De brochure tegen Prof. Gondrlaai WONINGBOUW IN NIEUWE BANEN DAMRUBRIEK '■V-V Cv.v ,"oVV." Leest Groot Gouda\ Het Prinselijk bezoek aan Zwitserland Prinses Juliana en Prins Bernhard hebben hedenochtend een rondrit dooi de stad Bern gemaakt, die deed den ken aart de overweldigende ontvangst, die Maarschalk Montgomery hier drie maanden geleden te beurt viel. Langs de oude wegen „door eere- bogen gemarkeerd en rijk gepavoi- seerd,.had een geweldige menigte een haag gevormd en overal klonk „leve Prinses Juliana, leve Nederland" .als de wagens voorbijreden. Vervolgens werden de hooge gas ten officieel ten stadhuize ontvangen door den Staatsraad en den Bern- schen gemeenteraad. Daar werd hun een eerewijn aangeboden, terwijl kin deren in den kleederdracht van de streek, volksliederen zongen. De Prins en de Prinses konden hun aandoening en blijdschap niet verbergen bij een zoo vriendelijke ontvangst. In den voormiddag vloog Prins Bernhard zelf een Zwitsersch vlieg tuig, van het type „Pelikan", over de hoofdstad, waarbij hij werd vergezeld door den staatsraad M. Celio, chef van het ministerie van Posterijen en Spoorwegen. Om 1.30 uur gaven Prinses Juliana en Prins Bernhard een lunch in het Nederlandsche Gezantschap ter eere van den Bondsraad. Des middags op een receptie, die de Prins en Prinses in het Nederlandsche Gezantschap hielden, heeft Prinses Juliana aan den Bondsraad, die ver tegenwoordigd werd door den presi dent, M. Kobelt, den vice-president, M. Etter en den minister van Buiten- landsche Zaken, M. Petitpierre, een geschenk overhandigd uit naam van de Nederlandsche regeering. Het is een schilderij van den Nederlandschen meester Jan van Goyen, dat een Rijn landschap voorstelt. In den bovenrand van de lijst is de volgende inscriptie aangebracht „geschenk van de Neder landsche regeering'. Heropening inschrijving 3 Grootboekschuld 1946 Het Ministerie van Financiën deelt mede, dat-van 4 tot en met 14 Juni a.s. weder de gelegenheid zal worden opengesteld om in te schrijven op de 3 procent Grootboekschuld. De be treffende prospectus zal een dzer da gen verschijnen. Nadere bijzonderhe den hiervoor zullen nog worden be kend gemaakt. De inschrijving op Grootboekschuld Naar het A.N.P. verneemt, zou op de 3% Grootboekschuld 1946 weder met geblokkeerd tegoed kunnén worden ingeschreven en zou een verder de blokkeering van gelden niet wensche- lijk worden geacht. In dat geval wordt de .mogelijkheid geboden de geblok keerde tegoeden, die renteloos blijven liggen, rpet de onderhavige inschrij ving rendabel te maken. Bovendien zou men de inschrijving voor bepaalde doeleinden tegen vrij- geld kunnen verkoopen. HET BINNENLAND IN DEZE WEEK De afgeloopen week bracht belang rijke gebeurtenissen en ook voor de komende week staan er weer enkele op het programma. Ondanks alle po gingen om aan de havenstakingen een einde te maken, duren deze in de A'damsche en R'damsche havens nog steeds voort. Van de zijde der E.V.C. wordt alle mogelijke moeite gedaan het conflict ook uit te breiden over de binnenscheepvaart, iets wat niet zoo vlot schijnt te gaan. In ieder geval is de toestand dermate ernstig, dat min. pres. Schermerhom zich genoodzaakt zag voor de microfoon officieel een standpunt tegenoyer de stakers aan te nemen en ze met klem aan te ra den het werk te hervatten. Gebeurde dit niet, dan zouden vrijwilligers op geroepen worden en in het uiterste geval zou het' leger bij de zaak be trokken worden. Typisch, is, dat de min.