JUUindeukUeH uit ingeland m-45 GROOT GOUDA BINNENLAND Vergeet U niet De directrice van de Leeszaal, die terug is van een reis naar Eageland van enkele weken, vertelt hiervan 11 De boekvoorziening op het platteland Gouda is-een provinciestad met een groote plattelandsomgeving, die voor een belangrijk deel ook op onze stad is ingesteld. Dat merkten we van het begin af ook in onze Openbare Lees zaal. Eenige honderden van onze le den wonen buiten'Gouda. Hoe krijgen zij hun boeken? Voor velen is het moeilijk om persoonlijk te komen, vooral nu met de nog gebrekkige verkeersmiddelen. En juist nu hebben deze plattelandsbewoners in hun ge ïsoleerdheid behoefte aan en m.i. ook recht op een zekere bibliotheekservice. We kunnen die maar gebrekkig ver- leënen. Wat wordt er voor de dorpen gedaan? Doorgaans heeft een Open bare Leeszaal enkele correspondent schappen in nabijgelegen dorpen. Vanuit Gouda voorzien wij b.v. Bos koop, Lekkerkerk en Waddinxveen van boeken. Min of meer toevallig zijn deze drie plaatsen uit de groote kring om Gouda, door bijzondere-aandrang tot stand gekomen. Verzoeken uit an dere plaatsen moesten herhaaldelijk afgewezen worden. Eenerzijds omdat de Provinciale Bond voor bibliotheken slechts voor een beperkt aantal cor respondentschappen een kleine subsi die kan beschikbaar stellen, anderzijds omdat onze capaciteit uitbreiding ook niet toe zou laten. Deze zorg voor het platteland is inderdaad een probleem dat in ons land (Zuid-Holland is niet eens een ongunstige provincie) nog onvoldoende is opgelost en ook niet Voldoende in de belangstelling staat. Toen ik dan ook in de afgeloopen winter voor de Bond van Plattelands vrouwen in enkele plaatsen lezingen hield over „Lezen" en daarbij een col lectie boeken op allerlei gebied toonde, bleek duidelijk hoe groot de belang stelling is, maar hoe moeilijk het is om boeken te krijgen. Bibliotheekauto's Deze tekortkomingen in ons land waren dan ook de aanleiding dat ik bij mijn bezoek aan Engelsche biblio theken mij speciaal op de hoogte wilde stelüh van die zijde van het biblio theekwerk. Kent Engeland ook dit probleem? Ja zeker, maar het is opgelost, al is ook daar verdere uitbreiding hog mo gelijk. Zeer in het kort'wil ik iets ver tellen over de werkwijze. Iedere pro vincie heeft zijn centrale bibliotheek. Dit z.g. „hoofdkwartier" zendt boeken uit naar alle plaatsen, die geen zelf standige Openbare Leeszaal hebben, of als een Openbare Leeszaal te klein is zenden ze aanvullende wisselcollec ties. Honderden collecties worden uit gezonden: naar dorpen, buurtschap pen, scholen, vacantietehuizen, enz. Ook particulieren uit afgelegen plaat sen kunnen boeken krijgen, maar dan geschiedt verzending per post. Om de paar maanden worden de collecties gewisseld. Om nu niet alleen de theorie van dit werk te leeren kennen ben ik ook naar eenige van de provinciale bibliothe ken geweest en heb ook meegereden met de auto's. Want deze boekvoor ziening geschiedt geheel met auto's van de bibliotheek. Over het algemeen zijn deze bibliotheekauto's heel aan trekkelijk ingericht efi bieden ze over zichtelijk opgesteld ruimte voor ruim 2000 boeken. In heel enkele gevallen worden de auto's ook als uitleenpost gebruikt, dan is zoo'n auto dus een rijdende miniatuur-Openbare Leeszaal. Meestal wordt naar het uitleenlokaal van een plaats gereden en zoekt de correspondente, geadviseerd door de bibliotheek assistent een nieuwe col-, lectie uit voor de lezers. De terugont vangen