JUUindeukUeH uit ingeland
m-45
GROOT GOUDA
BINNENLAND
Vergeet U niet
De directrice van de Leeszaal, die terug is van een
reis naar Eageland van enkele weken, vertelt hiervan
11
De boekvoorziening op het
platteland
Gouda is-een provinciestad met een
groote plattelandsomgeving, die voor
een belangrijk deel ook op onze stad
is ingesteld. Dat merkten we van het
begin af ook in onze Openbare Lees
zaal. Eenige honderden van onze le
den wonen buiten'Gouda. Hoe krijgen
zij hun boeken? Voor velen is het
moeilijk om persoonlijk te komen,
vooral nu met de nog gebrekkige
verkeersmiddelen. En juist nu hebben
deze plattelandsbewoners in hun ge
ïsoleerdheid behoefte aan en m.i. ook
recht op een zekere bibliotheekservice.
We kunnen die maar gebrekkig ver-
leënen. Wat wordt er voor de dorpen
gedaan? Doorgaans heeft een Open
bare Leeszaal enkele correspondent
schappen in nabijgelegen dorpen.
Vanuit Gouda voorzien wij b.v. Bos
koop, Lekkerkerk en Waddinxveen
van boeken. Min of meer toevallig zijn
deze drie plaatsen uit de groote kring
om Gouda, door bijzondere-aandrang
tot stand gekomen. Verzoeken uit an
dere plaatsen moesten herhaaldelijk
afgewezen worden. Eenerzijds omdat
de Provinciale Bond voor bibliotheken
slechts voor een beperkt aantal cor
respondentschappen een kleine subsi
die kan beschikbaar stellen, anderzijds
omdat onze capaciteit uitbreiding ook
niet toe zou laten. Deze zorg voor het
platteland is inderdaad een probleem
dat in ons land (Zuid-Holland is niet
eens een ongunstige provincie) nog
onvoldoende is opgelost en ook niet
Voldoende in de belangstelling staat.
Toen ik dan ook in de afgeloopen
winter voor de Bond van Plattelands
vrouwen in enkele plaatsen lezingen
hield over „Lezen" en daarbij een col
lectie boeken op allerlei gebied toonde,
bleek duidelijk hoe groot de belang
stelling is, maar hoe moeilijk het is
om boeken te krijgen.
Bibliotheekauto's
Deze tekortkomingen in ons land
waren dan ook de aanleiding dat ik
bij mijn bezoek aan Engelsche biblio
theken mij speciaal op de hoogte wilde
stelüh van die zijde van het biblio
theekwerk.
Kent Engeland ook dit probleem?
Ja zeker, maar het is opgelost, al is
ook daar verdere uitbreiding hog mo
gelijk. Zeer in het kort'wil ik iets ver
tellen over de werkwijze. Iedere pro
vincie heeft zijn centrale bibliotheek.
Dit z.g. „hoofdkwartier" zendt boeken
uit naar alle plaatsen, die geen zelf
standige Openbare Leeszaal hebben,
of als een Openbare Leeszaal te klein
is zenden ze aanvullende wisselcollec
ties. Honderden collecties worden uit
gezonden: naar dorpen, buurtschap
pen, scholen, vacantietehuizen, enz.
Ook particulieren uit afgelegen plaat
sen kunnen boeken krijgen, maar dan
geschiedt verzending per post. Om de
paar maanden worden de collecties
gewisseld.
Om nu niet alleen de theorie van dit
werk te leeren kennen ben ik ook naar
eenige van de provinciale bibliothe
ken geweest en heb ook meegereden
met de auto's. Want deze boekvoor
ziening geschiedt geheel met auto's
van de bibliotheek. Over het algemeen
zijn deze bibliotheekauto's heel aan
trekkelijk ingericht efi bieden ze over
zichtelijk opgesteld ruimte voor ruim
2000 boeken. In heel enkele gevallen
worden de auto's ook als uitleenpost
gebruikt, dan is zoo'n auto dus een
rijdende miniatuur-Openbare Leeszaal.
Meestal wordt naar het uitleenlokaal
van een plaats gereden en zoekt de
correspondente, geadviseerd door de
bibliotheek assistent een nieuwe col-,
lectie uit voor de lezers. De terugont
vangen collectie wordt weer op volg
orde in de auto gezet en het volgende
dorp kan gaan uitzoeken. Om de paar
maanden wordt de collectie vernieuwd.