-pres. er een paar maal de nadruk op heeft gelegd, dat deze vrijwilligers absoluut geen onderkruipers zijn. On- dertusschen is men nu al aardig aan de derde faze van de rede toe, want in beide havens zijn de militairen reeds aangekomen en doen daar voor- loopig nog dienst als bewakers van de tallooze vrijwilligers. De stemming onder ons volk wordt wel voldoende getypeerd door het feit, dat de com plete bemanning voor de schepen „Bloemfontein' en „Klipfontein", die geheel uit vrijwililgers bestaat, in twee dagen bijeen was en men nog wel enkele schepen met vrijwilligers had kunnen bemannen. De „Bloemfontein" is na weken wachten, Zaterdag j.L vertrokken, de „Klipfontein" kiest deze week zee. Van geheel andere toon is de reis van onze Prinses en Prins naar Zwit serland. Na hun Scandinavische reis zijn zij naar het gastvrije Zwitserland gegaan om namens het Nederlandsche Volk de dank te betuigen voor alles wat Zwitserland voor ons heeft ge daan toen men hier in den grootsten nood verkeerde. Als slot komt ditmaal het feit, dat wij voor het eerst sinds 1937 weei r.aar de stembus hebben kunnen gaan om in vrijheid diegenen in onze Volks vertegenwoordiging te verkiezen, die wij daarvoor het best geschikt ach ten. En het moet maar direct gezegd, dat de uitslag van deze stemming, die zoo merkwaardig rustig is verloopen, voor velen een teleurstelling is gewor den. Een succes voor de K.V.P. was het niet, rekening houdend met de bevolkingsaanwas om slechts met 1 zetel vooruit te gaan, hoewel daar tegenover de slag, die andere partijen in de K.V.P. hadden gedacht te zul len slaan, goed afgeweerd is. De Partij van de Vrijheid is er, gezien haar beroep op zakenmenschen en Middenstand tegen de geleide econo mie er ook niet afgekomen zooals men verwacht had met slechts 2 winst zetels bij de oude liberalen vergeleken. De Chr. Rechtschè groepen wisten zich aardig te handhaven. De groote onbekende was ditmaal de Partij van den Arbeid, die een eind beneden de verwachtingen is gebleven, maar ve len hadden zich voorgesteld, dat de winst van rechts voor het Socialisme grooter zou zijn. Alleen de Commu nisten zijn behoorlijk uit de bus ge komen, hoewel zij als vierde partij in grootte en als oppositie-partij toch niet die invloed op den gang van za ken zullen hebben als zij graag zou den willen. Morgen zal H.M. de Ko ningin op Soestdijk de besprekingen betreffende de Kabinetsformatie gaan openen. Het zal van groot belang rijn, welke figuren in het bizonder door de K.V.P. naar voren worden gebracht. Daatvan zal grootendeels af hangen of de regeering meer vooruit strevend dan wel behoudend georiën teerd zal zijn. Maatregelen tegen den smokkelhandel In de Nederlandsche Staatscourant van hedenavond komt een beschikking voor van den minister van Financiën, dat het een ieder verboden is in een strook van 500 meter breedte langs de Nederlandsch-Duitsche en de Ne- derlandsch-Belgische grens, in de open lucht, al dan niet in een vervoermid del, aanwezig te zijn. Dit verbod geldt niet ten aanzien van personen, die o.m. uit beroeps overwegingen of noodgedwongen zich in deze zone moeten ophouden. Herstel diplomatieke betrekkingen met Roemenië Eenige tijd geleden is op het Mini sterie van Buitenlandsche Zaken van de Roemeensche regeering het verzoek ontvangen de diplomatieke betrekkin gen met de Nederlandsche regeering te herstellen. Har^r Majesteits regee ring heeft zich bereid verklaard aan dit verzoek te voldoen. Tot uitwisseling van gezanten zal worden overgegaan. Landelijke Vereeniging van ex-politieke gevangenen De heer J. F. Jautze maakt met in gang van 20 Mei 1.1. geen deel meer uit van het bestuur der landelijke ver eeniging van ëx-politiekp gevangenen. Deze plaats zal op de eerstkomende vergadering worden aangevuld. Nederland dankt de B.B.C. Vrijdag 24 Mei a.s. zal in het pro gramma van de Engelsche „Home Service" na het nieuws van 18 uur een reportage worden uitgezonden van de aanbieding der plaquette van het comité „Nederland dankt de B.B.C." door den Nederlandschen ambassadeur te Londen. Commissie van Overleg voor het Landschapsherstel Het herstel van de schade