 8 dagen hech
tenis kwam de mijnheer uit Woerden
eraf, die zonder vergunning zijn huis
weer had laten opbouwen. Zijn architect
verscheen al» gemachtigde en deelde
mede, dat het een door oorlogsomstan
digheden beschadigd huis betrof, dat nu
afgebroken was. Hij verzekerde, dat er
wel een mondelinge toezegging was. Het
hielp maar weinig bij de bepaling van de
strafmaat f
Als intermezzo kwam V. voor, die bij
de Kleiwegsbrug niet op het voetpad
overgestoken was. Dan had hij onder de
ladder van de Lichtfabriek door gemoeten
en dat dbrs'fhij niet. Hij wetrf séhuldig
bevonden zonder toepassing van straf.
Twee delinquenten verschenen vervol
gens, die op de Reeuwijksche Plassen met
vangnetten hadden gewerkt, teneinde door
de regeering beschermde Kieviten te be
lagen. In tegenstelling tot de oorlogsjaren
had de eerste beklaagde ze nu niet ver
kocht, maar uitsluitend ten eigen nutte
gebruikt. Het vleeschrantsoen werd daar
door tenminste op een behoorlijk peil
gebracht. Hij had in een loerhut gezeten,
wat den kantonrechter de opmerking ont
lokte, dat er nu een schuurtje op de loer
lag. De eisch van f 50 sub. 10 dagen viel
hem nogal mee, want een vorige keer was
het het dubbele geweest. Daarom werd de
uitspaak conform den eisch, waarbij te
vens het vangnet verbeurd verklaard
werd. Ook de tweede beklaagde kreeg
deze straf, hoewel hij het wel erg zwaar
vond.
K., die kaas had vervoerd zonder ver
gunning, omdat die geweigerd was, kon
zich er ook niet uitpraten en zag zijn
overtreding met 7.50 sub. 3 dagen ge
straft. Hij kon zich er gelukkig accoord
nee verklaren.
Het zoo langzamerhand gebruikelijk
gworden geval van schoolverzuim ont-
bak ook nu niet. De tabaksplanter, die
zij» zoon bij den oogst had ingezet, zag
f 4sub. 2 dagen op zijn strafregister
geloekt.
HAASTRECHT OUDEWATER
EN POLSBROEK
Doktersdienst
De doktersdienst voor de gemeenten
Haastrecht, Oudewater en Polsbroek zal
op 2 en 3 Februari a.s. worden waargeno
men door Dr. F. S. J. A. Bonga te Haast
recht.
De voetbalwedstrijden
Voor Zondag a.s. vermeldt het voetbal
programma de wedstrijden, die waren
vastgesteld voor j.l. Zondag. Wij verwij
zen daarvoor naar ons blad van Donder
dag 17 Januari.
Dg waterpolocompetitie
In het Spaardersbad zal Dinsdag 5
Februari de wintercompetittie waterpolo
worden voortgezet met de wedstrijden:
Heeren a) B.Z. en P.C. IBoskoop I.
Heeren b) O.Z.V. IGouwe II.
Heeren c) O.Z.V. II—Boskoop II.
Dames: O.Z.V. IBoskoop.
SPORT.
„DE JODAN-BOYS".
De Ipdan-Boys zijn met 2 elf
tallen ifivde Zaterdagmiddag Com
petitie vak de Afd. Rotterdam op
genomen. De ijideeling is:
2e Klasse A.
Jodan-Boys 1—BolfrgsD.CLS.
'32; Groen-Wit R.; WXAv Zwa
luwen R.; Zwervers. V,
Res. 2e Klasse B.
Jodan-Boys 2Groen-Wit R. II;
H. C. S. Z. II; J.G.B. H; V.V.O.
R. II; W.I.A. II; Zwaluwen R. II.
Voor a.s. Zaterdag is ingelast de
wedstrijd Jod.-Eoys I tegen Groen
-Wit I. Aanvang 31/2 uur.
