Hervorming van het onderwijs De vredesrechter voor zijn rechters DAMRUBRIEK Hoe kan er vernieuwd worden 20 jaar voor Prof1 Carp geëischt UIT DEN OMTREK ï™Sttnid nie',eel 8 Op de Maandagavond gehouden kader bespreking van de Ned. Volksbeweging Sprak Mevr. Dr. M. Helbers—Molt over de hernieuwing van het onderwijs, waarbij zij begon met te constateeren, dat 't systeem van onderwijs voortdurend rnoet worden aangepast bij de sociale en ideologische verschuivingen, maar dat van een werke lijke aanpassing veelal geen sprake is. Veel leerkrachten zijn conservatief en hui verig voor veranderingen, omdat het on mogelijk is de gevolgen te overzien. Men is de laatste jaren echter de perio de van kennis-aanbidding te boven. Nie mand aanvaardt meer het idee, dat weten gelijk is aan kunnen, waarop het school systeem nog gebaseerd is. Met name het Gymnasium is in de zucht om met de H.B.S. te concurreeren, toen deze toegang tot de universiteit ging verleenen, veel t< zwaar geworden in zijn eischen, terwij het in zijn taak: cultureele vorming, te kort schiet. De lagere school zit met veel te groote klassen, dank"zij de bezuini ging. Thans neemt men bij de vernieuwings met de kinderen vertrouwelijk om te gaan. In de luisterscholen zitten de kinderen te veel stil, terwijl zij meer felf zouden moe ten doen. Daltonscholen geven de kinde ren speciale taken. Toch moet het gemeenschappelijk luis- teren niet geheel verbannen worden; ook luisteren moet geleerd worden, maar de oefeningen kunnen practisch gemaakt worden. Volgens spreekster wordt aan handen arbeid te veel waarde toegekend. Men moet echter ook niet te veel parate ken nis eischen, die uit het hoofd geleerd Wordt, maar leeren, hoe een kwestie be studeerd moet worden. Grammatica en theorie zijn middelen, maar geen doel. Ook dit gaat makkelijker bij kleine klas sen. u Cultureele vorming en kunstgevoel zijn aan te kweeken door excursies, concert bezoek, lichtbeelden e.d. Ook hier geldt, dat de kinderen het genotene moeten ver werken. Zij moeten van te voren voorbe reid worden en later het gebodene becri- tiseeren. Er moet getoond worden, dat een film als „Hendrik V" belangrijker is, dan I nans neen» .me» "u j film als „HenariK v di plannen een geheel anderstandP""' '"'I woordenrijtjes leeren. dan voor den oorlog, aldus spreekster. yeel aan hiiiswerk is dikwijls Toen gold het vrijheidsstreven, terwijl s,echts schjjnbaar.Kinderen moeten leeren men nu naast recht op een plezierige OP" dat nJet de j duur, maar de intensiteit leiding ook het recht op n opleiding, d'.e| van de studie beslissend is. Heeft ieder bekwaam maakt voor de maatschappij heeft gesteld. Een buitenlandsch systeem kunnen wij niet zoomaar overnemen. Totale verande- meestal ook in hun vrijen tijd aan wer ken Geestelijk minderwaardigen, met wei nig liefhebberij, zullen er echter altijd bcst33n In Engeland en Amerika gaat men niet over per klas, maar per vak. Dat vereischt handigheid bij het maken van de lesroos ters. In de vakken, waarin zij goed zijn, kunnen de kinderen doorgaan en worden dus gespaard voor het troostelooze om alles te moeten overdoen, wanneer voor een paar hoofdvakken onvoldoendes zijn "egeven. Als men dit combineert met het facultatief stelen van bepaalde vakken en de kinderen op een bepaalden leeftijd psycho-technisch laat testen, voor welke vakken zij geschikt zijn, dan is er vee' gewonnen. Orde en regel dienen echter, steeds te worden gevolgd. De leidende persoon ijk- heid van de leerkracht dient de teugels strak in handen te houden. Er iS dan ech ter een mooie taak weggelegd voor het ondeiwijzend personeel, dat dan wel be ter betaald mag worden, dan tegenwoor dig. Bezuiniging op 't onderwijs is funest en zal zich wreken, aldus spreekster. Tenslotte stelde mevr. Helbers—Mod voor, om als N.V.B. aan de wethoudster van onderwijs te verzoeken, dat in Gouda het onderwijzend personeel gesttinn.eerd wordt om