SSSsSHssfe*
Wat wij noodig hebbenauto's!
H» 81 de Koningin bij opemng-Leidsche Universiteit
OOT GOUDA
MANDAG 11 FEBRUARI 1946
M. M. de Koningin heeft bij gelegéi-
heid van de Dies van de Leidsche Uni
versiteit te Leiden een rede uitgesproken,
waarin zij o.m. zijde:
Mijneheeren leden van de commissie
van herstel, mevrouw en heeren profes-,
soren, studenten en oud-alumni en mede
gij allen die deze bijeenkomst met uwe
tegenwoordigheid vereert.
Mijnheer' de Rector Magnificus,
Het is niet onder woorden te brengen,
wat er in mij omgaat nu ik van dezé
plaats als Nederlander en als nakomeling
van den stichter dezer universiteit op den
eersten Dies na de bevrijding van ons
Vaderland het woord tot U richt.
In het najaar 1940 ontsloeg de bezet
ter de joodsche ambtenaren en stootte
daardoor een der fijnste/geesten van 'de
Leidsclie universiteit uit zijn ambt.
Toen waart, gij het, Prof. Clevennga,
die, dé roeping der Leidsche universiteit
indachtig, met uw van moed en getuigend
gloedvQl protest de fakkel van recht en
gerechtigheid omhoog hebt geheven,,
zichtbaar voor landgenoot en vijand.
Dit protest is de klaroenstoot geweest
tot een feilen strijd, van het recht en
knechting van den .geest. Hierna herdacht
zij Prof. Huizmga, waarna zij vervolgde,
gij hebt die plannen, zooals zij in be
zettingstijd gerijpt zijn,.verwezenlijkt in
uw civitas,. academica, die thans voor het
eerst naar buiten treedt.
Gedurende de komende dagen zullen
studenten, professoren en oud-alumni uit
alle deelen des lands, getuigenis afleggen
van hun wil te komen tot een ware uni
versitaire gemeenschap.
Met veel belangstelling nam ik kennis
van dit streven. o
Studenten, zware druk heeft de bezet
ting op uw jonge levens gelegd, veel
hebt gij voor" het vaderland geofferd.
Hebt vertrouwen in de toekomst, die
gij zult moeten opbouwen.
Wij vertrouwen op U.
Het Vaderland heeft U noodig.
De luchtlijn SchipholLonden v
Naar aanleiding van de op handen
zijnde opening van een regelmatige bur-
gerluchtdiengt tusschen Schiphol en Lon
den, vernemen wij van de zijde der
<.L.M., dat het tijdstip van deze Opening
is uitgesteld tot 4 Maart a.s.
Schiphol weer in Nederlandsche
handen
AFSCHAFFING VAN HET
VEEBOEKJE
Geen aankoopvergunningen meer
rundvee en schapen
Met ingang van 11 Febr. 1946 vervalt
voot de veehouders de verplichting het op
hun becjrijf aanwezige vee in het vee?
boekjé te registreeren.
Voorts worden met ingang van denzelt-
den datum bij den handel in rundvee en
in schapen de aankoopvergunningen af
geschaft, teryvijl eveneens van 11 Febr. 4b
af het vervoer van runderen en schapen
niet meer door een geleidebiljet behoeft
te zijn gedekt.
Het bovenstaande geldt niet voor de
grensstrook met België ter breedte van
5500- meter. In dit gebied mijft het vee
boekje gehandhaafd, terwijl oo* de aan-
koopvergünningen bij den handel in run
deren en schapen vereischt blijven en hei
vervoer van runderen en schapen alleen
op een geldig vërvoerbewijs mag plaats
vinden.
ONDERWIJSVRAGEN
BEANTWOORD
Op vragen van het kamerlid Van Sleen
heeft de Min. van O. K. en W. geant
woord, dat het „reglement voorioopige
pensionneering van onderwijzers", met
gpedkeuring van de St. Generaal, ver
lengd zal worden t.m. 31 Dec. 1947.
De bezettingsmaatregelen inzake de
wachtgeldregeling zijn geschorst. De ko
mende wachtregeling houdt een verbete
ring voor den gehuwden onderwijzer, die
binnen 10 jaar wordt verplaatst, in. Voor
den ongehuwden onderwijzer is het
wachtgeld enkele percentages lager.
ABNORMALE HOOGE
WATERSTAND OP DE MAAS
Tengevolge van den abnormaal hoo-
gen waterstand op de Maas ondervindt
de scheepvaart op deze rievier bezwaren.
Hieronder lijdt uiteraard de kolenafvoer
uit Limburg. 1
Van Regeeringswege worden maat
regelen getroffen om aan deze moeuijK-
heden het hoofd te bieden. Indien noodig
zal het kwantum kolen, dat per spoor
wordt vervoerd, aanzienlijk worden ver
hoogd, terwijl tevens voorbereidingen
worden getroffen om autocolonnes te
laten rijden vow den afvoer van kolen.
