POLITIEKE VOORLICHTING ONDERWIJS (fccUcht Proffessor Romme Katholieke spreekt voor de Volkspartij StemtvMjd., no. I DE ROODE UIDE tut van dc week. HOE EEN LID VAN DE PARTIJ VAN DEN ARBEID ER OVER DENKT Nu het vraagstuk van de onderwijs vernieuwing van alle kanten zoo groote belangstelling geniet, komt wel eens de gedachte bij me op of het Nederlandse volk zich schaamt voor de wijze waarop de regeering in de jaren voor de oorlog voor dat onder wijs heeft gezorgd. Immers de toestand was zóó, dat er voor een groot deel van de onderwijs krachten geen plaats was op de scholen. Velen van hen die met groote am bitie hun studie voor opvoeder van de jeugd waren begonnen, konden na voltooiing van die studie ge$n plaats bij het onderwijs vinden. De wachtgelders geschikt of BÈJjjge- schikt moesten eerst voor de klas. De klassen werden uitgebreid tot boven de vijftig leerlingen, zoodat ze opgepropt zaten in de lokalen. Oude schoolgebouwen bleven in ge bruik, geld om behoorlijke gebouwen te stichten werd niet verstrekt. Nu komt na de bevrijding de drang naar vernieuwing van dat onderwijs. Dit is verheugend. De regeering zal dan hebben te zorgen dat de voorwaarden waaron der <?at onderwijs gegeven moet wor den goed zijn n.l. ruime gebouwen met omgeving lokalen waarin niet meer kinderen behoeven te worden ondergebracht dan voor het geven van pers. onderwijs gewenscht is, on derwijs wat past bij de leeftijd van het kind en levende leerstof zoodat het kind gelegenheid krijgt zich naar aard en wezen te ontplooien en op die manier, dat wat het leert ook als blij vend bezit meeneemt voor het leven. Aankweeken van schoonheidsgevoel, 'door aanschouwelijk onderwijs, en door doe-onderwtjs. Alsook door het bezoeken door de hoogste klassen van tentoonstellingen en voorstelling op 't gebied van kunst, bevattelijk voor kinderen en onder zeer bevoegde leiding. - Geen afzetgebied maken van de la gere school voor H.B.S. of Gymna sium, doch na afwerking van het la gere schoolprogram de kinderen ge legenheid geven, daar verder te gaan "waar ze thuis hooren en zich dus ook thuis gevoelen. Laten de Ouders niet uit een gevoel van trotsch hun kinderen zich laten verleiden hen te dwingen verder te studeeren als dat niet volkomen kan. Er -zijn andere mogelijkheden genoeg. Voortgezet lager onderwijs, die het lager onderwijs tot aan het eind af werkt met praktijk en vakken voor jongens zoowel als meisjes tot aan het einde van de leerplichtige leeftijd. Na de zesde klas kunnen de meisjes ook naar de huishoudschool waarin alle vakken op gebied van de huis houding les wordt gegeven. Voor de laatste maal voor de verkiezingen van de Tweede Kamer wordt door de groote politièke partijen eenzelfde onderwerp behandeld, ditmaal over het onderwijs, Dit onderwerp is, dunkt ons, gezien de toekomst van het Nederlandsche Volk van het grootste belang. Opvoeding en onderwijs zijn de grondslagen waarop de geestelijke en materieele welvaart van éen volk rusten, Goed onder wijs bevat dan ook goede toekomstmogelijkheden, Mogen de politieke partijen in de komende Kamer zich hiervoor beijveren. Ambachtsschool voor jongens. M.U.L.O.