Belangrijk aandeel in geall. overwinning REISGENOOTEN Duitschers moreel geknakt De U.S. Strategie Bombing Survey heeft studie 'gemaakt vatv de uitwerking der geallieerde luchtbombardementen op het economische leven in Duitschland, zoo lezen wij in „Economische Voorlichting". Dit onderzoek strekte zich niet uit over de Russische zóne. Het Duitsche industri- eele en vervoersapparaat was bij het be gin van den oorlog bewonderenswaardig georganiseerd en de snelheid, waarmede de productie na luchtaanvallen weer on gang werd gebracht, was, verbazingwek kend. Alleen door langen tijd intensief te bombardeeren kon een duurzame verlam ming worden bereikt. De Duitsche'oorlogsproductie, die aan vankelijk niet volledig gemobiliseerd was, werd in het begin van 1942 door* Albert Speer gereorganiseerd waarbij de wapen productie verdrievoudigd werd. Het duur de tot 1944- voodat de vrpuwen in de industrie werden ingeschakeld, iets dat in Engeland reeds lang- geschiedde, en van het één-ploegsstelsel werd afgestapt. Daaruit blijkt wel, dat de toporganisatif niet efficiënt werkte. Fabrieken ert machines waren in ruime mate beschikbaar, zelfs onderbezet, wat herstel der productie na luchtaanvallen vergemakkelijkte. Tot de invasie in Frankrijk bleef het industrieele apparaat over het geheel ge nomen in tact, ondanks zware plaatselijke schade, en de productie hield stand. Toen namen de luchtaanvallen in hevig heid toe. In 1943 werden 150.700 ton bommen op Duitschland geworpen, in het 2e halfjaar van 1944 481.400 ton. De decentralisatie van de oorlogsindu strieën in 1942 en 1943 bezorgden de spoorwegen echter een overbelasting. Deze werden in het begin van 1945 door de luchtaanvallen volkomen gedesorgani seerd, de industrie had eveneens zwaar te lijden en de ineenstorting daarvan was op handen, toen de geall. legers de Duit schers onder de voet liepen. „Duitschland's economie staat voor een onvermijdelijke ineenstorting binnen 4 tot 8' weken", rapporteerde Speer op 15 Maart 1945 aan Hitier. De R.A. F.-pionier Pionier in den luchtoorlog tegen Duitschland was de R.A.F., die met dag- aanvallen op industrieele doelen begon, doch deze wegens 'te hooge verliezen moest staken. Wegens onvoldoende trefzekerheid wer den ook de daarop volgende nachtaanval- len gestaakt. In 1942 voerde de R.A.F. „raids" uit op industrieele eïi stedelijke centra, waarvan die met 1000 toestellen op Keulen op 20 Mei '42 en de geweldige aanvallen op Hamburg in JuliAugustus 1943 wel de bekendste zijn. De Duitsche oorlogsproductie werd er niet blijvend door beïnvloed, hoewel zij na een aanval daalde, en herstelde zich binnen enkele weken. Ernstiger was de moreele uitwerking op de bevolking. Het Duitsche volk verloor het vertrouwen in zijn leiders en de overwifining, maar openlijk protesteeren durfde men niet. 3.600.000 huizen werden vernietigd, dat is 20 van het totaal, V/2 millioen men- schen werdendakloos, 305.000 gedood, 780.000 gewönd (beide laatste Cijfers zijn stellig te laag). Brandbommen verwoest ten per ton gewicht 4 a 5 maal zooveel als explosieve bommen. De Duitsche brandweer was onvoldoende. Vielen er in 1940 160 ton bommen op Duitschland, in 1941 waren dit er 46.000 en in 1944 §76.000 ton! Bij het einde van den oorlog waren 28.000 geall. vlieg tuigen, bemand met 1.3 millioen man, in actie. Bij alle getroffen industrieën was de schade aan de gebouwen echter