Verkeer gestremd
De schipbrug te Hedel is ^n8ev0!.^
van het hooge water tot nader order
voor alle verkeer gestremd. Het vernee
wordt omgeleid ovei;' den Móerdijk
over Nijmegen. r,
De busdienst Geldermalsen—-Den B
is gestaakt moeten worden. Ook de
bij Westervoort i§ uit den dienst ge -
men. De spoorlijn bij Deventer is e -
gevolge van hevige regenval vj:/zan
zoodat ook hier het treinverkeer stilstaat.
Veel diphterie te Rotterdam
In Rotterdam heerscht in hevige ™nte
diphterie. Het verloop van deze neme
kan zoo ernstig zijn, dat alle kra
moeten worden ingespannen oma
deren, die nog geen diphterie hebbe g -
had, ingeënt te krijgen. Var» Ove
wege wordt kosteloos gelegenheid g g
ven om alle gezonde kinderen van
veertien jaar te doen inenten.
Sedert enkele dagen is de geheele Or
ganisatie van Schiphol weer. in Neder
landsche handen. Tot dusver zorgde een
detachement van de R.A.F., bestaande uit
een officier, een onderofficier en achttien
man, voor den gronddienst, den radio- èn
weerdienst, enz. Het heeft voortreffelijk
werk verricht al moest het ook in tenten
en derg. verblijven. Het'gemeentebestuur
van Amsterdam heeft het detachement uit
dankbaarheid voor wat het hier gepres
teerd heeft, een prettig afscheid aangebo
den met een diner en een vroolijken avond
en tot slot nog een exemplaar van hei
boekje o'ver zes maanden herstel in Am
sterdam met een speciale,opdracht.
Het conflict in de Walserij
van de Hoogovens
De afd. Voorlichting van het Departe
ment van Sociale Zaken deelt mede: Deze
week had een informatieve, bespreking
plaats ten kantofe van den Metaalbond te
's-Gravenhage.
Onder meer waren aanwezig de direc
tie van de Hoogovens, vertegenwoordi
gers van het Ministerie, van Sociale Zajten
en van het College van Rijksbemiddelaars.
Gebleken is, dat het persbericht, als
zouden ruim 500 arbeiders ontslagen
worden, onjuist is.
In overeenstemming met de gebruike
lijke gedragslijn is het College vaijj Rijks
bemiddelaars bereid zich met het conflict
in te laten, mits het werk door de arbei
dêrs wordt hervat.
Het kolenprotojeem in Nederland
In de persconferentie welke dezer da
gen werd gehouden, waarin de directeur
van het Rijkskolenbureau, de heer H. H.
Wemmers Jr., eenige mededeelingen heeft
gedaan omtrent de kolen-positie in ons
land, is eveneens de export van kolen ter
sprake gekomen.
Van bevoegde zijde wordt er op gewe
zen, dat het hier geen export van steen
kolen, maar van een geringe hoeveelheid
cokes betreft.
WOGMAALS HET REIZEN NAAR
HET BUITENLAND
Voor alle landen is een <*eldig paspoort
noodig, dat tevens van een visum voor
het te bezoeken land moet worden voor
zien Het visum wordt door de meeste
consulaten slechts afgegeven, indien een
bewijs kan worden overgelegd, dat een
officieele instantie als regel een der
ministeries de reis ondersteunt. De
viezen zijn slechts' verkrijgbaar op een
deviezenvergunning. Deze laatste is voor
zakenreizen te verkrijgen bif het Defp. van
Handel en Nijverheid, Financien of Bui-
tenl. Zaken. (Dit laatste alleen voor zijn
aiTEen urgentieverklaring van het' compe
tente Rijksbureau wordt verlangd. Heeft
men geen deviezen noodig, dan kan men
zich met paspoort en geldig visum zonder
tusschenkomst van eenige instantie naar
het buitenland begeven.
Voor reizen naar Engeland is ook than,
nog een bewijs van politieke betrouw
baarheid vereischt. Na °v®^gcgcuritv
dit bewijs wordt de vereischte -Secunty
Slip" door het Bureau Nat. Veiligheid
VCAUee Nederlandsche pasP0?rten'dj£
schen 10 Mei 1940 en 5 Mei 1945 m Ne
derland, Duitschland, Polen,
wakije, Oostenrijk, Joegoslavië Grieken
land, Noorwegen, Denemarken Luxem
geldig geworden.