collectie wordt weer op volg orde in de auto gezet en het volgende dorp kan gaan uitzoeken. Om de paar maanden wordt de collectie vernieuwd. De lezers zijn niet uitsluitend op de collectie aangewezen, maar kunnen hun speciale aanvragen regelmatig indienen. Op deze autotochten zag ik een mooi gedeelte van Zuid-Engeland. De Meimaand met alles in volle bloei is wel heel aantrekkelijk. Vanuit Chi chester, een mooi oud stadje in Sus sex met een prachtige Romaansche cathedraal r^ed ik tot aan de Zuid kust, waar nog resten van de beschei den kustverdediging te zien waren. Nog onopgeruimd, zooals er overal in Engeland en vooral in Londen nog veel onopgeruimde oorlogsherinnerin gen zijn. In dat opzicht is ons land al veel verder. Ik maakte een prachttocht mee van uit Maidstone, het plattelandshoofd kwartier voor Kent. Vooral ook in deze provincie heeft het bibliotheek werk een uitgebreide dienst, die met drie auto's gereden wordt. Natuurlijk zit aan dit werk een uit gebreide administratie en organisatie vast en een groot personeel van ge schoolde bibliotheekkrachten is dan ook werkzaam op deze bibliotheken. Overigens wordt de administratie zoo eenvoudig mogelijk gehouden. De Centrale Bibliotheek in Londen Wat doet men nu met heel speciale vragen? De boeken die slechts zelden geraadpleegd zullen worden vindt men in de National Central Library in Londen. Dit is het groote reservoir voor al deze provinciale biblotheken wanneer het om bijzondere boeken gaat. De verzending geschiedt per post. Helaas is dit mooie moderne gebouw door bombardement grooten- deels vernield; door brand werden 90.000 boeken vernietigd. Men voelt zich hier in het centrum waar alle draden van het over Engeland ge spannen bibiiotheeknet samenkomen. Men vindt hier de centrale catalogi van de provinciale bibliotheken; van hier verzond men en verzendt m'ën nog collecties studieboeken naar de militairëh. Ook worden van hieruit de Volksuniversiteiten e.d. instellingen van boeken bij de cursussen voorzien De bibliothecari van deze biblio theek vertelde me nog een aardige bijzonderheid. Hem was n.I. de eer te beurt gevallen om onze Koningin tij dens haar bezoek aan Oxford rond te leiden in de beroemde Bodleian Li brary. Ik zou ons Ned. bibliotheekwerk onrecht aandoen indien ik niet naar voren bracht dat er tusschéb onze Openbare Leeszalen eenerzijds* en de Universiteitsbibliotheken en de Ko ninklijke Bibliotheek anderzijds 'n uit stekend ruilverkeer bestaat. Nog lang n^i alle lezers weten dit en profitee- mf ervan. Maar een over het geheele land verdeelde bibliotheek-dienst hebben we toch niet. Een plaats met minder dan 20.000 inwoners kan geen Open bare Leeszaal stichten, en een derge- ijke plaats is toch niet voldoende ge baat met j een correspondentschap van de dichtktbij gelegen Openb. Lees zaal, die doorgaans al te weinig boe ken heeft voor eigen lezers. In een volgend stukje hoop ik nog enkele indrukken te geven, die niet zoo direct met het bibliotheekwerk samenhangen. (Wordt vervolgd). dat U morgen alk Uw stam kaartnummer eindigt op een 6 en Uw naam begint met de letter M. N. O, P of U een schoenenbon kunt afhalen U moet mede nemen Uw tweede dis- tributiutsmkaart en het nieuwe in legvel en U kan terecht van 9-12 uur in de Gymnastiekzaal aan de Peper straat. TWEEDE KAMER GEÏNSTALLEERD In de gistermiddag te half twee ge opende vergadering van de Tweede Kamer werd een commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de leden