grooter, dan aan de machines, wat het herstel ver gemakkelijkte. Met toenemende heftigheid werden de fabrieken van synthetische benzine ge bombardeerd, waardoor de productie daalde van 316.000 ton per maand in Juni 1944 en 17000 ton in September. De productie van gasoline voor vlieg tuigen daalde van 175.00Q ton in April tot 30.000 ton in Juli en 5000 ton in Septem ber '44 en bleef nadien laag. Zwaar waren de aanvallen op de groot ste fabriek te Leuna, die telkens weer op gang werd gebracht, doch de periode van stilstand werd steeds langer en de pro ductie geringer, 15 bij de capitulatie. Hiervoor waren gedurende een jaar lang 6552 vluchten en 18328 ton bommen 4*00- dig. Ook de stikstof-, methanol- en rubber productie liepen terug. De beide eerste veroorzaakten een catastrophaal gebrek aan munitie terwijl er geen bewijs is, dat het rubbergóbrek de oorlogvoering ern stig belemmerde. Bij de staalproductie ,die in 1940 weinig minder was dan de Amerikaansch^ ging dan door treffers. Het tekort.aan staal was niet beslissend voor het einde van den oorlog, in tegenstelling tot benzine en munitie. Het ven>oerswezen - De aanval op het Duitsche vervoers apparaat was de beslissende slag, die Duitschlands economie onwrichtte. Voor het riajaar van 1944 faalde het Duitsche spoorwegnet niet. Met het naderen van 't fron>daalde de wagonladingen echter van 90(1000 in de week, eindigende op 19 lug. '44 tot 700.000 in de laatste week van Oct., na gering herstel tot 550.000 in de week tot 23 ,Dec. en 214.000 in de week, eindigende op 3 Maart '45. Daarna werd de toestand chaotisch. Nog succesrijker waren de aanvallen op de waterwegen. Op 23 Sept. '44 wer den het DortmundEems-Kanaal en het Mittellandkanaal uitgeschakeld, in Octo ber het Rijnverkeer. Fataal was dit voor het kolenvervoer, zoodat in 1945 vele lo comotieven wegens kolengebrek niet meer konden rijden. Ook de industrie gevpelde de terugslag. Het rapport concludeert, (fat de geallieerde luchtmacht een beslissende factor was voor de overwinning in West- Europa, ter zee en te land. Haar over wicht maakte de invasie mogelijk en ver lamde de oorlogsproductie van den vijand. BUITENLAND löAAT TSJANG-KAl-SJEK HEEN? De Washingtonsche correspondent van de Times meldt, dat generaal Tsjang- Kai-Sjek in een gisteren gehouden pers conferentie te Tsjoengking over de toe komst van zijn land, de Kwomintang en zichzelf heeft gesproken. Hij verklaarde, dat informeele besprekingen met de Sow- jet-Unie aangaande economische conces sies aan de Sowjet-Unie worden gevoerd. (Volgens geruchten in Tsjoengking ver langt de Sowjet-Unie het gemeenschappe lijk bezit en beheer van de mijnindustrie en andere ondernemingen in Mandsoe- r'j'e). Tsjang-Kai-Sjek zéide voorts, dat zijn verantwoordelijkheid aan het Chineesche volk met de oprichting van de nieuwe coalitie-regeering ten einde zou zijn. In Tsjoengking beschouwt men deze uitla ting als een aanwijzing, dat hij zich even tueel zal terugtrekken. Tóen men den generaal vroeg, of hij zich candidaat stelde voor het presidentschap, nadat de constitutioneele regeering zou zijn samen gesteld, antwoordde Tsjang, dat hij er nog niet aan gedacht had. De rantsoeneering in België Verscheidene wijzigingen hebben zich in de Belgische rantsoeneering voorge daan sedert de laatste maanden. Speciaal voor de volgende 30 dagen laat de voed selvoorziening zich goed