De lezers zijn niet uitsluitend op de
collectie aangewezen, maar kunnen
hun speciale aanvragen regelmatig
indienen.
Op deze autotochten zag ik een
mooi gedeelte van Zuid-Engeland. De
Meimaand met alles in volle bloei is
wel heel aantrekkelijk. Vanuit Chi
chester, een mooi oud stadje in Sus
sex met een prachtige Romaansche
cathedraal r^ed ik tot aan de Zuid
kust, waar nog resten van de beschei
den kustverdediging te zien waren.
Nog onopgeruimd, zooals er overal in
Engeland en vooral in Londen nog
veel onopgeruimde oorlogsherinnerin
gen zijn. In dat opzicht is ons land
al veel verder.
Ik maakte een prachttocht mee van
uit Maidstone, het plattelandshoofd
kwartier voor Kent. Vooral ook in
deze provincie heeft het bibliotheek
werk een uitgebreide dienst, die met
drie auto's gereden wordt.
Natuurlijk zit aan dit werk een uit
gebreide administratie en organisatie
vast en een groot personeel van ge
schoolde bibliotheekkrachten is dan
ook werkzaam op deze bibliotheken.
Overigens wordt de administratie zoo
eenvoudig mogelijk gehouden.
De Centrale Bibliotheek in
Londen
Wat doet men nu met heel speciale
vragen? De boeken die slechts zelden
geraadpleegd zullen worden vindt
men in de National Central Library
in Londen. Dit is het groote reservoir
voor al deze provinciale biblotheken
wanneer het om bijzondere boeken
gaat. De verzending geschiedt per
post. Helaas is dit mooie moderne
gebouw door bombardement grooten-
deels vernield; door brand werden
90.000 boeken vernietigd. Men voelt
zich hier in het centrum waar alle
draden van het over Engeland ge
spannen bibiiotheeknet samenkomen.
Men vindt hier de centrale catalogi
van de provinciale bibliotheken; van
hier verzond men en verzendt m'ën
nog collecties studieboeken naar de
militairëh. Ook worden van hieruit de
Volksuniversiteiten e.d. instellingen
van boeken bij de cursussen voorzien
De bibliothecari van deze biblio
theek vertelde me nog een aardige
bijzonderheid. Hem was n.I. de eer te
beurt gevallen om onze Koningin tij
dens haar bezoek aan Oxford rond te
leiden in de beroemde Bodleian Li
brary.
Ik zou ons Ned. bibliotheekwerk
onrecht aandoen indien ik niet naar
voren bracht dat er tusschéb onze
Openbare Leeszalen eenerzijds* en de
Universiteitsbibliotheken en de Ko
ninklijke Bibliotheek anderzijds 'n uit
stekend ruilverkeer bestaat. Nog lang
n^i alle lezers weten dit en profitee-
mf ervan.
Maar een over het geheele land
verdeelde bibliotheek-dienst hebben
we toch niet. Een plaats met minder
dan 20.000 inwoners kan geen Open
bare Leeszaal stichten, en een derge-
ijke plaats is toch niet voldoende ge
baat met j een correspondentschap
van de dichtktbij gelegen Openb. Lees
zaal, die doorgaans al te weinig boe
ken heeft voor eigen lezers.
In een volgend stukje hoop ik nog
enkele indrukken te geven, die niet
zoo direct met het bibliotheekwerk
samenhangen.
(Wordt vervolgd).
dat U morgen alk Uw stam
kaartnummer eindigt op een 6
en Uw naam begint met de
letter
M. N. O, P of U
een schoenenbon kunt afhalen
U moet mede nemen Uw tweede dis-
tributiutsmkaart en het nieuwe in
legvel en U kan terecht van 9-12 uur
in de Gymnastiekzaal aan de Peper
straat.
TWEEDE KAMER
GEÏNSTALLEERD
In de gistermiddag te half twee ge
opende vergadering van de Tweede
Kamer werd een commissie voor het
onderzoek van de geloofsbrieven van
de leden benoemd, waarna de ver
gadering werd geschorst. De com
missie ving aanstonds haar werk
zaamheden aan. Na heropening der
openbare vergadering bracht de heer
Tilanus verslag uit over het* onder
zoek der geloofsbrieven.