-school met handelsavond school een uitstekende kantoorop leiding. Landbouwcursussen. Inderdaad keus genoeg om het kind z'n plaats te doen vinden die het ge schikt maakt voor z'n taak in de maatschappij. Moge de regeering echter spoedig de belofte vervullen, die de minister toezegde door aan het onderwijzend personeel een behoorlijk bestaan te verzekeren en ook voor \faar dit noo- dig mocht zijn een herscholingsinsti tuut op te richten voor de vernieuwing van het onderwijs opdat in de naaste toekoms de jeugd onder bezielde en bezielende leiding van het geheele leerarencorps moge opgroeien tot waardige burgers van ons goede Va derland. Dit is wat de Partij van den Arbeid voor onze jeugd wil bereiken. Aan U de taak Goudsche kiezers, te zorgen dat de regeering versterkt wordt door mannen van de Partij van den Arbeid. C. v. D.—M. DE PARTIJ VAN DE VRIJHEID EN HET ONDERWIJS wat het wordt is het voornaamste. De school zal hebben te zorgen voor het aanbrengen van zedelijk inaicht,-zij zal het moreel gevoel moeten beïn vloeden, dus lust en liefde wekken voor het goede en afkeer van het kwade. Dit is absoluut noodzakelijk in deze naoorlogse jaren, nu zoveel men sen van hun plechtanker losgeslagen zijn. Immers hoe zullen mensen, die geen "verschil meer weten tussen mijn en dijn hun kinderen moeten opvoeden tot eerlijke mensen. Alleen de school en jeugd-organisatie kunnen hier en móeten dus hier de reddende hand bieden, om uit de noodlottige kring van slechte opvoeders, slechte opvoe- deling los te komen. Daarom is het absoluut noodzakelijk, dat aan de speeltuinen en sportvelden grote zorg besteed wordt. Het is zeer gemakkelijk om aan de jeugd hun baldadigheid te verwijten, maar geef hen een gelegen heid waar zij hun vrije tijd door kun nen brengen. Wel moet aan de kinderen kennis van de bijbel worden bijgebracht op de openbare scholen, want hoe is het anders mogelijk, dat zij de cultuur goederen, waaraan ons volk zo rijk is, kunnen waarderen en begrijpen. Neem bijvoorbeeld de ramen van de Naast de verstandelijke ontwikke- St. Janskerk of het werk van Vondel, ling van de jeugd, zal de grondslag die zonder deze kennis niet te begrij- van ons onderwijs gebaseerd moeten pen zijn, nog minder te waarderen, zijn op de zedelijke normen van het Dit vak moet op alle scholen gegeven Christendom en om dit te bereiken zal worden en zulks voor leerlingen en aan de karaktervorming zeer grote onderwijzers facultatief, zodat ieder aandacht geschonken moeten worden, j'n'de gelegenheid is om te voorkomen Daarvoor moet er aangestuurd wor- dat dergèlijke -toestanden voortbestaan den op een krachtige, juist gerichte kunnen. Tevens dienen maatregelen wil. Door het gebrek aan inzicht in getroffen teworden, om de openbare de betekenis van eigen woorden en scholen gelijke mogelijkheden te bie- daden, het zogenaamd naïef egoïsme den als de bijzondere, want nu is de en het tekort aan moed en zelfstan- practijk zo, dat de bijzondere scholen digheid wordt de karaktervorming een grote voörsprong hebben. maar al te vaak geschaad. Opvoeden De opleiding van de onderwijzers tot gehoorzaamheid' is een uitstekend moet verbeterd worden, zodat zij met middel tot karaktervorming. In de een volledige bevoegdheid de kweek- echte eenswillendheid van den onder wijzer en de leerling, leert het kind eigen driften en verkeerde neigingen beheersen. £eer veel pogingen tot on derwijsvernieuwing leggen te veel de nadruk op de aangenaamheid van het school verlaten en niet aan een hoofd- acte moeten studeren, als juist in de eerste jaren, dat zij voor de klas staan en de school dus al hun tijd opeist, nog hun tijd aan studie moeten be steden. In evenredigheid hiermede onderwijs en op de belangstellings- moet