Coördinatie der hulpverleenings-
instanties -
De Ministers van Binnenlandsche Zaken
en Sociale Zfiken hebben een coördinatie
commissie ingesteld, welke het vraagstuk
in studie,heeft genomen, op welke wijze
eenheid te brengen is in de prijzenswaar
dige activiteit der verschillende nieuwe
en bestaande instellingen op het gebied
van sociale hulpverleening. In afwachting
van de resultaten van den arbej^ van deze
commissie .hebben de ministers het noo
dig geoordeeld, dat thans reeds in de
daarvoor in aanmerking komende gemeen
ten zoo spoedig mogelijk wordt overge
gaan tot het in het leven roepen van
plaatselijke coördinatie-commissies. In
deze commissies zullen zitting nemen ver
tegenwoordigers van de bestaande over
heidsinstelling welke zich bewegen op
het terrein van de financieele periodieke
nulpverleening (maatschappelijk hulpbe
toon, districts-bureaux verzorging oor
logsslachtoffers, militaire zaken), verte
genwoordigers van de voornaamste par
ticuliere instanties, welke plaatselijk hulp
verleenen a. oorlogsslachtoffers (N.V.H.,
Stichting 1940—1945, H.A.R.K.), verte
genwoordigers van de armenraden, van
de G.A.B.'s en van het gemeentelijk Con/
trölebureau voor de Wachtgelden.
"Als secretaris van de Centrale Coördi
natie-commissie treedt op Mr. J. v. Doorn.
GEDUPEERD DOOR DE
DU1TSCHERS
De A.N.W.B. heeft, gezamenlijk met
de K.N.A.C., de K.N.M.V., de Vakgroep
Goederenvervoer langs den weg en de
Eigen Vervoerders-Organisatie het vol
gende onder de aandacht van den Min
van Financiën gebracht:
„De eigenaren van door voormalige
Duitsche instanties gevorderde motorvoer
tuigen, die op grond hiervan betaling
van eert zeker bedrag hebben verkregen,
verkeeren in zooverre in een nadeelige
positie, dat zij genoegen hebben moeten
nemen met een meestal willekeurig door
bovengenoemde instanties vastgestelde
schadevergoeding, welke in het meest
gunstige geval verband hield met de ca
taloguswaar, die van 9 Mei 1940. Ten
gevolge hiervan is door deze eigenaren
schade geleden, vooral, indien zij in ver
band met den wederopbouw van hun be-
-drijf of beroep, thans zijn genoodzaakt
zich binnen afzienbaren tijd een ander
motorvoertuig aan te schaffen".
Zij verzochten te willen bevorderen
dat bovengenoemde categorie in de ge
legenheid wordt gesteld, het verschil tus
schen het uitgekeerde bedrag en hetgeen
hun naar billijkheid toekomt door indie
ning van een schade-aangifte bij de des
betreffende Schade-Enquete-Comaussie
uitgekeerd te krijgen.
Het luchtvaartverkeer op gang
Hot eerste vliegtuig van de Britsh
European Always van den dienst Lon
den—Schiphol, kwam Maandagochtend
om 11 uur op het Nederlandscche vlieg
veld'aan.
De dienst tusschen Engeland en Neder
land za'f in nauw overleg tusschen de
K L M. en de B.E,A. worden geregeld.
Van 20 Februari af zftl deze dienst vol
ledig door dé burgerlijke luchtvaart wor
den verzorgd.
Tevens' is zonder eenig officieel vert-
toon de luchtlijn Amsterdam—Praag ge
opend. Om negen uur vertrok een Dakota
vliegtuig van Schiphol om drie erv een ha
uur later in Praag te landen, s Mid
dags even voor tweeën keerde het toestel
terug en landde om 16.55 weer op Schip
hol De lijn zal voortaan per week met
drie vluchten vice versa een retourvlucht
worden onderhouden-en>wel op Maandag,
Woensdag en Vrijdag.
Rijnbrug bij Arnhem voor het
verkeer opengesteld
Arnhem, heeft thans voor het burger
verkeer weer een vaste rivierovergang
ter beschikking in den vorm van twee
bruggen gelegd op de plaats, waar de
rapie moderne Rijnbrug, wetfle het loodje
leeft moeten leggen bij den strijd om
Arnhem, de plaats vond.-Ingaande giste
ren is het' verkeer over de twee door de
Canadeezen gelegde noodbruggen, de Si-
monds- en MFoulkesbruggen, welke se
dert den tijd kort na de bevrijdjng de
Zuidelijke en Noordelijke rivierovergan
gen bij Gelres hoofdstad overbrugden,
stopgezet en zijn in gebruik genomen
twee semi-permanente bruggen van Baily-
materlaal, opgetrokken op de oude pei-
ers der voormalige brug en op twee
door den Rijkswaterstaat aangebrachte
noodpeilers.