aanzien. Zoo is de koffie verhoogd van 300 gr. op 350 gr. per bon. Men ontvangt 600 gr. margarine in plaats van'500 gram en 300 gram boter in plaats van 250. Deze maand wordt geen reuzel verstrekt (vorige maand 200 gr.), doch daarentegen krijgt men 150 gr. vleesch en groente in blik, ook ontvangt men 1 dl. tafelplie, een product dat sedert lang niet verkocht'wordt. Daarentegen is het rantsoen eierpoeder van 280 gram ge bracht op 140 gram. Een onthulling over Japan's capitulatie Het eerste Japansche aanbod voor on voorwaardelijke capitulatie werd ontvan gen op 25 Juli 1945, twee weken voordat de Sowjet-Unie aan den oorlog ging deelnemen en 13 dagen voor 't loslaten van de eerste atoombom. Aldus heeft de kapitein-ter-zee Zacharias onthuld, de chef van den dienst voor de „psycholo gische oorlogvoering" tegen Japan. Hij voegde hieraan toe, dat de Ver. Staten niet het voornemen hebben hun troepen uit Japan terug te trekken alvo rens de zekerheid te hebben van het be staan eener Japansche regering, die ge kozen is met den vrijelijk uitgesproken wil der bevolking, en alvorens zij van oordeel zijn, dat de toestand in dit land zoodanig is, dat het den wereldvrede nooit meer kan bedreigen. Een tunnel door den Mont Blanc Voor Mei van,dit jaar zal een begin worden gemaakt met de werkzaamheden voor den aanleg van een "tunnel door den Bont Blanc, den hoogsten berg van Euro pa (4810 meter), gelegen op de Fransch- Italiaansch-Zwitsersche grens. In Turijn is daartoe een maatschappij opgericht. Er is voldoende kapitaal bijeengebracht om aan alle financieele moeilijkheden het ïoofd te kunnen bieden. Italië, dat bij het ?lan zeer geinteresseerd is, krijgt aldus een rechtstreeksche verbinding met Ge neve, Parijs en de havens aan het Kanaal. De gedeeltelijk door den berg heen aan t e leggen verkeersweg zal een lengte krijgen van 12 km. en genaamd worden de „Route Blanche". Duitsche vluchtelingen in Denemarken kosten drie procent van Deensch Nationaal inkomen Tijdens een vergadering van de hu manitaire, sociale en cultureele commis sie der vereenigde volken heeft de Deen- sche.Ministerpresident Gustav Rasmus sen gesproken over het probleem van ilte Duitsche vluchtelingen in Denemarken. De" tegenwoordige volksverhuizing- in Duitschland heeft als gevolg, dat het DuifScroDeensch grensgebied van Slees- wijkpolstein een bijna dubbele bevol king heeft gekregen. Er zijn thans 210.000 Duitsche vluch telingen in Denemarken, een aantal, dat gelijk staat met 5.25 procent wan de totale bevolking van het land. VoorloojJig geschat kosten de vluch telingen per dag 750.000 Kronen aan de regeering ofwel tusschen de 250 en 300 millioen Kronen per jaar, hetgeen neer komt op drie procent van het nationale inkomen. Rasmussen eindigde met té zeggen, dat Denemarken deze vluchte lingen niet in haar bevolking wenscht op te nemen en hoopt hen zoo Jpyw tno- gelijk kwijt te zijn. Bij Sir Herbert Baker's dood Sir Herbert Baker ,de architect die o.m. de Bank of England bouwde, is op 83- jarigen leeftijd overleden. Hu bouwde Church House waar thans de Veiligheids raad van de U.N.O. vergadert, Martins Ban in Lombardstreet, India House in Aldwych en Soutafrican House in Trafal gar Square. meer productie verloren door luchrajarm Fransche aanklager beschuldigt Seyss lnquart De Fransche aanklager Mounier zeide gisteren, dat Seyss lnquart op 18 Sept. 1945 aan den Amerikaanschen