SSSsSHssfe* Wat wij noodig hebbenauto's! H» 81 de Koningin bij opemng-Leidsche Universiteit OOT GOUDA MANDAG 11 FEBRUARI 1946 M. M. de Koningin heeft bij gelegéi- heid van de Dies van de Leidsche Uni versiteit te Leiden een rede uitgesproken, waarin zij o.m. zijde: Mijneheeren leden van de commissie van herstel, mevrouw en heeren profes-, soren, studenten en oud-alumni en mede gij allen die deze bijeenkomst met uwe tegenwoordigheid vereert. Mijnheer' de Rector Magnificus, Het is niet onder woorden te brengen, wat er in mij omgaat nu ik van dezé plaats als Nederlander en als nakomeling van den stichter dezer universiteit op den eersten Dies na de bevrijding van ons Vaderland het woord tot U richt. In het najaar 1940 ontsloeg de bezet ter de joodsche ambtenaren en stootte daardoor een der fijnste/geesten van 'de Leidsclie universiteit uit zijn ambt. Toen waart, gij het, Prof. Clevennga, die, dé roeping der Leidsche universiteit indachtig, met uw van moed en getuigend gloedvQl protest de fakkel van recht en gerechtigheid omhoog hebt geheven,, zichtbaar voor landgenoot en vijand. Dit protest is de klaroenstoot geweest tot een feilen strijd, van het recht en knechting van den .geest. Hierna herdacht zij Prof. Huizmga, waarna zij vervolgde, gij hebt die plannen, zooals zij in be zettingstijd gerijpt zijn,.verwezenlijkt in uw civitas,. academica, die thans voor het eerst naar buiten treedt. Gedurende de komende dagen zullen studenten, professoren en oud-alumni uit alle deelen des lands, getuigenis afleggen van hun wil te komen tot een ware uni versitaire gemeenschap. Met veel belangstelling nam ik kennis van dit streven. o Studenten, zware druk heeft de bezet ting op uw jonge levens gelegd, veel hebt gij voor" het vaderland geofferd. Hebt vertrouwen in de toekomst, die gij zult moeten opbouwen. Wij vertrouwen op U. Het Vaderland heeft U noodig. De luchtlijn SchipholLonden v Naar aanleiding van de op handen zijnde opening van een regelmatige bur- gerluchtdiengt tusschen Schiphol en Lon den, vernemen wij van de zijde der <.L.M., dat het tijdstip van deze Opening is uitgesteld tot 4 Maart a.s. Schiphol weer in Nederlandsche handen AFSCHAFFING VAN HET VEEBOEKJE Geen aankoopvergunningen meer rundvee en schapen Met ingang van 11 Febr. 1946 vervalt voot de veehouders de verplichting het op hun becjrijf aanwezige vee in het vee? boekjé te registreeren. Voorts worden met ingang van denzelt- den datum bij den handel in rundvee en in schapen de aankoopvergunningen af geschaft, teryvijl eveneens van 11 Febr. 4b af het vervoer van runderen en schapen niet meer door een geleidebiljet behoeft te zijn gedekt. Het bovenstaande geldt niet voor de grensstrook met België ter breedte van 5500- meter. In dit gebied mijft het vee boekje gehandhaafd, terwijl oo* de aan- koopvergünningen bij den handel in run deren en schapen vereischt blijven en hei vervoer van runderen en schapen alleen op een geldig vërvoerbewijs mag plaats vinden. ONDERWIJSVRAGEN BEANTWOORD Op vragen van het kamerlid Van Sleen heeft de Min. van O. K. en W. geant woord, dat het „reglement voorioopige pensionneering van onderwijzers", met gpedkeuring van de St. Generaal, ver lengd zal worden t.m. 31 Dec. 1947. De bezettingsmaatregelen inzake de wachtgeldregeling zijn geschorst. De ko mende wachtregeling houdt een verbete ring voor den gehuwden onderwijzer, die binnen 10 jaar wordt verplaatst, in. Voor den ongehuwden onderwijzer is het wachtgeld enkele percentages lager. ABNORMALE HOOGE WATERSTAND OP DE MAAS Tengevolge van den abnormaal hoo- gen waterstand op de Maas ondervindt de scheepvaart op deze rievier bezwaren. Hieronder lijdt uiteraard de kolenafvoer uit Limburg. 1 Van Regeeringswege worden maat regelen getroffen om aan deze moeuijK- heden het hoofd te bieden. Indien noodig zal het kwantum kolen, dat per spoor wordt vervoerd, aanzienlijk worden ver hoogd, terwijl tevens voorbereidingen worden getroffen om autocolonnes te laten rijden vow den afvoer van kolen. Verkeer gestremd De schipbrug te Hedel is ^n8ev0!.