Daaruit bleek o.m„ dat 96 geloofs
brieven waren onderzocht; drie geko
zenen hadden hun geloofsbrieven nog
niet ingezonden.
Van den heer C. Schorer (P.v.d.A.)
was bericht ontvangen, dat hij zijn
benoeming niet aanneemt. Blijkens
mededeeling van het Centraal Stem
bureau is, in zijn plaats benoemd ver
klaard de heer Posthumus te Delft.
Nadat besloten wat tot toelating als
lid van den voorzitter, mr. Van Schaik,
die op 3 Juni bereids door H.M. de
Koningin was beëedigd, ging de Ka
mer accoord met het advies der com
missie.
Vervolgens had de beëediging der
leden plaats.
Tenslotte werd de nominatie voor
het voorzitterschap^ opgemaakt. Voor
de eerste plaats werden uitgebracht:
91 stemmen op mr. Van Schaik en 2
blanco; voor de tweede plaats: 61
stemmen op mr. Joekes (P.v.d.A.), 28
op mr. Smeenk (a.r.) en 2 blanco,
voord e derde plaats 87 op den
heef Smeenk; 2 op den heer Tila-
nüs (C.H.) 1 op den heer Schouten
(A.R.) en 1 blanco.
De nominatie luidt dus: 1. mr. Van
Schaik, 2. mr. Joekes, 3. Smeenk.
Buitengewone zitting
Provinciale Staten
De Commissarissen der Koningin in
de onderscheidene provinciën zijn ge
machtigd, de staten hunner provincie
vóór 2l Juni 1946 in buitengewone
zitting bijeen te roepen, teneinde over
de toelating der nieuw inkomende
leden dezer Staten te beslissen en den
door de wet vereischten eed (verkla
ring en belofte) te doen afleggen.
Prinses Juliana naar Brabant
Morgenochtend omstreeks 10 uur
wordt Prinses Juliana te 's-Hertogen-
bosch verwacht, in verband met Haar
reis naar Oost-Brabant. Zij zal o.a.
Grave, Overloon en St. Michelsgestel
bezoeken.
Prinselijk Paar naar Londen
Prinses Juliana en Prins Bernhard
zullen Vrijdag per vliegtuig naar Lon
den gaan, in verband met de Victory
Parade, welke daar Zaterdag wordt
gehouden.
Bakkerijstaking pér 7 Juni
gaat niet door
test-staking in het Bakkerij-bedrijf, die
door de afdeeling 's-Gravenhage van
den Algemeenen Bond van Arbeiders
in h£t Bakkerij-bedrijf tegen 7 Juni
was'afgekondigd, met als inzet de
eisch van 12 opeenvolgende vacantie-
dagen en 50 vacantie-toeslag thans
definitief van de baan.
.Eind vorige week heeft een bespre
king plaats gehad tusschen minister
Mansholt en het Hoofdbestuur van de
Nederlandsche Vereeniging van Werk
gevers in het Bakkersbedrijf. Ook min.
Drees werd later in dit overleg be
trokken. Tijdens deze bespreking
openden zich perspectieven, die de
mogelijkheid van een vreedzame rege
ling geenszins uitsluiten.
Directeur van de K.L.M.
weer teruggekeerd
Dinsdagmiddag omstreeks 16 uur
is de Directeur van de K.L.M., de
heer A, Plesman, met een lijnvliegtuig
uit Lissabon op Schiphol aangekomen.
Zooals bekend heeft de heer Plesman
eenige tijd voor herstel van gezond
heid in Portugal doorgebracht.
Mailschip „Kota Inten"
Het m.s. „Kota Inten" zal heden in
den loop van den dag te Rotterdam
arriveeren.
Nieuwe K.L.M.-lijn geopend
Dinsdagmorgen is een tweemotorige
D-C. 3 op het Engelsche vliegveld
Croydon geland. Daarmede wérd de
nieuwe dagelijksche dienst van de
K.L.M. LondenEindhoven geopend.