ook hun salaris verbeterd wor- sfeer en schaden de vorming van het den. De gemiddelde onderwijzer heeft karakter. Wel moet het onderwijs zich op zijn drie-en-twintigste jaar zijn van de oude verstandsverafgoding af- hoofdacte, dat wil zeggen studeert tot wenden. Niet wat het kind weet, doch zijn drie-en-twintigste jaar en daarom moet zijn salaris in evenredigheid ge bracht worden met andere ambtena ap jajipe pfqoipnjs apjjaz uaa a;p 'uai rug hebben. De begaafde, doch onbemiddelde leerlingen moeten veel grotere kansen geboden worden dan tot nu toe het geval was om middelbaar en hoger onderwijs te volgen. Aan het hoger onderwijs moet een groter zelfstandigheid worden toege kend. Thans zijn de Universiteiten en Hoge Scholen, die behalve en boven onderwijsinstellingen, levende middel punten onzer beschaving moeten zijn, te zeer afhankelijk van het Ministerie van Onderwijs. De gemeenschap van professoren, lectoren, assistenten en studenten dient verantwoordelijkheid te verkrijgen voor de gang van zaken bij de betreffende Universiteit of Hoge School. N. v. S. HET ONDERWIJS EN HET KATHOLIEKE STANDPUNT Het onderwijs is voor den Katholiek van principieel belang, een zaak, waar mede niet te schipperen valt. Uit deze houding is de schoolstrijd en het bij zonder onderwijs geboren. In zijn encycliek: Divini Illius Magistri heeft Pqus Pius XI de richtlijnen gegeven voor onderwijs en opvoeding van de Katholieke jeugd. Dit is de koers, waarop de K.V.P. yaart. Opvoeding, zoo zegt de Paus, is geen eenlingszaak ,doch- een gemeen schapszaak. De mensch wordt gebo ren in drie noodzakelijke maatschap pijen: het gezin, de Staat en de kerk. De opvoeding ifwhet werk van deze drie maatschappijen, omdat de opvoe ding den geheélen mensch omvat, als eenling, als gemeenschapslid van kerk en ^Staat. De Staat moet de rechten van kerk en gezin eerbiedigen en in het algemeen de zedelijke en gods dienstige opvoeding beschermen door schadelijke invloeden te verwijderen. Een algeVneen schoglmonopolie is on rechtvaardig. Aangezien de ouders vai nature den plicht en het recht hebben tot opvoeding van hun kinderen, be hoort de keuze van het onderwijs te zijn gewaarborgd in volledige vrijheid, binnen de grenzen van hetgeen de Grondwet hieromtrent bepaalt. Tevens vraagt men van Kath. zijde, dat het onderwijs in al zijn geleding (zoowel bijzonder als openbaar) m* zorg gericht wordt op den eerbhM voor God, op het besef van de waarde van den godsdienst voor het individi. er. voor de gemeenschap, op verleven digmg van het nationaal besef od ka rakter en persoonlijkheidsvorming Z bevordering van ondernemingslust en zelfwerkzaamheid. Aan de lichanus lijke opvoeding dient nauwlettend aan dacht te worden besteed. Onze huidige Grondwet stelt het openbare onderwijs vóór het bijzonder onderwijs. Van Kath. zijde zal men alles in het werk stellen bij de komen de Grondwetsherziening volledige ge lijkstelling van het openbaar en het bijzonder onderwijs te bewerkstelligen Tevens staat in het program de door trekking van de lijn der financieele gelijkstelling voor alle takken van het onderwijs, in het bijzonder voor het Hooger Onderwijs. Vanzelfsprekend is het programma punt: de salarisverbetering van den onderwijzer, niet vergeten. De huidige regeling is zoo, dat de onderwijzer tot een van de slechtst betaalde menschen van onze maatschappij behoort en een loon ontvangt, dat nauwelijks in staat is aan