benoemd, waarna de ver gadering werd geschorst. De com missie ving aanstonds haar werk zaamheden aan. Na heropening der openbare vergadering bracht de heer Tilanus verslag uit over het* onder zoek der geloofsbrieven. Daaruit bleek o.m„ dat 96 geloofs brieven waren onderzocht; drie geko zenen hadden hun geloofsbrieven nog niet ingezonden. Van den heer C. Schorer (P.v.d.A.) was bericht ontvangen, dat hij zijn benoeming niet aanneemt. Blijkens mededeeling van het Centraal Stem bureau is, in zijn plaats benoemd ver klaard de heer Posthumus te Delft. Nadat besloten wat tot toelating als lid van den voorzitter, mr. Van Schaik, die op 3 Juni bereids door H.M. de Koningin was beëedigd, ging de Ka mer accoord met het advies der com missie. Vervolgens had de beëediging der leden plaats. Tenslotte werd de nominatie voor het voorzitterschap^ opgemaakt. Voor de eerste plaats werden uitgebracht: 91 stemmen op mr. Van Schaik en 2 blanco; voor de tweede plaats: 61 stemmen op mr. Joekes (P.v.d.A.), 28 op mr. Smeenk (a.r.) en 2 blanco, voord e derde plaats 87 op den heef Smeenk; 2 op den heer Tila- nüs (C.H.) 1 op den heer Schouten (A.R.) en 1 blanco. De nominatie luidt dus: 1. mr. Van Schaik, 2. mr. Joekes, 3. Smeenk. Buitengewone zitting Provinciale Staten De Commissarissen der Koningin in de onderscheidene provinciën zijn ge machtigd, de staten hunner provincie vóór 2l Juni 1946 in buitengewone zitting bijeen te roepen, teneinde over de toelating der nieuw inkomende leden dezer Staten te beslissen en den door de wet vereischten eed (verkla ring en belofte) te doen afleggen. Prinses Juliana naar Brabant Morgenochtend omstreeks 10 uur wordt Prinses Juliana te 's-Hertogen- bosch verwacht, in verband met Haar reis naar Oost-Brabant. Zij zal o.a. Grave, Overloon en St. Michelsgestel bezoeken. Prinselijk Paar naar Londen Prinses Juliana en Prins Bernhard zullen Vrijdag per vliegtuig naar Lon den gaan, in verband met de Victory Parade, welke daar Zaterdag wordt gehouden. Bakkerijstaking pér 7 Juni gaat niet door test-staking in het Bakkerij-bedrijf, die door de afdeeling 's-Gravenhage van den Algemeenen Bond van Arbeiders in h£t Bakkerij-bedrijf tegen 7 Juni was'afgekondigd, met als inzet de eisch van 12 opeenvolgende vacantie- dagen en 50 vacantie-toeslag thans definitief van de baan. .Eind vorige week heeft een bespre king plaats gehad tusschen minister Mansholt en het Hoofdbestuur van de Nederlandsche Vereeniging van Werk gevers in het Bakkersbedrijf. Ook min. Drees werd later in dit overleg be trokken. Tijdens deze bespreking openden zich perspectieven, die de mogelijkheid van een vreedzame rege ling geenszins uitsluiten. Directeur van de K.L.M. weer teruggekeerd Dinsdagmiddag omstreeks 16 uur is de Directeur van de K.L.M., de heer A, Plesman, met een lijnvliegtuig uit Lissabon op Schiphol aangekomen. Zooals bekend heeft de heer Plesman eenige tijd voor herstel van gezond heid in Portugal doorgebracht. Mailschip „Kota Inten" Het m.s. „Kota Inten" zal heden in den loop van den dag te Rotterdam arriveeren. Nieuwe K.L.M.