ondervra ger "J. Dódd vertelde, dat hij slechts een schijnfiguur in Nederland geweest was en dat hij niet met werkelijke macht be kleed was geweest. Voordierff in Oosten rijk, was hij alleen maar „een uitverkoren telegrafist geweest". Mounier verklaarde: „Seyss tracht zich achter den Fuehrer te verstoppen", maar wij weten, dat hij Hitler's voornaamste afgevaardigde in Nederland was en dat hij de volle ver antwoordelijkheid voor den terrreur daar moet dragen. Hij beval massadeportaties. Onder zijn bewind werd een grootf zwarte markt in Nederland opgezet en gehandhaafd. In den winter van 1944—-'4J verbood hij het vervoer van voedsel uit de Noordelijke provincies naar de Weste lijke, waardoor een hongerwinter ont stond, die 125.000 jdooden kostten. Toen het duidelijk was, dat de Duitsche zaak verloren was, hebben de Duitschers onder leiding van Seyss een programma uitge voerd, dat Nederland in onbeschrijflijke armoede stortte. Zij vernielden fabrieken, scheepswerven, havens, mijnen, bruggen en spoorwegen; zij veroorzaakten over stroomingen; zij stalen grondstoffen en machines en brachten die naar het Reich en aj braken brandkasten en safes open en stalen juweelen en andere waardevolle oorwerpen. Het verhoogde haar charme! Ze blies dikke rookwolken uit en vertelde tusschen de bedrijven door, dat haar man niet rookte, maar wel een rookerskaart had genomen, dus daar vaarde zij wel bij. Ze haalde diep op en spoog in een prachtige boog door het open raampje. Gelukkig niet langs den mijnheer, die innerlijk deze prestatie bevig bewonderde. „Met kinderen is het niks", vond ze. „Ze gooien vandaag den dag het eten nog op straat ook en vroeger crepeerde ze van den honger. Je most ook altijd in je eenigheidje voor ze zorgen en als nou straks me man nog naar Ind# mot of ze gaajp hier vechten, dan zit je weer!" ja, het is wat. Mijnheer scheen daar niet zoo over te kunnen spreken, hij knik te alleen maar. De trein ging rijden, en de conversatie werd eenzijdig: Mijnheer kon het niet allemaal meer verstaan en beperkte zich tot een: „Ja, ja!" „U kan tenminste voort", kwam zij weer, toen mijnheer een lijvig boek te voorschijn haalde. Zooveel intellect deed haar verstommen, maar helaas niet lang. Wat mijnheer nog uit haar vertelsels opmaakte, was een goedkeuring aan het adres van de Spoorwegen over het betere reizen en dat dat de reden was, dat ze nou maar eens naar d'r zuster ging. „Die met de drieling", vroeg mijnheer. „Ja, mijnheer, de drieling!" „Mag U wel met Uw verkoudheid op passen, bij die kinderen', want U hoest niet onaardig." Ze voelde de hatelijkheid niet. De trein sukkelde voort en zij praatte voort. Mijnheer luisterde allang niet meer, Hij las en knikte. Zalig zijn de onwetenden, luidt het Bij belwoord. Als za dit eens las! Maar ze zal het niet lezen. Ze is zalig. Sluik haar bad ze en haar linkeroog loenste een beetje. Haar jukbeenderen staken nogal naar voren en gaven haar gezicht iets bols. Een shawl, zoo in de kleur van'bessensap met veel water en een regenjas, die in de rui was, omhulde haar. En haar beenenNee, laat ik het daar niet over hebben. Aanvankelijk had ze de coupédeur niet open kunnen krijgen, maar met behulp van een medereiziger lukte het en ze plofte midden op de bank neer, schuin tegenover de mijnheer in het hoekje. „Zouwen we nou nog moeten vechten?" De rust'van den mijnheer was gedaan. Zijn gezicht