Auto's voor artsen
Wij vernemen van de zijde van het
ministerie van Verkeer- en Energie,
dat *voor het geval de 3.000 nieuwe
Nash-personenauto's buiten de gewone
allocatie door Amerika voor de medi
sche verzorging van Nederland be
schikbaar worden gesteld, deze ook
inderdaad aan de artsen zullen wor
den verstrekt.
De nieuwe Australische gezant
arriveert
Gistermorgen om half acht is de
nieuwe Australische gezant bij 't Ne
derlandsche Hof, mr. Frank Keith Of
ficer, te Hoek van Holland gearri
veerd.
Wegen Goeree-Overflakkee
Gelet op den slechten toestand van het
wegennet Goeree-Overflakkee in het
bijzonder de verbinding met den veerdienst
Galathaesche Haven-Dintelsas (verbin
ding met N. Brabant) heeft de KNAC
zich tot de betrokken autoriteiten gewend
met een verzoek om verbetering.
HET BINNENLAND
IN DEZE WEEK
Sedert ons vorige overzicht hebben er
weer belangwekkende dingen in Neder
land plaatsgevonden.
Allereerst herstelt het Nederlandsche
Vervoersapparaat zich in een buitenge
woon snel tempo. De KLM heeft zi]n
nieuwe rechtstreeksche luchtlijn op New
York geopend en wat voor den oorlog
nog tot de zeer stoute toekomstdroomen
behoorde, blijkt thans binnen het bereik
te liggen, we kunnen tweemaal per week
met eigen vliegtuigen naar de V.S. en
terug vliegen. Maar ook de andere lijnen
worden niet vergeten en deze week is de
lijn van Eindhoven naar Londen geopend,
terwijl er tusschen Enschede en Manches
ter onderhandelingen gaande zijn om beide
textiel-steden via den luchtweg met elkaar
te -verbinden.
De Ned. Spoorwegen blijven in dit
tempo niet ten achter, want deze week
zijn weer ruim 200 treinen aan de dienst
regeling toegevoegd ep A'dam-Amersfoort
wordt sinds Maandag clectrisck gereden.
Op politiek terrein blijven deze zaken
zich wei iers langzamer ontwikkelen.
Dr, Beel is door H.M. tot kabinetsfor
mateur benoemd en gisteren heeft hij reeds
de oude Eerste en de nieuwe Tweede
Kamer in vergadering bijeen gehad. Hoe
echter het nieuwe Kabinet geformeerd zal
worden, blijft voorloopig nog een raadsel.
Verschillende bladen hebben al diverse
mogelijkheden geopperd. Er worden namen
genoemd en sommige zijn van meening,
dat de Partij van den Arbeid beter een
loyalë oppositie-partij kan worden. Offi
cieel wordt van de zijde van die partij
geen enkele mededeeling hieromtrent los
gelaten. Wel zijn reeds enkele ministers
uit het Kabinet Schermer horn officieus
genoemd als figuren in het Kabinet door
Dr. Beel te vormen, maar het blijft toch
alles nog in het stadium van veronder
stellingen.
Ondertusschen heeft natuurlijk de uit
slag van de verkiezing van de leden der
Prov. Staten de zaak niet gemakkelijker
gemaakt Velen hadden gehoopt een meer
definitieve uitspraak van het Nederland
sche volk te zullen krijgen, maar de lijn
Een in bezettingstijd geboo^
vliegtuigje
Dezer dagen was op het vlietrvoi-i
te Woensdrecht een vliegtuigje te
wonderen dat in den bezetting
onder de moeilijkst denkbare otiKtén
digheden in Nederland werd verval
digd. Het initiatief tot den bouw
in October 1941 genomen door den
heer F. Diepen, directeur der NV
Automobiel Maatschappij Difega" té
Bergen op Zoom die na zijn vrijlating
uit het kamp te Amersfoort in lan
1942 aan de heeren ir. H. Koekebak
ker en J. Weyer het definitief verzoek
deed een toestel te ontwerpen dat om
eenvoudig te hedienen moest zijn en
gemakkelijk te vliegen. In groote mate'
geruischloos en. trillingsvrij en een
behoorlijke reissnelheid en een lage
landingssnelheid zou moeten hebben.
Daar tijdens de bezetting een echte
vliegtuigmotor niet te verkrijgen was,
moest worden uitgegaan van een I0Ó
PK Ford Automobielmotor, die echter
zonder groote constructie-veranderin
gen naderhand zou moeten kunnen
worden vervangen.
