Belangrijk aandeel in geall. overwinning
REISGENOOTEN
Duitschers moreel geknakt
De U.S. Strategie Bombing Survey heeft
studie 'gemaakt vatv de uitwerking der
geallieerde luchtbombardementen op het
economische leven in Duitschland, zoo
lezen wij in „Economische Voorlichting".
Dit onderzoek strekte zich niet uit over
de Russische zóne. Het Duitsche industri-
eele en vervoersapparaat was bij het be
gin van den oorlog bewonderenswaardig
georganiseerd en de snelheid, waarmede
de productie na luchtaanvallen weer on
gang werd gebracht, was, verbazingwek
kend. Alleen door langen tijd intensief te
bombardeeren kon een duurzame verlam
ming worden bereikt.
De Duitsche'oorlogsproductie, die aan
vankelijk niet volledig gemobiliseerd was,
werd in het begin van 1942 door* Albert
Speer gereorganiseerd waarbij de wapen
productie verdrievoudigd werd. Het duur
de tot 1944- voodat de vrpuwen in de
industrie werden ingeschakeld, iets dat in
Engeland reeds lang- geschiedde, en van
het één-ploegsstelsel werd afgestapt.
Daaruit blijkt wel, dat de toporganisatif
niet efficiënt werkte.
Fabrieken ert machines waren in ruime
mate beschikbaar, zelfs onderbezet, wat
herstel der productie na luchtaanvallen
vergemakkelijkte.
Tot de invasie in Frankrijk bleef het
industrieele apparaat over het geheel ge
nomen in tact, ondanks zware plaatselijke
schade, en de productie hield stand.
Toen namen de luchtaanvallen in hevig
heid toe. In 1943 werden 150.700 ton
bommen op Duitschland geworpen, in het
2e halfjaar van 1944 481.400 ton.
De decentralisatie van de oorlogsindu
strieën in 1942 en 1943 bezorgden de
spoorwegen echter een overbelasting.
Deze werden in het begin van 1945 door
de luchtaanvallen volkomen gedesorgani
seerd, de industrie had eveneens zwaar te
lijden en de ineenstorting daarvan was op
handen, toen de geall. legers de Duit
schers onder de voet liepen.
„Duitschland's economie staat voor een
onvermijdelijke ineenstorting binnen 4
tot 8' weken", rapporteerde Speer op 15
Maart 1945 aan Hitier.
De R.A. F.-pionier
Pionier in den luchtoorlog tegen
Duitschland was de R.A.F., die met dag-
aanvallen op industrieele doelen begon,
doch deze wegens 'te hooge verliezen
moest staken.
Wegens onvoldoende trefzekerheid wer
den ook de daarop volgende nachtaanval-
len gestaakt. In 1942 voerde de R.A.F.
„raids" uit op industrieele eïi stedelijke
centra, waarvan die met 1000 toestellen
op Keulen op 20 Mei '42 en de geweldige
aanvallen op Hamburg in JuliAugustus
1943 wel de bekendste zijn.
De Duitsche oorlogsproductie werd er
niet blijvend door beïnvloed, hoewel zij
na een aanval daalde, en herstelde zich
binnen enkele weken. Ernstiger was de
moreele uitwerking op de bevolking. Het
Duitsche volk verloor het vertrouwen in
zijn leiders en de overwifining, maar
openlijk protesteeren durfde men niet.
3.600.000 huizen werden vernietigd, dat
is 20 van het totaal, V/2 millioen men-
schen werdendakloos, 305.000 gedood,
780.000 gewönd (beide laatste Cijfers zijn
stellig te laag). Brandbommen verwoest
ten per ton gewicht 4 a 5 maal zooveel
als explosieve bommen. De Duitsche
brandweer was onvoldoende.
Vielen er in 1940 160 ton bommen op
Duitschland, in 1941 waren dit er 46.000
en in 1944 §76.000 ton! Bij het einde
van den oorlog waren 28.000 geall. vlieg
tuigen, bemand met 1.3 millioen man, in
actie.
Bij alle getroffen industrieën was de
schade aan de gebouwen echter grooter,
dan aan de machines, wat het herstel ver
gemakkelijkte.