REEUWIJK
Uitreiking Bonkaarten
Het hoofd van den distributiekring
Boskoop, waaronder Reeuwijk ressor
teert, heeft ter kennis gebracht, dat tot
uitreiking van bonkaarten te Reeuwijk zal
worden overgegaan:
Op Maandag 4 Febr. 1946 in het ge
meentehuis voor de letters A. t.m. M.; en
op Dinsdag 5 Febr. voor de letters N.
Lm. Z. telkens van 912 en 1.304 uur.
Êéh ieder is verplicht Zich stipt aan de
bovengenoemde data en uren te houden
en de bescheiden onmiddellijk na de ont
vangst te controleeren.
Commissie benoemd
Door den Burgemeester is een commis
sie benoemd die hem van advies zal die
nen omtrent vorderingen van woningruim
ten. Tot commissieleden zijn benoemd de
heeren J. Ballering, W. Boom, beiden
wethouder, de heeren C. Bontenbal Sr.,
H. C. Groenendijk, P. Scharloo, M. A.
Schoonderwoerd en J. W. Blom, terwijl als
secretaris dier commissie is toegevoegd
de heer C. J. van Harskamp.
Maandag 28 Januari hield de comtr)i6sie
haar eerste vergadering in de raadszaa'
van het gemeentehuis.
Bedankt en benoemd
Mej. Burger heeft voor haar benoeming
als hulp-onderwijzeres aan de Chr. Be
waarschool aan de Reeuwijkschebrug, be
dankt. In haar plaats werd benoemd mej
M. Rijlaarsdam te Reeuwijk.
Hoofd van school
Tot hoofd van de R.K. school te Reeu-
wijk-dorp is benoemd het hoofd van de
R.K. school te Sluiskil.
Benoemd
De heer S. Ferwerda, onderwijzer aan
de Chr. school aan de Brug is benoemd
tot onderwijzer aan de Chr. school te
Dubbeldam.
Tot bestuurslid benoemd
In de plaats van den heer KI. Edelman
die bedankt heeft als bestuurslid van de
Boerenleenbank aan de Reeuwijkschebrug
is thans benoemd de heer C. Bonten
bal Sr.
1 Burgerlijke stand
Geboren: Geertruida Hendrika d.v.
G. de Wit en G. M. Bakker.
Gehuwd: J. P. Slinger 22 j. te Gouda
en E. B. de Wit 19 j.
R.K.S.V. „R.V.C."
De R.K.S.V. „R.V.C." hield haar eerste
alge'meene vergadering sinds de bevri
ding. Het veld aan den Reeuwal zal in
een prima speelterrein veranderd worden
mte normale K.N.V.B.-afmetingen.
De waarnemend voorzitter bracht dank
aan de dames, die de speldjes aan den
man hadden gebracht.
Besloten werd om op Donderdag te
trainen onder leiding van den heer S
Sevenhoven, Gouda, en wel van half ze
ven tot half acht voor de junioren en
van half acht tot half negen voor de se
nioren.
Hierna had een algeheele bestuursver
kiezing plaats. Het bestuur bestaat nu
uit> y^n Wijk, voorz., G. C. Schiebroek
secr. A. V?f££er' Penn'nÊm- en W. Kraan
(postbode) en C0IT11"-',
Vervolgens brachtde**'ftEe^stelijk advi-
voren
WADD1NXVEEN
Botsing.
Dinsdagavond omstreeks 7 uur kwamen
een militaire auto op den Rijksweg Utrecht-
Den Haag, komende uit de richting Utrecht
in botsing met een personenauto uit Den
Haag. De botsing had plaats ter hoogte van
de Gouwe-brug. Beide wagens werden in
elkaar gedrukt.
Een dame uit de personenauto werd roet
hoofdwonden naar het St. Jozef-Paviljoen te
Gouda vervoerd, terwijl ern militair ter
plaatse verbonden kon worden.
Diefstal van kolen.
In den nacht van 29 op 30 Januari werd
een schuur opengebroken, waarbij een partij
kolen werd ontvreemd.
BURGERLIJKE STAND.
Aangiften 17 t/m. 23 Januari 1946.