zijn levensbehoeften te voldoen. De onderwijsvernieuwing, waar de lucht tegenwoordig vol van is, heeft de speciale aandacht van de Kath Paedagogen. In het algemeen staat men tamelijk afwijzend tegenover de onderwijsvernieuwing, zooals deze momenteel wordt gepropageerd. In de huidige besprekingen over de vernieu wing van het onderwijs mist men de diepgang en het onderwijs is voor den Katholiek een zaak van tè principiee- len aard om over dit bezwaar luchtig jes heen te stappen. Tevens vreest men, dat wat de on derwijsvernieuwing betreft, teveel de nieuwe Engelsche methoden zullen worden overgenomen, zonder dat met de Nederlandsche mentaliteit wordt re kening gehouden. Onderwijsvernieuwing is noodzake lijk. Onze oude methodiek is versle ten, de klassen overladem Persoonlijk contact tusschen onderwijzer(es) en leerling is vrijwel onmogelijk. Vernieuwing van het onderwijs be- teekent een belangrijke verhooging van de post onderwijs op de begroo ting. Iedere Nederlander dient er ech ter diep van doordrongen te zijn, dat dit noodzakelijk is en dat het onder wijs 'n zeer belangrijke factor is voor Neêrland's toekomst, die mannen en vrouwen vraagt, waarop te bouwen valt en die bouwen kunnen. S. Noat redactie. Van de zijde van de A.R. Partij en G P.N. ontvingen wij, ten deele tenge volge van een misverstand, ditmaal geen beschouwing. Van de C P N. zaldita.i. Maandag worden gepubliceerd. GEDICHT VAN DE WEEK Jan Prins dicht over reëele dingen: een molen, een toren, een dijk, de zee, het riet, een ploeger. Hij heeft de-eenvoudige dingen van ons land lief. De toon van zijn gedichten is van een lichte blijheid. De prikkelende frisch- tieid van zon, wind en water op een zomerdag komt U eruit tegemoet. Het is goed om in dezen tijd, nu ons het bezit van deze eenvoudige dingen, na volstreden strijd, des te waardevoller is, zijn verzen ter hand te nemen. [Wij brengen U vandaag bij zijn bekende: „Schutsluis". j. N. DE SCHUTSLUIS De tjalken schieten aan tusschen de strakke dijken en vullen 't glad kanaal met driftig schuimgedruisch, totdat zij met een vaart de lange zeilen strijken en glijdend binnengaan in 't veilig vak der sluis. Daar dringen zij dooreen: de harde boorden kraken, zoodat een druk rumoer zich opzet in de lucht, totdat de wachters weer de poorten open maken en, al dat ongeduld ver in de ruimte vlucht. Dan lijkt de morgen stil na 't jong geluid, dat heen is en ons verliet, nog vóór 't zijn vollen groei begon. En in de leege sluis, waar 't licht nu weer alleen is, drijft enkel nog wat schuim, dat schittert in de zon. (Jan Prins, Uit: „Tochten"). Spreekuur Wethouder van Onderwas. De wethouder voa onderwijl. Mevrouw -i N. vaBF&antzig-Melles zal op Woens dag 15 MWTNlócjeen spreekuur houden volgende krerèb des Woensdags van "^0-1530 nJT Herstel kademuren. De Goudsche aannemer J. Brongersma ontving van den heer inspecteur van den Dienst van Landbouwherstel voor Gel derland te Arnhem opdracht de kade langs deo IJssel te herstellen. Gisteravond hield de K.V.P. een grote openbare bijeenkomst in" de goedgevulde zaal „Concordia", waar als spreker optrad Prof. Mr. C. P.,M. Romme, terwijl de muzikale omlijsting werd verzorgd door de R.K. Orato- riumverg. „Arti et Caritati" onder de zeer bekwame leiding van den direc teur den heer Th. Bodenstaff. Voorzitter, de heer G. Weck, opende de vergadering met de Chr. groet en wees er op, dat een goed Katholiek consequent een goed