Met toenemende heftigheid werden de
fabrieken van synthetische benzine ge
bombardeerd, waardoor de productie
daalde van 316.000 ton per maand in Juni
1944 en 17000 ton in September.
De productie van gasoline voor vlieg
tuigen daalde van 175.00Q ton in April tot
30.000 ton in Juli en 5000 ton in Septem
ber '44 en bleef nadien laag.
Zwaar waren de aanvallen op de groot
ste fabriek te Leuna, die telkens weer op
gang werd gebracht, doch de periode van
stilstand werd steeds langer en de pro
ductie geringer, 15 bij de capitulatie.
Hiervoor waren gedurende een jaar lang
6552 vluchten en 18328 ton bommen 4*00-
dig.
Ook de stikstof-, methanol- en rubber
productie liepen terug. De beide eerste
veroorzaakten een catastrophaal gebrek
aan munitie terwijl er geen bewijs is, dat
het rubbergóbrek de oorlogvoering ern
stig belemmerde.
Bij de staalproductie ,die in 1940 weinig
minder was dan de Amerikaansch^ ging
dan door treffers. Het tekort.aan staal
was niet beslissend voor het einde van
den oorlog, in tegenstelling tot benzine en
munitie.
Het ven>oerswezen
- De aanval op het Duitsche vervoers
apparaat was de beslissende slag, die
Duitschlands economie onwrichtte. Voor
het riajaar van 1944 faalde het Duitsche
spoorwegnet niet. Met het naderen van 't
fron>daalde de wagonladingen echter van
90(1000 in de week, eindigende op 19
lug. '44 tot 700.000 in de laatste week
van Oct., na gering herstel tot 550.000 in
de week tot 23 ,Dec. en 214.000 in de
week, eindigende op 3 Maart '45. Daarna
werd de toestand chaotisch.
Nog succesrijker waren de aanvallen
op de waterwegen. Op 23 Sept. '44 wer
den het DortmundEems-Kanaal en het
Mittellandkanaal uitgeschakeld, in Octo
ber het Rijnverkeer. Fataal was dit voor
het kolenvervoer, zoodat in 1945 vele lo
comotieven wegens kolengebrek niet meer
konden rijden. Ook de industrie gevpelde
de terugslag. Het rapport concludeert, (fat
de geallieerde luchtmacht een beslissende
factor was voor de overwinning in West-
Europa, ter zee en te land. Haar over
wicht maakte de invasie mogelijk en ver
lamde de oorlogsproductie van den
vijand.
BUITENLAND
löAAT TSJANG-KAl-SJEK HEEN?
De Washingtonsche correspondent van
de Times meldt, dat generaal Tsjang-
Kai-Sjek in een gisteren gehouden pers
conferentie te Tsjoengking over de toe
komst van zijn land, de Kwomintang en
zichzelf heeft gesproken. Hij verklaarde,
dat informeele besprekingen met de Sow-
jet-Unie aangaande economische conces
sies aan de Sowjet-Unie worden gevoerd.
(Volgens geruchten in Tsjoengking ver
langt de Sowjet-Unie het gemeenschappe
lijk bezit en beheer van de mijnindustrie
en andere ondernemingen in Mandsoe-
r'j'e).
Tsjang-Kai-Sjek zéide voorts, dat zijn
verantwoordelijkheid aan het Chineesche
volk met de oprichting van de nieuwe
coalitie-regeering ten einde zou zijn. In
Tsjoengking beschouwt men deze uitla
ting als een aanwijzing, dat hij zich even
tueel zal terugtrekken. Tóen men den
generaal vroeg, of hij zich candidaat
stelde voor het presidentschap, nadat de
constitutioneele regeering zou zijn samen
gesteld, antwoordde Tsjang, dat hij er
nog niet aan gedacht had.