In Juni 1942 waren het ontwerp en
een schaalmodel gereed. Dit model
werd clandestien in den windtunnel
van het Nationaal Luchtvaart Labora
torium beproefd; terwille van even-
uepl nieuwsgierige Duitschers onder
Tiet motto: zweefvliegtuigen.
1 December 1942 werd met den
50uw een aanvang gemaakt en wel
in een schuurtje van 6x6 meter,
waardoor het onmogelijk was den
vleugel uit een stuk te bouwen. Bij
gebrek aan fabrieks-outillage moesten
ille onderdeden, in totaal meer dan
3000, met de hand worden vervaar
digd. Men zou dan ook met recht van
een huisvlijt-toestel kunnen spreken.
De scheiding tusschen Noord en
Zuid in den winter van 1944 op 1945,
j af een belangrijke vertraging; tiier-
oor is het toestel veel later klaar ge-
comen, dan oorspronkelijk was ge
hoopt. Toen aan den bouw iets meer
Naar het A.N.P. verneemt is de pro- vao Tweede Kamerverkiezingen heeft
zich verder doorgezet en tot resultaten,
die een besllssenden invloed op de loopende
onderhandelingen hebben, is bet niet ge
komen.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek
heeft deze week eenige cijfers gepubli
ceerd omtrent het prijsverloop in ons land,
die wel de huidige toestand goed tcekent.
De kosten van levensonderhoud van
een gemiddeld arbeidersgezin zijn met
70 pet. gestegen en dit percentage Is zoo
laag gebleven, doordat bijv. huishuren en
dergel. ge ijk gebleven zijn. Anders lag het
zonder twijfel veel hooger. want de uit
gaven voor voeding stegen met 74,7 pet.,
voor huisraad roet 20*1,4 pet., voorklee
ding met 208.9 pet. en voor schoenen
zelfs met 221.6 pet. Deze prijzen zijn dan
vergeleken met die van 1938-1939. Daar
deze stijging in geen- enkele verhouding
staat tot de vermeerdering der inkomens
behoeft het wel geen betoog, dat het
dringend gewenscht is. dat aan deze ver
houdingen spoedig een'aader aanzien kan
worden gegeven.
Zwcedache schrijfster houdt
lezingen in ons land
Sally Salminen, de Pinsch-Zweedsche
schrijfster van het boek „Katrina" zal in
de week van 18 tot 24 Juni eenige le
zingen in de Eagelsche taal houden te
Amsterdam, den Haag en Utrecht.
Zij zal spreken over „Noren. Zweden,
Pinnen en Denen hun overeenkomsten en
tegenstelling."
Honderdste vliegtuig van den
Ned. Regeeringsluchttransport-
dienst naar Batavia
Vrijdag 7 Juni HMfcvertrekt van
Schiphol het honderdste vliegtuig van
den Nederlandschen Regeeringslucht-
transportdi'enst naar Batavia. Gezag
voerder is J. J. Mulder, de vlieger,
die Churchill's vliegtuig bestuurde bij
zijn bezoek aan Nederland, J. Craa-
mers, zal als tw.eede piloot fungeeren.
Zweefvliegveld bij Ruinen
Een terrein, gelegen in de gemeente
Ruinen (Drente) is goedgekeurd in
dien zin, dat het terrein mag worden
gebezigd voor het doen opstijgen van
zweefvliegtuigen en voor het opleiden
tot zweefvliegeh Bij het doen opstij
gen van zweefvliegtuigen mag, be
halve van niet mechanische middelen,
gebruik worden gemaakt van een lier.
Eerbied alleen
is niet genoeg!
Stad of dorp: overal zijn de
gedenkteekens voor de ge
vallenen. Voor de velen,
die tijdens de bezetting het
kostbaarste gaven... voor
ons I Meer zijn hun nabe
staanden geholpen, wan
neer wij niet wat meer
doen, dan in 't voorbijgaan
onzen hoed afnehnen Er
moet materieel gesteund
worden. Zij gaven illés...
geeft U maandelijks iets 11
Heeft U het woord op den
achterkant van Uw bon
kaart ter harte genomen?
ABONNEERT U OP.
POSTGIRO
9401®
B&fl i v o