aan land-, tuin-, boschbouw en woeste gronden is opgedragen aan den Rijksdienst voor Landbouwherstel, waarbij thans zeer sterk de noodzaak naar voren is gekomen om niet alleen het cultuur land en de boschcomplexen te her stellen, waar dit van economisch be lang is, doch ook om in de zwaar ge teisterde gebieden weer een landschap te scheppen. In de geinundeerde ge bieden is al het opgaande hout en het struikgewas vernietigd. Buitenplaat sen, erven van boerderijen* wegen en boerderijen, wegen en dijken zijn thans gaheaL-feoomloos. Het land ligt open en wordt op schadelijke wijze aan den wind blootgesteld. De schoon heid van ons typisch Hollandsche land schap is verloren gegaan en heeft plaats gemaakt voor een kale cultuur steppe. Ambtelijk overleg heeft er toe ge leid, dat onder voorzitterschap van één der directeuren van den Rijks dienst voor Landbouwherstel is in gesteld een „Commissie van overleg voor het Landbouwherstel". Vaste K.L.M.-dienst AmsterdamNew York geopend Deze 21ste Mei is de zooveelste bijzondere datum in de Nederlandsche luchtvaartgeschiedenis. Nauwelijks een jaar, nadat de Duitsche overheer- schers dé ruïne van ons land verlieten én als nieuw sprekend bewijs van het tempo, waarin o'tts volk zich weer opricht werd een doel bereikt, dat de pioniers van onze nationale luchtvaart, met name de heer Plesman, directeur van de K.L.M. zich reeds voor den oorlog hadden gesteld. Talloozen waren er op Schiphol trots Hedenmorgen is voor de Civiele Kamer van de Utrechtsche Rechtbank de klacht behandeld van prof. ir. Gou- driaan, oud-president directeur van de Nederlandsche Spoorwegen, tegen ir. Driessen, gepensionneerd hoofd ingenieur van de Nederlandsche Spoorwegen, die vlak na de bevrijding in een brochure vooral de houding van prof. Goudriaan tijdens de bezetting en tegenover het personeel der N.S. heeft becritiseerd. Mr. F. M. Westerouen van Meete- ren pleitte voor prof. Goudriaan, die zich door de brochure van den heer Driessen in eer en goeden naam acht aangetast. Hij achtte de gewraakte publicatie lasterlijk, subs, beleedigend, subs, on/iechtmatig. Volgens spreker zijn er tusschen eischer en gedaagde moeilijkheden geweest, doordat ge daagde 'trij eèn directeursbenoeming van de Spoorwegen door eischer ge passeerd is. Eischer moest tijdens zijn Fabriekmatige productie kan vele moeilijkheden ondervan gt Practischer en goedkooper bouwen. Nederland staat voor de gigantische taak den achterstand in te halen, welke in het bouwbedrijf gedurende de oorlogsjaren is ontstaan. De aange richte vernielingen, achterwege geble ven nieuwbouw en het uitgestelde on derhoud hebben een opeenhooping van werk veroorzaakt, die zich uit in een nijpend tekort aan woonruimte. Na het loopende jaar, waarin men er niet in zal slagen meer dan 10.000 woningen te zetten, zal het noodig zijn gedurende minstens tien jaren een bouwprogramma te verwezenlijken met een productie welke het dubbele bedraagt van voor den oorlog. Wil dit programma uitgevoerd kunnen worden, dan zal men o.m. dienen te voorzien in het ontstellend tekort aan geschoolde arbeiders. Gegeven het al- gemeene tekórt op de arbeidsmarkt zal slechts een klein deel der noodige krachten gevormd kunnen worden door scholing. De oplossing zoekt men thans in het vereenvoudigen der werkwijze. Wetenschappelijk-analyti- sche onderzoekingen in die richting gaan gepaard met pogingen om de bezwaren van den traditioneelen wo ningbouw te ondervangen. Dit zijn o.m. de „gehoorigheid", de geringe warmte-isolatie der muren, het brand gevaar en het tochten van ramen en deuren van de meeste bestaande hui zen. Prof. ir. B. H. H. Zweers legde in één dezer dagen aan de Technische Hoogeschool te Delft gehouden in treerede het voornaamste accent op de noodzaak van fabriekmatige pro ductie der