^ van het hooge water tot nader order voor alle verkeer gestremd. Het vernee wordt omgeleid ovei;' den Móerdijk over Nijmegen. r, De busdienst Geldermalsen—-Den B is gestaakt moeten worden. Ook de bij Westervoort i§ uit den dienst ge - men. De spoorlijn bij Deventer is e - gevolge van hevige regenval vj:/zan zoodat ook hier het treinverkeer stilstaat. Veel diphterie te Rotterdam In Rotterdam heerscht in hevige ™nte diphterie. Het verloop van deze neme kan zoo ernstig zijn, dat alle kra moeten worden ingespannen oma deren, die nog geen diphterie hebbe g - had, ingeënt te krijgen. Var» Ove wege wordt kosteloos gelegenheid g g ven om alle gezonde kinderen van veertien jaar te doen inenten. Sedert enkele dagen is de geheele Or ganisatie van Schiphol weer. in Neder landsche handen. Tot dusver zorgde een detachement van de R.A.F., bestaande uit een officier, een onderofficier en achttien man, voor den gronddienst, den radio- èn weerdienst, enz. Het heeft voortreffelijk werk verricht al moest het ook in tenten en derg. verblijven. Het'gemeentebestuur van Amsterdam heeft het detachement uit dankbaarheid voor wat het hier gepres teerd heeft, een prettig afscheid aangebo den met een diner en een vroolijken avond en tot slot nog een exemplaar van hei boekje o'ver zes maanden herstel in Am sterdam met een speciale,opdracht. Het conflict in de Walserij van de Hoogovens De afd. Voorlichting van het Departe ment van Sociale Zaken deelt mede: Deze week had een informatieve, bespreking plaats ten kantofe van den Metaalbond te 's-Gravenhage. Onder meer waren aanwezig de direc tie van de Hoogovens, vertegenwoordi gers van het Ministerie, van Sociale Zajten en van het College van Rijksbemiddelaars. Gebleken is, dat het persbericht, als zouden ruim 500 arbeiders ontslagen worden, onjuist is. In overeenstemming met de gebruike lijke gedragslijn is het College vaijj Rijks bemiddelaars bereid zich met het conflict in te laten, mits het werk door de arbei dêrs wordt hervat. Het kolenprotojeem in Nederland In de persconferentie welke dezer da gen werd gehouden, waarin de directeur van het Rijkskolenbureau, de heer H. H. Wemmers Jr., eenige mededeelingen heeft gedaan omtrent de kolen-positie in ons land, is eveneens de export van kolen ter sprake gekomen. Van bevoegde zijde wordt er op gewe zen, dat het hier geen export van steen kolen, maar van een geringe hoeveelheid cokes betreft. WOGMAALS HET REIZEN NAAR HET BUITENLAND Voor alle landen is een <*eldig paspoort noodig, dat tevens van een visum voor het te bezoeken land moet worden voor zien Het visum wordt door de meeste consulaten slechts afgegeven, indien een bewijs kan worden overgelegd, dat een officieele instantie als regel een der ministeries de reis ondersteunt. De viezen zijn slechts' verkrijgbaar op een deviezenvergunning. Deze laatste is voor zakenreizen te verkrijgen bif het Defp. van Handel en Nijverheid, Financien of Bui- tenl. Zaken. (Dit laatste alleen voor zijn aiTEen urgentieverklaring van het' compe tente Rijksbureau wordt verlangd. Heeft men geen deviezen noodig, dan kan men zich met paspoort en geldig visum zonder tusschenkomst van eenige instantie naar het buitenland begeven. Voor reizen naar Engeland is ook than, nog een bewijs van politieke betrouw baarheid vereischt. Na °v®^gcgcuritv dit bewijs wordt de vereischte -Secunty Slip" door het Bureau Nat. Veiligheid VCAUee Nederlandsche pasP0?rten'dj£ schen 10 Mei 1940 en 5 Mei 1945 m Ne derland, Duitschland, Polen, wakije, Oostenrijk, Joegoslavië Grieken land, Noorwegen, Denemarken Luxem geldig geworden. Coördinatie der hulpverleenings- instanties - De Ministers van Binnenlandsche Zaken en Sociale Zfiken hebben een coördinatie commissie ingesteld, welke het vraagstuk in studie,heeft genomen, op welke wijze eenheid te brengen is in de prijzenswaar dige activiteit der