In samenwerking met de Britsche genie
en de Palestijnsche joodsche brigade,
heeft de 2e Nederlandsche genie-compag
nie met man en maqht gewerkt om snel
deze bruggen op te leveren. In anderhalve
maand slaagde de Hollandsche genie
daarin.
Vcrderingsbesluit woonruimte
Ter toelichting van een wetsontwerp
ter aanvulling van hffet Vorderingsbesluit
Woonruimte merkt de Regeering o.m. op:
Het is wenschelijk, dat met betrekking
tot de toepassing van het Vorderingsbe
sluit woonruimte, door de burgemeesters
zooveel mogelijk een gelijke gedragslijn
wordt gevolgd. Dit kan worden bereikt
door te bepalen, dat inzake de door den
minister van Binnenlandsche Zaken ge
geven voorschriften moeten worden in
acht genomen.
Ten einde voor het gevolg te voorko
men, dat gelijk reeds een enkele maal
is geschied de rechter treedt in de be
oordeeling van de vraag, of de vordering
wel strekt ten behoeve van een persoon,
die ten gevolge van de buitengewone om
standigheden niet in eigen huisvesting kan
voorzien, wordt voorgesteld de redactie
van den aanhef van artikel 1 te wijzigen.
Hiervoor is te meer aanleiding, wanneer
de burgemeesters gelijk voorgesteld
ter zake van woonruimtevordering de
richtlijnen van het Centraal Gezag in acht
moet nemen.
Voorts is het ter wille van een centraal
geleide revacuatie 'noodzakelijk, dat de
mogelijkhed wordt, geschapen, ook andere
personen dan de burgemeesters ge
dacht wordt in het bijzonder aan de direc
teuren van de Provincialen B.ureaux voor
de Verzorging van Oorlogsslachtoffers
tot vordering van woonruimte en/of in
kwartiering bevoegd te verklaren.
Ten slotte is het van belang, dat buiten
twijfel wordt gesteld, dat bij het in ge
bruik nemen met behulp van den sterken
arm zoo noodig de bewoners en inboedel
uit de woonruimte kunnen wordgn verwij
derd, en voorts, dat ook aan hen, die door
den burgemeester belast zijn mét de ten
uitvoerlegging van de vordering, de be
voegdheid kan worden verleend tot het
binnentreden van woningen tegen den wil
van den bewoner. De voorgestelde aan
vulling van artikel 5 van het Vorderings
besluit Woonruimte strekt om hierin te
voorzien.
Hij was het nog niet verleerd......
De C.C.D. houdt op ongezette tijden op
de stations en in trams, treinen en bpssen
een oogje op de gaande en komende man
en vrouny Bij een dezer dagen op het
station der Ned. Spoorwegen te Gronin
gen gehouden controle werd o.aeen
Duitscher aangehouden en gearresteerd
wegens het vervoeren van boter, vet, zeep,
kaas, cacao, tabak, koffie en thee
in den trein naar Nieuwe Schans.
Een nader onderzoek bracht nog meer
aan het licht, tengevolge waarvan in
totaal tegen, zeven personen proces-ver-
baal werd opgemaakt.
Minister Van Schaik heeft in een on
langs gehouden radiorede gezegd, dat er
m den loop van 1946 niet meer dan
HL000 personenauto's geimporteerd zou
den kunnen worden, zooals het zich thans
laat aanzien. Dit aantal zal nauwelijks
voldoende zijn om de auto's, die in den
loop van dit jaar volstrekt onbruikbaa^
zullen worden, te vervangen, zoodat wij
voor het weinigf opwekkende vooruitzicht
stian, dat de tegenwoordige schaarschte
aan personenwagens nog zeer lang zal
moeten duren.
De .Autokampioen wijdt aan deze
opmerking eenige beschouwingen.
Het blad concludeer^; in de eerste
Dlaats, dat een voldoende aantal autos
voor ons verarmd land een drmgende
noodzakelijkheid is. Daarvoor zijn eÊhter
deviezen noodig, die wij hoofdzakelijk
kunnen verkrijgen door den uitvoer van
land- en tuinbouwgewasen. Maar daar
voor zijn juist weejisauto's noodig, om
die productie op te kunnen voeren. Het
advies luidt dan ook, dat begonnen moet
,worden met den import van auto's des
noods door het sluiten van een leening.
Engeland en Amerika, ja zelfs Fran
krijk, staan klaar en zijn bereid auto's
te leveren. Laten wij dan ook alle krach
ten inspannen, om te zorgen, dat wij
oqs aaiideel in de productie inderdaad
hier krijgen. Hoe minder instanties er tus
schen, geschakeld worden, des te soepeler
zaltde iniport verloopen, des te korter
zal* de autonood nog duren, aldus besluit
het artikel.
0
u»
Cl
|jV.