onderdeden, waaruit een huis is samengesteld. Dit kan geschie den volgens verschillende methoden, waarbij beton en staal een groote rol spelen. Montage van uit deze mate rialen vooraf gereed gemaakte onder deden zal één der zeer groote belem meringen voor vlot bouwen te we ten den invloed van het weer elimi- neeren. Het verwerken van gereed aangevoerde ramen en deuren, zelfs complete keukens en kasten, is reeds bekend. Bij montagebÖuw vervalt echter ook veel metselwerk, het leg gen van vloeren enz. Dit laatste deel van het werk wordt vervangen door het aanbrengen van een isoleerende laag op den betonvloer. Het volledig inbouwen der leidingen voor gas, electriciteit en water zal ongetwijfeld heel wat moeilijkheden aan de bewo ners kunnen besparen. Zoo zouden er nog veel meer organisatorische fi nesses te noemen zijn, die het bouwen goedkooper, sneller en beter kunnen doen verloopen. Men dient echter bij de bespreking van deze vooruitzichten te bedenken, dat nog vele weerstanden moeten wor den overwonnen. In de eerste plaats heeft Nederland op dit gebied zoowel wetenschappelijk als practisch een groofen achterstand in te halen. Ver der zijn er de zeer uitzonderlijke toe standen in het bouwbedrijf, dat in hoofdzaak werkt met zeer weinig of zelfs zonder kapitaal. Hierdoor ont breekt de prikkel tot opvoering van het rendement en tevens het geld, noodig om nieuwe methoden te pro- beeren. Deze economisch onjuiste organisatie is oorzaak van vele maat schappelijke misstanden; de gevolgen worden uiteindelijk gedragen door de gebruikers der woningen en de be lastingbetalers. Het invoeren van nieuwe methoden kan aan deze misstanden een eind maken. Hieruit zou dan voortvloeien, dat de bouwindustrie geheel in handen komt van vakmenschen, waarmee een yciale saneering van de eerste orde zou worden bereikt. Dat deze ratio nalisatie niet moet worden gezien als een vervaardiging van huizen aan den loopenden band, met alle cultureele nadeelen van dien, zij hierbij nadruk kelijk gezegd. Het gaat slechts om verbetering van werkmethoden, waar aan Nederland thans meer dan ooit behoefte heeft. -3ni presidentschap der Nederlandsche Spoorwegen herhaaldelijk maatrege len nemen ,die ingingen tegen de tra- ditioneele praktijk van het Spoorweg bedrijf. Dit alles heeft weerstanden gewekt. Vervolgens liet pleiter den inhoud van de brochure de revue passeeren, die volgens spreker wemelt van on ware beweringen; verdachtmakingen en noodeloos kronkelende uitlatingen Het oogmerk, aldus pleiter, dat vol gens eigen verklaring bijgedaagde heeft voorgezeten, is, om prof. Gou driaan de mogelijkheid af te snijden naar andere voor de gemeenschap even gewichtige of nog gewichtiger functies te dingen. Pleiter vroeg een schadeloosstel ling van 25.000,hoewel dit vooi eischer natuurlijk niet het belangrijk ste is, waar het om gaat: de recht bank besliste in goede justitie. Nadat 's morgens mr. Westerouwen van Meeteren voor eischer, prof. Gou driaan, aan het woord was geweest, kwam 's middags bij de voortgezette behandeling mr. Salm als pleiter voor gedaagde, ir. Ch. H. J. Driessen, aan het woord. Mr. Salm merkte op, dat men niet op de details mag letten, maar op het algemeen belang van de brochure. Juridisch stelde spreker vast, dat, in dien het objectief belang inderdaad bewezen is, daarop den nadruk moet worden .gelegd. Toen in 1945 prof. Goudriaan wederom optrad als pre sident-directeur van de Nederlandsche Spoorwegen, was dit funest. Ge vreesd werd, dat prof. Gputiriaan nog meer kwaad zou kunnen aanrichten. Wanneer nu een groot deel van de in de brochure genoemde feiten waar is, kan men zich de vrees der spoorweg- menschen indenken. Eischer is bekwaam, welsprekend en innemend, doch eerzuchtig. Wan neer niet alle feiten uit de brochure waar zijn, is zij daarom