nieuwe wegen te bewandelen en dat een herscholingscursus voor b<- langc'ellende leerkrachten om de meuwe-e methodes te leeren zal worden gegeven. Ook de overgang per vak wilde spreek ster aari de wethoudster voorstellen. Na een geanimeerd debat werd de avond gesloten. WADDINXVEEN Aanmelding vreemdelinge*. Ingevolge de voorschriften van het Dep. van Justitie, moeten alle personen, die op 4 Mel 1945: a) de Duitsche nationaliteit bezaten i b) zonder nationaliteit waren, doch tevoren de Duitsche of Oostenrijksche nationaliteit bezeten hebben en de uit hen geboren na komelingen, die de Nederlandsche nationali teit niet bezitten vóór 15 Maart a s. ter gemeente-secretarie een schriftelijk verzoek indienen om een ver gunning tot tijdelijk voortgezet verblijf in Nederland. Zij, die voor of op dien datum geen verzoekschrift hebben ingediend, zullen te zijner tijd zonder meer uit Nederland worden verwijderd. Anton van Duinkerken over de nieuwe Nederlandsche poëzie Maandagavond hield Anton van Duin kerken, Nederlandsch hoogleeraar, dich ter en criticus in de Vlaamsche Club te Brussel een lezing over de nieuwe Neder landsche poezie. De rede van Anton van Duinkerken werd door het talrijke publiek langdurig toegejuicht. Onder de aanwezigen werden opgemerkt de heeren Van Berghof, pers chef van de Nederlandsche Ambassade, de Nederlandsche letterkundigen Top Naeff, Donkersloot, Schotman, Keuls en verder vele Vlaamsche vooraanstaande persona liteiten., ring is ook technisch onmogelijk. Men kan oude onderwijzers niet in één slag ver anderen. Er zal vrijheid gelaten moeten worden aan de leerkrachten. Op Montes- sori en Daltonscholen en de Werkplaats van Kees Boeken wordt reeds geëxperi menteerd- met een mode/ne vorm van on derwijs, dat echter geheel afhankelijk is van de leidende personen. WADDINXVEEN van de Vergadering .Partij van den Arbeid Maandag sprak de heer Evert Vermeer, in de leiüenae personen. Ud van de Tweede Kamer der Staten-Gene Ook de kinderen klampen zich meestal raai. voor de Partij van den Arbeid vast aan dat, waaraan zij gewend zijn, Spr. wees erop, dat men de vorming van zoodat experimenteeren met groote voor- de Partij van den Arbeid moest zien in het zichtigheid zal moeten geschieden. Vooral kader van de ontwikkeling vani de groote in dezen tijd hebben de kinderen in de politieke stroomingen, welke in den °<>r,og eerste plaats rust noodig op .school, niet een sterke wijziging hebben ondergaan. Mij een gedwongen rust, maar rust in de besprak zeer duidelijk het Indonesische vraag omgeving 7 I stuk en toonde aan, dat de regeering had te Ouders vinden veelal, dat hun kinde- kiezen tusschen bloedvergieten of onder ren met werk overladen worden en geen kandelen. De regeering heeft den Juisten weg tiid voor zich zelf overhouden, onderwij- gekozen: onderhandelen. Het Indonesische zers noemen de jeugd verwilderd. Daar- probleem staat niet op zichzelf. Over de ge- tusschen moet een middenweg gevonden j,eele wereld vragen de volken, dia onder worden. Er zijn grieven, die onderwijzersL, koloniaal bewind leven: „vrijheid en en ouders gemeen hebben: te groote klas- zelfstandigheid". sen (eigenlijk de kernfout); de scholen spr. behandelde vervolgens de ontwikkeling ziin luisterscholen en moeten doescholen r poHtieke situatie in Nederlandde vor- ziin- de vakken zijn te theorethisch en in- mjng van de Partij, de samenwerking tusschen tellectualistischgeen ontwikkeling van de a. R. en C. H. U„ de naamsverandering kunstgevoel of cultureele vorming; te veel de R.K.S.P. in K. V. P. en de antithese- huiswerk en het bevorderd worden per I gedachte. Hi} besprak vervolgens de belang- klas. I rijke maatregelen, welke de Ned. Regeering heeft genomen: geldsaneering, waaronder de De grieven belicht. \opheffing van het bankgeheim en de soclall- .1 u Mnlf irjna deze Duntenlsatle van de Ned. Bank, de ordenlngs-maat- Mevr. Helbers—-Molt ging deze punten i, maat na e.n u?"ecpn hetonmogelijk maakten regelen ten behoeve van hen, die In zorg groote klassen het onmogelijk maakten i de overbrugglngs-ultkeering. de voorbereiding van een algemeene volks HP TAA "Sm. wees vervolgens nog op de groote A geestelijke achteruitgang, vooral van de jeugd. 