Vaderlander was. Uit volle borst werd het Wilhelmus gezongen. Na het eerste nummer van Arti et Car. nam Prof. Romme faéf woord. F In een gloedvolle rede zette hij voor de pauze uiteen om welke redenen de Katholieken het na «-rijp beraad nodig hebben geoordeeld met een eigen partij-formatie op te treden: le oor sprong en doel van het gezag: God; 2e erkenning van het gemeenschappe lijk recht verbonden aan ons mense lijk wezen, het recht van zelfwerk zaamheid; 3e gemeenschappelijke" er kenning van de waarde van 't gezin: de bron, waaraan de gemeenschap zijn geestelijke sterkte ontleent en 4e de gemeenschappelijke erkenning van het recht op de arbefÖ, en de organi satie hiervoor difende zodanig te ge schieden, dat de in de practijk door gevoerde eigendom ook die van de productiemiddelen door de massa van het volk heen ten slotte zou voe ren tot de opheffing van de bezitloos heid van de massa, welke bezitloos heid een schande betekende voor onze Chr. Maatschappij. Teneinde aan deze voorwaarden op de beste wijze te vol doen was een eigen partijformatie tot stand gekomen op basis van de Ka tholieke zedenleer en de Openbaring. In het program van de P. v. d. A. werd God's Naam niet vernoemd, de klasse- strijd werd niet nadrukkelijk verwor pen (hetgeen in de Nederl. Volksbe weging wel het geval was). De gees telijke groei was in andersdenkende kringen nog niet voldoende gevorderd, en een z.g. „doorbraak" zou daarom momenteel nog „afbraak" betekenen, en het Nederl. Algemeefi welzijn zou een slechte dienst zijn bewezen. Wij dienen ons enerzijds uitdrukke lijk te hoeden voor een „politiek isole ment", doch anderzijds voor een ver vlakking, die hoogstens tot een schijn- eenheid zou leiden. Na de pauze besprak Prof. Romme de actuele politiek, waarin ook het Katholieke levensbeginsel een belang rijke rol speejt. Met namen genoemd: regeling echtscheidingsprocedure; vrij heid voor de Kerk en haar bedient ren, opheffing uit de-zedelijke verwil dering door het treffen van-maatrege len ten opzichte van de uitspattingen in het amuseme/itsleven, ondérwijs- kwestie, Spr, econ nog tal vansoc. zaken, wilde in het kort it een zodanige organisatie icon. sociale leven, dat het ons mogelijk was onze verantwoorde lijkheid tegenover onszelf en ten op zichte van de gemeenschap tedragen. We leven op een keerpunten het gaat om de RICHTING. Drie voor name punten werden nog uitvoerig besproken; verschaffing bestaansze kerheid, publiekr. bedrijfs-organisatie en de gemeenschap tin de onderne ming. De ricffeting WOrdt bepaald door ons beginsel. Na een prachtige pero ratie op welke wijze de mens zijn dub- belnatuur van persoonlijk en gemeen schappelijk wezen moest kunnen uit leven,. besloot Prof. Romme zijn prach tige rede met de Bijbelwoorden: „Neen1 broeders, ik beeld me niet in wat ik heb bereikt, doch ik streef er naar alles weer samen te brengen in Christus". Voorz. Weck dankt spreker harte lijk, Arti et Caritati bracht op bui tengewone'-wijze nog een nummer ten gehore, waarn,a de voorzitter deze prachtige avond sloot met een „Leve de Koningin" en de Chr. groet. (Nieuwe spelling)- op de groote Deensche Verzetafilm in het THALIA THEATER Benzine, Smeerolie en Vetten vrij De distributie - van benzine, van motorolie en van alle andere smeer oliën en vetten^aal met ingang van 1 Juni a.s. worden opgeheven. WM WW W JFW w- w

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1946 | | pagina 2