De rantsoeneering in België
Verscheidene wijzigingen hebben zich
in de Belgische rantsoeneering voorge
daan sedert de laatste maanden. Speciaal
voor de volgende 30 dagen laat de voed
selvoorziening zich goed aanzien. Zoo is
de koffie verhoogd van 300 gr. op 350 gr.
per bon. Men ontvangt 600 gr. margarine
in plaats van'500 gram en 300 gram boter
in plaats van 250. Deze maand wordt
geen reuzel verstrekt (vorige maand 200
gr.), doch daarentegen krijgt men 150 gr.
vleesch en groente in blik, ook ontvangt
men 1 dl. tafelplie, een product dat sedert
lang niet verkocht'wordt. Daarentegen is
het rantsoen eierpoeder van 280 gram ge
bracht op 140 gram.
Een onthulling over Japan's
capitulatie
Het eerste Japansche aanbod voor on
voorwaardelijke capitulatie werd ontvan
gen op 25 Juli 1945, twee weken voordat
de Sowjet-Unie aan den oorlog ging
deelnemen en 13 dagen voor 't loslaten
van de eerste atoombom. Aldus heeft de
kapitein-ter-zee Zacharias onthuld, de
chef van den dienst voor de „psycholo
gische oorlogvoering" tegen Japan.
Hij voegde hieraan toe, dat de Ver.
Staten niet het voornemen hebben hun
troepen uit Japan terug te trekken alvo
rens de zekerheid te hebben van het be
staan eener Japansche regering, die ge
kozen is met den vrijelijk uitgesproken
wil der bevolking, en alvorens zij van
oordeel zijn, dat de toestand in dit land
zoodanig is, dat het den wereldvrede nooit
meer kan bedreigen.
Een tunnel door den Mont Blanc
Voor Mei van,dit jaar zal een begin
worden gemaakt met de werkzaamheden
voor den aanleg van een "tunnel door den
Bont Blanc, den hoogsten berg van Euro
pa (4810 meter), gelegen op de Fransch-
Italiaansch-Zwitsersche grens. In Turijn is
daartoe een maatschappij opgericht. Er
is voldoende kapitaal bijeengebracht om
aan alle financieele moeilijkheden het
ïoofd te kunnen bieden. Italië, dat bij het
?lan zeer geinteresseerd is, krijgt aldus
een rechtstreeksche verbinding met Ge
neve, Parijs en de havens aan het Kanaal.
De gedeeltelijk door den berg heen aan
t e leggen verkeersweg zal een lengte
krijgen van 12 km. en genaamd worden
de „Route Blanche".
Duitsche vluchtelingen in
Denemarken kosten drie procent
van Deensch Nationaal inkomen
Tijdens een vergadering van de hu
manitaire, sociale en cultureele commis
sie der vereenigde volken heeft de Deen-
sche.Ministerpresident Gustav Rasmus
sen gesproken over het probleem van
ilte Duitsche vluchtelingen in Denemarken.
De" tegenwoordige volksverhuizing- in
Duitschland heeft als gevolg, dat het
DuifScroDeensch grensgebied van Slees-
wijkpolstein een bijna dubbele bevol
king heeft gekregen.
Er zijn thans 210.000 Duitsche vluch
telingen in Denemarken, een aantal, dat
gelijk staat met 5.25 procent wan de
totale bevolking van het land.
VoorloojJig geschat kosten de vluch
telingen per dag 750.000 Kronen aan de
regeering ofwel tusschen de 250 en 300
millioen Kronen per jaar, hetgeen neer
komt op drie procent van het nationale
inkomen. Rasmussen eindigde met té
zeggen, dat Denemarken deze vluchte
lingen niet in haar bevolking wenscht op
te nemen en hoopt hen zoo Jpyw tno-
gelijk kwijt te zijn.
Bij Sir Herbert Baker's dood
Sir Herbert Baker ,de architect die o.m.
de Bank of England bouwde, is op 83-
jarigen leeftijd overleden. Hu bouwde
Church House waar thans de Veiligheids
raad van de U.N.O. vergadert, Martins
Ban in Lombardstreet, India House in
Aldwych en Soutafrican House in Trafal
gar Square.
meer productie verloren door luchrajarm
Fransche aanklager beschuldigt
Seyss lnquart
De Fransche aanklager Mounier zeide
gisteren, dat Seyss lnquart op 18 Sept.