4. Kerk, partijen en dergelijke hebben hier een 1 U ,„a Upf nvpr groote taak. De regetring heeft de plicht, te Een vorige maal hadden we het I dat de jeugd geen uitzicht meer het slappe Germanisme liggen We tob- ^p t^omst. ben nog zoo n fraaie erfenis n.l. het hcel was een dringend betoog zich deloos herhaalde „inzetten en Ja-I achter de regeering te scharen en lid te zetten". Het klinkt wel wat fermer van de Par?ij van den Arbeid, liggen, maar is toch onnoodig en zelfs van de vergadering gaven zich ontoelaatbaar. I ontoelaatbaar. Evenals het vroeger besproken „distan- cieeren" is het voortgekomen uit de oor logsbulletins. De Waffen S.S. werd ingezet en een „goede N.S.B.-er" zette zich in voor het vaderland; nieuwe troepen wer den dagelijks aan dit of dat front ingezet. tien leden op. Loop der bevolking. Blijkens de voorloopige gegevens bedraagt W „t Hot front inapzpr I het aantal inwoners per 1 Januari j.l. in den dagelijks aan dit of dat front '"^Md ente 8091. te weten 4045 mannen Wij zeiden vroeger: de troepen worden vrouwen. in het veld gebracht, en eenre^ht^lr Dit beteekent. dat in het afgeloopen Jaar persoon geeft ?ijn beste krachten voor he L met 200 personen is afgenomen, vaderland. Dnn. hoewel het aantal geboorten dit jaar hooger Maar wat lezen we nu?«Eeni Roode ^^VOorflaande jaren, te 191. Kruis-ploeg wordt ingezet voor hulpv I aantaj vertrokken personen is echter leening in geteisterde gebieden, pad "1^ to vergelijking met andere jaren oneven ders worden ingezet voor een kleeremn-J werden niet minder dan 606 zameling, enz. enz. Waarom met „word*! J terwi)l er slecht. 295 gebruikt" of »"„wor^ fe^U1 0|ten we nieuwe bewoners in het bevolkingsregister van de hulp van Waarom m I werden opaenomen. Vooral het groote aantal met alle geweld die onuitstaanbare t^. w^op^oia^ hun woonup,aat, terug, waar we ons viif oor^jsjaren aan beduidende factor, ergerd hebben, blijven hooren? jMeestal 65 zal de oorzaak een gedachtenloos napra 1 nver,rtin, bedroeg dit aantal zoowel ten zijn. Maar wat te zeggen van de ig4« 80 redactie van het nieuwe literaire tijdschriftl 19" als ln 1913 „Het Woord", die m haar programma Drankwet. Rchriift* poeziewaarbij de dichter! Sh inzet met al het vuur......... in hem] Bij bealutt van B. an W. U aan den heer aanwezig (Lees zich geeft). Dit is een at S- B«*eh»wirt|. te Rotter dam, caatinehouder zeer ongelukkig begin, dat ons' van het] b* de KV. Loui» Pahhetoau^ al^;^D verwacnteni R M.|leeaeil verloven u bereikt. In bezettingstijd is Nederland „geze gend" geweest met 'n zoogenaamd vrede gerechtshof. De rechterlijke macht in Ne derland moest worden ingeschakeld in de pogingen, het nationaal-socialisme hier ingang te doen vinden. De uitspraken wa ren vaak in de wonderlijkste philosophi- sche beschouwingen vervat en verrieden het auteurschap van den president„van dit gezelschap, dr. J. H. Carp. Deze had zich dan nu voor zijn daden te verantwoorden. Hem was ten laste ge legd, dat hij de geestelijke ontwikkeling in Nederland in nationaal-socialistischen zin heeft bevorderd door middel van de rechtspraak, waarbij een nieuw besef van recht en onrecht moest worden gewekt. De publieke belangstelling voor deze zaak was matig. De President van het Hof, mr. Van Berckel, vroeg den verdachte of hij toe gaf, dat Nederland in oorlog was met Duitschland. Verdachte gaf dit niet toe. De President vroeg, of verdachte niet kon toegeven, dat het Nederlandsche na tionaal-socialisme Duitschland gesteund heeft door het afstaan van vrijwilligers. Ook dit gaf hij niet toe. Het ging hier ont den strijd tegen Rusland. Wel heeft de