-lijn geopend Dinsdagmorgen is een tweemotorige D-C. 3 op het Engelsche vliegveld Croydon geland. Daarmede wérd de nieuwe dagelijksche dienst van de K.L.M. LondenEindhoven geopend. Auto's voor artsen Wij vernemen van de zijde van het ministerie van Verkeer- en Energie, dat *voor het geval de 3.000 nieuwe Nash-personenauto's buiten de gewone allocatie door Amerika voor de medi sche verzorging van Nederland be schikbaar worden gesteld, deze ook inderdaad aan de artsen zullen wor den verstrekt. De nieuwe Australische gezant arriveert Gistermorgen om half acht is de nieuwe Australische gezant bij 't Ne derlandsche Hof, mr. Frank Keith Of ficer, te Hoek van Holland gearri veerd. Wegen Goeree-Overflakkee Gelet op den slechten toestand van het wegennet Goeree-Overflakkee in het bijzonder de verbinding met den veerdienst Galathaesche Haven-Dintelsas (verbin ding met N. Brabant) heeft de KNAC zich tot de betrokken autoriteiten gewend met een verzoek om verbetering. HET BINNENLAND IN DEZE WEEK Sedert ons vorige overzicht hebben er weer belangwekkende dingen in Neder land plaatsgevonden. Allereerst herstelt het Nederlandsche Vervoersapparaat zich in een buitenge woon snel tempo. De KLM heeft zi]n nieuwe rechtstreeksche luchtlijn op New York geopend en wat voor den oorlog nog tot de zeer stoute toekomstdroomen behoorde, blijkt thans binnen het bereik te liggen, we kunnen tweemaal per week met eigen vliegtuigen naar de V.S. en terug vliegen. Maar ook de andere lijnen worden niet vergeten en deze week is de lijn van Eindhoven naar Londen geopend, terwijl er tusschen Enschede en Manches ter onderhandelingen gaande zijn om beide textiel-steden via den luchtweg met elkaar te -verbinden. De Ned. Spoorwegen blijven in dit tempo niet ten achter, want deze week zijn weer ruim 200 treinen aan de dienst regeling toegevoegd ep A'dam-Amersfoort wordt sinds Maandag clectrisck gereden. Op politiek terrein blijven deze zaken zich wei iers langzamer ontwikkelen. Dr, Beel is door H.M. tot kabinetsfor mateur benoemd en gisteren heeft hij reeds de oude Eerste en de nieuwe Tweede Kamer in vergadering bijeen gehad. Hoe echter het nieuwe Kabinet geformeerd zal worden, blijft voorloopig nog een raadsel. Verschillende bladen hebben al diverse mogelijkheden geopperd. Er worden namen genoemd en sommige zijn van meening, dat de Partij van den Arbeid beter een loyalë oppositie-partij kan worden. Offi cieel wordt van de zijde van die partij geen enkele mededeeling hieromtrent los gelaten. Wel zijn reeds enkele ministers uit het Kabinet Schermer horn officieus genoemd als figuren in het Kabinet door Dr. Beel te vormen, maar het blijft toch alles nog in het stadium van veronder stellingen. Ondertusschen heeft natuurlijk de uit slag van de verkiezing van de leden der Prov. Staten de zaak niet gemakkelijker gemaakt Velen hadden gehoopt een meer definitieve uitspraak van het Nederland sche volk te zullen krijgen, maar de lijn Een in bezettingstijd geboo^ vliegtuigje Dezer dagen was op het vlietrvoi-i te Woensdrecht een vliegtuigje te wonderen dat in den bezetting onder de moeilijkst denkbare otiKtén digheden in Nederland werd verval digd. Het initiatief tot den bouw in October 1941 genomen door den heer F. Diepen, directeur der NV Automobiel Maatschappij Difega" té Bergen op Zoom die na zijn vrijlating uit het kamp te Amersfoort in lan 1942 aan de heeren ir. H. Koekebak ker en J. Weyer het definitief verzoek deed een toestel te ontwerpen dat om eenvoudig te hedienen moest zijn en gemakkelijk te vliegen. In groote mate' geruischloos en. trillingsvrij en een behoorlijke reissnelheid en een lage landingssnelheid zou moeten hebben. Daar tijdens de bezetting een echte vliegtuigmotor niet te verkrijgen was, moest worden uitgegaan van een I0Ó PK Ford Automobielmotor, die echter zonder groote constructie-veranderin gen naderhand zou moeten kunnen worden vervangen. In Juni 1942 waren het ontwerp en een schaalmodel gereed. Dit model werd clandestien in den windtunnel van het Nationaal Luchtvaart Labora torium beproefd; terwille van even- uepl nieuwsgierige Duitschers onder Tiet motto: zweefvliegtuigen. 