1945 aan den Amerikaanschen ondervra
ger "J. Dódd vertelde, dat hij slechts een
schijnfiguur in Nederland geweest was
en dat hij niet met werkelijke macht be
kleed was geweest. Voordierff in Oosten
rijk, was hij alleen maar „een uitverkoren
telegrafist geweest". Mounier verklaarde:
„Seyss tracht zich achter den Fuehrer te
verstoppen", maar wij weten, dat hij
Hitler's voornaamste afgevaardigde in
Nederland was en dat hij de volle ver
antwoordelijkheid voor den terrreur daar
moet dragen. Hij beval massadeportaties.
Onder zijn bewind werd een grootf
zwarte markt in Nederland opgezet en
gehandhaafd. In den winter van 1944—-'4J
verbood hij het vervoer van voedsel uit
de Noordelijke provincies naar de Weste
lijke, waardoor een hongerwinter ont
stond, die 125.000 jdooden kostten. Toen
het duidelijk was, dat de Duitsche zaak
verloren was, hebben de Duitschers onder
leiding van Seyss een programma uitge
voerd, dat Nederland in onbeschrijflijke
armoede stortte. Zij vernielden fabrieken,
scheepswerven, havens, mijnen, bruggen
en spoorwegen; zij veroorzaakten over
stroomingen; zij stalen grondstoffen en
machines en brachten die naar het Reich
en aj braken brandkasten en safes open
en stalen juweelen en andere waardevolle
oorwerpen.
Het verhoogde haar charme! Ze blies
dikke rookwolken uit en vertelde tusschen
de bedrijven door, dat haar man niet
rookte, maar wel een rookerskaart had
genomen, dus daar vaarde zij wel bij. Ze
haalde diep op en spoog in een prachtige
boog door het open raampje. Gelukkig
niet langs den mijnheer, die innerlijk deze
prestatie bevig bewonderde.
„Met kinderen is het niks", vond ze.
„Ze gooien vandaag den dag het eten nog
op straat ook en vroeger crepeerde ze van
den honger. Je most ook altijd in je
eenigheidje voor ze zorgen en als nou
straks me man nog naar Ind# mot of ze
gaajp hier vechten, dan zit je weer!"
ja, het is wat. Mijnheer scheen daar
niet zoo over te kunnen spreken, hij knik
te alleen maar.
De trein ging rijden, en de conversatie
werd eenzijdig: Mijnheer kon het niet
allemaal meer verstaan en beperkte zich
tot een: „Ja, ja!"
„U kan tenminste voort", kwam zij
weer, toen mijnheer een lijvig boek te
voorschijn haalde. Zooveel intellect deed
haar verstommen, maar helaas niet lang.
Wat mijnheer nog uit haar vertelsels
opmaakte, was een goedkeuring aan het
adres van de Spoorwegen over het betere
reizen en dat dat de reden was, dat ze
nou maar eens naar d'r zuster ging.
„Die met de drieling", vroeg mijnheer.
„Ja, mijnheer, de drieling!"
„Mag U wel met Uw verkoudheid op
passen, bij die kinderen', want U hoest niet
onaardig."
Ze voelde de hatelijkheid niet.
De trein sukkelde voort en zij praatte
voort. Mijnheer luisterde allang niet meer,
Hij las en knikte.
Zalig zijn de onwetenden, luidt het Bij
belwoord. Als za dit eens las!
Maar ze zal het niet lezen. Ze is zalig.
Sluik haar bad ze en haar linkeroog
loenste een beetje. Haar jukbeenderen
staken nogal naar voren en gaven haar
gezicht iets bols. Een shawl, zoo in de
kleur van'bessensap met veel water en
een regenjas, die in de rui was, omhulde
haar. En haar beenenNee, laat ik het
daar niet over hebben.
Aanvankelijk had ze de coupédeur niet
open kunnen krijgen, maar met behulp
van een medereiziger lukte het en ze
plofte midden op de bank neer, schuin
tegenover de mijnheer in het hoekje.
„Zouwen we nou nog moeten vechten?"
De rust'van den mijnheer was gedaan.