Geboren: Wilhelmina Joanna
Maria, dr. v. J. Steenbergen en W-
M. Compeer; Ida Anna Dorothea,
dr. v. P. van der Starre en B-
rlindriks; Hermannus Johannes, z.
v. J. Th. Bulder en N. S. Karreman
Ondertrouwd: R. L. Evers en
M. Th. Kramp; A- Tiele en J.
Verbaan; W. de Lang en E- Ver
sluis.
Gehuwd: J. Luichjenbroe(5 en
M. van Kempen.
De federatieve samenwerking
tusschen A.R. en C.H.
Oneenigheid in de C.H.R.U.
In verband met het feit, dat het
hoofdbestuur der Chr. H. Unie zich op
b Februari opnieuw zal beraden over
de federatieve samenwerking met de
A.R. partij, heeft het comité der 49 C.H.,
dat tegen de samenwerking verzet voert,
zich opnieuw«*ot het hoofdbestuur ge
wend met het dringend verzoek om op
grond van het program van beginselen
der C.H. Unie de samenwerking te ver
werpen. Het stqk is geteekend door de
heeren' Mr. Dr. A. A. van Rhijn, Mr. M.
Ch. de Jong, Mr. W. H. van Helsdingen
en J M. Krijger Jr.
Geen spoedige opheffing van
Nederlandsch Volksheretef
Het landelijk bureau van Nederlandsch
Volksherstel deelt ons, naar aanleiding
van een bericht in e.eir der dagbladen,
betreffende beëindiging der werkzaam
heden van deze organisatie mede, dal
het geenszins in de bedoeling ligt Volks
herstel in het midden van dit jaar op te
heffen. Uiteraard draagt de organisatie,
welke zich de leniging van de oorlegs-
nooden ten doel stelde, een tijdelijk ka
rakter. Omtrent het tijdstip, waarop de
werkzaamheden, die zeker nog niet bin
nen afzienbarentijd als afgeloopen zul
len kunnen worden beschouwd, zullen
worden beëindigd, is nog geenerlei be
spreking gehouden, laat staan een be
slissing genomen.
Interesant toekomstbeeld
In een dezer dagen door de Ned. Spoor
wegen belegde persconferentie heeft ir.
W. Hupkes, pres. der Ned. Spoorwegen,
het een en ander verteld.
Uit het overzicht van den heer Hupkes
bleek dat de spoorwegen in de jaren vóór
1914, niettegenstaande dat er hier in Ne
derland een waternet is, toch steeds een
redelijk bestaan hebben. Na 1918 vormde
het zeer snel opgekomen wegvervoer met
autobusen en vrachtauto's een nieuwe
concurrentie.
Kampioen* in veiligheid
Uiterst belangwekkend waren de ge
gevens, verstrekt betreffende de efficiency
1946, Zaltbommel 1 Januari 1947, Slie-
drecht onbekend, Rhenen i onbekend,
Dordrecht 1 Juni 1946, Zwol,Je 1 April '46,
Zutphen 1 September 1946, Westervoort
1 October 1946.
Op het oogenblik is men bezig het be
drijf op te lappen (iets anders kan men
het feitelijk niet noemen).
Ondergrondsche stations en
groote snelheden
Het moet echter snel gebeuren en met
zeer groote frequentie. Wanneer de vrije
hand gelaten wordt, verwacht men de mo-
derniseering' in vier a vijf jaar tot stand
te kunnen brengen. Voor het nationale
verkeer met zijn betrekkelijk korte af-
van het bedrijf. Deze toonen aan dat wij; standen zal geen érnstige concurrentie van
li
hier In Nederland met onze spoorwegen, de luchtvaart te vreezen zijn. De snel-
in vergelijking met andere landen den heden moeten belangrijk opgevoerd wor-
hoogsten graad van efficiency en ratio- den, met, op zoo'n korten termijn als maar
nalisatip' bereikten. In 1938, het laatste mogelijk is, electrificeering van het ge-
normale vredesjaar, nam Nederland de, heele spoorwegnet. Er moeten treinen ko-
eerste plaats in. men met 160 km sneljieid per- uur, voor-
De exploitatieuitgaven per km. waren z'en van a"e como,rt. Dus met keukens,
in Nederland het laagst, wet natuurlijk eetwagens, ^ch'rijfgelegenheid, enz., over
verband houdt met de intensiviteit van
ons spoorwegverkeer, waarbij wij op de
derde plaats komen, slechts overtroffen
door Engeland en België.