verschillende nieuwe en bestaande instellingen op het gebied van sociale hulpverleening. In afwachting van de resultaten van den arbej^ van deze commissie .hebben de ministers het noo dig geoordeeld, dat thans reeds in de daarvoor in aanmerking komende gemeen ten zoo spoedig mogelijk wordt overge gaan tot het in het leven roepen van plaatselijke coördinatie-commissies. In deze commissies zullen zitting nemen ver tegenwoordigers van de bestaande over heidsinstelling welke zich bewegen op het terrein van de financieele periodieke nulpverleening (maatschappelijk hulpbe toon, districts-bureaux verzorging oor logsslachtoffers, militaire zaken), verte genwoordigers van de voornaamste par ticuliere instanties, welke plaatselijk hulp verleenen a. oorlogsslachtoffers (N.V.H., Stichting 1940—1945, H.A.R.K.), verte genwoordigers van de armenraden, van de G.A.B.'s en van het gemeentelijk Con/ trölebureau voor de Wachtgelden. "Als secretaris van de Centrale Coördi natie-commissie treedt op Mr. J. v. Doorn. GEDUPEERD DOOR DE DU1TSCHERS De A.N.W.B. heeft, gezamenlijk met de K.N.A.C., de K.N.M.V., de Vakgroep Goederenvervoer langs den weg en de Eigen Vervoerders-Organisatie het vol gende onder de aandacht van den Min van Financiën gebracht: „De eigenaren van door voormalige Duitsche instanties gevorderde motorvoer tuigen, die op grond hiervan betaling van eert zeker bedrag hebben verkregen, verkeeren in zooverre in een nadeelige positie, dat zij genoegen hebben moeten nemen met een meestal willekeurig door bovengenoemde instanties vastgestelde schadevergoeding, welke in het meest gunstige geval verband hield met de ca taloguswaar, die van 9 Mei 1940. Ten gevolge hiervan is door deze eigenaren schade geleden, vooral, indien zij in ver band met den wederopbouw van hun be- -drijf of beroep, thans zijn genoodzaakt zich binnen afzienbaren tijd een ander motorvoertuig aan te schaffen". Zij verzochten te willen bevorderen dat bovengenoemde categorie in de ge legenheid wordt gesteld, het verschil tus schen het uitgekeerde bedrag en hetgeen hun naar billijkheid toekomt door indie ning van een schade-aangifte bij de des betreffende Schade-Enquete-Comaussie uitgekeerd te krijgen. Het luchtvaartverkeer op gang Hot eerste vliegtuig van de Britsh European Always van den dienst Lon den—Schiphol, kwam Maandagochtend om 11 uur op het Nederlandscche vlieg veld'aan. De dienst tusschen Engeland en Neder land za'f in nauw overleg tusschen de K L M. en de B.E,A. worden geregeld. Van 20 Februari af zftl deze dienst vol ledig door dé burgerlijke luchtvaart wor den verzorgd. Tevens' is zonder eenig officieel vert- toon de luchtlijn Amsterdam—Praag ge opend. Om negen uur vertrok een Dakota vliegtuig van Schiphol om drie erv een ha uur later in Praag te landen, s Mid dags even voor tweeën keerde het toestel terug en landde om 16.55 weer op Schip hol De lijn zal voortaan per week met drie vluchten vice versa een retourvlucht worden onderhouden-en>wel op Maandag, Woensdag en Vrijdag. Rijnbrug bij Arnhem voor het verkeer opengesteld Arnhem, heeft thans voor het burger verkeer weer een vaste rivierovergang ter beschikking in den vorm van twee bruggen gelegd op de plaats, waar de rapie moderne Rijnbrug, wetfle het loodje leeft moeten leggen bij den strijd om Arnhem, de plaats vond.-Ingaande giste ren is het' verkeer over de twee door de Canadeezen gelegde noodbruggen, de Si- monds- en MFoulkesbruggen, welke se dert den tijd kort na de bevrijdjng de Zuidelijke en Noordelijke rivierovergan gen bij Gelres hoofdstad overbrugden, stopgezet en zijn in gebruik genomen twee semi-permanente bruggen van Baily- materlaal, opgetrokken op de oude pei- ers der voormalige brug en op twee door den Rijkswaterstaat aangebrachte noodpeilers. In samenwerking met de Britsche genie en de Palestijnsche joodsche brigade, heeft de 2e Nederlandsche genie-compag nie met man en maqht gewerkt om snel deze bruggen op te leveren. In anderhalve