waardeloos? Gedaagde is in ieder geval te goeder trouw geweest. Het adres van Maart 1945 zegt wel genoeg over de stem ming bij de spoorwegambtenaren ten opzichte van prof. Goudriaan. Wat de trein naar IJmuiden betreft: het mac dan waar zijn, dat prof. Goudriaan er zelf niet in zat, hij heeft in elk geval wel getracht zijn familie in veiligheid te brengen en dit heeft een slechten indruk gemaakt. -Mr. C.. Veen, de president van de Civiele Rechtbank, zal Woensdag 12 Juni uitspraak doen. THALIA- THEATER Da Rooda Aarda Ook Donderdag 3 voorst, om 3 u., 7 u. en 9,15 u. Plaatsbespreken van 10—11 n. aan de cassa. tintelend getuige van, toen om 14.10 uur het eerste K.L.M.vliegtuig om hoog ging, om den vasten, voorloopig 2 X 's weekschen Nederlandschen luchtdienst AmsterdamNew York 'n feit te maken. De passagiers, voor het meerendeel gasten van de K.L.M., vereenigden zich in de repatriantenloods. Daar nam de heer Hans Martin namens de directie van de Koninkiijke Lucht vaartmaatschappij afscheid van de rei zigers na er aan te hebben herinnerd, welk een gewichtig oogenblik ons land beleefde en er zijn groote voldoening over te hebben uitgesproken, dat dit doel eindelijk werd bereikt in weerwil van de ontzaglijke vraagstukken, die om oplossing vroegen en de remming, die de nu reeds 3 maanden durende staking beteekent voor den opbouw van de wereldluchthaven. Red, H. Tenwolde Ratificatie Op 9-5 j.L gaf ik uit de afgebroken parti) J. Goudriaan-A. A. de jong als 38e zet zijnde de slultzet van wit 28-23 aan wat de partij zoo doen verliezen. Bij de voortzetting der partij bleek dat wit echter 27-21, als 38ste zet had afge geven (hier gaf ik de winst aan) en wit won de partij dan ook. Uitslag probleemwedstrijd (ladder) Ie prijswinnaars zijn de heeren. Th. v.d. Veer, 4de Kade 11. H. de Jong, Bleekerssingel 10, H. L. Luynenburg, 4de Kade 3. Zij ontvangen leder f 2.50 2e prijswinnaars zijn de heeren; J. K. Heetland, Ridder v. Catsweg 53, P. Blok, Reigerstr. 33. Beiden ontvangen ieder f 1.—. Hiermede is deze wedstrijd ten einde, voor de fouten welke vooral in het be gin door ons zijn gemaakt bieden wij onze verontschuldiging de oplossers aan. Ook hier geldt, alle begin is moeilijk. Van verschillende zijden mocht ik crltiek vernemen wat ten zeerste op prijs wordt gesteld en gaarne ter harte wordt genomen, om deze rubriek steeds beter te voeren. Gaf de heer B. Dukel op de analyse der 10e partij Keiler-Rozenburg mi) eenige nuttige wenken zoo ook de heer P. D. de Graaf. Maar onze Goudsche dammers bleven niet achter en ik mocht van den heer Th. Jaspers eenige zeer juiste op merkingen vernemen. (De mondelinge op merking van een der clubgenooten, hij geen. steen meer durfde te verplaatsen, aangezien bij een eventueele publicatie alle door hem gedane zetten toch fout souden blijken vormt de humoristische noot van deze crltiek). En last-but not least/ moet ik en vele dammers met mi) de redactie van Groot Gouda danken vóór prijzen en ruimte welke niet alleen voor deze rubriek maar ook voor de vereeniginguitslagen steeds toegestaan wordt, zonder welke wij geen publiciteit zouden kunnen geven van ons dnmmersleven en waarmede onze courant zich als een echte Goudsche laat kennen. Wij hopen dan ook er nog veel gebnijk van te mogen maken. Tot slot nog een eindspel, welke een remise stelling is? Wie brengt deze tot winst Deze stand is uit de H.D. Wit dammen 10. 24. 37. 2 3 4 5 1 15 25 35 45 46 46 47 48 49 50 Zwart dam 25. Zwart aan zet. Door mij wordt f 10.— uitgelooft aan hem of hen welke deze in winst weet om te zetten. Oplossingen tot een maand na plaatsing te richten aan redactie Ga* Markt 69. Op de linker bovenhoek Damrun"e vermalden. Voor persoonlijk antwoor postzegel Insluiten s.v.p. O-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1946 | | pagina 2