Niettegenstaande onze in vergelijking
met het buitenland zulke kleine stations
waarin zich een veel intensiever treinen
loop samenperst, neemt de N.S. wat be
treft de veiligheid dé eerste plaats in. Met
slechts 1 gedoode reiziger op 1 milliard
reizigers-kolimeters slaan de Ned. Spoor
wegen opnieuw het beste figuur, gevolgd
door Zwitserland.
In de arbeidsprestatie per man worden
we alleen overtroffen door Zweden en dan
nog slechts heel miniem. Trouwens voor
het personeel had de heer Hupkes niets
dan lof. De directie is trotsch op zijn
voorbeeldig gedrag, ook ten tijde van de
luchtaanvallen op treinen zijn daaraan 80
man peroneel ten offer gevallen en nooit
heeft ook piaar 1 man geweigerd te rij
den. In de laatste twee jaar zijn 180 man
personeel gevallen als slachtoffer van zijn
plicht. Toen in September 1944 de sta
king kwam en het Seyss-Inquart niet ge
lukte ze te breken, hebben de Duitschers
uit wraak alles vernield of weggeroofd,
zoodat de spoorwegen een oorlogsschade
hebben van 250 millioen gulden, naar de
waarde berekend van voor 1940.
Vernield of zwaar beschadigd werden
72 stations, 25 goedernloodsen, 63 sein
huizen, 14 locomotiefloodsen, 14 werk
plaatsen en 76 wachtposten. Van de brug
gen over de groote rivieren waren er in
Mei 1945 vijftien onberijdbaar, waarvan
die bij Buggenum, Nijmegen^ Oosterbeek
en Deventer inmiddels zijn hersteld. Van
de overige bruggen over de groote rivie
ren zullen vèrmo^delijk gereed zijn: bij
R.V.C. h.ar v!oSl^^„l H^^ov<»!rr l946' Aug.
leden, dat
afstanden van b.v. Amsterdam naar Gro
ningen en GroningenMaastricht zal, dan
ongeveer resp. twee en ruim drie uur ge
daan worden. AmsterdamRotterdam zal
in minder dan een half uur afgelegd won
den. We hebben een goed wegennet. We
moeten krijgen een groot autopark met
bussen^die 100 km en vrachtauo's die 80
km per nur rjjden. Dit natuurlijk bedoel^
over kleinere afstanden. Oök aan de sta
tions-met de omgeving moet gedacht wor
den, wat betreft het aanleggen van par
keerterreinen en autoherstelplaatsen. Het
moet mogelijk wórden dat reizigérs b.v.
per trein naar Groningen reizen, daar een
auto huren waarmede de omgeving wordt
bereisd en 's avonds weer terug gebracht
worden, om dan weer per trein naar huis
terug te keeren.
In de toekomst krijgen we ook de
ondergrondsche stations, met gedeeltelijk
ondergrondsche fijnen. Het een en ander
is noodzakelijk om bij de sterke uitbrei
ding, die de groote steden ongetwijfeld
zullen ondergaan, in deze steden met de
spoorlijnen te kunnen doordringen. Zoo
is het station Den Haag S.S. bestemd om
in de toekomst een ondergrondsch station
te worden. Voor Amsterdam bestaat het
plan in de omgeving van het Leidsche'
plein een ondergrondsch station te stich
ten, als uitgangspunt voor een gedeelte
lijk ondergrondsche spoorlijn rechtstreeks
richting Schiphol over Leiden naar Den
Haag. Plannen bestaan eveneens om b»j
Schiphol een ondergrondsch station re
bouwen. Al deze toekomstplannen eischen
in de eerste plaats veel, maar vooral ook
zwaarder materiaal. Zooveel als maar
mogelijk is, zal dit uit Nederland worden
betrokken.