Zijn gezicht verried zijn intieme gedachte:
„Weef zpo'n kletsmeijer!" Beleefd kwam
zijn antwoord: „Ik denk van niet.'
Maar ja, hoe gaat het. Het ijs was ge
broken of er zelfs heelemaal niet geweest,
in haar oogen tenminste, en het gesprek
ging-voor.t.
Voor4at de trein ging rijden wist de
mijnheer, dat haar moeder 24 kinderen
had en nog allemaal in leven of ze
allemaal zoo stompzinnig kijken? dat
haar zuster een drieling had gekregen,
dat zij het maar bij 3 kinderen had gela
ten, dat haar man naar Duitschland hac
gemoeten en 5 jaar ondergedoken w
gwèesf.
Mijnheer was in één keer volledig op
de hoogte en Wist njet beter te doen dan
maar mee te kwebbelen. Hij stak er een
sigaret bij op, wat voor haar het sein was
om er dfc^ea^uit haar tasch op te diepen.
OFFICIEELE PUBLICATIE.
Registratie schade aan
griend en riet
Telers, die tengevolge van oorlogsom
standigheden schade hebben geleden aan
griend en riet, behooren deze schade per
soonlijk aan te melden vóór 30 April 1946
bij de plaatselijke beureauhouder van den
Provincialen Voedselcommissaris, in wiens
district de schade geleden is. De betrok
kenen ontvangen bij deze aangifte een
registratieformulier, dat uiterlijk na drie
dagen ingevuld en onderteekend weer
bij denzelfden plaatselijken bureauhoudgr
moet worden ingeleverd.
Toewijzing betonijzer
Land- en tuinbouwers in de provincie
Zuid-Holland, die voor een toewijzing
betonijzer ten behoeve van het vervaar
digen van betonnen rasterpalen in aan
merking wenschen te komen, kunnen hun
aanvragen indienen hij het bureau van
de voedselcommissaris, Anna-Paulowna-
straat 22 te 's-Gravenhage. Deze aan
vraag moet geschieden op A-formulieren,
welke verkrijgbaar zijn bij de Kamers -
van Koophandel. Een toewijzing wordt
alleen afgegeven wanneer het bënoodigde
betonijzer aanwezig is.
Prijzen voederbieten- en
suikerbietenzaad
Voor voederbieten- en suikerbietenzaad
oogst 1945 zijn de navolgende prijzen
vastgesteld: voor voederbietenzaad groot-
handelsprijs geselecteerd 146.75, niet
geselecteerd 130.50; verbruikersprijs 10
kg en meer geselecteerd 200.75; niet
geselecteerd 180.50; verbruikersprijs
minder dan 5 kg, geselecteerd 223 50;
niet geselecteerd 201.25j verbruikers
prijs 510 kg. geselecteerd 211.25; niet
geselecteerd 190.25. Voor suikerbieten
zaad, groothandelsprijs 100—, verbrui
kersprijs 10 kg. en meer 138.ver
bruikersprijs 5—-10 kg. 145.verbrui
kersprijs minder dan 5 kg. 153.—. De
prijs voor het voederbietenzaad geldt
voor alle drie typen. Genoemde prijzen
gelden alle per 100 kg.
Asbestcementgolfplaten
Nederlandsche fabrieken zijn begonnen
met de productie van asbestcementgoji-
platen de productie zal aanvankelijk
geringer zjjn dan 'de vraag.
Dit is ook de reden, waarom de bureaux
voor den wederopbouw een urgentie-
volgorde hebben vastgesteld, volgens wel
ke de toewijzing zal geschieden. Zoodra
het handelsaccoord tusschen Nederland
en België zal zijn gesloten, mag een niet
onbelangrijke import van asbestcement
golfplaten uit laatstgenoemd land worden
verwacht. Daar de maten van deze P'^tell
afwijken van het Nederlandsche product
zullen zij in eerste instantie dienen voor
herstel van objecten welke destijds zijn
uitgevoerd met Belgische platen. Met a®
behoeften hier te lande is bij de bestelling
rekening gehouden. Vlakke asbestcement-
platen zijn vrij verkrijgbaar.