verried zijn intieme gedachte: „Weef zpo'n kletsmeijer!" Beleefd kwam zijn antwoord: „Ik denk van niet.' Maar ja, hoe gaat het. Het ijs was ge broken of er zelfs heelemaal niet geweest, in haar oogen tenminste, en het gesprek ging-voor.t. Voor4at de trein ging rijden wist de mijnheer, dat haar moeder 24 kinderen had en nog allemaal in leven of ze allemaal zoo stompzinnig kijken? dat haar zuster een drieling had gekregen, dat zij het maar bij 3 kinderen had gela ten, dat haar man naar Duitschland hac gemoeten en 5 jaar ondergedoken w gwèesf. Mijnheer was in één keer volledig op de hoogte en Wist njet beter te doen dan maar mee te kwebbelen. Hij stak er een sigaret bij op, wat voor haar het sein was om er dfc^ea^uit haar tasch op te diepen. OFFICIEELE PUBLICATIE. Registratie schade aan griend en riet Telers, die tengevolge van oorlogsom standigheden schade hebben geleden aan griend en riet, behooren deze schade per soonlijk aan te melden vóór 30 April 1946 bij de plaatselijke beureauhouder van den Provincialen Voedselcommissaris, in wiens district de schade geleden is. De betrok kenen ontvangen bij deze aangifte een registratieformulier, dat uiterlijk na drie dagen ingevuld en onderteekend weer bij denzelfden plaatselijken bureauhoudgr moet worden ingeleverd. Toewijzing betonijzer Land- en tuinbouwers in de provincie Zuid-Holland, die voor een toewijzing betonijzer ten behoeve van het vervaar digen van betonnen rasterpalen in aan merking wenschen te komen, kunnen hun aanvragen indienen hij het bureau van de voedselcommissaris, Anna-Paulowna- straat 22 te 's-Gravenhage. Deze aan vraag moet geschieden op A-formulieren, welke verkrijgbaar zijn bij de Kamers - van Koophandel. Een toewijzing wordt alleen afgegeven wanneer het bënoodigde betonijzer aanwezig is. Prijzen voederbieten- en suikerbietenzaad Voor voederbieten- en suikerbietenzaad oogst 1945 zijn de navolgende prijzen vastgesteld: voor voederbietenzaad groot- handelsprijs geselecteerd 146.75, niet geselecteerd 130.50; verbruikersprijs 10 kg en meer geselecteerd 200.75; niet geselecteerd 180.50; verbruikersprijs minder dan 5 kg, geselecteerd 223 50; niet geselecteerd 201.25j verbruikers prijs 510 kg. geselecteerd 211.25; niet geselecteerd 190.25. Voor suikerbieten zaad, groothandelsprijs 100—, verbrui kersprijs 10 kg. en meer 138.ver bruikersprijs 5—-10 kg. 145.verbrui kersprijs minder dan 5 kg. 153.—. De prijs voor het voederbietenzaad geldt voor alle drie typen. Genoemde prijzen gelden alle per 100 kg. Asbestcementgolfplaten Nederlandsche fabrieken zijn begonnen met de productie van asbestcementgoji- platen de productie zal aanvankelijk geringer zjjn dan 'de vraag. Dit is ook de reden, waarom de bureaux voor den wederopbouw een urgentie- volgorde hebben vastgesteld, volgens wel ke de toewijzing zal geschieden. Zoodra het handelsaccoord tusschen Nederland en België zal zijn gesloten, mag een niet onbelangrijke import van asbestcement golfplaten uit laatstgenoemd land worden verwacht. Daar de maten van deze P'^tell afwijken van het Nederlandsche product zullen zij in eerste instantie dienen voor herstel van objecten welke destijds zijn uitgevoerd met Belgische platen. Met a® behoeften hier te lande is bij de bestelling rekening gehouden. Vlakke asbestcement- platen zijn vrij verkrijgbaar.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1946 | | pagina 6