N.S.B. zich zooveel mogelijk versterkt, maar de bedoeling daarvan was een zoo groot mogelijk tegenwicht te vormen te gen de Duitsche macht in Nederland. Voorts zet verdachte uiteen, dat hij weliswaar medegewerkt heeft aan de op stelling van een nieuwe grondwet, maar dat hij dit alles gedaan heeft uit studie overwegingen te zamen met mr. Schrieke. Wel achtte hij een regentschap van Mus- sert gewenscht om tegenover de Duitsche bezettingsoverheid een Nederlandsch po litiek gezag te stellen. Als getuige a décharge werd gehoord de heer Smink, jprediker van de Haagsche stadszending. Hij verklaart, dat hij ve:?l illegaal werk deed. Daar de heer Carp slechts enkele huizen van getuige af woont, moest hij geweten hebben, dat er vergaderingen van illegalen bij getuige thuis gehouden werden. Eind 1944 kreeg getuige een boodschap van mevr. Carp, dat getuige gearresteerd zou worden. Mevrouw Carp deed dit, naar verklaard werd, op last van haar man. Hierna is het woord aan den Procureur- generaal, mr. Zaayer. Hij noemde deze zaak de eerste van een nieuwe reeks ernstige gevallen, die het Hof ter behandeling krijgt. Spr. wijst er op, dat de verdachte verscheidene functies in de N.S.B. bekleedde. O.a. was hij hoofd van de afdeeling bestuurzaken en hoofd van de secretarie van staat. Het gaat hier niet om een van de kopstukken der N.S.B., maar een man van de studeer kamer Ons volk heeft intusschen het spel der vrederechtspraak direct voorzien, maar intusschen heeft Carp het Nederlandsche volk gekrenkt in een zijner kostbaarste geestelijke bezittingen. Mr. Zaayer schrrkt ervoor terug, tegen Carp de doodstraf te eischen. In de eer ste plaats is de Nederlandsche rechter hier partij en past een zekere terughoudend heid om verzwaring van straf door het gelden maken van sentimenten uit te slui-, ten. Maar vergeten mag ook niet worden, dat ons hoogste rechtscollege, de Hooge Raad, zonder blikken of blozen deze men- schen in de gelegenheid stelde, hun werk zaamheid uit te oefenen. Daarom vraagt spr. levenslange gevangenisstraf, levens lange ontzegging van het recht als amb tenaar werkzaam te zijn en ontzetting ui de kiesrechten. 1( Na zijn verdediging heeft dr. Carp zen nog het woord'gevoerd Hij zeide een weg van veel verdriet te zijn gegaan. In ju i 1940 trad hij toe als lid der N.S.B. uir overtuiging dat de'ontwikkeling der sa menleving den vorm zou gaan aannemen van een socialistischen, gemeenschap. Daarbij meende hij, dat tegenover het internationale socialisme een socialisme op nationale basis moest komen. Terugkeer van het Koningshuis achtte hij uiterst ge wenscht. Het schandelijkste was wel, dat men de justitie verlaagde tot een propaganda-in strument tegen het Nederlandsche volk. \Een belangrijke smet blüft bier op den Hoogen Raad rusten. De Hooge Raad heeft deze menschen beëedigd en dus toe gelaten en erkend. Het college toonde 1 daarbij een tekort aan moreeten moed Red. H. Tenwolde U kunt nu beginnen mede te doen. Na 10 inzendingen wordt Uw.ba'^ opgemaakt, Groot-üouda looft m t klasse 2 geldprijzen uit. Opgave No. 4: (thuisdammers) At. H. T. Zwart. 4.11/13.18.21.-23. Wit. 15.24.29.32J4.43.48. Wit zet en wint. Opgave No. 4. Clubdammers (beginners) At. H. T. Zwart. 11/14. 16.18.19. 23/25. Wit. 28.30.32/34. 38.39.42.44.50. Wit zet en wint. Hier volgt nogmaals opg. no, 1, welke foutief opgegeven bleek. At. H. T. Zwart. 3.7.8.12/18.22. Wit. 24.25.27.31.33.36.38.39.42.44.48. Zwart speelde (1721.) en wit zet e haalt darii. Opgave No. 4 Clubdantmers, gevorderden. At. H. T. Zwart. 3.6.8/14.17.19/21.23.24.26.29. Wit. 25.28..30.3I/33.35.37/40.42/44.47/49. In dezen voJlen stand voert wit een duu belslag uit on wint. Oplossingen tot 14 d. na plaatsing Bureau Qroot-Gouda, Markt 67, Goud Linker boyenhoek vermelden Dammbnek. Voor pers. antw. postzegel insluiten- UI Cl LVV lllOCTi

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1946 | | pagina 2