1 December 1942 werd met den 50uw een aanvang gemaakt en wel in een schuurtje van 6x6 meter, waardoor het onmogelijk was den vleugel uit een stuk te bouwen. Bij gebrek aan fabrieks-outillage moesten ille onderdeden, in totaal meer dan 3000, met de hand worden vervaar digd. Men zou dan ook met recht van een huisvlijt-toestel kunnen spreken. De scheiding tusschen Noord en Zuid in den winter van 1944 op 1945, j af een belangrijke vertraging; tiier- oor is het toestel veel later klaar ge- comen, dan oorspronkelijk was ge hoopt. Toen aan den bouw iets meer Naar het A.N.P. verneemt is de pro- vao Tweede Kamerverkiezingen heeft zich verder doorgezet en tot resultaten, die een besllssenden invloed op de loopende onderhandelingen hebben, is bet niet ge komen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft deze week eenige cijfers gepubli ceerd omtrent het prijsverloop in ons land, die wel de huidige toestand goed tcekent. De kosten van levensonderhoud van een gemiddeld arbeidersgezin zijn met 70 pet. gestegen en dit percentage Is zoo laag gebleven, doordat bijv. huishuren en dergel. ge ijk gebleven zijn. Anders lag het zonder twijfel veel hooger. want de uit gaven voor voeding stegen met 74,7 pet., voor huisraad roet 20*1,4 pet., voorklee ding met 208.9 pet. en voor schoenen zelfs met 221.6 pet. Deze prijzen zijn dan vergeleken met die van 1938-1939. Daar deze stijging in geen- enkele verhouding staat tot de vermeerdering der inkomens behoeft het wel geen betoog, dat het dringend gewenscht is. dat aan deze ver houdingen spoedig een'aader aanzien kan worden gegeven. Zwcedache schrijfster houdt lezingen in ons land Sally Salminen, de Pinsch-Zweedsche schrijfster van het boek „Katrina" zal in de week van 18 tot 24 Juni eenige le zingen in de Eagelsche taal houden te Amsterdam, den Haag en Utrecht. Zij zal spreken over „Noren. Zweden, Pinnen en Denen hun overeenkomsten en tegenstelling." Honderdste vliegtuig van den Ned. Regeeringsluchttransport- dienst naar Batavia Vrijdag 7 Juni HMfcvertrekt van Schiphol het honderdste vliegtuig van den Nederlandschen Regeeringslucht- transportdi'enst naar Batavia. Gezag voerder is J. J. Mulder, de vlieger, die Churchill's vliegtuig bestuurde bij zijn bezoek aan Nederland, J. Craa- mers, zal als tw.eede piloot fungeeren. Zweefvliegveld bij Ruinen Een terrein, gelegen in de gemeente Ruinen (Drente) is goedgekeurd in dien zin, dat het terrein mag worden gebezigd voor het doen opstijgen van zweefvliegtuigen en voor het opleiden tot zweefvliegeh Bij het doen opstij gen van zweefvliegtuigen mag, be halve van niet mechanische middelen, gebruik worden gemaakt van een lier. Eerbied alleen is niet genoeg! Stad of dorp: overal zijn de gedenkteekens voor de ge vallenen. Voor de velen, die tijdens de bezetting het kostbaarste gaven... voor ons I Meer zijn hun nabe staanden geholpen, wan neer wij niet wat meer doen, dan in 't voorbijgaan onzen hoed afnehnen Er moet materieel gesteund worden. Zij gaven illés... geeft U maandelijks iets 11 Heeft U het woord op den achterkant van Uw bon kaart ter harte genomen? ABONNEERT U OP. POSTGIRO 9401® B&fl i v o

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Groot Gouda | 1946 | | pagina 2