maand slaagde de Hollandsche genie daarin. Vcrderingsbesluit woonruimte Ter toelichting van een wetsontwerp ter aanvulling van hffet Vorderingsbesluit Woonruimte merkt de Regeering o.m. op: Het is wenschelijk, dat met betrekking tot de toepassing van het Vorderingsbe sluit woonruimte, door de burgemeesters zooveel mogelijk een gelijke gedragslijn wordt gevolgd. Dit kan worden bereikt door te bepalen, dat inzake de door den minister van Binnenlandsche Zaken ge geven voorschriften moeten worden in acht genomen. Ten einde voor het gevolg te voorko men, dat gelijk reeds een enkele maal is geschied de rechter treedt in de be oordeeling van de vraag, of de vordering wel strekt ten behoeve van een persoon, die ten gevolge van de buitengewone om standigheden niet in eigen huisvesting kan voorzien, wordt voorgesteld de redactie van den aanhef van artikel 1 te wijzigen. Hiervoor is te meer aanleiding, wanneer de burgemeesters gelijk voorgesteld ter zake van woonruimtevordering de richtlijnen van het Centraal Gezag in acht moet nemen. Voorts is het ter wille van een centraal geleide revacuatie 'noodzakelijk, dat de mogelijkhed wordt, geschapen, ook andere personen dan de burgemeesters ge dacht wordt in het bijzonder aan de direc teuren van de Provincialen B.ureaux voor de Verzorging van Oorlogsslachtoffers tot vordering van woonruimte en/of in kwartiering bevoegd te verklaren. Ten slotte is het van belang, dat buiten twijfel wordt gesteld, dat bij het in ge bruik nemen met behulp van den sterken arm zoo noodig de bewoners en inboedel uit de woonruimte kunnen wordgn verwij derd, en voorts, dat ook aan hen, die door den burgemeester belast zijn mét de ten uitvoerlegging van de vordering, de be voegdheid kan worden verleend tot het binnentreden van woningen tegen den wil van den bewoner. De voorgestelde aan vulling van artikel 5 van het Vorderings besluit Woonruimte strekt om hierin te voorzien. Hij was het nog niet verleerd...... De C.C.D. houdt op ongezette tijden op de stations en in trams, treinen en bpssen een oogje op de gaande en komende man en vrouny Bij een dezer dagen op het station der Ned. Spoorwegen te Gronin gen gehouden controle werd o.aeen Duitscher aangehouden en gearresteerd wegens het vervoeren van boter, vet, zeep, kaas, cacao, tabak, koffie en thee in den trein naar Nieuwe Schans. Een nader onderzoek bracht nog meer aan het licht, tengevolge waarvan in totaal tegen, zeven personen proces-ver- baal werd opgemaakt. Minister Van Schaik heeft in een on langs gehouden radiorede gezegd, dat er m den loop van 1946 niet meer dan HL000 personenauto's geimporteerd zou den kunnen worden, zooals het zich thans laat aanzien. Dit aantal zal nauwelijks voldoende zijn om de auto's, die in den loop van dit jaar volstrekt onbruikbaa^ zullen worden, te vervangen, zoodat wij voor het weinigf opwekkende vooruitzicht stian, dat de tegenwoordige schaarschte aan personenwagens nog zeer lang zal moeten duren. De .Autokampioen wijdt aan deze opmerking eenige beschouwingen. Het blad concludeer^; in de eerste Dlaats, dat een voldoende aantal autos voor ons verarmd land een drmgende noodzakelijkheid is. Daarvoor zijn eÊhter deviezen noodig, die wij hoofdzakelijk kunnen verkrijgen door den uitvoer van land- en tuinbouwgewasen. Maar daar voor zijn juist weejisauto's noodig, om die productie op te kunnen voeren. Het advies luidt dan ook, dat begonnen moet ,worden met den import van auto's des noods door het sluiten van een leening. Engeland en Amerika, ja zelfs Fran krijk, staan klaar en zijn bereid auto's te leveren. Laten wij dan ook alle krach ten inspannen, om te zorgen, dat wij oqs aaiideel in de productie inderdaad hier krijgen. Hoe minder instanties er tus schen, geschakeld worden, des te soepeler zaltde iniport verloopen, des te korter zal* de autonood nog duren, aldus besluit het artikel. 0 u» Cl |jV.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1946 | | pagina 5